Het grote Pentax dSLR topic deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 32 Laatste
Acties:
  • 102.880 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Is deze hier al langs gekomen?

Review K20D door PopPhoto
http://www.popphoto.com/c...era-test-pentax-k20d.html

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee hier nog niet maar ik heb die review gelezen en vind hem best gaar eigenlijk.. ik stoor me een beetje aan het feit dat ze de noise reduction uit hebben staan.. duh natuurlijk word het dan onacceptabel als je 3200 of 6400 gaat gebruiken..

maar ja pop photo word al jaren niet meer serieus genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:26
Hoezo? Ik heb noise reduction ook uitstaan en ik gebruik op een zeker enkele jaren oudere camera iso 3200 zonder klagen, anders is 't ook alleen de kwaliteit van de noise reduction testen.

PopPhoto neem ik niet serieus, maar ik vind je kritiek niet de juiste.

Maar goed, niks verrassends, het is gewoon een K10D met een nieuwe sensor.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Wat ik het meest rare vind is de contradictie dat ze de IQ op io 3200 extreem goed vinden terwijl ze de ruis op die zelfde ISO 3200 onacceptabel vinden. (grafiekjes pagina 3 aan de rechterkant).

Nu snap ik ook wel dat IQ uit meer als alleen de SN ratio bestaat. Maar op het gebied van kleur is de score ook niet extreem hoog. En bruikbare resolutie lever je met veel ruis ook stevig op in.
Simon schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:50:
Volgens mij is dit idd een zeer goede omschrijving.

[ Voor 23% gewijzigd door martijn_tje op 19-02-2008 09:50 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozkilator
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hmmm er zitten toch wel wat meer belangrijke updates op de k20 zoals bijv: x-sync, raw knop verbeterd, beter IS (zeggen ze). Dus niet alleen andere sensor.

Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:52

ThunderNet

Flits!

ozkilator schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:23:
Hmmm er zitten toch wel wat meer belangrijke updates op de k20 zoals bijv: x-sync, raw knop verbeterd, beter IS (zeggen ze). Dus niet alleen andere sensor.
Huh? X-sync lijkt me dat de k10D dat ook wel had. Dat is immers niks meer dan een sync als de sluiter volledig open is. Raw knop verbeterd? :P hoe dan? :P hoe kun je een knop verbeteren :?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
ozkilator schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:23:
Hier geef je dus meteen aan dat er op de sensor na echt geen grote nieuwigheden in de K20D zitten. (wat mij betreft is live view de grootste nieuwe feature, omdat dit mensen die van een compact camera af komen erg aanspreekt)

De sterke punten van de K10D zijn behouden (o.a. de zoeker en sealing), op een paar andere punten zou de camera wat gedateerd aan kunnen doen (AF speed, maar 3 FPS, ruis, scherm resolutie).

(volgende ronde zullen die andere punten wel aan de beurt zijn)

[ Voor 11% gewijzigd door martijn_tje op 19-02-2008 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De ruis is wel verbeterd met de nieuwe sensor hoor.
Raw knop verbeterd? hoe dan? hoe kun je een knop verbeteren
De functie ervan is anders geimplementeerd, je kan ook instellen hoe je wil dat ie werkt.
jpeg -> druk knop -> RAW tot je weer op de knop druk
of dat je het zo wilt zoals op de K10D jpeg -> druk -> jpeg + Raw
Of voor single shot zelfs volgens mij..

dus een knop verbeteren kan wel degelijk.

IS is niet verbeterd want Pentax heeft geen IS.

De in body SR is wel IETS verbeterd :)

Een K30D gaat in de toekomst AF issues verhelpen, waarmee de FPS ook omhoog gaat. Nu én de nieuwe sensor en de AF en FPS verbeteren..was blijkbaar te kostbaar of duurde te lang in tijd, in ieder geval, Pentax zal er wel een reden voor gehad hebben, remember, ze zijn een kleine speler dus kunnen niet alles tegelijk aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozkilator
  • Niet online
ThunderNet schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:26:
[...]

Huh? X-sync lijkt me dat de k10D dat ook wel had. Dat is immers niks meer dan een sync als de sluiter volledig open is. Raw knop verbeterd? :P hoe dan? :P hoe kun je een knop verbeteren :?
Raw knop is hierboven uitgelegd
X-sync aansluiting bedoel ik, k10d heeft alleen voet aansluiting voor flitser de k20 heeft dus ook een x-contact
martijn_tje schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 12:02:
[...]
De sterke punten van de K10D zijn behouden (o.a. de zoeker en sealing), op een paar andere punten zou de camera wat gedateerd aan kunnen doen (AF speed, maar 3 FPS, ruis, scherm resolutie).
Ruis is wel verminderd op de k20d :P

Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:52

ThunderNet

Flits!

ozkilator schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:40:
[...]

Raw knop is hierboven uitgelegd
X-sync aansluiting bedoel ik, k10d heeft alleen voet aansluiting voor flitser de k20 heeft dus ook een x-contact
Bedoel je niet een pc-sync aansluiting?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
ozkilator schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:40:
Ruis is wel verminderd op de k20d :P
Ik geloof dat ik daar enige onderbouwing bij mis. Als ik op zoek ga naar onderbouwing dan kom ik voornamelijk gegevens tegen die het tegendeel beweren. Ik weet dat popphoto niet wordt gezien als de meest betrouwbare review site, maar als ik de test van de K10D op zoek dan bevestigt die de bewering van minder ruis ook niet echt.

K10D
ISO 100 Very low 1.15
ISO 200 Very low 1.15
ISO 400 Very low 1.4
ISO 800 Low 1.7
ISO 1600 Low 1.95
http://www.popphoto.com/c...era-test-pentax-k10d.html

K20D
ISO 100 Very low 1.22
ISO 200 Very low 1.49
ISO 400 Very low 1.76
ISO 800 Low 1.64
ISO 1600 Moderate 2.6
ISO 3200 Unacceptable 3.08
ISO 6400 Unacceptable 6.04
http://www.popphoto.com/c...smart-controls-page3.html

Als concurenten van de K20d zie ik met name de Canon 40D, Sony A700 en eventueel ook nog de wat hoger geprijste Nikon D300. Maar gelukkig komt het niet alleen maar aan op het vergelijken van ruis grafiekjes.
http://www.popphoto.com/c...a-test-canon-eos-40d.html
http://www.popphoto.com/c...-test-sony-alpha-700.html
http://www.popphoto.com/c...mera-test-nikon-d300.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:50:
Hoezo? Ik heb noise reduction ook uitstaan en ik gebruik op een zeker enkele jaren oudere camera iso 3200 zonder klagen, anders is 't ook alleen de kwaliteit van de noise reduction testen.

PopPhoto neem ik niet serieus, maar ik vind je kritiek niet de juiste.

ik bedoel meer dat ze ook wel de moeite hadden kunnen nemen om 1 van de 3 NR niveau's te kunnen testen. want de k10d was toender tijd wel met NR aan getest. (standaard aan) en de k20d niet (standaard uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat maakt het inderdaad een niet echt eerlijke en zelfs moeilijk te maken vergelijking. Dat laatste is eigenlijk sowieso deels het geval, wat wil ik hier zeggen; well, de NR kan in beide camera's nog wel eens verschillen en dat is al een understatement opzich, aangezien de K20D met 3 verschillende niveau's van Noise Reduction kan werken.
Om dan goed de resultaten te vergelijken zou je inderdaad de K10D en K20D moeten testen met NR uit én de beide met NR aan en de K20D bijvoorbeeld op alle NR niveau's testen.
Dit alles met dezelfde lens (of een meervoud van lenzen) en dan resolutie en ruisniveau's vergelijken.
Een subjectief oordeel daarbij kan ook geen kwaad en het loont nog de moeite om te kijken hoe makkelijk verwijderbaar de ruis is in bep. software (Noise Ninja, NeatImage en zo nog meer..)

Al met al een stuk meer werk dan PopPhoto er van heeft gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Er staat toch nergens bij die test of de NR aan of uit staat? (dat is volgens mij juist het probleem: een gebrek aan duidelijkheid over hoe de tests zijn uitgevoerd)

Als ik die grafiek van de K20D kijk dan weet ik zeker dat er flink wat NR gebeurt en dat die NR stevig in komt op Iso 800.

Bij de opbouw van de K10D denk ik dat er NR gebeurt omdat anders de stijging per iso stap iets groter is, als daar de NR aan staat komt ie in iedergeval een stuk geleidelijker in.

[ Voor 49% gewijzigd door martijn_tje op 19-02-2008 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 14:41:
Er staat toch nergens bij die test of de NR aan of uit staat? (dat is volgens mij juist het probleem: een gebrek aan duidelijkheid over hoe de tests zijn uitgevoerd)

Als ik die grafiek van de K20D kijk dan weet ik zeker dat er flink wat NR gebeurt en dat die NR stevig in komt op Iso 800.

Bij de opbouw van de K10D denk ik dat er NR gebeurt omdat anders de stijging per iso stap iets groter is, als daar de NR aan staat komt ie in iedergeval een stuk geleidelijker in.
nee maar ik ga er vanuit dat ze de boel op standaard settings hebben getest. (als ze het zouden veranderen melden ze dat wel toch?..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozkilator
  • Niet online
martijn_tje schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 14:09:
[...]

Ik geloof dat ik daar enige onderbouwing bij mis. Als ik op zoek ga naar onderbouwing dan kom ik voornamelijk gegevens tegen die het tegendeel beweren. Ik weet dat popphoto niet wordt gezien als de meest betrouwbare review site, maar als ik de test van de K10D op zoek dan bevestigt die de bewering van minder ruis ook niet echt.

...
Ik ga uit van de voorbeeld foto's die ik gezien heb van de k20d en vond het zelf een vooruitgang ten aanzien van mijn k10d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

March 2008 8)7
Deze video hier al langsgekomen?

Dan weer wachten op de K30D en zo gaan we door :? Ik had het liever over fotografie in het algemeen gehad :+

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2008 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:14

MaNdM

1000-dingen-doekje

Het zal misschien ergens in het inmiddels erg grote topic staan. Maar heeft iemand hier ervaringen met het volgende objectief: Tamron SP 28-75mm F2.8 XR Di LD-IF?

Ik ben zelf aan het twijfelen tussen deze en een vergelijkbare van Sigma. Beiden zijn F2.8 over de hele lijn en beiden hebben een vergelijkbaar bereik (Sigma heeft 28 - 70). Persoonlijk voel ik meer voor de Sigma (heb nu een 17 - 70), maar deze is amper verkrijgbaar. Ik merk namelijk dat ik toch behoefte heb aan meer lichtsterke objectieven.

Is deze Tamron een beetje degelijk gemaakt of is het (zoals zo vaak) dat je naar het bedrag ook de kwaliteit krijgt?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Optisch prefereer ik veruit de Tamron en ook qua bouw vind ik hem fijner. De Sigma is stevig, maar heeft een meukzoomring (inconsistente weerstand) en focusring (niet gedempt). De Tamron mag dan wat lichter gebouwd zijn, ik vind hem wat evenwichtiger aanvoelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
het lichte gewicht van de tamron is wel fijn, ik heb zelf de sigma (eigelijk 't broertje, 24-70 f/2.8) maar die is pas in balans met een echt grote camera. Die tamron biedt wel echt veel waar voor het geld.
't enige waar ie echt slecht in is dat is actiefotografie, de autofocus(met name bij tracking van je onderwerp) stelt niet veel voor. Niet dat dat heel veel uitmaakt op een pentax k100d, is mooi in balans ;)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MandM moet in recente pagina's nog genoeg over te vinden zijn, heb er meermaals een stukje over geschreven, ga niet weer in herhaling vallen!

Tamron is erg fijn voor die prijs, je krijgt zeker een hoop (meer dan je denkt misschien) voor dat geld. Heb em zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
MaNdM: Ervaringen met de Tamron 28-75 vind je hier: http://gathering.tweakers.net/forum/find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op Pagina 78 heb ik er wat over gepost. Nog niet zo ver terug dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hee mensen, ik vraag me iets af.. het is zeker onmogelijk om studio flitsers op de k10d aan te sluiten?.. dus we zijn altijd aan de opzet flitser gebonden? en aan studio flitsers die mee flitsen.??

of zijn die studio dingen ook draadloos aan te sturen?..

cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:29:
hee mensen, ik vraag me iets af.. het is zeker onmogelijk om studio flitsers op de k10d aan te sluiten?.. dus we zijn altijd aan de opzet flitser gebonden? en aan studio flitsers die mee flitsen.??

of zijn die studio dingen ook draadloos aan te sturen?..

cheers
Voor je studioflitser kun je gewoon een blokje kopen wat je op je flitsvoetje zet, ik heb het ook op mijn K100D. En ze zijn ook draadloos aan te sturen, op meerdere manieren zelfs :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:54:
[...]

Voor je studioflitser kun je gewoon een blokje kopen wat je op je flitsvoetje zet, ik heb het ook op mijn K100D. En ze zijn ook draadloos aan te sturen, op meerdere manieren zelfs :)
ohww okee mooi zo :) hoef ik me daar geen zorgen over te maken.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:58
De eerste K20D's schijnen uitgeleverd te zijn bij Calumet (zie het Pentax forum op Dpreview.com). Als het goed is zullen de eerste gebruikerservaringen vandaag dus binnendruppelen. Ben benieuwd!

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Verwijderd

Spotmatic schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 08:17:
De eerste K20D's schijnen uitgeleverd te zijn bij Calumet (zie het Pentax forum op Dpreview.com). Als het goed is zullen de eerste gebruikerservaringen vandaag dus binnendruppelen. Ben benieuwd!
huh zo snel al? het zou toch eind maart zijn ofzo? nou ben benieuwd wat het publiek er van vind :)

Verwijderd

Geen snelle AF-optie op de k10d. Er zit wel een auto opname optie in bij vooraf ingestelde AF-afstand.

• mwolthers
Na een tegenvallend resultaat van de Fotografica beurs (ik kwam met lege handen thuis) blijkt Marktplaats toch weer een fijne site te zijn. Nieuwste aanwinst: een fraaie SMC A 400 f/5,6 :) Op wat lichte gebruikssporen op de statiefgondel en de scherpstelring na is het ding echt in prima staat en hij kostte me een vriendelijke 200 euri, met als bonus wat ouwe lensjes, een setje macro-ringen en een hoes voor de 400mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huisfotograaf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-09-2024
De handleiding van de K20D (in het Engels) is inmiddels ook te downloaden:
http://www.pentax.de/down...%20Operating%20Manual.pdf

Pentax K3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
mwolthers schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 23:02:
Na een tegenvallend resultaat van de Fotografica beurs (ik kwam met lege handen thuis) blijkt Marktplaats toch weer een fijne site te zijn. Nieuwste aanwinst: een fraaie SMC A 400 f/5,6 :) Op wat lichte gebruikssporen op de statiefgondel en de scherpstelring na is het ding echt in prima staat en hij kostte me een vriendelijke 200 euri, met als bonus wat ouwe lensjes, een setje macro-ringen en een hoes voor de 400mm.
Wow, dat is een goede prijs voor zo'n lens! Post eens wat voorbeelden ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey mensen, weer iets gevonden waar ik even geen oplossing voor weet..

als ik met mijn k10d in M fotografeer kan ik dus geen EV compensatie doen?? dat vind ik wel jammer want ik vind die optie best fijn als ik in laag licht fotografeer en niet een te groot diaf wil en ook geen lange sluiter om de boel toch op te lichten..

de enige oplossing is p mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 07:31
Nee, de oplossing is je lichtmeter in de gaten houden, zodat die op de plek staat waar je hem anders op had willen zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThomasW schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 13:21:
Nee, de oplossing is je lichtmeter in de gaten houden, zodat die op de plek staat waar je hem anders op had willen zetten...
yes dat wist ik al, maar dan moet ik dus of een groter diaF gaan gebruiken of een langere sluitertijd om hem op de juiste belichting te krijgen :) en dat wil ik nou juist niet. (ja of een hogere iso, maar ja ruis he!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 13:32:
[...]

yes dat wist ik al, maar dan moet ik dus of een groter diaF gaan gebruiken of een langere sluitertijd om hem op de juiste belichting te krijgen :) en dat wil ik nou juist niet. (ja of een hogere iso, maar ja ruis he!)
Dan maak je de denkfout dat de belichtingscorrectie op een magische manier de foto in de camera lichter of donkerder maakt. Dat is niet zo, ook in de andere modes zal de belichtingscorrectie een van de drie grootheden (diafragma, sluitertijd of ISO) veranderen. In de M mode zul je je belichtingscorrectie toch echt via die drie grootheden moeten doorvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 13:39:
[...]

