Het grote Pentax dSLR topic deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 32 Laatste
Acties:
  • 102.892 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Over 70-200 lenzen gesproken: ik zit niet verlegen om f/2.8 en heb daarom maar een SMC Pentax-F 70-210mm gekocht. Naar verluidt is die beter dan de DA 50-200 maar wel flink zwaarder (gebouwd als een tank). Ach, ik hou toch van heavy metal ;)

Afbeeldingslocatie: http://xs123.xs.to/xs123/08052/f70210664.jpg

Het wordt dan mijn derde F-serie lens (naast de F* 300 en de F 100mm macro). Er is ook nog een (niet automatische) ringflitser onderweg voor op de 100mm macro.

[ Voor 9% gewijzigd door Spotmatic op 01-02-2008 20:25 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat van die Tank gaat volgens mij op voor de F/4 versie, niet voor die lichtzwakkere versie op het plaatje.. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik vind hem er ook niet bijster stevig uitzien tbh. Betwijfel of 'ie de Ronald-test overleeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:46
neographikal schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 00:27:
Ik vind hem er ook niet bijster stevig uitzien tbh. Betwijfel of 'ie de Ronald-test overleeft :+
Wat is dat? als schans gebruiken om over te springen met skieen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ingredienten:
  • Treinkaartje naar Delft
  • Het bordes van stadshuis Delft
  • Het te testen voorwerp
  • Grofweg 2,5m hoogte
  • Wat wind
  • Een stenen ondergrond
  • Wat geduld terwijl het voorwerp naar beneden suist
Als hij dan terugkomt van de reparateur met een "mja, we kunnen niks vinden op de statiefgondel en de zonnekap na", dan is 'ie waardig bevonden :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door neographikal op 02-02-2008 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier zie je links de tank naast de kleine jongen van Samsung:

Afbeeldingslocatie: http://album.digitalfotonetz.de/data/media/26/IMGP6225klein.jpg

lock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 19:14:
[...]

DAT zeg ik helemaal niet :o . Ik constateer dat Pentax niet van plan is om de 70-200 lenzen te maken, en dat daarom voor Sigma en Tamron een gat in de markt openvalt. Daar zijn ze ingesprongen nu het aantal verkochte Pentax cameras een kritische grens overschreden heeft. Het is dus precies andersom: omdat Pentax de lens niet maakt springen de third parties op de opengevallen opties. En als nu ook nog de third parties sneller lenzen gaan leveren dan Pentax zelf in hetzelfde segment, en er is overlap (helemaal met converters) tussen die Pentax en third party lenzen....dan vraag ik mij af waarom een lens als een 70-200 F/2.8 niet door Pentax wordt gemaakt, maar wel een 60-250 met stop verlies....??
Blijft staan : wijder bereik, optisch misschien (tja ik kan het je niet garanderen, dus het blijft misschien) sterkers, weathersealed, dus toch een andere lens. Wel een stopverlies inderdaad, maar DIE cijfers (diafragma & mm's) zeggen niet alles :) Bovendien heb je nog allerlei verborgen dingen die je niet in specs terug vindt, waaronder zelfs scherpte. Maar ook contrast, microcontrast, flaregevoeligheid, bouw, noem het maar op. Daarnaast denk ik niet dat Sigma en Tamron in een gat springen omdat Pentax het zelf niet vult. Sigma heeft die lens al, ze maken hem alleen geschikt voor Pentax mount, hoeven ze weinig voor te doen. Inmiddels hebben ze SDM blijkbaar ge-reverse-engineered. Misschien al eerder, misschien pas recent. Misschien werd het nu pas interessant, er werden redelijk tot best veel K10D's verkocht, nu ondersteunt ook het nieuwe instapmodel, de K200D SDM, en natuurlijk de K20D. Maar goed, ze introduceren hem +- gelijk, dus of ze waren op de hoogte van de komst van de nieuwe body's en enkele van hun features...of ze timen het gewoon goed.
En de K100D super, kortom alle huidige body's in productie (K100D niet meer, zoals ik al zei) ondersteunen het. Nu wordt het dus interessant. Dus nu brengen ze hem om de markt, met HSM. Geen slechte stap, maar nogmaals, veel hoeven ze er niet voor te doen, lensontwerp is hetzelfde, Pentax mount eronder, klaar.
Kortom, Sigma zou die lens sowieso wel brengen, ze wachten alleen op het goede moment. Sigma heeft vast veel resources, ze maken immers VEEL lenzen, maar alsnog, ook bij hun is het niet onbeperkt en het lijkt me niet dat ze een lens gaan bouwen voor een mount die maar marginaal verkocht gaat worden. Nu zullen de verkopen niet meer marginaal zijn, blijkbaar :)
Tamron introduceerd hem geloof ik wel nieuw, maar zij maken ook geen slechte stap. Pentax zal z'n redenen wel hebben waarom ze geen 70 of 80-200 F2.8 introduceren. In ieder geval is er straks een 200 F2.8 die het stop voor stop vast beter doet dan een xx-200 F2.8 zoom en hij is weathersealed.

Tja, erg is het niet hoor, als Pentax zelf de 80-200 F2.8 weer gaat maken en leveren, maar ze hebben er gewoon de materialen, geld en kracht niet voor. Dus gebeurd het (, nu nog,) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 00:22:
Dat van die Tank gaat volgens mij op voor de F/4 versie, niet voor die lichtzwakkere versie op het plaatje.. :|
Jep, bij "tank" denk ik bv. ook eerder aan deze jongen:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~erikw/img/Pentax-A70-210.JPG

edit: lock, jouw plaatje van die lens samen met de 50-200 wilde bij mij niet laden, maar verwees naar /img/illegal.jpg. Die site houdt blijkbaar niet van deeplinken, maar weet niet hoe ze dat goed aan moeten pakken? 1x de img URL direct opvragen, en 't plaatje werd gewoon getoond, ook hier.

Ik heb overigens beide lenzen, maar dan de 50-200 in Pentax variant. die 50-200 gebruik ik alleen als ik niet veel spullen bij me wil hebben (past in een jaszak), voor de rest zweer ik bij de 70-210.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2008 05:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 04:58:
[...]
[afbeelding]

edit: lock, jouw plaatje van die lens samen met de 50-200 wilde bij mij niet laden, maar verwees naar /img/illegal.jpg. Die site houdt blijkbaar niet van deeplinken, maar weet niet hoe ze dat goed aan moeten pakken? 1x de img URL direct opvragen, en 't plaatje werd gewoon getoond, ook hier.

Ik heb overigens beide lenzen, maar dan de 50-200 in Pentax variant. die 50-200 gebruik ik alleen als ik niet veel spullen bij me wil hebben (past in een jaszak), voor de rest zweer ik bij de 70-210.
Ongetwijfeld is de Pentax-A 70-210 een iets betere lens dan de Pentax-F 70-210, maar de omschrijving "tank" blijft staan voor de F versie. Ik heb meer F-serie lenzen en geloof me: die zijn gebouwd voor de eeuwigheid. Een heel verschil met die grotendeels plastic FA lenzen... Dat is ook de reden dat ik nu naarstig op zoek ben naar meer fraaie F lenzen. Daar zijn er helaas niet zoveel van want de Pentax SF serie was destijds niet zo goed verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 08:42:
[...]

