Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 179 180 Laatste
Acties:
  • 1.038.896 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:51

dbzfan

Nee.

banaliteit schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:47:
[...]

Die van mij maakt af en toe een pruttel / borrel geluid. Bedoel je dat?
Nee je hoort hem als je buiten de auto staat vrij hard zoemend draaien.

Net bij laten vullen, er kon 100 gram bij. Heeft geen verschil gemaakt in geluid, hij lijkt wel kouder te worden.

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:26
Helaas ga ik dit draadje verlaten, onze Auris TS is Total Loss gereden op een 80KM weg.
Gelukkig geen letsel en alleen blik schade.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik ga de overstap maken naar het draadje van de Skoda Elroq.

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:22
St00mwals schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:04:
Helaas ga ik dit draadje verlaten, onze Auris TS is Total Loss gereden op een 80KM weg.

***members only***

Zonde, maar we zien je over 3 jaartjes wel weer terug! :P

• Lennie schild
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:24

Lennie schild

save-europe-act.com

Vraagje: mijn linker buitenspiegel (de spiegel zelf) van de auris zit vol krassen, is zo'n spiegel los te vervangen of moet je dan de gehele spiegel vervangen?

[ Voor 4% gewijzigd door Lennie schild op 15-07-2026 15:56 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:52
Glaasjes van spiegel kan je los vervangen. Hoeft niet meteen de gehele kap en alles wat erbij komt.
Klus van 5 minuten. Wel even goed opletten dat je de juiste koopt(met/zonder verwarming).

[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 15-07-2026 15:46 ]

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• Lennie schild

Lennie schild

save-europe-act.com

bedankt voor de info!!

• St00mwals
ZeromaNoiS schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:35:
[...]

Zonde, maar we zien je over 3 jaartjes wel weer terug! :P
Dat staat niet in de (financiële) planning van fam. St00mwals.....

• St00mwals
Lennie schild schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:42:
Vraagje: mijn linker buitenspiegel (de spiegel zelf) van de auris zit vol krassen, is zo'n spiegel los te vervangen of moet je dan de gehele spiegel vervangen?
Ik heb net vanmorgen mijn auto leeg gehaald, had deze zo mee kunnen nemen :+

• Lennie schild

Lennie schild

save-europe-act.com

St00mwals schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:00:
[...]

Ik heb net vanmorgen mijn auto leeg gehaald, had deze zo mee kunnen nemen :+
Helaas.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:35

Vliegvlug

Flight Simple

St00mwals schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:04:

***members only***

Auch, dat is een flinke klap geweest! :X Gelukkig geen gewonden (y), lijkt me typisch zo’n botsing waarbij een whiplash op de loer ligt.

Vind het wel opvallend dat de trekhaak nog op zijn plek zit terwijl de achterkant volledig is ingedeukt.
Ik heb nu voor het eerst zelf een (verwijderbare) trekhaak en had toch het idee dat deze de eerste klap een beetje zou opvangen.

Uiteraard niet bij zo’n harde botsing maar hier lijkt deze helemaal niet geraakt te zijn en dat verbaast me.

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:29

superwashandje

grofheid alom

Vliegvlug schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 06:50:
[...]

Auch, dat is een flinke klap geweest! :X Gelukkig geen gewonden (y), lijkt me typisch zo’n botsing waarbij een whiplash op de loer ligt.

Vind het wel opvallend dat de trekhaak nog op zijn plek zit terwijl de achterkant volledig is ingedeukt.
Ik heb nu voor het eerst zelf een (verwijderbare) trekhaak en had toch het idee dat deze de eerste klap een beetje zou opvangen.

Uiteraard niet bij zo’n harde botsing maar hier lijkt deze helemaal niet geraakt te zijn en dat verbaast me.
Ik gok een hoger voertuig (suv?) die er overheen is gegaan?

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• St00mwals
Vliegvlug schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 06:50:
[...]

De whiplash lijkt vooralsnog niet te zijn ontstaan, maar daar zijn wij wel heel erg bedacht op. Gelukkig alleen nog wat stijfheidsklachten.

Het was een Peugeot Expert uit 2015, zo'n compact bedrijfsbusje. Wel iets hoger zoals @superwashandje al gokte. De trekhaak dop is wel beschadigd daar is dus wel iets overheen gegaan, maar het lijkt idd geen volklapper op de kogel te zijn geweest. De balk die je achter de trekhaak ziet zitten is wel scheef, rechts zit verder naar binnen dan links. Ook beide achterportieren klemmen met openen/sluiten.

80KM weg het begint iets te remmen vanwege een afslaander (een auto of 10 verderop). Mijn vrouw denkt nog aan de alarmlichten, kijkt in de spiegel en denkt: Laat maar BRACE FOR IMPACT..... BOEM! Met een snelheid van ongeveer 80 er vol achterop.

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:05

Thasaidon

If nothing goes right, go left

St00mwals schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:26:
[...]
De whiplash lijkt vooralsnog niet te zijn ontstaan, maar daar zijn wij wel heel erg bedacht op. Gelukkig alleen nog wat stijfheidsklachten.
Hou dat ajb goed in de gaten.
Bij mijn vrouw kwam op een 50 weg een vrachtwagen achter in onze Verso. Ook Total-loss.
Initieel had ze ook nergens last van, maar kwamen de nek en rug klachten een paar maanden later pas.
Sindsdien is het nog steeds (al 10 jaar) tobben met stoelen in de auto's die we daarna gekocht hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Thasaidon op 16-07-2026 08:53 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@St00mwals Eens met bovenstaande. Mijn vrouw had jaren geleden ook iemand achterop toen ze in de stad stopte voor een overstekende voetganger op een zebra.
Lang niet zoveel schade als bij jullie en veel lagere snelheid maar heeft ze toch permanent klachten aan overgehouden. Iets wat verkeerde druk op haar nek leidt tot stekende hoofdpijn. :'(

Net zoals bij jullie iemand die totaal niet zat op te letten en er vol in reed. ;(

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

St00mwals schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:26:
[...]

Het was een Peugeot Expert uit 2015, zo'n compact bedrijfsbusje. Wel iets hoger zoals @superwashandje al gokte. De trekhaak dop is wel beschadigd daar is dus wel iets overheen gegaan, maar het lijkt idd geen volklapper op de kogel te zijn geweest. De balk die je achter de trekhaak ziet zitten is wel scheef, rechts zit verder naar binnen dan links. Ook beide achterportieren klemmen met openen/sluiten.

80KM weg het begint iets te remmen vanwege een afslaander (een auto of 10 verderop). Mijn vrouw denkt nog aan de alarmlichten, kijkt in de spiegel en denkt: Laat maar BRACE FOR IMPACT..... BOEM! Met een snelheid van ongeveer 80 er vol achterop.
Ouch, sterkte.

Zelfde gehad, maar met 50km/u. Jaren flink last van gehad en is nog altijd niet helemaal weg. Ik zag het niet aankomen.

Let goed op jezelf en elkaar, en ga zsm naar de huisarts om dossier te beginnen.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• St00mwals
Dank allemaal voor de berichten om goed op te letten! _/-\o_

Huisarts is direct ingeschakeld en ook loopt er een letselschadetraject voor het geval dat...

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:03

JME

zeg maar Jamie

Gisteren iets geks ontdekt. Ik heb indien nodig mijn iPhone meestal op de draadloze lader van de Corolla TS liggen. Die laadt nogal traag en de batterij was deze keer nogal leeg, dus ik plugde hem maar eens in de sneller ladende usb-poort in het dashboard aan de bijrijderskant. Toen ik de batterij vol genoeg vond, haalde ik de kabel los. Op dat moment crashte de CarPlay verbinding en pas na opnieuw starten (van de auto!) kwam de verbinding weer draadloos tot stand. Even getest met opnieuw een kabelverbinding en ik kon het probleem reproduceren. Het lijkt erop dat de draadloze CarPlay verbinding wordt overgenomen door een bedrade verbinding zodra je de telefoon bedraad aansluit. Dat zou op zich niet zo erg zijn als het fool proof werkte, maar dat doet het hier dus niet. Is er een optie om draadloos CarPlay af te dwingen, ook als je een laadkabel op de dashboardpoort gebruikt? De poort in de console lijkt wel goed te gaan, maar die is minder eenvoudig even in te pluggen. Ook nieuwsgierig wat er gebeurt als een bijrijder een andere telefoon gaat opladen via het dashboard terwijl ik draadloos aan het CarPlayen ben..

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:16
Vraag. Vannacht gaan we op vakantie naar Noorwegen. Nu was ik mijn auto aan het wassen en tot mij schrik zie ik een scheur in de wang van mijn band. Ik kon op het draad kijken dus gelijk naar mijn lokale banden Boer gereden. Die begint te mopperen op Vredestein, alle banden waren niet best meer. Alle 4 laten vervangen door Goodyear all season. Gelukkig was er iemand niet op komen dagen en kon het gelijk. Maar nu komt het.

Ik kijk op de factuur thuis en zie daar staan; "vergeet niet de wielmoeren na te trekken na 50km" nu heb ik geen idee hoe ik dat zou moeten doen. En aangezien we vannacht vertrekken ook lastig om nog langs te rijden. Dus even met ze gebeld en volgens hun is het niet echt nodig. Omdat het orginele velgen zijn en dezelfde wielmoeren. Heb ik nu in al die tijd dat ik auto rijdt wat gemist? Ik heb überhaupt echt nog nooit gehoord dat ik dit zou moeten laten doen na 50km en dus ook nog nooit gedaan. Moet ik hier vannacht wat mee?

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het kan maar als ze op moment zijn vastgezet gaat dat wel goed, ik wissel in december van zomer naar winterbanden en april weer terug (afhankelijk van het weer). De keren dat ik eraan gedacht heb om na 500 km de wielmoeren nog te controleren is op een vinger te tellen.

En als de garage de banden heeft vervangen kijk ik er ook nooit naar.

Als ja alle bagage hebt ingeladen dan zit daaronder een laadvloertje en daaronder zit als het goed is een sleutel voor de wielmoeren en een krik. Nou is de hefboom niet zo lang dat je makkelijk de 105 Nm haalt.

[ Voor 26% gewijzigd door bouwfraude op 17-07-2026 19:49 . Reden: o, ja wielmoer sleutel zit in de kofferbak ]

• ZeromaNoiS
vangoghnl schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 17:00:
Vraag. Vannacht gaan we op vakantie naar Noorwegen. Nu was ik mijn auto aan het wassen en tot mij schrik zie ik een scheur in de wang van mijn band. Ik kon op het draad kijken dus gelijk naar mijn lokale banden Boer gereden. Die begint te mopperen op Vredestein, alle banden waren niet best meer. Alle 4 laten vervangen door Goodyear all season. Gelukkig was er iemand niet op komen dagen en kon het gelijk. Maar nu komt het.

Ik kijk op de factuur thuis en zie daar staan; "vergeet niet de wielmoeren na te trekken na 50km" nu heb ik geen idee hoe ik dat zou moeten doen. En aangezien we vannacht vertrekken ook lastig om nog langs te rijden. Dus even met ze gebeld en volgens hun is het niet echt nodig. Omdat het orginele velgen zijn en dezelfde wielmoeren. Heb ik nu in al die tijd dat ik auto rijdt wat gemist? Ik heb überhaupt echt nog nooit gehoord dat ik dit zou moeten laten doen na 50km en dus ook nog nooit gedaan. Moet ik hier vannacht wat mee?
Nee, ik zou me absoluut geen zorgen maken en lekker rijden. Ik heb nog nooit bij een garage meegekregen dat ik wielmoeren zou moeten checken.

Vroeger ook veel gesleuteld met vrienden, en het is meermaals voorgekomen dat we even een testritje gingen maken, om er achteraf achter te komen dat we allen dachten dat een ander de wielmoeren had aangedraaid. |:( Zelfs hand vast blijft het eigenlijk wel zitten. :P

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Toen ik vanmiddag de gemotoriseerde achterklep van mijn Toyota Corolla Hybrid TS uit 2022 opende hoorde ik aan de linkerkant een kort krakende geluid en bij sluiten ook weer even.

Daarna in het bestek van gok ik een kleine 2 uur de achterklep nog een keer of 4 open en dicht gedaan waarbij het kraken steeds langer bleef aanhouden.

Daarna heb ik onderstaand filmpje gemaakt om naar de garage op te sturen:
Krakende achterklep Toyota Corolla Hybrid TS - 5de keer openen en sluiten na eerste kraakje
Helaas met een grootte van 52,6 MB net te groot om te mailen. :|

Dus moest ik het helaas nog een keer doen in lagere resolutie:
Krakende achterklep Toyota Corolla Hybrid TS - 6de keer openen en sluiten na eerste kraakje
(Deze is 25,9 MB)

Er is tussen deze twee achtereenvolgende pogingen al een toename in het kraken waar te nemen. :X
Zat 24 minuten tussen beiden.

Deze laatste video opgestuurd naar de garage en er ook achteraan gebeld naar de eigenaar die toevallig net een weekendje weg was en zijn zaak was inmiddels ook gesloten. :'(
Aangegeven wat het was want hij had de email nog niet gelezen natuurlijk en hij gaf aan dat die gemotoriseerde achterklepuitzetters hydraulisch werken en dat er niets aan te servicen is maar ze enkel vervangen kunnen worden als ze stuk zijn. Ik kon maandag langskomen om er naar te laten kijken. Nu ben ik alleen nog 2 weken op vakantie dus dat is daarom geen optie.

Kan alleen maar hopen dat de achterklep het zolang volhoudt en niet compleet er mee ophoudt. Zal deze zo min mogelijk proberen te gebruiken maar er zal toch in- en uitgepakt moeten worden om naar de volgende verblijfplaats te rijden.

Iemand hier ervaring met dit krakende probleem bij een gemotoriseerde achterklep en hoe lang dat goed gaat en of er misschien toch nog iets aan te doen is?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:38
vangoghnl:
Ik vind dat een raar verhaal en zou je nooit hoeven verwachten van een klant dat hij of zij de wielen nog natrekt. Hoe wij het doen is vastzetten na banden/wielen wissel met slagsleutel, dan van de brug af en als de auto op zijn eigen wielen staat alle wielbouten natrekken met een momentsleutel op ~ 130nM. Dan is er niets aan de hand en kun je veilig rijden. Mocht je twijfelen of niet zeker zijn van je zaak kun je ze zelf nog even nalopen en als je geen momentsleutel hebt flink vast trekken, dan kun je zeker veilig op vakantie.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:42

breinonline

Are you afraid to be known?

130? Toyota schrijft 103Nm voor op de meeste modellen volgens mij. Vast is vast bij 103 maar veel bandenboeren doen ook een flink moment meer. Wat in feite tot beschadiging kan leiden.

[ Voor 12% gewijzigd door breinonline op 18-07-2026 21:09 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Willem
Tussen de 110 en (max) 130 (bijvoorbeeld Mercedes) is wel gangbaar ja. Ik vind de opmerking van die bandenboer wel kwalijk. Als jij dat niet had gelezen op de factuur was de kans dus aanwezig dat je wielbouten eraf zouden lopen….

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:55
vangoghnl schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 17:00:
Ik kijk op de factuur thuis en zie daar staan; "vergeet niet de wielmoeren na te trekken na 50km"
Raar. Nog nooit gezien.
Hoeveel mensen hebben een (geschikte) moment sleutel in in de kofferbak liggen?

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:16
Nou we zijn aangekomen in Noorwegen gisteren. 1500km gereden. Ik heb geen sleutels om iets na te trekken. Maar alle banden liggen er nog op. Mogelijk kan ik hier maandag eens langs een garage rijden.

Vind het idd een raar verhaal. Ik ga naar zo'n zaak omdat ik het zelf niet kan/de spullen niet heb. Ook nog nooit ergens eerder gezien. Misschien is het ook meer om zichzelf in te dekken mocht er wat fout gaan?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@vangoghnl klopt. Er is een keer een bout losgeraakt en dan krijg je de doe je hond niet in de magnetron toestand.
Ik ben een Oceaan over gestoken en er rijden hier enorm veel nieuwe RAV4's terwijl wij nog moeten wachten op een showroom model. En ook in het echt vind ik 't niet echt heel spannend. Tis een saaie auto om te zien, met name door de meegenoten voorkant. Hopelijk komen er wat stoerder uitziende versies.

Verder enorm veel nieuwe Landcruisers ook en nieuwe 4Runners, die laatste vind ik echt heel tof maar is ook wel een enorm gevaarte. Heb zelf een RAV 4 met echte 4WD en alleen de 2.5L benzine motor en een automaat. Zonder hybride dus. Offroad is erg leuk en werkt prima, maar mis het hybride aandrijfsysteem wel :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Vliegvlug schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:50:
Toen ik vanmiddag de gemotoriseerde achterklep van mijn Toyota Corolla Hybrid TS uit 2022 opende hoorde ik aan de linkerkant een kort krakende geluid en bij sluiten ook weer even.

Daarna in het bestek van gok ik een kleine 2 uur de achterklep nog een keer of 4 open en dicht gedaan waarbij het kraken steeds langer bleef aanhouden.

Krakende achterklep Toyota Corolla Hybrid TS - 5de keer openen en sluiten na eerste kraakje

Krakende achterklep Toyota Corolla Hybrid TS - 6de keer openen en sluiten na eerste kraakje
(Deze is 25,9 MB)

Er is tussen deze twee achtereenvolgende pogingen al een toename in het kraken waar te nemen. :X

Deze laatste video opgestuurd naar de garage en er ook achteraan gebeld naar de eigenaar die toevallig net een weekendje weg was en zijn zaak was inmiddels ook gesloten. :'(
Aangegeven wat het was want hij had de email nog niet gelezen natuurlijk en hij gaf aan dat die gemotoriseerde achterklepuitzetters hydraulisch werken en dat er niets aan te servicen is maar ze enkel vervangen kunnen worden als ze stuk zijn. Ik kon maandag langskomen om er naar te laten kijken. Nu ben ik alleen nog 2 weken op vakantie dus dat is daarom geen optie.

Kan alleen maar hopen dat de achterklep het zolang volhoudt en niet compleet er mee ophoudt. Zal deze zo min mogelijk proberen te gebruiken maar er zal toch in- en uitgepakt moeten worden om naar de volgende verblijfplaats te rijden.

Iemand hier ervaring met dit krakende probleem bij een gemotoriseerde achterklep en hoe lang dat goed gaat en of er misschien toch nog iets aan te doen is?
Wat een irritant geluid hey!
Zelf geen krakende achterklep gehad, wel luidruchtig/stroef alsof het een druppeltje olie ofzo nodig heeft. Gaat dan wel om een RAV4 na 110k km, niet een Corolla TS. Vooralsnog niks mee gedaan, neem het wel mee als een puntje bij de volgende beurt.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Thasaidon

Thasaidon

@Vliegvlug
Dat klinkt niet al te best idd.

Maar weet je zeker dat het geluid uit het hydraulische deel komt? En niet bv van of bij de bevestiging op het chassis of de achterklep? Of misschien wel het scharnier van de achterklep?
Dat is op het filmpje niet te horen, maar daar zou ik een soortgelijk gekraak eerder verwachten, want het hydraulische stuk is een gesloten systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 19-07-2026 10:26 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik geloof dat zon elektrische achterklep puur een tandbaan/wormwiel met een tandiel met elektro motortje erin.

ga er vanuit dat je zo’n tandwieltje hoort kraken

iedere fabrikant zal t wel weer iets anders doen maar dit principe

Afbeeldingslocatie: https://kowze.com/wp-content/uploads/2026/07/%E7%94%B5%E5%8A%A8%E6%92%91%E6%9D%86.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 19-07-2026 12:45 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Omni schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:30:
[...]

Wat een irritant geluid hey!
Inderdaad, geluid gaat door merg en been :X

Vanochtend met open doen trouwens wel veel minder gekraak dan gisteren gelukkig. Sluiten was ook wel iets minder geworden, maar lang niet zoveel.
Zelf geen krakende achterklep gehad, wel luidruchtig/stroef alsof het een druppeltje olie ofzo nodig heeft. Gaat dan wel om een RAV4 na 110k km, niet een Corolla TS. Vooralsnog niks mee gedaan, neem het wel mee als een puntje bij de volgende beurt.
Deze Corolla zit op 120K kilometers.
Hopelijk houdt de klep het nog even vol tot ik terug ben over 2 weken.

• NiGeLaToR
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Vliegvlug schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:50:

(Deze is 25,9 MB)

Dit doet een van de RAV4 beugels ook en Toyota gaat nu nadat dit al twee jaar zo is nu een keer bij Totota vragen voor garantie. Want hij doet het al die tijd wel. Functioneel werkt het en lijkt ook niet kapot te gaan, maar suf is het wel want als ik hem een beetje help maakt het meteen geen geluid. Weet over paar weken pas of ze gaan vervangen onder garantie. Auto is bijna 8 jaar oud inmiddels.

• hijlko.roosjen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-07 08:27
Ik overweeg een C-HR+ Executive te kopen. Deze kan mijn caravan trekken. Weet iemand welke caravanspiegels ik hiervoor het beste kan aanschaffen? Voor mijn huidige auto, een plug-in Mercedes B250 heb ik tot grote tevredenheid EMUK spiegels die specifiek voor dit type zijn. Ik kan niets vinden over type specifieke caravanspiegels voor de C-HR+.

• Willem
Gisteren de distributieriem van de Highlander vervangen tezamen met uiteraard de spanrollen en waterpomp. Oude riem zag er keurig uit voor z’n leeftijd; die was bij 90k miles vervangen, teller staat inmiddels op 178k. Verder geen centje pijn; wel inmiddels alle schokbrekers vervangen, stabi stangen, alle olie en filter, bougies (kl*te klus) maar verder rijdt ie weer als een zonnetje. Sta er wel versteld van hoeveel liter koel vloeistof je erin blijft gieten nadat waterpomp eraf is geweest :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfEe20DGtIuXyK35GfFHnEZaTKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/im8D7OuCsHKm1qcN0KRLXeei.jpg?f=fotoalbum_large

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Thasaidon schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:25:
@Vliegvlug
Dat klinkt niet al te best idd.

Maar weet je zeker dat het geluid uit het hydraulische deel komt? En niet bv van of bij de bevestiging op het chassis of de achterklep? Of misschien wel het scharnier van de achterklep?
Dat is op het filmpje niet te horen, maar daar zou ik een soortgelijk gekraak eerder verwachten, want het hydraulische stuk is een gesloten systeem.
Geen idee waar het gekraak precies vandaan komt, ergens aan de linkerkant in elk geval maar of het nu die uitzetter is of de bevestingspunten zijn weet ik niet. Zou van dichter kunnen proberen te luisteren maar wil er ook niet met mijn hoofd tussen komen. ;)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

laurens0619 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:38:
Ik geloof dat zon elektrische achterklep puur een tandbaan/wormwiel met een tandiel met elektro motortje erin.

ga er vanuit dat je zo’n tandwieltje hoort kraken

iedere fabrikant zal t wel weer iets anders doen maar dit principe

[Afbeelding]
Ik heb geen idee hoe zo’n ding in elkaar zit. De garage had het over hydraulische dus dat neem ik dan maar aan, maar het is geen Toyota dealer dus als Toyota dat anders doet en de meeste merken hydraulische dan zou het ook een aanname kunnen zijn.

Zo’n mechanisch systeem lijkt me mogelijk wel te repareren ipv enkel helemaal te vervangen.

• Thasaidon

Thasaidon

@Vliegvlug
Je zou kunnen kijken of je ergens wat kruipolie of siliconenspray kunt kopen en de scharnieren bij het dak even inspuiten.
Meest voorkomende gekraak zit namelijk bij de scharnieren omdat het vet wat daar af fabriek op zit na verloop van tijd gewoon weg is.

Diezelfde sileconenspray kun je dan evt ook gebruiken om de kogelgewrichten waarmee de telescooparmen bevestigd zitten in te spuiten. Ook het vet wat daar op zit droogt na verloop van tijd uit.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:03
Vliegvlug schreef op maandag 20 juli 2026 @ 00:18:
[...]

Ik heb geen idee hoe zo’n ding in elkaar zit. De garage had het over hydraulische dus dat neem ik dan maar aan, maar het is geen Toyota dealer dus als Toyota dat anders doet en de meeste merken hydraulische dan zou het ook een aanname kunnen zijn.

Zo’n mechanisch systeem lijkt me mogelijk wel te repareren ipv enkel helemaal te vervangen.
Zou wellicht kunnen, maar daar gaat een Toyota dealer in ieder geval niet aan beginnen. Dit zijn reparaties die niet vaak voor komen en de knowhow ontbreekt daardoor. Geheel vervangen zal dus goedkoper zijn. Even los van de vraag of er überhaupt losse onderdelen leverbaar zijn voor dit systeem. Ik weet verder niet hoe dit systeem inwendig werkt maar ik heb eens een auto gezien waarbij die aan 1 kant door het dak gegaan was :X Ik kan me dus voorstellen dat er ook krachten op komen te staan en dan wil je daar sowieso liever niet (zonder speciaal gereedschap) aan werken.

Maar je hebt nog garantie toch? Zou er dan niet teveel (of niks) zelf aan doen zonder overleg met de verkopende partij. Bij thuiskomst een diagnose laten stellen en hopelijk snel reparatie dan :)

Join het GoT Pulse-Team!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Thasaidon schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:29:
@Vliegvlug
Je zou kunnen kijken of je ergens wat kruipolie of siliconenspray kunt kopen en de scharnieren bij het dak even inspuiten.
Meest voorkomende gekraak zit namelijk bij de scharnieren omdat het vet wat daar af fabriek op zit na verloop van tijd gewoon weg is.
Goede tip! Dat ga ik zeker proberen, kan nooit kwaad en als het inderdaad daar in zit en hiermee opgelost is hoef ik ook geen nodeloos onderzoek aan de achterklep uitzetter gedaan te worden :)
Diezelfde sileconenspray kun je dan evt ook gebruiken om de kogelgewrichten waarmee de telescooparmen bevestigd zitten in te spuiten. Ook het vet wat daar op zit droogt na verloop van tijd uit.
Je zegt ‘eventueel’.
Is er een reden om dat niet sowieso te doen, zelf als het kraken is opgelost met het smeren van de achterklep scharnieren?

• Thasaidon

Thasaidon

@Vliegvlug
Ik zei eventueel, want als het probleem in de scharnieren zit, hoef je de kogelgewrichten niet in te spuiten, want daar zit dan nog genoeg "vet" op. En vet en siliconenspray gaat niet altijd lekker samen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Thasaidon schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:23:
@Vliegvlug
Ik zei eventueel, want als het probleem in de scharnieren zit, hoef je de kogelgewrichten niet in te spuiten, want daar zit dan nog genoeg "vet" op. En vet en siliconenspray gaat niet altijd lekker samen.
Ah, op die manier. Klinkt niet handig om dat te mixen dan.
Maar is siliconenspray voor de scharnieren dan wel aan te raden? Aangezien je aangeeft dat ze af fabriek daarvoor ook vet gebruiken

• ZeromaNoiS
Thasaidon schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:23:
@Vliegvlug
Is er een reden dat je siliconenspray aan raadt? Ik zou zelf namelijk eerder wit lithiumvet pakken voor dit soort zaken. Maar misschien is dat dus niet handig?

• JME

JME

zeg maar Jamie

Gewoon eerst bij de dealer vragen in hoeverre dit onder garantie valt. Prutsen kan altijd nog. Kies je de omgekeerde volgorde, dan weet je in ieder geval zeker dat het geen garantie meer is.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Denman schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:23:
[...]

Zou wellicht kunnen, maar daar gaat een Toyota dealer in ieder geval niet aan beginnen. Dit zijn reparaties die niet vaak voor komen en de knowhow ontbreekt daardoor. Geheel vervangen zal dus goedkoper zijn. Even los van de vraag of er überhaupt losse onderdelen leverbaar zijn voor dit systeem. Ik weet verder niet hoe dit systeem inwendig werkt maar ik heb eens een auto gezien waarbij die aan 1 kant door het dak gegaan was :X Ik kan me dus voorstellen dat er ook krachten op komen te staan en dan wil je daar sowieso liever niet (zonder speciaal gereedschap) aan werken.
Dat klinkt ook als een zinnig verhaal. Was meer dat hierboven gezegd werd dat het ook wel eens niet hydrolisch zou kunnen zijn en dacht dat het daardoor misschien niet compleet vervangen zou hoeven worden, maar de tijd en moeite die in reparatie daarvan gaat zitten zou inderdaad wel eens niet op kunnen wegen tegen simpelweg compleet vervangen.
Maar je hebt nog garantie toch? Zou er dan niet teveel (of niks) zelf aan doen zonder overleg met de verkopende partij. Bij thuiskomst een diagnose laten stellen en hopelijk snel reparatie dan :)
Er zit garantie op inderdaad dus ga zelf zeker niets aan die uitzetter proberen te doen. Maar indien het in de scharnieren zit en en ik dat met wat simpels zoals vet of siliconenspray kan oplossen of voorkomen dat het erger wordt lijkt me dat wel het proberen waard. Maar even overleg hierover met de garage is inderdaad wel handig. (y)

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Bij mijn TS uit 2020 had ik al sinds ~2023 (af en toe) problemen met het openen en sluiten van de kofferbak. Soms weken probleemloos, maar bij vochtig of koud weer bleef de kofferbak regelmatig haperen en stopte deze halverwege. Soms met een piepje en soms zonder. Je hoorde de klep dan ook niet mooi soepel lopen. Meerdere malen aangegeven bij de (vorige) dealer maar elke keer als de auto daar stond konden ze niets vinden. Afgelopen week tijdens de beurt bij de nieuwe dealer nogmaals geklaagd en aangeven dat ze er nu toch echt wel een grondig naar mogen kijken. Conclusie: beide gasveren stuk.

Wel een duur geintje, volgens de dealer zijn ze 800 euro per stuk :X Gelukkig wel netjes onder de 10-jarige garantie vervangen. Hopelijk houden de nieuwe het langer vol dan 3 jaar...

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Thasaidon

Thasaidon

@Vliegvlug
Als de scharnieren zo kraken, dan zal er nog vrij weinig tot geen vet meer in het scharnier zitten.
Je kunt deze dan wel invetten, maar dik vet krijg je er nauwelijks tussen. Siliconenspray is dan makkelijker.

@ZeromaNoiS
Lithiumvet kan ook, maar mijn ervaring is dat dit ook wit blijft en er lastig tussen te krijgen is.
De spray variant slaat ook wit uit en dan heb je vaak witte druipers op je lak.

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:36
sinds vrijdag een mooie 2022 TeamNL Yaris. Enige wat ik nog moet uitzoeken is hoe ik Android car aan de praat krijg. USB kabel lijkt hem nog niet te pakken. Wel een heerlijke upgrade over mijn 2013 Yaris.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

corset schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:16:
sinds vrijdag een mooie 2022 TeamNL Yaris. Enige wat ik nog moet uitzoeken is hoe ik Android car aan de praat krijg. USB kabel lijkt hem nog niet te pakken. Wel een heerlijke upgrade over mijn 2013 Yaris.
Gefeliciteerd en veel veilige kilometers gewenst!

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Thasaidon

Thasaidon

@corset
Had je al een andere kabel geprobeerd? Niet alle USB kabels werken (even) goed.

• traduzione
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:37
Voor de mensen die aan de grens van Duitsland wonen, in Duitsland zijn de originele-accesoires een stuk voordeliger dan bij de Nederlandse dealer!

Deze site

Voorbeeld voor mijn auto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uz9cHNHT4iw3a4F_5d8PAXGzK9M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/huR2SklR6mhhuMJPJXHhNS8G.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yiyYxGVaOMEkDFI1IY7jLf90iE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pGWzEPv6NxXzvFZBBe0mYmPY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_h9iXM7-2cBBLwLHdi5jJAbPkR8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kAfRqM56gtgLRoVGNRjJNzKF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vrgpXTpTeZzIC6qAJBUuXx_dLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/444OvULcgsO91j2dgKb77uVX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ML5yuj-GHP8IHe3JYfrkOAGrybk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X5kmMdvfeUMwZWO1Yeb3TgyD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door traduzione op 21-07-2026 11:00 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Thasaidon schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 07:29:
@Vliegvlug
Als de scharnieren zo kraken, dan zal er nog vrij weinig tot geen vet meer in het scharnier zitten.
Je kunt deze dan wel invetten, maar dik vet krijg je er nauwelijks tussen. Siliconenspray is dan makkelijker.
Garage gaf aan dat ik voor de scharnieren van de achterklep gewoon WD40 kan gebruiken maar verder niets aan de uitzetters moet doen. Dat ik daarvoor langs moet komen en dan gaan ze er naar kijken.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
corset schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:16:
In mijn vrouw haar Yaris zit deze van ome Ali. Bevalt heel goed.

CarlinKit 5.0 Mini Ultra Wireless Adapter https://a.aliexpress.com/_EGd80Tk

Overigens gebruikte ze daarvoor een usb-datakabel.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Boeryepes
  • Niet online
Mijn vrouw kwam vanavond met een Yaris (2021) raadseltje. Soms geeft de auto onder het rijden 1 (mpiep. Het is op de snelweg voortgekomen en in Ijsselstein is er een weg waar het altijd gebeurt (uitgaande weg naar kruising afrit/oprit A2).

ik neem dus aan een waarschuwing van enig soort. Ze beweert dat in het display niets verschijnt dat dat signaal verduidelijkt.

Een scan in de handleiding geeft een grote lijst piepjes maar geen lijkt van toepassing.

Zelf rij ik af en toe in de Yaris maar mij is nog nooit iets opgevallen.

Rara wat kan het zijn?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:01
Boeryepes schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:38:
Mijn vrouw kwam vanavond met een Yaris (2021) raadseltje. Soms geeft de auto onder het rijden 1 (mpiep. Het is op de snelweg voortgekomen en in Ijsselstein is er een weg waar het altijd gebeurt (uitgaande weg naar kruising afrit/oprit A2).

ik neem dus aan een waarschuwing van enig soort. Ze beweert dat in het display niets verschijnt dat dat signaal verduidelijkt.

Een scan in de handleiding geeft een grote lijst piepjes maar geen lijkt van toepassing.

Zelf rij ik af en toe in de Yaris maar mij is nog nooit iets opgevallen.

Rara wat kan het zijn?
Een verkeersbord (snelheid) waarbij de getoonde snelheid afwijkt van het laatste bord dat het systeem gezien heeft, ook al overschrijd je die snelheid op dat moment niet.

• Boeryepes
  • Niet online
Rojado schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:52:
[...]

Een verkeersbord (snelheid) waarbij de getoonde snelheid afwijkt van het laatste bord dat het systeem gezien heeft, ook al overschrijd je die snelheid op dat moment niet.
Hé dat is denk ik wat het is! Op die weg in IJsselstein staat eerst 50km/u en dan is verder 30km/u. Verderop op de A2 is er ook een hele vage snelheidsbeperking van 100 naar 70 omdat door verzakking er een rare bult in de weg zit. Waar overigens niemand last van heeft.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Moet zeggen dat de Toyota Corolla Hybrid TS wel erg laag op zijn wielen staat aan de achterkant.

Momenteel met 4 personen en bagage op vakantie en we hadden eerder al bij het oprijden van een helling om een parkeergarage dat we kort een schrapend geluid hoorde vanaf achteren. Gestopt en gekeken en dat bleek de onderkant van de trekhaakstekkerdoos te zijn die heel kort de grond raakte. :X
De hoek van de helling was blijkbaar net de scherp.

Paar dagen later is het weer raak helaas maar deze keer wat erger. We reden rustig over een geasfalteerde weg die in niet al te beste staat bleek te zijn want er zat een gelukkig niet al te diep gat in waar we met het linker achterwiel doorheen reden. We hoorden het flink schrapen en daarbij tikken van losse steentjes met dit als gevolg:

Toyota Corolla Hybrid TS - verbogen bevestiging trekhaakstekkerdoos

De trekhaakstekkerdoos flink naar achteren verbogen. :'(

Gelukkig gebruiken we de trekhaak niet maar zoals het nu zit zou er geen stekker meer in kunnen.

Vind het wel erg tegenvallen voor een stationwagen dat de auto blijkbaar zodanig laag komt met belading dat kleine hobbels en kuilen al een probleem zijn.
En dan hebben we het over met 4 personen in de auto met een gemiddeld gewicht pp van 70Kg en ieder een koffer met kleding.
Ik wil niet weten hoe dat is met 4 ietswat gezette personen, flink wat kratten achterin een dakkoffer erop en fietsen op een fietsdrager. Vermoedelijk moet je dan elke drempel schuin gaan nemen. :X

• Rojado
Vliegvlug schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:40:
Moet zeggen dat de Toyota Corolla Hybrid TS wel erg laag op zijn wielen staat aan de achterkant.

Momenteel met 4 personen en bagage op vakantie en we hadden eerder al bij het oprijden van een helling om een parkeergarage dat we kort een schrapend geluid hoorde vanaf achteren. Gestopt en gekeken en dat bleek de onderkant van de trekhaakstekkerdoos te zijn die heel kort de grond raakte. :X

Paar dagen later is het weer raak helaas maar deze keer wat erger. We reden rustig over een geasfalteerde weg die in niet al te beste staat bleek te zijn want er zat een gelukkig niet al te diep gat in waar we met het linker achterwiel doorheen reden. We hoorden het flink schrapen en daarbij tikken van losse steentjes met dit als gevolg:

[Afbeelding: Toyota Corolla Hybrid TS - verbogen bevestiging trekhaakstekkerdoos]

Gelukkig gebruiken we de trekhaak niet maar zoals het nu zit zou er geen stekker meer in kunnen.

Vind het wel erg tegenvallen voor een stationwagen dat de auto blijkbaar zodanig laag komt met belading dat kleine hobbels en kuilen al een probleem zijn.
En dan hebben we het over met 4 personen in de auto met een gemiddeld gewicht pp van 70Kg en iedere een koffer met kleding.
Ik wil niet weten hoe dat is met 4 ietswat gezette personen, flink wat kratten achterin een dakkoffer erop en fietsen op een fietsdrager. Vermoedelijk moet je dan elke drempel schuin gaan nemen. :X
Dat fenomeen heb ik ook ondervonden, weliswaar in een iets andere vorm. Vakantiebagage plus trekhaak met twee fietsen leverden op een verkeersdrempel en een goot tussen twee parkeerplekken een schrapend geluid op, bleek de trekhaak aan de grond te komen. Zonder trekhaak (afneembaar) heb ik er nog geen last van gehad maar de contactdoos kan dan ook een kwartslag gedraaid worden waardoor die boven het onderste deel van de bumper ligt. Zo te zien heb jij een contactdoos die in een vaste positie zit.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:22

vhal

ಠ_ಠ

[Afbeelding: Toyota Corolla Hybrid TS - verbogen bevestiging trekhaakstekkerdoos]

En dan hebben we het over met 4 personen in de auto met een gemiddeld gewicht pp van 70Kg en iedere een koffer met kleding.
Ik kijk er niet van op. Het plaatsen van een setje hulpveren helpt wel.
Carsupport: De autoverenspecialist (hulpveren, niveauveren, progressieve vervangingsveren, luchtveren en andere autovering

Mijn vorige auto (Honda Civic Tourer) zakte ook behoorlijk door zijn kont met wat bagage, je ziet het helaas vaker bij andere merken en vooral als de achteras redelijk naar voren zit tov de bagageruimte. Sommige achterwielen verdwijnen dan echt in de wielkast.... :X

Uiteindelijk heb ik een setje hulpveren laten plaatsen en bovenstaande problemen waren opgelost. Het 'nadeel' is dat de auto wat hoger kan staan maar dit is afhankelijk van de sterkte van de hulpveren.

[ Voor 9% gewijzigd door vhal op 24-07-2026 10:01 ]

Strava

• Denman

Ik kijk er net als @vhal en @Rojado niet van op. Heb het zelf ook meegemaakt dat de (afneembare) trekhaak zonder iets erop een drempel raakte als ik deze niet voorzichtig genoeg nam. Daarom neem ik 'm op vakantie ook altijd af zodra de aanhanger geparkeerd staat. Klusje van een minuut en dan hoef ik er de rest van de vakantie niet meer aan te denken.

Het verhaal van de fietsendrager en dakkoffer wil ik wel nuanceren. Helaas kan ik de foto niet meer vinden, maar wij zijn kampeerders en hoewel we de dakkoffer niet meer hebben zijn we wel een paar keer op pad geweest met aanhanger, 2 fietsen op de dissel, dakkoffer, 3 kinderen en een kofferbak vol met kampeerspullen. Trekhaak 0 keer geraakt in al die ritten. Als je het gewicht in de aanhanger goed verdeeld is er niks aan de hand. Fietsendrager nooit geprobeerd maar denk dat het allemaal best mee valt.

En anders zijn hulpveren een prima optie inderdaad. Die werden bij zijn voorganger de Auris TS ook nog wel eens gemonteerd.

Join het GoT Pulse-Team!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hier ook. Voor nu opgelost door de stekkerdoos op een andere bout te monteren, dan komt ie net wat hoger en net wat verder naar achter. Optisch misschien iets minder maar het stoort me niet. Wat ik slechter te verteren vind, is dat je kennelijk hulpveren nodig hebt om een officieel gemonteerde trekhaak hindervrij te maken. Dat klinkt als een brak ontwerp.

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Bij mijn Corolla zit die stekker volgens mij ook hoger. Als ik het klepje van de stekker open doe dan komt deze bij mij tegen de onderkant van de bumper aan. Ik moet zelfs de onderkant van de bumper ietjes "indeuken" om de stekker er in te krijgen. Vorige week met een volgeladen auto met dakkoffer en twee elektrische fietsen op vakantie geweest en geen enkele issues gehad met drempels. Het is wel de gr-sport uitvoering, ik heb eerlijk gezegd geen idee of daar nog andere vering onder zit t.o.v. de andere modellen.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Rojado schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:51:
[...]

Dat fenomeen heb ik ook ondervonden, weliswaar in een iets andere vorm. Vakantiebagage plus trekhaak met twee fietsen leverden op een verkeersdrempel en een goot tussen twee parkeerplekken een schrapend geluid op, bleek de trekhaak aan de grond te komen.
De trekhaak heeft bij mij de grond nog niet geraakt, denk ook niet dat dat snel zal gebeuren aangezien er nog een stuk metaal meer naar achteren zit wat verder naar beneden uitsteekt, zoals je op mijn foto linksonder kan zien.
Mogelijk dat dat er zit om de trekhaak zelf te beschermen?

Maar dat is ook niet het laagste punt blijkbaar, want alleen de stekkerdoos is tot nu toe geraakt.
Zonder trekhaak (afneembaar) heb ik er nog geen last van gehad
Bij mij is de trekhaak ook afneembaar maar blijft dat stuk metaal wat naar onderen uitsteekt gewoon zitten.
maar de contactdoos kan dan ook een kwartslag gedraaid worden waardoor die boven het onderste deel van de bumper ligt. Zo te zien heb jij een contactdoos die in een vaste positie zit.
Ja klopt, deze contactdoos zit vast gemonteerd en erg laag blijkbaar aangezien die steeds de klos is.

Zo'n wegklapbare stekkerdoos klinkt wel erg handig!
Heb jij een linkje naar dat systeem of anders een foto van hoe dat bij jou eruit ziet?

• breinonline

breinonline

Ik had er ook problemen mee. Ook met de fietsendrager met elektrische fiets achterop raakte ik behoorlijk hoge drempels zelfs nog als ik met 10km/u erover reed. Ik heb de stekkerdoos losgehaald en heb een losse stekker met snoer aan de draden gesoldeerd. En die losse stekkerdoos zit met twee tiewraps langs de trekhaak. Kan je er veel makkelijker bij om de stekker in te steken en ik raak niets meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdM3A6GX0aQrr5iw0DJl2SXqw1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPGcObtO2JTT2k51XQ3OVJWv.jpg?f=fotoalbum_large

Pro-tip: zet bij het solderen de kicksensor uit. Steeds als ik met de draadjes rommelde ging de achterklep open. Dacht eerst aan kortsluiting. Later realiseerde ik me dat ik steeds om erbij te komen met mijn been verder onder de auto schoof en dus de kicksensor triggerde.

[ Voor 49% gewijzigd door breinonline op 24-07-2026 15:29 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Handige link! (y)

Met even gekeken en voor de Toyota Corolla Hybrid TS (E21) kosten deze CarSupport hulpveren €200 en is het één uur in bouwtijd dus ga er vanuit dat het dan ronde de 300 euro kost totaal.
Mijn vorige auto (Honda Civic Tourer) zakte ook behoorlijk door zijn kont met wat bagage, je ziet het helaas vaker bij andere merken en vooral als de achteras redelijk naar voren zit tov de bagageruimte. Sommige achterwielen verdwijnen dan echt in de wielkast.... :X
Had hiervoor een Ford Mondeo die voor mijn gevoel meer laadruimte achter de achteras had maar wel een stuk hoger op de wielen stond. Daar ben ik alleen een keer tegen problemen aangelopen met het halen van grindtegels maar verder nooit. Toen kwam de vering tegen de stop bij het rijden over een drempel.
Die had geen trekhaak trouwens.
Uiteindelijk heb ik een setje hulpveren laten plaatsen en bovenstaande problemen waren opgelost. Het 'nadeel' is dat de auto wat hoger kan staan maar dit is afhankelijk van de sterkte van de hulpveren.
Heb jij dan de HD (heavy duty) of ST (standard) hulpveren?

Met die laatste gaat de boel 15/25mm omhoog, klinkt niet al teveel eerlijk gezegd.
Hoezo is hoger staan een nadeel, vanwege het uiterlijk of de rijeigenschappen?

Waar heb jij die veren trouwens laten plaatsen, bij je normale (Toyota) garage of bij een specialistische bedrijf?

En heeft dat nog invloed op de 10 jaar Toyota garantie dat je weet?
Weet niet of Toyota dergelijke hulpveren ook heeft maar dat zijn deze natuurlijk niet.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:22

vhal

ಠ_ಠ

Vliegvlug schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:35:
[...]

Handige link! (y)

Met even gekeken en voor de Toyota Corolla Hybrid TS (E21) kosten deze CarSupport hulpveren €200 en is het één uur in bouwtijd dus ga er vanuit dat het dan ronde de 300 euro kost totaal.

[...]

Had hiervoor een Ford Mondeo die voor mijn gevoel meer laadruimte achter de achteras had maar wel een stuk hoger op de wielen stond. Daar ben ik alleen een keer tegen problemen aangelopen met het halen van grindtegels maar verder nooit. Toen kwam de vering tegen de stop bij het rijden over een drempel.
Die had geen trekhaak trouwens.

[...]

Heb jij dan de HD (heavy duty) of ST (standard) hulpveren?

Met die laatste gaat de boel 15/25mm omhoog, klinkt niet al teveel eerlijk gezegd.
Hoezo is hoger staan een nadeel, vanwege het uiterlijk of de rijeigenschappen?

Waar heb jij die veren trouwens laten plaatsen, bij je normale (Toyota) garage of bij een specialistische bedrijf?

En heeft dat nog invloed op de 10 jaar Toyota garantie dat je weet?
Weet niet of Toyota dergelijke hulpveren ook heeft maar dat zijn deze natuurlijk niet.
Voor de Honda had ik de ST veren, dat was voldoende. Ik merkte het iets met de rijeigenschappen in zoverre dat je harder over de drempels kon ( :P ) en dat het wat stugger aanvoelde. Qua uiterlijk zie je het ook wel maar dat was voor mij geen belemmering. Ik heb ze toen laten plaatsen bij het bedrijf uit het linkje wat je in mijn bericht kan zien, ik kon er toentertijd op wachten. Hun garage stond daarnaast afgeladen met campers etc.

Hoe het zit met de 10-jaar garantie vanuit Toyota durf ik niet te zeggen. Misschien dat het ook via Toyota kan, wellicht gebruiken ze veren van het merk MAD of zo...

Met de Corolla Cross heb ik ze niet nodig gehad in ieder geval

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oj-c3KRoFnVdhvqHo8ZjKJiGAOE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XslY2KPVvV5YrOufLXhkTIdu.jpg?f=user_large

Strava

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Denman schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:13:
[...]

Ik kijk er net als @vhal en @Rojado niet van op. Heb het zelf ook meegemaakt dat de (afneembare) trekhaak zonder iets erop een drempel raakte als ik deze niet voorzichtig genoeg nam. Daarom neem ik 'm op vakantie ook altijd af zodra de aanhanger geparkeerd staat. Klusje van een minuut en dan hoef ik er de rest van de vakantie niet meer aan te denken.
Er zijn dan blijkbaar meerdere uitvoeringen van een afneembare trekhaak of dat extra uitstekende metaal wat er bij mij zit zit er niet overal op, want bij mij maakt het wel of niet demonteren van de trekhaak daardoor weinig uit zegt mijn gevoel.
Het verhaal van de fietsendrager en dakkoffer wil ik wel nuanceren. Helaas kan ik de foto niet meer vinden, maar wij zijn kampeerders en hoewel we de dakkoffer niet meer hebben zijn we wel een paar keer op pad geweest met aanhanger, 2 fietsen op de dissel, dakkoffer, 3 kinderen en een kofferbak vol met kampeerspullen. Trekhaak 0 keer geraakt in al die ritten. Als je het gewicht in de aanhanger goed verdeeld is er niks aan de hand. Fietsendrager nooit geprobeerd maar denk dat het allemaal best mee valt.
Is het niet zo dat een goed gebalanceerde aanhanger er juist voor zorgt dat er niet zoveel druk op de kogel van de trekhaak wordt gezet of deze zelfs iets omhoog kan duwen?

Als je een fietsendrager met zware elektrische fietsen plaats is dat een flinke kracht naar beneden en ook nog eens zo ver mogelijk van de achteras als mogelijk is wat een extra moment oplevert. Dus kan me voorstellen dat je daar veel eerder probleem mee krijgt dan een aanhanger.
En anders zijn hulpveren een prima optie inderdaad. Die werden bij zijn voorganger de Auris TS ook nog wel eens gemonteerd.
Levert Toyota die veren zelf ook?

• Rojado
Vliegvlug schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:11:
[...]

De trekhaak heeft bij mij de grond nog niet geraakt, denk ook niet dat dat snel zal gebeuren aangezien er nog een stuk metaal meer naar achteren zit wat verder naar beneden uitsteekt, zoals je op mijn foto linksonder kan zien.
Mogelijk dat dat er zit om de trekhaak zelf te beschermen?

Maar dat is ook niet het laagste punt blijkbaar, want alleen de stekkerdoos is tot nu toe geraakt.

[...]

Bij mij is de trekhaak ook afneembaar maar blijft dat stuk metaal wat naar onderen uitsteekt gewoon zitten.

[...]

Ja klopt, deze contactdoos zit vast gemonteerd en erg laag blijkbaar aangezien die steeds de klos is.

Zo'n wegklapbare stekkerdoos klinkt wel erg handig!
Heb jij een linkje naar dat systeem of anders een foto van hoe dat bij jou eruit ziet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfqOuUJ5Yw6wlAEg67V3BBPx8tI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ziC154Fhlf3V4DC0OQp93W7j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HwYYV3FaQCwBMX7ac0a0Am9wg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUUHuzcH9suDMPSdkmsrV2mi.jpg?f=fotoalbum_large

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Dat ziet er super handig uit zeg! :*)

Ik ga eens kijken of zo'n ding bij Brink los te koop is en of mijn stekkerdoos erop kan. De bevestiging aan de auto lijkt me zo op het eerste gezicht hetzelfde.
edit:
Gevonden!
Brink, Stekkerplaat wegklapbaar
Brink stekker plaat inklapbaar
Kost maar €18,15

Als ik daarmee €300 voor hulpveren kan uitsparen is dat ook mooi meegenomen. :)

En als het toch niet voldoende is kan ik die altijd nog laten plaatsen.

[ Voor 22% gewijzigd door Vliegvlug op 24-07-2026 18:14 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Zo te zien zit die beugel maar met één bout vast, en steekt ie nu recht naar beneden. Kun je die beugel niet verdraaien zodat het stopcontact wat hoger komt?
En als je dan toch bezig bent: Vervang die boutjes waarmee het stopcontact vast zit even door RVS, dan gaan ze niet zo roesten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Denman
Vliegvlug schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:50:
[...]

Er zijn dan blijkbaar meerdere uitvoeringen van een afneembare trekhaak of dat extra uitstekende metaal wat er bij mij zit zit er niet overal op, want bij mij maakt het wel of niet demonteren van de trekhaak daardoor weinig uit zegt mijn gevoel.

[...]

Is het niet zo dat een goed gebalanceerde aanhanger er juist voor zorgt dat er niet zoveel druk op de kogel van de trekhaak wordt gezet of deze zelfs iets omhoog kan duwen?

Als je een fietsendrager met zware elektrische fietsen plaats is dat een flinke kracht naar beneden en ook nog eens zo ver mogelijk van de achteras als mogelijk is wat een extra moment oplevert. Dus kan me voorstellen dat je daar veel eerder probleem mee krijgt dan een aanhanger.

[...]

Levert Toyota die veren zelf ook?
Ik heb net zoals @Rojado op de foto's laat zien ook een wegklapbare stekkerdoos. Qua beugel weet ik uit mijn hoofd even niet of die er ook zit, maar volgens mij is het enkel een vierkante uitsparing waar de trekhaak zo in geklikt wordt. Als ik 'm er niet onder heb en de stekkerdoos naar boven gedraaid is zie ik in ieder geval helemaal niks onder de bumper.

Voor wat betreft de fietsendrager; in de tijd dat ik nog bij de organisatie werkte werden er best wat (afneembare) trekhaken gemonteerd, met name voor fietsendragers aangezien de auto niet zoveel mag trekken. Ik heb nooit iemand gehoord over tegen het wegdek stuiterende stekkerdozen of trekhaken. N=1 maar als het echt een bekend issue was geweest had ik het denk ik vaker gehoord. Een maximale kogeldruk van 75kg suggereert ook wel dat dit gewoon zou moeten kunnen. Bij elektrische fietsen is het sowieso handig om de zware accu's te verwijderen om het gewicht zo laag mogelijk te houden.

De hulpveren waren inderdaad gewoon via Toyota leverbaar, maar wel van een derde partij (wat overigens niet gek is, veel accessoires waren van Thule / Brink / etc.).

Join het GoT Pulse-Team!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

breinonline schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:21:
Ik had er ook problemen mee. Ook met de fietsendrager met elektrische fiets achterop raakte ik behoorlijk hoge drempels zelfs nog als ik met 10km/u erover reed. Ik heb de stekkerdoos losgehaald en heb een losse stekker met snoer aan de draden gesoldeerd. En die losse stekkerdoos zit met twee tiewraps langs de trekhaak. Kan je er veel makkelijker bij om de stekker in te steken en ik raak niets meer.

[Afbeelding]
Op zich een inventieve manier om het probleem op te lossen maar ik heb een afneembare trekhaak dus gaat dit bij mij niet werken. ;)
Pro-tip: zet bij het solderen de kicksensor uit. Steeds als ik met de draadjes rommelde ging de achterklep open. Dacht eerst aan kortsluiting. Later realiseerde ik me dat ik steeds om erbij te komen met mijn been verder onder de auto schoof en dus de kicksensor triggerde.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat die kicksensor bij mijn auto niet aanwezig was of niet werkte vanwege de trekhaak want ik krijg de achterklep niet open door mijn voet onder mijn bumper te bewegen.

Maar zo te horen zou het er wel op moeten zitten. Maar eens uitzoeken dan of het kapot is of is uitgezet in de instellingen...

• breinonline

breinonline

Vliegvlug schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:04:
[...]

Op zich een inventieve manier om het probleem op te lossen maar ik heb een afneembare trekhaak dus gaat dit bij mij niet werken. ;)
Die van mij is ook afneembaar. Maar ik laat hem er gewoon op zitten.
[...]

Ik ging er eigenlijk vanuit dat die kicksensor bij mijn auto niet aanwezig was of niet werkte vanwege de trekhaak want ik krijg de achterklep niet open door mijn voet onder mijn bumper te bewegen.

Maar zo te horen zou het er wel op moeten zitten. Maar eens uitzoeken dan of het kapot is of is uitgezet in de instellingen...
Dat kan ook aan je uitvoering liggen. Ik heb een Executive.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

breinonline schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:13:

[...]

Dat kan ook aan je uitvoering liggen. Ik heb een Executive.
Ik ook! :*)

• superwashandje

superwashandje

grofheid alom

die kicksensor werkt bij mij 80% van de tijd helemaal niet. ben er al mee terug geweest naar de dealer maar die zei dat alles werkt zoals het hoort... wat een prutding :P

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

superwashandje schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 22:29:
die kicksensor werkt bij mij 80% van de tijd helemaal niet. ben er al mee terug geweest naar de dealer maar die zei dat alles werkt zoals het hoort... wat een prutding :P
Ik heb als test toen ik er van hoorde wel geprobeerd met mijn voet er onder op allerlei mogelijke manieren te bewegen maar de achterklep gaf geen krimp. Toen maar geconcludeerd dat het er niet op zat of uitgezet was voor de trekhaak.
Wel jammer om te horen dat het niet een goed werkend systeem is want het klinkt op zich wel handig wanneer je met je handen vol staat.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

JME schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:26:
Hier ook. Voor nu opgelost door de stekkerdoos op een andere bout te monteren, dan komt ie net wat hoger en net wat verder naar achter. Optisch misschien iets minder maar het stoort me niet. Wat ik slechter te verteren vind, is dat je kennelijk hulpveren nodig hebt om een officieel gemonteerde trekhaak hindervrij te maken. Dat klinkt als een brak ontwerp.
Dat laatste ben ik wel met je eens, waarom kan het niet gewoon fabriek af goed werken? Zeker als ik hier gelijk al zoveel mensen tref voor wie het herkenbaar is.

En dat het vervolgens wel op te lossen is met aanvullende hulpveren maar daar mag je dan wel zelf €300 voor uittrekken. :|

• superwashandje

superwashandje

grofheid alom

Vliegvlug schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 23:26:
[...]

Ik heb als test toen ik er van hoorde wel geprobeerd met mijn voet er onder op allerlei mogelijke manieren te bewegen maar de achterklep gaf geen krimp.
nouja dat dus. ik doe dus maar net alsof het er niet op zit. als je er niet van op aan kunt dat het werkt op het moment dat het nodig is dan zit het er eigenlijk niet op :+

[ Voor 20% gewijzigd door superwashandje op 24-07-2026 23:47 ]

• Denman
Vliegvlug schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 23:26:
[...]

Ik heb als test toen ik er van hoorde wel geprobeerd met mijn voet er onder op allerlei mogelijke manieren te bewegen maar de achterklep gaf geen krimp. Toen maar geconcludeerd dat het er niet op zat of uitgezet was voor de trekhaak.
Wel jammer om te horen dat het niet een goed werkend systeem is want het klinkt op zich wel handig wanneer je met je handen vol staat.
De kicksensor werkt inderdaad maar heel matig. Ik vond het daarom geen probleem dat ie er uit ging bij montage van de trekhaak. Hij ligt hier nog wel ergens in de kast maar vermoed dat ik 'm nooit meer ga gebruiken :P

Ik heb mezelf aangeleerd om bij volle handen of boodschappen / boodschappenkar de sleutel alvast in de hand te hebben. Auto ontgrendelen, kofferbak knop ingedrukt houden vanaf een meter of 10 afstand en als ik bij de auto aan kom is staat de klep open en is de kofferruimte klaar om alles in te laden. Werkt wat mij betreft prima en veeeeel makkelijker dan de kick sensor :)

Join het GoT Pulse-Team!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

BastiaanN schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:43:
Bij mijn Corolla zit die stekker volgens mij ook hoger. Als ik het klepje van de stekker open doe dan komt deze bij mij tegen de onderkant van de bumper aan. Ik moet zelfs de onderkant van de bumper ietjes "indeuken" om de stekker er in te krijgen.
Ik heb die stekkerdoos tot nu toe nooit gebruikt maar op basis van mijn foto’s heb ik de indruk dat het bij mij hetzelfde zou zijn geweest voordat de beugel verbogen raakte.
Vorige week met een volgeladen auto met dakkoffer en twee elektrische fietsen op vakantie geweest en geen enkele issues gehad met drempels. Het is wel de gr-sport uitvoering, ik heb eerlijk gezegd geen idee of daar nog andere vering onder zit t.o.v. de andere modellen.
Dat zou best kunnen. Heb het instructieboekje van de Toyota Corolla tijd terug doorgelezen en daar stond iets over optionele adaptieve of instelbare vering. Mogelijk is dat bij de gr-sport standaard.

Als ik me het goed herinner had dat invloed op de rijmodi, met normale vering is dat normaal, eco, sport maar met die optionele vering meer opties. En ook het automatische noodstop systeem had een verschil door het type vering maar daar weet ik niet meer exact wat.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Denman schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 23:48:
[...]

De kicksensor werkt inderdaad maar heel matig. Ik vond het daarom geen probleem dat ie er uit ging bij montage van de trekhaak. Hij ligt hier nog wel ergens in de kast maar vermoed dat ik 'm nooit meer ga gebruiken :P
Hmmm, misschien is die kicksensor er bij mij dan ook wel uitgehaald bij de montage van de trekhaak, hoewel dat blijkbaar niet per se noodzakelijk is aangezien er hier ook mensen aangeven dat het bij hun nog wel werkt terwijl ze ook een trekhaak hebben. Maar dat hangt misschien van het model trekhaak af.

Hoe ziet zo’n kicksensor eruit?
Dan kan ik eens onder de achterkant van de auto kruipen om te zien of dat ding er überhaupt nog op zit.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:14
Heb van de week een andere C-HR gekocht voor mijn vrouw uit 2024 de auto is over drie weken klaar

Maar zag ook dat er een terugroepactie was en nog niet opgelost niet voor deze auto dan

https://terugroepregister.rdw.nl/nl/terugroepacties/MGP250257

Dat zullen ze toch wel oplossen voor dat ik de auto ophaal of moet ik ze er op attent maken?

• AreVeeDee
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21:08
bie100 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 07:20:
Heb van de week een andere C-HR gekocht voor mijn vrouw uit 2024 de auto is over drie weken klaar

Maar zag ook dat er een terugroepactie was en nog niet opgelost niet voor deze auto dan

https://terugroepregister.rdw.nl/nl/terugroepacties/MGP250257

Dat zullen ze wel toch oplossen voor dat ik de auto ophaal of moet ik ze er op attent maken?
Ik zou ze er op attent maken.

ik kocht in december 2025 bij de Toyota merkdealer een Toyota Yaris uit 2024 met dezelfde terugroepactie. Ze hebben dit niet gefixt voor aflevering. Bij de eerstvolgende beurt vraag ik of ze dit alsnog willen doen.

Heb overigens geen last gehad van dit issue.

• bie100
AreVeeDee schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 07:51:
[...]

Ik zou ze er op attent maken.

ik kocht in december 2025 bij de Toyota merkdealer een Toyota Yaris uit 2024 met dezelfde terugroepactie. Ze hebben dit niet gefixt voor aflevering. Bij de eerstvolgende beurt vraag ik of ze dit alsnog willen doen.

Heb overigens geen last gehad van dit issue.
Ja zal ze maandag wel bellen vreemd dat ze dat niet gelijk bij je hebben gedaan de update is al voorhanden

Las ook dat ze bij sommige de display hadden vervangen met dit euvel

We gaan het zien heb nog niet betaald dat scheelt :P

• Denman
bie100 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:31:
[...]

Ja zal ze maandag wel bellen vreemd dat ze dat niet gelijk bij je hebben gedaan de update is al voorhanden

Als het een import betreft is er kans dat de melding niet automatisch in het systeem van de dealer op popt en daarom niet beetgepakt wordt. Toyota is vrij streng met het oplossen van terugroepacties en op sommige wordt een tenaamstelling niet eens doorgezet tot de recall is uitgevoerd.

Bij een import kan het zelfs zijn dat de recall al is uitgevoerd maar niet afgemeld bij de RDW. Importeur kan dit eenvoudig en snel alsnog verzorgen :)

Join het GoT Pulse-Team!

• bie100
Denman schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:16:
[...]

Als het een import betreft is er kans dat de melding niet automatisch in het systeem van de dealer op popt en daarom niet beetgepakt wordt. Toyota is vrij streng met het oplossen van terugroepacties en op sommige wordt een tenaamstelling niet eens doorgezet tot de recall is uitgevoerd.

Bij een import kan het zelfs zijn dat de recall al is uitgevoerd maar niet afgemeld bij de RDW. Importeur kan dit eenvoudig en snel alsnog verzorgen :)
Nee het is geen import maar goed het zal wel opgelost worden

• AreVeeDee
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21:08
bie100 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:31:
[...]

Tja. Moet eerlijk zeggen dat ik niet heel erg onder de indruk ben van mijn Toyota dealer qua service. Je tikt 30k af en dan hoop je toch op een beetje een sympathieke behandeling. Viel tegen:

- de inruilprijs voor mijn oude auto was in eerste instant erg laag (tot ik wegliep).

- de aflevering van de auto verliep rommelig (werd gebeld of ik eerder kon komen, maar uiteindelijk een uur moeten wachten, waarom laat je mij dan eerder komen?)…

- een kleine beschadiging op de auto zou gefixt worden, maar dat was niet gelukt. Geen compensatie.

- op de ophaaldag deed de medewerker van de receptie erg moeilijk en niet klantvriendelijk. Wij zeiden dat we onze nieuwe auto kwamen ophalen, maar hij zag de afspraak niet in zijn systeem. De auto stond letterlijk met een strik erop in de showroom. Dus wij wijzen hem daarop, maar toen het kwartje viel geen excuus met aanbod van koffie of andere vorm van gastvrijheid.

- eenmaal opgehaald zag ik dat er nog oude telefoons gekoppeld stonden (occasion van 1 jaar oud) en dat de terugroepactie die al maanden openstond niet is meegenomen in de aflevering.

Dusja. Toch teleurstellend.

Gelukkig bevalt de auto erg goed, dat maakt dan weer veel goed. O+

• bie100
AreVeeDee schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:32:
[...]

Tja. Moet eerlijk zeggen dat ik niet heel erg onder de indruk ben van mijn Toyota dealer qua service. Je tikt 30k af en dan hoop je toch op een beetje een sympathieke behandeling. Viel tegen:

- de inruilprijs voor mijn oude auto was in eerste instant erg laag (tot ik wegliep).

- de aflevering van de auto verliep rommelig (werd gebeld of ik eerder kon komen, maar uiteindelijk een uur moeten wachten, waarom laat je mij dan eerder komen?)…

- een kleine beschadiging op de auto zou gefixt worden, maar dat was niet gelukt. Geen compensatie.

- op de ophaaldag deed de medewerker van de receptie erg moeilijk en niet klantvriendelijk. Wij zeiden dat we onze nieuwe auto kwamen ophalen, maar hij zag de afspraak niet in zijn systeem. De auto stond letterlijk met een strik erop in de showroom. Dus wij wijzen hem daarop, maar toen het kwartje viel geen excuus met aanbod van koffie of andere vorm van gastvrijheid.

- eenmaal opgehaald zag ik dat er nog oude telefoons gekoppeld stonden (occasion van 1 jaar oud) en dat de terugroepactie die al maanden openstond niet is meegenomen in de aflevering.

Dusja. Toch teleurstellend.

Gelukkig bevalt de auto erg goed, dat maakt dan weer veel goed. O+
Als ze de knaken binnen hebben zijn ze vaak minder lief ja :+ maar maak de euro's pas over als alles voor elkaar is ben niet meer zo goedgelovig als vroeger

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dat klinkt heel erg als de dealer waar mijn Toyota vandaan komt. Oosten van het land toevallig?

Tegenwoordig bij dealer Van Gent hier in het dorp. Vooralsnog alleen maar positieve ervaringen, al zijn dat er nog niet zoveel.

• Boeryepes
  • Niet online
Over de terugroepacties, op rdw.nl staan er voor onze Yaris geen terugroepacties geregistreerd. Betekent dit dat er voor onze auto inderdaad geen terugroepacties zijn?

• NiGeLaToR
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Vind dat schrijnend: de prijs voor een auto maakt het vaak een van de grootste uitgaven van mensen in hun leven, naast bijvoorbeeld een huis of een flinke verbouwing. Je kunt zonder al te veel moeite of kosten van dat moment iets gedenkwaardigs maken. Doekje erover, strik erop, knappe presentatie, wat basis accesoires/veiligheidspakketje, betaal er vast linksom of rechtsom voor, maar mijn Toyota dealer ervaring is gelukkig positief. Tis geen luxemerk met golftoernooien enzo, maar dat boeit mij dan precies niet genoeg - wil gewoon goede service.

• bie100
Boeryepes schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 12:14:
Over de terugroepacties, op rdw.nl staan er voor onze Yaris geen terugroepacties geregistreerd. Betekent dit dat er voor onze auto inderdaad geen terugroepacties zijn?
Als je auto er niet bij staat niet nee

• Thasaidon

Thasaidon

@Boeryepes @bie100
Of de auto wel of niet bij het RDW staat is geen 100% zekerheid.
Onze RAV4 had ook een terugroepactie, maar deze was heel lang niet bij het RDW te zien, terwijl hij al wel bij de dealer bekend was en in de eerstvolgende beurt meegenomen zou worden.
Pas toen we ook de brief van de Importeur kregen stond hij ineens ook bij de RDW op de site.

En andersom... De Aygo Cross van onze dochter zou nog een terugroepactie open hebben volgens het RDW, maar deze bleek al lang afgehandeld te zijn. De dealer van de vorige eigenaar (niet onze dealer) was hem vergeten af te melden.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:39
Thasaidon schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:57:
@Boeryepes @bie100
Of de auto wel of niet bij het RDW staat is geen 100% zekerheid.
Je zou ook op toyota-tech bij voertuiginformatie moeten kunnen zien of er nog openstaande campagnes zijn. Bij mijn CH-R is vorige week vrijdag de 5GG61 uitgevoerd en deze staat bij zowel de RDW als toyota-tech nu niet meer vermeld.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xMxaY6P.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PzYB7e5.png

• Boeryepes
  • Niet online
kwiebus schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:01:
[...]

Je zou ook op toyota-tech bij voertuiginformatie moeten kunnen zien of er nog openstaande campagnes zijn. Bij mijn CH-R is vorige week vrijdag de 5GG61 uitgevoerd en deze staat bij zowel de RDW als toyota-tech nu niet meer vermeld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor de tip. Geen terugroepacties 😁

• Thasaidon

Thasaidon

@kwiebus
Klopt.
Maar je kunt het ook zien als je op de Toyota site inlogt met je account en (links in het menu) bij de terugroepacties kijkt.
Tip: Na het inloggen zie je de details van je auto. Kopieer daar even je VIN. Die heb je nodig voor de controle op terugroepacties.

https://www.toyota.nl/forms/recall

[ Voor 4% gewijzigd door Thasaidon op 27-07-2026 09:55 ]

• Denman
NiGeLaToR schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 12:17:
Vind dat schrijnend: de prijs voor een auto maakt het vaak een van de grootste uitgaven van mensen in hun leven, naast bijvoorbeeld een huis of een flinke verbouwing. Je kunt zonder al te veel moeite of kosten van dat moment iets gedenkwaardigs maken. Doekje erover, strik erop, knappe presentatie, wat basis accesoires/veiligheidspakketje, betaal er vast linksom of rechtsom voor, maar mijn Toyota dealer ervaring is gelukkig positief. Tis geen luxemerk met golftoernooien enzo, maar dat boeit mij dan precies niet genoeg - wil gewoon goede service.
De ervaring varieert inderdaad een beetje per dealer. Bij de ene staat de auto ingepakt met een grote strik klaar, krijg je een mooi doosje wijn, een soort goodie pakket en wordt er daadwerkelijk tijd genomen voor de aflevering, terwijl je bij een andere dealer met 20 minuten buiten kan staan met enkel de auto + sleutels.

Dat komt ook een beetje door de traditionele denkwijze van verkopers en de verschillende momenten van hoogtepunten voor verkoper en klant. Voor een verkoper is het hoogtepunt het moment dat de handtekening gezet wordt en de deal dus gesloten is. Voor de klant is het hoogtepunt het moment van aflevering; de (lang) verwachte auto kan opgehaald worden. Voor de verkoper is dit een soort dieptepunt. Het aflevermoment is een moetje; de deal is allang gesloten, het geld is binnen, de auto moet voor de zoveelste keer uitgelegd worden en hij/zij besteedt die tijd liever aan het sluiten van een nieuwe deal.

Daarmee praat ik het niet goed want bij een dergelijke uitgave vind ik dat er de tijd genomen / uitgepakt moet worden maar dit is dus helaas niet overal zo. Ik meen wel dat Toyota bezig is met een nieuwe opzet qua structuur binnen de dealers. Daarin zouden "product specialisten" de aflevering moeten gaan doen. Dat zijn dus niet de verkopers, maar gespecialiseerde medewerkers die de auto's door en door kennen, uitleggen en het papierwerk regelen. Maar geen idee of dat idee nog heel concreet is.

Join het GoT Pulse-Team!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Denman schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:28:
[...]

De ervaring varieert inderdaad een beetje per dealer. Bij de ene staat de auto ingepakt met een grote strik klaar, krijg je een mooi doosje wijn, een soort goodie pakket en wordt er daadwerkelijk tijd genomen voor de aflevering, terwijl je bij een andere dealer met 20 minuten buiten kan staan met enkel de auto + sleutels.
Ik heb het nooit gesnapt hoe je dat soort zaken zou verwachten bij een auto, dat kost allemaal geld dat ze heus niet op hun eigen kosten nemen. Of het nu een tweedehands van € 5.000 is of een nieuwe van € 100.000. Dan heb ik liever goede en eerlijke service, dat gaat langer mee en is me veel meer waard.

Wat je zegt over de productspecialisten die de aflevering doen vind ik zeer positief, het zou niet de eerste keer zijn dat ik meer over de wagen weet dan de verkoper zelf, nog voor ik hem ga ophalen.

[ Voor 12% gewijzigd door Phuncz op 27-07-2026 12:34 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:52
Is er iemand hier met een dakkoffer op een Yaris 2021?

Ik weet niet of ik het goed zag, maar ik zag bij iemand een Thule Pacific 780 erop zitten.
Die koffer is 196cm lang en als ik dat zo meet lijkt dat een beetje overdreven lang? Of kan dat prima?

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:35
Tav dealers is het denk ik een beetje hit and miss, ze doen het allemaal op hun eigen manier (wat een negative ervaring niet goed praat, zoals boven al geschetst).

Toen ik 8 jaar geleden mijn IS250 kocht bij een Toyota dealer in Heerenveen (ik woon in Brabant.....) was die ervaring al super. Auto was al 12 jaar oud en kostte nog geen 10K, maar netjes gepoetst, uitgebreid tijd voor uitleg/instructie, koffie en gebakje, etc. De (afneembare) trekhaak bleek nog bij de vorige eigenaar te liggen, keurig nagestuurd.

Daarna ermee naar Louwman Eindhoven voor onderhoud: Eerste wat ze deden was inderdaad terugroepacties controleren. Altijd koffie/iets lekkers, zonder morren gratis lampjes en batterijtjes van de sleutel vervangen (kosteloos, en ja ik weet dat ik het ergens toch betaal maar voelt premium), altijd red carpet treatment, hagelnieuwe leenauto's mee, etc etc.

Laatste beurt op mijn verzoek koplampen en wat krassen gepolijst, stond ook niet op de factuur. Nee ik ben dik tevreden, maar dat is dus meer geluk dan wijsheid. :P

Toyota Dealer Oostendorp in Uden (vlak bij werk) heeft ook al meermaals dingen gedaan toen ik zonder aankondiging even langs kwam. Nooit gedoe, altijd met een glimlach. Nooit een euro mogen betalen zelfs na aandringen, en ik sta daar niet eens in het systeem. Die lui hebben letterlijk nog nooit iets aan me verdiend, ik heb ze alleen maar geld gekost.

• traduzione
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:37
Denman schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 23:48:
[...]

Ik heb mezelf aangeleerd om bij volle handen of boodschappen / boodschappenkar de sleutel alvast in de hand te hebben. Auto ontgrendelen, kofferbak knop ingedrukt houden vanaf een meter of 10 afstand en als ik bij de auto aan kom is staat de klep open en is de kofferruimte klaar om alles in te laden. Werkt wat mij betreft prima en veeeeel makkelijker dan de kick sensor :)
@Vliegvlug @superwashandje @Denman

Ik was hier ook mee bezig en heb gevonden waar het mis gaat (bij mij dan).

Je moet onder het midden van je bumper en schop beweging naar voren/onder de bumper maken en dan een stap (of stappen) achteruit doen. Dan werkt het :) waarschijnlijk zodat de klep je niet raakt.
Pagina: 1 ... 179 180 Laatste