TheOne741 schreef op zondag 25 november 2007 @ 15:40:
[...]
Dit is precies wat ik bedoel. Een ingewikkeld workaround omdat ze niet bereid zijn om zoiets ook voor softraid users direct in het installatiemenu te zetten. For the record; ik had deze oplossing al gezien.
Dank je voor de moeite
Dringt het nou nog niet door? Het probleem is dat NVidea, Intel en weet ik veel wie meer allemaal hun eigen oplossing hebben geschreven om het windows-probleem (geen software-raid ondersteuning) te omzeilen. Daar heeft Intel, NVidea en de rest allemaal heel veel tijd en geld ingestopt om dat te laten werken, en geen zin hebben om die kosten te verdubbelen door ook Linux te gaan ondersteunen. Als er nu 1 oplossing was die door alle mobo-makers gebruikt werd, dan was er allang iemand geweest die daar een simpele work-around voor had geschreven. Het echte probleem is dat elk moederbord het anders aanpakt, en dat je dus per definitie achter de feiten aan loopt. Bij het nieuwe type moederbord zal het dus niet meer werken, en dan is iemand weer een half jaar bezig om erachter te komen hoe ze het met die nieuwe doen.
Aangezien dit soort drivers voornamelijk wordt geschreven door hobbyisten, zullen die heel snel gedemotiveerd raken en ermee stoppen. Zeker omdat het overbodig is: linux (volgens Wikipedia was het LVM, maar het is sowieso mogelijk) heeft al een oplossing die onafhankelijk van het moederbord werkt, waarom zou je dan moeilijk doen en elke waardeloze oplossing van elk moederbord te gaan ondersteunen?
Nog los van het feit dat 1x het moederbord verkeerd detecteren betekent dat die gebruiker al zijn gegevens waarschijnlijk kwijt is. Misschien is dat wel het grootste probleem: je kan geen garantie geven dat het altijd goed zal werken, en als dat betekent dat iemand 5% kans heeft om al zijn gegevens kwijt te raken, dan kan je het maar beter niet implementeren. Net zoals NTFS-support dus
[edit]Ehm, fakeraid is dus al iets verder dan ik dacht. Blijft bovenstaande punt nog steeds voor een groot deel staan.
Jouw grootste klacht is dus dat ze die fakeraid howto zouden moeten nadoen met een script? Ik denk dat daar weer een paar redenen voor zijn:
- Als je 1 foutmelding vergeet te checken in zo'n script, betekent dat dat je harde schijf leeg kan zijn
- Als je het toch maar in 20% van de gevallen werkend krijgt met zo'n automatisch script, dan heeft het weinig nut om het als optie erbij te zetten
- Hoeveel % van de Ubuntu-gebruikers gebruikt FakeRAID?
[
Voor 12% gewijzigd door
MBV op 25-11-2007 16:40
]