Ik ga denk ik ubuntu en novell eens proberen in hyperv
Engels is de standaard taal, en er is net een nieuwe nederlandse vertaling gemaakt. Er is alleen iets verkeerd gegaan bij de laatste commit, eens kijken of ik het kan revertenjelly schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 17:30:
Vandaag een update gehad van emesene. Nu is de taal veranderd het meeste is een soort spaans, een paar dingen zijn nederlands & engelsIk ga eens kijken of ze vertalers nodig hebben voor emesene
jelly schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 17:30:
Vandaag een update gehad van emesene. Nu is de taal veranderd het meeste is een soort spaans, een paar dingen zijn nederlands & engelsIk ga eens kijken of ze vertalers nodig hebben voor emesene
ach ja.. iig ken ik nu een paar buitenlandse woordjes meer dan voorheen.
We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.
Ik wil ubuntu desktop installeren op mijn laptop (aspire 5672)
Op mijn stage draaien alleen een windows omgeving (exchange, office 2003, remote desktop)
Wat ik doe @ mijn laptop:
irc, verslagen typen, remote desktop
Zou dat lukken? Ik moet wel mijn e-mail @ exchange kunnen ophalen etc
Op mijn stage draaien alleen een windows omgeving (exchange, office 2003, remote desktop)
Lijkt mij gewoon mogelijk hoor en anders is er altijd nog exchange webaccess
Je kan toch gewoon Office draaien in Linux?
Post dit even op het andere topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1180083
Irc, office kan gewoon en volgens mij remote desktop ook.
Irc, office kan gewoon en volgens mij remote desktop ook.
Keep it simple stupid
Ik denk dat evolution MAPI support heeft. Normaal zou je met evolution met exchange kunnen communiceren.Mud schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 19:42:
Ik wil ubuntu desktop installeren op mijn laptop (aspire 5672)
Wanneer dit niet lukt is er nog altijd webaccess.
Remote desktop is ook mogelijk. Zie toepassingen -> Internet -> Termminal Server Client
En office 2003 kan je draaien onder wine. Ofwel openoffice gebruiken
[ Voor 12% gewijzigd door software op 14-02-2008 20:32 ]
Wel even je licenties checken natuurlijk. Volgens mij kun je maar beperkt vanaf Linux met bijvoorbeeld een Windows 2000 TS verbinden, maar dat weet ik niet meer zeker.software schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 20:27:
[...]
Remote desktop is ook mogelijk. Zie toepassingen -> Internet -> Termminal Server Client
Logisch, t is in alpha stadiumge-flopt schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 09:03:
Gisteren geprobeerd alles te upgraden naar Hardy (8.04), maar denk dat ik toch maar weer downgrade of opnieuw installeerIs te merken dat er nog eea aan de stabaliteit gedaan moet worden.

:j
Inmiddels zit achter de live cd te tikken (ubuntu 7.10)
Heb alleen dit probleem:
Hij ziet mijn partities @ computer omgeving, alleen als ik ubuntu wil installeren wil hij
- heel de schijf gebruiken
- of een nieuwe set aanmaken (waardoor mijn huidige windows partities verloren gaan)
lekker..iemand een tip?
Heb alleen dit probleem:
Hij ziet mijn partities @ computer omgeving, alleen als ik ubuntu wil installeren wil hij
- heel de schijf gebruiken
- of een nieuwe set aanmaken (waardoor mijn huidige windows partities verloren gaan)
lekker..iemand een tip?
@Mud - Ruimte vrij maken voor een partitie?
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."
Albert Einstein
Allang gedaan,Surkow schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 21:37:
@Mud - Ruimte vrij maken voor een partitie?
15 GB Ext3
3 GB linuxswap
Ubuntu ziet de vrije ruimte van heel de HDD
echt maf dit
[ Voor 3% gewijzigd door Mud op 14-02-2008 22:02 ]
Je kunt eventueel ook met fdisk -l controleren of je partitietabel goed in elkaar zit. Toen ik die met een apart tooltje had gemaakt had ik ook wat fout gedaan, waardoor windows wel alles herkende, maar linux niet. In dat geval zou je dus de boel even goed moeten instellen.
En een backup maken voordat je begint is altijd verstandig!
En een backup maken voordat je begint is altijd verstandig!
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Ik vond laatst een handig programma, om snel een andere artiest af te spelen of een website te openen, mappen openen, shell commands uit te voeren. Het programma heet gnome do misschien wel interessant voor andere ubuntu gebruikers. Het is gebaseerd op quicksilver (mac programma), zoals vele andere programma's
volgens mij is het team van emesene hard bezig met het veranderen van de taal, heb nu al 3 updates gehad, maar zonder verandering.
volgens mij is het team van emesene hard bezig met het veranderen van de taal, heb nu al 3 updates gehad, maar zonder verandering.
[ Voor 9% gewijzigd door jelly op 15-02-2008 11:54 ]
Keep it simple stupid
Gisteren emesene geinstalleerd, en moet zeggen dat me dat wel goed bevalt, beter dan pidgin.
De meeste spelletjes doen het (al dan niet na enig tweaken) prima in Wine hoor.Mud schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 22:15:
Ik ga denk ik gewoon alle belangrijke documenten @ externe hdd + USB stick zetten, vind ubuntu echt lekker werken. Ubuntu 7.10 herkent al me hardware goed
Windows Apps kan ik altijd in VirtualBox draaien
Probleem is wel dat ik me spelletjes niet kan spelen (maar die speelde ik toch niet vaak)
Als je een spel niet na installatie aan de praat krijgt, kijk dan even in de AppDB van winehq.org.
Ik speel zelf al maanden Oblivion, Half-Life 2 en Settlers 2 (remake). Met elke release van Wine lijkt het beter te gaan draaien.
Het zou met svn revisie 1024 weer moeten werkenjelly schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:52:
Bij mij draait GTA: San Andreas en Rollercoaster Tycoon 1 en 2 beter in Wine dan in Windows, hoe erg is datBamsebjorn schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 14:05:
[...]
De meeste spelletjes doen het (al dan niet na enig tweaken) prima in Wine hoor.
Als je een spel niet na installatie aan de praat krijgt, kijk dan even in de AppDB van winehq.org.
Ik speel zelf al maanden Oblivion, Half-Life 2 en Settlers 2 (remake). Met elke release van Wine lijkt het beter te gaan draaien.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Draaien de Wine-liefhebbers hier de 64-bit editie van Ubuntu? Die draai ik namelijk en Wine blijkt toch nog iets meer aandacht van mij nodig te hebben om er wat mee te kunnen.
Heeft er verder iemand ervaring met wine in combinatie met de volgende games:
- Dawn of War
- Perfect World
- Company of Heroes
Heeft er verder iemand ervaring met wine in combinatie met de volgende games:
- Dawn of War
- Perfect World
- Company of Heroes
Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?
Sebazz: Settlers 2 (remake) doet het bij mij op Linux ook vloeiend, maar op XP/Vista vaak niet. (op dezelfde resolutie/details)
Khaine: Ja, ik draai Gutsy x64. Bijna alles dat ik probeer werkt, op een aantal oudere games na (zoals Civilization 2 en Alpha Centauri).
