Het grote Zelfbouw speaker topic

Pagina: 1 ... 7 ... 25 Laatste
Acties:
  • 344.976 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Dan moet je je vloer wel heel erg verzwaren, ik heb een cementen dekvloer in m'n kamer en de subwoofer die ik had kon dat best aan het trillen krijgen. Maar de subwoofer verzwaren (met inderdaad spikes en een grote steen) en dat geheel vervolgens ontkoppelen zou goed moeten werken. verzwaren is volgens mij toch niet zinvol bij subwoofers.

[ Voor 10% gewijzigd door TBTL op 01-10-2010 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:45
Verwijderd schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 09:49:
Kan je niet andersom denken; Dus je vloer zodanig verzwaren dat je subwoofer zijn energie niet makkelijk kan doorgeven ? Je ziet dat vaker; Speakers die op spikes op een dikke zware stenen ondergrond staan. Giet een stuk beton van een paar cm dik, doe spikes onder je SUB en plaats dat dan weer op die betonnen plaat.
Ik heb mijn subwoofer op spikes op een 25kg zware stoeptegel gezet en alsnog hielp dat niet echt veel het is een behoorlijke woofer (12 inch) dus dat gaat nogal bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
Met spikes + stoeptegel koppel je je sub juist het best aan de grond als maar mogelijk is... Je moet dempers hebben, geen spikes.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:44

Exirion

Gadgetfetisjist

Boxman schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 17:34:
Met spikes + stoeptegel koppel je je sub juist het best aan de grond als maar mogelijk is... Je moet dempers hebben, geen spikes.
Ik heb m'n fronts op spikes met daaronder marmer op kurk, op een houten vloer. De subwoofer (12", 30.5kg) staat op z'n standaard zachte voetjes direct op de vloer en dat gaat ook prima.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Exirion schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 17:59:
[...]

Ik heb m'n fronts op spikes met daaronder marmer op kurk, op een houten vloer. De subwoofer (12", 30.5kg) staat op z'n standaard zachte voetjes direct op de vloer en dat gaat ook prima.
Waarom spikes -> marmer -> kurk? Daar zijn spikes helemaal niet voor bedoeld.. Spikes hebben als doel dat ze door hoogpolig tapijt kunnen prikken om zo de vloerstaanders of boxen op statieven te kunnen koppelen aan de vaste grond, zodat ze niet gaan wiebelen op het instabiele tapijt. De enige reden dat spikes die spikevorm hebben, is zodat het door het tapijt prikt en koppelt met het onderliggende (vaste) oppervlak.

Een enige andere reden zou kunnen zijn dat je het mooi vindt staan, maar dat is gewoon esthetiek. Of als je boxen hebt met een bolvormige onderkant.. Een hoorbaar effect heeft het verder niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Boxman op 01-10-2010 22:22 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Boxman schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 22:21:
[...]

Waarom spikes -> marmer -> kurk? Daar zijn spikes helemaal niet voor bedoeld.. Spikes hebben als doel dat ze door hoogpolig tapijt kunnen prikken om zo de vloerstaanders of boxen op statieven te kunnen koppelen aan de vaste grond, zodat ze niet gaan wiebelen op het instabiele tapijt. De enige reden dat spikes die spikevorm hebben, is zodat het door het tapijt prikt en koppelt met het onderliggende (vaste) oppervlak.

Een enige andere reden zou kunnen zijn dat je het mooi vindt staan, maar dat is gewoon esthetiek. Of als je boxen hebt met een bolvormige onderkant.. Een hoorbaar effect heeft het verder niet.
Hmm, volgens mij is dat niet helemaal correct.

Spikes zijn naar mijn mening ontwikkeld om voor een ontkoppeling met de ondergrond te zorgen. Zodat de speaker een zo klein mogelijk oppervlakte op de ondergrond eronder hebben. Over het algemeen zorgt dit voor een strakker geluid dan zonder, aangezien de ondergrond geen bassen mee vibreert zoals bijvoorbeeld met rubberen doppen wel zou gebeuren.

Kurk en andere zaken zorgen juist voor een koppeling met de ondergrond in plaats van een ontkoppeling. Als je wilt dat je subwoofer zo min mogelijk "doordreun" geluid produceert zou je hem eigenlijk op moeten hangen. Op die manier trilt het niet door op de vloer en heb je 'puur' het geluid van de speaker.

Verder is een subwoofer het meeste gevoelig voor de plaatsing binnen de kamer en muur reflecties. Verder hoort een subwoofer niet te trillen of vibreren naar mijn mening. De subwoofer kast moet zelf statisch zijn en geluid opwekken via golven in de kamer. Het ligt er een beetje aan welke design je subwoofer is (gesloten, gepoort, bandpass, horn, etc.) hoe de bass opgebouwd word.

