Csotranme schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 00:56:
@
ZeromaNoiS wel apart trouwens dat er zoveel waarde aan wordt gehecht qua lease.
Ikzelf zie juist om me heen dat lease meer een blok aan het been is ivm de bijtelling in NL.
Zelf heb ik vanwege de bijtelling ervoor gekozen destijds om alleen zakelijk te rijden en geen bijtelling.
Was voor mij goedkoper om de 208 te blijven rijden prive dan om die eruit te doen en bijtelling te betalen op de Yaris.
Ik snap je keuze helemaal en ga niet tegen jou in, maar eigenlijk is het toch van de zotten dat dit soort situaties überhaupt kunnen bestaan? Iemand 2 auto's laten rijden en voor de deur laten staan omdat dat nu eenmaal financieel goedkoper is. Geeft wel aan hoe krom de Nederlandse leaseregels zijn.
Wij hebben weleens meegemaakt dat een collega besloot alleen zakelijk te rijden en dus geen bijtelling te hoeven betalen, net als jij dus. Hij dacht alleen dat de kleine ritjes van 's ochtends kids naar school brengen en 's avonds soms even via de supermarkt naar huis wel binnen de 500 km vrijstelling zou blijven, maar dat bleek niet het geval. Bij een steekproef bleek het om bijna 2000 km te gaan en dus mocht hij nog even van het voorgaande jaar 12 maanden bijtelling gaan aftikken. Let wel: dit had dus niks met ons als werkgever te maken, het is de Belastingdienst die dit bepaalt en af en toe bewijzen opvraagt. Ze hadden in het gezin wel een 2e auto die ze voor alle andere ritjes gebruikten, maar zo zie je hoe hard het gaat.
Ook ik heb voor mijzelf weleens de berekening gemaakt omdat zonder bijtelling rijden best aantrekkelijk klinkt. Maar dan kom je erachter dan 500 km vrij per jaar betekent dat je elke week maximaal 10 km extra mag rijden en dat lijkt veel, maar als je 2-3x per week "eventjes" hier langs en daar langs rijdt, langs opa en oma, langs de supermarkt, langs sport, langs school/opvang, dan zit je er zo overheen.
Ergens ben ik juist blij nu zonder lease. Mn bruto salaris gaat daardoor echt met stappen omhoog waar ik prima een auto prive van kan rijden. Zo erg zelfs dat ik overweeg de 208 te houden en er een 308 GTI of i30n Fastback bij te kopen.
Geen Yaris GR? 40k als occasion.

Lease klinkt altijd allemaal leuk. 'Auto die de baas betaald' wat veel mensen alleen vergeten is de, in mijn ogen, veel te hoge bijtelling in NL en die auto moet ergens van betaald worden dus je bruto salaris is lager.
Klopt helemaal. Wat mensen ook vergeten is dat bijtelling een bruto salaris "ophoging" is voor de belastingdienst (terwijl je er inderdaad zelf een lager salaris aan overhoudt) en werkt door op heel veel vlakken, ook bijvoorbeeld toeslagen, omdat je salaris met een bruto post wordt opgehoogd waar je belasting over betaalt. Zo kan zoiets als kinderopvangtoeslag, wat praktisch elk gezin in meer of mindere mate krijgt, zomaar €50-300 per maand netto schelen afhankelijk van je autokeuze, salarisschaal en hoeveel opvang je afneemt. Want de korting op je opvang is procentueel dus als je om wat voor reden dan ook je kind 5 dagen per week naar de opvang moet sturen, dan kost je dat meer geld dan wanneer je slechts 1 dag dat hoeft te doen.
Huidige werkgever biedt trouwens wel een contant optie.
Dan keren ze het hele lease budget bruto uit elke maand.
Alle kilometers die je voor werk declareert gaan er vanaf a 0,23 want die zijn belastingvrij.
Er zit dus een omslagpunt wanneer die contant optie niet meer lucratief is.
Dat is dus min of meer wat wij ook hebben. Het kan per auto verschillen wat voordeliger is en ligt er bij ons ook aan in welke schaal je valt en dus welk budget je krijgt. Kort gezegd: als je in de laagste schalen valt en je zou een Yaris lease vergelijken met zelf iets redelijk nieuws rijden, dan is het minder interessant dan wanneer je zeg medior/senior bent. En als je ook nog eens niet nieuw hoeft te rijden maar zoals de meesten die deze optie kiezen ook doen een 3-4 jaar oude occasion kopen, dan ben je zeker spekkoper.
Simpel voorbeeld: er is een collega die een occasion Kia e-Niro heeft gekocht voor zo'n 17k, onderhoud is erg laag/goedkoop, kan thuis deels gratis laden met eigen zonnepanelen, mrb is nu nog bijna niks en volgend jaar vergelijkbaar met een hybride in dezelfde klasse. Netto om de auto voor de deur te houden nog geen €150 per maand en dus deels gratis, deels tegen thuistarief laden. En dan je hele leasebudget bruto uitgekeerd krijgen elke maand én je km's a 23ct/km nog declareren. Dit is een situatie waarop je echt heel erg dik verdient. Maar goed, kies je voor een dikke BMW X5 dan valt het kwartje al heel snel de andere kant op, maar hey... je hebt zelf de keuze.