Het grote Ubuntu Topic Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 31 Laatste
Acties:
  • 116.078 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansenyi
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:36
Ik draai Gutsy nu sinds ruim een maand en vond hem in het begin lekker werken.

Echter krijg ik nu steeds vaker dat hij gewoon blijft hangen. Hij wil dan nergens op reageren en soms blijft de muziek doorspelen wanneer die al aanstond.

Het enige wat er dan opzit is een harde reset :'(

To be, or not to be...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:19
Harm schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 20:21:
[...]

Als je de msttcorefonts geïnstalleerd hebt en het ziet er nog steeds vreemd uit dan is het een kwestie van wennen. Als je die nog niet geïnstalleerd hebt, doe dat eens :) .
Aah tx.

maar krijg ook mijn ati 2600xt niet aan de gang (of je moet vesa driver aan de gang noemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ansenyi schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 22:17:
Ik draai Gutsy nu sinds ruim een maand en vond hem in het begin lekker werken.

Echter krijg ik nu steeds vaker dat hij gewoon blijft hangen. Hij wil dan nergens op reageren en soms blijft de muziek doorspelen wanneer die al aanstond.

Het enige wat er dan opzit is een harde reset :'(
Ctrl-Alt-Backspace wil nog weleens helpen (killt X, waardoor je uitlogt en opnieuw moet inloggen). Als dat niet werkt, en je hebt een andere pc in de buurt, dan kan je proberen om via ssh inloggen en dan met de console kijken wat er aan de hand is.

Op jouw pc installeer je dan sshd (krijg je binnen met "sudo apt-get install ssh"), en op de andere machine doe je "ssh jouwaccount@ipvanjemachine". Als op je andere machine Windows staat, moet je PuTTY gebruiken.

Je kan dan bijvoorbeeld met top kijken welk proces je computer bezighoudt, of "sudo killall -s 9 Xorg" uitvoeren, in het geval X gewoon vaststaat en Ctrl-Alt-Backspace ook niet meer werkte.

Maarja, verder gewoon een kwestie van kijken waar de fout zit. Nagaan wat je precies doet als hij vast slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-10 15:21

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Sjah schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 20:08:
Iemand die geluid krijgt uit zijn x-fi xtreme audio? Dit is geen echte x-fi, vandaar dat de x-fi drivers daarvoor niet geschikt zijn.

En iets anders, in firefox zien lettertypes er vaak anders uit dan ik in windows gewend was, is dit gewoon een kwestie van wennen?
welke x-fi drivers? ik dacht dat er alleen 64-bit drivers waren voor de X-Fi?..... voor de xtreme audio kan je volgens mij audigy (4?) drivers gebruiken. Hier staat wat over welke X-Fi wel en welke geen echte X-Fi zijn. Zoek de goede chip-naam erbij en ga daarmee googlen voor drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:19
ik gebruik 64-bit.

Maar je hebt gelijk denk ik, want ubuntu herkent die audio van me als Audigy LS (?), en de chipset CA106. En hij speelt ook leuk af, geen foutmelding. Maar ik hoor ondertussen NIKS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-10 15:21

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Sjah schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 16:41:
ik gebruik 64-bit.

Maar je hebt gelijk denk ik, want ubuntu herkent die audio van me als Audigy LS (?), en de chipset CA106. En hij speelt ook leuk af, geen foutmelding. Maar ik hoor ondertussen NIKS!
Heb je geprobeerd te switchen tussen ALSA en OSS drivers? Bij de meeste programma's kan je kiezen welke output je gebruikt. Ik heb helaas niet genoeg kaas gegeten van geluid(sdrivers) om iets anders voor te stellen.

Je opmerking maakt wel dat ik me bedacht dat ik best eens 64-bit kan gebruiken, en dan kijken of mijn XtremeMusic wel geluid produceert en wat er verder wel of niet loopt. Als ik kijk naar wat ik nu geïnstalleerd heb verwacht ik geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:06

MBV

tip: je hebt aplay of zoiets, die vanaf de command-line geluid kan afspelen. Die geeft meer foutmeldingen enzo, zonder een overload aan gegevens zoals mplayer. Je kan de alsa-driver met -D specificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Hebben de mensen die nu al bezig zijn aan hun derde of 4e generatie Ubuntu ook dat ze liever dingen installeren of werken vanuit de commandline. Met dan als editor Nano en constant Sudo apt-get update. Ik merk zelf dat ik zelfs ga updaten met de commandline. 8)7

Of doen jullie alles nog met de muis en alle dingen aanklikken en gewoon bang zijn voor de commandline :P

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben op de CLI begonnen, dus bij mij staat er vrijwel altijd een terminal venster open, ja :)
En dan is "apt-get update && apt-get upgrade" sneller dan klik klik klik ;) (ik heb trouwens een alias apt-get = "sudo apt-get" aangemaakt.)

[ Voor 57% gewijzigd door Room42 op 11-11-2007 16:38 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Touchdomex schreef op zondag 11 november 2007 @ 16:31:
Hebben de mensen die nu al bezig zijn aan hun derde of 4e generatie Ubuntu ook dat ze liever dingen installeren of werken vanuit de commandline. Met dan als editor Nano en constant Sudo apt-get update. Ik merk zelf dat ik zelfs ga updaten met de commandline. 8)7

Of doen jullie alles nog met de muis en alle dingen aanklikken en gewoon bang zijn voor de commandline :P
Ben dan zelf geen Ubuntu gebruiker maar gebruik alle OS-sen (met namen OS X en FreeBSD) het liefst de commandline omdat het daar nooit vastloopt en lekker vlot werkt :) Installeer op Windows ook altijd UnxTools omdat ik zo gewend ben aan ls, grep etc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-10 15:56

Sebazzz

3dp

Updaten laat ik automatisch gebeuren, maar ik merk wel dat ik heel veel dingen wel graag op de commandline doe. De commandline is nog al verslavend, want het is zo krachtig. Met een regeltje tekst kan je zo makkelijk iets veranderen (of je systeem om zeep helpen) terwijl je in een GUI minstens 5 keer moet klikken. En typen gaat altijd nog sneller dan klikken, tenminste, als je een fatsoenlijke terminal gebruikt (in Windows dus niet).

Afhankelijk van waar ik mee te maken hebt, pas ik ook liever conf en lst bestandjes handmatig aan, om ze helemaal naar me eigen hand te zetten, omdat je vaak veel meer opties hebt. Als editor gebruik ik altijd nog het liefste gedit, tenzij het niet anders kan. Dan gebruik ik nano, wat ook een fijne editor is :)

Ik denk dat als ik de volgende keer me systeem opnieuw ga installeren, over één of twee jaar ofzo, dat ik eens gaat kijken naar Debian. Schijnt ook wel lekker, en vooral snel te werken. In plaats van dat je je OS installatie begint met dingen verwijderen, je OS installatie beginnen met dingen installeren :) (je schijnt na je installatie alleen maar een root shell te hebben?)

Is trouwens een tijdje geleden dat hier nog ervaringen werden besproken :+

[ Voor 3% gewijzigd door Sebazzz op 11-11-2007 16:46 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Room42 schreef op zondag 11 november 2007 @ 16:35:
Ik ben op de CLI begonnen, dus bij mij staat er vrijwel altijd een terminal venster open, ja :)
En dan is "apt-get update && apt-get upgrade" sneller dan klik klik klik ;) (ik heb trouwens een alias apt-get = "sudo apt-get" aangemaakt.)
Ik ben dus ( zoals meer Ubuntu gebruikers) begonnen met Windows en vanuit die filosofie willen doorstromen naar Linux. Makkelijke stap is dan Ubuntu( toen ik begon nog niet zo populair maar dat kwam wel al op weg. Heb het namelijk al af en toe gebruikt vanaf versie 4.xx) Maar nu merk ik dat ik toch meer gebruikt ben ook met debian te willen werken gewoon puur omdat je dan overgeleverd bent aan je commandline.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Laatst online: 14:25

Theimon

Snapte!?

The Triad schreef op zondag 11 november 2007 @ 16:42:

Ik denk dat als ik de volgende keer me systeem opnieuw ga installeren, over één of twee jaar ofzo, dat ik eens gaat kijken naar Debian. Schijnt ook wel lekker, en vooral snel te werken. In plaats van dat je je OS installatie begint met dingen verwijderen, je OS installatie beginnen met dingen installeren :) (je schijnt na je installatie alleen maar een root shell te hebben?)
Gentoo wel in ieder geval. Start from scratch.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Laatst online: 06-11-2024

Ik kwam er uberhaupt pas vorige week achter dat er zoiets bestaat als aptitude of adept manager....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik werk ook het meeste met de commandline (Windowstoets+T is terminal :Y)) en daar begin ik altijd mee. Gebruik ik om mijn display op dual/singlescreen te zetten (on the fly, lang leve ati-config), om mijn geluid op de usb-geluidskaart over te zetten, om mijn hosts-filter (is een suggoraat voor zelfbeheersing ;)) aan en uit te zetten, en om dingen te installeren. Oh ja, vergeet grep niet, echt geweldig. Of ls | grep [iets], of nog 100.000 andere commando's waar ik niet zonder kan.

Oh ja, updaten gaat automatisch, anders vergeet ik dat. En ik loop inmiddels 2 kernels achter :X

[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 11-11-2007 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:00
Hebben de mensen die nu al bezig zijn aan hun derde of 4e generatie Ubuntu ook dat ze liever dingen installeren of werken vanuit de commandline.
Ik gebruik Ubuntu al vanaf 4.10 of 5.04, 5.04 weet ik zeker.

