Oke, dan begrijp ik wat je bedoelt. Wat je als eerste kanalen in blok 18 (ofwel Transport Stream 18) ziet zijn de zogenaamde Code Download kanalen waar een ontvanger zijn laatste firmware update kan downloaden. Zoals je ziet is er zo'n code download kanaal voor iedere door Ziggo ondersteunde ontvanger. Via een code download kanaal wordt als het ware de gehele dag één en het zelfde programma in een loop uitgezonden, namelijk de firmware update.Beuzelarij schreef op maandag 28 juli 2008 @ 10:17:
Met "eigen kanaal" doel ik op de kanalen in blok 18 van jouw eerste link. Mij lijkt het dat over dat "kanaal" specifieke informatie voor die bepaalde decoder wordt verzonden (nieuwe zenderlijst, wellicht zelfs firmware-update?), die dan ook nog per regio kan verschillen door verschillende netwerk-frequenties. Anders lijken me die kanalen overbodig. Nogmaals, het is maar een vermoeden.
De ontvanger controleert via die Transport Stream 18 of er een firmware update beschikbaar is als je in het update menu van de ontvanger kijkt. Als er geen nieuwe versie wordt uitgezonden dan zal de update functie niet te benaderen zijn en is er wel een nieuwere versie dan kan als gebruiker de opdracht geven om te gaan updaten.
Meer informatie wordt er niet verzonden via zo'n code download kanaal. De kanalenlijst en de bijbehorende frequenties haalt iedere ontvanger gewoon uit zogenaamde tabellen die in de data op de netwerk frequentie worden meegezonden en waarbij de ondersteunde ontvanger aan de hand van het versie nummer automatisch moet bepalen of er een nieuwere versie van de kanalenlijst is.
Bij CAIW wordt het basispakket inderdaad niet versleuteld, maar toch lees je maar weinig reacties van CAIW klanten dat ze bezig zijn met DVB-C op de PC. Daardoor is er niet veel over dit CAIW netwerk bekend.Het gros zit nu eenmaal in Ziggo of UPC gebied. Bij CAIWAY is volgens mij het basispakket echter nog onversleuteld (zoals het in mijn ogen hoort), dus je zóu verwachten dat juist die mensen eerder op digitale TV op de PC zouden overstappen, omdat hindernissen als CAM's e.d. daar niet meteen spelen.