Het grote Pentax dSLR topic deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 32 Laatste
Acties:
  • 102.872 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Oef, die is lastig, ik gebruik altijd save for web aangezien ik geen boodschap heb aan de exif-info. Die wordt dan inderdaad vernaggeld....Enige manier is om het met een droplet/action te doen: resize, convert te profile, save as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 21:17

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Henk schreef op maandag 07 april 2008 @ 09:00:
[...]

Ik zie toch wat hardere OOF's dan je imho zou willen.
OOF's ? :? Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat een OOF is....? Kun je me daar iets meer over vertellen ?

@Spotmatic, ik exporteer altijd vanuit LR naar JPEG. Geen probleem met EXIF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
MarcelG schreef op maandag 07 april 2008 @ 09:42:
[...]
OOF's ? :? Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat een OOF is....? Kun je me daar iets meer over vertellen ?

@Spotmatic, ik exporteer altijd vanuit LR naar JPEG. Geen probleem met EXIF.
Out Of Focus('s). Ik zou er eigenlijk voor het mooie het woordje 'highlights' aan toe moeten voegen, omdat ik die bedoelde :P Beetje laksheid mijnerzijds geworden om zomaar OOF te roepen ;)

Maar iig, die vind ik bij die bigma-shots wat 'hard', duidelijk aanwezig zeg maar. Waar ze éigenlijk mooi uitgesmeerd zouden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Out Of Focus :)

@ Marcel: klopt, doe ik meestal ook, hoewel de output van LR naar JPEG niet altijd even geniaal is. EXIF/tags worden wel direct meegenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Ah, ik snap 'm.
Ik zie dat bij m'n 50mm F1.4 ook ; hier een shot met wagenwijd open diafragma, en tóch een hoop 'detail' in de achterliggende omgeving.
Er zat overigens wel een hoop voor en achter, maar toch.
Afbeeldingslocatie: http://www.phomago.com/LSP/images/I_MGO1337.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door MarcelG op 07-04-2008 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
What le fuck? Wat heb je nou aan een snelle lens (==bokeh) als 'ie dit produceert? Dit is trouwens een bekend probleem van de 50's; ze hebben er vrijwel allemaal last van, of je nou naar de Nikkor 50/1.8 of 1.4 kijkt, of naar de 50/1.8/1.4/1.2L van Canon: stuk voor stuk een bokeh waar je niet heel vrolijk van wordt of waar je zelfs van moet janken :P

[ Voor 64% gewijzigd door neographikal op 07-04-2008 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Komt omdat die krengen allemaal globaal hetzelfde lens-ontwerp hebben. Voor mij nog een reden (buiten dat ik het op dSLR een raar bereik vind :P ) om die dingen tot nog toe altijd gemeden te hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Nou, janken is wellicht wat overdreven. Soms is het juist wat je wil, maar inderdaad meestal niet.
Ik hoef geen bokeh waarbij de hele achtergrond 'weg' is, of volledig is uitgesmeerd, dat hoeft absoluut niet, maar soms is dit erg irritant.
Ik vind 't wel wat aquarel-achtigs hebben, dus soms kan het mooi uitpakken.
Hieronder bijvoorbeeld ; wel geknepen tot F3.2
Afbeeldingslocatie: http://www.phomago.com/LSP/images/I_MGO1388.jpg
En hier, vol open op F1.4:
Afbeeldingslocatie: http://www.phomago.com/RiCK0708/images/I_MGO1504.jpg
Vooral bij die laatste vindt ik het absoluut niet storend, en is de F1.4 zéér goed bruikbaar.

Er is me verteld dat de 77mm f1.8 een veel mooiere bokeh heeft, maar goed, das ook gelijk véél meer tele, en véél meer knaken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 12:26
MarcelG schreef op maandag 07 april 2008 @ 10:37:
Er is me verteld dat de 77mm f1.8 een veel mooiere bokeh heeft, maar goed, das ook gelijk véél meer tele, en véél meer knaken....
Ik zal het voor je uitproberen. De 77mm heb ik in mijn verzameling zitten maar ik gebruik hem (nog) te weinig (van verkopen is trouwens geen sprake!) :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Djuu... :P Ik zie de testfoto's met spanning tegemoet.
Zou leuk zijn als je er eentje kunt maken in 'n drukke omgeving (bijvoorbeeld in 't gras, of door boomtakken heen) met diafragma dichtgeknepen (om een beeld te krijgen van de achtergrond) en eentje wagenwijd open. Bij voorbaat uitdrukkelijke dank!

Overigens, die 28mm f2.8 is ook niet te koop? :*)
Lijkt me namelijk ook een mooie standaardlens. Komt vrijwel overeen met de 'oude' 43mm, maar dan iets minder lichtsterk.

Ik ben net aan 't eBay'en, en zie de 77mm (en ook de 43mm) voor relatief zachte prijsjes te koop.
smc Pentax FA 77mm F1.8 Limited ( C$565.02 + C$ 30 shipping = € 385) (Canada)
smc Pentax FA 43mm F1.9 (US $305.00 + let's say US$40 shipping = € 220) (US)
Maar, hoeveel gaat de importtax bedragen?! Dat vind ik altijd eng bij eBay buiten de EU...

[ Voor 23% gewijzigd door MarcelG op 07-04-2008 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:25:
Djuu... :P Ik zie de testfoto's met spanning tegemoet.
Zou leuk zijn als je er eentje kunt maken in 'n drukke omgeving (bijvoorbeeld in 't gras, of door boomtakken heen) met diafragma dichtgeknepen (om een beeld te krijgen van de achtergrond) en eentje wagenwijd open. Bij voorbaat uitdrukkelijke dank!
Geen probleem, ik zal ze voor je maken! Je kunt trouwens nu al rekening houden met flinke "bokeh-CA" bij de 77.
Overigens, die 28mm f2.8 is ook niet te koop? :*)
Wat denk je zelf? :P
Lijkt me namelijk ook een mooie standaardlens. Komt vrijwel overeen met de 'oude' 43mm, maar dan iets minder lichtsterk.
Inderdaad, het is een prettige walk-around lens. De kwaliteit van de F 28/2.8 zou wat minder zijn dan van de FA 28/2.8, maar daar heb ik nog niets van gemerkt. Voer voor pixelpeepers denk ik...
Ik ben net aan 't eBay'en, en zie de 77mm (en ook de 43mm) voor relatief zachte prijsjes te koop.
smc Pentax FA 77mm F1.8 Limited ( C$565.02 + C$ 30 shipping = € 385) (Canada)
smc Pentax FA 43mm F1.9 (US $305.00 + let's say US$40 shipping = € 220) (US)
Maar, hoeveel gaat de importtax bedragen?! Dat vind ik altijd eng bij eBay buiten de EU...
De totaalprijs incl. importtax is simpel te berekenen: totaalprijs incl. verzendkosten * 1.067 (invoerrechten) * 1.19 (BTW). Mijn 77 kwam uit Shanghai, totaalprijs ca. 450 euro (er werden geen verdere kosten berekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:32:
[...]
Geen probleem, ik zal ze voor je maken! Je kunt trouwens nu al rekening houden met flinke "bokeh-CA" bij de 77.
Ik ben benieuwd.
Wat denk je zelf? :P
Nou, ik dacht dat je 'm wel aan me zou willen verkopen voor € 50,- ;)
De totaalprijs incl. importtax is simpel te berekenen: totaalprijs incl. verzendkosten * 1.067 (invoerrechten) * 1.19 (BTW). Mijn 77 kwam uit Shanghai, totaalprijs ca. 450 euro (er werden geen verdere kosten berekend).
Ok, dat is duidelijk! Super.
Dus, 480 euro voor die 77mm, en 280 voor de 43mm....mmmmz. Tja. Keuzes maken blijft het moeilijkst (en m'n vrouw overtuigen is ook altijd moeilijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 23:08
MarcelG schreef op maandag 07 april 2008 @ 08:41:
MewBie, kun je wat voorbeeldfoto's laten zien ? Klinkt namelijk niet goed......schiet je volautomaat ?
Zojuist nog even een paar foto's gemaakt, op vol automaat, Sv, SV +0.3EV en Sv +0.7Sv.
De automaat en Sv zijn nu wel goed belicht, de +0.3 en +0.7 zijn overbelicht.
Nu gaat het dus wel goed, maar deze keer heb ik geen lucht gefotografeerd.

Zou het kunnen dat de zonsondergang roet in het eten gegooit heeft en de belichtingssensor in de war heeft gebracht? Ik heb verder geen filters of wat dan ook gebruikt.

De foto's van overdag die niet gelukt zijn, zijn hoostwaarschijnlijk de schuld van ondergetekende :')
Laat ik het houden op een verkeerde verhouding lucht-land :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Tja, lichtmeting blijft 'n vak apart, en zeker zaken zoals zonsondergangen e.d. zijn lastig.
Tip; zorg ervoor dat je weet wanneer je zelf wil onder/overbelichten, en maak daar veel gebruik van.
Lichte scene: overbelichten
Donkere scene: onderbelichten

Een leuk artikel (al zeg ik 't zelf) wat ik daar een tijd geleden over geschreven heb staat hier ; Dark White & Bright Black
Ik waarschuw vast: je hebt er uiteindelijk niks aan, want de conclusie is dat je eigen ogen niet te vertrouwen zijn e.d., maar het is wel educatief. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
MarcelG schreef op maandag 07 april 2008 @ 20:26:
Ik waarschuw vast: je hebt er uiteindelijk niks aan, want de conclusie is dat je eigen ogen niet te vertrouwen zijn e.d., maar het is wel educatief. :9
Maar dat van die 2 of 3 stops onder/overbelichten klopt wel :o
Heb het even geprobeerd in Lightroom met een paar foto's waar de belichting ruk was :)

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Mijn Sandisk Extreme III 4GB kaartjes voor 28 euro nogwat per stuk (geen verzendkosten!) van Conrad zijn binnen. Het mooiste: het gaat om de retail versie met USB cardreader en recovery software (en natuurlijk ook een kekke sleutelhanger waar de cardreader plus een extra kaartje in past.

Dus nu heb ik 3 SDHC cardreaders: altijd handig 8)

Edit: ik ga nu voor MarcelG op pad met mijn FA77 Limited. Vanavond de resultaten :)

[ Voor 11% gewijzigd door Spotmatic op 08-04-2008 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Hier dan de fotootjes met de FA77 voor MarcelG, de meeste zijn op volle opening gemaakt, als er twee exemplaren van hetzelfde onderwerp staat dan is de tweede verder gediafragmeerd (rond f/8 of zo). Het staat nog maar te bezien of de bokeh in alle gevallen even fraai is. Ik denk dat het zachte renderen van een drukke achtgergrond voor ALLE objectieven zeer moeilijk is.

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/2igg4r5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/2itgbiw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/1zbzz21.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/2eatlrs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/34yb5nq.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/3538kcm.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/fxedk2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/2ebwu40.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Nog twee voorbeelden met de FA77. De laatste toont duidelijk CA, maar deze is dan ook direct in de zon geschoten (de eerste heeft ook CA maar dan moet je goed kijken).

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/2rcxrte.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/10qa3cw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Even een vraagje over CA: Is dit nu bij digitaal erger dan "vroegah"? Ik kan het van mijn dia's niet herinneren.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voor wie nog een pannenkoekje of een vissenoog wilt;
Hier staat nog wel een interessante advertentie :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die advertentie is al vaker voorbij gekomen.. hij komt niet zo makkelijk van zijn spullen af zou ik zeggen.. prijs misschien te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

@MewBie ; fijn dat het toch nuttig was. :) Wat ik zelf leuk vond was dat toen ik dat artikel ging schrijven ik zo veel verschillende aspecten moest gaan belichten (witbalans, color constancy, verschil tussen menselijk oog en camera, etc) waar ik nog nooit over nagedacht had. Vooral dat color constancy is een verneukeratieve ; je eigen waarneming is bijzonder onbetrouwbaar als het op kleur en licht/donker aankomt.

@Patrick91 : Is het Pentax-wereldje echt zo'n kleine wereld, en heb ik net jouw F70-210 en tussenringenset gekocht ? :)

@Spotmatic : Bedankt voor de testshots. Die 77 heeft inderdaad een veeeeel rustigere bokeh....toch maar weer sparen. :/

[ Voor 53% gewijzigd door MarcelG op 09-04-2008 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Vandaag 2 kapotte Pentax lenzen binnen gekregen :D
Nu alleen nog een nieuwe ph00 of ph000 schroevendraaier halen, die ik thuis heb is te gaar om de kleine schroefjes makkelijk los te draaien :(
Het lukt wel, maar niet zoals zou moeten.

Het ziet er in ieder geval "veel belovend" uit. De buitenmaat van de ringen klopt precies 8)
Om de diafragma "elektronica" van de praktica van de ring te schroeven heb ik dus eerst een nieuwe schroevendraaier nodig. En dan kan ik weer verder hobby'en.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het wereldje is klein..tenminste de groep die aktief is op fora.. alleen kocht je mijn F70-200! En niet een 70-210.

Succes met schroeven.. die namen van die schroevendraaiers, nooit eerder gehoord.. ik heb nog wel een lens die ik ook puur voor de interesse eens wil openmaken.. ik heb zo'n setje schroevendraaiers van metaal (bovenkantje past dan in je handpalm en dan kun je nog draaien, lastig uitleggen:) ) maar daarmee krijg ik alleen de bajonet los.. de kleine schroefjes aan de zijkant dus niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 08:39:
Die advertentie is al vaker voorbij gekomen.. hij komt niet zo makkelijk van zijn spullen af zou ik zeggen.. prijs misschien te hoog?
Dunno weet de nieuwprijzen niet zo snel...

Eindelijk een p-draad adapter, nu nog een helios/jupiter scoren! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op woensdag 09 april 2008 @ 23:45:
Welke Helios / Jupiter wil je scoren, en waarom???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarcelG schreef op woensdag 09 april 2008 @ 11:50:
; je eigen waarneming is bijzonder onbetrouwbaar als het op kleur en licht/donker aankomt.
Hoe bedoel je dat? Het menselijk oog corrigeert namelijk inderdaad een hoop en een camera ziet dingen heel anders...maar wat is superieur aan wat. Het oog is nog makkelijk superieur tov hedendaagse camera's, maar e.a. hangt er wel vanaf in welk opzicht je het bekijkt. Tuurlijk, als je iets wil vastleggen met je camera, dan bedriegen je ogen je vaak en gaat je camera niet vastleggen wat jij met je ogen ziet. Maar wat is dan het mooie stukje "wonder", onze ogen, of de camera's? Ik weet het wel :) Ik kijk liever met de ogen die ik heb (ondanks dat ze flink gecorrigeerd zijn door lenzen :P ) dan dat ik voorgoed zou moeten zien wat een camera (met hele andere lenzen :P ) ziet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 01:21:
[...]
Hoe bedoel je dat? Het menselijk oog corrigeert namelijk inderdaad een hoop en een camera ziet dingen heel anders...maar wat is superieur aan wat. Het oog is nog makkelijk superieur tov hedendaagse camera's, maar e.a. hangt er wel vanaf in welk opzicht je het bekijkt. Tuurlijk, als je iets wil vastleggen met je camera, dan bedriegen je ogen je vaak en gaat je camera niet vastleggen wat jij met je ogen ziet. Maar wat is dan het mooie stukje "wonder", onze ogen, of de camera's? Ik weet het wel :) Ik kijk liever met de ogen die ik heb (ondanks dat ze flink gecorrigeerd zijn door lenzen :P ) dan dat ik voorgoed zou moeten zien wat een camera (met hele andere lenzen :P ) ziet!
Het menselijk oog is absoluut superieur, maar dat komt door de combinatie van een bijzonder geavanceerde sensor (de staafjes/kegeltjes) en een ongeëvenaarde imaging processor ; ons brein.
En daar zit bij het fotograferen juist de crux ; je camera is niet zo snugger, de sensor is inferieur en voor een goede belichting heeft ie een 'wiskundige' lichtmeting nodig.
Die lichtmeting op gevoel uitvoeren is vrijwel onmogelijk, tenzij je rekening houdt met de trucjes die je brein loslaat op wat je ziet.
Vooral in atypische belichtingsomstandigheden (zonsondergang, kampvuur, sneeuwlandschap, etc) is het verschil tussen wat je denkt waar te nemen en wat je camera daadwerkelijk waarneemt enorm.
Dat is denk ik ook één van de redenen dat HDR fotografie zo populair is ; op die manier kun je je camera ook het enorme dynamische bereik laten vastleggen, en middels externe imaging processen (Photomatix etc) samenvoegen tot iets wat enigszins kan lijken op wat je zelf zag.
(Is allemaal offtopic, want dit heeft niks met Pentax an sich te maken, maar goed... :P )

@Patrick91 ; inderdaad, de 70-200. Tja, die 10mm doet 't 'm ook niet meer, zeker omdat dit de F versie is heb ik daar meer aan. Ik ben benieuwd hoe hij me gaat bevallen.
Ik vermoed dat ie naast de 50mm F1.4 en de Sigma 17-70 een vast plekje in m'n tas gaat krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelG op 10-04-2008 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 00:21:
[...]
Welke Helios / Jupiter wil je scoren, en waarom???
Jupiter-9:
Afbeeldingslocatie: http://www.thecamerasite.net/08_Accessories_Lenses/Images/Jupiter-9.jpg

Een Helios 40 mm:
Afbeeldingslocatie: http://www.novacon.com.br/lenses04_arquivos/image017.jpg

en misschien nog wel zo'n leipe 1000 mm tele :P

Afbeeldingslocatie: http://www.rugift.com/images/rubinar1000.jpg

En een peleng lijkt me ook wel leuk speelgoed :)

Waarom? Omdat het gewoon hartstikke gave lenzen zijn :9 Optisch zitten ze prima in elkaar maar de bouwkwaliteit is gewoonweg geniaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
daar is V&A voor

[ Voor 83% gewijzigd door YellowCube op 10-04-2008 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Snelle vraag : is dit een goeie aankoop ?
Pentax DA 70mm f2.4 Limited (huidige stand 111 euro)
F2.4 is een heel stuk minder lichtsterk dan de 1.8 van de 77mm, maar de prijs is ook aanzienlijk anders... De reviews die ik zag waren niet echt sluitend vond ik.

Hier een vergelijkende 'review': http://digital-slr-review...emand-pentax-da-70mm.html

[ Voor 12% gewijzigd door MarcelG op 10-04-2008 14:27 . Reden: Review toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:24:
Snelle vraag : is dit een goeie aankoop ?
Pentax DA 70mm f2.4 Limited (huidige stand 111 euro)
F2.4 is een heel stuk minder lichtsterk dan de 1.8 van de 77mm, maar de prijs is ook aanzienlijk anders... De reviews die ik zag waren niet echt sluitend vond ik.

Hier een vergelijkende 'review': http://digital-slr-review...emand-pentax-da-70mm.html
Had ik geen FA77 Limited gehad, dan zou de DA70 ook hoog op mijn lijstje hebben gestaan.

Enkele praktijkfoto's: http://pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1206992669. De bokeh bevalt me wel (in deze voorbeelden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Erasmo schreef op woensdag 09 april 2008 @ 23:45:
[...]

Dunno weet de nieuwprijzen niet zo snel...

Ik heb nog wel een Helios liggen, maar da's een 58mm f/2. Roep maar, ik gebruik hem alleen maar voor de gein, af en toe.

Ik heb ook nog een Pentacon 135mm f/2.8, een Petri 50mm f/2.0 en een Industar 50mm f/3.5, maar die laatste is zo'n klein ieniemini-lensje, daar kan je niet naar op zoek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
neographikal schreef op maandag 07 april 2008 @ 09:59:
What le fuck? Wat heb je nou aan een snelle lens (==bokeh) als 'ie dit produceert? Dit is trouwens een bekend probleem van de 50's; ze hebben er vrijwel allemaal last van, of je nou naar de Nikkor 50/1.8 of 1.4 kijkt, of naar de 50/1.8/1.4/1.2L van Canon: stuk voor stuk een bokeh waar je niet heel vrolijk van wordt of waar je zelfs van moet janken :P
Valt wel mee hoor, in deze situatie krijg je bij echt elke lens lelijke onscherpte... ook met een EF 200 f/1.8. Die sprieten voor het onderwerp en een achtergrond met veel highlights zijn echt een rampscenario.

De truc van mooie bokeh zit 'm dan ook meer in de keuze van je achtergrond/voorgrond dan in de keuze van je lens.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

@Spotmatic ; dan ga ik denk ik eens een bod doen. < 150 euro is een mooi prijsje voor een limited lensje. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op donderdag 10 april 2008 @ 16:04:
@Spotmatic ; dan ga ik denk ik eens een bod doen. < 150 euro is een mooi prijsje voor een limited lensje. >:)
Vergeet het maar gerust >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
abrakadaver schreef op donderdag 10 april 2008 @ 16:02:
[...]

Valt wel mee hoor, in deze situatie krijg je bij echt elke lens lelijke onscherpte... ook met een EF 200 f/1.8. Die sprieten voor het onderwerp en een achtergrond met veel highlights zijn echt een rampscenario.

De truc van mooie bokeh zit 'm dan ook meer in de keuze van je achtergrond/voorgrond dan in de keuze van je lens.
Sorry, maar dat is imho echt onzin. Een lens als een Nikkor AF-S 70-200/2.8VR zou het véél en véél beter doen. Net zoals een Nikkor AF-S 80-200/2.8, of willekeurige Canon 70-200.

Ik weet niet hoeveel meer takjes/onrustigheden je in de voor/achtergrond wilt:
Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/188/420198769_8d6018a7c8.jpg?v=0

[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 10-04-2008 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Nou, de keuze van de omgeving doet er ook wel toe hoor.
Hier heb ik dezelfde 50mm f1.4 vol open gebruikt:
Afbeeldingslocatie: http://storage.oxle.com/files/1/IMGP6151_thumb.jpg
Net als hier:
Afbeeldingslocatie: http://storage.oxle.com/files/1/IMGP6154_thumb.jpg
en hier:
Afbeeldingslocatie: http://storage.oxle.com/files/1/IMGP6165_thumb.jpg
Allemaal wide-open, en allemaal een verschillend bokeh effect.

Natuurlijk heb je op 200mm met F2.8 een heel ander bokeh dan op 50mm met f1.4, da's vanzelfsprekend waarheid.

@Spotmatic ; hij staat nog steeds op € 111, en nog drie dagen te gaan....ik wacht even af. Eens kijken hoe ver Darmstadt rijden is vanaf Weert.....mmmz, da's 258 kilometer...net een tikkie te ver. :P

[ Voor 24% gewijzigd door MarcelG op 10-04-2008 17:03 . Reden: @spotmatic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij komt zeker boven de 300 uit, als het geen 400 is. [heb de aanbieding niet eens bekeken]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
MarcelG schreef op donderdag 10 april 2008 @ 16:55:
Nou, de keuze van de omgeving doet er ook wel toe hoor.
Hier heb ik dezelfde 50mm f1.4 vol open gebruikt:
[afbeelding]
Net als hier:
[afbeelding]
en hier:
[afbeelding]
Allemaal wide-open, en allemaal een verschillend bokeh effect.

Natuurlijk heb je op 200mm met F2.8 een heel ander bokeh dan op 50mm met f1.4, da's vanzelfsprekend waarheid.
Het ging mij er om dat je lenzen hebt die van nature meukbokeh produceren, en lenzen die dat niet doen ;) De situatie wat betreft takjes/rommel in de weg en afstand tot die rommel zal ongeveer tussen jouw 2e en 3e shot in hebben gezeten toen ik die vlinder schoot.

Alle 50mm's zijn, doordat ze allemaal globaal hetzelfde lensontwerp hebben (afaik :P ), wat minder goed in die bokeh-karakteristiek... helaas. En dat was een beetje mijn punt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
abrakadaver schreef op donderdag 10 april 2008 @ 16:02:
[...]

Maar hoe een lens ermee omgaat scheelt 200% Vergelijk de AF-D80-200 van Nikon eens met de 70-200VR. Een goede lens produceert acceptabele resultaten, terwijl een mindere lens dit soort dingen laat zien. Dit is imo gewoon niet best...

Voor de rest heb je natuurlijk gelijk: achtergrondkeuze is uiterst belangrijk, maar je hebt niet altijd de keuze, dus dan liever een lens die gewoon de achtergronden lekker wegpoetst :)

[ Voor 31% gewijzigd door neographikal op 10-04-2008 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op donderdag 10 april 2008 @ 18:39:
Alle 50mm's zijn, doordat ze allemaal globaal hetzelfde lensontwerp hebben (afaik :P ), wat minder goed in die bokeh-karakteristiek... helaas. En dat was een beetje mijn punt ;)
De meeste lichtsterke 50mm primes zijn van 't Gauss type: Afbeeldingslocatie: http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/images/design_gauss.gif
Voordelen zijn een hoge scherpte en lichtsterkte, maar het bokeh is meestal niet niet fantastisch omdat het diafragma pal in het midden van de lens zit. Bovendien hadden ze vroeger, toen er nog geen goede multicoating bestond nogal last van flare vanwege het aantal glas-lucht overgangen.

Zeiss kwam toen met het Sonnar ontwerp: Afbeeldingslocatie: http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/images/design_sonnar.gif
Asymmetrisch van opbouw, met het diafragma meer naar achteren. Alle voordelen van Gauss, maar dan met een betere bokeh en minder flaregevoeligheid. Grootste nadeel is de prijs, je komt dit type eigenlijk alleen bij dure merken/lenzen tegen (Zeiss zelf, Hasselblad, Leica, Contax, Rollei, dat soort merken).

En een aantal macro 50mm primes zijn van het Tessar type: Afbeeldingslocatie: http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/images/design_tessar.gif
Ook weer een Zeiss ontwerp, en een doorontwikkeling van de Triplet (Triotar in Zeiss termen).
Asymmetrisch, met meestal een erg fraaie bokeh, maar helaas niet gemakkelijk lichtsterk te ontwerpen zonder een hoop chromatische abberatie te introduceren. Maar tot bv. F/2.8 doen ze 't prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk dat is nog eens tekst waar we wat aan hebben :D
Nice!

Vandaar dat Zeiss dus ook die namen aan hun lenzen geeft..
volgens mij staat het ook ergens in "het objectievenboek" dat m'n vader in huis had en nu hier ligt, had het alleen nog niet uitgelezen. (wel oud boekje overigens, al gaan de natuurkundige wetten etc natuurlijk nog steeds op, lenzenformules e.d.)

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2008 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Marcelg geeft inderdaad een goed voorbeeld.
Er zijn situaties waarin je bij elke lens een onrustige bokeh hebt, (bijvoorbeeld wanneer je onderwerp dicht bij een drukke achtergrond met grote contrastverschillen staat) en andersom ook... waarbij je met de meest crappy lens nog goede bokeh hebt. (onderwerp dicht bij de lens en achtergrond ver weg... op een gelijke afstand)

Wat ik wil zeggen is dat er nogal wat dingen zijn die een veel grotere invloed hebben op je bokeh dan je lenskeuze. (en dan is van de lenskeuze het brandpuntsafstand nog verreweg de belangrijkste, daarna pas diafragmagrootte, de vorm van het diafragma enz. enz.)
Henk schreef op donderdag 10 april 2008 @ 16:19:
[...]Sorry, maar dat is imho echt onzin.
Er zal vast wel een lens zijn die het wat slechter doet, maar zelfs die 200mm 2.8 tekent de achtergrond nog allesbehalve 'romig'. (bij gebrek aan een beter woord :) )

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 19:20:
[...]

De meeste lichtsterke 50mm primes zijn van 't Gauss type: [afbeelding]
Voordelen zijn een hoge scherpte en lichtsterkte, maar het bokeh is meestal niet niet fantastisch omdat het diafragma pal in het midden van de lens zit. Bovendien hadden ze vroeger, toen er nog geen goede multicoating bestond nogal last van flare vanwege het aantal glas-lucht overgangen.
Klopt idd. Voor zo ver ik weet alle 50 1.8 en 1.4 lenzen met 6 of 7 elementen hebben deze bouw (en zijn ze ook allemaal zorgenkindjes wat betreft bokeh). Probleem is niet zo zeer het gelijke aantal elementen voor en achter het diafragma maar de symmetrie in vorm. (een Tessar doet het al weer een heel stuk leuker met een eveneens gelijk aantal elementen voor en achter het diafragma)
Zeiss kwam toen met het Sonnar ontwerp: [afbeelding]
Asymmetrisch van opbouw, met het diafragma meer naar achteren. Alle voordelen van Gauss, maar dan met een betere bokeh en minder flaregevoeligheid. Grootste nadeel is de prijs, je komt dit type eigenlijk alleen bij dure merken/lenzen tegen (Zeiss zelf, Hasselblad, Leica, Contax, Rollei, dat soort merken).
Bijvoorbeelt de Alpha mount CZ 16-80 f/3.5-4.5, 24-70 f/2.8 en 135 f/1.8 zijn sonars. De 85f/1.4 is daar en tegen weer een planar (zoals wel meer meeste 85 1.x lenzen). Bij planars was een volledig plat scherpstelvlak weer een van de sterke eigenschappen.
En een aantal macro 50mm primes zijn van het Tessar type: [afbeelding]
Ook weer een Zeiss ontwerp, en een doorontwikkeling van de Triplet (Triotar in Zeiss termen).
Asymmetrisch, met meestal een erg fraaie bokeh, maar helaas niet gemakkelijk lichtsterk te ontwerpen zonder een hoop chromatische abberatie te introduceren. Maar tot bv. F/2.8 doen ze 't prima.
Vet lens ontwerp, lekker weinig elementen en glas/lucht overgangen, mooi assimetrisch. Zou enorm flare bestendig en contrastrijk moeten zijn. F/2.8 is sterk zat voor een macro lens dus geen enkel probleem wat betreft toepassingen voor macro. Ken hier zo snel geen concrete voorbeelden van, maar ben wel benieuwd ;)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 19:27:
volgens mij staat het ook ergens in "het objectievenboek" dat m'n vader in huis had en nu hier ligt, had het alleen nog niet uitgelezen. (wel oud boekje overigens, al gaan de natuurkundige wetten etc natuurlijk nog steeds op, lenzenformules e.d.)
Als 't om "Het Objectievenboek" van Rudolf Smit gaat (1978, uitgave van Focus), dan kan 't wel kloppen.
De term 'bokeh' zul je in dat boek trouwens niet tegenkomen denk ik, maar als 'ie 't over 'plastisch' of 'rustig' heeft, bedoelt 'ie hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 22:54:
Het wereldje is klein..tenminste de groep die aktief is op fora.. alleen kocht je mijn F70-200! En niet een 70-210.

Succes met schroeven.. die namen van die schroevendraaiers, nooit eerder gehoord.. ik heb nog wel een lens die ik ook puur voor de interesse eens wil openmaken.. ik heb zo'n setje schroevendraaiers van metaal (bovenkantje past dan in je handpalm en dan kun je nog draaien, lastig uitleggen:) ) maar daarmee krijg ik alleen de bajonet los.. de kleine schroefjes aan de zijkant dus niet!
Dat is ph0 (ph = philips = kruiskop, 0 is de maat en is in normale precisie setjes over het algemeen de kleinste). Daar krijg je inderdaad alleen de bajonet mee los.
Vanmiddag bij de praxis een ph00 schroevendraaiertje gehaald waar mee het allemaal wel lukt :)
Vandaag dus ook tot de conclusie gekomen dat het niet gaat luken wat ik met de Praktica lens wil.
Niet omdat je bajonetten niet passen, maar door de inwendige bouw van de lens. Het driafragma gedeelte zit aan de bojanet gelijmt en geschroeft.

Dus ook de Pentax lenzen maar weer in elkaar geschroefd. De Powerzoom die ik gekocht heb die kraakt trouwens aan alle kanten tijdens het zoomen. Die ga ik denk ik dus ter leering ende vermeack uit elkaar schroeven en kijken of ik hem schoon kan maken en dan weer goed in elkaar krijg :o

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 20:46:
[...]
Als 't om "Het Objectievenboek" van Rudolf Smit gaat (1978, uitgave van Focus), dan kan 't wel kloppen.
De term 'bokeh' zul je in dat boek trouwens niet tegenkomen denk ik, maar als 'ie 't over 'plastisch' of 'rustig' heeft, bedoelt 'ie hetzelfde.
Dat boek inderdaad en die term zal er inderdaad niet instaan, dat is een wat moderner woord, weet ik :)

Ik doelde meer even op de namen voor die lensdesigns, Tessar, Sonnar etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op donderdag 10 april 2008 @ 20:30:
[Over Gauss]

Probleem is niet zo zeer het gelijke aantal elementen voor en achter het diafragma maar de symmetrie in vorm. (een Tessar doet het al weer een heel stuk leuker met een eveneens gelijk aantal elementen voor en achter het diafragma)
't Gaat niet om het aantal elementen, maar om het aantal groepen (in een groep heb je alleen glas-glas overgangen, geen glas-lucht).
De 85f/1.4 is daar en tegen weer een planar (zoals wel meer meeste 85 1.x lenzen). Bij planars was een volledig plat scherpstelvlak weer een van de sterke eigenschappen.
Eigenlijk was de Planar de voorloper van Gauss: waarbij bij Gauss de binnenste 2 groepen bestaan uit 2 lenzen die elkaar raken (geen glas-lucht overgang) heb je 't bij Planars over 4 losse elementen. Maar vooral bij korte tele's kun je dat prima doen, en is 't ook nog eens handig: 't glas hoeft niet zo dicht op elkaar te zitten, en met de huidige coatings is het glas-lucht effect vaak verwaarloosbaar...
[Over Tessar]

Vet lens ontwerp, lekker weinig elementen en glas/lucht overgangen, mooi assimetrisch. Zou enorm flare bestendig en contrastrijk moeten zijn. F/2.8 is sterk zat voor een macro lens dus geen enkel probleem wat betreft toepassingen voor macro. Ken hier zo snel geen concrete voorbeelden van, maar ben wel benieuwd ;)
M'n Pentax A 1:2.8 50mm macro is zo'n Tessar-achtige (Tessar noemen mag niet, want dan doet Zeiss moeilijk). Prachtig lensje, en niet alleen voor bloemetjes en bijtjes.

(en Sirius, da's ook de reden dat ik 'm meer gebruik dan die A 1:1.7 50mm standaard lens...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JWfx schreef op donderdag 10 april 2008 @ 15:09:
[...]

Ik heb nog wel een Helios liggen, maar da's een 58mm f/2. Roep maar, ik gebruik hem alleen maar voor de gein, af en toe.

Ik heb ook nog een Pentacon 135mm f/2.8, een Petri 50mm f/2.0 en een Industar 50mm f/3.5, maar die laatste is zo'n klein ieniemini-lensje, daar kan je niet naar op zoek zijn.
Als je even je dm open gooit regelen we het daar verder :)

Oxi in "Wat te doen met grote handen?"
Tsjah... Het meest gehoorde argument als je ergens het P-merk noemt in een topic. Maar ik begin steeds minder waarde aan dat argument te hechten, vooral bij mensen die hun 1ste DSLR kopen... Vooral als je de roadmap ziet met de nieuwe lenzen, ik mis eigenlijk niks, jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Erasmo schreef op donderdag 10 april 2008 @ 23:15:
Vooral als je de roadmap ziet met de nieuwe lenzen, ik mis eigenlijk niks, jullie?
Datzelfde spul in de winkel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
En daarbij, even een leuk, of eigenlijk heel stom voorbeeldje: Hoeveel later kwam de Tamron 17-50/2.8 uit voor de K-mount, en hoe werd die hier ontvangen? Een lens waar de gemiddelde Canonian/Nikonian matig enthousiast over is/was, wordt op Pentax ontvangen als een soort heilige graal, omdat het merk-eigen spul te duur én onverkrijgbaar is.

No offense verder, maar het merk heeft gewoon nog een lange weg te gaan voordat het zich echt kan meten met C/N. Op welk niveau dan ook. En ik geef Sony met hun a900 to-be eerder de kans dat ze dat niveau halen, dan Pentax. Zeker omdat sony die cam nog óp de roadmap heeft staan, samen met de waarschijnlijkheid van een aankomende introductie, en de pentax 645 (ook een niche-body)... een beetje kwijt is :P

[ Voor 6% gewijzigd door Henk op 10-04-2008 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Henk schreef op donderdag 10 april 2008 @ 23:29:
[...]
<knip> en de pentax 645 (ook een niche-body)... een beetje kwijt is :P
Ik ga ervan uit dat er een productie-klare 645D op de Photokina staat, mark my words ;)

En ik stap niet eerder over op C/N dan wanneer ze mooie primes en pancakes in het assortiment hebben; dus niet van die oude opgewaardeerde zut die al bestond in hun filmperiode. Dus ik ben bang dat dat nooit zal gebeuren ;)

BTW, mijn tweede foto is vannacht geaccepteerd op de PPG! http://www.pentaxphotogallery.com/peterjonkman

[ Voor 25% gewijzigd door Spotmatic op 11-04-2008 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:56
Je bedoelt een Phase One 645.. ik verwacht geen Pentax

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Spotmatic schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 08:28:
[...]

Ik ga ervan uit dat er een productie-klare 645D op de Photokina staat, mark my words ;)
We zullen zien, maar zelfs dan, voorlopig is ook dat een roadmap verhaal, en niet iets wat ik vast kan pakken.
En ik stap niet eerder over op C/N dan wanneer ze mooie primes en pancakes in het assortiment hebben
Ze hebben zat mooie primes, maar gek genoeg ook zooms die het prachtig doen, en vaak autofocust het ook nog. Dat de primes van Canon tegenwoordig niet veel scherper/contrastvoller/etc meer zijn dan de zooms, zegt niet zozeer iets over de kwaliteit van de primes, maar meer over de vooruitgang van de zooms.
dus niet van die oude opgewaardeerde zut die al bestond in hun filmperiode.
Leg mij eens uit hoe jij al je pentax-MF-zut dan wilde noemen? Nog stokoudere niet-eens-opgewaardeerde zut? En heb je ooit wel eens zoiets vastgehad als een 85/1.8, 35/2.0 of 35L?

Komt bij dat die primes stuk voor stuk ook nog een stuk nieuwer zijn dan de pentax-MF's waar hier helemaal wild over gedaan wordt. Zou dat niet meer iets te maken hebben met het beperkte aanbod waar pentaxians het mee moeten doen? Ik bedoel, zie voorgaand voorbeeld van de tamron 17-50/2.8, die wordt hier ontvangen als een soort 'lens waar we al 3 jaar op wachten', terwijl op canon en nikon er matigjes enthousiast over gedaan werd.
Dus ik ben bang dat dat nooit zal gebeuren ;)
Dat is aan jou, maar denk nou niet dat ik er treurig van wordt als jij niet switcht. of wel switcht for that matter, dat is helemaal aan jou en je moet doen waar je je goed bij voelt. Is dat pentax, dan is dat pentax :) Maar je argumenten hierboven zijn gewoon niet echt sterk/steekhoudend.
BTW, mijn tweede foto is vannacht geaccepteerd op de PPG! http://www.pentaxphotogallery.com/peterjonkman
Nais :)

[ Voor 19% gewijzigd door Henk op 11-04-2008 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
simon schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 08:31:
Je bedoelt een Phase One 645.. ik verwacht geen Pentax
Op Pentaxforums.com is er iemand die al weer een tijdje met de 645D werkt, en ook signalen over een Photokina-introductie heeft achtergelaten. Maar ja, NDA...

Nou ja, ik ben op dit moment supertevreden met mijn K20D. Ik kan praktisch alles uit de hand schieten zonder dat ik duur glas met OS nodig heb. Ook laat de Bigma bij het focussen absoluut geen steken vallen.

500mm, ISO 1600, f/6.7 (dus op volle opening), 1/500s, uit de hand met SR aan (en ook leuk voor de bokeh discussie: de bokeh ziet er hier heel fraai uit):
Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/5l7uwx.jpg

Ik heb daarna een crop gemaakt (de crop is wel verkleind):
Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/9a0qpt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Henk schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 08:38:
[...]
Ze hebben zat mooie primes, maar gek genoeg ook zooms die het prachtig doen, en vaak autofocust het ook nog. Dat de primes van Canon tegenwoordig niet veel scherper/contrastvoller/etc meer zijn dan de zooms, zegt niet zozeer iets over de kwaliteit van de primes, maar meer over de vooruitgang van de zooms.
Heeft Canon eigenlijk ook een zoom die de 500mm bestrijkt? Ik zie de vogelende Nikonians/Canonians eigenlijk altijd met een 500mm of 600mm prime rondlopen (evt. een 300/2.8 met teleconverter, zooms zie ik weinig).
Leg mij eens uit hoe jij al je pentax-MF-zut dan wilde noemen? Nog stokoudere niet-eens-opgewaardeerde zut? En heb je ooit wel eens zoiets vastgehad als een 85/1.8, 35/2.0 of 35L?
Touché! Mijn huidige primes zijn inderdaad allemaal uit de filmtijd afkomstig (en ook wel alweer zo'n 20 jaar oud). Ik kan natuurlijk wel recente varianten nieuw kopen (voorzover deze nog bestaan), maar dat kost me op dit moment teveel :)

Maar ja, gelukkig hoef ik niet om de zoveel jaar mijn objectieven te verkopen omdat ze niet meer op de nieuwste body willen werken. ;)

De objectieven die je noemt heb ik overigens nog nooit in handen gehad, laat staan gezien. Alle Canonians die ik ken lopen inderdaad met zooms rond.
Dat is aan jou, denk nou niet dat ik er treurig van wordt als jij niet switcht. of wel switcht for that matter :P
:P
Nais :)
Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Spotmatic schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 08:49:
[...]

Heeft Canon eigenlijk ook een zoom die de 500mm bestrijkt? Ik zie de vogelende Nikonians/Canonians eigenlijk altijd met een 500mm of 600mm prime rondlopen (evt. een 300/2.8 met teleconverter, zooms zie ik weinig).
Pfoe, das een goeie... in de huidige line-up afaik niet, dan zul je toch moeten uitwijken naar een Sig 170-500, Bigma of Tamron (?) 200-500 oid :P Er is wel zoiets als een 100-400/4.0-5.6L USM IS, dat zou in dat bereik mijn keuze waarschijnlijk zijn :) Die 300,500 en 600mm primes zie je ws. ook veel omdat ze gewoon vre-se-lijk goed zijn en zelfs met TC's nog bizar goed presteren.
Maar ja, gelukkig hoef ik niet om de zoveel jaar mijn objectieven te verkopen omdat ze niet meer op de nieuwste body willen werken. ;)
Dat FD--> EF verhaal, hehe, dat heb ik gelukkig niet meegemaakt O-)

En toch was dat an sich een prima zet btw (hoewel ik me heel goed voor kan stellen dat het op dat moment niet echt lekker ontvangen werd :P ). Canon heeft op een zeker moment gewoon al hun ervaring met de toendertijd vigerende mount gebruikt om alle tekortkomingen weg te werken, en dat is ze goed gelukt :) Het in-lens-motor principe zorgt ervoor dat je alleen elektrische contacten bij je mount hebt, en verder geen palletjes, schroevendraaieraansturingen or whatsoever, dat was één van de dingen die me direct opviel toen ik van Nikon naar Canon wilde switchen en ging voelen :P Maakt het minder beschadigingsgevoelig :)
De objectieven die je noemt heb ik overigens nog nooit in handen gehad, laat staan gezien. Alle Canonians die ik ken lopen inderdaad met zooms rond.
:P hehe, ik heb zelf ook maar één prime btw, de 60/2.8 macro, en dat ding komt dan weer amper uit mijn tas. Ik ben niet zo van het op-mijn-buik-in-het-gras-liggen :+
Thanks! :)
YW :Y) uiteindelijk draait het toch om foto's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk altijd dit soort discussies.. lees ik met plezier allemaal door.

De 2e op ppg, van harte! Inderdaad een mooie plaat..
Als je kijkt in de gallery's dan moet je wel even slikken soms.. wat een kleurenpracht komt er voorbij altijd, blijft een prachtige site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
Erasmo schreef op donderdag 10 april 2008 @ 23:15:
[...]

Als je even je dm open gooit regelen we het daar verder :)
Gedaan, wist niet dat het uit stond! :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

En weer wat bijgeleerd! Dank voor de heldere uiteenzetting van de lens-types!

Nog even over die DA 70mm F2.4 Limited; hij staat nog steeds op € 111.....maar m'n vrouw is het niet eens met nóg een stuk glas in m'n verzameling...ik heb er deze maand al weer voor ruim € 150 bijgekocht. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:58:
En weer wat bijgeleerd! Dank voor de heldere uiteenzetting van de lens-types!

Nog even over die DA 70mm F2.4 Limited; hij staat nog steeds op € 111.....maar m'n vrouw is het niet eens met nóg een stuk glas in m'n verzameling...ik heb er deze maand al weer voor ruim € 150 bijgekocht. ;(
Koop een nieuwe vrouw :P

Zeg haar maar dat ze dat had kunnen weten: Pentax = LBA _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Nieuwe vrouw gaat niet lukken ; ik ben van deze 't bonnetje kwijt, en de garantie is verlopen dus op Marktplaats vang ik daar niks meer voor... :P

Maar, LBA?
Oh, nu zie ik 't...Lens Buyers Anonymous....inderdaad, da's wel een echte Pentaxianen-tick volgens mij. >:)

[ Voor 20% gewijzigd door MarcelG op 11-04-2008 16:06 . Reden: LBA ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dat het stond voor Lens Buying Addiction :+ maar kan het ook mis hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 16:54:
Ik dacht dat het stond voor Lens Buying Addiction :+ maar kan het ook mis hebben ;)
Ook dat, dat is het syndroom, en Lens Buyers Anonymous is de praatgroep. :P

Overigens ; de DA 70 F2.4 Limited is inderdaad ineens van 111 euro gestegen naar ondertussen 264 euro. Het koopje zit er dus zoals menigeen al voorspelde niet meer in.....(tja, ik ben soms naief...ik geef 't toe.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

neographikal schreef op donderdag 10 april 2008 @ 19:10:
[...]Een goede lens produceert acceptabele resultaten, terwijl een mindere lens dit soort dingen laat zien. Dit is imo gewoon niet best...
Ik ben bang dat m'n Lightroom acties het bokeh in dat shot aanzienlijk hebben aangetast ; links onaangepast, rechts ná LR. (Veel clarity, darks in de plus, curves etc. Dat versterkt alles dus ook de bokeh-contrasten.
Afbeeldingslocatie: http://storage.oxle.com/files/1/bokeh_verschil_voor_na_thumb.jpg
Maar, ik ben het absoluut met je eens dat de FA50/1.4 over 't algemeen onrustigere bokeh produceert dan bijvoorbeeld de ouwe M 50mm 1.7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Hoeveel later kwam de Tamron 17-50/2.8 uit voor de K-mount, en hoe werd die hier ontvangen? Een lens waar de gemiddelde Canonian/Nikonian matig enthousiast over is/was, wordt op Pentax ontvangen als een soort heilige graal, omdat het merk-eigen spul te duur én onverkrijgbaar is.
Tsja op elke mount is men weer lyrisch over ander glas, bij sony zijn dat met name de CZ 16-80 (vignetting en vervorming) bij canon snap ik nooit wat mensen nou zo spannend vinden aan de 17-85 (IQ wat is dat?) of 70-200 f/2.8 IS (alleen leuk als je de 2.8 en IS nodig hebt, voor IQ voor een 2.8 of 4 IS gaan).

Waar pentax zich op zou moeten richten is het uitbrengen van goede merk eigen zooms, dus geen tokina, sigma of tamron clones (daar zou sony zich ook op moeten blijven richten + wat korte primes en de aangekondigde 2 lange)
MarcelG schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 21:44:
[...]
Ik ben bang dat m'n Lightroom acties het bokeh in dat shot aanzienlijk hebben aangetast ; links onaangepast, rechts ná LR. (Veel clarity, darks in de plus, curves etc. Dat versterkt alles dus ook de bokeh-contrasten.
[afbeelding]
Maar, ik ben het absoluut met je eens dat de FA50/1.4 over 't algemeen onrustigere bokeh produceert dan bijvoorbeeld de ouwe M 50mm 1.7.
Idd die na bewerking laat de onrust die ook in het origineel zit sterker naar voren komen. Niet dat onrust per definitie slecht is (Sony/KM 135 STF eigenaren hoor je juist wel eens klagen dat de bokeh te smooth is). Soms is het juist prettig als de scherptediepte kort is maar de achtergrond geen egale waas is.

Wat je bij die 50 f/1.4 (en veel andere 50mm's) weer ziet is dat de randen van de OOF highlights vrij scherp en soms ook lichter zijn, dat is een eigenschap die je meestal niet wil omdat het een onnatuurlijke onrust oplevert. Een mooi egale blur cirkel met een zachter wordende rand is wat men meestal bedoeld met goede bokeh.

(die STF is zeg maar het ulteme compromis voor zo smooth mogenlijke bokeh, door de bouw van de lens is er zelfs geen AF mogenlijk, en verlies je 1 1/3 stop licht)

[ Voor 43% gewijzigd door martijn_tje op 12-04-2008 10:00 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 17:06:
[...]
Ook dat, dat is het syndroom, en Lens Buyers Anonymous is de praatgroep. :P
Vraag je vrouw of je een nieuw T-shirt mag kopen:

Afbeeldingslocatie: http://images.cafepress.com/product/215310085v20_240x240_Front_Color-Black.jpg

:P

(Is trouwens een van de T-shirts van de gouwe ouwe "Pentax Discuss Mailing list" (PDML). De rest van de T-shirts vind je hier: http://www.cafepress.com/robertstech

Deze vond ik ook wel leuk (met een knipoog naar je vrouw):

Afbeeldingslocatie: http://images.cafepress.com/product/215324209v18_240x240_Front_Color-AshGrey.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Hahaha, die shirts moet ik hebben! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:56
MarcelG schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 21:44:
[...]
[afbeelding]
neuh... dat komt niet door LR, hij is gewoon niet erg rustig en creamy... LR versterkt 't wel iets..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

En daarbij, even een leuk, of eigenlijk heel stom voorbeeldje: Hoeveel later kwam de Tamron 17-50/2.8 uit voor de K-mount, en hoe werd die hier ontvangen? Een lens waar de gemiddelde Canonian/Nikonian matig enthousiast over is/was, wordt op Pentax ontvangen als een soort heilige graal, omdat het merk-eigen spul te duur én onverkrijgbaar is.
Misschien waren alle Pentaxers er blij mee omdat Tamron laat blijken vertrouwen te hebben in de Pentaxmount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Dit is echt vaag...
Net in de duinen gewandeld en foto's gemaakt.
Tijdens het wandelen kon ik gewoon door al m'n foto's bladeren, kom ik thuis wil ik ze naar m'n pc kopieren zijn ze allemaal weg :?

Camera kan ze ook niet meer vinden, maar de ruimte van de foto's is nog wel in gebruik :?
WTF just happened 8)7

edit:
Zojuist gescanned met GetDataBack, die vind ook gewoon helemaal niks op het kaartje, maar dan ook echt helemaal niks :X

edit2:
Het SanDisk Recovery programma heeft ze terug kunnen halen als .NEF bestanden 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door MewBie op 13-04-2008 18:48 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M-100mm macro komt mijn kant uit deze week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

NEF? Sinds wanneer heb je een Nikon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
MewBie schreef op zondag 13 april 2008 @ 16:36:

edit2:
Het SanDisk Recovery programma heeft ze terug kunnen halen als .NEF bestanden 8)7
Da's een foutje van het SanDisk-programma. :D Dat kan niet anders. Jouw Pentax maakt geen NEF's. Al zou-ie het willen, hij kan het niet eens.
Even hernoemen naar PEF of DNG, al naar gelang je hebt ingesrteld in je cammetje. That should do the trick!

Tenzij je JPEG's schiet, dan wordt het wel eng! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
De Bigma zit vastgeplakt op mijn K20D... :)

(Even klikken voor de juiste versie).

Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/ogc51u.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/2lmtr1c.jpg

Jammer dat de Bigma niet altijd zo'n fijne bokeh oplevert, maar ik ben toch wel blij met dit haasje!

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/112e547.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bokeh bij die haas is wel onrustig ja, maar die vogeltjes O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog steeds geen Pentax 55-300 beschikbaar in NL en heb bijna nergens een fatsoenlijke review hierover kunnen vinden :( So typical..

Maar goed, ik wil toch echt de 55-300 halen dus moet maar geduld hebben. Hieronder een aantal foto's gemaakt met de Pentax 55-300 :)

Afbeeldingslocatie: http://bbsimg01.kakaku.com/images/bbs/000/034/34375_m.jpg
Afbeeldingslocatie: http://bbsimg01.kakaku.com/images/bbs/000/035/35424_m.jpg
Afbeeldingslocatie: http://bbsimg01.kakaku.com/images/bbs/000/035/35431_m.jpg
Afbeeldingslocatie: http://bbsimg01.kakaku.com/images/bbs/000/035/35705_m.jpg
Afbeeldingslocatie: http://bbsimg01.kakaku.com/images/bbs/000/036/36229_m.jpg
Afbeeldingslocatie: http://bbsimg01.kakaku.com/images/bbs/000/033/33863_m.jpg
Afbeeldingslocatie: http://bbsimg01.kakaku.com/images/bbs/000/035/35619_m.jpg
Afbeeldingslocatie: http://bbsimg01.kakaku.com/images/bbs/000/035/35581_m.jpg
Afbeeldingslocatie: http://bbsimg01.kakaku.com/images/bbs/000/031/31174_m.jpg

Mocht je meer willen zien:
http://forum.xitek.com/sorthread.php?threadid=517749

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2008 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
JWfx schreef op maandag 14 april 2008 @ 12:39:
[...]

Da's een foutje van het SanDisk-programma. :D Dat kan niet anders. Jouw Pentax maakt geen NEF's. Al zou-ie het willen, hij kan het niet eens.
Even hernoemen naar PEF of DNG, al naar gelang je hebt ingesrteld in je cammetje. That should do the trick!

Tenzij je JPEG's schiet, dan wordt het wel eng! :X
Daarom ook de 8)7
Ik moest zelf ook even 2 keer kijken waar dat prog mee bezig was :')

Maar gewoon importeren als .dng in lightroom werkte prima.
Zal zo eens wat foto's op m'n webspace zetten die ik redelijk gelukt vind.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
MewBie schreef op maandag 14 april 2008 @ 17:20:
[...]

Daarom ook de 8)7
Ik moest zelf ook even 2 keer kijken waar dat prog mee bezig was :')

Maar gewoon importeren als .dng in lightroom werkte prima.
Zal zo eens wat foto's op m'n webspace zetten die ik redelijk gelukt vind.
Stiekeme hack van Nikon! :o

Gelukkig heb je ze nog, da's het belangrijkste! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
1
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bastiah/Fotografie/20080413-1.jpg
Exposure +2EV gezet in PS
Foutje gemaakt tijdens het maken van de foto :+, maar was de best gelukte kwa zoom, scherpte en de positie van de vlag.

2
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bastiah/Fotografie/20080413-2.jpg

3
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bastiah/Fotografie/20080413-3.jpg

Elke foto is ook wat contrast en saturation gedaan, en uiteraard zijn ze allemaal gecropped.

[ Voor 14% gewijzigd door MewBie op 14-04-2008 17:56 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Ik vind ze nog wel vrij flets. Daarnaast zijn het natuurlijk ook niet echt candidaten voor de top 10 spannendste foto's allertijden. Was er niks huppends, of vliegends daar in de duinen, of viel er niet een leuke HDR te maken van donkere wolken boven de zee?

Wat voegen ze trouwens toe aa het topic? (of ben ik nu wel heel erg kritisch ;) )

[ Voor 32% gewijzigd door martijn_tje op 14-04-2008 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
martijn_tje schreef op maandag 14 april 2008 @ 19:18:
Ik vind ze nog wel vrij flets. Daarnaast zijn het natuurlijk ook niet echt candidaten voor de top 10 spannendste foto's allertijden. Was er niks huppends, of vliegends daar in de duinen, of viel er niet een leuke HDR te maken van donkere wolken boven de zee?
In de duinen is alles flets als de zon er op schijnt ;) (de originelen waren nog veel fletser)
Ik heb gepoogt wat konijnen te fotograferen, maar met 80mm vielen ze niet echt op tussen de struiken... De koei'n wel, maar die moest ik tegen de zon in fotograferen waardoor de lucht nogal wit is als de beesten goed belicht zijn, en een hdr is met die beesten ook vrij lastig :P
Van de bewolking boven de zee was zo lastig een foto te maken, de lucht boven zee was blauw :')
Wat voegen ze trouwens toe aa het topic? (of ben ik nu wel heel erg kritisch ;) )
Niks (ja :+)

Nog een boel te leren :)

[ Voor 3% gewijzigd door MewBie op 14-04-2008 20:23 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Die 2e had je een vet spectaculaire HDR mee kunnen maken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Erasmo op 14-04-2008 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Kan wel een poging wagen vanuit 1 raw file :)

edit:
klik

[ Voor 48% gewijzigd door MewBie op 14-04-2008 21:35 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 15:25

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Kan wel een poging wagen vanuit 1 raw file :)
klik
Mooie vervanging van het teletubbielandschap...

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Hmm volgens mij zijn je foto's allemaal onderbelicht, MewBie. Vergelijk de kleuren even met dit serietje: www.wolthers.net/gallery/Langeduinen en je zal zien dat kleuren van duinen in de zon helemaal niet flets hoeven zijn maar juist heel mooi uit de verf komen zonder er al te veel aan te doen. (alle foto's gemaakt met K10D, en de meeste met de DA 16-45)

[ Voor 9% gewijzigd door mwolthers op 14-04-2008 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

thalyric

God

goedemoguh ...

heb nu een Samsung GX-1S ... bijna een jaartje, maar wordt nu tijd voor een upgrade. Nu zat ik eens rond te kijken op het net en zie de Pentax K10 en de K200 ... Qua prijs en specs verschillen ze niet met elkaar (of mis ik iets?). Heeft iemand ervaring met deze 2 body's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
De K10D is veel robuuster en beter bestand tegen vocht en zand. Tevens heb je iets meer bedieningsopties op de body zelf. Ik denk dat je afweging vooral moet zijn of je graag een wat grotere, robuuste body wil die supergoed in de hand ligt of een wat compactere body die ook zeer goed in de hand ligt maar misschien iets minder als je grote handen hebt. De K10D is iets meer op gevorderde fotografen gericht en de K200D iets meer op beginnende. Qua specificaties lijken ze erg op elkaar inderdaad dus het beste kan je gewoon eens in de winkel gaan voelen welke je het beste in de hand ligt. De K200D body heeft trouwens min of meer dezelfde afmetingen en vormgeving als je GX-1S.