Simpelweg omdat ik een Debian achtergrond heb en daarvoor voor desktop nog redhat/yoper en allerlei RPM based systemen heb gebruikt die ALTIJD bleven crashen met de *@)%# RPM database. En dat heb je niet met debian :Y) (althans, als er dependency problemen zijn, heb ik ze met 2 vingers in m'n neus zo weer gefixed, }:O APT-MOOH power)
Met dan als editor Nano en constant Sudo apt-get update. Ik merk zelf dat ik zelfs ga updaten met de commandline. 8)7
Ja en nee, soms, maar niet altijd. Vind het retesnel en ben ook niet anders gewent sinds ik ook nog servers op debian heb draaien. Wel gebruik ik zo nu en dan synaptic erbij :Y) (bij een shitlist van programma's heb ik geen zin om ze allemaal op te zoeken en EXACT in te typen (of control+shift+c -> control+shift+v in de terminal ... schiet z'n doel voorbij), laat dat maar lekker aan synaptic over.

NANO editor daarintegen |:( |:( |:( ;( :r

Nee, na sed en awk komt voor mij toch echt "vim" (vi is leuk, maar vi improved is heeeeeerlijk)

Ook word ik liever root dan voor elk commando sudo te typen. sudo su, dan kan ik me weer ff uitleven. Ben ik klaar? Control+D .. zo opgeborgen staat netjes.
Zie boven ... bij shitlisten van applicaties die ik wil hebben wel :Y) (+8 programma's ofzo)
Bij <8:
apt-cache pkgnames|egrep 'proggie|proggie|proggie|proggie|proggie'
apt-get -y install *control shift c & v alle exacte namen*

En voor allen die niet weten wat ik bedoel met MOOOH powerrrrrrr:
apt-get moo

;)
offtopic:
Het is een volkomen veilig commando, geen haken of ogen, maar ik ga de clou hier niet vertellen ... als je geinteresseerd bent moet je het maar typen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door LinuX-TUX op 11-11-2007 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
lol @ moo

Kom er net achter dat Origin 7.5 werkt onder wine, dus ik hoef XP niet meer te booten voor school :D

Ik heb alleen dat OO.org niet lekker werkt. Presentatie start niet op, Writer en Calc hangen helemaal vast als ik probeer te printen. De netwerkprinter werkt perfect met bijv de PDF-viewer.

Ik heb hem al eens helemaal verwijderd en teruggezet, en zelfs ubuntu opnieuw geinstalleerd, geen effect.

EDIT: Als ik een menu open in Writer hangt hij zich dus ook al op :|

[ Voor 8% gewijzigd door Crackh34d op 11-11-2007 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Crackh34d schreef op zondag 11 november 2007 @ 20:17:
lol @ moo

Kom er net achter dat Origin 7.5 werkt onder wine, dus ik hoef XP niet meer te booten voor school :D

Ik heb alleen dat OO.org niet lekker werkt. Presentatie start niet op, Writer en Calc hangen helemaal vast als ik probeer te printen. De netwerkprinter werkt perfect met bijv de PDF-viewer.

Ik heb hem al eens helemaal verwijderd en teruggezet, en zelfs ubuntu opnieuw geinstalleerd, geen effect.

EDIT: Als ik een menu open in Writer hangt hij zich dus ook al op :|
Bekende bug, moet je even
sudo oowriter
doen (of 1 van die andere oo applicaties)

Heeft te maken met (geloof het of niet) gtk themes. Zelf draai ik emerald en compiz, maar ook standaard had ik die gtk-theme aangepast en OO vind het HE-LE-MAAL niet leuk :'(

Tuurlijk zien de menu's er slecht en vies uit nu even, maar je kan iig weer printen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
_/-\o_ _/-\o_

Laatste rare is dat de knoppen geen icoontjes zijn (zoals hier), maar uitgeschreven woorden. Dit werkt verre van fijn, Dit hoort denk ik niet als ik zo screenshots van OO.org 2.3 bekijk. In de opties vind ik hier niks over.

Plaatjes zeggen meer dan woorden :

klik

EDIT:

gevonden, blijkbaar worden sinds Feisty geen styles meer meegeinstalleerd. Ff in Synaptic zoeken en installeren..dat het zo simpel was 8)7 Dacht al aan Compiz enzo |:(

Sorry! :p

[ Voor 19% gewijzigd door Crackh34d op 12-11-2007 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

/me Deze klojo is nu echt lekker bezig met zijn Ubuntu
Ik maak nu tegenwoordig gebruik van een zelfgemaakt opstartscript, in plaats van Systeem -> Voorkeuren -> Sessies. Met dat heb ik namelijk het problemen.

Bijvoorbeeld aMSN moet je met een delay opstarten, want anders start Ubuntu aMSN al op voordat de panelmanager is gestart, met als gevolg dat aMSN geen icoontje meer in de tray zet en alleen nog maar kan minimaliseren naar de vensterlijst.
Ook met Avant Window Navigator zijn er problemen. Compiz start eerst op, maar als Compiz of één van de desktop elementen nog niet volledig geladen is, dan crasht de launcher applet in AWN, waardoor dat een lelijk grijs vlak wordt.

Simpel, misschien niet netjes, maar wel effectief :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 11:39
The Triad schreef op maandag 12 november 2007 @ 13:53:
Ik maak nu tegenwoordig gebruik van een zelfgemaakt opstartscript, in plaats van Systeem -> Voorkeuren -> Sessies. Met dat heb ik namelijk het problemen.

Bijvoorbeeld aMSN moet je met een delay opstarten, want anders start Ubuntu aMSN al op voordat de panelmanager is gestart, met als gevolg dat aMSN geen icoontje meer in de tray zet en alleen nog maar kan minimaliseren naar de vensterlijst.
Ook met Avant Window Navigator zijn er problemen. Compiz start eerst op, maar als Compiz of één van de desktop elementen nog niet volledig geladen is, dan crasht de launcher applet in AWN, waardoor dat een lelijk grijs vlak wordt.

Simpel, misschien niet netjes, maar wel effectief :)
Ben benieuwd naar je script, want ik ken het probleem. Zou je hem hier eens willen publiceren? Ik denk dat het een ervaring is waar anderen ook wat aan hebben 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Wtrdk op 12-11-2007 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

gewoon
sleep 15
ertussen zetten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
MBV schreef op maandag 12 november 2007 @ 15:41:
gewoon
sleep 15
ertussen zetten :?
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Maakt niet uit :P Script is denk ik wel snetter :)
Mijn script gaat logfiles aanmaken, en dat heb je met 'Sessies' zo ver ik weet niet.
En dan nog... ik doe wel ervaring op met dit prachtige bash scripten :)

[ Voor 26% gewijzigd door Sebazzz op 12-11-2007 17:36 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
The Triad schreef op maandag 12 november 2007 @ 15:53:
Maakt niet uit :P Script is denk ik wel snetter :)
Mijn script gaat logfiles aanmaken, en dat heb je met 'Sessies' zo ver ik weet niet.
En dan nog... ik doe wel ervaring op met dit prachtige bash scripten :)
Zou je het script willen delen, please? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Tuurlijk. Ben toch net klaar. Hier is ie:
http://www.mediafire.com/?5mmyxhbcmoy

Zelf heb ik een verborgen map gemaakt genaamd '.tools'. Daarin plak ik allemaal scripts die handig zijn, zo kan ik bijvoorbeeld vanuit het toepassingen menu al mijn eye-candy in één klap aan of uit zetten. In .tools heb ik een map 'log' gemaakt, en een map 'session-startup', met daarin het script.

Je moet even voordat je het script start/gebruikt/... de variabelen bovenaan session-startup.sh veranderen en session-startup.sh chmodden zodat ie executable is -> kan gewoon met *rechtmuisknop*>Eigenschappen. En uiteraard moet je van logme.sh even overnemen wat er bij 'Sessies' staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
@The Triad:

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke vraag.

Ik ben Ubuntu gebruiker sinds 5.04 en kom van Windows.
In het begin was de CLI voor mij een zwarte doos (met groene letters ;) ) waar ik commando's uit tuto's instopte en hoopte dat het juiste eruit kwam.
Toch nooit het idee gehad dat dit helemaal de beste methode was en na een half jaar was een fresh install wel nodig. Niet vanuit stabiliteit, maar omdat het gewoon een zooitje was en ik het overzicht helemaal kwijt was.

Inmiddels ben ik niet meer bang voor de CLI en begrijp ik het systeem beter. Toch gebruik ik bij Ubuntu liever de GUI. Gewoon omdat ik de commando's niet ken en de GUI van Ubuntu een stuk beter inelkaar zit dan voorheen. (eigenlijk ben ik gewoon een GUI-slet :P )

Ik hoef nu ook niet tot in de puntjes te weten hoe het systeem werkt. Misschien dat ik ooit de diepte in wil en dan probeer ik debian of gentoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik Ubuntu 7.10 nu een weekje en moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben. Na 10 jaar een verstokt Windowsgebruiker te zijn geweest leek het me wel eens tijd om wat anders te proberen. Ik moet zeggen dat de overstap best wel meeviel eigenlijk. Ik gebruik nu bijna voor alles Ubuntu, alleen downloaden (nieuwsgroepen) doe ik nog steeds in Vista , aangezien newsleecher me gewoon veel beter bevalt dan sabnzbd.

