@Szaby: ik dacht, laat ik toch eens testen hoe dat nou werkt met een live-cd, kan het hier wel neerpennen, maar dan moet het wel werken natuurlijk.
Oude LaptopHD in mijn laptop gepropt, booten, live-cd start op en werken! Alles, direct wireless, prima. Beetje internetten, ondertussen installeren, na een hele lange HD-check sessie dan de partitioner (hup, hele HD, jaa hele HD) en gaan, kleine 20 minuten later: reboot en... zwart scherm. Heeeeel lang wachten en uiteindelijk toch beeld. Hup, restricted drivers (eye-candy en 3D versnelling zijn belangrijk), reboot. Zwart scherm. Niets dan een zwart scherm

Ctrl-alt-bckspace. Nada. ctrl-alt-f1. Nada. Gewoon een keurig, backlit zwart scherm.
Safe modus starten: binnen luttele seconden geboot. Maar geen networking en blijkbaar is er niet standaard een texteditor meegeleverd voor de cli en emacs installen zonder network gaat niet (waarom start networking niet? hoe doe ik dat vanaf de cli eigenlijk? ben eigenlijk suse meer gewend en dan zou je om je xorg.conf te herstellen altijd nog 'sax2' in kunnen typen, maar bij debianbased weet ik dat soort dingen niet).
Nou ja, zit nu op mijn werk, dus kan het allemaal even niet proberen, maar ik lees nu hier en daar op 't grote boze internet dat meerdere mensen last van deze install. problemen hebben en het niet gebeurt als je via de 'alternate' cd installeert, dus ik ga het vanavond eens met die proberen. Wel jammer dat het niet in een keer goed gaat