Ik zit eens naar de NOCO’s te kijken. Nogal verschil in prijzen. Wat hebben die Toyota’s van ons nu nodig: de GB40, GBX45, GB50, GB70? De webwinkel adviseert de duurste, maar wat is jullie ervaring?
@JME
Ik ga er even van uit dat de getallen het aantal Ah zijn van de accu?
Zowel onze Corolla TS 1.8 (2019) als onze Corolla Cross 2.0 (2022) werden af fabriek met een 45Ah Yuasa accu geleverd. In de Corolla Cross zat de GS YUASA 345LN1-MF 45Ah CCA285A.
Dus dan zou de GBX45 voldoende moeten zijn.
Zowel onze Corolla TS 1.8 (2019) als onze Corolla Cross 2.0 (2022) werden af fabriek met een 45Ah Yuasa accu geleverd. In de Corolla Cross zat de GS YUASA 345LN1-MF 45Ah CCA285A.
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
@NiGeLaToR beschikt die auto toevallig over een keyless entry systeem? Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit bij Toyota een sluipverbruiker kan zijn. Ik zou eens gaan uitzoeken of dit tijdelijk uitgeschakeld kan worden en daarmee het probleem verholpen kan worden. Weet niet of de Toyota sleutel ook nog een baard heeft en op de traditionele manier gebruikt kan worden. Het is het uitzoeken waard.
Je kan op alle moderne Toyota's met keyless entry volgens mij het volgende doen:Mad_Manic schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:02:
@NiGeLaToR beschikt die auto toevallig over een keyless entry systeem? Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit bij Toyota een sluipverbruiker kan zijn. Ik zou eens gaan uitzoeken of dit tijdelijk uitgeschakeld kan worden en daarmee het probleem verholpen kan worden. Weet niet of de Toyota sleutel ook nog een baard heeft en op de traditionele manier gebruikt kan worden. Het is het uitzoeken waard.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ik heb de GB20 in de auto liggen, volgens mij werd er hier verteld dat een grotere niet nodig is of zoJME schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:08:
Ik zit eens naar de NOCO’s te kijken. Nogal verschil in prijzen. Wat hebben die Toyota’s van ons nu nodig: de GB40, GBX45, GB50, GB70? De webwinkel adviseert de duurste, maar wat is jullie ervaring?
Grappig, via de whatsapp van een webwinkel (ga geen namen noemen) werd gesteld dat de GB40 eigenlijk te klein was, de GB50 voldoende en de GB70 voor de zekerheid aan te bevelen. En dan blijkt in de praktijk de GB20 al genoeg? Lachen..
Zegt het aantal Ah niet iets over hoeveel vermogen x tijd de accu kan leveren? Dat lijkt me iets anders dan de hoeveelheid vermogen x tijd die de jumpstarter moet kunnen leveren. De jumpstarter moet vooral het piekvermogen bij de start kunnen leveren (heel kort heel veel) en daarna neemt de auto het weer over. Aldus mijn lekenvertaling. De GBX45 heeft volgens de specs een piekvermogen van 1250A, de GB20 van slechts 500A. Geen idee alleen hoeveel de Corolla lekker vindt.Thasaidon schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:24:
@JME
GB40 is echt ZAT voor ongeveer alles wat Toyota in NL verkoopt inclusief de 2.8L diesels.JME schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:08:
[ Voor 3% gewijzigd door Hemingr op 05-02-2026 17:14 ]
Gecensureerd.
Opmerkelijk genoeg heb ik enkel deze problemen ondervonden bij Toyota. Voor Toyota reed ik Ford, BMW en Mercedes en VW, nooit issues.Thasaidon schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:06:
@Hemingr
Ik lees dat jou RAV4 uit 2022 is. Hou er rekening mee dat de gemiddelde levensduur van een 12v accu maar 3 tot 4 jaar is. Daarom vallen deze ook niet onder de 10 jaar garantie.
Ik heb van RAV4 gebruikers nog niet gelezen dat ze accuproblemen hebben, behalve als de accu al wat ouder was.
Nu 2e Toyota, 3e accu.
Gecensureerd.
Wat ik er van las is dat voor HEV alleen de spanning in de kleine accu hoog genoeg moet zijn omdat hij toch start met de hybride accu. Dus je zou al af moeten kunnen met dat ding van de lidl van 3 tientjes.vhal schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:31:
[...]
Ik heb de GB20 in de auto liggen, volgens mij werd er hier verteld dat een grotere niet nodig is of zo
Vanavond deze uittesten in een auto:
https://de.gooloo.com/en/...er?variant=52323302506864
Reviews online over behoud van de lading na enkele maanden zijn goed. Mijn laptop werd met 95W geladen en hij laadde zichzelf vol met 65W.
[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 05-02-2026 17:29 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Het enige wat de 12v accu hoeft te doen is zorgen dat je binnen komt en op start kan drukken, op dat moment schakelt een relay de hv accu in een die neemt alles over. Weinig vermogen voor nodig dus, maar zonder gaat ook niet.
Toch vond mn Auris TS de kickstarter van kennis niet sterk genoeg: er gebeurde niets. Ik weet helaas niet wat voor ding dar was.
Gelukkig heb ik startkabels in de bak liggen, en dat werkte wel.
Gelukkig heb ik startkabels in de bak liggen, en dat werkte wel.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Voordat het systeem op ready gaat moet eerst remdruk worden opgebouwd. Dat pompje vraagt stiekem nog wel wat amperes… maar niets vergelijkbaar met een startmotor.Knielen schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:09:
Het enige wat de 12v accu hoeft te doen is zorgen dat je binnen komt en op start kan drukken, op dat moment schakelt een relay de hv accu in een die neemt alles over. Weinig vermogen voor nodig dus, maar zonder gaat ook niet.
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Dit is ook een prachtige verklaring voor het helse kabaal wat je in zo'n geval kan horen waardoor je denkt dat er meer aan de hand is dan alleen een lage 12V-accu spanning.BastiaanN schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:03:
[...]
Voordat het systeem op ready gaat moet eerst remdruk worden opgebouwd. Dat pompje vraagt stiekem nog wel wat amperes… maar niets vergelijkbaar met een startmotor.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
De ANWB Kampioen heeft een rubriek: Trots op mijn voertuig.
Nu heeft redacteur Frank Buma (die lange van de ANWB Autotest op YouTube) een WiLL Vi, een heel bijzonder karretje van een (niet meer bestaand) dochter-merk van Toyota.
https://kampioen.anwb.nl/trots-op-mijn-voertuig/will
Nu heeft redacteur Frank Buma (die lange van de ANWB Autotest op YouTube) een WiLL Vi, een heel bijzonder karretje van een (niet meer bestaand) dochter-merk van Toyota.
Hahaha toevallig.. Die Frank Buma woont bij mij in de straat.
En ik zie hem vaak met allemaal nieuwe bolides rondrijden, aardige gast hoor.
En ik zie hem vaak met allemaal nieuwe bolides rondrijden, aardige gast hoor.
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Vandaag een occasion gekocht. Sinds 2021 de Auris en deze van 135.000km naar 275.000km gereden. Tijd voor wat anders. We gingen kijken naar een executive, maar mijn vrouw vond de GR sport veel mooier. Het is er eentje uit 2022 geworden.
Enige minpunt is dat er vocht in de hoeken van beide koplampen zit. Dit gaan ze verhelpen. Ze weten alleen nog niet hoe. Zijn hier meer mensen mee bekend? Nu nog 3 weken wachten voordat we hem op kunnen halen.
:strip_exif()/f/image/g9d2UU1cFAAOEkCwdSWcQhz3.jpg?f=fotoalbum_large)
Enige minpunt is dat er vocht in de hoeken van beide koplampen zit. Dit gaan ze verhelpen. Ze weten alleen nog niet hoe. Zijn hier meer mensen mee bekend? Nu nog 3 weken wachten voordat we hem op kunnen halen.
:strip_exif()/f/image/g9d2UU1cFAAOEkCwdSWcQhz3.jpg?f=fotoalbum_large)
Prachtige auto in een prachtige kleur!vangoghnl schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:09:
Vandaag een occasion gekocht. Sinds 2021 de Auris en deze van 135.000km naar 275.000km gereden. Tijd voor wat anders. We gingen kijken naar een executive, maar mijn vrouw vond de GR sport veel mooier. Het is er eentje uit 2022 geworden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarom moet je er 3 weken op wachten?
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Kleur vinden we ook erg mooi. Ze hebben niet eerder plek voor de afleverbeurt apk enzovoort.Videopac schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:48:
[...]
Prachtige auto in een prachtige kleur!
Waarom moet je er 3 weken op wachten?
Gefeliciteerd! Mooie uitvoering hoor met een heerlijk kleurtje.vangoghnl schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:09:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Over de koplampen: laat het echt zeer goed in je koopovereenkomst opnemen, mijn 2022 Kia EV6 (zelf feb 2025 gekocht) had loslatende coating aan de binnenkant van de koplampen en hoewel dit onder garantie vervangen werd, wist de dealer me ook te vertellen dat deze anders €3500 per stuk kosten, puur het onderdeel. Had er deels mee te maken dat het matrix verlichting betreft, kan zomaar zijn dat jouw GR Sport dat ook heeft want dat is ook een van de topuitvoeringen natuurlijk (naast de Executive). En ook al zou Toyota goedkoper zijn, lijkt mij sterk dat het veel minder dan €2000 per stuk zou gaan kosten, dus dat lijkt me echt iets om zwart op wit te hebben staan.
Al weet ik niet waar je hem gekocht hebt, als dat bij een Toyota dealer is, lijkt het mij sowieso altijd een garantiegeval, maar ze kunnen moeilijk(er) doen als je hem op een willekeurige plek koopt en direct hiermee bij de dealer aanklopt.
Edit: ik zie nu aan de foto's dat het bij een Toyota dealer is op de achtergrond (en de vele Toyota's op foto 1).
[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 06-02-2026 23:19 ]
In Nederland rijden er maar 4 rondSt00mwals schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:02:
De ANWB Kampioen heeft een rubriek: Trots op mijn voertuig.
Ik begrijp dat wel eerlijk gezegd
Proficiat. Heel veel leuke en veilige kilometers gewenst. Zelf ook zo'n knalrode auto een weekendje mee gehad voordat ik de TS kocht. Zeer indrukwekkende kleur. Herken dat niet van de koplampen.vangoghnl schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:09:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.
Met deze methode zet je enkel de sleutel uit.breinonline schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:23:
[...]
Je kan op alle moderne Toyota's met keyless entry volgens mij het volgende doen:
[Afbeelding]
Het keysless systeem van de auto blijft gewoon actief en blijft dus stroom verbruiken.
Op sommige modellen kun je ook het keyless systeem op de auto zelf uit zetten. Nadeel is dan alleen dat je de sleutel voor de startknop moet houden als je de auto wil starten.
Alle sensoren voor het detecteren van de sleutel staan dan namelijk uit.
@vangoghnl
Gefeliciteerd met een hele mooie auto.
[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 07-02-2026 18:04 ]
@vangoghnl dat vocht hadden wij aan 1 kant, eerst geprobeerd te verhelpen, maar werd uiteindelijk een nieuwe unit.
@MooDyBLueS
Thanks. Staat inderdaad op de factuur. En gekocht bij een toyota dealer dus dat zal goed komen hoop ik. Nog bedankt voor je eerdere informatie.
@Knielen goed om te weten. Hier was de vestigingsmanager ook bang voor.
Thanks. Staat inderdaad op de factuur. En gekocht bij een toyota dealer dus dat zal goed komen hoop ik. Nog bedankt voor je eerdere informatie.
@Knielen goed om te weten. Hier was de vestigingsmanager ook bang voor.
@vangoghnlvangoghnl schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:09:
###
Ziet er goed uit met Emotional Red + zwart dak, geniet ervan!
Een NL'se GR-SPORT van 2022 heeft Bi-LED koplampen. De bruto adviesprijs is nu €1.753,73 incl. btw. Dat is per stuk en origineel Toyota. Hier komt dan nog arbeid en bevestigingsmateriaal bij. Valt dus mee vergeleken met die Kia van MooDyBLueS.
Indicatie levertijd is wel +- 2 weken, dus hopelijk gaat je Corolla TS wel op tijd door de werkplaats, anders is afleveren in 3 weken met nieuwe lichtunits voor niet mogelijk.
Als je nog naar iets anders benieuwd bent betreft jouw Toyota, roep maar.
[ Voor 7% gewijzigd door rainvs op 09-02-2026 15:52 ]
@JMEJME schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:01:
###
De GBX45 heeft volgens de specs een piekvermogen van 1250A, de GB20 van slechts 500A. Geen idee alleen hoeveel de Corolla lekker vindt.
Als de GB20 een 'opstart' vermogen van 500A levert, dan is dat genoeg voor de meeste Toyota hybrides, ook die van jou. Laad de GB20 wel op na gebruiken
@vangoghnl Heb je iets van close up foto's van de koplampen? Zijn het echt druppels of is het een soort waas? Ik heb eens meegemaakt dat er bij een C-HR ook vocht in de koplampen leek te zitten, en ook beide units tegelijk. Destijds had het niet veel gescheeld of er waren 2 nieuwe units besteld, tot iemand een ingeving had en dacht dat het wel eens aan de buitenkant kon zitten. 5 minuten polijsten later was het als nieuw 
Kans is niet heel groot zeg ik eerlijk, maar je weet nooit.
Laat het in ieder geval goed vastleggen. Destijds vielen LED verlichtingsunits niet onder de 10 jaar garantie, ik weet niet of dit inmiddels is veranderd.
Kans is niet heel groot zeg ik eerlijk, maar je weet nooit.
Laat het in ieder geval goed vastleggen. Destijds vielen LED verlichtingsunits niet onder de 10 jaar garantie, ik weet niet of dit inmiddels is veranderd.
@DenmanDenman schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:54:
###
Destijds vielen LED verlichtingsunits niet onder de 10 jaar garantie, ik weet niet of dit inmiddels is veranderd.
Nee, valt niet onder het Toyota 10 jaar garantieprogramma. Ik verwijs iedereen naar de algemeen voorwaarden van het garantieprogramma omdat je daarin makkelijk kan zien of een item ermee gedekt is. https://www.toyota.nl/toyota-rijders/garantie Vervolgens scrollen naar '' * Toyota biedt tot 10 jaar of 200.000 kilometer garantie voor ### Algemene Voorwaarden (pdf) online.''. In dit geval staat op pagina 5, bij punt 5 en dan streepje 3, het antwoord.
[ Voor 14% gewijzigd door rainvs op 09-02-2026 15:51 ]
Wat betaal je voor zo'n mooie GRSport?vangoghnl schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:09:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Gefeliciteerd @vangoghnl , mooie kleur! 
Ik was eind januari een dagje aan het skieën in Willingen, de heenreis was een ware onderneming. 5u over gedaan, onderweg 2x de radar en koplampen (ijsvorming) moeten schoonmaken.
De weg was voorzien van een vers laagje sneeuw. Heb nieuwe lampjes en geluiden gezien en gehoord. 
Ik was eind januari een dagje aan het skieën in Willingen, de heenreis was een ware onderneming. 5u over gedaan, onderweg 2x de radar en koplampen (ijsvorming) moeten schoonmaken.
Whatever.
Tip voor dat soort gevallen; schakel automatisch inklappen/uitklappen van je spiegels UIT. Dan vriezen ze niet vast.Harmen schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:52:
Gefeliciteerd @vangoghnl , mooie kleur!
Ik was eind januari een dagje aan het skieën in Willingen, de heenreis was een ware onderneming. 5u over gedaan, onderweg 2x de radar en koplampen (ijsvorming) moeten schoonmaken.De weg was voorzien van een vers laagje sneeuw. Heb nieuwe lampjes en geluiden gezien en gehoord.
[Afbeelding]
@CeesKees
Via Toyota.nl kan je een GR-Sport vinden uit 2020 met 130.000 km, voor €23.500. De meeste hebben een hoger prijskaartje; 10 GR-Sport / GR-Sport PLUS occasions verderop zit je al boven de €30.000. En dat gaat door tot +- €45.000 voor een zo goed als nieuwe. Nieuw is volgens de prijslijst net geen €50.000.
[ Voor 14% gewijzigd door rainvs op 10-02-2026 00:12 ]
@rainvs Thanks, dat is flink aan de prijs.
@Denman nee zit echt aan de binnenkant, het staat goed op de factuur. Dus ik neem aan dat het voordoende moet zijn. Als ze toch niet vervangen worden ga ik het uiteraard goed in de gaten houden.
@CeesKees hij komt uit 2022 met 125.000km op de teller. Uiteindelijk €23.000,- betaald (zonder inruil). Voor de Auris wilden ze eerst €6000 inruil geven maar dit naar €7250 kunnen onderhandelen. Daarna wilden ze niets meer aan de prijs doen helaas.
@Denman nee zit echt aan de binnenkant, het staat goed op de factuur. Dus ik neem aan dat het voordoende moet zijn. Als ze toch niet vervangen worden ga ik het uiteraard goed in de gaten houden.
@CeesKees hij komt uit 2022 met 125.000km op de teller. Uiteindelijk €23.000,- betaald (zonder inruil). Voor de Auris wilden ze eerst €6000 inruil geven maar dit naar €7250 kunnen onderhandelen. Daarna wilden ze niets meer aan de prijs doen helaas.
@vangoghnlvangoghnl schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:08:
###
Een meer dan redelijke deal, kan je tevreden mee zijn. Vooral omdat ik vermoed dat ze de koplampunits voor dienen te vervangen.
Zijn er nog tips waar ik op moet letten tijdens het bezichtigen/proefrit van een RAV4 2021?
Zit geen bearlock of extra startonderbreker op, dat (startonderbreker) ga ik er zelf achteraf op laten installeren.
Zit geen bearlock of extra startonderbreker op, dat (startonderbreker) ga ik er zelf achteraf op laten installeren.
EU DNS: 86.54.11.100
Wat mij betreft het standaardriedeltje voor wanneer je iedere auto serieus overweegt. Wil je specifiekere tips dan zou het handig zijn als je deelt naar welke je gaat kijken zodat men hier kan meedenken.c-nan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:01:
Zijn er nog tips waar ik op moet letten tijdens het bezichtigen/proefrit van een RAV4 2021?
Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.
Door je laatste posts krijg ik de indruk dat je bij Toyota werkt. Klopt dat en zo ja, wat is jouw functie?rainvs schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 00:17:
[...]
@vangoghnl
Een meer dan redelijke deal, kan je tevreden mee zijn. Vooral omdat ik vermoed dat ze de koplampunits voor dienen te vervangen.
Maandje geleden ook wezen kijken bij deze auto, de deal ging toen niet door, deze week een nieuwe poging.Omni schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:20:
[...]
Wat mij betreft het standaardriedeltje voor wanneer je iedere auto serieus overweegt. Wil je specifiekere tips dan zou het handig zijn als je deelt naar welke je gaat kijken zodat men hier kan meedenken.
Tijdje terug hebben we dit gedaan (het uitzetten van keyless). Vrouw vond het irritant, maar je went er erg snel aan.Thasaidon schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:02:
[...]
Met deze methode zet je enkel de sleutel uit.
Het keysless systeem van de auto blijft gewoon actief en blijft dus stroom verbruiken.
Op sommige modellen kun je ook het keyless systeem op de auto zelf uit zetten. Nadeel is dan alleen dat je de sleutel voor de startknop moet houden als je de auto wil starten.
Alle sensoren voor het detecteren van de sleutel staan dan namelijk uit.
Overigens hebben wij geen bearlock of extra start onderbreker. Enkel zo'n geel stuurslot voor als we ergens geparkeerd staan waar een verhoogd risico is.
Gecensureerd.
Mooie stormtrooper. Eerste indruk vind ik hem iets prijzig, maar dat zal komen omdat de auto wat meer cosmetische upgrades heeft dan functionele. In deze koude tijden vind ik stuurverwarming bijvoorbeeld een must - maar dat is persoonlijk uiteraard. Ook is het geen officiele Toyota dealer. Zaak dus om goed na te gaan of je in aanmerking komt voor de 10 jaar Toyota garantie. Je zei dat het niet doorging de vorige keer, waarom was dat?c-nan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:23:
[...]
Maandje geleden ook wezen kijken bij deze auto, de deal ging toen niet door, deze week een nieuwe poging.
Je komt altijd in aanmerking voor de 10 jaar garantie volgens mij? Als je 1 (of meerdere) onderhoudsbeurt(en) hebt gemist heb je er nog steeds recht op zodra je voor een beurt gaat bij de officiele Toyota dealer. Als straf gaat de garantie echter 1 maand na de beurt in. Of klopt deze informatie niet?Omni schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:42:
[...]
Mooie stormtrooper. Eerste indruk vind ik hem iets prijzig, maar dat zal komen omdat de auto wat meer cosmetische upgrades heeft dan functionele. In deze koude tijden vind ik stuurverwarming bijvoorbeeld een must - maar dat is persoonlijk uiteraard. Ook is het geen officiele Toyota dealer. Zaak dus om goed na te gaan of je in aanmerking komt voor de 10 jaar Toyota garantie. Je zei dat het niet doorging de vorige keer, waarom was dat?
Ik heb toen de vraagprijs geboden, met als eis dat kosteloos het naar rechts trekken wordt opgelost. Daar wilden ze niet aan. Vooral dat kosteloze gedeelte gingen ze niet akkoord mee.
De voorwaarden heb ik niet op mijn netvlies helaas, ik weet alleen dat als je bij een officiele dealer koopt, je sowieso goed zit.c-nan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:47:
[...]
Je komt altijd in aanmerking voor de 10 jaar garantie volgens mij? Als je 1 (of meerdere) onderhoudsbeurt(en) hebt gemist heb je er nog steeds recht op zodra je voor een beurt gaat bij de officiele Toyota dealer. Als straf gaat de garantie echter 1 maand na de beurt in. Of klopt deze informatie niet?
Ik heb toen de vraagprijs geboden, met als eis dat kosteloos het naar rechts trekken wordt opgelost. Daar wilden ze niet aan. Vooral dat kosteloze gedeelte gingen ze niet akkoord mee.
Klinkt alsof je met een grote boog om dit bedrijf heen moet lopen en een andere RAV4 moet zoeken. Deze is niet bijzonder of een buitenkansje wat mij betreft.
Destijds kocht ik een Corolla TS bij een niet Toyota dealer en met de info van https://www.toyota.nl/toyota-rijders/garantie/10jaargarantie en een belletje (vanwege import auto) was ik volledig geïnformeerd. De site bevat veel informatie. Wij hebben toen 1 maand geen garantie gehad na de eerste servicebeurt en hebben in die maand enkel korte ritjes gedaan.
Ik heb op 1 na al mijn Toyota's/Lexussen bij een niet-merk-eigen-dealer gekocht, want als het 3-5k scheelt in aanschaf dan zie ik geen reden waarom ik bij de dealer moet zijn voor aanschaf. Als voorbeeld mijn oude Lexus IS 300h, gekocht bij destijds Athlon Occasion centre (bestaat nu niet meer) als ex-lease van 4 jaar oud, alle beurten bij Lexus Amsterdam gehad, enige waar ik aan merkte dat ik niet bij een Lexus dealer aan het shoppen was, was het feit dat de auto in het voorjaar nog op winterbanden stond die dusdanig versleten waren dat je alleen nog nipt door de apk zou komen. Uiteindelijk 4 nieuwe Michelin zomerbanden bedongen waarvan zij 2+arbeid betaalden en ik alleen 2 banden. Voor het zetten van mijn handtekening met Lexus Amsterdam gebeld, een aankoopkeuring zou het beste zijn, maar dat hoefde niet vóór de koop en dan zouden ze bij de dealer alles registreren op mijn naam en zou ik verder kunnen rijden met de resterende garantie onder die 10 jaar totaal.Omni schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:55:
[...]
De voorwaarden heb ik niet op mijn netvlies helaas, ik weet alleen dat als je bij een officiele dealer koopt, je sowieso goed zit.
Klinkt alsof je met een grote boog om dit bedrijf heen moet lopen en een andere RAV4 moet zoeken. Deze is niet bijzonder of een buitenkansje wat mij betreft.
Heb uiteindelijk de aankoopkeuring gecombineerd met een hybrid health check, iets van €120 toen (is al jaren geleden dus prijzen zullen veranderd zijn) en icm de 2 banden voor zo'n €300 was ik dus €420 extra kwijt, maar wel onder de streep €4000 goedkoper dan een vrijwel gelijke IS 300h bij welke Lexus dealer dan ook.
Je moet het pragmatisch zien: Toyota kan niet alle occasions zelf verkopen, maar veel wordt wel gewoon bij de dealer onderhouden. En als een Toyota rijder de keuze maakt om bij zeg Volkswagen wat in de ruilen, dan heb je kans dat die Toyota niet door de VW dealer zelf verkocht wordt maar de handel in gaat. Ik zou dus gewoon checken of desnoods van tevoren even bellen of boekjes erbij zitten, of hij dealer onderhouden is, etc. Veelal is dat het geval, zeker bij de iets jongere (tot 5-6 jaar oud) occasions, want mensen zijn er toch zuinig op. En als dat niet het geval is is de kans groot dat een eerstvolgende occasion wel dealeronderhouden is, tenzij we het over de Highlander of GR86 hebben zijn er van elke Toyota gelukkig zoveel te vinden dat je niet lang hoeft te zoeken.
Ik heb ook nog weleens geprobeerd om terug te gaan met mijn offerte naar een dealer, maar als het verschil 4-5k is kunnen (willen?) ze dat niet overbruggen. Ik heb me laten vertellen dat het deels te maken heeft met de extra inruil op een nieuwe auto waardoor ze de ingeruilde auto wel iets steviger neer moeten zetten, maar omdat ze een dealer zijn kunnen ze dat. Uiteindelijk koopt iemand die wel, puur omdat het een dealer is. Maar inderdaad: voor garantie hoeft dat zeker niet.
Wat een matige verkoper dan, dan weet je dat die auto er staat totdat iemand het niet doorheeft.c-nan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:47:
[...]
Je komt altijd in aanmerking voor de 10 jaar garantie volgens mij? Als je 1 (of meerdere) onderhoudsbeurt(en) hebt gemist heb je er nog steeds recht op zodra je voor een beurt gaat bij de officiele Toyota dealer. Als straf gaat de garantie echter 1 maand na de beurt in. Of klopt deze informatie niet?
Ik had van 't zomer een Aygo gekocht, trok naar rechts met remmen, oude koppeling en nog iets. Dat kon allemaal voor de afgesproken prijs (onder vraagprijs). Ook gewoon een Toyota dealer.
Dat ze iets niet repareren totdat de auto verkocht wordt kan ik inkopen, maar hem dan "as-is" aanbieden zonder de gebreken te melden vind ik ook slecht.
Zo heb ik ook ooit een auto gekocht waarvan de koppeling heel erg slipte "oh ja?" was de reactie van de verkoper (jaja). Werd voor de vraagprijs gewoon opgelost, inclusief nog wat schade.
Zo heb ik ook ooit een auto gekocht waarvan de koppeling heel erg slipte "oh ja?" was de reactie van de verkoper (jaja). Werd voor de vraagprijs gewoon opgelost, inclusief nog wat schade.
Signatures zijn voor boomers.
Je weet dat ze hem meestal uit de voortuin stelen? Dus als hij niet achter een slot staat is dat juist de plek waar ik hem met het stuurslot zou parkeren.Hemingr schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:42:
[...]
Tijdje terug hebben we dit gedaan (het uitzetten van keyless). Vrouw vond het irritant, maar je went er erg snel aan.
Overigens hebben wij geen bearlock of extra start onderbreker. Enkel zo'n geel stuurslot voor als we ergens geparkeerd staan waar een verhoogd risico is.
Ja, die 10 jaar garantie gaat na een maand na een onderhoudsbeurt bij de dealer in. Die garantie dekt echter niet alles, en vooral zaken op motorisch vlak. Dit is dus niet helemaal gelijk aan de garantie die je kan afspreken als je koopt bij bijvoorbeeld een merkdealer.c-nan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:47:
[...]
Echter, het kopen van een occasion bij een merkdealer is vaak een klap duurder dan bij een handelaar. Daar moet je dus zelf scherp naar kijken.
Ik heb zelf een import Rav4 plugin gekocht bij een handelaar. Een vergelijkbare auto stond bij Louwman voor 6-8000 euro meer. Ik rij hem nu bijna een jaar, niets mis mee, en hij is laatst bij Toyota in onderhoud geweest, ook niets bijzonders.
Maar een handelaar die op een wagen van 30k een gebrek niet wil verhelpen daar zou ik ver van weg blijven. Raar verhaal.
[ Voor 9% gewijzigd door ZeromaNoiS op 10-02-2026 16:13 ]
Vaartland heeft wat mij betreft wel een discutabele reputatie. Kan goed zijn maar zijn wel erg veel negatieve ervaringen. Ik zou die gok niet nemen. Maar als je dat toch wil: doe bij een Toyota garage een aankoopkeuring.c-nan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:23:
[...]
Maandje geleden ook wezen kijken bij deze auto, de deal ging toen niet door, deze week een nieuwe poging.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
@OmniOmni schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:21:
[...]
Door je laatste posts krijg ik de indruk dat je bij Toyota werkt. Klopt dat en zo ja, wat is jouw functie?
Goed gegokt. Qua functie laat ik alleen los dat een monteur me te eerlijk vond voor autoverkoop
@c-nanc-nan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:47:
[...]
Klopt bijna. Als voorgaande onderhoudsbeurten bij een universeel zijn gedaan volgens fabrieksschema & -opgave, dan zit je goed. Schriftelijk bewijs is hierbij belangrijk. Echt meerdere beurten missen is een probleem.
Als ik je laatste alinea negeer, dan zit je wel goed met de RAV4 L-796-GR; NL's en elk jaar bij de dealer geweest. Onderhoudsboekje aanwezig met alleen dealer stempels erin? Dan liever geen Vaartland stempel erbij
Heb je ook al eens een Toyota Corolla Cross overwogen? De RAV4 met kenteken L796GR is een 2WD. Dit betekent max. 750 kg geremd aanhangergewicht. Als 750 kg genoeg is en je zo goed als nooit lange personen achterin heb zitten, dan zou ik zelf voor een Corolla Cross gaan.
[ Voor 82% gewijzigd door rainvs op 11-02-2026 09:07 ]
Koop de mijne in Duitsland de derde alweer die gaan gewoon in de garantie hier geen probleemMooDyBLueS schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:45:
[...]
Ik heb op 1 na al mijn Toyota's/Lexussen bij een niet-merk-eigen-dealer gekocht, want als het 3-5k scheelt in aanschaf dan zie ik geen reden waarom ik bij de dealer moet zijn voor aanschaf. Als voorbeeld mijn oude Lexus IS 300h, gekocht bij destijds Athlon Occasion centre (bestaat nu niet meer) als ex-lease van 4 jaar oud, alle beurten bij Lexus Amsterdam gehad, enige waar ik aan merkte dat ik niet bij een Lexus dealer aan het shoppen was, was het feit dat de auto in het voorjaar nog op winterbanden stond die dusdanig versleten waren dat je alleen nog nipt door de apk zou komen. Uiteindelijk 4 nieuwe Michelin zomerbanden bedongen waarvan zij 2+arbeid betaalden en ik alleen 2 banden. Voor het zetten van mijn handtekening met Lexus Amsterdam gebeld, een aankoopkeuring zou het beste zijn, maar dat hoefde niet vóór de koop en dan zouden ze bij de dealer alles registreren op mijn naam en zou ik verder kunnen rijden met de resterende garantie onder die 10 jaar totaal.
Heb uiteindelijk de aankoopkeuring gecombineerd met een hybrid health check, iets van €120 toen (is al jaren geleden dus prijzen zullen veranderd zijn) en icm de 2 banden voor zo'n €300 was ik dus €420 extra kwijt, maar wel onder de streep €4000 goedkoper dan een vrijwel gelijke IS 300h bij welke Lexus dealer dan ook.
Je moet het pragmatisch zien: Toyota kan niet alle occasions zelf verkopen, maar veel wordt wel gewoon bij de dealer onderhouden. En als een Toyota rijder de keuze maakt om bij zeg Volkswagen wat in de ruilen, dan heb je kans dat die Toyota niet door de VW dealer zelf verkocht wordt maar de handel in gaat. Ik zou dus gewoon checken of desnoods van tevoren even bellen of boekjes erbij zitten, of hij dealer onderhouden is, etc. Veelal is dat het geval, zeker bij de iets jongere (tot 5-6 jaar oud) occasions, want mensen zijn er toch zuinig op. En als dat niet het geval is is de kans groot dat een eerstvolgende occasion wel dealeronderhouden is, tenzij we het over de Highlander of GR86 hebben zijn er van elke Toyota gelukkig zoveel te vinden dat je niet lang hoeft te zoeken.
Ik heb ook nog weleens geprobeerd om terug te gaan met mijn offerte naar een dealer, maar als het verschil 4-5k is kunnen (willen?) ze dat niet overbruggen. Ik heb me laten vertellen dat het deels te maken heeft met de extra inruil op een nieuwe auto waardoor ze de ingeruilde auto wel iets steviger neer moeten zetten, maar omdat ze een dealer zijn kunnen ze dat. Uiteindelijk koopt iemand die wel, puur omdat het een dealer is. Maar inderdaad: voor garantie hoeft dat zeker niet.
Ook gunstig voor je knip
Dank voor je reactie. Historie van de auto is inderdaad in orde.rainvs schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:39:
[...]
@c-nan
Klopt bijna. Als voorgaande onderhoudsbeurten bij een universeel zijn gedaan volgens fabrieksschema & -opgave, dan zit je goed. Schriftelijk bewijs is hierbij belangrijk. Echt meerdere beurten missen is een probleem.
Als ik je laatste alinea negeer, dan zit je wel goed met de RAV4 L-796-GR; NL's en elk jaar bij de dealer geweest. Onderhoudsboekje aanwezig met alleen dealer stempels erin? Dan liever geen Vaartland stempel erbijIk zou zelf onderhoud bij een dealer plannen, meteen 1 jaar garantie op de hybride accu. P.S. Hopelijk adviseert de dealer dan de bougies te vernieuwen
Wordt het te prijzig, dan kan je naar budget onderhoud vragen.
Heb je ook al eens een Toyota Corolla Cross overwogen? De RAV4 met kenteken L796GR is een 2WD. Dit betekent max. 750 kg geremd aanhangergewicht. Als 750 kg genoeg is en je zo goed als nooit lange personen achterin heb zitten, dan zou ik zelf voor een Corolla Cross gaan.
Ik heb al geinformeerd bij de dealer waar de auto altijd in onderhoud is geweest, ze geven aan dat bij de volgende onderhoudsbeurt de bougies aan de beurt zijn, dus wat je zegt klopt helemaal:
Zijn de bougies van goud?De auto heeft afgelopen augustus onderhoud gehad, de 75.000km (kleine) beurt bij een kilometerstand van 100111. De auto zou bij de eerstvolgende beurt dus toe zijn aan zijn (grote) 90.000km beurt i.v.m. de bougies. Deze zou €829,- kosten, en hierbij zou dan ook de Hybride Zekerheid Controle worden uitgevoerd.
Ze hebben steeds jaarlijks onderhoud gedaan, maar doordat er meer dan 15dkm per jaar wordt gereden wel steeds te laat.
De Toyota Corolla Cross wel overwogen, maar volgens mij is dat een kleiner exemplaar en met 2 groeiende kinderen willen we een ruime auto.
[ Voor 3% gewijzigd door c-nan op 11-02-2026 15:53 ]
Hoi allemaal, sinds kort heb ik mijn Corolla hatchback 1.8 ingeruild voor de facelift Corolla TS voor de ruimte en trekhaak. Ik moet zeggen de facelift rijdt weer een stuk soepeler dan mijn vorige wat vooral te danken is aan de sterkere accu waarschijnlijk. Ook is hij hierdoor weer wat stiller.
Dit is wel de eerste keer dat ik een auto inruil met minder kmters dan de nieuwe, kwam op mn pad helemaal naar wens met 160000 op de teller in ruim 2 jaar tijd voor een hele mooie prijs dankzij de kmstand. Hij was van een vertegenwoordiger geweest die hem bij de dealer heeft aangeschaft waar ik hem ook gekocht heb. Auto ziet er als nieuw uit interieur ook geen krasje dus helemaal top. Bij Toyota durf ik dit wel aan ik zie Corollas met meer dan 5 ton gelopen te koop staan. En ik denk maar zo beter jong en gebruikt dan andersom met veel koude starts waar de motor in principe harder van slijt.
Op de foto mn oude en nieuwe Corolla
:strip_exif()/f/image/iEVZr1tElhQb7XX4jnbPwOp9.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is wel de eerste keer dat ik een auto inruil met minder kmters dan de nieuwe, kwam op mn pad helemaal naar wens met 160000 op de teller in ruim 2 jaar tijd voor een hele mooie prijs dankzij de kmstand. Hij was van een vertegenwoordiger geweest die hem bij de dealer heeft aangeschaft waar ik hem ook gekocht heb. Auto ziet er als nieuw uit interieur ook geen krasje dus helemaal top. Bij Toyota durf ik dit wel aan ik zie Corollas met meer dan 5 ton gelopen te koop staan. En ik denk maar zo beter jong en gebruikt dan andersom met veel koude starts waar de motor in principe harder van slijt.
Op de foto mn oude en nieuwe Corolla
:strip_exif()/f/image/iEVZr1tElhQb7XX4jnbPwOp9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Jeroen19709 op 11-02-2026 20:50 ]
Heeft er toevallig iemand al enige nieuws of besteld of rijdt hem al? De nieuwe modellen van Toyota Aygo X model (2026) Hybriden uitvoering gecombineerd met benzine met 116 PK! In de toekomst zou ik dit willen overwegen als opvolger op mijn huidige Toyota Aygo 1.0 VVT-I X-PLAY 72-PK Bouwjaar juni 2020 met Cruise Control.
Is de nieuwe modellen met Hybriden nog zuiniger opgeworden?
[ Voor 43% gewijzigd door Van der Berg op 11-02-2026 21:42 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Grappig ook nog eens dezelfde kleur?Jeroen19709 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:44:
Hoi allemaal, sinds kort heb ik mijn Corolla hatchback 1.8 ingeruild voor de facelift Corolla TS voor de ruimte en trekhaak. Ik moet zeggen de facelift rijdt weer een stuk soepeler dan mijn vorige wat vooral te danken is aan de sterkere accu waarschijnlijk. Ook is hij hierdoor weer wat stiller.
Dit is wel de eerste keer dat ik een auto inruil met minder kmters dan de nieuwe, kwam op mn pad helemaal naar wens met 160000 op de teller in ruim 2 jaar tijd, was van een vertegenwoordiger geweest die hem bij de dealer heeft aangeschaft waar ik hem ook gekocht heb. Auto ziet er als nieuw uit interieur ook geen krasje dus helemaal top. Bij Toyota durf ik dit wel aan ik zie Corollas met meer dan 5 ton gelopen te koop staan. En ik denk maar zo beter jong en gebruikt dan andersom met veel koude starts waar de motor in principe harder van slijt.
Op de foto mn oude en nieuwe Corolla[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt ja ik vind het een erg mooie kleur zeker in de zon!
Ik kom er maar niet wijs uit welke lamptypes de Yaris hybrid active MK4(pre-facelift) heeft.
Wil graag een reserve setje in de auto hebben voor lange ritten.
De koplampen zijn HIR2 55W.
Stadslicht zit op een stokje, is dat W5W?
Interieur, kentekenplaat ook W5W?
Is daar ergens een overzicht van? Ik kom van alles tegen behalve duidelijkheid.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Hier al gekeken? https://www.osram.de/apps/gvlrg/en_comLED-Maniak schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:37:
Ik kom er maar niet wijs uit welke lamptypes de Yaris hybrid active MK4(pre-facelift) heeft.
Ik had die van Philips geprobeerd, maar die liep steeds vast. Thanksc-nan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:42:
[...]
Hier al gekeken? https://www.osram.de/apps/gvlrg/en_com
@Van der BergVan der Berg schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:49:
Heeft er toevallig iemand al enige nieuws of besteld of rijdt hem al? De nieuwe modellen van Toyota Aygo X model (2026) Hybriden uitvoering gecombineerd met benzine met 116 PK! In de toekomst zou ik dit willen overwegen als opvolger op mijn huidige Toyota Aygo 1.0 VVT-I X-PLAY 72-PK Bouwjaar juni 2020 met Cruise Control.
De nieuwe generatie Aygo X is dankzij het hybride systeem een stuk zuiniger geworden, echter heeft ook meer pit gekregen. Tevens standaard automaat nu. Qua lengte iets gegroeid, met kleine verbeteringen in ‘t interieur, luxer uit te rusten, toch nog lekker compact in zijn geheel. Wel jammer dat de verbeteringen gepaard gaan met een hoger gewicht en prijs
Mooie upgrade, gefeliciteerd met je nieuwe kar!Jeroen19709 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:44:
[Afbeelding]
Altijd raar inderdaad met die kilometerstand. Hadden wij ook toen we onze Corolla TS voor een RAV4 inruilden. Die had 57.000km meer op de klok. Geen moment spijt van verder!
Thanks! Dat is goed om te horen, scheelt ook dat het qua onderhoud niet heel veel spannender wordt met meer kilometers op de teller. Zitten ook weinig onderdelen in die periodiek vervangen moeten worden tegen hogere kosten zoals riem/ketting/koppeling/startmotor etc.Omni schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:33:
[...]
Mooie upgrade, gefeliciteerd met je nieuwe kar!
Altijd raar inderdaad met die kilometerstand. Hadden wij ook toen we onze Corolla TS voor een RAV4 inruilden. Die had 57.000km meer op de klok. Geen moment spijt van verder!
Vandaag voor de tweede proefrit geweest, ze zouden de auto deze week namelijk uitlijnen en daarmee zou het naar rechts trekken opgelost moeten zijn. Nou, de auto trekt nog steeds evenveel naar rechts, geen verschil tov de eerste proefrit. Helaas.rainvs schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:39:
[...]
@c-nan
Als ik je laatste alinea negeer, dan zit je wel goed met de RAV4 L-796-GR; NL's en elk jaar bij de dealer geweest. Onderhoudsboekje aanwezig met alleen dealer stempels erin? Dan liever geen Vaartland stempel erbijIk zou zelf onderhoud bij een dealer plannen, meteen 1 jaar garantie op de hybride accu. P.S. Hopelijk adviseert de dealer dan de bougies te vernieuwen
Wordt het te prijzig, dan kan je naar budget onderhoud vragen.
Knap karretje! Had je hatchback toevallig 131.000 km? Dan staat ie nu online.Jeroen19709 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:44:
[Afbeelding]
De auto trekt naar rechts, dus laat deze garage links liggenc-nan schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:24:
[...]
Vandaag voor de tweede proefrit geweest, ze zouden de auto deze week namelijk uitlijnen en daarmee zou het naar rechts trekken opgelost moeten zijn. Nou, de auto trekt nog steeds evenveel naar rechts, geen verschil tov de eerste proefrit. Helaas.
@c-nanc-nan schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:24:
[...]
Vandaag voor de tweede proefrit geweest, ze zouden de auto deze week namelijk uitlijnen en daarmee zou het naar rechts trekken opgelost moeten zijn. Nou, de auto trekt nog steeds evenveel naar rechts, geen verschil tov de eerste proefrit. Helaas.
Vervelend.
Als je verder gaat kijken, kan ik wellicht meezoeken. Heb ik wel zoekcriteria en budget nodig.
Klopt ja hij staat op de website van de dealercordonbleu schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:36:
[...]
Knap karretje! Had je hatchback toevallig 131.000 km? Dan staat ie nu online.
Maandag gaan de monteurs er opnieuw naar kijkenOmni schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:22:
[...]
De auto trekt naar rechts, dus laat deze garage links liggen
Vanaf 2019, hybride, bitone wit, 30.000 met 5-10% marge. Nice to have is 360 camera.rainvs schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:45:
[...]
@c-nan
Vervelend.
Als je verder gaat kijken, kan ik wellicht meezoeken. Heb ik wel zoekcriteria en budget nodig.
Dit weekend de Focal IS TOY 165 composet geïnstalleerd en geluidsdemping in de voordeuren aangebracht. Was een eenvoudige klus welke ongeveer 2 uur per deur in beslag nam. Tweeters vervangen was 10 minuten werk incl. het passende maken van de de bedrading voor de nieuwe tweeter voor de rechterkant waar oom de SOS speaker zit.X2X2X schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:07:
Ik ben sinds vandaag eigenaar van een mooie Corolla TS 1.8 Hybrid Executive uit 2020.
Het standaard audio systeem klinkt compleet bagger en de speakers in de deuren + dashboard wil ik daarom gaan upgraden samen met het aanbrengen van geluidsdemping. Ik ben op zoek naar iets wat zoveel mogelijk plug and play is en heb voor nu geen behoefte aan extra versterking of een sub.
Zijn er mede tweakers die dit ook gedaan hebben en welke luidsprekers hebben jullie hiervoor gebruikt? Ik kom tot zover 2 opties tegen:
https://www.focal.com/products/is-toy-165
En
https://www.ars24.com/en/...stem-plug-amp-play-option
Eerste indruk is dat het geluid een stuk beter klinkt. De nieuwe speakers in de deuren wegen ongeveer een kilo per stuk terwijl de originele van Toyota rond de 100 gram zitten.
Wel zijn de beperkingen van de Toyota headunit duidelijk hoorbaar. Er zit een vreemde frequentiecurve in die met in de ingebouwde EQ lastig goed is te krijgen.
Ik ga de komende dagen de EQ verder finetunen en dan beslis ik of het voor mij goed genoeg is.
Zo niet, dan is de vervolgstap om een ESX QS Two mini versterker ( https://www.amazon.nl/ESX...&psc=1&smid=AFP137YZSQIDA) te installeren.
Binnenkort ga ik beginnen met aanbrengen van geluidsdemping in de kofferbak.
@c-nanc-nan schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:13:
[...]
Vanaf 2019, hybride, bitone wit, 30.000 met 5-10% marge. Nice to have is 360 camera.
Ik heb een voorkeur voor Toyota dealers, dus ik zoek eerst op occasions.toyota.nl . Met jouw zoekcriteria kom ik een aantal tegen. Hierbij ga ik ervan uit dat je import accepteer en een maximale tellerstand heb, ik gok 140.000 km. Verder heb ik oppervlakkig gekeken; genoteerd wat me opviel en/of er werkplaatshistorie is bij NL'se dealers. Niet naar buitenlandse historie, etc. gezocht.
https://occasions.toyota....7B%22to%22%3A140000%7D%7D
Dan sorteren op ''Prijs (laag - hoog)''
[1] €30.549 --- 101.181 km --- 2019 --- Dirksland --- 2wd --- stuurwielverwarming --- P-401-JN
[2] €30.900 --- 136.469 km --- 2020 --- Arnhem --- 4wd --- camera in binnenspiegel --- 90.000 km aan NL'se dealer werkplaatshistorie --- N-524-NB
[3] €30.900 --- 122.385 km --- 2020 --- Zevenaar --- 2wd --- staat al lang te koop --- S-822-PK
[4] €30.950 --- 100.915 km --- 2019 --- Oss --- 2wd --- stuurwielverwarming --- K-919-XF
[5] €32.400 --- 098.707 km --- 2021 --- Emmen --- 2wd --- 360 graden camera --- JKD-09-J
[6] Utrecht {Kooijman} sla ik voor een reden over
[7] €32.489 --- 093.637 km --- 2019 --- Zutphen --- 4wd --- stuurwielverwarming --- 85.000 km aan NL'se dealer werkplaatshistorie --- J-395-FB
Die in Dirksland (mijn dealer, op kruipafstand) is al verkocht. Mooie stormtrooper wel en verbaast me niets. Die heeft er niet lang gestaan op hun terrein waar ik dagelijks langs rijd.rainvs schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:23:
[...]
@c-nan
Ik heb een voorkeur voor Toyota dealers, dus ik zoek eerst op occasions.toyota.nl . Met jouw zoekcriteria kom ik een aantal tegen. Hierbij ga ik ervan uit dat je import accepteer en een maximale tellerstand heb, ik gok 140.000 km. Verder heb ik oppervlakkig gekeken; genoteerd wat me opviel en/of er werkplaatshistorie is bij NL'se dealers. Niet naar buitenlandse historie, etc. gezocht.
[1] €30.549 --- 101.181 km --- 2019 --- Dirksland --- 2wd --- stuurwielverwarming --- P-401-JN
[2] €30.900 --- 136.469 km --- 2020 --- Arnhem --- 4wd --- camera in binnenspiegel --- 90.000 km aan NL'se dealer werkplaatshistorie --- N-524-NB
[3] €30.900 --- 122.385 km --- 2020 --- Zevenaar --- 2wd --- staat al lang te koop --- S-822-PK
[4] €30.950 --- 100.915 km --- 2019 --- Oss --- 2wd --- stuurwielverwarming --- K-919-XF
[5] €32.400 --- 098.707 km --- 2021 --- Emmen --- 2wd --- 360 graden camera --- JKD-09-J
[6] Utrecht {Kooiman} sla ik voor een reden over
[7] €32.489 --- 093.637 km --- 2019 --- Zutphen --- 4wd --- stuurwielverwarming --- 85.000 km aan NL'se dealer werkplaatshistorie --- J-395-FB
Handige filter, thanks! Nummer 5 maakt wel kans, maar wat ik dan niet begrijp, geïmporteerd oktober 2025, tenaamstelling februari 2026. En nu te koop. Importeert de Toyota dealer zelf ook auto's om te verkopen?rainvs schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:23:
[...]
@c-nan
[6] Utrecht {Kooijman} sla ik voor een reden over
Zeker. Een Toyota dealer heeft mij ooit verteld dat ze een deal hadden met iets als een shortlease/verhuurbedrijf in Polen. Als de auto's daar dan een x-aantal kms hadden gehad werden ze naar NL geimporteerd en door deze dealer verkocht. Dat is/kennelijk lucratief.c-nan schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:31:
[...]
Handige filter, thanks! Nummer 5 maakt wel kans, maar wat ik dan niet begrijp, geïmporteerd oktober 2025, tenaamstelling februari 2026. En nu te koop. Importeert de Toyota dealer zelf ook auto's om te verkopen?
@c-nanc-nan schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:31:
[...]
Handige filter, thanks! Nummer 5 maakt wel kans, maar wat ik dan niet begrijp, geïmporteerd oktober 2025, tenaamstelling februari 2026. En nu te koop. Importeert de Toyota dealer zelf ook auto's om te verkopen?
Occasions wel ja, echter de mate waarin verschilt per Toyota dealer.
Huurauto's uit het buitenland...SH007 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:37:
[...]
Zeker. Een Toyota dealer heeft mij ooit verteld dat ze een deal hadden met iets als een shortlease/verhuurbedrijf in Polen. Als de auto's daar dan een x-aantal kms hadden gehad werden ze naar NL geimporteerd en door deze dealer verkocht. Dat is/kennelijk lucratief.
[ Voor 7% gewijzigd door rainvs op 15-02-2026 13:35 ]
Alles is relatief. Wij hebben een puike ex-huur auto van AVIS uit Denemarken, met volwaardig reperatielogboek en beurten. Gekocht met 95k op de teller.
Als je een importauto overweegt, bekijk de auto van top tot teen, vraag zoveel mogelijk informatie op in NL, doe een aankoopkeuring, liefst nog twee. Zit het originele onderhoudsboekje er niet bij en/of niet gestempeld? Meteen doorlopen. Buitenlandse stempels in het onderhoudsboekje? mail/bel naar het buitenlandse bedrijf om het te checken. Steek je tijd erin, het kan je zoveel ellende besparen.
[ Voor 66% gewijzigd door rainvs op 16-02-2026 11:08 ]
Laatst een nieuwe klant die een import Toyota had gekocht bij een VETOS autobedrijf in de buurt. Voor de klant recall uitgevoerd. Vervolgens kon ik de recall niet claimen omdat er eerder een hogere tellerstand genoteerd is in het buitenland voor een terugroepactie...
[ Voor 11% gewijzigd door rainvs op 15-02-2026 16:05 ]
Wij hebben momenteel een Corolla TS Team Deutschland editie op het oog uit 2021 met ca. 42k km op de teller, volgens het boekje is het onderhoud logisch en de garage waar de auto staat in Nederland heeft ook geverifieerd met de onderhouds garage - is dit iets wat ik zelf kan controleren nog hoeveel km de auto in dit soort systemen genoteerd zijn?rainvs schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:53:
Laatst een nieuwe klant die een import Toyota had gekocht bij een VETOS autobedrijf in de buurt. Voor de klant recall uitgevoerd. Vervolgens kon ik de recall niet claimen omdat er eerder een hogere tellerstand genoteerd is in het buitenland voor een terugroepactie...
Of is het echt een kwestie van zelf naar de originele onderhouds garage bellen en kijken welke info ze vrij willen geven als koper?
PS4 PSN: Dazzler2120
Dit is vrij standaard lijkt mij:Dazzler2120 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:05:
[...]
Wij hebben momenteel een Corolla TS Team Deutschland editie op het oog uit 2021 met ca. 42k km op de teller, volgens het boekje is het onderhoud logisch en de garage waar de auto staat in Nederland heeft ook geverifieerd met de onderhouds garage - is dit iets wat ik zelf kan controleren nog hoeveel km de auto in dit soort systemen genoteerd zijn?
Of is het echt een kwestie van zelf naar de originele onderhouds garage bellen en kijken welke info ze vrij willen geven als koper?
- wat is de verdeling kilometers in Nederland en de aangenomen kilometers in het originele land?
- is de verdeling redelijk over de gereden duur in beiden?
- is het onderhoud redelijk qua interval en kilometerstand?
- is de import met een redelijk BPM en niet onevenredig laag (in dat geval kans op schade auto)?
- is de slijtage aan het interieur evenredig met de kilometerstand (dit is met 42k weinig maar als je echt plekken ziet moet je eerder denken aan 150-200k gereden kilometers, maar dat lijkt mij hier wat onwaarschijnlijk)?
Nee precies, die dingen heb ik inderdaad grotendeels gecheckt. De 42k km zijn in dld gereden en het verloop is ook logisch in het onderhoudsboekje.True schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:34:
[...]
Dit is vrij standaard lijkt mij:Wat je sowieso kunt doen is vragen of de verkopende dealer de onderhoud wil opvragen en met jouw wil delen. Of ter inzage beschikbaar wilt stellen. Een dealer heeft er ook niets aan om prut te verkopen waar je later mee terugkomt.
- wat is de verdeling kilometers in Nederland en de aangenomen kilometers in het originele land?
- is de verdeling redelijk over de gereden duur in beiden?
- is het onderhoud redelijk qua interval en kilometerstand?
- is de import met een redelijk BPM en niet onevenredig laag (in dat geval kans op schade auto)?
- is de slijtage aan het interieur evenredig met de kilometerstand (dit is met 42k weinig maar als je echt plekken ziet moet je eerder denken aan 150-200k gereden kilometers, maar dat lijkt mij hier wat onwaarschijnlijk)?
Hoe check je de import BPM? Hij staat namelijk al op Nederlands kenteken. (Door garage al op kenteken gezet)
Garage lijkt verder ook goed 'vertrouwd' te zijn met veel positieve reviews en veel nette auto's in het wagenpark, wat dat betreft weinig twijfels ook. Daarnaast geven ze een volledige onderhoudsbeurt + 12 maanden garantie nog op de volledige auto.
Ah hij is net geïmporteerd en wordt nu verkocht?Dazzler2120 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:27:
[...]
Nee precies, die dingen heb ik inderdaad grotendeels gecheckt. De 42k km zijn in dld gereden en het verloop is ook logisch in het onderhoudsboekje.
Hoe check je de import BPM? Hij staat namelijk al op Nederlands kenteken. (Door garage al op kenteken gezet)
Garage lijkt verder ook goed 'vertrouwd' te zijn met veel positieve reviews en veel nette auto's in het wagenpark, wat dat betreft weinig twijfels ook. Daarnaast geven ze een volledige onderhoudsbeurt + 12 maanden garantie nog op de volledige auto.
Dan vind ik persoonlijk dat de onderhoudshistorie piekfijn in orde moet zijn én het moet een aantrekkelijk aanbod zijn met een prijs onder origineel Nederlandse auto's. Als je zo'n wagen als eerste NL-berijder binnen 2-3 jaar weer van de hand wilt doen schrijft die wegens import dan nog net wat meer af.
Maar het dit m.i. niets meer met Toyota te maken
Helder, dan moet het goed komen.True schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:44:
[...]
Ah hij is net geïmporteerd en wordt nu verkocht?
Dan vind ik persoonlijk dat de onderhoudshistorie piekfijn in orde moet zijn én het moet een aantrekkelijk aanbod zijn met een prijs onder origineel Nederlandse auto's. Als je zo'n wagen als eerste NL-berijder binnen 2-3 jaar weer van de hand wilt doen schrijft die wegens import dan nog net wat meer af.
Maar het dit m.i. niets meer met Toyota te maken
We gaan hem sws halen voor op de langere termijn te blijven rijden, denk dus dat we er niet 'fout' mee kunnen gaan tenzij we echt gekke dingen over het hoofd zien. Top, hopelijk post ik binnekort even een foto van de nieuwe bolide
[1] Ik kan met het kenteken 1 en ander voor je checken {eventueel via DM}.Dazzler2120 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:05:
[...]
Wij hebben momenteel een Corolla TS Team Deutschland editie op het oog uit 2021 met ca. 42k km op de teller, volgens het boekje is het onderhoud logisch en de garage waar de auto staat in Nederland heeft ook geverifieerd met de onderhouds garage - [1] is dit iets wat ik zelf kan controleren nog hoeveel km de auto in dit soort systemen genoteerd zijn?
[2] Of is het echt een kwestie van zelf naar de originele onderhouds garage bellen en kijken welke info ze vrij willen geven als koper?
[2] Beste is de buitenlandse garage te mailen en/of bellen om de historie op te vragen.
Klopt het dat Carplay op een RAV4 (2019-2022) enkel bedraad werkt?
Yup, helaas wel. Leverde begin november een nieuwe RAV uit en verbaasde me dat ik CarPlay alleen bedraad aan de praat kon krijgen.c-nan schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:40:
[ Voor 22% gewijzigd door Huigie op 20-02-2026 20:14 ]
Dat klopt. Maar voor een paar tientjes koop je een dongel waarmee je ‘m alsnog draadloos maakt. Heb ik nu al een paar jaar veel plezier van in de Corollac-nan schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:40:
Precies, dit is écht een eenvoudig oplosbaar probleem. Voor ik de headunit in de RAV4 verving gebruikte ik zo’n zelfde dongeltjeDenman schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:01:
[...]
Dat klopt. Maar voor een paar tientjes koop je een dongel waarmee je ‘m alsnog draadloos maakt. Heb ik nu al een paar jaar veel plezier van in de Corolla
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!
Hoi allemaal, wij overwegen een nieuwe Yaris Cross aan te schaffen in de Active uitvoering. Hiermee willen we 10+ jaar mee gaan rijden.
De argumenten om voor deze eenvoudigste uitvoering te gaan zijn:
- 16"lichtmetaal, dus wat meer band. Beter voor het rijcomfort en minder gevoelig voor velgschade door stoepranden e.d.
- Geen Smart Entry en Start systeem startknop. Minder diefstalgevoelig i.v.m. "normaal stuurslot" en minder sluipverbuik van de 12V accu?
- Halogeen koplampen. Minder mooi natuurlijk, maar te verwaarlozen kosten bij een defect t.o.v. LED.
Betreffende het thema diefstalgevoeigheid nog de overweging om de "Beveiligingssysteem klasse 1 (2e startonderbreker)" of de "Versnellingsbakslot CVT" optie aan te vinken. Er is zelfs een optie "Hybride accu slotbouten". Wat is jullie ervaring hiermee / mening over?
Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. tot het rijden in de bergen, met name het afdalen? Eerder gereden met een Renault hybride, maar die stopt, wanneer de HV-battterij vol is, met regenereren, en laat de auto compleet "los" en ben je volledig op de schijremmen aangewezen (geen fijne ervaring). Bij de Toyota helpt de motor i.i.g. ook nog mee in de B-stand.
Op de shortlist staat ook nog de Kia Niro HEV, maar die vertoont (voor zover ik weet) hetzelfde afdaalgedrag als de Renault hybride.
- 16"lichtmetaal, dus wat meer band. Beter voor het rijcomfort en minder gevoelig voor velgschade door stoepranden e.d.
- Geen Smart Entry en Start systeem startknop. Minder diefstalgevoelig i.v.m. "normaal stuurslot" en minder sluipverbuik van de 12V accu?
- Halogeen koplampen. Minder mooi natuurlijk, maar te verwaarlozen kosten bij een defect t.o.v. LED.
Betreffende het thema diefstalgevoeigheid nog de overweging om de "Beveiligingssysteem klasse 1 (2e startonderbreker)" of de "Versnellingsbakslot CVT" optie aan te vinken. Er is zelfs een optie "Hybride accu slotbouten". Wat is jullie ervaring hiermee / mening over?
Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. tot het rijden in de bergen, met name het afdalen? Eerder gereden met een Renault hybride, maar die stopt, wanneer de HV-battterij vol is, met regenereren, en laat de auto compleet "los" en ben je volledig op de schijremmen aangewezen (geen fijne ervaring). Bij de Toyota helpt de motor i.i.g. ook nog mee in de B-stand.
Op de shortlist staat ook nog de Kia Niro HEV, maar die vertoont (voor zover ik weet) hetzelfde afdaalgedrag als de Renault hybride.
[ Voor 5% gewijzigd door Millgate op 21-02-2026 09:05 ]
@Millgate je keuze over 16" begrijp ik helemaal, die van Smart Entry etc ook, maar die van de koplampen niet. Je halogeenkoplampen zijn weliswaar veel goedkoper, maar hebben ook veel minder lichtopbrengst. Bovendien vallen ze, zolang je het onderhoud maar bij Toyota laat uitvoeren, toch onder de 10 jaar garantie? Ik zou dus altijd voor het betere zicht kiezen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@Andrehj Nope, kijk maar naar de Toyota website:
Wat valt er onder andere niet onder de garantie:
- Slijtage, zoals banden, remschijven en ruitenwissers
- Onderdelen die periodiek vervangen moeten worden, zoals 12v accu’s en filters
- Verlichting, lampen, gloeilampen
- Interieur van (stoel)bekleding en stuurwiel
- Schade, zoals krassen en deuken
Ik snap je overweging. Voor wat betreft de velgen/banden is het nog goed om te weten dat ik ooit eens een Lexus CT200h die op veel te grote velgen stond heb om laten wisselen voor de standaardvelgen. Het was niet eens bij de dealer, maar bij een ex-lease occasion center van Leaseplan (die in Breukelen, bestaat nu niet meer) en ik zei: ik weet dat veel mensen wél grote velgen willen, ik niet, dus kan ik de 19" die onder deze Pearl white zitten omwisselen met de 17" die onder de zwarte zitten? Dan wordt deze zwarte "dikker" met 19" eronder en kan ik comfortabeler rijden. Dat moest even overlegd worden maar uiteindelijk gingen ze akkoord onder voorwaarde dat het zou passen, omdat soms de remschijven door de fabrikant ook groter uitgevoerd worden bij grotere velgen, maar dat was hier niet het geval, alleen bij de allerkleinste 16" variant waren de remschijven juist een stapje kleiner uitgevoerd.Millgate schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:49:
Hoi allemaal, wij overwegen een nieuwe Yaris Cross aan te schaffen in de Active uitvoering. Hiermee willen we 10+ jaar mee gaan rijden.
Ik weet dus niet hoe dat bij een Yaris Cross zit, maar mocht je dus een luxere uitvoering zien, kan je altijd navraag doen hierover.
Lampen en verlichting vallen niet onder de 10 jaar garante.Andrehj schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:00:
Bovendien vallen ze, zolang je het onderhoud maar bij Toyota laat uitvoeren, toch onder de 10 jaar garantie?
https://www.toyota.nl/toy...0onder%20de%20garantie%3A
Maar ik zou persoonlijk ook voor LED gaan. Die gaan gewoon langer mee en het zicht is veel beter.
Aangelengd op de led verlichting. Ik begrijp dat als deze stuk is je de hele unit moet vervangen voor veel geld. Maar wat is eigenlijk de verwachte levensduur van zo'n lamp? En zijn deze ook aftermarket te krijgen?
Normaal gesproken zouden die LED lampen tussen de 25.000 en 50.000 branduren hebben.
Het ligt er dus aan hoe veel je er gebruik van maakt, maar dat zou een gemiddelde levensduur van 10 tot 15 jaar zijn.
Of ze ook aftermarket te krijgen zijn weet ik niet. Maar ik zie vaak https://www.onderdelenlijn.nl/ voorbij komen.
Op deze site kun je zoeken naar originele gebruikte onderdelen.
Het ligt er dus aan hoe veel je er gebruik van maakt, maar dat zou een gemiddelde levensduur van 10 tot 15 jaar zijn.
Of ze ook aftermarket te krijgen zijn weet ik niet. Maar ik zie vaak https://www.onderdelenlijn.nl/ voorbij komen.
Op deze site kun je zoeken naar originele gebruikte onderdelen.
@rainvs heb jij nog contacten die wat kunnen zeggen over de aankomende C-HR+ laadsnelheid bij 1-fase?
Mijn schoonouders krijgen er binnenkort één: True in "Het grote Toyota-topic" maar Toyota gaf aan nog niet te kunnen zeggen wat de laadsnelheid is voor 1-fase laden. In de brochure op pag. 37 staat nog steeds 'n.n.b.' via: https://datablob.toyota.nl/data/brochures/C-HR+brochure.pdf
Mijn schoonouders krijgen er binnenkort één: True in "Het grote Toyota-topic" maar Toyota gaf aan nog niet te kunnen zeggen wat de laadsnelheid is voor 1-fase laden. In de brochure op pag. 37 staat nog steeds 'n.n.b.' via: https://datablob.toyota.nl/data/brochures/C-HR+brochure.pdf
Heeft iemand wel eens geprobeerd om zelf de optionele usb poorten voor de achterbank van de Corolla TS te installeren? Deze uit de handleiding:
:strip_exif()/f/image/v10B6FvFeJsKYEBZHyYkH4Ua.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik het paneel achter de middenconsole los trek, dan ligt daar al een loze kabel onderin. Ik neem aan dat dit de voorbereiding voor deze poorten is:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mL01HPaFwm58sw17T53IDlsG.jpg?f=user_large)
Zou ik die gewoon plug & play in zo’n module kunnen jassen? En zo ja, weet iemand het onderdeelnummer van deze module?
Of als alternatief: zou een onderdeel uit een Corolla RAV4 zoals deze ook moeten werken?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qSApZYTbdurilDQ0NC6LVW9p.jpg?f=user_large)
Edit: die laatste zojuist besteld bij een sloop. Op het oog heeft de stekker dezelfde vreemde vorm, dus ik waag de gok dat het gaat passen. Het frame zit er niet bij, dus hij zal niet zo mooi naar binnen vallen als op het plaatje uit de handleiding. De gebruikers moeten dan wat voorzichtiger zijn met hun stekkertjes. So be it.
:strip_exif()/f/image/v10B6FvFeJsKYEBZHyYkH4Ua.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik het paneel achter de middenconsole los trek, dan ligt daar al een loze kabel onderin. Ik neem aan dat dit de voorbereiding voor deze poorten is:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mL01HPaFwm58sw17T53IDlsG.jpg?f=user_large)
Zou ik die gewoon plug & play in zo’n module kunnen jassen? En zo ja, weet iemand het onderdeelnummer van deze module?
Of als alternatief: zou een onderdeel uit een Corolla RAV4 zoals deze ook moeten werken?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qSApZYTbdurilDQ0NC6LVW9p.jpg?f=user_large)
Edit: die laatste zojuist besteld bij een sloop. Op het oog heeft de stekker dezelfde vreemde vorm, dus ik waag de gok dat het gaat passen. Het frame zit er niet bij, dus hij zal niet zo mooi naar binnen vallen als op het plaatje uit de handleiding. De gebruikers moeten dan wat voorzichtiger zijn met hun stekkertjes. So be it.
[ Voor 11% gewijzigd door JME op 23-02-2026 21:14 ]
Donderdag onze Corolla ophalen. Nu heb ik de auris bij de anwb verzekerd en wilde dit ook weer doen met de Corolla. Maar tot mijn grote verbazing ben ik bij de anwb verplicht een gecertificeerde gps met 24/7 opvolging te laten installeren bij een all risk verzekering. Anders ben ik niet gedekt tegen diefstal. Nu maar bij Unive afgesloten daar is deze verplichting niet. Word de Corolla ts zovaak gestolen? Ik dacht dat het vooral de rav 4 is.
interessant, ben wel benieuwd of het werktJME schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:57:
Heeft iemand wel eens geprobeerd om zelf de optionele usb poorten voor de achterbank van de Corolla TS te installeren? Deze uit de handleiding:
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.