Ubuntu verwijderd windows start niet meer.

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurfreter
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-06-2024
Ik weet niet of het hier moet staan of onder windows clients. Maar het betreft zowel ubuntu als windows.
Ik heb op mn laptop win xp staan. Na een tip hier op t forum over dat je met ubuntu wel je bestanden van je nokia sd kaart kon kopieren ben ik daarnaar gaan kijken. Eerst via de cd en toen geinstalleerd. Partities aangemaakt en het werkte (de installatie) na wat pakketten te hebben geinstalleerd via http://packages.ubuntu.com/ ging ubuntu vreemd doen en waren er fouten bij de packetmanager. Dus ik heb ubuntu verwijderd. Maar nu start nog altijd de GRUB dualbooter op. Ik heb al geprobeerd om ubuntu weer opnieuw te installeren maar bij 65% zegt ie dat ie nog 6 minuten moet en daarop blijft ie hangen. Ik heb al windows recovery vanaf de cd geprobeerd maar die doet t niet. Want ik moet eena dministrator passwoord opgeven maar die heb ik nooit gemaakt. Op internet zoeken levert alleen maar op dat je eerst in ubuntu iets moet doen voor je formatteerd. Dat heb ik dus niet gedaan :(
Als ik de cd van ubuntu erin stop en m vanaf cd laad en wil dan de c: schijf bekijken kom ik er niet in. Iets met dat ie m niet kan mounten.

Er staan nog bestanden op mijn hd die ik wil behouden dus een volledige format wil ik pas in uiterste noodzaak doen.

Hoe los ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik snap je verhaal niet helemaal :)
"De grub dual booter start op", dat lijkt me niet een eindpunt, wat gebeurt er als je vanuit grub windows opstart? Wat moet je "in ubuntu doen voor je formatteerT?" volgens internet? (Voor je wat formatteert? Je ubuntu-partitie? Je windows-partitie? De hele schijf?). Welke progress-bar blijft op 65% hangen? En als je geen Administrator password "gemaakt" hebt, zal ie wel leeg zijn denk je niet? En wat is "iets met dat ie niet kan mounten", dat vind ik een beetje een vreemde foutmelding eerlijk gezegd :)
En op welk filesystem staan nou de bestanden die je wil behouden, een fs van windows of van ubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
vuurfreter schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 14:49:
Ik weet niet of het hier moet staan of onder windows clients. Maar het betreft zowel ubuntu als windows.
Ik heb op mn laptop win xp staan. Na een tip hier op t forum over dat je met ubuntu wel je bestanden van je nokia sd kaart kon kopieren ben ik daarnaar gaan kijken. Eerst via de cd en toen geinstalleerd. Partities aangemaakt en het werkte (de installatie) na wat pakketten te hebben geinstalleerd via http://packages.ubuntu.com/ ging ubuntu vreemd doen en waren er fouten bij de packetmanager.
Voor de volgende keer: er is een programma (Synaptic) waar je naar alle pakketten kan zoeken en die vervolgens installeren. Dan gaat er (99.99% van de keren) niets mis.
Dus ik heb ubuntu verwijderd.
Waarschijnlijk als in: partitie geformatteerd?
Maar nu start nog altijd de GRUB dualbooter op. Ik heb al geprobeerd om ubuntu weer opnieuw te installeren maar bij 65% zegt ie dat ie nog 6 minuten moet en daarop blijft ie hangen.
Hoe heb je Ubuntu verwijderd, en probeer je nu met een desktop cd het opnieuw te installeren? Heb je in je installatie wizard aangegeven dat je de Ubuntu partitie wil formatteren?
Ik heb al windows recovery vanaf de cd geprobeerd maar die doet t niet. Want ik moet eena dministrator passwoord opgeven maar die heb ik nooit gemaakt.
Volgens mij is dat gewoon het passwoord óf wat je eigen account nu heeft, óf wat je gebruikte toen je voor het eerst de laptop open klapte.
Op internet zoeken levert alleen maar op dat je eerst in ubuntu iets moet doen voor je formatteerd. Dat heb ik dus niet gedaan :(
Dan "iets" klinkt vaag, maar waarschijnlijk heeft het te maken met je bootloader opschonen. Maar dan kan je imho (wat jij ook deed) de recovery van Windows draaien om de Windows bootloader terug in je MBR te zetten. Of grub blijven gebruiken om je Windows te laden ;)
Als ik de cd van ubuntu erin stop en m vanaf cd laad en wil dan de c: schijf bekijken kom ik er niet in. Iets met dat ie m niet kan mounten.
Is je schijf gepartitioneerd met een ntfs bestandssysteem?
Er staan nog bestanden op mijn hd die ik wil behouden dus een volledige format wil ik pas in uiterste noodzaak doen.
Dan zal voorlopig niet hoeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurfreter
Ik ga proberen om te antwoorden op beide posts

Voor blaataap:
Dat is wel het eindpunt want hij zegt Grub loading stage1.5.
grub loading please wait
error 15 oftewel er is iets niet meer aanwezig denk ik
ik had gezocht op grub evrwijderen en ik vond dit: kan je op een veilige manier de bootloader van windows terugzetten. Start linux op en gebruik dan het commando lilo -u (je moet het uitvoeren als root). Dit zal lilo deinstalleren en de windows bootloader terugzetten (en dat wil je).

Ik heb de partitie waar ubuntu opstond samen met de linux swap geformatteerd.
De progress bar die blijft hangen is van de ubuntu install.

Als ik het passwoord leeg laat van de administrator geeft ie een fout dat er een pw opstaat. En de bestanden staan op de c partitie

Nu mithras:
ik was bezig met synaptic maar de pakketten waren systeem paketten en daar deed ie niks mee. Idd ubuntu partitie geformatteerd
Ubuntu heb ik verdwijderd door gewoon de parttite te formatteren Dat heb ik gedaan vai de ubuntu cd. Mijn account van windows heeft geen passwoord en ook nooit 1 opgegeven of gebruikt.

De schijf is fat32

Hopelijk hebben jullie nu een duidelijk beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
vuurfreter schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 15:08:
Ik ga proberen om te antwoorden op beide posts

Voor blaataap:
Dat is wel het eindpunt want hij zegt Grub loading stage1.5.
grub loading please wait
error 15 oftewel er is iets niet meer aanwezig denk ik
Even google'n geeft dit:
15 : File not found
This error is returned if the specified file name cannot be found, but everything else (like the disk/partition info) is OK.
Dus partities zijn ok, alleen is de verwijzing naar de kernel verkeerd.
ik had gezocht op grub evrwijderen en ik vond dit: kan je op een veilige manier de bootloader van windows terugzetten. Start linux op en gebruik dan het commando lilo -u (je moet het uitvoeren als root). Dit zal lilo deinstalleren en de windows bootloader terugzetten (en dat wil je).
Nu heb je het over lilo. Lilo != grub. Het zijn beide (net als de Windows bootloader), stukjes software die een of meerdere (maar niet tegelijkertijd) besturingssystemen kunnen laden. Lilo verwijderen als je grub hebt is natuurlijk onzin ;)
Ubuntu heb ik verdwijderd door gewoon de parttite te formatteren Dat heb ik gedaan vai de ubuntu cd. Mijn account van windows heeft geen passwoord en ook nooit 1 opgegeven of gebruikt.
Maar kan je nu via grub nog Windows laden, of geeft dat ook problemeen? Anders kan je namelijk Windows opstarten, in je user managment het password van Administrator wijzigen en dan de recovery draaien.
De schijf is fat32
Dat is namelijk vreemd, want FAT(32) moet Linux (en dus Ubuntu ook) eigenlijk altijd kunnen mounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

vuurfreter schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 15:08:
Grub is niet lilo, dus waar die redenatie opslaat snap ik niet ?
ik was bezig met synaptic maar de pakketten waren systeem paketten en daar deed ie niks mee.
Net had je het nog over packages.ubuntu.com, waar je helemaal niet hoeft te komen op een package te installeren. Waarschijnlijk had je niet alle repositories aanstaan, waardoor hij bepaalde packages niet kon vinden (basis-kennis, rtfm).

