X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB
Er staat geen losse post voor arbeid op de factuur vermeld.Willem schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:40:
En arbeid, hoeveel was die als ik vragen mag?
[ Voor 22% gewijzigd door Van der Berg op 11-06-2026 17:44 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB
Ik vroeg me onlangs hetzelfde af maar dit gaat om de 90.000 kilometer beurt en dan worden de bougies vervangen en dat zijn longlife bougies by Toyota die duurder zijn en met plaatsen erbij kost dit schijnbaar rond 200 euro.ThinkPad schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:10:
€700 voor een grote beurt voor een Aygo, best stevig. Wat doen ze voor dat geld qua onderhoud/vervanging van onderdelen?
Dat kreeg ik tenminste te horen voor de Auris/Corolla, weet niet of voot de Aygo hetzelfde geldt, mogelijk iets goedkoper omdat het een drie-cilinder is?
Is dat gewoon ANWB met Europa dekking? Ik heb namelijk zelf ANWB Europa, maar bij de dealer heb ik bij het onderhoud van mijn RAV4 ook pechhulp gekregen, maar nooit echt naar gekeken wat het nou inhoud.vhal schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:29:
..en de pechhulp met europadekking. De ANWB is ook niet gratis....
EU DNS: 86.54.11.100
Heb het nu via mijn (reis) verzekering geregeld, inclusief alle onkosten en repatriëring voor zo'n beetje minder van de helft van de kosten van de ANWB. Inclusief woonplaats-service en dekking in alle Europese landen. Vervangend vervoer, ook voor caravan, vouwwagen of aanhanger. Voor mij never nooit geen ANWB meer
Twee keer met pech in Duitsland stil gestaan met mijn ANWB Europa dekking waarvan een keer nog geen half uurtje rijden van de Nederlandse grens maar ze schakelen dan de locale pechhulp in, want de ANWB wegenwacht mag de grens niet over.JME schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:31:
Bij mij gaf de dealer het advies om voor het basic pakket te gaan en voor het prijsverschil bij de ANWB te blijven. De genoemde reden was dat het netwerk van Toyota in NL weliswaar prima is, maar in veel landen (Oostenrijk was een “goed” voorbeeld) niet hetzelfde niveau zou hebben als het netwerk van de ANWB. Geen idee wat daarvan waar is, deze dealer kletste wel meer, maar ik vond het toch opvallend.
In Duitsland is de pechhulp ADAC die je naar de dichtstbijzijnde merk garage slepen, want i.t.t. de wegenwacht doen ze geen helaas (nood)reparaties.
Als de ANWB beter is dan Toyota zal het dan gaan om de afspraken die de ANWB met de lokale pechhulp heeft. Zo zal Toyota misschien niet de ADAC kunnen inroepen maar van het eigen dealer netwerk afhankelijk zijn wat minder dekking heeft. Kan me goed voorstellen dat dat per land veel kan verschillen.
De pakketprijzen zijn inmiddels inderdaad gestegen. Toen ik de afspraak maanden geleden maakte, kostte het 'Compleet'-pakket voor de 90.000 km- / 6e-jaarsbeurt € 700,-. Het 'Budget'-pakket zat toen rond de € 550,- en zelf koos ik destijds voor 'Standaard'.c-nan schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:25:
Aygo 90.000 onderhoud:
[Afbeelding]
Aygo 75.000 & 105.000 onderhoud:
[Afbeelding]
Ook de prijzen voor de aircoreiniging zijn omhooggegaan: ik betaalde destijds € 69,99 voor de intensieve reiniging, terwijl die optie bij het standaardpakket op het moment van boeken zelfs nog € 39,99 was.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Heb het Laats met mijn Toyota na onderhoud ook zo een pasje gekregen maar daar stond tot zoveel kilometer op 45000 volgens mijn vroeg me eigen af waarom?Van der Berg schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:01:
[...]
Precies, de pechhulp met Europadekking is inderdaad ook een groot pluspunt. Ik heb hierdoor geen ANWB Wegenwacht-abonnement nodig, wat op jaarbasis ook al snel zo'n € 150,- scheelt. Als je dat meerekent, valt die dealerrekening onderaan de streep best mee.
Heb het pasje erbij gepakt zie het al geldig tot 21-05-2027 of tot 43.167 kilometer,Wat als je meer kilometer heb gereden binnen dat jaar vervalt dan de pechhulp?
[ Voor 12% gewijzigd door bie100 op 12-06-2026 09:17 ]
Op mijn Toyota Service Pas staat inderdaad een limiet van 15.000 kilometer vermeld. Dit is de maximale afstand tot de volgende onderhoudsbeurt. Toyota koppelt het onderhoud, de garantie en de pechhulp op deze manier strikt aan elkaar.bie100 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:12:
[...]
Heb het Laats met mijn Toyota na onderhoud ook zo een pasje gekregen maar daar stond tot zoveel kilometer op 45000 volgens mijn vroeg me eigen af waarom?
Heb het pasje erbij gepakt zie het al geldig tot 21-05-2027 of tot 43.167 kilometer,Wat als je meer kilometer heb gereden binnen dat jaar vervalt dan de pechhulp?
Ja goed ga je over die kilometers heen voor de onderhoudsbeurt vervalt de pechhulp of zie ik dat fout?Van der Berg schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:32:
[...]
Op mijn Toyota Service Pas staat inderdaad een limiet van 15.000 kilometer vermeld. Dit is de maximale afstand tot de volgende onderhoudsbeurt. Toyota koppelt het onderhoud, de garantie en de pechhulp op deze manier strikt aan elkaar.
Er zijn 2 criteria. 15.000km en 1 jaar.bie100 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:36:
[...]
Ja goed ga je over die kilometers heen voor de onderhoudsbeurt vervalt de pechhulp of zie ik dat fout?
Bij overschrijding geen recht op pechhulp.
[ Voor 7% gewijzigd door TvanW op 12-06-2026 09:41 ]
Met een spuitbus van een paar euro red je het in dit geval echt niet; ik heb namelijk bewust gekozen voor het intensieve aircoreinigingsprogramma. Dat is een heel andere, diepgaande behandeling dan de standaard reiniging of een snelle spray.breinonline schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 06:43:
Airco kan gaan stinken door bacteriën en schimmelvorming. Daarop wordt gereinigd zodat de airco weer fris ruikt. Je kan daar zelf overigens ook spuitbussen voor kopen.
Hoewel ik hiervoor € 69,- extra heb betaald, is het verschil direct merkbaar. Zelf met een spuitbus in de weer gaan is weliswaar goedkoper en makkelijk, maar dat maskeert vaak alleen de geur tijdelijk in plaats van dat het de bacteriën echt aanpakt. In combinatie met het nieuwe interieurfilter ruikt de auto nu weer als nieuw en is de luchtkwaliteit in het interieur aanzienlijk verbeterd. Die extra investering was het mij dus absoluut waard.
Nou goed niet dat ik gebruik er van maak daar niet van en je krijgt het erbij maar als je meer kilometers maakt heeft die pechhulp weinig zinTvanW schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:39:
[...]
Er zijn 2 criteria. 15.000km en 1 jaar.
Behalve als je er binnen blijft dan uiteraard
Met een kleine nuance....het is niet 'en' maar wat er als eerst komt van de 2 variabelen.TvanW schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:39:
[...]
Er zijn 2 criteria. 15.000km en 1 jaar.
Als je het reguliere onderhoud netjes op tijd doet, dus bij 1 jaar of 15.000km als je meer dan 15K per jaar rijdt, dan wordt ie gewoon weer verlengd en ben je altijd gedektbie100 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:55:
[...]
Nou goed niet dat ik gebruik er van maak daar niet van en je krijgt het erbij maar als je meer kilometers maakt heeft die pechhulp weinig zin
Je kan er ook voor kiezen om voor het budget onderhoudspakket te gaan. Die is goedkoper maar dan vallen dingen als pechhulp en hybride zekerheids controle (mits van toepassing op het voertuig natuurlijk) af. Dan kan je zelf iets van pechhulp regelen. Dat kan lonen als je (veel) meer dan 15K per jaar rijdt.
Overigens vervalt de pechhulp inderdaad strict een dag na dat jaar of een km boven die 15K. Dat klinkt flauw, maar Toyota besteedt het proces de pechhulp uit aan een derde partij (ik meen nog steeds Allianz), de medewerkers daar kijken gewoon in de computer en is ie er overheen dan is het simpelweg "computer says no"
Een goede Toyota dealer lost dit overigens zelf op voor de klant of neemt contact op met pechhulp om het "achteraf" te regelen. Maar dat is weer een ander verhaal.
Ja dat klopt maar dan zou budget plus de ANWB een goedkopere optie zijn in mijn ogen als je meer rijd dan die 15.000 danDenman schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:04:
[...]
Als je het reguliere onderhoud netjes op tijd doet, dus bij 1 jaar of 15.000km als je meer dan 15K per jaar rijdt, dan wordt ie gewoon weer verlengd en ben je altijd gedekt![]()
Je kan er ook voor kiezen om voor het budget onderhoudspakket te gaan. Die is goedkoper maar dan vallen dingen als pechhulp en hybride zekerheids controle (mits van toepassing op het voertuig natuurlijk) af. Dan kan je zelf iets van pechhulp regelen. Dat kan lonen als je (veel) meer dan 15K per jaar rijdt.
Overigens vervalt de pechhulp inderdaad strict een dag na dat jaar of een km boven die 15K. Dat klinkt flauw, maar Toyota besteedt het proces de pechhulp uit aan een derde partij (ik meen nog steeds Allianz), de medewerkers daar kijken gewoon in de computer en is ie er overheen dan is het simpelweg "computer says no"
Een goede Toyota dealer lost dit overigens zelf op voor de klant of neemt contact op met pechhulp om het "achteraf" te regelen. Maar dat is weer een ander verhaal.
Ik had Laats de compleet met dan de hybride zekerheid controle de 12 volt accu was goed maar ook weer niet heel vaag eigenlijk
Heb zelf aangegeven om het te vervangen ze kwamen er zelf niet mee in ieder geval
Willem schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:40:
En arbeid, hoeveel was die als ik vragen mag?
Alle beurten hebben bij alle Toyota dealers dezelfde vaste prijzen. Dit zijn dus prijzen inclusief arbeid.Van der Berg schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:43:
Er staat geen losse post voor arbeid op de factuur vermeld.
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
Deze auto staat momenteel op mijn shortlist als 1 van de 2 opties als potentiële opvolgers van mijn huidige auto als ik besluit deze weg te doen.
Je moet toch om de 15.000 km onderhoud plegen? Ik doe het zelf ook steeds precies om de 15.000 km.bie100 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:55:
[...]
Nou goed niet dat ik gebruik er van maak daar niet van en je krijgt het erbij maar als je meer kilometers maakt heeft die pechhulp weinig zin
Technisch zal er niet veel anders zijn dan de station variant. Zoals ik eerder in dit topic zei heb ik na 7 jaar alleen regulier onderhoud en 6 bandjes gehad, dus vooralsnog weer een prima betrouwbaar model.TheBrut3 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:08:
Heeft iemand algemene ervaring met de Corolla Hybrid 200 hatchback? Dingen om rekening mee te houden en/of om op te letten? Het gros van de ervaringen/vergelijkingen is of het 1.8 model of het is de stationwagen.
Deze auto staat momenteel op mijn shortlist als 1 van de 2 opties als potentiële opvolgers van mijn huidige auto als ik besluit deze weg te doen.
Ook zuinig; ik haal er met redelijk gemak 1 op 19 / 1 op 20 mee. Omdat de hatchback iets lichter is zijn de verbruikscijfers wellicht nog iets beter.
Wel heeft de hatchback een kortere wielbasis, waardoor de ruimte op de achterbank krapper is dan bij de station. Iets om rekening mee te houden indien je vaker personen mee neemt op de achterbank.
Het enige echte nadeel wat ik kan noemen bij de 2.0 is dat ie bij koud/vochtig weer nogal pluimt bij flink accelereren. Dat doet een beetje af aan de ervaring. Het is verder niks technisch ernstigs, maar voelt ook niet helemaal "Toyota" aan en witte pluimen rook passen imho ook niet echt bij een "groene" hybride
Ik durf niet te zeggen of de hatchback dat ook doet, maar ik vermoed van wel. Vanaf de lente en dus stijgende temperaturen eigenlijk nooit meer last van.
nou niks hoef en er zijn er ook genoeg die hun Toyota in onderhoud hebben bij een universeel bedrijf of dat beter of slechter is geen ideeVan der Berg schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:08:
[...]
Je moet toch om de 15.000 km onderhoud plegen? Ik doe het zelf ook steeds precies om de 15.000 km.
Zal wel goedkoper zijn denk ik
Daarnaast krijg ik telkens een jaar garantie erbij tot een maximum van 10 jaar mits ik het onderhoud bij Toyota-dealer Louwman laat uitvoeren. Dit is mij twee jaar geleden bij de aankoop van mijn Aygo zo toegezegd en staat ook expliciet in de overeenkomst vermeld. Als je het onderhoud bij een andere (universele) garage laat doen, vervalt deze verlengde garantie tot 10 jaar direct.bie100 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:27:
[...]
nou niks hoef en er zijn er ook genoeg die hun Toyota in onderhoud hebben bij een universeel bedrijf of dat beter of slechter is geen idee
Zal wel goedkoper zijn denk ik
Ja precies, alles schoon gemaakt rond de verdamper etc. Check.breinonline schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 06:43:
Airco kan gaan stinken door bacteriën en schimmelvorming. Daarop wordt gereinigd zodat de airco weer fris ruikt. Je kan daar zelf overigens ook spuitbussen voor kopen.
Maar welke werkzaamheden zitten dan precies in dat 'intensieve aircoreinigingsprogramma' pakket?Van der Berg schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:42:
[...]
Met een spuitbus van een paar euro red je het in dit geval echt niet; ik heb namelijk bewust gekozen voor het intensieve aircoreinigingsprogramma. Dat is een heel andere, diepgaande behandeling dan de standaard reiniging of een snelle spray.
Hoewel ik hiervoor € 69,- extra heb betaald, is het verschil direct merkbaar. Zelf met een spuitbus in de weer gaan is weliswaar goedkoper en makkelijk, maar dat maskeert vaak alleen de geur tijdelijk in plaats van dat het de bacteriën echt aanpakt. In combinatie met het nieuwe interieurfilter ruikt de auto nu weer als nieuw en is de luchtkwaliteit in het interieur aanzienlijk verbeterd. Die extra investering was het mij dus absoluut waard.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Ja het vervalt maar als je naar een jaar het onderhoud weer laat doen bij een dealer gaat die garantie weer in na een maandVan der Berg schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:55:
[...]
Daarnaast krijg ik telkens een jaar garantie erbij tot een maximum van 10 jaar mits ik het onderhoud bij Toyota-dealer Louwman laat uitvoeren. Dit is mij twee jaar geleden bij de aankoop van mijn Aygo zo toegezegd en staat ook expliciet in de overeenkomst vermeld. Als je het onderhoud bij een andere (universele) garage laat doen, vervalt deze verlengde garantie tot 10 jaar direct.
Standaard reiniging (€ 49,95): Dit is een preventieve geurbehandeling. Er wordt een spuitbus in de auto gezet die via de interieurcirculatie de luchtbuizen opfrist. Dit pakt de diepe schimmelhaard op de verdamper zelf niet grondig aan.True schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:18:
[...]
Maar welke werkzaamheden zitten dan precies in dat 'intensieve aircoreinigingsprogramma' pakket?
De Intensieve Dieptereiniging (€ 69,95): Spoelt het koelblok écht chemisch en mechanisch schoon. Dit haalt de oorzaak van tranende ogen, een kriebelende keel of die muffe 'natte hond'-geur definitief weg.
Heb recent geleerd mijn thuis airco schoon te maken door een airco monteur: radiator inspuiten, afspoelen en simpelweg schoonmaken. Ondanks de filters zit er zooi in en die heb ik er minutieus uit zitten prutsen tot alles eruit was. Voor thuis airco wel uurtje werk, maar nu weer brandschoon.True schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:18:
[...]
Maar welke werkzaamheden zitten dan precies in dat 'intensieve aircoreinigingsprogramma' pakket?
Als het zoiets is dan legitimeert het de prijs wel: tis gewoon een klusje om ‘m écht schoon te maken en moet even precies ivm kwetsbare lamellen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Trek je dit uit een brochure of uit AI?Van der Berg schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:46:
[...]
Standaard reiniging (€ 49,95): Dit is een preventieve geurbehandeling. Er wordt een spuitbus in de auto gezet die via de interieurcirculatie de luchtbuizen opfrist. Dit pakt de diepe schimmelhaard op de verdamper zelf niet grondig aan.
De Intensieve Dieptereiniging (€ 69,95): Spoelt het koelblok écht chemisch en mechanisch schoon. Dit haalt de oorzaak van tranende ogen, een kriebelende keel of die muffe 'natte hond'-geur definitief weg.
Ik ben namelijk best bekend met de definitie van het woord 'definitief' en ik geloof eigenlijk niet dat een dealer zo'n woord durft uit te spreken.
[ Voor 13% gewijzigd door Van der Berg op 12-06-2026 14:47 ]
Wat is het verschil en wat is hun werkwijze?Van der Berg schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:45:
Dat is inderdaad het verschil en hun werkwijze.
Want ik snap nu nog steeds niet wat je voor dat 'intensieve aircoreinigingsprogramma' pakket krijgt namelijk.
Bron: Toyota:True schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:56:
[...]
Wat is het verschil en wat is hun werkwijze?
Want ik snap nu nog steeds niet wat je voor dat 'intensieve aircoreinigingsprogramma' pakket krijgt namelijk.
Aircocheck, reiniging en geurbehandeling tijdens onderhoud € 49,95
Voor extra frisheid in je auto. Naast de standaard aircocheck verwijdert de reiniging muffe geuren uit het interieur.
Wat doen we?
- Preventieve reiniging van het aircosysteem
- Geurbehandeling voor frisse lucht in je auto
Airco-dieptereiniging € 69,95
Verwijdert micro-organismen diep in het systeem en voorkomt snelle hervervuiling. Ideaal bij hardnekkige geurproblemen.
Wat doen we?
- Intensieve reiniging van de verdamper
https://www.toyota.nl/toyota-rijders/service-onderhoud/airco-onderhoud
Zie bijv. YouTube: How to remove your car's air conditioning odor #shorts
En nog een nieuw interieurfilter waarschijnlijk, omdat die ook muf kan gaan ruiken.
[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 12-06-2026 20:07 ]
Bij een Toyota-dealer. Hoeft natuurlijk niet Louwman te zijn (mij zie je nooit meer bij Louwman, meerdere keren heel slechte service gehad daar)Van der Berg schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:55:
[...]
mits ik het onderhoud bij Toyota-dealer Louwman laat uitvoeren.
Louwman Den Haag is in ieder geval inderdaad echt een grap. Medelijden met mensen die daar hun auto in onderhoud hebben. Je kan nog beter naar een random Kwikfit gaan.Tarax schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:17:
[...]
Bij een Toyota-dealer. Hoeft natuurlijk niet Louwman te zijn (mij zie je nooit meer bij Louwman, meerdere keren heel slechte service gehad daar)
Ik kom er niet uit welke geschikt zijn. Het is een XP210 Yaris uit 2021 en heeft geen rails op het dak, dus moet geklemd worden. Maar als ik die klemmen zie voor compatibele dragers, dan lijken deze geen rekening te houden met de rand van het dak.
Moet je dan klemmen op die uitstekende rand en niet de rubberen rand van de deuren? Het voelt nogal spannend en schade gevoelig.
[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 13-06-2026 11:32 ]
Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.
Bedankt voor je reactie. Het zal allemaal inderdaad niet heel veel verschil maken.Denman schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:19:
Technisch zal er niet veel anders zijn dan de station variant. Zoals ik eerder in dit topic zei heb ik na 7 jaar alleen regulier onderhoud en 6 bandjes gehad, dus vooralsnog weer een prima betrouwbaar model.
Ook zuinig; ik haal er met redelijk gemak 1 op 19 / 1 op 20 mee. Omdat de hatchback iets lichter is zijn de verbruikscijfers wellicht nog iets beter.
Wel heeft de hatchback een kortere wielbasis, waardoor de ruimte op de achterbank krapper is dan bij de station. Iets om rekening mee te houden indien je vaker personen mee neemt op de achterbank.
Het enige echte nadeel wat ik kan noemen bij de 2.0 is dat ie bij koud/vochtig weer nogal pluimt bij flink accelereren. Dat doet een beetje af aan de ervaring. Het is verder niks technisch ernstigs, maar voelt ook niet helemaal "Toyota" aan en witte pluimen rook passen imho ook niet echt bij een "groene" hybride
Ik durf niet te zeggen of de hatchback dat ook doet, maar ik vermoed van wel. Vanaf de lente en dus stijgende temperaturen eigenlijk nooit meer last van.
Iemand nog ervaring met het verschil tussen de oude Hybrid 200 en de nieuwe Hybrid 180? Het sales verhaal is dat de motor efficiënter is getuned voor een nog betere beleving. Mijn mening is dat het gewon langzamer is gemaakt vanwege EU regulatie.
@TheBrut3Denman schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:19:
[...]
Technisch zal er niet veel anders zijn dan de station variant. Zoals ik eerder in dit topic zei heb ik na 7 jaar alleen regulier onderhoud en 6 bandjes gehad, dus vooralsnog weer een prima betrouwbaar model.
Zelf 50k km gemaakt in TS 1.8 en 2.0 en onderschrijf helemaal wat Denman hier zegt. Heb de 2.0 hatchback ook proefgereden en onderschrijf de kortere wielbasis en gevoel (had 2 mensen mee).
Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.
Die pluimen zijn waarschijnlijk gewoon stoom vh condens. En dat hoort erbij, misschien nog wel meer bij een hybride.Denman schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:19:
[...]
De verbrandingsmotor wordt vaker uitgeschakeld, en het duurt dus langer voor al het vocht uit de uitlaat verdampt is. En het duurt ook langer voordat de uitlaat zelf heet genoeg is zodat het vocht (wat ook vrijkomt bij de van de verbanding) niet weer neerslaat of nog zichtbaar is bij de uitlaat.
Je ziet het bij de plugin-hybrids nog meer, pluimpjes stoom op de snelweg. Een niet-hybrid is dan vaak al zodanig heet dat er geen zichtbare dampen meer vrijkomen.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Wat kan het zijn? Misschien toch de verlichting die nog even aanstaat, ookal staat de hendel op automatisch en heb ik de auto uitgezet? Handrem staat er ook netjes op, en in P. Als ik dan de handrem nog een keer aantrek, hoor ik hem wel nog een keer extra aantrekken.
Gaat om een Yaris Hybrid 2026
Als je verlichting aanzet en je stapt uit is het dan hetzelfde waarschuwingsgeluid?cordonbleu schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:57:
Wie o wie weet wat het is? Ik heb weleens dat mijn auto een luide pieptoon laat horen, zodra ik na het uitzetten het portier open. De ene keer is het wel, en de andere keer niet. De verlichting staat op automatisch, dus dat kan het niet zijn lijkt mij? De uitstap hulp is het ook niet. Dat is een ander soort pieptoon, en dat wordt weergeven op het display. Maar tijdens deze pieptoon staat er ook niets op het display.
Wat kan het zijn? Misschien toch de verlichting die nog even aanstaat, ookal staat de hendel op automatisch? Handrem staat er ook netjes op, en in P. Als ik dan de handrem nog een keer aantrek, hoor ik hem wel nog een keer extra aantrekken.
Goede vraag. Het lijkt er sowieso op, en misschien is het wel hetzelfde. Maar zeker weten doe ik het niet. Dat ga ik morgen even proberen. Lastige is alleen dat ik dan misschien niet meteen die toon waar het om gaat ook kan reproduceren om te vergelijken.True schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:58:
[...]
Als je verlichting aanzet en je stapt uit is het dan hetzelfde waarschuwingsgeluid?
😁 ik rij m’n 4e Lexus en heb dit nog steeds. Helaas nog nooit echt uitgezocht maar het is ( in mijn geval) denk ik de volgorde van deur openen en auto uitzetten.cordonbleu schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:57:
Wie o wie weet wat het is? Ik heb weleens dat mijn auto een luide pieptoon laat horen, zodra ik na het uitzetten het portier open. De ene keer is het wel, en de andere keer niet. De verlichting staat op automatisch, dus dat kan het niet zijn lijkt mij? De uitstap hulp is het ook niet. Dat is een ander soort pieptoon, en dat wordt weergeven op het display. Maar tijdens deze pieptoon staat er ook niets op het display.
Wat kan het zijn? Misschien toch de verlichting die nog even aanstaat, ookal staat de hendel op automatisch en heb ik de auto uitgezet? Handrem staat er ook netjes op, en in P. Als ik dan de handrem nog een keer aantrek, hoor ik hem wel nog een keer extra aantrekken.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Corolla ts uit 2022 doet precies hetzelfde. Ook niet altijd en geen idee waarom.cordonbleu schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:57:
Een van de redenen is soms als je je auto opendoet terwijl hij nog aan staat. Iedereen mag uitstappen, maar je mag de deur als bestuurder niet opendoen terwijl je motor nog aanstaat.Boeryepes schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 06:58:
[...]
😁 ik rij m’n 4e Lexus en heb dit nog steeds. Helaas nog nooit echt uitgezocht maar het is ( in mijn geval) denk ik de volgorde van deur openen en auto uitzetten.
Bij mijn P3 betekent het dat ik iets vergeten ben. Het dak staat open, een raam open, lichten aan, sleutel niet in mijn broekzak, zoiets.cordonbleu schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:57:
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Ja preciesJME schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:44:
Het meest irritante piepje is het piepje zonder toelichting. Zeg me gewoon wat ik fout doe en hou anders je klep. Zoiets.
Die achterbank waarschuwing ken ik. Dat is hem niet.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Vorig jaar de condensor laten vervangen en toen was het een tijd bijna weg.
Zag laatst dat Totoya nog een intensievere reiniging aanbood, misschien dat eens proberen.
Ik alleen als ik hem een tijd niet gebruikt heb en dan even in het begin.breinonline schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:20:
Ik heb hem altijd aan, auto en eco stand. En nare geur heb ik geen last van.
rav4 2019 overigens.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Normaal in NL zet ik de airco enkel aan als het of heet is en ik verkoeling wil, of koud is en ik verwarming wil. Meestal zet ik hem dan vlak voordat ik mijn bestemming bereik dan weer uit.
Maar nu hier in zuid Frankrijk met temperaturen tegen de 40c aan, staat hij altijd aan en laat ik hem ook aan.
Zo doe ik dat al jaren (met diverse Toyota's) en nog nooit last gehad van geurtjes of wat dan ook.
Zo min mogelijk aan, ik hou niet van airco. Alleen als het echt warm is gaat-ie aan en zo snel mogelijk weer uit.cordonbleu schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:16:
Wat doen jullie en wat is het beste qua airco gebruik? Airco gewoon altijd aan laten staan met ventilatie op auto of alleen de airco aanzetten als het nodig is en dan een paar minuten voor aankomst weer uitzetten, zodat de condensor op kan drogen? Om bacteriën en muffe luchtjes te voorkomen. Of kan je hem gewoon gerust aan laten staan tot aankomst?
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Het vervangen van de condensor (die voor je radiateur achter je gril zit) kan nooit invloed hebben op de slechte geur van de airco, omdat daar geen (interieur)lucht doorheen stroomt, maar koelmiddel.RudolfR schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:58:
Ik zet hem meestal tijdig uit, maar blijft er last van houden. Interieurfilter vervangen. Zelf eens zo'n spuitbus-behandeling gedaan en ook bij de beurt laten reinigen, maar het komt altijd wel terug, wel minder erg dan eerst.
Vorig jaar de condensor laten vervangen en toen was het een tijd bijna weg.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Los van alle hierbovengenoemde zaken, ik ben bezig met een grote beurt voor de Highlander en moest de bougies vervangen. Met die V6 zijn de voorste drie geen probleem, de achterste drie daarentegen...cordonbleu schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:16:
Wat doen jullie en wat is het beste qua airco gebruik? Airco gewoon altijd aan laten staan met ventilatie op auto of alleen de airco aanzetten als het nodig is en dan een paar minuten voor aankomst weer uitzetten, zodat de condensor op kan drogen? Om bacteriën en muffe luchtjes te voorkomen. Of kan je hem gewoon gerust aan laten staan tot aankomst?
Kunststof kap en de metalen kap die onder de ruitenwissermotor zit moeten er vanaf en dat was maar goed ook want wat ik onder die kunststof kap vond was niet mals. De vorige eigenaar woonde denk ik in een bos want er lag een laag blaadjes en andere meuk te verworden tot compost; ik heb een halve vuilniszak gevuld met troep. Dat ligt dan lekker te meuren voor de opening van het interieurfilter en werkt zeker bacteriën en vieze geurtjes in de hand. Moraal van het verhaal: check voor de grap eens onder die kunststof kap onder de ruitenwissers, en kijk of je daar ook de boel goed schoon kunt krijgen.
De mijne zit nog in de luiers, met krap 2000 km op de teller. Zal daar dus nog geen last van hebben. Maar goed om iets als dit in het achterhoofd te houden voor over een tijdje. Bizar wat er zich allemaal kan ophopen op plekken die je onmogelijk acht.Willem schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:10:
[...]
Los van alle hierbovengenoemde zaken, ik ben bezig met een grote beurt voor de Highlander en moest de bougies vervangen. Met die V6 zijn de voorste drie geen probleem, de achterste drie daarentegen...![]()
Kunststof kap en de metalen kap die onder de ruitenwissermotor zit moeten er vanaf en dat was maar goed ook want wat ik onder die kunststof kap vond was niet mals. De vorige eigenaar woonde denk ik in een bos want er lag een laag blaadjes en andere meuk te verworden tot compost; ik heb een halve vuilniszak gevuld met troep. Dat ligt dan lekker te meuren voor de opening van het interieurfilter en werkt zeker bacteriën en vieze geurtjes in de hand. Moraal van het verhaal: check voor de grap eens onder die kunststof kap onder de ruitenwissers, en kijk of je daar ook de boel goed schoon kunt krijgen.
Ik was meer gewoon benieuwd naar wat over het algemeen het beste is. Bij aflevering van mijn auto kwam de dealer namelijk niet veel verder dan dat het niets uitmaakt en ik de airco gewoon permanent aan kon laten staan. Zou natuurlijk goed kunnen dat dit prima kan, maar was toch benieuwd naar de real life ervaringen.
Idd...cordonbleu schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:54:
[...]
Bizar wat er zich allemaal kan ophopen op plekken die je onmogelijk acht.
De Aygo die wij voor onze dochter bij een particulier gekocht hadden, wilde bij flink gas geven nogal inhouden.
Toen ik het luchtfilter open maakte was in het filter een gat gevreten en zat het filter vol met blaadjes, haar en zelfs een eikel.
De vorige eigenaar woonde in een bosrijk gebied...
Nieuw filter erin en weer prima rijden. Maar je staat idd wel even raar te kijken.
En ja hoor, exact dat volgens de dealer. Gelukkig onder garantie. Maar toch, ben blij dat ik er toch op geacteerd heb voordat er echt iets gevaarlijks ontstaan zou zijn..
Versleten wiellagers daar kan je echt nog een behoorlijke tijd mee doorrijden voor het gevaarlijk wordt vaak. Maar, dit is toch een slijtage onderdeel, en geen garantieonderdeel? Of werkt dat anders bij Toyota?Tomino schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:51:
We reden al een tijdje rond (2 maanden) met een geluid waarvan ik dacht dat het bij de banden hoorde. Toen ik online het geluid eindelijk "juist" kon beschrijven en beschrijven was het direct raak. Een vliegtuig cabine geluid? Wiellagers!
En ja hoor, exact dat volgens de dealer. Gelukkig onder garantie. Maar toch, ben blij dat ik er toch op geacteerd heb voordat er echt iets gevaarlijks ontstaan zou zijn..
Daarom is de gouden regel: als je het niet weet, twijfelt of er zelf geen verstand van hebt: altijd binnen afzienbare tijd de dealer raadplegen. Ik vind 2 maanden ermee doorrijden wel een dingetje, ook al hoort het bij de banden: waarom laat je dat dan niet eerder nakijken?Tomino schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:51:
We reden al een tijdje rond (2 maanden) met een geluid waarvan ik dacht dat het bij de banden hoorde. Toen ik online het geluid eindelijk "juist" kon beschrijven en beschrijven was het direct raak. Een vliegtuig cabine geluid? Wiellagers!
Ik heb met een Mazda MX-30 een vergelijkbaar probleem gehad, daar bleek het de aandrijfas te zijn en diens lagers.
@ZeromaNoiS Ik snap je punt, want technisch slijten lagers, maar ze horen wel heel erg lang mee te gaan en niet zoals banden, remmen of vergelijkbare onderdelen periodiek vervangen te worden. Dus dit is typisch zo'n gevalletje die ik zelf ook niet onder normale slijtage vind horen vallen.
:strip_exif()/f/image/pU8K9O0qa04Jxm7zUjREZZoC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yDBVHj1ZEI8GyehRPN6FxBOy.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook even een nieuw hepa interieurfilter ingestoken. Dat wat ik vorige week onder de motorkap vandaan haalde was ook terug te zien in het oude filter... soms vraag je je af of mensen onderhoud wel serieus nemen (dit was echt al jaren niet gedaan gezien de staat van het filter).
De MOOG sets kwamen trouwens tóch uit de USA. Ondanks Lexus beschikbare spare parts was dit de veilige weg. Viel niet tegen met 7 dagen levertijd en te verwaarlozen invoerheffing.
Nu vroeg ik me af of het een beetje te doen is om de kabel voor de achterste camera van de voorruit naar de achterruit te krijgen?
En of ik dat het beste kan doen via de bestuurder- of de passagierskant?
De auto heeft een gemotoriseerde achterklep mocht dat nog relevant zijn voor de overgang van carrosserie naar achterklep.
Ik overweeg momenteel de FITCAMX 2019-2022 Corolla(Gen12) Front 4K+ Rear 1080P+ 128G omdat deze aan de voorkant zo mooi integreert en makkelijk van voeding is te voorzien.
Ik heb dit ook gedaan voor een Touring Sport 2023 facelift.Vliegvlug schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:30:
Ik wil een dashcam met zowel voor als achter een camera gaan plaatsen in mijn Toyota Corolla Hybrid TS uit 2022.
Nu vroeg ik me af of het een beetje te doen is om de kabel voor de achterste camera van de voorruit naar de achterruit te krijgen?
En of ik dat het beste kan doen via de bestuurder- of de passagierskant?
De auto heeft een gemotoriseerde achterklep mocht dat nog relevant zijn voor de overgang van carrosserie naar achterklep.
Ik overweeg momenteel de FITCAMX 2019-2022 Corolla(Gen12) Front 4K+ Rear 1080P+ 128G omdat deze aan de voorkant zo mooi integreert en makkelijk van voeding is te voorzien.
Kabel voor de voorkant via linkerkant. Let op dat je hem achter de airbag trekt.
Kabel voor de achterkant via passagierszijde. Ook hier moet je opletten op de airbag. Vervolgens via de B en C pilaren doortrekken. Op video's zie je mensen vervolgens via het dak de kabel doortrekken, maar ik heb kabel gewoon via de zijkant getrokken.
Dat is net een nieuwer model dan de 2022 versie die ik heb toch?banaliteit schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:35:
[...]
Ik heb dit ook gedaan voor een Touring Sport 2023 facelift.
Is dat dan de voorairbag? Of heeft de Corolla ook zij airbags?Kabel voor de voorkant via linkerkant. Let op dat je hem achter de airbag trekt.
Want de kabel voor de achter camera komt bij de fitcamx vanaf de achteruitkijkspiegel dus komt zover ik weet niet langs de voor airbag.
Ik vermoed dat jij een andere achter camera hebt waarbij de kabel ergens van vooronder uit de voorkant van de auto komt. Want volgens mij hoef ik de B en C stijlen enkel te kruisen en er niet doorheen aangezien ik van plan was om via de rand van de dakbedekking te gaan.Kabel voor de achterkant via passagierszijde. Ook hier moet je opletten op de airbag. Vervolgens via de B en C pilaren doortrekken.
Dat was ik ook van plan.Op video's zie je mensen vervolgens via het dak de kabel doortrekken, maar ik heb kabel gewoon via de zijkant getrokken.
Ben jij onderlangs via de dorpel gegaan?
Hoe ben je uiteindelijk op de achterruit terecht gekomen?
Ben je via het linker of rechter rubber ding gegaan dat het plafond met de klep verbindt?
Zie de twee groene paden hieronder:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/G8KX1XpNqGvrxD7mrYVzCYgM.jpg?f=user_large)
En om de kabel uit de klep te laten komen is er dan voldoende speling om tussen de bovenkant van dat rechthoekige deksel uit te komen of moest je er een inkeping in maken?
Of is het misschien wel mogelijk om onder het grijze kunststof uit te komen ter hoogte van de ruit?
Deze verdween kort daarna ook weer. Als ik het goed gezien heb was een code, ik meende 'E220'. Kleur wit. Verder geen check engine light oid gehad.
Iemand enig idee wat deze code heeft kunnen betekenen? Google geeft geen uitkomst.
[ Voor 17% gewijzigd door X2X2X op 24-06-2026 14:16 ]
Vliegvlug schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 00:44:
[...]
Dat is net een nieuwer model dan de 2022 versie die ik heb toch?
[...]
Is dat dan de voorairbag? Of heeft de Corolla ook zij airbags?
Want de kabel voor de achter camera komt bij de fitcamx vanaf de achteruitkijkspiegel dus komt zover ik weet niet langs de voor airbag.
[...]
Ik vermoed dat jij een andere achter camera hebt waarbij de kabel ergens van vooronder uit de voorkant van de auto komt. Want volgens mij hoef ik de B en C stijlen enkel te kruisen en er niet doorheen aangezien ik van plan was om via de rand van de dakbedekking te gaan.
[...]
Dat was ik ook van plan.
Ben jij onderlangs via de dorpel gegaan?
Hoe ben je uiteindelijk op de achterruit terecht gekomen?
Ben je via het linker of rechter rubber ding gegaan dat het plafond met de klep verbindt?
Zie de twee groene paden hieronder:
[Afbeelding: Toyota Corolla Hybrid TS - achterklep - paden voor draad dashcam achter]
En om de kabel uit de klep te laten komen is er dan voldoende speling om tussen de bovenkant van dat rechthoekige deksel uit te komen of moest je er een inkeping in maken?
Of is het misschien wel mogelijk om onder het grijze kunststof uit te komen ter hoogte van de ruit?
Plaatje zegt meer dan....
Inderdaad inkeping gemaakt. Ik heb een ronde vijl gebruikt. Van daaruit onder de dakbedekking doorgetrokken naar de pilaren. En zoals je zei vanuit daar kan je inderdaad langs het dak en achter de airbags alles doortrekken.
Die rubbers bij achterklep zijn echt kut. Uiteindelijk heb ik de kunststof "rubber houders" los geklikt. Maar die zijn echt moeilijk om weer vast te zetten.
E verwijst naar de temperatuursensor geloof ik? wat niet zo gek is met deze temperaturenX2X2X schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:13:
Vandaag lichtte er bij mijn 2020 corolla 1.8 hybrid een lampje op linksonder bij de toerenteller. Ongeveer ter hoogte van de 1000 toeren markering. (Ik heb het digitale dashboard met scherm in het midden en analogd toerenteller links + analoge brandstofpeil en koelwatertemperatuur meters rechts)
Deze verdween kort daarna ook weer. Als ik het goed gezien heb was een code, ik meende 'E220'. Kleur wit. Verder geen check engine light oid gehad.
Iemand enig idee wat deze code heeft kunnen betekenen? Google geeft geen uitkomst.
Mmm na verder zoeken vind ik dit
error code like "E220" usually points to a brake ECU communication issue (where the hybrid ECU loses connection to the braking system)
[ Voor 11% gewijzigd door bie100 op 24-06-2026 17:14 ]
Bij mijn Corolla Hybrid TS uit ‘22 gekeken en daar staat inderdaad ook E220 linksonder in de hoek bij het display van de toerenteller. Was me echt nooit eerder opgevallen:X2X2X schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:35:
[Afbeelding] Even een foto gemaakt. Inderdaad E220. Gelet op de plek twijfel ik nu of dit daadwerkelijk een lampje voor een foutcode is achter zit of dat het niet gewoon een code geprint op het plastic is van een typenr van de tellerbak oid welke door het zonlicht leek op te lichten?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GfKYJBJCHe9quhDl00zLwTbx.jpg?f=user_large)
Dat is met display aan na het drukken op de start-knop.
Met display uit, dus enkel instappen en meer niet, is het even goed zichtbaar:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlgEgK8vf4aFfe4Ga5dM79o6.jpg?f=user_large)
Lijkt me dus inderdaad iets van een markering op het kunststof.
Als het daadwerkelijk een waarschuwingslampje zou zijn zou het er meer uitzien als de ! en P lampjes die op de eerste foto bovenaan te zien zijn verwacht ik en dan zou het niet wit zijn.
Dat is in ieder geval een markering, zie die ook op een foto van mijn vorige Corolla.Vliegvlug schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:11:
[...]
Lijkt me dus inderdaad iets van een markering op het kunststof.

Een search levert het volgende op:
The Location: Toyota subtly prints generation stamps or part-family identifiers onto the lower left-hand corner of the clear plastic instrument cluster lens, on the speedometer dial background, or near the physical buttons/switches on the lower left dash panel (near your left knee).
The Reason: This marking exists strictly for factory tracking, manufacturing inventory, and assembly line identification. It helps service technicians and parts departments immediately identify the exact vehicle architecture without needing to look up the full VIN.
What it Means for YouYou can completely ignore this stamp. It remains permanently visible because it is printed or stamped directly onto the physical trim or plastic rather than being a digital readout or illuminated warning light. It has absolutely no impact on your vehicle's performance, safety, or electronics.
Ik had ook even kort gezocht waar het voor zou kunnen zijn maar niet zo snel gevonden dus verder maar gelaten, leuk dat ik het nu toch weet.
Als ik met de RAV4 (2021) 90-100kmh of harder rijdt dan hoor ik een geluidje, alsof iets wappert. Het lijkt alsof het meer of alleen plaats vind bij veel/harde wind (of dat lijkt maar zo). Alsof er een plastic kapje wappert. Herkent iemand dit?
EU DNS: 86.54.11.100
Dat is inderdaad makkelijker!
Kwam na zoeken ook nog deze video tegen YouTube: How to Install Nextbase 522GW Front & Rear Dash Cam in a 2023 Toyota Corolla | Fuse Box die dezelfde route volgt als jij hebt gebruikt.
Nou ja, eigenlijk de andere kant maar aangezien het een engelse auto betreft alsnog de passagierskant!
Zag dat in die video ook, daar deed die gast dat in het rechthoekige deksel, dat heb jij ook gedaan vermoed ik.Inderdaad inkeping gemaakt. Ik heb een ronde vijl gebruikt.
Zou het zelf eigenlijk wel mooier vinden om de kabel tussen het raam en het plastic van de achterklep uit te laten komen, dan heb je niet zo’n lelijk lusje nodig naar de camera.
Ik vermoed dat dat hele plastic deel van de achterklep af te halen is na het losdraaien van die vrij grote torx bouten die in de foto’s van jou en mij te zien zijn links en rechts van die verhoging waar de rubberbuizen in uit komen. En die zitten op andere plekken verspreid over de achterklep ook. Maar misschien haal ik mezelf daarbij teveel gedoe op de hals.
Dat je de kabels echt goed langs die airbags langs moet laten lopen werd in de video ook uitgebreid op ingegaan dus dat is zeker iets waar ik goed op ga letten!Van daaruit onder de dakbedekking doorgetrokken naar de pilaren. En zoals je zei vanuit daar kan je inderdaad langs het dak en achter de airbags alles doortrekken.
Wist eigenlijk niet eens dat daar airbags zaten, al helemaal niet voor de achterpassagiers maar erg fijn dat ze er zijn!
In de video zag het er vrij simpel uit qua loshalen en hoewel het weer vastzetten niet getoond wordt geeft hij wel aan om eerst de rubberbuizen op die plastic clips te zetten en daarna de clips terug te plaatsen, dus hopelijk is dat de truuk om het makkelijker weer vast te kunnen zetten.Die rubbers bij achterklep zijn echt kut. Uiteindelijk heb ik de kunststof "rubber houders" los geklikt. Maar die zijn echt moeilijk om weer vast te zetten.
Zag dat er ook nog 3 push clips zijn waar de hemelbekleding mee aan het dak vast zit, fijn dat ik nu ook weet hoe die werken. Pry tools heb ik al liggen dus ik heb wel vertrouwen dat het goed gaat komen!
Ja die video's heb ik ook gebruikt als referentie.Vliegvlug schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:05:
[...]
Dat is inderdaad makkelijker!![]()
Kwam na zoeken ook nog deze video tegen YouTube: How to Install Nextbase 522GW Front & Rear Dash Cam in a 2023 Toyota Corolla | Fuse Box die dezelfde route volgt als jij hebt gebruikt.
Nou ja, eigenlijk de andere kant maar aangezien het een engelse auto betreft alsnog de passagierskant!Grappige is wel dat daarbij ook die kortere van de twee rubberbuizen gebruikt wordt voor het doorvoeren van de kabel.
[...]
Zag dat in die video ook, daar deed die gast dat in het rechthoekige deksel, dat heb jij ook gedaan vermoed ik.
Zou het zelf eigenlijk wel mooier vinden om de kabel tussen het raam en het plastic van de achterklep uit te laten komen, dan heb je niet zo’n lelijk lusje nodig naar de camera.
Ik vermoed dat dat hele plastic deel van de achterklep af te halen is na het losdraaien van die vrij grote torx bouten die in de foto’s van jou en mij te zien zijn links en rechts van die verhoging waar de rubberbuizen in uit komen. En die zitten op andere plekken verspreid over de achterklep ook. Maar misschien haal ik mezelf daarbij teveel gedoe om de hals.
[...]
Dat je de kabels echt goed langs die airbags langs moet laten lopen werd in de video ook uitgebreid op ingegaan dus dat is zeker iets waar ik goed op ga letten!
Wist eigenlijk niet eens dat daar airbags zaten, al helemaal niet voor de achterpassagiers maar erg fijn dat ze er zijn! (y)
[...]
In de video zag het er vrij simpel uit qua loshalen en hoewel het weer vastzetten niet getoond wordt geeft hij wel aan om eerst de rubberbuizen op die plastic clips te zetten en daarna de clips terug te plaatsen, dus hopelijk is dat de truuk om het makkelijker weer vast te kunnen zetten.
Zag dat er ook nog 3 push clips zijn waar de hemel mee aan het dak vast zit, fijn dat ik nu ook weet hoe die werken. Pry tools heb ik al liggen dus ik heb wel vertrouwen dat het goed gaat komen!
Volgens mij heb je alles. Niet vergeten om eerst de camera te testen met de kabel voordat je gaat beginnen met trekken. Neem de tijd en dan komt het helemaal goed. Succes!
Goeie, niet aan gedacht, maar inderdaad erg vervelend als het een DOA blijkt te zijn en je hebt net alles ingebouwd.banaliteit schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 05:26:
[...]
Ja die video's heb ik ook gebruikt als referentie.
Volgens mij heb je alles. Niet vergeten om eerst de camera te testen met de kabel voordat je gaat beginnen met trekken.
Thanks, gaat vast lukken!Neem de tijd en dan komt het helemaal goed. Succes!
Nadat het de dag erna nog niet werkte heb ik het destijds bij gelaten maar vandaag weer eens geprobeerd en nu is het wel gelukt het multimedia systeem aan mijn Toyota account toe te voegen!Vliegvlug schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:59:
[...]
Wat nu alleen nog niet werkt is het koppelen van het multimedia systeem aan de auto in mijn Toyota account. Wanneer ik naar mijn auto ga in het account verschijnt en nu elke keer een bij bijna beeldvullende melding:
Er is een nieuw multimedia-apparaat gevonden!
Het lijkt erop dat je je hebt aangemeld bij je MyToyota account vanaf apparaat {apparaatnaam}. Om alle voordelen te krijgen, zoals het plannen van een reis, het downloaden van apps en software-updates, moet je de registratie voltooien en een Toyota toevoegen aan je account.
Apparaat (apparaten): Ms2@0ftbKWIdt2
Ja, voeg de apparaten toe Maar als ik dan het apparaat wil toevoegen krijg ik de melding: “Er ging iets mis! We kunnen op dit moment niet aan je verzoek voldoen. Probeer het later nog eens.”
Nee, verwijder apparaat(en)
Misschien dat er nog iets gesynchroniseerd moet worden of zo, morgen nog maar eens proberen dan.
Tot mijn verbazing zijn er nog actieve aankopen gekoppeld aan het multimedia systeem:
:strip_exif()/f/image/JIfo8sOh4kP66EWMCMI3NDHK.png?f=user_large)
Ik heb al die dingen niet actief aangeschaft en het is precies vanaf het moment dat ik me met mijn Toyota account op het multimedia-apparaat in de auto heb aangemeld dus blijkbaar krijg je die Google, Cyclops en MWAY dingen dan gratis voor 3 jaar.
Want ze houden stug vol daar bij Toyota.Vliegvlug schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:11:
[...]
Blijkbaar wil Toyota het hun klanten zo moeilijk mogelijk maken iets te kopen bij hun maar waarom is me een raadsel.
Wilde “1Jr MapCare & Services. (Ontvang 1 jaar lang toegang tot Toyota Touch 2 MM17 kaartupdates en onze Connected Services.)” kopen á € 129,- en klikte op de knop “Voeg toe aan winkelwagen”.
Als eerste wordt je dan geconfronteerd met akkoord gaan met de voorwaarden dat je aankoop onherroepelijk is en ten tweede met de voorwaarden omtrent persoonsgegevens. WTF! Ik voeg enkel een product toe aan mijn winkelwagen, ik heb nog helemaal niets gekocht!
Heb dit nog nooit ergens eerder gehad, dit wordt normaal pas gevraagd bij het daadwerkelijk kopen.
Heb je dat eenmaal gedaan dan lijkt het allemaal gelukt te zijn:
:strip_exif()/f/image/EWIB74xxlaUaLNPe2oQEOUbE.png?f=user_large)
Maar wat nu? Klikken op dat witte vlak doet niets, ergens anders klikken op de pagina ook niet.
Dacht eerst dat mijn browser vast zat maar ander tabbladen deden het nog dus deze pagina is gewoon helemaal vastgelopen.
Dat hielp gelukkig en de 1jr MapCare & Services zat zowaar in mijn winkelwagentje!
Nu door naar afrekenen; adresgegevens en creditcard ingevoerd en op kopen gedrukt om na enige tijd wachten door deze mooie melding begroet te worden:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YvngZFvRARIoRfhJjjT8gUyE.jpg?f=user_large)
“FOUT Er zijn op dit moment problemen met de webwinkel, probeer het aub later opnieuw.”
Serieus?!
Het bedrag staat inmiddels echter wel op mijn creditcard als gereserveerd en als je bij betalingsgeschiedenis kijkt staat de aankoop van de MapCare er ook gewoon bij:
:strip_exif()/f/image/wH63rUfWXXmt8ykvynPf8FYN.png?f=user_large)
Maar bij aankopen uiteraard niets te vinden.
Lekker bezig Toyota, jullie willen blijkbaar echt niets verkopen aan klanten in jullie e-Store!
Maar wat ze niet fantastisch doen, ook na al die jaren, is multimedia gerelateerde zaken. Ik heb geen idee waarom. Wellicht focussen ze zich op betrouwbaarheid en is multimedia "een moetje". Of focussen ze zich op rijgedrag, wat merkbaar is verbeterd de laatste jaren. Maar multimedia is -altijd- een ondergeschoven kindje geweest. Er zijn zeker verbeteringen geweest hoor, maar ze lopen eigenlijk altijd achter op de concurrentie. En ja klanten kicken ook op top-notch multimedia en gaan daarom naar andere merken, maar staan daardoor iets vaker bij de dealer met gezeik i.v.m. betrouwbaarheid
Om die reden in mijn Corolla overgeschakeld naar Apple Carplay en nooit meer terug gekeken. Het werkt gewoon. Altijd nieuwe kaarten, telefoneren gaat prima, ik kan hele gesprekken hebben met Chat GPT
Ik snap je hele verhaal dat het multimedia systeem een ondergeschoven kindje is en ik heb er dan ook geen al te hoge verwachtingen van maar het gaat me er nu om dat ik nog niet eens zover gekomen ben. Simpelweg een product in hun e-Store kopen is een beproeving en dan mislukt het ook nog eens.Denman schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:36:
@Vliegvlug Ik heb jarenlang gewerkt bij Toyota. Ik durf mezelf ambassadeur te noemen van het merk. Vanwege filosofie, recentelijk leuke(re) modellen en betrouwbaarheid. Ook vandaag hoor ik weer allerlei mensen om me heen met problemen met de auto, of ze nu 2 jaar zijn of 8 jaar. En het zijn allemaal geen Toyota's. Toyota doet dat fantastisch.
Maar wat ze niet fantastisch doen, ook na al die jaren, is multimedia gerelateerde zaken. Ik heb geen idee waarom. Wellicht focussen ze zich op betrouwbaarheid en is multimedia "een moetje". Of focussen ze zich op rijgedrag, wat merkbaar is verbeterd de laatste jaren. Maar multimedia is -altijd- een ondergeschoven kindje geweest. Er zijn zeker verbeteringen geweest hoor, maar ze lopen eigenlijk altijd achter op de concurrentie. En ja klanten kicken ook op top-notch multimedia en gaan daarom naar andere merken, maar staan daardoor iets vaker bij de dealer met gezeik i.v.m. betrouwbaarheid
Om die reden in mijn Corolla overgeschakeld naar Apple Carplay en nooit meer terug gekeken. Het werkt gewoon. Altijd nieuwe kaarten, telefoneren gaat prima, ik kan hele gesprekken hebben met Chat GPT, spraakberichten versturen via whatsapp en wat dan ook. 9 van de 10 zaken gebruik ik niet, maar alleen al Google Maps is een gigantische voorsprong t.o.v. het navigatiesysteem van Toyota. Geen haar op mijn hoofd dat ik daar 129 euro aan ga uitgeven met dit alternatief. Als je dat principieel niet wil, prima, maar dan blijft het vooralsnog gewoon een compromis.
Het is 2026! Een werkende webwinkel is toch niet teveel gevraagd?!
Voor Toyota wel kennelijk, de focus ligt daar simpelweg nietVliegvlug schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:47:
[...]
Ik snap je hele verhaal dat het multimedia systeem een ondergeschoven kindje is en ik heb er dan ook geen al te hoge verwachtingen van maar het gaat me er nu om dat ik nog niet eens zover gekomen ben. Simpelweg een product in hun e-Store kopen is een beproeving en dan mislukt het ook nog eens.![]()
Het is 2026! Een werkende webwinkel is toch niet teveel gevraagd?!
Vandaag daarentegen weer een locatie ingesproken via Apple Carplay en het systeem loodst me daar probleemloos heen. Pick your battles zou ik zeggen
Je weet dat dit niet de eerste keer is dat je me probeert te overtuigen: Denman in "Het grote Toyota-topic"Denman schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 00:15:
[...]
Vandaag daarentegen weer een locatie ingesproken via Apple Carplay en het systeem loodst me daar probleemloos heen. Pick your battles zou ik zeggen
Zeker, en ik weet ook dat je volhardend bentVliegvlug schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 00:30:
[...]
Je weet dat dit niet de eerste keer is dat je me probeert te overtuigen: Denman in "Het grote Toyota-topic"
Net als dat Toyota volhardend is in het niet willen verkopen van dit soort shit aan eigenaren
Toch gaat het me een keer lukken!Denman schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 00:33:
[...]
Zeker, en ik weet ook dat je volhardend bent
Net als dat Toyota volhardend is in het niet willen verkopen van dit soort shit aan eigenaren
Het koppelen van mijn multimedia systeem is uiteindelijk ook gelukt, simpelweg een kwestie van geduld.
Dat was waarschijnlijk dezelfde back end want even brak lijkt het.
Het is zeker een vage omschrijving want ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt.JME schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 07:58:
Ik heb in het begin regelmatig de melding gehad dat mijn profiel niet kon worden overgedragen, waarna ik op een inlogpagina kwam. Na een keer of drie wegklikken bleef dat dan weg. Heel irritant. Er leek een verband met keyless of smart entry wel/niet ingeschakeld en uiteindelijk bij een bepaalde combi nooit meer dit probleem gehad. Tot voor kort dan, deze week al twee keer. Meer mensen last van? Ik hoop op een glitch aan de serverkant, anders ben ik terug bij af. Sorry voor de vage omschrijving, maar het probleem is zelf ook vaag en treedt niet structureel op waardoor het lastig te reproduceren is.
Profiel overdragen en op een inlogpagina uitkomen?
Wat is ‘een profiel’ overdragen, waar doe je dat, en welke inlogpagina?
Is dit bij aanloggen op Toyota.nl, de app of op je multimedia apparaat in de auto? Iets anders?
Wat meer uitleg zou helpen!
Foto’s gemaakt. Foutmelding na starten:
Als ik op Annuleren klik dan komt dezelfde melding na 10-20 seconden terug. Als ik kies voor Doorgaan dan krijg ik deze:
En die mag ik dan fijn al rijdend intypen van Toyota. Veiligheid voorop? Gelukkig kan ik alles ook wegdrukken door gewoon CarPlay te kiezen linksboven. Maar intussen weet ik dus nog steeds niet wat er fout gaat..
[ Voor 67% gewijzigd door JME op 28-06-2026 18:58 ]
Omdat je het Smart Connect Media systeem hebt, worden je account gegevens en bepaalde instellingen opgeslagen in de cloud. Zodra je de auto start en het media systeem "herkend" jou, dmv bv de sleutel of telefoon, dan zal de auto deze gegevens proberen op te halen vanaf de Toyota servers.
Helaas staan deze servers niet bekend om hun betrouwbaarheid (in tegenstelling tot de auto's zelf
Dit niet kunnen laden komt overigens ook voor als er gewoon geen mobiele data verbinding is door bv slecht bereik. Dit had ik regelmatig in Tsjechië.
Meestal lost dit probleem zich vanzelf op als de Toyota servers weer bereikbaar zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Thasaidon op 30-06-2026 12:11 ]
Grappig dat je Tsjechië noemt, drie keer raden waar de vakantie dit jaar naar toe gaat. Ik zet me vast schrap..
:strip_exif()/f/image/S6mfruO9kPAT5SHrFikDnrpL.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/pXgNqFoWYx4V9rLni8MY6CWE.jpg?f=fotoalbum_large)