Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 163 164 Laatste
Acties:
  • 894.710 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
ZeromaNoiS schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:50:
[...]

Zijn er werkgevers die een “lease auto” aanschaffen voor hun personeel? Ik dacht echt dat dit altijd via een lease-maatschappij ging.

Overigens, als je als bedrijf het geld hebt liggen wellicht wel voordeliger waarschijnlijk. Maar ik wist niet dat dit een ding was. :)
Ik heb een aantal jaar geleden nog gesolliciteerd bij een klein bedrijfje van ca. 15 man, allemaal medewerkers die naar klanten gaan en de eigenaar zei heel simpel: ik werk niet met lease-auto's of met autobudgetten. "Als je mij kan overtuigen waarom je een bepaalde auto nodig hebt, dan zal ik die overweging maken en de berekening wat er voor jou op ingehouden zal worden op je salaris." Oftewel: ook als je junior bent maar wel een gezin mocht je 'gewoon' een Corolla TS kiezen, waar je elders gewoon in een Fiesta of nog erger werd gezet. De enige regel was dat er geen premiummerken mochten en hij een voorkeur voor Toyota had, anders gezegd: die kon hij scherper aanbieden dankzij zijn zakelijke connectie met de dealer.

Hij kocht de auto en zei dus ook: als je er langer dan 4/5 jaar mee wil doen, dan kan dat ook tegen gereduceerd tarief. Ben je na 2 of 3 jaar de auto écht zat dan valt er ook te bespreken waarom en wat je dan in de plaats wilt, een jonge occasion zou dan ook kunnen.

Uiteraard alles binnen het redelijke en uiteindelijk kreeg je zelf wel een maandelijkse inhouding dus zelfs als je het zo wist te praten dat je een RAV4 moet hebben, dan betaalde je daar uiteindelijk zelf ook gewoon voor.

Ik was daar erg van gecharmeerd. Maar ja, als je een grote werkgever bent, dan is een LM of "mobility partner" gewoon erg gemakkelijk en administratief vriendelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:11
ZeromaNoiS schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:50:
[...]

Zijn er werkgevers die een “lease auto” aanschaffen voor hun personeel? Ik dacht echt dat dit altijd via een lease-maatschappij ging.

Overigens, als je als bedrijf het geld hebt liggen wellicht wel voordeliger waarschijnlijk. Maar ik wist niet dat dit een ding was. :)
Ze werken hier wel met lease budgetten etc maar vrijwel het gehele wagenpark van rond de 400 auto's zijn in eigendom. Alleen de Tesla’s dacht ik niet.

Het is ook gewoon een deel bedrijfsvermogen he en 400 lease contracten via een LM is een aardige 'schuld' die je uit hebt staan anders.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:45
MooDyBLueS schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:59:
[...]

Ik heb een aantal jaar geleden nog gesolliciteerd bij een klein bedrijfje van ca. 15 man, allemaal medewerkers die naar klanten gaan en de eigenaar zei heel simpel: ik werk niet met lease-auto's of met autobudgetten. "Als je mij kan overtuigen waarom je een bepaalde auto nodig hebt, dan zal ik die overweging maken en de berekening wat er voor jou op ingehouden zal worden op je salaris." Oftewel: ook als je junior bent maar wel een gezin mocht je 'gewoon' een Corolla TS kiezen, waar je elders gewoon in een Fiesta of nog erger werd gezet. De enige regel was dat er geen premiummerken mochten en hij een voorkeur voor Toyota had, anders gezegd: die kon hij scherper aanbieden dankzij zijn zakelijke connectie met de dealer.

Hij kocht de auto en zei dus ook: als je er langer dan 4/5 jaar mee wil doen, dan kan dat ook tegen gereduceerd tarief. Ben je na 2 of 3 jaar de auto écht zat dan valt er ook te bespreken waarom en wat je dan in de plaats wilt, een jonge occasion zou dan ook kunnen.

Uiteraard alles binnen het redelijke en uiteindelijk kreeg je zelf wel een maandelijkse inhouding dus zelfs als je het zo wist te praten dat je een RAV4 moet hebben, dan betaalde je daar uiteindelijk zelf ook gewoon voor.

Ik was daar erg van gecharmeerd. Maar ja, als je een grote werkgever bent, dan is een LM of "mobility partner" gewoon erg gemakkelijk en administratief vriendelijk.
Grappig dat dit zo kan. Ik werk bij een IT bedrijf van een soortgelijke grootte. Maar wij zijn een aantal jaar geleden bewust gestopt met persoonlijke lease-auto’s. Eén omdat het steeds gezeik was bij personeelsverloop. Maar het was ook altijd een ding onder personeel. Iedereen keek steeds naar elkaars auto. (IT-ers zijn sowieso diva’s)
Sinds we hebben besloten on een aantal pool auto’s neer te zetten die ieder mag pakken, is het op dat vlak een stuk rustiger.
Enige nadeel is dat je als werkgever voor sommige mensen iets minder aantrekkelijk bent.
We overwegen het inmiddels dus wel weer.
Csotranme schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:09:
[...]

Ze werken hier wel met lease budgetten etc maar vrijwel het gehele wagenpark van rond de 400 auto's zijn in eigendom. Alleen de Tesla’s dacht ik niet.

Het is ook gewoon een deel bedrijfsvermogen he en 400 lease contracten via een LM is een aardige 'schuld' die je uit hebt staan anders.
Ja, huur is duur! Dus als je het hebt liggen. ;)
Wat ik me wel afvraag, wat doe je met een auto als iemand ergens anders gaat werken?
Of gaat het om werkbussen enzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ZeromaNoiS schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:40:
[...]

Grappig dat dit zo kan. Ik werk bij een IT bedrijf van een soortgelijke grootte. Maar wij zijn een aantal jaar geleden bewust gestopt met persoonlijke lease-auto’s. Eén omdat het steeds gezeik was bij personeelsverloop. Maar het was ook altijd een ding onder personeel. Iedereen keek steeds naar elkaars auto. (IT-ers zijn sowieso diva’s)
Sinds we hebben besloten on een aantal pool auto’s neer te zetten die ieder mag pakken, is het op dat vlak een stuk rustiger.
Enige nadeel is dat je als werkgever voor sommige mensen iets minder aantrekkelijk bent.
Ik denk dat de insteek voornamelijk is zoals ik er zelf ook inzit: zoveel mogelijk binnen eigen beheer houden, financieel gezien dan.

Nu zal zakelijk eea anders liggen, maar ik weiger pertinent een lease-auto te nemen, ik koop mijn eigen auto's met spaargeld en dus ook geen leningen (zelfs niet 0%) of PL constructies. Tuurlijk, mocht ik ooit in de situatie terechtkomen dat ik een bepaalde baan moet accepteren en de keuze is: of een baan met lease-auto of geen baan, dan zul je snappen dat ik wel overstag zal gaan. ;) Maar niet zolang ik zelf de keuze heb.

Bij mijn huidige werkgever werken ze met mobiliteitsbudgetten, kort gezegd: wat je ermee doet moet je zelf weten. Kan zakelijke lease zijn, private lease, of zelf iets kopen/financieren en afhankelijk van je keuze krijg je dan het (resterende) budget uitgekeerd.

De werkgever waar ik destijds solliciteerde was geen fan van leasecontracten en gaf aan dat je dan ook als werkgever gewoon aan een contract gehouden wordt. Dat hebben wij nu ook, ik zit namelijk in de werkgroep voor mobiliteit, als iemand weggaat en het leasecontract is nog niet voorbij dan zit er niks anders op dan afkopen of meenemen, en steeds vaker merken we tegenwoordig dat werkgevers juist niet meer over willen nemen. Afhankelijk van de medewerker wordt daar nog weleens van gezegd: vooruit we zetten die in de pool, dan wordt ie met korting aangeboden of een nieuwe medewerker kan die gelijk rijden na proeftijd tot ie zelf wat gekozen heeft en afgeleverd is, dat is goedkoper dan de shortlease die er anders ingezet wordt.

Als je als werkgever zelf de auto's koopt kan je dus met elke auto bepalen: laat je de werknemer deze overnemen (kan altijd nog in een leaseconstructie gezet worden want het is een zakelijke auto nog steeds), verkoop je hem terug aan de dealer, laat je hem rijden als poolauto, laat je hem rijden als voorloopauto, etc. Je bent dus wel flexibeler dan met een leasecontract waar ook werkgevers gewoon mee te maken hebben. Voornaamste nadelen zijn dat je actief vermogen erin moet stoppen voor aanschaf, je zelf opdraait voor de afschrijving (vandaar ook wederom de voorkeur voor Toyota, die schrijven heel betrouwbaar af) en dat je er ongetwijfeld meer administratie aan overhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
ZeromaNoiS schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:40:
[...]

[...]

Ja, huur is duur! Dus als je het hebt liggen. ;)
Wat ik me wel afvraag, wat doe je met een auto als iemand ergens anders gaat werken?
Of gaat het om werkbussen enzo?
Voordeel van zelf je wagenpark hebben is meer flexibiliteit.
Een LM gaat je vaak dik afknijpen als je van een lease contract af wil.
Als de auto in eigendom is heb je veel meer mogelijkheden. Daarom gooit mijn huidige werkgever mijn Toyota ook gewoon op de veiling.
Je zit niet met afkoop van lease contract bijvoorbeeld.

In mijn geval kan ik hem dus overkopen. Ik heb er geen nut voor want heb een privé auto (de 208), nieuwe werkgever kan hem overnemen (nieuwe functie heeft geen lease en heb ik ook niet nodig. 10min van huis)

Wagenpark bij huidige werkgever is 10% werkbussen gok ik. De rest allemaal van 50-60k cataloguswaarde de stuk dus serieus geld ja.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
@ZeromaNoiS wel apart trouwens dat er zoveel waarde aan wordt gehecht qua lease.

Ikzelf zie juist om me heen dat lease meer een blok aan het been is ivm de bijtelling in NL.
Zelf heb ik vanwege de bijtelling ervoor gekozen destijds om alleen zakelijk te rijden en geen bijtelling.
Was voor mij goedkoper om de 208 te blijven rijden prive dan om die eruit te doen en bijtelling te betalen op de Yaris.

Ergens ben ik juist blij nu zonder lease. Mn bruto salaris gaat daardoor echt met stappen omhoog waar ik prima een auto prive van kan rijden. Zo erg zelfs dat ik overweeg de 208 te houden en er een 308 GTI of i30n Fastback bij te kopen.

Lease klinkt altijd allemaal leuk. 'Auto die de baas betaald' wat veel mensen alleen vergeten is de, in mijn ogen, veel te hoge bijtelling in NL en die auto moet ergens van betaald worden dus je bruto salaris is lager.

Huidige werkgever biedt trouwens wel een contant optie.
Dan keren ze het hele lease budget bruto uit elke maand.
Alle kilometers die je voor werk declareert gaan er vanaf a 0,23 want die zijn belastingvrij.
Er zit dus een omslagpunt wanneer die contant optie niet meer lucratief is.

[ Voor 14% gewijzigd door Csotranme op 14-05-2025 01:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Csotranme schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 00:56:
@ZeromaNoiS wel apart trouwens dat er zoveel waarde aan wordt gehecht qua lease.

Ikzelf zie juist om me heen dat lease meer een blok aan het been is ivm de bijtelling in NL.
Zelf heb ik vanwege de bijtelling ervoor gekozen destijds om alleen zakelijk te rijden en geen bijtelling.
Was voor mij goedkoper om de 208 te blijven rijden prive dan om die eruit te doen en bijtelling te betalen op de Yaris.
Ik snap je keuze helemaal en ga niet tegen jou in, maar eigenlijk is het toch van de zotten dat dit soort situaties überhaupt kunnen bestaan? Iemand 2 auto's laten rijden en voor de deur laten staan omdat dat nu eenmaal financieel goedkoper is. Geeft wel aan hoe krom de Nederlandse leaseregels zijn.

Wij hebben weleens meegemaakt dat een collega besloot alleen zakelijk te rijden en dus geen bijtelling te hoeven betalen, net als jij dus. Hij dacht alleen dat de kleine ritjes van 's ochtends kids naar school brengen en 's avonds soms even via de supermarkt naar huis wel binnen de 500 km vrijstelling zou blijven, maar dat bleek niet het geval. Bij een steekproef bleek het om bijna 2000 km te gaan en dus mocht hij nog even van het voorgaande jaar 12 maanden bijtelling gaan aftikken. Let wel: dit had dus niks met ons als werkgever te maken, het is de Belastingdienst die dit bepaalt en af en toe bewijzen opvraagt. Ze hadden in het gezin wel een 2e auto die ze voor alle andere ritjes gebruikten, maar zo zie je hoe hard het gaat.

Ook ik heb voor mijzelf weleens de berekening gemaakt omdat zonder bijtelling rijden best aantrekkelijk klinkt. Maar dan kom je erachter dan 500 km vrij per jaar betekent dat je elke week maximaal 10 km extra mag rijden en dat lijkt veel, maar als je 2-3x per week "eventjes" hier langs en daar langs rijdt, langs opa en oma, langs de supermarkt, langs sport, langs school/opvang, dan zit je er zo overheen.
Ergens ben ik juist blij nu zonder lease. Mn bruto salaris gaat daardoor echt met stappen omhoog waar ik prima een auto prive van kan rijden. Zo erg zelfs dat ik overweeg de 208 te houden en er een 308 GTI of i30n Fastback bij te kopen.
Geen Yaris GR? 40k als occasion. :P
Lease klinkt altijd allemaal leuk. 'Auto die de baas betaald' wat veel mensen alleen vergeten is de, in mijn ogen, veel te hoge bijtelling in NL en die auto moet ergens van betaald worden dus je bruto salaris is lager.
Klopt helemaal. Wat mensen ook vergeten is dat bijtelling een bruto salaris "ophoging" is voor de belastingdienst (terwijl je er inderdaad zelf een lager salaris aan overhoudt) en werkt door op heel veel vlakken, ook bijvoorbeeld toeslagen, omdat je salaris met een bruto post wordt opgehoogd waar je belasting over betaalt. Zo kan zoiets als kinderopvangtoeslag, wat praktisch elk gezin in meer of mindere mate krijgt, zomaar €50-300 per maand netto schelen afhankelijk van je autokeuze, salarisschaal en hoeveel opvang je afneemt. Want de korting op je opvang is procentueel dus als je om wat voor reden dan ook je kind 5 dagen per week naar de opvang moet sturen, dan kost je dat meer geld dan wanneer je slechts 1 dag dat hoeft te doen.
Huidige werkgever biedt trouwens wel een contant optie.
Dan keren ze het hele lease budget bruto uit elke maand.
Alle kilometers die je voor werk declareert gaan er vanaf a 0,23 want die zijn belastingvrij.
Er zit dus een omslagpunt wanneer die contant optie niet meer lucratief is.
Dat is dus min of meer wat wij ook hebben. Het kan per auto verschillen wat voordeliger is en ligt er bij ons ook aan in welke schaal je valt en dus welk budget je krijgt. Kort gezegd: als je in de laagste schalen valt en je zou een Yaris lease vergelijken met zelf iets redelijk nieuws rijden, dan is het minder interessant dan wanneer je zeg medior/senior bent. En als je ook nog eens niet nieuw hoeft te rijden maar zoals de meesten die deze optie kiezen ook doen een 3-4 jaar oude occasion kopen, dan ben je zeker spekkoper.

Simpel voorbeeld: er is een collega die een occasion Kia e-Niro heeft gekocht voor zo'n 17k, onderhoud is erg laag/goedkoop, kan thuis deels gratis laden met eigen zonnepanelen, mrb is nu nog bijna niks en volgend jaar vergelijkbaar met een hybride in dezelfde klasse. Netto om de auto voor de deur te houden nog geen €150 per maand en dus deels gratis, deels tegen thuistarief laden. En dan je hele leasebudget bruto uitgekeerd krijgen elke maand én je km's a 23ct/km nog declareren. Dit is een situatie waarop je echt heel erg dik verdient. Maar goed, kies je voor een dikke BMW X5 dan valt het kwartje al heel snel de andere kant op, maar hey... je hebt zelf de keuze. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Weet iemand hier hoe het laadalgoritme werkt voor de 12v accu? Ik heb al een tijdje een 12v accu-monitor in mijn corolla uit 2020 en waar de auto in de winter de accu de hele reis bleef laden stopt hij nu in de zomer daar vrij vroeg mee. Ik dacht eerst dat het wellicht met de temperatuur te maken heeft, maar ook bij mijn ritjes vroeg in de ochtend stopt hij met laden van de accu na ongeveer 15 minuten. Pas zodra ik de auto in de parkeerstand zet begint hij weer te laden :? Na een uur rust is de spanning van de accu dan ongeveer 12.60v. In de winter was dit rond de 12.85v. Het betreft een normale (sealed) 12v Varta batterij.

Volgens een mail van de fabrikant is deze accu volledig opgeladen bij een rustspanning van 12.8+ volt, dus het is ook niet dat hij vol zit.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:18
BastiaanN schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:28:
Ik dacht eerst dat het wellicht met de temperatuur te maken heeft, maar ook bij mijn ritjes vroeg in de ochtend stopt hij met laden van de accu na ongeveer 15 minuten. Pas zodra ik de auto in de parkeerstand zet begint hij weer te laden :?
Heeft dat niet te maken met alle 12 volt verbruikers in de wintermaanden?
Denk aan de blower die hard draait, verlichting, achterruitverwarming etc.

Bij een "analoge dynamo" is het de spanningsregelaar op/in de dynamo die feitelijk de boordspanning bepaalt en het laden van de accu is dan gewoon een 'verbruiker' voor het systeem. Als de accu 'vol' zit loopt er geen stroom meer in zonder dat de spanning nog hoger wordt. (tenzij je alle toeters en bellen aanzet waarbij de accu extra vermogen levert aan het 12 volt boordnet als de dynamo het niet trekt)
Bij een hybride systeem is het de boordcomputer die de 12 volt op peil houdt. (en die doet dat waarschijnlijk 'mooier' dan een analoge dynamo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:39
@BastiaanN Volgens mij is dat een behoorlijke 'black box'. Heb er op toyotahybrideforum.nl ook wel eens wat over gelezen, is een topic daar met diepgaande analyses. De conclusie (voor zover die bekend is?) weet ik alleen niet, dus dat hoor ik graag van je :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-06 23:39
https://www.autoweek.nl/a...imer-en-sterker-dan-bx4x/

Deze al voorbij gekomen.
Wij zitten zonder gekheid naar een bz4x te kijken als opvolger van de Auris TS. Deze zou wel erg interessant kunnen zijn vanwege meer ruimte tov de normale bz4x. Helaas nog geen prijs bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@vangoghnl Dan zou ik wel naar de vernieuwde bZ4X kijken of de C-HR+ eventueel. Het uitgaande model is toch een stuk matiger qua accu, verbruik en laadsnelheid. Niet slecht, maar de vernieuwde is stukken beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 18:16

Thasaidon

If nothing goes right, go left

@vangoghnl
Wij hebben toen naar de 1e gen bZ4x gekeken. Maar die zat niet goed voor mij.
Ik heb toen in de showroom de stoel in de voor mij ideale positie gezet.
Maar als ik dan fatsoenlijk in en uit wilde stappen, moest het stuur in de hoogste stand, anders kwam ik er met mijn benen niet onderdoor.
Alleen zag ik door die hoge stand van het stuur het dashboard niet volledig, waardoor ik voordat ik zou gaan rijden het stuur weer omlaag zou moeten doen, of mijn stoel zou moeten aanpassen, wat weer niet lekker zat.
Niet praktisch dus voor lange mensen (bijna 2m met lange benen).

Ik weet niet of dat in deze Touring variant ook van toepassing is, maar wellicht iets om op te letten mocht je hem gaan proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door Thasaidon op 16-05-2025 11:04 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-06 23:39
Bedankt beide. We wachten even af tot de in de showroom staan. Nu zijn we wel een stukje kleiner. Mijn vrouw 1.70m ik 1.83m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-06 00:00
Thasaidon schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:53:
@Hugo__Boss
Je zou in de oude prijslijsten kunnen zoeken welke opties er op die auto zouden zitten.
https://www.toyota.nl/contact/archief-prijslijsten

Maar je kunt het volgens mij ook in de instellingen van de navigatie zelf zien.
Als je daarin een optie hebt voor "kaartupdates" of "kaartgegevens" heb je waarschijnlijk het PLUS model.
Even gekeken in het systeem, en er is inderdaad een functie kaartupdates verstopt. Als je klikt op Update, dan komt er een foutmelding en dan staat er neem contact op met de dealer. Je kan ook het huidige versienummer zien en dat lijkt jaartal 2022 te bevatten en ook wat releasenotes in het Frans. Wellicht bij aflevering van de auto in 2022 in Luxemburg de laatste kaart erin gezet en daarna nooit meer bijgewerkt. Dan zal het toch de Plus versie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:23
vangoghnl schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:17:
https://www.autoweek.nl/a...imer-en-sterker-dan-bx4x/

Deze al voorbij gekomen.
Wij zitten zonder gekheid naar een bz4x te kijken als opvolger van de Auris TS. Deze zou wel erg interessant kunnen zijn vanwege meer ruimte tov de normale bz4x. Helaas nog geen prijs bekend.
Nu vind ik de bZ4X geen lelijke auto, maar zoals hier in de Touring variant vind ik het niet bepaald een geslaagd design. Ik snap de keuze wel en zou ook graag een elektrische station zien bij Toyota (denk dat hier ook een goede markt voor is), maar proportioneel klopt het voor m'n gevoel niet helemaal. Misschien komt het wel een beetje omdat ik 'm ergens wel een beetje op de V70 Cross Country vind lijken, en dat vond ik ook geen mooie auto. Het is wel goed om te zien dat Toyota het modellengamma lekker aan het wijzigen / uitbreiden is. En als deze een kofferbak krijgt van 500 - 600 liter dan wordt het zeker een interessante auto voor veel mensen.

Ander vraagje: mijn ouders hebben een C-HR (2017) en willen de navigatie voor de eerste keer updaten i.v.m. een reis naar Frankrijk. Nu is het uiteraard mogelijk om dit via Toyota te doen, maar dit kost 180 - 190 Euro. Als ik online een beetje kijk kan je voor ongeveer dit bedrag ook modules aanschaffen voor Android Auto / Apple Carplay. Hebben ze voortaan altijd up-to-date kaarten en nog wat extra functionaliteit :)

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met dit soort modules? En hoe verhoudt de snelheid van het systeem zich met (bijvoorbeeld) de retrofit update van Toyota zelf die is toegepast op de Corolla en RAV4?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Denman schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:44:
[...]
En hoe verhoudt de snelheid van het systeem zich met (bijvoorbeeld) de retrofit update van Toyota zelf die is toegepast op de Corolla en RAV4?
De Retrofit update kan pas op het CY17/MM19 (Touch&go2) systeem vanaf 2019.
Volgens mij heeft de 2017 C-HR hier nog de voorloper van (CY16).

Daarnaast begreep ik dat er voor het CY16 systeem geen kaartupdates meer uit komen.
Of oudere kaarten nog wel te updaten zijn naar meer recente durf ik niet te zeggen.
Maar de standaard Toyota kaarten lopen sowieso een jaar achter op de werkelijkheid.

Met aftermarket kastjes en inbouw modules heb ik geen ervaring.

Maar op het toyotahybrideforum is hier al veel over geschreven:
https://toyotahybrideforu...=0&ch=300&t=0&submit=Zoek

[ Voor 7% gewijzigd door Thasaidon op 19-05-2025 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-06 13:37
Denman schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:44:
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met dit soort modules? En hoe verhoudt de snelheid van het systeem zich met (bijvoorbeeld) de retrofit update van Toyota zelf die is toegepast op de Corolla en RAV4?
Ik heb voor onze RAV4 (2016) een kastje gekocht bij motrade. Vrij eenvoudig in te bouwen (ik ben niet zo heel technisch) en werkt prima met Android en iPhone.
Ik denk dat je deze moet hebben, maar check het zelf even goed voordat je overgaat tot aankoop: https://motrade.nl/nl/car...2016-2019/a-2495-20000286

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
Thasaidon schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:54:
[...]

De Retrofit update kan pas op het CY17/MM19 (Touch&go2) systeem vanaf 2019.
Volgens mij heeft de 2017 C-HR hier nog de voorloper van (CY16).

Daarnaast begreep ik dat er voor het CY16 systeem geen kaartupdates meer uit komen.
Of oudere kaarten nog wel te updaten zijn naar meer recente durf ik niet te zeggen.
Maar de standaard Toyota kaarten lopen sowieso een jaar achter op de werkelijkheid.

Met aftermarket kastjes en inbouw modules heb ik geen ervaring.

Maar op het toyotahybrideforum is hier al veel over geschreven:
https://toyotahybrideforu...=0&ch=300&t=0&submit=Zoek
Thanks. Ik weet inderdaad dat retrofit updates op dit type niet mogelijk zijn, vandaar de uitwijk naar een alternatief systeem :)
Als er ook geen nieuwe updates meer uitkomen voor het huidige systeem wordt die keuze wellicht nog interessanter.

Ik ga eens op het Toyota forum neuzen :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-06 16:19
Denman schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:39:
[...]

Thanks. Ik weet inderdaad dat retrofit updates op dit type niet mogelijk zijn, vandaar de uitwijk naar een alternatief systeem :)
Als er ook geen nieuwe updates meer uitkomen voor het huidige systeem wordt die keuze wellicht nog interessanter.

Ik ga eens op het Toyota forum neuzen :)
Het kastje van het bericht boven jou bericht heb ik ook ingebouwd. Je kan mijn ervaringen hiervan terug lezen in dit topic. Nog steeds een tevreden gebruiker hiervan :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
Tarax schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:38:
[...]

Ik heb voor onze RAV4 (2016) een kastje gekocht bij motrade. Vrij eenvoudig in te bouwen (ik ben niet zo heel technisch) en werkt prima met Android en iPhone.
Ik denk dat je deze moet hebben, maar check het zelf even goed voordat je overgaat tot aankoop: https://motrade.nl/nl/car...2016-2019/a-2495-20000286
hk12nl schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:50:
[...]

Het kastje van het bericht boven jou bericht heb ik ook ingebouwd. Je kan mijn ervaringen hiervan terug lezen in dit topic. Nog steeds een tevreden gebruiker hiervan :)
Top, goed om positieve gebruikerservaringen te horen. Ik ga deze optie voorleggen bij m'n ouders.
Ook goed om te lezen dat installatie mee lijkt te vallen. Dan durf ik het bij een auto van een ander wellicht zelf ook nog wel aan ;)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarax
Denman schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:58:
[...]

[...]
Ook goed om te lezen dat installatie mee lijkt te vallen. Dan durf ik het bij een auto van een ander wellicht zelf ook nog wel aan ;)
Ik heb een YT-filmpje gekeken over hoe bij mijn auto het dashboard open moet en hoe het entertainmentsysteem eruit moet e.d. en dat was vrij simpel. Gewoon met beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vroem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:49
Als je eenmaal weet hoe je het dashboard eruit moet krijgen is het een fluitje van een cent... de installatie is heel simpel. Alleen goed kijken welk kastje je wil kopen, er zijn verschillende in omloop die op zich niet veel verschillen (geloof ik) maar wel in prijs...

Verder lees in het topic op het Toyota hybride forum de ervaringen zou ik zeggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

De nieuwe RAV4 2025

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:08
Ben op zoek naar een PDF'je met specs van de nieuwe RAV4, maar krijg dat niet gevonden. Weet iemand of die 2000 kg trekgewicht + 100 kg kogeldruk ook voor de PHEV geldt? Wel jammer dat ie zo lelijk is....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Andrehj Zal puur een kwestie van tijd zijn voordat de Toyota website vol staat met alle specs/brochures/prijslijsten. Ik zou die ook mooi even afwachten want de typegoedkeuringen kunnen per land nog weleens verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02:22
De 6e generatie lijkt op een moderne versie van de 4e generatie. De 5e generatie vindt ik toch een stuk mooier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Ik vind de nieuwe RAV4 niet lelijk, muv de neus. Wat een lelijke grille.
Daarmee vind ik hem een heel "generiek" uiterlijk hebben. Zo'n 12 in een dozijn SUV.

Ik vind idd de gen5 die ik nu heb mooier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:08
Over de nieuwe RAV4 PHEV:

Eindelijk heeft deze een fatsoenlijke kogeldruk (100 kg) en trekgewicht (2000 kg). Beide in lijn met de Duitse concurrentie. Positief dus.
Maar de grote vraag is (bij mij dan), of de elektrische en softwarematige ondersteuning van de 13-polige Jaeger stekker nu ook eindelijk op orde is?
Bij de Duitse concurrenten is het al meer dan 20 jaar normaal dat bij het aankoppelen van een aanhanger automatisch:
  • de trailer stability assist wordt ingeschakeld
  • het mistachterlicht van de auto wordt uitgeschakeld
  • de achteruitrijsensoren worden uitgeschakeld
  • het automatisch achteruit inparkeren wordt uitgeschakeld
  • het motormanagement rekening houdt met de aanwezigheid van de aanhanger (bij niet-phev modellen wordt dan bijvoorbeeld start-stop uitgeschakeld)
  • de werking van de verlichting van de aanhanger wordt bewaakt
  • de aanhanger tegen diefstal wordt beveiligd (bij afkoppelen met de auto op slot gaat het auto-alarm af)
  • etc
Dergelijke functionaliteit ontbreekt tot nu toe bij Toyota (en zit dus wel op mijn oude Skoda), en dat kan anno 2025 echt niet meer. Ik ben benieuwd of dat kwartje eindelijk is gevallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 24-05-2025 10:26 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmGYoMes0G3ufcN5y8tARpaV1eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyVv8ri42DAlPPwu5TkOWg0t.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Yaris uit 2012 toonde verschijnselen van een lege accu. Dus met startkabels de auto weer aangezwengeld. Nu blijven echter deze lampjes op het dashboard branden en functioneert de auto verder normaal.

Ik ga sowieso naar de dealer van de week om de accu door te laten en meten (en te vervangen) maar kan het kwaad om hiermee zo’n 100 kilometer door te rijden ik heb woensdag pas tijd om naar de dealer te gaan)?

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
hk12nl schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:39:
[Afbeelding]

Mijn Yaris uit 2012 toonde verschijnselen van een lege accu. Dus met startkabels de auto weer aangezwengeld. Nu blijven echter deze lampjes op het dashboard branden en functioneert de auto verder normaal.

Ik ga sowieso naar de dealer van de week om de accu door te laten en meten (en te vervangen) maar kan het kwaad om hiermee zo’n 100 kilometer door te rijden ik heb woensdag pas tijd om naar de dealer te gaan)?
Ja kan met deze lampjes prima 100 kilometer rijden, er van uitgaande dat hij wel gewoon netjes loopt.

Olie-druk en temperatuur lampjes betekent wel direct stoppen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:17
[Afbeelding]

Tijdens het rijden foto's maken kan dan weer wel kwaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:04
Klopt het dat de ruitenwissers voor een Yaris P13 uit 2019 de volgende zijn:

https://amzn.eu/d/aO6FzXC - Denso DU-070L
En
https://amzn.eu/d/hE8rXbR - Denso DRB-030

Amazon zegt in beide gevallen dat het niet past, maar de Denso website raadt dit juist aan.

Ik zou gewoonlijk naar Bosch Aerotwin stappen maar las eerder in dit topic dat Denso Hybrids beter zouden zijn.

De Bosch Aerotwin AR707U staat wel gewoon netjes dat ie past.

//edit
Het lijkt erop dat Amazon niet helemaal klopt. Als ik de 1.5 hybride ipv gewone 1.5 selecteer past het spontaan wel.. en het lijkt me niet dat er verschil zit tussen de ruitenwisser bevestiging

[ Voor 42% gewijzigd door GAIAjohan op 24-05-2025 23:13 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

maar kan het kwaad om hiermee zo’n 100 kilometer door te rijden ik heb woensdag pas tijd om naar de dealer te gaan)?
Met gele lampjes kun je (voorlopig) doorrijden, maar moet je wel mee naar de dealer.
Maar bij rode lampjes moet je gelijk stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-06 16:57
Ik hoop dat ik hier het goeie topic voor heb.

Ik heb een Toyota Aygo uit 2008 en wil de radio ondertussen een keer vervangen. Als het goed is moet elke DIN-1 afmeting radio passen, echter heb ik dan volgens mij nog zoiets nodig als hier om het mooi aan te sluiten verder. Ik ben alleen een klein beetje verdwaald over wat ik verder nog nodig heb. Ik zat te kijken naar deze. Leek me een prima, niet al te dure radio inclusief telefoonhoudertje die ik toch nog nodig had.
Heb ik dan nog adaptertjes nodig om hem aan te sluiten? Ik kwam bij een youtube filmpje over het vervangen van precies de radio in mijn Aygo tegen dat hij zoiets nodig had, maar dat verschilt vast weer per radio die je erin zet.

Coolblue geeft aan dat er een antenne bij de radio wordt meegeleverd, ik had al enigszins begrepen dat je een andere antenne nodig hebt voor dab+ tov ouderwets FM, maar ik snap nog niet helemaal hoe dat dan gaat met inbouwen/aansluiten. Is hier toevallig iemand die daar wat meer van weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
[Afbeelding]

Als je accu of dynamo niet goed is kun je ook random lampjes krijgen. Risico zou dan vooral zijn dat je stil komt te staan onderweg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
@hk12nl probeer ook even te kijken of je accu sowieso bijlaadt.
Als de boordspanning > 14 volt is gaat het waarschijnlijk goed.
Als je accu niet laadt, kan je uiteraard wel stilvallen wegens lege accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
ThinkPad schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:55:
@BastiaanN Volgens mij is dat een behoorlijke 'black box'. Heb er op toyotahybrideforum.nl ook wel eens wat over gelezen, is een topic daar met diepgaande analyses. De conclusie (voor zover die bekend is?) weet ik alleen niet, dus dat hoor ik graag van je :P
Het lijkt er op dat het systeem de accu zo min mogelijk probeert bij te laden in situaties "waar dat mogelijk is". Blijkbaar is de warmere periode een dergelijke situatie, waarbij de accu in mijn geval dus maar rond de 80% geladen wordt. Het idee hier achter is waarschijnlijk dat dit uiteindelijk een lager verbruik oplevert. Ik kwam een truukje tegen op Reddit waarbij iemand de stekker van de batterij sensor heeft verwijderd. Hierdoor gaat het systeem met een lagere spanning laden (14.00v v.s. ~14.40v) maar stopt daarbij niet meer. Niet afdoende voor korte ritjes, maar in mijn geval wordt de accu nu weer helemaal vol geladen.
Batterij sensor aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/216-q8CwgbJLEysyHsP-FoF9AB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ef9NE0rgga82TpMPeM0ME45S.png?f=fotoalbum_large
Hier zie je dat de accu tijdens mijn ochtendrit vrijwel de hele tijd (met een korte pauze) wordt opgeladen maar in bij de terugrit nauwelijks wordt bijgeladen (16:30~18:00). De spanning van de accu zakt dan ook vrij snel rond de 80%.

Zonder batterij sensor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJR2aptl1RegP9jTztGj-jwS1E4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RI9nkXiMKZQeo5GBufclYHRc.png?f=fotoalbum_large
Accu wordt de hele rit bijgeladen. Weliswaar met een lager voltage, maar het levert wel een vollere accu op in het geval van een lange rit (hier was de terugweg zonder file, dus stuk korter 16:30~17:30).

Helemaal vol laden is op lange termijn veel beter voor een loodaccu. In mijn geval maakt de auto 2x per week lange ritten en voor de rest staat deze voornamelijk stil. Zonder de sensor blijft de batterij in dit scenario veel voller. Als je kortere ritten maakt is het wellicht beter om de sensor aangesloten te laten, aangezien de accu dan sneller wordt volgeladen. Overigens verschijnt er nergens een melding op het dashboard dat de sensor is afgekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
De Yaris wordt hier, helaas, morgen opgehaald.

Fijne wagen was het. Alleen niet voor dik 1200km per week.

Vanaf morgen weer door met m'n Peugeot 208 en de fiets naar nieuwe werk om de hoek.

Volgend jaar een i30 N2 Performance Fastback aan de collectie toevoegen ;)

Ga de Yaris opzich wel missen. Prima auto zeker in Executive Premium uitvoering. Ga zeker dat JBL systeem missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
ZeromaNoiS schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:46:
[...]

Ja kan met deze lampjes prima 100 kilometer rijden, er van uitgaande dat hij wel gewoon netjes loopt.

Olie-druk en temperatuur lampjes betekent wel direct stoppen.
Inmiddels bij de dealer geweest en de accu is vervangen. Lampjes waren inmiddels al weer verdwenen van het dashboard (voor de accu wissel). Accu heeft het toch zo'n 6 jaar volgehouden dus voor Toyota begrippen prima :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:36

Hemingr

Gekke henkie

Soort van opgepompte bZ4X. Ik ben er geen fan van. Hopelijk gaat mijn RAV4 (adventure) langer mee dan het duurt voor de volgende restyle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Hemingr schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:42:
[...]

Soort van opgepompte bZ4X. Ik ben er geen fan van. Hopelijk gaat mijn RAV4 (adventure) langer mee dan het duurt voor de volgende restyle.
Platform lijkt redelijk gelijk, zelfde wielbasis en maten.

Vind de GR wel aardig ogen, maar zoals altijd wil ik hem eerst wel zien staan/rijden.

Ga er overigens ook vanuit nog lang met m’n RAV4 te doen, maar tis leuk dat er een opvolger komt. Vanaf 2026 pas, dan gaat het huidige model al weer 6 jaar mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denman
Hemingr schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:42:
[...]

Ik kan er ook nog niet echt aan wennen. De titel van het filmpje is "weg met het bejaardenimago?" en hoewel ik de nieuwe RAV4 zeker geen bejaarden uiterlijk vind hebben, vind ik ‘m toch minder stoer ogen dan het huidige model. Het is dat ik nog amper rij in onze Corolla TS, maar als ik toe zou zijn aan een nieuwe auto dan zou ik persoonlijk wachten op uitloop van dit model i.c.m. (hopelijk) een leuke actie.

In other news: vandaag de Yaris van mijn vrouw naar de dealer gebracht voor een APK. Het autootje is 25 jaar oud maar werd zojuist gebeld dat ie (weer) met vlag en wimpel is geslaagd en ik ‘m op kan komen halen :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
Denman schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:01:
[...]

De titel van het filmpje is "weg met het bejaardenimago?" en hoewel ik de nieuwe RAV4 zeker geen bejaarden uiterlijk vind hebben, vind ik ‘m toch minder stoer ogen dan het huidige model.
Ik ben 42 en snap echt niet waarom de RAV4 het stempel bejaardenimago heeft. Zeker in een bitone plus uitvoering met mooie velgen vind ik het echt een heel stoer ogende auto die je naar mening mening prima naast een duitse SUV patserbak kan zetten.
Daarbij moet ik wel aangeven dat ik vaak meer op japans design val, dus misschien zit daar mijn afwijking. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@Denman @ZeromaNoiS
Helemaal met jullie eens.

Maar wellicht hebben ze in het artikel de nieuwe RAV4 en de vernieuwde Corolla Cross door elkaar gehaald?
De Corolla Cross had namelijk wel de titel "degelijke, maar saaie auto". De RAV4 zeker niet.
Maar ik denk bij bejaarden auto toch eerder aan de oudere Yaris modellen (no offence ;))

[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 02-06-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:40

Videopac

Rommelt wat aan.

De Yaris Cross is erg populair bij oudere mensen, de RAV4 vinden ze vaak te groot.

[ Voor 25% gewijzigd door Videopac op 02-06-2025 19:35 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 14:44
Sinds een maandje heb ik nu de Corolla Cross hybride. Auto van het werk dus ik kon niet kiezen. Ik moet dagelijks 150 km doen en die heeft maar een tank van 30l :/ en ik zit nu met een gemiddeld verbruik van 6.1l.

Wat ik echter opmerk is dat de verhouding van aangeduide snelheid met werkelijke snelheid (Waze) niet constant is en dat ie soms zelf trager (!) aangeeft dan werkelijk. Zijn er hier nog met gelijkaardige observaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06 23:05
Ruitenwisser schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:50:
Sinds een maandje heb ik nu de Corolla Cross hybride. Auto van het werk dus ik kon niet kiezen. Ik moet dagelijks 150 km doen en die heeft maar een tank van 30l :/ en ik zit nu met een gemiddeld verbruik van 6.1l.

Wat ik echter opmerk is dat de verhouding van aangeduide snelheid met werkelijke snelheid (Waze) niet constant is en dat ie soms zelf trager (!) aangeeft dan werkelijk. Zijn er hier nog met gelijkaardige observaties?
Is het een 2 liter? rij je in Eco of normaal? 6.1 is dus 1 op 16.3 vind dat wel erg weinig... Ik heb geen ervaringen zelf met de Corolla Cross. Maar mijn zakelijke Yaris Cross die doet 1 op 20.. en mijn Rav4 (AWD op terreinbanden xD) doet 1 op 15.. Hybrides hebben altijd een kleinere tank, is voor mij persoonlijk nooit een issue geweest.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
TgR_KILLER schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:08:
[...]

Is het een 2 liter? rij je in Eco of normaal? 6.1 is dus 1 op 16.3 vind dat wel erg weinig... Ik heb geen ervaringen zelf met de Corolla Cross. Maar mijn zakelijke Yaris Cross die doet 1 op 20.. en mijn Rav4 (AWD op terreinbanden xD) doet 1 op 15.. Hybrides hebben altijd een kleinere tank, is voor mij persoonlijk nooit een issue geweest.
Ik zal vanavond eens in het boekje kijken, het is de 90pk variant geloof ik. Ik rij op normaal en doe vooral snelwegkilometers. De 6.1l is op 4k km, misschien dat dit nog wat de lucht in zal gaan.

Die kleinere tank is voor mij wel een probleem met dat ik nu om de 2-3 dagen moet tanken. Op het werk zeiden ze, moh dat is toch ruim voldoende, het is een zeer zuinige wagen met iets van 3l per 100km :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Ruitenwisser schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:20:
[...]

Ik zal vanavond eens in het boekje kijken, het is de 90pk variant geloof ik. Ik rij op normaal en doe vooral snelwegkilometers. De 6.1l is op 4k km, misschien dat dit nog wat de lucht in zal gaan.

Die kleinere tank is voor mij wel een probleem met dat ik nu om de 2-3 dagen moet tanken. Op het werk zeiden ze, moh dat is toch ruim voldoende, het is een zeer zuinige wagen met iets van 3l per 100km :+
Net even bij een collega nagevraagd en die doet 1 op 20 met de zijne..

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
TgR_KILLER schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:35:
[...]

Net even bij een collega nagevraagd en die doet 1 op 20 met de zijne..
In België kunnen we rapper rijden, wss dat dit er ook toe doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[..]
Je bedoelt dat de auto een lagere snelheid aangeeft dan dat je rijdt? Dat mag niet voorkomen. Als de omtrek van je banden gelijk zijn aan de fabrieksspecificaties (neem ik aan van wel, bij auto van de zaak), moet er iets defect zijn.

Of dat Waze juist een lagere snelheid aangeeft? Dat is normaal. Er zit altijd* een marge in de snelheidsmeter van de auto, hoeveel dat is, is per merk, model en band afhankelijk. Voor ik weet is het bij Toyota over het algemeen wel een vrij ruime marge.

*: het is uit te coderen bij sommige voertuigen, zoals bij mn BMW. Politie voertuigen (iig de BMW R1200RT-P motoren) rijden vaak met een zeer accurate snelheidsmeter zodat ze makkelijker boetes kunnen schrijven.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SH007
  • Niet online
Ruitenwisser schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:41:
[...]

120/130 vs 100 is echt een wereld van verschil qua verbruik. Naar mijn ervaring (Auris en Corolla TS) neemt het verbruik boven de 100 km/u echt rap toe. De corolla cross zal nog meer luchtweerstand hebben, dus 6.1l/100km verbaast me niet als er relatief veel snelweg kilometers met hoge snelheid worden gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
noes schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:52:
[...]

Je bedoelt dat de auto een lagere snelheid aangeeft dan dat je rijdt? Dat mag niet voorkomen. Als de omtrek van je banden gelijk zijn aan de fabrieksspecificaties (neem ik aan van wel, bij auto van de zaak), moet er iets defect zijn.

Of dat Waze juist een lagere snelheid aangeeft? Dat is normaal. Er zit altijd* een marge in de snelheidsmeter van de auto, hoeveel dat is, is per merk, model en band afhankelijk. Voor ik weet is het bij Toyota over het algemeen wel een vrij ruime marge.

*: het is uit te coderen bij sommige voertuigen, zoals bij mn BMW. Politie voertuigen (iig de BMW R1200RT-P motoren) rijden vaak met een zeer accurate snelheidsmeter zodat ze makkelijker boetes kunnen schrijven.
Ja, hij geeft lager aan dan werkelijk (Waze). Ik ben er vrij zeker van dan Waze de correcte snelheid weergeeft met dat ik voorbij flitspalen tegen de limiet rij en nog geen boete ontvangen heb.

Dus bv,
soms zie ik dat de wagen 125 aangeeft en dan op Waze zie ik 128-130. Dat verschil is ook niet constant en komt dan terug 'normaal'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Niet online
Ruitenwisser schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:40:
[...]

Ja, hij geeft lager aan dan werkelijk (Waze). Ik ben er vrij zeker van dan Waze de correcte snelheid weergeeft met dat ik voorbij flitspalen tegen de limiet rij en nog geen boete ontvangen heb.

Dus bv,
soms zie ik dat de wagen 125 aangeeft en dan op Waze zie ik 128-130. Dat verschil is ook niet constant en komt dan terug 'normaal'.
Weet je zeker dat waze niet een beetje vertraging heeft?
Is het ook als je constante snelheid op crusecontrol rijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
SH007 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:56:
[...]

Weet je zeker dat waze niet een beetje vertraging heeft?
Is het ook als je constante snelheid op crusecontrol rijdt?
Ik rij al jaren met Waze, dit is de eerste keer dat ik dit zie.

Als ik zie dat de wagen te rap rij, zet ik de cruise control lager en dan na een aantal km kan ik de cruise control weer verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
SH007 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:00:
120/130 vs 100 is echt een wereld van verschil qua verbruik.
Als ik op de A7 (Hoorn-Purmerend, cc aan) rijd overdag, haal ik ~ 1 op 15/16 met 100 (op de GPS) met de Auris.
In de avond met 130 terug, mag ik blij zijn als ik onder de 1 op 11 blijf (af en toe 1 op 9 op het dashbord).

Dan doet die (26 jaar oude) Citroën het niet eens zo slecht met bijna 1 op 13. (op basis van de laatste keer tanken in Duitsland ~750km met 58 liter ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:01

Shrien

frequent snoozer

LooneyTunes schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:23:
[...]

Als ik op de A7 (Hoorn-Purmerend, cc aan) rijd overdag, haal ik ~ 1 op 15/16 met 100 (op de GPS) met de Auris.
In de avond met 130 terug, mag ik blij zijn als ik onder de 1 op 11 blijf (af en toe 1 op 9 op het dashbord).
Bizarre getallen man, ik tik met mijn Corolla TS 2.0 (2019) altijd wel rond de 1:19 1:20 aan, zeker met goed weer. Bij 130 km/u neem het gebruik iets toe tussen de 1:17 en 1:18. Binnen de bebouwde haal ik gemiddeld tussen de 1:20 en 1:24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr

Hemingr

Gekke henkie

ZeromaNoiS schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:12:
[...]

Ik ben 42 en snap echt niet waarom de RAV4 het stempel bejaardenimago heeft. Zeker in een bitone plus uitvoering met mooie velgen vind ik het echt een heel stoer ogende auto die je naar mening mening prima naast een duitse SUV patserbak kan zetten.
Daarbij moet ik wel aangeven dat ik vaak meer op japans design val, dus misschien zit daar mijn afwijking. >:)
39 hier en ik ben het met je eens. Ik wil wel toevoegen dat het echt heel erg aan de uitvoering ligt.

Een wat goedkopere trim in rood met een standaard voorkant op 17 inch is echt wel een beetje een bejaarden look. Een bitone (zwart of wit dak) in een kek kleurtje met 19+ inch eronder is zowat een andere auto.

Persoonlijk zou ik nooit kiezen voor een RAV4 in de meer standaard trims, maar wat ik nu rij vind ik toch wel echt een stoere bak.

6.1 is wel stevig voor die auto. Ik doe het beter met de 2.5L AWD. (tussen de 5.6 en 6).
Ruitenwisser schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:20:

Pas maar op dat je geen overijverige wagenpark beheerder hebt, dat grapje heb ik ook wel eens gehad, ik reed veel te onzuinig want ik tankte te veel en het kwam niet overeen met het promotiemateriaal geclaimde verbruik. (inclusief het verwijt dat ik de tankpas ook prive gebruikte...).

Meneer de wagenpark beheerder had niet eens een rijbewijs en kwam op de fiets :P

[ Voor 43% gewijzigd door Hemingr op 03-06-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Shrien schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:33:
Bizarre getallen man, ik tik met mijn Corolla TS 2.0 (2019) altijd wel rond de 1:19 1:20 aan, zeker met goed weer.
Die getallen haal ik bij de 80 (GPS) (90 op de teller) met goed weer. :S
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Pc87wdhC3VcURSohjyN9CY8LTg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/P2LGAVwHXqgxBqIGrh3EcrX1.jpg?f=user_large.
(dit was in november '24)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien

Shrien

frequent snoozer

LooneyTunes schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:48:
[...]

[Afbeelding].
Ik rijd dan ook wel als een typische RAV4 rijder :7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr

Hemingr

Gekke henkie

Shrien schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:52:
[...]

Binair gaspedaal en elke 50K nieuwe remmen :7. Tenminste zo rijd mijn vrouw in de Rav.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
Shrien schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:52:
Nou ken ik weinig RAV rijders, dus dat zegt me weinig ;)
Maar ik doe wel m'n best zuinig te rijden (langzaam optrekken, zoveel mogelijk remmen op de electromotor, zoveel mogelijk de cc aan, etc zolang het verkeer dat toelaat)
De oprit A7 is uiteraard gewoon planken.
't Orgel nodigt niet echt uit voor 'sportief rijden' (anders dan de veel grotere Citroën waar ik regelmatig 1-2-5 schakel ;)). (die doet 100 in z'n 2)

edit:
Om een indicatie te geven: afgelopen weekeinde de (fabrieks?) remblokken achter vervangen (met iets van 116K op de teller, auto gekocht met ~52K op de klok in 2017) waar op 3 van de 4 nog een millimeter of 5 frictiemateriaal op zat, er was er één scheef gemonteerd* waardoor die bijna op het staal zat)
*) raar voor een door de dealer onderhouden auto.

edit II:
Zo scheef dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbhqO5ngZ9oNVT0PzICyPOZM1Ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGhQ2tow6Oe0sysCNfy1ozcp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door LooneyTunes op 03-06-2025 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Ruitenwisser schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:40:
[...]

Dus bv,
Dat moet een defect zijn. Of aan je telefoon, of aan je auto ;)

Probeer eens een tweede telefoon/tablet/gps met een andere navigatie app ernaast, dan kan je het eea uitsluiten.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien

Shrien

frequent snoozer

LooneyTunes schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:06:
[...]

Nou ken ik weinig RAV rijders, dus dat zegt me weinig ;)
Ik doelde op de vorige discussie hier, dat schijnbaar veel oudjes in RAVjes rijden. ;)

Ik doe ook wel rustig aan met het gaspedaal, veel op tijd gas loslaten en rustig uit laten rijden ipv hard op de rem trappen. Maar ik kan ook wel lekker doortrappen op bepaalde wegen, dus extreem zuinig rijd ik ook niet per se. Gek dat het elkaar zo ontloopt. Er zit natuurlijk wel een paar jaar tussen beide modellen...

We zitten alweer ruim op de 110k, dus ga dit weekend weer langs de (eenmans)garage voor onderhoud. Misschien binnenkort maar eens proefrijden in een (PHEV) RAV4. Corolla TS bevalt nog steeds goed, maar een beetje meer bewegingsruimte met 2 jonge kids is ook wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Laatst online: 12:31
Onze Corolla ts 1.8 zijn gemiddeld verbruik zit rond de 4,3Ltr/100km
Meestal door mijn vrouw gereden (50/50 gewone weg/autoweg in vertraagde spits)
Wat in Nederlandse normen ergens iets boven de 1 op 20 zit als ik het goed begrijp 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Shrien schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:11:
Ik doelde op de vorige discussie hier, dat schijnbaar veel oudjes in RAVjes rijden. ;)
Ach, in de Auris gedraag ik me ook aardig als lid van "de grijze plaag" :).
(en dan toch stilletjes "Je MaG HiEr TaChTiG - l*L/TuT" schreeuwt naar trage voorgangers ;))
In de Citroën (en op de motor) duikt die verborgen 'puber' van 30 jaar geleden af en toe nog wel eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:20
C-HR (2liter, 2024) 1 op 22.7, of 4.4l/100km zo je wil. Prima verbruik, zeker omdat ik lang niet altijd in eco stand rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Ruitenwisser schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:41:
[...]

Ja zal wel iets helpen, maar dat moet niet zo'n groot verschil zijn ;). Hier mogen we in de avond ook 130..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Hier doe ik in de zomer gemiddeld 5.8l/100km met een Corolla TS 2.0 gr-sport. Dit is wel 90% snelweg (doorgaans rond mijn tijdstip filevrij) met ~115km/u.

[ Voor 14% gewijzigd door BastiaanN op 03-06-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:44

Mfpower

In dubio

Ik heb een vraagje voor iemand die een vergelijkbare auto heeft. Wij hebben een Corolla TS 2.0 uit 2020 met trekhaak. Vandaag heb ik met de vouwwagen gereden en ook voor het eerst achteruit met een aanhanger. Wat me opviel is dat de rear view camera aan bleef staan, en ook de parkeersensoren. Tot op het punt dat de auto wilde stoppen (REMMEN op het display). Mijn vorige auto detecteerde dat er een aanhanger op zat, en zette dan al die snufjes uit. Geen idee of dat bij Toyota ook het geval is, of dat dit juist normaal gedrag is. Anders ga ik nog langs de dealer want dan heeft bij het monteren van de trekhaak de computer geen update gehad vermoedelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
LooneyTunes schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:48:
[...]

[Afbeelding].
Die foto zou ik zeker ook gemaakt hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
Mfpower schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:10:
Ik heb een vraagje voor iemand die een vergelijkbare auto heeft. Wij hebben een Corolla TS 2.0 uit 2020 met trekhaak. Vandaag heb ik met de vouwwagen gereden en ook voor het eerst achteruit met een aanhanger. Wat me opviel is dat de rear view camera aan bleef staan, en ook de parkeersensoren. Tot op het punt dat de auto wilde stoppen (REMMEN op het display). Mijn vorige auto detecteerde dat er een aanhanger op zat, en zette dan al die snufjes uit. Geen idee of dat bij Toyota ook het geval is, of dat dit juist normaal gedrag is. Anders ga ik nog langs de dealer want dan heeft bij het monteren van de trekhaak de computer geen update gehad vermoedelijk.
Ik moet het ook handmatig uitschakelen als ik een aanhanger aankoppel en camera blijft gewoon werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
W13k3 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:36:
Die foto zou ik zeker ook gemaakt hebben!
Nou, nog ééntje dan ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nny-OwC1Zszdm_XPi9QYwX-SDTQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JV37u5G9PJIsCgMKo2nVIwAb.png?f=user_large
(ring A10 Noord)

Edit:
En nog een uit een ver verleden (~2001, in 2006 gesloopt (rot in de A-stijl) met ~380K op de teller)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXhHAlUU9RKZ7mrPMZYBr9RIic0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/U8m5z2w9FiHpIwQBp86UeBUU.png?f=user_large
(Citroën BX)

[ Voor 28% gewijzigd door LooneyTunes op 04-06-2025 02:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
111111 vind ik toch leuker!

Mijn mooiste was de 299.999 waar mijn Prius 2 voor altijd op bleef staan.
Hij heeft uiteindelijk ca. 340.000 gereden voor ik hem inruilde. Bijgehouden met de dagteller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruitenwisser
@TgR_KILLER Het is een 1.8l.

Gisteren en vandaag eens wat geëxperimenteerd.

GSM in het vakje gelegd onder het dashboard en cruise control op 128 gezet. Waze gaf in het begin 127-128 aan en dit ging dan na 15km ofzo naar 121.
GSM op het dashboard gelegd (om multipath signalen te beperken) en cruise control op 128 gezet. Waze gaf in het begin 124 aan en dit ging dan uiteindelijk ook terug naar 121.

Tussen beide testen is de auto afgezet geweest want ik merk niet dat als ie eenmaal de 'goede' snelheid aangeeft het stabiel blijft maar daar moet ik wat meer op letten om zeker te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:40

Videopac

Rommelt wat aan.

MooDyBLueS schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:32:
@Videopac Klopt, de 12V accu haalde hij ook totaal niet aan in de video. Dat is op zich wel jammer.

Bedoel je de multimedia dan ook met de laatste generatie zoals deze o.a. in de facelift Yaris en Corolla zit? Ik heb meerdere keren gereden met de Yaris 2024 en ik vind dat persoonlijk juist wel een prettig systeem én heeft ook Apple CarPlay en Android Auto (ook draadloos) voor als je het ingebouwde toch niet fijn vindt. Ze hebben in mijn ogen wel erg grote stappen gemaakt.
Late reactie, maar eens: de nieuwe modellen zijn echt wel modern en prettig. En geen Google, dat is ook een pre.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Zelf in China een Android radio laten ontwikkelen voor de CHR 2016-2019.

moet zeggen dat het aardig gelukt is.

ook heb ik bij mijne de binnenkant van de dak antenne volledig vervangen met een antenen met DAB+ en FM
ook i.c.m originele frame

ook fysieke knoppen zijn erg fijn en ook werkt de JBL versterker goed met deze unit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7doULHBZTof5IvWfzP7IzxikxTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plFmrJpn30Bk1uKx5BFY3mxu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Nu online
Brentjuh2000 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:53:
Zelf in China een Android radio laten ontwikkelen voor de CHR 2016-2019.

moet zeggen dat het aardig gelukt is.

ook heb ik bij mijne de binnenkant van de dak antenne volledig vervangen met een antenen met DAB+ en FM
ook i.c.m originele frame

ook fysieke knoppen zijn erg fijn en ook werkt de JBL versterker goed met deze unit

let niet op de vlekken (iets met vette vingers :) )

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien

Shrien

frequent snoozer

Brentjuh2000 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:53:
Zelf in China een Android radio laten ontwikkelen voor de CHR 2016-2019.[/url]
Hoe moet ik dit precies voor me zien? Je neemt contact op met een verkoper op AE en die maakt iets customs voor je?

Fijn dat het allemaal goed werkt, zal een verademing zijn in de cockpit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Nu online
Shrien schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:17:
[...]

Hoe moet ik dit precies voor me zien? Je neemt contact op met een verkoper op AE en die maakt iets customs voor je?

Fijn dat het allemaal goed werkt, zal een verademing zijn in de cockpit.
ik heb het geluk dat ik een aantal contacten heb in China wat betreft fabrieken ect.

ik was al jaren niet tevreden met het Touch 2 Go systeem en ook de carplay/android module vond ik het net niet. daarna een kant en klare unit met android geprobeerd maar het frame daarvan is niet echt mooi + de radio is niet vierkant zoals de oude. toen heb ik een aantal tekeningen gestuurd en hebben ze daarmee een mooie unit kunnen maken. betreft de nieuwe 7870 CPU met 6 GB RAM. daarna ook de DAB antenne gemaakt in de dak vin (geeft zeker 80% meer bereik) zelfs de Hybrid monitor en JBL speakers werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Shrien schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:11:
[...]
Noem je mij nu OUD? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:24
foutje

[ Voor 95% gewijzigd door GoEV6 op 05-06-2025 15:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaVaMa
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-06 16:57
DaVaMa schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:41:
Ik hoop dat ik hier het goeie topic voor heb.

Ik heb een Toyota Aygo uit 2008 en wil de radio ondertussen een keer vervangen. Als het goed is moet elke DIN-1 afmeting radio passen, echter heb ik dan volgens mij nog zoiets nodig als hier om het mooi aan te sluiten verder. Ik ben alleen een klein beetje verdwaald over wat ik verder nog nodig heb. Ik zat te kijken naar deze. Leek me een prima, niet al te dure radio inclusief telefoonhoudertje die ik toch nog nodig had.
Heb ik dan nog adaptertjes nodig om hem aan te sluiten? Ik kwam bij een youtube filmpje over het vervangen van precies de radio in mijn Aygo tegen dat hij zoiets nodig had, maar dat verschilt vast weer per radio die je erin zet.

Coolblue geeft aan dat er een antenne bij de radio wordt meegeleverd, ik had al enigszins begrepen dat je een andere antenne nodig hebt voor dab+ tov ouderwets FM, maar ik snap nog niet helemaal hoe dat dan gaat met inbouwen/aansluiten. Is hier toevallig iemand die daar wat meer van weet?
Uiteindelijk voor een simpele Panasonic radio gegaan, zonder toeters en bellen. Ik had inderdaad nog een covertje nodig, die gewoon in de winkel besteld, al komt die later. Radio inbouwen was vrij simpel, youtube filmpje gevolgd voor het demonteren, kwam allemaal makkelijk los. De DAB+ antenne op de voorruit geplakt en de trim van de auto was makkelijk los te krijgen om de kabel achter te geleiden. Door het dashboard heen was ff emmeren maar mijn aygo heeft een soort toegangsflapje zitten waardoor ik overal net wat vingers bij kreeg.
Het enige wat ik miste was een verloop voor de oude antenne, ik zit nu met 2 dezelfde uiteinden, passen niet op elkaar. Moet hem nog volledig instellen maar het signaal is al een stuk helderder en ik kan gewoon spotify afspelen vua de bluetooth.
De duurdere radio die ik eerder overwoog had een appje nodig voor volledige functionaliteit, daar had ik geen zin in, dus die viel meteen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
Dit weekend met een andere gsm getest en ik blijf hetzelfde opmerken. In het begin is de snelheid weergegeven op het dashboard even veel of groter als met Waze en na een tiental kilometer wordt dit kleiner tot het uiteindelijk stabiel blijft, lager dan werkelijk zoals het hoort. Het is precies alsof de banden moeten opwarmen ofzo haha. Ik heb besloten om me er nu bij neer te leggen en bij de eerst volgende keer dat ik op onderhoud moet bij mijn werkgever dit aan te kaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
Nou, ik heb het kastje van Motrade t.b.v. Carplay / Android Auto inmiddels ingebouwd in de C-HR van m’n ouders.
Ging inderdaad vrij makkelijk, maar sommige panelen kwamen niet zo makkelijk los als in het filmpje te zien was. Al denk ik ook wel dat ik soms te voorzichtig was om enige kracht te zetten terwijl dat achteraf makkelijk mogelijk was.

Het systeem an sich werkt prima. Enige wat me wel opvalt is dat de resolutie toch enigszins laag is. Vergeleken met mijn Corolla TS uit 2019 is het toch een stukje minder. Er is echt prima mee te werken hoor, en na een kwartier was ik er al aan gewend. Maar toen ik weer terug in mijn Corolla stapte was dat gewoon erg scherp vergeleken met de C-HR.

Verder helemaal niet erg, ik denk dat dat mijn ouders sowieso wat minder uit maakt, al helemaal omdat de functionaliteit en navigatie vele malen beter is dan dat van Toyota zelf. Maar als ik ergens wat kan instellen / aanpassen dan hoor ik het graag (al hoop ik het stiekem niet omdat de boel dan mogelijk weer los moet halen :+)

Hoe zijn jullie ervaringen @Tarax @hk12nl ?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
Denman schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:11:
Nou, ik heb het kastje van Motrade t.b.v. Carplay / Android Auto inmiddels ingebouwd in de C-HR van m’n ouders.
Ging inderdaad vrij makkelijk, maar sommige panelen kwamen niet zo makkelijk los als in het filmpje te zien was. Al denk ik ook wel dat ik soms te voorzichtig was om enige kracht te zetten terwijl dat achteraf makkelijk mogelijk was.

Het systeem an sich werkt prima. Enige wat me wel opvalt is dat de resolutie toch enigszins laag is. Vergeleken met mijn Corolla TS uit 2019 is het toch een stukje minder. Er is echt prima mee te werken hoor, en na een kwartier was ik er al aan gewend. Maar toen ik weer terug in mijn Corolla stapte was dat gewoon erg scherp vergeleken met de C-HR.

Verder helemaal niet erg, ik denk dat dat mijn ouders sowieso wat minder uit maakt, al helemaal omdat de functionaliteit en navigatie vele malen beter is dan dat van Toyota zelf. Maar als ik ergens wat kan instellen / aanpassen dan hoor ik het graag (al hoop ik het stiekem niet omdat de boel dan mogelijk weer los moet halen :+)

Dat van de resolutie klopt wel inderdaad maar dat vergeet je snel gezien de functionaliteit die je er bij krijgt is mijn mening. Volgens mij kan het scherm zelf ook niet meer aan.

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarax
Denman schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:11:

Ik gebruik het naar volle tevredenheid. Het display is gewoon wat het is en daar is niets aan te doen (behalve vervangen?). Het heeft nu eenmaal een lage resolutie. Daarnaast is mijn touch-display niet helemaal goed waardoor je aan de bovenkant van het scherm lager moet "klikken" dan waar je eigenlijk op zou moeten klikken. Ik kan er mee leven.

Maar het kastje zelf werkt prima, verder. Navigatie up-to-date, muziek via je favoriete muziekdienst, heerlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Nu online
Tarax schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:29:
[...]

Ik gebruik het naar volle tevredenheid. Het display is gewoon wat het is en daar is niets aan te doen (behalve vervangen?). Het heeft nu eenmaal een lage resolutie. Daarnaast is mijn touch-display niet helemaal goed waardoor je aan de bovenkant van het scherm lager moet "klikken" dan waar je eigenlijk op zou moeten klikken. Ik kan er mee leven.

Maar het kastje zelf werkt prima, verder. Navigatie up-to-date, muziek via je favoriete muziekdienst, heerlijk.
de Lage resolutie is te danken aan de Composite verbinding die het kastje gebruikt. deze tapt namelijk in de RCA aansluiting van Camera 2 (front) die niet beschikbaar was op het moment dat de auto gemaakt werdt.

de maximale resolutie is 640x480i terwijl het scherm 800x600 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
Waarom blijft mijn wagen vragen of ik nood heb aan het pauze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Ruitenwisser schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:04:
Daar hebben de zoekmachines een mooi antwoord op, ik heb het even voor je opgezocht:

- je toont tekenen van vermoeidheid, slingeren/positie op de weg
- je rijdt meer dan 2 uur onafgebroken door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Ruitenwisser schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:04:
Wat @Knielen al zegt...
Maar dit kun je in het menu zelf uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Brentjuh2000 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:37:
[...]

ik heb het geluk dat ik een aantal contacten heb in China wat betreft fabrieken ect.

ik was al jaren niet tevreden met het Touch 2 Go systeem en ook de carplay/android module vond ik het net niet. daarna een kant en klare unit met android geprobeerd maar het frame daarvan is niet echt mooi + de radio is niet vierkant zoals de oude. toen heb ik een aantal tekeningen gestuurd en hebben ze daarmee een mooie unit kunnen maken. betreft de nieuwe 7870 CPU met 6 GB RAM. daarna ook de DAB antenne gemaakt in de dak vin (geeft zeker 80% meer bereik) zelfs de Hybrid monitor en JBL speakers werken
Ik heb geen DAB+ in mijn China AInavi, is dat alleen een kwestie van antenne wissel.. want ik heb uberhaupt geen DAB+ optie in de radio.

Cool project, kunnen ze wellicht meer mensen blij mee maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:01:
[...]

Ik heb geen DAB+ in mijn China AInavi, is dat alleen een kwestie van antenne wissel.. want ik heb uberhaupt geen DAB+ optie in de radio.

Cool project, kunnen ze wellicht meer mensen blij mee maken!
als er meerdere interesse hebben hoor ik het graag, dan laat ik er een aantal bij maken

keuze uit 8581 7862 en 7862

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Brentjuh2000 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:27:
[...]

als er meerdere interesse hebben hoor ik het graag, dan laat ik er een aantal bij maken

Heb zelf een RAV4 2019 en al zo'n AInavi ding, maar was meer in generieke zin bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruitenwisser
Knielen schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:15:
[...]

Daar hebben de zoekmachines een mooi antwoord op, ik heb het even voor je opgezocht:

- je toont tekenen van vermoeidheid, slingeren/positie op de weg
- je rijdt meer dan 2 uur onafgebroken door
Dit komt er al op na 20min ofzo en het is nu ook niet dat ik aan het slingeren ben op de weg. Ik weet ook wel dat je dit kan opzoeken maar was eerder aan het klagen met al die nieuwe 'veiligheids'functies. Al die alarmbellen is voor niets nodig. Ik zet nu al direct standaard die verkeersbordherkenning af die maar half werkt, zal deze er dan maar ook bij doen. Ik mis de domme wagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:56

superwashandje

grofheid alom

Brentjuh2000 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:27:
[...]

Ook een gaaf idee. Helaas een Corolla en geen chr hier :p anders zou ik ook wel interesse hebben :)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Nu online
superwashandje schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:00:
[...]

Ook een gaaf idee. Helaas een Corolla en geen chr hier :p anders zou ik ook wel interesse hebben :)
kan m ook laten maken voor de corolla eventueel. vanaf 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
hk12nl schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:31:
[...]

Dat van de resolutie klopt wel inderdaad maar dat vergeet je snel gezien de functionaliteit die je er bij krijgt is mijn mening. Volgens mij kan het scherm zelf ook niet meer aan.
Dit is denk ik de essentie van het verhaal. Ik merkte de resolutie wel op gezien mijn Corolla, maar na een kwartier viel het eigenlijk niet meer op. En bovendien, wat je al zegt: de functionaliteit is er gewoon en dat is waar het om gaat. Het navigeren gaat ondanks de mindere resolutie net zo goed als bij mijn Corolla 2019, en vele male beter dan via het Toyota systeem. Het was dus de keuze tussen een navi update van 2 jaar oud voor het (zeker tot dan toe) inferieure Toyota infotainment systeem, of een Android Auto/Apple Carplay upgrade voor een tientje meer en altijd up-to-date kaarten via Google Maps. Die keuze was heel snel gemaakt :)

Navigeren gaat meteen al een stuk makkelijker en de aanvullende functionaliteit is een plus. Ook al zullen mijn ouders waarschijnlijk 80% daarvan niet gaan gebruiken.

De optie van @Brentjuh2000 zal ongetwijfeld mooier zijn. Maar ik ken mijn pa ook een beetje; die wil de auto uiterlijk zo origineel mogelijk houden. Dat houdt dus ook in het originele display, ondanks de concessies die daar bij komen kijken. Dat is een compromis die we graag willen maken :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Nu online
Denman schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 00:51:
[...]

Dit is denk ik de essentie van het verhaal. Ik merkte de resolutie wel op gezien mijn Corolla, maar na een kwartier viel het eigenlijk niet meer op. En bovendien, wat je al zegt: de functionaliteit is er gewoon en dat is waar het om gaat. Het navigeren gaat ondanks de mindere resolutie net zo goed als bij mijn Corolla 2019, en vele male beter dan via het Toyota systeem. Het was dus de keuze tussen een navi update van 2 jaar oud voor het (zeker tot dan toe) inferieure Toyota infotainment systeem, of een Android Auto/Apple Carplay upgrade voor een tientje meer en altijd up-to-date kaarten via Google Maps. Die keuze was heel snel gemaakt :)

Navigeren gaat meteen al een stuk makkelijker en de aanvullende functionaliteit is een plus. Ook al zullen mijn ouders waarschijnlijk 80% daarvan niet gaan gebruiken.

De optie van @Brentjuh2000 zal ongetwijfeld mooier zijn. Maar ik ken mijn pa ook een beetje; die wil de auto uiterlijk zo origineel mogelijk houden. Dat houdt dus ook in het originele display, ondanks de concessies die daar bij komen kijken. Dat is een compromis die we graag willen maken :)
wellicht dat ik ook een demo kan maken die meer op de orginele radio van de 2018 CHR lijkt.

de huidge is meer gebaseerd op de 2021 versie
Pagina: 1 ... 163 164 Laatste