Khaine: Ja, ik draai Gutsy x64. Bijna alles dat ik probeer werkt, op een aantal oudere games na (zoals Civilization 2 en Alpha Centauri).
[ Voor 7% gewijzigd door Bamsebjorn op 15-02-2008 16:39 ]
offtopic:
Hoezo "heb het al"?? Je stelde toch niet stiekem een vraagje, he?
Hoezo "heb het al"?? Je stelde toch niet stiekem een vraagje, he?
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Even een snel klein vraagje posten en dan het toch zelf weer vinden, klinkt bekent voorals zoals ik, ik kwam uit de windos wereld en die logica is lichtelijk anders. Dus je zoekt je af en toe helemaal te pleures.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Tot zover leef ik qua Wine in een world full of errors. Ligt meerendeel aan de spellen btw.
Tested so far:
- Perfect World Client: Start, logged in (maar daar al artifacts) en daarna totale crash
- Magic the Gathering Shandalar: "Requires Windows 95" bij install.
- Dark Omen: Zie bovenstaande error
- NHL 98: Haperent beeld en daarna crash.
Nog te proberen:
- Company of Heroes
- Dawn of War
- Jagged Alliance 2
- Lotr: Battle for Middle Earth (1 en 2)
Systeem:
AMD X2 6000+
2 Gig Ram
Nvidia 8600GT Silent (Asus)
Tested so far:
- Perfect World Client: Start, logged in (maar daar al artifacts) en daarna totale crash
- Magic the Gathering Shandalar: "Requires Windows 95" bij install.
- Dark Omen: Zie bovenstaande error
- NHL 98: Haperent beeld en daarna crash.
Nog te proberen:
- Company of Heroes
- Dawn of War
- Jagged Alliance 2
- Lotr: Battle for Middle Earth (1 en 2)
Systeem:
AMD X2 6000+
2 Gig Ram
Nvidia 8600GT Silent (Asus)
Ik heb een aantal malen Need For Speed Carbon met Cedega aan de praat geprobeert te krijgen, maar zonder succes.
Als we het dan toch over wine hebben..hoe kan ik dan met notepad++ geinstalleerd in wine mijn xorg.conf aanpassen EN saven? Ik vind dit niet direct terug...Als ik sudo in onderstaande command meesleur krijg ik rare dingen:
bram@PCBram:~$ wine /home/bram/.wine/drive_c/"Program Files"/Notepad++/notepad++ /etc/X11/xorg.conf
deze thread was wat ik zocht maar is niet opgelost
bram@PCBram:~$ wine /home/bram/.wine/drive_c/"Program Files"/Notepad++/notepad++ /etc/X11/xorg.conf
deze thread was wat ik zocht maar is niet opgelost
[ Voor 15% gewijzigd door Lima op 19-02-2008 21:22 ]
Techno>Music
Verwijderd
Wine moet je nooit als root draaien. Dan kan je qua veiligheid net zo goed terug naar Win98. Qua stabiliteit ook, want Wine kan je systeem aardig om zeep helpen met root-permissies.
Ik vraag me af waarom je Notepad++ gebruikt. Aan tekst-editors is duidelijk geen gebrek in Linux. Systeembestanden aanpassen gaat met wine niet gebeuren.
Ik geloof dat ze in Hardy overigens wel het rechtenbeheer wat verbeterd hebben. Je krijgt als ik het goed begrijp een melding om je wachtwoord in te vullen zodra je onvoldoende rechten hebt om een bestand aan te raken. Dat zou het wine-probleem automatisch oplossen. De reden dat ze dit doen, is om zo weinig mogelijk programma's met root-permissies te draaien. Wat nu vaak gebeurt, is dat een vrij groot Gtk-programma als gedit in z'n geheel met root-permissies wordt gedraaid, alleen maar om toegang te hebben tot /etc. Dat is een vrij groot veiligheids-risico.
Ik vraag me af waarom je Notepad++ gebruikt. Aan tekst-editors is duidelijk geen gebrek in Linux. Systeembestanden aanpassen gaat met wine niet gebeuren.
Ik geloof dat ze in Hardy overigens wel het rechtenbeheer wat verbeterd hebben. Je krijgt als ik het goed begrijp een melding om je wachtwoord in te vullen zodra je onvoldoende rechten hebt om een bestand aan te raken. Dat zou het wine-probleem automatisch oplossen. De reden dat ze dit doen, is om zo weinig mogelijk programma's met root-permissies te draaien. Wat nu vaak gebeurt, is dat een vrij groot Gtk-programma als gedit in z'n geheel met root-permissies wordt gedraaid, alleen maar om toegang te hebben tot /etc. Dat is een vrij groot veiligheids-risico.
Ja had ik inderdaad ook al gelezen, dat wine als root draaien een heel slecht idee is. En waarom ik niet een andere tekst editor gebruik..ik vind gewoon gene enkele met dezelfde functionaliteit als notepad++. Ik wil met tabs kunnen werken, die eventueel naast elkaar kunnen worden weergegeven voor stukken code te vergelijken en dna nog eens samen kunnens crollen ook. Het kleuren van de verschillende stukken code voor bijna elke programmeertaal (incl. VHDL), auto completion, enz... Ook is notepad++ erg licht en wordt goed doorontwikkeld...
Maar mijn probleem met wine is dus blijkbaar niet meteen op te lossen. Ik zou dus eens moeten kijken naar hardy...maar vanavond niet meer. Ik post men ervaringen wel als het is gelukt.
Maar mijn probleem met wine is dus blijkbaar niet meteen op te lossen. Ik zou dus eens moeten kijken naar hardy...maar vanavond niet meer. Ik post men ervaringen wel als het is gelukt.
Techno>Music
Zijn er al mensen die een alpha hebben geprobeerd van 8.04 hardy heron?
Ben wel echt benieuwd naar de nieuwe features, denk dat als ik straks even wat tijd heb is ga kijken hoe hij op me laptop draait en of ze al op weg zijn met deze nieuwe features.
Vroeg me wel af hoe de support voor ati mobile bijvoorbeeld gaat zijn, iemand al een idee voordat ik erin ga duiken?
Ben wel echt benieuwd naar de nieuwe features, denk dat als ik straks even wat tijd heb is ga kijken hoe hij op me laptop draait en of ze al op weg zijn met deze nieuwe features.
Vroeg me wel af hoe de support voor ati mobile bijvoorbeeld gaat zijn, iemand al een idee voordat ik erin ga duiken?
doe niet aan signatures.. uhhh, arghhh
Ik draai Hardy Heron in virtualbox om het uit te proberen. Dit is heel makkelijk te installeren download de deb van virtualbox -> installeren -. installeer daar een virtuele machine met ubuntu Gutsy Gibbon -> voer het commando update-manager -d uit in de shell. Hierna heb je Ubuntu Hardy Heron. Ik draai dit gemakkelijk op een Athlon X2 4200+, 2 Gb ram & nvidia 7300 GS. Alleen kan je volgens mij nu geen gebruik maken van compiz fusion iemand die hier ervaring mee heeft?
Nieuw is:
-Nieuwe Kernel + Xorg 7.3
-Policykit (apparmor??)
