Het grote Pentax dSLR topic deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 32 Laatste
Acties:
  • 102.894 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mwolthers schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 13:47:
Is de camera gewoon niet in staat om onder deze omstandigheden nog veel details weer te geven of doe ik zelf iets niet goed? (for the record: flitsen was wel een optie maar buiten dat ik dat bij theater niet mooi vind was er al een collega fotograaf die een flitser gebruikte)
Mark ik weet hoe je dit ervaart. Ik stelde mij die vragen ook. Die lens is best prima. Natuurlijk draait een F2/8, zoals hierboven gezegd wordt, de sluiter een tikkie sneller dicht. Maar mijn indruk is dat vanaf iso 800 de echte details waar bij lagere iso de k10d zo goed in is ook in RAW verloren gaan. Bi iso 1600 is zoveel detail verloren dat je nooit echt scherpe platen eruit haalt.
Jij laat een foto zien met een goed belicht onderwerp en een donkere achtergrond. Gooi er iso 1600 op en je sterft van de ruis. Heb je pech dan zit er ook nog stevig VPN in. En op een andere manier belichten (langer) helpt niet want dan stijgt de sluitertijd weer en je overbelicht juist je onderwerp. Dat is en blijft een makke van de k10d, alhoewel duidelijk exemplaren rondzwerven die minder ruis veroorzaken bij hoge iso dan de mijne.
Ik wacht eerst de testen af van de k20d. Als deze met zijn 'sports AF' (als die er defintief opkomt) toch wat beter presteert zonder al teveel out of of focus platen (grotere tolerantie van AF), dan zou ik wel eens kunnen overstappen. Ergens volgende herfst of zo. Eerder niet want voorlopig is het gat tussen verkoop k10d en koop k20d nog veeeeel te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 17:19:
Als je ISO's wilt vergelijken tussen de K20D en K10D moet je de volgende link maar volgen :

Succes ":)
http://forums.dpreview.co...rum=1036&message=26513986

ISO 6400 is meer ruis dan ISO 1600 op de K10D, ook 3200 zou ik omschrijven als iets meer ruis. Maar ISO 1600 op de K20D valt me best mee, alhoewel in de donkere gebieden..
Hmm 2/3e stop winst zou ik misschien zeggen..
Emiel, ik heb fotos gezien van twee voorversies van de definitieve firmware. De laatste liet veel betere high iso prestatie zien dan de eerste versie. De foto's uit dubai zijn bijna allemaal versie .20. Van Richard zag ik fotos van versie .39 geloof ik en die waren indrukwekkend en veel beter dan de dubai fotos. Het allerbelangrijkste van de fotos vind ik niet alleen dat ze goed de ruis onder kontrole hebben (alhoewel ik toegeef dat met NR=0 iso 3200 k20d slechts iets beter is dan iso 1600 k10d ) maar vooral dat ik met veel gemak de ruis eruit krijg ! Neat Image doet op iso3200 wonderen zonder de details de verfrommelen. Zelfs iso 6400 met een foto vol met licht en donker partijen trek ik beter uit de ruis dan de iso 1600 fotos uit mijn k10d. Dat is de grote winst. En dan heb ik het nog niet eens over de fotos die uit NR=1 komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
StefandeGroot schreef op maandag 28 januari 2008 @ 09:36:
Je moet eigenlijk zo'n waterpasje hebben dat je bovenop je camera kan zetten op de flitsschoen. Al weet ik niet hoe nauwkeurig dat weer is, want je flitsschoen kan ook wel iets schuin staan... ;)
Zet je camera bovenop een gewone grote waterpas ;). En heb ook een waterpas duidelijk in beeld in de zoeker/op de foto.
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 22:31:
Ik wacht eerst de testen af van de k20d. Als deze met zijn 'sports AF' (als die er defintief opkomt) toch wat beter presteert zonder al teveel out of of focus platen (grotere tolerantie van AF), dan zou ik wel eens kunnen overstappen. Ergens volgende herfst of zo. Eerder niet want voorlopig is het gat tussen verkoop k10d en koop k20d nog veeeeel te groot.
Wat ik tot nu toe gehoord heb op niet pentax fora gaat er vanuit dat het grofweg de zelfde AF unit is als in de K10D en ze vinden de ruis maar tegenvinden. De pentax fora zeggen regelmatig dat er een ultra snelle AF unit op komt, en de ruis vinden ze enorm goed en ze clamen ook 1 of 2 stops meer DR als wat er nu in de klasse van de K20D te krijgen is (dus 10 of 11 stops zonder geklooi).

De waarheid zal uit eindelijk wel ergens in het midden blijken liggen.

[ Voor 51% gewijzigd door martijn_tje op 28-01-2008 22:59 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappige tekst op een ander engelstalig forum:

I like very much to shoot people :) Not just still standing people but people who are very hard moving around ;)

Ik was even bang dat ik erin bleef hangen.... maar wat heb ik gelachen !

Verder niet bedoeld om lullig uit de hoek te komen hoor. Maar een beetje humor moet ook kunnen.
Voor het geval degene die het geschreven heeft de tekst herkend, verder alle respect, en remember Barry Stevens: "Gewooon doorgoan" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geweldig! De lach van de dag voor dit mooie stonekolen Engels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was dat dan van een Nederlands persoon die op dat Engelstalige forum zit, lock?

Heb net op dpreview prijzen gezien voor het nieuwe Pentax spul, prijzen in euro's en geldend voor Malta (normaal hoger geprijsd dan de rest van Europa) en ook uit Zwitserland (en omgerekend naar euro's). Alle prijzen zijn omgerekend hetzelfde, dus ik denk dat dit een goed beeld vormt over de prijs setting van de nieuwe lenzen en body's :

K20 + 18-55mm €1167.22
K20 + 18-55mm + 50-200mm €1333.97
K20 body €1083.85
K200D €633.63
K200D Kit 18-55 + 50-200mm €883.75
K200D Kit 18-55mm €717.01
SMC DA 18-55 €166.75
SMC DA 18-55mm II €166.75 (oude en nieuwe kitlens dus even duur goedkoop)
SMC DA 35mm macro €917.1 (overpriced, of typfoutje (niet de mijne) en prijs DA*200 overgenomen?)
SMC DA 55-300mm €300.14
SMC DA* 200mm €917.1
SMC DA* 300mm €1125.53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaah, en als je dan weet dat volgens het CBP alles van je bekend is....je zal toch maar beticht worden van het schieten van langzaam bewegende mensen (very 'hard' moving.. :P ). Voor dat je het weet staat de ME voor zijn deur !

Afijn, alle gekheid op een stokkie, nee ik ga niet vertellen wie de scribent van deze vermakelijke tekst is. Waarschijnlijk komt dat wel boven water als ik een BAN krijg. _/-\o_
Nu zonder gekheid: ik schrijf beroepsmatig in die taal, maar ik maak ook mijn blunders hoor. We blijven wat dat betreft allemaal Nederlanders. Maar jaa.. laat een Engelsman een keertje Nederlands schrijven en je komt echt niet meer bij _O-

Emiel, die prijzend dalen al terwijl het ding nog niet eens in de schappen ligt. Dat gaat lekker !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als Malta inderdaad duurder is dan hier, dan vermoed ik dat de K20D zo'n 1049 of inderdaad 999 gaat doen zoals ik eerder al zei. Met kitlens misschien 1099. Dubbelkit voor 1249 ofzo.
K200D body zal dan iets van 599 zijn.

DA* 200mm voor 899
en DA* 300mm voor 1099, maar meestal hebben de lenzen niet van die mooie prijzen bij het kleine aantal webshops dat er een gedegen 'voorraad' assortiment aan Pentax glas op na houdt.
Maar misschien, ik hoop het niet, zijn dit wel inkoopsprijzen..en dan ligt het natuurlijk allemaal wat hoger. Stond er niet bij in ieder geval, maar iemand had een prijslijst opgestuurd gehad..( :| )

Al met al geen gekke prijzen denk ik, als dit klopt.
Canon equivalent van 200mm is wel goedkoper, scheelt zo'n 250 a 300 euro. 300mm 100 euro duurder.
Bij Nikon is de 300mm F4 variant 150 euro duurder. Een 200mm F2.8 vind ik zo snel niet (wel 2.0)
Maar ja dit blijft een beetje koffiedik kijken natuurlijk :+ ;) zeker omdat het niet duidelijk is wat de prijzen hier echt gaan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op maandag 28 januari 2008 @ 22:53:
Wat ik tot nu toe gehoord heb op niet pentax fora gaat er vanuit dat het grofweg de zelfde AF unit is als in de K10D en ze vinden de ruis maar tegenvinden. De pentax fora zeggen regelmatig dat er een ultra snelle AF unit op komt, en de ruis vinden ze enorm goed en ze clamen ook 1 of 2 stops meer DR als wat er nu in de klasse van de K20D te krijgen is (dus 10 of 11 stops zonder geklooi).

Hoi Martijn. Ik lees net zo makkelijk dat een D300 geen betere platen maakt dan de k20d. Benjikan (een oud Canon liefhebber die niet genoeg aandacht kreeg van het merk) roept zelfs 'Hasselblad-achtige details" als hij de k20d fotos beschrijft. Ik zelf heb Raw-fotos gezien en ook goeie jpegs. En die zijn echt goed hoor. Laat ik het zo zeggen: als je de k10d goed vind, dan zijn de foto's van de k20d nog mooier. Maar als je de k10d niks vindt..... dan zal je waarschijnlijk ook zeker niks met de k20d hebben. Op een bepaald punt is alles subjectief. Wat de Pentaxliefhebber plastic fotos noemt, vindt de Canon liefhebber schitterende puchy shots. Wat moet je daarmee ? Niks toch ? Je moet gewoon je eigen neus achterna. Ik denk dat in deze prijsklasse ook niet meer in slechte kameras worden geleverd. Ze verschillen hooguit in karakter en ze blinken uit in verschillende zaken. Daar moet je goed op letten want die zijn voor jezelf belangrijk.
Ter illustratie een leuke gebeurtenis dit weekend. Ik stond met mijn camera op een plekje op de heide. Ik had mijn laptop in mijn rugzak want ik was mijn 4 gig kaartje kwijt... :( en ik wilde een serie maken over 'spinnen in ruste'. Je kent dat wel, opgerold in wit spul, hangend aan takjes. Ik geloof dat ik iets van 400 fotos heb gemaakt met de 17-70. Komt er een vogel naast mij staan, bijna twee meter lang, met een enorme toeter aan zijn nikon d200. Iets van 300 mm en snel..licht van kleur ...afijn, ik was zwaar onder de indruk... van het gewicht. Zegt die makker: "wat voor fotos maak je" ? Ik zeg :"dooie spinnetjes...." Laat eens zien", zegt die lange. Ik tover mijn laptop uit mijn rugzak en ik prik mijn sd kaartje erin. Eén van de fotos valt op want er steekt een poot uit het weefsel van spinnerag. Je ziet haarfijn de sprongetjes in de dikte van het pootje. De beste man vraagt aan mij welke lens ik in godesnaam gebruikt heb. Ik laat hem mijn non-macro lens met semi macro capaciteit zien, en hij begint te vertellen dat die details met zo'n lens op zo'n camera gewoon niet mogelijk zijn...het enige dat ik kon uitbrengen ....met een d200 niet nee.. ;)