Wat me wel tegenvalt zijn de fonts .. Toen ik die voor het eerst zag vond ik het echt 3x niks .. Ben nu druk bezig geweest om dat te veranderen en mijn desktopsfonts heb ik eindelijk mooi scherp en in een lettertype die ik prettig vind ( candara --> een vista font). Alleen webpaginaś blijf ik dramatisch vinden, heb al van alles geprobeerd (oa ook in firefox de candara fonts te gebruiken, en die te forceren dwz niet de webpagina een font laten kiezen). Ik krijg het echter nog steeds niet goed, vergeleken bij hoe ik de paginaś in windows zag (waar ik ook firefox gebruik) vind ik het er nog steeds niet uit zien.. ALs ik in Firefox aanvink dat websites zelf de fonts mogen kiezen wordt het nog slechter.

Ben eigenlijk wel benieuwd welk fontinstellingen jullie in firefox gebruiken om alles er een beetje smooth en met een fatsoenlijke opmaak uit te laten zien.

Even een toevoeging op de reacties hieronder:

Ja ik heb de mscorefonts geinstalleerd , zelfs de fonts van vista geinstalled, ook subpixelrendering etc gebruikt, echter zoals ik al aangaf vind ik mijn fonts op de desktop en in de apps wel okay echter bij websites gaat het mis .. vandaar de vraag welke fontinstellingen jullie hebben in firefox.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2007 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Heb je msttcorefonts geinstalleerd? Ook kan je in je fontinstelling veel instellen w.b. subpixelrendering en weet ik veel meer. Dat helpt bij mij iig heel erg veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 18:24

Surkow

$µr|{0w

@Blinky180 - Je hebt het pakket msttcorefonts al geinstalleerd?

Edit: damn mithras..was me voor. T_T

[ Voor 24% gewijzigd door Surkow op 13-11-2007 16:17 ]

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10 20:56

Kju

Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 16:12:
Ik gebruik Ubuntu 7.10 nu een weekje en moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben. Na 10 jaar een verstokt Windowsgebruiker te zijn geweest leek het me wel eens tijd om wat anders te proberen. Ik moet zeggen dat de overstap best wel meeviel eigenlijk. Ik gebruik nu bijna voor alles Ubuntu, alleen downloaden (nieuwsgroepen) doe ik nog steeds in Vista , aangezien newsleecher me gewoon veel beter bevalt dan sabnzbd.

.........
Ik vind hellanzb tien keer lekkerder werken dan newsleecher. Ik heb een legale newsleecher (toen vond ik hem zo prettig dat ik het een licentie wel waard vond) en ik vind hem inmiddels ontzettend onstabiel. Als je hellanzb eenmaal goed ingesteld hebt staan is het een kwestie van nzb's downloaden naar de map waar hellanzb naar nzb's "luistert", in mijn geval gewoon de desktop.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 16:12:
Ik gebruik nu bijna voor alles Ubuntu, alleen downloaden (nieuwsgroepen) doe ik nog steeds in Vista , aangezien newsleecher me gewoon veel beter bevalt dan sabnzbd.
Ik gebruik zelf geen nieuwsgroepen, maar Newsleecher schijnt goed te werken onder Wine... Dat werkt misschien wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:25

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

Eigenlijk wel ja.
Ik heb Yakuake (pulldown cli: gaaf!) geïnstalleerd en die gebruik ik ontzettend vaak.
Gebruik ook liever ps met kill dan de sneltoetsen om iets te killen ofzo 8)7

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djohn_croot
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 16:26

djohn_croot

Did you mean 'recursion?'

Mijn ervaring met Kubuntu is uiterst positief :) Geluid, torrents downloaden, video's afspelen, Flash, alles werkt uit de doos, of is in een paar klikken te regelen. Voorheen was ik meer v/d FreeBSD en zeer gecharmeerd van pkg, maar apt (Adept) werkt net zo fijn. Alleen de standaard shell van BSD (tcsh) mis ik, maar die zet je er natuurlijk zo op.
Een klein minpuntje vind ik dat Ubuntu (neem ik aan, Xubuntu op mijn oude IBM doet dat ook) het font v/d console aanpast. Ik vind dat BIOS font juist zo lekker :/
Verder moet ik zeggen dat de Linux-jongens de BSD-jongens op het terrein van Windows-killers (om het maar ff zo te noemen), dus eenvoudige install met veel hardwarherkenning, de baas zijn. Ik probeerde deze week PC-BSD en de installatie bleef hangen omdat mijn videokaart (standaard IBM on-board video) het niet deed.
Mijn editor is trouwens Vim btw:) :) . Iets beters op dat gebied is er volgens mij niet te vinden. En je leert en passant ook nog Vi. Een aanrader als je een beetje tijd over hebt ;)

OpenBSD + zsh + cwm + tmux + Model M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

:wq en ^w ftw O+

[ Voor 3% gewijzigd door Borromini op 13-11-2007 21:15 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Ja ik heb de mscorefonts geinstalleerd , zelfs de fonts van vista geinstalled, ook subpixelrendering etc gebruikt, echter zoals ik al aangaf vind ik mijn fonts op de desktop en in de apps wel okay echter bij websites gaat het mis .. vandaar de vraag welke fontinstellingen jullie hebben in firefox.
Bitstream sans vera werkt vrij goed.

Proportional: serif size : 17
Serif: Bitstream vera serif
Sans-serif : Bitstream vera Sans
Monospace: Bitstream Vera Sans Mono size 13.
Minimum font size 13.

Don't allow pages to choose their own fonts.

Size moet je zelf even uitzoeken, ik hou van vrij grote fonts.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05-2024
Iemand enig idee hoe ik dit vanuit Ubuntu ga doen? Misschien tips voor wat open source tools? :)

• Wie heeft er wat en wanneer er geprint.
• Wie is er wanneer ingelogd.
• Wie is er wanneer op welke website geweest.

i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
El_Bandito schreef op woensdag 14 november 2007 @ 11:14:
Iemand enig idee hoe ik dit vanuit Ubuntu ga doen? Misschien tips voor wat open source tools? :)

Werk je via een aparte PC die puur en alleen als server / router dient?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05-2024
Eusebius schreef op woensdag 14 november 2007 @ 11:32:
[...]

Werk je via een aparte PC die puur en alleen als server / router dient?
Nee. Het moet op het werkstation zelf. Is voor een school opdracht :) De 2e heb ik uitgevolgd, d.m.v. het "w" commando :)
Inleiding:
Om aan de baas van Secure-IT jou Linux vaardigheden te bewijzen heeft hij de volgende opdracht. Jullie installeren een Linux distributie naar keuze, werken daar een ½ uur op en doen daar onderzoek naar.
Opdracht:
Bewijs de volgende zaken over het gebruikte Linux werkstation a.d.h.v. van logfiles en open source tools
Wie heeft er wat en wanneer er geprint.
Wie is er wanneer ingelogd.
Wie is er wanneer op welke website geweest.

[ Voor 42% gewijzigd door El_Bandito op 14-11-2007 11:43 ]

i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:10

Cyphax

Moderator LNX
El_Bandito schreef op woensdag 14 november 2007 @ 11:40:
[...]

Nee. Het moet op het werkstation zelf. Is voor een school opdracht :) De 2e heb ik uitgevolgd, d.m.v. het "w" commando :)
Je kunt ook nog `last` gebruiken om te zien wie er de afgelopen tijd zijn ingelogd.

Die opdracht waarbij je moet nagaan wie welke sites heeft bezocht vind ik wel vaag hoor. Dat lijkt me nogal privacyschendend, dus dat zoiets niet zomaar eventjes standaard kan vind ik niet gek. Je kunt als root van de gebruikers op het systeem Firefox draaien en in de history kijken denk ik, of je zou speciale software moeten installeren die het allemaal bijhoudt voor je.

Voor die printer kun je even kijken in /var/log of Cups een log bijhoudt met die informatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 14-11-2007 11:55 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Een keylogger gebruiken en je docent bij de bank laten inloggen :Y) }) ;)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

El_Bandito schreef op woensdag 14 november 2007 @ 11:14:

1. Printlogs verwerken (genoeg tooltjes standaard aanwezig op Linux om dit geautomatiseerd te doen :))
2. Authentication logs verwerken
3. Daar heb je waarschijnlijk iets voor nodig dat niet voorgeïnstalleerd is.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn problemen met de sitecom WL113 die ik bij 7.04 had, heb ik nu niet met 7.10.
Ik heb besloten het dus maar weer eens te proberen. Nu zal ik als eerste proberen zoveel mogelijk werkend te krijgen wat ik dagelijk gebruik (muziek, films ,msn voor het vrouwtje..)

Nu zie ik alleen in dmesg nog wel dit redelijk vaak achter elkaar terugkomen:
ACPI: Unable to turn cooling device [eef4ff18] 'on'

Kan dit kwaad en hoe los ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Mijn nederige excuses maar wat is er mis met googlen op de foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-10 17:21
Vraagje, ben voor het eerst eens aan ubuntu begonnen vanwege dit topic...

Nou heb ik het geinstalled op een IBM T42, PM1.7, 1.5 gig ram, ATI 32 mb met max reso 1024*768. Het werkt op zich best allemaal erg goed, alleen moet ik nog wel wennen.

