Ik werk nu al een geruime tijd met windows, al van het prille begin met windows 3.1 als we DOS niet meerekenen. En nu ben ik het echt kotsbeu... Bij elk programma dat op iets of wat trekt moet je weer dik gaan betalen. Ofwel ga je dan de illigale tour op en moet je dan goed opassen bij gevaarlijke sites die vanalles te proberen mispeuteren met je windows systeem. Dat zijn al twee dingen die je in linux niet tegenkomt. Ok, bij IE7 krijg je waarschuwingen bij zulke sites...maar dat is weer iets waar ik me aan erger, al die waarschuwingsbalken en meldingen komen me de strot uit! Moest er een teller staan op het aantal keren klikken bij windows en linux weet ik al welke er het laagste cijfer scoort.
Om dan nog maar te zwijgen van alle onnodige meldingen die je krijgt met het nieuwe Vista systeem als je eens iets wilt installeren. Maar ik moet toegeven, windows vista heeft ook goede dingen, meestal overgenomen van andere OS'en natuurlijk. Ik schrok me rot toen er bij de windows updates alle drivers zaten die ik nodig had voor men mobo, nic, chipset, graka enz... Ook de "eyecandy" is verbeterd, maar stelt wel belachelijk hoge eisen aan je pc. In tegenstelling tot beryl vroeger en compiz fusion nu vindt ik dat Vista gewoon wegkwijnt. Zeker als je bedenkt dat mijn zusje met haar PIV compiz kan draaien met een behoorlijke snelheid.
Zo kan ik eigenlijk nog een eindje door gaan, en het zou zeker wat frustraties tevoorschijn brengen over windows, maar ik besef maar al te goed dat windows ook goeie dingen heeft.
Ik ben nu overgestapt voor de tweede keer naar linux ubuntu. Ik moet zeggen dat de drempel nu echt heel laag ligt. (Als klein bewijs haal ik hier aan dat ik in 10 minuten hier de live CD Gutsy in men laptop heb geramd met een Ati graka en wifi en het dus feilloos werkt

)
Maar ondertussen heb ik al twee dagen lopen klooien met ubuntu op men desktop PC en met evenveel (lees weinig) problemen. Ok, de eyecandy van linux is erg leuk maar is zeker niet het punt waarom ik overgestapt ben. Ook weet ik dat je in linux sowieso met de CLI moet kunnen werken als je sommige dingen voor elkaar wilt krijgen en dat was waarom ik de eerste keer heb opgegeven. Maar ondertussen is men frustratie nog meer gegroeid en ben ik bereid om te RTFM'en

. Dus de komende tijd zal ik dus veel lezen en hopelijk ook leren op het internet hoe linux eigenlijk in elkaar zit.
En dat is nu eigenlijk een struikelblok vind ik. Ik geloof zeker dat linux heel logisch in elkaar zit, maar na al die tijd ben ik er eigenlijk nog niet helemaal uit hoe de vork in de steel zit. De structuur van de mappen bijvoorbeeld is erg moeilijk om te achterhalen... Wat wordt er bijvoorbeeld allemaal opgeslagen in de home directory? In de usr directory worden alle persoonlijke instellingen opgeslaan en dat is natuurlijk 100% logisch. Maar het niet echt de mappenstructuur die me dwars zit. Ik weet dat een OS altijd op een "kernel" draait, dit programma(?) bepaald welke randapparatuur er zal werken als je deze aansluit, welke drivers er werken enz... Ook weet ik dat je deze kernel kan rebuilden zodat er extra functionaliteit wordt toegevoegd en weggenomen. Hierdoor kan je dan erg kleine kernels compilen(?) en je OS dus minder "zwaar" wordt, althans herinner ik me dat ik ergens gelezen heb dat dit slechts ongeveer 1% scheelt in prestatie. Als iemand hier dus een goede tekst weet staan op het internet hieromtrent wil ik het graag horen! Ik ben zeker bereid om zelf te zoeken, maar mensen die ditzelfde al in het verleden hebben gedaan kunnen er misschien voor zorgen dat ik minder fouten bega als hen?
Ik ben alvast begonnen met het lezen van de ubuntu documentatie voor bv de basis van de commando's te leren. Maar de algemene structuur van ubuntu staat er niet echt uitgelegd.
Om nog terug te komen op windows <=> linux is het natuurlijk zo dat ik jammer genoeg niet volledig kan overschakelen op linux, omdat ik een 3D-artist ben en 3ds Max gebruik, ook photoshop,illustrator,office 2007 enzo gebruik ik vaak. Ok, er zijn alternatieven, blender, the gimp en open office. Maar blender is naar mijn mening niet evenwaardig aan blender (maar blender is dan ook gratis!), over the gimp ga ik me nog niet uitspreken want daarmee heb ik nog niet leren werken. Maar ik ken wel veel mensen die zeggen dat photoshop nog altijd beter is, en als je met illustrator en andere programma's werkt die nauw met elkaar samenwerken is the gimp denk ik ook minderwaardig. Office is nog zoiets...moest office nu nog 2003 zijn, zag ik helemaal geen enkel punt om niet naar open office te stappen. Maar Office 2007 vindt ik persoonlijk echt beter, het werkt nog vlotter dan ervoor vind ik. En games...sommige draaien op linux (zoals UT2004! las ik hier tot mijn grote blijdschap) maar dat is jammer genoeg een zeer laag percentage. Daarom heb ik nu nog steeds een multi-boot voor games te kunnen spelen (natuurlijk alle onnodige dingen eraf gesmeten).
Ubuntu is 200% geschikt vind ik voor mensen die er niks van kennen, mensen die een documentje moeten kunnen schrijven, internetten en msn'en enz... het systeem vertraagt niet en werkt meestal sneller dan windows. Ook virussen enzo zijn niet echt een issue meer. Anderzijds is linux voor echte pro's die heel goed weten wat ze doen, allerlei experimentele functies uitproberen en naar hun hand zetten en weet ik nog allemaal wat jullie doen
Om dan toch nog even iets te zeggen over het vragen stellen in dit topic las ik een argument dat mijn mening liet veranderen, namelijk de zoekfunctie. Als je een discussie zoals deze moet doorlezen van 60 pagina's omdat er ergens je antwoord er staat moet je al erg wanhopig zijn. Anderzijds is het snel stellen van een vraagje wel zo makkelijk in dit topic...En om ubuntu noobs zoals ik te helpen is een apart topic natuurlijk wel gemakkelijk, maar dan zit je weer met lange topics, en wordt je misschien(nadruk op misschien) snel geholpen met 5 commands waarvan je niks snapt en het dan werkt dus laat je het met rust. Niet echt leerrijk dus...
Hehe, dat ligt er uit

, ik heb de moeite gedaan om de eerste 32 pagina's van dit topic te lezen dus dan heb ik natuurlijk over veel wat te zeggen