Ongetwijfeld is de Pentax-A 70-210 een iets betere lens dan de Pentax-F 70-210, maar de omschrijving "tank" blijft staan voor de F versie. Ik heb meer F-serie lenzen en geloof me: die zijn gebouwd voor de eeuwigheid. Een heel verschil met die grotendeels plastic FA lenzen... Dat is ook de reden dat ik nu naarstig op zoek ben naar meer fraaie F lenzen. Daar zijn er helaas niet zoveel van want de Pentax SF serie was destijds niet zo goed verkocht.
Inderdaad is de F variant best wel stevig (steviger dan je zou denken) en redelijk aan het gewicht wat die stevigheid weer vergroot. De A is wel robuuster maar dat komt door het metaal wat erin verwerkt zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hele andere klasse inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 04:58:
[...]
[afbeelding]

Stupid me ! Maar je hebt het uitstekend opgelost d:)b Waarvoor dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Er is imho maar één tank-lens:

Afbeeldingslocatie: http://www.photozone.de/images/8Reviews/lenses/helios_85_15/kit.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.photozone.de/images/8Reviews/lenses/helios_85_15/lens.jpg

Made in Russia O+

[ Voor 24% gewijzigd door Erasmo op 02-02-2008 14:30 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
Zo'n Helios (dat is het toch hey) zoek ik al een tijdje (het 585mm F/1.5 model om precies te zijn) was vroeger erg goedkoop, maar nu is hij te bekend denk ik en vragen ze "europese" prijzen voor dat goedkope prachtglas.

[ Voor 31% gewijzigd door SirNobax op 02-02-2008 15:12 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jup het is een helios, photozone heeft er ook ooit eens stukje over geschreven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Dat is hem inderdaad :). Dacht echter dat het de 58mm versie was, de 85mm is inderdaad de leukste. Maarja, je betaal er nu op ebay bijna 200 Euro voor, wat het dan ook weer niet waard is. Die russische lensjes flaren daar te veel voor.

[ Voor 3% gewijzigd door SirNobax op 02-02-2008 15:12 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor die $185 kun je m.i. beter zoeken naar zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~erikw/img/pentax85.jpg
SMC PENTAX 1:1.8/85
K-vatting, nauwelijks flare problemen, en onder de f/5.6 een STUK hogere resolutie aan de randen dan die Helios. Alleen kom je 'm niet zo gauw tegen op eBay... (en nee, ik doe 'm ook niet weg voor die prijs ;))

edit:
En ja, m'n K2 is een beetje stoffig zie ik nu. Die arme jongen wordt de laatste jaren niet zoveel meer ingezet...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2008 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SirNobax schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 15:11:
Dat is hem inderdaad :). Dacht echter dat het de 58mm versie was, de 85mm is inderdaad de leukste. Maarja, je betaal er nu op ebay bijna 200 Euro voor, wat het dan ook weer niet waard is. Die russische lensjes flaren daar te veel voor.
Op eBay.nl staat nu een M42 Helios 58mm (gespeld HELLIOS :)) voor een 'koop nu' prijs van 7,50. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Het was dus de 85mm die ik zocht, was even in de war. :+

Mijn Pentax-M 50mm F/1.7 zal ongetwijfeld een stuk beter zijn dan die mini T-34, en die 8mm extra heb ik niet nodig. Een 85mm is wel leuk om het bereik tot de 135mm vol te krijgen met primes, maar niet noodzakelijk. Ben er dus beetje te laat bij, aangezien die 85mm "absurd" duur is geworden (in verhouding met de optische kwaliteit).

[ Voor 12% gewijzigd door SirNobax op 02-02-2008 17:46 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij is die 85mm favoriet, zowel analoog als op m'n *ist DS. Sterker nog, die lens was de reden dat ik voor een Pentax dSLR ben gegaan i.p.v. een C/N...
Doet 't fantastisch voor portretten (mooiere bokeh dan m'n Pentax-A 70-210), en een pracht lens voor details. En landschappen doet 'ie ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Heeft pentax een nieuw kleurtje ? (eerder, the lack of it)

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/articles/pma2008/Pentax/DSC_1202.jpg

Linky naar DPreview.

Of is dat alleen om de 'internals' te showen, .... beide opties lijken me erg sterk though. Iemand hier die wel weet wat het voor moet stellen ? :/

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 15:52

ThunderNet

Flits!

Gewoon een showmodel... doen camerafabrikanten wel vaker...

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

SirNobax schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 22:14:
Heeft pentax een nieuw kleurtje ? (eerder, the lack of it)

[afbeelding]

Linky naar DPreview.

Of is dat alleen om de 'internals' te showen, .... beide opties lijken me erg sterk though. Iemand hier die wel weet wat het voor moet stellen ? :/
Als je kijk wat ervoor ligt dan lijkt me het puur showen :)

Maar kijk is naar de cijfertjes op het objectief dat erachter staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 22:27:
Als je kijk wat ervoor ligt dan lijkt me het puur showen :)

Maar kijk is naar de cijfertjes op het objectief dat erachter staat :)
Die DA* 60-250? "Availability TBD" en dat voor een lens die dik een half jaar al aangekondigd is. Niet zo handig van Pentax/Hoya...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een half jaar is wel een understatement, hij was ooit eens aangekondigd dat ie in jan/feb/maart oid in de winkels moest liggen, 2007 wel te verstaan. Ik had hem afgelopen zomervakantie al willen hebben ipv de wel bekend Sigma 70-300 APO, MISSCHIEN dat het voor deze zomervakantie lukt :|

Die body's zijn voor show idd, net als die twee helften :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Ik volg het nieuws over Samsung en Pentax op de PMA en nu word het steeds duidelijker dat Samsung zeeer snel net zo groot wil worden als Canon en Nikon. Wat 'bevindingen' die op de PMA gedaan zijn:

- Samsung heeft als doel in 2010 bij de top3 spelers te horen dit doen ze door:

- (Het gerucht gaat) de GX-20 30% goedkoper te maken dan de pentax K20D.
- Wifi in de grip van de GX-20 om flitsers te triggeren
- Een rits nieuwe lensen (rebadge pentax en nieuwe Scheider Keruznach lezen) (bron)
- Nieuw body's, zonder design van pentax.

