1 op 28? Wow. Is de 2020 niet in feite dezelfde als die in 2014 geïntroduceerd werd? Die hebben wij gehad en kwamen niet verder dan 1 op 20, juist op de snelweg rijdt dat 1 liter 3-cilindertje toch in vrij hoge toeren namelijk.Van der Berg schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:42:
Nieuwe Toyota Aygo X modellen vanaf 2026
Eerste Hybriden modellen met 116 PK!
Eerste Hybride Aygo's komen eraan. Ik rij zelf in een Toyota Aygo met bouwjaar 2020. Ik rij nu 1 op 28 op de autosnelweg. Ik ben benieuwd naar de Hybride editie.
https://www.toyota.nl/modellen/verwachte-modellen/aygo-x
Met 10k km per jaar gewoon zomerbanden kiezen. All-season is altijd een compromis, soms een prima compromis, maar kort door de bocht kan je qua rubbersamenstelling zeggen:gelukkie schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:28:
Wat is jullie advies/ ervaring mbt banden op een Corolla TS? Huidige (zomer) banden zijn uitgedroogd en moeten vernieuwd. Rij ongeveer 10k per jaar en vooral NL en soms net over de grens in België/ Duitsland. Dacht aan all season maar dealer raadt het af ivm cuppen. Hoe reëel is dit? Ik ga sowieso niet voor winter en zomer apart.
- zomer = hardst en dus meest slijtvast, rollen het meest uit, dus zuinigst
- winter = zachtst, meest "sticky" maar daardoor luidruchtiger en slijt sneller
- all-season = er tussenin
Ik heb zelfs een paar jaar met een Lexus IS 300h met 223pk op de achterwielen met zomerbanden gereden, maar ik kies zelf wel altijd Michelin (Primacy meestal). Er zijn andere goede A-merken, daar niet van, maar ik zou lekker investeren in een zeer goede A-merk zomerbandenset. Je kan ook naar de ANWB en ADAC autobandentests kijken, let dan wel op dat dezelfde band in een andere maat heel anders kan presteren, dus pak voor je Corolla geen 15" Aygo maat of een 20" BMW X5 SUV band als testmaat. En pak dan idealiter een band die goed op nat presteert (als zomerband).
De keren dat je er in ons land echt wat aan hebt om winter of allseason te hebben is namelijk beperkt. Ook nu in oktober is het nog ruim boven de 10C overdag en weliswaar nat/vochtig, maar ik rijd nu ook een EV6 met 325 pk en die moet ik flink op z'n staart trappen wil de traction control/ESP ingrijpen met de Primacy banden eronder op nat wegdek. Dat zegt genoeg.
En ja, allseason is feitelijk vanaf nu t/m de winterse omstandigheden iets beter dan zomerbanden, maar vaak minder slijtvast, gevoeliger voor cuppen en dus het krijgen van trillingen en vanaf maart ongeveer juist weer een slechtere keuze dan zomerbanden. Ik kies daarom altijd voor goede zomerbanden en ik pas bij echt winterse omstandigheden ook mijn afstand en rijstijl erop aan.
Als je ook in de winter in Duitsland wil komen ontkom je toch niet aan 4 season banden? Zelf rijd ik al jaren 4 seasons, dikke prima. Juist omdat je niet al te veel rijd kan het nooit uit om zowel een zomer set als een winter set aan te houden, die zul je eerder moeten vervangen wegens ouderdom dan dat ze versleten zijn. 4 seasons zijn ook echt niet meer zo slecht als 20 jaar terug. Kies wel voor een degelijk merk, geen rommel. Onze Auris rijd op Goodyear Vector 4seasons G3 maar toen we hem kochten stond hij op Michelin CrossClimate2. Zulke slechte banden als die Michelins heb ik nooit eerder gehad. Zelfs op droog wegdek slipten ze nog alle kanten op, wat een drama.gelukkie schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:28:
Wat is jullie advies/ ervaring mbt banden op een Corolla TS? Huidige (zomer) banden zijn uitgedroogd en moeten vernieuwd. Rij ongeveer 10k per jaar en vooral NL en soms net over de grens in België/ Duitsland. Dacht aan all season maar dealer raadt het af ivm cuppen. Hoe reëel is dit? Ik ga sowieso niet voor winter en zomer apart.
Bouwjaar 2020 is weer anders dan Bouwjaar 2014 met alle respect. De modellen hebben in de tussentijd updates gehad en wijzigingen. Ze hebben ook facelift gehad. Ik hou van Aygo en mijn eerste auto in bezit was een Aygo met bouwjaar Mei 2010 met 30.000 KM (12 december 2014) altijd 1 eigenaar voor mij. Vorige jaar ingeruild met meer dan 2 ton mee gereden te hebben. Deze nieuwe Aygo kocht ik met 11.971 KM via de officiële Louwman dealer van Toyota.MooDyBLueS schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:36:
[...]
1 op 28? Wow. Is de 2020 niet in feite dezelfde als die in 2014 geïntroduceerd werd? Die hebben wij gehad en kwamen niet verder dan 1 op 20, juist op de snelweg rijdt dat 1 liter 3-cilindertje toch in vrij hoge toeren namelijk.
:strip_exif()/f/image/6zJ3zWzfNELHYhyQFAxf6KQW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik haal op de autosnelweg overdag bij 90 tot 100 KM per uur vaak de 3.5L per 100KM gemiddeld op Cruise Control aan.
Nu is hij heel rustig met zijn toeren op de snelweg
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Hahareiniero schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:01:
Onze Auris rijd op Goodyear Vector 4seasons G3 maar toen we hem kochten stond hij op Michelin CrossClimate2. Zulke slechte banden als die Michelins heb ik nooit eerder gehad. Zelfs op droog wegdek slipten ze nog alle kanten op, wat een drama.
Hoe ervaringen kunnen verschillen.
Mijn Auris staat op 4 CrossClimate2's en ik wil niets anders meer. Zeker bij nat asfalt.
Ook de Citroën staat op die banden en die kleeft aan het asfalt en gooi je bijna haaks de bocht om.
Jarenlang de 16” Michelin CrossClimate2 onder een Zafira gehad, niks mis mee. Zou nu ook serieus de 17” voor de Corolla TS overwegen. Maar voorlopig gaan de originele Falken banden nog wel even mee. Vind die Falken banden overigens wel erg veel geluid maken, maar voelt niet zo groen om ze daar nou vroegtijdig om te vervangen.
Dit weekend de eerste mod op de Corolla TS gedaan. Toch wel drie hele seconden mee bezig geweest, misschien zelfs vier..
https://amzn.eu/d/ciAlfEI
Mwah, laten staan... 20-30 jaar geleden reed er bijna niemand op winterbanden en lieten we de auto ook niet staan. Het is gewoon een kwestie van aanpassen. Ik heb alleen zomerbanden, en laat de auto in de winter ook echt niet staan als het sneeuwt (en ik 'm eens nodig heb). Ik minder m'n snelheid en anticipeer nog wat meer, dat wel. Winterbanden hebben zeker hun nut hoor, maar gezien de kilometers die ik maak + de laatste winters vind ik het zonde van het geld.mkmi schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:27:
Een voordeel van zomerbanden is dat ze relatief minder snel slijten. Je moet er wel rekening mee houden dat je de auto moet laten staan bij sneeuw of gladheid — gelukkig komen zulke dagen steeds minder vaak voor.
Moet je naar Duitsland of Oostenrijk oid dan wordt het natuurlijk een ander verhaal
De Falkens zijn inderdaad niet de stilste banden. Zelf heb ik de 18" variant. Ook tijdens wegrijden met wat meer pit en vochtig/nat wegdek hebben ze moeite om grip te houden. Groot voordeel vind ik wel de enorme velgrandbeschermer. Sinds ik 2 bandjes heb vervangen naar Conti's (ook met velgrandbeschermer maar kleiner) hebben die velgen toch meer beschadigingen.JME schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:33:
Jarenlang de 16” Michelin CrossClimate2 onder een Zafira gehad, niks mis mee. Zou nu ook serieus de 17” voor de Corolla TS overwegen. Maar voorlopig gaan de originele Falken banden nog wel even mee. Vind die Falken banden overigens wel erg veel geluid maken, maar voelt niet zo groen om ze daar nou vroegtijdig om te vervangen.
Wat leg jij zoal in dat vakje? Ik gebruik 'm echt NOOITJME schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:05:
Dit weekend de eerste mod op de Corolla TS gedaan. Toch wel drie hele seconden mee bezig geweest, misschien zelfs vier..
Nou ja, gebruik 'm wel, maar ligt volgens mij in: laadkabel, mondkapje
Maar dank dat je me er aan herinnert, volgende schoonmaakronde maar eens meenemen. Blijf het wel heerlijk vinden dat de deksel (armsteun) naar voren te schuiven is.
Laadkabels, pasjes voor bijv. milieustraat, wasstraat, ANWB, winkelwagenmuntjes en ander kleingeld, pen, stempelkaart van de afhaalchinees, handgel, etc etc etc. Vooral handig om het kleine spul niet onderin op te hoeven graven.
Mmmm. occasion gekocht en die is in het buitenland niet bij een officiële dealer in de onderhoud gegaan. Uitstekend te woord gestaan door Toyota Nederland. Na de beurt bij een officiële dealer a.s. maandag hier in Nederland gaat de fabrieksgarantie wel weer lopen, zij het met een maand wachttijd.
Kortom, nieuwe auto, maar nog geen lange ritten maken.
* Tomino begrijpt ineens de logica achter de zekerheden die origineel NL'e auto's hebben en buitenlandse niet
weer een les geleerd.
* Tomino begrijpt ineens de logica achter de zekerheden die origineel NL'e auto's hebben en buitenlandse niet
Ik snap je niet. Je hebt toch nu dezelfde zekerheden nadat je bij de Toyota dealer (voor teveel geld) een beurt hebt laten doen? Je kan dus prima een import kopen, maar dan moet de prijs er wel naar zijn. Als je hetzelfde betaalt als een Toyota die bij Louwman staat dan heb je wellicht iets teveel betaald.Tomino schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:49:
Mmmm. occasion gekocht en die is in het buitenland niet bij een officiële dealer in de onderhoud gegaan. Uitstekend te woord gestaan door Toyota Nederland. Na de beurt bij een officiële dealer a.s. maandag hier in Nederland gaat de fabrieksgarantie wel weer lopen, zij het met een maand wachttijd.
* Tomino begrijpt ineens de logica achter de zekerheden die origineel NL'e auto's hebben en buitenlandse nietweer een les geleerd.
En geen lange ritten, je weet dat je een Toyota hebt gekocht toch? Liever één hele lange rit, dan allemaal korte ritten. Maar sowieso, met een Toyota, zolang je er benzine in doet sta je niet stil!
[ Voor 13% gewijzigd door ZeromaNoiS op 16-10-2025 14:12 ]
Wel vreemd hoor dat de eigenaar in Denemarken geen Toyota garages heeft uitgekozen
Wat je zegt klopt, met de beurt die hij krijgt, zit het weer snor. Echter, de garantie gaat pas vanaf beurt + 1 maand in. Dus als we in die maand problemen hebben die onder de garantie zouden vallen, dan kunnen we daar geen aanspraak op maken.
Soort afkoeltermijn dus voor het weer inwerking laten treden van de fabrieksgarantie.
Wat je zegt klopt, met de beurt die hij krijgt, zit het weer snor. Echter, de garantie gaat pas vanaf beurt + 1 maand in. Dus als we in die maand problemen hebben die onder de garantie zouden vallen, dan kunnen we daar geen aanspraak op maken.
Soort afkoeltermijn dus voor het weer inwerking laten treden van de fabrieksgarantie.
[ Voor 28% gewijzigd door Tomino op 16-10-2025 15:53 ]
Ja ik ken de regeling. Ik heb in april ook een import Toyota gekocht.Tomino schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:52:
Wel vreemd hoor dat de eigenaar in Denemarken geen Toyota garages heeft uitgekozen![]()
Ik zelf wacht echter rustig tot de volgende onderhoudsinterval, en dan ga ik er eens over nadenken.
Ondertussen maak ik vooral lange ritten en maak ik me totaal geen zorgen over garanties en defecten. Als het iets van stellantis was, dan was het een ander verhaal.
Wat heb je gekocht?
Nog een vraagje voor de oude garde onder de Toyota rijders.
Heb een starlet p9 die al een tijdje stil staat (2 jaar afgezien van jaarlijkse apk) weer van stal gehaald. Nieuwe accu erin en hij start en rijdt uiteraard weer.
Hij wordt nu eindelijk klaar gemaakt voor de verkoop.
Nu heb ik alleen een paar probleem met het open dak. Het draaimechanisme zit los. Ik kan dus nog wel het dakje open en dicht draaien, maar de zwengel die daar aan zit, die zit los. Iemand enig idee hoe dit weer vast te maken is.
:strip_exif()/f/image/079Q9wFPT7igmVVjwyCSdj8o.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb een starlet p9 die al een tijdje stil staat (2 jaar afgezien van jaarlijkse apk) weer van stal gehaald. Nieuwe accu erin en hij start en rijdt uiteraard weer.
Hij wordt nu eindelijk klaar gemaakt voor de verkoop.
Nu heb ik alleen een paar probleem met het open dak. Het draaimechanisme zit los. Ik kan dus nog wel het dakje open en dicht draaien, maar de zwengel die daar aan zit, die zit los. Iemand enig idee hoe dit weer vast te maken is.
:strip_exif()/f/image/079Q9wFPT7igmVVjwyCSdj8o.jpg?f=fotoalbum_large)
Tip voor de Auris-rijders onder ons: Als je multimediasysteem nog niet op versie 6.20 zit, kun je gratis het besturingssysteem updaten (kaartupdates zijn altijd betaald). Er is (een tijd terug al) een update uitgebracht zodat het systeem TLS1.2 ondersteunt. Bij mij lijkt het problemen met de Bluetooth-koppeling te hebben opgelost, die niet meer werkte na het uit- en aanzetten van de auto.
Ik ging van versie 6.9.0WH naar 6.20.0SPWH op mijn Auris TS uit 2015 met het Toyota Touch and Go 2-systeem (MM16). De update duurt ongeveer 12 minuten en kan gedownload worden via de e-store op toyota.nl (zorg dat je VIN en systeem-ID bij de hand hebt). Zie ook instructies op toyotahybrideforum.nl.
Systeem heeft ook twee verborgen menu's trouwens, een geheim menu waarmee je fabrieksinstellingen kunt resetten, wat volgens de comments ook het Bluetooth-issue kan oplossen: YouTube: Toyota c-hr hidden menu (not the one accessed with light switch) En nog een soort diagnose menu: link.
Ik heb het multimediasysteem met navigatie, dan moet je de 'high' variant hebben ("16MM High TLS SWU"). Voor het systeem zonder navigatie schijn je de 'low' te moeten pakken.
@LooneyTunes @reiniero @RudolfR @RWVV @Phuncz @MJV @vangoghnl @thespeed en andere Auris-rijders in dit topic
En mogelijk ook C-HR eerste generatie, daar zit vergelijkbaar multimediasysteem in.
Ik ging van versie 6.9.0WH naar 6.20.0SPWH op mijn Auris TS uit 2015 met het Toyota Touch and Go 2-systeem (MM16). De update duurt ongeveer 12 minuten en kan gedownload worden via de e-store op toyota.nl (zorg dat je VIN en systeem-ID bij de hand hebt). Zie ook instructies op toyotahybrideforum.nl.
Systeem heeft ook twee verborgen menu's trouwens, een geheim menu waarmee je fabrieksinstellingen kunt resetten, wat volgens de comments ook het Bluetooth-issue kan oplossen: YouTube: Toyota c-hr hidden menu (not the one accessed with light switch) En nog een soort diagnose menu: link.
Ik heb het multimediasysteem met navigatie, dan moet je de 'high' variant hebben ("16MM High TLS SWU"). Voor het systeem zonder navigatie schijn je de 'low' te moeten pakken.
@LooneyTunes @reiniero @RudolfR @RWVV @Phuncz @MJV @vangoghnl @thespeed en andere Auris-rijders in dit topic
[ Voor 88% gewijzigd door ThinkPad op 17-10-2025 16:46 ]
Dat ligt ook geheel aan de kilometerstand.Tomino schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:52:
Wel vreemd hoor dat de eigenaar in Denemarken geen Toyota garages heeft uitgekozen![]()
Mijn Corolla TS uit 2024 met 11.000km op de teller had in Denemarken ook helemaal geen beurt gehad.
De eerste beurt is door de verkopende NL dealer uitgevoerd.
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Ik gok dat het clipje wat die zwengel op zijn plaats houdt is verbogen, je ziet hem ook uitsteken op de foto van het schuifdak.donnie1992 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:11:
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Die ga ik eens even installeren.ThinkPad schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:49:
Tip voor de Auris-rijders onder ons: Als je multimediasysteem nog niet op versie 6.20 zit, kun je gratis het besturingssysteem updaten (kaartupdates zijn altijd betaald). Er is (een tijd terug al) een update uitgebracht zodat het systeem TLS1.2 ondersteunt. Bij mij lijkt het problemen met de Bluetooth-koppeling te hebben opgelost, die niet meer werkte na het uit- en aanzetten van de auto.
@LooneyTunes @reiniero @RudolfR @RWVV @Phuncz @MJV en andere Auris-rijders in dit topicEn mogelijk ook C-HR eerste generatie, daar zit vergelijkbaar multimediasysteem in.
Heb sinds kort al mijn Spotify downloads op "Zonder kwaliteitsverlies" staan, maar dat lijkt de radio niet te trekken en begint vervolgens te stotteren. Hopelijk wordt dit daarmee opgelost.
Speelt op een Iphone 16 met iOS 26 en een Auris TS uit 2016.
Bedankt voor de ping ! Ik heb in het verleden een kaartupdate gekocht en heb eigenlijk geen issues met Bluetooth buiten dat deze soms niet wilt werken. Even volume uit en terug aan is het gefixed. Wel heb ik me bezig gehouden met Bluetooth AVRCP versie op mijn telefoon te pinnen op versie 1.3 (link).ThinkPad schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:49:
@LooneyTunes @reiniero @RudolfR @RWVV @Phuncz @MJV en andere Auris-rijders in dit topicEn mogelijk ook C-HR eerste generatie, daar zit vergelijkbaar multimediasysteem in.
Ik heb een Auris van voor de refresh dus model 2013-2014, deze heeft het MM12 systeem, dus de Touch & Go. Ik vind de update niet hiervoor
Hier hetzelfde helaas. Voor het inloggen zie je allemaal mooie updates, na inloggen nog steeds maar kan je ze niet in de winkelwagen doen. Blijkt dat je het multimediasysteem moet registreren. Als je dat gedaan hebt is de hele e store leeg. Jammer maar helaas.Phuncz schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:10:
[...]
Bedankt voor de ping ! Ik heb in het verleden een kaartupdate gekocht en heb eigenlijk geen issues met Bluetooth buiten dat deze soms niet wilt werken. Even volume uit en terug aan is het gefixed. Wel heb ik me bezig gehouden met Bluetooth AVRCP versie op mijn telefoon te pinnen op versie 1.3 (link).
Ik heb een Auris van voor de refresh dus model 2013-2014, deze heeft het MM12 systeem, dus de Touch & Go. Ik vind de update niet hiervoor
En dan lees je op het hybrideforum:ThinkPad schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:49:
Tip voor de Auris-rijders onder ons: Als je multimediasysteem nog niet op versie 6.20 zit, kun je gratis het besturingssysteem updaten (kaartupdates zijn altijd betaald).
Maar waar moet / kan ik de USB stick indoen?Na het downloaden het bestand unzippen op de harddrive en vervolgens de inhoud van de uitgepakte map op een USB stick zetten.
De enige externe aansluiting die ik heb is een AUX aansluiting in het bovenste handschoenenvakje.
USB is non-existent
Ergo: Helaas heeft deze Auris de B9030 fabrieksradio zonder USB.
.
@LooneyTunes rond de 100€ zie ik al aftermarket carplay compatible Android units voor de Auris. Wellicht een leuke upgrade?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik had al eens een upgrade gekocht echter was dat toch minder 'plug and play' dan de verkoper voorstelde.NiGeLaToR schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:16:
Wellicht een leuke upgrade?
Ik hield alleen te veel stekkers over (eigenlijk paste alleen de voedingsplug) en ik moest alsnog een (extra) camera aanleggen voor de achteruitrijcamera. (plug & play my @ss)Dankzij de plug-and-play installatie geniet je direct van een hoogwaardige upgrade, zonder verborgen kosten of ingewikkelde aanpassingen.(bron)
Wegens tijdgebrek is die dus weer retour gegaan.
Ik ga binnenkort (2026) maar eens op zoek naar een audioboer in de buurt die ook inbouwt
@LooneyTunes Ah excuus, ik had gezocht op 'auris' in dit topic en een aantal mensen getagd die mogelijk belang erbij zouden hebben.
Gaat alleen om de MM16 systemen helaas.
Gaat alleen om de MM16 systemen helaas.
@LooneyTunes ah dat ging bij mij voor de RAV4 2019 een stuk fijner. Camera vd auto werkt, meeste canbus dingen werken, geluid is beter, heb native maps, netflix en spotify. 4G hotspot, groter scherm, carplay.. denk toch eentje die écht plug and play is en dan vooral waar iemand op YT het voor doet
dat hielp mij enorm
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Nou, dat dacht ik de afgelopen 2 jaar ook.DaWaN schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:15:
[...]
Ik gok dat het clipje wat die zwengel op zijn plaats houdt is verbogen, je ziet hem ook uitsteken op de foto van het schuifdak.
Nu heb ik vanochtend de auto even meegenomen naar een goede klant met een TD.
1 van de monteurs die in z'n vrije tijd hobbiet voor de autocross keek er even naar, haalt die clip eruit en stopt de zwengel erin en hij zit gewoon vast
Dus mochten er nog EP91 bezitters zijn met een dakraam, bij deze
Op de Corolla TS die ik nu een paar weken rij zitten nog de originele Falken banden. Volgens het boekje is de aanbevolen bandenspanning 2,3 voor en 2,1 achter. Tijdens het leren kennen van het systeem ontdek ik vandaag dat de auto is afgeleverd met voor en achter 2,7 (net een stuk gereden, dat wel). Is dat gebruikelijk? En kan dit er mede voor zorgen dat ik ze best wel goed kan horen?
@JME
Beetje erboven kan voor meer belading of zuiniger rijden.
Deze apparaten bieden dat ook aan:
https://www.degroenegarage.org/de-slimme-bandenpomp
(En vragen of je niet al een stuk gereden hebt)
Of dealers dat vaker doen heb ik geen idee van.
Beetje erboven kan voor meer belading of zuiniger rijden.
Deze apparaten bieden dat ook aan:
https://www.degroenegarage.org/de-slimme-bandenpomp
(En vragen of je niet al een stuk gereden hebt)
Of dealers dat vaker doen heb ik geen idee van.
Dat doen ze vaker, omdat 9 van de 10 mensen nooit hun bandenspanning controleren.
Voor mijn Prius is ook 2,3 en 2,1 aangeraden maar ik rijd altijd met 2,6, rijdt gewoon prettiger.JME schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:44:
Op de Corolla TS die ik nu een paar weken rij zitten nog de originele Falken banden. Volgens het boekje is de aanbevolen bandenspanning 2,3 voor en 2,1 achter. Tijdens het leren kennen van het systeem ontdek ik vandaag dat de auto is afgeleverd met voor en achter 2,7 (net een stuk gereden, dat wel). Is dat gebruikelijk? En kan dit er mede voor zorgen dat ik ze best wel goed kan horen?
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Hier zet de dealer m ook op rond de 2.5/2.6. Dat is ook aanbevolen voor zwaardere belading en/of hogere snelheden. Ik snap het wel. Het is iets zuiniger, en voorkomt problemen als mensen de auto vol gooien en 3000km rijden voor vakantie zonder er over na te denken.
Een paar tienden hoger deed ik bij mijn vorige auto ook, maar 2,1 of 2,7 vind ik best een groot verschil. Maar ik snap de voordelen, dus laat maar zo. Maakt het nog iets uit voor het geluid dat van de banden komt?
Morgen nog even meten als de banden koud zijn, dan is het verschil vast kleiner.JME schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:44:
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Wat ik ooit geleerd heb (toen ik nog actief lid was van de BX club) is dat de bandenspanning die in/op je auto vermeld staat geldt voor een temperatuur van 20 graden Celsius.noes schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:48:
Morgen nog even meten als de banden koud zijn, dan is het verschil vast kleiner.
Iedere 10 graden afwijking is +/- 0.1 bar.
BX Club en toyota, dat zijn wel echt twee uiterste uiterste.LooneyTunes schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 00:08:
[...]
Wat ik ooit geleerd heb (toen ik nog actief lid was van de BX club) is dat de bandenspanning die in/op je auto vermeld staat geldt voor een temperatuur van 20 graden Celsius.
Iedere 10 graden afwijking is +/- 0.1 bar.
Hoewel een BX natuurlijk wel een super toffe bak is, maar alles wat een toyota niet is.
Met de druk wil je testen om voor het model band de geschikte druk voor de situatie de vinden. Zo merk ik met al mijn banden tot nu toe een groot verschil in grip tussen 2,7 en 2,5 bar druk. Dat laatste heeft het meeste grip en het eerste heeft zeer merkbaar minder grip in bochten. Maar dat is allemaal ook afhankelijk van het weer, temperatuur, belading en type band.
De BX (1991) is in 2006 technisch totall-loss gegaan. Gesprongen koppakking en een A-stijl die nog door de kit van het voorraam aan elkaar hingZeromaNoiS schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 00:19:
BX Club en toyota, dat zijn wel echt twee uiterste uiterste.
Te veel roest om te restaureren (het was toen mijn 'daily driver' dus niet geschikt voor een langdurig 'project')
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aipMBMBPp5lioF2Vt7FXpkpg.jpg?f=user_large)
Die is toen vervangen door een Xantia.(1999) die nog steeds rondrijdt en sinds een paar weken weer zweeft door nieuwe bollen.
En 'wereld beroemd' door Flodder hèHoewel een BX natuurlijk wel een super toffe bak is, maar alles wat een toyota niet is.
Dat zie ik mijn Auris nog niet doen
Die Auris zie ik nog wel een keer voorbij in Mocro Maffia als een taxi haha.
[ Voor 17% gewijzigd door AMDFreak op 23-10-2025 14:53 ]
Supra (wel de originele), MR2, 2000GT, GR Yaris, FJ40, FJ Cruiser. Toch even een paar voorbeelden van super toffe Toyota bakken imo.ZeromaNoiS schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 00:19:
[...]
Hoewel een BX natuurlijk wel een super toffe bak is, maar alles wat een toyota niet is.
Wat is er mis met de nieuwe Supra?MooDyBLueS schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:31:
[...]
Supra (wel de originele), MR2, 2000GT, GR Yaris, FJ40, FJ Cruiser. Toch even een paar voorbeelden van super toffe Toyota bakken imo.
Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing
Je bedoelt los van het feit dat het technisch 80% een BMW is?
Zonder gekheid: gave auto, zou er zeker geen nee tegen zeggen, maar het heeft niet het karakter van de originele, that's all.
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Veel komt uit de denktank van BMW, ook qua interieur is het een BMW. Dat draagt natuurlijk niet bij aan een nostalgische Supra ervaring 😉....MooDyBLueS schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:45:
[...]
Je bedoelt los van het feit dat het technisch 80% een BMW is?![]()
Zonder gekheid: gave auto, zou er zeker geen nee tegen zeggen, maar het heeft niet het karakter van de originele, that's all.
Heb de auto nu ruim een jaar, en nog steeds doet het wat met mij als ik instap. Ben wel bang voor wat hierna komt, als je er eenmaal van hebt geproefd dan wil je meer 🤣
Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing
Dat bedoelde ik heel anders: de BX is Frans, en toyota is Japans…..als begrijpt wat ik bedoel.MooDyBLueS schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:31:
[...]
Supra (wel de originele), MR2, 2000GT, GR Yaris, FJ40, FJ Cruiser. Toch even een paar voorbeelden van super toffe Toyota bakken imo.
Die BX was een hele gave auto, maar na 10 jaar zag je ze al niet meer op de weg. Degelijk was het allemaal niet.
En sleutelen aan die dingen was ook nooit leuk. (Zelf nooit gedaan, van horen zeggen)
Daarentegen, toyota’s uit dezelfde tijd die kon je al niet kapot krijgen.
Je vergeet trouwens de Celica in je lijstje.
Ik heb er zelf twee gehad, en de Celica T23 t-sport blijft de leukste auto die ik ooit gereden heb.
Wat lag dat ding op de weg, en wat kon je daar mee gooien en smijten zonder de controle te verliezen.
Hangt ook een beetje af wat je onder 'sleutelen' verstaat.ZeromaNoiS schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:27:
En sleutelen aan die dingen was ook nooit leuk. (Zelf nooit gedaan, van horen zeggen)
Motorisch hangt het heel erg af wat voor blok er in ligt (er zijn erg veel varianten geweest) of het wel of niet lastig is. (de simpelste 1400 motor is wat anders dan een 1900-16 klepper).
En voor een grote groep is en blijft het hydraulische systeem één groot mysterie en heel erg eng (is het niet).
En sleutelen aan de carrosserie was/is niet veel anders dan andere auto's uit die tijd. Berucht waren de lagers van de achterdraagarmen waardoor de achterwielen zo /----\ gingen staan. (uiteraard heb ik die ook moeten vervangen met veel gevloek
En als ik zie hoe volgebouwd het is onder de motorkap is van de Auris ben ik blij dat ik daar (nog?) niet hoef te sleutelen. (helemaal zonder brug)
Om het maar niet te hebben over de bijna volledige 'computerisatie' van moderne auto's.
Voor de 'oude' auto's waren er nog "De Vraagbaak" en "Haynes" boeken.
Die zijn tegenwoordig zeer zeldzaam.
[ Voor 5% gewijzigd door LooneyTunes op 24-10-2025 14:51 . Reden: opm over boeken toegevoegd ]
https://www.autoreview.nl...ieuwe-toyota-corolla-ziet
Kom net deze tegen. Geloof nog wel een prototype. Maar wel totaal anders dan hoe de Corolla er nu uitziet. Lees ook dat hij als EV komt. Nu toch maar besloten de Auris nog even te rijden (bijna 3ton inmiddels). Vind dit wel echt een mooiere auto dan de BZ4X namelijk.
Kom net deze tegen. Geloof nog wel een prototype. Maar wel totaal anders dan hoe de Corolla er nu uitziet. Lees ook dat hij als EV komt. Nu toch maar besloten de Auris nog even te rijden (bijna 3ton inmiddels). Vind dit wel echt een mooiere auto dan de BZ4X namelijk.
Duidelijk een prototype ja en ik denk dat een hoop zaken de definitieve versie niet gaan halen, met name het interieur.vangoghnl schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:03:
https://www.autoreview.nl...ieuwe-toyota-corolla-ziet
Maar poeh, die achterkant lijkt op basis van de foto's erg op een EV4 en dat vind ik met afstand de lelijkste auto die Kia de afgelopen jaren heeft ontworpen. Ik hoop dat de TS versie, als ie er komt, er wat beter uit ziet. Vanaf de zijkant gezien vind ik het dan wel weer een mooie auto. Nou ja, meestal wijzigt er idd wel e.e.a. in de productieversie, dus maar even afwachten. Wel positief dat hij in meerdere aandrijflijnen inclusief EV geleverd lijkt te gaan worden
Het design zal nog behoorlijk veranderen maar de grote lijnen staan me wel aan. Dit is het internationaal sedan model, niet de hatchback die in de Benelux vooral rondrijd. Het verklaart het ontwerp van de nieuwe Prius, die me ook kan bekoren, behalve de hoge prijs.
Gisteren heb ik mijn nieuwe dienstauto opgehaald. Een Toyota BZ4X Business Plus. Helaas wel het pre-facelift model.
Tot op heden een erg positieve indruk van de auto (350km gereden).
Wat mij wel opviel was dat de spiegels (alleen het glas) behoorlijk beginnen te trillen vanaf 100kmu, zelfs zo erg dat je nauwelijks nog wat kan zien, de bestuurderskant is het ergst. Komt dit iemand bekend voor?
Mogelijk dat het door het wrappen komt, dat bij terugplaatsing iets niet lekker gemonteerd is.
Tot op heden een erg positieve indruk van de auto (350km gereden).
Wat mij wel opviel was dat de spiegels (alleen het glas) behoorlijk beginnen te trillen vanaf 100kmu, zelfs zo erg dat je nauwelijks nog wat kan zien, de bestuurderskant is het ergst. Komt dit iemand bekend voor?
Mogelijk dat het door het wrappen komt, dat bij terugplaatsing iets niet lekker gemonteerd is.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Vanmiddag ga ik naar een Toyota Auris Hybrid station kijken. Bouwjaar 2013.
Nog specifieke punten waar ik op moet letten?
Zie dit topic, bijv. hier en hier.Vlassie1980 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:45:
Vanmiddag ga ik naar een Toyota Auris Hybrid station kijken. Bouwjaar 2013.
De Auris uit 2013 heeft noch safety sense, noch bandenspanningssensoren.
Punten van aandacht zijn de 12V accu, krakende wielophanging voor en het stoffilter van het accupakketje (dat zit ergens onder de zitting van de achterbank).
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Heeft iemand een goed adres voor een onafhankelijke (geen dealer) toyota specialist in de regio van Apeldoorn?
don't mind me
Zijn er mensen hier die de CHR en de Corolla hatchback hebben proefgereden / overwogen? En om welke redenen de een of de ander hebben gekozen?
Hoewel je kofferbak ruimte uiteraard online kan opzoeken, merk ik in toenemende mate dat functionele kofferbak ruimte en het cijfer dat online staat niet hetzelfde is. Wij twijfelen tussen deze 2 (2021-2022 model), waarbij ze uiteraard flink anders zijn in een aantal opzichten. De CHR bevalt qua rijgedrag, maar voelt onpraktisch door de vormingen + de enorme dode hoeken. Corolla hatchback gaan we binnenkort proefrijden, op papier een mooie auto maar Toyota's hebben de neiging om van binnen opeens verrassend klein aan te voelen dus toch bang dat het allemaal erg krap gaat worden.
Hoewel je kofferbak ruimte uiteraard online kan opzoeken, merk ik in toenemende mate dat functionele kofferbak ruimte en het cijfer dat online staat niet hetzelfde is. Wij twijfelen tussen deze 2 (2021-2022 model), waarbij ze uiteraard flink anders zijn in een aantal opzichten. De CHR bevalt qua rijgedrag, maar voelt onpraktisch door de vormingen + de enorme dode hoeken. Corolla hatchback gaan we binnenkort proefrijden, op papier een mooie auto maar Toyota's hebben de neiging om van binnen opeens verrassend klein aan te voelen dus toch bang dat het allemaal erg krap gaat worden.
@Yakumos Als je de C-HR onpraktisch aan vindt voelen, zal dat met de Corolla hatchback niet anders zijn. Die is wel een stuk behoudender vormgegeven, maar de achterbank is krapper dan die van de C-HR en de kofferbak is best klein door de scherp aflopende daklijn.
Goed om te weten: de Corolla sedan (komt weinig voor, maar genoeg occasion aanbod alsnog) heeft meer beenruimte voor de achterbank en de kofferbak is natuurlijk geen hatchback maar wel groter, of het praktischer is moet je zelf beoordelen. De Corolla station biedt én de betere beenruimte van de sedan en een nog grotere en praktischere kofferbak.
Dus mijn vraag is: als je praktisch gemak en ruimte zo zwaar vindt wegen, waarom overweeg je de Corolla hatchback dan ipv de station (of de sedan)?
Goed om te weten: de Corolla sedan (komt weinig voor, maar genoeg occasion aanbod alsnog) heeft meer beenruimte voor de achterbank en de kofferbak is natuurlijk geen hatchback maar wel groter, of het praktischer is moet je zelf beoordelen. De Corolla station biedt én de betere beenruimte van de sedan en een nog grotere en praktischere kofferbak.
Dus mijn vraag is: als je praktisch gemak en ruimte zo zwaar vindt wegen, waarom overweeg je de Corolla hatchback dan ipv de station (of de sedan)?
@MooDyBLueS wat mij betreft heeft de sedan de voorkeur. Een sedan heeft veel minder rijgeluiden dan bij een hatchback of station. Als ik het geld had kocht ik die.
Corolla sedan is in Nederland wel echt veel minder courant, ja wellicht daarom ook wat waarde vaster, maar niet als je 'm ooit weer als inruil wil inzetten bij een koop of als je er na een koop (snel) als particulier van af wilt. Ik zou dat zeker in de afweging meenemen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
@True Toch zou je dan ook kunnen beargumenteren dat gezien het feit dat @Yakumos naar een 2021-2022 occasion kijkt iemand anders al het mogelijk grotere verlies bij inruil op zich heeft genomen. Daarnaast moet je vooral kijken naar waar je zelf blij van wordt, Lexus verkoopt gemiddeld genomen ook voor geen meter in Nederland, zeker niet als je het tegen zeg een BMW afzet. Desondanks zijn het onwijs goede auto's die weliswaar niet voor iedereen weggelegd zijn, maar dat moet geen reden op zichzelf zijn om een minder populaire auto links te laten liggen.
Waar je terecht zegt dat je wel rekening mee moet houden is in het geval je particulier wilt verkopen, dan moet je er of vrede mee hebben dat het lang(er) kan duren voordat je auto verkocht is of dat je hem flink scherper neer moet zetten qua prijs.
Ik ben namelijk van mening dat als je veel meer plezier beleeft aan in dit geval een sedan, dan is dat het vaak ook wel waard.
Waar je terecht zegt dat je wel rekening mee moet houden is in het geval je particulier wilt verkopen, dan moet je er of vrede mee hebben dat het lang(er) kan duren voordat je auto verkocht is of dat je hem flink scherper neer moet zetten qua prijs.
Ik ben namelijk van mening dat als je veel meer plezier beleeft aan in dit geval een sedan, dan is dat het vaak ook wel waard.
Ja prima, als je het meeneemt in de afweging.MooDyBLueS schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:47:
@True Toch zou je dan ook kunnen beargumenteren dat gezien het feit dat @Yakumos naar een 2021-2022 occasion kijkt iemand anders al het mogelijk grotere verlies bij inruil op zich heeft genomen. Daarnaast moet je vooral kijken naar waar je zelf blij van wordt, Lexus verkoopt gemiddeld genomen ook voor geen meter in Nederland, zeker niet als je het tegen zeg een BMW afzet. Desondanks zijn het onwijs goede auto's die weliswaar niet voor iedereen weggelegd zijn, maar dat moet geen reden op zichzelf zijn om een minder populaire auto links te laten liggen.
Voor de vrouw een C-HR hybride van 2021 gekocht ze had eerst een 1.2 C-HR
Fijne auto alleen jammer dat ik na 35 jaar van verzekering moest wisselen kreeg het niet verzekerd bij hun
Fijne auto alleen jammer dat ik na 35 jaar van verzekering moest wisselen kreeg het niet verzekerd bij hun
Ja, vreemd heh? Ik kreeg destijds mijn RAV4 ook niet verzekerd bij mijn huidige verzekeraar. Uiteindelijk ben ik overgestapt en kon ik ’m zelfs voor een lager bedrag verzekeren dan mijn vorige auto.bie100 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:26:
Voor de vrouw een C-HR hybride van 2021 gekocht ze had eerst een 1.2 C-HR
[ Voor 7% gewijzigd door ZeromaNoiS op 13-11-2025 11:34 ]
Diefstal gevoelig maar goed heb gelijk alle verzekeringen overgezetZeromaNoiS schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:33:
[...]
Ja, vreemd heh? Ik kreeg destijds mijn RAV4 ook niet verzekerd bij mijn huidige verzekeraar. Uiteindelijk ben ik overgestapt en kon ik ’m zelfs voor een lager bedrag verzekeren dan mijn vorige auto.
Ja, ik weet dat het vanwege diefstal is. Maar het voelt vreemd dat je hem bij centraal beheer niet kan verzekeren, en bij een andere maatschappij voor een veel lager bedrag dan je oude verzekering gewoon wel verzekerd krijgt, zonder extra aanvullende eisen enz.bie100 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:50:
[...]
Diefstal gevoelig maar goed heb gelijk alle verzekeringen overgezet
Ja is ook vreemd maar vaak heb je korting omdat je alles daar heb lopen. In mijn geval was dat de Nationale Nederlanden . Maar het loont om af en toe eens rond te kijken dat blijkt wel weerZeromaNoiS schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:41:
[...]
Ja, ik weet dat het vanwege diefstal is. Maar het voelt vreemd dat je hem bij centraal beheer niet kan verzekeren, en bij een andere maatschappij voor een veel lager bedrag dan je oude verzekering gewoon wel verzekerd krijgt, zonder extra aanvullende eisen enz.
Heb jij de startonderbreker nog laten plaatsen?ZeromaNoiS schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:36:
[...]
Ik ken he systeem, en het is zeker effectief, maar ik vind het zelf geen fijn systeem.
Ik wil het liefst het volledige keyless entry gemak behouden.
Ik heb zelf een Lexus NX en die wordt helaas ook regelmatig gestolen via een CANBUS actie. Ik wil daarom ook een extra startonderbreker laten installeren. Ik twijfel echter over welke ik zal kiezen. Via Lexus (en waarschijnlijk via jouw Toyoat dealer ook) wordt een Cobra 4627 aangeboden. Er is echter ook nog een MiBlock van Moving Intelligence. Werkt ook met een tag, principe hetzelfde denk ik. Kleine verschillen zoals de 'noodsituatie' als de tag niet werkt. Bij Cobra moet je dan een PIN intoetsen, bij de MiBlock heb je een noodsleutel.
Zijn er misschien mensen die met 1 (of allebei) van deze startonderbrekers ervaring heeft?
Nee, (nog) niet laten plaatsen. Ik heb 2x geprobeerd telefonisch wat informatie te krijgen maar ik ben nooit teruggebeld.sanook schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:11:
[...]
Heb jij de startonderbreker nog laten plaatsen?
Ik heb zelf een Lexus NX en die wordt helaas ook regelmatig gestolen via een CANBUS actie. Ik wil daarom ook een extra startonderbreker laten installeren. Ik twijfel echter over welke ik zal kiezen. Via Lexus (en waarschijnlijk via jouw Toyoat dealer ook) wordt een Cobra 4627 aangeboden. Er is echter ook nog een MiBlock van Moving Intelligence. Werkt ook met een tag, principe hetzelfde denk ik. Kleine verschillen zoals de 'noodsituatie' als de tag niet werkt. Bij Cobra moet je dan een PIN intoetsen, bij de MiBlock heb je een noodsleutel.
Zijn er misschien mensen die met 1 (of allebei) van deze startonderbrekers ervaring heeft?
In februari gaat hij voor onderhoud en ga ik het nog eens vragen.
Maar eigenlijk geef jij al deels antwoord denk ik: een systeem met een tag is eigenlijk ook niet wat ik wil.
Ik wil gewoon instappen en die knop indrukken terwijl m’n sleutels in m’n broekzak zitten.
…..en worden ze eigenlijk nog steeds zoveel gestolen? De mijne is inmiddels bijna 4 jaar oud, het nieuwe is er wel af.
[ Voor 5% gewijzigd door ZeromaNoiS op 13-11-2025 17:00 ]
Met zo'n tag kun je juist instappen en starten, de tag wordt automatisch herkend (als 2e startonderbreker dus naast de bestaande onderbreker) als het goed is.ZeromaNoiS schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:58:
[...]
Maar eigenlijk geef jij al deels antwoord denk ik: een systeem met een tag is eigenlijk ook niet wat ik wil.![]()
Ik wil gewoon instappen en die knop indrukken terwijl m’n sleutels in m’n broekzak zitten.
…..en worden ze eigenlijk nog steeds zoveel gestolen? De mijne is inmiddels bijna 4 jaar oud, het nieuwe is er wel af.
Ik weet niet precies hoe het met de RAV4 is tegenwoordig, maar de Lexus NX (broertje van de RAV4) wordt tegenwoordig gestolen door een winkelhaak in de achterklep te zagen en daarachter zit een connector waar de laptop op aangesloten wordt en de hele beveiliging omzeild wordt door de Canbus te manipulerenm. Dus een extra startonderbreker zou dat tegen moeten gaan.
De RAV4 wordt op dezelfde manier gestolen, alleen dan bij de wielkast voor.sanook schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:34:
[...]
Met zo'n tag kun je juist instappen en starten, de tag wordt automatisch herkend (als 2e startonderbreker dus naast de bestaande onderbreker) als het goed is.
Ik weet niet precies hoe het met de RAV4 is tegenwoordig, maar de Lexus NX (broertje van de RAV4) wordt tegenwoordig gestolen door een winkelhaak in de achterklep te zagen en daarachter zit een connector waar de laptop op aangesloten wordt en de hele beveiliging omzeild wordt door de Canbus te manipulerenm. Dus een extra startonderbreker zou dat tegen moeten gaan.
En ik kreeg laatst ook een filmpje van een deurbel bij een kennis in de straat doorgestuurd waar ze aan kwamen rijden en die auto direct van het slot ging.
Waarschijnlijk een replay attack of zo iets.
Maar als de tag automatisch herkend wordt zonder dat je hem ergens tegenaan moet houden dan laat ik het bij de volgende beurt in februari er wel inzetten.
Mooie bak heb je trouwens! Mijn volgende auto wordt denk ik ook een Lexus, of toch weer een Honda.
Ik vind de RAV4 een fijne auto, maar heb toch best veel tikjes en kraakjes in het interieur, en daar ben ik mega allergisch voor. En dat terwijl hij uit de Japanse fabriek komt (plugin wordt enkel daar gebouwd), en je leest dat hij daar beter in elkaar gezet wordt dan in de andere fabrieken. En ik vind hem toch ook wel vrij lawaaiig, veel bandengeluid.
Wat is jouw ervaring met de Lexus wat betreft bouwkwaliteit en kraakjes in het interieur?
[ Voor 4% gewijzigd door ZeromaNoiS op 13-11-2025 21:46 ]
Ik hoor geen kraakjes iig, maar hij is pas 1,5jr oud. Zeer tevreden over, rijdt echt als een vorst.ZeromaNoiS schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:43:
[...]
Wat is jouw ervaring met de Lexus wat betreft bouwkwaliteit en kraakjes in het interieur?
Qua startonderbreker twijfel ik dus tussen de Cobra of de MiBlock Ik neig naar de MiBlock maar die werkt met een noodsleutel als de tag niet werkt (de Cobra werkt dan met een PIN code). Als je dan die noodsleutel niet bij je hebt weet ik niet of er een optie is om met een app via bluetooth de onderbreker te (de)activeren.
Want stel dat je op vakantie bent in Italie en je batterijtje is leeg en de noodsleutel ligt thuis dan wil je toch je auto nog kunnen starten...
[ Voor 42% gewijzigd door sanook op 13-11-2025 22:39 ]
Mijn UX van 2020 heeft 0 kraakjes. Voor mij zou een kraakje dat niet te vinden is een reden zijn om naar een andere auto te kijken.
Bouwkwaliteit: top. Met uitzondering van wat afwerking aan de binnenzijde die de UX een soort instap Lexus maakt. De deurpanelen zijn van dat plastic dat makkelijk krast door je gordel. Zelfde geldt voor middenconsole en dashboardkastje.
Desondanks blijft het met een beetje voorzichtigheid bij mij nog erg netjes.
Enige ergernis is het multimediascherm dat kwetsbaar is. Krasjes in bepaald licht. Gelukkig niet meer zichtbaar zodra het aan staat.
Technisch verder top. Nog geen enkel probleem mee gehad.
Bouwkwaliteit: top. Met uitzondering van wat afwerking aan de binnenzijde die de UX een soort instap Lexus maakt. De deurpanelen zijn van dat plastic dat makkelijk krast door je gordel. Zelfde geldt voor middenconsole en dashboardkastje.
Desondanks blijft het met een beetje voorzichtigheid bij mij nog erg netjes.
Enige ergernis is het multimediascherm dat kwetsbaar is. Krasjes in bepaald licht. Gelukkig niet meer zichtbaar zodra het aan staat.
Technisch verder top. Nog geen enkel probleem mee gehad.
Jij bent er dus ook zo één, goed om te lezen dat ik niet de enige ben. M’n vrouw verklaart me voor gek.W13k3 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:33:
Voor zou een kraakje dat niet te vinden is een reden zijn om naar een andere auto te kijken.
Sterker nog... dat mijn vorige auto geluid begon te maken was de reden dat ik verder ging kijken. Uiteindelijk is dat wel opgelost maar was ik toch mijn goede gevoel over die auto (Toyota Auris) kwijt. Was niet de enige aanleiding maar het hielp zeker niet.
Tja, ik heb hem in april dit jaar gekocht. En hij is uit december 2022. Met warmer weer speelt het niet, maar met kouder weer zit er in ieder geval één behoorlijke kraak ergens aan de passagierskant als je over een hobbel of iets rijdt. En dat het aan de passagierskant zit maakt het extra vervelend, want je kan tijdens het rijden zelf niet voelen waar het vandaan komt.W13k3 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:09:
Sterker nog... dat mijn vorige auto geluid begon te maken was de reden dat ik verder ging kijken. Uiteindelijk is dat wel opgelost maar was ik toch mijn goede gevoel over die auto (Toyota Auris) kwijt. Was niet de enige aanleiding maar het hielp zeker niet.
En mijn vrouw vindt dat ik me aanstel, dus die weigert te voelen.
Ik ga dus binnenkort maar eens met een maat een stukje rijden in de hoop hem dan te vinden.
Hoort ze de kraak wel?
Mijn vriend zou zich net als ik kapot ergeren aan zo'n kraakje, áls hij het zou horen. Maar mijn gehoor is nou eenmaal beter, dus óf hij hoort het niet, of hij kan het beter negeren.
Een ritje langs de audicien voorstellen levert vast nieuwe problemen op 🤔😅
Bij mij werd pas toen het luider werd duidelijk dat het geluid van de achterwielen kwam. Het klonk eerst alsof het vanaf de passagiersplek kwam.
Een passagier meenemen om te luisteren en dingen aan te drukken lijkt me inderdaad het handigst. Ik ben benieuwd waar het uiteindelijk blijkt te zitten. Hopelijk vind je het snel.
Mijn vriend zou zich net als ik kapot ergeren aan zo'n kraakje, áls hij het zou horen. Maar mijn gehoor is nou eenmaal beter, dus óf hij hoort het niet, of hij kan het beter negeren.
Bij mij werd pas toen het luider werd duidelijk dat het geluid van de achterwielen kwam. Het klonk eerst alsof het vanaf de passagiersplek kwam.
Een passagier meenemen om te luisteren en dingen aan te drukken lijkt me inderdaad het handigst. Ik ben benieuwd waar het uiteindelijk blijkt te zitten. Hopelijk vind je het snel.
Gisteren onze oude Toyota Avensis wagon 2006 2.0 automaat ingeruild voor een Auris Touring Sports Hybrid 2014 in Executive uitvoering. Alleen al qua verbruik een verademing en ik kan nu ook gerust E10 tanken. Verder zit deze Auris aardig in de opties (Xenon, parkeercamera, park assist, automatisch grootlicht, panoramadak) dus ik ben nog een beetje al die snufjes aan het checken.
Heeft wel al wat ervaring met een kilometerstand van 240.000 maar daar ben ik niet bang voor want hij is netjes onderhouden en van de eerste eigenaar. Verder heeft hij ook een extra beugel aangebracht gekregen tegen diefstal van de katalysator.
Heeft wel al wat ervaring met een kilometerstand van 240.000 maar daar ben ik niet bang voor want hij is netjes onderhouden en van de eerste eigenaar. Verder heeft hij ook een extra beugel aangebracht gekregen tegen diefstal van de katalysator.
Je kan natuurlijk ook gewoon de radio harder zettenW13k3 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:53:
Hoort ze de kraak wel?
Maar grappig om te lezen hoe iedereen anders om gaat met kraakjes en piepjes. Ik heb nu een jaar of 2 een rammeltje in het dashboard van m'n Corolla TS zitten. Ik weet ook precies waar het zit (behuizing van de HUD) en op basis van andere auto's weet ik ook dat het een klusje van ongeveer een half uur is om het op te lossen. Maar omdat ik simpelweg m'n radio 99% van de tijd aan heb staan en het geluid dermate zacht is en dus niet hoor, vind ik het voorlopig wel best
Alleen met radio uit over een klinkerweg hoor ik het iets. Misschien dat ik het tijdens de beurt in maart nog even aan kaart, maar misschien ben ik het tegen die tijd ook wel weer vergeten
Ben wel benieuwd wat je moet doen om die op te lossen? Dat half uurtje heb ik er wel voor over.Denman schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:29:
[...]
Je kan natuurlijk ook gewoon de radio harder zetten
Maar grappig om te lezen hoe iedereen anders om gaat met kraakjes en piepjes. Ik heb nu een jaar of 2 een rammeltje in het dashboard van m'n Corolla TS zitten. Ik weet ook precies waar het zit (behuizing van de HUD) en op basis van andere auto's weet ik ook dat het een klusje van ongeveer een half uur is om het op te lossen. Maar omdat ik simpelweg m'n radio 99% van de tijd aan heb staan en het geluid dermate zacht is en dus niet hoor, vind ik het voorlopig wel best
Alleen met radio uit over een klinkerweg hoor ik het iets. Misschien dat ik het tijdens de beurt in maart nog even aan kaart, maar misschien ben ik het tegen die tijd ook wel weer vergeten
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ik ben geen monteur, dus geen ideebreinonline schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:54:
[...]
Ben wel benieuwd wat je moet doen om die op te lossen? Dat half uurtje heb ik er wel voor over.
Maar ik spreek nog wel eens een monteur en ik weet dat het destijds bij de eerste keer enorm veel tijd kostte om te zoeken; dashboard volledig los, auto 2 dagen bij de dealer. Toen ik dezelfde monteur hier later over sprak gaf hij aan dat het euvel "bekend" was en inmiddels met een half uurtje op te lossen. Ik begreep door het loshalen van de HUD unit en het plaatsen van extra foam in de behuizing ervan oid. Verdere details weet ik helaas niet.
Ik vermoed dat jullie deze wel leuk vinden om te zien:
YouTube: Toyota Carina E Wagon 1.8 GLi - 1997 - 463.088 km - Klokje rond
Het resultaat is ondanks niet perfect onderhoud zoals verwacht. Zo'n Carina is een oerdegelijke auto. Ik heb er nog warme herinneringen aan, omdat wij precies dit model in deze kleur met deze motorisering thuis hadden toen ik nog een klein menneke was.
Het resultaat is ondanks niet perfect onderhoud zoals verwacht. Zo'n Carina is een oerdegelijke auto. Ik heb er nog warme herinneringen aan, omdat wij precies dit model in deze kleur met deze motorisering thuis hadden toen ik nog een klein menneke was.
Zijn er toevallig meer mensen waarbij de MyToyota app in de ochtend niet werkt?
Ik zet regelmatig de verwarming alvast aan via de app, maar juist nu het wat kouder wordt krijg ik een foutmelding in de app en wil er van alles niet laden. Een een uur later werkt alles weer.
Het lijkt een beetje op overbelasting, maar dat zal toch niet?
Ik zet regelmatig de verwarming alvast aan via de app, maar juist nu het wat kouder wordt krijg ik een foutmelding in de app en wil er van alles niet laden. Een een uur later werkt alles weer.
Het lijkt een beetje op overbelasting, maar dat zal toch niet?
Klopt.. de app geeft ook een storingsmelding als je hem start.
Ja, inmiddels inderdaad een melding in de app. Ik vermoed dan toch een beetje overbelasting door iedereen die tegelijk zijn verwarming aan wil zetten.
Inderdaad die klokje rond ook gezien. Ik heb de opvolger gehad, een eerste generatie Avensis 1.6 met de 4A-FE motor, kleinere variant van die in die Carina ligt. Die auto heeft me buiten een lamme richtingaanwijzer en een dooie accu nog nooit in de steek gelaten in 7 jaar tijd. Heb wel het idee dat modernere Toyota's ook wel wat meer kleine issues kunnen krijgen maar misschien komt dat ook doordat er zo veel meer opties op zitten. Als je simpele techniek gebruikt gaat het ook minder vaak stuk.daanb14 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:44:
Ik vermoed dat jullie deze wel leuk vinden om te zien:
Ik heb vorig weekend de Corolla TS gewisseld van zomer- naar winterbanden en ik blijf maar klooien met het TPWS lampje. Bij welke buitentemperatuur moet ik hem resetten om niet halverwege of aan het eind van de rit alsnog een brandend lampje te krijgen? Het is sowieso een drama, de helft van de tijd krijg ik het überhaupt niet voor elkaar om de rest uit te voeren... (ja, motor is uit want bij deze temperatuur slaat de motor anders direct aan en werkt het niet. En dus moet je steeds een scherm dat je niet in ready stand bent wegklikken)
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Heb je één set sensoren die je op meegenomen hebt naar je andere velgen óf heb je de sensoren nog op de velg zitten waarbij je enkel de banden verwisseld hebt?breinonline schreef op zondag 23 november 2025 @ 07:58:
Ik heb vorig weekend de Corolla TS gewisseld van zomer- naar winterbanden en ik blijf maar klooien met het TPWS lampje. Bij welke buitentemperatuur moet ik hem resetten om niet halverwege of aan het eind van de rit alsnog een brandend lampje te krijgen? Het is sowieso een drama, de helft van de tijd krijg ik het überhaupt niet voor elkaar om de rest uit te voeren... (ja, motor is uit want bij deze temperatuur slaat de motor anders direct aan en werkt het niet. En dus moet je steeds een scherm dat je niet in ready stand bent wegklikken)
Indien dat tweede heb je mogelijk de auto het idee gegeven dat ze op een (niet bestaande) tweede set sensoren moeten koppelen.
Normaliter:
- koude banden
- juiste spanning
- resetten
- klaar
IK heb zelf ook een Corolla TS en na het wisselen gaat niet gelijk het lampje branden, maar als het lampje gaat branden voer ik een reset uit en soms moet ik het een keer herhalen, voordat het lampje weer uit gaat.
Bij mij zijn overigens beide sets in geprogrammeerd.
Bij mij zijn overigens beide sets in geprogrammeerd.
Set had ik al gewisseld in de boordcomputer inderdaad. En daarna de reset dus geprobeerd. Dat is inmiddels 3x gelukt maar toch gaat het lampje na zoveel tijd weer branden. Maar de spanning lijkt goed, niet dat er een band lek is.
Lijkt goed maar je weet het dus niet zeker mijn gevoel is dat er toch een lek zitbreinonline schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:58:
Maar de spanning lijkt goed, niet dat er een band lek is.
Hum, ik zal ze nog eens oppompen dan.
Auris Hybrid 2014 nu een week in bezit. Erg fijne auto om te rijden. Verbruik ligt nu wel rond de 5,8L/100 km maar dit kan natuurlijk ook met de lagere temperaturen te maken hebben? Bij het tanken kreeg ik er ook maar 37 liter in en gaf hij als actieradius 710 km aan. Gaat het reservelampje dan zo vroeg branden of zat er gewoon een luchtbel in mijn tank waardoor ik eerder de klik hoorde? Volgens mij is de tankinhoud 45L namelijk en zou ik toch wel een wat grotere actieradius verwachten.
In vergelijking met mijn oude Avensis is het sowieso al een verademing qua verbruik :-)
In vergelijking met mijn oude Avensis is het sowieso al een verademing qua verbruik :-)
[ Voor 5% gewijzigd door Vlassie1980 op 24-11-2025 13:38 ]
Uit m'n hoofd zeg ik dat je inderdaad een 45 (of 43?) liter tank hebt, dus je hebt nog wat overVlassie1980 schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:37:
Auris Hybrid 2014 nu een week in bezit. Erg fijne auto om te rijden. Verbruik ligt nu wel rond de 5,8L/100 km maar dit kan natuurlijk ook met de lagere temperaturen te maken hebben? Bij het tanken kreeg ik er ook maar 37 liter in en gaf hij als actieradius 710 km aan. Gaat het reservelampje dan zo vroeg branden of zat er gewoon een luchtbel in mijn tank waardoor ik eerder de klik hoorde? Volgens mij is de tankinhoud 45L namelijk en zou ik toch wel een wat grotere actieradius verwachten.
Toyota hybrides staan er inderdaad om bekend dat het lampje vrij vroeg gaat branden. Dat is bij de hybrides bewust gedaan. Als je een standaard benzine auto leeg rijdt, is het een kwestie van brandstof erin en je kan al vrij snel weer door. Doe je dat bij jouw auto dan gaat ie daarna misschien nog even "EV" door op het HV accupakket, maar als die ook leeg raakt dan is het over met de pret. Aangezien die HV Accu nodig is voor het starten van de motor is het dan geen kwestie van benzine erin en gaan, maar kan je auto worden afgesleept naar de dealer
Meestal kan de dealer de accu zelf laden, maar er zijn mij ook gevallen bekend waarbij het accupakket toch een grote klap heeft gehad en er speciaal gereedschap / apparatuur van de importeur moet komen. Dat kan vanzelfsprekend behoorlijk in de papieren lopen. Met andere woorden, wacht niet te lang met tanken.
Zelf word ik er inmiddels niet meer zenuwachtig van als de range op 0 staat. Ik heb er nog wel eens 20km mee doorgereden en meer dan 38 liter heb ik er nog nooit in gekregen (m'n Corolla TS heeft dacht ik ook een 43 liter tank). Overigens wordt m'n vrouw er wel zenuwachtig van, dus in de praktijk tank ik meestal als ie iets boven de 0 staat
Je huidige verbruik zal inderdaad (ook) met de temperaturen te maken hebben. Maar andere zaken (bandenspanning, wel of geen winterbanden, rechtervoet) hebben uiteraard ook invloed.
Ik heb er wel eens 200 km mee doorgereden (Prius 3). Heel irrtant dat het zo snel aan gaat. Alle lampjes waren ~90 km, alleen vanaf dat het laatste lampje brandde was het nog 200 km.Denman schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:58:
[...]
Ik heb er nog wel eens 20km mee doorgereden
Signatures zijn voor boomers.
* LED-Maniak meld zich
Zojuist een yaris uit 2021 hev gekocht. 41.000 op de teller voor 18.5k met trekhaak. Geen idee of dit een goede deal is, maar een paar weken op vakantie ermee gereden en dat beviel enorm goed. Vooral de adaptive cruise control
Als ik het zo lees gaat hij nog wel even mee.
Zojuist een yaris uit 2021 hev gekocht. 41.000 op de teller voor 18.5k met trekhaak. Geen idee of dit een goede deal is, maar een paar weken op vakantie ermee gereden en dat beviel enorm goed. Vooral de adaptive cruise control
Als ik het zo lees gaat hij nog wel even mee.
[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 25-11-2025 18:16 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Zojuist de post open gemaakt en hier zat een brief van Louwman bij over een terugroep actie voor mijn 2023 Corolla Cross.
Betreft het 12.3inch digitale dashboard dat te veel data op zou slaan en op zwart kan gaan bij starten.
Moet opnieuw geprogrammeerd worden en als dat niet lukt vervangt men het display.
Zat een hele lijst bij met officiele dealers en servicepunten, maar mijn garage (Vetos) staat er niet tussen.
Belletje gedaan, en het herprogrammeren blijkt met een speciale computer te moeten gebeuren, en hiervoor waren ze nog in onderhandeling met Louwman of ze dit wel konden/mochten uitvoeren….
Mijn volgende jaarlijkse onderhoud staat ingeplanned op half januari, afgesproken dat er dan gekeken wordt of het herprogrammeren door mijn eigen garage al uitgevoerd mag/kan worden, of dat ik toch naar een officiele dealer moet.
Btw; mijn Corolla was een nieuw exemplaar, maar wel uit Duitsland geimporteerd.
Betreft het 12.3inch digitale dashboard dat te veel data op zou slaan en op zwart kan gaan bij starten.
Moet opnieuw geprogrammeerd worden en als dat niet lukt vervangt men het display.
Zat een hele lijst bij met officiele dealers en servicepunten, maar mijn garage (Vetos) staat er niet tussen.
Belletje gedaan, en het herprogrammeren blijkt met een speciale computer te moeten gebeuren, en hiervoor waren ze nog in onderhandeling met Louwman of ze dit wel konden/mochten uitvoeren….
Mijn volgende jaarlijkse onderhoud staat ingeplanned op half januari, afgesproken dat er dan gekeken wordt of het herprogrammeren door mijn eigen garage al uitgevoerd mag/kan worden, of dat ik toch naar een officiele dealer moet.
Bij oppompen waren alle banden rond dezelfde druk. Dus er lijkt er niet een lek. Wel kon in alle 0,2bar erbij. Maar dat heeft het probleem nog niet opgelost. Ik vraag me af of de auto wel van set gewisseld is. Het is zo fijn dat de auto niets aan kan geven in plaats van een oranje lampjebreinonline schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:22:
Hum, ik zal ze nog eens oppompen dan.
Edit: Zou het kunnen dat ik de positie van de banden heb gewisseld waardoor het systeem fouten blijft aangeven?
[ Voor 10% gewijzigd door breinonline op 29-11-2025 06:47 ]
Ik heb dezelfde brief ontvangen, op het Toyota hybride forum stond er afgelopen periode ook al het e.e.a. en via de RDW staat dit punt ook open. Het viel mij op dat VETOS niet in de lijst stond maar goed, ik maak wel ergens in het nieuwe jaar wel een afspraak bij de dealer waar de Corolla Cross vandaan komt. Echt heel spannend klonk het ook weer niet.DaffyDuck43 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:58:
Zojuist de post open gemaakt en hier zat een brief van Louwman bij over een terugroep actie voor mijn 2023 Corolla Cross.
De auto is overigens van februari 2023.
OBD-dongle kopen, dan kun je het aantal bar van elke band aflezenbreinonline schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 06:36:
[...]
Het is zo fijn dat de auto niets aan kan geven in plaats van een oranje lampje
[...]
ThinkPad in "Het grote Toyota-topic"
Hum, dat is wel handig. Maar kan ik dat lampje er ook mee resetten? Of moet ik dan een TPWS inleerapparaat (ik zie dat Autels 508 op Alie rond de €200 zijn) hebben?ThinkPad schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:59:
[...]
OBD-dongle kopen, dan kun je het aantal bar van elke band aflezen
ThinkPad in "Het grote Toyota-topic"
Geen ervaring mee. Ik kan er wel motorstoringslampje mee resetten en het hybride accupakket mee uitlezen.
Je kan ook kijken naar een Techstream kabel, dat is dezelfde software als de dealer heeft.
Je kan ook kijken naar een Techstream kabel, dat is dezelfde software als de dealer heeft.
Meestal zit er ergens in de auto een fysiek knopje op de bandenspanning te resetten. Vaak in het dashboardkastje. Deze is bedoeld om na het oppompen naar de goede spanning het systeem te resetten, omdat deze soms alsnog blijft denken dat de bandenspanning te laag is. Zie hier van een eerder model Auris:Later is dit eruit gehaald, maar dat is meestal pas bij systemen die je ook via het dashboard de exacte bandenspanningen doorgeven.breinonline schreef op zondag 30 november 2025 @ 07:03:
[...]
Hum, dat is wel handig. Maar kan ik dat lampje er ook mee resetten? Of moet ik dan een TPWS inleerapparaat (ik zie dat Autels 508 op Alie rond de €200 zijn) hebben?
Het stappenplan is:
- koude start gebruiken (als in: zodat de banden niet opgewarmd zijn na een rit)
- zeker van zijn dat het oppompen naar de juiste aantal bar gebeurd is
- contact aanzetten (ready voor hybrides)
- knopje ingedrukt houden tot het oranje lampje uitgaat
Enige wat ik nog mee wil geven is omtrent punt 2: ik gebruik al jaren een 12V compressor om de banden op te pompen, maar mijn vorige (de goedkoopste van Amazon destijds) gaf verschillende waardes steeds. Ik wist dat omdat mijn auto de exacte hoeveelheid bar aangaf, en na het naar 2,7 bar oppompen zaten sommige op 2,6 en andere op 2,8, teveel verschil dus. Toen een nieuwere besteld, ook nog geen €40, en sindsdien is het betrouwbaar te noemen en meestal alle 4 de banden 2,7 bar volgens de TPMS, soms eentje 2,6 bar maar tijdens het rijden trekken ze dan weer gelijk. Als je niet zo'n eigen compressor hebt of niet zeker bent van de betrouwbaarheid, is het de moeite waard om naar je lokale benzinepomp of wasstraat te rijden, zo rustig mogelijk (met name bochten) en daar het liefst even een kwartier af te koelen (dat is voldoende met dit weer) voordat je op gaat pompen.