Ervaring met huis kopen deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 51.085 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je 6 maanden hebt om je eigen huis te verkopen zou ik nooit beginnen met een vraagprijs die 10K onder de taxatiewaarde ligt. Misschien tref je iemand die het huis per se wil en die ook wel 10K boven de taxatiewaarde had willen betalen.
Hoog inzetten, dan kun je altijd laag eindigen. Zeker als je een half jaar hebt. Ik weet niet waar je woont, maar in een half jaar is elke woning wel verkocht.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Maasluip schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 09:17:
Als je 6 maanden hebt om je eigen huis te verkopen zou ik nooit beginnen met een vraagprijs die 10K onder de taxatiewaarde ligt. Misschien tref je iemand die het huis per se wil en die ook wel 10K boven de taxatiewaarde had willen betalen.
Hoog inzetten, dan kun je altijd laag eindigen. Zeker als je een half jaar hebt. Ik weet niet waar je woont, maar in een half jaar is elke woning wel verkocht.
Ik ben het er mee eens dat je niet zo laag in moet zetten. Maar als je je huis graag kwijt wilt ben je er denk beter mee om een scherpe prijs te vragen en niet zo veel te zakken.

Als je een lagere prijs vraagt is je publiek wat groter en heb je dus ook meer kans om iemand te vinden die je huis wilt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Maasluip schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 09:17:
Huis van de buren van de zus van mijn vriendin ( volg je hem nog 8)7 ) staat al een jaar te koop, en hij heeft hem ook al meerdere malen verlaagd. Dus het hangt echt wel af van de locatie, soort huis en jouw verwachting.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

YMMV :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 09:40

B2

wa' seggie?

rwb schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 09:14:
Het ligt er een beetje aan hoe verkoopbaar je appartement is. Gaan vergelijkbare huizen in de buurt snel weg of staan ze lang te koop.

Kijk ook even voor hoeveel vergelijkbare huizen in de buurt verkocht worden. Ik zou dan gewoon een scherpe vraagprijs neerzetten.

Die 6 maanden zou ik een nette oplossing vinden alleen ik weet niet of de verkopers daar blij mee zijn als ze al een nieuw huis hebben.

Je kan vaak ook iets van een overbrugingskrediet krijgen om de kosten van 2 huizen tegelijk te kunnen bekostigen. Je wilt er dan natuurlijk wel zeker van zijn dat je huis niet al te lang te koop staat. Ik zou denk een combinatie doen van tijd aan de verkopers vragen en je huis niet al te duur te koop zetten. Wat een goede verkoop prijs is hangt van meer dingen af dan alleen de taxatie waarde, al is dat natuurlijk wel een goed uitganspunt.
Over het algemeen zijn huizen hier snel weg. Alleen hebben wij als enige een appartement op de begane grond, met tuin en schuur (begane grond is voor de rest maisonettes). Dezelfde appartementen op een verdieping gaan voor 189500 vraagprijs binnen een maand weg. Kwestie is een beetje of de doelgroep (starters en senioren) een tuin willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 09:40

B2

wa' seggie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=YMMV
Internet shorthand used to represent 'your mileage may vary' meaning 'how far you will be able to go depends on (usually external) factors relating to yourself', such as locality. Often used in deal forums to indicate that the OP (original poster) was able to complete the deal but it is unlikely or uncertain that others will be able to do the same. Can also be used to represent 'your market may vary' which is more appropriate for internet deal forums and more easily translates to some, especially people foreign to the english language. Often used in internet forums to indicate the likelyhood of something happening is uncertain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
B2 schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 09:32:
[...]

Over het algemeen zijn huizen hier snel weg. Alleen hebben wij als enige een appartement op de begane grond, met tuin en schuur (begane grond is voor de rest maisonettes). Dezelfde appartementen op een verdieping gaan voor 189500 vraagprijs binnen een maand weg. Kwestie is een beetje of de doelgroep (starters en senioren) een tuin willen.
Jouw huis is blijkbaar beter aangezien jij ook een schuur en tuin hebt ( er van uit gaande dat de staat hetzelfde is ). Als die andere appartementen zo weg zijn voor 189500 doe je jezelf tekort als je dezelfde vraagprijs hanteerd.
Ik snap wel dat je graag je appartement kwijt wilt, en daardoor kan je best met iets minder genoegen nemen, maar het is natuurlijk zonde om het voor een bodemprijs weg te doen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:48

FunkyTrip

Funky vidi vici!

189500 zonder tuin en schuur = 219000 met tuin en schuur lijkt me.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52684

Van de week ook 'ons' toekomstige paleis gekocht in Helmond.
Vriendinnetje heeft haar huis onder voorbehoud binnen 5 dagen voor de vraagprijs, hebben we mijn huis nog over. Nadeel daarvan is dat het 20k boven de prijs in de buurt ligt.
Echter is het compleet afgewerkt tot in detail en zit er een serre/aanbouw bij (bij de huiskamer in dezelfde stijl doorgetrokken) bij van 25 m2.

We willen tot maart zeker nog bij mij blijven wonen omdat we dan pas in ons kasteeltje gaan verbouwen en wonen.

Tis een jaren 40 huis wat grondig moet verbouwd en gerenoveerd worden, maar we hebben er super zin in.

[ Voor 6% gewijzigd door een moderator op 27-11-2007 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:33
Wij kabbelen ook nog voort met het eerder genoemde huis. Op basis van de beschikbare informatie (we hebben aangegeven geinteresseerd te zijn in enkele gegevens van de originele bouw, maar daar komen ze niet mee over de brug) een take it or leave it bod gedaan van 40k onder de vraagprijs. Hierop zijn ze met een tegenbod van -10k gekomen. Dan vraag ik me toch ernstig af welk deel ze niet snapten :+

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 27-11-2007 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

40K onder de vraagprijs is inderdaad ontzettend veel.
Wij zelf zijn uitgekomen op een kleine 30k (7,5%) onder de vraagprijs omdat er nog bijna een 3/4 ton aan verbouwd moet worden (en dan ook willen doen)

Het is vaak af te lezen aan de bieding structuur of je er uit gaat komen vind ik.
Wij eerste bod 38 onder vraagprijs, tegenbod van -13 wij + 7,5 hij -10 wij het midden hij ok, wij -1,5 omdat we maand eerder moesten accepteren.= deal!!

@rukapul je zit nog met een 30k verschil, deze wil je niet delen (50/50 of 30/70) met hem.
anders ben ik bang (weet even de vraagprijs maar voor die opp. zal je meer dan 10% hebben afgedingd) dat je er niet uit gaat komen.

@de rest.
Het kan binnen 3 dagen weken geregeld zijn want 14 december is de overdracht terwijl vorige maandag mondeling akkoord is gegeven voor verkoop. (als alles geregeld gaat worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-05 19:21
3/4 ton aan verbouwd worden?! 30k/40k wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

75000

Keuken 15k
Badkamer 10k
Parket 10k
Electra 3k
CV 3k
Draagmuurtje 3k
Stucen 4k
Kozijnen 12,5k
Openhaard 3,5k
Dingen die tegenvallen, kleine rommeltjes, schilderen binnen, plafonds, licht.
En dan doen we bijna alles nog zelf!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:07
MPCX schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 14:37:
3/4 ton aan verbouwd worden?! 30k/40k wellicht?
¾ ton....niet 3 à 4 ;)

[ Voor 4% gewijzigd door DeOS op 27-11-2007 15:00 ]

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Rowdy.nl schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 15:06:
Tuurlijk, offerte's zijn ook al aangevraagd. Maar het een en ander hangt af van de koopsubsidie ed. Dus eerst koopsubsidie aanvragen en daarna pas hypotheek (scheelt 1% rente met/zonder koopsubsidie) dus dat duurt wel een tijdje... En sowieso, twee weken? Da's nog geen anderhalve week...?
So, koopsubsidie en hypotheek zijn rond, nu nog even de notaris bellen voor de overdracht. :)

Ik heb me laten vertellen dat je dan nog even een rondje door het huis maakt met verkopende partij en de notaris? En dat 't dan ook verstandig is om tegelijkertijd de meterstanden op te nemen.

Moet ik nog ergens anders aan denken...?

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Maatje van me moest ook ff parket leggen. Klassiek dik parket.. dat redde die niet voor 10K en dan woont ie nog in een wat goedkoper belgie ook :)

Wij zijn stevig aan het nadenken over wat we er nou mee willen. Huis in Oudendijk wat we wilde hebben we afgezegd om diverse redenen. (1 is de technische keuring + vraagprijs die waarschijnlijk niet ver genoeg omlaag kan)

We komen er gewoon weg even nog niet uit. Willen we de stress, de drukte, het hectische etc van de randstad wel ? vriendin wil steeds meer naar mijn geboorte regio verhuizen ivm de rust etc.
Maargoed word stuk salaris inleveren, relaxter leven, etc..

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Rowdy.nl schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 15:18:
[...]

So, koopsubsidie en hypotheek zijn rond, nu nog even de notaris bellen voor de overdracht. :)

Ik heb me laten vertellen dat je dan nog even een rondje door het huis maakt met verkopende partij en de notaris? En dat 't dan ook verstandig is om tegelijkertijd de meterstanden op te nemen.

Dat doet de verkopende makelaar ook als het goed is de meterstanden, anders zeker doen. Let op dat alles wat moest blijven staan er ook nog staat, of er geen nieuwe dingen stuk zijn (spiegels enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl
  • Nu online

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Jaspertje schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 16:01:
[...]

