Het grote Pentax dSLR topic deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 32 Laatste
Acties:
  • 102.876 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Nou ik heb toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de Tamron 17-50 in Japan gekocht bij een webshop voor €264,- (Inc. verzekerde verzending, ex eventuele douane kosten, maar ze verzenden hem wel als gift). Heb hem als het goed is begin volgende week in huis :9~ Hopelijk heb ik een goed exemplaar, en als ik niet tevreden ben gaat ie gewoon terug..

Ben vanmiddag naar Digi2U geweest in Holten en daar de Metz 48 AF-1 gekocht voor €189,- net even mee zitten spelen, maar wat een ding zeg :D Camera is ineens dubbel zo zwaar, maar ben echt blij met deze aankoop en niet de FGZ360 van Pentax zelf. Ingebouwde reflector kaart, tilt en swivel enz.. Hier staat nog een goede review: http://photo.greenlightst...ticleview/frmArticleID/2/

Speedfight heeft nu weer veel te veel geld uitgegeven :X

[ Voor 5% gewijzigd door Speedfight op 19-03-2008 00:48 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo, staat mijn pm dicht dan? Wist ik niet..
Zal even kijken..
edit:

done

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2008 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Door mij gepost op een ander forum, maar ook wel leuk voor de lezers hier denk ik:

Ik heb vanavond lekker kunnen prutsen met mijn pasverworven K20D. Ik heb al veel geleerd, op dit moment teveel om op te noemen. Een van de verbeteringen t.o.v. de K10D, wat ook wel in een firmware update voor de K10D opgelost zou kunnen worden (wat waarschijnlijk nooit gebeurt), is bijvoorbeeld het maken van een belichtingstrapje dat je met 1 klik kunt starten. Bij de K10D moet je verplicht de ontspanknop ingedrukt houden, anders werkt het niet.

Maar goed, de plaatjes (om in Paassfeer te blijven) :)

Met de FA77 Limited, uit de hand op 800 ISO:

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/14o6o49.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/14mgepx.jpg

Met de F 50/2.8 macro en de ingebouwde flitser:

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/2wm1lj6.jpg

Met de F 100/2.8 macro en de Starblitz ringflitser:

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/1195xd3.jpg

@Patrick91: jammer dat mijn geld op is, anders had ik je F 135/2.8 zo overgenomen! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Spotmatic op 19-03-2008 08:50 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozkilator
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Moet zeggen dat het er goed uit ziet voor iso 800

Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Nou is dit ook wel een plaatje van 0,4 MP dus bij het resizen elke pixel is samen gestelt uit ~30 pixels van de originele foto. In hoeverre die verkleining dan nog op IQ te beoordelen is vraag ik me sterk af.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-08 01:55

R-P

Joehoe...
Vorige week een 200D met versie I 18-55 gekocht voor schoonmoeder. (649 euro in D)

Leuk speeltje!!! Lekker mijn oude 50mm 1.4 SMC eropgegooid, wat is dat lekker zeg... Toen nog even een ouwe Soligor 135 2.8 met shake reduction 'aan'... Maar toen wilde ze er zelf weer mee spelen... :(

De (internet-)winkel waar ik 'm heb afgehaald had vooraf duidelijk vermeld dat het een versie I lens zou zijn (versie II alleen beschikbaar bij de 20D), maar toch wat vreemd als er hier wordt gezegd dat deze al een poos niet worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R-P gewoon af en toe afpakken :)
Niet meer maken is iets anders dan op voorraad natuurlijk, dus zo gek ik het niet!
Mooie plaatjes spotmatic.. en geld op is altijd een relatief begrip natuurlijk :)
Maar er is iemand in die lens geinteresseerd, wordt dat niets dan is er nog hoop voor een later tijdstip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 21:17

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Grappig om te lezen dat er zo veel mensen in exact het zelfde schuitje zaten/zitten als ik zat ; ook ik heb m'n K100D verkocht, en de upgrade naar de K20D gedaan.

Bij Foto Konijnenberg stond ie leverbaar medio maart, dus 3 maart jongstleden heb ik 'm op de gok besteld.
's avonds had ik m'n K100D al verkocht, en was ik dus compleet cameraloos....dan voel je je heel kaal ineens. :/
Maar, op woensdag kreeg ik mail van Foto Konijnenberg, en op zaterdag kon ik 'm dan eindelijk na al dat wachten (ahum) in m'n armen sluiten.
Heerlijke camera ; kostte me m'n 400 euro plus de K100D, XBOX360 + spellen en m'n ouwe Takumar MF 135mm f2.5 lens, maar ik heb er geen seconde spijt van gehad.

Ik vermoed dat Pentax weer langzaam aan serieus genomen gaat worden in de dSLR wereld, en laten we hopen dat dat ook resulteert in nóg meer leuk glaswerk. Ben wel bang dat de vraag naar ouwe K-mount lenzen gaat toenemen, wat 't weer lastiger maakt om ze cheap op de kop te tikken.
Maar goed, goed glas is absoluut z'n geld waard.

Even een vraagje ; heeft er al iemand ervaring met een splitfocusscreen voor de K20D ? Ik ben namelijk van plan er eentje aan te schaffen, maar ik heb geen flauw idee welke het zou moeten worden, en waar ik op moet letten....?
Ook las ik dit:
KRG schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 07:48:
Zou het gebruik van zo'n split-focus screen bij de K20D nu ook leiden tot foutieve belichting met K en M lenzen?

Wie weet dat of kan dat straks nagaan.
Het antwoord hier op zag ik wellicht over 't hoofd...dus.

[ Voor 22% gewijzigd door MarcelG op 19-03-2008 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn 10d gaat vrijdag van eigenaar verwisselen.. met de f135 erbij .. sorrie spot, je zal op een andere moeten wachten!
Ik denk zaterdag de 20 halen :)
Erasmo, van harte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 21:46:
Mijn 10d gaat vrijdag van eigenaar verwisselen.. met de f135 erbij .. sorrie spot, je zal op een andere moeten wachten!
Ik denk zaterdag de 20 halen :)
Erasmo, van harte!
Jij ook met de K20D, je 10 heeft al een plekje in de fototas hier gekregen :*)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarcelG schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 16:56:
Grappig om te lezen dat er zo veel mensen in exact het zelfde schuitje zaten/zitten als ik zat ; ook ik heb m'n K100D verkocht, en de upgrade naar de K20D gedaan.
Ik heb 't voorlopig nog gewoon bij m'n *ist DS gehouden omdat:
A) 't nog steeds een heel prettige camera is, en
B) 'ie nog 'oldskool' TTL flitslichtmeting doet, en dat vindt m'n Metz 45CL-4 wel heel prettig.
Even een vraagje ; heeft er al iemand ervaring met een splitfocusscreen voor de K20D ? Ik ben namelijk van plan er eentje aan te schaffen, maar ik heb geen flauw idee welke het zou moeten worden, en waar ik op moet letten....?
Ik gebruik zelf een matglas van Katz Eye Optics. Die zijn een stuk prijziger dan de aanbiedingen op eBay, maar die aanbiedingen zijn meestal op maat geslepen Minolta matglazen. Dan heb je 2 nadelen:
- 't matglas is 0.2mm dikker dan die van Pentax, en dat kan proppen worden.
- 't is een matglas voor FF kleinbeeld, en dan is 't deelbeeldprisma + de microprisma ring nogal overheersend in je zoekerbeeld.

Qua belichting: ik moet standaard ongeveer 1/3 stop onderbelichten, omdat 't Katz Eye glaasje nog meer licht doorlaat dan 't Pentax matglas. Matglas verwisselen was overigens een eitje: 2 vingernagels om 't matglas aan te pakken, en een tandenstokertje om te voorkomen dat 't oude matglas op de spiegel zou stuiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals in nieuwe apparatuur topic al vermeld :

Tamron 17-50 F2.8 met-veel-afkortingen en Pentax A 50mm F1.7 erbij! :*)

Vanmiddag alleen wel m'n K10D heel ongelukkig laten vallen 8)7 8)7 van 40 cm hoog ofzo :X
Nu is van het wieltje waarmee je de meteringsmethode instelt, dat kleine stukje "houvast" noem ik het maar even, afgebroken. En er loopt daar ook ergens een barst. Verder doet de camera het gelukkig nog prima, maar geen meteringmethode instellen :( of nou ja, als ik veel tijd neem en dan met een nagel wat pruts lukt het nog net..Tis ook nog maar de vraag of er wat van de weathersealing over is. Opzich valt de schade mee, maar waar de flitser eruit klapt aan de voorkant is wel wat ruimte
komen te ontstaan. Morgen eens met Unigarant bellen, kijken of ze in dit geval wat voor me kunnen betekenen. En naar de Beukelaer moest ie toch nog, voor AF-kalibratie. Nu kan ik wel twee vliegen in één klap slaan, die metering-methodering moet toch..hersteld worden in ieder geval. Crap zooi, altijd zo voorzichtig met m'n spullen, maarja toch een zuur valletje dus vanmiddag. Best wel balen ;(

Heel tegenstrijdig omdat ik wel weer blij ben met beide lenzen :)
Als je wat kwijt moet....I'm all ears. ;)
Eerst ff testen en vergelijken, maar allicht daarna, Sig 17-70 en Sig 10-20..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 22:28:[...]
Ik gebruik zelf een matglas van Katz Eye Optics. Die zijn een stuk prijziger dan de aanbiedingen op eBay, maar die aanbiedingen zijn meestal op maat geslepen Minolta matglazen. Dan heb je 2 nadelen:
- 't matglas is 0.2mm dikker dan die van Pentax, en dat kan proppen worden.
- 't is een matglas voor FF kleinbeeld, en dan is 't deelbeeldprisma + de microprisma ring nogal overheersend in je zoekerbeeld.