In mijn ervaring hebben gepoorte of gesloten systemen meer kamer akoestiek nodig dan een bandpass systeem bijvoorbeeld. Deze genereert meer van de bass in de eigen behuizing.

Anyway, spikes zijn voor een zo klein mogelijk aanraak oppervlakte met de ondergrond te hebben om zo het geluid te ontkoppelen en zo zuiver mogelijke her-productie van het geluid te produceren.

[ Voor 17% gewijzigd door Quindor op 02-10-2010 19:40 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
In professionele akoestiek worden stalen tafeltjes gebruikt om zo trillingopnemers te KOPPELEN aan een ondergrond. (DIN norm moet ik even opzoeken) Dus dat ze ontkoppelen klopt niet

[ Voor 54% gewijzigd door B_FORCE op 02-10-2010 23:22 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Quindor schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 19:33:
[...]

Hmm, volgens mij is dat niet helemaal correct.

Spikes zijn naar mijn mening ontwikkeld om voor een ontkoppeling met de ondergrond te zorgen. Zodat de speaker een zo klein mogelijk oppervlakte op de ondergrond eronder hebben. Over het algemeen zorgt dit voor een strakker geluid dan zonder, aangezien de ondergrond geen bassen mee vibreert zoals bijvoorbeeld met rubberen doppen wel zou gebeuren.

Kurk en andere zaken zorgen juist voor een koppeling met de ondergrond in plaats van een ontkoppeling. Als je wilt dat je subwoofer zo min mogelijk "doordreun" geluid produceert zou je hem eigenlijk op moeten hangen. Op die manier trilt het niet door op de vloer en heb je 'puur' het geluid van de speaker.

Verder is een subwoofer het meeste gevoelig voor de plaatsing binnen de kamer en muur reflecties. Verder hoort een subwoofer niet te trillen of vibreren naar mijn mening. De subwoofer kast moet zelf statisch zijn en geluid opwekken via golven in de kamer. Het ligt er een beetje aan welke design je subwoofer is (gesloten, gepoort, bandpass, horn, etc.) hoe de bass opgebouwd word.

In mijn ervaring hebben gepoorte of gesloten systemen meer kamer akoestiek nodig dan een bandpass systeem bijvoorbeeld. Deze genereert meer van de bass in de eigen behuizing.

Anyway, spikes zijn voor een zo klein mogelijk aanraak oppervlakte met de ondergrond te hebben om zo het geluid te ontkoppelen en zo zuiver mogelijke her-productie van het geluid te produceren.
Als ik het zo lees baseer jij je volledig op gut-feeling en niet op wetenschappelijke onderbouwing. Het idee is dan waarschijnlijk dat je bij een contactoppervlak van 0, ook 0 geluidsdoorgifte hebt, dus daarom de 0 zo goed mogelijk probeert te benaderen met een spike. Maarja, als je contactoppervlak 0 is, zweeft je speaker in essentie in de lucht, dus dan weet je al dat er iets fout zit. Met limieten naar 0 moet je altijd oppassen.

Het probleem met die gedachte is dat het oppervlak wel kleiner wordt,, maar de druk (kracht per vierkante millimeter) proportioneel groter. Uiteindelijk oefent de speaker nog altijd een even grote kracht uit op de vloer als voorheen, alleen zorg je er nu met die mini pootjes voor dat je hem nog even extra goed in de vloer prikt. Zeg maar hetzelfde idee als het gebruiken van noppenschoenen, door de cones onder je zool heb je extra grip.

Als je er een meetinstrument aan hangt, zul je zien dat de doorgegeven vibratie met spikes zo'n 100x groter is dan met gewoon rubberen voetjes.

Anyway, lees dit maar eens door: http://www.audioholics.co...-2013-what2019s-the-point

Spikes zijn gewoon (op kabels na) de grootste hoax van de HiFi wereld. Als je je speaker wilt ontkoppelen van de vloer, gebruik je GEEN spikes.

(verder is de plaatsing van de sub wat mij betreft niet interessant, ik ging alleen in op de merkwaardige ondersteuningscontraptie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Eerste stuk van Edo's vloerstaander is klaar, maar ik ben er tot nu toe niet tevreden van, in vergelijking met een Heco Precision 200 (3-weg monitor) van een jaar of 30 oud klinken ze dof en niet helder. Ook lijkt het of de midwoofer niet hoog genoeg doorspeelt, zodat het midden erg 'plat' klinkt.
Het hoog lijkt mij ook grotendeels te ontbreken, precies of de speakers staan buiten, een paar tiental meter van je vandaan, of je hoort ze door een telefoon ofzo.

Al bij al vind ik onze set Bose's zelfs nog beter klinken :/

Ik ga nu het 2e exemplaar maken, extra goed opletten bij het solderen van het filter, en hopen dat die dan beter klinkt. (Waaruit dus zou blijken dat ik bij deze een fout gemaakt heb).

Tja moest ik meetapparatuur hebben natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit klinkt inderdaad als een soldeerfout in het filter. Je zou trouwens nog de 3,3Ohm weerstand gewoon 2,2ohm kunnen laten. Heb ik ook gedaan en dat klinkt prima.

Maak anders eens een foto van het filter?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

tweakG5 schreef op donderdag 30 september 2010 @ 13:01:
Kan iemand deze vraag beantwoorden: Ik wil graag mijn zelfgebouwde subwoofer ontkoppelen en dacht daarbij aan om 2 stroken koudschuim van 8cm dik en 50cm lang op een 1.8cm dikke mdf plaat te monteren en daarop dan mijn subwoofer te zetten gaat dat lukken?
Ik snap dat dit een zelfbouw topic is...echter heeft Auralex hier ook een leuke pad voor:
http://www.auralex.com/so...on_subdude/subdude_hd.asp

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn2008
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-08-2022
Ik zit in 6VWO (17 jaar) en ik ga voor mijn profielwerkstuk (PWS) een zelfbouw speaker maken. Ik zit nu in de fase waar ik nog van alles moet gaan bedenken en onderzoeken, want dit wordt me eerste speaker. Het plan is om 1 niet al te grote kast met een 2 weg-systeem te maken. Ik wil het budget zo beperkt mogelijk houden, maar het moet natuurlijk wel klinken. Als iemand me wat informatie wil sturen is dat natuurlijk altijd welkom. Maar wat ik nu vooral wil weten. Zou je als je op de stort fabrieksspeakers vind ze kunnen gebruiken? Zelf wel de filters en de kast maken. Is MDF een vereiste? Of is dubbelmultiplex ook mogelijk? Of gaat dat te veel trillen/resoneren? Kan je een willekeurige inhoud van de kasten gebruiken? of moet je dat op een een of andere manier uitrekenen? Alles gaat zeker niet meer dan 100 euro kosten, maar elke euro die we besparen is meegenomen! Ik hoop niet dat dit zielig klinkt :S

Nou ik hoor wel of iemand me wil helpen dan houd ik jullie op de hoogte en natuurlijk post ik hier het uiteindelijk resultaat! Kan ik misschien niet beter een apart topic maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Volgens mij is het idee van een profielwerkstuk dat je zelf leert informatie verzamelen. Begin eens met googlen op de basics van speakerbouw. Want dit gaat je niet helpen (niemand gaat jou nu compleet alles uitleggen :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Da_maniaC schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 13:31:
[...]

Ik snap dat dit een zelfbouw topic is...echter heeft Auralex hier ook een leuke pad voor:
Ja enig probleem is dat dat ding 60 euro kost en dat er voor 10 euro aan materiaal inzit wat ik ook zelf kan kopen. Ik moet alleen weten welk soort schuimrubber gebruikt wordt want dan ga ik zelf aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

martijn2008 schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 14:24:
Ik zit in 6VWO (17 jaar) en ik ga voor mijn profielwerkstuk (PWS) een zelfbouw speaker maken. Ik zit nu in de fase waar ik nog van alles moet gaan bedenken en onderzoeken, want dit wordt me eerste speaker.
Ik weet niet hoeveel tijd je ervoor hebt, maar dit klinkt een beetje als: "Ik ga een supergame maken maar ik moest eerst nog even leren programmeren. Kan iemand me even uitleggen hoe ik dat moet doen?". Misschien neem je wat veel hooi op je vork voor een werkstuk als je hier totaal geen ervaring mee hebt :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn2008
Nou heel veel tijd, want we maken PWS met twee mensen en we moeten er elk 80 uur aan besteden (160 uur dus) zit ook nog wat schriftelijk werk in. Dus ik denk tijd zat en op mijn school hebben ze 2 jaar geleden ook een speaker gemaakt, en ook mijn begeleider (docent) zegt dat het gewoon mogelijk is. Wel moeilijk maar zeker haalbaar, anders laten ze het ons niet doen. We weten inderdaad niet veel over het onderwerp, maar jij bent ook ooit begonnen met niets lijkt mij?

Ik weet dat jullie me natuurlijk niet alles kant en klaar aanbieden, dat zou te wel erg makkelijk (te makkelijk zijn) en dat is ook helemaal niet mijn bedoeling. En natuurlijk ben ik al wat gaan googlen, maar ik dacht je weet maar nooit misschien krijg ik wel tips, van kijk daareens of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:06

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

martijn2008 schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 15:40:
Nou heel veel tijd, want we maken PWS met twee mensen en we moeten er elk 80 uur aan besteden (160 uur dus) zit ook nog wat schriftelijk werk in. Dus ik denk tijd zat en op mijn school hebben ze 2 jaar geleden ook een speaker gemaakt, en ook mijn begeleider (docent) zegt dat het gewoon mogelijk is. Wel moeilijk maar zeker haalbaar, anders laten ze het ons niet doen. We weten inderdaad niet veel over het onderwerp, maar jij bent ook ooit begonnen met niets lijkt mij?

