Het grote Zelfbouw speaker topic

Pagina: 1 ... 4 ... 25 Laatste
Acties:
  • 344.961 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seers schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 20:09:
[...]

Niet dat ik die SVS-woofers wil afvallen, maar deze CSS kun je eventueel bijboosten totdat ie tot 10 Hz recht is - als je wilt. Slag zat. Maar waarschijnlijk wil je dat niet. Als je een Shiva-X of Tempest in een leuk BR-kastje rommelt kan je ook recht tot onder de 20 Hz komen desondanks, maar er zitten gewoon verschillen in de kwaliteit. Niets tegen SVS, maar een zelfbouwsub met een Aurasound NS-15 klonk toch heel anders. En dan niet in kwantiteit, maar in kwaliteit.

Lelijke flitsfoto:

[afbeelding]
Ik vind dat dus een lelijk blok. Een cylindrische SW ziet er toch netter uit. En het gaat mij echt niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit; Ben geen gabber-pubertje die wil beuken, maar een filmfanaat die een explosie als trilling en wind wil voelen (niet persé als geluid dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08 21:35
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 11:39:
[...]

Ik vind dat dus een lelijk blok. Een cylindrische SW ziet er toch netter uit. En het gaat mij echt niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit; Ben geen gabber-pubertje die wil beuken, maar een filmfanaat die een explosie als trilling en wind wil voelen (niet persé als geluid dus).
Een cilindrische subwoofer heeft wel als nadeel dat je veel volume "mist". En een PVC-pijp is heel duur als je hem los moet kopen. Of je moet net een mazzeltje hebben bij gemeentewerken bijvoorbeeld.

Toch vind ik een cilindrische subwoofer erg mooi, vooral met mooie hardhouten eindstukken. O+
En ook heel vrouwvriendelijk:

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Cello39.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Seers schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 12:01:
En een PVC-pijp is heel duur als je hem los moet kopen. Of je moet net een mazzeltje hebben bij gemeentewerken bijvoorbeeld.
Ik heb 6 speakers van dikwandig PVC staan, waarvan 2 met gaten in de lengterichting die je kunt vullen met zand. Als je bouwplaatsen in de gaten houdt dan kun je met een kratje bier wel wat bereiken ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 16:30
Heb hier zelf ook een cylindrische sub staan van SVS en ben daar toch zeeeer tevreden over.

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje. Ik heb hier 2 6.5Inch woofer ooit uit een behoorlijke subwooferkast gesloopt. Alleen weet ik helemaal niet meer welke en er staan ook geen typenummers op de woofers. Er zit wel een magnetisch schild over de magneten heen misschien dat het eronder staat maar daar kom ik helaas niet bij.

Nu heb ik de woofers in een kast van ongeveer 40x40x22cm gedaan en er komt aardig geluid uit. Hij gaat in ieder geval best wel hard. Alleen is het volgens mij niet de optimale kast. Want onder de 50Hz gaat het hard naar beneden en kan hij dan ook bijna niet weer geven zonder dat de woofers uit hun voegen te springen ongeveer. Dus ik wil nu een goede kast maken waarin ik beide woofers kan doen omdat ik niet meer geld wil uitgeven en het hout alleen moet kopen.

Maat hoe kan ik nou de beste woofer maken? Welke kast geeft het beste volume bij laag. Kan ik dan 2 kastjes maken 1 voor elke woofer. Of gewoon een ported kast. of helemaal gesloten. Misschien zelfs een 4th order.

Er zijn zoveel keuzes dat ik niet kan kiezen.

Is iemand die mij hier een tip over kan geven?

Specs die wel erop staan:

6.5"
100Watt
8Ohm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je zal ze moeten laten nameten. Anders kan niemand er iets zinnigs over zeggen. Na laten meten zal je waarschijnlijk te duur uitvallen.

Je kan wel op de gok een grotere kast nemen (en die moet dan bijvoorbeeld 3x zo groot zijn als je nu beide woofers erin doet ipv 1). En als de oorspronkelijke woofer een basreflexpoort had, kan je die eventueel ook inbouwen en die op bijvoorbeeld 30Hz hz tunen. Aparte compartimenten is niet nodig.

Je hebt daarvoor deze formule:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/math/c/7/6/c7697f0fa2dfc0859e471fc7e0847bed.png
Hierin is:

f de tuningfrequentie
v de geluidssnelheid in het gas (in lucht ca 344 meter/seconde)
A het oppervlak van de opening in m²
l de lengte van de hals in m
V het afgesloten volume in m3
Het afgesloten volume is trouwens wel zonder het volume van de basreflexpijp.[/quote]

Als je bijvoorbeeld een 70mm pijp van de bouwmarkt als uitgangspunt neemt, kan je de lengte bij een bepaalde (netto!) kastinhoud berekenen met deze formule. Als de afstemming te laag blijkt te zijn, kan je de pijp wat korter maken en op bijvoorbeeld 35Hz tunen (wederom berekenen).

Maar dit is wel puur koffiedikwerk...

[ Voor 88% gewijzigd door JvS op 03-02-2010 16:41 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Plaats eens wat foto's van de speakers.
Sowieso is een mogelijkheid om de Thiele Small parameters op te (laten) meten.
Vraag is of het wel waard is natuurlijk

Die formule is trouwens nogal theoretisch.
In de praktijk komen er nog wat correctie factoren bij, waardoor je wel echt een andere afstemming krijgt.

[ Voor 32% gewijzigd door B_FORCE op 04-02-2010 00:08 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B_FORCE schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 00:03:
Plaats eens wat foto's van de speakers.
Sowieso is een mogelijkheid om de Thiele Small parameters op te (laten) meten.
Vraag is of het wel waard is natuurlijk

Die formule is trouwens nogal theoretisch.
In de praktijk komen er nog wat correctie factoren bij, waardoor je wel echt een andere afstemming krijgt.
Ok hier zijn de foto's

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/keyh4m.png

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/4ubggp.png

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/xlz9xj.png

typenummer: 16WBD68A
Ook staat er nog 9J onderaan

Meer kan ik er niet vanafhalen behalve ohm en wattage.

Maar met het typenuymmer kan je niets ook is het merk sharp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 18:56
Toshiba? Ik zie toch echt sharp staan? :/ En toen kwam ik hier op uit via google :D

Subwoofer maken

[ Voor 50% gewijzigd door TFDev op 04-02-2010 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killed-1 schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 13:42:
Toshiba? Ik zie toch echt sharp staan? :/ En toen kwam ik hier op uit via google :D

Subwoofer maken
Ja het is ook sharp en een hele tijd geleden wou ik ook al een nieuwe kast maken en heb dit ook gedaan. Met als resultaat dat het harder gaat maar het kan harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 17:11:
[...]
Ja het is ook sharp en een hele tijd geleden wou ik ook al een nieuwe kast maken en heb dit ook gedaan. Met als resultaat dat het harder gaat maar het kan harder.
Niet met kleine 16cm drivertjes. Dat houdt een keer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
Juist, op gegeven moment houd het gewoon op. Klaar. Meer dan wat je er nu uit haalt zul je er niet uitkrijgen, tenzij je dondersveel mazzel/geluk hebt en wat op de gok in elkaar flanst, OF je de parameters van de woofertjes vind. Koop gewoon 1 of ander el cheapo 2e hands 12" woofer waarvan je de parameters wel kan vinden, en hoppa, opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok omdat ik niet zo'n heel groot budget tot mijn beschikking heb zat ik aan deze te denken http://daytonaudio.com/files/specs/SD315-88_specsheet.pdf is dat een beetje een redelijke om toch goed laag weer te kunnen geven? Ik heb rond de 60 euro voor alleen de sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Die woofer is gebruikt in een ~30 liter kast (weet niet meer precies) met twee slaves van 12" (ook van Dayton uit dezelfde serie). Dat klonk erg lekker voor het geld moet ik zeggen! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 09:06
Dag allemaal.. Al een tijdje houd ik me bezig met het bouwen van kleine actieve luidsprekers op accu (dag JvS! :w ) en op basis van de TA2024 "D-class" versterker (2x15W@4Ohm). Dit als mobiele geluids alternatief voor de bagger die men kant en klaar voor de mp3-speler kan kopen.

Inherent aan het bouwen van zo'n kistje vind ook het bouwen van een luidspreker plaats. Normaliter worden deze van kratradio's afgeleide kistjes voorzien van goedkope autospeakers. Dat werkt allemaal prima, maar de ideale balans tussen speakergrootte, rendement, zo min mogelijk vervorming en TA2024 als versterker heb ik nog niet gevonden. En daar ben ik juist naar op zoek!

Er vanuit gaan dat de volle potentie van de Ta2024 wordt benut ben ik dus opzoek naar speakers die thermisch in ieder geval minimaal 15Watt's kunnen verdragen. Nu is mijn proefondervindelijke ervaring dat dit met autospeaker kleiner dan of gelijk aan 13CM doorsnee gewoon weg niet lukt (pionertje. Deze raken overstuurt, of hoe dat ook heet. In ieder geval treed er enorm veel vervorming op zodra de maximale output van de TA2024 bereikt wordt. Nu heb ik ook wel grotere (6"x9") coaxiaaltje aan de TA2024 gehad en dat gaat stukken beter. Maar dat levert voor fatsoenlijk geluid een erg grote kast op (advies van JBL +/-20-25 liter per speaker)

Nu wil ik het wat serieuzer aanpakken met kleine speakers uit de zelfbouwluidspreker sector. Nu worden deze kistjes hoofdzakelijk buiten gebruikt (in ieder geval bij in mijn geval), in een bootje, bouwlocatie etc, in ieder geval niet acoustisch gezien de meest ideale situaties. Dus "Hi-Fi" is niet de eerste eis.

Wat is dan gewenst? Zoveel mogelijk rendement met zo min mogelijk vervorming. Nu is hier volgens mij alleen op basis van ervaring wat zinnigs over te zeggen. Vandaar dat ik me hier meldt. Als ik rondkijk kan ik wel selecteren op een zo hoog mogelijk SPL, maar is dat wel zaligmakend in deze? Is een lagere SPL maar grotere conus wellicht niet beter?

Onlangs kocht ik 2 FR8's van visaton, welke duidelijk te klein zijn voor een behoorlijke basweergave. Nu trof ik vandaag deze Beyma 8AG/N, welke nog enigszins betaalbaar lijken en een hoge SPL hebben (96dB) en omdat de fabrikant bekend is, is wellicht ook nog de T/S parameters te achterhalen om zo een bassreflex behuizing te kunnen realiseren (hoger rendement toch?) ECHTER: nu hebben deze speaker een impedantie van 8Ohm, wat, als ik het goed heb, het geleverde 15W @ 4Ohm vermogen halveert. Maar nu dacht ik: Die 96dB das best veel, blijft daar dan 93dB van over? Want dat zou nog steeds een erg flink rendement zijn... Mocht iemand mij hierin willen adviseren, dan hoor ik het graag!

Uit deze post volgt overigens wel een heus luidsprekerbouw project, zij het een wat andere dan hier normaliter voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seers schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 21:37:
Die woofer is gebruikt in een ~30 liter kast (weet niet meer precies) met twee slaves van 12" (ook van Dayton uit dezelfde serie). Dat klonk erg lekker voor het geld moet ik zeggen! d:)b
Ok dat is goed om te horen. Maar als ik deze in een ported kast doe hoe kan ik dan zien welke maten ik nodig heb? Want ik heb wel is gebruik gemaakt van winISD maar ik weet nou niet wat de ideale lijn is om toch goed geluid bij films te hebben als een goed geluid bij muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
Zo'n recht mogelijke lijn is het mooist. Dan is de bass niet bij bijv 60Hz heel erg aanwezig, en bij 80Hz ineens weer weg. En dan is het het mooist als ie zo laag mogelijk gaat, en pas rond de 20/25 Hz afzakt naar beneden.

[ Voor 35% gewijzigd door TFDev op 05-02-2010 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:58

voodooless

Sound is no voodoo!

Liever niet... Je moet niet vergeten dat de ruimte ook nog meetelt, en dan heb je ook nog zoiets als group delay. Als je in WinISD een mooie rechte lijn hebt, die opeens afvalt (omdat je dan blijkbaar maximale diepte krijgt), zal resulteren in een flinke stijging in groupdelay, en dat klink heel erg wollig. Laat je de afval wat eerder plaatsvinden, en wat geleidelijker gaan, dan heb je twee voordelen: het past wat beter bij de roomgain, en de group delay verschillen zijn flink kleiner, waardoor de bass lekker strak wordt.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok ik heb even een boxje gemaakt van 50liter dus ongeveer 35 x 35 x 40 cm en dan krijg ik deze lijnen:

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/154enbp.png

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/rmljdw.png

Is dat een beetje goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat ziet er prima uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is erg mooi om te horen. Nu nog 1 vraag als ik de kast maak van 2.5cm mdf en dit volledig verlijm is dat dan stevig genoeg? En moet er ook nog isolatie in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat nog even te vergelijken maar deze http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5046 lijkt een beter laag te hebben dan http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7111 klopt dat? Of heb ik nou gewoon de verkeerde gegevens ingevuld. Aangezien niet alles in de datasheet duidelijk stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou als eerste eens een andere WinISD downloaden. Je moet de Alpha versie hebben, de oude versie die je nu hebt is niet altijd even goed. De Dayton is een 12" woofer, de peerless is maar 10". Doorgaans geeft de grotere woofer een beter laag... Dan kijk ik even niet naar de parameters en kast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voodooless schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 15:48:
Ik zou als eerste eens een andere WinISD downloaden. Je moet de Alpha versie hebben, de oude versie die je nu hebt is niet altijd even goed. De Dayton is een 12" woofer, de peerless is maar 10". Doorgaans geeft de grotere woofer een beter laag... Dan kijk ik even niet naar de parameters en kast ;)
Ja maar die van peerless heeft een grotere excursion. Die van dayton heeft 7mm en peerless 8.5.

Ik heb nou de nieuwe geïnstalleerd maar het werkt niet echt als ik de parameter voor de dayton ga instellen krijg ik een foutmelding dat niet alles juist is ingevuld maar ik kan ook niet alles vinden in de datasheet.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2010 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zie WinISD help, of een van de diverse topics waar staat uitgelegd wat je moet doen om dit te voorkomen :)

spoiler: toch verklap ik het weer..
Vul in: Qes, Qts, Fs, Vas, Mms,Re,Le,Xmax en PE. De rest gaat vanzelf :)

Verder zul je zien dat de Peerless totaal niet geschikt is voor een bassreflex gehuizing, en het ding is 8 Ohm, niet erg handig voor een sub (als je er maar een gebruikt in ieder geval). Het enige wat je er nog van zou kunnen maken is 60 liter getuned op ongeveer 30 Hz.

Je zult ook zien dat ze kwa maximaale geluidsdruk niet ver uit elkaar liggen. De Dayton is groter, de Peerless heeft meer Xmax.

Ik zou de Dayton nemen. Ik denk dat die kwalitatief wat beter is, en is makkelijker aan te sturen met een subamp.

[ Voor 89% gewijzigd door voodooless op 06-02-2010 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voodooless schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 16:47:
Zie WinISD help, of een van de diverse topics waar staat uitgelegd wat je moet doen om dit te voorkomen :)

spoiler: toch verklap ik het weer..
Vul in: Qes, Qts, Fs, Vas, Mms,Re,Le,Xmax en PE. De rest gaat vanzelf :)

Verder zul je zien dat de Peerless totaal niet geschikt is voor een bassreflex gehuizing, en het ding is 8 Ohm, niet erg handig voor een sub (als je er maar een gebruikt in ieder geval). Het enige wat je er nog van zou kunnen maken is 60 liter getuned op ongeveer 30 Hz.

Je zult ook zien dat ze kwa maximaale geluidsdruk niet ver uit elkaar liggen. De Dayton is groter, de Peerless heeft meer Xmax.

Ik zou de Dayton nemen. Ik denk dat die kwalitatief wat beter is, en is makkelijker aan te sturen met een subamp.
Ok nou in ieder geval erg bedankt ik denk dat ik deze wel 1 dezer dagen aan ga schaffen en dan ga ik wel proberen een worklogje te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou de sub is in bestelling. Weet iemand hoe lang het ongeveer duurt voordat producten dan geleverd worden van europe-audio?

En ik zal wel een klein worklog achterlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
europe audio is vrij snel meestal een dag of 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de subwoofer binnen alleen heeft deze 2 voice coiles moet ik deze nou parallel of in serie aansluiten?

Mijn versterker kan min 4 ohm leveren. En de voice coiles zijn 8ohm per stuk dus is het dan beter om deze parallel aan te sluiten?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2010 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je op 4 Ohm uit wil komen moet je die 8Ohm dingen parallel zetten ja.
Anders krijg je 16 Ohm.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een vriend van mij wil zijn zelfbouw viva vivace's verkopen.
Wat is een beetje een nette prijs voor die dingen 2e hands? Volgens hem hebben ze 900E aan materiaal gekocht, en hij wil dat geld er minstens uit halen.

Ik zie geen exemplaren MP enzo staan, dus heb niet echt een goede indicatie.

Ik vraag het hier omdat het zelfbouw luidsprekers zijn ,en ik geen idee heb wat nou een reeele prijs is voor dat soort spullen.

[ Voor 26% gewijzigd door Boudewijn op 10-02-2010 16:52 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
The story so far :
Afbeeldingslocatie: http://img689.imageshack.us/img689/6227/p1040415jl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img709.imageshack.us/img709/8853/p1040416.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img688.imageshack.us/img688/1292/p1040414.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Boudewijn schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 16:23:
Wat is een beetje een nette prijs voor die dingen 2e hands? Volgens hem hebben ze 900E aan materiaal gekocht, en hij wil dat geld er minstens uit halen.

Ik vraag het hier omdat het zelfbouw luidsprekers zijn ,en ik geen idee heb wat nou een reeele prijs is voor dat soort spullen.
Gebruikelijk is maximaal de prijs van de componenten. Maar omdat dit een 'bekend' model is kan je misschien iets hoger inzetten.

Het blijft moeilijk verkoopbaar. Speakers zijn dat sowieso, vanwege smaak aspecten. Zelfbouwspeakers hebben daar nog meer last van. Die zijn dus ondanks hun component waarde en waarde aan tijd die je erin gestopt hebt, verhoudingsgewijs erg slecht verkoopbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:46
Boudewijn schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 16:23:

Als je zoekt op Vifa Vivace vind je er misschien meer:

http://www.marktplaats.nl...eserveerd.html%3Fxref%3D1

[ Voor 16% gewijzigd door blissard op 14-02-2010 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu net de subwoofer een beetje in elkaar gezet maar als hij aangaat hoor je het aan de anderekant van de straat nog dus wil ik er spikes onderzetten. Is dat een goed idee? We wonen in een oud huis met houten vloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Tegen alle wijsheid in ga ik morgen een subwoofer maken uit onderdelen welke ik beschikbaar heb. Financien laten audifiele projecten momenteel niet toe, maar ik wil gewoon graag aan de knutsel :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/k3ntBx0SWrWEdk6oJoqBB4H5/full.jpg

Ik heb liggen:

Een TK2050 2x50watt (4Ohm) versterkertje met een 25 Volt voeding
Een noname 12" dual voice coil woofer bedoelt voor de auto"hifi" :-)

Nu zullen velen gelijk denken: bespaar je de moeite! Maar mijn motivatie is simpel: Er wordt continue als advies gegeven dat je moet luisteren om te bepalen wat de juiste keuze is. Nu daarom ga ik zo simpel mogelijk beginnen. Beschikbare onderdelen, simpele gesloten kast (geen t/s parameters dus ja, poortjes rekenen wordt lastig..) en een vrije middag :-)

Het lijkt me erg interessant om te merken of het wat uithaalt, mocht het tegenvallen dan wordt de kast kleiner en gaat de sub de auto weer in.

Het wordt een simpele kast, ongeveer 55cm hoog, 41 cm breed, en even diep. Gesloten en van 22mm MDF met wat simpele bracing. Een en ander wordt gelijmd en geschroefd, en de versterker houd ik extern zodat ik makkelijk de fase kan omwisselen indien die niet klopt met mijn fronts. Mijn investering blijft voorals nog beperkt tot wat MDF van de bouwmarkt en de tijd. Ik ben zelf in ieder geval erg nieuwsgierig wat hier van komt :-)

Laat ik zeggen om wat kritiek voor te zijn: Het is allemaal maar uit de losse pols en mag dan gelden als nulmeting. Nieuwsgierigheid en ongeduld zijn troef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Ik heb paar simpele vragen..
Ik wou graag de Cheap trick van de laatste Klang + Ton (nummer 2/2010 CT247).
Link!
Alleen past de afmeting van die speaker niet echt goed op mijn bureau, hij moet namelijk iets minder diep. Kan ik de diepte zomaar veranderen en een breedte en hoogte compenseren om hetzelfde volume te behouden?
Orginele maat (BxHxD): 15x26x22
max maat: 15x50x10

Het betreft een kleine full-range speaker met een Visaton FR-10 Driver erin.
Nu heb ik een winkelwagentje samengesteld met de componenten van een setje speakers (inclusief filter). Nu was mijn 2e vraag, kan dit misschien nog wat goedkoper (goedkopere condensatoren?).
Of zou het het goedkoopst zijn om de goedkoopste versie te nemen van lautsprechershop.de (valt eigenlijk snel af ivm de 17 euro verzendkosten, dan kan ik net zo goed bij europe-audio bestellen met betere componenten zoals onderstaand)?
Klikplaatje!

Ik hoop dat iemand antwoord op deze 2 vragen heeft! _/-\o_
Of misschien heeft iemand een andere suggestie van een kleine full-range low-budget speaker die aan mijn maximale maat voldoet?
Ik zag wel dat de CT247 klein is, maar de frs8 lijkt me net iets minder te zijn en is ook een 3,3" tegenover de 4" van de FR-10.
Er kan eventueel nog wel een subwoofer meespelen van mijn huidige 2.1 creative setje.

[ Voor 8% gewijzigd door Lieuwe15 op 22-02-2010 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Onlangs vond ik de gegevens van de subwoofer die ik in 2004 of zo gemaakt heb. Ik vond al die tijd al dat 'ie eigenlijk maar weinig toevoegde, behalve incidenteel een keer een beetje bij geluidseffecten - en nu snap ik ook waarom.

De Speakerland zelfbouw sub 'Cinema 4' is een 30 liter basreflex met Seas WA254D driver en een -3dB punt op 52 Hz. Mijn front speakers, Mission M74, hebben volgens de specificaties een -3dB punt op 44Hz - ofwel, echt lage tonen voegt 'ie denk ik niet toe. Ik zit er dan ook over te denken om een nieuwe sub te bouwen.

Waar ik m'n speakers voor gebruik: zowel voor films als muziek. CD's kunnen vanaf 20Hz produceren - maar is er over het algemeen wel iets onder de 44Hz na mastering op een CD? Ofwel, gaat een sub qua muziek nog iets toevoegen aan m'n frontspeakers?

Locatie is een beetje een probleem. Wil ik een subwoofer enigzins netjes wegwerken in de woonkamer, dan is min-of-meer inbouwen in de boekenkast de enige optie - het gat wat ik vrij heb voor een sub is 46 x 45 x 58cm. Met 22mm MDF is dat een box van 91 liter. Gaat nog wel wat af voor een plate-amp en de driver zelf, dus zeg 80 liter.

Nu twijfel ik tussen een bas-reflex / ported sub of een gesloten kast. Gesloten: makkelijker, kastgrootte komt niet zo nauw en zou een 'strakker' geluid geven. Bas-reflex: laag, veel laag.

Ga ik even uit van een beest van een driver, de CSS SDX15. Stop ik die in een gesloten kist van 80 liter (net niet de ideale 96 liter, maar maakt volgens mij & WinISD niet zoveel uit), dan heb ik een -3dB op 35Hz. Dan zeggen getallen mij weer weinig - een sub die tot 35Hz gaat, voegt dat veel toe t.o.v. de 44Hz front-speakers? En mis ik veel omdat het -3dB punt niet lager ligt?

Een ported sub zou volgens WinISD ideaal zijn op 196 liter, met een -3dB op 20Hz. De group delay op 20Hz is dan wel vrij groot, 30ms - maar of dat op die frequentie nog wat uitmaakt betwijfel ik, echt hoorbaar is dat niet.

196 liter box is echter qua ruimte geen optie. Stop ik diezelfde CSS SDX15 driver in een 80 liter open box, dan ligt de -3dB op 29Hz. Lijkt mij niet heel veel winst t.o.v. de 35Hz in een 80 liter gesloten box, of wel?

Ofwel, waar ik voornamelijk mee zit: uitgaande van een box van max. 80 liter, voor zowel muziek als films, met frontspeakers die volgens de specs tot 44Hz gaan - wat is dan het verstandigste om te doen: closed of ported subwoofer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 22:46
welke versterker gebruik je? Als deze een vaste boost heeft dan kan een BR wel eens vervelend uitkomen met de group delay. Dan is een gesloten wat fijner. Ik denk dat er opzich nog wel wat te tweaken valt voor een BR.

Bij een BR met 80L en een tuningsdreq van 25hz krijg je een +2db bult.. niet heel erg gunstig maar of dit overkomelijk is dat is een tweede.

Als je lowpass toevoegd tot de 100hz met een q van 1.7 dan krijg je al een mooi lijn in de function en de group delay is ook niet onverdienstelijk.

Speel een beetje met de verschillende waarden en hou je kastinhoud hetzelfde.

Het nadeel van het bouwen van een sub in een boekenkast is dat je niet je perfecte positie kan bepalen voor je sub. Dus ook al bouw je hem perfect het kan nog tegenvallen qua sound, hou daar dus rekening mee. Liever een wat kleinere sub op een betere plaats dan een grote sub die niet tot zijn recht komt :)

[ Voor 61% gewijzigd door Mistacal op 24-02-2010 23:33 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
vandaag weer eens een paar minuten tijd gevonden en besloten dat ik nu toch wel eens wilde weten hoe het gaat klinken.
Daarvoor eens alles in de kast gezet etc en aangesloten.
En toen ............ wow klinkt goed zeg beetje fel / scherp maar ben echt tot op heden een zeer tevreden mens sta te kijken wat er aan laag uitkomt (ben iemand die nogal van laag houdt en dus vaak mijn sub erbij aanzet , maar die staat nu tijdens het luisteren en mis niks).
heb nog maar 1 zuil tijdelijk in elkaar gezet , en ben dus nu al heeel benieuwd hoe dat straks met 2 gaat worden .
Ik ben een gelukkig mens tot op heden
Afbeeldingslocatie: http://img708.imageshack.us/img708/3212/speaker1.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Pimmetje651 op 11-03-2010 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
  • Laatst online: 04-09 22:36

Twisted

Mogli <3

Hello,

Ik ben van plan om een surround set te bouwen van Tony Gee's DD8 MKII . Ik ga de 24 liter versie bouwen, die zal me genoeg bass geven in combinatie met een sub.

Afbeeldingslocatie: http://www.humblehomemadehifi.com/DD8-MkII_bestanden/image034.jpg

Echter vind ik het moeilijk om een bijpassende center te vinden met dezelfde drivers. Ik heb al mijn bekende diy sites afgezocht maar helaas zonder resultaat.

De Silverado komt in de buurt met dezelfde tweeter maar helaas is de midwoofer anders.

Hebben jullie nog ideeën?

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 22:46
Zelfde concept pakken alleen dan voor een center. Je kan bijvoorbeeld de drivers verdubbelen dus 2 tweeters en 2 woofers. De bouw blijft nagenoeg hetzelfde alhoewel je er voor kan kiezen om hem iets breder eb kager te maken. In de kast een tussen schot zodat je 2 aparte kasten krijgt

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted

Twisted

Mogli <3

2 tweeters? Hoe zit het dan met de crossover, die zal aangepast moeten worden. Tevens zou je eigenlijk moeten meten hoe het met de afstraling zal zijn.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja een tip: Focus niet zo op dezelfde drivers. Ik weet dat ik veel mensen tegen de haren instrijk met deze tip, maar een centerspeaker met 2 L18's en een h1224 horizontaal (in de zogenaamde 'MTM' configuratie zal qua klank en vooral afstraalgedrag echt totaal niet passen bij het mooie afstraalgedrag van de DD8 MKII.

De klank van een speaker wordt voor een deel bepaald door het type componenten. De kwaliteit hiervan moet gewoon goed zijn. Dat staat vast. Maar de klank en het karakter wordt nog veel sterker bepaald door:

- De kwaliteit van de componenten
- De vorm van de baffle en
- de configuratie van de speakers daarin (boven/naast elkaar, MT, MTM, W m/t W)
- Het wisselfilter

Dit hierboven bepaalt (beetje natte vinger) voor minstens 90% de kwaliteit van een speaker. Wat je ziet is dat mensen zich bijna 100% focussen op de gebruikte speakerunits en dan een speaker gaan maken. Dezelfde speakerunits gebruiken is eigenlijk bijna een 100% voorwaarde bij veel mensen.

Mijn visie op het maken van een echt goede center wijkt daar vanaf en wordt door veel mensen tegengesproken (vaak met het argument 'dat je dezelfde units moet gebruiken voor dezelfde klank', waar ik het dus maar zeer beperkt mee eens ben).

Ik ben bijzonder kritisch als ik naar verschillende centerspeakers luister. En wat me is opgevallen, is dat eigenlijk alle centerspeakers die ik echt goed vond, de midrange en de tweeter boven elkaar georienteerd hebben en daarnaast 1 of 2 woofers. Ook het gebruik van een normale speaker (met minder bafflestep in het filter) werkt behoorlijk goed.

Als je echt in de gelegenheid bent zelf te ontwerpen, te meten, te simuleren en te filteren (moeilijk!), kan je een center maken met 2x een L18 woofer, een kleine seas midrange en een seas tweeter. Dat gaat alleen wel veel meet- en rekenwerk opleveren. Je kunt ook gewoon een L18 maken en die (overeind!) als center gebruiken. Dat ziet er optisch wat minder strak uit.

Ik weet daarom ook al welke centerspeaker ik zal gaan maken als ik er een ga maken. De ZD3C van Zaphaudio. Er zitten weliswaar Dayton speakerunits in (wel hoge kwaliteit units, RS woofers en RS midrange dome, eenvoudige tweeter), maar het is eigenlijk ook een van de weinige centerspeakers waar echt aandacht is gegeven aan de klank, de orientatie van de speakers, de filtering en het fasegedrag en daarmee het afstraalgedrag. Ik ben echt onder de indruk.

Er zijn wel meer vergelijkbare ontwerpen, maar die zijn vaak onrealistisch groot (deze is al redelijk groot). Het mooie is dat-ie in een standaard behuizing van Parts-Express past, die je hier 2e hands en ongebruikt voor 50 euro kan kopen.

Ik zou zelf daarom aanraden om zo een centerspeaker te maken. En niet te focussen op dezelfde units en daarmee een standaard center te maken die optisch mooi aansluit, maar geluidstechnisch eigenlijk gewoon inferieur is (en ook gewoon minder 'hetzelfde' klinkt, ondanks gebruik van dezelfde units). Psychisch is dit wel een bariere, omdat je logischerwijs verwacht dat je met de meest in het oog springende zaken (de speakers) de meest belangrijke specs van de speaker bepaalt :).

http://www.zaphaudio.com/ZDT3.5.html

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 12-03-2010 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted

Twisted

Mogli <3

Bedankt JVS voor je uitgebreidde uitleg. Ik ben allleen een beetje bang voor het verschil in timbre tussen de verschillende speakers. Daarom wou ik alles in alluminium Seas hebben.

Alhoewel optiek ook meetelt is dat niet mijn hoofdzorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Niet om je uit te lachten, maar je reageert precies zoals ik verwacht:
Psychisch is dit wel een bariere, omdat je logischerwijs verwacht dat je met de meest in het oog springende zaken (de speakers) de meest belangrijke specs van de speaker bepaalt
Ik weet niet zo goed wat je met het 'verschil in timbre' bedoelt (klinkt een beetje als een vage audiofiele term zoals 'microdetaillering' en 'lucht tussen de instrumenten :P Ik vermoed dat je er 'subtiele klankmatige verschillen' mee bedoelt). Laten we het simpelweg op verschil in klank houden.

Verschil in Timbre van een unit is naar mijn mening pas belangrijk als er weinig verchil in klank van het totale speakersysteem is. Dat is met een centerspeaker niet zo. Die klinkt sowieso al helemaal anders, door de totaal andere vorm.

Ik herhaal mijn standpunt nog een keer en zal je eigen mening over deze zaak daarna respecteren. Verschil in klank wordt maar in beperkte mate bepaald door de gebruikte unit. Het fysieke ontwerp, de orientatie van de drivers, de werking van het wisselfilter en daarmee verkregen frequentiekarakteristiek en afstraling bepalen veel (en niet een beetje, echt veel) meer de klant dan 'de timbre' van een speakerunit. Zoek anders eens op zelfbouwfora discussies over de 'klank van een unit' op. Dan zal je direct opvallen dat de technisch onderbouwde antwoorden melden dat een unit geen bepaalde 'klank' heeft (wel een frequentierespons, afstraalgedrag en vervorming), maar een speaker als totaalsysteem wel.

Ideaal is precies dezelfde speaker gebruiken en net zo 'vrij' opstellen als de main speakers (maar niet praktisch). Daarna ideaal is om een goede center te ontwerpen / kiezen die een goede klank en afstraal gedrag heeft.

Dezelfde unit is naar mijn (op klanktechnische aspecten) mening een goed uitgangspunt als je speakers met dezelfde vorm kan maken. Maar zodra de speaker "plat/liggend" wordt, wil je eigenlijk koste wat het kost een horizontale "Woofer-Tweeter-Woofer" opstelling vermijden. Dat klinkt namelijk echt totaal anders dan een vertikale Woofer-Tweeter.

Nogmaals, het lijkt heel onlogisch en het is heel logisch om te denken dat de unit allesbepalend is (die maakt per slot van rekening het geluid), maar de vorm en orientatie van een speaker maakt echt extreem veel meer uit dan het merk van een unit.

Ik zou een platte center altijd drie-weg maken (of 2-weg met een breedbander vanaf 500Hz en 2 woofers voor het laag), om in bovenstaande post genoemde reden. Alleen bij een drieweg hoofd-speaker uitgaan van dezelfde units. Anders zou ik veel liever een goede center nemen zoals die ZD3C dan een WTW met dezelfde units. Ik kan je garanderen dat dit een beter resultaat oplevert en klankmatig beter integreren zal.

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 12-03-2010 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted

Twisted

Mogli <3

Nog een laatste vraag dan JVD (Bedankt voor je geduld zover ;)).

Alluminium cone drivers 'klinken' toch heel anders dan drivers met b.v. een papier cone. Toch? Dit lees ik namelijk heel vaak op fora en er wordt ook dikwijls afgeraden om verschillende soorten conussen te mixen.

Wat is je kijk op het bovenstaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Aluminium konussen 'breken op', dat houdt in dat ze (zoals de L18 bijvoorbeeld) op hogere frequenties ineens flink harder en behoorlijk lelijk geluid produceren. Daar moet je in je filterontwerp rekening mee houden. Die speakers hebben dus een hele specifieke frequentierespons (onderdeel van de klank van de speaker, maar slechts deels), maar niet een specifieke klank.

Dat je papieren speakers niet met aluminium speakers moet combineren is naar mijn mening niet zo. Dit zijn vaak dezelfde mensen die absurd dure filtercomponenten (dus niet simpelweg goede luchtspoelen en nette MKP condensatoren, maar binnen dat genre allerlei verbeteringen 'merken' bij de (dure!) audiofiele varianten).

In de audiofiele praten veel mensen elkaar na. Er zijn allerlei mensen die bijvoorbeeld zweren bij allerlei audiofiele dogma's (zoals dat je gewoonweg algemeen kan stellen dat het merk Rotel goed zou klinken met het complete pakket van het merk B&W) die heel veel mensen van elkaar napraten. Rotel en B&W zijn beide ook prima merken en die klinken ook prima samen. Maar het is niet zo dat deze merken 'bij elkaar' horen. Toch zeggen veel mensen dat. Ook geloven veel mensen dat bekabeling uit maakt. Dus dat een normale fatsoenlijke koper-speakerkabel van bv intertechnik minder goed klinkt dan een van 100 euro per meter... Ik ben het daar ook niet mee eens.

Mijn mening is niet heilig hoor. Ik geef dan ook aan dat ik mijn mening over centers technisch graag onderbouw, maar dat het wel controversieel is binnen de audiofiele wereld, omdat het dogma 'je moet dezelfde speakerunits gebruiken want, eeeeh, dat moet' een hele sterke is.

Overigens is de RS180 van Dayton (die in dei center wordt gebruikt waar ik het over heb) ook een aluminium speaker en is de frequentierespons (in het gebied waar je hem echt gebruikt) verassend gelijk. Ik googlede de respons van de L18 en de eerste hit was een vergelijk met de RS180 :D.

Afbeeldingslocatie: http://www.audioheuristics.org/measurements/Testing/Woofer5/L18%20RS180%20graphs/Nearfield%20FR%20RS180%20v%20L18.GIF(Rood de Seas, Zwart de Dayton, je gebruikt ze beide tot maximaal 2Khz normaal gesproken).

Hier zie je trouwens ook die opbreking van de speaker boven de 2Khz. Dat moet je met het filter dus flink temmen. Zo ziet de respons van de Dayton er in de speaker van Zaph uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.zaphaudio.com/ZDT3.5-options-L22.gif

[ Voor 25% gewijzigd door JvS op 12-03-2010 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op internet heb ik een zelfbouw sub te koop gezien.

Van de specificaties van de gebruikte speaker, het gebruikte kabinet en een eigen versterker heb ik met WinISD een aantal grafieken gekregen. Speakers die ik al heb hebben de specificatie 29hz +/- 3 db (voor het maximale laag). Is de subwoofer een toevoeging voor mijn systeem denken jullie?
Zover ik het zelf begrijp gaat de sub even laag als mijn zuilen?!

Gain
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimage.org/zpqh0.jpg

Group Delay
Afbeeldingslocatie: http://s3.postimage.org/lB3q9.jpg

Phase Plot
Afbeeldingslocatie: http://s2.postimage.org/wKqp9.jpg

Spl
Afbeeldingslocatie: http://s2.postimage.org/wKsUi.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jvs, papieren conussen breken ook op hoor

Het "flink" temmen valt wel mee. Een (mini) notch is voldoende.

[ Voor 44% gewijzigd door B_FORCE op 27-03-2010 01:20 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Ik ben zelf van plan om een center te gaan maken na het succes van mijn subwoofer. Ik heb nu 2 heco victa 300 speakers staan alleen wil ik nog een center kanaal maken en misschien later ook nog 2 rear speakers.

Nu zat ik voor de center te denken om 4 van deze te nemen: http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=6992 . Is dat mogelijk? En geeft dat ook goed geluid. Of is het beter om 2 full rangers te nemen en dan gewoon een tweeter. Want het ziet er wel leuk uit met 4 van die speakers. En dan is het ook mogelijk om hem lekker compact te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Op zich is er niks mis met deze units, alleen zijn ze, ondanks dat het erbij staat, niet echt full range. Je zult er nog een klein tweetertje bij moeten hebben om helemaal dekkend te zijn. Zeker voor een center is dat wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Nu online
voodooless schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 13:04:
Op zich is er niks mis met deze units, alleen zijn ze, ondanks dat het erbij staat, niet echt full range. Je zult er nog een klein tweetertje bij moeten hebben om helemaal dekkend te zijn. Zeker voor een center is dat wel aan te raden.
Waarom is het voor een center dan zo aan te raden om er een tweeter bij te doen? Want het izjn meestal toch stemmen. En aangezien de drivers maar 3 inch zijn kunnen ze waarschijnlijk ook redelijk hoog. Of heb ik het nou mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

We hebben het nog steeds over HiFi, en dus willen we tot 20 Khz kunnen weergeven. Als je naar de response kijkt, zul je zien dat 20 Khz blij lange na niet gehaald gaat worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.europe-audio.nl/img/Data/HQ/m3n-4.gif

Bij zo'n 8 Khz is het eigenlijk al behoorlijk ten einde met het bruikbare bereik. Als je geen telefoonstemmen wil zou ik zeer zeker een tweeter aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:20
best mensen,

Ik ben totaal nieuw met zelfbouw en heb er geen ervaring mee. Ik heb een thuisstudio met nearfields (alesis active MKII) waar ik erg tevreden over ben en een set hi-fi speakers om afentoe luid me te af te spelen. Deze laatste zijn crappy 100,- speakers van de zgn Linear phase 8820 (ook bekend als de white van scam speakers) die ik ooit omgeruild heb voor een paar Philips Hi fi speakers.

afbeelding hier.

Nu is mijn vraag aan jullie,
- zou ik door het zelf vervangen van de driver en de tweeter tot betere kwaliteit geluid komen? De kast wil ik graag bliijven gebruiken, alles wat erin zit mag er van mij uit.
- hebben jullie tips wat betreft de merken onderdelen? er is veel op internet te vinden, maar deze merken drivers zeggen mij niks en reviews erover vetrouw ik niet.
- weten jullie een noob/first time zelfbouw forum of site hierover. De FAQ van dit topic schijnt meer te zijn (zoals het meeste op internet) voor lui die er al behoorlijk veel ervaring mee hebben.

alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vlaaing peerd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 16:20:
best mensen,

Ik ben totaal nieuw met zelfbouw en heb er geen ervaring mee. Ik heb een thuisstudio met nearfields (alesis active MKII) waar ik erg tevreden over ben en een set hi-fi speakers om afentoe luid me te af te spelen. Deze laatste zijn crappy 100,- speakers van de zgn Linear phase 8820 (ook bekend als de white van scam speakers) die ik ooit omgeruild heb voor een paar Philips Hi fi speakers.

afbeelding hier.

Nu is mijn vraag aan jullie,
- zou ik door het zelf vervangen van de driver en de tweeter tot betere kwaliteit geluid komen? De kast wil ik graag bliijven gebruiken, alles wat erin zit mag er van mij uit.
Ja, maar is erg zonde kwa prijs/prestaties, je kunt beter voor 30 euro meer ook een nieuwe kast bouwen.
- hebben jullie tips wat betreft de merken onderdelen? er is veel op internet te vinden, maar deze merken drivers zeggen mij niks en reviews erover vetrouw ik niet.
Dat ligt aan je budget, en aan wat voor een sound je wil hebben.
- weten jullie een noob/first time zelfbouw forum of site hierover. De FAQ van dit topic schijnt meer te zijn (zoals het meeste op internet) voor lui die er al behoorlijk veel ervaring mee hebben.

alvast bedankt :)
Kijk ook eens op http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/ en op www.speakerland.nl, daar staan betaalbare (goede!) hifi monitoren tussen.

Dus voor meer advies:
Budget
Primair gebruiksdoel
Voorkeuren voor kast (zuilen, boekenplank)
Voorkeuren voor soorten muziek
Randapparatuur (versterking, etc).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2010 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
thanks _EIMo_

dat is voor mij al een schop in de goede richting. Ik zal me daar eens in gaan verdiepen en kom ik nog weer op terug.

Budget: ik heb in principe geen budgetbeperkingen, maar ik ben er nogal huiverig voor dat het resultaat mogelijk niet naar wens is. Ik zou het wel zonde van het geld vinden als achteraf het niet waard was.

Primair gebruiksdoel: Ik heb nearfield monitoren om mijn muziekproducties nauwkeurig me af te mixen, echter vind ik het daarop moeilijk te beoordelen hoe deze op luidere volumes vertaald (vooral voor danceprodukties belangrijk), verder vind ik de subbassen niet goed te beoordelen en verwacht dat met 12" drivers de lagere tonen beter hoorbaar zouden moeten kunnen zijn, een goed defineerbare/hoorbare weergave van 30-40hz bassen vind ik wenselijk. Ik wil nadrukkelijk geen *.1 woofer omdat subwoofers het referencen niet makkelijker maken, ik wil echt gewoon op stereospeakers bezig.

Ik verwacht niet dezelfde frequency repsonse (maar wel lagere freq) te krijgen als mijn Alesis speakers, maar uiteraard wil ik die zo plat mogelijk.

Voorkeuren voor kast (zuilen, boekenplank) Zo groot als deze kast op de afbeelding hierboven met 12" woofer, ik had gehoopt deze kast gewoon te gebruiken, maar dat vind je blijkbaar geen goed idee? zou je dat kunnen toelichten?

Voorkeuren voor soorten muziek; zelf produceer ik voornamelijk drum 'n bass en dubstep, maar ik mix ook veel af voor funk,rock,jazz en reggeabandjes.

Randapparatuur (versterking, etc). via een mixer en/of mijn geluidskaart (EMU 1820M) naar de Alesis RA300, was de bedoeling, verder heb ik nog een Philips FA950 versterker staan.

[ Voor 0% gewijzigd door vlaaing peerd op 28-04-2010 10:50 . Reden: duidelijker layouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Het is wat lastig.
Er zijn wel erg mooie combinaties te verzinnen, maar je zegt zelf dat je nieuw in zelfbouw bent.
Zonder beschikbare meetapparatuur (en kennis natuurlijk) is een custom ontwerp niet te doen.
Alhoewel daar altijd wel iemand mee kan helpen ;)

Ik zou niet blindstaren op formaat speakers. Er zijn 8inch woofers die een 12inch kunnen bij houden.
Zeker als ik rond de 30-40Hz gaat zitten is dat zeker te doen!

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
nouja, custom ontwerp. ik was eigenlijk meer van plan de woofer en tweeter te vervangen van deze Linear phase 8812 speakerset. (Niet te verwarren met Phase Linear!!) De 8812 is een cheapo ding wat bekend staat als dat deze valselijk als een duur produkt verkocht werd.

maar zoals ik verder me erin heb verdiept schijnen elke woofer/tweeter combinatie dus een vooraf gestelde aanbevolen cabinet volume te hebben. Maar kan dat dan niet andersom; bij de kast een passend setje drivers kopen?

Ik dacht eenvoudigweg gewoon een bass driver te kopen en waar die bij de hoge frequentie afloopt een tweeter uit te zoeken die daarbij begint en deze gewoon in de kast te plaatsen. Ik begrijp dus dat dit word afgeraden? kan iemand dat toelichten?

nogmaals, ik ben redelijk bekend met geluidsappparatuur in studio omgeving, maar zelf speakers bouwen is nieuw voor me.

overigens is me nu de interesse wel gewekt en ga ik binnenkort een DIY kitje bouwen, maar daar is alles kant en klaar aangeleverd incl kast. dus vermoed dat daar niet veel mis aan kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Drivers zomaar even vervangen is er niet bij.
Er zijn teveel parameters die anders zijn (impedanties, frequentie responsie etc)
Ook eenvoudig een woofer en tweeter kopen en op de gok een filter maken lijkt me ook niet de goede weg. (een speaker zul je ALTIJD moeten filteren).

Persoonlijk zou ik gewoon een kit maken, hier staan er heel veel: http://lautsprechershop.de/ (hoef je daar uiteraard niet te kopen :P )

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reMC
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-06-2010
Mag ik hier reclame maken voor een interessant product voor speakerbouw dat ik vertegenwoordig? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

reMC schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 20:40:
Mag ik hier reclame maken voor een interessant product voor speakerbouw dat ik vertegenwoordig? :)
Nee :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
zeker niet met je enige post 8)7

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VkruIiQewsSQQ4I3JOlQRdm5/full.jpg

Zo, ze zijn klaar. De Budget Vloerstaander van Edo. Mijn allereerste zelfbouwproject. Ik ben blij dat ik een bewezen ontwerp heb gebruikt.

In totaal zijn de kosten ergens tussen de 280 en 350 uitgekomen (niet bijgehouden), omdat je allerlei kosten zoals een lijmpistool (10 euro), lijm, een soldeerbout en weet ik wat al niet mer maakt. De speakers zelf zijn echt ubercheap. De woofer (Peerles SDS 164) iets van 17 euro, de tweeter (Seas 27TFF) iets van 27 euro. Maar luchtspoelen kosten wel wat en dan heb he dus al die 'onzichtbare' kosten (zwarte schroefjtes, elke keer iets bij bestellen).

Ontzettend veel van geleerd en het belangrijkste: Ze klinken als een klok! Ik kan dit aan iedereen aanraden om als eerste zelfbouwproject in te zetten. Ook als je niet zelf ontwerpt, loop je de eerste keer bouwen tegen weet ik hoeveel problemen aan. Prima om dan zeker te weten dat het niet aan het ontwerp ligt :).

Ze klinken dus echt goed. Veel beter dan de chario's die ernaast staan (400 euro per stuk) en veel mooier dan vele andere commerciele speakers die ik ken. Echt lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:46
Mooie speakers geworden hoor. Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Nu online
Ik ben van plan een versterker te maken op basis van de: TK2050. Is dat mogelijk. Als voeding wil ik dan een 400Watt pc voeding gebruiken maar ik moet hieruit 24 volt krijgen is dat mogelijk?

En kan de versterker gebrugd worden zodat je bijvoorbeeld 2x150Watt RMS krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

JvS schreef op zondag 23 mei 2010 @ 19:10:
De woofer (Peerles SDS 164) iets van 17 euro, de tweeter (Seas 27TFF) iets van 27 euro.
Dat is een mooie speaker geworden joh :) Het fineer er lekker strak omheen gekregen en gesneden?

Wat de kosten van de speakerunits betreft: toch leuk dat sommige goedkope speakers een enorme value for money geven. Sommige peerless speakers die veel minder dan de Scanspeaks kosten schijnen er niet veel voor Scanspeaks onder te doen. Ik speel zelf nog altijd met Peerless units die ooit duur waren maar, voor zover nog verkrijgbaar, nieuw geen drol meer kosten. Een upgrade komt nog een keer, ooit, als ik weer genoeg geld heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
tweakG5 schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:06:
Ik ben van plan een versterker te maken op basis van de: TK2050. Is dat mogelijk. Als voeding wil ik dan een 400Watt pc voeding gebruiken maar ik moet hieruit 24 volt krijgen is dat mogelijk?
Moeilijk, duur, onpractisch. Beter pak je een ringkern + bruggelijkrichter+ lekkere elco. makkelijker en mooier!
En kan de versterker gebrugd worden zodat je bijvoorbeeld 2x150Watt RMS krijgt?
Nope, de chip is intern al gebrugd.

Yours truly deed dit "ooit": http://www.nopom.org/tech...ersterker-2-x-35w8ohm.htm met een 2 kanaals TK2050
JvS schreef op zondag 23 mei 2010 @ 19:10:
[afbeelding]

Zo, ze zijn klaar. De Budget Vloerstaander van Edo. Mijn allereerste zelfbouwproject. Ik ben blij dat ik een bewezen ontwerp heb gebruikt.
Wow, van zo'n post wordt ik wel vrolijk! Heb je ergens een uitgebreid worklog? Want me wants to copy :D
In totaal zijn de kosten ergens tussen de 280 en 350 uitgekomen (niet bijgehouden), omdat je allerlei kosten zoals een lijmpistool (10 euro), lijm, een soldeerbout en weet ik wat al niet mer maakt. De speakers zelf zijn echt ubercheap. De woofer (Peerles SDS 164) iets van 17 euro, de tweeter (Seas 27TFF) iets van 27 euro. Maar luchtspoelen kosten wel wat en dan heb he dus al die 'onzichtbare' kosten (zwarte schroefjtes, elke keer iets bij bestellen).
Kosten per paar of per stuk ;) ?
Ontzettend veel van geleerd en het belangrijkste: Ze klinken als een klok! Ik kan dit aan iedereen aanraden om als eerste zelfbouwproject in te zetten. Ook als je niet zelf ontwerpt, loop je de eerste keer bouwen tegen weet ik hoeveel problemen aan. Prima om dan zeker te weten dat het niet aan het ontwerp ligt :).

Ze klinken dus echt goed. Veel beter dan de chario's die ernaast staan (400 euro per stuk) en veel mooier dan vele andere commerciele speakers die ik ken. Echt lekker!
Goed gedaan man!

[ Voor 6% gewijzigd door lredev op 26-05-2010 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
@JvS
Sow dat fineer heb je er netjes omheen gekregen, hoe ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Exirion schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 14:55:
[...]

Dat is een mooie speaker geworden joh :) Het fineer er lekker strak omheen gekregen en gesneden?
Dit is geen fineer. Dit is geest van de speaker uiterst goedkoop plakplastic van de Hornbach. Belachelijk dun spul (je ziet op de foto een rol liggen rechts naast de speaker) waardoor je elke oneffenheid ziet. Ik ben zo snugger geweest om de voorkant, zijkanten en bovenkant uit een strook te maken zodat je daar 'om de hoek' vouwt. De achterkant is niet zo mooi geworden. Daar moet met flink bijgestift worden. Van de voorkant gezien, zijn het gelukkig hele mooie speakers en als de nieuwe eigenaar de geest krijgt, kan er altijd echt gefineerd worden :).

Ze spelen nu de hele week hier (zondag gaan ze weg :'( ). Ben er echt zeer over te spreken. Ik dacht bij zelfbouw vroeger altijd aan totaal niet werkende gek klinkende speakers of aan van die zogenaamd audiofiele speakers, maar eigenlijk is niets minder waar. De zelfbouw wereld streeft jjuist op een manier naar goed geluid dat heel goed bij mijn visie past (de technische :)).

Bouwverslag is hier te vinden: http://forum.zelfbouwaudi...c.php?f=3&t=10157&start=0

Ik ga sowieso deze zomer nog met een nieuw project beginnen. Ik overweeg dan een eigen ontwerp te gaan maken. Doelstelling is slank, compact (mag ietsje groter, maar liever niet ik vind die 18,5cm breed echt heel erg mooi) en gebruik maken van een waveguide (ik weet dat een bepaald component geen doel op zich zou moeten zijn, maar ik doe het toch, ik vind waveguides gaaf) zoals de ER18DXT maar dan met een 2,5weg configuratie en 2x ER18 woofer. Achja, ik zie het allemaal wel. Ik weet niet echt zeker of ik wel zelf een filter wil gaan ontwerpen. Dat vind ik echt een gruwelijke 'uitdaging'.

Ow en de kosten zijn voor de set uiteraard. Het zijn budgetspeakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

JvS schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 17:57:
Ik dacht bij zelfbouw vroeger altijd aan totaal niet werkende gek klinkende speakers of aan van die zogenaamd audiofiele speakers, maar eigenlijk is niets minder waar. De zelfbouw wereld streeft jjuist op een manier naar goed geluid dat heel goed bij mijn visie past (de technische :)).
O RLY 8)7

Je snapt nu misschien een beetje waarom ik nogsteeds verknocht ben aan m'n eigen speakers die ik met al heel wat commerciele speakers vergeleken heb? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat ik zo dacht is wel van minstens 8 jaar geleden hoor. Door heel wat zelfbouwsetjes die ik heb gehoord ben ik wel omgeturnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

JvS schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 18:24:
Dat ik zo dacht is wel van minstens 8 jaar geleden hoor. Door heel wat zelfbouwsetjes die ik heb gehoord ben ik wel omgeturnd.
Ah ok :) Dacht dat je je pas sinds kort een beetje in het zelfbouw gebeuren had gestort. Op dit moment ben ik zelf niet zo met audio bezig en heb ik eigenlijk weinig tijd en rust om echt te zitten luisteren. Komt wel weer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
JvS schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 17:57:
[...]
Ze spelen nu de hele week hier (zondag gaan ze weg :'( ). Ben er echt zeer over te spreken. Ik dacht bij zelfbouw vroeger altijd aan totaal niet werkende gek klinkende speakers of aan van die zogenaamd audiofiele speakers, maar eigenlijk is niets minder waar. De zelfbouw wereld streeft jjuist op een manier naar goed geluid dat heel goed bij mijn visie past (de technische :)).
Scheer je nu niet heel veel zelfbouwers over één kam? :o
Ik ga sowieso deze zomer nog met een nieuw project beginnen. Ik overweeg dan een eigen ontwerp te gaan maken. Doelstelling is slank, compact (mag ietsje groter, maar liever niet ik vind die 18,5cm breed echt heel erg mooi) en gebruik maken van een waveguide (ik weet dat een bepaald component geen doel op zich zou moeten zijn, maar ik doe het toch, ik vind waveguides gaaf) zoals de ER18DXT maar dan met een 2,5weg configuratie en 2x ER18 woofer. Achja, ik zie het allemaal wel. Ik weet niet echt zeker of ik wel zelf een filter wil gaan ontwerpen. Dat vind ik echt een gruwelijke 'uitdaging'.
Tuurlijk ga je zelf een filter ontwerpen. :*)

Ik ga binnenkort ook beginnen met een speaker met die H1499 DXT-tweeter, maar dan wel met die nieuwe Vifa NE-woofer.

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/VifaNE1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Nu online
Als ik de tk2050 koop en deze: http://cgi.ebay.com/350W-...27b1ebb6dd#ht_5823wt_1372. En dan deze elco: http://www1.conrad.nl/scr...=sub6&aktiv=6&navi=oben_2

Ben ik dan klaar? Behalve natuurlijk wat kabels en connectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Seers schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 19:27:
[...]
Scheer je nu niet heel veel zelfbouwers over één kam? :o
Zeker *D. Maar wat zelfbouwers in elk geval doen is meten en luisteren combineren. Ook wordt iets als DSP niet direct verguisd omdat er een 'extra stap' in de oh zo heilige 'signaalweg' komt (en daarmee veel grotere problemen niet willen aanpakken). Ik kan me daar wel in vinden :).

Natuurlijk heb je ook de boutique-component-fetisjisten in die wereld, maar ik heb me daar al een weg in gevonden. Wat ik gewoon prettig vind is dat er voor verbeteringen in geluid echte verklaringen gezocht worden en deze ook nagemeten worden. Ik ben er van overtuigd dat alles wat echt verbetering biedt, meetbaar is (niet andersom overigens, dat alleen meten genoeg is. Je moet denk ik ook luisteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
tweakG5 schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:39:
Als ik de tk2050 koop en deze: http://cgi.ebay.com/350W-...27b1ebb6dd#ht_5823wt_1372. En dan deze elco: http://www1.conrad.nl/scr...=sub6&aktiv=6&navi=oben_2

Ben ik dan klaar? Behalve natuurlijk wat kabels en connectors.
Dan kom je een heel eind, maar dit topic is niet de juiste plek. Succes. (PS: bij conrad graag de productlink gebruiken, dit werkt niet ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Het grote probleem, Jvs, bij fabrieks speakers. Is dat je:
1 - veel te veel betaald voor de "kwaliteit"
2 - je het altijd moet doen met wat ze leveren qua design en geluid
3 - Het meestal minder flexibel is (vooral bij versterkers)

Dat heeft in directe zin niet eens met meten te maken, maar met persoonlijk smaak.
Het is jammer dat je er niet was in Breda, maar daar waren een hoop dingen nog duidelijker geweest voor jou denk ik.

Mocht je hulp nodig hebben met filters dan weet je me te vinden :P ;)
(hoewel de workshop jou wel een hoop de goede kant op had geholpen)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zelf bouwen van speakers moet je toch wel als hobby zien en niet alleen om voor weinig geld goede speakers te hebben.

Ik met zelfbouw begonnen toen ik 10 jaar oud was (ben nu 38). Eerst kartonen dozen met oude tv speakers en later met hulp van mijn vader houten kasten.

De merken waarmee ik gebouwd heb: Philips, Monacor, Visaton, Heco, Peerless, Vifa, Seas en Kef
Ik heb de speakers nog nooit gemeten maar puur op gehoor gebouwd.
Wel ging ik regelmatig naar de hifi zaken om te luisteren ter referentie.
Wegens tijdgebrek heeft mijn laatste openbaffle project 3 jaar onafgewerkt in de huiskamer gestaan.
Totdat ik vorig jaar nieuwe Kef Q6C voor 49 euro per stuk kon kopen bij Correct. Wel nog even het filter aangepast maar nu een prachtig open en gedetailleerd geluid.

Ik heb nog een setje Tannoy's liggen. Het kriebelt wel om weer wat te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 09:45:
Het zelf bouwen van speakers moet je toch wel als hobby zien en niet alleen om voor weinig geld goede speakers te hebben.
Je kunt zonder ervaring gewoonweg niet in 1 keer een goed systeem ontwerpen. Zoals bij veel dingen is het een proces van vallen en opstaan, en veel ervaring opdoen. Daarom moet het idd een liefhebberij zijn en niet alleen uit economische overwegingen. Een bestaand ontwerp nabouwen kan in principe iedereen leren, maar de volgende stap is een goed ontwerp maken. Bij closed box is dat het simpelst, een goeie bass reflex is al wat lastiger, en hoorn-speakers en transmission lines zijn minder goed begrepen systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ben ik het ook mee eens. Dit moet je zeker niet doen om het goedkoop te doen. Laten we zeggen dat je modaal (10 euro netto/u ofzo?) verdient, dan schrik je wat voor een kosten je maakt in tijd. Ik heb denk ik wel 50-80 uur in deze speakers zitten, maar daardoor wel vele mensen leren kennen en het was gewoon een leuke vrijetijdsbesteding :).

Ik vind techniek in het algemeen interessant en ben nu eigenlijk al een jaar aan het 'inlezen'. Die set die net af is, is ook onderdeel van dat leerproces.

Overigens snap ik nog steeds maar de basics. Ik snap behuizingen nu wel vrij goed (baffle (step), diffractie, inhoud, demping, basreflex). Ik snap ook hoe een wisselfilter werkt en vindt dat eigenlijk behoorlijk gecompliceerd (is echt modelleren en daarna luisteren en meten).

Dingen als power respons, invloed van een filter op afstraalgedrag, etc. moet ik allemaal nog helemaal leren te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
ja, hallo, gaan we hobby tijd opeens met uurloon berekenen?
(doe je dat ook als je op het strand ligt?)

Ik zie het juist als dubbel goedkoop
EN ik heb leuke vrijetijdsbesteding EN ik ben veeeeeeeel goedkoper uit en heb een veeeeeeeel beter resultaat.

Tenzij je het hebt over speakers goedkoper dan 80 euro.
Daar valt gewoon niet tegen op te bouwen.

[ Voor 26% gewijzigd door B_FORCE op 27-05-2010 15:53 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

B_FORCE schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 15:51:
Tenzij je het hebt over speakers goedkoper dan 80 euro.
Daar valt gewoon niet tegen op te bouwen.
Maar daar ik luister ik niet zo graag naar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Exirion schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 16:52:
[...]

Maar daar ik luister ik niet zo graag naar ;)
qua drivers valt het vaak best mee.
Er wordt alleen gruwelijk bezuinigd op kast en filters.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

B_FORCE schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:25:
qua drivers valt het vaak best mee.
Er wordt alleen gruwelijk bezuinigd op kast en filters.
Dat is het punt ook. Er wordt vaak gejubeld als een goedkoop speakermerk een bekend merk speakersunits gebruikt, maar dat is geen enkele garantie voor goed geluid. Alles valt of staat met een goed ontwerp en goed (kast/filter)materiaal. Neemt niet weg dat er echt wel goedkope merken zijn die met betaalbare units een prima klinkende speaker kunnen maken, net zo goed als dat er bekende merken zijn die 2000 euro per stuk vragen voor speakers waarvan ik de weergave matig vind in verhouding tot de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

B_FORCE schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 15:51:
ja, hallo, gaan we hobby tijd opeens met uurloon berekenen?
(doe je dat ook als je op het strand ligt?)

Ik zie het juist als dubbel goedkoop
EN ik heb leuke vrijetijdsbesteding EN ik ben veeeeeeeel goedkoper uit en heb een veeeeeeeel beter resultaat.
Yep dat klopt. Ik probeerde alleen aan te geven dat geld niet je enige motivatie zou moeten zijn. Dan is de lol er denk ik snel af :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
JvS schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 20:05:
[...]
Yep dat klopt. Ik probeerde alleen aan te geven dat geld niet je enige motivatie zou moeten zijn. Dan is de lol er denk ik snel af :).
JvS, dat is wel een belangrijke opmerking voor mij :P Hoewel ik het bouwproces erg leuk ga vinden, daar twijfel ik niet aan, heb ik weinig zin me te moeten verdiepen in metingen en daar apparatuur voor te moeten aanschaffen :P Ik ben gemotiveerd door het bouwproces en de voldoening van een eigen gebouwde speaker, en de relatieve goedkoopheid (...) de uren interesseren me weinig.

Ik jouw topic op zba zag ik dat je daar nog wel mee bezig bent geweest.. Laat ik zo zeggen: Graag koop ik hout, onderdeeltjes voor het filter en de chassis en lekker bouwen met een stoer resultaat :)

Mg ik je nog vragen waarom je alle zijdes van de luidsprekers 45 graden hebt gezaagd? gewoon haaks is toch veel makkelijker verwerken?

[ Voor 8% gewijzigd door lredev op 28-05-2010 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@JvS

erg mooi resultaat, geld zou niet de motivator moeten zijn inderdaad, maar de kosten die je hier noemt (+bijbehorend resultaat) motiveert me toch om een bouwpakketje te gaan proberen, sterker nog, ik denk dat ik veel bij jouw ga afkijken!

inderdaad ook wel benieuwd naar je reden om het houtwerk niet haaks te monteren, lijkt mij namelijk ook makkelijker.

<edit> toch nog wat vragen, ikzelf heb de voorkeur om een bookshelf te maken en vind het ook prettiger als ik een kant en klare crossover kan bestellen (gezien jij daarmee ook tegen nogal wat problemen aanliep).

Kun je gewoon een kant en klare crossover bestellen met juiste ohm en crossover freq en dan is het goed offe ..zijn er nog andere factoren van belang?

[ Voor 36% gewijzigd door vlaaing peerd op 28-05-2010 11:55 . Reden: add info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
vlaaing peerd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 10:33:
inderdaad ook wel benieuwd naar je reden om het houtwerk niet haaks te monteren, lijkt mij namelijk ook makkelijker.
Je bedoeld verstek zagen?
Ik denk dat hier het voordeel is dat de twee delen een groter contactoppervlak hebben (schuine hoek heeft meer opppervlakte dan een haakse hoek) en door lijmen dus ook steviger aan elkaar zitten. Maar het is denk ik inderdaad een stuk lastiger dan gewoon haaks: als je niet strak 45 graden kan zagen, dan krijg je het moeilijk netjes op elkaar en zal het juist minder goed contact maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

vanaalten schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 12:48:
Ik denk dat hier het voordeel is dat de twee delen een groter contactoppervlak hebben (schuine hoek heeft meer opppervlakte dan een haakse hoek) en door lijmen dus ook steviger aan elkaar zitten.
Toch maakt het het lijmen wel heel lastig, want zolang de lijm zacht is moet je er rondom lijmklemmen op zetten die je precies tegelijk even strak aanspant. Anders glijden de wanden haaks op de spanrichting van elkaar weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

De wet van MDF zegt dat het gaat werken. Dan krijg je eigenlijk altijd naden. Dat wilde ik voorkomen en op deze manier heb je ook een sterkere verbinding. Verstek geeft echt een hele mooie verbinding.

En het lijmen is echt SUPER-easy. Je legt twee panelen met de ruggen tegen elkaar aan en kunt ze dan met schilderstape aan elkaar plakken. Dan draai je het om, voegt lijm toe en je klapt ze dicht en zet er nog een stukje schilderstape schuin overheen om het strak te houden en daarmee zit het vast genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 16:02:
De wet van MDF zegt dat het gaat werken. Dan krijg je eigenlijk altijd naden. Dat wilde ik voorkomen en op deze manier heb je ook een sterkere verbinding. Verstek geeft echt een hele mooie verbinding.

En het lijmen is echt SUPER-easy. Je legt twee panelen met de ruggen tegen elkaar aan en kunt ze dan met schilderstape aan elkaar plakken. Dan draai je het om, voegt lijm toe en je klapt ze dicht en zet er nog een stukje schilderstape schuin overheen om het strak te houden en daarmee zit het vast genoeg.
Maar jouw panelen zijn netjes machinaal gemaakt, pietje met de decoupeerzaag gaat zo'n lange kant niet strak genoeg krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

JvS schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 16:02:
Ik zou er toch liever een paar lijmklemmen op zetten ;) Druk geeft veel sterkere lijmverbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Exirion schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 16:30:
[...]

Ik zou er toch liever een paar lijmklemmen op zetten ;) Druk geeft veel sterkere lijmverbindingen.
De lijmverbinding is sterker dan het hout zelf :). Door het moment, komt een hele grote kracht op de lijmverbinding te staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 16:23:
[...]

Maar jouw panelen zijn netjes machinaal gemaakt, pietje met de decoupeerzaag gaat zo'n lange kant niet strak genoeg krijgen.
Tja, ik had de mogelijkheid. Dus daarom heb ik hem ook gebruikt :).
lredev schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 00:47:
[...]

JvS, dat is wel een belangrijke opmerking voor mij :P Hoewel ik het bouwproces erg leuk ga vinden, daar twijfel ik niet aan, heb ik weinig zin me te moeten verdiepen in metingen en daar apparatuur voor te moeten aanschaffen :P Ik ben gemotiveerd door het bouwproces en de voldoening van een eigen gebouwde speaker, en de relatieve goedkoopheid (...) de uren interesseren me weinig.

Ik jouw topic op zba zag ik dat je daar nog wel mee bezig bent geweest.. Laat ik zo zeggen: Graag koop ik hout, onderdeeltjes voor het filter en de chassis en lekker bouwen met een stoer resultaat :)
Dat kan ook, als je maar een bestaand ontwerp gebruikt. Die speaker die ik heb gemaakt, zou je (als je in het bezit bent van een goede werkplaats, lijmklemmen, een soldeerbout en een bovenfrees) in een drie weekends werkend moeten kunnen krijgen.

Ik denk dat speakerbouw wel wat voor jou is, jouw reputatie als kratradiomaker in het achterhoofd houden.
vlaaing peerd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 10:33:
@JvS

erg mooi resultaat, geld zou niet de motivator moeten zijn inderdaad, maar de kosten die je hier noemt (+bijbehorend resultaat) motiveert me toch om een bouwpakketje te gaan proberen, sterker nog, ik denk dat ik veel bij jouw ga afkijken!

<edit> toch nog wat vragen, ikzelf heb de voorkeur om een bookshelf te maken en vind het ook prettiger als ik een kant en klare crossover kan bestellen (gezien jij daarmee ook tegen nogal wat problemen aanliep).

Kun je gewoon een kant en klare crossover bestellen met juiste ohm en crossover freq en dan is het goed offe ..zijn er nog andere factoren van belang?
Kant en klaar moet je niet doen. Een crossover ontwerpen is behoorlijk gecompliceerd (eigenlijk is dat hét gecompliceerde deel van een luidspreker) en sluit aan op specifieke karakteristieken van de luidsprekers en het formaat van de kast en het gedrag dat lage tonen vertonen (bafflestep).

Laat je niet afschrikken door mijn problemen. Ik wilde het te mooi doen en heb daarmee een beetje een mislukte printplaat gemaakt, die niet goed gedremeld was en daardoor kortsluiting maakte onder een component. Ik heb die toen helemaal afgedankt en de onderdelen op een houten bordje gelijmd en 'hard-wired' aangesloten. Dat werkte direct perfect en is op wat soldeerwerk na niet zo moeilijk.

Afbeeldingslocatie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=27958&t=1

Het lastigst is nog om van een elektrisch schema naar een bruikbare layout op een plankje te komen. Daarvoor kan je eventueel powerpoint ofzo gebruiken :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
(Powerpoint ?! :+ )
Ik loop al een heel tijdje met het idee om 2* Visaton Bijou's (Klik) te maken, dus drivers kopen, en gewoon een replica van de kast en de crossover maken... Uit nieuwsgierigheid eens gekeken wat ze vragen voor een losse cross-over voor de Bijou: bijna 70EUR ! Is dit een normale prijs ?! Maw zou ik ook aan zoiets komen moest ik de componenten bij een el-boer bestellen ?
Het schema is redelijk eenvoudig: (Moest mij iemand kunnen zeggen waar LR en SP voor staan ?)
Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.com/bilder/weichen/gross/bijou_w.gif

[ Voor 7% gewijzigd door Ward Vr op 29-05-2010 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Hey, viezerik, haal die kroonsteentjes er eens uit :P Gewoon lekker solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja :). Kan je een flowchart maken en dan lekker schuiven met componenten :)
Uit nieuwsgierigheid eens gekeken wat ze vragen voor een losse cross-over voor de Bijou: bijna 70EUR ! Is dit een normale prijs ?! Maw zou ik ook aan zoiets komen moest ik de componenten bij een el-boer bestellen ?
Het schema is redelijk eenvoudig: (Moest mij iemand kunnen zeggen waar LR en SP voor staan ?)
[afbeelding]
70 euro voor een setje kan wel realistisch zijn. Die spoelen kunnen duur zijn. Mkp componenten en luchtspoelen zijn potentieel prijzig. Elco's zijn goedkoop. er zitten 2 spoelen in die wel duur kunnen zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 29-05-2010 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
@ Ward Vr:
LR: http://www.elektronica-online.nl/?content=3770
SP: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=459934

[ Voor 9% gewijzigd door .joeri. op 29-05-2010 19:48 ]

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Thx voor de antwoorden alvast, dus die SP is gewoon de benaming van Visaton voor een luchtspoel ?
Van die LR's dacht ik eerst dat het ferriet spoelen waren, maar die worden blijkbaar nog eens in een andere categorie expliciet als 'ferriet spoel Visaton' aangeboden, dus er moeten nog verschillen zijn ...

Bedoeling is dus om een generisch product te vinden, ik weet niet hoe kritisch de parameters zijn ?
Dus waar op te letten voor zover ik zie:
-zelfinductie
-diameter (?)
-impedantie

-lucht of ferriet (gelamineerd komt niet voor in speakerbouw wss :9 )
Pagina: 1 ... 4 ... 25 Laatste