Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaring met huis kopen deel 3 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Pagina: 1
Acties:
  • 47.045 views sinds 30-01-2008

• MrSleeves
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 16-02 21:06

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter

Ervaring met huis kopen

Deel 3 alweer!

Dit topic gaat over het aankopen van een huis en alle aanverwante zaken. Van het uitzoeken tot en met de sleuteloverdracht, hier kan je terecht voor vragen, tips, e.d.

Heb je eenmaal je huis gekocht en ga je verbouwen, dan kan je in dit topic terecht.

Vorige delen
Deel 1
Deel 2

Makelaar?
Een huis kopen of verkopen kan je doen met behulp van een makelaar. Zeker bij aankopen komt het tegenwoordig echter steeds vaker voor dat men de makelaar links laat liggen. Wij hebben dit min of meer ook gedaan; het huis hebben wij verkocht bij makelaarsland, omdat er dan een advertentie op funda komt. Zelf hebben we ook bij speurders een advertentie geplaatst. Inmiddels is de Postbank ook bezig om een dergelijke service (en meer) op te zetten.

Ook bij de aankoop hadden we geen makelaar; we hebben echter wel een bouwtechnische keuring uit laten voeren. Zo'n keuring kost wel zo'n 250 euro, maar je kan daarmee wel waardevolle informatie krijgen die je kan gebruiken tijdens de onderhandeling.

Belastingdienst
Bij de aankoop van een bestaand huis moet je 6% (van de koopsom) aan overdrachtsbelasting betalen. De notaris handelt dit verder af.
Verder heb je het zogenaamde eigenwoningforfait; een bedrag dat bij je belastbaar inkomen opgeteld wordt (waardoor je meer belasting moet betalen).
Daar tegenover staat dat huiseigenaren het voordeel hebben dat de rente en kosten voor de eigenwoningschuld (verbouwing valt hier ook onder) afgetrokken kunnen worden (meer). De voorwaarde is wel dat dit maximaal 30 jaar kan.

Tot slot is er nog de bijleenregeling. In het kort komt het er op neer dat de overwaarde die bij de verkoop van een huis vrijkomt, weer in het aangekochte huis gestoken moet worden. Als dit niet wordt gedaan, dan kan je beperking krijgen in de HRA (hypotheekrenteaftrek).

Hier vind je een overzicht welke posten wel en welke niet eenmalig aftrekbaar zijn.

Onroerend zaak belasting (OZB) en waterschapsomslag
Tegenwoordig moeten alleen huiseigenaren nog OZB betalen. Dit is een gemeentelijke belasting waarvan de hoogte afhankelijk is van de WOZ-waarde (Waardering Onroerende Zaken). Tegenwoordig wordt deze waarde elk jaar opnieuw vastgesteld (dit was 2 jaar).
De WOZ-waarde deel je door 2500 (naar beneden afronden); Het resultaat is het aantal eenheden. Per eenheid moet je een bedrag betalen; dit verschilt per gemeente. In Zoetermeer is dit €3,80 (2007) per eenheid.

Bij het hoogheemraadschap moet je altijd (huur of koop) al ingezetenenomslag en verontreinigingsheffing betalen. Als huiseigenaar komt daar nog waterschapsomslag bij.

Verzekeringen
Als huiseigenaar moet je je huis zelf ook verzekeren (wat huurders niet hoeven): de opstalverzekering (let op of hier ook een glasverzekering bij zit). Met betrekking tot je huis heb je verder nog een inboedelverzekering en een rechtsbijstandverzekering.

Handige links
Funda - Woningen zoeken (NVM)
Dimo - Woningen zoeken (ook voor het opvragen van verkoopprijzen, vanaf 1999)
Jaap.nl - Woningen zoeken
Miljoen Huizen - Woningen zoeken (inclusief plaatsingsdatum en prijsgeschiedenis)
http://www.niki.nl - Nieuwbouwwoningen zoeken
http://www.nieuwbouwwijzer.nl - Nieuwbowwoningen zoeken

Vereniging Eigen Huis
Independer - Hypotheken vergelijken
Kadaster - (Online) opvragen van koopsommenoverzicht, kadastraal eigendom en kaart
Actuele rentelijst (hypotheker.nl)

http://www.huiskopenvoorbeginners.nl/ - een volledige handleiding voor het kopen van een huis
http://www.fx.nl/
http://nibud.nl/
http://homefinance.nl/
http://www.overgeld.nl/
http://verzekeringssite.nl/
http://www.fiscalert.nl/

Taxatie:
http://www.taxatievergelijk.nl/

Notaris:
http://notarissen.startkabel.nl/
http://www.notaristarieven.nl/
http://www.notaristarief.nl/
http://www.degoedkoopstenotaris.nl/

Tips voor de startpost zijn welkom natuurlijk. :)

MrSleeves wijzigde deze reactie 19-07-2007 13:49 (3%)

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Lomenaar schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 11:24:

[...]
Ik reken zelf met 2K (incl. montage) voor een goede Nefit, etc. maar voor 1500 heb je wel een redelijke ja.
Wij waren voor onze Nefit (HRC30) dacht ik 2750 kwijt. Inclusief buitentemperatuurmeter en kamerthermostaat (400-serie). Dus een beetje Nefit is al snel zo'n 2K ja.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Cobb schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 21:41:
Ik heb voor de gein even de "gemiddelde" huizenprijzen opgezocht van de afgelopen 7 jaar. Het zijn geen exacte cijfers maar geven wel een aardig beeld van de stijging, het verbaast mij eerlijk gezegd dat dit nog vrij geleidelijk gaat...

2000 172.700 Euro (380.000 FL)
2001 188.374 Euro (412.000 FL)
2002 206.000 Euro
2003 208.000 Euro (226.000 een gemiddelde éénsgezins woning)
2004 212.700 / 217.000
2005 226.000 / 229.000
2006 236.000
2007 244.000 Euro (536.800 FL)
Misschien zeggen percentages meer:

2001 +8,4%
2002 +9,4%
2003 +1,0%
2004 +2,3%
2005 +6,3%
2006 +4,4%
2007 +3,4%

Tja, het is in ieder geval meer dan de inflatie. :)
In 2003 en 2004 wel een redelijke dip.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Die laatste vraag is in ieder geval een "ja" (rest weet ik natuurlijk niet). Sterker nog, je wordt vaak nog in het Nederlands geholpen ook.

Verder is het inderdaad wel een goedkope keuken al heb ik geen idee wat je daar precies voor krijgt.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Wij hebben ons huis uiteindelijk voor 210K gekocht. De vraagprijs was toen 217K, maar daarvoor stond het huis voor 237K te koop. Het huis was al leeggehaald en ze wilden er dus graag van af. Door de prijsdaling werd het huis opeens wel erg gewild en toen wij boden was er al een ander bod geaccepteerd (daar zaten echter voorwaarden aan; ze wilden de schuur uitbouwen en hadden toestemming van de gemeente nodig). Als wij hetzelfde of meer zouden bieden, zouden we het huis krijgen.

Wij hebben toen 200K geboden en daar kwam een eindbod op van 210K die we dus hebben geaccepteerd.
quote:
S1W schreef op maandag 30 juli 2007 @ 10:53:
[...]

In jouw geval zou ik beginnen met een bod rond de 225 a 230K. Gewoon kijken hoe men reageert en daarna rustig opbouwen richting de 250K. Om wellicht te eindigen op 245 a 250?
225K zou ik ook mooi vinden om mee te beginnen, al is het natuurlijk moeilijk in te schatten.. Je zou lager kunnen proberen, maar ik denk dat ze daar niet op gaan reageren.

MrSleeves wijzigde deze reactie 30-07-2007 10:58 (27%)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
het hangt natuurlijk wel van de situatie af. Ons huidige huis heeft heel lang te koop gestaan, maar toen de prijs omlaag ging waren er veel kijkers en er was al een aanbod geaccepteerd. Daarom/Desondanks boden we 17K onder de vraagprijs.
Het is ook de vraag wanneer de prijs is verlaagd; als dat ook alweer een paar maanden terug is, dan kan je wel ruim onder de prijs bieden.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Hmm, dan hebben ze toch minder haast als ze laten blijken met die prijsverlaging. Weet je of er meer gegadigden zijn?

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
thewongandonly schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 12:06:
[...]

Weten jullie of het mogelijk is om de inspecteur ook te vragen om een plaat van het plafond eraf te halen om de onderliggen constructie te bekijken (indien de verkoper hiervoor toestemming geeft)?
Bij de keuring van de VEH werd heel duidelijk aangegeven dat de inspecteur alleen maar kijkt.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Capo schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 11:24:
Ik heb het idee dat de woning wat aan het verzakken is.

Makelaar had weinig informatie, ze vroeg wel of we vragen hadden maar ze wist bijv. weinig over de buurt (zijn het allemaal koophuizen ? etc.etc. )en opmerking over verzakken reageerde ze nogal overdreven verbaasd "goh echt ? "
Het is een makelaar en ze ontkent het niet. Dan is het dus waar.. :D

En een verhuurde woning is inderdaad wel een minpuntje (een woning uit de verhuur is weer een ander verhaal); bij onze huizenjacht hebben we ook zo'n woning bekeken. Dat huis was een partij uitgewoond; en de prijs was te hoog (maar dat lag dan weer voornamelijk aan de makelaar).

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Fly-guy schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 18:19:
Wat is nu een beetje handig om te doen, ervan uitgaand dat we inderdaad voor het huis willen gaan? Ben vergeten te vragen hoe hard die datum van hun vertrek is (in hoeverre ze bereid zijn eerder te vertrekken. (hebben twee pubers). Redelijk lager bieden en dan omhoog, of meteen vrij dicht op de vraagprijs en met als voorwaarde dat ze eerder vertrekken (indien mogelijk)?
Als ik die verkoper was, had ik nu nog niet echt haast om te verkopen dus ik denk dat er nog weinig speling in de opleveringstermijn zal zitten (zeker met kinderen). Misschien is eerder wel mogelijk, maar dan zal je waarschijnlijk hun overbrugging moeten betalen (dus elke maand eerder is 1000/1500 euro extra). En ik zou geen zin hebben in twee keer verhuizen.

Als je niks vind en het huis staat over een half jaar nog te koop, dan maak je meer kans; dan hebben ze nog maar 4 maanden en staat het huis al 6 maanden te koop. Dan is er meer haast van hun kant.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Falcon schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 10:33:
De meeste bods beginnen allemaal rond vraagprijs-10%. In jouw geval rondt de 125.000. Dus ik vindt het begin bod nog niet eens zo ontzettend laag als jouw vraagprijs maar 139.000 is.
Hoeft natuurlijk helemaal niet. Als je een woning "scherp prijst", dan mag je een hogere vraagprijs verwachten. Toen wij het appartement van m'n vriendin verkochten, zaten we qua vraagprijs ook aan de lagere kant in vergelijking met andere appartementen in dezelfde flat. Er zat alleen wel minder onderhandelingsruimte in.

Overigens zou ik KV niet accepteren. Zij kiezen de notaris, dan betalen ze die ook.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
FaceDown schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 10:58:
[...]

Die notaris maakt niet zoveel uit, het is die verdomde overdrachtsbelasting die zo prijzig is. Je kan die best als verkoper betalen maar dan zou ik fijntjes melden dat mijn vraagprijs kk wel met 10k omhoog gaat. :)
De belasting staat vast, de prijs van de notaris niet. Het interesseert ze niet wat die notaris kost, want de verkoper betaalt toch.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
FaceDown schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 11:18:
[...]

Als je de notaris betaalt dan kies je deze natuurlijk ook.
Bij "kosten verkoper" in principe niet. Ook dan kiest de koper.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Dat schijnt in een ander topic, Ervaring met het financieren van een huis, te horen..

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Nee, je kan het niet slimmer aanpakken. Enige wat je kan doen, is hopen dat er een nieuwbouwproject is die weggaat onder het principe "wie het eerst komt..". Nadeel is dan wel weer dat je een slaapzak mee moet nemen en een week voor de deur van een makelaarskantoor (o.i.d.) moet bivakeren.

Wij zijn vorig jaar ook uitgeloot. Op de reservelijst (nadat de 36 woningen waren vergeven) stonden we op plaats 255 en 300-nogwat (we hadden ons apart ingeschreven; dat is de enige tip).

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Dit waren wel een beetje uitzonderlijke gevallen. Het ging om best mooie huizen, 2 woonlagen, 100 m² met de mogelijkheid voor een uitbouw en een opbouw. En een achtertuin van ruim 14 meter.
In eerste instantie waren deze woningen voor starters bedoeld o.i.d. Er zaten in ieder geval voorwaarden aan vast. Een paar weken voor de inschrijving heeft de gemeente ineens alle voorwaarden laten vallen en kon iedereen zich inschrijven. Dat is dan ook gebeurd. Voor 167K is iedereen geïnteresseerd natuurlijk.

Achteraf gezien is het misschien beter dat we daar niet zijn gaan wonen. Hoewel de oplevering sneller gebeurde dan gepland, waren er heel veel gebreken.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Jaspertje schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 08:56:
[...]

Daarom zouden er aan starterswoningen ook regels moeten gelden voor inschrijvn --> Niet ouder dan x, niet eerder een koophuis gehad, of nog 100 regels.
Precies, zulke regels hadden ze dus ook voor die woningen waar wij ons voor inschreven. Als die regels stand hadden gehouden, dan waren we waarschijnlijk wel hoger geëindigd.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Tja, dat kan van alles zijn. 136K +10% (kosten bij de aankoop) is bijna 150K. Dus echt veel winst gaan ze dan niet maken. Waarschijnlijk zullen ze het niet voor onder de 150K verkopen.
Ik gok eerder dat de bewoners gaan scheiden/uit elkaar gaan. Overigens baalt de verkoper wel flink, want als hij gister had verkocht (binnen een half jaar), had hij de overdrachtsbelasting terug kunnen krijgen (althans, de koper hoeft dan niet te betalen, maar die geeft eigenlijk altijd dat voordeel door naar de verkoper).

Edit: Hee, het is maandag.. :( 8)7

MrSleeves wijzigde deze reactie 03-09-2007 10:56 (9%)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Bij een huis uit 1901, lijkt mij een bouwtechnische keuring echt een must. Je ziet bij "Bouwval Gezocht" e.d. vaak genoeg mensen die denken dat ze dat bedrag wel uit kunnen sparen. En vervolgens moet het hele dak vervangen worden.
(Dat kan overigens ook nog een reden zijn voor verkoop: er moet meer aan gebeuren dan verwacht.)
quote:
LuCarD schreef op maandag 03 september 2007 @ 10:58:
[...]

Vraag aan de verkoopende partij of er vorige keer een keuring is geweest. En vraag of er verandering zijn mbt tot de keuring.

De vorige keuring is courant genoeg. En de keurmeester zal waarschijnlijk een soortgelijk rapport afgeven. Als er veranderingen of gebreken ontdekt zijn dan moet de verkoper dat melden. Doet hij dat niet dan kan je hem aanklagen hiervoor.
Toch zou ik nog een keuring laten doen. Bij een goede keuring mag/moet je erbij zijn en daar steek je veel van op, dan zegt dat rapport ook veel meer.

MrSleeves wijzigde deze reactie 03-09-2007 11:00 (49%)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Mr Knowitall schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 08:50:
[...]

En de overdrachtsbelasting krijgt de verkoper inderdaad terug van de belasting, tenzij dit in het koopcontract anders geregeld wordt.
Nee, niet dus; de belastingdienst claimt geen overdrachtsbelasting omdat die binnen het afgelopen half jaar al betaald is. De koper betaalt direct aan de verkoper. Dus zoals rwb boven je schrijft:
quote:
rwb schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 07:54:
In princiepe klopt dat. Maar in de koopovereenkomst staat dan meestal dat dat ten voordele van de verkoper komt. Dus uiteindelijk betaal je het wel, maar dan niet aan de belastingdienst maar aan de verkopers

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Ik denk dat de belastingdienst een meer betrouwbare bron is: http://www.belastingdiens...elasting-09.html#P66_4913

Je betaalt dus alleen overdrachtsbelasting over het verschil tussen de nieuwe en ouder aankoopprijs. De rest betaal je dan aan de verkopende partij (althans, dat staat praktisch altijd in het koopcontract).

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Maar om in die situatie te komen, moet je toch wel drie maanden achterstand hebben in de betaling?

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Volgens CodeIT stond het huis twee weken na de verkoop alweer te koop.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Eigenlijk moet je dan in een ander topic zijn: Ervaring met het financieren van een huis (Ik heb het niet verzonnen)

Maar de bankgarantie en de hypotheek zijn meestal onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je krijgt pas een bankgarantie als de hypotheek goedgekeurd wordt. Vaak heb je ook 4 weken de tijd voor de financiering en 5 weken de tijd voor de bankgarantie.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Kelt schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 11:00:
zo ook bij mij, mijn hypotheekshopje regelde de bankgarantie , die is er dus al , terwijl financieel accoord van de hypotheek verstrekker er nog niet is :)
Ja, maar dan ben je al wel met die hypotheekshop in zee. Je kan niet de eerste de beste hypotheekwinkel binnen lopen en zeggen: doe mij even een bankgarantie. Volgens mij hanteert de verzekeraar (die de bankgarantie afgeeft) bijna dezelfde regels als die voor acceptatie van de hypotheek (op medische zaken na waarschijnlijk).

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Kelt schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 11:18:
[...]

Mijn appartementje is een 3 vh 4 kamer woning voor 117.500 Euries in Vlaardingen (vlakbij rotterdam)
De foto's heb ik laten maken door mijn schoonpa die fotograaf is, volgens mij zijn die wel ok,
hebben jullie nog suggesties ? tekst misschien? of toch de prijs ?

http://www.funda.nl/Wonin...jecttype=DetailKoopObject
De prijs verlagen moet je niet te snel doen, dan geef je wel snel aan dat je er heel graag vanaf wilt. En dat is natuurlijk ook de vraag: hoe snel wil/moet je er vanaf?

Als ik verder kijk naar deze woning. Die keuken ziet er een stuk beter uit. Andere nadelen is het ontbreken van een CV. Wel twee punten die de prijs kunnen drukken. Aan de andere kant ligt de prijs wel goed t.o.v. andere vergelijkbare woningen in de wijk.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
motionparallax schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 10:38:
2 dingen:

1) Ooit van cumulatieve rente gehoord? 3% per jaar, gedurende 7 jaar, is niet 5000 x 7. Ik vind het schokkend dat je dat op tweakers niet weet, dit is basisschool rekenwerk. Rente op rente zorgt voor een acceleratie van groei.
Als je op Lordy79 reageert, niet helemaal. Op het spaargedeelte is natuurlijk rente-op-rente van toepassing, maar ik betaal elke maand de rente op het geleende geld. De lening groeit dus niet (en wordt ook niet minder omdat anders het belastingvoordeel minder wordt) en het rentebedrag is elke maand gelijk.
quote:
2) 20% bieden onder de vraagprijs is niet standaard, 10% komt eerder in de buurt. De meeste mensen willen in ieder geval geen verlies hebben op een woning, als je daadwerkelijk verwacht dat 20% een realistisch bod is, heb je een gaatje in je hoofd.
Zeker waar. Het kan ook zo zijn dat een prijsdaling tot een nieuwe stroom potentiële kopers leidt. In ons geval konden we niet veel meer afdingen (vraagprijs 237K -> 217K, wij kochten uiteindelijk voor 210K), omdat mensen opeens in de rij leken te staan voor het huis.

Maarja, het kan ook anders natuurlijk. Het kan ook zijn dat als je erg laag biedt, dat je niet eens een reactie krijgt. Je moet van tevoren wel weten hoeveel belangstelling er is (toen wij gingen kijken, liepen er nog 3 anderen rond).

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
motionparallax schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 14:12:
[...]

Wat heeft dat met de huizenprijzen te maken? Ik reageer op de opmerking dat die met +/- 5000 euro per jaar was gestegen, en dat werd doodleuk vermenigvuldigd met 7.
Ik ging er vanuit dat je reageerde op Lordy79 en wat daar qua rente staat, klopt gewoon (als je dus wil "afdingen" op grond van een snelle acceptatie).. je reageerde echter op iets van een dag eerder, wat uit je post niet duidelijk werd.. :)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
deltaquad_1979 schreef op donderdag 27 december 2007 @ 11:01:
[...]

Dat valt wel mee, alleen in de hal ligt een plavuizen vloer. De keuken is niet heel oud. Tuin is ruim en best mooi en geen ma flodder als buren (blijft natuurlijk een beetje een gok). Er staan alleen geen foto's van de slaapkamers bij, dus daar ben ik het meest huiverig voor.
Zou je niet eerst gaan kijken voor je over een bod na gaat denken?
quote:
Jazzper schreef op donderdag 27 december 2007 @ 10:56:
vanmiddag gesprek met een makelaar. Eerste keer bij zo iemand langs :)
Nog last minute tips? We zijn al bij een hypotheker geweest en hebben redelijk beeld van (realistische) eisen en wensen van onze kant. We hebben echter moeite om er tussen te komen. De meeste coole huizen zijn in no time verkocht (al dan niet onder voorbehoud). Ik neem aan dat die gasten op basis van no cure no pay werken?
Dat is altijd met coole huizen. ;)
Wij hebben het een aantal keer gehad dat we of te afwachtend waren of dat het huis al verkocht was voordat wij de kijkafspraak hadden. Ik weet niet of een aankoopmakelaar daar veel aan kan doen.

MrSleeves wijzigde deze reactie 27-12-2007 11:11 (44%)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
deltaquad_1979 schreef op donderdag 27 december 2007 @ 11:13:
[...]

Ga ik ook doen, maar omdat ik nog geen ervaring heb verder vroeg ik me af wat standaard is. Ik las in dit topic dat 10% een handige maatstaf is "als" je een bod gaat doen. Verder vraag ik me af waarom sommige huizen zolang leegstaan, maar daar kom je natuurlijk wel achter als je gaat kijken. Ben benieuwd!
Maatstaf, nee niet echt. In jouw geval kan je misschien nog veel lager gaan zitten. Maarja, misschien is deze vraagprijs ook weer net verlaagd en denken de verkopers: niet nog lager. Maar misschien ook niet en kan je 20% onder de vraagprijs gaan zitten (of in jouw geval iets boven de 200K ofzo).

Onderhandelingen zijn gewoon van te veel factoren afhankelijk.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Remko24 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 09:12:
Tip: neem een andere makelaar dan de tegenpartij!!!
Mag het überhaupt dezelfde makelaar zijn? Volgens mij krijg je anders toch wel erg last van belangenverstrengeling.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Qarinx schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 23:50:
Eentje heeft betrekking op asbest, dat je de verkoper vrijwaart van kosten als blijkt er dus asbest verwijderd moet worden. Het appartement is in 1960 gebouwd, dus hoe groot is de kans dat er daadwerkelijk asbest is?
Ik denk redelijk groot. Ik heb een huis uit 1981/82 en zelfs daar zit nog asbest in (de vensterbanken). De makelaar deed alsof hij het niet wist, maar ik wist van een eerder bezichtiging in hetzelfde blok dat het wel zo was (andere makelaar). Ook in de originele aankoopbrochure kwam de merknaam (Eternit) naar voren.

Op zich hoeft het geen probleem te zijn, zolang het maar gebonden is (in de vorm van asbestcement). Ongebonden in de vorm van vloerbedekking en isolatie is wat lastiger. Maargoed, zolang het op z'n plek zit, is het meestal niet zo'n probleem. Ik moet bijvoorbeeld niet in mijn vensterbanken gaan boren.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
haroldinho schreef op maandag 21 januari 2008 @ 10:23:
Voor het appartement dat ik gekocht heb een taxatie laten uitvoeren dan dat kwam uit op 226.000 (gekocht voor 225.000 incl. 2000 roerende zaken). nu blijkt mijn WOZ-waarde 256.500 te zijn en dat is zelfs 2005. Deze maand komt er dus nog een nieuwe (waarshijnlijk hogere) WOZ waarde. Lijkt me toch een erg groot verschil......
Hoe kan dit en is het verstandig bezwaar aan te tekenen??
Bij mij zaten ze (vorig jaar) ook te hoog. Bezwaar aangetekend en dat heeft geholpen. De huizen waarmee mijn huis werd vergeleken, verschilden best wel veel.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Remko24 schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 10:56:
1% heb ik betaald voor de aankoopmakelaar voor mijn huidige woning (complete traject. bezichtigen en onderhandelen en administratieve afhandeling).
Dus hoe groter de koopsom, hoe meer hij verdient. Dus hoe slechter hij onderhandelt, hoe meer hij verdient.. Beetje tegenstrijdige belangen. Of kreeg hij 1% van de vraagprijs?

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
rwb schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 13:00:
[...]

Ik denk dat het gemiddeld geen 20 bezichtingen zijn voordat hij een huis voor je vind.
Nee, precies. En ik denk zelfs dat hij na 10 bezichtigingen je gaat pushen om dat huis dan maar te nemen. Of wellicht dat er ergens een voorwaarde is dat hij na zoveel tijd meer geld kan vragen.

Overigens ben je geen goede makelaar als je 20 bezichtigingen nodig hebt; dan heb je niet goed op het wensenlijstje van je klant gelet.
quote:
Altaphista schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:48:
Maar: hij heeft een pand, werknemers, vaste kosten etc etc dus wat hij overhoudt is niet riant lijkt mij. In het geval van een huis van 2 ton zelfs nog minder.
Volgens mij houden makelaars meer dan genoeg over. Voor zover ik weet verdient het erg goed als je kijkt naar opleidingsniveau e.d.
Je hoeft echt geen medelijden te hebben met mensen waarbij hun werk gerelateerd is aan het aan- en verkopen van huizen (notarissen en makelaars dus). Beide houden een hoop over aan de bedragen die ze in rekening brengen.

MrSleeves wijzigde deze reactie 25-01-2008 13:13 (50%)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Beste moment is gewoon zo snel mogelijk. In de ontbindende voorwaarden laat je opnemen dat je boven een bepaald bedrag aan verbouwingskosten (bij een keuring wordt aan ieder mankement een prijskaartje gehangen) mag ontbinden.

En of je voor een appartement ook een keuring laat doen is een beetje afhankelijk van het appartement (bouwjaar en de staat waarin het verkeerd, hoe actief de VVE is).

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
frautie schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 11:49:
Heb me echt verbaasd over de makelaar van huis 2. Wat een Sjaak zeg, 't zal je makelaar maar wezen 8)7 |:(
Ik heb meerdere keren gehad, dat ik meer wist over het huis dan de makelaar (asbest, bijdrage VVE, etc) of dat de makelaar tijdens de bezichtiging de rondleiding stond te verzinnen (bijna zo van: dit is een deur. Hee, dit is de keuken, wit, ... ).

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Kleur vloer kan nog al aan het merk en soort vloer liggen dus dat maakt het al lastiger. Op de site van Histor kan je wel zelf een kleurenkompas maken.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
djdongorgon schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 20:34:
Ons eerste bod is 210000 waarop we een dag later van hun makelaar een telefoontje ontvangen dat zij 219000 wel een mooie prijs vinden.

Heeft iemand hier ervaring mbt zo'n groninger akte?
Geen ervaring, maar wel een reden om de prijs een stuk te laten zakken.

Je hebt wel een extra handicap: voor de "overdracht" kan je geen inspectie doen aangezien je het huis niet leeg gezien hebt. Daarbij kunnen ze in die twee maanden nog behoorlijk wat schade aanrichten, of bijvoorbeeld de tuin leeghalen (qua vaste beplanting).

Ik zou aansturen op een lagere prijs (215K is dan een mooie tussenoplssing), maar nog belangrijker: ik zou een bedrag (10-15% ofzo, weet niet precies hoeveel gangbaar is) in depot houden, zodat je nog een stok achter de deur hebt. Dat bedrag krijgen ze pas als zij er definitief uit zijn.

Maar zij hebben dit huis dus een half jaar geleden gekocht?
Overigens is het nog eens zo, dat zij die overdrachtsbelasting van jouw terugkrijgen. Jij hoeft die niet te betalen, omdat dat max. 1 keer per 6 maanden hoeft. Die 6% geef jij dan weer aan hun; hou dan ook rekening met welke 6%: 6% van jouw aankoopbedrag, of 6% van het bedrag dat zij 6 maanden geleden hebben betaald.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Gast1981 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 22:25:
Daarnaast nog twijfel over de rentevaste periode.
We denken aan 10 jaar vast. Zit je relatief voordelig en een mooie tijd safe.
Echter, je wil ook niet na 10 jaar verplicht een megarente aangesmeerd krijgen... dus toch voor 15 a 20jr vast gaan?
Verhuizen over 5 a 10 jaar is niet uitgesloten.
Kids en aanverwanten ligt niet in de planning, maar je weet maar nooit...
Ben wel benieuwd hoe de anderen hier die afweging gemaakt hebben. ;)
Hangt een beetje van de voorwaarden van de hypotheek af. Wij kunnen bij een verhuizing bijvoorbeeld de rentevaste periode die nog over is meenemen naar een volgend huis (behalve natuurlijk een eventueel hoger bedrag) en we kunnen het zelfs doorgeven aan nieuwe bewoners.
Aangezien dan alleen de rente (iets) hoger is voor een langere termijn, zijn wij voor 20 jaar gegaan.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Ik heb net deel 4 aangemaakt.. *O*

Daar kunnen we weer verder. :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True