Qua belichting: ik moet standaard ongeveer 1/3 stop onderbelichten, omdat 't Katz Eye glaasje nog meer licht doorlaat dan 't Pentax matglas. Matglas verwisselen was overigens een eitje: 2 vingernagels om 't matglas aan te pakken, en een tandenstokertje om te voorkomen dat 't oude matglas op de spiegel zou stuiteren.
Je moet dus je belichting aanpassen omdat het matglas méér licht doorlaat ? Oh ja natuurlijk, de lichtmeting vindt natuurlijk plaats na 't matglas....weer wat bijgeleerd. :9
Die belichtingsinstelling kun je volgens mij ook standaard instellen, dus dat ie op '0' staat in je programma, maar 'diep van binnen' altijd op -1/3 meen ik.
Dus, niet de cheap-ass matglazen kopen, maar een echte Katz-Eye.

@ -Emiel-
Lijkt me erg pijnlijk om 'n barst te zien ontstaan in je camera...volgens mij heet Korrelatie hier een apart hulpnummer voor. :P
De Sigma 17-70 heb ik al ; die 10-20 is wel interessant, afhankelijk van je vraagprijs. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelG op 20-03-2008 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 23:44:
Houdt ons op de hoogte aub! :)
Ben ook wel geïnteresseerd.

Laat ons ook wat weten mbt die 17-50, want dat is een interessant ding. Ik moet eerst nog even wachten op een donatie uit Apeldoorn, maar hij staat bij mij ook hoog op de wensenlijst!
Gefeliciteerd iig met je aanwinsten. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
MarcelG schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 09:52:
[...]
Je moet dus je belichting aanpassen omdat het matglas méér licht doorlaat ? Oh ja natuurlijk, de lichtmeting vindt natuurlijk plaats na 't matglas....weer wat bijgeleerd. :9
Ik mis mijn LX, die mat vooraf wel het licht, maar alleen ter indicatie. De juiste belichting zelf werd tijdens de opname gemeten vanaf het filmvlak... Nog steeds het beste lichtmeetsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Ik kan er zelf helaas niet naartoe, maar misschien vinden jullie het als pentaxanen interessant. Er is, zo zie ik net op de site, komende vrijdag een demonstratie gepland van pentax bij foto konijnberg. Misschien interessant voor diegenen die een dag vrij hebben genomen.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gizzy schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 13:07:
Ik kan er zelf helaas niet naartoe, maar misschien vinden jullie het als pentaxanen interessant. Er is, zo zie ik net op de site, komende vrijdag een demonstratie gepland van pentax bij foto konijnberg. Misschien interessant voor diegenen die een dag vrij hebben genomen.
Hmz ik haal zelf aanstaande vrijdag net toevallig mijn K10D op, als ik nog wat tijd over heb lijkt het me wel leuk om langs te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Laatst online: 14-09 15:25

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

MarcelG schreef:
[...]
Die belichtingsinstelling kun je volgens mij ook standaard instellen, dus dat ie op '0' staat in je programma, maar 'diep van binnen' altijd op -1/3 meen ik.
Dus, niet de cheap-ass matglazen kopen, maar een echte Katz-Eye.
Met mijn cheap-ass matglas uit China (ex K1000 matglas) nog geen problemen qua belichting.
K1000 matglazen zijn iets dunner dan de matglazen voor dSLR's: daarom stuurt ie een stukje U-vormig plastic mee.
Minolta gebruikt een andere formule, hun belichting is aangepast aan hun matglazen. Dat was voor mij ook de reden om voor een ex K1000 matglas te gaan (Pentax kennende!). Pentax heeft z'n eigen formule --> zo te zien is die niet veranderd...Bovendien heeft de K1000 een erg klein deelbeeld --> niet verkeerd voor dSLR. (Pentax heeft altijd een vooruitziende blik gehad: alles wat ze brengen is zeer goed over nagedacht).
Die Katz-Eye's waren mij veel te duur, en kopen in de USA... toch maar niet (UPS en douane???).

(Mag wel naar Konijn van m'n vrouw, maar zonder pinpas... Pff, ze heeft wel gelijk, ik heb aan één pinpas niet genoeg...)

[ Voor 8% gewijzigd door PvH18 op 20-03-2008 23:20 ]

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PvH18 schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 23:10:
Met mijn cheap-ass matglas uit China (ex K1000 matglas) nog geen problemen qua belichting.
K1000 matglazen zijn iets dunner dan de matglazen voor dSLR's: daarom stuurt ie een stukje U-vormig plastic mee.
Wist niet dat er ook K1000 matglazen werden bijgeslepen voor Pentax DSLR's, dacht dat die dingen op eBay uitsluitend Minolta screens waren... My bad. :)
En als dat K1000 matglas overeenkomt met die van m'n K2, dan is 'ie idd geschikt voor een crop-zoeker: klein deelbeeldprisma, en geen microprisma-ring (dat laatste is wel jammer op een DSLR).
Die Katz-Eye's waren mij veel te duur, en kopen in de USA... toch maar niet (UPS en douane???).
Katz is idd prijzig, maar ik heb er nog geen moment spijt van. UPS kosten waren vantevoren bekend, en van invoerrechten/BTW heb ik niks gemerkt. 't Was maar een klein pakketje, en daar let de douane niet zo op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 23:44:
Zoals in nieuwe apparatuur topic al vermeld :

Tamron 17-50 F2.8 met-veel-afkortingen en Pentax A 50mm F1.7 erbij! :*)

Huuh, waarom die sigma als je al een goed werkende Tamron hebt ? Alleen voor die 20 mm ?
Btw, er zitten heel veel lemmons i ndie eerste batch 17-50 van Tamron. Zelfs de mensen die hem uit Japan halen worden met enige regelmaat teleurgesteld. Het lijkt dus weer ouderwets gebrek aan QC....

Laat maar, zag niet meteen dat je hem juist wilde verkopen 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2008 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PvH18 schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 23:10:
[...]

Waar had jij die vandaan ? Heb je een link ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarcelG schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 09:52:

@ -Emiel-
Lijkt me erg pijnlijk om 'n barst te zien ontstaan in je camera...volgens mij heet Korrelatie hier een apart hulpnummer voor. :P
De Sigma 17-70 heb ik al ; die 10-20 is wel interessant, afhankelijk van je vraagprijs. 8)
Is ook wel pijnlijk ja ;( val was echt stom en ik baal er wel van.. maarja nog even contact opnemen met de verzekering en kijken of ze coulant zijn. Na m'n verjaardag de K10D maar naar de Beukelaer denk ik, wil wel foto's kunnen nemen rond verjaardag natuurlijk..aangezien ie dat gewoon nog prima doet :)
Zal hem toch wel een tijdje kwijt zijn denk ik dan.

17-70 heb je al? In je Sig staat 17-17 f2.8-4.5 ;) Misschien ff aanpassen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 13:40:
[...]17-70 heb je al? In je Sig staat 17-17 f2.8-4.5 ;) Misschien ff aanpassen ;)
Inderdaad....17-17 is een beetje een vreemd zoombereik. :P
Succes met je barst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er ligt hier een accu op te laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 15:20:
Er ligt hier een accu op te laden :)
Gefeliciteerd dan maar ;)

Waar heb je de camera uiteindelijk gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kamera-express.. dat is hier aan de overkant, dus met een kwartiertje ben ik er..
Was alleen enorm druk, 14 wachtenden voor me, en ook zoveel na mij toen ik aan de beurt was.
1059 overigens met kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 16:15:
Kamera-express.. dat is hier aan de overkant, dus met een kwartiertje ben ik er..
Was alleen enorm druk, 14 wachtenden voor me, en ook zoveel na mij toen ik aan de beurt was.
1059 overigens met kitlens.
Dus dezelfde prijs als ik er bij Smits voor heb betaald. Ook een NL model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

lock schreef:
[...]
Waar had jij die vandaan ? Heb je een link ?
Van jinfinance, ff zoeken op ebay: 'pentax split focus screen'. Kosten: +/- EUR 20 incl.v.k.
Past perfect, en de focus is goed. (bij macro nog wel lastig: maarja, de DOF is dan ook wel erg iel).
Edit:
Hij heeft er nu 2 op staan... (voor istDL/K100D)

@ Afterlife
...
En als dat K1000 matglas overeenkomt met die van m'n K2, dan is 'ie idd geschikt voor een crop-zoeker: klein deelbeeldprisma, en geen microprisma-ring (dat laatste is wel jammer op een DSLR).
...
De mijne is ex K1000, 45° deelbeeld + microprisma-ring (met een plastic shim).
Het deelbeeld is lekker klein (had wel ietsje groter mogen zijn).
(Voor m'n gevoel is het deelbeeld kleiner dan die in m'n P30).

