Ervaring met huis kopen deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 51.151 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 11:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Gunner schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:36:
[...]

Schappelijk. Ik heb eigenlijk een andere huiswaarde voor ogen als ik aan starters denk en bijkomende lening. Dan denk ik aan mensen die op 1 inkomen niet aan de hypotheek eisen kunnen voldoen om een huis te kopen. NIet aan tweeverdieners die een huis van 230K willen kopen. Maar misschien ben ik ouderwets,
Dat vind ik zelf ook, alleen nadat wij een gesprek bij de makelaar gehad hebben is dit naar voren gekomen. Uiteraard ga je dan eigenlijk direct de gemeente bellen over de mogelijkheden, want ik dacht ook dat dat voor mensen waren die in hun eentje geen huis/apartement kunnen kopen. Dit blijkt dus niet zo te zijn en als je dan zelf ook nog eens in aanmerking komt voor die lening, dan is dat mooi meegenomen.

1 nadeel, we moeten dan VOOR het einde van dit jaar een huis gekocht hebben, indien dat niet het geval is, dan komen we er niet meer voor in aanmerking omdat het jaarlijkse inkomen dan ietswat te hoog is :)

Daarnaast zit ik zelf nog te twijfelen of die lening wel nodig is, omdat we over 3 jaar toch flink moeten gaan aflossen daarvoor (versnelde aflossing op die lening) en dit weer niet volledig aftrekbaar is (ws. zelfs helemaal niet). Mijn vriendin ziet dat al helemaal zitten, omdat we dan in principe 20k extra hebben om in het huis te steken (of juist niet er in te steken en zo iets meer te spenderen hebben).

Gelukkig zijn hier in de buurt genoeg huizen voor onze koopprijs te verkrijgen :P

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:52

FaceDown

Storende factor.

Ik vind het sowieso riskant die starters-constructies. Ik ben blij dat wij nu de garantie hebben dat onze maandlasten alleen maar (relatief) lager kunnen worden (gegeven dat onze inkomens gelijk blijven of stijgen).
Het is natuurlijk prettig als starter dat je de komende 3 jaar minder betaald, maar het lijkt me een stuk minder aangenaam als je na die 3 jaar opeens veel meer moet gaan betalen. Je hebt namelijk geen enkele garantie dat je inkomen fors is toegenomen. Bij die constructie ga je daar echter wel vanuit, want als dat niet gebeurt zul je het na 3 jaar behoorlijk krapper hebben.
Startersleningen zijn imho leningen voor mensen die huizen willen kopen die ze eigenlijk niet kunnen betalen. Maar daar loopt volgens mij al een heel topic over. :)

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl
  • Laatst online: 03-06 22:12

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

hmm, vervelend; ik moet zo vertrekken naar België voor een klant, zit dus alleen maar in de auto en bij een klant.Wordt dus lastig met telefonisch een bod doen enzo.

Is het ongebruikelijk om dit per email/post te doen?

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je kan toch gewoon bellen, je bod doorgeven en daarbij aangeven dat je morgen pas weer beschikbaar bent voor de reactie? Dat is echt geen probleem lijkt me hoor.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

FaceDown schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 10:19:

Het is natuurlijk prettig als starter dat je de komende 3 jaar minder betaald, maar het lijkt me een stuk minder aangenaam als je na die 3 jaar opeens veel meer moet gaan betalen. Je hebt namelijk geen enkele garantie dat je inkomen fors is toegenomen. Bij die constructie ga je daar echter wel vanuit, want als dat niet gebeurt zul je het na 3 jaar behoorlijk krapper hebben.
Startersleningen zijn imho leningen voor mensen die huizen willen kopen die ze eigenlijk niet kunnen betalen. Maar daar loopt volgens mij al een heel topic over. :)
Ik had het niet beter kunnen zeggen, heel veel mensen "denken" ruim in salaris er op vooruit te gaan. Maar dat is natuurlijk helemaal geen garantie dat dit ook gaan gebeuren.

Ik zeg altijd maar: mag ik jouw glazen bol ook even lenen ;)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144581

Domme vraag misschien. Morgen is er een openhypotheek dag bij ons en kan ik gratis bekijken of ik beter kan huren dan kopen. Echter wil ik niet voor niks daar heen gaan natuurlijk.
Denken jullie dat ik met 15500 jaar inkomen een huisje van 95.000 kan kopen? Eventueel met starterslening (ook al is dat niet zo slim lees ik nu).
Ik werk nu 32 uur per week en ben in mn uppie. Ik wil ook graag 32 uur blijven werken. Thnx voor jullie knowledge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 11:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Anoniem: 144581 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:12:
Domme vraag misschien. Morgen is er een openhypotheek dag bij ons en kan ik gratis bekijken of ik beter kan huren dan kopen. Echter wil ik niet voor niks daar heen gaan natuurlijk.
Denken jullie dat ik met 15500 jaar inkomen een huisje van 95.000 kan kopen? Eventueel met starterslening (ook al is dat niet zo slim lees ik nu).
Ik werk nu 32 uur per week en ben in mn uppie. Ik wil ook graag 32 uur blijven werken. Thnx voor jullie knowledge.
je kan het beste die standaard hypotheek zaken op websites als die van de hypotheker eens doornemen (maximale hypotheek berekenen).
Ik kan je echter nu al vertellen dat je met 15.500 p/j nergens komt ;) dan kan je beter gaan huren :)

4,5 * 15.500 = 69.750 euro max (inc. k.k.) en dan heb ik niet eens met de rente rekening gehouden ;)

[ Voor 3% gewijzigd door KatirZan op 03-10-2007 19:24 ]

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Crap! Dus alleen 40 uur per week gaan werken is een optie dan denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:54

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

KatirZan schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:24:
[...]

4,5 * 15.500 = 69.750 euro max (inc. k.k.) en dan heb ik niet eens met de rente rekening gehouden ;)
Hoe bedoel je, rekening houden met rente? Dat heeft helemaal niets te maken met de som 4,5xjaarinkomen. Over 70k€ ypotheek betaal je bij 5% rente per jaar €3500. Dan mag je nog wat hypotheekrente aftrekken, en dan kom je per jaar ongeveer uit op €2500 wat je kwijt bent aan rente.

Maar idd lijkt me dit bedrag niet echt het reeel om iets te vinden wat beter is dan een huurhuis in de sociale sector.( en daar is die trouwens ook voor :))

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96292

MPCX schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 20:20:
What is a starter in Amsterdam to do..
Misschien eens wat realistischer worden en ook buiten de ring kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er schijnt toch ook zoiets te zijn als dat je ouders garant kunnen staan. Kan ik dan ook wat meer lenen dan 70.000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Anoniem: 144581 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 10:31:
Er schijnt toch ook zoiets te zijn als dat je ouders garant kunnen staan. Kan ik dan ook wat meer lenen dan 70.000?
Dat is geheel afhankelijk voor hoeveel je ouders garant kunnen staan. Je zou een hypotheek van een miljoen kunnen krijgen zolang je ouders maar garant (kunnen en willen) staan.

Zij staan wel hoofdelijk verantwoordeljik voor jouw hypotheek. Dus als jij niet betaald kan het zijn dat de bank hun huis komt opeisen!

[ Voor 14% gewijzigd door LuCarD op 04-10-2007 10:45 ]

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

rwb schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:59:
Je kan toch gewoon bellen, je bod doorgeven en daarbij aangeven dat je morgen pas weer beschikbaar bent voor de reactie? Dat is echt geen probleem lijkt me hoor.
Je had gelijk, stelde niet veel voor... :)

Heb 122k geboden, hij ging 't overleggen met de eigenaar en belde me "zo spoedig mogelijk" terug... Dat spoedig zullen we maar met en korreltje zout nemen... Spannend dus... :)

Hoop overigens dat ik te bereiken ben, op de een of andere manier zijn de netwerken in België net zo goed als de wegen... :/ (nofi)

* Rowdy.nl is vandaag bij een klant in België...