1x groot probleem het opstarten van het OS duurt ongeveer 10x zo lang als het opstarten van Vista...iemand enig id hoe dit aan te pakken is? Want het is zo niet echt werkbaar...
Ik heb bij install gewoon een guide gevolgd en draai ubuntu in multiboot met vista (aparte partitie en aparte swap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Oh my...Kan je met Vim ook sed sequences doen? :$ O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het idee dat mijn scherm (of iig films en images) wat korrelig zijn (vooral in fullscreen)
Kan dit kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Heb besloten de meest recente livecd eens te proberen. Dikke tegenvaller :|

Mijn ati X1600 werd niet herkend en is met geen mogelijkheid te activeren.Mijn wireless usb stick wordt ook niet herkend en mijn x-fi geluidskaart geeft evenmin geluid.
Blijkbaar is er nog veeeeel werk aan hardwarecompatibiliteit. Vooral die videokaart is niet te vergeven.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geupgrade 7.04 ---> 7.10, maar nu werkt mijn scrollwieltje niet meer? In geen enkel programma?

Vreemd hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Boeboe schreef op woensdag 14 november 2007 @ 15:41:

Mijn ati X1600 werd niet herkend en is met geen mogelijkheid te activeren.Mijn wireless usb stick wordt ook niet herkend en mijn x-fi geluidskaart geeft evenmin geluid.
Blijkbaar is er nog veeeeel werk aan hardwarecompatibiliteit. Vooral die videokaart is niet te vergeven.
Ati is altijd geklooi, ook bij een vriend van mij. Heb het daar wel aan de praat gekregen.

Mijn vraag aan jou is, hoe wil je dat testen met een liveCD? (of gebruik je de liveDVD?)

Staat op de liveCD ati drivers :$ ?

Dit alles vraag ik omdat er bij m'n dinnetjes laptop ook een install nodig was, reboot en daarna kon ik pas de nvidia restricted driver activeren/downloaden bij "System -> Administration -> Restricted Driver Manager".

Nee hoor, ik push je niet om het te installeren ... wel vraag ik me af hoe je het hebt geprobeerd te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Klinkt als een verkeerde instelling in X.org. Wat staat er bij 'Generic mouse'?
edit:
stond onzin

[ Voor 17% gewijzigd door Sebazzz op 14-11-2007 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Erm neen. Het aloude verhaal.
- ATi: recente kaarten worden maar zozo ondersteund, en dan nog alleen met de closed source driver. Anders is het de vesa-driver.
- wireless USB stick: laat me raden. Een of andere gare chip, waarvan de fabrikant geen specs heeft vrijgegeven?
- X-fi kaart: tjsa. Het nieuwste van het nieuwste. Als mijn geheugen me niet in de steek laat was dit ding een fiasco onder Vista de eerste weken. Typisch Creative-geval: veel poeha, hardware op zich niet slecht, drivers om te huilen. Wel, onder Linux is er sinds enkele weken een binary driver beschikbaar. Aangezien Creative ook hier geen specs vrijgeeft, kan de community ook geen driver schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Borromini schreef op woensdag 14 november 2007 @ 14:31:
Oh my...Kan je met Vim ook sed sequences doen? :$ O+
Alleen grep-dingen.

:%s/\(.*\) foo/\1 bar/g

vervangt alles wat gevolgd wordt door foo door de oorsponkelijke tekst (zonder foo) gevolgd door bar. Doe eens vimtutor, en kijk eens naar een paar vim-cheatsheets :)
sed is trouwens iets wat ik nog nooit heb gebruikt, grep does the trick in de meeste gevallen :)
code:
1
2
#!/bin/bash
xinput set-button-map `xinput list |grep "Logitech MX" | grep -o "id=[0-9]*" | grep -o "[0-9]"` 3 2 1 4 5 7 6

dat zou handiger kunnen met sed, gok ik? ;)
spoiler:
#fixup left/right: call xinput set-button-map with as an argument the ID of
# the logitech mouse (the name has the USB position appended).
# this is obtained by executing xinput list, grepping for the line containing
# "Logitech MX", on that line grepping for i.e. "id=4", and another grep is
# needed to obtain only the number.
# the button map swaps left-right mouse-button, as well as left-right scrolling

Je ATi kaart wordt sinds deze zomer ondersteund door de binary drivers van ATi (fglrx). Die doen het pas na installatie van ubuntu, op de live-cd kunnen die niet aangezet worden. Mochten die het niet doen, dan moet je dat hele restricted-driver-verhaal weggooien, en de drivers van de ATi-site installeren. De laatste schijnen helemaal geweldig te zijn. Mocht je hulp nodig hebben om die te installeren, stuur even een DM.

[ Voor 28% gewijzigd door MBV op 14-11-2007 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Borromini schreef op woensdag 14 november 2007 @ 16:49:
[...]

Erm neen. Het aloude verhaal.
- ATi: recente kaarten worden maar zozo ondersteund, en dan nog alleen met de closed source driver. Anders is het de vesa-driver.
- wireless USB stick: laat me raden. Een of andere gare chip, waarvan de fabrikant geen specs heeft vrijgegeven?
- X-fi kaart: tjsa. Het nieuwste van het nieuwste. Als mijn geheugen me niet in de steek laat was dit ding een fiasco onder Vista de eerste weken. Typisch Creative-geval: veel poeha, hardware op zich niet slecht, drivers om te huilen. Wel, onder Linux is er sinds enkele weken een binary driver beschikbaar. Aangezien Creative ook hier geen specs vrijgeeft, kan de community ook geen driver schrijven.
maw ubuntu is perfect en het is de fout van de fabrikanten?
leuk, ik ga ook een OS schrijven, als je het niet aan de praat krijgt is het de fout van je pc fabrikant _/-\o_

sorry, ubuntu heeft gefaalt als desktop OS ;)

(psst, die x-fi kaart is naar schatting toch al zo'n 3 jaar oud)

[ Voor 3% gewijzigd door boe2 op 14-11-2007 18:27 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
Boeboe schreef op woensdag 14 november 2007 @ 18:27:
[...]
leuk, ik ga ook een OS schrijven, als je het niet aan de praat krijgt is het de fout van je pc fabrikant _/-\o_

Wel een erg rare conclusie die je hier trekt...
zeker omdat je duidelijk, niet precies weet hoe het werkt om een driver te schrijven en wat de reden is dat alles onder windows wel werkt met wat drivers :) (die door de fabrikant zijn aangeleverd)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 12:55

Zenix

BOE!

[...]

Nee want het is gewoon waar :/ Helaas... Het zou fijn zijn als het niet waar was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nee, maar Boeboe heeft ergens toch wel gelijk?

Het is niet de fout van de fabrikanten, zij mogen lekker doen wat ze willen. Maar dat er geen Windows driver wrapper is, of een gereverse engineerde driver is na een aantal jaar... tja, dat maakt Linux toch minder perfect :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Inderdaad. Wikipedia weet me te vertellen dat dat ding uit 2005 stamt. Je schatting zit er zo'n 33% naast.

Voor jou heeft het gefaald. Jouw eisen zijn ook niet die van Jan modaal jammer genoeg. Die spendeert z'n centen niet aan een X-Fi kaart. Voor je WLAN kan je zo goed als zeker met ndiswrapper uit de voeten, met wat geluk is er zelfs een native driver. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je Ubuntu gewoon op je systeem gegooid hebt, geconstateerd hebt dat het niet automagisch out of the box werkte, en dus logisch concludeerde dat de hype dus totaal geen bestaansgrond had. Je volste recht. Vergeet niet dat een hype ook maar een hype is, en een hype is zo doorprikt. Je hebt geconstateerd hebt dat het niet functioneerde en mijns inziens ook geen poging gedaan om dat op te lossen. Is de vergelijking krom als ik zeg dat je op Windows zowat al je drivers voor randapparatuur moet installeren, oude of nieuwe hardware?
anandus schreef op woensdag 14 november 2007 @ 19:21:
Nee, maar Boeboe heeft ergens toch wel gelijk?

Het is niet de fout van de fabrikanten, zij mogen lekker doen wat ze willen. Maar dat er geen Windows driver wrapper is, of een gereverse engineerde driver is na een aantal jaar... tja, dat maakt Linux toch minder perfect :)
Tsja. Toen ik m'n laptop twee jaar terug kocht met een Broadcom-based WLAN adapter waren ze die driver al aan het reverse-engineeren. Broadcom maakt al zowat sinds mensenheugnis die draadloze adapters, het is niet zo dat ze een nieuwe speler op die markt zijn. De driver is vandaag de dag wel bruikbaar, maar niet uitontwikkeld (en niet stabiel genoeg om embedded te gebruiken in routers die embedded Linux draaien). Broadcom vertikt het dan ook compleet om specs vrij te geven.

Natuurlijk is het niet de fout van de fabrikanten. Wie denk je dat er die drivers voor Windows schrijft? Juist... De fabrikanten. Als jij zo'n poepsjieke WHQL-certified driver installeert op je systeem dan is dat niet Microsoft die voor dat ding gezorgd heeft. Ze certificeren dat ding gewoon, laten de fabrikant betalen voor het 'keurmerk' en hij heeft een prijs om mee te pronken.

Is de vergelijking krom als wij, de open source gemeenschap, niet eens verwachten van de fabrikanten dat ze drivers schrijven voor ons OS? Blijkbaar wel. Zelfs de vraag om specs - want we hebben immers mensen die wél drivers kunnen schrijven, en dat met plezier doen - valt vaak in dovemansoren. De fout van de Linux-ontwikkelaars, toch? Ze moeten geen specs vragen. Ze moeten een driver schrijven from scratch, die crappy Windows-driver moeten ze maar reverse-engineeren. Dat het in veel gevallen op het randje van het legale is en een tergend traag proces is, moeten we er maar bij nemen. We draaien immers Linux.
AMD heeft onlangs tonnen specs vrijgegeven van hun ATi-kaarten. Denk je dat het daarbij blijft? Neen. Er wordt hard gewerkt aan een video-driver, en ik ken al meerdere mensen die dat ding proefdraaien. Hoe lang hebben de Vista-gebruikers op bruikbare drivers moeten wachten voor hun grafische monsters? Juist ja.

O ja. Het is allemaal de fout van Linux. Schiet niet op de pianist, zou ik zeggen. Het verwijt duikt elke keer weer op, en het komt elke keer weer van mensen die niet weten hoe het er in de hardwarewereld aan toe gaat.

Natuurlijk heeft Boeboe gelijk als hij klaagt. Dat moet hij, zoals zoveel anderen, doen aan het juiste adres. En dat gebeurt meestal niet.
MBV schreef op woensdag 14 november 2007 @ 17:57:
[...]

Alleen grep-dingen.

:%s/\(.*\) foo/\1 bar/g

vervangt alles wat gevolgd wordt door foo door de oorsponkelijke tekst (zonder foo) gevolgd door bar. Doe eens vimtutor, en kijk eens naar een paar vim-cheatsheets :)
sed is trouwens iets wat ik nog nooit heb gebruikt, grep does the trick in de meeste gevallen :)
Grep vervangt niks :P. Het enige dat grep doet is tekst filteren op wat jij vraagt. Dingen vervangen is de job van sed (stream editor). Dit is een sed-expressie, zoals ik al dacht. Als je sed 'in real life' nog nooit gebruikt heb begrijp ik wel de verwarring ;).

* Borromini heeft ook weer wat bijgeleerd

[ Voor 24% gewijzigd door Borromini op 14-11-2007 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

[...]

Nu ga ik even heel gemeen zijn. Voer het volgende stappenplan uit:
- pak een XP SP2 cd
- frot hem in je cd-speler
- doe de automagische installatie, yes-yes-next-next-yes-yes
- start hem opnieuw op, druk op yes als windows ergens om vraagt

Vraagjes:
- hoelang ben je bezig geweest?
- hoeveel hardware doet het? Doet je X1600 het? Doet je XFi het? Doet je Wifi het? Niet vals spelen met CD's van leveranciers, die heb je voor Ubuntu ook niet gebruikt.
- hoeveel tijd ben je nu nog kwijt om al je hardware wel aan de praat te krijgen?

Voor Ubuntu kan ik je op de eerste 2 vragen een vrij nauwkeurige schatting geven: je bent net zover als WindowsXP, met het verschil dat XP misschíen een 3d-driver van ATi van internet plukt. Maar dan in een half uur o.i.d., terwijl je met XP een uur of 3 bezig was.
De derde vraag is wat lastiger. Je videokaart gaat het vrijwel zeker doen zodra je restricted drivers aanzet, in 'configuratiescherm': 5 minuten, inclusief volledige herstart. Je geluidskaart was ook een binary driver voor, maar geen ervaring mee. Wifi gaat het waarschijnlijk ook doen.

Doe je net zo geek als in windows (laatste drivers van de site van de fabrikant halen etc) dan kom je met je videokaart en geluidskaart een heel eind (ATi-driver installeert vrij makkelijk, XFi weet ik niet, wifi geef je niet genoeg info maar kan je met ndiswrapper vrijwel zeker je doel bereiken).

Doe het vervolgens voor Vista, en je XFi werkt vrijwel zeker niet. Daar is vziw alleen nog maar een 'beta'-driver van, of een final die het in de OSS-wereld nooit tot 1.0 had geschopt.

Zodra fabrikanten zelf drivers schrijven, of documentatie (desnoods incompleet en maar gedeeltelijk correct) leveren en hem door de community laten schrijven (gratis!) dan wordt de hardware ondersteund door linux. Kijk maar eens naar de platformen: PowerPC, x86, x86-64, IA64, en nog veel meer. Of hoeveel obscure hardware in de netwerkwereld wordt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Yip. Lang leve Windows dat op x86-hardware draait, en op de zeldzame Itanium ^_^.

Wat is er ook weer gebeurd met die PPC port van Windows? Oh ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Windows draait toch prima op Itanium? Al was het maar in de emulatielaag ;) Mijn punt is dat zodra er specs zijn, of niet, er ergens wereldwijd een nerd is die het wil maken. Voor Windows moeten de fabrikanten zelf iets schrijven, voor linux mogen ze kiezen (alhoewel de community een sterke voorkeur heeft voor specs, zodat ze het zelf kunnen porten naar de nieuwe frameworks (zie o.a. AIGLX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het mijne was gewoon een gratuite rant >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

goed punt, in XP (laten we het even niet over vista hebben, dan maak ik geen kans :p) moet je ook eerst je drivers installeren, maar kijk eens even naar het gebruiksgemak: Het duurt slechts enkele muisklikken om alles netjes geïnstalleerd te krijgen zoals ik wil, daar moet je in ubuntu niet op hopen. (vooral wat radeon betreft: "ja het werkt...een beetje...als je dit en dit en dat doet")

Overigens vind ik het inderdaad vreemd dat je van de fabrikanten verwacht dat zij hun spul maar moeten doen werken op een hobby-OS dat door een baardman in elkaar geknutseld is. Ongetwijfeld lopen er voldoende mensen rond die zelf een eigen OS maken, daar moeten de fabrikanten toch ook niets voor doen?

[ Voor 6% gewijzigd door boe2 op 14-11-2007 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

wacht even, die Radeon werkt met 99% kans, zodra je in System->Administration->Restricted Driver Manager het vinkje aanzet, en even herstart. Is dat moeilijker dan naar ati.com gaan, driver downloaden, uitvoeren, Ja ik wil hem uitvoeren, Ja dat is echt erg veilig, next, next, next, Ja ik wil een niet-whql driver installeren, next next -> herstart.
Trouwens: met windows XP ben ik een hele dag bezig voor ik mijn systeem met Office, Eclipse, laatste drivers en dat soort essentiële meuk heb geïnstalleerd, en de laatste paar keren was het resultaat nou niet iets om over te juichen qua snelheid. Dat 'slechts enkele muisklikken' vind ik dus sterk overdreven.

Nogmaals: ik vraag aan een fabrikant als ATi of NVidea of Creative helemaal niet om drivers. Iedereen wil specs hebben: "Als ik 0xDEADBEEF stuur naar de kaart, dan gaat hij aan" en dat soort dingen. De hele linux-community smeekt om specs, en hebben een gruwelijke hekel aan kant-en-klare NVidea en ATi drivers. Zonder die informatie loop je een grote kans dat je ooit per-ongeluk een te hoge spanning produceert, en je kaart naar de knoppen is. Los van het feit dat het gruwelijk veel tijd kost natuurlijk ;)

offtopic:
en Linus heeft helemaal geen baard :+

Over je ati-kaart: op amd.com staat een hele mooie kant-en-klare driver van ATi, die bij mijn weten perfect werkt. Maak hem executable, en hij regelt het allemaal zelf. Gewoon volgens het next-next-finish principe. HP heeft ook dat soort drivers.

[ Voor 41% gewijzigd door MBV op 14-11-2007 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Boeboe schreef op woensdag 14 november 2007 @ 21:14:
Overigens vind ik het inderdaad vreemd dat je van de fabrikanten verwacht dat zij hun spul maar moeten doen werken op een hobby-OS dat door een baardman in elkaar geknutseld is.
OK. Check de ontstaansgeschiedenis van Windows en OS X es. Die zijn ook gegroeid uit hacker-omgevingen. Dat ze die habitat al lang ontgroeid zijn is een andere zaak. Herschrijf daarna je bovenstaande standpunt nog es, met kennis van zaken.

Toch wel leuk dat dat 'hobby OS' dat op superclusters draait waar alleen tried and tested Unixes mee kunnen rivaliseren, en waar Redmond zelfs met geen half been in de markt staat, niet? Of als guest OS dat op zijn beurt weer andere OS'en virtualiseert, waaronder - hou je vast - Windows? Best wel ironisch zou ik zeggen. Of eerder hilarisch, in het licht van wat je hierboven schrijft.

De dagen dat Linus Torvalds een OS schreef dat 'just a hobby project' was, 'nothing big like Unix' zijn al lang over. Corporate support te over, en more thriving than ever.

Psst... Linus Torvalds heeft geen baard, en had dat ook niet toen hij Linux schreef :O

[ Voor 3% gewijzigd door Borromini op 14-11-2007 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Laatst online: 14:54

Gotiniens

Fairly odd Tim

Borromini schreef op woensdag 14 november 2007 @ 21:27:
[...]
Psst... Linus Torvalds heeft geen baard, en had dat ook niet toen hij Linux schreef :O
Alsof hij toen al een baard kon laten staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Tja, wat als de fabrikanten geen linux driver willen schrijven? Anders gezegd, als ze geen windows driver willen schrijven heeft Windows gefaald?
Overigens vind ik het inderdaad vreemd dat je van de fabrikanten verwacht dat zij hun spul maar moeten doen werken op een hobby-OS dat door een baardman in elkaar geknutseld is. Ongetwijfeld lopen er voldoende mensen rond die zelf een eigen OS maken, daar moeten de fabrikanten toch ook niets voor doen?
Wie heeft het over een hobby os? Linux in het algemeen is meer dan een hobby project, en er hoeft niet per distro een apparte driver geschreven te worden. Kijk eens naar nVidia, die hebben hun linux driver mooi op orde.

