4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
zoals JvS al zegt dus
Je kan eens googlen op 'LR 1,5mH' (en alle andere spoelen die op dat schema staan), en dan kom je vanzelf bij verschillende shops uit, met de juiste spec's
Voor zover ik zie is het enige verschil tussen
Ferriet Spoel Visaton - €10.85 incl. BTW
http://www.elektronica-online.nl/?content=3760
LR Spoel Visaton - €21.65 incl. BTW
http://www.elektronica-online.nl/?content=3771
de impedantie, nl. 0,45Ohm en 0,25Ohm respectievelijk (gokje: LR staat voor Low Resistance
en de diameter van de koperdraad, resp. 0,9mm en 1,32mm, en ze dus resp. 6,6A en 12,1A kunnen verdragen.
(En de prijs
Moest iemand dit kunnen bevestigen ? Dan vind ik (hopelijk) wel ergens spoelen met die specs.
Door de dikkere draad is de psoel zelf ook wat groter. Lijkt me dus allemaal logisch.
Om de 2,2mH en 0,68mH zou ik me dus absoluut niet druk maken.
De 2,2mH is een spoel voor een zogenaamde "notch filter".
DC weerstand is daarvan niet bijster boeiend. Gewoon goedkoopste 1mm spoel pakken die je kunt vinden. Eventueel kun je het "teveel aan weerstand" compenseren met de weerstand (die van 15ohm)
De 0,68mH vind ik wat veel, maargoed het zal zo wel "gewild" zijn.
Gewoon een 0,71mm luch spoeltje pakken of een goedkope ferriet (als die er zijn).
Voor de 1,5mH kun je wel gewoon een ferrietje nemen. HQ40 is een mooie spoel hiervoor en is niet duur.
Al met al kom ik uit op 40 euro totaal (dus stereo) bij Europe-audio
Met:
2x HQ40/1.5/095
2x LU32/068/071
2x HQ40/2.2/095
2x KPQS/4.7/400
2x ERA/15/100/1
2x EGL/22/50/5
2x AX5W10R
2x AX5W1R
2x AX9W15R
[ Voor 12% gewijzigd door B_FORCE op 30-05-2010 02:10 ]
Verwijderd
Ik heb altijd het beleid om de meeste waarde (i.e. de beste/duurste) te geven aan alle componenten die serieel aan de geluidsweg staan. Dus een goede 1.5mH, en een goed kwaliteit MKP voor de tweeter.B_FORCE schreef op zondag 30 mei 2010 @ 02:08:
70 euro is vrij duur.
Om de 2,2mH en 0,68mH zou ik me dus absoluut niet druk maken.
De 2,2mH is een spoel voor een zogenaamde "notch filter".
DC weerstand is daarvan niet bijster boeiend. Gewoon goedkoopste 1mm spoel pakken die je kunt vinden. Eventueel kun je het "teveel aan weerstand" compenseren met de weerstand (die van 15ohm)
De 0,68mH vind ik wat veel, maargoed het zal zo wel "gewild" zijn.
Gewoon een 0,71mm luch spoeltje pakken of een goedkope ferriet (als die er zijn).
Voor de 1,5mH kun je wel gewoon een ferrietje nemen. HQ40 is een mooie spoel hiervoor en is niet duur.
Al met al kom ik uit op 40 euro totaal (dus stereo) bij Europe-audio
Met:
2x HQ40/1.5/095
2x LU32/068/071
2x HQ40/2.2/095
2x KPQS/4.7/400
2x ERA/15/100/1
2x EGL/22/50/5
2x AX5W10R
2x AX5W1R
2x AX9W15R
Voorbeeld: Het leverde bij mij een voor iedereen onmiddellijk hoorbaar verschil op toen in de de Visaton MPK verving voor een Audyn.
Ik gebruik wel MKP'tjes en luchtspoelen hoor, daar niet van. Maar dat deed ik omdat ik kernspoelen nooit zo begreep (waarom die dan minder zouden zijn) en omdat MKP'tjes maar een paar euro kosten tov elco's, dus voor de zekerheid, daarnaast omdat ik ze er mooi uit vind zien (de cheapste Audyn's gebruik ik) en ze niet verouderen zoals Elco's.
Verwijderd
Het zegt volgens mij meer iets over de kwaliteit van de Visaton MKP's dan dat het iets anders zegt idd. Maar een hoorbaar verschil was er zelfs voor mijn vriendin, en die is helemaal niet zo kritisch. Maar alles bij elkaar ben ik op Intertechnik overgestapt voor mijn componenten, niet bizar duur en imho prima kwaliteit.JvS schreef op zondag 30 mei 2010 @ 10:39:
Die verschillen tussen verschillende MKP's condensatoren geloof ik niet zo heel erg in en dat levert in zelbouwland altijd de heftigste discussies op. Dat zie ik altijd maar als hetzelfde als verschil in kabels horen. Serieel en parallel als criteria gebruiken klinkt meer als een 'gevoelskwestie' omdat de component in het 'signaalpad' zit. Prima hoor, maar zo redeneer ik zelf niet
.
Ik gebruik wel MKP'tjes en luchtspoelen hoor, daar niet van. Maar dat deed ik omdat ik kernspoelen nooit zo begreep (waarom die dan minder zouden zijn) en omdat MKP'tjes maar een paar euro kosten tov elco's, dus voor de zekerheid, daarnaast omdat ik ze er mooi uit vind zien (de cheapste Audyn's gebruik ik) en ze niet verouderen zoals Elco's.
Overigens gebruik ik ook een kernspoel bij mijn woofer-stap (1,4 mm2 draad, verzadiging ~12 amps). Ik heb ook geen flauw idee waarom kernspoelen als minder worden beschouwd. Een 3,9 luchtspoel is gewoon veel te groot of onhandelbaar, laat staan dat de weerstand van die spoelen acceptabel laag blijft.
Met serieel en parallel in het achterhoofd maak ik de keuze tussen Elco / MKP etc.
Overigens wat is de "halfwaardetijd" cq. verouderingstijd voor een Elco; Zijn er alsgemeen geaccepteerde gemiddelde levensduren te geven ?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2010 12:58 ]
B_FORCE zou je nog even kunnen motiveren waarom je kiest voor dié bepaalde voltages bij de condensatoren, en waarom dié bepaalde wattages bij de weerstanden. (Vooral met het oog op prijsvraag in een paar lokale el-winkels hier).
Ik zie ook dat je voor draadgewonden weerstanden keist ipv de metaalfilms ?
Misschien is het ook een idee om de 2 elco's te vervangen door examplaren die niet verouderen ? Als de meerprijs binnen de perken blijft natuurlijk. (Ik gruwel van het idee dat het geheel na een aantal jaar minder gaat klinken door een paar euro te besparen op elco's)
edit: Beetje zelfde vraag als hierboven dus
edit2: Ik zou net denken dat kernspoelen beter zijn ? In de zin dat ze de nabijgelegen spoelen niet beinvloeden ?
[ Voor 13% gewijzigd door Ward Vr op 30-05-2010 13:54 ]
Even een mini resumé van mijn achtergrond omdat het van belang is, maar je kan dit stuk overslaan. Is alleen bedoeld om duidelijk te maken dat ik niet op zoek ben naar een Logitech pc-setje. Ik heb mijn eerste zelfbouw speakers al in de zeventiger jaren gebouwd omdat ik een audiofiel was en heel specifieke wensen had. Ik heb wel wat high end speakers gehad, maar ze konden zeker voor het geld nooit op tegen mijn maatwerk.
Kef RR-105´s vs mijn eigen speakers (voor de mensen die niet al heeel oud zijn: die Kefs waren de absolute toppers toen vond ik toch uiteindelijk mijn eigen beter na maanden beiden in huis te hebben. Kefs verkocht (sowieso de beste keuze omdat je voor zeflbouw nooit de echte waarde terugkrijgt).
Later nog complexere ontwerpen gebouwd en uiteindelijk geconcludeerd dat ik laag rendements transmissie lijnen en vergelijkbaar spul waar je versterker geen vat op krijgt omdat de demping niet goed te controleren valt gewoon niet wil. Ik heb ze met beton en al gebouwd soms, retestrak laag, maar de respons tijd en de fase problemen zijn onoplosbaar. Lichte polystyreen woofers, grote open kasten (pijp varianten) geven een presentie aan het geluid waarmee je werkelijk iedere snaar kunt horen.
Vervolgens deed de WAF zijn intree, verhuisde ik naar een kleiner huis. Geen 12x6x6 meer dus adios tegen de orgelpijp weergave. Uiteindelijk alles de deur uitgedaan en minipods gekocht. Nautilus spin off´s met hoge WAF en geen interne reflecties.
Cute en acceptabel geluid, maar niet top helaas.
Nu eindelijk mijn dilemma. Ik ben sinds kort over op een flat screen (ja, een top Triniton bleef ik lang superieur vinden) en een PS3 als mediaserver. Abonimabel geluid uit de Sony Bravia, dus de Minipods aan een oud versterkertje gehangen en de W van de WAF was zwaar onder de indruk.
Ik kan echter horen dat de Minipods geen tonen onder de 150 hz moeten verwerken. Ze zijn er niet op gemaakt en het verziekt de de middentoon weergave. Daarnaast kan ik niet tegen het brede geluidsbeeld bij concerten omdat ik de spreker, zanger, solist wil kunnen plaatsen, dus ik smokkel door mijn tv als center te gebruiken wat behoorlijk helpt. Staat heel zacht, maar doet wat ie moet doen. De W was again onder de indruk en die heeft echt niets met audiofilie. Derde probleem: het oude versterkertje uit het rommelhok kan de Minipods (4 Ohm) niet onder controle houden.
Dus ik moet:
a) een centerspeaker kopen die uiterlijk perfect pas bij mijn Sony, een sub voor hifi om de Minipods te ontlasten (geen 10 hz vibrator nodig dus
Helaas kost dat vrij veel geld, vind ik de meeste AV receivers overkill (ik wil toch geen rear speakers) en bovenal te groot. Ben alles aan het inbouwen uit zicht in het dressoir onder de tv en wil geen 30 cm hoog, 43 lang ding wat enorm veel hitte produceert in de beperkte ruimte.
of b) een active subwoofer hebben waar de versterkers al in weggewerkt zijn, de Minipods als front speakers gebruikt worden en al dan niet nog een center speaker zien te vinden die niet meer dan 9 cm hoog en max 13 cm diep is ivm de TV. Tiefel (duitse postorderaar heeft een serie die dat kan, maar geen idee hoe dat klinkt. Iemand?
of c) toch de sub zelf bouwen, een fysiek wat kleinere AV receiver vinden omdat ik moet filteren voordat de Minipods het laag binnen krijgen en overwegen of ik de centerspeaker ook zelf bouw, maar dan moet ik een oplossing vinden voor de afwerking want ik kan geen piano lak aanbrengen en de meeste fineer is niet mooi en past niet bij de Sony. Groot voordeel: modulair.
Zo. Lange post, maar ik weet het werkelijk niet. Lang het niet meer bijgehouden, dus het is allemaal weer nieuw voor me hoewel de basis principes natuurlijk niet veranderd zijn. Vind 500 Euro een mooi bedrag en weet dat het niet veel is.
Ik wil hem niet in het dressoir want ik wil met gesloten deuren een concert op DVD of BR kunnen kijken, dus ik kom niet onder die maatbeperking heen.
De subwoofer in het dressoir inbouwen zou mooi zijn, maar ik ben erg bang dat ik een hele grote valse klankkast creëer. Ik zag het iemand hierboven suggeren met een boekenkast en zou daar dezelfde zorg over hebben. Ik kan de subwoofer perfect achter het dressoir kwijt, maar omdat mijn scheidingsfrequentie hoog moet zijn ben ik ban dat het dressoir (1,5 x 90 hoog) een te grote blokkade wordt tov de luisterpositie aan de andere kant.
Ik wil ook nog een remote voor het volume van alle speakers en in de sub een aparte volumeregelaar achter de kast omdat ik er graag zelf grip op houd.
Vandaar ook de gedachte aan de Kiefel (http://www.teufel.de/Subwoofer/Concept-S-SW-Digital.cfm), maar dan in zilver (vloeken in de zelfbouw kerk natuurlijk), die dit allemaal kan en een DSP heeft + aansluitingen voor mp3 players etc.
Op zelfbouwaudio heeft iemand zelfs het verschil tussen bipolair en MKP opgenomen en er is werkelijk niemand tot nu toe die dat verschil heeft kunnen horen. Hetzelfde geldt overigens voor kernspoelen. Ken nog wel wat experimenten die dat bewijzen.
Maargoed, die discussie gaan we hier niet voeren!!!!!!
Mijn keuze voor componenten is altijd simpel. Ik pas het altijd af naar de prijs (en kwaliteit) van de gebruikte luidsprekers.Je kunt altijd upgraden als je daar fijner bij voelt.
Verouderen van elco's is overigens ook een mega grote fabel.
Tenzij je je speakers over 40-50 jaar nog wil beluisteren, maar dan nog zijn er genoeg die nog gemakkelijker binnen de toleranties vallen. Wel is de weerstand ietsjes groter. Het kan dan weleens voorkomen dat je tweeter (als je hem in serie gebruikt) net een dB zachter staat. (en dat hoor je dus!). Parallel heb je daar eigenlijk geen last van.
De spanningen hoef je helemaal niet op te letten. Zeker voor een 2-weg maakt het geen bal uit.
Zo ook is 5Watt voor de tweeter meer dan genoeg. Voor de woofer zou je dat volgens mij ook prima kunnen gebruiken. Het is inmiddels meer een gewoonte voor mij om voor de woofer 10W te nemen en voor de tweeter 5W. Gaat gewoon altijd goed.
De reden voor draadgewonden is puur dat ze goedkoper zijn.
Verschil is er toch niet, tenzij je er in gelooft, dan neem je lekker een MOX (is overigens niks mis mee!). Een MOX is ook kleiner, dus soms ruimte technisch gezien soms wat handiger.
Dat geldt overigens ook voor de keuze voor een ferriet of elco's ipv MKP's.
Je zou ook voor MKT kunnen gaan (verkrijgbaar bij Speaker en Co)
Puur theoretisch gezien zijn Ferrier spoelen minder goed.
Ze verzadigen, daar heeft een luchtspoel geen last van.
Sja of je het hoort laat ik maar in het midden, ik zou persoonlijk meer aandacht besteden aan de opbouw van het filter zelf of de akoestiek (staande golven met name) ipv de componenten.
edit:
Overigens is zilver niet vloeken hoor: (niet mijn kleur overigens)
http://home.wanadoo.nl/dezaire/Dutch.htm

[ Voor 23% gewijzigd door B_FORCE op 01-06-2010 09:52 ]
Overigens kwam ik gisteren op een discussie terecht of Visaton met zijn laatste drivers wel waar bood voor het geld ... terwijl ik hier toch meestal lees dat dat wel goed zit bij hen, toch ?
btw, niets mis met zilver idd, ziet er goed uit !
[ Voor 50% gewijzigd door Ward Vr op 01-06-2010 13:03 ]
Ook geheel eens dat akoustiek en fase / timing echt véél belangrijker is. Allemaal wel geprobeerd en een kleine offset van de tweeters tov de midtoner in je ontwerp doet veel meer dan overpriced condensatoren. Akoustiek is de alles bepalende factor. Ik heb heel wat geexperimenteerd en als je genoeg geld hebt kun je beter investeren in een room equalizer. Dat scheelt een factor 100 tegen een factor 0,1 in type condensator.
Alleen de Ferrier vs luchtspoelen vond ik wel een groot verschil. Zelfde filter in meerdere versies gebouwd en je kan het verschil duidelijk horen in de lagere tonen, maar goed ik ben dan ook een advocaat van transient weergave vs extreme frequentiebereiken of uberstrakke, maar veel te zwaar gedempte woofers. Als je versterker ze niet kan controleren wordt het bagger en zul je de attaque van een piano of het equivalent van een akoustische guitaar nooit horen.
En natuurlijk mijn andere stokpaardje: staande golven in de kast en in de ruimte. Beide dodelijk en echt zoveel belangrijker dan de filter componenten. Als ik wist hoe ik ronde vormen kon bouwen op een nette manier zou ik gelijk gaan zelfbouwen.
Je zou kunnen pleiten voor een maximumspanning, maar we hebben het wel over AC en niet DC.
Daarnaast, 50V is nogal veel (dat vinden zeker monitoren niet leuk!)
Er is trouwens een aantal drivers van Visaton die absoluut niet slecht zijn!
Je moet alleen wel weten welke
@max3D
Ik wil niet (opnieuw) de discussie aangaan over het nut van componenten.
Daarvan zijn inmiddels alle discussies al gevoerd.
Wel wil ik toevoegen dat je enkel een goed vergelijk kunt doen wanneer spoelen ook dezelfde DC-weerstand hebben etc. Zomaar vergelijken is sowieso uiterst lastig.
(liever blind met ABX testen)
Ronde vormen zijn behoorlijk goed te doen met een bovenfreesmachine en veel geduld.
Of je hebt toevallig kennissen met een CNC frees
Monitoren blijven wat dat betreft een ramp omdat je zowel laag als mid hebt.
Bij een 3-weg is dat allemaal een stuk makkelijker.
AL 130 8 OHM
KE 25 SC 8 OHM
Tja over dat voltage, een ideale range dan misschien ? Dat ik dat kan opgeven bij de el-boer.
@ronde vormen: glasvezel/carbon misschien een idee
[ Voor 15% gewijzigd door Ward Vr op 01-06-2010 23:37 ]
Ik sloot me dan ook more or less bij je aan, behalve over de luchtspoelen. En ja, ik heb ze zowel gemeten (zelf) en beluisterd lang. Ik heb een scoop en wat software en een meten is weten Behringer Je hoeft er van mij niet over te discussieren maar kijk maar wat er gebeurd op je scope met een puls in een Ferrier spoel. Of doe je ogen dicht, bouw beide speakers met wisselbare filters met en zonder luchtspoel en laat je vriend ze omwisselen. Na tien keer weet je echt niet meer welke wat is, maar je hoort het nog steeds. 10 uit 10 zonder problemen.B_FORCE schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 22:05:
Een minimumspanning is er niet hoor.
Je zou kunnen pleiten voor een maximumspanning, maar we hebben het wel over AC en niet DC.
Daarnaast, 50V is nogal veel (dat vinden zeker monitoren niet leuk!)
Er is trouwens een aantal drivers van Visaton die absoluut niet slecht zijn!
Je moet alleen wel weten welke
@max3D
Ik wil niet (opnieuw) de discussie aangaan over het nut van componenten.
Daarvan zijn inmiddels alle discussies al gevoerd.
Wel wil ik toevoegen dat je enkel een goed vergelijk kunt doen wanneer spoelen ook dezelfde DC-weerstand hebben etc. Zomaar vergelijken is sowieso uiterst lastig.
(liever blind met ABX testen)
Ronde vormen zijn behoorlijk goed te doen met een bovenfreesmachine en veel geduld.
Of je hebt toevallig kennissen met een CNC frees
Monitoren blijven wat dat betreft een ramp omdat je zowel laag als mid hebt.
Bij een 3-weg is dat allemaal een stuk makkelijker.
Helaas ben ik niet heel geduldig, heb ik geen bovenfrees en ken ik niemand met een CNC frees.
En dat een drieweg altijd beter is betwijfel ik nog steeds. De fase verschillen corrigeren blijft een ramp. De droomspeaker kan de hele plaatsbare range aan, dus van 300 hz tot10000 ongeveer. Tweeter is niet zo kritisch voor dezelfde ogen dicht, wijs de 1e violist aan test. Subwoofer die hoog doorloopt, maar bij 50 hertz al begint af te vallen zou ik wel mee kunnen leven. Je krijgt in een 6 a 7 meter kamer toch geen staande golven van die veel lager zitten. Dat voelbare rommellaag van een special effects sub hoef ik niet.
Ik weet niet wat nu het aanbod is qua voltages, maar ik zie echt niet in dat een condensator een optimum spanningswerkings gebied heeft. Het zijn in weze maar simpele dingen. Zoals mijn bovenbuurman al schreef is 50 volt killing voor de meeste drivers dus kijk gewoon naar een fatsoenlijke prijs tenzij je disco speakers moet bouwen.Ward Vr schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 23:34:
Ik zou de Bijou nabouwen, deze drivers dus; heb er nog maar weinig/niets negatiefs over gelezen, meningen zijn uiteraard welkom![]()
AL 130 8 OHM
KE 25 SC 8 OHM
Tja over dat voltage, een ideale range dan misschien ? Dat ik dat kan opgeven bij de el-boer.
@ronde vormen: glasvezel/carbon misschien een idee?
Nog iemand die me helpt met mijn hulpverzoek of zit ik in het verkeerde topic met mijn keuzevraag tussen AV receiver en sub versus actieve sub met ingebouwde amplifier. En is er niemand die die Kiefer active sub met zes versterkers en een remote ooit gehoord heeft?
Het ging mij er niet om of een drie-weg als geheel beter is (dat laat ik even in het midden), maar we hadden het over reflecties, staandegolven etc.max3D schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 01:10:
[...]En dat een drieweg altijd beter is betwijfel ik nog steeds. De fase verschillen corrigeren blijft een ramp. De droomspeaker kan de hele plaatsbare range aan, dus van 300 hz tot10000 ongeveer. Tweeter is niet zo kritisch voor dezelfde ogen dicht, wijs de 1e violist aan test. Subwoofer die hoog doorloopt, maar bij 50 hertz al begint af te vallen zou ik wel mee kunnen leven. Je krijgt in een 6 a 7 meter kamer toch geen staande golven van die veel lager zitten. Dat voelbare rommellaag van een special effects sub hoef ik niet.
Het voordeel (op dat gebied) is dat je de woofer voor een 3-weg in een kast kun doen waar je staandegolf op 571Hz zit (30cm).
(27 liter moet voor een actief gecorrigeerde woofer makkelijk lukken.)
Ga je nu filteren op bv 240Hz, dan heb je niet (nauwelijks) meer last van die (eerste) staandegolf.
Daarnaast geldt voor (sub)woofers dat de kast zo stijf mogelijk moet zijn. (resonantie ook weer boven werkbaar gebied brengen). Dat zijn al twee dingen waar een 2-weg altijd problemen geeft.
Overigens heb je bij een kamer met afstand van 6 a 7 meter nog last van hogere harmonischen.
Gaan we uit van 6 meter, dan krijg je dus problemen op 28Hz, 57Hz, 114Hz. Dat je dus een -3dB hebt op 50Hz geeft nog absoluut geen garantie dat je geen last van staandegolven hebt
Sterker nog, mijn monitor gaat tot 55Hz, maar ik heb last van een heel erg nare staandegolf op 45Hz.
Onder de 50Hz zit sowieso zeker nog heel erg veel info voor het laag. Voor muziek tot grofweg 30-35Hz (hangt een beetje vanaf welke muziek je draait).
oplossing:
Kamer akoestiek aanpakken en staandegolven notchen (actief of met een DSP)
[ Voor 19% gewijzigd door B_FORCE op 02-06-2010 03:06 ]
Dit is denk ik enerzijds omdat het polypropyleen een stuk beter de doorslagspanning onder controle houdt en anderzijds omdat MKP voor audiofiele toepassingen wordt gebruikt (tenminste die in de webshop daar) en dan is dat toch wel weer mooi meegenomen. In buizenversterkers heb je het zelfs nodig.
Dat weet ik natuurlijk allemaal wel. Sterker dat schrijf ik ook steeds dat kamerakoustiek, phase verschillen en staande golven veel grotere problemen zijn dan het type condensator in een filter.B_FORCE schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 02:59:
[...]
Het ging mij er niet om of een drie-weg als geheel beter is (dat laat ik even in het midden), maar we hadden het over reflecties, staandegolven etc.
Het voordeel (op dat gebied) is dat je de woofer voor een 3-weg in een kast kun doen waar je staandegolf op 571Hz zit (30cm).
(27 liter moet voor een actief gecorrigeerde woofer makkelijk lukken.)
Ga je nu filteren op bv 240Hz, dan heb je niet (nauwelijks) meer last van die (eerste) staandegolf.
Daarnaast geldt voor (sub)woofers dat de kast zo stijf mogelijk moet zijn. (resonantie ook weer boven werkbaar gebied brengen). Dat zijn al twee dingen waar een 2-weg altijd problemen geeft.
Overigens heb je bij een kamer met afstand van 6 a 7 meter nog last van hogere harmonischen.
Gaan we uit van 6 meter, dan krijg je dus problemen op 28Hz, 57Hz, 114Hz. Dat je dus een -3dB hebt op 50Hz geeft nog absoluut geen garantie dat je geen last van staandegolven hebt
Sterker nog, mijn monitor gaat tot 55Hz, maar ik heb last van een heel erg nare staandegolf op 45Hz.
Onder de 50Hz zit sowieso zeker nog heel erg veel info voor het laag. Voor muziek tot grofweg 30-35Hz (hangt een beetje vanaf welke muziek je draait).
oplossing:
Kamer akoestiek aanpakken en staandegolven notchen (actief of met een DSP)
Ik zie alleen niet in in waarom een 2 weg met hoog doorlopende subwoofer slechter is dan een 3 weg. Ik bouwde mijn twee weg´s al met betonnen wanden en bitumen. Wat let je zolang je het verschil tussen netto inhoud en bruto maar snapt. Stijf als de neten: geen trilling te bemerken, geen afstralende kastwanden.
Ik heb het nog een tijd met een DSP proberen te compenseren, maar door allerlei beperkingen in de Behringer en de vermogensreserves die je nodig hebt (enorme!) was het wel beter, maar helaas ook niet goed genoeg. Mijn 12x6x6 kamer had al die problemen niet, maar ja gezinnetjes stichten bekent toch vaak een moderne woning met de bijbehorende schamele afmetingen.
Nog steeds niemand die op mijn vraag wil reageren?
Nouja, mijn hele post gaat juist over wat het probleem is met een twee-wegmax3D schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 03:26:
[...]
Dat weet ik natuurlijk allemaal wel. Sterker dat schrijf ik ook steeds dat kamerakoustiek, phase verschillen en staande golven veel grotere problemen zijn dan het type condensator in een filter.
Ik zie alleen niet in in waarom een 2 weg met hoog doorlopende subwoofer slechter is dan een 3 weg. Ik bouwde mijn twee weg´s al met betonnen wanden en bitumen. Wat let je zolang je het verschil tussen netto inhoud en bruto maar snapt. Stijf als de neten: geen trilling te bemerken, geen afstralende kastwanden.
Ik heb het nog een tijd met een DSP proberen te compenseren, maar door allerlei beperkingen in de Behringer en de vermogensreserves die je nodig hebt (enorme!) was het wel beter, maar helaas ook niet goed genoeg. Mijn 12x6x6 kamer had al die problemen niet, maar ja gezinnetjes stichten bekent toch vaak een moderne woning met de bijbehorende schamele afmetingen.
Nog steeds niemand die op mijn vraag wil reageren?

Dus ook het probleem met een hoogdoorlopende subwoofer, hoewel ik daar nog meer nadelen aan vast zitten trouwens.
Je bedoelde de vraag:
"Wat zou een goede speaker zijn met de beperking van 9 hoog en 12 diep?"
[ Voor 7% gewijzigd door B_FORCE op 03-06-2010 10:00 ]
We praten volstrekt langs elkaar heen, dus laat maar want we zijn het voor 99% eens.B_FORCE schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 09:57:
[...]
Nouja, mijn hele post gaat juist over wat het probleem is met een twee-weg![]()
Dus ook het probleem met een hoogdoorlopende subwoofer, hoewel ik daar nog meer nadelen aan vast zitten trouwens.
Je bedoelde de vraag:
"Wat zou een goede speaker zijn met de beperking van 9 hoog en 12 diep?"
Ik bedoelde max3D in "Het grote Zelfbouw speaker topic" als de vraag waar niemand op in ging.
Verwijderd
Via WinISD heb ik een aantal berekeningen gedaan. Voor de afmetingen ben ik uitgekomen op 45cm x 45cm bij 120 cm hoog. Ik ben aan het kijken voor het gebruik van deze Dayton. (dayton infopagina bijna onderaan)
Er zijn een aantal zaken die ik niet weet door gebrek aan kennis.
1. Geven onderstaande plaatjes aan dat de subwoofer juist gedesigned is?
2. WinISD maakt een ventedbox waarbij de woofer boven de poort zit. Zijn de berekeningen dus wel accuraat met mijn torenidee, zoals bovenaan beschreven?
Andere opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom.
Group delay

phase plot

Bedankt
Nee, dat laten je plaatjes niet zien. Het zijn feitelijk twee dezelfde plaatjes, daar de group delay de afgeleide is van de faseplot.
De gewone transferfunctie is erg prettig om te hebben om te kijken wat hij doet.
Verder: je zegt dat je een passieve sub gaat maken. Als je een kast maakt van 1,20 dan komt daar een staande golf in op ~143 Hz. Hoe ga je dat tacklen?
Nog verder: of de woofer boven of onder de poort zit maakt niet uit. Wat wel uit zou kunnen maken is dat je een pijp hebt aan het einde van nog een pijp. Hier weet ik het fijne niet van maar het kan dat je pardoes een MLTL aan het bakken bent en dus een kortere pijp nodig hebt dan verwacht.
Verwijderd
Bedankt voor je snelle reactie.Seers schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 23:02:
De gewone transferfunctie is erg prettig om te hebben om te kijken wat hij doet.
Verder: je zegt dat je een passieve sub gaat maken. Als je een kast maakt van 1,20 dan komt daar een staande golf in op ~143 Hz. Hoe ga je dat tacklen?
Nog verder: of de woofer boven of onder de poort zit maakt niet uit. Wat wel uit zou kunnen maken is dat je een pijp hebt aan het einde van nog een pijp. Hier weet ik het fijne niet van maar het kan dat je pardoes een MLTL aan het bakken bent en dus een kortere pijp nodig hebt dan verwacht.
Transferfunctie, kreeg via google info over de resonantie voor een autosub? Weet niet wat je bedoelt, dus maar de frequentie response gepost.

De frequentietop wil ik via de receiver toppen op 80hz, die staande golf zal er dus niet komen.
MLTL?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
Ik heb verschillende merken gevonden oa Dap & Eminence maar wat is het verschil behalve de prijs? Ik heb ongeveer 150-200 euro te besteden dus 2 speakers van 60 euro met een tweeter van 30 en dan nog wat overige onderdelen. Maar welke speakers kan ik nou het beste nemen? Ik wil minimaal 400Watt maar veel meer hoeft niet.
Dat klinkt (sorry) een beetje als een sjonny boombox.
tweakG5 schreef op maandag 26 juli 2010 @ 20:51:
Ik wil minimaal 400Watt maar veel meer hoeft niet.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Dat is een bascabinet. Het is gewoon een speaker voor basgitaar. Waarom er een tweeter in moet? Dan klinkt het geluid een stuk zuiverder.
400 Watt staat er omdat ik nu 200 heb en dat is gewoon te weinig. Ik weet dat watts niet veel zeggen maar nu toch meer dan met zelfbouw boekenplank speakers. Ik hoop dat het zo duidelijker is.
Dit als midrange: http://www.usspeaker.com/eighteensound-6ND410-1.htm
Ohja, ruim boven het budget :x
[ Voor 28% gewijzigd door Twisted op 29-07-2010 10:57 ]
du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'
de meeste tweakerts op dit artikel bouwen zelfbouw hifi, kenmerkend daarvoor is dat men doorgaans een zo zuiver mogelijke weergave van de media willen terughoren.
een speaker voor je basgitaar wil je juist wel een enigszins vervormde weergave, omdat de totaalsound bestaat uit het type basgitaar, amp en speaker. Het niet correct weergeven van een bepaald frequentiegebied kan in jou geval dus wenselijk zijn omdat dit vaak "karakter" geeft.
wat dat betreft is er voor jouw dus erg veel mogelijk (misschien wel teveel) en er zijn weinig richtlijnen te geven als je niet specifieker uitlegd wat voor sound je wil hebben.
- wat voor stijl speel je (slap je veel, of juist niet)?
- heb je al een bepaald merk/model speaker die je erg mooi vind klinken?
Ik vind je tweeter verhaal wel plausibel klinken, zeker bij slappend bassen is het wenselijk om een beetje HF te hebben, maar is het je nooit opgevallen dat zelfs de betere merken bascabinets dat niet hebben?
Zeker als je nog niet eerder heb gebouwd hebt lijkt me het ook makkelijker om geen tweeter erbij in te zetten en de drama van scheidingsfilters uitzoeken even terzijde te houden. Ik kom ook net om de hoek kijken wat betreft (hifi) zelfbouw, mijn mening is om eerst te beginnen met een low budget doe-het-zelf pakket, dan kun je een beetje aanklooien, experimenteren en is het niet een ramp als je voor het weinige geld de mist in gaat.
Ik heb onlangs dus maar een cheapo bouwpakket van de Conrad gekocht, geen geld en voor de bouwers hier niet echt serieus materiaal, maar wel alle onderdelen, ik hoop binnenkort het een en ander te vervangen en een beetje te experimenteren met andere drivers/tweeters en scheidingsfilters en te zien wat voor effect dat oplevert, Zodra ik er eenmaal wat ervaring mee heb dan ga ik over om wat meer geld erin te steken en ook de kast zelf te bouwen. Lijkt me een veilige werkwijze, bovendien, de Eminence en DAP zijn namelijk nogal snel prijzig en het zou zonde zijn als je met veel kosten een prutbox inelkaar flanst.
Ik speel zelf (onder andere) elektrisch gitaar, maar kabinetten daarvoor maken is toch wel anders dan hifi hoor
Bedankt voor de info. Ik heb opzich wel redelijk ervaring met het maken van speakers. Heb voor ongeveer 500euro naar zelfgemaakt speakers staan (2.1 set gebouwd) dus het maken van een bascabinet zou niet zo'n ramp moeten zijn.vlaaing peerd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 13:29:
@tweakG5
de meeste tweakerts op dit artikel bouwen zelfbouw hifi, kenmerkend daarvoor is dat men doorgaans een zo zuiver mogelijke weergave van de media willen terughoren.
een speaker voor je basgitaar wil je juist wel een enigszins vervormde weergave, omdat de totaalsound bestaat uit het type basgitaar, amp en speaker. Het niet correct weergeven van een bepaald frequentiegebied kan in jou geval dus wenselijk zijn omdat dit vaak "karakter" geeft.
wat dat betreft is er voor jouw dus erg veel mogelijk (misschien wel teveel) en er zijn weinig richtlijnen te geven als je niet specifieker uitlegd wat voor sound je wil hebben.
- wat voor stijl speel je (slap je veel, of juist niet)?
- heb je al een bepaald merk/model speaker die je erg mooi vind klinken?
Ik vind je tweeter verhaal wel plausibel klinken, zeker bij slappend bassen is het wenselijk om een beetje HF te hebben, maar is het je nooit opgevallen dat zelfs de betere merken bascabinets dat niet hebben?
(de rest)
Trouwens hebben ongeveer 90% van de bas cabs een tweeter. Ook de high end kijk hier bijvoorbeeld is naar:
http://www.musicstore.de/...dymium/art-BAS0004102-000
http://www.musicstore.de/...r-Horn/art-BAS0002060-001
Die hebben ook tweeters.
Ik hen zelf niet echt een bepaalde speaker die ik fijn vind klinken dus ik kan ook niet echt bepaald uitgaan van specs. Ik ben eigelijk opzoek naar een goede guide waarin mensen een bascab hebben gemaakt met 2x12inch drivers en een tweeter maar deze kan ik niet goed vinden. De meeste gaan over mijn budget heen.
Het verhaal van de scheidingsfilters kan ik wel begrijpen maar dit is ook geen probleem. Er zijn voor dit soort toepassingen wel al voorgebouwde scheidingsfilters aanwezig. Dit op 400/1200/2000/4000Hz overslaan.
Ik ben nu nog opzoek die mij wilt helpen met het zoeken van 2 12Inch drivers van rond de 65 euro p/s.
Hoe zit het met DAP PA subwoofers?
Zoals deze: http://www.licht-geluid.n...mplates/jenh/Product.aspx? / http://www.soundxplosion....962.htmlproductid=HLD3182
Of JB: http://www.licht-geluid.nl/shop/jb-pwx-12-200.aspx
En waarom worden er geen hifi subs gebruikt in bascabs? Want die hoeven ook niet heel duur te zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door tweakG5 op 30-07-2010 11:23 ]
Ik zou niet voor DAP gaan, maar een degelijk merk.
Voor 200 euro moet er best wel wat te fixen zijn (eventueel 2e hands)
Je moet ook kijken of je voor gesloten, bas reflex of (half) open gaat. (dipole)
[ Voor 12% gewijzigd door B_FORCE op 30-07-2010 11:39 ]
Ok maar welke kan je dan aanraadden?B_FORCE schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 11:35:
De reden dat je geen hifi woofers wilt gebruiken, is puur omdat de mechanische uitslag (xmech) bij PA drivers heel hoog is. Ook wat piek vermogen betreft, kunnen ze veel meer hebben.
Ik zou niet voor DAP gaan, maar een degelijk merk.
Voor 200 euro moet er best wel wat te fixen zijn (eventueel 2e hands)
Ik zit niet zo in de bas gitaar speakers, maar kan wel even kijken voor je.
Je totale budget is 200 euro begrijp ik?
Ja dat is echt max hoger dan dat wil ik niet gaan.B_FORCE schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 11:39:
[...]
Ik zit niet zo in de bas gitaar speakers, maar kan wel even kijken voor je.
Je totale budget is 200 euro begrijp ik?
Verwijderd
Een vriend van me heeft een stel Bose 301 Series II "Direct/Reflecting" speakers staan. Deze doen het nog relatief aardig.
De discussie over de kwaliteit van Bose spullen daargelaten, heeft hij mij gevraagd om er eventjes naar te kijken. Dit heb ik gedaan. Ik heb de condensator en de weerstand vervangen, waarbij ik de weerstand zo heb gekozen dat ie het weglaten van "Zekering" voor de tweaters compenseert. Tot zover alles prima.
Één dingetje resteert nog. Het "stofkapje" van de woofer (het "bolletje" in het midden van de conus) van één van de woofers is behoorlijk ingedeukt. Het is op zich gemaakt van papier, en met behulp van de stofzuiger heb ik het stofkapje wel weer kunnen uitdeuken. Maar het papier is wel erg kwetsbaar geworden.
Nu heb ik het idee om het stofkapje met wateroplosbare poly-urethaanlak lichtjes 2 of 3 dunne laagjes mee te geven. De eerste laag zal zelfs in het papier trekken, en na 2 of 3 lagen is het kapje eigenlijk goed stevig. Helpt prima tegen deuken en beschadigingen.
Voor de Bose-boxen waar ik het over heb zal het wss geen probleem zijn, ik twijfel eraan of je het bij deze speakers wel horen zal. Maar mijn vraag is meer algemeen;
Wat voor invloed op het geluid kan een oplossing als dit überhaupt hebben ? Er gaat een paar gram lak op, dus de moved mass verandert, en daarmee de T/S parameters of niet ? Maar zal dat nu zo'n groot verschil opleveren dat je bv. je bass-poort moet herberekenen ? Of is mijn oplossing eigenlijk helemaal niet zo'n slecht idee om beschadigde woofers te behandelen ?
Verwijderd
Het gaat puur alleen om het stofkapje, de conus zelf laat ik als ze zijn. De oplossing is voor wanneer het stofkapje is beschadigd, net als dik papier/karton beschadigd bij omvouwen. Ik probeer daar weer wat stijfheid in terug te brengen, zodatie weer ermee kan spelen.Seers schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 15:14:
Je hebt wel speciale lak om over conussen heen te schilderen. Het verandert voornamelijk de stijfheid van de conus, dus je verandert de eigenschappen van de woofer in het hoge gebied. Zal wat sterker opbreken maar wel iets langer zuiverder doorspelen. Echter is het allemaal een beetje nattevingerwerk dus ik zou niet zomaar elke conus vol gaan schilderen.
Is dit, als complete newb verstandig om te doen, gezien het feit dat ik helemaal geen ervaring heb in de electronica? Het heeft me altijd al getrokken en nu wil ik mijn ideeen ook een keer omzetten in daden. Hoe kan ik het beste beginnen?
...en waarom?
(Tweeters kraken en de mids spelen niet meer op gelijk volume, dus die zou ik willen vervangen)

Ben eens benieuwd
edit: heel toevallig hierop uitgekomen:
Übergangsbereiche: 700/4000 Hz, dit is waarschijnlijk de frequentie waarop gefilterd wordt ?
Rest specs: http://www.hifi-wiki.de/index.php/Heco_Precision_200
edit: de params hebben ze dus niet, aangezien ze 10 jaar geleden Heco overgekocht hebben en mijn speakers dateren van voor die tijd
[ Voor 51% gewijzigd door Ward Vr op 04-08-2010 12:52 ]
http://zelfbouwaudio.nl/forum/Younes schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 16:21:
Ik speel al heel lang met de gedachte om zelf ook speakers te maken. Ik heb binnenkort weer wat tijd over om er eindelijk eens een keer aan te beginnen. Nou wil ik graag beginnen met een kant en klaar bouwpakket waarin ik stap voor stap de instructies volg.
Is dit, als complete newb verstandig om te doen, gezien het feit dat ik helemaal geen ervaring heb in de electronica? Het heeft me altijd al getrokken en nu wil ik mijn ideeen ook een keer omzetten in daden. Hoe kan ik het beste beginnen?
(Schaamteloze reclame voor een ander forum
Zoek eens naar de Budget vloerstaander van Edo.
(die met de Seas 27TFF moet je hebben)
[ Voor 6% gewijzigd door B_FORCE op 03-08-2010 22:39 ]
Verwijderd
Nou ik heb dat gedaan, en eigenlijk klinken die Bose's nu wat voller. De woofer / en tweeter lijken wat beter aan te sluiten op de x-over frequentie. Wat Seers schreef dat de speaker wat beter doorspeelt in het hoog lijkt idd goed uit te komen. In het lage gebied eerlijk gezegd geen verandering gehoord.Verwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 15:33:
[...]
Het gaat puur alleen om het stofkapje, de conus zelf laat ik als ze zijn. De oplossing is voor wanneer het stofkapje is beschadigd, net als dik papier/karton beschadigd bij omvouwen. Ik probeer daar weer wat stijfheid in terug te brengen, zo dat ie weer ermee kan spelen.
Wat mij betreft is het gebruik van poly-urethaanlak, om een uitgedeukte conus of een uitgedeukt stofkapje te verstevigen, een aardig idee gebleken.
Ik heb inmiddels een ubercheapo zelfbouw kitje inelkaar geflanst, was leuk, edoch niet extreem leerzaam mbt tot het compleet zelf bouwen van een speaker. Dat is toch waar ik uiteindelijk heen wil, zelf componenten samen kunnen stellen op door mezelf vooraf gestelde eisen.
Nu wil ik de lat wat hoger leggen en nu zelf een woofer+tweeter en filter uitzoeken en zelf een kast erbij maken. Voorlopig houd ik het bij een closed cabinet en omdat de kans op een totaal wanproduct nog erg hoog is wil ik het ook bij budget materiaal houden.
Op papier heb ik samengesteld;
- ik wil een 2-weg closed bookshelf set maken van MDF
- 6,5" woofer uitgekozen met freq resp. van 55-3500Hz , mbv Lautspprechershop.de berekent dat de kastinhoud 12.3 liter closed moet zijn.
- tweeter erbij die loopt van 2000-25000Hz
- scheidingsfilter gekozen die scheid op 2500Hz
Nu bekruipt me ernstig het gevoel dat ik er hiermee nog teveel over het hoofd zie, zeker omdat dat ik ervan uit kan gaan dat de uiteindelijke respons verre van vlak zal zijn en geen idee heb wat voor aanpassingen ik kan maken om dat te gaan verbeteren.
Dus als iemand hier wat constructief advies kan geven over factoren waar ik nog meer over moet nadenken dan is dat erg welkom.
Voorlopig leg ik me er overigens wel bij neer dat;
- ik niet het gewenste bereik in het laag ga halen vanwege het closed ontwerp
- de onderdelen mogelijk zelf niet genoeg bieden omdat ik vanwege het risico geen dure onderdelen wil gebruiken.
Binnen dat gegeven wil ik natuurlijk wel er zoveel mogelijk van opsteken voor een serieuzer ontwerp en uiteraard, waar mogelijk natuurlijk van dit project een zo goed mogelijk resultaat halen.
Wat je misschien onderschat is het ontwerpen van een goed wisselfilter. Dit is (samen met de behuizing) echt dé bepalende factor van een luidsprekerontwerp en het ontwerpen is complex en vereist meetapparatuur (microfoon en een impedantiemeter).
Met een woofer van 20 euro (Peerles SDS) en een tweeter van 10 euro (goedkope Vifa ofzo) en wisselfiltercomponenten van max 20-30 euro (Elco's, kernspoelen) kan je een meer dan prima 2-weg speaker maken. Ik heb met een SDS164 van Peerless en een Seas 27TFF tweeter (die laatste is met 30 euro wel wat duurder) echt een SUPER goed klinkende speaker gemaakt. (zie hierboven). Mijn wisselfilter was wel wat duurder (MKP condensatoren, Luchtspoelen met dik koper, dat is meer om high-enderig te zijn, niet 100% nodig).
Het probleem zal hem alleen in het ontwerp zitten. Welke waarden heb je precies nodig bij die woofer die in die kast zit? Kies je voor elejkrische 1e of 2e orde (of 3e of 4e
Dat zijn allemaal dingen die je in het filter moet meenemen. Is best pittig om te ontwerpen.
[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 05-08-2010 17:16 ]
Ben jij dan van mening dat als je een goedkopere versie1) van jouw filter zou bouwen, dat de geluidskwaliteit dan hetzelfde zou zijn als de versie die je nu hebt?JvS schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 17:14:
[..] Mijn wisselfilter was wel wat duurder (MKP condensatoren, Luchtspoelen met dik koper, dat is meer om high-enderig te zijn, niet 100% nodig). [..]
1)Hiermee bedoel ik vooral luchtspoelen met minder dik koper, en daarna; wat zou de invloed zijn als je de MKP's zou vervangen door bijvoorbeeld bipolaire elco's?
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
Even buiten die discussie om, kun je sowieso voorop stellen dat het ontwerp een veel grotere bijdrage heeft. Dus je kunt de onderdelen zo voor goedkopere onderdelen vervangen.
Bij een typisch twee-weg systeem voldoet wat mij betreft een 1mm kernspoel meer dan prima.
Verwijderd
Bipolaire elco's en MPK's gebruiken een andere techniek. Het verschil tussen deze 2 is duidelijk hoorbaar, in het voordeel van MKP's. Of er duidelijk hoorbaar verschil zit tussen een MKP van 5 euro en één van 80 euro is discutabel.Wirf schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 09:21:
[...]
offtopic:
1)[...] wat zou de invloed zijn als je de MKP's zou vervangen door bijvoorbeeld bipolaire elco's?
Persoonlijk heb ik wel verschil gehoord tussen de radiale van Visaton en de axiale van Audyn (Intertechnik). Of het verschil hem nu zat in het radiale/axiale of in het merk weet ik niet, maar het verschil was hoorbaar.
Als je een scheidingsfilter gaat bouwen zou ik voor MKP's van normale geldwaarde gaan, het prijsverschil tussen Elco's en gewone MKP's is niet zo groot, en MKP's zijn beter.
[ Voor 11% gewijzigd door TBTL op 06-08-2010 10:36 ]
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=5342
Er heeft nog niemand een verschil kunnen waarnemen.
Bipolaire elco's kunnen soms idd een wat hogere weerstand hebben.
Je hoort dus daardoor niet specifiek de elco, maar simpelweg een tweeter die gewoon ietsjes zachter staan.
Wat zijn betrouwbare winkels met een goede service ?
Deze zie ik hier wel eens langskomen:
- Crafty
- Speaker en Co
- Speakerland
- Remo
Iemand bereid zijn ervaringen te delen ?
Dat waren enkel losse componentjes voor opbouw en wat dempings materialen maar toch
Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output
Wise enough to play the fool
Eigenlijk alles behalve dat wat je zegt.
Ik heb juist wel weer heel erg goeie ervaring met europe-audio.
Ook met Speaker en Co en Crafty
[ Voor 34% gewijzigd door B_FORCE op 23-08-2010 00:57 ]
edit: en ja dat doen ze
[ Voor 41% gewijzigd door Ward Vr op 23-08-2010 18:43 ]
Het voormalige BMM Electronics, ook niet altijd even positief. Dingen die niet op voorraad zijn en die een eeuwigheid op zich laten wachten. Of dingen die op voorraad zijn maar eigenlijk toch niet.B_FORCE schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 00:56:
Ik heb juist wel weer heel erg goeie ervaring met europe-audio.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
Heeft iemand ervaring met hout verven?
Dat je beuken of kersenhout, zwart verft, maar nog steeds de structuur van het hout ziet?
Als iemand mij hier wat informatie over kan verschaffen zou dat fijn zijn.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!
In het merendeel van de gevallen word er trouwens vaak wel fineer gebruikt.
Ik heb met spuiten (spuitbus autolak) een heel mooi resultaat gekregen op eikenhout.Verwijderd schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 14:57:
Even een vraag,
Heeft iemand ervaring met hout verven?
Dat je beuken of kersenhout, zwart verft, maar nog steeds de structuur van het hout ziet?
Als iemand mij hier wat informatie over kan verschaffen zou dat fijn zijn.
En met een goede reden: 'echte' houten planken zullen gaan werken. Daardoor kan je scheuren in je kasten krijgen of de drivers kunnen vervormd raken. MDF zal dat veel minder doen.vlaaing peerd schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 11:32:In het merendeel van de gevallen word er trouwens vaak wel fineer gebruikt.
Ook dempt MDF de trillingen wat beter, is het makkelijker te verwerken en het is meestal goedkoper.
[ Voor 12% gewijzigd door TBTL op 25-08-2010 14:08 ]
Kun je ook een flesje gekookte lijnzaadolie kopen. Kost een paar euro en werkt prima om hout een kleurtje te geven. Is het meteen ook waterafstotend.
Het volgende project lijkt mij zeer geschikt: http://www.vikash.info/audio/W3-871S/
Deze gebruikt breedband W3-871S drivers. Het enige waar ik nu bang voor ben is dat deze te weinig bas leveren, dus is mijn idee om er ook nog een losse, niet te dure en zo klein mogelijke subwoofer bij te maken. Hiervoor kan ik echter moeilijk bestaande projecten vinden. Weet iemand hiervoor misschien een project, waarbij ook een driver wordt gebruikt die in Nederland te koop is?
Kan ik trouwens ook gewoon een subwoofer zonder problemen met die twee speakers combineren, of moet ik nog letten op frequenties?
Door het zuigen van het hout blijf je juist de nerf zien.Ward Vr schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 12:22:
Waarschijnlijk dan wel eerst een laag om voor te behandelen centr1ino ? Want ik kan mij voorstellen dat hout alles gewoon opzuigt
Zowieso altijd meerde dunnne lagen spuiten totdat het gewenste effekt is bereikt.
Zijn die dan geschikt om als monitors (dat is toch de benaming voor speakers waar je dicht op kunt zitten?) te gebruiken?Ward Vr schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 20:04:
@danielkraak, misschien is het een idee om gewoon 2 Visaton Bijou's te maken ? Is een paar pagina's terug een generisch filter voor samgengesteld, (20EUR/filter ipv 70 op de Visaton site) Gaan behoorlijk laag voor hun formaat.
Edit: is er een webshop waar ik de drivers kan kopen voor deze speakers?
[ Voor 7% gewijzigd door danielkraak op 25-08-2010 23:01 ]
Verwijderd
Ik denk dat Fineren het beste is.
Met monitor word meer bedoeld dat je de speakers voor referentie gebruikt, zoals in studio's bijvoorbeeld. Kenmerkend ervoor is om ermee een zo vlak mogelijke frequency response te krijgen, zodat de speaker zo neutraal is dat je het geluid goed kan beoordelen. Echter zoals ik het op dit forum zie (ben zelf noob in speakerbouw) is het behalen van een vlakke respons of wel de grootste uitdaging.danielkraak schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 20:17:
[...]
Zijn die dan geschikt om als monitors (dat is toch de benaming voor speakers waar je dicht op kunt zitten?) te gebruiken?
In tegenstelling tot hifi speakers mogen ze dus absoluut niet kleuren wat sommige mensen als saai of kaal geluid ervaren. Bij hifi is het min of meer geoorloofd om het "vetter" te laten klinken door bijv een "discosmile" repsons te creeren.
Wat jij bedoeld is nearfield, bookshelf grootte speakers die op kleine, maar zeer gelijk verdeelde afstand van je oren geplaatst dienen te worden. Dit heeft mede als voordeel dat de ruimte waarin je luistert minder van invloed is op het geluid. De ruimte waarin je luistert is overigens in 95% van de gevallen de boosdoener wat betreft het niet nauwkeurig weergeven van de afgespeelde media.
Persoonlijk vind ik nearfield ook het fijnste om te luisteren, je stereobeeld is altijd goed en het geluid kan echt magisch klinken als ik het zo zweefteferig mag uitdrukken. Ik heb daarvoor een speakersetje van 300,- staan die werkelijk gewoon vlakker, nauwkeuriger en zelfs lager weergeeft dan welke state of the art vloerstaander hifi die ik tot op heden gehoord heb. Ik hoop ooit eens een dergelijke kwaliteit speaker inelkaar te kunnen zetten. Dus ja, nearfield kan ik aanraden!
Ben het trouwens niet met je eens dat hifi JUIST moet kleuren.
Ik hou helemaal niet van (te veel) kleuring.
Ik denk dat hij meer bedoelt dat speakers worden aangepast op de akoestiek van een gemiddelde kamer. Veel mensen staren zich blind op het feit dat een sub tot 20Hz of zelfs nog lager bij -3dB of -6dB doet, maar de gemiddelde kamer kan die frequenties helemaal niet hebben. Ook heb je aardig wat lift van plaatsing bij een muur in de buurt, zoals in het gros van de kamers. En zo is er een hele waslijst aan factoren die over het hele spectrum het geluid beinvloeden.B_FORCE schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 13:40:
Echte kleuring in speakers, veel vervorming of pieken in de respons vind ik over het algemeen niet mooi / lekker luisteren.
De meeste speakers worden vooral uit de duim gezogen.
Daarnaast is hoe ze er uit zien ook meestal belangrijker.
Fabrikanten denken echt niet na over akoestiek en andere dingen.
Zo kijken naar wat verkoopt en er mooi (lees" high-end) uit ziet.
Dat zie je heel erg duidelijk in de meeste ontwerpen.
[ Voor 24% gewijzigd door B_FORCE op 26-08-2010 15:12 ]
Nou, dat is wel erg overdreven denk ik. Ik ben ook niet altijd even enthousiast over wat er in de winkels staat, maar er zit natuurlijk wel een technisch ontwerp achter. Dat gekozen is voor een sound die jou niet aanstaat is een ander verhaal. Zo zie je in commerciele audio eigenlijk alleen maar bass-reflex systemen terwijl ik dat gehoorsmatig het minste systeem voor strak laag vind. Dat neemt echter niet weg dat die speakers op basis van berekeningen ontworpen worden.B_FORCE schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 15:11:
@Exirion
De meeste speakers worden vooral uit de duim gezogen.
Daarnaast is hoe ze er uit zien ook meestal belangrijker.
Fabrikanten denken echt niet na over akoestiek en andere dingen.
Die berekeningen (voor zulk soort kasten) zijn nou ook bepaald niet rocket-science. Sterker nog, vaak wordt het "rekenwerk" van de driver fabrikant overgenomen en verzinnen ze enkel het jasje er om heen.Exirion schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 15:26:
[...]
Nou, dat is wel erg overdreven denk ik. Ik ben ook niet altijd even enthousiast over wat er in de winkels staat, maar er zit natuurlijk wel een technisch ontwerp achter. Dat gekozen is voor een sound die jou niet aanstaat is een ander verhaal. Zo zie je in commerciele audio eigenlijk alleen maar bass-reflex systemen terwijl ik dat gehoorsmatig het minste systeem voor strak laag vind. Dat neemt echter niet weg dat die speakers op basis van berekeningen ontworpen worden.
Het blijven technisch gezien toch allemaal simpele conventionele ontwerpen, maar dan met een iets ander filter en/of uiterlijk. Bijna allemaal 2 weg en 2,5 weg systemen of af en toe een 3 wegje.
Ik ben nou niet bepaald onder de indruk van de meeste luidspreker merken (op een paar na), behalve dat ze er mooi uitzien (en veel te duur zijn)
Die mening delen, maar het is dus niet helemaal uit de duim gezogenB_FORCE schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 15:58:
Ik ben nou niet bepaald onder de indruk van de meeste luidspreker merken (op een paar na), behalve dat ze er mooi uitzien (en veel te duur zijn)
Sommigen dus duidelijk welExirion schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 16:28:
[...]
Die mening delen, maar het is dus niet helemaal uit de duim gezogen
(kun je echt zien aan het ontwerp)
hoe kritisch is de doorsnede van de bassreflex pijp ?
In dit topic (http://www.zelfbouwaudio....viewtopic.php?f=3&t=10157) worden verschillende winkellijstjes voorgesteld met BR pijpen van 67mm tem 73mm, bij S&Co hebben ze er van 70mm doorsnede ... ik denk dat dat dus goed zit ? (http://shop.speakerenco.nl/product_info.php?products_id=569)
En hoe zit het met de lengte van de bassreflex pijp ? In het originele ontwerp wordt een lengte gebruikt van 10cm, moet ik de mijne inkorten of steekt dit niet zo nauw ?
De pijp in eerste instantie zo lang mogelijk laten.
Als het niet klinkt kun je 'm altijd nog inkorten.
Een pijp van 17cm gebruiken ipv 10, is dus echt flink lager afstemmen. Maar dat kan goed uitpakken in een kamer. Je wijkt dan wel flink af. Ik heb uiteindelijk 13cm gebruikt.
73mm is volgens mij trouwens de 'echte' pijpbreedte (Visaton BR15.34)
Nu nog cheap-ass dempingsmateriaal scoren want de 'speciaal voor audio-toepassingen supersonische polyester wol' was mij toch net wat te duur
Ik zie dat Edo himself ook gewoon 1cm dik ondertapijt gebruikt heeft en dan waarschijnlijk nog een paar zakken wol, alhoewel dat laatste niet echt af te leiden is uit zijn beschrijving/foto's ... tips iemand ?
(Origineel ontwerp: http://www.xenophonics.net/low_budget/low_budget.htm)
[ Voor 72% gewijzigd door Ward Vr op 26-08-2010 20:11 ]
En vaak wordt alleen de wand bekleed met dempingsmateriaal en wordt verdere vulling achterwege gelaten.
Ik heb gezien dat voor de "zachte" vulling een goedkoop hoofdkussen van bijv kwantum ofzo de polyestervezel wordt gebruikt voor de vulling.
Die polyestervezel is dacht ik ook gewoon in zakken te koop, maar zou zo niet weten waar.
nee dat bedoelde ik ook niet helemaal, daarom zei ik ook "bij Hifi...min of meer geoorloofd..." Het komt namelijk bij Hifi vaker voor en er zijn dan ook veel ontwerpen voor consumenten die een speaker met discosmile weergave prefereren.B_FORCE schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 13:40:
Het gaat niet enkel om een goeie vlakke freq resp, maar eigenlijk meer om een gelijkmatig verloop offaxis (constante directiviteit).
Inderdaad ben ik ook niet wild van kleuring, maar het kan in bepaalde muziekstijlen natuurlijk wel een range aan instrumenten benadrukken die je graag ook benadrukt zou willen horen. In de studio moet je het echter mijden als de pest. Anders gezegd, ik kan me redelijk voorstellen dat je veel bas wil horen als je van dance houd bijv.
Deze middag was ik aan het vertellen aan mijn pa dat ik een paar vloerstaanders ging bouwen, hij vroeg welke impedantie de speakers uiteindelijk zouden hebben ... dat ik het eigenlijk niet wist
Ik gok iets rond de 4Ohm ? (Project: klik)
Nominale impedantie is niet echt een ter zake doende specificatie, tenzij je complexe speakers maakt met complexe impedantie curves die onder de 4ohm dippen of als je het geheel gaat aansturen met een krankzinnig kleine of buizenversterker die geen 4ohm speaker aankan.
Tegenwoordig hebben alle versterkers veel vermogen. Ook de cheap ass 5.1 versterkers van 200 euro. Ruim voldoende in elk geval om zonder problemen met elke 4ohm nominaal speaker te kunnen spelen. (en hoger natuurlijk al helemaal)
[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 27-08-2010 16:23 ]
Schijnbaar zit de tweeter op 4 en de mid rms op 8 ohm.Ward Vr schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:02:
Deze middag was ik aan het vertellen aan mijn pa dat ik een paar vloerstaanders ging bouwen, hij vroeg welke impedantie de speakers uiteindelijk zouden hebben ... dat ik het eigenlijk niet wist![]()
Ik gok iets rond de 4Ohm ? (Project: klik)
Een gemiddelde van 6 is een normale weerstend voor luidsprekers.