Dat doet de verkopende makelaar ook als het goed is de meterstanden, anders zeker doen. Let op dat alles wat moest blijven staan er ook nog staat, of er geen nieuwe dingen stuk zijn (spiegels enzo)
Aanstaande dinsdag om 10 uur de overdracht dus... ;)

Meterstanden gaan we opschrijven, voor de rest stond er niks in het appartement... :)

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-05 19:21
Ik schrok al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-04 18:38
Capo schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 15:24:

We komen er gewoon weg even nog niet uit. Willen we de stress, de drukte, het hectische etc van de randstad wel ? vriendin wil steeds meer naar mijn geboorte regio verhuizen ivm de rust etc.
Maargoed word stuk salaris inleveren, relaxter leven, etc..
Ik zou rustig de tijd nemen om eerst te beslissen wat je wilt en je niet al voor langere tijd vastleggen aan een huis. Normaal gesproken heb je een jaar of drie, vier nodig voor het huis zodaniog in waarde is gestegen dat je de kosten koper eruit haalt. Dan moet je niet na een jaar ontdekken dat je toch ergens anders wil gaan wonen. Just my 2 cents :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Leuk om de ervaringen van anderen hier terug te lezen, komt nog aardig wat goed advies voorbij :)

Wij hebben eindelijk een huisje op t oog wat ons wel wat leek. Ze vroegen er nogal de hoofdprijs voor, dus wij rustig bieden (moet nog aardig wat aan gedaan worden, maar huis is wel in goede staat op wat luiheid/slecht onderhoud na). Wat blijkt: hebben ze bijgeleend bij de voorgaande bewoner, nu is dat bedrag opeisbaar geworden of whatever: trouble :P Dom natuurlijk, wie leent er nu meer bij dan het hypotheekbedrag: er zit niet voor niets een grens op :X
Wel erg jammer, het is een hoekwoning, rustige plek, veel groen en voor+achtertuin.

Verwacht dus dat ze niet ingaan op ons uiteindelijke bod/er te lang over doen om financieel de boel voor zichzelf sluitend te maken (niet ons probleem heel hard gezegd). Maar aan de andere kant weet onze makelaar nu wel precies welk soort huis we willen, dat scheelt ook weer. Altijd positief blijven denken :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05 19:21
Jippie!! 27 December is de overdracht! Nu dus nog 4 weken wachten voordat we kunnen klussen.

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:34
Rowdy.nl schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 15:18:
[...]

Nou, bij mij had die notaris wel wat beters te doen, die was niet bij de fysieke overdracht aanwezig. Rondje door de woning met andere partij en beide makelaars. Meterstanden noteren, zeker weten doen!

Verder... tja, de verhuizing regelen, adreswijzigingen naar diverse instanties sturen. Vertrouw niet 100% op de verhuisservice van TNT-post: volgens TNT-post zouden zij ook de verhuizing van Eneco (electra en zo) regelen. Eneco wist van niks: "Huh?!? Neeeee, dat soort dingen gaan bij ons nooooit via TNT-post!".
Moraal van het verhaal: handig, die verhuisservice, voor een hoop dingen is het goed gegaan maar als je wil dat dingen goed geregeld worden, dan moet je het zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Denk je alles goed geregeld te hebben, lopen we tegen het volgende aan:

in het koopakte staat oa letterlijk:

De akte van levering zal gepasseerd worden op 4 tot 6 weken na oplevering nieuwbouwwoning verkoper, niet eerder dan 1 januari 2008 doch uiterlijk 1 april 2008 of zoveel eerder of later als partijen terzamen nader overeenkomen, ten overstaan notaris......

De verkoper heeft bij de verkoop al mondeling aangegeven dat zijn nieuwbouw woning waarschijnlijk half december 2007 opgeleverd wordt, dan zijn ook de werkbare dagen op, en de woning was al wind en vorst dicht.

2 weken geleden vertelde hij ons dat de oplevering, onder voorbehoud, waarschijnlijk week 51 zal zijn, onder voorbehoud ivm levering energie en als de energie-leverancier dan niet kan leveren, dan wordt het pas week 4 :-(

Nu blijkt uit allerlei opmerkingen dat de 4 tot 6 weken uit het contract voor hem niet voldoende is om zijn nieuwe woning klaar te krijgen en probeert deze te verlengen naar 8 - 10 weken. (als wk51 dan passeren 1 maart) Deze ruimte hebben wij niet en kunnen/willen hier ook niet aan meewerken.

Alles hangt dus af van de datum dat hij de sleutel krijgt, maar hoe kom ik er achter wanneer dat is?

Ik weet ongeveer het adres van de nieuwe woning, maar niet het huisnummer.
het kopersforum voor dit blok is stil gevallen.
kadaster loopt achter, (een blok welke al is opgeleverd, en bewoond, is nog steeds niet bekend in het kadaster.)

edit:Typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
CAFC1905 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 08:57:
[...]

Ik zou rustig de tijd nemen om eerst te beslissen wat je wilt en je niet al voor langere tijd vastleggen aan een huis. Normaal gesproken heb je een jaar of drie, vier nodig voor het huis zodaniog in waarde is gestegen dat je de kosten koper eruit haalt. Dan moet je niet na een jaar ontdekken dat je toch ergens anders wil gaan wonen. Just my 2 cents :)
Idd. Dat heb ik ook gezegd tegen wederhelft vorige week. Eerst maar eens wat rust creeeren en kijken wat we echt willen. Er gaat allemaal teveel geld in om om overhaaste beslissingen te maken.

Enigste waar ik mee zit is dat ik ergens geld in wil investeren, soort spaarboekje , etc.. Ze wil me gerust bijd ehuidige hypotheek bijschrijven maar of dat het nou is..geen idee.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
TheoQ schreef op woensdag 28 november 2007 @ 12:51:
Denk je alles goed geregeld te hebben, lopen we tegen het volgende aan:

in het koopakte staat oa letterlijk:

De akte van levering zal gepasseerd worden op 4 tot 6 weken na oplevering nieuwbouwwoning verkoper, niet eerder dan 1 januari 2008 doch uiterlijk 1 april 2008 of zoveel eerder of later als partijen terzamen nader overeenkomen, ten overstaan notaris......

De verkoper heeft bij de verkoop al mondeling aangegeven dat zijn nieuwbouw woning waarschijnlijk half december 2007 opgeleverd wordt, dan zijn ook de werkbare dagen op, en de woning was al wind en vorst dicht.

2 weken geleden vertelde hij ons dat de oplevering, onder voorbehoud, waarschijnlijk week 51 zal zijn, onder voorbehoud ivm levering energie en als de energie-leverancier dan niet kan leveren, dan wordt het pas week 4 :-(

Nu blijkt uit allerlei opmerkingen dat de 4 tot 6 weken uit het contract voor hem niet voldoende is om zijn nieuwe woning klaar te krijgen en probeert deze te verlengen naar 8 - 10 weken. (als wk51 dan passeren 1 maart) Deze ruimte hebben wij niet en kunnen/willen hier ook niet aan meewerken.

Alles hangt dus af van de datum dat hij de sleutel krijgt, maar hoe kom ik er achter wanneer dat is?

Ik weet ongeveer het adres van de nieuwe woning, maar niet het huisnummer.
het kopersforum voor dit blok is stil gevallen.
kadaster loopt achter, (een blok welke al is opgeleverd, en bewoond, is nog steeds niet bekend in het kadaster.)

edit:Typo
Kan je dat niet navragen bij de notaris?

Mijn oplevering is Vrijdag om 10:00 om 9:30 lopen we nog even door het huis met de verkoper/makelaar. Best spannend allemaal

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-04 18:38
Capo schreef op woensdag 28 november 2007 @ 13:03:
[...]

Idd. Dat heb ik ook gezegd tegen wederhelft vorige week. Eerst maar eens wat rust creeeren en kijken wat we echt willen. Er gaat allemaal teveel geld in om om overhaaste beslissingen te maken.

Enigste waar ik mee zit is dat ik ergens geld in wil investeren, soort spaarboekje , etc.. Ze wil me gerust bijd ehuidige hypotheek bijschrijven maar of dat het nou is..geen idee.
Dat laatste heeft vooral met vertrouwen te maken. Aangezien je serieus nadenkt over samen een nieuwe woning kopen, kan het handig zijn om (deels) medeeigenaar te worden van de woning van je vriendin. De waarde van het huis wordt dan getaxeerd en je deelt dan mee in de overwaarde die vanaf dan wordt gerealiseerd. Kan handig zijn als de relatie wordt beeindigd, want dan sta je niet met lege handen. Maar goed, er van uitgaande dat de relatie verder prima is, moet je wel rekening houden dat als je dat doet, er veel extra kosten gemaakt moeten worden (taxatiekosten, notariskosten, hypotheekprovisie).

• deltaquad
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-04 17:10
Binnenkort gaan wij als potentiële starters op de woningmarkt naar de hypotheekshop en rabobank voor een hypotheekadvies.
Misschien dat jullie alvast wat advies kunnen geven, wij hebben een gezamelijk inkomen van 49.400 en het goedkoopste huis in onze plaats is 249.000 . Wordt dus nog meer met k.k. erbij.
Volgens de 4,5x regel redden we dat dus niet:-s Hebben we wel een kans om toch een hypotheek te krijgen? We willen liever niet naar een andere plaats verhuizen.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Die kans heb je zeker. Ik zit op ongeveer 5,5 en half aflossingsvrij. Geen centje pijn.
Wel goed onderhandelen. Meerdere aanbieders vragen en je niet bezwaard voelen om ze tegen elkaar uit te spelen.