Dan maak je de denkfout dat de belichtingscorrectie op een magische manier de foto in de camera lichter of donkerder maakt. Dat is niet zo, ook in de andere modes zal de belichtingscorrectie een van de drie grootheden (diafragma, sluitertijd of ISO) veranderen. In de M mode zul je je belichtingscorrectie toch echt via die drie grootheden moeten doorvoeren.
he wat? volgens mij zeg ik dat ook...

maar in P mode kan je dus EV compensatie doen.. en dan gaat hij voor zover ik weet 1 of 2 stops meer belichten zonder dat ik sluitertijd/diaf/iso verander..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Als je in P modus belichting compentatie doet wat veranderd er dan? Juist.... de sluitertijd. ;)

In A veranderd de sluitertijd.
In S het diafragma.

Dus of je nou M of P, A, of S schiet maakt nouwelijks uit.(of je nou je diafragma vast/kiest zet en sluitertijdverandert of anders om)
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 14:06:
maar in P mode kan je dus EV compensatie doen.. en dan gaat hij voor zover ik weet 1 of 2 stops meer belichten zonder dat ik sluitertijd/diaf/iso verander..
Hoe kan iets nou extra belichten zonder dat er extra licht binnen komt of dat de gevoeligheid omhoog gaat? :?

(je snapt het wel alleen je denkt te moeilijk :*) )

[ Voor 44% gewijzigd door martijn_tje op 22-02-2008 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 14:19:
Als je in P modus belichting compentatie doet wat veranderd er dan? Juist.... de sluitertijd. ;)

In A veranderd de sluitertijd.
In S het diafragma.

Dus of je nou M of P, A, of S schiet maakt nouwelijks uit.(of je nou je diafragma vast/kiest zet en sluitertijdverandert of anders om)

[...]

Hoe kan iets nou extra belichten zonder dat er extra licht binnen komt of dat de gevoeligheid omhoog gaat? :?

(je snapt het wel alleen je denkt te moeilijk :*) )
het is dat ik mijn pentax niet bij de hand heb anders zou ik het ff proberen.

maar ik snap die EV+- volgens mij niet helemaal dan. of nooit opgelet..

in mijn idee doet i de boel gewoon +2 stops lichter maken...en dan gewoon weet ik veel via de sensor ofzo :P of in de nabewerking :P haha nooit over nagedacht. na ja vanavond ff testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 14:30:
[...]

in mijn idee doet i de boel gewoon +2 stops lichter maken...en dan gewoon weet ik veel via de sensor ofzo :P of in de nabewerking :P haha nooit over nagedacht. na ja vanavond ff testen.
Geloof ons nou maar: zoals ik eerder al zei gebeurt er in de camera NIETS magisch. De belichtingscorrectie zorgt er gewoon voor dat een van de drie grootheden (diafragma, sluitertijd of ISO) wordt aangepast t.o.v. wat er gemeten is. De foto wordt dus niet lichter of donkerder gemaakt waarbij de sluitertijd/diafragma/iso gelijk blijft.

Stel dat je in de P stand een belichtingstijd hebt van 1/125 bij f/8 en ISO 100. Als je een +1 belichtingscorrectie toepast dan wordt dit 1/60 bij f/8 en ISO 100. In feite calibreer je op deze manier de lichtmeter: zolang je de correctie toepast zal de camera steeds een langere sluitertijd kiezen. Kijk maar eens wat er gebeurt met de waarden op het schermpje als je de correctie in de P stand doorvoert.

Edit: als je met een filmbody was begonnen had je dit geweten. Ook die heeft vaak een correctieknop, maar je denkt toch zelf ook niet dat de camera de film dan chemisch lichtgevoeliger maakt of iets dergelijks? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Spotmatic op 22-02-2008 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 16:02:
[...]

Geloof ons nou maar: zoals ik eerder al zei gebeurt er in de camera NIETS magisch. De belichtingscorrectie zorgt er gewoon voor dat een van de drie grootheden (diafragma, sluitertijd of ISO) wordt aangepast t.o.v. wat er gemeten is. De foto wordt dus niet lichter of donkerder gemaakt waarbij de sluitertijd/diafragma/iso gelijk blijft.

Stel dat je in de P stand een belichtingstijd hebt van 1/125 bij f/8 en ISO 100. Als je een +1 belichtingscorrectie toepast dan wordt dit 1/60 bij f/8 en ISO 100. In feite calibreer je op deze manier de lichtmeter: zolang je de correctie toepast zal de camera steeds een langere sluitertijd kiezen. Kijk maar eens wat er gebeurt met de waarden op het schermpje als je de correctie in de P stand doorvoert.

Edit: als je met een filmbody was begonnen had je dit geweten. Ook die heeft vaak een correctieknop, maar je denkt toch zelf ook niet dat de camera de film dan chemisch lichtgevoeliger maakt of iets dergelijks? :)
ik ben meer van het zelf ervaren en dan geloven :) dus laat mij het maar eerst ff proberen.
en je moet het niet opvatten als dat ik jullie niet geloof, het is meer dat ik het zelf wil ervaren.

maar het is al duidelijk :) weer een probleem weg gewerkt.
en geen idee, zoals je zelf al zei ik ben niet met een film body begonnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad. Eigenlijk vertel je met de EV compensatie de camera dat de lichtmeter de meting niet goed heeft, je verteld de camera dat je de foto lichter wilt hebben (wanneer je EV in de + zet) en inderdaad veranderd de camera dan of ISO, of sluitertijd of diafragma, in ieder geval veranderd er altijd een van die grootheden ;)
in mijn idee doet i de boel gewoon +2 stops lichter maken...en dan gewoon weet ik veel via de sensor ofzo :P of in de nabewerking :P
Via de sensor? ;) hoe dan?
Ja ISO inderdaad. Via nabewerking? Dan zou het in RAW niet mogen werken toch, RAW is immers zonder nabewerking (nou ja..) maar daar werkt het alsnog ;)

Hierboven is het je goed uitgelegd. Nog wat te leren ;)
Nou ja, deels heb je gelijk, maar die grootheden zijn er niet voor niets he, het kan wel degelijk uitmaken :)

Een groot diafragma kun je kiezen om een beperkte scherptediepte te realiseren, om de belichting aan te passen wil je dus in zo'n geval niet hebben dat het diafragma geknepen wordt ;)

Een te lange sluiter is oook niet handig om de beweging te bevriezen.

En veel ruis door hoge ISO's (met als neveneffect een lagere DR) is ook niet wenselijk.

Maar zo lang je sluitertijd goed genoeg is om de beweging te bevriezen, het licht genoeg is om van hoge ISO's geen noodzaak te maken en de scherptediepte niet uitmaakt, dan maakt het inderdaad nauwelijks uit ;)

@ Vaizard, maak maar eens 5 opname van een onderwerp, -2, -1 +1 en +2 stops overbelicht en een normale. En kijk dan eens in de Exif wat er aan de 3 grootheden is veranderd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:58

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

-Emiel- schreef:
Inderdaad. Eigenlijk vertel je met de EV compensatie de camera dat de lichtmeter de meting niet goed heeft, je verteld de camera dat je de foto lichter wilt hebben (wanneer je EV in de + zet) en inderdaad veranderd de camera dan of ISO, of sluitertijd of diafragma, in ieder geval veranderd er altijd een van die grootheden ;)
Bijv. sneeuw foto's: de camera meet de hoeveelheid licht, maar zit ernaast omdat de camera niet weet dat er teveel wit is... Dan compenseer je: je zegt tegen de camera die ie de foto met bijv. +1.5 moet nemen, zodat de opname toch goed wordt. Achteraf de foto lichter / donkerder maken geeft een slecht resultaat: detail uit over- of onderbelichting kun je niet terughalen.
[...]
Via de sensor? ;) hoe dan?
Ja ISO inderdaad. Via nabewerking? Dan zou het in RAW niet mogen werken toch, RAW is immers zonder nabewerking (nou ja..) maar daar werkt het alsnog ;)
De sluitertijd, diafragma, ISO en scherptepunt / scherptediepte kun je niet meer wijzigen... Die zijn bepalend voor de opname. Kleur en witbalans wel.
Zou wel gemakkelijk zijn zeg, zowel voor de camera fabrikanten en de fotografen: foto schieten en later thuis alles nog instellen... Nooit meer mislukte foto's!
Een groot diafragma kun je kiezen om een beperkte scherptediepte te realiseren, om de belichting aan te passen wil je dus in zo'n geval niet hebben dat het diafragma geknepen wordt ;)

Een te lange sluiter is oook niet handig om de beweging te bevriezen.

En veel ruis door hoge ISO's (met als neveneffect een lagere DR) is ook niet wenselijk.

Maar zo lang je sluitertijd goed genoeg is om de beweging te bevriezen, het licht genoeg is om van hoge ISO's geen noodzaak te maken en de scherptediepte niet uitmaakt, dan maakt het inderdaad nauwelijks uit ;)
Exact...
Als je lui bent / snel wilt, schiet je in AUTO of P, wil je meer beheersing Tv of Av, en wil je het zelf instellen gebruik je M.
@ Vaizard, maak maar eens 5 opname van een onderwerp, -2, -1 +1 en +2 stops overbelicht en een normale. En kijk dan eens in de Exif wat er aan de 3 grootheden is veranderd :)
Uit de EXIF haal je heel belangrijke info: zie je (op een foto-site) een geweldige foto en vraag je je af hoe die gemaakt is, kijk dan ff in de EXIF.

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
even een off-topic vraagje:

heeft iemand een idee hoelang de Nederlandse duane doorgaands nodig heeft om een pakketje te vwerken? Mijn lens ligt daar nu namelijk al een dag of drie.

Aangezien ik zeer graag mijn nieuwe aankoop (FA 50mm prime f1.4) wil proberen, ben ik benieuwd hoelang de duane er nog over doet.

on-topic:

Heeft iemand misschien al iets opgevangen of gehoord over de nieuwe lenzen die zo rond Maart uit gaan komen. Dan heb ik het over de lenzen die Pentax en Sigma even geleden hebben aangekondigd.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

De K20D schijnt in america al verkrijgbaar te zijn, op het Pentax forum van dpreview.com zijn er sinds gister al gebruikers die al een in de mail hebben / ontvangen hebben...

De K20D is voor eind maart aangekondigd, en de K200D eind februari...
De lenzen voor april / najaar 2008...

[ Voor 7% gewijzigd door PvH18 op 22-02-2008 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gizzy schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 20:51:
even een off-topic vraagje:

heeft iemand een idee hoelang de Nederlandse duane doorgaands nodig heeft om een pakketje te vwerken? Mijn lens ligt daar nu namelijk al een dag of drie.

Aangezien ik zeer graag mijn nieuwe aankoop (FA 50mm prime f1.4) wil proberen, ben ik benieuwd hoelang de duane er nog over doet.

on-topic:

Heeft iemand misschien al iets opgevangen of gehoord over de nieuwe lenzen die zo rond Maart uit gaan komen. Dan heb ik het over de lenzen die Pentax en Sigma even geleden hebben aangekondigd.
ga er maar van uit dat het minimaal 5 dagen duurt.. en als het als gift is aangemerkt kan je op 5 a 6 weken rekenen.. want mij hebben ze op die manier ook genaaid met een paar schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PvH18 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 23:26:
De K20D schijnt in america al verkrijgbaar te zijn, op het Pentax forum van dpreview.com zijn er sinds gister al gebruikers die al een in de mail hebben / ontvangen hebben...

De K20D is voor eind maart aangekondigd, en de K200D eind februari...
De lenzen voor april / najaar 2008...
Dit zijn de data, in het najaar volgen inderdaad nog wat andere lenzen (55mm F1.4, 60-250, 15mm Limited) :
All of these latest PENTAX products will be displayed at the PMA 2008 Trade Show from January 31 to February 2 in Las Vegas. The PENTAX K20D (body only) digital SLR model will ship in April 2008 for US $1299.95, while the PENTAX K200D digital SLR will ship in March 2008 for US $799.95 (with new 18-55mm lens). The lens pricing and shipping dates are as follows:

smc PENTAX DA* 200mm f/2.8 ED (IF) SDM will ship in March 2008 for $1099.95
smc PENTAX DA* 300mm f/4 ED (IF) SDM will ship in May 2008 for $1299.95
smc PENTAX DA 55-300mm f/4-5.8 ED will ship in May 2008 for $399.95
smc PENTAX DA 35mm f/2.8 Macro Limited will ship in April 2008 for $599.95
smc PENTAX DA 18-55mm f/3.5-5.6 AL II will ship as a kit lens with PENTAX K200D in March 2008 (value $199.95).
En op dpreview is er inderdaad al een handje (of twee) vol aan mensen die hun K20D al in bezit hebben! Het lijkt erop dat deze keer het spul dus iets eerder verkrijgbaar is, hoewel er van K200D's nog geen spoor te bekennen is, april is het nog niet en K20D's verschijnen wel al mondjesmaat?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:36
Ja inderdaad, van de K200D hoor je ook bijna niets! Terwijl dit toch een heel goede instapper wordt, een K10+ zogezegd. Ik ben zeer benieuwd naar de eerste echte tests.... :)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Woohoo ik ga binnenkort naar een PX-store, kan ik mooi goedkoop spulletjes inslaan met deze dollarkoers *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

-Emiel- schreef:
[...]
En op dpreview is er inderdaad al een handje (of twee) vol aan mensen die hun K20D al in bezit hebben! Het lijkt erop dat deze keer het spul dus iets eerder verkrijgbaar is, hoewel er van K200D's nog geen spoor te bekennen is, april is het nog niet en K20D's verschijnen wel al mondjesmaat?!
Een van hen heeft de K20D al een paar week... onder een NDA contract... doet er nu verslag van (mocht niet eerder, dat is zeker)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Bedankt voor de input op de duane en lenzen vragen. Wordt nog even wachten dus op de lens, maar ja was redelijk goedkoop, dus das mooi. Ben wel benieuwd naar de uiteindelijke prijsvoering die de lenzen in NL gaan krijgen. Wil namelijk graag mijn kitlenzen vervangen voor wat lichtsterkere exemplaren. Body laat ik voorlopig nog even bij het oude (budgetaire redenen heheh).

Ben zelf ook wel benieuwd naar een review van de k200d. Vooral omdat hij zo dicht bij mijn body (k10d) ligt. Mochten er nog mensen op zoek zijn naar manual primes, ik zag vandaag nog een aantal exemplaren bij foto patent in Utrecht. Voor occasions hebben ze ook een site. Wat advies betreft is de winkel ook wel goed. Ik heb zelf mijn k10d + kitlenzen er gekocht. Dus mocht je in de buurt van Utrecht wonen, check die winkel dan eens.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBenBenny
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-04-2022
Ik denk eraan 2 objectieven aan te schaffen nl DA*16-50 & DA*50-135.
Ik vraag mij af wat ik van deze 2 kan verwachten, gaat vd de 16-50 beter presteren op 50mm in scherpte en contrast dan vb mijn prime Pentax A 50mm 1,7?
Of is de 50-135 scherper en contrastrijker dan mijn prime 135 2,8?
Heeft iemand hier ervaring mee?
(lijkt misschien een rare vraag maar ik kan deze niet eerst testen)

K10d+grip,vivitar 28mm 2,8,Pentax-A SMC 50mm 1,7,Pentax DA 18-55,auto Revuenon 135mm 2,8,Vivitar serie 1 28-210mm,DA*50-135mm 2,8,DA*16-50mm 2,8,AF540FGZ,Vivitar 2x Tele converter , enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

BigBenBenny schreef:
Ik denk eraan 2 objectieven aan te schaffen nl DA*16-50 & DA*50-135.
Mooi spul he...
Ik vraag mij af wat ik van deze 2 kan verwachten, gaat vd de 16-50 beter presteren op 50mm in scherpte en contrast dan vb mijn prime Pentax A 50mm 1,7?
De 50mm F1.7 is op F2.8 vast en zeker beter dan de 16-50 op 50mm wide-open...
Of is de 50-135 scherper en contrastrijker dan mijn prime 135 2,8?
Zoom lenzen zijn altijd een compromis over het hele zoom bereik: een prime is geoptimaliseerd voor één bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Spotmatic: vandaag voor het eerst een klein testje gedaan met de 400mm... hieronder = 100% crop (in RAW geschoten, omgezet met Bibble, standaard verscherping)

Afbeeldingslocatie: http://wolthers.net/matthijs/_igp7584_2.jpg

Nog een testje: (klikbaar) (1/500 bij f/10 - ik had natuurlijk dezelfde test bij verschillende diafragma's moeten doen maar dat heb ik niet gedaan)

Afbeeldingslocatie: http://wolthers.net/matthijs/_igp7575_1.jpg

CA is best heftig en lastiger te corrigeren dan bij andere Pentax-lenzen die ik tot nu toe gebruik. Maar de scherpte is fraai... De lens voelt trouwens ook lekker stabiel aan - stevige kwaliteit, zoals we gewend zijn van de Pentaxen uit die tijd, een enorme scherpstelring die bijna 360 graden rond gaat en lekker zwaar loopt en toch heel precies te bedienen valt. Kortom, gewoon wat je verwacht van een Pentax-A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
De resultaten vallen wat mij betreft zeker niet tegen! Ja, da CA is duidelijk maar daar is vaak wel wat tegen te doen in de software. Ga er maar van uit dat de resultaten met deze lens steeds beter worden als je hem beter leert kennen. Voor dat geld is het gewoon een ontzettend goede koop geweest.

