• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-05 10:17
Ramzzz schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:06:
[...]

Ik heb nog wat chloroform staan (niet verder vertellen hoor... :+) en een glazen injectiespuit, vanuit mijn studietijd Industrieel Ontwerpen / kunstacademie, waarin ik nogal met perspex in de weer was.
Ha mooi, ik leerde die truc van Felix van de Beek (kunstenaar) mijn docent vrij tekenen maar vooral kijken!

Knappe Kenwood zeg, automatic bias is toch wel fijn om op je toestel te hebben @kingmace

• Buzzfeed
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-05 21:45
Ad de Jong schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:14:
:/ ;w
Ze gaan binnenkort logeren.
Kijkt maar aardig leeg zo, hoop dat het allemaal goed gaat komen.
Geen idee wat er tegenwoordig mogelijk is of leverbaar is qua onderdelen maar ik hoor het wel.
edit:
De timer uit voorzorg controleren.
Lijkt allemaal goed te werken maar schermpje moet schoongemaakt worden en wil het even nagekeken hebben.
De andere delen later misschien een keertje, de GX-M10 klinkt vanaf het begin al niet goed maar kan zijn dat ie ook niet beter kan. Er zijn voor de aankoop andere koppen in gekomen maar weet niet of dat allemaal goed gegaan is en of die koppen goed zijn.
Blijf wel rondkijken naar een ander deck (zelfde of hoger type) maar die zijn niet meer te vinden voor een beetje fatsoenlijke prijs.
Er hoort ook een andere equalizer in (de EA-G80) maar die zijn helemaal schofterig duur geworden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op MP staat een Akai GX-M50 in Veghel te koop, dan heb je in ieder geval ook 3 koppen.

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:28
Ramzzz schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:40:
Ik geloof dat ik op zoek ben naar een soort witte olifant.

Een titaniumkleurige platenspeler met direct drive, pitch control.

Liefst van Yamaha. Daar is bij mij verder alles van.

Alternatief eventueel Sony, Technics, Dual, Marantz dat werk. Japans of Duits.

Ik heb op zich al een Sony direct drive-platenspeler, in prima staat, maar ja - dat is geen Yamaha. En niet titanium.

Titanium is geen dealbreaker, een mooie houten kast is ook goed.

Tijdens het zoeken kom ik wel prachtige exemplaren tegen, maar vrijwel alleen maar in Japan. :/

En 100V… :/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynK7pIKBPulXm7Yshs1roiBDD5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vNWVnYrSVJmqGofVCPXT0YuD.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een Technics SL-1700

Kleurt wel redelijk bij een moderne moderne Yamaha receiver!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

ronnie vd schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:31:
[...]

[Afbeelding]

Hier een Technics SL-1700

Kleurt wel redelijk bij een moderne moderne Yamaha receiver!
Mooi, inderdaad!

Ik heb deze serie (1998-2000):

DSP-A2, en de rest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uyhUPfjJ-K6Lp6fcC7tugSjUJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/221X1FGDeiNQcrrweWoBvkLU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFtjtCHbws0d_Z2QVG2j4Z30vpw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/037BxlJxgidpyWNokl1Wr26p.png?f=fotoalbum_large

En de kleur van deze Sony-reeks past daar tamelijk goed bij! ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Ramzzz op 11-05-2026 20:15 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:05

OgWok

U.N.C.L.E.

Deze Sony ps-x50 gebruik ik nog met veel plezier. Met een Pioneer 5 MC element of een Audio Technica at-vmn95sh. Eén keer de hydraulische lift moeten servicen met verse siliconen olie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J41iWpiNZOIIU8eLYT6lJtZWT4U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qtTltZVUJtL3CpQVguZpCQR7.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door OgWok op 14-05-2026 08:33 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Noitisnt
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:51
Ramzzz schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:37:
..

Ik heb deze serie (1998-2000):

DSP-A2, en de rest.

[Afbeelding]
Zo'n Yamaha heb ik een tijdje in gebruik gehad toen mijn Kenwood naar de dokter was. Vermogen genoeg en werkt superduper maar ik kon niet wennen aan het naar mijn smaak té gedetailleerde geluid. Gelukkig vond een vriend van me dat wel helemaal te gek, dus die heeft die Yamaha nu in gebruik.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:16

-CJ

Not remastered

Zijn er hier nog aanbevelingen voor oscilloscopen? Ik wil niet een groot apparaat kopen dus een USB-oscilloscoop klinkt goed en na wat zoeken komt de PicoScope 2204A goed naar voren maar dit is totaal nieuw terrein voor mij.

All I had to do was follow the damn train.

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-05 23:22
Voor de liefhebber (niet mijn advertentie)

Philips black tulip

https://link.marktplaats.nl/m2399566884

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-05 21:42
Ik heb hier zelf een rotel RA-1412 en binnenkort een rt-1024 tuner erbij (pics volgen nog).

Maandag wilde ik een rotel RD-20 (casettedeck) ophalen bij een goede gast die zelf reparaties doet en dergelijke. Maar (wat hij zelf nog het ergst vond) bleek dat een van de tape reels niet lekker meedraaide (de rechter) en daarmee ook het spoelen niet helemaal lekker liep. We hoopten alletwee dat een van de nieuwe snaartjes niet helemaal lekker zat of toch te ruim was.

Hij ging er naar kijken en appte me net dat hij vermoed dat een van de aandrukrollen versleten is, maar hij er geen nieuwe voor kan vinden.

Zijn er hier nog tips of trucjes om het toch weer een beetje oke te krijgen. Ik ga geen power user worden maar vind het wel leuk om de set compleet en werkend te hebben (al ga ik niet mega vaak casettes luisteren of opnemen, puur om wat te spelen).

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:40
Gisteren zat ik rustig bij een goede vriend van mij en terwijl ik daar was kwam er een Whatsapp bericht binnen van een goede vriend van mijn vader "Iets voor jou om mee te knutselen?" met dit plaatje erbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3Z2qSL7UCxrfXFxN2X8jPxOFms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4t0995GEXFboiAmJB40JulqE.jpg?f=fotoalbum_large Nou, daar kom ik nog op terug zodra ik thuis ven dacht ik nog... Immers heb ik eigenlijk al genoeg spul...

Maar toen ik thuis kwam bleek mijn vader visite te hebben gehad van, jawel die vriend en die was zo vrij geweest om de set meteen maar mee te nemen zonder dat ik had aangegeven of ik 'm wilde...

Dus toen dacht ik: nu hij er toch staat even wat stoeien met de set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dR6DNoJVT2WXce4BVrM6JEeHOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MH7maJyJ82vQ5DiA3OLz5b3r.jpg?f=fotoalbum_large De Denon DRA-F100 receiver om precies te zijn heeft slechts 2x30 watt op 4ohm... Dat is niet veel vermogen, dus ik moest goed zoeken naar de juiste speakers om aan te sluiten en deze speakers van Philips (officieel behorend tot de MCD-716 set) voldeden...

In het pret pakket zat ook nog de bijbehorende DCD-100 CD-speler en omdat ik toch nog voor nu een niet vintage Denon DNP-800NE Heos streamer heb staan beiden aangeslotenop de versterker... Antennetje geregeld voor de tuner in de receiver en testen maar!

Met de juiste speakers klinkt deze set gewoon TOP! Veel dynamiek en dus lekker genieten van dit compacte setje... CD-spelertje heeft voor mijn gevoel weinig uren op de laser, de CD werd zeer snel ingelezen namelijk...

Wat ik er nu mee ga doen? Nou, dat weet ik nog niet... Ons pap had er wel een doel voor, maar of dat gaat lukken... De tuin speakers zijn ras echte B&W AM1 speakers en ons pap wil op die speakers deze audio-set gaan aansluiten... Nou, dat wordt een hele uitdaging voor deze versterker... 20 tot 100 watt met een impedantie van 8ohm vragen die speakers... Of deze set dat levert op 8ohm valt te betwijfelen! Maar als hij die 20 watt op 8ohm wel zou doen kan het leuke match zijn...

Binnenkort maar eens testen of dit samenwerkt... :)
Mocht het goed werken kan ik altijd nog naar de bijbehorende MD-recorder (Denon DMD-F100), cassettedeck (Denon DRR-F100) en wellicht nog een WIIM streamer gaan zoeken..

www.discogs.com/collection?user=rcor

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wattage maakt geen donder uit het @rcor. Zit met name in de gevoeligheid van de speakers bij een bepaalde impedantie. De AM1's doen 86dB, das niet heel veel. Dus daar moet je relatief meer in pompen, gaat dus relatief wat minder hard.
Probleem zit hem dus in de speakers, niet in de aandrijving ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

The Eagle schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:34:
Wattage maakt geen donder uit het @rcor. Zit met name in de gevoeligheid van de speakers bij een bepaalde impedantie. De AM1's doen 86dB, das niet heel veel. Dus daar moet je relatief meer in pompen, gaat dus relatief wat minder hard.
Probleem zit hem dus in de speakers, niet in de aandrijving ;)
Veel fabrikanten meten ook op hun eigen creatieve manier dus zijn de cijfers ook lastig vergelijkbaar. Daarenboven gebruik je in huis-tuin-en-keukensituaties toch altijd hooguit een paar Watt. In de praktijk valt alles dus allemaal best mee en moet je wellicht de volumeknop iets verder naar links of naar rechts draaien voor hetzelfde goede resultaat.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-05 20:25
Ik heb de f88 van Denon met een paar Dali speakers van 8 Ohm, werkt prima, je moet alleen het volume wat verder opendraaien. Gaat al 4 jaar goed zonder problemen. volume bij mij staat op ongeveer 35%. Op 100% heb ik problemen met de buren en mijn gehoor. :)

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:23
@rcor Ik zou het gewoon proberen met die B&W AM1, beetje het volume in de gaten houden voor de zekerheid. Al is een mooi classe D versterkerje uit china met eventueel meer power natuurlijk ook een mooie optie.

Versterkers met een lager vermogen kunnen vaak prima op wat "zwaardere" luidsprekers bij normaal gebruik. Tenminste dat is mijn ervaring in de praktijk. Gewoon proberen is eigenlijk het advies, als je het volume in de gaten houd en je hoort geen vervorming en de versterker gaat niet in de beveiliging (wat de denon DRA-F100 heeft) kan er eigenlijk niets fout gaan.

[ Voor 48% gewijzigd door Roderiktweaker op 16-05-2026 00:03 ]

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:14
Alleen moet je, met versterkers met minder vermogen, altijd goed opletten op clipping.

Zodra je ze wat harder zet, gaan ze vastlopen op de voedingspanning. Dan krijg je een stukje afvlakking van de sinus. Dat noemen we cliping. En dat stukje DC is funest voor je speakers.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:42
Clipping en dat niet horen, dat komt in mijn ervaring meestal voor als mensen dronken zijn op een feestje, en dan nog rookt je tweeter er niet gelijk uit. Althans de exemplaren (van anderen) die ik heb gerepareerd, hadden dat altijd als oorzaak,

En eigenlijk is een clippend signaal geen DC, maar een afgevlakte sinus. En dat gaat steeds meer op een blokgolf lijken, en aangezien audioapparatuur ontworpen is voor sinusoïde signalen, krijgt de speaker met een blokgolf een hele berg harmonische sinusoïde signalen voor zijn kiezen, en wordt er dus een veel groter deel van het vermogen naar de tweeter gestuurd door het filter (wat ontworpen is om sinusoïde signalen te verdelen over de laag, midden en hoog weergevers). Daarmee kan de tweeter te veel vermogen te verwerken krijgen en overlijden.

Maar je hoort dit zelf vrij goed, het klinkt dan al verschrikkelijk. Dus ja het komt voor, maar in uitzonderingsgevallen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:49
Net met pijn in mijn hart een Akai GX-95 laten staan bij de kringloop. 75 euro is een spotprijs maar hij er maakte alleen een hoop herrie als je hem aanzette en het deurtje wilde niet sluiten. Ondanks dat hij getest was, was er geen cassette beschikbaar in de winkel. Extra rode vlag waren de platkopschroeven waarmee de kap half was vastgezet, daar is dus een prutser in bezig geweest.
Pagina: 1 ... 179 180 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Taxatie is op het gehele forum niet toegestaan. Toch waardebepaling nodig voor een aankoop, verkoop of reparatie? Kijk eens op Hifishark, Marktplaats, eBay en https://tweakers.net/aanbod/ of https://tweakers.net/pricewatch/, zodat je zelf kunt zien wat iets mogelijk nog waard is.

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6