Natuurlijk zijn het allemaal roddels en is niks zeker, maar voor de k-mount een goeie ontwikkeling. Voor pentax denk ik wat minder. Dikke kans dat Samsung, Pentax gaat opslokken. Dus binnenkort iedereen met een Samsung band rond de nek??? ;)

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach.. ik heb al een Samsung lens dus mij zal het niks uitmaken. Maar ik heb zo een vermoeden dat de deal gemaakt is om:
1) Hoya later de Pentax poot door te laten verkopen aan Samsung
2) Samsung zich op het grote segment van de instap- en middenklasse richt
3) Pentax met de overname in het exclusieve segment 'echte Pentax-kwaliteit' gaat leveren
4) Hiervoor eerst nodig is dat Samsung als DSLR maker bekendheid krijg: scherpe prijspolitiek met Pentax die zijn 'share' krijgt (anders gaan die tussentijds over de kop)
5) Samsung op den duur de naam Pentax zal laten vallen

Dus inderdaad, met een jaar of 5 lopen we te Samsungen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Ik snap nooit dat bedrijven die andere bedrijven opkopen bekende merknamen laten vallen. In fotografieland heeft de naam pentax zo ongelooflijk veel meer waarde dan Samsung. Het lijkt me niet erg verstandig dat als Samsung Pentax later in hander krijgt, het bedrijf de naam Pentax laat verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik hoop dat Samsung Pentax niet zal opslokken zoals bij Sony bij KM heeft gedaan, dat zou echt eeuwig zonde zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 18:26
Want? Pure nostalgie of verwacht je dat Samsung geen oog heeft voor de klant?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 14-09 10:18
Ik zie de logica daar ook niet echt achter... juist een grote company als Samsung zou Pentax de (financiele én technologische) injectie kunnen geven die ze nodig hebben. Sensoren, electronica, en Samsung bouwt zelf al een tijdje compacts ook. Een wat grotere fabriek erachter en het glas wordt goed leverbaar ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Simon schreef op zondag 03 februari 2008 @ 14:44:
verwacht je dat Samsung geen oog heeft voor de klant?
Wat bedoel je daar precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Dat Samsung, groot als zij is, geen oog heeft voor de wensen van de klant.. Ik denk dat men dat denkt.. klopt natuurlijk wel ergens, het is geen Leica of Hasselblad, maar Canon luistert ook 'redelijk' naar klanten...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Wat heeft dat precies met de merknaam Pentax/Samsung te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Nou, dat als Pentax opgeslokt wordt binnenhet Samsung concern, waar het over ging, de positie van de gemiddelde pentaxiaan verslechterd zou kunnen worden, dat leek mij de enige reden om tegen een Samsunginificatie van Pentax te zijn.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Simon schreef op zondag 03 februari 2008 @ 14:44:
Want? Pure nostalgie of verwacht je dat Samsung geen oog heeft voor de klant?
Het is zeker ook een stukje nostalgie :)
Maar waar ik bang dat Pentax, dat nu toch nog redelijk zijn eigen ding kan gaan bij Samsung tegen allerlei bedrijfspolicies op zal lopen waardoor ze toch een stuk creativiteit en out of the box denken zullen moeten inleveren. Kan het niet echt goed beargumenteren maar ik heb er gewoon geen lekker gevoel over. Al moet ik wel zeggen dat ik de huidige samenwerking met Samsung prima vind, Pentax ontwerpt het spul, Samsung bakt de elektronica en ze hebben allerlei een mooie DSLR(op z'n simpelst gezegd dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 16:41:
[...]

Op eBay.nl staat nu een M42 Helios 58mm (gespeld HELLIOS :)) voor een 'koop nu' prijs van 7,50. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen.
Op Marktplaats staan er altijd wel een paar, meestal zit er een Zenit spiegelreflex aan vast.....
Voor een paar knaken te krijgen, maar in die categorie zijn er betere en ook goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Erasmo schreef op zondag 03 februari 2008 @ 14:10:
Ik hoop dat Samsung Pentax niet zal opslokken zoals bij Sony bij KM heeft gedaan, dat zou echt eeuwig zonde zijn...
Het lijkt me nu al erg sterk dat de Pentax en Samsung camera's uit 2 verschillende fabrieken komen. Dus is het al een Samsung met een Pentax stikkertje er op of net andersom?

In iedergeval zou op de K20D een stikkertje Samsung Inside (varriant op intel inside) niet mogen ontbreken ;)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:35

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Iemand ervaring met de Tokina 28-210 pentax vatting? Voor 429 kan ik een K100d Super + tokina 28-210 nieuw kopen. Google geeft me weinig antwoord helaas.

Ik besef me dat het geen optisch wonder zal zijn, maar wel een ideale lens voor zeer weinig om erachter te komen waar ik bereik mis, en wat ik dan aan ga schaffen. Als walkaround lens lijkt ie mij bijna ideaal, en t is een stuk goedkoper dan de kitlens + 55-200 / 70-300.

Als ik meer groothoek nodig blijk te hebben ga ik daarna denk ik voor de Sigma 17-70, of een sigma 18-125 (die volgens Klaus op pentax best goed presteert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Voor 369 kan je ook al een K100D super kopen, kitlens er bij en je zit op de zelfde prijs.
pricewatch: Pentax K100D Super
http://www.digitalstreet....1fmev5k6fu7qrfm8oar14s425

Ik weet niet of het een handige keuze is. zo'n oude superzoom heeft geen groothoek (28x1,5=42mm) en is optisch meestal niet echt om over naar huis te schrijven ( de korte kant vervormt vaak enorm maar vooral de lange kant laat vaak veel CA, en softheid zien).

Dus uiteindelijk denk ik dat ik zelf zo'n 28-210 niet vaak zou gebruiken: wil je een beetje groothoek dan haal ik een kitlens (o.i.d.) en wil je iets wat aan het lange eind redelijk presteerd dan haal ik een buget tele (optisch beter, compacter, lichter en stelt sneller scherp).

Een 18-55 kitlens is dus helemaal niet zo'n gekke start omdat je al een heel handig bereik met op z'n minst redelijk glas hebt afgedekt.

[ Voor 13% gewijzigd door martijn_tje op 04-02-2008 12:24 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 01:29:
[...]

Blijft staan : wijder bereik, optisch misschien (tja ik kan het je niet garanderen, dus het blijft misschien) sterkers, weathersealed, dus toch een andere lens. Wel een stopverlies inderdaad, maar DIE cijfers (diafragma & mm's) zeggen niet alles :) Bovendien heb je nog allerlei verborgen dingen die je niet in specs terug vindt, waaronder zelfs scherpte. Maar ook contrast, microcontrast, flaregevoeligheid, bouw, noem het maar op. Daarnaast denk ik niet dat Sigma en Tamron in een gat springen omdat Pentax het zelf niet vult. Sigma heeft die lens al, ze maken hem alleen geschikt voor Pentax mount, hoeven ze weinig voor te doen. Inmiddels hebben ze SDM blijkbaar ge-reverse-engineered. Misschien al eerder, misschien pas recent. Misschien werd het nu pas interessant, er werden redelijk tot best veel K10D's verkocht, nu ondersteunt ook het nieuwe instapmodel, de K200D SDM, en natuurlijk de K20D. Maar goed, ze introduceren hem +- gelijk, dus of ze waren op de hoogte van de komst van de nieuwe body's en enkele van hun features...of ze timen het gewoon goed.
En de K100D super, kortom alle huidige body's in productie (K100D niet meer, zoals ik al zei) ondersteunen het. Nu wordt het dus interessant. Dus nu brengen ze hem om de markt, met HSM. Geen slechte stap, maar nogmaals, veel hoeven ze er niet voor te doen, lensontwerp is hetzelfde, Pentax mount eronder, klaar.
Kortom, Sigma zou die lens sowieso wel brengen, ze wachten alleen op het goede moment. Sigma heeft vast veel resources, ze maken immers VEEL lenzen, maar alsnog, ook bij hun is het niet onbeperkt en het lijkt me niet dat ze een lens gaan bouwen voor een mount die maar marginaal verkocht gaat worden. Nu zullen de verkopen niet meer marginaal zijn, blijkbaar :)
Tamron introduceerd hem geloof ik wel nieuw, maar zij maken ook geen slechte stap. Pentax zal z'n redenen wel hebben waarom ze geen 70 of 80-200 F2.8 introduceren. In ieder geval is er straks een 200 F2.8 die het stop voor stop vast beter doet dan een xx-200 F2.8 zoom en hij is weathersealed.

Tja, erg is het niet hoor, als Pentax zelf de 80-200 F2.8 weer gaat maken en leveren, maar ze hebben er gewoon de materialen, geld en kracht niet voor. Dus gebeurd het (, nu nog,) niet.
Ik mag toch aannemen dat die die Sigma en Tamron F2.8 zoomlenzen ook op de K100D werken.
Zo'n 70-200 F2.8 staat al een hele tijd bij mij op het verlanglijstje. Ik doe redelijk veel sportfotografie, en dan met name ijshockey, en met deze lens kan ik mooi het hele ijs bestrijken zonder dat ik een stap terug moet in lichtsterkte. Nu schiet ik ook regelmatig foto's met de Sigma 50-150 F2.8 lens op een Canon van een vriend van me dus weet ik tot wat de lens in staat is. Het zou voor mij een hele voorruitgang zijn ipv de DA 50-200 kitlens. Ik zie de Sigma hier en daar geprijst staan voor rond de €939,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
_Mystikal_ die 28-210 zou ik lekker snel weer vergeten om de redenen die martijn_tje al duidelijk aangeeft. De kitlens van Pentax is best OK, de Sigma 18-125 is ook heel redelijk. De laatste heb ik zelf gebruikt op een *ist DS en het bereik is aangenaam veelzijdig, de optische kwaliteit is gewoon wat je kan verwachten van een moderne superzoom (dus in tegenstelling tot die 28-210 in de meeste gevallen gewoon goed genoeg). Wil je betere kwaliteit, ga dan voor de 17-70 of een 16-45, eventueel aangevuld met een tweedehands 70-210 f/4 ofzo.

Wat mij betreft is de 17-70 van Sigma wel het ideale compromis tussen bereik en kwaliteit. Zelf hecht ik meer waarde aan kwaliteit en gebruik ik veel groothoek, dus heb ik een 16-45 als meest gebruikte lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 15:19:
Ik mag toch aannemen dat die die Sigma en Tamron F2.8 zoomlenzen ook op de K100D werken.
Zo'n 70-200 F2.8 staat al een hele tijd bij mij op het verlanglijstje. Ik doe redelijk veel sportfotografie, en dan met name ijshockey, en met deze lens kan ik mooi het hele ijs bestrijken zonder dat ik een stap terug moet in lichtsterkte. Nu schiet ik ook regelmatig foto's met de Sigma 50-150 F2.8 lens op een Canon van een vriend van me dus weet ik tot wat de lens in staat is. Het zou voor mij een hele voorruitgang zijn ipv de DA 50-200 kitlens. Ik zie de Sigma hier en daar geprijst staan voor rond de €939,-.
Wat ik heb gelezen is dat de Sigma 70-200 en 50-150 met HSM worden uitgebracht voor Pentax en Sony (wat op zich al een unicum is). Maar dat houdt dus wel in dat je body HSM moet kunnen aansturen. Bij Minolta/Sony werkt dat vanaf de Dynax 7 (film), of een geupgrade Dynax 9 (film) dus ook op alle digitale body's, maar bij Pentax kunnen alleen de 2 net aangekondigde body's, de K100D Super en K10D lenzen met een ingebouwde focusmotor aansturen.

Zie ik daar staan dat je een gewone K100D hebt, dat is dan heel erg jammer dat die body geen objectieven ,met ingebouwde focus motor ondersteund. Op dit moment zijn de enige objectieven voor Pentax met een ingebouwde focusmotor de pentax SWM objectieven (maar die kunnen ook door de schroevendraaier van de body aangedreven worden) of 2 aangekondigde sigma HSM objectieven (die doen alleen HSM).

De Tamron 70-200 is echter een lens die gewoon door de schroevendraaier van de body aangedreven wordt. Dat gaat in iedergeval op elke digitale Pentax gewoon werken. De keus voor sigma of tamron hangt er dus in de meeste gevallen voornamelijk vanaf welke body je hebt. De bouw van de Tamron lijkt me niet zo geweldig (nogal plastic) en de Sigma stelt volgens mij ook sneller en in iedergeval stiller scherp, dus voor body's met HSM/SWM ondersteuning zou de Sigma afhankelijk van je eisen wensen en budget een prettiger keuze kunnen zijn. Terwijl de Tamron AF doet op in iedergeval alle digitale body's.

[ Voor 23% gewijzigd door martijn_tje op 04-02-2008 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
martijn_tje... denk je echt dat die Sigma-objectieven niet meer van een 'ouderwets' schroevendraaier-scherpstelmechanisme zijn voorzien?

En verder... ik overweeg in de toekomst (zomer/herfst ofzo) een 50-135 aan te schaffen. Moet ik de 50-150 van Sigma als alternatief overwegen? De 15mm extra bereik vind ik niet zo heel boeiend (leuk meegenomen wel) en de weatherseals van de Pentax vind ik wel boeiend (ik fotografeer 9 van de 10 keer buiten en soms ook in de regen/sneeuw, of laag boven de grond op zandverstuiving/strand), maar welke lens is beter gebouwd en welke lens levert de betere prestaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
mwolthers schreef op maandag 04 februari 2008 @ 18:36:
martijn_tje... denk je echt dat die Sigma-objectieven niet meer van een 'ouderwets' schroevendraaier-scherpstelmechanisme zijn voorzien?
In het persbericht staat nadrukkenlijk dat de 50-150 en 70-200 met HSM beschikbaar komen voor Pentax en Sony. Alle HSM varrianten die ik van sigma ken doen niks met de schroevendraaier van de camera.

Edit:
In het groen staat er: If the camera body does not support HSM motor, AF does not work.
http://www.dpreview.com/n...105sigma7020050150aps.asp
En verder... ik overweeg in de toekomst (zomer/herfst ofzo) een 50-135 aan te schaffen. Moet ik de 50-150 van Sigma als alternatief overwegen? De 15mm extra bereik vind ik niet zo heel boeiend (leuk meegenomen wel) en de weatherseals van de Pentax vind ik wel boeiend (ik fotografeer 9 van de 10 keer buiten en soms ook in de regen/sneeuw, of laag boven de grond op zandverstuiving/strand), maar welke lens is beter gebouwd en welke lens levert de betere prestaties?
Als de 50-150 net zo is gebouwd als de 70-200 (die ik goed ken) is zand of een normale hoeveelheid sneeuw/regen geen enkel probleem. Alles zit net als bij de Pentax/Tokina inwendig dus je veegt met in/uitzoomen en scherpstellen geen rommel naar binnen.

Over optiek wordt het echter koffie dik kijken omdat het beiden weer nieuwe lenzen zijn.

[ Voor 58% gewijzigd door martijn_tje op 04-02-2008 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mwolthers schreef op maandag 04 februari 2008 @ 18:36:

Lijkt me dat de Pentax beter gebouwd is he, als die weatherseals e.d. heeft tov de 50-150. Besides de laatste is een Sigma :P
De Pentax 50-135 scoort ook echt goed als het om resolutie gaat, behalve de hoeken wide-open op 90mm en 135m. Check photozone maar,over de Sigma 50-150 hoor ik uberhaupt weinig, op wat voor mount dan ook..vind dat ook opzich al iets zeggend :) Maarja als je hem uitvoerig hebt geprobeerd op een Canon en hij bevalt, ja dan kan je er voor gaan natuurlijk :)

En ik denk dat Sigma niet voor niets neerzet, if the camera does not support HSM, AF will not work.
Dus de Sigma 70-200 F2.8 zal het niet doen op een K100D. Geldt dan ook voor de 50-150/.

De techniek van Pentax heet trouwens SDM en niet SWM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 22:17:
Lijkt me dat de Pentax beter gebouwd is he, als die weatherseals e.d. heeft tov de 50-150. Besides de laatste is een Sigma :P

De Pentax 50-135 scoort ook echt goed als het om resolutie gaat, behalve de hoeken wide-open op 90mm en 135m. Check photozone maar,over de Sigma 50-150 hoor ik uberhaupt weinig,

Vergis ik me toch weer in die afkortingen. SWM is natuurlijk van Nikon. Maar wel weer mazzel dat ik het geen SSM (minolta/sony) heb genoemd. Ach het is toch allemaal het zelfde: Ring USM 8)7

Ik zeg toch ook niet dat de Sigma beter is gebouwd als de Tokina/Pentax, ik zeg alleen dat je je over de bouw van de Sigma 70-200 en de 50-150 je geen zorgen hoeft te maken.

Op nikon mount kan je de tokina en sigma vergelijken.
http://www.photozone.de/R...n-lab-test-report--review
http://www.photozone.de/R...mount-review--test-report

Wat betreft vignetting scoort de Tokina net wat beter, wat betreft scherpte en CA's heeft de Sigma een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op maandag 04 februari 2008 @ 16:34:
[...]
De bouw van de Tamron lijkt me niet zo geweldig (nogal plastic) en de Sigma stelt volgens mij ook sneller en in iedergeval stiller scherp, dus voor body's met HSM/SWM ondersteuning zou de Sigma afhankelijk van je eisen wensen en budget een prettiger keuze kunnen zijn. Terwijl de Tamron AF doet op in iedergeval alle digitale body's.
Hoe weet jij dat de bouw niet zo geweldig is ? Niemand heeft deze lens in de handen gehad. Oké, het is uit ervaring altijd iets minder, maar het zijn geen gammele bakken en de 17-50 van Tamron wordt vaak gekozen ipv de sigma of de Canon F/2.8 in die range omdat de lens optisch heel goed meekomt en stukken goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op maandag 04 februari 2008 @ 22:34:
[...]
Ach het is toch allemaal het zelfde: Ring USM 8)7
Tja, nu gebruik je er een Canon term voor..:P

Maar is het wel zeker dat het een ringvormige motor is? Kan het geen "Micro USM" type zijn? :)
Bij de Canon lenzen met USM heb je dacht ik twee varianten? Een krachtige USM en een wat minder krachte? Micro USM en Ring USM? Of heb ik dat niet goed?

Anyway.. het is idd allemaal hetzelfde, "super/ultrasonische" motoren zijn het, of het nou USM, SSM, SWM of SDM heet..of nog weer anders.
SWM is natuurlijk van Nikon. Maar wel weer mazzel dat ik het geen SSM (minolta/sony) heb genoemd.
Want? Net zo goed fout hoor, of je het nou verkeerd noemt en daarbij term van Nikon of Minolta/Sony gebruikt maakt (mij iig) dan ook niet uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StefandeGroot schreef op zondag 06 januari 2008 @ 02:01:
[...]

Ohhhh...... :o Je bedoelt dat ding wat ik al een tijdje onder mijn K100D heb zitten? 7(8)7
:Y
Wil je iets over die grip weten of zo? ;)
Ja. Hoe bevestig je dat ding aan de camera? Kun je dat met een foto-otje illustreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 23:12:
[...]
Maar is het wel zeker dat het een ringvormige motor is? Kan het geen "Micro USM" type zijn? :)
Bij de Canon lenzen met USM heb je dacht ik twee varianten? Een krachtige USM en een wat minder krachte? Micro USM en Ring USM? Of heb ik dat niet goed?
Ring is sterker, sneller en beter. Goedkoper en minder goed is micro USM.
Wat Sigma heeft ? Ik denk ring, maar zeker weet ik het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 23:12:
De enige USM varriant die Sigma heeft is ring USM. Dus op elke Sigma met HSM heb je ook FTM. FTM staat voor Full Time Manual, dus je kan op elk moment de AF overrulen/bijsturen. (leuk he al die afkortingen)
Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 23:07:
Hoe weet jij dat de bouw niet zo geweldig is ? Niemand heeft deze lens in de handen gehad. Oké, het is uit ervaring altijd iets minder, maar het zijn geen gammele bakken en de 17-50 van Tamron wordt vaak gekozen ipv de sigma of de Canon F/2.8 in die range omdat de lens optisch heel goed meekomt en stukken goedkoper is.
Ik baseer dat in dit geval op het gewicht (meer als 200 gram lichter als alle alternatieven) en dat Tamron aan geeft dat de buitenkant helemaal van plastic is. Bij een grote lens van >1KG vind ik dat dan weer een beetje jammer. En ja mijn meest stevige lens heeft ook een buitenkant van plastic, maar dat is dat wel een kleine/compacte 250gram lichte 50 f/1.7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 14-09 10:18
martijn_tje schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 10:16:
[...]

De enige USM varriant die Sigma heeft is ring USM. Dus op elke Sigma met HSM heb je ook FTM. FTM staat voor Full Time Manual, dus je kan op elk moment de AF overrulen/bijsturen. (leuk he al die afkortingen)
Nog nooit een F-mount 18-50/2.8, 18-50/3.5-5.6 of 55-200 vastgehad zeker? ;) Helaas is dat namelijk een kopie van de goedkope nikon af-s motor zonder FTM... puur als AF-motortje voor een d40 leuk, maar verder elke vorm van USM-appeal verloren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordat ik in de war raak: Henk, suggereer jij nu dat de HSM op de Pentax versie van dezelfde kwaliteit is als die van de oude Nikon AF-S motor ? FTM wordt namelijk wel aangegeven als kenmerk van HSM op deze lenzen:
"Außerdem können Sie jederzeit manuell in die Scharfeinstellung eingreifen, ohne den AF zuvor ausschalten zu müssen. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even nuttig topic: high-iso performance van de k20d!