[ Voor 3% gewijzigd door PvH18 op 21-03-2008 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk niet naar gevraagd spot, maar ik ga er wel van uit, zit in elk geval een leuk dik boekje bij in het NL (en 1 in het Frans).. weer een berg leeswerk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat een tank zeg! :D
* Erasmo houdt van F-lenzen :)

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/411B5P2ZEJL._AA280_.jpg

Eerste indruk van de K10D: Knopjes, heel veel knopjes meer dan op de K100D. Maar gelukkig zitten ze allemaal precies op de goede plaats :)

[ Voor 32% gewijzigd door Erasmo op 21-03-2008 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat niemand hier op zit te wachten maar vandaag de Pentax 50-200 en de Sigma APO 70-300 geprobeerd en na wat proberen gekozen voor de Sigma 70-300. Ik heb maar meteen Sandisk Extreme 3 4gb kaartje erbij genomen. Ik heb thuis nu wat geschoten en vind het een prima lens. Goed scherp en zeker draagbaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Erasmo schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 19:38:
Wat een tank zeg! :D
* Erasmo houdt van F-lenzen :)

[afbeelding
Gefeliciteerd met je K10D! Maar op het plaatje staat een FA lens, de F hoort er zo uit te zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.pentaxforums.com/lensreviews/data/29/large/SMC_Pentax-F_135mm_F28.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga morgen naar een hockey toernooi en wil graag een aantal praktische tips (ik ben een mega leek dus alle tips zijn welkom): Ik heb een K10D en wil dus morgen mijn nieuwe aanwinst Sigma 70-300 gaan gebruiken. Het weer zal de hele dag door bewolkt blijven dus ik kan denk ik de belichting beter op BEWOLKT zetten. Daarnaast denk ik dat ik de wiel op TAV moet zetten zodat ik de ISO kan aanpassen naar 400-800 en de en diafragma zo hoog mogelijk (F4?).

Is dit alles prima voor een aantal actie-foto's? Of doe ik hier iets drastisch fout? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkehuus
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:02
Je zult bedoelen je wit-balans op bewolkt zetten. Belichting op bewolkt zetten kan volgens mij niet.
Ik heb zelf de Apo 70-300 ook, maar ik gebruik hem eigenlijk niet verder dan de 200, vanaf de 200 is ie minder scherp.
Eerlijk gezegd denk ik dat het lastig wordt om met zulk slecht weer (licht) mooie platen te schieten, natuurlijk kun je terugvallen op de iso waarden, maar persoonlijk schiet ik het liefste zo laag mogelijke iso waarden.
Ga je in RAW schieten op RAW+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gekkehuus schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 23:34:
Je zult bedoelen je wit-balans op bewolkt zetten. Belichting op bewolkt zetten kan volgens mij niet.
Ik heb zelf de Apo 70-300 ook, maar ik gebruik hem eigenlijk niet verder dan de 200, vanaf de 200 is ie minder scherp.
Eerlijk gezegd denk ik dat het lastig wordt om met zulk slecht weer (licht) mooie platen te schieten, natuurlijk kun je terugvallen op de iso waarden, maar persoonlijk schiet ik het liefste zo laag mogelijke iso waarden.
Ga je in RAW schieten op RAW+?
:)

Ik kan volgens mij als witbalans BEWOLKT kiezen of dit verstandig is weet ik eigenlijk niet. Misschien laat ik het wel op Automatisch.

Ik ga op RAW schieten want JPG kan ik altijd achteraf zeg via de pc maken.
Iso 400 is misschien net te weinig voor morgen. Iso 800 levert soms iets te veel ruis op.
Ik zal het anders morgen gewoon op 200 houden. Voor de rest nog aanmerkingen of tips waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Spotmatic schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 22:41:
[...]

Gefeliciteerd met je K10D! Maar op het plaatje staat een FA lens, de F hoort er zo uit te zien:

[afbeelding]
Dáár was het plaatje dat ik niet kon vinden :P
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 23:19:
Ik ga morgen naar een hockey toernooi en wil graag een aantal praktische tips (ik ben een mega leek dus alle tips zijn welkom): Ik heb een K10D en wil dus morgen mijn nieuwe aanwinst Sigma 70-300 gaan gebruiken. Het weer zal de hele dag door bewolkt blijven dus ik kan denk ik de belichting beter op BEWOLKT zetten. Daarnaast denk ik dat ik de wiel op TAV moet zetten zodat ik de ISO kan aanpassen naar 400-800 en de en diafragma zo hoog mogelijk (F4?).

Is dit alles prima voor een aantal actie-foto's? Of doe ik hier iets drastisch fout? :)
Raw schieten, zoveel mogelijk licht vangen en dan kun je de iso redelijk laag houden. Tot op een zekere mate is onderbelichting wel te fixen met PS/LR, dus dan zou je evt. iets onderbelicht kunnen gaan schieten zodat je toch de sluitertijd wat omlaag kan houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maakt het overigens wat uit of je RAW opslaat als DNG of PEF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prometeus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09-2024
PEF is kleiner als DNG.
Het scheelt ongeveer 25% aan ruimte.
Voor de rest denk ik niet dat het iets uitmaakt qua kleurruimte of dynamisch bereik (ja soms lees je erover op het internet ik dacht bij cameralabs maar dat zoek ik nog even uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prometeus schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 08:19:
PEF is kleiner als DNG.
Het scheelt ongeveer 25% aan ruimte.
Voor de rest denk ik niet dat het iets uitmaakt qua kleurruimte of dynamisch bereik (ja soms lees je erover op het internet ik dacht bij cameralabs maar dat zoek ik nog even uit)
Ik ben benieuwd :)

Maar welke instellingen moet ik gebruiken nodig voor snelle actie foto's? Kan ik dit allemaal regelen met TAV stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Een DSLR is gelukkig geen typische mooi-weer camera. Vandaag een rondje gemaakt in de wijk, de K20D moest natuurlijk mee.

Het zijn kleine foto's, maar een aantal zijn gemaakt op ISO 800. Ik daag jullie uit deze exemplaren aan te wijzen zonder in de EXIF te kijken ;)

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/von039.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/no6fbb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/24m8i92.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/30upumo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/2lau2hc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/2gxlpbs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/2149ppt.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/5nslfq.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/f553fb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/sm9gl0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prometeus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09-2024
Kan je doen als je dan je shutter instelt op bijv 1/800 (met je voorste wiel) en je aperture met je achterste wiel bijv f8 dan kiest de camera zelf zijn ISO waarde (hij berekend dan dus zelf hoe snel de film/iso moet zijn om voldoende exposure te bereiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic, op dit formaat of op 10x15 of 13x18 prints kun je echt niet zien of een foto op ISO 200 of 800 genomen is. Heb dus niet eens de moeite genomen om 't te verifieren, maar ik denk dat de bladeren in 't water een ISO boost nodig hadden.

Wel een leuke serie foto's van een wandeling door je eigen buurt trouwens, goed oog voor detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Hey Spotmatic jouw wijk is echt op een steenworp afstand van mijn werk; ik heb daar afgelopen dinsdag nog met een client rondgefietst; soort van survival door de weilanden vanaf dat plekje op jouw eerste foto - ik kan me levendig voorstellen dat je daar lekker de troosteloosheid van een nieuwbouwwijk in spe kan vastleggen (als in: het land dat er nu ongebruikt bij ligt te wachten tot het bebouwd gaat worden). Je kent vast de Krommesteeg wel, of niet :-)

Edit: mooie foto's trouwens; ondanks het miezerige weer en de alledaagse locatie gewoon mooie foto's weten te produceren onderscheidt een talentvolle fotograaf!

[ Voor 15% gewijzigd door mwolthers op 22-03-2008 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat zie je op dit formaat sowieso niet, maar ligt het aan mij, of is de witbalans van de K20D afwijkend? Ik zag hier laatst ook wat plaatjes langskomen van de K20D onder kunstlicht die erg naar geel/groen neigden. Dat gevoel krijg ik bij deze platen ook een beetje, het klopt niet helemaal voor m'n gevoel :?

[ Voor 65% gewijzigd door neographikal op 22-03-2008 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 14-09 10:18
neographikal schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 16:40:
Dat zie je op dit formaat sowieso niet, maar ligt het aan mij, of is de witbalans van de K20D afwijkend? Ik zag hier laatst ook wat plaatjes langskomen van de K20D onder kunstlicht die erg naar geel/groen neigden. Dat gevoel krijg ik bij deze platen ook een beetje, het klopt niet helemaal voor m'n gevoel :?
Geloof me, dat is geen gevoel. Ik heb even 2 platen door de photoshop gerammeld, en je ziet in de RGB-histogrammen duidelijk dat groen overheerst. Na een auto-levels is het al een stuk minder, hoewel je dit in LR toch echt serieus met batches tegelijkertijd kan gaan zitten bewerken.

