Het grote Ubuntu Topic Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 31 Laatste
Acties:
  • 116.060 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 21:04

MBV

@FLeSH: dat kan heel handig met het command-line tooltje aticonfig. Zie ook aticonfig --help. Ik gebruik de volgende 2 shell-scripts voor dual- en singlescreen:
$ cat /home/martin/bin/dualscreen 
aticonfig --enable-monitor=crt1,lvds && xrandr -s 1
$ cat /home/martin/bin/singlescreen 
xrandr -s 4 && \
        aticonfig --enable-monitor=lvds && \
        aticonfig --set-powerstate=1

Dat heeft ook met de pairmodes te maken. Ik ben er ook een poos mee aan het klooien geweest, maar uiteindelijk heb ik die ingesteld met aticonfig, geloof ik. relevante stuk van Xorg.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Section "Device"
        Identifier  "aticonfig-Device[0]"
        Driver      "fglrx"
        Option      "DesktopSetup" "horizontal,reverse"
        Option      "Capabilities" "0x00000800"
        #Option     "Mode2" "1280x1024 1024x768 800x600"
        Option      "PreferredVRefresh" "60" #voor TFT's het beste
        Option      "TVFormat" "PAL-B"
        Option      "PairModes" "1400x1050+1280x1024,1280x1024+1280x1024,1400x1050+1024x768"
        Option      "EnableMonitor" "lvds"
EndSection

Standaard aticonfig --optie=dinges intikken zorgt ervoor dat je je huidige sessie aanpast, sudo aticonfig --optie=dinges saved hem in je xorg.conf :)

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

zezke schreef op woensdag 26 december 2007 @ 11:26:
Hallo iedereen,

sinds een tijd geleden werkt de quit-knop niet meer naar behoren.
Als ik er op klik gebeurt exact hetzelfde als ik gewoon ctrl alt backspace zou doen, terwijl ik toch liever het oude vertrouwde menuutje met m'n afsluitopties zou krijgen.
Ik heb geen idee hoe dit zo terug te krijgen. Iemand een oplossing?
Stel je vraag even in een apart topic en doe het ook even volgens de richtlijnen mbt zelf zoeken, eigen inzet e.d. ;)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• bop
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08-2024

bop

VisualWeb

Bedankt voor de hulp,toch stuit ik alweer snel op de volgende errors (het mag ook nooit in 1x werken :P)

Als ik iets met xrandr doe:
bop@bob-laptop-ubuntu:~$ xrandr
X Error of failed request:  BadRequest (invalid request code or no such operation)
  Major opcode of failed request:  151 (RANDR)
  Minor opcode of failed request:  6 ()
  Serial number of failed request:  9
  Current serial number in output stream:  9

als ik iets met aticonfig doe:
*** glibc detected *** aticonfig: munmap_chunk(): invalid pointer: 0xbf8919fc ***
[ .... hele lijst met backtrace en memorydump ...]
Aborted (core dumped)

Met de 'Screens and resolutions' optie wil het ook niet echt lukken, hierbij gaat het altijd mis. Ook lijkt het alsof tijdens het booten er dingen worden aangepast in xorg.conf (dit zou niet moeten toch?) aangezien ik wel is aanpassingen doe in recovery mode en die er dan in de volgende boot alweer uit zijn.

Ik gebruik trouwens Gutsy met Gnome, Compiz en Fglrx drivers. Ga zo nog maar is ff verder het internet afstruinen naar een manier om dit werkend te krijgen :S

Ook wat positieve dingen:
- Digital sound output werkt
- Heb Photoshop 7.0 werkend en straks even CS2 proberen,
- Zend draait ook gewoon lekker
- Eindelijk goed de Gnome power managment goed werkend (met auto terugclocken van processor)

Hierdoor lijkt mijn volledige overgang naar Ubuntu toch aardig dichtbij. (behalve dan de dualscreen en hibernate en wat kleine dingetjes die nog wel is fout gaan).

doe niet aan signatures.. uhhh, arghhh

• MBV

MBV

dingen tijdens booten veranderd ligt aan die mooie GUI-tool ofzo. Nooit GUI's gebruiken voor instellingen :P

Jouw probleem zit vrij diep, als aticonfig een coredump geeft. Dat hoort niet ;). Welke versie van fglrx gebruik je? Al eens de drivers er opnieuw op geknald? Installeer anders eens de nieuwste van ATi, net weer een nieuwe uit. Ik heb de versie van afgelopen zomer, als ik me niet vergis degene die ook in Gutsy zijn gegaan (zit nog op Feisty :X, teveel gerommeld in instellingen waar ik eigenlijk gedeeltelijk vanaf wil).

Waarom gebruik je trouwens zend? Als je studio bedoelt: installeer Eclipse, met PDT. Die werkt als een tierelier, en kan hetzelfde als zend studio kan. Maar dan beter: doordat er 10.000 plugins voor eclipse te krijgen zijn, waaronder subversion clients :)

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 27-12-2007 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nurret
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09-2021
Hallo Mensen,

Ik heb een machine waarop ik ubuntu en Xp draai. Ik zou nu graag de bootflag van het boot menuutje op Xp willen zetten ipv Ubuntu. Kan iemand mij vertellen hoe dat snel en makkelijk kan?

Ik heb het internet afgezocht maar ik krijg telkens onnozele artikels :S. Ik heb het geprobeert met su sudo en dan cfdisk, helaas krijg ik toch geen schrijftoestemming.

Kan het op een andere manier? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ten eerste de topic warning: Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic !!! vergeet ook niet even de topicstart door te lezen
Ten tweede is het zo basic dat ik je vraag waarschijnlijk niet eens snap... of je terminologie rammelt aan alle kanten. Maar goed, het hoort dus niet in dit topic.

offtopic:
Als ik het wel goed begrijp (c.q. je wilt XP als standaard entry hebben, dan heb ik de volgende hint: Zoek eens op "grub menu.lst default". En dan breed lezen.

edit:
En na 2 jaar vragen stellen zou je moeten weten dat je niet meer hoeft te groeten ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Room42 op 28-12-2007 18:23 . Reden: kleine aanpassingen ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bop

bop

VisualWeb

MBV schreef op donderdag 27 december 2007 @ 22:05:
dingen tijdens booten veranderd ligt aan die mooie GUI-tool ofzo. Nooit GUI's gebruiken voor instellingen :P

Jouw probleem zit vrij diep, als aticonfig een coredump geeft. Dat hoort niet ;). Welke versie van fglrx gebruik je? Al eens de drivers er opnieuw op geknald? Installeer anders eens de nieuwste van ATi, net weer een nieuwe uit. Ik heb de versie van afgelopen zomer, als ik me niet vergis degene die ook in Gutsy zijn gegaan (zit nog op Feisty :X, teveel gerommeld in instellingen waar ik eigenlijk gedeeltelijk vanaf wil).

Waarom gebruik je trouwens zend? Als je studio bedoelt: installeer Eclipse, met PDT. Die werkt als een tierelier, en kan hetzelfde als zend studio kan. Maar dan beter: doordat er 10.000 plugins voor eclipse te krijgen zijn, waaronder subversion clients :)
tnx :)!

Vandaag nieuwe ATI drivers eroverheen gegooid volgende de volgende tutorial: http://wiki.cchtml.com/in...lyst_7.12_Driver_Manually
Kernel dumps waren meteen weg en verder ging het inderdaad ook allemaal goed, enige hele zure nu is dat de nieuwe ati drivers heel slecht 1680x1050 ondersteunen (staat ook in de known issues) ennn suprise surprise, mijn TFT is 1680x1050 (zo maar is kijken of er een work-around is).

Verder net Eclipse met PDT geinstalleerd, zo maar is kijken hoe dat allemaal werkt en ook even de hibernate functie checken (die zouden ze moeten hebben gemaakt met de nieuwe ati drivers).

Edit:
Toch nog een klein vraagje, als ik doe xrandr -q (terwijl alleen mijn TFT aan staat) geeft hij precies dezelfde waardes die mogelijk zijn als wanneer alleen me Laptop scherm aan staat (en dus max 1280x800). Het lijkt wel of hij niet naar de mogelijke modes zoekt (en dat lijkt me niet de genoemde bug van ati). Iemand enig idee waar xrandr deze mogelijke waardes vandaan haalt? (als het xorg.conf is, is het van van monitor, device of screen?)

