Het grote Ubuntu Topic Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 31 Laatste
Acties:
  • 116.058 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pim. schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 22:06:
Je ziet in Windows een schijf dubbel en wijt dat aan een schrijfactie in Linux ???

Bij een schrijfactie wordt de $MFT aangepast en verder niets aan de instellingen van het OS, als Windows dan ineens een dubbele schijf ziet zou ik een bij schijfbeheer gaan kijken (linkermuis op computer --> beheer)
Ik geef niets "de schuld" ik beschrijf alleen wat ik heb gedaan in Linux en welke concequentie dat blijkbaar heeft gehad in Windows.

Binnen schijfbeheer zie ik gewoon de normale partities C, D en E staan (NTFS) plus 2 onbekende (swap en root) partities. Op C na allen logische stations..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2007 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zo, * anandus is weer terug bij Ubuntu.

Kon het toch niet laten.
Heb heel goedkoop een pctje in elkaar gedraaid met XP en Mediaportal voor HTPC, en Ubuntu weer op mijn werk-pctje gegooid :)
Mooi (OSX) skinnetje eroverheen, AWN, etc., etc.
Ziet er weer prima gelikt uit. De grafische pracht van Linux/Ubuntu blijft toch een sterke aantrekkingskracht tov Windows en OSX :)

Dit is ook mijn eerste aanraking met Gutsy (ook al had ik de cdtjes al een tijdje liggen).
Een mooie update, ze zijn gelukkig nóg flexibeler geworden t.o.v. restricted dingen, Compiz is standaard en de search is ook een stuk verbeterd (alt-F3 \o/ )

Moet verder nog even kijken wat er anders is.
dat het uiterlijk onder 1 plekje zit is ook wel fijn, trouwens! :)

Edit:
Moet trouwens wel zeggen dat ik niet helemaal eens ben met de standaard settings van Compiz.
De wobbly Windows zijn een stuk minder fijn dan eerst, en de hot corners zijn ook weg (en ik heb geen flauw idee hoe ik ze aan moet zetten).
De standaardinstellingen voor Compiz waren een tijdje terug een stuk fijner.

[ Voor 17% gewijzigd door anandus op 17-11-2007 18:35 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 21:04

MBV

Dan download je toch een oud pakketje van compiz, pak je hem uit met fileroller o.i.d. en kopieer je de settings daarvan over de oude heen (voor zover mogelijk)?

Bij het C'T magazine zit nu trouwens ook een Ubuntu Gutsy livecd, helaas niet de DVD ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-09 15:34
anandus schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 18:32:
Zo, * anandus is weer terug bij Ubuntu.
*knip*
Edit:
Moet trouwens wel zeggen dat ik niet helemaal eens ben met de standaard settings van Compiz.
De wobbly Windows zijn een stuk minder fijn dan eerst,en de hot corners zijn ook weg (en ik heb geen flauw idee hoe ik ze aan moet zetten).
De standaardinstellingen voor Compiz waren een tijdje terug een stuk fijner.
Speciaal voor Anandus, presenteerd /me LinuX-TUX een SCREENIE *O* *O* *O*

Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/screenie.pngDat is toch wat je bedoelde?

/me LinuX-TUX deed er ook een stief-kwartiertje over eer hij het gevonden had -O-

[ Voor 8% gewijzigd door LinuX-TUX op 17-11-2007 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
LinuX-TUX schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 23:10:
[...]

Speciaal voor Anandus, presenteerd /me LinuX-TUX een SCREENIE *O* *O* *O*

[afbeelding]Dat is toch wat je bedoelde?
Ik heb Compiz nu precies zo ingesteld als ik wilde

... maar dankzij jouw screenshot zie ik nu pas dat er achter de keybinding ook een screen edge optie staat \o/
Die zocht ik ook nog. Thanks :) :P

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 17-11-2007 23:16 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb hier een Dual Monitor setup (LCD + CRT beiden op 1280x1024) en heb geprobeerd met de "Screens and Graphics" applicatie in Ubuntu 7.10 mijn monitoren in te stellen zodat de CRT een betere refresh-rate zou krijgen, maar het lukt niet. Deze blijft op 60Hz, terwijl het op 85Hz kan. Heeft iemand hiervoor een oplossing?

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:22

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Van de standaard (open source) ati drivers dacht ik dat ze niet hoger dan 60Hz gaan, als je hoger wil zul je dan de restricted drivers moeten gebruiken. Voor andere kaarten kan er hetzelfde gelden. Heb je in die richting al gezocht?

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:50

Gotiniens

Fairly odd Tim

Dirk schreef op zondag 18 november 2007 @ 19:50:
Van de standaard (open source) ati drivers dacht ik dat ze niet hoger dan 60Hz gaan, als je hoger wil zul je dan de restricted drivers moeten gebruiken. Voor andere kaarten kan er hetzelfde gelden. Heb je in die richting al gezocht?
Ik heb ook de open source drivers en mijn beeldscherm draait op 74 HZ. dus dat is niet waar wat je daar vertelt. Mischien dat het per kaart verschilt, dat zou kunnen, ik heb een 9500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

ik heb het hier vandaan.
En dan specifiek:
You need hardware-accelerated 3D support, or display refresh rates higher than 60 Hz. The open source drivers are fine for all other areas.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 20:21

Brupje

3D nerd

iemand al ervaring opgedaan met JeOS? http://lwn.net/Articles/258992/

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dirk schreef op zondag 18 november 2007 @ 22:27:
ik heb het hier vandaan.
En dan specifiek:

[...]
Blijft toch bullshit: je kan elke display mode instellen met singlescreen. Misschien dat je niet dual-screen de refreshrates onafhankelijk kan instellen, dat zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Het is de officiele Ubuntu documentatie... Als ze het daar nog niet goed hebben, hoe moet ik het dan als linux-noob weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Misschien dat ze met de GPL-driver niet automatisch de refreshrate kunnen aanpassen, maar dat je daarvoor in xorg.conf moet duiken? Of ze hebben de GPL-driver grondig gesloopt met de laatste versie, anders zou ik het ook niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Nee, nog niet. Maar dat is puur omdat ik tijd tekort kom om mijn servertje opnieuw in te richten. Dit wordt namelijk wel mijn OS voor m'n VMware Servertje. Die draait nu nog op een verouderde Debian. Niet dat Debian verouderd is, maar ik heb em niet bijgehouden ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:00
Room42 schreef op maandag 19 november 2007 @ 15:58:
[...]

Nee, nog niet. Maar dat is puur omdat ik tijd tekort kom om mijn servertje opnieuw in te richten. Dit wordt namelijk wel mijn OS voor m'n VMware Servertje. Die draait nu nog op een verouderde Debian. Niet dat Debian verouderd is, maar ik heb em niet bijgehouden ;)
Ik heb op dit moment ook geen tijd om dit te testen, ik heb er wel naar uitgekeken en ik ga hem vrijwel zeker ook gebruiken.

Ik zou graag wat ervaringen horen van mensen die hem al geprobeerd hebben? Is het zo dat VMWare Server nu helemaal hierin zit, dus installeren en dan met VMWare Server console connecten en that's it?

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Room42 schreef op maandag 19 november 2007 @ 15:58:
[...]