-Brasero cd/dvd brander
-Transmission
- VNC, SSH server browser
-Pulseaudio
-Firefox 3 (andere programma's ook de nieuwste versie volgens mij
Sebazz
Ik heb nu alweer 323 updates
Nieuw is:
-Nieuwe Kernel + Xorg 7.3
-Policykit (apparmor??)
-Brasero cd/dvd brander
-Transmission
- VNC, SSH server browser
-Pulseaudio
-Firefox 3 (andere programma's ook de nieuwste versie volgens mij
Ik heb nu alweer 323 updates
[ Voor 44% gewijzigd door jelly op 21-02-2008 19:29 ]
Keep it simple stupid
VirtualBox ondersteunt maar heel matig 3D acceleratie (DX7) en dan ook alleen op Windows.
AppArmor zat ook al in Gutsy trouwens
VNC eveneens, client programma kan je alleen via de terminal goed aanroepen (geen optie in je menu)
Pulseaudio zit wel in de Gutsy repos.
Zit Firefox 3 al in Hardy?
AppArmor zat ook al in Gutsy trouwens
VNC eveneens, client programma kan je alleen via de terminal goed aanroepen (geen optie in je menu)
Pulseaudio zit wel in de Gutsy repos.
Zit Firefox 3 al in Hardy?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Grappig, als vi-gebruiker had ik er nooit bij stil gestaan dat iemand dit ook maar zou overwegen!Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 21:30:Wat nu vaak gebeurt, is dat een vrij groot Gtk-programma als gedit in z'n geheel met root-permissies wordt gedraaid, alleen maar om toegang te hebben tot /etc. Dat is een vrij groot veiligheids-risico.
Oftewel een tip als je Linux wilt gebruiken: leer met vi werken! Vi is de editor, en hoewel ik het groot dik vi-boek al jaren in de kast heb staan, ken ik nog lang niet alle ins&outs. Maar basis dingen als cw h j k l :wq a A i I dd p P N n / ? r R etc. moet je gewoon kennen. En ja, dit is even werk, maar dan heb je een snelle editor die je makkelijk kan gebruiken!
Om gewoon een config bestandje te wijzigen is gedit wel lekker makkelijk hoor... Vi heb ik nog nooit naar gekeken, maar op zijn minst is het totaal anders en dat is al een behoorlijke hindernis.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Vim (met nadruk op de m dus) ftw. Vi valt ook prima mee te werken en zul je praktisch altijd tegen komen op Unix en Unix-like systemen. Tipje :
vimtutor
offtopic:
Op OS X gebruik ik MacVim, kan ik makkelijk Vim aanspreken als editor vanuit een shitload aan programma's (zoals FTP-programma's).
Op OS X gebruik ik MacVim, kan ik makkelijk Vim aanspreken als editor vanuit een shitload aan programma's (zoals FTP-programma's).
Een GUI app met rootrechten draaien (PolicyKit to the rescue), zoals het nu vaak gebeurd is niet het slimste wat je kunt doen. Vi(m) is zeker anders, maar anders is niet altijd slechter.Dirk schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 20:16:
Om gewoon een config bestandje te wijzigen is gedit wel lekker makkelijk hoor... Vi heb ik nog nooit naar gekeken, maar op zijn minst is het totaal anders en dat is al een behoorlijke hindernis.
0.0
- Fsck (diskcheck tijdens het opstarten) word nu netjes onder de progressbar weergegeven, en is te annuleren met Escape. Erg handig, want hij kwam altijd net op het verkeerde moment
Klopt. Maar het is net als leren blindtypen: het verdient zichzelf ruim terug in tijd die je bespaardDirk schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 20:16:
Vi heb ik nog nooit naar gekeken, maar op zijn minst is het totaal anders en dat is al een behoorlijke hindernis.
Verwijderd
Maar ook vi als root draaien is eigenlijk belachelijk. Het programma heeft nooit root-rechten nodig om z'n taken uit te voeren. Het is een user-space programma. Alleen de system-call om te schrijven naar een afgeschermd gedeelte van het filesystem moet worden voorafgegaan door een wachtwoord-venster.
Ik heb zojuist Hardy getest, maar zowel bij console-apps als bij GUI-apps worden system-calls die andere rechten nodig hebben niet afgevangen. Bij zowel nano als gedit krijg ik een simpele write-error.
Wat dat betreft is Microsoft's UAC nog niet zo gek. Bij Windows heb je dan wel het probleem dat slecht geprogrammeerde (of oude) programma's vaak dingen doen op zo'n manier dat ze onterecht admin-rechten nodig hebben, maar UAC op zichzelf werkt een stuk beter dan PolicyKit. Zoals ik het nu begrijp moeten developers van elk afzonderlijk programma expliciet PolicyKit-ondersteuning toevoegen. UAC werkt impliciet voor elk programma.
Ik heb het nu overigens alleen over de usability-kant van het verhaal. UAC heeft een slechte implementatie, omdat de rechten van het gehele programma gedurende de rest van z'n looptijd worden verheven, in plaats van die ene system-call die ene keer.
Ik heb zojuist Hardy getest, maar zowel bij console-apps als bij GUI-apps worden system-calls die andere rechten nodig hebben niet afgevangen. Bij zowel nano als gedit krijg ik een simpele write-error.
Wat dat betreft is Microsoft's UAC nog niet zo gek. Bij Windows heb je dan wel het probleem dat slecht geprogrammeerde (of oude) programma's vaak dingen doen op zo'n manier dat ze onterecht admin-rechten nodig hebben, maar UAC op zichzelf werkt een stuk beter dan PolicyKit. Zoals ik het nu begrijp moeten developers van elk afzonderlijk programma expliciet PolicyKit-ondersteuning toevoegen. UAC werkt impliciet voor elk programma.
Ik heb het nu overigens alleen over de usability-kant van het verhaal. UAC heeft een slechte implementatie, omdat de rechten van het gehele programma gedurende de rest van z'n looptijd worden verheven, in plaats van die ene system-call die ene keer.
Niet alleen schrijven, ook lezen kan root-rechten nodig hebben, en/of het bereiken van de directory (zoals /boot/grub) kan al root-access nodig hebben... Vi is dan ook een van de programma's die ik daar gewoon voor vertrouw, net als wget (nodig voor emerge) en andere kleine commandline tools.Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 22:14:
Maar ook vi als root draaien is eigenlijk belachelijk. Het programma heeft nooit root-rechten nodig om z'n taken uit te voeren. Het is een user-space programma. Alleen de system-call om te schrijven naar een afgeschermd gedeelte van het filesystem moet worden voorafgegaan door een wachtwoord-venster.
Verwijderd
Al die file management rechten zijn technisch extern aan het programma. De toelevering van data kan geblokkeerd worden totdat een wachtwoord wordt ingevuld. Verborgen directories zou je niet moeten hebben op een desktop-systeem. /boot/grub is gewoon bereikbaar voor mij zonder root-permissies.
De enige verborgen directories die handig zijn, zijn andermans home-directories in een multi-user omgeving. In zo'n geval willen mensen waarschijnlijk niet dat de ene persoon in de ander z'n persoonlijke bestanden gaat graven.