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Rowdy.nl schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 10:55:
[...]

Je had gelijk, stelde niet veel voor... :)

Heb 122k geboden, hij ging 't overleggen met de eigenaar en belde me "zo spoedig mogelijk" terug... Dat spoedig zullen we maar met en korreltje zout nemen... Spannend dus... :)

Hoop overigens dat ik te bereiken ben, op de een of andere manier zijn de netwerken in België net zo goed als de wegen... :/ (nofi)

* Rowdy.nl is vandaag bij een klant in België...
Dat is altijd spannend. :P Zelfs als ze zeggen dat ze vandaag terugbellen kan het net zo goed morgen worden. Succes ermee :)

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LuCarD schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 10:44:
[...]

Dat is geheel afhankelijk voor hoeveel je ouders garant kunnen staan. Je zou een hypotheek van een miljoen kunnen krijgen zolang je ouders maar garant (kunnen en willen) staan.

Zij staan wel hoofdelijk verantwoordeljik voor jouw hypotheek. Dus als jij niet betaald kan het zijn dat de bank hun huis komt opeisen!
Ik heb nu een 1 jarig contract. Houd dat in dat mn ouders voor al het geld garant moeten staan?
Intentie verklaring kan ik helaas niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 144581 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 13:28:
[...]
Ik heb nu een 1 jarig contract. Houd dat in dat mn ouders voor al het geld garant moeten staan?
Intentie verklaring kan ik helaas niet krijgen.
Hoezo kan je geen intentie verklaring krijgen? Als je die niet krijgt is het denk zowiezo niet mogenlijk om een hypotheek op jouw naam te nemen. Toen ik bij de hypotheker was had ik wel wat gehoord over het gemiddelde inkomen over de afgelopen 3 jaar. Daarop gebaseerd kan je ook een hypotheek nemen, maar ik denk dat de bank daar nog wel wat voorzichtiger mee is.

Als je dan toch zou willen kopen dan zouden je ouders de complete hypothekere lening moeten regelen denk ik.

Verder is het natuurlijk wel leuk als je ouders garant kunnen staan, maar je moet je hypotheek natuurlijk nog steeds wel zelf betalen, dus je moet zeker niet een te dure hypotheek nemen. Dan schiet je je doel natuurlijk een beetje voorbij.

[ Voor 14% gewijzigd door Woy op 04-10-2007 13:56 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Anoniem: 144581 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 10:31:
ja maar als je dan bijv 150k kan lenen, dan zul je nog zelf per maand je hypotheek moeten kunnen ophoesten en met je salaris lukt dat gewoon niet, daarom kan je het bedrag ook bij de bank niet lenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik begrijp het. Dan is voor mij een zo een goedkoop mogelijke huurwoning helaas eerst de enige optie. Het lijkt me nu overbodig om nog naar de vrije info avond te gaan van de hypotheek na jullie tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Anoniem: 144581 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 15:41:
Ik begrijp het. Dan is voor mij een zo een goedkoop mogelijke huurwoning helaas eerst de enige optie. Het lijkt me nu overbodig om nog naar de vrije info avond te gaan van de hypotheek na jullie tips?
Kun je altijd doen, je wordt er altijd slimmer van toch? Ik zou er alleen niet heen gaan met het idee dat je er nu wat aan hebt. Maar misschien interessant voor over een (paar) jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:19

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Bah, ik zit in dubio. Heb een hele leuke woning in Delft gezien voor 229k. Heb al bij de hypotheker verschillende bedragen met bijbehorende lasten uitgerekend. Bij een huizenprijs ex kk van 225k, 50% aflossingsvrij, 50% spaarhypo met 12.000 inleg gaat me 800 euro p/m nettolasten kosten.

Ik kan zo in het huis trekken (dus geen nieuwe keuken ofzo nodig). Jaarsalaris is 41k per jaar en heb verder ruime bankrekening dankzij niet zoveel uitgeven afgelopen jaren...

Doen of niet doen? Voor onder de 2 ton heb ik nog niet echt iets leuks gezien. In principe ben ik nog starter want ik kom uit een huursituatie, maar wel een oude starter haha (bijna 34)

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tja dat is toch vooral een vraag die je zelf zult moeten beantwoorden. Blijkbaar heb je al met een hypotheek adviseur gepraat en is het voor jou haalbaar.

Dan moet je alleen nog kijken of je het geld er ook voor over hebt. Als je het kan en wil betalen en je vindt het echt een leuk huis zou ik zeker een bod uit brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 14:57

Arfman

Drome!

Waarom zit je in dubio? Je noemt verder alleen maar voordelen (je kunt het betalen, je kunt er zo in, etc.)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Probleem is dus wel dat mijn nettomaandlasten + bijdrage VVE bij elkaar de helft van mijn netto salaris bedragen... Is dat niet te veel? De hypotheek is ong. 6x mijn jaarsalaris dus.

Ik weet niet precies wat gangbaar is voor welk gedeelte je max. kwijt zou moeten zijn aan woonkosten. Dat is nog excl. gas & licht e

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tja dat is natuurlijk afhankelijk van wat je voor bestedingspatroon hebt.

Als je bijvoorbeeld € 2000,- netto salaris hebt dan hou je dan dus € 1000,- euro over voor de rest van je uitgaven zoals

-Gemeenteheffingen
-Waterschapsbelasting
-Eten
-GWL
-Verzekering
-Overige

Het is dan denk handig om gewoon een lijstje te maken met welke kosten je gaat krijgen en of je dan genoeg over houdt. Indicaties van prijzen kun je wel vinden op de nibud site, en voor de gemeentebelasting enzo kun je op de gemeente site kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Lijstje maken inderdaad. Heb ooit wel eens een stelregel gehoord dat je hypotheeklasten (+ evt. VVE) niet meer dan 1/3e van je nettoloon mogen zijn. In mijn situatie klopt dat ook aardig moet ik zeggen, omdat je anders echt moet sappelen of echt niet rondkomt.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Arfman schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 16:55:
Lijstje maken inderdaad. Heb ooit wel eens een stelregel gehoord dat je hypotheeklasten (+ evt. VVE) niet meer dan 1/3e van je nettoloon mogen zijn. In mijn situatie klopt dat ook aardig moet ik zeggen, omdat je anders echt moet sappelen of echt niet rondkomt.
Zoiets wilde inderdaad weten. Nu ben ik alleenstaand en geef niet zoveel uit, maar dit geeft een goede indicatie dat ik toch wel aan mijn absolute max zit dan.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Of dat een zinvolle regel is weet ik niet. Als je 2000 netto verdient dan lijkt het me dat je best meer dan 660 netto mag uitgeven aan hypotheek.

Als je 1200 netto verdient zal het ongeveer wel kloppen ja.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja 6 maal je bruto jaarsalaris is zeker aan de hoge kant. Maar als je een hypotheekverstrekker hebt die je dat wilt lenen, waarvan je de voorwaarde redelijk vindt, en je kan het betalen dan zou ik niet weten waarom je het niet zou doen.

Omdat je ze twijfelt zou ik vooral gewoon eens een begroting maken hoeveel je nou daadwerkelijk uitgeeft. Hou hierbij ook rekening dat je ook nog onderhoud aan je huis hebt, en dat er ook eens een wasmachine kapot kan gaan bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Je moet die stelregel inderdaad erg ruim zien. Wat wij gedaan hebben is eigenlijk heel simpel: open Excel, zet daar je nettoloon + eventuele andere vaste inkomsten (zoals belastingteruggaaf oid) in, en zet daaronder alle vaste lasten. Even Excel en je telebankierscherm naast elkaar zetten, en plusminus een half jaar teruggaan in je mutaties, zo weet je wat er wordt afgeschreven rond welke periode, zodat je op elk moment van de maand precies weet wat je eventueel overhoudt (of zoals wij in het begin: tekortkomt :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

FunkyTrip schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 15:56:

Doen of niet doen? Voor onder de 2 ton heb ik nog niet echt iets leuks gezien. In principe ben ik nog starter want ik kom uit een huursituatie, maar wel een oude starter haha (bijna 34)
maar blijkbaar kan je de huizen die je leuk vind niet betalen, dus zul je "het eisenpakket" wat naar beneden bijstellen.

