Voor mensen die niet van lange verhalen houden, gaarne naar beneden scrollen!
/Lang verhaal
Dit verhaal begint met een Windows Xp gebruiker die genoeg had van zijn illegale versie. Ik had ergens gezien dat Fedora 8 uit was en aangezien ik eerder met succes Fedora had gebruikt, deze gedowload en gebrand. Backups gemaakt en hd's geformatteerd. Aangezien ik ook nog wel eens "game" toch proberen een Windows Xp installatie te doen.
Nou heb ik een hpt37x raid (met 2x 120hd's) en wou hier graag mijn besturings systeem (of meerderen) op installeren. Wat bleek. Mijn oude Xp detecteerde de raid chip wel, maar deze cd is kapot. Heb een nieuwe (engelse versie) met SP2 en deze detecteert de raid chip niet.
Ach ja, dan maar gelijk Linux proberen.
Fedora 8 ziet de raid ook niet.
Fedora 7 ook niet.
Fedora 6 wel, maar dan de schijven apart.
Opensuse 10.2 komt niet verder dan het install scherm, waar die op vast loopt.
Opensuse 10.3 idem.
Ubuntu 7.10 gaf een grafisch probleem.
Gelukkig heb ik ook een HD op IDE hangen, maar deze is 320GB groot en dus kwam
dit probleem weer in zicht.
Na wat verder googlen zag ik dat ik (maar) een primaire partitie had waar Windows op stond en de rest was een extended partitie. De euro viel, de partitie's opnieuw ingedeelt en Windows en Fedora 8 aan de praat gekregen.
Het "lot" wil dat ik een radeon x1650pro heb en ik ben dus een week lang bezig geweest om de driver + compiz aan het werkt te krijgen in Fedora. Na de 100ste herinstallatie van Fedora bedacht ik me om toch eens Ubuntu weer te proberen (meer ondersteuning dmv forums (imo)). Googlen dus maar om dat grafisch probleem op te lossen.
F6 en dan "single" ingetyped by de startup. opties veranderd in xorg.conf, gesaved en Ctrl + D ingedrukt en voila, de grafische omgeving start op. Ubuntu geinstalleerd en zelfs compiz + awn aan de praat gekregen met de ati driver!
Het "enige" probleem is dat firefox te langzaam scrolled (tearing) en dat video's en grafische programma's flikkeren, terwijl de rest (compiz oa.) goed loopt.
/Einde lang verhaal
Ik ben sinds maandag een gelukkige gebruiker van Ubuntu 7.10!
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.