Ehm, hoezo verouderd? apt-get update && apt-get upgrade werken ook prima met debian d:)b Als je nog een distro te ver achterloopt, dan draai je apt-get dist-upgrade nadat je je sources.list hebt aangepast, en hij doet het nog steeds. Het is immers geen ubuntu :+
offtopic:
welke debian is op het moment supported eigenlijk? Ik draai nog etch, volgens sources.list

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

MBV, etch is nu stable, en je huidige release is altijd te zien met
code:
1
cat /etc/debian_version

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .zolder
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-07 16:57
Mijn enige linux-ervaring tot nu toe was MandrakeLinux een dagje op mijn pentium3 hebben, en Debian een keer in de console kunnen booten. Mijn complete n00b-ervaring met Kubuntu 7.10 AMD64:

Mijn WinXP install was na 3 jaren trouwe dienst toch aan verversing toe. Dit heb ik als gelegenheid aangepakt om een dualboot te maken (Kubuntu/WinXP)

Heel simpel heb ik via rechtermuis Deze Computer (je weet wel, WinXP ;)) --> Beheren --> Schijfbeheer de benodige ruimte gereserveerd. Vervolgens heb ik mbv de Kubuntu DVD heel zenuwachtig de partities toegewezen en geformatteerd. Daarna heb ik volledig vlekkeloos Kubuntu geïnstalleerd.
Toen het geheel was geïnstalleerd heb ik direct Wine ge-apt-get. Achteraf gezien was ik vergeten de PGP-key toe te voegen, dus het gaf wat kleine problemen, die ik gelukkig zelf heb op kunnen lossen. Wine had ik nodig, omdat ik om bepaalde redenen absoluut niet zonder Foobar2000 kan. Ik heb trouwens helemaal aan de praat gekregen, incl. geluid, waar ik zelf nogal van stond te kijken (sowieso dat ik direct geluid had in linux, daar ik een m-audio revo 7.1 heb, niet de meest gangbare geluidskaart)
Het enige probleem waar ik op dit moment nog mee zit is dat ik 2x 500gb extern heb waar ik op dit moment nog niet bij kan (hal-storage-removable-mount-all-options refused uid 1000) maar dat hoop ik binnenkort ook verholpen te hebben.

Bijna geen problemen bij deze n00b dus, maar zeker een ervaring! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 20:50

Sebazzz

3dp

Gefeliciteerd :) Bij geluidskaarten gaat het trouwens vooral om de chipset die erop zit. Zo gebruikt mijn onboard kaart een nVidia HD Audio chipset. Hiervoor kan ik native drivers gebruiken die ook nog eens open source zijn, dus goed onderhouden door de community. (alles van nForce geloof ik). Ander voorbeeld: Een vriend van me heeft een Trust 5.1 Geluidskaart en daar zit een CMedia chipset op, die ook native drivers gebruikt. Als je wilt zien of je zelf native drivers gebruikt of 'gewoon' de ALSA drivers moet je bij Systeem -> Voorkeuren -> Geluid kijken (in GNOME dan).

Overigens zijn de open source drivers ook in ALSA verwerkt, dus het heeft geloof ik geen meerwaarde om specifiek de native drivers te gebruiken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Even een algemene vraag: is het nou helemaal niet mogelijk om bij (K)Ubuntu additionele software te installeren zonder de CD/DVD te gebruiken? Als ik extra pakketten wil installeren wil Kubuntu persé de DVD hebben voor de header files, terwijl op de achtergrond de pakketten al gedownload zijn :/
Waarom ik dit vraag? Iets met een systeem zonder (permanente) cd drive enzo.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Die is al eens vaker langs gekomen, geloof ik. Je moet dan even in System->Settings->Software Sources de CDROM-sources weghalen. Als het daar niet kan, dan kan je hem weghalen in je sources.list. Om die te bewerken het volgende commando intikken in het alt+f2 scherm:
gksu gedit /etc/apt/sources.list

Daar iets met /media/cdrom weghalen, dan ben je klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
MadMarky schreef op maandag 19 november 2007 @ 20:10:
Even een algemene vraag: is het nou helemaal niet mogelijk om bij (K)Ubuntu additionele software te installeren zonder de CD/DVD te gebruiken? Als ik extra pakketten wil installeren wil Kubuntu persé de DVD hebben voor de header files, terwijl op de achtergrond de pakketten al gedownload zijn :/
Waarom ik dit vraag? Iets met een systeem zonder (permanente) cd drive enzo.
System > Administration > Software Sources > en dan even rondklikken en de cd-rom uit de sources halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Is het dan wel zo dat ik all pakketten beschikbaar hou? Heb al eens eerder zoiets geprobeerd en toen waren de helft van alle pakketten grijs en niet selecteerbaar (online update stond wel aan).

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Als dat zo is, dan moet je de sources toevoegen. Ik heb nog steeds geen Gutsy (zit hier een beetje rond te hangen maar moet nog huiswerk doen... :X) dus ik kan je de 'werkende' sources.list niet geven. Vink gewoon 'alles' aan in Software Sources, gooi daarna je cd uit de lijst of sources.list (doe dat door een # voor de regel te zetten, dan staat die regel 'uit'), en kijk of het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ok zal het eens proberen, bedankt alvast. Verder is het trouwens erg makkelijk, je kunt nu in een paar klikken een systeem compleet maken ipv tig aparte programma's installeren. Het feit dat het in Nederlands verkrijgbaar is is ook ideaal, volgens mij is het redelijk noob-proof :)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik vind die pakket manager zo mooi van die Linux systemen (ik praat gewoon algemeen).
Je installeert een programma en hij zoekt automatisch alle dependencies bij elkaar en installeert zo direct een compleet werkend programma. Als er een update komt voor dat programma krijg je hem via dezelfde pakket manager binnen en installeert je systeem het. Maar het mooiste van dit systeem is dat je systeem schoon blijft als je weer iets deinstalleerd en dat is denk ik ook één van de redenen dat een Windows installatie maximaal 2 jaar op volle snelheid blijft werken en Linux juist wel een blijvertje is.

Ik denk dat de ultieme pakketmanager iets gecombineerd is uit de beschikbaarheid van RPM, de simplicity van DEB en de beauty van Autopackage.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 20:32

Surkow

$µr|{0w

@Sebazzz - Dit zul je misschien wel interessant vinden.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Arme ik! Ik heb een hp 6710b... en dat betekent problemen en moeite doen om het draaiend te krijgen.
Zo moest ik de alternative cd gebruiken en voor 7.04 "irqpoll, acpi=off noacpi pnpbios=off" aan de bootparameters toevoegen voordat ik uberhoubt een installer te zien kreeg. Voor 7.10 moest daar nog "video=vga16:off vga=769" aan toegevoegd worden.
En nu ik het helemaal draaiend heb blijkt in 7.10 een bug te zitten in de ACPI waardoor de computer zich compleet ophangt als je 2x de monitor dicht doet :o

Verder erger ik me soms aan de muisbesturing van Gnome. Als je met rechts op het bureaublad klikt, heb je meteen een gratis nieuwe map ter beschikking. En als je je muis ver genoeg rechtsonder in het scherm hebt staan, zodat het contextmenu linksboven van de muis verschijnt, selecteer je automatisch de onderste optie. In Firefox is dat dan 'Switch page direction'. Dat is echt zwaar irritant.