[ Voor 32% gewijzigd door XWB op 14-11-2007 22:59 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Heeft Linus Torvalds het operating system geschreven? Nee.
De persoon in kwestie heet Richard Stallman:

Afbeeldingslocatie: http://www.fsfeurope.org/projects/gplv3/rms-20070401.jpeg

Die baard kun je niet missen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Trouwens: met windows XP ben ik een hele dag bezig voor ik mijn systeem met Office, Eclipse, laatste drivers en dat soort essentiële meuk heb geïnstalleerd,
Verder is het installeren van packages veel eenvoudiger en sneller dan het installeren van een Windows app.

code:
1
apt-get install app

Even wachten en klaar.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Hacku schreef op woensdag 14 november 2007 @ 23:03:
[...]

Verder is het installeren van packages veel eenvoudiger en sneller dan het installeren van een Windows app.

code:
1
apt-get install app

Even wachten en klaar.
Dat was mijn hele punt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Mooi, dat is dan ook weer duidelijk :+

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een gelul in de ruimte over Gnu/Linux zeg. Aardig indrukwekkend gefaald hobbyprojectje van baard(loos)mans, dat gefinancieerd wordt door de IBM's en de Novell's in de wereld...

Als je met dat soort onzin aan komt zetten moet je maar lekker naar Windows terugkruipen. Dat werkt goed genoeg voor je. Wij hebben je echt niet nodig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Laatst online: 05-10 18:24

Surkow

$µr|{0w

Ik denk dat het allemaal best mee valt en dat mensen overdreven reageren als iemand commentaar heeft. Hoewel ik het niet eens ben met Boeboe is het niet de bedoeling dat je mensen persoonlijk gaat aanvallen over beweringen waar je het niet mee eens bent.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Verwijderd

Nou ik vind het nu weleens genoeg gezeik geweest. Mensen kunnen best problemen hebben met het installeren. Maar kijk eerst eens naar jezelf in plaats van dat je meteen de stuurman aan wal gaat uithangen. Problemen oplossen voordat je het opgeeft is er tegenwoordig niet meer bij lijkt wel. Mensen gaan echt helemaal over de zeik vanwege een simpel regeltje in xorg.conf om hun resolutie in te stellen. Ik verlang bijna terug naar de tijd toen het antwoord nog "STFU en RTFM" was in de meeste topics die je tegenwoordig in NOS tegenkomt.

Linux is gewoon anders dan Windows, en heeft op andere punten problemen dan Windows. Veel dingen die in Linux vanzelfsprekend zijn, zijn in Windows irritant. En andersom ook. Het heeft echt geen zin om in NOS te gaan vertellen dat Ubuntu weer gefaald heeft. Kijk naar de probleemtopics in APL, en kijk naar de probleemtopics in WOS... als je besturingssystemen op zulke lokale specifieke problemen gaat afrekenen, dan is geen enkel systeem een succes.

En in het bijzonder hardwaresupport: Je gaat me niet vertellen dat je nooit je hardware upgrade. Als je zo graag wilt dat Linux het doet op je pc, kijk dan even of datgene wat je koopt ook echt werkt in Linux. Dan heb je in maximaal 4 jaar een volledig Linux-compatible pc.

Het is denk ik de laatste en moeilijkste gebruikerstest van Linux: de T.net-bezoekers die blij zijn met Windows, en enkel vanwege de constante nieuwsberichten een Linux-livecdtje in hun pc hangen, met het idee "laat maar eens zien wat je ervan bakt". De mensen die niet echt willen overstappen, en bij het minste probleem een rechtvaardiging zien van hun Windows-gebruik. Alsof je dat nodig hebt. Ik zou zeggen, wees blij dat Microsoft zo'n succesvol bedrijf is. Windows zal niet zomaar verdwijnen.

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-08 15:16
Ik moet zeggen dat Ubuntu me beter bevalt dan Kubuntu. Een tijdje geleden heb ik Kubuntu 7.04 geinstalleerd en het was echt een hoop geklooi om vrij simpele dingen goed werkend te krijgen (Compiz bijv.). Sinds een weekje draai ik Ubuntu 7.10 en dat werkt zoveel beter, simpeler en zelfs sneller!
Heerlijk :) Er is wat minder in te stellen op grafisch gebied, maar toch zeker genoeg. Nou gebruik ik het sowieso voorlopig nog even naast Windows XP maar op den duur zou Ubuntu voor mij een prima vervanger kunnen zijn :) Ik weet niet in welke mate de genoemde verschillen te maken hebben met 7.04 vs 7.10
Nou wil ik niet stellen dat het perse goed is om een OS te hebben waar alles out of the box veel beter werkt - klooien is ook leuk - maar het is wel een stukje gemakkelijker. Er is nog steeds ruimte zat om te klooien namelijk wanneer daar behoefte aan is.

Leave only footprints, take only memories

• Peedy
  • Laatst online: 06-11-2024
Laurenz schreef op donderdag 15 november 2007 @ 02:47:
Ik moet zeggen dat Ubuntu me beter bevalt dan Kubuntu. Een tijdje geleden heb ik Kubuntu 7.04 geinstalleerd en het was echt een hoop geklooi om vrij simpele dingen goed werkend te krijgen (Compiz bijv.). Sinds een weekje draai ik Ubuntu 7.10 en dat werkt zoveel beter, simpeler en zelfs sneller!
Heerlijk :) Er is wat minder in te stellen op grafisch gebied, maar toch zeker genoeg. Nou gebruik ik het sowieso voorlopig nog even naast Windows XP maar op den duur zou Ubuntu voor mij een prima vervanger kunnen zijn :) Ik weet niet in welke mate de genoemde verschillen te maken hebben met 7.04 vs 7.10
Nou wil ik niet stellen dat het perse goed is om een OS te hebben waar alles out of the box veel beter werkt - klooien is ook leuk - maar het is wel een stukje gemakkelijker. Er is nog steeds ruimte zat om te klooien namelijk wanneer daar behoefte aan is.
Gezien je verhaal denk ik eerder dat alles wat je zegt slaat op het verschil 7.04<>7.10, want alles wat je zegt heeft niets te maken met de grafische schiil maar met de dieper liggende elementen, en dat heeft _helemaal_ niets te maken met Compiz of wat dan ook...

Verder: _/-\o_ DOT, je belichaamt in 1 post wat ik al 2222 posts probeer te verwoorden.

[ Voor 3% gewijzigd door Peedy op 15-11-2007 02:54 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

bobo1on1 schreef op woensdag 14 november 2007 @ 23:00:
Heeft Linus Torvalds het operating system geschreven? Nee.
De persoon in kwestie heet Richard Stallman:

[afbeelding]

Die baard kun je niet missen.
Laten we even de noodzakelijke nuance toevoegen. Userland utilities zijn GNU - dus dat is Richard Stallman (baardmans) en consoorten. De kernel - het hart van het systeem uiteindelijk - is Linux, en dat is geschreven door Torvalds. Stallman is de idealist, Torvalds is de realist.

Had GNU Hurd - de kernel waar Stallman en Co al zo lang aan bezig zijn maar die nog altijd niet productieklaar lijkt te zijn - klaar geweest begin jaren negentig, dan hadden we nu misschien GNU Hurd gedraaid, en niet GNU/Linux.
Peedy schreef op donderdag 15 november 2007 @ 02:53:Verder: _/-\o_ DOT, je belichaamt in 1 post wat ik al 2222 posts probeer te verwoorden.
Het wordt tijd dat iemand es zegt waar het op staat, op het gevaar dat je dan weer voor radicaal wordt versleten, natuurlijk :+.

[ Voor 16% gewijzigd door Borromini op 15-11-2007 08:05 ]

Verwijderd

En toch slaat DOT de plank weer mis door de gebruikers te onder- en overschatten. Als er Windows gebruikers zijn, die eens Ubuntu proberen met in hun achterhoofd "Laat maar eens zien wat je kunt", en er komt niet direct naar voren dat Ubuntu inderdaad véél beter is, wie heeft er dan gelijk?

De GNU/Linux community slaagt er kennelijk toch nog nèt niet in om helemaal serieus genomen te kunnen worden door het grote publiek. Dat is grotendeels door de enorme verdeeldheid, blijkt maar weer uit de hoeveelheid beschikbare distributies. Men is het er kennelijk zelf niet over eens wat nou "beter" is, of "het beste". Daar blijken verschillende ideeën over te bestaan.

Het is wat mij betreft hetzelfde als met religies. Laat iedereen lekker zijn ding doen, en probeer anderen niet te overtuigen. Als er mensen zijn die alles gratis willen, moet dat kunnen. Maar waarom zou je dan willen dat iedereen het gaat gebruiken? Er zijn toch steeds weer initiatieven om ook de minder ervaren computergebruikers van het Windows-platform af te trekken. Ik begrijp dat echt niet. Daar krijg je nou net dit soort gedoe van.