Vanochtend trouwens op het postkantoor opgehaald: een SMC Pentax-F 50mm f/2.8 macro, nieuw in doos 8) De 100mm uitvoering had ik al maar deze moest ik gewoon hebben. Een prima walk-around lens omdat je er van oneindig tot 1:1 mee kunt fotograferen. Dit nog even afgezien van het feit dat het gewoon een van de allerscherpste Pentax lenzen is.

Vanavond zal ik proberen al mijn F-serie lenzen op de foto te zetten. Volgens mij heb ik er nu 12... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
Ik heb ook weer wat nieuws :9.
Helaas niet zo spannend als die 400mm maar, non-the-less ben ik er heel blij mee.

Een Pentax-F 35-70mm, en een O-ME53 occulair vergroter.

Afbeeldingslocatie: http://sirnobaxphotos.googlepages.com/103_2551duim.JPG

Afbeeldingslocatie: http://sirnobaxphotos.googlepages.com/103_2554duim.JPG

De occulair vergroter is wel een fijn dingetje, de zoeker is nu niet meer zo mini zoals hij normaal is. Ook het "tunnel effect" ben je ermee kwijt, een nadeeltje is echter dat het glas net iets te klein is, waardoor ik 'maar' 95% van het beeld tegelijkertijd kan zien. Een milimeter opzij bewegen lost dit op waardoor het dus niet echt ergerlijk is, maarja, 100% zou toch mooier zijn.
Extra pluspuntje is dat de zoeker nu niet meer 'flush' met het schermpje zit, nu kan ik eindelijk door de zoeker kijken zonder het schermpje volledig te "bevuilen".

De 35-70mm is wel een erg leuk dingetje, ten eerste is het mijn eerste AF / A lens, dus ik kan nu eindelijk eens gebruik maken van alle functies waarover ik beschik. Verder is hij, tot mijn verbazing, erg scherp (zeker voor een 'kitlens'). De macro functie waarover hij beschik is een leuke functie die op crop, best goed uit de verf komt

Test plaatjes:
Afbeeldingslocatie: http://sirnobaxphotos.googlepages.com/IMGP4329duim.JPG

Afbeeldingslocatie: http://sirnobaxphotos.googlepages.com/IMGP4342duim.JPG
Beide klikbaar voor full-size versie. :)

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten! Het is een publiek geheim dat de F 35-70 behoorlijk goed is. Enerzijds heeft de lens geen enorm zoombereik, anderzijds wilde Pentax natuurlijk wel goed voor de dag komen met de nieuwe kitlens (de 50mm standaardlenzen waren destijds extreem goed en werden in veel gevallen met verlies verkocht omdat ze fungeerden als visitekaartje voor het bedrijf. Hiervan is ook wel iets te merken bij de 35-70).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb voor de zomervakantie een zoomlens nodig. Ik ga naar de EK en daarvoor ben ik uitgenodigd voor een aantal hockeywedstrijden.

Ik heb geen idee welke lens hiervoor geschikt is. Ik neem aan dat het snel moet kunnen scherp stellen en een prima zoombereik moet hebben.

Wat zou ik hiervoor het beste kunnen nemen? 24-70? 28-75? 50-135? 50-150? 70-200? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 24-70 lijkt mij te wijd, ik ben geen hockeyfan en bezoek dan ook zulke wedstrijden niet, maar ik kan me indenken dat je op enige afstand staat en dan heb je aan 70mm aan het lange eind denk ik echt te weinig. Als de actie ineens vlakbij je is kan 50mm/70mm aan het korte eind net prima zijn vermoed ik, vaak zal de actie verder weg zijn van je standpunt denk ik..en dan kan je wel wat millimeters gebruiken dunkt me. 70-200 denk ik ;) Maar allicht dat je met een 50-135/150 ook prima uit de voeten kunt. Allereerst denk ik dat het vooral loont om er eerst achter te komen wat voor bereik je nodig hebt..
Met een 50-200 kan je dit wel testen, weet niet of je er zo een hebt, compositioneel kun je dan je plaatjes wel maken. Tijdens snelle acties zal de AF er misschien vaak naast zitten..of zullen je sluitertijden niet kort genoeg zijn om de actie te bevriezen, maar in ieder geval kun je er achter komen welke focal lengths geschikt zijn om dat vast te leggen wat jij wilt.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 22:32:
Een 24-70 lijkt mij te wijd, ik ben geen hockeyfan en bezoek dan ook zulke wedstrijden niet, maar ik kan me indenken dat je op enige afstand staat en dan heb je aan 70mm aan het lange eind denk ik echt te weinig. Als de actie ineens vlakbij je is kan 50mm/70mm aan het korte eind net prima zijn vermoed ik, vaak zal de actie verder weg zijn van je standpunt denk ik..en dan kan je wel wat millimeters gebruiken dunkt me. 70-200 denk ik ;) Maar allicht dat je met een 50-135/150 ook prima uit de voeten kunt. Allereerst denk ik dat het vooral loont om er eerst achter te komen wat voor bereik je nodig hebt..
Met een 50-200 kan je dit wel testen, weet niet of je er zo een hebt, compositioneel kun je dan je plaatjes wel maken. Tijdens snelle acties zal de AF er misschien vaak naast zitten..of zullen je sluitertijden niet kort genoeg zijn om de actie te bevriezen, maar in ieder geval kun je er achter komen welke focal lengths geschikt zijn om dat vast te leggen wat jij wilt.

Succes :)
Thanks Emiel :)
70-200 is denk ik ook meteen de duurste van allemaal ;)
50-135 / 50-150 lijkt mij ook wel een fijne lens overigens.

tamron 28-75 = 291 euro
http://www.kieskeurig.nl/...653E5C1257188004166EB.htm

Pentax 50-135 = 739 euro
http://www.kieskeurig.nl/...71EA2C1257328004AFC65.htm

Sigma 50-150 = 599 euro
http://www.kieskeurig.nl/...1F42CC125731E00454054.htm

Sigma 70-200 = 725 euro
http://www.kieskeurig.nl/...5CF7CC1257173003E3336.htm

Of ik moet hopen dat de nieuwe pentax 60-250 binnenkort uitkomt :D
http://www.dpreview.com/news/0801/08012919pentaxlenses.asp

Of anders de Pentax 55-300
http://www.dpreview.com/n...309pentaxlenses.asp#spec5
Zou deze nog lang op zich laten wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Waarom niet de 50-200 dan, Dagi? Kost geen drol en je leert er prima mee wat je wensen zijn en als je tegen de limitaties van zo'n goedkoop lensje aanloopt kan je alsnog een betere aanschaffen.

Kijk voor prijzen even op www.marktplaats.nl ;-) (en plaats er een 'gezocht' advertentie; werkt als een tierelier kan ik je uit meerdere ervaringen mededelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Well, de 60-250 en 50-200 voldoen misschien ook wel, de 60-250 heeft vast de ideale range voor dat soort fotografie. En als een 70-200 qua range goed is, is de 50-200 dat natuurlijk ook. Maar ik denk dat ze beide qua snelheid wat missen. De 60-250 zal hopelijk, voor dat geld, wel snel(ler) scherpstellen...waarschijnlijk is de 50-200 daar wat tot misschien zelfs een hoop trager in. Maar ja..misschien bieden beiden eigenlijk gewoon een max diafragma dat mss wel vaker dan eens niet wijd genoeg is. Je zult met de langere focal lengths dan toch moeite hebben de beweging te bevriezen met een korte sluiter..zonder op al te hoge ISO's te gaan zitten. Ah ja, het is vast allemaal wel mogelijk, maar met een tikkie sneller diafragma (F2,8) is de hit-rate denk ik wat hoger :)
Maar al met al geen slecht idee om het eens met een 50-200 te gaan proberen.
Een K100D (super) is misschien wat gunstiger vanwege de ISO's (ivm ruis) tov een K10D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozkilator
  • Niet online
Deze zijn op het moment nog niet beschikbaar voor pentax. (70-200 kan je misschien 2e hands ergens krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 03:02:
Well, de 60-250 en 50-200 voldoen misschien ook wel, de 60-250 heeft vast de ideale range voor dat soort fotografie. En als een 70-200 qua range goed is, is de 50-200 dat natuurlijk ook. Maar ik denk dat ze beide qua snelheid wat missen. De 60-250 zal hopelijk, voor dat geld, wel snel(ler) scherpstellen...waarschijnlijk is de 50-200 daar wat tot misschien zelfs een hoop trager in. Maar ja..misschien bieden beiden eigenlijk gewoon een max diafragma dat mss wel vaker dan eens niet wijd genoeg is. Je zult met de langere focal lengths dan toch moeite hebben de beweging te bevriezen met een korte sluiter..zonder op al te hoge ISO's te gaan zitten. Ah ja, het is vast allemaal wel mogelijk, maar met een tikkie sneller diafragma (F2,8) is de hit-rate denk ik wat hoger :)
Maar al met al geen slecht idee om het eens met een 50-200 te gaan proberen.
Een K100D (super) is misschien wat gunstiger vanwege de ISO's (ivm ruis) tov een K10D.
Ik denk dat ik inderdaad de Pentax 50-200 ga nemen. Deze heeft dezelfde filtermaat (52mm) als wat ik nu heb en kan het direct uitproberen. Voor 150 euro is het geen hoofdprijs maar hopelijk wel effectief. :D
http://www.pentax.co.uk/_...uppe=201&artikel_nr=21567

edit:
Ik ben nu heel erg aan het twijfelen of ik de Pentax 50-200 moet nemen of voor iets meer de APO 70-300 van Sigma moet nemen. Zijn ze beide kwalitatief net zo goed? Of is de APO lens van Sigma een tikkeltje beter met scherpte e.d. ?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2008 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 09:51:
[...]

Ik denk dat ik inderdaad de Pentax 50-200 ga nemen. Deze heeft dezelfde filtermaat (52mm) als wat ik nu heb en kan het direct uitproberen. Voor 150 euro is het geen hoofdprijs maar hopelijk wel effectief. :D
http://www.pentax.co.uk/_...uppe=201&artikel_nr=21567

edit:
Ik ben nu heel erg aan het twijfelen of ik de Pentax 50-200 moet nemen of voor iets meer de APO 70-300 van Sigma moet nemen. Zijn ze beide kwalitatief net zo goed? Of is de APO lens van Sigma een tikkeltje beter met scherpte e.d. ?
De oude SMC Pentax-F 70-210 kun je doorgaans goedkoper vinden dan de 50-200 nieuw, en heeft ook
betere afbeeldingseigenschappen. Ideetje? Hij is wel vrij zwaar, want grotendeels van metaal. Het is de meest rechtse lens op de onderstaande foto van mijn complete collectie F-lenzen:

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/ztj0ya.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tot hoeveel ondersteund de K100D Super. Is 8GB HC mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Dutchphoto: Ja, dat is mogelijk. 16 GB weet ik niet 100% zeker maar ik neem aan dat de SDHC standaard gewoon volledig ondersteund wordt en dus alle groottes gebruikt kunnen worden.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan 2 GB kaartjes. Daar kunnen ca. 130 opnames op met mijn K10D in RAW. Op die manier kan je niet in een klap al je foto's kwijtraken bij een crash of verlies.

Spotmatic: het lijkt alsof die F 70-210 een aardig stukje compacter is dan de A 70-210 f/4 of is dat gezichtsbedrog? Mij bevalt die 70-210 uitstekend (ik heb de 50-200 ook maar gebruik vrijwel altijd de 70-210). Lekker stevige lens om vast te houden. Wel handmatig scherpstellen.

Vanmiddag kwam ik terwijl ik met m'n camera met 400mm in de aanslag rondliep een buizerd tegen, die nogal luidruchtig overvloog en dus ook niet aan de aandacht kon ontsnappen. Het dier vloog wel te hoog om nog echt goed in beeld te krijgen, maar onderstaande 100% crop vond ik toch nog helemaal niet gek...

Afbeeldingslocatie: http://www.wolthers.net/matthijs/_igp7664.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Handmatig scherpgesteld?
Zo ja dan doe ik het je niet na een bewegend voorwerp met een voor MF verre van optimale zoeker (met dank aan APS-C :X ), je zit er echt maar een haartje naast (iets frontfocus)

Zo nee dan ben ik niet echt onder de indruk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 400mm is een A lens he..dus geen AF, dus handmatig scherpgesteld ;)

Al met al toch best een leuke collectie dat rijtje F-lenzen samen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Zo, ik had eigenlijk nog geen geld voor een dSLR, maar omdat ik nog een flinke tegoedbon had van een fotozaak in Leiden, waar ik woon, heb ik toch nog net een beetje ruimte kunnen vinden in mijn budget om voor de wintersport aankomende week een K100D Super te kopen. Ik had begin dit jaar al een nieuwe compact gekocht, maar door de zoektocht naar een juiste camera voor mezelf ben ik behoorlijk gegrepen door fotografie en kwam ik al gauw achter de beperkingen van een compact. Dus toch maar een SLR gekocht. Uiteindelijk 419 voor betaald, met de 18-55 erbij. Mag ik nu bij jullie Pentaxclub horen? :)

Ik stond van de week ook nog even met een Eos 400D in m'n handen, maar schrok eigenlijk van de plasticerigheid ervan. Dat voelt bij de Pentax toch een stuk beter aan vind ik.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/van.wissen/K100D.JPG

Ik heb nu nog een Kingston SD-kaartje (1GB) van 6 euro erin zitten, maar ik denk dat ik wel baat heb bij een iets snellere. Om snelheid bij overzetten tussen kaart en laptop geef ik niks, ik wil alleen dat de camera zo snel is als mogelijk. Maakt Ultra II of Extreme III nog enig verschil bij deze camera?

Over een half jaartje ga ik weer varen, tegen die tijd wil ik zeker een 50-200 erbij hebben, of misschien nog wat meer tele. Afhankelijk van het budget tegen die tijd. :Y)

Ik word alleen nog niet helemaal wijs uit het gebruik van de wat oudere lenzen. Pentax wordt geprezen om de compatibiliteit met (alle) oude lenzen. Nu weet ik dat Autofocus niet mogelijk is, toch kwam ik laatst wel AF lenzen tegen bij een websitegedeelte 'aanbod analoge pentax lenzen'. Bestaan deze nu wel, of heb ik verkeerd gekeken? Ik kan niet helemaal wijs worden uit alle afkortingen die er zijn voor lenstypen, zit hier enige logica in, of is er iets waaraan ik kan zien dat het sowieso goed is?

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Als ie de zelfde schrijf snelheid haalt als een K100D dan maakt het vrijwel niet uit welk kaartje je er in steekt: 2MB/s is voor de meeste moderne (20x is al 3MB/s) kaartjes geen enkel probleem.

De K10D is een heel ander verhaal met 10MB/s. Extreme 3 of een ander 90x (15MB/s) of sneller kaartje is aan te raden als je het maximale uit de camera wil halen.

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Ik ben een beetje aan het dubben over een lichtsterkere vervanger voor mijn kitlens. Ik twijfel tussen de 24-70 f/2.8 EX of de 18-50 f/2.8 EX DC van Sigma. De 16-45 van Pentax is 'maar' f/4.0, de DA* 16-50 is way out of budget.

Heeft één uwer ervaring met de 24-70 EX en de 18-50 EX DC en kan mij de voor- en/of nadelen verduidelijken. De specs ontlopen elkaar niet zo heel veel. Het gat in de groothoek kan in de toekomst opgevangen worden met een 12-24 oid, dus dat zal de doorslag niet geven. Het gaat me meer om ervaringen mbt bouwkwaliteit, levensduur, gebruiksgemak en vanzelfsprekend IQ.

Alvast bedankt!

• mwolthers
Een overgang van lens bij 24mm lijkt mij vreselijk onhandig, omdat je dan telkens lenzen aan het verwisselen bent. Maar wie weet gebruik je nooit wijder dan 24mm, dan is die 24-70 wel wat voor jou natuurlijk. Ik zou het nooit doen in elk geval. De 18-50 schijnt wel goed te zijn, maar ik hoor ook heel veel moois over de Tamron 17-50 f/2,8 die er sinds kort voor Pentax is of binnenkort voor Pentax verschijnt (dat weet ik niet zeker, check webshops oid).

• Spotmatic
mwolthers schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 20:09:
Spotmatic: het lijkt alsof die F 70-210 een aardig stukje compacter is dan de A 70-210 f/4 of is dat gezichtsbedrog? Mij bevalt die 70-210 uitstekend (ik heb de 50-200 ook maar gebruik vrijwel altijd de 70-210). Lekker stevige lens om vast te houden. Wel handmatig scherpstellen.
[afbeelding]
Volgens mij is de F 70-210 inderdaad compacter. De filtermaat is bijvoorbeeld 49mm.

Verwijderd

Heeft iemand ergens gelezen dat de nieuwe compacte 55-300 lens van Pentax kwalitatief beter is dan zijn voorganger 50-200? (bouw?, kwaliteit van glas? snelheid?). Ik ben nu aan het twijfelen of ik de 55-200 nu moet kopen of één maand moet wachten en de 2x zo dure 55-300 moet gaan kopen?

Verwijderd

@ JWfx, net wat mwolthers voorstelt; ik zou even wachten tot de Tamron 17-50 verkrijgbaar is voor onze Pentax mount ;)
Maakt Ultra II of Extreme III nog enig verschil bij deze camera?
Veel verschil zal het niet maken, bij Extreme III vind ik je ook een dief van je eigen portemonnee, koop dan een snel kaartje van bijvoorbeeld Transcend, kost de helft en doet het net zo goed of beter, buiten dat ga je het verschil in een K100D tussen die twee ook niet merken. In mijn K10D doen ze het in ieder geval prima en in een K100D doen ze dat ook, want die heb ik ook gehad in het verleden ;)
4GB Transcend SDHC (class 6) = +-16 á 20 euro
4GB Extreme III = 38 á 42 euro
4GB Ultra II = 30,50 euro

Het Transcend SDHC class 6 geheugen moet minstens zo goed zijn als het Ultra II :)
Maar ja, kijk zelf ook maar even.. Heb zelf een tijdje terug nog wel een keer Sandisk gescoord, Ultra II 4GB met een klein SD-cardreadertje, die vind ik wel praktisch, hangt altijd in me PC. Maar zowel qua aantallen als GB's ligt hier meer Transcend :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 10:41:
Heeft iemand ergens gelezen dat de nieuwe compacte 55-300 lens van Pentax kwalitatief beter is dan zijn voorganger 50-200? (bouw?, kwaliteit van glas? snelheid?). Ik ben nu aan het twijfelen of ik de 55-200 nu moet kopen of één maand moet wachten en de 2x zo dure 55-300 moet gaan kopen?
Eerlijk gezegd verwacht ik dat de 55-300 budget kwaliteit wordt aangezien er een 60-250 in de maak is die * kwaliteit is en ze willen dat niet kapotconcurreren door een betere budgetlens ernaast te zetten in dezelfde line-up.

Om je vragen te beantwoorden: ik zie in mijn glazen bol een opvolger van de 50-200, dus F4-5.6, normale DA bouwkwaliteit (in principe dus prima, maar niet te vergelijken met DA*). Ook denk ik niet dat er SDM/WS op gaat zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2008 12:01 ]

Verwijderd

Positron schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 22:37:

Ik stond van de week ook nog even met een Eos 400D in m'n handen, maar schrok eigenlijk van de plasticerigheid ervan. Dat voelt bij de Pentax toch een stuk beter aan vind ik.
:)
Ik word alleen nog niet helemaal wijs uit het gebruik van de wat oudere lenzen. Pentax wordt geprezen om de compatibiliteit met (alle) oude lenzen. Nu weet ik dat Autofocus niet mogelijk is, toch kwam ik laatst wel AF lenzen tegen bij een websitegedeelte 'aanbod analoge pentax lenzen'. Bestaan deze nu wel, of heb ik verkeerd gekeken? Ik kan niet helemaal wijs worden uit alle afkortingen die er zijn voor lenstypen, zit hier enige logica in, of is er iets waaraan ik kan zien dat het sowieso goed is?
Uit de startpost :

* SMC-M = Manueel, op dSLR's lichtmeting met de groene knop alleen in M mode.
* SMC-A = Manueel, op dSLR's lichtmeting in iedere stand.
* SMC-AF = Autofocus eerste generatie werkt alleen op de ME-F, op dSLR ManualFocus lichtmeting in iedere stand.
* SMC-F = Autofocus, op dSLR's op iedere stand te gebruiken
* SMC-FAJ = Autofocus, op dSLR's op iedere stand te gebruiken, geen diafragma ring!
* SMC-FA = Autofocus, op dSLR's op iedere stand te gebruiken, wel een diafragma ring.
* SMC-DA= Autofocus, op dSLR's op iedere stand te gebruiken, kleinere beeldcirckel geen diafragma ring en werkt alleen volledig op dSLR's of op Analoge camera's maar dan met vignetering op bepaalde lengte's/diaframa's.

SMC-M en SMC-A lenzen kom je vaak goedkoop tegen, met deze kun je alleen manueel focussen.
Echter is er ook nog een ander assortiment wat ouder Pentax glas; F en FA lenzen, een deel van de FA serie is (best) oud en al lang uit productie, maar een aantal wordt ook nog gewoon gemaakt!
De F(*) serie is bij mijn weten geheel uit productie, maar je kunt deze nog best tegen komen ;)
Spotmatic kan je er een hoop meer over vertellen!

Er zijn nog wat andere afkortingen..maar die moet je dan maar even vragen, ga ze niet allemaal opzoeken ;)

• JWfx
Mensen, bedankt voor het wijzen op de Tamron 17-50.
Ik ga er even wat meer over opzoeken.

Hij is er al blijkbaar. Nu nog in Nederland. :)
http://www.dpreview.com/n...20104tamron1750pentax.asp

[ Voor 41% gewijzigd door JWfx op 28-02-2008 13:16 ]

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Dankje. Ik ben zo druk bezig geweest met overal info zoeken dat ik totaal vergeten ben dat de hele opsomming in de topicstart stond. B)

Ik weet nu al dat ik erg veel plezier van m'n camera ga hebben. Vanmiddag haal ik dan nog maar even een goedkope SD-kaart erbij, als de snelheid verder toch niet veel uitmaakt. Nu moet ik nog wisselen tussen m'n Caplio R6 en m'n SLR. Voor die 6 euro moet dat eigenlijk niet nodig zijn. ;)

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 11:59:
De F(*) serie is bij mijn weten geheel uit productie, maar je kunt deze nog best tegen komen ;)
Inderdaad, de F(*) serie wordt al sinds 1992 niet meer gemaakt. Toch zijn ze nog perfect bruikbaar. I love them! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
Spotmatic schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 13:32:
[...]

Inderdaad, de F(*) serie wordt al sinds 1992 niet meer gemaakt. Toch zijn ze nog perfect bruikbaar. I love them! ;)
Waarom geef je de voorkeur aan de F-serie?
Is daar iets speciaals aan, wat je aantrekt in de serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ze zo lelijk zijn toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Volgens mij heeft m'n Sigma zoom behoorlijk last van een focus probleem, zal als m'n batterijen vol zitten wel ff een foto posten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
JWfx schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 14:35:
[...]

Waarom geef je de voorkeur aan de F-serie?
Is daar iets speciaals aan, wat je aantrekt in de serie?
Bouwkwaliteit en massa. De F serie is zwaar (want nog grotendeels van metaal), maar dan heb je wel het gevoel dat je iets substantieels in je hand vasthoudt. Dat heb ik met moderne DA objectieven toch een heel stuk minder. De FA's vind ik ook niet mooi (uitgezonderd de limiteds) omdat ik vind dat ze er net iets te gestroomlijnd uitzien. Om de optische kwaliteit hoef je de F serie zeker niet te laten liggen. Deze heeft zijn wortels in de A en M serie en bestaat dus uit het beste wat Pentax heeft voortgebracht.

Verder leek het mij niet logisch om 450 euro neer te tellen voor een nieuwe D FA 100mm f/2.8 macro als ik voor dat bedrag zowel de F 100/2.8 macro en F 50/2.8 macro heb kunnen kopen (beide in nieuwstaat). ;)

Ik ga nu aan het sparen voor langer Pentax glas. De Pentax-F* 600mm f/4 staat HEEL hoog op mijn verlanglijstje. Echter als ik een Sigma 500/4.5 in Pentax vatting tegenkom dan zeg ik daar ook geen nee tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Over de Pentax-F serie gesproken: volgens mij is de SMC Pentax-F 35-105mm een van de meest ondergewaardeerde zooms. Uiteraard is de 'groothoekstand' van 35mm niet erg interessant in het huidige digitale tijdperk, maar het gaat altijd nog om de afbeeldingskwaliteit in zijn geheel.

De onderstaande foto's zijn puur huis-, tuin- en keukenfoto's, maar hopelijk laten ze iets van de kwaliteit van de F 35-105 zien. Met name was ik positief verrast over de scherpte. De onderstaande foto's zijn verkleind in Picasa maar niet verscherpt:

Afbeeldingslocatie: http://img108.imageshack.us/img108/1272/351051vw3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/2urmgpj.jpg

De SMC Pentax-F 70-210 is ook nog steeds een van mijn favoriete lenzen en ook een van de drie lenzen die ik in April op mijn reis naar Rome zal meenemen. Ook hiervan twee simpele huis-, tuin- en keukenfoto's:

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/34qnxv4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/2ljsvme.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Spotmatic op 02-03-2008 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil beide ook nog hebben.. komt nog wel eens goed :) Heb dan wel de 135 ;)

Edit, de 35-105 kwam als eens voorbij maar was te laat om te bieden. Nu wel 1 te vinden maar die wil dat ik 99 euro ga bieden.. NOT.
De 70-210 start ook op 99 euro. Zelfde verhaal.. doe ik ook niet.
Maar ja, er staat ook deze:Pentax Objektiv 70 - 210 mm / 4.0 SMC A - (1349) maar liefst 299 euro. Het is te proberen natuurlijk..

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2008 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

patrick, leer er maar mee leven: oud Pentax glas wordt steeds duurder.
299 Euro voor een 70-210/F4 A lens is wel wat veel (ik was 1,5 jaar terug de helft kwijt), maar 't is wel een fantastisch ding! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie het nog wel een beetje als proberen van de verkopers hoor. De 35-105 kocht spotmatic voor 45 geloof ik.. de veiling die ik net mistte (vergeten) eindigde op 51.. dan is 99 niet echt DE prijs.
Markt raakt ook wel weer verzadigd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
De 70-210 in de A uitvoering (dus constant f/4 over het hele bereik) weet ik te koop staan als occasion voor 95 euro bij Foto Abro (daar heb ik mijn F 28/2.8 vandaan en ik ben zeer tevreden over hun supersnelle service).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 70-210 op ebay is een F, die gaat dan wel boven de A voor mij.
Hebben ze een site, kijken is altijd leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 11:45:
De 70-210 op ebay is een F, die gaat dan wel boven de A voor mij.
Hebben ze een site, kijken is altijd leuk :)
De site: www.fotoabro.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 08:25:
Markt raakt ook wel weer verzadigd :)
Inderdaad, ik volg al een tijdje met enige regelmaat veilingen van A 50mm 1.7's, de gemiddelde prijs was eerst zo'n 55-60 euro, is daarna omhoog gegaan tot richting 80 waarbij ik er geen meer zag gaan onder de 60. Nu heb ik er van de week twee zien weggaan voor 72 en 74 dollar. Zo'n 48 euro. In dollarprijzen heb ik ze een tijdje terug zeker net over de 100 weg zien gaan. Nu kopen kon je ze toen ook vaak voor tussen de 99 en 120 dollar.
Kortom, het lijkt dat de markt idd verzadigd raakt, nu in ieder geval voor de Pentax-A 50mm F1.7.
En daarbij vast ook ander van zulk glas. Maar wie weet, krijgt de 2e hands markt straks weer een impuls als de K20D overal goed verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Ik kreeg zojuist een automatische e-mail update van de site van Digitalstreet: de K20D is er op voorraad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBenBenny
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-04-2022
Wel Emiel, een potje geluk helpt ook soms wel eens.
Ik heb mijn A 50mm 1.7 en de 135mm 2.8 voor de gezamelijke prijs van 60€ kunnen aankopen.

K10d+grip,vivitar 28mm 2,8,Pentax-A SMC 50mm 1,7,Pentax DA 18-55,auto Revuenon 135mm 2,8,Vivitar serie 1 28-210mm,DA*50-135mm 2,8,DA*16-50mm 2,8,AF540FGZ,Vivitar 2x Tele converter , enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Positron schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 22:37:
Mag ik nu bij jullie Pentaxclub horen? :)
je zult zeker steeds diezelfde tegenkomen :+
Ik heb nu nog een Kingston SD-kaartje (1GB) van 6 euro erin zitten,
Laat me raden. Bij Informatique vandaan?:)
maar ik denk dat ik wel baat heb bij een iets snellere. Om snelheid bij overzetten tussen kaart en laptop geef ik niks, ik wil alleen dat de camera zo snel is als mogelijk. Maakt Ultra II of Extreme III nog enig verschil bij deze camera?
hier schrijfsnelheden van enkele kaartjes.
Zelf gebruik ik een ADATA 2GB, 150x en dat is snel genoeg.
Over een half jaartje ga ik weer varen, tegen die tijd wil ik zeker een 50-200 erbij hebben, of misschien nog wat meer tele. Afhankelijk van het budget tegen die tijd. :Y)
Ik heb de Tamron 70-300mm goedkoop (139 euro) en goed om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

he mensen, ik heb een mooi lensje gezien en volgens mij lijkt mij dat wel wat! het is de FA 35 mm F2.0 en volgens photozone.de is dit een heel mooi lensje?.. iemand ervaring mee??..

groetjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Een 35mm prime is een leuke normale prime voor de mensen die 50 op crop wat te lang vinden. Alleen de lichtsterkte van f/2.0 zou ik niet zo snel de flexibiliteit van een zoom (maar 1 stopje sneller als een antal goede zooms) voor op geven, in dat bereik zou ik of een f/1.4 prime willen of een 2.8 zoom (bijvoorbeeld een sigma 30 f/1.4 of liever een tamron 17-50 f/2.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets met spijker en de kop :)

Alhoewel het me zelf ook een fijne lens lijkt, ik vind 30-35 mm altijd wel fijn om mee te beginnen als ik een panorama wil schieten namelijk, dat doe ik, als ik het al doe, namelijk vaak een stukje ingezoomed (met de 17-70 of Tamron 28-75) en niet op het wijdste eind van de zoom.
Buiten dat is ie niet zo heel duur als het goed is..en niet supergroot en zwaar. Maar een F1.4 zou dan fijner zijn idd, alhoewel het dan wel weer uitmaakt in hoeverre de lenzen presteren wide open. Heb liever een F2 die het goed doet wide open, dan een F1.4 die ik alsnog naar F2 of F2.8 moet afstoppen ;)
Zelf gebruik ik een ADATA 2GB, 150x en dat is snel genoeg.
Idd, snel zat, al gebruik ik zelf Transcend 150x kaartjes :)
Wel Emiel, een potje geluk helpt ook soms wel eens.
Ik heb mijn A 50mm 1.7 en de 135mm 2.8 voor de gezamelijke prijs van 60€ kunnen aankopen.
Hele mooie prijs! A135 ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met de komst van de k20 en 200 zal er wel een nieuwe impuls zijn op de 2e hands markt (heb nog 3 1.7 lensjes M) dus ik vind het prima :)
Nu je slag slaan dus.
60 voor de 50 en 135 is netjes inderdaad! Mooie lenzen hoor , de 50 heb ik ook en de 135 in M en F.
Pagina: 1 ... 21 ... 32 Laatste

Dit topic is gesloten.