End of story: de man ging vol overtuiging weg dat zijn camera beter was dan de mijne. Maar wat doet dat ertoe ? Als je maar tevreden bent, en dat kan je blijkbaar ook zijn met andere cameras dan een k10d. Zal zeker ook voor de k20d gelden, en voor mijzelf weet ik nu al dat ik de high iso's van de k20d zeer waarderen kan...(ik heb een k10d).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 09:50
martijn_tje schreef op maandag 28 januari 2008 @ 22:53:

Het probleem met de verschillende forums is dat 90% van alle topics waar K20D informatie in staat nog is gebaseerd op rumors. Topics compleet volgespamd met de wensen van anderen, en af en toe een beta tester die alleen zegt dat de camera geweldig is en dat hij verder niks kan zeggen vanwege de NDA. Nu lopen er dan een aantal topics over de daadwerkelijke K20D maar alsnog word er veel gespammed, geklaagd en ik zag ook al de eerste topics voor de opvolger van de K20D :X
Voor de rest ben ik het helemaal eens met lock

Ik ben erg benieuwd wat de camera uiteindelijk echt gaat brengen zodra de firmware door de beta fase is maar kopen zal ik hem waarschijnlijk niet. Mijn K100D is nu 1 jaar en 1 maand oud en er staan nog veel te weinig foto's op de teller om het te verantwoorden, hij voldoet ook nog prima aan mijn eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Ik ben in het bezig van de samsung gx-1l, een leuke beginners camera. En met over de 15.000 klikjes op de teller word hij veel vuldig gebruikt. In dit topic heb ik wel eens geklaagt over de slechte iso prestatie en ik hoor dat de K20D juist daarop vooruit is gegaan. Dingen als livefiew, fps en andere gadjets boeien me niet, ik wil gewoon bruikbare fotos bij minimaal iso1600. Ik wacht dus lekker af tot alle bekende sites de k20d hebben gereviewt. Daarna beslis ik of ik hem op mijn verlanglijstje zet. Maar voor 1000 euro zal ik de k20d niet in mijn bezit komen, daarvoor moet de prijs toch wel een stukje zakken.

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stel dat ik een auto tamron bbar multi C. F=300mm 1:5.6 heb.. is dat dan wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 11:24:
Stel dat ik een auto tamron bbar multi C. F=300mm 1:5.6 heb.. is dat dan wat?
Is dit dezelfde lens als de Tamron SP 300mm f/5.6 54B?
Omdat dat de enige 300mm f/5.6 is die ik kan vinden. Die schijnt wel top te zijn namelijk, maar dat mag ook wel aangezien ze de SP-lijn als Pro-lijn aanprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb daar even een afbeelding van gezocht.. en die is het niet in elk geval..
Kan ook geen plaatje van deze vinden.. zal eens foto maken morgen (net als die aanrechttest die ik morgen doe.. )
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Is het een AF of een MF prime? De huidige SP serie is volgens nog niet zo gek oud en bestaat alleen uit AF lenzen (waarbij op dit moment geen 300 f/5,6 zit)

Of is het een oude met adaptall mount. Die converters zijn best zeldzaam voor sommige mounts.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
DPR heeft nu ook een lens review gedeelte. Ik ben eigenlijk niet echt een DPR liefhebber omdat ik de reviews veel te biased vind maar de lens database ziet er veel belovend uit. Er staan pas 4 lenzen in, 2x Canon en 2x Pentax.

linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
Ben blij dat ze die eindelijk hebben. Ze moeten nu wel nog heel veel lenzen reviewen. Die nieuwe kitlens van Canon krijgt net als die van Pentax een 7,5 voor image quality. Zo slecht is ie dus helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De review van de kitlens is dan wel deze maand gedaan, maar volgens mij is het gewoon de oude kitlens. Er staat immers geen II achter de type aanduiding :
"Pentax DA 18-55mm 1:3.5-5.6 AL review"

Denk ook niet echt dat ze al de hand hebben kunnen leggen op een exemplaar daarvan, zal nog wel komen, maar het is niet de meest voor de hand liggende lens (zo nieuw) als je net 4 lensreviews hebt staan... Kortom, is gewoon de oude :)

Bevestiging :
UPDATE: During the final preparation of this review, Pentax announced an new 'mark II' version of this lens to coincide with the launch of the K20D, and presumably tweaked to take better advantage of the 14Mp sensor. We hope to get our hands on the new lens, to see exactly what improvements Pentax have managed to make.
Excuseer trouwens, volgens mij heb ik jouw post verkeerd ingeinterpreteerd. De nieuwe kitlens van Canon had je het over, tov de kitlens van Pentax..(niet de nieuwe)....toch?

Afijn, van Pentax is idd de oude getest :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2008 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
Mythrill schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 18:00:
DPR heeft nu ook een lens review gedeelte. Ik ben eigenlijk niet echt een DPR liefhebber omdat ik de reviews veel te biased vind maar de lens database ziet er veel belovend uit. Er staan pas 4 lenzen in, 2x Canon en 2x Pentax.

linkje
WOW, eindelijk een fatsoenlijke lensreview.

Ik had na een tijdje reviews zoeken het maar opgegeven, objectieve lensreviews van goede kwaliteit zijn er gewoon niet. Of de lay-out van desbetreffende site is zo slecht dat ik al geen zin meer had om daar een review te zoeken/lezen.

Hopelijk blijven ze hun lenzendatabase dan een beetje up-to-date houden met nieuwe reviews, want dit ziet er in iedergeval erg mooi uit :) .

[edit] ...Mnr. Westlake mag trouwens de sensor van zijn K10D wel eens schoonmaken :P 8)7 .

[ Voor 5% gewijzigd door SirNobax op 29-01-2008 22:47 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:49:
Is het een AF of een MF prime? De huidige SP serie is volgens nog niet zo gek oud en bestaat alleen uit AF lenzen (waarbij op dit moment geen 300 f/5,6 zit)

Of is het een oude met adaptall mount. Die converters zijn best zeldzaam voor sommige mounts.
Het is gewoon een M lens, of het adaptall mount is weet ik niet.. morgen foto's van maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neo: ik moet zeggen dat jij beter kunt happen :-) Ik zou al dat rekenwerk niet gedaan hebben...

Enne, ik zie die Klaus niet als een soort God hoor.. Het zou me niet verbazen als een bepaald merk die website en eigenaar o(m/p)koopt op het moment dat genoeg mensen dit wel zo zien. Het verkoopt namelijk producten. Zie dpreview+amazon..

Ik bedoel maar, canon engineers zeggen ook dat lenzen-is beter is dan incam-is (<- voorbeeld, ga alsjeblieft nu niet hierover discussieren? dankje). Nou, ik denk dat ze gelijk hebben... Laten we maar allemaal canon lenzen kopen (/sarcasm). "Oh, maar hoe verklaar je dan dat Nikon ze verkoopt?" hoor ik je zeggen. Nou, hoe verklaar je dat canon nu live view heeft (uitgevonden door.. olympus c.m.i.i.w.)? Omdat het verkoopt! Al dit soort debatten (inclusief over de k10d en in een willekeurig andermerk-topic/andere-cam) zijn niet echt heel nuttig, en dat onderschrijft Henk hieronder nog maar even:
Henk schreef op zondag 27 januari 2008 @ 14:32:
Om het nog even wat duidelijker te maken: als ik een D50-foto heb (6 mpixel) van 3000x2000 pixels, en die afdruk op een doek/bord van 3 bij 2 meter (flink kamer muur toch wel) heb ik dus een oppervlak van 3000x2000 milimeter. Dat betekent dat mijn D50 élke vierkante milimeter een pixel neerzet. Dat is best al wat detail. Foto uprezzen naar 75/150/300dpi om de pixeltjes wat zachter te maken, et voila. Hoeveel meer detail wil je?

Zeker als je lenzen vervolgens je beperkende factor al waren.
Goed punt, dus waarom hebben we het precies nog over de megapixels en resolutie? :-)

Anyway, ik hap weer teveel. Ik ga slapen, morgen weer vroeg saaiheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-08 22:53
Volgens mijn computer is het nu dan alweer 30 januari, dus de dag dat mijn avontuur naar Chili en Peru gaat beginnen. En ik neem mee:

* National Geographic NG 5162 Earth Explorer Medium Backpack
* Pentax K100D
* FA*24
* FA43
* DA70
* DA18-55
* Ansmann grip
* Manfrotto 694, MagFiber Carbon MonoPod 4 Sect.
* Metz 48 AF-1
* Hyperdrive Colorspace + extra batterij + penlite oplaadmodule
* Filters
* Pentax Optio A30 (moet nog wel bezorgd worden vroeg op de ochtend en is beloofd door de postbode)

Jullie gaan mij hier pas weer in maart terug zien. Dan wel waarschijnlijk in Het grote Pentax dSLR topic deel 4 of 5. 8)7

Ohja en jullie hoeven me morgenmiddag ook niet te gaan uitzwaaien op Schiphol. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frank|A schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 11:14:
Ik ben in het bezig van de samsung gx-1l, een leuke beginners camera. En met over de 15.000 klikjes op de teller word hij veel vuldig gebruikt. In dit topic heb ik wel eens geklaagt over de slechte iso prestatie en ik hoor dat de K20D juist daarop vooruit is gegaan. Dingen als livefiew, fps en andere gadjets boeien me niet, ik wil gewoon bruikbare fotos bij minimaal iso1600. Ik wacht dus lekker af tot alle bekende sites de k20d hebben gereviewt. Daarna beslis ik of ik hem op mijn verlanglijstje zet. Maar voor 1000 euro zal ik de k20d niet in mijn bezit komen, daarvoor moet de prijs toch wel een stukje zakken.
Minimaal iso1600?

Gewoon voor een 30D gaan joh, kost niet veel geld meer en je hebt overstappen al eens eerder overwogen. De 40D heeft m.i. te weinig veranderingen voor de meerprijs t.o.v. zijn voorganger, vooral als live view en fps je niet boeien.

Voordat de K20D onder de 1000,- zit zijn we weer een jaar verder en zo blijf je uitstellen terwijl de (2ehands) 30D's voor het oprapen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

60-250 F4, 55mm F1.4 en 17-70 F4 alle 3 met SDM zijn alsnog aangekondigd :)
Planning in de schappen : Summer 2008 (lees : Fall)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey mooi nieuws! de DA 17-70 SDM komt deze zomer uit!.. ik ben heeeel erg benieuwd hoe die gaat presteren.. en ook heel fijn dat hij SDM in huis heeft!, ik heb nu de 17-70 van sigma maar die heeft toch teveel nadelen voor mijn smaak.. maar 4now voldoet hij nog.. als die DA 17-70 beter is ga ik hem kopen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fijne vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Er staan ook weer 2 nieuwe primes op de Pentax roadmap

Een:
DA* 30mm SDM

en:
15mm Limited

en een fijne vakantie Stefan!

[ Voor 9% gewijzigd door MonkeySandwich op 30-01-2008 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 00:20:
[...]

Minimaal iso1600?

Gewoon voor een 30D gaan joh, kost niet veel geld meer en je hebt overstappen al eens eerder overwogen. De 40D heeft m.i. te weinig veranderingen voor de meerprijs t.o.v. zijn voorganger, vooral als live view en fps je niet boeien.

Voordat de K20D onder de 1000,- zit zijn we weer een jaar verder en zo blijf je uitstellen terwijl de (2ehands) 30D's voor het oprapen liggen.
Ik heb dit ook overwogen maar Canon kan gewoon niet tegen de prijs van een Pentax-vatting lenzen op als je ook IS wilt (los van de discussie of Pentax of derden wel de lenzen levert).
Zoals hij aangeeft hoe hij de fotos maakt, heb je liefst ook een snelle lens naast ee ncamera dieook op iso1600 ( of meer) nog aanvaardbare platen schiet. Op een Pentax heb je IS met een Tamron 17-50 (per maart 2008). Zo'n truc gaat niet op met de Canon, alhoewel de lens wel leverbaar is voor Canon. Wil je persé IS, dan valt er een gat van 500 euro in je portemonnee omdat je naar origineel Canon moet !. Alleen al met dsat prijsgat kan je bijna de nieuwe Tamron 70-200 Ff F/2.8 financieren...Heb je meteen een snelle lens met dank aan de in body IS; stabilized. Prettig voor tele.
Alternatief ? Tuurlijk. 1620 euro...een echte Canon. Prijs verschil: nog een Tamron 70-200 F2/8 :P ...of de nieuwe Sigma 70-200 :> , want als die komt gaat hij volgens de signalen ook onder de 1000 euro.

De bonus van de Canon keuze is USM :9 . Het belangrijkste verschil van USM tov het Pentax systeem/usm systeem is voor mij vooral de snelheid. Geluid is niet echt een groot probleem voor mij, alhoewel sommigen daar anders over denken ( natuurfotografen bv). Maar de traagheid van de Pentax zit hem in de AF algoritmen, niet in de USM. De nieuwe DA* lenzen zijn stiller, lijken sneller, maar zelfs Pentax durft dat niet te roepen. Mijn conclusie is daarom: zit je niet te smachten naar de betere AF van Canon (of Nikon) en kan je voort met de Pentax werkwijze, maar wil je wel met IS blijven schieten ? Je wilt ook betere high iso en toch snelle lenzen ? Dan is de route van de 30d niet de goeie...geduld wel.
De lenzen komen, en de k20d ook. Tel alles maar op en je zult zien dat je met Pentax goedkoper uit bent. De kale body staat nu al voor rond 1100 euro in de boeken. Met de komst van een budget Canon (450 D: druk vanuit onder) en de Nikon (D60 en schijnbaar ook D90) wordt het snel vol en moeten de prijzen wel zakken.
Wil je IS op een vergelijkbare lens van Canon dan zit je vast aan
Je wisselt bovendien niet alleen de body, maar ook lenzen en accesoires in. Neem nu een flitser. Zelfs van een volledige nieuwe in de doos wil met 75 euro eraf hebben ! Als je alles bij elkaar optelt verlies je dus heel veel geld. Geld dat je net zo goed in de k20d kunt stoppen met behoud van lens/accesoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Ja dat is Canon: Redelijk goedkope bodies/kits, maar wil je lenzen met stabilisators, flitser etc. etc. ben je als nog een fortuin kwijt.

Wanneer komt de Nikon D60/D90 uit? Ik wil graag dat ze elkaar gaan concurreren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 18:26
Ehm, de 18-55 IS is niet zo duur hoor, de 55-200 IS ofzo ook niet Djarune..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
30D is een optie, maar ik kan gewoon ff wachten. Zoals al is aangegeven is IS in de body wel erg fijn en dat ik heel veel verlies als ik alles ga verkopen. Ik wacht gewoon wel ff. In de tussentijd de 18-50 f2.8 MACRO van sigma in bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mythrill schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 09:46:
Er staan ook weer 2 nieuwe primes op de Pentax roadmap

Een:
DA* 30mm SDM

en:
15mm Limited

en een fijne vakantie Stefan!
Hmm een nieuwe roadmap inderdaad! Nice. Ben benieuwd wat ze met die twee nieuwe gaan doen. DA* 30mm... daar denk ik dan gelijk een F1.4 bij, zo eentje als Sigma heeft..Maar dan misschien wat groter qua bouw. Ben benieuwd.

DA 15mm limited..zou wel eens een "raar" F-getal kunnen hebben, zoals F1.8 of F1.9, maar dan wat hoger, aangezien 15mm best wijd is. Tussen F2.0 en F2.8 allicht, F2.8 lijkt me wat onwaarschijnlijk. Dan lijkt de lens wel erg veel op de 14mm F2.8.
In de roadmap zie je een duidelijk onderscheid tussen de net aangekondigde lenzen (de 5 die met de nieuwe body's werden aangekondigd, boven de stippellijn) en dat wat daarna weer komt.
En de DA 17-70 en 55mm voor het eerst afgebeeld volgens mij!

@ Stefan : idd, een fijne vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kreeg net een e-mail newsletter van Tamron binnen met de volgende tekst

Neues 17-50mm mit"Built-in Motor" für Nikon Kameras
Neues 18-200mm mit"Built-in Motor" für Nikon Kameras
Neues 70-300mm mit "Built-in Motor" für Nikon Kameras
Reise-Megazoom 18-250mm mit "Built-in Motor" für Nikon Kameras
17-50mm jetzt auch mit Pentax Anschluss um einem vielfachem Kundenwunsch nachzukommen!

Dus de Tamron 17-50 2.8 voor pentax komt er nu eindelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, maart 2008. Irritant is het zoveelste uitstel van de 70-200. :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 12:10:
Ehm, de 18-55 IS is niet zo duur hoor, de 55-200 IS ofzo ook niet Djarune..
Een klassieke vergissing: een F/2.8 lens vergelijken met een F/4-F5.6 lens. Je mag de Tamron alleen vergelijken icm de in body IS met de Canon EF-s 17-55 IS F/2.8.

Prijsjes vanaf 830:

pricewatch: Canon EF-S 17-55

Da's heel wat geld hoor. En dan te bedenken dat deTamron minstens de gelijke is van deze Canon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:42:
17-50mm jetzt auch mit Pentax Anschluss um einem vielfachem Kundenwunsch nachzukommen!

Dus de Tamron 17-50 2.8 voor pentax komt er nu eindelijk aan.
*O* *O* _/-\o_

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:14:
[...]

Een klassieke vergissing: een F/2.8 lens vergelijken met een F/4-F5.6 lens. Je mag de Tamron alleen vergelijken icm de in body IS met de Canon EF-s 17-55 IS F/2.8.

Prijsjes vanaf 830:

pricewatch: Canon EF-S 17-55

Da's heel wat geld hoor. En dan te bedenken dat deTamron minstens de gelijke is van deze Canon...
oeh nu maak ik al klassieke vergissingen.. IS is overigens ook in werking een echt andere techniek dan SR he.. ik wist even niet dat 't om de 17-50 f/2.8 van Tamron gaat. De 17-55 van Canon is overigens wel even een totaal ander niveau als het om bouw, focus en optische kwaliteit gaat. Al is de Tamron zeker niet slecht.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 18:58

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Djarune schreef:
Ben blij dat ze die eindelijk hebben. Ze moeten nu wel nog heel veel lenzen reviewen. Die nieuwe kitlens van Canon krijgt net als die van Pentax een 7,5 voor image quality. Zo slecht is ie dus helemaal niet.
De nieuwe Canon is 'even goed' als de oude van Pentax? Dus als ik het goed begrijp, is de oude kitlens van Pentax erg goed, en de nieuwe kitlens van Canon echt niet beter dan Pentax' kitlens van een paar jaar terug... Geeft dat aan hoe beroerd die Canon kitlenzen nog steeds zijn?

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
PvH18 schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 16:17:
[...]
De nieuwe Canon is 'even goed' als de oude van Pentax? Dus als ik het goed begrijp, is de oude kitlens van Pentax erg goed, en de nieuwe kitlens van Canon echt niet beter dan Pentax' kitlens van een paar jaar terug... Geeft dat aan hoe beroerd die Canon kitlenzen nog steeds zijn?
Van Canon moet je niet veel innovatie op lensgebied verwachten. Kijk alleen al naar hun huidige aanbod objectieven: voor een heel groot deel teren ze nog steeds op lenzen uit het 35mm tijdperk. Ik blijf bij Pentax - en niet alleen vanwege de interessante primes die ze maken.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 09-09 14:25
Dat is wel balen dat Pentax nou ineens die 17-70 aankondigd. Ik had speciaal gewacht tot de grote aankondiging met het bestellen van een Sigma 17-70.

Ze kondigen 2 nieuwe camera's en weet ik hoeveel lenzen aan, maar geen 17-70. Dus ik die Sigma besteld. Smijten ze er 2 dagen naderhand ineens nog eens een paar lenzen achteraan.

Ja, nu zit die Sigma al in een busje van TNT post.... We zullen wel zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Er is nog helemaal geen markt datum bekend dus het kan sowieso nog wel een jaar duren voordat de 17-70 op de markt is. Ik zal me er dus niet al te druk om maken dat je op dit moment al een Sigma hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Spotmatic schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 16:46:
[...]

Van Canon moet je niet veel innovatie op lensgebied verwachten. Kijk alleen al naar hun huidige aanbod objectieven: voor een heel groot deel teren ze nog steeds op lenzen uit het 35mm tijdperk. Ik blijf bij Pentax - en niet alleen vanwege de interessante primes die ze maken.
ik geloof hier dus echt niets van, welke lens heeft Canon nu niet die Pentax op crop vlak heeft? Das toch je reinste onzin?

17-55 hebben ze, 18-55, cheap ass telezooms, duurdere telezooms, 10-22's die de 12-24 van Pentax hard buttrappen.. Waarom moet dit _elke_ keer op komen, Canon heeft dit niet, Canon heeft geen SR, canon dit canon dat.

Het is Pentax dit en Pentax dat, niet Canon.

[ Voor 10% gewijzigd door simon op 30-01-2008 19:14 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dirtbiter schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 17:12:
Dat is wel balen dat Pentax nou ineens die 17-70 aankondigd. Ik had speciaal gewacht tot de grote aankondiging met het bestellen van een Sigma 17-70.

Ze kondigen 2 nieuwe camera's en weet ik hoeveel lenzen aan, maar geen 17-70. Dus ik die Sigma besteld. Smijten ze er 2 dagen naderhand ineens nog eens een paar lenzen achteraan.

Ja, nu zit die Sigma al in een busje van TNT post.... We zullen wel zien...
Lenzen dalen niet zo snel in waarde, als ie een paar maanden oud is..je kunt hem toch altijd proberen te verkopen? Tuurlijk, je verliest er een paar tientjes op...maar in die maanden heb je die mss ook wel uitgegeven aan bier :P (oid) en als je hem echt graag wilt...zijn die paar tientjes ook wel op te hoesten, toch? :)

Ik vind hem ook wel interessant, de 17-70 F4.
Tamron heeft ook net een 10-24 F3.5-4.5 aangekondigd, komt er ook voor Pentax mount. Wargghh er komt zoveel moois uit, dat het lastig is een ideale set bij elkaar te stellen met optisch goed glas, wat je mooie lichtsterkte en een aantrekkelijk range aanbiedt, het liefst met hier en daar wat overlap (omdat het geen kwaad kan! en wisselen scheelt)
Tamron 10-24
Tamron 17-50
en een Pentax 60-250 lijkt mij anders wel wat. Ach ja, die laatste komt er sowieso :)

Mijn K10D en 12-24 moeten nog steeds naar de Beukelaer, maar ja eerst m'n PC maar eens fixen (start niet op) en dan daar zorg voor dragen. Weet iemand toevallig een fotozaak in Amsterdam waar ze (veel) Pentax verkopen? Behalve Camex dan..die antwoorden een tijdje terug heel beleefd gewoon niet op mijn mail, dus daar wil ik liever niet heen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 19:14:
[...]
......Weet iemand toevallig een fotozaak in Amsterdam waar ze (veel) Pentax verkopen? ......
De mijne komt bij Booms vandaan. Goede service. www.fotobooms.nl

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:35:
[...]

oeh nu maak ik al klassieke vergissingen.. IS is overigens ook in werking een echt andere techniek dan SR he.. ik wist even niet dat 't om de 17-50 f/2.8 van Tamron gaat. De 17-55 van Canon is overigens wel even een totaal ander niveau als het om bouw, focus en optische kwaliteit gaat. Al is de Tamron zeker niet slecht.
De IS van Canon op de lens is inderdaad iets anders. In theorie zelfs beter. Alleen is er weinig of geen praktisch bewijs voor. In de ene test scoort Canon slechter met zijn IS, in de andere weer iets beter. Maar goed, ik geef die lens het voordeel van de twijfel. Laat hem iets beter zijn. Maar dan nog blijft bij mij die opmerking hangen van 'iets teveel plastic' en 'zelfs een de 70-200 F4 is degelijker'. Terwijl die laatste toch goedkoper is....
De Tamron is minder goed qua CA, maar de Canon heeft meer last van vigneteren. De Tamron is minder dan de helft van de prijs van de Canon.
Het ging uiteindelijk om een reden om niet zomaar over te stappen naar Canon: de kosten. Gezien de lovende woorden over de Tamron zou ik het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh ja daar ben ik wel eens langs gereden, mn tandarts zit daar in de buurt :P Misschien da tik daar dan eens langs ga met m'n K10D en de 12-24..dan moet ik alleen nog ff de papieren opzoeken en een begeleidende tekst schrijven
Kan nu toch niet zoveel kwaad om de camera even kwijt te zijn, nu m'n PC het ook nog es niet doet..en met het redelijk sombere weer deze maanden :) Ga ik gauw eens achteraan, dank voor de tip! Dat ik daar zelf niet opgekomen was..:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MellyVille1
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-02-2024

MellyVille1

MacBook

Simon schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 19:13:
[...]
Simon, dit gaat de 2e keer zijn dat ik tegen je in ga en ik verwacht deze keer volwassen reacties van beide kanten...

Mij interesseert die hele Pentax/Canon discussie niet, ik heb gekozen voor Pentax, heb ik mijn redenen voor en het bevalt me allemaal super nu! (heb nog nooit een canon gehad dus kan er ook niet over meelullen)...

Maar om nu in 1 zin zonder argumentatie je mening in een Pentax topic neer te knallen vind ik toch wat te lomp van je... Je doet nu alsof Canon alles is en er aan Pentax vanalles mankeert of mist of whatever, zoals sommigen hierboven over Canon praten (maar dan wel beargumenteerd)

Kortom, doe niet zo'n kort-door-de-bocht uitspraken om je mening door te drammen! Mijne verandert er iig niet door ofzo, ik denk die van niemand dus veel zin heeft het niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
Ik ruik Trollenlucht....
(Ga die discussie met Simon nou niet aan, mensen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Hmm, ik ken de argumenten die Simon elke keer aanvoert en daar zit wel wat in. Pentax maakt best leuk spul, maar waar hij (en ik eigenlijk ook, ondanks dat ik een - niet zo fanatieke - Pentaxgebruiker ben) over valt is de beschikbaarheid van de producten. Je kon in het eerste halfjaar na de intro van de K10D zeer weinig bodies op voorraad vinden bij speciaalzaken. Lenzen waren niet voorradig en volgens mij is dat nog steeds zo. Opzich zijn er leuke lenzen en bodies, maar als de productie gewoon niet op gang komt, dan heeft het alsnog geen nut. Kan je beter met je huidige assortiment de productie opschroeven en als dat gelukt is nieuwe dingen uitbrengen.

Persoonlijk vind ik Pentax ietsje minder in de hype om de meest supersonische consumentencamera meegaan (alhoewel ze weer het tegendeel bewijzen met de sensor van de K20D) en gewoon lekkere camera's maken. Fatsoenlijke body's en niet van die kleine rotdingen waarbij alles op elkaar gepropt zit, om de 'overstap' van compact naar DSLR maar zo makkelijk mogelijk te maken (350/400/450D, D40(X), D60)

De grip is trouwens wel crap in portretstand tho :P Één van mijn weinige puntjes van kritiek op het materieel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Simon schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 19:13:
ik geloof hier dus echt niets van, welke lens heeft Canon nu niet die Pentax op crop vlak heeft? Das toch je reinste onzin?
Idd her heb je volledig gelijk, op misschien een enkele prime na is er voor elke pentax lens minstens 1 canon tegenhanger. In iedergeval alle prettige/logische berijken zijn bij canon afgedekt of zowel FF als APS-C.
Tsja, misschien is het daar wel het Pentax topic voor in plaats van een Canon topic ;) .

Zulke discussies zijn er ook in het KM topic geweest, een volledig objectieve/nuchtere/niet emotioneel betrokken merken discussie kan je waarschijnlijk alleen voeren met iemand die nog nooit van de merken in kwestie heeft gehoord.

Nu iedereen hier minder lullen en meer schieten O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Mei schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 21:19:
Hmm, ik ken de argumenten die Simon elke keer aanvoert en daar zit wel wat in. Pentax maakt best leuk spul, maar waar hij (en ik eigenlijk ook, ondanks dat ik een - niet zo fanatieke - Pentaxgebruiker ben) over valt is de beschikbaarheid van de producten. Je kon in het eerste halfjaar na de intro van de K10D zeer weinig bodies op voorraad vinden bij speciaalzaken. Lenzen waren niet voorradig en volgens mij is dat nog steeds zo. Opzich zijn er leuke lenzen en bodies, maar als de productie gewoon niet op gang komt, dan heeft het alsnog geen nut. Kan je beter met je huidige assortiment de productie opschroeven en als dat gelukt is nieuwe dingen uitbrengen.

Persoonlijk vind ik Pentax ietsje minder in de hype om de meest supersonische consumentencamera meegaan (alhoewel ze weer het tegendeel bewijzen met de sensor van de K20D) en gewoon lekkere camera's maken. Fatsoenlijke body's en niet van die kleine rotdingen waarbij alles op elkaar gepropt zit, om de 'overstap' van compact naar DSLR maar zo makkelijk mogelijk te maken (350/400/450D, D40(X), D60)

De grip is trouwens wel crap in portretstand tho :P Één van mijn weinige puntjes van kritiek op het materieel zelf.
O, ik geloof best dat Simon wat bepaalde zaken betreft gelijk heeft. Maar waarom zou je daar de discussie over aan gaan in het pentax-topic. Of überhaupt eigenlijk; ik bedoel; iedereen die met Pentax schiet weet dat het materiaal niet overal even makkelijk te krijgen is. Maar je weet ook dat Pentax, als je het vergelijkt met een paar jaren terug, aardig in opmars aan het raken is. Als ik de wat betere fotozaak inloop, zie ik toch geregeld pentax camera's staan. De nieuwe DA lenzen zijn op voorraad of te bestellen en vandaag heeft Pentax nog een aantal nieuwe lenzen aangekondigd. Volgens mij zitten ze nu op het goede spoor en trekt het een stuk bij.
Ikzelf fotografeer met een Olympus dus ik ken het probleem. Toch kon ik van de week bij een fotoboer in de buurt een 35mm macro objectief halen dat ze op voorraad hebben liggen.... Het wordt wel beter. (Maar dat hangt natuurlijk ook af van de klandizie. Het is een zichzelf versterkend principe: veel mensen schieten met Canon en Nikon, deze adviseren aan nieuwelingen ook Canon en Nikon; gevolg: grote vraag naar Canon en Nikon en dus veel hiervan op voorraad. Ook deze adviseren dit weer, etc etc. Daardoor blijft er weinig plankruimte over voor andere merken. Helaas, want concurrentie is alleen maar goed.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Voor mij is Pentax een merk wat qua prijs/kwaliteit minstens evenwaardig is als Nikon of Canon in het budget/semibudget markt. Daarbij is het leuk om met een Pentax te schieten omdat niet veel mensen het hebben. Je moet er inderdaad wat meer moeite voor doen om je spullen te krijgen maar maakt dat nou echt uit? als je iets wil is er altijd een zaak in Nederland waar je het kan krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MellyVille1
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-02-2024

MellyVille1

MacBook

Ik wil trouwens geen discussie starten, maar net als Simon, mijn mening erover even kwijt... Ik kan het op sommige punten ook wel met hem eens zijn, maar dat kwam iig op mij over als even prompt je Canon-mening erin knallen in een Pentax topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Kwintessens schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 20:53:
Ik ruik Trollenlucht....
(Ga die discussie met Simon nou niet aan, mensen...)
dude doe eens normaal, je jaagt zo alleen trollerij aan, en dan klagen over volwassen gedrag.

Wat ik met pentax dit en dat bedoel, het moet hier over k20ds en k200ds en pentax lenzen gaan, niet over duffe vergelijkingen met Canon. Want dat heeft gewoonweg geen zin, Pentax wint het toch nooit van Canon. Koop een Pentax omdat je er goed bij voelt.

Ik voelde me niet goed bij mijn toenmalige K10D, punt. Laten we 't nu lekker over Pentaxen hebben en niet meer over Canon versus Pentax, dat bedoelde ik Kwintessens.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Poooh.
Simon, als iemand een kwestie aanroert over wel of niet overstappen, mogen we dan de discussie Pentax/Canon van jou niet voeren ? Omdat Pentax 'het nooit wint van Canon' ? Dat is jou persoonlijke mening. Maar die mening reikt niet verder dan jou recht om die uit te spreken. Het is geen recht dat je als een decreet kunt inzetten om ons te vertellen wat we hier op het forum wel of niet moeten doen. Laat die beslissing maar lekker aan ons zelf over, en aan het beheer.
Dit is een forum voor mensen die op een volwassen manier met elkaar trachten te discussieren, zonder overigens de pretentie te hebben altijd gelijk te hebben. Dus als je een mening hebt, wees welkom....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Dit is een forum voor mensen die op een volwassen manier met elkaar trachten te discussieren, zonder overigens de pretentie te hebben altijd gelijk te hebben. Dus als je een mening hebt, wees welkom....
poeh... maar zoals je 't nu post is 't ffies keihard een brug tever lock. Tuurlijk is mijn post alleen een mening, een uitnodiging zelfs. En sinds wanneer hoor ik niet meer bij ons. Sorry, maar je komt in je post nu heel eng arogant over, en om dan mij nog beschuldigen ook..

Ontopic;

Wanneer komt de K20D eigenlijk in de verkoop in NL? En heeft Pentax ook al wat gemeld over in wat voor getalen? Want dat was een behoorlijk probleem eerder.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees lekker terug in topic 1 en 2 en dus ook 3 voor al dat merkgezeik. pfff. Ik heb niet de meest belangrijke bijdragen dus wie ben ik maar op dit gezeur zit ik niet te wachten.
Laat er een topic komen om merken met elkaar te vergelijken, dan zijn we er hier vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Als je volgens mij de merken discussie in je hoofd voert dan word je helemaal gek. Elk merk heeft wel voordelen, de een meer dan de ander, maar welke voor jouw het belangrijkste is bepaalt toch wat je kiest. Ik heb voor de pentax vatting gekozen en ga nu geduldig wachten op de k20d of de GX-20
Lijkt me heerlijk de in body IS, het goed kunnen werken bij iso1600, het kunnen gebruiken van oude lenzen en het kunnen instellen van FF en BF van max 20 lenzen. Vandaag mijn set uitgebreid met de sigma 18-50 f2,8, hij moest van ver komen (japan) maar is het waard. Mischien een lichte FF van 2 mm, maar das alleen bij de officiele test...mij hoor je niet klagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MellyVille1 schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 07:41:
[...]

Ik wilde, ondanks het K20d nieuws, toch nog even op deze post reageren...
be my buest :)
Als je je witbalans tijdens flitsen nou eens op FLITS in zou stellen, denk je niet dat dat je oplossing zou kunnen zijn? (de k10d schakelt automatisch over op WB FLITS bij gebruik van de flitser, kan je dat op de k100d niet instellen?)
Afbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/2007_reviews/pentax_k100ds/pentax_k100ds_rec_wb_anim.gif

WB Flash werkt. Flash heeft de temp van daglicht.Gloeilamp niet
Niettemin.Die "tungsten light"zit er niet voor niets.

Goed ik ga nog eens wat lezen en proberen.Misschien valt er in het hidden menu nog iets aan te passen.

Hmm, voor de liefhebbers. De k20d is hier al verkrijgbaar, staat geschreven O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Mensen, ik denk dat jullie Simon niet helemaal goed begrijpen. Het enige wat hij volgens mij wilt zeggen, is dat je het hier over Pentax moet hebben en niet naar andere merken moet kijken. Ga het hier gewoon lekker hebben over Pentax, ze hebben een mooie camera aangekondigd en een paar mooie lenzen, genoeg om over te praten toch?

Waarschijnlijk hebben jullie Simon niet goed begrepen door de toon, maar die hebben jullie (volgens mij) gewoon verkeerd ingeschat. Alleen...
Simon schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 23:04:
[...]Want dat heeft gewoonweg geen zin, Pentax wint het toch nooit van Canon.
Dat zou ik niet te snel roepen, ook de hegemonie van Canon zal een keer ophouden en wellicht dat Pentax (Samsung) dan wel groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Mja, achteraf bedacht ik me, dat klopt idd niet.. Canon was ook voor lang niet koning. Maar goed, laten we allen in vrede weer verder spreken.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 00:04:
Mja, achteraf bedacht ik me, dat klopt idd niet.. Canon was ook voor lang niet koning. Maar goed, laten we allen in vrede weer verder spreken.
Oké, als je intentie anders is dan de woorden waarmee je die neerzet, dan trek ik de mijne terug.

Het vergelijk met Canon is overigens niet gericht geweest op het gesteggel over het merk Canon of het merk Pentax. Het was gericht op wensen tav het gebruik van een camera en het advies om daarvoor een tweedehands Canon te nemen. Vervolgens zijn over die overstap argumenten uitgewisseld, voors en tegens. Daar is niks mis mee.

Zand erover zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwintessens schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 21:38:

Ikzelf fotografeer met een Olympus dus ik ken het probleem. Toch kon ik van de week bij een fotoboer in de buurt een 35mm macro objectief halen dat ze op voorraad hebben liggen.... Het wordt wel beter. (Maar dat hangt natuurlijk ook af van de klandizie. Het is een zichzelf versterkend principe: veel mensen schieten met Canon en Nikon, deze adviseren aan nieuwelingen ook Canon en Nikon; gevolg: grote vraag naar Canon en Nikon en dus veel hiervan op voorraad. Ook deze adviseren dit weer, etc etc. Daardoor blijft er weinig plankruimte over voor andere merken. Helaas, want concurrentie is alleen maar goed.)
Opzich zijn er leuke lenzen en bodies, maar als de productie gewoon niet op gang komt, dan heeft het alsnog geen nut.
Kijk op zich heb je (onderste quote) best gelijk met je post, alleen deze zin klopt..nou, misschien voor 60% ( ;) ) En daar gaat het bovenste ook over. Inderdaad is er vaak weinig voorraad en niet elke winkel verkoopt ook Pentax spul. Wat een aantal lenzen betreft (16-50) zijn er ook productieproblemen geweest, zowel kon er niet voldaan worden aan de grotere vraag dan verwacht (icm een natuurlijk niet al te grote productie, want weinig resources, Pentax heeft ook maar 2 fabs waar lenzen worden gemaakt) en door problemen in de productie an sich (slechte exemplaren) maar de productie is wel op gang hoor. Wat ook gewoon meespeelt is dat bedrijven het zelf weinig in kopen, ondanks dat het bij groothandels ongetwijfeld prima te krijgen was en is. Bij Dixons hoef je over het algemeen niet aan te komen voor een Pentax camera, in ieder geval niet hier in de Bijlmer ;) Logisch ook, op zich..maar zo wordt het ook nog van een andere kant tegen gehouden, niet alleen door productie en voorraad issues bij Pentax alleen. Ook bij de winkels ligt een deel "schuld", hoewel dat niet het goede woord is. Je doet er niks tegen..
Langzaam trekt het bij, is er bij kleine winkels en ook bij kleinere fotozaken wat meer plek voor Pentax, hier en daar eens een body, sommige hebben beide body's (of 3 typen) en nog een lens. Een aantal zaken houdt er ook gewoon een prima assortiment op na..en daar moet je dan wezen :)
Cameraland, Konijn, Kamera Express hebben zeker sinds ik een K100D heb altijd wel wat aan Pentax glas op voorraad gehad, van een aantal tot een ruim assortiment. Maar voor Canon en Nikon gebruikers blijft het makkelijker, vaak kan je een xxxD body zelfs bij de computerzaak kopen. (bv.bij Azerty in het verleden wel eens de 350D gezien, toen die nog populair was...geen idee wat ze nu hebben, geen zin om te kijken ook) alhoewel ik moet morgen sowieso contact met ze opnemen..
Kortom, het werkt wel een beetje van 2 kanten af..en eigenlijk is het geheel natuurlijk nog een stuk complexer, zo zitten 'markten' nou eenmaal in elkaar ;)

Hmm ik kom nog weg zonder inhoudelijk op verschillen tussen merken, camera's en eigen-merk glas in te gaan :)
Wanneer komt de K20D eigenlijk in de verkoop in NL? En heeft Pentax ook al wat gemeld over in wat voor getalen?
Maart als het mee zit. Bij Foto-express.nl, link ergens boven...is vast een pre-order. Ik geloof niet dat ze hem op voorraad hebben, hoef ik niet eens voor te bellen. Als je hem besteld krijg je hem vast geleverd wanneer ze aankomen. Wordt je een aantal weken aan het lijntje gehouden door het bedrijf. Of er komt netjes een wachtlijst..wie het eerst besteld (en betaald) wie het eerst geleverd krijgt.
Anyway, wat voor aantallen. Om nog één keer merken te noemen dan in deze post, doen Canon en Nikon wel vooraf uitspraak over hoeveel body's ze naar NL laten komen?
Lijkt me iig voor Pentax niet een logische stap om te zeggen, in maand xx komen er 500/1000/1500/2500 K20(0)D's naar Nederland.. dus ja...mondjesmaat of in grote aantallen, wie zal het zeggen :) Ik ben wel benieuwd..wil het ding graag is in het echt zien. Vasthouden is leuk, maar ergonomisch gezien zal het weinig boeien ;)

/me heeft ook iets in bestelling staan :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Anyway, wat voor aantallen. Om nog één keer merken te noemen dan in deze post, doen Canon en Nikon wel vooraf uitspraak over hoeveel body's ze naar NL laten komen?
ze waren iig stuk concreter dan Pentax met de K10D, en bij de pro modellen zijn de leveringsdata helemaal helder, same story voor Nikon.

[ Voor 3% gewijzigd door simon op 31-01-2008 09:54 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 09:54:
[...]

ze waren iig stuk concreter dan Pentax met de K10D, en bij de pro modellen zijn de leveringsdata helemaal helder, same story voor Nikon.
laten we ervan uitgaan dat ze van hun fouten geleerd hebben en hun voorraad dik op orde hebben bij de release datum..
. pentax had het niet verwacht dat de k10d zo'n succes zou worden, daarom waren er zo weinig van in de eerste maandjes.. en nu weten ze beter en ga er maar van uit dat het gewoon op orde is.. ook de lenzen worden nu langzaam aan steeds beter leverbaar en er komen er weer een stuk of 7/8 aan dit jaar.. dus ze zijn goed op dreef..en ze hebben samsung/hoya nu als partners dus iets meer knaken om te besteden!

en zeg nooit nooit over wie Canon van de troon stoot... want ik vind eigenlijk bijna alle merken zeer goed bezig in de DSLR markt..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sigma schudt inmiddels ook aan de Pentax boom. Volgens dpreview gaan eigen HSM-lenzen brengen. Het is een Pre-PMA bericht dus je vind er niks van terug op de websites van Sigma ( ik niet in ieder geval). De suggestie wordt gewekt dat het HSM bevat voor de HSM-compatibele Pentax-cameras. Ik heb begrepen dat die 70-200 lens er inderdaad komt ( bron Sigma), maar pas in mei/juni op zijn vroegst. Aangezien de Tamron opnieuw lijk te zijn doorgeschoven ( alhoewel de PMA een verrassing zou kunnen leveren), zou het wel eens interessant kunnen worden. Als de prijs klopt die ik heb doorgegeven gekregen ( maar ook daar slag om de arm ondat dit een uitspraak is van een verkoper) dan is de HSM lens zeker een optie voor iedereen die een 100 super k10d of tegen die tijd k20d heeft ern snel teleglas wil hebben. Het wordt dus erg interessant de komende maanden.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Er gaan ook al een tijdje geruchten dat er in het najaar voor Sony het een en ander met HSM voor gemaakt gaat worden. (o.a. over de 70-200 en 50-150 gaan die geruchten).

Net zoals eerdere geruchten over leverbaarheid en het maken van objectieven voor een kleine speler: eerst zien, dan geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
martijn_tje schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 14:21:
Er gaan ook al een tijdje geruchten dat er in het najaar voor Sony het een en ander met HSM voor gemaakt gaat worden. (o.a. over de 70-200 en 50-150 gaan die geruchten).

Net zoals eerdere geruchten over leverbaarheid en het maken van objectieven voor een kleine speler: eerst zien, dan geloven.
weinig gerucht volgens mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sigma heeft het blijkbaar eindelijk voor elkaar, SDM reverse-engineered. Of ze wisten al langer hoe het in elkaar zat, maar er was nog te weinig interesse van hun zijde om ook objectieven met HSM (voor modellen met SDM-support) uit te brengen voor Pentax mount. Nu straks alle huidige modellen HSM ondersteunen (K100D is uit productie als het goed is, dus die reken ik even niet meer mee) is het wel een slimme zet denk ik!

Inmiddels een leuke lijst met allemaal nieuw aangekondigd glas voor Pentax mount, zowel van Pentax zelf als van Tamron en Sigma :

DA* 200mm F2.8
DA* 300mm F4
DA* 55mm F1.4
DA* 60-250mm F4
DA 17-70mm F4
DA 35mm F2.8 Macro limited
DA 18-55 II F3.5-5.6 nieuwe kitlens
DA 55-300 F4-5.8

Sigma 50-150 F2.8 HSM
Sigma 70-200 F2.8 HSM
Sigma 150-500 F5-6.3 APO HSM
Sigma 120-400 F4.5-5.6 APO HSM
Sigma 18-125 F3.8-5.6 HSM

Tamron 10-24 F3.5-4.5
Tamron 17-50 F2.8
Tamron 70-200 F2.8

En dan zijn de DA 18-250 en Tamron 18-250 ook nog niet zo oud :)
Best een aardige lijst zo onder elkaar..16 stuks!

mis ik nog iets? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Ik zag idd het persbericht op DP review nu pas. Maar die geruchten gaan al een maand of 2-3 heel consistent op diverse fora. vandaar dat ik de 2 lenzen goed had ;).
Nu de grote vraag wanneer liggen ze in de winkel, is dat pas na de zomer dan moet ik de fora m'n complimenten geven voor de geruchten die tot nu toe heel betrouwbaar zijn gebleven.

Over de Sony A200, A300, A350 en A700 (inclusief details over de sensor AF en de liveview) waren de geruchten ook 100% goed.
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 15:23:
Sigma heeft het blijkbaar eindelijk voor elkaar, SDM reverse-engineered. Of ze wisten al langer hoe het in elkaar zat, maar er was nog te weinig interesse van hun zijde om ook objectieven met HSM (voor modellen met SDM-support) uit te brengen voor Pentax mount.
Sigma vond altijd het markt aandeel van pentax en sony te klein. Van mij mag er nog wel wat leuk spul met (of desnoods zonder) HSM komen, die 100-300 F/4 is ook een geniale lens ;)

Maar de 70-200 F/2.8 lost wel een groot gat van pentax op: een snelle lichtsterke telezoom langer als 135mm.

[ Voor 41% gewijzigd door martijn_tje op 31-01-2008 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 15:23:

Sigma vond altijd het markt aandeel van pentax en sony te klein.
Logisch ook, maar goed dat het nu veranderd!
Van mij mag er nog wel wat leuk spul met (of desnoods zonder) HSM komen, die 100-300 F/4 is ook een geniale lens ;)
Die mag er idd wel met HSM komen ja :) Wel prijzig ding..
Maar de 70-200 F/2.8 lost wel een groot gat van pentax op: een snelle lichtsterke telezoom langer als 135mm.
Ja, Tamron en Sigma mogen samen gaan vechten om het geld dat potentiële gebruikers van een 70-200 F2.8 klaar hebben liggen om uit te geven aan een dergelijke zoom :) Kwestie van wie is er eerder en wie doet het het best in de eerste reviews.
Bij mij een lichte voorkeur voor een Tamron, maar goed geen van beide zal dit jaar nog in mijn tas belanden..:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm nu ik het nieuws lees van Sony over hun nieuwe A200, A300, A350, EN A700 en dan ook nog eens plannen voor de A900 FF ben ik bang dat sony de grote reuzen in camera land bang gaat maken en dat ze nog harder gaan concureren.. dus dan word het 3 reuzen Sony, Canon, Nikon die er hard tegenaan gaan en op die manier de kleine spelers weg conccureren met veel teveel snelle nieuwe producten op de markt brengen waar alleen enorme bedrijven geld voor hebben.. en dat geld heeft pentax niet dus.. ze brengen te weinig cam's uit als je nu naar sony kijkt.. die brengt ff een hele nieuwe(5 nieuwe DSLR's alsof het niks is..) reeks uit die toch echt wel goed kan concureren met de gehele lijn van Canon en Nikon..

dus mijn vrees is.. pentax raakt ondergesneewd onder het geweld van de 3 grote bedrijven met een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 15:52:
dus mijn vrees is.. pentax raakt ondergesneewd onder het geweld van de 3 grote bedrijven met een hoop geld.
Ik denk/hoop (cuncurentie is altijd gezellig voor de prijzen) dat binnen 2 jaar samsung echt wel meer van zich laat horen. Helaas is Pentax tegen die tijd gereduceerd tot het stikkertje dat er op de camera's zit (kijk maar naar de overgang van KM naar Sony). Natuurlijk zullen er aan aantal kenmerkende features behouden blijven maar voor de rest wordt het dan gewoon een camera van een grote speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Concurrentie is overigens niet alleen goed voor de prijzen, maar ook voor de innovativiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Sigma kondigt nieuwe lenzen aan

Met oa. de:

18-125mm f/3.8-5.6
APO 70-200mm f/2.8 II EX DG Macro
APO 50-150mm f/2.8 II EX DC HSM

Was vandaag trouwens naar mijn lokale fotozaak geweest om m'n body te laten cleanen en het viel me op dat er tussen al het C&N geweld opeens ook een K100D super en een K10D en een drietal lenzen stonden. Even nagevraagd en hij verkoopt de laatse tijd veel meer Pentax dan voorheen :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 16:05:
Concurrentie is overigens niet alleen goed voor de prijzen, maar ook voor de innovativiteit.
ja dat is leuk en aardig zolang iedereen leuk en lief meespeelt.. maar nu dat sony zo aggesief te werk gaat (en dat kost HEEL VEEL GELD) gaat de rest dat ook doen.. en dan word er gewoon vies gespeeld.. dan worden er zoveel innovaties gedaan in een korte tijd waar pentax niet tegen op kan.. en zullen prijzen kelderen tot aan het niveau dat ze bijna geen winst meer maken.. een groot bedrijf kan een tijdje zo draaien.. met verliezen of bijna geen winst.. kleine bedrijven zijn dan heel snel kapot..

dat is het nadeel van aggressieve marketing zoals sony nu gaat doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Wat heeft sony nu eigenlijk uitgebracht: In augustus/september de A700 en nu de A200/300 familie.

Waarom het er zo indrukwekkend uit ziet is omdat er nu ineens 3 body's staan. Maar eigenlijk zijn ze alle drie voor 80% identiek. De basis: de A200 is een iets uitgeklede A100: sluiter, spiegel + spiegelhuis, zoeker, dataverwerking, antishake allemaal iedentiek (en de sensor is ook gewoon de zelfde alleen dan 1 generatie nieuwer). Enorm veel ontwikkelings tijd en -kosten zullen daar echt niet in zitten.

Dus je hebt de:
A200
A200 + liveview (A300)
A200 + liveview + 14MPsensor (A350)

Wat er nog in de pijplijn zit is een A500 en een A900. Als het rijtje 3, 5, 7 en 9 er eenmaal staat is een kwestie van de modellen eens in de zoveel tijd upgraden (Ik denk dat de 2 serie geen lang leven heeft).
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 16:53:
ja dat is leuk en aardig zolang iedereen leuk en lief meespeelt.. maar nu dat sony zo aggesief te werk gaat (en dat kost HEEL VEEL GELD) gaat de rest dat ook doen.. en dan word er gewoon vies gespeeld.. dan worden er zoveel innovaties gedaan in een korte tijd waar pentax niet tegen op kan.. en zullen prijzen kelderen tot aan het niveau dat ze bijna geen winst meer maken.. een groot bedrijf kan een tijdje zo draaien.. met verliezen of bijna geen winst.. kleine bedrijven zijn dan heel snel kapot..
Volgens mij is Pentax practisch van Samsung. Dat is nou niet echt de kleinste en armste speler op electronica gebied. Dus hoog tijd dat het grote en kapitaalkrachtige Samsung eens met z'n spierballen gaat rollen ;)

Wat pentax idealiter zou moeten doen is een lineup van body's compleet maken met verwijzingen in de namen en marktsegment naar bekende model series van Pentax uit het verleden en die modelletje voor modelletje verversen. En met elke body die ze verversen een lens of 2 uit brengen

[ Voor 40% gewijzigd door martijn_tje op 31-01-2008 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

martijn_tje schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 17:26:
Volgens mij is Pentax practisch van Samsung. Dat is nou niet echt de kleinste en armste speler op electronica gebied. Dus hoog tijd dat het grote en kapitaalkrachtige Samsung eens met z'n spierballen gaat rollen ;)
Pentax is van Hoya, voor zover ik weet werken ze alleen samen met Samsung.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sigma APO 70-300 HSM wordt deze binnenkort nog beschikbaar of moeten we wachten tot volgend jaar? :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
@Emiel
De onderste quote die je aanhaalt, komt niet uit mijn stuk. Maar misschien begrijp ik je niet goed. :)
Overigens ben ik het met je eens. (Behalve dat de Dixons hier in de andere kant van Nederland (Enschede) ) wel de Pentax K10D verkocht. Helaas zie ik deze niet meer op de site van Dixons, dus wellicht dat ze weer gestopt zijn met de verkoop.)

Verder: super dat er zoveel objectieven zijn geïntroduceerd met een Pentax mount. Geeft maar weer eens aan dat het echt de goede richting op gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 16:53:
[...]
dan worden er zoveel innovaties gedaan in een korte tijd waar pentax niet tegen op kan.. en zullen prijzen kelderen tot aan het niveau dat ze bijna geen winst meer maken.. een groot bedrijf kan een tijdje zo draaien.. met verliezen of bijna geen winst.. kleine bedrijven zijn dan heel snel kapot..
Zoveel innovaties heeft Sony niet op zijn naam staan mbt digitale spiegelreflexen. De live view komt van Olympus af, zelfs het idee voor een tweede sensor bestond al. (Olympus E330). De SteadyShot is de Anti-Shake die KonicaMinolta heeft ontwikkelt. Het kantelbare LCD scherm kennen we ook al langer. Ik zie nog geen innovaties van het Sony front.

Pentax, Olympus, Minolta, Nikon en Canon daarentegen hebben wel behoorlijk wat uitvindingen op hun naam staan wat dslr's betreft.

Sony investeert misschien heel veel, maar ik zie de professionele markt nog niet snel hun Canon's en Nikons aan de wilgen hangen en dan moet ik nog maar zien hoe lang de adem van Sony is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Bedankt voor het noemen van Minolta. Dan noem je dus meteen welke mensen Sony in dienst heeeft en welke SLR specifieke techniek ze in huis hebben.

1 pro body meer of minder maakt niet uit, als het van onderaf maar goed verkoopt. Ondertussen zal er toch nog heel heftig geinvesteerd moeten worden in support, glas en accessoires voor mogenlijke pro's. Zonder support, glas en accessoires krijg je de pro's toch niet aan boord.

Edit:
Over innovaties was ik nog iets vergeten.
LV zonder echt grote minpunten http://www.dpreview.com/news/0801/08013003sonyalpha1st.asp
De "onmogenlijke" AS met Fullframe sensoren http://www.dpreview.com/news/0801/08013109sonypma.asp (bij 9.27 staat het)

[ Voor 72% gewijzigd door martijn_tje op 31-01-2008 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
@Martijn_tje
Ik ontken ook niet dat ze de kennis in huis hebben, ik zeg alleen dat er sinds dat Sony er de scepter zwaait nog geen innovatieve nieuwe dslr's op de markt zijn verschenen uit hun stal. De A100 was een camera die Minolta zelf al grotendeels had ontwikkelt. De A200 is praktisch gelijk aan de A100. De A700 is een goede camera, maar het enige innovatieve eraan is de monitor met een hoge resolutie. Niet echt heel bijzonder.
Dat valt me dus wel een beetje tegen eerlijk gezegd.

Ik vind dat Pentax het dan een stukje beter doet. (Kijk bijvoorbeeld naar de K200d met weather-sealing in de 'budget' klasse.)

In reactie op jouw edit:
Die LV zonder echt grote minpunten zat al op de E330, mijn vriend heeft die en ik kan zeggen dat dat echt precies zo werkt als bij een P&S, snel en makkelijk. En ik moet nog maar zien of die Sony's geen last hebben van hun .74x vergroting in de zoeker... (was ook een minpunt bij de e330)

Het is nog maar de vraag of die AS goed werkt in de A900, maar ik ben blij dat ze het er in zetten. Maar de eer voor de innovatie gaat nog steeds naar Minolta. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Kwintessens op 31-01-2008 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alhoewel Pentax het zeker moeilijk zal krijgen maakt dat hen niet kansloos. Sony is een slokop maar kan dit financiele melken van gezonde segmenten niet eindeloos blijven doorvoeren.
Canon en Nikon zullen zich ook gaan meten met Sony, omdat Sony zich wil gaan mengen in het FF segment. Voor Nikon kan dit grote gevolgen hebben want ze betrekken veel componenten uit de Sony stal waarmee ze in feite het grote geld verdienen. Pentax hoeft zich niet te mengen in de FF markt. Dat scheelt veel geld aan ontwikkeling van deze camera en de bijbehorende hoge kosten voor een professioneel service apparaat......
Bovendien heeft Pentax met Samsung behalve een sterke partner nu ook een eigen sensor. En dat maakt ze onafhankelijk van Sony/Canon/Nikon. Als Pentax zijn goede prijs/prestatieverhouding kan handhaven met regelmatige verbeteringen, dan zie ik vooralsnog niet veel problemen.

Vijf jaar geleden kocht ik een state of the art compacte digitale camera voor 610,- euro in Duitsland. Destijds was dat veel geld, maar toen dit type camera onder de 500 euro dook gingen ze als warme broodjes. Nu koop je er een DSLR voor met basislens voor ongeveer hetzelfde bedrag (610 euro). Als de verkochte aantallen instap DSLR's verder toeneemt zal de prijs verder dalen. Ik verwacht dat een nieuw compacte DSLR dat rond de 500 euro met standaardlens op de markt komt een enorm aantal potentiele digitaal compact gebruikers over de streep gaat trekken. Dat is de slag die Pentax moet winnen van Sony. Ik verwacht dat die slag in een jaar of anderhalf zal zijn uitgevochten. We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Kwintessens schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:45:
Ik vind dat Pentax het dan een stukje beter doet. (Kijk bijvoorbeeld naar de K200d met weather-sealing in de 'budget' klasse.)
Pentax doet typisch waar een oude SLR bouwer goed in is. Stevige body's en grote en of heldere zoekers maken. Maar wat is daar nieuw aan? Met een doorsnee body uit de jaren 70-80 kon je ook al bij wijze van spreken een gat in een muur slaan.

Kijk anders eens naar de edit van m'n post hier boven. Misschien dat Sony wel de meeste nieuwe SLR gerelateerde techniek tot nu toe heeft laten zien deze PMA (en de week voor PMA).
Kwintessens schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:45:
@Martijn_tje
In reactie op jouw edit:
Die LV zonder echt grote minpunten zat al op de E330, mijn vriend heeft die en ik kan zeggen dat dat echt precies zo werkt als bij een P&S, snel en makkelijk. En ik moet nog maar zien of die Sony's geen last hebben van hun .74x vergroting in de zoeker... (was ook een minpunt bij de e330)

Ik moet nog zien of die AS goed werkt in de A900, maar ik ben blij dat ze het er in zetten. Maar de eer voor de innovatie gaat nog steeds naar Minolta. ;)
Minolta had een dergelijk AS systeem voor APS-C sensoren. Maar het probleem met FF sensoren is dat de image cirkel al vol zit met sensor dus er is geen ruimte meer om te schuiven. Ik ben zeer benieuwd voor de oplossing van dit probleem en de prestaties van het systeem.

Het verschil met de E330 is dat de zoeker van de E330 in het gunstigste geval maar de helft van het licht kreeg, de andere helft ging naar de liveview. Vandaar de donkere zoeker van dat ding. Bij de implementatie van sony zit er een kantelbare spiegel dus of al het licht gaat naar de zoeker of al het licht gaat naar de liveview chip. In dit geval beperkt het formaat van de liveview chip de grootte van de zoeker. In een hoger geplaats model is het makkenlijk haalbaar hier een grotere chip voor te gebruiken.
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:50:
Pentax hoeft zich niet te mengen in de FF markt. Dat scheelt veel geld aan ontwikkeling van deze camera en de bijbehorende hoge kosten voor een professioneel service apparaat......
Laat sony nou net geld gaan verdienen aan deze sensor. De eerste camera waar je de 24MP sensor in terug gaat vinden is de Nikon D3x.

Zowel voor Sony en Pentax wordt heel belangrijk om veel, goed, makkelijk verkrijgbaar en betaalbaar glas in de markt te zetten.

[ Voor 60% gewijzigd door martijn_tje op 31-01-2008 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 19:38:
Sigma APO 70-300 HSM wordt deze binnenkort nog beschikbaar of moeten we wachten tot volgend jaar? :O
Waarom wil je die hebben dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 21:10:
[...]
Waarom wil je die hebben dan?
Ik moet nog steeds een zoomlens hebben namelijk :+
70-200 zou geweldig zijn maar ja die zijn zo reteduur :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:51:
[...]

Laat sony nou net geld gaan verdienen aan deze sensor. De eerste camera waar je de 24MP sensor in terug gaat vinden is de Nikon D3x.
Dat is (waarschijnlijk) juist. Maar er is op dit moment één groot verschil tussen Nikon en Sony: het serviceapparaat voor de ondersteuning van de professionals. Sony heeft dat niet en de pro zal daarom voorlopig toch voor de Canon of Nikon kiezen. De enige manier om markt te pakken is low price te gaan. Dat is op de langere termijn een probleem voor Nikon zeker als Sony aan zijn service apparaat dreigt tet gaan werken. Wat dan ? Allemaal pro's ineens met een Sony om de nek ???
Zowel voor Sony en Pentax wordt heel belangrijk om veel, goed, makkelijk verkrijgbaar en betaalbaar glas in de markt te zetten.
Dat is zeker waar. Want dat gaat over de 'battle of the cheap dslr's" waar ik het hierboven ook al over had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja en dat cheap dslr gedoe is nou juist het gevaarlijke(leuk voor ons maar niet voor pentax).. nu speelt iedere fabrikant nog lief mee.. maar zodra sony bijvoorbeeld een stuk lager gaat zitten om klanten te trekken. zal de rest ook mee moeten, anders verliezen ze teveel markt aandeel. en zoals ik al zei, grote bedrijven hebben een lange adem betreft lage prijzen. en daar hoort pentax niet bij dus over een paar jaartjes zoals iemand al zei.. gaat pentax over de kop en neemt samsung de boel over.. whehe dan moeten we een samsung kopen!.

maar ja laten we het niet hopen! en pentax word gewoon NR 1 in camera land :D

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2008 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 22:41:
Wat dan ? Allemaal pro's ineens met een Sony om de nek ???
Niet om je bang te maken maar voor een andere tak van sport: video camera's heeft Sony een al ervaring met het service bieden aan pro's. (ze zijn daar nou niet echt de kleinste speler, markt aanvoerder heet zoiets geloof ik ;) ) Maar op foto gebied zie ik dat zeker nog niet gebeuren (mijn god ik lijk NEO wel) er ontbreekt namelijk iets: .... glas ;)

Ik weet dat het als Pentaxaan niet leuk gaat zijn maar voor Pentax om te overleven zal Samsung moeten laten zien wat ze kunnen (flink met geld, mankracht en middelen schuiven). Het vervelend maar het gaat er dus niet wat Pentax wil of kan, maar of Samung doorzet om de dSLR markt echt binnen te komen (niet alleen een 5% spelertje te blijven) en binnen te blijven.

Ik vind het daarom jammer dat de introductie van die aangekodigde '60-250' zo lang duurt. Samen met een wat consumenten glas zou dat een hoop bestaande pentax klantengerust stellen. Voor de rest eigenlijk weinig nieuws, de K10D en K100D (super) krijgen hun opvolgers, waarbij het grootste nieuws niet in de specificaties zit maar is dat Samsung zelf een sensor heeft ontwikkeld (die ook in Pentax camera's terug te vinden zal zijn).

[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 01-02-2008 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Pentax de kennis, Samsung de portemonnee... Moet toch lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 10:05:
[...]
waarbij het grootste nieuws niet in de specificaties zit maar is dat Samsung zelf een sensor heeft ontwikkeld (die ook in Pentax camera's terug te vinden zal zijn).
als je het over de sensor van nu hebt klopt dit niet, pentax heeft deze ontwikkeld en samsung maakt dat ding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mei schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 10:05:
Pentax de kennis, Samsung de portemonnee... Moet toch lukken?
alleen is het toch pentax/Hoya? en samsung werkt samen met pentax..

en hoya heeft geen zin om er veel geld in te pompen.. ze willen er een melkkoe van maken zolang die te melken valt.. en daarna??.. verkopen aan samsung..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Nee, Samsung is ook de kennis. Samsung kan de sensoren bakken, samsung heeft een hoop technische kennis. Hoya is de baas van pentax, pentax is meer een merk dan een bedrijf nu. Samsung en Pentax als merk werken samen..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 10:05:
[...]
Ik vind het daarom jammer dat de introductie van die aangekodigde '60-250' zo lang duurt. Samen met een wat consumenten glas zou dat een hoop bestaande pentax klantengerust stellen. Voor de rest eigenlijk weinig nieuws, de K10D en K100D (super) krijgen hun opvolgers, waarbij het grootste nieuws niet in de specificaties zit maar is dat Samsung zelf een sensor heeft ontwikkeld (die ook in Pentax camera's terug te vinden zal zijn).
Ik geloof dat we allebei weinig zien op de korte termijn in een pro dslr hype voor Sony. Met of zonder de video business.
Maar om op die 60-250 terug te komen, wat moet Pentax gebracht hebben om juist dit bereik te pakken ? Het is niet het snelle glas waar juist een enorm tekort aan was in de tele range. Het kopen van deze lens moet vooral in het argument '250 mm' liggen in combinatie met een vaste F/4. Maar het verschil tussen 200 en 250 mm is beperkt, en of je nu 60 of 70 mm aan de ondergrens neemt maakt ook niets meer uit. Stel dat er straks twee goede snelle 70-200's komen (da's meer dan stellen denk ik), één met en een zonder HSM. Wat is dan de plek van die Pentax ? Zeker weten is de Pentax duur, waarschijnlijk duurder dan de 70-200's. Moet je in een stop gevoeligheid inleveren om 50 mm te winnen ? Stel dat de prijs van de Pentax ligt in de buurt van een sigma 1.4X APO EX converter en de nieuwe sigma 70-200. Met die laatste combi trek je zomaar een bereik van 100-280 op F/4 uit je tas , maar heb je tot 200 mm wel een stop sneller glas om op terug te vallen.
Maar zelfs als je geen vertrouwen hebt in de combinatie converter/70-200 F/2.8. Wat als straks de Sigma 100-300 op F/4 met HSM komt ? Waar blijft die Pentax lens dan ? Kortom, ik vraag mij echt af voor wie die lens bedoeld is.
Een van jullie enig idee wat ik over het hoofd zie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 11:48:
[...]

Ik geloof dat we allebei weinig zien op de korte termijn in een pro dslr hype voor Sony. Met of zonder de video business.
Maar om op die 60-250 terug te komen, wat moet Pentax gebracht hebben om juist dit bereik te pakken ? Het is niet het snelle glas waar juist een enorm tekort aan was in de tele range. Het kopen van deze lens moet vooral in het argument '250 mm' liggen in combinatie met een vaste F/4. Maar het verschil tussen 200 en 250 mm is beperkt, en of je nu 60 of 70 mm aan de ondergrens neemt maakt ook niets meer uit. Stel dat er straks twee goede snelle 70-200's komen (da's meer dan stellen denk ik), één met en een zonder HSM. Wat is dan de plek van die Pentax ? Zeker weten is de Pentax duur, waarschijnlijk duurder dan de 70-200's. Moet je in een stop gevoeligheid inleveren om 50 mm te winnen ? Stel dat de prijs van de Pentax ligt in de buurt van een sigma 1.4X APO EX converter en de nieuwe sigma 70-200. Met die laatste combi trek je zomaar een bereik van 100-280 op F/4 uit je tas , maar heb je tot 200 mm wel een stop sneller glas om op terug te vallen.
Maar zelfs als je geen vertrouwen hebt in de combinatie converter/70-200 F/2.8. Wat als straks de Sigma 100-300 op F/4 met HSM komt ? Waar blijft die Pentax lens dan ? Kortom, ik vraag mij echt af voor wie die lens bedoeld is.
er zijn een hele hoop mensen die liever bij het merk zelf blijven en niet gaan zitten kutten met converters..

en als pentax die lens niet in zijn lijst heeft staan gaat iedereen lopen zeiken dat ze hm niet hebben.. en jou argument is een beetje krom.. want jij zegt is omdat sigma of tamron die lens al heeft hoeft pentax hem niet te maken????.. zo kan je net zo goed niks maken toch? omdat de concurent het al heeft..

ik koop liever een mooie pentax lens.. dan een sigma met converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 11:48:
Waar blijft die Pentax lens dan ? Kortom, ik vraag mij echt af voor wie die lens bedoeld is.
Hoya wil iets nieuws gaan testen met die lens, schijnt. Daarom is-ie verlaat.

Misschien wel een standaard in-/opgebouwd filter oid. :)

[ Voor 8% gewijzigd door JWfx op 01-02-2008 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 12:04:
[...]

er zijn een hele hoop mensen die liever bij het merk zelf blijven en niet gaan zitten kutten met converters..

en als pentax die lens niet in zijn lijst heeft staan gaat iedereen lopen zeiken dat ze hm niet hebben.. en jou argument is een beetje krom.. want jij zegt is omdat sigma of tamron die lens al heeft hoeft pentax hem niet te maken????.. zo kan je net zo goed niks maken toch? omdat de concurent het al heeft..

ik koop liever een mooie pentax lens.. dan een sigma met converter.
Inderdaad. Op termijn wil ik ook liever alleen eigen merk glas, al ik kijk wat de DA 12-24 aflevert qua kleuren en contrast tov m'n 10-20 (Sigma) vind ik de eerst genoemde bijvoorbeeld toch een stuk prettiger. Daarnaast, lock, vergeet je dat de 60-250 weathersealed is, wat die 70-200's niet zijn. En het eigen merk glas is toch meestal wel een tikkeltje duurder, daar ontkom je niet aan, dus dat is ook niet echt een argument. Een converter betekend doorgaans ook kwaliteits verlies. 60-70 en 200-250, de verschillen daar tussen in beeldhoek zijn inderdaad klein, maar al met al heb je wel ineens een 4x zoom ipv een 3x (of 2,9x) zoom en veel mensen vinden dat prettig werken. Ik moet zeggen dat een constante F4 mij ook wel aanspreekt, was ook een van de redenen waarom ik een 12-24 wilde. Daarnaast is het natuurlijk de bedoeling dat dit een top of the line stuk glas wordt, wat de 70-200's van Sigma en Tamron misschien ook wel zijn, maar goed, eigen merk is vaak weer van een net wat andere klasse. Daarbuiten leiden de Sigma 70-200's voor Canon (en Nikon?)-mount ook zeker aan gebrekkige QC controle, er is hier ongetwijfeld een tweaker die hier af en toe meeleest die je daar niet de bek over hoeft open te breken...Vele slechte exemplaren. Natuurlijk is het nog afwachten wat de 60-250's gaan doen op dat vlak, maar al met al ben ik een beetje huiverig voor die Sigma's, al worden ze NU geproduceerd en niet een tijd terug, zoals de probleem-exemplaren voor Canon (en Nikon?) mount. Natuurlijk, bij elke serie lenzen heb je er wat tussen zitten met kwaliteitsafwijkingen, helaas is ook de DA* 16-50 daardoor getroffen. Maar al met al sta ik daardoor wel meer te popelen om evt. een Tamron 70-200 te halen dan één van Sigma.
En ik vind de bouw van de Tamron's net wat mooier (en prettiger), waarbij ik natuurlijk gelijk moet zeggen dat ik beide 70-200's nog niet heb vastgehouden...
Maar goed, voor mij wordt het hoogst waarschijnlijk wel een 60-250 en geen 70-200..

Denk trouwens dat de 60-250 wel goedkoper wordt dan Sigma's 100-300, maar ook dat is ff afwachten :) Misschien ook niet. En anders heeft ie in ieder geval z'n filtermaat mee ;)
Hoya wil iets nieuws gaan testen met die lens, schijnt. Daarom is-ie verlaat.

Misschien wel een standaard in-/opgebouwd filter oid
Nee volgens mij zijn productieproblemen in de fabriek voor de DA*'s de oorzaak en niet omdat "Hoya iets nieuws wil proberen met die lens". Er zijn niet veel resources en mogelijkheden om heel veel verschillende types aan lenzen te produceren. Andere DA* lenzen hebben nu voorrang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 12:04:
[...]

want jij zegt is omdat sigma of tamron die lens al heeft hoeft pentax hem niet te maken????.. zo kan je net zo goed niks maken toch? omdat de concurent het al heeft..
DAT zeg ik helemaal niet :o . Ik constateer dat Pentax niet van plan is om de 70-200 lenzen te maken, en dat daarom voor Sigma en Tamron een gat in de markt openvalt. Daar zijn ze ingesprongen nu het aantal verkochte Pentax cameras een kritische grens overschreden heeft. Het is dus precies andersom: omdat Pentax de lens niet maakt springen de third parties op de opengevallen opties. En als nu ook nog de third parties sneller lenzen gaan leveren dan Pentax zelf in hetzelfde segment, en er is overlap (helemaal met converters) tussen die Pentax en third party lenzen....dan vraag ik mij af waarom een lens als een 70-200 F/2.8 niet door Pentax wordt gemaakt, maar wel een 60-250 met stop verlies....??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 19:14:
[...]

DAT zeg ik helemaal niet :o . Ik constateer dat Pentax niet van plan is om de 70-200 lenzen te maken, en dat daarom voor Sigma en Tamron een gat in de markt openvalt. Daar zijn ze ingesprongen nu het aantal verkochte Pentax cameras een kritische grens overschreden heeft. Het is dus precies andersom: omdat Pentax de lens niet maakt springen de third parties op de opengevallen opties. En als nu ook nog de third parties sneller lenzen gaan leveren dan Pentax zelf in hetzelfde segment, en er is overlap (helemaal met converters) tussen die Pentax en third party lenzen....dan vraag ik mij af waarom een lens als een 70-200 F/2.8 niet door Pentax wordt gemaakt, maar wel een 60-250 met stop verlies....??
ohwwww ok! ehehe ik las het verkeerd.. maar ja ik zie best veel mensen die blij zijn met die lens.. misschien komt die nog over een tijdje?.. who knows..
Pagina: 1 ... 18 ... 32 Laatste

Dit topic is gesloten.