Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-06 19:36
Ik woon in NL ik laat zoon ding liever niet verzenden.

Even terug op mijn vraag is dat ding van 110 naar 240 om te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Een UK stekker aan een 110V apparaat kan niet origineel zijn. Als dat klopt, heb je kans dat iemand hem al eerder of heeft omgebouwd of heeft opgeblazen.

Origineel kan het 110V met Amerikaanse stekker zijn of 240V met UK stekker.

Verder lijkt het erop dat het model in elk geval in 220V-uitvoering bestaat, maar of hij omschakelbaar is of in verschillende uitvoeringen (staat er geen letter nog achter?) kan je daaruit niet concluderen helaas.

[ Voor 31% gewijzigd door mae-t.net op 16-12-2011 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Hmm ik ging uit van uk maar verkoper spreekt alleen van platte stekkers dus US zou ook kunnen. 110 moet trouwens 120 zijn.

Blijft de vraag of er in die technics een schakelaar zit voor 120< - >240

Platenspeler die ik hier heb liggen heeft die wel namelijk zit wel vast geschroefd en weg gewerkt zodat die niet zomaar kan worden omgezet.

Edit ik heb de manual online gevonden daar heb ik het volgende gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii135/crazyanz/Knipsel-3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii135/crazyanz/Knipsel-4.jpg

denk dat ik de gok maar waag. Is zoon stekker nog te vervangen voor een NL versie trouwens?

Oh ik kom nu ook een Philips 877 tegen voor 40 euro plus een berg lp en ep's ik betwijfel dat het mijn smaak is maar volgens mij is 40 euro een redelijke prijs voor een 877?

[ Voor 44% gewijzigd door haakjesluiten op 16-12-2011 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Nog een vraag hij blijft maar klootviolen met dat linker kanaal en ik heb besloten het maar gewoon op te lossen hoe pak ik dit aan?

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Nu1PjyWR8tM]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Inderdaad omschakelbaar dan vermoedelijk (wereldwijd model, waarschijnlijk geen letters achter het typenumer, maar ik vraag in geval van twijfel altijd een foto van de typesticker daar staan zowel het volledige typenummer als eventuele omschakelbaarheid op vermeld). De stekker kan je er gewoon afknippen en een NL-exemplaar aan monteren. Nadeel is dat losse eurostekkers -als ze al te krijgen zijn- erg gammel zijn, dus kan je er het best een geaarde stekker aan monteren, ook al laat je de aardaansluiting in dat geval natuurlijk los (of je haalt de lipjes er zelfs uit als het kan).

De 877 is een tachomodel met direct drive toch? Dan lijkt me 40 euro redelijk, indien hij in prima staat is.

[ Voor 103% gewijzigd door mae-t.net op 16-12-2011 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Het wordt een philips 685 die kan ik voor erg weinig ophalen. Zoveel zal ik hem niet gebruiken dus was niet van plan er veel aan uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 190858

Ik hoop ooit es in een krinloopwinkel pioneer HPM's tegen het lijf te lopen. Maar vrees er een beetje voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-06 23:06
Anoniem: 190858 schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 18:12:
Ik hoop ooit es in een krinloopwinkel pioneer HPM's tegen het lijf te lopen. Maar vrees er een beetje voor ;)
Ach, ik ben een keer een setje Pioneer HPM-40's tegen gekomen in de kringloop voor 10 euro. Stond op dat de tweeter het niet deed, maar het waren supertweeters dus men had gewoon niet goed geluisterd 8)7. Twee nieuwe woofer randen was alles wat ik eraan hoefde te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Zo ik heb een Philips 685 gekocht voor 16 euro :)

Totale installatie incl 2x wharfedale linton speakers heeft me 73 euro gekost :*)

Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii135/crazyanz/IMG_20111218_152602.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:01

Bestla

M/M -> V/F

Als ik alles binnen heb, ga ik beginnen aan een replica van een AMI Continental 2 jukebox. Ik moet alleen nog de plexiglazen dome binnenkrijgen.

Dit is een originele ;
Afbeeldingslocatie: http://www.vintagevending.com/wp-content/uploads/2010/11/AMi_Jukebox.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 365612

Mooi ding!

Ik meld me hier ook maar weer eens, tijdje zonder internet gezeten.

Leukste aanschaf van de laatste tijd is een setje KEF Cresta speakers uit 1968 (staat geschreven op de inspectielabels) in prima staat voor een tientje. Ik vroeg me af waarom mensen zo enthousiast waren over die kleine takkespeakertjes tot ik ze aansloot en beluisterde. Wat een geluid voor zulke kleine dingen, heerlijk vol en zelfs een indrukwekkende bas voor boekenplankspeakertjes! Die gaan niet meer weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Hmm ik heb sinds vandaag wat vage problemen met mijn versterker :(

Hij valt soms willekeurig weg op het linker of rechter kanaal geluid word op dat ene kanaal dan ineens veel lager om daarna weer geleidelijk naar vol volume te stijgen. Maar hij blijft dus eigenlijk constant storen op links of rechts. Het is eigenlijk alsof iemand constant aan de balance knop draait zeg maar.

Ik heb hem vandaag eens uit elkaar gehaald en de volume, balance, bass en treble knoppen ingespoten met contact spray maar dat heeft eigenlijk alleen het kraken verholpen wat te horen was als je aan de knoppen draaide.

Toevoeging:

Merk nu dat alleen via de koptelefoon is en ook nog eens alleen als ik de speakers daarbij heb uitstaan. Bron maakt daarbij niet uit trouwens (tunner/aux/phono) Wie het weet mag het zeggen 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door haakjesluiten op 19-12-2011 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 434488

edtbonep schreef op zondag 27 november 2011 @ 00:10:
Dat element is een Empire 808E.

Goede Sony ES versterker ook trouwens.
Volgens mij heb ik een Sony CD speler uit de ES serie, kan dat? Weet niet of dat vintage mag heten, heb 'm 15 jaar geleden al 2ehands gekocht. Had blijkbaar een nieuwprijs van ca 2500 gulden, heb ik mij laten vertellen. Ding weegt als lood en loopt nog als een zonnetje. Alleen het loopwerk van de cd lade is al magnifiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-06 11:52
Crazyanz schreef op maandag 19 december 2011 @ 15:51:
Hmm ik heb sinds vandaag wat vage problemen met mijn versterker :(

Hij valt soms willekeurig weg op het linker of rechter kanaal geluid word op dat ene kanaal dan ineens veel lager om daarna weer geleidelijk naar vol volume te stijgen. Maar hij blijft dus eigenlijk constant storen op links of rechts. Het is eigenlijk alsof iemand constant aan de balance knop draait zeg maar.

Ik heb hem vandaag eens uit elkaar gehaald en de volume, balance, bass en treble knoppen ingespoten met contact spray maar dat heeft eigenlijk alleen het kraken verholpen wat te horen was als je aan de knoppen draaide.

Toevoeging:

Merk nu dat alleen via de koptelefoon is en ook nog eens alleen als ik de speakers daarbij heb uitstaan. Bron maakt daarbij niet uit trouwens (tunner/aux/phono) Wie het weet mag het zeggen 8)7
Het blijven oude beestjes die zo langzamerhand wel aan een onderhoudsbeurt toe zijn. Ik zou hem helemaal uit elkaar halen, alle elco's vervangen, nieuw speaker relais erin gooien, alle potmeters en schakelaars lossolderen en goed reinigen en daarna de ruststroom opnieuw afregelen. Hiermee haal je een groot deel van mogelijke storingen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Mwoah dat wordt me iets te veel :p Maar zijn er guides of faq's waarin dit staat uitgelegd? en hoe zou ik eventueel de boosdoener kunnen traceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Hmm dit feest was van korte duur technics 7700 gaat nog wel aan maar geluid komt er niet meer uit ;(

Edit: Er komt nog wel geluid uit maar hij laat het volume nu zo vaak spontaan zakken dat het niet meer luisterbaar is.

[ Voor 37% gewijzigd door haakjesluiten op 20-12-2011 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

Crazyanz schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 00:19:

denk dat ik de gok maar waag. Is zoon stekker nog te vervangen voor een NL versie trouwens?

Oh ik kom nu ook een Philips 877 tegen voor 40 euro plus een berg lp en ep's ik betwijfel dat het mijn smaak is maar volgens mij is 40 euro een redelijke prijs voor een 877?
Stekker vervangen kan gewoon hoor. Ik heb met onze jukebox Powerunit hetzelfde gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De kerstaankopen zijn vroeger al gedaan me dunkt. Het is hier behoorlijk stil :d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tsja, ik kan er ook niks aan doen dat ik begin vorige maand mijn Vintage Yamaha receiver + Kef Cadenza's de deur uit heb gedaan en vervangen voor een Denon 2311 met klipsch F-3's :P

Schoonpa heeft zijn oude meuk weer terug, eens kijken hoe lang het gaat durn voor ie begint te mopperen dat zijn potmeters kraken :+

@Crayanz: Niet om het een of ander, maar doe ons een lol en edit je post gewoon als je de laatste bent geweest die gereageerd heeft, ipv een nieuwe post te maken. Leest een stuk fijner voor ons allemaal. De Edit knop Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif vind je rechts bovenaan je post :)

[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 27-12-2011 21:53 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Mijn kerstaankoop (zelfs handel gedreven op 1e kerstdag :) ) Een Goldstar GSA-8500. Ik heb deze verstereker al eerder in bezit gehad maar helaas weer verkocht, waar ik enorm veel spijt van heb gehad. Vanwege zijn looks opnieuw gekocht voor 50,- (mijn duurste versterker tot nu toe). Ik moet hem nog onder handen gaan nemen, recappen, nieuw speakerrelais en afstellen vandaar even geleende foto's (als hij klaar is zal ik eigen foto's plaatsen).

Afbeeldingslocatie: http://www.hifi-wiki.de/images/f/fc/Goldstar_GSA-8500_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hifi-wiki.de/images/4/4d/Goldstar_GSA-8500_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hifi-wiki.de/images/7/79/Goldstar_GSA-8500_8.jpg

Voor de rest kan ik niet veel meer aanschaffen vanwege ruimtegebrek, maar daar zullen meerdere van jullie wel last van hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door kingmace op 28-12-2011 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 14:46
Ik zoek info over mijn "nieuwe" radio!

misschien kan iemand me een duwtje in de goede richting geven

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7004/6587967547_5118495fbb_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7172/6587969015_917628c131_z.jpg

gevonden =

het merk is nordmende (mende) bouwjaar omstreeks 1965 , en speelt als een tierelier haha

maar ik heb graag wat meer informatie: zoals type nummer, type buizen? , misschien zelfs een schema?

schema gevonden, gebruikte buizen ook, type is Nordmende super 250-9 ook bekende als "type= Bremen"
wat speelt dat ding fijn zeg, zit echt een mooi geluidje in.

alleen is de FM ontvanger niet echt stabiel, na een tijdje spelen moet je m bij stellen hoe zou dat komen?

[ Voor 22% gewijzigd door Reloader op 29-12-2011 10:43 ]

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

Op de onderste foto zie je de FM afstelling al zitten. dat is dat zwarte wiel en riem systeem. Als je aan de voorzijde aan het afstemwieltje draait, zet je dit systeem in werkeing. Nu kan het zijn dat de riem wat rek en krimpgedrag laat zien. En dan krijg je dat afstemverloop. Misschien is die riem niet origineel en staat hij wel te strak.

• mae-t.net
  • Niet online
Ah, dan klopt mijn eerste ingeving dat je er zeker 10 jaar naastzat met het bouwjaar dus wel. Anders had er ook echt nordmende opgestaan inplaats van mende. Ik zie dat je de weg naar een van de bekende radiofora ook al had gevonden. Op het andere buizenforum NFOR zitten ook veel techneuten, mocht je er daar niet uitkomen.

• Reloader
inderdaad, bouwjaar blijkt +- 1955 te zijn! na 2 dagen radio luisteren ben ik echt onder de indruk van de geluidskwaliteit behalve dan het verloop... zit de hele dag door te verstellen,

het "groene lampje" wat de zuiverheid weer moet geven doet ook niet zo gek veel zelfs in het donker is het moeilijk er wat in te zien!

iemand enig idee hoe zo'n ding heet en of t te vervangen is?

de riem zal ik controleren !

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:38
Heb hier op zolder nog een ITT 8032 receiver staan.. zijn die nog een beetje gewild? voor zover ik weet is hij in prima conditie en werkend.

Ik probeer 'm niet kwijt te raken , maar wil graag weten of er interesse is in zulks apparaat. alle lampjes en vu meters doen het nog.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

• mae-t.net
  • Niet online
Het groene ding heet een afstemoog of tuning indicator, en je hebt in jouw geval de pech dat het gaat om een wat ouder model, de EM34 die tegenwoordig vrij duur is. Je ziet ze nieuw zelfs al voor 50 a 60 euro en gebruikt voor de helft aangeboden worden.

Met een beetje geluk zijn er weerstandjes verlopen zodat hij nog wat feller kan branden, maar in principe had zo'n ding minder dan 10.000 branduren (hooguit een jaar continu spelen en je mocht een nieuwe plaatsen).

• Reloader
Inderdaad :|, ik zie wel dat er adapters zijn om er een russische variant in te zetten...

nu licht ie alleen nog maar redelijk fel op als de zender wel heel sterk is en dat is vooral met radio 4 (en dat luister ik niet zo graag..)

• mae-t.net
  • Niet online
Als hij ueberhaupt fel op kan lichten, moet je de fout toch elders zoeken. Dat is dan weer een gelukje.

• Reloader
misschien is "fel" wel verkeerd uitgedrukt maarja t fotografeert zo lastig....
en ik weet ook niet hoe fel het hoort te zijn natuurlijk, maar nu heb ik het ff goed donker gemaatk in huis en dan zie je er een groene gloed inzitten maar je moet er wel rechtvoor gaan hangen om te kijken of ie goed afgesteld staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdr92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-06 20:44
Hier staat sinds eergisteren een Technics su-z450 de top 2000 af te tellen. Bij deze versterker zaten verder nog een Technics st-z450 tuner en een Denon dcd-1460 cd-speler. Er staat hier ook nog een Technics m5 cassettedeck. Geen idee of het vintage genoeg is, maar het ziet er in mijn ogen vrij oud uit. :P

Crappy telefoonpics:
Afbeeldingslocatie: http://www.urt.co/img/g4yluwh2hgsmall.jpg
Technics su-z450
Afbeeldingslocatie: http://www.urt.co/img/vd1x0sy0dcsmall.jpg
De Technics m5 cassettedeck met daaronder de st-z450 tuner.
Afbeeldingslocatie: http://www.urt.co/img/dcf1644hvjsmall.jpg
De Denon cd-speler.

Alleen nog even wat leuke bijpassende speakers scoren, er hangen nu 2 Klipsch sattelieten aan die afkomstig zijn uit een kapotte 2.1 set. Maar dat is zonder subwoofer ook niet alles natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-06 21:39

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Reloader schreef op woensdag 28 december 2011 @ 15:45:
Ik zoek info over mijn "nieuwe" radio!

misschien kan iemand me een duwtje in de goede richting geven

[afbeelding]

[afbeelding]

gevonden =

het merk is nordmende (mende) bouwjaar omstreeks 1965 , en speelt als een tierelier haha

maar ik heb graag wat meer informatie: zoals type nummer, type buizen? , misschien zelfs een schema?

schema gevonden, gebruikte buizen ook, type is Nordmende super 250-9 ook bekende als "type= Bremen"
wat speelt dat ding fijn zeg, zit echt een mooi geluidje in.

alleen is de FM ontvanger niet echt stabiel, na een tijdje spelen moet je m bij stellen hoe zou dat komen?
Die speaker die in de zijkant zit is niet origineel en dat is wel serieus zonde bij deze radio zeg..

Ik heb een paar dagen terug trouwens een Philips BX600A gekregen uit 1951. Imposant bakbeest! Speelt perfect :)

Afbeeldingslocatie: http://kvdijke.radiocollection.net/images/philips/bx600a.jpg
(Plaatje geleend van internet)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
die speakers liggen ook al los! deden het toch niet...

die philips is ook wel een mooie bak ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er staan hier Pioneer HMP-30's in de kringloop. Foam is aan vervanging toe en toch wat krassen op de buitenkant. Het aankopen waard ? Ze kosten 25 euro ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Net gescoord bij de kringloop:

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-Z6hLLroVCLg/Tv7mP1VIkUI/AAAAAAAAGQM/pU8pZewgTEI/s640/CelestionDitton15XR.JPG
Een setje Celestion Ditton 15 XR speakers. Hoor er goede verhalen over. Nog niet aangesloten, maar voor die 12,50 (yup) kan je daar geen buil aan vallen volgens mij.

Stond ook nog een setje Wharfedale Melton speakers, maar heb ik laten staan.
Volgens mij wel goede koop, toch?
Ik krijg ze echter never nooit niet in de woonkamer ben ik bang (wie heeft de broek aan...)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@jazzper, speakers zelf nog helemaal in orde? Heb je ze al gehoord?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Net aangesloten. Heel warm en rijk/dynamisch geluid zeg! Een van de tweeterdomes komt niet helemaal mee. Waar kan dat aan liggen? Geeft wel geluid maar niet hetzelfde volume als de tweeter van de andere speaker.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Doek al verwijderd en gekeken of beide tweeters helemaal gelijk zijn?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-06 23:06
Kan aan de bedrading liggen, aan het filter, of aan de tweeter zelf. Ik zou eerst de speaker openmaken en de tweeter op beschadigingen en dergelijke controleren, dan de bedrading checken. Als je het typenummer weet kun je ook googlen naar bekende mankementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick91
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03:53
En hierbij mijn set-upje:
  • Een Sony STR-AV260L receiver;
  • Daaronder een Sony CDP-470; en
  • Een Pioneer PL-516X draaitafel.
Op de receiver zijn twee Wharfedale Diamond II speakers aangesloten.

Geen idee of die receiver veel soeps is, maar ik vind 'm er erg mooi uitzien en qua geluid voldoet-ie aan mijn eisen :p Overigens gebruik ik de cd-speler bijna niet meer omdat ik de muziek óf vanaf mijn computer óf vanaf de draaitafel speel. De motor van de draaitafel piept zo nu en dan (als ik het apparaat vervolgens uit- en weer aanzet is het gepiep meestal weer weg); als ik meer tijd heb moet ik er eens naar kijken.

Afijn:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/7531148/audio_setup.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door rick91 op 31-12-2011 14:03 . Reden: Speakers vergeten :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een CD-speler die bij mij setup past
heb nu een pioneer SA-8500 II en TX8500...
iemand een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jazzper schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 11:43:
Net gescoord bij de kringloop:

Een setje Celestion Ditton 15 XR speakers. Hoor er goede verhalen over. Nog niet aangesloten, maar voor die 12,50 (yup) kan je daar geen buil aan vallen volgens mij.

Stond ook nog een setje Wharfedale Melton speakers, maar heb ik laten staan.
Volgens mij wel goede koop, toch?
Ik krijg ze echter never nooit niet in de woonkamer ben ik bang (wie heeft de broek aan...)
Ah, in Zeist aan het winkelen geweest? De tweeters zijn het zwakke punt van de 15XR, heb ik inmiddels kunnen vinden op internet.

Ik heb zaterdag nog een leuke Kenwood AV-receiver gescoord in dezelfde kringloop. Niet duur en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-02-2024
Iemand heeft een setje BNS 482 staan. Heeft iemand ervaring met dit merk? Is het wat? :)

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:14
BNS was een Nederlands merk, Berghe's Noble Sound. Is een jaar of tien geleden failliet gegaan.
Later zijn ze ook nog in Canada gebouwd.

Was best wel een goed merk, en zeker het beluisteren waard.
Ik heb ooit nog eens met de eigenaar/ontwerper (inmiddels overleden) gesproken op de Firato en een z.g. vip-luistertest gehad. Erg leuk (en erg lang geleden).

Ben zelf nog steeds in het bezit van een set BNS E2.2.
Dat was een goede luidspreker, ik vond ze beter klinken dan de toenmalige B&W DM110 en Celestion luidsprekers.

[ Voor 4% gewijzigd door edtbonep op 06-01-2012 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik heb nog een set BNS Jubilee staan uit 1994 met daarbij een paar simpele surrounds en een center, ook van BNS. Die laatste drie stellen niet zoveel voor, maar die Jubilee's produceren echt een prima stukje geluid in combinatie met mijn Rotel RSX1055. Die Rotel is nog geen vintage en eigenlijk zijn die Jubilee's ook nog niet oud genoeg om 'vintage' te zijn... Die 482's zijn nog wel wat ouder volgens mij.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

BNS is meestal meer dan dik in orde. Mijn vriend (nee, niet mijn partner) heeft zo'n 30 jaar geleden een set gehaald en daar heeft ie menig ei over gelegd voordat hij ze daadwerkelijk heeft aangeschaft. Ik zie hem helaas niet zo heel vaak meer tegenwoordig vanwege zijn en mijn woonplaats maar volgens mij heeft hij zijn luidsprekers nog steeds in gebruik. Hij doet werkelijk al jaren met dezelfde spullen, destijds aangeschaft, en is zo vanzelf het vintage tijdperk ingegleden. Ik zal eens aan hem vragen wat hij op dit moment precies in gebruik heeft.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

edtbonep schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 15:51:
Ben zelf nog steeds in het bezit van een set BNS E2.2.
Dat was een goede luidspreker, ik vond ze beter klinken dan de toenmalige B&W DM110 en Celestion luidsprekers.
Ik heb ze destijds ook gehoord maar ben toch voor de DM110s gegaan (en zeer tevreden mee geweest, jarenlang). Ik vond de BNSen niet verkeerd klinken maar wat vlakker en minder sprankelend dan de B&Ws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
Anoniem: 365612 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 16:43:
[...]

Ik heb ze destijds ook gehoord maar ben toch voor de DM110s gegaan (en zeer tevreden mee geweest, jarenlang). Ik vond de BNSen niet verkeerd klinken maar wat vlakker en minder sprankelend dan de B&Ws.
Zo zie je maar weer hoe persoonlijk geluid is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWickedD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-04-2024
Compizfox schreef op woensdag 14 december 2011 @ 17:19:
[...]
Isopropyl alchohol is idd de oude benaming van isopropanol. Maar ook dat kent niemand. 2-propanol is nog een naam ervoor maar ik denk niet dat ze dat wel kennen :P
Mocht je het nog niet gevonden hebben, dit zijn allemaal benamingen voor disinfectiealcohol (heb hier het een en ander aan 75% oplossingen liggen, maar woon in Hong Kong, dus dat wordt hem niet). Zou daar om vragen en even op het flesje kijken wat erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 439716

Dag,

Wat een leuk topic is dit. Heb het van begin tot einde doorgescrolld.

Er zijn een aantal hele leuke apparaten te zien!!

Tijd om zelf wat te plaatsen, want ik heb zelf ook wat aangeschaft afgelopen week, helaas nog allemaal onderweg of moet nog worden afgehaald:

Tuner Technics ST-Z1
Versterker TEAC BX300 ( samen met bovenstaande tuner, EUR 10,00 )

En waar ik vast een foto van wil plaatsen, al is die nog van de verkoper:
National SB-90 luidsprekers:
Afbeeldingslocatie: http://jslot.home.xs4all.nl/album/National%20Speakers/hi-res/3RmXykC9huYoRKMo1JnfvQ==.jpg

Binnenkort even mijn eigen foto's plaatsen!

Alle informatie over bovenstaande speakers is welkom, Google levert niets op....

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 439716 op 08-01-2012 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:26
TheWickedD schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 16:56:
[...]

Mocht je het nog niet gevonden hebben, dit zijn allemaal benamingen voor disinfectiealcohol (heb hier het een en ander aan 75% oplossingen liggen, maar woon in Hong Kong, dus dat wordt hem niet). Zou daar om vragen en even op het flesje kijken wat erin zit.
Bij de drogisterij heet dit meestal "gedenatureerde alcohol". Tenminste, dat is wat ik gebruik om CPU's en sommige optiek schoon te maken :)

Mooie speakers JKBox, apert ontwerp!

Ik ben na een lange stilte ook weer terug in dit topic. Na een gefaald experiment met een oude versterker van zolder heb ik er eentje gevonden bij een kringloopwinkel, een Pioneer SA-620. De tuner heb ik er ook bij maar die gebruik ik (nog) niet.

Heb er ook nog twee redelijke Akai speakers bij, voor een totaalprijs van 30 euro, dus ik ben wel tevreden :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WalXn.jpg

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Laatst online: 19-06 13:36
M'n nieuwe aanwinst Philips BX640A ( ff google foto me toestel doet apart )
Afbeeldingslocatie: http://www.buizenradioclub.nl/vanilla/extensions/Attachments/image.php?CommentID=1318&File=BX640A.jpg&Type=Image

De buizenradio werkt +/- volgens mij zijn er wat weerstanden et cetera kapot,
word dus allemaal even nameten en zo nodig vervangen

Buizen zijn in orde lichten netjes op inc de o zo mooie "cateye" xD
voor mensen die zich afvragen " Cat eye ? "
YouTube: EM81 - magic eye as "Rytmic Blinker"

Cosmetisch ziet het er ook allemaal niet te erg uit,hier en daar een kras. Kwestie van veel fijn schuren lakken polijsten

[ Voor 9% gewijzigd door osmosis op 08-01-2012 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorb
Mooi dat de reakties op BNS goed zijn :-) heb op het internet ook geen negatieve reacties gezien tussen de weinige info die je kan vinden over BNS

Zo de BNS 482 aangesloten en zit er nu naar te luisteren. Ze staan gewoon op naast mekaar op de grond. En de eerste indruk is wel ok :). eerste wat mij wel is opgevallen dat ik in vergelijking met mijn pioneer 767 er flink wat meer vermogen in moet gooien. Als ik kanaal A+B op versterker allebij aanzet zijn de pioneer duidelijk luider. Ze zijn allebij 8 ohm an de kabels naar de pioneer 1.5 kwadraat en naar de bns 2.5.

versterker is een pioneer SA-930 2x35 watt (misschien aan de lichte kant voor de BNS

Eerst heb maar even op de boxen half uur op laag volume laten spelen en nu even 1 watt vermoegen erin (geeft vumeter aan op versterker :-) )

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-06 23:04

Compizfox

Bait for wenchmarks

citruspers schreef op zondag 08 januari 2012 @ 13:07:
[...]
Bij de drogisterij heet dit meestal "gedenatureerde alcohol". Tenminste, dat is wat ik gebruik om CPU's en sommige optiek schoon te maken :)
Dat is dan weer ethanol.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 439716

Bedankt Citruspers!!

Iemand info over deze luidsprekers? Het enige dat ik heb kunnen vinden is dat er ooit een set van op ebay is verkocht, inclusief versterker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Laatst online: 17-06 19:27
jongens, ik ben bezig mijn vintage verzameling uit te breiden.

er is echter 1 ding die ik nooit zo goed heb gesnapt.

Je hebt 4 en 8 ohm. En wat dit technisch betekent snap ik ongeveer wel

( http://www.circuitsonline.net/forum/view/94136 )

Echter is er ooit in dit topic iets gezegd in de zin van:

Als de vermogensopgave tussen 4 en 8 ohm erg ver uit elkaar liggen dan zit je vaak met een wat schralevoeding oid. zou iemand dit kunnen ontkrachten of bevestigen. Dan weet ik ook weer een puntje waar ik naar moet kijken.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Laatst online: 22:26
Voor zover ik het heb begrepen wordt de impedantie/weerstand van de speakers uitgedrukt in Ohm. Simpel gezegd is dit het vermogen wat je speakers "opnemen".

Voorbeeld:

Mijn versterker werkt met speakers van 6-16 Ohm. Sluit ik speakers aan die meer dan dat hebben (20 Ohm) dan riskeer ik dat het geluid niet hard genoeg kan. Sluit ik daar speakers op aan van 2 Ohm, dan loop ik het risico dat mijn versterker overhit.

Als je dus twee speakers mixt en matcht (eentje van 4 Ohm en eentje van 8 Ohm zal de ene dus zachter klinken dan de andere?

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:26
Is het ook niet zo dat 4 ohm speakers vaak "moeilijk aanstuurbare" zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Leesvoeier... :)

[ Voor 31% gewijzigd door hardware-lover op 09-01-2012 18:17 . Reden: Betere link ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

iemand tips voor een vintage CD player ? (silver of hout imitatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

citruspers schreef op maandag 09 januari 2012 @ 01:13:
Als je dus twee speakers mixt en matcht (eentje van 4 Ohm en eentje van 8 Ohm zal de ene dus zachter klinken dan de andere?
Correct.

In eenzelfde stroomkring loopt overal dezelfde stroom. De weerstand bepaalt hoeveel stroom er bij een bepaalde spanning zal lopen.

Als je 2 speakers in serie aansluit zal dus die van 8 ohm harder klinken dan die van 4 ohm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Anoniem: 365612 schreef op zondag 01 januari 2012 @ 14:45:
[...]

Ah, in Zeist aan het winkelen geweest? De tweeters zijn het zwakke punt van de 15XR, heb ik inmiddels kunnen vinden op internet.

Ik heb zaterdag nog een leuke Kenwood AV-receiver gescoord in dezelfde kringloop. Niet duur en werkt prima.
yup, zeist. Die Kenwood heb ik eerder al zien staan; dat was de KR-V5570 of niet? Stond naast een Sony reciever. Heb ze beiden laten staan. Prima koop. Zat er nog afstandsbediening bij?

Heb de Dittons nu een tijdje in gebruik en volgens mij is er niets mis mee. Prachtig warm geluid. Hij komt echter niet door de WAF heen... Wife Acceptance Factor dus helaas staan ze niet dagelijks in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorb
Ik heb de BNS 482 samen met een oom geluisterd. Hij doet veel met speakers en hij vind ze ook fijn klinken.

Ik heb Gotye, Johny Cash, Anneke van Giersbergen en Sara bareilles geluisterd. Klinkt super :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jazzper schreef op maandag 09 januari 2012 @ 20:09:
Die Kenwood heb ik eerder al zien staan; dat was de KR-V5570 of niet? Stond naast een Sony reciever. Heb ze beiden laten staan. Prima koop. Zat er nog afstandsbediening bij?
Die Sony was me wat lichtgewicht, jammer want ik heb graag Sony-spul. Helaas geen afstandsbediening bij de Kenwood, dat gaat nog lastig worden.
Het typenummer weet ik niet meer, zou je best gelijk in kunnen hebben. Hij lijkt in ieder geval op dit gegooglede plaatje.

Afbeeldingslocatie: http://www.springair.de/images/articles/3/32/326/43608-0_5.jpg

Hij is door naar een vriend wiens AV-versterker deels is overleden, ik ga zoeken naar een afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Anoniem: 190858 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 17:21:
iemand tips voor een vintage CD player ? (silver of hout imitatie)
Als je budget het toelaat: een Pioneer uit de Elite serie (PD91 ofzo).
Low budget: Zilveren Philips CD614 (met het bekende CDM loopwerk)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 378632

Tsja.....waar zal ik eens beginnen....mijn liefde ging/gaat vooral uit naar de apparaten van AKAI rond 1980-1985, deze machines zien er gewoon goed uit....hebben een degelijke kwaliteit, en klinken super!
Ik kijk nog steeds naar deze apparaten uit, vooral bij de kringloop etc...bij sommige moet even wat aan gebeuren (zekeringetje / stof uitblazen / potmeter smeren etc.) en dan zijn ze echt perfect!

Laat ik maar eens beginnen in de woonkamer, hier staat mijn "setje" te draaien:

Ja....de foto's zijn bagger...gemaakt met een telefoon van een paar euro....niet zeuren! :X

Afbeeldingslocatie: http://phoenixinteractive.mine.nu/tweakersnet/vintageaudio/foto0430.jpg

Een 'closer look' van boven naar beneden:

Afbeeldingslocatie: http://phoenixinteractive.mine.nu/tweakersnet/vintageaudio/foto0429.jpg

Afbeeldingslocatie: http://phoenixinteractive.mine.nu/tweakersnet/vintageaudio/foto0433.jpg

Afbeeldingslocatie: http://phoenixinteractive.mine.nu/tweakersnet/vintageaudio/foto0432.jpg

AKAI - Pickup - "Quartz Lock DD Turntable", model AP-Q55
SONY - CD Speler "Compact Disc Player", model CDP-970
AKAI - Equalizer "Graphic Equalizer", model EA-A22 (zwart)
AKAI - Tuner "FM AM Quartz Synthesizer Tuner", model AT-555
AKAI - Versterker "Stereo Integrated Amplifier", model AM-U02 (4x Visaton plafondspeakers)
AKAI - Equalizer "Graphic Equalizer", model EA-A22 (zilver)
AKAI - Mixer "Microphone Mixer" model, MM-77 (zeldzaam)
AKAI - Versterker "Stereo Integrated Amplifier", model AM-U55 (JAMO Compact 90)
AKAI - Versterker "DC Stereo Integrated Amplifier", model AM-U41 (BOSE Subwoofer)

Even naar de zolder...daar staat nog meer (niet actief, maar om te bewaren ;) )

Afbeeldingslocatie: http://phoenixinteractive.mine.nu/tweakersnet/vintageaudio/foto0434.jpg

Afbeeldingslocatie: http://phoenixinteractive.mine.nu/tweakersnet/vintageaudio/foto0437.jpg

Afbeeldingslocatie: http://phoenixinteractive.mine.nu/tweakersnet/vintageaudio/foto0438.jpg

van boven naar beneden:

AKAI - Bandrecorder, model 4000DS (true legend!, advies: naar de sportschool om dit apparaat op te kunnen beuren!)
AKAI - Equalizer "Graphic Equalizer", model EA-A22 (zwart)
AKAI - CD Speler "Compact Disc Player", model CD-A335
AKAI - Casettebandspeler "Stereo Double Cassette Deck" (handig als je direct bandje <> bandje wil overnemen)
AKAI - Tuner "Quartz Synthesizer Tuner", model AT-A102
AKAI - Casettebandspeler "Stereo Cassette Deck" (met digitale tiptoetsen ala press 'n' play)
AKAI - Versterker "Stereo Amplifier", model AM-2600 (als deze van je meubel afdondert, dan ligt ie bij de onderburen op de bank :P )

Nou....dit was dan mijn "vintage" audio collectie, waarvan ik tot op de dag van vandaag een gedeelte hiervan nog steeds met plezier gebruik!

Groeten,
Sebastiaan

ps. als de foto's niet te zien zijn dan ligt de server er ff uit, probeer het later dan nog eens 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
tJa, Akai, ik heb er niet veel mee, heb mijn hele armoedige jeugd met een simpele 300 gulden Akai versterker gedraaid (moet 84 zijn geweest dat ik dat kocht), en had pas door wat voor troep het was, toen ik van een vriend een Luxman L309 kon overnemen 7 jaar later, damn dat was wel een andere klasse. Van wat ik op jouw foto's zie, zou ik enkel die versterker die bij je onderburen naar binnenvalt, een testdrive willen geven, die straalt echt wat uit. En die bandrecorder natuurlijk, maarja elke tapedeck straalt klasse uit, of ze moeten wel iets heel fout doen. Sorry, niet om je op de kast te jagen, gewoon mijn bescheiden mening.

Maar dat Akai ook mooi spul kon maken bewijst deze bak wel

[ Voor 17% gewijzigd door Sjah op 11-01-2012 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
zo heeft iedereen zijn ding, ik heb wat phoenix met akai heeft met technics. Niet alleen de looks maar ook het geluid van oude technics versterkers ligt bij mij gewoon erg goed.

Ik zit me al een aantal dagen op te vreten omdat ik eigenlijk niets meer wil kopen en ik deze set al in het zilver heb: http://link.marktplaats.nl/519034757

[ Voor 31% gewijzigd door haakjesluiten op 11-01-2012 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mij krijg je niet snel op de kast hoor ;-), het is maar waar de gek van houd....maar... de Luxman L309 is een BUIZENversterker, uiteraard zit daar een beter geluid in, dat is een hele andere klasse!

Als ik het geld er voor heb, dan haal ik eens zo'n "doe het zelf pakket" van een buizenversterker, daar komt zeker een beter geluid uit dan een "trafo/transistor" versterker! ;-)

Die AM-2600 geeft een uitermate warm geluid weer, maargoed ik heb al 3 versterkers staan in de huiskamer...een 4e is een beetje overbodig....maar ik bewaar hem zeker wel....mocht ik op zolder ook een radio'tje aan willen hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Crazyanz schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 00:52:
zo heeft iedereen zijn ding, ik heb wat phoenix met akai heeft met technics. Niet alleen de looks maar ook het geluid van oude technics versterkers ligt bij mij gewoon erg goed.

Ik zit me al een aantal dagen op te vreten omdat ik eigenlijk niets meer wil kopen en ik deze set al in het zilver heb: http://link.marktplaats.nl/519034757
Ja dat is ook zeker mooie apparatuur!

Zoals er in de advertentie vermeld staat:

"de foto's geven niet het juiste beeld weer van de staat (in werkelijkheid zijn ze vele malen mooier)"

haha :P ,zo te zien lijken deze wel een 'metalic' coating te hebben ofniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
het is geadoniseerd aluminium dus eerder mat achtig oid.

Maar ik vind de SU 7700 in het zilver en zwart echt een van de mooiste versterkers.

Ik heb de SU7700 in aluminium maar die heeft 2 minuscule beschadigingen en mierenneuker als ik ben moet er dus nog een 100% gave komen ooit :+

[ Voor 34% gewijzigd door haakjesluiten op 11-01-2012 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Crazyanz schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 01:04:
het is geadoniseerd aluminium dus eerder mat achtig oid.
Geanodiseerd...

Akai maakte tot 1985 best leuk spul. Daarna moest je goed uitkijken want alle goedkopere series waren troep, zoals iedereen destijds al zei en waar ik op de vervelende manier achter kwam toen ik voor mijn zuurverdiende geld een Akai-versterker (AM-A2) had gekocht, die meer ruiste en bromde dan me lief was. Nog terug gestuurd naar de importeur, maanden zonder versterker :( maar terug met een lelijke sticker en een paar krassen erop en dezelfde verzameling bijgeluiden. Toen was voor mij de lol er wel af.
Het enige Akai-apparaat wat ik op dit moment in actieve dienst heb is een GX-215D tapedeck, klinkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Niet online
Vanmiddag heb ik bij de kringloop een Pioneer SA-5500 II opgepikt voor een heel aardig prijsje :) . Omdat ik (nog) geen speakers bij heb (ben nog op zoek naar iets bijpassends), heb ik de werking getest met een Sony DR-5A koptelefoon die nog van mijn ouders geweest is.

De versterker:

Versterker Foto 1
Versterker Foto 2

(Sorry dat het linkjes zijn, kan zo snel even geen thumbs maken)

Wat ik erover heb kunnen vinden, is deze versterker ergens tussen 1977 en 1979 gemaakt. Achterop de versterker staat een vermogen van 130 watt genoemd, terwijl op internet te vinden is dat de versterker 15 watt per kanaal levert. Hoe dit precies zit weet ik niet, maar zoveel maakt het niet uit denk ik. De versterker heeft inputs voor tape, tuner, phono en aux, en A en B speakerkanalen.

De koptelefoon:

Koptelefoon Foto 1

Ik heb hier niet erg veel over kunnen vinden, behalve dat hij uit het begin van de jaren '70 lijkt te komen. Wat mij betreft klinkt hij nog steeds prima, ik gebruik hem het meest in combinatie met mijn keyboard.

Zoals gezegd ben ik nog op zoek naar een mooi setje speakers dat een beetje bij de versterker past, dus wellicht iets uit ongeveer dezelfde periode. Het liefst speakers die niet al te groot zijn, zodat ze niet teveel ruimte innemen. Hebben jullie wellicht nog leuke suggesties waar ik naar kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
hmm mijn Su 7700 begint weer te kutten en linker kanaal krijgt echt veel minder power als het rechter kanaal.

Ik zit een beetje te twijfelen of ik opzoek ga naar een "nieuwe" of dat ik de soldeerbout maar eens moet gaan opwarmen.

Iemand hier ervaring met de binnenkant van oude versterkers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

hardware-lover schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 16:15:
BNS is meestal meer dan dik in orde. Mijn vriend (nee, niet mijn partner) heeft zo'n 30 jaar geleden een set gehaald en daar heeft ie menig ei over gelegd voordat hij ze daadwerkelijk heeft aangeschaft. Ik zie hem helaas niet zo heel vaak meer tegenwoordig vanwege zijn en mijn woonplaats maar volgens mij heeft hij zijn luidsprekers nog steeds in gebruik. Hij doet werkelijk al jaren met dezelfde spullen, destijds aangeschaft, en is zo vanzelf het vintage tijdperk ingegleden. Ik zal eens aan hem vragen wat hij op dit moment precies in gebruik heeft.
Als aanvulling op bovenstaande reactie, hij heeft bijna alles nog in gebruik wat ie 32 jaar geleden heeft aangekocht. Toch nog steeds een heel mooi setje. De tweeters van de speakers zijn helaas niet origineel meer en zijn noodgedwongen vervangen.

BNS boxen: type: 380/080083 (kan helaas geen foto vinden)
Thorens platenspeler: type: TD 115
Akai Cassette deck: type: GXC-715D
Marantz Tuner/versterker: type: 2252B
Sennheiser koptelefoon: type HD 424

Afbeeldingslocatie: http://onepixeldesign.com/stereo/marantz_2252B.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hifidatabase.com/static/gallery/1/2831-gxc-715d.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hi-fi.ru/upload/iblock/5d1/5d163b4a01cadce69d562eb33fb7905c.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hoffmann1.de/dieter/rec/SennheiserHD424-1986.jpg

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

die koptelefoon is de max, maar ziet er super fragiel uit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Anoniem: 190858 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:20:
die koptelefoon is de max, maar ziet er super fragiel uit !
Is maar een voorbeeld foto, van internet gehaald. Maar als hij de 32 jaar kan halen dan zal het met het fragiele ook wel meevallen, niet?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Wie kan mij helpen? De receiver (een ruim 15 jaar oude Harman Kardon) van m'n ouders begint probleempjes te geven. Geen overkomelijke defecten, maar wel dingen die aangepakt moeten worden.

Het probleem was dat hij 2 weken terug spontaan uitviel. Het hele apparaat leek echter te werken, behalve de volume regeling. Uiteindelijk blijkt het probleem een draadbrug te zijn in een voedingscircuit, die compleet door geoxideerd is door het elektrolyt dat uit een condensator is gelekt. Tenminste, dat is de enige zinnige verklaring hoe anders een draadbrug kapot kan gaan die onder een condensator zit.

Nu is de receiver tijdelijk gefixt door op de onderkant van de print met een draadje een nieuwe draadbrug te creëren, maar die condensatoren moeten nog vervangen worden.

Nu mijn vraag, waar kan ik via internet een beetje goede condensatoren krijgen? Ik dacht in het verleden hier weleens een webshop te hebben gezien die verschillende gradaties componenten verkocht, van standaard tot extreem audiofiel, tegen hele schappelijke prijzen.

Normaal zou ik zelf naar Radio Centrum in Utrecht gegaan zijn (heb er immers 5 jaar gewerkt), maar aangezien ik nog maar zelden tijdens winkeltijden in Utrecht ben en de parkeertarieven zo hoog zijn dat zelfs Conrad nog goedkoper wordt, zoek ik een alternatief.
Ik hoef geen audio-grade condensatoren te hebben, ze zitten immers in de voedingsstabilisatie rond een paar 78xx en 79xx spanningsregelaars, maar het moeten wel een beetje goede zijn. M'n ouders waren voorlopig nog niet van plan deze receiver te vervangen namelijk.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik ben aan het kijken voor een vintage koptelefoon. Hele nieuwe wereld. Die HD 424 hierboven vind ik prachtig, maar zal eens wat plekken checken zoals marktplaats en de lokale kringloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demogorg0N
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-03 14:37
deepbass909 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:58:
Nu mijn vraag, waar kan ik via internet een beetje goede condensatoren krijgen? Ik dacht in het verleden hier weleens een webshop te hebben gezien die verschillende gradaties componenten verkocht, van standaard tot extreem audiofiel, tegen hele schappelijke prijzen.
je moet eens zoeken naar farnell of RS components. Dit zijn de bij mij op het werk de meest gebruikte leveranciers van electronische componenten

[ Voor 0% gewijzigd door Demogorg0N op 12-01-2012 16:35 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
deepbass909 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:58:
Ik bestel zelf vaak via www.banzaimusic.com, hebben veel merken en voeren ook afwijkende waarde reeksen. Moet alleen bestellen via creditcard en je hebt de verzendkosten (maar die vallen weg tegen Utrechtse parkeertarieven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Demogorg0N schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:34:
[...]

je moet eens zoeken naar farnell of RS components. Dit zijn de bij mij op het werk de meest gebruikte leveranciers van electronische componenten
Farnell, hoe graag ik ook zou willen, valt af, omdat je daar alleen als bedrijf kan bestellen. Bij Farnell hebben ze bijv. wel de Panasonic caps die ik eigenlijk zou willen hebben.
kingmace schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 18:18:
[...]

Ik bestel zelf vaak via www.banzaimusic.com, hebben veel merken en voeren ook afwijkende waarde reeksen. Moet alleen bestellen via creditcard en je hebt de verzendkosten (maar die vallen weg tegen Utrechtse parkeertarieven).
Dat was hem _/-\o_ Bestellen via creditcard is geen probleem, en verzendkosten van €7,95 valt nog wel mee, hoewel ik daar makkelijk 3 uur voor kan parkeren. Maar ze zijn ook nog eens goedkoper, wat de verzendkosten ook weer compenseert. Binnenkort maar even een lijstje samenstellen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Glad to be of service ;) . Ze versturen snel en bieden goede service. En inderdaad, zijn niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ksta op het punt deze te kopen.

Pioneer TX 9800 Tuner
Pioneer SG 9800 Eq
Pioneer SA 8800 Versterker
Pioneer SR 303 Reverb

Kdenk dat die TX 9800 en SA 8800 een verbetering zijn van mijn TX8500II en SA8500II.
Juist nog even de staat gaan bekijken.

Is 500 euro trouwens een goeie deal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeLighting
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-01 21:35

FreeLighting

Heel de dag up's en down's!

Vandaag ging mijn nieuwsgierigheid uit naar mijn 30 jaar oude Telefunken HiFi Studio 1M voor de nieuwprijs van toen: 1298 DM wat gelijk is aan €663.66

Afbeeldingslocatie: http://img72.imageshack.us/img72/3230/telefunken8106ho4.jpg

Deze heeft mijn moeder toen in 1982 gekocht. Sinds de verhuizing in 2006 heb ik hem aangesloten aan mijn gaming setup met behulp van een DIN > CINCH verloop-stuk

De bass en helderheid zijn na 30 jaar geen steek veranderd. Het enige mankement is het casette-deck wat niet meer werkt. Waarschijnlijk is er een motortje stuk, maar omdat het 30 jaar nostalgie is wil ik hem niet openschroeven.

Tijdens gamen en muziek luisteren heeft hij het wel een beetje zwaar, met name bij Burnout Paradise: The Ultimate Box. Bij crashes hoor je hem dan wel een beetje kraken.

Dit is mijn stukje vintage-audio, reacties zijn altijd welkom!

Liftmonteur: Heel de dag up's en down's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
Kan er geen snaartje overleden zijn i.p.v. een motortje???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeLighting

FreeLighting

edtbonep schreef op zondag 15 januari 2012 @ 18:18:
Kan er geen snaartje overleden zijn i.p.v. een motortje???
Zou goed kunnen, maar ik gebruik nu geen casette's meer. Bovendien is het hele casette-deel al een keer vervangen in 1990 ,toen de onderdelen nog beschikbaar waren uit de fabriek,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baslab
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als trouwe genieter van dit topic heb ik eigenlijk iets aan te bieden. Omdat ik geen ruimte meer heb en daardoor eigenlijk in de (originele) doos staat te staan.

Siemens R 555 serie.

Het grote nadeel van de versterker vind ik de volume knop, die gaat in fysieke 'tikjes' / stapjes. Het is dus altijd stand 1, 2, 3, etc. soms is volume op stand 2,5 als achtergrond muziek het beste. Stand 3 te hard. Vanaf plaat en cassette heb ik al jaren geen muziek meer geluisterd.
Verder vind ik het een onwijs mooie set maar zoek dus een nieuw huisje waar deze set tot zijn recht komt.

De originele speakers zijn eerder overleden, volledig verteerde randen die heel veel troep achter lieten.

Afbeeldingslocatie: http://flots.net/images/SiemensR555seriek2.jpg

(misschien is dit bericht tegen de regels maar naar mijn idee wordt dit topic door de juiste mensen bezocht ... )

... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
mooi, dat groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik heb nog even gekeken naar de volumeknop van m'n Marantz PM200, en het lijkt me het makkelijkst om de potmeter gewoon te vervangen, want er is maar weinig ruimte om iets in te spuiten/druppelen.

Maar wat is nu een goede plek om potmeters te kopen? Het eerste wat in mij opkwam was Conrad.nl, maar daar kosten die dingen gewoon €15 per stuk :X

Ik moet dus een logaritmische stereopotmeter hebben van 100k (volgens mijn vader dan, die er verstand van heeft :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:47
MDKorpel schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 19:14:
Vanmiddag heb ik bij de kringloop een Pioneer SA-5500 II opgepikt voor een heel aardig prijsje :) . Omdat ik (nog) geen speakers bij heb (ben nog op zoek naar iets bijpassends), heb ik de werking getest met een Sony DR-5A koptelefoon die nog van mijn ouders geweest is.

De versterker:

Versterker Foto 1
Versterker Foto 2

(Sorry dat het linkjes zijn, kan zo snel even geen thumbs maken)

Wat ik erover heb kunnen vinden, is deze versterker ergens tussen 1977 en 1979 gemaakt. Achterop de versterker staat een vermogen van 130 watt genoemd, terwijl op internet te vinden is dat de versterker 15 watt per kanaal levert. Hoe dit precies zit weet ik niet, maar zoveel maakt het niet uit denk ik. De versterker heeft inputs voor tape, tuner, phono en aux, en A en B speakerkanalen.

De koptelefoon:

Koptelefoon Foto 1

Ik heb hier niet erg veel over kunnen vinden, behalve dat hij uit het begin van de jaren '70 lijkt te komen. Wat mij betreft klinkt hij nog steeds prima, ik gebruik hem het meest in combinatie met mijn keyboard.

Zoals gezegd ben ik nog op zoek naar een mooi setje speakers dat een beetje bij de versterker past, dus wellicht iets uit ongeveer dezelfde periode. Het liefst speakers die niet al te groot zijn, zodat ze niet teveel ruimte innemen. Hebben jullie wellicht nog leuke suggesties waar ik naar kan kijken?
130 Watt is wat de versterker aan stroom verbruikt, destijds had een "low end"-- middenmoot versterker niet zo'n hoog vermogen, 2x15Watt continue uitgangsvermogen was al heel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElektroNeko
  • Laatst online: 30-09-2024
Ahh! Mijn type topic!

Afbeeldingslocatie: http://www.mediafire.com/imgbnc.php/dad961c7f885d1d6ec8c89fc48b4951976685fd29f6f6fa0509e8e7800f1686b4g.jpg

Die grote boombox heb ik ruim een half jaar geleden gekocht voor 30 euro. Enige wat gerepareerd moest worden was het veertje van Desk B. Hij kan keihard, zeker op verse batterijen, en als het warm genoeg is (Hij kan niet zo goed tegen de kou) dan zet ik hem op m'n linker schouder (zoals het hoort :+) en dan knal er wat straten mee weg X3. Vooral leuk in het donker met die ledjes in de speakers die meeflitsen op de beat (Niet goed te zien op het plaatje helaas...)

Die kleinere heb ik voor als het wat kouder is (die kan er wel tegen) en die past met de speakers afgekoppeld zo in m'n handtasje X3.

En als het discreet moet, dan luister in naar m'n walkman. 4 band Eq met bass boost en Auto Reverse. Sowieso 90 minuten goeie muziek dus X3.

En de knuffels spreken voor zichzelf :3

[ Voor 16% gewijzigd door ElektroNeko op 15-01-2012 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De bovenste is een Philips, de onderste kan ik net niet zien, en die walkman volgens mij een Panasonic als ik me niet vergis. Zit ik een beetje in de richting? :P

En welkom op GoT nog, jongedame :) Ik weet trouwens niet waar je die x3 vandaan hebt, maar als dat een smiley is: die werkt hier niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElektroNeko
The Eagle schreef op maandag 16 januari 2012 @ 09:30:
De bovenste is een Philips, de onderste kan ik net niet zien, en die walkman volgens mij een Panasonic als ik me niet vergis. Zit ik een beetje in de richting? :P

En welkom op GoT nog, jongedame :) Ik weet trouwens niet waar je die x3 vandaan hebt, maar als dat een smiley is: die werkt hier niet ;)
'X3' is een kattenversie van 'XD' zeg maar. En jammer als ze "niet werken". Dan draai je je hoofd maar bij :3.

En nee, je hebt alle merken fout X3.

Bovenste is een Aristona, de grote is een Sanwa (tegenwoordig vooral bekend van de speelhal toetsen X3) en de walkman is een Aiwa ;3

Hier is een groter plaatjes.

En ik zit hier al wat langer hoor. Je hebt me een tijdje geleden advies gegeven over het formateren van diskettes weet je nog? ;3
SpatieBalkToets schreef op zondag 15 januari 2012 @ 09:37:
Vandaag ging mijn nieuwsgierigheid uit naar mijn 30 jaar oude Telefunken HiFi Studio 1M voor de nieuwprijs van toen: 1298 DM wat gelijk is aan €663.66

[afbeelding]

Deze heeft mijn moeder toen in 1982 gekocht. Sinds de verhuizing in 2006 heb ik hem aangesloten aan mijn gaming setup met behulp van een DIN > CINCH verloop-stuk

De bass en helderheid zijn na 30 jaar geen steek veranderd. Het enige mankement is het casette-deck wat niet meer werkt. Waarschijnlijk is er een motortje stuk, maar omdat het 30 jaar nostalgie is wil ik hem niet openschroeven.

Tijdens gamen en muziek luisteren heeft hij het wel een beetje zwaar, met name bij Burnout Paradise: The Ultimate Box. Bij crashes hoor je hem dan wel een beetje kraken.

Dit is mijn stukje vintage-audio, reacties zijn altijd welkom!
Wat een awesome ding joh... Hoeveel batterijen gaan erin? :3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeLighting

FreeLighting

ElektroNeko schreef op maandag 16 januari 2012 @ 23:52:
[...]

'X3' is een kattenversie van 'XD' zeg maar. En jammer als ze "niet werken". Dan draai je je hoofd maar bij :3.

En nee, je hebt alle merken fout X3.

Bovenste is een Aristona, de grote is een Sanwa (tegenwoordig vooral bekend van de speelhal toetsen X3) en de walkman is een Aiwa ;3

Hier is een groter plaatjes.

En ik zit hier al wat langer hoor. Je hebt me een tijdje geleden advies gegeven over het formateren van diskettes weet je nog? ;3

[...]

Wat een awesome ding joh... Hoeveel batterijen gaan erin? :3
Er gaan 8! x 1.5V batterijen, van die dikke in. Natuurlijk werkt hij ook op 230V :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ksta op het punt deze te kopen.

Pioneer TX 9800 Tuner
Pioneer SG 9800 Eq
Pioneer SA 8800 Versterker
Pioneer SR 303 Reverb

Is 500 euro een goeie deal ?
(de vraag nog maar eens gesteld bij gebrek aan interesse blijkbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:56

kraats

Ik rol

Tja.. is zo natuurlijk niet te zeggen. Hangt volledig af van de staat, van wat je er mee wilt en vooral: wat de gek er voor geeft :) Er zijn geen vaste prijslijsten voor apparatuur van deze leeftijd.
Ik zou zelf niet snel dergelijke bedragen betalen, ook al ben ik helemaal Pioneer-gek.. Voor mij zit de lol vooral in goedkope deals voor dat soort spullen.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElektroNeko
SpatieBalkToets schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 17:26:
[...]

Er gaan 8! x 1.5V batterijen, van die dikke in. Natuurlijk werkt hij ook op 230V :)
Ah, evenveel als m'n Sanwa dus. D batterijen neem ik aan?

Ja, in die van mij zat ook een transformator, maar die heb eruit gehaald omdat die erg zwaar is en omdat er een aansluiting op de boombox zit voor 12 volt gelijkstroom, en ik heb hier genoeg van die adapters die eraan passen X3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

kraats schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 18:29:
Tja.. is zo natuurlijk niet te zeggen. Hangt volledig af van de staat, van wat je er mee wilt en vooral: wat de gek er voor geeft :) Er zijn geen vaste prijslijsten voor apparatuur van deze leeftijd.
Ik zou zelf niet snel dergelijke bedragen betalen, ook al ben ik helemaal Pioneer-gek.. Voor mij zit de lol vooral in goedkope deals voor dat soort spullen.
Mee eens. Vaak zetten mensen zulke oude apparatuur voor een prikkie op Marktplaats, vaak voor < €30. Dan is het het leukst :)
Vaak moet ie wel een beetje opgeknapt worden (elco's/potmeters vervangen, dat soort werk) maar je hebt wel topapparatuur voor bijna niets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Niet online
Hallo allemaal,

zoals ik hier een paar dagen terug al had gepost, heb ik een Pioneer SA-5500 II op de kop getikt. Intussen heb ik er ook een paar Wharfedale Denton 2XP bij gevonden, die zijn nog net een tikje ouder dan de versterker (1971-1973 geloof ik), maar het klinkt allemaal nog prima. In vergelijking met het cheapo setje kleine Philips speakers (over van een microset) wat ik er ook op heb aangesloten is de bas bij de Wharfedales wat minder aanwezig, maar klinkt het geheel mij wat voller in de oren. Al met al erg tevreden dus :).

Nu alleen nog een klein vraagje aan jullie: Ik kwam er bij de boel even testen achter dat de AUX ingang van de versterker bar slecht geluid geeft. Is er nog iets wat ik hieraan kan verhelpen, of moet ik er maar mee leren leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144074

Compizfox schreef op zondag 15 januari 2012 @ 22:21:
Ik heb nog even gekeken naar de volumeknop van m'n Marantz PM200, en het lijkt me het makkelijkst om de potmeter gewoon te vervangen, want er is maar weinig ruimte om iets in te spuiten/druppelen.

Maar wat is nu een goede plek om potmeters te kopen? Het eerste wat in mij opkwam was Conrad.nl, maar daar kosten die dingen gewoon €15 per stuk :X

Ik moet dus een logaritmische stereopotmeter hebben van 100k (volgens mijn vader dan, die er verstand van heeft :P)
Je kunt ze waarschijnlijk goedkoop krijgen op ebay.com
zoek dan op potentiometer of logarithmic potentiometer

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 144074 op 17-01-2012 23:24 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 168 Laatste