Ook in Nautulis, in list-view (mijn favoriet), als er veel bestanden zijn en dus het hele venster gevuld met bestanden/directories, is er nérgens een 'lege' ruimte om met rechts te klikken om bijvoorbeeld te plakken (paste) of een nieuwe map te maken. En dus ben je op de menu's aangewezen.
Arg!! Dat is echt zo dom! Wat dat betreft is die explorer.exe zo slecht nog niet :(

Hebben jullie die ervaring ook? Of werken jullie gewoon in iconen view (dat zou me verbazen) of gebruiken jullie gewoon een heel andere filemanager? Ik ben heel benieuwd.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

work-around: rechtsonder op je toetsenbord, tussen de windows- en ctrl-toets, heb je zo'n raar toetsje zitten wat je nooit gebruikt. Die opent ook een context-menu 8)

En als je in de code wilt hacken: je zou de scherm-dicht-code gewoon uit kunnen zetten, en je kernel opnieuw bakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Room42 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 00:02:
En nu ik het helemaal draaiend heb blijkt in 7.10 een bug te zitten in de ACPI waardoor de computer zich compleet ophangt als je 2x de monitor dicht doet :o
Ik heb zoiets ook weleens gehad, ik heb het toen 'opgelost' door in Power Management een aantal acties te veranderen...
Verder erger ik me soms aan de muisbesturing van Gnome.
Is Kubuntu/Xubuntu niks voor je? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:01

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Grom :(

Firefox luistert niet naar mijn standaard applicaties.
Is het echt zo dat ik mimeTypes.rdf moet gaan omsleutelen of is er een manier die blijft werken?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Room42 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 00:02:
Arme ik! Ik heb een hp 6710b... en dat betekent problemen en moeite doen om het draaiend te krijgen.
[...]
En nu ik het helemaal draaiend heb blijkt in 7.10 een bug te zitten in de ACPI waardoor de computer zich compleet ophangt als je 2x de monitor dicht doet
Het is geen bug in Gutsy. Het is een bug in Linux 2.6.23. Ik heb dat onding hier ook draaien gehad (6510b hier) en ik ben teruggegaan naar 2.6.22.12. Draait als een zonnetje.

Hier moest je maar één keer het scherm dichtklappen om het systeem te laten vastlopen btw ;). Het heeft ook niks helemaal met suspend te maken zoals iemand in die Ubuntu-thread suggereert, want mijn ACPI-configuratie negeert de lid volledig (ik klap graag m'n laptop dicht als dat ding een nachtje moet downloaden bv.).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Borromini schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 11:14:
Het is geen bug in Gutsy. Het is een bug in Linux 2.6.23. Ik heb dat onding hier ook draaien gehad (6510b hier) en ik ben teruggegaan naar 2.6.22.12. Draait als een zonnetje.
Als het een bug in de 2.6.23 kernel zou zijn zou je er met Ubuntu 7.10 geen last van hebben. Ubuntu 7.10 gebruikt immers een 2.6.22 kernel.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik zie op ubuntuforums een fix voor dit probleem:
# echo 1 > /proc/acpi/video/*/DOS

http://ubuntuforums.org/s...c08eca891&t=587390&page=3
Geen idee wat /DOS doet (documentatie van /proc/acpi is lastig te vinden), maar als het helpt... :)

Misschien een idee om een bug aan te maken, als die er nog niet is? Als de DOS-optie een trigger is voor het oplossen van je probleem moet het voor een kernel-hacker erg makkelijk zijn om een patch te schrijven.

[ Voor 10% gewijzigd door MBV op 20-11-2007 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Ik zit nu ingelogd in Ubuntu 7.10 en mn geluid werkt niet meer. Hoe kan ik dit oplossen zonder uit mijn X-sessie te loggen en/of opnieuw op te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 20:22

gwystyl

Beugeltje dan maar?

rickiii schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 12:19:
Ik zit nu ingelogd in Ubuntu 7.10 en mn geluid werkt niet meer. Hoe kan ik dit oplossen zonder uit mijn X-sessie te loggen en/of opnieuw op te starten?
niet meer suggereert dat het wel gewerkt heeft.... welke geluidskaart heb je en welke driver gebruik je daarvoor? Probeer de modulenaam of procesnaam erbij te vinden en herstart die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Sebazzz schreef op maandag 19 november 2007 @ 20:01:
Gefeliciteerd :) Bij geluidskaarten gaat het trouwens vooral om de chipset die erop zit. Zo gebruikt mijn onboard kaart een nVidia HD Audio chipset. Hiervoor kan ik native drivers gebruiken die ook nog eens open source zijn, dus goed onderhouden door de community. (alles van nForce geloof ik). Ander voorbeeld: Een vriend van me heeft een Trust 5.1 Geluidskaart en daar zit een CMedia chipset op, die ook native drivers gebruikt. Als je wilt zien of je zelf native drivers gebruikt of 'gewoon' de ALSA drivers moet je bij Systeem -> Voorkeuren -> Geluid kijken (in GNOME dan).

Overigens zijn de open source drivers ook in ALSA verwerkt, dus het heeft geloof ik geen meerwaarde om specifiek de native drivers te gebruiken.
Beetje lang onzinverhaal. Je hebt twee soorten audio-drivers (geen aparte categorie "native drivers" dus, aangezien ze allemaal native zijn :+) : ALSA drivers en OSS drivers, waarbij het laatste framework enorm crappy en verouderd is voor GNU/Linux (de BSD implementatie is zwaar superieur). Voor de rest heb je nog een sloot daemons, zoals ESD en aRts die gebruik maken van ALSA/OSS.

[ Voor 3% gewijzigd door Jungian op 20-11-2007 12:47 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Jungian schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 11:50:
[...]

Als het een bug in de 2.6.23 kernel zou zijn zou je er met Ubuntu 7.10 geen last van hebben. Ubuntu 7.10 gebruikt immers een 2.6.22 kernel.
OK. Ik dacht dat de nieuwste Ubuntu ook de laatste kernel zou hebben, blijkbaar niet O-). Wel vreemd dat 2.6.22 hier zonder problemen werkt, terwijl het een gelijkaardige laptop is.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
gwystyl schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 12:43:
niet meer suggereert dat het wel gewerkt heeft.... welke geluidskaart heb je en welke driver gebruik je daarvoor? Probeer de modulenaam of procesnaam erbij te vinden en herstart die
Het heeft inderdaad gewerkt en ik denk dan ook dat er een proces niet meer werkt. Maar welk proces is dit? Ik weet niks van drivers of modulenamen... alleen de naam van mijn onboard audiochip (AC'97 Audio Controller). Kan ik niet gewoon het 'geluid-systeem' van Ubuntu herstarten zonder dat het mijn X-sessie crasht?

[ Voor 6% gewijzigd door rickiii op 20-11-2007 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ik heb iets heeeeeel irritants en ik kan niet vinden waar het probleem zit: mijn panel start steeds niet mee op.. terwijl ie wel gewoon zou moeten opstarten (heb nu een knop op de desktop zodat ik panel daar kan starten, dat werkt ook) maar het is wel vervelend.
Nou is daar verder dus mee te leven, een andere compu (laptop van mijn tante) heeft het probleem dat het panel wel opstart, maar structureel van plaats veranderd (elke keer als er opnieuw opgestart wordt, zit ie weer op een andere plek: dan weer links, dan weer rechts, dan weer boven, ze is er aan gewend geraakt zegt ze, mjaaaa ik vind het toch een beetje vreemd)
(beide compu's draaien gutsy)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
rickiii schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 13:07:
[...]

