Het grote Pentax dSLR topic deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 32 Laatste
Acties:
  • 102.890 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ligt eraan hoever je wilt gaan: basisspul is voor Pentax tegenwoordig wel te krijgen, maar je mist het glas / accessoiresaanbod van Canon. Probleem van de 400D is de ergonomie en aan een camera die je laat liggen omdat 'ie niet fijn handelt heb je ook niks.

Ga voelen en proberen :) Technisch gezien gaat mijn voorkeur uit naar de 400D met een prima sensor en AF-systeem, hoewel de Pentax weer SR in de body heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
troxx schreef op zondag 10 februari 2008 @ 12:09:
Jongens, ik zie net dat de Pentax K10D body bij de mediamarkt in de aanbieding is voor 460 euro. Dat lijkt me een fijn prijsje voor deze camera. Zelf wil ik een camera kopen die net iets verder gaat dan een normale standaardcamera, misschien wil ik de toekomst nog wel meer met de camera doen dan dit. Wat voor mij van belang is dat de camera redelijk gemakkelijk op te laden is. Verder heb ik ook zitten kijken naar de Canon EOS 400D, deze is volgens de pricewatch vanaf ongeveer dezelfde prijs te koop. Ik twijfel ernstig, heb dit topic door zitten ploegen. Wat is voor de beginnende fotograaf die net iets verder wil dan de huis, tuin en keukenfotograaf aan te raden?
Ik zou je vraag even hier wegzetten: [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 2.

Hier krijg je alleen/vooral de mening van Pentaxianen, wat misschien niet helemaal objectief is...

[ Voor 60% gewijzigd door Dirtbiter op 10-02-2008 13:27 . Reden: Quote alsnog toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zag je al aan neo zijn opmerking :)

Ik kom niet meer op pentaxforum.nl nieuw wachtwoord aanvragen, opnieuw registreren.. niets helpt, als ik inlog dan kom ik op het forum maar blijf gast (dus zonder foutmelding)
Ik kan geen administrator bereiken (want= voor leden) dus wil iemand even vragen of er contact met mij gezocht kan worden?
patrick91ADzonnet.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Cookie probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:23
troxx schreef op zondag 10 februari 2008 @ 12:09:
Jongens, ik zie net dat de Pentax K10D body bij de mediamarkt in de aanbieding is voor 460 euro. Dat lijkt me een fijn prijsje voor deze camera. Zelf wil ik een camera kopen die net iets verder gaat dan een normale standaardcamera, misschien wil ik de toekomst nog wel meer met de camera doen dan dit. Wat voor mij van belang is dat de camera redelijk gemakkelijk op te laden is. Verder heb ik ook zitten kijken naar de Canon EOS 400D, deze is volgens de pricewatch vanaf ongeveer dezelfde prijs te koop. Ik twijfel ernstig, heb dit topic door zitten ploegen. Wat is voor de beginnende fotograaf die net iets verder wil dan de huis, tuin en keukenfotograaf aan te raden?
Bij welke mediamarkt is dat? Dat is namelijk wel heel geweldig goedkoop! En wat Neo ook zegt, technisch gezien is de K10D verreweg een dikke klasse hoger dan de Canon 400D. In testen wordt de K10D eerder vergeleken met de Canon D200 en de Nikon D80. En daarmee vergeleken blijft de K10D goed overeind (zit hij goed in z'n klasse). Zie: http://www.dpreview.com/reviews/PentaxK10D/
Tegenwoordig is het trouwens al een stuk beter gesteld met de verkrijgbaarheid van goede objectieven voor Pentax. Natuurlijk, voor de grote 2 (N&C) is de keuze in topobjectieven veel groter.
Maar voor mainstream objectieven (betaalbare objectieven dus..) slaag je voor Pentax makkelijk, voor duurdere types moet je misschien iets meer geduld hebben. Nouja, dan heb je iets om naar uit te kijken. Leuk toch! :P

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op zondag 10 februari 2008 @ 13:26:

Ga voelen en proberen :) Technisch gezien gaat mijn voorkeur uit naar de 400D met een prima sensor en AF-systeem, hoewel de Pentax weer SR in de body heeft.
Die heb je dus zelf ook, een 400D?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2008 @ 19:38:
Dat zag je al aan neo zijn opmerking :)

Ik kom niet meer op pentaxforum.nl nieuw wachtwoord aanvragen, opnieuw registreren.. niets helpt, als ik inlog dan kom ik op het forum maar blijf gast (dus zonder foutmelding)
Ik kan geen administrator bereiken (want= voor leden) dus wil iemand even vragen of er contact met mij gezocht kan worden?
patrick91ADzonnet.nl
Hé Patrick, ik zal erna kijken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Problemen opgelost!
Met dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vulcan750 schreef op zondag 10 februari 2008 @ 19:51:
[...]

Bij welke mediamarkt is dat? Dat is namelijk wel heel geweldig goedkoop! En wat Neo ook zegt, technisch gezien is de K10D verreweg een dikke klasse hoger dan de Canon 400D. In testen wordt de K10D eerder vergeleken met de Canon D200 en de Nikon D80. En daarmee vergeleken blijft de K10D goed overeind (zit hij goed in z'n klasse). Zie: http://www.dpreview.com/reviews/PentaxK10D/
Tegenwoordig is het trouwens al een stuk beter gesteld met de verkrijgbaarheid van goede objectieven voor Pentax. Natuurlijk, voor de grote 2 (N&C) is de keuze in topobjectieven veel groter.
Maar voor mainstream objectieven (betaalbare objectieven dus..) slaag je voor Pentax makkelijk, voor duurdere types moet je misschien iets meer geduld hebben. Nouja, dan heb je iets om naar uit te kijken. Leuk toch! :P
Voor 90% van de DSLR-fotografen is het aanbod voor Pentax ruim voldoende(zeker als je de nieuwe objectieven en thirth party meetelt). En het is natuurlijk flink goedkoper door de in-body SR :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
Vulcan750 schreef op zondag 10 februari 2008 @ 19:51:
[...]

Bij welke mediamarkt is dat? Dat is namelijk wel heel geweldig goedkoop! En wat Neo ook zegt, technisch gezien is de K10D verreweg een dikke klasse hoger dan de Canon 400D. In testen wordt de K10D eerder vergeleken met de Canon Nikon D200 en de Nikon D80. En daarmee vergeleken blijft de K10D goed overeind (zit hij goed in z'n klasse).
Mee eens, de 400D is een dure (echter ongetwijfeld een goede) 'instapper', maar de K10D is gewoon een stap hoger. Meer knopjes, functies en laten we vooral de weather sealing niet vergeten.
De sensor is gelijk aan die van de Nikon D200 en de Sony A100 (al heeft deze het 'mooiste' AA filter) en dat is ook gelijk de klasse waar hij in valt.
Maarja, zoals Neo ook zegt, camera users zijn altijd biassed naar hun eigen merk, niet om een fanboy reden, maar omdat je als gebruiker maar met 1 merk in aanmerking kom zul je die toch vaak eerder aanraden dan "blind" een ander.

Anyways:
[Biassed mode]
Ik zou hem gewoon halen, 460 Eurotjes is gewoon een prikkie voor die vreselijk mooie camera :9~ .

En het lenzen aanbod, ...tja.. het enige wat ik enigzins mis (even ondanks mijn liefde voor -M objectieven, en het feit dat ik nog geen enkele AF lens heb) is een Pentax-DA 50mm F/1.8 voor ~100Euro o.i.d..

[ Voor 8% gewijzigd door SirNobax op 11-02-2008 00:50 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Tenzij je naar de Noordpool gaat is die weathersealing amper boeiend though, niet blind op staren. Zelfs m'n plastic paupere 300D leeft nog en die heeft probably meer gezien dan de meeste camera's hier :) Een 50/1.8 heeft eik elk merk volgens mij wel, dus dat is ook niet iets om je blind op te staren. Er tellen imo maar twee dingen: kun je er goed mee werken en kun je dat in de toekomst ook.

[ Voor 31% gewijzigd door neographikal op 11-02-2008 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
neographikal schreef op maandag 11 februari 2008 @ 00:48:
Een 50/1.8 heeft eik elk merk volgens mij wel, dus dat is ook niet iets om je blind op te staren.
...ik bedoel juist, dat Pentax een van de weinige is die dat niet heeft, wat ik wel erg jammer vind.

(maarja, Pentax heeft dan wel weer een erg leuke DA 40mm F/2.8 O+ )

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Mja, 2.8 primes hebben (uitgezonderd de supertele's e.d.) tegenwoordig niet zoveel zin meer: de nieuwe zoomlenzen presteren als een dolle. Komt trouwens bij dat ik 50mm op crop niet je-van-het vind en dat ik daarom een Sig30 heb. Ook die 50mm zou ik me niet blind op staren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
neographikal schreef op maandag 11 februari 2008 @ 01:01:
Mja, 2.8 primes hebben (uitgezonderd de supertele's e.d.) tegenwoordig niet zoveel zin meer: de nieuwe zoomlenzen presteren als een dolle.
Een F/2.8 zoomlens kan je niet in je broekzak doen zonder "is dat een 18-50mm F2.8 in je broek of ben je gewoon blij me te zien" grapppen. ;)

Afbeeldingslocatie: http://sirnobax.googlepages.com/PENTAX-40mmDA-2L.jpg

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Klopt, die zijn wel érg cool voor straatfotografie enzo. Andere uitzondering zijn natuurlijk macro-lenzen :) Maar je ziet nog altijd veel mensen zooms om allerlei vage redenen afzweren terwijl dat gelukkig niet meer nodig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
460 euro voor een K10D (uitlopend model) is wel een mooie prijs. Dit wordt in iedergeval wel de periode om voor een goedkope K10D te kijken.
SirNobax schreef op maandag 11 februari 2008 @ 00:43:
Mee eens, de 400D is een dure (echter ongetwijfeld een goede) 'instapper', maar de K10D is gewoon een stap hoger. Meer knopjes, functies en laten we vooral de weather sealing niet vergeten.
De sensor is gelijk aan die van de Nikon D200 en de Sony A100 (al heeft deze het 'mooiste' AA filter) en dat is ook gelijk de klasse waar hij in valt.
Vervang de A100 eens door de A200 (die nog wel gemaakt wordt, 1,7x snellere AF heeft en veel minder ruis heeft)

Als je naar de sensor (ruis), AF (respectievelijk USM lenzen of een heftige AF motor) of jpeg engine kijkt hebben de Canon 400D of Sony A200 daar voordelen. Meeste instap body's hebben ook al lang en breed bewezen niet bang voor een beetje regen en erg stevig te zijn.

Waar de Pentax K10D voordelen heeft zijn:
De zoeker, bouw van de body en wat afhankelijk van persoonlijke voorkeur ook de ergonomie.

Conclusie: you win some, you lose some ;)
neographikal schreef op maandag 11 februari 2008 @ 00:48:
Een 50/1.8 heeft eik elk merk volgens mij wel
Ik ken een merk dat op dit moment geen 50 f/1.8 heeft :X (Sony 8)7 : geen 50 f/1.8 wel 3 standaart zooms en 2 superzooms 8)7 )

[ Voor 11% gewijzigd door martijn_tje op 11-02-2008 10:53 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
Weet iemand nu al waar ie te koop is voor die prijs!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, geen idee. Eind vorige week was ie hier bij Mediamarkt Amsterdam (ArenA) in ieder geval een shocking 939euro met kitlens! Voor dat geld had ik toen ik mijn K10D kocht er nog wel 2 kitlenzen bij kunnen kopen :|

Vandaag trouwens de D-BG2 battery grip binnen gehad, eindelijk! Vanuit Hong Kong :)
2 weken onderweg geweest. Maar wat een fijn ding zeg! Had ik al eerder moeten kopen!
Pink valt nu niet meer onder de body, niet dat ik daar problemen mee had, maar nu het niet meer gebeurd is dat eigenlijk nog wel een tikkie fijner. Voor verticale shots zijn de extra knoppen erg fijn. Ergonomie van de grip zelf is wat minder als van de body, die ik enorm fijn blijf vinden.
Die heb je dus zelf ook, een 400D?
Hij heeft een 300D & 30D, toch Neo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
heb net alle digitale mediamarktfolders gecontroleerd maar niets gevonden over de k10d. Terwijl die wel prominent op de site staat. Enige goede aanbieding op fotogebied die ik kon vinden is een Canon 350D Kit voor 390 euro. Denk dat het K10D 460euro verhaal een hoax is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lol, dan moet je bij troxx wezen, die heeft het op de vorige pagina gepost...en naar eigen zeggen gezien!