Anyway, de beheerder van het systeem zou een speciaal account kunnen maken waarvoor verborgen mappen geen verborgen mappen zijn. Dan heb je in ieder geval geen totaal rechtenloze omgeving zoals met root.
De enige verborgen directories die handig zijn, zijn andermans home-directories in een multi-user omgeving. In zo'n geval willen mensen waarschijnlijk niet dat de ene persoon in de ander z'n persoonlijke bestanden gaat graven.
Anyway, de beheerder van het systeem zou een speciaal account kunnen maken waarvoor verborgen mappen geen verborgen mappen zijn. Dan heb je in ieder geval geen totaal rechtenloze omgeving zoals met root.
Complete chaos hier, ik heb gisteravond 8.04 geinstalleerd. (update vanaf gutsy).
Het begon allemaal weer erg lekker, X bleef crashen omdat fglrx een fout gaf met het vinden van de versie voor X (hij kan geen status query uitvoeren voor de versie). X startte dus niet op.
Heb vervolgens van alles geprobeerd ("ati", "vesa", drivers en alles). Allemaal gaven ze wel een error waardoor X niet kon starten. Had het alweer bijna opgegeven totdat hij opeens WEL bootte met ati drivers. Het rare nu is alleen dat Restricted Manager zegt dat ik de Ati drivers gebruik (in use) maar ze zijn niet aangevinkt.
Fglrxinfo geeft aan dat ze niet in gebruik zijn (screen: 0 display: 0) maar als ik ati catalyst control center start kan ik gewoon alle eigenschappen van me scherm veranderden (dan zou je toch weer zeggen dat ze wel in gebruik zijn?)
Ik vraag me nu dus wel erg af welke hij nu gebruikt.. en of het handig is om er nog even mee te gaan klote om fglrx drivers echt werkend te krijgen. (al zie ik het voordeel niet ervan in als alles nu toch goed werkt
)
Anyway, alles werkt volgens mij nu, ook compiz werkt gewoon. En ik ga straks wat verder knutselen, moet nu eerst even naar college.
Het begon allemaal weer erg lekker, X bleef crashen omdat fglrx een fout gaf met het vinden van de versie voor X (hij kan geen status query uitvoeren voor de versie). X startte dus niet op.
Heb vervolgens van alles geprobeerd ("ati", "vesa", drivers en alles). Allemaal gaven ze wel een error waardoor X niet kon starten. Had het alweer bijna opgegeven totdat hij opeens WEL bootte met ati drivers. Het rare nu is alleen dat Restricted Manager zegt dat ik de Ati drivers gebruik (in use) maar ze zijn niet aangevinkt.
Fglrxinfo geeft aan dat ze niet in gebruik zijn (screen: 0 display: 0) maar als ik ati catalyst control center start kan ik gewoon alle eigenschappen van me scherm veranderden (dan zou je toch weer zeggen dat ze wel in gebruik zijn?)
Ik vraag me nu dus wel erg af welke hij nu gebruikt.. en of het handig is om er nog even mee te gaan klote om fglrx drivers echt werkend te krijgen. (al zie ik het voordeel niet ervan in als alles nu toch goed werkt
Anyway, alles werkt volgens mij nu, ook compiz werkt gewoon. En ik ga straks wat verder knutselen, moet nu eerst even naar college.
[ Voor 4% gewijzigd door bop op 22-02-2008 10:37 ]
Geweldig! Dat is een van de meest irritante dingen aan Gutsy op het moment... eens in de 39 keer opstarten moest ik een hele tijd wachten omdat hij 160 GB moest controleren.JanDM schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 21:21:
[...]
- Fsck (diskcheck tijdens het opstarten) word nu netjes onder de progressbar weergegeven, en is te annuleren met Escape. Erg handig, want hij kwam altijd net op het verkeerde moment
Hier ook Ubuntu 8.04 met de ATI 8.02 drivers.FLeSH schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 10:35:
...
Ik vraag me nu dus wel erg af welke hij nu gebruikt.. en of het handig is om er nog even mee te gaan klote om fglrx drivers echt werkend te krijgen. (al zie ik het voordeel niet ervan in als alles nu toch goed werkt)
...
Als je in restricted-manager fglrx zou aanvinken, compileerd hij de default 'oudere' ubuntu-fglrx drivers. Doordat hij nu nieuwere drivers heeft staat er in use.
Ik dacht dat ik de enige was. En die cursor blijft maar staan ... Heb jij nog gezocht wat de reden hiervoor was? Ik kon er niet achter komen of het een bug oid was bij een bepaalde combi van hard / software.Bamsebjorn schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 16:34:
[...]
Geweldig! Dat is een van de meest irritante dingen aan Gutsy op het moment... eens in de 39 keer opstarten moest ik een hele tijd wachten omdat hij 160 GB moest controleren.Mooi dat ze dit zo op hebben gelost.
Ik had 320gb om te controleren. Altijd mijn SATA schijf (data) en nooit mijn 80gb ATA (OS) schijf
==
hoi
Ligt aan de instellingen in fstab.Eusebius schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 17:01:
Ik had 320gb om te controleren. Altijd mijn SATA schijf (data) en nooit mijn 80gb ATA (OS) schijf
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell
Verwijderd
Dat fsck een harde schijf controle eens in de zoveel keer (waar praten we over
) uitvoert is echt heel belangrijk. In je /etc/fstab of met tune2fs kan je het fsck gedrag veranderen maar mijn inziens ben je dan dom bezig.

Naar mijn inzien ben je zonder argumentatie ook heel dom bezig. Je zegt wel iets, maar je ondersteunt het nietVerwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 20:58:
Dat fsck een harde schijf controle eens in de zoveel keer (waar praten we over) uitvoert is echt heel belangrijk. In je /etc/fstab of met tune2fs kan je het fsck gedrag veranderen maar mijn inziens ben je dan dom bezig.
Verwijderd
Ok. Ext3 filesystems mogen dan wel journaling hebben. Maar journals bieden niet veel garantie. De enigste garantie die je hebt met een journal is dat je metadata in orde is, maar dit zegt verder niets over de data zelf. Dit is de reden waarom filecheck om de zoveel dagen of mounts een filecheck uitvoert. Nu tevreden?
Hmm, heb dus hardy geinstalleerd, werkt allemaal perfect trouwens 
Maar toch klein probleempje, als ik een (video) beeld afspeel (of het nou VLC of flash is) alles ziet er blokkerig uit en hapert. Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? Verder werkt compiz perfect met alle features etc.
Maar toch klein probleempje, als ik een (video) beeld afspeel (of het nou VLC of flash is) alles ziet er blokkerig uit en hapert. Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? Verder werkt compiz perfect met alle features etc.
Dat de aarde rond is hoeft toch ook geen ondersteuningSebazzz schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 21:00:
[...]
Naar mijn inzien ben je zonder argumentatie ook heel dom bezig. Je zegt wel iets, maar je ondersteunt het niet
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Klinkt als:FLeSH schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 22:41:
Hmm, heb dus hardy geinstalleerd, werkt allemaal perfect trouwens
- verkeerde driver videokaart
of
- verkeerde codecs geinstalleerd
Bij welke files treed dit op?