Het heeft inderdaad gewerkt en ik denk dan ook dat er een proces niet meer werkt. Maar welk proces is dit? Ik weet niks van drivers of modulenamen... alleen de naam van mijn onboard audiochip (AC'97 Audio Controller). Kan ik niet gewoon het 'geluid-systeem' van Ubuntu herstarten zonder dat het mijn X-sessie crasht?
Probleem opgelost.... computer opnieuw opgestart. Het is wellicht mogelijk, maar het is niet efficient als het niet makkelijk is op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Szaby
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-09 13:43
Dames, Heren

Ik ben van plan om over te gaan op ubunt (van windows xp).
Goed, ik heb dus Ubuntu 7.10 "Gutsy Gibbon" gedownload (de 64 bits) omdat ik een amd 3500+ (venice) systeem heb. Voordat ik windows eraf gooi, zou ik nog wat willen weten over de drivers.....want het moederbord is een "oude" nforce3 met agp slotje erop (van msi). Lan-ingang, geluid zijn ook op geintegreerd.

Op de site van msi, kon ik geen drivers vinden voor linux.....
En hier begon ik zorgen te maken, omdat die drivers toch dingen als met internet en geluidskaart moeten aansturen. Voor mijn grafische kaart (6600GT - agp) heb ik wel drivers kunnen vinden.

Zal dus, mijn moederbord, alles doen wat van hem verwacht wordt als ik men hd formateer en ubuntu erop zet? of moet ik het internet nog doorzoeken om die drivers te vinden - en zo via een usb stickje overzetten?

Szaby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

je hebt /etc/init.d/alsa-utils of zoiets, als je
sudo /etc/init.d/alsa-utils restart

uitvoert zou het kunnen werken.

Panels zijn enorm buggy, schijnt nogal complex te zijn. Er was een truc op, maar ik weet niet meer wat. Je zou even op launchpad kunnen zoeken naar de bug daarover. De simpele workaround: het commando dat je nu op je desktop hebt staan automatisch laten uitvoeren, zo werkt het in Feisty geloof ik ook (en anders in Edgy). In Preferences->Session kan je instellen welke programma's bij het opstarten gestart moeten worden, en als je daar je panels bij zet (als laatste) zou het kunnen werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

@Szaby: ik denk dat je er bijna 100% zeker van kunt zijn dat het werkt. Ga je nu alvast maar verbazen: drivers, zoekgeraakte cd-rommetjes, etc, . dat probleem zal vrijwel zeker tot het verleden behoren. Maarrrr als je het niet helemaal zeker weet en toch eerst wil testen download dan de live-cd, dan kun je daarmee booten en kijken of alles naar behoren werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Goede open source drivers van je moederbord zitten geïntegreerd in Ubuntu.
Videokaart moet ook geen probleem zijn, na je eerste keer opstarten met je nieuwe installatie zal hij aangeven dat ie hardware vindt die gesloten of speciale drivers nodig heeft. Je krijgt dan een icoontje van een insteekkaart in je systray en daar kan je op klikken. In het scherm kan je klikken op het selectievakje achter je grafische kaart en dan installeert ie de drivers. Opnieuw opstarten, en je hebt volledig werkende 3d acceleratie en als het goed is ook Compiz. Anders moet je dat handmatig activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:01

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Geef dan ook even het typenummer op, nu weten we eigenlijk nog vrij weinig.

Maar ik gok dat het wel lukt.
Zelf heb ik een MSI K8N Neo2 Platinum.
Dat is ook een nForce3 bordje met AGP voor de AMD64 skt939 procs. En alles werkt prima.
Alles werkt bij mij, ik heb alleen wel de 32bits versie geïnstalleerd om geneuzel met flash en dergelijke te omzeilen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Of Szaby gaat het gewoon even zelf proberen en waar hij, Google en de search niet uitkomen kan hij dan altijd nog een topic voor aanmaken. :) Het is hier nog altijd niet mylittlepony.nl. Dat bangige en onwetende gedoe is nergens voor nodig. :>

[ Voor 11% gewijzigd door Jungian op 20-11-2007 16:03 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:07

Cyphax

Moderator LNX
Ik zou de LiveCD booten, van Ubuntu. Die heeft dezelfde hardwareherkenning en als die start kun je kijken of alles werkt. Zo ja: dan is je vraag eigenlijk beantwoord. Zo niet: dan kun je even kijken naar wat er niet werkt en of er een oplossing voor is. En in de meeste gevallen is die er wel. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

@Szaby: ik dacht, laat ik toch eens testen hoe dat nou werkt met een live-cd, kan het hier wel neerpennen, maar dan moet het wel werken natuurlijk.

Oude LaptopHD in mijn laptop gepropt, booten, live-cd start op en werken! Alles, direct wireless, prima. Beetje internetten, ondertussen installeren, na een hele lange HD-check sessie dan de partitioner (hup, hele HD, jaa hele HD) en gaan, kleine 20 minuten later: reboot en... zwart scherm. Heeeeel lang wachten en uiteindelijk toch beeld. Hup, restricted drivers (eye-candy en 3D versnelling zijn belangrijk), reboot. Zwart scherm. Niets dan een zwart scherm :|
Ctrl-alt-bckspace. Nada. ctrl-alt-f1. Nada. Gewoon een keurig, backlit zwart scherm.
Safe modus starten: binnen luttele seconden geboot. Maar geen networking en blijkbaar is er niet standaard een texteditor meegeleverd voor de cli en emacs installen zonder network gaat niet (waarom start networking niet? hoe doe ik dat vanaf de cli eigenlijk? ben eigenlijk suse meer gewend en dan zou je om je xorg.conf te herstellen altijd nog 'sax2' in kunnen typen, maar bij debianbased weet ik dat soort dingen niet).

Nou ja, zit nu op mijn werk, dus kan het allemaal even niet proberen, maar ik lees nu hier en daar op 't grote boze internet dat meerdere mensen last van deze install. problemen hebben en het niet gebeurt als je via de 'alternate' cd installeert, dus ik ga het vanavond eens met die proberen. Wel jammer dat het niet in een keer goed gaat :|

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:30
Ik heb een oude P3 laptop, en ben benieuwd of ik hierop Unbuntu kan draaien. Ik heb een insteekkaart voor WiFi, voorderest is het erg antiek. Het is een oude Dell (waar je je accus eruit kan halen, en ze inwisselen voor een CD-ROM drive). Er zit dus een P3 @ 900MHz in, zal dit een beetje draaien??

De live CD heb ik geprobeerd, maar omdat ook de CD drive zo ongeloofelijk traag is, geeft dat niet echt een indicatie (starten duurde ongeveer 15 tot 30 minuten) . Als eerste probeer ik gewoon de standaart, als deze te zwaar is, dan ga ik kijken naar eentje die lichter is :) .

Ps. Het zag er allemaal wel goed uit toen ik vanaf de live CD starte. Windows XP draait wel redelijk op de laptop (acceptabel).

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 21:03

Sosabowski

nerd

Killzone schreef op donderdag 22 november 2007 @ 10:41:
Ik heb een oude P3 laptop, en ben benieuwd of ik hierop Unbuntu kan draaien. Ik heb een insteekkaart voor WiFi, voorderest is het erg antiek. Het is een oude Dell (waar je je accus eruit kan halen, en ze inwisselen voor een CD-ROM drive). Er zit dus een P3 @ 900MHz in, zal dit een beetje draaien??

De live CD heb ik geprobeerd, maar omdat ook de CD drive zo ongeloofelijk traag is, geeft dat niet echt een indicatie (starten duurde ongeveer 15 tot 30 minuten) . Als eerste probeer ik gewoon de standaart, als deze te zwaar is, dan ga ik kijken naar eentje die lichter is :) .

Ps. Het zag er allemaal wel goed uit toen ik vanaf de live CD starte. Windows XP draait wel redelijk op de laptop (acceptabel).
Ik denk dat je dan beter af bent met xubuntu. Die smaak is er speciaal voor de wat oudere hardware. Op mijn oude laptop was het verschil wel goed merkbaar.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Brupje

Brupje

3D nerd

een vriend van mij heeft een laptop van toshiba, standaard geleverd met Vista. Hij ergerde zich kapot aan hoe traag het was en dat wireless af en toe uitviel. Dus ik voor de grap live cd erin gedaan, in een keer werkte alles kon zelf gewoon geavanceerde graphics doen met de live cd :o

Alleen het opstraten vanaf cd duurde iets langer dan vista opstart, maar scheelde ook niet gek veel ;p

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
IorGie schreef op donderdag 22 november 2007 @ 10:50:
[...]

Ik denk dat je dan beter af bent met xubuntu. Die smaak is er speciaal voor de wat oudere hardware. Op mijn oude laptop was het verschil wel goed merkbaar.
Doe dan gelijk fluxbuntu 8)

==
hoi

• TheJVH
Het moet wel normaal blijven he :P .

Daarnet geprobeerd te installeren met live CD, maar dat trok hij niet. Nu de Xubuntu Alternate cd aan het downen :) .

• MBV

MBV

letatcest schreef op donderdag 22 november 2007 @ 09:55:
@Szaby: ik dacht, laat ik toch eens testen hoe dat nou werkt met een live-cd, kan het hier wel neerpennen, maar dan moet het wel werken natuurlijk.

Oude LaptopHD in mijn laptop gepropt, booten, live-cd start op en werken! Alles, direct wireless, prima. Beetje internetten, ondertussen installeren, na een hele lange HD-check sessie dan de partitioner (hup, hele HD, jaa hele HD) en gaan, kleine 20 minuten later: reboot en... zwart scherm. Heeeeel lang wachten en uiteindelijk toch beeld. Hup, restricted drivers (eye-candy en 3D versnelling zijn belangrijk), reboot. Zwart scherm. Niets dan een zwart scherm :|
Ctrl-alt-bckspace. Nada. ctrl-alt-f1. Nada. Gewoon een keurig, backlit zwart scherm.
Safe modus starten: binnen luttele seconden geboot. Maar geen networking en blijkbaar is er niet standaard een texteditor meegeleverd voor de cli en emacs installen zonder network gaat niet (waarom start networking niet?
Emacs? Doe je dat vrijwillig? :+ Vim en nano of pico zijn standaard meegeleverd.
hoe doe ik dat vanaf de cli eigenlijk? ben eigenlijk suse meer gewend en dan zou je om je xorg.conf te herstellen altijd nog 'sax2' in kunnen typen, maar bij debianbased weet ik dat soort dingen niet).
dpkg-reconfigure xorg, geloof ik. Je zou ook even met pico je /etc/X11/xorg.conf kunnen aanpassen: daar moet je fglrx of nvidea vervangen door vesa.
Nou ja, zit nu op mijn werk, dus kan het allemaal even niet proberen, maar ik lees nu hier en daar op 't grote boze internet dat meerdere mensen last van deze install. problemen hebben en het niet gebeurt als je via de 'alternate' cd installeert, dus ik ga het vanavond eens met die proberen. Wel jammer dat het niet in een keer goed gaat :|
Tja, ATi en NVidea leveren geen betere drivers voor Linux, en omdat de driver zorgt voor een 'BSOD'-achtige crash, kan Ubuntu daar niet meer uit komen. Helaas zit XOrg zo in elkaar dat je niet de driver kan 'proberen' zonder xorg.conf aan te passen. Er zit wel een stijgende lijn in de kwaliteit van drivers, gelukkig. En ATi heeft specs vrijgegeven dus binnen een jaar verwacht ik goede GPL-drivers :)

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Killzone schreef op donderdag 22 november 2007 @ 15:27:
Het moet wel normaal blijven he :P .

Daarnet geprobeerd te installeren met live CD, maar dat trok hij niet. Nu de Xubuntu Alternate cd aan het downen :) .
Respect voor fluxbox! :p. Zonder gekheid, ik werk nu al een jaartje alleen met fluxbox, en het bevalt super! Ik ga kde4 even proberen binnenkort, maar daarna word het denk ik weer fluxbox, het is echt heerlijk :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• CrankyGamerOG
  • Laatst online: 22-09 20:47

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

mijn ervaring met gutsy : niet zo liev :(
krijg die verdomde dual head(ati) niet werkend in extended :( (iemand die het wel kan , plz help mij)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

MBV schreef op donderdag 22 november 2007 @ 16:22:
[...]

Emacs? Doe je dat vrijwillig? :+ Vim en nano of pico zijn standaard meegeleverd.

[...]

dpkg-reconfigure xorg, geloof ik. Je zou ook even met pico je /etc/X11/xorg.conf kunnen aanpassen: daar moet je fglrx of nvidea vervangen door vesa.

[...]

Tja, ATi en NVidea leveren geen betere drivers voor Linux, en omdat de driver zorgt voor een 'BSOD'-achtige crash, kan Ubuntu daar niet meer uit komen. Helaas zit XOrg zo in elkaar dat je niet de driver kan 'proberen' zonder xorg.conf aan te passen. Er zit wel een stijgende lijn in de kwaliteit van drivers, gelukkig. En ATi heeft specs vrijgegeven dus binnen een jaar verwacht ik goede GPL-drivers :)
tnx, emacs.. ach.. oude liefde roest niet ;) (kon me zonder internet niet zo snel andere texteditors verzinnen (gedit, maar dat werkt niet zo goed zonder screen :+ en bij suse heb je gewoon het commando 'edit' en dat werkt dan, maar ach...)
En idd. dpkg-recon. heb ik op mijn desktop wel eens gebruikt. Volgens mij gaan er te veel verschillende systemen bij mij door elkaar lopen ;)
Maar: hoe start je vanaf de cli dan je netwerkservices? daar ben ik vooralsnog niet achter...

[ Voor 5% gewijzigd door letatcest op 22-11-2007 20:10 ]

• Peedy
  • Laatst online: 06-11-2024
/etc/init.d/networking start ? En m.b.t. installeren Nvidia/ATI drivers; download Envy eens, dat is een handig programmaatje daarvoor.

[ Voor 66% gewijzigd door Peedy op 22-11-2007 20:16 . Reden: dacht dat ik in het KMT zat :P ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Peedy schreef op donderdag 22 november 2007 @ 20:12:
/etc/init.d/networking start ? En m.b.t. installeren Nvidia/ATI drivers; download Envy eens, dat is een handig programmaatje daarvoor.
nee, nee, het gaat niet om de drivers, die heb ik zo aan de rol, met compiz en cube aan toe.
Het gaat hier meer om xorg en dualhead extended view , en dan vooral de laatste, in feisty had ik het zo voor elkaar.

• MBV

MBV

Welke drivers gebruik je? Ik heb werkende configs voor Feisty liggen, zowel voor radeon als fglrx...

En Gutsy had daar toch een wizard voor uitgevonden? :S

• TheJVH
Tot nu toe bevalt Xubuntu prima, enige is dat ik geen wireless heb (ZyAIR B-120 Wireless LAN PC Card). Is hier een driver voor? Kan iemand die dan even voor me zoeken (want ik heb geen idee hoe ik dat moet doen :S ).

Reageert trouwens soms wel traag, en ook de instellingen vind ik lastig te zoeken. Ik heb veel gelezen over Konquorer (oid :S ). Is dit te zwaar, of kan ik dat prima draaien? (P3 laptop).

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Killzone schreef op donderdag 22 november 2007 @ 21:39:
Kan iemand die dan even voor me zoeken (want ik heb geen idee hoe ik dat moet doen :S ).
Als je nu gewoon zelf eens zoekt op de juiste plekken, dan vind je ook gewoon je resultaten: [1] [2] :/

• TheJVH
Probleem is dus dat ik nu al niet weet hoe ik de interfaces kan opslaan (staat geloof ik op alleen lezen). En omdat ik nog geen idee heb hoe het werkt (nog nooit met ubuntu gewerkt) weet ik niet waar ik dingen kan vinden, en waar ik voor dingen (drivers ed) moet zoeken.

• mithras
  • Niet online
Ah! Dan heb ik wat leesvoer voor je ;) http://wiki.ubuntu.com/Root en http://wiki.ubuntu.com/FilePermissions

Als je op de wiki had gezocht naar permission had je het tweede lemma gevonden (over bestandssystemen en de rechten daarvan). In de eerste alinea wordt daar gelinkt naar het eerste lemma (over de algemene rechtenstructuur).

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

MBV schreef op donderdag 22 november 2007 @ 20:53:
Welke drivers gebruik je? Ik heb werkende configs voor Feisty liggen, zowel voor radeon als fglrx...

En Gutsy had daar toch een wizard voor uitgevonden? :S
Ik gebruik de ati closed drivers
ik heb het nu ondertussen aan de gang, maar ik ben helaas niet te spreken over de stabiliteit van een dual head setup icm compiz (maw het crashed om de minuut oid (bij specifieke acties)

• MBV

MBV

Tja, en dual head, compiz en GPL drivers werkt ook niet omdat je dan boven de 2048x2048 uitkomt 8)7 Die limiet schijn je weg te kunnen hacken, maar of het daar stabiel van wordt... ;)

Je zou de laatste drivers van ATi kunnen proberen (met AIXGL, xserver-xgl crasht hier op Feisty gegarandeerd tijdens het starten en zou dus best wel eens instabiel kunnen zijn in Gutsy), of de nieuwe generatie GPL drivers gebaseerd op de specs van AMD.

xserver-xgl was sowieso een technology-preview, die expliciet niet als stabiel kon worden gezien ofzo. 'k weet niet meer hoe ze dat zeiden.

[ Voor 14% gewijzigd door MBV op 22-11-2007 23:26 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

MBV schreef op donderdag 22 november 2007 @ 23:25:
Tja, en dual head, compiz en GPL drivers werkt ook niet omdat je dan boven de 2048x2048 uitkomt 8)7 Die limiet schijn je weg te kunnen hacken, maar of het daar stabiel van wordt... ;)

Je zou de laatste drivers van ATi kunnen proberen (met AIXGL, xserver-xgl crasht hier op Feisty gegarandeerd tijdens het starten en zou dus best wel eens instabiel kunnen zijn in Gutsy), of de nieuwe generatie GPL drivers gebaseerd op de specs van AMD.

xserver-xgl was sowieso een technology-preview, die expliciet niet als stabiel kon worden gezien ofzo. 'k weet niet meer hoe ze dat zeiden.
ow jawel hoor het werkt wel :) maar vraag me niet hoe, hahaha
vreemde is dat dingen die intensief lijken (rotating cube) hij niet op crashed maar simpel een windowmaximize wel

en waar komt die overigens belachelijke limitatie vanaf ?
dus je zou het wel kunnen mits je 1024x786 draait op beiden schermen
imho wat tegenwoordig toch een resolutie is die niet meer vaak word gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door CrankyGamerOG op 23-11-2007 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Gisteren m'n installatie overgezet naar een andere laptop. Schijf omgebouwd, live cd erin & installatie gestart. Enkel de / geformateerd en de rest op hun gebruikelijke plek gemount. ff wachten en hoppa we kunnen weer aan de slag. Tuurlijk missen er wel wat dingen die ik eerst wel geinstalleerd had, maar het is allemaal een stuk makkelijker en sneller weer aan de gang dan bij Windows. Blijft werelds _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Laatst online: 19-03 15:04
pjlgt schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 08:32:
Gisteren m'n installatie overgezet naar een andere laptop. Schijf omgebouwd, live cd erin & installatie gestart. Enkel de / geformateerd en de rest op hun gebruikelijke plek gemount. ff wachten en hoppa we kunnen weer aan de slag. Tuurlijk missen er wel wat dingen die ik eerst wel geinstalleerd had, maar het is allemaal een stuk makkelijker en sneller weer aan de gang dan bij Windows. Blijft werelds _/-\o_
Dat is zeker zo... Toen ik overging van Feisty naar Gutsy heb ik Ubuntu gewoon opnieuw geinstaleerd maar omdat mijn /home op een andere partitie staat stond alles gelijk goed. Moest inderdaat alleen een aantal applicaties opnieuw installeren maar die hebben dan ook gelijk de goeie settings :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

CrankyGamerOG schreef op donderdag 22 november 2007 @ 23:59:
[...]

ow jawel hoor het werkt wel :) maar vraag me niet hoe, hahaha
vreemde is dat dingen die intensief lijken (rotating cube) hij niet op crashed maar simpel een windowmaximize wel
Het probleem is waarschijnlijk dat er een paar specifieke aanroepen een crash geven, door een buggy driver. Hoe zwaar iets is maakt dus niet uit :)
en waar komt die overigens belachelijke limitatie vanaf ?
dus je zou het wel kunnen mits je 1024x786 draait op beiden schermen
imho wat tegenwoordig toch een resolutie is die niet meer vaak word gebruikt.
Dat is de maximale texture-size ofzo. Ik weet ook niet precies waar dat vandaan komt, heeft waarschijnlijk ermee te maken dat niet elke videokaart toen zoveel geheugen had. Sorry, ik ga niet in die driver duiken om te kijken waar die limiet vandaan komt. Ik hoop wel dat de nieuwe GPL-driver beter wordt ;)
pjlgt schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 08:32:
Weet je wat nog leuker is: gewoon de harde schijf overprikken in een ander systeem. Dat werkt namelijk ook bijna altijd, misschien even de videokaart-driver veranderen. Moet je eens met windows proberen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Of: moederbord vervangen, processor vervangen: het kan allemaal ;)

Moet je alleen niet je eigen kernel compileren waar je alles hebt dichtgetimmerd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

klopt het dan ook dat met 7.12 ati linux zelf beter gaat ondersteunen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Nee, dat is niet met 7.12: daar zijn ze nu al volop mee bezig. Zoek maar in de nieuwsberichten op de frontpage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

ATI lijkt nu eindelijk zijn best te gaan doen. Ubuntu is op dit moment degene die ervoor kiest om drivers van eind mei (!) aan te leveren. In de Hardy repository zit nu wel de 8.42, maar als ze op dit tempo door blijven gaan zit je als Hardy uitkomt weer met verouderde drivers opgescheept. Zelf packages maken is het alternatief (of een repository zoeken die deze packages aanbiedt).