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Terwijl jullie gisteren druk bezigwaren over het feit dat torvalds geen baard heeft heb ik gisteren het advies maar eens ten harte genomen en de restricted drivers aangezet. Hij vraagt om te rebooten (ondertussen al verse install gedaan op lege schijf), hij wil terug starten maar komt op een leeg zwart scherm terecht (monitor krijgt wel degelijk signaal) en doet niets meer :|

• Eusebius
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2007 @ 08:30:
De GNU/Linux community slaagt er kennelijk toch nog nèt niet in om helemaal serieus genomen te kunnen worden door het grote publiek. Dat is grotendeels door de enorme verdeeldheid, blijkt maar weer uit de hoeveelheid beschikbare distributies. Men is het er kennelijk zelf niet over eens wat nou "beter" is, of "het beste". Daar blijken verschillende ideeën over te bestaan.
Ik zie Ubuntu echter wel als een grote kanshebber voor het publiek. Vooral na 7.xx is het grotendeels volwassen geworden. Af en toe laat ik LiveCD's zien aan windowsgebruikers (=omdat ze niets anders kennen) en ze staan er niet afwijzend tegenover. Het gaat om bekendheid en acceptatie. Linux klinkt nerdy en waar ga je heen met je vragen?

Laatst had ik met mijn zus (journaliste, dus typt veel) over Officepakketten. Zij kende alleen MsOffice en had nog nooit gehoord van bv OpenOffice. Zij valt onder de categorie standaard-gebruiker. En mijn indruk is dat standaard gebruikers de alternatieven tov Windows / MS gewoonweg niet kennen. Onbekend maakt ook hier weer onbemind.
Het is wat mij betreft hetzelfde als met religies. Laat iedereen lekker zijn ding doen, en probeer anderen niet te overtuigen.
Lees: laat mij met rust ;)
Als er mensen zijn die alles gratis willen, moet dat kunnen. Maar waarom zou je dan willen dat iedereen het gaat gebruiken? Er zijn toch steeds weer initiatieven om ook de minder ervaren computergebruikers van het Windows-platform af te trekken. Ik begrijp dat echt niet. Daar krijg je nou net dit soort gedoe van.
Het gaat niet alleen om het gratis (mooi meegenomen, maar de meeste thuisgebruikers installeren vaak van alles illegaal) maar ook om het stabiel en veilig.

Om verder te gaan op DOT: met Ubuntu komen er steeds meer overstappers van Windows naar Linux (zoals ik :p). Nu is er heel veel te vinden op internet over ubuntu, maar op GoT kun je alleen bij NOS terecht. Wat meer een vergaarbak is voor non-windows-OS'en dan een linux specifiek subforum. Wordt het mss niet tijd om een apart subforum voor linux in te gaan richten? Niet op newbie nivo ("Wat is een CLI?") maar op tweakers nivo ("wat voor commando heb ik in de CLI nodig om X te kunnen?")

==
hoi

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Eusebius schreef op donderdag 15 november 2007 @ 09:12:
[...]
Wordt het mss niet tijd om een apart subforum voor linux in te gaan richten? Niet op newbie nivo ("Wat is een CLI?") maar op tweakers nivo ("wat voor commando heb ik in de CLI nodig om X te kunnen?")
Veel makkelijker om je dan tot het forum van de desbetreffende distributie te richten lijkt me. Zie hier zeker ook wel leuke/handige zaken en oplossingen langs komen, maar meeste info is toch vooral (snel) te vinden op bijv. www.ubuntuforums.org

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2007 @ 08:30:
En toch slaat DOT de plank weer mis door de gebruikers te onder- en overschatten. Als er Windows gebruikers zijn, die eens Ubuntu proberen met in hun achterhoofd "Laat maar eens zien wat je kunt", en er komt niet direct naar voren dat Ubuntu inderdaad véél beter is, wie heeft er dan gelijk?
Appels en peren. Zie de talloze posts die hierover neergekalkt zijn, want dit wordt echt vermoeiend.
De GNU/Linux community slaagt er kennelijk toch nog nèt niet in om helemaal serieus genomen te kunnen worden door het grote publiek.
Om serieus te worden genomen is er corporate support nodig. Die is er. Hoe serieus je genomen wordt als distro, dat bepaal je zelf. Red Hat en SuSE zijn geloofwaardige namen.
Dat is grotendeels door de enorme verdeeldheid, blijkt maar weer uit de hoeveelheid beschikbare distributies. Men is het er kennelijk zelf niet over eens wat nou "beter" is, of "het beste". Daar blijken verschillende ideeën over te bestaan.
Kijk. Dat is wat ik niet snap. Windows is een eenheidsworst, een monocultuur. Als jij dat wil draaien is dat je volste recht. Maar dat ding kan je nooit op het lijf geschreven zijn - immers, elke gebruiker heeft weer andere wensen, en Windows ligt in de rekken met een hoop dingen waar de meeste gebruikers nooit gebruik van maken.
Onder Linux heb je die vrijheid wél. Als jij een distro wilt à la Windows - SuSE, Fedora, Ubuntu - waar zowat alles voorgeïnstalleerd wordt zonder dat je 't misschien ooit nodig hebt, of een distro waarbij je alles zelf moet installeren en je alleen dat hebt wat je echt nodig hebt - Gentoo, LFS, Arch - dan ga je daar voor. Windows? Je gooit het erop, met wat geluk kan je - zoals op SuSE en consoorten - een paar dingen uitvinken die je niet wil installeren. Maar er komt nog altijd een hoop bloat mee die je zelf niet nodig hebt.
Het is wat mij betreft hetzelfde als met religies.
Daar ben ik het roerend met je eens. Waarom vind je het dan zo moeilijk om te aanvaarden dat er niet één Linux-versie is? Pluralisme is een pluspunt. Natuurlijk, om een vuist te maken tegenover een monopolist is het alleen maar een zwak punt.
Laat iedereen lekker zijn ding doen, en probeer anderen niet te overtuigen. Als er mensen zijn die alles gratis willen, moet dat kunnen
Ok. Laten we alles nog es op een rijtje zetten. Niet iedereen die Linux/BSD/whatever draait doet dat omdat hij/zij een gierige pin is. Ze doen het omdat ze vinden dat dat bewuste OS hen productiever maakt, hen geen warm and fuzzy vendor lock-in biedt, omdat ze er minder onderhoud aan hoeven te doen, enzovoort.
De mythe van de overstappers die Linux installeren omdat ze geen geld willen geven lijkt nog steeds stand te houden. Bij de Windows-gebruikers dan.

Ik heb hier stapels legitieme, betaalde, software liggen. En ik denk met mij heel wat Linux-gebruikers.
Eusebius schreef op donderdag 15 november 2007 @ 09:12:
[...]

Om verder te gaan op DOT: met Ubuntu komen er steeds meer overstappers van Windows naar Linux (zoals ik :p). Nu is er heel veel te vinden op internet over ubuntu, maar op GoT kun je alleen bij NOS terecht. Wat meer een vergaarbak is voor non-windows-OS'en dan een linux specifiek subforum. Wordt het mss niet tijd om een apart subforum voor linux in te gaan richten? Niet op newbie nivo ("Wat is een CLI?") maar op tweakers nivo ("wat voor commando heb ik in de CLI nodig om X te kunnen?")
Dat is nog altijd noob-niveau >:) :P

Sorry, kon het niet laten

Ik volg je hier volledig in, maar blijkbaar zijn de geesten hier niet rijp voor op GoT. Er zijn al heated discussions over geweest. Apple kan best z'n eigen forum te krijgen, maar Linux moet maar in de vergaarbak waar Windows als referentie dient :) (Non-Windows anyone?).

[ Voor 14% gewijzigd door Borromini op 15-11-2007 10:26 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

.

[ Voor 99% gewijzigd door Borromini op 15-11-2007 10:27 . Reden: Ik wil een post delete-functie. ]

• MBV

MBV

Boeboe schreef op donderdag 15 november 2007 @ 09:05:
Terwijl jullie gisteren druk bezigwaren over het feit dat torvalds geen baard heeft heb ik gisteren het advies maar eens ten harte genomen en de restricted drivers aangezet. Hij vraagt om te rebooten (ondertussen al verse install gedaan op lege schijf), hij wil terug starten maar komt op een leeg zwart scherm terecht (monitor krijgt wel degelijk signaal) en doet niets meer :|
Dat is dan weer jammer. Mijn kennis van 7.10 ('k zit zelf nog op 7.04) is wat beperkt, maar er was toch een 'safe graphics mode' om je beeld zonder 3d-versnelling weer terug te krijgen? Wat gebeurt er als je op crtl+alt+f1 drukt wanneer je scherm zwart is? Krijg je dan een console waar je op kan inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord? Als dat zo is, dan zijn er namelijk wat commando's om je videokaart-drivers te debuggen.

Ik was trouwens even bang dat we iets te hard op je post hadden gereageerd, gelukkig hebben we je nog niet definitief weggejaagd ;)

En over die baard van linux: dat was in een verhaal van 100 regels 1 regel als geintje. 't is niet alsof ik daar meer dan een halve minuut in heb gestopt :)

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Volgens mij laad zijn GRUB niet. Maar als hij wel eerst die bootloader krijgt, dan komt het door zijn videokaart. Hij zal in recovery modus het volgende commando moeten typen:
nano /etc/X11/xorg.conf

In Xorg.conf zal hij 'ati' of 'radeon' moeten vervangen voor 'vesa', tijdelijk dan. Ik heb nl. precies hetzelfde probleem gehad met een computer van een vriend me, dus ik weet hoe het moet.
Je zal door dezelfde videokaart geen usplash krijgen bij het opstarten, en daarom heb ik 'splash' weg gehaald bij /boot/grub/menu.lst zodat je wel kan zien dat ie wat doet.

Heel vervelend, maar op het moment ligt dit aan zowel ATi als Ubuntu. Ctrl + Alt + F1 zal _niet_ werken omdat Ubuntu helemaal vastloopt bij het laden van de verkeerde driver voor de kaart.

