• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:37
Skynett schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:03:
Die Dual serie kom je bijna nooit meer tegen. Vaak zie je dat het zwarte aluminium wat verkleurd is en niet meer echt diep zwart is.
De kleuren voor die serie waren zilver en bruin metallic, dus echt zwart was hij volgens mij niet.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:14
nineball schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:27:
[...]

De kleuren voor die serie waren zilver en bruin metallic, dus echt zwart was hij volgens mij niet.
Dan laat mijn herinnering me wat in de steek. Is ook al ruim 45 jaar geleden.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 12:53
AntoniusDD schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:36:
Het begint te groeien, moet echter nog zo'n 30 tapes retour krijgen die niet meer gebruikt worden.
(Men stapt ondanks een "vintage feel and look" toch over naar streaming digitaal)
[Afbeelding]
Het was een paar jaar geleden echt makkelijker compact cassettes aan te kopen.
Van net onder 3€ per stuk naar 5€ voor Type II en voor Type IV zelfs van 25€ tot 100€ zijn de prijzen al gestegen.
Krankzinnig.
Als ik ze voor een goede prijs tegenkom in de kringloop neem ik altijd de goede (al bespeelde) tapes mee. Gelukkig heb ik vele jaren geleden al ingeslagen en heb ik naast zo'n 100 tal gesealde tapes nog een 100 tal al bespeelde SA90 en XLII tapes liggen.
Nu zie ik hier heel mooie platenspelers voorbij komen maar dacht aan dat vinyl, wat dat niet per LP kost?
Putten jullie nog uit eigen oude bestanden of kopen jullie die ook nieuw?
Ik koop ook regelematig nieuw. Ze zijn inderdaad duur maar hobby mag bij mij geen prijs hebben. Toch blijf ik bladeren door de tweedehands bakken het leukst vinden en hopen dat je een pareltje vindt.

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-04 11:51
Skynett schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:58:
[...]

Dan laat mijn herinnering me wat in de steek. Is ook al ruim 45 jaar geleden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uMtqR4a727x9miTFjzmzhdq0qo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/TVP70KrAezb61fMEvUTAVqKH.webp?f=user_large

Volgens mij noemde men dat kleurtje Brons destijds. Er zijn nog wel wat te vinden, deze 350€ samen maar die van jouw is erg mooi.

• Skynett
@AntoniusDD
Dat is een iets andere serie, die heeft niet alles in groene leds uitgevoerd. De tuner had een groen led display, de versterker, en ook het cassettedeck. En zelfs de platenspeler volgens mij.

Ik weet niet of alles die kleur bruin had, zou kunnen, maar ik kaan ook niet snel een goede foto er van vonden op het internet met alle leds aan. Is ook wel een indicatie van hoe schaars iets is denk ik.

Ik had nog nooit zoiets gezien, dat was echt ongekend voor die tijd circa 1979.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:04

SomerenV

It's something!

Nu zie ik hier heel mooie platenspelers voorbij komen maar dacht aan dat vinyl, wat dat niet per LP kost?
Putten jullie nog uit eigen oude bestanden of kopen jullie die ook nieuw?
Beetje 50/50. Nieuwe LPs kunnen duur zijn, maar hoeft niet perse. Van de week nog Blade Runner van Vangelis op de kop getikt voor 2 tientjes. En Houston Lyon van Jean Michel Jarre tweedehands voor een tientje, terwijl die echt nog subliem klinkt. De rerelease van Queen II was met 32 euro wel wat duurder, maar hagelnieuw. En ik heb laatst Jungleboek uit 1967 gekocht voor een paar euro. Die klinkt wel echt oud maar m'n zoontje boeit dat niet.

Dat het een aardige prijs kan hebben maakt ook wel dat je het beter leert waarderen. Vind ik althans. Je koopt dan ook niet alles wat los en vast zit maar maakt bewuste keuzes. Dat heeft ook wel z'n charme.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:00
Tsja, de 20 gulden voor een LP uit 1980 is naar huidige maatstaven nu 30 euro waard, dus je kan het wel duur vinden maar eigenlijk valt het nog wel mee.

• AntoniusDD
Kijk, het was totdat een Amerikaanse Senator ooit riep "van dat kopiëren moet eens afgelopen zijn dat is de dood van de muziek industrie" (techmoan) en feitelijk kwam er hier pas 20 jaar later in 2014 een kopieerverbod voor Nederland.
Waarbij wij de Nederlandse staat legaal eerst jarenlang een bijdrage op lege opneembare media moesten betalen bij aankoop van een tape of cd.
WHO IS THE ROBBER.

Dat een LP tweedehands zijn geld waard is geloof ik best. Maar ook jullie LongPlay Record lovers betalen weer teveel voor een plaat.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:10

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

pman63 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:39:
Tsja, de 20 gulden voor een LP uit 1980 is naar huidige maatstaven nu 30 euro waard, dus je kan het wel duur vinden maar eigenlijk valt het nog wel mee.
Ik ben net vanmiddag in de CD/platenwinkel geweest en heb daar wat rondgekeken juist omdat ik nu bijna eindelijk alles weer kan gebruiken. Het nadeel vond ik dat de gemiddelde LP die ik tegen kwam van de bands die ik de moeite waard vind direct een special edition is met limited kleurtjes vinyl. Dus... Ga je snel van 30 tot 50 euro :X
Ga je bijvoorbeeld naar de CD's. Dan valt het mee en ben je tussen de 10 en 20 kwijt voor dezelfde plaat maar dan zonder leuke kleurtjes.

Heb gelukkig nog een kast vol maar wil wel graag weer een collectie verder gaan gebruiken nu ik weer fatsoenlijk alles kan luisteren. Kringloop voor vinyl begint ook steeds duurder te worden dus betaal je daar ook al snel 20 euro voor specifieke gebruikte platen :X
SomerenV schreef op zondag 29 maart 2026 @ 00:57:
[...]

Dat het een aardige prijs kan hebben maakt ook wel dat je het beter leert waarderen. Vind ik althans. Je koopt dan ook niet alles wat los en vast zit maar maakt bewuste keuzes. Dat heeft ook wel z'n charme.
Ik koop vaak bij een concert nog een CD of een plaat of een cassette. Afhankelijk van de band. Als leuk aandenken van het optreden. Alleen door de prijs van een vinylplaat die richting de 30 euro gaat of soms zelfs 45 euro. Dan vind ik het bijna onder een investering vallen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Touchdomex schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:23:
[...]

Ik ben net vanmiddag in de CD/platenwinkel geweest en heb daar wat rondgekeken juist omdat ik nu bijna eindelijk alles weer kan gebruiken. Het nadeel vond ik dat de gemiddelde LP die ik tegen kwam van de bands die ik de moeite waard vind direct een special edition is met limited kleurtjes vinyl. Dus... Ga je snel van 30 tot 50 euro :X
Ga je bijvoorbeeld naar de CD's. Dan valt het mee en ben je tussen de 10 en 20 kwijt voor dezelfde plaat maar dan zonder leuke kleurtjes.

Heb gelukkig nog een kast vol maar wil wel graag weer een collectie verder gaan gebruiken nu ik weer fatsoenlijk alles kan luisteren. Kringloop voor vinyl begint ook steeds duurder te worden dus betaal je daar ook al snel 20 euro voor specifieke gebruikte platen :X

[...]

