Omni schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:35:
[...]
Ik heb de oude 1.8 gereden (bj 2022) met de 122pk motorisering en daarna overgestapt op de 184pk 2.0 liter (bj 2023).
Ik heb niet gereden met de nieuwe 1.8 140pk die een sterkere elektromotor heeft.
Ieder van de auto's zijn in stadsverkeer (snelheden tot 50km/u zeg maar) keurig vlot, maar zodra je de 50 voorbij komt leun je niet meer zo op de elektromotor en ga je met name bij de (oude) 1.8 merken dat hij best bescheiden is in vermogen. Heb 20.000km gereden in de 1.8 122pk en daarmee een gemiddelde van 1:19 gehaald in al die kilometers. Met de 2.0 184pk heb ik 30.000 gereden met een gemiddelde van 1:17. De reden voor mijn overstap naar de 2.0 was in ieder geval onder andere dat ik veel meer rijplezier had met de 2.0. Uiteindelijk die geruild voor een RAV4 PHEV. Het enige wat ik nog wel eens mis aan de 2.0 TS is het betere bochtenwerk. Op elk ander vlak is de RAV4 (voor ons!) beter.
Gekeken naar de prijzen van occasions vind ik de nieuwe 1.8 met 140pk te duur t.o.v. de (oudere) 2.0 liter. Ga echter vooral zelf proefrijden. Het is ook maar wat je belangrijk vindt, verbruik t.o.v. prijs, garantie etcetera.
Oh en, geen van deze auto's is objectief stil als je het gaspedaal intrapt. Heb zelf de CVT geluiden nooit vervelend gevonden, vind het wel wat hebben juist. Het klopt in mijn beleving zeker dat je met de 2.0 het pedaal minder hard in hoeft te trappen dan de 1.8 om even ver vooruit te komen.
@
cordonbleu ik sluit me aan bij dit verhaal. Ik ben bekend met beide motoren en heb zelf een 2.0.
Vind deze toch een stuk lekkerder rijden, omdat je merkt dat je wat "over" hebt met inhaalacties en invoegen op de snelweg. Verbruik is ook keurig; afgelopen weekend had ik 2 keer een rit van een uur (90% snelweg), heen 1 op 20, terug 1 op 19. Op de terugweg kon ik de helft van de rit 130 rijden, wat het verbruik toch hoger maakt. Desalniettemin keurige cijfers denk ik gezien de temperaturen.
Ik heb het hier al eerder genoemd, maar er zit wat mij betreft maar 1 nadeel aan de 2.0. Met koud weer en al bij enigszins meer vermogen vragen dan normaal komt er een enorme pluim witte rook uit de uitlaat. Vloer ik het gaspedaal dan zet ik de weg in een rookgordijn en zie ik geen auto's meer in m'n binnenspiegel
Beetje het idee van een defecte koppakking, alleen is dit by design
Het is maar heel kortstondig en vervliegt snel, volgens mij is het iets van condens wat in de einddemper blijft liggen oid. Het maakt niet uit of ik het in het begin van de rit doe of na een uur rijden. Komt de temperatuur in de buurt van de 10 graden dan is het al een heel stuk minder of zelfs afwezig, en in de zomer maakt het niet uit hoe hard ik accelereer, er is dan gewoon niks zichtbaar.
Het is geen technisch mankement dus ik lig er in dat opzicht niet wakker van, maar ik vind het niet echt des Toyota om met een pluimende auto rond te rijden. Met doseren van vermogen is er wel prima omheen te werken en bij warmer weer is het gelukkig niet eens een issue. Ik heb het bij de 1.8 motoren nog niet gezien of meegemaakt, maar daar ook wat minder ervaring mee.