Je uiteindelijke vraag is trouwens al een deciljard keer beantwoord op google.
Zie bijvoorbeeld http://www.novell.com/coolsolutions/qna/1742.html

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurfreter
@mithras dankje weer wat geleerd ;)

Grub geeft de melding weer die ik net gaf en verder komt ie niet

@Jungian ik zocht op grub en wist niet dat dat niet hetzelfde was sorry.
Ik had er geen internet op dus moest wel via packages.ubuntu.com. Heeft niks met manual te maken maar met internet ;)

Ik kon het niet vinden via google misschien verkeerd gezocht. Maar via jouw link is het gelukt heel erg bedankt :D:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

vuurfreter schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 15:32:
Ik kon het niet vinden via google misschien verkeerd gezocht. Maar via jouw link is het gelukt heel erg bedankt :D:D
remove grub fdiskmbr
;)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu eerst ff een wachtwoord voor je admin account instellen, zodat je de volgende keer gewoon bij de recovery console kunt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurfreter
Dat is inderdaad een slim id en ga ik doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Start je pc op met de Windows CD. Kies voor recovery en type:
fixmbr
fixboot

Daarna kan je de Ubuntu partitie verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Dutchmega schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 16:10:
Start je pc op met de Windows CD. Kies voor recovery en type:
fixmbr
fixboot

Daarna kan je de Ubuntu partitie verwijderen.
vuurfreter schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 14:49:
Ik heb al windows recovery vanaf de cd geprobeerd maar die doet t niet. Want ik moet eena dministrator passwoord opgeven maar die heb ik nooit gemaakt.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je moet niet meteen op F2 drukken (dat is automatische recovery!) maar wachten totdat je de keuze hebt tussen Installeren en Recoveren. Dan hoef je geen wachtwoord in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurfreter
Hier was dat dus wel. Heb inmiddels maar een wachtwoordje erop gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutchmega schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 16:26:
[...]

Je moet niet meteen op F2 drukken (dat is automatische recovery!) maar wachten totdat je de keuze hebt tussen Installeren en Recoveren. Dan hoef je geen wachtwoord in te voeren.
onzin en lees volgende keer aub de thread even, dan zie je dat het probleem al opgelost is, als ik dat tenminste goed begrijp van de TS met :
vuurfreter schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 15:32:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat het probleem is opgelost betekent niet automatisch dat er niets meer mag worden gezegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurfreter
Inmiddels ben ik een paar dagen verder maar loop nu weer tegen een ander probleem aan. Ik post het hier omdat het hier volgens mij zijdelings mee te maken heeft.

Zoals aangegeven heb ik via fdisk /mbr grbu verwijderd en kon ik weer in windows. Maar ik wou toch nog ubuntu erop hebben dus weer via live cd de install gedaan. Maar nu treed nog steeds het probleem op dat de install blijft hangen bij 54/55% De tijd die dan nog moet voor de install loopt op tot soms wel 325 minuten. Hierop heb ik de partities die er stonden verwijderd (zowel met de parttitemanager van ubuntu als parttion magic) Ook die schijven dus geformatteerd.Weer opnieuw geprobeerd geen resultaat. Toen de cd waar ubunutu opstond (een rw) gewist en opnieuw gebrand. ook een andere rw geprobeerd. Zelfde resultaat. Ik ben op internet gaan zoeken maar daar kreeg ik als resultaten terug veelal foutmeldingen of duidelijk herkenbare fouten. Maar aangezien ik niet weet wat bij het probleem is kan ik ook niet echt gericht zoeken. Want een foutmelding krijg ik niet. Ik zie alleen rond de 54/55% de resterende tijd oplopen en verder doet ie niks.
Kan iemand mij vertellen waar hier de fout ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Welke hardware (en dan met name cpu, moederbord (chipset!), videokaart). Het kan zijn dat als het te nieuw is dat er problemen optreden. Gebruik je soms RAID?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurfreter
Het is een Intel Celeron 1,3 GHz processor,
moederbord kan ik zo even niet achterkomen het is een Acer aspire 1203XV laptop deze is al een paar jaar oud
videokaart is een S3 graphics zo'n onboard geval.

Geen idee of ik RAID gebruik. Maar ubuntu is dus al eerder geinstalleerd. Alleen sinds dat van de week die paketten begonnen te vervelen en ik dus ubuntu heb verwijderd wil ie niet meer installeren. Dus volgens mij heeft het niks met de hardware te maken omdat ie al geinstalleerd is geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door vuurfreter op 07-01-2007 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vuurfreter schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:02:
Het is een Intel Celeron 1,3 GHz processor,
moederbord kan ik zo even niet achterkomen het is een Acer aspire 1203XV laptop deze is al een paar jaar oud
videokaart is een S3 graphics zo'n onboard geval.

Geen idee of ik RAID gebruik. Maar ubuntu is dus al eerder geinstalleerd. Alleen sinds dat van de week die paketten begonnen te vervelen en ik dus ubuntu heb verwijderd wil ie niet meer installeren. Dus volgens mij heeft het niks met de hardware te maken omdat ie al geinstalleerd is geweest.
Als je gewoon van de livecd af draait werkt dan alles goed? Zo ja, dan kun je proberen de partities waar eerst ubuntu op stond even te legen.
Dat het probleem is opgelost betekent niet automatisch dat er niets meer mag worden gezegd ;)
Wijsneus, ga jezelf wat woorden in de mond leggen aub..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurfreter
Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 17:46:
Als je gewoon van de livecd af draait werkt dan alles goed? Zo ja, dan kun je proberen de partities waar eerst ubuntu op stond even te legen.
Idd als ik van de livecd werk doet alles het. Maar wat bedoel je met de partities legen? Want ik heb ze al minstens 8x geformatteerd. Ook heb ik ze al een keer of 3/4 verwijderd en opnieuw aangemaakt. Maar het probleem blijft.

Edit: ik heb misschien iets gevonden. Als ik windows start krijg je eerst het laadscherm van winxp daarna krijg ik een bluaw scherm met de melding:
xmnt2002 program not found skip autocheck. Misschien is het iets.

[ Voor 18% gewijzigd door vuurfreter op 08-01-2007 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurfreter
klein subtiel schopje heeft niemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vuurfreter schreef op maandag 08 januari 2007 @ 08:58:
[...]

Idd als ik van de livecd werk doet alles het. Maar wat bedoel je met de partities legen? Want ik heb ze al minstens 8x geformatteerd. Ook heb ik ze al een keer of 3/4 verwijderd en opnieuw aangemaakt. Maar het probleem blijft.

Edit: ik heb misschien iets gevonden. Als ik windows start krijg je eerst het laadscherm van winxp daarna krijg ik een bluaw scherm met de melding:
xmnt2002 program not found skip autocheck. Misschien is het iets.
Dat is idd iets, het is namelijk een restje van partition magic (gokje 2002). Of het ook werkelijk wat met het huidigge probleem te maken heeft durf ik niet te zeggen.

Wat legen betreft, dat bedoelde ik, de partities verwijderen en opnieuw aanmaken. Wat hebben we verder zover uitgesloten:

- cd is goed
- image is goed(heeft volgens jou eerder immers prima gewerkt)

Wat blijft over

heb je een 2e cd/dvd lezer die de vd mogelijk beter leest oid ?
probleem met ide kabel oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurfreter
Het gaat om een laptop waar ik m op wil hebben en hier heb ik helaas geen 2e dvd-drive voor.
Pagina: 1