Ik denk dat ik een idee heb van wat er in de 1e firmware upgrade van de K20D gaat zitten :P

edit: onderbouwing ;)

#1: Kip, onbewerkt:
Afbeeldingslocatie: http://www.henkvandergiesen.nl/files/GoT/meuk/k20d/kip1t.jpg

#2: Kip, na autolevels (nog steeds tikkie te groen, met name op de kip)
Afbeeldingslocatie: http://www.henkvandergiesen.nl/files/GoT/meuk/k20d/kip2t.jpg

#3: Landschap, onbewerkt:
Afbeeldingslocatie: http://www.henkvandergiesen.nl/files/GoT/meuk/k20d/landschap1t.jpg

#4: Landschap, ook autolevels:
Afbeeldingslocatie: http://www.henkvandergiesen.nl/files/GoT/meuk/k20d/landschap2t.jpg

Het gras is in dit geval bij de buren gewoon té groen :P

[ Voor 33% gewijzigd door Henk op 22-03-2008 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben het met je eens wat ik nu zie.. kan die histogrammen niet goed lezen (gebruik geen fotobewerkingsprogramma's) maar is het niet een kwestie van te weinig cyaan?
Mijn eigen k20d foto's (ook even buiten geweest vandaag, al was het maar kort) heb ik nog niet op de goede monitor bekeken, mijn laptop staat zeer donker en met weinig contrast afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Te weinig rood/magenta actually :) Dat is namelijk de tegenkleur van groen. Hoewel het blauw/cyaan idd ook wat weinig is, dat verklaart het gele, maar groen is een groter prob.

Imho echt iets voor een firmware update, anders trek je je het schompus in lightroom aan de temperature/tint sliders...

[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 22-03-2008 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Henk schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 16:59:
[...]
Het gras is in dit geval bij de buren gewoon té groen :P
Dat kan ook een keuze van mij zijn geweest. Geen van deze foto's heeft namelijk na de RAW-conversie namelijk nog de originele witbalans. Ik heb alle foto's gemaakt met de witbalans op "bewolkt" maar heb Lightroom dit automatisch laten corrigeren. Verder nog wat gespeeld met contrast en vibrance. Dus ik denk dat je niet zoveel kunt zeggen over de prestaties van de K20D, maar wel over mijn smaak (of misschien moet mijn monitor eens goed gecalibreerd worden).
mwolthers schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 16:14:
Hey Spotmatic jouw wijk is echt op een steenworp afstand van mijn werk; ik heb daar afgelopen dinsdag nog met een client rondgefietst; soort van survival door de weilanden vanaf dat plekje op jouw eerste foto - ik kan me levendig voorstellen dat je daar lekker de troosteloosheid van een nieuwbouwwijk in spe kan vastleggen (als in: het land dat er nu ongebruikt bij ligt te wachten tot het bebouwd gaat worden). Je kent vast de Krommesteeg wel, of niet :-)

Edit: mooie foto's trouwens; ondanks het miezerige weer en de alledaagse locatie gewoon mooie foto's weten te produceren onderscheidt een talentvolle fotograaf!
Bedankt voor het compliment! Inderdaad ken ik de krommesteeg, ik rij er vaak rond in de hoop wat vogels in de zoeker te kunnen vangen. Tot nu toe nog met weinig succes... Ik ben trouwens zeker van plan om meer foto's te nemen van de hele buurt en het deel dat straks volgebouwd gaat worden. Altijd makkelijk, een onderwerp dicht bij huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Spotmatic schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 18:39:
[...]

Dat kan ook een keuze van mij zijn geweest. Geen van deze foto's heeft namelijk na de RAW-conversie namelijk nog de originele witbalans. Ik heb alle foto's gemaakt met de witbalans op "bewolkt" maar heb Lightroom dit automatisch laten corrigeren. Verder nog wat gespeeld met contrast en vibrance. Dus ik denk dat je niet zoveel kunt zeggen over de prestaties van de K20D, maar wel over mijn smaak
Lightroom en automatisch is helaas iets dat op het moment nog van geen kant klopt, terwijl photoshop dit wél heerlijk oplost. Maar dan blijft het voorbeeld van de kip staan, de WB is atm gewoon nog niet wat het moet zijn imho.
(of misschien moet mijn monitor eens goed gecalibreerd worden).
Dat kan ook, ik kan je iig verzekeren dat het aan calibratie/scherm niet ligt hier :)

Het is trouwens niet bedoeld om te 'kraken'. Ik kijk, net zoals anderen hier, graag kritisch naar camera's, en juist dit is één van de dingen die in firmware updates heel goed te fixen is. Een ruizige sensor met een hevig AA filter is een groter probleem, of een beperkte DR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBenBenny
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-04-2022
Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 08:29:
[...]

Ik ben benieuwd :)

Maar welke instellingen moet ik gebruiken nodig voor snelle actie foto's? Kan ik dit allemaal regelen met TAV stand?
Je kan diafragme en sluitertijd regelen vanuit "P" stand (voorste en achterste instelwieltje), in je menu "c pers instelling" kan je onder programmalijn, snelle sluitertijd instellen.
Dit geeft als voordeel dat als je vb je diafragma hoger zet voor 1 bepaald shot, je gewoon op het groen knopje kan drukken en je camera gaat dan terug over op lager diafragma en snelle sluitertijd voor je volgende shot.
Wist je trouwens dat je in elke stand (P,AV,enz..) je iso waarde heel snel kan aanpassen?
Blijf door je zoeker kijken, druk "OK" en hou deze ingedrukt. Je ziet nu de iso waarde in je zoeker, deze kan je nu aanpassen door aan het instelwieltje vooraan te draaien.

K10d+grip,vivitar 28mm 2,8,Pentax-A SMC 50mm 1,7,Pentax DA 18-55,auto Revuenon 135mm 2,8,Vivitar serie 1 28-210mm,DA*50-135mm 2,8,DA*16-50mm 2,8,AF540FGZ,Vivitar 2x Tele converter , enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 18:28:
Te weinig rood/magenta actually :) Dat is namelijk de tegenkleur van groen. Hoewel het blauw/cyaan idd ook wat weinig is, dat verklaart het gele, maar groen is een groter prob.
Zal wel met rgb of cmyk te maken hebben dat je het op die manier bekijkt. Ik gebruik dus geen programma's verder maar ben drukker van beroep, dus dan is te lichtgroen een kwestie van te weinig cyaan of teveel geel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet goed waar ik dit kwijt moet, maar wellicht dat hier iemand interesse heeft?

Ik heb een oude Ricoh XR500 (K-mount) Spiegelreflex met MF Rikenon 50MM prime (F2.0-16)

Als er iemand is die hem wil hebben? Ik vind het zonde om het weg te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de 55-300 nog steeds niet beschikbaar in NL? :( Zijn er al reviews hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:33:
Is de 55-300 nog steeds niet beschikbaar in NL? :( Zijn er al reviews hiervan?
Die is voor mij ook erg interessant, maar ik ben nog geen reviews en concrete (Nederlandse) prijzen tegengekomen. Ik heb nu alleen nog de kitlens en ik wil er nog een telezoom bij hebben die mooi aansluit op het bereik. Over een half jaar ga ik weer varen en dan zijn interessante onderwerpen meestal enkele honderden meters ver weg. Aanvankelijk was ik van plan de 55-200mm van Pentax te gaan aanschaffen voor die tijd, maar die 100mm extra zou toch wel fijn zijn, mits de prijs schappelijk is natuurlijk. De 60-250, hoewel machtig interessant, zal voor mij sowieso te duur zijn.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:26:
Ik weet niet goed waar ik dit kwijt moet, maar wellicht dat hier iemand interesse heeft?

Ik heb een oude Ricoh XR500 (K-mount) Spiegelreflex met MF Rikenon 50MM prime (F2.0-16)

Als er iemand is die hem wil hebben? Ik vind het zonde om het weg te gooien.
Even opletten met Ricoh, die kunnen een palletje in de lens krijgen waardoor je hem erg lastig van je body af kan krijgen :)
Positron schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:58:
[...]

Die is voor mij ook erg interessant, maar ik ben nog geen reviews en concrete (Nederlandse) prijzen tegengekomen. Ik heb nu alleen nog de kitlens en ik wil er nog een telezoom bij hebben die mooi aansluit op het bereik. Over een half jaar ga ik weer varen en dan zijn interessante onderwerpen meestal enkele honderden meters ver weg. Aanvankelijk was ik van plan de 55-200mm van Pentax te gaan aanschaffen voor die tijd, maar die 100mm extra zou toch wel fijn zijn, mits de prijs schappelijk is natuurlijk. De 60-250, hoewel machtig interessant, zal voor mij sowieso te duur zijn.
Extra tip voor jou, vergeet geen pola mee te nemen voor je lens, op zee heb je die erg vaak nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/pentaxlx/Pentax_LX_Gold/PentaxLX_gold_Xa.jpg
Nu ik toch je aandacht heb :+
HELP! :?

Ik heb van het weekend +- 300 foto's gemaakt en wil deze graag van .DNG / .PEF over zetten naar een JPG file. Hoe kan ik dit het snelst doen? Via Photoshop CS3 gaat dit wel maar dat kost mij uren. Het liefst een programma die ook de resolutie meteen mee aanpast. Bestaat zoiets? :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op maandag 24 maart 2008 @ 14:04:
[...]

Even opletten met Ricoh, die kunnen een palletje in de lens krijgen waardoor je hem erg lastig van je body af kan krijgen :)
Het is een MF prime, dus die heeft dat probleem niet. Wat ik vind over de lens: link

Ricoh XR Rikenon 50mm f2 (K Compatible): This is rumored to be one of the sharpest lenses ever made for 35mm cameras. I bought an old, clunky, all metal version of this lens for $10 on eBay. I have yet to test it out.

Nog een quote:

It works with my DS, and I don't know of any reason why it wouldn't also work with the DL. Some Ricoh lenses will get stuck on Pentax cameras but this one doesn't. It doesn't have an "A" setting so you will have to use stop-down metering which has been discussed here plenty of times before.

Image-wise, it's pretty much on par with the Pentax-M f/2. The center is soft at f/2 but sharp at 2.8, and the corners get sharp at f/4.

Dus als iemand body+lens wil? Verzendkosten (of haal hem gratis op, Amsterdam), that's all. Ik heb er niets aan. Ik vind het alleen zonde om hem te laten verstoffen/weg te gooien ;(

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 15:23:
[...]
Dus als iemand body+lens wil? Verzendkosten (of haal hem gratis op, Amsterdam), that's all. Ik heb er niets aan. Ik vind het alleen zonde om hem te laten verstoffen/weg te gooien ;(
Tuschinski, ik heb wel interesse (alleen de lens eigenlijk). Zou je misschien een mailtje willen sturen naar mijn msn-messenger adres uit mijn profiel? Dan kunnen we de rest achter de schermen afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Positron schreef op maandag 24 maart 2008 @ 15:41:
[...]

Tuschinski, ik heb wel interesse (alleen de lens eigenlijk). Zou je misschien een mailtje willen sturen naar mijn msn-messenger adres uit mijn profiel? Dan kunnen we de rest achter de schermen afhandelen.
Sorry voor de slowchat... ik heb geen MSN, ik heb je gemailed naar je hotmail addy. Antwoord me verder daar maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 14:34:
HELP! :?

Ik heb van het weekend +- 300 foto's gemaakt en wil deze graag van .DNG / .PEF over zetten naar een JPG file. Hoe kan ik dit het snelst doen? Via Photoshop CS3 gaat dit wel maar dat kost mij uren. Het liefst een programma die ook de resolutie meteen mee aanpast. Bestaat zoiets? :)
Adobe lightroom of de Pentax software kunnen dit prima aan.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-DarkShadow- schreef op maandag 24 maart 2008 @ 18:34:
[...]

Adobe lightroom of de Pentax software kunnen dit prima aan.
Pentax software?
Bedoel je hiermee: PENTAX PHOTO Browser 3 Laboratory 3
http://www.pentax.nl/nl/photo/software_updates/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Pentax Photo Browser inderdaad.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Tuschinski schreef:
[...]
Het is een MF prime, dus die heeft dat probleem niet.
?
Alle (oude) Ricoh lenzen zijn MF...
Je bedoelt: er zit geen 'A' op de diafragma ring.
Alleen Ricoh 'P' lenzen hebben de extra diafragma pin.
Wat ik vind over de lens: link

Ricoh XR Rikenon 50mm f2 (K Compatible): This is rumored to be one of the sharpest lenses ever made for 35mm cameras. I bought an old, clunky, all metal version of this lens for $10 on eBay. I have yet to test it out.
Ik heb er ook één, hij is inderdaad erg scherp.
Maar: hij kan erg slecht tegen tegenlicht: er verschijnt dan een enorm groot wit mistige wolk... een zonnekap doet wonderen. Waarschijnlijk zitten er niet mat-zwarte (reflectie)vlakken in de lens...
Nog een quote:
It works with my DS, and I don't know of any reason why it wouldn't also work with the DL. Some Ricoh lenses will get stuck on Pentax cameras but this one doesn't. It doesn't have an "A" setting so you will have to use stop-down metering which has been discussed here plenty of times before.
Image-wise, it's pretty much on par with the Pentax-M f/2. The center is soft at f/2 but sharp at 2.8, and the corners get sharp at f/4.
Werkt op mijn istDL... Is scherp, maar of hij aan een Pentax 50mm F2 kan tippen? Volgens sommigen wel, anderen zeggen van niet. Ik heb geen Pentax 50mm F2, dus ik kan het niet controleren.

Weggooien is inderdaad zonde.
Ik heb hem ook voor een habbekrats op de kop getikt (samen met een Tokina 28mm F2.8 en een Vivitar 2x TC): wil er macro mee gaan doen, i.c.m. omkeer ringen enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 14:34:
Zoiets bestaat/bestond: Pixmantec RawShooter Essentials 2006. Was toen gratis te downloaden, maar is nu onderdeel van Adobe Lightroom.

Maar even googlen op 'RawShooterEssentials.exe' geeft nog een hoop download sites waar 'ie te vinden is... ;)
Doet overigens geen DNG, maar wel PEF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Eindelijk mijn eerste wilde vogeltje in de lens kunnen vangen.

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/dzf94y.jpg

Gebruikte set-up: K20D, Pentax F* 300/4.5, uit de hand geschoten op ISO 800. De foto is een crop van ca. 70% van het origineel. Per ongeluk stond de SR niet aan, dus ik heb geluk gehad dat hij scherp is!

Met dezelfde set-up heb ik ook de onderstaande twee foto's gemaakt. Maar deze vind ik persoonlijk minder bijzonder omdat ze in de dierentuin zijn gemaakt. Geen kunst dus... :)

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/6gfl0i.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/li2js.jpg

De combinatie van de K20D en de F* 300 is er een van goud: ik heb in het geheel geen problemen met front- of backfocus. Van de 97 foto's die ik gisteren met deze combinatie heb gemaakt, waren er 96 scherp. De enige foto die niet scherp was, was puur aan mijzelf te wijten.

Edit: ik zie zojuist dat mijn eerste foto in de Pentax Photo Gallery is geaccepteerd. En dan nog wel een foto waarvan ik dacht dat deze het niet zou halen; mijn echte favorieten zijn allemaal geweigerd. Tja, er valt geen peil op te trekken.

http://www.pentaxphotogallery.com/peterjonkman

Maar toch top dat ik nu een foto in de Pentax Photo Gallery heb, mijn dag kan niet meer stuk! 8) _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door Spotmatic op 25-03-2008 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

gefeliciteerd Peter!!! Is inderdaad een leuke bekroning op je werk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

PvH18 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 23:29:
[...]
?
Alle (oude) Ricoh lenzen zijn MF...
Je bedoelt: er zit geen 'A' op de diafragma ring.
Alleen Ricoh 'P' lenzen hebben de extra diafragma pin.
[...]
Ik heb er ook één, hij is inderdaad erg scherp.
Maar: hij kan erg slecht tegen tegenlicht: er verschijnt dan een enorm groot wit mistige wolk... een zonnekap doet wonderen. Waarschijnlijk zitten er niet mat-zwarte (reflectie)vlakken in de lens...
[...]
Werkt op mijn istDL... Is scherp, maar of hij aan een Pentax 50mm F2 kan tippen? Volgens sommigen wel, anderen zeggen van niet. Ik heb geen Pentax 50mm F2, dus ik kan het niet controleren.
Ik heb de lens van Tuschinski gekregen en ik kan bevestigen dat het past en werkt. En uiteraard kan de lens er ook weer zonder schade af. ;) Geen pinnetjes of whatsoever.

Tot nog toe had ik alleen de kitlens en ik ben echt nog lerende met m'n K100D Super, maar ik vind het erg leuk. Interessant om nu eens zelf alles in te moeten stellen. Even een voorbeeldfotootje, dan kunnen jullie zelf beoordelen of en hoe scherp 'ie is. Foto is gemaakt binnenshuis met matig licht, zonder flits. Binnenkort eens kijken hoe het resultaat van foto's buiten wordt.

Klikken voor de volledige foto, overigens ISO 200 en op 1/60s en wide open F2
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/van.wissen/thumbg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
MarcelG schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 11:33:
gefeliciteerd Peter!!! Is inderdaad een leuke bekroning op je werk! :)
Dank je wel! :)

Ik heb gisteren mijn RAW shots nog eens goed bekeken. Van de uil bleek ik nog een betere foto te hebben:

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/1zwygxz.jpg

Het bleek trouwens dat mijn monitor profiel (Dell 2005FPW) beschadigd was en dat ik daardoor niet de juiste kleuren kreeg te zien in CS2. Ik heb Adobe Gamma uitgevoerd (via het configuratiescherm) en eindelijk zijn mijn kleuren weer zoals ze moeten zijn!

Edit: @ Henk: hopelijk is de witbalans nu wel goed ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Spotmatic op 26-03-2008 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Positron schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 18:45:
[...]

Tot nog toe had ik alleen de kitlens en ik ben echt nog lerende met m'n K100D Super, maar ik vind het erg leuk. Interessant om nu eens zelf alles in te moeten stellen. Even een voorbeeldfotootje, dan kunnen jullie zelf beoordelen of en hoe scherp 'ie is. Foto is gemaakt binnenshuis met matig licht, zonder flits. Binnenkort eens kijken hoe het resultaat van foto's buiten wordt.
Ik vind hem nog niet echt scherp. Heeft de kat misschien iets bewogen? Had je de SR wel aan staan (en belangrijker nog: heb je de SR wel op 50mm ingesteld)? Probeer het nog eens, de lens moet tot meer in staat zijn (al dan niet wat verder gediafragmeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 08:32:
[...]Ik vind hem nog niet echt scherp. Heeft de kat misschien iets bewogen? Had je de SR wel aan staan (en belangrijker nog: heb je de SR wel op 50mm ingesteld)? Probeer het nog eens, de lens moet tot meer in staat zijn (al dan niet wat verder gediafragmeerd).
Inderdaad, en ik denk dat het voornamelijk komt door het diafragma wat wagenwijd open staat.
Center-sharpness is over 't algemeen optimaal bij 2 stops diafragmeren (verschilt per objectief), maar is vrijwel nooit (zo niet écht nooit) optimaal bij het grootste diafragma.

Snel vraagje ; heeft iemand hier een Albinar 135mm f2.8 M objectiefje over ? Mijn diafragmaring is kaduuk....dus F2.8 is de enige optie die ik nu heb. Bij dit weer is dat geen probleem maar hartje zomer bij ISO 100 en 1/4000e ben ik nog steeds aan het overbelichten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BigBenBenny schreef op zondag 23 maart 2008 @ 09:54:
[...]
Wist je trouwens dat je in elke stand (P,AV,enz..) je iso waarde heel snel kan aanpassen?
Blijf door je zoeker kijken, druk "OK" en hou deze ingedrukt. Je ziet nu de iso waarde in je zoeker, deze kan je nu aanpassen door aan het instelwieltje vooraan te draaien.
Wow, da's nog eens een tip die superhandig is! hartelijk dank!!! :)

raccou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
MarcelG schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 12:43:
[...]
Inderdaad, en ik denk dat het voornamelijk komt door het diafragma wat wagenwijd open staat.
Center-sharpness is over 't algemeen optimaal bij 2 stops diafragmeren (verschilt per objectief), maar is vrijwel nooit (zo niet écht nooit) optimaal bij het grootste diafragma.
Dat ben ik met je eens, maar zo onscherp mag het gewoon niet zijn bij volle opening. Of ben ik te verwend met mijn M en A serie Pentax standaardlenzen (1.4, 1.7 en 2.0) die misschien ook niet op hun best zijn op volle opening, maar zeker niet onscherp???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:21:
[...]Dat ben ik met je eens, maar zo onscherp mag het gewoon niet zijn bij volle opening. Of ben ik te verwend met mijn M en A serie Pentax standaardlenzen (1.4, 1.7 en 2.0) die misschien ook niet op hun best zijn op volle opening, maar zeker niet onscherp???
Inderdaad...verwend is het goeie woord. :P
Vooral de 1.4 en 1.7 M's zijn absurd scherp, de 1.4 is als ik me niet vergis de scherpste pentax ooit.
Dat zijn overigens ook smc lenzen (tenminste, ik neem aan dat je die bedoelt), en die coating helpt erg mee bij het halen van die scherpte.
Leuk leesvoer over de kwaliteit van de diverse Pentax-mount objectieven: http://ca.geocities.com/spirope/pentlens.html
For both the Pentax and Zeiss lenses, the performance of the pancake lens, while quite good, is below that of the 50mm f/1.7. This accords with my own experience of pictures taken with my 40mm versus 50mm lenses. The former are sharp, but the latter are even sharper.

The sharpest lens of all in these tables appears to have been the SMC Pentax 50mm f/1.4 lens that came out with the original K cameras in 1975.
Als dát jouw 1.4 is ben je dus inderdaad verwend. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
MarcelG schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:51:
[...]
Inderdaad...verwend is het goeie woord. :P
Vooral de 1.4 en 1.7 M's zijn absurd scherp, de 1.4 is als ik me niet vergis de scherpste pentax ooit.
Ik denk dat dat voorbehouden is aan een andere 50mm lens in mijn verzameling: de SMC Pentax-F 50mm f/2.8 macro. Juist deze lens staat erom bekend een extreem hoog scheidend vermogen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:55:
[...]

Ik denk dat dat voorbehouden is aan een andere 50mm lens in mijn verzameling: de SMC Pentax-F 50mm f/2.8 macro. Juist deze lens staat erom bekend een extreem hoog scheidend vermogen te hebben.
Afbeeldingslocatie: http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/villagestreetwear_1995_739512209
:D :+

Is dit jouw lens:
http://www.fotobooms.nl/info.php?id=3229
http://cgi.ebay.com.au/Pe...Q_trksidZp1742.m153.l1262

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2008 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Leuk om te zien wat ik in januari schreef:
Spotmatic schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 14:23:
[...]
OK, ik heb me een aantal doelen gesteld, deze wil ik 1 voor 1 halen:

- Goede lenzen en accessoires CHECK
- Onderwerpen selecteren (werken met/naar een bepaald doel) CHECK
- Alleen nog maar in RAW schieten CHECK
- Postprocessing onder de knie krijgen (deels) CHECK
- Een foto op de Pentax Photo Gallery krijgen CHECK
- Tenslotte het ultieme doel: gepubliceerd worden :)

Al kan de laatste stap wat mij betreft wel vervallen. In mijn 'filmtijd' zijn foto's van mij namelijk al in folders verschenen (Supermarktfolder van Douwe Egberts) en in andere publicaties en ook heeft een foto van mij het geschopt tot Kerstkaart. Dus daarvoor hoef ik het niet te doen. Zolang ik er zelf maar plezier aan beleef :)

Vooral wil ik veel meer extreem macro- en telewerk gaan doen, vandaar mijn aanschaffingen in die richting (een ringflitser komt er overigens zo snel mogelijk). En de 300mm is natuurlijk maar het begin, een langere lens komt er hoe dan ook.
Ik geloof dat ik onderhand weer nieuwe doelen kan stellen. Het is niet dat ik iets MOET, maar wel dat ik iets WIL. Als je ergens naartoe kunt werken dan is dat een goede stimulans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ringflitser check toch?

2e uil is een plaatje!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 15:55:
Ringflitser check toch?

2e uil is een plaatje!!!
Dank je wel! En klopt, de ringflitser is ook al aangeschaft. Blijft alleen de 500mm/600mm lens nog over ;)

Ik ben toch wel serieus aan het nadenken over de Bigma (Sigma 50-500 EX DG). De foto's die ik heb gezien zijn vaak mooi (maar niet altijd). Hier een aantal goed gelukte exemplaren van Al Reid (met een K100D):

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/reid_home15017/photos/K100DS/IMGK4963f.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/reid_home15017/photos/K100DS/IMGK4993f.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/reid_home15017/photos/K100DS/IMGK4627.jpg

Dit soort foto's maken dat ik erg goed moet nadenken of ik voor 1000 euro de Bigma aanschaf, of voor ca. 3000 euro de Sigma 500/4.5 of voor nog meer de F*/FA* 600/4 (tweedehands). In dit bereik is de keuze erg beperkt helaas :(

[ Voor 55% gewijzigd door Spotmatic op 26-03-2008 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

@Positron
Heb je deze foto in RAW geschoten ? Wellicht dat je namelijk nog geen verscherping hebt toegepast ; standaard zijn de RAW's erg zacht van scherpte...misschien dat dat 't is.

@Spotmatic:
Die Bigma is leuk, maar heeft volgens mij buiten vogelkiekjes (en eventueel paparazziwerk) een vrij klein toepassingsgebied. Voor 't bereik 50-200 kun je ook 'n goedkoper en handzamer objectief aanschaffen, welke misschien wel nog in je overvolle cameratas zou kunnen passen.
Voor de bigma heb je volgens mij een extra tas nodig. ;-)

Over die 50mm f2.8 ; is dat deze ? http://www.popphoto.com/c...fa-50mm-f28-af-macro.html
Oh nee, da's de FA en niet de F....welke heb jij dan?
Dit is de FA 50mm f1.4 die ik heb:
Afbeeldingslocatie: http://storage.oxle.com/files/1/FA50mmf14.png
Dit is de enige 50mm f2.8 Macro die ik kan vinden...maar dat is ook een FA?
Afbeeldingslocatie: http://storage.oxle.com/files/1/41BEJ58PE6L._AA280_.jpg
En dit is de D-FA 50mm f2.8 Macro...maar ik kan me niet voorstellen dat dit dé killer-lens is...?
Afbeeldingslocatie: http://storage.oxle.com/files/1/DFA50mmMacro.jpg
Nu ben ik in de war....

Iets anders ; bij de oude manuele varianten zie je dat de 50mm f1.7 bij wide-open diafragma stukken scherper is dan de 50mm f1.4:

smc Pentax 50 mm f/1.4
Central Resolution 73
Corner Resolution 58
Wide open Central Resolution 54
Central Contrast 68

smc Pentax M 50 mm f/1.7
Central Resolution 71
Corner Resolution 51
Wide open Central Resolution 69
Central Contrast 61

De F variant daarentegen presteert weer stukken minder: 60 50 45 54

Het is dus elke keer weer afwachten hoe scherp een lens is ; de ene is wide open beter dan de andere, terwijl de andere gediafragmeert weer beter is dan de ander... 8)7 Tja, toch maar een grotere tas kopen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MarcelG op 26-03-2008 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

Spotmatic schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 08:32:
[...]

Ik vind hem nog niet echt scherp. Heeft de kat misschien iets bewogen? Had je de SR wel aan staan (en belangrijker nog: heb je de SR wel op 50mm ingesteld)? Probeer het nog eens, de lens moet tot meer in staat zijn (al dan niet wat verder gediafragmeerd).
Ik had even een snelle serie geschoten (m'n eerste MF-lens) en daaruit één van de scherpe exemplaren gepakt. De kat zou iets bewogen kunnen zijn hoor, maar zoals ik al zei was ook het licht niet optimaal. Ik zal binnenkort eens wat gediafragmeerd proberen, kijken of dat verschil maakt. Ik zal van de week nog wel even wat posten, ook als ik wat meer licht heb. Ik heb de foto's overigens gewoon als .jpg geschoten, dus niet RAW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
MarcelG schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:47:

@Spotmatic:
Die Bigma is leuk, maar heeft volgens mij buiten vogelkiekjes (en eventueel paparazziwerk) een vrij klein toepassingsgebied. Voor 't bereik 50-200 kun je ook 'n goedkoper en handzamer objectief aanschaffen, welke misschien wel nog in je overvolle cameratas zou kunnen passen.
Voor de bigma heb je volgens mij een extra tas nodig. ;-)
Dat laatste is zeker waar. Maar geloof me: voor wildlife shots kom je altijd mm's te kort. Ook 500/600mm is vaak te kort!
En dit is de D-FA 50mm f2.8 Macro...maar ik kan me niet voorstellen dat dit dé killer-lens is...?
[afbeelding]
Nu ben ik in de war....
De F serie is ouder dan de FA. Je kunt beter kijken op de site van Bojidar Dimitrov of op Pentaxforums.com: http://www.pentaxforums.com/lensreviews/index.php. De F 50mm f/2.8 ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.pentaxforums.com/lensreviews/data/29/SMC_Pentax-F_50mm_Macro.jpg

De mijne is trouwens nieuw in doos :)

Persoonlijk denk ik dat er amper verschil is tussen de DFA 50/2.8 macro en de mijne. Optisch zijn ze hoogstwaarschijnlijk gelijk (beide hebben 8 elementen in 7 groepen), met het verschil dat de DFA een modernere coating heeft. Mechanisch schaal ik de F versie echter hoger in (vrijwel alleen maar metaal, weinig plastic).
Iets anders ; bij de oude manuele varianten zie je dat de 50mm f1.7 bij wide-open diafragma stukken scherper is dan de 50mm f1.4:

smc Pentax 50 mm f/1.4
Central Resolution 73
Corner Resolution 58
Wide open Central Resolution 54
Central Contrast 68

smc Pentax M 50 mm f/1.7
Central Resolution 71
Corner Resolution 51
Wide open Central Resolution 69
Central Contrast 61

De F variant daarentegen presteert weer stukken minder: 60 50 45 54

Het is dus elke keer weer afwachten hoe scherp een lens is ; de ene is wide open beter dan de andere, terwijl de andere gediafragmeert weer beter is dan de ander... 8)7 Tja, toch maar een grotere tas kopen. ;)
Het probleem met lenstesten is dat er vaak maar 1 exemplaar getest is. Hoe staat het dan met de variatie-spreiding? Op Photodo.com heeft de F 50/1.4 een hogere score dan de FA 50/1.4, ook al zijn beide lenzen optisch volledig gelijk.

En tja, die Bigma... Ik wacht nog even voordat ik mijn besluit ga nemen. Ik weet namelijk ergens een F* 600/4 te koop staan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Positron schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 18:43:
[...]

Ik had even een snelle serie geschoten (m'n eerste MF-lens) en daaruit één van de scherpe exemplaren gepakt. De kat zou iets bewogen kunnen zijn hoor, maar zoals ik al zei was ook het licht niet optimaal. Ik zal binnenkort eens wat gediafragmeerd proberen, kijken of dat verschil maakt. Ik zal van de week nog wel even wat posten, ook als ik wat meer licht heb. Ik heb de foto's overigens gewoon als .jpg geschoten, dus niet RAW.
We zijn benieuwd naar je resultaten! Post ook even een fotootje van de lens zelf... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 19:55:Dat laatste is zeker waar. Maar geloof me: voor wildlife shots kom je altijd mm's te kort. Ook 500/600mm is vaak te kort!
Inderdaad, dus is 500mm dan genoeg? Dan kun je inderdaad beter gaan voor 'n 600mm prime, maar dat was je al van plan lees ik.
[...]De F serie is ouder dan de FA. Je kunt beter kijken op de site van Bojidar Dimitrov of op Pentaxforums.com: http://www.pentaxforums.com/lensreviews/index.php. De F 50mm f/2.8 ziet er zo uit:
[afbeelding]
Ah, now I see! Thanks. Weer wat bijgeleerd. _/-\o_
De mijne is trouwens nieuw in doos :)
Waar vindt je dat NIEUW in doos voor een goeie prijs?
Ik zoek namelijk ook 'n (oude fullframe) 100 of 135mm lens, en op eBay is het dungezaaid (zo niet niks te vinden....)
Persoonlijk denk ik dat er amper verschil is tussen de DFA 50/2.8 macro en de mijne. Optisch zijn ze hoogstwaarschijnlijk gelijk (beide hebben 8 elementen in 7 groepen), met het verschil dat de DFA een modernere coating heeft. Mechanisch schaal ik de F versie echter hoger in (vrijwel alleen maar metaal, weinig plastic).
Nou, één ding is zeker: verkijk je niet op plastic ; de FA50mm 1.4 is ook plastic aan de buitenkant maar het is een absoluut degelijke prachtlens. Het voelt wel anders aan, dat klopt, maar je moet er sowieso geen spijker mee in de muur willen slaan. :P
Speling zit er overigens absoluut niet op, de binnenkant is toch weer metaal.
Het probleem met lenstesten is dat er vaak maar 1 exemplaar getest is. Hoe staat het dan met de variatie-spreiding? Op Photodo.com heeft de F 50/1.4 een hogere score dan de FA 50/1.4, ook al zijn beide lenzen optisch volledig gelijk.
Zijn ze echt volledig optisch gelijk, of alleen qua bouwtekening? Andere kwaliteit glas, andere coating, andere binnenbehuizing en je hebt al een merkbaar veschil.
En tja, die Bigma... Ik wacht nog even voordat ik mijn besluit ga nemen. Ik weet namelijk ergens een F* 600/4 te koop staan 8)
Als je nog interesse hebt in ouderwets telewerk, ik heb nog een 400mm F5.6 en 600mm F8 staan....
Een prachtige Novoflex set ; prachtig high-tech staaltje optisch vakmanschap met maar liefst één element in één groep. De 600mm is dus ook écht 600mm lang.
Afbeeldingslocatie: http://storage.oxle.com/files/1/novoflexinst_thumb.jpg
Die heb ik vorig jaar op de kop getikt compleet met ME Super, M 50mm f1.7, UV en geel filters en 2xconverter voor 45 euro. >:)
Hier wat voorbeeldshots die ik laatste gemaakt heb: http://oxle.com/topic.asp?tid=4959&whichpage=2#42762
Haha, het lijkt wel alsof je een foto maakt met een bierglas, maar het vergroot wel. Afbeeldingslocatie: http://oxle.com/images/icon_smiley_lol.gif
Wel een leuk gimmick, en iedereen denkt dat je een kanon bij je hebt.
Als je interesse hebt hoor ik 't wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
is 't zo'n novoflex met een telyt? :P

edit: ohnee, die is 560mm f/5.6.
Hoewel die 400 en 600 ook best cool zijn ;)

[ Voor 52% gewijzigd door abrakadaver op 26-03-2008 22:20 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
MarcelG schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 21:45:
Ik zoek namelijk ook 'n (oude fullframe) 100 of 135mm lens, en op eBay is het dungezaaid (zo niet niks te vinden....)
Van de SMC M 135mm F3.5 staan er tientallen op Marktplaats. De F2.8 is ook goed te vinden.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

@Abrakadaver ; ik heb geen flauw idee wat een Telyt is....dus ik denk 't niet. :X
-DarkShadow- schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 22:09:
[...]

Van de SMC M 135mm F3.5 staan er tientallen op Marktplaats. De F2.8 is ook goed te vinden.
De M wel ja, maar ik wil (toch) een autofocus versie ; manual focus leuk en als ik de tijd heb voor 't shot ook geen probleem, maar autofocus en automagische diafragmaring zijn toch wel erg fijn. :9
Vandaar dat ik de M 50mm f1.7 aan de kant heb gezet voor de FA 50mm f1.4 ; geen onscherpe shots meer doordat ik niet kon dat 't niet scherp was in de zoeker (met m'n contactlenzen in lukt 't wel, met m'n bril op bijna niet....)
Nu nog dus een nieuwe ouwe Albinar 135mm, of een oude nieuwe autofocus Pentax 100mm of 135mm, maar dan wel voor 'n zacht prijsje. Tja, ik blijf een nederlander he (en Telfort-klant. :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Die novoflex pistoolfocus-systemen zijn ook met leica lenzen geleverd. De telelenzen van leica noemen ze telyt. Die leica variant is een 560mm f/5.6, lekker lichtsterk en niet zo zwaar. (voor zo'n oude/lange lens)
Best leuk spul!

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de nieuwe Sigma 50mm F1,4 ook voor de Pentax verkrijgbaar?
Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/news/0803/Sigma50mm-001.jpg
http://www.dpreview.com/news/0803/08031801sigma50mm.asp

Sigma APO 70-200 F2,8 lijkt mij ook een prima deal :)
Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/news/0801/sigma/sigma_70-200-001.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 23:08
The Sigma Corporation is pleased to announce the new large aperture 50mm F1.4 EX DG HSM standard lens. For Sigma, Canon, Nikon, Pentax* and Sony*

*If the camera body does not support HSM motor, AF does not work.
Nee, denk het niet ;)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MewBie schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 00:02:
[...]

[...]

