Het grote Zelfbouw speaker topic

Pagina: 1 ... 6 ... 25 Laatste
Acties:
  • 344.972 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Yes, dat had ik gezien, ik ga ook de 3,3Ohm gebruiken ipv de 2,2Ohm daar rechtsboven in het filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Zo, mijn eerste reactie hier, maar al wel veel gelezen!

Op dit moment bezit ik een paar Final Sound 300i electrostaten. En hoewel ik daar niet ontevreden over ben, wil ik graag verder. Wellicht niet zozeer in kwaliteit, aangezien de final sounds van een aardige klasse zijn, maar wel in type speaker. Soms wil je gewoon weer eens wat anders proberen? Denk dat iedereen dat wel kent? Daarnaast zijn electrostaten op verschillende punten 'lastig'.

Goed, ik heb in het verleden al vaker naar speakers geluisterd en ben bijvoorbeeld erg gecharmeerd van Focal speakers zoals de Chorus 800 lijn. Speakers met een fijne en aanwezige hoge als lage toon, terwijl de midden toon niet weg word geduwd.

Maar ik kan andere type speakers zoals mijn electrostaten ook heel erg waarderen. In mijn auto zaten weer echt Amerikaanse speakers van Phoenix Gold, waar ik ook heel blij mee was. Dus ik kan niet zomaar 1 type geluid of speaker/driver aanwijzen wat ik fijn/leuk vind klinken.

Ook ben ik al enige tijd geïnteresseerd in DIY speakers, aangezien je daar over het algemeen toch een hoge kwaliteit mee in huis kan halen voor minder geld dan dat het kost om de duren modellen van de merken te kopen. Voor de Focal Chorus 826w's betaal je zo 1100 per stuk! Dat zou nog te doen zijn, maar beter voor minder is altijd goed.

Zoals gezegd, al veel zitten lezen. En ik wil bijvoorbeeld iig een 3 weg systeem dit keer. Heel anders dan de electrostaten, maar toch. Ik wil graag een goede lage tonen extensie, wat ik nu bijvoorbeeld helemaal niet heb. Niet erg, heb een perfecte subwoofer, maar ach, nu heb ik weer de keus zeg maar. ;)

Anyway, na veel rondkijken ben ik op de DTQWT speakers ge-designed door Troels Gravesen uitgekomen. Ik ben erg gecharmeerd van het design en naar verwachting ook het geluid. Aangezien ik er niet eerst naar kan luisteren blijft het altijd een beetje een gok, maar toch! Dat is het met speakers bouwen denk ik altijd een beetje (behalve als je er ergens naar kan gaan luisteren).

Wel heb ik er al veel positieve geluiden over gelezen. Ook moet mijn huidige receiver (Onkyo TSR-605) zonder problemen de speakers aan kunnen sturen. Iig gekeken naar power handeling. Uiteraard zijn er betere versterkers voorstelbaar. Dit heb ik via de email ook aan Troels gevraagd en binnen enkele uren al het antwoord gekregen dat het gekeken naar power handeling absoluut geen probleem moet zijn.

Wel zijn ze echt heel groot! 50 cm diep! :O Daar moet wel een beetje aan gewerkt worden gekeken naar de WAF factor... maar toch. Ze houd gelukkig ook van goed geluid en wil een inbreng in de kleurtjes. :P Euhm, prima. ;)

Verder vind ik het erg fijn dat er meerdere mensen zijn die ze al gebouwd hebben en hiervan ook gedetailleerde fotos hebben gemaakt! Ook is het handig dat alle componenten welke je nodig hebt binnen een kit te krijgen zijn van ongeveer 1000 euro. Gaat altijd goed zijn dus!

Mijn vraag aan jullie. Wat vinden jullie van het design, heeft er iemand al ervaring met zijn speakers? En gewoon algehele gedachtes van de mensen die dit vaker doen!

Zelf heb ik het idee dat het design niet veel bass kan produceren, terwijl er wel gebruikt word gemaakt van 2x10" bass drivers..... Hoor ik ook graag jullie gedachtes over. Ik ben gewend dat er een subwoofer mee speelt.

Ik moet bekennen dat dit het eerste DIY project voor me gaat worden..... maar goed, we moeten ergens beginnen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Quindor op 28-08-2010 01:52 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:20
euhm 10" drivers in een nette vloerstaander. Ik ben niet bekend met de specs van de onderdelen, maar denk toch dat dit juist wel in staat moet zijn om alles vlak tot ver onderin het frequentiebereik moet kunnen halen.

Maar ja, het kan inderdaad zijn dat je meer bas wil horen dan "vlak", in dat geval denk ik dat je dan gewoon beter je sub woofer erbij aan kan sluiten.

Vind het zelf overigens nogal een beste prestatie om dit als je eerste project te nemen, tenzij je uiteraard alles als kit in elkaar gaat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
even wat anders (en daarom in een andere post)

Ikzelf zit nogal behoorlijk aan te klooien met mijn aankooptwijfel en het idee dat closed cabinet ontwerpen eigenlijk de meest responsieve bas moet kunnen weergeven, ik zie echter bij veel kits dat closed designs niet zo laag komen.

Zijn er mensen hier die weten of je met een (2-weg) closed box nog behoorlijk vlak tot de 35-40 hz kan komen?

Ik gebruik op dit moment hele fijne actieve monitors met baspoort aan de voorkant. Klinkt absoluut prima, maar merk dat de bas erg "losjes" klinkt,dus de laag komt er wel uit maar lichtelijk "flobberig" (sja...subjectiviteit bewoorden is nu eenmaal vaag), ik hoop er dus iets naast te kunnen zetten wat een enorme strakke bas weergeeft (voor referentie, dus niet tegelijkertijd!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 10:42

Barreljan

...Zoom-Zoom...

ik denk dat een hoop van het kist design afhangt...

kijk ook even hier: http://www.humblehomemadehifi.com/

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Als je actief corrigeert kun je gesloten met gemak tot 25Hz komen.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Maar je zal de woofer in een tweeweg niet groter willen dan 6,5", dus je hebt dan over het algemeen wel meer vervorming in het laag hebben en het kan niet zo hard.

Edit: de Nescio is een actief gecorrigeerde tweeweg (nouja, eigenlijk een breedbander met subwoofer) die 30Hz haalt.

[ Voor 66% gewijzigd door TBTL op 28-08-2010 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Klopt, ik zou er dan ook een 3 weg van maken :)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Tjonge. Zojuist is het design van de DTQWT-mkII verschenen. Kleine wijzigingen op het eerste design, maar toch! :D

Ben erg enthousiast iig! Gaat moeilijk worden, maar zeer de moeite waard verwacht ik! :D

--update--
Nou, na veel onderzoeken, lezen en dat soort zaken. Besloten de DTQWT's op dit moment niet te bouwen. Eerst eens wat simpelers bouwen! :P

Nu onderzoek aan het doen naar de Statement Monitor. Ook nog niet zeker, maar zeker wel een stuk makkelijker in de bouw. ;)

Anyway, nog druk aan het onderzoeken dus!

[ Voor 42% gewijzigd door Quindor op 14-09-2010 23:19 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

• Ward Vr
Voodoo_man schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 21:31:
Speaker en Co zijn erg goed met de webwinkel en snelheid van versturen. Heb er 2x besteld, elke keer vlot door het systeem.

Dat waren enkel losse componentjes voor opbouw en wat dempings materialen maar toch :)
Als ze het in voorraad hebben zullen ze waarschijnlijk inderdaad wel snel zijn, maar als ze iets moeten importeren gaat het blijkbaar zo snel niet, ben al 2,5 weken aan het wachten :O Al wel wat heen en weer gemaild maarja, beloven ...

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik ben aan het kloten met het maken van een passief drieweg filter. Het enige probleem is dat ik bij god niet weet waar ik moet beginnen.

Mijn werkvolgorde is zo:
Ik heb de drivers/tweeters gekozen op www.speakerland.nl . Die hebben namelijk mooie .pdfjes met T/S parameters. In X-Over3 kan ik deze vervolgens invoeren om de response grafiek tevoorschijn te toveren. Dan kan ik kijken wat de componenten van het filter met de response gaan doen. Het probleem is alleen dat van de tweeters T/S parameters niet goed bekend zijn (onmeetbaar denk ik :? ).

Hoe pak ik dat aan?

Edit:
Wat wil ik?
Ik ben 2 flinke vloerstaande luidsprekers aan het ontwerpen. Ik wil gewoon stereo, 5.1 boeit me niet. Ik wil wel een goede laag respons, vandaar de 3-weg. Het liefst uit de betaalbare scan speak discovery serie. Een compartiment met een 26cm woofer, en daarboven het midwoofercompartiment met de tweeter.

[ Voor 21% gewijzigd door AtomicShockwave op 15-09-2010 22:14 ]

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08 21:35
AtomicShockwave schreef op woensdag 15 september 2010 @ 22:10:

Mijn werkvolgorde is zo:
Ik heb de drivers/tweeters gekozen op www.speakerland.nl . Die hebben namelijk mooie .pdfjes met T/S parameters. In X-Over3 kan ik deze vervolgens invoeren om de response grafiek tevoorschijn te toveren. Dan kan ik kijken wat de componenten van het filter met de response gaan doen. Het probleem is alleen dat van de tweeters T/S parameters niet goed bekend zijn (onmeetbaar denk ik :? ).

Hoe pak ik dat aan?
You're doing it wrong!

Ik weet niet wat voor programma X-Over3 precies is, maar voor een crossover heb je in de basis twee grafieken nodig: impedantie en frequentierespons. De T/S-parameters zijn niet interessant (voor het crossovergebied).

Deze moet je dus zelf meten, nadat je ze in de kast hebt gestopt. De beste simulatie van tevoren moet je maken door de curves over te tekenen met SPLTrace ofzo en deze in een programma als BoxSim te halen die de kastbreedte mee kan nemen in de simulatie.

Maar dat is niet de juiste methode. Je moet echt de units zelf (laten) meten. En ook nadat je een testfilter hebt moet je een verificatiemeting kunnen maken.

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Seers schreef op donderdag 16 september 2010 @ 00:00:
[...]

You're doing it wrong!

Ik weet niet wat voor programma X-Over3 precies is, maar voor een crossover heb je in de basis twee grafieken nodig: impedantie en frequentierespons. De T/S-parameters zijn niet interessant (voor het crossovergebied).

Deze moet je dus zelf meten, nadat je ze in de kast hebt gestopt. De beste simulatie van tevoren moet je maken door de curves over te tekenen met SPLTrace ofzo en deze in een programma als BoxSim te halen die de kastbreedte mee kan nemen in de simulatie.

Maar dat is niet de juiste methode. Je moet echt de units zelf (laten) meten. En ook nadat je een testfilter hebt moet je een verificatiemeting kunnen maken.
Ik wist idd al dat het "goed" maken van het filter gebeurd door metingen van je complete kast. Maar ik wilde toch een soort van uitgangspunt. Aangezien de benodigde grafieken wel aanwezig zijn ga ik je idee toch eens proberen. Maar dan stuit ik op een volgend struikelblok, De impedantiegrafiek is dimensieloos van zichzelf. Moet ik dat dan normaliseren met de meetwaarden die elders wel staan gegeven?

Voorbeeld: http://www.speakerland.nl...overy/PDF/12W-8524G00.pdf

Alvast bedankt voor je inzicht!

• vlaaing peerd
TBTL schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 16:27:
Maar je zal de woofer in een tweeweg niet groter willen dan 6,5", dus je hebt dan over het algemeen wel meer vervorming in het laag hebben en het kan niet zo hard.

Edit: de Nescio is een actief gecorrigeerde tweeweg (nouja, eigenlijk een breedbander met subwoofer) die 30Hz haalt.
Even uit dit topic weggeweest, maar bedankt voor de tips guys.

Even voor de duidelijkheid, ik ben niet van plan actieve speakers te bouwen en ook geen 3-weg, ik ben beginner en benodig een redelijk eenvoudig ontwerp. 2-weg closed is dan ideaal, maar ik wil dan uiteraard wel van de voordelen gebruikt kunnen maken en zo goed mogelijk resultaat hebben. genoeg MDF en materiaal in huis gehaald inmiddels, maar durf nog geen driver, tweeter en filter keuze te maken, het liefst zou ik voor de filter ook nog een kant en klare willen gebruiken.

@Bforce,

Hoe denk je dat laag te halen, zit dat voornamelijk in het kast ontwerp? 25-30Hz is niet ubernoodzakeliijk maar dat ie pas bij de 45 begint af te rollen zou wel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou gewoon een basreflex maken. Ook enorm strak klinkende 2-weg systemen hebben bijna altijd wel een basreflexpoort. op die manier kan je redelijk goed tot de 45Hz komen. Maar met een gesloten systeem gaat het je gewoonweg niet goed lukken. Ik zou niet snel groter dan 8" gaan (liever 6,5") vanwege bundeling of omdat je anders erg laag moet cross-overen.

De meest gerenommeerde 2-weg speakers gebruiken eigenlijk altijd een 6,5-7" woofer en een basreflex afstemming. En wees gerust, die geven meer dan voldoende laag weer.

DD8-MKII
Afbeeldingslocatie: http://www.humblehomemadehifi.com/DD8-MkII_bestanden/image026.jpg

SR71:
Afbeeldingslocatie: http://zaphaudio.com/SR71-modeled-FR-IMP.gif

ER18DXT idem ditto.

Deze drie zaken gebruik je als ontwerpdoelstelling:

- Moet 2 weg zijn
- Moet 35Hz vlak halen
- Moet gesloten zijn

Ik wil je eigenlijk van harte aanraden om deze zaken los te laten. een speaker die op 45-50Hz zijn -3db punt heeft, zal op 35Hz in een ruimte meer dan genoeg geluid produceren. Tenzij je alleen maar de laagste tonen van orgels wilt gaan weergeven ofzo.

Daarnaast is gesloten niet nodig voor een goed en strak klinkende speaker. En als laatste is het gewoon niet haalbaar, zonder EXTREEM in te leveren op goed geluid in mid/hoog.

Waarom vind je die eisen zo belangrijk?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Onderdelen voor 2* Edo's vloerstaander zijn binnen! Gisterenavond op de post gedaan en nu al in BE, dat was snel :)
Heu, het voelt nogal als een domme vraag :P , maar om van mijn pcb naar de speakers te gaan, welke kabels/draadjes gebruik ik daar best voor ? Of maakt dat niets uit ? (Gewoon koper dat dik genoeg is?)
Omdat ik atm enkel nog een paar stukjes molexkabel heb liggen (gevlochten koper, dik genoeg wrs), kan het kwaad moest ik gewoon dit gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Maakt niet uit, tenzij je gelooft in hoorbare verschillen tussen kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Ok, ja khad al het 'Zilveren kabels gesmeed door elfen bij maanlicht' topic wat zitten doorlezen, maar sommigen daar verliezen zich nogal in de details denk ik :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ward Vr op 17-09-2010 21:13 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gewoon hetzelfde draad als dat je als speakerkabel gebruikt.

• Seers
AtomicShockwave schreef op donderdag 16 september 2010 @ 12:43:
[...]

Ik wist idd al dat het "goed" maken van het filter gebeurd door metingen van je complete kast. Maar ik wilde toch een soort van uitgangspunt. Aangezien de benodigde grafieken wel aanwezig zijn ga ik je idee toch eens proberen. Maar dan stuit ik op een volgend struikelblok, De impedantiegrafiek is dimensieloos van zichzelf. Moet ik dat dan normaliseren met de meetwaarden die elders wel staan gegeven?

Voorbeeld: http://www.speakerland.nl...overy/PDF/12W-8524G00.pdf

Alvast bedankt voor je inzicht!
Oei, dat is niet zo netjes van ScanSpeak. Het is zo te zien een logaritmische grafiek ook nog eens als je de nominale en piekwaarde bekijkt. Aan de Le zou je de stijging ook moeten kunnen toveren. Alhoewel de Le ook verandert met de frequentie.

Misschien kun je met BoxSim dat alles al gelijk zien bij het invullen van de T/S-parameters bij zo'n midwoofer.

Het is trouwens wel een mooi midwoofertje zeg! Waar ben je dit van plan mee te combineren?

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Seers schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 09:52:
[...]

Oei, dat is niet zo netjes van ScanSpeak. Het is zo te zien een logaritmische grafiek ook nog eens als je de nominale en piekwaarde bekijkt. Aan de Le zou je de stijging ook moeten kunnen toveren. Alhoewel de Le ook verandert met de frequentie.

Misschien kun je met BoxSim dat alles al gelijk zien bij het invullen van de T/S-parameters bij zo'n midwoofer.

Het is trouwens wel een mooi midwoofertje zeg! Waar ben je dit van plan mee te combineren?
Ik wil het onderste gedeelde van de vloerstaander gebruiken voor deze woofer:
http://www.speakerland.nl...-8534G00%20-%20Prelim.pdf

Met een EPB van 59 dacht ik.

Ik heb lang gedacht om hem gesloten te laten maar ik kan de gain in het laag door de poort gewoon niet laten liggen. Bovendien blijft de group delay redelijk binnen de perken in de eerste simulaties. Binnekort zal ik wat grafiekjes plaatsen met nog wat vragen daarover.
Inhoud laag cabinet: 100L

De tweeter wordt "gewoon" deze: http://www.speakerland.nl...very/PDF/d2608-913000.pdf
Ik weet alleen niet of ik daar een goede keuze mee maak, ik heb ook vooral op de prijs gelet. Ik ga geen 230 euro besteden aan een tweeter bij mijn eerste zelfbouw project.

Crossoverpunten komen rond de 200Hz en 3Khz, maar daar komt nog wat gedoe met harmonische frequenties bij kijken dacht ik te lezen.

Al met al een erg traag vorderend project. Ik weet vooral over filterontwerp nog erg weinig. Er zijn zoveel verschilllende parameters bij speaker-ontwerp. Ik lees/leer me een ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:19

SaN

Ik heb laatst een mooie center speaker gekocht van Tannoy. Nu is alleen het frontje nogal vies en op 1 plek gescheurd.

Ik wil graag het frontje opnieuw bekleden. Heeft iemand misschien wat tips voor me? Ik weet niet zo goed hoe ik moet beginnen namelijk en ik kan er maar erg weinig over vinden.

Hier toch wat gevonden: http://www.audiofriends.n...s/accessoires/page23.html tips zijn nogsteeds welkom.

[ Voor 16% gewijzigd door SaN op 19-09-2010 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
AtomicShockwave schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 18:17:
[...]

Ik wil het onderste gedeelde van de vloerstaander gebruiken voor deze woofer:
http://www.speakerland.nl...-8534G00%20-%20Prelim.pdf

Met een EPB van 59 dacht ik.

Ik heb lang gedacht om hem gesloten te laten maar ik kan de gain in het laag door de poort gewoon niet laten liggen. Bovendien blijft de group delay redelijk binnen de perken in de eerste simulaties. Binnekort zal ik wat grafiekjes plaatsen met nog wat vragen daarover.
Inhoud laag cabinet: 100L
Waarom zo'n grote kast? 100 liter is echt enorm voor een vloerstaander. Er zijn genoeg andere woofers aan de horizon natuurlijk.
De tweeter wordt "gewoon" deze: http://www.speakerland.nl...very/PDF/d2608-913000.pdf
Ik weet alleen niet of ik daar een goede keuze mee maak, ik heb ook vooral op de prijs gelet. Ik ga geen 230 euro besteden aan een tweeter bij mijn eerste zelfbouw project.
Hoeveel kost dat tweetertje eigenlijk? Hij heeft veel weg van de HDS tweeter van Peerless lijkt wel. Maar aan de andere kant zou het ook natuurlijk een "vifa"-tweeter kunnen zijn.
Crossoverpunten komen rond de 200Hz en 3Khz, maar daar komt nog wat gedoe met harmonische frequenties bij kijken dacht ik te lezen.
Wow, waarom zo laag (200 Hz)? Dat gaat je klauwen met geld kosten aan filtercomponenten joh! Het is natuurlijk wel een 10" (wat ook best groot is, ik zou wellicht toch eerder kijken voor een 8") maar als je hem aan de voorkant monteert kun je het vast wel iets oprekken.

Wil je graag alles ScanSpeak houden of sta je ook open voor andere suggesties? SB Acoustics (ex-ScanSpeak medewerkers) hebben mooie tweeters voor weinig geld (oké, ook wel woofers), en je hebt bijvoorbeeld een veelgebruikte Seas H1212 die je zo kan laten klinken als je wilt. Qua woofers zou je eens kunnen kijken naar de RS-serie van Dayton. Deze zijn mooi gebouwd en komen akelig diep en spelen behoorlijk zuiver (weinig vervorming en rechte frequentiekarakteristiek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
JvS schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 12:21:

Waarom vind je die eisen zo belangrijk?
bedankt voor uitleg en tips, hier kan ik heel veel mee.

Het gesloten ontwerp om 2 redenen, eenvoudiger ontwerp en dacht als contrast met mijn gepoorte monitors een gesloten kast te nemen, mijn ervaring met bestaande closed speakers is inderdaad dat die minder laag gaan, maar wel vaak wat strakker de bas weergeven, eigenlijk het enige minpunt van mijn monitors.

De keuze voor 2-weg is ook om de eenvoud van het en dat ik denk daarmee een nauwkeuriger resultaat te boeken dan 3-weg.

De laag is belangrijk omdat ik in de muziek die ik produceer vrij nauwkeurig "sub" bassen (vaak gewoon laag afgefilterde sinustonen) moet kunnen beoordelen, waar de 45hz meer dan 6db afvalt worden deze al snel zo slecht hoorbaar dat ik niet meer nauwkeurig het geluidsniveau in de mix kan bepalen.

als je het bijelkaar optelt is wel/niet ported het eerste wat ik zou kunnen laten vallen en vroeg me voornamelijk af of het mogeliijk was met closed ontwerp dat probleem te omzeilen, blijkbaar niet zo goed dus.

Ik verwacht niet voor mijn eerste serieuze poging meteen zo hoge kwaliteit speakers te bouwen waarmee ik nauwkeurig kan monitoren, maar dat neemt niet weg dat ik ernaar streef en zo goed mogelijk resultaat ermee te boeken. bedankt iig en als je nog meer kan weerleggen of tips hebt dan is dat heel erg welkom. Tot nu toe heb ik alleen nog maar een bult MDF liggen, dus ik kan er nog alle kanten mee op.

edit;DD8-MKII is interresant en ziet er haalbaar uit, dat ga ik even nakijken, is het trouwens mogelijk die crossovers kant en klaar te bestellen?

[ Voor 4% gewijzigd door vlaaing peerd op 20-09-2010 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Niet heel makkelijk, maar een crossover maken is niet zo heel erg moeilijk. Het enige dat je moet doen is solderen. Ik zag er ook tegenop, maar vond dat achteraf het makkelijkst. Het hout en de afwerking is met afstand het moeilijkst.

Hier worden trouwens alle onderdelen van een DD8 MKII los te koop aangeboden (samen met een kast, die kast wil ik misschien hebben, jij de onderdelen? :P)
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=21&t=11031

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Seers schreef op zondag 19 september 2010 @ 17:12:
[...]
Waarom zo'n grote kast? 100 liter is echt enorm voor een vloerstaander. Er zijn genoeg andere woofers aan de horizon natuurlijk.
De kastgrootte is gekomen om de respons wat vlak te krijgen, zoals je zult zien komt er een beetje een bult als ik het volume verklein:

http://australie.dezeserver.nl/freq.jpg
http://australie.dezeserver.nl/group.jpg

Feedback welkom!
[...]
Hoeveel kost dat tweetertje eigenlijk? Hij heeft veel weg van de HDS tweeter van Peerless lijkt wel. Maar aan de andere kant zou het ook natuurlijk een "vifa"-tweeter kunnen zijn.
69E, er waren nog wel goedkopere trouwens. Ik ben eerlijk gezegd alweer vergeten waarom ik deze gekozen heb. :$
http://www.speakerland.nl...elen/scan-speak-discovery
Wow, waarom zo laag (200 Hz)? Dat gaat je klauwen met geld kosten aan filtercomponenten joh! Het is natuurlijk wel een 10" (wat ook best groot is, ik zou wellicht toch eerder kijken voor een 8") maar als je hem aan de voorkant monteert kun je het vast wel iets oprekken.
Mja over die x-over frequentie ben ik nog niet helemaal uit. Maar ik heb wel express voor een flinke Sd gekozen omdat ik dat laag zo belangrijk vind. Zo ligt het laag en de midwoofer wat verder uit elkaar en heb ik het gevoel dat ik een breder frequentiegebied bestrijk. Het is infeite een sub met een boekenkast speaker er op. Is dat nadelig?
Wil je graag alles ScanSpeak houden of sta je ook open voor andere suggesties? SB Acoustics (ex-ScanSpeak medewerkers) hebben mooie tweeters voor weinig geld (oké, ook wel woofers), en je hebt bijvoorbeeld een veelgebruikte Seas H1212 die je zo kan laten klinken als je wilt. Qua woofers zou je eens kunnen kijken naar de RS-serie van Dayton. Deze zijn mooi gebouwd en komen akelig diep en spelen behoorlijk zuiver (weinig vervorming en rechte frequentiekarakteristiek).
Ik sta zeker open voor andere merken. Ik vond deze serie toevallig mooi in mijn prijscategorie vallen en dat gaf me direct iets om mee te werken en simuleren. Ik zal er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Arrrghh, ik word panisch van MDF. Tijdens de bouw van mijn kasten begon het al te scheuren bij de grondlaag. Eindelijk alles zonder scheuren strak gekregen, zie ik zojuist weer barsten nadat ik ze even bij het raam had neergezet. Dat is wel 2m verschoven! Ik ben er klaar mee, volgende week een rol polyester halen. Ze worden lekker ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Oyster schreef op maandag 20 september 2010 @ 16:20:
Arrrghh, ik word panisch van MDF. Tijdens de bouw van mijn kasten begon het al te scheuren bij de grondlaag. Eindelijk alles zonder scheuren strak gekregen, zie ik zojuist weer barsten nadat ik ze even bij het raam had neergezet. Dat is wel 2m verschoven! Ik ben er klaar mee, volgende week een rol polyester halen. Ze worden lekker ingewikkeld.
MDF is niet zo heel sterk in de dikte-richting, en daar moet je rekening mee houden. Je kunt niet zomaar in de kopse kant van een plaat een schroef of spijker slaan, dan splijt het direct. Dus ik vrees dat dit meer zegt over de toegepaste bewerkingstechnieken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

AtomicShockwave schreef op maandag 20 september 2010 @ 16:51:
[...]

MDF is niet zo heel sterk in de dikte-richting, en daar moet je rekening mee houden. Je kunt niet zomaar in de kopse kant van een plaat een schroef of spijker slaan, dan splijt het direct. Dus ik vrees dat dit meer zegt over de toegepaste bewerkingstechnieken. ;)
Knap dat jij zomaar even weet hoe, wat, waar en wanneer ik bepaalde bewerkingstechnieken heb toegepast! En dat ook nog zonder verdere relevante informatie of beelden van de situatie! _/-\o_ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
JvS schreef op maandag 20 september 2010 @ 10:16:
Niet heel makkelijk, maar een crossover maken is niet zo heel erg moeilijk. Het enige dat je moet doen is solderen. Ik zag er ook tegenop, maar vond dat achteraf het makkelijkst. Het hout en de afwerking is met afstand het moeilijkst.

Hier worden trouwens alle onderdelen van een DD8 MKII los te koop aangeboden (samen met een kast, die kast wil ik misschien hebben, jij de onderdelen? :P)
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=21&t=11031
Vind ik geen gek idee, maar als ik al 2x woofer + 2x tweeter nieuw koop, zit ik op nog geen 200 euro, waarom zouden we dat dan 2e hands voor 400 nemen? Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat die scheidingsfilter zoveel waard moet zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Oyster schreef op maandag 20 september 2010 @ 16:58:
[...]

Knap dat jij zomaar even weet hoe, wat, waar en wanneer ik bepaalde bewerkingstechnieken heb toegepast! En dat ook nog zonder verdere relevante informatie of beelden van de situatie! _/-\o_ ;)
Ik bedoel het niet lullig. Maar het is toch een logische gedachte dat: Als je MDF scheurt (het is gevoelig spul), dat ik dan de conclusie trek dat je er dingen mee aan het doen bent waar het niet tegen kan? Anderzijds is het best mogelijk een speaker te bouwen zonder dat het MDF scheurt. Pure logica lijkt me dat.

Maarre pics zijn altijd leuk in dit topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

AtomicShockwave schreef op maandag 20 september 2010 @ 19:33:
[...]

Ik bedoel het niet lullig. Maar het is toch een logische gedachte dat: Als je MDF scheurt (het is gevoelig spul), dat ik dan de conclusie trek dat je er dingen mee aan het doen bent waar het niet tegen kan? Anderzijds is het best mogelijk een speaker te bouwen zonder dat het MDF scheurt. Pure logica lijkt me dat.

Maarre pics zijn altijd leuk in dit topic!
Ja absoluut, maar dat houdt niet automagisch in dat ik dan verkeerde bewerkingsmethodes toepas. ;) Dit is een kwestie van een zeer lage kwaliteit MDF dat ook nog eens heel erg vochtgevoelig is. Overigens werkt MDF altijd wel wat. Zichtbaar bij bijvoorbeeld naden die gelakt zijn. Dat gaat vroef of laat toch werken en scheuren. Het is de laatste keer dat ik het als ondergrond voor lak gebruik. Er gaat in ieder geval een laagje glasvezel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Lijkt mij toch ook uiterst discutabel dat MDF zich zo slecht laat bewerken als jij zegt, ;) (foto's?) ik heb hier atm 2 boxen 75% af en gaat gewoon goed, maar je moet wel een beetje weten wat je doet, met lijm, klemmen enz.
Qua vijzen: gaatjes voorboren is de boodschap als je MDF echt moeilijk doet. (Ik boor ze eig altijd voor om geen risico's te nemen)

Nog een vraagje van mijn kant: als jullie de drivers in het hout vast schroeven, steken jullie daar nog een laagje vilt/stof/... tussen om de luchtdichtheid te garanderen ?

[ Voor 19% gewijzigd door Ward Vr op 20-09-2010 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik zeg niet dat MDF zich slecht laat bewerken, ik zeg dat MDF op den duur gaat werken. Dat hoort toch echt bekend te zijn. Als je niet verstek zaagt weet je dat de verf gaat scheuren op de naden. Kijk maar eens op de gespecialiseerde fora, het is algemeen bekend. Ik boor sowieso geen gaten want ik gebruik geen schroeven afgezien van de drivers. Alles is gelijmd en goed ook.

Foto staat gewoon in dit topic.
Nog een vraagje van mijn kant: als jullie de drivers in het hout vast schroeven, steken jullie daar nog een laagje vilt/stof/... tussen om de luchtdichtheid te garanderen ?
Heel simpel, als het lekt kan je het gebruiken. :?

Afbeeldingslocatie: http://i36.photobucket.com/albums/e27/Xander2000/IMG_2406.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Oyster op 20-09-2010 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yep een meubelmaker zei laatst, er zijn niet veel zekerheden in het leven. Een ervan is dat MDF zal werken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Ha, ben wat te snel geweest blijkbaar :9 Dacht dat iemand echt vijzen in de kopse kant van mdf had zitten vijzen met het splijten tot gevolg.
Oyster schreef op maandag 20 september 2010 @ 20:55:
Heel simpel, als het lekt kan je het gebruiken. :?
Heu, maar dat lijkt mij moeilijk vast te stellen ?
En het is dus niet zo dat dit standaard gebruikt wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door Ward Vr op 20-09-2010 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

[b][message=34719340,noline]

Heu, maar dat lijkt mij moeilijk vast te stellen ?
En het is dus niet zo dat dit standaard gebruikt wordt.
Heb je het al geprobeerd? Een lekke driver voel je vrij eenvoudig. Laat de drivers even pompen en voel met je vingers langs de randen. Als er lucht ontsnapt voel je een klein briesje, die veelal ook nog eens wat kouder is. Als je niets voelt is het geen issue. :)

Of het standaard gebruikt wordt hangt af voor hoeveel je de complete speakers gekocht hebt. :+ Of het standaard gebruikt wordt in diy land, hangt af in welke mate het een hype is en hoeveel topics er over bestaan. :P

Owja, vijzen heb ik sowieso niet. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Oyster op 20-09-2010 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Oyster schreef op maandag 20 september 2010 @ 21:23:
[...]
Of het standaard gebruikt wordt in diy land, hangt af in welke mate het een hype is en hoeveel topics er over bestaan. :P
Haha :D , ok, ik zie wel verder dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een driver is van zichzelf al lek. Zeker die geweven drivers of met een fasekegel. Volgens mij hebben lekjes, gaatjes en kiertjes die erg klein zijn weinig invloed op de werking van een behuizing. Of in elk geval niet zoveel als mensen beweren :). Toch kit iedereen alles het liefst helemaal en totaal dicht. Het kleine beetje potentiele 'lek' tussen de driver en de kast, zal niet echt iets toevoegen. Luchtdicht is het niet, maar zolang er geen enorme luchtdruk in een gesloten behuizing wordt opgebouwd, voorzie ik geen problemen.

Alleen met een sub in een gesloten behuizing heb je risico op 'fluiten', dus is het wel echt aan te raden goed af te dichten. Anders kan het wel, maar echt nodig is het niet (ik heb het in mijn zelfbouwspeakers voor een vriend niet gedaan).

[ Voor 41% gewijzigd door JvS op 20-09-2010 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
AtomicShockwave schreef op maandag 20 september 2010 @ 16:08:
[...]

De kastgrootte is gekomen om de respons wat vlak te krijgen, zoals je zult zien komt er een beetje een bult als ik het volume verklein:

http://australie.dezeserver.nl/freq.jpg
http://australie.dezeserver.nl/group.jpg

Feedback welkom!
Ja, dat verwachtte ik wel met zulke parameters. Maar het ging mij er meer om dat je blijkbaar eerst een woofer uitkiest en daar dan een kast voor gaat ontwerpen. Dat kan, maar logischer is om je eerst af te vragen hoe groot je je speaker wilt hebben als het in je kamer staat. Minimaal 26 cm breed en 100 liter is gewwoon behoorlijk lomp.
Als dit je niet deert heb ik natuurlijk niets gezegd maarja er zijn nog zoveel andere vissen in de zee. Kijk eens in de vijvers van Peerless (HDS) en Dayton (RS) bijvoorbeeld.
[...]

69E, er waren nog wel goedkopere trouwens. Ik ben eerlijk gezegd alweer vergeten waarom ik deze gekozen heb. :$
http://www.speakerland.nl...elen/scan-speak-discovery

[...]

Mja over die x-over frequentie ben ik nog niet helemaal uit. Maar ik heb wel express voor een flinke Sd gekozen omdat ik dat laag zo belangrijk vind. Zo ligt het laag en de midwoofer wat verder uit elkaar en heb ik het gevoel dat ik een breder frequentiegebied bestrijk. Het is infeite een sub met een boekenkast speaker er op. Is dat nadelig?
Het gaat er natuurlijk wel om dat het één mooi geheel wordt. Je moet ook nog een beetje rekening houden met je bafflestep (doet BoxSim geloof ik ook). Als je op 200 Hz wilt crossen (je gaat schrikken van je componentkosten en je haalt je dempingsfactor ook naar beneden hoogstwaarschijnlijk) is er een kans dat het niet lekker aansluit en dat je óf een hump in je basbereik krijgt en de gevoeligheid van de speaker in zijn totaal om zeep wordt geholpen óf je krijgt een gat in je hoge bas/lage midden.
[...]

Ik sta zeker open voor andere merken. Ik vond deze serie toevallig mooi in mijn prijscategorie vallen en dat gaf me direct iets om mee te werken en simuleren. Ik zal er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

JvS schreef op zondag 23 mei 2010 @ 19:10:
[afbeelding]

Zo, ze zijn klaar. De Budget Vloerstaander van Edo. Mijn allereerste zelfbouwproject. Ik ben blij dat ik een bewezen ontwerp heb gebruikt.

In totaal zijn de kosten ergens tussen de 280 en 350 uitgekomen (niet bijgehouden), omdat je allerlei kosten zoals een lijmpistool (10 euro), lijm, een soldeerbout en weet ik wat al niet mer maakt. De speakers zelf zijn echt ubercheap. De woofer (Peerles SDS 164) iets van 17 euro, de tweeter (Seas 27TFF) iets van 27 euro. Maar luchtspoelen kosten wel wat en dan heb he dus al die 'onzichtbare' kosten (zwarte schroefjtes, elke keer iets bij bestellen).

Ontzettend veel van geleerd en het belangrijkste: Ze klinken als een klok! Ik kan dit aan iedereen aanraden om als eerste zelfbouwproject in te zetten. Ook als je niet zelf ontwerpt, loop je de eerste keer bouwen tegen weet ik hoeveel problemen aan. Prima om dan zeker te weten dat het niet aan het ontwerp ligt :).

Ze klinken dus echt goed. Veel beter dan de chario's die ernaast staan (400 euro per stuk) en veel mooier dan vele andere commerciele speakers die ik ken. Echt lekker!
Waar kun je de ontwerpplannen er van vinden? Zijn ze ook te maken voor iemand die niets van audio afweet?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
hey Spruit 11! ook u hier? :)

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum hier staan verschillende zelfbouw projecten e worden vaak stap voor stap gevolgd met foto's en voortgang, verder heeft deze http://www.humblehomemadehifi.com/ nogal wat gratis ontwerpen (als het voor privé gebruik is).

Voor een eerste project zou ik wel zoveel mogelijk bouwpakket nemen, omdat prakstisch gezien je nogal snel de mist ingaat met houtbewerken en fllters maken en een klein foutje kan je hele project verknallen.

maar goed, voor de rest nog net zo'n noob als jij op een cheapo Konrad pakketje van 40 euro na :P maar hoop binnenkort mij hieraan te wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 19:26
Spruit 11 schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 02:23:
[...]

Waar kun je de ontwerpplannen er van vinden? Zijn ze ook te maken voor iemand die niets van audio afweet?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=10157

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 07:53
Ik haal in de papierhandel/knutselwinkel hobbyrubber (meestal gebruikt om kinderen te laten knutselen en verkrijgbaar in verschillende kleuren) waaruit ik dus cirkels snij en tussen de driver en behuizing plaats. Werkt perfect.

Voorbeeldje van mijn werk hier:

http://www.zelfbouwaudio....le.php?id=29576&mode=view

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

JvS schreef op maandag 20 september 2010 @ 22:01:
Een driver is van zichzelf al lek. Zeker die geweven drivers of met een fasekegel. Volgens mij hebben lekjes, gaatjes en kiertjes die erg klein zijn weinig invloed op de werking van een behuizing.
Dat de constructie van een driver 'lek' kan zijn is inderdaad waar. Maar een luchtdoogang door een gewoven stof gedraagt zich anders dan door een open gat bij een driver niet goed aansluit. Een niet goed aansluitende driver wordt dan al vrij snel significant.Met kieren dichten is natuurlijk niets mis, maar hoeft ook niet altijd significant te zijn. Het is inderdaad afhankelijk van in welke constructie een driver gebruikt wordt.

Het lijkt mij niet de bedoeling om de speaker te ontkoppelen van de kast door foam ed. De speaker moet een goed gekoppeld systeem met de kast maken. Ontkoppeling zorgt dan voor een niet goed samenwerkend systeem. Zorg gewoon dat de driver goed aasluit op het hout, dan hoef je er ook niet over na te denken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 07:53
Het lijkt mij niet de bedoeling om de speaker te ontkoppelen van de kast door foam ed. De speaker moet een goed gekoppeld systeem met de kast maken. Ontkoppeling zorgt dan voor een niet goed samenwerkend systeem. Zorg gewoon dat de driver goed aasluit op het hout, dan hoef je er ook niet over na te denken. :P
Met 6 M4 vijzen wordt deze moosegummy zo plat als een vijg en zal absoluut de unit niet ontkoppelen van de behuizing. Luchtdicht maken doet het absoluut wel.

Met gewoon contact unit <-> kast kreeg ik het geheel niet luchtdicht, al zeker niet waar de tweeter zit. Deze zit slechts met 3 vijzen vast en bij luider spelen ontsnapte langsdaar lucht. Ook al had ik de uitsparing van de units perfect vlakgeschuurd, luchtdicht is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

vlaaing peerd schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 09:23:
hey Spruit 11! ook u hier? :)

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum hier staan verschillende zelfbouw projecten e worden vaak stap voor stap gevolgd met foto's en voortgang, verder heeft deze http://www.humblehomemadehifi.com/ nogal wat gratis ontwerpen (als het voor privé gebruik is).

Voor een eerste project zou ik wel zoveel mogelijk bouwpakket nemen, omdat prakstisch gezien je nogal snel de mist ingaat met houtbewerken en fllters maken en een klein foutje kan je hele project verknallen.

maar goed, voor de rest nog net zo'n noob als jij op een cheapo Konrad pakketje van 40 euro na :P maar hoop binnenkort mij hieraan te wagen.
Maar is die budget vloerstaander gerschikt voor iemand die nog nooit een luidspreker in elkaar heeft gezet?
Filters maken moet je geloof ik gewoon solderen aan de hand van een schema, lijkt me niet zo moeilijk. Houtbewerken lijkt me het lastigste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
jep, dat moet zeker lukken, mits je maar genoeg tijd neemt en nauwkeurig genoeg bent om geen fouten te maken. Hoe meer bouwpakket, hoe minder de kans op fouten. Ik zou de bouw van JvS op het zelfbouwaudio forum even volgen en dan zie je al tegen welke problemen je mogelijk aan kan lopen.

De meeste hier laten overigens het houtwerk over aan een pro houthakker geloof ik.

• Ward Vr
@Spruit 11: Ik ben nu bezig aan een paar van Edo's vloerstaanders (gemaakt door JvS op zelfbouwaudio inderdaad). En ik moet zeggen dat het meevalt, alleen is er al veel meer tijd in gekropen dan ik verwacht had :9

Die houtbewerking is inderdaad niet te onderschatten, je bent ook best met 2 als je het geval goed wil klemmen voor het lijmen.
Het verzagen van de MDF heb ik ook laten doen in de bouwmarkt hier, was echt het sukkelen niet waard, heb iets van 5EUR betaald voor het werk, en tesamen met het hout kwam ik op 16,29EUR voor een tweetal m² 1e keuze MDF.

Hier een WIPje; u ziet: iemand die graag een been zou breken :P Comments zijn welkom uiteraard!
Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL952/7205667/13762801/392085010.jpg

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Seers schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 00:05:
[...]
Ja, dat verwachtte ik wel met zulke parameters. Maar het ging mij er meer om dat je blijkbaar eerst een woofer uitkiest en daar dan een kast voor gaat ontwerpen. Dat kan, maar logischer is om je eerst af te vragen hoe groot je je speaker wilt hebben als het in je kamer staat. Minimaal 26 cm breed en 100 liter is gewwoon behoorlijk lomp.
Als dit je niet deert heb ik natuurlijk niets gezegd maarja er zijn nog zoveel andere vissen in de zee. Kijk eens in de vijvers van Peerless (HDS) en Dayton (RS) bijvoorbeeld.
[...]
Het gaat er natuurlijk wel om dat het één mooi geheel wordt. Je moet ook nog een beetje rekening houden met je bafflestep (doet BoxSim geloof ik ook). Als je op 200 Hz wilt crossen (je gaat schrikken van je componentkosten en je haalt je dempingsfactor ook naar beneden hoogstwaarschijnlijk) is er een kans dat het niet lekker aansluit en dat je óf een hump in je basbereik krijgt en de gevoeligheid van de speaker in zijn totaal om zeep wordt geholpen óf je krijgt een gat in je hoge bas/lage midden.

[...]
Ik ben eergisteren bezig geweest om een 3D tekening te maken van het geheel. En die grote woofer speelt me idd parten. Het baffle wordt zo breed dat het er gewoonweg niet uitziet met die kleine tweeter en middentoner erboven. Ik zou ze praktisch naast elkaar kunnen zetten met "room to spare". Ik stap daarom denk ik toch af van dit formaat en ga voor een wat beschaafdere 8" denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://australie.dezeserver.nl/lomp.jpg
Veel te lomp!

Edit: die HDS-205 van peerless heeft wel mooie afgehakte zijkantjes, leuk om een slanke kast te ontwerpen! Ook kan ik de X-over wat hoger leggen dan

[ Voor 4% gewijzigd door AtomicShockwave op 23-09-2010 13:31 ]

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Which reminds me, hoe zijn je melkpakjes eruit gekomen? :)
DinoBe schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 14:35:
[...]

Met 6 M4 vijzen wordt deze moosegummy zo plat als een vijg en zal absoluut de unit niet ontkoppelen van de behuizing. Luchtdicht maken doet het absoluut wel.

Met gewoon contact unit <-> kast kreeg ik het geheel niet luchtdicht, al zeker niet waar de tweeter zit. Deze zit slechts met 3 vijzen vast en bij luider spelen ontsnapte langsdaar lucht. Ook al had ik de uitsparing van de units perfect vlakgeschuurd, luchtdicht is het niet.
Dat is nu juist het mooie van doe-het-zelf, als het jou bevalt is het prima toch? Je kan het vaak eenvoudig testen met de oren. :)

[ Voor 66% gewijzigd door Oyster op 23-09-2010 13:32 ]

• Seers
Oyster schreef op donderdag 23 september 2010 @ 13:31:
[...]

Which reminds me, hoe zijn je melkpakjes eruit gekomen? :)
Ja goed hoor! Ze doen nu dienst als keukenspeakers, vooral voor spraak.

Die speaker doet me trouwens denken aan een speaker die ik ooit heb ontworpen:

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/70DD16.jpg

Voor de liefhebbers: hier zie je een Eton 19SD1, Vifa PL11 MH en Dayton RS225. :) De Eton is nu overigens vervangen door een Morel ET-338 (hoe kon het ook anders).

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ward Vr schreef op donderdag 23 september 2010 @ 12:55:
@Spruit 11: Ik ben nu bezig aan een paar van Edo's vloerstaanders (gemaakt door JvS op zelfbouwaudio inderdaad). En ik moet zeggen dat het meevalt, alleen is er al veel meer tijd in gekropen dan ik verwacht had :9
Gebruik je alleen informatie uit dat topic of haal je ook informatie ergens anders vandaan?

• Ward Vr
Ja, gewoon dat topic gevolgd idd (er zijn er meerdere topics van dat ontwerp dacht ik). Een beetje de winkellijstjes voor de filtercomponenten naast elkaar gelegd ook en gekeken wat het er het interessantst is, uiteindelijk heb ik gewoon het goedkoopste genomen (bvb. draadgewonden weerstanden ipv MOX).
Zoals je ziet op de foto heb ik geen extra braces aangebracht in het midden van de kast, want mijn pa (die houtbewerking gedaan heeft in avondschool) verklaarde mij gek dat ik 18mm MDF nog eens extra wou verstevigen :P
Lees dit topic anders eens een pagina of 5 terug, ik heb zo soms eens een paar kleine vragen gesteld die ik tijdens het proces van het maken tegen kwam.

Zo en morgen kan ik luisteren naar mijn 1e exemplaar normaal gezien :)

• Seers
Ward Vr schreef op donderdag 23 september 2010 @ 19:03:

Zoals je ziet op de foto heb ik geen extra braces aangebracht in het midden van de kast, want mijn pa (die houtbewerking gedaan heeft in avondschool) verklaarde mij gek dat ik 18mm MDF nog eens extra wou verstevigen :P
Lees dit topic anders eens een pagina of 5 terug, ik heb zo soms eens een paar kleine vragen gesteld die ik tijdens het proces van het maken tegen kwam.

Zo en morgen kan ik luisteren naar mijn 1e exemplaar normaal gezien :)
Haha.

Morgen ga jij je ergeren aan de gons die je kunt horen doordat je kast als een conservenblikje staat mee te trillen. :D

[ Voor 17% gewijzigd door Seers op 23-09-2010 19:22 ]

• Ward Vr
Echt ? Shit :p Ik kan nu nog veranderingen doen, het front is nog niet gelijmd. Hmmm :P
Heeft dat al iemand geprobeerd hier zonder braces ? De kast is nu ook niet zo groot. (90x30x20 ofzo)

[ Voor 36% gewijzigd door Ward Vr op 23-09-2010 19:44 ]

• TBTL
  • Niet online
Het kan op zich nog wel, maar ik zou toch nog even bracing erin lijmen. De vuistregel is dat je panelen groter dan 30cm bij 30cm moet verstevigen (bij 18mm MDF).

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Ward Vr schreef op donderdag 23 september 2010 @ 19:39:
Echt ? Shit :p Ik kan nu nog veranderingen doen, het front is nog niet gelijmd. Hmmm :P
Heeft dat al iemand geprobeerd hier zonder braces ? De kast is nu ook niet zo groot. (90x30x20 ofzo)
Ik zou het toch maar doen, zoveel moeite is het niet. De kast is misschien niet zo groot maar de zijkanten mogen echt wel wat hebben. Zonder bracing zit een plank alleen aan de randen vast. Daardoor kan zo'n plaat als een membraan gaan werken. twee simpele houtjes lossen dat al heel ver op imo.

• Ward Vr
Ok ik heb toch nog wat overschotjes liggen die net passen :) Geen zin om het nu om zeep te helpen :P
Dan zet ik er in het midden 1 'kruis' in, of toch 2 (conform de 30x30 regel dus)?

[ Voor 29% gewijzigd door Ward Vr op 23-09-2010 19:56 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik denk dat de panelen te smal zijn om echt te gaan resoneren, maar kwaad kan het inderdaad niet. Het is inderdaad niet voor de stevigheid, maar om de kast stijver te maken :)

• Seers
JvS schreef op donderdag 23 september 2010 @ 19:58:
Ik denk dat de panelen te smal zijn om echt te gaan resoneren, maar kwaad kan het inderdaad niet. Het is inderdaad niet voor de stevigheid, maar om de kast stijver te maken :)
Nou ik weet wel zeker van niet! Je kan het echt terughoren. :) Als je maar weet waar je naar moet luisteren. Als je het niet hoort zul je je er waarschijnlijk ook nooit aan ergeren. Totdat je een keertje hoort van "hey, in deze mannenstem zit veel minder kleuring". Dan ga je je er bij jezelf aan ergeren.

Om dat te voorkomen zou ik er nu gewoon - als je het hebt - een plaat van 20x30 met een groot rond gat erin zetten. En dan liefst twee, maar niet op gelijke afstand.

Zelfs als je dat gedaan hebt, voel je je kast nog met gemak trillen. Dat is het erge. :+

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ben er van overtuigd dat je het schromelijk overdrijft. Want ook mijn kast met die bracing erin voel je trillen (om de 25cm een kruislings geplaatste dwarsbalk die echt waanzinnig perfect aansluit :)) als je het hard zet.

Het zet wel wat puntjes op de i, maar de resonantie die jij omschrijft is echt extreem. Dat soort resonantie maakt een 18mm plank van 30cm breed niet :). Maar het zet wel de puntjes op de i om het wel te doen :).

• vlaaing peerd
hoi mensen,

dankzij JvS heb ik de DD8-MkII voor m'n neus gekregen en deze voldoet ook grotendeels aan mijn eerder gestelde wensen. Ik wil dus graag de bookshelf versie ervan bouwen en kijken of zoiets kan voldoen als nearfield monitor.

Tekeningen, maten en materiaal heb ik al wel gevonden maar nog eigenlijk niemand op forums gezien die de bookshelf maat heeft gebouwd en ervaring mee heeft, en eerlijk gezegd wil ik juist dat nog wel eerst weten. Heeft iemand hier er ervaring mee?

en zoja, is het niet te ambitieus, want dit is dan wel m'n 1e helemaal zelfbouw speaker, bekende problemen waar ik tegenaan kan lopen, in hoeverre kan ik vergelijkbare resultaten halen als die van tony gee, etc. Deze lijkt me nl nog relatief eenvoudig, maar kan me natuurlijk vergissen.

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Ik ben bezig geweest met het simuleren van de HDS PPB woofer van peerless.
Alleen nu zie ik dat hij volledig de midrange dekt. Op de grafieken van de fabrikant zijn bovendien geen vreemde pieken of dalen te zien. Betekent dat dat ik met een x-over van 2Khz er een tweeweg van kan maken? Of is dat zonde?
Wel kan het kastvolume terug naar 60L :)

Ik heb trouwens de ballen verstand van tweeters. Waarom kost de ene 20 euro, en de andere 250? vaak lijken de responsgrafieken ook nog op elkaar.

Afbeeldingslocatie: http://australie.dezeserver.nl/hds.jpg
http://shop.speakerenco.nl/images/PDF/info_831868.pdf

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

vlaaing peerd schreef op donderdag 23 september 2010 @ 20:31:

en zoja, is het niet te ambitieus, want dit is dan wel m'n 1e helemaal zelfbouw speaker, bekende problemen waar ik tegenaan kan lopen, in hoeverre kan ik vergelijkbare resultaten halen als die van tony gee, etc. Deze lijkt me nl nog relatief eenvoudig, maar kan me natuurlijk vergissen.
Tja, waar ik tegenaan liep. Onderschatten hoe lastig kasten maken is. Onderschatten hoeveel gereedschap je zoal nodig hebt (lijmpistool, soldeerbout voor het filter). En de grootste valkuil: Dat je met een set MDF speakers komt te zitten die niet afgewerkt worden :P

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

JvS schreef op donderdag 23 september 2010 @ 21:02:
Onderschatten hoeveel gereedschap je zoal nodig hebt (lijmpistool, soldeerbout voor het filter).
Goeie passende schroevendraaiers, lijmklemmen, werkbank, bovenfrees, schuurmachine, kwasten/rollers, etc. etc. :P Met elke vorm van klussen onderschatten mensen vaak wat je allemaal nodig kunt hebben en wat er stiekem aan geld gaat zitten in dingen waar je niet aan gedacht had :) Daarom valt een klus altijd aanzienlijk duurder uit.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

De grootste valkuil is om trouwens niet je eerste bouwsel met een bestaand ontwerp te doen. Atomic Shockwave, waarom kies jij ook niet gewoon een bestaand ontwerp en maak je die na? Want het lijkt nu alsof je een beetje lukraak speakers aan het kiezen bent zonder echte ontwerpdoelstellingen. Ik zou daar eens mee beginnen.

Als voorbeeld mijn mogelijke ontwerpdoelstellingen:

- Slanke kast (max 19cm)
- Hele mooie power respons / goed afstraalgedrag (betekent dat als je de speaker onder 15, 30, 45 graden meet, er niet ineens hele sterke pieken en dalen in de respons zitten)
- tot 45Hz redelijk vlakke weergave, gelijkmatige afval
- Lage vervorming, hoge belastbaarheid

Ik zit er zelf over te denken om de ER18DXT van Mark Audio na te maken. Die voldoet bijna aan mijn wensen, alleen zou ik wel een iets slankere en hogere speaker (een zuil) willen en zou ik er een 2,5weg van maken, zodat de speaker wat makkelijker laag kan weergeven en de totale gevoeligheid van het systeem veel hoger wordt (en de vervorming bij gelijk volume dus lager). Dat levert dan een speaker op met 2x een 17cm woofer en een tweeter met een kleine waveguide.

Als je wat wilt weten over tweeters, kijk dan eens op zaph audio 's blog. Die doet tests en geeft ook value van de spullen aan.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 23-09-2010 21:15 ]

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

JvS schreef op donderdag 23 september 2010 @ 21:12:
De grootste valkuil is om trouwens niet je eerste bouwsel met een bestaand ontwerp te doen. Atomic Shockwave, waarom kies jij ook niet gewoon een bestaand ontwerp en maak je die na? Want het lijkt nu alsof je een beetje lukraak speakers aan het kiezen bent zonder echte ontwerpdoelstellingen. Ik zou daar eens mee beginnen.

Als voorbeeld mijn mogelijke ontwerpdoelstellingen:

- Slanke kast (max 19cm)
- Hele mooie power respons / goed afstraalgedrag (betekent dat als je de speaker onder 15, 30, 45 graden meet, er niet ineens hele sterke pieken en dalen in de respons zitten)
- tot 45Hz redelijk vlakke weergave, gelijkmatige afval
- Lage vervorming, hoge belastbaarheid

Ik zit er zelf over te denken om de ER18DXT van Mark Audio na te maken. Die voldoet bijna aan mijn wensen, alleen zou ik wel een iets slankere en hogere speaker (een zuil) willen en zou ik er een 2,5weg van maken, zodat de speaker wat makkelijker laag kan weergeven en de totale gevoeligheid van het systeem veel hoger wordt (en de vervorming bij gelijk volume dus lager). Dat levert dan een speaker op met 2x een 17cm woofer en een tweeter met een kleine waveguide.

Als je wat wilt weten over tweeters, kijk dan eens op zaph audio 's blog. Die doet tests en geeft ook value van de spullen aan.
Het is mijn 2e bouwsel ;)

Een van mijn doelstellingen is het zelf ontwerpen van de speakers. Bovendien heb ik vertrouwen dat het gaat lukken. Ik ga gewoonweg niet genoeg voldoening uithalen door het nabouwen van iemand anders. Al dat gekloot met die berekeningen is half the fun. En in feite is het eindresultaat daar ondergeschikt aan. Niet dat ik niet alles op alles wil zetten om een goed eindresultaat te bereiken. Maar door dat te doen door een ontwerp van een ander voelt voor mij als afkijken bij een proefwerk. Je leert er niks/stukken minder van.

-Doelstelling vloerstaander met een goede en strakke laagweergave, bovendien wil ik goed stemmen/zang kunnen horen. Puur voor muziek. En niet ál te duur. Ik weet gewoon nog niet precies hoe ik daar ga arriveren. Maar er is me de afgelopen weken (door lezen etc.) al heel wat meer duidelijk geworden.

• Seers
AtomicShockwave schreef op donderdag 23 september 2010 @ 20:33:
Ik ben bezig geweest met het simuleren van de HDS PPB woofer van peerless.
Alleen nu zie ik dat hij volledig de midrange dekt. Op de grafieken van de fabrikant zijn bovendien geen vreemde pieken of dalen te zien. Betekent dat dat ik met een x-over van 2Khz er een tweeweg van kan maken? Of is dat zonde?
Wel kan het kastvolume terug naar 60L :)
Er is een aantal materialen waarvan speakers gemaakt worden. De meeste zijn:
Polypropyleen
Papier
Carbon/Kevlar/glasvezel
Magnesium/Aluminium
Keramiek

Uiteraard zijn dit ze niet allemaal en zijn er ook allerlei combinaties mogelijk (kijk maar naar Nomex conus) et cetera. Bovenstaand lijstje is min-of-meer in oplopende stijfheid genoteerd. Ik ga even voorbij aan dingen als interne geluidssnelheid en dergelijke, maar je kunt in het algemeen stellen dat hoe harder de conus is hoe accurater het gelijk maar óók hoe naarder de opbreking (het gepiek in de frequentiecurve).
Zie dit dus ook niet als iets slechts maar als een eigenschap van de driver die je moet gebruiken in een systeem.

Jouw HDS PPB is een echte woofer (dus geen subwoofer) en loopt daardoor lekker hoog door. Als je zou willen zou je er inderdaad een tweeweg van kunnen maken. Je hebt alleen te maken met een 8"-unit. Dit betekent dat grofweg rond 344/(2*0,20) = 860 Hz de woofer nog als een mooie rondstraler werkt. Op 1720 Hz ga je - zeker op 60 graden - al behoorlijk de afval zien onder een hoek.
Dit staat overigens los van de grafieken die WinISD eruitpoept.
Hierom zou ik hem niet willen gebruiken als tweewegwoofer. Alhoewel het wel kán als je kwaad wilt. Omdat je hem als een drieweg wilt gebruiken zou ik ook niet snel naar een PP-conus grijpen. Dit laatste doe je als je een bijvoorbeeld een eerste orde netwerk wilt gebruiken, of zelfs geen filtering zodat je geen opbrekingen hebt. Echter gaat meestal je detaillering ook achteruit (woorden als meestal, in het algemeen moet ik gebruiken voordat nu mensen met een C-Quenze achter me aankomen bijvoorbeeld :+).

Heb je al eens naar de Limnis van Speaker en Co gekeken? Erg fijne speaker mijns inziens.
Ik heb trouwens de ballen verstand van tweeters. Waarom kost de ene 20 euro, en de andere 250? vaak lijken de responsgrafieken ook nog op elkaar.
Verschillen in tweeters zitten voor een deel in afstraling. Dit is enerzijds het werk van de grootte van de dome, want hier gaat bovenstaand effect van de woofers ook op, maar anderzijds het werk van de faceplate. Je kunt hiervoor een waveguide (=hoorn) nemen waardoor het geluid zich veel meer bundelt maar waardoor je ook meer rendement krijgt.
Een stapje minder is iets als een DXT-hoorn. Dit is een hele rare, stapsgewijze hoorn die de diffractie "stuurt".
Je hebt ook minihoorntjes zoals de Morel in mijn avatar. Hierdoor heb je weer een enorm bréde afstraling.

Een ander deel zit weer in de kwaliteit wat betreft afwerking. Bij goedkope tweeters krijg je dunne plastic frontplaten en gammele soldeerpunten. Bij dure tweeters krijg je aluminium met sturdy soldeerpunten.
Ook is herhaalbaarheid een punt van overwegen. Seas is hier heel sterk in. Een tweeter van 5 jaar oud zal ongeveer binnen 1% meten met de tweeter die je gister had gekocht. Heel goed is dat.
Vervolgens heb je nog zoiets als power handling. (Veelal) dure tweeters kunnen meer mishandeling vermogen aan en dit bedoel ik niet in pure watts, maar dan ook op lage frequenties waardoor de dome dus veel moet bewegen. Als je laag wilt aankoppelen zul je een tweeter moeten hebben die daar wel een beetje tegen kan.
Dit hangt samen met het punt van vervorming: goede tweeters vervormen weinig. Exoten mogen dan wel weer meer vervormen.
Overigens is een vlakke respons meestal gewenst, dit kunnen ook niet alle tweeters jou geven. Soms wil je trouwens geen vlakke respons maar een bultje op 10 kHz bijvoorbeeld om wat meer "lucht" in je geluid te zetten.

Er was vast nog meer dat ik wilde zeggen maar dat ben ik dan nu vergeten. Als je nog vragen hebt moet je die maar stellen. Let wel dat vrijwel alles in deze post een simplificatie en veralgemenisatie is, dus je hoeft niet met voorbeelden aan te komen zetten waarin je "bewijst" dat mijn statements niet kloppen ofzo. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Seers op 23-09-2010 21:43 . Reden: Ik lees nu je post hierboven. ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ok, dat zijn hele algemene doelstellingen. Vertaal die nu eens naar ontwerp doelstellingen. Dus bedenk wat je echt perse en precies wilt bereiken. 'strakke basweergave' is een beetje subjectief, niet al te duur is ook niet echt helder :P.

Lees anders eens de ontwerpen van Tony Gee, Zaph, Mark Audio eens door en lees hoe en waarom ze bepaalde keuzes maken. Kijk ook hoe ze bij hun systemen komen. Soms willen ze een techniek proberen of een nieuwe woofer of een nieuwe tweeter. Maar door dat te lezen, kom je er wel achter hoe je als ontwerper denkt. Met name op Zaph kan je echt gedetailleerd lezen hoe hij zijn speakers ontwerp en lees je veel over fase en afstraalgedrag van speakers (=belangrijk!!).

Ik vind een speaker ontwerpen echt bijzonder ingewikkeld. En het vereist ook een stevige meetset, want met de simulaties in WinISD kom je er helaas niet. Dat is leuk om een subwoofer globaal mee te berekenen, maar meer helaas niet.

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

@Seers
Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Mijn onderbuikgevoel zij ook al dat een dergelijke 8inch woofer niet in een tweeweg gebruikt wordt doorgaans. Jammer dat de door jouw voorspelde off-axis response niet geplot is in die pdf. Anders was het wel opgevallen. :+
Maar als ik het goed samenvat kan ik beter wat meer uitgeven voor een wat stijver conusmateriaal.

De afwerkingskwaliteit van de goedkopere (20 euro) tweetertjes was me al opgevallen idd, dat zijn de plastic frampjes die ik hier thuis op heb. Dat wil ik sowieso niet. Daar ga ik eens induiken

@JvS
Ik was toevallig net op de site van Tony Gee aan het kijken, machtig mooi wat die allemaal maakt. Ik zal ook Zaph eens bekijken.

Kwa budget:
Woofer 100e
Mid 80e
Tweeter 100e

Das al iets gequantificeerder :P

Strakke basweergave is idd een beetje "vaag". Maar het is wel een van de dingen die ik mis in kleinere speakers. Ik erger mij bijvoorbeeld helemaal dood als iemand door een telefoonspeaker muziek luistert. (mijn vriendin doet dat :X ) Ook aan LCD TV geluid erger ik me dood. Het laag is denk ik voor mij het belangrijkste van het geluidsbeeld. Het geeft definitie en realiteit. Dus Minimaal een 8inch voor het laag, Waardoor een drieweg de logische keuze is. Icm. bovenstaand budget moet ik daar uit kunnen komen :P

Ik ga er al wel vanuit dat ik na de bouw het ding moet laten meten. Waar of hoe ik dat ga doen weet ik nog niet. Speakerland wil het tegen betaling doen las ik.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nu ben je weer een beetje aan het doorslaan in budgetspecificatie. Ik zou liever een totaalbudget voor het materiaal benoemen :). Flexibeler. Overigens wordt een H1212 tweeter van Seas alom en breeduit bewonderd en bejubeld en kost die maar 30-35 euro.

Als ik heel eerlijk ben, denk ik dat je je nog niet realiseert wat je je allemaal op de hals haalt en waar je in een ontwerp allemaal rekening mee moet houden. Je kiest ook voor een drieweg, terwijl je geen filter ervaring hebt... Da's heftig. Maar als ik het zo doorlees, besef je nu pas dat het ook belangrijk is hoe een speaker van de zijkant (onder een hoek) klinkt. Dan nog bafflestep, diffractie, verschil in volume, rekening houden met afstralen van units zelf en de invloed die de plaatsing op en het formaat van de baffle heeft.

Ook zeggen 'bas moet goed zijn, dús 8" is een must' is denk ik wat (veel) te kort door de bocht. Kijk als jij wilt dat jouw speaker sublaag op 105db kan produceren, is dat wellicht nodig. Maar voor goed en duidelijk laag dat tot zo'n 40Hz gezellig meedoet, is dat niet nodig.

Ik adviseer je sterk om een 2-weg te gaan maken als je echt zelf wilt ontwerpen. Daar ga je veel meer plezier van hebben en een veel beter resultaat mee boeken. Maar ga je eerst eens inlezen, want anders gaat het lastig worden om die van de grond te krijgen.

Filteren en ontwerpen is echt beremoeilijk :o.

[ Voor 72% gewijzigd door JvS op 23-09-2010 22:39 ]

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

JvS schreef op donderdag 23 september 2010 @ 22:30:
Filteren en ontwerpen is echt beremoeilijk :o.
Vooral een beetje basiskennis (analoge) electronica is daar onontbeerlijk. Begin letterlijk met lezen over hoe een weerstand, spoel en condensator werken en waarom ze doen wat ze doen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

@ JvS
Toch blijf ik bij mijn 8inch + driewegverhaal :+

Door rekening te houden met de plaatsing van de tweeter en midrange, moet ik een prima speaker kunnen bouwen.

Maar dat filter wordt idd HET grote struikelblok. Ik wilde daarom aan de achterkant een afgesloten ruimte maken met een "deksel" waar het filter zit. Zodat ik eenvoudig de print er uit kan halen voor aanpassingen. Ik weet dat tweeters vaak compensatie nodig hebben, en dat daar verschillende opties voor zijn. L-pad circuits etc. Het ene filter heeft weer invloed op het andere, de impedantie moet goed blijven etc. Maar sowieso zonder metingen is een filter maken een gok, dus ik ga me daar nog niet te druk om maken. Het uitzoeken van de drivers en het maken van de kast, demping, bracing, afwerking is overkomelijk. Als ik er dan voor zorg dat ik eenvoudig met het filter kan spelen, komt dat ook wel goed. The internets is my friend :)

• Seers
AtomicShockwave: je moet afleren om in beter/slechter te denken.

Jij moet het ontwerp maken dat het best bij je ontwerpdoel past

Dit betekent voor de drivers dat ze bij je ontwerp moeten passen. Er is geen beter of slechter. Een keramische conus is niet beter (en dan ga ik even voorbij aan de rest) dan een papieren. Slechts anders. Op sommige punten beter, maar daarentegen heb je dan ook weer drawbacks.

Dit doet je hoop ik ook realiseren dat je budgetspecificatie per driver pure onzin is.
- Ik weet niet of je volledig op de hoogte bent van wat voor kwaliteit je koopt voor welke prijs;
- drivers moeten bij elkaar passen qua ontwerp, niet qua prijs.

Klein voorbeeldje over een andere boeg: zoals waarschijnlijk wel duidelijk maak ik gebruik van een Morel ET-338 tweeter. Dit is een tweeter met een verschrikkelijk brede afstraling. Echter stel je nu voor dat jouw kamer waarin je het wilt gebruiken één grote galmbak is. Dan is dit in jouw oren een verschrikkelijke tweeter waarschijnlijk!

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden waarbij blijkt dat een 'superieur' produkt slechter past in het ontwerp, of een 'inferieur' produkt die jouw speaker helemaal afmaakt.
Als ik er dan voor zorg dat ik eenvoudig met het filter kan spelen, komt dat ook wel goed. The internets is my friend :)
Wat bedoel je hier precies mee?

[ Voor 6% gewijzigd door Seers op 23-09-2010 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Seers schreef op donderdag 23 september 2010 @ 23:38:
AtomicShockwave: je moet afleren om in beter/slechter te denken.

[...]
Wat bedoel je hier precies mee?
Ik denk in beter en slechter voor mijn ontwerp, niet in het algemeen. Ik meende te begrijpen dat jouw advies was een ander conusmateriaal te gebruiken.

Met dat onderste bedoel ik dat ik een ruimte onder in de kast maakt die afgesloten is van de kast. Hier laat ik de draden van de units uitkomen. Deze wordt afgedekt met een plaat + Connectors. Dan heb ik een ruimte voor het filter waar ik altijd bij kan. Ook na de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Ok. Ik was eigenlijk meer benieuwd naar het deel dat ik echt geciteerd had. Dus het "komt wel goed, hebben we het internet voor"-deel.

Misschien is het handig voor jezelf en voor ons om je doelstellingen en je beoogde traject uiteen te zetten.

Met welke speakers draai je nu eigenlijk? Waar ben je niet tevreden over? (waarschijnlijk 't laag). Wat vind je goed? Welke speakers kun je waarderen?

[...]

Hoe zie je het eigenlijk voor je hoe je dat filter gaat maken? Of: hoe zie je filteren uberhaupt voor je? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Ik draai momenteel met een setje grundig slb2's. Een 3-weg systeem met een 8inch woofer (gepoort). Het is zeg maar een grote boekenkast speaker waarvan de bas mij eigenlijk wel bevalt eerlijk gezegd. Al is deze niet zo strak maar wat losser dan ik zou willen. Dat terzijde is het een erg slecht gebouwde kast met de goedkoopste van de goedkoopste componenten. De midrange is matig en het hoog wat schel. Waar dat aan ligt weet ik niet, ik heb geen metingen. Er hangt hier beneden een setje missions die ze er imo finaal uitspelen kwa "detail" in het zang gebied. Dan is het alsof er om de mijne een doek zitten.

Ik heb vroeger erg veel verschillende speakers gehad, struinde rommelmarkten af als jongetje en kwam met juweeltjes thuis (al wist ik dat toen niet). Daarbij groeide toch een voorkeur voor de grotere kastvolumes, die geven het laag toch meer naar mijn smaak weer.
een setje celestion dittons is me bijgebleven als een set die geweldig geluid had.
http://a.imageshack.us/img580/4817/celestion15xr.jpg

Ik wil dus een goed kastvolume.
Ik luister trouwens op R&B en Hiphop na naar alle soorten muziek. :)

Over het filterontwerp heb ik nog niet al te veel nagedacht. Wel over gelezen. Maar er zijn zoveel opties. Ik zie het voor me als een puzzel. Ik moet crossoverfrequenties kiezen. Dat doe ik eigenlijk al met de keuze van de transducers omdat ik ze wel in het lineaire gebied wil gebruiken. Daarna een lowpass, bandpass, highpass + compensatie voor tweeter uitdokteren. Zodat ik een soort "gok-filter krijg"
Vervolgens plaats ik de bestelling.

Het bouwen komt goed, ik heb een vriend die timmerman is en de beschikking heeft over een fatsoenlijke zaagtafel. Mijn plan is 22mm MDF en de baffle 44mm . Alles onder verstek gezaagd want ik wil hoogglans aflakken.

Daarna een meting laten doen en aanpassingen maken, dan eventueel ook nog baffle step compensation, Maar als ik de crossoverfrequentie goed kies is dit misschien niet nodig. Ik heb hierover flink wat .PDFjes verzameld dus daar kom ik wel uit. Ik stop bij het filterontwerp gewoon veel vertrouwen in het internet, er is veel te vinden, en als je maar genoeg leest kom je er uit.

Als dit project achter de rug is wil ik er ook nog een versterker voor bouwen. Dat heb ik al eens gedaan, en wil dat nu weer met een chipamp doen
LM3886T in bridge/parallel

[ Voor 7% gewijzigd door AtomicShockwave op 24-09-2010 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Pas je op met zo'n dikke baffle dat je je units niet gaat opsluiten in het hout?

In ieder geval zou ik je willen aanraden om de units als je ze hebt ingebouwd goed te laten doormeten alvorens je gaat prutsen, proberen en gokken. Dit gaat je erg veel frustratie en tijd schelen.

Verder geef ik je nog een gratis woofertip mee: http://www.loudspeakersho...5-p-873.html?currency=EUR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Geen slecht idee eigenlijk, het filter buiten de kast monteren. Lijkt mij interessant om wat mee te experimenteren op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Seers schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 14:32:
Pas je op met zo'n dikke baffle dat je je units niet gaat opsluiten in het hout?

In ieder geval zou ik je willen aanraden om de units als je ze hebt ingebouwd goed te laten doormeten alvorens je gaat prutsen, proberen en gokken. Dit gaat je erg veel frustratie en tijd schelen.

Verder geef ik je nog een gratis woofertip mee: http://www.loudspeakersho...5-p-873.html?currency=EUR
Ik wil zowieso met een flinke afrond frees langs die kant gaan, en dan om de boutgaten heen werken. Dat zie ik vaker zelfbouwers doen.

Kwa woofer had ik mijn oog ook hierop laten vallen. http://shop.speakerenco.n...F/info_h1192_cd22rn4x.pdf

Deze lijkt een wat strakkere respons te geven dan jou tip, en die bult boven de 400hz kan ik met de x-over wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Het lijkt mij de meest economische optie om de bracings als volgt te monteren, maar is het niet beter om de latjes 90° te kantelen (rond hun x-as dus)? Dan kan de lucht gemakkelijker door ?
Afbeeldingslocatie: http://www.xenophonics.net/low_budget/P1000280.JPG

[ Voor 7% gewijzigd door Ward Vr op 27-09-2010 16:23 ]

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Zo gisteren eens flink wat gelezen. Nadat ik dit: http://sound.westhost.com/lr-passive.htm had doorgelezen werd er een hoop meer duidelijk. Echter werd de componentkeuze moeilijker. Ook al worden 3weg crossovers niet ver uitgediept, loop ik wel tegen een probleempje aan. De midrange drivers die mij aanstaan kwa respons en afstraalgedrag zitten wat onder de 90dB kwa effecientie. Terwijl deze speaker just door een bandpassfilter heen moet. Nou zijn veel van de woofers wat efficienter. Ook deze zullen demping ondervinden van het filter, maar ik denk in mindere mate. Ik moet dus uitkijken dat ik een niet te efficiente woofer kies, anders moet ik de woofer gaan compenseren, en dat is niet erg gebruikelijk/lastig/duur. Kortom dat wil je gewoon niet.

Het is een geworstel met workflow, ik wil het mezelf niet onmogelijk maken met filterontwerp, dus zit ik continu heen en weer te gaan tussen transducerkeuze en ontwerp. Het is een traag vorderende worsteling maar heb wel het gevoel dat ik vooruit kom. :P

Ik ga denk ik een midrange driver uitkiezen en daar het systeem omheen ontwerpen. Ik heb uitgevonden dat je niet 3 leuke transducers uit kunt kiezen en daar samen wat van kunt maken. Compromis anyone? :P

[ Voor 9% gewijzigd door AtomicShockwave op 29-09-2010 13:46 ]

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Je enthousiasme valt te prijzen, maar verwacht niet dat je met wat inlezen in 1 keer een prima speaker kunt ontwerpen en bouwen. Zoals bij veel dingen leer je door ervaring met vallen en opstaan, en niet met droge kennis uit boekjes. En ga al helemaal niet blind af op wat er op fora geroepen wordt, want als de ene roept dat iets zwart is dan roept de ander dat het wit is.

Wat ik eigenlijk wil zeggen: bouw eerst eens iets simpels met goedkope componenten. Daar leer je waarschijnlijk zoveel van dat je investering in een echt goeie speaker veel meer oplevert.

• Twynn
  • Laatst online: 11-09 14:05
AtomicShockwave schreef op woensdag 29 september 2010 @ 13:44:
De midrange drivers die mij aanstaan kwa respons en afstraalgedrag zitten wat onder de 90dB kwa effecientie. Terwijl deze speaker just door een bandpassfilter heen moet. Nou zijn veel van de woofers wat efficienter. Ook deze zullen demping ondervinden van het filter, maar ik denk in mindere mate. Ik moet dus uitkijken dat ik een niet te efficiente woofer kies, anders moet ik de woofer gaan compenseren, en dat is niet erg gebruikelijk/lastig/duur. Kortom dat wil je gewoon niet.
dempen kan vrij makkelijk. Dat is nog wel het simpelere stuk bij het ontwerpen van een filter. Vermogensweerstanden zijn ook niet zo duur. Maar bedenk ook dat dat rendement niet het enige is. Afhankelijk van je kast heb je bijv. ook je bafflestep waardoor de uiteindelijke response opeens een stuk hoger is. In praktijk zul je bijna nooit je woofers hoeven te dempen. tenzij je echt iets gaat bouwen op basis van PA-drivers.
Ik heb uitgevonden dat je niet 3 leuke transducers uit kunt kiezen en daar samen wat van kunt maken. Compromis anyone? :P
Jawel, kan wel hoor (binnen bepaalde grenzen natuurlijk), maar het blijft altijd een compromis.
En je kunt nog zo'n leuke drivers uitzoeken, maar uiteindelijk kun je ze pas echt matchen na het meten van je response. En daarbij verschilt praktijk nogal van simpele simulaties.

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Het uiteindelijke filter zal dan toch moeten afgestemd worden op de uiteindelijke kast. Dat betekent dat het uiteindelijke filterontwerp zo van de kast afhangt dat het misschien weggegooid geld is om een testfilter te bouwen alvorens het eindproduct te meten zonder filter. Ik heb opsich geen tijdslimiet voor dit project dus lijkt het me verstandig om eerst de speaker te bouwen, en daarna pas het filter. Anders blijf je aan de gang. Al moet ik wel zorgen dat ik let op de impedantiekarakteristieken ten opzichte van mijn crossoverpunten. Al ga ik niet ontkomen aan een zobel-netwerk.

@Exirion
Dit project wordt zowieso vallen en opstaan. Maar ik ga geen speaker bouwen die ik niet wil hebben, daar krijg ik de motivatie niet voor bij elkaar. Het filter wordt een lastige opgave, maar daarnaast maak ik me weinig druk. Het is natuurkunde, meten en een flinke bult non-lineariteit en onvoorspelbaarheid. Wat schiet ik op met bijvoorbeeld het ontwerpen van een 2-weg speaker? Ik moet dan een vele malen simpeler filter ontwerpen waardoor ik nog niet "klaar ben voor een 3-weg". Ik weiger te geloven dat ik straks een volstrekt waardeloze behuizing + transducerkeuze maak.

• Barreljan
  • Laatst online: 10-09 10:42

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Ward Vr schreef op maandag 27 september 2010 @ 16:22:
Het lijkt mij de meest economische optie om de bracings als volgt te monteren, maar is het niet beter om de latjes 90° te kantelen (rond hun x-as dus)? Dan kan de lucht gemakkelijker door ?
[afbeelding]
Gesloten systeem? Dan boeit het niet. Luchtdruk is iets anders dan luchtstroming ;)

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Ik wil graag mijn zelfgebouwde subwoofer ontkoppelen en dacht daarbij aan om 2 stroken koudschuim van 8cm dik en 50cm lang op een 1.8cm dikke mdf plaat te monteren en daarop dan mijn subwoofer te zetten gaat dat lukken?

• TBTL
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op woensdag 29 september 2010 @ 15:15:
Wat schiet ik op met bijvoorbeeld het ontwerpen van een 2-weg speaker? Ik moet dan een vele malen simpeler filter ontwerpen waardoor ik nog niet "klaar ben voor een 3-weg". Ik weiger te geloven dat ik straks een volstrekt waardeloze behuizing + transducerkeuze maak.
Afgezien van dat het makkelijker is om klein te beginnen leer je met allerlei kleine projectjes ook dingen die niet op internet te vinden zijn, zoals je voorkeur voor geluid (oplopend of aflopend hoog, sterk bundelende luidspreker of juist een rondstraler, wat meer bas of wat minder) en hoe je de kast moet bouwen. Van de fouten die je bij je eerste bouwseltje maakt leer je een hoop (bijv. hoe je moet voorkomen dat de plankjes net iets te kort zijn, dat filtercomponenten vastlijmen niet handig is, enz.).

Oh en je moet natuurlijk niet te snel klaar zijn met deze hobby, da's niet leuk. :)

[ Voor 13% gewijzigd door TBTL op 29-09-2010 17:38 ]

• Ward Vr
Voodoo_man schreef op woensdag 29 september 2010 @ 17:14:
[...]

Gesloten systeem? Dan boeit het niet. Luchtdruk is iets anders dan luchtstroming ;)
Bass reflex :)
Het volgende dus: (credits: www.xenophonics.net/ :) )
Afbeeldingslocatie: http://www.xenophonics.net/low_budget/P1000293.JPG

• tweakG5
  • Nu online
Kan iemand deze vraag beantwoorden: Ik wil graag mijn zelfgebouwde subwoofer ontkoppelen en dacht daarbij aan om 2 stroken koudschuim van 8cm dik en 50cm lang op een 1.8cm dikke mdf plaat te monteren en daarop dan mijn subwoofer te zetten gaat dat lukken?

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Geen idee of jou dat gaat lukken, maar dat moet toch haast wel? Ik heb een vermoeden dat je wat anders bedoelt.

[ Voor 27% gewijzigd door Oyster op 30-09-2010 13:36 ]

• tweakG5
  • Nu online
Oyster schreef op donderdag 30 september 2010 @ 13:35:
Geen idee of jou dat gaat lukken, maar dat moet toch haast wel? Ik heb een vermoeden dat je wat anders bedoelt.
Ik vraag me af of ik hiermee de subwoofer van de grond kan ontkoppelen?

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Als het stijf genoeg is om je sub te dragen, maar niet stijf genoeg om energie door te geven, is het prima natuurlijk. :)

• tweakG5
  • Nu online
Oyster schreef op donderdag 30 september 2010 @ 13:51:
Als het stijf genoeg is om je sub te dragen, maar niet stijf genoeg om energie door te geven, is het prima natuurlijk. :)
En is er misschien een soort schuimrubber dat veel gebruikt wordt voor dit soort zaken want ik vind die kant en klare dingen nog al duur 50 euro voor een subwoofer ontkoppeling waar voor hooguit 10 euro aan materiaal inzit.

• Seers
Oyster schreef op donderdag 30 september 2010 @ 13:51:
Zorg er voor dat het materiaal waar je het opzet ongeveer 10% van zijn totale dikte doorzakt als je je sub eropzet. :)

Het een en ander hangt dus af van hoe zwaar je sub is. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Seers op 30-09-2010 16:16 ]

• tweakG5
  • Nu online
10cm moet voldoende zijn? Ik ga sg55 schuimrubber kopen. Dat is hard schuimrubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Gewoon flinke wasmachine dempers kopen, of andere dempers.
Zijn helemaal niet zo duur.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Nu online
B_FORCE schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 00:05:
Gewoon flinke wasmachine dempers kopen, of andere dempers.
Zijn helemaal niet zo duur.
Ja dat werkt dus voor geen meter. Die heb ik er nu onder zitten en het hielp niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je niet andersom denken; Dus je vloer zodanig verzwaren dat je subwoofer zijn energie niet makkelijk kan doorgeven ? Je ziet dat vaker; Speakers die op spikes op een dikke zware stenen ondergrond staan. Giet een stuk beton van een paar cm dik, doe spikes onder je SUB en plaats dat dan weer op die betonnen plaat.
Pagina: 1 ... 6 ... 25 Laatste