Het grote Ubuntu Topic Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 31 Laatste
Acties:
  • 116.063 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan Ubuntu in VMWare/Virtualbox/Qemu/whatever installeren. Da's net zo'n weirde oplossing als je OS in je mobo installeren (wat je in principe met fakeraid doet).

Verder is dit het eerste resultaat van Google. Als het daar niet mee lukt kan je in NOS een topic openen, of hier klagen dat Linux zuigt en Windows pwnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOne741
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-07 08:34
Verwijderd schreef op zondag 25 november 2007 @ 15:35:
Verder is dit het eerste resultaat van Google. Als het daar niet mee lukt kan je in NOS een topic openen, of hier klagen dat Linux zuigt en Windows pwnt.
Dit is precies wat ik bedoel. Een ingewikkeld workaround omdat ze niet bereid zijn om zoiets ook voor softraid users direct in het installatiemenu te zetten. For the record; ik had deze oplossing al gezien.
Dank je voor de moeite

I haven't lost my mind. I have a backup here somewhere!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:18

MBV

TheOne741 schreef op zondag 25 november 2007 @ 15:40:
[...]

Dit is precies wat ik bedoel. Een ingewikkeld workaround omdat ze niet bereid zijn om zoiets ook voor softraid users direct in het installatiemenu te zetten. For the record; ik had deze oplossing al gezien.
Dank je voor de moeite
Dringt het nou nog niet door? Het probleem is dat NVidea, Intel en weet ik veel wie meer allemaal hun eigen oplossing hebben geschreven om het windows-probleem (geen software-raid ondersteuning) te omzeilen. Daar heeft Intel, NVidea en de rest allemaal heel veel tijd en geld ingestopt om dat te laten werken, en geen zin hebben om die kosten te verdubbelen door ook Linux te gaan ondersteunen. Als er nu 1 oplossing was die door alle mobo-makers gebruikt werd, dan was er allang iemand geweest die daar een simpele work-around voor had geschreven. Het echte probleem is dat elk moederbord het anders aanpakt, en dat je dus per definitie achter de feiten aan loopt. Bij het nieuwe type moederbord zal het dus niet meer werken, en dan is iemand weer een half jaar bezig om erachter te komen hoe ze het met die nieuwe doen.

Aangezien dit soort drivers voornamelijk wordt geschreven door hobbyisten, zullen die heel snel gedemotiveerd raken en ermee stoppen. Zeker omdat het overbodig is: linux (volgens Wikipedia was het LVM, maar het is sowieso mogelijk) heeft al een oplossing die onafhankelijk van het moederbord werkt, waarom zou je dan moeilijk doen en elke waardeloze oplossing van elk moederbord te gaan ondersteunen?

Nog los van het feit dat 1x het moederbord verkeerd detecteren betekent dat die gebruiker al zijn gegevens waarschijnlijk kwijt is. Misschien is dat wel het grootste probleem: je kan geen garantie geven dat het altijd goed zal werken, en als dat betekent dat iemand 5% kans heeft om al zijn gegevens kwijt te raken, dan kan je het maar beter niet implementeren. Net zoals NTFS-support dus :)

[edit]Ehm, fakeraid is dus al iets verder dan ik dacht. Blijft bovenstaande punt nog steeds voor een groot deel staan.

Jouw grootste klacht is dus dat ze die fakeraid howto zouden moeten nadoen met een script? Ik denk dat daar weer een paar redenen voor zijn:
- Als je 1 foutmelding vergeet te checken in zo'n script, betekent dat dat je harde schijf leeg kan zijn
- Als je het toch maar in 20% van de gevallen werkend krijgt met zo'n automatisch script, dan heeft het weinig nut om het als optie erbij te zetten
- Hoeveel % van de Ubuntu-gebruikers gebruikt FakeRAID?

[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 25-11-2007 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ja hoor. Dat jij een hybride, halfslachtige (en risicovolle) oplossing gebruikt die afhangt van het BIOS en van de Windows-drivers van de hardware, is jouw keuze. Dan nog liever de Windows software RAID (die je in een XP-installatie moet in hacken, en die alleen legaal met de serverversies geleverd wordt). Allemaal risicofactoren - en eigenlijk wil je voor iets zoals RAID net zo weinig mogelijk risicofactoren.

Uit de Fake RAID pagina van Ubuntu:
In the last few years, a number of hardware products have come onto the market claiming to be IDE or SATA RAID controllers. These have shown up in a number of desktop/workstation motherboards. Virtually none of these are true hardware RAID controllers. Instead, they are simply multi-channel disk controllers combined with special BIOS configuration options and software drivers to assist the OS in performing RAID operations.
Ik zou je aanraden om toch één partitie (10 GB is ruim voldoende) uit je RAID-set te halen en daar dan Ubuntu op te proberen. Of je switcht naar hardware RAID en tikt een deftig kaartje op de kop, dat misschien zelfs onder Linux ondersteund wordt. Of je switcht compleet naar Windows software RAID, maar dan blijft het probleem dat je waarschijnlijk niet bij de gegevens zal kunnen onder Linux, laat staan dat je erop kan installeren.
MBV schreef op zondag 25 november 2007 @ 16:34:
Aangezien dit soort drivers voornamelijk wordt geschreven door hobbyisten
Sta me toe dit even te corrigeren, dit lijkt een van de hardnekkigste clichés te zijn die de ronde doen over FOSS. De mensen die drivers schrijven voor Linux zijn geen 'hobbyisten' - als je een driver kan schrijven dan ben je geen dilettantje meer - en het peer review-proces van de kernel community zorgt ervoor dat er alleen kwaliteitscode in de kernel zelf belandt. Die community bestaat voor een groot deel uit professionals die voor toonaangevende bedrijven in de Linux-wereld werken (Red Hat, Novell, Intel, ...) en die van die bedrijven de ruimte krijgen om - in hun werktijd - bij te dragen aan de kernel.

[ Voor 21% gewijzigd door Borromini op 25-11-2007 17:06 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOne741
Om een lang verhaal kort te maken, er is geen oplossing voor mijn probeem. Is dat wat ik uit kan maken? Ik heb de opties of om mijn bestaande raid 0 uit te zetten en in de process mijn gegevens kwijt te raken, of om extra hardware aan te schaffen en het draaiend te krijgen. Leuk hoor.

@ Borromini
Wat halfslachtig en risicovol betreft, heb ik niets van gemerkt. Ik heb nog nooit een system crash gehad die te verwijten was aan mijn "Fakeraid". Ook geen gegevens verlies of wat dan ook. Mijn ervaring is uiterst positief hoe je het dan ook bekijkt. Het werkt gewoon en das wat men van een bestuuringssysteem verwacht. Het maakt ze niet uit hoe. It maybe is not pretty, but its got teeth!
:)

[ Voor 17% gewijzigd door TheOne741 op 25-11-2007 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Fake RAID maakt geen deel uit van je besturingssysteem... Dus als het mis loopt heb je Microsoft niks te verwijten ;). Ik heb hierboven gequote hoe het in mekaar zit.

Of het nu betrouwbaar werkt of niet, het blijft een groter risico dan eender welke software of hardware RAID opstelling. Je kan dit niet overzetten naar een ander moederbord, tenzij het dezelfde chipset heeft. Je zit effectief vast aan je huidige hardwareconfiguratie.

Voor een migratie zou je dus de array moeten verwijderen en opnieuw aanmaken (en de data dus backuppen), misschien kan je je RAID wel resizen als de fabrikant daar tooltjes voor meegeleverd heeft. In ieder geval, voor een tweede non-Windows OS zou je exact hetzelfde moeten doen: ruimte vrijmaken die onafhankelijk van het besturingssysteem benaderbaar is.

Dit is weer het aloude verwijt 'het werkt in Windows, dus het zal wel aan Linux liggen'. Wel, ook deze keer ligt het weer bij de fabrikanten van de hardware. En zo gaat het elke keer weer.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOne741
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt maar ik heb een successvolle migratie van mijn raid0 gehad van mijn MSI K8N Neo2 naar mijn Asus A8N SLI. Ik had alleen de schijven overgezet en mijn raid op de bios aangezet en alles werd netjes herkend en werkte ook. Wat een bunch of bollony!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het wordt inderdaad nog leuk als je in de toekomst ooit een moederbordje zonder nForce chipset wilt kopen. Dan moet je je huidige harddisk-capaciteit erbij kopen om alles in een open bestandssysteem op te slaan.

Het wordt helemaal interessant als NVIDIA opeens besluit om geen nforce chipsets meer te bakken ('t is nu eenmaal niet hun core-business), en je mobo gaat kaduuk. Dan mag je naast je extra harddisks een nieuw mobo kopen, en ook nog een oude van ebay.com veilen, omdat je anders je data gewoon kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

TheOne741 schreef op zondag 25 november 2007 @ 18:12:
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt maar ik heb een successvolle migratie van mijn raid0 gehad van mijn MSI K8N Neo2 naar mijn Asus A8N SLI. Ik had alleen de schijven overgezet en mijn raid op de bios aangezet en alles werd netjes herkend en werkte ook. Wat een bunch of bollony!
Inderdaad :). En hoe komt dat? Omdat beide bordjes dezelfde chips gebruiken. Voor het gemak had ik hetzelfde model aangegeven - fabrikanten durven wel es hun producten te 'reviseren' en er dan ook doodleuk andere chips in te steken. Aangezien de meeste klanten niet weten welk bordje er nu welke chips exact gebruikt (en dan hebben we het over 90% van de kopers, zelfs de goed geïnformeerde), is het beste advies dat je kan geven 'koop exact hetzelfde moederbord'. Vaak is het niet de main chipset (Via, nVidia, Intel, ATi/AMD) die voor de pseudo-RAID zorgt maar nog een ander chipje. En daar de specs van uitvissen is niet altijd zo simpel als je je weg niet kent.

Dus, mijn advies: informeer je es degelijk voor je met krachttermen begint te gooien ;).

[ Voor 35% gewijzigd door Borromini op 25-11-2007 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOne741
Ik wist het niet dat een Nforce3 en Nforce4 hetzelfde zijn. Sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:45

Sebazzz

3dp

Even tussendoor: Weet iemand waar ik lijsten kan vinden voor Linux of Ubuntu voor hardware die werkt in Linux of drivers voor zijn? Voor scannen heb je de lijsten op de site van Sane, voor printen heb je linux-printing.org maar voor de rest? Een lijst waar alle supported hardware op staat zou wel fijn zijn :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

TheOne741 schreef op zondag 25 november 2007 @ 18:33:
Ik wist het niet dat een Nforce3 en Nforce4 hetzelfde zijn. Sorry
En we zijn weer vertrokken.

What's in a name?

Intern zijn die dingen grotendeels identiek. Er zijn wat features aan toegevoegd, maar de basis blijft nagenoeg hetzelfde. Aan de installatiepakketten zijn een paar nieuwe IDs toegevoegd om de hardware te herkennen, en het zaakje is weer voor mekaar.

In Linux wordt voor nForce/nForce2/nForce3/nForce4 chips één driver gebruikt. Dat heeft waarschijnlijk wel z'n redenen niet? Als het compleet verschillende hardware was geweest dan was een unified driver evenmin een optie geweest ;).

[ Voor 14% gewijzigd door Borromini op 25-11-2007 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:37

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Iemand de nieuwe ATi drivers al geprobeerd? :)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-08 13:32
Sebazzz schreef op zondag 25 november 2007 @ 18:37:
Even tussendoor: Weet iemand waar ik lijsten kan vinden voor Linux of Ubuntu voor hardware die werkt in Linux of drivers voor zijn? Voor scannen heb je de lijsten op de site van Sane, voor printen heb je linux-printing.org maar voor de rest? Een lijst waar alle supported hardware op staat zou wel fijn zijn :)
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport Google hit nr.1 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Laatst online: 20-09 20:39

Jiffy

God, you're ugly!

Rustig maar, hoor. Ik kan TheOne741's standpunt wel aardig volgen: afgelopen weekend heb ik aangegrepen om zowel Windows XP als Ubuntu in dualboot op m'n computer te gooien. En daarbij eens gebruik te maken van een leuke Raid-0 opstelling die, idd, op het moederbord is geïmplementeerd. Ik wéét dat het geen hardwarerraid is, maar _onder Windows_ werkt het uitstekend. Dus, fors aantal uurtjes geïnvesteerd in het op poten zetten van XP op ongeveer 1/3 van de beschikbare schijfruimte, met als doel de resterende 2/3 te gaan gebruiken voor Ubuntu. Met de 'fakeraid'-workaround aan de slag gegaan, wat echter niet echt soepel blijkt te werken. Gevolg: géén draaiende Ubuntu maar óók geen draaiende XP meer! Zonder twijfel heb ik zelf iets verkloot, maar het bevreemdt mij toch dat dit niet in de (voor de rest uiterst gelikte) installatieprocedure van Ubuntu wordt opgevangen. Zó exotisch is een onboard softwareraid oplossing tegenwoordig óók niet meer.

Momenteel zit ik dus weer braaf met Windows XP op schijf 1 en Ubuntu 7.10 op schijf 2. Draait prima hoor, daar niet van. Maar ik had tóch graag de onboard Raid-faciliteiten benut...

Voor de rest: ik vind de huidige versie van Ubuntu bijzonder soepel draaien, geweldig systeem. XP gebruik ik nog voor een beperkt aantal spellen, maar dat is het dan ook.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:47

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Jiffy schreef op maandag 26 november 2007 @ 08:50:
[...]
(raid-verhaal)

Voor de rest: ik vind de huidige versie van Ubuntu bijzonder soepel draaien, geweldig systeem. XP gebruik ik nog voor een beperkt aantal spellen, maar dat is het dan ook.
Ik heb toch het gevoel dat er wat steken zijn laten vallen om maar zo snel mogelijk eye-candy e.d. te implementeren. Zeker voor van die idioten zoals ik: als het kan, moet het ook werken, en als ik het dan niet aan de praat krijg, moet ik er nodeloos veel uren in steken om het toch te laten werken... (hoe nutteloos het ook is).

Maar goed, iets heeeeeeel anders: FireFox besluit met enige regelmaat zichzelf spontaan af te sluiten, zonder waarschuwing, e.d. Nu staat me iets bij dat versie 2.0.0.8 spontaan zou crashen en daarom zo snel naar 2.0.0.9 geupdate werd, maar de versie die bij de automatische repositories van ubuntu staat, is nog stees .8.
Voor mij is het niet een heel groot probleem, want ik gebruik gewoon alle browsers door elkaar, maar het is wat moeilijk uit te leggen aan mijn oudere familieleden die ik allemaal ubuntu door de strot geduwd heb (het is al niet uit te leggen dat soms uitzendinggemist niet goed werkt en dat men dan even op pagina-info moet klikken, tabje media te doen en dan even de embedded link te copy pasten in VLC :+ ). In other words: hebben anderen hier ook last van (ik heb dus 3 installs die er last van hebben). Nu kom ik wel wat dinkies tegen over crashes ivm. flashplayer e.d., maar de meeste mensen gebruiken maar 1 (één) pagina per keer en niet 10 tabs tegelijk...