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

deltaquad_1979 schreef op donderdag 29 november 2007 @ 11:03:
Binnenkort gaan wij als potentiële starters op de woningmarkt naar de hypotheekshop en rabobank voor een hypotheekadvies.
Misschien dat jullie alvast wat advies kunnen geven, wij hebben een gezamelijk inkomen van 49.400 en het goedkoopste huis in onze plaats is 249.000 . Wordt dus nog meer met k.k. erbij.
Volgens de 4,5x regel redden we dat dus niet:-s Hebben we wel een kans om toch een hypotheek te krijgen? We willen liever niet naar een andere plaats verhuizen.
Dat hoeft op zich geen probleem te zijn. Vraag is veel meer of je het wilt, dan of je een geldverstrekker zo gek kunt krijgen dat ze het doen. Afhankelijk van allerlei factoren: Wat verwacht je over 5 jaar te verdienen? Hoeveel geld geef je uit aan dure hobbies? Verwacht je kinderen en wat heeft dat voor invloed op je inkomen en uitgaven? Wat doe je als 1 van 2en arbeidsongeschikt raakt of tijdelijk werkloos is? Et cetera.

In principe is de verhouding tussen het hypotheekbedrag en het inkomen niet heel raar, hoewel iets hoger dan de norm. Er zijn genoeg oplossingen daarvoor te verzinnen, maar dat kunnen de bank en de adviseur je ook wel voorrekenen. Wil je een korte indruk krijgen van wat die ongeveer gaan zeggen, kijk eens op bijv http://www.homefinance.nl/hypotheek/hypotheek.asp, die geeft een aardig online advies.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
deltaquad_1979 schreef op donderdag 29 november 2007 @ 11:03:
Een hypotheek van 250.000 moet waarschijnlijk nog wel lukken. Dat het goedkoopste huis voor 249.000 te koop staat wil nog niet zeggen dat je niet wat af kan dingen.

Als je een huis van 230.000 kan vinden dan moet je het met 250.000 wel redelijk redden. Een andere optie is natuurlijk gewoon zorgen dat je genoeg spaargeld hebt om het verschil tussen de koop prijs en de hypotheek te dichten. Als je bijvoorbeeld 10.000 eigen geld hebt is er al weer een stuk meer mogenlijk

• deltaquad
Pooh schreef op donderdag 29 november 2007 @ 11:17:
[...]

Dat hoeft op zich geen probleem te zijn. Vraag is veel meer of je het wilt, dan of je een geldverstrekker zo gek kunt krijgen dat ze het doen. Afhankelijk van allerlei factoren: Wat verwacht je over 5 jaar te verdienen? Hoeveel geld geef je uit aan dure hobbies? Verwacht je kinderen en wat heeft dat voor invloed op je inkomen en uitgaven? Wat doe je als 1 van 2en arbeidsongeschikt raakt of tijdelijk werkloos is? Et cetera.

In principe is de verhouding tussen het hypotheekbedrag en het inkomen niet heel raar, hoewel iets hoger dan de norm. Er zijn genoeg oplossingen daarvoor te verzinnen, maar dat kunnen de bank en de adviseur je ook wel voorrekenen. Wil je een korte indruk krijgen van wat die ongeveer gaan zeggen, kijk eens op bijv http://www.homefinance.nl/hypotheek/hypotheek.asp, die geeft een aardig online advies.
Dat is zeker een goed online advies! Ik ben benieuwd wat er uit de gesprekken komt, een aflossingsvrije deel zullen we denk ik wel moeten nemen omdat we het anders niet redden.

• deltaquad
rwb schreef op donderdag 29 november 2007 @ 11:17:
[...]

Een hypotheek van 250.000 moet waarschijnlijk nog wel lukken. Dat het goedkoopste huis voor 249.000 te koop staat wil nog niet zeggen dat je niet wat af kan dingen.

Als je een huis van 230.000 kan vinden dan moet je het met 250.000 wel redelijk redden. Een andere optie is natuurlijk gewoon zorgen dat je genoeg spaargeld hebt om het verschil tussen de koop prijs en de hypotheek te dichten. Als je bijvoorbeeld 10.000 eigen geld hebt is er al weer een stuk meer mogenlijk
Dat vraag ik me dus af of je met 10.000 echt veel verder komt. Op maandelijkse lasten scheelt het namelijk bijna niets als ik de online calculators mag geloven. Ik betwijfel ook of er wel wat af te dingen valt op de woningen bij ons. Ze zijn erg gewild en zo weg -O-

• Rukapul
Op de maandelijkse lasten scheelt het weinig, maar wel of je een hypotheek wel of niet kunt krijgen. Heb wel eens gehoord (in dit topic?) dat je op basis van een X eigen inbreng (niet in mindering op de lening, maar ingebracht in het vermogensopbouwdeel) ongeveer 3X extra kunt lenen.

Dat ligt eraan wat je met die 10k doet.
Wij doen van 10k elke maand 400 in de spaar/levensverzekerings pot storten voor 2 jaar lang. Daardoor scheelt dat ons 62 euro per maand voor 30 jaar lang (= 22 duizend euro)

Los je die echt in een keer af is het inderdaad niet veel wat er veranderd aan je maandlasten.

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Hypotheekverstrekkers willen natuurlijk graag die inleg van klanten zelf. Dat betekend namelijk dat zij minder risico lopen bij een executieverkoop, dus het kan je rentevoordeel opleveren, maar zoals al veel gezegd in dit en vorige delen is het meestal niet verstandiger (Bovendien zijn er betere investeringen dan een huis)

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:41
Jaspertje schreef op donderdag 29 november 2007 @ 14:04:
Hypotheekverstrekkers willen natuurlijk graag die inleg van klanten zelf. Dat betekend namelijk dat zij minder risico lopen bij een executieverkoop, dus het kan je rentevoordeel opleveren, maar zoals al veel gezegd in dit en vorige delen is het meestal niet verstandiger (Bovendien zijn er betere investeringen dan een huis)
Ik ben het met je eens dat je beter niet eigen geld in je hypotheek kan steken aangezien het vaak (zeker nu) goedkoper is om geld te lenen... Aan de andere kant is er zeker GEEN betere investering dan vastgoed, maargoed.

Verder is het wel ERG verstandig om je maandelijkse premie voor aflossing (bijv. tbv spaarhypotheek of beleggingshypotheek) in 1 keer te storten. Dat scheelt dus wel erg veel in maandpremie. Ik heb een hypotheek van 250.000 en 140.000 hiervan is een beleggingsdeel. Door in 1 keer een relatief groot bedrag gestort te hebben scheelt me dat nu meer dan 100 euro inleg op de beleggingsrekening... Betere besteding als het bij de financiering van je huis leggen waardoor je minder zou hoeven lenen...

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het is idd alleen handig om zo je hypotheek rond te krijgen als dat anders niet lukt. Doordat je zelf geld in je huis investeerd wordt het risico van de bank kleiner omdat de executie waarde van het huis dichter bij de hypotheek som komt.

De rentelast word iets van ~40 euro per maand lager ( bij 5% rente ) door zelf 10.000 euro in te leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

*snif*

We zouden gisteren het voorlopig koopcontract tekenen, maar doordat een van de telefoondames van de makelaar heeft liggen slapen, stond de afspraak een week later dan we hadden afgesproken ;( Een week weken geleden was dat de datum waarop de telefoondame de afspraak initieel wilde zetten, maar dat wilden wij niet, omdat de bouw al in volle gang is en hoe later wij tekenen des te minder opties we nog kunnen wijzigen.

Maar goed, daar sta je dan met een makelaar die echt van niks weet.... Hij vond het in ieder geval ook niet grappig en stelde voor zsm een nieuwe afspraak te maken. Komt die muts met dezelfde datum aanzetten....

<telefoonmiep> Het kan volgende week donderdag!
* Apie! denkt "Ja dat wisten we al..."
<Apie!> eehhh nee doe dat maar niet
<Makelaar> Wanneer dan wel?
<Vriendin> Zo snel mogelijk, want hoe langer we wachten....
<Makelaar> Oh, anders kom ik 's avonds wel even langs met de akte. Zeg maar wanneer jullie kunnen
* Apie! is aangenaam verast door dit voorstel
<telefoonmiep> maar niet op dinsdag of vrijdag, en ja...dan kom je toch weer op donderdag!
<Apie!> Nou, doe maar maandag dan!
<Makelaar> Ok, maandag
* muts probeert te protesteren...
<telefoonmiep> maar ik heb de rente nog niet opgevraagd en maandag is er misschien niemand bij de projectontwikkelaar ;(
<Makelaar> Niks mee te maken, ze zorgen maar dat er iemand is
<Makelaar> Zo, maandag avond om 7 uur! Ehhh hoe zijn jullie hier?
<Apie!> met de trein, ik kom rechtstreeks van m'n werk uit Amsterdam
<Makelaar> ok, dan zet ik jullie wel even thuis af

In de auto stelde hij nog voor dat hij voor ons met de projectontwikkelaar ging onderhandelen over de grondrente. Ik weet niet wat daar uit gaat komen, maar toch netjes. We wilden vandaag met het voorlopig koopcontract onder de arm voor een offerte bij een keukenzaak (aangesloten bij het project) langsgaan, maar ja dat ging dus ook niet door... Toen zei hij: "als ze niet met jullie om de tafel willen omdat je nog niet hebt getekend dan moeten ze maar even op m'n mobiel bellen en dan zal ik de situatie wel uitleggen." Ook netjes, vind ik. Ik irriteer me tegenwoordig mateloos aan de belabberde service die je in Nederland als consument krijgt, en ik vind het leuk om te zien dat het ook echt wel anders kan. Hij had er ook heel anders in kunnen gaan zitten en ons af kunnen schepen met een jammer-maar-helaas.

Eenmaal thuis realiseerden we ons dat dit de tweede keer is dat we een via de telefoon een afspraak met ze hadden gemaakt en dat niet goed was gegaan. Ons eerste gesprek met de makelaar hadden we namelijk om 15:00 afgesproken, ook telefonisch. Omdat we geen bevestiging hadden gehad , heeft m'n vriendin toen nog maar even gebeld. Wat bleek? De afspraak stond bij hun om 13:00 en op een verkeerd adres 8)7 Dit verwacht je toch niet van een nogal bekend makelaarskantoor...

Anyway, het blijft een flinke dompert... Denk je daar even een voorlopig koopcontract te tekenen voor 275.000 en dan eindig je met 20 euro uit een pinautomaat voor de KFC :/

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

2Dutch schreef op woensdag 28 november 2007 @ 10:27:
Leuk om de ervaringen van anderen hier terug te lezen, komt nog aardig wat goed advies voorbij :)

Wij hebben eindelijk een huisje op t oog wat ons wel wat leek. Ze vroegen er nogal de hoofdprijs voor, dus wij rustig bieden (moet nog aardig wat aan gedaan worden, maar huis is wel in goede staat op wat luiheid/slecht onderhoud na). Wat blijkt: hebben ze bijgeleend bij de voorgaande bewoner, nu is dat bedrag opeisbaar geworden of whatever: trouble :P Dom natuurlijk, wie leent er nu meer bij dan het hypotheekbedrag: er zit niet voor niets een grens op :X
Wel erg jammer, het is een hoekwoning, rustige plek, veel groen en voor+achtertuin.

Verwacht dus dat ze niet ingaan op ons uiteindelijke bod/er te lang over doen om financieel de boel voor zichzelf sluitend te maken (niet ons probleem heel hard gezegd). Maar aan de andere kant weet onze makelaar nu wel precies welk soort huis we willen, dat scheelt ook weer. Altijd positief blijven denken :P
Update :P Had dus gelijk: ze willen er meer voor hebben dan ons eindbod. Aangezien onze makelaar echt precies weet wat we willen was het vrij simpel tegen de verkopende makelaar "dan bel je maar als je toch bent gezakt met je prijs, want voor dit bedrag kopen ze echt niet". Snap best dat die mensen in 1 klap schuldenvrij willen zijn (zou je zelf ook proberen) maar wij gaan ze daar niet bij helpen door meer te betalen :P

Ben erg blij dat ik wat dat betreft zo nuchter als wat ben: mijn vriendin vond het verdomde jammer en was een beetje droevig en zag ons al helemaal daar zitten. Ik zei al tegen dr: als je teveel je gevoel gaat gebruiken kost het je bakken met geld meer, gewoon hard zijn waar nodig en voor jezelf duidelijk grenzen stellen. Dus wij gaan weer verder loeren..gelukkig zitten we nu in een huurhuis dus no rush.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gevoel en huizen gaan niet samen.
Het kan echter ook heel leuk gaan.

We hadden een huis gezien voor 358 en samen afgesproken dat 345 de max was.
Bod gedaan van 38 onder de prijs en kregen een tegenbod van 345 (zo denk je dan, dat is in de pocket. Nu gaan we eens kijken wat er nog uit te halen valt).

We zijn verliefd op het huis en moesten het hebben wat uiteindelijk ook gelukt is.
Echter hebben we wel de keuken verdiend met de koopprijs te laten zakken,
er moet alleen nog zo'n hoop werk verzet worden in het huis dat we daar nog wel een paar weken/maanden mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Vandaag kregen we een mailtje van de makelaar. Hij heeft ons steeds verteld dat een uitbouw niet meer kon, maar dat het huis met heipalen en naar buiten slaande deuren zou worden opgeleverd. Ik heb daar ook nog specifiek naar gevraagd en ook of er verder nog beperkingen waren omdat we instappen terwijl de bouw al in volle gang is. Dat laatste was "voor zover hij wist" niet het geval. Nu krijg ik vandaag een mail dat de makelaar een mail heeft gehad van de aannemer en dat het huis toch niet met heipalen en naar buiten slaande deuren wordt opgeleverd en dat de badkamer met een douchebak wordt opgeleverd ipv van een douchehoek ivm de afvoer en de meterkast oid. Huh? Ik had toch naar dit soort dingen gevraagd? Waarom komt dit een dag nadat we zouden tekenen bovendrijven? Dat was domper nummer twee dus, en een flinke.

We zijn vandaag naar de aan het project aangesloten keukenboer gegaan voor een offerte. Dat we nog niet hadden getekend was gelukkig geen probleem en we werden netjes geholpen. Omdat ze waren aangesloten bij het project konden ze informatie opvragen die wij nog niet wisten, zoals: waar worden de leidingen geplaatst, is er een extra groep enz. enz. Na een dik uur tekenen wordt ze teruggebeld en krijgt ze te horen dat de keuken wordt opgeleverd in een L-vorm...voor het raam langs. Het huis heeft op het zuid-westen drie mooie grote ramen die nu doodleuk worden gehalveerd door een betonnen muur. Daarmee vervalt dus ook een groot deel van de lichtinval en het ruimtelijke gevoel.
Daar waren we dus echt niet blij mee, afgezien van de opstelling is dit wéér een aapje wat uit de hoed tevoorschijn komt. Oftewel dit was domper nummer drie.

We waren echt verliefd op dit huis (of eigenlijk de ligging), maar nu hebben we allebei wel zoiets van: als ze echt van plan zijn de keuken met halve ramen op te leveren, dan hoeft het niet meer.

Komen dit soort mis-informatie-situaties vaker voor??

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 21:36
Afgelopen vrijdag met m'n vriendin naar een huisje wezen kijken. Zijn er allebei helemaal weg van. Huis zag er netjes uit, netjes bijgehouden enzo. Hoeven er vrij weinig aan te doen, er zijn alleen 2 dakramen lek (buitenste glaslaag, dus condens ertussen) en het dak van het schuurtje vertrouwen we niet helemaal. Het houtwerk aan de binnenkant was namelijk donker van kleur, zou op vocht kunnen duiden.

Enige waar we een beetje mee in de maag zitten, is het feit dat het huis ernaast vorig jaar is verkocht voor 130000euro en ze vragen voor "ons" huis 158000euro. We vinden dit verschil tussen de 2 huizen wel erg groot, zeker gezien het feit dat ze allebei dezelfde oppervlakte hebben. In het huis dat wij bekeken hebben zit wel een nieuwe badkamer, maar dat is er geen van 30k.

Heb van een andere (bevriende) makelaar al het advies gehad om aan de verkopende makelaar te vragen waarom er zo'n groot verschil zit tussen de 2 huizen.

We hopen iig zelf om op een prijs van rond de 150000-152500 uit te komen.
Is dit beetje realistisch en wat zou een goed openingsbod zijn? Iets van 145000 ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

OK, ik ben ondertussen een beetje bekomen van de teleurstelling en frustratie :) Ik heb wel zoiets van, als de heipalen, naar buitenslaande deuren en hele raampartij niet wordt opgeleverd, dan hoeft het voor mij niet meer. Ik heb ondertussen wel iets bedacht, maar weet niet of het redelijk is... Zou het onredelijk zijn om te verwachten dat het huis alsnog wordt opgeleverd met volledige ramen en de verkopende partij alsnog de heipalen en naar buitenslaande deuren plaatst, zonder de extra kosten aan ons door te berekenen?

Ik heb het dus over de extra kosten. De makelaar heeft tijdens het eerste gesprek wel iets gezegd van "de heipalen en naar buitenslaande deuren zijn bij de prijs inbegrepen", maar die specifieke uitspraak hebben we niet op papier/email staan. Vandaar ook dat we er zelf al rekening mee hadden gehouden dat we de initiële kosten zouden moeten betalen, iets wat we zelf overigens ook niet meer dan normaal zouden vinden. We zijn er namelijk niet op uit om de verkopende partij een poot uit te draaien. Anyway, als die twee opties samen met de rest van het huizenblok mee zouden zijn gegaan was dat goedkoper geweest dan dat ze dat nu nog voor 1 huis moeten doen. Met de "extra kosten" bedoel ik dus het verschil in prijs tussen bouwen voor alle huizen en bouwen voor 1 huis, oftewel, ik wil dus dezelfde prijs betalen als mijn buren.

Al met al ben ik al lang blij dat we donderdag die handtekeningen niet hebben gezet, want dan waren we waarschijnlijk een lange lijdensweg ingegaan, want je recht halen bij zulke bouwgiganten is, als ik de verhalen mag geloven, geen pretje en nu hebben we in ieder geval nog de optie om gewoon nee te zeggen :)

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Goed om te zien dat je je toch voor allerlei onzin hebt weten te behoeden Apie!. Wat ik wel vreemd vind is dat, wat ik uit je verhaal opmaak, eigenlijk pas "mag" onderhandelen over te leveren opties als je getekend hebt. Zoiets zou ik van tevoren volledig dichtgespijkerd willen hebben.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Nou, het is niet zo dat het onderhandelen pas na het tekenen mocht hoor.

De bouw is gewoon al in volle gang en niet alles is meer mogelijk. Dat wisten wij ook en wilden daarom bepaalde vragen aan de aannemer stellen. De makelaar zou daarom als doorgeefluik tussen ons en de aannemer fungeren. Zo konden wij onze vragen stellen en de aannemer antwoorden. Op basis van die antwoorden moesten wij dus beslissen of we wel of niet wilden tekenen. De vragen die ik had gesteld zijn in de afgelopen weken beantwoord en op basis daarvan hadden we besloten om te tekenen, maar een dag nadat we getekend zouden hebben, kregen we een mail dat bepaalde toezeggingen helemaal niet klopten. En nu moeten we dus voor het tekenen onderhandelen over die toezeggingen. Ik kan het ook na het tekenen doen, maar dan sta ik natuurlijk een stuk minder sterk :)

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Dat verhaal komt me bekend voor hoor. Ik heb dat opgelost door gewoon bij het kantoor van de aannemer langs te gaan en een gesprek te hebben met de kopersbegeleider. Veel helderder en to-the-point. Nu hadden wij ook een makelaar die de kantjes ervanaf liep, dat hielp ook niet mee.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat als je het speelt van ik wil dit en dat gemaakt hebben, tegen een leuk tarief.
Kom maar eens met een voorstel anders ontbind ik de koop (moet je wel willen doen natuurlijk) Je hebt toch 3 dagen de tijd daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Ik kreeg vanmorgen een mail van de makelaar. Het komt er op neer dat hij zich nu afzijdig houdt totdat wij er met de aannemer uit zijn. Verder niks geen verontschuldiging ofzo...vreemd. Dat kwam niet ten goede van mijn humeur :) Gelukkig was mijn vriendin zo slim om het even over te nemen en contact o tenemen met de kopersbegeleider voor een afspraak. Dat bleek een hele vriendelijke man en er was nog best veel mogelijk. Hij verbaaste zich ook over bepaalde documentatie die wij niet hadden gehad. We hebben in ieder geval weer goede hoop!

We hebben nog niks getekend dus valt er ook niks te ontbinden :)

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Goh, het verleden herhaalt zich blijkbaar. Volgens onze makelaar was er ook allemaal niks meer mogelijk, want we waren al een bepaalde datum gepasseerd, blablabla .. in het gesprek met de kopersbegeleider werd hierop verbaasd gereageerd en aangegeven dat er nog heel veel mogelijk was, alleen de uitbouw niet meer.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Tja, dat de uitbouw niet meer mogelijk is, dat snap ik. Ik hoop alleen wel dat ze nog in staat zijn om er alsnog heipalen in te heien, want dat is echt niet rieleks als je dat nog moet doen als jij en je buren al in het huis wonen.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:38

thomaske

» » » » » »

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze pal naast een nieuwe huizenblok nog even nieuwe heipalen in de grond gaan rammen, dan kan niet goed zijn voor die huizen. (lijkt me)

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ooit gehoord van palen boren of gieten?
Moet geen enkel probleem zijn. Ik heb gezien dat ze kelder met palen tussen 2 huizen in zetten dus het is vaak onwil en niet dat het niet mogelijk is.

Ik zou zeggen bedenk hoe graag je daar wilt wonen (waarschijnlijk te graag, had ik ook) en stel je dan zo hard mogelijk op!

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 52684 schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 10:23:
Moet geen enkel probleem zijn. Ik heb gezien dat ze kelder met palen tussen 2 huizen in zetten dus het is vaak onwil en niet dat het niet mogelijk is.
Het is waarschijnlijk gewoon het kosten plaatje, want mogenlijk is het natuurlijk bijna altijd.

Ik heb vrijdag de sleuteloverdacht gehad en ben nu druk aan het klussen. Ik hoop voor kerst klaar te zijn. Verder niet veel speciale dingen bij mijn huis met betrekking tot de koop/overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Laatst online: 07-05 09:10

FaceDown

Storende factor.

MarcoZ20 schreef op zondag 02 december 2007 @ 12:42:
[..].

Enige waar we een beetje mee in de maag zitten, is het feit dat het huis ernaast vorig jaar is verkocht voor 130000euro en ze vragen voor "ons" huis 158000euro. We vinden dit verschil tussen de 2 huizen wel erg groot, zeker gezien het feit dat ze allebei dezelfde oppervlakte hebben. In het huis dat wij bekeken hebben zit wel een nieuwe badkamer, maar dat is er geen van 30k.

Heb van een andere (bevriende) makelaar al het advies gehad om aan de verkopende makelaar te vragen waarom er zo'n groot verschil zit tussen de 2 huizen.

We hopen iig zelf om op een prijs van rond de 150000-152500 uit te komen.
Is dit beetje realistisch en wat zou een goed openingsbod zijn? Iets van 145000 ofzo?
Ja lijkt me wel realistisch.. 130.000 plus stijging van 5 % in een jaar is 136.500. Of de badkamer 14.000 waard is weet ik niet?
In ieder geval zou ik beginnen op 142.000 wil je op 150.000 eindigen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl
  • Nu online

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Rowdy.nl schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 17:15:
[...]

Aanstaande dinsdag om 10 uur de overdracht dus... ;)

Meterstanden gaan we opschrijven, voor de rest stond er niks in het appartement... :)
En done... ;) Meterstanden zijn netjes opgeschreven met de verkopende makelaar, handtekeningetjes eronder en ieder een kopietje. Flesje wijn met een openertje erbij gekregen, enh toen naar de Notaris. Ff wat krabbeltjes gezet en nu is't officieel! :)

Ik ga jullie dus verlaten en eens neuzen in het verbouwen topic... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabbah
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-05 15:45
OK, mijn situatie:

Ik heb nu een koopflat waar ik sinds 8,5 jaar woon. Ik schat de overwaarde van de flat op 25.000 euro. Destijds gekocht voor ongeveer 90.000 euro. De overwaarde wil ik investeren in het nieuwe huis. Mijn vriendin woont nu nog bij haar ouders maar we hebben besloten om samen een nieuw huis te kopen. Ze is toch de helft van de week al bij mij. Via internet hebben we globaal kunnen berekenen hoeveel we maximaal kunnen lenen met onze salarissen en de overwaarde van mijn huidige flat. Dat bedrag ligt zo rond de 350.000 a 370.000. Ik weet niet of deze informatie op dit moment relevant is, maar ik schrijf het er maar bij.

Over een paar weken hebben we een eerste orientatiegesprek bij de Hypotheker. Volgens hun site kost het je niks extra's als je via hun een hypotheek afsluit, dan wanneer je dat rechtstreeks bij een bank doet. Ik heb daar echter mijn twijfels bij. Daarom wil ik sowieso ook een afspraak maken bij de Postbank, waar mijn huidige hypotheek loopt.

Wat is wijsheid? Zoveel mogelijk banken en andere geldverstrekkers aflopen? Is het verstandig om te kiezen tussen 1 van de 'grote' banken of zijn er andere opties? Hoe zijn jullie te werk gegaan in deze fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Persoonlijk heb ik een financieel adviseur in de hand genomen al jaren geleden.
Die heeft contact met alle banken en overziet de markt (dus qua rentekortingen, en leuke aanbiedingen)

Waardoor wij nu een hele leuke hypotheekhebben met wat lagere maandlasten dan gebruikelijk.

Voordat iedereen over de kosten begint.
In de offerte staat gewoon dat mijn adviseur (x000) krijgt, daarvan heb ik gezegd is dat niet wat veel (krijgt overigens de bank ook, maar dan niet als provisie maar als kosten) en hij geeft me een gedeelte terug. Ik heb er vertrouwen in.

Postbank verkoopt alleen postbank, Rabo alleen rabo. Hypotheker vind ik een rare club.
Jabbah, ik weet niet waar je woont maar in de buurt van brabant kan ik je zijn telefoonnummer wel doorgeven (PB even)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Anoniem: 52684 schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 10:23:

Ik zou zeggen bedenk hoe graag je daar wilt wonen (waarschijnlijk te graag, had ik ook) en stel je dan zo hard mogelijk op!

Suc6
Vandaag bij de aannemer geweest en aangezien de muren van de buren (hey dat rijmt *O*) op ons erf staan, mogen we die als binnenmuur gebruiken als we gaan uitbouwen. Heien hoeft ook dan ook niet, want die muren van de buren staan al op heipalen. Mogelijk dat er in het midden nog paal bij moet, maar dat kan gepulsed worden en hoeft niet te worden geheid. Dat is al weer heel wat anders als wat de makelaar ons vertelde: dat we dan moesten heien en een kraan moesten huren en dan zijn de kosten aanzienlijk hoger dan zo'n pulsemachine.

Alle "mis-communicatie" zit overigens waarschijnlijk aan de makelaarskant... Die hebben gewoon niet de juiste tekeningen/lijstjes/documenten e.d. gegeven... Dit schijnt vaker (lees : altijd) voor te komen bij nieuwbouwhuizen waarbij de koop wordt ontbonden. Dan stuurt de aannemer wel nieuwe spullen op , maar dan blijft het bij de makelaar in een hoekje liggen tot er weer een koper langskomt, en dan pakken ze het verkeerde stapeltje uit het verkeerde hoekje (ofzoiets). Als je weet dat dat vaker voorkomt, pas dan je proces aan zou ik zeggen, maar goed...wie ben ik?

Verder konden bijna al onze wensen worden ingewilligd \o/ Al met al hebben we er weer een goed gevoel over!

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik heb slechts ervaring met een paar makelaars, maar ik vind het (tot nu toe) allemaal een stelletje prutsers.

Makelaar 1 (kocht ik een appartement van).

A: Wat zijn de servicekosten per maand?
M: weet ik niet
A: Wat zijn de kosten voor het huren van een parkeerplek?
M: weet ik niet
A: Waar zit het fietsenhok?
M: weet ik niet (vervolgens 30 minuten rondgelopen om uiteindelijk het hok te vinden)
A: waar zitten de centrale nutsaansluitingen, zodat ik bij een storing iemand kan bellen?
M: weet ik niet (2 jaar later bleek ik deze info nodig te hebben omdat er geen signaal meer binnenkwam op m'n TV, lag aan een kapot verdeelkastje in de kelder)

Makelaar 2: (nieuwbouwhuis van gekocht)

A: Ik wil graag die en die opties nog laten uitvoeren, kost dat?
M: kan niet meer, geen idee wat het kost (aannemer zei: tuurlijk, er kan nog van alles, hier heb je de meerwerklijst, maar die heeft de makelaar ook hoor!)
A: Welke keukenleverancier is aangesloten bij het project?
M: weet ik niet, bel ik je over terug (3 dagen later zelf maar gebeld)
A: Heb je een tijdelijke woning voor ons als we het appartement eerder verkopen?
M: Jazeker! (bleek dus niks voor geregeld te zijn)

Toppunt was nog wel dat de makelaar te laat bij de notaris verscheen. Toen de notaris vroeg waar de makelaar was antwoordde ik met "komt die ook dan?". "Ja, da's wel gebruikelijk, welke makelaar heb je dan?". "Die en die". "Oh, die nemen het niet zo nauw, we beginnen vast" 8)7

Ook leuk is vrijdagmiddag een briefje in de bus vinden dat ze een bos bloemen hadden proberen te bezorgen, maar dat we niet thuis waren (duh, we werken allebei). Ik had geen zin in een bosje wat al een weekend op een muf kantoor had gestaan, hou die maar lekker.

Ook leuk is dat men je vrijdagmorgen op je werk belt en zegt "kan er nu iemand langskomen om het verkocht bordje op te hangen?" "Nee, zoals met de bloemen al bleek werken we beide, er is dus niemand thuis". "Oh ...". *zucht* "Gooi maar in de bus, doe het zelf wel".

Nog nooit zoveel geld betaalt voor zo weinig gedane arbeid. Ik weet van 2 andere buren dat ze bij dezelfde makelaar izjn geweest, en het huis door een andere makelaar hebben laten verkopen aan hen, dit omdat ze de makelaar gewoon niet vertrouwden. Zelfs de aannemer maakte enkele opmerkingen waaruit bleek dat ze de makelaar niet hoog hadden zitten, maarja, die rijdt vrolijk rond in z'n dikke Q7, kan hem het verreken ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Laatst online: 06-05 20:44

ALH

Even een vraag van mijn kant. In september heb ik een appartement gekocht wat uit de verhuur komt en meteen flink verbouwd, extra kamer gemaakt nieuwe keuken etc..
Nu staan op funda soortgelijke appartementen voor >20-25k meer te koop dan het bedrag waarvoor ik het gekocht heb.
Is het zinvol om mijn appartement opnieuw te laten taxeren of heeft dat alleen zin bij eventuele verkoop?

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piels
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09-2024
Volgens mij is dat alleen zinvol bij een eventuele verkoop in jouw geval. :)

Meestal is het zo met huurhuizen die in de vekoop komen dat deze voor een relatief lagere prijs aangeboden worden. Maar dan moet er vaak ook het een en ander aan gedaan worden.

Windows Phone Apps: Belstatus, Pinautomaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Is het ook niet zo dat als je het laat taxeren, en het blijkt inderdaad 25K meer waard te zijn, je hier last van kunt hebben met je gemeentelijke belastingen? (WOZ waarde enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Arfman schreef op woensdag 05 december 2007 @ 08:56:
Is het ook niet zo dat als je het laat taxeren, en het blijkt inderdaad 25K meer waard te zijn, je hier last van kunt hebben met je gemeentelijke belastingen? (WOZ waarde enzo)
Als je het zelf laat taxeren dan hoef je dat natuurlijk niet door te geven aan de gemeente. Maar bij een volgende her-taxatie van de gemeente heb je wel kans dat je WOZ opeens omhoog gaat. Al gaat die taxatie meestal gewoon per blok en kijken ze nog of je een uitbouw en/of dakkappel hebt.

Maar verder heeft de taxatie voor jezelf ook geen zin als je niet van plan bent om het te verkopen. Of je moet zelf zo'n goed gevoel over houden als je weet dat je huis hoger getaxeerd is.

[ Voor 14% gewijzigd door Woy op 05-12-2007 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Het heeft alleen zin als je nu een renteopslag hebt en deze kan laten vervallen doordat je onder de norm komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1759

Ik weet niet zeker of dit topic nog gereanimeerd zou mogen worden, maar aangezien er geen slotje op zit.. <- Op zich prima, maar Ervaring met het financieren van een huis is bedoeld voor het financieren van een huis en voor de contacten met tussenpersoon, bank, etc. Deze vraag past beter bij de algemene zaken mbt het kopen van een huis :) Gemoved dus.

Ik heb een vraag over de kosten die een notaris in rekening heeft gebracht, zonder dat dit vantevoren is gespecificeerd d.m.v. een offerte.
Afgelopen vrijdag heeft de notaris de akte van levering en hypotheekakte gepasseerd. Een paar dagen hiervoor kreeg ik een nota van afrekening van diezelfde notaris, waarin de volgende post vermeld stond:

"kosten inschrijving koopakte, incl. kadastraal recht €250,-"

Kan dit zomaar? Zie voor een uitgebreidere context mijn post bij TROS Radar: *knip link* discussies behoren integraal op een locatie gevoerd te worden inclusief alle benodigde context. Zie ook "discussies ergens anders voortzetten" in Het algemeen beleid #nietopprijs :).

[ Voor 29% gewijzigd door een moderator op 16-12-2007 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 1759 schreef op zondag 16 december 2007 @ 17:13:
Ik weet niet zeker of dit topic nog gereanimeerd zou mogen worden, maar aangezien er geen slotje op zit..

Ik heb een vraag over de kosten die een notaris in rekening heeft gebracht, zonder dat dit vantevoren is gespecificeerd d.m.v. een offerte.
Afgelopen vrijdag heeft de notaris de akte van levering en hypotheekakte gepasseerd. Een paar dagen hiervoor kreeg ik een nota van afrekening van diezelfde notaris, waarin de volgende post vermeld stond:

"kosten inschrijving koopakte, incl. kadastraal recht €250,-"

Kan dit zomaar? Zie voor een uitgebreidere context mijn post bij TROS Radar: *knip*
Het ligt er een beejte aan wat je afgesproken hebt met de notaris. Als je van tevoren geen afspraak over de prijs hebt gemaat is dat niet zo handig. Inschrijving voor kadaster enzo kost nou eenmaal geld.

[ Voor 4% gewijzigd door een moderator op 16-12-2007 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltaquad
Morgen heb ik een oriënterend gesprek bij de hypotheker. Wat is nou het verschil als je rechtstreeks bij de bank een hypotheek afsluit of via de hypotheker? Of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
deltaquad_1979 schreef op maandag 17 december 2007 @ 10:04:
Morgen heb ik een oriënterend gesprek bij de hypotheker. Wat is nou het verschil als je rechtstreeks bij de bank een hypotheek afsluit of via de hypotheker? Of maakt dat niet uit?
Op zich is er niet zoveel verschil. Bij de bank heb je in feite ook een Adviseur alleen die werkt vanuit die bank en zal dus alleen producten van die bank aanbieden.

De hypotheker is in princiepe onafhankelijk ( niet helemaal want hij wordt natuurlijk door de banken "betaald" om hun producten te verkopen ) en kijkt dus naar producten van meerdere banken.

Het nadeel van een adviseur van een bank is dus dat hij alleen naar producten van zijn bank kijkt. Het voordeel is dat bij een adviseur van een bank meestal de afsluitprovisie wat makkelijker weg te strepen is. Bij de Hypotheker zal dat minder makkelijk gaan omdat gewoon zijn winst is, en hij wil ook geld verdienen.

Ik zou ook aanraden om als je echt een hypotheek af gaat sluiten met meerdere partijen om de tafel te gaan zitten en de aanboden te vergelijken. Voor een orienterend gesprek haalt het niet zo heel veel uit waar je heen gaat, er zullen mischien wat verschillen zijn wat je maximaal kunt lenen volgens hun, maar dat zullen geen extreme verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

deltaquad_1979 schreef op maandag 17 december 2007 @ 10:04:
Het verschil is niet zo root, de afsluitkosten betaal je hoe dan ook. Voordeel van een tussenpersoon als de Hypotheker, de Hypotheekshop of hoe ze ook maar mogen heten is dat je meteen een vergelijking kan krijgen tussen de produkten van verschillende hypotheekverstrekkers.

Denk van tevoren wel na over wat je nu precies wilt:

Wil je maximaal wonen voor lage maandlasten?
Wil je sparen via je hypotheek?
Welke risico's wil je allemaal afdekken?
Ga je eigen geld inbrengen en zo ja hoeveel?
...

De Vereniging Eigen Huis heeft ook de nodige informatie over hypotheken en tegenwoordig ook een hypotheekservice.

With the light in our eyes, it's hard to see.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
Misschien dat het niet helemaal in dit topic thuis hoort, maar ik wil binnekort mijn eerst huis gaan kopen (1,5 / 2,0 ton) nu ben ik opzoek naar een ,,bouwval'', daaronder versta ik: een huis dat bouwkundig goed in elkaar zit maar waar van binnen veel gedaan moet worden (totaal vernieuwen electra / keuken / badkamer, cq vrijwel alles)

Nu is mijn vraag, hoe vind je zoiets als dat ik zoek, heb al gezocht op funda en jaap maar daar is vrijwel niet zoiets te vinden. Iemand tips? (zoek het huis in noord-holland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tja, afgezien van de algemene zoeksites kunnen makelaars hun eigen website hebben, en anders de ouderwetse methode met plaatjes kijken bij de makelaar in het raam.
En misschien gaan rondrijden in de regio waar je wat zoekt. Het is een vrij specifiek huis wat je zoekt, dat wordt meestal door oudere mensen bewoond (als in: hele leven gewoond, nooit opgeknapt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-05 09:33
Wat zijn jullie ervaringen met het onderhandelen op de afsluit provisie bij hypotheken?

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Soen schreef op maandag 17 december 2007 @ 14:59:
Misschien dat het niet helemaal in dit topic thuis hoort, maar ik wil binnekort mijn eerst huis gaan kopen (1,5 / 2,0 ton) nu ben ik opzoek naar een ,,bouwval'', daaronder versta ik: een huis dat bouwkundig goed in elkaar zit maar waar van binnen veel gedaan moet worden (totaal vernieuwen electra / keuken / badkamer, cq vrijwel alles)

Nu is mijn vraag, hoe vind je zoiets als dat ik zoek, heb al gezocht op funda en jaap maar daar is vrijwel niet zoiets te vinden. Iemand tips? (zoek het huis in noord-holland)
Eigenlijk zoek je dus veel huis voor relatief weinig geld met als consequentie dat je er veel aan zal moeten opknappen? Tja, primair natuurlijk huizen kijken in/net boven je prijsklasse. Daarna met de overige zoekopties (perceelgrootte, woonoppervlakte, aantal kamers) de huizen eruit schiften die je niet wilt hebben. Dan hou je uiteindelijk de huizen over die goed onderhouden buiten je budget zouden vallen maar door de onderhoudsstatus erbinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piels
Stinger_Ventura schreef op maandag 17 december 2007 @ 19:36:
Wat zijn jullie ervaringen met het onderhandelen op de afsluit provisie bij hypotheken?
Ik heb met mijn hypotheek adviseur afgesproken, dat de 1% afsluitprovisie gewoon blijft staan.
Op het moment dat de akte is gepasseerd, stort hij 0,5% terug naar onze rekening onder de noemer "relatie korting" oid.
En op het einde van het jaar kunnen we dus op de volledige 1% belasting teruggaaf vragen.

Zo hebben wij het gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Laatst online: 11:23

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Stinger_Ventura schreef op maandag 17 december 2007 @ 19:36:
1 telefoontje was 500 euro waard :) wordt teruggeboekt, zodat we ook het belastingvoordeel hebben zoals mijn bovenbuurman uitlegt.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-05 09:33
Sparhawk schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 17:11:
[...]

1 telefoontje was 500 euro waard :) wordt teruggeboekt, zodat we ook het belastingvoordeel hebben zoals mijn bovenbuurman uitlegt.
Kijk, dat zijn goede berichten :-)

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Binnenkort is mijn sleuteloverdracht (als koper), waarvoor we eerst met de huidige bewoners de woning gaan bekijken voor de meterstanden en eventuele nieuwe schadegevallen.

Zijn er nog bijzonderheden of is het inderdaad slechts kijken of alles naar wens is en de meterstanden opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244800

Piels schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 07:14:
[...]

En op het einde van het jaar kunnen we dus op de volledige 1% belasting teruggaaf vragen.

Zo hebben wij het gedaan. :)
Dat je achteraf een korting krijgt op je kosten doet niet ter zake. Jij moet de werkelijke notariskosten opgeven. De kans dat je gecontroleerd wordt is niet zo groot, maar je pleegt wel fraude als je 1% kosten opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piels
De afsluitprovisie is toch altijd? 1% van de koopsom of iets dergelijks? Dus als ik die gewoon opgeef aan de belasting is er niets aan de hand.
Eigenlijk hetzelfde verhaal als Sparhark...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 244800 schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 20:54:
[...]

Dat je achteraf een korting krijgt op je kosten doet niet ter zake. Jij moet de werkelijke notariskosten opgeven. De kans dat je gecontroleerd wordt is niet zo groot, maar je pleegt wel fraude als je 1% kosten opgeeft.
Ja maar je krijgt geen korting op afsluitprovisie. Je krijgt gewoon een gift die toevallig de helft van die afsluitprovisie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Bedrijven geven nooit om-niet giften aan klanten. Het terugbetaalde bedrag moet tegen een ander reeds verschuldigde kosten worden weggestreept. Als het weggestreept wordt tegen kosten die op geen enkele wijze fiscaal is afgetrokken dan is het legaal (echter, zo'n bedrag bestaat typisch niet). In het andere geval waarbij je het bedrag aftrekt probeer je fraude goed te praten.

Als je er zo van overtuigd bent dat dit mag en je argument hier wilt verdedigen dan stel ik voor dat je het eens aan je belastinginspecteur voorlegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Fly-guy schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 20:39:
Binnenkort is mijn sleuteloverdracht (als koper), waarvoor we eerst met de huidige bewoners de woning gaan bekijken voor de meterstanden en eventuele nieuwe schadegevallen.

Zijn er nog bijzonderheden of is het inderdaad slechts kijken of alles naar wens is en de meterstanden opnemen?
Het is een formaliteit. In dit stadium een bouwkundige inspectie laten uitvoeren is bijvoorbeeld wel erg laat. Je kan letten op tekenen van lekkage (donkere plekken op muur, laminaat wat bol staat, plinten die van de muur springen), achterstallig onderhoud: houtrot in kozijnen, etc. Of je er nog iets mee kan bij ontdekking weet ik niet. Aangezien de onderhandelingen al zijn afgerond.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Piels schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 22:49:
De afsluitprovisie is toch altijd? 1% van de koopsom of iets dergelijks? Dus als ik die gewoon opgeef aan de belasting is er niets aan de hand.
Eigenlijk hetzelfde verhaal als Sparhark...
Nee, het is geen vast percentage. Je kan het gewoon onderhandelen met je notaris. Zeker als je het combineert met een aantal andere zaken, kan het flink schelen. Het mag echter in 1 jaar om van de volledige aftrek gebruik te kunnen maken niet meer dan 1,5% (met een maximum van 3630 euro) bedragen.

Nogmaals, je wordt niet snel gecontroleerd, maar je pleegt wel fraude door niet het werkelijke bedrag op te geven. Het 'gift'-verhaal hierboven zou ik maar helemaal niet aan de inspecteur ophangen, je toont er opzet mee aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrJayMan schreef op woensdag 19 december 2007 @ 09:35:
[...]

Het is een formaliteit. In dit stadium een bouwkundige inspectie laten uitvoeren is bijvoorbeeld wel erg laat.
Het is tevens een controle of er niet ineens zaken ontbreken die achter zouden moeten blijven in het huis. En bovendien een kans om je nog een keer te laten uitleggen hoe die CV ook alweer ontlucht moet worden, wanneer het platte dakje vernieuwd was en hoe laat de vuilnisman kwam en dat soort (stomme) zaken. Maak gewoon een lijstje met dingen die over het gebruik van je nieuwe huis wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
MrJayMan schreef op woensdag 19 december 2007 @ 09:35:
[...]

Het is een formaliteit. In dit stadium een bouwkundige inspectie laten uitvoeren is bijvoorbeeld wel erg laat. Je kan letten op tekenen van lekkage (donkere plekken op muur, laminaat wat bol staat, plinten die van de muur springen), achterstallig onderhoud: houtrot in kozijnen, etc. Of je er nog iets mee kan bij ontdekking weet ik niet. Aangezien de onderhandelingen al zijn afgerond.
Er is al een maand of twee geleden een bouwtechnische keuring uitgevoerd, met een paar kleine zaken (gescheurde badkamer tegel en een klein scheurtje in een loden dakafwerking. Dus dat zit wel goed, maar als ze in die tijd een raam aan diggelen hebben geslagen, dan zou ik dat opmerken tijdens de laatste rondgang en moeten zij dat herstellen (contract).
Anoniem: 244800 schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:00:
[...]

Het is tevens een controle of er niet ineens zaken ontbreken die achter zouden moeten blijven in het huis. En bovendien een kans om je nog een keer te laten uitleggen hoe die CV ook alweer ontlucht moet worden, wanneer het platte dakje vernieuwd was en hoe laat de vuilnisman kwam en dat soort (stomme) zaken. Maak gewoon een lijstje met dingen die over het gebruik van je nieuwe huis wilt weten.
Zoiets had ik ook al in mijn hoofd, dus kijken of alles in "dezelfde" staat is als bij het tekenen van het contract en inderdaad de oren van hun hoofd vragen over dat soort dingen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
kick.

Nou een kleine vreugde gil mag wel :)

Er zijn hier knopen gehakt en we gaan definitief verhuizen naar het zuiden. Nieuwe banen op komst ( ik heb contract hier liggen al ) en afgelopen 3 zaterdagen ong. een 15 a 20 huizen bezichtigd.
Ieder huis alles opgeschreven kwa gebreken, plus punten, min punten, etc.

Een heel gedoe maar hele diverse huizen gekeken kwa bouwjaren en bouw stijlen. Van 1960 tot 2001 en van echte vierkante nieuwbouw tot jaren 30 stijl nieuwbouw.

Gisteren gelukkig geworden van een jaren 60 huis.

Het is gekocht in 2001 voor +/- 180.000 euro.(kadaster.nl) Sindsdien wel wat dingen aan verbeterd als keuken en badkamer en tuin.

Nou het balletje gaat rollen...

Enerzijds dachten we aan aankoop makelaar die % zou krijgen van af te pingelen centen maar we gaan het zelf ondernemen. We beginnen met bieden met ontbindende voorwaarden als, problemen met hypotheek (hoewel dat niet reeel is gezien het geen punt is/kan zijn) , bouwtechnische gebreken, etc.
Technische keuring via VEH word gedaan iig.

Even lastig om onderhandelingen te beginnen. Krijg vandaag een telefoontje van de postbank hulplijn over wat hun voor bod zouden doen. Even sparren hoop ik.

Het huis staat nu te koop voor net geen 240.000 (ze zijn net iets meer als 5000 gezakt , huis staat 3mnd te koop en ze willen er binnen nu en 3 maanden UIT zijn ivm nieuwe huis)

Stel dat huizen prijzen per jaar 3% gestegen zijn sinds 2001. Dat zou een 5000 per jaar zijn. x7 jaar inmiddels is een 35.000 euro.

Koop prijs 180.000 + 35.000 = 215.000
Kosten koper is hun verlies niet het onze :)

Nu zijn er wat verbeter punten aangebracht dus ik denk dat ik een 220.000 euro een goede eind prijs zou zijn. Maaaaaaaar hoe lager hoe beter.

Vuist regel 20% onder aankoop prijs zouden we op 190.000 uit komen.

Openingsbod van 199.250 is denk ik te gedurfd... ben benieuwd.. Hopelijk nog wat inbreng van hier , de postbank hulplijn en van wat andere spar partners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
vaak kom je ongeveer tussen je begin bod en hun vraagprijs uit. Vaak zijn geen van beide partijen bereid veel meer toe te geven dan de andere partij.

Ik denk dat je beter 200.000 of 195.000 kunt bieden dan 199.250. Als het op huizen verkopen aankomt denken de mensen meestal gewoon in ronde getallen. Je hebt wel het voordeel dat hun er snel uit willen zijn. Maar persoonlijk vind ik onder de 200.000 erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Capo schreef op maandag 24 december 2007 @ 09:16:
Stel dat huizen prijzen per jaar 3% gestegen zijn sinds 2001. Dat zou een 5000 per jaar zijn. x7 jaar inmiddels is een 35.000 euro.

Eerder richting 221.000 ? En dan heb je de verbeterpunten er niet bij.
Nu zijn er wat verbeter punten aangebracht dus ik denk dat ik een 220.000 euro een goede eind prijs zou zijn. Maaaaaaaar hoe lager hoe beter.
Nu weet ik niet wat er aan verbeterd is, maar 5000 euro voor keuken, badkamer en tuin vind ik wel mager.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
Benieuwd waarvoor hij weggaat, maar van 245.000 -> 240.000 -> 215.000 lijkt mij wel een fikse stap...
Neem aan dat ze zelf meer richting 232.500 zitten te denken ofzo (245 - 5%)...

edit: wat blackd zegt: 3% per jaar kom je idd al op 221.000 uit ipv. 215.000.
Keuken is al gauw 8000 euro, badkamer een 2-3000 als je het zelf doet.
Dus zeg 10 roodjes erbij.... Zit je al op 231.000.

Ik denk dat ze een bod onder de 2 ton weglachen.

[ Voor 41% gewijzigd door matthijst op 24-12-2007 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Ben ook benieuwd.

Kijk hun rekenen nu aankoopprijs + kosten koper + 7 jaar 3% stijging en dat vind ik niet realistisch :)

Als we uiteindelijk uit komen op 225 zijn we tevreden. (232 ook wel hoor ;) vinden het gewoon tof huis)

Keuken is een simpele keuken, netjes , maar geen 20.000 euro kostende top design keuken. Materiaal kosten waren onder de 3000 euro.
Badkamer is wel compleet, bad, douche, wastafel en toilet maar is ook allemaal geen top design spul, schat dat de gehele badkamer een 3000 euro heeft gekost aan materiaal en werk uren.
En meeste heeft men zelf gedaan (wel netjes overigens)

Een van de identieke huizen in de buurt is onlangs verkocht voor 212,500. Waarschijnlijk wel nog met jaren 90 badkamer en keuken.

[ Voor 13% gewijzigd door Capo op 24-12-2007 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 09:53

Verkijk je niet op de kosten koper. Ik vraag me of een verkoper de koste koper op zicht willen nemen. Dat is makkelijk 8 tot 9% op de prijs.
of bedoel je dat je de kosten koper die zij betaald hebben in de koop niet wil terug zien in de prjis die jij betaald. Denk ook niet dat ze dat doen ;)

Maar proberen kan altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Ja maar kosten koper is geen waarde stijging.. als huis 3x van eigenaar wisselt dan word een huis direct onbetaalbaar dankzij de kosten koper..

Kosten koper verdien je in mijn ogen enkel terug door verbeteringen en door waardestijging van het huis door de jaren heen. Niet bij verkoop van het huis.

Of ik snap je reply niet en sla de plank volledig mis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

kick.

Nou een kleine vreugde gil mag wel :)
feli

Maar een bod van 20% onder de vraag prijs is best wel veel. Ik zou als verkoper, je hebben uitgelachen en gevraagd om een serieus bod.

Tevens moet je niet te veel kijken naar de prijs van aankoop maar meer naar wat doen de prijzen in de buurt. Voor hoeveel staan de huizen in de omgeving te koop, en voor hoeveel. Bij het kadaster krijg je ook een overzicht van alle verkoopprijzen in de buurt.
Kijk eens bij funda en dergelijke voor vergelijkbare panden.

Verder moet je gaan kijken naar wat de huizen gaan doen in de toekomst. Is het een groeiwijk, of zal het waarschijnlijk niet echt veranderen in prijs.

Je kan online ook een waarde toetsing doen.
http://www.hypotheker.nl/.../Wat+is+een+woning+waard/

Maar goed, je moet het belangerijkste niet vergeten.
Wat vind jij het waard? Jij moet er namelijk wonen. Hoe erg zou je het vinden als je uiteindelijk de woning niet krijgt?

[ Voor 20% gewijzigd door LuCarD op 24-12-2007 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Ja we willen normale prijs betalen zonder dat men rijk word over onze rug. Niet meer als normaal :)

20% eronder kan niet, schijnt vuist regel te zijn maar kan niet.

Aantal deuren verder, identiek huis kwa opbouw, is in 1999 verkocht voor 3000 euro meer als dit huis in 2001.

aantal waarde meters gedaan op internet. Een komt uit op 223k uit.

De wijk groeit daar niet echt meer, het is een rustig dorpje in Limburg. Het is geen amsterdam kwa waarde stijgingen :+

En kwa mislopen , zonde, maar ben nuchter, er staat daar zoveel te koop..

[ Voor 32% gewijzigd door Capo op 24-12-2007 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Capo schreef op maandag 24 december 2007 @ 11:08:
Ja we willen normale prijs betalen zonder dat men rijk word over onze rug. Niet meer als normaal :)

20% eronder kan niet, schijnt vuist regel te zijn maar kan niet.

Aantal deuren verder, identiek huis kwa opbouw, is in 1999 verkocht voor 3000 euro meer als dit huis in 2001.

aantal waarde meters gedaan op internet. Een komt uit op 223k uit.

De wijk groeit daar niet echt meer, het is een rustig dorpje in Limburg. Het is geen amsterdam kwa waarde stijgingen :+

En kwa mislopen , zonde, maar ben nuchter, er staat daar zoveel te koop..
Weet je toevallig ook wanneer in 2001 het huis is gekocht? Aangezien de huizen een flinke duik hebben gemaakt in de 2e helft van het jaar.

Denkt je vriend(in) ook zo over het mislopen?

Maar je kan gewoon een bod proberen, en dan zie je vanzelf wel. Het gaat gelukkig daar niet zo snel als Amsterdam ;)

Ow...
Vorige week 2huizen verkocht :P
Mijn huis, met winst na 3 jaar wonen :)
Het huis van me vriendin, bijna geheel over de kop *O* :Y)

[ Voor 13% gewijzigd door LuCarD op 24-12-2007 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Huis is gekocht in Juni. Is dat al 2e helft ?

Vriendin wil het graag hebben maar als het het niet word.. jammer dan, kijken we wel verder naar ander huis. Gaat niemand dood van roept ze :+

Denk dat we een bod van 217,500 of 218.000 gaan plaatsen en kijken waar we uit komen.

Als we er precies tussen in uit komen zitten we op 227.000.

Dat is ong ook wel de waarde van de woning zoals het er nu bij staat in onze ogen.

Luccard : Lucky bastard! Mooi man zo je huizen verkopen!

Wij moeten dit huis na Anderhalf jaar verkopen... we rekenen toch wel op wat verlies :X

Hebben eenmalig bod gedaan van 225. Take it or leave it :)
Er staan daar zoveel huizen te koop in de regio... en er zitten zo gruwelijk veel makelaars....

[ Voor 26% gewijzigd door Capo op 24-12-2007 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 09:53
Capo schreef op maandag 24 december 2007 @ 10:27:
Ja maar kosten koper is geen waarde stijging.. als huis 3x van eigenaar wisselt dan word een huis direct onbetaalbaar dankzij de kosten koper..

Kosten koper verdien je in mijn ogen enkel terug door verbeteringen en door waardestijging van het huis door de jaren heen. Niet bij verkoop van het huis.

Of ik snap je reply niet en sla de plank volledig mis :P
Ik denk dat we elkaar wel begrijpen ;-)
Kosten koper is inderdaad geen waardestijging, maar mensen willen vaak minimaal een beetje winst.
(dus hun aankoopprijs + hun investeringen + k.k.)
Dat is eigenlijk wat ik mee wilde geven.

Verder kan je ook nog ff ing bellen, die doen gratis een startbod advies bij aankoop van een woning.
Geeft je nog een indicatie wat een goedstartpunt is.

En houd ook goed rekening met gevoel van je partner ;)
Als een vrouw eenmaal iets wil... :+

edit:
eenmalig bod is natuurlijk ook een goede optie, weet je meteen waar je aan toe bent.
Ik hoop dat jullie het huis krijgen! *O*

[ Voor 6% gewijzigd door DarkChylde op 24-12-2007 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Toch goed begrepen ;)
Ja beetje winst is prima maar niet rijk over onze rug :+

Ben benieuwd, nu duimen draaien....

Bod is ontvangen. Horen donderdag of ze er mee akkoord gaan want partner was niet aanwezig.

Ondertussen gebeld door de iblue makelaar van de postbank (eerst hulp bij bod etc)..die adviseerde om maximaal tot 227 te gaan. asbest in dak.. kost vermogen om evt. ooit het dak te laten vernieuwen/renoveren etc..

Dus we zaten denk ik wel vrij netjes. We hadden beter buurt onderzoek gedaan als hem :*)

[ Voor 63% gewijzigd door Capo op 24-12-2007 16:31 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.