Ik koop vaak bij een concert nog een CD of een plaat of een cassette. Afhankelijk van de band. Als leuk aandenken van het optreden. Alleen door de prijs van een vinylplaat die richting de 30 euro gaat of soms zelfs 45 euro. Dan vind ik het bijna onder een investering vallen.
30 euro vind ik nog meevallen, maar als het richting de 50 euro gaat dan moet ik er wel twee keer over nadenken. Zo wil ik eigenlijk heel graag de Dune en Dune Part 2 soundtracks hebben maar daar ben je minimaal een euro of 70 voor kwijt. Dat vind ik gewoon echt veel geld voor zoiets.

Maar het leukste vind ik de tweedehands vondsten voor een euro of 5 tot 15. Sure, meer krasjes en ruis, maar dat heeft ergens ook wel iets.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

SomerenV schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:12:
[...]

30 euro vind ik nog meevallen, maar als het richting de 50 euro gaat dan moet ik er wel twee keer over nadenken. Zo wil ik eigenlijk heel graag de Dune en Dune Part 2 soundtracks hebben maar daar ben je minimaal een euro of 70 voor kwijt. Dat vind ik gewoon echt veel geld voor zoiets.

Maar het leukste vind ik de tweedehands vondsten voor een euro of 5 tot 15. Sure, meer krasjes en ruis, maar dat heeft ergens ook wel iets.
Daarvoor hebben we de platenwasser in huis. De krasjes haal je niet weg maar een groot deel van het vuil wel. Dus dat scheelt al.

Die tweedehands vondsten vind ik ook nog steeds leuk maar zodra die boven de 15 euro komen dan zijn normale platen van 20 tot 30 euro al in bereik. Dat prijsverschil is dan voor mij om het even en haal ik nieuw.

Die 70 euro... Tjah :X Ik vind normaal boven de 50 euro voor een concert al erg veel. Voor een plaatje die je thuis afspeelt... Dat zijn prijzen waar ik in ieder geval niet aan ga beginnen. Jammer wel want het afspelen is wel leuk.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• GoingDutch
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 08-04 10:33
Ik heb een bijna 20 jaar oude installatie bestaande uit een Sony Blu-ray speler, een Yamaha receiver en een Teufel 5.1 boxen set. De hele set heeft in die tijd zo’n 1200€ gekost. Ik ben al lang over op iPad + Bose bluetooth noise cancelling koptelefoon voor films en muziek en zal waarschijnlijk nooit meer teruggaan naar speakers. Ik vind het ook niet meer van deze tijd om het hele huis en buren mee te laten luisteren naar een film hoewel ik de subwoofer wel mis.

Ik heb lang getwijfeld of ik deze set moet bewaren, geluid met cd is ook goed, maar we hebben de ruimte voor opslag nu eigenlijk nodig. Verkopen heeft geen zin, het zal weinig meer waard zijn door de leeftijd. Wat zou buiten kringloop een geschikte bestemming zijn?

• Skynett
GoingDutch schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:08:
Wat zou buiten kringloop een geschikte bestemming zijn?
Afvoeren naar de gemeentewerf/milieustraat.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:43

Fiber

Beaches are for storming.

Skynett schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:30:
[...]

Afvoeren naar de gemeentewerf/milieustraat.
Dan toch liever naar de Kringloop. Er zijn vast wel liefhebbers met een kleine beurs die zoiets daar graag meenemen... :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04:59

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik heb een bijna 20 jaar oude installatie bestaande uit een Sony Blu-ray speler, een Yamaha receiver en een Teufel 5.1 boxen set. De hele set heeft in die tijd zo’n 1200€ gekost. Ik ben al lang over op iPad + Bose bluetooth noise cancelling koptelefoon voor films en muziek en zal waarschijnlijk nooit meer teruggaan naar speakers. Ik vind het ook niet meer van deze tijd om het hele huis en buren mee te laten luisteren naar een film hoewel ik de subwoofer wel mis.

Ik heb lang getwijfeld of ik deze set moet bewaren, geluid met cd is ook goed, maar we hebben de ruimte voor opslag nu eigenlijk nodig. Verkopen heeft geen zin, het zal weinig meer waard zijn door de leeftijd. Wat zou buiten kringloop een geschikte bestemming zijn?
Een neefje/nichtje? Plaatselijk clubhuis?

Your Friendly Neighborhood Moderator

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Op Marktplaats plempen als gratis ophalen. Als dat binnen 2 weken niet gelukt is naar de Kringloop brengen. De Kringloop neemt het sowieso wel van je over.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Denken jullie eraan dat we voor alles rondom lp's kopen en afspelen ook Het Grote Vinyl Topic deel 4 hebben?

• GoingDutch
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 08-04 10:33
Bedankt voor de reacties. Ik zat ook te denken aan weggeven aan een vereniging voor een clubhuis of zoiets.

Gratis op marktplaats zetten komen alleen maar handelaren op af die het dan voor veel geld willen verkopen, denk ik.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Scooterguy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04 21:44
Je gaat het niet geloven, maar ik heb NOG een setje bij elkaar gekocht (Nr 5 inmiddels). 8)
Ditmaal was er wel heel wat werk aan, riempjes die overal aan kleefden, een paar condensators die kaduuk waren en zelfs 2 plastic tandwielen die nog minder tanden hadden dan een oma :P , maar hey: er staat weer een nieuw setje op mijn bureau.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HreMQNAOQ6KJg_111C_TiXfq2Zg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEs8IWYUtX4FtK10IpMW67qv.jpg?f=fotoalbum_large
Oh ja, Rosy ligt en staat op alles wat ook maar een beetje warm is :D

• Noitisnt
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:57
Mooi setje, mooi opgeknapt, het ziet eruit als nieuw! Doe Rosy de groeten van Loris, da's ook een audiokat :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b16wKlXNEix0Z3tIJXX1BQsJBP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNJIgTPBwnLnS6aHjpU66LwU.jpg?f=fotoalbum_large

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:51
Scooterguy schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:29:
Je gaat het niet geloven, maar ik heb NOG een setje bij elkaar gekocht (Nr 5 inmiddels). 8)
Ditmaal was er wel heel wat werk aan, riempjes die overal aan kleefden, een paar condensators die kaduuk waren en zelfs 2 plastic tandwielen die nog minder tanden hadden dan een oma :P , maar hey: er staat weer een nieuw setje op mijn bureau.
[Afbeelding]
Oh ja, Rosy ligt en staat op alles wat ook maar een beetje warm is :D
Mooie Yamaha Natural Sound Classic line audioset!
Ik zie de ax-10 versterker, de tx-10 tuner, kx-10 3 koppen cassettedeck en de md-x9 minidisc recorder...

Zelf heb enkele zwarte en zilveren componenten uit deze serie:
RX-10 zilver kleurig
RX-10 zwarte uitvoering

Beiden zijn een receiver waardoor ik die losse tuner niet nodig heb... Belangrijkste verschil buiten de tuner is het vermogen wat deze kunnen leveren in het voordeel van de AX-10...

Verder nog
KX-10 zilver kleurig
KX-10 zwarte uitvoering
CD-X10 zilver kleurig
CD-X9 zwarte uitvoering
MD-X9 minidisc recorder in het zilver

Verder is er nog een KX-W10 dubbel autoreverse cassettedeck (2-koppen) en een MD-X10... Beiden heb ik niet in bezit en de MD-X10 ken ik alleen van plaatjes op internet... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Scooterguy
rcor schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:41:
[...]

Mooie Yamaha Natural Sound Classic line audioset!
Ik zie de ax-10 versterker, de tx-10 tuner, kx-10 3 koppen cassettedeck en de md-x9 minidisc recorder...

Zelf heb enkele zwarte en zilveren componenten uit deze serie:
RX-10 zilver kleurig
RX-10 zwarte uitvoering

Beiden zijn een receiver waardoor ik die losse tuner niet nodig heb... Belangrijkste verschil buiten de tuner is het vermogen wat deze kunnen leveren in het voordeel van de AX-10...

Verder nog
KX-10 zilver kleurig
KX-10 zwarte uitvoering
CD-X10 zilver kleurig
CD-X9 zwarte uitvoering
MD-X9 minidisc recorder in het zilver

Verder is er nog een KX-W10 dubbel autoreverse cassettedeck (2-koppen) en een MD-X10... Beiden heb ik niet in bezit en de MD-X10 ken ik alleen van plaatjes op internet... ;)
Je hebt de CDX-9 gemist :P
De KX-W10 heb ik ook in mijn bezit, dat was een hele zoektocht ;)
Hij staat onderaan in de middenste stapel.
En verder nog wat anders om na te kijken als ik tijd en zin heb :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCIElViaO6E1fU_KYVWqyCtr40s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JAlzYIpnDrQ4YIkLGzgaHLN.jpg?f=fotoalbum_large

• AntoniusDD
Lijkt me niet de mooiste locatie / kamer in huis om dergelijke vintage te hebben staan en te horen spelen, toch?
Of gaat het alleen om het hebben ;)
Topic is gebruik je nog Vintage apparatuur!

• The Eagle

The Eagle

Scooterguy schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:15:
[...]

Je hebt de CDX-9 gemist :P
De KX-W10 heb ik ook in mijn bezit, dat was een hele zoektocht ;)
Hij staat onderaan in de middenste stapel.
En verder nog wat anders om na te kijken als ik tijd en zin heb :p

[Afbeelding]
Ach gussie, een nestje jonkies O+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Scooterguy
AntoniusDD schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:06:
Lijkt me niet de mooiste locatie / kamer in huis om dergelijke vintage te hebben staan en te horen spelen, toch?
Als je mijn eerder(e) bericht(en) ook had gelezen weet je dat ik intussen al 5 sets in gebruik heb thuis, de toestellen die je in de laatste post ziet zijn reserve die nog nagekeken moeten worden ;)

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

AntoniusDD schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:06:
Zie gele vak:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dus of iemand het nu hobbymatig verzamelt, repareert of in de kamer tentoonstelt, dat mag allemaal. Ernaar luisteren is natuurlijk nog leuker, maar geen vereiste.

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-04 14:01
*knip* commentaar op de moderatie mag je doen in de daarvoor bestemde kanalen. Dit topic is voor praten over vintage audio, niet voor sfeer beïnvloedende meta-discussie - dus niet doen.

[ Voor 73% gewijzigd door Jorgen op 02-04-2026 18:58 ]

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:58
Of er aan sleutelen 8)
Mag gelukkig ook :)

• AntoniusDD
Ik had @Scooterguy dus niet gevolgd mbt die collecties die hij in huis heeft. SORRY dacht hij had die met de kat erop in de berging gezet...........

• Buzzfeed
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-04 15:17
Ik heb een zeer mooie Akai AP 003 kunnen kopen, die onderhoud nodig heeft. De gebruikelijke zaken de motor ophanging en de snaar, en wat reiniging en smeer werk. Nu wilde ik de motor los halen, deze zit vast met twee clips ( die zijn geen probleem) maar op de derde as zit een soor huls met twee inkepingen. Ik kan niet vinden of dit schroefdraad is, of banjontet of? En of er een speciaal tooltje voor is. Kan iemand mij verder helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAoeOdM3bN46RUvkC8EXHx0s4SM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSvei7zstCsELpCuHHDn2pgO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1FAyBzLEsvz_EeEnt1Ic9aHXDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAQ0WzQplNLEMYmNrVugQGEo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihyNEnxy4k6bkJyER9WfDnnVM_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZqSKvsKUZ9YjbjQRxzxdZb5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShNzHIPRv3x6ZITaark9kiwiwWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pU4P0Eo69oNFXTznKFWTDbiy.jpg?f=fotoalbum_large

• Skynett
Volgens mij moet je daar een schroevendraaier op zetten waar in het midden een hapje uit het blad ontbreekt.
Verder lijkt het verzegeld te zijn.
Moet het geheel na montage weer op spanning gezet worden? Wat zegt het servicemanual daarover?

• Buzzfeed
Skynett schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:00:
Volgens mij moet je daar een schroevendraaier op zetten waar in het midden een hapje uit het blad ontbreekt.
Verder lijkt het verzegeld te zijn.
Moet het geheel na montage weer op spanning gezet worden? Wat zegt het servicemanual daarover?
De SM zegt er niets over helaas, Zover ik begrijp is deze as bedoelt voor de juist hoogte van de motor. Maar meer kan ik er niet van vinden.

17:15 update, ik heb een U schroevendraaier setje besteld en het is gewoon schroefdraad.
Volgende week zal het wel binnen zijn en kan ik de platenspeler afmaken.

[ Voor 14% gewijzigd door Buzzfeed op 03-04-2026 17:16 . Reden: Opgelost ]

• rcor
Buzzfeed schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:21:
Ik heb een zeer mooie Akai AP 003 kunnen kopen, die onderhoud nodig heeft. De gebruikelijke zaken de motor ophanging en de snaar, en wat reiniging en smeer werk. Nu wilde ik de motor los halen, deze zit vast met twee clips ( die zijn geen probleem) maar op de derde as zit een soor huls met twee inkepingen. Ik kan niet vinden of dit schroefdraad is, of banjontet of? En of er een speciaal tooltje voor is. Kan iemand mij verder helpen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou je vraag hierover even voorleggen in Het Grote Vinyl Topic deel 4. Daar zitten wat meer platen speler experts die je wellicht kunnen helpen... ;)

• AntoniusDD
Ik zag net een Marshall Headphones voorbij komen op een leuke jogger, onderweg naar de supermarkt.

Dat leek mij vintage maar ik zie dat soortgelijke headphones nog steeds te koop zijn.
Is dat ook net zo'n goed spul zoals ik ze uit de studio ken van 45 jaar geleden?

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

AntoniusDD schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:31:
Ik zag net een Marshall Headphones voorbij komen op een leuke jogger, onderweg naar de supermarkt.

Dat leek mij vintage maar ik zie dat soortgelijke headphones nog steeds te koop zijn.
Is dat ook net zo'n goed spul zoals ik ze uit de studio ken van 45 jaar geleden?
Ik verwacht het niet aangezien het behalve de naam en het design weinig meer lijkt te maken hebben met de glorie van weleer.
Headphones and bluetooth speakers

In 2010 Marshall started a partnership with Zound Industries to make headphones and bluetooth speakers,[36] Zound Industries[37] is most known for its Urbanears headphones and have a similar partnership with Adidas to make audio products for them. In August 2018, Marshall announced two smart speakers which run Amazon Alexa.[38]
Wikipedia: Marshall Amplification

Ondertussen dus ook gefuseerd maar volgens mij komt alle development van Zound af. Niet Marshall.

https://group.marshall.co...ompany-to-the-next-level/

Ze zien er absoluut goed uit en volgens mij van wat ik gevoeld heb is de bouwkwaliteit ook voldoende. Alleen geluid heb ik weinig vertrouwen in.

Neem dan een setje Grado's als je de vintage look tof vind.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:24

OgWok

U.N.C.L.E.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzlJyqEzldNb-BOEFQHhgJcPJ40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tVQrQT6YPxV4kujRG4eRrbk.jpg?f=fotoalbum_large

Zoiets? Of zelf een passende schroevendraaier nemen en er een sleufje in vijlen/slijpen. Dit schroefbusje dient waarschijnlijk om de motor zo te stellen dat de snaar in het midden van de pully loopt.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:27

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je niet toevallig na het loshalen van de twee met borgclip en verwijderen van de rubbers de motor zijwaarts schuiven? De as in die sleuf zegmaar.

• Buzzfeed
OgWok schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:58:
[...]

[Afbeelding]

Zoiets? Of zelf een passende schroevendraaier nemen en er een sleufje in vijlen/slijpen. Dit schroefbusje dient waarschijnlijk om de motor zo te stellen dat de snaar in het midden van de pully loopt.
Ja inderdaad die, ik heb enorm veel gereedschap maar die niet helaas ook nog nooit meegemaak tdat ik die nodig heb.

• Buzzfeed
Duclaasie schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:37:
[...]

Kun je niet toevallig na het loshalen van de twee met borgclip en verwijderen van de rubbers de motor zijwaarts schuiven? De as in die sleuf zegmaar.
Nee helaas niet, de revet (ring) verhinderd dat.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:00
Buzzfeed schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:56:
[...]

Ja inderdaad die, ik heb enorm veel gereedschap maar die niet helaas ook nog nooit meegemaak tdat ik die nodig heb.
Ik zie daar middenboven ook nog een schrief van de onderkant komen kan die niet los zodat dat deel loskomt? De servicemanual staat inderdaad vol met getallen maar geeft vervolgens niet aan wat wat is, of het moet de volgorde van in/uit elkaar halen zijn.

• Noitisnt
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:57
AntoniusDD schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:31:

Een vriend van me, gitarist uiteraard, heeft zo'n koptelefoon. Het ziet er leuk uit en is ook wel stevig, maar qua geluid is het niks bijzonders. Deze moderne variant tref je niet aan in een serieuze studio.

• AntoniusDD
Dank voor die inschatting en informatie. Ik had destijds een Sony die als absoluut beste hoofdtelefoon onder de 1000 gulden vermeld werd en die was ook echt goed.
30 jaar plezier van gehad totdat men mij een verhuisdoos gestolen heeft, tijdens de verhuizing.
Met een beetje twijfel heb ik recent weer een Sony gekocht voor aan de walkman.
Vandaar dat ik benieuwd was inzake die Marshall.

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24
Denk dat ik hier qua luidsprekers ook wel mee mag doen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QfuNma_OIPwW3fkYcfDrN6SziM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3vO1JiDQmK4c4cb5TmS6DDi.jpg?f=fotoalbum_large

Speel nu met originele Avalon Eclipse speakers uit ergens midden jaren 90 op zijn laatst. Twee-weg gesloten kast. 20 jaar mijn droom speaker geweest, maar heb sinds kort de even oude Etude Kronos (opvolger MP1) als uitprobeersel te luisteren staan. Deze zijn in 2022 volledig gereviseerd en de filters geupgrade door de oprichter van Etude. Tot nu bevalt het goed. Meer fundamenteel laag en een heel fraai beeld, vooral ook voor live opnames die ik veel luister.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XskRKKpfsGUV7LOVhMm3YpPowrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/od6yUx3fSA3bfeQ5RvvtA4Am.jpg?f=fotoalbum_large

• f2ride2001
Weer verder met de walkman van AntoniusDD:
Nieuwe (inimini) snaar binnen gekregen. Duurde even, maar vooruit.

Snaar gemonteerd, mechanisme weer op tijd gezet. Schakelaartjes schoongemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOfJIPwakgYag5mGIMw64b0S2PY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZXytTr42kB0i60hnq3BZfAA.jpg?f=fotoalbum_large

Alles weer vastgesoldeerd.
Klinkt prima. 1 aandrukrol heeft tegen de capstan aangezeten een lange tijd. Dat hoor je nog op 1 kant van het bandje. Dus daar moet ik nog eens naar kijken. Maar de andere kant speelt perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1N-lRTC9e5ry8HtMSbWXGK26dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y2uQmYa5sNZ3rsKHSSwNOfQp.jpg?f=fotoalbum_large

Poppetje gezien, kastie dicht. Mooi ding, volledig metaal. Dolby ruisonderdrukking. Tiptoets. Nice
Me happy.

• AntoniusDD
Fijn dat ie werkt zoals verwacht. Met een gumstick accu, Top.

• f2ride2001
jouw Walkman ook even opengehaald.
(Je had 1 schakelaartje niet goed geplaatst, dus die schakelde niet meer. nu weer wel)

Ook hier moet je de printplaat van het mecchanisme af solderen. 2 punten + flex van de kop.
Mechanisme:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogAlqh6Xqf6GM8cUTRgdmLo41Ac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCNu2AY3GsEtmcTqpR3DSSIb.jpg?f=fotoalbum_large
Printplaat:"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEekZBSSdJj6z02pPBwRaTFVJDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RiuyTcJ2KZkbkp96O9Qs0zj.jpg?f=fotoalbum_large

Condensatoren meten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJok6vXtunq1jEKBCrxYa-3NVno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBnMg4ogm4wB2TnbQn8E33d3.jpg?f=fotoalbum_large
Die is dus niet meer goed: zou 220µF moeten zijn.....

passen en meten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_46Le1m4Vt2PPaX9crYYOaKcRZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SqtWdvTEa7FCqx5P4GmLMcj.jpg?f=fotoalbum_large

Past
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbRXYIN0y3hj44EkRDd8YLGqNJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0BPGsvaAC2aLQHe2VYSCcpmX.jpg?f=fotoalbum_large

4x220µF vervangen
Morgen is kijken of ik tijd heb om hem weer in elkaar te zetten.

• AntoniusDD
Gaaf @f2ride2001 :)
uh welk schakelaartje ? ik had eigenlijk alleen maar binnen gekeken en weer dicht gemaakt.
Super fijn man.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:05
Mijn jaren 80 AKAI begint steeds meer kuren te vertonen.
Voorversterker: PR-A04
Eindversterker: PA-W04

1 kanaal viel al wel eens uit maar kwam vrij snel daarna weer terug.
Inmiddels valt die steeds vaker uit of speelt heel zachtjes, maar nu al bij laag volume dat ie een klik geeft en geen geluid meer geeft.
Kan vrij snel ook weer terug komen met een klik maar ik amper nog wat volume geven voordat ie er weer uit gaat.
Het geluid klinkt ook niet zuiver meer.
Behalve de voor en eindversterker hebben wat andere componenten ook wat aandacht nodig, met name wat lampjes die niet meer werken etc.

Een kameraad heeft een collega die hier in thuis is en wil eens vragen of die eens zou willen kijken anders moet ik toch iemand zien te vinden (liefst omgeving Den Bosch) om er eens naar te laten kijken.

Ik heb wel eens iemand van hier gesproken maar geen idee meer wie dat was.

Akai Rack: Pro 601
Draaitafel: AP-Q60
Tuner: AT-V04
Cassetedeck: GX-M10
Timer: DT-200
Equalizer: EA-G40

Ik wilde voor de zekerheid al even kijken of ik wat technische info kan downloaden op www.hifiengine.com maar ik kan er niets meer downloaden.
Zijn er nog meer van dit soort sites?

Mijn profiel op Discogs

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:45
Laten recappen en dan nameten of alles weer fabriekswaarden geeft, anders laten reviseren als je er teveel aan gehecht bent en niet de know how hebt om te reviseren.

[ Voor 14% gewijzigd door Malle-piet op 11-04-2026 05:44 ]

• Ad de Jong
Malle-piet schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 05:44:
Laten recappen en dan nameten of alles weer fabriekswaarden geeft, anders laten reviseren als je er teveel aan gehecht bent en niet de know how hebt om te reviseren.
Dat laatste dus.
Alleen qua uiterlijk al zie ik dat vintage spul tig keer liever dan wat er nu te koop is.

En dan nog eens de beleving (voor mij dan) als je het kan gebruiken ook nog eens.
Toren, veel knopjes en lampjes 😎 🥰

Mijn profiel op Discogs

• f2ride2001
Ad de Jong schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 23:19:

Inmiddels valt die steeds vaker uit of speelt heel zachtjes, maar nu al bij laag volume dat ie een klik geeft en geen geluid meer geeft.
Kan vrij snel ook weer terug komen met een klik maar ik amper nog wat volume geven voordat ie er weer uit gaat.
Behalve de voor en eindversterker hebben wat andere componenten ook wat aandacht nodig, met name wat lampjes die niet meer werken etc.

Een kameraad heeft een collega die hier in thuis is en wil eens vragen of die eens zou willen kijken anders moet ik toch iemand zien te vinden (liefst omgeving Den Bosch) om er eens naar te laten kijken.

Ik wilde voor de zekerheid al even kijken of ik wat technische info kan downloaden op www.hifiengine.com maar ik kan er niets meer downloaden.
Klinkt als een beveiligingsrelais wat vervuild is......
Die zijn OF schoon te maken OF te vervangen.
En de DC-offset effe goed afregelen als je er toch bent.
En als je dat zelf niet wilt of kunt....... ;)

• The Eagle

The Eagle

Idd keer goed schoonmaken van binnen. Alle knoppen en draai regelaars ook, is toch vnl mechanisch. Beetje tunerspray doet vaak wonderen. Wel opletten met spul dat gesmeerd is (knoppen!), tunerspray ontvet dus dan doen ze niks meer en moet je ff invetten.

Laten fixen:
https://vintageaudiobreda.nl/ in Oudenbosch (maar weet niet of die reparatie diensten aanbieden
Vintro Media in Best
https://www.kayvinyl.nl/ Woudrichem
https://ricks-audio.com/ Budel
Denk dat Best het kortste bij is :)

• Ad de Jong
The Eagle schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:39:
Idd keer goed schoonmaken van binnen. Alle knoppen en draai regelaars ook, is toch vnl mechanisch. Beetje tunerspray doet vaak wonderen. Wel opletten met spul dat gesmeerd is (knoppen!), tunerspray ontvet dus dan doen ze niks meer en moet je ff invetten.

Laten fixen:
https://vintageaudiobreda.nl/ in Oudenbosch (maar weet niet of die reparatie diensten aanbieden
Vintro Media in Best
https://www.kayvinyl.nl/ Woudrichem
https://ricks-audio.com/ Budel
Denk dat Best het kortste bij is :)
Best ben ik al een keertje geweest en achteraf gezien niet echt naar wens geweest.
Ik weet alleen niet meer of met de versterker is geweest of mijn deck.

Mijn profiel op Discogs

• rcor
Enige tijd terug heb ik bij Kringloop Winkel 2Swtich in Venray een Nakamichi BX-125E gekocht... Deze bleek problemen te hebben en dus heb ik 'm af gedropt bij mijn vaste monteur in Weesp: Geert Kroezinga... Flink stuk rijden altijd vanuit regio Venray, maar dat maakt mij niets uit: deze monteur levert goed werk af en dus maak ik voor deze hobby graag gebruik van deze man...

Het lijstje voor deze BX-125E was niet kort:
- Capstanmotor piept. Er zit een halve millimeter speling op de as. Deze moet vervangen worden.
- Functiemotor zit vast. Dit is de motor die het deck in de verschillende functies zet. Deze moet ook gereviseerd worden.
- Functieswitch is verontreinigd. Deze vertelt de processor in welke stand het loopwerk staat. Deze moet gereinigd worden.
- Backtension te laag.
- Tape loopt van de drukrol af. Dit komt door een verontreinigde of versleten drukrol.
- Rechts geen audio bij weergave.
- Output potmeter was stuk en is vervangen
- Alles opnieuw gesmeerd en waar nodig gereinigd
- Alles opnieuw afgesteld zodat de bandloop en afspeel snelheid correct is

Hoe dat er uitziet? Nou ik kreeg 21 foto's van het gedane werk toegestuurd...
Korte impressie:
Zo ziet het deck er nu uit nu die weer in elkaar staat en speelt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGEFM7H-U-lQ21zTnjMcjt1tmy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Er9UPX2wlnp8fevm8AX1LEgQ.jpg?f=fotoalbum_large

Maar om daar te komen:
Loopwerk aan de voorzijde gestript (alleen de koppenbrug is blijven zitten):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAiR8UDq5VNilF1h3augDyCgo_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CHelegwjMGwS68hrV1R2HbU8.jpg?f=fotoalbum_large

Achterzijde loopwerk gstript:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLcymqvCw0Q861DB-__MjN1aXHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHE24BJ5MEU28mFff3M6lIRM.jpg?f=fotoalbum_large

Alle onderdelen van het loopwerk op zijn werktafel (zie ook onder het cassette deurtje links de nieuwe capstan motor en rechts de oude versleten motor):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vV1TqGp0RNFqyjy2m3qgdnJ7g3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a335jiSV52OyKMm1a2yxjbnm.jpg?f=fotoalbum_large

Een van de motoren die uit elkaar gehaald is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aT08LaVueSZbx0KF3T1uKDJEeHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kD5vME8C7Q6VS1T6dBJNGbTg.jpg?f=fotoalbum_large

Het loopwerk weer in elkaar gezet en klaar voor afregelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVzML2E22VMhQgg76vbNp0nnf_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4PYICp9aZfnbJKerNTnjz2B.jpg?f=fotoalbum_large

De bandloop afregelen met de Nakamichi DA09011A Tape Travalling cassette tool:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rgt4H6vmmXFPEBn_ZC0cRmUSpnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1I7ag70NdWgG3TYMUU3yZDj1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door rcor op 11-04-2026 18:38 ]

• mitodriver
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-04 17:36
Ad de Jong schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:01:
[...]

Best ben ik al een keertje geweest en achteraf gezien niet echt naar wens geweest.
Ik weet alleen niet meer of met de versterker is geweest of mijn deck.
@Ad de Jong Ik heb laatst mijn Philips FA-880 versterker en Philips CD 624 speler naar https://www.esmb.nl/ in Udenhout gebracht.
Ik ben er wel over te spreken...alles werkt weer als een zonnetje tegen een redelijke prijs.

Succes met de reparatie...hopelijk kan je snel weer genieten van audio apparatuur

• Buzzfeed
Ad de Jong schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 23:19:

Op https://elektrotanya.com/ of https://manuals.sterremuur.nl/ staan de meeste wel, Akai is goed te vinden betreft service manuals. Wat je omschrijft als klachten is normaal na het aantal jaren dat de apparatuur oud is. Solderingen nalopen, potmeters reinigen, protect circuit bekijken, waarschijnlijk een condensator of relais wat niet meer lekker is. Voordat je aan recappen begint eerst de fouten oplossen, recappen is niet altijd geweldig, vooral in het audiopad moet je daar goed over nadenken want het geluid verandert haast altijd.

Ik weet uit mijn hoofd niet of dit type STK's aan boord heeft maar dat is dan ook zeker een stuk wat aandacht verdient als je gaat recappen. In den bosch zit een zelfstandige die vooral akai bezig is ; https://www.marktplaats.n...-audio-services/58514828/

• The Eagle

The Eagle

@Jorgen jij was toch op zoek naar audio met groene power knop? Was dat deze wellicht? Klopt ook met de link met Duitsland https://link.marktplaats.nl/m2388239040

En er was hier laatst iemand die Braun atelier zo mooi vond. Grijp je kans zou ik zeggen ;)

• AntoniusDD
Mooie vondst , wel vreemd dat die Braun CD 2 geen groen knop heeft en blijkbaar twee cd laden UH?
Weinig informatie van de verkoper over de toestand en functioneren.
Het is geen top apparatuur maar wel een design icoon van Dieter Ramsch die in elk interieur goed staat.

• Buzzfeed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUYV1XHZ1I_7pFwMcm3oMPY-1jY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2olau0389IjUqosY0s81xkP.jpg?f=fotoalbum_large

Deze set is nu klaar, ik heb de voorversterker en eindversterker geheel opnieuw opgebouwd, condenstaoren met een (voor tegenwoordig ) hoge ESR, transistors zoveel mogelijk in de richting van de oude specs, Het cassetedeck heeft nog een uitdaging om de juiste snaren te vinden.
Ik heb alles in een net Thomann 19 inch rack geplaatst, nu ben ik nog opzoek naar een 19 inch CD speler, bestaan deze uberhaupt en welke zou qua uiterlijk hier het beste bij staan? Hebben jullie ideeen ? Op zich draait er een WIIM Pro streamer dus met een digitale uitgang klinkt alles geweldig.

• Skynett
@Buzzfeed hoe bescherm je straks dan het aluminium front bij rackmontage? Ik neem dan er een kunstof ring achter de schroef zit.

Er zijn wel (losse) 19" behuizingen te koop (geweest) voor consumentenspelers die in een rack geplaatst moest worden. O.a. voor Marantz kom je best wel vaak tegen. Vaak met de speler nog in de rackmount als die te koop wordt aangeboden.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Buzzfeed schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:26:
[Afbeelding]

Deze set is nu klaar, ik heb de voorversterker en eindversterker geheel opnieuw opgebouwd, condenstaoren met een (voor tegenwoordig ) hoge ESR, transistors zoveel mogelijk in de richting van de oude specs, Het cassetedeck heeft nog een uitdaging om de juiste snaren te vinden.
Ik heb alles in een net Thomann 19 inch rack geplaatst, nu ben ik nog opzoek naar een 19 inch CD speler, bestaan deze uberhaupt en welke zou qua uiterlijk hier het beste bij staan? Hebben jullie ideeen ? Op zich draait er een WIIM Pro streamer dus met een digitale uitgang klinkt alles geweldig.
Mooie set. Vaak zie je bij dergelijke sets dat het front schade heeft door rack montage. Dus idd wat @Skynett zegt, kunststof ringen gebruiken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

The Eagle schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:30:
@Jorgen jij was toch op zoek naar audio met groene power knop? Was dat deze wellicht? Klopt ook met de link met Duitsland https://link.marktplaats.nl/m2388239040

En er was hier laatst iemand die Braun atelier zo mooi vond. Grijp je kans zou ik zeggen ;)
Goed dat je dat onthouden hebt! :) Dank voor je tip, maar deze lijkt er helaas niet op.

• Buzzfeed
evilution schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:01:
[...]

Mooie set. Vaak zie je bij dergelijke sets dat het front schade heeft door rack montage. Dus idd wat @Skynett zegt, kunststof ringen gebruiken.
@evilution @Skynett Jazeker die heeft Thomann keurig bij het rack geleverd, ik heb ondertussen ook de HiFi sound project 6494 speakers erbij aangesloten, met de Dire Straits You and your friend spelend op Spotify Hi res klinkt dat echt mooi op zo'n oude set.

• f2ride2001
Wat doet nou de 6090 switch unit?
Ik zie alleen een aan en uit knop?

• Buzzfeed
f2ride2001 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:29:
Wat doet nou de 6090 switch unit?
Ik zie alleen een aan en uit knop?
Ja een soort verlengdoos met schakelaar, 5 componenten kun je ermee voeden.

• AntoniusDD
Buzzfeed schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:26:
eel opnieuw opgebouwd, condenstaoren met een (voor tegenwoordig ) hoge ESR, transistors zoveel mogelijk in de richting van de oude specs, Het cassetedeck heeft nog een uitdaging om de juiste snaren te vinden.
misschien deze, dit juweeltje
https://www.ebay.nl/itm/1...dc-11f1-b00e-613963333532

volgens bram goed stuff :P
https://www.bramjacobse.nl/wordpress/?p=8384

[ Voor 4% gewijzigd door AntoniusDD op 14-04-2026 10:31 ]

• Buzzfeed
:) Jammer hij is niet zilverkleurig,......... Dat is wel een beetje boven begroting voor mijn werkplaast set....
Ik kwam een DAP Audio 800S MKII 19” rack CD speler tegen op marktplaats, die komt als het goed is morgen binnen. Ik hoop dat het een beetje past bij de rest.Deze heeft een digital out, die kan dan via WIIM Pro naar de versterker toe.

• AntoniusDD
klopt niet zilverkleurig, die DAB audio zal er ook goed bij passen
laat ons de complete 19"rack zien tzt :)

• f2ride2001
Nou walkman van AntoniusDD zit weer in elkaar en werkt weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5r9fjzeKWRtqZhSljVedQl0UA54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8iLJHghjR33CsNyiAE4R1Ki.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmZ4zpnkkGnOZdIJGpL7Ik5CVQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rip3oB7g3rzJ5Gkt5H4htHho.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KuLJ0VP2R7JL-h1EibTvHaY4vmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCRLJrCH1sk9kkapgjgPwBXM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWp_9iEjigKH5VwhZljlQvfloNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91aL9dFuvCzN1ObQaivvMk1Q.jpg?f=fotoalbum_large

Mooi ding, stevig loopwerk _/-\o_
Hij kan weer terug naar de eigenaar.

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 12:53
f2ride2001 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:52:
Nou walkman van AntoniusDD zit weer in elkaar en werkt weer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi ding, stevig loopwerk _/-\o_
Hij kan weer terug naar de eigenaar.
Mooi gedaan!

Wat ik altijd jammer vind bij die moderne walkmans is dat de kop (azimuth) niet meer bijgesteld kan worden om het te matchen met je opname deck.

• AntoniusDD
Ik vind het geweldig hoe ik hier geholpen wordt qua techniek en kennis over die techniek.
Heel erg bedankt @f2ride2001

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:13

Videopac

Rommelt wat aan.

kingmace schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:16:
[...]

Mooi gedaan!

Wat ik altijd jammer vind bij die moderne walkmans is dat de kop (azimuth) niet meer bijgesteld kan worden om het te matchen met je opname deck.
Was altijd (nou ja: 2x) het eerste wat ik vroeger deed als ik een nieuwe walkman kocht: de azimuth ervan afstellen op mijn opnamedeck. Kan een boel hoog schelen!

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• AntoniusDD
Aha, andersom dus. Je deck aanpassen zodat je walkman het beste weergeeft. Smart :)

of begreep ik het verkeerd?

[ Voor 15% gewijzigd door AntoniusDD op 15-04-2026 11:23 ]

• AntoniusDD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nW7J5LPEWMMS7zl0CdxoZICpFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OuoVFGGM6LGWJsJlXMB5i1Pb.jpg?f=fotoalbum_large

net ontvangen, deze maakt super opnames maar uhm als ik afspeel en het volume van de versterker omlaag draai maakt die een kloppend geluid, wat kan dat nu weer zijn? HULP

• AntoniusDD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JnBtG_Rd6IwRpQ_zZJLDgC4QxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyf3BOKX1n53aZGewIVD8Fyc.jpg?f=fotoalbum_large

met deze zeldzame tape bijna 1 op 1
maxell MX90

• PHMA
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-04 04:55
Wanneer is iets vintage?
Ik heb een setje speakers van Audio Physic van ongeveer 25 jaar oud, een Quad QSP Elite eindversterker van ongeveer 12 jaar oud en een NAD C-700 van ongeveer 6 jaar oud...
Ik hou van het combineren van modern streamen en het geluid van de tv (via de NAD C-700) naar ouderwets goede stereo.

• f2ride2001
Kloppend geluid uit de hoofdtelefoon of uit het mechanisme (of zelfs uit de tape?)
Even goed je oor te luister leggen.......

Overigens zijn deze (laat 90-er jaren) loopwerken erg kwetsbaar met veel kunststof. U bent gewaarschuwd.

[ Voor 30% gewijzigd door f2ride2001 op 15-04-2026 18:41 ]

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:13

Videopac

Rommelt wat aan.

AntoniusDD schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:22:
Aha, andersom dus. Je deck aanpassen zodat je walkman het beste weergeeft. Smart :)

of begreep ik het verkeerd?
Ik was niet helemaal duidelijk, maar mijn cassettedeck was goed afgeregeld door de winkel waar ik hem kocht, en bij de walkmans die ik kocht kon ik gelukkig de azimuth nog wel afstellen, dus die stelde ik dan op het gehoor af op de opnamekop van mijn cassettedeck. Dat het bij latere walkmans niet af te stellen is, is een slechte zaak.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• AntoniusDD
@f2ride2001 het mechanisme... niet op tape of in de output.

en het stoort me omdat ie 40 centimeter naast mij oor staat opgesteld voor de tests.
Misschien hoort men dat in de woonkamer op 3 meter afstand helemaal niet eens.

@Videopac dat was inderdaad dus niet andersom zoals je het nu beschrijft en om eerlijk te zijn ik weet zelf niet welke walkmans met die optie om de azimuth aan te passen er bestaan.

• AntoniusDD
PHMA schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:36:
Wanneer is iets vintage?
Ik heb een setje speakers van Audio Physic van ongeveer 25 jaar oud, een Quad QSP Elite eindversterker van ongeveer 12 jaar oud en een NAD C-700 van ongeveer 6 jaar oud...
Ik hou van het combineren van modern streamen en het geluid van de tv (via de NAD C-700) naar ouderwets goede stereo.
men heeft het, ook bij andere artikelen over, young vintage en over vintage.
men kan het ook over antiek hebben.

iets dat niet meer verkocht word qua techniek en of als applicatie is young vintage; dat zou straks voor FM tuners al het geval kunnen zijn
iets dat nog perfect gebruikt kan worden, al dan niet gerefurbished, en meer dan 25 jaar of meer oud is kun je vintage noemen

antiek is wat niet meer gebruikt kan worden omdat er geen interface meer is met huidige standaards dus om naar te kijken of te luisteren en niet om nu nog te gebruiken.

• f2ride2001
Kun je een opname maken?
Eigenlijk horen ze vrij stil te zijn. Volgens mij zijn het geen Direct Drive decks? Alleen DC motortje......

• Buzzfeed
AntoniusDD schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:05:
klopt niet zilverkleurig, die DAB audio zal er ook goed bij passen
laat ons de complete 19"rack zien tzt :)
Helaas de cd speler is defect aangekomen, leest geen CD's

• rcor
AntoniusDD schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:17:
[Afbeelding]

met deze zeldzame tape bijna 1 op 1
maxell MX90
Ik heb zijn duurdere broer in gebruik: de TCK-711S... Cloosed Loop Dual Capstan loopwerk is het belangrijkste verschil met jou model... Maar goed, die van mij is ook niet perfect... Hij mist namelijk wat dynamiek...

Dus ik vermoed dat er wat condensators aan vervanging toe zijn, maar als dat inderdaad zo blijkt te zijn in de toekomst heeft een reparateur die hier eerder aan gewerkt heeft (en nee, dat was niet Geert Kroezinga) alleen geacteerd op mijn bevindingen en geen verder onderzoek verricht naar de daadwerkelijke staat van het deck...

Dat is waarom ik die Geert Kroezinga zo fijn vindt: hij controleert alles en je krijgt dan pas een offerte, mits hij achter de reparatie kan staan die hij moet verrichten... Hij kijkt niet naar de (economische) waarde van een apparaat, dat is aan de klant om te bepalen... Immers kan iets emotionele waarde hebben en dan is een apparaat voor de klant persoonlijk meer waard dan de economische waarde... ;)

• AntoniusDD
f2ride2001 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:41:
Kun je een opname maken?
Eigenlijk horen ze vrij stil te zijn. Volgens mij zijn het geen Direct Drive decks? Alleen DC motortje......
Net de isopropanol gekregen en ben aan het cleanen van de TC-KE400S

Ik was al even aan het kijken hoe ik dat geluid opnemen met de android telefoon kan doen, nu nog zien hoe ik dat kan exporteren dan kan ik het jullie ook laten horen, effe in de wachtrij dus.

begrijp me niet verkeerd de opnames zijn heel goed en afspelen is ook prima op de TC-K511S, het kloppende geluid zit hem in de kast/chasis zelf.

• AntoniusDD
Tjemig de pemig, Wat maakt dat headcleaning een gigantisch verschil zeg. (geen dirty tapes meer voor mij)
Ik ben weer een heel stuk vrolijker na het afluisteren van de opnames van Tape deck 1 511S op Tape deck 2 400S.
Nu de juiste playlists samenstellen voor de opnames op m'n Tapes. 2 uur wandelen met een Walkman en je favoriete muziek op vintage is mijn hobby.

Waarom die headcleaning?
Wel ik had heel slechte tapes gekocht die naderhand bleken erg slecht bewaart te zijn geweest, vochtig en na intensief onderzoek ook schimmels in de doosjes. De lijm die het Oxide op de tape vasthoudt, de-lamineert dan en na enkel een bandje heb je de koppen echt goed vuil.
Misschien is het iets dat ik de experts hier niet hoef te vertellen, maar toch voor die nieuwe vintage gebruikers.

• f2ride2001
Yup, smijt al die echt oude ferro tapes meteen in de bak. Daar waag ik mijn koppen niet aan. Dit krijg je dan inderdaad. Gelukkig met IPA goed schoon te maken. Dan eigenlijk nog demagnetiseren en je bent weer klaar.
Rondje afregelen en je kunt er weer jaren tegen. Je mag er ook mee langskomen. Kun je zien hoe het werkt dat afregelen :9

Ik heb nog heel veel goede chrome en ferro (en een paar metal) tapes nog liggen. Gok nog zo'n 500 8)
Nou nog tijd vinden om er lekker mee te spelen. Dat schiet er een beetje bij in tegenwoordig. :X

• AntoniusDD
Goed advies...
bedankt
dat demagnetiseren schijnt wel ook nog belangrijk te zijn
de opnamen op een en dezelfde tape TDK SA90 lukt perfect op de nieuwe 511S en op die 400S ook na reiniging niet echt.
Ik denk dat ik die BASF allemaal als gadget ga weggeven, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYmYerGBPLt-GBdOI_DFFf5DMvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhvhvxxsNhj3no2haXJPowA3.jpg?f=fotoalbum_large

Onder het MOM van BASF chemisch afval. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door AntoniusDD op 16-04-2026 18:27 ]

• f2ride2001
TDK SA en/of SA-X
Maxell XL en XLII
Sony CD / CD-it
dat zijn wel de goede tapes om te bewaren!
BASF is wisselvallig, dus zou geen risico nemen.

• AntoniusDD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YgGGusmAxI8eY27bA3Kk_kUx3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWscNbwoBcOtFWxBm2Obfo5E.jpg?f=fotoalbum_large

super klein doosje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyzFmlNIgObbuPvvNf4BmOy45y0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xXg5onRLKa8mHwrJBMJKXLS.jpg?f=fotoalbum_large

mooi metalen kast brand nieuw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1QNXbZUZQvM8SjOWWIgrjBsiAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYjw4QimCnQEAW1AfmYKRLy2.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een absoluut gave walkman speelt echt perfect.
Voor mijn verjaardag aangeschaft. Ben echt wel blij met de tweede Aiwa.
p.s. op de foto zitten wat kleine sliertjes van de verpakking, het apparaat is "tadelloos" zoals de Duitsers zeggen! Briljant / smetteloos.

[ Voor 4% gewijzigd door AntoniusDD op 17-04-2026 15:21 . Reden: tadelloos dubbele l ]

• AntoniusDD
Daarstraks even een wandeling gemaakt met een vers opgenomen tape op deze Aiwa afgespeeld. Ofschoon je natuurlijk op verkeer moet letten, deze route was auto vrij en ik betrap me zelf op het stappen in hetzelfde tempo van de muziek... Ga ik met de hulp van @f2ride2001 op die eerste Aiwa ook genieten.

dit keer TDK SA 90 high position.
gewoon een clip van mijn tonskibeat2 playlist op spotify
niet ieders muziek keuze begrijp ik

[ Voor 12% gewijzigd door AntoniusDD op 17-04-2026 15:39 ]

• nineball
Leuke Philips 800 set uit de kringloop. Alles werkt perfect, moet alleen drie lampjes van de versterker vervangen. Eentje bij de aan/uit knop en twee bij de volumeknop.
De cd-850 is wel een gaaf ding. Dit zijn zo ongeveer de laatste serieuze hifi spullen van Philips, eind jaren 80. De 900 serie heb ik nooit wat gevonden vanwege de vormgeving.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uroa7HRLjY39qQWr86VRluKTQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vf0ayfktcejxMGfFeO9lynop.jpg?f=fotoalbum_large

• f2ride2001
ow, die CD850 is echt wel gaaf.......... Als je ervanaf wilt..... :+

Edit: destijds getwijfeld tussen de CD850 en de Sony CDP-990. De laatste werd het, die staat hier nog steeds, bijna dagelijks, te spelen. Wel al een laser en spindle motor moeten vervangen, want gewoon versleten.

[ Voor 61% gewijzigd door f2ride2001 op 17-04-2026 18:17 ]

• The Eagle

The Eagle

nineball schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:14:
Leuke Philips 800 set uit de kringloop. Alles werkt perfect, moet alleen drie lampjes van de versterker vervangen. Eentje bij de aan/uit knop en twee bij de volumeknop.
De cd-850 is wel een gaaf ding. Dit zijn zo ongeveer de laatste serieuze hifi spullen van Philips, eind jaren 80. De 900 serie heb ik nooit wat gevonden vanwege de vormgeving.

[Afbeelding]
Nice, mooie find :)
Inclusief remote of zat die er niet bij? Dit is echt wel topspul, onderhuids is die amp gewoon een dikke Marantz uit die tijd. Cd850 is ook gewild, en je hebt de top tuner er ook bij.
Wat was je kwijt als ik vragen mag? :)

• Skynett
Dikke set @nineball !

• nineball
The Eagle schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:29:
[...]

Nice, mooie find :)
Inclusief remote of zat die er niet bij? Dit is echt wel topspul, onderhuids is die amp gewoon een dikke Marantz uit die tijd. Cd850 is ook gewild, en je hebt de top tuner er ook bij.
Wat was je kwijt als ik vragen mag? :)
Geen remote helaas. De totale schade was 8 tientjes.

• AntoniusDD
Mooi hoor. Heel veel plezier ermee.
@The Eagle Uhm onderhuids een Marantz, ben je zeker? Hebben die firma's ooit samen iets gedaan dan?

• Ad de Jong
Iemand via een kameraad gevonden die wil kijken naar mijn voor/eind versterkers.

Ook even op een filmpje vast kunnen leggen wat het probleem is dus hier ook maar even delen.

1 kanaal valt regelmatig uit, voorheen op een wat hoger volume, tegenwoordig ook al op laag volume. 2e kanaal tegenwoordig ook.
Na een klik schakelen ze soms weer in voor korte tijd.
Geluid klinkt niet zuiver meer, op laag volume al vervormt.
Heel eerlijk aangesloten op de A aansluiting van de speakers, op B niet getest.
1 Kanaal doet het soms wel maar op minder volume wat de meters ook laten zien.

Edit: probleem leek zich eerst voor te doen na indrukken "subsonic filter" maar ook zonder dat in te drukken blijft ie het doen.

Tuner: AT-S06
Wordt zelden gebruikt maar volgens mij goed, eventueel reinigen/lampjes vervangen.

Klinkt niet echt geweldig, zijn bij aanschaf andere koppen in gezet en volgens mij moeten die beter kunnen klinken dan ze nu doen.

Controleren, lampjes

Controleren, lampjes.

Doet het nog goed maar misschien een controle beurtje?

[ Voor 8% gewijzigd door Ad de Jong op 18-04-2026 10:10 ]

Mijn profiel op Discogs

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:24
AntoniusDD schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:59:
Mooi hoor. Heel veel plezier ermee.
@The Eagle Uhm onderhuids een Marantz, ben je zeker? Hebben die firma's ooit samen iets gedaan dan?
Philips was toen eigenaar van Marantz.
1980 tot 2001 volgens Wikipedia.

• f2ride2001
Dat klinkt als het protectie relais wat telkens in komt. Dat betekend of:
1) DC op de uitgang > en dat is slecht voor je speakers. (simpelste geval DC-offset niet goed, ergste geval eindtorren beschadigd)
2) protectie circuit kapot.

Da's best een serieus dingetje en kan op lopen van alleen een condensatortje in het protectie circuit tot de eindtorren in de versterker.
Belangrijk om dit goed op te lossen!

Edit: zit effe in de service manual te kijken, de eindversterker is conventioneel transistor, maar de driver is een STK3042, die zijn ook berucht............. Eindversterker ook STK0050 blokken......... :X

[ Voor 20% gewijzigd door f2ride2001 op 18-04-2026 11:55 ]

Pagina: 1 ... 178 179 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Taxatie is op het gehele forum niet toegestaan. Toch waardebepaling nodig voor een aankoop, verkoop of reparatie? Kijk eens op Hifishark, Marktplaats, eBay en https://tweakers.net/aanbod/ of https://tweakers.net/pricewatch/, zodat je zelf kunt zien wat iets mogelijk nog waard is.

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6