Ik weet niet of jullie de plaatjes gezien hebben op pentaxforums.com, maar ik vind het erg veelbelovend. Wat vinden jullie? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 10:16:
Ik baseer dat in dit geval op het gewicht (meer als 200 gram lichter als alle alternatieven) en dat Tamron aan geeft dat de buitenkant helemaal van plastic is. Bij een grote lens van >1KG vind ik dat dan weer een beetje jammer. En ja mijn meest stevige lens heeft ook een buitenkant van plastic, maar dat is dat wel een kleine/compacte 250gram lichte 50 f/1.7.
Kunststof behuizing is niet het allerbelangrijkste. Volgens mij is het binnenwerk het belangrijkst. Als dat goed is hoeft kunststof geen bezwaar te zijn. Tenzij je er de hooligans mee wilt fotograferen.. . dan zou ik ook metaal kiezen ;) Verder scheelt het in gewicht, zoals je al zei maar het verschil is beperkt. De 200 gram minder is exclusief statiefhouder op de Tamron, en die wegen toch ook al gauw 100 gram of meer. En de Sigma is zeker ook niet geheel van metaal.
Ik wacht rustig af totdat iemand de exemplaren in de hand krijgt en test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 13:10:
Even nuttig topic: high-iso performance van de k20d!

Ik weet niet of jullie de plaatjes gezien hebben op pentaxforums.com, maar ik vind het erg veelbelovend. Wat vinden jullie? :P
Vooral die foto's die ik op een duits forum heb gezien met hele series iso 3200 en iso 6400 maken mij wel erg 'nippie'..
Alhoewel de laatsteserie die ik bekeken heb tot 1200 pixels teruggebracht was, maar verder niet aangescherpt of ontruist, kreeg ik de bevestiging dat iso 6400 akelig dicht tegen de iso 1600 van de k10d aan ligt. Als NR helemaal uit is zit er meer ruis, maar de ruis is fijner en geeft geen patronen. Met NR software kan je dan heel veel opschonen. Sommige testfotos kreeg ik zo schoon en toch scherp met NI, dat ze op een geschoonde iso 800 uit de k10d leken. In de meest ideale situatie levert de camera mij dus 3 stops extra ruimte op.
Ik heb nu hooguit 1/60 sec op iso 1600 in lastige lichtsituaties met het diafragma helemaal open. Als ik de snelheid niet nodig heb kan ik dus drie stops het diafragma knijpen. Heb ik de snelheid nodig dan kan ik naar 1/250 sec. Dat is een enorme verbetering die mij de onmiddelijke behoefte aan sneller glas wel eens zou kunnen ontnemen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuw in mijn assortiment:
SMC Pentax-F 2.8-135mm Prime
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 21:41:
Nieuw in mijn assortiment:
SMC Pentax-F 2.8-135mm Prime
:)
Van MP? Gefeliciteerd, dat is een scherp lensje! Het is dat ik er zelf ook een oogje op had, dus jammer voor mij :P

[ Voor 14% gewijzigd door Spotmatic op 06-02-2008 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 13:06:
Voordat ik in de war raak: Henk, suggereer jij nu dat de HSM op de Pentax versie van dezelfde kwaliteit is als die van de oude Nikon AF-S motor ? FTM wordt namelijk wel aangegeven als kenmerk van HSM op deze lenzen:
"Außerdem können Sie jederzeit manuell in die Scharfeinstellung eingreifen, ohne den AF zuvor ausschalten zu müssen. "
De meeste merken hebben twee vormen van supersonische motoren: de micro-varianten en de normale varianten. In het eerste geval (vaak de goedkopere lenzen) ontbreekt de snelheid en de FTM van de duurdere variant :)

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat de HSM van Sigma stil is en behoorlijk rap (iig rapper dan alles wat inbody AF heet op de probody's van Nikon enzo na), maar dat AF-S/USM sneller en accurater is. Slecht is het zeker niet, maar het kan beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neo, heb je enig idee hoe de Sigma HSM zich houdt tov van een Pentax lens, bv op de 16-50 of de 50-135 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Nope, ik heb helaas geen ervaring met de SDM-implementatie van Pentax. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag namelijk als ik een Pentax prime lens bijvoorbeeld de M 50 mm 1.7 op mijn body set moet ik de brandpunts afstand ingeven, echter moet ik dan 50 mm ingeven of 50 x de cropfactor dus 50 x 1.5 = 75 mm, en als ik een 75-150 mm lens er opzet wat zou ik dan in moeten geven ?

Wie heeft voor mij het juiste antwoord?

Gr Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ingeven? Wat wil je ingeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
bij pentax kan je de brandpuntsafstand van oudere lenzen 'ingeven' tbv de in-body beeldstabilisatie. hoe dat precies werkt, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
  • Laatst online: 18-11-2020
Mij is verteld dat je dan dus 50mm moet kiezen, zonder de cropfactor toe te passen.
Bij oude M-lenzen is er dus geen communicatie tussen body en lens, waardoor de body geen idee heeft wat de brandpuntafstand is. Deze wordt dan dus gevraagd aan de gebruiker als deze de SR ingeschakeld heeft. De SR heeft deze informatie nodig. Als de SR uit staat wordt er ook niets gevraagd.

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ah okay, nu snap ik hem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 11:10:
Ik heb een vraag namelijk als ik een Pentax prime lens bijvoorbeeld de M 50 mm 1.7 op mijn body set moet ik de brandpunts afstand ingeven, echter moet ik dan 50 mm ingeven of 50 x de cropfactor dus 50 x 1.5 = 75 mm, en als ik een 75-150 mm lens er opzet wat zou ik dan in moeten geven ?

Wie heeft voor mij het juiste antwoord?

Gr Peter
Ik gebruik bij primes altijd de op de lens vermelde waarde en bij (niet-Pentax) zoomlenzen de waarde die het dichtst boven de laagste waarde van de lens ligt.
Bv. in het geval de K10D niet de waarde '75' kent, maar wel '70'en '80 en ik er een oude 75-2xx op schroef, dan kies ik voor '80'.
Gebruik ik een 2x teleconverter (niet aan te bevelen door de mindere prestaties bij slecht licht) dan doe ik hetzelfde, maar dan ook in '2x-mode'.
Gebruik ik de tussenringen, dan kies ik gewoon voor de waarde van de lens. (ik gebruik de tussenringen alleen heel incidenteel met de M 50mm 1.7).

Wellicht een paar open deuren ingetrapt, maar beter ten overvloede, dan helemaal niet, toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 23:49:
[...]

Van MP? Gefeliciteerd, dat is een scherp lensje! Het is dat ik er zelf ook een oogje op had, dus jammer voor mij :P
Ja die.. volgens mij was het bod van 150 van jou (pentax) maar ik heb zijn flitser erbij gekocht.. dus dat is voor hem een mooie deal. Ik hou de 360 en de 540 verkoop ik dan weer. Voor mij is die 360 echt goed genoeg.. ga het wel eerst nog even proberen.
Die 135 wilde ik eigenlijk omdat ik op het strand was vorige week en de oude 135M mee had genomen.. ik vind het een zeer fijn bereik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 16:03:
[...]
Ja die.. volgens mij was het bod van 150 van jou (pentax) maar ik heb zijn flitser erbij gekocht.. dus dat is voor hem een mooie deal. Ik hou de 360 en de 540 verkoop ik dan weer. Voor mij is die 360 echt goed genoeg.. ga het wel eerst nog even proberen.
Die 135 wilde ik eigenlijk omdat ik op het strand was vorige week en de oude 135M mee had genomen.. ik vind het een zeer fijn bereik..
Dat was inderdaad mijn bod, maar het is je van harte gegund! Hoe vind je de bouwkwaliteit van het objectief?

Ik ben zelf een beetje op 'strooptocht' naar F-serie objectieven. De Pentax-F 70-210 komt er aan (had ik eerder al over geschreven in dit topic) en ook een F 35-105 van eBay (voor net geen 50 euro incl. verzenden). Nu al de andere F serie objectieven nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ben je van plan dan, spaar ze allemaal?

50mm prime is inderdaad 50mm invoeren wanneer de brandpuntsafstand wordt gevraagd. Met zooms kun je evt. als je op 80mm schiet 80mm invoeren..en als je later inzoomt naar 150/200mm bv. ff de camera uit doen en dan 150/200mm invoeren. Dit is wel wat omslachtiger natuurlijk, maar als je de tijd hebt en iets statisch (bloem bv.) aan het fotograferen bent, dan kan je dit voor de SR ook nog wel goedzetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 17:38:
Wat ben je van plan dan, spaar ze allemaal?
Yep. Beter mee verlegen, dan om verlegen :)

Overigens ben ik iemand die op een uitje steeds 1 lens gebruikt en meer niet. Ik verplicht mezelf als het ware om het uiterste uit het gekozen objectief te halen. Ik ga zo wel eens bijv. uitsluitend met de FA 77 op stap, of met de 100mm macro. Als ik al meerdere lenzen meeneem dan zijn dat er meestal maar twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem nog niet binnen.. hij zal er morgen zijn of anders vrijdag.
Heb verder geen haast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 19:03:
Ik heb hem nog niet binnen.. hij zal er morgen zijn of anders vrijdag.
Heb verder geen haast..
Je hebt hem van een Belg gekocht? Met de post kan het dan gerust 5 dagen duren hoor...

BTW: mocht je er desondanks van af willen, dan hou ik me aanbevolen! ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Spotmatic op 06-02-2008 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep, van de bekende belg :) NL naar BE is 2-3 dagen inderdaad, was ik even vergeten. zal wel na het weekend worden..
Mocht ik hem niet meer willen hebben dan zal ik aan je denken, al denk ik dat dit wel een stukje glas is dat in waarde zal stijgen.. je komt hem inderdaad niet veel tegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 22:17:
[...]

En ik denk dat Sigma niet voor niets neerzet, if the camera does not support HSM, AF will not work.
Dus de Sigma 70-200 F2.8 zal het niet doen op een K100D. Geldt dan ook voor de 50-150/.

Hmmmm dat heb ik dan weer........................ :|

Dan zal er of een nieuwe body moeten komen of ik moet voor die Tamron gaan. Die is dan wel goedkoper als de Sigma, althans in de US scheelt het $200,-. Echter ken ik de kwaliteit van de Sigma in de 50-150 uitvoering en die bevalt me.

Kan ik mischien bij mijn K100D body gelijk de Pentax DA 50-200mm mee verkopen. Die heb ik dan toch niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp je teleurstelling maar ik zou als ik jou was rustig afwachten wat die Tamron doet. Ik heb zo een vermoeden dat de optische kwaliteit weer heel goed is, behalve CA problemen. Sigma heeft zeker bij de diafragmas open best wat moeite de boel goed scherp te krijgen. De prijzen van de Sigma liggen gemiddeld waarschijnlijk 200 euro hoger dan de Tamron. Je moet je ernstig afvragen of die Sigma met HSM dat meer waard is.
Dan iets over de 50-200. Ik weet dat het optisch niet eerlijk is de twee te vergelijken. Maar als je een goeie hebt, wees er dan zuinig op. Hetis en lichten compact lensje dat je makkelijk meeneemt. Bij voldoende licht doet hij het uitstekend, en dat maakt hem een ideale walk-around telelens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Weer drie Pentax F-serie lensjes erbij:

- 35-105mm f/4-5.6
- 70-210mm f/4-5.6
- 35-70mm f/3.5-4.5

De 35-105 op mijn K10D:

Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/7331/diversen046rl8.jpg

Testje met de macrostand van de 35-105 (op 105mm), alleen verkleind, niet verscherpt:

Afbeeldingslocatie: http://img227.imageshack.us/img227/7093/pentax35105009fu5.jpg

Op 35mm zonder flits:

Afbeeldingslocatie: http://img227.imageshack.us/img227/1694/pentax35105013nq3.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Spotmatic op 08-02-2008 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van harte er weer mee! de 135 werd ook net gebracht..dus ik ben ook weer een lensje rijker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 12:59:
Van harte er weer mee! de 135 werd ook net gebracht..dus ik ben ook weer een lensje rijker!
Bedankt! En helaas doet de post vanuit België er bij mij altijd lang over. De 70-210 komt daar vandaan, en heeft er 7 dagen over gedaan (kilopost). Ach, ik heb geduld :)

En natuurlijk gefeliciteerd met je 135mm. Post eens wat proeffoto's ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Spotmatic op 08-02-2008 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voor de mensen die nog opzoek zijn naar een 50mm, hier staat er een te koop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozkilator
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
erasmo die lens kost nieuw 2 tientjes duurder :P

[ Voor 7% gewijzigd door ozkilator op 08-02-2008 14:16 ]

Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 10:43:
Ik begrijp je teleurstelling maar ik zou als ik jou was rustig afwachten wat die Tamron doet. Ik heb zo een vermoeden dat de optische kwaliteit weer heel goed is, behalve CA problemen. Sigma heeft zeker bij de diafragmas open best wat moeite de boel goed scherp te krijgen. De prijzen van de Sigma liggen gemiddeld waarschijnlijk 200 euro hoger dan de Tamron. Je moet je ernstig afvragen of die Sigma met HSM dat meer waard is.
Dan iets over de 50-200. Ik weet dat het optisch niet eerlijk is de twee te vergelijken. Maar als je een goeie hebt, wees er dan zuinig op. Hetis en lichten compact lensje dat je makkelijk meeneemt. Bij voldoende licht doet hij het uitstekend, en dat maakt hem een ideale walk-around telelens.
Daar heb je misschien wel een punt. Ook van belang voor is mij de snelheid van de AF. Ik zal de lens voornamelijk voor sport gebruiken (ijshockey) en dan is het wel zo handig dat de lens een snelle AF heeft. Ik weet niet of er dan veel verschil is tussen de Sigma en Tamron lenzen. Heeft iemand hier ervaring mee en of de kwaliteit tussen beide fabrikanten over het algemeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 11:32:
Weer drie Pentax F-serie lensjes erbij:

- 35-105mm f/4-5.6
- 70-210mm f/4-5.6
- 35-70mm f/3.5-4.5

De 35-105 op mijn K10D:

[afbeelding]
hmmm misschien een goede lens.. maar fuck wat is dat ding lelijk.. (ja ik geef ook om het uiterlijk.. haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ozkilator schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 14:16:
erasmo die lens kost nieuw 2 tientjes duurder :P
3 tientjes volgens de pricewatch :P
Stel dat je hem voor €180 kan meekrijgen, scheelt toch weer €50 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 16:29:
[...]
hmmm misschien een goede lens.. maar fuck wat is dat ding lelijk.. (ja ik geef ook om het uiterlijk.. haha)
Ondertussen heb ik weer twee lelijkerds erbij:

SMC Pentax-F 100-300mm f/4.5-5.6 (heeft de uiterlijke kenmerken van de FA serie)

Afbeeldingslocatie: http://www.pentaxforums.com/lensreviews/data/45/large/SMC_Pentax_F_100-300mm.jpg

SMC Pentax-F 50mm f/2.8 macro (naar verluidt zowat de scherpste lens die Pentax ooit heeft gemaakt). Nieuw in doos en met alle papieren.

Afbeeldingslocatie: http://www.pentaxforums.com/lensreviews/data/29/large/SMC_Pentax-F_50mm_Macro.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Spotmatic schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 19:43:
SMC Pentax-F 50mm f/2.8 macro (naar verluidt zowat de scherpste lens die Pentax ooit heeft gemaakt). Nieuw in doos en met alle papieren.

[afbeelding]
Kun je een testshot maken met die lens? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Erasmo schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 19:55:
[...]

Zal ik doen - als ik hem ontvangen heb :P

Overigens heb ik zijn grotere broer, de F 100mm f/2.8 macro, al in mijn bezit. En dat is tot dusver mijn scherpste lens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ebay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Erasmo schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 19:55:
[...]

Ik kan voor nu wel even een testshot laten zien met de SMC Pentax-F 100mm f/2.8 macro:

Afbeeldingslocatie: http://img263.imageshack.us/img263/539/f100hs2.jpg

En een 100% crop:

Afbeeldingslocatie: http://img507.imageshack.us/img507/3296/f100cropxu0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 15:55:
[...]
Heeft iemand hier ervaring mee en of de kwaliteit tussen beide fabrikanten over het algemeen?
Onmogelijk, want de Tamron is geheel nieuw en de oude sigma had geen HSM. De nieuwe wel. Overigens, op een k10d en k100d verwacht ik niet veel verbetering. Dat heeft de DA* wel geleerd, en ondanks het feit dat ringmotor in principe sneller is. Maar alle kleine beetjes helpen met sportfotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 00:34:
Onmogelijk, want de Tamron is geheel nieuw en de oude sigma had geen HSM. De nieuwe wel. Overigens, op een k10d en k100d verwacht ik niet veel verbetering. Dat heeft de DA* wel geleerd, en ondanks het feit dat ringmotor in principe sneller is. Maar alle kleine beetjes helpen met sportfotografie.
Nou zo sterk is de AF motor in een K100D ook weer niet. Een K10D doet wel weer leuk z'n best.

De andere kant van het verhaal is natuurlijk ook dat de oude NON HSM Sigma 70-200 op een trage KM 7D ook al redelijk rap scherp stelt, dus het ontwerp van die lens hoeft in iedergeval geen grote hoeveelheden glas te verplaatsen of grote afstanden af te leggen om scherp te stellen.

Tsja hoe dat bij de Tamron zit is een kwestie van afwachten, al maakt de korte minimale instel afstand de scherpstel slag wel vrij lang wat je vooral bij het hunten merkt. (geld ook voor de huidige macro versie van de Sigma).

Ik schiet ook af en toe sport (atletiek bij de vereniging waar m'n vriendin training geeft) maar ik moet zeggen dat ik met voldoende licht steeds beter weg kom met m'n trage KM 5D (kit) en 70-210 f/3.5-4.5. Alleen met echt heel weinig licht of op afstanden van minder als 3-4 meter heeft ie het moeilijk (en ja zo dicht bij kan ik komen). Mijn grootste handycaps zijn dat ik of aanscheefheids ziekte lijdt of heel ongelukkig net een deel van een arm of been mis. Kwestie van oefenen voor medaille wedstrijden er aan komen en het weer lekker weer wordt

[ Voor 7% gewijzigd door martijn_tje op 09-02-2008 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 00:52:
[...]

Nou zo sterk is de AF motor in een K100D ook weer niet. Een K10D doet wel weer leuk z'n best.
Ik bedoelde natuurlijk de k100d super, die wel de DA* USM lenzen kan hebben. Op beide bodies zie je weinig of geen winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn AF540FGZ staat trouwens op marktplaats.. ik doe hem weg namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:23
Waar heb je die 50mm macrolens gekocht Spotmatic? Ziet er mooi uit! (die 100mm ook trouwens) :9
Mag ik ook vragen wat je ervoor moest betalen?

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pentax-M SMC 50mm f/1.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Spotmatic schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 21:38:
[...]

Ik kan voor nu wel even een testshot laten zien met de SMC Pentax-F 100mm f/2.8 macro:

[afbeelding]

En een 100% crop:

[afbeelding]
Die is ook lekker scherp zeg :)

Sinds vandaag deze erbij(in het zwart), niet slecht voor 2 tientjes :P
Afbeeldingslocatie: http://i14.ebayimg.com/03/i/000/d7/53/6bf5_1.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 09:22:
Mijn AF540FGZ staat trouwens op marktplaats.. ik doe hem weg namelijk..
Mooi. Ik heb donderdag bij fotohenk booms in Amsterdam een AF160sa opgehaald voor slechts 15 euro. Simpel flitsertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troxx
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-01-2020

troxx

Vechain maximalist

Jongens, ik zie net dat de Pentax K10D body bij de mediamarkt in de aanbieding is voor 460 euro. Dat lijkt me een fijn prijsje voor deze camera. Zelf wil ik een camera kopen die net iets verder gaat dan een normale standaardcamera, misschien wil ik de toekomst nog wel meer met de camera doen dan dit. Wat voor mij van belang is dat de camera redelijk gemakkelijk op te laden is. Verder heb ik ook zitten kijken naar de Canon EOS 400D, deze is volgens de pricewatch vanaf ongeveer dezelfde prijs te koop. Ik twijfel ernstig, heb dit topic door zitten ploegen. Wat is voor de beginnende fotograaf die net iets verder wil dan de huis, tuin en keukenfotograaf aan te raden?

aka Crypto T

Pagina: 1 ... 19 ... 32 Laatste

Dit topic is gesloten.