Verwijderd
Daarnaast weet ik niet of er nog verschil is tussen F3.5 en F8 in die software, maar volgens mij presteerd een lens zowel in het bokeh als in het scherpe gedeelte heel anders op beide instellingen. Dit kunnen ze lijkt mij niet nabootsen met software, enkel een verschuiving van die F3.5 door het focusveld selectief op te schuiven.
Onzin.Spotmatic schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 22:50:
[...]
Ik heb op pentaxforums.com over een leuke feature gelezen. Volgens Adorama, de bekende fotowinkel in de USA, zou Pentax wel eens met een feature komen die de concurrentie volledig wegvaagt, namelijk met de mogelijkheid om de foto NA de opname te kunnen focussen. Hier zou een reeks microlenzen tussen lens en sensor voor moeten zorgen, waarmee meer informatie over het beeld wordt opgeslagen dan tot nu toe het geval is. Het gevolg is dat je het scherpstelpunt en zelfs de scherptediepte achteraf kunt aanpassen.
Voorbeeldvideo: http://video.techrepublic.com.com/2422-13792_11-178620.html
Het is vast flauwekul in combinatie met Pentax maar mocht het waar zijn dan zou ik de eerste zijn die staat te juichen. En dan is het ook: zeg maar dag met je handje, meneer Nikon en meneer Canon!
Als ik mij niet vergis heb ik al meer dan 10 jaar geleden een artikel gelezen waar dit principe werd uitgelegd, was redelijk complex en dat prop je echt niet zomaar in een dslr. Eerlijk gezegd zie ik het nut er ook niet van in.
Als je alles scherp wil hebben neem dan een random compact camera (met astronomische F/ waardes), en ga blurren met photoshop o.i.d.
Pentaxiaan
En nu snel m'n signature aanpassen
Pentaxiaan
De focusring is wel 3x "zo kort" als een 50mm, van 0.6mtr naar oneindig kan in 1 slag, waarbij een 50mm 3 slagen nodig heeft, of dit een minpunt is test ik morgen wel. Even het beestje aan de tand voelen.
Tja, kwam hem in een winkel tegen, en aangezien hij redelijk uniek is moest ik hem gewoon hebben, hij ziet er ook nog eens als nieuw uit, geen haartje of krasje te bekennen
Pentaxiaan
Verwijderd
Gripje voor de K100D (Super)
Ansmann Battery Grip P-100
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2008 01:46 ]
Ohhhh......Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 01:42:
Ik weet niet of deze al langs is gekomen?

Wil je iets over die grip weten of zo?
Verwijderd
Nou nu je het vraagtStefandeGroot schreef op zondag 06 januari 2008 @ 02:01:
[...]
Ohhhh......Je bedoelt dat ding wat ik al een tijdje onder mijn K100D heb zitten?
![]()
![]()
Wil je iets over die grip weten of zo?
Heb je misschien wat foto's onder je K100D?
Foto's ervan heb ik niet... Van de week hoop ik mijn vanavond bestelde Pentax Optio A30 binnen te krijgen en dan kan ik er wat foto's van nemen.
Verwijderd
Ha oke..StefandeGroot schreef op zondag 06 januari 2008 @ 02:20:
Hij bevalt wel goed hoor! Alleen was die de eerste keer gelijk helemaal leeg toen ik buiten in de sneeuw liep.. dat was even wat minder. Op zich gaat die wel lang mee, maar ja als die leeg is, dan moet je wel de grip eraf halen en weer je penlites erin doen. Dan zonder grip verder.
Foto's ervan heb ik niet... Van de week hoop ik mijn vanavond bestelde Pentax Optio A30 binnen te krijgen en dan kan ik er wat foto's van nemen.
Op het plaatje ziet ie er nogal goedkoop en niet echt netjes afgewerkt uit. Hoe is dit in de werkelijkheid?
De afwerking is wel oke, maar de grip is nogal van plastic, dus niet zo mooi en in elk geval anders dan de K100D van de buitenkant. Van een afstandje valt dat niet zo heel erg op..Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 02:44:
[...]
Ha oke..
Op het plaatje ziet ie er nogal goedkoop en niet echt netjes afgewerkt uit. Hoe is dit in de werkelijkheid?
Dit is trouwens de enige grip voor de K100D die ik gezien hebt die niet werkt met kabels aan de buitenkant..
Verwijderd
Wel logisch, want hij biedt geen extra controls. Bij staande opnames heb je er dus niks aan.StefandeGroot schreef op zondag 06 januari 2008 @ 10:31:
Dit is trouwens de enige grip voor de K100D die ik gezien hebt die niet werkt met kabels aan de buitenkant..
M.i. is dit gewoon een stuk dood gewicht wat meestal in de weg zal zitten (tenzij je zwaar glas gebruikt). 2 Extra CR-V3 batterijen in je achterzak is een stuk handiger...
Die extra controls mis ik niet hoor. Ik kan 'm nu ook gewoon in de portraitstand houden en dan foto's maken.. Zo heel veel zwaarder word je camera trouwens niet met die grip eraan.Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 01:51:
[...]
Wel logisch, want hij biedt geen extra controls. Bij staande opnames heb je er dus niks aan.
M.i. is dit gewoon een stuk dood gewicht wat meestal in de weg zal zitten (tenzij je zwaar glas gebruikt). 2 Extra CR-V3 batterijen in je achterzak is een stuk handiger...

Wellicht is er ergens nog een winkel met achterin het magazijn nog een onverkocht doosje
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Inmiddels heb ik een aanbieding binnen via Marktplaats. Wel hoger dan ik gehoopt had, maar Pentax zal NOOIT meer met zo'n adapter komen (als ze slim zijn tenminste, want anders verkopen ze te weinig objectieven).
Dat lijkt me heel sterk. Een TC kost je lichtsterkte en - belangrijker - optische kwaliteit, en een lens met een TC zal dus eigenlijk nooit kunnen concurreren met een duurdere variant. Er zijn wel uitzonderingen te verzinnen, maar dan denk je aan de hele dure teleprimes, waar de TC's eigenlijk voor gemaakt zijn. Zo zie je vogelaars vaak zat met een (ik beredeneer even Canon/Nikon) 300/2.8 en een setje TC's rondlopen, dat soort lenzen vreten TC's rauw en leveren nauwelijks in op optiek, en toch worden de langere tele-primes ook nog verkochtSpotmatic schreef op maandag 07 januari 2008 @ 11:24:
Inmiddels heb ik een aanbieding binnen via Marktplaats. Wel hoger dan ik gehoopt had, maar Pentax zal NOOIT meer met zo'n adapter komen (als ze slim zijn tenminste, want anders verkopen ze te weinig objectieven).
Als ze bij Pentax imho verstandig zijn, lanceren ze juist wél een nieuwe lijn TC's, want de concurrent heeft ze ook
[ Voor 14% gewijzigd door Henk op 07-01-2008 11:43 ]
Vandaar dus mijn reactie dat Pentax nooit meer zo'n adapter maakt. Er zijn immers ZOVEEL non-AF objectieven op de markt dat Pentax wel erg dom zou zijn om het alsnog weer mogelijk te maken om al het oude glaswerk te kunnen autofocussen
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Useless omdat...? Ik ken behoorlijk wat Pentax fotografen die met hun langer glaswerk (300mm) toch de voorkeur geven aan deze converter, ook al zijn hun lenzen al AF.ThunderNet schreef op maandag 07 januari 2008 @ 11:54:
Ala de Nikon 1.6 Converter dusLeuk, maar eigenlijk useless.
ik heb sinds enkele maanden de K100D met 2500mah oplaadbare penlites, waarmee ik zo een paar dagen mee vooruit kan.Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 01:42:
Wat is de meerwaarde van zo'n Grip?
Misschien een stomme vraag, maar ik ben een beginnende slr-er. Ik vraag dit vooral omdat ik benieuwd ben.
Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...
Verwijderd
Ik zal vast nog wat voordelen vergeten, maar hier heb je vast wat houvast
Ik heb er geen by the way, maar sluit niet uit dat ie er komt als ik een wat langer en zwaarder objectief koop. De geplande 60-250 bijvoorbeeld, maar dat zie ik tegen die tijd dan wel
Heb al een F naar m42 adapter maar daarmee verlies ik focus na 5 meter ongeveer met m'n Nikkor 80-200 F1:2,8
"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."
De eerste zit er al op en het bevalt me nu al uitstekend!
Straks probeer ik dat focus split screen erop te zetten.
Dat klinkt zeer intressant, bestaat zoiets ook zonder tc?Spotmatic schreef op maandag 07 januari 2008 @ 11:50:
Henk, ik snap je antwoord maar ik bedoelde het anders. Ik weet niet of je de 1,7x AF adapter kent, maar deze biedt je de mogelijkheid om toch AF te krijgen met non-AF objectieven. Het lenzenstelsel in deze adapter kan namelijk actief bewegen. Deze beweging is niet voldoende om een lens over het volledige bereik te focussen, maar als je de lens "ongeveer" focust dan doet de 1.7x AF adapter de rest.
Vandaar dus mijn reactie dat Pentax nooit meer zo'n adapter maakt. Er zijn immers ZOVEEL non-AF objectieven op de markt dat Pentax wel erg dom zou zijn om het alsnog weer mogelijk te maken om al het oude glaswerk te kunnen autofocussen
Oeh, dat lijkt mij ook zo'n mooi dingetje die O-ME53!StefandeGroot schreef op maandag 07 januari 2008 @ 18:11:
Vandaag opgehaald op het postkantoor: O-ME53 oculair vergroter + focus split screen!
Is er mischien een kans dat hier een klein mini-reviewtje daarover + een foto'tje ervan verschijnt?
Ik vind mijn dslr zoeker namelijk een beetje krap vergeleken met m'n analoog, maar ik weet niet of de zoeker dan ook echt "groter word" met zo'n occulair vergroter.
Pentaxiaan
Het plaatsen van een focus split screen is echt een heel gedoe zeg! En zeker voor iemand met 2 linker handen.
Verwijderd
Volgens mij zit er wat vuil op het matglas nu. Tja.. en binnen een minuut lukt mij dus echt niet.
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door PvH18 op 07-01-2008 21:19 ]
K70 + glas van 10 tot 300mm...
Inderdaad... scheelt mij een hoop stop in de camera..PvH18 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 21:18:
Het wordt tijd dat Pentax de Split Focus Screen weer standaard meelevert in de camera's...

Wanneer ik de K20D ga kopen dan laat er ik wel een matglas erin zetten door/van Katz Eye.Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 20:47:
Hangt waarschijnlijk ook af van 't type matglas. Die bijgeslepen Minolta screens op Ebay zijn 0,2 mm dikker dan 't origineel, en passen dus eigenlijk net niet. Maar de Katz Eye versies houden zich netjes aan de specificaties. Maar ja, die zijn ook een tikkie duurder...
Niet dat die ik nu heb zo heel slecht is, maar ja je ziet gewoon eigenlijk al dat de kwaliteit niet helemaal super is. Ik heb een versie met grid lijnen. Die zijn best wel dik...

Komend weekend ga ik proberen dat stof van het matglas af te krijgen.

Veel te donker beeld + deelbeeld is dus no-go.
De pentamirror van de K100 serie is alweer stukken helderder, maar ook daar zou ik geen deelbeeld op willen hebben met mijn 'zeer foute' lens-TC-combinatie.
Pentaxiaan
Dat lost het probleem niet op. Mijn FF analoge Minolta's hebben in low-light met pentaprisma's nog steeds zwarte halve maantjes in de zoeker, zeker met telelenzen. Op een cropcam denk ik niet dat dat ooit goedkomt. "Vroeger" had je van die crosshair-matglazen, die veel minder last hadden van "dichtslaan" in low-light.SirNobax schreef op maandag 07 januari 2008 @ 21:26:
Dan moeten ze gelijk de pentaprisma standaard invoeren,
Alleen heb ik wel gemerkt het matglas wat scheef zit. Of de kruisdraden zijn scheef..... maar als ik nu een foto maak met die kruisdraden op een grens van een object, dan is die op de foto aardig scheef....

Verwijderd
Dan zit je op effectief F/9, en daar is geen enkel deelbeeldprisma tegen opgewassen. Pentaprisma zal wel iets helpen, maar niet genoeg. Ga er maar vanuit dat je voor een deelbeeld prisma minimaal F/5.6 nodig hebt, of F/6.3 in goede lichtomstandigheden.SirNobax schreef op maandag 07 januari 2008 @ 21:26:
Dan moeten ze gelijk de pentaprisma standaard invoeren, had gisteren mijn 80-200 F/4.5 i.c.m. een 2.0 TC geprobeerd, en het deelbeeld van mijn MV (pentamirror) bleef gewoon donker.
Dat de MV een pentamirror had wist ik overigens niet, volgens mij was 't gewoon pentaprisma, net als de MX en de ME(super).
Ik moest mijn K110 + 50mm F/1.7 afremmen naar F/5.6 om dezelfde helderheid in de zoeker te krijgen als de MV met een 50mm op F/2.0 .
Het centrum van de MV's deelbeeld was natuurlijk iets lichter, maar ik moest hem nog steeds terugbrengen naar F/4 om hetzelfde effect te krijgen.
Had ik eerlijk gezegd niet zo erg verwacht, dik 2 stops "zoekerwinst" d.m.v. nieuwe pentamirror technieken. (Mischien dat er niet voor niets word geroepen dat Pentax (marginaal) helderdere zoekers heeft vergeleken met de andere merken.)
Pentaxiaan
Verwijderd
Als ik m'n *ist DS (met Katz Eye focus screen) vergelijk met m'n MX, K2 of Super A, dan merk ik niet zoveel verschil in helderheid. Maar ja, dat zijn dan ook allemaal pentaprisma bodies...
Ik heb er al even mee gespeeld in combinatie met mijn FA 50/1.4. En het moet gezegd: het werkt! Het leuke van de AF adapter is dat je daarmee in feite ook een focus limiter krijgt. Er is immers maar een beperkt bereik waarbinnen de AF adapter kan focussen. Dit voorkomt dat de AF flink gaat pendelen, bijvoorbeeld met de F 100mm f/2.8 macro (alhoewel daar ook een focus limiter op zit, maar die heeft een groter bereik dus hij pendelt soms alsnog met alle herrie die daarmee gepaard gaat).
Ook het focussen met een ouwe RMC Tokina135mm f/2.8 lens (op de fotograficabeurs in Doesburg uit de rommelbak gevist voor 5 euro) werkt prima. Ik heb nog geen resultaten om te laten zien, ik gebruik de converter toch liever overdag gezien het lichtverlies
Overigens wacht ik nog steeds op de F* 300mm f/4.5. Hij is op 31/12 verstuurd vanuit Duitsland met DHL, en tot op heden niets ontvangen. Het trackingnummer zegt alleen dat het pakje Duitsland verlaten heeft op 03-01 en daar moet ik het mee doen.
Wat vervelend zeg! Ik verwacht ook nog steeds een objectiefje uit Duitsland.. Ook hoop ik snel de FA* 24 te hebben.Spotmatic schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 09:12:
Overigens wacht ik nog steeds op de F* 300mm f/4.5. Hij is op 31/12 verstuurd vanuit Duitsland met DHL, en tot op heden niets ontvangen. Het trackingnummer zegt alleen dat het pakje Duitsland verlaten heeft op 03-01 en daar moet ik het mee doen.
Dat is het nadeel van kopen op internet. Je kunt het niet gelijk meenemenStefandeGroot schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 12:21:
[...]
Wat vervelend zeg! Ik verwacht ook nog steeds een objectiefje uit Duitsland.. Ook hoop ik snel de FA* 24 te hebben.
Ondertussen hoor ik dat er een pakje is binnengekomen. Ik hoop dat het om de F* 300 gaat, want er komen nogal wat pakjes binnen (de al genoemde 300mm, 2 teleconverters van Sigma en Kenko, een 77mm LTD, een D-BG2 grip en een SMC Pentax-A 2x-s teleconverter). Exciting times are ahead
Edit: het pakje kwam via DHL binnen dus het is inderdaad de F* 300mm
[ Voor 6% gewijzigd door Spotmatic op 08-01-2008 13:38 . Reden: Goed nieuws! ]
En dat is inderdaad wel het nadeel van het kopen via internet. Nu verwacht ik zelf ook nog wel een pakketje of 10 binnen de komende 2 weken binnen te krijgen....
Met een lege spaarrekening het nieuwe jaar in?StefandeGroot schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 13:50:
Nu verwacht ik zelf ook nog wel een pakketje of 10 binnen de komende 2 weken binnen te krijgen....

Pentaxiaan
Was al leeg!SirNobax schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 13:52:
[...]
Met een lege spaarrekening het nieuwe jaar in?![]()

Het zijn meer de laatste inkomen voor mijn reis die begint eind deze maand.
Verwijderd
Jij hebt ervaring met de A 70-210. Je sprak er nogal lovend over. Denk je dat lens qua resolutie (t's Full frame..) met een k10d goed samengaat ? Wat is jouw ervaring met het werken op de A-stand ? Zijn de belichtingen oké ? Enige info over vignetting ?
Ah, gelijk een goede manier om je nieuwe spul te testenStefandeGroot schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 13:56:
[...]
Het zijn meer de laatste inkomen voor mijn reis die begint eind deze maand.
Pentaxiaan
Verwijderd
Veel plezier iedereen met alles dat er al is en nog moet komen..
Verwijderd
Prima lens, maar dat had ik geloof ik al gezegd...Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 14:11:
Afterlife !
Jij hebt ervaring met de A 70-210. Je sprak er nogal lovend over. Denk je dat lens qua resolutie (t's Full frame..) met een k10d goed samengaat ? Wat is jouw ervaring met het werken op de A-stand ? Zijn de belichtingen oké ? Enige info over vignetting ?
Op m'n *ist DS (6MP) is de resolutie van de lens zeker geen beperkende factor, net zomin als op m'n K2 (FF analoog) met een mooie diafilm. Ik vermoed dus dat 'ie 't op een K10D ook wel prima zal doen.
Verder zijn scherpte, contrast, kleur en bokeh prima in orde, m.i. nog belangrijker dan resolutie.
In A-stand is de lichtmeting spot on, en vergelijkbaar met de 50-200 (geen toppertje als lens, ik weet 't, maar die heeft ook nooit lichtmeet-problemen).
Op m'n K2 heeft 'ie op 70mm wel ietsje vignettering op F/4, maar op F/5.6 is daar niets meer van te zien. En op een crop-body is 't al helemaal geen issue.
Nadelen heeft 'ie ook wel, maar voor mij niet onoverkoombaar:
- schuifzoom, dat zijn we tegenwoordig niet meer gewend
- geen AF (duh!)
- gewicht
- voor mij 't belangrijkste nadeel: meedraaiend frontelement. Niet handig bij pola- of verloopfilters
Al met al nog steeds een hele nette lens, en F/4 over de hele range is ook wel prettig. M'n deelbeeldprisma slaat niet zogauw meer dicht wanneer ik inzoom.
Verwijderd
Zeer veel dank Afterlife. Nu nog ergens een test van de 80-200 tokina atx opduiken..... Of heeft iemand hier soms ook ervaring met die lens ?Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 20:18:
[...]
Al met al nog steeds een hele nette lens, en F/4 over de hele range is ook wel prettig. M'n deelbeeldprisma slaat niet zogauw meer dicht wanneer ik inzoom.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
Daarom is het handig ook enkele andere gegevens van de lens te noemen
Alhoewel ik denk dat het deze spec's + lens betreft :
Mount availability: Canon EOS, Minolta AF, Nikon-D, Pentax AF
Focal length: 80mm ~ 200mm
Maximum aperture: f/2.8
Minimum aperture: f/32
Optical construction: 17 elements in 11 groups
SD glass: One element
Coatings: Multi-layer
Angle of view: 30°20'-12°20'
Minimum focus distance: 1.8m
Focusing system: Internal focusing system
Zooming system: Rotary type
Filter size: 77mm
Maximum outer diameter: 84mm (3.3")
Overall length: 184mm (7.2")
Weight: 1,350g (47.2oz)
Accessories, included: Dedicated lens hood, fitted soft case
Lens Hood MH774N
Warranty: 3 years
Suggest List Price: TBA
/me Heeft vandaag gemailed met de Beukelaer voor een servicebeurt voor de K10D...
/me wacht in spanning op volgend antwoord
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2008 22:04 ]
Verwijderd
De info die je nodig had om de goede specs te vinden waren wel voldoende, want er is maar één tokina 80-200 atx, en dat is de pro met f/2.8. De goede dus. Ik denk echter dat ik hem laat varen want de trage AF is een belangrijk kenmerk en dat lees ik inmiddels op vele internetsites....

Trouwens, service beurt nodig voor je K10d ? De eerste zou gratis moeten zijn. Heb je met Nederland of België gebeld ?
Verwijderd
* AF-werking
* Scheve sensor/spiegel/matglas
(* Haartje in zoeker, waarschijnlijk op matglas)
laatste mogen ze ook ff weghalen als ze toch bezig zijn, mij niet gelukt met balgje.
En de 12-24 gaat er denk ik ook heen.

En een 100% crop:

Een 100% crop van het oog van mijn zoontje (uit een volledig portret, rode ogen reductie, wat is dat?

Vanmorgen heb ik de Pentax D-BG2 grip ontvangen. Dat fotografeert in de portretstand toch een stuk relaxter, laat staan met een 300mm op de camera.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Ik heb een hekel aan sharpening, de lenzen moeten het zelf maar oplossenThunderNet schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 09:13:
Kan nog wel tikje sharpening gebruiken in photoshop
Maar het is wel een redelijk startpunt
Ben ik gedeeltelijk met je eens. Maar een lens kan nog zo scherp zijn, er zit nog een AA filter tussen je lens en de sensor.. En die moet je eigenlijk altijd compenseren. (Ik maak voor het snelle werk gebruik van een action met Unsharpmask, 1,5px 25% 0 levels, Dat voldoet prima om het redelijk sterke AAfilter in mijn D200 te compenseren.Spotmatic schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 09:24:
[...]
Ik heb een hekel aan sharpening, de lenzen moeten het zelf maar oplossen
Dan weet je denk ik nog niet wat je met sharpening kan, je kunt microcontrast verhogen, randjes er net uit laten halen, je kan de look van de foto naar je hand zetten, helemaal met high-pass sharpening en local contrast enhancement.Spotmatic schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 09:24:
[...]
Ik heb een hekel aan sharpening, de lenzen moeten het zelf maar oplossen
|>
http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=380Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 23:06:
Dank Emiel ! Dat staat op een rijtje.
De info die je nodig had om de goede specs te vinden waren wel voldoende, want er is maar één tokina 80-200 atx, en dat is de pro met f/2.8.
http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=168
Er zijn 2 versies die niet /nouwelijks verschillen, de ene is de ATX AF en de andere is de ATX PRO AF. De snelheid van de AF hangt ook voor een groot deel van je body af, en dan met name hoe sterk de focus motor is. Van de Sony A700 heb ik al gehoord dat t zeker goed te doen is. Bij de A100 verschillen de meningen er al over. Op de 5D en 7D vinden de meeste hem te traag. Ik kam me voorstellen dat de micro motor aangedreven versies voor canon te traag zijn.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Ik moet zo te horen nog heel wat leren over postprocessing. Tja, ik ben een overblijfsel uit het analoge tijdperk, en dan eentje die nooit (meer) in de doka zat.Simon schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 10:11:
[...]
Dan weet je denk ik nog niet wat je met sharpening kan, je kunt microcontrast verhogen, randjes er net uit laten halen, je kan de look van de foto naar je hand zetten, helemaal met high-pass sharpening en local contrast enhancement.
Tijd voor een goed boek erover.Spotmatic schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 10:39:
[...]
Ik moet zo te horen nog heel wat leren over postprocessing. Tja, ik ben een overblijfsel uit het analoge tijdperk, en dan eentje die nooit (meer) in de doka zat.
http://cgi.ebay.com/ws/eB...eName=STRK:MEWA:IT&ih=001
Jammer dat er geen verzending buiten Frankrijk mogelijk was (al heb ik de verkoper er niet naar gevraagd, dat is ook niet erg nuttig als je al een F* 300 hebt).
Wat is een goed boek over mogelijkheden met fotobewerking?ThunderNet schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 10:45:
[...]
Tijd voor een goed boek erover.Je kan je foto's gewoon naar een compleet ander niveau trekken. Door slechts simpele handelingen die niet eens veel tijd hoeven te kosten. En ook echt niet je foto minder "authentiek" maakt.
graag tips hierover .
Heb je in autofocus ook problemen? Het kan zijn dat je sensor niet helemaal goed staat.Exphy schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 13:06:
is er een goede manier om een manual focus goed scherp te krijgen? Als ik m;n F1,4 50mm gebruik is mischien 30% goed gefocust als ik hem op 1,4 gebruik. In de zoeker is 't vaak scherp en ik krijg ook 't focus lampje maar als ik de foto dan terug kijk is 't niet scherp
autofocus is haarscherp. Wat ik gelezen heb is dat de DSLR's niet geen verschil in scherptediepte laat zien als de F lager dan 2,8 is.ThunderNet schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 13:08:
[...]
Heb je in autofocus ook problemen? Het kan zijn dat je sensor niet helemaal goed staat.
Kun je die laatste zin even beter uitleggen. Want ik zou niet weten waarom dat zo zou zijn?Exphy schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 13:11:
[...]
autofocus is haarscherp. Wat ik gelezen heb is dat de DSLR's niet geen verschil in scherptediepte laat zien als de F lager dan 2,8 is.
Split focus screen!Exphy schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 13:06:
is er een goede manier om een manual focus goed scherp te krijgen? Als ik m;n F1,4 50mm gebruik is mischien 30% goed gefocust als ik hem op 1,4 gebruik. In de zoeker is 't vaak scherp en ik krijg ook 't focus lampje maar als ik de foto dan terug kijk is 't niet scherp
had 't ook maar gelezenThunderNet schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 13:12:
[...]
Kun je die laatste zin even beter uitleggen. Want ik zou niet weten waarom dat zo zou zijn?
he ik over nagedacht, maar heb mn camera pas 3 weekjes
't lampje gaat maar heel even aan en piept niet, als hij piept is 't wel goedThunderNet schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 13:16:
[...]
Dat helpt, maar dat verklaart niet waarom z'n AF-unit ook aangeeft dat het scherp is
[edit]
toch niet altijd, net piepte hij wel, focus dingetje stond aan maar kon niets scherps vinden op de foto
ik zal ff proberen met een een kleinere diafragma te schieten, heb namelijk een m42 F1,4 50mm.Spotmatic schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 13:26:
Voor de 50/1.4 handmatig focussen geldt hetzelfde als voor de FA 50/1.4 met de AF: het focussen gebeurt bij volle opening. Echter beide lenzen zijn nogal contrastarm op f/1.4 dus heeft de AF het er soms moeilijk mee. Misschien dat je daar tegenaan loopt. Gaat het focussen van een minder lichtsterk objectief (bijv. de SMC Pentax-M 28mm f/3.5 als je die hebt) wel goed?
[edit]
Hij doet 't wel beter op f3,5 maar daar had ik die lens niet voor gehaald
[ Voor 6% gewijzigd door Exphy op 09-01-2008 13:41 ]
Verwijderd
Tja gebruiker heeft pas 4x feedback gehad (wel 4x goed) en heuh, dat is ook wel wat waard he. Toch een risico dat aanwezig blijft om op te bieden..en dat tegen zo'n 700 euro aan..trekt wat minder bieders aan. En dan nog eBay france. Afijn, wel een mooie deal inderdaad, voor zo'n prijs wil ik er ook wel eenSpotmatic schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:04:
Iemand heeft hier wel een HEEL goede deal gehad:
http://cgi.ebay.com/ws/eB...eName=STRK:MEWA:IT&ih=001
Jammer dat er geen verzending buiten Frankrijk mogelijk was (al heb ik de verkoper er niet naar gevraagd, dat is ook niet erg nuttig als je al een F* 300 hebt).
Inderdaad, sharpening maakt je foto echt niet minder authentiek en het toevoegen van wat contrast ook niet. Moet je dan maar wachten tot je een superscherpe kopie van een bep. objectief treft? Ja..zo blijf je op zoek gaan naar objectieven die vooral bakken scherpte leveren, of laat ik het net wat anders zeggen, zo blijf je op zoek gaan naar zeer scherpe (exemplaren van) objectieven, waarbij andere prestaties van het ding tot bijzaken worden..tja als je een hekel hebt aan sharpening.Tijd voor een goed boek erover. Je kan je foto's gewoon naar een compleet ander niveau trekken. Door slechts simpele handelingen die niet eens veel tijd hoeven te kosten. En ook echt niet je foto minder "authentiek" maakt.
De ene keer krijg je een objectief dat 'razorsharp' is, fijn, kan jij met minder (/geen) sharpening toe. De andere keer krijg je een lemon..en dan mag je daar voor jezelf niet voor corrigeren?
Met die lemon ga je misschien terug..en krijg je een nieuwe - een middenmoter van een exemplaar - mag je nu van jezelf niet wat sharpening toevoegen om het allemaal wat meer punch te geven, inderdaad dat beetje microcontrast toe te voegen, alleen omdat je lens het je niet levert?
Want die moet het maar oplossen?
No offence hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik zou het wel weten, zet je er overheen en begin gewoon mondjesmaat wat te sharpenen, de lenzen hoeven echt niet alles te doen hoor, het is geen schande om te verscherpen of uberhaupt wat aan post-processing te doen. Dat hoort er wel een beetje bij hoor
En dan heb ik het nog niet eens over het corrigeren voor de aanwezigheid van een AA-filter zoals hierboven
Maar on-topic, hij tekent wel mooi scherp ja, mooie basis
Met een moderne FA 50/1.4 had je hetzelfde probleem gehad.Exphy schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 13:34:
[...]
Hij doet 't wel beter op f3,5 maar daar had ik die lens niet voor gehaald
Het valt trouwens wel mee: een paar klikjes en je hebt weer f/1.4. Ook zou je de auto/manual switch op de lens kunnen gebruiken als je persé op f/1.4 wilt schieten. Zet je lens op f/3.5. Auto stand: volle opening. Manual stand: f/3.5 (en in deze stand ga je dan scherpstellen). Geen probleem lijkt mij zo, je werkwijze met een M42 lens is toch al een handmatige!
Ik kan wel meegaan in je betoog, alleen heb ik nog te weinig PP skills. Ik heb op een forum eens een aantal wintershots geplaatst. Zonder uitzondering koos iedereen de foto uit waarop ik als enige PP bewerking had uitgevoerd (foto omgezet naar zw/w + high key). Dus ja, de boodschap is duidelijkVerwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 14:02:
[...]
Maar on-topic, hij tekent wel mooi scherp ja, mooie basis
Ik wil er best meer over weten en heb het goede gereedschap ook wel (CS2), maar nu nog op zoek naar goede tutorials. HDR, Dragan etc: ik weet allemaal wel wat het is maar ik heb het nog nooit in de praktijk toegepast. Dat krijg je ervan als je iemand bent die liever fotografeert dan achter zijn PC zit te post-processen.
OK, ik heb me een aantal doelen gesteld, deze wil ik 1 voor 1 halen:
- Goede lenzen en accessoires
- Onderwerpen selecteren (werken met/naar een bepaald doel)
- Alleen nog maar in RAW schieten
- Postprocessing onder de knie krijgen
- Een foto op de Pentax Photo Gallery krijgen
- Tenslotte het ultieme doel: gepubliceerd worden
Al kan de laatste stap wat mij betreft wel vervallen. In mijn 'filmtijd' zijn foto's van mij namelijk al in folders verschenen (Supermarktfolder van Douwe Egberts) en in andere publicaties en ook heeft een foto van mij het geschopt tot Kerstkaart. Dus daarvoor hoef ik het niet te doen. Zolang ik er zelf maar plezier aan beleef
Vooral wil ik veel meer extreem macro- en telewerk gaan doen, vandaar mijn aanschaffingen in die richting (een ringflitser komt er overigens zo snel mogelijk). En de 300mm is natuurlijk maar het begin, een langere lens komt er hoe dan ook.
Verwijderd
v1.02
"
Addition of compatible SDHC Memory card
Changes to V1.01
Support for SDHC Memory cards.
* The focal length which is input on the [Shake Reduction] menu can be displayed with Pentax Photo Browser3. "
IIk heb zelf v1.00 Mogelijk dat die al de veranderingen van bovenstaande firmware bevat. Weet ieman dit? Ik heb geen SDHC kaartje dus kan ik het niet zeelf uitproberen.
Verwijderd
78 euro niet duur dus.Incl. 2200mAh accu's.Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 01:42:
Kent iemand deze toko?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2008 23:40 ]
Ik heb er minder voor betaald via eBay....Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 23:38:
[...]
78 euro niet duur dus.Incl. 2200mAh accu's.
Kent iemand deze toko?
Ik bestel weleens via FactoryPrices. Ze zijn er wel lekker goedkoop, maar ze hebben er eigenlijk géén voorraden. Hierdoor kan het weleens eventjes duren voordat je je spulletjes in huis hebt..

En ze bezorgen trouwens wanneer heel je bestelling compleet is! Als er al een deel compleet is, dan kan je dat ook al wel laten bezorgen, maar dan betaal je nog een keer bezorgkosten....
Klopt, de structuur van het matglas is zo gemaakt dat het is geoptimaliseerd voor 2.8 en hoger. Daarom zie je geen verschil. Het matglas gebruikt alleen maar het binnenste deel van de lens die in het 2.8 bereik ligt.Exphy schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 13:11:
[...]
autofocus is haarscherp. Wat ik gelezen heb is dat de DSLR's niet geen verschil in scherptediepte laat zien als de F lager dan 2,8 is.
Er zijn (voor canon in ieder geval) ook percisie matglazen, die laten het wel zien, maar die zijn op 4.0 lenzen weer beduidend donkerder en op 5.6 (70-200 + 2x tc) gewoon onbruikbaar, daarom hebben ze hier voor gekozen. De meeste mensen hebben geen snel glas, maar een kitlens die bijvoorbeeld op 5.6 eindigd.
Daarom heb je ook vaak de illussie dat je lens op 1.4 evenveel licht vangt als op 2.8 modus, maar niks is minder waar!
[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 10-01-2008 12:30 ]
Klopt. Overigens ziet het beeld er op mijn matglas, als ik de FA 50/1.4 gebruik, er TOTAAL anders uit dan wanneer ik het terugzie op het LCD schermpje. Het beeld op het matglas laat een scherpere bokeh zien, op het LCD is het dan zeer soft.Fairy schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 12:29:
[...]
Daarom heb je ook vaak de illussie dat je lens op 1.4 evenveel licht vangt als op 2.8 modus, maar niks is minder waar!
Verwijderd
Als ik nog een helderder en duidelijker zoekerbeeld zou krijgen bij het gebruik van lenzen met F<2.8 van zo'n split-prism matglas zou ik misschien ook geinteresseerd zijn.
Zijn de split-prisma's helderder dan de standaard matglazen of juist niet (bij willekeurige objectieven)?
Verwijderd
Wat is een goede afstandsbediening voor de k10d?
nieuws: Specificaties Samsung GX-20 spiegelreflex gelekt
Daar is je K20D broertje
Aan een van jullie om dr een topic voor te brouwselen
[ Voor 17% gewijzigd door Henk op 10-01-2008 21:13 ]
Verwijderd
Hier ben ik dus ook benieuwd naarVerwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 20:57:
Het is vast al wel aan bod geweest maar:
Het liefst eentje die je zonder naar je camera hoeft te wijzen kunt activeren. Dus het liefst bluetooth i.p.v. Infrared.
Voor mijn K100d (zal ook op de K10D werken) heb ik een radiografische afstandsbediening op eBay gekocht voor niet zo veel. Die is echt ideaal!!Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 20:57:
Het is vast al wel aan bod geweest maar:
De andere 2 (draad + IR) moet ik nog eens verkopen trouwens...
Verwijderd
Heb al gelezen en gepost aldaar hoorHenk schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 21:08:
De Pentaxertjes hier lezen niet genoeg frontpage of posten het hier dan niet genoeg...
nieuws: Specificaties Samsung GX-20 spiegelreflex gelekt
Daar is je K20D broertje
Aan een van jullie om dr een topic voor te brouwselen
Maar lijkt me niet echt nodig om er een apart topic over te maken, kan net zo goed hier in...denk ik.
Of integreren in deel 4
Dat is overigens wel handiger voor als de K20D er is etc, wanneer mensen hem dan hebben kan er gewoon gepost worden in het Pentax deel, niet specifiek in een K20D topic dat later toch afzakt...en dan alleen maar omhoog gehaald hoeft te worden als iemand er ook een heeft gekocht of een functie niet kan vinden ;P Just my 15 cents.
Een centraal topic werkt toch wel handig gewoon, moet alleen de startpost aangepast worden, maar daar kan ook nog wel meegewacht worden tot de officiële aankondiging
Je kan een 1,0/1,2 ook altijd nog op 1,4 zetten. Voor 1,0 worden als ik het me goed herinner zoveel 'trucjes uit de kast gehaald' om die lichtsterkte te bereiken, dat ie wide open ook niet erg scherp is. Maar op F1,4 allicht beter dan een FA 1,4 (welke dan wide open is) Naar een Pentax-A/M 50mm F1.0 ga je overigens lang zoeken denk ikVoor 't licht zou 't een halve stop moeten schelen. maar ik had gelezen dat je met een 1,0lens de keuze moet maken of je de neus scherp wil hebben of de ogen. Met 1,4 kan je nog enigzings 't hele hoofd scherp krijgen.
De 50mm 1,2 valt met regelmaat aan te treffen op eBay, wel een eurotje of 400 ong.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2008 22:04 ]
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Je zou de F/1.2 natuurlijk ook kunnen afremmen naar eerstvolgende stopExphy schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 21:22:
[...]
Met 1,4 kan je nog enigzings 't hele hoofd scherp krijgen.

Het kwaliteitverschil tussen een F/1.2 lens en een F/1.4 variant zal niet alleen in lichtsterkte te merken zijn, maar ook contrast, scherpte en andere eigenschappen.
Hier (@GoT) zit ook ergens een Pentax user met een 50mm F/1.2, maar ik weet niet meer wie dat was

Olympus gebruikt mini-sensortjes (4:3, 2.0x Crop) in hun dSLR's, dus waarschijnlijk gaat die prijs richting kamp Oly.abrakadaver schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 22:02:
da's denk ik wel de hoogste pixeldichtheid tot nu toe in een dslr of niet? dik 14mpix in een crop-cam.
[ Voor 24% gewijzigd door SirNobax op 10-01-2008 22:18 ]
Pentaxiaan
* Spotmatic is happy...
Ik ben geen binnenfotograaf, maar ik heb ook nog een normale baan dus fotograferen in daglicht is op dit moment een beetje lastig voor mij. Toch maar een poging gewaagd:

Ook heb ik de F* 300mm even aan de tand gevoeld. Eerst op 300mm (en per ongeluk op ISO 1600):

Met de SMC Pentax-F 1.7x AF teleconverter, effectief dus 510mm (op 35mm zou dat 765mm zijn):

Ik vind de laatste foto zeker niet tegenvallen, ook al blijkt mijn statief niet stevig genoeg te zijn (dergelijke brandpunten stellen heel andere eisen, zo blijkt maar weer eens).
De K10D kan nog steeds focussen met de TC (het is in het echt niet zo licht als het er op de foto uit ziet), dus dan zal het buiten ook wel goed gaan, denk ik
Voor de geïnteresseerden: de camera is een SEM Kim uit 1946, een Franse camera. Na de oorlog was er een gebrek aan alles, dus de camera is volledig in aluminium uitgevoerd en voor de 'bekleding' is krimplak toegepast. Leer was blijkbaar niet (goed) te krijgen.
Verwijderd
Priyantha Bleeker had/heeft er éénSirNobax schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 22:04:
Hier (@GoT) zit ook ergens een Pentax user met een 50mm F/1.2, maar ik weet niet meer wie dat was.
Zijn K10D met mounted flash kon niet best tegen een stootje, en hij kreeg het geld terug van de verzekering.Mythrill schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 23:15:
waar is die eigenlijk gebleven, stiekem naar het Canon kamp geslopen?
ATM schiet ie dus met zijn D70s, daarna komt ie vast wel naar canon

Ik ben juist op zoek naar een draadontspanner omdat je dan beter kunt spelen met lange sluitertijden. Of kan dat met een draadloossysteempje ook?StefandeGroot schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 21:42:
[...]
Voor mijn K100d (zal ook op de K10D werken) heb ik een radiografische afstandsbediening op eBay gekocht voor niet zo veel. Die is echt ideaal!!
De andere 2 (draad + IR) moet ik nog eens verkopen trouwens...
Weet iemand dat/heeft iemand er ervaring mee?
Verwijderd
Heb je een foto van jouw remote? Of anders een serienummer. Ik zou dan graag dezelfde willen kopen.StefandeGroot schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 09:29:
Naar die ik heb zonder draad (dan bedoel ik niet dat IR-gevalletje) kan je ook kiezen voor de zogeheten bulb instelling, dus lange sluitertijden.
Oké, dus ik moet IR laten liggen en gaan voor draad (afdoende en goedkoop) of radio control (meer afstand en geen risico op geruk aan het touw) oid.StefandeGroot schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 09:29:
Naar die ik heb zonder draad (dan bedoel ik niet dat IR-gevalletje) kan je ook kiezen voor de zogeheten bulb instelling, dus lange sluitertijden.
Dank!
Dit topic is gesloten.