[ Voor 12% gewijzigd door bop op 28-12-2007 21:51 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

doet dual-screen het wel? Of bedoel je dat juist? Want je moet de dual-screen modes toevoegen. Zoek verder eens in de opties met aticonfig --help, dat ding kan echt ziek veel instellen. Ook de maximale resolutie van een scherm, als het goed is. Als je een laptop hebt: vergeet --lsp en --set-powerstate niet ;)

[ Voor 10% gewijzigd door MBV op 29-12-2007 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De laatste versie die ik gebruikt heb is Ubuntu Feisty Fawn en ondertussen ligt mijn Linux partitie al een tijdje (ongebruikt) stil.

De voornaamste reden is eigenlijk dat ik toch wel erg een GUI mis om ALLES in te kunnen stellen. Als Microsoft gebruiker ben ik er toch wel erg aan gewend om elke optie met een vinkje of een uitschuifmenuu'tje te kunnen instellen.

Is dit in 7.10 ondertussen al anders? Heeft Ubuntu/GNOME uberhaupt de intentie om zich door te ontwikkelen tot een volledig grafische UI? Of zal ik voor belangrijke/wat diepgaande instellingen altijd afhankelijk blijven van de terminal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 12:26:
Heeft Ubuntu/GNOME uberhaupt de intentie om zich door te ontwikkelen tot een volledig grafische UI?
Misschien moet je eens de laatste Kubuntu (komt met KDE ipv Gnome) proberen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Of zal ik voor belangrijke/wat diepgaande instellingen altijd afhankelijk blijven van de terminal?
Welke instellingen bedoel je dan? Voor "ingewikkelde" instellingen als dual screen, meerdere audio uitgangen moet je soms een terminal gebruiken. Maar in mijn geval hoeft eigenlijk niets meer met de terminal gedaan te worden. Het ligt er maar net aan hoe ver je gaat met "vreemde" dingen doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

In Linux zal je nooit alles kunnen instellen met een GUI. Daar is een heel simpele reden voor: je kan er zo vreselijk veel aan instellen. Probeer maar eens in Windows de scheduler te veranderen. Probeer eens in Windows in te stellen dat je geluid over alle kanalen hetzelfde moet zijn. In linux kan dat: alle instellingen kan je doen, met de console. Voordeel: iedereen kan zijn eigen scriptje schrijven om iets automatisch te doen. Kijk maar eens in de vorige C'T: bluetooth magic in linux kan heel ver gaan, met een paar relatief simpele scripts. Voor je hetzelfde in Windows voor elkaar hebt, ben je dagen aan het programmeren in C#...
Vergeet ook niet dat lang niet alles via de console hoeft: je kan ook met nautilus naar een bestandje in /etc navigeren, en hem met gedit bewerken. Dat werkt in mijn ogen alleen veel omslachtiger, en is veel lastiger aan 'noobs' uit te leggen (3 regels command-line code kan je gewoon copy/pasten, en legt dus veel makkelijker uit).

Maar ik ben toch wel erg benieuwd: welke GUI instellingen miste je? Dual-screen zou moeten zijn opgelost in Gutsy (maar werkt niet bij iedereen), 3d-desktop werkt inmiddels vrij betrouwbaar zonder console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:38
Weer het een en ander geleerd: mijn rt61pci netwerkkaartje vervangen doorde serialmonkey rt61 driver...ik moest heel wat leeswerk op ubuntuforums er voor doen, maar het is gelukt :)

Meteen me de werking van /etc/network/interfaces eigen gemaakt hierdoor.

Zo raak ik nu steeds meer thuis in ubuntu: ik kan lekker kloten met mencoder ondertussen, met ffmpeg, met grip ( rippen naar ogg, en mp3 ). Ga steeds meer van de CLI houden ;)

Binnenkort eens gentoo proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-09 22:01
Sinds gister wordt mijn NFTS (windows) partitie niet meer gemount. Terwijl die dit elke keer wel deed? Tijdens booten zet ik mijn splash uit zodat ik kan zien wat er gebeurd, hij geeft wel een melding over een fout maar dit gaat te snel om te lezen? Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik mijn bootlog kan teruglezen of hoe ik mijn partitie weer kan mounten bij het opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04:17

Theimon

Snapte!?

Bertuz schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 14:05:
Sinds gister wordt mijn NFTS (windows) partitie niet meer gemount. Terwijl die dit elke keer wel deed? Tijdens booten zet ik mijn splash uit zodat ik kan zien wat er gebeurd, hij geeft wel een melding over een fout maar dit gaat te snel om te lezen? Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik mijn bootlog kan teruglezen of hoe ik mijn partitie weer kan mounten bij het opstarten?
Ff /var/log/dmesg doorkijken.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

De voornaamste reden is eigenlijk dat ik toch wel erg een GUI mis om ALLES in te kunnen stellen. Als Microsoft gebruiker ben ik er toch wel erg aan gewend om elke optie met een vinkje of een uitschuifmenuu'tje te kunnen instellen.

[...]
Bekijk het even anders: in Windows ben je als doorsnee gebruiker beperkt tot wat de GUI je aanbiedt. De Shell die in XP en voorgangers komt compleet niet in de buurt van wat de *nixes je te bieden hebben.

Het is allemaal een kwestie van perspectief. GUIs bieden voor sommige toepassingen mogelijkheden waar een commandoregel niet tegenop kan, op andere vlakken is het net omgekeerd. Het feit dat Windows in te stellen is door overal een vinkje te zetten heeft meer te maken met de GUI-filosofie die MS nastreeft (en die gefaald heeft - ze integreren nu opnieuw een (sterkere!) shell in hun OS die ze dan ironisch genoeg 'Powershell' noemen). De *nixes hebben een andere traditie, en daar zal niet vlug verandering in komen. Als je knopjes en vinkjes wil dan is KDE je ding, al vind ik dat er serieus over. Gnome kan dan weer heel up tight zijn met z'n interface guidelines en z'n allergie voor knopjes.

[ Voor 16% gewijzigd door Borromini op 29-12-2007 15:38 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 13:20
Heeft ubuntu de mogelijkheid om net na het inloggen iets op het scherm te krijgen ipv van gewoon een oranjeachtig leeg scherm tijdens het laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bop

bop

VisualWeb

MBV schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 10:41:
doet dual-screen het wel? Of bedoel je dat juist? Want je moet de dual-screen modes toevoegen. Zoek verder eens in de opties met aticonfig --help, dat ding kan echt ziek veel instellen. Ook de maximale resolutie van een scherm, als het goed is. Als je een laptop hebt: vergeet --lsp en --set-powerstate niet ;)
Die powerstates werken inderdaad perfect als je een laptop hebt! Merk echt dat hij minder heet wordt als de powestate laag staat. Verder helpt ook dat hij soms beide cores naar 1ghz terugklokt (maar toch gaat hij niet langzamer met het fannetje draaien, terwijl hij in windows xp bijna compleet stil is als hij niks te doen heeft :().

Ik had het over TFT single screen (geen dual), en voor zover ik weet (net nog ff nagechecked) kan aticonfig het niet on-the-fly aanpassen (aticonfig veranderd de xorg.conf, maar ook dat mag niet baten wanneer ik 1680x1060 toevoeg) maar kan alleen xrandr dat in dit geval en deze geeft niet de goede maximale resolutie aan.

Eclipse vond ik een beetje omslachtig in het begin (je moet heel project aanmaken elke keer? maar je kan natuurlijk ook gewoon alles in 1 project doen) maar ik moet daar nog maar is goed naar kijken want als er echt zoveel mee mogelijk is kan ik er natuurlijk niet omheen ;) Weet een van jullie verder nog een goede HTML editor toevallig? (die ook zelf de HTML kan indenten en sorteren (zoals dreamweaver) voor als je iets van een site kopierd)

Verder mijne algemene indruk over linux/ubuntu:
zeer geavanceerd, alles valt in te stellen (maar hoeft niet, je kan ook bij alleen GUI blijven als je niet alles precies wil regelen), verder zijn overal tutorials voor te vinden als je toch iets specifieks wilt doen.
Maar toch is een heel groot struikelblok voor beginners de moeite die je erin moet steken om bijvoorbeeld je videokaart goed werkend te krijgen (met dualscreen) en errors van compiz, x, etc. heb ik ook geregeld langs zien komen. Maar als je niet aan dual-screen doet of andere ingewikkeldere dingen dan lijkt me ubuntu voor beginners geen probleem :) (iig niet op mijn laptop zoals ik het heb ervaren)
Verder echt het grootste pluspunt is 'Synaptic package manager' (of gewoon apt-get), dat is echt een uitvinding als je een programmaatje zoekt (voor wat dan ook).

