Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 173 174 Laatste
Acties:
  • 984.593 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:08

breinonline

Are you afraid to be known?

Vliegvlug schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:48:
[...]

Dank!
Nu nog uitzoeken hoe ik de ACC uitzet en naar normaal cruise control ga, als dat tenminste mogelijk is.

Mijn vrouw is fan van ACC maar wil wel graag met 1Km/u kunnen wijzigen maar dat is dus geen optie. Ik ben zelf meer van de reguliere CC.
Knopje van de cc 2 seconden lang indrukken. Dan ga je naar de normale cc.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

ZeromaNoiS schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:38:
[...]

Als inlogt op toyota.nl of de mytoyota app installeert kan je daar inderdaad de handleiding van je auto bekijken.
Had geen weet van die app maar net even gekeken en kan je blijkbaar ook aan je auto koppelen en zaken daarvan op afstand mee bedienen, maar dat lijkt me alleen zinvol als je ook zo’n abonnement afsluit. Geen idee welke ik dan moet hebben maar ik gok degene voor het Smart Connect multimediasysteem omdat er ook navigatie op zit. Kost wel gelijk €99,99 per jaar, vraag me af of ik dat er voor over heb.

Qua handleiding ga ik eens kijken of er een fysiek boekje te krijgen is, vind ik wel prettig om in het dashboard vakje te hebben liggen. :)

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Vliegvlug schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:25:
van welk model auto en bouwjaar serie is de handleiding waar dit plaatje uit komt?
Een Corolla TS uit 2020.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Rudolfus
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Vliegvlug schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:17:
[...]

0ua handleiding ga ik eens kijken of er een fysiek boekje te krijgen is, vind ik wel prettig om in het dashboard vakje te hebben liggen. :)
Het is juist ideaal om een digitale versie te hebben omdat je daarin veel makkelijker kan zoeken.
Sommige keywords komen vaker voor en zijn digitaal zo gevonden.
En het kost niets 😊

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

superwashandje schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:56:
[...]

als je de gewone cruise control gebruikt gaat het met stapjes van 1 km/h. als je de adaptive cc gebruikt gaat het met stapjes van 5 :)
Lees net de handleiding en zie dat die stap van 5 Km/u bij ACC als enige mogelijkheid exclusief voor Europa is:

Toyota Corolla Hybrid 2019 handleiding - snelheidstappen van de cruise control

Bied de auto nota bene twee verschillende instellingen, waarbij normaalgesproken “fijn” 1 Km/u is en “ruim” 5 Km/u, en is dat overal zo te gebruiken behalve in Europa, daarbij is de fijn afstelling ook 5 Km/u. Waarom?! 8)7

Zal wel weer een of andere vage wetgeving uit Brussel zijn. ;(

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:54

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@Vliegvlug dan had de nieuwe auto van mijn vrouw dit ook gehad; die kan gewoon per 1km/u instellen. Europees merk.

En eens met dat dit irritant is. ACC uit, juiste snelheid zoeken, ACC aanzetten en niet meer aankomen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-04 10:47

Wailing_Banshee

You're Next

Denman schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:08:
[...]

En het mooiste van dat alles is dat een behoorlijk aantal van die mensen de schuld dan bij de dealer neerleggen :P

"Ja maar, dat kan toch niet. Dan moet ik met een defecte airco naar Zuid-Frankrijk". Of een andere classic: "Ik ga overmorgen op wintersport, kunnen de winterbandjes er morgen nog even omheen?"

Uhhh... yeah right :+

Slimme en goede dealers spelen hier inderdaad op in door hun klanten te informeren via mailings e.d. om ze zo eerder te laten plannen dan ze wellicht gewend zijn.
Wij hebben het ook 1 keer gehad, de dag voordat we weg zouden gaan, willen we de auto volgooien, zien we dat we een lekke band hebben... Ben blij dat ze altijd ruimte hebben bij de bandenbedrijven om dat soort noodsituaties op te lossen! Was trouwens een teken aan de wand, in Frankrijk (voorbij Lyon) kwamen we erachter dat iets onder motorkap had gezeten en de helft van het isolatiemateriaal had kapot geknaagd... (maar dat is een verhaal apart...)
Vliegvlug schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:25:
[...]

Dat is wel een beetje gek verhaal inderdaad en iets 2 minuten bewaren snap ik ook weinig van, wat zou daar het nut van zijn. :?
Je wilt toch juist real-time weten of er een object is of niet.
Zou het niet zo zijn omdat hij anders bij elke inhaalactie zou kunnen gaan piepen? (wij hebben geen parkeersensoren, dus geen idee verder).
NiGeLaToR schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:49:
@Vliegvlug dan had de nieuwe auto van mijn vrouw dit ook gehad; die kan gewoon per 1km/u instellen. Europees merk.

En eens met dat dit irritant is. ACC uit, juiste snelheid zoeken, ACC aanzetten en niet meer aankomen.
Ik vind het juist heerlijk... Ik gebruik de limiter heel veel en die gebruikt wel een 1km/u en 5km/u instelling. En de enige tijd dat ik die 1km/u instelling gebruik is wanneer ik in een 30km zone rijdt (dan staat hij op 33km/u). Voor alle andere is het gewoon max+5.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

NiGeLaToR schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:49:
Dat is positief om te horen, dan is het waarschijnlijk geen opgelegde wet of andere verplichting! (y)

Dus ik ga de Toyota dealer vragen om die “fijn”-instelling van de ACC op 1Km/u in te stellen zoals voor buiten Europa geldt. :*)
Was bang dat ze dat niet mochten doen vanwege wetgeving maar als dat niet zo is willen ze het vast aanpassen.
De work-around die mijn vrouw nu gebruikt is: ACC uit, ACC aan, SET. ;)

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:46:
[...]

Zou het niet zo zijn omdat hij anders bij elke inhaalactie zou kunnen gaan piepen? (wij hebben geen parkeersensoren, dus geen idee verder).
Dat lijkt me niet de reden want er piept nu ook helemaal niets en de auto deactiveert die parkeerfunctie van de sensoren ook wel boven en bepaalde snelheid neem ik aan, dat doet de Ford Mondeo in elk geval wel.
Het gaat me er om waarom die zij-sensoren bij stapvoets rijden zoals bij parkeeracties niet normaal functioneren zoals de sensoren aan de voorkant en achterkant dat wel doen.
[...]

Ik vind het juist heerlijk...
Is me niet duidelijk wat je heerlijk vind, ACC of dat het per 5Km/u omhoog en omlaag gaat?
Ik gebruik de limiter heel veel en die gebruikt wel een 1km/u en 5km/u instelling.
Naar de snelheidsbegrenzer heb ik eerlijk gezegd niet gekeken. Bij een oudere auto die ik had, ergens voor de Mondeo, zat dat er wel op. Destijds geprobeerd en ik vond het niets, moet je alsnog de hele tijd het gaspedaal ingedrukt houden. :/
Nooit meer gebruikt daarna, weet zelfs niet eens of de Mondeo die optie wel of niet heeft :P
En de enige tijd dat ik die 1km/u instelling gebruik is wanneer ik in een 30km zone rijdt (dan staat hij op 33km/u). Voor alle andere is het gewoon max+5.
Wij stellen het graag per kilometer in om net niet te hard te rijden. ;)
Per 5Km/u gaat dat niet.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Vliegvlug schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:08:
[...]

Dat lijkt me niet de reden want er piept nu ook helemaal niets en de auto deactiveert die parkeerfunctie van de sensoren ook wel boven en bepaalde snelheid neem ik aan, dat doet de Ford Mondeo in elk geval wel.
Het gaat me er om waarom die zij-sensoren bij stapvoets rijden zoals bij parkeeracties niet normaal functioneren zoals de sensoren aan de voorkant en achterkant dat wel doen.
Ik zie vaak genoeg mensen stapvoets en lekker gezellig naast elkaar rijden :D
Is me niet duidelijk wat je heerlijk vind, ACC of dat het per 5Km/u omhoog en omlaag gaat?
Beide.
Naar de snelheidsbegrenzer heb ik eerlijk gezegd niet gekeken. Bij een oudere auto die ik had, ergens voor de Mondeo, zat dat er wel op. Destijds geprobeerd en ik vond het niets, moet je alsnog de hele tijd het gaspedaal ingedrukt houden. :/
Nooit meer gebruikt daarna, weet zelfs niet eens of de Mondeo die optie wel of niet heeft :P
Als je veel op provinciale wegen (en minder) rijdt, is begrenzer handiger dan ACC. Veel rotondes, kruisingen waar mensen ervoor schieten, etc.
Wij stellen het graag per kilometer in om net niet te hard te rijden. ;)
Per 5Km/u gaat dat niet.
Gezien het feit dat ik letterlijk nog nooit een snelheidsboete gehad heb, ik over een weg rijdt met meerdere snelheidscamera's (zelfs 1 die het meeste op brengt), ik nooit rem voor snelheidscamera's (en dus gewoon m'n snelheid op 55, 65 en 85 laat staan, met m'n gaspedaal volledig ingetrapt) heb ik het idee dat die instelling best goed klopt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:09
Mijn Corolla Station bouwjaar 2025 heeft een vreemd akkefietje.
Onderweg vanuit Duitsland naar huis viel de navigatie deels uit. Bij een bestuurderswissel was de bestemming "thuis' verdwenen. De landkaart was bijna helemaal verdwenen, alleen nog hoofdwegen zichtbaar. Alle favoriete bestemmingen (Breukelen, Utrecht, Nijmegen) verdwenen. De berekening van de aankomsttijd verdwenen en veranderd in een eindeloze zandloper. Ik kon ook geen nieuwe bestemmingen meer invoeren etc. Recente bestemmingen in Frankrijk en Duitsland werkten dan weer wel.

'As we speak' is de dealer er naar aan het kijken (hoop ik). Is er iemand in de zaal die hier mee te maken heeft gehad en er iets zinnigs over te zeggen heeft? Ik ben benieuwd.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:50:
[...]

Ik zie vaak genoeg mensen stapvoets en lekker gezellig naast elkaar rijden :D
Maar dan zijn je parkeersensoren niet geactiveerd ;)
Of zet je je auto in de file regelmatig in zijn achteruit?
[...]
Als je veel op provinciale wegen (en minder) rijdt, is begrenzer handiger dan ACC. Veel rotondes, kruisingen waar mensen ervoor schieten, etc.
Is eerlijk gezegd nooit in mij opgekomen om het in die situatie te gebruiken, waarschijnlijk omdat ik het altijd als een onhandige versie van cruise control heb beschouwd en die gebruik ik enkel op de snelweg.

Maar de snelheidsbegrenzer klinkt in die situaties wel nuttig ja, maar eens proberen. Ik ga er tenminste vanuit dat die niet deactiveert bij remmen zoals de cc doet anders heb je er alsnog niets aan ;)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Vliegvlug schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:26:
[...]
Is eerlijk gezegd nooit in mij opgekomen om het in die situatie te gebruiken, waarschijnlijk omdat ik het altijd als een onhandige versie van cruise control heb beschouwd en die gebruik ik enkel op de snelweg.

Maar de snelheidsbegrenzer klinkt in die situaties wel nuttig ja, maar eens proberen. Ik ga er tenminste vanuit dat die niet deactiveert bij remmen zoals de cc doet anders heb je er alsnog niets aan ;)
Nee, die blijft aan staan. Het voordeel is dat je gewoon niet te hard kunt rijden. Ik gebruik ook wel de ACC op die weg, maar als je veel kruisingen, afslaand verkeer of rotondes hebt kan het heel vervelend zijn (afslaand verkeer omdat hij dan ineens op de rem kan gaan omdat hij niet ziet dat die auto op een uitvoegstrookje staat).

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Hencksch schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:16:
Onderweg vanuit Duitsland naar huis viel de navigatie deels uit. Bij een bestuurderswissel was de bestemming "thuis' verdwenen. De landkaart was bijna helemaal verdwenen, alleen nog hoofdwegen zichtbaar. Alle favoriete bestemmingen (Breukelen, Utrecht, Nijmegen) verdwenen. De berekening van de aankomsttijd verdwenen en veranderd in een eindeloze zandloper. Ik kon ook geen nieuwe bestemmingen meer invoeren etc. Recente bestemmingen in Frankrijk en Duitsland werkten dan weer wel.

'As we speak' is de dealer er naar aan het kijken (hoop ik). Is er iemand in de zaal die hier mee te maken heeft gehad en er iets zinnigs over te zeggen heeft? Ik ben benieuwd.
Aangezien ik pas een paar dagen zelf een Corolla heb geen oplossing maar misschien een richting waar je het moet zoeken. Ik was gisteren aan het kijken welk scherm er in mijn auto zit en welke abo daar dan hij hoort en kwam daarbij tegen dat Toyota verschillende navigatiesystemen gebruikt, sommige werken vanuit de cloud en andere doen hun navigatie lokaal op het systeem in de auto.

Aangezien je het over een zandloper hebt en dat je in het buitenland zat toen het gebeurde zou ik eens kijken of je zo'n cloud gebaseerd navigatiesysteem hebt. Dat geeft natuurlijk problemen als je geen verbinding hebt en zal in het buitenland waarschijnlijk vaker voorkomen dan in Nederland.

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:45

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Vliegvlug schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:17:
[...]

Had geen weet van die app maar net even gekeken en kan je blijkbaar ook aan je auto koppelen en zaken daarvan op afstand mee bedienen, maar dat lijkt me alleen zinvol als je ook zo’n abonnement afsluit. Geen idee welke ik dan moet hebben maar ik gok degene voor het Smart Connect multimediasysteem omdat er ook navigatie op zit. Kost wel gelijk €99,99 per jaar, vraag me af of ik dat er voor over heb.

Qua handleiding ga ik eens kijken of er een fysiek boekje te krijgen is, vind ik wel prettig om in het dashboard vakje te hebben liggen. :)
Ik weet niet uit welk jaar jouw auto is en welke uitvoering je hebt.
Maar beide zijn bepalend voor de opties die je in de app krijgt voor jouw auto.
Als je een minder luxe variant hebt kan het zijn dat bv "voorverwarmen" etc niet beschikbaar is. Heb je een auto met bv Touch&Go2 media systeem, dan heb je vrijwel niets aan de app.

Vwbt de "zandloper".
Ik had met onze Corolla Cross in Tsjechië idd het probleem dat de cloud navigatie niets deed omdat deze gewoon geen verbinding had. Op die momenten had mij telefoon ook geen bereik. Dat is nou eenmaal het nadeel van zaken in de Cloud en afhankelijk zijn van een internet verbinding.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:59

JME

zeg maar Jamie

Nog even over die stapgrootte bij adaptive cruise control. Bij mijn Corolla TS facelift heb ik bij gebruik van ACC ook stapjes van 1 km/u. Alleen als ik de + of - langer ingedrukt houd dan gaat ie in grotere stappen van 5 km/u.
Ben zelf helemaal fan van ACC op de snelweg: lekker cruisen in de rechterbaan totdat je wat dichter op je voorganger komt en de auto iets gaat inhouden, dan richting uit naar links en zodra je aan het stuur draait neemt de snelheid weer toe tot de ingestelde waarde. Ideaal.
Wat ik wel merk, is dat de afwijking van de snelheidsmeter ten opzichte van de werkelijke GPS-snelheid toeneemt met de bandenspanning. Dus zeker met wat kouder weer ben je de eerste 20-30 minuten van de rit telkens de ACC-snelheid een beetje aan het bijplussen. Lijkt me bloedirritant als dat alleen in stappen van 5 zou kunnen, dus heel blij dat ik dat niet heb!

(nu alleen RSA nog standaard kunnen uitschakelen)

[ Voor 3% gewijzigd door JME op 17-03-2026 18:09 ]

• Hencksch
Hencksch schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:16:

Update.
De Corolla is vandaag bij de huisarts geweest en de passende Behandeling bij de Diagnose zou een update van het navi-systeem moeten zijn. Van versie 20.nog wat naar 22.

Helaas had men niet verder gekeken dan dat, want bij het ophalen ging ik het bij de dealer hier verderop proberen mijn huisadres in de voeren. Dat adres was onbekend, dus geen routeplanning en ook geen aankomsttijd. Voor de adressen van de familie in Utrecht, Nijmegen en Breukelen gold hetzelfde. Het laatst ingesteld adres in Z-Duitsland gaf keurig een route en een verwachte aankomsttijd aan.
Alle favorieten en recente ritten zijn verdwenen en ook met de vinger op het scherm kon ik mijn eigen straat niet vinden. Service-medewerker overtuigd dat het probleem niet is opgelost en een leenauto meegekregen. Morgen kijken we verder. Input is welkom :)

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Thasaidon schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:00:
[...]

Ik weet niet uit welk jaar jouw auto is en welke uitvoering je hebt.
Is een Corolla Hybrid TS uit 2022 in Executive uitvoering.
Maar beide zijn bepalend voor de opties die je in de app krijgt voor jouw auto.
Als je een minder luxe variant hebt kan het zijn dat bv "voorverwarmen" etc niet beschikbaar is. Heb je een auto met bv Touch&Go2 media systeem, dan heb je vrijwel niets aan de app.
Heb nog niet kunnen achterhalen welk mediasysteem ik heb. Is niet degene van de laatste facelift wat een heel groot touchscreen is, bij mij is het een versie met een kolom knopjes links en rechts naast een kleiner scherm.

In de handleiding van de auto is het scherm eigenlijk altijd zonder knopjes weergegeven maar ik kwam er pas later achter dat er losse handleidingen zijn voor het media systeem, was er alleen nog niet aan toegekomen om die van de mijne op te zoeken.
Net gedaan maar helaas kan ik er niet in vinden welk model het is. De handleiding heeft wel de code PZ49X-12L60-NL linksonderin staan op de eerste pagina.

Als ik daar op zoek kom ik dit linkje tegen: https://www.toyotahybrideforum.nl/download/Navigatie/Touch2Go_cy17.pdf
Waar ik uit de url op maak dat dit waarschijnlijk wel om een Touch&Go2 mediasysteem gaat…

• Thasaidon

Thasaidon

@Vliegvlug
Ik vermoed dat jij dan idd nog het oudere Touch2 &Go (CY17) MM19 systeem hebt.
zie hier:
https://toyotahybrideforu...%26Go%20%28CY17%29%20MM19

Naar mijn weten is het nieuwere Smart Connect systeem pas in de facelifts van 2023/2024 toegepast.

Maar als je dus idd het oudere systeem hebt, dan heb je vrijwel niets aan de connected services.
Bij onze 2019 Corolla TS Executive kon ik alleen zien waar hij stond (als hij uit stond), wat ritgegevens en de kilometerstand.
Deze zaken vallen volgens mij onder de "Standaard Services" welke 10 jaar lang gratis zouden zijn.
(vanaf 1e verkoop auto).

Opties als voorverwarmen en ont-/vergrendelen, etc... welke volgens mij onder "Remote services" of "Smart services" vallen, zullen niet beschikbaar.zijn.
Puur omdat het oudere systeem dit gewoonweg niet kan.

[ Voor 14% gewijzigd door Thasaidon op 18-03-2026 10:47 ]

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Thasaidon schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:34:
@Vliegvlug
Ik vermoed dat jij dan idd nog het oudere Touch2 &Go (CY17) MM19 systeem hebt.
zie hier:
https://toyotahybrideforu...%26Go%20%28CY17%29%20MM19
Dat is hem precies! (y)
Naar mijn weten is het nieuwere Smart Connect systeem pas in de facelifts van 2023/2024 toegepast.
Klopt inderdaad.
We hebben tijdens de zoektocht bij een dealer een proefrit gemaakt in zowel een Auris als een Corolla. We hadden aangegeven dat we twijfelden tussen beiden en we aan het zoeken waren naar een occasion in de leeftijd dat er net de overgang tussen de twee modellen was. Vooraf was nog gevraagd of we nog bepaalde voorkeuren hadden waarbij we alleen hadden gezegd “geen 2 liter moter en geen sportstoelen”, komt er een bijna nieuwe Corolla uit 2025 voorrijden die inderdaad precies zo’n smart connect scherm had als in jouw linkje bovenaan wordt getoond!

Waarschijnlijk een poging van de dealer om ons richting de Corolla te bewegen maar gaf mij meer het signaal dat ze daar niet echt met hun klanten meedenken.
En het grappige was ook nog eens dat toen we terugkwamen na beiden proefritten zowel mijn vrouw als ik zeiden dat we de Auris lekkerder vonden rijden dan de Corolla, dat was denk ik niet helemaal de reactie die de verkoper verwacht had! :P
Maar als je dus idd het oudere systeem hebt, dan heb je vrijwel niets aan de connected services.
Bij onze 2019 Corolla TS Executive kon ik alleen zien waar hij stond (als hij uit stond), wat ritgegevens en de kilometerstand.
Deze zaken vallen volgens mij onder de "Standaard Services" welke 10 jaar lang gratis zouden zijn.
(vanaf 1e verkoop auto).

Opties als voorverwarmen en ont-/vergrendelen, etc... welke volgens mij onder "Remote services" of "Smart services" vallen, zullen niet beschikbaar.zijn.
Wanneer ik tijd heb zal ik eens kijken wat ik precies te zien krijg wanneer ik de app aan de auto koppel. Ik verwacht eigenlijk dat het ontgrendelen van de deuren ook wel een basisfunctionaliteit is.

Op zich ben ik niet echt rouwig dat ik al die extra features niet heb, denk toch niet dat ik die veel zal gebruiken, en ben juist groot voorstander van fysieke knopjes die in dit model mediasysteem nog wel ruim aanwezig zijn! (y)

Ik overweeg om misschien het navigatiesysteem te updaten zodat ik dat wel kan gebruiken, eens kijken wat daar de kosten van zijn.
Zal puur voor mezelf zijn want mijn vrouw vind Android Auto handig, zelf ben ik daar geen fan van.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

JME schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:08:
Nog even over die stapgrootte bij adaptive cruise control. Bij mijn Corolla TS facelift heb ik bij gebruik van ACC ook stapjes van 1 km/u. Alleen als ik de + of - langer ingedrukt houd dan gaat ie in grotere stappen van 5 km/u.
Ben zelf helemaal fan van ACC op de snelweg: lekker cruisen in de rechterbaan totdat je wat dichter op je voorganger komt en de auto iets gaat inhouden, dan richting uit naar links en zodra je aan het stuur draait neemt de snelheid weer toe tot de ingestelde waarde. Ideaal.
Wat ik wel merk, is dat de afwijking van de snelheidsmeter ten opzichte van de werkelijke GPS-snelheid toeneemt met de bandenspanning. Dus zeker met wat kouder weer ben je de eerste 20-30 minuten van de rit telkens de ACC-snelheid een beetje aan het bijplussen. Lijkt me bloedirritant als dat alleen in stappen van 5 zou kunnen, dus heel blij dat ik dat niet heb!
Ik hoop echt dat dit ook bij de pre facelift Corolla Hybrid in te programmeren is, maar klink in elk geval veelbelovend dat dit op het facelift model standaard is! (y)
(nu alleen RSA nog standaard kunnen uitschakelen)
Dit is toch het herkennen van verkeersborden? Heb je daar zoveel last van dan?
Of gaat het je om die irritante piepjes als je auto bijv. het bord van een parallelweg herkent en dan denk dat je te hard rijdt en gaat piepen? Dat is inderdaad erg irritant, hadden we ook met de huurauto’s welke gloednieuwe Toyota’s waren.

Bij onze Toyota Corolla Hybrid uit 2022 staan die piepjes tot mijn verassing niet aan terwijl ik dacht dat het daar destijds al wel mee geleverd werd, maar waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar dat al laten uitzetten! :)

De verkeersborden worden wel nog gewoon herkend en getoond op het dashboard trouwens en ook af en toe foutief maar daar heb je verder gelukkig geen overlast van.

• JME

JME

zeg maar Jamie

RSA staat voor road sign assistance, inderdaad het herkennen van verkeersborden. Het is vooral de ongevraagde “assistance”, die piepjes ja. Zeker in combinatie met een snelheidsmeter die veel (en veel en veel) te voorzichtig is afgesteld is een RSA die al bij +1 gaat piepen ontiegelijk irritant.

• Thasaidon

Thasaidon

Vliegvlug schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:24:
Ik overweeg om misschien het navigatiesysteem te updaten zodat ik dat wel kan gebruiken, eens kijken wat daar de kosten van zijn.
Zal puur voor mezelf zijn want mijn vrouw vind Android Auto handig, zelf ben ik daar geen fan van.
De MM19 systemen zijn te updaten met de sgn "Retrofit" update. Daarmee word Androis Auto/Apple Carplay beschikbaar gemaakt.
Maar weet je zeker dat dit er al niet op zit?

Onze dealer heeft dit voor ons later gratis gedaan op ons 2019 model omdat deze update, toen wij de auto afgeleverd kregen, nog niet beschikbaar was. Maar alle modellen daarna werden standaard met die update geleverd.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Thasaidon schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:00:
[...]

De MM19 systemen zijn te updaten met de sgn "Retrofit" update. Daarmee word Androis Auto/Apple Carplay beschikbaar gemaakt.
Maar weet je zeker dat dit er al niet op zit?
Ik heb het waarschijnlijk wat te onduidelijk opgeschreven maar Android Auto/Apple Carplay zit er al op inderdaad, wat ik bedoelde was een update van het kaartmateriaal zodat er met courante informatie te rijden is en ik geen gebruik hoef te maken van Google Maps.

Heb ook heel lang vastgehouden aan mijn TomTom totdat de accu stuk ging anders had ik die nu nog gebruikt, was er een met life time kaart updates. :D

• Thasaidon

Thasaidon

@Vliegvlug
Als je een account hebt op de Toyota website en daar je auto geregistreerd hebt, kun je daar ook zien welke updates er voor je navigatie zijn. Daar staan volgens mij ook de prijzen bij.
Helaas valt jouw auto niet meer onder de 3 jaar gratis updates bij nieuwe auto's.

Maar hou er welk rekening mee dat het bronmateriaal van Toyota kaarten ongeveer een jaar achter loopt.
(tenzij dat inmiddels verbeterd is)

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:01

CeesKees

I rest my Kees

Vliegvlug schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:52:
[...]

Ik heb het waarschijnlijk wat te onduidelijk opgeschreven maar Android Auto/Apple Carplay zit er al op inderdaad, wat ik bedoelde was een update van het kaartmateriaal zodat er met courante informatie te rijden is en ik geen gebruik hoef te maken van Google Maps.

Heb ook heel lang vastgehouden aan mijn TomTom totdat de accu stuk ging anders had ik die nu nog gebruikt, was er een met life time kaart updates. :D
Waarom zou je nog navigatie in de auto zelf willen? Je telefoon is altijd actueler dan welke autofabrikant dan ook. Lekker Waze gebruiken en gaan! (en hou je geld lekker in je zak)

TomTom lifetime ziet toe op de levensduur van het apparaat, of eigenlijk, zolang de fabrikant het apparaat ondersteund.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:16
Vliegvlug schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:52:
[...]

Google Maps is ook life time kaart updates :P

Een update van het kaartmateriaal kostte destijds zo'n 200 Euro, dus hou daar ongeveer rekening mee. En wat @Thasaidon zegt: dan loopt het nog een jaar achter t.o.v. Google Maps. Ook liepen mensen regelmatig tegen problemen aan met wegen die er 2-3 jaar lagen maar nog niet verwerkt waren, wat voor de nodige irritatie zorgt.

Buiten dat om: ik ben echt fan van Toyota en de Toyota kwaliteit, maar imho geldt dat niet voor de meeste multimediasystemen. Het is vaak traag, kaarten lopen achter en het is niet altijd intuïtief. Carplay / Android Auto lost dat in 1 klap op. Het is het eerste wat ik op m'n Corolla heb laten zetten en heb nooit meer terug gekeken :)

Join het GoT Pulse-Team!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Thasaidon schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:23:
@Vliegvlug
Als je een account hebt op de Toyota website en daar je auto geregistreerd hebt, kun je daar ook zien welke updates er voor je navigatie zijn.
Ik heb die check ook gedaan en er zou een kaartupdate zijn. Om die te kunnen downloaden moet je twee codes overschrijven vanuit de auto, waarvan de tweede niet “past” en je dus alsnog nergens komt..

• Thasaidon

Thasaidon

@Denman
Ook ik vond Android Auto met Waze echt ideaal op onze Corolla TS. Maar dat was omdat ik het MM19 systeem erg traag vond en zoeken naar bv bedrijfsnaam niet werkte. Je moest dus vrijwel altijd een adres invoeren.
Ook verkeersinformatie kwam niet altijd lekker door.
Daarnaast berekende het systeem nog wel eens een route die totaal niet logisch was. Met name in het buitengebied in zuid Frankrijk had ik daar last van en dan zat je ineens op een semi verharde weg in the middle of nowhere.

Het nieuwe Smart Connect systeem daarentegen vind ik veel sneller en ook zoeken op naam werkt vrijwel zoals bij Google maps etc. Verkeersinfo werkt prima en ook routeberekening lijkt beter te zijn.
Nadeel is dan weer, dat als de auto geen ontvangst heeft en dus geen verbinding, dat je ook geen route kunt instellen. Het systeem laat dan gewoon een blanco scherm zien.
Dit heb ik regelmatig gehad op vakantie in Tsjechië met onze Corolla Cross.

Als je al wel een route ingesteld had blijft de navigatie wel werken, maar heb je dus geen verkeersinfo etc meer totdat je wel weer ontvangst hebt. Maar dat is dus hetzelfde als op je telefoon.

Met het MM19 systeem gebruikte ik dus vooral Android Auto met Waze of HERE Drive (voor offline navigatie).
En sinds het Smart Connect systeem gebruikte ik voornamelijk de ingebouwde Toyota navigatie.
Of weer HERE Drive in offline modus als ik geen ontvangst had.

Nu op onze RAV4 zit het Smart Connect + (plus) systeem. Deze heeft weer lokaal kaartmateriaal en POI's opgeslagen.
Dus ook als de auto geen ontvangst heeft werkt de navigatie gewoon.

Maar goed... Iedereen zal zijn/haar voorkeur hebben.

@JME
Je zou ook de dealer kunnen vragen deze erop te zetten, ik liet dat altijd doen als de auto toch al voor een beurt naar de dealer moest.
Mocht het updaten mis gaan, dan is het ook hun verantwoording.

Of even contact opnemen met Toyota NL door of te bellen met 0800-0369, of via datzelfde nummer via Whatsapp.

[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 19-03-2026 11:25 ]

• Denman
@Thasaidon Ja je hebt gelijk, het nieuwe Smart Connect systeem is inderdaad al een hele verbetering!
En daar noem je idd nog een belangrijk punt; als ik nu ergens heen wil toets ik in Apple Carplay gewoon de naam van het bedrijf of de sportclub in en hij vindt 'm meteen. Of nog makkelijker: met spraakbediening. Werkt veel makkelijker dan een straatnaam, die je dan toch vaak ook weer op moet zoeken e.d.

Die multimedia problematiek is niet alleen voorbehouden aan Toyota hoor, ook Premium zustermerk Lexus had (of heeft, geen idee) daar last van. Bijvoorbeeld met het verschrikkelijke muissysteem. Daar deed ik er gerust 2-3 minuten over om een straatnaam in te voeren. En regelmatig meegemaakt dat ik (bijvoorbeeld) voor een route de snelweg opgestuurd werd, 8km reed, aanwijzing kreeg om om te keren en diezelfde 8km weer terug te rijden en vanaf daar de route te vervolgen :+

Join het GoT Pulse-Team!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dank je voor de tip @Thasaidon. Ik had eigenlijk überhaupt geen kaartupdates verwacht, omdat mijn auto uit 2024 als het goed is via de cloud navigeert. Toch zie ik een kaartversie uit 2023 in het systeem, staat er volgens de site een update klaar en krijg ik die niet binnen omdat de codes niet passen. Beetje dubbel allemaal, ik ga maar eens bellen als ik een keertje meer tijd heb.

• Thasaidon

Thasaidon

@JME
Als jouw auto uit 2024 is en het Smart Connect systeem heeft, zou er in theorie geen update voor jou navigatie horen te staan op de Toyota pagina.
Deze zou namelijk via OTA (Over The Air) updates binnen moeten krijgen.

Alleen als je het Smart Connect + (PLUS) systeem hebt zouden er updates mogen staan, want deze moet je zelf (via USB) of door de dealer op je systeem laten zetten. Het plus systeem heeft als enige lokaal kaartmateriaal op het systeem staan.

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Thasaidon volgens de Toyota site heb ik inderdaad Toyota SMART CONNECT Plus - EU (T2). Er staat een kaart update klaar maar om die te downloaden moet ik mijn Kaart Update ID en mijn Kaart Service Code invoeren. Die eerste lukt nog, die tweede bestaat bij mij uit cijfers en letters terwijl het webformulier alleen cijfers accepteert. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik dit op een telefoon probeer, mogelijk gaat het beter op een laptop. Zal dit weekend eens kijken.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Thasaidon schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:23:
@Vliegvlug
Als je een account hebt op de Toyota website en daar je auto geregistreerd hebt, kun je daar ook zien welke updates er voor je navigatie zijn. Daar staan volgens mij ook de prijzen bij.
Net ingelogd op Toyota.nl met mijn account en gekeken wat er beschikbaar is in de e-Store:

Apps
Toyota.nl e-Store - Apps - maart 2026  (voor Toyota Corolla Hybrid TS 2022)
Waarom zijn er 2 eStore apps zijn met verschillende logo’s? :?

Kaartupdates
Toyota.nl e-Store - Kaartupdates - maart 2026  (voor Toyota Corolla Hybrid TS 2022)
Hier ook 3 bijna dezelfde producten, allemaal Touch 2 met verschillende toevoegingen: Go (Low), Go Plus (High) & MM17/MM19

Sotware-updates
Toyota.nl e-Store - Software-updates - maart 2026  (voor Toyota Corolla Hybrid TS 2022)
Hier ook weer “Low”en “High” versies.

ISA Data Update
Toyota.nl e-Store - ISA Data Update - maart 2026  (voor Toyota Corolla Hybrid TS 2022)
Hé, hier opeens iets voor een Touch 3. Die kwam nog niet eerder voorbij. ;)

Erg verwarrend die Toyota e-Store moet ik zeggen, ik kan ook niets in de winkelwagen gooien, de “voeg toe aan winkelwagen “-knop is bij alles grayed out.

Ik vermoed sterk dat al die dubbele opties die ik krijg komen doordat de eStore niet weet welk multimediatoestel ik in mijn auto heb zitten en daarom alle mogelijke opties laat zien die er voor dit type auto uit 2022 beschikbaar zijn geweest. Want als ik naar het overzicht van mijn auto ga in het account staat er “Registreer multimediatoestel”.
Zou handig zijn geweest als ze dat er in de eStore ook even bij vermelden. En misschien is dat ook wel de oorzaak dat ik niets kan kopen om te voorkomen dat ik iets koop wat niet werkt op mijn mulimediasysteem.
Helaas valt jouw auto niet meer onder de 3 jaar gratis updates bij nieuwe auto's.
Ging er gelukkig al niet vanuit dat dit het geval zou zijn, vind drie jaar alsnog lang, zou zelf 2 jaar hebben gegokt. :)
Maar hou er welk rekening mee dat het bronmateriaal van Toyota kaarten ongeveer een jaar achter loopt.
(tenzij dat inmiddels verbeterd is)
Blijkbaar ietsjes verbeterd aangezien “autumn 2025” wordt vermeld voor het kaartmateriaal. En €129 is nog wel te overzien.

Maar mogelijk is dat kaartmateriaal bewust wat ouder want als ik de e-Store op “Alle” zet ipv een van die subcategorieën dan verschijnt er opeens “1Jr MapCare & Services” voor €129 die niet zichtbaar is binnen een van die subcategorieën en waar als beschrijving bij staat: “Ontvang 1 jaar lang toegang tot Toyota Touch 2 MM17 kaartupdates en onze Connected Services.”
Krijg je dan misschien wel updates voor de kaart op je auto binnen zodra ze beschikbaar komen.

Want het klinkt alsof dit een add-on is op die andere kaart updates maar kan goed zijn dat het ipv is. Hoewel, waarom zou je dan ooit voor die losse kaartupdate kiezen?
Super onduidelijk dat hele e-store gebeuren, vooral door gebrek aan uitleg.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

CeesKees schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:47:
[...]
Waarom zou je nog navigatie in de auto zelf willen?
Scheelt weer mijn telefoon in een houder plaatsen als je geen Android Auto of CarPlay wilt gebruiken.
Je telefoon is altijd actueler dan welke autofabrikant dan ook. Lekker Waze gebruiken en gaan! (en hou je geld lekker in je zak)
Is zeker een optie en dan van een deel van dat geld een goede telefoon houder kopen want die gaat wel langer mee dan een jaar. :)
TomTom lifetime ziet toe op de levensduur van het apparaat, of eigenlijk, zolang de fabrikant het apparaat ondersteund.
Dat laatste klopt en misschien was de TomTom daar inmiddels wel uit, geen idee want hij ging helaas al voor die tijd stuk. Ik heb er nog wel een generieke vervangende accu voor gekocht maar helaas werkten die niet goed, meerdere meeken geprobeerd. Probleem ermee was dat de accu leeg liep als de TomTom uit was gezet en zo ver ontlaadde dat het hele apparaat niet meer aan ging en de accu ook niet meer wilde opladen.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Denman schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:49:
[...]

Een update van het kaartmateriaal kostte destijds zo'n 200 Euro, dus hou daar ongeveer rekening mee. En wat @Thasaidon zegt: dan loopt het nog een jaar achter t.o.v. Google Maps.
Opvallend dat de prijs lager is geworden, waarschijnlijk steeds minder gebruikers omdat de meesten Google maps o.i.d. op hun telefoon gebruiken en ze op deze manier tenminste nog iets verkopen ;)

En het kaartmateriaal loopt nu een half jaar achter maar ik weet natuurlijk niet of het maar 1x per jaar wordt uitgebracht, want dan zit je einde van de zomer wel met 1 jaar oude kaarten.
Ook liepen mensen regelmatig tegen problemen aan met wegen die er 2-3 jaar lagen maar nog niet verwerkt waren, wat voor de nodige irritatie zorgt.
Dat lijkt me erg irritant ja. :|
Buiten dat om: ik ben echt fan van Toyota en de Toyota kwaliteit, maar imho geldt dat niet voor de meeste multimediasystemen. Het is vaak traag, kaarten lopen achter en het is niet altijd intuïtief. Carplay / Android Auto lost dat in 1 klap op. Het is het eerste wat ik op m'n Corolla heb laten zetten en heb nooit meer terug gekeken :)
Heb het nu een paar keer in gebruik gezien bij mijn vrouw terwijl ik ook in de auto zat en werd er niet warm van eerlijk gezegd.

Ding startte elke keer bij het starten Spotify ipv de autoradio welke gewoon aan stond op het moment dat de auto werd uitgezet, Maps start zichzelf op als je voor navigatie kiest ondanks dat we waze aan het gebruiken waren, de tekst van binnenkomende notificaties worden niet meer getoond, je telefoon wordt continu opgeladen. Dit om de belangrijkste irritaties even te noemen.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Thasaidon schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:22.

Het nieuwe Smart Connect systeem daarentegen vind ik veel sneller en ook zoeken op naam werkt vrijwel zoals bij Google maps etc. Verkeersinfo werkt prima en ook routeberekening lijkt beter te zijn.
Nadeel is dan weer, dat als de auto geen ontvangst heeft en dus geen verbinding, dat je ook geen route kunt instellen. Het systeem laat dan gewoon een blanco scherm zien.
Dit heb ik regelmatig gehad op vakantie in Tsjechië met onze Corolla Cross.
Dat is wel erg vervelend zeg, hij cached dus echt helemaal niets om dit soort ongemak te voorkomen?
Je zou toch verwachten dat er op zijn minst een backupkaart van Europa in zou zitten zodat je tenminste wel een route kan starten en dat je dan zodra de verbinding weer terug is de extra info zoals file informatie en wegafsluitingen enzo kan verwerken.
Nu op onze RAV4 zit het Smart Connect + (plus) systeem. Deze heeft weer lokaal kaartmateriaal en POI's opgeslagen.
Dus ook als de auto geen ontvangst heeft werkt de navigatie gewoon.
Ah, oke, Toyota had zelf ook door dat het niet echt handig was en heeft toen een plus versie uitgebracht, slim.
Maar goed... Iedereen zal zijn/haar voorkeur hebben.
Zoveel mensen, zoveel wensen! ;)

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Thasaidon schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:34:
(vanaf 1e verkoop auto).

Ik heb gisteravond de Toyota app geïnstalleerd en aan de auto gekoppeld, ging niet helemaal soepel.

Kreeg twee opties om de auto te koppelen, via QR code op het multimediasysteem of via chassisnummer (VIN). Eerst QR gekozen want dat werd aanbevolen en was ook het snelst maar helaas werkte dat niet. Er verscheen helemaal geen code op het scherm toen de app zei dat ik die moest scannen. Achteraf bleek dat mijn telefoon helemaal geen connectie had met het multimedia systeem omdat de Bluetooth verbinding niet gelegd was. Erg vreemd want ik had mijn toestel al een paar dagen eerder aan de auto gekoppeld en dat werkte toen wel met bellen, maar automatisch een verbinding leggen als de auto start gaat blijkbaar niet goed. Of misschien alleen deze keer niet, ik heb er nog te weinig gebruik van gemaakt om er wat zinnigs over te kunnen zeggen.

Uiteindelijk de app en de auto aan elkaar kunnen koppelen met VIN door verificatie van de kilometerstand. En zoals je al schreef is er weinig met de app mogelijk. Je ziet kilometerstand, brandstofpercentage & rijbereik en of er waarschuwingslampjes zijn.
Verder kan je zien of ramen en deuren open of gesloten zijn en of er lichten aan staan of niet. Maar dit op afstand beïnvloeden is niet mogelijk.

Wat wel grappig is is dat je kan zien waar de auto is en wat de laatste ritten zijn die zijn gereden welke worden weergegeven op een kaartje met wat stats erbij.

Is me alleen niet duidelijk hoe de auto al die gegevens doorstuurt, zit er een of andere mobiele verbinding ingebouwd die schijnbaar zonder abo werkt en dergelijke gegevens naar Toyota doorstuurt waar je dan vervolgens met de app weer toegang toe hebt? Maar dat betekent dus ook dat Toyota je overal kan volgen?
Ik ga er vanuit dat je dit ook helemaal uit kan zetten of kijkt Toyota altijd mee met je auto?

Kwam er gisteren bij door het menu van het multimedia systeem gaan ook achter dat er wifi op zit, deze geactiveerd en gekoppeld aan de hotspot van mijn telefoon maar wat je er vervolgens mee kan is me volstrekt duister.
Ik dacht dat je hiermee wel de eStore in de auto kon opstarten dus daarop geklikt. Ik kreeg eerst de vraag of ik Toyota online wilde activeren, dat gedaan maar alsnog wilde de app niet opstarten. Kreeg een of andere melding van die strekking maar weet niet meer wat er precies stond.
En wat Toyota Online nu eigenlijk is heb ik eigenlijk ook geen idee van.

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Vliegvlug mooie opsomming van wat ook mijn verwonderpunten zijn :)
Die telefoonhouder is overigens sowieso wel handig, ook als je CarPlay gebruikt. Al is het maar om gewoon met de hand door meer dan alleen de recente muziek te kunnen browsen, of om een nieuwe bestemming in de TomTom app in te voeren.

• Thasaidon

Thasaidon

JME schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:04:
... die tweede bestaat bij mij uit cijfers en letters terwijl het webformulier alleen cijfers accepteert.
Ik zou het eens op een pc of laptop proberen.
Onlangs heb ik nog de "Autumn 2025 Map Database update" gedownload en dat ging prima.
Ik kon gewoon ook de letters invoeren van de kaartservicecode.
Vliegvlug schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:17:
[...]
Erg verwarrend die Toyota e-Store moet ik zeggen
Eens, dat had ik ook toen wij onze Corolla TS 2019 nog hadden. Daarom heb ik updates altijd lekker bij de dealer laten doen als de auto toch al voor zijn jaarlijkse beurten daar stond.
Blijkbaar ietsjes verbeterd aangezien “autumn 2025” wordt vermeld voor het kaartmateriaal. En €129 is nog wel te overzien.
Dat is niet wat ik bedoel...
Als Toyota deze "autimn 2025" update uitbrengt, dan is het bronmateriaal wat Toyota gebruikt heeft nog uit 2024. Je krijgt dus een update die al achter loopt.

Bij de 1 jaar "map care" koop je 2 updates. De spring en autumn update.
Dat is wel erg vervelend zeg, hij cached dus echt helemaal niets om dit soort ongemak te voorkomen?
Je zou toch verwachten dat er op zijn minst een backupkaart van Europa in zou zitten zodat je tenminste wel een route kan starten en dat je dan zodra de verbinding weer terug is de extra info zoals file informatie en wegafsluitingen enzo kan verwerken.
Als je de auto start en er is geen ontvangst, dan is er idd geen mogelijkheid tot navigeren.
Echter, als je wel een route hebt kunnen instellen, maar tijdens de rit je verbinding weg valt, dan blijft de navigatie wel werken, omdat de route vooraf wel (deels) gecached wordt.
Overigens was mijn ervaring dat als de auto geen ontvangst had, mijn telefoon dit ook niet had.
Dus ook Waze of Google Maps konden dan geen opgegeven bestemming vinden.
Wat wel grappig is is dat je kan zien waar de auto is en wat de laatste ritten zijn die zijn gereden welke worden weergegeven op een kaartje met wat stats erbij.

Is me alleen niet duidelijk hoe de auto al die gegevens doorstuurt,
Nieuwere auto's hebben verplicht een nood meld systeem wat inschakelt als je bv bij een ongeluk betrokken bent. Dit systeem werkt via de DCM (Data Communicatie Modulle) van de auto, en is feitelijk gewoon een mobiele verbinding met sim-kaart.
Toyota heeft dat dus uitgebreid om de zgn "connected services" aan te bieden.

Als je gaat rijden met de auto, verzameld deze allerlei gegeven tijdens de rit.
Pas als je op je bestemming bent en de auto uit zet, dan stuurt de auto deze info en de huidige locatie naar de Toyota servers.
En jij kunt deze dan in de app zien.

De optie om live te kijken waar de auto op een bepaald moment rijdt is er niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 20-03-2026 11:21 ]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:38

vhal

ಠ_ಠ

JME schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:04:
@Thasaidon volgens de Toyota site heb ik inderdaad Toyota SMART CONNECT Plus - EU (T2). Er staat een kaart update klaar maar om die te downloaden moet ik mijn Kaart Update ID en mijn Kaart Service Code invoeren. Die eerste lukt nog, die tweede bestaat bij mij uit cijfers en letters terwijl het webformulier alleen cijfers accepteert. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik dit op een telefoon probeer, mogelijk gaat het beter op een laptop. Zal dit weekend eens kijken.
Die kaart servicecode zou in het menu van je multimedia systeem moeten staan

Strava

• Thasaidon

Thasaidon

@vhal

@JME heeft die code ook, alleen zitten hier ook letters in en die worden in de browser op zijn telefoon dus niet geaccepteerd op de betreffende pagina.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Vliegvlug schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:17:
[...]

Ik vermoed sterk dat al die dubbele opties die ik krijg komen doordat de eStore niet weet welk multimediatoestel ik in mijn auto heb zitten en daarom alle mogelijke opties laat zien die er voor dit type auto uit 2022 beschikbaar zijn geweest. Want als ik naar het overzicht van mijn auto ga in het account staat er “Registreer multimediatoestel”.
Zou handig zijn geweest als ze dat er in de eStore ook even bij vermelden. En misschien is dat ook wel de oorzaak dat ik niets kan kopen om te voorkomen dat ik iets koop wat niet werkt op mijn mulimediasysteem.
Zojuist mijn multimedia systeem ook aan mijn account gekoppeld door in de auto op het systeem aan te loggen met het account. Dat het niet gekoppeld was was inderdaad de reden dat ik eerder zoveel opties te zien kreeg want nu zijn in de e-Store enkel nog deze 4 opties beschikbaar:

Toyota.nl e-Store - na koppelen multimedia systeem aan account - maart 2026  (voor Toyota Corolla Hy
En ik kan nu ook dingen in mijn winkelmandje doen, dus dat lag inderdaad ook aan het feit dat er nog geen multimedia systeem was gekoppeld aan mijn account.

Het opstarten van de eStore op het display in de auto werkt nu ook:
eStore op Toyota Touch 2 multimedia systeem
Maar je kan daar geen kaarten kopen, enkel die Coyote flitsmeldingen voor een jaar.
Vind dat ook wel een verwarrend manier van weergeven met zo’n “expires”-datum erbij want ik dacht in eerste instantie dat er nog iets van de vorige eigenaar actief was, maar bij doorklikken blijkt het een jaar abo te zijn voor €39,99. Het was ook wel verdacht dat die datum toevallig vandaag over een jaar is. ;)

Dat die kaarten niet via de eStore in de auto zelf te koop zijn zal wel liggen aan de grootte, had al gelezen dat je die kaarten eerst moet downloaden, dan op USB stick moet zetten en die in je auto moet stoppen om ze bij te werken.

Wat nu alleen nog niet werkt is het koppelen van het multimedia systeem aan de auto in mijn Toyota account. Wanneer ik naar mijn auto ga in het account verschijnt en nu elke keer een bij bijna beeldvullende melding:

Er is een nieuw multimedia-apparaat gevonden!
Het lijkt erop dat je je hebt aangemeld bij je MyToyota account vanaf apparaat {apparaatnaam}. Om alle voordelen te krijgen, zoals het plannen van een reis, het downloaden van apps en software-updates, moet je de registratie voltooien en een Toyota toevoegen aan je account.

Apparaat (apparaten): Ms2@0ftbKWIdt2
Ja, voeg de apparaten toe
Nee, verwijder apparaat(en)
Maar als ik dan het apparaat wil toevoegen krijg ik de melding: “Er ging iets mis! We kunnen op dit moment niet aan je verzoek voldoen. Probeer het later nog eens.”

Misschien dat er nog iets gesynchroniseerd moet worden of zo, morgen nog maar eens proberen dan.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Thasaidon schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:14:
[...]

Dat is niet wat ik bedoel...
Als Toyota deze "autimn 2025" update uitbrengt, dan is het bronmateriaal wat Toyota gebruikt heeft nog uit 2024. Je krijgt dus een update die al achter loopt.
Oh, dat is wel misleidend zeg, had verwacht dat het dan van herfts 2025 was.
Bij de 1 jaar "map care" koop je 2 updates. De spring en autumn update.
Ah, er worden dus twee kaartupdates per jaar uitgebracht. Dan is “map care” dus beter dan een losse kaart kopen?, Vreemd dat ze die dan voor hetzelfde geld verkopen. :?
Of verlies je die hele kaart weer op het moment dat je jaar abo afloopt en ben je dan weer terug naar de laatste kaart die je daarvoor los gekocht had?
[...]

Als je de auto start en er is geen ontvangst, dan is er idd geen mogelijkheid tot navigeren.
Echter, als je wel een route hebt kunnen instellen, maar tijdens de rit je verbinding weg valt, dan blijft de navigatie wel werken, omdat de route vooraf wel (deels) gecached wordt.
Overigens was mijn ervaring dat als de auto geen ontvangst had, mijn telefoon dit ook niet had.
Dus ook Waze of Google Maps konden dan geen opgegeven bestemming vinden.
Ja ik snap dat het bij Maps en Waze zo werkt omdat die niet een hele kaart lokaal op je telefoon zetten maar ik had van zo’n in de auto inbouwd systeem wel verwacht dat dat niet het geval zou zijn. Maar dat hebben ze dus pas met de plus versie toegevoegd.
[...]

Nieuwere auto's hebben verplicht een nood meld systeem wat inschakelt als je bv bij een ongeluk betrokken bent. Dit systeem werkt via de DCM (Data Communicatie Modulle) van de auto, en is feitelijk gewoon een mobiele verbinding met sim-kaart.
Toyota heeft dat dus uitgebreid om de zgn "connected services" aan te bieden.

Als je gaat rijden met de auto, verzameld deze allerlei gegeven tijdens de rit.
Maar is dat altijd, ook als je niet dat Toyota account hebt en je dus nog niet allerlei voorwaarden hebt moeten accepteren?

En stopt het dan ook daadwerkelijk als je je account opzegd of gaat het onafhankelijk daarvan wel altijd naar de Toyota cloud?
Pas als je op je bestemming bent en de auto uit zet, dan stuurt de auto deze info en de huidige locatie naar de Toyota servers.
En jij kunt deze dan in de app zien.

De optie om live te kijken waar de auto op een bepaald moment rijdt is er niet.
Dat laatste had ik ook al gemerkt ja. En ook dat de locatie van de auto zelf niet om de zoveel tijd wordt bijwerkt als hij ergens geparkeerd staat. Laat je hem een dag staan dan zijn de gegevens van de laatste keer dat je ‘m afzette krijg ik de indruk en dus een dag oud.
Zal wel zijn om de hoeveelheid kosten voor Toyota via die DCM te beperken, als elke auto dat continu doet gaat het natuurlijk hard.

Wat ik me wel afvraag, als ik een eigen 5G travelrouter in de auto inbouw en die met de auto wifi koppel om daarmee een internetverbinding te bieden krijg je dan wel realtime locatie en trip gegevens van de auto binnen in je app?
Want dan kost het Toyota geen dataverbinding.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Via de laptop kan ik inderdaad de kaartservicecode wel invoeren en daarna de kaartupdate downloaden. De uitleg van de installatie is daarna nog een Da Vinci Code op zich..

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Vliegvlug schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:59:
[...]
Wat nu alleen nog niet werkt is het koppelen van het multimedia systeem aan de auto in mijn Toyota account. Wanneer ik naar mijn auto ga in het account verschijnt en nu elke keer een bij bijna beeldvullende melding:

Er is een nieuw multimedia-apparaat gevonden!
Het lijkt erop dat je je hebt aangemeld bij je MyToyota account vanaf apparaat {apparaatnaam}. Om alle voordelen te krijgen, zoals het plannen van een reis, het downloaden van apps en software-updates, moet je de registratie voltooien en een Toyota toevoegen aan je account.

Apparaat (apparaten): Ms2@0ftbKWIdt2
Ja, voeg de apparaten toe
Nee, verwijder apparaat(en)
Maar als ik dan het apparaat wil toevoegen krijg ik de melding: “Er ging iets mis! We kunnen op dit moment niet aan je verzoek voldoen. Probeer het later nog eens.”

Misschien dat er nog iets gesynchroniseerd moet worden of zo, morgen nog maar eens proberen dan.
Zojuist nogmaals geprobeerd mijn multimedia systeem aan mijn auto te koppelen in mijn Toyota account maar helaas nos steeds de melding “Er ging iets mis! We kunnen op dit moment niet aan je verzoek voldoen. Probeer het later nog eens.”

Had echt gehoopt dat het nu wel zou werken maar krijg er inmiddels een hard hoofd in of het überhaupt nog gaat lukken… :X

Moet zeggen dat ik dat hele online gebeuren en de bijbehorende zaken in het multimedia systeem verre van goed vind werken en intuïtief is het al helemaal niet! :|

• Thasaidon

Thasaidon

@JME
valt mee hoor...
Het beste kun je een 32Gb USB stick gebruiken en die FAT32 formatteren.
Daarna de gedownloade update even uitpakken (unzip met bv 7zip) en de inhoud van die zip in de root van je USB stick kopiëren.
Auto starten en dan USB stick plaatsen en de rest wijst zich vanzelf.
Je hebt wel de Licentiecode nodig die je bij je aankoop gekregen hebt (is te vinden in de store onder Aankopen).

Update duurt ongeveer een half uur en je moet de auto wel in "Ready" laten.
Als je geen zin hebt om een half uur in de auto te zitten kun je hem vergrendelen met de fysieke sleutel.
De auto blijft dan gewoon aan.

@Vliegvlug
Map care is niets anders dan een "2 voor de prijs van 1", waarbij je 2 updates in een jaar krijgt.
Als die updates beschikbaar zijn kun je deze gewoon op de auto installeren.
Na dat jaar blijven de updates gewoon op de auto staan, maar je kunt dus geen nieuwe updates meer downloaden. Tenzij je er weer voor betaald.

Vwbt de ritregistratie, dat niets meer dan de gereden route en waar in EV of brandstof gereden hebt.
Daarnaast ook info over waar je wellicht te hard hebt opgetrokken of geremd hebt (coach).
Dit gebeurd alleen als je idd een Toyota account hebt en je auto hieraan gekoppeld is.
Wat je vervolgens deelt met Toyota (en 3e partijen) kun je instellen via de app.

Wil je helemaal niets versturen, kun je "privacy mode" aan zetten. Maar ik hoorde dat de navigatie het dan ook niet meer zou doen. Immers moet er (locatie) informatie verstuurd worden om je route te bepalen, etc...
Wat ik me wel afvraag, als ik een eigen 5G travelrouter in de auto inbouw en die met de auto wifi koppel om daarmee een internetverbinding te bieden krijg je dan wel realtime locatie en trip gegevens van de auto binnen in je app?
Nee, voor zaken gerelateerd aan de functies van de auto maakt deze altijd gebruik van zijn eigen internet verbinding via de DCM.
Voor zover ik weet kun je alleen kaartupdates via wifi kunnen doen, ipv bv met een USB stick.

--edit--
Dat het hele Smart Services voor jouw systeem niet lekker werkt komt denk ik omdat dit ook niet voor jou mediasysteem/auto bedoeld is.
Smart Services is bedoeld voor de nieuwere Smart Connect systemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Thasaidon op 21-03-2026 10:00 ]

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

JME schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:24:
Via de laptop kan ik inderdaad de kaartservicecode wel invoeren en daarna de kaartupdate downloaden. De uitleg van de installatie is daarna nog een Da Vinci Code op zich..
Ik geloof je meteen, vind jouw vergelijking ook treffend, het is echt een heel gepuzzel. :X

Gisteren ook met het koppelen van mijn multimedia systeem aan mijn account, het eerst in de app geprobeerd, die je dan vervolgens automatisch doorlinkt naar hun website die in de browser van mijn telefoon werd geopend maar me niet automatisch aanlogt dus kom ik gewoon op de aanlogpagina uit en na inloggen op de reguliere startpagina. Toen ik me had aangelogd heb ik me nogmaals van de app naar de browser laten doorsturen waarbij ik nu wel op de bedoelde pagina uitkom maar slechts de mededeling krijg dat het multimedia systeem niet kan worden gevonden. Zou zelfs ook goed kunnen zijn dat het helemaal niet werkt op de browser van mijn mobiel.

Want dat is iets waar ik tegenaan liep met de eStore op Toyota.nl. Op mijn iPad is deze wel benaderbaar via de browser maar op mijj mobiel is de hele eStore optie niet te vinden. Dacht dat dit misschien wegviel op mijn telefoon door de andere resolutie dus uiteindelijk simpelweg de url overgetypt in de browser van mijn mobiel om vervolgens wel de pagina van de eStore te krijgen maar met een oneindig draaiende laad-animatie op het scherm. Waaruit wel bleek dat het gewoon niet ondersteund wordt en de eStore opties dus bewust waren weggelaten.

Ik heb het niet getest maar vermoedelijk komt het door de mobiele website en had het met desktop modus in mijn browser op de mobiel wel gewerkt. Maar is toch sowieso niet meer van deze tijd dat de mobiele versie van een website zoiets basics als een eStore niet ondersteund! |:(
Blijkbaar wil Toyota het hun klanten zo moeilijk mogelijk maken iets te kopen bij hun maar waarom is me een raadsel. :?

Ik vermoed dat jouw probleem dat die kaartcode niet op de mobiel werkte maar wel op de laptop ook zo’n gevalletje is.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Thasaidon schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:58:

@Vliegvlug
Map care is niets anders dan een "2 voor de prijs van 1", waarbij je 2 updates in een jaar krijgt.
Als die updates beschikbaar zijn kun je deze gewoon op de auto installeren.
Na dat jaar blijven de updates gewoon op de auto staan,
Kijk, dat is goed om te weten, bedankt!
Dan zou iemand wel gek zijn om die losse kaart te kopen zeg, apart dat ze dat niet wat duidelijker maken in de eStore.
maar je kunt dus geen nieuwe updates meer downloaden. Tenzij je er weer voor betaald.
Dat is niet meer dan logisch ;)
Vwbt de ritregistratie, dat niets meer dan de gereden route en waar in EV of brandstof gereden hebt.
Daarnaast ook info over waar je wellicht te hard hebt opgetrokken of geremd hebt (coach).
Hybride coaching zit er bij mij inderdaad ook op, zou je een spelletje van kunnen maken om te zien hoe hoog je de score krijgt.

Wel jammer dat dit niet per bestuurder wordt geregistreerd dan zou je er nog een wedstrijdje van kunnen maken :) , maar de ritten die mijn vrouw rijdt staan er ook gewoon tussen.
Dit gebeurd alleen als je idd een Toyota account hebt en je auto hieraan gekoppeld is.
Wat je vervolgens deelt met Toyota (en 3e partijen) kun je instellen via de app.
Ik kwam dergelijke privacy instellingen al tegen en die heb ik op het minimale ingesteld.
Wil je helemaal niets versturen, kun je "privacy mode" aan zetten. Maar ik hoorde dat de navigatie het dan ook niet meer zou doen. Immers moet er (locatie) informatie verstuurd worden om je route te bepalen, etc...
Ik zie echt niet in waarom een privacy instelling de navigatie zou moeten verhinderen, de Touch 2 heeft toch een lokale kaart en is geen cloud systeem. Dan zou routeplanner en navigeren nog gewoon moeten werken, dat actuele data zoals files, omleidingen of wegwerkzaamheden niet meer binnen komen is logisch. Hoewel ik me van de oudere TomToms nog vaag kan herinneren dat er een of ander radio systeem was waarmee dat soort info werd verspreid wat je dus alleen hoefde te ontvangen maar dat zal inmiddels wel niet meer bestaan.
[...]

Nee, voor zaken gerelateerd aan de functies van de auto maakt deze altijd gebruik van zijn eigen internet verbinding via de DCM.
Voor zover ik weet kun je alleen kaartupdates via wifi kunnen doen, ipv bv met een USB stick.
Oh oké, dat is jammer. Dus die wifi die erop zit is feitelijk nutteloos.
--edit--
Dat het hele Smart Services voor jouw systeem niet lekker werkt komt denk ik omdat dit ook niet voor jou mediasysteem/auto bedoeld is.
Smart Services is bedoeld voor de nieuwere Smart Connect systemen.
Dan moet Toyota dat simpelweg niet aanbieden, is niet alsof ik mijn auto of Toyota app gehackt heb om de niet daarvoor bedoelde Smart Services te kunnen gebruiken.

Of je biedt het aan als fabrikant en zorgt dat het fatsoenlijk werkt of je je doet het niet als je de moeite er niet in wilt steken!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Thasaidon schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:58:
@JME
valt mee hoor...
Het beste kun je een 32Gb USB stick gebruiken en die FAT32 formatteren.
Daarna de gedownloade update even uitpakken (unzip met bv 7zip) en de inhoud van die zip in de root van je USB stick kopiëren.
Auto starten en dan USB stick plaatsen en de rest wijst zich vanzelf.
Je hebt wel de Licentiecode nodig die je bij je aankoop gekregen hebt (is te vinden in de store onder Aankopen).

Update duurt ongeveer een half uur en je moet de auto wel in "Ready" laten.
Als je geen zin hebt om een half uur in de auto te zitten kun je hem vergrendelen met de fysieke sleutel.
De auto blijft dan gewoon aan.
Dank! Moet die stick echt 32GB zijn of tenminste 32GB? Heb hier nog een 128GB stick liggen..
Wat betreft die Hybride Coaching: wat bedoelt die met “voorzichtig remmen”? Zelfs als ik een rit vrijwel uitsluitend uitrol in plaats van rem, zeurt ie nog steeds dat ik meer energie kan terugwinnen met voorzichtig remmen. Hoe voorzichtig wil je het hebben? :?

• Rudolfus
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
JME schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:32:
[...]

Wat betreft die Hybride Coaching: wat bedoelt die met “voorzichtig remmen”? Zelfs als ik een rit vrijwel uitsluitend uitrol in plaats van rem, zeurt ie nog steeds dat ik meer energie kan terugwinnen met voorzichtig remmen. Hoe voorzichtig wil je het hebben? :?
Het linker pedaal intrappen 😃 (als het een automaat is)

[ Voor 4% gewijzigd door Rudolfus op 21-03-2026 12:41 ]

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

JME schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:32:
[...]

Dank! Moet die stick echt 32GB zijn of tenminste 32GB? Heb hier nog een 128GB stick liggen..
Misschien is dat een keuze van Toyota dat je altijd tenminste iets moet remmen voordat regeneratie wordt geactiveerd.

Ik heb dat bij mijn elektrische Niu scooter namelijk wel, daar wordt enkel geregenereerd als ik de rem gebruik, alleen het gas loslaten zorgt niet voor regenereren. Ik vind het zelf een onhandige keuze maar kan me ergens wel een klein beetje voorstellen dat je mensen niet wilt verwarren met iets van remwerking door regeneratie terwijl ze niet aan het remmen zijn.

Helaas is er bij de Niu niets aan het regenereren in te stellen, ook niet door de dealer. Terwijl ik bij andere merken en ook bij mijn zelfbouw elektrische scooter in de controller allerlei settings kan instellen, van bijna helemaal niet remmen bij lage regeneratie tot bijna stilstand bij hele hoge. En uiteraard ook wanneer; direct bij loslaten of enkel bij het bedienen van de rem.

Als dat goed staat afgesteld hoef je eigenlijk nauwelijks meer handmatig te remmen muv in onverwachte situaties zoals een noodstop.

Geen idee hoe dat bij Toyota zit maar zou prettig zijn als daar enige opties voor zijn, hetzij door de gebruiker zelf, hetzij door de dealer. Regeneratief remmen bij loslaten van het gas lijkt me wel fijn als dat zou kunnen.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Volgens mij doet ie dat ook. Als ik het gas loslaat, zie ik in het energiedashboard de blauwe pijltjes richting de batterij bewegen. Net als wanneer ik rem. Maar misschien levert actief remmen meer op dan uitrollen? Dan rest de vraag waar je netto meer aan hebt: de gratis 200m door uitrollen of de extra energie door actief bij te remmen. Complexe materie hoor, maar volgens de Hybride Coach doe ik iets nog niet optimaal. Wat dat iets dan is, dat coacht ie er niet bij helaas.

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Als je licht remt, dan grijpen de schijfremmen nog niet aan, maar rem je af puur op de regeneratie en dus het meest zuinig.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

cordonbleu schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:20:
Als je licht remt, dan grijpen de schijfremmen nog niet aan, maar rem je af puur op de regeneratie en dus het meest zuinig.
Dat is inderdaad ook precies hoe het op mijn Niu scooter werkt, zo licht mogelijk remmen voor maximale regeneratie.
Jammer dat het bij een Toyota ook zo werkt, licht remmen is erg irritant. Op de scooter tenminste wel, in de auto nog geen ervaring mee maar als ik nu rem zal ik er normaal gesproken wel zodanig druk op zetten dat de remmen aangrijpen want anders had ik het pedaal natuurlijk niet nodig gehad. ;)

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:08

breinonline

Are you afraid to be known?

Je kan prima harder remmen. Zolang het blauwe balkje niet vol is regenereert de auto gewoon. Als je na het blauwe balkje vol doortrapt komen de schijven erbij. Evenals bij lage snelheid. Weet even de grens niet meer maar maar zeg beneden de 10km/u.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Thasaidon

Thasaidon

@Vliegvlug
Ik zie echt niet in waarom een privacy instelling de navigatie zou moeten verhinderen, de Touch 2 heeft toch een lokale kaart en is geen cloud systeem.
Je hebt helemaal gelijk, ik haalde de twee systemen door elkaar. Dit geldt dus alleen voor het Smart Connect systeem wat vanuit de cloud navigeert.

@JME
Er word 32Gb aangeraden omdat in Windows dit de maximale grootte zou zijn om FAT32 te formatteren.
Maar de auto las mijn 128Gb usb met MP's ook gewoon. Dus ik vermoed dat dat ook werkt voor de kaartupdate.

Vwbt regeneratie.
Zodra je je gaspedaal los laat, remt de auto af op de MG2 en regenereert hij al.
Als je ipv uitrollen licht remt, regenereer je meer. Dat is denk ik wat de app bedoeld.
Echter sta je ook iets eerder stil.

De fysieke remmen worden alleen gebruikt bij heel hard remmen, of voor het laatste stukje tot stilstand komen.
Voor de rest is het altijd de electromotor (MG2) waarmee geremd wordt en dus regeneratie plaats vind.

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-04 13:43
Ik ben gisteren op goed geluk bij de Toyota dealer hier binnengestapt en heb gevraagd of ze de nieuwe C-HR+ toevallig al hadden staan. En wat een geluk: het demo model was net terug van een proefrit en achter hadden ze die ochtend nog twee stuks binnen gekregen die letterlijk nog in de verpakking zatten. De medewerker die ik sprak nam mij mee naar die twee nieuwe en eentje daarvan was de "roest oranje" variant waar ik toch wel een zwak voor heb ontwikkeld sinds ik hem voor het eerst heb gezien. In het echt vond ik hem er net zo gaaf uit zien.

Uiteindelijk mocht ik van die aardige man het demo model meenemen voor een blokje om. Hij reed heerlijk. Ik zit op het moment tussen de Leapmotor B10 en deze C-HR+ te twijfelen als nieuwe leaseauto. De Toyota geeft je wel wat meer een rijervaring, de Leapmotor is wat generieker. Infotainment werkte goed maar vond ik wel wat "samengeperst" aanvoelen op het scherm en soms iets traag. In de Leapmotor was hij pijlsnel maar vond ik de audio weer tegenvallen, niet zo erg als MG maar wel ondermaats. In de Toyota klonk het gewoon goed. Het is voor mij wel een fijne overweging als crossover en niet volledig SUV (te groot) al zit je in de Leap achterin wel veel ruimer dan in deze C-HR+.

Na deze eerste kennismaking doorgereden naar de Subaru dealer om te vragen of daar zijn kloon de Uncharted al binnen was. Maar die kwam pas in eind april / mei zei de beste man daar. Heb wel de Solterra even bekeken, dat is de twin van de bz4x. Vooral even het stuurtje vergeleken, bij Subaru plat van boven en bij Toyota gewoon rond. Onderaan de streep kan ik over beide heen kijken maar vond ik de Subaru layout toch wat fijner zo op het eerste gezicht. Dit samen met de afwerking aan de voorkant die ik bij Subaru ook iets mooier vind en het feit dat de Subaru een 22kW boordlader heeft ipv 11 bij de Toyota maakt dat ik binnenkort nog eens ga proefrijden in de Uncharted en dan wel een beslissing kan maken.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Mandera schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:52:
Ik ben gisteren op goed geluk bij de Toyota dealer hier binnengestapt en heb gevraagd of ze de nieuwe C-HR+ toevallig al hadden staan. En wat een geluk: het demo model was net terug van een proefrit en achter hadden ze die ochtend nog twee stuks binnen gekregen die letterlijk nog in de verpakking zatten. De medewerker die ik sprak nam mij mee naar die twee nieuwe en eentje daarvan was de "roest oranje" variant waar ik toch wel een zwak voor heb ontwikkeld sinds ik hem voor het eerst heb gezien. In het echt vond ik hem er net zo gaaf uit zien.

Uiteindelijk mocht ik van die aardige man het demo model meenemen voor een blokje om. Hij reed heerlijk. Ik zit op het moment tussen de Leapmotor B10 en deze C-HR+ te twijfelen als nieuwe leaseauto. De Toyota geeft je wel wat meer een rijervaring, de Leapmotor is wat generieker. Infotainment werkte goed maar vond ik wel wat "samengeperst" aanvoelen op het scherm en soms iets traag. In de Leapmotor was hij pijlsnel maar vond ik de audio weer tegenvallen, niet zo erg als MG maar wel ondermaats. In de Toyota klonk het gewoon goed. Het is voor mij wel een fijne overweging als crossover en niet volledig SUV (te groot) al zit je in de Leap achterin wel veel ruimer dan in deze C-HR+.

Na deze eerste kennismaking doorgereden naar de Subaru dealer om te vragen of daar zijn kloon de Uncharted al binnen was. Maar die kwam pas in eind april / mei zei de beste man daar. Heb wel de Solterra even bekeken, dat is de twin van de bz4x. Vooral even het stuurtje vergeleken, bij Subaru plat van boven en bij Toyota gewoon rond. Onderaan de streep kan ik over beide heen kijken maar vond ik de Subaru layout toch wat fijner zo op het eerste gezicht. Dit samen met de afwerking aan de voorkant die ik bij Subaru ook iets mooier vind en het feit dat de Subaru een 22kW boordlader heeft ipv 11 bij de Toyota maakt dat ik binnenkort nog eens ga proefrijden in de Uncharted en dan wel een beslissing kan maken.
De executive van de C-HR+ zou ook 22kW kunnen laden. Zou die Subaru dat bij alle uitvoeringen hebben?
Ik rij al een tijdje in een EV meer dan 11kW is echt onnodig. Ten eerste heb je met 11 de auto gemakkelijk vol in een nacht. Ten tweede gaat laden met 22 alleen lukken als je verder niets anders gebruikt thuis omdat 3 fasen standaard 3x25A is. Ten derde zijn netbeheerders zich aan het oriënteren op een boete voor hoge vermogenafname.
In het zeer zeldzame geval dat ik meer dan 11 nodig gehad heb, had ik het ook niet afgekund met 22 en moest ik toch nog even ergens snelladen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• JME

JME

zeg maar Jamie

Thasaidon schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:25:
@JME
Er word 32Gb aangeraden omdat in Windows dit de maximale grootte zou zijn om FAT32 te formatteren.
Maar de auto las mijn 128Gb usb met MP's ook gewoon. Dus ik vermoed dat dat ook werkt voor de kaartupdate.

Vwbt regeneratie.
Zodra je je gaspedaal los laat, remt de auto af op de MG2 en regenereert hij al.
Als je ipv uitrollen licht remt, regenereer je meer. Dat is denk ik wat de app bedoeld.
Echter sta je ook iets eerder stil.

De fysieke remmen worden alleen gebruikt bij heel hard remmen, of voor het laatste stukje tot stilstand komen.
Voor de rest is het altijd de electromotor (MG2) waarmee geremd wordt en dus regeneratie plaats vind.
Dank voor de uitleg, we gaan weer wat vaker remmen dan.
Wat die 32GB betreft: dat was vroeger zo, W11 gaat tegenwoordig tot 2TB met FAT32. Maar dat weet Toyota waarschijnlijk nog niet..

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:06
Mandera schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:52:
De medewerker die ik sprak nam mij mee naar die twee nieuwe en eentje daarvan was de "roest oranje" variant waar ik toch wel een zwak voor heb ontwikkeld sinds ik hem voor het eerst heb gezien. In het echt vond ik hem er net zo gaaf uit zien.
Die kleur is niet oranje maar bruin. Ik heb zelf een C-HR PHEV in die kleur. Het was vandaag een mooie dag om de auto eens een keertje te poetsen. Op foto's in de zon lijkt de kleur meer rood dan bruin.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sWkNfty.jpeg

• Mandera
kwiebus schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:04:
[...]

Die kleur is niet oranje maar bruin. Ik heb zelf een C-HR PHEV in die kleur. Het was vandaag een mooie dag om de auto eens een keertje te poetsen. Op foto's in de zon lijkt de kleur meer rood dan bruin.

[Afbeelding]
Formeel is het Metal Oxide aldus Toyota.

• JME

JME

zeg maar Jamie

In de volksmond: roest :Y)

• Hencksch
Mandera schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:06:
[...]

snip: niet ok om zo te reageren Formeel hebben kleuren namen uit de kleurenwaaier. Rood, wit, blauw en voor mijn part magenta, turquoise en celeste of roestbruin.

[ Voor 8% gewijzigd door We Are Borg op 25-03-2026 22:03 ]

• Trestry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-04 09:01
Ik heb een Auris TS uit 2015. Ik lees hier en elders online dat de 12v accu hierbij wel een aandachtspunt is. Ik ben daarom van plan deze zelf een keer te vervangen, maar vind het lastig te bepalen wanneer dit nodig zou zijn. Momenteel zit er een Yuasa S34B20R in, maar ik heb geen idee of dit nog een originele is of dat deze al een keer is vervangen.

Als ik het voltage van de accu meet nadat deze een dag heeft stilgestaan dan kom dan uit op 11,7 of 11,8 volt. Het lijkt mij een beetje aan de lage kant, maar zou het zonde vinden om de accu te vervangen als deze nog een tijd mee kan gaan. Iemand advies?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Trestry schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:26:
Ik heb een Auris TS uit 2015. Ik lees hier en elders online dat de 12v accu hierbij wel een aandachtspunt is. Ik ben daarom van plan deze zelf een keer te vervangen, maar vind het lastig te bepalen wanneer dit nodig zou zijn. Momenteel zit er een Yuasa S34B20R in, maar ik heb geen idee of dit nog een originele is of dat deze al een keer is vervangen.

Als ik het voltage van de accu meet nadat deze een dag heeft stilgestaan dan kom dan uit op 11,7 of 11,8 volt. Het lijkt mij een beetje aan de lage kant, maar zou het zonde vinden om de accu te vervangen als deze nog een tijd mee kan gaan. Iemand advies?
Die 11,8V zegt vooral wat als je bij wegzetten van de auto wél 14V meet.
Hoeveel Volt meet je als de auto stationair loopt? Na een flinke rit (30+ minuten) en met de motor uit na 30 minuten wat is dan het voltage? (bij voorkeur de motorklep al ontgrendelen vóór die 30min).

• Thasaidon

Thasaidon

@Trestry
De Auris (en pre-facelift Corolla) hebben weinig last van 12v accu problemen.
Dit komt omdat hier nog niet al die "connected services" in zitten die stroom vreten terwijl de auto uit staat.

Daarnaast is Yuassa, voor zover ik begreep, de standaard accu welke Toyota in zijn auto's gebruikt.
Dus het kan zomaar zijn dat jouw accu nu 11 jaar oud is.
Wellicht idd tijd om hem te vervangen.

Maar wat @True aan geeft, je zou even moeten kijken naar de andere waarden.

• kwiebus
Mandera schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:06:
[...]

Als ik mijn kentekenbewijs moet geloven is formeel de kleur bruin.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Hencksch schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:09:
[...]

Zeikantwoord van de dag. Formeel hebben kleuren namen uit de kleurenwaaier. Rood, wit, blauw en voor mijn part magenta, turquoise en celeste of roestbruin.
Waarom is het dan een zeikantwoord? Handig toch te weten hoe de kleur door de fabrikant wordt genoemd? 8)7 Ik lees hier behulpzaamheid, geen zeikantwoord, ook als het jou niet interesseren kan.

Mijn BMW heeft de kleur "Carbonschwarz", en is diep donkerblauw. Als ik een onderdeel bestel heb ik keus uit 10+ kleuren blauw, maar is het toch echt beter de juiste te kiezen.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:54

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

NiGeLaToR schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:53:
[...]

Gaaf! Welk systeem is dit exact en hoe werkt je carkit?

Ik heb de iets minder grote 12" widescreen van AINavi in mijn RAV4 gezet en er ook superblij mee, alleen de carkit in dat ding is waardeloos (ook met externe mic).

[...]

Het is Android - als in de telefoon, met een custom frontend. Ik heb er dus ook spotify, Netflix, Waze etc op geïnstalleerd, een eigen datasim ingezet, GPS-tracking aangezet en kan de data evt hotspotten met de andere inzittenden. 4G, GPS, zit er allemaal in/bij. Ook CANBUS werkt, bandenspanning, verbruik, alleen die schermen vind ik zelf erg lelijk/onbruikbaar.,

Apple CarPlay kan uiteraard ook en werkt soepeler dan de Toyota-eigen variant, los van een groter en helderder scherm. Alleen de carkit is bij mij tamelijk onbruikbaar, dus bel nu op speaker en dat volstaat.
Met dank aan @Siete heb ik een update van AInavi gehad zodat de externe mic ook werkt. Nu is de carkit vooralsnog prima.

Ik dat ding vorig jaar besteld zeggen ze nu: ja die mic werkt helemaal niet zonder nieuwe fw.

Heb YT filmpje gemaakt en 2e deel is geluid uit de mic, anders dan uit de telefoon zelf.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• Denman
noes schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:46:
[...]

Waarom is het dan een zeikantwoord? Handig toch te weten hoe de kleur door de fabrikant wordt genoemd? 8)7 Ik lees hier behulpzaamheid, geen zeikantwoord, ook als het jou niet interesseren kan.

Mijn BMW heeft de kleur "Carbonschwarz", en is diep donkerblauw. Als ik een onderdeel bestel heb ik keus uit 10+ kleuren blauw, maar is het toch echt beter de juiste te kiezen.
Zeker handig om te weten hoe de kleur heet, maar nog handiger is als je de kleurcode weet. Magazijnmensen bij Toyota moeten heel wat moeite doen om de kleur "Metal Oxide" op te zoeken in de systemen, maar als je kleurcode 6X1 doorgeeft (even snel gegoogled, pin me er niet op vast :+) gaat dat al een heel stukje sneller :) En minder kans op fouten want interpretatie / invoer / etc.

Die kleurcode is bij Toyota trouwens ook te vinden op het plaatje in de deurpost waar ook het chassisnummer op staat.

Overigens is het, zeker bij nieuwere modellen, nog makkelijker. Op basis van het ingegeven chassisnummer en/of kenteken wordt er in het onderdelensysteem meteen de juiste kleur gekoppeld én geleverd. Zo hoeven bijvoorbeeld schadebedrijven bij veel onderdelen niet eens meer een kleur door te geven. Uiteraard geldt dit niet voor het hele assortiment, maar het wordt er wel weer een stukje makkelijker door :)

Join het GoT Pulse-Team!

• kwiebus
Denman schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:59:
[...]

Zeker handig om te weten hoe de kleur heet, maar nog handiger is als je de kleurcode weet. Magazijnmensen bij Toyota moeten heel wat moeite doen om de kleur "Metal Oxide" op te zoeken in de systemen, maar als je kleurcode 6X1 doorgeeft (even snel gegoogled, pin me er niet op vast :+) gaat dat al een heel stukje sneller :) En minder kans op fouten want interpretatie / invoer / etc.
Jouw Google quick search skills bieden inderdaad ruimte voor verbetering. Metal Oxide is kleurcode 4Z3 en kleurcode 6X1 is Oxide Bronze Metallic.

• Denman
kwiebus schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:38:
[...]

Jouw Google quick search skills bieden inderdaad ruimte voor verbetering. Metal Oxide is kleurcode 4Z3 en kleurcode 6X1 is Oxide Bronze Metallic.
Snel inderdaad, vandaar mijn disclaimer :+
Maar dank voor je verbetering, in dat geval zal er 4Z3 op het plaatje in de deur staan.

Join het GoT Pulse-Team!

• kwiebus
Denman schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:07:
[...]

Snel inderdaad, vandaar mijn disclaimer :+
Maar dank voor je verbetering, in dat geval zal er 4Z3 op het plaatje in de deur staan.
Dat geldt voor een Uni lak. Bij een Bi-Tone lak is de kleur die op het plaatje in de deurpost staat de combinatie kleur, in het geval van mijn C-HR M35 - Metal Oxide premium metallic (4Z3) + Astral Black (202) en bij de C-HR+ M67 - Metal Oxide (4Z3) + Attitude Black metallic (218)

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-04 07:41
Wellicht zijn hier Toyota rijders met ervaring met dit probleem bij onze Prius II uit 2007.

Ik heb sinds een maand of 2 problemen met de parkeersensoren voor. Het treedt als volgt op:

- Auto aanzetten met de power knop naar Ready Modus.
- Auto gaat aan, meestal klinkt binnen een seconde of 2 een behoorlijke zoemer waar ik me de eerste keer kapot van schrok, maar het is blijkbaar een foutmelding van de parkeersensoren. Zowel voor als achter doen ze het niet meer de betreffende rit, en je krijgt het systeem niet meer ingeschakeld tijdens de rit.

Wat helpt om het te omzeilen:
- Knopje om de parkeersensoren uit te zetten ingedrukt houden met je linkerhand, voet op de rem en met je rechterhand de Power knop bedienen. Auto gaat in de Ready mode, en de parkeersensoren voor worden meteen uitgeschakeld met 2 korte piepjes als bevestigingstoon zonder fout zoemer.
- Parkeersensoren achter doen het nog wel.
- Tijdens de rit kan ik via hetzelfde knopje de parkeersensoren ook weer inschakelen en werken deze meestal probleemloos, zowel voor als achter.
- Soms klinkt daarna tijdens de rit alsnog de fout zoemer, en zijn zowel voor als achter weer buiten gebruik.

Het vreemde is, dat dus tijdens de rit de sensoren weer zijn in te schakelen, en ze dan dus meestal het gewoon weer doen. Dit moet je alleen iedere rit herhalen. Het lijkt erop dat de parkeersensoren achter gewoon een fabrieksoptie zijn, en de parkeersensoren voor een extra ingebouwde optie zijn. Er zit nog een handgeschreven briefje bij de auto van toen de auto waarschijnlijk nieuw gekocht is bij het betreffende verkoopgesprek wat de extra toegevoegde opties waren, en daar staan parkeersensoren voor bij.

Weet iemand of ik op een makkelijke manier deze parkeersensoren voor kan lostrekken? Ik zou er namelijk geen problemen mee hebben als alleen de sensoren achter het doen, en dan hoef ik niet meer iedere rit de extra knop in te drukken bij het starten. Ik heb geen idee waardoor de storing wordt veroorzaakt, hoewel er sinds ik de auto heb bij 1 sensor een klein deukje lijkt te zitten door een steentje. Maar ik vrees dat het een hoop tijd gaat kosten om de oorzaak te (laten) achterhalen, en gezien de leeftijd en dat ik de parkeersensoren voor niet enorm zal missen vind ik dat niet de moeite. In het zekeringenboekje is helaas niet te vinden welke zekering is voor de parkeersensoren voor, waarschijnlijk omdat het dus naderhand is ingebouwd.

• Hencksch
noes schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:46:
[...]

Waarom is het dan een zeikantwoord? Handig toch te weten hoe de kleur door de fabrikant wordt genoemd?
Het woord ‘mijn’ had ik kunnen voorvoegen. Het is mijn zeikantwoord.
Doorgaans verbeter ik alle taalfouten op het interweb.

• Mandera
snip: reageer normaal of reageer niet

[ Voor 84% gewijzigd door We Are Borg op 25-03-2026 22:01 ]

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-03 16:13
cordonbleu schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:20:
Wel belangrijk om af en toe even goed door te remmen. Anders krijg je 'snel' te veel roestvorming op je (achter)schijven. Is dan weer APK afkeur. Had ik eind vorig jaar. Omdat de auto die dag echt een nieuwe APK nodig had, niet gekozen om ze ergens te laten afdraaien. Toyotadealer wilde dat niet doen en er enkel nieuwe op zetten...... Kreeg wel de tip om af en toe bij een afrit o.i.d. de versnellingspook even in neutraal te zetten. Dan gaat hij niet regeneratief remmen, maar echt op de schijven. Je ziet dan ook dat hij niet oplaadt.

Handtekening

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-04 16:26

Maasluip

Kabbelend watertje

Balboa schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 23:44:
[...]

Omdat de auto die dag echt een nieuwe APK nodig had
En de tip dat de nieuwe APK datum op de oude +1 jaar wordt gezet (of 2 jaar bij een nieuwere auto) als je binnen 2 maanden van afloop van de APK laat keuren.

Dus wachten tot het laatste moment is niet nodig.

Signatures zijn voor boomers.

• MisterMailman
  • Laatst online: 20:07
Maasluip schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:49:
[...]

En de tip dat de nieuwe APK datum op de oude +1 jaar wordt gezet (of 2 jaar bij een nieuwere auto) als je binnen 2 maanden van afloop van de APK laat keuren.

Dus wachten tot het laatste moment is niet nodig.
Maar het is toch zo dat afkeur=afkeur? Ook als je 2 maanden vooraf laat keuren. Anders zou je nog 2 maanden met een onveilige auto de weg op mogen/gaan.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-04 16:26

Maasluip

Kabbelend watertje

Je hebt twee opties. De auto laten staan en laten repareren en daar heb je dan natuurlijk meer tijd voor dan als je op de laatste dag voor de APK datum komt, het kan misschien direkt, kan misschien in een paar dagen, of de auto meenemen en natuurlijk de keuring niet afmelden. Opmerking van "met een onveilige auto de weg op gaan", die auto was gisteren net zo onveilig als vandaag, ook al weet je niet van het mogelijke defect.
Daarbij maakt een beetje roestvorming op de remschijven de auto echt niet onveilig. Het is echt niet zo dat een APK norm een magische grens van "onveilig en dus ook uit elkaar vallen" is.

Signatures zijn voor boomers.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MisterMailman schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:11:
[...]

Maar het is toch zo dat afkeur=afkeur? Ook als je 2 maanden vooraf laat keuren. Anders zou je nog 2 maanden met een onveilige auto de weg op mogen/gaan.
Mwah, ligt er beetje aan. Ik ook wel wat auto's gereden heb die allemaal wat dicht tegen de APK-afkeur aan zaten. Ik maakte toen bij mijn garage gewoon een afspraak 2 maand voor APK met het verzoek om de auto APK 'voor te keuren'. Dan deden ze gewoon exact de controles als met een APK en als er iets uitkwam belden ze mij, gaf ik aan of het opgelost moest worden en zo niet kon ik de auto weer halen en had ik twee maand om een oplossing te vinden. Als het opgelost moest worden óf er was niets ging die als aanmelding naar de RDW en gingen ze er mee bezig om daarna de auto weer af te melden met een nieuwe APK.

Dit ga ik mijn onze Aygo ook voorstellen bij onze Toyota garage, maar met hun heb ik nog geen ervaring mee wellicht dat ze hier wat stringenter zijn.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Eddye schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:15:
Ik heb een starterpack gekocht en stoor me er nu weinig aan. De eerste 2 keer wist ik niet van het probleem en heb een behoorlijke tijd moeten wachten op de pechhulp.
Familie is nu al 3x terug geweest naar de dealer. Volgens hen is de accu goed en zou de dashcam gewoon aangesloten kunnen blijven....
Welke starter pack gebruik jij?

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:59
banaliteit schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:43:
[...]

Welke starter pack gebruik jij?
Deze, maar is onder meerdere merken te krijgen:

https://www.logictrading....sos-noodlicht-rood-zwart/

• Thasaidon

Thasaidon

MisterMailman schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:11:
Ja en nee...
Je kunt je auto vanaf 2 maanden voor de APK datum laten keuren. De volgende APK datum zal dan niet veranderen.
Laat je de auto eerder keuren (bv 3 maanden), dan vervroegd de volgende APK datum wel.

Als je de auto binnen die 2 maanden laat keuren en hij wordt afgekeurd, mag je er tot de APK datum nog gewoon meer blijven rijden, tenzij de auto onveilig is verklaard door de keuringsinstantie.

Laat je de auto op (of na) de datum van APK keuren en hij word afgekeurd, mag je er niet meer meer rijden.
Uitgezonderd naar een garage voor reparatie, of herkeuring.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:08
In juni heb ik een grote beurt (90.000 km/6e jaar) inclusief aircoreiniging. Daarnaast krijgt mijn auto de eerste APK, twee jaar na de inruil en aankoop van mijn Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play (bouwjaar juni 2020) bij Louwman Toyota. De auto had toen 11.971 km gelopen (1 eigenaar voor mij) en in twee jaar tijd staat de teller nu al boven de 39.000 km. Ik gebruik de auto dagelijks voor zowel woon-werkverkeer als privé.

De bedragen zijn hoog. Ik heb gekozen voor het Budget-pakket vanaf € 524, waarbij alles wordt vervangen, inclusief de bougies. Het Complete pakket kost zelfs vanaf € 700

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• banaliteit
  • Niet online
Ik heb een Toyota Corolla Touring Sports uit 2023. Dit is mijn eerste Hybride, dus hopelijk herkent iemand mijn vraag.

Het valt me op dat wanneer de auto geparkeerd staat met draaiende motor, ik om de paar seconden het geluid hoor dat in de onderstaande video te horen is. Het geluid stopt steeds na een paar seconden, maar keert daarna telkens weer terug.

YouTube: Toyota Corolla TS 2023 Idling sound while parked Idling noise

Is dit normaal of moet dit gerepareerd worden?
Is dit bijv. de motor die de 12V batterij aan opladen is?

[ Voor 6% gewijzigd door banaliteit op 31-03-2026 14:58 . Reden: Betere video ]

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:08
Mij is verteld dat dit het geluid is van opbouwende druk op de remmen.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:29
Van der Berg schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:35:
In juni heb ik een grote beurt (90.000 km/6e jaar) inclusief aircoreiniging. Daarnaast krijgt mijn auto de eerste APK, twee jaar na de inruil en aankoop van mijn Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play (bouwjaar juni 2020) bij Louwman Toyota. De auto had toen 11.971 km gelopen (1 eigenaar voor mij) en in twee jaar tijd staat de teller nu al boven de 39.000 km. Ik gebruik de auto dagelijks voor zowel woon-werkverkeer als privé.

De bedragen zijn hoog. Ik heb gekozen voor het Budget-pakket vanaf € 524, waarbij alles wordt vervangen, inclusief de bougies. Het Complete pakket kost zelfs vanaf € 700
Denk dat je dan het standaard pakket heb bij Budget vervangen ze de bougies niet

• banaliteit
  • Niet online
Tomino schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:43:
Mij is verteld dat dit het geluid is van opbouwende druk op de remmen.
Dus jouw auto maakt ook dit geluid?

Kan ik dan concluderen dat dit normaal gedrag is?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:40
dbzfan schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:56:
Lekker boeiend dat probleem... Leg een starterpack in je kofferbak en je hebt ineens de betrouwbaarste auto!
Ik vind het anders knap irritant dat ik na een week niet rijden de motorkap open moet doen terwijl het vriest buiten om een starter pack aan te sluiten omdat hij anders niet start. Dat is echt niet iets wat je mag verwachten van een auto die maar een paar meter heeft gereden.

Dit is blijkbaar bij meerdere modellen het probleem en ik snap niet dat Toyota dit tijdens het testen niet zelf heeft gemerkt.

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 31-03-2026 10:55 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Van der Berg
bie100 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:22:
[...]

Denk dat je dan het standaard pakket heb bij Budget vervangen ze de bougies niet
Oh, goed dat je me dat zegt! De medewerker van Louwman vertelde namelijk dat het gaat om de 90.000 km-beurt (6e jaar). Bij het Budget-pakket vanaf € 524 gaf ze aan dat het een grote beurt is waarbij alles wordt vervangen, zelfs de bougies. Er is wel bij gezegd dat ik geen Toyota Pechhulp krijg, maar wel de servicepas met één jaar extra garantie lopend tot 10 jaar bij onderhoudsbeurt bij Louwman.

Ik ga nogmaals navraag doen wat betreft de bougies. Ze benadrukte dat echt alles wordt vervangen, zelfs alle filters, oliën en het interieurfilter.

[ Voor 11% gewijzigd door Van der Berg op 31-03-2026 11:20 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• bie100
Van der Berg schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:15:
[...]

Oh, goed dat je me dat zegt! De medewerker van Louwman vertelde namelijk dat het gaat om de 90.000 km-beurt (6e jaar). Bij het Budget pakket vanaf € 524 gaf ze aan dat het een grote beurt is waarbij alles wordt vervangen, zelfs de bougies. Er is wel bij gezegd dat ik geen Toyota Pechhulp krijg, maar wel de servicepas met één jaar extra garantie lopend tot 10 jaar bij onderhoudsbeurt bij Louwman.

Ik ga nogmaals navraag doen wat betreft de bougies. Ze benadrukte dat echt alles wordt vervangen, zelfs alle filters, oliën en het interieurfilter.
Zit me net te bedenken dat je een andere type Toyota heb dan ik dan zou het inderdaad kunnen( sukkel ik ) :+

[ Voor 35% gewijzigd door bie100 op 31-03-2026 12:56 ]

• Van der Berg
bie100 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:50:
[...]

Zit me net te bedenken dat je een andere type Toyota heb dan zou het inderdaad kunnen( sukkel ik ) :+
Ik heb een Toyota Aygo 1.0 VVT-I X-PLAY Bouwjaar juni 2020 uitvoering

• bie100
Van der Berg schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:56:
[...]

Ik heb een Toyota Aygo 1.0 VVT-I X-PLAY Bouwjaar juni 2020 uitvoering
Ja dat dan zou het kunnen met de onderhoud beurt :)

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:08
De kinderwagen maakte toch wel heel veel krassen achterop.

Mooi staal, € 80 in totaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFAcNXaCcaciVBDl0Rs-GK1qJNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9eC07pzibsETa2no5JThBuew.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzk7uhxENzTjX7NhlDO8gaHZ1bM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PerFq2Eo2mosI2rA37JqBZ2u.jpg?f=fotoalbum_large

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Tomino dat probleem had de vorige eigenaar hier vermoedelijk ook. Nette oplossing voor een nette prijs. Zouden ze die ook in chroom hebben? :9~

• Thasaidon

Thasaidon

@JME
Ik had voor onze Corolla TS ook zo'n strip gekocht, idd chrome, gewoon bij Ome Ali.
Sorry... bij Amazon:
https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1

Dus ja, ze zijn er ook in chrome en nog goedkoper ook :)

@Van der Berg @bie100
Ook bij een budget beurt worden gewoon de bougies vervangen. Dit word namelijk voorgeschreven door Toyota zelf bij die kilometerstand en valt onder "Fabrieksonderhoud" wat onder elk type beurt valt.

Zie:
https://www.toyota.nl/toy...andaard%0AMeest%20gekozen

[ Voor 24% gewijzigd door Thasaidon op 31-03-2026 18:37 ]

• JME

JME

zeg maar Jamie

Thasaidon schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:23:
@JME
Ik had voor onze Corolla TS ook zo'n strip gekocht, idd chrome, gewoon bij Ome Ali.
Sorry... bij Amazon:
https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1

Dus ja, ze zijn er ook in chrome en nog goedkoper ook :)
Matcht die kleur “zilver” met de overige chroom accenten aan de achterkant?

• Thasaidon

Thasaidon

@JME Ja, die kwam bij onze Executive toen prima overeen.

Pagina: 1 ... 173 174 Laatste