[ Voor 9% gewijzigd door Jungian op 23-11-2007 11:30 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

De laatste ATi drivers waren ook niet echt stabiel hoor, toen Gutsy werd uitgeleverd. Die waren alleen geschikt voor de HD2*** kaarten. Die daarvoor wel, maar je moet niet vergeten dat Ubuntu ook graag de drivers een poosje test, wat minstens een maand kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

volgens mij draai ik zelfs 8.42

even nakijken zometeen

edit, yup 8.42.3
en stabiel is ie niet te noemen, denk dat ik beter terug kan naar een oudere versie.
en ook met compiz uit blijkt hij steeds te crashen, zometeen maar eens even de logs nalopen

[ Voor 70% gewijzigd door CrankyGamerOG op 23-11-2007 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb geloof ik die van augustus geinstalleerd, en zonder compiz werken die prima. Versienummer weet ik niet, 'k zit nu op mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MBV schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 11:53:
De laatste ATi drivers waren ook niet echt stabiel hoor, toen Gutsy werd uitgeleverd. Die waren alleen geschikt voor de HD2*** kaarten. Die daarvoor wel, maar je moet niet vergeten dat Ubuntu ook graag de drivers een poosje test, wat minstens een maand kost.
8.40.4 was ook stabiel en is al uit sinds 8 augustus 2007. Testen heeft er dus niets mee te maken.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik had verwacht dat ze die erbij hadden gedaan :S (en volgens mij heb ik die ook op dit moment) Moet ik weer zelf gaan kloten met de installer van ATi. Iemand die een repository weet met de laatste versie van ATi? Geen zin om zelf weer te gaan klooien om restricted-driver-manager heen.

[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 23-11-2007 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

godsamme.. toch even geprobeerd met de alternate cd mijn laptop te installen, ok, soit, prima, niks aan de hand, hup, atidrivers.. en idd. boem. Geen beeld meer.
Ik ga nu nog 1 keer proberen te pielen met VIM om de xorg.conf aan te passen, als het dan NOG niet lukt, dan ga ik toch heel hard de ati restricted drivers eraf gooien en er niet meer op zetten :| (verdammt, mijn suse 10.1 install met oude ati drivers draaide probleemloos WoW via wine.. maar hoe ik dat ooit aan de praat gekregen heb, weet ik niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

MBV schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 13:09:
Ik had verwacht dat ze die erbij hadden gedaan :S (en volgens mij heb ik die ook op dit moment) Moet ik weer zelf gaan kloten met de installer van ATi. Iemand die een repository weet met de laatste versie van ATi? Geen zin om zelf weer te gaan klooien om restricted-driver-manager heen.
je kan ook dat python install scriptje "envy" gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
MBV schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 10:17:
[...]
Weet je wat nog leuker is: gewoon de harde schijf overprikken in een ander systeem. Dat werkt namelijk ook bijna altijd, misschien even de videokaart-driver veranderen. Moet je eens met windows proberen >:)
Nog geprobeerd, maar vond ff snel een nieuwe install makkelijker :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Nou ja, ik laat compiz dingen dan maar even voor wat het is, helaas... maar dan gewoon toch een office laptop zonder gezeik met games ;)

Anyway, ik zit nu in de trein en zit met een dingetje: voorheen op mijn suse laptop kon je erg precies aangeven hoe je batterij gebruikt moest worden als je geen AC power hebt, maar ik kan hier eigenlijk niets instellen (bij preferences heb je wel powermanagement, maar dat zet vrijwel geen zoden aan de dijk...)
Zit er nu al een tijdje op te googlen, maar dat gaat niet zo rap tussen Amersfoort en Groningen... ondanks dat kom ik vrijwel niets tegen waarbij ik Eureka! denk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

wat wil je instellen? Hoe snel hij een hogere processorklok kiest? Ik weet daar geen gui voor, maar wel laatst cpufrequtils geïnstalleerd. Daarmee kan je dat precies instellen. Weet wel dat de standaard-manager (ondemand) de beste is voor je accu in de meeste situaties: hij zorgt ervoor dat je processor zo lang mogelijk in sleep/deep sleep states blijft :)

Als je energie wil besparen, moet je bij je GPU zijn. Ik heb een scriptje gemaakt die de fglrx-drivers in de zuinigste stand zetten, zodra ik zonder AC werk. Erg simpel: aticonfig --lsp om erachter te komen welke state hij nu in zit, aticonfig --set-power-state om hem op de zuinigste stand te zetten. Scheelt bij mij een kwartier of een half uur ofzo 8)7

en doordat er ergens een bug getriggered wordt bij mijn laptop, wil hij zowel met de GPL als met de gewone windows-drivers niet in die zuinige state komen. In windows moet ik 5x aan/uit zetten en hopen dat hij het doet, GPL gaat gewoon niet, maar linux met fglrx is duidelijk zuiniger dan windows zonder gepiel :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje

Brupje

3D nerd

Renard schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 21:46:
Eindelijk ook begonnen aan Ubuntu :)

7.10 gedownload, cd gebrand en loop meteen tegen het een probleem aan, waardoor ik met geen mogelijkheid verder kom, gezocht op de wiki.ubuntu.com, maar kan geen oplossing vinden
ik heb de ISO gedownload van deze site en die handleiding gevolgd:
http://www.ubuntu-nl.org/...llatie/installatie_gutsy/

ubuntu vraagt naar een username en wachtwoord, terwijl ik nog helemaal niets heb ingevoerd

Ik kom van dit scherm:
http://media.ubuntu-nl.or...f/03_eerste_scherm_nl.png
in dit scherm:
http://img48.imageshack.us/img48/1562/ubuntugq2.jpg

met F10 kom ik niet verder.

Hier op GoT lijkt ook niemand dit te hebben gehad. Heeft iemand een idee :)

Ik heb mn vraag toch hier gepost, of was het de bedoeling een nieuwe lijntje te starten, omdat er nergens een algemeen vragen topic is
heb je het probleem ooit opgelost? ik heb er nu bij een installatie op een ex-server ook last van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brupje schreef op zondag 25 november 2007 @ 13:20:
[...]

heb je het probleem ooit opgelost? ik heb er nu bij een installatie op een ex-server ook last van :P
Ik heb dit probleem ook eens gezien. 't suffe is dat het niet echt reproduceerbaar was hier. Wat wil zeggen dat als ik pech had hij op dat inlogscherm terecht kwam en als ik geluk had ging ie gewoon door. Heb je 't al vaker dan 1 keer geprobeerd?

Lijkt een timing probleempje oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOne741
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-07 08:34
Ik zit nu al 3 jaar te wachten dat Ubuntu de installatie op een raid 0 partitie ondersteunt zonder gezeur en zonder gebruik ingewikkelde commands maar het wil niet lukken. Is het nou zo moeilijk om dat te doen??? Zijn er niet genoeg mensen die Linux op een raid Partitie willen installeren??? Ik bedoel dan een Sata Raid van de moederbord en niet zo'n dure raid kaart. Ik moet zeggen dat ondanks het goede werk dat ze doen, de programmeurs mogen leren een hoop van MS.

I haven't lost my mind. I have a backup here somewhere!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Softraid > el cheapo onboard raid oplossingen. Meer hoef je niet te weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

TheOne741 schreef op zondag 25 november 2007 @ 13:55:
Ik moet zeggen dat ondanks het goede werk dat ze doen, de programmeurs mogen leren een hoop van MS.
Sinds wanneer schrijft Microsoft RAID-drivers ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nu al 3 jaar te wachten dat Ubuntu de installatie op een raid 0 partitie ondersteunt zonder gezeur en zonder gebruik ingewikkelde commands maar het wil niet lukken. Is het nou zo moeilijk om dat te doen??? Zijn er niet genoeg mensen die Linux op een raid Partitie willen installeren??? Ik bedoel dan een Sata Raid van de moederbord en niet zo'n dure raid kaart. Ik moet zeggen dat ondanks het goede werk dat ze doen, de programmeurs mogen leren een hoop van MS.
Stappenplan:
  1. Download Ubuntu alternate cd
  2. Brand 'm.
  3. Zet elke vorm van Raid uit in je BIOS.
  4. Start op van de cd
  5. Configureer LinuxRaid bij de partitionering
  6. Leef lang en gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Wat je moet doen:
- soft-raid op je moederboard uitzetten
- software-raid van linux (LVM) gebruiken, dat zou wel moeten werken in linux maar niet met dual-boot in windows

edit:
Maar ik heb hieronder wél een stukje uitleg. Hopelijk is het ook nog eens begrijpelijk ;)

Probleem met soft-raid van Intel&co is dat het een softwarematig trucje in windows is om te zorgen dat 2 schijven eruit zien als 1 schijf. Dat kan, zonder dat je alle implementatie-details van de windows-driver weet, niet nagemaakt worden in Linux (omdat de driver-architectuur in Linux anders is). Intel&co kijkt wel uit om dat soort dingen GPL te maken, en zelf een driver schrijven hebben ze geen zin in. Dus soft-raid in zowel windows als linux aan de praat krijgen gaat nooit lukken.

Hier valt duidelijk niks te leren van Windows: Linux heeft een superieure implementatie van software-raid, je kan namelijk 2 willekeurige schijven met LVM aan elkaar knopen. Zelfs die fancy dingen die Intel met zijn laatste moederborden mogelijk maakt (gedeelte van de schijf stripe, gedeelte mirror, gedeelte 2 onafhankelijke schijven) zijn al jaren mogelijk. Maar daar heeft windows dus geen ondersteuning voor. Het zit in Linux ingebakken, in Windows zijn het pruts-dingen die in de drivers zitten en voor elk moederbord anders zijn (wat gebeurt er dus als je moederbord stuk is, en je een andere erin zet? Dan is je RAID1-array stuk).

Kortom: Windows zou wat van Linux moeten leren. En als ze het graag zouden willen: LVM is GPL, dus ik denk dat ze zelfs een GPL-driver mogen maken voor windows die dit allemaal ondersteund :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LVM is geen linux-raid hoor. Ik heb zelf op de server 3 1TB-schijven in Linux-raid-5 staan, en daar bovenop LVM, zodat de volgende 3 schijven er gewoon aan vastgeplakt kunnen worden.

Maar LVM is nogal vervelend: als één van de schijven kapot gaat ben je alles kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOne741
Ja... dat is wat ik bedoel. Gelijk heeft iedereen het over softraid. Ik wil mijn windows installatie op diezelfde partitie behouden, maar blijkbaar kan dat niet. Da's erg jammer want dat betekent dat ik niet ervan overtuigd ben en niet wil overstappen op die manier.
@ MBV Als Linux zo veel te bieden heeft, zou er allang ondersteuning zijn voor softraid van nforce4. Nvidia levert de drivers ervoor, niemand implementeert ze. En dan maar zeuren over MS. Tenminste met MS hoef je niet te klooien met commandprompt nu sinds Xp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

:w Troll even ergens anders verder. Je hebt geen idee waar je over blaat blijkbaar. Blijf lekker Windows XP gebruiken en vervuil Windows Clients als je mobo ermee kapt :)

[ Voor 102% gewijzigd door Jungian op 25-11-2007 15:14 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOne741
@ DOT
Dank je voor het uitleg. Ik kan het helaas niet gebruiken omdat ik mijn windows installatie wil behouden. teveel filmpjes en musiek verspreid over de 2 schijven. ;)

Greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOne741
Jungian schreef op zondag 25 november 2007 @ 15:12:
:w Troll even ergens anders verder. Je hebt geen idee waar je over blaat blijkbaar. Blijf lekker Windows XP gebruiken en vervuil Windows Clients als je mobo ermee kapt :)
Ik wil graag met Ubuntu aan de slag, begrijp me niet verkeerd, het is alleen zo ingewikkeld tegenwoordig. Ik kan me een tijd herinneren waarin je Linux naast windows kon draaien, maar zelfs dat wordt met de dag moeijlijker.
VOor sommige dingen zoals gamen, is XP of Vista, toch beter geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

TheOne741 schreef op zondag 25 november 2007 @ 15:17:
Ik wil graag met Ubuntu aan de slag, begrijp me niet verkeerd, het is alleen zo ingewikkeld tegenwoordig.
Het is allemaal veel simpeler geworden tegenwoordig.
Ik kan me een tijd herinneren waarin je Linux naast windows kon draaien, maar zelfs dat wordt met de dag moeijlijker.
Dat gaat prima, ook in RAID, zolang je niet al krenterig bent. Ben je dat wel, dan mag je hopen dat iemand je driver reverse-engineered (of dacht je soms dat drivers die voor Windows geschreven worden werken op andere besturingssystemen ?) of heb je simpelweg pech.
VOor sommige dingen zoals gamen, is XP of Vista, toch beter geschikt.
Ik dacht dat we het hier over over RAID-opstellingen hadden ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de volledigheid: je kan software-raid ook op een partitie uitvoeren. Dan kan je daarbuiten op een andere partitie gewoon Windows installeren. De gebruikte grootte van Linux-raid-partities is zo groot als de kleinste partitie die je in een array gebruikt.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2007 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOne741
ok.. ff uitleggen:
Ik heb een raid0 opstelling waar windows vista op draait. Daarin heb ik een aparte schijf gemaakt waar al mijn muziek en films opstaan. Zo nu en dan, game ik ook een beetje. Toch, wil ik ook Ubuntu linux proberen. Niet omdat ik niet tevreden ben met MS maar puur uit nieuwsgierigheid. Dat lukt me steeds niet, al heb ik uren gesurft en allerlei howto's gevolgd. En nee. Ik ben niet bereid om alle gegevens kwijt te raken en fresh me Ubuntu te beginnen. Het enige wat is zeg, is dat het mogelijk zou moeten zijn om Linux op mijn systeem te zetten zonder dat ik compromi's zou moeten maken en mijn data te verliezen daarvoor.
Begrijp je me?

Pagina: 1 ... 12 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen