Het grote Pentax dSLR topic deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 32 Laatste
Acties:
  • 102.875 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@dagi, slechte ervaring en slecht verhaal inderdaad.. ik kocht er overigens mijn 20d omdat het hier aan de overkant is.. ke zal niet snel over de kop gaan, de zaak loopt al lang erg goed, maar waar dit gebrek aan service vandaan komt.. bah! En zeker als alles al zo is ingedekt met huisnummer verschil enzo..
Hoop dat je toch nog iets leuks kan uitzoeken daar en vervolgens doe je de deur voor de laatste keer dicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedfight schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 14:23:
Zow heb de Tamron 17-50 2.8 binnen uit Japan (in 5 dagen, zonder heffingen, dus totaal was €263,-)! Hij heeft een laag serienr (2013), dus één van de eerste batches. Net even mee zitten spelen, maar wat is hij scherp zeg! Mijn kitlens is er niets bij.. En 2.8 over het volledige bereik is ook heerlijk om te hebben! Ik zal kijken of ik nog iets moois schiet om te posten straks. Speedfight is iig blij :D
Gefeliciteerd ook ermee! Door drukte met m'n..ja eigenlijk 3 baantjes, heb ik er nog niet veel mee kunnen doen. 2123 hier! Nette prijs, toch nog even afwachten, naheffing kan altijd nog komen per post, maar zo niet, ja dan ben je bijna 90 euro minder kwijt dan ik :o

Maar bovenal, mooie platen die het kunnen van de lens in het kort al best lekker samenvatten. Voor de anderen zijn samples <50mm en wide open of F3.2 natuurlijk ook nuttig. Maarja die kan ik ook zelf schieten, alleen even tijd vinden ;) misschien zaterdag. Of morgenmiddag laat.

Ben alleen weer niet zo van de plaatjes online zetten (waar?) dus verwacht niks van me :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:26
Als alles meezit zal ik a.s. zondag in het bezit komen van een Bigma. Ik ben benieuwd... :*)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tekst verwijderd omdat het inmiddels opgelost is!

Mag ik aan de admin vragen om de teksten elders ook te verwijderen?
Bedankt! :)

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2008 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Spotmatic schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 08:48:
Ongetwijfeld zal de kwaliteit wel in orde zijn. Het is trouwens een "DG" lens dus als Pentax straks met een fullframe op de markt komt...
DG zegt alleen iets over de coating van de achterste elementen (om spiegeling van de sensor te voorkomen). DC is echter Sigma's afkorting voor objectieven met een kleinere beeldcirkel.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
martijn_tje schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 08:28:
[...]

DG zegt alleen iets over de coating van de achterste elementen (om spiegeling van de sensor te voorkomen). DC is echter Sigma's afkorting voor objectieven met een kleinere beeldcirkel.
Bedankt, op de Sigma site wordt inderdaad niets vermeld over het fullframe zijn van DG objectieven. Maar alleen bij DC objectieven wordt vermeld dat het om croplenzen gaat. Nou ja, ik zal het gauw genoeg zelf ondervinden als ik a.s. zondag de Bigma hopelijk aan mijn verzameling lensjes kan toevoegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anderzijds, als het zuiver een croplens was dan hadden ze hem vast het stempel DC (ook) meegegeven en dat is nu niet het geval.. dus zeer waarschijnlijk geschikt voor op full-frame. Mag ook wel met een standaardlens als een 50mm F/1.4 natuurlijk.
Denk eraan dat de lens ook verkrijgbaar is/wordt voor Canon/Nikon/Sony. En dat het dan gewoon dezelfde lens is met een andere mount eronder. Alle drie deze camerafabrikanten hebben nu modellen met een fullframe sensor. Door een 50mm F/1.4 ook voor fullframe geschikt te maken sla je natuurlijk twee vliegen in één klap. Voor diegene met een fullframe camera een mooie standaardlens, op crop een portretlens. Lijkt me niet dat Sigma zich met een dergelijke lens in de vingers wil snijden, door hem alleen voor crop geschikt te maken.

Kortom, dus prima geschikt voor full frame :) tot het tegendeel bewezen is imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 14-09 10:18
Veel simpeler, het ding heeft géén DC-afkorting, maar een DG-afkorting, en dat zit alleen op FF-compatible lenzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Zullen we ontopic blijven heren?

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Floor-is schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 09:43:
[...]

Zullen we ontopic blijven heren?
Prima :)

Sigma 50mm F1,4
http://www.sigmaphoto.com....asp?id=3354&navigator=17

Ik zou dit denk ik goed kunnen gebruiken bij potretfotografie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 09:42:
Veel simpeler, het ding heeft géén DC-afkorting, maar een DG-afkorting, en dat zit alleen op FF-compatible lenzen :)
Dus toch wel he? Zie je wel, ik dacht het wél, dat het toch wél zo simpel was.
DC crop
DG full frame compatible met coatings blabla voor zie boven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 15:25

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Dagi schreef:
[...]
Hoe zal deze presteren t.o.v. FA-50mm waar we vandaag over hadden? Net zo scherp? :)
Dan moet Sigma erg z'n best doen...
Als ie minder goed is, moet ie wel erg veel goedkoper worden (< EUR 225) dan de FA 50mm F1.4.
De FA heeft natuurlijk wel als voordeel dat ie op alle AF Pentaxen werkt!

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 23:08
Vandaag de Pentax K10D gekocht met 18-55mm kitlens :)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vandaag bij Konijnenberg een Pentax 200d met kitlens _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-08 20:21

KRG

Speedfight:

Heb je deze Tamron lens bij een bedrijf in Japan besteld.
Waar ?

En is deze lens ook veel beter dan de 18 - 55 mm versie II ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosWo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-08 14:00
Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 22:50:
Ik vandaag bij Konijnenberg een Pentax 200d met kitlens _/-\o_
Dan heb je bij deze 200D nog de "oude" kitlens gekregen en niet de type II?
Verder ben ik benieuwd of je misschien kunt vertellen waarom je voor deze 200D gekozen hebt, en of je tzt kunt vertellen over je bevindingen.
Ik was bijna zelf ook op weg naar Konijnenberg maar na een mailtje kreeg ik te horen dat zij nog niet bekend waren met de type II lenzen, dus vandaar mijn belangstelling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
KRG schreef op zondag 30 maart 2008 @ 16:02:
Speedfight:

Heb je deze Tamron lens bij een bedrijf in Japan besteld.
Waar ?

En is deze lens ook veel beter dan de 18 - 55 mm versie II ???
Heb hem hiero gekocht: http://www.joynetmall.com...info.php?products_id=2471
Ik ken de versie II lens niet, maar ten opzichte van de versie I is het een hele verbetering! zeker de gelijke lichtsterkte over het hele bereik. Je camera voelt ook gewoon nog iets meer camera aan :P Ik vindt hem persoonlijk een stuk sneller en scherper dan de kitlens. Kan hem iedereen aanraden!

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Het blijkt zo te zijn dat de analoge SLR's van m'n pa en een oom (beide Praktica B200) dus kennelijk een Sigma SA vatting hebben (de lens past wel in de K10D maar kan niet gedraait worden, wat volgens internet typisch Pentax K - Sigma SA is).
Is daar een adapter ring voor?

Het zou wel leuk zijn als ik daar de lenzen van zou kunnen gebruiken.
Gewoon voor de gein 8)

[ Voor 30% gewijzigd door MewBie op 30-03-2008 20:03 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
De Bigma is in da house! Daar heb ik dan wel 850 kilometer moeten rijden, maar dan heb ik wel wat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:04

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

wtf 850 km?, mja, gefeliciteerd iig.
Zat net nog even te kijken naar de opvolger ervan, :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedfight schreef op zondag 30 maart 2008 @ 17:05:
[...]

Ik ken de versie II lens niet, maar ten opzichte van de versie I is het een hele verbetering! zeker de gelijke lichtsterkte over het hele bereik. Je camera voelt ook gewoon nog iets meer camera aan :P Ik vindt hem persoonlijk een stuk sneller en scherper dan de kitlens. Kan hem iedereen aanraden!
Ik denk dat ik mijn kitlens ook ga vervangen bij jouw adres :)
Bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Nomad schreef op zondag 30 maart 2008 @ 18:35:
wtf 850 km?, mja, gefeliciteerd iig.
Zat net nog even te kijken naar de opvolger ervan, :)
Zo, de opvolger is ook alweer aan de horizon? Deze lens lijkt me op dit moment ook best bruikbaar. De bigma focust behoorlijk snel (internal focusing) en met de scherpte lijkt het me ook wel snor te zitten. Ik merk nog niets van een front- of backfocus (bij mijn andere lenzen trouwens ook niet, dus ik prijs me gelukkig).

Foto's op 50mm en 500mm (vanuit RAW-DNG, verder niet gekeken naar kleurbalans of de levels aangepast, wel verscherpt, wat ik sowieso doe bij elke foto die ik online post):

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/152nvyq.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/6ptd6t.jpg

Edit: en deze heb ik ook nog:

Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/2pod2eu.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/2zr22w3.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Spotmatic op 30-03-2008 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

850km.. nu maar hopen dat je een diesel hebt :)
Veel plezier met dit "lensje"!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Stond de DHL-truck met panne ofzo, Spotmatic? Of hebben ze in Parijs geen posterijen meer? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MewBie schreef op zondag 30 maart 2008 @ 17:37:
Het blijkt zo te zijn dat de analoge SLR's van m'n pa en een oom (beide Praktica B200) dus kennelijk een Sigma SA vatting hebben (de lens past wel in de K10D maar kan niet gedraait worden, wat volgens internet typisch Pentax K - Sigma SA is).
Is daar een adapter ring voor?
Bij mijn weten is daar geen adapter voor, en als 'ie er wel is kun je niet meer op oneindig scherpstellen. Wanneer 't oudere Praktica's waren geweest (P-draad/M42) had 't wel gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
mwolthers schreef op zondag 30 maart 2008 @ 23:33:
Stond de DHL-truck met panne ofzo, Spotmatic? Of hebben ze in Parijs geen posterijen meer? ;)
Vast wel, maar bij dure lenzen neem ik graag geen risico. Wat als ik met de Bigma op mijn K20D last heb van extreme front- of backfocus? Dus ik wilde hem graag ter plekke uitproberen en dan aanschaffen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBenBenny
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-04-2022
Ik heb gisteren een 2de hands objectief gekocht, deze heeft op 1 element ontelbare kleine stipjes.
Dit is zeer moeilijk te zien, geen draden ofzo alleen kleine stipjes. Is dit een voorbode van schimmel?
Heb ooit eens 1tje gehad met schimmel, maar dat was was duidelijk zichtbaar (lange draden).
Iemand enig idee?

K10d+grip,vivitar 28mm 2,8,Pentax-A SMC 50mm 1,7,Pentax DA 18-55,auto Revuenon 135mm 2,8,Vivitar serie 1 28-210mm,DA*50-135mm 2,8,DA*16-50mm 2,8,AF540FGZ,Vivitar 2x Tele converter , enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
BigBenBenny schreef op maandag 31 maart 2008 @ 09:58:
Ik heb gisteren een 2de hands objectief gekocht, deze heeft op 1 element ontelbare kleine stipjes.
Dit is zeer moeilijk te zien, geen draden ofzo alleen kleine stipjes. Is dit een voorbode van schimmel?
Heb ooit eens 1tje gehad met schimmel, maar dat was was duidelijk zichtbaar (lange draden).
Iemand enig idee?
Is het op het voorste lensdeel, of op een intern lensdeel? Het zou kunnen zijn dat er ooit een keer vocht in de lens is gecondenseerd. Dit is op zich wel te reinigen maar dan moet het objectief natuurlijk uit elkaar. Het kan ook nog fijn stof zijn of inderdaad schimmel. Moeilijk te zeggen zonder het objectief zelf gezien te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Ergo: probeer een paar foto's te maken.

En houd in de tussentijd je andere lenzen een eind uit de buurt van die eventuele schimmel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 21:17

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

BigBenBenny schreef op maandag 31 maart 2008 @ 09:58:
Iemand enig idee?
Ik heb gok ik hetzelfde met een oude 200mm ; aan de binnenkant van het voorste lensdeel talloze 'puntjes'....de foto's die ik er mee maak zijn allemaal voorzien van een vage mist.
Kun jij er wel nog redelijke plaatjes mee schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBenBenny
Is niet makkelijk om een foto van te maken, weet ook niet of het hierop echt duidelijk is.
Ik heb dit objectief nog niet getest uit angst voor besmetting.

Afbeeldingslocatie: http://img361.imageshack.us/img361/9179/imgp3953dg2.th.jpg

K10d+grip,vivitar 28mm 2,8,Pentax-A SMC 50mm 1,7,Pentax DA 18-55,auto Revuenon 135mm 2,8,Vivitar serie 1 28-210mm,DA*50-135mm 2,8,DA*16-50mm 2,8,AF540FGZ,Vivitar 2x Tele converter , enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
BigBenBenny schreef op maandag 31 maart 2008 @ 11:20:
Is niet makkelijk om een foto van te maken, weet ook niet of het hierop echt duidelijk is.

[afbeelding]
Het is zo te zien exact hetzelfde wat ik had in mijn Yashica-Mat. De foto's waren allemaal zeer soft en mistig. Ik ben er echter nooit achter gekomen of het probleem met fungus te maken had, of dat de lenskit was aangetast (het was de moeite van het repareren niet meer waard).

Om welke lens gaat het trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
BigBenBenny schreef op maandag 31 maart 2008 @ 11:20:

[afbeelding]
Echt goed te zien is het niet, maar het lijkt wel wat op schimmel, hoewel ik dat eigenlijk bij de randen zou verwachten. Misschien is het een idee om het objectief voor een lamp te leggen en dan zo dicht bij mogelijk te focussen?

En inderdaad, goed oppassen met het kreng, want schimmel kan overspringen op je andere objectieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBenBenny
Spotmatic schreef op maandag 31 maart 2008 @ 11:29:
[...]

Om welke lens gaat het trouwens?
Pentax F 100-300.

De kleine stipjes zitten juist achter het 1ste element, langs de sensor kant.
Deze lijkt vast te zitten door een ring met 2 inkepingen.Misschien kan ik dit eraf schroeven als ik hiervoor het gepaste gereedschap heb.

Op deze foto kan je de stipjes zien rond de witte vlek, de witte vlek is door de zon.
Die ring kan je hier ook zien.

Afbeeldingslocatie: http://img122.imageshack.us/img122/7837/imgp3957oy9.th.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door BigBenBenny op 31-03-2008 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Had de mijne nou maar gekocht, mijn eigen F 100-300 heb ik vorige week eveneens voor 75 euro verkocht op het Pentaxforum. En die was perfect in orde.

Ik neem aan dat de lens niet meer teruggebracht kan worden. In dat geval is het misschien een idee om zelf met de lens aan de gang te gaan. Wees echter wel voorzichtig, voor je het weet heb je geen lens meer. Maar des te groter het plezier als het je wel lukt.

Wat trouwens wel handig is voor het repareren is een zgn. 'spanner wrench'. Ik kocht de mijne toen Micro-Tools op de beurs in Houten stond. Ik bedoel dit: http://www.micro-tools.co...Code=MTE&Product_Code=SPB. Helaas is dat geen goede investering voor jou als je alleen jouw lens wilt repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBenBenny
Spotmatic schreef op maandag 31 maart 2008 @ 12:05:
Had de mijne nou maar gekocht, mijn eigen F 100-300 heb ik vorige week eveneens voor 75 euro verkocht op het Pentaxforum. En die was perfect in orde.

Ik neem aan dat de lens niet meer teruggebracht kan worden. In dat geval is het misschien een idee om zelf met de lens aan de gang te gaan. Wees echter wel voorzichtig, voor je het weet heb je geen lens meer. Maar des te groter het plezier als het je wel lukt.

Wat trouwens wel handig is voor het repareren is een zgn. 'spanner wrench'. Ik kocht de mijne toen Micro-Tools op de beurs in Houten stond. Ik bedoel dit: http://www.micro-tools.co...Code=MTE&Product_Code=SPB. Helaas is dat geen goede investering voor jou als je alleen jouw lens wilt repareren.
Had je aanbieding gezien maar het was al te laat.
Heb deze samen gekocht met een Z10+FA 28-80 + FA 28-80 powerzoom (deze werkt maar de schuifknop PA>AS valt er steeds af) en de F100-300 in 1 pakket.
Dat zelf aan de slag gaan, daar heb ik ervaring mee.Ik heb hier zo nog mijn sigma 70-300 liggen, het is net een gigantische puzzel die waarschijnlijk nooit zal opgelost worden :+ (maar we hebben er al wel hard om kunnen lachen) :*) Het stofje dat mij stoorde is er wel uit :*) .
Wat is eigelijk de functie van die PA>AS knop, je kan deze verschuiven, vastklikken en er zit nog een knop naast.
Heb het antwoord op de laatste vraag gevonden, de functies werken niet op de K10D, de zoom zelf wel.Meer uitleg http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00JwhU

[ Voor 5% gewijzigd door BigBenBenny op 31-03-2008 14:56 . Reden: antwoord op laatste vraag gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 01:02:
[...]
Bij mijn weten is daar geen adapter voor, en als 'ie er wel is kun je niet meer op oneindig scherpstellen. Wanneer 't oudere Praktica's waren geweest (P-draad/M42) had 't wel gekund.
Na wat nadere bestudering van zowel de Praktica als de Pentax mount heb ik misschien een oplossing gevonden >:)

Nu nog een kapotte Pentax lens zien te vinden, iemand er toevallig nog 1 liggen die die kwijt wilt?
En ja die op ebay heb ik al gezien :+

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 15:25

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

MewBie schreef:
Na wat nadere bestudering van zowel de Praktica als de Pentax mount heb ik misschien een oplossing gevonden >:)
Nu nog een kapotte Pentax lens zien te vinden, iemand er toevallig nog 1 liggen die die kwijt wilt?
Tip: koop zo'n M42>K adapter met flens op ebay. Demonteer de originele flens (en eventueel de diafragma aansturing): neem de bevestigingsgaten over (en gebruik eventueel afstandbusjes/ringetjes). Moet je een eind mee komen denk ik...
Dan heb je een 'K' lens die zich gedraagt als een M42 lens...

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
PvH18 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 22:26:
[...]

Tip: koop zo'n M42>K adapter met flens op ebay. Demonteer de originele flens (en eventueel de diafragma aansturing): neem de bevestigingsgaten over (en gebruik eventueel afstandbusjes/ringetjes). Moet je een eind mee komen denk ik...
De Pentax mount bestaat in principe uit een losse metalen ring waar de bajonet aansluiting op zit.
De Praktica mount heeft een zelfde ring met zo goed als dezelfde diameter, hij past tenslotte in de Pentax K-mount, je kan hem alleen niet draaien doordat het randje van de bajonet te "laag" zit..

Schroef van de praktica lens de ring, schroef er een Pentax ring op (hopelijk alleen een kwestie van een paar schroefgaatjes boren in de ring) en hopelijk past het dan allemaal :7

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Vanavond even op pad geweest met de Bigma (met de auto als schuilhut). Uit de hand geschoten met 1/250s bij ISO 800:

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/24g3ce9.jpg

Ik vond de boze uitdrukking wel leuk; hij kijkt dan ook naar zijn soortgenoot die wel aan het eten is en hijzelf niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie rustige plaat, erg relaxte en kleurige achtergrond. Mooi detail en fijne kleurtonen op de veren van de kraai...mja fijn resultaat hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi ik wil een tweedehands Pentax K10d op de kop tikken, het liefst met lenzen. Nou zag ik deze staan:

Pentax k10d augustus 2007 (ongeveer 4000 clicks)

Tamron 28 300 AF Aspherical LD IF 1:3,5-6,3 macro 72 mm

Sigma 28 80 Aspherical 1:3,5-5,6 MACRO door middel van schakelaar

Pentax 50mm analoog lensje 1:2 smc

uv filter 72mm

Armor camera bescherming

lenz armor

Eigenaar wil er 600 euro voor. Wat denken jullie, is het een goede prijs en zijn de lenzen wat?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 00:07:
Mooie rustige plaat, erg relaxte en kleurige achtergrond. Mooi detail en fijne kleurtonen op de veren van de kraai...mja fijn resultaat hoor :)
Bigma blijft een mooi ding, zeker voor de centen: prima bokeh hier :) Verder niet om lullig te zijn maar die witbalans is *nogal* off :) Hier moet imo serieus meer magenta in, veel te groen. Ik zou hem nog even door PS/LR trekken :)

[ Voor 3% gewijzigd door neographikal op 01-04-2008 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het paaltje en op de kraai past al dat groen niet nee, op het paaltje viel het me net al op, bij nader inzien is het op de kraai inderdaad ook zeker te zien. Als achtergrond kleur alleen is het zeker niet verkeerd though. Steekt mooi af. En ja, best lekkere bokeh.. ook wel verwonderlijk voor een 10x zoom lens dacht ik?
De mooiste bokeh tref je toch vaker op de (lichtsterke) primes aan, of heb ik dat mis?
Hier zeker erg fijn!

/me = bijna jarig*
hopelijk weer een fotografie accessoire dingetje op de kop tikken daarna, al ben ik redelijk voorzien :)
Mooi boek zou fijn zijn, ook gevraagd :) Binnenkort nog B+W pola bestellen bij hvstar, maar Postbank moet eens opschieten met me een nieuwe creditcard sturen. Sukkels hadden hem door een fout geblokkeerd :S nieuwe aanvragen kon weer niet telefonisch, dus kon er fijn een brief aanwijden..

Offtopic, maar allicht herkenbaar zulke frustraties ;) hvstar moet dus ff wachten. Had er zelfs al een order geplaatst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
neographikal schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 00:19:
[...]
Bigma blijft een mooi ding, zeker voor de centen: prima bokeh hier :) Verder niet om lullig te zijn maar die witbalans is *nogal* off :) Hier moet imo serieus meer magenta in, veel te groen. Ik zou hem nog even door PS/LR trekken :)
Eens kijken... De witbalans is nogal lastig te regelen hier, er zit geen enkel wit punt in. En ik vraag me af in hoeverre dit te maken heeft met reflectie van het (avond-) zonlicht op het grasveld. Je ziet trouwens ook de blauwe lucht doorschemeren op bijv. de staart. Moeilijk, moeilijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Nou ja, die vogel behoort geen groenzucht te hebben vermoed ik :P Kwestie van op gevoel bijtrekken :) Avondlicht zal wat invloed hebben, maar dit ligt eerder aan de camera (tenzij je hem achteraf bij hebt getrokken natuurlijk :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 00:17:
Hoi ik wil een tweedehands Pentax K10d op de kop tikken, het liefst met lenzen. Nou zag ik deze staan:

Pentax k10d augustus 2007 (ongeveer 4000 clicks)

Tamron 28 300 AF Aspherical LD IF 1:3,5-6,3 macro 72 mm

Sigma 28 80 Aspherical 1:3,5-5,6 MACRO door middel van schakelaar

Pentax 50mm analoog lensje 1:2 smc

uv filter 72mm

Armor camera bescherming

lenz armor

Eigenaar wil er 600 euro voor. Wat denken jullie, is het een goede prijs en zijn de lenzen wat?

Groetjes
Geen slechte prijs, en voor dat geld zijn de lenzen een koopje, alhoewel ze niet lichtsterk zijn (behalve die 50mm natuurlijk).
Ik denk dat 't geen miskoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
neographikal schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 10:31:
Nou ja, die vogel behoort geen groenzucht te hebben vermoed ik :P Kwestie van op gevoel bijtrekken :) Avondlicht zal wat invloed hebben, maar dit ligt eerder aan de camera (tenzij je hem achteraf bij hebt getrokken natuurlijk :) )
Op gevoel? Het meeste kan je met histogrammen zelfs al heel goed doen, heb je niet eens een gecalibreerd scherm nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Henk schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 10:40:
[...]
Op gevoel? Het meeste kan je met histogrammen zelfs al heel goed doen, heb je niet eens een gecalibreerd scherm nodig ;)
Henk, heb je dan een link voor me waar ik kan zien wat de histogrammen zeggen? Ik heb wel naar het histogram van de betreffende foto gekeken, maar uiteraard zie ik een uitschieter op groen omdat er heel veel groen rond de vogel zit. Ik weet hoe een histogram werkt maar waaraan zie ik dan dat de kleur fout is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Spotmatic schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 10:51:
[...]

Henk, heb je dan een link voor me waar ik kan zien wat de histogrammen zeggen? Ik heb wel naar het histogram van de betreffende foto gekeken, maar uiteraard zie ik een uitschieter op groen omdat er heel veel groen rond de vogel zit. Ik weet hoe een histogram werkt maar waaraan zie ik dan dat de kleur fout is?
Hmmm, voor mij is het al een tijdje iets waar ik steeds 'natuurlijker' mee om spring, en ik ben geloof ik begonnen met de uitleg van photozone.de en luminous landscape :)

Maarrrr, die behandelen vooral Chroma-histogrammen, en ik werk met RGB :P

Als we even de landschapsfoto pakken uit Henk in "Het grote Pentax dSLR topic deel 3"

Afbeeldingslocatie: http://www.henkvandergiesen.nl/files/GoT/meuk/k20d/landschap1t.jpg

Dan zie je dat bij met name de piek in het midden, de kleuren wat verschoven zijn t.o.v. elkaar. Waar je de drie kleuren óver elkaar zou verwachten, zijn t.o.v. het geel, het rood naar links en het groen naar rechts verplaatst. Groen is dus heviger aanwezig. En daar is je groenwaas ;)

Ga je nou aan je RGB-sliders trekken, dan moet je dat doen net zo lang tot die kleuren ongeveer over elkaar heen vallen :)

En natuurlijk zijn er zat uitzonderingen op die regel te verzinnen, maar in deze groen-gevallen klopt het aardig. Zo kan je kleurcorrigeren zonder dat je scherm 100% gecalibreerd is en toch een redelijke benadering krijgen van wat het zou moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Bedankt Henk, ik zal er vanavond eens mee experimenteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Succes! :)

Het is trouwens wel iets dat je moet 'liggen'. Ik gebruik histogrammen best veel, ook in het party-verhaal, terwijl veel collega's me wat dat betreft echt voor gek verslijten :P Maar het verteld mij gewoon meer dan een gaar camera-LCD dat kleurafwijkend is en afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht een paar exposures meer of minder mijn ogen kan foppen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Henk schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 11:09:
[...]

Hmmm, voor mij is het al een tijdje iets waar ik steeds 'natuurlijker' mee om spring, en ik ben geloof ik begonnen met de uitleg van photozone.de en luminous landscape :)

Maarrrr, die behandelen vooral Chroma-histogrammen, en ik werk met RGB :P

Als we even de landschapsfoto pakken uit Henk in "Het grote Pentax dSLR topic deel 3"

..........................................

Groen is dus heviger aanwezig. En daar is je groenwaas ;)

Ga je nou aan je RGB-sliders trekken, dan moet je dat doen net zo lang tot die kleuren ongeveer over elkaar heen vallen :)

En natuurlijk zijn er zat uitzonderingen op die regel te verzinnen, maar in deze groen-gevallen klopt het aardig. Zo kan je kleurcorrigeren zonder dat je scherm 100% gecalibreerd is en toch een redelijke benadering krijgen van wat het zou moeten zijn :)
Handige en nuttige tip, bedankt! Had er zelf nog niet zo naar gekeken bij het bewerken van mijn fotos.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

MewBie schreef op maandag 31 maart 2008 @ 20:23:
[...]

Volgens mij staat er van jou een advertentie op Marktplaats. ;) In Leiden zit een tweedehandswinkel (Used Products op de Hooigracht) die nog wel wat oude Pentax(compatible) lenzen heeft staan, sommige gaan voor iets meer dan een tientje weg. Misschien interessant? Ze zijn niet stuk waarschijnlijk, maar wel goedkoop.

Ik kan me trouwens best voorstellen dat je daar nog eens een leuk oud Pentax-objectief terugvindt voor een te lage prijs.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Positron schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 15:51:
[...]

Volgens mij staat er van jou een advertentie op Marktplaats. ;)
:o
Het valt te proberen, al heb ik niet echt hoge verwachtingen :P
In Leiden zit een tweedehandswinkel (Used Products op de Hooigracht) die nog wel wat oude Pentax(compatible) lenzen heeft staan, sommige gaan voor iets meer dan een tientje weg. Misschien interessant? Ze zijn niet stuk waarschijnlijk, maar wel goedkoop.

Ik kan me trouwens best voorstellen dat je daar nog eens een leuk oud Pentax-objectief terugvindt voor een te lage prijs.
Kan ik ook nog wel eens gaan kijken, bedankt voor de tip.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic: feli met je bigma, maar al had je front- of backfocus, op de k20d kun je geloof ik een aantal AF lenzen een correctie meegeven die de camera automatisch zal opslaan en toepassen zodra je die lens gebruikt. Een beetje zoals bij de K10D firmware 1.00 hack, maar dan dus voor meerdere lenzen en zonder dat je iets hackt of oudere firmware hoeft te blijven gebruiken :)

Jij hebt toch een k20d? Hoe kan het dat je dat niet wist? Of zie ik iets over het hoofd... Werkt die correctie bv. wel met non-pentax lenzen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 11:21:
Succes! :)

Het is trouwens wel iets dat je moet 'liggen'. Ik gebruik histogrammen best veel, ook in het party-verhaal, terwijl veel collega's me wat dat betreft echt voor gek verslijten :P Maar het verteld mij gewoon meer dan een gaar camera-LCD dat kleurafwijkend is en afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht een paar exposures meer of minder mijn ogen kan foppen :+
Helpen on-camera histogrammen je dan niet? Ik beoordeel exposure altijd meteen on-camera op mijn display adhv histogrammen (ook RGB histogrammen). Of bedoelde je dat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
PvH18 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 22:26:
[...]

Doordat de prijs van die lens op ebay mij te hoog is geworden voor alleen de vatting, ben ik die adapters een op gaan zoeken.
Nu heb ik bij Roxsen verschillende gezien.
Metalen en plasticen voor verschillende prijzen 8)7 de ene metalen is soms 5x zo duur als de ander :?

Ze zien er zeer bruikbaar uit, denk dat ik er zo maar een paar ga bestellen. Voor die paar dollar per stuk :+

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 20:10:
[...]

Helpen on-camera histogrammen je dan niet? Ik beoordeel exposure altijd meteen on-camera op mijn display adhv histogrammen (ook RGB histogrammen). Of bedoelde je dat? :)
:) Jawel, zowel bij het schieten als bij het nabewerken ben kijk ik naar histogrammen. RGB, echt een wonderfunctie van de 30D :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De K10D heeft ook RGB histogrammen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 20:09:
Spotmatic: feli met je bigma, maar al had je front- of backfocus, op de k20d kun je geloof ik een aantal AF lenzen een correctie meegeven die de camera automatisch zal opslaan en toepassen zodra je die lens gebruikt. Een beetje zoals bij de K10D firmware 1.00 hack, maar dan dus voor meerdere lenzen en zonder dat je iets hackt of oudere firmware hoeft te blijven gebruiken :)

Jij hebt toch een k20d? Hoe kan het dat je dat niet wist? Of zie ik iets over het hoofd... Werkt die correctie bv. wel met non-pentax lenzen? :P
Dank je DeZ! :)

Uiteraard wist ik dat je de camera kunt calibreren voor meerdere lenzen, maar ik heb ook al meerdere verhalen gelezen van mensen voor wie deze mogelijkheid wel iets helpt, maar niet genoeg (bij extreme front- of backfocus). Dan kan je alsnog de gang naar De Beukelaer maken, iets wat ik liever niet doe als het niet nodig is.

Tot nu toe heb ik nog geen enkel objectief hoeven te corrigeren, maar ik heb ze dan ook nog niet allemaal op de K20D getest. De door mij meest gebruikte objectieven zijn echter spot-on en daar ben ik wel blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MewBie schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 20:42:
Doordat de prijs van die lens op ebay mij te hoog is geworden voor alleen de vatting, ben ik die adapters een op gaan zoeken.
Metalen en plasticen voor verschillende prijzen 8)7 de ene metalen is soms 5x zo duur als de ander :?

Ze zien er zeer bruikbaar uit, denk dat ik er zo maar een paar ga bestellen. Voor die paar dollar per stuk :+
Ik weet niet naar welke adapters je hebt zitten kijken, maar als 't M42 -> K adapters zijn, dan gaat 't niet werken voor jouw Praktica lens. M42 is een schroefdraad aansluiting, en jouw lens is met een latere Praktica bayonet aansluiting.
Ook je eerdere idee om de Praktica bayonet eraf te schroeven en een K-bayonet erop lijkt me nogal kansloos. Misschien gaat 't passen, maar automatisch diafragma kun je dan wel schudden (en bij lichtmeting is dat toch wel heel prettig), en de kans je op oneindig kunt scherpstellen is twijfelachtig.
Dan komt nl. ook nog de diepte van de body (afstand tussen flens van de vatting en de sensor/film) erbij kijken, en een paar tiende mm tussen de Pentax en Praktica body helpt de boel al om zeep.

En eerlijk gezegd, Praktica was leuk spul (ben ook ooit begonnen met de LTL3 van m'n vader), maar 't is de moeite niet waard om aan te passen aan een Pentax DSLR. Daarvoor in de plaats is er voldoende oud Pentax glas te vinden waarvan je op voorhand weet dat ze op je DSLR zullen werken...

Edit: net de Roxsen eBay shop bekeken, en bij alle aangeboden adapters is er niet 1 die Praktica B naar Pentax K om kan zetten. Ook wel logisch natuurlijk, omdat ze een (vrijwel) zelfde diameter hebben...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2008 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MewBie schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 20:42:
[...]

Je mag anders mijn oude 400 mm wel hebben, kun je hem daarna gebruiken als bloemenvaas :P

Ik heb trouwens sinds kort een powerzoom, wat een supergaaf systeem is dat zeg! :D

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"een powerzoom", wa's da? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Dit: http://www.mosphotos.com/PentaxLensPowerZoom.html
Als ik het goed begrijp zijn dan dus lenzen die een motor aan boord hebben om te zoomen (dus niet om te focussen, maar om te zoomen).
Dan zoom je dus niet door met je hand de lens de hanteren, maar vanuit de camera zelf.

Afbeeldingslocatie: http://storage.oxle.com/files/1/powerzoomcontactpunten.png

De K10D en K20D ondersteunen dat (misschien andere modellen ook).

[ Voor 48% gewijzigd door MarcelG op 02-04-2008 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:04

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

MarcelG schreef op woensdag 02 april 2008 @ 12:00:
[...]

Dit: http://www.mosphotos.com/PentaxLensPowerZoom.html
Als ik het goed begrijp zijn dan dus lenzen die een motor aan boord hebben om te zoomen (dus niet om te focussen, maar om te zoomen).
Dan zoom je dus niet door met je hand de lens de hanteren, maar vanuit de camera zelf.

[afbeelding]

De K10D en K20D ondersteunen dat (misschien andere modellen ook).
En welke knoppen op je body zou je willen gebruiken voor het zoomen? Ik zie daar zo geen hele handige knoppen voor, naast dat het me vreselijk werken lijkt uberhaupt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Nomad schreef op woensdag 02 april 2008 @ 12:07:
[...]

En welke knoppen op je body zou je willen gebruiken voor het zoomen? Ik zie daar zo geen hele handige knoppen voor, naast dat het me vreselijk werken lijkt uberhaupt.
:| Teh horror...

Nee, dank je stichtelijk. Gelukkig zijn die motoren voor het focussen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Minolta heeft ook een tijdje een powerzoom systeem gehad voor een paar budget objectiefjes. 2 van de 3 pinnen die daaroor geintroduceerd werden waren alleen maar voor extra stroom voorziening voor de lens. Het bedienen van de powerzoom gebeurde op de lens (zoomring die net als de focus ring op de Canon 85 L functioneert). Deze lenzen werden met Xi achtervoegsel aangeduid. De extra pinnen worden nu gebruikt om afstandsinformatie door te geven en bij sommige objectieven om de SSM van stroom te voorzien.

Afbeeldingslocatie: http://www.dyxum.com/images/lenses/264/264_2.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door martijn_tje op 02-04-2008 12:25 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
[...]
Hier gebruik je de zoomring op de camera voor. In de powerzoom stand reageert deze anders: als je de ring iets naar links draait, zoom je motorisch uit, als je hem iets naar rechts draait, zoom je in (of andersom, dat weet ik niet meer precies). Je kunt dit systeem perfect vergelijken met de zoom op een videocamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
martijn_tje schreef op woensdag 02 april 2008 @ 12:17:
[...]

Minolta heeft ook een tijdje een powerzoom systeem gehad voor een paar budget objectiefjes. 2 van de 3 pinnen die daaroor geintroduceerd werden waren alleen maar voor extra stroom voorziening voor de lens (en die andere om afstandsinformatie door te geven) . Het bedienen van de powerzoom gebeurde op de lens (zoomring die net als de focus ring op de Canon 85 L functioneert). Deze lenzen werden met Xi achtervoegsel aangeduid. De extra pinnen worden nu gebruikt om afstandsinformatie door te geven en bij sommige objectieven om de SSM van stroom te voorzien.
Maar, je knoopt er hier al een hele andere uitleg aan dan nomad die gaf. Powerzoom is meer zoiets als focus-by-wire in de 85L, terwijl waar nomad op doelde meer een compact-achtige zoom oplossing is, zonder zelf nog de lens aan te raken.

Heel verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dit dus :)

1. Power Zoom
The zoom is motorized. The motor allows for three zooming speeds at a small twist of the zoom ring. On cameras without support for power zoom the lens can be zoomed manually by turning the zoom ring.

2. Lens Retraction
The zoom lens retracts to its shortest physical size when powered off.

3. Zoom Clip Mode
You can preset a focal length and you can then recall that focal length by pressing the zoom setting button on the lens.

4. Image Size Tracking Mode
You compose using the viewfinder so that an object (e.g. a child) fills the frame as you desire (e.g. a full body shot). When the object moves towards you or away from you the camera will zoom the lens so that the object maintains its image size.

5. Zoom Effect Mode
The lens will automatically zoom from wide angle to tele during exposure thus creating a special effect where the subject diffuses radically outward.

Which Camera Bodies Support Power Zoom?

All five modes are supported by the PZ series of film bodies.
Certain other bodies like the K10D, K20D, MZ-5, MZ-5N, ZX-5 and ZX-5N support the first two modes mentioned above.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Dan begreep ik het dus nog niet helemaal goed....en had ik niet goed gelezen. :P

Maar, Henk, die motor is toch écht voor het zoomen.

[ Voor 25% gewijzigd door MarcelG op 02-04-2008 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 10:51:
[...]

Via deze link kun je e.e.a over histogrammen bekijken http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/histograms1.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
MarcelG schreef op woensdag 02 april 2008 @ 13:39:
Dan begreep ik het dus nog niet helemaal goed....en had ik niet goed gelezen. :P

Maar, Henk, die motor is toch écht voor het zoomen.
Jup, maar volgens hetzelfde systeem als dat focus-by-wire zoals in de 85L dat is. Wat overigens écht een rotsysteem is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 23:56:
[...]
Ik weet niet naar welke adapters je hebt zitten kijken, maar als 't M42 -> K adapters zijn, dan gaat 't niet werken voor jouw Praktica lens. M42 is een schroefdraad aansluiting, en jouw lens is met een latere Praktica bayonet aansluiting.
Ook je eerdere idee om de Praktica bayonet eraf te schroeven en een K-bayonet erop lijkt me nogal kansloos. Misschien gaat 't passen, maar automatisch diafragma kun je dan wel schudden (en bij lichtmeting is dat toch wel heel prettig), en de kans je op oneindig kunt scherpstellen is twijfelachtig.
Dan komt nl. ook nog de diepte van de body (afstand tussen flens van de vatting en de sensor/film) erbij kijken, en een paar tiende mm tussen de Pentax en Praktica body helpt de boel al om zeep.
De Praktica bajonet er af schroeven, is net als bij Pentax een metalen ring die aan de lens zit geschroefd.
Gaatjes boren in de M42>K adapter, adapter op de lens schroeven.
En als alles past heb je een Praktica lens met Pentax vatting :)

Die lens heeft volgens mij sowieso al geen automatisch diafragma, de A stand ontbreekt.

Tot slot nog even opgemeten hoe ver ze uitsteken naar achteren, de Sigma lens steek ongeveer een mm verder naar achteren, gemeten vanaf de metalen ring. Maar de uiteindelijke lengte weet je natuurlijk pas als er een andere vatting op zit.
Erasmo schreef op woensdag 02 april 2008 @ 00:53:
[...]

Je mag anders mijn oude 400 mm wel hebben, kun je hem daarna gebruiken als bloemenvaas :P

Ik heb trouwens sinds kort een powerzoom, wat een supergaaf systeem is dat zeg! :D
Als je niet al te ver weg woont, graag :D

[ Voor 10% gewijzigd door MewBie op 02-04-2008 17:23 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Henk schreef op woensdag 02 april 2008 @ 15:39:
Jup, maar volgens hetzelfde systeem als dat focus-by-wire zoals in de 85L dat is. Wat overigens écht een rotsysteem is :P
Olympus gebruikt het ook en daar heb ik nog nooit iemand over horen klagen. Ook is het mij niet als enorm hinderlijk opgevallen de keren dat ik een Oly heb vastgehouden. Dus er zijn verschillende implementatie's mogenlijk van het zelfde systeem.

Wel grappig is dat pentax een zootje extra mogenlijkheden als zoomen bij flitsen er aan heeft gehangen voor de mensen die geen zin hebben om zoiets op gevoel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedfight schreef op zondag 30 maart 2008 @ 17:05:
[...]

Speedfight kun je inmiddels wat meer vertellen over je tamron 17-50 lens? Ik heb nog steeds een tegoedbon van die hufters en wil dit graag verzilveren. De pentax 55-300 laat nog op zich wachten denk ik dus ik wil misschien de tamrom 17-50 aanschaffen.
http://www.kamera-express...age=product&product=24156

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2008 @ 20:43:
[...]

Speedfight kun je inmiddels wat meer vertellen over je tamron 17-50 lens? Ik heb nog steeds een tegoedbon van die hufters en wil dit graag verzilveren. De pentax 55-300 laat nog op zich wachten denk ik dus ik wil misschien de tamrom 17-50 aanschaffen.
http://www.kamera-express...age=product&product=24156
Lastig om wat over een lens te vertellen, foto's zeggen altijd meer dan woorden ;) Dit is mn eerste gallery met deze lens geschoten: http://www.bomhard.nl/fot...rdag%20Thomas%202008.html Maar een klein deel is door mijzelf geschoten, meeste door onervaren kameraden. Ben nog erg tevreden over de lens, hij is gewoon lekker scherp en snel, en lichtsterkte van 2.8 over het hele bereik zou ik niet willen missen! Heb zelf alleen ervaring met de Sigma 70-300APO en de kitlens, dus veel vergelijkingsmateriaal heb ik helaas niet.. Voor betere ervaringen zal je dus toch even op internet moeten rondkijken bij andere gebruikers.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Misschien een leuke tip voor de Pentaxianen onder ons... Bij Conrad hoef je de komende maand geen verzendkosten te betalen, en de Sandisk Extreme III 4GB SDHC kost er maar 28 euro nog wat... Ik heb er dus maar een paar bijbesteld omdat ik zeer tevreden ben over de prestaties van dat kaartje op mijn K20D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 07:35:
Misschien een leuke tip voor de Pentaxianen onder ons... Bij Conrad hoef je de komende maand geen verzendkosten te betalen, en de Sandisk Extreme III 4GB SDHC kost er maar 28 euro nog wat... Ik heb er dus maar een paar bijbesteld omdat ik zeer tevreden ben over de prestaties van dat kaartje op mijn K20D.
Vreemd ik kan de Sandisk Extreme 3 niet meer vinden op de Conrad website. Heb jij een direct-link voor me? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 08:19:
[...]
Vreemd ik kan de Sandisk Extreme 3 niet meer vinden op de Conrad website. Heb jij een direct-link voor me? :)
Hij staat er nog gewoon op hoor! Bestelnummer 411214 - 89.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 08:31:
[...]

Hij staat er nog gewoon op hoor! Bestelnummer 411214 - 89.
Bedankt voor je tip :D Ik heb er gelijk één besteld.
Ik heb nu een kleine verzameling aan Sandisk Extreme 3 kaarten in bezit (1gb, 2gb, en nu dus 2x 4gb). Voor 28 euro kan ik dit iedereen aanraden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2008 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MewBie schreef op woensdag 02 april 2008 @ 17:22:
[...]
Als je niet al te ver weg woont, graag :D
DM me maar even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 07:35:
Thanks....kom je nu mee. :+ Ik heb net 2 weken geleden nog 82 euro betaald voor 2x 4GB Sandisk Extreme III 4GB SDHC. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 12:24:
[...]
Thanks....kom je nu mee. :+ Ik heb net 2 weken geleden nog 82 euro betaald voor 2x 4GB Sandisk Extreme III 4GB SDHC. :'(
Leuker kan ik het niet maken :)

Een troost: ik heb ooit een simpel 1GB kaartje gekocht voor 120 euro. In mijn K20D gebruik ik die niet meer omdat hij extreem sloom is. Dus zo bezien heb je het nog niet zo slecht getroffen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Inderdaad, 120 euro voor 1 gb...sjeez. 8)7
Wanneer was dat, in 2003 ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 12:44:
Inderdaad, 120 euro voor 1 gb...sjeez. 8)7
Wanneer was dat, in 2003 ofzo?
Dat zal in 2004 zijn geweest toen ik mijn Pentax *ist DS kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kocht in 2000 een olympus c3030Z (2700 gulden) en kocht daar een extra 32!!! mb bij.. dat was 225 gulden extra..
Ach, die verhalen zullen er altijd zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik weet nog wel dat er vroegah op de basisschool bij mij een fotograaf en die had een camera waar floppy's in gingen ipv. rolletjes! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Erasmo schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 20:46:
Ik weet nog wel dat er vroegah op de basisschool bij mij een fotograaf en die had een camera waar floppy's in gingen ipv. rolletjes! :?
Canon ION of Sony Mavica??? Overigens heb ik mijn Sony Mavica FD-83 (op 1,44MB diskettes) nog steeds. Die heb ik vaak gebruikt voor extreme close-ups. Overigens was hij in het gebruik meer een soort videocamera dan een fotocamera (da's ook wel begrijpelijk gezien de roots van Sony).

Als het goed is krijg ik binnenkort een Vivitar 28-200mm (PK-A) lens (manual focus). Naar verluidt zou deze gehakt maken van de Tamrons, de Pentaxen en Sigma's met hetzelfde bereik. Ik ben benieuwd en zal het zeker melden als het zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 20:23:
Ik kocht in 2000 een olympus c3030Z (2700 gulden) en kocht daar een extra 32!!! mb bij.. dat was 225 gulden extra..
Mazzelaar, mijn Olympus C-1400 L accepteerde alleen SmartMedia kaartjes tot 8MB...
Afbeeldingslocatie: http://images.ciao.com/iuk/images/products/normal/330/product-5303330.jpg.
Was toen wel een erg leuke 1.4 MP camera trouwens.
Ach, die verhalen zullen er altijd zijn :)
In het kader van "opa vertelt". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tot 8 mb, geweldig is dat! Wel een erg aparte vorm die 1400...
Mijn 3030 heb ik nog steeds trouwens, ook erg mooie concertfoto's mee gemaakt!
Maar nu wordt het een olympus topic.. en voor je het weet..

Ik heb de F 70-210 mogen toevoegen aan mijn verzameling :)

Edit.. over opa vertelt.. dan moet ik nog een paar jaar wachten, dochterlief is 8 jaar..
/Edit

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2008 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Het is stil hier... Laat ik dan even een foto posten die ik vanavond heb gemaakt met de Bigma. :)

Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/6itdzs.jpg

Bigma op 500mm, ISO 800, 1/320s, f/10. Ik heb gekozen voor 'save for web' in CS3 omdat alleen zo de kleuren behouden bleven, maar het nadeel is dat er dan geen EXIF info meer in zit. Weet iemand wat in zo'n geval het beste is (deze kleuren behouden maar met EXIF)? Save as JPG werkt wel, maar de kleuren worden fletser doordat de browser de colorspace niet herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Vandaag op pad geweest met de K10D, redelijk wat foto's gemaakt. Bijna geen 1 goed gelukte :/
Ik heb heel erg het idee dat die camera uit zichzelf alles onderbelicht wilt hebben.
Ik heb ook een paar foto's gemaakt met de knop op het groene vlakje en die waren allemaal onderbelicht.
Zo ook voor zonsondergang net (hij stond laag, maar was nog lang niet onder), stel ik de sluitertijd in op 125, zo laag mogelijk F getal (wou om 1 of andere reden niet lager als 7.1 :? ) kiest ie iso 100 :? met als gevolg dat de foto onderbelicht was.
Nog een voorbeeld, geen lucht op de foto, geen weerkaatsing van de zon in het water, op de Sv stand, ingesteld op iso 800 kiest ie een sluitertijd van 1/1600 met F13, wat dus weer een hele donkere foto opleverde.

Doe ik iets verkeerd, of staat er ergens een instelling standaard niet helemaal goed?

[ Voor 3% gewijzigd door MewBie op 06-04-2008 21:41 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic, prima opname, niks meer aan doen. Wel ietsje jammer dat 'ie niet jouw kant opkeek, maar dat kun je niet afdwingen.
Bokeh is echt heel mooi, had ik niet van de Bigma verwacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

MewBie, kun je wat voorbeeldfoto's laten zien ? Klinkt namelijk niet goed......schiet je volautomaat ?

@SpotMatic ; prachtig bokeh en heeeeeerlijke kleuren!! Prachtlensje! Mag ik vragen wat je voor de Bigma betaald hebt ? (Je hebt 'm toch 2e hands of niet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 01:03:
Spotmatic, prima opname, niks meer aan doen. Wel ietsje jammer dat 'ie niet jouw kant opkeek, maar dat kun je niet afdwingen.
Bokeh is echt heel mooi, had ik niet van de Bigma verwacht...
Euhh... ben ik dan de enige die de bokeh juist een tikje onrustig vindt? Ik zie toch wat hardere OOF's dan je imho zou willen. Dat kan btw best aan het stevig geknepen diafragma liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
@Afterlife & MarcelG: dank jullie wel! Ik moet eerlijk zeggen dat de Bigma geen makkelijke lens is. Hier is de bokeh toevallig erg fraai maar ik heb ook genoeg voorbeelden waarbij dit niet zo fraai uitpakt. Bijvoorbeeld bij deze (ik ben al een tijdje bezig met deze fazant, ik tref 'm altijd 's-avonds op hetzelfde veld aan en neem dan de gelegenheid te baat om te oefenen met de Bigma):

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/21jni8p.jpg

Mijn eerstvolgende aanschaf zal de Sigma 500/4.5 zijn of anders de Pentax-F* of FA* 600/4. Maar tot die tijd is de Bigma een welhaast verplichte aanschaf als je de 500mm's echt nodig hebt.

@MarcelG: ik heb er 700 euro voor betaald. Toch mooi 350 euro die ik in mijn zak kan houden.

@Henk: f/10 is stevig geknepen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Nogal ja :X Vanaf daar begint de diffractie er al in te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
neographikal schreef op maandag 07 april 2008 @ 09:07:
[...]
Nogal ja :X Vanaf daar begint de diffractie er al in te komen :)
Ah, OK. Nu ik toch je aandacht heb: weet je misschien wat de beste methode is om vanuit CS3 een foto op te slaan in JPG, met dezelfde kleuren als bij "Save for web" met behoud van de Exif info?

Pagina: 1 ... 24 ... 32 Laatste

Dit topic is gesloten.