Dat valt dan nog reuze mee. Voor mijn C-HR zou het in één jaar €17439 ofwel 36,3% zijn, Ik zie een identieke C-HR met zelfde kilometerstand bij een Toyota dealer met een vraagprijs van €42.945 staan, is dan wel een heel groot verschil met de voorgestelde inruilwaarde van €30.596.ZeromaNoiS schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:32:
[...]
Ik tikte daar mijn RAV4 in, en ik schrok een beetje van de zogenaamde inruilwaarde. Toyota's schrijven zo ver ik weet vaak vrij linair af, maar ik zou in een jaartje 12K aan waarde hebben weggetikt.
Op occasions pakken ze (veel) meer marge dan op nieuw. Zelf verkopen levert duizenden euro’s voordeel op, zeker als je het combineert met import. Zo doe ik dat zelf al jaren, en dat scheelt substantieel in je kosten per km.
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Ik heb tot nu toe 1 auto verkocht en 1 auto geruild. De eerste auto verkocht (een Yaris uit 2001, verkocht in 2012), de tweede auto geruild, zou dat eerste niet weer doen. Wat een gezeur, mensen die niet komen opdagen, mensen die wel komen maar dan uiteindelijk toch weer minder bieden... Uiteindelijk zijn we daar best veel tijd aan kwijt geraakt, ook op de dag van de verkoop zelf.peacelord schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:12:
Op occasions pakken ze (veel) meer marge dan op nieuw. Zelf verkopen levert duizenden euro’s voordeel op, zeker als je het combineert met import. Zo doe ik dat zelf al jaren, en dat scheelt substantieel in je kosten per km.
De tweede auto hebben we geruild (Auris 2007 voor C-HR 2017, in januari 2020). Proefrit gemaakt (met een andere, vergelijkbare C-HR), daarna moest de auto uit Schagen komen (naar Groningen) en er moest een trekhaak ondergezet worden. Afspraak gemaakt, binnen een uur waren we op weg naar Kaatsheuvel (weekendje weg). Geen stress, geen gedoe. Dat was mij best wel wat waard.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Maar dit komt niet echt overeen met het risicoprofiel dat de gemiddelde Toyota-rijder wil lopen: weinig tot geen. En daarom kiest voor een degelijk, betrouwbaar en veilig merk. Dan zelf risico's gaan nemen met (zelf) importeren zie ik bij de gemiddelde Toyota-rijder minder vaak gebeuren dan bij andere merken.peacelord schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:12:
Ik denk dat de gemiddelde Toyota-rijder die mindere inruil gewoon gemakkelijker accepteert en minder snel voor iets anders gaat.
Kijkend o.a. naar mijn schoonouders die klakkeloos vijf Toyotas achter elkaar rijden en frequent een occasion inruilen voor een hagelnieuw model.
[ Voor 8% gewijzigd door True op 04-05-2026 08:58 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Daar zal je waarschijnlijk wel gelijk in vwb dat risicoprofiel van de gemiddelde Toyota rijder. En ja, je hebt idd wat gedoe met de verkoop via bijvoorbeeld een Marktplaats. Het is zaak om de handelaren buiten de deur te houden en een particulier te vinden die het sommetje maakt. En dat kost soms wat tijd. Maar het geld dat me dat oplevert daar kan ik niet tegenop werken. En dan heb ik best een aardige baan.
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Wat er mis is? Wat niet?Videopac schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:04:
[...]
Van de RZ zou ik sowieso een 350e nemen: die is beduidend zuiniger dan de 450e, heeft een grotere accu en is iets sterker dan de 300e. En als ik het goed heb is de RZ recent ook op andere vlakken verbeterd. Wat is er mis met je EV6? Of heb je "gewoon" onrust voor iets nieuws?
Dus moet hij morgen weg? Nee, absoluut niet. Maar als ik een goede auto tegenkom met een goede inruil, dan sla ik wel gelijk toe.
Goed punt van de RZ, mijn 'probleem' (lees: zelfgemaakt luxeprobleem) is dat ik erg van luxe uitvoeringen houd en de Lexus RZ is alléén als 450e occasion of 500e nieuw als President Line te verkrijgen. Daarentegen heb ik wel gezien dat diverse dealers de RZ 350e Luxury Line op voorraad hebben, dus snelle levering en aangezien ik de C-HR+ Executive ook gewoon te duur vind (nieuw dan), die is maar 3k goedkoper dan een RZ 350e Luxury Line, denk ik inderdaad dat het die kant toch op zal gaan. Want ook de stap van ±54k voor een luxury Line naar ±67k voor een President Line is wel erg fors.
Er was toch ook een RZ350e 35th aniversary? Of is dat het qua uitrusting net-niet? Ik snap je wens voor luxe, hou er zelf ook wel van.MooDyBLueS schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:27:
[...]
Wat er mis is? Wat niet?Nee zo erg is het ook weer niet, maar om het even op te sommen: Rammel in het dak die steeds terugkomt. Gordel linksachter die slecht ontworpen is en als je die niet tussen bank en C-stijl propt rammelt die bij alles behalve strak wegdek tegen de snoeihard kunststoffen C-stijl. ICCU is al 2x stuk geweest waarbij 1x de 12V accu leeggetrokken bleek, stuk en a €350 voor mijn rekening kwam. Airbagsensor/module (weet het niet precies) nu ook al 2x rood storingslampje in 8 maanden tijd, het leuke is: dealer en Kia pechhulp zeggen "rood is direct stoppen met rijden" maar hij komt dan weer wel, dan weer niet en Kia dealer zegt daarover "we hebben over 2 weken plek" en Kia pechhulp zegt "dit is geen storing waarvoor de auto afgesleept hoeft te worden en je een vervangende auto krijgt", maar hoe dat dan met dat eerste statement te rijmen valt? En dan kom je 2 weken later bij de dealer en was het de eerste keer zo dat hij het natuurlijk precies dan wel gewoon doet. En als laatste het onderstel wat begint te kraken en de dealer ook van zegt dat het normaal is. Kan wel zo zijn, maar komt niet als kwaliteit over.
Dus moet hij morgen weg? Nee, absoluut niet. Maar als ik een goede auto tegenkom met een goede inruil, dan sla ik wel gelijk toe.
Goed punt van de RZ, mijn 'probleem' (lees: zelfgemaakt luxeprobleem) is dat ik erg van luxe uitvoeringen houd en de Lexus RZ is alléén als 450e occasion of 500e nieuw als President Line te verkrijgen. Daarentegen heb ik wel gezien dat diverse dealers de RZ 350e Luxury Line op voorraad hebben, dus snelle levering en aangezien ik de C-HR+ Executive ook gewoon te duur vind (nieuw dan), die is maar 3k goedkoper dan een RZ 350e Luxury Line, denk ik inderdaad dat het die kant toch op zal gaan. Want ook de stap van ±54k voor een luxury Line naar ±67k voor een President Line is wel erg fors.
TrueNAS (ASRock B860I, i5-245K, 64GB, 2x24TB HC580, Jonsbo N2), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H4+/N2+/C4
Klopt, die zit op 59k zonder lak nog (5k meer) maar zie ik nog niet op voorraad en heb nog niet naar levertijden gevraagd. Er zitten zeker wel interessante opties extra bij:Videopac schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:10:
[...]
Er was toch ook een RZ350e 35th aniversary? Of is dat het qua uitrusting net-niet? Ik snap je wens voor luxe, hou er zelf ook wel van.
- HUD
- Climate Concierge (heb ik al eens gehad op een UX, werkt fijn)
- Smart Digital Key (geen sleutel meer mee, alleen telefoon)
- Easy Entry & Exit bestuurdersstoel
- geventileerde stoelen
- geheugenfunctie voor bestuurdersstoel, stuur en spiegels
- Advanced Park (al moet de praktijk uitwijzen of dit echt fijn is of niet)
Dan zit het meeste van wat ik zou willen er wel op, President Line voegt voor mijn wensen voor nog eens 7,5k meer dit toe:
- Mark Levinson audio
- 220V aansluiting in kofferbak en bij achterbank
- stoelverwarming achter (vinden de kinderen fijn, heeft onze Kia nu ook)
- meesturende koplampen
- Adaptive High-Beam System (anders dan auto high beam, weet niet precies wat dit doet)
Maar die laatste 7,5k vind ik dan niet echt te verantwoorden, nieuw in ieder geval. Over 1-2 jaar als occasion is dan vast 4-5k daarvan als sneeuw voor de zon verdwenen en een stuk interessanter.
Dus inderdaad, de 350e 35th Edition is zeker de meest interessante nu ik het zo bekijk.
Heeft er iemand van jullie ervaring met een alarm op de Toyota? Die van mij heeft het, and I wish it didn't. Bij de minst of geringste scheet gaat het alarm af, en uitzetten is meer een kwestie van alle knopjes op de remote proberen in random order, dan op 'unlock' te klikken. Een klein beetje research leert dat je een alarm jammergenoeg niet zo eenvoudig kunt disabelen. De meest voorkomende manier is de 'hood-trigger'. Sensor op de motorkapsluiting, stekker eruit, en systeem denkt dat je kap open staat dus alarm gaat niet af. Maar wat blijkt, die stekker is al unplugged en nowhere to be found. Vandaar: hebben jullie ervaring met het op een andere wijze demonteren van een alarmsysteem zonder andere functionaliteit van de auto te verliezen?
Vraagje kwa banden geluid in de Auris, Zal er merkbare verschil zitten tussen 205/55/16 en 195/65/16. Of is dit te verwaarlozen?
ik denk persoonlijk dat het minimaal is maar welke zal meer brandstof kosten denk je?
gaat de euro 95 nog onder de 2e komen?
gaat de euro 95 nog onder de 2e komen?
Ligt meer aan het merk en het type v.d. band (in die specifieke maten(!)) dan aan het verschil in oppervlakte en hoogte v.h. rubber als je het mij vraagt.Lennie schild schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:10:
Vraagje kwa banden geluid in de Auris, Zal er merkbare verschil zitten tussen 205/55/16 en 195/65/16. Of is dit te verwaarlozen?
Helemaal mee eens, ik heb persoonlijk goede ervaringen met Michelin Primacy en ook Bridgestone Potenza onder zowel Toyota als Lexus, waarbij de Bridgestones destijds onder mijn UX 250h geleverd werden en ik later Michelin eronder heb laten leggen, beide heel goede banden in meerdere opzichten.True schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:52:
[...]
Ligt meer aan het merk en het type v.d. band (in die specifieke maten(!)) dan aan het verschil in oppervlakte en hoogte v.h. rubber als je het mij vraagt.
Onze Kia e-Soul, door z'n vierkante vorm niet de beste vorm om geluiden die het interieur binnentreden tegen te gaan, kochten we met de af-fabriek geleverde Nexen banden die op zich niet onverdienstelijk uit de tests komen, maar toen de banden aan vervanging toe waren heb ik 4x Michelin e-Primacy eronder laten leggen en wat een verschil zeg. Als ik zelf iets onder mijn auto moet leggen zweer ik bij Michelin simpelweg omdat ik daar goed ervaringen mee heb en ik ze naar eigen ervaring ook goed vind als zomerbanden onder natte/koudere omstandigheden die we hier maar al te vaak hebben, maar er zijn natuurlijk genoeg andere goede merken.
Wij hebben een klasse 3 alarm op onze RAV 4, geleverd vanuit de fabriek, maar totaal geen problemen mee.Willem schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:41:
Heeft er iemand van jullie ervaring met een alarm op de Toyota?
Ik zou dus even langs de dealer gaan, of een alarm expert, die kunnen wellicht meer voor je betekenen.
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
Ben al een tijdje op zoek nar een vervanger van mijn Seat Ibiza uit 2009 (140k op de teller en afgelopen 6 jaar 6,5k aan reparaties gehad...)
Enkele vrienden zijn helemaal lyrisch over Toyota en de betrouwbaarheid. Maar is het echt zo? Persoonlijk vind ik de Toyota Corolla Touring Sports 2.0 wel een optie. Maar mijn budget laat het alleen toe om een model van rond 2021 met 120 a 150k op de teller te kopen. Gezien mijn historie koop ik het liefst zo jong mogelijk en met garantie, maar dat heeft me met mijn Ibiza ook niet ver gebracht.
Wat is jullie take? Corolla met 150k op de teller (zeker als deze zakelijk gereden is) goed te doen?
Enkele vrienden zijn helemaal lyrisch over Toyota en de betrouwbaarheid. Maar is het echt zo? Persoonlijk vind ik de Toyota Corolla Touring Sports 2.0 wel een optie. Maar mijn budget laat het alleen toe om een model van rond 2021 met 120 a 150k op de teller te kopen. Gezien mijn historie koop ik het liefst zo jong mogelijk en met garantie, maar dat heeft me met mijn Ibiza ook niet ver gebracht.
Wat is jullie take? Corolla met 150k op de teller (zeker als deze zakelijk gereden is) goed te doen?
Met elke auto die je koopt vooral tweedehands daar moet je geluk mee hebbenRonwiel schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:11:
Ben al een tijdje op zoek nar een vervanger van mijn Seat Ibiza uit 2009 (140k op de teller en afgelopen 6 jaar 6,5k aan reparaties gehad...)
Maar een Corolla met 120 a 150 K op de teller dat zou voor mij een no brainer zijn een uiterst betrouwbare auto in mijn ogen
Het blijft natuurlijk techniek dat stuk kan gaan.Ronwiel schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:11:
Dat gezegd hebbende scoort Toyota structureel hoog in de betrouwbaarheidsonderzoeken.
Ik heb zelf verschillende merken gereden (VAG, Fiat, Mercedes-Benz, Suzuki) en sindskort Toyota heb simpelweg nog geen problemen ervaren met de Japanse merken i.t.t. de andere merken. Het voelt heel solide aan.
Helaas, das war einmal....AreVeeDee schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:21:
Dat gezegd hebbende scoort Toyota structureel hoog in de betrouwbaarheidsonderzoeken.
2025: https://www.autoreview.nl...d-toyota-pechstatistieken
en
2026: https://www.autoweek.nl/a...-opvallend-onbetrouwbaar/
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Van de week door de wasstraat gereden en ineens ging er een waarschuwing af dat de auto uit de N-stand moest omdat het HV-batterij niveau laag was. Vrij irritant als je nog midden in de wasstraat staat. Normaliter heb ik de airco en het multimedia systeem gewoon aanstaan maar dat is dus kennelijk wel iets om op te letten.
Da's by design. De HV accu is dan quasi unmanaged. Ik rij ondertussen in mijn 4e Toyota/Lexus hybride en heb de N nog niet nodig gehad. Als ik het wel gebruik dan komt inderdaad na verloop die melding.
[ Voor 10% gewijzigd door Boeryepes op 10-05-2026 16:45 ]
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Dit staat in je link, zie Toyota komende jaren wel weer bovenaan staan.Andrehj schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:19:
[...]
Helaas, das war einmal....
en
Nog wel een Toyota kopen?
Bij veel bestaande Toyota's zijn de 12V-boosdoeners dus al vervangen en nieuwe auto’s worden volgens Toyota niet langer geleverd met de zwakke accu. Wat dat betreft is er dus geen enkele reden om tweedehands of nieuwe Toyota's te mijden. Want los van die te zwakke startaccu, blijven Toyota's bakens van betrouwbaarheid, die bovendien 10 jaar fabrieksgarantie meekrijgen.
Als je verder leest zie je dat het gaat om het probleem met de 12v accu. Een onschuldig probleem, maar daar heb je weinig aan als je auto niet meer aan gaat.Andrehj schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:19:
[...]
en
Qua aandrijflijn zijn ze oerdegelijk.
En accuproblemen heeft de Corolla 2021 niet.Andrehj schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:19:
[...]
en
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
De Corolla weet ik niet, maar wel ervaring met een Prius+. Een ex lease gekocht met 100k op de teller. Heb er zelf 185k bij gereden en het enige 'gekke' onderhoud dat ik heb gehad is de regelunit van de trekhaakverlichting (en dat was al geen OEM), en de schokbrekers preventief. Verder niets dan de normale beurten, olie, winter/zomerbanden. 0 problemen. 0. 185k km.Ronwiel schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:11:
De airco draait inderdaad op het HV systeem.Heisenbug schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:29:
Normaliter heb ik de airco en het multimedia systeem gewoon aanstaan maar dat is dus kennelijk wel iets om op te letten.
De multimedia gewoon op de 12V boordaccu.
In alle posities kan de HV-accu bijgeladen worden, behalve in 'N'. In het uiterste geval zet je de auto gewoon uit. (al gaat-ie dan wel in de 'P' stand).
En HV leeg = sleepje naar de Toyota dealer/garage. (Een slinger zoals de Eend heeft werkt niet
Zelfde ervaring hier met 3x een CT200H en nu een 300H (en vrouw en Starlet, Aygo en nu Yaris Hybride).
Onderhoud is niet de goedkoopste en inderdaad elke 15k maar dus ook nooit problemen op een brakke 12V in de toen 3 jaar oude 300h.
Onderhoud is niet de goedkoopste en inderdaad elke 15k maar dus ook nooit problemen op een brakke 12V in de toen 3 jaar oude 300h.
edit:
ging iets fout met de quote. Mijn reactie gaat over de betrouwbaarheid.
ging iets fout met de quote. Mijn reactie gaat over de betrouwbaarheid.
[ Voor 16% gewijzigd door Boeryepes op 10-05-2026 21:11 ]
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Die mogelijkheid heb je niet in de wasstraat. Dat is exact de plek waar ik deze melding meermaals gezien heb in een (ik meen '19) Yaris.LooneyTunes schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:08:
[...]
De airco draait inderdaad op het HV systeem.
De multimedia gewoon op de 12V boordaccu.
In alle posities kan de HV-accu bijgeladen worden, behalve in 'N'. In het uiterste geval zet je de auto gewoon uit. (al gaat-ie dan wel in de 'P' stand).
En HV leeg = sleepje naar de Toyota dealer/garage. (Een slinger zoals de Eend heeft werkt niet)
Dat heb ik verleden jaar ook éénmalig met mijn 2012 Yaris Hybrid gehad, de eerste keer in al die jaren. Is daarna ook niet meer voorgekomen.Nu ben ik daarna ook nog maar 2 keren door de carwash gegaan. Het was wel even schrikken en uitzoeken wat de dashboard meldingen betekenden. Nu is de carwash ook de enige plek waarbij mijn auto aanstaat en in N.Heisenbug schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:29:
Van de week door de wasstraat gereden en ineens ging er een waarschuwing af dat de auto uit de N-stand moest omdat het HV-batterij niveau laag was. Vrij irritant als je nog midden in de wasstraat staat. Normaliter heb ik de airco en het multimedia systeem gewoon aanstaan maar dat is dus kennelijk wel iets om op te letten.
This footer is intentionally left blank
De Corolla's vanaf 2019 tot de facelift (2022?) zijn prima auto's en lijken geen accuproblemen te hebben.Ronwiel schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:11:
Onze 2019 Corolla TS heeft tijdens corona weken stil gestaan, maar startte altijd zonder problemen.
Toyota's met accu problemen zijn de nieuwere modellen (met Smart Connect Mediasysteem), icm met weinig of enkel korte stukken rijden.
Waar je wel even op moet letten met de "oudere" modellen is dat ze de "Retrofit" update hebben gehad. Daarmee is Android Auto en Apple Carplay beschikbaar gemaakt op het Touch2 & Go media systeem.
https://www.toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=13500#:~:text=Touch2%20%26Go%20%28CY17%29%20MM19
En vwbt de km stand...
Zolang de auto gewoon goed onderhouden is, is 300K op de teller makkelijk haalbaar.
Ik heb het ook nog maar 1 keer gezien.True schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:55:
Die mogelijkheid heb je niet in de wasstraat. Dat is exact de plek waar ik deze melding meermaals gezien heb in een (ik meen '19) Yaris.
Je kan de accu van te voren 'opladen' door 'm in 'D' te zetten, en vol op de rem gaan staan en plankgas geven. (tenminste, bij de Auris).
Deze 'instructie' komt uit de handleiding van de Dr Prius app als je de HV accu wil testen.
Eens. Met de kanttekening dat de facelift Corolla’s ook prima auto’s zijn. Op diverse vlakken weer wat verder doorontwikkeld, ook motorisch. Niks mis mee. Als je weet wat je doet dan hoef je m.i. niet bang te zijn voor het grote (of groot gemaakte?) Accu Probleem. Sterker nog, zodra je 12V accu ook maar iets te ver leeg dreigt te raken, krijg je al een melding via de app. Je hebt dan ruim voldoende tijd om een stukje te rijden voordat het echt te laat zou zijn.Thasaidon schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:36:
[...]
De Corolla's vanaf 2019 tot de facelift (2022?) zijn prima auto's en lijken geen accuproblemen te hebben.
Onze 2019 Corolla TS heeft tijdens corona weken stil gestaan, maar startte altijd zonder problemen.
Toyota's met accu problemen zijn de nieuwere modellen (met Smart Connect Mediasysteem), icm met weinig of enkel korte stukken rijden.
Je hoeft er eigenlijk niet eens mee te rijden als dat niet uitkomt. Je kan hem ook op 'ready' laten staan, in P, climate control uitzetten en verder zoveel mogelijk uit, dan met de sleutel op slot draaien. Dan laadt de 12V accu ook bij.
[ Voor 4% gewijzigd door cordonbleu op 11-05-2026 12:49 ]
Iets anders dan: de bankzitters hier klagen dat er nauwelijks koude lucht uit de aircoroosters achter de middenconsole komt. Is daar een aparte stand voor? En ja, de roosters zelf staan gewoon open en voorin doet alles het wel. Betreft een Corolla TS facelift
Sowieso nog best even puzzelen dat hele aircoverdeelmenu..
Sowieso nog best even puzzelen dat hele aircoverdeelmenu..
[ Voor 5% gewijzigd door JME op 11-05-2026 13:01 ]
@JME
Ik zeg ook niet dat de facelift modellen van de Corolla TS slecht zijn. In tegendeel.
Ik noemde het media systeem om onderscheid te maken in oudere en nieuwere modellen.
Het accu probleem speelt eigenlijk alleen bij nieuwere modellen, maar ook enkel bij mensen die nauwelijks rijden of enkel korte stukjes. Bij "normaal" rijgedrag heb je geen problemen.
Overigens is het wel zo dat die app, volgens Toyota zelf, nog niet lekker werkt.
Mensen krijgen onterecht meldingen terwijl de accu nog voldoende geladen is, of geen meldingen terwijl de accu al wel bijna te ver ontladen is.
Vwbt de airco achterin.
In onze Corolla Cross en nu RAV4 heb ik een extra knop bij de bediening van de airco, daarmee kan ik de luchtstroom in of uitschakelen voor die roosters. S-Flow.
Ook maakt het verschil in welke stand je rijdt. ECO of normaal/sport. In ECO modus past de airco zich ook aan om zo min mogelijk te verbruiken.
En als ik het me goed herinner, was er ook in het mediasysteem een optie om de airco/ventilatie in een "besparingsmodus" te laten draaien.
Ik zeg ook niet dat de facelift modellen van de Corolla TS slecht zijn. In tegendeel.
Ik noemde het media systeem om onderscheid te maken in oudere en nieuwere modellen.
Het accu probleem speelt eigenlijk alleen bij nieuwere modellen, maar ook enkel bij mensen die nauwelijks rijden of enkel korte stukjes. Bij "normaal" rijgedrag heb je geen problemen.
Overigens is het wel zo dat die app, volgens Toyota zelf, nog niet lekker werkt.
Mensen krijgen onterecht meldingen terwijl de accu nog voldoende geladen is, of geen meldingen terwijl de accu al wel bijna te ver ontladen is.
Vwbt de airco achterin.
In onze Corolla Cross en nu RAV4 heb ik een extra knop bij de bediening van de airco, daarmee kan ik de luchtstroom in of uitschakelen voor die roosters. S-Flow.
Ook maakt het verschil in welke stand je rijdt. ECO of normaal/sport. In ECO modus past de airco zich ook aan om zo min mogelijk te verbruiken.
En als ik het me goed herinner, was er ook in het mediasysteem een optie om de airco/ventilatie in een "besparingsmodus" te laten draaien.
@Thasaidon duidelijk, dank!
Ik rij inderdaad in Eco mode. Ik wist dat dat impact op de airco had, maar had verwacht dat de verdeling voor/achter daar los van zou staan. Zal daar nog eens gericht in duiken. Die S-flow knop heb ik ook, we gaan experimenteren voor de optimale combinatie!
Ik rij inderdaad in Eco mode. Ik wist dat dat impact op de airco had, maar had verwacht dat de verdeling voor/achter daar los van zou staan. Zal daar nog eens gericht in duiken. Die S-flow knop heb ik ook, we gaan experimenteren voor de optimale combinatie!
@TME
S-Flow, lampje uit is lucht door de roosters achter, lampje aan is geen lucht.
En als ik het me goed herinner was die optie in het mediascherm om de airco/ventilatie wel of niet mee te laten doen met ECO stand. Maar dat weet ik niet zeker meer.
En als ik het me goed herinner was die optie in het mediascherm om de airco/ventilatie wel of niet mee te laten doen met ECO stand. Maar dat weet ik niet zeker meer.
Ik dacht dat met S-flow er gedetecteerd wordt of er iemand zit, en aan de hand daarvan wel of geen lucht geblazen wordt. Of geldt dat alleen voorin?Thasaidon schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:29:
@TME
@ZeromaNoiS
Voor zover ik begreep zou dat enkel voor voorin zijn. Maar ik kan me vergissen.
Voor zover ik begreep zou dat enkel voor voorin zijn. Maar ik kan me vergissen.
Onlangs heb ik de C-HR+ gereden met onze kinderen achterin en die ervaarden hetzelfde omtrent de luchtroosters. Zelfs langs de kant gaan staan en gekeken of het nog open gedraaid moest worden, maar nee. Uiteindelijk bleek het de S-Flow knop in het menu, daar stond inderdaad bij dat deze kijkt of er wel/geen mensen aanwezig zijn.ZeromaNoiS schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:44:
[...]
Ik dacht dat met S-flow er gedetecteerd wordt of er iemand zit, en aan de hand daarvan wel of geen lucht geblazen wordt. Of geldt dat alleen voorin?
Echter waren (uiteraard) beide gordels achter in gebruik en toch kwam er geen lucht uit het rooster. De auto stond in Normal mode, dus dat vond ik wel een vreemde. Het moment dat ik de S-Flow uitschakelde zei mijn zoon die z'n hand ervoor hield gelijk: ja hij doet het.
Dus ik zie het maar als zijnde S-Flow = achter geen lucht. Best een dom/basic systeem eigenlijk als je het mij vraagt, zeker gezien de gigantisch goede ervaringen die ik met Lexus Concierge had in het verleden (die o.a. ook stoel-/stuurverwarming en stoelverkoeling allemaal automatisch regelde evenals airco wel/niet adhv luchtvochtigheid, etc). Had anno 2026 van Toyota ook wel iets meer verwacht.
Toevallig genoeg liep onze 12v accu (2019 Cor TS 2.0) na 6,5 jaar opeens leeg na een rit. Het is nog onduidelijk of het een gebruikersfout is geweest of ouderdom. Voor de zekerheid met een iets krachtigere accu vervangen. Kunnen we hopelijk weer 10 jaar mee verder.Thasaidon schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:36:
[...]
De Corolla's vanaf 2019 tot de facelift (2022?) zijn prima auto's en lijken geen accuproblemen te hebben.
Toyota's met accu problemen zijn de nieuwere modellen (met Smart Connect Mediasysteem), icm met weinig of enkel korte stukken rijden
Zo bijna alle spullen binnen voor de 0-beurt van de Highlander:
Ga ook de hybride accupack laten analyseren voor onbalans/kapotte cellen. Heb gelukkig geen storing, maar preventief. Indien nodig vervangen / balanceren.
En over accu's gesproken: er is een half jaar terug een nieuwe 12V accu in gegaan, maar die is niet ingeleerd, wat er in resulteert dat hij slecht wordt bijgeladen (systeem denkt nog dat ie stuk is). Grrrr
- SKF Distributieset: riem, waterpomp, spanrollen, poelies, pakkingen
- Nokkenaskeerring, krukaskeerring
- Motorolie + filter
- CVT bak olie
- Diff olie
- Koelvloeistof (motor)
- Koelvloeistof (inverter)
- Stabistangen
- Ruitenwissers voor en achter
- Gasveren automatische achterklep
- Bougies
- Carbon / hepa interieurfilter
- Nieuwe bandenspanningsmeters (2 van de 4 leeg/kaput=apk afkeur)
En over accu's gesproken: er is een half jaar terug een nieuwe 12V accu in gegaan, maar die is niet ingeleerd, wat er in resulteert dat hij slecht wordt bijgeladen (systeem denkt nog dat ie stuk is). Grrrr
Ik heb gister bij een Toyota-dealer zo’n Clifford/vodafone startonderbreker laten inbouwen. (Degene die ze standaard inbouwen)
Deze werkte gister niet, schakelde meestal niet in, en ook niet uit als hij uiteindelijk wel inschakelde.
Vandaag om die reden terug geweest. Toen ik de auto ophaalde kreeg ik de mededeling dat hij het doet, alleen niet keyless, ik moet de startonderbreker ontgrendelen met het knopje op de keycard.
Op mijn reactie dat dit systeem me niet zo verkocht is, en het zo ook niet in de handleiding van de startonderbreker staat, gaf hij als reactie dat het zelden werkt ofzoiets, en hij er heel veel al heeft ingebouwd. (https://www.clifford.nl/wp-content/uploads/2020/06/24101-Brochure-4627-Startonderbreker-Gebruikershandleiding-HR.pdf)
Ik word morgen teruggebeld door de verkoper, en ze bouwen hem weer voor me uit als hij niet keyless werkt, dus ze gaan het uiteindelijk nietjes afhandelen. Maar ff, dit is toch een raar verhaal? Andere mensen met hetzelfde systeem?
Dit hoort toch gewoon zonder extra handelingen in/uit te schakelen?
Deze werkte gister niet, schakelde meestal niet in, en ook niet uit als hij uiteindelijk wel inschakelde.
Vandaag om die reden terug geweest. Toen ik de auto ophaalde kreeg ik de mededeling dat hij het doet, alleen niet keyless, ik moet de startonderbreker ontgrendelen met het knopje op de keycard.
Op mijn reactie dat dit systeem me niet zo verkocht is, en het zo ook niet in de handleiding van de startonderbreker staat, gaf hij als reactie dat het zelden werkt ofzoiets, en hij er heel veel al heeft ingebouwd. (https://www.clifford.nl/wp-content/uploads/2020/06/24101-Brochure-4627-Startonderbreker-Gebruikershandleiding-HR.pdf)
Ik word morgen teruggebeld door de verkoper, en ze bouwen hem weer voor me uit als hij niet keyless werkt, dus ze gaan het uiteindelijk nietjes afhandelen. Maar ff, dit is toch een raar verhaal? Andere mensen met hetzelfde systeem?
[ Voor 11% gewijzigd door ZeromaNoiS op 12-05-2026 19:33 ]
Als je een auto met startknop hebt maakt het zo te lezen weinig uit. Dan moet je toch 2x de startknop indrukken, dus als het dan 1x kastje en 1x startknop is dan is het misschien nog te overwegen.ZeromaNoiS schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:31:
Ik heb gister bij een Toyota-dealer zo’n Clifford/vodafone startonderbreker laten inbouwen. (Degene die ze standaard inbouwen)
Die knop in de auto zelf met een pincode per cijfer moeten invoeren door het aantal keer van het cijfer in te drukken lijkt me wel drama, dus als dat elke keer zou moeten zou ik er ook niet aan beginnen.
Die pincode is de backup. Normaal zou de startonderbreker voor zover ik begrepen heb uitschakelen als die keycard zich in de auto bevindt.Vliegvlug schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:11:
[...]
Als je een auto met startknop hebt maakt het zo te lezen weinig uit. Dan moet je toch 2x de startknop indrukken, dus als het dan 1x kastje en 1x startknop is dan is het misschien nog te overwegen.
Die knop in de auto zelf met een pincode per cijfer moeten invoeren door het aantal keer van het cijfer in te drukken lijkt me wel drama, dus als dat elke keer zou moeten zou ik er ook niet aan beginnen.
Het gemak zit hem dan uiteraard in het instappen met je sleutel in je broekzak en de keycard in je portemonnee, en niet nog extra handelingen hoeven verrichten.
Ah, oke. Dan is het wel een nuttige functie ja als je bijv net met een lege batterij van je DriverCard zit.
Dat is inderdaad wel wat handiger ja en inderdaad erg suf dat het niet zo werkt zeker als ze er mee adverteren.Normaal zou de startonderbreker voor zover ik begrepen heb uitschakelen als die keycard zich in de auto bevindt.
Het gemak zit hem dan uiteraard in het instappen met je sleutel in je broekzak en de keycard in je portemonnee, en niet nog extra handelingen hoeven verrichten.
Maar je neemt zo’n startonderbreker ook voor extra veiligheid dus is dan een eigen afweging of je dat de extra moeite waard is.
Je kan natuurlijk ook kijken naar andere merken startonderbrekers waar dat wel goed werkt.
6,5 jaar is voor een 12v accu een mooie leeftijd. Sommige gaan langer mee, maar de gemiddelde levensduur zou tussen de 3 en 5 jaar zijn.Shrien schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:03:
[...]
Toevallig genoeg liep onze 12v accu (2019 Cor TS 2.0) na 6,5 jaar opeens leeg na een rit. Het is nog onduidelijk of het een gebruikersfout is geweest of ouderdom. Voor de zekerheid met een iets krachtigere accu vervangen. Kunnen we hopelijk weer 10 jaar mee verder.
Ben het met je eens. De grap is wel dat als je dit opzoekt dat de 12V accu een van de wildste gokken aan levensduur meekrijgt, het gaat echt all over the place. Sommige fabrikanten zeggen zelf 10 jaar, maar geven 6-12 maanden garantie, andere partijen zeggen 3-15 jaar als levensduur "afhankelijk van omstandigheden". Weer anderen zeggen 2-5 jaar. Dus daar heb je ook precies niks aan.Thasaidon schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:20:
[...]
6,5 jaar is voor een 12v accu een mooie leeftijd. Sommige gaan langer mee, maar de gemiddelde levensduur zou tussen de 3 en 5 jaar zijn.
De waarheid zal ergens in het midden liggen en uiteindelijk krijg je nooit veel garantie erop, volgens mij is 2 jaar garantie al onmogelijk om te krijgen. Er zijn verder ook eigenlijk maar 2 dingen die je kan doen:
- Een druppellader gebruiken wanneer je geregeld langere tijd stilstaat.
- Een tooltje gebruiken die de 12V accu status uitleest, bij sommige auto's kan dit via de remote app op je telefoon, soms wordt het niet in de app zelf blootgesteld maar is deze wel via een API beschikbaar. Of via de OBD-poort waar ook legio mogelijkheden mee zijn.
Of je kan lekker niks doen en de Toyota pechhulp bellen als je auto niet meer wilt starten.
@Willem Ga je dat zelf allemaal doen? Mooi klusje denk ik
V.w.b. SKF, de meningen daarover zijn wat verdeeld de laatste pagina's van Bamboozled in "[DIY] Het auto klussen & vragen topic"
Wat voor koelvloeistof gooi je erin? Ik heb bij mijn Auris TS toen een wissel gedaan, maar kon niet echt een 3rd party vervanger vinden die geschikt zou moeten zijn, in veel koelvloeistof zit '2-EHA' wat plastic kan aantasten: ThinkPad in "[DIY] Het auto klussen & vragen topic". Daarom toch maar originele Toyota vloeistof erin gekiept.
Inleren van die accu: kijken of je aan de Techstream software kan komen? Kun je het zelf doen.
Wat voor koelvloeistof gooi je erin? Ik heb bij mijn Auris TS toen een wissel gedaan, maar kon niet echt een 3rd party vervanger vinden die geschikt zou moeten zijn, in veel koelvloeistof zit '2-EHA' wat plastic kan aantasten: ThinkPad in "[DIY] Het auto klussen & vragen topic". Daarom toch maar originele Toyota vloeistof erin gekiept.
Inleren van die accu: kijken of je aan de Techstream software kan komen? Kun je het zelf doen.
[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 13-05-2026 13:26 ]
Ja met hulp van iemand die het vaker gedaan heeftThinkPad:
@Willem Ga je dat zelf allemaal doen? Mooi klusje denk ikV.w.b. SKF, de meningen daarover zijn wat verdeeld de laatste pagina's van Bamboozled in "[DIY] Het auto klussen & vragen topic"
Toyota schrijft "Toyota Super Long Life Coolant (SLLC)" voor voor zowel motor als inverter. Silicaatvrij / long-life HOAT koelvloeistof in elk geval. De manual zegt: "Toyota Super Long Life Coolant” of een gelijkwaardige ethyleenglycol-gebaseerde long-life coolant met hybrid organic acid technology."ThinkPad:
ODB al uitgelezen, kan Techstream nog meer? Zo ja, wat? Dit geeft de accumeting:ThinkPad:
Geen idee, ik heb de software niet. Als ik er op Google, dan lees ik vooral veel dingen over diagnose van het HV-accupakket. Mogelijk weet @DaWaN iets, hij heeft Techstream meen ik eerder in dit topic te hebben gelezen. Kan ook handig zijn voor de TPMS-sensoren.Willem schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:38:
[...]
ODB al uitgelezen, kan Techstream nog meer? Zo ja, wat? Dit geeft de accumeting:
[Afbeelding]
Ik ken het ook niet van mijn Auris TS, heb daar gewoon de 12V accu gewisseld (voor een niet-AGM overigens, stuk goedkoper) toen ik binnen paar week een melding kreeg over zwakke 12V accu.
Ik kan de TPMS sensoren wel uitlezen, en er zijn er twee stuk of batterij leeg, dus even nieuw setje gekocht. Zal eens kijken naar Techstream.
€190 voor olie, oliefilter, carterpanring voor een 2014 Aygo (AB40). Dat zijn wel prijzen zeg ..
Aan de andere kant €265,50 voor bovenstaand + APK + 1 jaar lang gratis pechhulp, vind ik dan wel weer heel netjes voor een 11,5 jr oude Aygo.
Aan de andere kant €265,50 voor bovenstaand + APK + 1 jaar lang gratis pechhulp, vind ik dan wel weer heel netjes voor een 11,5 jr oude Aygo.
100%. Dan de CVT bak olie voor € 32 de liter
joe
Complete drain á 7,5L
Complete drain á 7,5L
[ Voor 24% gewijzigd door Willem op 13-05-2026 18:52 ]
Ik was nog net geen €800 kwijt voor APK + grote beurt + carterringpakking + 2 nieuwe remschijven en blokkenTrue schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:43:
€190 voor olie, oliefilter, carterpanring voor een 2014 Aygo (AB40). Dat zijn wel prijzen zeg ..
Zit net even de factuur ervan te bekijken, daar staat een 'petrol saver' op. Daar bedoelen ze waarschijnlijk het brandstoffilter mee? Hij staat tussen een oliefilter en interieurfilter in.
Techstream is de officiële Toyota software voor diagnose en andere zaken.Willem schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:38:
ODB al uitgelezen, kan Techstream nog meer? Zo ja, wat? Dit geeft de accumeting:
Daarmee zou de monteur meer kunnen uitlezen, maar vooral ook instellen.
Met standaard ODB readers kun je vaak alleen de basiszaken uitlezen.
Petrol saver: laat me raden, 2-4 tientjes? Dat is dan een additief die ze in de brandstoftank gooien en een beetje hetzelfde idee als Super 98 tanken i.p.v. Euro 95 / E10, het zou de motor moeten beschermen en je auto zuiniger moeten maken, maar hoewel het feitelijk werkt, is dat echt procentenwerk en eigenlijk de moeite niet waard. Beter is het gewoon netjes met je auto om te gaan en elke 15.000 km het voorgeschreven onderhoud uit te (laten) voeren._Eend_ schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:31:
[...]
Ik was nog net geen €800 kwijt voor APK + grote beurt + carterringpakking + 2 nieuwe remschijven en blokkenVoor een Aygo van 2016 met 145k op de teller. Overigens bij een Toyota specialist, geen officiële Toyota dealer.
Zit net even de factuur ervan te bekijken, daar staat een 'petrol saver' op. Daar bedoelen ze waarschijnlijk het brandstoffilter mee? Hij staat tussen een oliefilter en interieurfilter in.
Ik heb me vroeger ook erin laten tuinen, gelukkig zijn het de bedragen niet, maar dat is precies waar ze op hopen: mensen die gewoon ja zeggen omdat het maar een paar tientjes is en "de dealer/specialist zegt dat het goed is".
In mijn ervaring is het sowieso beter om E98 te tanken, mijn P3 rijdt er zuiniger op en het is beter voor de motor. De extra kosten van E98 kunnen uit tegen de extra kilometers die ik er mee rijd ten opzicht van E95.
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Bovenop gesteld: je moet vooral doen wat je wilt natuurlijk en waar jij een goed gevoel bij hebt. Het is echter wel veelvuldig bewezen dat E98 zo goed als geen verschil maakt in zowel zuinigheid als levensduur van een motor, waarbij de zuinigheid soms niks uitmaakt soms tot 1 a 2% maximaal. De enige motoren waarbij het nut heeft zijn juist de hele dikke motoren, denk aan een AMG V8 ofzo, daar is het bij bepaalde motoren ook een eis en mag E95 alleen als nood. Het nut zit hem dan ook puur in de smering en de prestaties.Kassad schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:00:
In mijn ervaring is het sowieso beter om E98 te tanken, mijn P3 rijdt er zuiniger op en het is beter voor de motor. De extra kosten van E98 kunnen uit tegen de extra kilometers die ik er mee rijd ten opzicht van E95.
De gemiddelde landelijke prijs van E98 is €2,629 en voor E10 geldt €2,363 op dit moment. Bij mijn plaatselijke Shell is dat €2,279 voor E95/E10 en €2,719 voor E98, een nog groter verschil.
Laten we van landelijk gemiddeld uitgaan omdat die iets gunstiger is voor de berekening in jouw voordeel.
Laten we ook zeggen dat jouw P3 1 op 20 rijdt op E95/E10. Voor 100 km betekent dat dus 5 liter * € 2,363 = € 11,82 totaal.
Stel je rijdt daadwerkelijk 2% zuiniger met E98, dan rijd je 1 op 20,4 oftewel 4,9 liter op 100 km. Dat is 4,9 liter * € 2,629 = € 12,88. Een volle Euro meer voor elke 100 km.
Uitgaande van 25.000 km per jaar is E95/E10 met de huidige prijzen € 2.955. En E98 is dan € 3.220. € 265 per jaar meer of dik € 22 per maand.
Om überhaupt quit te spelen met E98 moet je 4,5 liter per 100 km verbruiken, oftewel 1 op 22,2. Dat is 11% zuiniger. Dat haal je echt nooit eruit.
Tegelijkertijd het is geen schrikbarend verschil dus daarom is ook mijn mening: als je het prettig vindt vooral doen voor die dikke 2 tientjes per maand extra in dit rekenvoorbeeld. Maar je moet het niet doen omdat je dan zuiniger rijdt, want als dat al zo is (wat bewezen is dat het niet of nauwelijks uitmaakt), dan is het op dat gebied een sigaar uit eigen doos. Zuiniger rijden doe je namelijk niet om de waardes op je boordcomputer maar om wat je uiteindelijk bij de pomp moet tanken.
Overigens zijn juist de Toyota hybrides motoren die zo goed als geen baat bij dit soort brandstoffen en/of additieven hebben. De Atkinson cycle waarop ze lopen is erg lui en hebben relatief weinig compressie vergeleken met andere motoren, dat alleen al zorgt ervoor dat ze zo betrouwbaar zijn tov zeg een Ford 1.0 EcoBoost (turbo) motortje, de interne belasting is vrij laag en de efficiëntie (mede dankzij hybride en CVT) erg hoog.
Geweldig verhaal, ik heb toen e10 werd ingevoerd een aantal maanden getest met beide brandstoffen en E5 was tot 15% zuiniger in mijn P3. Die som was toen makkelijk gemaakt. Ik schrok me namelijk dood toen ik het verbruik zag op E10, vandaar dat ik ben gaan testen. Maar dit is mijn ervaring, YMMV (pun intended).MooDyBLueS schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:33:
[...]
Bovenop gesteld: je moet vooral doen wat je wilt natuurlijk en waar jij een goed gevoel bij hebt. Het is echter wel veelvuldig bewezen dat E98 zo goed als geen verschil maakt in zowel zuinigheid als levensduur van een motor, waarbij de zuinigheid soms niks uitmaakt soms tot 1 a 2% maximaal. De enige motoren waarbij het nut heeft zijn juist de hele dikke motoren, denk aan een AMG V8 ofzo, daar is het bij bepaalde motoren ook een eis en mag E95 alleen als nood. Het nut zit hem dan ook puur in de smering en de prestaties.
De gemiddelde landelijke prijs van E98 is €2,629 en voor E10 geldt €2,363 op dit moment. Bij mijn plaatselijke Shell is dat €2,279 voor E95/E10 en €2,719 voor E98, een nog groter verschil.
Laten we van landelijk gemiddeld uitgaan omdat die iets gunstiger is voor de berekening in jouw voordeel.
Laten we ook zeggen dat jouw P3 1 op 20 rijdt op E95/E10. Voor 100 km betekent dat dus 5 liter * € 2,363 = € 11,82 totaal.
Stel je rijdt daadwerkelijk 2% zuiniger met E98, dan rijd je 1 op 20,4 oftewel 4,9 liter op 100 km. Dat is 4,9 liter * € 2,629 = € 12,88. Een volle Euro meer voor elke 100 km.
Uitgaande van 25.000 km per jaar is E95/E10 met de huidige prijzen € 2.955. En E98 is dan € 3.220. € 265 per jaar meer of dik € 22 per maand.
Om überhaupt quit te spelen met E98 moet je 4,5 liter per 100 km verbruiken, oftewel 1 op 22,2. Dat is 11% zuiniger. Dat haal je echt nooit eruit.
Tegelijkertijd het is geen schrikbarend verschil dus daarom is ook mijn mening: als je het prettig vindt vooral doen voor die dikke 2 tientjes per maand extra in dit rekenvoorbeeld. Maar je moet het niet doen omdat je dan zuiniger rijdt, want als dat al zo is (wat bewezen is dat het niet of nauwelijks uitmaakt), dan is het op dat gebied een sigaar uit eigen doos. Zuiniger rijden doe je namelijk niet om de waardes op je boordcomputer maar om wat je uiteindelijk bij de pomp moet tanken.
Overigens zijn juist de Toyota hybrides motoren die zo goed als geen baat bij dit soort brandstoffen en/of additieven hebben. De Atkinson cycle waarop ze lopen is erg lui en hebben relatief weinig compressie vergeleken met andere motoren, dat alleen al zorgt ervoor dat ze zo betrouwbaar zijn tov zeg een Ford 1.0 EcoBoost (turbo) motortje, de interne belasting is vrij laag en de efficiëntie (mede dankzij hybride en CVT) erg hoog.
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Jammer dat je gelijk begint met 'geweldig verhaal' ..Kassad schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:47:
[...]
Geweldig verhaal, ik heb toen e10 werd ingevoerd een aantal maanden getest met beide brandstoffen en E5 was tot 15% zuiniger in mijn P3. Die som was toen makkelijk gemaakt. Ik schrok me namelijk dood toen ik het verbruik zag op E10, vandaar dat ik ben gaan testen. Maar dit is mijn ervaring, YMMV (pun intended).
Voor je eigen portemonnee zou ik je aanraden nog eens opnieuw te testen. Reken maar eens na hoeveel meer energie er in E5 zit (met 0% ethanol) t.o.v. E10 (met maximaal 10% ethanol).
Je hoeft mij niet te geloven, maar 15% komt van externe omstandigheden, zeker niet door de brandstof, hoogstens een klein beetje. "YMMV"? Je bedoelt: jij bent n=1 en hebt op geen enkele manier rekening kunnen houden met variabelen als temperatuur, weersinvloeden, etc.? Dan heb je gelijk. Dus hierbij even twee onderzoeken/tests:Kassad schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:47:
[...]
Geweldig verhaal, ik heb toen e10 werd ingevoerd een aantal maanden getest met beide brandstoffen en E5 was tot 15% zuiniger in mijn P3. Die som was toen makkelijk gemaakt. Ik schrok me namelijk dood toen ik het verbruik zag op E10, vandaar dat ik ben gaan testen. Maar dit is mijn ervaring, YMMV (pun intended).
https://www.consumerreports.org/cars/fuel-economy-efficiency/why-you-might-not-actually-need-premium-gas-a6382185831/?msockid=17cf768be1ee69cf128f608fe09c680e
https://lae.mit.edu/2024/06/28/study-finds-wider-use-of-premium-gasoline-could-save-fuel-money/
Dat doe ik omdat uit mijn testen, met mijn auto, met mijn rijstijl, het serieus uitmaakt. En dan is het leuk dat iemand aankomt met een theoretisch verhaal met allerlei aangenomen variabelen (die voor mij niet opgaan, ik tank echt veel goedkoper bijvoorbeeld, en E5 rijdt veel zuiniger dan 2%) en daarmee 'bewijst' dat mijn stelling niet klopt.. Ik heb dus getest en bij mij maakt het wel uit. En daarmee dus ook YMMV, met een knipoogTrue schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:34:
[...]
Jammer dat je gelijk begint met 'geweldig verhaal' ..
Jij hebt gelijk, op basis van een studie in een ander land met nog meer andere variabelenMooDyBLueS schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:32:
[...]
Je hoeft mij niet te geloven, maar 15% komt van externe omstandigheden, zeker niet door de brandstof, hoogstens een klein beetje. "YMMV"? Je bedoelt: jij bent n=1 en hebt op geen enkele manier rekening kunnen houden met variabelen als temperatuur, weersinvloeden, etc.? Dan heb je gelijk. Dus hierbij even twee onderzoeken/tests:
https://www.consumerreports.org/cars/fuel-economy-efficiency/why-you-might-not-actually-need-premium-gas-a6382185831/?msockid=17cf768be1ee69cf128f608fe09c680e
https://lae.mit.edu/2024/06/28/study-finds-wider-use-of-premium-gasoline-could-save-fuel-money/
[ Voor 49% gewijzigd door Kassad op 14-05-2026 19:54 ]
Ik dacht dat dit het Toyota topic was...
Maargoed. Heeft iemand ervaring welke Noco booster goed is voor de huidige Yaris Hybrid? Voldoet de GB40 of toch beter voor de GBX45 gaan?
Maargoed. Heeft iemand ervaring welke Noco booster goed is voor de huidige Yaris Hybrid? Voldoet de GB40 of toch beter voor de GBX45 gaan?
Ik heb 1 keer 95 getankt en direct een ratel in de motor toen de tank op de helft was. Misschien toeval. Ik heb vandaag de EGR-koeler schoongemaakt. Deze zat helemaal dicht. Wel viel me op dat er vocht in het pijpje zat tussen de EGR-klep en inlaat. De koppakking is hopelijk nog goed (test was negatief). Ik rij wel veel korte stukken en doe lang met een tank. De brandstof kan dan ook water bevatten. Het valt me ook op de met 98 de motor van de Prius 3 sneller warm wordt en dat alleen de eerste 5-min een hoog verbruik geeft en bij 95 de eerste 10 min een hoog verbruik.
Ja, 2 tientjes. Ze hebben het niet gevraagd vooraf, ik zag het pas op de factuur. Het is in ieder geval niet zo'n OBD-II dongeltjeMooDyBLueS schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:33:
[...]
Petrol saver: laat me raden, 2-4 tientjes? Dat is dan een additief die ze in de brandstoftank gooien en een beetje hetzelfde idee als Super 98 tanken i.p.v. Euro 95 / E10, het zou de motor moeten beschermen en je auto zuiniger moeten maken, maar hoewel het feitelijk werkt, is dat echt procentenwerk en eigenlijk de moeite niet waard. Beter is het gewoon netjes met je auto om te gaan en elke 15.000 km het voorgeschreven onderhoud uit te (laten) voeren.
Ik heb me vroeger ook erin laten tuinen, gelukkig zijn het de bedragen niet, maar dat is precies waar ze op hopen: mensen die gewoon ja zeggen omdat het maar een paar tientjes is en "de dealer/specialist zegt dat het goed is".
Dat zal puur toeval zijn geweest.Willempie27 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 00:20:
Ik heb 1 keer 95 getankt en direct een ratel in de motor toen de tank op de helft was. Misschien toeval.
Wij tanken sinds jaar en dag al 95 (E10) en hebben daar nog nooit problemen mee gehad. Ook niet met onze huidige RAV4 waar we vooral elektrisch mee rijden en slecht 1x in de 2 maanden tanken.
@_Eend_
De dealer vraag idd standaard bij iedere beurt of je ook die "petrol saver" toevoeging wil.
Mijn eerste vraag was toen, "Word dit voorgeschreven door Toyota?", antwoord was toen "Nee", dus dat was ook mijn antwoord.
Daarna hebben ze het bij mij iig niet meer gevraagd.
Wel raar dat ze het bij jou niet gevraagd hebben, want het is dus een niet voorgeschreven extra toevoeging.
[ Voor 7% gewijzigd door Thasaidon op 15-05-2026 10:22 ]
De onderhoudsbeurten zijn bij Toyota/Lexus vaste prijs dus zo'n petrol saver kan alleen als ze ernaar gevraagd hebben. Ik rij nu in mijn 4e Lexus met evenzoveel dealers en ik heb dergelijke vraag nog nooit gehad.Thasaidon schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:20:
[...]
@_Eend_
De dealer vraag idd standaard bij iedere beurt of je ook die "petrol saver" toevoeging wil.
Mijn eerste vraag was toen, "Word dit voorgeschreven door Toyota?", antwoord was toen "Nee", dus dat was ook mijn antwoord.
Daarna hebben ze het bij mij iig niet meer gevraagd.
Wel raar dat ze het bij jou niet gevraagd hebben, want het is dus een niet voorgeschreven extra toevoeging.
Persoonlijk zou ik investeren in eentje die ook voldoende zal zijn als je een andere auto zou hebben (of de buren een keer kunt helpen). Nu hebben de hybrid modellen van Toyota weinig nodig, die (12V accu's) moeten alleen het HV-systeem kunnen starten. Ik denk dat je met de GB40 wel prima wegkomt eigenlijk.cordonbleu schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:18:
Ik dacht dat dit het Toyota topic was...
&cordonbleu schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:18:
Heeft iemand ervaring welke Noco booster goed is voor de huidige Yaris Hybrid? Voldoet de GB40 of toch beter voor de GBX45 gaan?
Ik heb de Noco GBX45 oorspronkelijk gekocht voor mijn vorige auto, een Ford Mondeo met 1.6 benzine motor en en niet eens over nagedacht dat deze misschien niet voor mijn Corolla TS hybrid met 1.8 benzine motor geschikt zou zijn.True schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:26:
[...]
Persoonlijk zou ik investeren in eentje die ook voldoende zal zijn als je een andere auto zou hebben (of de buren een keer kunt helpen). Nu hebben de hybrid modellen van Toyota weinig nodig, die (12V accu's) moeten alleen het HV-systeem kunnen starten. Ik denk dat je met de GB40 wel prima wegkomt eigenlijk.
Volgens de specificaties doet de GBX45:
- Gas Engine Rating: Up to 6.5 Liters
- Diesel Engine Rating: Up to 4.0 Liters
Volgens de specificaties doet de GB40:
- Gas Engine Rating: Up to 6.0 Liters
- Diesel Engine Rating: Up to 3.0 Liters
Of zie ik iets over het hoofd?
Ik had de specs idd gezien. Maar de praktijk is vaak toch net even wat anders. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de ervaringen hier.Vliegvlug schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:44:
[...]
&
[...]
Ik heb de Noco GBX45 oorspronkelijk gekocht voor mijn vorige auto, een Ford Mondeo met 1.6 benzine motor en en niet eens over nagedacht dat deze misschien niet voor mijn Corolla TS hybrid met 1.8 benzine motor geschikt zou zijn.
Volgens de specificaties doet de GBX45:Lijkt me ruim voldoende voor zo’n beetje elke ‘normale’ auto in Nederland.
- Gas Engine Rating: Up to 6.5 Liters
- Diesel Engine Rating: Up to 4.0 Liters
![]()
Volgens de specificaties doet de GB40:Dat lijkt me ook nog steeds geen beperking
- Gas Engine Rating: Up to 6.0 Liters
- Diesel Engine Rating: Up to 3.0 Liters
Hybrides starten op de HV-accu.Vliegvlug schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:44:
Ik heb de Noco GBX45 oorspronkelijk gekocht voor mijn vorige auto, een Ford Mondeo met 1.6 benzine motor en en niet eens over nagedacht dat deze misschien niet voor mijn Corolla TS hybrid met 1.8 benzine motor geschikt zou zijn.
[...]
Daar heb je dus geen vermogen voor nodig zoals met een normale startmotor op het vliegwiel. (150A of meer)
Het enige dat de 12-volt accu doet (voordat de auto "aanstaat") is het bekrachtigen van enkele relais om de HV-accu te activeren.(en de vacuüm pomp aan te drijven voor de rembekrachtiging, wat je hoort als je de deur opent)
Afgelopen voorjaar de Auris regelmatig moeten starten met een hulp-accu (motor accu met 2 dunne snoertjes met een krokodillenklemmetje) omdat de accu na ~2 dagen net voldoende puf had om de deuren te openen maar leeg getrokken werd door die pomp (boordspanning < 7 volt).
vorige maand de accu (2017) vervangen en het draait weer als vanouds.
2 maanden geleden kleine beurt, daar kwam o.a. uit: waterpomp a 450 euro aan vervanging toe + multiriem verouderd a 110 euro.
Toen ik vroeg om de 10-jaar garantie toe te passen op de waterpomp zeiden ze “owja, u heeft gelijk”.
Vervolgens afspraak gemaakt voor enkel de waterpomp. Bij het droppen van de auto vroeg ik of ze ook direct de multiriem willen vervangen. Dat zou kunnen tegen kosten, prima.
Auto opgehaald en er is maar 30 euro gerekend voor de multiriem, en dus niet 110.
Foutje? Tegemoetkoming, of?
Toen ik vroeg om de 10-jaar garantie toe te passen op de waterpomp zeiden ze “owja, u heeft gelijk”.
Vervolgens afspraak gemaakt voor enkel de waterpomp. Bij het droppen van de auto vroeg ik of ze ook direct de multiriem willen vervangen. Dat zou kunnen tegen kosten, prima.
Auto opgehaald en er is maar 30 euro gerekend voor de multiriem, en dus niet 110.
EU DNS: 86.54.11.100
Hoe bedoel je dat?
Zoals je zelf al aangeeft...
Er worden namelijk al systemen gestart zodra je de auto ontgrendeld en die krijgen hun spanning van de 12v accu.
Als je de auto vervolgens start is het wederom de 12v accu welke ook andere systemen van spanning voorziet. Pas als deze gestart zijn, neemt de HV accu het over.
Als het de HV accu zou zijn die alles start hadden we de 12v accu niet meer nodig.
De multiriem moet los bij vervangen van de waterpomp een andere (inkoop 30€) is dan zo gepakt zonder arbeidsuren.c-nan schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:15:
2 maanden geleden kleine beurt, daar kwam o.a. uit: waterpomp a 450 euro aan vervanging toe + multiriem verouderd a 110 euro.
Dat snap ik, maar bij de beurt wilden ze initieel 450 voor de waterpomp + 110 voor de riem.True schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:26:
[...]
De multiriem moet los bij vervangen van de waterpomp een andere (inkoop 30€) is dan zo gepakt zonder arbeidsuren.
EU DNS: 86.54.11.100
Omdat ze normaal wellicht pomp = 2 uur arbeid en riem = 1 uur arbeid rekenen maar omdat de pomp al los is ze geen arbeid meer rekenen op de riem als de pomp garantiewerk is.c-nan schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:53:
[...]
Dat snap ik, maar bij de beurt wilden ze initieel 450 voor de waterpomp + 110 voor de riem.
Maar de enige die het met zekerheid weet is de dealer
[ Voor 7% gewijzigd door True op 16-05-2026 10:54 ]
Dat de benzine motor via de elektromotor (MG1) wordt gestart.
Klopt, maar dat zijn 'normale' vermogens (niet te vergelijken met de 150 A of meer die een startmotor op het vliegwiel trekt) die iedere auto heeft.Zoals je zelf al aangeeft...
Er worden namelijk al systemen gestart zodra je de auto ontgrendeld en die krijgen hun spanning van de 12v accu.
Als je de auto vervolgens start is het wederom de 12v accu welke ook andere systemen van spanning voorziet. Pas als deze gestart zijn, neemt de HV accu het over.
Die 12V (accu) is de voorwaarde om het HV systeem te starten. Dat heeft alles met de veiligheid te maken. 200V DC is nogal dodelijkAls het de HV accu zou zijn die alles start hadden we de 12v accu niet meer nodig.
Vergelijk het met een 'normale' auto waarbij je het contactslot op 'ontsteking aan' stand zet, waarbij je alleen nog hoeft door te draaien om te starten (of waar je hem kan aanduwen). Alle systemen staan aan en pas na het starten neemt de dynamo het over (die wordt immers aangedreven door de benzinemotor).
Een benzine motor kan in principe ook gewoon draaien zonder 12 volt accu.
Als die eenmaal draait neemt de dynamo het over. (een auto zonder accu kan je prima starten met startkabels)
Op het moment dat jij "READY" op het dashboard ziet, draait de handel in principe op de HV accu.(de motor draait stationair na het starten in een niet-hybride)
Het 12-V systeem wordt dan bijgeladen (onderhouden) door de "dynamo" in de inverter onder de motorkap..
De HV accu zelf voedt alleen de MG1, MG2 en de aircomotor. (en de inverter
12 Volt accu nog steeds een probleem
[ Voor 89% gewijzigd door Rojado op 16-05-2026 22:04 ]
Je kunt hier misschien je frustratie kwijt, maar er is er maar één die dit hoort op te lossen. Wat zegt je verkoper?Rojado schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:20:
En ja hoor, vandaag de 4e keer bij een tellerstand van 800 km wil de ‘yaris’ niet meer starten. Accu problemen nog niet opgelost….ben inmiddels bevriend met de ‘ opsleepdienst’ die al de jumpstarter onder de arm heeft als hij de cabine uit komt.
‘Yaris’ = ‘mazda2 hybrid’
Wat hierboven al gezegd wordt: maak aanspraak op je garantie, eis dat er een nieuwe accu ingezet wordt. En als dat al gebeurd is en nu alweer leeggetrokken wordt, laat ze dan ook alles eromheen nalopen: is er geen te grote spanning als de auto uitstaat die hem leegtrekt? Dit kan evt. door app-gerelateerde zaken komen, als je bij wijzen van spreke elke minuut je app ververst dan vergt dat wat van de 12V accu die telkens aangesproken wordt door de 4G-module. Nog erger als je van een API gebruik zou maken die veel teveel ververst, en ja ik heb dit in het Kia topic voorbij zien komen en dat mensen verbaasd stonden dat hun 12V accu bijna elke dag leeg was als ze Home Assistant elke minuut een poll lieten doen naar de accustatus.Rojado schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:20:
En ja hoor, vandaag de 4e keer bij een tellerstand van 800 km wil de ‘yaris’ niet meer starten. Accu problemen nog niet opgelost….ben inmiddels bevriend met de ‘ opsleepdienst’ die al de jumpstarter onder de arm heeft als hij de cabine uit komt.
‘Yaris’ = ‘mazda2 hybrid’
Laat ze ook alle updates uitvoeren, met name de interne voor ECU, BMS, etc. maar als ze toch bezig zijn: infotainment en wat er evt. verder nog is. Je zal verbaasd staan hoe lui dealers zijn, ook bij nieuwe auto's.
En last but not least: koop desnoods zelf een jumpstarter, hoeft je de kop niet te kosten, maar scheelt je mogelijk enige frustratie. Want los van de dealer dit laten oplossen, kan je zelf niet voorkomen dat dit weer gebeurt, maar je kan wel voorkomen dat je elke keer de pechhulp moet bellen en erop moet wachten. En hoewel dit voor sommigen als de omgekeerde wereld kan aanvoelen wat ik ook heel erg begrijp, is het als het puntje bij het paaltje komt wel de vraag: wat heb je liever? Jezelf binnen 5 min weer op pad helpen of de pechhulp weer moeten bellen, lang wachten en dan de volgende dag maar weer afwachten of het wel/niet raak is.
Dat ligt er dus aan hoe je de auto gebruikt.Rojado schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:20:
12 Volt accu nog steeds een probleem
Enkel korte stukjes rijden, auto lang laten staan, dan kun je idd problemen ondervinden.
Maar rijd je regelmatig en langere stukken, dan is er vrijwel geen probleem.
Ook lijkt het probleem bij PHEV's niet te spelen.
De 12v accu zou namelijk ook geladen worden zodra de HV geladen wordt, maar dat is niet bevestigd door Toyota zelf.
Ja, daarom reden we in de corona periode altijd om (via een autoweg, ipv binnendoor) als we naar de winkel gingen, zodat de batterijen goed opgeladen kon worden. (we hadden de auto net een maand toen het verplicht thuiswerken begonThasaidon schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:05:
[...]
Dat ligt er dus aan hoe je de auto gebruikt.
Enkel korte stukjes rijden, auto lang laten staan, dan kun je idd problemen ondervinden.
Maar rijd je regelmatig en langere stukken, dan is er vrijwel geen probleem.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
@Wailing_Banshee
Wij hebben in 2019 onze Corolla TS gekocht. Die stond tijdens Corona soms ook weken stil en gingen we enkel even mee boodschappen doen. Maar nooit extra mee gereden voor de accu. De auto startte na 2 weken stilstand gewoon gelijk.
Ik heb zelf ook het idee dat de accu problemen zijn begonnen bij latere modellen met het "Smart Connect" Media systeem. Geproduceerd tijdens/na Corona. De eerste accu probleem meldingen lijken voornamelijk bij de nieuwe Yaris Cross modellen (2022) naar boven te komen.
Wij hebben in 2019 onze Corolla TS gekocht. Die stond tijdens Corona soms ook weken stil en gingen we enkel even mee boodschappen doen. Maar nooit extra mee gereden voor de accu. De auto startte na 2 weken stilstand gewoon gelijk.
Ik heb zelf ook het idee dat de accu problemen zijn begonnen bij latere modellen met het "Smart Connect" Media systeem. Geproduceerd tijdens/na Corona. De eerste accu probleem meldingen lijken voornamelijk bij de nieuwe Yaris Cross modellen (2022) naar boven te komen.
Eens, hier sinds 2019 ervaring met een 2013 Auris en een 2019/2020 Corolla, en die staan beiden met enige regelmaat 2 tot 3 weken stil. Nooit een probleem...Thasaidon schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:01:
@Wailing_Banshee
Veel reacties over de problemen rond de 12V batterij gaan over stukken tekst van de redenen. Het is niet dat je je wagen elke week moet gebruiken, of dat je wekelijks een lange rit moet maken. De problemen zijn er al ruwweg 15 jaren maar zijn een combinatie van:
- Batterijleeftijd/gezondheid
- Temperatuur/seizoen
- Te korte laadcycli (vaak korte ritten)
- Sluimerverbruik (bijgeplaatste apparatuur of defecte onderdelen)
Iemand een idee (of ervaring) of bedrading voor een dashcam een beetje goed weg te werken is in een Aygo AB40 a-stijl? Wil het netjes wegwerken richting de zekeringenkast en de dashcam op een geschakelde zekering aansluiten.
[ Voor 3% gewijzigd door True op 18-05-2026 13:16 ]
Bij een niet-hybride auto merk je dat ie steeds moeizamer gaat starten en ben je het probleem voor. Een hybride start de motor vanuit het hybride systeem en dat gaat altijd hetzelfde.Phuncz schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:50:
Veel reacties over de problemen rond de 12V batterij gaan over stukken tekst van de redenen. Het is niet dat je je wagen elke week moet gebruiken, of dat je wekelijks een lange rit moet maken. De problemen zijn er al ruwweg 15 jaren maar zijn een combinatie van:Het grote probleem is dat je het niet op voorhand weet: ineens faalt de batterij om de relais te schakelen en zit je gestrand. Daar mogen ze wel eens een oplossing voor zoeken.
- Temperatuur/seizoen
Dit oplossen kan met een batterijmanangement systeem, dan kan je voortijdig een waarschuwing geven als de accu zwak wordt (of bij sluipverbruik). Onder andere BMWs hebben dat al heel lang. Maar dat heeft ook een kostenplaatje: de auto wordt weer een stukje duurder in aanschaf, en bij batterijwissel moet de computer eraan (dus minder makkelijk zelf te doen).
Bij de dealer kunnen ze een accu testen, ik weet niet of ze dat doen bij iedere beurt? Dat zou evt ook kunnen helpen, maar da's slechts 1x per jaar bij de meeste mensen.
[ Voor 8% gewijzigd door noes op 18-05-2026 13:20 ]
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Klopt, maar ook dat is slechts een momentopname.noes schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:18:
[...]
Bij de dealer kunnen ze een accu testen, ik weet niet of ze dat doen bij iedere beurt? Dat zou evt ook kunnen helpen, maar da's slechts 1x per jaar bij de meeste mensen.
Heb je een heel stuk moeten rijden naar de dealer? Of daarvoor nog wat gereden, dan zal de accu voller zijn.
Maar volgens mij zit het meten van de 12v accu inmiddels wel in de normale beurt inbegrepen.
(budget beurt weet ik niet).
Je kunt ook zelf een accutester kopen. Ik heb vorig jaar een Kingbolen BM550 (nu niet meer verkrijgbaar) bij hun fabriekswinkel gekocht: https://kingbolentool.com/collections/battery-tester-1noes schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:18:
Kostte toen maar € 18 inclusief verzenden en hij doet het net zo goed als een 10x zo dure Bosch: YouTube: KINGBOLEN BM550 Battery Tester VS Mighty BOSCH BAT110 - 6v 12v 24v C...
Die paar euro verdiende ik bij de eerstvolgende accu-koop al terug, want ik kon direct meten dat de nieuwe accu helemaal niet goed was.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb sinds dat ik een keer met de batterij problemen geconfronteerd werd in mijn 2020 Corolla, een BM6 batterij monitor van Ali in de auto zitten. Ding verbruikt zelf praktisch geen stroom en elke keer als ik langs mijn auto loop krijg ik een melding die aangeeft hoe vol mijn batterij nog zit. Daarnaast kun je ook mooi het laad en ontlaad proces zien. Kost bijna niks ook, denk dat ik er ongeveer 15 euro voor heb betaald 
![]() | ![]() |
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Klopt deels, want onze oude Prius II uit 2006 stond in 2011 (uit mijn hoofd) na een 3 weken durende vliegvakantie ook dood als een pier qua 12V accu, maar dat neemt niet weg dat de laatste jaren wel degelijk een grotere hoeveelheid Toyota modellen problemen hebben met de 12V accu's. Even los van waar het aan ligt, is dit gewoon een feit, ANWB en ADAC zijn twee neutrale instanties zonder enig belang hierin die hierover regelmatig bericht hebben.Phuncz schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:50:
Veel reacties over de problemen rond de 12V batterij gaan over stukken tekst van de redenen. Het is niet dat je je wagen elke week moet gebruiken, of dat je wekelijks een lange rit moet maken. De problemen zijn er al ruwweg 15 jaren maar zijn een combinatie van:Het grote probleem is dat je het niet op voorhand weet: ineens faalt de batterij om de relais te schakelen en zit je gestrand. Daar mogen ze wel eens een oplossing voor zoeken.
- Temperatuur/seizoen
Kijken we naar de oorzaak dan vergeet je het hiervoor al genoemde Smart Connect systeem (of welke variant dan ook) wel erin mee te nemen, dat verbruikt immers stroom omdat het periodiek data ontvangt/verstuurt. En hoewel het kleine, zuinige modules zijn, werken ze ook de 12V accu. Of het echt dé oorzaak is durf ik niet te zeggen, maar het is wel een logische verklaring of potentieel deel van de oorzaak.
Corolla TS 2022 hier.
Laatst stond de auto 5.5 week stil, toen was de 12v accu dood.
Laatst stond de auto 5.5 week stil, toen was de 12v accu dood.
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
N.a.v. het Tweakers artikel van vandaag over eCallThasaidon schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:30:
@Butz0rs @ZeromaNoiS
Als je in de handleiding van je auto bij "Verklaringen eCall" alleen GSM 900/GMS1800 of W-CDMA Band 1 en Band 8 ziet, heeft de auto enkel 2g (GSM) en 3g (W-CDMA).
Staat er ook LTE 1, 3, 7, etc bij, dan heeft de auto ook 4G.
5G zou aangeduid worden met "5G NR"
Mijn 2025 RAV4 heeft dus 2G, 3G en 4G.
[Afbeelding]
Heeft jouw auto dus geen LTE specificaties, is de hardware niet geschikt voor 4G.
@Hencksch
Net als bij telefoons is het niet een kwestie van simkaart wisselen. De hardware moet het ook ondersteunen.
nieuws: Kabinet NL moet regel maken om afkeuring 1,8 miljoen recente auto's t...
heb ik hierover een vraag.
Deze situatie was mij nog niet bekend. Ik heb een Corolla Hybrid uit 2020. Naast de eCall functionaliteit, houdt dit dan ook in dat mijn rittenadministratie niet meer zal werken?
Via de MyToyota app kan ik zien waar mijn auto staat en ook een ritten overzicht downloaden. Ik gebruik ik voor mijn administratie.
Nu heb ik me nooit echt afgevraagd hoe dat werkt, maar ik kan me zo voorstellen dat dit ook via dezelfde gsm verbinding gaat. Betekent dit dan dat deze functionaliteit ook niet meer werkt als de providers besluiten 2G/3G uit te schakelen?
@segil Het eerste deelantwoord is: het eCall systeem en de smart remote/app functionaliteit zijn twee totaal gescheiden systemen. Dus de functionaliteit van het eCall systeem zal de app niet in de weg zitten. Maar... het hangt erg van merk, model en bouwjaar af of die remote module voor de app functionaliteit op 4G/5G werkt. Soms is dat in de boekjes te vinden, maar niet altijd, beste is om je dealer te vragen, die zouden o.b.v. je kenteken exact moeten weten wat je wel en niet hebt.
Vroeg mij af of deze tester ook geschikt was voor een chr 2022?BastiaanN schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:04:
Ik heb sinds dat ik een keer met de batterij problemen geconfronteerd werd in mijn 2020 Corolla, een BM6 batterij monitor van Ali in de auto zitten. Ding verbruikt zelf praktisch geen stroom en elke keer als ik langs mijn auto loop krijg ik een melding die aangeeft hoe vol mijn batterij nog zit. Daarnaast kun je ook mooi het laad en ontlaad proces zien. Kost bijna niks ook, denk dat ik er ongeveer 15 euro voor heb betaald
[Afbeelding] [Afbeelding]
Hoor graag
Browny
Dat ding is universeel, dus ja.brownyster schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:24:
[...]
Vroeg mij af of deze tester ook geschikt was voor een chr 2022?
Hoor graag
Browny
Ik heb bij aanschaf een vaste trekhaak op mijn Corolla TS laten zetten. In de wijk zitten een paar van die afgeschuinde stoeprandjes en als ik daar niet als een bejaarde overheen rijd dan raakt de trekhaak de grond al. Onbeladen nog, wil niet weten wat er gebeurt als er iets op of aan hangt. De trekhaak zelf is het probleem niet, middelpunt kogel zit gewoon op 40cm hoogte. Probleem is de stekkerdoos (heet dat zo?) die onder de onderkant van de trekhaak uitkomt. De laatste keer is die zo ver omhoog geklapt dat ie nu gebarsten klem zit tussen een bout van de trekhaak en de onderkant van de bumper. Is dit gebruikelijk en kun je een trekhaak onder een Corolla TS beter in combinatie met hulpveren gebruiken? Of zijn er omhoog draaibare stekkerdozen voor vaste trekhaken?
Exact dit heb ik met mijn Auris TS gehad.JME schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:54:
Ik heb bij aanschaf een vaste trekhaak op mijn Corolla TS laten zetten. In de wijk zitten een paar van die afgeschuinde stoeprandjes en als ik daar niet als een bejaarde overheen rijd dan raakt de trekhaak de grond al. Onbeladen nog, wil niet weten wat er gebeurt als er iets op of aan hangt. De trekhaak zelf is het probleem niet, middelpunt kogel zit gewoon op 40cm hoogte. Probleem is de stekkerdoos (heet dat zo?) die onder de onderkant van de trekhaak uitkomt. De laatste keer is die zo ver omhoog geklapt dat ie nu gebarsten klem zit tussen een bout van de trekhaak en de onderkant van de bumper. Is dit gebruikelijk en kun je een trekhaak onder een Corolla TS beter in combinatie met hulpveren gebruiken? Of zijn er omhoog draaibare stekkerdozen voor vaste trekhaken?
Uiteindelijk eens goed naar de trekhaak en de stekkerdoos gekeken en vervolgens een zoektocht op internet gedaan, wat bleek:
De stekkerdoos was aan de onderste bout van de trekhaak gemonteerd, dit had de bovenste bout moeten zijn.
:strip_exif()/f/image/fRQqsGEOtnzX76ycVm8Ob964.jpg?f=fotoalbum_medium)
Even terug naar de garage (bumper moest ook extra uitgezaagd worden en daar had ik zelf geen zin/vertrouwen in) en het was met een half uurtje (gratis) opgelost. Daarna was het probleem opgelost.
Afgelopen meivakantie wel de fietsendrager laten stuiteren tijdens het oprijden van de boot naar Texel.
[ Voor 18% gewijzigd door St00mwals op 20-05-2026 08:14 . Reden: Afbeelding toegevoegd ]
@St00mwals hier zit ie inderdaad ook op de onderste bout, maar de bovenste bout zit volgens mij vrijwel voor de bumper in plaats van eronder. Zal er nog eens door een techneut naar laten kijken. Dank voor het meedenken!
:strip_exif()/f/image/jtKtm3AsBXQ4MOFTfuup0HgD.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/PJCEoYgJCcgxEVnd4WDLmeBz.png?f=fotoalbum_tile)