/me probeert zich een voorstelling te doen van een K10D met grip en een DA 40mm Limited erop.
Dat moet er redelijk weird uit zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
hij zou wel 640 (wat al een goede aanbieding is) verkeerd gespeld hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar is het dan een hoax of een typfoutje ? ;)

Afbeeldingslocatie: http://lh5.google.com/bernard.yeo/R1Ab8r9yzuI/AAAAAAAAAko/A4W4wtS52p0/IMGP7140.JPG?imgmax=576
oef, redelijk lelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Bruin rubber en gouden letters is al lelijk idd, maar die neckstrap kan echt niet! :/

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja best wel lelijk ja :P die grand prix is alleen tof met de DA* lenzen :P

maar mensen ik heb ff een vraagje over de Tamron 28-75 F2.8 bla blaxxxxx.. ik lees echt overal dat deze lens super is qua scherpte enzo. en dat de built Q best slecht is.. wie heeft er ervaring met deze lens? want ik ben eigenlijk wel van plan om hem te halen.. tja of het word de sigma 24-70 f2.8.. maar daar hoor ik mindere verhalen over.. alleen is de built Q 10x beter en hij ziet er ook pro uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Ik heb er eentje en ben er best tevreden over. Ga anders zelfs de lens eens proberen, want het is voor ons lastig in te schatten wat voor jou een goede bouwkwaliteit is. Ik neem aan dat een gemiddelde fotozaak wel zo'n lens op voorraad heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff tussendoor :+ Rawshooter essentials made ready for use with the K1xxD De freeware versie die geschikt gemaakt is voor gebruik met onze Pentax.Net zelf geinstalleerd.Niet nog geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SirNobax schreef op maandag 11 februari 2008 @ 01:00:
[...]

(maarja, Pentax heeft dan wel weer een erg leuke DA 40mm F/2.8 O+ )
Maar ook, ouder en kost minder de Pentax-M SMC 50mm f/1.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Wat bedoel je precies?

Oh, ik snap hem, ....moes wel de zin 24 lezen though.

Heel fijne lens inderdaad :) .
Al zou dat niet direct de keus zijn van een nieuwkomer.

[ Voor 78% gewijzigd door SirNobax op 11-02-2008 21:29 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 16:16:
ja best wel lelijk ja :P die grand prix is alleen tof met de DA* lenzen :P

maar mensen ik heb ff een vraagje over de Tamron 28-75 F2.8 bla blaxxxxx.. ik lees echt overal dat deze lens super is qua scherpte enzo. en dat de built Q best slecht is.. wie heeft er ervaring met deze lens? want ik ben eigenlijk wel van plan om hem te halen.. tja of het word de sigma 24-70 f2.8.. maar daar hoor ik mindere verhalen over.. alleen is de built Q 10x beter en hij ziet er ook pro uit :D
De Tamron 28-75 F2.8 mondje-vol-afkortingen is best een lekkere lens, qua bouw imo wel vergelijkbaar met de wat goedkopere (non-EX zeg maar) Sigma lenzen misschien; plasticy!
Maar zelf vind ik bijvoorbeeld de zoomring en focusring lekkerder aanvoelen, dan die van een Sigma. De zonnekap is niet van keihard plastic zoals bij Sigma's, maar wat weker, beetje buigbaar, wat ik daarvan moet vinden weet ik niet.. Ander dingentje dat op te merken is qua bouw; als je de lens naar beneden houdt dan wil ie nog wel eens wat zoomen, zoom creep heet dat dacht ik? :D :*) Gelukkig zit er wel een lock ( ;) ) op, maar die gaat natuurlijk alleen vast in de 28mm stand.
Verder is ie inderdaad lekker scherp, scherper dan m'n Sigma 17-70 iig, hoeft ook minder afgestopt te worden wat mij betreft. M'n Sigma gebruik ik het liefst tussen F8 en F11, bij de Tamron maak ik me daar niet zo druk om en gebruik ik vaker F-waarden tussen F4 en F8. Ook contrast en microcontrast en kleurproductie vind ik zelf fijn. Al met al een heerlijke lens voor wat ie kost. Ook lekker licht en niet te groot voor een F2.8 zoom.

De Sigma 24-70 is misschien wel wat steviger gebouwd en eerlijk is eerlijk, ziet er imo ook meer pro uit. Voor wat dat waard is! Reviews zijn nog wel eens wisselend, net zoals de exemplaren van deze lens. De 24mm leek mij ook een voordeel, dat wel! Nadeel vond ik zelf de 82mm filtermaat; had me net ingekocht in goeie 77mm filters. Daarom ben ik zelf voor de Tamron gegaan.
De Tamron voorzie ik via een stepdownring van een 72mm of 77mm filter op z'n 67mm filterdraad..dan kan ik alleen de zonnekap weer niet gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
@emiel, tres correct :P

@Sigma vs de Tamron: de Sig is wat steviger gebouwd, maar daarmee imo niet beter: ongelijkmatige stroeve zoomring, vaag mechanisme bij de AF/MF en een rukke focusring. Ik ga voor de Tamron, ondanks dat tie minder pro zou ogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:)

Uiteindelijk gaat het toch om de plaatjes die eruit komen tov hoe het ding eruit ziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de liefhebbers staat deze op ebay:
SMC Pentax F* (Star) 1:4,5 300mm ED IF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:22
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 08:44:
Voor de liefhebbers staat deze op ebay:
SMC Pentax F* (Star) 1:4,5 300mm ED IF
Alleen jammer dat ik 'm al heb. Superlens. Als-ie goedkoper is dan de DA* 300: gelijk doen! De scherpte, de kleuren en het contrast zijn absoluut op het niveau van die van de veel kortere Pentax primes. Met een 1.5x TC van Kenko heb ik de F* 300 dit weekend nog als pseudo-macro lens gebruikt (met dank aan de kortste instelafstand van ca. 2 meter). Ook heb ik nog niets gemerkt van CA/PF. Zie o.a. onderstaande foto's, alle gemaakt met de F* 300 en de Kenko 1.5x, praktisch alles op volle opening en uit de hand geschoten. Veel lenzen zouden hier een kleurrandje geven rond de lichte metaalkleurige delen van bijvoorbeeld de brilpoten en de RVS buizen in de speedboot, maar daar is hier totaal niets van te merken.

Afbeeldingslocatie: http://img126.imageshack.us/img126/3653/fotograafqo1.jpg

Het objectief gedraagt zich gewoon als een veel korter brandpunt!

Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/7158/bloemdy1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/3474/speedbootuj2.jpg

De Kenko 1.5x TC haalt echter wel de bokeh overhoop:

Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/2855/stiertjeni6.jpg

O ja, om de vraag van Vulcan te beantwoorden (eerder terug in dit topic): ik moest 277 euro neerleggen voor de SMC Pentax-F 50mm f/2.8 macro (nieuw in doos dus).