Mijn gebruik van ubuntu wordt dus sowieso vervolgt en voorlopig ben ik niet in Windows XP te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
FLeSH schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 17:09:
Eclipse vond ik een beetje omslachtig in het begin (je moet heel project aanmaken elke keer? maar je kan natuurlijk ook gewoon alles in 1 project doen) maar ik moet daar nog maar is goed naar kijken want als er echt zoveel mee mogelijk is kan ik er natuurlijk niet omheen ;) Weet een van jullie verder nog een goede HTML editor toevallig? (die ook zelf de HTML kan indenten en sorteren (zoals dreamweaver) voor als je iets van een site kopierd)
Ik gebruik Geany voor al het coderingswerk. Kan erg goed overweg met php (kent phpdoc, erg handig) en auto-indent. Of bij html ook auto-indent werkt weet ik niet, dat zou je moeten proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisbeingme
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05-2021
zezke schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 17:01:
Heeft ubuntu de mogelijkheid om net na het inloggen iets op het scherm te krijgen ipv van gewoon een oranjeachtig leeg scherm tijdens het laden?
Volgens mij noemen ze dat een splash screen. Probeer het pakketje gnome-splashscreen-manager anders eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

FLeSH schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 17:09:
[...]

Een project maak je aan voor elk project, zodat code-completion niet door elkaar gaat lopen. In PHP werkt dat niet altijd, maar als je een klasse maakt met functie(), vervolgens ergens $var = new Klasse() neerzet, en $var->fu ctrl+spatie intikt, vult hij het aan :). Ideaal voor wat grotere projecten, zoals ik op mijn werk heb. Ook handig is de functiedefinitie die hij automatisch zoekt als je op F3 drukt.

Over je HTML-editor: Dat doet Eclipse ook, de HTML-plugin zit als het goed is ook bij PDT. Auto-layout weet ik niet zeker, zal je vast ergens aan kunnen zetten. Er zijn zelfs plugins die javascript in je browser debuggen met eclipse (aptana, dit is sinds firebug wat minder zinvol, maar het idee was leuk ;)).
Verder mijne algemene indruk over linux/ubuntu:
[knip]
Mijn gebruik van ubuntu wordt dus sowieso vervolgt en voorlopig ben ik niet in Windows XP te vinden :)
Mooi zo ;)
mithras schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 17:14:
[...]
Ik gebruik Geany voor al het coderingswerk. Kan erg goed overweg met php (kent phpdoc, erg handig) en auto-indent. Of bij html ook auto-indent werkt weet ik niet, dat zou je moeten proberen :)
Doet die ook aan code completion? Integratie van Subversion? Ach, voor mij is Eclipse wel handig omdat ik ook af en toe wat Java en C++ schrijf :) En omdat het zowel op Linux als Windows werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zezke
  • Laatst online: 22-09 13:20
thisbeingme schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 18:26:
[...]

Volgens mij noemen ze dat een splash screen. Probeer het pakketje gnome-splashscreen-manager anders eens :)
Ok bedankt!

Eerst zal ik moeten proberen alles terug werkend te krijgen want ik ben er blijkbaar in geslaagd om een lege desktop zonder iets te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
MBV schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 18:53:
Doet die ook aan code completion? Integratie van Subversion? Ach, voor mij is Eclipse wel handig omdat ik ook af en toe wat Java en C++ schrijf :) En omdat het zowel op Linux als Windows werkt.
Van bestaande php functies en functies van bestanden die je geopend hebt: ja. Verder gebruik ik geen subversion en doe niet aan java of C++ ;)

Eclipse is veel te bloated als je aan een enkel php project werkt (in mijn geval een cms). Het blijft groots, omslachtig en langzaam als je even wat snel in elkaar wil draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mithras schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 20:52:
Eclipse is veel te bloated als je aan een enkel php project werkt (in mijn geval een cms). Het blijft groots, omslachtig en langzaam als je even wat snel in elkaar wil draaien :)
Daar ben ik het zeker niet mee eens. Ik gebruik Eclipse dan wel niet voor PHP, maar voor Java is het echt simpelweg gedit-plus. Het enige minuscule vervelende, is dat je in het begin een naam voor je project moet verzinnen. Als je projecten bestaan uit 1 a 2 classes, dan heb je er inderdaad vrij weinig aan. Maar hoe vaak kom je zulke kleine programma's nou tegen? Bij PHP kan ik me voorstellen dat je voor elke tabel in je database een bijbehorende class maakt. Dat schiet al aardig op.

Ik heb Eclipse nu (voor Java) een paar dagen gebruikt, en het werkt gewoon hetzelfde als in gedit (behalve dat je niet hoeft de compilen voor je runt). Maar daarbij komen allemaal handigheidjes die je onderweg uitvindt:
[list]
• Ctrl+klik op code, en je springt naar de plek waar het gedefinieerd werd.
• Ctrl+Shift+F, en je code is geformatteerd volgens de (zelfbedachte) stijl-regels.
• De plek van een error heeft een rode onderlijning. De plek van een warning een gele. Ook in de kantlijn en de Outline.
• Met Ctrl+1 bij errors/warnings krijg je een lijstje met suggesties om ze op te lossen (waarbij Eclipse die automatisch voor je uitvoert).
• Als een methode onverwacht wordt aangeroepen, dan kan je de Call Hierarchy weergeven via het rechtermuisknop-menu. Erg handig bij debuggen van onoverzichtelijke apps.
• Je kan members sorteren door ze in de Outline heen en weer te slepen.
• Je kan blokken code extracten naar een nieuwe methode, of in een for/while/if/try...-blok zetten.

Al met al ben ik geen nadelen tegengekomen. De enige verloren tijd heb je bij het aanmaken van het project, en dat is echt een kwestie van een naam verzinnen voor je project, en op Finish klikken. Het grote voordeel is dat je vanwege de Outline en Ctrl+klik niet de hele tijd de weg kwijt raakt. Met gedit wordt het voorbij de 10 files wel een beetje onoverzichtelijk.

Ik denk eigenlijk dat je meer problemen hebt met de vele opties die je aangeboden krijgt. Wat ik gewoon gedaan heb, is het behandelen als gedit met een hele boel knopjes eromheen. Ik heb zo min mogelijk geprobeerd in te vullen, en overal zo snel mogelijk op Finish gedrukt, en er op vertrouwd dat het standaard werkt zoals je in de meeste gevallen zou willen werken. Dan blijkt dat je direct kan beginnen met code kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:56

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

mithras schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 20:52:
Verder gebruik ik geen subversion
Hmm, hoever gaat de history terug van een gemiddelde IDE. Zelfs voor elk eenvoudig hobby projectje zet ik een lokale SVN repository op. Gewoon omdat het kan, en ik na elke grote wijziging het "even kan inchecken". Dat heeft niks met teamwork of wat dan ook te maken. Maar ik heb een history, kan diffs bekijken, kan branchen (ff wat testen) en kan releasen (Deze versie wil ik bewaren).

Zonder versie beheer, en taken beheer kan ik eigenlijk niet meer proggen, ook voor hobby projectjes.

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Misschien moet ik er toch eens aan gaan beginnen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
Ik ben er vannochtend maar eens aan begonnen. Ik zie een toekomst met vista niet zo zitten.

Installatie was op zich wel prettig, eerst ubuntu volledig van cd gestart en dan pas installeren. Tis wel prettig om te zien wat je gaat krijgen voordat je het installeerd!

Maar nu het volgende; ik zit met een tweetal probleempjes. Ik heb hier zo'n 1680x1050 scherm maar die optie staat er niet bij (screen resolution) ik heb die restricted driver dinges al aan gezet. driver geinstalleerd ofzo en toen een reboot gedaan. no effect :?

En dat is nog geen eens het ergste, ik kan niet meer bij mn muziek. heb een netwerkschijf staan van lacie met mp3's. Als ik toegang probeer te krijgen tot het domein wordt er om een wachtwoord gevraagd, terwijl er geen wachtwoord op zit. op de shares zit wel een wachtwoord maar die werken niet in dit geval :?
niks invullen werk ook niet

tis wel erg stil nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Is het een gewone partitie of benaderde je hem eerst via een Windows share? In het eerste geval: de partitie moet gemount worden, en dat mag alleen root doen. Dus heb je een wachtwoord nodig. Bij Ubuntu werkt het met sudo, dus kan je je eigen wachtwoord intikken.

Voor een Windows share moet je wat meer info geven, maar ik denk niet dat dit het geval is. En snap je een term hierboven niet: UTFS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
heb het misschien ook niet goed uitgelegd, maar ik krijg de vraag voor het wachtwoord nog voor dat ik alle gebruikers te zien krijg. ik zie nu ook mn netwerk mp3speler niet.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
hilbren schreef op zondag 30 december 2007 @ 14:33:
heb het misschien ook niet goed uitgelegd, maar ik krijg de vraag voor het wachtwoord nog voor dat ik alle gebruikers te zien krijg. ik zie nu ook mn netwerk mp3speler niet.. :(
Leg dan eens exact uit wat je bedoelt, want ik kan deze niet zo 1-2-3 voor de geest halen. Verder, wat is de exacte melding van het venster waar je je wachtwoord in moet vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:28

jmk

Op Slashdot staat een artikel, over dat Ubuntu tijdelijk stopt met officiële support voor KDE (Kubuntu).
Dit heeft te maken met het feit dat (te) veel ontwikkelaars van Ubuntu bezig zijn met KDE 4.0 en officiële support voor KDE 3.5 lastig wordt. Dit betekend dat er dus voorlopig geen officiële Kubuntu versie komt.

Dit is waarschijnlijk voor korte duur.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
jmk schreef op zondag 30 december 2007 @ 14:48:
Op Slashdot staat een artikel, over dat Ubuntu tijdelijk stopt met officiële support voor KDE (Kubuntu).
Dit heeft te maken met het feit dat (te) veel ontwikkelaars van Ubuntu bezig zijn met KDE 4.0 en officiële support voor KDE 3.5 lastig wordt. Dit betekend dat er dus voorlopig geen officiële Kubuntu versie komt.

Dit is waarschijnlijk voor korte duur.
Zoals jij het nu uitlegt klopt het niet helemaal. Kubuntu 8.04 is geen lts-variant en krijgt dus geen langetermijnsupport, zoals Ubuntu 8.04 dat wel krijgt. Er zal weldegelijk een gewone Kubuntu 8.04 zijn en die zal ook de normale support ontvangen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

hilbren schreef op zondag 30 december 2007 @ 14:33:
Heb je het wachtwoord wat je op je lokale machine gebruikt om in te loggen al geprobeerd? Ik denk dat het een sudo-vraag is. Als dat ook niet werkt, maak dan eens een screenshot (alt+printscreen) en gooi die op een webstek.

@Nick_S: Eclipse houdt volgens mij een oneindige local history bij, VIM alleen de vorige versie. Omdat ik soms met find/replace ofzo VIM gebruik heeft de local history van Eclipse geen zin. Maar hoeveel moeite kost het om een SVN projectje op te zetten, heb ik direct een offsite backup bij mijn ouders ;)

@DOT: Goh, dat ga ik ook eens allemaal proberen zodra ik weer in java ga proggen. Het kan dus nog veel meer dan ik wist... :) http://www.n0sl33p.org/dev/eclipse_keys.html.
Ik ga KDevelop trouwens de deur uit schoppen, code completion zuigt (code-completion in commentaar 8)7, ESC sluit het completion-schermpje niet, dat soort dingen), 't crashed continue, en even terugspringen naar de definitie van een functie (F3) kan niet. :(
Oh ja, SVN integratie werkt ook al niet. Tenminste, niet bij mij. svnvimdiff is heel handig, maar eclipse is beter.

[ Voor 17% gewijzigd door MBV op 30-12-2007 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-09 07:36

Crakie

I want my board back, Lance

Harm schreef op zondag 30 december 2007 @ 15:01:
[...]

Zoals jij het nu uitlegt klopt het niet helemaal. Kubuntu 8.04 is geen lts-variant en krijgt dus geen langetermijnsupport, zoals Ubuntu 8.04 dat wel krijgt. Er zal weldegelijk een gewone Kubuntu 8.04 zijn en die zal ook de normale support ontvangen,
En niet te vergeten: Kubuntu 8.04 krijgt gewoon KDE4 mee.

Voor de gemiddelde tweaker is deze (begrijpelijke) stap van Canonical niet zo'n probleem. Die is toch altijd nieuwsgierig naar de nieuwe release en wacht niet iedere keer op een LTS-versie totdat hij een upgrade doet. Voor mensen die een Linux-productiemachine willen zonder veel klooien is het wel een kleine tegenslag.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik had net ergens QT4.3.x voor nodig, wat natuurlijk nog steeds niet in feisty zit ;)

Dus toch maar eens op die knop 'update naar 7.10' geklikt. Updaten ging vrij aardig, totdat hij halverwege zichzelf ophing. SysRq dingen werkten zelfs niet meer. Na een hele middag klooien start hij nu normaal op.

Nou fijn, ik zit nu dus met een nederlandstalige console opgescheept, resolutie van 1280x1024 op de radeon-drivers (fgrlx zo maar eens uit proberen), mijn scriptjes om een linkshandige MX610 normaal in te stellen heeft hij uitgeschakeld, en ik moet waarschijnlijk toch weer zelf een kernel bakken om te zorgen dat de ACPI van mijn laptop het normaal doet. Leuk dat upgraden, de volgende keer dus lekker from scratch opnieuw installeren :(

En mijn eclipse is ook weer vernacheld. Bedankt jongens van het upgrade-team :( |:(. Dat was dus waar ik QT 4.3.x voor nodig had... omdat de QT plugin van trolltech geen QT4.2 .ui-files wilde maken. :(:(|:(

[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 31-12-2007 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ai, das jammer, MBV! Het is soms inderdaad een beetje onvoospelbaar wat een upgrade precies omvat. Daarom maak ik voordat ik dat doe een backup... Had jij die niet? Of zou je een roll-back kunnen doen?

[ Voor 10% gewijzigd door Room42 op 31-12-2007 17:54 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb al mijn data ge-backed-up (of hoe je dat ook schrijft), inclusief mijn /etc directory. Dus scriptjes kan ik prima terug zetten, maar eclipse is altijd een heel gezeur om alles werkend te krijgen. als mijn resolutie het weer doet, en mijn eclipse weer werkend wordt, zal ik hier nog wel een poosje mee werken. Wanneer kwam KDE4 uit? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 22-09 20:50

Sebazzz

3dp

Gelukkig nieuwjaar menschen :)

Dus dit jaar mogen we twee Ubuntu releases verwachten, 8.04 en 8.10. Is er al bekend of zijn er al geruchten over nieuwe features in 8.04?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind flash nog altijd wel ellendig om voor elkaar te krijgen. Ik heb de 'nonfree' variant geprobeerd en de download van de site van adobe maar om de een of andere reden krijg ik die zooi niet aan de praat.
Ik gebruik opera, maar ook in firefox doet hij het niet. Wel balen, flash is toch wel een beetje noodzakelijk. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:26

Nakebod

Nope.

Flash zal idd niet zomaar gaan werken in Opera... http://www.kdedevelopers.org/node/3162

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:25

Neo

Sebazzz schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 02:24:
Gelukkig nieuwjaar menschen :)

Dus dit jaar mogen we twee Ubuntu releases verwachten, 8.04 en 8.10. Is er al bekend of zijn er al geruchten over nieuwe features in 8.04?
Hier kan je uitleg vinden over 130 nieuwe features in Ubuntu 8.04.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Verwijderd schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 09:41:
Ik vind flash nog altijd wel ellendig om voor elkaar te krijgen. Ik heb de 'nonfree' variant geprobeerd en de download van de site van adobe maar om de een of andere reden krijg ik die zooi niet aan de praat.
Ik gebruik opera, maar ook in firefox doet hij het niet. Wel balen, flash is toch wel een beetje noodzakelijk. :(
wat staat er in about:plugins? Kent firefox hem wel? Zo niet, dan is het simpel: ergens libflash...so downloaden en in /usr/share/firefox/plugins gooien. Anders weet ik ook niet waar het aan ligt.

Ik ben gisteren trouwens achter iets heel leuks gekomen: XOrg wil niet starten met fglrx omdat de driver versie van de kernel plugin anders is dan de videokaartdriver. Nu wordt ik echt gek 8)7

In elk geval heb ik nu een desktop op 1400x1050. Beetje jammer alleen dat alles met OpenGL een segfault of invalid X request oplevert... :( En ik nu juist bezig was een eigen OpenGL programma te schrijven :(
* MBV gaat nooit meer 'even gauw' een update doen. Kennelijk is het toch iets anders dan een windows service pack :(

[ Voor 16% gewijzigd door MBV op 01-01-2008 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

MBV schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 12:52:
[...]
Ik ben gisteren trouwens achter iets heel leuks gekomen: XOrg wil niet starten met fglrx omdat de driver versie van de kernel plugin anders is dan de videokaartdriver. Nu wordt ik echt gek 8)7
Die errors zijn onmogelijk om op te lossen met custom drivers, en als het blijft werken dan stopt het met werken na een upgrade van je kernel of driver. Alleen de drivers van de repos werken en blijven werken :(

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dit zijn drivers van de repos, tenminste, dat hoop ik. Ik heb geen custom build gedaan voor 2.6.22, dus de module komt uit de repos. En mijn eigen driver had ik weggegooid, dacht ik.

Er is trouwens een set scripts om je eigen modules te bakken. Je hoeft dan alleen dit te doen:
sudo module-assistant prepare
sudo module-assistant update
sudo module-assistant build fglrx
sudo module-assistant install fglrx
sudo depmod -a
#als het weer eens fout gaat...
#sudo rm /lib/modules/$(uname -r)/volatile/fglrx.ko
#sudo ln -s /lib/modules/$(uname -r)/misc/fglrx.ko /lib/modules/$(uname -r)/volatile/fglrx.ko

Als je ooit een custom pakketje hebt geinstalleerd, hoe haal je die dan uit apt-get en synaptic? 'markeren voor volledig verwijderen' dus.
En hoe zet ik hem weer terug op engels? :(

[ Voor 16% gewijzigd door MBV op 01-01-2008 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 19:51
Hier werkte het redelijk in Opera nadat ik het via Firefox had geïnstalleerd.
(Ben gewoon naar een site met flash gegaan en heb FF de rest laten doen, kan Opera nog wat van leren)

EDIT: Dat is met de 9.5 Beta, geen idee hoe het met 9.2x zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Ook al Bezet op 01-01-2008 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik moet nu trouwens wel toegeven dat dat Compiz best leuk werkt, zo out of the box. Uiteraard met de irritante limiet van 2048px breed van de GPL driver, maar dan werkt het wel stabiel :) Nadat ik mijn xorg.conf grotendeels terug heb gezet werkt mijn muis nu ook weer zoals dat moet, ben ik ondertussen alweer gewend geraakt aan een linkshandige muis :+. Even de PHC-patch erbij zetten en dat stuk werkt.

Nu eerst eens kijken of fglrx minder vervelend doet :)

edit:
Scrollen in Firefox 3.0Beta werkt trouwens wel erg traag met de GPL driver en GL Desktop aan. Alleen als smooth-scrolling aan staat.

[ Voor 13% gewijzigd door MBV op 01-01-2008 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje
  • Laatst online: 04-09 20:21

Brupje

3D nerd

MBV schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 12:52:
[...]

In elk geval heb ik nu een desktop op 1400x1050. Beetje jammer alleen dat alles met OpenGL een segfault of invalid X request oplevert... :( En ik nu juist bezig was een eigen OpenGL programma te schrijven :(
* MBV gaat nooit meer 'even gauw' een update doen. Kennelijk is het toch iets anders dan een windows service pack :(
Volledig offtopic, maar mag ik je vragen wat voor programma? Ik ben zelf begonnen in Kdevelop een remake van skyroads te maken, gewoon om wat ervaring met kdevelop, c++, linux programmeren en opengl op te doen :P En moet zeggen dat het me toch blijkt mee te vallen na wat mislukte eerdere pogingen.

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

http://www.win.tue.nl/~al.../PracticalAssignment.html

Veel plezier :) Ik ga mijn code denk ik als GPL op mijn website zetten, mag hij volgend jaar een andere opdracht verzinnen :+
Vergeet trouwens niet om SubVersion te gebruiken, dat ga je op een gegeven moment heel hard nodig hebben. Zie het maar als een soort Wayback voor jezelf :)

En fglrx geeft een segfault, dus ik ga vanavond maar de GPL driver op MergedFB instellen. Dan maar geen Compiz :( Performance van mijn 3d-applicatie i.c.m. Compiz was trouwens ook belachelijk slecht, 1 frame per 2 seconden :X (GPL-driver, met tweaks aan. EXA zorgde voor een crash zodra compiz start)

[ Voor 53% gewijzigd door MBV op 02-01-2008 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje

Brupje

3D nerd

MBV schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 16:12:
http://www.win.tue.nl/~al.../PracticalAssignment.html

Veel plezier :) Ik ga mijn code denk ik als GPL op mijn website zetten, mag hij volgend jaar een andere opdracht verzinnen :+
Vergeet trouwens niet om SubVersion te gebruiken, dat ga je op een gegeven moment heel hard nodig hebben. Zie het maar als een soort Wayback voor jezelf :)

En fglrx geeft een segfault, dus ik ga vanavond maar de GPL driver op MergedFB instellen. Dan maar geen Compiz :( Performance van mijn 3d-applicatie i.c.m. Compiz was trouwens ook belachelijk slecht, 1 frame per 2 seconden :X (GPL-driver, met tweaks aan. EXA zorgde voor een crash zodra compiz start)
oei alleen het document is al complex :P ziet er wel uit als leuk opdracht.

Ik gebruik momenteel de beproefde zipversion control :P Als het serieuse vormen aan gaat nemen overweeg ik wel een alternatief.

Ik heb compiz ook uitgeschakeld tijdens het devven. Op een of andere manier werd soms de hele zooi heel traag. Fades die seconden duren enzo. En videokaartdrivers blijven toch nog een zwak punt van Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Weet je hoe simpel het is om een subversion repository op te zetten? Je bent met een half uurtje klaar, en je kan hem voor alles wat plain-text (of niet) is gebruiken als versiebeheer. Daarna nog makkelijker: Mapje aanmaken, checkout doen in je werkdirectory, en klaar. Dat is echt een life-saver geweest, al een paar keer. Ik begin dus niet meer zonder aan zo'n projectje.
Oh ja, zolang je in je eentje werkt heb je ook geen merge-problemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, die merge-problemen ben ik altijd een beetje huiverig voor. Een branch is zo gemaakt, maar mergen is een kwestie van bidden dat het goed gaat. Dat is wat git volgens Linus Torvalds zou moeten oplossen. Heb je daar ook ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe maak ik een bootable ubuntu cd? Ik heb hem gebrand maar hij pakt hem niet @ boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Heb je iso als bestand gebrand of als image? Gebruik anders imgburn (gratis) om het bestand te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 19:06:
Inderdaad, die merge-problemen ben ik altijd een beetje huiverig voor. Een branch is zo gemaakt, maar mergen is een kwestie van bidden dat het goed gaat. Dat is wat git volgens Linus Torvalds zou moeten oplossen. Heb je daar ook ervaring mee?
In je eentje hoef je nooit te mergen. Als je terug wilt naar een vorige versie, 'download' je de oude versie en mik je die over je nieuwste versie in. Je commit hem, en tadaaa, je zit terug op de oude versie. Mergen wordt leuker als je met z'n tweeën werkt: de een gooit even de code ondersteboven in opruimwoede, de ander voegt een functie toe aan de oorspronkelijke code. Dat wordt feest :)

Meerdere branches gebruik ik niet, dat is voorlopig niet nodig bij de dingen waar ik het voor gebruik. Dus de zip-version-control-vervanger ;). Subversion schijnt daarbij ook een stuk makkelijker te werken dan CVS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 19:27:
Hoe maak ik een bootable ubuntu cd? Ik heb hem gebrand maar hij pakt hem niet @ boot.
Ubuntu CD's zijn bootable. Dus je hebt iets mis gedaan.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
MBV schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 20:07:
Meerdere branches gebruik ik niet, dat is voorlopig niet nodig bij de dingen waar ik het voor gebruik. Dus de zip-version-control-vervanger ;).
Herkenbaar... Ik heb hier ook Subversion sinds een paar weken, met ViewVC als webinterface. Het is vooral handig voordat je aan een rewrite of refactoring begint, of wanneer je een 'goede' versie hebt. Voorheen had ik dan ook een verzameling zipjes, voor het geval je toch de oude code weer nodig hebt.. Een ander voordeel is dat je op verschillende pc's aan je software kunt werken.

Branches zijn voor kleinere projecten wel handig (gebruik ze thuis niet, maar wel in een aantal projecten), zolang ze maar niet teveel van de trunk afgroeien en regelmatig gemerged worden.
Mergen wordt leuker als je met z'n tweeën werkt: de een gooit even de code ondersteboven in opruimwoede, de ander voegt een functie toe aan de oorspronkelijke code. Dat wordt feest :)
Gewoon zorgen dat jij altijd de eerste bent die commit >:) (of voor een ingrijpende wijziging het bestand locken met svn lock)

[ Voor 5% gewijzigd door user109731 op 02-01-2008 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje

Brupje

3D nerd

MBV schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 17:33:
Weet je hoe simpel het is om een subversion repository op te zetten? Je bent met een half uurtje klaar, en je kan hem voor alles wat plain-text (of niet) is gebruiken als versiebeheer. Daarna nog makkelijker: Mapje aanmaken, checkout doen in je werkdirectory, en klaar. Dat is echt een life-saver geweest, al een paar keer. Ik begin dus niet meer zonder aan zo'n projectje.
Oh ja, zolang je in je eentje werkt heb je ook geen merge-problemen :+
Ja je hebt gelijk, maar het is een tijd geleden dat ik met zo een taal geprogrammeerd heb. Niet meer sinds ik van Windows af ben eigenlijk. Het is eigenlijk een uit de hand gelopen proef :P

Maar het is wel een goed idee om eens te kijken naar git/subversion oid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

svn lock is heel leuk als je 1927 regels in 1 bestand hebt staan, van in totaal 3315 :X Oh ja, die 1400 andere regels is voor 3/4 overhead, connects voor signals/slots enzo :X Het begon als een klein bestandje van 500 regels wat we aangeleverd kregen... :+ En we moeten het over een week inleveren, dus de grote rewrite naar mooie delegates ofzo ga ik niet meer doen.

Over mijn monitor-ellende: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=581947 is een mooie howto over hoe xrandr 1.2 nou eigenlijk werkt. Ongeveer net zoals aticonfig dus.

Weet er iemand heo ik de windows-manier van achtergrond kan krijgen? Gewoon hetzelfde plaatje, maar dan op allebei de monitoren apart? met als hoop dat dat als 2 verschillende textures werkt O-)
Brupje schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:07:
[...]

Ja je hebt gelijk, maar het is een tijd geleden dat ik met zo een taal geprogrammeerd heb. Niet meer sinds ik van Windows af ben eigenlijk. Het is eigenlijk een uit de hand gelopen proef :P

Maar het is wel een goed idee om eens te kijken naar git/subversion oid :)
Ik gebruik het ook voor mijn latex-files, echt ideaal. Ook als je met 2 man werkt: "Ja X, jíj hebt het weer eens gesloopt, kijk maar!" :+ Het kan ook anders lopen: een ander groepje van VIS doet de mail-sync: X mailt zijn toevoegingen naar Y, en Y mag gaan mergen 8)7

[/slowchat]

edit:

Wie weet er een normale performance check voor OpenGL? Ik haal met mijn eigen applicatie nog maar 10 frames, wat volgens mij normaal toch met software-rendering moet kunnen :X Het voorbeeldprogramma doet 200fps, * MBV zoekt profiler
GL_LINE_SMOOTH was het probleem... performance blijft laag, 400 cones met een acceptabele framerate ipv 529 met fglrx.

[ Voor 44% gewijzigd door MBV op 02-01-2008 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Vreet bij jullie Firefox ook zo ontzettend veel CPU als hij iets moet animeren? Als ik bijvoorbeeld dit plaatje bekijk in normale grootte, loopt mijn cpugebruik al op naar ~30% (AMD Athlon 64 X2 4200+). Als ik hem in deze post bekijk (usericon, dus geresized naar 60x60 px) dan loopt het zelfs op naar 50%-60%.

Met Swiftfox is het trouwens niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Swiftfox, met uiteraard de meest recente update (waarbij about:about stuk is :+) 3.0b3pre, als je about: intikt.

Ik heb 0 cpu-load, maar het zou aan je videokaart-driver kunnen liggen. Ik merk dat hij op andere punten een zware load heeft met de radeon-driver dan de fglrx-driver.

Heb jij trouwens ook bij swiftfox dat je embedded youtube-filmpjes op GoT het niet doen?

[ Voor 13% gewijzigd door MBV op 06-01-2008 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
  • Laatst online: 10:24
Ik krijg het niet voor elkaar om mijn D partitie (ntfs) te verkleinen met Gparted.
Er staat een slotje voor:

http://i16.tinypic.com/6wx4s2v.png

Iemand met dit zelfde probleem?

[ Voor 6% gewijzigd door __xeno__ op 06-01-2008 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

__xeno__ schreef op zondag 06 januari 2008 @ 18:42:
Ik krijg het niet voor elkaar om mijn D partitie (ntfs) te verkleinen met Gparted.
Er staat een slotje voor:

http://i16.tinypic.com/6wx4s2v.png

Iemand met dit zelfde probleem?
Ik gok dat je de partitie eerst moet unmounten. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je lekker gaat lopen schrijven naar de disk terwijl Gparted bezig is allerlei data te verplaatsen. ;) Je kan de schijf unmounten via het rechtermuisknop-menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 18:52:
[...]

Ik gok dat je de partitie eerst moet unmounten. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je lekker gaat lopen schrijven naar de disk terwijl Gparted bezig is allerlei data te verplaatsen. ;) Je kan de schijf unmounten via het rechtermuisknop-menu.
Ontzettend bedankt! :D
* __xeno__ is een beetje aan het prutsen met ubuntu, en wil nu een nieuwe partitie.. om hem te kunnen installeren naast windows ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
MBV schreef op zondag 06 januari 2008 @ 15:42:
Swiftfox, met uiteraard de meest recente update (waarbij about:about stuk is :+) 3.0b3pre, als je about: intikt.

Ik heb 0 cpu-load, maar het zou aan je videokaart-driver kunnen liggen. Ik merk dat hij op andere punten een zware load heeft met de radeon-driver dan de fglrx-driver.

Heb jij trouwens ook bij swiftfox dat je embedded youtube-filmpjes op GoT het niet doen?
Hmm... ik gebruik de nvidia (closed-source) driver. Dat was in verband met dual-monitor. Lukt dat ook met fglrx?

Ik zit nu ff niet thuis, ik zal straks eens kijken naar die embedded youtube in swiftfox. Overigens gebruik ik nog 2.x omdat in 3.0beta veel van mijn plugins het (nog) niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:22

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Nee fglrx is de closed source ATI driver, daar ga je geen nvidia kaarten mee aansturen... :P

Overigens kost behalve een moment van laden het animeren van die plaatjes op mijn AMD 64 3200+ met een ATI 9800 pro met fglrx driver ook geen cpu power.

[ Voor 45% gewijzigd door Dirk op 06-01-2008 21:11 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ok dan zal het wel een PICNIC zijn. Ik zal er nog eens mee stoeien.

In swiftfox doet mijn hele flash het niet. Ik gebruik hem ook niet*, dus heb er nog geen tijd in gestoken.
* Dat komt vooral door de gebruikte lettertypes :S

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 06-01-2008 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Room42 schreef op zondag 06 januari 2008 @ 15:30:
Vreet bij jullie Firefox ook zo ontzettend veel CPU als hij iets moet animeren? Als ik bijvoorbeeld dit plaatje bekijk in normale grootte, loopt mijn cpugebruik al op naar ~30% (AMD Athlon 64 X2 4200+). Als ik hem in deze post bekijk (usericon, dus geresized naar 60x60 px) dan loopt het zelfs op naar 50%-60%.

Met Swiftfox is het trouwens niet beter.
ook last van idd... vooral als je een paar tabs met wat ajax meuk open hebt staan.. dan kapt ie er na een tijdje mee (dan wachten en dan gaat ie wel weer verder)
ben maar aan de opera op mijn ubuntubakkie weer

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Kennen jullie deze al?
sebazzz@Lucifer:~$ aptitude moo
Dit programma bevat geen Paaseieren.
sebazzz@Lucifer:~$ aptitude -v moo
Er bevinden zich echt geen Paaseieren in dit programma.
sebazzz@Lucifer:~$ aptitude -vv moo
Heb ik u niet al verteld dat dit programma geen Paaseieren bevat?
sebazzz@Lucifer:~$ aptitude -vvv moo
Stop ermee!
sebazzz@Lucifer:~$ aptitude -vvvv moo
OK, OK. Als u een Paasei krijgt, laat u me dan met rust?
sebazzz@Lucifer:~$ aptitude -vvvvv moo
Vooruit, u wint.

/----\
                       -------/      \
                      /               \
                     /                |
   -----------------/                  --------\
   ----------------------------------------------
sebazzz@Lucifer:~$ aptitude -vvvvvv moo
Wat het is? Een olifant die wordt opgegeten door een slang natuurlijk.

En ook: Druk op Alt+F2 om een venster te openen, en typ dan "free the fish" (zonder de quotes). :) Werkt vanaf Feisty.

Een paar Easter Eggs in manpages kan je hier vinden: http://www.xinu.nl/unix/humour/asr-manpages/

[ Voor 4% gewijzigd door Sebazzz op 07-01-2008 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Die fish krijg ik in Edgy ook gewoon tevoorschijn :)

//edit

die fish is dus een Gnome ding, zie ook

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=499761

[ Voor 51% gewijzigd door woest85 op 08-01-2008 09:42 ]

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
woest85 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 09:40:
Die fish krijg ik in Edgy ook gewoon tevoorschijn :)

//edit

die fish is dus een Gnome ding, zie ook

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=499761
Hoe "unfree" ik die free fish?
In het topic ook geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik zeg vanaf Feisty, dat is dus Feisty en hoger :p
Ik krijg die vis alleen niet afgesloten, maar das geen ramp :)
Zo te zien heb je ook nog 'gegls from outer space' in gnome zitten :)

[ Voor 23% gewijzigd door Sebazzz op 08-01-2008 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
__xeno__ schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 14:48:
[...]

Hoe "unfree" ik die free fish?
In het topic ook geen antwoord.
Fish komt uit gnome-panel, dus killall gnome-panel ;) Staat ook in het topic btw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Sebazzz schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 14:48:
Ik zeg vanaf Feisty, dat is dus Feisty en hoger :p
Ik krijg die vis alleen niet afgesloten, maar das geen ramp :)
Zo te zien heb je ook nog 'gegls from outer space' in gnome zitten :)
Edgy(6.10) kwam voor Feisty(7.04) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ik kwam trouwens dit tegen: Envy via deze site (trouwens,helemaal wel een leuke site, fsckin)

Ik heb het nog niet geprobeerd, want op mijn werk nog, maar ik hoop dat het mijn geruzie met Ati een beetje kan oplossen zo...

Straks even proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 21-09 20:22

gwystyl

Beugeltje dan maar?

letatcest schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 16:01:
Ik kwam trouwens dit tegen: Envy via deze site (trouwens,helemaal wel een leuke site, fsckin)

Ik heb het nog niet geprobeerd, want op mijn werk nog, maar ik hoop dat het mijn geruzie met Ati een beetje kan oplossen zo...

Straks even proberen :)
Heel handig tooltje inderdaad, maar die is al een paar genoemd in andere/eerdere topics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Weet iemand waarom het altijd een ramp in Ubuntu is om custom video drivers te gebruiken?
Ik gebruik graag het nieuwste van het nieuwste soms zelfs t/m beta aan toe :9~

Ik denk de kernel, en mede daarom wil ik binnenkort maar eens gaan proberen om een custom kernel te compileren (schijnt wat sneller te zijn + even wat eXPerience®™ opdoen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

gwystyl schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 16:21:
[...]

Heel handig tooltje inderdaad, maar die is al een paar genoemd in andere/eerdere topics
dat vermoedde ik al, maar ik geloof dat dit soort "het grote"-topics wat beter gevolgd worden (althans, door mij wel, het is geen grote ramp, maar handig om af en toe even het brein up-to-date te houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Zo, heb zojuist de nieuwste stabiele kernel van kernel.org gecompileerd (2.6.23.12
), met als basis het .config bestand dat de Ubuntu devs gebruikt hebben. Ik heb heeeeeeeeeeel veel overbodige junk eruit gehaald, heel veel experimentele dingen eruit gehaald die ik overigens niet eens gebruik.

En daarna gecompileerd, geinstalleerd, GRUB geupdate, de nieuwste NVIDIA drivers met Lynx( O+ ) van nvidia.com geplukten geinstalleerd en het draait nu als een tierelier :9 Mijn systeem start nu veel sneller op, gebruikt de nieuwste drivers, nieuwste kernel, en ook alle programma's starten veel sneller en reageren veel sneller. Nu zit er wel een bug in de nvidia drivers dat je stofzuiger van je 8800GTS op 100% gaat dus daar gaat ik nvclock voor nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
Dit programma ben ik nu aan het testen: http://kcheck.sourceforge.net/

Is van de maker van het Master Kernel Thread op Ubuntuforums

Lekker makelijk een nieuwe kernel compileren! Als je de HYDRA beta pakt kan hij ook de FGLRX/Nvidia drivers meenemen

EDIT: Lol, net te laat voor Sebazzzz :P

[ Voor 12% gewijzigd door Crackh34d op 08-01-2008 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Luilak :P Met je lekker makkelijk :P We zijn toch Tweakers?

Ik heb deze guide als lijntje gevolgt: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=157560
Alleen ik heb de nieuwste kernel gepakt van kernel.org, en ipv van ck2 die ze meegeven bij de compileeropties heb ik k8 (AMD 64 X2) meegegeven.

Om je Ubuntu sneller te krijgen is dit ook wel handig: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=189192
Let op: Sommige guides zijn verouderd en werken mogelijk niet meer en andere (bijv. ext3 sneller maken) kan resulteren in het verlies van data. (ik zeg dit maar even voordat er ineens morgen 20 man hier aan de deur staat omdat ze hun linux verklooid hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
Sebazzz schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 19:50:
Luilak :P Met je lekker makkelijk :P We zijn toch Tweakers?

Ik heb deze guide als lijntje gevolgt: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=157560
Alleen ik heb de nieuwste kernel gepakt van kernel.org, en ipv van ck2 die ze meegeven bij de compileeropties heb ik k8 (AMD 64 X2) meegegeven.

Om je Ubuntu sneller te krijgen is dit ook wel handig: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=189192
Let op: Sommige guides zijn verouderd en werken mogelijk niet meer en andere (bijv. ext3 sneller maken) kan resulteren in het verlies van data. (ik zeg dit maar even voordat er ineens morgen 20 man hier aan de deur staat omdat ze hun linux verklooid hebben)
Vaak genoeg op de 'echte' manier gedaan :) Kernelcheck geeft je ook het makeconfig menu, dus je kunt alles nog steeds zelf instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
Ubuntu draait hier perfect!
Hoe hebben jullie het flash probleem opgelost?
Gnash doet maar vaag.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
__xeno__ schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 21:22:
Ubuntu draait hier perfect!
Hoe hebben jullie het flash probleem opgelost?
Gnash doet maar vaag.. ;)
Er bestaan verschillende manieren.
Dit is een van de manieren:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=636397

De andere manier is zelf compileren. Daarvoor moet je de tar.gz downloaden van adobe flash site.

Ik vind de .deb installeren gemakkelijker

Vergeet wel dan Gnash niet te uninstalleren.

[ Voor 4% gewijzigd door software op 08-01-2008 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
software schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 21:53:
[...]

Er bestaan verschillende manieren.
Dit is een van de manieren:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=636397

De andere manier is zelf compileren. Daarvoor moet je de tar.gz downloaden van adobe flash site.

Ik vind de .deb installeren gemakkelijker

Vergeet wel dan Gnash niet te uninstalleren.
THX.. Maar kan ik daarmee ook flash @ 64 bit draaien.. wat dus eigenlijk mijn probleem is..? :)

Edit: dan maar swiftfox ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
__xeno__ schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 22:17:
[...]

THX.. Maar kan ik daarmee ook flash @ 64 bit draaien.. wat dus eigenlijk mijn probleem is..? :)

Edit: dan maar swiftfox ;)
Swiftfox is een optie. Als je toch Firefox wil houden zal je naar een 32-bits chrooted omgeving moeten gaan waar Firefox in draait. Op die manier krijg je Flash wel als plugin in Firefox werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai de 32bits Flash plugin in Ubuntu Gutsy 64bit Firefox. Kwestie van flashplugin-nonfree installeren via Synaptic. Dit werkt sinds Gutsy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 23:44:
Ik draai de 32bits Flash plugin in Ubuntu Gutsy 64bit Firefox. Kwestie van flashplugin-nonfree installeren via Synaptic. Dit werkt sinds Gutsy.
De laatste tijd is er een probleem met de flashplugin-nonfree . Synaptic heeft steeds een checksum error aan. Tot vorige week toch.
Daarom moest je ergens anders een .deb bestand zoeken of zelf je flash compileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:22

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Ik heb die checksum errors ook gehad en heb destijds, als ik het me goed herinner, op een of andere manier het plugin bestand zelf te pakken gekregen, flashplugin.so of zoiets en die in de firefox plugin map geplaatst, waarna het gewoon werkte. Later heb ik nog een update gehad die zonder checksum errors geinstalleerd werd en daarna niets bijzonders meer. Alles 32bit btw.

Dit was ongeveer twee maand geleden en ik ben nou te moe om nog precies na te zoeken wat ik nou heb gedaan dus ik hoop dat je wat hebt aan het bovenstaande verhaal.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Laat de flame maar zitten eigenlijk (8>

[ Voor 112% gewijzigd door Jungian op 09-01-2008 01:39 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Heey allen!

Ik heb de topicwaarschuwing gelezen en ga een nieuw topic openen voor mijn vraag nadat ik gezocht heb laat ik jullie meteen even weten wat ik er tot nu toe aan gedaan heb !!

[ Voor 77% gewijzigd door Pim. op 09-01-2008 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Gebruik je RAID?
Wat voor moederbord heb je met wat voor chipset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-09-2024
Brupje schreef op zondag 25 november 2007 @ 13:20:
[...]
heb je het probleem ooit opgelost? ik heb er nu bij een installatie op een ex-server ook last van :P
Ik heb het probleem uit eindelijk opgelost.

Had Gutsy oorspronkelijk willen installeren op een hobby, test pc, p3 800mhz, met 256mb. Waar ik heel lang Redhat 6 op had draaien, als een test server.
De gedownloade cd diverse keren gecheckt for defects, geen problemen.

Waarom ie, tot twee maal, naar een inlog scherm ging is nog steeds een raadsel. Wel duurde het opstarten en installeren van de live cd zeer lang.

Uiteindelijk heb ik, Ubuntu GB opnieuw gedownload, en gebrand op 4x, zo langzaam mogelijjk branden, was volgens "google" het beste. En geïnstalleerd op me gewone pc, een p4, en Gutsy draait al een paar weekjes naar alle tevredenheid :)

Ook heb ik nog Xubuntu gedownload en die gebrand (4x), en draait prima op de oude p3 :)
Wel heb ik voor de installatie de harde schijf waar redhat opstond opnieuw gepartioneerd met disk druid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Even een kick en een vraag.

Ik ben dus een tijd geleden begonnen met een oude pentium 3 en ubuntu 5.10, dat is toen vastgelopen vanwege driver troubles. Nu heb ik een celeron d 320 staan etc, en ubuntu 7.10 gedownload en gebrand. Maar hoe groot is de kans dat alles gelijk werkt? En is het drivers installereer gebeuren al wat beter en makkelijker geworden?
Belangrijkst is iig in eerste instantie de videokaart driver en de draadloze netwerkkaart driver goed krijgen...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Met "de videokaart" en "draadloze netwerkkaart" kunnen we niet zoveel he ;) Pak het type en ga hier (NOS), ubuntuforums.org en google een beetje langs. Dan zie je vanzelf of er problemen optreden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 21:42
Joopieboy schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 12:19:
Even een kick en een vraag.

Ik ben dus een tijd geleden begonnen met een oude pentium 3 en ubuntu 5.10, dat is toen vastgelopen vanwege driver troubles. Nu heb ik een celeron d 320 staan etc, en ubuntu 7.10 gedownload en gebrand. Maar hoe groot is de kans dat alles gelijk werkt? En is het drivers installereer gebeuren al wat beter en makkelijker geworden?
Belangrijkst is iig in eerste instantie de videokaart driver en de draadloze netwerkkaart driver goed krijgen...
Nah, daar kan je best wat over zeggen.

Zowel de ondersteuning van de videokaarten als draadloos netwerk systemen is sterk verbeterd, met name in 7.10. Bij de videokaart kan je dat alleen goed testen als je Ubuntu installeert op de harde schijf. Het draadloos netwerk zou ook moeten werken als je de Ubuntu CD in je cd-speler stopt en Ubuntu vanaf de CD opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 00:22

DizzyWeb

Ondertiteld

Beetje jammer alleen dat dual screen nog niet automagisch werkt zoals Windows. Als ik een monitor aan me laptop prik, verwacht ik dat ie automatich ingesteld wordt.... niet dat ie opeens primair scherm wordt met het beeld van me laptop op gestretched op :/ Dan moet je weer allerhande trucs met het switched van xorg.conf bestanden of xrandr meuk gaan uithalen... maar ik kan dus gewoon niet normaal thuis op enkel mijn laptopje en op kantoor op laptop + extern scherm werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 21:42
Bij mij werkt het prima met "Fedora" als ik de computer opstart met het externe scherm al aangesloten, denk dat het onder Ubuntu ook wel zo werkt. Anders zou je de externe drivers kunnen installeren. Voor NVIDIA zou je het dan met de nvidia-manager (ofzo) het redelijk gemakkelijk kunnen instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 00:22

DizzyWeb

Ondertiteld

Heb een MSI S262, met een Intel 945GM (zo uit me hoofd, kan zijn dat je die getalletjes wat door elkaar moet gooien :P) dus nVidia drivers lijken me zinloos ;) Heb de intel drivers dr in zitten, die installeert ie automagisch al.

Edit: hij doet dus wel klonen, maar niet jofel... maar ik wil extended desktop.

[ Voor 15% gewijzigd door DizzyWeb op 15-01-2008 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Heeft iemand TV-out werkend gekregen op Ubuntu?
Ik krijg het niet werkend met de manual van nvidia erbij.
Moet je nou een aparte device en screen aanmaken voor de tv in xorg.conf?

edit: Dit hielp mij al wat:
https://help.ubuntu.com/community/NvidiaTVOut

edit2: Ik start wel een apart draadje, dit wordt mij iets te ingewikkeld.

[ Voor 33% gewijzigd door Sebazzz op 15-01-2008 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Bedankt voor de antwoorden, en het was idd een algemene vraag. :)
De netwerkkaart word iig wel herkent (gelukkig) maar de videokaart niet helemaal goed, ik heb dus internet en kan via ubuntu zelf nu drivers en stuurprogramma's downloaden.
Beetje veel uitzoekwerk en alles, maar dat kom wel goed.
Ubuntu is er trouwes zeker goed op vooruit gegaan. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Joopieboy op 15-01-2008 17:11 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Pagina: 1 ... 14 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen