Ervaring met huis kopen deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 51.077 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04 10:27

Gast1981

room with a moose!

Komen die zaken niet sowieso met een bouwtechno keuring naar voren?

Ik ga m'n pa denk ik maar es meevragen :P
Vind ie misschien nog wel leuk ook.

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 01:03
mijn oude huisje is verkocht *O*
tenminste ik heb een aantal biedingen rond de vraagprijs.
Nu kijken welke de meeste aantrekkelijke voorwaarden heeft.
Een bieder wil een asbest controle doen.
Voor zover ik weet geen asbest in de woning, maar ja, stel dat het er wel is, heb ik weer een boel gezeik.

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-05 10:11

PoweRoy

funky!

Domper :( Vriendin en ik zijn al een tijdje op zoek naar ons eerste huisje. Hebben nu ongeveer al 8 huizen gezien, 2 ervan waren erg leuk.

1e leuke huis. Bewoners zakten niet met de prijs (wij veel omhoog 2k+, hun 1k...) Uiteindelijk niets meer van gehoord.

2e leuke huis. Mooi huisje. Hoefde niet veel aan te gebeuren en was laag geprijsd. Bij het bieden zaten we er niet eens 5% onder en dan komt hun makelaar: "Het huis is heel erg goed geprijsd, ik denk niet dat ik bij de bewoners met dit bedrag moet aankomen. blabla". Uit eindelijk samen overeengekomen met een bod maar toen... Bewoners willen er pas 15 september uit. Ik vind dit erg lang voor als je iets koopt. 7 maanden wachten. De bewoners zeiden eerst mondeling dat het eerder kon want dan konden ze wel zolang bij de ouders wonen. Nu dus ineens niet meer.
Vriendin en ik hebben het afgeblazen en gaan weer verder kijken :'( De makelaar zei dat er nog meer gegadigden waren. Misschien vinden we in de tussen tijd niets en kopen we het toch :P

We zoeken een huisje in venray.

[This space is for rent]

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-04 20:18
offtopic:
Toevallig ga een paar km verderop bouwen.. Vriendin van mij komt uit Oostrum overigens ;)

Goed rondkijken.. Er zijn tegenwoordig veel kapers op de kust.. Trouwens, huizen in Venray zijn ook dure huizen.. Als je naar wat dorpen erlangs kijkt zoals Oostrum, daar zijn ze nu bezig met startersappartementen enz.

[ Voor 33% gewijzigd door the-edge op 14-02-2008 11:33 ]

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Goed rondkijken. Wij hebben 25 huizen gezien ongeveer en zijn na 5 huizen verder gaan kijken als het dorpje wat we wilden. Heeft ons veel voordeel opgeleverd :)

Groter huis, vrijstaand, garage, rustigere omgeving, etc.

Mijn pa komt uit Venray :) En wij hebben gekocht in Noord Limburg, 40km onder Eindhoven.

[ Voor 17% gewijzigd door Capo op 14-02-2008 11:29 ]

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Een van de weinige betaalbare regios denk ik, volgens sommige bronnen is daar zelfs al een bevolkingskrimp merkbaar. Ach jah, sommigen kunnen daar hun voordeel mee doen... Het is ook niet het einde van de wereld, met 30min sta je in eindhoven..... :)

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-04 20:18
dominator schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 11:37:
Een van de weinige betaalbare regios denk ik, volgens sommige bronnen is daar zelfs al een bevolkingskrimp merkbaar. Ach jah, sommigen kunnen daar hun voordeel mee doen... Het is ook niet het einde van de wereld, met 30min sta je in eindhoven..... :)
1 rechte weg.. :*) Het is wel een feit dat de woningen daar echt duurder zijn als omliggende dorpen.. Al verder gekeken als Venray?

[ Voor 3% gewijzigd door the-edge op 14-02-2008 11:42 ]

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

:X

[ Voor 99% gewijzigd door Tatsu op 14-02-2008 12:38 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

Wilde liefst in Venray zelf en niet in Oostrum,leunen of andere kleine dorpen. Centraal gelegen zoeken we. (tenzij er een groot huis voor niet veel in de buurt staat ;))

Naar mijn idee wordt venray steeds groter maar dat kan ook een foute aanname van mij zijn :P Huizen prijzen zijn niet abnormaal hoog 180k-210k voor een huis waar bijna niet aan gedaan hoef te worden. Verschil merkt je wel erg goed tussen 2 wijken, Brukske en landweert. Landweert kleinere huizen maar wel 20k duurder.

Vriendin en ik wonen nog lekker thuis dus geen haast om iets te kopen.

[This space is for rent]

• Maasluip
  • Laatst online: 04-05 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PoweRoy schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:08:

Verschil merkt je wel erg goed tussen 2 wijken, Brukske en landweert. Landweert kleinere huizen maar wel 20k duurder.
Ja, dan noem je wel twee uitersten. Brukske = goedkope jaren 60 en tokkie buurt, Landweert = recent gebouwd veel vrije sector.
Capo schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 11:27:

Mijn pa komt uit Venray :) En wij hebben gekocht in Noord Limburg, 40km onder Eindhoven.
Dat noemen we Belgisch Limburg. Er ligt geen Nederlands Limburg onder Eindhoven ;)

Signatures zijn voor boomers.

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

Maasluip schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:48:
[...]
Ja, dan noem je wel twee uitersten. Brukske = goedkope jaren 60 en tokkie buurt, Landweert = recent gebouwd veel vrije sector.
Niet de binnenring van brukske :P
Woningen zijn van 1975 en de kamers behoorlijk ruim. In landweert zijn we aardig wat huizen wezen bezichtigen en die woningen hebben boven of 3 slaapkamers (normale maat) of 4 kamers die extreem klein zijn. Kamers waar je met een bureau en bed al aardig op elkaar zit.
In brukske (buitenring) hebben alle huizen 4 slaapkamers, allemaal ruim.

Landweert heeft vooral veel verschillende type woningen, wat er voor zorgt dat je ze allemaal anders moet bekijken. In brukske zijn de huizen vrijwel gelijk, alleen de afwerking in het huis hoef je vooral op te richten.

Huisje zoeken waar je lang wilt blijven is lastig te vinden...

[This space is for rent]

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:06

Pubbert

random gestoord

* Pubbert heeft een koop appartementje op het oog :)

We zijn nu aan het dubben over de kleuren qua inrichting, is er nergens een site waar je bijv. kleur vloer, kleur muur, kleur plint kunt kiezen en waar je dan even een overzichtje hebt hoe dat langs elkaar past? Tuurlijk kan het met photoshop ook, maar lijkt me dat er ook wel kant en klare sites voor zijn?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Kleur vloer kan nog al aan het merk en soort vloer liggen dus dat maakt het al lastiger. Op de site van Histor kan je wel zelf een kleurenkompas maken.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:47
Ik zit met hetvolgende, wij hebben een nieuwbouw woning gekocht. Waarvan de grond nog niet gepaseerd is, wij zijn nog niet bij de notaris geweest. De grond is reeds in januari opgeleverd door de gemeente en de bouwvergunning is afgegeven. Er is alleen een bezwaar ingediend tegen de afgifte van die bouwvergunning. Volgens de gemeente heeft dit bezwaar geen schorsende werking, maar gebeurt het vaak dat de aannemer wacht met bouw totdat er meer "zekerheid" is.
Er wordt echter niet verwacht dat het bezwaar gegrond verklaard wordt omdat het inmiddels al het 3e bezwaar is wat is ingediend.

Ik vrees helaas dat ik gewoon af moet wachten totdat de aannemer gaat beginnen met de bouw. :X

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Laatst online: 26-02 17:16
Cobb schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 17:15:

Ik vrees helaas dat ik gewoon af moet wachten totdat de aannemer gaat beginnen met de bouw. :X
Volgens mij moet je zelfs wachten totdat ie klaar is met de bouw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Gast1981 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:41:
[...]
Tweede bezichtiging zojuist afgesproken voor morgenmiddag ;)
Gekeken, zag er nog steeds prima uit O-)

Vraagprijs 219,5k
Ons eerste bod 200k.... uiteraard afgewezen.
Tweede bod 207k gedaan.
Na een dag een uiterst tegenbod gekregen, lager gaan ze niet: 215k.
Hadden zelf eigenlijk als max 210 in gedachten, met mogelijke uitloop op 212.

Dat wordt een weekendje wikken en wegen.
Willen em wel graag.. maar 215 k.k. is boven onze zelf gestelde max.
Daarnaast maar de vraag of banken ons 235k aan hypo willen geven ivm eigen zaak die nog geen 2 jaar open is... voorlopige berekeningen waren op 227.5k gebaseerd...

[ Voor 3% gewijzigd door Gast1981 op 15-02-2008 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22039

Vandaag voor de 2e keer wezen kijken met paps, mams en manvriend.

Iedereen vond het er netjes uitzien maar er zijn wat mankementjes gevonden, dus we hebben reden om af te willen dingen.

Heb de makelaar ook een beetje zitten neppen onder het mom van "we work on a need to know basis". Dit is eigenlijk het enige huis wat ik nog wil hebben, maar ik heb door laten schemeren dat ik nog naar een 2e huis kijk. Hij zat tijdens het gesprek ook overduidelijk te vissen, onder het mom van had je me nou verteld waar je ging kijken? Ja he :? *puppy oogjes opzet* Waarop ik glashard nee zei en 't daarbij liet :+

Vraagprijs is € 159500
De dingetjes die niet zo in orde zijn, de keuken moet vervangen worden, de badkamer verdient wat aandacht, er zit een verkleuring in het parket (door zonlicht, er ligt een tapijt in de huiskamer), het moet gewit worden en er zijn nog wat andere kleine klusjes die moeten gebeuren.

Wat is nu wijsheid? Ik zit te denken om een openingsbod van € 137500 te doen. Ik ga er vanuit dat ze hier niet mee akkoord gaan. Maar wat dan? Komt men normaliter met een tegenbod of is het gangbaar om het bod gewoon niet te accepteren en het daarbij te laten? :?

Ik hoop onder de € 150 000 te kunnen eindigen.

En hoelang kan je onderhandelen?? Is het normaal in 2/3 biedsessies gedaan? :? (lijkt mij logisch :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:47
Bigfoot schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 17:20:
[...]

Volgens mij moet je zelfs wachten totdat ie klaar is met de bouw!
Nee man, je gaat naar notaris om de koop aannemings overeenkomst te regelen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:27
Anoniem: 22039 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 18:50:
Vandaag voor de 2e keer wezen kijken met paps, mams en manvriend.

Iedereen vond het er netjes uitzien maar er zijn wat mankementjes gevonden, dus we hebben reden om af te willen dingen.

Heb de makelaar ook een beetje zitten neppen onder het mom van "we work on a need to know basis". Dit is eigenlijk het enige huis wat ik nog wil hebben, maar ik heb door laten schemeren dat ik nog naar een 2e huis kijk. Hij zat tijdens het gesprek ook overduidelijk te vissen, onder het mom van had je me nou verteld waar je ging kijken? Ja he :? *puppy oogjes opzet* Waarop ik glashard nee zei en 't daarbij liet :+

Vraagprijs is € 159500
De dingetjes die niet zo in orde zijn, de keuken moet vervangen worden, de badkamer verdient wat aandacht, er zit een verkleuring in het parket (door zonlicht, er ligt een tapijt in de huiskamer), het moet gewit worden en er zijn nog wat andere kleine klusjes die moeten gebeuren.

Wat is nu wijsheid? Ik zit te denken om een openingsbod van € 137500 te doen. Ik ga er vanuit dat ze hier niet mee akkoord gaan. Maar wat dan? Komt men normaliter met een tegenbod of is het gangbaar om het bod gewoon niet te accepteren en het daarbij te laten? :?

Ik hoop onder de € 150 000 te kunnen eindigen.

En hoelang kan je onderhandelen?? Is het normaal in 2/3 biedsessies gedaan? :? (lijkt mij logisch :P)
Als je een serieus bod doet zal men normaliter wel met een tegenbod komen. Of 22.000 onder vraagprijs serieus wordt genomen is dan de vraag. Het zou kunnen gebeuren dat ze zich beledigd voelen en je bod afslaan zonder tegenbod. Het zal er ook een beetje aan liggen hoe groot de belangstelling voor de woning is. Als er meerdere mensen geinteresseerd zijn heb je een vrij grote kans dat ze jou bod links laten liggen.

Je zou bij het kadaster na kunnen trekken voor welk bedrag de huidige eigenaar de woning heeft gekocht. Tel hier de kosten koper bij op (tenzij het de eerste bewoner is), en je hebt een indicatie van wat ze in ieder geval er voor willen hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door dribbel op 15-02-2008 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Japser

Jeej!

Zo. * Japser meldt zich ook. Vandaag wezen kijken bij een leuk 2 kamer benendenwoning welke te koop staat voor 144.000. Ziet er goed uit, kan er praktisch zo in, keuken en alles zit erin en is in goede staat. Leuk terras op t zuiden aan een soort van slootje/grachtje.

Ik heb een goede blik rondgeworpen in alle hoekjest etc, en ik moet zegen: ik ben er wel gecharmeerd van. Straks maar eens met mn ouweheer overleggen wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237414

Hallo,

Wij hebben een huis gekocht voor 256.250 stond voor 274.000 te koop dus netjes gedaan toch.....
Gaat om een 2 onder 1 kap met uitbouw.

Nu de hypo dus,wij zijn nu dik een jaar zelfstandige ondernemers dus de banken doen gewoon moeilijk over dat we geen 3 jaarcijfers kunnen overhandigen...

Iemand tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:53

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Ja, bezint eer gij begint......

En wat wil je weten

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Laatst online: 11:06
Anoniem: 237414 schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 13:39:
Hallo,

Wij hebben een huis gekocht voor 256.250 stond voor 274.000 te koop dus netjes gedaan toch.....
Gaat om een 2 onder 1 kap met uitbouw.

Nu de hypo dus,wij zijn nu dik een jaar zelfstandige ondernemers dus de banken doen gewoon moeilijk over dat we geen 3 jaarcijfers kunnen overhandigen...

Iemand tips
Is dat niet een vreemde volgorde? Eerste een huis kopen en daarna kijken of je een dergelijk bedrag kunt financieren? Ik zou eerst een gesprek met een hypotheekadviseur of hypotheekverstrekker aangaan en de mogelijkheden voor een hypotheek bekijken. Met die informatie kun je dan de woningmarkt op.

Je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom banken moeilijk doen. Een pas gestart bedrijf brengt risico's met zich mee, daar houden banken niet zo van, opzich terecht denk ik. Heb jij goed over dit risico nagedacht voordat je een bod van ruim 2,5 ton uit ging brengen?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

argro schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 20:18:
[...]
Is dat niet een vreemde volgorde? Eerste een huis kopen en daarna kijken of je een dergelijk bedrag kunt financieren? Ik zou eerst een gesprek met een hypotheekadviseur of hypotheekverstrekker aangaan en de mogelijkheden voor een hypotheek bekijken. Met die informatie kun je dan de woningmarkt op.

Je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom banken moeilijk doen. Een pas gestart bedrijf brengt risico's met zich mee, daar houden banken niet zo van, opzich terecht denk ik. Heb jij goed over dit risico nagedacht voordat je een bod van ruim 2,5 ton uit ging brengen?
Daar is over nagedacht en we hebben een hypotheek(die onze financieel adviseur geregeld heeft)
Maar meer eigen onderzoek kan nooit veel kwaad.

We zijn niet zo stom om een bod uit te brengen,om daarna eens te gaan kijken goh kunnen we dat geld idd wel lenen duh 8)7

Dus voor wat vergelijkings materiaal,zullen hier best wat mede-tweakers zijn met zo'n zelfde situatie
die advies of tips hebben.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Laatst online: 11:06
Anoniem: 237414 schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 20:44:
[...]

Daar is over nagedacht en we hebben een hypotheek(die onze financieel adviseur geregeld heeft)
Maar meer eigen onderzoek kan nooit veel kwaad.
Uitermate verstandig, wellicht was het wel handig geweest om dit direct te melden, je vorige post kwam in ieder geval op mij over alsof je nog niets geregeld had.
We zijn niet zo stom om een bod uit te brengen,om daarna eens te gaan kijken goh kunnen we dat geld idd wel lenen duh 8)7
Dat schijnt tegenwoordig steeds vaker te gebeuren als ik diverse makelaars mag geloven. Over het algemeen geloof ik makelaars niet zo snel maar dit wil ik nog wel van ze aannemen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Idd dit had ik even moeten melden,vond wel de reacties erg leuk.

Maar ik dacht iemand weet wel hoe en waar...

[ Voor 105% gewijzigd door Anoniem: 237414 op 16-02-2008 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 04-05 13:23

Kju

Anoniem: 237414 schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 20:57:
Idd dit had ik even moeten melden,vond wel de reacties erg leuk.

Maar ik dacht iemand weet wel hoe en waar...
Een beetje een goede hypotheekadviseur zal gewoon eerlijk zijn en je adviseren eerst naar je eigen handelsbank te gaan omdat je daar de meeste kans maakt. Het kan dat hij het zelf wil proberen, er zijn immers banken die met één jaar jaarcijfers ook financieren, maar afhankelijk van hoeveel geld je zelf bijlegt heb je grote kans dat hij je alleen maar een (duurdere) self-certified hypotheek kan aanbieden. Met één jaar jaarcijfers met een 100% financieringsbehoefte is een self-certified hypotheek vaak de enige mogelijkheid.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dribbel schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:43:
Als je een serieus bod doet zal men normaliter wel met een tegenbod komen. Of 22.000 onder vraagprijs serieus wordt genomen is dan de vraag. Het zou kunnen gebeuren dat ze zich beledigd voelen en je bod afslaan zonder tegenbod. Het zal er ook een beetje aan liggen hoe groot de belangstelling voor de woning is. Als er meerdere mensen geinteresseerd zijn heb je een vrij grote kans dat ze jou bod links laten liggen.

Je zou bij het kadaster na kunnen trekken voor welk bedrag de huidige eigenaar de woning heeft gekocht. Tel hier de kosten koper bij op (tenzij het de eerste bewoner is), en je hebt een indicatie van wat ze in ieder geval er voor willen hebben.
Ik weet dat 't best flink onder de vraagrpijs is, echter hun vraagprijs is niet echt reeel te noemen....en 't was zoals de makelaar zei een vraagprijs O-)

Er zijn niet echt veel gegadigden en ik weet dat ik de enige concrete kijker ben op dit moment. Ik weet niet hoe 't in de rest van het land is, maar hier is bijna € 160000,- voor een appartement best prijzig. Als ik in de range tot €130000/140000 keek, dan mag ik er bovenop zitten omdat er veel meer mensen zijn die daar in geinteresseerd zijn. De makelaar zelf neemt ook de tijd, want hij gaf zelf aan dat hij me woensdag belt als hij voor die tijd niks van me hoort.

Ik heb bij het kadaster gekeken en info gedownload. Klopt het dat hij alleen de verkoopprijzen van de laatste 5 jaar laat zien :? Helaas is het appartement wat ik op 't oog heb voor die tijd gekocht, dus kan ik niet checken wat zij er voor betaald hebben. (het staat iig niet op de uitdraai die ik van het kadaster heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Anoniem: 22039 schreef op zondag 17 februari 2008 @ 10:35:
[...]
Ik heb bij het kadaster gekeken en info gedownload. Klopt het dat hij alleen de verkoopprijzen van de laatste 5 jaar laat zien :? Helaas is het appartement wat ik op 't oog heb voor die tijd gekocht, dus kan ik niet checken wat zij er voor betaald hebben. (het staat iig niet op de uitdraai die ik van het kadaster heb).
opzich is dat niet raar, de gegevens van 6 jaar terug zijn immers ook niet echt meer relevant te noemen.. en het maakt dan ook niet uit hoeveel zij ervoor betaald hebben, want je moet kijken naar wat het nu waard is en niet wat zij ervoor betaald hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 04-05 13:23

Kju

Anoniem: 22039 schreef op zondag 17 februari 2008 @ 10:35:
[...]

Akte van levering opvragen, kost een tientje. Heb je binnen enkele dagen in huis. Hoe dan ook is een koopsom geen echte referentie, want na de aankoop kunnen er forste investeringen geweest zijn en de hypotheek kan in de loop der jaren ook overgesloten/verhoogd zijn voor werkzaamheden aan het huis of consumptieve doeleinden. Je hebt er waarschijnlijk meer aan als je uitzoekt hoeveel hypo er op het pand rust.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 09:58

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ben hard op zoek naar een woning in Delft...best lastig om iets betaalbaars te krijgen daar (alleenstaand, budget tot 225k)

Voor de Delftenaren: welke buurten moet ik absoluut vermijden? Ergens woon ik het liefst in een appartement, maar de appartementen die ik wel zou willen zijn duur (boven de 2 ton). Heb het idee dat het lastig wordt om dat soort appartementen weer kwijt te raken aangezien mensen voro die prijs ook een huis+tuin kunnen kopen. En de prijs voor appartementen is maar 1% gestegen dit jaar, er is veel minder vraag naar. Ze zijn relatief ook peperduur.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 12:18

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Het aanbieden van een woning is net zo goed spam en dus ongewenst. Plaats zoiets gewoon op funda of bijvoorbeeld in je signature :)

[ Voor 84% gewijzigd door SmartDoDo op 18-02-2008 19:47 ]

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Teken je een voorlopig koopcontract ook al bij een notaris?
Of gebeurt dat i.o.m. de verkopende makelaar?

En krijg je dat contract enkele dagen voor de tijd ter inzage,
of moet je em ter plekke beoordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 17:21

BoAC

Memento mori

Gast1981 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 19:36:
Dat gebeurt met de makelaar..,
En krijg je dat contract enkele dagen voor de tijd ter inzage,
of moet je em ter plekke beoordelen?
Als jij het contract niet snapt of nog een keer wil bekijken (dag uitstel bijv) ben jij daar vrij in. Er kan niet worden afgedwongen dat je direct moet tekenen. Alles op vrijwillige basis dus. Pas na tekenen heb je plichten :)

[ Voor 0% gewijzigd door BoAC op 18-02-2008 19:41 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Ah, dat scheelt. Thanks.
Dan is er na een mondelinge overeenkomst dus nog wel even tijd om notarisoffertes te vergelijken ;)

edit: hoewel... ik lees net dat na de 3 bedenkdagen de (ver)koop wordt ingeschreven bij het Kadaster?
En dat gaat verplicht via de notaris?
Dus je moet er tòch vrij optijd bij zijn als ik het goed begrijp.

Nog een vraagje, de rechtsbijstandverzekering.
Heeft dat nog zin om er nu 1 af te sluiten?
Overal waar ik kijk zie ik wachttijden, meestal van 3 maand.
Als ik er nu 1 afsluit, heb ik er de komende 3 maand dus niks aan.. en dat zijn natuurlijk de belangrijkste maanden na een eventuele koop ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Gast1981 op 18-02-2008 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:52
Inschrijving in het kadaster beschermt de koper tegen bepaalde zaken. Het is echter niet verplicht en ter keuze van de koper vziw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 17:21

BoAC

Memento mori

Gast1981 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 19:53:
Ah, dat scheelt. Thanks.
Dan is er na een mondelinge overeenkomst dus nog wel even tijd om notarisoffertes te vergelijken ;)

edit: hoewel... ik lees net dat na de 3 bedenkdagen de (ver)koop wordt ingeschreven bij het Kadaster?
Dat is dus na tekening :)
Nog een vraagje, de rechtsbijstandverzekering.
Heeft dat nog zin om er nu 1 af te sluiten?
Overal waar ik kijk zie ik wachttijden, meestal van 3 maand.
Als ik er nu 1 afsluit, heb ik er de komende 3 maand dus niks aan.. en dat zijn natuurlijk de belangrijkste maanden na een eventuele koop ;)
Dan had je die verzekering dus eerder moeten afsluiten lijkt mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Gast1981 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 19:53:
Ah, dat scheelt. Thanks.

Die 3 dagen (bedenktijd) lopen na de ter hand stelling van de overeenkomst, je kunt handelend als particulier geen mondelinge koopovereenkomst betreffende de koop van een woning sluiten; zo lang je dus geen papiertje ondertekend ben je in princiepe, op spannende plas/valburg verhalen na, nergens toe verplicht.

Inschrijven van de overeenkomst in de openbare registers is mogelijk, ook tijdens die 3 bedenkdagen indien bij een notaris, maar niet verplicht. Verplichte inschrijving in de openbare registers gebeurt t.b.v. de levering, en dus de uiteindelijke eigendomsoverdracht.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 19-02-2008 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Sommige rechtsbijstandsverzekeringen hebben een wachttijd van 3 maand, maar ook een clausule waarin verklaard wordt dat er geen beroep gedaan wordt op de wachttijd wanneer het voorval waarvoor rechtsbijstand benodigd is niet voorzien kon worden bij het afsluiten van de verzekering. Als nu alles in kannen en kruiken is dan is er dus geen voorval te voorzien. De wachttijd en clausule zijn dan te interpreteren als een soort van omgekeerde bewijslast. Voor de zekerheid hieromtrend zou ik schriftelijk (per E-mail) contact opnemen met de verzekeraar (geen op provisie beluste tussenpersoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Eigen verzekeraar eens gebeld.
Zij hanteren een wachttijd van 2 maand.
Helaas hanteren zij geen clausule zoals jij die noemt.
Krijg je een geschil binnen die 2 maanden dan sta je er nagenoeg alleen voor.

Nu vraag ik mij af voor mijn situatie;
Wanneer ontstaan de meeste geschillen? Op of na de overdracht lijkt mij toch?
Dat is dan weer ruim na de wachttijd, en dan zou het dus wel degelijk zin hebben.
Of komen er op basis van het voorlopige koopcontract ook maar al te vaak problemen voor?
Dan zou ik een andere verzekeraar moeten zoeken die genoemde clausule wel hanteert.
BoAC schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 07:43:
[...]
Dan had je die verzekering dus eerder moeten afsluiten lijkt mij ;)
Heb je gelijk in.
Echter is alles sneller verlopen dan zelf gedacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Het balletje rolt (verder).

Vanochtend akkoord gegeven op de prijs :)
Mondelinge overeenkomst voor de koop is er nu dus!
Voorlopig koopcontract komt eraan :)

Tijd voor veel telefoontjes.
Notarissen, bouwtechno keuringsbedrijven, hypotheekadviseurs... pfff.
(maar wel mooi ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
De meeste gevallen die je tegenkomt waar je rechtsbijstand nuttig voor zou kunnen zijn onstaan pas na de afgesproken datum van levering.

Je moet gewoon goed lezen wat er in je overeenkomst staat. Pas als er op de datum van levering iemand in gebreke blijft heb je een conflict.

Overigens heb ik gewoon bij mijn inboedel/opstalverzekering een rechtsbijstandsverzekering genomen, maar dat was niet zozeer voor het kopen van het huis.

Je moet gewoon bij de levering goed opletten of alles zo gaat als afgesproken en anders de notaris er minstens een notitie van laten maken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb 't appartement gekocht :)

Dus bij mij gaat nu ook 't balletje rollen. Heb de bank al gebeld voor een scherpere offerte en ik mag rond gaan kijken voor een notaris.

Mijn vriend is dolblij, maar bij mij valt het kwartje nog niet zo geloof ik 8)7
Naja, komt met de tijd wel goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

Anoniem: 22039 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 17:11:
Ik heb 't appartement gekocht :)

Dus bij mij gaat nu ook 't balletje rollen. Heb de bank al gebeld voor een scherpere offerte en ik mag rond gaan kijken voor een notaris.

Mijn vriend is dolblij, maar bij mij valt het kwartje nog niet zo geloof ik 8)7
Naja, komt met de tijd wel goed :+
gefeliciteerd :)

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27577

Goed, heb ik net een appartement gekocht (hypotheek e.d. geregeld, alleen daadwerkelijke transport nog in de 1e week van mei), kom ik nu pas dit topic tegen 8)7

Ik heb overingens wel gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar, en aangezien het allemaal heel soepeltjes ging heeft die zeer eenvoudig bijna 3000 euro binnen geharkt ;) Maar ben achteraf wel blij dat ik het gedaan heb, scheelt een hoop tijd (die ik als ondernemer elders terugverdien).

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 27577 op 20-02-2008 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

rwb schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 12:37:
De meeste gevallen die je tegenkomt waar je rechtsbijstand nuttig voor zou kunnen zijn onstaan pas na de afgesproken datum van levering.

Je moet gewoon goed lezen wat er in je overeenkomst staat. Pas als er op de datum van levering iemand in gebreke blijft heb je een conflict.
Dat lijkt mij ook.
Eventuele problemen komen toch pas op of na de opleverdatum.
Ik sluit er toch maar 1 af voor zekerheid... better safe then sorry.
Je moet gewoon bij de levering goed opletten of alles zo gaat als afgesproken en anders de notaris er minstens een notitie van laten maken.
Dat zeker.
Maar moet je voor de tijd nog zaken vastleggen zoals: de vloer, de badkamer, de keuken, enz worden opgeleverd in goede staat, dus zoals ze nu zijn? Of zijn dit zaken waar je redelijkheidshalve vanuit mag gaan? De situatie kan ontstaan dat de verkopers er tijdens het verhuizen een zooi van maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Gast1981 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 19:36:
In Amsterdam bij een notaris, in de rest van Nederland (vziw) bij de makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Laatst online: 26-02 17:16
Gast1981 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:02:

Dat zeker.
Maar moet je voor de tijd nog zaken vastleggen zoals: de vloer, de badkamer, de keuken, enz worden opgeleverd in goede staat, dus zoals ze nu zijn? Of zijn dit zaken waar je redelijkheidshalve vanuit mag gaan? De situatie kan ontstaan dat de verkopers er tijdens het verhuizen een zooi van maken...
Dat is allemaal normaal in een standaard koopcontract vastgesteld, maar het is wel slim om te kijken om in jouw voorlopige koopacte hier niet van afgeweken wordt
artikel 5 Staat van de onroerende zaak, gebruik
5.1. De onroerende zaak zal aan koper in eigendom worden overgedragen in de staat waarin
deze zich bij het tot stand komen van deze overeenkomst bevindt met alle daarbij behorende
rechten en aanspraken, zichtbare en onzichtbare gebreken, heersende erfdienstbaarheden en
kwalitatieve rechten, en vrij van hypotheken, beslagen en inschrijvingen daarvan.
Zie ook

http://www.eigenhuis.nl/V...opakteBestaandeWoning.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Inschrijving koopovereenkomst
"Sinds 1 september 2003 is het mogelijk om een koopovereenkomst te laten inschrijven in
de openbare registers.
Hiertoe dient een notaris een registerverklaring aan de bewaarder van het kadaster aan te
leveren (ter bescherming van de koper)."

Dit is dus niet verplicht.
Welke voor- en nadelen zitten aan het al dan niet laten uitvoeren van zoiets?
Het kost je namelijk nog eens 200€ extra bij sommige notarissen...
Bigfoot schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:11:
[...]
Dat is allemaal normaal in een standaard koopcontract vastgesteld, maar het is wel slim om te kijken om in jouw voorlopige koopacte hier niet van afgeweken wordt
[...]
Zie ook
http://www.eigenhuis.nl/V...opakteBestaandeWoning.htm
Thanks, dat ziet er goed uit :)

[ Voor 33% gewijzigd door Gast1981 op 20-02-2008 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gast1981 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:12:
Inschrijving koopovereenkomst
"Sinds 1 september 2003 is het mogelijk om een koopovereenkomst te laten inschrijven in
de openbare registers.
Hiertoe dient een notaris een registerverklaring aan de bewaarder van het kadaster aan te
leveren (ter bescherming van de koper)."

Dit is dus niet verplicht.
Welke voor- en nadelen zitten aan het al dan niet laten uitvoeren van zoiets?
Het kost je namelijk nog eens 200€ extra bij sommige notarissen...
Zie art. 7:3 BW.
Je krijgt als koper bescherming tegen bepaalde feiten die zich voltrekken na deze inschrijving. Niet tegen je ingeroepen kan worden (niet limitatief):
-vervreemding of bezwaring (bijv. vestiging van een beperkt recht als vruchtgebruik) door de verkoper (m.u.v. bepaalde gevallen waar, kort gezegd, het recht hierop al bestond voordat jij je koopakte inschreef)
-vervreemdingen/bezwaringen als vervolg op de vorige
-onderbewindstelling van de verkoper na inschrijving (of voor inschrijving zonder inschrijving van de onderbewinsdsteling op dat moment)
-verhuring of verpachting van de woning na inschrijving tot stand gekomen (anders geldt de hoofdregel: koop breekt geen huur!)
-beslag insgeschreven na inschrijving van de koop
-faillissement of het belanden in de WSNP van de verkoper na inschrijving van de koop.

Dit geld voor max. 6 maanden; als je na die 6 maanden de woning nog neit geleverd hebt, dan vervalt het recht met terugwerkende kracht.

Als voorbeeld; stel de iemand legt beslag op de woning na dat jij de koop hebt ingeschreven, dan kan de verkoper nog steeds aan jou leveren en ondervindt jij geen nadeel van dat beslag. Of je het die 200 euro waard vindt hangt dus vooral van de betrouwbaardheid van je wederpartij af.. Bij een verkoper in financiele problemen is het duidelijk een prettige optie :)

Nadeel is dus dat het je geld kost :)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 20-02-2008 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Als ik het me goed herinner zijn dit overigens wel allemaal zaken die in geval van de modelkoopovereenkomst de verkoper sowieso schadeplichtig maken, omdat de verkoper de voorlopige koopovereenkomst niet na kan komen wanneer een van bovenstaande zaken optreedt. Probleem uiteraard is dat bovenstaande zaken typisch (muv verhuur, etc.) samenvallen met het kale kip principe en het opstrijken van de 10% boete een lastige zaak wordt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193857

Rukapul schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 14:05:
Als ik het me goed herinner zijn dit overigens wel allemaal zaken die in geval van de modelkoopovereenkomst de verkoper sowieso schadeplichtig maken, omdat de verkoper de voorlopige koopovereenkomst niet na kan komen wanneer een van bovenstaande zaken optreedt. Probleem uiteraard is dat bovenstaande zaken typisch (muv verhuur, etc.) samenvallen met het kale kip principe en het opstrijken van de 10% boete een lastige zaak wordt :|
Wij hebben onlangs een huis gekocht (morgen sleuteloverdracht) en die mensen lagen in scheiding.. Hoewel ze (redelijk) goed met elkaar overweg konden hebben we toch besloten om het te laten inschrijven in de openbare registers. We hebben de kosten afgewogen tegen de mogelijke risico's en vonden dat het ons genoeg extra zekerheid gaf voor een betaalbare prijs.

Even snel de specs van ons stulpje:
Jaren '30 tussenwoning, 100m2,+ tuin, + berging
Omgeving Amsterdam net buiten de Ring
Vraagprijs : € 259.000,-
Koopprijs: € 235.000,-

Bouwtechnische keuring laten uitvoeren vanwege de leeftijd van ons huisje. Kwamen nog een paar zaken uit tevoorschijn die reden waren voor nieuwe onderhandelingen.
Gekocht met aankoopmakelaar aangezien het ons eerste koophuis is en die kerel heeft flink zijn geld opgebracht... Zie ook het onderhandelingsresultaat..

Nu druk bezig met planning van verbouwing..... (Gelukkig geen bouwvergunningen nodig, whoei :) )..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn appartement heb ik overigens gekocht voor EUR 262.500,- kk.

Vraagprijs was EUR 273.000,-. Mijn eerste bod van EUR 260.000,- werd afgewezen (tegenbod van EUR 270.000,-) waarna wij (mijn makelaar en ik) duidelijk hebben gemaakt dat we niet hoger gingen. De onderhandelingen werden toen afgeblazen en we waren vrolijk verder aan het zoeken, totdat de verkopende partij opeens contact opnam en meldde dat ze alsnog wilden zakken tot EUR 262.500,-. Daarmee akkoord gegaan.

Het gaat om een appartement in Den Bosch op 3 minuten lopen van het station (Paleiskwartier), 96 m2 met inpandige parkeerplaats. Bouwjaar 2003.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 27577 op 20-02-2008 15:06 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Wij zijn alweer een stukje verder, misschien dat een recap wel leuk is? :)

• zomer 2007: besloten eigen woning te gaan zoeken, wooneisen opgesteld
• okt 2007 intentieverklaringen geregeld,nagegaan wat we safe kunnen lenen, NHG e.d.
• berekening gemaakt of maandlasten haalbaar zijn ivm uitgavepatroon, budget aankoopprijs opgesteld
• huizenjacht! ;)
• jan 2008 mooi huisje gevonden : rustig geboden, onder ons budget gebleven. Adressenlijst opgesteld ivm wijziging/opzegging
• feb 2008 voorlopig koopcontract getekend, afspraak aanbieder hypotheken,hypotheekofferte laten opvragen.

Moet zeggen dat het nu toch wel al gaat kriebelen hoor :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231405

Wij ook net een leuk huisje gevonden. In voorgaande jaren lukte het nog niet echt vanwege het niet hebben van een vast contract etc.

Nu een mooie eengezinswoning (+-130m2 woonruimte) gevonden die precies naar ons smaak is. Qua verbouwing hoeven we bijna niets te doen behalve eventueel de badkamer, om deze wat meer naar onze smaak te maken. De vraagprijs is op het moment 222000. Ons eerste bod is 210000 waarop we een dag later van hun makelaar een telefoontje ontvangen dat zij 219000 wel een mooie prijs vinden.

Echter vertelde hij ook dat de verkopers de mogelijkheid hebben om hun 6% overdrachtbelasting terug te krijgen als zij voor of op 1 april hun woning verkopen. Maar zij willen pas rond 1 juli uit de woning, zo hebben ze nog even de tijd om een andere woning te zoeken. De makelaar stelde voor om daarvoor een zogenaamde Groninger Akte op te stellen, zodat de verkopers dus hun 6% terug kunnen krijgen. Dit betekent dat wij op 1 april juridisch eigenaar worden van de woning, maar dat de overdracht pas daadwerkelijk in juli plaatsvind. Zij wonen dus dan nog een 2-tal maanden in ons net aangekochte (nog niet betaalde) woning. De makelaar benadrukte nog dat wij er geen kosten aan hebben.

Aangezien mijn kennis niveau op dit gebied op een bepaalde hoogte ophoudt, hebben we toch maar besloten een aankoopmakelaar in te schakelen die ons hierbij gaat helpen.

Heeft iemand hier ervaring mbt zo'n groninger akte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekner
  • Laatst online: 16-04 13:57
@djdongorgon

Zou dit maar even goed laten uitzoeken, wel eigenaar dus ook verzekeren (brand = huis weg?) gaat je hypotheek al in? Mag de koopprijs ook wel lekker laag zijn als je ze 2 maanden lekker daar laat wonen.

Zelf ook net een huis gekocht, 219500 vraagrpijs, 195000 eerste bod, geeindigd op 210000

[ Voor 17% gewijzigd door Ekner op 20-02-2008 21:09 ]

C'est moi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250875

verkeerde

[ Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 250875 op 20-02-2008 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Ekner

Dat ga ik zeer zeker doen!

Heb je ook navraag gedaan bij het kadaster ivm de aankoopprijs van de vorige eigenaren? Dat helpt ook heel erg in het bepalen van een passend startbod. Zo kun je ook ongeveer uitrekenen wat de vorige eigenaren aan hypotheek hebben gehad etc

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Anoniem: 231405 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 20:34:
Ons eerste bod is 210000 waarop we een dag later van hun makelaar een telefoontje ontvangen dat zij 219000 wel een mooie prijs vinden.

Geen ervaring, maar wel een reden om de prijs een stuk te laten zakken.

Je hebt wel een extra handicap: voor de "overdracht" kan je geen inspectie doen aangezien je het huis niet leeg gezien hebt. Daarbij kunnen ze in die twee maanden nog behoorlijk wat schade aanrichten, of bijvoorbeeld de tuin leeghalen (qua vaste beplanting).

Ik zou aansturen op een lagere prijs (215K is dan een mooie tussenoplssing), maar nog belangrijker: ik zou een bedrag (10-15% ofzo, weet niet precies hoeveel gangbaar is) in depot houden, zodat je nog een stok achter de deur hebt. Dat bedrag krijgen ze pas als zij er definitief uit zijn.

Maar zij hebben dit huis dus een half jaar geleden gekocht?
Overigens is het nog eens zo, dat zij die overdrachtsbelasting van jouw terugkrijgen. Jij hoeft die niet te betalen, omdat dat max. 1 keer per 6 maanden hoeft. Die 6% geef jij dan weer aan hun; hou dan ook rekening met welke 6%: 6% van jouw aankoopbedrag, of 6% van het bedrag dat zij 6 maanden geleden hebben betaald.

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Ekner schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 20:50:
Zelf ook net een huis gekocht, 219500 vraagrpijs, 195000 eerste bod, geeindigd op 210000
Ah, beetje vergelijkbare situatie als ik dus :)
Waar en wat voor huis is het?

Wij zijn van 219500 naar 215000 gegaan.
Lager niet mogelijk... stond net te koop, niet al te oud, en tot in de puntjes afgewerkt.

• Rukapul
Waarom stel je je niet gewoon hard op en dat ze zelf maar iets tijdelijks zoeken voor die 2 maanden? Zoals het nu lijkt hebben zij alle voordelen en jij het geregel en risicos, terwijl zij klem zitten met de tijd en het geld. Er is maar een reden om hier aan mee te werken en dat is een fors financieel voordeel.

Let overigens ook op de precise tekst van de Groninger akte. Moet je bv de 6% alsnog aan de verkoper betalen wanneer je je financiering niet rondkrijgt en de levering teruggedraaid wordt? (Kwam ik op Internet tegen.)

Anoniem: 39993

Anoniem: 231405 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 20:34:
[...]

Echter vertelde hij ook dat de verkopers de mogelijkheid hebben om hun 6% overdrachtbelasting terug te krijgen als zij voor of op 1 april hun woning verkopen.
Nooit geloven wat de makelaar van de tegenpartij zegt. Jij hoeft die 6% niet te betalen, omdat dat minder dan 6 maanden geleden nog gebeurd is. Als op dit gebied niets in de papieren komt te staan, is die 6% gewoon een meevaller voor jou.
[...]

Maar zij willen pas rond 1 juli uit de woning, zo hebben ze nog even de tijd om een andere woning te zoeken. De makelaar stelde voor om daarvoor een zogenaamde Groninger Akte op te stellen, zodat de verkopers dus hun 6% terug kunnen krijgen. Dit betekent dat wij op 1 april juridisch eigenaar worden van de woning, maar dat de overdracht pas daadwerkelijk in juli plaatsvind. Zij wonen dus dan nog een 2-tal maanden in ons net aangekochte (nog niet betaalde) woning. De makelaar benadrukte nog dat wij er geen kosten aan hebben.
Tuurlijk kan dat, tegen een redelijke vergoeding. Ze willen een voordeel behalen, wat eigenlijk niet haalbaar is. Met jouw medewerking zouden ze dat voordeel wel kunnen behalen. Lijkt me een vergoeding van 3% + bijkomende kosten (als verzekeringen, belastingen, afschrijving e.d.) zeer redelijk. Als ze wachten tot april hebben ze niks...... dit is gegarandeerd scoren.
Aangezien mijn kennis niveau op dit gebied op een bepaalde hoogte ophoudt, hebben we toch maar besloten een aankoopmakelaar in te schakelen die ons hierbij gaat helpen.

Ik zou zoiets alleen doen onder deskundige begeleiding. Bij voorkeur zou ik zelfs gaan zoeken naar een ander huis met een verkoper zonder al teveel kapsones. Maar dat laatste is natuurlijk persoonlijk.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik zou idd zowiezo nooit de 6% over jouw aankoop bedrag betalen. Verder zou ik ook iets afspreken waar jij ook voordeel bij hebt. Bijvoorbeeld dat je maar 4% over hun aankoop bedrag betaald. Op die manier heb jij er ook een financieel voordeel bij.

Het voordeel voor hun is nog steeds aanzienlijk. Als hun daar niet mee akkoord gaan dan moeten ze of zelf maar vervangende woonruimte zoeken of gewoon accepteren dat ze die 6% kwijt zijn. Het klinkt heel leuk dat je aardig voor die mensen bent, maar je bent geen filantropische instelling en het gaat nou ook niet echt over een kleine uitgave. IMHO moet je met dit soort dingen gewoon heel zakelijk zijn. Als het om 100 euro gaat is het een ander verhaal, maar dit gaat over duizenden euros.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Ben zeer blij met jullie reacties :-)

Ik zat te denken om hun het volgende voor te stellen.

Indien zij die 2 maanden in de woning willen verblijven, betalen wij hun 3% terug van wat hun aan overdrachtsbelasting hebben betaald, wil ik alle kosten die wij per maand kwijt zijn aan hypo en verzekeringen etc vooraf betaald krijgen voor 3 maanden (1 maand extra aangehouden) plus dat ik 10% van de koopsom in depot houdt indien de woning niet opgeleverd wordt in de staat waarin het bij de aankoopdatum in verkeerde. Mocht de staat zo afwijken, houden wij die 10% om te verbouwen/renoveren. Daarnaast wil ik dan een flinke korting op de koopsom (zeker 5000 euro)
De datum waarop zij de woning dienen te verlaten stellen we ook vast natuurlijk.

Een andere optie is dat wij 5% van hun betaalde overdrachtsbelasting aan hun terug betalen en dat zij dan per direct de woning verlaten. Wij zijn immers niet verplicht om die overdrachtsbelasting aan hun terug te betalen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 231405 op 21-02-2008 11:13 ]

• TF
  • Laatst online: 09:23

TF

bla bla

Oktober 2006 huis gekocht.

125m2 vraagprijs 210.000 koopprijs 203.000

Geen aankoopmakelaar, vond (en vind) ik beetje onzin. Zeker voor mijn huis, die is nml 5 jaar oud

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 15:26

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Of je verplicht bent die overdrachtsbelasting aan hen te betalen hangt af van de afspraken die je daarover maakt in je contract. De groninger akte geeft je volgens mij inderdaad het probleem met verzekeren, voordat je iets daarover afspreekt zou ik zwart op wit regelen dat je verzekeringen dekkend zijn in verband met het feit dat je om eea te verzekeren normaal gesproken volledig eigenaar moet zijn en niet zoals nu half half.

Eventueel kun je ook met die mensen afspreken dat je passeert op een zinvolle datum en dat zij dan een huurcontract tekenen voor een vastgestelde periode van die 2/3 maanden met uiteraard de te betalen huur > jouw lasten. Nadeel daarvan is natuurlijk het verhaal van schade door hen aangebracht aan de woning in de periode van huur, dan ben jij daarvoor verantwoordelijk tenzij grove schuld aantoonbaar is. Kortom, in dat geval heel goed op moment van overdracht inspecteren en daarbij komt dan dat het huis nog niet leeg zal zijn, dus ook de inspectie is moeizaam. Die grote vochtplek achter de kast in de woonkamer zie je dan bijvoorbeeld pas wanneer je al alles gepasseerd hebt..

Kortom, best wel wat risico voor jou, dus zorg dat je een flinke graan van hun winst meepakt, en anders gewoon op normale wijze passeren voor die tijd en dan gaan zij maar in een huurhuis/vakantiewoning zitten.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-03 12:57
Hey,

Geen idee of dit het goede topic is om dit in te vragen, maar het komt er het dichts bij in de buurt denk ik.

Ik ben van plan om binnenkort een huis te kopen. Hierbij is het plan dat mijn vriendin en twee huidige huisgenoten/vrienden meeverhuizen. Kan dit zomaar of moet ik bijvoorbeeld huurcontracten regelen? En hoe zit dit met de belasting, hoe zit het met hun stufi etc etc??

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je mag echter je huis meestal niet zomaar verhuren volgens de afspraken die je hebt met je hypotheekverstrekker.

• TF
  • Laatst online: 09:23

TF

bla bla

Scr33x0r schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 11:47:
Hey,

Geen idee of dit het goede topic is om dit in te vragen, maar het komt er het dichts bij in de buurt denk ik.

Ik ben van plan om binnenkort een huis te kopen. Hierbij is het plan dat mijn vriendin en twee huidige huisgenoten/vrienden meeverhuizen. Kan dit zomaar of moet ik bijvoorbeeld huurcontracten regelen? En hoe zit dit met de belasting, hoe zit het met hun stufi etc etc??
kinky

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Een wellicht wat duffe, praktische vraag.

Vervang je je sloten na een verhuizing?
Ik neem aan dat je "alle" sleutels van de verkoper krijgt...
maar 'je weet het tegenwoordig maar nooit' dus is het gebruikelijk dat je de sloten vervangt?

Ik heb geen idee, maar als ik begin mei in m'n net gekochte appartement trek laat ik wel meteen de sloten vervangen, tenzij het om die "speciale" sleutels gaat met putjes enzo. Een "normale" sleutel is zo gekopieerd immers.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 27577 op 21-02-2008 16:33 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
In princiepe zou je natuurlijk alle sleutels moeten krijgen, maar dat kan je nooit controleren. Dus ik denk dat het wel handig is om te doen.
Ik heb het zelf eigenlijk niet laten doen, maar het zou nog niet zo'n gek idee zijn om het alsnog te laten doen. ( woon er net 2 maanden )

• siggy
  • Laatst online: 04-05 17:21

siggy

Wait.... what?

Heb eigenlijk weer eens een vraag. Ik ben me nog aan het orienteren, maar meer om te kijken of het do-able is.

Ik heb op dit moment een appartementje op het oog à 72.500 k.k. Nou zou ik met een bruto jaarinkomen van 6500 (studentenbaan van 16u) rond de 21/22k uitkomen. Ik heb daarnaast eigen vermogen van ongeveer 55k en zou dat net goed uitkomen. Nu lees en hoor ik overal dat het op dit moment beter is als je je eigen vermogen in je hypotheek zet dan in je woning. Echter, als ik bij bijvoorbeeld de SNS ga kijken in hoeverre de hypotheek omhoog schiet bij het erbij storten van mijn eigen vermogen, kom ik niet op 55+22 uit, maar ergens krap boven de 60k 8)7 (Rabo ook, die komt iets hoger.)

Is dit normaal? Of hoe is die op te lossen als het nog steeds met de HRA gunstiger is om feitelijk niet je woning zonder (of met een kleine) hypotheek the bewonen?

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Ik ga sowieso alle sloten vervangen, iig van de buitendeuren.
Zit niet te wachten op onverwacht bezoek O-)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
siggy schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 18:38:
Heb eigenlijk weer eens een vraag. Ik ben me nog aan het orienteren, maar meer om te kijken of het do-able is.

Ik heb op dit moment een appartementje op het oog à 72.500 k.k. Nou zou ik met een bruto jaarinkomen van 6500 (studentenbaan van 16u) rond de 21/22k uitkomen. Ik heb daarnaast eigen vermogen van ongeveer 55k en zou dat net goed uitkomen. Nu lees en hoor ik overal dat het op dit moment beter is als je je eigen vermogen in je hypotheek zet dan in je woning. Echter, als ik bij bijvoorbeeld de SNS ga kijken in hoeverre de hypotheek omhoog schiet bij het erbij storten van mijn eigen vermogen, kom ik niet op 55+22 uit, maar ergens krap boven de 60k 8)7 (Rabo ook, die komt iets hoger.)

Is dit normaal? Of hoe is die op te lossen als het nog steeds met de HRA gunstiger is om feitelijk niet je woning zonder (of met een kleine) hypotheek the bewonen?
Ga gewoon eens met een adviseur praten. Met een vermogen van 55 K moet het echt wel mogenlijk zijn om een huis van 73 K te kopen lijkt me.

Zowiezo een hypotheek van 30 K kost elk jaar maar +- 1,5 K aan rente en dat is dus makkelijk te betalen.

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Iemand misschien een onderbouwde mening over het volgende?

Situatie: wij willen een hypotheek met aflosvrij 100k en spaardeel 132k.
De twijfel is:
Wel of niet een startkapitaaltje inleggen in het spaardeel vd hypotheek?
Als ik bijv 5000 inleg dan dalen mijn maandlasten met 28€.
Over 30 jaar gerekend bespaar ik dan dus 28*12*30 = 10080€
Als ik echter die 5000 bijv zelf in een spaarpotje stop tegen 4% dan is dat over 30 jaar ruim 16000€
Daar tegenover staat dan dus wel die 28€ per maand extra... scheelt elkaar niet heel veel dus.
Wordt dit over het algemeen als 'verstandig' beschouwd, of wordt er vaker geadviseerd lekker zelf apart te sparen?

Daarnaast nog twijfel over de rentevaste periode.
We denken aan 10 jaar vast. Zit je relatief voordelig en een mooie tijd safe.
Echter, je wil ook niet na 10 jaar verplicht een megarente aangesmeerd krijgen... dus toch voor 15 a 20jr vast gaan?
Verhuizen over 5 a 10 jaar is niet uitgesloten.
Kids en aanverwanten ligt niet in de planning, maar je weet maar nooit...
Ben wel benieuwd hoe de anderen hier die afweging gemaakt hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Gast1981 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 22:25:
Echter, je wil ook niet na 10 jaar verplicht een megarente aangesmeerd krijgen... dus toch voor 15 a 20jr vast gaan?
Hangt een beetje van de voorwaarden van de hypotheek af. Wij kunnen bij een verhuizing bijvoorbeeld de rentevaste periode die nog over is meenemen naar een volgend huis (behalve natuurlijk een eventueel hoger bedrag) en we kunnen het zelfs doorgeven aan nieuwe bewoners.
Aangezien dan alleen de rente (iets) hoger is voor een langere termijn, zijn wij voor 20 jaar gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gast1981 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 22:25:
De twijfel is:
Wel of niet een startkapitaaltje inleggen in het spaardeel vd hypotheek?
Als ik bijv 5000 inleg dan dalen mijn maandlasten met 28€.
Over 30 jaar gerekend bespaar ik dan dus 28*12*30 = 10080€
Als ik echter die 5000 bijv zelf in een spaarpotje stop tegen 4% dan is dat over 30 jaar ruim 16000€
Daar tegenover staat dan dus wel die 28€ per maand extra... scheelt elkaar niet heel veel dus.
Wordt dit over het algemeen als 'verstandig' beschouwd, of wordt er vaker geadviseerd lekker zelf apart te sparen?
Kijk eens naar de rente die je krijgt op de spaarpolis, die kan hoger liggen dan de 4% die je met je eigen spaarpotje kan krijgen. Bovendien staat die rente van de spaarpolis vast (gekoppeld aan je rente(vastperiode) van je leningdeel), de rente van een spaarrekening kan fluctureren over 30 jaar.

Daarnaast moet je goed oppassen als je die 16000 gaat gebruiken voor de aflossing. Als je dit weer in de spaarpolis stopt, dan moet je goed op je bandbreedte letten.

Kijk ook eens naar banksparen. Voornaamste argument voor banksparen is dat je niet met de kosten v.d. verzekeringsmaatschappij zit (dure polissen).
Let ook op als je de afweging maakt of je een verhuisregeling hebt. Dan kan het interessant zijn om je rente lang vast te zetten zodat je je rente mee kan nemen naar een nieuwe woning als deel van de financiering. Als je geen verhuisregeling hebt, of het is heel duur, is het zonde als je voor 20 jr vast zet en na gemiddeld 8 jaar verhuist. Dan had je net zo goed 10 kunnen nemen.

Dat de rente heel hoog is na je RVP is natuurlijk een risico. Als je dat risico niet wilt nemen, moet je meer betalen in de vorm van een hogere rente. Dat is een vorm van zekerheid, heb je dat er voor over?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Gast1981 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 16:27:
Een wellicht wat duffe, praktische vraag.

Vervang je je sloten na een verhuizing?
Ik neem aan dat je "alle" sleutels van de verkoper krijgt...
maar 'je weet het tegenwoordig maar nooit' dus is het gebruikelijk dat je de sloten vervangt?
JA! Maar ieder moet het voor zichzelf uitmaken.
Ik heb hetzelf gehad in mijn vorige huisje (appartement).
Ik heb hier de sloten van vervangen behalve van de postbox.
zag smorgens toen ik naar me werk ging dat er post in lag van de vorige bewoners..
er maar in laten liggen tot ik s'avonds terug kwam van me werk en de post naar boven zou nemen..
en wat schetste mijn verbazing.. Alle post weg!! En het zou mij niet verbazen als die kerel ook aan de voordeur heeft lopen voelen om te kijken of de sleutel daarop paste..

Ander gevalletje.
een kennis van me had een nieuwe huurwoning de sloten niet vervangen. alle spullen verhuisd. incl dure apparatuur.
nog geen 24 uur later inbraak. geen sporen van braak maar wel alle dure spullen weg..
vorige bewoner ontkende alles..
Verzekering dekte 0,0 omdat er geen braakschade was en hij niet kon bewijzen dat hij in bezit zou zijn geweest van die spullen..

Voor een paar tientjes kun je dus beter al die narigheid voorkomen en gewoon nieuwe cilinders erin zetten. dit is maar enkele minuten werk dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een andere vraag mbt mijn voorgaande post:

Eigenlijk willen wij dus geen Groninger Akte ondertekenen. We willen aan de huidige eigenaars een woningruil voorstellen. Wij kopen de woning van hun per 1 april, maar omdat zij zelf nog geen andere woning hebben gevonden, willen wij onze huurwoning aanbieden. De vraag is echter: zal de woningbouw hiermee akkoord gaan?

Heeft iemand al eerder zoiets geregeld of indirecte ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 231405 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 11:08:
Een andere vraag mbt mijn voorgaande post:

Eigenlijk willen wij dus geen Groninger Akte ondertekenen. We willen aan de huidige eigenaars een woningruil voorstellen. Wij kopen de woning van hun per 1 april, maar omdat zij zelf nog geen andere woning hebben gevonden, willen wij onze huurwoning aanbieden. De vraag is echter: zal de woningbouw hiermee akkoord gaan?

Heeft iemand al eerder zoiets geregeld of indirecte ervaring mee?
Nee ik denk niet dat de woningbouw daarmee in zal stemmen. Onderhuur is meestal niet toegestaan. Je zou hoogstens je huis ernaast kunnen houden en hun er laten "logeren" maar helemaal volgens de regels zal het wel niet zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Laatst online: 04-05 12:04
Nog even over het vervangen van de sloten, mijn aankomend huis heeft gecertificeerde sloten en sleutels. Die je dus ook zonder certificaat niet kan namaken, maar wordt er bij deze sleutel als je hem gewoon netjes met certificaat laat bij maken bij gehouden hoeveel je er hebt (op je certificaat of in een database ofzo?)

PC1: ASUS Prime X670e-Pro -- 7900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Crucial T700 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zover ik dus informatie heb kunnen inwinnen is de Groninger Akte de 'omgekeerde wereld'.

De verkopers dragen de woning aan ons over. Vervolgens, op een later tijdstip, vind de betaling plaats van onze kant. Maar gaat dan vanaf het moment dat we de Groninger Akte ondertekenen onze hypotheek al in, of is dat pas vanaf het moment van betalen?

En wat nu dat ik of mijn vrouw in de tussentijd komt te overlijden, of dat we door een of andere reden de financiering toch niet rond krijgen? Wat gebeurt er dan? Zijn er dan kosten die op ons verhaald kunnen worden? Moeten wij dan alsnog de overdrachtbelasting aan de verkopers betalen? (de verkopers verkopen hun woning binnen 6 maanden na aankoopdatum vanwege privesituaties)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 231405 op 22-02-2008 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:02
Gecertificeerd of niet, vervangen zou ik toch doen. Mensen die kwaadwillend zijn kunnen ongetwijfeld om die certificering heenwerken.

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 231405 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 12:42:
De verkopers dragen de woning aan ons over. Vervolgens, op een later tijdstip, vind de betaling plaats van onze kant. Maar gaat dan vanaf het moment dat we de Groninger Akte ondertekenen onze hypotheek al in, of is dat pas vanaf het moment van betalen?
Je hypotheek gaat natuurlijk pas in op het moment dat je betaald ( Behalve als het geld al in depot word gesteld bij de notaris ).
En wat nu dat ik of mijn vrouw in de tussentijd komt te overlijden, of dat we door een of andere reden de financiering toch niet rond krijgen? Wat gebeurt er dan? Zijn er dan kosten die op ons verhaald kunnen worden? Moeten wij dan alsnog de overdrachtbelasting aan de verkopers betalen? (de verkopers verkopen hun woning binnen 6 maanden na aankoopdatum vanwege privesituaties)
De financiering moet je natuurlijk al rond hebben als je voorbehoud van financiering verloopt. Als je uiteindelijk toch niet kan betalen kan de tegenpartij de 10% op jou verhalen zoals meestal in het voorlopig koopcontract staat vermeld. Hoe het dan met de 6% overdrachtsbelasting zit zou ik niet weten, daar zal denk wel wat over in de "groninger akte" staan.

Ik persoonlijk zou er toch op staan de huidige bewoners een andere oplossing zoeken. Ze kunnen bijvoorbeeld de spullen ergens opslaan en 2 maanden ergens in een vakantiehuisje gaan zitten ofzo. Dat bespaart denk een hoop problemen.
Irby schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 12:45:
Gecertificeerd of niet, vervangen zou ik toch doen. Mensen die kwaadwillend zijn kunnen ongetwijfeld om die certificering heenwerken.
Ja mensen die kwaad willen kunnen meestal zowiezo wel om sloten heen werken ;) Als ik redelijkerwijs zeker kon weten dat ik alle sleutels heb zou ik mijn sloten denk niet vervangen. Anders is het wel het aanraden waard.

[ Voor 13% gewijzigd door Woy op 22-02-2008 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-03 12:57
Scr33x0r schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 11:47:
Hey,

Niemand die hierop antwoord zou kunnen geven? Behalve "kinky"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tuurlijk kunnen ze meeverhuizen. Je mag echter meestal geen onderhuurders hebben van de hypotheekverstrekker.

Je mag dus geen huurovereenkomst aangaan met de personen die meeverhuizen zonder toestemming van de hypotheekverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rwb schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 14:03:
[...]

Ik persoonlijk zou er toch op staan de huidige bewoners een andere oplossing zoeken. Ze kunnen bijvoorbeeld de spullen ergens opslaan en 2 maanden ergens in een vakantiehuisje gaan zitten ofzo. Dat bespaart denk een hoop problemen.
We zijn er ook niet op in gegaan. Emoties uitgeschakeld en puur zakelijk gebleven, je praat immers niet over zakgeld. We hebben een eindbod opgesteld, waar wij dan eigenaar van de woning worden en direct er in gaan wonen na moment van overdracht plus dat wij hun volle 6% overdrachtsbelasting 'terugbetalen'. dan hoeven wij alleen nog het verschil van toen en nu bij te leggen en af te dragen aan de fiscus.

Hoop dat ze er mee akkoord willen gaan. En anders: er staan nog genoeg andere leuke woningen te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Scr33x0r schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 16:38:
[...]

Niemand die hierop antwoord zou kunnen geven? Behalve "kinky"
definiëer "meeverhuizen". Gaan jullie samen kopen, koop jij het huis en moeten ze jouw huurders worden, of gaan ze gewoon zonder vergoeding bij jou inwonen?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 22-02-2008 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231405 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 20:19:

We zijn er ook niet op in gegaan. Emoties uitgeschakeld en puur zakelijk gebleven, je praat immers niet over zakgeld. We hebben een eindbod opgesteld, waar wij dan eigenaar van de woning worden en direct er in gaan wonen na moment van overdracht plus dat wij hun volle 6% overdrachtsbelasting 'terugbetalen'. dan hoeven wij alleen nog het verschil van toen en nu bij te leggen en af te dragen aan de fiscus.
Je gunt hun dan dus volledig het voordeel wat jij hebt begrijp ik? Niet echt een win-win situatie volgens mij? Of heb je die 6% in je bod verwerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 27577 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 20:39:
[...]

Je gunt hun dan dus volledig het voordeel wat jij hebt begrijp ik? Niet echt een win-win situatie volgens mij? Of heb je die 6% in je bod verwerkt?
Tuurlijk wel een Win-Win situatie. Het is heel normaal dat je die 6% betaald, en in bijna allen koopovereenkomsten staat dat in het geval die niet aan de BD versculdigd is die aan de verkopers toekomen.

Hij wint eraan dat hij gewoon meteen het huis in kan. Voor hem is het dan dus gewoon een normale situatie. Je kan moeilijk gaan eisen dat die mensen eerder het huis uit gaan en je ook nog eens goedkoper wilt hebben. Tenminste je kan het wel eisen maar daar gaan ze natuurlijk nooit mee akkoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rwb schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 09:27:

Hij wint eraan dat hij gewoon meteen het huis in kan. Voor hem is het dan dus gewoon een normale situatie. Je kan moeilijk gaan eisen dat die mensen eerder het huis uit gaan en je ook nog eens goedkoper wilt hebben. Tenminste je kan het wel eisen maar daar gaan ze natuurlijk nooit mee akkoord
Dat kun je ook van de andere kant bekijken: wellicht is dit tot nu toe het enige bod op hun huis en moeten ze op korte termijn verkopen omdat ze anders helemaal niets terugzien van die overdrachtsbelasting. Dan kun je ook redeneren dat je NU "ja" zegt, zodat je allebei 3% pakt, of je kijkt het nog even aan of zoekt verder. Dan verandert er voor de koper financieel niets t.o.v. nu die 6% alsnog betalen, maar voor de verkoper wel. Zij willen immers zo snel mogelijk verkopen, dus heeft de koper toch een betere positie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:53

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Anoniem: 231405 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 12:42:
Via de notaris was ik verzekerd voor tussentijds overlijden van de partner geloof ik, die verzekering zou dan de schade afkopen van de verkoper. Dit was een standaard dienst van hen, omdat ze bij e.o.a. vereniging waren aangesloten. Weet niet meer precies, maar dat kun je dus even uitzoeken :)

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Anoniem: 22039 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 18:43:
Ik ga sowieso alle sloten vervangen, iig van de buitendeuren.
Zit niet te wachten op onverwacht bezoek O-)
Grappig, een discussie over sloten vervangen :P Wat me opvalt is dat zowat elke woning die te koop staat van die standaardsloten heeft. Categorie: 2 keer met een koevoet en hopsakee. Dat verbaast me ten zeerste, ook al zit je in een rustig dorp. Stel het vervangen/aanpassen van je sluitwerk door echt goed spul kost 1500. Je hebt dan kans dat de inbrekers je huis overslaan, je voelt je safer (zou er niet aan moeten denken: mijn dinnetje alleen thuis en zo'n knaap in de tent! :() Mijn spullen zijn mijn spullen en dat hou ik graag zo. Dus dat is het eerste wat er gebeuren gaat zodra wij de sleutel hebben: vervangen die handel! :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210645

Is dat ook verstandig om dat bij nieuwbouw te doen?

Bij bestaande bouw zou het ook in me op komen. Maar nieuwbouw ben in principe de eerste eigenaar. Maar ja je weet natuurlijk nooit met je aannemer of die (of een medewerker) nog een sleuteltje heeft laten maken...

Ik geef dus zelf maar t antwoord :P
Vervangen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
@Tirannetje: is het in dat laatste geval geen optie om het hang en sluitwerk van een buurtbewoner te ruilen? Het vereist wat vertrouwen, maar voorkomt wel kapitaalvernietiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181923

Ik zie hier soms echt mooi bedragen voorbij komen voor relatief veel m2. Waarom moet ik nou net een baan hebben in Amsterdam :( 111m2 kost hier 350.000.. auw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

2Dutch schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 11:24:

Je hebt dan kans dat de inbrekers je huis overslaan, je voelt je safer (zou er niet aan moeten denken: mijn dinnetje alleen thuis en zo'n knaap in de tent! :() Mijn spullen zijn mijn spullen en dat hou ik graag zo. Dus dat is het eerste wat er gebeuren gaat zodra wij de sleutel hebben: vervangen die handel! :)
Plus dat veel verzekeringen als je woning door je hang- en sluitwerk voldoet aan het Politiekeurmerk Veilig Wonen 20% korting geven op je inboedelverzekering :)
Anoniem: 181923 schreef op zondag 24 februari 2008 @ 08:50:
Ik zie hier soms echt mooi bedragen voorbij komen voor relatief veel m2. Waarom moet ik nou net een baan hebben in Amsterdam :( 111m2 kost hier 350.000.. auw..
Prima prijs voor Amsterdam, of is dat heel ver buiten de ring? Dat is overigens waarom ik in Den Bosch gekocht heb, maar daar betal je voor iets in de buurt van het station (loopafstand) van 96 m2 ook gewoon EUR 262.500,- hoor, dus in vergelijking valt het ook wel weer mee. Die prijzen van < ton voor een huis van 140+ m2 is echt niet in een stad lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27577 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 09:36:
[...]

Dat kun je ook van de andere kant bekijken: wellicht is dit tot nu toe het enige bod op hun huis en moeten ze op korte termijn verkopen omdat ze anders helemaal niets terugzien van die overdrachtsbelasting. Dan kun je ook redeneren dat je NU "ja" zegt, zodat je allebei 3% pakt, of je kijkt het nog even aan of zoekt verder. Dan verandert er voor de koper financieel niets t.o.v. nu die 6% alsnog betalen, maar voor de verkoper wel. Zij willen immers zo snel mogelijk verkopen, dus heeft de koper toch een betere positie?
Dit is nu exact de situatie. Zij moeten de woning voor een bepaalde datum verkopen, anders krijgen zij die overdrachtsbelasting niet terug. Natuurlijk hebben we aan die 6% gedacht bij het bieden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Ik heb net deel 4 aangemaakt.. *O*

Daar kunnen we weer verder. :)

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste