Het grote Zelfbouw speaker topic

Pagina: 1 ... 22 ... 25 Laatste
Acties:
  • 344.958 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
Jag schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:29:
Je kan met rew wel 1kanaals absolute fase meten op zich. En REW is sowieso wel praktisch voor zover ontwerp aangezien je met target curves kan werken = ideaal :)
Ik ben even benieuwd wat ik hier mis mbt absolute fase?

Ik dacht dat ik een calibratie microfoon nodig heb om de frequency response te meten. Mis ik iets hiermee?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26
Ja de tijdsinformatie; maw de fase ;)

Afhankelijk van het doel is die wel belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
het doel is de subwoofers qua frequency response aan te laten sluiten op de magnepans. Ik heb nu grof een lowpass op 80 gezet en een highpass op 15. Maar ik merk dat het volume soms iets wat te hoog is. Ik weet niet of ik het fase verschil ook moet aanpassen hierop. Ik heb dat nog niet meegenomen in dit projectje, maar is misschien wel nodig. Maakt het veel uit?

maar betekent dit dat ik 2 calibratie microfoons nodig heb?

overigens de Sonarworks XREF 20 zijn xlr microfoons en ik zal daar nog een xlr geluidskaart bij moeten kopen. Lijkt me dan makkelijker om een USB mic te nemen

[ Voor 15% gewijzigd door justice strike op 13-05-2019 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Één microfoon is voldoende. Je meet apart de subwoofers op met de andere luidsprekers uit. Daarna doe je het andersom. Voor een microfoon met xlr-aansluiting heb je inderdaad een geluidskaart met xlr-ingang met fantoomvoeding nodig.
Jag schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:29:
Je kan met rew wel 1kanaals absolute fase meten op zich.
Het kan wel, maar als ik het goed heb is de vertraging van de buffer van de geluidskaart is niet constant, dus zit er bij elke meting een andere vertraging in de meting. Met tweekanaals heb je dat probleem niet.

[ Voor 52% gewijzigd door TBTL op 13-05-2019 16:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
Rew synct met een akoestisch signaal, dus dan heb je een vaste referentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat calibreren is moeilijker denk ik. Ik heb hiervoor een SVS-EQ1 weten te vinden. Die kan dat zelf. Zelf lukte dat me niet.

De eq1 gebruikt een dB C gewogen systeem. En gebruikt dus een microfoon die lage tonen geschikt is. Die heb jij denk ik ook nodig.

Eerste stap is hoe dan ook dat je zorgt dat je systeem en subwoofer qua volume gelijk zijn afgestemd. Dus op een standaard volumeinstelling moeten beide evenveel dB produceren.

Speel pink noise, en regel je hoofdspeaker op 75 dB met volumeknop op 0. Subwoofer versterker dan aanpassen, totdat die op volume 0 ook 75 dB produceert (hoofdspeaker is daarbij niet actief). Beide 'staan daarna even hard'.

Daarna kan je pas frequentie, ruimte, looptijd etc. correctie doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2019 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
justice strike schreef op maandag 13 mei 2019 @ 11:19:
[...]
Helaas zat er geen afdichtingsband bij. Zal we even kijken naar de tochstrip. Is het essentieel of kan ik het ook gewoon koud op het hout doen?
Het idee is om luchtlekkage langs de woofer te voorkomen.
Een andere optie is om een randje kit op het hout aan te brengen, te laten drogen en dan
pas de woofer vastzetten. In theorie wil die dan wel weer los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

bouwfraude schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 17:42:
[...]

Het idee is om luchtlekkage langs de woofer te voorkomen.
Een andere optie is om een randje kit op het hout aan te brengen, te laten drogen en dan
pas de woofer vastzetten. In theorie wil die dan wel weer los.
Binnenband t.b.v een fiets is daar prima geschikt voor. Je kan het eventueel aanbrengen met een V-slag voor extra afdichting.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Ik zal wel wat band halen dan. Kit was idd ook een optie waar ik aan dacht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 06:06
Het duurde even maar hij is dan eindelijk klaar, Paul Carmody's Isetta.

Op een paar details na ben ik best wel tevreden er over.
Paar leer puntjes zijn:
De achterkant, die had ik beter erin kunnen laten vallen i.p.v. erop zodat je geen kopse kant ziet vanaf de zij- en bovenkant. Dit los ik op door de achterkant t.z.t. te vervangen voor een zelfde (transslam) plaat net zoals de voorkant. achterkant en voorkant zijn dan het zelfde.
En de knopen had ik graag iets subtieler willen hebben, deze zijn nu behoorlijk aanwezig en steken flink boven de radio uit. Vrees dat ik hier mee zal moeten leren leven.

Nogmaals dank voor de hulp die ik eerder hier vond/kreeg.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QbkPFzX/DSC-0824.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mBrF4PF/DSC-0828.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/j5G2s0T/DSC-0837.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yXNx5jv/DSC-0822.jpg

meer foto's staan hier: https://imgur.com/a/tJOKVf2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 11:26
Zeker mooi gedaan!

Hoe klinkt ie?

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:07

VW-Arjan

★★★★★

@Ben-i Mooi gemaakt hoor!

Je kan de knoppen misschien laten verzinken? Dus grote afgeronde rechthoek uitfrezen en dan een plaatje eronder waar de knoppen in zitten.

Over smaak valt niet te twisten natuurlijk, maar ik zou persoonlijk de achterkant niet hetzelfde makan klas de voorkant. Kun je die niet alsnog verzinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
@Ben-i ziet er zeer profi uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben-i
Dank je.
Ik vind het geluid echt prima klinken, maar ik kan het niet vergelijken dus kan ik niet zeggen hoe hij klinkt ten opzichte van iets gelijkwaardig.
Het volume gaat wel flink hard en vult gemakkelijk het hele huis de tuin (en het huis van de buren) }) en het lijkt ook wel hoe harder ik hem zet hoe beter/voller hij gaat klinken.
Maar met een Chromecast er aan heb ik het volume nog niet eens ver voorbij de helft durven open draaien omdat het niet echt fijn is om er dan nog naast te staan en ik bang ben de drivers te slopen.
Voeding is 19,5V met een TPA3116 2.1 amp van Aliexpres.
VW-Arjan schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:10:
@Ben-i Mooi gemaakt hoor!

Je kan de knoppen misschien laten verzinken? Dus grote afgeronde rechthoek uitfrezen en dan een plaatje eronder waar de knoppen in zitten.

Over smaak valt niet te twisten natuurlijk, maar ik zou persoonlijk de achterkant niet hetzelfde makan klas de voorkant. Kun je die niet alsnog verzinken?
goede tip om de knoppen te verzinken dank je, ik ga daar eens over nadenken.
De achterkant alsnog er in plaatsen gaat helaas niet meer want dan moet ik de baspoort, versterker en wat verstevigingen gaan verplaatsen wat haast onmogelijk is zonder alles te slopen.
Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 12:47

JJ White

Prutser Eerste Klas

Beste audio heren,

Ik zou graag jullie feedback en advies willen vragen over mijn Bluetooth boombox concept. Naast interesse in audio heb ik nog nooit zelf een speaker gebouwd, maar ik heb wel uitgebreid onderzoek gedaan op het internet.

Het idee is om een compacte box te maken, met geintegreerde accu, versterker en BT ontvanger om bijvoorbeeld bij sportgelegenheden in de kleedkamer te gebruiken, maar ook bij een BBQ of andere bijeenkomst op een plek waar geen stereo aanwezig is.

De basis zijn twee speakers die ik heb liggen (Sharp 16wbd68a 16cm 100W 8Ohm), hierover is niks te vinden behalve twee posts hier op dit forum (hier, hier). Ik weet dat ik een aantal T/S parameters nodig heb om een goede behuizing te maken, maar ik krijg de indruk dat ik deze zelf met behulp van een multimeter/oscilloscoop, versterker en wat weerstanden ook kan bepalen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Daarnaast had ik het volgende idee voor de behuizing... Aangezien ik twee speakers heb en graag een zo compact mogelijk pakket wil maken dacht ik dat een isobarische opstelling wellicht een interessant idee was. Hierbij zou de benodigde klankkast halveren in vergelijking tot een opstelling met maar 1 speaker. Hieronder een ruwe schets van wat ik in gedachten had:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NMcQp8C.png

Zoals je ziet zitten de twee speakers cone naar cone tegen elkaar geplaatst, waarbij de onderste in een dichte klankkast zit en de bovenste in een minimale kast met grote openingen om het geluid eruit te laten.

Qua electronica heb ik al een Class D 100W mono versterker en USB bluetooth ontvanger die ik wilde gebruiken. Ik heb zowel lood-gel accus en 18650 li-ion cellen die ik zou kunnen gebruiken als stroom bron, maar ik heb nog niet besloten welke ik ga gebruiken.

Wat denken jullie ervan, is dit een haalbaar idee of gaat dit presteren als rioolbuis? Zou het daarnaast de moeite waard zijn om een bass port in te bouwen in de onderste kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 17:27
JJ White schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:35:
Beste audio heren,

....

Wat denken jullie ervan, is dit een haalbaar idee of gaat dit presteren als rioolbuis? Zou het daarnaast de moeite waard zijn om een bass port in te bouwen in de onderste kamer?
Wat jij geschetst hebt is een 4de order bandpass behuizing. Dit gaat niet werken omdat dit type behuizing maar een klein deel van het audio spectrum doorlaat, afhankelijk van de tuning frequentie. Dit is handig voor subwoofers maar niet bruikbaar als je ook midden of hoog wilt horen.

Het wel of niet maken van een poort in de onderste kamer is niet makkelijk te beantwoorden omdat dit een hele andere afstelling van je speaker veroorzaakt. Je krijgt dan een 6de order bandpass. Dus wordt je behuizing volume en tuning frequentie weer heel anders.

Als het compact en klein moet zijn zou ik kiezen voor een 2.1 setup met een goedkoop 2.1 versterkertje uit China. Daar zitten vaak nog wat regelmogelijkheden op dus wordt het ontwerp of driver keuze iets minder kritisch. Je zou dan je sharp speakers als sub kunnen gebruiken met twee goedkope fullrange speakertjes voor het midden en hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ White

JJ White

Prutser Eerste Klas

@Juicie Bedankt voor de reactie! Ik denk dat het bovenste deel van de speaker verwarring veroorzaakt. Wat ik wil maken is een sealed enclosure met twee speakers cone-to-cone. De bovenste kamer is optioneel en alleen om de speaker te beschermen/afwerken. De gaten zijn zo groot mogelijk en niet bedoeld als ports of transmission lines!

Misschien dat dit een betere schets is:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7TifX6N.png

[ Voor 15% gewijzigd door JJ White op 06-06-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Ook dat werkt eigenlijk alleen goed bij lage tonen. De reden om dit te doen (isobarisch / isobaric) is dat je met een half zo grote kast af kunt. Het kost je wel twee keer zoveel luidsprekers en twee keer zoveel vermogen.

[ Voor 62% gewijzigd door TBTL op 06-06-2019 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ White

JJ White

Prutser Eerste Klas

@TBTL Ik heb twee speakers en een versterker die het aan kan, dat is geen probleem. Maar ik zie tegenstrijdige berichten online over het feit of dit de mid tot hoge tonen negatief beïnvloed. Als het alleen maar positief effect heeft om de lage tonen en de rest gelijk laat zie ik geen probleem? Daarbij is het halveren van de kast is wel degelijk een pluspunt voor een portable speaker in mijn boek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Isobarisch is wat mij betreft obsoleet na de komst van electronische correctie en sowieso dubieus voor portable gezien hogere energie verbruik en daarnaast nog weinig diepgang zonder correctie door gesloten behuizing.

Maar idd, dit kan je alleen zo doen voor een sub.

Speakers die je hebt liggen klinkt leuk, maar uiteindelijk ga je er toch een hoop werk in steken en kan je dan maar beter iets nemen waarvan je weet wat het doet :)

Dus idd full range speakers icm een sub bijv. En dan zou ik gewoon voor bass reflex kiezen of een 4e orde bandpass (voor woofer bescherming). Laatste kan wel minder goede optelling tussen sub en full range drivers geven door verschillende flanksteilheid van afval (in geval van 2e orde low pass zonder high pass). Daar zou je in de datasheet van de 2.1 amp voor moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ White

JJ White

Prutser Eerste Klas

Bedankt voor de feedback! Ik zie wat jullie bedoelen en ik zal mijn plan eens overdenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben-i
Kijk anders ook eens in dit topic
Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20]
Een krat/kist radio ontwerp is misschien beter voor de dingen waar jij hem voor wilt gebruiken.

Zo heb ik zelf van wat speakers en onderdelen die ik nog had liggen deze een keer gemaakt voor op bqq's en feestjes.
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/hhu6SS/20180419-111430.jpg

meer info hier Kist dreunt meer dan voldoende, ik heb er alleen geen accu ingebouwd ivm gewicht.

[ Voor 50% gewijzigd door Ben-i op 07-06-2019 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
JJ White schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:35:
Daarnaast had ik het volgende idee voor de behuizing... Aangezien ik twee speakers heb en graag een zo compact mogelijk pakket wil maken dacht ik dat een isobarische opstelling wellicht een interessant idee was.
Volgens mij deed bose dit vroeger bij de acoustimass subwoofer, die van de kleine kubusjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
Afgelopen 2 weken een mini projectje gedaan: een nieuwe tweeter faceplate die tevens fungeert als hoornmond van de waveguide. Dit is een kleine update voor mijn front speakers link

Eerst heb ik een test gedaan met 2 profielen voor de hoornmond. Dit is het begin van de waveguide, oftewel de overgang van tweeter naar waveguide. En deze komt nauw zoals ook bleek uit de test. De 2 profielen waren een 45graden hoek en een afronding met kleine radius (8mm geloof ik). De waveguide gaat verder met 45 graden hoek overgaand in een roundover met grote radius.

De kleine afronding gaf deze afstraling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WWpnDRdebYXlylT3K7QU8oqg/medium.png

Het 45graden profiel, hetzelfde als de waveguide dus, gaf deze polar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k448AHzUkF01GN8xlbRw2mUX/medium.png

Oftewel, iets beter. Hierna een definitieve versie x2 gemaakt. Alles heel erg met de hand / bovenfrees / malletjes op maat gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qwi2pYdnSZ6bCSPt6hfOPZEJ/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Rm9DEwuyMhEysgzzkNfjUSYb/medium.jpg

Ik heb mezelf ook een mooie Audix Tm1 meet micro cadeau gedaan om mijn +/- 15jaar oude behringer meet mic te vervangen (die niet zo nauwkeurig is in het hoog). Binnenkort iets preciezer het crossover filter voor de tweeter maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Jag schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:46:
Afgelopen 2 weken een mini projectje gedaan: een nieuwe tweeter faceplate die tevens fungeert als hoornmond van de waveguide. Dit is een kleine update voor mijn front speakers link

Eerst heb ik een test gedaan met 2 profielen voor de hoornmond. Dit is het begin van de waveguide, oftewel de overgang van tweeter naar waveguide. En deze komt nauw zoals ook bleek uit de test. De 2 profielen waren een 45graden hoek en een afronding met kleine radius (8mm geloof ik). De waveguide gaat verder met 45 graden hoek overgaand in een roundover met grote radius.

De kleine afronding gaf deze afstraling
[Afbeelding]

Het 45graden profiel, hetzelfde als de waveguide dus, gaf deze polar
[Afbeelding]

Oftewel, iets beter. Hierna een definitieve versie x2 gemaakt. Alles heel erg met de hand / bovenfrees / malletjes op maat gemaakt
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb mezelf ook een mooie Audix Tm1 meet micro cadeau gedaan om mijn +/- 15jaar oude behringer meet mic te vervangen (die niet zo nauwkeurig is in het hoog). Binnenkort iets preciezer het crossover filter voor de tweeter maken :).
Mooi hoor. Hoe genereer je die platen eigenlijk? is dat gewoon met REW?

Hoewel mijn tweede sub nog niet afgefineerd is, ben ik wel aan het kijken naar een beetje goede center (en surround) speaker. Naarmate ik de subs langer gebruik merk ik dat de kwalteit gewoon een stuk beter is dan wat ik commercieel kan krijgen. Ik dacht er dan ook aan om een center te maken, maar volgens mij is het maken van een (center) speaker toch een heel wat moeilijker dan een sub.

Ook zag ik een aantal wharfedales DFS 18 surround dipooltjes waarvan ik dacht. Kan ik dat niet zelf doen met een aantal Air Motion Transformers aan de muur zonder al te veel poespas, of moet daar een heel ingewikkeld design aan te pas komen/kast voor komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
@justice strike die polars maak ik met Arta. Is ff een klein trucje. Je bent er met name een draai plateau voor nodig met graden aanduiding, heb ik zelf (provisorisch) gemaakt.

Center speaker is idd stuk lastiger dan een sub. Zeker als je passief wilt filteren is dat een stukje lastiger. Dat omhelst wen test ontwerp maken, meten, simuleren, passief filter maken, en dan in verschillende iteraties met simulaties/metingen/luisteren tot definitief filter komen. Zeker als je het nog nooit gedaan hebt en geen grote verzameling filter componenten hebt, is dat best een lange weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Laatst online: 13-09 22:42
Mooi werk hoor Jag, ooit hoop ik ook deze skills te ontwikkelen :)

@justice strike Ik ben een center aan het maken, staat op het zelfbouwaudioforum een topic. misschien leuk om mee te kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:28
Nieuwe versie van Arta beschikbaar!

http://www.artalabs.hr/download.htm
ARTA software version 1.9.3 is published (see download section).

Change from version 1.9.2 are:

- All User manuals and some Application notes have been corrected (thanks Lee Clinton for great work)..
- Several benign bugs have been corrected
- Some messages and warnings are changed.
- Now all labels of y-axes show units in braces
- A serious bug resolved in FR2 mode : delay was not properly accounted when right channel was used as response channel.
- The delay estimation in FR2 mode is improved by using generalized cross-correlation.
- LIMP allows impedance data import from textual files.
- ARTA allows STI analysis for data from imported files.
- The interface for recording signal and noise in STI analysis is upgraded.
- Asio driver interface updated.
- The format of PIR files is changed. Marker and cursor positions are saved in PIR files. They can be loaded on File->Open command if that action is defined in dialog opened with command File->Options.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UtopiaM
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-10-2024
Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/collection-images/usersystem/1920x1080/128349.jpg

Nieuw speelgoed! Zelfde setup als mijn vorige atc inspired kasten, in een ander jasje. Nu een volwaardige transmissielijn wat gewoon een stuk strakker klinkt in het laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hidjedewitje
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 15:07
UtopiaM schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:46:
[Afbeelding]

Nieuw speelgoed! Zelfde setup als mijn vorige atc inspired kasten, in een ander jasje. Nu een volwaardige transmissielijn wat gewoon een stuk strakker klinkt in het laag.
Mooi afgewerkt man! Klinken ze ook zo als de befaamde ATC's?
Hoe heb je trouwens die grill bovenin zo gekregen? Heb je dat met magneetjes oid gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
Thanks! Ze klinken in mijn optiek beter dan de atc's. De sub is gewoon lekkerder door de pmc achtige transmissielijn. Ik heb hiervoor de atc achtige kasten gehad (100 liter) en ondanks dat het erg goed klonk was ik over de sub wat minder te spreken. Waren overigens dezelfde drivers!

Afbeeldingslocatie: http://www.utopiamastering.com/albums/Gear/skull2.jpg

Heb daarnaast voor een maat ook een sub gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.utopiamastering.com/Voltsub1.jpg

500watt class D amp, sounds pretty legit. Nu nog even langs de spuiter en voila! Zoals je ziet hou ik van de volt subs ;)

Edit, overigens de frontjes zitten heel strak. Hier was rekening mee gehouden met het design/cncen. Past maar net, en zit muurvast. Ze gaan er iig niet meer uit zonder ze te beschadigen.

[ Voor 18% gewijzigd door UtopiaM op 30-12-2019 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hidjedewitje
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 15:07
UtopiaM schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:39:
Thanks! Ze klinken in mijn optiek beter dan de atc's. De sub is gewoon lekkerder door de pmc achtige transmissielijn. Ik heb hiervoor de atc achtige kasten gehad (100 liter) en ondanks dat het erg goed klonk was ik over de sub wat minder te spreken. Waren overigens dezelfde drivers!

[Afbeelding]

Heb daarnaast voor een maat ook een sub gemaakt:

[Afbeelding]

500watt class D amp, sounds pretty legit. Nu nog even langs de spuiter en voila! Zoals je ziet hou ik van de volt subs ;)

Edit, overigens de frontjes zitten heel strak. Hier was rekening mee gehouden met het design/cncen. Past maar net, en zit muurvast. Ze gaan er iig niet meer uit zonder ze te beschadigen.
Zo zie je maar, speakers zijn meer dan alleen drivers in een kastje pleuren en een filtertje er bij. Zelf hou ik erg van Motional Feedback in combinatie met stroomsturing, maar dat is een orde van grootte moeilijker te ontwerpen.

De reden dat ik vroeg over de grill was omdat ik zelf ook bezig ben met een ontwerp. De 6.5" (nieuwe van purifi) die ik gebruik presteerd fantastisch, alleen vind ik hem er niet erg mooi uit zien. Ik denk dat ik het zelf met magneetjes ga doen.

Heb je zelf een CNC of heb je dat laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
In samenwerking met Wilmslow Audio in de UK, wel specifieke crossovers uiteraard. Verwacht overigens wel wachttijden, zeker als je excentrieke onderdelen bestelt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 07:53
Wie zou me even kunnen helpen met de correctie interpretatie van het onderstaande:
ik sta op het punt een nieuwe sub te bouwen op basis van de Mivoc AW 3000 speaker en de Mivoc AW80 versterker.

Mivoc heeft zelf al een aantal ontwerpen hiermee:
  • 40 liter gesloten
  • 60 liter basreflex
  • 100 liter basreflex
Vnl het 60 liter basreflex ontwerp interesseert me, echter ik begrijp de documentatie niet goed:
op dit datablad staat: * Basskorrektur +3-4 dB / 35 - 37 Hz (AM80)

Dus de versterker heeft een vaste ingebouwde bascorrectie, echter hoe moet ik dit nu lezen?
3db bij 35Hz en 4db bij 37hz? 3 à 4 db bij ongeveer 35 tot 37 Hz?

En hoe geef ik dit dan in WinISD? Omdat ik ook een plot had willen maken van de 60liter in basreflex en de 40 liter gesloten....

[ Voor 16% gewijzigd door DinoBe op 11-01-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-09 15:47
UtopiaM schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:46:
[Afbeelding]

Nice!

Hoe kom je aan de typische atc speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 15:07:
[...]

Nice!

Hoe kom je aan de typische atc speakers?
Bedoel je de atc domes? Die zijn niet meer te verkrijgen helaas, ik was een van de laatste. Alternatief ervoor zou de volt mid-dome wezen. 2e hands zijn de atc's nml niet te betalen, woekerprijzen tegenwoordig, als je ze al vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodog
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-08 20:24
Ik weet niks van DIY speakers maar kwam deze video tegen die ik wel aardig vond:

Waar ik wel wat van weet (niet veel maar toch) is DIY electronische muziek instrumenten. In het begin denk je van "wauw, dat is kicken, voor 150 euro aan parts en een beetje doorwerken heb ik een fantastisch apparaatje in huis". Buiten het feit dat er veel mis kan gaan in de ontwerpfase maar ook in de bouwfase was uiteindelijk heel vaak 1 van de grootste struikelblokken om tot echt iets leuks te komen de behuizing. Niet iets waar je als n00b direct aan denkt (tenminste, dat was mijn persoonlijke ervaring, wie weet is de gemiddelde mens snuggerder dan ik ;-)

Om terug te komen op DIY speakers en bovenstaand filmpje. Die gast komt op een bepaald moment met een prachtig houten bouwpakket op de proppen dat mij (dankzij ervaringen hierboven) veel serieuzer liet nadenken over eventueel starten van een DIY speaker project.

Nu is dit een Amerikaan en om nou een houten bouwpakket uit de US te laten komen lijkt me wat kostbaar en lichtelijk over the top. Daarbovenop geeft hij geen enkele link waar je zoiets zou kunnen krijgen.

Mijn vraag is; bestaat er iets dergelijks hier in NL of desnoods Europa? Zeg maar DIY speakerboxen voor een bepaalde (wellicht bekende) speakercombo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Bij soundimports.eu, speakerland.nl en Speakerenco.nl kun je complete bouwpakketten krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door ScrooLoose op 13-01-2020 21:36 ]

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:28
En in duitsland nog veel meer ( strassacker is een bekende)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodog
Hartelijk bedankt voor de snelle antwoorden. Die in Duitsland lijkt niet de cabinets mee te leveren (ik kan het op die site in ieder geval niet vinden) maar die Nederlandse winkels zijn veelbelovend. Ik ga er induiken!

Mocht iemand overigens nog tips hebben voor zuil luidspreker bouwpakketten (dus inclusief hout) voor onder de 1000e per paar (liefst wat goedkoper maar 1000 is de limiet). Graag!

[ Voor 6% gewijzigd door nodog op 13-01-2020 23:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
Zelf ben ik erg gecharmeerd van de lbvs, alleen kan ik niet vinden inc houtpakket. Dan moet je toch eerder even bij speakerland of vergelijkbaar langs. Dan kan je het ook nog eens horen, ook wel prettig. Die leveren ook complete pakketten. Afwerken moet wel altijd nog, dus enig zelfbouwen is sowieso bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodog
Thanks, ik ga zeker een keer langs bij zo'n winkel. Altijd fijn als je wat kunt beluisteren voordat je tot aankoop over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
nodog schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:27:

Mijn vraag is; bestaat er iets dergelijks hier in NL of desnoods Europa? Zeg maar DIY speakerboxen voor een bepaalde (wellicht bekende) speakercombo?
Wilmslow Audio in de uk, aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
Nu heb ik net de pmc kasten staan, bedenk ik me ineens dat hetzelfde idee met 2 volts per kant ook heel gaaf kan zijn.

ff sparen maar weer lol :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

nodog schreef op maandag 13 januari 2020 @ 22:55:
Hartelijk bedankt voor de snelle antwoorden. Die in Duitsland lijkt niet de cabinets mee te leveren (ik kan het op die site in ieder geval niet vinden) maar die Nederlandse winkels zijn veelbelovend. Ik ga er induiken!

Mocht iemand overigens nog tips hebben voor zuil luidspreker bouwpakketten (dus inclusief hout) voor onder de 1000e per paar (liefst wat goedkoper maar 1000 is de limiet). Graag!
Hoi Nodog,

ik zou je adviseren om eens te kijken op het http://zelfbouwaudio.nl/forum/

Daar zitten veel speakerbouwers en ook lui zoals jij die hiermee zouden willen beginnen.
Heel veel info en hulpvaardige lui te vinden en ook een hele boel ontwerpen die je kunt nabouwen en linkjes naar leveranciers van speakerkits.

Ik ben er jaren geleden terecht gekomen na een setje PA-herriebakken gebouwd te hebben en eigenlijk een stapje hoger wilde. Ik heb geen verstand van de luidspreker electronica zoals de crossovers maar ik ben wel handig met MDF en een bovenfrees. Fineren kan ik ook redelijk zo bleek ;)

Dit is mijn set die ik uiteindelijk gebouwd heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nrxfL0BLANU_bFzCRaINNurMMI=/f/image/6nyOERtw9HQu3VEOwuLYZFQD.jpg

Inmiddels wel een TV die beter in verhouding is en eindelijk een fatsoenlijke versterker, dit is een oude foto.

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 24-03-2020 07:51 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UtopiaM
Fraggert schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 07:37:
[...]

Dit is mijn set die ik uiteindelijk gebouwd heb:
Prachtig!

Alleen die grills, lijkt altijd zo zonde. Volledig begrijpelijk met kids in de buurt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

UtopiaM schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 20:29:
[...]

Prachtig!

Alleen die grills, lijkt altijd zo zonde. Volledig begrijpelijk met kids in de buurt :+
R.I.P. Baldr.....maar deze 90 kilo wegende kleuter maakte er een gewoonte van vanuit de tuin het huis in te rennen met zijn voetbal :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8T-dLt6-M30aG6dndIFnsY1dzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQf5jcPlrBt4LLbmBtZlD9cu.jpg?f=fotoalbum_large

De roosters zitten er nog op omdat deze drivers niet meer geproduceerd worden, gaat er wat stuk dan heb ik een uitdaging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Fraggert schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 09:34:
[...]
R.I.P. Baldr.....maar deze 90 kilo wegende kleuter maakte er een gewoonte van vanuit de tuin het huis in te rennen met zijn voetbal :+
Maar dat past toch helemaal niet door dat luikje in de deur?
Wat voor drivers zitten erin? De kast ziet er moeilijk uit.

[ Voor 8% gewijzigd door bouwfraude op 28-03-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tris123
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-08-2024
Beste speaker zelfbouwers,

Bij deze zou ik graag mijn speakerbouw willen delen met jullie o.a passieve filters. Ik loop een beetje vast in het bouwen. Ik heb uren gespendeerd op het internet om informatie te vergaren en ik moet zeggen dat ik al best ver ben gekomen denk ik, maar heb werkelijk alles soorten filtercombinaties gebouwd en heb ook zeker succes gehad hiermee, maar toch miste ik elke keer "iets".

Dit topic is al vrij op leeftijd, dus ik hoop dat ik hier goed zit. Ik heb zelf al een aantal speaker setups gebouwd met een totaal van 12 individuele speakerboxen. Sinds vorig jaar begin zomer ben ik al bezig met 2 speakers, maar ik krijg het maar niet zoals ik het wil hebben. Ik heb al zo'n 100 verschillende filters gebouwd tot 24dB/octaaf die stuk voor stuk opzich goed zijn, maar het eindresultaat wilt maar niet "perfect" worden (hoewel dit natuurlijk subjectief is en blijft.) De 2 boxen bestaan uit 4 speakers, een echte 4-weg dus zo gezegd. Ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad. Ze bestaan uit een sony bass speaker 6", 6 Ohm uit de sony SS L-80 die ik op dit moment heb aangesloten als een Low-pass 6dB/octaaf, 8 Ohm met daarbij een zobel netwerk parallel aan de speaker. Een Sony SS-E117V 6" aangesloten als een narrow bandpass 6dB/octaaf. Een Peerless squawker 2" eveneens als een narrow bandpass 6dB/octaaf 8 Ohm, met zobel netwerk en dan nog een Peerless tweeter 1" 8Ohm die ik als een highpass 12dB/octaaf heb aangesloten zonder zobel. Voor de duidelijkheid, het gaat hier om passieve filters van het type Butterworth (Sinds een half jaar. Daarvoor was het geheel een Linkwitz Riley 12dB/octaaf op de de bass speaker na, waar ik naar mijn zeggen betere resultaten mee had).

Ik bouw allemaal individuele filters per speaker die uiteindelijk samen komen op de input.

Voor de bass speaker heb ik atm. Een serie spoel in gebruik van 3,82mH voor een cross-over van 250 Hz. Zobel bestaat uit 4,2uF mkp en 7Ohm

Voor de mid speaker heb ik een luchtspoel van 1,27mH gebruikt in serie met een mkp condensator van 63,7 uF 400volt (meerdere parallel geschakeld). Zobel bestaat uit 13,8uF mkp en 7,1 Ohm. X-over's tussen 250Hz -1250Hz

Squawker 8Ohm + 0,18Ohm compensatie en heb ik een 0,44mH spoel en 14uF mkp. Zobel 1uF mkp en 9,4Ohm. X-overs 1250Hz - 5400Hz

Tweeter 8 Ohm + 1,4 Ohm serie ter compensatie wordt 9,4Ohm. 2,2uF mkp met 0,39mH voor een x-over van 5400Hz.

Het is zoveel informatie. Het zou een boekdeel worden als ik alles zou in details zou omschrijven, maar ik probeer de hoofdzaken vooral te benoemen.

Ik zal wat foto's erbij posten, maar ik moet eerst ff checken of dat direct kan of dat ik linkjes moet plaatsen.

Waar ik dus niet uit kom is of mijn probleem te maken heeft met het aantal filters, de combinatie van filters of de manier hoe ik de filters aan heb gesloten. Of kan het liggen aan de hoeveelheid gebruikte speakers? Of is de combinatie van de speakers gewoon niet geschikt? Of zou het aan de kast liggen? Ik ken de basisregels zeker weten. In ieder geval weet ik dat een bandpass filter op z'n minst factor 10 moet zijn omdat het geluid anders zal vervormen. Dus neem je een x-over van 100Hz, dan moet je op zn minst tot 1000Hz gaan.

Ik heb ook alle combinatie van verschillende componenten uitgeprobeerd. Op dit moment gebruik ik alleen nog maar luchtspoelen behalve voor de bass speaker. En alleen nog maar MKP's.

Op dit moment ben ik even verzadigd van de informatie die ik tot nu toe getypt heb, maar er is zeker nog veel meer dat straks wel in me opkomt. In ieder geval is alle input van harte welkom en zou het waarderen als mensen hun ervaring, meningen en kennis willen delen.

Groetjes,

Tris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tris123
Op dit moment heb ik overigens zelf het idee dat de 12dB flank bij 5400Hz niet voldoende is voor de tweeter. Daar wil ik een 18dB van maken met een serie condensator C1 van 2,1uF L1: 0,21 mH parallel en nog een serie condensator van 6,3uF.

Verder denk ik nog een weerstand van 4,05 ohm parrallel te zetten met een 5,5 Ohm weerstand in serie aan de squawker om deze 7 a 8dB te verzwakken met name vanwege het frequentie gebied van ongeveer 2000 tot en met 5000Hz die naar mijn ervaring en mening altijd gigantisch overheerst en dat is echt een vervelend frequentiegebied als deze in overmate aanwezig is. Daar word ik erg luistermoe van..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4aCKDj8nHHRQqszOm_5YY0dNag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EauW4PzEB01I2FHOPf2jewYH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ocu4PTpOr2ueTmRouvhZKGk1sE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XT7TdsHLpLeyFSNOUH8Hdxy8.jpg?f=fotoalbum_large

Vooral zijn het de bassen in het hogere gebied die de speaker vaak laten vervormen. Dat klinkt dan een beetje "rommelig". Het is niet zo dat de speaker dan echt gaat klapperen, maar meer een soort van verstoord uitgangssignaal.

Ik heb de resonantiefrequentie van de kast met een formule berekend waarbij je de lengte v.d. poort kan berekenen d.m.v. de poort diameter, kast volume en de resonantie frequentie

[ Voor 43% gewijzigd door tris123 op 28-03-2020 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
tris123 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 14:54:
Beste speaker zelfbouwers,

Bij deze zou ik graag mijn speakerbouw willen delen met jullie o.a passieve filters. Ik loop een beetje vast in het bouwen. Ik heb uren gespendeerd op het internet om informatie te vergaren en ik moet zeggen dat ik al best ver ben gekomen denk ik, maar heb werkelijk alles soorten filtercombinaties gebouwd en heb ook zeker succes gehad hiermee, maar toch miste ik elke keer "iets".

Dit topic is al vrij op leeftijd, dus ik hoop dat ik hier goed zit. Ik heb zelf al een aantal speaker setups gebouwd met een totaal van 12 individuele speakerboxen. Sinds vorig jaar begin zomer ben ik al bezig met 2 speakers, maar ik krijg het maar niet zoals ik het wil hebben. Ik heb al zo'n 100 verschillende filters gebouwd tot 24dB/octaaf die stuk voor stuk opzich goed zijn, maar het eindresultaat wilt maar niet "perfect" worden (hoewel dit natuurlijk subjectief is en blijft.) De 2 boxen bestaan uit 4 speakers, een echte 4-weg dus zo gezegd. Ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad. Ze bestaan uit een sony bass speaker 6", 6 Ohm uit de sony SS L-80 die ik op dit moment heb aangesloten als een Low-pass 6dB/octaaf, 8 Ohm met daarbij een zobel netwerk parallel aan de speaker. Een Sony SS-E117V 6" aangesloten als een narrow bandpass 6dB/octaaf. Een Peerless squawker 2" eveneens als een narrow bandpass 6dB/octaaf 8 Ohm, met zobel netwerk en dan nog een Peerless tweeter 1" 8Ohm die ik als een highpass 12dB/octaaf heb aangesloten zonder zobel. Voor de duidelijkheid, het gaat hier om passieve filters van het type Butterworth (Sinds een half jaar. Daarvoor was het geheel een Linkwitz Riley 12dB/octaaf op de de bass speaker na, waar ik naar mijn zeggen betere resultaten mee had).

Ik bouw allemaal individuele filters per speaker die uiteindelijk samen komen op de input.

Voor de bass speaker heb ik atm. Een serie spoel in gebruik van 3,82mH voor een cross-over van 250 Hz. Zobel bestaat uit 4,2uF mkp en 7Ohm

Voor de mid speaker heb ik een luchtspoel van 1,27mH gebruikt in serie met een mkp condensator van 63,7 uF 400volt (meerdere parallel geschakeld). Zobel bestaat uit 13,8uF mkp en 7,1 Ohm. X-over's tussen 250Hz -1250Hz

Squawker 8Ohm + 0,18Ohm compensatie en heb ik een 0,44mH spoel en 14uF mkp. Zobel 1uF mkp en 9,4Ohm. X-overs 1250Hz - 5400Hz

Tweeter 8 Ohm + 1,4 Ohm serie ter compensatie wordt 9,4Ohm. 2,2uF mkp met 0,39mH voor een x-over van 5400Hz.

Het is zoveel informatie. Het zou een boekdeel worden als ik alles zou in details zou omschrijven, maar ik probeer de hoofdzaken vooral te benoemen.

Ik zal wat foto's erbij posten, maar ik moet eerst ff checken of dat direct kan of dat ik linkjes moet plaatsen.

Waar ik dus niet uit kom is of mijn probleem te maken heeft met het aantal filters, de combinatie van filters of de manier hoe ik de filters aan heb gesloten. Of kan het liggen aan de hoeveelheid gebruikte speakers? Of is de combinatie van de speakers gewoon niet geschikt? Of zou het aan de kast liggen? Ik ken de basisregels zeker weten. In ieder geval weet ik dat een bandpass filter op z'n minst factor 10 moet zijn omdat het geluid anders zal vervormen. Dus neem je een x-over van 100Hz, dan moet je op zn minst tot 1000Hz gaan.

Ik heb ook alle combinatie van verschillende componenten uitgeprobeerd. Op dit moment gebruik ik alleen nog maar luchtspoelen behalve voor de bass speaker. En alleen nog maar MKP's.

Op dit moment ben ik even verzadigd van de informatie die ik tot nu toe getypt heb, maar er is zeker nog veel meer dat straks wel in me opkomt. In ieder geval is alle input van harte welkom en zou het waarderen als mensen hun ervaring, meningen en kennis willen delen.

Groetjes,

Tris ;)
Het enige wat dit bewijst is dat als je random filters samenstelt dat het niet goed komt :).

Ik mis een gestructureerde aanpak en je maakt het jezelf veel te lastig met 4 weg ontwerpen. Ik denk dat je een aantal uitgangspunten voor ogen moet houden:

- bij filterontwerp moet je uitgaan van de akoestische amplitude response, dat is de enige die telt. Je kan dus absoluut niet uitgaan van tekstboek filters omdat drivers uit zichzelf ook al een akoestische afval vertonen! Dit kan je niet negeren, dan gaat het mis. Je moet dus meten wat de eigen response is van de driver, een doel curve instellen (bijv een LR4 afval) en dan daar naartoe werken. Als je dat doet, komt het goed, echt :). Hoe je dat doet maakt niet uit, passief of actief, als de resulterende response maar klopt.

- hoe een luidspreker klinkt wordt in grote mate bepaalt door hoe hij off axis presteert en niet alleen on axis. Dus de amplitude response aan de voorkant goed krijgen is een voorwaarde voor goed geluid maar niet enige criterium. Hoe een luidspreker off axis presteert is veel ingewikkelder dan wat er on axis gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tris123
Hoi,

Okee dat is goede en concrete informatie. Ik heb het inderdaad voorbij zien komen, maar heb mij niet bedacht hoe ik dit moet interpreteren. ik moet die informatie even goed bekijken. Van de speaker afval heb ik inderdaad ook gehoord, maar het wordt echter lastig als ik praktisch geen informatie heb over de drivers, behalve de DC weerstand en de spoelinductie die ik met de LCR tester kan meten.

Verder heb ik inderdaad ook gemerkt dat ik met 3 speakers veel gemakkelijker met minder onderdelen en lagere waardes uitkom en betere resultaten boek.

Kun je mij mischien vertellen wat er nodig is om zo'n simulatie te maken? Een computer programma heb ik in elk geval gezien, maar verder ben ik nog niet gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
tris123 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:15:
Hoi,

Okee dat is goede en concrete informatie. Ik heb het inderdaad voorbij zien komen, maar heb mij niet bedacht hoe ik dit moet interpreteren. ik moet die informatie even goed bekijken. Van de speaker afval heb ik inderdaad ook gehoord, maar het wordt echter lastig als ik praktisch geen informatie heb over de drivers, behalve de DC weerstand en de spoelinductie die ik met de LCR tester kan meten.

Verder heb ik inderdaad ook gemerkt dat ik met 3 speakers veel gemakkelijker met minder onderdelen en lagere waardes uitkom en betere resultaten boek.

Kun je mij mischien vertellen wat er nodig is om zo'n simulatie te maken? Een computer programma heb ik in elk geval gezien, maar verder ben ik nog niet gekomen.
Nou, ik denk dat je dit antwoord op zich zelf kan bedenken.

De akoestische response moet je uiteraard meten.Met een meet microfoon en bijvoorbeeld Arta.
De impedantie, van belang als je passieve filters ontwerpt, meet je met een impedantie meet doosje + Limp (onderdeel van Arta). Qua hardware zijn er kant en klare setjes voor te koop.

Deze gegevens importeer je in een simulatie programma van keuze, meest gebruikte is boxsim, maar xsim of lspcad kan ook. Daarin ontwerp je een passief filter, je praktijk ervaring zal je bij dit deel helpen.

Hoe je moet meten valt nog het één en ander over te zeggen. Dat kent toch enige leercurve. Je kan gelukkig wel goed controleren of je het goed gedaan hebt door simulatie en echt met elkaar te vergelijken. Ik wil je er best stap voor stap doorheen praten. Maar dan niet met een 4 weg, da's te hoog instappen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Zo te zien zit een groot probleem in de kast. Als het bekende drivers zijn dan zijn de T/S parameters bekend aan de hand daarvan kan het kastvolume bepaald worden. De midtoner heeft een eigen huisje nodig.
De woofer bovenin? lijkt helemaal geen ruimte te hebben.
Kastwanden minimaal 18 of 22 mm MDF liefst nog bekleed met loodbitumen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
bouwfraude schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:58:
Zo te zien zit een groot probleem in de kast. Als het bekende drivers zijn dan zijn de T/S parameters bekend aan de hand daarvan kan het kastvolume bepaald worden. De midtoner heeft een eigen huisje nodig.
De woofer bovenin? lijkt helemaal geen ruimte te hebben.
Kastwanden minimaal 18 of 22 mm MDF liefst nog bekleed met loodbitumen.
Dat is ook nog een punt van aandacht idd. Helaas is @tris123 gevlogen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

zo, kleine update :)

Gister zowaar even tijd gevonden om nog even de eindsprint in te zetten om dit project af te ronden :P

Op het zakje schroeven kon ik terugvinden dat ik in 2013 ook al poging had gedaan |:(

Ik had de lengtes hoeklijn al jaren op lengte en in verstek in de kast liggen en zelfs één zijstrip zelfs al voorgeboord.
Deze gaten dus even overgezet op de rest van de hoeklijn en toen kon ik verder met monteren.
Op de foto ontbreekt op de zijkant 1 schroef, dat komt omdat daar nu een houten plug in zit verlijmd (hier zat een dikke schroef in de weg voor het schroefje van de hoeklijn), die moet eerst drogen voor ik die kan voorboren en vastschroeven.
De hoeklijn is verwijderbaar omdat ik dan de "gordijnen" kan verwijderen, op die wijze kom je bij de 12 inch driver.

Alleen nog even schroeven halen voor de hoeken.

Gelukkig waren de kabels lang genoeg dus ik had gewoon muziek onder het klussen *O*

Wordt vervolgd d:)b

Voor wie wat meer info wil over dit type speaker, de "Karlson" :

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=13937

En mijn originele bouwtopic:

http://zelfbouwaudio.nl/f...5&t=6204&p=119920#p119920Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFXlQBmPnewyCyF9ID4ejKTXs18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w93rFNyLncox8Izr2SUrKcgw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uA6Fwk5iV5KKs1rwvGzXCA-hl3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4o2NtQodKImecWhTgNLgeWmG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R54JpMu9pxUDuwt_hby2tsEIh9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vugmIMV50zzFcecVm3mYL2f9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08h-b21J8FVwocQPY9aJZABHQik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlP91CD9z5NJ8Xg9HjsgnuKm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Lekker bezig @Fraggert. Karlsson, lekker oldskool. Waarvoor ga je ze gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jag schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:10:
Lekker bezig @Fraggert. Karlsson, lekker oldskool. Waarvoor ga je ze gebruiken?
Hey Jag, thanks.

Deze luidsprekers heb ik ooit in mijn studententijd gebouwd. Een flatgenootje had er 4 staan in de krap 16m2 grote studentenkamer.

Ik mocht er eens 2 lenen voor een lange periode toen hij verhuisde en toen heb ik besloten mijn eigen stereopaar te bouwen. Bij Klaré in noordholland heb ik het houten bouwpakket gekocht met de drivers.

Ik heb ze jarenlang op mijn kamer gehad en later in mijn huurflatje.

In mijn huidige woning heb ik daarna de Galactica's van Tony Gee gebouwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BNP7N_1veU3URyklPiKjJsxS_g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6nyOERtw9HQu3VEOwuLYZFQD.jpg?f=user_large

De Karslons waren mijn eerste stappen in de wereld van het klussen :) en ook de reden dat ik ooit een paar echte kwalitatief hoogstaande zelfbouwluidsprekers wilde gaan bouwen.

Ze* staan nu al een tijd op zolder voor klusmuziek, still going strong *O*

*het setje Karlsons :+

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 11-05-2020 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Eindelijk klaar *O*

De laatste schroeven erin en de speakers weer op hun plekje gezet :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVfSqwIY7TLcdMlOAkvi7ZAG1_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ELMmGYyTs1ZnlQMblvKHPis.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAmjzzcAeW-5bmaMf977O4RFsIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dobvGJ7TqR9ZnqflFf6fSV0Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cK4CPhCSIbEWMrI3FK7fE8dYp0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiw7FxmCHDU7idGXodFfGPj4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zE8hEW62mvQaSQoQMVOXXamEf1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rCEP73kASh9txmRi6OhIBco.jpg?f=fotoalbum_large

Superblij dat ze eindelijk klaar zijn, totaal ander smoelwerk d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is het effect van zo opgesloten woofer met een halve plank er voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:11:
Wat is het effect van zo opgesloten woofer met een halve plank er voor?
Het is een gepoorte woofer als ik de bouwtekening bekijk, alleen dan geen conventionele poort maar een soort verdrijvings rooster. Leuk ontwerp zou het niet gelijk in een hokje willen stoppen, het is een soort bas reflex principe, of die voorkant daar nog veel aan bijdraagt of dat dat meer optisch is weet ik niet.

Iig leuk gemaakt @Fraggert, kan je er nog meer over vertellen?

Edit het is iig een Karlsson Resonators, hier en hier voor de liefhebber nog wat achtergrond info: https://www.diyaudio.com/...7-dutch-karlson-12-a.html

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=18935

[ Voor 22% gewijzigd door DjaRoel op 13-05-2020 18:11 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dankje. Leuk om te weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Verwijderd en @DjaRoel

De exacte theorie achter het "beruchte" Karlson-principe weet ik niet precies.

Ik heb deze bouwset bij Klaré in Noord-Holland gekocht nadat ik 2 van deze kasten mocht lenen van een huisgenootje in onze studentenflat.
Normaliter betreft het een fullrange systeem, dit is echter een model uitgevoerd met een extra piezo-tweeter voor het hoog.

De gordijnen aan de voorzijde dienen wel degelijk een doel, hiertoe volgt de lijn namelijk een exponentiele formule om de taper/hoorn vorm te geven.
Het systeem werkt een beetje als een bass-reflex. Echter heeft de Karlson het effect dat met al een kleine uitslag de conus een aanzienlijke hogere geluidsdruk kan produceren dan een conventioneel systeem.
Naast het principe speelt ook het hoge rendement een significante rol hierin, ik meen dat dat zo rond de 93-95 dB ligt.

M.a.w. laag gaat het niet....maar het gaat moeiteloos echt heel hard.

Het is echt een setje om lekker rock of metal te draaien, Pantera, Metallica, Rammstein of Pearl Jam klinken echt superlekker. Dikke hardcore gaat ook prima hoor, maar nogmaals, je mist wel wat laag.

Wat je niet moet doen is op zondagochtend met je espresso in je badjas de Vier Jaargetijden van Vivaldi opzetten :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bartuz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-05 18:21
Niet heeel druk in dit topic, maar toch even mijn bijdrage. Zelf heb ik de afgelopen weken gewerkt aan een setje Paul Carmody Speedsters. Net als menig ander zit ik tegenwoordig vooral thuis. Op zolder. En hier moest ik het vooral hebben van de Sony WH-1000XM3, die eigenlijk aangeschaft was om rumoerige collega’s in de kantoortuin stil te houden. Was het niet helemaal. En ik was wel weer toe aan een klusje.

Ik heb weinig ervaring met het ontwikkelen en bouwen van speakers. Ik heb zelf ooit een Boombox gemaakt met versterker en MiniDSP als x-over. Klonk goed, maar was niet foutloos. Vandaar dat ik gekozen heb voor een ‘bewezen’ ontwerp. Na wat browsen en Googlen kwam ik op een video review en sound demo op YouTube. Vooral de positionering als ‘Tiny Little Monsters’ stond me wel aan. Ik luister veelzijdig, maar overdag wil het vooral beuken. De Speedsters voorzien hierin door een fraaie Tang Band W4-1720 woofer. In de reviews over deze speakers krijgt de Fountek NeoCD1.0 tweeter ook veel lof.

De Speedsters hebben een ronde poort aan de achterkant. Net achter de tweeter. Ik heb gekozen voor een slotted versie met een poort aan de voorkant, want 1 speaker staat vrij dicht bij een muur. De tweeter is flash-mounted en de woofer overlapt vervolgens net met de tweeter. Ik vind dat er wel gaaf uitzien.

Het maken van de box was niet enorm complex. Het hout heb ik op maat laten zagen bij de lokale bouwmarkt. De tweeter ligt dus verzonken. Hiervoor heb ik een mal gemaakt met een gat van 10cm, die vervolgens gebruikt werd om een bovenfrees te begeleiden die een paar mm wegfreesde. Dit levert een mooi gat op, al realiseer ik me ook wel dat het niet tegen een CNC op kan. Ik ben alleen een echte beginner met CAD en ken zo niemand met een CNC frees. Mocht iemand suggesties hebben voor adresjes voor de toekomst, dan houd ik me aanbevolen. Verder heb ik de verticale kanten en de poort voorzien van ronde hoeken. Wederom met de frees.

Het enige dat echt tegenviel was het spuiten. Ik heb geplamuurd, MDF sealer gebruikt, weer geplamuurd, grondverf gebruikt, spuitplamuur gebruikt, weer grondverf etc. Nog steeds is het niet helemaal perfect. En ik heb alle korrels schuurpapier gezien. Nu was de kleur ook niet de makkelijkste. Namelijk ‘Gun Metal Grey Metallic’. Met een glansje. Dat kan makkelijker. Tijdens de montage heb ik hier en daar nog een krasje gezet. Tjah. Dat is wat het is. Maar volgende keer ga ik voor een roller. ;) Of fineer.

Qua geluid ben ik zeer enthousiast. Echt zeer enthousiast. Bij het beluisteren van een klassiek stuk is het bijna mogelijk om aan te wijzen waar de muzikanten staan. Bij het luisteren van akoestische platen lijkt het alsof er iemand naast je zit te spelen. De tweeter is heerlijk ‘crispy’ en de woofer produceert heel veel laag. Eigenlijk teveel voor de ruimte waar de speakers nu staan. Een beetje EQ doet gelukkig wonderen.

Het geheel speelt met een Denon 600NE, AudioQuest Type 4 kabels, een MiniDSP en een AudioQuest DragonFly Red i.c.m. DragonTail. Het gros komt van Marktplaats, of had ik nog liggen. De DragonFly is een tikje overbodig, want de versterker heeft zelf digitale ingangen. Ik wil hem echter ook mobiel gaan gebruiken, dus vandaar dat ik hem toch aan het assortiment heb toegevoegd.

Misschien schuur ik de speakers nog heel licht op. Als in korrel 1500-2000 ofzo. Dat geeft een stoere matte look. En in combinatie met de kleur kan dat echt heel goed. Voordat ik dat ga doen, wacht ik nog een paar weekjes. Eens kijken hoe ik er dan over denk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EOXz0cdTPSFCiFfTm5tjXiHzKA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiSj25yCdeDspqsIN06FZyfp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdzwHav9fRqEiuI092mDtDU8blw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQrUEuFrF81bmTn5LiR6ABCR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKmf2Q3dNJDEL3e9aMIsXUqhVS8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81ore0IbHDbQAxznvMSjYXTq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfjBVQxLmrOmgRdXApjzQiyRB9I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5XS8ik0l0KZBxue5tw6tUDo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0YFBKpEj3iJs8PBC4JGtk2diPs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9umPqQsRAhB0RU6kXNSbPVtb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfJZtlZysJI5C7BEyaEJDB0zKy0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ji4VEY33nWLRDW7s2lrUUjqD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0jSk6hn1d_jY2H0jP0fKpupISo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2OvFFf8ZdvJU2lbmfr2008f.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K22nGxUkGxoDVzVGQ1Cl52lJuyQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioW6hPzzBHy1ZWL7thS9WouQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 11:26
Ze zien er wel netjes uit hoor!

Als je ze rolt moet je evengoed ook goed sealen en schuren elke keer hoor. Ik heb nu ervaring met 3 paar zelfbouw luidsprekers. 2 gerold, 1 x gespoten. Spuiten was bij mij niet zo geweldig want de spuitbus(sen) ging(en) sputteren (druipers/klodders in het resultaat) en de bedoelde hoogglans sloeg mat uit door vocht en/of kou.

Mooie goede afwerking valt inderdaad niet mee om het goed en netjes te doen.

Ik heb Paul Carmody's Amiga's en Overnight Sensation's gebouwd.
Vooral de Amiga's zijn qua geluidskwaliteit uitstekend, zeker wat betreft de totale prijs (ca. 400 euro).

Denk er over om zijn Hitmakers of Classics II nog te bouwen of iets van deze duitser
http://www.donhighend.de/?page_id=4401

Iemand hier nog tips of opmerkingen hierover?

Of de Bromo kit van SB Acoustics : https://sbacoustics.com/product/bromo/

of zelf wat ontwerpen...

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:56
Bartuz schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:12:
Niet heeel druk in dit topic, maar toch even mijn bijdrage. Zelf heb ik de afgelopen weken gewerkt aan een setje Paul Carmody Speedsters. Net als menig ander zit ik tegenwoordig vooral thuis. Op zolder. En hier moest ik het vooral hebben van de Sony WH-1000XM3, die eigenlijk aangeschaft was om rumoerige collega’s in de kantoortuin stil te houden. Was het niet helemaal. En ik was wel weer toe aan een klusje.

Ik heb weinig ervaring met het ontwikkelen en bouwen van speakers. Ik heb zelf ooit een Boombox gemaakt met versterker en MiniDSP als x-over. Klonk goed, maar was niet foutloos. Vandaar dat ik gekozen heb voor een ‘bewezen’ ontwerp. Na wat browsen en Googlen kwam ik op een video review en sound demo op YouTube. Vooral de positionering als ‘Tiny Little Monsters’ stond me wel aan. Ik luister veelzijdig, maar overdag wil het vooral beuken. De Speedsters voorzien hierin door een fraaie Tang Band W4-1720 woofer. In de reviews over deze speakers krijgt de Fountek NeoCD1.0 tweeter ook veel lof.

De Speedsters hebben een ronde poort aan de achterkant. Net achter de tweeter. Ik heb gekozen voor een slotted versie met een poort aan de voorkant, want 1 speaker staat vrij dicht bij een muur. De tweeter is flash-mounted en de woofer overlapt vervolgens net met de tweeter. Ik vind dat er wel gaaf uitzien.

Het maken van de box was niet enorm complex. Het hout heb ik op maat laten zagen bij de lokale bouwmarkt. De tweeter ligt dus verzonken. Hiervoor heb ik een mal gemaakt met een gat van 10cm, die vervolgens gebruikt werd om een bovenfrees te begeleiden die een paar mm wegfreesde. Dit levert een mooi gat op, al realiseer ik me ook wel dat het niet tegen een CNC op kan. Ik ben alleen een echte beginner met CAD en ken zo niemand met een CNC frees. Mocht iemand suggesties hebben voor adresjes voor de toekomst, dan houd ik me aanbevolen. Verder heb ik de verticale kanten en de poort voorzien van ronde hoeken. Wederom met de frees.

Het enige dat echt tegenviel was het spuiten. Ik heb geplamuurd, MDF sealer gebruikt, weer geplamuurd, grondverf gebruikt, spuitplamuur gebruikt, weer grondverf etc. Nog steeds is het niet helemaal perfect. En ik heb alle korrels schuurpapier gezien. Nu was de kleur ook niet de makkelijkste. Namelijk ‘Gun Metal Grey Metallic’. Met een glansje. Dat kan makkelijker. Tijdens de montage heb ik hier en daar nog een krasje gezet. Tjah. Dat is wat het is. Maar volgende keer ga ik voor een roller. ;) Of fineer.

Qua geluid ben ik zeer enthousiast. Echt zeer enthousiast. Bij het beluisteren van een klassiek stuk is het bijna mogelijk om aan te wijzen waar de muzikanten staan. Bij het luisteren van akoestische platen lijkt het alsof er iemand naast je zit te spelen. De tweeter is heerlijk ‘crispy’ en de woofer produceert heel veel laag. Eigenlijk teveel voor de ruimte waar de speakers nu staan. Een beetje EQ doet gelukkig wonderen.

Het geheel speelt met een Denon 600NE, AudioQuest Type 4 kabels, een MiniDSP en een AudioQuest DragonFly Red i.c.m. DragonTail. Het gros komt van Marktplaats, of had ik nog liggen. De DragonFly is een tikje overbodig, want de versterker heeft zelf digitale ingangen. Ik wil hem echter ook mobiel gaan gebruiken, dus vandaar dat ik hem toch aan het assortiment heb toegevoegd.

Misschien schuur ik de speakers nog heel licht op. Als in korrel 1500-2000 ofzo. Dat geeft een stoere matte look. En in combinatie met de kleur kan dat echt heel goed. Voordat ik dat ga doen, wacht ik nog een paar weekjes. Eens kijken hoe ik er dan over denk.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Wat voor "voeten" zijn dat onder je speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartuz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-05 18:21
Loei123 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:23:
[...]

Wat voor "voeten" zijn dat onder je speakers?
https://www.amazon.com/St...ion-in-Grey/dp/B000Y9YGFC

Ik kwam deze oplossing tegen en vond het wel charmant. :) Het is dus een zitkussen, dat ik over een zaagtafel heen gehaald heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
mountainbiker schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:36:
Ze zien er wel netjes uit hoor!

Als je ze rolt moet je evengoed ook goed sealen en schuren elke keer hoor. Ik heb nu ervaring met 3 paar zelfbouw luidsprekers. 2 gerold, 1 x gespoten. Spuiten was bij mij niet zo geweldig want de spuitbus(sen) ging(en) sputteren (druipers/klodders in het resultaat) en de bedoelde hoogglans sloeg mat uit door vocht en/of kou.

Mooie goede afwerking valt inderdaad niet mee om het goed en netjes te doen.

Ik heb Paul Carmody's Amiga's en Overnight Sensation's gebouwd.
Vooral de Amiga's zijn qua geluidskwaliteit uitstekend, zeker wat betreft de totale prijs (ca. 400 euro).

Denk er over om zijn Hitmakers of Classics II nog te bouwen of iets van deze duitser
http://www.donhighend.de/?page_id=4401

Iemand hier nog tips of opmerkingen hierover?

Of de Bromo kit van SB Acoustics : https://sbacoustics.com/product/bromo/

of zelf wat ontwerpen...
Ik heb de classicx II in de huiskamer staan. Fijne speaker, zeker voor het geld. ik weet niet of ze de amiga's overtreffen. ik ga voor zelf iets maken op den duur, heb nu een aantal speakers gehoord met wat meer premium spul en dat klinkt dan toch beter :)

Iets zelf ontwerpen is niet zomaar gedaan overigens, ik ken je vaardigheden natuurlijk niet en alles is te leren maar verkijk je er niet op :)

[ Voor 5% gewijzigd door douwe.nl op 12-07-2020 10:11 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Heeft iemand hier ervaring mee om te gebruiken bij het verstek verlijmen van subwooferbehuizingen?
https://www.lidl-shop.nl/...of-hoekspanner/p100304688

Ik zou er dan 2 nodig hebben maar ik vind het jammer als ik 18 euro in de vuilnisbak kan gooien omdat het niet helemaal lekker werkt.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb altijd schilderstape gebruikt, die frameklem ziet er wel goed uit :)

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 12-09-2020 23:16 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Zo, ik ga weer eens met deze jongens aan de gang.

Afbeeldingslocatie: https://iili.io/2qma6J.jpg
Tweeter B&C DE250
Midhoorn Beyma 5g40nd
laag 2x peerless sls10 gesloten

Was altijd wel tevreden met het geluid, maar wist dat ik er met het (eenvoudig opgebouwde) passieve filter er niet alles uithaalde.

Dus, dit is het plan:
Afbeeldingslocatie: https://iili.io/2qpfAN.png
We gaan three way actief gefilterd, maar toch wel met wat bescherming voor de tweeter ingepland.

Dat betekent een flinke wijziging aan de versterker, zegmaar compleet overhoop halen.

- Nieuwe voeding
- 6ch amp
- Tweede minidsp

En ook maar een UMIK besteld. Terwijl de helft van de onderdelen nog in transit is, vast maar eens begonnen met testmetingen. Arta stond niet meer op mijn PC, dus maar eens met REW aan de gang gegaan. Maar is toch wel effe wennen eerlijk gezegd. Je kunt een gate zetten van een paar milliseconden, maar de respons wordt gemeten met een swept sine van 5 seconden. Hoe kan dat? Ook kun je volgens mij geen directivity doen of polar plots.

Maargoed, 3 metingen gedaan, twee ungated op 1m op verschillende plekken in de kamer, en een nearfield van een woofer.
Afbeeldingslocatie: https://iili.io/2qpEKb.jpg
Maar het gezeik begint alweer :+ . WTF gebeurt er bij 22Hz? Te laag voor een room mode, en bij de nearfield komt ie er nog steeds doorheen.
Merk ik 'sochtends op dat er een laagfrequente brom uit de geluidskaart komt. |:( Toch maar weer een andere aansluiten dan :P

Maargoed een work in progress dus. En als dit klaar is, heeft de minidsp ook nog een kanaal over voor multisub, als mijn vrouw me niet vermoord :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Leuk!

Wat betreft de gate (tijdsvenster):
Uit het uitgezonden en opgenomen signaal wordt de impulsrespons berekend, door de Fouriertransformaties van de signalen door elkaar te delen en daar een inverse Fouriertransformatie op toe te passen. Deze impulsrespons bevat de impulsrespons van de luidspreker zelf, met vertraagde en verzwakte versies erbij opgeteld (veroorzaakt door reflecties in de kamer). Met het tijdsvenster selecteer je alleen het eerste stukje van de impulsrespons, dus zonder de reflecties. Daar pas je de Fouriertransformatie op toe en je hebt de frequentierespons van de luidspreker zonder reflecties van de kamer. Meestal moet je het tijdsvenster zo kort kiezen om reflecties mis te houden, dat je niet de volledige impulsrespons van de luidspreker pakt. Bij lage frequenties heb je dan geen data en bij middenfrequenties is de frequentieresolutie laag.

Belangrijk om te onthouden: het tijdsvenster moet op of vlak voor het begin van de impulsrespons beginnen en vlak voor de eerste reflectie stoppen. In ARTA is dat makkelijk te zien, of het met REW net zo makkelijk gaat, weet ik niet.

Zie https://www.tonmeister.ca...6/02/15/bo-tech-the-cube/

[ Voor 4% gewijzigd door TBTL op 14-09-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Nee in rew gaat dat wat lastiger maar het kan wel (ctr-alt-w). Ik heb ooit wel eerst in arta gemeten om window length mee te kunnen bepalen.

Verder heel goed plan om volledig actief te gaan! Gaat zeker beter worden, actief kan je zo nauwkeurig werken.

Twee dingen:
- oppassen dat je geen on axis defractie effecten gaat corrigeren
- target respons gebruiken in rew, bijvoorbeeld een lr4 afval. Meestal betekent dit elektrisch een 2e orde highpass en een 3e of 4e orde lowpass. Weet je meteen waarom tekstboek filters een zinloze exercitie zijn. Ik voeg meestal zelf de low/highpasses toe, en laat de eq filters door rew down dat kan rew heel goed. Je mag mij ook de bestanden sturen, kan ik je evt laten zien wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
JT schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:54:
Heeft iemand hier ervaring mee om te gebruiken bij het verstek verlijmen van subwooferbehuizingen?
https://www.lidl-shop.nl/...of-hoekspanner/p100304688

Ik zou er dan 2 nodig hebben maar ik vind het jammer als ik 18 euro in de vuilnisbak kan gooien omdat het niet helemaal lekker werkt.
ik gebruik daar dit soort dingen voor icm een spanband, gaat prima

https://www.amazon.nl/Chi...utbewerking/dp/B07T62DDV9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

JvS schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 23:16:
Ik heb altijd schilderstape gebruikt, die frameklem ziet er wel goed uit :)
Ja klopt en ik ga 4 of 5 subwoofers bouwen dus zou wel handig zijn maar ik wil ook niet 18 euro door de plee spoelen, beetje het tell sell effect, theorie vs praktijk ;) Vandaar dat ik benieuwd was of iemand ervaring met zoiets heeft.
douwe.nl schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:31:
[...]

ik gebruik daar dit soort dingen voor icm een spanband, gaat prima

https://www.amazon.nl/Chi...utbewerking/dp/B07T62DDV9
Dank voor je suggestie!

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Jag schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:21:

- oppassen dat je geen on axis defractie effecten gaat corrigeren
je bedoelt hiermee dat je daarmee de off axis respons slechter maakt? Daar wil ik inderdaad voor waken.
- target respons gebruiken in rew, bijvoorbeeld een lr4 afval. Meestal betekent dit elektrisch een 2e orde highpass en een 3e of 4e orde lowpass. Weet je meteen waarom tekstboek filters een zinloze exercitie zijn. Ik voeg meestal zelf de low/highpasses toe, en laat de eq filters door rew down dat kan rew heel goed. Je mag mij ook de bestanden sturen, kan ik je evt laten zien wat ik bedoel.
Die EQ functie van REW heb ik nog nooit mee gewerkt. Kan inderdaad mogelijk zijn dat ik daar wat hulp bij kan gebruiken :P

Ik wilde eigenlijk ook kijken naar de directivity en aan de hand daar van nog een keer schuiven met het crossover punt. Ik heb het idee dat de tweeter er wat te laag in komt nu. Volgens mij al rond de 1Khz, ik weet het niet meer eigenlijk.

Ik heb nu ook de mogelijkheid tot delay/time alignment naar de luisterpositie. Dat moet ik instellen voordat ik ga meten of niet? Want beinvloed ook fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
JT schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:43:
[...]

[...]

Dank voor je suggestie!
np, ik heb ze overigens uit resthout gezaagd, goedkoper krijg je t niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

AtomicShockwave schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:48:
[...]

je bedoelt hiermee dat je daarmee de off axis respons slechter maakt? Daar wil ik inderdaad voor waken.
Je maakt ook de on axis frequentie respons slechter als je gaat corrigeren voor diffractie (als je gaat filteren, gaat het eigenlijk gewoon allemaal tegelijk). Het beste is uiteraard diffractie voorkomen/oplossen met het speakerdesign, maar als je ze hebt moet je het niet zomaar wegfilteren.

Je microfoon / meetsoftware kan het met een meting niet goed uit elkaar houden. Je oren kunnen dat wel goed.Dus als je dan een piekje ziet bij 1Khz dat veroorzaakt is door diffractie, en je gaat dat piekje wegfilteren, heb je kans dat je on axis meting mooier is geworden, maar de speaker slechter klinkt door de dip in de echte respons van de speaker.

Daar moet je voor waken door ook naar de metingen onder een hoek te kijken (diffractie zie je dan bijvoorbeeld verdwijnen). Een trucje dat weleens gebruikt word, is de 15 graden meting gebruiken om 'vlak te maken'.

Of gewoon al je ruwe metingen hier neerplempen, dan krijg je commentaar zat d:)b

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Da's goed. Ik ga jullie helemaal kapotspammen met metingen :+

Afbeeldingslocatie: https://iili.io/2BUhIR.jpg
versterker en voeding ook gearriveerd.
6x100W 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Shit.

Ik was er zonder te checken een beetje vanuit gegaan dat deze versterker een common negatieve output zou hebben. Hierdoor kon ik met de 4P speakon 1 common ground naar alle speakers sturen.

Maar nu ik dit zie:
Afbeeldingslocatie: https://iili.io/2oTRUb.png
Lijkt alsof de oscillator een inverted en non inverted signaal naar twee sets torren stuurt. Waardoor dit meer een "gebalanceerd" signaal is. Die ik dus never nooit aan elkaar kan knopen. Stom |:(

Wat nu? toch maar 8P speakon?? Deze hobby is altijd twee keer zo duur als je van te voren berekent :+

• TBTL
  • Niet online
Balen! Klopt helaas. Mosterd na de maaltijd, zulke versterkers zijn te herkennen aan de term 'BTL' (bridge tied load) en vaak werken ze op een enkele voedingsspanning.

[ Voor 78% gewijzigd door TBTL op 16-09-2020 20:48 ]

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

TBTL schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:41:
Balen! Klopt helaas. Mosterd na de maaltijd, zulke versterkers zijn te herkennen aan de term 'BTL' (bridge tied load) en vaak werken ze op een enkele voedingsspanning.
Tja is gewoon stom. Had ik van te voren moeten checken. En aan de andere kant.. dan was het nog steeds zo geweest.

Maargoed. Ik heb maar een complete 8P set besteld. Want twee connectors per speaker vind ik geen gezicht.

• Jag
Levert ook wel lekker dikke kabels op, ziet we wel sjiek uit. Beter dan grote speaker met heel dun kabeltje :)

Zal binnenkort nog even reply typen op xover ontwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

You call that a cable? THIS is a cable. :+
Afbeeldingslocatie: https://iili.io/2ztojp.jpg
En ik vond die gewone speakon al best flink eigenlijk..
Afbeeldingslocatie: https://iili.io/2ztxZN.jpg

Achja er is in ieder geval headroom op kabel gebied, altijd handig als ik nog eens 40A continous in een line array wil jagen. :D

• Jag
AtomicShockwave schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 00:30:
You call that a cable? THIS is a cable. :+
[Afbeelding]
En ik vond die gewone speakon al best flink eigenlijk..
[Afbeelding]

Achja er is in ieder geval headroom op kabel gebied, altijd handig als ik nog eens 40A continous in een line array wil jagen. :D
Lekker :D

Nog terugkomend op het eerder onderwerp: filter ontwerp. Dit zou mijn stappenplan zijn

1. Directivity bepalen. In Arta polar maken van MF en HF, uiteraard met gated metingen en in de farfield. Op basis hiervan kan je een crossover frequentie kiezen (het punt onder de frequentie waarbij MF gaat beamen en boven de frequentie waarop de HF gaat rondstralen)

2. Crossover filter ontwerp. In REW gaat dit het makkelijkste. Tevens farfield gated meting(en), kan on axis indien geen diffractie dips, anders op 15 graden of een gemiddelde response van bijv 0,5,10,15 graden (kan makkelijk in REW, voor off axis metingen heb ik zelf een DIYdraai plateau). In REW het EQ window openen, juiste DSP instellen (minidsp) en target response met 4e orde afval of gekozen crossover punten. Handmatig de high en low pass filters toevoegen, de resterende filters op auto laten staan en REW laten EQen. Deze filters als tekst file exporteren en importeren in je minidsp software. Deze stap 2, behoudens de metingen uiteraard, kan ik makkelijk op afstand voor je doen als je er niet uitkomt.

3. Phase response controleren. Kan het makkelijkste in Arta (ja het is een hoop heen en weer). Als je een 4e orde afval hebt voor MF en HF, kan alleen een heel klein looptijdverschil roet in het eten gooien. Door weer een gated farfield meting te doen van de MF, de phase response even opslaan, en dan hetzelfde met de HF, kan je zien of deze mooi overlappen rond xover. De HF zit waarschijnlijk akoestisch iets dichterbij en heeft een klein beetje delay nodig, dit kan je in je miniDSP toevoegen net zo lang tot de phase responses over elkaar heen vallen. Er is een Arta evt ook een trucje voor het verwijderen van excess delay om de fase response iets makkelijker af te kunnen lezen.

4. Vervorming meten van het gekozen xover punt. In REW, met gecalibreerde spl, oplopende SPLs meting doen, tevens gated farfield, en dan distortion tonen. Indien bij 95 dB(C) de vervorming al de 1% overstijgt (ongeveer), kan je overwegen ofwel naar 8e orde afval te gaan, ofwel de xover frequentie te verhogen indien daar ruimte voor is qua directivity.

Als je deze stappen doorloopt komt het goed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

AtomicShockwave schreef op zondag 13 september 2020 @ 23:14:
Zo, ik ga weer eens met deze jongens aan de gang.

[Afbeelding]
Tweeter B&C DE250
Midhoorn Beyma 5g40nd
laag 2x peerless sls10 gesloten

Was altijd wel tevreden met het geluid, maar wist dat ik er met het (eenvoudig opgebouwde) passieve filter er niet alles uithaalde.

Dus, dit is het plan:
[Afbeelding]
We gaan three way actief gefilterd, maar toch wel met wat bescherming voor de tweeter ingepland.

Dat betekent een flinke wijziging aan de versterker, zegmaar compleet overhoop halen.

- Nieuwe voeding
- 6ch amp
- Tweede minidsp

En ook maar een UMIK besteld. Terwijl de helft van de onderdelen nog in transit is, vast maar eens begonnen met testmetingen. Arta stond niet meer op mijn PC, dus maar eens met REW aan de gang gegaan. Maar is toch wel effe wennen eerlijk gezegd. Je kunt een gate zetten van een paar milliseconden, maar de respons wordt gemeten met een swept sine van 5 seconden. Hoe kan dat? Ook kun je volgens mij geen directivity doen of polar plots.

Maargoed, 3 metingen gedaan, twee ungated op 1m op verschillende plekken in de kamer, en een nearfield van een woofer.
[Afbeelding]
Maar het gezeik begint alweer :+ . WTF gebeurt er bij 22Hz? Te laag voor een room mode, en bij de nearfield komt ie er nog steeds doorheen.
Merk ik 'sochtends op dat er een laagfrequente brom uit de geluidskaart komt. |:( Toch maar weer een andere aansluiten dan :P

Maargoed een work in progress dus. En als dit klaar is, heeft de minidsp ook nog een kanaal over voor multisub, als mijn vrouw me niet vermoord :+
Wat een kanonnen damn!

Heb zelf inmiddels al 10 jaar terug de Vifa Impulse gebouwd er moeten nog wel bouwtekengingen van te vinden zijn online. Destijds het bouwpakket gekocht bij Speakerland? Ze klinken echt nog steeds fantastisch. Wat mij betreft beter of zeker net zo goed als veel instapmodellen van de welbekende merken. Een echte aanrader. Het enige nadeel is dat het rendement wat laag is met 87db maar prima voor een klein appartement (klinken met laag volume ook prima).

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Jag schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:56:
[...]

Lekker :D

Nog terugkomend op het eerder onderwerp: filter ontwerp. Dit zou mijn stappenplan zijn

1. Directivity bepalen. In Arta polar maken van MF en HF, uiteraard met gated metingen en in de farfield. Op basis hiervan kan je een crossover frequentie kiezen (het punt onder de frequentie waarbij MF gaat beamen en boven de frequentie waarop de HF gaat rondstralen)

2. Crossover filter ontwerp. In REW gaat dit het makkelijkste. Tevens farfield gated meting(en), kan on axis indien geen diffractie dips, anders op 15 graden of een gemiddelde response van bijv 0,5,10,15 graden (kan makkelijk in REW, voor off axis metingen heb ik zelf een DIYdraai plateau). In REW het EQ window openen, juiste DSP instellen (minidsp) en target response met 4e orde afval of gekozen crossover punten. Handmatig de high en low pass filters toevoegen, de resterende filters op auto laten staan en REW laten EQen. Deze filters als tekst file exporteren en importeren in je minidsp software. Deze stap 2, behoudens de metingen uiteraard, kan ik makkelijk op afstand voor je doen als je er niet uitkomt.

3. Phase response controleren. Kan het makkelijkste in Arta (ja het is een hoop heen en weer). Als je een 4e orde afval hebt voor MF en HF, kan alleen een heel klein looptijdverschil roet in het eten gooien. Door weer een gated farfield meting te doen van de MF, de phase response even opslaan, en dan hetzelfde met de HF, kan je zien of deze mooi overlappen rond xover. De HF zit waarschijnlijk akoestisch iets dichterbij en heeft een klein beetje delay nodig, dit kan je in je miniDSP toevoegen net zo lang tot de phase responses over elkaar heen vallen. Er is een Arta evt ook een trucje voor het verwijderen van excess delay om de fase response iets makkelijker af te kunnen lezen.

4. Vervorming meten van het gekozen xover punt. In REW, met gecalibreerde spl, oplopende SPLs meting doen, tevens gated farfield, en dan distortion tonen. Indien bij 95 dB(C) de vervorming al de 1% overstijgt (ongeveer), kan je overwegen ofwel naar 8e orde afval te gaan, ofwel de xover frequentie te verhogen indien daar ruimte voor is qua directivity.

Als je deze stappen doorloopt komt het goed :).
Dank _/-\o_ ,dat gaat me op weg helpen.

Ik moet nog wel effe kijken hoe ik die polar ga doen met ARTA. Daar moet je metingen voor saven, en dat gaat niet met de free version. Je kunt geen REW metingen in ARTA proppen volgens mij? die slikt alleen maar .PIR . Ach, misschien kan ik het eyeballen vanuit REW.

Verder had ik al opgemeten wat de delay moet zijn op de luisterpositie. Als ik nu corrigeer voor de meetsafstand 1m, klopt het dan nog wel op luisterpositie? Natuurlijk wel beter via meting omdat je dan ook het akoestisch centrum meet.

Draaitafeltje was al klaar :)
Afbeeldingslocatie: https://iili.io/2Te4Lv.jpg

Verder vandaag 1 speaker omgebouwd:
Afbeeldingslocatie: https://iili.io/2TerhJ.jpg
Ik vond het te weinig onderdelen voor een plankje :P En ik zie dat never nooit niet heet worden. Met 1W uit die hoorn wordt je al half doof.

Afbeeldingslocatie: https://iili.io/2TegIa.jpg
Staat best prima idd.

Viel me trouwens op dat er best wat schroeven los waren gekomen. Een M6 bout van de HF hoorn zat los, en een M5 (inslagmoer) van de Beyma had ook een rammelend revetje. Verder heb ik nog een beukenhouten wig achter op het toegangsluik gelijmd als diffusor, en wat bedradings gaten dicht gekit. Hopelijk morgen of overmorgen de hele versterker overhoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Die nieuwe luidsprekerkabels heb je snel geregeld!
AtomicShockwave schreef op zondag 20 september 2020 @ 23:08:
Ik moet nog wel effe kijken hoe ik die polar ga doen met ARTA. Daar moet je metingen voor saven, en dat gaat niet met de free version. Je kunt geen REW metingen in ARTA proppen volgens mij? die slikt alleen maar .PIR . Ach, misschien kan ik het eyeballen vanuit REW.
Klopt, voor deze functie moet je inderdaad betalen. Ik vind het een waardevolle functie. Plateau draaien, 3x alt+R, ctrl+S, naam invoeren met de goede hoek, enter, herhaal ~20x. Als je helemaal tweaker bent, kan je een gemotoriseerd plateau maken dat dit allemaal automatisch voor je doet. Als je eenmaal klaar bent met de metingen, maakt ARTA in een paar muisklikken een mooie grafiek voor je.
Verder had ik al opgemeten wat de delay moet zijn op de luisterpositie. Als ik nu corrigeer voor de meetsafstand 1m, klopt het dan nog wel op luisterpositie? Natuurlijk wel beter via meting omdat je dan ook het akoestisch centrum meet.
Om de onderlinge vertraging tussen de drivers te bepalen hoef je niet te corrigeren tot een meetafstand van één meter, de onderlinge vertraging blijft namelijk gelijk, ongeacht de meetafstand.

Er is geen reden om op één meter afstand te meten. Geluidsdruk wordt altijd omgerekend tot één meter in de specificaties, omdat dat makkelijker vergelijken is.
Viel me trouwens op dat er best wat schroeven los waren gekomen. Een M6 bout van de HF hoorn zat los, en een M5 (inslagmoer) van de Beyma had ook een rammelend revetje.
Gebruik je veerringen / kartelringen bij het monteren van de compression driver op de hoorn?

[ Voor 35% gewijzigd door TBTL op 21-09-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Tsja, ach ARTA. Ik twijfel nog. Omdat het _weer_ 80/90 euro is. Ik ga toch even kijken hoe ver ik zo kom.

Over de vertraging: Als je rechte lijnen trekt naar de luisterpositie op 2.5m dan krijg je een andere verhouding tussen de drivers dan op 1m, omdat de hoek minder stijl wordt. Om die reden had ik bedacht dat er verschil zou zijn.
Verder is natuurlijk de meetafstand wel van invloed op een quasi-anechoische meting. Die moet niet te groot zijn voor een goede window. Dus dat wilde ik toch op ongeveer een meter doen.

Van die veerringen, die zitten er helaas niet op. misschien toch wel het overwegen waard idd, of een drupje blauwe loctite.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Welkom in het grote zelfbouw versterker topic :P

Afbeeldingslocatie: https://iili.io/25J0J4.jpg
De oude setup

Afbeeldingslocatie: https://iili.io/25J15l.jpg
Alles leeg gehaald

Afbeeldingslocatie: https://iili.io/25JEe2.jpg
Wel echt proppen met die voeding hoor, maargoed. Verder zoveel mogelijk alle netspanning weg gehouden van de gevoelige componenten. De twee blauwe draden uit de voeding zijn van de fan, die veel te luidruchtig is. Die gaat lekker met een schakelaar achterop, die is voor party mode *O*

Afbeeldingslocatie: https://iili.io/25JGbS.jpg
Na wat gerommel met een slecht gesoldeerde verbinding draait ie! En met minder ruis dan het vorige exemplaar. Vooral omdat de input gain regelbaar is van deze versterker. Oh en ja, er je ziet inderdaad UTP strengen tussen de minidsp en de amp, ik had gewoon geen zin in het gerommel met signaalkabel. Fuck it. :)

Morgen eens kijken of ik wat metingen kan doen

[ Voor 9% gewijzigd door AtomicShockwave op 23-09-2020 00:23 ]

• Jag
Ziet er geslaagd uit! En werkt het zonder storing?

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Ja valt niet tegen, was even wat rommelen met gain structure van alles, maar werkt prima.

Was met stap 1 begonnen, los de MF en de HF meten

Zonder een directivity functie heb ik het zo maar gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://iili.io/27H30b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://iili.io/27HFgj.jpg
Na een hoop klooien met offsets, en uren staren kom ik tot de conclusie dat de directivity match lastig is om perfect te maken :P Ik ben gesetteld op 1300Hz

Vervolgens nog even ruzie gemaakt met de DSP functie, meer om eens te kijken hoe alles werkt. Toch wel lastig om die te laten doen wat je wil. Uiteindelijk redelijk gelukt trouwens, maar was meer geluk dan wijsheid.

Ik heb ook de van te voren uitgerekende delay van de woofer weg gehaald, die veroorzaakte een hele gekke dip bij het crossover punt. Dus dat is ook nog even een dingetje.

Hier ben ik geëindigd:
Afbeeldingslocatie: https://iili.io/27H6kQ.jpg
gekke bas boost is de gate denk ik

Ik heb mijn microfoon opgeruimd en moet er eens effe rustig over nadenken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Oke, ik heb weer een ingeving gekregen.

Dit stoorde me gisteren ontzettend.
Afbeeldingslocatie: https://iili.io/2YEUZv.jpg
gekke dip in de MF hoorn, als ik naar de impulse response kijk zie ik ook reflecties ver voor de maximale gate tijd. Kunnen de opvolgende dipjes geen harmonischen zijn van deze 677Hz? Ik zie dit niet terug in de simulatie en ben eigenlijk bang dat dit komt van de rechte zijvlakken van de hoorn. Die zijn op hun grootst 25cm (klopt ongeveer met halve golflengte) Het lijkt alsof de golven op en neer stuiteren hiertussen.

Het voelt niet prettig om hier als een gek op los te gaan filteren. Het ding gedraagt zich gewoon niet.
Als ik nou eens wat speel met ruimte tussen driver en hoorn, en eventueel een phase plug insert maak? Dan kan ik daar wat verschillende experimentele plugs op schroeven. Ben wel benieuwd of dat de metingen beinvloedt.

[ Voor 15% gewijzigd door AtomicShockwave op 25-09-2020 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
AtomicShockwave schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 00:08:
Oke, ik heb weer een ingeving gekregen.

Dit stoorde me gisteren ontzettend.
[Afbeelding]
gekke dip in de MF hoorn, als ik naar de impulse response kijk zie ik ook reflecties ver voor de maximale gate tijd. Kunnen de opvolgende dipjes geen harmonischen zijn van deze 677Hz? Ik zie dit niet terug in de simulatie en ben eigenlijk bang dat dit komt van de rechte zijvlakken van de hoorn. Die zijn op hun grootst 25cm (klopt ongeveer met halve golflengte) Het lijkt alsof de golven op en neer stuiteren hiertussen.

Het voelt niet prettig om hier als een gek op los te gaan filteren. Het ding gedraagt zich gewoon niet.
Als ik nou eens wat speel met ruimte tussen driver en hoorn, en eventueel een phase plug insert maak? Dan kan ik daar wat verschillende experimentele plugs op schroeven. Ben wel benieuwd of dat de metingen beinvloedt.
Hmmm, je zou zeggen dat de dip dan ook in de hoorn zit. Ik zou toch eens in Arta meten om beter te zien wat er gebeurt. Eerst even zeker weten dat het niet een reflectie in je meting is. Daarna nog dieper nadenken over waar deze dip vandaan komt (moet iets zijn met een looptijd verschil).

Verder, qua crossover ontwerp, ik denk dat je wat te snel gaat. Ik zou toch die stappen doorlopen die ik eerder noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Jag schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 06:47:
[...]

Hmmm, je zou zeggen dat de dip dan ook in de hoorn zit. Ik zou toch eens in Arta meten om beter te zien wat er gebeurt. Eerst even zeker weten dat het niet een reflectie in je meting is. Daarna nog dieper nadenken over waar deze dip vandaan komt (moet iets zijn met een looptijd verschil).

Verder, qua crossover ontwerp, ik denk dat je wat te snel gaat. Ik zou toch die stappen doorlopen die ik eerder noemde.
Hoe bedoel je precies looptijdverschil?
Deze meting is van de mid driver alleen. Dus een mismatch kan het niet zijn. Er is een gate, dus is wel echt de speaker, en deze dip blijft ook bij alle hoeken.

Toch maar eens ARTA aanslingeren dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Na het lezen van.., enthousiast geworden om ook een paar speakers te bouwen.

Houtbewerken is een hobby (tools ruim aanwezig) en in het verleden wat gestoeid met Arduino en een slider in elkaar geknutseld voor video opnames. Het solderen van .... en gepriegel kan er net mee door :X

Voor ik aan een zelf bouw begin vraag ik me af of het wel zinnig is en een zelfbouw meer te bieden heeft dan gewoon 3000 euro, of iets meer over de toonbank te schuiven voor een bestaande luidspreker?

Wil graag een grote stap vooruit maken t.o.v. de Dali opticon 6, die vandaag nog een aai over de bol hebben gekregen na meting met de umik-1 en REW. Was al goed met Audyssey MultEQ XT32 meting maar een bult weggehaald in het laag. :) :)

Ben een beginner in REW maar leuk om te zien wat je op een simpele wijzen visueel duidelijk maakt wat een verschuiving van een sub of luidspreker teweeg breng en een paar dB meer of minder. 8)

De eigenbouw het liefst tillen naar niveau Dali Rubicon/Epicon of Focal sopra modellen.

Budget in eerste instantie € 3000.

Een paar dagen over het net gesurft en als eerste twee in BV NL. Speaker & Co en Speakerland. De laatste biedt modellen aan rond de 1500 euro of meer maar de vraag is of deze modellen de eerder genoemde luidsprekers (dali/focal) benaderd danwel overtreft.

Ook op de site terecht van Troelsgravesen met veel modellen enz. en door menig audiofile zelfbouwers bejubelt.

Veel vragen en zelf ben ik erg (vooral visueel) van onderdstaand model large of.... gecharmeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASlf7NWJ0ZsGevI1ZJ7aDxGmKuY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EN8DPcxw2lAnD58t26U2siee.jpg?f=user_large

Voor zover ik begrepen heb zijn de drivers van Scan Speak top. Zelf een cross-over filter ontwerpen gaat m'n kennis(nog) te boven.

Wil in principe ook af van mijn twee sub woofers.

Elke tip of verwijzing welkom !!!!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
AtomicShockwave schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:42:
[...]

Hoe bedoel je precies looptijdverschil?
Deze meting is van de mid driver alleen. Dus een mismatch kan het niet zijn. Er is een gate, dus is wel echt de speaker, en deze dip blijft ook bij alle hoeken.

Toch maar eens ARTA aanslingeren dan :)
Nou dit soort destructieve interferentie moet wel komen doordat er meerdere routes zijn die niet in fase aankomen bij meetmic; ofwel in de speaker ofwel reflectie buiten de speaker door verkeerde gate.
TecTo schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:07:
Na het lezen van.., enthousiast geworden om ook een paar speakers te bouwen.

Houtbewerken is een hobby (tools ruim aanwezig) en in het verleden wat gestoeid met Arduino en een slider in elkaar geknutseld voor video opnames. Het solderen van .... en gepriegel kan er net mee door :X

Voor ik aan een zelf bouw begin vraag ik me af of het wel zinnig is en een zelfbouw meer te bieden heeft dan gewoon 3000 euro, of iets meer over de toonbank te schuiven voor een bestaande luidspreker?

Wil graag een grote stap vooruit maken t.o.v. de Dali opticon 6, die vandaag nog een aai over de bol hebben gekregen na meting met de umik-1 en REW. Was al goed met Audyssey MultEQ XT32 meting maar een bult weggehaald in het laag. :) :)

Ben een beginner in REW maar leuk om te zien wat je op een simpele wijzen visueel duidelijk maakt wat een verschuiving van een sub of luidspreker teweeg breng en een paar dB meer of minder. 8)

De eigenbouw het liefst tillen naar niveau Dali Rubicon/Epicon of Focal sopra modellen.

Budget in eerste instantie € 3000.

Een paar dagen over het net gesurft en als eerste twee in BV NL. Speaker & Co en Speakerland. De laatste biedt modellen aan rond de 1500 euro of meer maar de vraag is of deze modellen de eerder genoemde luidsprekers (dali/focal) benaderd danwel overtreft.

Ook op de site terecht van Troelsgravesen met veel modellen enz. en door menig audiofile zelfbouwers bejubelt.

Veel vragen en zelf ben ik erg (vooral visueel) van onderdstaand model large of.... gecharmeerd.

[Afbeelding]

Voor zover ik begrepen heb zijn de drivers van Scan Speak top. Zelf een cross-over filter ontwerpen gaat m'n kennis(nog) te boven.

Wil in principe ook af van mijn twee sub woofers.

Elke tip of verwijzing welkom !!!!!!!
In de basis bespaar je geen geld met zelfbouw, zeker niet net goedkope modellen. Hele dure dingen zijn denk ik wel relatief gunstig om zelf te maken, maar primair zou ik het doen als je het leuk vindt.

Ik denk dat iets van Troelsgravesen een goed idee is. Maar als je de getoonde speakers bouwt, en je subs weg doet, dan ben je niet alleen van je subs af maar ook van je laag! Tenminste wel van echt sublaag, ik bedoel niet een paar pieken door staande golven laag :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Zo, weer een paar metingen achter de rug.

Ik wilde een directivity pattern maken van MF en HF, dus begonnen met de MF. Daar vanalles fout gedaan. Gate tijden niet goed ingevuld, metingen geen goede naam gegeven etc. uiteindelijk toch gelukt.
Toen begonnen aan HF, maar wat is dat? Allemaal gekke artefacten in mijn metingen, room mode achtige dips bij 6 Khz! Na een hoop zoekwerk er achter gekomen dat ik ARTA per meting meerdere instances had laten meten. Dat gaat niet met een UMIK omdat de tijd referentie niet nauwkeurig genoeg is, dan komen er looptijdverschillen tussen metingen. Wist ik.. maar was ik vergeten. Aangepast naar 1 meting, en jawel alle artefacten weg (die dip bij 680Hz is niet weg trouwens). Kon ik de MF natuurlijk ook weer overnieuw doen.

De MF
Afbeeldingslocatie: https://iili.io/2a7A3g.jpg

Afbeeldingslocatie: https://iili.io/2a7T6F.jpg

De HF
Afbeeldingslocatie: https://iili.io/2a758J.jpg

Afbeeldingslocatie: https://iili.io/2a77yv.jpg

Het zal denk ik een lastige match worden, denk dat ik toch ergens rond de 1khz uit ga komen.

• Jag
AtomicShockwave schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:41:
Zo, weer een paar metingen achter de rug.

Ik wilde een directivity pattern maken van MF en HF, dus begonnen met de MF. Daar vanalles fout gedaan. Gate tijden niet goed ingevuld, metingen geen goede naam gegeven etc. uiteindelijk toch gelukt.
Toen begonnen aan HF, maar wat is dat? Allemaal gekke artefacten in mijn metingen, room mode achtige dips bij 6 Khz! Na een hoop zoekwerk er achter gekomen dat ik ARTA per meting meerdere instances had laten meten. Dat gaat niet met een UMIK omdat de tijd referentie niet nauwkeurig genoeg is, dan komen er looptijdverschillen tussen metingen. Wist ik.. maar was ik vergeten. Aangepast naar 1 meting, en jawel alle artefacten weg (die dip bij 680Hz is niet weg trouwens). Kon ik de MF natuurlijk ook weer overnieuw doen.

De MF
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De HF
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het zal denk ik een lastige match worden, denk dat ik toch ergens rond de 1khz uit ga komen.
Ah goed bezig!

Gek dat je de overgang niet ziet in die HF polar. Je ziet hem verbreden onder de 1KHz, maar ook niet meer dan dat. Afstanden goed gelijk gehouden? Klopt de gate ook voor de metingen aan de achterzijde?

Die Umik geeft een absolute spl toch? Ik denk dat het interessant is om die HF hoorn eens wat distortion metingen aan te doen bij 90 en 95 dBspl (evt nog 100). Kan je zien wanneer de distortion te hoog wordt. Maar op het eerste oog lijkt 1KHz een mooi xover punt idd!

Ik zou nog even naar kijken naar de polar van de HF en de distortion, en dan naar stap 2 :).

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Jag schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:45:
[...]

Ah goed bezig!

Gek dat je de overgang niet ziet in die HF polar. Je ziet hem verbreden onder de 1KHz, maar ook niet meer dan dat. Afstanden goed gelijk gehouden? Klopt de gate ook voor de metingen aan de achterzijde?

Die Umik geeft een absolute spl toch? Ik denk dat het interessant is om die HF hoorn eens wat distortion metingen aan te doen bij 90 en 95 dBspl (evt nog 100). Kan je zien wanneer de distortion te hoog wordt. Maar op het eerste oog lijkt 1KHz een mooi xover punt idd!

Ik zou nog even naar kijken naar de polar van de HF en de distortion, en dan naar stap 2 :).
Wat betreft de afstand, tsja, het draaipunt van de schijf zit niet helemaal gelijk met het baffle, maar als ik kijk naar de metingen, kon ik eigenlijk steeds het eerdere window laten staan en kwam het nog overeen. Natuurlijk wel belangrijk want bij het maken van die directivity plot geef je 1 gate in, en die gebruikt ie voor allemaal. Ik kan anders de PIR's wel sturen.

Wel is de impulse response inderdaad veel beter te zien in ARTA. ik kon de gate ook veel minder groot maken dan in REW omdat je gewoon veel beter de eerste reflectie ziet:

Afbeeldingslocatie: https://iili.io/2asBHP.jpg
De HF heeft kan een kleinere gate dan de MF want die stuitert als eerst tegen het plafond volgens mij :)

Distortion moet met swept sine, zou ik dat in Arta of REW doen?
Ik neem het iig mee voor de volgende meetsessie. Ik wil ook toch nog even kijken hoe de MF hoorn reageert als ik er een verticaal schot in zet, en als ik met een ijzerdraadje er een kleine phase plug in laat zweven. Gewoon omdat ik wil zien wat er gebeurt, en of ik iets kan doen aan die 680Hz :+
Pagina: 1 ... 22 ... 25 Laatste