Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 172 173 Laatste
Acties:
  • 975.748 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@Andrehj Nope, kijk maar naar de Toyota website:
Wat valt er onder andere niet onder de garantie:
  • Slijtage, zoals banden, remschijven en ruitenwissers
  • Onderdelen die periodiek vervangen moeten worden, zoals 12v accu’s en filters
  • Verlichting, lampen, gloeilampen
  • Interieur van (stoel)bekleding en stuurwiel
  • Schade, zoals krassen en deuken

• MooDyBLueS
  • Niet online
Millgate schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:49:
Hoi allemaal, wij overwegen een nieuwe Yaris Cross aan te schaffen in de Active uitvoering. Hiermee willen we 10+ jaar mee gaan rijden.

De argumenten om voor deze eenvoudigste uitvoering te gaan zijn:

- 16"lichtmetaal, dus wat meer band. Beter voor het rijcomfort en minder gevoelig voor velgschade door stoepranden e.d.
- Geen Smart Entry en Start systeem startknop. Minder diefstalgevoelig i.v.m. "normaal stuurslot" en minder sluipverbuik van de 12V accu?
- Halogeen koplampen. Minder mooi natuurlijk, maar te verwaarlozen kosten bij een defect t.o.v. LED.

Betreffende het thema diefstalgevoeigheid nog de overweging om de "Beveiligingssysteem klasse 1 (2e startonderbreker)" of de "Versnellingsbakslot CVT" optie aan te vinken. Er is zelfs een optie "Hybride accu slotbouten". Wat is jullie ervaring hiermee / mening over?

Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. tot het rijden in de bergen, met name het afdalen? Eerder gereden met een Renault hybride, maar die stopt, wanneer de HV-battterij vol is, met regenereren, en laat de auto compleet "los" en ben je volledig op de schijremmen aangewezen (geen fijne ervaring). Bij de Toyota helpt de motor i.i.g. ook nog mee in de B-stand.

Op de shortlist staat ook nog de Kia Niro HEV, maar die vertoont (voor zover ik weet) hetzelfde afdaalgedrag als de Renault hybride.
Ik snap je overweging. Voor wat betreft de velgen/banden is het nog goed om te weten dat ik ooit eens een Lexus CT200h die op veel te grote velgen stond heb om laten wisselen voor de standaardvelgen. Het was niet eens bij de dealer, maar bij een ex-lease occasion center van Leaseplan (die in Breukelen, bestaat nu niet meer) en ik zei: ik weet dat veel mensen wél grote velgen willen, ik niet, dus kan ik de 19" die onder deze Pearl white zitten omwisselen met de 17" die onder de zwarte zitten? Dan wordt deze zwarte "dikker" met 19" eronder en kan ik comfortabeler rijden. Dat moest even overlegd worden maar uiteindelijk gingen ze akkoord onder voorwaarde dat het zou passen, omdat soms de remschijven door de fabrikant ook groter uitgevoerd worden bij grotere velgen, maar dat was hier niet het geval, alleen bij de allerkleinste 16" variant waren de remschijven juist een stapje kleiner uitgevoerd.

Ik weet dus niet hoe dat bij een Yaris Cross zit, maar mocht je dus een luxere uitvoering zien, kan je altijd navraag doen hierover.

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:39

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Andrehj schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:00:
Bovendien vallen ze, zolang je het onderhoud maar bij Toyota laat uitvoeren, toch onder de 10 jaar garantie?
Lampen en verlichting vallen niet onder de 10 jaar garante.

https://www.toyota.nl/toy...0onder%20de%20garantie%3A

Maar ik zou persoonlijk ook voor LED gaan. Die gaan gewoon langer mee en het zicht is veel beter.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:26
Aangelengd op de led verlichting. Ik begrijp dat als deze stuk is je de hele unit moet vervangen voor veel geld. Maar wat is eigenlijk de verwachte levensduur van zo'n lamp? En zijn deze ook aftermarket te krijgen?

• Thasaidon

Thasaidon

Normaal gesproken zouden die LED lampen tussen de 25.000 en 50.000 branduren hebben.
Het ligt er dus aan hoe veel je er gebruik van maakt, maar dat zou een gemiddelde levensduur van 10 tot 15 jaar zijn.

Of ze ook aftermarket te krijgen zijn weet ik niet. Maar ik zie vaak https://www.onderdelenlijn.nl/ voorbij komen.
Op deze site kun je zoeken naar originele gebruikte onderdelen.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@rainvs heb jij nog contacten die wat kunnen zeggen over de aankomende C-HR+ laadsnelheid bij 1-fase?
Mijn schoonouders krijgen er binnenkort één: True in "Het grote Toyota-topic" maar Toyota gaf aan nog niet te kunnen zeggen wat de laadsnelheid is voor 1-fase laden. In de brochure op pag. 37 staat nog steeds 'n.n.b.' via: https://datablob.toyota.nl/data/brochures/C-HR+brochure.pdf

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Heeft iemand wel eens geprobeerd om zelf de optionele usb poorten voor de achterbank van de Corolla TS te installeren? Deze uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZnm7aPywBS8mr5xdnrLXDOpEJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v10B6FvFeJsKYEBZHyYkH4Ua.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik het paneel achter de middenconsole los trek, dan ligt daar al een loze kabel onderin. Ik neem aan dat dit de voorbereiding voor deze poorten is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcp2B6hZZDGcZyDGqzJil7pnOpU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mL01HPaFwm58sw17T53IDlsG.jpg?f=user_large
Zou ik die gewoon plug & play in zo’n module kunnen jassen? En zo ja, weet iemand het onderdeelnummer van deze module?
Of als alternatief: zou een onderdeel uit een Corolla RAV4 zoals deze ook moeten werken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4oY8RBwMcs4c6k05VnCbg9b2Hc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qSApZYTbdurilDQ0NC6LVW9p.jpg?f=user_large
Edit: die laatste zojuist besteld bij een sloop. Op het oog heeft de stekker dezelfde vreemde vorm, dus ik waag de gok dat het gaat passen. Het frame zit er niet bij, dus hij zal niet zo mooi naar binnen vallen als op het plaatje uit de handleiding. De gebruikers moeten dan wat voorzichtiger zijn met hun stekkertjes. So be it.

[ Voor 11% gewijzigd door JME op 23-02-2026 21:14 ]

• vangoghnl
Donderdag onze Corolla ophalen. Nu heb ik de auris bij de anwb verzekerd en wilde dit ook weer doen met de Corolla. Maar tot mijn grote verbazing ben ik bij de anwb verplicht een gecertificeerde gps met 24/7 opvolging te laten installeren bij een all risk verzekering. Anders ben ik niet gedekt tegen diefstal. Nu maar bij Unive afgesloten daar is deze verplichting niet. Word de Corolla ts zovaak gestolen? Ik dacht dat het vooral de rav 4 is.

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

superwashandje

grofheid alom

JME schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:57:
Heeft iemand wel eens geprobeerd om zelf de optionele usb poorten voor de achterbank van de Corolla TS te installeren? Deze uit de handleiding:

Edit: die laatste zojuist besteld bij een sloop. Op het oog heeft de stekker dezelfde vreemde vorm, dus ik waag de gok dat het gaat passen. Het frame zit er niet bij, dus hij zal niet zo mooi naar binnen vallen als op het plaatje uit de handleiding. De gebruikers moeten dan wat voorzichtiger zijn met hun stekkertjes. So be it.
interessant, ben wel benieuwd of het werkt :) misschien ook proberen dan

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:24
Welke wireless dongle voor Apple CarPlay moet ik hebben voor de Toyota Corolla uit 2020? Heb de auto nu een aantal maanden maar zou fijn zijn als ik mn telefoon niet steeds hoef in te pluggen. Heb er een van Ali expres maar die werkt met veel vertraging.

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:41
Ik heb een Carlinkit 5.0 Mini Ultra van Aliexpress. Deze werkt in mijn Corolla uit 2020 perfect zonder vertraging.

https://nl.aliexpress.com...JGgw&gatewayAdapt=glo2nld

• MooDyBLueS
  • Niet online
True schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:50:
@rainvs heb jij nog contacten die wat kunnen zeggen over de aankomende C-HR+ laadsnelheid bij 1-fase?
Mijn schoonouders krijgen er binnenkort één: True in "Het grote Toyota-topic" maar Toyota gaf aan nog niet te kunnen zeggen wat de laadsnelheid is voor 1-fase laden. In de brochure op pag. 37 staat nog steeds 'n.n.b.' via: https://datablob.toyota.nl/data/brochures/C-HR+brochure.pdf
Niet de persoon waar je het aan vraagt, maar omdat ik wel de nodige (niet Toyota) EV ervaring heb: elke EV die ik ken kan van zichzelf op 1-fase op 7,4 kW max laden (1x32A), dat geldt ook voor de bZ4X in zowel vorig als huidig model. Dat staat los van of de auto op 3-fase met 11 of 22 kW kan laden. Tenzij er specifieke modellen zijn die ik nog niet eerder heb gezien, komt niet op 7,4 kW kunnen laden volgens mij niet voor.

Het ligt echter wel aan de laadpaal. Veel publieke laadpalen zijn 11 kW (3x16A) of 22 kW (3x32A) en soms met load-balancing dus bij 1 auto 22 kW, bij 2 auto's 11 kW. Als je dan een 1-fase auto zou hebben laad je daar met 1x16A = 3,7 kW of 1x32A = 7,4 kW.

Thuis dito, wij hebben een Zappi V2 laadpaal afgekeerd op 3x25A (17 kW max) en onze EV6 (3-fase 11 kW max) laadt ook op 11 kW. Als ik de laadpaal zet op 1-fase laden, dan is het 1x25A = 5,8 kW. Onze 1-fase EV die tot 7,4 kW max kan laadt ook op 5,8 kW. De laadpaal zou tot 22 kW 3x25A kunnen maar dat is een groothuishoudelijke aansluiting en gaat in ieder geval in onze regio het vastrecht gigantisch van omhoog wat het dus niet waard is.

Kortom: Praktisch gezien mag je uitgaan van 7,4 kW wat de auto aankan en vaak bij een 3-fase 3x25A huisaansluiting tot 5,8 kW blijft steken. Als je een 1x40A huisaansluiting hebt, wat voorheen de standaard was, dan kan je dus prima je laadpaal (ook als deze 3-fase geschikt is) af laten zekeren op 3x32A en daarmee 7,4 kW halen.

[ Voor 3% gewijzigd door MooDyBLueS op 24-02-2026 22:42 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MooDyBLueS schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:41:
[...]

Niet de persoon waar je het aan vraagt, maar omdat ik wel de nodige (niet Toyota) EV ervaring heb: elke EV die ik ken kan van zichzelf op 1-fase op 7,4 kW max laden (1x32A), dat geldt ook voor de bZ4X in zowel vorig als huidig model. Dat staat los van of de auto op 3-fase met 11 of 22 kW kan laden. Tenzij er specifieke modellen zijn die ik nog niet eerder heb gezien, komt niet op 7,4 kW kunnen laden volgens mij niet voor.

Het ligt echter wel aan de laadpaal. Veel publieke laadpalen zijn 11 kW (3x16A) of 22 kW (3x32A) en soms met load-balancing dus bij 1 auto 22 kW, bij 2 auto's 11 kW. Als je dan een 1-fase auto zou hebben laad je daar met 1x16A = 3,7 kW of 1x32A = 7,4 kW.

Thuis dito, wij hebben een Zappi V2 laadpaal afgekeerd op 3x25A (17 kW max) en onze EV6 (3-fase 11 kW max) laadt ook op 11 kW. Als ik de laadpaal zet op 1-fase laden, dan is het 1x25A = 5,8 kW. Onze 1-fase EV die tot 7,4 kW max kan laadt ook op 5,8 kW. De laadpaal zou tot 22 kW 3x25A kunnen maar dat is een groothuishoudelijke aansluiting en gaat in ieder geval in onze regio het vastrecht gigantisch van omhoog wat het dus niet waard is.

Kortom: Praktisch gezien mag je uitgaan van 7,4 kW wat de auto aankan en vaak bij een 3-fase 3x25A huisaansluiting tot 5,8 kW blijft steken. Als je een 1x40A huisaansluiting hebt, wat voorheen de standaard was, dan kan je dus prima je laadpaal (ook als deze 3-fase geschikt is) af laten zekeren op 3x32A en daarmee 7,4 kW halen.
Ik snap de principes tussen 1-fase en 3-fase laden i.c.m. met een geschikte of ongeschikte boordlader voor 1x 16A of 1x 32A, dat is voor mij geen probleem. :)

Het gaat mij puur om wat die nieuwe EV van Toyota als 1-fase gaat doen. Dat is namelijk wel belangrijk om te weten omdat daaruit de afweging voortkomt om de woning op 1-fase te laten of naar 3-fasen uit te bereiden. 3,7 kW is wellicht wat karig, maar 7,4 kW t.o.v. 11 kW is eigenlijk prima te doen.

PS. ik kan je uit mijn hoofd al vijf EVs opnoemen die 1-fase maar 3,7 kW doen :P

• MooDyBLueS
  • Niet online
@True Noem die 5 eens op dan, ik ben heel erg benieuwd namelijk. Tenzij ik wat gemist heb, gaat dit alleen om de allereerste EV's zoals de allereerste Leaf's enzo. Al vrij snel werd 7,4 kW (ok, soms 6,6 kW) gemeengoed en altijd haalbaar vanuit het perspectief van de auto gezien.

Ik denk met alle respect dat er toch echt ergens een denkfout in zit. ;)

Kijkend naar je woning heb je namelijk in NL in 90% van de gevallen of 3x25A of 1x35A. De omreken tabel is dan:
huisaansluiting 1x35A = 3-fase laden niet mogelijk = 1-fase op 7,4 kW
huisaansluiting 3x25A = 3-fase laden mogelijk tot 17 kW = 1-fase op 5,8 kW

Anders gezegd:
16A = 1-fase 3,7 kW / 3-fase 11 kW
25A = 1-fase 5,8 kW / 3-fase 17 kW
32A = 1-fase 7,4 kW / 3-fase 22 kW
35A = 1-fase 7,4 kW / 3-fase 22 kW
40A = 1-fase 7,4 kW / 3-fase 22 kW

Als je woning nu 1-fase is, dat is de kans groot dat dit 1x35A is en je dus prima op 7,4 kW kan laden met praktisch elke EV. Zou je deze naar 3-fase ombouwen, dan krijg je binnen hetzelfde vastrecht 3x25A en kan je dus 11 kW 3-fase laden. Alleen als een EV beperkt zou zijn tot 1-fase zoals de vroegste bZ4X modellen, dan wordt je geknepen.
Uiteraard ga ik er hier vanuit dat je laadpaal matchend is met wat je wilt bereiken, maar ook daar geldt dat een laadpaal die niet 7,4 kW op 1-fase en/of 11 kW op 3-fase aankan niet meer van deze tijd is.

[ Voor 130% gewijzigd door MooDyBLueS op 24-02-2026 23:53 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MooDyBLueS schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 23:37:
@True Noem die 5 eens op dan, ik ben heel erg benieuwd namelijk. Tenzij ik wat gemist heb, gaat dit alleen om de allereerste EV's zoals de allereerste Leaf's enzo. Al vrij snel werd 7,4 kW (ok, soms 6,6 kW) gemeengoed en altijd haalbaar vanuit het perspectief van de auto gezien.

Ik denk met alle respect dat er toch echt ergens een denkfout in zit. ;)

Kijkend naar je woning heb je namelijk in NL in 90% van de gevallen of 3x25A of 1x35A. De omreken tabel is dan:
huisaansluiting 1x35A = 3-fase laden niet mogelijk = 1-fase op 7,4 kW
huisaansluiting 3x25A = 3-fase laden mogelijk tot 17 kW = 1-fase op 5,8 kW

Anders gezegd:
16A = 1-fase 3,7 kW / 3-fase 11 kW
25A = 1-fase 5,8 kW / 3-fase 17 kW
32A = 1-fase 7,4 kW / 3-fase 22 kW
35A = 1-fase 7,4 kW / 3-fase 22 kW
40A = 1-fase 7,4 kW / 3-fase 22 kW

Als je woning nu 1-fase is, dat is de kans groot dat dit 1x35A is en je dus prima op 7,4 kW kan laden met praktisch elke EV. Zou je deze naar 3-fase ombouwen, dan krijg je binnen hetzelfde vastrecht 3x25A en kan je dus 11 kW 3-fase laden. Alleen als een EV beperkt zou zijn tot 1-fase zoals de vroegste bZ4X modellen, dan wordt je geknepen.
Uiteraard ga ik er hier vanuit dat je laadpaal matchend is met wat je wilt bereiken, maar ook daar geldt dat een laadpaal die niet 7,4 kW op 1-fase en/of 11 kW op 3-fase aankan niet meer van deze tijd is.
offtopic:
Ik ga in het Toyota topic niet mee met je relaas (maar kijk gerust eens naar de MG4, MX-30 en e-208).
Terugkomend op mijn eerder bericht (ik probeer het ontopic te houden), waar ik ook verwees naar een ander bericht, mijn schoonouders krijgen een C-HR+ het is op dit moment niet met 100% zekerheid te zeggen of die ook 1-fase 32A / 7,4 kW kan laden. Zelfs Toyota NL durfde dat een paar weken geleden nog niet te zeggen .. Ik ga niet gebaseerd op de markt of jouw gevoel van wat het gaat worden nu voor mijn schoonouders een paal uitkiezen die geschikt is voor beide scenario's.

Het punt blijft ze zitten nu op 1-fase, als Toyota de C-HR+ op 1-fase maar tot 3,7 kW laat laden, wat echt niet ondenkbaar is voor de basis uitvoering. Moet er voor een redelijke laadsnelheid toch echt geüpgraded worden naar 3-fasen in de woning. Als 7,4 kW mogelijk is dan is dat prima te doen met 1-fasen (en loadbalancing), maar de EVSEs die zowel 32A over 1-fase kunnen als ook nog 3x16A kunnen zijn wellicht wel hedendaags te noemen, maar zijn nog geen gemeengoed. En waarom die dure investering doen (een EVSE die alles kan) als ze (mijn schoonouders) ook afkunnen met een EVSE die al snel €500 goedkoper is óf zelfs kiezen voor een tweedehands EVSE die ook prima met 1-fase tot 32A kan laden én ook loadbalancing aan kan.

Maar kijk gerust, een EVSE die online staat als '11 kW' zal vrijwel nooit ook 1-fase 7,4 kW kunnen en dat zijn er op dit moment nog heel erg veel.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@True Grappig, ik heb de MX-30 gehad een vriend de e-208 en die kunnen gegarandeerd 7,4 kW halen.

Even als enige disclaimer: als ik zeg 7,4 kW dan zijn er her en der auto's die 6,6 kW als max hebben, maar dat is een erg klein verschil, dus lees dit als 6,6 kW minimaal.

Het is echt niet zo dat EV's van de afgelopen 5+ jaar niet 1-fase op 7,4 kW kunnen laden. Als dat niet gebeurt in de praktijk, heeft dat met andere oorzaken te maken dan de auto. Zelfs de Dacia Spring in meest basic variant van eerste modeljaar kan 6,6 kW.
Maar kijk gerust, een EVSE die online staat als '11 kW' zal vrijwel nooit ook 1-fase 7,4 kW kunnen en dat zijn er op dit moment nog heel erg veel.
Het spijt me toch echt, maar dit is dus totale onzin. En ja, ik zeg dit bewust zo stevig want dit is gewoon desinformatie. Je argument over "dure investering" is ook krom, want 3-fase is de duurdere investering, goedkoop houden betekent 1-fase aanhouden.

Sterker nog: mijn EV6 die 3-fase 11 kW kan laat ik in de zomer vanwege de PV opbrengst via de Zappi geforceerd op 1-fase laden, want dan kan hij vanaf 1,4 kW (het minimum om te kunnen laden) traploos schalen tot aan 7,4 kW. En omdat ik op piekmomenten zo tegen de 7 kW kan leveren aan PV opbrengst maar bij schaduw/wolken het al heel snel inkakt naar 1-3 kW zou 3-fase PV surplus laden beteken dat je altijd minstens 3x1,4=4,2 kW moet opbrengen anders laadt hij totaal niet. En dit principe heb ik ook toegepast met mijn MX-30, Tesla Model 3 en in zo heb ik ook vrienden en familie laten laden met o.a. een e-208, Kona en BMW i4.

Zie hier als voorbeeld ook even de door jou genoemde e-208, vanuit de vroegste modeljaren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sqOrjqm2-OrwZv9t8OkTXOhuFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jM6Mkwha9Z1LcRjlGwM8ZlCh.png?f=fotoalbum_large

Meer ga ik er ook niet over zeggen, maar als iemand desinformatie verspreid dan vind ik daar wel wat van, dan kan je het een relaas noemen, ik noem het gewoon een discussie. Maar als jij van mening bent dat ik het fout heb, zie ik graag dat je aantoont waar dan uit zou moeten blijken dat dit niet zo is. En dan bedoel ik niet 1 forumpost van 1 gebruiker maar echt concrete feiten.

TL;DR: Je maakt je onnodig zorgen over de Toyota modellen.

Verder ben ik het zeker met je eens dat je niet iets op beloftes, mijn bericht of ontbrekende informatie moet kopen. Daarentegen zou ik wel zeggen: als het niet teveel scheelt in kosten, is het misschien wel verstandig om een 22 kW laadpaal aan te schaffen. Die kan je op meerdere manieren afzekeren en ben je toekomstbestendig zonder dat je nu voor 1-fase 7,4 kW laadpaal kiest en bij een volgende EV weer een andere laadpaal moet aanschaffen omdat er dan de wens is om 3-fase te laden.

[ Voor 9% gewijzigd door MooDyBLueS op 25-02-2026 10:14 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MooDyBLueS schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:09:
@True Grappig, ik heb de MX-30 gehad een vriend de e-208 en die kunnen gegarandeerd 7,4 kW halen.

Even als enige disclaimer: als ik zeg 7,4 kW dan zijn er her en der auto's die 6,6 kW als max hebben, maar dat is een erg klein verschil, dus lees dit als 6,6 kW minimaal.

Het is echt niet zo dat EV's van de afgelopen 5+ jaar niet 1-fase op 7,4 kW kunnen laden. Als dat niet gebeurt in de praktijk, heeft dat met andere oorzaken te maken dan de auto. Zelfs de Dacia Spring in meest basic variant van eerste modeljaar kan 6,6 kW.
offtopic:
De voorbeelden die ik geef kunnen niet standaard -zonder een upgrade in pakket, uitvoering of in boordlader- zowel 1-fase 7,4 kW als 3-fase 11kW laden en gezien bij de C-HR+ enkel de 3-fase 11 kW op dit moment gegarandeerd is staat die 1-fase 7,4 kW ter discussie. Je onderschrijft dit in het e-208 voorbeeld. En in mijn andere voorbeelden vind je bij ev-database net zo gemakkelijk terug dat die ooit (maar zeker niet heel lang geleden zoals de Leafs en de IONIQs) niet standaard zowel 11kW 3-fase als 7,4kW 1-fase doen. En hier is niets desinformatie aan.
[...]

Het spijt me toch echt, maar dit is dus totale onzin. En ja, ik zeg dit bewust zo stevig want dit is gewoon desinformatie. Je argument over "dure investering" is ook krom, want 3-fase is de duurdere investering, goedkoop houden betekent 1-fase aanhouden.
Ter verduidelijking ik stelde: "Maar kijk gerust, een EVSE die online staat als '11 kW' zal vrijwel nooit ook 1-fase 7,4 kW kunnen en dat zijn er op dit moment nog heel erg veel."
Een EVSE = een electric vehicle supply equipment in de volksmond een laadpaal.
Voor het gemak pak ik even deze website: https://www.wallboxdiscounter.com/nl/laadpaal/laadpaal-thuis als ik dan filter op: '7,4 kW - 32 A' én op 3-fasen komen er alleen EVSEs terug van 22 kW alle 23 resultaten zijn 22 kW palen die zowel 1-fase 7,4 kW als 3-fase 11 kW doen (en evt. 3-fase 22 kW). Prima dat je het zo stevig zegt, maar je hebt hierin geen gelijk.
Sterker nog: mijn EV6 die 3-fase 11 kW kan laat ik in de zomer vanwege de PV opbrengst via de Zappi geforceerd op 1-fase laden, want dan kan hij vanaf 1,4 kW (het minimum om te kunnen laden) traploos schalen tot aan 7,4 kW. En omdat ik op piekmomenten zo tegen de 7 kW kan leveren aan PV opbrengst maar bij schaduw/wolken het al heel snel inkakt naar 1-3 kW zou 3-fase PV surplus laden beteken dat je altijd minstens 3x1,4=4,2 kW moet opbrengen anders laadt hij totaal niet. En dit principe heb ik ook toegepast met mijn MX-30, Tesla Model 3 en in zo heb ik ook vrienden en familie laten laden met o.a. een e-208, Kona en BMW i4.

Zie hier als voorbeeld ook even de door jou genoemde e-208, vanuit de vroegste modeljaren:
[Afbeelding]

Meer ga ik er ook niet over zeggen, maar als iemand desinformatie verspreid dan vind ik daar wel wat van, dan kan je het een relaas noemen, ik noem het gewoon een discussie. Maar als jij van mening bent dat ik het fout heb, zie ik graag dat je aantoont waar dan uit zou moeten blijken dat dit niet zo is. En dan bedoel ik niet 1 forumpost van 1 gebruiker maar echt concrete feiten.

TL;DR: Je maakt je onnodig zorgen over de Toyota modellen.

Verder ben ik het zeker met je eens dat je niet iets op beloftes, mijn bericht of ontbrekende informatie moet kopen. Daarentegen zou ik wel zeggen: als het niet teveel scheelt in kosten, is het misschien wel verstandig om een 22 kW laadpaal aan te schaffen. Die kan je op meerdere manieren afzekeren en ben je toekomstbestendig zonder dat je nu voor 1-fase 7,4 kW laadpaal kiest en bij een volgende EV weer een andere laadpaal moet aanschaffen omdat er dan de wens is om 3-fase te laden.
offtopic:
PV wordt helemaal OT in het Toyota topic.
e-208 heb ik hierboven al genoemd.
En ik volg je niet dat ik desinformatie verspreid. Toyota NL heeft niet scherp met welk vermogen de C-HR+ op 1-fase kan laden zowel in de brochure als bij navraag. En dat terwijl die auto over 6 (!) weken op de oprit staat. Het lijkt mij volstrekt terecht dat ik hier vragen over stel en de investering voor een laadpaal niet baseer op aannames want laten we heel eerlijk wezen, Toyota is een uitstekend automerk, maar op BEV gebied loopt het dramatisch achter. De bZ4X had in de eerste modellen geen 7,4 kW 1-fase en in de latere modellen wél maar is dan ook een duidelijk duurdere auto dan de C-HR+.

Het is tenenkrommend dat Toyota NL niet weet of die auto nu 1-fase 7,4 kW gaat laden of niet, maar op dezelfde brochure pagina wel met droge ogen een oplaadtijd geeft voor 1-fase 6,6 kW/28A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpTMVerxu1rGkEfeRaT-kj9-uyM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pAPfga2iNObPS7rAZkcbqxaV.png?f=fotoalbum_large

• MooDyBLueS
  • Niet online
True schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:10:
[...]
offtopic:
De voorbeelden die ik geef kunnen niet standaard -zonder een upgrade in pakket, uitvoering of in boordlader- zowel 1-fase 7,4 kW als 3-fase 11kW laden en gezien bij de C-HR+ enkel de 3-fase 11 kW op dit moment gegarandeerd is staat die 1-fase 7,4 kW ter discussie. Je onderschrijft dit in het e-208 voorbeeld. En in mijn andere voorbeelden vind je bij ev-database net zo gemakkelijk terug dat die ooit (maar zeker niet heel lang geleden zoals de Leafs en de IONIQs) niet standaard zowel 11kW 3-fase als 7,4kW 1-fase doen. En hier is niets desinformatie aan.
Dit klopt dus niet, de e-208 heeft standaard een 7,4 kW boordlader en kan dus ook 7,4 kW laden. De 11 kW 3-fase boordlader die optioneel is kan ook prima op 7,4 kW 1-fase laden. Dus wat jij zegt is wel desinformatie, je leest de tabel gewoon verkeerd.

En je baseert je laadpaal verhaal op een filter van een website, niet op de werkelijkheid. Tuurlijk, als jij de combinatie pakt 7,4 kW én 3-fasen, dan heb je inderdaad te maken met een laadpaal die op 32A is afgezekerd, want dat is immers nodig voor 7,4 kW, en dan dus op 3 fasen omdat je die keuze aanvinkt, dan krijg je inderdaad automatisch 32A laadpalen. 3x32A = 22 kW, dat klopt! Want dat is wat ik al eerder zei: 3-fase is de meerprijs/het duurdere, niet 32A op 1-fase.

Laadpalen zijn er in 95% van de gevallen in 3 smaken:
- 1-fase 7,4 kW (1x32A) -> kan alléén op 1-fase 7,4 kW laden, niet 3-fase
- 3-fase 11 kW (3x16A) -> kan op 3-fase 11 kW laden óf op 1-fase 3,7 kW
- 3-fase 22 kW (3x32A) -> kan op 3-fase 22 kW laden óf op 3-fase 11 kW óf op 1-fase 7,4 kW óf op 1-fase 3,7 kW

En inderdaad kijkend naar de C-HR+ zal die op 1-fase gewoon 7,4 kW laden (ietwat beperkt tot 6,6 kW, dat zei ik al dat dat weleens voorkomt). Maar dan moet je wel een laadpaal uit regel 1 of 3 hierboven kopen, niet regel 2. Want dan ben je beperkt tot 3,7 kW op 1-fase als je huisaansluiting 1-fase blijft, pas als je je huisaansluiting 3-fase maakt kan je wel prima op 11 kW laden.

En je noemt heel vaak het woord off-topic, maar in mijn ogen is iemand die een C-HR+ overweegt of krijgt (zoals je schoonouders) ook erbij gebaat het volledige plaatje te snappen. En daarom benoem ik ook PV, want stel je kiest voor je voor de 3-fase 11 kW lader, dan ben je omdat die op 3,7 kW is afgezekerd wel ervan afhankelijk dat als je PV opbrengst wilt gebruiken, deze 3x het minimum van de laadstandaard (1,4 kW, dus 4,2 kW) moet opbrengen op 3-fase OF je bent beperkt tot maximaal 3,7 kW op 1 fase. Als dat je totaal niet uitmaakt, prima, maar indien wel is het eigenlijk in alle gevallen het beste om te investeren in een 22 kW laadpaal. Zo heel veel duurder zijn die tegenwoordig ook weer niet, tenzij je natuurlijk gewoon voor het goedkoopste van het goedkoopste wilt gaan, wat ook prima is maar dan is het wel handig als je de verschillen en beperkingen snapt.

Kortom: ik blijf erbij: op misschien echt letterlijk een paar zeer specifieke uitzonderingen na: elke enigszins moderne EV kan 6,6/7,4 kW laden zonder problemen. Maar het blijft gaan om de drieluik EV-laadpaal-huisaansluiting. Als 1 van die 3 dus beperkt is tot minder dan 32A dan zal je ook geen 7,4 kW kunnen halen op 1-fase, maar 5,8 of 3,4 kW. Dat zal echter zelden de EV zelf zijn.

En ook met de bZ4X zit je fout: die werd in het begin met een 1-fase boordlader geleverd, dus 7,4 kW (of 6,6 kW wellicht), zie hier een voorbeeld van een occasion met 1-fase boordlader. De 3-fase (11 kW) boordladers kwamen pas een paar maanden nadat de eerste exemplaren geleverd werden. Ik blijf erbij: je hebt echt een denkfout ergens zitten en je houdt daar erg hardnekkig aan vast. En daar ga ik het nu ook bij laten.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MooDyBLueS schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:22:
[...]

Dit klopt dus niet, de e-208 heeft standaard een 7,4 kW boordlader en kan dus ook 7,4 kW laden. De 11 kW 3-fase boordlader die optioneel is kan ook prima op 7,4 kW 1-fase laden. Dus wat jij zegt is wel desinformatie, je leest de tabel gewoon verkeerd.

En je baseert je laadpaal verhaal op een filter van een website, niet op de werkelijkheid. Tuurlijk, als jij de combinatie pakt 7,4 kW én 3-fasen, dan heb je inderdaad te maken met een laadpaal die op 32A is afgezekerd, want dat is immers nodig voor 7,4 kW, en dan dus op 3 fasen omdat je die keuze aanvinkt, dan krijg je inderdaad automatisch 32A laadpalen. 3x32A = 22 kW, dat klopt! Want dat is wat ik al eerder zei: 3-fase is de meerprijs/het duurdere, niet 32A op 1-fase.

Laadpalen zijn er in 95% van de gevallen in 3 smaken:
- 1-fase 7,4 kW (1x32A) -> kan alléén op 1-fase 7,4 kW laden, niet 3-fase
- 3-fase 11 kW (3x16A) -> kan op 3-fase 11 kW laden óf op 1-fase 3,7 kW
- 3-fase 22 kW (3x32A) -> kan op 3-fase 22 kW laden óf op 3-fase 11 kW óf op 1-fase 7,4 kW óf op 1-fase 3,7 kW

En inderdaad kijkend naar de C-HR+ zal die op 1-fase gewoon 7,4 kW laden (ietwat beperkt tot 6,6 kW, dat zei ik al dat dat weleens voorkomt). Maar dan moet je wel een laadpaal uit regel 1 of 3 hierboven kopen, niet regel 2. Want dan ben je beperkt tot 3,7 kW op 1-fase als je huisaansluiting 1-fase blijft, pas als je je huisaansluiting 3-fase maakt kan je wel prima op 11 kW laden.

En je noemt heel vaak het woord off-topic, maar in mijn ogen is iemand die een C-HR+ overweegt of krijgt (zoals je schoonouders) ook erbij gebaat het volledige plaatje te snappen. En daarom benoem ik ook PV, want stel je kiest voor je voor de 3-fase 11 kW lader, dan ben je omdat die op 3,7 kW is afgezekerd wel ervan afhankelijk dat als je PV opbrengst wilt gebruiken, deze 3x het minimum van de laadstandaard (1,4 kW, dus 4,2 kW) moet opbrengen op 3-fase OF je bent beperkt tot maximaal 3,7 kW op 1 fase. Als dat je totaal niet uitmaakt, prima, maar indien wel is het eigenlijk in alle gevallen het beste om te investeren in een 22 kW laadpaal. Zo heel veel duurder zijn die tegenwoordig ook weer niet, tenzij je natuurlijk gewoon voor het goedkoopste van het goedkoopste wilt gaan, wat ook prima is maar dan is het wel handig als je de verschillen en beperkingen snapt.

Kortom: ik blijf erbij: op misschien echt letterlijk een paar zeer specifieke uitzonderingen na: elke enigszins moderne EV kan 6,6/7,4 kW laden zonder problemen. Maar het blijft gaan om de drieluik EV-laadpaal-huisaansluiting. Als 1 van die 3 dus beperkt is tot minder dan 32A dan zal je ook geen 7,4 kW kunnen halen op 1-fase, maar 5,8 of 3,4 kW. Dat zal echter zelden de EV zelf zijn.

En ook met de bZ4X zit je fout: die werd in het begin met een 1-fase boordlader geleverd, dus 7,4 kW (of 6,6 kW wellicht), zie hier een voorbeeld van een occasion met 1-fase boordlader. De 3-fase (11 kW) boordladers kwamen pas een paar maanden nadat de eerste exemplaren geleverd werden. Ik blijf erbij: je hebt echt een denkfout ergens zitten en je houdt daar erg hardnekkig aan vast. En daar ga ik het nu ook bij laten.
Je reageert enkel op een deel van mijn post en quote bewust maar een deel en stelt dan zelf:
"En inderdaad kijkend naar de C-HR+ zal die op 1-fase gewoon 7,4 kW laden (ietwat beperkt tot 6,6 kW, dat zei ik al dat dat weleens voorkomt)." over desinformatie gesproken. Er is geen bron; zelfs Toyota Nederland weet niet of de C-HR+ straks wél 1-fase 7,4 kW kan laden. En jij stelt het hier gewoon als feit - of hallucineert je AI nu?

Ronduit onzin, ik ga niet verder hierover met jou in discussie, zinloos. En respectloos dat je mijn posts hier afdoet als desinformatie terwijl je zelf duidelijk onwaarheden post die je uit mijn bronnen met twee klikken naar voren kan krijgen (de officiële brochure van de C-HR+) 8)7

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Als we dan toch zo lekker over elektriciteit aan de klets zijn.. O-)
JME schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:57:
[Afbeelding]
Als ik het paneel achter de middenconsole los trek, dan ligt daar al een loze kabel onderin. Ik neem aan dat dit de voorbereiding voor deze poorten is:
[Afbeelding]
Zou ik die gewoon plug & play in zo’n module kunnen jassen? En zo ja, weet iemand het onderdeelnummer van deze module?
Of als alternatief: zou een onderdeel uit een Corolla RAV4 zoals deze ook moeten werken?
[Afbeelding]
..ik heb die dubbele usb-c stekker van een RAV4 van de sloop gehaald. De kabel onderin de console van mijn Corolla TS past inderdaad precies in dat onderdeel! Met een usb tester zie ik dat er geschakelde stroom/spanning/whatever op staat, dus dat is ook mooi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vx6uKAio2IlR0srY3sJi9ZmvGvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkuGmXmzlqOsGBnZ0Zx5U4jv.jpg?f=fotoalbum_large
Ik meet op de usb poorten zelf dan 5,19V en 5,20V. Dat voelt wat aan de hoge kant, maar is nog wel binnen de specs van usb. De usb-c op het dashboard meet 5,07V en die binnenin de middenconsole zit op 5,16V. Zou ik die 5,2 aandurven met de dure apparatuur die de jeugd van tegenwoordig op de achterbank gebruikt? En is dat voltage een eigenschap van de lader en daarmee constant, of kan die variëren met bijvoorbeeld de accuspanning? Just to be sure..
En dan morgen maar eens de dremel erbij pakken!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

JME schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:41:
Als we dan toch zo lekker over elektriciteit aan de klets zijn.. O-)

[...]

..ik heb die dubbele usb-c stekker van een RAV4 van de sloop gehaald. De kabel onderin de console van mijn Corolla TS past inderdaad precies in dat onderdeel! Met een usb tester zie ik dat er geschakelde stroom/spanning/whatever op staat, dus dat is ook mooi.
[Afbeelding]
Ik meet op de usb poorten zelf dan 5,19V en 5,20V. Dat voelt wat aan de hoge kant, maar is nog wel binnen de specs van usb. De usb-c op het dashboard meet 5,07V en die binnenin de middenconsole zit op 5,16V. Zou ik die 5,2 aandurven met de dure apparatuur die de jeugd van tegenwoordig op de achterbank gebruikt? En is dat voltage een eigenschap van de lader en daarmee constant, of kan die variëren met bijvoorbeeld de accuspanning? Just to be sure..
En dan morgen maar eens de dremel erbij pakken!
Die dure apparatuur laadt vaak tot wel 20V op over de USB lijntjes. Of met de nieuwste standaarden zelfs tot 48V. Zou me er dus geen zorgen over maken :Y

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:12
noes schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:38:
[...]

Die dure apparatuur laadt vaak tot wel 20V op over de USB lijntjes. Of met de nieuwste standaarden zelfs tot 48V. Zou me er dus geen zorgen over maken :Y
Pas op met dit soort aannames, dit werkt niet zo. Er wordt voordat er gestart wordt met laden onderhandeld met de lader over de aan te bieden spanning. Als deze aangeeft 5v aan te bieden dan moet dan ook binnen de USB specs van 5v zijn, anders gaat de apparatuur toch echt stuk. In dit geval verwacht ik geen problemen, 5.2v is minder dan de max van 5.25v die mag.

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Knielen schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:06:
[...]

Pas op met dit soort aannames, dit werkt niet zo. Er wordt voordat er gestart wordt met laden onderhandeld met de lader over de aan te bieden spanning. Als deze aangeeft 5v aan te bieden dan moet dan ook binnen de USB specs van 5v zijn, anders gaat de apparatuur toch echt stuk. In dit geval verwacht ik geen problemen, 5.2v is minder dan de max van 5.25v die mag.
Check. Het zit er alleen wel dicht tegenaan, vandaar mijn vraag of dit voltage constant is. Als er kleine variaties tijdens gebruik mogelijk zijn, dan zit ik zo boven de 5,25V.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JME schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:21:
[...]

Check. Het zit er alleen wel dicht tegenaan, vandaar mijn vraag of dit voltage constant is. Als er kleine variaties tijdens gebruik mogelijk zijn, dan zit ik zo boven de 5,25V.
Denk eerder aan de hoge kant, maar sluit je tester eens aan tijdens een hele rit op een andere USB-aansluiting, ik verwacht dat je daar tussen de 5V en de 5,25V wel gaat zien en dat die ook niet constant is. Mogelijk zakt het voltage ook nog iets als je iets aansluit op de USB-aansluiting zelf.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:45
JME schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:21:
[...]

Denk dat de spanning een beetje daalt als er stroom gaat lopen.

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Het is ervoor gemaakt zal ik maar denken. Als ik niet toevallig een tester had gehad dan had ik het niet eens geweten. De andere usb outlets in de auto gebruikte ik tot vandaag ook zonder test.
Morgen zagen!!

Edit, morgen is vandaag. En onder het motto “pics or it didn’t happen”..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1p69seoaHsb7YkkaDtdUXiftgSY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUEiNHj98YC2jbDThKgAZxqy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0r0kaTbFdDQ5w396SfAnwMxn5w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6fOT5P7wl9gcA8lX0w32iLo.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 68% gewijzigd door JME op 27-02-2026 12:24 ]

• vangoghnl
Vraagje. Afgelopen donderdag onze Corolla opgehaald. Een grote update vergeleken met de Auris. Echter kom ik ergens niet helemaal uit. Ik gebruik android auto en dat werkt prima. Maar zie foto in de instellingen kan ik verbinden met wifi. Dit lukt echter op geen enkele manier. Ik kan alleen de wifi aan of uitzetten. Nergens iets selecteren of Wta dan ook. Ik neem aan dat hij wifi gebruikt om het systeem te updaten? Huidge staat op 1189.
Mijn Corolla heeft overigens geen ingebouwde navigatie. Heeft dit er iets mee te maken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyRLGQEu1ifDBbjJlYm5_RIFHRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7htKXeI3roc90iixmI7827h.jpg?f=fotoalbum_large

• Thasaidon

Thasaidon

@vangoghnl
Met de Wifi zou je de auto kunnen koppelen aan bv je wifi thuis, of de wifi hotspot van je telefoon.
Zodra je hem aan zet, zou je de optie moeten hebben om netwerken in de buurt te kunnen zien.

Kijk even in de handleiding van het mediasysteem
Hoofdstuk 2.2 Connectiviteitsinstellingen - Weergeven van het Wi-Fi®-instellingsscherm (bij mij was dat pag 45)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VDv-iErvTfPl74q7-tw3yYtAgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56kN4mO2YjtXcsNeAm7gZHxm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of wel of geen navigatie van invloed is op de wifi.

[ Voor 63% gewijzigd door Thasaidon op 01-03-2026 10:38 ]

• vangoghnl
Thasaidon schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:08:
@vangoghnl
Met de Wifi zou je de auto kunnen koppelen aan bv je wifi thuis, of de wifi hotspot van je telefoon.
Zodra je hem aan zet, zou je de optie moeten hebben om netwerken in de buurt te kunnen zien.

Kijk even in de handleiding van het mediasysteem
Hoofdstuk 2.2 Connectiviteitsinstellingen - Weergeven van het Wi-Fi®-instellingsscherm (bij mij was dat pag 45)

[Afbeelding]

Ik weet niet of wel of geen navigatie van invloed is op de wifi.
Ik zag dit inderdaad in de handleiding. Maar behalve de wifi aan en uit kunnen zetten staan er geen opties. Ik kan dus nergens een wifi netwerk selecteren. Nog maar eens aan de dealer vragen. Aan de andere kant is me niet helemaal duidelijk wat ik met de wifi kan. Alleen updaten? In de handleiding zie ik allemaal functies voor de navigatie maat die zit er dus niet op.

Ik heb de auto wel gekoppeld aan de mijn toyota app. En die heeft hem gepakt op vin nummer. Maar maakt op een of andere manier wel contact met de auto. Ik zie hoeveel benzine ik nog heb ik de app. Maar ook hoeveel km ik nog kan rijden en hybride training op basis van mijn laatste ritten. Maar hier moest ik bij instellen een paar keer de auto aan en uit zetten, en de km stand invoeren ter controle.

• rainvs
  • Laatst online: 02-03 21:01
True schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:50:
@True
Ik ga ervanuit uit dat je wilt weten of de C-HR+ die je schoonouders besteld hebben, met 1 fase, een laadpaal en alles afgezekerd op 32 Ampère, de theoretische 7,4 kW kan laden. Het antwoord lijkt te staan op pagina 32 van de brochure. Daar staat ''Laadvermogen batterij, 11 kW (AC) en 150 kW (DC)'', wat geldt voor de ''Dynamic Limited Edition'' en ''First Edition'' uitvoering. Bij ''Laadvermogen batterij, 22 kW (AC) en 150 kW (DC)'' staat de ''Executive'' uitvoering. 22 kW is het theoretische maximum bij 3-fase en een laadpaal, waarbij alles is afgezekerd op 32 Ampère. Dus de Executive kan met 32 Ampère overweg, indien alles daarop afgezekerd is.

[ Voor 13% gewijzigd door rainvs op 01-03-2026 21:02 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

rainvs schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:53:
[...]

@True
Ik ga ervanuit uit dat je wilt weten of de C-HR+ die je schoonouders besteld hebben, met 1 fase, een laadpaal en alles afgezekerd op 32 Ampère, de theoretische 7,6 kW kan laden. Het antwoord lijkt te staan op pagina 32 van de brochure. Daar staat ''Laadvermogen batterij, 11 kW (AC) en 150 kW (DC)'', wat geldt voor de ''Dynamic Limited Edition'' en ''First Edition'' uitvoering. Bij ''Laadvermogen batterij, 22 kW (AC) en 150 kW (DC)'' staat de ''Executive'' uitvoering. 22 kW is het theoretische maximum bij 3-fase en een laadpaal, waarbij alles is afgezekerd op 32 Ampère. Dus de Executive kan met 32 Ampère overweg, indien alles daarop afgezekerd is.
Wat je vaak ziet is dat een auto 3 fasen 11kW kan, maar op 1 fase wel 7,4kW dat is niet duidelijk te krijgen of 1 fase laden wel 7,4kW kan voor (in dit geval) het instap model.

• rainvs
  • Laatst online: 02-03 21:01
True schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:34:
[...]

Wat je vaak ziet is dat een auto 3 fasen 11kW kan, maar op 1 fase wel 7,4kW dat is niet duidelijk te krijgen of 1 fase laden wel 7,4kW kan voor (in dit geval) het instap model.
@True
Ik weet niet wanneer je schoonouders hun C-HR+ mogen verwachten. Echter in het weekend van 21 maart heb ik al de demo C-HR+ staan. Hopelijk ook jouw Toyota dealer of die van jouw schoonouders. Als de uitvoering hetzelfde is, dan kan je het met een proefrit testen, tenminste als je een laadpaal beschikbaar hebt op 1 fase en alles afgezekerd op 32 Ampère...

• Thasaidon

Thasaidon

@vangoghnl
De app staat helemaal los van de wifi.
De app communiceert met servers bij Toyota en deze communiceren met de auto via de DCM (Data Communicatie Modulle). Dit is een eigen "internet" verbinding van de auto.

Echter heeft de app zelf op jouw model niet heel veel meerwaarde, want als ik het me goed herinner werken zaken als voorverwarmen etc niet.

Het enige wat je met de wifi kunt is idd de auto koppelen aan een andere wifi in de buurt.
Voor updates zou dat handig kunnen zijn, maar als ik die zelf zou uitvoeren zou ik toch eerder voor de USB stick methode gaan. Of gewoon de auto laten updaten bij de dealer.

Wellicht dat de dealer meer kan vertellen, waarom je verder niets ziet bij de wifi.

[ Voor 4% gewijzigd door Thasaidon op 02-03-2026 16:01 ]

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:33
Bij normaal gebruik van onze Corolla TS stapelen wij bagage op tot een hoogte waar de bagageafdekking nog naar ons toe getrokken kan worden en er goed zicht is via de achteruitkijkspiegel.

Maar, er bestaat zoiets als een bagagenet.
Afbeeldingslocatie: https://tineye.com/api/v1/query/dc4f300f92c8ed4230323ba70600ea9c0d02101b?size=160.
Daarvan dacht ik, hé dat is makkelijk voor tijdens een vakantie, want dan past de hele achterbak vol tot het plafond.

Hierover zegt de handleiding het volgende:
Voorzorgsmaatregelen bij het vervoer van goederen
Het scheidingsnet is niet ontworpen om de passagiers en de bestuurder te beschermen tegen goederen die in de bagageruimte worden vervoerd en kunnen losraken. Goederen moeten altijd goed worden vastgemaakt, zelfs wanneer het scheidingsnet wordt gebruikt.
Waarvoor dient dat net dan?

[ Voor 4% gewijzigd door Tomino op 02-03-2026 16:52 ]

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Losse lichte spullen bovenop kwakken zonder bang te hoeven zijn dat die bij de bankzitters in de nek vallen. Je moet gewoon geen bakstenen opstapelen en met deze tekst dekt Toyota zich tegen dergelijke acties in. Vermoed ik dan.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
Op mijn Parelmoer wit RAV4 2021 zie ik allemaal kleine roeststippeltjes. Is dit iets bekend? Geen idee waar het vandaan komt.

EU DNS: 86.54.11.100

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

c-nan schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:04:
Op mijn Parelmoer wit RAV4 2021 zie ik allemaal kleine roeststippeltjes. Is dit iets bekend? Geen idee waar het vandaan komt.
Wellicht van remmende autos voor je. Als het er niet af komt met wassen zijn er speciale middeltjes voor.

Random google result.
Wij reden vorige week mee in een rally door Noorwegen met onze RAV4. Hele toffe ervaring!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-eQfNfVfs2zj7I6XYPXAn_ua2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LP84A4KwBespwpLrNXCh3xx6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMrUe--ZPSxWdSVsawZ7YN374Yg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymXaIhjZxbJ8GjSExiwoeG0X.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lj_BV4irhMlwBN9D5Hs-uULR1zs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdG3m3903fAwkl4iYBsijR1v.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 31% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-03-2026 19:54 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• c-nan
NiGeLaToR schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:51:
[...]

Wellicht van remmende autos voor je. Als het er niet af komt met wassen zijn er speciale middeltjes voor.

Random google result.
Wij reden vorige week mee in een rally door Noorwegen met onze RAV4. Hele toffe ervaring!

[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Mijn lak hoort toch niet te roesten vanwege remmende auto’s? Het zit er niet op, maar het kan zelf lijkt te roesten?

• MooDyBLueS
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:51:
[...]

Random google result.

[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Gaaf! Hoe raak je bij zoiets betrokken vraag ik me dan af? En is het verder net zoals de klassieke rallies die ik vanuit het VK en ook ons eigen land in mindere mate ken? Dus proeven van controlepunt naar controlepunt vooral bedoeld om heerlijk te genieten van de omgeving en gezellig te kletsen met je bijrijder?

• MooDyBLueS
  • Niet online
c-nan schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:24:
[...]

Mijn lak hoort toch niet te roesten vanwege remmende auto’s? Het zit er niet op, maar het kan zelf lijkt te roesten?
Ik denk eerder dat het steenslag is waarna het is gaan roeten. Als de laklaag beschadigd raakt, is roest iets wat vanzelf gebeurt.

Met mijn Prius II jaren geleden nog eens meegemaakt en ik ging er zelf vanuit dat het gewoon steenslag was en dat ik er maar mee moest leren leven, tot bij een beurt de dealer tegen me zei: zullen we onder garantie eens wat aan die roestplekken op de motorkap doen? Toen bleek dat dus een garantiegeval omdat volgens hen dit niet hoorde te roesten. En het was note bene een unilak zwarte, dus nog kwetsbaarder dan metallic lakken.

Kan natuurlijk zijn dat garantievoorwaarden veranderd zijn, dat weet ik op dit punt niet, we praten inmiddels over zeker 10 jaar geleden namelijk.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:24

vhal

ಠ_ಠ

Woon je bij het spoor of in de nabijheid van industrie? Zo zomaar spoorslag/vliegroest kunnen zijn, dit is wel te verwijderen met het middel wat hierboven staat (of een ander merk)

Strava

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

c-nan schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:24:
[...]

Ok, ik ging blijkbaar ten onrechte uit van roest op de lak en niet erin.
Dan zou ik de dealer laten kijken. Weet niet waar het is en of het te herleiden is tot steenslag oid?
MooDyBLueS schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:24:
[...]

Gaaf! Hoe raak je bij zoiets betrokken vraag ik me dan af? En is het verder net zoals de klassieke rallies die ik vanuit het VK en ook ons eigen land in mindere mate ken? Dus proeven van controlepunt naar controlepunt vooral bedoeld om heerlijk te genieten van de omgeving en gezellig te kletsen met je bijrijder?
Ik ken in dit geval de organisatrice goed, maar er blijken meer van dit soort trips te zijn. Van garbage runs tot scandic rally, er is van alles. Ik reed met Fox Rally.

Wij reden met het hele gezin en waren fanatiek met de puzzels en opdrachten en hebben dat deel gewonnen :+ Er waren er genoeg die gewoon gezellig mee reden in hun tempo, er waren ook wat garbage runners met ervaring die dan rustig met 80-90 over het sneeuw wegdek racen (ben dag meegereden, insane). Die zijn dan ook wel 's van de weg geraakt, maar dat boeide niet - en er lag overal zoveel sneeuw dat de auto's nauwelijks schade reden en ze rijden niet voor niets in oude Subaru's en Volvo's met meer dan 400.000km op de teller en volledig gemod :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLJLy9OBp5SQgD2FVeqz83cal1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnW2RzB6D3BNIlQf4meLRZVA.jpg?f=fotoalbum_large

Onze FWD hybride viel dus wat uit de toon, al was ik best tevreden met het resultaat. Er reed overigens ook gewoon een Passat GTE mee en die haalde de eindstroom ook prima. Je rijdt op de openbare weg en dient je gewoon aan de regels te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-03-2026 07:30 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Tomino schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:51:
Bij normaal gebruik van onze Corolla TS stapelen wij bagage op tot een hoogte waar de bagageafdekking nog naar ons toe getrokken kan worden en er goed zicht is via de achteruitkijkspiegel.

[Afbeelding].
Daarvan dacht ik, hé dat is makkelijk voor tijdens een vakantie, want dan past de hele achterbak vol tot het plafond.

[...]

In het boekje van de Auris staat die ook, heb hem alleen nooit gekocht.

Ik span tijdens de vakantie een net van mijn vorige auto (Ford Focus wagon) aan de haken in de vloer, aan de zijkanten en aan het plafond. Is een eenvoudig en (ik vermoed) goedkoop net, maar ik denk dat die de lichte losse spullen (zoals een kussen), samen met de hoofdsteunen, voldoende tegen kan houden in het geval van een noodstop.

Werkt het in de praktijk??? Gelukkig geen idee, maar het zal er in elk geval niet slechter op worden.

Uiteraard goed opletten hoe je inpakt, zware en grote spullen als eerste onderop en tegen de rugleuning aan en het lichte bovenop. Ik zorg altijd wel dat ik door de binnenspiegel naar achteren kan kijken.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:29

Maasluip

Kabbelend watertje

JME schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:56:
Losse lichte spullen bovenop kwakken zonder bang te hoeven zijn dat die bij de bankzitters in de nek vallen. Je moet gewoon geen bakstenen opstapelen en met deze tekst dekt Toyota zich tegen dergelijke acties in. Vermoed ik dan.
Ook losse lichte spullen worden projectielen als je een frontale aanrijding hebt. Kans is klein maar het hoeft niet je eigen schuld te zijn.
En een net verhindert dat niet. Dat is de reden dat het er staat.

Signatures zijn voor boomers.

• c-nan
NiGeLaToR schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 07:16:
[...]

Ok, ik ging blijkbaar ten onrechte uit van roest op de lak en niet erin.
Dan zou ik de dealer laten kijken. Weet niet waar het is en of het te herleiden is tot steenslag oid?
I stand corrected. Je hebt gelijk. Als ik met mijn nagel het probeer weg te krijgen, krijg ik het (na veel krabben) weg. Het zit overal, niet alleen op de motorkap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rt93JrAyRPDm-ir0RfK7FOcKIp8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6GJwy1LwTtyrQYCxwZBnDffO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfXyvqN9QOND6gHzo56CU-r-b88=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LH5Qxw8tOd7p3QH3XkMQwIuW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Os--EnmWuOj8N_U6s5hFjFXYdcY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/87F7ej8gaSHpiq0eCw6s3hwi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgQPciruFNPyg5QCKFlnDmY5XFY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YgHwaXW0eZo2RRhswi6V7WYS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UedoYqvNNzncPvv8pj66piuN0wY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gx1in0B7r8PQme126TXbtTCR.png?f=fotoalbum_large

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

c-nan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:27:
[...]

I stand corrected. Je hebt gelijk. Als ik met mijn nagel het probeer weg te krijgen, krijg ik het (na veel krabben) weg. Het zit overal, niet alleen op de motorkap.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja waardeloos - ik zou zo'n anti roest middel bestellen en behandelen en dan goed wassen.
Er is een auto-detailing topic, je kunt wellicht daar het beste advies vragen over welke middelen je het beste kunt gebruiken en in welke volgorde je moet wassen. Tis zeker weer goed te krijgen.

Ik coat mijn auto overigens elke paar maanden en dan houdt vuil zoals dit veel minder grip op de auto. Aanbrengen is makkelijk, tis alleen echt chemische troep.

• Roger1964
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Iemand met een slijptol aan de gang geweest voor je auto? Het is maar een gedachte.

• c-nan
Roger1964 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:50:
[...]

Iemand met een slijptol aan de gang geweest voor je auto? Het is maar een gedachte.
Wij wonen in een nieuwbouwwijk, er wordt nog volop gebouwd.
Voor ons is er een groot leeg veld, met direct daarachter loopt het spoor.

Inmiddels heb ik iron remover besteld, ik ben benieuwd.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tomino schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:51:

[Afbeelding].

[...]

Het net is behoorlijk stevig, maar komt niet helemaal tot de zijkanten. Dus ik snap dat Toyota zich indekt.

Mijn auto had het net niet, ik heb voor 100 euro via eBay uit de uk er destijds 1 gevonden. Die werkt prima, met een maar: ik kan het niet tegelijk gebruiken met de bagage afdekking. Aan die afdekking zit een plastic strip die in de weg zit.

Nu kan ik prima zonder die afdekking, dat vind ik toch een onding, zeker met dat deel dat aan de klep vast zit. Maar wel iets om rekening mee te houden als je het goedkoop op wil doen ipv via de dealer.

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 18:29

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5S0RsVrpIXgSVOsajAlRvDtHYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Ueq7L5UGfipwdAgZJz0pdd9.jpg?f=fotoalbum_large
Heb m'n berggeitje ingeruild voor een iets serieuzere auto. Man man man wat ben ik blij met deze auto. C-HR PHEV, ietsjes meer pit, veel meer comfort. Alle korte ritjes rij ik nu elektrisch. Velgen zwart laten spuiten en alle zilveren badges vervangen voor zwarte. Bijnaam: de orka. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYBOSQ6xkVAZeqgzn3RgmWDlLTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNf1eiH30kWXU8qvHOhoqGno.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

• MooDyBLueS
  • Niet online
Huigie schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:32:
[Afbeelding]
Heb m'n berggeitje ingeruild voor een iets serieuzere auto. Man man man wat ben ik blij met deze auto. C-HR PHEV, ietsjes meer pit, veel meer comfort. Alle korte ritjes rij ik nu elektrisch. Velgen zwart laten spuiten en alle zilveren badges vervangen voor zwarte. Bijnaam: de orka. :P
[Afbeelding]
Nice! In alle eerlijkheid vind ik de nieuwe C-HR in weinig kleurcombinaties mooi te noemen, maar deze orka kleur staat hem erg goed! Juist alles met kleur zoals blauw of rood vind ik hem niet goed staan, maar dit zeker!

Heb je ook een foto van achter hoe dat er met zwarte badges uitziet?

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 18:29

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

MooDyBLueS schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:57:
Heb je ook een foto van achter hoe dat er met zwarte badges uitziet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LpFSsBX1G_OimhrAmGbMhoSvkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TVSUHUhIDGzHg9OlnvBKlhG.jpg?f=fotoalbum_large
Originele labels, PHEV geïmporteerd vanuit de US en de emblemen komen uit Thailand.

Specs

• Denman
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:27:
[...]

Ik denk eerder dat het steenslag is waarna het is gaan roeten. Als de laklaag beschadigd raakt, is roest iets wat vanzelf gebeurt.

Met mijn Prius II jaren geleden nog eens meegemaakt en ik ging er zelf vanuit dat het gewoon steenslag was en dat ik er maar mee moest leren leven, tot bij een beurt de dealer tegen me zei: zullen we onder garantie eens wat aan die roestplekken op de motorkap doen? Toen bleek dat dus een garantiegeval omdat volgens hen dit niet hoorde te roesten. En het was note bene een unilak zwarte, dus nog kwetsbaarder dan metallic lakken.

Kan natuurlijk zijn dat garantievoorwaarden veranderd zijn, dat weet ik op dit punt niet, we praten inmiddels over zeker 10 jaar geleden namelijk.
Bij de Prius II was dit een "bekend" probleem en veroorzaakt door een fabricagefout van de motorkap. Omdat dit "roest van binnenuit" was, trad de carrosseriegarantie van 12 jaar in werking en werd je motorkap kosteloos opnieuw gespoten onder garantie :)

Wel keurig dat de dealer dit proactief aan biedt. Ging toch een hoop werk in zitten. Communicatie en afspraak bij de (externe) spuiter, Audatex rapport opvragen bij hersteller, foto's aanleveren en garantie vooraf aanvragen bij de importeur. Uiteindelijk levert het geen knaak op voor de dealer, maar wel prima service geleverd waardoor klanten hopelijk terugkomen ;)

Join het GoT Pulse-Team!

• c-nan
Klopt het dat de knopjes voor de binnenverlichting niet verlicht zijn? Ook de knopjes om je ramen mee te bedienen aan de bestuurdersdeur?

In het donker is het zoeken waar de knopjes zitten.

Gaat om een RAV4 2021.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:56
c-nan schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:32:
Klopt het dat de knopjes voor de binnenverlichting niet verlicht zijn? Ook de knopjes om je ramen mee te bedienen aan de bestuurdersdeur?

In het donker is het zoeken waar de knopjes zitten.

Gaat om een RAV4 2021.
Vaak de LE, XLE en sommige XSE uitvoeringen kosten besparing

Je kan ze wel makkelijk vervangen voor verlichte knopjes te koop bij een grote Chinese webshop

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

bie100 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:36:
[...]

Vaak de LE, XLE en sommige XSE uitvoeringen kosten besparing

Je kan ze wel makkelijk vervangen voor verlichte knopjes te koop bij een grote Chinese webshop
Precies, wel even zoeken naar knappe - mijn eerste poging was een andere kleur en niet écht een kwalitatief product. :)

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:43
Ik heb een Toyota Corolla Hybrid Touring Sports 2021 met het infotainmentsysteem DCU 17TDT1EU‑DA31. Op dit moment draait mijn unit Audio 1075, en ik zou graag willen upgraden naar versie 1170 omdat ik geen Android Auto van mijn pixel 9a aan de praat krijg.

Ik heb inmiddels zelf de firmware-file gevonden die hiervoor nodig is en zou deze via USB kunnen installeren.

Voordat ik iets doe, heb ik een paar vragen aan jullie:
Wat kan er misgaan als ik de update zelf uitvoer? Soft-brick? Problemen met CarPlay/Bluetooth?
Wat zijn jullie ervaringen met een officiële update bij de Toyota-dealer in termen van kosten en tijd? Ik wil dit graag veilig doen en weet dat het een beetje een grijs gebied is voor zelf installeren.
Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Mercarra op 11-03-2026 22:32 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• Thasaidon

Thasaidon

@Mercarra
Ik weet niet waar je die firmware vandaan hebt, maar voor zover ik weet is dat soort software niet vrij verkrijgbaar.
Je kunt updates via de Toyota store kopen, maar dat zijn meestal geen firmware updates.

Daarnaast is de juiste versie van de update niet alleen afhankelijk van het type/model van het media systeem, maar ook bouwjaar van de auto en uitvoering zou een rol spelen begreep ik.

Ik zou gewoon even langs de dealer gaan, dan weet je zeker dat je de juiste software krijgt.
En mocht er iets mis gaan, dan is het hun verantwoording.
Een volledige update kan zo een paar uur duren. Dus ik vraag de dealer altijd of ze evt updates tijdens de beurt van de auto willen meenemen.

Vwbt het niet willen koppelen van de telefoon...
Werkt het met een ander toestel wel?
Heb je het ook met andere USB kabels geprobeerd?
Heb je eerst alle reeds gekoppelde telefoons verwijderd uit het systeem en de auto uit je telefoon verwijderd?
Welke Android versie draait je Pixel9? Want ik weet dat er in de nieuwere versies het een en ander aangepast is tov Android Auto. Je zou nu voor bepaalde dingen eerst toestemming op je telefoon moeten geven.
Maar dat zou je alleen te zien krijgen bij de initiële koppeling.

[ Voor 27% gewijzigd door Thasaidon op 12-03-2026 09:19 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Mercarra Ik sluit me 100% aan bij @Thasaidon hierboven. Ook zou ik er inderdaad even zeker van zijn dat je kabels en toestel compatibiliteit uitsluit. Ik heb ook weleens (met een iPhone weliswaar) een issue gehad met Carplay en dat werkte juist niet goed met de officiële Apple kabel waarbij hij of niet wou verbinden en alleen laden of de verbinding op willekeurige momenten verbrak en niet meer werken kreeg. Met eentje van Anker die ik thuis nog had liggen werkte het feilloos.

Op Android kan het ook nog te maken hebben op welke manier je de USB-verbinding tot stand brengt. Controleer vooral dit even:
Connect your Android device to your car using a compatible USB cable.
Pull down the notification shade and tap the USB charging this device or USB for... notification.
Select your preferred mode from the list: File Transfer (MTP), PTP, MIDI, USB Tethering, or Charging Only.
...
When connecting your Android device to a computer or car's infotainment system, select the "File Transfer" or "Android Auto" mode from the USB notification. This mode is necessary for Android Auto to function properly.
Als je zeker weet dat je die 2 modi geprobeerd hebt en het niet werkt, probeer dan ook eens een andere kabel en dan weer te switchen tussen diezelfde 2 modi.

Merk kabel maakt in principe niks uit, meeste auto's verbinden met de USB 2.0 standaard wat prima is, ook al hebben ze fysiek USB-C (en al helemaal bij USB-A), maar er bestaan wel genoeg goedkope kabels die in principe alleen voor laden geschikt zijn en niet voor data transfers, dat laatste moet je wel hebben. Lastige is dat het zeker bij merkloze niet te zien is, alleen te testen, zeker bij een Action, Amazon, AliExpress enzo worden kabels verkocht die voor transfer geschikt zouden moeten zijn maar in werkelijkheid niet zijn. Het komt wel steeds minder vaak voor, maar het kan altijd nog.

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 12-03-2026 12:38 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Vandaag had de Corolla Cross onderhoud. Mooi moment om de 2 terugroepacties (360graden camera en het digitale dashboard) maar eens af te ronden en als we toch bezig zijn, de winterbanden om te laten zetten naar zomerbanden (een losse bandenwissel op dezelfde velg dus)

Kan het zijn dat de dealert 'vergeten' is om de TMPS sensoren te koppelen/in te leren omdat de ECU opnieuw geprogrammeerd is? Ik kreeg halverwege de rit naar huis een 'TMPS storing - ga naar de dealer' melding...

En op de vraag 'wat zei de dealer toen je ze belde?' kan ik geen antwoord geven gezien ze al dicht waren :P

[ Voor 11% gewijzigd door vhal op 13-03-2026 19:26 ]

Strava

• Thasaidon

Thasaidon

De sensoren koppelen zou niet nodig zijn, aangezien je dezelfde velgen en dus dezelfde sensoren gebruikt.
Het kan zijn dat je de TMPS idd even moet resetten, maar dat kun je ook zelf.
Zie hoofdstuk 6.3 "Zelf uit te voeren onderhoud" in je handleiding.

Krijg je wel de huidige bandenspanning per band te zien als je dit in je display selecteert?

• c-nan
Maandje geleden een occasion RAV4 uit 2021 gekocht. Gister bij de dealer Grote Beurt laten uitvoeren, bijna 1200 euro moeten aftikken, dat was even slikken :D maar ze belde mij op met de vraag of ik de software update wil laten doorvoeren van het navigatiesysteem, kosten waren tegen de 200 euro. Ik gebruik voornamelijk Google Maps icm Carplay. Ik heb het dus niet laten doen. Achteraf vraag ik me af, gaat het puur om de navigatie of krijgt de gehele multimedia systeem een update?

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Thasaidon schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:04:
De sensoren koppelen zou niet nodig zijn, aangezien je dezelfde velgen en dus dezelfde sensoren gebruikt.
Het kan zijn dat je de TMPS idd even moet resetten, maar dat kun je ook zelf.
Zie hoofdstuk 6.3 "Zelf uit te voeren onderhoud" in je handleiding.

Krijg je wel de huidige bandenspanning per band te zien als je dit in je display selecteert?
Ja, die dingen uit de handleiding heb ik al geprobeerd. Misschien heb ik te kort gereden, idk. Ze zeggen tussen de 10' en 30' maar ik kan mij niet voorstellen dat het zolang duurt. De waardes blijven ook op --- staan. Bij de vorige wissel had ik nul problemen met de sensoren maar dat was bij een Toyota specialist en niet bij een officiële dealer.

Het wisselen van sets in het menu resulteert dus met direct een 'TMPS fout bel dealer' melding of dat hij echt lang aan het initialiseren is tot het oneindige.

Maar zoals ik eerder zei, mogelijk heeft het een met het ander (terugroepacties en het herprogrammeren) te maken. Maandag maar even bellen :)

[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 14-03-2026 17:32 ]

Strava

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
c-nan schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:27:
Maandje geleden een occasion RAV4 uit 2021 gekocht. Gister bij de dealer Grote Beurt laten uitvoeren, bijna 1200 euro moeten aftikken, dat was even slikken :D maar ze belde mij op met de vraag of ik de software update wil laten doorvoeren van het navigatiesysteem, kosten waren tegen de 200 euro. Ik gebruik voornamelijk Google Maps icm Carplay. Ik heb het dus niet laten doen. Achteraf vraag ik me af, gaat het puur om de navigatie of krijgt de gehele multimedia systeem een update?
Hoe kan het 1200€ kosten? Relatief nieuwe auto.

• Denman
  • Nu online
c-nan schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:27:
In principe alleen kaarten, maar volgens mij komt er soms ook een update mee van de systemen. Maar zoals je zelf al zegt: als je alleen maar Carplay gebruikt is het vrij nutteloos. Carplay is ook superieur aan het Toyota systeem imho.
banaliteit schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:16:
[...]

Hoe kan het 1200€ kosten? Relatief nieuwe auto.
RAV4 heeft grote bandjes, als er 4 aan vervanging toe zijn dan ben je er al denk ik ;) Ik sta er eerder van te kijken dat onderhoud al een maand na aankoop moet gebeuren? Mag ik er hiermee vanuit gaan dat de auto bij een niet-Toyota dealer is gekocht en/of geïmporteerd @c-nan ? Want ik kan me niet voorstellen dat een Toyota dealer met droge ogen een factuur van 1200 Euro neerlegt een maand na aankoop auto.

Join het GoT Pulse-Team!

• c-nan
Denman schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:34:
[...]

In principe alleen kaarten, maar volgens mij komt er soms ook een update mee van de systemen. Maar zoals je zelf al zegt: als je alleen maar Carplay gebruikt is het vrij nutteloos. Carplay is ook superieur aan het Toyota systeem imho.

[...]

RAV4 heeft grote bandjes, als er 4 aan vervanging toe zijn dan ben je er al denk ik ;) Ik sta er eerder van te kijken dat onderhoud al een maand na aankoop moet gebeuren? Mag ik er hiermee vanuit gaan dat de auto bij een niet-Toyota dealer is gekocht en/of geïmporteerd @c-nan ? Want ik kan me niet voorstellen dat een Toyota dealer met droge ogen een factuur van 1200 Euro neerlegt een maand na aankoop auto.
Geen import, Nederlandse auto. Auto was toe aan de 90.000 grote beurt, dan gaan de bougies mee, kost 829,-. Dat was van te voren bekend.

Maar ze belde of ze de airco moesten reinigen en bijvullen. Omdat ik niet weet of dat al gedaan was heb ik dat ook laten doen, waarmee het 11xx,- gekost heeft.

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:14
Mercarra schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:31:
Ik heb een Toyota Corolla Hybrid Touring Sports 2021 met het infotainmentsysteem DCU 17TDT1EU‑DA31. Op dit moment draait mijn unit Audio 1075, en ik zou graag willen upgraden naar versie 1170 omdat ik geen Android Auto van mijn pixel 9a aan de praat krijg.

Ik heb inmiddels zelf de firmware-file gevonden die hiervoor nodig is en zou deze via USB kunnen installeren.

Voordat ik iets doe, heb ik een paar vragen aan jullie:
Wat kan er misgaan als ik de update zelf uitvoer? Soft-brick? Problemen met CarPlay/Bluetooth?
Wat zijn jullie ervaringen met een officiële update bij de Toyota-dealer in termen van kosten en tijd? Ik wil dit graag veilig doen en weet dat het een beetje een grijs gebied is voor zelf installeren.
Alvast bedankt!
De kans is aanwezig dat je connected services verliest. Dus als je daar waarde aan hecht, sowieso de update niet zelf doen.

Er zijn wat stappen in het proces die nauw luisteren qua volgorde en het hernoemen van bestanden afhankelijk van de versie van je navigatiesysteem. Dus als je niet secuur kunt werken en/of geen geduld hebt: niet zelf aan beginnen.

Heb m hier zelf wel uitgevoerd op een 2019 Corolla. Ergens in het proces wel een rode foutmelding gekregen, maar na een stukje rijden herstelde dat zich allemaal vanzelf weer.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
c-nan schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 22:07:
Geen import, Nederlandse auto. Auto was toe aan de 90.000 grote beurt, dan gaan de bougies mee, kost 829,-. Dat was van te voren bekend.
Ben toch wel benieuwd naar de factuur. Want vier bougies van een A-merk kosten misschien 60 euro. Plus een half uurtje werk (als je langzaam bent) tegen € 100/u is 110 euro. Dan zou de rest van een standaard grote beurt, zonder bijzondere materialen, dus ca 710 euro kosten...
Maar ze belde of ze de airco moesten reinigen en bijvullen. Omdat ik niet weet of dat al gedaan was heb ik dat ook laten doen, waarmee het 11xx,- gekost heeft.
Voor het verversen van airco-koelmiddel betaalde ik afgelopen augustus bij mijn vrije garage € 95 incl BTW. Kost dat bij Toyota dan ca € 300? Wat hebben ze daarvoor gedaan?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• c-nan
Andrehj schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:12:
[...]

Ben toch wel benieuwd naar de factuur. Want vier bougies van een A-merk kosten misschien 60 euro. Plus een half uurtje werk (als je langzaam bent) tegen € 100/u is 110 euro. Dan zou de rest van een standaard grote beurt, zonder bijzondere materialen, dus ca 710 euro kosten...

[...]

Voor het verversen van airco-koelmiddel betaalde ik afgelopen augustus bij mijn vrije garage € 95 incl BTW. Kost dat bij Toyota dan ca € 300? Wat hebben ze daarvoor gedaan?
Toyota werkt volgens mij met standaard tarieven. De 90.000 kost voor de RAV4 829,- ongeacht de dealer. Even uit mijn hoofd:
Airco vullen 200
Airco reinigen 70
Brandstofreiniger 35

Kom je uit op 1135,-

Daarbij wilden ze dus 200 voor de navigatie update. Omdat ik de built-in navigatie niet gebruik heb ik het niet laten doen. Maar wellicht updaten ze wel meer. Ik vraag me dus af of het een systeem update is of enkel multimedia update.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Voor de 60000 km beurt van de Corolla Cross zat ik afgelopen week ook boven de 500€ en krijg je er gratis TMPS sensoren problemen bij :P

Maar zonder gekheid, indirect betaal je de 10 jaar 'garantie' en de pechhulp gewoon zelf.

Strava

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:42
[...]

[...]

Je betaalt indirect natuurlijk ook voor de 10 jaar garantie en pech-service.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

ZeromaNoiS schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:35:
[...]

Je betaalt indirect natuurlijk ook voor de 10 jaar garantie en pech-service.
Bovendien: ik heb net mijn onderhoud voor juli gepland eind juni omdat als ik nu niet reserveer ik na de zomer pas weer kan komen. Ze plannen zo’n 4 maanden vooruit - enorm tekort aan monteurs. Dus prijzen vallen nog mee als ze kunnen vragen wat ze willen. Binnenkort maar omscholen :+

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

Ben toch wel benieuwd naar de factuur. Want vier bougies van een A-merk kosten misschien 60 euro. Plus een half uurtje werk (als je langzaam bent) tegen € 100/u is 110 euro.
Ik vroeg me onlangs hetzelfde af maar het zijn blijkbaar longlife bougies die duurder zijn en met plaatsen kost dit schijnbaar ~€200 werd me verteld, zie Denman in "Andere stationwagen voor max. €12K"
Dan zou de rest van een standaard grote beurt, zonder bijzondere materialen, dus ca 710 euro kosten...
Maar als ik die door @c-nan genoemde €829 neem en dan naar een normale grote beurt kijk die €524 kost (zie hieronder), dan is het verschil €305, klinkt me wel flink aan de prijs dus ik ga er vanuit dat er voor die €100 meer nog andere extra dingen in de 90.000 Km beurt wordt gedaan. Alleen geen idee wat.

Toyota dealer prijzen maart 2026 voor groot onderhoud van een Toyota Corolla Hybrid:
Toyota - Prijzen groot onderhoud maart 2026 (voor Toyota Corolla Hybrid)
De APK keuring bij Toyota kost € 49,95. Maar bij een onderhoudsbeurt is de APK gratis! Wij rekenen geen extra kosten voor afmelding of een emissietest.

[ Voor 7% gewijzigd door Vliegvlug op 15-03-2026 19:09 ]

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:58

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Vliegvlug schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:02:
[...]

Ik vroeg me onlangs hetzelfde af maar het zijn blijkbaar longlife bougies die duurder zijn en met plaatsen kost dit schijnbaar ~€200 werd me verteld, zie Denman in "Andere stationwagen voor max. €12K"

[...]

Maar als ik die door @c-nan genoemde €829 neem en dan naar een normale grote beurt kijk die €524 kost (zie hieronder), dan is het verschil €305, klinkt me wel flink aan de prijs dus ik ga er vanuit dat er voor die €100 meer nog andere extra dingen in de 90.000 Km beurt wordt gedaan. Alleen geen idee wat.

Toyota dealer prijzen maart 2026 voor groot onderhoud:
[Afbeelding: Toyota - Prijzen groot onderhoud maart 2026 (voor Toyota Corolla Hybrid)]
De APK keuring bij Toyota kost € 49,95. Maar bij een onderhoudsbeurt is de APK gratis! Wij rekenen geen extra kosten voor afmelding of een emissietest.
Ik heb recent ook een grote beurt gehad (35K - 5 jaar) was €1200.- kwijt - wat bij mij de extra kosten veroorzaakte naast de standaard werkzaamheden was de remvloeistof, dit moet iedere 2 jaar worden vervangen. Maar dat ik geen standaard Toyota heb, zou ook mee kunnen spelen :-)

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Marchel schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:22:
[...]

Ik heb recent ook een grote beurt gehad (35K - 5 jaar) was €1200.- kwijt - wat bij mij de extra kosten veroorzaakte naast de standaard werkzaamheden was de remvloeistof, dit moet iedere 2 jaar worden vervangen. Maar dat ik geen standaard Toyota heb, zou ook mee kunnen spelen :-)
Nu ben ik wel benieuwd wat een niet-standaard Toyota is eigenlijk. :D

• Marchel
  • Laatst online: 15:58

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Vliegvlug schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:38:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd wat een niet-standaard Toyota is eigenlijk. :D
Supra MK5 ;)

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

• c-nan
Vliegvlug schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:02:
[...]

[...]

Toyota dealer prijzen maart 2026 voor groot onderhoud:
[Afbeelding: Toyota - Prijzen groot onderhoud maart 2026 (voor Toyota Corolla Hybrid)]
APK is pas volgend jaar, dus dat heb ik niet laten doen.

Huidige dealer prijzen:

75.000 kleine beurt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTfwAvVzPglYVJD8mLPLNFaDZfc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X8HWS8whnb4TWjW3TCLWuHmm.png?f=user_large

90.000 grote beurt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqjCujOo0wQWO-mvGbAR9izlyLA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LPEQAuxxSiYp1SAfg9fdNhcz.png?f=user_large

Ik zie trouwens dat de airco reinigen via de website een paar tientjes goedkoper is.

/edit
En als je los de "Airco onderhoudsbeurt" kiest, zit daar de reiniging kennelijk al in:
Volledige onderhoudsbeurt inclusief reinigen, controleren en opnieuw vullen van het systeem. Gericht op systemen die werken met het koudemiddel R1234YF (voorgeschreven voor de meeste nieuwere voertuigen).
Ik heb dus 2 keer voor het reinigen betaalt 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door c-nan op 15-03-2026 18:25 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Sinds gisteren zijn we ook weer Toyota rijders, van een Toyota Corolla Hybrid TS, dus dacht laat ik me hier even melden :)

Toyota Corolla Hybrid TS

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Gisteren uiteraard even in de auto rondgereden en hij rijdt prima!

Nog wel wat dingen die ik moet uitzoeken heb ik gemerkt:
  • De cruise control wil af en toe niet activeren terwijl hij wel standby staat, dan druk ik op het “set”-knopje maar gebeurt er niets. Moet de CC dan uitzetten en weer aan en dan lukt het wel.
  • Er zit in het midden onder het dashboard een vakje waar je je telefoon kan neer leggen met een Qi logo erop wat draadloos laden suggereert maar dat doet helemaal niets.
  • Ik had gisteren vooruit vrij dicht naast een hek geparkeerd en had verwacht dat ik bij achteruit rijden wel gewaarschuwd zou worden voor dat hek wat iets van 20cm van mijn rechter buitenspiegel af zat. Maar kreeg geen enkele melding, zelf niet toen ik iets uitstuurde en de voorkant van de auto nog dichter richting het hek ging. De weergave op het dashboard suggereert wel dat hij obstakels aan de zijkant van de auto moet detecteren:
    Toyota Corolla Hybrid TS - indicatie parkeersensoren rondom op dashboard display
Ik ga er vanui dat bovenstaande dingen mijn ontwetendheid mbt de nieuwe auto zijn en ik moet uitzoeken hoe een en ander werkt en het nu mogelijk uit staat bijvoorbeeld.

Gisteren op onverlichte buitenwegen kwam ik ook al achter zo’n feature. Af en toe ging uit het niets mijn groot licht aan en daarna weer uit. Leek volkomen willekeurig. Toen viel me opeens een knopje linksonder op het dashboard op waarop een grootlicht-icoon mer een A erin stond waarop een indicatorlampje brandde. Op onderstaande foto de tweede van links:
Toyota Corolla Hybrid - knopjes linksonder op dashboard

Dus ik dacht dat het daardoor kwam en drukte dat knopje in, het lampje erop ging uit… en mijn groot licht ging permanent aan!
Was ook niet helemaal de bedoeling :P

Bleek dat mijn groot licht al die tijd al aan stond :X, gelijk het linker stokje op het stuur naar me toe getrokken om het uit te zetten.
Dat knopje is blijkbaar voor de grootlicht assistent

Er zitten echt heel veel gadget’s op deze Executive-uitvoering!
Waaronder ook een gemotoriseerde achterklep. Ben er nog niet uit of ik dat nu zo handig vind wat het is best traag met openen (met de hand gaat een stuk sneller), vraag me af of ik de achterklep nog wel dicht krijg met de volledig volgepakte achterbak tijdens de vakantie. Normaal druk ik die gewoon in het slot namelijk, de tassen geven wel mee ;), maar ik vermoed dat die automatisch klep veel minder druk zet dan ik, al was het maar om amputatie van vingers tussen de klep te voorkomen. >:)

Verder ben ik ook wel een beetje bang dat die klep beschadigd als deze een keer per ongeluk tegen een plafond of uit uitstekel aankomt. Er is nog best veel kracht nodig om de klep tegen te houden heb ik even getest door ‘m tegen te houden met mijn hand bij het openen.
Als ik de klep bij mijn Mondeo opende had ik mijn hand er altijd op dus heb je meteen door dat iets te laag is en eigenlijk geen kans op schade bij het openen.

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:28
Gefeli @Vliegvlug!
Aan de rechterkant van het stuur even knopje omhoog indrukken van het 4 pad om cc weer te activeren op de laatst bekende snelheid.

En qua features moet je de P eens gebruiken van je knoppen rijtje! Was een nieuwe ervaring voor mij hier haha!

• SH007
  • Niet online
Vliegvlug schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:34:
• Er zit in het midden onder het dashboard een vakje waar je je telefoon kan neer leggen met een Qi logo erop wat draadloos laden suggereert maar dat doet helemaal niets.
Er zit midden voor dat vakje een klein knopje, dat moet je eerst indrukken, dan gaat er een (oranje?) lampje branden. Dan is de lader actief.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

vinpower schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:50:
Gefeli @Vliegvlug!
Aan de rechterkant van het stuur even knopje omhoog indrukken van het 4 pad om cc weer te activeren op de laatst bekende snelheid.
Je bedoelt het “+ RES”-knopje toch?
Cruise Control knopjes op stuur Toyota Corolla Hybrid
Die had ik ingedrukt maar dat werkte toen niet.

Enig idee trouwens hoe ik per 1 Km/u de snelheid kan aanpassen ipv met stappen van 5 Km/u wat nu gebeurt als ik de + of - knop gebruik?

En qua features moet je de P eens gebruiken van je knoppen rijtje! Was een nieuwe ervaring voor mij hier haha!
Dat was een plaatje van internet maar toevallig heb ik die P met het stuurtje erbij ook:Toyota Corolla Hybrid TS: Knopjes dashboard linksonder
(Maar blijkbaar zijn er nog twee opties die ik mis gezien de lege plekken ;) )

Vroeg me toevallig vandaag wel af waar dat knopje voor was en toen kwam ik er achter dat het een Park Assist is dus gelijk geprobeerd! :*)

Helaas viel het resultaat me erg tegen:
Toyota Corolla Hybrid geparkeerd met parkeer assistent   :|

Toyota Corolla Hybrid geparkeerd met parkeer assistent   :|

Hij staat flink buiten het vak, dat kan ik zelf beter! ;)
Het is op de foto niet goed te zien maar de auto staat ook niet eens midden in het vak, de achterkant staat heel dicht op die witte auto terwijl er aan de voorkant bij de grijze auto nog zeeën van ruimte is.

Zou de auto niet zo achter durven te laten. Dacht eerst nog dat ik niet genoeg had ingedraaid maar toen bedacht ik me dat de auto het sturen natuurlijk zelf doet! :P

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

SH007 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:26:
[...]

Er zit midden voor dat vakje een klein knopje, dat moet je eerst indrukken, dan gaat er een (oranje?) lampje branden. Dan is de lader actief.
Aha, dit knopje dus:
Toyota Corolla Hybrid: Qi oplader midden onder dashboard

Duh, nu voel ik me wel heel dom. :F
Ik was er heilig van overtuigd dat daarmee de stoelverwarming aan en uit te zetten was, en dat de stoelverwarmingsknopjes enkel voor de High en Low instelling waren. Maar de middenstand daarvan is uiteraard gewoon uit!

Dank voor deze openbaring! :D

• Eärendil
  • Laatst online: 07:35
Ik heb wel eens gedacht dat de raambediening aan de passagiersdeur stuk was, bleek ik aan de bestuurderskant een blokkeerknopje ingedrukt te hebben. En dat blokkeert niet alleen de bediening op de passagiersdeur zelf, maar ook de bediening vanaf de bestuurderskant.

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-03 21:22
Mercarra schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:31:
@Mercarra Kijk ook even de USB-settings na, het kan zijn dat je telefoon geen verbindingen accepteert als hij stand-by staat, daarom kreeg ik het laatst ook niet voor elkaar om AA te laten werken.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Testen van parkeersensoren Corolla Hybrid
Vandaag wat aan testen met de parkeersensoren geweest en moet zeggen dat me dat helaas erg tegenviel! ;(

Loop tegen drie issue’s aan:
  1. de afstand waarop de sensoren reageren
  2. de sensoren aan de zijkant van de auto lijken defect :X
  3. bij schakelen naar vooruit rijden worden de sensoren uit gezet
1. Activatieafstand
Mijn eerste probleem is de korte afstand waarop ik pas een melding krijg dat er een object gedetecteerd is.

Mijn Ford Mondeo uit 2009 zou op deze afstand al flink hard aan het piepen zijn geweest:
Toyota Corolla Hybrid: afstand waarbij de achterste parkeersensoren voor het eerst reageren

Maar dit is bij mijn Toyota Corolla Hybrid de afstand waarop hij pas voor het eerst reageert en waarschuwt dat er een object achter je zit. Dat is ook te zien aan het feit dat het buitenste streepje is geactiveerd op het display.

Ik mag toch echt hopen dat dit ruimer in te stellen is en dat de vorige eigenaar een ster was in inparkeren en daarom de afstand op minimaal heeft gezet omdat hij/zij gek werd van de piepjes.

Is de afstand waarop de parkeersensoren reageren zelf aan te passen of moet je hiervoor langs een Toyota dealer?

2. Defecte zij-sensoren?
De sensoren aan de zijkant van de auto lijken helemaal niet te werken. :|

Ben als test achteruit schuin langs een heg gereden en vervolgens ingedraaid richting de heg maar ik krijg simpelweg geen enkele melding dat die heg gezien wordt, noch in het display noch met piepjes, terwijl de sensor links aan de zijkant van de auto praktisch in de heg zit:
Toyota Corolla Hybrid: parkeersensoren aan de zijkant reageren niet

Mijn vrouw is om de auto heen gelopen en enkel als ze langs de 4 sensoren aan de voorkant of de vier sensoren aan de achterkant van de auto liep kreeg ik een melding in het display plus de piepjes. Aan de zijkant van de auto gebeurde er helemaal niets.
Zelfs niet als ze haar hand voor die sensoren hielt op verschillende afstanden. :?

Als dit bij één sensor gebeurt wil ik nog wel geloven dat dat die stuk is maar vier sensoren stuk en ook enkel die aan de zijkant vind ik te toevallig. Ik ga er voor nu maar vanuit dat de vorige eigenaar ze uit heeft laten zetten, maar ik ga sowieso morgen de verkoper bellen dat dit niet klopt.

Nu is dat geen Toyota garage en is de auto ook niet bij hun in onderhoud geweest maar ze zijn wel mijn aanspreekpunt natuurlijk. Hopelijk is dit iets wat ik zelf kan aanpassen of anders een lokale Toyota dealer.

3. Schakelen naar vooruit deactiveert de sensoren
Ik ben van de Mondeo gewend dat de parkeersensoren actief blijven als je na een stukje achteruit rijden weer vooruit rijdt en ze pas boven een bepaalde snelheid gedeactiveerd worden.

Bij de Corolla gaan de parkeersensoren echter direct uit wanneer ik naar vooruit schakel maar ik wil de sensoren dan gewoon aan houden zodat ik niet met de voorkant/zijkant van de auto ergens tegenaan bots als ik aan het maneuvreren ben.
Hoe stel ik dat in, of moet dat via een Toyota dealer?

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:28
Heeft de vorige eigenaar niet wat gerommeld met de sensoren? Ik zou eerder zeggen dat mijn Corolla juist te zenuwachtig is. Dat ik juist nog genoeg ruimte heb. Zou misschien ook je belabberde parkeerresultaat kunnen verklaren.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

vinpower schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:42:
Heeft de vorige eigenaar niet wat gerommeld met de sensoren? Ik zou eerder zeggen dat mijn Corolla juist te zenuwachtig is. Dat ik juist nog genoeg ruimte heb. Zou misschien ook je belabberde parkeerresultaat kunnen verklaren.
Geen idee wat die vorige eigenaar gedaan heeft natuurlijk, hoewel ik eigenlijk berijder moet zeggen want het is een ex-leaseauto.
Tijdens de lease wel altijd onderhouden geweest door een Toyota erkende garage, Oto Nijkerk, dus lijkt me sterk dat de leasemaatschappij of die garage daarmee aan het rommelen zijn geweest. Hooguit dat ze op verzoek van de berijder aanpassingen hebben gedaan.
Of diegene moet zelf aan het rommelen geweest zijn, maar dat zou bij beurten dan toch wel naar boven zijn gekomen neem ik aan.

• vangoghnl
Vliegvlug schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:12:
Testen van parkeersensoren
Vandaag wat aan testen met de parkeersensoren geweest en moet zeggen dat me dat helaas erg tegenviel! ;(

1. Activatieafstand
Mijn eerste probleem is de korte afstand waarop ik pas een melding krijg dat er een object gedetecteerd is.

Mijn Ford Mondeo uit 2009 zou op deze afstand al flink hard aan het piepen zijn geweest:
[Afbeelding: Toyota Corolla Hybrid: afstand waarbij de achterste parkeersensoren voor het eerst reageren]

Maar dit is bij mijn Toyota Corolla Hybrid de afstand waarop hij pas voor het eerst reageert en waarschuwt dat er een object achter je zit. Dat is ook te zien aan het feit dat het buitenste streepje is geactiveerd op het display.

Ik mag toch echt hopen dat dit ruimer in te stellen is en dat de vorige eigenaar een ster was in inparkeren en daarom de afstand op minimaal heeft gezet omdat hij/zij gek werd van de piepjes.

Is de afstand waarop de parkeersensoren reageren zelf aan te passen of moet je hiervoor langs een Toyota dealer?

2. Defecte zij-sensoren?
De sensoren aan de zijkant van de auto lijken helemaal niet te werken. :|

Ben als test achteruit schuin langs een heg gereden en vervolgens ingedraaid richting de heg maar ik krijg simpelweg geen enkele melding dat die heg gezien wordt, noch in het display noch met piepjes, terwijl de sensor links aan de zijkant van de auto praktisch in de heg zit:
[Afbeelding: Toyota Corolla Hybrid: parkeersensoren aan de zijkant reageren niet]

Mijn vrouw is om de auto heen gelopen en enkel als ze langs de 4 sensoren aan de voorkant of de vier sensoren aan de achterkant van de auto liep kreeg ik een melding in het display plus de piepjes. Aan de zijkant van de auto gebeurde er helemaal niets.
Zelfs niet als ze haar hand voor die sensoren hielt op verschillende afstanden. :?

Als dit bij één sensor gebeurt wil ik nog wel geloven dat dat die stuk is maar vier sensoren stuk en ook enkel die aan de zijkant vind ik te toevallig. Ik ga er voor nu maar vanuit dat de vorige eigenaar ze uit heeft laten zetten, maar ik ga sowieso morgen de verkoper bellen dat dit niet klopt.

Nu is dat geen Toyota garage en is de auto ook niet bij hun in onderhoud geweest maar ze zijn wel mijn aanspreekpunt natuurlijk. Hopelijk is dit iets wat ik zelf kan aanpassen of anders een lokale Toyota dealer.

3. Schakelen naar vooruit deactiveert de sensoren
Ik ben van de Mondeo gewend dat de parkeersensoren actief blijven als je na een stukje achteruit rijden weer vooruit rijdt en ze pas boven een bepaalde snelheid gedeactiveerd worden.

Bij de Corolla gaan de parkeersensoren echter direct uit wanneer ik naar vooruit schakel maar ik wil de sensoren dan gewoon aan houden zodat ik niet met de voorkant/zijkant van de auto ergens tegenaan bots als ik aan het maneuvreren ben.
Hoe stel ik dat in, of moet dat via een Toyota dealer?
Wij hebben ook pas een Corolla ts. Automatisch inparkeren waren we hier ook niet echt van onder de indruk. Dat kon mijn Auris beter. Niet erg boeiend omdat ik het toch nooit gebruik. De sensoren aan de zijkant doen het bij ons ook niet. We hebben dit bij de dealer nagevraagd, en die bevestigd dat dit klopt. Deze zouden alleen gebruikt worden voor het zelf inparkeren. Die vraag kregen ze namelijk wel vaker.
Wel doen bij ons de parkeersensoren het al van een flinke afstand.

Hoe werkt de Qi draadloze lader bij jullie. Bij ons werkt het. Maar niet als ik mijn uag case om de telefoon heb zitten. Dit is naast mijn bed op de anker Qi lader echter nooit een probleem.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vliegvlug schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:57:
[...]

Geen idee wat die vorige eigenaar gedaan heeft natuurlijk, hoewel ik eigenlijk berijder moet zeggen want het is een ex-leaseauto.
Tijdens de lease wel altijd onderhouden geweest door een Toyota erkende garage, Oto Nijkerk, dus lijkt me sterk dat de leasemaatschappij of die garage daarmee aan het rommelen zijn geweest. Hooguit dat ze op verzoek van de berijder aanpassingen hebben gedaan.
Of diegene moet zelf aan het rommelen geweest zijn, maar dat zou bij beurten dan toch wel naar boven zijn gekomen neem ik aan.
Tijdens beurten? Ik denk dat niemand dat opmerkt of er naar kijkt en als iemand het al opmerkt niemand die het boeit.
Het is uiteindelijk de LM die wel/geen akkoord geeft op de staat van inlevering. Mogelijk zelfs dit als schade heeft beschreven, de berijder dit heeft betaald en as-is de veiling site op voor de autohandelaren.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

vangoghnl schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:01:
[...]

Wij hebben ook pas een Corolla ts. Automatisch inparkeren waren we hier ook niet echt van onder de indruk. Dat kon mijn Auris beter. Niet erg boeiend omdat ik het toch nooit gebruik.
Ik heb de auto echt maar net en deze optie nog maar één keer gebruikt maar als dit het normale resultaat is heeft het weinig meerwaarde inderdaad.
Ben benieuwd op parallel parkeren beter gaat.
De sensoren aan de zijkant doen het bij ons ook niet. We hebben dit bij de dealer nagevraagd, en die bevestigd dat dit klopt. Deze zouden alleen gebruikt worden voor het zelf inparkeren. Die vraag kregen ze namelijk wel vaker.
Dat zou ik wel heel erg dom vinden want waarom worden bij het activeren van de parkeersensoren dan wel allemaal streepjes rondom de auto weergegeven, dus ook twee setjes aan de zijkant.
Ik had bij het achteruit langs de heg rijden wel even een moment dat die streepjes aan de zijkant actief werden maar dat was dan gelijk ook het een na dichtstbijzijnde streepje, maar dat zou dan een extrapolatie zijn van de achter- of voorsensoren? Dat lijkt me echt heel gek! 8)7
Wel doen bij ons de parkeersensoren het al van een flinke afstand.
Dat is goed om te horen, dat het dus wel kan! :)
Hoe werkt de Qi draadloze lader bij jullie. Bij ons werkt het. Maar niet als ik mijn uag case om de telefoon heb zitten. Dit is naast mijn bed op de anker Qi lader echter nooit een probleem.
Heb ik nog geen ervaring mee, kreeg vanavond pas te horen hoe ik die Qi lader überhaupt aan kan zetten. ;)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

True schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:02:
[...]

Tijdens beurten? Ik denk dat niemand dat opmerkt of er naar kijkt en als iemand het al opmerkt niemand die het boeit.
Verwacht ook niet dat iemand het gaat testen maar wel dat je met rommelen aan het systeem foutmeldingen triggered die naar boven komen bij de diagnostische test of het uitlezen van de boordcomputer tijden een beurt.
Het is uiteindelijk de LM die wel/geen akkoord geeft op de staat van inlevering. Mogelijk zelfs dit als schade heeft beschreven, de berijder dit heeft betaald en as-is de veiling site op voor de autohandelaren.
Ik heb tijdens de proefrit de garage gebeld waar die auto 4 jaar in onderhoud is geweest en o.a. gevraagd of er nog schades of bijzonderheden bekend waren met de auto. Ben netjes te woord gestaan en zover ze het wisten waren er geen bijzonderheden. Op mij verzoek hebben ze het nog in hun computer nageslagen en daar kwam enkel een lekke band uit maar verder geen grote schades want dan hadden ze het wel geweten en had het in de computer gestaan gaf hij aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Vliegvlug op 15-03-2026 23:28 ]

• Denman
  • Nu online
Vliegvlug schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:17:
[...]

Verwacht ook niet dat iemand het gaat testen maar wel dat je met rommelen aan het systeem foutmeldingen triggered die naar boven komen bij de diagnostische test of het uitlezen van de boordcomputer tijden een beurt.
Uitlezen is voor een dealer inderdaad zo gedaan. Daar komen wellicht ook opgeslagen storingen uit die jij of de voorgaande eigenaar nooit gezien heeft. Uitzoeken wat die storingen allemaal betekenen is weer een ander verhaal ;)
Ik heb tijdens de proefrit de garage gebeld waar die auto 4 jaar in onderhoud is geweest en o.a. gevraagd of er nog schades of bijzonderheden bekend waren met de auto. Ben netjes te woord gestaan en zover ze het wisten waren er geen bijzonderheden. Op mij verzoek hebben ze het nog in hun computer nageslagen en daar kwam enkel een lekke band uit maar verder geen grote schades want dan hadden ze het wel geweten en had het in de computer gestaan gaf hij aan.
Ik wil je niet onnodig ongerust maken (en is waarschijnlijk nergens voor nodig) maar de kans is juist erg klein dat de dealer in hun systemen kan zien of de auto schade heeft gehad. 99 van de 100 keer heeft een leasemaatschappij afspraken gemaakt met schadeketens in het geval van een schade. Soms is dat een partner van de dealer (aangezien er maar weinig dealers een eigen herstelbedrijf hebben) en komt een berijder eerst bij een dealer de schade op laten nemen. Als je geluk hebt is die opname vastgelegd in het systeem. In heel veel andere gevallen gaat de berijder direct naar de hersteller zonder dat de dealer er ook maar weet van heeft.

Herstellers moeten wel volgens de Toyota normen werken en worden daar ook op gecontroleerd. Zo moeten ze bijvoorbeeld Toyota gecertificeerde (uitlees)apparatuur gebruiken en zijn ze verplicht Techstream te gebruiken.

Voor wat betreft de sensoren en het inparkeren. Mijn ervaring met de sensoren is denk ik gelijk aan die van jou en ik zou nu niet meer anders willen. Het voelt eigenlijk gewoon precies goed afgesteld, en mocht ik 'm bij het achteruit inparkeren thuis toch eens iets te fanatiek achteruit gooien dan gaat ie steevast in de ankers met het PKSB systeem. Wel zo fijn omdat ik anders een hekwerk in ga :+

Automatisch inparkeren is een beetje hit-or-miss heb ik het idee. Maar... net als de kick-sensor van de achterklep een beetje een "gimmick" als je het mij vraagt. Ik (file) parkeer zelf net zo makkelijk, en als ik met een krat boodschappen op de auto af loop is de achterklep al open als ik aankom omdat ik de afstandsbediening op m'n sleutel al heb gebruikt :)

Beide zaken klonken heel belangrijk in het boekje, maar heb ik na een week al niet meer naar omgekeken. Hell, de kick-sensor is er al helemaal uit gesloopt vanwege montage van een afneembare trekhaak :P

Join het GoT Pulse-Team!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Vliegvlug schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:12:
Testen van parkeersensoren Corolla Hybrid

Naar mijn weten kun je de afstand van de sensoren niet instellen. Maar e.e.a. staat goed uitgelegd in het boekje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgP-Pz4qYRip07p9bwaYcIKhhUc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QCejvGeZ8f8PP8voTiuxF7jH.png?f=user_large

Die zij sensoren zijn zijn inderdaad wat bijzonder, je moet eerst een stuk gereden hebben met de auto voordat ze het doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_4O-v5356z57ODpGTrH9K3xBJA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4XyCgs3vy1QQHTYSULMMZOTn.png?f=user_large

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:42
NiGeLaToR schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:39:
[...]

Bovendien: ik heb net mijn onderhoud voor juli gepland eind juni omdat als ik nu niet reserveer ik na de zomer pas weer kan komen. Ze plannen zo’n 4 maanden vooruit - enorm tekort aan monteurs. Dus prijzen vallen nog mee als ze kunnen vragen wat ze willen. Binnenkort maar omscholen :+
Getriggerd door jouw post vandaag ook een afspraak gemaakt. Maar die 4 maanden gelden gelukkig niet voor alle dealers. Ik kan binnen 3 weken terecht.

Enige wat ik niet snap, ik rekende op een stuk hoger bedrag, de 4 jaar beurt kost rond de 650 euro, inclusief pechhulp en 10 jaar garantie en leenauto.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

ZeromaNoiS schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:41:
[...]

Getriggerd door jouw post vandaag ook een afspraak gemaakt. Maar die 4 maanden gelden gelukkig niet voor alle dealers. Ik kan binnen 3 weken terecht.

Enige wat ik niet snap, ik rekende op een stuk hoger bedrag, de 4 jaar beurt kost rond de 650 euro, inclusief pechhulp en 10 jaar garantie en leenauto.
Staat in de onderhoudsvoorspelling/kosten van Toyota voor jouw voertuig, dus het is als het goed precies zoals daarin staat behalve wat ze die dag voor dingen gaan vinden.

Tekort aan monteurs is dus erg regionaal, gelukkig kun je wel snel terecht :)

Kreeg van onze dealer gewoon een uitnodiging paar weken terug voor onderhoud en APK terwijl de APK begin augustus verloopt en onderhoud in juli moet plaatsvinden. Das dus erg vroeg :+

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

superwashandje

grofheid alom

Vliegvlug schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:47:
[...]

Enig idee trouwens hoe ik per 1 Km/u de snelheid kan aanpassen ipv met stappen van 5 Km/u wat nu gebeurt als ik de + of - knop gebruik?
[...]
als je de gewone cruise control gebruikt gaat het met stapjes van 1 km/h. als je de adaptive cc gebruikt gaat het met stapjes van 5 :)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 16:07

Wailing_Banshee

You're Next

NiGeLaToR schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:45:
[...]
Kreeg van onze dealer gewoon een uitnodiging paar weken terug voor onderhoud en APK terwijl de APK begin augustus verloopt en onderhoud in juli moet plaatsvinden. Das dus erg vroeg :+
Als je onderhoud in juli is, denk ik dat ze dat graag wat vroeger inplannen... Juni, juli en augustus zijn piekmomenten (al die mensen die een dag voordat ze op vakantie gaan erachter komen dat er iets met hun auto is :D)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Denman
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:59:
[...]

Als je onderhoud in juli is, denk ik dat ze dat graag wat vroeger inplannen... Juni, juli en augustus zijn piekmomenten (al die mensen die een dag voordat ze op vakantie gaan erachter komen dat er iets met hun auto is :D)
En het mooiste van dat alles is dat een behoorlijk aantal van die mensen de schuld dan bij de dealer neerleggen :P

"Ja maar, dat kan toch niet. Dan moet ik met een defecte airco naar Zuid-Frankrijk". Of een andere classic: "Ik ga overmorgen op wintersport, kunnen de winterbandjes er morgen nog even omheen?"

Uhhh... yeah right :+

Slimme en goede dealers spelen hier inderdaad op in door hun klanten te informeren via mailings e.d. om ze zo eerder te laten plannen dan ze wellicht gewend zijn.

Join het GoT Pulse-Team!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

BastiaanN schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:55:
[...]

Naar mijn weten kun je de afstand van de sensoren niet instellen. Maar e.e.a. staat goed uitgelegd in het boekje:
Ik heb er geen boekje bij gekregen, ging er eigenlijk vanuit dat je het maar op internet moest opzoeken zoals gebruikelijk is tegenwoordig. Bij veel artikelen krijg je geen handleiding meer, enkel een quickstart guide met url of QR-code erop.

Dank voor dit plaatje, dat suggereert toch dat die zij-sensoren iets zouden moeten doen.

Van welk model auto en bouwjaar serie is de handleiding waar dit plaatje uit komt?

Die zij sensoren zijn zijn inderdaad wat bijzonder, je moet eerst een stuk gereden hebben met de auto voordat ze het doen:
[Afbeelding]
Dat is wel een beetje gek verhaal inderdaad en iets 2 minuten bewaren snap ik ook weinig van, wat zou daar het nut van zijn. :?
Je wilt toch juist real-time weten of er een object is of niet.

Iets wat de andere sensoren dus wel lijken te doen aangezien die blijkbaar niet zo'n toelichting hebben (ga ik tenminste vanuit)
Pagina: 1 ... 172 173 Laatste