Ik weet dat jullie me natuurlijk niet alles kant en klaar aanbieden, dat zou te wel erg makkelijk (te makkelijk zijn) en dat is ook helemaal niet mijn bedoeling. En natuurlijk ben ik al wat gaan googlen, maar ik dacht je weet maar nooit misschien krijg ik wel tips, van kijk daareens of iets dergelijks.
Begin bij de basis. Bekijk wat je wil en wat je doel is. Je weet dat het te doen is. Dus nu kan je bepalen wat je ermee wilt. Geheid dat je veel verslagwerk en uitzoekwerk gaat hebben. Vooral het bereken van je behuizing en het uitzoeken welke speakers je erbij gaat doen dat gaat veel werk kosten. Ik zou zeggen lees alles wat erover te vinden is want dat is veel ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

martijn2008 schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 15:40:

Ik neem aan dat je hierop gezocht hebt: [google=beginnen speakerbouw]. Dan kom je bij een topic op tweakers.net, een aantal topics op het zelfbouwforum waarin mensen precies jouw vraag stellen. Ook met [google=profielwerkstuk speaker bouwen] vindt je relevante info. Sterker nog, een compleet profielwerkstuk over dit onderwerp 8)7.

Hier hetzelfde vragen zonder specifieke vraag of blijk dat je je al hebt ingelezen, lokt dit soort reacties uit en zal je niet meer info geven dan die je kan vinden uit antwoorden die al eerder (op dezelfde vraag!) gegeven zijn. Ik vraag me af of je die andere onderwerpen ook gelezen hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 03-10-2010 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08 21:35
Da_maniaC schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 13:31:
[...]

Sja. Isolatie heeft echt veel te maken met het gewicht dat eropstaat. Zo'n kant-en-klaar ding is dus altijd tricky om te gebruiken. Ook vind ik dat staafdiagram een beetje raar. Je wilt toch vooral weten hoe dat ding reageert tussen 10 en 100 Hz?

martijn2008 schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 14:24:
Ik zit in 6VWO (17 jaar) en ik ga voor mijn profielwerkstuk (PWS) een zelfbouw speaker maken. Ik zit nu in de fase waar ik nog van alles moet gaan bedenken en onderzoeken, want dit wordt me eerste speaker. Het plan is om 1 niet al te grote kast met een 2 weg-systeem te maken.
Niet al te groot? Kwantificeer!
Ik wil het budget zo beperkt mogelijk houden, maar het moet natuurlijk wel klinken.
Wederom erg vage omschrijvingen.
Als iemand me wat informatie wil sturen is dat natuurlijk altijd welkom. Maar wat ik nu vooral wil weten. Zou je als je op de stort fabrieksspeakers vind ze kunnen gebruiken?
Vast wel. ;)
Zelf wel de filters en de kast maken.
Dat is wel erg veel hooi op je vork; dat gaat je niet lukken in 160 uur met voldoende resultaat.
Is MDF een vereiste?
Nee hoor.
Of is dubbelmultiplex ook mogelijk?
Bijvoorbeeld ja.
Of gaat dat te veel trillen/resoneren?
Ligt volledig aan je constructie, niet zozeer aan het materiaal.
Kan je een willekeurige inhoud van de kasten gebruiken? of moet je dat op een een of andere manier uitrekenen?
Alles hangt met elkaar samen ja. Tuurlijk kun je een willekeurige inhoud gebruiken, maar het resultaat is dan gokken terwijl de respons in het laag vrij nauwkeurig te voorspellen is (zonder kamerinvloeden dan).
Alles gaat zeker niet meer dan 100 euro kosten, maar elke euro die we besparen is meegenomen! Ik hoop niet dat dit zielig klinkt :S
Dat is vrij krap.

Ik raad je aan om de aandacht te richten op één aspect. Bijvoorbeeld afstraling bij verschillende kastvormen, of bepaalde zaken van filteren die je kunt belichten. Zo voorkom je dat je teveel te doen hebt en dat het niet af komt. Een speaker bouwen kan iedereen natuurlijk, ook binnen 160 uur, maar ik neem aan dat je voor een PWS moet weten wat je aan het doen bent - en dat is hele andere koek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Boxman schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 23:53:
[...]
Spikes zijn gewoon (op kabels na) de grootste hoax van de HiFi wereld. Als je je speaker wilt ontkoppelen van de vloer, gebruik je GEEN spikes.
Na er inderdaad wat research van mezelf in te stoppen moet ik inderdaad concluderen dat je gelijk hebt. Hmm, normaal trap ik niet zo snel in dat soort dingen. Bedankt voor de uitleg!

Wel zit er veel verschil tussen met spikes of zonder spikes. Zelf heb ik een sier grind vloer en hiermee ge-experimenteerd. Ik denk dat je per situatie, speaker en vloer gewoon moet experimenteren wat het beste klinkt.

Mijn subwoofer klonk iig beter met nylon noppen op de vloer dan met spikes, tegels of allerlei andere zaken. En blijkt dat dus te komen vanwege een effect wat ik verkeerd om had. ;)

Anway, any day is a good day to learn! :D

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Quindor schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 17:17:
[...]

Na er inderdaad wat research van mezelf in te stoppen moet ik inderdaad concluderen dat je gelijk hebt. Hmm, normaal trap ik niet zo snel in dat soort dingen. Bedankt voor de uitleg!
Wees gerust, zelfs audiotechnici en audiofiielen en zelfbouwers met veel ervaring hebben last van autosuggestie. Ik zelf ook. Ik heb een keer geprobeerd een vervelende piek in het laag op te zoeken en weg te halen met een parametrische EQ. Ik was er van overtuigd dat ik hem gevonden had en aangepast... Tot ik er achter kwam dat de EQ helemaal niet aan stond.

Er zijn in audioland twee soorten mensen, die erkennen dat autosuggestie zo'n grote impact heeft, dat je je eigen waarneming altijd wel moet controleren met een meting en dan heb je de groep die je oren een soort supereigenschappen toebedeelt zodat die iets waar kunnen nemen wat je niet kunt meten. Dat levert vaak leuke discussies op :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn2008
wat voor kwaliteit kan ik verwachten van een tweeter van 5-7 euro (op conrad.nl) een lage/midde tonen speakers van 20-25 euro? Maken jullie je filters zelf of kopen jullie ze kant-en-klaar? En wie gebruikt ander hout dan MDF? Zijn er nog andere kosten aan het bouwen van een box, behalve filter, hout, isolatiematriaal en de speakers zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Schroeven, lijm, demping, aansluitterminals, bedrading, soldeer, (grond)verf, voetjes.

En dan heb je natuurlijk ook nog de "vaste lasten" zoals boormachine, zaagmachine, freesmachine.

[ Voor 41% gewijzigd door Seers op 03-10-2010 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Quindor schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 17:17:
[...]
Anway, any day is a good day to learn! :D
I second that! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Gebruik gewoon mdf ik makkelijk te gebruiken en bewerken en het is niet heel duur. Plank 122x66x1.8 is maar 7 a 8 euro. En kijk is op www.europe-audio.nl want op conrad ga je niet echt bepaald goede kwaliteit krijgen stuur ook ff linkjes van wat je al hebt gevonden. Dat maakt het voor ons wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tweakG5 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 09:13:
Gebruik gewoon mdf ik makkelijk te gebruiken en bewerken en het is niet heel duur. Plank 122x66x1.8 is maar 7 a 8 euro. En kijk is op www.europe-audio.nl want op conrad ga je niet echt bepaald goede kwaliteit krijgen stuur ook ff linkjes van wat je al hebt gevonden. Dat maakt het voor ons wat makkelijker.
offtopic:
Psst 122 x 61 x 18 mm

Voordat iemand op basis van jouw post aan het tekenen slaat, en uiteindelijk een paar cm te kort komt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2010 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

martijn2008 schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 22:41:
wat voor kwaliteit kan ik verwachten van een tweeter van 5-7 euro (op conrad.nl) een lage/midde tonen speakers van 20-25 euro? Maken jullie je filters zelf of kopen jullie ze kant-en-klaar? En wie gebruikt ander hout dan MDF? Zijn er nog andere kosten aan het bouwen van een box, behalve filter, hout, isolatiematriaal en de speakers zelf?
Zorg ook dat je wat nuttige grafieken en T/S parameters bij je speakers krijgt. Omdat je in je eerste post de vraag stelt of speakers van de stort ook goed zijn, vraag ik me af of je dat goed begrepen hebt.
Ga idd niet meteen kijken bij conrad, maar kijk ook eens naar speaker & co of Speakerland.

Baken je project af! Advies: maak 1 speaker, geen paar. Hoe ga je de metingen verrichten? dat lijkt me voor een PWS wel noodzakelijk. Heeft de school die spullen? Dat vraag ik me ten zeerste af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Maken jullie je filters zelf of kopen jullie ze kant-en-klaar?
Een filter moet je altijd zelf maken, standaardfilters zullen vrijwel altijd een teleurstellend resultaat geven.
Zijn er nog andere kosten aan het bouwen van een box, behalve filter, hout, dempingsmateriaal en de speakers zelf?
Ja, dit schiet me zo even te binnen:
-afwerking (gewoon plamuren en verven is nog wel betaalbaar)
-klemmen om ze aan te sluiten
-kabel
-schroeven (als je het goed wilt doen gebruik je inslagmoeren, maar voor goedkopere speakers zijn die te duur)
-lijm
-evt. poorten (bij basreflex en bandpass)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
JvS schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 12:56:
Dit klinkt inderdaad als een soldeerfout in het filter. Je zou trouwens nog de 3,3Ohm weerstand gewoon 2,2ohm kunnen laten. Heb ik ook gedaan en dat klinkt prima.

Maak anders eens een foto van het filter?
Nr.2 is af ondertussen, maar net hetzelfde syndroom:
quote: Ward Vr
Het hoog komt er amper door (moet treble bijna helemaal opendraaien op m'n receiver wil ik het wat op een normaal niveau krijgen), en het midden klinkt plat omdat de midwoofer niet of amper meespeelt.
Voor ik nr.2 in elkaar lijmde heb ik volgende foto's genomen van het filter:
Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL952/7205667/13762801/392373261.jpg
Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL952/7205667/13762801/392373263.jpg
De verschillende vlakjes zijn 100% zeker goed van elkaar gescheiden, ik heb ze zelfs nog eens gecheckt met de multimeter.
Ik heb echt geen idee wat er aan de hand is :? Ideeën zjin uiteraard welkom !

[ Voor 6% gewijzigd door Ward Vr op 04-10-2010 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Waar zit je input?

edit:
Het is wat onlogisch, maar volgens mij klopt hij.

[ Voor 62% gewijzigd door B_FORCE op 04-10-2010 20:15 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn2008
tweakG5 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 09:13:
Ik had deze gezien:
Tweeter: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=310643 (heeft op de site zelf een goede review, maar vooral om prijs kwaliteit verhouding)
Hoge+Midde tonen: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=310659 en http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=310658 (wat is eigenlijk het verschil? tussen die twee)

Op speakerenco.nl zijn nog wel een paar met een aardige prijs, maar op speaker land heb ik niets gevonden, met een redelijke prijs. (denken jullie dat het echt onmogelijk is om voor €100 iets te maken?
AtomicShockwave schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 11:05:
[...]
Zorg ook dat je wat nuttige grafieken en T/S parameters bij je speakers krijgt. Omdat je in je eerste post de vraag stelt of speakers van de stort ook goed zijn, vraag ik me af of je dat goed begrepen hebt.
Ga idd niet meteen kijken bij conrad, maar kijk ook eens naar speaker & co of Speakerland.

Baken je project af! Advies: maak 1 speaker, geen paar. Hoe ga je de metingen verrichten? dat lijkt me voor een PWS wel noodzakelijk. Heeft de school die spullen? Dat vraag ik me ten zeerste af.
Ja het afbaken is inderdaad belangrijk! Maar met 1 speaker bedoel je daar 1 kast met bijvoorbeeld 2 conussen (drivers noemt men dat geloof ik) of bedoel je daarmee 1 kast met 1 driver?
Want wat ik nu in gedachten heb is: 1 kast met 2 driver en een gesloten systeem (weet eigenlijk nog niet zo goed de voor en nadelen)

Hebben jullie trouwens op de speakers ook iets op de bass en zo te regelen of is dat apart?

Jah, wat ik eigenlijk wil leren? Goeie vraag, we hadden bedacht om wat verschillende materialen aan de binnen kant te stoppen, verschillende vormen aan de binnenkant en kijken of er een meetbaar/hoorbaar verschil is.

[ Voor 20% gewijzigd door martijn2008 op 04-10-2010 21:20 . Reden: links werkte niet en gewoon wat vergeten! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Input is nog niet gesoldeerd hier, maar de 2 gaatjes zitten er al, (linksonder en linksbovenmidden op de eerste foto)
Nog eens het schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.xenophonics.net/low_budget/filter5.gif
Tja volgens mij klopt het ook, het zou ook sterk zijn dat ik 2 maal net dezelfde fout maak in het filter.
In welke zin vind je het onlogisch ? Ik heb het ontwerp van de printplaat gewoon gekopieerd (van JvS dacht ik).

[ Voor 15% gewijzigd door Ward Vr op 04-10-2010 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Ward Vr schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:39:
Input is nog niet gesoldeerd hier, maar de 2 gaatjes zitten er al, (linksonder en linksbovenmidden op de eerste foto)
Nog eens het schema:
[afbeelding]
Tja volgens mij klopt het ook, het zou ook sterk zijn dat ik 2 maal net dezelfde fout maak in het filter.
In welke zin vind je het onlogisch ? Ik heb het ontwerp van de printplaat gewoon gekopieerd (van JvS dacht ik).
Ik heb je circuitje op papier even nagetekend en ik kom op hetzelfde uit als het schema dat je hier gepost hebt. Ergo: dat is correct. Maakt het 390µH spoeltje geen sluiting in de pootjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Nop, nog extra op gelet. :/ (Heu 390µH ? 270µH bedoel je ?)

[ Voor 123% gewijzigd door Ward Vr op 04-10-2010 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Da's wel heel gek. Een ander idee. De woofer en de tweeter staan misschien uit fase aangesloten. Dan krijg je een extreme dip rond de 2Khz en gaat het heel naar klinken.

@Seers: Je bedoelt 270uH spoeltje neem ik aan? :) Is ook een goeie. Als dat zo is, heb je bijna geen hoog. Meet anders nog eens of je ergens een lage tot nul weerstand krijgt. Ik had ook enorme problemen met het filter, maar heb het opgelost door alles eens met een microfoon na te gaan meten.

Dus los met de tweeter meten, los met de woofer meten, samen aangesloten meten. Je zou het eventueel zelfs quick-and-dirty met een iphone app kunnen doen (is wel extreem dirty, maar eventuele grote problemen kan je er wellicht mee opsporen en dan weet je waar je het moet zoeken!).

[ Voor 23% gewijzigd door JvS op 04-10-2010 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Ja, ik bedoelde het 270 µH spoeltje. Dat krijg je als je twee dingen tegelijk wilt doen hè. :P
Heb je meetinstrumenten in huis?

Martijn2008: Je Conrad-linkjes werken niet.

Daarbij rijst bij mij eigenlijk de ene vraag: wát wil je leren (van je PWS)?

[ Voor 7% gewijzigd door Seers op 04-10-2010 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Interessante reacties alvast !
Ik ga zeker eens los meten (en luisteren). Alleen moet ik mij alleen eens verder inlezen hoe dat meten (met een microfoon) in zijn werk gaat, ik heb hier nog wel zoiets liggen:
Maar voor de rest heb ik niet echt iets van meetapparatuur.
Afbeeldingslocatie: http://itp.nyu.edu/~syp252/art.soyoung/sensor/pRS1C-2266398w345.jpg
Maar goed, eerst lezen dus :)

Fase, spoeltje en weerstand ga ik ook nog eens 3-dubbel checken.

[ Voor 7% gewijzigd door Ward Vr op 04-10-2010 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk topic!
Ik ben zelf niet zo creatief maar vind het interessant om te zien hoe mensen hun eigen mooie boxen maken! Zal er zeker af en toe op kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me inderdaad leuk om je eigen speakers te bouwen. Ik denk alleen niet dat ik eraan toe zal komen, en gebruikte speakers van uitstekende kwaliteit zijn zo goedkoop dat ik ook niet echt behoefte heb aan zelfbouw.

EDIT: nog even door dit topic gebladerd, veel respect voor de creativiteit van de bouwers hier. Echt prachtige speakers gezien...
Tussen-ideetje: ik kom regelmatig speakers tegen die prima klinken maar waarvan de kasten betere tijden hebben gekend. Lijkt me een leuk aanvangsproject om met de bestaande maten een betere, mooiere kast te bouwen. Geen cheapo spaanplaat, mooie strakke afwerking. Scheelt het maken van berekeningen en je hebt om te beginnen al een idee hoe je speakers klinken- dat kan alleen maar beter worden als je de kastresonanties voor een deel kunt uitsluiten door betere demping en verstevigingen.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2010 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
JvS schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:57:
Ik had ook enorme problemen met het filter, maar heb het opgelost door alles eens met een microfoon na te gaan meten.
Waar lag dan uiteindelijk de oorzaak bij jou ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

De woofer van 1 kanaal was slechts 1e orde gefilterd. De spoel zat uiteraard goed, maar de paralelle schakeling met de condensator was niet goed gesoldeerd.

Hetgevolg was dat de resonantiefrequentie van de woofer bij 4Khz niet ver genoeg weggefilterd was en onder de hoorbare grens lag, maar keihard en flink vervormd met de tweeter mee schreeuwde (de tweeter doet 4Khz prima). Dat klonk subtiel gezegd vrij kut.

In een meting ziet dat er zo uit. De roze slecht en de oranje goed gefilterd (let niet op dat ze niet evenhoog liggen, dit is allemaal uit de losse pols gemeten en het verschil was gewoon direct overduidelijk)

Afbeeldingslocatie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=27748

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 07:53
@Martijn2008: zomaar eventjes een woofer en een tweetertje kopen en die dan dmv een kant-en-klaar filtertje aan elkaar koppelen werkt niet! Nuja er zal geluid uitkomen en daarmee is het dan ook gezegd.

