Inderdaad. Wikipedia weet me te vertellen dat dat ding uit 2005 stamt. Je schatting zit er zo'n 33% naast.
Voor jou heeft het gefaald. Jouw eisen zijn ook niet die van Jan modaal jammer genoeg. Die spendeert z'n centen niet aan een X-Fi kaart. Voor je WLAN kan je zo goed als zeker met ndiswrapper uit de voeten, met wat geluk is er zelfs een native driver. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je Ubuntu gewoon op je systeem gegooid hebt, geconstateerd hebt dat het niet automagisch out of the box werkte, en dus logisch concludeerde dat de hype dus totaal geen bestaansgrond had. Je volste recht. Vergeet niet dat een hype ook maar een hype is, en een hype is zo doorprikt. Je hebt geconstateerd hebt dat het niet functioneerde en mijns inziens ook geen poging gedaan om dat op te lossen. Is de vergelijking krom als ik zeg dat je op Windows zowat
al je drivers voor randapparatuur moet installeren, oude of nieuwe hardware?
anandus schreef op woensdag 14 november 2007 @ 19:21:
Nee, maar Boeboe heeft ergens toch wel gelijk?
Het is niet de fout van de fabrikanten, zij mogen lekker doen wat ze willen. Maar dat er geen Windows driver wrapper is, of een gereverse engineerde driver is na een aantal jaar... tja, dat maakt Linux toch minder perfect

Tsja. Toen ik m'n laptop
twee jaar terug kocht met een Broadcom-based WLAN adapter waren ze die driver al aan het reverse-engineeren. Broadcom maakt al zowat sinds mensenheugnis die draadloze adapters, het is niet zo dat ze een nieuwe speler op die markt zijn. De driver is vandaag de dag wel bruikbaar, maar
niet uitontwikkeld (en niet stabiel genoeg om embedded te gebruiken in routers die embedded Linux draaien). Broadcom
vertikt het dan ook compleet om specs vrij te geven.
Natuurlijk is het niet de fout van de fabrikanten. Wie denk je dat er die drivers voor Windows schrijft? Juist...
De fabrikanten. Als jij zo'n poepsjieke WHQL-certified driver installeert op je systeem dan is dat
niet Microsoft die voor dat ding gezorgd heeft. Ze certificeren dat ding gewoon, laten de fabrikant betalen voor het 'keurmerk' en hij heeft een prijs om mee te pronken.
Is de vergelijking krom als wij, de open source gemeenschap,
niet eens verwachten van de fabrikanten dat ze drivers schrijven voor ons OS? Blijkbaar wel. Zelfs de vraag om specs - want we hebben immers mensen die wél drivers kunnen schrijven, en dat met plezier doen - valt vaak in dovemansoren. De fout van de Linux-ontwikkelaars, toch? Ze moeten geen specs vragen. Ze moeten een driver schrijven from scratch, die crappy Windows-driver moeten ze maar reverse-engineeren. Dat het in veel gevallen op het randje van het legale is en een tergend traag proces is, moeten we er maar bij nemen. We draaien immers Linux.
AMD heeft onlangs tonnen specs vrijgegeven van hun ATi-kaarten. Denk je dat het daarbij blijft? Neen. Er wordt hard gewerkt aan een video-driver, en ik ken al meerdere mensen die dat ding proefdraaien. Hoe lang hebben de Vista-gebruikers op bruikbare drivers moeten wachten voor hun grafische monsters? Juist ja.
O ja. Het is allemaal de fout van Linux. Schiet niet op de pianist, zou ik zeggen. Het verwijt duikt elke keer weer op, en het komt elke keer weer van mensen die niet weten hoe het er in de hardwarewereld aan toe gaat.
Natuurlijk heeft Boeboe gelijk als hij klaagt. Dat moet hij, zoals zoveel anderen, doen aan het juiste adres. En dat gebeurt meestal niet.
MBV schreef op woensdag 14 november 2007 @ 17:57:
[...]
Alleen grep-dingen.
:%s/\(.*\) foo/\1 bar/g
vervangt alles wat gevolgd wordt door foo door de oorsponkelijke tekst (zonder foo) gevolgd door bar. Doe eens vimtutor, en kijk eens naar een paar vim-cheatsheets

sed is trouwens iets wat ik nog nooit heb gebruikt, grep does the trick in de meeste gevallen

Grep vervangt niks

. Het enige dat grep doet is tekst filteren op wat jij vraagt. Dingen vervangen is de job van sed (stream editor). Dit is een sed-expressie, zoals ik al dacht. Als je sed 'in real life' nog nooit gebruikt heb begrijp ik wel de verwarring

.
* Borromini heeft ook weer wat bijgeleerd
[
Voor 24% gewijzigd door
Borromini op 14-11-2007 19:53
]