Het grote Ubuntu Topic Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 31 Laatste
Acties:
  • 116.058 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Welke videokaart heb je? Verder moet je misschien bij Restricted Drivers even de driver voor je videokaart aanvinken.

Over Laptop+extern Scherm:

Ik heb in mijn bios de video output op interne LCD en VGA-OUT gezet, dus wordt het gecloned. Wil ik thuis alleen extern scherm (1280x1024) hebben, klap ik laptop (1680x1050) dicht en druk ik op CTRL+ALT+ - om de lagere resolutie in xorg.conf te kiezen. Dit werkt meteen. Het is wel geen clone nee :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 00:22

DizzyWeb

Ondertiteld

Gaat hier niet werken aangezien de Virtual Screen breder dan 2048 pixels wordt en dan kan ie geen DRI doen :| Kan de schermen hooguit boven elkaar zetten, maar da's gruwelijk irritant.

Nu eens zien hoe ik die emerald meuk aan de gang krijg. Wat heb je daar nu eigenlijk voor nodig, want da's nu echt iets waar ik door de bomen het bos niet meer zie... Emerald, Beryl, Compiz-fusion, AIGX, weet ik veel... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 21:04

MBV

Het grootste nadeel, zolang je geen applicaties oprekt tot groter dan 2048px breed, is dat je achtergrond verkloot wordt. Als je kan leven met een zwarte achtergrond, werkt alles prima wanneer je breder dan 2048x2048 zit :)

Over problemen met dual-screen: Bij mij, Radeon GPL drivers, was het probleem dat er ergens in xorg.conf iets verkeerd stond. In Section "Default Screen", onder SubSection "Display", de regel Virtual 1600 1200 stond. Toen ik die had veranderd in Virtual 2680 1050 werkte dual-screen als een zonnetje :)
Zodra dat goed staat, en je xorg opnieuw hebt opgestart (uitloggen, ctrl+alt+backspace op het inlogscherm voor de zekerheid, en weer inloggen), kan je de volgende command-line code uitvoeren:
xrandr --addmode VGA-0 1280x1024
xrandr --output VGA-0 --mode 1280x1024
xrandr --output VGA-0 --left-of LVDS

Om de een of andere reden wil hij mijn externe TFT-scherm niet goed herkennen, anders was die eerste regel niet nodig geweest. VGA-0 is mijn externe scherm, LVDS mijn interne. Je kan makkelijk erachter komen welke de goeie is: xrandr zonder dingen erachter geeft aan welke verbonden zijn, xrandr --output X --auto zet een scherm aan, xrandr --output X --off zet een scherm uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik heb weer een aantal vragen, ben nu wat dieper in de materie gedoken en ik kom er nog niet goed uit, dus vandaar vraag ik het hier maar even.

De bedoeling is om er een computer van te maken waarmee ik kan emailen, msn'en, muziek kan luisteren en internet. Maar allereerst de drivers goed krijgen.

Het moederbord is een Asus P4P800-MX, een socket 478 ding met een Intel 865(...) chipset, met daarin een Intel 82865G Videokaart en een onboard realtek high defenition geluidskaart.

Allereerst de videokaart, de driver en alles kent ubuntu. Driver i865 van de intel reeks. Ik kan hoge resoluties draaien dus de driver werkt. Nu heb ik een videoseven l19wa 19 inch breedbeeld lcd scherm met daartussen nog een belkin kvm switch.
Nu is het probleem dat bij system - voorkeuren - beeldscherm instellingen dat er de gewone 4:3 beeldscherm instellingen staan. Geen 1400 x 900 wat de optimale resolutie is voor mijn scherm/
Dan heb je nog bij system - beheer - screen and video dat je je montor kan kiezen, daar staat videoseven niet tussen, dus dan pak je de standaard bovenaan links in de lijst.
Dan heb je een hoop instellingen staan, lcd scherm en een gewoon beeldscherm en de mogelijke resoluties en gewoon een plug en play scherm, dan heb je links onder nog het aanvink knopje voor widescreen.
Geen van deze resolluties pakt ie, wel de gewone 4:3 standaard resoluties mar niet de breedbeeld. Of 1 x is het me gelukt dat ik breedbeeld had maar die viel buiten mijn scherm...
En na afsluiten en opnieuw opstarten is hij de instellingen weer kwijt.

Dan, draadloze linksys netwerkkaart pakt ie godszijdank, draadloos ingelogd hier en ik kan met de standaard firefox internetten.
Dan heb je het applications add/remove programma, als ik dan bij alle programma's ga zoeken naar thunderbird (mail programma die ik wil) klik ik links naast de nama in het hokje om een vinkje aan te kruisen, dan zegt ie dat ie moet refshen, dat laat ik hem dan ook doen, maar dan download ie telkens maar 6 bestanden en ik kan nog niks installeren. En programma's verwijderen verdomt ie ook?

Hardware van de pc is in orde, geen dual boot met een windows ernaast, ubuntu heb ik de schijf laten formateren en hemzelf er nieuw op laten zetten, ik ben administrator op die pc en het liefst wil ik zonder wachtwoord kunnen werken, dat krijg ik ook niet voor elkaar. overal een wachtwoord voor nodig, vrij irritant.

Dusja, dit zijn de eerste problemen die ik wil oplossen, hopelijk is het duidelijk en kunnen jullie er hopelijk wat mee en mij hiermee helpen. Ik heb zelf wel wat ervaring ermee (ubuntu 5.10 tot deze versie inmiddels) maar dit gaat mij ook boven de pet, zelfs na flink zoekwerk lukt het niet...)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic !!!
en
Ik heb weer een aantal vragen
Volgens mij klopt er iets niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

heb je de command-line xrandr opties al geprobeerd? Die eerste regel in mijn post boven je zou je kunnen aanpassen zodat hij doet wat jij wilt ;)

Voor die add/remove zal je meer info moeten geven. Wat gaat er fout? Wat gebeurt er op de command line, als je dit doet:
apt-get update
apt-get upgrade
apt-get install thunderbird

Wachtwoord is voor je eigen veiligheid. GKsu zal altijd een wachtwoord willen zien. Net zoals Vista trouwens, bij MS hebben ze het eindelijk begrepen. Als er iets is waar je steeds een wachtwoord voor nodig hebt (anders dan het installeren van pakketjes) dan kan je de rechten daarvoor aanpassen zodat je geen wachtwoord meer nodig hebt, maar over het algemeen is dat niet verstandig.
Als je echt geen gevaar ziet, en Linux onveiliger wil maken dan Windows XP, dan kan je inloggen als root. Ik raad het je niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 18:08
Joopieboy schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 16:05:
Allereerst de videokaart, de driver en alles kent ubuntu. Driver i865 van de intel reeks. Ik kan hoge resoluties draaien dus de driver werkt. Nu heb ik een videoseven l19wa 19 inch breedbeeld lcd scherm met daartussen nog een belkin kvm switch.
Nu is het probleem dat bij system - voorkeuren - beeldscherm instellingen dat er de gewone 4:3 beeldscherm instellingen staan. Geen 1400 x 900 wat de optimale resolutie is voor mijn scherm/
Dan heb je nog bij system - beheer - screen and video dat je je montor kan kiezen, daar staat videoseven niet tussen, dus dan pak je de standaard bovenaan links in de lijst.
Dan heb je een hoop instellingen staan, lcd scherm en een gewoon beeldscherm en de mogelijke resoluties en gewoon een plug en play scherm, dan heb je links onder nog het aanvink knopje voor widescreen.
Geen van deze resolluties pakt ie, wel de gewone 4:3 standaard resoluties mar niet de breedbeeld. Of 1 x is het me gelukt dat ik breedbeeld had maar die viel buiten mijn scherm...
En na afsluiten en opnieuw opstarten is hij de instellingen weer kwijt.
Probeer dit eens:

Je moet je waarden van je monitor weten, opzoeken op internet.
Get de info on your monitor from internet or manual.

sudo apt-get install xresprobe (you need to install this) forgotten bij ubuntu feisty.
sudo xresprobe
sudo ddcprobe
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

of

How to reconfigure Xorg
Notice that auto detection of devices works best if Xorg is not running. Therefore it's recommended to stop X before reconfiguring this will put you to text only mode / command line:
Code:

sudo /etc/init.d/gdm stop (or kdm for KDE)

You can do the whole X configuration process by entering:
Code:

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

To start Gnome/KDE again:
Code:

sudo /etc/init.d/gdm start (or kdm for KDE)

of

Je kan ook in xorg zelf de waardes ingeven van afmetingen van het scherm.

of

sudo displayconfig-gtk
sudo displayconfig

thunderbird installeer deze eens bij "synaptic packege manager" of probeer in terminal dan zie je meer foutmeldingen.

Wachtwoord verwijderen, je maakt zeker een grapje, ga maar terug naar xp als je dat wilt.
Indien je eens een ubuntu forum leest weet je waarom dit niet goed is.
Indien je eens een ubuntu forum leest weet je ook hoe je je wachtwoord eruit halen kunt, dit is het domste wat je kunt doen, je laat thuis ook de voordeur niet open.

[ Voor 9% gewijzigd door jan99999 op 16-01-2008 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Bedankt beide, volgens mij na updates, een aantal dingen die jullie opnoemde en wat info van internet heb ik nu ubuntu goed draaiend. d:)b
Beeldscherm resolutie edg is nu ook goed.

Over het wachtwoord, ik heb diverse dingen gelezen en ik besef me nu wel het nut ervan en de risico's die je loopt als je geen wachtwoord gebruikt. Ik heb wat overtuigende dingen gelezen. :+

@Blaataaps: sorry, maar ik vond dit niet echt waardevol om een topic voor te open, vooral omdat bij mij de meeste worden gesloten en in dit geval dat ook weer terecht zou zijn, domme vragen omdat ik er geen verstand van had...

Trouwens, ik merk wel dat ubuntu 7.10 echt een groot verschil is met voorgande versies, veel fijner om mee te werken, werkt sneller en als het goed loopt ook minder fouten...
Echt top, nu de verdere software erop edg, maar dat moet wel lukken denk ik zo. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Joopieboy op 16-01-2008 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Als je topics terecht dichtgaan is dit al helemaal niet de juiste plek voor die vragen lijkt me :) Hoe dan ook, genoeg hierover, tijd voor ontopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangkast
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Gangkast

/// Meubel

super OS'je... zeker met compiz e.d.

heeft iemand ervaring met network-manager icm openVPN?
krijg wel verbinding, maar lijkt wel of ik dan geen DNS heb

“The world is a book and those who do not travel read only one page”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:48
Voor mensen die niet van lange verhalen houden, gaarne naar beneden scrollen!

/Lang verhaal

Dit verhaal begint met een Windows Xp gebruiker die genoeg had van zijn illegale versie. Ik had ergens gezien dat Fedora 8 uit was en aangezien ik eerder met succes Fedora had gebruikt, deze gedowload en gebrand. Backups gemaakt en hd's geformatteerd. Aangezien ik ook nog wel eens "game" toch proberen een Windows Xp installatie te doen.
Nou heb ik een hpt37x raid (met 2x 120hd's) en wou hier graag mijn besturings systeem (of meerderen) op installeren. Wat bleek. Mijn oude Xp detecteerde de raid chip wel, maar deze cd is kapot. Heb een nieuwe (engelse versie) met SP2 en deze detecteert de raid chip niet.

Ach ja, dan maar gelijk Linux proberen.
Fedora 8 ziet de raid ook niet.
Fedora 7 ook niet.
Fedora 6 wel, maar dan de schijven apart.
Opensuse 10.2 komt niet verder dan het install scherm, waar die op vast loopt.
Opensuse 10.3 idem.
Ubuntu 7.10 gaf een grafisch probleem.

Gelukkig heb ik ook een HD op IDE hangen, maar deze is 320GB groot en dus kwam dit probleem weer in zicht.

Na wat verder googlen zag ik dat ik (maar) een primaire partitie had waar Windows op stond en de rest was een extended partitie. De euro viel, de partitie's opnieuw ingedeelt en Windows en Fedora 8 aan de praat gekregen.

Het "lot" wil dat ik een radeon x1650pro heb en ik ben dus een week lang bezig geweest om de driver + compiz aan het werkt te krijgen in Fedora. Na de 100ste herinstallatie van Fedora bedacht ik me om toch eens Ubuntu weer te proberen (meer ondersteuning dmv forums (imo)). Googlen dus maar om dat grafisch probleem op te lossen.

F6 en dan "single" ingetyped by de startup. opties veranderd in xorg.conf, gesaved en Ctrl + D ingedrukt en voila, de grafische omgeving start op. Ubuntu geinstalleerd en zelfs compiz + awn aan de praat gekregen met de ati driver!

Het "enige" probleem is dat firefox te langzaam scrolled (tearing) en dat video's en grafische programma's flikkeren, terwijl de rest (compiz oa.) goed loopt.

/Einde lang verhaal

Ik ben sinds maandag een gelukkige gebruiker van Ubuntu 7.10! :9

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik lees het idd ook vaker, ubuntu is toch het meest gebruiksvriendelijkst en werkt het beste...
Zelf ook eindelijk af van de illigale xp troep met bijbehorende ellende en virussen en shit. Nu lekker legaal, schoon en snel aan het werken met een pc die je eigenlijk als windows bak de deur had moeten wijzen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
tja, fedora is niet stabiel genoeg, suse is te anders(vwb yast), de meeste andere distributies hebben niet genoeg packages, gentoo is voor de meesten toch echt te veel werk, dus dan blijft ubuntu over. Het werkt meteen en stabiel op de meeste pc's, de gui is schoon, en als je een probleem hebt, biedt logisch nadenken en een beetje zoeken vrijwel altijd wel de oplossing. Een paar GUI-tooltjes voor veel-voorkomende problemen zouden echter wel handig zijn...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Waar baseer je dit op? Als je rock stable wil is er nog altijd CentOS, een RHEL-kloon die grotendeels op dezelfde sourcebase gebouwd is.
, suse is te anders(vwb yast)
Windows is toch ook anders dan OS X, of een willekeurige andere Linux-distributie :? SuSE is RPM, dus in se niet zo anders dan Red Hats dingen qua package management, en de GUI, tsja... Die kan je bij elke distro veranderen. Je gooit erop wat je wil (en eraf wat je wil).
, de meeste andere distributies hebben niet genoeg packages
De courantste programma's worden door elke binaire distro echt wel gedekt, tenzij de distro er een filosofie op nahoudt die zich beperkt tot essentiële pakketten (en dan nog kiezen ze daar vaak het populairste product in de categorie voor).
, gentoo is voor de meesten toch echt te veel werk, dus dan blijft ubuntu over.
Check Distrowatch eens, er is meer dan Ubuntu en afgeleiden, en Gentoo :). Tussen die twee gaapt een enorme kloof ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Dualscreen gaat echt niet normaal werken met deze videochip, ben ik achter. Jammer, dus Windows blijft er op staan voor me werk.

Heb Emerald e.d. mooi aan de praat gekregen, bleek veel minder moeite te zijn dan ik dacht, Gutsy heeft 90% al gewoon draaien ;) Wat me alleen wel opvalt is dat vensters in Ubuntu veel meer schermruimte in beslag nemen als in Windows. Ik gebruik Firefox met hetzelfde profiel als onder Windows en in Ubuntu was het scherm gewoon ruimschoots breder om dezelfde bookmarks op de toolbar te passen. Nu heb ik een zooitje andere fonts en wat andere thema's er op geknald, dat scheelt al stukken. Moomex theme nu, erg mooi, maar die zorgt weer voor zwarte menu's met zwarte tekst in Firefox, beetje jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ook niet met de binary drivers? In windows gebruik je die ook, dus dan kan je beter windows de deur uit schoppen ;) Je hebt ook Envy om de laatste versie te proberen, mocht de meegeleverde versie niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:40
Hij heeft een Intel chipset, dus daar zijn geen binary drivers voor nodig. Het probleem zit hem in het feit dat je met DRI niet boven een pixmap 2048 * 2048 kan komen. Dus als je bv. 2x een 1280x1024 resolutie wil combineren, dan kan dat niet met Compiz aan. Dualscreen werkt wel zonder Compiz e.d. dat zou geen probleem hoeven te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Het is een beperking van de hardware, zover ik gelezen heb. Wat ik dan weer niet snap is waarom het in Windows wel gewoon kan (en automagisch ook), maar de linux drivers kunnen het onmogelijk omdat ze geen virtual screen van groter dan 2048x2048 kunnen maken. Klinkt mij in de oren als een hopeloos inefficiente manier van werken, maargoed. Ik heb 1280x800 + 1440x900 pixels, maar om die 2 schermen naast elkaar te plaatsen moet xorg dus een scherm maken van 2720x900 pixels. Da's imho 128000 pixels teveel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:40
Het is een beperking in de driver, die je door zelf te compileren schijnt te kunnen overschrijden, maar het resultaat is afwachten. In Windows is dit geen probleem, omdat daar niet het hele scherm als 3d oppervlak gebruikt wordt. Dat heeft andere voor en nadelen, in ieder geval is het daardoor niet mogelijk alles wat Compiz kan ook te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Virtual screen is geen probleem, anders had je ook een probleem moeten krijgen zonder compiz-meuk. Het probleem zit hem in de achtergrond. In windows wordt voor elk scherm een eigen achtergrond gemaakt, in Linux 1 grote (kan dat uit? :(). Dan is het nog steeds een driver-probleem, iig bij ATi: de binary driver kan prima pixmaps van groter dan 2048x2048 aanmaken. In mijn eigen OpenGL-brouwsel maakte ik perongeluk een pixmap van honderdduizenden pixels breed (1 hoog) aan, werkte prima met binary drivers :+

Nogmaals: de beperking in de drivers gaan per texture, niet voor het totaal. Als je de checks hier en daar uitzet zal je zien dat Compiz het prima doet, behalve je achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Nee, volgens Intel is het een hardware beperking in alle chips tot de 965 serie. Prima als het bij ATi en nVidia wel kan, maar het gaat hier om een Intel 945GM chip. Die zou niet overweg kunnen met en virtual screen groter dan 2048x2048 icm DRI.

En om nu een compleet andere xorg.conf en weet ik veel te gaan gebruiken om me schermpje er naast te kunnen zetten.... vind ik een beetje overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

Ik heb een probleem met compiz fusion.

Als ik bij de desktop wall plugin, bij actions bij flip up, down, right, left de instellingen verander zodat ze op Screen edge up, down, right, left reageren (zonder button) dan werkt dat niet. Ik kan met me muis ernaartoe bewegen maar er gebeurd niks. Als ik bij voorbeelde de scale plugin op screen edge topleft zet dan werkt dat wel gewoon prima.

Iemand een oplossing?

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Als je zoekt bij de bugs vind je jouw probleem niet terugkomen. Probeer het te debuggen (kan je stdout van compiz aflezen, is er een log?) en zoek of je de trigger wel of niet kan terugvinden. Bij problemen kan je een bug aanmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 13:20
Na m'n login komt de splash screen, maar op een lelijke standaard-ubuntukleur-vuiloranje-achtige achtergrond. Hoe kan ik deze kleur veranderen naar zwart dat het wat bij de rest past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

mithras schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 12:20:
Als je zoekt bij de bugs vind je jouw probleem niet terugkomen. Probeer het te debuggen (kan je stdout van compiz aflezen, is er een log?) en zoek of je de trigger wel of niet kan terugvinden. Bij problemen kan je een bug aanmaken :)
ik heb volgens mij de oplossing al gevonden, als je bij de instellingen van de wall plugin bij het tabblad edge flipping het vakje edge flip pointer aanzet dan werkt het wel! Beetje jammer dat dit nog expliciet moet gebeuren...

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 22-09 20:50

Sebazzz

3dp

Weten jullie of het mogelijk is om de kernel van Linux te vertellen dat ie moet opslaan welke drivers hij geladen heeft en dat dan gebruikt bij de volgende keer booten in plaats van dat de kernel steeds iedere boot weer alle hardware na gaat? Scheelt toch weer 10 seconden denk ik in boot tijd. Googlen leverde niet veel op omdat ik niet zou weten welke zoekterm ik zou moeten gebruiken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:50

Gotiniens

Fairly odd Tim

in /etc/modules kan je instellen welke modules hij zowiezo moet laden. daarna moet je zorgen dat de hotplug service niet meer opstart. hoe dat moet weet ik zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Sebazzz schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:21:
Weten jullie of het mogelijk is om de kernel van Linux te vertellen dat ie moet opslaan welke drivers hij geladen heeft en dat dan gebruikt bij de volgende keer booten in plaats van dat de kernel steeds iedere boot weer alle hardware na gaat? Scheelt toch weer 10 seconden denk ik in boot tijd. Googlen leverde niet veel op omdat ik niet zou weten welke zoekterm ik zou moeten gebruiken.
Kernel als monolith compileren, i.e. een kernel zonder modules :)

Je kan in de config aangeven of de optie / package / driver / whatever als module, vast in de kernel of totaal niet opgenomen wordt. Zorg dus dat je alle overbodige meuk eruit trapt en de dingen die je nodig hebt in de kernel meepakt.

Resultaat: rete-snelle kernel. Keerzijde: duurt lang om te maken (veel testen) en bij elke (hardware)-verandering hele proces opnieuw doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-09 07:01

Raphaelo

boeiend!!

zezke schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 12:55:
Na m'n login komt de splash screen, maar op een lelijke standaard-ubuntukleur-vuiloranje-achtige achtergrond. Hoe kan ik deze kleur veranderen naar zwart dat het wat bij de rest past?
Dat is kan je veranderen in:

/etc/gdm/PreSession/Default

Daar staat ergens onderaan: BACKCOLOR="#dab082"

Als je dat veranderd in BACKCOLOR="#000000" zou je zwart moeten krijgen.

originele signatures zijn top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zezke
  • Laatst online: 22-09 13:20
Hartelijk bedankt,

ik had al bij appearance zitten prutsen en login window, maar dat werkte dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Bedankt voor de tip, dat ga ik ook gelijk doen. d:)b

Edit, ik heb er de rechten niet toe zegt ie, huh? :?
Ik ben als enigste op deze pc, is er een manier om wel als "administrator" oid aan te melden?

[ Voor 65% gewijzigd door Joopieboy op 18-01-2008 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Daarvoor moet je in een terminal venster het gewenste commando uitvoeren met 'sudo' ervoor.
In jouw geval dus:

sudo gedit /etc/gdm/PreSession/Default

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ochja natuurlijk, bedankt. :)

Trouwens wel een fikse omschakeling zo na een hoop jaartjes windows, maar nu als ik schakel naar de andere pc met windows had ik eerst zoiets van pff, tterug in de vertrouwde omgeving, maar als ik nu terugschakel word ik gek in windows. :P

Maar wat me opvalt, onder windows lijkt het alsof ik meer ruimte heb in mijn beeld met 1400 x 900, maar onder ubuntu lijkt het scherm een stuk kleiner ineens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
Joopieboy schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 08:04:

Trouwens wel een fikse omschakeling zo na een hoop jaartjes windows, maar nu als ik schakel naar de andere pc met windows had ik eerst zoiets van pff, tterug in de vertrouwde omgeving, maar als ik nu terugschakel word ik gek in windows. :P

Maar wat me opvalt, onder windows lijkt het alsof ik meer ruimte heb in mijn beeld met 1400 x 900, maar onder ubuntu lijkt het scherm een stuk kleiner ineens?
misschien omdat je zowel boven als onder een balk heb? Dat maakt het dan nog uitgerekter dan je scherm al is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Als je bij XP een hogere resolutie selecteert dan zoomt Windows uit, eigenlijk ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 10:48

zomertje

Barisax knorretje

Ik zou als ik jou was ook wat gaan inlezen en dingetjes proberen. In Ubuntu kun je erg veel instellen qua look en feel :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

zomertje schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 09:36:
[...]

Ik zou als ik jou was ook wat gaan inlezen en dingetjes proberen. In Ubuntu kun je erg veel instellen qua look en feel :)
Ja idd, er is best wel veel in te stellen, ik heb nu een beetje de basis met thema's enzo, maar er is zoveel... Van het weekend heb ik wat meer tijd dus dan wil ik nog wat dingen uitzoeken. Onderandere wil ik de bureaublad pictogrammen iets kleiner. :P

@killu: ik heb onder en boven een smalle balk, valt dus wel mee eigenlijk.

@Sebazzz: daar heb je idd gelijk in... kijken of en hoe ik in ubuntu kan "uitzoomen".

[ Voor 14% gewijzigd door Joopieboy op 18-01-2008 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:12
Ik heb een vraagje

zelf wil ik al lang over stappen op Ubuntu .. alleen 1 nadeel ik krijg mijn LINKSYS router niet werkend er op :(

Het is een wireless G (WRT54G version 7)

Als ik gewoon de kabel neem dan heb ik gelijk internet zonder problemen maar met de router wil het maar niet lukken

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:22

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Dat klinkt alsof je draadloos netwerk gebruikt. :P Want dat is dan het probleem, er zijn relatief veel draadloze netwerkkaarten die niet goed worden ondersteund in linux. Zoek dus eens uit wat voor een jij er hebt en of die ondersteund wordt.

En als het wat anders is dan moet je iets duidelijker wezen en er evt een nieuw topic voor maken...

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Je router heeft niks met linux te maken. Welk type kaartje gebruik je voor wireless? USB, PCMCIA, PCI, welk merk, welk type? Als je dat weet, kan je het type chipset opzoeken. Zodra je dat weet, kan iemand je vast wel helpen om het te installeren (als dat mogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Dirk schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 13:08:
Dat klinkt alsof je draadloos netwerk gebruikt. :P
Dat zegt ie :z
Joopieboy schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 11:57:
@Sebazzz: daar heb je idd gelijk in... kijken of en hoe ik in ubuntu kan "uitzoomen".
In XP is het lettertype ook veel kleiner hè. :) Dat is waarschijnlijk de oorzaak. XP zoomt gewoon uit bij een hogere resolutie en verbreedt de taakbalk (maar verhoogt de taakbalk niet!). Hierdoor heeft een XP op 1024x768 een hogere taakbalk dan een XP op 1900x1200 (daar kan je de letters van de taakbalk bijna niet meer lezen). Terwijl de balken van Ubuntu op de 1024x768 laptop van mijn moeder even groot/hoog zijn als de balken op mijn gamecomputer @ 1680x1050.

Je kan dus in Systeem[menu] -> Voorkeuren -> Uiterlijk -> Lettertypen[tab] je lettertypes aanpassen :)
mithras schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:44:
Resultaat: rete-snelle kernel. Keerzijde: duurt lang om te maken (veel testen) en bij elke (hardware)-verandering hele proces opnieuw doorlopen.
En daar zijn zeker geen programmaatjes voor om dat voor je te doen? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Sebazzz schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 15:30:

[...]

In XP is het lettertype ook veel kleiner hè. :) Dat is waarschijnlijk de oorzaak. XP zoomt gewoon uit bij een hogere resolutie en verbreedt de taakbalk (maar verhoogt de taakbalk niet!). Hierdoor heeft een XP op 1024x768 een hogere taakbalk dan een XP op 1900x1200 (daar kan je de letters van de taakbalk bijna niet meer lezen). Terwijl de balken van Ubuntu op de 1024x768 laptop van mijn moeder even groot/hoog zijn als de balken op mijn gamecomputer @ 1680x1050.

Je kan dus in Systeem[menu] -> Voorkeuren -> Uiterlijk -> Lettertypen[tab] je lettertypes aanpassen :)
Dankje, maar dat had ik inmiddels al wel aangepast waardoor het iig veel beter leesbaar is, nu nog de vraag hoe ik die bureaublad icoontjes kleiner krijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Je kan de DPI-instelling van je monitor aanpassen. Als je die lager zet, schaalt Ubuntu je beeld anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Sebazzz schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 15:30:
[...]

En daar zijn zeker geen programmaatjes voor om dat voor je te doen? :p
Niet automatisch, maar het makkelijkste is om je huidige kernel config in te lezen, xconfig opstarten en alle overbodige meuk uitvinken, alle nodige meuk into kernel pompen. Zoek op ubuntuforums.org op de grote kernel howto (kernel master howto geloof ik), daar staat alles netjes uitgelegd, inclusief instellingen voor optimalisaties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Vergeet niet dat je er je systeem niet mee om zeep helpt: in het ergste geval start hij niet op, en pak je de Generic-kernel die het ervoor nog deed. Die doet het erna ook weer ;)

* MBV heeft trouwens wel ruzie gehad met weghalen van dingen. Wat mag wel, wat mag niet weg? En een voorbeeld-kernel-config die redelijk kaal is ben ik niet tegengekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MBV schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 17:38:
[...] En een voorbeeld-kernel-config die redelijk kaal is ben ik niet tegengekomen...
Dat lijkt me ook wel heel moeilijk... dat is namelijk per systeem verschillend. Wel kun je de standaard tuning threads gebruiken op ubuntuforums, natuurlijk. ;)

Ik had zelf de KernelCheck gebruikt, maar nu doet het geluid en de wifi op mijn laptop het niet meer... Iets te fanatiek met uitvinken geweest, dus. ;) Dan toch maar even DCC opzetten zodat het compileren wat sneller gaat.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ja, les 1 in kernelbakken blijft toch altijd: GOOI JE OUDE NIET WEG VOORDAT JE DE NIEUWE COMPLEET HEBT GETEST!

Zo, dat moest er ff uit :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Oke, dan heb je wel een hele minimalistische kernel maar dan gaat ie nog steeds kijken bij het opstarten wat voor harde waren er in je bak zit :p Dat doet ie (geloof ik) voor het laden van de drivers, als hij alleen die stap over slaat(in de zin van: ik laad een bestand dat mij vertelt wat te moeten laden) dan scheelt dat bij mij al bijna 10 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Welke service zet je dan uit? Ik neem aan dat je niet de hotplug feature eruit sloopt, want een usb stickje in je pc stoppen kan dan niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Sebazzz schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 18:31:
Oke, dan heb je wel een hele minimalistische kernel maar dan gaat ie nog steeds kijken bij het opstarten wat voor harde waren er in je bak zit :p Dat doet ie (geloof ik) voor het laden van de drivers, als hij alleen die stap over slaat(in de zin van: ik laad een bestand dat mij vertelt wat te moeten laden) dan scheelt dat bij mij al bijna 10 seconden.
Waar doe je zo moeilijk over? Linux heeft geen grens aan uptime, zoals windows: na een half jaar doet hij het nog prima. Ik sluit alleen af om naar windows te gaan (afsluiten i.v.m. ext2-drivers in windows), verder alleen standby of sleep-mode. Het enige wat zo nu en dan handig kan zijn, is je X killen. Uitloggen/inloggen is daarvoor genoeg. Dus waarom zo moeilijk doen om 10 sec opstarttijd te winnen :?
Room42 schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 18:09:
[...]

Dat lijkt me ook wel heel moeilijk... dat is namelijk per systeem verschillend. Wel kun je de standaard tuning threads gebruiken op ubuntuforums, natuurlijk. ;)

Ik had zelf de KernelCheck gebruikt, maar nu doet het geluid en de wifi op mijn laptop het niet meer... Iets te fanatiek met uitvinken geweest, dus. ;) Dan toch maar even DCC opzetten zodat het compileren wat sneller gaat.
Als je vanaf een gestripte versie, waar alleen de HDD-drivers etc zitten, begint, is dat een stuk makkelijker dan eerst alle 100.000 dingen uitzetten (zoals de 85 netwerkprotocollen anders dan TCP/IP, hamradio, weet ik veel). Er zijn een paar dingen die altijd nodig zijn om Ubuntu te starten, en dingen als USB-stick support zijn ook voor iedereen nuttig. Mijn drivers voor de videokaart enzo weet ik wel te vinden om aan te zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
mithras schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 18:19:
Ja, les 1 in kernelbakken blijft toch altijd: GOOI JE OUDE NIET WEG VOORDAT JE DE NIEUWE COMPLEET HEBT GETEST!

Zo, dat moest er ff uit :p
tokkin' to me?
Ik zeg toch ook niet dat ik de oude verwijderd heb? Daar werk ik nog gewoon mee, hoor. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Waar doe je zo moeilijk over? Linux heeft geen grens aan uptime, zoals windows: na een half jaar doet hij het nog prima. Ik sluit alleen af om naar windows te gaan (afsluiten i.v.m. ext2-drivers in windows), verder alleen standby of sleep-mode. Het enige wat zo nu en dan handig kan zijn, is je X killen. Uitloggen/inloggen is daarvoor genoeg. Dus waarom zo moeilijk doen om 10 sec opstarttijd te winnen :?
Ik heb een ASUS moederbord, daarom werkt sleep en standby vaak wel maar niet altijd, want soms nadat ie 30 seconden uit sleep of standby is geweest en ik alweer zit te surfen vindt ie soms toch een hele grote behoefte om af te sluiten. Dit komt waarschijnlijk omdat ik mijn computer met de aan/uit-knop uit standby haal omdat hij alle stroom van de USB apparaten afhaalt tijdens standby.

Plus dat ik toch mijn computer liever afsluit (juist vanwege die ext2 driver van XP) en start naar XP voor het gamen, DirectX3D draait helaas nog niet goed in Virtualbox of VMWare Player.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Veel 3d-spellen werken toch ook met Wine? ;)

Ik heb nu een heel irritant probleem. Linux kan prima zien hoevol mijn accu zit (die kernel-workaround van een bios-probleem, waar een jaar geleden al een patch voor was, zit nu eindelijk in 2.6.22 :z), nadat ik een paar keer cat /proc/acpi/battery/BAT1/* heb gedaan. Moet ik nog eens een opstartscript van maken, verder geen probleem.

Wat wel een probleem is: ik krijg geen waarschuwing dat mijn accu leeg is. Wel dat batterijtje bovenin, wat al bij 20% rood wordt, maar niet de waarschuwing dat ik moet afsluiten omdat hij nog maar 5% heeft. Wat nog irritanter is: hij gaat niet automatisch in standby zodra hij op 3% komt :(

Iemand anders dit probleem gehad?

[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 19-01-2008 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

MBV schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:56:
Veel 3d-spellen werken toch ook met Wine? ;)
Ja maar ook heel veel niet. Crysis enzo :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genya
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10-2022

Genya

Ad Infinitum

Sorry, overbodige post. Lezen ftw. }:O

[ Voor 102% gewijzigd door Genya op 20-01-2008 13:22 ]

MacBookLast.fmfacebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@.Arne: lol die edit maakt mijn post ook overbodig ;)

[ Voor 119% gewijzigd door Room42 op 20-01-2008 13:23 . Reden: Ik ben de kwaadste niet; even een gratis zoekstring erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 09:46
Ik heb ubuntu op mijn laptopje met intel gma950 grafische kaart gezet. Alles werkt (uiteindelijk) wel, enkel openGL doet moeilijk. Wat er getekend wordt, is niet altijd even correct. Ik bedoel dan op dieptes. Soms worden (delen van) objecten weergegeven die achter andere liggen. Er lijkt iets mis te zijn met de z-buffer. Nuja, op zich niet zo'n probleem, maar ik vind het wel gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Kan je zelf programmeren? Ik kan je wel een gestript OpenGL programma geven wat twee vlakken tekent, dan kan je zelf iets met coordinaten klooien totdat het stuk gaat. Die testcase kan je dan aan de developers van de intel-driver geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Ik heb zelf wel eens een 3d engine geschreven, zowel raycast als z-buffer, zijn de inteldrivers toevallig niet opensource?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die zijn volledig GPL voor zover ik weet, ze zitten in de Xorg-sources in ieder geval :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Ik zal na mijn examens eens een kijkje nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Heeft iemand KDE4 al geïnstalleerd in zijn Ubuntu?
Ik heb de gok genomen en het met behulp van deze guide van UbuntuGeek geïnstalleerd.

Ik moet zeggen dat de user experience zeer... smooth was. Alles komt heel soepeltjes op, en het is niet zo strak als GNOME altijd is. Veel grafische effecten enzo. Heel mooi. Veel nieuwe geluidjes, en bij praktisch alles wat je doet krijg je een geluidje :9~ Helaas werkte KDE4 niet helemaal zoals ik zou willen hierzo, want veel icoontjes van het KMenu ontbreken (van Internet, Office, e.d.) en sommige dingen intergreren niet lekker. Misschien komt dit omdat ik KDE3 ook nog geïnstalleerd heb staan. Misschien heeft iemand anders meer geluk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:41

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Sebazzz schreef op zondag 20 januari 2008 @ 20:34:
Heeft iemand KDE4 al geïnstalleerd in zijn Ubuntu?
Ik heb de gok genomen en het met behulp van deze guide van UbuntuGeek geïnstalleerd.

Ik moet zeggen dat de user experience zeer... smooth was. Alles komt heel soepeltjes op, en het is niet zo strak als GNOME altijd is. Veel grafische effecten enzo. Heel mooi. Veel nieuwe geluidjes, en bij praktisch alles wat je doet krijg je een geluidje :9~ Helaas werkte KDE4 niet helemaal zoals ik zou willen hierzo, want veel icoontjes van het KMenu ontbreken (van Internet, Office, e.d.) en sommige dingen intergreren niet lekker. Misschien komt dit omdat ik KDE3 ook nog geïnstalleerd heb staan. Misschien heeft iemand anders meer geluk. :)
Dit zal denk ik ook komen doordat KDE 4 nog niet af is intern. De interface is wel al af maar onder de motorkap moet en gaat er nog behoorlijk wat geknutseld worden. Dus ook de integratie met je huidige dingen en alle icoontjes die WEL moeten oppoppen. Ikzelf wacht denk ik nog een half jaar totdat het wat ontwikkeld is ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Sorry hoor, maar alles een geluidje hebben :r

Waarom zou een computer geluid maken als ik ergens op klik, of iets verkeerd doe. Een popup die de foutmelding geeft is genoeg, daar hoef ik geen geluidjes bij toch? Bij KDE3 was dit ook al zo'n ramp. Ik snap niet dat de ontwikkelaars denken dat powerusers (waar KDE toch best op is gericht) dit leuk vinden ofzo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Het is leuk dat de mogelijkheid er is, dat zit je niet in de weg. Er zijn powerusers die screen-dolls hebben ;)

Het default aanzetten vind ik dan weer wat minder :/ Maargoed, de architectuur van KDE4 staat me wel aan. Netjes QT scheiden van KDE :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Ik heb kde4 al een tijdje geïnstalleerd op gentoo. Best geinig, maar ik loop zo hier en daar toch tegen wat vervelende problemen aan. nou ja, wordt vanzelf wel een keer gefixed.
Netjes QT scheiden van KDE
en vervolgens Plasma in QT stoppen :)

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Al die dingen die zo generiek zijn dat je ze ook op windows en Mac wil hebben, moeten ze in Qt stoppen. Het liefste zou ik willen dat je voor KDE gewoon Qt programma's kan schrijven, zodat je het met een simpele recompile in windows hebt. Vaak kan dat ook, maar dan is het net niet goed genoeg geïntegreerd.
Een platform-onafhankelijke toolkit, dat was toch het idee van Qt? Nou ja, nog even en je kan gewoon KDE op windows en Mac draaien, probleem de wereld uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:15
Ik hoor weer eens veel positieve geluiden uit het ubuntu kamp en ik heb besloten de proef op de som te nemen en ubuntu op de laptop van mn vriendin naast windows te draaien en kijken of zij ermee om kan gaan. Ik heb namelijk het idee dat het nogal eens iets overdreven wordt hoe gebruiksvriendelijk ubuntu is, met name op het gebied van installeren en repositories toevoegen vind ik het allemaal enorm ingewikkeld voor de gemiddelde gebruiker.

Ik twijfel wel een beetje tussen kubuntu of ubuntu, wat raden jullie mij aan?

En misschien is er nog een specifieke distro die leuk is voor haar als student. Eye candy vind ze overigens heel belangrijk, minstens 50% van haar oordeel is gebaseerd daarop :P

[ Voor 14% gewijzigd door DarkShadow op 26-01-2008 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Eye-candy, voor alles een knopje? KDE (Kubuntu).
Alles strak, alleen voor het noodzakelijke een knopje? GNOME (Ubuntu)
Zo licht en snel mogelijk? Xfce (Xubuntu).

KDE dus. Niet vergeten om bij de eerste boot de muisknoppen en de keyboardinstellingen op Redmond te zetten, zodat je Windows gedrag krijgt. Compiz wordt als het goed is meegeleverd.
Ik heb namelijk het idee dat het nogal eens iets overdreven wordt hoe gebruiksvriendelijk ubuntu is, met name op het gebied van installeren en repositories toevoegen vind ik het allemaal enorm ingewikkeld voor de gemiddelde gebruiker.
Hoezo dat? Je hoeft niet meer de terminal te gebruiken. Repositories toevoegen kan je gewoon via Systeem -> Beheer -> Softwarebronnen (GNOME/Ubuntu). En installeren lijkt mij al helemaal een droom voor een digileek, bij Toepassingen -> Installeren/Verwijderen een vinkje zetten voor het programma dat je wilt, op Installeren klikken en na de automatische installatie kan je het programma direct gebruiken. Bij Windows zie ik die uniformiteit niet, want ieder programma gebruikt weer een aparte setup, je moet zelf orde houden op je schijf want je moet zelf selecteren waar je het programma wilt installeren, en ieder programma installeert anders. In Ubuntu/Debian-based heb je één systeem voor alles. Wat wil je nog meer? :)

[ Voor 12% gewijzigd door Sebazzz op 26-01-2008 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DarkShadow schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 11:48:
Ik hoor weer eens veel positieve geluiden uit het ubuntu kamp en ik heb besloten de proef op de som te nemen en ubuntu op de laptop van mn vriendin naast windows te draaien en kijken of zij ermee om kan gaan. Ik heb namelijk het idee dat het nogal eens iets overdreven wordt hoe gebruiksvriendelijk ubuntu is, met name op het gebied van installeren en repositories toevoegen vind ik het allemaal enorm ingewikkeld voor de gemiddelde gebruiker.

Ik twijfel wel een beetje tussen kubuntu of ubuntu, wat raden jullie mij aan?

En misschien is er nog een specifieke distro die leuk is voor haar als student. Eye candy vind ze overigens heel belangrijk, minstens 50% van haar oordeel is gebaseerd daarop :P
1. Je draait Ubuntu (of welke andere Linux distro dan ook.) omdat je het zelf wilt.
2. Linux (of welke andere Unix-like dan ook) is voor mensen die graag willen lezen en leren.
3. Linux is in zijn kern nog altijd Linux (en GNU) het enige waar distro's in verschillen: installatie, package (of van af source) management, aanbod en community.
4. Je vriendin zal dan ongetwijfeld met de commandline moeten werken.
5. Linux vereist een compleet andere mindset dan Windows. (Niet voor niets dat Unix-like besturingssystemen in de begin dagen voornamelijk door academici werd gebruikt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Nou, troost je, ik wil het wel graag :).

Ik ga hier gewoon even in op claims die ik vaak hoor, ik ben wel benieuwt. Ik sta er open voor. De laatste keer dat ik ubuntu draaide was het inderdaad lastig om om te schakelen, vooral omdat ik toch ook wel graag mn mp3tjes en films zowel onder windows als linux wou benaderen. Gelukkig lukte dat wel met ntfs-3g, maar het koste me me wel wat moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:07

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 12:12:
2. Linux (of welke andere Unix-like dan ook) is voor mensen die graag willen lezen en leren.
was het eigenlijk niet de bedoeling dat Ubuntu ook voor mensen is die gewoon wat basisdingen willen met hun PC? (en voor het meeste zit er bij Ubuntu wel software bij)
3. Linux is in zijn kern nog altijd Linux (en GNU) het enige waar distro's in verschillen: installatie, package (of van af source) management, aanbod en community.
Oftewel, het grootste deel van de "experience" :P
5. Linux vereist een compleet andere mindset dan Windows. (Niet voor niets dat Unix-like besturingssystemen in de begin dagen voornamelijk door academici werd gebruikt.)
Is dat eigenlijk nog wel zo? Je zegt wel dat Unices en Unixachtigen vroeger voornamelijk werden gebruikt door academici e.d. maar da's vroeger.

Hoe anders IS die mindset nog? Even internetten:
Windows: naar het menu, zoek Firefox eruit (of icoontje op je bureaublad) en starten, en surfen.
Ubuntu: exact hetzelfde. Het menu staat weliswaar niet op dezelfde plek maar dat heeft niets met mindset te maken, je opent nog steeds een menu met applicaties.

En dat geldt voor veel andere dingen ook. Nieuwe software installeren kan op meerdere manieren, maar is in de meeste gevallen in Ubuntu gebruiksvriendelijker dan in Windows (zolang de software in de repo's zit of zolang er een .deb beschikbaar is, die kan je vanuit Firefox direct openen met gdebi die 'm installeert... pijnloos).

Volgens mij valt het best mee eigenlijk. De verschillen zijn voor de gemiddelde gebruiker denk ik hoofdzakelijk cosmetisch, zolang je geen nieuwe software installeert. :)
DarkShadow schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 12:32:
Nou, troost je, ik wil het wel graag :).

Ik ga hier gewoon even in op claims die ik vaak hoor, ik ben wel benieuwt. Ik sta er open voor. De laatste keer dat ik ubuntu draaide was het inderdaad lastig om om te schakelen, vooral omdat ik toch ook wel graag mn mp3tjes en films zowel onder windows als linux wou benaderen. Gelukkig lukte dat wel met ntfs-3g, maar het koste me me wel wat moeite.
Het is gelukkig bepaald niet lastig meer om die mp3'tjes aan de gang te krijgen, daarvoor installeer je wat plugins voor GStreamer die je met Add/Remove in het menu kan installeren. DVD's is iets lastiger, maar staat perfect uitgelegd bij Medibuntu
ntfs-3g wordt meegeleverd bij Gutsy, en da's handig. :)

Als je echt twijfelt kun je ook nog een virtual machine draaien, als je een beetje een snelle PC hebt. Kan je het ook mee proberen, alleen moet je niet echt eyecandy willen. :P

[ Voor 22% gewijzigd door Cyphax op 26-01-2008 12:34 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Eens met zowel Cagalli als Cyphax. Een normale gebruiker installeert zelf vrijwel niets en wil dat ook niet (dan komt er direct stress). Als ze een printer kopen, tja, dan weten ze dat ze dat moeten doen, maar dat is het dan ook.

Als voorbeeldje mijn tante, die heb ik een Ubuntu installatie gegeven omdat ik gek werd van dat geneuzel over virussen etc.(en geen ali illegali windows installs meer doe). Alles prima, totdat er andere mensen over de vloer komen en haar zeggen dat het 'belachelijk is' dat ik er Ubuntu opgezet heb etc. (tja.. ik weet niet hoé ze toen dingen gedownload hadden, maar iemand had alleen maar de thumbnails gedownload en alle pics al gedelete bij yahoo-mail terwijl je d'r unlimited space hebt en dat lag aan ubuntu.. mjaaaaa). Of als ze uitzending gemist wil kijiken werkt het niet (tja.. dat werkt wel, maar moet je eerst lezen en klikken volgnes mij, mja). En printer installeren: mijn printer doet het niet!. Kom je langs, plugt printer in usb poort, ubuntu zegt: printer installeren? "ja" printer: werkt. Had je het al geprobeerd? eh.. nee. Nou ja, dat soort dingen. Durfden ze bij windows al niks, maar kon de buurman iig. nog 'helpen' kunnen ze nu helemaal niets meer
Aan de andere kant: ik heb al een paar maanden geen klachten ontvangen via de mail (misschien werkt die niet meer :+ ) dus ach.. voor de average user na volledige installatie is het prima. (uitleggen dat als het 'update' icoontje iets zegt, dat men dat gewoon moet doen behalve als er iets staat van: 'weet je het zeker' is gelukkig nog goed uit te leggen)

Verder moet je je er niet op verkijken dat de average user heel moeilijk 'nieuwe' dingen snapt en dat de gebruikte taal in linux distro's vaak heel correct is, maar volstrekt onbegrijpelijk voor jan met de pet. It's a different mindset and me like :)

(geschreven op mijn xp gamelaptop met firefox en pidgin zodat iig. overal alles hetzelfde doet ;) )

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, uitzendinggemist werkt niet. Ik heb de VARA erover gemaild en gevraagd of ze Theora-streams willen aanbieden, maar die vonden dat ik maar gewoon Windows moest gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

welke stream werkt niet? MPlayer kan gewoon alles openen, zonder problemen :S instelling mediaplayer, breedband. 40 dagen zonder sex, de leugen regeert, en de leukste lama's aangeklikt.

Er zit wel een vervelende bug in Totem waardoor je bij uitzendinggemist de melding krijgt 'sub[dinges] did not specify output size'. Is al een half jaar een bugfix voor, maar ze willen hem niet in Gutsy als update aanbieden 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

kijk, dat bedoel ik nou: de een krijgt het wel goed werkend en de ander niet... bla bla bla als ik op MIJN compu, etc. etc., dan, enz. enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Laatst online: 08:35
letatcest schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 16:04:
kijk, dat bedoel ik nou: de een krijgt het wel goed werkend en de ander niet... bla bla bla als ik op MIJN compu, etc. etc., dan, enz. enz.
Erm, dat is met windows net zo, neem dat van mij aan. Wat bij mij vlekkeloos werkt zorgt er bij een ander voor dat PC vastloopt, niets gebeurt, of een foutmelding genereert.
Simpel zat: Er zijn zoveel factoren die meespelen, dat computerkunde(dus niet informatica ;)) geen exacte wetenschap is, maar een verhaal van de gemiddelde beunhaas.
Als je nou zegt dat de gemiddelde gebruiker die vanaf windows komt enige tijd nodig heeft om over te stappen en daarom wrijving ontstaat dan ben ik het met je eens. Maar dat PC1 met exotische(meer of minder) hardware anders reageert als PC2 met andere exotisch hardware vind ik niet heel vreemd.

Als je ziet wat er in de afgelopen jaren aan extra mogelijkheden bijgekomen zijn in linux t.o.v. windows dan neem ik die leercurve voor lief ;)

Trouwens: Iemand op Ubuntu of wat voor OS dwingen te gaan werken, zorgt m.i. niet direct voor goede ervaringen. De zelfde problemen die jij beschreef zouden onder windows niet zijn opgetreden, omdat de persoon in kwestie bang is voor haar eigen PC ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 15:55:
welke stream werkt niet? MPlayer kan gewoon alles openen, zonder problemen :S instelling mediaplayer, breedband. 40 dagen zonder sex, de leugen regeert, en de leukste lama's aangeklikt.

Er zit wel een vervelende bug in Totem waardoor je bij uitzendinggemist de melding krijgt 'sub[dinges] did not specify output size'. Is al een half jaar een bugfix voor, maar ze willen hem niet in Gutsy als update aanbieden 8)7 |:(
Mja, ik gebruik zoveel mogelijk Totem, dus ook als web-plugin. Geen enkele andere plugin die ik ken heeft een beetje degelijke GUI. Alleen voor hdtv tv-episodes start ik mplayer op. En voor DVDs VLC, omdat dat de degelijkste GUI-player is met dvdnav-support. Uiteraard houd ik me aanbevolen voor tips waarbij alles in 1 player kan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Loekie schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 16:15:
[...]

Erm, dat is met windows net zo, neem dat van mij aan. Wat bij mij vlekkeloos werkt zorgt er bij een ander voor dat PC vastloopt, niets gebeurt, of een foutmelding genereert.
Simpel zat: Er zijn zoveel factoren die meespelen, dat computerkunde(dus niet informatica ;)) geen exacte wetenschap is, maar een verhaal van de gemiddelde beunhaas.
Als je nou zegt dat de gemiddelde gebruiker die vanaf windows komt enige tijd nodig heeft om over te stappen en daarom wrijving ontstaat dan ben ik het met je eens. Maar dat PC1 met exotische(meer of minder) hardware anders reageert als PC2 met andere exotisch hardware vind ik niet heel vreemd.
Eens, uiteraard, je eigen compu ken je het beste (en de meeste mensen zijn wat dat betreft toch een stel zwervers die in een mooi huisje neergezet worden waarbij ze dan ineens een huis moeten kunnen onderhouden, waardoor het na 1 week een tyfusbende is ;) )
Als je ziet wat er in de afgelopen jaren aan extra mogelijkheden bijgekomen zijn in linux t.o.v. windows dan neem ik die leercurve voor lief ;)
Geheel eens :)
Trouwens: Iemand op Ubuntu of wat voor OS dwingen te gaan werken, zorgt m.i. niet direct voor goede ervaringen. De zelfde problemen die jij beschreef zouden onder windows niet zijn opgetreden, omdat de persoon in kwestie bang is voor haar eigen PC ;)
Niet mee eens, alles wat nodig was werkte out of the box. De grap was juist dat de computer nu extra dingen kon (dvd's afspelen: ehy, dat kon onder windows niet? lol.. niet zonder update van de mediaplayer idd )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kaffeine is ook wel degelijk als DVD-player... Maar ik veronderstel dat je naar een (wx)GTK+-oplossing op zoek bent :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 16:54:
[...]

Mja, ik gebruik zoveel mogelijk Totem, dus ook als web-plugin. Geen enkele andere plugin die ik ken heeft een beetje degelijke GUI. Alleen voor hdtv tv-episodes start ik mplayer op. En voor DVDs VLC, omdat dat de degelijkste GUI-player is met dvdnav-support. Uiteraard houd ik me aanbevolen voor tips waarbij alles in 1 player kan. ;)
Er is een patch voor, maar geen kant-en-klare build voor Gutsy. Zie ook de bug. De mozilla-mplayer plugin werkt best aardig vind ik, totem werkt wel vaker niet.

Je zou de Hoary-versie kunnen proberen te installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 26-01-2008 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

Mijn mening is toch dat je er voor open moet staan, ik had voor mijn vader een dualboot opgezet ubuntu - xp. Toen deed nero vreemd, hij dacht oh dan gebruik ik gewoon K3B geinstalleerd dvd mee gebrand alles werkt perfect. Komt mijn zus die even wat op internet moet doen: " he wat zit het hier allemaal vreemd " openoffice deed het natuurlijk niet goed alles zat op de verkeerde plaats. Maar de AWN dock vindt ze weer wel heel leuk :Z en al die leuke effecten :/

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Je moet er inderdaad voor open staan ja. Ik vind het persoonlijk erg vervelend als mensen je pc een keer gebruiken, en het dan opeens "raar" en "vreemd" vinden. Dat je niet "gewoon" Windows gebruikt. Ik denk dat dat soort reacties komen uit een soort gevoel van "Wat voor ons goed genoeg is, is voor jou niet goed genoeg". Die oerhollands "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" mentaliteit. Ik blijf lekker bij Ubuntu. Aangezien ik nogal veel "pruts" :P, is het gewoon super handig dat je allerlei soorten tooltjes kunt apt-getten. Helemaal legaal, en zonder vervuiling van je pc.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Nou, die /-partitie zat laatst toch echt 100% vol :X En ik heb ook genoeg geprutst om af en toe wat rare effecten te krijgen. Zo werken linkjes in pak-em-beet thunderbird en pidgin niet meer nadat ik swiftfox (firefox 3.0beta) eraf heb gemikt, en opent hij nu voor van-alles-en-nog-wat IPE, kennelijk omdat hij niet naar .ipe maar naar datatype xml keek :(

Iemand trouwens een downgrade van swiftfox 3.0beta naar 2.0 gedaan? Ik wil mijn nieuwe bookmarks terug :'(

[ Voor 32% gewijzigd door MBV op 26-01-2008 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Mn eerste ervaringen vallen toch ietwat tegen moet ik bekennen. Na een uitermate snelle installatie wou ik vrolijk aan de slag, alles werkte out of the box, maar ik kan niet met add/remove firefox toevoegen :?

In de huidige browser werkt mn gmail niet en ik heb ook even geen idee hoe ik zo snel flash pratende krijg.

edit: het geluid blijkt ook niet te werken :(

[ Voor 7% gewijzigd door DarkShadow op 27-01-2008 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor browser heb je nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
konqueror. In gmail blijft hij hangen bij loading.

Als ik firefox wil toevoegen, kan ik het niet aanklikken bij add/remove, want vrijwel elke niet geinstalleerde app is grijs en niet aanklikbaar. Ik heb verder geen idee hoe ik een driver moet downloaden, of waar ik uberhaupt een soort van apparatenbeheer kan zien voor het geluid.

Het is een sony vaio vgn-n31m notebook. Ook in vista 64bit zijn de drivers een ramp. Nu lijkt alles in linux goed te werken, behalve het geluid.

[ Voor 18% gewijzigd door DarkShadow op 27-01-2008 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je zeker dat je niet per ongeluk Kubuntu hebt geïnstalleerd ipv Ubuntu? ;)

Dat was bewust zie ik. Bij Kubuntu heet je software-beheer prog "Adept". Daar zou je gewoon Firefox voorbij moeten zien komen.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2008 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Niet per ongeluk, maar heel bewust, ik wou graag met de kde werken. Geen slimme beslissing?

Onder adept geeft hij aan dat firefox al geinstalleerd is :?

Kan het echter nergens terugvinden.

[ Voor 36% gewijzigd door DarkShadow op 27-01-2008 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nouja, beide keuzes zijn goed. Je zal hier een groot aantal KDE-fans tegenkomen. Ik vind persoonlijk de Gnome-variant beter afgewerkt, en dat komt m.i. doordat het het moederproject van Canonical is. Kubuntu is toch een beetje "voor de leuk" erbij gedaan, heb ik altijd het idee. Maar ik ben sowieso een Gnome-fan. KDE is mij wat te druk. Gnome is lekker simpel, Mac OS style.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Als firefox al geïnstalleerd is, dan kun je hem iig opstarten via de terminal, gewoon firefox intypen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ik ga vandaag maar eens normale ubuntu proberen (dus gnome), ik heb begrepen dat je sowieso kde erbij kan installeren. Ik vind het alleen erg jammer dat mn geluid niet werkt, hij detecteert wel een intel geluidskaart (mobo van de sony vaio is idd een intel boardje), maar er komt helaas geen geluid uit. Als ik dat niet kan oplossen kan ik het er net zo goed weer vanaf gooien.

Daarnaast had ik het idee dat het hele add/remove gebeuren buggy was, bij het uitvoeren van een algehele systeemupdate kreeg ik een error en ik kan geen enkele apllicatie toevoegen. Firefox is wel geinstalleerd maar niet terug te vinden in menu's en met de terminal mag mn vriendin niet werken (dos is voorbij).

Begrijp me goed, windows (en zeker vista) is ook niet alles, maar helaas is ubuntu denk ik meer een grote stap in de goede richting dan een complete oplossing (als dat het al ooit wordt door het ontbreken van zoveel support/software).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

KDE is mij wat te druk. Gnome is lekker simpel, Mac OS style.
Je hebt gelijk, maar KDE kan je veel beter aankleden, maar helaas valt het aantal Qt applicaties nog tegen. Het is wel duidelijk dat KDE minder is, want veel vertalingen van KDE3 zijn nog steeds niet gedaan, het loopt hier op een Athlon 6000+ best stroperig (lijkt Vista wel :o ) en het valt dus best tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

DarkShadow schreef op zondag 27 januari 2008 @ 09:57:
Ik ga vandaag maar eens normale ubuntu proberen (dus gnome), ik heb begrepen dat je sowieso kde erbij kan installeren. Ik vind het alleen erg jammer dat mn geluid niet werkt, hij detecteert wel een intel geluidskaart (mobo van de sony vaio is idd een intel boardje), maar er komt helaas geen geluid uit. Als ik dat niet kan oplossen kan ik het er net zo goed weer vanaf gooien.

(verhaal)
En.. afaik komt dat dan weer uit dezelfde fabriek als Asus... ik heb een dergelijk probleem gehad en het zo opgelost:
[Ubuntu 7.10] Geen geluid via heaphone uitgang op laptop

Ik hoop dat je er wat mee kunt en misschien geeft het wel een idee in de goede richting :) (want zonder geluid heb je niets aan de meest konings media player at the moment: Amarok )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ik heb nu Ubuntu draaien, en alles werkt, geluid deze keer ook. Beetje vreemd dus. Alleen draadloze netwerken gaat wel vrij langzaam (het verbinden). Dit gaat in windows iets beter, maar is niet onoverkomelijk. Ik denk dat ik gnome ook iets fijner werken vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Wat betreft draadloze netwerken betreft zou de nieuwste kernel nog wel eens een oplossing kunnen bieden. Ze hebben daar een hoop aan de drivers voor de draadloze netwerken gedaan. Maar die zul je dan zelf moeten compileren. Voordat hij in de backports van ubuntu zit zijn we wel weer een redelijke tijd verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
Ik ben erg tevreden over Ubuntu, alleen is er iets erg simpels waar ik me aan stoor. Ik heb op men bureaublad 3 icoontjes staat van 2 NTFS-partities en een externe HD. Als ik dan een cd invoer komt het icoontje van de cd dat dan verschijnt over het eerste icoontje op men bureaublad te staan, erg knullig...

En nog dat ik geen DRI heb met men ATI FireGL V5250, maar dat ligt meer aan ATI dan aan Ubuntu. De nieuwste ATI driver installeren aan de hand van de wiki werkt ook niet, dan krijg ik een lage resolutie en alles wordt supertraag.

Voor de rest is alles goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Crackh34d schreef op zondag 27 januari 2008 @ 20:43:
Ik ben erg tevreden over Ubuntu, alleen is er iets erg simpels waar ik me aan stoor. Ik heb op men bureaublad 3 icoontjes staat van 2 NTFS-partities en een externe HD. Als ik dan een cd invoer komt het icoontje van de cd dat dan verschijnt over het eerste icoontje op men bureaublad te staan, erg knullig...

[...]
Ja, dat is mij ook op gevallen. Je verwoord het goed: heel erg knullig, imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Crackh34d schreef op zondag 27 januari 2008 @ 20:43:

En nog dat ik geen DRI heb met men ATI FireGL V5250, maar dat ligt meer aan ATI dan aan Ubuntu. De nieuwste ATI driver installeren aan de hand van de wiki werkt ook niet, dan krijg ik een lage resolutie en alles wordt supertraag.

Voor de rest is alles goed :)
Zoals al vaker voorbij gekomen: probeer Envy eens. Ik wilde het ook nooit voor de driver installs, maar eh... now it just WORKED (op mijn laptop that is, op mijn desktop deed ie toch wel vaag en moest ik een oude 3D accelerated xorg.conf copieren (of zelf schrijven natuurlijk) maar goed.. iig. wel normaal werken daarna)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
Envy werkte ook niet :(
Pagina: 1 ... 15 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen