Zo. Iedereen heeft flinke lappen tekst gerammeld, ik heb alles doorgelezen. Ik ga niet op alle reacties reageren, dat schiet niet op en dan ben ik morgen nog bezig, maar zal m'n mening proberen duidelijk te maken
Ik moet zeggen dat ik het met een paar aangedragen punten wel eens ben, maar dat mijn broek gaandeweg het topic wel steeds verder afzakte van verbazing.
Er is een aantal maanden geleden een topic geopend in LA met daarin (kort samengevat) een signaal dat er ontevredenheid heerste over een aantal zaken binnen de FG-hoofdgroep. We hebben daar mijns inziens zeer open over gecommuniceerd, zoals we dat middels de verschillende feedbacktopics altijd proberen te doen als het gaat over klachten, beleid(swijzigingen), etc. Waar dan de opmerking vandaan komt dat er "al ongeveer 2 jaar bijna geen communicatie meer is tussen gebruikers en moderators" snap ik dus
echt niet, en schiet me om eerlijk te zijn een behoorlijk in het verkeerde keelgat. Ik vind het dapper als iemand mij met droge ogen durft te zeggen dat het niet mogelijk is om met de FG crew te communiceren.
Maargoed, voor dat LA topic hadden we zelf ook al gesignaleerd dat sommige zaken te lang bleven liggen, en hebben we daarom YC als extra mod aangesteld. Naar aanleiding van het topic zijn we een aantal keer met z'n vieren rond de tafel gaan zitten en hebben we het een en ander besproken. We hebben toen onder andere afspraken gemaakt, taakjes enigzins verdeeld en terugkoppeling gegeven in de vorm van zaken die zijn opgepakt, problemen die zijn opgelost, en feedback in het topic zelf. Een aantal dingen lopen nog, maar om nu te zeggen dat "problemen die al meerdere keren aan zijn gekaart na 2 jaar nog steeds niet zijn opgelost" vind ik wel érg cru, onjuist, en veel te kort door de bocht.
Met het updaten van alle forum-faq's en policies ben ik op dit moment nog bezig. Het is inderdaad waar dat daar veel suggesties voor zijn gegeven die op dit moment nog niet zijn meegenomen, ik zal er op korte termijn voor zorgen dat dit wordt bijgeschaafd. Als er daarnaast nog andere punten zijn die "al 2 jaar" onopgelost zijn stel ik voor dat jullie daar een concreet lijstje van maken zodat we dat kunnen kortsluiten en afstrepen.
Zoals ik tegen het modschap aankijk is het gewoon "gebruiker zijn" met wat extra knopjes, rechten, informatie en natuurlijk de taak om alles in goede banen te leiden. Ik heb dan ook niet het gevoel dat ik me op dit moment anders gedraag dan voordat ik mod was. Net zoals toen ben ik op sommige momenten meer aanwezig dan op andere momenten, vanwege werk, studie en privézaken. Ik draag gewoon nog mijn steentje qua kennis bij en post mee daar waar ik dat nuttig acht. Showcases open ik niet bijzonder veel, misschien 1 om de paar maanden, maar ik deel wel
iedere dag nieuw materiaal met jullie op
kraagjes.nl
Ik krijg het gevoel dat jullie veel te zwaar aan het 'mod zijn' tillen. GoT is en blijft "voor en door users", waarbij ik de moderators gewoon onder de users reken. Wat betreft nieuw initiatief vind ik dat dus een taakje wat iedereen op zich heeft, en niet 4 moderators specifiek.
Als ik kijk hoeveel tijd modjes van andere subfora steken in het maken van bepaalde topics, dan is de verhouding ontzettend krom. Terwijl wij toch écht wel aangeven wat we graag zouden zien / willen. En ik snap best dat het niet altijd kan zoals wij het willen, maar het mag inmiddels duidelijk zijn dat er wat moet veranderen.
Waar baseer je dat dan op? Ik heb zelf namelijk het gevoel dat we wel degelijk luisteren naar wat de FG bezoeker wil (ik heb nota bene gisteravond nog
aangegeven dat we een leuk aangedragen idee gaan uitvoeren) en is die input simpelweg minder dan je zelf inschat.
Om de boel maar even om te draaien, ik heb me er op mijn beurt behoorlijk over verbaasd dat er, nadat er tot en met het LA topic behoorlijk intensief gevraagd waar de nieuwe maandcontest bleef, er toen het zo ver was maar een magere 3 inzendingen waren. Of dat er welgeteld
één reactie is gekomen op mijn (herhaalde) vraag / verzoek om thema's aan te dragen voor de week- en maandopdrachten, in tegenstelling tot het overvloedig aantal reacties wanneer deze door omstandigheden wat later gestart wordt. Dit is verder geen verwijt, maar je moet imho wel oppassen of je er zelf niet ook debet aan bent voordat je het tegen iemand anders zegt.
Alle mods die er nu zijn heb ik al tijden (minimaal een half jaar) niets zien posten met hun foto's. Nu kan ik wel ergens een foto gemist hebben, maar het valt mij wel op.
Mijn laatste showcase is van
24 januari 2007, de laatste showcase van YellowCube was in
maart 2007, Floris post imho met enige regelmaat in het partytopic en Remy's laatste showcase stamt uit
april van dit jaar. Your point being...? Opvallend is wel is dat meer dan de helft van de mensen die dit topic hebben 'ondertekend' nog nooit, of niet meer dan een paar showcases hebben geopend.
Stel een nieuwe mod aan die creatief is, graag users bezig houdt met opdrachten en faq's, en overdag ook redelijk veel beschikbaar is. Ik weet dat die niet makkelijk te vinden is, maar ik weet zeker dat er iemand is die deze taak op zich kan en wil nemen
Waarom moet dit vanuit de crew komen? We zijn toch geen kleuterschool waar een juffrouw de kids een hele dag zoet moet houden met opdrachten en spelletjes? Iedereen is volwassen genoeg om ook zélf met nieuwe ideeën te komen. De weekopdracht (inmiddels 58 stuks verder) was een crew-initiatief. De maandopdracht (waarvan de eerste volgens mij al wel 4 jaar geleden gepost is) was volgens mij een user-initiatief. Zoals ik al eerder zei, "voor en door users + mods". Niet "door mods voor users". Prima toch?
Vandaar deze actie, waarmee wij hopen dat er een zoektocht begonnen kan worden naar een passende oplossing waarin alle partijen zich kunnen vinden. Een oplossing waarmee het plezier van een gezellig fotografie forum verhoogd kan worden. Een oplossing waardoor iedereen, beginnende fotograaf of door de wol geverde pro, zich thuis kan voelen binnen het fotografie subforum. Een forum waar ruimte is voor eerlijke kritiek op ieders werk en respect voor elkaar.
FG is al een forum waar veel ruimte is voor eerlijke kritiek en waar men elkaar respecteert (zoals gelukkig overal op GoT). Gezien het aantal meetings, levendige discussies binnen de fora en op IRC, semi-slowchat-topics als het partyfotografietopic, het alsmaar toenemende aantal showcases, etc. heb ik het gevoel dat de beginner en pro zich hier op dit moment ook al prima thuisvoelen; meer is natuurlijk altijd beter. Of er in dit topic dus echt naar een oplossing gezocht wordt -of gezocht moet gaan worden- laat ik dus nog maar in het midden.
Die ondertitel mag wat mij betreft dan ook aangepast worden van "let's make things better" naar "let's make good things even better"
Laat 1 ding wel duidelijk zijn, ik kijk er naar uit om in de toekomst FG met z'n allen een
nog mooier subforum te maken. Daarbij zal ik er persoonlijk op letten of ik wel 'actief genoeg meedoe', en ik neem aan dat mijn collegae dat ook doen. Mocht dit niet zo zijn dan komt dat in mijn geval in ieder geval niet doordat ik mij 'boven de users' voel, maar simpelweg door een, vanwege werk en privezaken, tijdelijk andere tijdsbesteding.
In ruil daarvoor verwacht ik wel dat jullie eventueel 'ongenoegen' sneller naar ons toe communiceren. Er is tussen het vorige LA-topic en dit topic
niemand geweest die mij even heeft aangesproken omdat hij / zij ergens mee zat, en ik heb iets dergelijks ook nergens in de feedbacktopics kunnen lezen. Het mag een understatement zijn dat het nogal rauw op mijn dak valt dat er nu ineens 15 mensen zijn
-en de lijst wordt gaandeweg de campagne nog verder aangevuld
- die vinden "dat dit zo niet langer kan".