Maar waarom bij het opstarten? Doe het dan bij het afsluiten ofzo. Wil ik snel een mailtje typen, moet ik eerst een half uur wachten voordat fscheck klaar is met z'n werk. Als ik de actie onderbreek, kan ik niet zo 1,2,3 bij mn dataschijf, want dat loopt ook niet altijd soepel (een proces killen, mounten etc)Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 21:22:
Ok. Ext3 filesystems mogen dan wel journaling hebben. Maar journals bieden niet veel garantie. De enigste garantie die je hebt met een journal is dat je metadata in orde is, maar dit zegt verder niets over de data zelf. Dit is de reden waarom filecheck om de zoveel dagen of mounts een filecheck uitvoert. Nu tevreden?
==
hoi
Een fsck garandeert de integriteit van je data? Sinds wanneer? Ik dacht dat zfs pas in-file checksumming bijhield als eerste filesystem.Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 21:22:
Ok. Ext3 filesystems mogen dan wel journaling hebben. Maar journals bieden niet veel garantie. De enigste garantie die je hebt met een journal is dat je metadata in orde is, maar dit zegt verder niets over de data zelf. Dit is de reden waarom filecheck om de zoveel dagen of mounts een filecheck uitvoert.
Het werkt inderdaad heerlijk met gaten in je fs. Denk eens even na. Je weet dat het backup and replace time is als je een shitload aan errors krijg met een fsck. Een at random vastlopende bak heb je niets aan.Eusebius schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 23:08:
Maar waarom bij het opstarten? Doe het dan bij het afsluiten ofzo.
"O jee, ik kan m'n documentje niet openen en m'n icoontjes zien er vreemd uit"
vs
"Kut, laat ik asap gaan redden wat er te redden valt"
[ Voor 37% gewijzigd door Jungian op 22-02-2008 23:23 ]
0.0
Tja, als ik in de trein zit en 5 minuten voor mijn station ben sluit ik m'n laptop af, als je dan de fsck krijgt ben je ook niet blijEusebius schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 23:08:
[...]
Maar waarom bij het opstarten? Doe het dan bij het afsluiten ofzo. Wil ik snel een mailtje typen, moet ik eerst een half uur wachten voordat fscheck klaar is met z'n werk. Als ik de actie onderbreek, kan ik niet zo 1,2,3 bij mn dataschijf, want dat loopt ook niet altijd soepel (een proces killen, mounten etc)
met:
sudo tune2fs -c n /dev/hdx
laat je de schijf eens in de n keer checken, als je daar een hoog getal van maakt dan checkt ie bijna nooit. Ik zou echter die check wel regelmatig laten doen, al was het maar vanwege de eerder genoemde redenen.
Ff goed lezen, dr House: ik wil niet van de check af, maar m op een andere plek. Nu krijg ik de check ongeveer 3 keer per week. Dat vind ik iets teveel. Als ik de PC opstart, doe ik dat om te werken. Niet om een half uur te wachten. Ik zeg niet dat ik de check overbodig vind.Jungian schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 23:21:
[...]
Het werkt inderdaad heerlijk met gaten in je fs. Denk eens even na. Je weet dat het backup and replace time is als je een shitload aan errors krijg met een fsck. Een at random vastlopende bak heb je niets aan.
"O jee, ik kan m'n documentje niet openen en m'n icoontjes zien er vreemd uit"
vs
"Kut, laat ik asap gaan redden wat er te redden valt"
Waarom heb ik dit probleem bij NTFS niet? Onder Windows werd het systeem alleen gecheckt als het crashte of als ik defragmenteerde (he! dat kun je daar instellen bij het afsluiten
==
hoi
Verwijderd
Nee, NTFS heeft niet eens een journal. Als je dan tijdens een filetransfer de stroom eraf haalt kan je je file gewoon kwijt zijn. Die fsck staat gewoon te vaak ingesteld. Daarnaast duurt een fsck van Ext3 afgrijselijk lang. Bij ReiserFS duurt het een paar seconden.
Jammergenoeg ondersteunt Windows geen ReiserFs. Ik gebruik mijn pc in dualboot en moet vanwege werk in beide Os'en de dataschijf kunnen benaderen.Verwijderd schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 00:06:
Nee, NTFS heeft niet eens een journal. Als je dan tijdens een filetransfer de stroom eraf haalt kan je je file gewoon kwijt zijn. Die fsck staat gewoon te vaak ingesteld. Daarnaast duurt een fsck van Ext3 afgrijselijk lang. Bij ReiserFS duurt het een paar seconden.
Ik heb NTFS gebruikt, maar dat was toen erg sloom met schrijven. Weet iemand hoe NTFS tegenwoordig is qua snelheid?
==
hoi
Die check NA het werk doen heeft totaal geen zin. Snap dat dan. Die check is er om corruptie te detecteren voor je begint met werken, zodat je de schade tot het minimum beperkt. Of doe jij ook aan reverse SMART ? Eerst de HDD 100% dood laten gaan en dan zeggen "check for errors".Eusebius schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 23:49:
Ff goed lezen, dr House: ik wil niet van de check af, maar m op een andere plek. Nu krijg ik de check ongeveer 3 keer per week. Dat vind ik iets teveel. Als ik de PC opstart, doe ik dat om te werken. Niet om een half uur te wachten. Ik zeg niet dat ik de check overbodig vind.
offtopic:
ReiserFS
Jammer dat je een dualboot config draait.
ReiserFS

Voor videobewerking niet te aanraden, voor de rest prima te doen.Eusebius schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 00:58:
Ik heb NTFS gebruikt, maar dat was toen erg sloom met schrijven. Weet iemand hoe NTFS tegenwoordig is qua snelheid?
[ Voor 24% gewijzigd door Jungian op 23-02-2008 01:30 ]
0.0
Verwijderd
Met de tune2fs -c optie kan je de filesystem check veranderen maar ook de man page van tune2fs geeft een leuke waarschuwing hierover 
-c max-mount-counts
Adjust the number of mounts after which the filesystem will be
checked by e2fsck(
. If max-mount-counts is 0 or -1, the num‐
ber of times the filesystem is mounted will be disregarded by
e2fsck(
and the kernel.
Staggering the mount-counts at which filesystems are forcibly
checked will avoid all filesystems being checked at one time
when using journaled filesystems.
You should strongly consider the consequences of disabling
mount-count-dependent checking entirely. Bad disk drives,
cables, memory, and kernel bugs could all corrupt a filesystem
without marking the filesystem dirty or in error. If you are
using journaling on your filesystem, your filesystem will never
be marked dirty, so it will not normally be checked. A filesys‐
tem error detected by the kernel will still force an fsck on the
next reboot, but it may already be too late to prevent data loss
at that point.
-c max-mount-counts
Adjust the number of mounts after which the filesystem will be
checked by e2fsck(
ber of times the filesystem is mounted will be disregarded by
e2fsck(
Staggering the mount-counts at which filesystems are forcibly
checked will avoid all filesystems being checked at one time
when using journaled filesystems.
