[Ubuntu 7.10] Geen geluid via heaphone uitgang op laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 494 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 07:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Topicstarter
Ik heb een Asus Z92 laptop en ik heb ditzelfde probleem eerder gehad met een Suse 10.1 install. Daar heb ik het uiteindelijk uit kunnen vinden (hier).
Ik heb dus de Realtek OSS en de HDA Intel sounddrivers.

Nu heb ik dus begrepen dat ik bij de soundcardidentificatie moet aangeven dat de bios-settings geladen worden. Via Yast is dat vrij makkelijk te doen, alleen kan ik bij Ubuntu geen hardware settings plaats vinden (de hardware configuration bij System --> Preferences --> System) Maar eigenlijk word ik daar dan niet hard wijzer van.

Dus, ik heb wat zitten pielen in de /etc/modprobe.d/alsa-base config, maar ik krijg nog steeds geen geluid via de line out (wel via de optical out, die werkt gewoon, maar ja, eh.. om nou steeds een oude MD er tussen te hangen..).

Dit gedeelte hielp mij uiteindelijk, alleen waar/hoe/waaraan herken ik het vetgedrukte in de config files?
Click Kmenu > System > Configuration > YaST. Click Hardware in the left Panel and then Sound in the right Panel. Make sure your card is properly identified and has a Number against it, the default is 0. Click Edit, click on and highlight the "Use given board model" option. In the Option: model dialogue enter "auto" (without quotes) and click on Set. Click Next and then Finish. The "auto" option will tell the card to accept the BIOS settings.
Nee, ik heb geen Suse meer geinstalleerd, dus het even terug zoeken lukt ook niet. De backups zijn alleen van mijn home-dir (net nog even stiekem gespiekt). Helaas...

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:40

MBV

Stomme suggestie: suse live-cd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Topicstarter
hmm.. moet ik weeeeer een CD verfikken ;) maar ik kan dat idd. proberen, maar ik moest daar dus ook een switch omzetten hè....
The Difference:
/etc/modprobe.d/sound:
code:
1
options snd-hda-intel enable=1 index=0 model=auto

Before editing:
code:
1
options snd-hda-intel enable=1 index=0

Nou ja, en verder is er geen soundconfig in de suse live CD (toch wel erg prettige distro qua helderheid, overzicht en dat soort dingen....)

[ Voor 55% gewijzigd door letatcest op 27-11-2007 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Topicstarter
MVB: wat een F*CKING goed idee! Tnx mate!

Zal hieronder even aangeven wat ik gedaan heb (nadat ik dus Suse live-cd gedownload had, gefikt, daarmee opgestart, daarmee via het voor mij bekende Yast de settings aangepast, naar de /etc/.. soundconfigfile en dat dan weer posten op tweakers, rebooten, de boel in de soundconfig zetten...)

Ik gebruik altijd een misschien hele omslachtige manier om als superuser toch je /etc/-files te kunnen editen:
code:
1
letatcest@laptop:~$ sudo nautilus
Dan zit je in superusermodus zodat je gewoon met de normale texteditor kunt editten en saven...
Dan in nautilus naar:
/etc/modprobe.d/
en open 'alsa-base' gewoon met de texteditor (dan opent die automatisch in SuperUser mode)
Copy-paste van een deel van de config file bij mij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# Prevent abnormal drivers from grabbing index 0
options snd-bt87x index=-2
options cx88-alsa index=-2
options saa7134-alsa index=-2
options snd-atiixp-modem index=-2
options snd-hda-intel enable=1 index=0 model=auto  <-- deze er tussen zetten
#options snd-intel8x0m index=-2 <-- deze met een # zo maken dat ie niet meer gelezen wordt
options snd-via82xx-modem index=-2
options snd-usb-audio index=-2
options snd-usb-usx2y index=-2
options snd-usb-caiaq index=-2
# Ubuntu #62691, enable MPU for snd-cmipci

Saven en klaar. Oh, BIJNA klaar: restart het soundsystem... Nu kun je twee dingen doen: reboot de compu of...
code:
1
sudo /etc/init.d/alsa-utils restart

(voor iedereen die vind dat ik te veel/te omslachtige dingen heb opgeschreven: ik ben slechts een desktopuser he.. misschien prettig voor mindere cmd-goeroes... En ik had de vorige keer al van 17 aug. tot 2 sept. 2006 gewacht op antwoord ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:40

MBV

En dat allemaal omdat je zo slim was er in het grote topic naar te verwijzen ;)

Soms moet je gewoon de weg van de minste weerstand nemen, toch? :P