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Feisty hangt firefox ook regelmatig op aan Flash, helaas. Altijd met flashy sites (dumpert :X, filmpjes-topic, youtube,...). Je zou kunnen proberen Firefox te installeren van www.mozilla.com/firefox, waarschijnlijk hebben ze wel een linux-build van de laatste versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 10:48

zomertje

Barisax knorretje

MBV schreef op maandag 26 november 2007 @ 10:17:
Feisty hangt firefox ook regelmatig op aan Flash, helaas. Altijd met flashy sites (dumpert :X, filmpjes-topic, youtube,...). Je zou kunnen proberen Firefox te installeren van www.mozilla.com/firefox, waarschijnlijk hebben ze wel een linux-build van de laatste versie :)
Herkenbaar, maar ook met een FF van de Mozilla site gaat het wel eens lekker onderuit.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:31

Gotiniens

Fairly odd Tim

letatcest schreef op maandag 26 november 2007 @ 09:52:
[...]
Maar goed, iets heeeeeeel anders: FireFox besluit met enige regelmaat zichzelf spontaan af te sluiten, zonder waarschuwing, e.d. Nu staat me iets bij dat versie 2.0.0.8 spontaan zou crashen en daarom zo snel naar 2.0.0.9 geupdate werd, maar de versie die bij de automatische repositories van ubuntu staat, is nog stees .8.
Ubuntu's versie is nog steeds 2.0.0.8, maar toch zitten de fixes van 2.0.0.9 al wel in die versie ;)

Dat komt omdat ubuntu een policy heeft om geen versie's van applicaties te veranderen tot er een nieuwe versie van ubuntu is. Wat ze dan wel doen om het geheel toch veilig te maken is de patches die uitkomen aanpassen zodat ze op de versie in ubuntu passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

MBV schreef op maandag 26 november 2007 @ 10:17:
Ik denk dat het dan toch maar wordt: ja, je moet voortaan op dat O-tje klikken en niet meer op dat oranje dingetje... ;)
Maar ja, als dan weer iets niet werkt, dan moet je het even proberen met dat oranje dingetje, want misschien ligt het dan weer een aan opera (aaarrggg.. hoe leg je dat nou uit?)

Hmm... anyway, ga maar weer eens werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 20:47

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

strandbal schreef op zondag 25 november 2007 @ 18:54:
Iemand de nieuwe ATi drivers al geprobeerd? :)
over welke versie heb je het dan precies ?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

jah maar welke driver versie (linux versie nummering) 7.11 kan ik niet veel mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fakeraid gaat gewoon nooit stabiel werken, omdat de specs van geen enkele chip beschikbaar zijn. Daarom zal dat ook nooit in Ubuntu's installatie opgevangen worden. Er is gewoon een te grote kans dat je je data kwijt raakt.

Buiten dat wil je ook gewoon geen fakeraid gebruiken. Je maakt je daarmee voor je dierbare data afhankelijk van een chip op je moederbord. Mocht die het begeven, of wil je upgraden, dan moet je van dezelfde vendor een nieuwe kopen. Pure vendor lock-in dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

hummzz met de laatste nieuwe drivers crashed xorg kei hard :P

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
 501.470157] [fglrx] PCIe has already been initialized. Reinitializing ...
[  501.470173] [fglrx:firegl_gps_init] *ERROR* Gps_GartInitialization failed.
[  501.470176] [fglrx:firegl_init_pcie] *ERROR* Failed to initialize GPS.
[  540.430069] [fglrx:firegl_gps_init] *ERROR* Gps_GartInitialization failed.
[  540.430074] [fglrx:firegl_init_pcie] *ERROR* Failed to initialize GPS.
[  579.637306] [fglrx:firegl_gps_init] *ERROR* Gps_GartInitialization failed.
[  579.637310] [fglrx:firegl_init_pcie] *ERROR* Failed to initialize GPS.
[  803.883793] [fglrx:firegl_gps_init] *ERROR* Gps_GartInitialization failed.
[  803.883797] [fglrx:firegl_init_pcie] *ERROR* Failed to initialize GPS.
[  842.283229] [fglrx:firegl_gps_init] *ERROR* Gps_GartInitialization failed.
[  842.283234] [fglrx:firegl_init_pcie] *ERROR* Failed to initialize GPS.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
       (WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown.
(II) Loading extension MIT-SCREEN-SAVER
(EE) fglrx(0): === [swlDalHelperAddCustomizeMode] === CWDDEDI_DisplayGetSetModeTimingOverride failed: 7
(EE) fglrx(0): === [swlDalHelperAddCustomizeMode] === CWDDEDI_DisplayGetSetModeTimingOverride failed: 7

stomme van alles is dat hij die modes en timings wel kan met de oudere drivers ?
defiance@ubuntu:~$ lsmod | grep gart
agpgart 35016 2 fglrx,intel_agp
defiance@ubuntu:~$ lsmod | grep fglrx
fglrx 1487340 0
agpgart 35016 2 fglrx,intel_agp
fglrxinfo
display: :0.0 screen: 0
OpenGL vendor string: Mesa project: www.mesa3d.org
OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect
OpenGL version string: 1.4 (2.1 Mesa 7.0.1)
~$ fgl_glxgears
Using GLX_SGIX_pbuffer
Segmentation fault (core dumped)
Voorlopig maar weer even terug naar 8.40.4

[ Voor 76% gewijzigd door CrankyGamerOG op 26-11-2007 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

CrankyGamerOG schreef op maandag 26 november 2007 @ 14:29:
[...]

jah maar welke driver versie (linux versie nummering) 7.11 kan ik niet veel mee :P
Heb je het nieuwsbericht op de fp gelezen? linux versie nummering loopt nu gelijk met windows, dus 7=jaar en 11=maand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:22

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Hmm, m'n X vindt het leuk om af en toe te crashen. Onderstaand vind ik terug in mijn Xorg.0.log.old na opnieuw inloggen.
Fatal server error:
Caught signal 11. Server aborting
Google vertelt me dan dat de videoplank niet goed ingesteld is ofzo maar hij doet alles prima, ook Compiz ook al is dat nog wat buggy.
Vage meuk. :?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

MBV schreef op maandag 26 november 2007 @ 15:03:
[...]

Heb je het nieuwsbericht op de fp gelezen? linux versie nummering loopt nu gelijk met windows, dus 7=jaar en 11=maand :)
jah heel leuk, maar toch word intern WEER (nog steeds )een ander versie nummer gebruikt

nu is het dus 8.43.3(als ik het zo vlug goed gezien heb)

dus dat jij lekker die prietpraat gelooft over het rechttrekken van de versies, sure, alleen word er op drvr level nog steeds 8.x.x gebruikt.
dat het package dan toevallig 7.11 heet kan me aan me spreekwoordelijke reet roesten
Gonadan schreef op maandag 26 november 2007 @ 15:31:
Hmm, m'n X vindt het leuk om af en toe te crashen. Onderstaand vind ik terug in mijn Xorg.0.log.old na opnieuw inloggen.
Google vertelt me dan dat de videoplank niet goed ingesteld is ofzo maar hij doet alles prima, ook Compiz ook al is dat nog wat buggy.
Vage meuk. :?
Ik denk eerder dat de driver het veroorzaakt ik heb precies hetzelfde met drivers 8.42.3 en 8.43.3

onder 8.40.x was hij zo stabiel als een huis

[ Voor 57% gewijzigd door CrankyGamerOG op 26-11-2007 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

CrankyGamerOG schreef op maandag 26 november 2007 @ 16:22:
Ik denk eerder dat de driver het veroorzaakt ik heb precies hetzelfde met drivers 8.42.3 en 8.43.3

onder 8.40.x was hij zo stabiel als een huis
Zou best kunnen, ik zit hier al met zo'n gammel on-board intel kaartje. 8)7

Heeft iemand trouwens tips/ervaringen met bluetooth USB-dongles?
Ik wil bestanden uitwisselen met mobiele telefoons Nokia/Samsung en het liefst ook kalender synchroniseren e.d.
Ik zag dat gnokii of Wammu dat wel redt, maar dan moet je wel je mobiel gepaired hebben met je pc.
Op deze site staan een aantal dongles die zouden moeten werken. Hoewel die site nogal verouderd is af en toe neem ik aan dat ik daar van op aan kan?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

kwestie van de dongle in je pc rammen en kijken of hij het doet ? :+

@hieronder, nee ik werk zelf niet met blauwe tand dus ik kan je helaas niet verder helpen

[ Voor 40% gewijzigd door CrankyGamerOG op 26-11-2007 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

CrankyGamerOG schreef op maandag 26 november 2007 @ 16:46:
kwestie van de dongle in je pc rammen en kijken of hij het doet ? :+
Ik zou dat toch graag weten voordat ik er één koop. :+

Anders had ik het allang geprobeerd ja ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Een vriend heeft er eentje van Sweex die het goed, plug-en-play en out-of-the-box doet in Ubuntu. Je hoeft niet eens minuten te wachten voor een driverinstallatie zoals in XP :p Je kan veel zeggen van Sweex producten, maar ze zijn niet altijd slecht. Zolang ze maar de chips van een andere fabrikant nemen en hun eigen sticker erop plakken :+ (zoals bij mijn vorige WiFi - Atheros was)

Ik zal even het typenummer navragen.

[ Voor 35% gewijzigd door Sebazzz op 26-11-2007 18:36 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Gonadan schreef op maandag 26 november 2007 @ 16:42:
Heeft iemand trouwens tips/ervaringen met bluetooth USB-dongles?
Ik heb zelf Bluetooth in m'n laptop zitten, en dat werkt perfect. Je kan je apparaten een keer pairen en dan locken ofzo (ik heb het ook maar één keer gedaan, dus...) waardoor ze automatisch met elkaar verbinden wanneer ze in elkaars buurt zijn. Je kan je file manager ook gebruiken om over te dragen (ik doe het hier met Thunar, maar Gnome en KDE zijn er zeker ook toe in staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Gotiniens schreef op maandag 26 november 2007 @ 11:16:
[...]

Ubuntu's versie is nog steeds 2.0.0.8, maar toch zitten de fixes van 2.0.0.9 al wel in die versie ;)

Dat komt omdat ubuntu een policy heeft om geen versie's van applicaties te veranderen tot er een nieuwe versie van ubuntu is. Wat ze dan wel doen om het geheel toch veilig te maken is de patches die uitkomen aanpassen zodat ze op de versie in ubuntu passen.
$ sudo apt-get upgrade -s
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
The following packages will be upgraded:
  firefox firefox-dbg firefox-dom-inspector firefox-gnome-support libnspr4
  libnss3 libpcre3
7 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Inst firefox-dom-inspector [2.0.0.8+1nobinonly-0ubuntu1] (2.0.0.10+1nobinonly-0ubuntu1 Ubuntu:7.04/feisty-security) []
Inst firefox-gnome-support [2.0.0.8+1nobinonly-0ubuntu1] (2.0.0.10+1nobinonly-0ubuntu1 Ubuntu:7.04/feisty-security) []
...

Weet je het heel zeker? Dan ga ik namelijk eens checken welke repos ik heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Ubuntu bumpt releases met security fixes (mocht de stand van de sterren correct zijn en ze eens een keer up-to-date proberen te blijven tussen elke release). Ze gooien er misschien/waarschijnlijk wel patches op los, maar die hebben niets te maken met het werk van Mozilla. Firefox 2.0.0.10 is inmiddels al weer uit btw :)

[ Voor 23% gewijzigd door Jungian op 27-11-2007 08:52 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat is dus ook wat je bij mijn upgrade ziet: Firefox heeft een security fix naar .10 gedaan, Ubuntu heeft zijn patches erop los gelaten en in de repos gezet. Waarom ze .9 hebben overgeslagen weet ik niet, waarschijnlijk die sterren ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
MBV schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 10:18:
Waarom ze .9 hebben overgeslagen weet ik niet, waarschijnlijk die sterren ja ;)
Misschien omdat .9 geen security fixes bevatte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

MBV schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 10:18:
Dat is dus ook wat je bij mijn upgrade ziet: Firefox heeft een security fix naar .10 gedaan, Ubuntu heeft zijn patches erop los gelaten en in de repos gezet.
Exact :)
Waarom ze .9 hebben overgeslagen weet ik niet, waarschijnlijk die sterren ja ;)
Firefox 2.0.0.9 fixte alleen renderfouten in 2.0.0.8 . Qua security niet heel boeiend dus (qua usability wel). Je mag dus blij zijn met de lekken die Firefox zitten :P

[ Voor 5% gewijzigd door Jungian op 27-11-2007 10:30 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 20:21

Brupje

3D nerd

Verwijderd schreef op zondag 25 november 2007 @ 13:48:
[...]

Ik heb dit probleem ook eens gezien. 't suffe is dat het niet echt reproduceerbaar was hier. Wat wil zeggen dat als ik pech had hij op dat inlogscherm terecht kwam en als ik geluk had ging ie gewoon door. Heb je 't al vaker dan 1 keer geprobeerd?

Lijkt een timing probleempje oid
prima reproduceerbaar hier, 5 keer geprobeerd. hij gaf in tty1 wel een melding user not known to underlying authentication nogwat :P

[edit]
User not known to the underlying authentication module dus, kan met google niet echt een reden vinden waarom het in ubuntu faalt.

[ Voor 11% gewijzigd door Brupje op 27-11-2007 10:48 ]

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brupje schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 10:33:
[...]

prima reproduceerbaar hier, 5 keer geprobeerd. hij gaf in tty1 wel een melding user not known to underlying authentication nogwat :P
Ik heb afgelopen weekend hier hetzelfde probleempje gehad, ook ik kreeg direct na het eerste menu een grafisch scherm om in te loggen terwijl er nog niets geinstalleerd/gestart was.
Echter na een harde reboot (wat kun je anders) was het weg en ging Ubuntu vrolijk verder met de installatie, op het punt waar ie gebleven was... alsof er niets aan de hand was.
Het probleem heeft zich daarna niet meer voorgedaan en de hele installatie werkt prima.

Vreemde hick-up dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ben benieuwd vanavond als ik thuis ben of FF 2.0.0.10 geen spontane uitvallers heeft (al duurt het vaak wel lang voordat het gebeurd) Maar eh... ik wil graag op een apart topicje wijzen:
[Ubuntu 7.10] Geen geluid via heaphone uitgang op laptop
Want ik ben zelf nogal van het volgen van myreact en niet verder kijken in de hoofddraadjes.
(gaat over geen geluid uit headphoneuitgang laptop, ik weet waar het probleem zit, maar niet waar het zit in Ubuntu omdat ik de oude suse alsa config files niet meer heb...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Ik heb me nu toch een vreemd probleem, ik heb een Epson stylus photo aan de lpt poort hangen, als de printer nu uit staat dan krijg ik een kernel panic bij het booten, als de printer niet op de lpt poort is aangesloten dan gaat het opstarten prima.

Ik stond toch even raar te kijken.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

Hebben hier meer mensen last van het probleem, dat als je in firefox een website wil laden met een (sub)domein die begint met een streepje, deze: "-" dat je dan (direct) de foutmelding krijgt "Server not found"?

Ik weet niet of volgens de DNS specificaties het mogelijk moet zijn om een dns te hebben dat begint met een streepje, maar sommige website maken er toch gebruik van en het is lastig dat die niet te benaderen zijn.

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KnEuTeR schreef op zondag 02 december 2007 @ 14:26:
Hebben hier meer mensen last van het probleem, dat als je in firefox een website wil laden met een (sub)domein die begint met een streepje, deze: "-" dat je dan (direct) de foutmelding krijgt "Server not found"?

Ik weet niet of volgens de DNS specificaties het mogelijk moet zijn om een dns te hebben dat begint met een streepje, maar sommige website maken er toch gebruik van en het is lastig dat die niet te benaderen zijn.
Delen van hostnames mogen niet beginnen of eindigen met een liggend streepje. Firefox doet het dus goed, en negeert terecht de ongeldige hostnames. Wat bedoel je met "sommige websites"? Ik ken geen enkele serieuze site die zoiets gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR

KnEuTeR

Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 14:41:
[...]

Delen van hostnames mogen niet beginnen of eindigen met een liggend streepje. Firefox doet het dus goed, en negeert terecht de ongeldige hostnames. Wat bedoel je met "sommige websites"? Ik ken geen enkele serieuze site die zoiets gebruikt.
ja ok dat dacht ik al, heel netjes van firefox maar het gevolg is dus dat ik die websites niet kan bekijken. Het gaat dus om verschillende "profielen" websites waar gebruikers hun eigen username als subdomein hebben, waar het dus wel eens voorkomt dat het begint met een streepje. Met windows en firefox kon ik die websites wel gewoon bekijken.

Kan je dit niet overrulen? met zulke dingen is het altijd zo, wie de schuldige is maakt mij niet uit als ik maar gewoon die website kan bekijken :P Is natuurlijk wel de verkeerde instelling maar ik kan er ook niks aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Deze site doet het dus niet bij jouw? http://-blaat.mvdvlist.nl/ Is dat alleen in Firefox, of ook met andere (Opera?) browsers op linux? In windows werkt het inderdaad wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:40
Bij mij werkt die site inderdaad ook niet in Opera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

bij mij in opera onder windows wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dit zal niet een browser issue zijn hoor ;) Er wordt gewoon een request door de browser uitgevoerd. Het zal een striktere afhandeling zijn van de tcp/ip stack oid (niet heel veel verstand van ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Niks TCP/IP, dat is de DNS-client.

Debian:
$ wget "-test.mvdvlist.nl"
wget: --tries: Invalid number `est.mvdvlist.nl'.
$ wget test-.mvdvlist.nl
--15:42:16--  http://test-.mvdvlist.nl/
           => `index.html'
Resolving test-.mvdvlist.nl... failed: Name or service not known.
$ whois test.mvdvlist.nl
Error: domain test.mvdvlist.nl not handled by server
$ whois test-.mvdvlist.nl
Error: invalid domain test-.mvdvlist.nl

Dus daar ga je niks aan veranderen, tenzij je je DNS wil gaan hacken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR

KnEuTeR

MBV schreef op zondag 02 december 2007 @ 15:06:
Deze site doet het dus niet bij jouw? http://-blaat.mvdvlist.nl/ Is dat alleen in Firefox, of ook met andere (Opera?) browsers op linux? In windows werkt het inderdaad wel :)
zo'n site doet het inderdaad bij geen enkel programma bij mij. Het lijkt op een low level DNS probleem. Maar de vraag is, is hier een oplossing voor in elkaar te hacken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
MBV schreef op zondag 02 december 2007 @ 15:43:
Niks TCP/IP, dat is de DNS-client.

Debian:
$ wget "-test.mvdvlist.nl"
wget: --tries: Invalid number `est.mvdvlist.nl'.
$ wget test-.mvdvlist.nl
--15:42:16--  http://test-.mvdvlist.nl/
           => `index.html'
Resolving test-.mvdvlist.nl... failed: Name or service not known.
$ whois test.mvdvlist.nl
Error: domain test.mvdvlist.nl not handled by server
$ whois test-.mvdvlist.nl
Error: invalid domain test-.mvdvlist.nl

Dus daar ga je niks aan veranderen, tenzij je je DNS wil gaan hacken :P
Er hoeft niks aan dns gehackt te worden, je test gewoon de verkeerde dingen. Het streepje aan het begin collide toevallig met het teken voor opties van wget, als je een nette url geeft met http:// ervoor, zoals het hoort werkt wget prima met zo'n hostname (of als je -- gebruikt om aan te geven dat er geen opties meer komen. Whois doet zo te zien zelf al aan input-sanitizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

$ wget -- http://-test.mvdvlist.nl
--23:56:16--  http://-test.mvdvlist.nl/
           => `index.html'
Resolving -test.mvdvlist.nl... failed: Name or service not known.
$ wget -- "http://-test.mvdvlist.nl"
--23:56:31--  http://-test.mvdvlist.nl/
           => `index.html'
Resolving -test.mvdvlist.nl... failed: Name or service not known.

Wat zei je ook al weer? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Hmm, ik zou zweren dat ie het gisteren gewoon deed met een streepje ervoor, neemt niet weg dat je met http:// ervoor je wel de error krijgt die je zoekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of er een gelijkaardig command bestaat als uptime of users maar dan om netwerk-informatie uit te lezen? bv huidige up/down speed....
Ik kan het maar niet vinden, als ik zoek vind ik enkel network-analysers, maar dit is nu niet wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
http://iptraf.seul.org/
http://www.ntop.org/

mischien? of is dat te uitgebreid en wil je echt maar 1 regel terugkrijgen?

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Oeh, gaaf! Nooit de moeite genomen om het te zoeken, maar leek me altijd wel leuk :)
ntop is een soort van awstats voor je netwerkverbinding, niet helemaal zoiets als top, maar net zo grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nog een ervaring met (K)ubuntu.
Ik heb eergisteren een bluetooth usb dongle gekocht, zag hem liggen voor weinig dus dacht dat het wel een leuk projectje kon zijn om die aan de praat te krijgen.
Volgens Gutsy zou hij meteen herkend moeten worden als je hem inplugd, helaas, niet dus. :+
In lsusb staat hij er wel bij, maar daar hebben we natuurlijk niets aan. Ach heb ik weer wat te doen komende dagen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 19:43:
Weet iemand of er een gelijkaardig command bestaat als uptime of users maar dan om netwerk-informatie uit te lezen? bv huidige up/down speed....
Ik kan het maar niet vinden, als ik zoek vind ik enkel network-analysers, maar dit is nu niet wat ik wil.
een handig tooltje wat ik gebruik, maar dat gebruik ik dan op mijn server display is bwm-ng
wat staat voor bandwith monitor - new generation

Vandaag eindelijk de cd's binnen van Cannonical (duurde wel lang , maja mag niet klagen als het voor niks is :) )
1x Ubuntu 7.10 I386
1x Ubuntu 7.10 x64
1x Kubuntu I386
1x Kubuntu x64

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Wat is lang? Laatst 2 cd's besteld en had ze volgens mij binnen 3 weken al in huis. Incl. een vel Ubuntu stickers _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

pjlgt schreef op zondag 09 december 2007 @ 16:55:
Wat is lang? Laatst 2 cd's besteld en had ze volgens mij binnen 3 weken al in huis. Incl. een vel Ubuntu stickers _/-\o_
3 weekjes ongeveer inderdaad :)

ow en ik heb die stickers idd ook gekregen en er meteen een goeie plek voor gevonden als promotie >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.insomnia-gaming.nl/sticker.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:22

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Had je zijn mond eerst schoon moeten maken :P

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:17
Ik heb toch een vreemd probleempje rondom het installeren van ubuntu:

3 harde schijven in mijn comp. windows op sda, en ubuntu gaat dan op sdb. Sdc is een sata backup schijf op een apart aangestuurde controller...Niks ad hand zou je zeggen, maar na installatie gooit ubuntu de volgorde om, waardoor grub in de stress schiet, en het handmatig van grub is me ---schaam--nog nooit gelukt. Ik los het op door de backup schijf los te koppelen en na installatie zelf in fstab aan te melden, en in fstab de volgorde handmatig aan te passen... een workaroundje dus...Ik vin' het geen topic waard omdat ik al een oplossing voorhanden heb, maar misschien kent iemand een eenvoudige rake oplossing...
Het gaat om een asrock dual-vsta met een aparte jmicron sata controller..iemand bekend hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Niet echt on-topic he, lees ook de topicwaarschuwing ;)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Zo, ik heb Ubuntu nu op mijn hoofd-werkstation staan :D Ik kan volgens mij al bijna alles weer.
Het ging niet zonder slag of stoot. Het duurde even voordat ik GRUB zover had dat hij ook wilde opstarten zonder een Error 22. Maar goed, dat is gelukt.

Het valt me wel enorm tegen hoeveel lag Firefox heeft (opbouwen van een pagina en bijvoorbeeld het scrollen over de foto hierboven levert een schokkerig beeld op). In de System Monitor zie je hem dan ook vreselijk veel cpu vreten. Is dat een configuratie fout*? Ik zal nog eens een nieuw profiel aanmaken, gezien ik nu op het profiel van Windows zit te werken.

Ik heb ook even moeten hobbyen om Skype aan de praat te krijgen omdat ik de x64 versie heb draaien van Ubuntu 7.10. Maar ook dat draait.

Voor mensen met grub problemen, check de Super Grub Disk. Die is ideaal bij het fixen van Grub in exotische configuraties (zoals bij mij met 6 discs)!

edit:
*Een nieuw Firefox Profiel werkt wel iets, maar het scrollen over de foto blijft hakkerig. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Room42 op 10-12-2007 01:21 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

voor die schokkerigheid: probeer je graka driver eens te installen.
had even geen beschikking over mijn gentoo install (scsi raid setup naar RMA) en dus ubuntu geinstalled. mijn quad-core setup is gewoon schokkerig zonder 3d kaart.

ben het na weekje trouwens wel zat, dat paternalistische gedoe omtrent het gebruik van non-free software enzo. Ook het automagisch editten van configjes is nie tmijn ding (wel een prima distro om mensen mee over te halen hoor).

Geef mij maar lekker {free,Open}BSD of gentoo.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Inderdaad, met bijvoorbeeld de standaard nv drivers heb ik het ook. Dus gewoon nvidia-glx(-new) installeren ;) Ik heb mij laten vertellen dat Firefox van de grafische kaart gebruik maakt, maar ik weet niet in hoeverre dit waar is.

-http://en.wikipedia.org/wiki/Cairo_%28graphics%29
Cairo, vanaf Firefox 3 dus.

[ Voor 15% gewijzigd door Sebazzz op 10-12-2007 07:57 ]

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Voordat ik een apart topic hierover open:

Ik draai Kubuntu 7.10 thuis en dat draait allemaal erg lekker. Echter als ik hem afsluit vanaf het menu en ik start later de PC weer op, dan krijg ik een grub error (15; 15 : File not found. This error is returned if the specified file name cannot be found, but everything else (like the disk/partition info) is OK.). Als ik dan een harde reset geef, dan werkt het prima. Dit is 100% reproduceerbaar.

De installatie staat op een normale 3,5" ide schijf. Iemand een idee waar ik naar kan kijken?

• Loekie
  • Nu online
ToBe schreef op donderdag 13 december 2007 @ 15:25:
Voordat ik een apart topic hierover open:

Ik draai Kubuntu 7.10 thuis en dat draait allemaal erg lekker. Echter als ik hem afsluit vanaf het menu en ik start later de PC weer op, dan krijg ik een grub error (15; 15 : File not found. This error is returned if the specified file name cannot be found, but everything else (like the disk/partition info) is OK.). Als ik dan een harde reset geef, dan werkt het prima. Dit is 100% reproduceerbaar.

De installatie staat op een normale 3,5" ide schijf. Iemand een idee waar ik naar kan kijken?
Google leverde dit op: ;)
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=297261
Lees ook even de waarschuwing voordat je post ;)
Het komt er op neer dat iets in je menu.lst niet goed staat of dat grub niet helemaal lekker geïnstalleerd is naar ik het begreep.

specs

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Zoals Loekie al zegt: voor vragen een apart topic. Wel zelf eerst Google binnenstebuiten keren :)

Verwijderd

Voor alle mensen met problemen in grub. Je kunt altijd even een live-cd er in knallen, je / schijf mounten en dan /etc/boot/grub/menu.lst editten. Daar kun je de mapping tussen het OS en de schijf aanpassen door bijv hd(0,0) te veranderen in hd(1,0). Zo kun je de schijf en de partitie opgeven waar de entry naar verwijst. Zo kun je zelfs zonder het te snappen met trial&error je OS weer aan de praat krijgen maar ik raad je aan je gewoon eventjes in grub te verdiepen voordat je serieus dingen gaat stukmaken ;)

Sorry voor OT maar het leek me even handig kort de oplossing te schetsen, voorkomt hopelijk meer vragen.

Ben trouwens blij dat ik in gutsy eindelijk mijn dual monitor setup grafisch kan configureren. Toch vervelend als je iedere keer weer oude config files moet opsnorren om configs te copy/pasten, even snel grafisch instellen is toch net iets makkelijker.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2007 18:35 ]

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:31

Gotiniens

Fairly odd Tim

Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 18:30:
Voor alle mensen met problemen in grub. Je kunt altijd even een live-cd er in knallen, je / schijf mounten en dan /etc/boot/grub/menu.lst editten. Daar kun je de mapping tussen het OS en de schijf aanpassen door bijv hd(0,0) te veranderen in hd(1,0). Zo kun je de schijf en de partitie opgeven waar de entry naar verwijst. Zo kun je zelfs zonder het te snappen met trial&error je OS weer aan de praat krijgen maar ik raad je aan je gewoon eventjes in grub te verdiepen voordat je serieus dingen gaat stukmaken ;)

Sorry voor OT maar het leek me even handig kort de oplossing te schetsen, voorkomt hopelijk meer vragen.

Ben trouwens blij dat ik in gutsy eindelijk mijn dual monitor setup grafisch kan configureren. Toch vervelend als je iedere keer weer oude config files moet opsnorren om configs te copy/pasten, even snel grafisch instellen is toch net iets makkelijker.
Je kan ook gewoon inplaats van op enter te drukken om de grub entry te booten op e drukken, om de grub entry te editen :) is een stukje sneller, en handiger als je geen cd-rom drive hebt :)

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
zomertje schreef op donderdag 13 december 2007 @ 15:37:
Zoals Loekie al zegt: voor vragen een apart topic. Wel zelf eerst Google binnenstebuiten keren :)
Sowwy... niet goed gelezen...

Thnx iig voor de info, ik heb vanmiddag voordat ik postte en tijdje op google gekeken, maar kwam voornamelijk fouten tegen met warty en niet met de recentste.

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

ToBe schreef op donderdag 13 december 2007 @ 21:04:
[...]

Sowwy... niet goed gelezen...

Thnx iig voor de info, ik heb vanmiddag voordat ik postte en tijdje op google gekeken, maar kwam voornamelijk fouten tegen met warty en niet met de recentste.
Als goed schudden aan Google niet genoeg oplevert en je komt er echt niet uit dan mag er altijd een topic geopend worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En dan kom ik toch met een vraag :X :P nouja evengoed een discussiepunt, vandaar op deze plek.

Heeft het nog zin om Ubuntu te kiezen voor PPC (Apple iMac, G3, G4 enz.)? Ik zie dat ze niet de moeite nemen om ISO's aan te maken (de nieuwste aangeboden download is Xubuntu-6.06.1, maar dat loopt dus al een versie achter, de gewone Ubuntu loopt veel verder achter). Maar in de repositories zie je wel dat pakketten onder gutsy nog steeds voor powerpc worden gecompileerd. Hoe zit dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
PPC word volgens mij door de community bijgehouden. Hier staan (recente) torrents, en hier staan de ISO's... :)

[ Voor 28% gewijzigd door user109731 op 17-12-2007 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ah, bijzonder veel dank.

Ik zit nog wel te twijfelen of het voor semi-professioneel gebruik (hergebruik van oude Macs als thuiswerk/uitleenstationnetjes met een Citrix en VNC client erop) dan zin heeft om er een Ubuntu installatie op te zetten, vooral omdat een deel van de gewone PC's hier voor een vergelijkbare taak op Debian draait. Ik overwoog Ubuntu omdat het in mijn ervaring iets betere ondersteuning biedt om de systeeminstellingen (netwerk, beeldscherm) vanuit de GUI aan te passen. Maar ja, wordt het voor wat betreft veiligheidsupdates wel even consequent bijgehouden als Debian, nu het door Canonical gedegradeerd is tot een soort van ehmm... hobby-project :P *

*nofi, Debian is deels ook hobbyistisch van aard natuurlijk, maar ik leef met 't idee dat ze wel erg serieus zijn met kritieke beveiligingspatches...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:02
Room42 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 00:02:
Arme ik! Ik heb een hp 6710b... en dat betekent problemen en moeite doen om het draaiend te krijgen.
Zo moest ik de alternative cd gebruiken en voor 7.04 "irqpoll, acpi=off noacpi pnpbios=off" aan de bootparameters toevoegen voordat ik uberhoubt een installer te zien kreeg. Voor 7.10 moest daar nog "video=vga16:off vga=769" aan toegevoegd worden.
En nu ik het helemaal draaiend heb blijkt in 7.10 een bug te zitten in de ACPI waardoor de computer zich compleet ophangt als je 2x de monitor dicht doet :o

Verder erger ik me soms aan de muisbesturing van Gnome. Als je met rechts op het bureaublad klikt, heb je meteen een gratis nieuwe map ter beschikking. En als je je muis ver genoeg rechtsonder in het scherm hebt staan, zodat het contextmenu linksboven van de muis verschijnt, selecteer je automatisch de onderste optie. In Firefox is dat dan 'Switch page direction'. Dat is echt zwaar irritant.

Ook in Nautulis, in list-view (mijn favoriet), als er veel bestanden zijn en dus het hele venster gevuld met bestanden/directories, is er nérgens een 'lege' ruimte om met rechts te klikken om bijvoorbeeld te plakken (paste) of een nieuwe map te maken. En dus ben je op de menu's aangewezen.
Arg!! Dat is echt zo dom! Wat dat betreft is die explorer.exe zo slecht nog niet :(

Hebben jullie die ervaring ook? Of werken jullie gewoon in iconen view (dat zou me verbazen) of gebruiken jullie gewoon een heel andere filemanager? Ik ben heel benieuwd.
Ik heb ook een 6710b van de zaak :+ . En draai daar ook linux op. Me heeft altijd de gewoonte om de servercd, of als beschikbaar een netinstall cd, te gebruiken bij voor de installatie, en dan vanaf daar de desktop e.d. te installeren.

Maar nou wil deze laptop niet booten van linux CD`s (mompelt iets over dat Intel iets met support voor Pata dvddrives gedaan heeft in de chipset 965m). Lang bezig geweest om een USB stick te bouwen onder windows waarvan geboot kon worden om Ubuntu server te installeren. Na paar uur maar een desktop live cd in me laptop gedaan om daarvandaan de usb stick te bouwen (tutorials vanaf linux zagen er veeel makkelijker uit), en wat schets mijn verbazing, de laptop boot van de desktop cd. Na al die tijd was ik niet meer zo kritisch en gewoon maar de livecd install gedaan.

Moet zeggen dat het lekker werkt, alleen m`n accuduur is gehalveerd (~5 uur -> ~2,5 uur) terwijl m`n core`s bijna continue op 2x800mhz draaien. CPU van is wel alleen maar aan het blazen ... maar deze mag niet voor een verschil van 2,5 uur zorgen?

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Laatst online: 01:22

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Harde schijven die aan blijven, helderheid van het scherm dat standaard op het maximum staat... er zijn zat dingen die je accu duur flink kunnen verkorten.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
schermcontrast staat al zo laag mogelijk :) Harde schijf durf ik niet te zeggen ... Maar ik weet ook niet wat dat ding onder windows (vista) doet ...

Ik vind dit ook wel grappig (lees: slordig):
Laptop batteries 1 hour until charged (**%)
Battery charge time is currently unknown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

voor dat laatste probleem: wat is het resultaat van
cat /proc/acpi/batteries/BAT0/*

eventueel BAT1 ipv BAT0, als dat nodig is.

Je accutijd is waarschijnlijk je videokaart die niet terugklokt. Welke videokaart-driver gebruik je? Intel, ATi GPL, ATi fglrx of NVidea?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
iets met intel 965m. Dat geeft linux aan :)
code:
1
cat /proc/acpi/batteries/BAT0/*

of
code:
1
cat /proc/acpi/batteries/BAT1/*

doet niets...

code:
1
cat /proc/acpi/battery/C23B/*
geeft:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alarm:                   unsupported
present:                 yes
design capacity:         4977 mAh
last full capacity:      4977 mAh
battery technology:      rechargeable
design voltage:          11100 mV
design capacity warning: 249 mAh
design capacity low:     50 mAh
capacity granularity 1:  100 mAh
capacity granularity 2:  100 mAh
model number:            Primary
serial number:           03013 2007/08/01
battery type:            LIon
OEM info:                Hewlett-Packard
present:                 yes
capacity state:          ok
charging state:          charged
present rate:            0 mA
remaining capacity:      4977 mAh
present voltage:         12548 mV

[ Voor 5% gewijzigd door magiel op 24-12-2007 05:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

zozo, nieuew accu?
Vaag, je bios zegt dus dat hij charged is, en dat hij op 100% vol zit. Je zou een bugreport kunnen sturen over Power Manager :)

Welke videokaart gebruik je? Dan kan ik misschien een hint geven over hoe je je klok omlaag kan zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 23-12-2007 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
hele laptop is nieuw :)

maar ik gebruik de onboard vidkaart van de 965m chipset

"Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller" geeft m`n Device Manager :)

[ Voor 32% gewijzigd door magiel op 24-12-2007 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Iemand ervaring met fluxbuntu en wireless?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Wat zou een DE met wireless te maken hebben? De kernel ondersteunt de chip van je wireless, dus je hebt gewoon ondersteuning ervoor in huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Ja, maar ik bedoel qua instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Ja maar, heb je de topicwarning gelezen en zelf al gewoon wat geprobeerd en uitgezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Jep, ik heb DSL en Puppy geprobeerd, het werkte out-of the box, alleen ik krijg geen IP via DHCP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

magiel schreef op maandag 24 december 2007 @ 05:01:
hele laptop is nieuw :)

maar ik gebruik de onboard vidkaart van de 965m chipset

"Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller" geeft m`n Device Manager :)
Raar, die was volgens mij best goed ondersteund. Je zou eens kunnen kijken of je daar power management op los kan laten. En je kan sowieso je voltage omlaag gooien met een patch op de kernel, scheelt ook warmte enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bop
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08-2024

bop

VisualWeb

Zo, heb me weer is gewaagd aan ubuntu, ziet er allemaal weer lekker strak uit :D Denk dat ik me install maar ook is goed ga uitwerken deze keer.

Had alleen even een vraagje mbt software, ik zag in de startpost Slab staan maar kwam er al snel achter dat dat niet echt meer up2date is en dus beter niet meer gebruikt kan worden. Verder kwam ik tijdens het lezen van het topic een paar keer Avant Window Manager tegen, zag alleen ook dat hiervan de development is gestopt. Gebruiken mensen nog steeds Avant Window Manager of is er al een nieuwe, leuke, window manager (macosx like) opgestaan? Het gaat me hier dus om zo een menu onderin.

ps. gutsy gibon :)

doe niet aan signatures.. uhhh, arghhh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Laatst online: 19-03 15:04
FLeSH schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 11:52:
Verder kwam ik tijdens het lezen van het topic een paar keer Avant Window Manager tegen, zag alleen ook dat hiervan de development is gestopt. Gebruiken mensen nog steeds Avant Window Manager of is er al een nieuwe, leuke, window manager (macosx like) opgestaan? Het gaat me hier dus om zo een menu onderin.
Moest het even checken maar het lijkt er inderdaad op dat de ontwikkeling gestopt is :'( . Het rare is dat het forum wel behoorlijk actief is van Avant. Zou het heel erg jammer vinden als de ontwikkeling inderdaad gestopt is, vind het een geweldige app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Wel vaag, als het zo actief is zou je verwachten dat iemand anders het weer oppakt. Ik ben niet zo van de eye-candy, anders zou het een leuk projectje zijn om eens met Linux softwareontwikkeling te beginnen.

Los van dat ik QT-fan ben qua programmeerwerk dus :P

[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 25-12-2007 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

maxjuh schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 12:24:
[...]

Moest het even checken maar het lijkt er inderdaad op dat de ontwikkeling gestopt is :'( . Het rare is dat het forum wel behoorlijk actief is van Avant. Zou het heel erg jammer vinden als de ontwikkeling inderdaad gestopt is, vind het een geweldige app.
Erm... Ik weet niet hoe goed jullie begrijpend lezen is maarreuh :P

Op de Google Code pagina van het project staat dat het project naar Launchpad (à la Ubuntu) migreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
:? Ik wil net zeggen: op Launchpad, de wiki of het forum lees ik niets. En de migratie van Google Code naar Launchpad is al lang geleden gemaakt.

Ik gebruik het ook niet meer, daar niet van, maar ik lees het eigenlijk nergens :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bop

bop

VisualWeb

oei, mijn fout, sorry! (ik heb heb nu inderdaad werkend, avant that is)

Verder vanmiddag beetje gekloot met dual screen, maar wil nog niet echt lukken :( Op google ook heel veel mensen tegen gekomen die er veel moeite mee hadden.

Ach, morgen weer een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@FLeSH:

Ik draai de nVidia driver (dus closed source) en heb eigenlijk geen enkel probleem met dual-screen op mijn 7800GT. Welke driver gebruik jij?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

mithras schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 15:51:
:? Ik wil net zeggen: op Launchpad, de wiki of het forum lees ik niets. En de migratie van Google Code naar Launchpad is al lang geleden gemaakt.
OK. Ik volg het project niet echt, maar het staat wel in koeien van letters op de homepage O-).
Ik gebruik het ook niet meer, daar niet van, maar ik lees het eigenlijk nergens :p
Wel... Heeft er iemand die mysterieuze Launchpad-page al gevonden, is er nieuws over AWN? Ik had nergens opgevangen dat het niet meer onderhouden wordt, en ik verkeer toch wel frequent in Linux-kringen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bop

bop

VisualWeb

Room42 schreef op woensdag 26 december 2007 @ 04:03:
@FLeSH:

Ik draai de nVidia driver (dus closed source) en heb eigenlijk geen enkel probleem met dual-screen op mijn 7800GT. Welke driver gebruik jij?
Ik gebruik de standaard ATI (closed sourced) drivers, heb namelijk een Ati Mobility Radeon x1600.

Het gaat random op resoluties staan als ik een 2e aansluit en echt naast elkaar kunnen ze ook niet staan (alleeen allebei hetzelfde beeld en zelfde resolutatie), daarnaast werkt xrandr niet dus kan ik het ook niet via die weg doen. Denk dat het handmatig de xorg.conf files aan wordt passen straks, of is er nog een mooi ander programmatje?

ps. me eerste echte aanrakingen met linux desktop en ik moet zeggen, het bevalt me best :D Heb Zend geinstalleerd, nu nog een leuke MySQL editor en Gimp doorkrijgen en het is dolle pret ;P
En ik krijg me laptop niet in Suspent en Hibernate (bij beide zwart scherm zonder dat de laptop uitgaat)

[ Voor 5% gewijzigd door bop op 26-12-2007 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zezke
  • Laatst online: 14:28
Hallo iedereen,

sinds een tijd geleden werkt de quit-knop niet meer naar behoren.
Als ik er op klik gebeurt exact hetzelfde als ik gewoon ctrl alt backspace zou doen, terwijl ik toch liever het oude vertrouwde menuutje met m'n afsluitopties zou krijgen.
Ik heb geen idee hoe dit zo terug te krijgen. Iemand een oplossing?
Pagina: 1 ... 13 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen