Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 19:14:
[...]
DAT zeg ik helemaal niet

. Ik constateer dat Pentax niet van plan is om de 70-200 lenzen te maken, en dat daarom voor Sigma en Tamron een gat in de markt openvalt. Daar zijn ze ingesprongen nu het aantal verkochte Pentax cameras een kritische grens overschreden heeft. Het is dus precies andersom: omdat Pentax de lens niet maakt springen de third parties op de opengevallen opties. En als nu ook nog de third parties sneller lenzen gaan leveren dan Pentax zelf in hetzelfde segment, en er is overlap (helemaal met converters) tussen die Pentax en third party lenzen....dan vraag ik mij af waarom een lens als een 70-200 F/2.8 niet door Pentax wordt gemaakt, maar wel een 60-250 met stop verlies....??
Blijft staan : wijder bereik, optisch misschien (tja ik kan het je niet garanderen, dus het blijft misschien) sterkers, weathersealed, dus toch een andere lens. Wel een stopverlies inderdaad, maar
DIE cijfers (diafragma & mm's) zeggen niet alles

Bovendien heb je nog allerlei verborgen dingen die je niet in specs terug vindt, waaronder zelfs scherpte. Maar ook contrast, microcontrast, flaregevoeligheid, bouw, noem het maar op. Daarnaast denk ik niet dat Sigma en Tamron in een gat springen omdat Pentax het
zelf niet vult. Sigma heeft die lens al, ze maken hem alleen geschikt voor Pentax mount, hoeven ze weinig voor te doen. Inmiddels hebben ze SDM blijkbaar ge-reverse-engineered. Misschien al eerder, misschien pas recent. Misschien werd het nu pas interessant, er werden redelijk tot best veel K10D's verkocht,
nu ondersteunt
ook het nieuwe
instapmodel, de K200D SDM, en natuurlijk de K20D. Maar goed, ze introduceren hem +- gelijk, dus of ze waren op de hoogte van de komst van de nieuwe body's en enkele van hun features...of ze timen het gewoon goed.
En de K100D super, kortom
alle huidige body's in productie (K100D niet meer, zoals ik al zei) ondersteunen het. Nu wordt het dus interessant. Dus nu brengen ze hem om de markt, met HSM. Geen slechte stap, maar nogmaals, veel hoeven ze er niet voor te doen, lensontwerp is hetzelfde, Pentax mount eronder,
klaar.
Kortom, Sigma zou die lens sowieso wel brengen, ze wachten alleen op het goede moment. Sigma heeft vast veel resources, ze maken immers VEEL lenzen, maar alsnog, ook bij hun is het niet onbeperkt en het lijkt me niet dat ze een lens gaan bouwen voor een mount die maar marginaal verkocht gaat worden. Nu zullen de verkopen niet meer marginaal zijn, blijkbaar

Tamron introduceerd hem geloof ik
wel nieuw, maar zij maken ook geen slechte stap. Pentax zal z'n redenen wel hebben waarom ze geen 70 of 80-200 F2.8 introduceren. In ieder geval is er straks een 200 F2.8 die het stop voor stop vast beter doet dan een xx-200 F2.8
zoom en hij is weathersealed.
Tja, erg is het niet hoor, als Pentax zelf de 80-200 F2.8 weer gaat maken en leveren, maar ze hebben er gewoon de materialen, geld en kracht niet voor. Dus gebeurd het (, nu nog,) niet.