Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 169 170 Laatste
Acties:
  • 951.122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:36
ThinkPad schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:33:
[...]

Bij mijn Varta zat er aan beide kanten een rubber dopje in, waarvan ik er eentje heb verwijderd. Ik zou die andere dus dichtmaken. Stukje ductape is al genoeg waarschijnlijk.
Check, doe ik dat zo nog ff :)

Wat een gedoe trouwens, om je kofferbak open te krijgen zonder accu :D Uiteindelijk via de achterdeur naar de kofferbak gekropen (waar ook nog een buggy lag 8)7 ), om vervolgens bij het klepje van de ontgrendeling te komen. Maar goed, het is gelukt en ik kan weer rijden. Alleen de auto nog uitgraven :z

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-01 14:59
MisterMailman schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:58:
[...]

Hier vanochtend ook bezig geweest met een Bosch S4 019 en een kitspuit-tuutje :+
Probleem is alleen dat de Bosch 2 gaatjes heeft (beide zijkanten) en ik maar 1 ontluchtingsslangetje heb :|
Bij WinParts wordt aangegeven dat de Bosch S4019 niet geschikt is voor een Auris TS Hybrid, maar dat ik de S4018 moet hebben.
Verschil lijkt hem in het links/rechts van de polen te zitten.

Weet jij of @ThinkPad hoe dit zit?
Dit onderdeel is niet toepasbaar op het geselecteerde voertuig
TOYOTA AURIS Stationwagen (_E18_) | 2013.07-2018.12 - 1.8 Hybrid

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:42
De originele die uit mijn Auris TS 2015 kwam, was een Yuasa S34B20R, die heeft de pluspool links.
Ik zou gewoon een Varta 5401270333132 halen, die heb ik erin gezet. Werkt en past prima. En is nog goedkoper ook dan die Bosch (terwijl het volgens mij nagenoeg zelfde accu is).

Als je een Prius hebt dan is de Varta B33 wel populair geloof ik, maar die is te groot voor de accubak van de Auris.

N.B. De originele Yuasa is een AGM accu, 'absorbed glass mat'. De Varta/Bosch is een gewone ouderwetse loodaccu. Technisch gezien wel een klein beetje anders dus. In de AGM zit het zuur geabsorbeerd in glasvezelmatjes, bij de Varta/Bosch klotst het gewoon rond in de accu. In het geval van een aanrijding van achteren kan de accu openbarsten en er accuzuur rondvliegen. Risico vind ik verwaarloosbaar, ook omdat er nog kappen etc. overheen zitten, maar ik kan het maar beter gezegd hebben :) Qua laadtechniek e.d. maakt het elkaar weinig, en mocht deze vervanger vroegtijdig overlijden, dan kan ik hem nog 2x vervangen en ben ik nog steeds goedkoper uit dan één nieuwe AGM accu :)

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2026 14:39 ]

• MisterMailman
  • Laatst online: 06:36
St00mwals schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:29:
[...]

Bij WinParts wordt aangegeven dat de Bosch S4019 niet geschikt is voor een Auris TS Hybrid, maar dat ik de S4018 moet hebben.
Verschil lijkt hem in het links/rechts van de polen te zitten.

Weet jij of @ThinkPad hoe dit zit?

[...]
Huh vreemd. Plus = links bij mijn Auris, dus de 19.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• St00mwals
MisterMailman schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:37:
[...]

Huh vreemd. Plus = links bij mijn Auris, dus de 19.
Gisteravond even gekeken en bij mij zit de Plus ook links, zo zie je maar: Vertrouw nooit blind op websites.
Overigens heb ik een Toyota accu van juni 2019, terwijl mijn auto zelf van oktober 2016 is, scheelt toch weer 3 jaar.

• St00mwals
Nadat mijn vrouw gisterochtend en -middag last had van wat haperende uitklappende spiegels bij het ontgrendelen van de auto, toch maar even het automatisch in-/uitklappen uitgeschakeld.

Ga in je Auris zitten, maar zet hem niet op contact.
Druk 2sec tegelijk op het knopje voor het inklappen van de spiegels en op de pijl omhoog (voor de kijkhoek verstelling).

Als het weer warmer is herhaal ik deze stap voor het weer inschakelen van de spiegels.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

ThinkPad schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:36:
De originele die uit mijn Auris TS 2015 kwam, was een Yuasa S34B20R, die heeft de pluspool links.
Ik zou gewoon een Varta 5401270333132 halen, die heb ik erin gezet. Werkt en past prima. En is nog goedkoper ook dan die Bosch (terwijl het volgens mij nagenoeg zelfde accu is).

Als je een Prius hebt dan is de Varta B33 wel populair geloof ik, maar die is te groot voor de accubak van de Auris.

N.B. De originele Yuasa is een AGM accu, 'absorbed glass mat'. De Varta/Bosch is een gewone ouderwetse loodaccu. Technisch gezien wel een klein beetje anders dus. In de AGM zit het zuur geabsorbeerd in glasvezelmatjes, bij de Varta/Bosch klotst het gewoon rond in de accu. In het geval van een aanrijding van achteren kan de accu openbarsten en er accuzuur rondvliegen. Risico vind ik verwaarloosbaar, ook omdat er nog kappen etc. overheen zitten, maar ik kan het maar beter gezegd hebben :) Qua laadtechniek e.d. maakt het elkaar weinig, en mocht deze vervanger vroegtijdig overlijden, dan kan ik hem nog 2x vervangen en ben ik nog steeds goedkoper uit dan één nieuwe AGM accu :)
Voor ik weet kan een AGM wel veel beter tegen dieper ontladen dan een lood-zuur accu. En gaan ze (daarom?) ook langer mee, en hebben een hogere CCA (koude start amperage). CCA is niet zo relevant voor een hybride Toyota, die worden gestart dmv het hybride pakket, maar voor een niet-hybrid juist wel: moeilijk starten is het eerste wat je merkt als je accu minder wordt.

Verder kies ik zelf altijd de grootst (in Ah) mogelijke AGM accu die fysiek past en in te leren valt (bij sommige merken moet dat). Dan gaan ze over het algemeen het langste mee met het minste gezeik, die eenmalige extra kosten zijn verwaarloosbaar. Qua merk ben ik niet zo kieskeurig, liefst een A-merk wat op dat moment in de aanbieding is. Maar als t verschil in prijs erg groot is, dan maar een huismerk. Behalve bij de motor, daar gaat er altijd een A-merk in (die kleinere accus gaan helaas wat sneller stuk).

Je keuze is misschien helemaal prima, dit is gewoon wat nuance/context :)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• rekeewt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12-01 19:11
Hmm, onze Yaris Hybrid lijkt een probleem auto :+
Eind augustus 2024 nieuw gekocht, precies een jaar later eerste beurt (+- 12dkm) - 12v accu onder garantie vervangen, omdat hij 2 keer leeg was (1x 6 weken vakantie, 1x 8 weken vakantie).
Inmiddels januari 2026: nieuwe accu zit er zowaar 4 maanden in en geeft weer de melding dat 'ie leeg is.
We rijden er zeker niet veel mee, maar 1000 km per maand zou toch zat moeten zijn?

Is dit een bekende Toyota kwaal? Ik heb maar een druppellader besteld...

[ Voor 22% gewijzigd door rekeewt op 09-01-2026 10:14 ]

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:39
rekeewt schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:13:
Eind augustus 2024 nieuw gekocht, precies een jaar later eerste beurt (+- 12dkm) - 12v accu onder garantie vervangen, omdat hij 2 keer leeg was (1x 6 weken vakantie, 1x 8 weken vakantie).
Inmiddels januari 2026: nieuwe accu zit er zowaar 4 maanden in en geeft weer de melding dat 'ie leeg is.
We rijden er zeker niet veel mee, maar 1000 km per maand zou toch zat moeten zijn?

Het gaat er meer om hoe vaak je er mee rijdt. Als hij twee weken stil staat dan kan het met sommige toyota’s soms al hard gaan.

• rekeewt
ZeromaNoiS schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:17:
[...]

Het gaat er meer om hoe vaak je er mee rijdt. Als hij twee weken stil staat dan kan het met sommige toyota’s soms al hard gaan.
Dat is toch niet normaal? Wij hebben een andere auto speciaal voor onze sleurhut, die staat 9 maanden per jaar stil en gaat 4-6 weken per keer mee op reis. Als ik dat ding 6 maanden in de garage heb staan is het starten-lopen zonder problemen... Zal wel zijn omdat het een Volvo is, Toyota stelt me echt teleur vanwege die accu problematiek, verder fijn autootje.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:44
@rekeewt nee dat is het ook niet. Of er is een sluipverbruiker die teveel gebruikt of ze stoppen er een te kleine accu in - al is het tweede tricky want die moet je dan wel met de dynamo opgeladen krijgen/houden als je weinig rijdt.

Heb een 2019 RAV4 en in het vijfde jaar is de accu ook (onder garantie) vervangen omdat die af was, maar heb geen lege accu perikelen gehad verder. Tis geen grote accu, maar hij is ook niet piepklein.

Zou zelf een beetje de neiging hebben er een grotere accu in te laten plaatsen, maarja, bij een nieuwe auto.. verwacht je dat dit probleem gewoon niet bestaat en/of gefixt wordt.

Oudere auto's met minder/geen electronica zoals remote tracking, keyless entry, etc, hebben sowieso een volledige powerdown als je 'm niet gebruikt. Maar de Model 3 die we 5 jaar hadden haalden met de grote accu geen 3 weken vakantie. Kwamen we terug, was die onder de 20% terwijl die met 60% geparkeerd was. Das pech, 30kWh weg.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• rekeewt
NiGeLaToR schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:25:
Zou zelf een beetje de neiging hebben er een grotere accu in te laten plaatsen, maarja, bij een nieuwe auto.. verwacht je dat dit probleem gewoon niet bestaat en/of gefixt wordt.
Ik ben niet echt handig dus sluip verbruik meten wordt lastig :)
Druppellader maar eens zien hoe leeg de accu was en in de gaten houden, accu zit onder de bank achterin geloof ik, best een gedoe nog.

• NiGeLaToR
rekeewt schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Ik ben niet echt handig dus sluip verbruik meten wordt lastig :)
Druppellader maar eens zien hoe leeg de accu was en in de gaten houden, accu zit onder de bank achterin geloof ik, best een gedoe nog.
Je hebt onder de motorkap een doosje voor zekeringen met een laadpool om bij te laden, als het goed is. Zie boekje.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online

Ik heb dit zelfde euvel met mijn Toyota C-HR gehad. Er zit in een hybrid een (te) kleine 12V accu.
Als je weinig of zeer korte stukjes rijdt dan laad deze onvoldoende bij vanuit de hoog voltage accu.

De enige (vervelende) oplossing was voor mij om hem aan een druppellader te hangen. Neem er wel een die het niet erg vindt als je de auto start terwijl de lader er nog aan zit.

Eigenlijk zou er een grotere (meer capaciteit) accu in moeten, maar dat past meestal fysiek niet.

Uiteindelijk de Toyota weggedaan en rijdt nu in een Tesla Model 3.

• rekeewt
mjvdzwet schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:39:
[...]

Ik heb dit zelfde euvel met mijn Toyota C-HR gehad. Er zit in een hybrid een (te) kleine 12V accu.
Als je weinig of zeer korte stukjes rijdt dan laad deze onvoldoende bij vanuit de hoog voltage accu.

De enige (vervelende) oplossing was voor mij om hem aan een druppellader te hangen. Neem er wel een die het niet erg vindt als je de auto start terwijl de lader er nog aan zit.

Eigenlijk zou er een grotere (meer capaciteit) accu in moeten, maar dat past meestal fysiek niet.

Uiteindelijk de Toyota weggedaan en rijdt nu in een Tesla Model 3.
Ik heb de "CTEK MXS 5.0 acculader" besteld, las daar goede reviews over en voor € 75 is het de gok wel waard. Jammer dat je van auto bent over gestapt door zoiets, maar snap het ergens wel: je geeft een hoop geld uit en dan moet alles gewoon vertrouwd werken.

Wij hebben altijd een yaris als kleine "voor erbij" auto gehad. Sinds 2013 meerdere gehad (uit mijn hoofd is dit de vierde). We hebben de yaris ooit gekozen door de cvt automaat en het goedkope automaatje. Dat 'ie hybride is maakt niet zoveel uit. Tot de voerige nooit problemen met accu gehad, deze nu dus al 2 keer een beroerde accu. Is na de facelift de accu zoveel kleiner geworden?

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
rekeewt schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:45:
[...]

Ik heb de "CTEK MXS 5.0 acculader" besteld, las daar goede reviews over en voor € 75 is het de gok wel waard. Jammer dat je van auto bent over gestapt door zoiets, maar snap het ergens wel: je geeft een hoop geld uit en dan moet alles gewoon vertrouwd werken.

Wij hebben altijd een yaris als kleine "voor erbij" auto gehad. Sinds 2013 meerdere gehad (uit mijn hoofd is dit de vierde). We hebben de yaris ooit gekozen door de cvt automaat en het goedkope automaatje. Dat 'ie hybride is maakt niet zoveel uit. Tot de voerige nooit problemen met accu gehad, deze nu dus al 2 keer een beroerde accu. Is na de facelift de accu zoveel kleiner geworden?
Bij mijn C-HR is het de eerste 4 jaar prima gegaan. Daarna is mijn werk locatie verhuisd en kon ik met de fiets naar het werk.
Toen is de "ellende" begonnen... het kwam bij mij dus puur door verandering van gebruik. De auto stond vaker 2 tot 3 weken stil. Om dan weer eens een lange rit te maken, dat was bij ons het probleem.

• rekeewt
NiGeLaToR schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:28:
[...]

Je hebt onder de motorkap een doosje voor zekeringen met een laadpool om bij te laden, als het goed is. Zie boekje.
YouTube: Batteria 12V scarica sulla vostra auto? risolvete così... #automobi... dat zal die zijn? Dank

• NiGeLaToR
Va bene così, proprio come nella mia auto.

Zwart op chassis, rood op metaal onder het rode klepje.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-01 15:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is wel een bekende kwaal, maar moet niet voorkomen. Heb je keyless entry en ligt de sleutel misschien erg dichtbij?
Iets trekt stroom wat niet zou moeten.

Mijn Prius had ook een kleine accu en die had na een maand stilstaan nog geen probleem.

Signatures zijn voor boomers.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Om even wat nuance aan te brengen: als jij om deze reden je Yaris een probleemauto noemt, dan is mijn Kia EV6 een regelrechte ramp. :+

Nee ik snap dat het knap vervelend is als de 12V accu er met enige regelmaat de brui aan geeft, want effectief betekent het voor jou een auto die niet wil starten.

Het is een bekend probleem van veel Toyota hybrides, de 12V accu is te klein bemeten en loopt snel leeg, het zijn ook nog eens accu's die in de algemene zin gevoelig zijn voor schade bij te leeg lopen, dus als hij dan al sneller leegloopt, loop je ook sneller risico op onherstelbare schade in die accu.

Wat het overwegen waard is, is om er zelf een AGM accu in te zetten of een onafhankelijke garagist dat te laten doen. Of zelfs vragen aan je dealer of die het wil doen als je het echt niet zelf ziet zitten. Ik ben ook geen sleutelaar, maar kleine dingen als een 12V accu of interieurfilter doe ik gezien de prijzen als het even kan tegenwoordig maar zelf.

Eigenlijk kan je met de 12V accu wisselen stellen dat als je een schroevendraaier en steeksleutel kan hanteren en uit elkaar weet te houden, je dit gaat lukken. Het is niet moeilijk, een ervaren persoon doet het in 10 min. Doe je het voor de eerste keer: pak er een handleiding of YouTube video naast en je bent misschien een uur bezig, maar alle keren daarna zullen sneller zijn.

De 'grap' met de 12V accu is namelijk ook nog eens zo dat de dealer maar 6 maanden garantie geeft, doen ze bij alle merken voor zover mij bekend is, en het geeft geen impact op de garantie van de rest van je auto. Behalve als ze zouden kunnen aantonen dat er gevolgschade ofzo is opgelopen, maar dan moet het heel raar lopen wil je dat voor elkaar krijgen. ;)

Ook kan je overwegen een jumpstarter bij de hand te houden, vaak is de 12V accu wel tot leven te wekken en kan je de auto starten en ermee rijden.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:23
MooDyBLueS schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:48:
[...]

De 'grap' met de 12V accu is namelijk ook nog eens zo dat de dealer maar 6 maanden garantie geeft, doen ze bij alle merken voor zover mij bekend is, en het geeft geen impact op de garantie van de rest van je auto. Behalve als ze zouden kunnen aantonen dat er gevolgschade ofzo is opgelopen, maar dan moet het heel raar lopen wil je dat voor elkaar krijgen. ;)
Eh nee. Op een Optifit accu (en dit is degene die Toyota dealers op voorraad hebben en monteren), zit bij Toyota 3 jaar garantie zonder kilometerbeperking.

Edit: dit geldt trouwens ook voor Optifit accu's die bij Toyota gekocht maar zelf gemonteerd zijn. Uiteraard krijg je dan geen arbeid vergoed :)

Voorwaarde in beide gevallen is wel dat de (Midtronics) accutester een "vervang accu" of "kortgesloten cel" aan geeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Denman op 09-01-2026 11:58 ]

Join het GoT Pulse-Team!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Denman schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:53:
[...]

Eh nee. Op een Optifit accu (en dit is degene die Toyota dealers op voorraad hebben en monteren), zit bij Toyota 3 jaar garantie zonder kilometerbeperking.

Edit: dit geldt trouwens ook voor Optifit accu's die bij Toyota gekocht maar zelf gemonteerd zijn. Uiteraard krijg je dan geen arbeid vergoed :)

Voorwaarde in beide gevallen is wel dat de (Midtronics) accutester een "vervang accu" of "kortgesloten cel" aan geeft.
Aha, dat is zeker goed om te weten, maar het lijkt dan wel een Louwman-eigen regeling. Want dit is wat er op de landelijke Toyota website staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhFlMmTmpNiy7PwnuKle1e1q4mM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/77XdKEDkjAvQFX4ujWcWFyzO.png?f=fotoalbum_large
Op deze pagina: https://www.toyota.nl/toyota-rijders/garantie/10jaargarantie

Dit staat ook bij de ADG Toyota dealer op hun site.
En een andere uit de regio hier hanteert hetzelfde.

Nu ken ik niet alle dealers, maar Louwman lijkt hier wel uniek in. Desondanks: goed dat je het benoemt en als je dus Louwman in de buurt hebt zitten, is dat zeker een reden om die voortaan als je dealer aan te houden met een hybride Toyota. ;)

• Thasaidon
  • Laatst online: 13-01 12:14

Thasaidon

If nothing goes right, go left

@mjvdzwet
Een grotere accu heeft geen zin als je enkel kleine stukken rijdt. Een grotere accu moet namelijk ook meer opgeladen worden en met kleine/korte ritten is het probleem dat de accu niet voldoende geladen wordt.

Nu zijn er geruchten dat als je een of ander stekkertje voor accumonitoring los haalt, de accu beter/meer geladen zou worden, vooral bij korte ritten. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

@MooDyBLueS
Volgens mij geeft Toyota gewoon 3 jaar garantie op de 12v accu.
Daarnaast is dit hele euvel al heel lang bekend bij Toyota en bij onze dealer word een probleem accu gewoon vervangen voor een nieuwe. Dat hebben ze igg kostenloos bij onze overbuurvrouw gedaan. Haar nieuwe Yaris had na een jaar ook de accuproblemen.

Dat de 12v accu niet onder de 10 jaar garantie valt klopt. Maar dat is omdat de levensduur van 12v accu's normaal 4 jaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door Thasaidon op 09-01-2026 13:13 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• Denman
MooDyBLueS schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:04:
[...]

Aha, dat is zeker goed om te weten, maar het lijkt dan wel een Louwman-eigen regeling. Want dit is wat er op de landelijkse Toyota website staat:
[Afbeelding]
Op deze pagina: https://www.toyota.nl/toyota-rijders/garantie/10jaargarantie

Dit staat ook bij de ADG Toyota dealer op hun site.
En een andere uit de regio hier hanteert hetzelfde.

Nu ken ik niet alle dealers, maar Louwman lijkt hier wel uniek in. Desondanks: goed dat je het benoemt en als je dus Louwman in de buurt hebt zitten, is dat zeker een reden om die voortaan als je dealer aan te houden met een hybride Toyota. ;)
Ik weet uit ervaring dat deze voorwaarde landelijk en voor alle dealers is. Ik heb een behoorlijk tijdje voor de Toyota organisatie (waaronder Louwman & Parqui) gewerkt :)
Maar idd, de pagina die ik linkte was specifiek voor de Louwman dealers omdat ik deze voorwaarden online het snelste vond :+

Overigens zijn de voorwaarden die je linkt de voorwaarden voor 10 jaar garantie, en die zijn inderdaad iets anders dan de voorwaarden vanuit de fabrieksgarantie. Daarbij is (o.a.) de accu uitgesloten. Vanaf fabriek zit daar 3 jaar garantie op.

Join het GoT Pulse-Team!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Denman schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:21:
[...]

Ik weet uit ervaring dat deze voorwaarde landelijk en voor alle dealers is. Ik heb een behoorlijk tijdje voor de Toyota organisatie (waaronder Louwman & Parqui) gewerkt :)
Maar idd, de pagina die ik linkte was specifiek voor de Louwman dealers omdat ik deze voorwaarden online het snelste vond :+

Overigens zijn de voorwaarden die je linkt de voorwaarden voor 10 jaar garantie, en die zijn inderdaad iets anders dan de voorwaarden vanuit de fabrieksgarantie. Daarbij is (o.a.) de accu uitgesloten. Vanaf fabriek zit daar 3 jaar garantie op.
Ah vandaar, dat is dan goed om te weten. Dus als ik het goed samenvat: vanaf nieuw sowieso 3 jaar garantie en daarna alleen met zo'n Optifit accu wederom 3 jaar garantie, toch?

Dat vind ik dan echt veel beter dan Kia (en van oudsher ben ik Toyota/Lexus rijder), ik heb daar namelijk te maken gehad met de welbekende ICCU die kapot ging en als gevolg daarvan ook de 12V accu die leeggetrokken werd en kapot ging. Onder geen enkel beding kon er nog een 12V accu onder garantie bij volgens Kia, ook mijn argument dat dit gevolgschade is van de ICCU die hem leeggetrokken heeft werd weggewuifd "want dat kan niet bewezen worden". Schade: €283 voor een 12V accu vanuit de dealer. En je moet wel, want je wilt je auto wel weer rijdend op kunnen halen. En daar zei ik nog: mijn auto is ook nog geen 3 jaar oud, wat ook bij Kia de standaard fabrieksgarantie is (en de 7 of 10 jaar is net als bij Toyota een verlenging van, bij onderhoud volgens voorschrift, etc), maar ook dat maakte allemaal niet uit.

Omdat het toch een rampenbak is qua storingen en problemen wil ik eigenlijk weer terug naar Toyota of Lexus en dan is het goed te weten dat Toyota veel coulanter met de 12V accu's omgaat. Klopt ook wel meer met hoe ik de service bij dit merk gewend ben.

Laatste korte voorbeeld: Kia probeert me elke keer te naaien met extra werkzaamheden bij een onderhoudsbeurt. Vorig jaar nog was de koelvloeistof gedaan die volgens het onderhoudsboekje eens in de 3 jaar moet gebeuren, was toen dus ook al te vroeg, kwam ik later pas achter. Kosten: €239 bovenop de beurt. Nu probeerden ze die weer erbij te frommelen en stond hij zonder dat ik erom vroeg op de offerte. Toen ik ze erop wees dat dit eens in de 3 jaar of 90.000 km aan de orde is en nu dus echt niet nodig is, werd er ook totaal niet op ingegaan en zeiden ze niks meer dan "hier heb je de nieuwe offerte". Echt schoftelijk gewoon. En ik ben al van dealernetwerk veranderd om deze dingen, maar de nieuwe dealer flikt precies hetzelfde elke keer. Toyota/Lexus is misschien in de basis ietsjes duurder maar daar zit ook alles in qua onderhoud en is gewoon geen gezeik. Ik heb uit mijn hoofd 8 Toyota's/Lexussen gehad voordat we Kia gingen rijden en nog nooit een onverwachte offerte of niet te verklaren uitgave gehad bovenop het standaard onderhoud. Bij Kia elke beurt weer en je moet er bovenop zitten, actief om een offerte vragen, actief zeggen en zwart op wit op de mail dat je geen enkel extra onderhoud wil behalve waar je akkoord voor hebt gegeven, anders flikken ze het keer op keer. Zo hebben ze ook een keer ruitenwissers erop gezet omdat die versleten zouden zijn, terwijl ik een maand ervoor Bosch erop gezet had. Had gewoon bijna ruzie bij die gasten aan de balie en ik bleef erop staan dat ze ze maar eraf moesten halen en mijne weer terug moesten zetten, want 1. ik had er geen goedkeuring voor gegeven, 2. het is totale onzin dat ze versleten zouden zijn, het was zomer en ik had ze net vervangen, en 3. ik weiger daarom voor feitelijk dubbele kosten (zelf vervangen + door de dealer) op te draaien.

Dus daarom alvast met een schuin oog naar de C-HR+ of nieuw model Lexus RZ aan het kijken, bZ4X is niet echt mijn model.

• Denman
@MooDyBLueS je samenvatting klopt helemaal! :)

En tjonge, het blijft bizar om zulke ervaringen te lezen. Al helemaal in deze tijd waar de concurrentie moordend is, marges laag zijn en je juist op service onderscheidend kan zijn en flink aan klantenbinding kan doen. Zomaar meerwerk verrichten zonder toestemming van de klant is gewoon not done, je kan immers niet in de portemonnee van de klant kijken. Ik mag aannemen dat ze dat ook niet bij de aangeboden leaseauto's doen, want een leasemij betaalt zonder toestemming nog geen Euro. Ik heb wel een vermoeden welke 1 van de dealerorganisaties is en het begint met Van M... :+

Toyota rijders zijn over het algemeen erg merkentrouw en dat komt onder andere door coulant en service gericht om gaan met dit soort dingen. Dat zie je ook maar weer aan jouw verhaal.

Je keuze voor de C-HR+ en Lexus RZ is zeker begrijpelijk! Beide erg mooie auto's. Het is jammer dat de kofferruimte niet helemaal afdoende is voor onze doeleinden, anders zou het zeker een optie zijn voor ons ja. De BZ4X is ook niet mijn model, en de station variant die er aan komt vind ik persoonlijk al helemaal niet geslaagd helaas. Maar goed, nog 3,5 jaar garantie op m'n Corolla TS dus ik heb nog even de tijd :P

Join het GoT Pulse-Team!

• NiGeLaToR
@Denman eens, anderzijds: ging voor een kleine beurt en kreeg een belletje dat ik 1500€ aan onderhoud nodig had (70k km beurt):

Remblokken achter
2 banden
Kleine beurt
Ruitewissers

Banden zelf geregeld en ruitewisser was nog garantie maar toch 950€ verder. Vond het niet enorm goedkoop omdat ik heen ging met ‘alleen kleine beurt’ :) op zich allemaal verklaarbaar en werd prima uitgelegd, voor ze begonnen, maar toch. Standaard prijs van 250€ per band vond ik ook wel fors.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Denman Jouw vermoeden klopt zeker, daar begon ik en ben ik na 2 beurten met beide Kia's die we nu hebben weggegaan.

Wij zijn ook lang merkentrouw gebleven, tot we erg graag elektrisch wilden rijden. Kort gezegd: begonnen met de e-Soul, die beviel als auto en is (afkloppen!) gewoon betrouwbaar, echt vergelijkbaar met Toyota al is de fit and finish ietsjes minder. Toen al 1 slechte ervaring, maar ik dacht nog: ik wissel desnoods van dealer. Daarom ook aangedurfd met de EV6 maar die is niet bepaald betrouwbaar. En het enige andere dealernetwerk in de regio is dus geen haar beter. Overigens is echt niet alles bar en boos, ze doen echt wel hun best om bij zo'n ICCU je auto snel weer gereed te hebben, dus ik denk dat ze deels ook zelf beperkt worden door regels vanuit HQ/importeur. Maar zeker niet op het niveau van Toyota/Lexus.

En ja, elektrisch rijden bevalt an sich heel goed, scheelt ook dat we 2 auto's voor de deur op eigen oprit(je) kunnen parkeren en dus een eigen laadpaal hebben. Dan is het zelfs anno 2026 financieel gezien nog enigszins vergelijkbaar.

Qua smaak zitten we zo te horen echt precies op één lijn, station bZ4X is inderdaad best lelijk zelfs. En de Corolla (TS) is net als de Yaris in mijn ogen binnen het normale (lees: niet premium) segment echt een van de meest geslaagde ontwerpen van Toyota. En de C-HR+ vind ik daar ook onder vallen. De hybride C-HR daarentegen vind ik maar een apart geval, die begrijp ik niet zo goed. Gelukkig is daar niet 1 op 1 een BEV van gemaakt. :P

Kofferruimte is voor ons los van vakantie goed genoeg en met vakantie ligt het er een beetje aan. De EV6 zit ook in hetzelfde segment en onze zomervakantie naar Noorwegen is daarme precies gelukt, geen dakkoffer nodig, maar anders is dat ook altijd een optie. C-HR+ zal ik wel eerst in het echt nog moeten beoordelen, want aantal liters en praktisch gemak rijmen niet altijd met elkaar.

• MooDyBLueS
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:50:
@Denman eens, anderzijds: ging voor een kleine beurt en kreeg een belletje dat ik 1500€ aan onderhoud nodig had (70k km beurt):

Remblokken achter
2 banden
Kleine beurt
Ruitewissers

Banden zelf geregeld en ruitewisser was nog garantie maar toch 950€ verder. Vond het niet enorm goedkoop omdat ik heen ging met ‘alleen kleine beurt’ :) op zich allemaal verklaarbaar en werd prima uitgelegd, voor ze begonnen, maar toch. Standaard prijs van 250€ per band vond ik ook wel fors.
Ja, banden bij de merkdealer zijn duur. Ik ben daar halverwege mijn Toyota/Lexus tijd ook mee gestopt toen het te gortig werd. En ben daar ook open in geweest richting mijn dealer: gewoon opgezocht wat het via internet kost om bij een lokale bandenboer te laten leveren en monteren en tegen de dealer gezegd: kijk dit is wat ik daar betaal, ik verwacht niet dat ik bij jullie exact hetzelfde kwijt ben, maar de zeg €150 totaal extra waar we nu op uitkomen is mij te gortig. Als je dat naar pakweg €50 kan terugbrengen, wil ik jullie die banden opdracht gunnen, anders denk ik toch aan mijn eigen portemonnee. Ze zijn er nooit in meegegaan, maar begrepen mijn keuze ook.

Onderhoud bij dealer, banden elders. Ruitenwissers, accu en interieurfilter doe ik zelf, tenzij het al bij het onderhoudspakket erbij inbegrepen is, dan ga ik ook niet moeilijk doen.

Ruitenwissers is namelijk ook zoiets wat soms echt bizarre duur is bij een dealer. Simpel voorbeeld voor mijn EV6:
- Kia ruitenwisserset bij Kia zelf voor €75
- Bosch set via Autodoc.nl voor €33

Dat is niet simpelweg meer "iets meer marge draaien". :P Zijn ze €45-50 bij de dealer, doe ik er niet moeilijk over, ik hoef echt niet voor een duppie op de eerste rij, maar tegenwoordig zijn de verschillen som wel erg groot.

• AreVeeDee
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06:20
Ik heb eind december een Toyota Yaris 2024 Hybrid 130 Executive bij de lokale merkdealer gekocht. Rijd nu een Suzuki Swift 2018 mild-hybrid die in de afgelopen 4 jaar echt probleemloos is geweest en ook nog eens heel vriendelijk voor de portemonnee.

Nu dus op een Toyota Yaris uitgekomen omdat ik:
- Vergelijkbare betrouwbaarheid, zuinigheid en waardevastheid wil als Suzuki.
- Maar wel meer vermogen/koppel, meer comfort/luxe. Denk aan automaat, full hybrid, betere isolatie en weggedrag, mooier scherm, extra opties, etc.
- Daar graag wat extra geld voor over heb.

Dus na een proefrit een een goede inruilprijs voor de Swift de deal gesloten. Krijg de auto volgende week geleverd. Moet eerlijk zeggen dat ik hem wel een beetje knijp als in nu lees over de problemen met de 12V accu. :X Hopelijk valt het mee.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• NiGeLaToR
@AreVeeDee congrats!!

En ja dat komt goed en anders heb je er alvast garantie bij gok ik :)

Toffe kleur ook!

• MooDyBLueS
  • Niet online
AreVeeDee schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:14:
Ik heb eind december een Toyota Yaris 2024 Hybrid 130 Executive bij de lokale merkdealer gekocht. Rijd nu een Suzuki Swift 2018 mild-hybrid die in de afgelopen 4 jaar echt probleemloos is geweest en ook nog eens heel vriendelijk voor de portemonnee.

- Maar wel meer vermogen/koppel, meer comfort/luxe. Denk aan automaat, full hybrid, betere isolatie en weggedrag, mooier scherm, extra opties, etc.

Dus na een proefrit een een goede inruilprijs voor de Swift de deal gesloten. Krijg de auto volgende week geleverd. Moet eerlijk zeggen dat ik hem wel een beetje knijp als in nu lees over de problemen met de 12V accu. :X Hopelijk valt het mee.

***members only***
Mooie auto, mooie kleurstelling! En ik zou me niet teveel zorgen maken over die 12V accu, je moet je ook realiseren dat mensen die wat te klagen hebben zich veel sneller melden dan wanneer alles pais en vree is. Het is echt niet zo dat elke 2e Yaris op de weg hier wekelijks mee te kampen heeft, alleen relatief gezien is dit wel een van de zwakkere punten van Toyota.

Komt vast goed met je Yaris. Eerst maar eens genieten van die onwijs leuke nieuwe auto, nietwaar? ;)

• AreVeeDee
NiGeLaToR schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:20:
@AreVeeDee congrats!!

En ja dat komt goed en anders heb je er alvast garantie bij gok ik :)

Toffe kleur ook!
Jup. Gekocht bij Toyota dealer, dus sowieso garantie. Kleur is Juniper Blue en vind deze goed passen bij de Yaris.

• AreVeeDee
MooDyBLueS schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:47:
[...]

Mooie auto, mooie kleurstelling! En ik zou me niet teveel zorgen maken over die 12V accu, je moet je ook realiseren dat mensen die wat te klagen hebben zich veel sneller melden dan wanneer alles pais en vree is. Het is echt niet zo dat elke 2e Yaris op de weg hier wekelijks mee te kampen heeft, alleen relatief gezien is dit wel een van de zwakkere punten van Toyota.

Komt vast goed met je Yaris. Eerst maar eens genieten van die onwijs leuke nieuwe auto, nietwaar? ;)
Ja is ook zo. Ga het zelf ervaren. Komt vast goed. En ga er zeker van genieten, proefrit beviel goed. Ene dag na ophalen gelijk een flinke rit gepland, stiekem best zin in. :P

• rekeewt
AreVeeDee schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:14:

***members only***
Leuk hoor en die accu komt vast wel goed en anders gewoon een druppellader kopen. Wij hebben thuis 4 auto’s staan, dus wellicht gebruiken we hem gewoon te weinig.

Wel erg lange levertijd? Ik ben gewoon naar binnen gelopen op een donderdag en zaterdag meegenomen. Op kenteken zetten en door? Jij hebt meer dan een jaar gewacht op de levering? Respect voor je geduld haha!

Veel plezier mee

• rekeewt
Maasluip schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Is wel een bekende kwaal, maar moet niet voorkomen. Heb je keyless entry en ligt de sleutel misschien erg dichtbij?
Iets trekt stroom wat niet zou moeten.

Mijn Prius had ook een kleine accu en die had na een maand stilstaan nog geen probleem.
Wel keyless entry ja, sleutel ligt op dezelfde plek als die van de andere auto’s dit is hemelsbreed zo’n 15 meter bij de garage vandaan. Alles wat stroom trekt zit via de sigarettenaansluiting gekoppeld, slaat pas aan als je de auto start.

• AreVeeDee
rekeewt schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:03:
[...]

Leuk hoor en die accu komt vast wel goed en anders gewoon een druppellader kopen. Wij hebben thuis 4 auto’s staan, dus wellicht gebruiken we hem gewoon te weinig.

Wel erg lange levertijd? Ik ben gewoon naar binnen gelopen op een donderdag en zaterdag meegenomen. Op kenteken zetten en door? Jij hebt meer dan een jaar gewacht op de levering? Respect voor je geduld haha!

Veel plezier mee
Haha, nee. Geen jaar gewacht. Eind december 2025 deze Yaris bouwjaar november 2024 gekocht. Dus een occasion van 1 jaar oud. Levering volgende week, dus dat valt dan wel mee toch? ;)

• rekeewt
AreVeeDee schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:08:
[...]

Haha, nee. Geen jaar gewacht. Eind december 2025 deze Yaris bouwjaar november 2024 gekocht. Dus een occasion van 1 jaar oud. Levering volgende week, dus dat valt dan wel mee toch? ;)
Ah dan is het goed te doen idd! Mag ik vragen wat je kwijt was? Desnoods via PB. Wel benieuwd wat ze tweedehands doen nu +-

• AreVeeDee
rekeewt schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:33:
[...]

Ah dan is het goed te doen idd! Mag ik vragen wat je kwijt was? Desnoods via PB. Wel benieuwd wat ze tweedehands doen nu +-
Oh dat is niet zo spannend. Voor de Executive (eind 2024/begin 2025) zit je bij de Toyota dealer ergens tussen de 29k-31k. Beetje afhankelijk van de km stand.
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door AreVeeDee op 09-01-2026 19:58 ]

• rekeewt
AreVeeDee schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:42:
[...]

Oh dat is niet zo spannend. Voor de Executive (eind 2024/begin 2025) zit je bij de Toyota dealer ergens tussen de 29k-31k. Beetje afhankelijk van de km stand.

***members only***
Members only:
Weet niet precies welke versie, hij had 3 nieuwe staan dus heb gewoon de meest complete uitgekozen.
Alles is zwart, ook logo's etc, geen hybrid dingetjes er op, lederen bekleding/ stuur/ stoelverwarming, geen HUD, dat zit denk ik wel standaard op de executive versie. Stond 7 km op.

Bij m'n laatste onderhoudsbeurt zag ik dezelfde auto's voor 31-32 duizend staan, bizar, maar die hebben wel 15 pk meer. Zal de moeite zijn :+

• AreVeeDee
rekeewt schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:44:
[...]

***members only***

Weet niet precies welke versie, hij had 3 nieuwe staan dus heb gewoon de meest complete uitgekozen.
Alles is zwart, ook logo's etc, geen hybrid dingetjes er op, lederen bekleding/ stuur/ stoelverwarming, geen HUD, dat zit denk ik wel standaard op de executive versie. Stond 7 km op.

Bij m'n laatste onderhoudsbeurt zag ik dezelfde auto's voor 31-32 duizend staan, bizar, maar die hebben wel 15 pk meer. Zal de moeite zijn :+
Het scheelt qua prijs nogal of je de versie van voor of na de facelift hebt.

• rekeewt
AreVeeDee schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:55:
[...]

Het scheelt qua prijs nogal of je de versie van voor of na de facelift hebt.
Members only:
Ik vind het vrij veel, enige verschil is het scherm en een andere indeling van de cockpit voor je zo te zien, rest is hetzelfde. Zie trouwens wel dat er inmiddels parkeersensoren voor en achter op zitten, maar of iemand die nodig heeft in zo'n bakkie :+

[ Voor 12% gewijzigd door rekeewt op 10-01-2026 11:09 ]

• AreVeeDee
rekeewt schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:08:
[...]

***members only***

Ik vind het vrij veel, enige verschil is het scherm en een andere indeling van de cockpit voor je zo te zien, rest is hetzelfde. Zie trouwens wel dat er inmiddels parkeersensoren voor en achter op zitten, maar of iemand die nodig heeft in zo'n bakkie :+
Als je een Yaris van de voor de facelift hebt dan is deze sowieso al wat ouder natuurlijk. Ik meen dat de Yaris facelift in maart 2024 is geïntroduceerd. Verder zijn de specifieke uitvoering, opties en kilometerstand relevant. En de Yaris facelift heeft wel iets meer dan jij schetst. Denk ook bijv. digitaal instrumentarium, groter multimediascherm en draadloze Apple Carplay/Android auto. De extra koppel is ook fijn. Ik kan mij voorstellen als je puur value for money kijkt dan kan je leuk besparen door een Yaris van voor de facelift te kopen. Dat kan zomaar 5-6k schelen. Maar zoals ik mijn eerdere post al aangaf heb ik bewust gekozen voor wat extra verwennerij en daar graag wat geld voor over. Als het puur een geldkwestie zou zijn dan zou ik beter mijn Swift kunnen houden of met de trein gaan. :P

• rekeewt
AreVeeDee schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:23:
[...]

Als je een Yaris van de voor de facelift hebt dan is deze sowieso al wat ouder natuurlijk. Ik meen dat de Yaris facelift in maart 2024 is geïntroduceerd. Verder zijn de specifieke uitvoering, opties en kilometerstand relevant. En de Yaris facelift heeft wel iets meer dan jij schetst. Denk ook bijv. digitaal instrumentarium, groter multimediascherm en draadloze Apple Carplay/Android auto. De extra koppel is ook fijn. Ik kan mij voorstellen als je puur value for money kijkt dan kan je leuk besparen door een Yaris van voor de facelift te kopen. Dat kan zomaar 5-6k schelen. Maar zoals ik mijn eerdere post al aangaf heb ik bewust gekozen voor wat extra verwennerij en daar graag wat geld voor over. Als het puur een geldkwestie zou zijn dan zou ik beter mijn Swift kunnen houden of met de trein gaan. :P
Volgens mij is die facelift pas in feb 2025 gekomen, ik heb er een uit augustus 2024. Doel jij op de versie waar de achterlichten met een sticker in het midden doorlopen? Die is al veel ouder, ik heb het model met links en rechts een rond klokje (alles is digitaal) en in het midden je infotainment.

[ Voor 4% gewijzigd door rekeewt op 10-01-2026 15:30 ]

• AreVeeDee
rekeewt schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:29:
[...]

Volgens mij is die facelift pas in feb 2025 gekomen, ik heb er een uit augustus 2024. Doel jij op de versie waar de achterlichten met een sticker in het midden doorlopen? Die is al veel ouder, ik heb het model met links en rechts een rond klokje (alles is digitaal) en in het midden je infotainment.
Nee is voorjaar 2024.https://www.autozine.nl/t...verbetert-yaris-voor-2024 Met de twee rondje klokjes is pre-facelift.

• Roger1964
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-01 11:43

Precies dit, het is iedere keer weer spannend of mijn Auris na 3 weken wil starten op de parking van een vliegveld.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59
Roger1964 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:57:
Precies dit, het is iedere keer weer spannend of mijn Auris na 3 weken wil starten op de parking van een vliegveld.
Daar helpt een druppellader niet tegen, want bij de meeste parkeerplaatsen op Schiphol heb je geen 230V stopcontact.
Voor lang parkeren kun je beter zorgen dat er een (geladen) powerbank in je auto ligt én weten hoe je je auto zonder werkende batterij open krijgt (tip: oefen dat thuis eens, dan scheelt als je ooit eens in de regen in het donker op een verlaten parkeerplaats naast je dode auto staat ;) )

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 12-01 22:41

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik heb mijn hybride Yaris in 2012 nieuw gekocht (Dynamic uitvoering met glazen dak en navigatie). Bij mij ging de 12 Volt accu na dik 10 jaar en 131K km stuk. De eerste jaren reed ik veel, maar door gezondheidsproblemen haal ik de laatste jaren maar zo'n 6000 km per jaar. Lijkt dus vooral pech. Er zit nu een "Accu 12v 35ah/340a hybrid" accu in, volgens de factuur.

This footer is intentionally left blank

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-01 15:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Andrehj schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:16:
[...]

Daar helpt een druppellader niet tegen, want bij de meeste parkeerplaatsen op Schiphol heb je geen 230V stopcontact.
Voor lang parkeren kun je beter zorgen dat er een (geladen) powerbank in je auto ligt én weten hoe je je auto zonder werkende batterij open krijgt (tip: oefen dat thuis eens, dan scheelt als je ooit eens in de regen in het donker op een verlaten parkeerplaats naast je dode auto staat ;) )
Of misschien nog beter: iets doen om de accu te ontkoppelen. Heb je ook geen alarm als er ingebroken wordt, maar wat heb je daar nu aan als je met het vliegtuig weg bent.

En uitzoeken wat er zoveel stroom trekt. Trek er eens een paar zekeringen uit.

Signatures zijn voor boomers.

• Thasaidon

Thasaidon

Andrehj schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:16:
[...]

De auto openen kan gewoon met de fysieke sleutel. En daarna kun je gewoon de motorkap openen om bij de aansluitpunten te komen. (je hoeft niet persé op de accu zelf aan te sluiten).
Zorg er alleen wel voor dat de powerbank dan bv onder de bestuurdersstoel ligt en niet in je kofferbak :)

[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 12-01-2026 09:16 ]

• rekeewt
ajhaverkamp schreef op maandag 12 januari 2026 @ 01:02:
[...]

Ik heb mijn hybride Yaris in 2012 nieuw gekocht (Dynamic uitvoering met glazen dak en navigatie). Bij mij ging de 12 Volt accu na dik 10 jaar en 131K km stuk. De eerste jaren reed ik veel, maar door gezondheidsproblemen haal ik de laatste jaren maar zo'n 6000 km per jaar. Lijkt dus vooral pech. Er zit nu een "Accu 12v 35ah/340a hybrid" accu in, volgens de factuur.
Wij hebben ook meerdere yarissen gehad, nooit problemen gehad. De 2021 en later versie blijkt gewoon ruk te zijn. Eerder al een uit 2013 en 2018 gehad (beiden nieuw gekocht).

• MooDyBLueS
  • Niet online
ajhaverkamp schreef op maandag 12 januari 2026 @ 01:02:
[...]

Zoals hierboven ook gezegd wordt: jij hebt er nog een uit de periode dat ze deze problemen niet kenden. Het is vooral met de hybrides (niet alleen Yaris) vanaf pakweg 2020 dat deze accuproblemen ineens de kop op zijn gaan steken.

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-01 16:08
Meer auto's gestolen in 2025, Toyota RAV4 populairst bij dieven.

Nog meer mensen hebben voorkeur voor Toyota...

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thasaidon schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:15:
[...]

De auto openen kan gewoon met de fysieke sleutel. En daarna kun je gewoon de motorkap openen om bij de aansluitpunten te komen. (je hoeft niet persé op de accu zelf aan te sluiten).
Zorg er alleen wel voor dat de powerbank dan bv onder de bestuurdersstoel ligt en niet in je kofferbak :)
Als je een hatchback, station of SUV hebt, is het meestal geen probleem om in de kofferbak te komen, alleen iets meer moeite: deuren van het slot met fysieke sleutel, achterdeur openen, achterbank plat gooien en je kan bij de inhoud van de kofferbak. ;)

Maar inderdaad: meestal is er wel ruimte onder een van de voorstoelen, waar je hem al rijdend natuurlijk niet moet hebben liggen, maar juist als je voor 3 weken op Schiphol parkeert het een perfecte plek is.

En wat hierboven gezegd wordt over even thuis oefenen is zeker geen overbodige luxe. Wij stonden vorig jaar in november op P3 in dat hoge gebouw geparkeerd, prima verbinding met de shuttle bus naar Schiphol, maar bij terugkomst bleken we op een ijzige hoek te staan en hingen de ijspegels aan de spiegels o.a. en als je dan net van 30C terugkomt is het echt niet te doen zo koud met de volle wind op je bakkes. Gelukkig hoefden wij alleen de koffers in te laden en konden we zonder problemen op huis aan, maar als we ergens problemen mee zouden hebben gehad was het echt een rotplek om pech te hebben kan ik je vertellen. Dan wil je inderdaad alles uit je hoofd weten én paraat hebben liggen.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 15:19

AMDFreak

Intel is zo..

Gisterenavond laat (23:30uur) kreeg ik een push bericht van mijn Toyota dat de laadcapaciteit van de startaccu laag is. Advies is om er een half uur mee te rijden.
Afgelopen dagen is er niet meegereden ivm de sneeuw e.d. van het weekend is hij weer gaan rijden, met hier en daar kleine stukjes (1 tot 2 km) en op het einde wel een langere rit van 20km.

Het betreft een Corolla TS uit 2024 (facelift).
Hoop dat het gewoon komt door het "extreem" koude weer :)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:55
mkmi schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:30:

Zo'n dief wil natuurlijk ook betrouwbaar en zonder extra onkosten in Bulgarije aankomen.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:33

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

mkmi schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:30:
Mooie auto's, hier staat er ook 1 in de wijk. Standaard voorzien van een oldschool geel stuurslot. :+

Whatever.

• NiGeLaToR
Mijn ouders hebben een Corolla Cross (2024) en die moesten voor de tweede keer de hulpdienst laten komen voor een lege accu. Nu was die 200km over de beurt-km-stand en zegt Toyota doodleuk: dat mag je zelf betalen. Ze hebben er vd week nog een lange rit mee gedaan.

Heb geadviseerd niet te betalen en de dealer te laten weten dat een 2 jaar oude auto gewoon gebruikt moet kunnen worden en niet bij elke temperatuurswissel behoort te stoppen met werken. En dat van die 200km over de garantie dingest, mij werd verzekerd dat ze er niet zo precies op zitten en zeker als je een afspraak hebt staan maar simpelweg nog niet terecht kon (zoals in hun geval) dit geen probleem is voor de pechhulp.

Toyota laat hier toch wel wat steekjes vallen - dit topic begint een beetje een te-kleine-accu-gate te worden.

Vwbt diefstal van RAV4's is er dus niet veel veranderd, goed nieuws voor de restwaarde, als je je auto nog hebt tegen de tijd dat je hem wilt verkopen :+
Zal nog 's nadenken over een alarm. Bearlock vind ik een erg lelijke oplossing dus die komt er niet in en m'n aankoopbedrag dekking is net verlopen, maar wil de auto nog wel tijdje houden. Dagwaarde is beetje triest vergeleken met de huidige prijs.

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-01 11:54
Roger1964 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:57:
[...]

Nou onze Auris komt uit 2018 en ik denk dat de originele accu er nog in zit.
Al een aantal keer stil gestaan dat ik hem 's ochtends niet meer aan of in ready kreeg.
Toen met een 12V /20A voeding hem weer aangekregen, met kerstboom verlichting >:)
Viofo Dashcam zit er ook op aangesloten dus deze nu maar hoger in spanning gezet (de hoogste mogelijkheid dus parking recording werkt haast niet meer)

Vanochtend ook weer de melding secundaire 12v accu laag.
Vorig jaar de accu nog getest en volgens zo'n tester was hij nog goed.
Hoelang gaan deze AGM accu's meestal mee, het helpt niet mee dat mijn vrouw vaak kleine stukken door de week rijd maar in het weekend wordt hij wel vaak gebruikt.
Het zou fijn zijn geweest dat de accu gewisseld kan worden door een grotere accu.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

NiGeLaToR schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:49:
[..]Vwbt diefstal van RAV4's is er dus niet veel veranderd, goed nieuws voor de restwaarde, als je je auto nog hebt tegen de tijd dat je hem wilt verkopen :+
Zal nog 's nadenken over een alarm. Bearlock vind ik een erg lelijke oplossing dus die komt er niet in en m'n aankoopbedrag dekking is net verlopen, maar wil de auto nog wel tijdje houden. Dagwaarde is beetje triest vergeleken met de huidige prijs.
Je kan ook nadenken over een GPS tracker. Houdt de dief niet tegen, maar de kans dat de auto wordt teruggevonden wordt wel véél groter.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

thespeed schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:20:
[...]

Nou onze Auris komt uit 2018 en ik denk dat de originele accu er nog in zit.
[..]
Hoelang gaan deze AGM accu's meestal mee,
[..]
8 jaar is netjes voor een accu. Soms heb je mazzel en houden ze het 15+ jaar uit, soms heb je pech en moet je m na 4 jaar wisselen. Maar dat ie al een keer leeg heeft gestaan is een slecht teken. Anders eens helemaal volladen (liefst warm) en dan eens kijken hoe lang hij nog wil.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:19
NiGeLaToR schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:41:
[...]

Ik vond van wel, mijn vorige auto had Bose noise cancellation en een EV en vond vooral rijgeluiden en voorbij komend verkeer luid. En toen ontdekte ik dat er geen isolatie of demping in de deuren zit anders dan je deurpaneel en het geheel als lego demontabel is heb ik er een zomers middagje aan besteed. Ging van Apple watch db-meting 73db @ 100km/u naar zo’n 61db @100km/u, zelfde tracee wind mee / wind tegen. Heb nu Falken Wildpeak AT M+S banden en zit weer op 63db dus ben heel blij. Heb de baggage ruimte en nog wat ‘naakte’ panelen ook voorzien van een plakje, net als de achterklep.

Het is niet ‘erg’ en vrouwlief vond het onzin, maar komende van een stillere auto en toch tijd omhanden voor knutselprojectjes was dit er eentje die ik het meer dan waard vond. De talloze guides en filmpjes hierover maken het én makkelijker en duidelijk dat er wat te winnen valt. Motorgeluid vind ik overigens prima dus heb de motor ruimte niet gedaan, alleen deuren, wat bodem achter en achterklep. 4 uurtjes en pakweg 60€ demping.

Maargoed, heb ook interieur verlichting vervangen door led, radio vervangen door 12” aftermarket, diverse kleine upgrades, bull bar er op, led grootlicht op bull bar, roof rack, andere banden dus.. doen er wat leuke tripjes mee af en toe dus dan is het ook beetje knutsel auto.

En een Lexus, tjah, smaak is een ding - ik vind de RAV4 2019 gewoon erg tof en daarom gekocht.
Inmiddels een proefrit met de RAV4 (2021) gemaakt, en ja, van achteren komt er best wat geluid. Ons huidige BMW is heel wat stiller wat dat betreft.

We hebben een bod neergelegd. Ik verwacht er vandaag of morgen iets over te horen. Daarna kan ik ook aan de knutsel met isolatie :)

EU DNS: 86.54.11.100

• NiGeLaToR
noes schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:40:
[...]

Je kan ook nadenken over een GPS tracker. Houdt de dief niet tegen, maar de kans dat de auto wordt teruggevonden wordt wel véél groter.
Zit erin en stickers op de ramen dat er een fancy alarm in zit. Louche plekken zet ik er een ouderwets stuurslot op. Gekocht voor vakantie naar Napels :+

Joh, op de 9 miljoen auto's zijn 347 Toyota's niet schokkend veel. Verzekeringsmaatschappij eist geen alarm, heft geen hogere premies, omdat kans nog steeds klein is. Desalwelteplus is het knap vervelend als nou net die van mij gejat zou worden, zeker omdat ik 'm natuurlijk aardig gemod heb voor trips.

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-01 17:35
Toyota is populairder dan welk automerk dan ook. Niet heel verrassend, alhoewel: zijn Toyota's makkelijker te stelen (slot, alarm..) dan andere merken?

Top 10 meest gestolen personenvoertuigen 2025
#Merk – Model (bouwjaren)Diefstallen 2025Diefstallen 2024Verschil
1Toyota RAV4 (AXAH/MXAH) 01/2019–heden387344+13%
2Kia Sportage (NQ5) 12/2021–heden16274+119%
3Fiat 500 facelift (312/150) 09/2015–heden154112+38%
4Volkswagen Polo VI (AW/AE) 07/2017–heden15094+60%
5Toyota C-HR (ZYX/NGX/ZGX/MAYA/MAXH/KPX) 10/2016–02/2024127171-26%
6Volkswagen Golf VIII hatchback (CDI) 01/2020–04/202411263+78%
7Mercedes-Benz A-klasse hatchback (W177) 05/2018–heden10039+156%
8Toyota Yaris Cross (MXPG/MXPJ) 06/2021–heden9921+371%
9Toyota Corolla Cross (MGXA/ZSG/ZVG) 05/2022–heden9150+82%
10Renault Captur (J5) 04/2013–10/20197475-1%
Bron: https://stichtingvbv.nl/p...3NjgyMTQ5MzEkajYwJGwwJGgw

• rekeewt
Druppellader binnen en hij hangt er aan, accu was nog 12% vol.
Op naar de 90+ :+

@Mr.D78 zal dat zijn omdat ze gemakkelijk te jatten zijn? ik zou eerder een bmw/ audi/ mercedes pakken dan een yaris...

[ Voor 43% gewijzigd door rekeewt op 12-01-2026 15:35 ]

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:00

charrel

Cortisol4life..

noes schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:40:
[...]

Wil je dat is dan de vraag?
NiGeLaToR schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:27:
[...]

Zit erin en stickers op de ramen dat er een fancy alarm in zit. Louche plekken zet ik er een ouderwets stuurslot op. Gekocht voor vakantie naar Napels :+

Joh, op de 9 miljoen auto's zijn 347 Toyota's niet schokkend veel. Verzekeringsmaatschappij eist geen alarm, heft geen hogere premies, omdat kans nog steeds klein is. Desalwelteplus is het knap vervelend als nou net die van mij gejat zou worden, zeker omdat ik 'm natuurlijk aardig gemod heb voor trips.
Precies, vervelend als het gebeurt. Maar voor 45€ extra verzekering krijgen we 3 jaar de aanschafprijs terug, niet de moeite waard om dan met een bearlock te hanessen of een extra alarm.

[ Voor 57% gewijzigd door charrel op 12-01-2026 15:41 ]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:26

vhal

ಠ_ಠ

Mr.D78 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:34:
Toyota is populairder dan welk automerk dan ook. Niet heel verrassend, alhoewel: zijn Toyota's makkelijker te stelen (slot, alarm..) dan andere merken?
Tja, als de canbusconnector gewoon toegankelijk is via de linker of rechter koplamp, dan wil het wel met dit model RAV4 en CH-R...

Dat de Corolla Cross er ook tussen staat is voor mij ook nieuw....
charrel schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:23:
[...]
Precies, vervelend als het gebeurt. Maar voor 45€ extra verzekering krijgen we 3 jaar de aanschafprijs terug, niet de moeite waard om dan met een bearlock te hanessen of een extra alarm.
Het is alleen erg vervelend als blijkt dat je auto weg is op het moment dat je deze nodig hebt.... :+
Dan liever beide (verzekering en een bearlock, het laatste valt ook wel te overzien met een extra sleutel)

[ Voor 35% gewijzigd door vhal op 12-01-2026 15:46 ]

Strava

• NiGeLaToR
@vhal heb paar jaar terug in onze wijk gezien dat ze alle dure auto's meenemen in 1 nacht. BMW, Audi, VW, Mercedes, Mini, ze verdampten allemaal. Groep jonge gasten met smartphone of kleine computers en waren meestal met 2-3 minuten weer weg (deden geen moeite voor de vele ring-deurbellen om zichzelf te verhullen, beeldmateriaal in overvloed). Onze DS4 is toen wel ingebroken maar kregen ze niet mee, die had geen zin. Zat 3 weken reparatie vanuit Citroen in voor die weer wilde rijden, dus de schade aan de systemen was enorm.

Maargoed, Toyota heeft het niet bepaald lastig gemaakt, er is een enorme afzetmarkt voor en ze zijn voorhanden. Dus tjah, tis shit & easy target.

• Thasaidon

Thasaidon

In de RAV4 vanaf 2024, zit er een extra beveiliging ingebouwd. Daardoor zou de canbus methode niet meer werken.
Toyota introduceerde twee jaar geleden nieuwe diefstalmaatregelen. Alle RAV4’s die vorig jaar gestolen zijn, zijn van vóór dat jaar. Een woordvoerder van Toyota meldt aan TopGear Nederland dat er vorig jaar nul Toyota RAV4’s met bouwjaar 2024 zijn gestolen. Van bouwjaar 2023 zijn er slechts drie gestolen. Waarschijnlijk is het niet zo dat de auto niet te stelen zijn, maar boeven kiezen vaak het pad van de minste weerstand en oudere modellen zijn dan een makkelijkere optie.
Aldus Toyota in het Topgear artikel.

Dus ik maak me geen zorgen met mijn 2025 RAV4. Daarnaast heeft de auto een klasse 3 alarm en staat thuis op een verlichte oprit met camera's.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:05

breinonline

Are you afraid to be known?

Thasaidon schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:22:Dus ik maak me geen zorgen met mijn 2025 RAV4. Daarnaast heeft de auto een klasse 3 alarm en staat thuis op een verlichte oprit met camera's.
Dat is wel makkelijk, dan hoeven ze tenminste niet hun eigen zaklamp mee te nemen :+

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Thasaidon

Thasaidon

@breinonline
Precies :D

Maar meestal vindt het dievengilde dat dus niet fijn en gaan ze liever naar de buren die geen verlichting hebben en ze ongezien hun ding kunnen doen.

[ Voor 73% gewijzigd door Thasaidon op 12-01-2026 17:30 ]

• ZeromaNoiS
Thasaidon schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:22:
Aldus Toyota in het Topgear artikel.

Dus ik maak me geen zorgen met mijn 2025 RAV4. Daarnaast heeft de auto een klasse 3 alarm en staat thuis op een verlichte oprit met camera's.
De oprit, camera’s en verlichting kan ze echt geen fluit schelen helaas. Heb inmiddels 3 filmpjes van diefstallen gezien, en ze zijn hondsbrutaal

2x canbus hack via wielkast. En 1x vermoedelijk sleutel clone, die kwamen aan, auto van slot en weg.

…..ik ga binnenkort toch ook maar een startonderbreker laten installeren bij de dealer.

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Zijn er hier eigenaren met een Bearlock systeem? Ik lees niet veel in dit topic daarover terug.

Zijn er ook eigenaren die het niet hebben, maar wel hebben overwogen? Zo ja, waarom heb je het toch niet gedaan?

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• NiGeLaToR
Omni schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:24:
Zijn er hier eigenaren met een Bearlock systeem? Ik lees niet veel in dit topic daarover terug.

Zijn er ook eigenaren die het niet hebben, maar wel hebben overwogen? Zo ja, waarom heb je het toch niet gedaan?
Er zit tijdens het rijden permanent een sleuteltje aan de passagierskant die uitsteekt.
Er moeten gaten in de behuizing rondom je pook gemaakt worden om het ding in te bouwen.
Je moet elke rit de sleutel erin doen en het slot ontgrendelen.
Het kost zo'n 700 euro om in te bouwen.

Voor mij ruim 2,5 jaar terug dus een no-brainer om het niet te doen, want het zou m'n plezier een beetje teveel verpesten. Heb overigens wel: gps tracking in de auto, stickers die waarschuwen voor de tracking en als ik in een shitbuurt parkeer een stuurslot (gekocht vd zomer pas).

Als je door Amsterdam rijdt zie je in oud-Zuid alle duurdere auto's met sloten om de spiegels, omdat ze daar blijkbaar de spiegels stelen. Ik woon ver van elke grens in een redelijk tam dorp met een goed verlichte oprit en camera's en verder.. tjah.. ik sloeg de statistieken erop na en hoewel ze vaak gestolen worden is het alsnog een relatief klein percentage van alle RAV4's. Als ik vlakbij een grens zou wonen en de auto aan de straat moest zetten had ik wellicht andere keuzes gemaakt, ik weet het niet. Het heeft mij uiteraard wel bezig gehouden - kreeg ook vandaag weer appjes van vrienden die mij vriendelijk wezen op het artikel.

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Omni schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:24:

Die 700€ hier beneden genoemd is ondertussen rond de 900-1000€ op de offertes die ik een paar weken geleden opgevraagd heb. De verzekering wordt er niet goedkoper van en de hele tijd dat gehannes met een sleuteltje zie ik de vrouw uberhaupt niet doen. :+

• Omni
  • Niet online

Omni

NiGeLaToR schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:01:
[...]

Er zit tijdens het rijden permanent een sleuteltje aan de passagierskant die uitsteekt.
Er moeten gaten in de behuizing rondom je pook gemaakt worden om het ding in te bouwen.
Je moet elke rit de sleutel erin doen en het slot ontgrendelen.
Het kost zo'n 700 euro om in te bouwen.

Voor mij ruim 2,5 jaar terug dus een no-brainer om het niet te doen, want het zou m'n plezier een beetje teveel verpesten. Heb overigens wel: gps tracking in de auto, stickers die waarschuwen voor de tracking en als ik in een shitbuurt parkeer een stuurslot (gekocht vd zomer pas).

Als je door Amsterdam rijdt zie je in oud-Zuid alle duurdere auto's met sloten om de spiegels, omdat ze daar blijkbaar de spiegels stelen. Ik woon ver van elke grens in een redelijk tam dorp met een goed verlichte oprit en camera's en verder.. tjah.. ik sloeg de statistieken erop na en hoewel ze vaak gestolen worden is het alsnog een relatief klein percentage van alle RAV4's. Als ik vlakbij een grens zou wonen en de auto aan de straat moest zetten had ik wellicht andere keuzes gemaakt, ik weet het niet. Het heeft mij uiteraard wel bezig gehouden - kreeg ook vandaag weer appjes van vrienden die mij vriendelijk wezen op het artikel.
Bedankt voor je uitgebreide reply! Als het gebruiksvriendelijker was zou je het dus wel genomen hebben, als ik je goed begrijp.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Omni
  • Niet online

Omni

charrel schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:06:
[...]

Die 700€ hier beneden genoemd is ondertussen rond de 900-1000€ op de offertes die ik een paar weken geleden opgevraagd heb. De verzekering wordt er niet goedkoper van en de hele tijd dat gehannes met een sleuteltje zie ik de vrouw uberhaupt niet doen. :+
En aan jou dezelfde vraag! Zou je het wel gedaan hebben als het gebruiksvriendelijker was?

• NiGeLaToR
Omni schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:23:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reply! Als het gebruiksvriendelijker was zou je het dus wel genomen hebben, als ik je goed begrijp.
Die kans is aanwezig. Maar als het nu al weer 1k euro kost.. tjah..

Zou dat liever aan een alarm systeem uitgeven dan, alleen ik zie dat als die op basis van canbus werkt het canbus-hack deel nog steeds een risico is. Geen idee wat dan nog een optie is behalve wat ik al heb gedaan en mezelf 's niet de hele dag druk om van alles proberen te maken :o

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59
Mr.D78 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:34:

Top 10 meest gestolen personenvoertuigen 2025
#Merk – Model (bouwjaren)Diefstallen 2025Diefstallen 2024Verschil
1Toyota RAV4 (AXAH/MXAH) 01/2019–heden387344+13%
2Kia Sportage (NQ5) 12/2021–heden16274+119%
3Fiat 500 facelift (312/150) 09/2015–heden154112+38%
4Volkswagen Polo VI (AW/AE) 07/2017–heden15094+60%
5Toyota C-HR (ZYX/NGX/ZGX/MAYA/MAXH/KPX) 10/2016–02/2024127171-26%
6Volkswagen Golf VIII hatchback (CDI) 01/2020–04/202411263+78%
7Mercedes-Benz A-klasse hatchback (W177) 05/2018–heden10039+156%
8Toyota Yaris Cross (MXPG/MXPJ) 06/2021–heden9921+371%
9Toyota Corolla Cross (MGXA/ZSG/ZVG) 05/2022–heden9150+82%
10Renault Captur (J5) 04/2013–10/20197475-1%
Bron: https://stichtingvbv.nl/p...3NjgyMTQ5MzEkajYwJGwwJGgw
En dit lijstje is een absoluut lijstje. En dat zegt voor de individuele autogebruiker geen ene zak. Het gaat om de kans dat je auto gejat wordt. Als er een miljoen Rav4's in NL zouden zijn, zou de diefstalkans nog steeds verwaarloosbaar zijn.
Maar zoveel RAV4's zijn er helemaal niet. Als je kijkt naar de kans dat je RAV4 gestolen wordt, dan is het gat met de andere auto's nog vele malen groter :( .

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Denman
NiGeLaToR schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:49:
Mijn ouders hebben een Corolla Cross (2024) en die moesten voor de tweede keer de hulpdienst laten komen voor een lege accu. Nu was die 200km over de beurt-km-stand en zegt Toyota doodleuk: dat mag je zelf betalen. Ze hebben er vd week nog een lange rit mee gedaan.

Heb geadviseerd niet te betalen en de dealer te laten weten dat een 2 jaar oude auto gewoon gebruikt moet kunnen worden en niet bij elke temperatuurswissel behoort te stoppen met werken. En dat van die 200km over de garantie dingest, mij werd verzekerd dat ze er niet zo precies op zitten en zeker als je een afspraak hebt staan maar simpelweg nog niet terecht kon (zoals in hun geval) dit geen probleem is voor de pechhulp.

Toyota laat hier toch wel wat steekjes vallen - dit topic begint een beetje een te-kleine-accu-gate te worden.

Vwbt diefstal van RAV4's is er dus niet veel veranderd, goed nieuws voor de restwaarde, als je je auto nog hebt tegen de tijd dat je hem wilt verkopen :+
Voor wat betreft die hulpdienst een kleine nuance: dat besteed Toyota uit aan een externe partij (was destijds Allianz en ik denk nog steeds) en die kijkt gewoon naar de cijfertjes: 1 km of een dag over de beurt heen en ze helpen je niet, of alleen tegen betaling. Zij hebben daar doorgaans geen contact over met je dealer of de importeur, ze kijken gewoon in het systeem. Heel klantvriendelijk is dat altijd :+ Pechhulp is 1 jaar geldig bij aflevering van een nieuwe Toyota, en wordt daarna verlengd bij de onderhoudsbeurten (vanaf Standaard).

Als je een goede (en slimme :P) dealer hebt bellen ze even met Allianz, geven ze door dat de factuur naar hun mag (mits de beurt al ingepland staat of ingepland wordt) en zorgen ze zo dat hun klant weer netjes en gratis geholpen wordt.

Verder eens met de Bearlock. Oerlelijk systeem, en het doet eigenlijk het gemak van de Smartkey teniet want dan moet je alsnog een extra handeling doen als je in de auto stapt. Het is helaas wel het meest veilige systeem. Kan me niet herinneren dat er een RAV4 gestolen is met een Bearlock.

Join het GoT Pulse-Team!

• Thasaidon

Thasaidon

ZeromaNoiS schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:15:
De oprit, camera’s en verlichting kan ze echt geen fluit schelen helaas. Heb inmiddels 3 filmpjes van diefstallen gezien, en ze zijn hondsbrutaal

2x canbus hack via wielkast. En 1x vermoedelijk sleutel clone, die kwamen aan, auto van slot en weg.

…..ik ga binnenkort toch ook maar een startonderbreker laten installeren bij de dealer.
Ja, als ze de auto echt willen hebben, doe je er zelf weinig tegen.
Maar zoals ik al zei... de 2024 (en later) modellen zijn dus al beter beveiligd en werkt de canbus methode dus niet bij.
Daarnaast word ook het clonen van de sleutel (of het signaal) inmiddels een stuk moeilijker omdat de sleutels vanaf 2022 al automatisch uit gaan als ze langer dan 30sec stil liggen.

@Omni
Ik heb ook aan een bearlock gedacht, maar idd door alle hier al genoemde nadelen dus niet gedaan.
Dat icm het alarm wat er al af fabriek op zit en de extra maatregelen van Toyota zelf, was het mij geen 1.000 waard.

• Omni
  • Niet online

Omni

@NiGeLaToR @Denman @Thasaidon

Bedankt voor het delen waarom jullie je keuzes hebben gemaakt. Ben kennelijk een vreemde eend in de bijt en mijn vrouw ook :+

Wij waren het direct samen eens dat er een bearlock zou komen in onze RAV4 (2022). Inclusief ontmoedigende boze berenstickertjes op de ramen voor. Prijs zat tussen de 800 en 900 euro toen. Even slikken en heel eerlijk voelde dat sleuteltje eerst echt als een stap terug. Had zelfs van die keuze eerst een klein beetje spijt de eerste dagen. Dat gevoel waar jullie over spreken had ik ook, begrijpelijk. Ik was een Corolla TS gewend met alle gemakken van dien, maar oprecht na een paar weken gebruik met het sleuteltje helemaal gewend en inmiddels weet ik niet beter. Het gevoel van rust was en is het voor ons echt waard. Totaal geen spijt dus van de keuze. Ondanks dat ook wij niet bepaald in een spannend deel van Nederland wonen. Kan het aanraden voor iedereen die de grootst mogelijke zekerheid zoekt dat zijn auto blijft staan waar hij staat. En hij staat er mooi bij O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMyI4NFSNtQkDGKdrZhtE__w41M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/H60R54Fm1ILVOfuxNFn5T0yC.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Omni op 12-01-2026 22:38 ]

• NiGeLaToR
@Omni eerste keer dat ik deze kleur zie! Mooi!

Tis persoonlijk- als die van ons morgenochtend foetsie is heb ik ongetwijfeld een ‘had ik maar’ momentje.

• ZeromaNoiS
Omni schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:35:
@NiGeLaToR @Denman @Thasaidon

Bedankt voor het delen waarom jullie je keuzes hebben gemaakt. Ben kennelijk een vreemde eend in de bijt en mijn vrouw ook :+

Wij waren het direct samen eens dat er een bearlock zou komen in onze RAV4 (2022). Inclusief ontmoedigende boze berenstickertjes op de ramen voor. Prijs zat tussen de 800 en 900 euro toen. Even slikken en heel eerlijk voelde dat sleuteltje eerst echt als een stap terug. Had zelfs van die keuze eerst een klein beetje spijt de eerste dagen. Dat gevoel waar jullie over spreken had ik ook, begrijpelijk. Ik was een Corolla TS gewend met alle gemakken van dien, maar oprecht na een paar weken gebruik met het sleuteltje helemaal gewend en inmiddels weet ik niet beter. Het gevoel van rust was en is het voor ons echt waard. Totaal geen spijt dus van de keuze. Ondanks dat ook wij niet bepaald in een spannend deel van Nederland wonen. Kan het aanraden voor iedereen die de grootst mogelijke zekerheid zoekt dat zijn auto blijft staan waar hij staat. En hij staat er mooi bij O+

[Afbeelding]
Wow wat een kleur. Is dat een originele Nederlandse? Heb hem nog nooit in die kleur gezien, ook niet in een folder ofzo.

Zijn er hier overigens mensen die ervaring hebben met de startonderbreker die je bij toyota kan laten inbouwen. Ik heb een tijdje geleden proberen te achterhalen hoe deze precies werkt, maar het werd me niet helemaal duidelijk.
Het liefste heb ik een tag aan m’n bos die automatisch herkend wordt als ik de auto in stap zonder extra handelingen. Zijn deze systemen er? :)

[ Voor 11% gewijzigd door ZeromaNoiS op 12-01-2026 23:26 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

NiGeLaToR schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:27:
[...]

Mwah het zijn wel 387 RAV4s op 8.899 verkochte RAV4s (2019-2023) van het lopende model (en aangenomen dat op 1/jan/24 die beveiliging verbeterd is). Dat maakt 1 op 23 per jaar (!) dat vind ik toch wel aanzienlijk. Kan is dus zo'n 9% dat je RAV4 van die jaren in de afgelopen twee jaar gestolen is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• NiGeLaToR
@True waarom zouden de oudere modellen niet gestolen worden denk je?

Want als het alleen om dit type was zou niemand ‘m meer verzekeren zonder extra maatregelen, lijkt mij.

Nb; dat de nieuwere niet met canbus hack gestolen kunnen worden betekent niet dat ze helemaal niet gestolen worden.

[ Voor 24% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-01-2026 07:05 ]

• ZeromaNoiS
True schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 00:50:
[...]

Mwah het zijn wel 387 RAV4s op 8.899 verkochte RAV4s (2019-2023) van het lopende model (en aangenomen dat op 1/jan/24 die beveiliging verbeterd is). Dat maakt 1 op 23 per jaar (!) dat vind ik toch wel aanzienlijk. Kan is dus zo'n 9% dat je RAV4 van die jaren in de afgelopen twee jaar gestolen is.
Je vergeet alle import auto’s, de kans is dus iets minder groot. Maar nog steeds aanzienlijk. Ik deed zelf het rekensommetje en kwam op de 5% uit.

• NiGeLaToR
ZeromaNoiS schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 07:36:
[...]

Je vergeet alle import auto’s, de kans is dus iets minder groot. Maar nog steeds aanzienlijk. Ik deed zelf het rekensommetje en kwam op de 5% uit.
Ik zie in de verzekeringsdata overigens dat bouwjaar 2024 bijv ook nog steeds gestolen wordt, alleen een factor 5 minder. Zijn dus niet immuun, maar das geen enkele auto. 2019-2022 is en blijft meest risicovol.

• Omni
  • Niet online

Omni

NiGeLaToR schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:40:
@Omni eerste keer dat ik deze kleur zie! Mooi!

Tis persoonlijk- als die van ons morgenochtend foetsie is heb ik ongetwijfeld een ‘had ik maar’ momentje.
Het is als het goed is een unieke kleur :)

• Omni
  • Niet online

Omni

ZeromaNoiS schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:22:
[...]

Wow wat een kleur. Is dat een originele Nederlandse? Heb hem nog nooit in die kleur gezien, ook niet in een folder ofzo.
Hij was oorspronkelijk wit en is overgespoten in deze custom kleur!

• Roger1964
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-01 11:43
NiGeLaToR schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:29:
[...]

Die kans is aanwezig. Maar als het nu al weer 1k euro kost.. tjah..

Zou dat liever aan een alarm systeem uitgeven dan, alleen ik zie dat als die op basis van canbus werkt het canbus-hack deel nog steeds een risico is. Geen idee wat dan nog een optie is behalve wat ik al heb gedaan en mezelf 's niet de hele dag druk om van alles proberen te maken :o
Als je me vraagt wat ik de dieven zou gunnen als autobeveiliging dan is dat een pitbull die wakker schrikt op de achterbank.

• Thasaidon

Thasaidon

NiGeLaToR schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:45:
[...]

Ik zie in de verzekeringsdata overigens dat bouwjaar 2024 bijv ook nog steeds gestolen wordt, alleen een factor 5 minder. Zijn dus niet immuun, maar das geen enkele auto. 2019-2022 is en blijft meest risicovol.
Waar zie je dat precies?
Want...
Een woordvoerder van Toyota meldt aan TopGear Nederland dat er vorig jaar nul Toyota RAV4’s met bouwjaar 2024 zijn gestolen.
Maar wil idd niet zeggen dat ze niet te stelen zijn. Het blijft een kat en muis spel tussen de leverancier en gespuis wat het blijft proberen.

[ Voor 12% gewijzigd door Thasaidon op 13-01-2026 09:28 ]

• NiGeLaToR
Thasaidon schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:26:
[...]

Waar zie je dat precies?
Want...

[...]
Op.. Topgear.
Bouwjaar Aantal diefstal Q3 2025
2019 29
2021 19
2020 18
2022 7
2024 5
2023 3
Onbekend 2
2025 1
Roger1964 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:25:
[...]

Als je me vraagt wat ik de dieven zou gunnen als autobeveiliging dan is dat een pitbull die wakker schrikt op de achterbank.
Heb een keer een junk-achtig type betrapt op fietsendiefstal toen m'n vrouw haar fiets gejat was in de hoop dat hij mij naar m'n vrouw haar fiets zou brengen en die piste in z'n broek toen ik 'm het vuur (verbaal) aan de schenen legde. Daar had ik nog enige empathie bij, die had eerder hulp dan straf nodig, ondanks dat we die fiets niet bepaald konden missen toen.

Tegelijkertijd zijn die bendes die auto's roven inderdaad vooral geschikt als hondenvoer. Boosmakend.

[ Voor 45% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-01-2026 09:41 ]

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:19
ZeromaNoiS schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:22:
[...]

Zijn er hier overigens mensen die ervaring hebben met de startonderbreker die je bij toyota kan laten inbouwen. Ik heb een tijdje geleden proberen te achterhalen hoe deze precies werkt, maar het werd me niet helemaal duidelijk.
Het liefste heb ik een tag aan m’n bos die automatisch herkend wordt als ik de auto in stap zonder extra handelingen. Zijn deze systemen er? :)
Ik heb nog geen RAV4, wel op zoek. Mijn bod is zojuist afgewezen, terwijl het een heel redelijk bod was. Maar omdat ik dus op zoek ben, heb ik veel uitgezocht. Als je de 2e startonderbreker bij Toyota laat inbouwen krijg je een draadloze klein/mini kastje die aan je sleutelhanger hangt. Instappen en rijden dus. Kost rond de 500 euro.

EU DNS: 86.54.11.100

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:37
Ik probeer een dashcam te installeren op een 2021 Yaris.
Hoe hebben anderen dit gedaan?

Via een aftapper?
https://www.kabeldirect.n...Z4uuqJB50YGxoCoZYQAvD_BwE

Maar welke maat heb je daar voor nodig?

Of zijn er betere plekken? Ik zag ook de optie voor een OBD stekker om 12V uit te halen.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 13-01-2026 13:51 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@LED-Maniak Ik heb helaas geen tips voor je, behalve dat je even op moet letten met hoe je dashcam te werk gaat. Houd er rekening mee dat wanneer je dashcam ook registreert op beweging en dus continu monitort of standby staat wanneer je auto geparkeerd staat, dat dit van invloed is op je 12V accu. En laat dat nu net sowieso al een heet hangijzer zijn bij Toyota's... de vraag is dus of je dat wilt. Je kan het ook een tijdje aankijken of het goed gaat en zo niet die functies alsnog uitzetten, maar wees dan wel voorbereid met een jumpstarter oid.

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-01 17:43
Wat ik ook krankzinnig vind van Toyota is dat ze in Engeland bij de Toyota dealer een plaatje kunnen laten inbouwen wat voorkomt dat je de stekker van de lamp kan trekken bij de RAV 4.

Dacht die te bestellen en in te bouwen maar volgens Toyota Nederland vervalt dan je garantie op je lamp. Zelf bestellen in de UK en laten inbouwen door Toyota Nederland maakt geen verschil.

Het lijkt wel een verdienmodel van Toyota Nederland.
Schandalig.

[ Voor 11% gewijzigd door Kettingspanner op 13-01-2026 17:42 ]

• ZeromaNoiS
c-nan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:40:
[...]

Ik heb nog geen RAV4, wel op zoek. Mijn bod is zojuist afgewezen, terwijl het een heel redelijk bod was. Maar omdat ik dus op zoek ben, heb ik veel uitgezocht. Als je de 2e startonderbreker bij Toyota laat inbouwen krijg je een draadloze klein/mini kastje die aan je sleutelhanger hangt. Instappen en rijden dus. Kost rond de 500 euro.
Dank voor je reactie.

Gister nog even met m’n vriend chatgpt geprobeerd te achterhalen wat ze daar nou precies inbouwen. Dat schijnt een Cobra te zijn. Vervolgens geeft chat aan dat ook hiermee nog steeds een canbus hack mogelijk is en het een wassen neus is.

Geen idee of dit klopt. Vind het jammer dat de toyota dealer mij ook niet echt info kom geven.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

NiGeLaToR schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 07:04:
@True waarom zouden de oudere modellen niet gestolen worden denk je?

Want als het alleen om dit type was zou niemand ‘m meer verzekeren zonder extra maatregelen, lijkt mij.

Nb; dat de nieuwere niet met canbus hack gestolen kunnen worden betekent niet dat ze helemaal niet gestolen worden.
Omdat dat in de meest frequent gestolen auto staat, specifiek dat model. Daarvoor worden ze vast ook gestolen, maar die had ik buiten beschouwing gelaten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Kettingspanner schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:41:
Wat ik ook krankzinnig vind van Toyota is dat ze in Engeland bij de Toyota dealer een plaatje kunnen laten inbouwen wat voorkomt dat je de stekker van de lamp kan trekken bij de RAV 4.

Dacht die te bestellen en in te bouwen maar volgens Toyota Nederland vervalt dan je garantie op je lamp. Zelf bestellen in de UK en laten inbouwen door Toyota Nederland maakt geen verschil.

Het lijkt wel een verdienmodel van Toyota Nederland.
Schandalig.
https://millercat.com/pro...mlLj-7vIT9HpYXjJp4.YrwDuQ

Neem aan dat het hetzelfde is als deze, waarom zou dan de garantie vervallen? Geldt dus voor de 2019.3! Latere modellen.
Pagina: 1 ... 169 170 Laatste