Ohja, wel een erg belangrijk voordeel van de K10D is dat die een prismazoeker heeft en de K200D een spiegelzoeker. Een prisma geeft je een groter en helderder zoekerbeeld. Als je dan toch naar de winkel gaat: niet vergeten even door beide zoekers te kijken! (Je GX-1S heeft een prisma overigens)

Op zich denk ik wel dat een upgrade naar een K10D of een K200D een vrij kleine is ten opzichte van je GX-1S, hoewel ik dezelfde upgrade gemaakt heb van een *ist DS naar de K10D waar ik geen seconde spijt van heb gehad, maar nu de K20D er is lijkt het me een logischere keus om nog een paar maandjes door te sparen en dan voor dat toestel te gaan (wat dan ook nog wel behoorlijk in prijs gezakt zal zijn). Voor mij waren de belangrijkste argumenten de HyperProgram modus, de robuustere body, het feit dat de K10D twee instelwieltjes heeft en de accu van de K10D - ik werd echt gestoord van het gedoe met de penlites in m'n DS. Aan die punten zie je wel dat ik zelf nooit voor een K200D zou gaan, ook vanwege de zoeker omdat ik veel handmatig scherpstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric

thalyric

God

hmm ok ok .. ja klopt wil eigenlijk wel die K20 .. maar ja $$ ;-) ... tot nu toe neigt mijn voorkeur richting de K10 .. laat ik nog ff kijken wat de K20 aankomende maanden gaat doen .... thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M'n batterijen gaan gewoon "dood"na het maken van pakweg 50 as 60 shots, en dat is dan al veel.Die probleem heb ik al sinds 6-12 vorig jaar na aanschaf.Pas later ben ik erop gaan letten.

Dan heb ik het over Varta AccuPHoto 2700mAh, GP 2500mAh/2600mAh.Dit zijn nieuwe batterijen. Die Vart's ga ik terugsturen en vraag ze om de Read2use type (8 stuks) terug te sturen

Op buitenlandse forums word aangeraden zgn "low selfdischarge"batterijen zoals de Sanyo Eneloops erin te doen. Leuk ene aardig maar het is toch ronduit belachelijk dat ik speciale batterijen in m'n camera moet stoppen en uit het buitenland moet laten komen.

Ik heb nog van geen enkel merk, Varta (ready2use), memeorex (memoready) Panasonic, Sanyo(eneloop Conrad) of uniross Hibrios of die van Energizer kunnen vinden. Het is GP wat de klok slaat hier in nederland schijnt het.

Niettemin ken ik ook iemand die er gewoon ALDI nihm instop en die werken prima. Het gaat hier dus beide om een K100D Super.

Dat je eens wat uitval hebt kan ik nog begrijpen, maar zoveel. Ronduit belachelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
thalyric, als $$ het bezwaar is, waarom ga je dan een gloednieuwe camera (nog geen jaar schrijf je) alweer vervangen door een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
dutchphoto: die eneloops zijn prima verkrijgbaar in NL hoor... Heb ze zelf bij topdeals in zeist gekocht maar als je even zoekt vind je ze bij allerlei zaken. En idd het is gewoon echt slecht van Pentax dat gewone NiMh batterijen niet goed werken en zoals gezegd was de accu van de K10 dan ook een verademing voor mij. (wat me eraan doet denken: ik moest 'm maar weer eens opladen, is al lang geleden en veel gefotografeerd laatste tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
mwolthers schreef op donderdag 17 april 2008 @ 01:00:
dutchphoto: die eneloops zijn prima verkrijgbaar in NL hoor... Heb ze zelf bij topdeals in zeist gekocht maar als je even zoekt vind je ze bij allerlei zaken. En idd het is gewoon echt slecht van Pentax dat gewone NiMh batterijen niet goed werken en zoals gezegd was de accu van de K10 dan ook een verademing voor mij. (wat me eraan doet denken: ik moest 'm maar weer eens opladen, is al lang geleden en veel gefotografeerd laatste tijd)
Dat ding van mij gaat soms wel 800 tot 900 foto's mee.
Ik heb hem nu al een maand niet opgeladen, in het info scherm is hij nog groen en er staan in mijn mappen van de laatste 4 weken zo'n 650 RAW's (die ik nog moet uitzoeken en nabewerken :'( ).
Prima accu's. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mwolthers schreef op donderdag 17 april 2008 @ 01:00:
Nou niet in de grote stad (Rotterdam)hoor. Ik ben al diverse winkels afgelopen. Toevallig kwam ik erachter dat HAPE ze ook heeft incl. lader. Nu in de aanbieding hier
De zwaarste, 2200mAh waarschijnlijk ook wel Sanyo made net zoals de Duracells.
Het vreemde is dat HAPE ze zelf niet in de webshop heeft.

Pentax kan dit makkelijk oplossing mbv een firmware upgrade. Ik heb dat eerder gezien bij camera's

@JWfx over welke batterijen heb jij het nou, normaal of speciaal?
800-900 is niet zoveel hoor. Er schijnen mensen te zijn die er 1000+ mee doen en dan geeft de indicator nog geen krimp!

Er zijn echter ook mensen, een collega van mij die z'n "gewone"NiMh's niet leegkrijgt!
Dus Pentax kom op met die upgrade. Ik vind dit een "major"issue!

Afbeeldingslocatie: http://www.hape.nl/site/files/catalog/cat/1/35/80_35_sb6_m.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 11:02:
@JWfx over welke batterijen heb jij het nou, normaal of speciaal?
800-900 is niet zoveel hoor. Er schijnen mensen te zijn die er 1000+ mee doen en dan geeft de indicator nog geen krimp!

Er zijn echter ook mensen, een collega van mij die z'n "gewone"NiMh's niet leegkrijgt!
Dus Pentax kom op met die upgrade. Ik vind dit een "major"issue!
Oeps sorry, ik heb het over de K10D-accu, dus niet over batterijen. Menig grip-bezitter doet met 2 accu's zo'n 1500 foto's, dan is 900 met één accu in mijn ogen niet zo heel slecht, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JWfx schreef op donderdag 17 april 2008 @ 11:14:
[...]

Oeps sorry, ik heb het over de K10D-accu, dus niet over batterijen. Menig grip-bezitter doet met 2 accu's zo'n 1500 foto's, dan is 900 met één accu in mijn ogen niet zo heel slecht, toch?
Nee maar die is er niet voor m'n K100D suppa. Ik wil geen wegooier hebben zoals die Ansman, die Decain spanning vanaf de camera. En die andere daar gaat mij teveel accu's in, 12x ofzo.

See hier deze heb ik nu dus.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric

thalyric

God

mwolthers schreef op donderdag 17 april 2008 @ 00:43:
thalyric, als $$ het bezwaar is, waarom ga je dan een gloednieuwe camera (nog geen jaar schrijf je) alweer vervangen door een andere?
nou meer dat ik langzaam merk dat ik toch tegen de limieten van de body kom. En de honger naar een stapje meer MP. Die GX1S was meer een test dus instapper ... De prijzen van K10/K200 kan ik op zich ophoesten ... alleen die K20 nog niet .. tenzij iemand mij die K20 voor 500 a 600 aanbied hahahahah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tekst verwijderd omdat het inmiddels opgelost is!

Mag ik aan de admin vragen om de teksten elders ook te verwijderen?
Bedankt! :)

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2008 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 14:13:
Na mijn eerste incident met kamera-express.nl dacht ik het ergste al meegemaakt te hebben nu breekt mijn klomp. :( Ik kreeg van hen mijn geld niet terug nadat ik een defect product had teruggebracht maar een tegoed bon. [/url]

Is niet wetteljk en hoef je niet te accepteren. Zie hier
BEN IK NU GESTOORD OF HEBBEN ZIJ MIJ OP EEN BLACKLIST GEZET zodat ik straks mijn tegoedbon helemaal niet meer kan gebruiken??? :(
Schijnt een nieuwe trend te zijn, ook het rejecten van e-mail als je klaagt
Pagina: 1 ... 25 ... 32 Laatste

Dit topic is gesloten.