Nee, denk het niet ;)
Hahaha ok nuff said ;)
Hoe zal deze presteren t.o.v. FA-50mm waar we vandaag over hadden? Net zo scherp? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
MarcelG schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 21:45:
[...]
Inderdaad, dus is 500mm dan genoeg? Dan kun je inderdaad beter gaan voor 'n 600mm prime, maar dat was je al van plan lees ik.
Yep. Nog langere lenzen worden helaas erg onpraktisch in het gebruik (ik ben geen fan van spiegellenzen dus die vallen af) dus moet je het als natuurfotograaf slim spelen met een schuilhut (een auto werkt perfect als rijdende schuilhut BTW) en een TC (in voorkomende gevallen).
[...]
Op eBay natuurlijk... 276 Euro. Er zit nog geen krasje/gebruiksspoor op de lens. Zelfs de doos is in een prima conditie en alle originele papieren zitten er ook nog bij. Geloof me: dat is een prima bedrag voor zo'n lens, als je in ogenschouw neemt dat de nieuwere DA's altijd duurder zijn. Mijn F 100mm f/2.8 en F 50 f/2.8 macro's heb ik samen voor minder dan een nieuwe DA 100 macro gekocht... De 100mm f/2.8 macro kwam van Marktplaats en zat in een set met een Pentax SFX camera en Pentax flitser. De set kostte 180 euro. De camera en flitser heb ik verkocht voor 30 euro, dus dan heb je voor 150 euro een fraaie (eveneens weinig gebruikte) macro lens inclusief Pentax softpouch 8)
[...]
Nou, één ding is zeker: verkijk je niet op plastic ; de FA50mm 1.4 is ook plastic aan de buitenkant maar het is een absoluut degelijke prachtlens. Het voelt wel anders aan, dat klopt, maar je moet er sowieso geen spijker mee in de muur willen slaan. :P
Speling zit er overigens absoluut niet op, de binnenkant is toch weer metaal.
Ik weet het; de FA 50/1.4 heb ik ook gehad maar na een paar maanden alweer vervangen door de F 50/1.4. :)
[...]
Zijn ze echt volledig optisch gelijk, of alleen qua bouwtekening? Andere kwaliteit glas, andere coating, andere binnenbehuizing en je hebt al een merkbaar veschil.
Helaas zijn dat soort dingen niet echt aantoonbaar. Op het oog zag de coating er hetzelfde uit maar aantonen kan ik het niet. Op mijn foto's zie ik echter geen verschil (maar ik ben geen pixelpeeper).
[...]
Als je nog interesse hebt in ouderwets telewerk, ik heb nog een 400mm F5.6 en 600mm F8 staan....
Een prachtige Novoflex set ; prachtig high-tech staaltje optisch vakmanschap met maar liefst één element in één groep. De 600mm is dus ook écht 600mm lang.
Als je interesse hebt hoor ik 't wel.
Wow. Maar je raadt het al: ik heb 0,0 interesse. Er zijn echt superveel 'slechte' telelenzen op de markt. Die waren misschien leuk in de tijd van de 35mm film, want er werd minder vaak uitvergroot, maar op digitaal vallen ze allemaal genadeloos door de mand. Er moeten toch minimaal ED of APO elementen in zitten (afhankelijk van de fabrikant heten deze low-dispersion elementen anders, maar het is hetzelfde) anders kun je feest vieren met Mr. CA en Mr. PF :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 00:09:
[...]

Hahaha ok nuff said ;)
Hoe zal deze presteren t.o.v. FA-50mm waar we vandaag over hadden? Net zo scherp? :)
Ongetwijfeld zal de kwaliteit wel in orde zijn. Het is trouwens een "DG" lens dus als Pentax straks met een fullframe op de markt komt...

Op dit moment zijn mijn DA 18-55 II en DA 16-45 de enige croplenzen. Al mijn andere lenzen (zie sig) zijn fullframe. Ik ben en blijf terughoudend met het kopen van croplenzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Positron. Als kattenliefhebber ben ik in ieder geval geeerd dat de lens hiervoor gebruikt is :) Ik hoop dat ie niet te soft is, maar iig wordt ie weer ff gebruikt.

Ik zelf heb er ooit een vakantie serie in Oregon geschoten, ik zal er een paar inscannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tekst verwijderd omdat het inmiddels opgelost is!

Mag ik aan de admin vragen om de teksten elders ook te verwijderen?
Bedankt! :)

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2008 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 12:53:
Wat een grote stinkende k*tbedrijf is dat zeg! Ik haat www.kamera-express.nl :(
Ik bracht dus mijn objectief terug (keurig verpakt en wel) binnen 5dagen en was totaal niet tevreden over zijn scherpte en focusstelling (back and front focus). Nu vroeg ik mijn geld terug maar kreeg een tegoedbon. Daarna begon hij de totale wetgeving op te sommen waarom hij in zijn gelijk staat. Erg jammer dit! Had ik zeker niet van ze verwacht! Hij heeft mijn klacht wel duizend keer moeten horen denk ik want hij had op al mijn opmerkingen een antwoord. Ze hebben zelfs op de website staan dat ze geld terug geven maar dat blijkt alleen voor bestellingen via het web. Daarnaast had hij het erover dat het adres van de webwinkel anders is dan hun winkel (scheelt 1 nummer) en daarom de regelgeving van daar niet hoeft toe te passen in hun winkel. Erg jammer dit allemaal! :(
Dat is inderdaad erg verneukeratief. Creatief met de regels omgaan heet dat, maar in het belang van de klant is het totaal niet. Bedankt voor je ervaring; het heeft ervoor gezorgd dat ik nooit zaken zal doen met K-E.
Hij denkt namelijk met zo'n actie mij verplicht als klant te kunnen houden terwijl ik graag de beslissing zelf had willen nemen. |:(
Ze hebben het voor zichzelf verbruid. Dat soort zaken gaat ooit wel een keer over de kop, als ze maar genoeg klanten tegen de schenen schoppen.

[ Voor 0% gewijzigd door Spotmatic op 27-03-2008 13:06 . Reden: Foute quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Zow heb de Tamron 17-50 2.8 binnen uit Japan (in 5 dagen, zonder heffingen, dus totaal was €263,-)! Hij heeft een laag serienr (2013), dus één van de eerste batches. Net even mee zitten spelen, maar wat is hij scherp zeg! Mijn kitlens is er niets bij.. En 2.8 over het volledige bereik is ook heerlijk om te hebben! Ik zal kijken of ik nog iets moois schiet om te posten straks. Speedfight is iig blij :D

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedfight schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 14:23:
Zow heb de Tamron 17-50 2.8 binnen uit Japan (in 5 dagen, zonder heffingen, dus totaal was €263,-)! Hij heeft een laag serienr (2013), dus één van de eerste batches. Net even mee zitten spelen, maar wat is hij scherp zeg! Mijn kitlens is er niets bij.. En 2.8 over het volledige bereik is ook heerlijk om te hebben! Ik zal kijken of ik nog iets moois schiet om te posten straks. Speedfight is iig blij :D
Gefeliciteerd Speedfight :D 263 euro! Wat een mooie prijs hey :D
Hoe lang heeft het geduurt voordat je het had ontvangen?
Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar je fotos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Speedfight schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 14:23:
Zow heb de Tamron 17-50 2.8 binnen uit Japan (in 5 dagen, zonder heffingen, dus totaal was €263,-)!
Dat zijn nog eens prijzen, ja. Het valt me trouwens op dat al mijn pakjes uit het Verre Oosten nooit door de Douane eruit worden gevist. Reden? Geen idee... De focus ligt klaarblijkelijk op de USA. (Mijn FA 77mm f/1.8 Limited kwam ook zonder kosten NL binnen).

Gefeliciteerd met je mooie lens, trouwens! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 14:38:
[...]

Gefeliciteerd Speedfight :D 263 euro! Wat een mooie prijs hey :D
Hoe lang heeft het geduurt voordat je het had ontvangen?
Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar je fotos ;)
Track&Trace van het pakketje:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~raben/tracktracetamron.gif

En nog wat foto's (allemaal uit de hand), witbalans en contrast ietsjes aangepast met Lightroom (klik voor origineel):
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~raben/SG1L5130t.jpg
1/200 - f5 - 50mm - ISO200

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~raben/SG1L5117t.jpg
1/200 - f5,6 - 50mm - ISO200

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~raben/SG1L5076t.jpg
1/180 - f3,5 - 50mm - ISO200

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~raben/SG1L5087t.jpg
1/125 - f3,5 - 50mm - ISO200

Wat denken jullie ervan?!

Ik zie nu dat ik allemaal foto's op 50mm heb en >f3,5 zal kijken of ik ook nog wat foto's daaronder kan schieten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedfight schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 15:35:
[...]

Track&Trace van het pakketje:
[afbeelding]

En nog wat foto's (allemaal uit de hand), witbalans en contrast ietsjes aangepast met Lightroom (klik voor origineel):
[afbeelding]
1/200 - f5 - 50mm - ISO200

[afbeelding]
1/200 - f5,6 - 50mm - ISO200

[afbeelding]
1/180 - f3,5 - 50mm - ISO200

[afbeelding]
1/125 - f3,5 - 50mm - ISO200

Wat denken jullie ervan?!

Ik zie nu dat ik allemaal foto's op 50mm heb en >f3,5 zal kijken of ik ook nog wat foto's daaronder kan schieten...
Jeeeeh, je hebt je pakket binnen 1 week ontvangen helemaal uit Japan! _/-\o_
Dat is pas service!
Pagina: 1 ... 23 ... 32 Laatste

Dit topic is gesloten.