• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Mickey77 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:00:
@Ramzzz Je brengt mij terug naar mijn (onze) jeugd... ;-)

Ik was tiener in de de jaren 80's en ben - net als veel leeftijdsgenoten - toch echt opgegroeid met vinyl (dat je kocht) en cassette (om muziek van de radio op te nemen). Het duurde echt tot eind jaren 80's en begin '90 voordat de massa overstapte van vinyl naar CD.

Belangrijke factor hierin was dat CD kostbaar was. Albums op vinyl waren iets van 20 piek en platenspelers waren niet duur (en kreeg je van de ouders net zoals mobieltjes nu worden door gegeven). Dus vinyl kon je kopen en luisteren op je zakgeld. Maar CD... de allereerste spelers kostten in het begin 2000 piek(!) Albums op CD's zijn langdurig zo'n 40 piek geweest. Prima voor volwassen, maar te duur voor wie van zakgeld leefde.

Het heeft echt jaren geduurd voordat CD voor jongeren betaalbaar werd EN dat alles ook direct op CD uit kwam. Ik kan dat goed zien aan mijn eigen verzameling. De CD's die ik heb van muziek uit de 80's, die heb ik vaak gekocht... begin jaren '90! Toen kwam ineens alles uit via een re-release. Dus kocht je CD's die je grijs had gedraaid op vinyl, alsnog op CD.

De overgang naar CD kan anders voelen, voor wie een andere leeftijd heeft dan ik. Maar voor het idee dat ik heb, wil ik toch voor cassette omdat het voor mij 'vintage' voelt (het is ook analoog, CD is natuurlijk digitaal)
We zullen dan wel ongeveer even oud zijn, ik kocht mijn 1e CD-speler rond 1990, en heb een forse CD-verzameling, waar ik amper nog iets mee doe... :$

Spotify is gewoon té handig.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:23
Mickey77 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:00:
. Het duurde echt tot eind jaren 80's en begin '90 voordat de massa overstapte van vinyl naar CD.
1987 was het eerste jaar dat er meer cd's dan platen in Nederland verkocht werden :)
Ik kocht mijn 1e cd speler ook in '87 geloof ik, en de 1e cd die ik kocht was Kick van INXS. Beide heb ik nog steeds :) (al staat die cd speler op zolder stof te happen, heb onderhand wel een andere....)
Rond die tijd ('87) werden CD spelers ook fors goedkoper. Rond de 400 piek waren de instapmodellen geloof ik, misschien nog wel iets goedkoper. Philips cd 207 is zo'n populair instapmodel (toploader) of een cd380 (midi size)

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 13-07-2026 18:40 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Mickey77 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:39:
Als vijftiger ben ik ook opgegroeid met deze apparatuur, maar deze uiteraard ooit weg gedaan. Ik heb mooie platenhoezen aan de muur hangen, maar heb nog geen plannen om een platenspeler te kopen. Wel zit ik te denken aan het aanschaffen van een cassettedeck...

Ik ben namelijk een tribute gestart voor een 80's band en nu is het zoeken naar optredens. Om een beetje op te vallen, heb ik het plan opgevat om ter promotie cassettebandjes te gaan versturen. Uiteraard niet met originele audio maar met opnamen van onze band.

Het is even zoeken, maar er zijn nog bedrijven die dit doen. Maar dan wordt het officieel, met buma/stemra etc. Dat voelt niet logisch, want ik ga deze cassettes natuurlijk gratis weg geven. Ook gaat het mij om kleine aantallen (10 of 20 stuks, dan kijken hoe men er op reageert).

Dus zelf maken lijkt logischer. Maar dan heb ik natuurlijk een goed klinkend cassettedeck nodig... of iemand die er al een heeft en mijn idee leuk vind. Iemand die tips heeft?
usb in de vorm van een cassettebandje: https://topfineusb.en.mad...lor-white-red-black-.html

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Buzzfeed
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-07 16:43
Als vijftiger ben ik ook opgegroeid met deze apparatuur, maar deze uiteraard ooit weg gedaan. Ik heb mooie platenhoezen aan de muur hangen, maar heb nog geen plannen om een platenspeler te kopen. Wel zit ik te denken aan het aanschaffen van een cassettedeck...