Wat is dat met mensen die kijken naar huizen die ze niet kunnen betalen en toch pérse willen kopen? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Slasher schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 19:45:
[...]

maar blijkbaar kan je de huizen die je leuk vind niet betalen, dus zul je "het eisenpakket" wat naar beneden bijstellen.

Wat is dat met mensen die kijken naar huizen die ze niet kunnen betalen en toch pérse willen kopen? :X
Heel begrijpelijk, vind ik. Mijn vriendin en ik hadden ook bepaalde eisen. Dat werd met bestaande bouw moeilijk, zo niet onmogelijk te realiseren. Met name omdat de meeste huizen waar iwj naar keken toch allemaal (voor ons) redelijk kritieke punten hadden zoals (foei)lelijke keukens en/of badkamers, of plavuizen in de woonkamer, of of of. Toen hadden we besloten om dan nog maar een paar jaar te wachten en ondertussen te sparen (we zaten immers prima in een 3 jaar geleden aangekocht en opgeknapt appartement), fietsen we de week erop door een mooie nieuwbouwwijk. De rest is historie :P
Dus ja, wij hadden liever nog gewacht dan om iets te kopen waar je niet 100% achterstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Oh, ik kan best kiezen voor een huis dat 5e keus is, maar je probeert toch je droomhuis te krijgen.

Maar volgens de hypotheker zullen de banken geen probleem hebben aangezien ik een redelijk EV heb (85k ongeveer). Ik heb er in ieder geval zin an. Ga morgen een stuk of 10 huizen bekijken in de range van 169k tot 225k door heel Delft heen :)

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
FunkyTrip schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 09:15:
Oh, ik kan best kiezen voor een huis dat 5e keus is, maar je probeert toch je droomhuis te krijgen.
Zeker wanneer je niet op stel en sprong iets nodig hebt kun je de tijd nemen :)
Ik heb er in ieder geval zin an. Ga morgen een stuk of 10 huizen bekijken in de range van 169k tot 225k door heel Delft heen :)
Hoe regel je dat? :P Hier in Eindhoven is het altijd al moeilijk om uberhaupt een afspraak te maken, laat staan voor of na werktijden of op zaterdag, uitgezonderd een enkele kleine makelaar of open dag.

* Rukapul baalt enorm: had een huis bezichtigd waar een bod op rustte maar waar de makelaar had aangegeven dat ze er waarschijnlijk niet uit zouden komen. Het huis beviel meer dan enig ander huis hiervoor, maar ze kwamen alsnog uit de onderhandelingen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:32

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Rukapul schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 10:07:
[...]

[...]

Hoe regel je dat? :P Hier in Eindhoven is het altijd al moeilijk om uberhaupt een afspraak te maken, laat staan voor of na werktijden of op zaterdag, uitgezonderd een enkele kleine makelaar of open dag.
Een dag vrij nemen. Serieus, ik ken het probleem, maar als je 1 dag vrij neemt, kun je 10 huizen bekijken. Fotocamera en meetlint en notitieblok mee, en klaar :Y)
* Rukapul baalt enorm: had een huis bezichtigd waar een bod op rustte maar waar de makelaar had aangegeven dat ze er waarschijnlijk niet uit zouden komen. Het huis beviel meer dan enig ander huis hiervoor, maar ze kwamen alsnog uit de onderhandelingen :|
Ook bekend. Huis staat meer dan 3 maanden te koop. Wij bezichtigen. Ik vind het helemaal geweldig, vriendin twijfelt. Ok even over nadenken, en laten bezinken. 2 weken later nog maar eens bellen, oops, onderhandelingen gaande, en week later huis verkocht. Au.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Stel en sprong niet, maar ik wil toch binnen nu en een maand of 2 de koop rond hebben en er dan direct in kunnen trekken.
Er zijn regelmatig 'open huizen' routes in steden. Dan zijn huizen van bijv. 11 uur tot 3 uur 's middags op een zaterdag te bezichtigen. Gewoon inloop. In mijn huidige woonplaats is er toevallig ook eentje

Bij 2 andere huizen heb ik gewoon een mailtje gestuurd naar de makelaar met het verzoek of ik het huis kon bezichtigen (en het liefst op die zaterdag dus), maar dat lukte niet, dus moet ik dit op doordeweekse middagen doen.

Het schijnt dat het niet not-done is om gewoon aan te bellen. Een beetje brutaal mag best volgens twee makelaars aan wie ik het had gevraagd. Of ze laten je binnen, of ze verwijzen je door naar hun makelaar omdat ze niet altijd zomaar het huis mogen laten zien zonder makelaar. Zij willen hun huis verkopen immers en er hangt niet voor niets een bordje 'te koop' voor de deur ;)

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24527

[...]

Dat kan ik je heel makkelijk uitleggen: de economie is de afgelopen 50 jaar met sprongen gegroeid, en dus ook de koopkracht van mensen. In grote lijnen heeft er dus altijd progressie gezeten in wat mensen konden kopen. De consument van nu heeft veel grotere verwachtingen over zijn koopkracht dan die in de jaren '50, en die verwachting lijkt gerechtvaardigd als je kijkt naar wat er allemaal te koop is aan dvd-spelers en plasmaschermen.

Kijken we nu echter naar de huizenmarkt, dan zien we dat mensen die op andere vlakken wel steeds meer kunnen kopen, nog steeds vastzitten aan huizen uit de jaren '50.

Ter illustratie: ik en m'n vriendin zijn nu bezig met het afronden van een academische opleiding en wij zouden als starters straks nooit het huis kunnen kopen dat mijn ouders in de jaren '70 hebben gekocht op een HBO+MBO starterssalaris. Not_by_a_long_shot. En dan kun je inderdaad meenemen dat het toen nieuwbouw was, maar verschil moet toch makkelijk te compenseren zijn met het verschil in opleiding dat zich ook in een relatief hoger salaris zou moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Dat ken ik: elke mogelijke bezichtiging was tijdens werktijd. Er was zelfs een verkopend makelaar waarbij het voltrekt onmogelijk was om buiten werktijd te bezichtigen. We zijn toen zelf naar de verkoper gegaan en konden om 20:00 een rondje lopen door het huis.

Ik snap dat nooit zo, die makelaar wil toch ook dat het huis zo snel mogelijk verkocht wordt?

Toevallig heeft een makelaar in Eindhoven dit weekend openhuizen route (naam maar achterwege laten voordat ik beschuldigd wordt van spam achtige praktijken ;) )

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
leejoow schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 11:22:
Toevallig heeft een makelaar in Eindhoven dit weekend openhuizen route (naam maar achterwege laten voordat ik beschuldigd wordt van spam achtige praktijken ;) )
Weten we al :P 't Zijn zelfs twee makelaars/organisaties die zo'n route hebben :)

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 05-10-2007 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Soo... De verkopende makelaar belde net terug. De eigenaar (ING) als laagste verkoopprijs 129.500 staan. Vaag verhaal zowieso; indien ik dat niet wou betalen moest ik het even laten weten en dan zou hij nog even gaan overleggen met de eigenaar...?

Nja, tis iig al 5000 euro minder dan de initiële vraagprijs... Heb 'm iig gezegd dat ik er later op terug kom.

Iemand advies...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Anoniem: 24527 schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 11:16:
[...]

Dat kan ik je heel makkelijk uitleggen: de economie is de afgelopen 50 jaar met sprongen gegroeid, en dus ook de koopkracht van mensen. In grote lijnen heeft er dus altijd progressie gezeten in wat mensen konden kopen. De consument van nu heeft veel grotere verwachtingen over zijn koopkracht dan die in de jaren '50, en die verwachting lijkt gerechtvaardigd als je kijkt naar wat er allemaal te koop is aan dvd-spelers en plasmaschermen.

Kijken we nu echter naar de huizenmarkt, dan zien we dat mensen die op andere vlakken wel steeds meer kunnen kopen, nog steeds vastzitten aan huizen uit de jaren '50.

Ter illustratie: ik en m'n vriendin zijn nu bezig met het afronden van een academische opleiding en wij zouden als starters straks nooit het huis kunnen kopen dat mijn ouders in de jaren '70 hebben gekocht op een HBO+MBO starterssalaris. Not_by_a_long_shot. En dan kun je inderdaad meenemen dat het toen nieuwbouw was, maar verschil moet toch makkelijk te compenseren zijn met het verschil in opleiding dat zich ook in een relatief hoger salaris zou moeten betalen.
Leuk verhaal, maar als bank X zegt dat je met Y salaris maar Z kan lenen, en je wil een huis kopen dat veel duurder is, dan houd het toch snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24527

Slasher schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 11:43:
[...]

Leuk verhaal, maar als bank X zegt dat je met Y salaris maar Z kan lenen, en je wil een huis kopen dat veel duurder is, dan houd het toch snel op.
En daaruit kun je dus concluderen dat het aanbod aan huizen volledig achter blijft bij de vraag vanuit de bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
leejoow schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 11:22:
[...]

Dat ken ik: elke mogelijke bezichtiging was tijdens werktijd. Er was zelfs een verkopend makelaar waarbij het voltrekt onmogelijk was om buiten werktijd te bezichtigen. We zijn toen zelf naar de verkoper gegaan en konden om 20:00 een rondje lopen door het huis.

Ik snap dat nooit zo, die makelaar wil toch ook dat het huis zo snel mogelijk verkocht wordt?
bizar ja. Vorig jaar heb ik een huis gekocht en we konden altijd aan de rand van de dag terecht (8 uur 's morgens of na 17 uur). sowieso is het verstandig om bij daglicht te bezichtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik had mijn appartement te koop staan een tijdje terug. Ik wou dat er mensen hadden aangebeld, natuurlijk mag je kijken, graag zelfs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231650

als er iemand plotseling voor mijn deur staat krijgt tie gelijk een bakkie koffie :)
dus ook hier .... graag zelfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Rowdy.nl schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 11:40:
Soo... De verkopende makelaar belde net terug. De eigenaar (ING) als laagste verkoopprijs 129.500 staan. Vaag verhaal zowieso; indien ik dat niet wou betalen moest ik het even laten weten en dan zou hij nog even gaan overleggen met de eigenaar...?

Nja, tis iig al 5000 euro minder dan de initiële vraagprijs... Heb 'm iig gezegd dat ik er later op terug kom.

Iemand advies...?
Dus vraagprijs 134,5. Jij biedt 122, tegenbod van 129,5. Da's al netjes in ieder geval, zeker aangezien je eerder aangaf dat je dacht rond de 130 te eindigen. Daar zit je nu dus al onder.

Het meest logische is nu om aan te geven dat je 129,5 toch nog aan de hoge kant vindt, en dat je na een beetje wikken en wegen, besloten hebt om het verschil te willen delen. Dus 125 is dan je volgende bod. Ik verwacht dat ze dan met een eindbod van 127-128 zullen komen. In het ergste geval verwerpen ze je bod en zul je 129,5 moeten betalen. Maar zo te zien doen ze al niet al te moeilijk over de onderhandelingen, waarschijnlijk ook omdat het een grote bank is ipv een particulier. Voor de bank is het meer waard om snel van de woning af te zijn, dan het onderste uit de kan te halen. Dat merk je wel aan het feit dat ze meteen 5000 naar beneden gaan. Voor jou ook een reden om niet te toegeeflijk te willen zijn.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Is er een vaste periode van de maand dat de belasting een voorlopige teruggave stort? *knip rest vragen*. Dergelijke belastingvragen zijn niet on topic en horen in een eigen topic. Het heeft nl. vrij weinig specifiek met de ervaring van een huis kopen te maken.

[ Voor 69% gewijzigd door Rukapul op 08-10-2007 18:51 ]

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

marko77 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 18:47:
Is er een vaste periode van de maand dat de belasting een voorlopige teruggave stort? [mbr]*knip rest vragen*. Dergelijke belastingvragen zijn niet on topic en horen in een eigen topic. Het heeft nl. vrij weinig specifiek met de ervaring van een huis kopen te maken.[/]
*knip antwoord* Ingaan op een gemodbreakte offtopic vraag is uiteraard niet de bedoeling. De reden dat niet alles weggeknipt wordt is om duidelijk te maken wat *niet* de bedoeling is en niet om de gelegenheid te geven er vervolgens alsnog op in te gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door Rukapul op 08-10-2007 19:59 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
offtopic

[ Voor 159% gewijzigd door Rukapul op 08-10-2007 19:57 ]

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:21
Hebben wij weer...
Eindelijk een keuze gemaakt uit een hypotheek met een scherpe rent zonder al te veel nadelen, offerte is aangevraagd.

Krijg ik nog een belletje, met een nog scherper voorstel met nog minder nadelen... (eigenlijk helemaal geen), nu hebben we dus twee offerte aanvragen.

We hebben het nagevraagd bij de tweede tussenpersoon en dit zou geen probleem zijn, maar het voelt gewoon niet gerust. Iemand ervaring mee?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231650

offerte is vrijblijvend, dus gewoon naast elkaar leggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

marko77 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 18:47:
Is er een vaste periode van de maand dat de belasting een voorlopige teruggave stort?
Bij mij elke 15e van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 18:41
Is bij de rest van nederland ook zo. (staat trouwens ook op de belastingdienst site btw :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

En rowdy.nl nog nieuws?

[ Voor 90% gewijzigd door FaceDown op 09-10-2007 11:32 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:21
Anoniem: 231650 schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 10:14:
offerte is vrijblijvend, dus gewoon naast elkaar leggen :)
En is het iets wat veel gedaan wordt?
Ik bedoel we hebben een goede "band" met onze tussenpersoon en dan vlak voordat je ergens def. voor gaat zeg je toedeloe... :+

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Cobb schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 12:31:
[...]

En is het iets wat veel gedaan wordt?
Ik bedoel we hebben een goede "band" met onze tussenpersoon en dan vlak voordat je ergens def. voor gaat zeg je toedeloe... :+
Ik zou gewoon eerlijk tegen je tussenpersoon zijn en aangeven dat je nog een andere aanbieding hebt die je wilt bekijken.
Het gaat tenslotte wel over een hypotheek waar je een tijd aan vast zit. Leuk dat je een goede relatie hebt met je tussenpersoon maar is dat je honderden euro's waard?
Ik had ook een goede relatie met mijn tussenpersoon, maar heb ook aan gegeven dat ik zeker nog wat meer rond zou kijken. Uiteindelijk had de tussenpersoon het beste aanbod en ben ik daar mee in zee gegaan, maar als ik ergens anders een beter aanbod had was ik zeker daar heen gegaan.

Voor een eenmalig iets heb ik vaak ook wel wat meer over omdat je een goede relatie met een winkel hebt, maar een hypotheek ligt bij mij toch wel wat anders.

Als je ergens anders een beter aanbod krijgt heeft jouw tussenpersoon blijkbaar niet goed genoeg werk geleverd, en heeft hij zijn geld dus ook niet verdiend. Zo kijk ik er tenminste tegen aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 09-10-2007 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23844

Uiteraard proberen ze een band met jou te creëeren, hou het daarom ook strikt zakelijk en ga niet teveel mee in hun spel. Het is volkomen normaal om twee of meer offertes aan te vragen aangezien ze volkomen vrijblijvend zijn (je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet!).

Het is wel handig om aan te geven dat je met meerdere hypotheekverstrekkers in gesprek bent en dat je probeert om op X datum een definitief besluit te nemen. Zo weten alle partijen waar ze aan toe zijn. Nogmaals, wees kritisch en bedenk altijd dat ze handelen uit het belang van hun eigen bank/organisatie. Laat ze niet teveel op je inpraten. Kijk naar het totaalplaatje en staar je niet blind op de laagste rentes. Met name de budget en voordeelhypotheken moet je voor oppassen (nadelige voorwaarden zoals boete bij verhuizing bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Jop, heb 'm even laten wachten, dus werd net braaf gebeld door de makelaar. Heb 'm verteld dat ik 129,5 te hoog vond en 125k geboden. Hij ging nogmaals overleggen met de eigenaar en zou me even terugbellen.

Hij vroeg me wel ter bevestiging; aanvaarding zsm? Ik; natuurlijk, dus dat energielabel hoef je je dan niet druk om te maken en dan is INGd'r ook snel vanaf. Wat gemompel aan de andere kant en zo van, oh, van dat energielabel weet je dus af? Daar hoef je je niet zorgen om te maken, ING is een grote organisatie, die hebben dat vast al geregeld.

Dus ben benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Gaat goed dus zo te horen. Als je mazzel hebt gaan ze gewoon akkoord met die 125. Zoals gezegd is het voor hun belangrijker om er snel vanaf te zijn, dan dat ze het onderste uit de kan proberen te halen met het risico dat je afhaakt en ze weer op zoek kunnen naar een nieuwe koper.
Dat laten wachten is trouwens wel slim, maar ook zenuwslopend en risicovol mocht er een andere geinteresseerde zich melden. Wel knap als je dit kunt, is alleen maar gunstig voor de prijs :) als je echt een bikkel bent ga je nog dreigen af te haken als ze met een tegenbod durven te komen ;)

[ Voor 34% gewijzigd door FaceDown op 09-10-2007 22:32 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181776

Dat zenuwslopende kan ik onderschrijven.

Mijn huis staat te koop voor 249. Paar weken geleden werd een bod gedaan van 235. Ik wilde niet gelijk teveel zakken (kan altijd nog) dus tegenbod van 247. Daarop werd weer een tegenbod gedaan van 239. Ik dacht nog, dat gaat lekker, het wordt tijd om te middelen, dus wij weer een tegenbod gedaan van 243 en min of meer door laten schemeren dat dit ons eindbod is. Netjes gedaan toch?

Toen hoorde ik een hele tijd niets meer, en da's met recht zenuwslopend. Paar dagen geleden hoorde ik van mijn makelaar dat ze er toch van af zien omdat ze het niet zien zitten (raar toch, waarom doe je dan een bod???).

Da's even slikken :'( :'( :'( vooral omdat nu constant door mijn kop maalt dat ik die 239 had moeten accepteren, dan was het nu weg geweest. Mijn makelaar is het trouwens niet met mij eens, die zegt dat ze dan de 3 dagen bedenktijd na het tekenen van het voorlopig koopcontract hadden gebruikt om de boel te cancellen.

Al met al zie ik het qua verkoop somberder in dan ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Dan heb je gewoon pech gehad denk ik.. hoe zuur ook. Je makelaar heeft inderdaad gelijk wat betreft die 3 dagen bedenktijd. Ik denk niet dat je het slecht of verkeerd hebt gedaan wat betreft onderhandelingen. Als ze het voor 243 niet wilden, dan wilden ze het ook niet voor 239, zo simpel is het.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
FaceDown schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 09:18:
Als ze het voor 243 niet wilden, dan wilden ze het ook niet voor 239, zo simpel is het.
Idd anders hadden ze echt nog wel een laatste tegenbod gedaan, of bij de 239 al aangegeven dat dat het laatste bod was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Herkenbare situatie .. ik had zo iemand die wel de hele biedprocedure uit heeft gezeten, en dus een eindbod geaccepteerd had. Daarna zeker 2 weken niets meer van gehoord. Bleek dat 'ie absoluut geen hypotheek kon krijgen, ook al had een financieel adviseur gezegd van wel. Hij had nog niet getekend, dus hij kon er zo onderuit. Die 3 dagen bedenktermijn worden dus zwaar misbruikt om het tekenen van het voorlopig koopcontract uit te stellen, omdat ze dan een langere gevolgloze annuleringsperiode hebben. Echt bij de ratten af :(

Overigens had dit verhaal een positief staartje.. na dit slechte nieuws had de makelaar al weer 4 bieders klaarstaan, en was het binnen 4 dagen alweer weg voor een nog hoger eindbod ook :) Dus niet al te zeer bij de pakken neer gaan zitten!

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Ow yeah, ze hebben 125k geaccepteerd... :)
Dus zo ff bellen dat ik 't accepteer, en dan 't koopcontract gaan regelen... Nog iemand tips daarover?

Behalve de 'standaard' Ontbindende voorwaarden, nog meer erin op laten nemen? Moet ik nog ergens rekeneing mee houden?
  • Geen financiering rond krijgen
  • Geen financiering met koopsubsidie rondkrijgen?
Hmz, daarna kan ik dus verhuizen naar het topic Ervaring met het financieren van een huis? ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Rowdy.nl op 11-10-2007 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Feli. Dat had ik eigenlijk niet verwacht.

En je mag nu inderdaad gaan oefenen met verhuizen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Rowdy.nl schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 12:57:
Ow yeah, ze hebben 125k geaccepteerd... :)
Dus zo ff bellen dat ik 't accepteer, en dan 't koopcontract gaan regelen... Nog iemand tips daarover?

Behalve de 'standaard' Ontbindende voorwaarden, nog meer erin op laten nemen? Moet ik nog ergens rekeneing mee houden?
  • Geen financiering rond krijgen
  • Geen financiering met koopsubsidie rondkrijgen?
Hmz, daarna kan ik dus verhuizen naar het topic Ervaring met het financieren van een huis? ;)
Proficiat! Had ik het niet netjes voorspeld? ;)

Financieringsvoorbehoud is een standaard voorwaarde die er zeker in moet staan! Ga ook als de wiedeweerga je hypotheek regelen (vandaag nog) want dat hele traject kan echt weken duren. Dit is zeker van belang als je niet 100% zeker weet dat je de financiering rond gaat krijgen.
Wij hebben zelf de termijn uiteindelijk laten verlopen nog voordat de financiering rond was, aangezien we toch zeker wisten eea rond te krijgen (we lenen veel minder dan ons maximum).

Wat je ook op kan nemen is een voorbehoud van bouwkundige keuring. Eigenlijk alleen belangrijk voor oude gebouwen of gebouwen waarbij je vermoed dat er gebreken zouden kunnen zijn. Bij appartementen is dit meestal minder belangrijk. Je kan dan een keuring laten doen en opnemen dat je het contract kan laten ontbinden als de herstelkosten van gebreken bijv de 5.000 euro overschrijden. Natuurlijk biedt dit weer kansen om opnieuw in onderhandeling te treden als je het appartement nog wilt.

Regel wel zsm die afspraak om het koopcontract te tekenen, want er is nog niks rond tot jij je handtekening gezet hebt. Daarna heb je overigens nog 3 dagen om zonder opgaaf van redenen er onderuit te komen. Na die 3 dagen zit je er echt aan vast.

[ Voor 15% gewijzigd door FaceDown op 11-10-2007 13:15 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm...

Ik heb zojuist een offerte ingetrokken (heb meerdere naast elkaar liggen) en de hypotheekadviseur (van een grote bank) was 'not amused' om het maar zacht uit te drukken. Kreeg allemaal verwijten naar mij toegeslingerd zo van "nou breekt mijn klomp, dit is niet wat we hebben afgesproken", "ik heb kosten voor jou gemaakt", "ik voel me gebruikt.." etc.

Ik had aangegeven dat ik meerdere offertes zou aanvragen dus hij was ervan op de hoogte en nu krijg ik dit... Dat belooft nog wat als ik straks die andere offertes ook laat intrekken.

Ben ik nu fout bezig? Ik dacht dat offertes geheel vrijblijvend waren en dan krijg ik zo'n reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

FaceDown schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 13:13:
[...]

Proficiat! Had ik het niet netjes voorspeld? ;)

Financieringsvoorbehoud is een standaard voorwaarde die er zeker in moet staan! Ga ook als de wiedeweerga je hypotheek regelen (vandaag nog) want dat hele traject kan echt weken duren. Dit is zeker van belang als je niet 100% zeker weet dat je de financiering rond gaat krijgen.
Wij hebben zelf de termijn uiteindelijk laten verlopen nog voordat de financiering rond was, aangezien we toch zeker wisten eea rond te krijgen (we lenen veel minder dan ons maximum).

Wat je ook op kan nemen is een voorbehoud van bouwkundige keuring. Eigenlijk alleen belangrijk voor oude gebouwen of gebouwen waarbij je vermoed dat er gebreken zouden kunnen zijn. Bij appartementen is dit meestal minder belangrijk. Je kan dan een keuring laten doen en opnemen dat je het contract kan laten ontbinden als de herstelkosten van gebreken bijv de 5.000 euro overschrijden. Natuurlijk biedt dit weer kansen om opnieuw in onderhandeling te treden als je het appartement nog wilt.

Regel wel zsm die afspraak om het koopcontract te tekenen, want er is nog niks rond tot jij je handtekening gezet hebt. Daarna heb je overigens nog 3 dagen om zonder opgaaf van redenen er onderuit te komen. Na die 3 dagen zit je er echt aan vast.
Vraag om een bouwkeuring voor de voorlopig koopcontract. Meeste kopers gaan daar mee akkoord omdat beide partijen daar bij gebaat zijn. Dan neem je de bouwkeuring niet mee in de ontbindende voorwaarden.
Maar je hebt wel de mogelijkheid om te kopen of niet voor dat je het voorlopig koopcontract tekent. En dat kan toch de kosten en tijd van het voorlopig koopcontract schelen. En de verkopers weten gelijk waar ze aan toe zijn. Iedereen blij.
Anoniem: 23844 schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 13:35:
Hmm...

Ik heb zojuist een offerte ingetrokken (heb meerdere naast elkaar liggen) en de hypotheekadviseur (van een grote bank) was 'not amused' om het maar zacht uit te drukken. Kreeg allemaal verwijten naar mij toegeslingerd zo van "nou breekt mijn klomp, dit is niet wat we hebben afgesproken", "ik heb kosten voor jou gemaakt", "ik voel me gebruikt.." etc.

Ik had aangegeven dat ik meerdere offertes zou aanvragen dus hij was ervan op de hoogte en nu krijg ik dit... Dat belooft nog wat als ik straks die andere offertes ook laat intrekken.

Ben ik nu fout bezig? Ik dacht dat offertes geheel vrijblijvend waren en dan krijg ik zo'n reactie?
Hij zeikt! :X

Ik heb bij me vorige hypotheek me offerte's gewoon gedeeld met de andere adviseurs. Er was zelfs eentje die adviseerde de offerte van de concurrent te nemen. Want hij kon er niet onder.

[ Voor 20% gewijzigd door LuCarD op 11-10-2007 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Belachelijk van die man. Zo'n bank valt dan meteen af bij mij. Offerte = vrijblijvend, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Anoniem: 23844 schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 13:35:
Hmm...

Offertes zijn geheel vrijblijvend uiteraard, maar dat neemt het niet weg dat het knap frustrerend kan zijn voor een verkoper als hij echt uren tijd in zo'n offerte en gesprekken met jou heeft geinvesteerd en dan 0 op rekest krijgt....

Z"n reactie is uiteraard niet terecht, jij (en tegen iedereen die je dit verhaal verteld) zullen niet snel nogmaals gebruik maken van zijn diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
dominator schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 13:53:
[...]

Offertes zijn geheel vrijblijvend uiteraard, maar dat neemt het niet weg dat het knap frustrerend kan zijn voor een verkoper als hij echt uren tijd in zo'n offerte en gesprekken met jou heeft geinvesteerd en dan 0 op rekest krijgt....
Tja dat is het risico van dingen verkopen. Ik ga ervan uit dat iemand die badkamers verkoopt ook niet altijd verkoopt als hij een indeling voor mensen gemaakt heeft.

Nou was ik zowiezo over de meeste hypotheek adviseurs niet te spreken. Bij een grote bank had ik ook een adviseur die het niet eerlijk vondt dat ik niet precies mijn andere offerte liet zien. Ik gaf alleen aan dat ik het beste aanbod van de bank wou hebben en dat ik het dan naast mijn andere offerte zou leggen ( Liet wel doorschemeren dat die beter was ). Als ze dan zo op je gevoel gaan spelen terwijl ik gewoon heel duidelijk en zakelijk was, dan laat je bij mij ieder geval geen goede indruk achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:54

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Ik zou zo'n adviseur gewoon vertellen dat hij normaal dient te reageren, of dat je hem anders de deur zult wijzen, en alle lopende verzekeringen via hem weghalen. Hij moet blij zijn dat je bij hem ook een offerte aanvraagt, het is niet andersom! Uiteindelijk krijgt hij zijn salaris o.a. dankzij jou!

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
rwb schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 14:01:
[...]

Tja dat is het risico van dingen verkopen. Ik ga ervan uit dat iemand die badkamers verkoopt ook niet altijd verkoopt als hij een indeling voor mensen gemaakt heeft.
Klopt helemaal, al zou ik een verkoper van hypotheken nou niet echt met een gemiddelde keukenboer willen vergelijken.... :)

* stylezzz mompelt iets van zwaardere verantwoordelijkheden blabla ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt allemaal voor de geruststellende reacties. Ik heb zojuist de overige offertes ook laten intrekken en hier ging het een stuk beter. Ze vroegen nog wel om een reden maar dat lijkt mij niet meer dan terecht.

Ik begrijp heel goed dat ze hun product willen verkopen. Daarnaast had ik een iets 'intiemere' relatie met deze adviseur aangezien hij 1x langs is geweest bij mij thuis. Ik zit er nu overigens sterk aan te denken om mijn bankzaken naar een andere bank te verhuizen en uiteraard krijgt mijn vriendenkring dit te horen. Dit is geen gang van zaken. Hij wenste me overigens nog wel veel plezier in mijn nieuwe huis ondanks alle verwijten. Dat kon er nog net vanaf blijkbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

LuCarD schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 13:42:
[...]

Vraag om een bouwkeuring voor de voorlopig koopcontract. Meeste kopers gaan daar mee akkoord omdat beide partijen daar bij gebaat zijn. Dan neem je de bouwkeuring niet mee in de ontbindende voorwaarden.
Maar je hebt wel de mogelijkheid om te kopen of niet voor dat je het voorlopig koopcontract tekent. En dat kan toch de kosten en tijd van het voorlopig koopcontract schelen. En de verkopers weten gelijk waar ze aan toe zijn. Iedereen blij.
Dat is wel riskant want je stelt uiteindelijk alleen maar de koop uit. Stel dat er nu iemand langskomt die ineens de vraagprijs biedt, dan is het misschien 'ethisch' onverantwoord dat de verkoper daar alsnog mee in zee gaat, maar als hij daarmee 10.000 euro extra mee kan verdienen dan zal hij dat vaak niet nalaten.
Daarom is het zaak om zsm het koopcontract te tekenen. Wij hebben na de onderhandelingen (die we in de aanwezigheid van de verkopend makelaar hebben gevoerd) de makelaar meteen voor het overeengekomen bod laten tekenen, zodat we in ieder geval al iets op papier hadden, mocht er toch opeens nog iemand tussenkomen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Anoniem: 23844 schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 14:37:
Bedankt allemaal voor de geruststellende reacties. Ik heb zojuist de overige offertes ook laten intrekken en hier ging het een stuk beter. Ze vroegen nog wel om een reden maar dat lijkt mij niet meer dan terecht.

Ik begrijp heel goed dat ze hun product willen verkopen. Daarnaast had ik een iets 'intiemere' relatie met deze adviseur aangezien hij 1x langs is geweest bij mij thuis. Ik zit er nu overigens sterk aan te denken om mijn bankzaken naar een andere bank te verhuizen en uiteraard krijgt mijn vriendenkring dit te horen. Dit is geen gang van zaken. Hij wenste me overigens nog wel veel plezier in mijn nieuwe huis ondanks alle verwijten. Dat kon er nog net vanaf blijkbaar ;)
Het is niets meer dan een laatste wanhopige aggressive verkooppoging inderdaad. Ik zou hier ook meteen klaar mee zijn. Wellicht dat sommige mensen zich zo schuldig voelen dat ze alsnog zullen tekenen, en dan verdient hij weer centjes. Van een andere kant bekeken: Het feit dat je niet voor hem gekozen hebt komt omdat hij niet goedkoop genoeg was. Het is dus ook nog eens zijn schuld.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

FaceDown schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 14:40:
[...]

Dat is wel riskant want je stelt uiteindelijk alleen maar de koop uit. Stel dat er nu iemand langskomt die ineens de vraagprijs biedt, dan is het misschien 'ethisch' onverantwoord dat de verkoper daar alsnog mee in zee gaat, maar als hij daarmee 10.000 euro extra mee kan verdienen dan zal hij dat vaak niet nalaten.
Daarom is het zaak om zsm het koopcontract te tekenen. Wij hebben na de onderhandelingen (die we in de aanwezigheid van de verkopend makelaar hebben gevoerd) de makelaar meteen voor het overeengekomen bod laten tekenen, zodat we in ieder geval al iets op papier hadden, mocht er toch opeens nog iemand tussenkomen.
Een bouwkeuring kan je binnen twee dagen regelen, en de notaris regel je voor 4 of 5 dagen daarna.

Verder heb je een mondelinge overeenkomst, daar mag niet zomaar iemand tussen gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Mondelinge afspraak is inderdaad rechtsgeldig, maar zie maar eens te bewijzen dat je die hebt gemaakt. (of neem jij elk telefoongesprek op, moet je dat wel eerst tegen de makelaar zeggen natuurlijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Daarbij staat het volgens mij aardig duidelijk in de wet dat een mondelinge overeenkomst niet rechtsgeldig is mbt onroerend goed. Inderdaad is het qua bewijslast sowieso erg moeilijk.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Na, ik moet morgen even mij gegevens plus legitimatiebewijs faxen, dan stuurt hij me een koopcontract wat ik rustig mag bekijken. Dan spreken we daarna morgen ook gelijk even af om het te gaan tekenen. (of aanpassen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Crap. Omdat de aannemer en de gemeente op zich laten wachten kunnen wij onze hypotheek nog niet laten passeren voordat de geldigheidstermijn van de (getekende) offerte deze week verloopt.

Nu kan dat wel met 3 maanden verlengd worden maar dat gaat dan 0,5% van de hypotheek som kosten -O-

Das toch 1000 euro die ik liever ergens anders aan uit wou geven ;(

Zure is dat de passering voor volgende week in de planning staat 8)7

Nog zuurder is, omdat wij snel waren met alles te regelen (kavel keuze, tekening van alle stukken) moeten wij wel krom liggen, maar degene die op dit moment nog bezig zijn met een kavel hebben hier geen last van :/

Mijn hoop is gevestigd op een account manager bij de Postbank die er misschien iets aan kan doen, maar ik vrees dat het ijdele hoop is

[ Voor 29% gewijzigd door Gunner op 15-10-2007 15:30 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 17:31
Stap met je huidige voorwaarden even naar een andere aanbieder toe, wellicht kan die je een nieuwe offerte geven die net zo scherp is als wat je nu hebt? In ieder geval ook even met je account manager opnemen, zoals je zelf al zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Sammy schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 16:02:
Stap met je huidige voorwaarden even naar een andere aanbieder toe, wellicht kan die je een nieuwe offerte geven die net zo scherp is als wat je nu hebt? In ieder geval ook even met je account manager opnemen, zoals je zelf al zegt.
Dat is niet meer mogelijk. Alles is al getekend, alle bedenktijden voor de aannemer en hypotheek zijn al verstreken dus als ik er nu nog vanaf wil zien gaat me dat 10x meer kosten.

En al zou het wel kunnen, ik heb nu een rente waar geen enkele andere aanbieder aan wil tippen (een gemiddelde tussen de rente die ik nu heb, 3,5% 10 jaar vast NHG en de huidige nieuwbouwrente 5,1% 20 jaar vast NHG)

Wat die account manager betreft, daar staan m'n financieel adviseur mee in contact dus ik moet dat ff wachten. Ik reken er op dat ik die 0,5% kwijt ben, dan kan het alleen nog maar meevallen.

Aan de andere kant, het bedrag wordt uit m'n bouwdepot gehaald dus gewoon ff wat meer sparen :Y

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 15-10-2007 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Daar begrijp ik niets van.. de datum van overdracht staat toch ook in je koopcontract vastgelegd? Daar kun je de andere partij toch ook aan houden? Zeker als het jou moeite / geld gaat kosten.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

FaceDown schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 17:04:
Daar begrijp ik niets van.. de datum van overdracht staat toch ook in je koopcontract vastgelegd? Daar kun je de andere partij toch ook aan houden? Zeker als het jou moeite / geld gaat kosten.
Het gaat om een nieuwbouwhuis. Bouw start pas in December en oplevering is ook ongeveer December 2008.

Ik heb wel vernomen dat ik wel een nieuwe offerte zou kunnen maken, maar dat de rentes ook al 2x zijn gestegen dus je moet je afvragen of het de moeite is.

Kijk, financieel is het absoluut geen punt. Ik kom hier niet door in de problemen, maar ik zou die 0,5% liever ergens anders aan besteden.

Overigens ligt het nu nog bij de Postbank (bij een account manager), daar hoor ik morgen meer van. Mocht dat niets worden denk ik erover om een klacht hier in te dienen, want ik zie nu niet in wat nu precies het nadeel van de Postbank in deze is. Ik wil deze offerte graag laten passeren.

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 15-10-2007 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Gunner schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 18:59:
[...]

Het gaat om een nieuwbouwhuis. Bouw start pas in December en oplevering is ook ongeveer December 2008.

Ik heb wel vernomen dat ik wel een nieuwe offerte zou kunnen maken, maar dat de rentes ook al 2x zijn gestegen dus je moet je afvragen of het de moeite is.

Kijk, financieel is het absoluut geen punt. Ik kom hier niet door in de problemen, maar ik zou die 0,5% liever ergens anders aan besteden.

Overigens ligt het nu nog bij de Postbank (bij een account manager), daar hoor ik morgen meer van. Mocht dat niets worden denk ik erover om een klacht hier in te dienen, want ik zie nu niet in wat nu precies het nadeel van de Postbank in deze is. Ik wil deze offerte graag laten passeren.
Het nadeel is in dit geval duidelijk; jij krijgt een nieuw aanbod incl hogere rente als het oude is vervallen. Natuurlijk kun je naar de concurrent lopen maar ook daar is de rente gestegen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

FaceDown schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 19:29:
Het nadeel is in dit geval duidelijk; jij krijgt een nieuw aanbod incl hogere rente als het oude is vervallen. Natuurlijk kun je naar de concurrent lopen maar ook daar is de rente gestegen.
Heeft nog grotere nadelige gevolgen; bij de Postbank kreeg ik een middel van de rente want m'n 'oude' hypotheek heb ik daar ook. Bij een andere bank mag ik de volle mep betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Laatst online: 17:32

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Was niet opde hoogte destijds van dit topic anders had ik nog wat info kunnen bemachtigen. :)

Heb vorige maand een appartement gekocht in de stad Groningen.
75m² 4 kamers, nieuwe CV (dec 2006), nette keuken, nette douche.

Wat mij opviel dat de ene makelaar voor een object 85m² aangeeft en de andere 75m²

Krijg 14 December de sleutel. :)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tja ze hebben nogal verschillend manieren om de ruimte te berekenen. Er zijn nog wel eens makelaars die de berging bijvoorbeeld ook bij de ruimte optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:22
Harmen schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 20:20:
Was niet opde hoogte destijds van dit topic anders had ik nog wat info kunnen bemachtigen. :)

Heb vorige maand een appartement gekocht in de stad Groningen.
75m² 4 kamers, nieuwe CV (dec 2006), nette keuken, nette douche.

Wat mij opviel dat de ene makelaar voor een object 85m² aangeeft en de andere 75m²

Krijg 14 December de sleutel. :)
Deel dan wat van je eigen ervaringen....dit is namelijk niet een "show je nieuwe woning" topic. ;)

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Laatst online: 17:32

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ervaringen... :z

Heb 8 huizen bekeken op verschillende locaties. Echt veel keuze dus.
Mijn voorkeur ging naar een huis die al aardig af was, dus compleet. (CV dubbel glas etc)

Na een 1,5 maand bezichtigen kwam ik op het huidige huis uit.
Daarna heb ik een bod uitgebracht, merkte gelijk al dat er niet veel ruimte in zat.
Ben uiteindelijk een paar duizenden euros onder de vraagprijs uitgekomen, ben tevreden.
Merkte dat andere appartementen binnen no-time verkocht waren, dus het ging erg snel.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:06
Gunner schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 15:29:
Crap. Omdat de aannemer en de gemeente op zich laten wachten kunnen wij onze hypotheek nog niet laten passeren voordat de geldigheidstermijn van de (getekende) offerte deze week verloopt.

Nu kan dat wel met 3 maanden verlengd worden maar dat gaat dan 0,5% van de hypotheek som kosten -O-

Das toch 1000 euro die ik liever ergens anders aan uit wou geven ;(

Zure is dat de passering voor volgende week in de planning staat 8)7

Nog zuurder is, omdat wij snel waren met alles te regelen (kavel keuze, tekening van alle stukken) moeten wij wel krom liggen, maar degene die op dit moment nog bezig zijn met een kavel hebben hier geen last van :/

Mijn hoop is gevestigd op een account manager bij de Postbank die er misschien iets aan kan doen, maar ik vrees dat het ijdele hoop is
Heb hier hetzelfde bij een nieuwbouwappartement in Maarssen (Utrecht). Hier vanwege bezwaar moeten we onze offerte verlengen voor 1100 a 1200 euro. :(

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-06 13:25

_Arthur

blub

Griffin2k schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 21:02:
Heb hier hetzelfde bij een nieuwbouwappartement in Maarssen (Utrecht). Hier vanwege bezwaar moeten we onze offerte verlengen voor 1100 a 1200 euro. :(
Gewoon zeggen dat je dan wel naar de buren gaat. Hard spelen die handel.

Of ben je echt en alleen afhankelijk van die ene offerte? Zoja, dan hebben ze je mooi te pakken voor die 1100-1200euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:05
rwb schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 20:35:
Tja ze hebben nogal verschillend manieren om de ruimte te berekenen. Er zijn nog wel eens makelaars die de berging bijvoorbeeld ook bij de ruimte optellen.
En dan nog klopt het vaak van geen kant. Laatst een appartement bekeken waarvan het bvo (inclusief muren dus) 55m2 was, volgens de makelaar was het 70m2 (exclusief berging). De oppervlakte was makkelijk te berekenen omdat het een ingedeelde rechthoek was, met een lengte en een breedte (nagemeten met zo'n laser-ding) was je er dus al.

Wel een leuk appartement overigens, helaas heeft de eigenaar besloten van de verkoop af te zien en er te blijven wonen. Aanstaande vrijdag wederom een bezichtiging gepland, ben benieuwd.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
_Arthur schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 21:37:
[...]

Gewoon zeggen dat je dan wel naar de buren gaat. Hard spelen die handel.

Of ben je echt en alleen afhankelijk van die ene offerte? Zoja, dan hebben ze je mooi te pakken voor die 1100-1200euro.
Nou ik wil best naar een andere hypotheekaanbieder. maar bij deze heb ik juist een mooie korting weten te bedingen... dat wil zeggen 0,4%.
En dat krijg ik niet zomaar recht gebreid bij een andere aanbieder met een mooi praatje.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Griffin2k schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 21:56:
[...]

Nou ik wil best naar een andere hypotheekaanbieder. maar bij deze heb ik juist een mooie korting weten te bedingen... dat wil zeggen 0,4%.
En dat krijg ik niet zomaar recht gebreid bij een andere aanbieder met een mooi praatje.
Wat is de reden dat je daar 0.4 % korting krijgt die je ergens anders niet zou kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:05
rwb schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 22:44:
[...]

Wat is de reden dat je daar 0.4 % korting krijgt die je ergens anders niet zou kunnen krijgen?
Het klinkt een beetje alsof een adviseur hem heeft laten geloven dat hij een uniek aanbod kreeg. Je mag aannemen dat de betreffende hypotheekverstrekker geen onnodige risico's gaat lopen en geen geld verliest op deze hypotheek. Het betreffende percentage zou bij een andere verstrekker dus ook mogelijk moeten zijn zou je denken.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
argro schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 15:06:
[...]
Het klinkt een beetje alsof een adviseur hem heeft laten geloven dat hij een uniek aanbod kreeg. Je mag aannemen dat de betreffende hypotheekverstrekker geen onnodige risico's gaat lopen en geen geld verliest op deze hypotheek. Het betreffende percentage zou bij een andere verstrekker dus ook mogelijk moeten zijn zou je denken.
Daarom vraag ik het idd. Maar mischien is er wel een reden waarom hij hier extra korting kon krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
rwb schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 16:08:
[...]

Daarom vraag ik het idd. Maar mischien is er wel een reden waarom hij hier extra korting kon krijgen?
Ik heb het via een hypotheekadviseur gedaan buiten alle banken om.
Heb alles op een rijtje gezet waar ik al dingen heb lopen of wilde laten lopen.

Ik heb er voor gekozen om zoveel mogelijk bij 1 bank onder te brengen. Girorekeningen, Spaarpolissen, Arbeidsongeschiktheid, overlijdensrisico etc.

Door die diverse onderdelen kreeg ik een kortingspercentage.

Dit heb ik nagelopen bij andere banken en die kwamen voor die specifieke rentevaste periode, hypotheek en de andere onderdelen 0,3% tot 0,5% hoger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Griffin2k schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 21:02:
Het schijnt niet ongebruikelijk te zijn. Het heeft te maken met termijnen van geldigheid.

Ik had ook wel een offerte kunnen krijgen die 6 maanden na ondertekening had moeten passeren, maar dan was het rente percentage hoger geweest.

Ook zou ik nu nog wel een nieuwe offerte kunnen laten maken, maar er zijn inmiddels al weer twee stijgingen geweest dus over 20 jaar zou me dat meer kosten :)

Tevens krijg ik dat bedrag volgens de berekeningen bij oplevering wel weer terug omdat mijn meegefinancierde renteverlies tijdens de bouw ruim is genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
Gunner schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 20:06:
[...]

Tevens krijg ik dat bedrag volgens de berekeningen bij oplevering wel weer terug omdat mijn meegefinancierde renteverlies tijdens de bouw ruim is genomen.
Ja dat moet ik inderdaad ook nog even navragen aan mijn adviseur.

Mijn renteverlies tijdens de bouw is ook ruim genomen. Wellicht dat daar nog iets mee te compenseren valt :)

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.