Kwintessens schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 21:38:
Ikzelf fotografeer met een Olympus dus ik ken het probleem. Toch kon ik van de week bij een fotoboer in de buurt een 35mm macro objectief halen dat ze op voorraad hebben liggen.... Het wordt wel beter. (Maar dat hangt natuurlijk ook af van de klandizie. Het is een zichzelf versterkend principe: veel mensen schieten met Canon en Nikon, deze adviseren aan nieuwelingen ook Canon en Nikon; gevolg: grote vraag naar Canon en Nikon en dus veel hiervan op voorraad. Ook deze adviseren dit weer, etc etc. Daardoor blijft er weinig plankruimte over voor andere merken. Helaas, want concurrentie is alleen maar goed.)
Opzich zijn er leuke lenzen en bodies, maar als de productie gewoon niet op gang komt, dan heeft het alsnog geen nut.
Kijk op zich heb je (onderste quote) best gelijk met je post, alleen deze zin klopt..nou, misschien voor 60% (

) En daar gaat het bovenste ook over. Inderdaad is er vaak weinig voorraad en niet elke winkel verkoopt ook Pentax spul. Wat een aantal lenzen betreft (16-50) zijn er ook productieproblemen geweest, zowel kon er niet voldaan worden aan de grotere vraag dan verwacht (icm een natuurlijk niet al te grote productie, want weinig resources, Pentax heeft ook maar 2 fabs waar lenzen worden gemaakt) en door problemen in de productie an sich (slechte exemplaren) maar de productie is wel op gang hoor. Wat ook gewoon meespeelt is dat bedrijven het zelf weinig in kopen, ondanks dat het bij groothandels ongetwijfeld prima te krijgen was en is. Bij Dixons hoef je over het algemeen niet aan te komen voor een Pentax camera, in ieder geval niet hier in de Bijlmer

Logisch ook, op zich..maar zo wordt het ook nog van een andere kant tegen gehouden, niet alleen door productie en voorraad issues bij Pentax alleen. Ook bij de winkels ligt een deel "schuld", hoewel dat niet het goede woord is. Je doet er niks tegen..
Langzaam trekt het bij, is er bij kleine winkels en ook bij kleinere fotozaken wat meer plek voor Pentax, hier en daar eens een body, sommige hebben beide body's (of 3 typen) en nog een lens. Een aantal zaken houdt er ook gewoon een prima assortiment op na..en daar moet je dan wezen

Cameraland, Konijn, Kamera Express hebben zeker sinds ik een K100D heb altijd wel wat aan Pentax glas op voorraad gehad, van een aantal tot een ruim assortiment. Maar voor Canon en Nikon gebruikers blijft het makkelijker, vaak kan je een xxxD body zelfs bij de computerzaak kopen. (bv.bij Azerty in het verleden wel eens de 350D gezien, toen die nog populair was...geen idee wat ze nu hebben, geen zin om te kijken ook)
alhoewel ik moet morgen sowieso contact met ze opnemen..
Kortom, het werkt wel een beetje van 2 kanten af..en eigenlijk is het geheel natuurlijk nog een stuk complexer, zo zitten 'markten' nou eenmaal in elkaar
Hmm ik kom nog weg zonder inhoudelijk op verschillen tussen merken, camera's en eigen-merk glas in te gaan

Wanneer komt de K20D eigenlijk in de verkoop in NL? En heeft Pentax ook al wat gemeld over in wat voor getalen?
Maart als het mee zit. Bij Foto-express.nl, link ergens boven...is vast een pre-order. Ik geloof niet dat ze hem op voorraad hebben, hoef ik niet eens voor te bellen. Als je hem besteld krijg je hem vast geleverd wanneer ze aankomen. Wordt je een aantal weken aan het lijntje gehouden door het bedrijf. Of er komt netjes een wachtlijst..wie het eerst besteld (en betaald) wie het eerst geleverd krijgt.
Anyway, wat voor aantallen. Om nog één keer merken te noemen dan in deze post, doen Canon en Nikon wel vooraf uitspraak over hoeveel body's ze naar NL laten komen?
Lijkt me iig voor Pentax niet een logische stap om te zeggen, in maand xx komen er 500/1000/1500/2500 K20(0)D's naar Nederland.. dus ja...mondjesmaat of in grote aantallen, wie zal het zeggen

Ik ben wel benieuwd..wil het ding graag is in het echt zien. Vasthouden is leuk, maar ergonomisch gezien zal het weinig boeien
/me heeft ook iets in bestelling staan
[
Voor 14% gewijzigd door
Verwijderd op 31-01-2008 02:11
]