Ik heb slechts ervaring met een paar makelaars, maar ik vind het (tot nu toe) allemaal een stelletje prutsers.
Makelaar 1 (kocht ik een appartement van).
A: Wat zijn de servicekosten per maand?
M: weet ik niet
A: Wat zijn de kosten voor het huren van een parkeerplek?
M: weet ik niet
A: Waar zit het fietsenhok?
M: weet ik niet (vervolgens 30 minuten rondgelopen om uiteindelijk het hok te vinden)
A: waar zitten de centrale nutsaansluitingen, zodat ik bij een storing iemand kan bellen?
M: weet ik niet (2 jaar later bleek ik deze info nodig te hebben omdat er geen signaal meer binnenkwam op m'n TV, lag aan een kapot verdeelkastje in de kelder)
Makelaar 2: (nieuwbouwhuis van gekocht)
A: Ik wil graag die en die opties nog laten uitvoeren, kost dat?
M: kan niet meer, geen idee wat het kost (aannemer zei: tuurlijk, er kan nog van alles, hier heb je de meerwerklijst, maar die heeft de makelaar ook hoor!)
A: Welke keukenleverancier is aangesloten bij het project?
M: weet ik niet, bel ik je over terug (3 dagen later zelf maar gebeld)
A: Heb je een tijdelijke woning voor ons als we het appartement eerder verkopen?
M: Jazeker! (bleek dus niks voor geregeld te zijn)
Toppunt was nog wel dat de makelaar te laat bij de notaris verscheen. Toen de notaris vroeg waar de makelaar was antwoordde ik met "komt die ook dan?". "Ja, da's wel gebruikelijk, welke makelaar heb je dan?". "Die en die". "Oh, die nemen het niet zo nauw, we beginnen vast"
Ook leuk is vrijdagmiddag een briefje in de bus vinden dat ze een bos bloemen hadden proberen te bezorgen, maar dat we niet thuis waren (duh, we werken allebei). Ik had geen zin in een bosje wat al een weekend op een muf kantoor had gestaan, hou die maar lekker.
Ook leuk is dat men je vrijdagmorgen op je werk belt en zegt "kan er nu iemand langskomen om het verkocht bordje op te hangen?" "Nee, zoals met de bloemen al bleek werken we beide, er is dus niemand thuis". "Oh ...". *zucht* "Gooi maar in de bus, doe het zelf wel".
Nog nooit zoveel geld betaalt voor zo weinig gedane arbeid. Ik weet van 2 andere buren dat ze bij dezelfde makelaar izjn geweest, en het huis door een andere makelaar hebben laten verkopen aan hen, dit omdat ze de makelaar gewoon niet vertrouwden. Zelfs de aannemer maakte enkele opmerkingen waaruit bleek dat ze de makelaar niet hoog hadden zitten, maarja, die rijdt vrolijk rond in z'n dikke Q7, kan hem het verreken ..