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey tnx voor jullie ervaring over die Tamron..

ik ga hem maar gewoon halen denk ik.. ik heb gewoon een scherpe lichtsterke lens nodig voor mode fotografie. en ik hoor niks anders dan lof voor de scherpte van deze lens..

en dat ding is echt niet duur gelukkig!. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 09:42:
hey tnx voor jullie ervaring over die Tamron..

ik ga hem maar gewoon halen denk ik.. ik heb gewoon een scherpe lichtsterke lens nodig voor mode fotografie. en ik hoor niks anders dan lof voor de scherpte van deze lens..

en dat ding is echt niet duur gelukkig!. :)
De Tamron is inderdaad zeer gunstig geprijsd zeg.
http://www.kieskeurig.nl/...653E5C1257188004166EB.htm
http://www.tamron.com/lenses/prod/2875mm.asp

Prijs Sigma 24-70
http://www.kieskeurig.nl/...893C6C125717300381F47.htm
http://www.sigma-benelux.nl/products/lens/product.php?pid=19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja mooi he.. ik bedoel 290 euro voor een lens die toch voor 85/90% in de buurt komt van de lenzen die 5x zo duur zijn.. :)

dus dan maar ff door die bouwkwaliteit heen kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie plaatjes... maar hij zal wel rond de 1000 euro uitkomen en dat ga ik er niet aan besteden.. het is niet mijn range..
Ik hou het wel in de gaten.. als ik hem nu voor 500 kan kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij staat er regelmatig op. Van het weekenden stonden er zowel een FA* als een F* 300mm op.
Biede kwamen tussen de 900 en 1000 dollar uit:

PENTAX FA * 300mm 4.5 300/4.5 300 4.5 Star LENS in Box
US $973,00
EUR 670,76

PENTAX F * 300mm 4.5 300/4.5 300 4.5 Star LENS
US $905,00
EUR 623,88

Die 1000 euro kan dus nog wel eens de goede richting op meevallen ;)

Maar voor mij alsnog even boven m'n pet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ahum, ik bedoelde ook $.. dan doe ik het nog niet hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 14:34:
Lol, dan moet je bij troxx wezen, die heeft het op de vorige pagina gepost...en naar eigen zeggen gezien!
Volgens mij was het in het kader van de 'gekkenhuis' van Mediamarkt Zwolle, maar ik probeer die prijs nu opnieuw uit de website van MM te toveren maar dat lukt niet helemaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij in Ede reageren ze met zo'n opmerking als "en je komt zeker ook een LCD-TV voor 99 euro halen ?"

Kortom, 640 oké. Maar 460 ? Typo _O- of brillo B) denk ik.

lock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OConnor
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-08 11:29
Hallo ;) ,

ik ben sinds enkele maanden in het bezit van een k10d, en hij bevalt prima. Ook de kitlens maak ik dankbaar gebruik van. Maar ik merk de laatste tijd dat ik in het 55+bereik gewoon tekort kom; dus wil ik een zoomlensje kopen, gewoon voor ernaast. dan heb ik een 18-55 voor het groothoekwerk en die zoom voor het.. zoomwerk :) en 70-300 leek me een prima bereik. Daarnaast is de prijs daarvan laag, wat mooi meegenomen is atm (word bijna 18 :))

Nu heb ik er twee gespot: de Sigma AF 70-300mm F4-5.6 DG Macro en de Tamron AF70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro 1:2 Deze lijken in alle opzichten veel op elkaar:

Tamron
Lens Construction (Groups/Elements) 9/13
Angle of View 34°21'-8°15'
Type of Zooming Rotation
Diaphragm Blade Number 9
Minimum Aperture F/32
Minimum Focus Distance 59in.(1.5m) in normal setting/ 37.4" (0.95m) in macro mode (f=180mm-300mm range)
Macro Magnification Ratio 1:2 (at f=300mm MFD 0.95m)
Filter Diameter ø62
Weight 435g (15.3oz)
Diameter x Length ø3.0 x 4.6in.
(ø76.6 x 116.5mm)
Accessory Lens hood

Sigma
Lens Construction 14 Elements in 10 Groups
Angle of View 34.3degrees - 8.2degrees
Number of Diaphragm Blades 9 Blades
Minimum Aperture F22
Minimum Focusing Distance 150cm / (95cm Macro mode)
59.1 in / (37.4 in. Macro mode)
Maximum Magnification 1:4.1 / 1:2(Macro mode)
Filter Size Diameter 58mm
Dimensions Diameter 76.6mm X Length 122mm
3.0 in. X 4.8 in.
Weight 545g/19.2 oz.

Het enige waar ze echt van elkaar verschillen is de minimale diafragma en het gewicht, de Sigma is een ruime 100g zwaarder.

Ik begrijp dat in deze pricerange geen geweldige lenzen te vinden zijn, maar zou toch graag een goede keuze maken tussen deze 2 (of nog een andere natuurlijk). Ik heb op reviews gezocht maar niet gevonden, en op GoT worden beide lenzen gebruikt, naar het lijkt ongeveer evenveel. En volgens mij zijn Tamron en Sigma ook redelijk gelijkwaardige concurrenten :)

Dus mijn vraag: welke lens zou u/je me aanraden als "allround" zoomlensje?

en edit: is van de Sigma de "APO-" versie misschien een goed idee? Daar zit meer SLD glas in en zal ongetwijfeld betere plaatjes geven, maar is het de meerprijs waard?

// oh, JWfx zei het toevallig ook net :)

[ Voor 3% gewijzigd door OConnor op 13-02-2008 22:19 ]

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
OConnor schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 21:16:
70-300 van Sigma of Tamron verhaal.

Dus mijn vraag: welke lens zou u/je me aanraden als "allround" zoomlensje?
Sigma heeft een 70-300mm F4-5.6 DG MACRO en een APO 70-300mm F4-5.6 DG MACRO. Die met APO in de naam is iets duurder, maar daar heb je dan wel 2 speciaal gecoate lenzen voor, ipv één bij de ander. Dat scheelt in je beeldkwaliteit, 'APO-glas' (om het zo even te noemen) moet je kleurafwijkingen namelijk minimaliseren. Het fijne weet ik er ook niet van, maar iedereen wil altijd die met APO-toevoeging. :)

Er zijn er hier vast die het exacte verschil weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

't Leuke van (S)LD elementen is, dat 't geen glas is, maar kunststof met een 'lower dispersion', oftewel lagere brekingsindex. En APO (apochromatisch) geeft alleen aan dat er 1 of meer LD elementen gebruikt zijn.

LD elementen kunnen in bepaalde lensontwerpen CA (chromatische abberatie, oftewel purple fringing) prima terugdringen, maar dat wil niet zeggen dat 't altijd beter is. Een ander lensontwerp waarbij uitsluitend glas wordt gebruikt kan wat CA betreft wel een stuk beter zijn.

Ik heb geen ervaring met beide Sigma's en de Tamron, maar weet wel dat m'n Pentax-A 70-210/F4 nauwelijks last heeft van CA, en daar zitten 0 LD-elementen in...

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 23:02:
n.

Ik heb geen ervaring met beide Sigma's en de Tamron, maar weet wel dat m'n Pentax-A 70-210/F4 nauwelijks last heeft van CA, en daar zitten 0 LD-elementen in...
@ afterlife:

de 70-210 F4 is dat een A of een FA lens? Ben wel benieuwd. Ben eigenlijk wel op zoek naar een wat lichtsterkere lens voor het grotere zoombereik.

@ general topic:

Heb op Ebay voor 149 euries een 50mm F1.4 FA op de kop kunnen tikken. Wordt als het goed is deze week nog opgestuurd. Zodra hij er is zal ik wat test opnamen laten zien.

flickr - WOT Profile - Game PC

• JWfx
Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 23:02:
't Leuke van (S)LD elementen is, dat 't geen glas is, maar kunststof met een 'lower dispersion', oftewel lagere brekingsindex. En APO (apochromatisch) geeft alleen aan dat er 1 of meer LD elementen gebruikt zijn.

LD elementen kunnen in bepaalde lensontwerpen CA (chromatische abberatie, oftewel purple fringing) prima terugdringen, maar dat wil niet zeggen dat 't altijd beter is. Een ander lensontwerp waarbij uitsluitend glas wordt gebruikt kan wat CA betreft wel een stuk beter zijn.

Maar Pentax-lenzen zijn kwalitiatief wel even iets beter dan de budgetlenzen van Tamron en Sigma. Die vergelijking gaat dus imo niet op.
Ik denk niet dat als je nu een nieuwe SMC A 70-210 zou (kunnen) kopen, die ook maar enigszins in de buurt zou zitten van een van de 70-300's, prijstechnisch gezien.
Daarom dus, geeft die extra €'s maar uit aan CA-onderdrukking. Het scheelt maar een paar tientjes tenslotte.

Verwijderd

Andere vraag over stof in een lens..
Ik heb een oud M lensje met wat stof erin.. nou zie ik het niet terug volgens mij (out of focus?) maar is er iets aan te doen? Ik zat te denken met perslucht (kan op de zaak) maar dan verplaats je het alleen maar..

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 21:06:
Andere vraag over stof in een lens..
Ik heb een oud M lensje met wat stof erin.. nou zie ik het niet terug volgens mij (out of focus?) maar is er iets aan te doen? Ik zat te denken met perslucht (kan op de zaak) maar dan verplaats je het alleen maar..
If It Works, Don't Fix It! :)

Verwijderd

Zo denk ik ook altijd bij software updates :)

Verwijderd

Gizzy schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 10:49:
de 70-210 F4 is dat een A of een FA lens? Ben wel benieuwd. Ben eigenlijk wel op zoek naar een wat lichtsterkere lens voor het grotere zoombereik.
Da's een A lens, een puur manual focus schuifzoom. Voor veel 'nieuwe' DSLR'ers nogal een drempel omdat a) ze AF gewend zijn, en b) een schuifzoom anders bediend moet worden dan een draaizoom. Maar als je ermee opgegroeid bent (als het ware) is 't geen enkel probleem.
Zeker niet wanneer je ook nog een mooi deelbeeld-prisma matglas in je camera zet. Begin me meer en meer een ambassadeur van Katz Eye te voelen, maar zo'n matglas is echt een uitkomst wanneer je met MF lenzen werkt.

En wat betreft een paar stofjes in een lens: theoretisch kan 't het contrast verminderen (stof verstrooit het licht), maar je hebt al vrij veel stof nodig om dat te kunnen merken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 23:32:
Da's een A lens, een puur manual focus schuifzoom. Voor veel 'nieuwe' DSLR'ers nogal een drempel omdat a) ze AF gewend zijn, en b) een schuifzoom anders bediend moet worden dan een draaizoom. Maar als je ermee opgegroeid bent (als het ware) is 't geen enkel probleem.
Als ik een leine aanvulling mag doen:

Zolang je rustig de tijd heb en geen snel bewegende onderwerpen wil schieten is MF geen probleem. Een schuifzoom is het probleem niet, gewoon een kewstie van wennen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vieze sensor, hoe kom je daarbij? :+

Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/1203/dsc00025kb1ff9.jpg

Gelukkig is hij dankzij Pentax weer schoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 17:12:

[afbeelding]

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OConnor
  • Laatst online: 30-08 11:29
jongens, bedankt voor jullie reacties,

ik heb na toch wat karige reviews gevonden te hebben de tamron genomen. Deze zou een betere bouwkwaliteit hebben dan de Sigma, en de kwaliteit zou alleen wat afnemen aan het lange einde van de lens. 300mm heb ik niet vaak nodig denk ik. Bovendien was deze direct leverbaar, en ik ga binnenkort op (korte) vakantie dus weinig tijd om te wachten :)

Ik laat in ieder geval nog weten hoe hij bevalt.
Erasmo schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 17:12:

[afbeelding]

omg :')

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Laatst online: 18:58

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Dutchphoto schreef:
[...]

Nou, gewoon, met de nieuwe sensor-schoonmaak-methode...
http://cache.valleywag.com/assets/resources/screenclean.swf

[ Voor 3% gewijzigd door PvH18 op 15-02-2008 23:01 ]

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:50:
[...]

Dat is een goede vraag, ik weet het zelf ook niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
In het kader van mijn verzameling F objectieven heb ik vandaag mijn Pentax FA 50/1.4 verkocht en komt er een F 50/1.4 mijn kant op. Ook is elders een F 28/2.8 aangeschaft. Mijn line-up van F objectieven wordt dan:

F 28/2.8
F 50/1.4
F 50/2.8 macro
F 100/2.8 macro
F* 300/4.5
F 35-70
F 35-105
F 70-210
F 100-300
F 1.7x AF adapter

Met daarnaast nog:

FA 77/1.8 limited
DA 18-55

En ook nog wat primes uit de A, M en K serie. Ik hoop morgen nog de F 135/2.8 te scoren in Houten (maar ik geloof niet dat ik die daar zal vinden).

Ondertussen heb ik ook een ringflitser gekocht (in Hong Kong). Het eerste exemplaar was defect maar zonder problemen door de verkoper (zie www.gadgetinfinity.com) omgeruild. Ik moet er nog flink mee experimenteren maar het is duidelijk dat je bij macro eigenlijk niet zonder ringflitser kunt. Hier is hij gemonteerd op de F 100/2.8 macro:

Afbeeldingslocatie: http://img180.imageshack.us/img180/8006/macro3qw4.jpg

Mijn dochter van bijna 3 kon amper stilzitten, maar toch lukte het me haar oog grotendeels in beeld te vangen (als het met haar lukt moet het met insekten zeker lukken! :D)

Afbeeldingslocatie: http://img253.imageshack.us/img253/9250/imgp8717od9.jpg

Appeltje voor de dorst:

Afbeeldingslocatie: http://img180.imageshack.us/img180/8655/imgp8742lq3.jpg

Rozenblaadje (met dank aan Valentijn):

Afbeeldingslocatie: http://img134.imageshack.us/img134/5952/imgp8692co1.jpg

Tot zover deze probeersels. Ik kan niet wachten tot de natuur weer tot leven komt, zodat ik deze set-up goed aan het werk kan zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die reflectie van die ringflitser in de pupil van je dochtertje is wel freaky...ragscherp, erg fijn, mooi detail daar hoor, dat zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Nog Houten-bezoekers die zin hebben om om een uurtje of 2 in de middag even een happie te eten of een drankje te drinken in gezelschap? Klik even op m'n huisje hier links en dan op contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Spotmatic schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 14:14:
Mijn line-up [..]

[...]
F 35-70
[...]
Hoe bevalt die 35-70mm? Zodra die binnenkomt word dat mijn eerste (en voorlopig mijn enige) AF lens.

Heb een hele tijd nagedacht over de aanschaf van een AF lens en zowat alle verkrijgbare lenzen met elkaar vergeleken kwa spec's en reviews, en ik kwam uiteindelijk uit bij deze. De voornaamste reden; zijn redelijk geringe grootte :9 .
Tja, optisch is hij volgens mij wel okay (stukken beter dan die F35-80 en FA28-80's in ieder geval, afaik), maar dat is ook niet de reden van de aanschaf, dat is namelijk dat ik niet goed kan MF'en zodra het schemerig/donker word. En aangezien ik binnenkort vol enthousiastme (en voor het eerst :> ) naar de Cebit ga, lijkt mij die AF, op zijn minst, erg gewenst.

[edit] En, btw, ...ik wist niet dat een oog zo 'bijzonder' eruit zag van dichtbij :o . Die golfjes zijn echt :9~ . Ik zou echter wel de flitser eruit Photoshoppen/Gimpen/oid, maakt de foto net iets strakker imo.

[ Voor 11% gewijzigd door SirNobax op 16-02-2008 17:28 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gezocht voor die ringflits voor pentax maar ik zie hem niet staan.. als dat spul 100 euro kost dan.. ja, dan wil ik er ook wel 1tje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
SirNobax schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 17:23:
[...]
Hoe bevalt die 35-70mm? Zodra die binnenkomt word dat mijn eerste (en voorlopig mijn enige) AF lens.
Heb een hele tijd nagedacht over de aanschaf van een AF lens en zowat alle verkrijgbare lenzen met elkaar vergeleken kwa spec's en reviews, en ik kwam uiteindelijk uit bij deze. De voornaamste reden; zijn redelijk geringe grootte :9 .
Tja, optisch is hij volgens mij wel okay (stukken beter dan die F35-80 en FA28-80's in ieder geval, afaik), maar dat is ook niet de reden van de aanschaf, dat is namelijk dat ik niet goed kan MF'en zodra het schemerig/donker word. En aangezien ik binnenkort vol enthousiastme (en voor het eerst :> ) naar de Cebit ga, lijkt mij die AF, op zijn minst, erg gewenst.
Ik heb de 35-70 nog nooit echt serieus gebruikt. Dat gaat er zeker wel van komen, omdat hij zo ontzettend compact is. Ik heb hem er net nog even bijgepakt en hij heeft gewoon dezelfde grootte als de FA 50.1.4 (die ik dus vandaag verkocht heb). Optisch zit het ook wel goed. Het is natuurlijk niet de scherpste lens van Pentax, maar de vergelijking met de DA 18-55 kan hij zeker doorstaan.
[edit] En, btw, ...ik wist niet dat een oog zo 'bijzonder' eruit zag van dichtbij :o . Die golfjes zijn echt :9~ . Ik zou echter wel de flitser eruit Photoshoppen/Gimpen/oid, maakt de foto net iets strakker imo.
Het is een cliche, maar met macro gaat er een nieuwe wereld voor je open. En nee, ik ga die flitser er niet uit shoppen omdat het maar een probeersel was.
Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 18:10:
Ik heb gezocht voor die ringflits voor pentax maar ik zie hem niet staan.. als dat spul 100 euro kost dan.. ja, dan wil ik er ook wel 1tje :)
Het is gewoon het exemplaar waar al die Nikon modellen bij genoemd staan: http://www.gadgetinfinity...ctid=16705&cat=256&page=1. Werkt perfect, zo uit de doos, en je hoeft er niets bij te kopen (hoogstens wat verloopringen als je met de meegeleverde verloopringen niet uit de voeten kunt).

Let wel: ik gebruik de flitser gewoon op handbediening. Je werkt bij macro's al gauw met diafragma 16-22-32; waarschijnlijk heb ik snel door welk diafragma ik in welke omstandigheden nodig heb.

Overigens is de foto van de vlieg op de tak op www.repiuk.nl met exact mijn set-up gemaakt (K10D, F 100mm macro en en de Starblitz ringflitser).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik moet toch echt ooit zoiets gaan scoren, heb nog best wat leuk mf-glas liggen :)

Wat had je er ook alweer voor betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt, ik had die nikon zien staan. maar die is het dus.. Vraag is ook of het werkt met 50 mm met tussenringen.. die 100 macro is me te duur voor een geintje.. (maar wellicht onmisbaar).

@spotmatic.. omdat jij daar al een account hebt.. zou het een optie zijn er 1 voor mij te bestellen? Kosten worden natuurlijk vooraf voldaan door mij.. zie je het niet zitten dan ook geen punt hoor..

Heb wel 40mm 2.8 pannekoek aangeschaft (voor de heb denk ik: ) )

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2008 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 19:32:
[...]

Ik moet toch echt ooit zoiets gaan scoren, heb nog best wat leuk mf-glas liggen :)

Je komt al snel op 150 -200 euro geloof ik.. zou er ook wel 1tje willen maar kom je niet vaak tegen.. je moet geluk hebben.. rommelmarkten misschien een succes?? Heb ik eigenlijk nooit naar gekeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 19:40:
[...]

Je komt al snel op 150 -200 euro geloof ik.. zou er ook wel 1tje willen maar kom je niet vaak tegen.. je moet geluk hebben.. rommelmarkten misschien een succes?? Heb ik eigenlijk nooit naar gekeken..
Ik hou wat lijntjes uit, voor AF op mijn oude glas+een leuke tc heb ik wel wat geld over :)
Maarja tegen zoiets moet je gewoon aanlopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Erasmo schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 19:32:
[...]

De marktprijs ligt tegenwoordig rond de 250 euro. :o

Eigenlijk is de 1.7x AF adapter te duur, maar als de markt vindt dat het 250 euro moet kosten... Dat is ook wel een beetje het nadeel van Pentax op dit moment: goed tweedehands glas is ontzettend duur.
Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 19:39:
Bedankt, ik had die nikon zien staan. maar die is het dus.. Vraag is ook of het werkt met 50 mm met tussenringen.. die 100 macro is me te duur voor een geintje.. (maar wellicht onmisbaar).

@spotmatic.. omdat jij daar al een account hebt.. zou het een optie zijn er 1 voor mij te bestellen? Kosten worden natuurlijk vooraf voldaan door mij.. zie je het niet zitten dan ook geen punt hoor..
Ik heb er eigenlijk helemaal geen account; ik kwam er later pas achter dat ik het artikel ook op hun webshop had kunnen bestellen i.p.v. eBay. Ik zie nu net overigens dat het bij hun op eBay goedkoper is dan op hun webshop... http://cgi.ebay.com/ws/eB...em&rd=1&item=170102340958

[ Voor 44% gewijzigd door Spotmatic op 16-02-2008 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

japancamera.nl heeft er 1 staan zag ik.. een demo.. 225 euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 19:56:
japancamera.nl heeft er 1 staan zag ik.. een demo.. 225 euro..
Staat wel op de webshop, maar is niet leverbaar. Daar had ik 1,5 maand geleden al naar geinformeerd ;)

Ook bij Konijnenberg staat er eentje in de webshop, voor 75 euro. Ook deze is niet leverbaar.

Ik beide gevallen is er volgens mij sprake van het op een oneigenlijke manier trekken van veel bezoekers. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die van konijnenberg had ik al eerder gelezen..

Edit: ik zag nu je ebay-webshop verhaal pas.. ik kijk daar wel even! Bedankt..

Edit 2: deze staat er ook.. Komt uit de UK.. dus geen risico op inverrechten betalen.. Is wel even duur ongeveer.
http://cgi.ebay.nl/Starbl...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2008 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 19:39:
Heb wel 40mm 2.8 pannekoek aangeschaft (voor de heb denk ik: ) )
DA of M ?

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 19:55:
Dat is ook wel een beetje het nadeel van Pentax op dit moment: goed tweedehands glas is ontzettend duur.
Aan de andere kant is dat ook 't voordeel van Pentax. Ik kan nu m'n SMC Pentax 1:1.8/85 verkopen voor een stuk meer dan wat ik er 25+ jaar geleden voor betaalde.
Maar ik wil 'm nog niet kwijt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon de M, voor de heb is de da wat aan de prijzige kant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan trouwens de stofjes wel zien (diafragma helemaal open en muur in beeld genomen).. krijg de schroefjes die onder de diafragmaring zitten niet los, te weinig grip op het schroevendraaiertje.. Maar eens een grotere kopen en nogmaals proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Heb hem om diezelfde reden gekocht :+ , maar het is best een bruikbare lens. Gewoon de 50mm even thuis laten liggen zodra F/1.8 niet noodzakelijk is en de 40mm in je broek-/borst-/jaszak, zeker wanneer je alleen 'even een rondje loop' is zo'n klein lensje nog best praktisch.

Dichtknijpen van het diafragma geeft trouwens ook wel een leuk effect. (de 50mm F/1.7 geeft een '6-puntige ster') Moet nog eens met die 40mm wat nachtfoto's maken, al die 8-sterrige highlights zien er volgens mij wel leuk uit.
Afbeeldingslocatie: http://sirnobaxphotos.googlepages.com/IMGP3823duim.jpg
(niet echt een super-foto though, maar ging even om de sterretjes)

[ Voor 9% gewijzigd door SirNobax op 17-02-2008 11:27 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk die sterren! en een aardige casemod;)
Jammer dat de k10d dan weer zo groot is als je een rondje loopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 18:26
Dat is flare en kan komen door brakke filters of brakke lenzen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Simon schreef op zondag 17 februari 2008 @ 11:13:
Dan gaan al mijn lenzen "flaren" zodra ik F/22 gebruik :/

Die Pentax rommel ook :9 .

(sinds wanneer word lichtdefractie bij de diafragmabladen, flare genoemd?)

[ Voor 14% gewijzigd door SirNobax op 17-02-2008 11:22 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Simon schreef:
Niet helemaal mee eens...
Normaal gesproken, bij tegenlicht opnames kan een lens gaan flaren als de lens niet goed/voldoende gecoat is. Ook kan de lens behuizing interne reflecties geven als die niet overal vanbinnen matzwart is.
Een zonnekap kan vaak de oplossing zijn.

In dit geval:
Het filter dat voor de sensor zit, werkt als een sterfilter: dat komt door de verschillende lagen de erop gedampt zijn. Bovendien: bij langere sluitertijden en felle lichtbronnen geeft een sensor als neveneffect bleeding: de pixel raakt overbelicht en gaat over z'n nek, en dit werkt door in de naastliggende pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Gekocht op de beurs in Houten:

Afbeeldingslocatie: http://img175.imageshack.us/img175/7331/imgp8827dngob6.jpg

De lichtsterkste lens die Pentax ooit maakte (samen met de A versie). Hij ziet er perfect uit (geen krasje op het glas, geen gebruikssporen aan de buitenkant, en alles draait lekker soepel), maar het front-element vertoont aan de rand wat 'separation'. Ik heb hem toch gekocht omdat ik verwacht dat dit op digitaal geen probleem is (op 35mm trouwens ook niet).

En natuurlijk de onvermijdelijke testshotjes, alles op volle opening van 1.2:

Afbeeldingslocatie: http://img175.imageshack.us/img175/3928/imgp8794yv2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img175.imageshack.us/img175/6369/imgp8814dngzw7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img175.imageshack.us/img175/6527/imgp8799dngzk7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img527.imageshack.us/img527/736/imgp8768gd0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SCHERP!
Goede koop geweest? Qua aanschafprijs bedoel ik dan :)
Ik zag net op ebay je 35-105 aankoop staan, die volgde ik ook maar was een paar uur te laat.. volg hem nu ook weer via een duitse verkoper, die staat al op 51 en verzendkosten zijn 15 euro ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Whoa, prachtig ding zeg, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. d:)b

...en van dat "flare" verhaal, ......

Hieronder een voorbeeldje waar het wel flared (tenminste, wat ik begrijp onder 'flare'), gemaakt met m'n Tokina 135mm, ook op F/22 o.i.d.. Tokina heeft geen (SMC) coating en is dus een stuk gevoeliger daarvoor, zeker met lange sluitertijden (dit was 2-sec ofzo) waardoor interne reflecties ook mee gaan spelen.

Het gaat dus om de blauwe waas rond de ster van het PCI-E ledje.
Afbeeldingslocatie: http://sirnobaxphotos.googlepages.com/IMGP3826c_duim.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door SirNobax op 17-02-2008 15:28 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
@Spotmatic: De felicitaties met je toch wel redelijke zeldzame M-50mm/F1.2! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chips.. ben ik net een kwartier te laat thuis voor die f35-105.. het zit niet mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2008 @ 18:50:
Chips.. ben ik net een kwartier te laat thuis voor die f35-105.. het zit niet mee :)
Hoeveel heeft-ie uiteindelijk opgebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
PvH18 schreef op zondag 17 februari 2008 @ 14:31:
[...]

Niet helemaal mee eens...
Normaal gesproken, bij tegenlicht opnames kan een lens gaan flaren als de lens niet goed/voldoende gecoat is. Ook kan de lens behuizing interne reflecties geven als die niet overal vanbinnen matzwart is.
Een zonnekap kan vaak de oplossing zijn.

In dit geval:
Het filter dat voor de sensor zit, werkt als een sterfilter: dat komt door de verschillende lagen de erop gedampt zijn. Bovendien: bij langere sluitertijden en felle lichtbronnen geeft een sensor als neveneffect bleeding: de pixel raakt overbelicht en gaat over z'n nek, en dit werkt door in de naastliggende pixels.
wuh, het lowpass als sterfilter? Dat geloof ik echt niet, dat lijkt mee enorm dom, dat zijn iig in de Canons echte HQ filters, juist om enig kwaliteitsverlies te voorkomen.

Blooming/bleeding ziet er anders uit he. Dit is vrij zeker de lens, of dat filter, anders zijn 't gruwelijke prutsers bij Pentax.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Simon schreef op zondag 17 februari 2008 @ 19:58:
[...]
Dit is vrij zeker de lens, of dat filter, anders zijn 't gruwelijke prutsers bij Pentax.
Jongens, waar hebben we het nou eigenlijk over?

...Simon, waar zie jij de zogenoemde 'flare', evt met mspaint een mooie omtrek maken, want ik ben hem helemaal kwijt :/ .

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Afbeeldingslocatie: http://sirnobaxphotos.googlepages.com/IMGP3823duim.jpg

als jij 'm hier kwijt bent heb je een nieuwe bril nodig, ik ga 'm niet in paint (en dat heb ik niet eens) een rondje geven. Je mag best wat moeite doen om iets te lezen hoor.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op zondag 17 februari 2008 @ 18:56:
[...]
Hoeveel heeft-ie uiteindelijk opgebracht?
De 51 euro waar hij al een tijdje op stond.. duurder dan die van jou dus..
Ik wil hem zeker hebben.. wel een bereik waar ik iets mee doe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kuch.. paint zit standaard op een windows pc.. en terwijl ik dat schrijf denk ik dat je een mac hebt en terwijl ik dat schrijf bedenk ik me dat het foto is van een pc is en terwijl ik dat schrijf bedenk ik me dat het jouw foto niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
juist, en ik heb ook geen pentax.. (alhoewel, nog wel een oude pentax lens)..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Je bedoel dus de 'stervorming'?
Het enige wat ik namelijk zie zijn wat 'diafragma'-sterren en wat geclipte highlights die worden veroorzaakt door de 19 verschillende lichtbronnen(tjes) op de foto, verder zie ik niet wat je als 'flare' zou kunnen afschrijven.
Je mag best wat moeite doen om iets te lezen hoor.
. . . sorry hoor, maar ik begrijp nou eenmaal niet waar je het over heb.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Simon schreef:
[afbeelding]
Hier is geen flare te zien... Alleen overbelichte delen (de felle LEDs...), en stervorming door heldere lichtpunten.

Lensflare = gekleurde vlakken in de vorm van het diafragma: ontstaat door spiegelingen in de lens (tussen de lensdelen), meestal veroorzaakt doordat de zon op net de verkeerde hoek in de lens schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
ik zei ook niet lensflare... die stervormige meuk die niet hoort zoals ie hoort te zijn ja.. dat doen mijn lenzen niet hoor. Als Canon L's dit zouden doen had ik al een hele tijd met CPS lopen lullen en hadden er al 'dooien' gevallen. Een slecht filter veroorzaakt dit ook.. Maar dit heeft niets met het eerder door iemand gesuggereerde lowpass filter te maken.

en stervorming en meuk is voor mij kopje flare, of zoals de Oxford 't omschrijft:
Photography. a fogged appearance given to an image by reflection within a camera lens or within the camera itself.
vind ik dus flare... maar tijd voor 'pentax' talk

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
....naja, ... wat het ook mag zijn ... ik blame de Hoya UV filter die waarschijnlijk al 20 jaar op de 40mm lens zit :/ . (op een lens van ~1.5cm merk je een filtertje niet zo snel, waarschijnlijk ben ik hem dus vergeten eraf te halen)

Zodra ik tijd en zin heb kijk ik er wel even naar ;) .

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Simon schreef op zondag 17 februari 2008 @ 23:02:
ik zei ook niet lensflare... die stervormige meuk die niet hoort zoals ie hoort te zijn ja.. dat doen mijn lenzen niet hoor. Als Canon L's dit zouden doen had ik al een hele tijd met CPS lopen lullen en hadden er al 'dooien' gevallen.
Die ster zooi komt door t diafragma, knijp het diafragma van een lens flink (F/11 of meer), zorg voor een felle lichtbron en het liefst ook een flinke sluitertijd en je krijgt het gegarandeerd met elke lens.

Remedie gooi je diagragma open ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op zondag 17 februari 2008 @ 21:29:
als jij 'm hier kwijt bent heb je een nieuwe bril nodig, ik ga 'm niet in paint (en dat heb ik niet eens) een rondje geven. Je mag best wat moeite doen om iets te lezen hoor.
Flare is een eigenschap van glas. Wat je hier ziet is diffractie van de diafragma-lamellen. Elke lens heeft daar last van. (ook jouw L lenzen Simon...)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2008 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
oh f/11, daar kom ik nooit, ik zit altijd rond f/1.4, f/2.8 maar ik durf te wedden dat zonder je gare hoya filtertje 't een stuk beter is.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 11:19:
[...]

Dat is een goede vraag, ik weet het zelf ook niet :P
Oh oke. Bij de mijne zat er een week na aankoop ook ineens een vuiltje op de sensor. Schoon latten maken. Ik moet nog steeds zo'n reinigingssetje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
martijn_tje schreef op zondag 17 februari 2008 @ 23:16:
[...]
Remedie, gooi je diagragma open ;)
:/
Ik toonde juist aan dat de Pentax-M 40mm wel een leuk 8-ster effect gaf, wat vooral bij nacht foto's wel leuk is. Een 50mm geeft namelijk maar een 'saai' 6-ster effect.

(en @ simon, meerdere malen stond er dat ik F22 had gebruikt ;) )

[ Voor 21% gewijzigd door SirNobax op 18-02-2008 14:29 ]

Pentaxiaan

Pagina: 1 ... 20 ... 32 Laatste

Dit topic is gesloten.