Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
[ Voor 63% gewijzigd door begintmeta op 24-01-2008 12:29 ]
Dat zal me in principe ook worst wezen, maar er zit één voordeel aan: korte mirror blackout. Dat scheelt je aanzienlijk als je door moet werkenStefandeGroot schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 09:29:
Vind ik ook niet echt belangrijk. Net als het aantal foto's dat je per seconde kan maken...
Ik kan het je nog sterker vertellen: vandaag heb ik een opdracht met m'n 300D gedaan (6mpix) en dat gaat pri-ma (op de overduidelijke beperking van de snelheid na danMijn oude camera had 8MP en nu met mijn K100D heb ik slechts 6MP.. Nog geen moment heb ik die 2MP gemist die ik nu minder heb.Ik had volgens mij ook ergens gelezen dat je de K20D ook op 6MP stand kan zetten..

Eens, goede tweede is de usability, maar het gaat mij uiteindelijk om de platen die eruit komen rollen. Zonder goede platen geen happy klanten - en ja, een camera helptDe beeldkwaliteit is toch wel het belangrijkste aan een camera.
Zat zelf te denken aan een lichtsterke vervanger voor de kitlens:
17-70 Sigma of 18-50 2.8 Sigma.
en anders een 50mm 1.4 oid.
Flitser is ook steeds interessanter nu ik een paar keer wat foto's heb gemaakt op feesten binnen.
Spotmatic schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 09:59:
[...]
Van wat ik ervan gezien heb: erboven. Dus een K10D lijkt me op dit moment een betere koop dan de K200D.
flickr - WOT Profile - Game PC
Verwijderd
Volgens mij 10MP en iets als 1600x1200..Ik had volgens mij ook ergens gelezen dat je de K20D ook op 6MP stand kan zetten..
Ik denk wel iets erboven. Een K10D Body gaat nu voor 617 (PW) over de toonbank. De K200D moet 800 dollar gaan kosten. Nou was dat toen de dollar nog sterker stond vaak gelijk aan 799 euro. Nu staat de dollar wel heel zwak, dus misschien 749 of 699 euro, wat alsnog duurder is dan een K10D body.Ben wel benieuwd wat de k200d dan moet gaan kosten? Komt die nieuw onder de k10d uit of erboven.
Bij Canon gaat het wel de goede kant op toch?Leuk, dat megapixels frotten, maar ik had gehoopt dat de strijd zo langzamerhand ergens anders over zou gaan
Hoezo had je de 30D niet mee dan?Ik kan het je nog sterker vertellen: vandaag heb ik een opdracht met m'n 300D gedaan (6mpix) en dat gaat pri-ma (op de overduidelijke beperking van de snelheid na dan )
Wacht anders even tot de 17-50 F2.8 van Tamron ook verkrijgbaar is voor Pentax mount. Een 50 1.4 kan imo geen lichtsterke vervanger voor de kitlens zijn, hooguit voeg je er lichtsterkte mee toe aan je mogelijkheden. Tenzij je niks met het bereik 18-45mm doet (en 55mm) maar dat lijkt me sterk..17-70 Sigma of 18-50 2.8 Sigma.
en anders een 50mm 1.4 oid.
Redelijk, meer marge is fijn thoughVerwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 14:24:
Bij Canon gaat het wel de goede kant op toch?10MP in de nog niet zo lang geleden uitgebracht 40D en prachtige hoge ISO prestaties. Om hoog ISO aantallen moet het ook niet gaan, wel om zo min mogelijk en zo makkelijk mogelijk corrigeerbare ruis
Die lag bij Rofa voor een AF-calibratie. Hij begon wat af te wijken leek het en dit werd door Rofa bevestigd. Dus ik heb nu weer een prima 30D die het fijn nog een dik jaar vol moet houden. Met een maand of 4-5 sluitertje erin en dan kan hij met de introductie van de 50D met pensioen als backupbodyHoezo had je de 30D niet mee dan?
Wacht anders even tot de 17-50 F2.8 van Tamron ook verkrijgbaar is voor Pentax mount. Een 50 1.4 kan imo geen lichtsterke vervanger voor de kitlens zijn, hooguit voeg je er lichtsterkte mee toe aan je mogelijkheden. Tenzij je niks met het bereik 18-45mm doet (en 55mm) maar dat lijkt me sterk..
[/quote]
Ja ik zal die Tamron in de gaten houden. Zal eens googlen op release datum. De 50mm 1.4 is ook inderdaad meer als toevoeging, niet als vervanger gepland.
Helaas nog geen prijs en bestelknop.....
Verwijderd
wat is er mis met 14.6 mp? ik vind het niet erg dat ze hoge gaan in die race van MP.. het probleem was dat ze hoger gingen zonder de ruis aan te pakken.. maar zo te zien heeft pentax dit dik voormekaar met deze sensor! helaas heb ik een k10d van 8 maanden oud.. dus ik wacht wel op de k30dMja gaat de goede kant op met het nieuws. Morgen nog meer waarschijnlijk.
Toch denk ik dat ik niet de enige ben die 14,6MP's niet nodig heeft...12 had prima geweest wat mij betreft, onder het mom van, met nogmaals 10MP kom je marketingtechnisch niet weg. Maar goed zal ff afwachten zijn wat de ISO prestaties echt gaan doen, vind ik nog een beetje vroeg om daar wat over te zeggen obv één ISO 3200 foto.
Geen nieuws over de 60-250 dus, zo lijkt het. Nou ja, morgen nog even afwachten
Maarja ik heb mijn K10D net een jaar dus ik ga voorlopig nog geen nieuwe body kopen! (hoewel de veel betere sensor me doet watertanden...)
Vind je? Ik zat naar die plaat op Smugsmug te kijken en ik dacht van hmm, dat ziet er goed uit, iso1250 ofzo? Daarna keek ik in de exif: iso400. Ik vond het vrij heftig eigenlijk, ookal moet je wel rekening houden met het feit dat je 1:1 kijkt wat een nadeel geeft tov lagere resolutie camera's. Daarnaast heeft een nog groter aantal megapixels weinig zin: je moet wel met stervensgoed glas aankomen wil je er nog wat uit halenVerwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 14:57:
[...]
wat is er mis met 14.6 mp? ik vind het niet erg dat ze hoge gaan in die race van MP.. het probleem was dat ze hoger gingen zonder de ruis aan te pakken.. maar zo te zien heeft pentax dit dik voormekaar met deze sensor!
[ Voor 8% gewijzigd door neographikal op 24-01-2008 15:47 ]
Daarnaast ben ik persoonlijk van mening dat alles boven de 8-10MP te veel is op APS-C. Ik denk dat zowel de Nikon D300 als de Sony A700 met een 10MP chip + niet al te sterk AA filter indrukwekkender hadden geweest.
Edit:
En je moet een vreselijk goed (superlicht) AA filter weten te bouwen om nog wat per pixel scherpte over te houden. De Sony A100 tegenover een Nikon D200, Canon 40D en Pentax K10D zetten en je ziet wat het AA filter kan doen. De A100 heeft bijna het zelfde oplossend vermogen als een Canon 5D (12MP FF) terwijl de andere camera's (met name de Pentax) achterblijven. Zelfs een 12MP Nikon D300 en Sony A200 winnen helemaal niks wat betreft oplossend vermogen.
[ Voor 27% gewijzigd door martijn_tje op 24-01-2008 16:12 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Dat pixels frotten niet werkt hebben we allang en breed bij de compactcam's gezien
Verwijderd
Gelukkig lijkt het er op dat de DR ook met een stop verbeterd is. En lees ik nu ook dat de jpeg compressie aangepast is, er zijn nu 4 niveau's van compressie.
Maar goed 14,6MP is het geworden en we moeten het er mee doen, mits je dat ding gaat kopen natuurlijk. Niet per definitie uit gesloten op basis van de megapixels, dat dan ook weer niet. Liveview, al ben ik dat helemaal niet meer gewend, op het scherm je compositie bepalen, lijkt me in een aantal situaties toch erg prettig, zeker als je laag bij de grond wilt fotograferen. Wat soms een mooi perspectief is...maar met het Nederlandse weer (zie nu) en onze ondergrond...kan dat best wel eens neer komen op flink in de modder oid liggen/hurken. Dan biedt Liveview toch een uitkomst en levert het een CO2 besparing (nog even niet wassen;)
Al met al heeft ie toch wat leuke punten. Ben benieuwd wat de echte initiele prijs zal worden hier.
Ik vermoed 899 of 999 maar wie weet toch nog iets hoger..
Er is ook een nieuwe kitlens, ofwel...hij is redesigned om een betere resolutie te leveren. Wordt meegeleverd met de K200D vanaf aprilmaart.
Stukje lenzen tekst van Pentax imaging :
PENTAX also announced five new lens models all developed specifically for PENTAX digital SLRs bringing the complete line of lenses to 22 current models. Each new lens features a Quick-shift Focus System for instant switching from auto focus to manual and the PENTAX SP coating that protects the exposed lens elements from grease and dust.
Included are two SDM lenses that create a smoother, quieter auto focus. The smc PENTAX DA* 200mm f/2.8 ED (IF) SDM (focal length equivalent to 300mm in the 35mm format) and the smc PENTAX DA* 300mm f/4 ED (IF) SDM (focal length equivalent to 450mm in the 35mm format) are high performance telephoto lenses featuring weather resistant and dust resistant bodies.
PENTAX also expands its limited lens series with the smc PENTAX DA 35mm f/2.8 Macro Limited (focal length equivalent to 52.5mm in the 35mm format). This compact lens with one-to-one magnification in a normal focal length features high-grade aluminum construction of the lens barrel, hood, and cap.
PENTAX expands its offering of zoom lenses with the smc PENTAX DA 55-300mm f/4-5.8 ED (focal length equivalent to 82.5mm to 450mm in the 35mm format) with ED elements that compensate for chromatic aberration.
Finally, PENTAX updated the standard smc PENTAX DA 18-55mm f/3.5-5.6 AL II with improved resolution to match higher resolution sensors. This lens offers the ideal zoom focal range (focal length equivalent to 27mm to 82.5mm in the 35mm format) for a wide range of shooting applications.
All of these latest PENTAX products will be displayed at the PMA 2008 Trade Show from January 31 to February 2 in Las Vegas. The PENTAX K20D (body only) digital SLR model will ship in April 2008 for US $1299.95, while the PENTAX K200D digital SLR will ship in March 2008 for US $799.95 (with new 18-55mm lens). The lens pricing and shipping dates are as follows:
smc PENTAX DA* 200mm f/2.8 ED (IF) SDM will ship in March 2008 for $1099.95
smc PENTAX DA* 300mm f/4 ED (IF) SDM will ship in May 2008 for $1299.95
smc PENTAX DA 55-300mm f/4-5.8 ED will ship in May 2008 for $399.95
smc PENTAX DA 35mm f/2.8 Macro Limited will ship in April 2008 for $599.95
smc PENTAX DA 18-55mm f/3.5-5.6 AL II will ship as a kit lens with PENTAX K200D in March 2008 (value $199.95).
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2008 17:57 ]
Ik kan maar niet beslissen welk objectief mijn volgende aankoop zal zijn.Ik weet natuurlijk dat de keuze van een objectief afhankelijk is van het doel waarvoor je het gebruikt.
- DA* 50-135 /2,8
of
- DA* 50/250 F4AL
De 50-135 is een zeer goed, lichtsterk en scherp objectief, de 50-250 minder lichtsterk maar groter zoombereik kwaliteit weet ik nog niet (nog niet leverbaar) maar *
Voorkeur gaat naar 50-135 en desnoods een 70/300 (mijn sigma is stuk) erbij, al is een 50-250 ook aantrekkelijk.
Moeilijke keuze

(alle 2 * is niet direct een optie
K10d+grip,vivitar 28mm 2,8,Pentax-A SMC 50mm 1,7,Pentax DA 18-55,auto Revuenon 135mm 2,8,Vivitar serie 1 28-210mm,DA*50-135mm 2,8,DA*16-50mm 2,8,AF540FGZ,Vivitar 2x Tele converter , enz...
Verwijderd
Weet je zeker dat je bij die 20 kan ? Er was enige twijfel....Spotmatic schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:06:
vanwege de mogelijkheid om 20 afzonderlijke objectieven te kunnen calibreren (front-/backfocus),
Verwijderd
De DA*50-250 bestaat niet en zal ook niet komen te bestaanBigBenBenny schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 20:04:
Een vraagje tussen al dit megapixel geweld over objectieven.
Ik kan maar niet beslissen welk objectief mijn volgende aankoop zal zijn.Ik weet natuurlijk dat de keuze van een objectief afhankelijk is van het doel waarvoor je het gebruikt.
- DA* 50-135 /2,8
of
- DA* 50/250 F4AL
De 50-135 is een zeer goed, lichtsterk en scherp objectief, de 50-250 minder lichtsterk maar groter zoombereik kwaliteit weet ik nog niet (nog niet leverbaar) maar *wil wel wat zeggen.
Voorkeur gaat naar 50-135 en desnoods een 70/300 (mijn sigma is stuk) erbij, al is een 50-250 ook aantrekkelijk.
Moeilijke keuzeiemand argumenten welk objectief en waarom?
(alle 2 * is niet direct een optie)
Dat wordt een DA* 60-250 F4
Daarnaast is er vandaag geen nieuws verschenen over het ding, dwz hij zat niet tussen de aangekondigde DA*200 & DA*300 (waar mee hij nog eens samen op een afbeelding stond..), DA 35 ML, DA 18-55II en DA 55-300. Kortom, wat gebeurd er met het ding en wanneer komt ie uit...niemand die het weet, maar waarschijnlijk niet voor Mei a.s.
Ik wacht zelf ook op die DA* 60-250

Edit, oja dit kwam ik eigenlijk posten :
http://www.youtube.com/watch?v=pMgQCt9sMMQ
Ik versta er niks van, maar zo te zien was het een aardige bijeenkomst daar in de woestijn in en om Dubai
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2008 21:00 ]
Wel dat is nu de kwestie, ik heb een manuele 135mm 2,8 en deze gebruik ik dan ook regelmatig vb theater, school en zaal voorstellingen.Spotmatic schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 20:27:
Vertel eens wat over jouw soort fotografie. Heb je de lichtsterke f/2.8 nodig of is f/4 ook wel voldoende?
Lichtsterkte is altijd welkom maar zoom ook. Is een beetje zoals een terreinwagen willen die dan ook nog eens 350 km/u aankan.
Idd zag effe door het bos de bomen niet meerVerwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 20:59:
[...]
De DA*50-250 bestaat niet en zal ook niet komen te bestaan
Dat wordt een DA* 60-250 F4
K10d+grip,vivitar 28mm 2,8,Pentax-A SMC 50mm 1,7,Pentax DA 18-55,auto Revuenon 135mm 2,8,Vivitar serie 1 28-210mm,DA*50-135mm 2,8,DA*16-50mm 2,8,AF540FGZ,Vivitar 2x Tele converter , enz...
Het staat zo in de Duitse folder, bovendien hadden veel testers nog een pre-productie exemplaar dus het zal waarschijnlijk wel mogelijk zijn.Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 20:50:
[...]
Weet je zeker dat je bij die 20 kan ? Er was enige twijfel....
Van iemand die het menu gezien had vernam ik dat er twee opties waren: een globale instelling, dus voor alle objectieven, en een instelling voor specifieke objectieven.
Verwijderd
K20D gebruikt dezelfde batterijen en grip, opzich positief als iemand van een K10D wilt upgraden, die accessoires kun je gewoon meenemen
Als pentax zijn exif een beetje in orde heeft, staat daar gewoon de serial van de lens in. En als tamron en sigma slim zijn, doen ze dat ook. De kans dat het met merk-eigen spul iig per lens gewoon onthouden wordt, lijkt me goed aanwezig.Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 21:56:
Hoe zou de camera ieder specifiek objectief herkennen..en zou het alleen voor Pentax objectieven gelden..of zou het net zo makkelijk zijn voor de Sigma's, Tamron's en Tokina's..
Hoe denk je dat de EXIF ontstaat? Elke lens heeft in de chip een lensnummer, en de camera haalt de lensnaam uit de tabel die in de firmware zit. Bij vreemdmerklenzen gaat het nogal eens fout...Henk schreef:
Als pentax zijn exif een beetje in orde heeft, staat daar gewoon de serial van de lens in. En als tamron en sigma slim zijn, doen ze dat ook. De kans dat het met merk-eigen spul iig per lens gewoon onthouden wordt, lijkt me goed aanwezig.
Als je de camera aan zet (of de lens wisselt met de camera aan), leest de camera m.b.v. de contacten welke lens je erop zet. Bij een K of M lens is er geen lensinfo beschikbaar, dus komt het ook niet in de EXIF.
[ Voor 18% gewijzigd door PvH18 op 24-01-2008 22:21 ]
K70 + glas van 10 tot 300mm...
Verwijderd
Leek mij ook, vraag is idd meer of dat bij het third party glas net zo zal zijnHenk schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 22:05:
De kans dat het met merk-eigen spul iig per lens gewoon onthouden wordt, lijkt me goed aanwezig.
Tijd voor een nieuwe topic dunkt mij
Het valt me eigenlijk zwaar tegen dat over de aankondiging van alle spullen niks te vinden is op de FP... Zelfs Nikon die wat coolpixels lanceert staat er op.Mythrill schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 20:31:
Hey, ik zie Canon wel weer op de FP staan. Maar waar blijft een Pentax bericht, die hebben toch wel een iets grotere aankondiging gedaan...
[ Voor 59% gewijzigd door Erasmo op 24-01-2008 23:01 ]
Pentax heeft hier in NL de appartuur volgens mij nog niet echt officieel aangekondigd. Ik heb in ieder geval nog geen persbericht ontvangen...Erasmo schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 22:57:
Het valt me eigenlijk zwaar tegen dat over de aankondiging van alle spullen niks te vinden is op de FP...
Punctuality is the politeness of kings
De GX-20 die uitlekte kwam er ook op, en ik geloof niet dat T.net voor alles een persbericht afwacht, alsof een wereldwijde presentatie en alles eromheen nog niet genoeg informatie/zekerheid bevat voor een bericht bevat?dreamscape schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 23:00:
[...]
Pentax heeft hier in NL de appartuur volgens mij nog niet echt officieel aangekondigd. Ik heb in ieder geval nog geen persbericht ontvangen...
Ik heb zojuist maar even een submit van het nieuws ingediend. Ik heb ze veel links gestuurd.... want Pentax heeft dan ook veel aangekondigd. Toch 2 dSLR camera's, 5 lenzen en ook nog 2 compact camera's.Erasmo schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 22:57:
[...]
Het valt me eigenlijk zwaar tegen dat over de aankondiging van alle spullen niks te vinden is op de FP... Zelfs Nikon die wat coolpixels lanceert staat er op.
Ah jij ook alStefandeGroot schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 23:09:
[...]
Ik heb zojuist maar even een submit van het nieuws ingediend. Ik heb ze veel links gestuurd.... want Pentax heeft dan ook veel aangekondigd. Toch 2 dSLR camera's, 5 lenzen en ook nog 2 compact camera's.
Als het nu niet erop komt.... nou dan weet ik het niet meer.
Ik wil in feb de k100d Super kopen met kitlens en 50-200mm kitlens voor ongeveer 600 euro. Is dit verstandig? of zal ik wat maandjes wachten tot laten we zeggen half april.
De K100D Super kan je beter helemaal laten liggen. Als je ziet wat er op de K10D en de K200D er meer op zit dan de K100D Super...
Minolta ----> Konica Minolta ----> Sony
Pentax ----> Hoya + Pentax ----> Samsung
Wat we daar 2x zien is een camera merk dat eigenlijk de boot met de overstap naar digitaal en beetje gemist heeft. Eerst gebeurt er een overname door een bedrijf dat wel wat met fotografie te maken heeft maar het maken van camera's niet als hoofdbezigheid heeft. En daarna komt er een sterke kapitaal krachtige electronica gigant zich er mee bemoeien om zo zelf binnen te komen in de DSLR markt.
In dit licht gezien kunnen we stellen dat de K20D en K200D in iedergeval nog echt alleen (op de sensor na) Pentax camera's zijn omdat er anders in de K20D zeker een nieuw AF systeem en meer FPS terug te vinden waren. Dat zijn typisch dingen die een electronica gigant sneller kan ontwikkelen als alleen een camera bouwer. Ergonomie, compatibiliteit met oud glas, sealing, een goeie zoeker e.d. is voor een camera fabrikant een eitje om te maken.
Wellicht dat Deze pentaxen net als de Sony A100 (wat gewoon voor 99% een KM was) de laast pentax camera's zijn en dat daarna meer invloeden van Samsung zichtbaar gaan worden. Een snel AF systeem, Goede en snelle data verwerking, hoge schrijf snelheden, enorm diepe buffers enz. zijn typisch dingen waar een electronica gigant in uitblinkt. In iedergeval vind het het goed om er een extra sensor fabrikant bij te zien. Jaren lang had je namelijk Canon VS de rest: Sony.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Heej! leuke theorie inderdaadmartijn_tje schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 11:23:
Ik leg de overname periekelen van Pentax en Minolta naast elkaar en er valt me iets op.
Wat we daar 2x zien is een camera merk dat eigenlijk de boot met de overstap naar digitaal en beetje gemist heeft. Eerst gebeurt er een overname door een bedrijf dat wel wat met fotografie te maken heeft maar het maken van camera's niet als hoofdbezigheid heeft. En daarna komt er een sterke kapitaal krachtige electronica gigant zich er mee bemoeien om zo zelf binnen te komen in de DSLR markt.
In dit licht gezien kunnen we stellen dat de K20D en K200D in iedergeval nog echt alleen (op de sensor na) Pentax camera's zijn omdat er anders in de K20D zeker een nieuw AF systeem en meer FPS terug te vinden waren. Dat zijn typisch dingen die een electronica gigant sneller kan ontwikkelen als alleen een camera bouwer. Ergonomie, compatibiliteit met oud glas, sealing, een goeie zoeker e.d. is voor een camera fabrikant een eitje om te maken.
Wellicht dat Deze pentaxen net als de Sony A100 (wat gewoon voor 99% een KM was) de laast pentax camera's zijn en dat daarna meer invloeden van Samsung zichtbaar gaan worden. Een snel AF systeem, Goede en snelle data verwerking, hoge schrijf snelheden, enorm diepe buffers enz. zijn typisch dingen waar een electronica gigant in uitblinkt. In iedergeval vind het het goed om er een extra sensor fabrikant bij te zien. Jaren lang had je namelijk Canon VS de rest: Sony.
Nu is het hopen dat beide merken (sony en samsung/pentax) ook een beetje uit het slop willen raken, want hoewel het assortiment zelf er niet om liegt, is bij beide merken de levering en prijs nog enigzins een probleempje. Maar dat hoort wellicht bij het hele opstarttraject
Idd nikon heeft een paar top modellen verkocht met een eigen sensor. Maar helaas zitten in al het instap en midend spul inclusief de D300 gewoon weer die vervelendeHenk schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 11:27:
Heej! leuke theorie inderdaadHoewel je nog één sensorfabrikant vergeet
Nikon.
Jammer ook dat nikon niet wat meer met z'n sensor tak doet. Ze schijnen best wel wat mooie techniek in huis te hebben. LB....te lange afkorting
Veel erger nog ik vergeet Sigmabegintmeta schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 11:27:
En af en toe kodak en fuji of obscuurdere fabrikanten natuurlijk

Allemaal leuk en aardig maar van een instap model met een sony of canon sensor aan boord worden er per maand meer verkocht als van als die kleine spelertjes bij elkaar in een heel jaar.
[ Voor 25% gewijzigd door martijn_tje op 25-01-2008 11:40 ]
Ik kan hier wel in meegaan, met één kanttekening: meer FPS is alleen mogelijk als ook het mechaniek van de sluiter (mirrorbox) compleet op de schop gaat. Daar zit 'm nou juist de beperking in bij de K20D: de mirror box is compleet onveranderd en KAN dus niet sneller worden gemaakt.martijn_tje schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 11:23:
Ik leg de overname periekelen van Pentax en Minolta naast elkaar en er valt me iets op.
Het lijkt me niet dat Samsung daar ervaring mee heeft
Ach is niets vreemds hoorMythrill schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 20:31:
Hey, ik zie Canon wel weer op de FP staan. Maar waar blijft een Pentax bericht, die hebben toch wel een iets grotere aankondiging gedaan...
Nieuw topic komt eraan -Emiel-Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 22:23:
[...]
Leek mij ook, vraag is idd meer of dat bij het third party glas net zo zal zijn
Tijd voor een nieuwe topic dunkt mijMet een template zou ik wel wat kunnen sleutelen eventueel..
Het topic verdiend wel weer eens een nieuwe mooie topicstart.
Sigma maakt geen sensoren, maar gebruikt ze van foveon.
Maar je vergeet nog een redelijk grote speler; Panasonic.
Inderdaad, foveon, sharp, toshiba... reken ik tot de obscuurdere producenten, van Matsushita was dat niet helemaal terecht misschien. Verder is verreweg de grootste markt voor image-sensoren natuurlijk de cameraphone-markt, die ook al veel langer door b.v. Samsung bediend werd Je zou misschien nog fab-hebbende en fab-loze createurs kunnen onderscheiden.lateef schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 11:54:
[...]
Sigma maakt geen sensoren, maar gebruikt ze van foveon.
Maar je vergeet nog een redelijk grote speler; Panasonic.
Verwijderd
Veel erger nog, Sigma maakt geen sensoren, die kopen ze in bij Foveon.
Je zoekt bij nikon trouwens naar JFET.
JFET-LBcast om het helemaal compleet te makenVerwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 14:26:
[...]
Veel erger nog, Sigma maakt geen sensoren, die kopen ze in bij Foveon.
Je zoekt bij nikon trouwens naar JFET.
Verwijderd
Ok, nice. Fijn je weer te zien zelfsPriyantha Bleeker schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 11:53:
Nieuw topic komt eraan -Emiel-Ik ga er Maandag aan sleutelen, en hopelijk dan ook posten.
Ik ga proberen je met een klein overzichtje te helpen, je komt er vast zelf ook wel uit, maar misschien heb je een mooie leidraad eraan, 2 weten meer dan één
Camera's : K200D + grip, K20D, (K100D super) erin.
Ik denk dat je de *ist Dx camera's ook wel onderaan in de secties kan zetten ipv bovenaan..of niet?
(Nieuwe) objectieven erin :
DA* 16-50mm F2.8
DA* 50-135mm F2.8
DA* 200mm F2.8
DA* 300mm F4
DA 18-55mm II (nieuwe kitlens)
DA 55-300mm (nieuwe kit telelens)
DA 35mm F2.8 Macro Limited
DA 18-250
En eventueel :
FA 50mm 1.4 staat er niet in
D-FA 50mm + 100mm F2.8 Macro staan er ook niet in.
DA* 60-250mm F4 ? is even uit het zicht verdwenen, maar komt er vast nog wel aan.
DA* 55mm F1.4 ? staat/stond op roadmap
DA 17-70mm ? idem dito
En er stond nog een DA 35mm met SDM op de roadmap naast de 35mm Macro Limited!
http://www.digital.pentax.co.jp/en/lens/roadmap.pdf
flitser: In ieder geval de AF 200FG erbij denk ik.
En misschien noemen wat er aan third party flitsers te krijgen zijn? Metz/Sigma en zo nog wat..
Voor third party glas misschien gewoon simpele links naar lenzenoverzichtjes van Sigma, Tamron en Tokina
Dit alles zou de startpost een stuk completer en actueler maken, lijkt mij niet onwenselijk, toch?
En misschien een (Pentax marketing:P) stukje over de nieuwe (Samsung) sensor?
En misschien ook er even over denken of we Samsung nu bij dit topic moeten integreren cq wat vaker noemen..een Samsung dSLR topic is er volgens mij niet..Maar ik denk dat er wel een aantal gebruikers zijn..hier ergens in de community? Misschien ook wel niet
Ja goed he..Eigenlijk halen ze gewoon veel van de K10D naar de K100D body om daarmee de K200D te maken... Er werden al third party grips verkocht voor de K100D, denk dat Pentax dan ook wel zelf grips wil verkopen, kunnen ze ook nog wat aan verdienen.Hmm, K200D met grip? Dat is wel een leuke ontwikkeling. Nu nog een grip die ietsje lekkerder vasthoudt in de portretstand.
Ik ben wel blij met de ontwikkelingen
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2008 15:27 ]
Weet iemand al iets meer over de grip van de K200D? Zou mooi zijn als die ook op de K100D zou passen
Komt helemaal goed
Ik zal jou tips zeker mee nemen.
Ik ben het ermee eens dat de *ist D serie maar eens naar beneden toe mag
En dat er een verhaaltje over de nieuwe Sensor ontworpen door Pentax en verder ontwikkeld en gebouwd door Samsung moet komen ja
En Samsung wat meer betrekken is ook een idee ja
Verwijderd
Ik heb alleen geen flauw idee of die Samsung branded lenzen uberhaupt een beetje verkrijgbaar zijn in Nederland, volgens mij lopen hun dSLR's hier ook niet zo hard. (?) In winkels zie je ze in ieder geval nog minder dan Pentax dSLR's en ik denk niet dat ik me daarin vergis
Geen hond die die lenzen ook heeft toegevoegd aan de PW bijvoorbeeld
Ik ben het ermee eens dat de *ist D serie maar eens naar beneden toe mag
Onderscheid in (semi) pro en instap lijn kan je wel handhaven denk ik, opzich niet gek.
Mis ik nog iets in het objectieven overzicht?

Deze link mag misschien ook niet ontbreken
http://kmp.bdimitrov.de/lenses/index.html
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2008 15:38 ]
Dat zou mooi zijn dat er een nieuw topic eraan zit te komen.Priyantha Bleeker schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 11:53:
[...]
Nieuw topic komt eraan -Emiel-Ik ga er Maandag aan sleutelen, en hopelijk dan ook posten.
Misschien kan je daar ook een nog een stukje opnemen over 'oud glas'. Dan vooral over de verschillende series die er waren en wat de beperkingen van elk(e serie) is op de nieuwe digitale camera's, bv alleen MF. De A-stand of het ontbreken ervan.
Scheelt weer een berg vragen over oud-glas.
En wellicht nog een klein lijstje van oude top-lenzen, zoals FA star lenzen.
Misschien dat je van de huidige lenzen een verwijzing kan maken naar de productreviews hier op GoT. Dan kan een ieder die dat wil daar ook eens reviews voor gaan schrijven... Volgens mij is er nu nog maar eentje die ik dan gemaakt heb en nog eens een beetje moet updaten....

Verwijderd
Ja zou mooi zijn, zei ik ook al. Al die FA * lenzen heb ik alleen natuurlijk niet genoemd. Zijn alleen 2e hands te krijgen...Maar eh...ja woort wel al gauw veel werk voor Priyantha als ie die allemaal moet opnemen in de startpost. Ik denk dat met de huidige modellen (die in productie zijn en wat er aan komt) je al een heel eind komt in een mooie nieuwe topicstartStefandeGroot schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 17:05:
Misschien kan je daar ook een nog een stukje opnemen over 'oud glas'. Dan vooral over de verschillende series die er waren en wat de beperkingen van elk(e serie) is op de nieuwe digitale camera's, bv alleen MF. De A-stand of het ontbreken ervan.
Scheelt weer een berg vragen over oud-glas.![]()
En wellicht nog een klein lijstje van oude top-lenzen, zoals FA star lenzen.
Voor FA* lenzen heb je dan altijd nog Dimitrov's pagina
Ik wilde, ondanks het K20d nieuws, toch nog even op deze post reageren... Als je je witbalans tijdens flitsen nou eens fijn op FLITS in zou stellen, denk je niet dat dat je oplossing zou kunnen zijn? (de k10d schakelt automatisch over op WB FLITS bij gebruik van de flitser, kan je dat op de k100d niet instellen?)Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 18:33:
Ik heb een blauwe kleurzweem als ik bij WB "lampje", (witbalans lamplicht) kamerlicht dus flits gebruik. Ik kan maar niet beredeneren waar dat vandaan komt en vraag me af of de camera terug moet of dat er een firmware-upgrade nodig is. Of staat er gewoon iets verkeerd ingesteld?
links wb "lamplicht"Tv, 0,5 sec sl rechts met flits
[afbeelding]
Verder "vreet"er iets stroom. Ik denk zelf de SR als die aanstaat.
Het is andersom Pentax heeft de sensor ontworpen samsung produceert ze.Erasmo schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:30:
Slim van Pentax om met Samsung samen te werken, Samsung kan leuk sensors ontwerpen en Pentax bouwt er een camera omheen, win-win situatie
Weet iemand al iets meer over de grip van de K200D? Zou mooi zijn als die ook op de K100D zou passen
De grip van de k200 zal niet op de k100 passen aangezien deze daar niet op voorbereid is. De grips die op ebay staan voor de k100 werken met externe kabels of je moet je batterij klep er af slopen.
Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...
Hier wat highlights:
De AF:
De sensor:Pentax engineers had two choices when updating the K10D in order to stay profitable. One was to advance the AF system and mechanisms to bring it up and beyond the current cameras in the class. Second was to advance the imaging and allow it to be the most advanced photographic tool available. Pentax went with upgrading the imaging guts because having a better AF system and the older imaging end wouldn’t sell well enough. Every camera on the block has a newer AF system, but the imaging system isn’t anything that stellar till you jump to the full frame models. In my honest opinion I would also go with imaging vs. AF system any day, but that’s because in my mind the quality of the image matters more than how well the camera can focus/track/predict. I feel that this is the only area in which this camera fails to be the most astounding camera of 2008. Many camera reviewers will look at this and will probably point this out enough to bring the value of the camera down, but Pentax has a few tricks up their sleeves and I will explain this all later. I got this straight from the Pentax Japan engineers that were there training the US sales reps on the K20D.
Lenzen:The sensor… this sensor is most likely the most technologically advanced sensor on the market period. This is the very first high resolution sensor and actually breaks the quality of many lenses on the market. 14.7 effective megapixels… that sounds almost ludicrous! Many of you are probably thinking well small pixels right? WRONG! The pixels are actually the same size as the pixels on the Sony 12MP sensor that is in the Sony A700 and the Nikon D300! Now you’re all thinking that I’m nuts because there is no way Pentax has this sensor technology because nobody else has it. Sorry guys they do have this technology because they patented it and Samsung built it. We now have a high resolving sensor with high sensitivity! Somewhere a rep told me that each pixel has a base ISO1600 sensitivity, but this could be different or an interpretation. It’s basically magic like Ken Rockwell always says when he doesn’t want to understand how something works. Not only does this sensor have great sensitivity per pixel, but is self repairing! With a couple of button presses you can fix dead pixels on your sensor while you wait. Huh? You know those dead pixels that happen from time to time. Basically you’d send your camera in to be repaired and they’d send it back with that dead pixel mapped out of the equation. The K20D can do this for you in camera folks! So let’s sum this up… a 14.7MP, high resolution sensor, low noise, and self healing!
Als je het hele stuk wil lezen, klik dan hier.The new lenses, DA* 200mm 2.8 & 300mm 4, DA 35mm 2.8 macro limited, DA 18-55mm II & 55-300mm, will be available by the release of the new bodies and will be competitively priced. The DA* 60-250mm 4 has been pushed back for a fun reason. Apparently Hoya has developed something extra special and this lens will be the first to include it, but only time will tell if this statement is true. That’s all I have and you’re more than welcome to ask questions and I’ll try and answer them from a users stand point.
|>

1/15s f/4 ISO 800 - klikbaar
Is de camera gewoon niet in staat om onder deze omstandigheden nog veel details weer te geven of doe ik zelf iets niet goed? (for the record: flitsen was wel een optie maar buiten dat ik dat bij theater niet mooi vind was er al een collega fotograaf die een flitser gebruikte)
[ Voor 7% gewijzigd door mwolthers op 26-01-2008 13:49 . Reden: opmerking over flitser toegevoegd ]
[ Voor 52% gewijzigd door neographikal op 26-01-2008 13:54 ]
Ik heb zelf een grip voor mijn K100D en die werkt toch echt NIET met externe kabels of dat ik de batterij klep er af moet slopen. Dus dat klopt niet helemaal wat je zegt.ozkilator schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 11:53:
[...]
Het is andersom Pentax heeft de sensor ontworpen samsung produceert ze.
De grip van de k200 zal niet op de k100 passen aangezien deze daar niet op voorbereid is. De grips die op ebay staan voor de k100 werken met externe kabels of je moet je batterij klep er af slopen.
Dat hij licht bewogen is kan komen doordat de SR (de Pentax-naam héneographikal schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 13:53:
Hij is licht bewogenNiet zo gek met 1/8ste-1/15de, ookal heb je IS
Zelf hou ik SR altijd aanstaan als ik mijn monopod gebruik.
Ik heb wel ergens gelezen hoe ze dat gedaan hebben. Als ik het terug vind laat ik het weten!Simon schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 13:45:
Ik had 't al eerder gelezen, en ik twijfel enorm bij dat sensor verhaal, geloof 't eigenlijk niet. Die pixels worden niet gefixt, maar weggemapt, en hij legt nog neit uit waarom die density van die nieuwe sensor even hoog is als een lagere mp sensor..
Bingo:
■ Newly developed CMOS image sensor:
The K20D features a newly developed CMOS (complementary metal oxide silicon) image sensor measuring 23.4 mm x 15.6 mm. After a thorough review of previous image sensors, PENTAX greatly reduced the area of circuitry around the pixel field to expand the light-sensitive area, while narrowing the camera’ depth to nearly 60%, it achieved overall downsizing. Since it can detect diagonal light with great accuracy, the sensor can bring out the optimum performance of PENTAX interchangeable lenses. It also keeps annoying digital noise to a minimum by automatically raising its own sensitivity, allowing to increase the sensitivity from ISO 100 to the highest level of ISO 6400 (via a custom function).
bron: DPR
[ Voor 59% gewijzigd door MonkeySandwich op 26-01-2008 15:48 ]
Dan nog zijn dit soort sluitertijden kielekiele: mensen staan niet stilStefandeGroot schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 15:13:
[...]
Dat hij licht bewogen is kan komen doordat de SR (de Pentax-naam hé(elk merk z'n eigen naam voor hetzelfde...)) aan stond. Zoals gemeld is die foto gemaakt op een statief. Volgens de gebruiksaanwijzing moet je dan de SR uit zetten.
Hij kan ook simpelweg bewogen zijn omdat het onderwerp bewoog. Ik heb het ook wel eens dat ik éven vergeet dat een dj echt geen halve seconde precies stil staat...StefandeGroot schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 15:13:
[...]
Dat hij licht bewogen is kan komen doordat de SR (de Pentax-naam hé(elk merk z'n eigen naam voor hetzelfde...)) aan stond. Zoals gemeld is die foto gemaakt op een statief. Volgens de gebruiksaanwijzing moet je dan de SR uit zetten. Al weet ik trouwens niet ofdat die foto ook wel daadwerkelijk gemaakt is met SR aan..
Zelf hou ik SR altijd aanstaan als ik mijn monopod gebruik.
Dat is inderdaad ook wel vaak een probleem.neographikal schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 15:35:
[...]
Dan nog zijn dit soort sluitertijden kielekiele: mensen staan niet stil

Klinkt mij meer als een marketing text van Pentax (ik denk dat het uit een persbericht vaan pentax komt). DPR heeft in iedergeval zelf de grootte van de photosites niet na kunnen meten.Mythrill schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 15:33:
Ik heb wel ergens gelezen hoe ze dat gedaan hebben. Als ik het terug vind laat ik het weten!
Bingo:
[...]
Ik zie daar staan dat de iso tot 6400 zou moeten kunnen. Ik begin dat toch aardig nieuwschierig te worden naar iso 1600 samples. Kunnen we mooi samples van de Nikon D300, Canon 40D en Sony A700 er naast leggen.
Edit:
Hier een paar samples die helaas resixed zijn.
iso 1600 (sluitertijd 1/750)
http://images.quesabesde....s/pentax_k20d_1600iso.jpg
iso 3200 (sluitertijd 1/1500)
http://images.quesabesde....s/pentax_k20d_3200iso.jpg
en een andere
http://www.ephotozine.com...l/Pentax_k20d_iso3200.jpg
iso 6400 (sluitertijd 1/3000)
http://images.quesabesde..../pentax_k20d_64000iso.jpg
Ik moet zeggen dat ik het met deze samples moeilijk heb (zoals deze samples er uit zien is iso 1600 ongeveer gelijk aan iso 3200 van m'n KM 5D: ruisbak). Ze zijn verkleind dus ben je al de helft van de ruis kwijt en de sluitertijden zijn veel te kort om iets te kunnen zeggen over de hoeveelheid ruis als je echt dergelijke iso waarden nodig hebt om bijvoorbeel aan een sluitertijd van 1/20 te komen (in plaats van 1/3000). Ruis loopt op met langere sluitertijden dus ik begin dan aardig het ergste te vrezen.
In iedergeval ligt de camera nog niet in de winkel dus het is goed mogenlijk dat de uiteindelijke camera in meer of mindere mate beter presteerd. Ik hoop het in iedergeval wel. De matige prestaties van de A100 hebben sony toch best wel wat klanten gekost.
[ Voor 50% gewijzigd door martijn_tje op 26-01-2008 17:07 ]
idd puur marketing, verklaart helemaal niks, ik geloof er dan ook gewoon echt niet in. ze zullen wel hun best gedaan hebben, maar beating Canon zoals die dude op dat forum claimt, dat kan gewoon niet met een kleinere sensor en meer mpixel.Mythrill schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 15:33:
[...]
Ik heb wel ergens gelezen hoe ze dat gedaan hebben. Als ik het terug vind laat ik het weten!
Bingo:
[...]
|>
Maar ja we zullen de komende tijd wel wat echte reviews gaan krijgen. Laat Pentax nu eerst zelf maar de camera afronden, want die was nog niet af... tenminste de firmware nog niet als ik de fora mag geloven.
Verwijderd
Succes ":)
http://forums.dpreview.co...rum=1036&message=26513986
ISO 6400 is meer ruis dan ISO 1600 op de K10D, ook 3200 zou ik omschrijven als iets meer ruis. Maar ISO 1600 op de K20D valt me best mee, alhoewel in de donkere gebieden..
Hmm 2/3e stop winst zou ik misschien zeggen..
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2008 17:21 ]
Haha nee... maar jouw grip heeft geen extra bediening en de accu moet je toch handmatig verwisselen ipv software matigStefandeGroot schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 15:04:
[...]
Ik heb zelf een grip voor mijn K100D en die werkt toch echt NIET met externe kabels of dat ik de batterij klep er af moet slopen. Dus dat klopt niet helemaal wat je zegt.
Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...
Die extra bediening mist ik niet. Ik hoef de accu niet handmatig te verwisselen. Als die leeg is dan haal ik gewoon de grip eraf en gaan er weer penlites in. Is een groot voordeel t.o.v. andere 3th party grips waarbij je elke keer je instellingen weer kwijt bent....ozkilator schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 19:43:
[...]
Haha nee... maar jouw grip heeft geen extra bediening en de accu moet je toch handmatig verwisselen ipv software matig
Aangezien ik veel model/portret fotografie doe worden de extra controls op de grip van mijn k10 bijna meer gebruikt als de standaard
De K10D en de K200D waar jij nu naar verwijs die zijn wel ontworpen voor het gebruik van een grip. Daardoor kan je wel met meerdere accu's werken en met extra knoppen op de grip om de camera te bedienen. Daar zijn die camera's dan ook voor gemaakt!
Neographical: ik gebruikte een statief zoals je had kunnen lezen
SR stond trouwens gewoon uit (heb ik standaard uit staan omdat ik het idee heb dat dat getril niet erg bevorderlijk is voor de levensduur van de camera en om batterijen te sparen, ik zet het alleen aan als ik het daadwerkelijk nuttig vind).
1/15e seconde is lang voor een bewegend onderwerp (mensen) maar bij deze vorm van theater leek het me juist wel te kunnen omdat er vaak statische scènes in voorkomen. Bovendien vind ik het resultaat bijzonder fraai als het lukt, in tegenstelling tot geflitste foto's. Bovenstaande foto is wat toneel betreft wel echt precies mijn smaak (behalve de hand voor het gezicht van de middelste persoon en de onscherpte dus). Maarja het diafragma gaat nu eenmaal niet verder open dan f/4 dus daar heb ik het mee te doen... Een 50-135 f/2,8 staat op m'n verlanglijstje, maarja ik heb nu net die 70-210 en die vond ik in deze situatie duidelijk beter dan de 50-200 die ik tot nu toe gebruikte. Ik twijfel nog of ik die 50-200 nog wil houden, hij's wel lekker compact, da's handig voor op vakantie...
*Thijssie droomt over een 77 f/1,8 ltd... en over € 844.- ...
En zoals je had kunnen lezen was ik daar al achter. 1/8ste - 1/15de seconde is gewoon lang, ook op een statief. Up je iso naar 1600, dan heb je een stuk meer marge. Beetje ruis boeit weinigmwolthers schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 22:57:
Neographical: ik gebruikte een statief zoals je had kunnen lezen
ISO1600 en een 70-200/2.8 levert je al 1/60ste op, geen enkel probleem. Nog leuker is het wanneer je een 85/1.8 oid hebt: 1/160ste zonder problemenStefandeGroot schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 15:57:
[...]
Dat is inderdaad ook wel vaak een probleem.Dan is het gewoon een goed moment uitkiezen om de foto te maken. Dat doe je het liefste niet bij zulke lichtomstandigheiden tijdens 'full action'.
[ Voor 49% gewijzigd door neographikal op 26-01-2008 23:25 ]
Verwijderd
Laten we dan maar vooral geen 1D series kopen, veel te hoge MP joh.. echt niet mogelijk dat dat nuttig gebruikt kan gaan worden. Enja, ach die crop marge...
[/hap]
Zolang je glas een K10D nog niet max't, hoeveel denk je dan te winnen door er nog eens vier megapixels tegenaan te gooien? Martijn verwoordt het heel aardig en als je hem niet gelooft, dan moet je maar eens op Photozone rondneuzen naar wat uitspraken van Klaus over dit onderwerp. Ik geloof dat ik Klaus wel vertrouw, die riep een maximum van +-12.5mpix op APS-C en 20-22mpix op FF.Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2008 @ 14:03:
Prachtig hier, die Canon gebruikers. En maar klagen dat meer MP toch geen zin heeft en dat glas het waarschijnlijk niet aankan...
Moet je wel goed happen. Reken even de pixeldichtheid van respectievelijk de K20D, 1DIII en 1DsIII uit. Sterkte heLaten we dan maar vooral geen 1D series kopen, veel te hoge MP joh.. echt niet mogelijk dat dat nuttig gebruikt kan gaan worden. Enja, ach die crop marge...
[/hap]
[ Voor 3% gewijzigd door neographikal op 27-01-2008 14:13 ]
Maar goed dat heeft ieder merk strakjes, dan moet je nieuw glas hebben die de resolutie wel aankan..
Dat zeg ik, maar voor de liefhebber, ik laat even wat nulletjes weg voor het rekengemak:Pat-Skim schreef op zondag 27 januari 2008 @ 14:13:
1Ds hèwant de 1D Mk III heeft 10.1 mp
de 1Ds heeft er 21.
K100D super: 23.5*15.7/6.1 = 60.48
1DIII: 28.7*18.7/10.1 = 53.13
1DsIII: 36*24/21.9 = 39.45
K20D: 23.5*15.7/14.2 = 25.98
Gutgut, wat heeft de 1DsIII toch een achterlijke dichtheid
Ik durf de stelling aan dat voor 95% van de gebruikers hier een megapixel of 8 prima voldoet. Dat levert je A4-spreads op van 300DPI. Voor grotere afdrukken is een lagere DPI niet zo'n heel groot probleem: je gaat toch niet met je neus op een 75x50 afdruk staan, zoiets bekijk je van een paar meter afstand. Daarbij halen de meeste standaarddrukkers een 200DPI op de grotere posters, soms zelfs slechts 150DPI
Dat zeg ik toch?Pat-Skim schreef op zondag 27 januari 2008 @ 14:31:
met mijn 6MP D70s vond ik mijn canvas druk van 30x45 toch echt heel mooi hoor! ding ziet er prachtig uit... Maar oké dat is Canvas en geen papier (waar res belangrijker is ivm detail mogelijkheden)...

[ Voor 49% gewijzigd door neographikal op 27-01-2008 14:35 ]
Zeker als je lenzen vervolgens je beperkende factor al waren.
[ Voor 7% gewijzigd door Henk op 27-01-2008 14:42 ]
Hier ontbreekt dus nog de belangrijkste factor. Dat is van hoeveel procent van het oppervlakte door pixels worden ingenomen. Dat is slechts zo'n 50% als ik dat goed heb begrepen. Van de week las ik ergens toevallig op een forum hierover wat percentages. Die van de K20D ligt dan een stuk hoger dan dat van andere APS-C sensoren. Vandaar ook de bewering van Pentax dat de pixelgrootte niet is afgenomen met de K20D t.o.v. de K10D.neographikal schreef op zondag 27 januari 2008 @ 14:20:
[...]
Dat zeg ik, maar voor de liefhebber, ik laat even wat nulletjes weg voor het rekengemak:
K100D super: 23.5*15.7/6.1 = 60.48
1DIII: 28.7*18.7/10.1 = 53.13
1DsIII: 36*24/21.9 = 39.45
K20D: 23.5*15.7/14.2 = 25.98
Stel dat je de pixels zo'n 1,5 keer dichter bij elkaar kan zetten dan kan die stelling van Pentax kloppen. De uitkomst van bovenstaande berekening ziet er daardoor er volgens toch iets ander eruit.
Met deze stelling ben ik het wel eens. Zelf zit ik nu aan 6MP en hiervoor had ik er 8, maar het is gewoon genoeg. Al zijn meer MP's wel eens handig en dat zijn dan foto's waarin je wil gaan croppen. Al is een foto eigenlijk al fout als je wil gaan croppen, want dan had je maar een ander objectief moeten gebruiken.neographikal schreef op zondag 27 januari 2008 @ 14:20:
Ik durf de stelling aan dat voor 95% van de gebruikers hier een megapixel of 8 prima voldoet. Dat levert je A4-spreads op van 300DPI. Voor grotere afdrukken is een lagere DPI niet zo'n heel groot probleem: je gaat toch niet met je neus op een 75x50 afdruk staan, zoiets bekijk je van een paar meter afstand. Daarbij halen de meeste standaarddrukkers een 200DPI op de grotere posters, soms zelfs slechts 150DPI
Gelukkig heb ik ook goed materiaal waarbij dat kan.neographikal schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 23:10:
[...]
ISO1600 en een 70-200/2.8 levert je al 1/60ste op, geen enkel probleem. Nog leuker is het wanneer je een 85/1.8 oid hebt: 1/160ste zonder problemenDit zijn van die gevallen waar goed materiaal een hoop helpt
Verwijderd
Vandaag op het strand geweest.. normaal fotografeer ik in en om huis (kind, poes) en ik had al wel eens het idee dat de achtergrond vaak niet recht was.. op het strand.. mooie horizon.. recht in de zoeker en scheef op de foto.. er is hier al eerder over gesproken, weet niet meer deel 2 of 3 en terugzoeken is niet mijn sterkste punt.. maar hoe is dat toen afgelopen? Weet iemand dat nog (bijvoorbeeld de persoon die het probleem had..)
Morgen even testfoto's maken op het keukenblad.
*WEET HET NIET ZEKER*
Dit houdt in dat je alles wat je van stroom gebruikt een transformator of een converter nodig heb. Die heb ik niet en wil ik ook niet aanschaffen. Penlites kan je gelukkig overal wel kopen, dus mijn camera zal dan niet snel zonder stroom komen te staan. Als mijn camera nu op een accu had gewerkt dan had ik heel wat batterijen moeten kopen of toch zo'n transformator..
Nu blijf ik maar zo'n 2 weken in Peru, dus met een flinke doos penlites moet dat te doen zijn.
In Chili verwacht ik trouwens geen problemen met de stroomvoorziening. Daar is het gewoon 50 Hz met 220 Volt.
Wat ben ik blij dat het geen duvel uitmaakt voor je oplader of hij 50 of 60hz stroom voor zijn kiezen krijgtStefandeGroot schreef op zondag 27 januari 2008 @ 21:04:
Wat ben ik eigenlijk toch blij dat mijn K100D gewoon op penlites werkt! Kom ik er net achter dat ze in Peru stroom hebben van 60 Hz i.p.v. de 50 Hz van hier. Verder daar trouwens 220 volt.
Dit houdt in dat je alles wat je van stroom gebruikt een transformator of een converter nodig heb. Die heb ik niet en wil ik ook niet aanschaffen. Penlites kan je gelukkig overal wel kopen, dus mijn camera zal dan niet snel zonder stroom komen te staan. Als mijn camera nu op een accu had gewerkt dan had ik heel wat batterijen moeten kopen of toch zo'n transformator..
Nu blijf ik maar zo'n 2 weken in Peru, dus met een flinke doos penlites moet dat te doen zijn.
In Chili verwacht ik trouwens geen problemen met de stroomvoorziening. Daar is het gewoon 50 Hz met 220 Volt.
Sterker nog, veel opladers zijn geschikt voor 100-240V. Die doen het zowel in de states als hier, je hoeft er alleen een andere stekker aan te hangen. Heb je 110V amerikaanse apparatuur, dan kun je daar een omvormer voor kopen. Die omvormers (en zeker de goedkopere) doen ook niets meer dan 240V naar 110V omvormen, en houden de europese Hz'en lekker op 50.
Ergo: neem je batterijlader maar gewoon mee
[ Voor 16% gewijzigd door Henk op 27-01-2008 21:11 ]
Ja dat zou zo maar kunnen. Je kan uit uitsluiten/bevestigen door je camera precies horizontaal te zetten en naar door de zoeker te kijken naar iets waar van je weet dat het precies horizontaal is. Staat dit scheef dan heb je het probleem gevonden. Maak je er een foto van en staat het precies horizontale ding scheef op de foto dan zit je sensor scheef.Pat-Skim schreef op zondag 27 januari 2008 @ 18:46:
Het kan zijn dat het penta prisma/spiegel iets scheef zit... Dit schijnt soms wel eens voor te komen volgens mij...
*WEET HET NIET ZEKER*
Ik heb er wel eens meer over gelezen, en ik meen ook dat het iets te maken kon hebben met de sensor die scheef stond in verband met stofverwijdering of beeldstabilisatie. Wat je zou kunnen proberen is domweg een keer je sensor reinigen via het menu en vooraf en achteraf even je aanrecht-test te doen. Kans van slagen is misschien niet al te groot maar het is een kleine moeite en niet geschoten is altijd mis.Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2008 @ 18:05:
Vandaag op het strand geweest.. normaal fotografeer ik in en om huis (kind, poes) en ik had al wel eens het idee dat de achtergrond vaak niet recht was.. op het strand.. mooie horizon.. recht in de zoeker en scheef op de foto.. er is hier al eerder over gesproken, weet niet meer deel 2 of 3 en terugzoeken is niet mijn sterkste punt.. maar hoe is dat toen afgelopen? Weet iemand dat nog (bijvoorbeeld de persoon die het probleem had..)
Morgen even testfoto's maken op het keukenblad.
Verwijderd
Als de zee steeds links leegloopt, is 't vrijwel altijd het probleem van de fotograaf: bij het afdrukken kantel je dan je camera iets.Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2008 @ 18:05:
Vandaag op het strand geweest.. normaal fotografeer ik in en om huis (kind, poes) en ik had al wel eens het idee dat de achtergrond vaak niet recht was.. op het strand.. mooie horizon.. recht in de zoeker en scheef op de foto..
Verwijderd
Het scheef afdrukken verhaal heb ik indertijd ook hier gelezen, maar ik zie het al zonder af te drukken.. als het me lukt doe ik vandaag de waterpas test op het aanrecht.. wordt vervolgd dus.
heel af en toe zit de sensor scheef...Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 03:05:
[...]
Als de zee steeds links leegloopt, is 't vrijwel altijd het probleem van de fotograaf: bij het afdrukken kantel je dan je camera iets.
|>
Als je zoeker(beeld)/spiegel scheef is dan maak je overigens ook een andere foto als wat je door je zoeker zien. Maar dan ligt de oorzaak ergens anders.
Dus ik zou zeggen probeer eens wat dingen uit om er achter te komen.
Dit topic is gesloten.