You should strongly consider the consequences of disabling
mount-count-dependent checking entirely. Bad disk drives,
cables, memory, and kernel bugs could all corrupt a filesystem
without marking the filesystem dirty or in error. If you are
using journaling on your filesystem, your filesystem will never
be marked dirty, so it will not normally be checked. A filesys‐
tem error detected by the kernel will still force an fsck on the
next reboot, but it may already be too late to prevent data loss
at that point.
Verwijderd
Vraagje wie gebruikt Ubuntu in een werksituatie? Op mijn werk gebruik ik en drie andere systeembeheerders Ubuntu en verder hebben we de nodige developpers die Ubuntu dagelijks gebruiken.
Ik ben wel heel tevreden over Ubuntu op 1 bug na. Usb sticks die met LUKS dm-crypt zijn geencrypt worden niet door Gnome gemount (Gnome raakt er zelfs van in de war onder Ubuntu), terwijl dit in alle andere distro's wel gebeurt. Het is een bekende Ubuntu bug dus hopelijk is dat in de volgende versie verholpen. Dus voorlopig maar: sudo cryptsetup luksOpen /dev/sde1 cryptstick en dan sudo /dev/mapper/cryptstick /mnt/cryptstick en als je klaar bent weer sudo umount /mnt/cryptstick en daarna sudo cryptsetup luksClose /dev/mapper/cryptstick grrrrrrrrr.........
Ik ben wel heel tevreden over Ubuntu op 1 bug na. Usb sticks die met LUKS dm-crypt zijn geencrypt worden niet door Gnome gemount (Gnome raakt er zelfs van in de war onder Ubuntu), terwijl dit in alle andere distro's wel gebeurt. Het is een bekende Ubuntu bug dus hopelijk is dat in de volgende versie verholpen. Dus voorlopig maar: sudo cryptsetup luksOpen /dev/sde1 cryptstick en dan sudo /dev/mapper/cryptstick /mnt/cryptstick en als je klaar bent weer sudo umount /mnt/cryptstick en daarna sudo cryptsetup luksClose /dev/mapper/cryptstick grrrrrrrrr.........
Mijn oplossing hiervoor is al jaren ReiserFS te installeren... Qua snelheid beter dan EXT2/3, en die filesystemcheck is niet meer nodig.Bamsebjorn schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 16:34:
[...]
Geweldig! Dat is een van de meest irritante dingen aan Gutsy op het moment... eens in de 39 keer opstarten moest ik een hele tijd wachten omdat hij 160 GB moest controleren.Mooi dat ze dit zo op hebben gelost.
En wat zijn de nadelen van ReiserFS tov Ext3, van een gewone desktop computer uitgaande die iedere dag afgesloten en opgestart wordt?
Verwijderd
Hmmz het is moeilijk te stellen welk filesystem het beste is. Ze hebben allemaal voor en nadelen. Op mijn werk draaien bijv. alle Debian servers xfs Wikipedia: XFS Zelf gebruik ik weer overal ext3. Het is dus echt niet zo van filesystem X is het beste. Dat hangt van heel veel factoren af.
Ja, dat snap ikJungian schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 01:12:
[...]
Die check NA het werk doen heeft totaal geen zin. Snap dat dan.
Als het dan zo belangrijk is, waarom gebeurt het dan eens in de zoveel tijd (toch wel een paar keer per week) en niet iedere keer?Die check is er om corruptie te detecteren voor je begint met werken,
Yup, ik ben een early adaptor van deze techniekzodat je de schade tot het minimum beperkt. Of doe jij ook aan reverse SMART ?
Dat had ik liever ook gehad. Destijds heb ik voor Ext3 gekozen op basis van dualboot geschiktheid.Eerst de HDD 100% dood laten gaan en dan zeggen "check for errors".![]()
offtopic:
ReiserFSJammer dat je een dualboot config draait.
[...]
Weet iemand een driver die onder Win kan schrijven naar RSF? Ik kan alleen maar drivers vinden die kunnen lezen.
Videobewerking doe ik weer onder WindowsVoor videobewerking niet te aanraden, voor de rest prima te doen.
==
hoi
Ik gebruik zelf nu ook ReiserFS, maar de snelheid valt mij tegen. Misschien komt dit onderstaande citaat uit de wiki
Hebben jullie hier ervaring mee?However, because ReiserFS still uses the Big Kernel Lock (BKL) - a global kernel-wide lock - in some places, it does not scale very well for systems with multiple cores, as the critical code parts are only ever executed by one core at a time
Net een windows pc en de linux bak gekoppeld gekregen via een crossed lan verbinding, nu kan ik vanuit windows met winscp de ubuntu bak volgooien met data enzo. Werkt goed. 
Ik vind zowiezo het hele systeem achter ubuntu gewoon super opgebouwd, was wel even wennen na bijna 10 jaar met windows te hebben gewerkt maar de omschakling is het absoluut waard geweest. De windows bak gaat binnenkort ook linux.
Wat ik trouwens nog even wil weten, zijn er mensen die ervaring hebben met een pinacle pctv 110i kaart? Via internet wel zat over te vinden maar zijn er mensen van hier toevallig?
Zo ja, wat is jullie favoriete software ermee met een goede beeldkwaliteit?
Ik vind zowiezo het hele systeem achter ubuntu gewoon super opgebouwd, was wel even wennen na bijna 10 jaar met windows te hebben gewerkt maar de omschakling is het absoluut waard geweest. De windows bak gaat binnenkort ook linux.
Wat ik trouwens nog even wil weten, zijn er mensen die ervaring hebben met een pinacle pctv 110i kaart? Via internet wel zat over te vinden maar zijn er mensen van hier toevallig?
Statistisch gezien is de kans klein dat er buiten hardwarefalen om opeens delen van je fs besluiten het op te geven (nothing a dd can't fixEusebius schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 11:49:
Als het dan zo belangrijk is, waarom gebeurt het dan eens in de zoveel tijd (toch wel een paar keer per week) en niet iedere keer?
Yup, ik ben een early adaptor van deze techniek
Ik ben nu toe alleen nog verouderde en crappy read-only drivers tegengekomen, maar ik heb niet echt actief gezocht.Weet iemand een driver die onder Win kan schrijven naar RSF? Ik kan alleen maar drivers vinden die kunnen lezen.
Videobewerking doe ik weer onder Windows
0.0
Verwijderd
tvtime: http://tvtime.sourceforge.net/Joopieboy schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 15:09:
Ah dankje!
Tip voor mensen die weer éöâ etc. willen kunnen typen: How to get special characters easily in Ubuntu
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
linkMark Shuttleworth Reveals Definitive List of Ubuntu Code Names
* 9.04 - Jovial Jackal
* 9.10 - Kissy Kipunji
* 10.04 - Loyal Lemur
* 10.10 - Modest Mouse * (litigation pending)
* 11.04 - Nifty Nematode
* 11.10 - Open-minded Ostrich
* 12.04 - Petulant Porcupine
* 12.10 - Queer Quailfinch
* 13.04 - Reputable Rhebok
* 13.10 - Self-actualized Shrew
* 14.04 - Tolerant Titmouse
* 14.10 - Unpretentious Umberhulk
* 15.04 - Virile Viper
* 15.10 - Xenophobic X-Ray Fish
* 16.04 - Yodeling Yellow-spotted Rock Hyrax
* 16.10 - Zealous Zebra
* 17.04 - Asinine Aardwolf
* 17.10 – Co-dependent Chimpanzee

Keep it simple stupid
16.04 is toch wel het toppunt
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
éééééééééééé .... thånks man! Daar was ik al tijden op naar zoek. Nou ja, ik gebruikte steeds de spellingcontrole om een e in een ë te veranderen.Room42 schreef op zondag 24 februari 2008 @ 14:37:
Tip voor mensen die weer éöâ etc. willen kunnen typen: How to get special characters easily in Ubuntu
==
hoi
Tolerant Titmouse 
Krijg je toch hele andere gedachtes bij.. blijkt het gewoon een vogel te zijn
Krijg je toch hele andere gedachtes bij.. blijkt het gewoon een vogel te zijn
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Vanwaar trouwens die versienummers X.04 en X.10? Zit daar een reden achter? Die namen zijn wel lachen trouwens.
