• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:58
Skynett schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:03:
Die Dual serie kom je bijna nooit meer tegen. Vaak zie je dat het zwarte aluminium wat verkleurd is en niet meer echt diep zwart is.
De kleuren voor die serie waren zilver en bruin metallic, dus echt zwart was hij volgens mij niet.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:30
nineball schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:27:
[...]

De kleuren voor die serie waren zilver en bruin metallic, dus echt zwart was hij volgens mij niet.
Dan laat mijn herinnering me wat in de steek. Is ook al ruim 45 jaar geleden.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-04 08:19
AntoniusDD schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:36:
Het begint te groeien, moet echter nog zo'n 30 tapes retour krijgen die niet meer gebruikt worden.
(Men stapt ondanks een "vintage feel and look" toch over naar streaming digitaal)
[Afbeelding]
Het was een paar jaar geleden echt makkelijker compact cassettes aan te kopen.
Van net onder 3€ per stuk naar 5€ voor Type II en voor Type IV zelfs van 25€ tot 100€ zijn de prijzen al gestegen.
Krankzinnig.
Als ik ze voor een goede prijs tegenkom in de kringloop neem ik altijd de goede (al bespeelde) tapes mee. Gelukkig heb ik vele jaren geleden al ingeslagen en heb ik naast zo'n 100 tal gesealde tapes nog een 100 tal al bespeelde SA90 en XLII tapes liggen.
Nu zie ik hier heel mooie platenspelers voorbij komen maar dacht aan dat vinyl, wat dat niet per LP kost?
Putten jullie nog uit eigen oude bestanden of kopen jullie die ook nieuw?
Ik koop ook regelematig nieuw. Ze zijn inderdaad duur maar hobby mag bij mij geen prijs hebben. Toch blijf ik bladeren door de tweedehands bakken het leukst vinden en hopen dat je een pareltje vindt.

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-04 12:20
Skynett schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:58:
[...]

Dan laat mijn herinnering me wat in de steek. Is ook al ruim 45 jaar geleden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uMtqR4a727x9miTFjzmzhdq0qo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/TVP70KrAezb61fMEvUTAVqKH.webp?f=user_large

Volgens mij noemde men dat kleurtje Brons destijds. Er zijn nog wel wat te vinden, deze 350€ samen maar die van jouw is erg mooi.

• Skynett
@AntoniusDD
Dat is een iets andere serie, die heeft niet alles in groene leds uitgevoerd. De tuner had een groen led display, de versterker, en ook het cassettedeck. En zelfs de platenspeler volgens mij.

Ik weet niet of alles die kleur bruin had, zou kunnen, maar ik kaan ook niet snel een goede foto er van vonden op het internet met alle leds aan. Is ook wel een indicatie van hoe schaars iets is denk ik.

Ik had nog nooit zoiets gezien, dat was echt ongekend voor die tijd circa 1979.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:36

SomerenV

It's something!

Nu zie ik hier heel mooie platenspelers voorbij komen maar dacht aan dat vinyl, wat dat niet per LP kost?
Putten jullie nog uit eigen oude bestanden of kopen jullie die ook nieuw?
Beetje 50/50. Nieuwe LPs kunnen duur zijn, maar hoeft niet perse. Van de week nog Blade Runner van Vangelis op de kop getikt voor 2 tientjes. En Houston Lyon van Jean Michel Jarre tweedehands voor een tientje, terwijl die echt nog subliem klinkt. De rerelease van Queen II was met 32 euro wel wat duurder, maar hagelnieuw. En ik heb laatst Jungleboek uit 1967 gekocht voor een paar euro. Die klinkt wel echt oud maar m'n zoontje boeit dat niet.

Dat het een aardige prijs kan hebben maakt ook wel dat je het beter leert waarderen. Vind ik althans. Je koopt dan ook niet alles wat los en vast zit maar maakt bewuste keuzes. Dat heeft ook wel z'n charme.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11
Tsja, de 20 gulden voor een LP uit 1980 is naar huidige maatstaven nu 30 euro waard, dus je kan het wel duur vinden maar eigenlijk valt het nog wel mee.

• AntoniusDD
Kijk, het was totdat een Amerikaanse Senator ooit riep "van dat kopiëren moet eens afgelopen zijn dat is de dood van de muziek industrie" (techmoan) en feitelijk kwam er hier pas 20 jaar later in 2014 een kopieerverbod voor Nederland.
Waarbij wij de Nederlandse staat legaal eerst jarenlang een bijdrage op lege opneembare media moesten betalen bij aankoop van een tape of cd.
WHO IS THE ROBBER.

Dat een LP tweedehands zijn geld waard is geloof ik best. Maar ook jullie LongPlay Record lovers betalen weer teveel voor een plaat.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:13

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

pman63 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:39:
Tsja, de 20 gulden voor een LP uit 1980 is naar huidige maatstaven nu 30 euro waard, dus je kan het wel duur vinden maar eigenlijk valt het nog wel mee.
Ik ben net vanmiddag in de CD/platenwinkel geweest en heb daar wat rondgekeken juist omdat ik nu bijna eindelijk alles weer kan gebruiken. Het nadeel vond ik dat de gemiddelde LP die ik tegen kwam van de bands die ik de moeite waard vind direct een special edition is met limited kleurtjes vinyl. Dus... Ga je snel van 30 tot 50 euro :X
Ga je bijvoorbeeld naar de CD's. Dan valt het mee en ben je tussen de 10 en 20 kwijt voor dezelfde plaat maar dan zonder leuke kleurtjes.

Heb gelukkig nog een kast vol maar wil wel graag weer een collectie verder gaan gebruiken nu ik weer fatsoenlijk alles kan luisteren. Kringloop voor vinyl begint ook steeds duurder te worden dus betaal je daar ook al snel 20 euro voor specifieke gebruikte platen :X
SomerenV schreef op zondag 29 maart 2026 @ 00:57:
[...]

Dat het een aardige prijs kan hebben maakt ook wel dat je het beter leert waarderen. Vind ik althans. Je koopt dan ook niet alles wat los en vast zit maar maakt bewuste keuzes. Dat heeft ook wel z'n charme.
Ik koop vaak bij een concert nog een CD of een plaat of een cassette. Afhankelijk van de band. Als leuk aandenken van het optreden. Alleen door de prijs van een vinylplaat die richting de 30 euro gaat of soms zelfs 45 euro. Dan vind ik het bijna onder een investering vallen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Touchdomex schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:23:
[...]

Ik ben net vanmiddag in de CD/platenwinkel geweest en heb daar wat rondgekeken juist omdat ik nu bijna eindelijk alles weer kan gebruiken. Het nadeel vond ik dat de gemiddelde LP die ik tegen kwam van de bands die ik de moeite waard vind direct een special edition is met limited kleurtjes vinyl. Dus... Ga je snel van 30 tot 50 euro :X
Ga je bijvoorbeeld naar de CD's. Dan valt het mee en ben je tussen de 10 en 20 kwijt voor dezelfde plaat maar dan zonder leuke kleurtjes.

Heb gelukkig nog een kast vol maar wil wel graag weer een collectie verder gaan gebruiken nu ik weer fatsoenlijk alles kan luisteren. Kringloop voor vinyl begint ook steeds duurder te worden dus betaal je daar ook al snel 20 euro voor specifieke gebruikte platen :X

[...]

Ik koop vaak bij een concert nog een CD of een plaat of een cassette. Afhankelijk van de band. Als leuk aandenken van het optreden. Alleen door de prijs van een vinylplaat die richting de 30 euro gaat of soms zelfs 45 euro. Dan vind ik het bijna onder een investering vallen.
30 euro vind ik nog meevallen, maar als het richting de 50 euro gaat dan moet ik er wel twee keer over nadenken. Zo wil ik eigenlijk heel graag de Dune en Dune Part 2 soundtracks hebben maar daar ben je minimaal een euro of 70 voor kwijt. Dat vind ik gewoon echt veel geld voor zoiets.

Maar het leukste vind ik de tweedehands vondsten voor een euro of 5 tot 15. Sure, meer krasjes en ruis, maar dat heeft ergens ook wel iets.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

SomerenV schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:12:
[...]

30 euro vind ik nog meevallen, maar als het richting de 50 euro gaat dan moet ik er wel twee keer over nadenken. Zo wil ik eigenlijk heel graag de Dune en Dune Part 2 soundtracks hebben maar daar ben je minimaal een euro of 70 voor kwijt. Dat vind ik gewoon echt veel geld voor zoiets.

Maar het leukste vind ik de tweedehands vondsten voor een euro of 5 tot 15. Sure, meer krasjes en ruis, maar dat heeft ergens ook wel iets.
Daarvoor hebben we de platenwasser in huis. De krasjes haal je niet weg maar een groot deel van het vuil wel. Dus dat scheelt al.

Die tweedehands vondsten vind ik ook nog steeds leuk maar zodra die boven de 15 euro komen dan zijn normale platen van 20 tot 30 euro al in bereik. Dat prijsverschil is dan voor mij om het even en haal ik nieuw.

Die 70 euro... Tjah :X Ik vind normaal boven de 50 euro voor een concert al erg veel. Voor een plaatje die je thuis afspeelt... Dat zijn prijzen waar ik in ieder geval niet aan ga beginnen. Jammer wel want het afspelen is wel leuk.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• GoingDutch
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 08-04 10:33
Ik heb een bijna 20 jaar oude installatie bestaande uit een Sony Blu-ray speler, een Yamaha receiver en een Teufel 5.1 boxen set. De hele set heeft in die tijd zo’n 1200€ gekost. Ik ben al lang over op iPad + Bose bluetooth noise cancelling koptelefoon voor films en muziek en zal waarschijnlijk nooit meer teruggaan naar speakers. Ik vind het ook niet meer van deze tijd om het hele huis en buren mee te laten luisteren naar een film hoewel ik de subwoofer wel mis.

Ik heb lang getwijfeld of ik deze set moet bewaren, geluid met cd is ook goed, maar we hebben de ruimte voor opslag nu eigenlijk nodig. Verkopen heeft geen zin, het zal weinig meer waard zijn door de leeftijd. Wat zou buiten kringloop een geschikte bestemming zijn?

• Skynett
GoingDutch schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:08:
Wat zou buiten kringloop een geschikte bestemming zijn?
Afvoeren naar de gemeentewerf/milieustraat.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:33

Fiber

Beaches are for storming.

Skynett schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:30:
[...]

Afvoeren naar de gemeentewerf/milieustraat.
Dan toch liever naar de Kringloop. Er zijn vast wel liefhebbers met een kleine beurs die zoiets daar graag meenemen... :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik heb een bijna 20 jaar oude installatie bestaande uit een Sony Blu-ray speler, een Yamaha receiver en een Teufel 5.1 boxen set. De hele set heeft in die tijd zo’n 1200€ gekost. Ik ben al lang over op iPad + Bose bluetooth noise cancelling koptelefoon voor films en muziek en zal waarschijnlijk nooit meer teruggaan naar speakers. Ik vind het ook niet meer van deze tijd om het hele huis en buren mee te laten luisteren naar een film hoewel ik de subwoofer wel mis.

Ik heb lang getwijfeld of ik deze set moet bewaren, geluid met cd is ook goed, maar we hebben de ruimte voor opslag nu eigenlijk nodig. Verkopen heeft geen zin, het zal weinig meer waard zijn door de leeftijd. Wat zou buiten kringloop een geschikte bestemming zijn?
Een neefje/nichtje? Plaatselijk clubhuis?

Your Friendly Neighborhood Moderator

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Op Marktplaats plempen als gratis ophalen. Als dat binnen 2 weken niet gelukt is naar de Kringloop brengen. De Kringloop neemt het sowieso wel van je over.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Denken jullie eraan dat we voor alles rondom lp's kopen en afspelen ook Het Grote Vinyl Topic deel 4 hebben?

• GoingDutch
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 08-04 10:33
Bedankt voor de reacties. Ik zat ook te denken aan weggeven aan een vereniging voor een clubhuis of zoiets.

Gratis op marktplaats zetten komen alleen maar handelaren op af die het dan voor veel geld willen verkopen, denk ik.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Scooterguy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:44
Je gaat het niet geloven, maar ik heb NOG een setje bij elkaar gekocht (Nr 5 inmiddels). 8)
Ditmaal was er wel heel wat werk aan, riempjes die overal aan kleefden, een paar condensators die kaduuk waren en zelfs 2 plastic tandwielen die nog minder tanden hadden dan een oma :P , maar hey: er staat weer een nieuw setje op mijn bureau.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HreMQNAOQ6KJg_111C_TiXfq2Zg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEs8IWYUtX4FtK10IpMW67qv.jpg?f=fotoalbum_large
Oh ja, Rosy ligt en staat op alles wat ook maar een beetje warm is :D

• Noitisnt
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:28
Mooi setje, mooi opgeknapt, het ziet eruit als nieuw! Doe Rosy de groeten van Loris, da's ook een audiokat :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b16wKlXNEix0Z3tIJXX1BQsJBP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNJIgTPBwnLnS6aHjpU66LwU.jpg?f=fotoalbum_large

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:02
Scooterguy schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:29:
Je gaat het niet geloven, maar ik heb NOG een setje bij elkaar gekocht (Nr 5 inmiddels). 8)
Ditmaal was er wel heel wat werk aan, riempjes die overal aan kleefden, een paar condensators die kaduuk waren en zelfs 2 plastic tandwielen die nog minder tanden hadden dan een oma :P , maar hey: er staat weer een nieuw setje op mijn bureau.
[Afbeelding]
Oh ja, Rosy ligt en staat op alles wat ook maar een beetje warm is :D
Mooie Yamaha Natural Sound Classic line audioset!
Ik zie de ax-10 versterker, de tx-10 tuner, kx-10 3 koppen cassettedeck en de md-x9 minidisc recorder...

Zelf heb enkele zwarte en zilveren componenten uit deze serie:
RX-10 zilver kleurig
RX-10 zwarte uitvoering

Beiden zijn een receiver waardoor ik die losse tuner niet nodig heb... Belangrijkste verschil buiten de tuner is het vermogen wat deze kunnen leveren in het voordeel van de AX-10...

Verder nog
KX-10 zilver kleurig
KX-10 zwarte uitvoering
CD-X10 zilver kleurig
CD-X9 zwarte uitvoering
MD-X9 minidisc recorder in het zilver

Verder is er nog een KX-W10 dubbel autoreverse cassettedeck (2-koppen) en een MD-X10... Beiden heb ik niet in bezit en de MD-X10 ken ik alleen van plaatjes op internet... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Scooterguy
rcor schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:41:
[...]

Mooie Yamaha Natural Sound Classic line audioset!
Ik zie de ax-10 versterker, de tx-10 tuner, kx-10 3 koppen cassettedeck en de md-x9 minidisc recorder...

Zelf heb enkele zwarte en zilveren componenten uit deze serie:
RX-10 zilver kleurig
RX-10 zwarte uitvoering

Beiden zijn een receiver waardoor ik die losse tuner niet nodig heb... Belangrijkste verschil buiten de tuner is het vermogen wat deze kunnen leveren in het voordeel van de AX-10...

Verder nog
KX-10 zilver kleurig
KX-10 zwarte uitvoering
CD-X10 zilver kleurig
CD-X9 zwarte uitvoering
MD-X9 minidisc recorder in het zilver

Verder is er nog een KX-W10 dubbel autoreverse cassettedeck (2-koppen) en een MD-X10... Beiden heb ik niet in bezit en de MD-X10 ken ik alleen van plaatjes op internet... ;)
Je hebt de CDX-9 gemist :P
De KX-W10 heb ik ook in mijn bezit, dat was een hele zoektocht ;)
Hij staat onderaan in de middenste stapel.
En verder nog wat anders om na te kijken als ik tijd en zin heb :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCIElViaO6E1fU_KYVWqyCtr40s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JAlzYIpnDrQ4YIkLGzgaHLN.jpg?f=fotoalbum_large

• AntoniusDD
Lijkt me niet de mooiste locatie / kamer in huis om dergelijke vintage te hebben staan en te horen spelen, toch?
Of gaat het alleen om het hebben ;)
Topic is gebruik je nog Vintage apparatuur!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Scooterguy schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:15:
[...]

Je hebt de CDX-9 gemist :P
De KX-W10 heb ik ook in mijn bezit, dat was een hele zoektocht ;)
Hij staat onderaan in de middenste stapel.
En verder nog wat anders om na te kijken als ik tijd en zin heb :p

[Afbeelding]
Ach gussie, een nestje jonkies O+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Scooterguy
AntoniusDD schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:06:
Lijkt me niet de mooiste locatie / kamer in huis om dergelijke vintage te hebben staan en te horen spelen, toch?
Als je mijn eerder(e) bericht(en) ook had gelezen weet je dat ik intussen al 5 sets in gebruik heb thuis, de toestellen die je in de laatste post ziet zijn reserve die nog nagekeken moeten worden ;)

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

AntoniusDD schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:06:
Zie gele vak:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dus of iemand het nu hobbymatig verzamelt, repareert of in de kamer tentoonstelt, dat mag allemaal. Ernaar luisteren is natuurlijk nog leuker, maar geen vereiste.

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:15
*knip* commentaar op de moderatie mag je doen in de daarvoor bestemde kanalen. Dit topic is voor praten over vintage audio, niet voor sfeer beïnvloedende meta-discussie - dus niet doen.

[ Voor 73% gewijzigd door Jorgen op 02-04-2026 18:58 ]

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:35
Of er aan sleutelen 8)
Mag gelukkig ook :)

• AntoniusDD
Ik had @Scooterguy dus niet gevolgd mbt die collecties die hij in huis heeft. SORRY dacht hij had die met de kat erop in de berging gezet...........

• Buzzfeed
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 16:31
Ik heb een zeer mooie Akai AP 003 kunnen kopen, die onderhoud nodig heeft. De gebruikelijke zaken de motor ophanging en de snaar, en wat reiniging en smeer werk. Nu wilde ik de motor los halen, deze zit vast met twee clips ( die zijn geen probleem) maar op de derde as zit een soor huls met twee inkepingen. Ik kan niet vinden of dit schroefdraad is, of banjontet of? En of er een speciaal tooltje voor is. Kan iemand mij verder helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAoeOdM3bN46RUvkC8EXHx0s4SM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSvei7zstCsELpCuHHDn2pgO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1FAyBzLEsvz_EeEnt1Ic9aHXDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAQ0WzQplNLEMYmNrVugQGEo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihyNEnxy4k6bkJyER9WfDnnVM_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZqSKvsKUZ9YjbjQRxzxdZb5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShNzHIPRv3x6ZITaark9kiwiwWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pU4P0Eo69oNFXTznKFWTDbiy.jpg?f=fotoalbum_large

• Skynett
Volgens mij moet je daar een schroevendraaier op zetten waar in het midden een hapje uit het blad ontbreekt.
Verder lijkt het verzegeld te zijn.
Moet het geheel na montage weer op spanning gezet worden? Wat zegt het servicemanual daarover?

• Buzzfeed
Skynett schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:00:
Volgens mij moet je daar een schroevendraaier op zetten waar in het midden een hapje uit het blad ontbreekt.
Verder lijkt het verzegeld te zijn.
Moet het geheel na montage weer op spanning gezet worden? Wat zegt het servicemanual daarover?
De SM zegt er niets over helaas, Zover ik begrijp is deze as bedoelt voor de juist hoogte van de motor. Maar meer kan ik er niet van vinden.

17:15 update, ik heb een U schroevendraaier setje besteld en het is gewoon schroefdraad.
Volgende week zal het wel binnen zijn en kan ik de platenspeler afmaken.

[ Voor 14% gewijzigd door Buzzfeed op 03-04-2026 17:16 . Reden: Opgelost ]

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:02
Buzzfeed schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:21:
Ik heb een zeer mooie Akai AP 003 kunnen kopen, die onderhoud nodig heeft. De gebruikelijke zaken de motor ophanging en de snaar, en wat reiniging en smeer werk. Nu wilde ik de motor los halen, deze zit vast met twee clips ( die zijn geen probleem) maar op de derde as zit een soor huls met twee inkepingen. Ik kan niet vinden of dit schroefdraad is, of banjontet of? En of er een speciaal tooltje voor is. Kan iemand mij verder helpen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou je vraag hierover even voorleggen in Het Grote Vinyl Topic deel 4. Daar zitten wat meer platen speler experts die je wellicht kunnen helpen... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

• AntoniusDD
Ik zag net een Marshall Headphones voorbij komen op een leuke jogger, onderweg naar de supermarkt.

Dat leek mij vintage maar ik zie dat soortgelijke headphones nog steeds te koop zijn.
Is dat ook net zo'n goed spul zoals ik ze uit de studio ken van 45 jaar geleden?

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

AntoniusDD schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:31:
Ik zag net een Marshall Headphones voorbij komen op een leuke jogger, onderweg naar de supermarkt.

Dat leek mij vintage maar ik zie dat soortgelijke headphones nog steeds te koop zijn.
Is dat ook net zo'n goed spul zoals ik ze uit de studio ken van 45 jaar geleden?
Ik verwacht het niet aangezien het behalve de naam en het design weinig meer lijkt te maken hebben met de glorie van weleer.
Headphones and bluetooth speakers

In 2010 Marshall started a partnership with Zound Industries to make headphones and bluetooth speakers,[36] Zound Industries[37] is most known for its Urbanears headphones and have a similar partnership with Adidas to make audio products for them. In August 2018, Marshall announced two smart speakers which run Amazon Alexa.[38]
Wikipedia: Marshall Amplification

Ondertussen dus ook gefuseerd maar volgens mij komt alle development van Zound af. Niet Marshall.

https://group.marshall.co...ompany-to-the-next-level/

Ze zien er absoluut goed uit en volgens mij van wat ik gevoeld heb is de bouwkwaliteit ook voldoende. Alleen geluid heb ik weinig vertrouwen in.

Neem dan een setje Grado's als je de vintage look tof vind.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:35

OgWok

U.N.C.L.E.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzlJyqEzldNb-BOEFQHhgJcPJ40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tVQrQT6YPxV4kujRG4eRrbk.jpg?f=fotoalbum_large

Zoiets? Of zelf een passende schroevendraaier nemen en er een sleufje in vijlen/slijpen. Dit schroefbusje dient waarschijnlijk om de motor zo te stellen dat de snaar in het midden van de pully loopt.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:59

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je niet toevallig na het loshalen van de twee met borgclip en verwijderen van de rubbers de motor zijwaarts schuiven? De as in die sleuf zegmaar.

• Buzzfeed
OgWok schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:58:
[...]

[Afbeelding]

Zoiets? Of zelf een passende schroevendraaier nemen en er een sleufje in vijlen/slijpen. Dit schroefbusje dient waarschijnlijk om de motor zo te stellen dat de snaar in het midden van de pully loopt.
Ja inderdaad die, ik heb enorm veel gereedschap maar die niet helaas ook nog nooit meegemaak tdat ik die nodig heb.

• Buzzfeed
Duclaasie schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:37:
[...]

Kun je niet toevallig na het loshalen van de twee met borgclip en verwijderen van de rubbers de motor zijwaarts schuiven? De as in die sleuf zegmaar.
Nee helaas niet, de revet (ring) verhinderd dat.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11
Buzzfeed schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:56:
[...]

Ja inderdaad die, ik heb enorm veel gereedschap maar die niet helaas ook nog nooit meegemaak tdat ik die nodig heb.
Ik zie daar middenboven ook nog een schrief van de onderkant komen kan die niet los zodat dat deel loskomt? De servicemanual staat inderdaad vol met getallen maar geeft vervolgens niet aan wat wat is, of het moet de volgorde van in/uit elkaar halen zijn.

• Noitisnt
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:28
AntoniusDD schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:31:

Een vriend van me, gitarist uiteraard, heeft zo'n koptelefoon. Het ziet er leuk uit en is ook wel stevig, maar qua geluid is het niks bijzonders. Deze moderne variant tref je niet aan in een serieuze studio.

• AntoniusDD
Dank voor die inschatting en informatie. Ik had destijds een Sony die als absoluut beste hoofdtelefoon onder de 1000 gulden vermeld werd en die was ook echt goed.
30 jaar plezier van gehad totdat men mij een verhuisdoos gestolen heeft, tijdens de verhuizing.
Met een beetje twijfel heb ik recent weer een Sony gekocht voor aan de walkman.
Vandaar dat ik benieuwd was inzake die Marshall.

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:33
Denk dat ik hier qua luidsprekers ook wel mee mag doen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QfuNma_OIPwW3fkYcfDrN6SziM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3vO1JiDQmK4c4cb5TmS6DDi.jpg?f=fotoalbum_large

Speel nu met originele Avalon Eclipse speakers uit ergens midden jaren 90 op zijn laatst. Twee-weg gesloten kast. 20 jaar mijn droom speaker geweest, maar heb sinds kort de even oude Etude Kronos (opvolger MP1) als uitprobeersel te luisteren staan. Deze zijn in 2022 volledig gereviseerd en de filters geupgrade door de oprichter van Etude. Tot nu bevalt het goed. Meer fundamenteel laag en een heel fraai beeld, vooral ook voor live opnames die ik veel luister.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XskRKKpfsGUV7LOVhMm3YpPowrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/od6yUx3fSA3bfeQ5RvvtA4Am.jpg?f=fotoalbum_large

• f2ride2001
Weer verder met de walkman van AntoniusDD:
Nieuwe (inimini) snaar binnen gekregen. Duurde even, maar vooruit.

Snaar gemonteerd, mechanisme weer op tijd gezet. Schakelaartjes schoongemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOfJIPwakgYag5mGIMw64b0S2PY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZXytTr42kB0i60hnq3BZfAA.jpg?f=fotoalbum_large

Alles weer vastgesoldeerd.
Klinkt prima. 1 aandrukrol heeft tegen de capstan aangezeten een lange tijd. Dat hoor je nog op 1 kant van het bandje. Dus daar moet ik nog eens naar kijken. Maar de andere kant speelt perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1N-lRTC9e5ry8HtMSbWXGK26dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y2uQmYa5sNZ3rsKHSSwNOfQp.jpg?f=fotoalbum_large

Poppetje gezien, kastie dicht. Mooi ding, volledig metaal. Dolby ruisonderdrukking. Tiptoets. Nice
Me happy.

• AntoniusDD
Fijn dat ie werkt zoals verwacht. Met een gumstick accu, Top.

• f2ride2001
jouw Walkman ook even opengehaald.
(Je had 1 schakelaartje niet goed geplaatst, dus die schakelde niet meer. nu weer wel)

Ook hier moet je de printplaat van het mecchanisme af solderen. 2 punten + flex van de kop.
Mechanisme:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogAlqh6Xqf6GM8cUTRgdmLo41Ac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCNu2AY3GsEtmcTqpR3DSSIb.jpg?f=fotoalbum_large
Printplaat:"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEekZBSSdJj6z02pPBwRaTFVJDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RiuyTcJ2KZkbkp96O9Qs0zj.jpg?f=fotoalbum_large

Condensatoren meten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJok6vXtunq1jEKBCrxYa-3NVno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBnMg4ogm4wB2TnbQn8E33d3.jpg?f=fotoalbum_large
Die is dus niet meer goed: zou 220µF moeten zijn.....

passen en meten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_46Le1m4Vt2PPaX9crYYOaKcRZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SqtWdvTEa7FCqx5P4GmLMcj.jpg?f=fotoalbum_large

Past
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbRXYIN0y3hj44EkRDd8YLGqNJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0BPGsvaAC2aLQHe2VYSCcpmX.jpg?f=fotoalbum_large

4x220µF vervangen
Morgen is kijken of ik tijd heb om hem weer in elkaar te zetten.
Pagina: 1 ... 177 178 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Taxatie is op het gehele forum niet toegestaan. Toch waardebepaling nodig voor een aankoop, verkoop of reparatie? Kijk eens op Hifishark, Marktplaats, eBay en https://tweakers.net/aanbod/ of https://tweakers.net/pricewatch/, zodat je zelf kunt zien wat iets mogelijk nog waard is.

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6