[ Voor 8% gewijzigd door Sebazzz op 15-11-2007 10:37 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Boeboe schreef op donderdag 15 november 2007 @ 09:05:
En dat appreciëren we :).

Probeer es het volgende wanneer je voor je Ubuntu-installatie zit:
- Ctrl+Alt+F2 - dat zou je een prompt moeten geven;
- Log in met je username & password;
- check het logbestand van de grafische server in /var/log/Xorg.0.log ($ less /var/log/Xorg.0.log);
- sla het op op een stick (gebruik hiervoor het 'cp' commando, je stick mounten doe je met het mount commando);
- manuals kan je raadplegen door $ man $commando te doen of $ $commando --help (dus $ man cp en $ man mount);
- als je niet weet waar je stick gemount werd (ik denk dat Ubuntu dat automatisch doet) dan kan je $ cat /etc/mtab gebruiken om uit te vissen waar dat ding zich verstopt heeft;
- post je log online op bv. pastebin.com en link hier.

En dan zien we wat we kunnen doen voor jou :).

[ Voor 7% gewijzigd door Borromini op 15-11-2007 11:25 ]

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

wel, mounten zal wel lukken (beheer al jaar en dag mijn dedicated server over ssh), maar ik wil het nu eens als desktop OS proberen, eerste keer dat ik dus een grafische interface gebruik, maar daar loopt dus nogal veel in de soep. Heb nooit meer moeten doen dan wat services stoppen/starten en wat conf files wijzigen. Als je dan overal hoort dat ubuntu zo eenvoudig is *out of the box* wil je het zelf wel eens proberen. Dikke tegenvaller dus :p
Vanavond het bovenstaande eens proberen. I'll keep you posted.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Boeboe schreef op donderdag 15 november 2007 @ 11:44:
wel, mounten zal wel lukken (beheer al jaar en dag mijn dedicated server over ssh), maar ik wil het nu eens als desktop OS proberen, eerste keer dat ik dus een grafische interface gebruik, maar daar loopt dus nogal veel in de soep. Heb nooit meer moeten doen dan wat services stoppen/starten en wat conf files wijzigen. Als je dan overal hoort dat ubuntu zo eenvoudig is *out of the box* wil je het zelf wel eens proberen. Dikke tegenvaller dus :p
Maar boot ie echt niet? Of heel traag? Ik heb gemerkt dat het echt aan /etc/usplash.conf kan liggen. Als daar niet de goede resolutie in staat (en er staat standaard 1280x1024, veel te hoog dus) zie je niets tijdens opstarten EN het gaat nog eens retetraag ook (echt traag). Ik heb dat nou bij 3 laptops al gehad. Dat is echt slordig vind ik (en dat ze dat bij het testen niet gemerkt hebben... dat kan haast niet). Daar staat dan wel weer tegenover dat ik verder juist fantastische ervaringen heb met Gutsy. Mijn Ati M7 (7000), een Radeon 9600, een Radeon X600 (allemaal laptops) en het ging allemaal out-of-the-box serieus uitstekend. Ik laat even Compiz buiten beschouwing dan (mijn M7 heeft bijv maar 16MB geheugen en dat is toch te weinig, ofschoon ie verder wel werkt en veel Ati-chips zijn blacklisted terwijl ze op zich goed werken).

Maar over die drivers nog even, omdat je daar nogal over viel (op zich terecht want het is klote als je hardware hebt die niet werkt): het is echt niet de schuld van de ontwikkelaar van het OS. Creative heeft een slechte naam op het gebied van driversupport en als je kijkt in Drivers voor acer aspire 7520 denk je ook niet in eerste instantie "stomme Windows" maar "stomme drivers". Als je ziet hoeveel goede drivers er zijn gemaakt zonder behulp van die fabrikanten (en ook veel MET behulp van fabrikanten die meewerken), dan kan ik alleen maar enorm onder de indruk zijn. In Windows ben je uitsluitend afhankelijk van fabrikanten om drivers aan te leveren. In principe heb je dan juist een achterstand (want een bron van drivers minder).

• MBV

MBV

The Triad schreef op donderdag 15 november 2007 @ 10:32:
Volgens mij laad zijn GRUB niet. Maar als hij wel eerst die bootloader krijgt, dan komt het door zijn videokaart. Hij zal in recovery modus het volgende commando moeten typen:
nano /etc/X11/xorg.conf
Als zijn GRUB niet laadt, kan hij ook niet in de recovery komen, en ook niet in windows. GRUB is dat ding wat je laat kiezen tussen windows, linux, en linux in recovery mode :)
[knip]
Heel vervelend, maar op het moment ligt dit aan zowel ATi als Ubuntu. Ctrl + Alt + F1 zal _niet_ werken omdat Ubuntu helemaal vastloopt bij het laden van de verkeerde driver voor de kaart.
Dat is dus de reden dat de community liever specs dan drivers heeft: er zit een bug in de fglrx-driver van ATi, die in de kernel ingrijpt, maar ze kunnen niet in de source kijken wat het probleem precies is...
Boeboe schreef op donderdag 15 november 2007 @ 11:44:
Oh, dan kunnen we overschakelen op de minder-erge noob modus ;) Idd inloggen op de recovery-console (in grub even de goeie selecteren), en daarna in /etc/X11/xorg.conf fglrx door vesa vervangen. Opnieuw opstarten, en je kan in een (niet-versnelde) GUI uitzoeken wat de beste manier is om je videokaart te versnellen :)

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Als zijn GRUB niet laadt, kan hij ook niet in de recovery komen, en ook niet in windows. GRUB is dat ding wat je laat kiezen tussen windows, linux, en linux in recovery mode :)
Maar ik zei dat ik het vermoeden had dat zijn GRUB laadde, zo hij het uitlegde, maar was dat niet wat hij bedoelde dan kon hij naar recovery modus etc.. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Sebazzz op 15-11-2007 12:16 ]

Verwijderd

In de releasenotes van Ubuntu 7.10 staat het volgende:
Blank screen with some ATI hardware

People with ATI display adapters may get a blank screen when loading X due to the driver being unable to initialize certain hardware. Upstream is working on it, and hopefully we'll be able to release an update for 7.10 soon after the release. In the meantime, add 'Option "LVDSBiosNativeMode" "false"' to the driver section of xorg.conf. Bug #132716

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds ik 7.10 gebruik en ik wat bestanden van nijn windowsmap heb verplaatst onder ubuntu zie ik nu onder windows XP ineens een harde schijf staan in desktop met als aanduiding Z: Deze is in weze gewoon een exacte weergave van E: iemand een idee hoe het kan dat deze nu ineens 2 keer getoond wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Je ziet in Windows een schijf dubbel en wijt dat aan een schrijfactie in Linux ???

Bij een schrijfactie wordt de $MFT aangepast en verder niets aan de instellingen van het OS, als Windows dan ineens een dubbele schijf ziet zou ik een bij schijfbeheer gaan kijken (linkermuis op computer --> beheer)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Er is een probleem met updates voor Samba. Ik heb er sinds vanavond "last" van.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/samba/+bug/163042

Volgens een van de commentaren is smbfs deprecated. Daar sta ik van te kijken. Wellicht is er een userspace (Fuse?) driver die beter gebruikt kan worden. Ik zal er eens naar gaan kijken binnenkort zolang ik nog Samba heb draaien.
Benjamin, the smbfs kernel driver is considered deprecated by Samba upstream. We of course need to continue to support it for existing releases, and upstream is working on a fix to samba for this issue which will be made available as soon as possible, but as a workaround you might consider instead using the cifs filesystem type, which is not affected by this issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Laatst online: 14:54

Gotiniens

Fairly odd Tim

Cyphax schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 22:09:

Volgens een van de commentaren is smbfs deprecated. Daar sta ik van te kijken. Wellicht is er een userspace (Fuse?) driver die beter gebruikt kan worden. Ik zal er eens naar gaan kijken binnenkort zolang ik nog Samba heb draaien.

[...]
euhm, het staat gewoon in de comment die je quote, je moet CIFS gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik weet (nog) niets van CIFS, dus het zou wat mij betreft kunnen dat men bedoelt: gebruik CIFS ipv Samba.
Als ik met CIFS shares kan maken die op een Windowsbak te mounten zijn (met SMB) vind ik het ook goed. Maar dan vind ik het gek dat ik nog nooit eerder heb gehoord dat Samba deprecated zou zijn eigenlijk.

Ik mount de boel hier hoofdzakelijk met NFS eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Cyphax schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 22:09:

[...]
Ik dacht al, waarom werken de koppelingen naar mijn Ubuntu 6.06 servertje niet meer? Ik had gister of eergister ook wat updates van Samba geinstalleerd, maar dan ben ik dus toch niet de enige. Via het interne ip kan ik de server nog wel benaderen (\\192.168.1.xxx) maar niet meer via \\server...

Maargoed, binnenkort ga ik mijn hele servertje overgooien op Ubuntu 7.10. Net weer wat veiliger, uitgebreider en door NTFS write support makkelijker met externe USB schijfjes enz.. :)

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Die NTFS-support kan je op je huidige installatie ook nog wel aan de gang krijgen, het enige wat ze doen is ntfs-3g meeleveren. Niets staat je in de weg dat zelf even op je servertje te proberen. :)
Als het goed is wordt 6.06 net zo goed onderhouden qua veiligheid als 7.10 omdat 6.06 een LTS-release is. Als ie goed draait nu zou ik nog niet zo snel gaan upgraden, maar dat is persoonlijke voorkeur. ;)

Pagina: 1 ... 11 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen