Subwoofer maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een subwoofer maken die je vaak ook in de winkel kan kopen. Maar hierbij wordt gebruik gemaakt van een speciaal systeem waardoor er meer "laag" uitkomt. Hoe krijg ik dit voor elkaar? En welk systeem is dat?

Ik heb 2 subwoofers van 16cm maar hierop is zeer weinig info te vinden.
Alleen:

Sharp
16WBD68A
16cm
8 Ohm
max 100W
9j

Ik dacht dat het op deze manier ging:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2ldexio.jpg

Als de ene sub naar links gaat gaat de ander naar rechts en andersom. Klopt dit?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2009 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:57

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik vraag me af of je tekening klopt. Volgens mij doel je op een soort van bandpass systeem, maar deze configuratie lijkt me vreemd, vooral die poort midden in de kast lijkt me een beetje onorthodox. Sowiesow gaat het niet lukken zonder de T/S parameters van je drivers. Dan kun je beter voor een gesloten kast gaan.

16cm is eigenlijk ook veel te klein voor een "sub"

[ Voor 7% gewijzigd door AtomicShockwave op 20-02-2009 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is dit goed?

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2zgrabn.jpg

De sub moet een soort van cinema geluid maken als jullie begrijpen wat ik bedoel. Dus lekkere diepe bas.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2009 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Hoooooo even, hold your horses! :P Ik zie dat je de eerste driver in het winISD menu hebt gebruikt. Dit moet je dus doen met de data van JOUW drivers, En die heb je helaas niet.
Deze grafiek is dus niet nuttig voor je.... sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe kan ik dan dingen uitreken. Dus hoe de grafiek gaat lopen of hoe groot de kast moet zijn? Is dit niet uit te reken met de uitslag en de diameter?

diameter is: 16cm
uitslag is : van standaard helemaal naar buiten ongeveer 2cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 11:01:
Maar hoe kan ik dan dingen uitreken. Dus hoe de grafiek gaat lopen of hoe groot de kast moet zijn? Is dit niet uit te reken met de uitslag en de diameter?

diameter is: 16cm
uitslag is : van standaard helemaal naar buiten ongeveer 2cm
Nee, helaas niet, er zijn nog veel meer parameters die belangrijk zijn, en die kun je helaas niet zelf uitrekenen. Als je toch zomaar wat gaat bouwen krijg je waarschijnlijk niet meer dan een gigantische teleurstelling. Dan loop je tegen smerige dingen aan zoals poortruis.

Als je werkelijk geinteresseerd bent in het bouwen van een sub, lees jezelf dan eens in. Onderzoek eens hoeveel parameters de eigenschappen van een driver bepalen. Hoe je het beste een kast bouwt, demping, bracing, filtering etc.

Je zult er al snel achter komen dat de drivers die je hebt te klein zijn voor een mooi laag.

[ Voor 5% gewijzigd door AtomicShockwave op 20-02-2009 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de push-pull manier geprobeerd alleen vond ik daar niet zo veel bas uitkomen. Ik heb nu gewoon een standaarkast van ongeveer 80 liter met 3 basreflexpoorten van 6cm en 15cm diep. Maar ik vind de bas niet laag genoeg gaan.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2mxlb2h.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2009 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AtomicShockwave schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 11:06:
[...]

Nee, helaas niet, er zijn nog veel meer parameters die belangrijk zijn, en die kun je helaas niet zelf uitrekenen. Als je toch zomaar wat gaat bouwen krijg je waarschijnlijk niet meer dan een gigantische teleurstelling. Dan loop je tegen smerige dingen aan zoals poortruis.

Als je werkelijk geinteresseerd bent in het bouwen van een sub, lees jezelf dan eens in. Onderzoek eens hoeveel parameters de eigenschappen van een driver bepalen. Hoe je het beste een kast bouwt, demping, bracing, filtering etc.

Je zult er al snel achter komen dat de drivers die je hebt te klein zijn voor een mooi laag.
Ja de filter zit al in de geluidskaart. Maar met de juiste kast valt er toch nog wel veel uit te halen? Ik heb ook nog een Yamaha cinema sub staan bij de tv die is maar 100Watt en geeft een lagere bas. maar volgens mij maakt die sub gebruik van een speciaal systeem alleen kan ik er niet bijkomen. Dit systeem wil ik ook gaan gebruiken voor de diy sub om het maximale eruit te krijgen. Maar dit is dus helemaal niet mogelijk? Of kun je ook op basis van de diameter een systeem uitreken?

En wat werkt beter een 4th order bandpass system of de subs gewoon op de voorkant zoals ik dat nu heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Minder dan 1% kans dat je zo'n systeem gewoon kunt overnemen. Zoiets moet echt uitgerekend worden zoals hier al eerder is gezegd.

Je kunt de parameters van je drivers laten opmeten bij speaker en co maar ik denk niet dat dat zinvol is. Volgens mij zijn je drivers niet geschikt als sub en wordt het nooit echt wat. Als je ze perse wil gebruiken moet je de moeite en kosten in ieder geval beperkt houden anders kun je beter overniew beginnen met iets anders.

Niet elke driver is geschikt als sub. Er zijn hier op Got verschillende tipics over relatief kleine eenvoudige subs (zoals lochitech Z680 achtige subs of suns op basis van de MDS-08 etc.). Gebruik de zoekfunctie maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:58

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik betwijfel dat je met 16cm (5") drivertjes (die wat mij betreft de naam subwoofer niet verdienen) een goede diepe bas gaat krijgen, je mist gewoon conusoppervlakte voor echte diepgang. Beter kijk je naar iets van een 25cm (10") ofzo. De kleinste projectjes die ik gezien heb gebruiken een 20cm (8") driver.

[ Voor 15% gewijzigd door GaMeOvEr op 20-02-2009 15:48 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 15:47:
Ik betwijfel dat je met 16cm (5") drivertjes (die wat mij betreft de naam subwoofer niet verdienen) een goede diepe bas gaat krijgen, je mist gewoon conusoppervlakte voor echte diepgang. Beter kijk je naar iets van een 25cm (10") ofzo. De kleinste projectjes die ik gezien heb gebruiken een 20cm (8") driver.
Ik kan wel kijken naar 10" subs maar ik wil gewoon degene gebruiken die ik nu heb. Het zijn er wel 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had zelf iets van dit gemaakt: Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/1ylc3.jpg

De subs zien er alleen een beetje groot uit. Ik heb de date gebruikt van een ander 6" subwoofertje die er ongeveer hetzelfde uitzag om een globaal idee te krijgen.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2009 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 15:50:
[...]

Ik kan wel kijken naar 10" subs maar ik wil gewoon degene gebruiken die ik nu heb. Het zijn er wel 2.
Koppig zijn heeft geen zin, meer dan een grote teleurstelling zal je niet tegenkomen om 2 redenen:
1. 16cm is te klein, je gaat toch ook geen Formule 1 auto bouwen met een motor van 100PK?
2. Je hebt geen enkele T/S parameter, zonder deze parameters kan je niks uitrekenen, en als je niks kan uitreken zul je niets anders doen dan geld verspillen en falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sefyu schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 15:55:
[...]

Koppig zijn heeft geen zin, meer dan een grote teleurstelling zal je niet tegenkomen om 2 redenen:
1. 16cm is te klein, je gaat toch ook geen Formule 1 auto bouwen met een motor van 100PK?
2. Je hebt geen enkele T/S parameter, zonder deze parameters kan je niks uitrekenen, en als je niks kan uitreken zul je niets anders doen dan geld verspillen en falen.
koppig? Maar ik gebruik de subs nu ook in een simpele kast van 50x40x40 waar een behoorlijke bas uitkomt hoor. Daar zul je nog verstelt van staan. Maar ik denk dat er meer uit te halen is daarom wil ik alleen de bets manier weten waardoor ik er het meeste uit kan halen. Bijvoorbeeld welke type kast ik het beste kan maken?

Dit is hem zoals hij er 3 maanden geleden bijstond:
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/1onol0.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2009 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 19:18

Glewellyn

is er ook weer.

Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 16:04:
[...]

koppig? Maar ik gebruik de subs nu ook in een simpele kast van 50x40x40 waar een behoorlijke bas uitkomt hoor. Daar zul je nog verstelt van staan. Maar ik denk dat er meer uit te halen is daarom wil ik alleen de bets manier weten waardoor ik er het meeste uit kan halen. Bijvoorbeeld welke type kast ik het beste kan maken?

[afbeelding]
Laat ik even voorbij gaan aan het feit dat de drivers eigenlijk te klein zijn voor een goede sub...

Je zegt dat je het meeste uit je drivers wil halen, daarvoor heb je Thiele-Small parameters nodig. Daarmee kan je simuleren welk effect ze in een bepaalde kast hebben, en of dat aansluit op jouw wensen. Om die te bepalen zal je de drivers moeten (laten) meten.

Zonder die parameters kan je eigenlijk alleen proefondervindelijk wat prutsen.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 16:04:
[...]

[afbeelding]
Ja vrij koppig ja. Prima dat je lekker wilt knutselen, ga vooral je gang. Dat heb ik vroeger ook zoveel gedaan. En met een hoop slechte resultaten. Daarom probeer ik (en de rest) jou te helpen om niet dezelfde fouten te maken. Ik neem aan dat je dit topic startte met de intentie advies en informatie in te winnen. Dat advies is erg eenduidig: zoek een fatsoenlijke driver MET T/S parameters, hier schiet je niets mee op. Wat je vervolgens doet is lekker maling hebben aan wat wij zeggen, en fijn door frutselen.

En dat is een beetje zonde van de moeite. En ook een beetje beledigend, er lopen hier veel mensen rond met ERG veel kennis en praktische vaardigheden. Die lullen niet zomaar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ok. Nou dan allemaal alsnog mijn oprechte dank voor jullie hulp.
Pagina: 1