Dat zijn de maanden, april en oktober.Roamor schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:44:
Vanwaar trouwens die versienummers X.04 en X.10? Zit daar een reden achter? Die namen zijn wel lachen trouwens.
je kunt je tobo natuurlijk ook instellen op US International, dan werkt de rechter alt als vreemde tekens ding en dan werkt "e als ë en 'o als ó etc. Dat is wel minder handig als je veel programmeert trouwens, want dan wordt je er weer gek van dat je " en dan 'spatie' moet doen om je " te voorschijn te toveren...Eusebius schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:19:
[...]
éééééééééééé .... thånks man! Daar was ik al tijden op naar zoek. Nou ja, ik gebruikte steeds de spellingcontrole om een e in een ë te veranderen.
(Alt Gr en toetsen: ¡²³¤€¼½¾‘’¥×äåé®þüúíóö«»¬áßðø¶´æ©ñµç¿ starten linksboven bij de ~, eind rechtsonder bij de ? )
[ Voor 12% gewijzigd door letatcest op 26-02-2008 13:03 ]
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Kwam er laatst achter dat de letter ook verwijst naar de versie en men dus gewoon nummert via alfabet ... A B C D etc. Ik was steeds in de war of ik nu Gibbon of Fawn had. Wist wel dat ik de laatste had, maar welke van deze twee dat was, wist ik steeds niet. Nu welRoamor schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:44:
==
hoi
Grappig inderdaad, dat valt mij ook nu pas op.
Opvallend dat ze de B de volgende keer overslaan? Busty Beaver?

Ubuntu heeft vandaag ook officieel aangekondigd dat ze komen met een Ubuntu mobile versie
Keep it simple stupid
Breezy Badger is al een keer uitgebrachtRoamor schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:24:
Grappig inderdaad, dat valt mij ook nu pas op.Opvallend dat ze de B de volgende keer overslaan? Busty Beaver?
Weet iemand trouwens of de fglrx-driver in Hardy al AIGLX gaat ondersteunen? Want met XGL werken vind ik maar niks, want dan heb je geen direct rendering.
Verder geeft Wine allemaal OpenGL errors, wat vind ik het toch jammer dat er een ATI in deze laptop zit
Verder geeft Wine allemaal OpenGL errors, wat vind ik het toch jammer dat er een ATI in deze laptop zit
De nieuwste ATI drivers hebben ondersteuning voor AIGLX.Crackh34d schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:19:
Weet iemand trouwens of de fglrx-driver in Hardy al AIGLX gaat ondersteunen? Want met XGL werken vind ik maar niks, want dan heb je geen direct rendering.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."
Albert Einstein
Dat begreep ik, ik bedoelde of die in de Hardy-repos zitten
Heb nu een vaag iets, en dat had ik laatst ook al een keer.
Spontane restart van xorg (IIG, daar lijkt het wel heel hard op momenteel).
Combinatie van Ubuntu 64 bits + firefox + Flash (Adobe, niet gnash) en misschien nog in combinatie met de nvidia driver. (Niet via Restricted Drivers Manager geinstalleerd, die vond dat er geen driver noodzakelijk was, misschien door de 64 bit..)
Tenminste, dit lijkt wel de oorzaak, want, alle keren dat ik het had, en ik had het net een paar keer achter elkaar, had ik in firefox open, en had ik net een site geopend met een flash advertentie erin. (Sessie herstellen schiet dan niet op, dus crasht hij weer
)
Om het nog vager te maken, hij crasht niet altijd.
Weet zeker dat ik vandaag nog een paar filmpjes op youtube heb gezien. Misschien brakke flash movies ofzo.
Tijdelijk? maar even gnash geinstalleerd, en geen Flash. Tot nu toe nog geen xorg restart gehad. Dat lijkt dan ook het enige goede aan gnash tot nu toe
Morgen even meer uitzoeken.
Combinatie van Ubuntu 64 bits + firefox + Flash (Adobe, niet gnash) en misschien nog in combinatie met de nvidia driver. (Niet via Restricted Drivers Manager geinstalleerd, die vond dat er geen driver noodzakelijk was, misschien door de 64 bit..)
Tenminste, dit lijkt wel de oorzaak, want, alle keren dat ik het had, en ik had het net een paar keer achter elkaar, had ik in firefox open, en had ik net een site geopend met een flash advertentie erin. (Sessie herstellen schiet dan niet op, dus crasht hij weer
Weet zeker dat ik vandaag nog een paar filmpjes op youtube heb gezien. Misschien brakke flash movies ofzo.
Tijdelijk? maar even gnash geinstalleerd, en geen Flash. Tot nu toe nog geen xorg restart gehad. Dat lijkt dan ook het enige goede aan gnash tot nu toe
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Feb 26 22:01:53 Homer kernel: [96625.708468] agpgart: Found an AGP 3.5 compliant device at 0000:00:00.0. Feb 26 22:01:53 Homer kernel: [96625.708487] agpgart: Putting AGP V3 device at 0000:00:00.0 into 8x mode Feb 26 22:01:53 Homer kernel: [96625.708537] agpgart: Putting AGP V3 device at 0000:01:00.0 into 8x mode Feb 26 22:03:19 Homer kernel: [96688.533694] npviewer.bin[23574]: segfault at 00000000f5ccb030 rip 00000000f7958550 rsp 00000000ffa2b17c error 4 Feb 26 22:03:21 Homer kernel: [96689.747835] agpgart: Found an AGP 3.5 compliant device at 0000:00:00.0. Feb 26 22:03:21 Homer kernel: [96689.747853] agpgart: Putting AGP V3 device at 0000:00:00.0 into 8x mode Feb 26 22:03:21 Homer kernel: [96689.747904] agpgart: Putting AGP V3 device at 0000:01:00.0 into 8x mode Feb 26 22:03:47 Homer kernel: [96713.026913] npviewer.bin[24088]: segfault at 00000000f5ca2030 rip 00000000f792f550 rsp 00000000ffa648fc error 4 |
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Ik heb precies hetzelfde probleem. Maar flash werkt op AMD64 sowieso verschrikkelijk. Vaak start ik Firefox en dan kan ik Flash films bekijken en opeens werk het niet meer, dan is flash non free gecrasht en moet ik Firefox weer opnieuw starten.Nakebod schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 22:29:
Heb nu een vaag iets, en dat had ik laatst ook al een keer.
Tenminste, dit lijkt wel de oorzaak, want, alle keren dat ik het had, en ik had het net een paar keer achter elkaar, had ik in firefox open, en had ik net een site geopend met een flash advertentie erin. (Sessie herstellen schiet dan niet op, dus crasht hij weer)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 Feb 26 22:01:53 Homer kernel: [96625.708468] agpgart: Found an AGP 3.5 compliant device at 0000:00:00.0. Feb 26 22:01:53 Homer kernel: [96625.708487] agpgart: Putting AGP V3 device at 0000:00:00.0 into 8x mode Feb 26 22:01:53 Homer kernel: [96625.708537] agpgart: Putting AGP V3 device at 0000:01:00.0 into 8x mode Feb 26 22:03:19 Homer kernel: [96688.533694] npviewer.bin[23574]: segfault at 00000000f5ccb030 rip 00000000f7958550 rsp 00000000ffa2b17c error 4 Feb 26 22:03:21 Homer kernel: [96689.747835] agpgart: Found an AGP 3.5 compliant device at 0000:00:00.0. Feb 26 22:03:21 Homer kernel: [96689.747853] agpgart: Putting AGP V3 device at 0000:00:00.0 into 8x mode Feb 26 22:03:21 Homer kernel: [96689.747904] agpgart: Putting AGP V3 device at 0000:01:00.0 into 8x mode Feb 26 22:03:47 Homer kernel: [96713.026913] npviewer.bin[24088]: segfault at 00000000f5ca2030 rip 00000000f792f550 rsp 00000000ffa648fc error 4
Met gnash dan wel op 32 bits platform heb ik ook niet echt goeie ervaringen, sommige video's worden heel vreemd getoond. Volgens mij is gnash ook nog steeds een beta release? Het zal wel mooi zijn als dit goed uitontwikkeld is -> geen Adobe meer nodig
Keep it simple stupid
De Ubuntu Brainstorm website is gelanceerd:
Brainstorm is a new site where everyone can submit and vote on ideas for Ubuntu. It's inspired by Dell's Ideastorm. By default, you see the ideas submitted by the community sorted by popularity. Each idea is accompanied by arrows so you can vote it up or down (you have to log in first). You can only click once per idea. So this is an easy way to submit ideas and see what people are really wanting.
Ye. Mijn idee staat op de vierde plek ofzo
Onvoorstelbaar!
Jou idee is wel goed, 1+Ye. Mijn idee staat op de vierde plek ofzo
Ik vind het wel goed dat ubuntu dit doet er zijn toch wel een paar dingen die ik toch liever anders zie. Maar sommige ideeën slaan echt nergens op zoals deze:
Professional-looking bootloader , " we should create our own fancy bootloader"

Ik vind grub nou net zo fijn en zo zijn er ook veel mensen die liever een mooi GUI'tje hebben voor /boot/grub/menu
Keep it simple stupid
Tja, als grub2 uitkomt heb je gewoon zelf de keuze: http://www.gnu.org/software/grub/grub-2.en.html. Helaas staat er op de wiki geen planning of estimated release, maar in ieder geval zijn ze er mee bezig
Dan heb ik liever eigenlijk dat ze usplash wat configureerbaarder maken. Als je nu dat plaatje wil wijzigen moet je nogal wat handelingen uitvoeren geloof ik. Dat lijkt me interessanter dan die bootloader, die zie je een paar seconden, usplash zie je wel wat langer.
Saved by the buoyancy of citrus
Ik werk nu al een tijdje in Ubuntu 7.10, dual boot met Vista, voornamelijk voor webbrowsen, gamen en programmeren. Maar om nou te zeggen dat het sneller is dan Vista? zeker niet. En dan heb 'k 't voornamelijk over de desktop manager Gnome, wisselen tussen vensters of bureaubladen gaat allemaal nogal schokkerig. Dit zou toch geen probleem mogen zijn icm een 8600m GT, heb eerst de Nvidia-new driver gehad uit de Ubuntu repository, nu heb 'k de 169.12 geïnstalleerd en er is geen verschil merkbaar.
Kde 4.0.1 is nog een stuk trager. In Vista of XP is het allemaal een stuk responsiever. Suggesties om het allemaal wat vlotter te krijgen zijn altijd welkom!
Kde 4.0.1 is nog een stuk trager. In Vista of XP is het allemaal een stuk responsiever. Suggesties om het allemaal wat vlotter te krijgen zijn altijd welkom!
Verwijderd
Heb je Compiz aan of uit staan? En als je hem uit zet, is 'ie dan wel vlot?BartBlackMagic schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 14:57:
Ik werk nu al een tijdje in Ubuntu 7.10, dual boot met Vista, voornamelijk voor webbrowsen, gamen en programmeren. Maar om nou te zeggen dat het sneller is dan Vista? zeker niet. En dan heb 'k 't voornamelijk over de desktop manager Gnome, wisselen tussen vensters of bureaubladen gaat allemaal nogal schokkerig. Dit zou toch geen probleem mogen zijn icm een 8600m GT, heb eerst de Nvidia-new driver gehad uit de Ubuntu repository, nu heb 'k de 169.12 geïnstalleerd en er is geen verschil merkbaar.
Ik heb ook zowel vista als xp gedraaid, ik vond vista ook traag eigenlijk. XP was wel vlot, een stuk vlotter dan vista, maar ook dan ubuntu. Ubuntu en vista zijn op mijn pc ongeveer vergelijkbaar (als ik compiz aanzet).
Maar ik ben ook vrij nieuw met linux, ik ben ook wel benieuwd of er services oid uit zijn te zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2008 22:02 ]

Ik wil zo ubuntu gaan installeren, gaat dit lukken op G: en zo dat ik gewoon kan dualbooten met xp? Ik heb diverse how-to's gelezen en overal zeggen ze dat het kan maar meestal gaan ze er vanuit dat er een apparte partitie voor gemaakt moet gaan worden. Ik wil het dus op een geheel eigen HD zetten.
Is het een probleem dat g: schijf0 is en c: en e: schijf1 ook ivm met de latere dualboot?
Op de live cd die ik eerst probeerde kon ik niet mijn native resolutie kiezen (1680*1050) met een ATI X1900 komt dat door dat het een cd is en kan ik dit zo wel kiezen? of moet ik speciale drivers downloaden?
G: moet je wel weer verwijderen of resizen. Ubuntu (of Linux in het algemeen) heeft vrije partitieruimte nodig om een Ext2/3, ReiserFS of andere ondersteunde partitie te kunnen maken. Op NTFS of Fat32 wordt het niets.
Hint: ff Quicksearchen
Zit dit topicOp de live cd die ik eerst probeerde kon ik niet mijn native resolutie kiezen (1680*1050) met een ATI X1900 komt dat door dat het een cd is en kan ik dit zo wel kiezen? of moet ik speciale drivers downloaden?

Hint: ff Quicksearchen
offtopic:
Heerlijk, dit soort basic vragen, ondanks de topic warning
Heerlijk, dit soort basic vragen, ondanks de topic warning
[ Voor 45% gewijzigd door Room42 op 03-03-2008 20:52 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen