Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 165 166 Laatste
Acties:
  • 914.658 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:54
Zo’n start-stop accu moet toch ook ingeleerd worden of doen jullie dat ook zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001

breinonline

Are you afraid to be known?

Toyota hybrides hebben geen start/stop accu’s. Alleen een kleine startaccu, direct na de start neemt het hybridesysteem het over met de grote accu.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 19:52
Vlassie1980 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:58:
Dank voor de reacties. Qua ruimte is het wel zo dat ik bijna 2 meter ben. Ik zit nooit helemaal op de achterste stand qua bestuurdersstoel dus het zal wel meevallen.

Een verbruik van 1:18 ten opzichte van 1:10 scheelt al enorm, zeker omdat ik dan weer E10 erin mag gooien.
Alternatief is een Prius Wagon, die is wel wat ruimer maar als ik ze al binnen mijn budget zie is de kilometerstand astronomisch.
Ik heb zelf ook een Avensis station 2006 met 397k op de teller, maar dat je alleen E5 zou mogen tanken is voor mij nieuw. Hij doet het immers al 19 jaar prima op E10. Heb je hier meer info over?

Si hoc legere scis nimium eruditiones habes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:03
Neurd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:44:
[...]

Hij doet het immers al 19 jaar prima op E10.
19 jaar geleden heette het nog Euro 95, en zat er minder ethanol door gemengd.

Van e10check.nl:
Niet geschikt voor E10
Avensis 2.0 liter met het type motor 1AZ - FSE gemaakt tussen juli 2000 en oktober 2008

Avensis 2.4 liter motor met het type 2AZ - FSE gemaakt tussen juni 2003 en oktober 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 22:40
Neurd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:44:
[...]

Ik heb zelf ook een Avensis station 2006 met 397k op de teller, maar dat je alleen E5 zou mogen tanken is voor mij nieuw. Hij doet het immers al 19 jaar prima op E10. Heb je hier meer info over?
Tenzij je in het buitenland woont lijkt het me sterk dat je al 19 jaar E10 tankt. Het is pas sinds 2019 in NL de standaard benzine namelijk.

Ik zelf tank die rommel trouwens niet. Mijn Honda Accord liep er echt een heel stuk minder op. En Zelfs bij m’n RAV4 merk ik verschil ten opzichte van Euro 98.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:03
breinonline schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 07:16:
Toyota hybrides hebben geen start/stop accu’s. Alleen een kleine startaccu, direct na de start neemt het hybridesysteem het over met de grote accu.
Die "startaccu" is bij Toyota (en veel andere hybrides) bovendien helemaal geen startaccu, maar meer een soort standby-accu. Er zit immers geen startmotor op aangesloten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
ZeromaNoiS schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:52:
[...]

Tenzij je in het buitenland woont lijkt het me sterk dat je al 19 jaar E10 tankt. Het is pas sinds 2019 in NL de standaard benzine namelijk.

Ik zelf tank die rommel trouwens niet. Mijn Honda Accord liep er echt een heel stuk minder op. En Zelfs bij m’n RAV4 merk ik verschil ten opzichte van Euro 98.
Nee, je hebt gelijk. 6 jaar dus. Hmm zou daarom dat motorlampje al 2 jaar oranje oplichten?
En dat busje additieven die je ieder jaar voor 2 tientjes door je benzine gooit compenseert de negatieve eigenschappen van Euro95 onvoldoende begrijp ik.
Raar dat de Toyota dealer mij hier nooit op geattendeerd heeft dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 23:07
Neurd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:18:
[...]

Nee, je hebt gelijk. 6 jaar dus. Hmm zou daarom dat motorlampje al 2 jaar oranje oplichten?
En dat busje additieven die je ieder jaar voor 2 tientjes door je benzine gooit compenseert de negatieve eigenschappen van Euro95 onvoldoende begrijp ik.
Raar dat de Toyota dealer mij hier nooit op geattendeerd heeft dan.
Check even welke motor type je hebt. Je hebt de D4 motor en de VVT-i.motor. Alleen de direct ingespoten D4 mag het niet.

Oranje motorstoring is waarschijnlijk de lambdasonde. Die gaat bij mij 2 keer per jaar een keertje aan en na 1 of 2 dagen vanzelf weer uit.
Komt bij jouw Avensis de dakbedekking ook al naar beneden? 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Neurd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:18:
Jij rijdt al 2 jaar met een motorstoring rond? :? Waarom doe je daar niet wat aan? Desnoods even uitlezen via OBD, dan weet je in ieder geval in welke richting de fout zit. Dat kun je met een goedkope adapter eventueel eenvoudig zelf.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
Andrehj schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:30:
[...]

Jij rijdt al 2 jaar met een motorstoring rond? :? Waarom doe je daar niet wat aan? Desnoods even uitlezen via OBD, dan weet je in ieder geval in welke richting de fout zit. Dat kun je met een goedkope adapter eventueel eenvoudig zelf.
De dealer heeft al eens gekeken, maar kon niet zeggen wat er aan de hand was. Na reset gaat hij na een tijdje vanzelf weer aan om na een tijdje weer voor enkele dagen uit te zijn. Zolang het geen rood lampje is vind ik het wel gezegend :)

@Vlassie1980 op de motor staat D4 vvti?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Neurd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:22:
De dealer heeft al eens gekeken, maar kon niet zeggen wat er aan de hand was. Na reset gaat hij na een tijdje vanzelf weer aan om na een tijdje weer voor enkele dagen uit te zijn. Zolang het geen rood lampje is vind ik het wel gezegend :)
Er zal toch wel een foutcode opgeslagen zijn? Als een dealer zo'n probleem niet op kan lossen moet je denk ik op zoek naar een betere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Neurd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:22:
[...]

@Vlassie1980 op de motor staat D4 vvti?
Dat is dan denk ik inderdaad dezelfde 1AZ-FSE als ik erin heb liggen en die mag volgens e10check geen E10 maar als ik jouw verhaal zo lees doet hij het er prima op.

Je merkt verder ook niks aan de motor of tijdens het rijden dat hij schokt ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
Vlassie1980 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:25:
[...]

Dat is dan denk ik inderdaad dezelfde 1AZ-FSE als ik erin heb liggen en die mag volgens e10check geen E10 maar als ik jouw verhaal zo lees doet hij het er prima op.

Je merkt verder ook niks aan de motor of tijdens het rijden dat hij schokt ofzo?
Nee gaat prima. Net weer terug van Spanje en 4k zonder problemen erbij gereden.
Ik geloof direct dat E5 beter is, maar als E10 niet zou kunnen, dan zou de Toyota dealer er toch allang wat van gezegd hebben en niet ieder jaar het flesje additieven aanbieden om de negatieve effecten van E10 te compenseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Neurd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:44:
[...]

Nee gaat prima. Net weer terug van Spanje en 4k zonder problemen erbij gereden.
Ik geloof direct dat E5 beter is, maar als E10 niet zou kunnen, dan zou de Toyota dealer er toch allang wat van gezegd hebben en niet ieder jaar het flesje additieven aanbieden om de negatieve effecten van E10 te compenseren?
Apart dat de dealer dat niet weet. Is het een originele Toyota dealer? Ik zou ook zeggen dat ze de oorzaak van die storing zo moeten kunnen uitlezen.

Hoeveel km heb je die auto al gereden en hoeveel met E10 erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
Vlassie1980 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:48:
[...]

Apart dat de dealer dat niet weet. Is het een originele Toyota dealer? Ik zou ook zeggen dat ze de oorzaak van die storing zo moeten kunnen uitlezen.

Hoeveel km heb je die auto al gereden en hoeveel met E10 erin?
Hij staat inmiddels op 397k en heb nooit anders getankt. En ja, altijd bij originele Toyota dealer onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 22:31
Ik zit een beetje te twijfelen of ik onze Auris uit 2016 zal inruilen. Eigenlijk wil ik wel graag een Corolla. Volgens de koerslijst is de Auris nog zo’n 10k waard, hij heeft nu 140.000 km gelopen. Ik kijk naar een Corolla First Edition met maximaal 80.000 km op de teller, maar ik wil er niet meer dan 15k bijleggen. Twijfel is eigenlijk ook zonde van het geld, misschien gewoon de Auris oprijden… maar aan de andere kant is een nieuwer model ook wel weer fijn, dan kan ik weer een paar jaar vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:57
DVL14 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:15:
Ik zit een beetje te twijfelen of ik onze Auris uit 2016 zal inruilen. Eigenlijk wil ik wel graag een Corolla. Volgens de koerslijst is de Auris nog zo’n 10k waard, hij heeft nu 140.000 km gelopen. Ik kijk naar een Corolla First Edition met maximaal 80.000 km op de teller, maar ik wil er niet meer dan 15k bijleggen. Twijfel is eigenlijk ook zonde van het geld, misschien gewoon de Auris oprijden… maar aan de andere kant is een nieuwer model ook wel weer fijn, dan kan ik weer een paar jaar vooruit.
Waarom zou je het niet doen? Als je de Auris op rijdt moet je uiteindelijk ook weer meer bijbetalen. En als je het kan missen, dan kan je het toch doen? Als je er blij van wordt zou ik het lekker doen!

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Nu online

AMDFreak

Intel is zo..

vhal schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 06:47:
Wie herkent dit geluid (Corolla Cross)? Dit is niet mijn filmpje maar wel een soortgelijke klacht en in mindere mate aanwezig op oneffen wegen bij het insturen op lage snelheid (maar soms ook niet).

Kan het zijn dat de remmen vervuild zijn of moet ik toch denken aan lagers of de stuurbekrachtiging? We zitten momenteel in Oostenrijk waar het best wel warm is met 30 graden Celsius, de eerste 2 weken heb ik het eigenlijk niet gehoord en of opgemerkt.

https://www.reddit.com/r/MechanicAdvice/s/nSdhtL3EZq
Herkenbaar, ik rijd een Corolla TS bj 2024, tijdens mijn vakantie door Italië hoorde ik ook dat geluid. Eerst dacht ik dat het van andere auto naast mij vandaan kwam, onder het motto: Ik rijd een nieuwe bak, kan haast niet.. Op sommige ritten hoorde ik niets.

Ben er verder nog niet mee naar de dealer geweest, omdat het geluid niet constant is.. En de ritten dit ik tot nu toe heb gereden in NL, heb ik het niet meer gehoord.. Mijn vrouw rijd voornamelijk in de auto,

[ Voor 10% gewijzigd door AMDFreak op 18-08-2025 09:23 ]

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:55
hk12nl schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:37:
[...]

Waarom zou je het niet doen? Als je de Auris op rijdt moet je uiteindelijk ook weer meer bijbetalen. En als je het kan missen, dan kan je het toch doen? Als je er blij van wordt zou ik het lekker doen!
Qua dagwaarde zal het niet zoveel schelen om er nog een stuk mee door te rijden. Heb net op https://www.dagwaarde.nl/ gekeken voor mijn Auris '15 met 220k en daar is dagwaarde net geen 10k en inruilwaarde net geen 9k.
Ik heb wel een Lease Pro uitvoering met bijna alle opties (cataloguswaarde volgens RDW €31k), dat maakt mogelijk nog wel verschil t.o.v. een basis uitgevoerde Auris.

Ik blijf er nog lekker mee doorrijden, occasions zijn veel te duur.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 18-08-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:07
AMDFreak schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:22:
[...]

Herkenbaar, ik rijd een Corolla TS bj 2024, tijdens mijn vakantie door Italië hoorde ik ook dat geluid. Eerst dacht ik dat het van andere auto naast mij vandaan kwam, onder het motto: Ik rijd een nieuwe bak, kan haast niet.. Op sommige ritten hoorde ik niets.

Ben er verder nog niet mee naar de dealer geweest, omdat het geluid niet constant is.. En de ritten dit ik tot nu toe heb gereden in NL, heb ik het niet meer gehoord.. Mijn vrouw rijd voornamelijk in de auto,
@vhal zie wel een patroon: warmte?

Zonder te weten wat het veroorzaakt lastig te gokken, maar als ik moest gokken zijn er niet enorm veel dingen die contact maken dus het is een kwestie van deductie wellicht:
- lager
- remmen
- assen/geleiders

Remblok wat blijft plakken of in contact komt met remschijf met warmte zou ik logischer vinden als je net een afdaling met je voet op de rem hebt gehad, maar toch. Denk dat het interessant voor de dealer is.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 14:39
BastiaanN schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:04:
[...]

Ik heb begin dit jaar zelf de accu vervangen. Daarna ook twee meldingen, maar weet niet meer exact welke... volgens mij waren ze allebei van Toyota Safety Sense. Klein stukje rijden op een rechte weg, dan zouden ze vanzelf weg moeten gaan. :)
Ik ga het eens proberen. Heb nu de meldingen uitgezet, maar dan blijven de lampjes continu branden. En anders ff langs de dealer om het uit te laten lezen en resetten.

Aanvulling: zojuist wat langer gereden èn nu geven ze geen foutmelding meer. Bedankt

[ Voor 7% gewijzigd door Balboa op 18-08-2025 15:08 ]

Handtekening

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Nu online

AMDFreak

Intel is zo..

ThinkPad schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:58:
[...]

Qua dagwaarde zal het niet zoveel schelen om er nog een stuk mee door te rijden. Heb net op https://www.dagwaarde.nl/ gekeken voor mijn Auris '15 met 220k en daar is dagwaarde net geen 10k en inruilwaarde net geen 9k.
Ik heb wel een Lease Pro uitvoering met bijna alle opties (cataloguswaarde volgens RDW €31k), dat maakt mogelijk nog wel verschil t.o.v. een basis uitgevoerde Auris.

Ik blijf er nog lekker mee doorrijden, occasions zijn veel te duur.
Toevallig heb ik in maart 2025 mijn Auris uit 2013 Lease Pro met 145k op de teller ingeruild voor 11k..
Maar ik kreeg diverse inruilprijzen.. zeg tussen de 9 en de 11k..
Sites als ik wil van mijn auto af, kwamen onder die 9k uit.. Wellicht had ik op marktplaats wel meer dan 11k kunnen krijgen, maar ik kies dan toch voor gemak.. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
AMDFreak schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:26:
[...]

Toevallig heb ik in maart 2025 mijn Auris uit 2013 Lease Pro met 145k op de teller ingeruild voor 11k..
Maar ik kreeg diverse inruilprijzen.. zeg tussen de 9 en de 11k..
Sites als ik wil van mijn auto af, kwamen onder die 9k uit.. Wellicht had ik op marktplaats wel meer dan 11k kunnen krijgen, maar ik kies dan toch voor gemak.. ;)
Groot gelijk :)

Bij sites als ikwilvanmijnautoaf heb je ook nog wel kans dat het bedrag uiteindelijk nog lager uit valt als ze de auto eenmaal fysiek kunnen zien omdat ze dan ineens van alles vinden wat waarde verminderend is. Althans, die verhalen heb ik om me heen nog wel eens gehoord. Ik ben er dus niet aan begonnen.

Ik heb m'n Auris TS 5 jaar geleden ook geprobeerd te verkopen via Marktplaats, ook met het idee er meer voor te kunnen krijgen, maar wat een ellende was dat. Het zal ongetwijfeld werken voor sommige mensen maar aan mij is het niet besteed. En dan is dit denk ik ook nog een type auto waar geen verkeerde types of af komen, om het zo maar te zeggen.

Desondanks ook hier weer veel tijd kwijt geweest aan het beantwoorden van vragen, extra foto’s, wachten op antwoord. Zelfs nog een keer door een universeel dealer gebeld die interesse had om in te kopen maar uiteindelijk de keutel toch in trok. Uiteindelijk toch gewoon via de officieel dealer ingeruild. Dan maar wat minder terug, maar in ieder geval geen gezeur. Ook niet achteraf. En dat was me meer waard dan die extra centen.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 14:39
Andrehj schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

Die "startaccu" is bij Toyota (en veel andere hybrides) bovendien helemaal geen startaccu, maar meer een soort standby-accu. Er zit immers geen startmotor op aangesloten.
Eh, zonder de 12v accu krijg je 'm niet gestart 8)

Handtekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

NiGeLaToR schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:56:
[...]

@vhal zie wel een patroon: warmte?

Zonder te weten wat het veroorzaakt lastig te gokken, maar als ik moest gokken zijn er niet enorm veel dingen die contact maken dus het is een kwestie van deductie wellicht:
- lager
- remmen
- assen/geleiders

Remblok wat blijft plakken of in contact komt met remschijf met warmte zou ik logischer vinden als je net een afdaling met je voet op de rem hebt gehad, maar toch. Denk dat het interessant voor de dealer is.
Ik kijk het nog eventjes aan, een rit richting huis van zo'n 1000 km door Oostenrijk en Duitsland ging eigenlijk zonder problemen. Die keren dat het voor kwam gebeurde het voornamelijk tijdens het regeneren van energie tijdens het (af)remmen (afgaande van de meter die in het hogere gedeelte staat van het charge gebied).

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Balboa schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:07:
Eh, zonder de 12v accu krijg je 'm niet gestart 8)
Dat klopt. En zonder de kabels vanaf die accu naar de rest van de auto ook niet. Maar noem je die dan startkabels? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:23:
[...]

Check even welke motor type je hebt. Je hebt de D4 motor en de VVT-i.motor. Alleen de direct ingespoten D4 mag het niet.

Oranje motorstoring is waarschijnlijk de lambdasonde. Die gaat bij mij 2 keer per jaar een keertje aan en na 1 of 2 dagen vanzelf weer uit.
Komt bij jouw Avensis de dakbedekking ook al naar beneden? 😋
Hier nog een Avensis (2003) rijder. Bij mij inderdaad ook een oranje lampje vanwege de lambda sondes (voor 15,- koop je een obd lezer die de foutcodes kan uitlezen). En het plafond ziet eruit als een Frans bordeel met gordijntjes.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
KabouterSuper schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:12:
[...]

Hier nog een Avensis (2003) rijder. Bij mij inderdaad ook een oranje lampje vanwege de lambda sondes (voor 15,- koop je een obd lezer die de foutcodes kan uitlezen). En het plafond ziet eruit als een Frans bordeel met gordijntjes.
Mocht je niet aan nieuwe lambda sondes willen dan kan je een heel stuk goedkoper ook voor spacers gaan. Lost de storing in vrijwel alle gevallen voorgoed op ;)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:18

Nikeo

Jawelles

Bij de corolla (2004) komt de dakbedekking ook al naar beneden inderdaad. Wat hello kitty punaises van mijn dochter en een aantal nietjes in het plafond geprikt en het zit weer redelijk netjes. (nietapparaat openen en alleen met de bovenste helft op plafond drukken)

Ik heb lijmen geprobeerd maar dat wordt niet mooi met die oude vergane schuimlaag er onder.

Verder is de auto technisch nog erg goed in orde volgens de garagist. Vorig jaar nog na de grote beurt in een steekproef extra gekeurd. Jammer want ik wil wel wat nieuws. Maar de auto is heerlijk no nonsense en een kras meer of minder maakt niks meer uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Nikeo op 19-08-2025 18:46 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:42
Vandaag onze “nieuwe” Aygo opgehaald.
2019, 56k gelopen, Carplay, achteruitrijcamera en nog wat zaken. Gewoon lekker compleet. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8aUWmPjkgFDt1gn3oj9gu7C5Nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0SOxEFfrWKH8FXoNLNcylIPG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:05
PdeBie schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:41:
Vandaag onze “nieuwe” Aygo opgehaald.
2019, 56k gelopen, Carplay, achteruitrijcamera en nog wat zaken. Gewoon lekker compleet. :)

[Afbeelding]
Heel veel plezier ermee gewenst! Mooie auto! Ik heb precies hetzelfde auto als die van jouw. Maar dan in het grijs, uit Juni 2020 vorige jaar gekocht met 11.971 KM op de teller bij de officiële Toyota dealer. Een Toyota Aygo 1.0 VVT-I X-PLAY. Ik heb als extra optie een Cruise Control erop laten zetten voor €720. Ik rij nu bijna over op de Cruise Control zelfs op wegen met 30 KM per uur zone.

Bij het afleveren kreeg ik een grote beurt van de dealer + nieuwe APK.

Deze auto's zijn erg zuinig en vooral ook economisch. Als ik Economisch rijd meestal 90-100 KM per uur op de autosnelweg (overdag) een gemiddelde van 3.2L/3.7L per 100KM ik heb ook soms 2.8L meegemaakt. Ik rij nu inmiddels al op 31.993 KM op de teller. Sinds aankoop 20.028 KM. De achteruitrijcamera vind ik ook erg handig. Op het scherm gebruik ik TomTom GO app via mijn smartphone.

Wat ik ook erg goed vind de stoel van de bestuurder, ik kan deze in hoogte bijstellen.

Volgende jaar eind juni zijn eerste APK na 2 jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Van der Berg op 26-08-2025 20:00 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@Van der Berg dank. Onze is ook een X-PLAY inderdaad. Geen cruise-control. Was dat een optie bij aanschaf? Of via een externe partij?

Heb er namelijk geen een met CC gevonden tijdens de zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svr89
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Wij hebben sinds kort als eerste (oefen)auto voor mijn vrouw een Toyota Aygo uit 2011 (de tweede versie van de 1e generatie) met bijna 150.000km op de teller.

Het motorstoringslampje is gaan branden en bij het uitlezen zie ik foutcode P0420.

De auto rijdt verder prima. Geen vermogensverlies en brandstofverbruik lijkt in orde
Wel ruik ik als achter de auto sta een geur waarvan mijn gevoel zegt dat de uitlaatgassen nog ongezonder zijn dan gebruikelijk. Er komt geen rook uit de uitlaat en op een paar meter afstand van de auto ruik je het niet echt meer. De geur ruik ik niet onder de motorkap en ook niet aan de onderkant van de auto (uitlaat lijkt niet lek te zijn)

Voordat ik de katalysator ga vervangen wil ik uitsluiten of de foutcode niet door iets anders wordt veroorzaakt. Ik heb daarom het volgende al gedaan:

- Beide lambdasondes vervangen voor nieuwe van Denso
- Regulier onderhoud uitgevoerd: Bougies, luchtfilter en motorolie vervangen
- Live data van de lambdasondes bekeken. Waardes schommelen zoals verwacht (bekabeling lijkt dus in orde)
- Natuurlijk de foutcode gewist, maar die komt tijdens de eerste rit weer terug en naar een paar ritten gaat het motorstoringslampje weer branden.
- Auto tijdens een rit van 100km over de snelweg goed op z'n staart getrapt / flink toeren laten maken om de boel schoon te blazen.

Zijn er nog andere zaken die ik moet controleren voordat ik de katalysator ga vervangen?

[ Voor 4% gewijzigd door svr89 op 27-08-2025 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:05
PdeBie schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 07:06:
@Van der Berg dank. Onze is ook een X-PLAY inderdaad. Geen cruise-control. Was dat een optie bij aanschaf? Of via een externe partij?

Ik heb alles via de officiële Louwman dealer gedaan. Cruise Control was een optie bij aanschaf ik heb er zelf om gevraagd of er Cruise Control op kon. Dit zat er standaard niet op de auto. Ik heb dit bijbesteld voor €720 en is door de officiële dealer geïnstalleerd. Er zat standaard alleen een begrenzer op de auto. Ik heb nu een Cruise Control en een begrenzer. Maar de begrenzer gebruik ik nooit. Ik wilde voor nog eens €500 extra een Toyota inbouw navigatiesysteem erbij hebben. Maar dat is mij afgeraden, de verkoper bij Toyota dealer vertelde mij Android Car met Google Maps en helemaal gratis. Ik gebruik nu mijn smartphone met daarop TomTom GO app €19,99 per jaar en verbonden met mij auto entertainment. De medewerker bij Louwman heeft mij verteld de Toyota kaarten zijn bij Aygo navigatiesysteem Europa en offline en ik dien €150 per jaar te betalen bij een update.

Let erop het gaat niet om een Adaptive Cruise Control. Dat kon helaas weer niet op onze Aygo. Alleen vanaf Aygo X model is standaard met Adaptive Cruise Control. Ik kan wel met mijn huidige Cruise Control de snelheid verlagen of verhogen. Wel blijven opletten op het verkeer. Ik vind het waard de €720 voor mij. Je hoeft niet steeds het gaspedaal ingedrukt te hebben en je verbruik is ook beter.

Mijn eis was minimaal een auto met Cruise Control. Mijn auto hiervoor was een Aygo met een bouwjaar Mei 2010. Nu wilde ik een grotere vooruitgang en jong gebruikt en met een lage kilometerstand. Mijn oude Aygo kocht ik op 12 december 2014 met toen 30.000 KM deze ook via de officiële Toyota Louwman. Ik heb er meer dan 235.000 KM mee gereden toen ik vorige jaar inruilde.

Zelfs de onderhoud en APK doe ik via de officieel dealer van Toyota.

[ Voor 48% gewijzigd door Van der Berg op 27-08-2025 23:19 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

svr89 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:50:
Wij hebben sinds kort als eerste (oefen)auto voor mijn vrouw een Toyota Aygo uit 2011 (de tweede versie van de 1e generatie) met bijna 150.000km op de teller.

Het motorstoringslampje is gaan branden en bij het uitlezen zie ik foutcode P0420.

De auto rijdt verder prima. Geen vermogensverlies en brandstofverbruik lijkt in orde
Wel ruik ik als achter de auto sta een geur waarvan mijn gevoel zegt dat de uitlaatgassen nog ongezonder zijn dan gebruikelijk. Er komt geen rook uit de uitlaat en op een paar meter afstand van de auto ruik je het niet echt meer. De geur ruik ik niet onder de motorkap en ook niet aan de onderkant van de auto (uitlaat lijkt niet lek te zijn)

Voordat ik de katalysator ga vervangen wil ik uitsluiten of de foutcode niet door iets anders wordt veroorzaakt. Ik heb daarom het volgende al gedaan:

- Live data van de lambdasondes bekeken. Waardes schommelen zoals verwacht (bekabeling lijkt dus in orde)
- Natuurlijk de foutcode gewist, maar die komt tijdens de eerste rit weer terug en naar een paar ritten gaat het motorstoringslampje weer branden.

Zijn er nog andere zaken die ik moet controleren voordat ik de katalysator ga vervangen?
Sinds kort zeg je, heb je 'm al eens goed aan de tand gevoelt, goed warm rijden en flink toeren laten maken, dan heb je het hele uitlaatsysteem weer even wat schoner, wellicht dat het oude omaatje hiervoor altijd heel voorzichtig rijdt.
NB dit is bij diesels meestal meer een ding dan bij benzine, maar ik denk dat het geen kwaad kan. Ik zou van die brandstoftoevoegingen afblijven als ik eerlijk ben.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svr89
  • Niet online
True schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:29:
[...]

Sinds kort zeg je, heb je 'm al eens goed aan de tand gevoelt, goed warm rijden en flink toeren laten maken, dan heb je het hele uitlaatsysteem weer even wat schoner, wellicht dat het oude omaatje hiervoor altijd heel voorzichtig rijdt.
NB dit is bij diesels meestal meer een ding dan bij benzine, maar ik denk dat het geen kwaad kan. Ik zou van die brandstoftoevoegingen afblijven als ik eerlijk ben.
Excuses dat was ik vergeten te benoemen.

Ik heb de auto goed warm gereden en daarna flink op z'n staart getrapt op een traject van ruim 100 kilometer over de snelweg. Onder andere een aantal keer een paar minuten 130 in z'n 4e versnelling gereden en een paar keer van 0 naar 130 optrekken met daarbij de toeren richting de 5k laten lopen.

Ik ben ook geen fan brandstoftoevoegingen. Heb dat ooit een keer gebruikt en niet lang daarna was de motor in de soep gelopen. Sindsdien durf ik het ook niet meer te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
svr89 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:53:
[...]

Excuses dat was ik vergeten te benoemen.

Ik heb de auto goed warm gereden en daarna flink op z'n staart getrapt op een traject van ruim 100 kilometer over de snelweg. Onder andere een aantal keer een paar minuten 130 in z'n 4e versnelling gereden en een paar keer van 0 naar 130 optrekken met daarbij de toeren richting de 5k laten lopen.

Ik ben ook geen fan brandstoftoevoegingen. Heb dat ooit een keer gebruikt en niet lang daarna was de motor in de soep gelopen. Sindsdien durf ik het ook niet meer te gebruiken.
Ben toch bang dat je bij de kat uit komt, zeker nu je dit allemaal al hebt geprobeerd. Dat komt helaas voor bij de Aygo met deze km-standen.

Overigens zijn Toyota's qua katalysator en lambdasondes vrij "kieskeurig" om het maar zo te zeggen. Denso is een prima merk maar het komt wel voor dat de ECU hier niet lekker op gaat. Dat geldt sowieso voor imitatie kats, dus daar zou ik niet aan beginnen.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svr89
  • Niet online
Denman schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:05:
[...]

Ben toch bang dat je bij de kat uit komt, zeker nu je dit allemaal al hebt geprobeerd. Dat komt helaas voor bij de Aygo met deze km-standen.

Overigens zijn Toyota's qua katalysator en lambdasondes vrij "kieskeurig" om het maar zo te zeggen. Denso is een prima merk maar het komt wel voor dat de ECU hier niet lekker op gaat. Dat geldt sowieso voor imitatie kats, dus daar zou ik niet aan beginnen.
Dat Toyota's kieskeurig zijn had ik inderdaad gelezen. Daarom bewust voor Denso gekozen omdat de auto oorspronkelijk ook met lambdasondes van dat merk geleverd zou zijn (correct me if i'm wrong). Is er een merk waarmee Toyota beter overweg kan?

Met betrekking tot de katalysator was ik even benieuwd wat wordt bedoelt met 'imitatie'. Ik zag op een webshop een kat. voor 169 euro. Daar ga ik vanuit dat het imitatie is en laat ik daarom ook links liggen.
Maar ik zit een kat. van Bosal te overwegen. Deze kost 350 euro. Valt die van Bosal ook onder imitatie?

Natuurlijk heb ik de prijs opgevraagd voor een nieuwe kat, maar de dealer vraagt daar 2415 euro voor. Dat gaat mij wel wat te ver.

We zijn van plan om de auto max 4 jaar te houden, waarbij max 10k per jaar wordt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:56
2415 euro voor -O- -O-
Ik snap wel dat ie dingen gestolen worden bij de vleet. Man man wat een geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger1964
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:46
De cat van de prius die ik 2 jaar geleden had was gejat, maar het kan al voor €1.400 hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Roger1964 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:21:
De cat van de prius die ik 2 jaar geleden had was gejat, maar het kan al voor €1.400 hoor.
Jij hebt je eigen teruggekocht voor die prijs? :P

• Roger1964
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:46
True schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:28:
[...]

Jij hebt je eigen teruggekocht voor die prijs? :P
Bij een goed schadeherstelbedrijf laten repareren en niet bij de dealer. Nog even het schaderapport erbij gezocht, totaalkosten €1.009,61 incl. Btw. Ook 4 dagen een leenauto gehad. Er is niet een originele cat onder gegaan maar wel een goede. Die zijn bij de dieven ook minder gewild.

[ Voor 14% gewijzigd door Roger1964 op 28-08-2025 07:50 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002

DaWaN

'r you wicked ??

svr89 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:23:
[...]

Dat Toyota's kieskeurig zijn had ik inderdaad gelezen. Daarom bewust voor Denso gekozen omdat de auto oorspronkelijk ook met lambdasondes van dat merk geleverd zou zijn (correct me if i'm wrong). Is er een merk waarmee Toyota beter overweg kan?
Denso is prima, als je via de OBD lezer ziet dat de signalen van beide lambda's netjes op en neer gaat dan verwacht ik geen problemen met de lambda sonde.
Heb met mijn Corolla ook last gehad van een P0420, veroorzaakt door een lek in de uitlaat voor de katalystor. Die auto rijdt nu al tijden probleemloos met een vervangingslambda van Denso. Uitlaatlek is bij een Aygo niet snel een probleem denk ik, daar zit de katalysator direct op het spruitstuk.
Met betrekking tot de katalysator was ik even benieuwd wat wordt bedoelt met 'imitatie'. Ik zag op een webshop een kat. voor 169 euro. Daar ga ik vanuit dat het imitatie is en laat ik daarom ook links liggen.
Maar ik zit een kat. van Bosal te overwegen. Deze kost 350 euro. Valt die van Bosal ook onder imitatie?
Ik reken Bosal ook onder imitatie. Mijn ervaring met vervangingskatalysatoren is dat ze dikwijls van zeer matige kwaliteit zijn. Weinig edelmetalen in de matrix en vaak gaan ze minder dan 100.000km mee. Vorig jaar zelfs een keer een kat gehad die na ~10.000km alweer stuk was en P0420 gaf 8)7
Natuurlijk heb ik de prijs opgevraagd voor een nieuwe kat, maar de dealer vraagt daar 2415 euro voor. Dat gaat mij wel wat te ver.
Persoonlijk zou ik voor een gebruikte originele gaan. Staan er geoeg van op onderdelenlijn

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• ThinkPad
Gezien je een OBD-dongle hebt zou je even kunnen kijken naar de waardes van beide lambdasondes, die voor de katalysator en erna even vergelijken. Dan zou je moeten kunnen of de katalysator z'n werk nog doet.
DaWaN schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:36:
[...]
Denso is prima, als je via de OBD lezer ziet dat de signalen van beide lambda's netjes op en neer gaat dan verwacht ik geen problemen met de lambda sonde.
[...]
Was het niet zo dat de voorste sonde moet pendelen (omhoog/omlaag) en die na de katalysator in principe een rechte lijn? En dat als de tweede ook meependelt, dat dan de katalysator z'n werk niet goed meer doet? Correct me if i'm wrong :)

Als de CO-waarden nog goed zijn (kan garage zo meten met een sonde in de uitlaat) dan zou je ook een 'defouler' (afstandsbusje) kunnen plaatsen om de lambdasonde wat meer uit de luchtstroom te halen. Dat is mogelijk net genoeg om te zorgen dat de lambdasonde het goed vind en het motorlampje uit blijft. Ligt er wel beetje aan in wat voor hoek de lambdasonde erin zit geschroefd, je kan net pech hebben dat je met verlengen dan ergens tegenaan komt bijv. En anders een gebruikte originele katalysator plaatsen idd.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 28-08-2025 09:07 ]

• ZeromaNoiS
ThinkPad schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:03:
Gezien je een OBD-dongle hebt zou je even kunnen kijken naar de waardes van beide lambdasondes, die voor de katalysator en erna even vergelijken. Dan zou je moeten kunnen of de katalysator z'n werk nog doet.
Ik heb al jaren zo’n dongle liggen en hem wel eens aangesloten, maar ik zie nooit zoveel, alleen een beetje basiszaken.

Welke software gebruiken jullie voor het uitlezen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
ZeromaNoiS schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:12:
[...]

Ik heb al jaren zo’n dongle liggen en hem wel eens aangesloten, maar ik zie nooit zoveel, alleen een beetje basiszaken.

Car Scanner ELM OBD2 (iOS & Android).
Ik kan er bij mijn Auris ook prima de waardes van de hybride accu etc. mee uitlezen. Fijne app.
En mijn Auris heeft TPMS, maar nergens in het dashboard is de bandenspanning in te zien, alleen een lampje als er een band te weinig druk heeft. Via OBD2 kan ik per band het aantal bar zien :*)

ThinkPad in "Het goede EOBD/OBD2 software en interface topic"

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 28-08-2025 09:16 ]

• AMDFreak
  • Nu online

AMDFreak

Intel is zo..

svr89 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:23:
[...]

We zijn van plan om de auto max 4 jaar te houden, waarbij max 10k per jaar wordt gereden.
Een auto met die leeftijd zou ik zeker geen dealer kat onderhangen.
2 jaar terug is onder mijn Auris TS uit 2013 de kat gestolen, onderdeel was +/- € 900,- 2 uurtjes arbeidsloon.
Gelukkig wel verzekeringswerk dus dat deed minder pijn. maar € 2415,- koek koek.

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

ThinkPad schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:03:
Was het niet zo dat de voorste sonde moet pendelen (omhoog/omlaag) en die na de katalysator in principe een rechte lijn? En dat als de tweede ook meependelt, dat dan de katalysator z'n werk niet goed meer doet? Correct me if i'm wrong :)
Ja klopt, als ze beide praktisch even snel heen- en weer gaan krijg je een P0420.
Als de CO-waarden nog goed zijn (kan garage zo meten met een sonde in de uitlaat) dan zou je ook een 'defouler' (afstandsbusje) kunnen plaatsen om de lambdasonde wat meer uit de luchtstroom te halen. Dat is mogelijk net genoeg om te zorgen dat de lambdasonde het goed vind en het motorlampje uit blijft. Ligt er wel beetje aan in wat voor hoek de lambdasonde erin zit geschroefd, je kan net pech hebben dat je met verlengen dan ergens tegenaan komt bijv. En anders een gebruikte originele katalysator plaatsen idd.
Zo'n defouler vind ik maar een lapmiddel. Het zou je misschien één of twee keer door een APK kunnen loodsen, maar als het echt alleen de katalysator is, dan kun je die beter vervangen vind ik. Zeker omdat een gebruikte kat voor een Aygo niet de wereld kost, zou ik niet weten waarom je voor een lapmiddel zou gaan.
ZeromaNoiS schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:12:
[...]
Ik gebruik meestal een Mini-VCI kabel met Techstream software

[ Voor 8% gewijzigd door DaWaN op 28-08-2025 10:00 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 22:38
Ik ga straks mijn zakenwagen, een Yaris Cross GR inleveren en ga voor het eerst in 17 jaar 'vreemd'. Krijg namelijk een BYD ervoor terug.

De Rav4 privé blijft wel voorlopig, maar ben benieuwd hoe de BYD gaat bevallen, moet er 3 jaar mee doen haha.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• svr89
  • Niet online
Bedankt voor jullie adviezen.

De waardes van de tweede lambdasonde pendelt grotendeels mee met de eerste. Daarnaast ruik je achter de auto ook wel dat de katalysator niet helemaal meer oké is.

Ik heb voor nu besloten om op zoek te gaan naar een gebruikte originele katalysator. De prijzen daarvan zijn ongeveer 175 euro. Met een originele heb ik zo te horen meer zekerheid dat er geen problemen met de ECU zullen optreden en voor deze prijs lig ik er ook niet wakker van als blijkt dat de katalysator na 2 jaar de geest geeft. Gelukkig kan ik het ook zelf (in max. een uurtje) monteren, dus ik durf het wel aan om voor een gebruikte te gaan.

Nog een klein vraagje...
Moet ik een katalysator kiezen met een zo laag mogelijke kilometer stand (ik zag een paar van 26k en 40k km) of kan ik juist beter kiezen voor een iets hogere km stand (100k km)?

@ZeromaNoiS Ik gebruik een iCarsoft i820.
Deze heb ik snel aangeschaft om zelf de auto uit te kunnen lezen toen het motorstoringslampje ging branden. Bewust gekozen voor een apparaat waar je geen telefoon voor nodig hebt.
Ik wist niet dat er ook een EOBC/OBD topic was, anders had ik daar wel even gekeken. Ben er wel tevreden mee want ik heb in dit geval kunnen doen wat ik moest doen.

• _Eend_
  • Laatst online: 10:56

_Eend_

🌻🇺🇦

PdeBie schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 07:06:

Ik weet niet of jouw generatie Aygo een volwaardige cruise control heeft, de mijne (2016) heeft namelijk een snelheidsbegrenzer. Dan moet je nog altijd je voet op het gaspedaal houden. Ik weet niet of daar een aparte filter optie voor is op de verschillende autozoeksites.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

_Eend_ schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:26:
[...]

Ik weet niet of jouw generatie Aygo een volwaardige cruise control heeft, de mijne (2016) heeft namelijk een snelheidsbegrenzer. Dan moet je nog altijd je voet op het gaspedaal houden. Ik weet niet of daar een aparte filter optie voor is op de verschillende autozoeksites.
Ja 'cruisecontrol' of 'limiter' of variaties van deze woorden in het Nederlands of in het Nederlands met spelfouten >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
True schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:36:
[...]

Ja 'cruisecontrol' of 'limiter' of variaties van deze woorden in het Nederlands of in het Nederlands met spelfouten >:)
Klopt, maar staar je er niet blind op. Meestal zijn Toyota dealers nog wel op de hoogte, maar hoe vaak ik wel niet ben tegengekomen dat opties erbij staan en er niet op blijken te zitten...

Ooit een BMW 330e overwogen maar ik hou van luxe dus ik wou bepaalde features er gewoon op hebben en daar is het echt de optielijst afvinken en ook daar gold: BMW dealers geven netjes de codes van alle opties op op hun websites, maar succes als je buiten de merk-eigen dealers gaat zoeken. Dan moet je letterlijk met de optielijst in de auto gaan zitten en controleren of alles erop zit wat je wilt hebben. Na een stuk of 7 occasion bezoeken was ik er klaar mee want telkens klopte de advertentie niet. En dealers waren minstens 5k duurder, dus werd het weer een Lexus toen. ;)

• PdeBie
_Eend_ schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:26:
[...]

Onze heeft ook een begrenzer inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
MooDyBLueS schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:04:
[...]

dus werd het weer een Lexus toen. ;)
En dat was je redding! ;)

BMW zijn onwijs mooie en bovenal heel fijn sturende wagens. En ook echt wel degelijk. Maar toch heb je ook altijd van die vage defecten en reparaties aan die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
ZeromaNoiS schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 00:22:
[...]

En dat was je redding! ;)

BMW zijn onwijs mooie en bovenal heel fijn sturende wagens. En ook echt wel degelijk. Maar toch heb je ook altijd van die vage defecten en reparaties aan die dingen.
Achteraf ben ik ook blij dat ik het niet gedaan heb ja. ;) Het punt is: het zijn heel aantrekkelijke wagens, mooi, goed sturend inderdaad, maar de garantie van max. 2 jaar voor premium occasions bij de dealer en niks meer dan 12 maanden bovag elders is toch eigenlijk wel lachwekkend anno nu, zelfs als je een 2-3 jaar oud model wilt kopen.

Ben toch wel meer van de degelijkheid en zekerheid, deels vanuit de bewezen degelijkheid van het merk wat voor oa Toyota en Lexus geldt, maar ook de geboden garantie van max 10 jaar, dat is gewoon een ontzettend fijne geruststelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:16
MooDyBLueS schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:02:
[...]

Achteraf ben ik ook blij dat ik het niet gedaan heb ja. ;) Het punt is: het zijn heel aantrekkelijke wagens, mooi, goed sturend inderdaad, maar de garantie van max. 2 jaar voor premium occasions bij de dealer en niks meer dan 12 maanden bovag elders is toch eigenlijk wel lachwekkend anno nu, zelfs als je een 2-3 jaar oud model wilt kopen.

Ben toch wel meer van de degelijkheid en zekerheid, deels vanuit de bewezen degelijkheid van het merk wat voor oa Toyota en Lexus geldt, maar ook de geboden garantie van max 10 jaar, dat is gewoon een ontzettend fijne geruststelling.
Dit weerhoudt mij er ook van om een BMW te kopen. Zegt genoeg dat ze maar 2 jaar garantie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:55

JME

zeg maar Jamie

Ik zoek een betrouwbare familiebak, maak weinig kilometers want geen woon-werkverkeer, maar wil op vakantie met 4 man en volle bepakking wel gewoon de vrachtwagens kunnen inhalen op een oplopende snelweg. EV is voor ons nog geen optie. Overweeg nu een 3-4 jaar jonge Corolla stationwagen, lekker ruim, weinig gedoe. Mijn vaste garage adviseert om uit te kijken naar een 2.0 omdat die “prettiger” zou rijden dan een 1.8. Wat dat “prettiger” dan inhoudt krijg ik niet scherp. Iemand ervaringen? En wat zijn verder tips om op te letten bij het uitzoeken en/of proefrijden?

[ Voor 4% gewijzigd door JME op 30-08-2025 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
JME schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 07:26:Mijn vaste garage adviseert om uit te kijken naar een 2.0 omdat die “prettiger” zou rijden dan een 1.8. Wat dat “prettiger” dan inhoudt krijg ik niet scherp. Iemand ervaringen?
De 2 liter heeft wat meer vermogen, waardoor hij als je er gewoon in rijdt wat rustiger en stiller is dan de 1.8.
En als je hem op z’n staart trapt is hij natuurlijk een stukje sneller, wat ook wel fijn kan zijn bij inhalen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@ZeromaNoiS dankjewel. Ik ben een 15 jaar oude Zafira gewend dus alles gaat sneller voelen :)
Voor het extra comfort van de 2.0 betaal je natuurlijk ook wat extra, zowel in aanschaf als in verbruik. Lastig. Ik ga maar eens wat proefritjes plannen. Specifieke tips en aandachtspunten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:48
@JME wat techniek betreft is er niet veel om op te letten voor zover ik weet, veel te betrouwbaar. Natuurlijk wel even op de uitvoering letten, zitten alle opties erop die je wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:29

Thasaidon

If nothing goes right, go left

ZeromaNoiS schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:41:
[...]
De 2 liter heeft wat meer vermogen, waardoor hij als je er gewoon in rijdt wat rustiger en stiller is dan de 1.8.
En als je hem op z’n staart trapt is hij natuurlijk een stukje sneller, wat ook wel fijn kan zijn bij inhalen enz.
Ja de 2.0 heeft iets meer vermogen en zou idd wat stiller moeten zijn als je meer van de auto vraagt.
Maar...
Ik kan je vertellen dat de Corolla TS 1.8, met 4 man en volgeladen kofferbak zonder problemen met 130 de bergen op gaat in zuid Frankrijk. Dus wat dat betreft is de 2.0 geen "must have".
Daarnaast zou de 1.8 ook zuiniger zijn dan de 2.0, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Onze 1.8 reed gem. op jaarbasis zo'n 1op21. In de winter minder, in de zomer meer.
Wij hebben dan ook met veel plezier in deze auto gereden.

@JME
Enige waar je even op moet letten is of er Android Auto/Apple Carply op zit.
De 1e generatie (2019) had dit standaard niet, waardoor er eerst een update op het mediasysteem doorgevoerd moest worden. De zgn "Retrofit" update.
De latere modellen hebben wel standaard AA/ACP.

[ Voor 17% gewijzigd door Thasaidon op 01-09-2025 11:28 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• svr89
  • Niet online
svr89 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:50:

- Auto tijdens een rit van 100km over de snelweg goed op z'n staart getrapt / flink toeren laten maken om de boel schoon te blazen.

Vanmiddag heb ik de katalysator vervangen door eentje afkomstig uit een sloopauto met een lage kilometerstand.

Ongeveer 120km gereden en de foutcode is niet meer teruggekomen, ook is de vieze uitlaatgassen geur achter de auto helemaal weg. Tevens zijn alle readinesstesten succesvol afgerond, dus op dat gebied komt de auto in ieder geval wel door de APK.

Bij het demonteren van de oude katalysator. viel mij wel op dat een aantal schroeven nieuwer zijn dan andere en dat de katalysator ook lichter is dan degene die ik had aangeschaft. Ik vermoed daarom dat de vorige eigenaar de katalysator al had (laten) vervangen, maar dan door een imitatie exemplaar. Het zou eventueel ook een Euro 4 ipv. een Euro 5 exemplaar kunnen zijn geweest.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik ben de eerste stapjes aan het zetten op de markt voor een tweedehands Corolla Touring Sports. Ik zoek een jonge occasion dus ik kom in mijn zoektocht zowel model 2019 als model 2023 tegen. Inmiddels denk ik ze aardig uit elkaar te houden op basis van de neus, lampen en display, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat niet altijd maatgevend is. Ook denk ik soms motorspecs tegen te komen die horen bij de 2019 maar in een auto met het uiterlijk van 2023 zitten. Heeft dat een poosje door elkaar gelopen, of is zo’n advertentie gewoon rommelig opgesteld?
Dan de motoren zelf. Het verschil tussen 1.8 en 2.0 is wel duidelijk, maar binnen de 1.8 lees ik vermogens van 98 pk, 122 pk, 126 pk, 140 pk. En zelfs als er “Hybrid 140” in de titel staat, dan staat er bij de specs soms toch weer 126 pk. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Heeft iemand een “Corolla voor dummies” overzicht van wat wanneer waar in zit en waarom ik welke zou moeten willen hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:01

charrel

Cortisol4life..

JME schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:22:
Ik ben de eerste stapjes aan het zetten op de markt voor een tweedehands Corolla Touring Sports. Ik zoek een jonge occasion dus ik kom in mijn zoektocht zowel model 2019 als model 2023 tegen. Inmiddels denk ik ze aardig uit elkaar te houden op basis van de neus, lampen en display, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat niet altijd maatgevend is. Ook denk ik soms motorspecs tegen te komen die horen bij de 2019 maar in een auto met het uiterlijk van 2023 zitten. Heeft dat een poosje door elkaar gelopen, of is zo’n advertentie gewoon rommelig opgesteld?
Dan de motoren zelf. Het verschil tussen 1.8 en 2.0 is wel duidelijk, maar binnen de 1.8 lees ik vermogens van 98 pk, 122 pk, 126 pk, 140 pk. En zelfs als er “Hybrid 140” in de titel staat, dan staat er bij de specs soms toch weer 126 pk. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Heeft iemand een “Corolla voor dummies” overzicht van wat wanneer waar in zit en waarom ik welke zou moeten willen hebben?
Afbeeldingslocatie: https://toyotaowners.b-cdn.net/uploads/monthly_2022_02/image.png.e9f047069adcdf5ba55985df507ac985.png

En dan heeft de nieuwe 1.8 vanaf 2023 140 pk standaard. ( Maar met of zonder electro motor, geen idee) Als ik het goed heb, zoveel variatie is er niet maar soms tellen ze de electromotor erbij en soms weer niet.

• AMDFreak
  • Nu online

AMDFreak

Intel is zo..

Als ik het zo vergelijk zou je zeggen dat de 2.0 variant ook een grotere accu heeft?

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:47

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Vanmorgen m'n lease Corolla TS voor onderhoud weggebracht. Grote 60k beurt, weinig klachten tot nu toe.
Heb een CH-R 2024 leenauto mee gekregen, dat is wel wat anders zeg. Een stuk drukker en anders binnenin. Het kleine pookje voor PNDR is ook wel wennen. :)

Whatever.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Inmiddels denk ik ze aardig uit elkaar te houden op basis van de neus, lampen en display, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat niet altijd maatgevend is.
Het uit elkaar houden van de auto's dmv de neus van de auto is idd best lastig.
Dit komt omdat Toyota bij de diverse modellen o.a. andere lamp units gebruikt.
Zo hebben alleen de duurdere uitvoeringen dual-led stadsverlichting.

Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-wBOlh3caaLA/XGgrWaE5W9I/AAAAAAAAY9E/XQ98rGwU5UQebOusvDgL4tp_N15YAazDwCLcBGAs/s1600/toyota-corolla-touring-sports-gris-manhattan-grey-break.jpg
(2019 t/m 2023)

En de goedkopere uitvoeringen hebben 3 led lampjes als stadsverlichting.

Afbeeldingslocatie: https://kobemotor.es/wp-content/uploads/2024/05/Toyota-Corolla-Touring-Sports-Active-Plus.jpg

Daarnaast is die dual-led volgens mij ook al weer aangepast in latere modellen...

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/5caOgK5rWNw/maxresdefault.jpg
(2023-nu)

wbt de binnenkant...
Het Mediasysteem is rond 2022 vervangen voor het nieuwere Smart Connect Mediasysteem.
Dat is wel duidelijk te zien.
Het oudere systeem (waar de Retrofit update op uitgevoerd moest worden om AA en APC te laten werken) heeft aan beide kanten van scherm een reeks knoppen.

Afbeeldingslocatie: https://www.cnet.com/a/img/resize/9fb10b20ff624cffa1d1e5b20e641ffb6084eb12/hub/2018/08/30/050c7353-135c-4765-8567-8aa7112970af/2019-toyota-corolla-hatchback-36.jpg?auto=webp&width=1200

Het nieuwe Smart Connect Mediasysteem heeft die niet.

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/tXnMLoALymI/maxresdefault.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Thasaidon op 04-09-2025 11:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 22:31
Ik heb net mijn Auris ingeruild voor een Corolla 1.8 hybride uit 2020 met maar 29k kilometers op de teller. Apple car Play en parkeer sensoren voor en achter. Merk dat de auto betere wegligging heeft en minder loeit bij optrekken. Ik ben erg blij met de upgrade. De Auris was ook een fijne auto maar dit is net weer wat verfijnder en met meer opties die ik graag wilde hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@DVL14
Die ervaring hadden wij ook toen we van de Auris naar de Corolla TS 1.8 gingen.
Wat ik ook erg prettig vond, was dat de Corolla op de snelweg met 100Km/h nog steeds redelijk veel volledig elektrisch reed. De Auris deed dit niet meer boven de 70Km/h.
Echt een wereld van verschil.

• JME

JME

zeg maar Jamie

@charrel @Thasaidon dank voor het overzicht. Als ik het voor mezelf even samenvat:
  • binnen 1 generatie zijn alle 1.8 motoren dezelfde en alle 2.0 motoren dezelfde; er is wel een verschil met de facelift motoren per 2023
  • het display is een jaar voor de facelift geüpgraded, dus je kunt wel/geen facelift niet afleiden obv het display
  • lampen zijn mede afhankelijk van opties en dus niet geschikt voor onderscheid wel/geen facelift
Check?

Welke voordelen heeft de facelift naast die extra pk’s en wat ga ik daar van merken?

• vinpower
Thasaidon schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:40:
@DVL14
Wat ik ook erg prettig vond, was dat de Corolla op de snelweg met 100Km/h nog steeds redelijk veel volledig elektrisch reed. De Auris deed dit niet meer boven de 70Km/h.
Huh hier ook een Corolla 1.8 maar 100 op de snelweg is nooit elektrisch bij mij?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Nu online

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb ook een Corolla TS 1.8 uit 2024 en als ik 100 rijdt, kan dit soms volledig elektrisch..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Are you afraid to be known?

Onze Corolla TS uit 2019 doet ook op de snelweg deels elektrisch. Niet altijd maar stukken wel. Vooral bij flauwe hellingen naar beneden heb ik het op vakantie gezien.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 10:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan de motoren zelf. Het verschil tussen 1.8 en 2.0 is wel duidelijk, maar binnen de 1.8 lees ik vermogens van 98 pk, 122 pk, 126 pk, 140 pk. En zelfs als er “Hybrid 140” in de titel staat, dan staat er bij de specs soms toch weer 126 pk.
98, 133 en 152 pk is het vermogen van de brandstofmotor.
122, 140 en 180 pk is het totale vermogen wat brandstofmotor en elektromotor kunnen geven.

Een hybrid 140 is 140 pk totaal vermogen met de 1.8 liter brandstofmotor met 98 pk.

Signatures zijn voor boomers.

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:47
breinonline schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:59:
Onze Corolla TS uit 2019 doet ook op de snelweg deels elektrisch. Niet altijd maar stukken wel. Vooral bij flauwe hellingen naar beneden heb ik het op vakantie gezien.
Bij een flauwe helling doet mijn Prius3 dat ook :o

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• vinpower
breinonline schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:59:
Ja naar beneden pakt hij 100km/u ook elektrisch. Maar ik las de post als een hele stuk met 100km/u op de accu. Dat lukt mij niet ook niet met de Cruise control aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@vinpower
Als de accu vol genoeg is, op de vlakke stukken (en op de cruise-control) ging dat prima.
Ga je "helling af" uiteraard ook, want dan heeft de auto geen extra vermogen nodig.

Maar zodra je iets helling op ging, of je gaspedaal iets indrukt en daarmee dus meer vermogen gaat vragen, springt de ICE bij.
JME schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:44:
Check?

Welke voordelen heeft de facelift naast die extra pk’s en wat ga ik daar van merken?
Check.

Vwbt wat je gaat merken met de facelift modellen... daar heb ik geen ervaring mee.
Wij hadden een eerste gen. nieuwe Corolla TS 1.8 executive en dat was gewoon een fantastische heerlijke auto en een genot om in te rijden.
Alleen werd door rugproblemen de instap voor ons te laag en zijn we naar de Corolla Cross overgestapt.

Mijn advies is dan ook om gewoon te kijken wat er staat en welke opties je wil op een auto.
Daarna gewoon lekker gaan proefrijden.

Enige tip die ik nog kan bedenken is dat de modellen met het oudere mediasysteem weliswaar dus wat ouder zijn en support hier wellicht eerder mee stopt. Dit is wel belangrijk omdat bij deze systemen de kaarten nog op het systeem zelf staan. En dat kost best wel wat om die te laten updaten.
Voordeel is dan weer wel, dat je navigatie het altijd doet.

Ik heb in Tsjechië gemerkt dat het Smart Connect Media systeem (in onze Corolla Cross), met navigatie via de cloud, het nog wel eens niet deed, omdat er geen 2/3/4/5G dekking was. en navigatie (zonder vaste kaarten) op de telefoon het dus ook niet deed.
Tenzij je voor een auto gaat met het Smart Connect + (Plus) systeem. Dat heeft wel weer kaarten op het systeem zelf, maar moet je dus ook weer kopen.

Overigens werkt het nieuwere Smart Connect media systeem wel veel prettiger en sneller dan het oudere systeem.

[ Voor 99% gewijzigd door Thasaidon op 05-09-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Thasaidon schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:40:
@DVL14
Maakt alleen door de bank genomen niet zo veel uit als je niet met een kabel kunt bijladen. Tuurlijk zou het helpen als je in diezelfde rit ook weer het hybride deel kunt bijladen met rem/vertraagacties. Maar uiteindelijk is het een optel en aftreksom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sp4gs
  • Laatst online: 10-09 18:24
JME schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:44:
@charrel @Thasaidon dank voor het overzicht. Als ik het voor mezelf even samenvat:
  • binnen 1 generatie zijn alle 1.8 motoren dezelfde en alle 2.0 motoren dezelfde; er is wel een verschil met de facelift motoren per 2023
  • het display is een jaar voor de facelift geüpgraded, dus je kunt wel/geen facelift niet afleiden obv het display
  • lampen zijn mede afhankelijk van opties en dus niet geschikt voor onderscheid wel/geen facelift
Check?

Naast wat de rest al gezegd heeft, wellicht goed om te weten dat er sinds 2023 verplicht allerlei veiligheidssystemen aan staan als je de auto aanzet. Ookal zet je ze voor (of tijdens) de rit uit, de volgende keer dat je de auto start staat alles weer aan. Vandaar dat ik een auto uit 2022 gekozen/gekocht heb en alles netjes in het geheugen zit. In mijn mening de sweet spot! Voor de rest, kijk wat je graag wilt hebben en ga vooral proefrijden. Er is genoeg te krijgen en als je een shortlist maakt met wat je zoekt/wilt hebben in de auto kom je genoeg tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@sp4gs goed om te weten! Zit dat verschil in het model (2019 vs facelift) of in het display (oud vs nieuw)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sp4gs
Verschil zit hem inderdaad of het facelift is of niet. De mijne is ook pre-facelift en heeft geen piepjes die weer vanzelf aangaan. Vanaf facelift heb je daar wel weer last van. Geen idee of er een transitieperiode is geweest, maar goed om naast facelift of niet ook het bouwjaar in de gaten te houden. Zolang je tussen 2019 en 2022 zit, dan is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 10-09 22:38
Sowieso wat gaan proefrijden, dan merk je dat meteen wel ;).

Ik heb een 2019 1.8 Corolla en 2021 2.0 Corolla gehad. maar de 1.8 was ook de bare bone goedkope versie en de 2.0 meteen de GR sport plus. Dus daar zat wel wat verschil in haha. Maar buiten alle opties is de 1.8 voor normaal gebruik gewoon rap zat imho. Tot vorige week reed ik een 1.5 Yaris Cross en ook die reed prima, en met een overall 1 op 23 ingeleverd dus ook lekker zuinig.

Ik dacht trouwens dat alle Corolla's Android Auto hadden, ik weet van de Rav4 dat de 2019 versie dat niet had. Maar zit nogal wat verschl in al die multi media systemen, ben het ook beetje kwijt xD. Ik weet dat ik het sowieso in beide wagens wel had zitten. Sinds we de Land Cruiser kochten in 2017 (die is er weer uit voor een '21 Rav4) hebben alle auto's AA gehad.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Volgens mij heeft de eerste lichting Corolla's de Android auto niet af fabriek. Die kon er later retrofit opgezet worden. Hetzelfde gold voor de Lexus UX. Zit het er niet op dan checken bij de dealer, waarschijnlijk kan het er alsnog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

True schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:04:
[...]

Maakt alleen door de bank genomen niet zo veel uit als je niet met een kabel kunt bijladen. Tuurlijk zou het helpen als je in diezelfde rit ook weer het hybride deel kunt bijladen met rem/vertraagacties. Maar uiteindelijk is het een optel en aftreksom.
Je hebt gelijk als je enkel naar de Corolla kijkt.
Maar vergeleken met de Auris maakt het wel degelijk verschil. De Corolla heeft een nieuwere generatie hybride en daarmee was deze toch wel een stuk zuiniger.

Wat ik al zei, bij de Auris draaide boven de 70km/h altijd de ICE mee, dus kost dat altijd brandstof op binnen- en snelwegen.
Bij de Corolla dus een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Thasaidon schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:07:
[...]

Je hebt gelijk als je enkel naar de Corolla kijkt.
Maar vergeleken met de Auris maakt het wel degelijk verschil. De Corolla heeft een nieuwere generatie hybride en daarmee was deze toch wel een stuk zuiniger.

Wat ik al zei, bij de Auris draaide boven de 70km/h altijd de ICE mee, dus kost dat altijd brandstof op binnen- en snelwegen.
Bij de Corolla dus een stuk minder.
Ja appels en peren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5S0RsVrpIXgSVOsajAlRvDtHYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Ueq7L5UGfipwdAgZJz0pdd9.jpg?f=fotoalbum_large

Berggeitje voorzien van nieuwe sloffen, vond de standaard zilverkleurige velgen wat saai. Ben van 7j et45 215mm naar 8j et40 225mm gegaan. Banden komen nu ruim 17mm naar buiten waardoor de wielkuipen mooi gevuld worden. Waar ik heel blij mee ben is dat ik van de standaard Bridgestone naar Michelin E Primacy over ben gegaan. Wat een enorm verschil in bandengeluid, alsof ik over babybilletjes rij zo stil.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
W13k3 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 23:40:
Volgens mij heeft de eerste lichting Corolla's de Android auto niet af fabriek. Die kon er later retrofit opgezet worden. Hetzelfde gold voor de Lexus UX. Zit het er niet op dan checken bij de dealer, waarschijnlijk kan het er alsnog op.
Dat klopt, en geldt trouwens ook voor de 2019 RAV4 @TgR_KILLER
De dealer kan aan de hand van het chassisnummer zien of de auto in aanmerking komt, want in dat geval staat er een "Recall" open in het centraal garantiesysteem.

Deze eerste lichting kon via een Retrofit update voorzien worden van Carplay / Android Auto. Moest je je auto wel even 3-4 uur laten staan bij de dealer :P

Bij de Corolla was het puur een software kwestie, bij de RAV moest er (in alle gevallen?) ook een ander microfoontje geplaatst worden.

Meeste dealer(organisaties) hanteerden de werkwijze: komt de auto bij ons vandaan? Update gratis. Is de auto geïmporteerd / elders gekocht: kosten worden wel doorbelast (in veel gevallen circa € 100 dacht ik).

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Ja, ik heb het bij de aankoop van mijn auto in het koopcontract laten opnemen dat de retrofit uitgevoerd zou worden voor aflevering.

Ik was toen aanvankelijk op zoek naar een Corolla maar kocht uiteindelijk een UX.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 07:30
Harmen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:30:
Vanmorgen m'n lease Corolla TS voor onderhoud weggebracht. Grote 60k beurt, weinig klachten tot nu toe.
Heb een CH-R 2024 leenauto mee gekregen, dat is wel wat anders zeg. Een stuk drukker en anders binnenin. Het kleine pookje voor PNDR is ook wel wennen. :)
Ik ben bijna 4 maanden geleden van een 2020 2.0 Corolla Hatchback naar een 2025 C-HR PHEV overgestapt en dat bevalt mij tot nu toe prima. Smaken verschillen maar ik vind het interieur van de C-HR mooier dan dat van de Corolla. Dat kleine pookje werkt erg prettig als je eenmaal doorhebt hoe het werkt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hh12ssX.jpeg

Overigens bij de nieuwste iteratie van het Toyota multimedia systeem kan je via aanraking van een icoontje op het navigatiescherm, voor de duur van de rit, de maximumsnelheid overschrijding piepjes eenvoudig uitschakelen en hoef je niet telkens een aantal menu's door om dit tijdelijk uit te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kB2tQZ1.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

sp4gs schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:59:
Verschil zit hem inderdaad of het facelift is of niet. De mijne is ook pre-facelift en heeft geen piepjes die weer vanzelf aangaan. Vanaf facelift heb je daar wel weer last van. Geen idee of er een transitieperiode is geweest, maar goed om naast facelift of niet ook het bouwjaar in de gaten te houden. Zolang je tussen 2019 en 2022 zit, dan is het goed.
Ik merk dat ik desondanks neig naar de facelift. Ik ken mezelf en weet dat ik me kapot ga ergeren aan Carplay via een draadje en een scherm dat niet snappy reageert. Als we dan toch geld gaan uitgeven, dan meteen maar goed doen..
Heb nu een hele gave uitvoering gespot, morgen maar eens bellen of daar nog wat ruimte i.c.m. inruil in zit. Hij heeft alleen twee "afwijkingen" van alle andere exemplaren die ik heb gezien: de kleur is diep donkerblauw (niet de standaard Toyota Juniper Blue) en rechts op de achterklep staat niet "hybrid" maar "hev". Is dat nieuw of zo? Hij is van maart '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
JME schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:26:
[...]

Ik merk dat ik desondanks neig naar de facelift. Ik ken mezelf en weet dat ik me kapot ga ergeren aan Carplay via een draadje en een scherm dat niet snappy reageert. Als we dan toch geld gaan uitgeven, dan meteen maar goed doen..
Heb nu een hele gave uitvoering gespot, morgen maar eens bellen of daar nog wat ruimte i.c.m. inruil in zit. Hij heeft alleen twee "afwijkingen" van alle andere exemplaren die ik heb gezien: de kleur is diep donkerblauw (niet de standaard Toyota Juniper Blue) en rechts op de achterklep staat niet "hybrid" maar "hev". Is dat nieuw of zo? Hij is van maart '24.
Je koopt online voor een paar 10tjes een wireless adapter waarmee je een bedrade carplay wireless maakt. Werkt prima, dus dat zou ik niet als reden voor het facelift model aanhouden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

[...]

HEV (hybrid electric vehicle) is inderdaad de nieuwe aanduiding voor hybrid. Onze Corolla Cross uit 2023 heeft nog een hybrid badge maar de nieuwe hebben inmiddels de HEV badge

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebeast
  • Laatst online: 10-09 18:25
Onlangs heb ik het multimediasysteem van mijn Corolla uit 2019 vervangen. Nu moet alleen de achteruitrijcamera nog worden vervangen. Ben er heel blij mee haha

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBpo9tCrSknRyLt5uUJ1_yBC0aU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rBdnpRqAgn6D2Wp0x101Shq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:23
Dat ziet er goed uit! Zelf gedaan of laten doen? En wat kostte het ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Nu online

AMDFreak

Intel is zo..

Dat is nette software zeg..
Ik wordt er af en toe gewoon moe van AA, als ik dan bv naar instellingen wil van de auto, is het zo'n gedoe om uit de omgeving te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:07
weebeast schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 07:03:
Onlangs heb ik het multimediasysteem van mijn Corolla uit 2019 vervangen. Nu moet alleen de achteruitrijcamera nog worden vervangen. Ben er heel blij mee haha

[Afbeelding]
Gaaf! Welk systeem is dit exact en hoe werkt je carkit?

Ik heb de iets minder grote 12" widescreen van AINavi in mijn RAV4 gezet en er ook superblij mee, alleen de carkit in dat ding is waardeloos (ook met externe mic).
AMDFreak schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:37:
Dat is nette software zeg..
Ik wordt er af en toe gewoon moe van AA, als ik dan bv naar instellingen wil van de auto, is het zo'n gedoe om uit de omgeving te komen.
Het is Android - als in de telefoon, met een custom frontend. Ik heb er dus ook spotify, Netflix, Waze etc op geïnstalleerd, een eigen datasim ingezet, GPS-tracking aangezet en kan de data evt hotspotten met de andere inzittenden. 4G, GPS, zit er allemaal in/bij. Ook CANBUS werkt, bandenspanning, verbruik, alleen die schermen vind ik zelf erg lelijk/onbruikbaar.,

Apple CarPlay kan uiteraard ook en werkt soepeler dan de Toyota-eigen variant, los van een groter en helderder scherm. Alleen de carkit is bij mij tamelijk onbruikbaar, dus bel nu op speaker en dat volstaat.

[ Voor 37% gewijzigd door NiGeLaToR op 09-09-2025 09:56 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sp4gs
[...]

In mijn auto zit het al standaard, dus ook binnen het pre-facelift zit ook draadloos Carplay. Ik heb er tot nu toe nooit problemen mee gehad en werkt meteen zodra ik de auto aanzet. Wel de versie zonder de knoppen aan de zijkanten en alleen de volume draaiknop.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.autotrack.nl/57764451/0-8fc3726f4cc2025bb25e2f319606d884.jpg?h=675&w=900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

weebeast schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 07:03:

[Afbeelding]
Ligt het aan mij of wordt je scherm nu zo groot dat je een dode hoek creëert?
Natuurlijk nog los van je pepertjes :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

AMDFreak schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:37:
...
Vind je? Dat is gewoon 2 tikken op het scherm en je zit weer in het Toyota systeem...
Linksonder op de "menu" knop en daarna op het "Toyota app" logo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLu8S3hnKV-ovd9_WpgOPzKyzgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9ixEsBYZ9Q8BaYjgCwqQbzq.jpg?f=fotoalbum_large

De volgorde van de apps, zoals ze op het media scherm getoond worden, kun je zelf instellen op je telefoon binnen de AA app.
Dus je kunt de "Toyota app" helemaal bovenaan zetten, dan hoef je niet te scrollen.

Wil je weer terug naar AA, dan tik je linksboven op het AA logo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3Ydh7s0lGi55yICtu7rSR2h9TY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lOWipjiatVD1U6S1uDPdhGGZ.jpg?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door Thasaidon op 09-09-2025 14:45 ]

Pagina: 1 ... 165 166 Laatste