30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Dus misschien heeft ie wel nooit betaald?MrSleeves schreef op woensdag 05 september 2007 @ 08:49:
Maar om in die situatie te komen, moet je toch wel drie maanden achterstand hebben in de betaling?
Groetjes, FaceDown.
Anoniem: 231650
makelaars zelf die een leuk zakcentje eruit denken te halen.
Soms gaat het ook mis, ik was wezen kijken bij een huis waarvan ik via het kadaster er al achter was gekomen dat die verkocht was voor hetzelfde bedrag als de koper hem toen gekocht had... 3 jaar later. De betreffende makelaar of vriendje van dacht even snel geld te verdienen.
Ze hadden alleen geen rekening gehouden met een lekkage in het dak, een slechte dakkapel,
vocht in de kelder, en afbrokkelend stucwerk..... en als laatste... een lekkere schimmelplek in de
voormalige slaapkamer (stond een kast voor op de plaatje van funda)
De Verkopende makelaar draaide er flink omheen wie nou de eigenaar was, bleek
dat de vorige eigenaar nog steeds een sleutel had, hij loog over de verkoop datum (kadaster rulez)
en hij wist zowie zo al heel weinig te vertellen over de woning en weigerde ook maar een euro te zakken met de prijs. Al met al gingen mijn nekharen hiervan overeind staan.
Gelukkig hebben we een veeeeeeel betere woning gevonden in dezelfde buurt
in 10x betere staat voor niet al te veel meer geld.
Heb alles laten doorrekenen en ik kom in aanmerking voor ~€100 koopsubsidie in de maand. Morgen weer een afspraak om te bezichtigen met de aannemer en vrijdag (na overleg met de hypotheekadviseur) een bod (eindbod) doen. Ik zit te denken aan 150.000 (is ong. ook het maximum)
Anoniem: 39993
En dit valt dus nooit te controleren. Toen ik zelf op zoek was naar een appartement, werd mij al vrij snel duidelijk dat dat "niet onderhandelen als er al onderhandelingen lopen" een wassen neus is van hier tot Tokyo. Ik heb toen namelijk ook geboden op een appartement waarover de makelaar al "in onderhandeling" was. Hij laat je bod gewoon even op de plank liggen en bepaalt aan de hand daarvan of hij een eindbod van de lopende onderhandelingen gaat accepteren. Als duidelijk wordt dat hij bij jou een beter eindbod kan verwachten dan bij de lopende onderhandelingen, dan laat hij de lopende onderhandelingen gewoon "klappen" om vervolgens met jou in onderhandeling te gaan.Jaspertje schreef op woensdag 05 september 2007 @ 08:26:
[...]
Dit klopt een beetje. Zodra jij een bod doet en hij een tegenbod ben je in onderhandeling en mag hij niet met een 3e partij gaan onderhandelen over de prijs. HIj kan echter, als hij weet denkt dat de andere partij een beter resultaat zal bieden je bod niet accepteren. Daar is hij vrij in
Good Luck met bieden in iedergeval
Weet iemand wat de nadelen zijn in de volgende situatie :
Man en vrouw wonen ongetrouwd samen. Vrouw is eigenaar van huis A waar ze samenwonen en komende jaren blijven wonen.
Echter man en vrouw hebben besloten dat man een huis B gaat kopen op een hele andere lokatie als investering/vakantie huis. Dit huis (volwaardige eengezins woning) zal om de 2 weken een weekend gebruikt worden en af en toe eens "gratis" uitgeleend worden aan familie en vrienden voor een weekje/weekendje.
Wat zal de bank, de belasting, etc. etc. hier van vinden ?
My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?
verder zal de bank het niet zo erg vinden als je inkomen voldoende is om dat huis te financieren.
Grtz
Kelt
My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?
Ligt eraan, bij mij werd de bankgarantie door een andere bank verstrekt dan mijn hypotheekverstrekker en dit was geregeld voor het akkoord van de hypotheek. Dit was overigens binnen 2 weken geregeld..CodeIT schreef op maandag 10 september 2007 @ 16:59:
Pfuw, net dan toch een huis gekocht. Makelaars worden denk ik niet snel mijn vrienden. Uiteindelijk moest ik €500,= bij mijn bod doen in de ruil voor een sleutelverklaring bij binnenkrijgen van een bankgarantie. Iemand enig idee wanneer hoe lang zoiets duurt? Krijg je dit pas na een akkoord van de hypotheekverstrekker/koopsubsidieverstrekker?
Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...
Is het het huis geworden wat je hierboven aanhaalde? Wat heb je er uiteindelijk voor betaald?CodeIT schreef op maandag 10 september 2007 @ 16:59:
Pfuw, net dan toch een huis gekocht. Makelaars worden denk ik niet snel mijn vrienden. Uiteindelijk moest ik €500,= bij mijn bod doen in de ruil voor een sleutelverklaring bij binnenkrijgen van een bankgarantie. Iemand enig idee wanneer hoe lang zoiets duurt? Krijg je dit pas na een akkoord van de hypotheekverstrekker/koopsubsidieverstrekker?
Ik heb de makelaar dezelfde dag nog gebeld om er achter te komen wat de anderen als bod hadden gehad (werd een spelletje warm of koud) en zo kwam ik erachter dat mijn 150k te weinig was en heb ik een schriftelijk eindbod gedaan van 153k.
Vandaag belde de makelaar dat de andere partij niet akkoord was en dat ik het huis kon krijgen voor 155k. Ik had al een eindbod gedaan, dus dat vond ik een beetje raar. Ik heb men poot stijf gehouden tot het laatste moment. Ik zei dat ik goede wil wilde tonen en er 250 bij op kon doen
Zijn er nog anderen mbt tot het verkrijgen van de bankgarantie? Eerst de garantie vd hypotheek of krijg je dit in het algemeen zo snel?
Maar de bankgarantie en de hypotheek zijn meestal onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je krijgt pas een bankgarantie als de hypotheek goedgekeurd wordt. Vaak heb je ook 4 weken de tijd voor de financiering en 5 weken de tijd voor de bankgarantie.
MrSleeves schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 08:14:
Eigenlijk moet je dan in een ander topic zijn: Ervaring met het financieren van een huis (Ik heb het niet verzonnen)
Maar de bankgarantie en de hypotheek zijn meestal onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je krijgt pas een bankgarantie als de hypotheek goedgekeurd wordt. Vaak heb je ook 4 weken de tijd voor de financiering en 5 weken de tijd voor de bankgarantie.
Bij mij was dat niet het geval. Mijn bankgarantie wordt bij een andere bank geregeld en staat los van mijn hypotheek. Bij mij had ik ook even lang voor de ontbindende voorwaarde als voor de bankgarantie.
Ik zou voor de rest niet weten wat gewoon is.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
p.s. ligt het nou aan mij of is het nou erg rustig op gebied van huizen kopen ?
wacht iedereen op vandaag (9/11) of op prinsjesdag of ligt iedereen nog lekker
op het strand op ibiza ? mijn appartementje staat nu een maandje te koop maar nog geen
kijkers
[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 231650 op 11-09-2007 11:03 ]
Voorheen kwamen minimaal wel 1 a 2 nieuwe huizen per dag bij die voldeden aan onze zoekcriteria, maar nu zijn het er meestal niet meer dan 2 a 3 per week.
Komt dat door de tijd van het jaar of heeft het een andere oorzaak???
Misschien te hoog geprijst?Anoniem: 231650 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 11:00:
zo ook bij mij, mijn hypotheekshopje regelde de bankgarantie , die is er dus al , terwijl financieel accoord van de hypotheek verstrekker er nog niet is
op het strand op ibiza ? mijn appartementje staat nu een maandje te koop maar nog geen
kijkers
Mijn woning ( in Amsterdam ) staat sinds zaterdag op funda. En ik had maandag middag 12u al 4 kijkers. Geen idee of er al wat bij gekomen is. Me makelaar regelt dat allemaal..

Programmer - an organism that turns coffee into software.
Ja, maar dan ben je al wel met die hypotheekshop in zee. Je kan niet de eerste de beste hypotheekwinkel binnen lopen en zeggen: doe mij even een bankgarantie. Volgens mij hanteert de verzekeraar (die de bankgarantie afgeeft) bijna dezelfde regels als die voor acceptatie van de hypotheek (op medische zaken na waarschijnlijk).Anoniem: 231650 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 11:00:
zo ook bij mij, mijn hypotheekshopje regelde de bankgarantie , die is er dus al , terwijl financieel accoord van de hypotheek verstrekker er nog niet is
Mijn appartementje is een 3 vh 4 kamer woning voor 117.500 Euries in Vlaardingen (vlakbij rotterdam)LuCarD schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 11:09:
[...]
Misschien te hoog geprijst?
Mijn woning ( in Amsterdam ) staat sinds zaterdag op funda. En ik had maandag middag 12u al 4 kijkers. Geen idee of er al wat bij gekomen is. Me makelaar regelt dat allemaal..
De foto's heb ik laten maken door mijn schoonpa die fotograaf is, volgens mij zijn die wel ok,
hebben jullie nog suggesties ? tekst misschien? of toch de prijs ?
http://www.funda.nl/Wonin...jecttype=DetailKoopObject
De prijs verlagen moet je niet te snel doen, dan geef je wel snel aan dat je er heel graag vanaf wilt. En dat is natuurlijk ook de vraag: hoe snel wil/moet je er vanaf?Anoniem: 231650 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 11:18:
[...]
Mijn appartementje is een 3 vh 4 kamer woning voor 117.500 Euries in Vlaardingen (vlakbij rotterdam)
De foto's heb ik laten maken door mijn schoonpa die fotograaf is, volgens mij zijn die wel ok,
Als ik verder kijk naar deze woning. Die keuken ziet er een stuk beter uit. Andere nadelen is het ontbreken van een CV. Wel twee punten die de prijs kunnen drukken. Aan de andere kant ligt de prijs wel goed t.o.v. andere vergelijkbare woningen in de wijk.
even de tijd. en dan nog , de huidige hypotheek is vrij laag dus dubbele lasten is eventueel
nog wel even op te brengen. Zelf zit ik eraan te denken zo rond einde deze maand te verlagen
als er nog steeds geen kijkers zijn geweest.
Prijs lijkt me oke... als ik tenminste kijk naar alle objecten om je heen. Er zijn wel heeel veel woningen te koop daar.Anoniem: 231650 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 11:18:
[...]
Mijn appartementje is een 3 vh 4 kamer woning voor 117.500 Euries in Vlaardingen (vlakbij rotterdam)
De foto's zijn wel wat donker. Als het niet te veel moeite is, zou je die opnieuw kunnen doen?
Maar dan met de lamellen open, en de lichten aan... dat maakt het huis een stuk lichter.
Verder zou ik de overzichtsfoto met de bewerking weglaten of in zijn geheel lichter maken. Het ziet er nu zo somber uit.
http://images.funda.nl/valentinamedia/002/477/819_groot.jpg
http://images.funda.nl/valentinamedia/002/477/820_groot.jpg
Verder moet je rekening houden dat je hem tijdens de vakantie periode te koop heb gezet. In de vakantie periode zijn er minder kijkers. Dat is ook reden dat ik mijn woning nu pas te koop heb gezet.
Programmer - an organism that turns coffee into software.
een maandje vind je lang?Anoniem: 231650 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 11:00:
kijkers
er staan hier huizen die al ruim een jaar te koop staan.
ondertussen heb ik wel het idee dat er de laatste tijd wat meer verkocht wordt in onze omgeving
kijkers hebben we wel ,maar de meesten zijn mensen die net voor het eerst aan het zoeken zijn en dus nog geen vergelijk hebben etc.
[ Voor 8% gewijzigd door OliverBB op 20-09-2007 20:36 ]
Komt door de tijd van het jaar. Wij zoeken ook sinds het voorjaar, maar nu is het aanbod echt minimaal.mtthw schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 11:08:
Ik ben samen met mijn vriendin ook al enige tijd op zoek, maar sinds het begin van de vakanties is het echt dramatisch rustig op de huizenmarkt.
Voorheen kwamen minimaal wel 1 a 2 nieuwe huizen per dag bij die voldeden aan onze zoekcriteria, maar nu zijn het er meestal niet meer dan 2 a 3 per week.
Komt dat door de tijd van het jaar of heeft het een andere oorzaak???
We gaan binnenkort weer kijken naar een paar huizen. Nadeel is wel dat sommige daarvan een tegelvloer icm vloerverwarming hebben, terwijl we absoluut geen tegelvloer willen maar een houten vloer of evt. laminaat.
Wat langer bezig zijn met zoeken is financieel ook niet echt leuk: hogere rente, stijging van de huizenprijzen en erachter komen dat de woonwensen echt een prijssegment hoger liggen
Ik had hetzelfde, hypotheekofferte uit mei had 5.05% rente. Die offerte kon niet doorgaan, toen moest er een nieuwe komen, 5.3%. Slik. Bleek uiteindelijk in mijn geval 1 euro netto per maand meer te kosten
Grappige is dat we helemaal niet op zoek waren naar een nieuw huis. We wonen nu in een appartement wat ons eigenlijk prima bevalt, mu.v. de ergernissen rond het parkeren en het feit dat het appartement toch echt wel klein is. Op een mooie dag fietsten we door een nieuwbouwwijk en zagen we dat er nog huizen niet verzegd waren. Na wat overleg besloten om eens te kijken of het kon, en het bleek financieel veel handiger om een nieuwbouwhuis te kopen (v.o.n.), dan om een bestaand huis te kopen (k.k.).
Dat zat hem vooral in het feit dat we een aantal wensen hadden (twee onder 1 kap, eigen oprit + garage, minstens 3 slaapkamers, etc.) die bij bestaande huizen de prijs behoorlijk opdrijven. Daarnaast kwamen echt de meest verschrikkelijke interieurs ons tegemoet (plavuizen, brrr..), of er zat een oude keuken in, of een oude badkamer, etc. Dit nieuwbouwhuis gaf ons de kans om alles nieuw in te richten naar eigen smaak, voor een bedrag waar je (k.k. meegerekend) normaal gesproken net een bestaand huis van zou kunnen kopen.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Dan zijn er ook andere voorwaarden veranderd, of je hebt minder geleend. Met 0.25 % hogere rente waar je maximaal 52% van terug krijgt ( dus effectief 0.12 % hogere rente ).Arfman schreef op donderdag 20 september 2007 @ 22:15:
Nja, zie het zo: door de hogere rente krijg je ook meer terug van de belasting
Ik had hetzelfde, hypotheekofferte uit mei had 5.05% rente. Die offerte kon niet doorgaan, toen moest er een nieuwe komen, 5.3%. Slik. Bleek uiteindelijk in mijn geval 1 euro netto per maand meer te kosten
Netto 1 euro per maand kan alleen als je maar € 10.000 heb geleend. ( (1 * 12)/0.0012 = € 10.000 )
Maar waarschijnlijk heb je meer geleend en kan je het niet in de 52% schaal aftrekken.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Groetjes, FaceDown.
Daar ben ik het geheel niet mee eens. In nieuwbouwhuizen plaatsen ze standaard de meest simpele keukens en badkamers, als deze er al bij worden geleverd. Dit kost je dus ook nog eens flink geld. Verder moet je aan een nieuwbouwhuis na oplevering ook nog veeeel doen vaak. Schilderen, vloeren, de hele tuin inrichten. Dit alles kost je nog eens klauwen met geld.Arfman schreef op donderdag 20 september 2007 @ 22:15:
[..]
Dat zat hem vooral in het feit dat we een aantal wensen hadden (twee onder 1 kap, eigen oprit + garage, minstens 3 slaapkamers, etc.) die bij bestaande huizen de prijs behoorlijk opdrijven. Daarnaast kwamen echt de meest verschrikkelijke interieurs ons tegemoet (plavuizen, brrr..), of er zat een oude keuken in, of een oude badkamer, etc. Dit nieuwbouwhuis gaf ons de kans om alles nieuw in te richten naar eigen smaak, voor een bedrag waar je (k.k. meegerekend) normaal gesproken net een bestaand huis van zou kunnen kopen.
Natuurlijk zijn er ook bestaande woonhuizen waar veel aan moet gebeuren, maar daar kies je dan zelf voor. Wij hebben onlangs een huis gekocht wat gewoon helemaal af was en ook naar onze smaak was. We hebben welgeteld 2 wandjes moeten schilderen. De tuin was helemaal in orde en af. Daar kan geen enkel nieuwbouwhuis tegenop, of we hadden er tienduizenden euro's extra tegenaan moeten smijten. Die kk zijn dan peanuts.
Nog een nadeel is dat je bij nieuwbouw al lang (een jaar?) voor de oplevering begint te betalen aan bouwrente. Het kost je al geld en je woont er niet eens! Bij bestaande bouw kan de oplevering ook lang op zich laten wachten, maar in de tussentijd betaal je geen cent en je profiteert wel van de waardestijging van de woning.
Daarmaast je het nadeel dat je vaak jarenlang op een soort bouwwerf woont. Het duurt echt lang voordat het allemaal 'gezellig' en bewoond aan doet. Het enige echte voordeel van een nieuwbouwhuis vind ik dat je het allemaal naar je eigen stijl in kunt richten en dat alles lekker nieuw is.
[ Voor 8% gewijzigd door FaceDown op 21-09-2007 10:57 ]
Groetjes, FaceDown.
een maand vind ik niet lang voor te koop staan , maar wel voor geen enkele kijkertOliverBB schreef op donderdag 20 september 2007 @ 20:35:
[...]
een maandje vind je lang?
er staan hier huizen die al ruim een jaar te koop staan.
ondertussen heb ik wel het idee dat er de laatste tijd wat meer verkocht wordt in onze omgeving
kijkers hebben we wel ,maar de meesten zijn mensen die net voor het eerst aan het zoeken zijn en dus nog geen vergelijk hebben etc.
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Tuurlijk komen er bij nieuwbouw woningen ook veel kosten kijken, maar je hebt meestal wel redelijk veel waardestijging in het begin. Puur financieel denk ik dat een nieuwbouw woning wel interesanter is dan bestaande bouw. Maar je moet idd niet alleen naar het k.k./v.o.n. verhaal kijken.FaceDown schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 10:55:
[...]
Daar ben ik het geheel niet mee eens. In nieuwbouwhuizen plaatsen ze standaard de meest simpele keukens en badkamers, als deze er al bij worden geleverd. Dit kost je dus ook nog eens flink geld. Verder moet je aan een nieuwbouwhuis na oplevering ook nog veeeel doen vaak. Schilderen, vloeren, de hele tuin inrichten. Dit alles kost je nog eens klauwen met geld.
Natuurlijk zijn er ook bestaande woonhuizen waar veel aan moet gebeuren, maar daar kies je dan zelf voor. Wij hebben onlangs een huis gekocht wat gewoon helemaal af was en ook naar onze smaak was. We hebben welgeteld 2 wandjes moeten schilderen. De tuin was helemaal in orde en af. Daar kan geen enkel nieuwbouwhuis tegenop, of we hadden er tienduizenden euro's extra tegenaan moeten smijten. Die kk zijn dan peanuts.
Nog een nadeel is dat je bij nieuwbouw al lang (een jaar?) voor de oplevering begint te betalen aan bouwrente. Het kost je al geld en je woont er niet eens! Bij bestaande bouw kan de oplevering ook lang op zich laten wachten, maar in de tussentijd betaal je geen cent en je profiteert wel van de waardestijging van de woning.
Daarmaast je het nadeel dat je vaak jarenlang op een soort bouwwerf woont. Het duurt echt lang voordat het allemaal 'gezellig' en bewoond aan doet. Het enige echte voordeel van een nieuwbouwhuis vind ik dat je het allemaal naar je eigen stijl in kunt richten en dat alles lekker nieuw is.
Daar mag jij het niet mee eens zijn, het is toch echt zo
Er zat helemaal geen keuken in, en de badkamer had een stelpost van 1100 euroIn nieuwbouwhuizen plaatsen ze standaard de meest simpele keukens en badkamers, als deze er al bij worden geleverd. Dit kost je dus ook nog eens flink geld.
Dat gaat dus van het bouwdepot, we hebben een mooie keuken en badkamer uitgezocht.
Als je een bestaand huis koopt, wil je toch ook alles van een vers likje verf voorzien? Ik tenminste wel. Tuin inrichten zien we volgend jaar wel weer, maar kost inderdaad wel geld.Verder moet je aan een nieuwbouwhuis na oplevering ook nog veeeel doen vaak. Schilderen, vloeren, de hele tuin inrichten. Dit alles kost je nog eens klauwen met geld.
Dan heb je veel geluk gehadNatuurlijk zijn er ook bestaande woonhuizen waar veel aan moet gebeuren, maar daar kies je dan zelf voor. Wij hebben onlangs een huis gekocht wat gewoon helemaal af was en ook naar onze smaak was. We hebben welgeteld 2 wandjes moeten schilderen. De tuin was helemaal in orde en af. Daar kan geen enkel nieuwbouwhuis tegenop, of we hadden er tienduizenden euro's extra tegenaan moeten smijten. Die kk zijn dan peanuts.
Geloof me als ik zeg dat dit huis, inclusief keuken/badkamer/inrichting, ons net zoveel heeft gekost als een bestaand huis die aan onze eisen voldeed.
Dat klopt. In ons geval viel het erg mee, als je het bedrag afzet tegen de totale hypotheek is het (in ons geval) verwaarloosbaar IMHO.Nog een nadeel is dat je bij nieuwbouw al lang (een jaar?) voor de oplevering begint te betalen aan bouwrente. Het kost je al geld en je woont er niet eens! Bij bestaande bouw kan de oplevering ook lang op zich laten wachten, maar in de tussentijd betaal je geen cent en je profiteert wel van de waardestijging van de woning.
Ons woonerf wordt als een van de laatste opgeleverd, dus veel last zullen we er niet van hebben. Je hebt wel gelijk dat het allemaal wat langer duurt. Ik zeg ook niet dat een nieuwbouwhuis altijd beter is, alleen in ons geval was het een hele simpele keuze, ook omdat de plek van het nieuwbouwhuis voor ons echt perfect is.Daarmaast je het nadeel dat je vaak jarenlang op een soort bouwwerf woont. Het duurt echt lang voordat het allemaal 'gezellig' en bewoond aan doet. Het enige echte voordeel van een nieuwbouwhuis vind ik dat je het allemaal naar je eigen stijl in kunt richten en dat alles lekker nieuw is.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Hier hetzelfde: een hoop huizen gezien, maar aan alles moest veel gebeuren (badkamer + keuken)... Nu een nieuwbouwhuis, dat nog wordt gebouwd.Arfman schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 12:42:
Dan heb je veel geluk gehadWij konden geen bestaand huis vinden wat naar onze smaak was. Niet in de prijsklasse waar wij keken in ieder geval, dan zat je al snel rond de 3 ton. (overigens is ons huis na oplevering alweer redelijk wat meer waard)
Geloof me als ik zeg dat dit huis, inclusief keuken/badkamer/inrichting, ons net zoveel heeft gekost als een bestaand huis die aan onze eisen voldeed.
Al met al heel iets duurder dan een bestaande woning, maar als je de bestaande woning ook naar smaak zou moeten aanpassen, dan kom je veen duur uit.
Voordeel is dat nu alles nieuw is en exact zoals je het zelf wilt...
IMHO moet je wel erg veel mazzel hebben wil je NIKS hoeven doen aan een bestaand huis: verf en vloeren zitten volgens mij altijd afdrukken van vorige bewoners in, dus dat moet je dan ook doen...
Kunnen mijn vriendin en ik afzonderlijk van elkaar ons inschrijven om geloot te worden?
En dan toch samen het object kopen?
Ze vragen nl. om koper en medekoper op het formulier.
Zo vergroten we onze kans natuurlijk.
American Express vraagbaak
Ik denk het niet, anders zou iedereen dat wel doen denk ik, en wat je zegt koper en medekoperStinger_Ventura schreef op zondag 23 september 2007 @ 12:09:
Vraagje over inschrijven nieuwbouw project:
Kunnen mijn vriendin en ik afzonderlijk van elkaar ons inschrijven om geloot te worden?
[ Voor 3% gewijzigd door Slasher op 23-09-2007 13:48 ]
Elect a clown, expect a circus.
Kom terug van vakantie, afrekening is er (maandag 1 okt. oplevering)..
Wou het al gaan overboeken, tot ik keek naar het honorarium.. ergens stond me iets bij dat deze notaris juist goedkoop was, en vaag in mn gedachten was een lager bedrag. Dus ik zoek de offerte op van maanden geleden, en ja hoor.
Het honorarium is tussen de offerte en afrekening met 380 euro verhoogd voor de levering van hetzelfde hypotheekbedrag.
Daarnaast is het honorarium voor de Hypotheek zelf drastisch gestegen. Het bedrag is welliswaar hoger geworden, maar de verhouding honorarium vs bedrag is scheef. Komt er op neer dat er per euro hypotheek 37% meer honorarium is gevraagd. Dit komt nog eens bovenop de 380 euro.
Al met al komt dit uit op 624,- euro! op een afrekening van 1800 euro is dat 30% fout gerekend, erg slecht. Geen kleine 'foutieve berekening' voor een notaris naar mijn mening. Heb maar even gebeld, telefoniste "ja ik weet niet waarom hij dit heeft gedaan.." . Betreffende notaris is vrij en belt dus morgen pas.
Conclusie:
Notarissen zijn niet te vertrouwen maken ook 'fouten'.
EDIT
Gebeld, geen uitleg gekregen maar het bedrag is wel verminderd met 624 euro..
[ Voor 6% gewijzigd door Tasma op 25-09-2007 18:16 ]
Maar die kosten komen er dus wel bij, terwijl het bij bestaande bouw er al in zit. Uiteraard moet het wel naar je smaak zijn, maar feit blijft dat het erin zit en met een beetje geluk ook allemaal werkt.Arfman schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 12:42:
[...]
Er zat helemaal geen keuken in, en de badkamer had een stelpost van 1100 euro
Dat gaat dus van het bouwdepot, we hebben een mooie keuken en badkamer uitgezocht.
Ja wij ook maar hier zag het er zo goed uit dat we het niet hebben hoeven doen. Ik besef wel dat dat een uitzonderlijke situatie is.[...]
Als je een bestaand huis koopt, wil je toch ook alles van een vers likje verf voorzien? Ik tenminste wel. Tuin inrichten zien we volgend jaar wel weer, maar kost inderdaad wel geld.
Ik hoop het voor je. Maar dat soort uitspraken kun je natuurlijk pas na afloop van een 'project' doen. Toekomstige waardestijgingen presenteren alsof het feiten zijn is ook niet zo slim, maar het is inderdaad de verwachting dat de prijzen nog even blijven stijgen.[...]
Dan heb je veel geluk gehadWij konden geen bestaand huis vinden wat naar onze smaak was. Niet in de prijsklasse waar wij keken in ieder geval, dan zat je al snel rond de 3 ton. (overigens is ons huis na oplevering alweer redelijk wat meer waard)
Groetjes, FaceDown.
Wij zitten straks in een mooi huis wat voor ons goed te betalen is, helemaal naar onze smaak ingericht. Ik heb nergens rekening gehouden met een eventuele waardestijging, dat zien we over een aantal jaren wel weer, als er eventueel een aanbouw aanmoet ofzo.
Gewoon apart inschrijven. Want je hebt toevallig toch nog geen medekoper? Dat dat straks verandert is weer wat anders.Stinger_Ventura schreef op zondag 23 september 2007 @ 12:09:
Vraagje over inschrijven nieuwbouw project:
Anoniem: 181776
Da's ook mijn ervaring. Ik heb mijn woning nu dik 2,5 maanden te koop maar ook nog steeds erg weinig bezichtigingen (3 waarvan er 2 al gelijk afhaakten en de derde haakte af tijdens de onderhandelingenp.s. ligt het nou aan mij of is het nou erg rustig op gebied van huizen kopen ?
kijkers
Alhoewel ik nog geen andere woning gekocht heb (gelukkig niet zeg) krijg ik toch de sidderzenuwen van dit alles en heb het gevoel dat ik zo nooit van mijn huidige huis af kom.
Anoniem: 27535
Vanaf dezelfde dag is de bank de trotse eigenaar van ons nieuwe huis
Nu even afwachten wanneer ze voor het eerst incasseren om te kijken of alles goed is doorgekomen.
Anoniem: 235008
misschien ook meteen even een vraagje.
Mijn vriend en ik studeren allebei nog. Ik ben net begonnen weer en moet dus nog 4 jaar en heb alleen een 'ik-moet-mn-motor-kunnen-betalen-bijbaan' en hij gaat over als het meezit maximaal anderhalf jaar afstuderen.
Nu willen we ongeveer over die tijd wel samen gaan wonen, aangezien ik dan uit mijn tijdelijke sloopwoning moet, en hij dan student af is en wel uit z'n studentenhuis kan.
Tegen die tijd is hij 27 en ben ik 25 en ja.. particulier huren (met onze woonduur komen we echt niet aan een huurhuis binnen 2 jaar) is ontzettend duur voor wat je krijgt.
We zijn al langzaam een beetje aan het kijken wat voor huis we graag zouden willen hebben (als er maar ruimte is om de motoren te parkeren
Iemand hier ervaringen mee?
We willen het liefst een kleine eengezinswoning kopen, en daar meteen een aardige tijd blijven wonen en het opwaarderen om zo ons met flinke overwaarde op de huizenmarkt te zetten.
dat is ook het idee hoorAndré schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 13:05:
Ik denk toch echt dat 1 van jullie eerst een baan zou moeten hebben. Op dat moment zijn er speciale hypotheekvertrekkers voor hoogopgeleiden die ook kijken naar je toekomsperspectief en op basis daarvan iets meer verstrekken. Maar zonder baan lukt het echt niet.
Maar er zijn dus hypotheken voor mensen met een goed salarisprospect?
Jahoor, die zijn er zeker. Je zult alleen voor jezelf moeten bepalen of je dat "extra risico" wil lopen. Als je zo'n (in verhouding erg hoge) hypotheek neemt, ga je er in feite vanuit dat je financiële situatie op redelijk korte termijn flink gaat verbeteren. Als die vooruitgang dan uitblijft of tegenvalt, om welke reden dan ook, zit je wel nog steeds met een dure hypotheek.Anoniem: 235008 schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 13:06:
[...]
dat is ook het idee hoorom pas te gaan zoeken naar een koophuis zodra hij een baan heeft. Anders is het niet te doen/niet mogelijk.
Maar er zijn dus hypotheken voor mensen met een goed salarisprospect?
Ik ga er wel vanuit, dat je ook voor zo'n hypotheek een aanstelling voor onbepaalde tijd moet hebben. Als je vriend over 1,5 jaar afstudeert en meteen een baan heeft, dan is de kans dus best aanwezig dat je daarna nog een jaar moet wachten totdat hij een aanstelling voor onbepaalde tijd heeft.
Ligt compleet aan de situatie en de hypotheekverstrekker hoe en wat er te regelen valt. Praat dus altijd met meerdere partijen of met een goede tussenpersoon, de verschillen kunnen dramatisch zijn.
Reken het eens door tegen de nu geldende getallenAnoniem: 235008 schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 12:35:
We zijn al langzaam een beetje aan het kijken wat voor huis we graag zouden willen hebben (als er maar ruimte is om de motoren te parkeren) maar ik vraag me af: wat zijn de hypotheek mogelijkheden als je met z'n tweeen bent maar de een heeft nog geen full-time baan, maar wel goede baan vooruitzichten als het even meezit.
Iemand hier ervaringen mee?
We willen het liefst een kleine eengezinswoning kopen, en daar meteen een aardige tijd blijven wonen en het opwaarderen om zo ons met flinke overwaarde op de huizenmarkt te zetten.
Het gaat dus om een startsalaris voor een WO-er. Stel dat is EUR 2500/maand + vakantiegeld + 13e maand. Komt neer op 14x2500 = 30.000. Max is normaal zo'n 4.5x inkomen wat neerkomt op 135.000. Stel dat een bank op basis van een vast contract en vooruitzichten 6x wil geven: 180.000. Ivm KK kun je dan een huis van ca 165.000 kopen). Dat huis is dan waarschijnlijk wel flink brak en ligt in een beroerde buurt waardoor je er niet "een aardige tijd in wil blijven wonen". Bovendien zit je de eerste tijd met een volledig uitgemaxte hypotheek. Een factor 7 helpt je maar marginaal verder.
Waarschijnlijk kun je nog beter eerst een paar jaar in een koopappartement zitten of huren.
Werkgeversverklaring heeft iedereen nodig voor een hypotheek. Je zou het op een intentieverklaring kunnen doen, dat lukt meestal wel. Maar persoonlijk lijkt het mij verstandig om niet "meteen" na een start in je eerste baan grote verplichtingen aan te gaan. Ik zou toch even afwachten hoe het allemaal bevalt en even rustig nadenken waar en hoe ik de komende jaren zou willen (en kunnen) gaan wonen.dominator schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 13:20:
Werkgeversverklaring doet meestal wonderen....
Ligt compleet aan de situatie en de hypotheekverstrekker hoe en wat er te regelen valt. Praat dus altijd met meerdere partijen of met een goede tussenpersoon, de verschillen kunnen dramatisch zijn.
Meh.. ik ben ook vrij snel tijdens mijn 1e baan gaan kopen. Achteraf absoluut geen spijt van gehad! Het voordeel is dat je zelf kunt kiezen waar je gaat wonen, en je kunt al meteen alles zelf naar eigen smaak verbouwen / inrichten etc.Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 07:52:
[...]
Werkgeversverklaring heeft iedereen nodig voor een hypotheek. Je zou het op een intentieverklaring kunnen doen, dat lukt meestal wel. Maar persoonlijk lijkt het mij verstandig om niet "meteen" na een start in je eerste baan grote verplichtingen aan te gaan. Ik zou toch even afwachten hoe het allemaal bevalt en even rustig nadenken waar en hoe ik de komende jaren zou willen (en kunnen) gaan wonen.
Als je het na een paar jaar (minstens 2) moe bent, kun je altijd weer verhuizen. En bij je 2e huis doe je alles beter dan de eerste door de ervaring die je opgedaan hebt.
Enige risico wat je echt loopt, is dat de huizenprijzen zakken. Maar met de krapte op de markt zie ik het niet gebeuren. En uiteraard loop je een risico als je je baan verliest. Maar een jonge WO-er komt wel weer aan de bak.
Tevens is het een goede strategie om een 'opknappertje' te kopen waar je zelf het e.e.a. aan verbetert. Hoeft niet zo duur te zijn, en je kunt het er goed uithalen. Ik zou dan wel opletten dat je iets koopt wat qua structuur goed is, maar qua afwerking niet. Ik heb zelf bijv. voor 132k5 een appartement gekocht wat in originele staat was (in '78 gebouwd, en net uit de verhuur gekomen). In opgeknapte staat (met relatief goedkope keuken & badkamer) doet hetzelfde appartement al minstens 160k. Terwijl dat opknappen maar 10-15k kost. Dus dan heb je het er al veel sneller uit.
[ Voor 3% gewijzigd door brama op 02-10-2007 09:38 ]
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Vind het zo grappig dat mensen er altijd maar van uitgaan van "overwaarde" Dat is helemaal geen garantie hoorAnoniem: 235008 schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 12:35:
Nou inderdaad. Ons nieuwe huis richt ik in en laat ik verbouwen zodat ik er zelf prettig in kan wonen en niet om er eventueel later wat winst uit te halen.Slasher schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 10:23:
Vind het zo grappig dat mensen er altijd maar van uitgaan van "overwaarde" Dat is helemaal geen garantie hoorNu wellicht wel maar hoe is dat over 5-10 jaar?
Dat is net zoals met dat RTL4 programma "Bouwval Gezocht". Mensen kopen een krot van een huis, spenderen maanden en bakken geld en het hele programma is gericht op overwaarde creeeren. Dat druipt er echt vanaf.
Kom op he, waar doe je het voor? Om prettig te wonen of om te kunnen zeggen "ik heb 25K 'verdiend'" ?
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Vaak zijn dit de ouders. Dit kan je met hun overleggen.
Zoiets zou ik nimmer willen. Ik wil niet afhankelijk van m'n ouders willen zijn om een huis te kunnen betalen, want blijkbaar kan je het huis dat je wil kopen eigenlijk financieel niet veroorloven.blue eyes schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 10:33:
Ook een optie is om een derde partij voor jullie garant te laten staan.
Vaak zijn dit de ouders. Dit kan je met hun overleggen.
[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 02-10-2007 10:45 ]
ik werk nu al 2 jaar in de sociale woningbouw, en heb ietwat verstand van huizen. Sociale verhuurders die bepaalde huizen kwijtwillen, omdat het hun enig bezit is in een stad/wijk of omdat de huurprijs te hoog is voor sociale woningbouw (dus verkopen). Deze huizen zijn in een goed onderhoude staat, niet 'duur' (153.000 k.k. voor een eengezinswoning met garage

En iemand garant te laten staan.. dat doe ik niet. Of we doen het zelf, of we doen het niet en gaan dan nog liever particulier huren de eerste jaren om geld voor een koophuis bij mekaar te sparen. Maar zoals je aan de prijs boven ziet. Opzich hoeft kopen niet bijzonder duur te zijn, en de eerste tijd kan ik prima leven met een woningbouw-keuken
Daarbij woon ik al 3 jaar op mezelf en heb ik veel witgoed en meubels om mee te nemen. Het ligt er maar net aan wat je uitgeeft op het moment dat je verhuist (aan verf en meubels).
met mijn vorige baan kon ik al een hypotheek van 118.000 krijgen, en dat was zonder diploma, en in mijn eentje.. denk dat we met z'n tween, HBO en WO opgeleid, wel een eind kunnen komen
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 235008 op 02-10-2007 10:46 ]
Ik zou het ook niet willen. Als ouder zijnde zou ik dit alleen willen bij een enorm financiële armslagGunner schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 10:44:
[...]
Zoiets zou ik nimmer willen. Ik wil niet afhankelijk van m'n ouders willen zijn om een huis te kunnen betalen, want blijkbaar kan je het huis dat je wil kopen eigenlijk financieel niet veroorloven.
Dit wordt wel gedaan door starters die binnen afzienbare tijd wel zelf alles kunnen financieren. Je kan op deze manier wel dat leuke huis kopen wat net niet binnen je bereik ligt met je huidige inkomen.
Maar daar zijn ook andere mogelijkheden voor (bijv. schenking door ouders).
Eerst even 't verhaal. Ik ben dus al een tijdje op zoek naar een eigen appartementje.Bewust een appartement, omdat de huizen die ik op dit moment (in mijn eentje) kan betalen in Venlo in wijken liggen waar ik niet graag wil wonen...

Ook wil ik 't liefste in 't centrum wonen, ook al is dat lastiger met parkeren...
Nu heb ik een leuk appartement gevonden. Het is een complex met 9 appartementen die tot voor kort verhuurd werden. Er zijn er nu nog 7 in de verhuur, 2 worden nu verkocht. Het eerste is 80 m2 voor 129.000kk, en 't tweede appartement is 90 m2 voor 134.500kk.
Ik ben twee weken terug gaan kijken voor beide appartementen. Het tweede appartement had ik echt zoiets van, wow, dit is het!, dus ben ik afgelopen woensdag nogmaals terug geweest voor een tweede bezichtiging van het tweede appartement. Die tweede keer had ik nog een vriend meegenomen die nogal verstand heeft van verbouwen, omdat ik er wel 't een en ander aan wil veranderen...
Die tweede bezichtiging had wat positieve en negatieve puntjes, positief als in de zin van; de maten op de bouwtekening kloppen niet; sommige maten zijn groter. (iig nergens kleiner) Ook bleek de deur van de hal naar de woonkamer niet op de plaats van de bouwtekening te zitten, deze blijkt recht voor de keuken te zitten. (zou ik verplaatst hebben als dat niet al zo was)
't negatieve was dat ik nog eens goed kon kijken naar 't enige echt negatieve aan 't appartement; de verwarming. 't pand is van 1960 en de verwarming is dus achteraf ingebouwd. Resultaat; dikke pijpen voor de enorme radiateuren over de muren. Er kunnen echter een stel radiatoren vervallen dus er kan al een groot gedeelte van de beuizen weg, en een ander gedeelte kan weggewerkt worden achter koven. (vb; ik hoef niet twee radiatoren op m'n slaapkamer; daar heb ik zowieso nooit een verwarming aan...) Dus de negatieve punten zijn met een beetje inspanning goed op te lossen...
Nu ben ik dus zover dat ik een bod wil gaan uitbrengen op dit appartement. Ik heb dus nu wat zitten zoeken op die website uit de startpost (huiskopenvoorbeginners.nl) en heb me aangemeld bij de VEH. Hier zie ik dan weer dat ik vanalles op moet nemen in mijn bod. (De verkopende makelaar heeft geen biedingsformulieren) Ik heb gelezen dat ik zaken zoals niet rondkrijgen financiering, bouwtechnische keuring etc moet opnemen ls ontbindende voorwaarden?
Ook zit ik met 't probleem dat ik niet weet wat ik moet gaan bieden. Bij VEH kun je een advies daarover krijgen, gebaseerd op verschillende gegevens uit de omgeving ed. Maar er waren voor dat appartement niet voldoende relevante gegevens voorhanden...
Nu zei die vriend die mee was geweest dat hij verwachtte dat ik 't appartement wel voor ergens tussen de 120.000 en de 125.000 zou moeten kunnen krijgen en dat ik mijn openingsbod zou moeten zetten op 115.000... Dit ook omdat ik nog wel wat zaken moet verbouwen. Ook heb ik niet kunnen veriferen of de bedrading ok is; geen lampen oid. Er zit onder in de kelder een meterkast en boven in 't appartement een 'ouderwets' stoppenpaneel. Ook moet ik overal behang afhalen, verwarmingsbuizen verleggen/weghalen en de ketel is ook binnen niet al te lange tijd aan vervanging toe. (Merk Agpo Ferroli, bj 1991)
Nu dus mijn twee vraagjes (na een enorm lang verhaal
- Wat denken jullie van die bedragen, met welk openingsbod zou ik 't beste kunnen starten?
- Wat moet ik nou precies bij dat bod vermelden en hoe breng ik een bod uit? Per telefooon/mail/brief/fax?
Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.
Je kan uiteraard proberen om 115 te bieden, al denk ik dat de kans groot is dat de verkoper je bod niet accepteert. Dan zul je dus met een hoger bod moeten komen.
Dat jij verder vanalles wilt verbouwen doet niet veel aan de prijs af, dat is jouw probleem en niet dat van de verkoper (tenzij verbouwing noodzakelijk is wegens slechte staat oid). De ketel zou je wel mee kunnen nemen in je argumentatie, evenals een eventueel oude keuken en/ of badkamer.
Je bod kun je uitbrengen per telefoon. Zeg er dan bij dat het onder voorbehoud van financiering is, maar dat is eigenlijk al standaard zo. Pas als het voorlopig koopcontract opgesteld gaat worden, moet je er zeker van zijn dat dit erin staat.
Als je een beetje goed kunt onderhandelen kun je ook een afspraak maken met de makelaar, zodat je aan tafel de onderhandelingen kunt voeren. Dat bespaart een hoop gezenuw (wachten), en als je goed kunt onderhandelen kun je er zo nog wel een mooie prijs uitslepen. Je bent er sowieso van verzekerd dat de makelaar niet met jouw bod naar een andere partij loopt om ermee te schermen.
Groetjes, FaceDown.
Je kan via de postbank ook gratis een bied advies krijgen. Deze mensen kijken even snel naar de huizenprijzen in de buurt en hoe lang het te koop staat en geven dan een advies. Het is natuurlijk per situati anders maar aangezien het niks kost heb je ook niks te verliezen.
Inderdaad. Ik ga eerdaags ook m'n appartement te koop zetten voor 137K. Ik zal m'n makelaar vertellen dat ie me niet lastig hoeft te vallen als iemand 120K wilt bieden. Dat is zonde van m'n tijd.FaceDown schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 12:47:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je het kunt kopen voor 120-125 als de vraagprijs bijna 135 is, tenzij het al geruime tijd te koop staat.
Huizen in die klasse hoef je niet te rekenen dat je er 10K af krijgt. Of het moet al wel heel lang te koop staan.
[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 02-10-2007 13:13 ]
Zeker bij een bestaande woning moet je eerst nog je kk terugverdienen... Mijn eerste woning was bestaande bouw en daar heb ik 4 jaar in gewoond en net m'n kk terugverdiend bij verkoop. Heb nu een nieuwbouwwoning en daar al een redelijke overwaarde op (na aftrek van investeringen in de woning). Garanties zijn er niet, maar met een nieuwbouwwoning heb je een goede investering te pakken. Als je een beetje handig bent, kan je de extra kosten bij nieuwbouw aardig drukken.Vind het zo grappig dat mensen er altijd maar van uitgaan van "overwaarde" Dat is helemaal geen garantie hoorNu wellicht wel maar hoe is dat over 5-10 jaar?
It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!
Overigens zei die makelaar tijdens die tweede bezichtiging: "Als je nog vragen of zo hebt; alles is bespreekbaar". Wat bedoeld ie daar nu mee...?
Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.
Dan kan als je het HEEL graag wilt en koste wat kost niet aan je neus voorbij wilt laten gaan. Je kan ook laag inzetten, met het risico dat er meer gegadigden zijn en dat je dus achter het net vist.Rowdy.nl schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:20:
Hm, kijk, dat vermoedde ik dus ook al; persoonlijk had ik de gedachte rond 125k te beginnen en dan rond de 130k te eindigen...
Uh.. dat je 'm alles kunt vragen?Overigens zei die makelaar tijdens die tweede bezichtiging: "Als je nog vragen of zo hebt; alles is bespreekbaar". Wat bedoeld ie daar nu mee...?
Groetjes, FaceDown.
Dat je het over de prijs kan hebben. Sommige huizen die uit de verhuur komen, worden gewoon voor een vaste prijs verkocht kan niet over de prijs onderhandeld worden.Rowdy.nl schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:20:
Hm, kijk, dat vermoedde ik dus ook al; persoonlijk had ik de gedachte rond 125k te beginnen en dan rond de 130k te eindigen...
Overigens zei die makelaar tijdens die tweede bezichtiging: "Als je nog vragen of zo hebt; alles is bespreekbaar". Wat bedoeld ie daar nu mee...?
Met die radiatoren moet je wel opletten dat je het goede Wattage haalt, je kan niet 'zomaar' ergens een radiator weghalen, dat heeft invloed op je warmte (en ook het verbruik van je ketel).
Dat er ruimte is voor onderhandeling.Rowdy.nl schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:20:
Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions
Misschien is dat wel reeel, maar dat kunnen wij niet inschatten. Aangezien je zeker de ketel moet vervangen etc etcRowdy.nl schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:20:
De makelaar lijkt nogal happig en erg vriendelijk, dus ik vermoed dat er niet zoveel/geen andere gegadigden zijn...? Ik steek liever meer geld in het aanpassen van mijn huisje, dan dat ik het teveel uitgeef aan een makelaar etc... Maar je zegt dus als ik 125 moet bediden als ik het heel graag wilt hebben, maar met een beetje meer risico nemen zou ik lager in kunnen zetten? (Aan wat voor bedrag denk je dan?)FaceDown schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:24:
[...]
Dan kan als je het HEEL graag wilt en koste wat kost niet aan je neus voorbij wilt laten gaan. Je kan ook laag inzetten, met het risico dat er meer gegadigden zijn en dat je dus achter het net vist.
[...]
Uh.. dat je 'm alles kunt vragen?
Met betrekking tot die vraag; ik kan 'm idd alles vragen, maar hij zegt dat alles "bespreekbaar" is... Ander woord, andere betekenis, maar wat bedoeld ie daarmee...?
ah, ik moet sneller leren typen dus...
Klinkt ook interessant, wat voor bedrijven doen zoiets? Zal de hypotheker/VEH bedrijven hier in de buurt weten...?Jaspertje schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:35:
Wat je ook zou kunnen doen is naar een bedrijf gaan wat zowel de hypotheek als de onderhandelingen kan doen, dat kost wel geld, maar dat doet iemand het voor je die er verstand van heeft. Die regelt dan gewoon alles voor je enige verplichting die jij hebt is dat je dan daar een hypotheek afsluit (Wij hadden dat het beviel prima. 1000 euro kosten als we daar de hypotheek afsluiten en 2000 euro als we het daar niet zouden doen) En het was ons goed bevallen
Ik heb overigens mijn gegevens achter gelaten bij de postbank, ben benieuwd, ik wordt als het goed is binnen 2 uur teruggebeld voor een biedingsadvies...
Sorry maar dat vind ik wel een HEEL slecht advies.Jaspertje schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:35:
Wat je ook zou kunnen doen is naar een bedrijf gaan wat zowel de hypotheek als de onderhandelingen kan doen, dat kost wel geld, maar dat doet iemand het voor je die er verstand van heeft. Die regelt dan gewoon alles voor je enige verplichting die jij hebt is dat je dan daar een hypotheek afsluit (Wij hadden dat het beviel prima. 1000 euro kosten als we daar de hypotheek afsluiten en 2000 euro als we het daar niet zouden doen) En het was ons goed bevallen
Zo'n onderhandelaar zal NOOIT het onderste uit de kan halen. Zijn belangrijkste doelstelling is immers niet een lage prijs maar het feit dat de koop tot stand komt, anders kan hij ook geen hypotheek verkopen. Bovendien betaal je hem ook nog eens extra voor deze 'service'. Dit is echt een no-go.
Je betaalt dus 1000 euro, neemt waarschijnlijk een te dure hypotheek af (want je kan niet onderhandelen), EN je betaalt teveel voor je huis. Driedubbel genaaid dus.
[ Voor 8% gewijzigd door FaceDown op 02-10-2007 13:50 ]
Groetjes, FaceDown.
Puur op basis van de vraagprijs zou ik zeggen dat 122k een serieus bod is. Ik ken natuurlijk de prijs van vergelijkbare appartementen in de regio niet, de staat van onderhoud, de kwaliteit/staat van keuken, badkamer etc.Rowdy.nl schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:32:
[...]
De makelaar lijkt nogal happig en erg vriendelijk, dus ik vermoed dat er niet zoveel/geen andere gegadigden zijn...? Ik steek liever meer geld in het aanpassen van mijn huisje, dan dat ik het teveel uitgeef aan een makelaar etc... Maar je zegt dus als ik 125 moet bediden als ik het heel graag wilt hebben, maar met een beetje meer risico nemen zou ik lager in kunnen zetten? (Aan wat voor bedrag denk je dan?)
Ik kan het biedingsverloop van onze woning een half jaar geleden wel vertellen:
- Vraagprijs 238K
- Wij bieden 225K (bod niet geaccepteerd)
- We gaan aan tafel zitten voor onderhandeling en bieden 230K
- Verkoper komt terug met tegenbod van 236K
- Wij doen eindbod van 232K
- Bod wordt geaccepteerd.
Dit gaat dan wel over een huis in zeer goede staat waar we niks aan hebben hoeven doen, en wat welgeteld 1 dag in de verkoop was.
Groetjes, FaceDown.
Tjah dat binnen 2 uur klopt niet zo. Bij mij werd ik pas de volgende dag terug gebeld. Je moet aan dat advies denk ook niet al te veel waarde hechten. Het is alleen een leuke indicatie wat iemand met wat meer ervaring erover denkt (Aan de hand van beperkte informatie).Rowdy.nl schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:40:
[...]
Klinkt ook interessant, wat voor bedrijven doen zoiets? Zal de hypotheker/VEH bedrijven hier in de buurt weten...?
Ik heb overigens mijn gegevens achter gelaten bij de postbank, ben benieuwd, ik wordt als het goed is binnen 2 uur teruggebeld voor een biedingsadvies...
Het is vooral ook een verkoop praatje om je ook hun de biedingen te laten doen, maar daar hoef je natuurlijk niet op in te gaan.
Bij ons ging de bieding ongeveer als volgt.
Huis stond te koop voor 269.000 wat erg veel was voor dat huis ( Vrouw overleden, kinderen dus geen haast om te verkopen (Woonden al niet meer thuis) ). Na een half jaar de prijs verlaagd naar 249.000. 2 maanden later zijn wij 2 maal wezen kijken. Het huis
- wij hebben eerst 230.000 geboden
- Tegenbod van 245.000
- Wij hebben 235.000 terug geboden
- bod van 242.500
- Wij een bod van 237.500 met de voorwaarde dat alles boven de 236.500 als roerende goederen werd aangemerkt ( i.v.m. NHG )
- Daarna hebben hun een eindbod van 239.000 gedaan waarvan 2.500 roerende zaken.
Wij zijn er ieder geval tevreden over aangezien we er ongeveer 240.000 voor over hadden, maar we wilden wel graag NHG omdat dat toch redelijk wat scheelt op je hypotheek.
[ Voor 33% gewijzigd door Woy op 02-10-2007 14:05 ]
Je kan het misschien een HEEEEEL slecht advies vinden, maar het is heel simpel. Ik wil iets en iemand anders is daar beter in dan ik ben, bovendien hoef ik niet na te denken over de contracten, hij gaat mee met de oplevering enz enz.. Je hebt helemaal gelijk dat niet ieder bedrijf / persoon het beste met je voor heeft, maar er zijn genoeg uitzonderingen en ik ben net de goede tegen gekomen dan.FaceDown schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:49:
[...]
Sorry maar dat vind ik wel een HEEL slecht advies.
Zo'n onderhandelaar zal NOOIT het onderste uit de kan halen. Zijn belangrijkste doelstelling is immers niet een lage prijs maar het feit dat de koop tot stand komt, anders kan hij ook geen hypotheek verkopen. Bovendien betaal je hem ook nog eens extra voor deze 'service'. Dit is echt een no-go.
Je betaalt dus 1000 euro, neemt waarschijnlijk een te dure hypotheek af (want je kan niet onderhandelen), EN je betaalt teveel voor je huis. Driedubbel genaaid dus.
Waarom worden er nog zoveel huizen verkocht via de makelaar. Die doen precies hetzelfde en toch.....
Sommige makelaars hebben afspraken met banken (maar zoals FaceDown terecht opmerkt hoeft dat niet altijd goedkoper te zijn) of financieel adviseurs doen soms ook iets daarmee. Ze zullen overigens allemaal (maar dat doen ze bij banken e.d. ook) proberen om je extra verzekeringen te laten afsluiten (rechstbijstand, AOW, brand, enz) daar verdienen ze vaak ook leuk op
Dat weet je dus niet want je weet niet wat je in een andere situatie kwijt was geweest aan het huis en de hypotheek.Jaspertje schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 14:02:
[...]
Je kan het misschien een HEEEEEL slecht advies vinden, maar het is heel simpel. Ik wil iets en iemand anders is daar beter in dan ik ben, bovendien hoef ik niet na te denken over de contracten, hij gaat mee met de oplevering enz enz.. Je hebt helemaal gelijk dat niet ieder bedrijf / persoon het beste met je voor heeft, maar er zijn genoeg uitzonderingen en ik ben net de goede tegen gekomen dan.
Er is niks mis mee om de onderhandelingen door iemand anders te laten uitvoeren (hebben wij ook gedaan, namelijk door m'n vader
Gemakszucht inderdaad. In veel gevallen zul je meer verdienen als je zelf je huis verkoopt. Dit kost je echter wel wat meer tijd. Als je toch een makelaar wilt gebruiken zul je zelf goede afspraken moeten maken, over courtage, minimale verkoopprijs etc.Waarom worden er nog zoveel huizen verkocht via de makelaar. Die doen precies hetzelfde en toch.....
Groetjes, FaceDown.
Een auto zelf verkopen is juist rompslomp, dat geleur op internet met een auto, zeker nog nooit een auto particulier verkochtdominator schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 15:02:
Tsjah, het is financieel gezien ook altijd interessanter om je auto zelf 2ehands te verkopen in plaats van hem simpelweg in ter ruilen bij de dealer of handelaar. Kost wat geld, maar scheelt je een hoop rompslomp....
Ze had het ook over een aankoopservice die hun aanboden; deze was € 1475,-
De eerste afspraak zou € 275,- kosten, en het overige bedrag zou alleen betaald hoeven te worden indien het pand aangekocht wordt...
De werkwijze was dat die aankoopmakelaar samen met mij zou gaan kijken 't apartement, een kleine inspectie deed naar de bouwkundige staat van 't appartement en vervolgens de onderhandeling regelde.
Ze probeerde me die aankoopmakelaar wel een beetje door m'n strot te duwen had ik 't gevoel. "makelaars doen liever onderhandelingen met andere makelaars" en "makelaars laten in zo'n situatie vaak meer informatie los dan als je het zelf gaat doen, informatie die later misschien van pas komt"...

Als ik dit zou doen zou 't zijn om niet al die rompslomp te hebben, en omdat ik niet zo'n kei ben in onderhandelen...

Heb dus ook vriendelijk gevraagd voor een nummer waar ik d'r op kon terugbellen als ik erover nagedacht had.
De woning staat overigens sinds 22 augustus te koop... (Volgens iBlue)
Onderhandelen is niet moeilijk, zeker niet als je het telefonisch doet. Let er gewoon op dat je je poot stijf houdt, en niet te makkelijk toegeeft. De makelaar zal met truuks komen als 'er zijn nog andere geinteresseerden', of 'ze hoeven niet perse ter verkopen'. Vaak is dit allemaal onzin. Als je het appartement wil hebben, geef dan je openingsbod telefonisch door, en wacht rustig af. Mocht er een tegenbod volgen, reageer dan niet meteen (en zeker niet enthousiast) en vraag bedenktijd. Zeg bijv dat je er morgenvroeg op terugkomt, of vanavond indien mogelijk (zal wel niet aangezien de verkopende partij een bedrijf is). Verzin ook alvast wat je gaat zeggen als je bod wordt afgewezen. Hang je de telefoon op, dan ben je namelijk niet meer in onderhandeling. Vraag bijv aan de makelaar wat we aan de situatie zouden kunnen doen? In ons geval zei de makelaar dat we maandagochtend terug konden bellen en tot die tijd konden we er nog eens over nadenken. Je kan dan altijd nog met een (iets hoger) nieuw bod komen, bijv 225.
Groetjes, FaceDown.
Voor de rest moet je je inderdaad niet al teveel aantrekken van de verkoop praatjes van de makelaar, deze vertegenwoordigd tenslotte de verkopers.
[ Voor 7% gewijzigd door Woy op 02-10-2007 16:09 ]
Ik heb per 2008 een baan aangenomen, en bij op dit moment nog aan het freelancen. Ik wil graag wat kopen in Amsterdam, en heb ook wat spaargeld om te investeren. Nu lees ik in deze thread dat het niet zo verstandig om teveel eigen geld te investeren. Ik zat zelf te denken aan een bedrag van ongeveer 15.000 euro, wat mij volgens de SNS Bank icm mijn loon (+/- 35.000 inc. vak. geld) op ongeveer 188.000. Dit was tijdens een 1e orientatiegesprek met mijn eigen bank.
Nu is het in Amsterdam sowieso berucht moeilijk om iets voor een leuke prijs te kopen, maar het scheelt dat ik alleenstaand ben, en de appartementen die ik interessant vind (op basis van rondkijken op Funda/Jaap.nl, mind you) staan voor gemiddeld 165.000 te koop. (45-50 M², binnen de ring)
Er vanuit gaande dat dit het aankoopbedrag zal zijn, is het dan verstandiger om zelf geld te bewaren ivm bijkomende verbouwingen/inrichting etc, om zoveel mogelijk te financieren? Wat ik tot nu toe ook begrepen heb namelijk, is dat 20k extra een relatief te verwaarlozen bedrag aan extra maandlasten oplevert (het probleem is dat de instapprijs hoog is, in Amsterdam..)
Nu kom ik bij mijn hoofdpunt: ik wil zo laag mogelijke maandlasten, aangezien ik vanaf 2008 ook IBG moet terug betalen, en dat zit rond de 270 euro per maand, een berg geld als je 900 euro per maand kwijt bent aan wonen. 50 euro is dan ook opeens een berg geld, maar die 50 euro is wel 20k extra aan hypotheek.
Nou heb ik als het een beetje meezit eind 2007, op zijn minst 30.000 euro aan eigen geld, aan daar wil ik best een deel van investeren. Maar is het zoals eerder genoemd misschien verstandiger om wat van dat geldt te bewaren voor wat moeilijkere tijden? Hoeveel is verstandig om te investeren?
Het aflossen van mijn IBG lening zorgt natuurlijk ook voor lagere persoonlijke 'maandlasten'.
Misschien krijg ik die IBG lening omlaag?
Anoniem: 182147
Als ik je post lees dan krijg ik de indruk dat je het ergste met je IBG zit. Ik weet natuurlijk niet wat je schuld bij hun is, maar als ik jou was zou ik hun eerst aflossen juist om de redenen die je zelf geeft. IBG aflossing kost je nu 270 euro p/maand en wanneer je je eigen geld niet in de woning zou stoppen zou je voor 30000 euro een kleine 75-85 euro betalen (afhankelijk van je hypotheek natuurlijk)
Vaste lasten zijn kosten die je zoveel mogelijk wilt vermijden en zeker als alleenstaande. Alles waar je op voorhand afscheid van kunt nemen zou ik dan ook gelijk doen.
en btw: 165000 voor een app van 45-50m2 in A'dam... ouch, ben ik even blij dat ik in het zuiden des lands woon
Succes in ieder geval, niets lekkerder als je eigen plekkie.
Helaas hebben ze die speciale 'regelingen' afgeschaft, warbij je ineens 10k af zou lossen, en een berg korting zou krijgen.
10k levert op mijn hypotheek nog geen 30 euro op, en op het verkleinen van die IBG schuld (24k) veel meer.
What is a starter in Amsterdam to do..
Dat is het bedrag wat je maximaal zou kunnen betalen. Ze berekenen gewoon een bedrag waardoor je na zeg 20 jaar je schuld hebt afgelost. Als dat bedrag wat daaruit komt hoger is als het maximale wat je kan betalen hoef je het niet terug te betalen.MPCX schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 19:26:
Nou net even een draagkrachtmeting gedaan op de IBG site, daar komt uit dat ik 430 p/maand zou kunnen betalen. Belachelijk natuurlijk, want ik zou dan alleen voor sociale woningbouw in aanmerking komen (financieel gezien)
Zo verschrikkelijk gek vindt ik het dan niet. Ik weet niet hoe hoog je studieschuld is maar de kans is groot dat je bij lange na niet die € 400,- moet gaan betalen.
Met € 100,- per maand kan je volgens mij een studieschuld van ongeveer € 10.000,- aflossen.
Maar als je geld over hebt zou ik toch zo veel mogenlijk te lenen. Het geld wat je dan overhoudt aan spaargeld kan je dan gebruiken om je studie-schuld af te lossen.
Je studieschuld is wel een voordelige lening, aangezien je maar een laag renterpercentage betaald, maar je hypotheek lening is ook voordelig omdat je een deel terug krijgt van de belasting. Je zult even uit moeten rekenen wat precies voordeliger is.
Mijn schuld is 24.000 euro, niet mals inderdaad. Ik moet per maand ongeveer 160 euro betalen, het valt mee, nou is dit gebaseerd op eerder loon, wordt dat bedrag verhoogd op basis van mijn nieuwe inkomen?
Anoniem: 182147
Anoniem: 11907
Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje als jij, met het verschil dat ik dus daadwerkelijk elke maand die 430 euro moet betalen (ooit zo stom geweest om een draagkrachtmeting te laten doen

Voor jou zal dit waarschijnlijk niet veel uitmaken omdat jij al op dat relatief lage bedrag zit.
Mijn vriendin (22) heeft, na 4 jaar studie, direct een baan aangeboden gekregen waar ze nu net uit haar proeftijd is (ondertussen). Dwz een contract voor een jaar, dus voor een hypotheek een werkgeversverklaring...absoluut geen probleem
Ikzelf (24) heb al 7 jaar een vaste baan met contract voor onbepaalde tijd. 37 uur p/w en een goed salaris (omgerekend naar 40 uur net iets onder een modaal inkomen, per volgend jaar omgerekend een modaal inkomen).
Nu zijn wij dus druk aan het zoeken hier in de randstad en dan ook niet zo'n heel erg goedkope (zelfs uitgeroepen tot duurste) gemeente, de Haarlemmermeer, naar een 1-gezins woning van rond de 230.000 euro. Goed te betalen voor ons en zijn daarom eigenlijk, omdat we starters zijn, zelfs nog op zoek naar een huis met wat werk voor ruim onder de 230k.
Hypotheek? Geen probleem, via websites komen we goed boven de 230k uit (inc. k.k).
Ondertussen flink wat hypotheek gesprekken gehad en hier is uit voort gekomen dat wij, mits we binnen nu en 1,5 maand tijd iets kopen, zelfs nog in aanmerking komen voor een starters-lening (tussen 20 en 45k). Dit zou heel mooi zijn aangezien de toetsing eens per 3 jaar is en wij dan 3 jaar lang iets ruimer in de centen zitten en dit in het huis kunnen steken of juist zouden kunnen sparen.
Wij werken dat, kwa hypotheek, wel met enkele totaal-pakket-aanbieders, omdat dit gewoonweg goedkoper is dan alles zelf te regelen (okay, niet goedkoper, maar het scheelt niet heel erg veel en het scheelt een hoop romslomp).
Komt er op neer dat indien wij een huis kopen (bieden doen we zelf, hoop ervaren mensen om mij heen ivm mijn werk) dat we 1 telefoontje hoeven te plegen, hierna alles geregelt wordt en wij nog maar enkele keren langs hoeven om een handtekening te zetten (en uiteraard het welbekende gemeente gedoe te regelen.).
Er is dus niet zo gek veel aan om een huis te kopen. Okay, er komt een hoop bij kijken, maar als je voor jezelf al een hoop hebt uitgezocht en alles heel duidelijk is voor jou en je partner, dan kan er kwa kosten gewoon niet veel fout gaan.
Wabbawabbawabbawabba
Ben ik de enige die het vreemd vind dat als je 230k kan lenen een "starters-lening" nodig hebt??KatirZan schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 22:32:
Nu zijn wij dus druk aan het zoeken hier in de randstad en dan ook niet zo'n heel erg goedkope (zelfs uitgeroepen tot duurste) gemeente, de Haarlemmermeer, naar een 1-gezins woning van rond de 230.000 euro. Goed te betalen voor ons en zijn daarom eigenlijk, omdat we starters zijn, zelfs nog op zoek naar een huis met wat werk voor ruim onder de 230k.
Hypotheek? Geen probleem, via websites komen we goed boven de 230k uit (inc. k.k).
Ondertussen flink wat hypotheek gesprekken gehad en hier is uit voort gekomen dat wij, mits we binnen nu en 1,5 maand tijd iets kopen, zelfs nog in aanmerking komen voor een starters-lening (tussen 20 en 45k). Dit zou heel mooi zijn aangezien de toetsing eens per 3 jaar is en wij dan 3 jaar lang iets ruimer in de centen zitten en dit in het huis kunnen steken of juist zouden kunnen sparen.
Dat is toch te belachelijk voor woorden? Volgens mij gaan die startersleningen niet verder als 160k toch?
Volgens mij is zo'n lening niet bedoelt om dat geld wat je goedkoop kan lenen "in het huis te steken of te sparen" maar meer voor mensen die dan net een huis kunnen kopen.
In de vorm die jij beschrijft slaat het helemaal zijn doel voorbij, want volgens mij kan jij dat huis makkelijk financieren als ik dat zo lees.
[ Voor 12% gewijzigd door Slasher op 03-10-2007 09:11 ]
Ja inderdaad. Een starterslening zit in mijn gemeente een max aan (ik meen, het pand mag niet duurder zijn dan 150K) en ik lees het idd ook zo dat je het wil gebruiken om duurder te gaan wonen, niet dat je in de eerste plaats een probleem hebt om een huis te kunnen kopen?Slasher schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:04:
In de vorm die jij beschrijft slaat het helemaal zijn doel voorbij, want volgens mij kan jij dat huis makkelijk financieren als ik dat zo lees.
Schiet idd z'n doel voorbij

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 03-10-2007 09:16 ]
Zo'n lening is bedoelt voor mensen die gezamelijk in het aanvraag-jaar minder dan 48.000 euro bruto verdient hebben. Aangezien mijn vriendin heel weinig verdient heeft dit jaar (en voorgaande jaren) zitten we daar redelijk onder. Een starterslening wordt gegeven voor een huis onder de 230.000 euro.Slasher schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:04:
[...]
Ben ik de enige die het vreemd vind dat als je 230k kan lenen een "starters-lening" nodig hebt??
Dat is toch te belachelijk voor woorden? Volgens mij gaan die startersleningen niet verder als 160k toch?
Volgens mij is zo'n lening niet bedoelt om dat geld wat je goedkoop kan lenen "in het huis te steken of te sparen" maar meer voor mensen die dan net een huis kunnen kopen.
Ja, ik kan (wij kunnen) dat huis goed financieren, echter heb je als starter een voordeel welke je eigenlijk gewoon moet aangrijpen
[ Voor 4% gewijzigd door KatirZan op 03-10-2007 09:37 ]
Wabbawabbawabbawabba
Schappelijk. Ik heb eigenlijk een andere huiswaarde voor ogen als ik aan starters denk en bijkomende lening. Dan denk ik aan mensen die op 1 inkomen niet aan de hypotheek eisen kunnen voldoen om een huis te kopen. NIet aan tweeverdieners die een huis van 230K willen kopen. Maar misschien ben ik ouderwets,KatirZan schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:34:
Een starterslening wordt gegeven voor een huis onder de 230.000 euro.
[ Voor 198% gewijzigd door Gunner op 03-10-2007 09:38 ]
Anoniem: 35417
Er zijn inderdaad meerdere van dit soort constructies. Heeft iemand een idee aan wat voor leenbedragen je bij zo'n hypotheek kan denken? 6x het jaarinkomen? 7?André schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 13:08:
Ja, zoek maar eens op "academici hypotheek" en vind bijvoorbeeld deze.
Dit topic is gesloten.