Ik ben namelijk een tribute gestart voor een 80's band en nu is het zoeken naar optredens. Om een beetje op te vallen, heb ik het plan opgevat om ter promotie cassettebandjes te gaan versturen. Uiteraard niet met originele audio maar met opnamen van onze band.

Het is even zoeken, maar er zijn nog bedrijven die dit doen. Maar dan wordt het officieel, met buma/stemra etc. Dat voelt niet logisch, want ik ga deze cassettes natuurlijk gratis weg geven. Ook gaat het mij om kleine aantallen (10 of 20 stuks, dan kijken hoe men er op reageert).

Dus zelf maken lijkt logischer. Maar dan heb ik natuurlijk een goed klinkend cassettedeck nodig... of iemand die er al een heeft en mijn idee leuk vind. Iemand die tips heeft?
Ik heb een verzameling staat van (vooral) Akai decks met hun glazen GX koppen. Die hebben geen verlies van de hoge tonen door slijtage van de koppen. Ik wil wel (kleine) batch voor je kopieeren indien gewenst.

Ik heb 3 x Akai GXC 750 D, 2 x GXC 740 D, de GX F 44R en zijn broer de 66R. Enfin allemaal goed onderhouden decks. Geeft me weer een excuus om ze weer eens intensief te gebruiken :) . Laat maar weten of je interesse hebt.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:26
Meerdere decks is natuurlijk wel superhandig. Ben je veel sneller klaar. En natuurlijk altijd leuk om het spul weer echt te gebruiken!

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:21
Bij de bandjes fabriek hebben ze om die reden een hele muur aan Akai GX-32 cassettedecks:

Bandjesfabriek
Deze decks zijn gemodificeerd zodat de motor snelheid buiten de motor is in te regelen, want koud lopen de motoren langzamer dan wanneer ze warm zijn...

Info over de bandjes fabriek: Unique radio artikel over de Bandjes Fabriek in Lochem

[ Voor 20% gewijzigd door rcor op 13-07-2026 23:36 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-07 18:09

Al gekeken bij de bandjes fabriek in Lochem?

• Buzzfeed
Skynett schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:24:
Meerdere decks is natuurlijk wel superhandig. Ben je veel sneller klaar. En natuurlijk altijd leuk om het spul weer echt te gebruiken!
Ja dat, ze staan nu om de beurt stil of in gebruik net hoe je kijkt. In concurrentie met CD, High res streamen, platenspelers is er best veel concurrentie voor deze decks echter heb ik wel een aantal unieke live opnames op tape die het luisteren waard blijven. Maar ook mijn oude mix tapes van mixen van Ben Liebrand, de Soul show ect.

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-07 12:00
Als je even kijkt in je directe omgeving @Mickey77 zul je ontdekken dat er best nog wel wat mensen vintage cassettedecks hebben staan, maar of die nog goed functioneren is de vraag?

Mocht je al die moeite doen om leuke tapes te laten produceren / dupliceren en die worden dan op een slechte machine afgespeeld kun je ook het tegenovergestelde van je doel bereiken, namelijk dat jullie muziek van "die tribute band" niet gewaardeerd wordt.

Een geode opname maken en die als lossless bestandje aan mensen sturen is veel makkelijker.

Mocht je het toch willen wegens "the look and feel of vintage cassettes" en je maakt zelf de opnames op eigen apparatuur, er is nog genoeg te koop echter zul je die oudere apparaten moeten refurbishen / opknappen. In minder dan één jaar heb ik drie prachtige cassette decks en 3 super Aiwa walkmans aangeschaft en weer werkende gekregen. En een behoorlijke stapel cassettes (400 stuks) nog sealed en bespeeld verzameld. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyzFmlNIgObbuPvvNf4BmOy45y0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xXg5onRLKa8mHwrJBMJKXLS.jpg?f=fotoalbum_large

• nineball
  • Laatst online: 05:51
mr_petit schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:31:
Die kap hebben ze wel heel erg van Sony's PS-P7x afgekeken ;) :D

[Afbeelding]

Deze tafel is onderdeel van het Sony Precise setje wat wel kwalitatief goede minisets waren:
https://www.thevintageknob.org/sony-TA-P7F.html
Heb een Sony mini/midi setje samengesteld voor een collega. De platenspeler is van een andere serie (Liberty) maar het komt aardig in de buurt.

Behoorlijk fancy voor die tijd en ook degelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRUQAJHu9XQLyloU1eALr9fnwHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVX0I0uBZzBXxGimrua3EFKW.jpg?f=fotoalbum_large

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-07 12:00
kwam ik deze tegen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10Uu24NUgx-9qzkemCLWPU4o7n4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vpQgUOTCMSXbod19q9dEIVnL.png?f=fotoalbum_large

al iets ouder maar een grote collectie Marantz en allemaal aangesloten

vond ik wel heel mooi om te zien

YouTube: My vintage hifi collection 2017 marantz pioneer technics akai scott dual kenwood sony

zijn er meer van die liefhebbers, die dergelijke kamers ingericht hebben met hun juweeltjes?

[ Voor 64% gewijzigd door AntoniusDD op 26-07-2026 12:00 ]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:14

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@AntoniusDD Alleen een linkdrop zonder info heeft niet zoveel meerwaarde. Als je jouw bericht aanpast en vertelt wat we te zien krijgen, is het een heel stuk leuker voor je medeforumgebruikers. Pas dan meteen even de URL aan naar de directe Youtubelink.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• scorpmaster
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
Uit nostalgische overwegingen ben ik een setje van JVC gaan samenstellen omdat ik in mijn jeugd ook een receiver en tapedeck van JVC heb gehad. De kleur van het display sprak/speekt mij wel aan. Ik weet niet of dit al vintage mag genoemd worden, maar deze apparatuur komt wel langzaam op leeftijd. Het is een set van RX-1001V, TD-R611, SEA-M770X en XL-Z444. Ben eigenlijk nog op zoek naar XL-Z555 en een TD-V711. Maar ben al blij met deze samenstelling. Apparatuur is allemaal uit de serie van 1988.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9k09v8bQ0WJ73Ei_8tEYatql5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlEGbHvquZSEd83du9qLg7tD.jpg?f=fotoalbum_large

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:26
Die displays van die JVC recievers uit die tijd zijn echt helemaal geweldig! Echt geen ander merk had ze zo groot.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Morgen ga ik een heel net setje 'vintage' Dynaudio zuilen ophalen.

Dat moet wel een aardige upgrade zijn van mijn B&W DM 601 S2 'boekenplank' speakers. :P

Zin in! :*)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Welk type Dynaudio hebben we het dan over?

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Duclaasie schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:08:
Welk type Dynaudio hebben we het dan over?
Nu even geen enkele, wat mijn auto start niet.

• Noitisnt
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:22
Ramzzz schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:14:
[...]

Nu even geen enkele, wat mijn auto start niet.
Is het nog gelukt?

Ik heb vandeweek een nieuw speeltje binnen gekregen, een Mikro Seiki DD-33.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuXYS9f7qNhBHLV-rASPsEh8RQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LaAdvkcRmoAuinI3mo4yGZgL.jpg?f=fotoalbum_large
De lak is wat verkleurd door de zon en er zitten lichte krasjes in de kap dus ik heb nog wat werk te doen voor 'ie er weer als nieuw uit ziet. Maar dat is goed te doen.
Dit is mijn eerste Moving Coil platenspeler, helaas kan mijn KA-6004 amp daar niet mee overweg dus heb ik er een voorversterker bij besteld, een Pro-Ject Phono Box S2 Ultra met zilveren smoel. Die moet nog bezorgd worden dus hoe het klinkt weet ik nog niet. Maar ik kan niet wachten!

• Duclaasie
  • Nu online
Wa bedoel je met een MC platenspeler? Het element is een MC, MM of MI type, maar dat staat verder los van je platenspeler.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Nope… 🚙❌

• Buzzfeed
Duclaasie schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:26:
Wa bedoel je met een MC platenspeler? Het element is een MC, MM of MI type, maar dat staat verder los van je platenspeler.
Eens met @Duclaasie, @Noitisnt het element kun je toch vervangen?

[ Voor 5% gewijzigd door Buzzfeed op 26-07-2026 16:43 ]

• Noitisnt
Duclaasie schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:26:
Klopt je hebt gelijk, ik zei het niet goed. Er zit een MC element op, een Ortofon MC-10 super.

• Noitisnt
Buzzfeed schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:41:
[...]

Eens met @Duclaasie, @Noitisnt het element kun je toch vervangen?
Dat kan, maar ik ben wel heel benieuwd hoe dit klinkt. Een pre-amp is goed te betalen, en nog een voordeel, nu kan ik drie platenspelers aan de amp vastknopen, twee via de phono-in en deze via een aux-in.

• Duclaasie
  • Nu online
Noitisnt schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:18:
[...]

Klopt je hebt gelijk, ik zei het niet goed. Er zit een MC element op, een Ortofon MC-10 super.
Ik wil je niet vooraf teleurstellen, maar dat is een behoorlijk oud element. Het is bij dat oudere spul dan vaak ook sterk de vraag of het nog maar enigszins binnen specs presteert. Versleten tips, kromme cantilevers, vervuiling en verouderde rubbers zijn meer regel dan uitzondering. Als de prijs er naar was is dat natuurlijk prima, maar even goed (laten) controleren la geen kwaad.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Noitisnt schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:07:
[...]

Is het nog gelukt?

[Afbeelding]
De lak is wat verkleurd door de zon en er zitten lichte krasjes in de kap dus ik heb nog wat werk te doen voor 'ie er weer als nieuw uit ziet. Maar dat is goed te doen.
Dit is mijn eerste Moving Coil platenspeler, helaas kan mijn KA-6004 amp daar niet mee overweg dus heb ik er een voorversterker bij besteld, een Pro-Ject Phono Box S2 Ultra met zilveren smoel. Die moet nog bezorgd worden dus hoe het klinkt weet ik nog niet. Maar ik kan niet wachten!
Mooi ding. Ik vind die houten spelers altijd wel mooi, mooier dan m'n Philips 777, maar ja, die heb ik al zo lang...

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• scorpmaster
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
Noitisnt schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:07:
[...]

Is het nog gelukt?

[Afbeelding]
Ik heb ook een Micro Seiki. Een DD-7. Mooie platenspelers zijn het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zadma7dY_x8_GFUVrfyNx6mmZnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7RQXthvGlmJMCbW2ZkR1B852.jpg?f=fotoalbum_large

• Noitisnt
De prijs was héél erg nice, vanwege de uiterlijke imperfecties. Daarom kon ik 'm niet laten staan. Dat het element oud is klopt, maar degene van wie ik 'm gekocht heb zegt dat het nog goed is en die vertrouw ik wel. Mocht er verder iets niet goed zijn, veel kan ik zelf repareren en als het me boven de pet gaat heb ik de mazzel dat ik een mooie deal heb met de lokale vintage audioreparateur: Ik onderhoud zijn tuin, hij mijn apparatuur, de portemonnee blijft dicht en we zijn beiden blij. Ik heb al meerdere platenspelers een nieuw leven gegeven, daarmee sponsor ik deze hobby.
Pagina: 1 ... 181 182 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Taxatie is op het gehele forum niet toegestaan. Toch waardebepaling nodig voor een aankoop, verkoop of reparatie? Kijk eens op Hifishark, Marktplaats, eBay en https://tweakers.net/aanbod/ of https://tweakers.net/pricewatch/, zodat je zelf kunt zien wat iets mogelijk nog waard is.

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6