The Legend schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 07:52:
Ik kijk eigenlijk alleen naar de C5 op het moment, omdat die ivm afschrijving zo ongeveer de enige auto in ons budget is waar ik in pas

Ga binnenkort maar eens langs de dealer om te kijken of ze daar nog een oud model C5 hebben staan om proef te zitten. Hoe kan ik trouwens controleren of het schuim is gescheurd onder de bekleding? Verder nog punten waar ik op moet letten? Is het ook echt zo'n drama wbt electronica wat je nog wel eens leest? Heb ook begrepen dat het niet aan te raden is een eigen radio in te bouwen omdat dan het netwerk van de auto het niet meer snapt, klopt dat?

Je ziet onder de stof een soort van scheur of vouw lopen, zeg maar midden op de bolling van de zitting aan de zijkant (je hebt het middenvlak waar je op zit, en aan beide zijkanten zit een bolling die zijdelingse steun geven).
Qua electronica is mijn auto geen drama; de kinderziekten zijn met firmwareupdates wel verdwenen.
Andere radio inbouwen kan wel, maar je hebt een speciaal tussenkabeltje nodig. Op het C5forum staat dat wel uitgelegd in diverse topics.
Dit zijn de dingen waar je bij een aankoop op moet letten imo:
- stoelen dus
- bij 2.0 diesel: rond 170-240dkm heb je kans dat zowel de koppakking als de koppeling vervangen moet worden (komt bovengemiddeld vaak voor)
- als de achterremmen piepen kan het zijn dat er corrosie is ontstaan tussen remklauw en achterste draagarm waardoor de remklauw scheef is gaan zitten. Remklauw moet eraf (en die zit goed vast), schoongemaakt worden, en met vet of verf gemonteerd worden
- controleer of de klimaatcontrole goed werkt; ook dat je de ventilatiestromen afzonderlijk naar de roosters (ruit/dashborad/voeten) kan sturen en dat de temperatuurmeter werkt. Het werkt allemaal òf wel òf niet (geen slijtageindicatie oid)
- controleer of richtingaanwijzer, cruisecontrol, ruitenwissers etc werken; alles wat met een hendel aan de stuurkolom zit. Hierachter zit namelijk de 'com2000'; een computer die alles mbt de stuurkolom regelt. Die gaat soms stuk.
- controleer of de deelbare achterruit (de losse achterruit) open kan in de klep. Dit gaat vaak stuk; er bestaat nu een setje bij de dealer waarmee je het kan repareren door nieuwe koperbaantjes (tbv de sturing van de schakelaar) op het glas te plakken.
- kijk of er kleine roestblaasjes op de achterklep zitten (op de grens van de plastic strip van de handgreep en het metaal; de plastic strip kan bij de randen door trilling de lak beschadigen)
- kijk naar roest bij de lasnaden aan de onderkant van de deuren en eventueel bij de plastic stootstrim bij de onderdorpel bij de voorportieren (dus waar de trim de lak raakt kan de trim de lak beschadigen)
- hydroliekleidingen tbv het veersysteem gaan heel soms stuk door trilling of corrosie; nauwelijks te controleren maar vaak dure reparaties (veel werk)
- Conditie van het stuurwiel (leren stuurwielen worden soms aangetast door zweet)
- de alu dakrails hebben de eigenschap om op bepaalde plekken corrosieblaasjes te krijgen (hebben heel veel merken last van; wellicht een onderhandelingspunt)
Dit zijn eigenlijk de punten waarvan ik heb gezien waar meerdere mensen last van hebben gehad op het C5 forum, dus die zijn altijd een controle waard. Ik heb van een aantal zaken last of last gehad (koppakking, koppeling, stoelen, roest bij achterklep en een beetje bij onderdorpels, remklauwen, hydroliekleidingen etc etc), maar mijn auto heeft nu dan ook al meer dan 400dkm gelopen (het meeste van het c5 forum). Dat is dus niet een echt representatief voorbeeld. Als je een auto met 100dkm koopt is ie praktisch nog nieuw

.
Als je de keuze hebt om voor een ph2 te gaan zou ik dat doen. Ook de laatste ph1 serie (2004) is iets anders; die heeft bijv. een andere regensensor die beter werkt. De regensensor van de eerdere ph1 vind ik maar zozo. Die is qua gevoeligheid of te hoog, of te laag, en niet in te stellen (bij de ph2 en ph1 2004 kan de dealer 'm instellen). Wellicht komt dat omdat de c5 1 van de eerste mainstreamauto's met regensensor was.
Als ik naar de motoren kijk is de 2.0 diesel van de ph2 een stuk beter dan de 2.0 uit de ph1 (geen ervaring met benzine)