De behuizing (inhoud) en vorm, de plaatsing van de units, de demping, het exacte type unit (tweeter en woofer) spelen allemaal een rol om een filter te kunnen maken. Je moet ook kunnen meten en dus over meetmateriaal beschikken en je moet weten hoe je de resultaten moet interpreteren en welke gevolgen dit heeft voor de scheidingsfilter.

Zomaar wat componenten kopen in de hoop dat het goed gaat is gewoon een slag in het water.

Waarom begin je niet met iets eenvoudig waar alles al beslist is en waar je gewoon het bouwplan moet volgen. Dat is al meer dan leerrijk genoeg, geloof me vrij.

Wat dacht je van deze:

http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=5149
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=5147
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=7656

of kijk eens op http://www.lautsprechershop.de/ bij de CheapTrick (CT)

daar vind je wel wat...

Waarschuwing in de marge: er gaat altijd meer geld inzitten dan je denkt: schroeven, verf, schuurpapier, lijm,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Even in 5mins wat zitten prutsen, ik heb echt geen idee wat ik aan het doen ben voor het moment :P
Opname met in-ears als mic: (groen zijn Edo's vloerstaanders en roze een 3-weg Heco Precision 200, let niet op de legende, die is verkeerd)
Dit is waarschijnlijk totaal verkeerd gedaan maar goed :D Dit weekend mij eens verder in verdiepen.
Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL952/7205667/13762801/392424498.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Ward Vr op 06-10-2010 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Ward Vr schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 20:34:
Even in 5mins wat zitten prutsen, ik heb echt geen idee wat ik aan het doen ben voor het moment :P
Opname met in-ears als mic: (groen zijn Edo's vloerstaanders en roze een 3-weg Heco Precision 200, let niet op de legende, die is verkeerd)
Dit is waarschijnlijk totaal verkeerd gedaan maar goed :D Dit weekend mij eens verder in verdiepen.
[afbeelding]
Hoe krijg je zo'n lijn van de frequenties in smaart?

[ Voor 4% gewijzigd door tweakG5 op 06-10-2010 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
tweakG5 schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 21:47:
[...]

Hoe neem je op met je in ear oordopjes?
gewoon in je mic ingang stoppen?

kleine oordopjes doen eigenlijk hetzelfde als mic, heb het zelfs ook wel is gedaan bij gebrek aan beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Die gewoon in de Mic-in van je geluidskaart steken ?
edit: die lijn: gewoon in de opties (bij spectrum dacht ik) aangeven dat je een lijn wilt ipv balkjes :)

[ Voor 50% gewijzigd door Ward Vr op 06-10-2010 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Maar hoe moet je dan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Ward Vr schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 21:59:
Die gewoon in de Mic-in van je geluidskaart steken ?
edit: die lijn: gewoon in de opties (bij spectrum dacht ik) aangeven dat je een lijn wilt ipv balkjes :)
Hoe klinken de speakers nu, nu je er wat langer naar geluisterd/gewend bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

wat ik me afvraag, die goedkope OEM microfoontjes die "overal" inzitten. Is daar een gevoeligeheidsgrafiek van bekend? Misschien kun je er dan nog iets half-decent van maken?

hmm, dat valt nog 100% mee
http://www.jlielectronics.com/spec.htm

Maar er zijn wel veel verschillende :P

[ Voor 24% gewijzigd door AtomicShockwave op 07-10-2010 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Hoe kan je dan dat spectrum analyzen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

ramonlambal schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 21:56:
kleine oordopjes doen eigenlijk hetzelfde als mic, heb het zelfs ook wel is gedaan bij gebrek aan beter
Volgens mij kun je dan net zo goed niks meten en je oren gebruiken. De gemiddelde mic-ingang op een geluidskaart is dramatisch slecht en een hoofdtelefoontje als mic gebruiken is al even beroerd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kunt er door vergelijkingen te maken met links en rechts prima mee achterhalen waar een wisselfilter de fout in gaat. Je kunt er natuurlijk niet directe metingen mee doen om een ontwerp mee te finetunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Seers schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 23:50:
[...]

Hoe klinken de speakers nu, nu je er wat langer naar geluisterd/gewend bent?
Ik heb al wat pogingen ondernomen om ernaar te luisteren maar ik vind het echt niets, ben nu wat aan het luisteren en erger mij vooral aan de stemmen die heel plat klinken. Het rare is dat dus zowel de linkerspeaker als de rechterspeaker hetzelfde fenomeen vertonen, en er dus waarschijnlijk geen sprake is van een fout in het filter.

Tja die meting met die oortjes, daarnet ontdekt dat als ik m'n speakers uitzet het grafiekje even vrolijk blijft verder dansen 8)7 Wat ik gemeten heb was dus 90% ruis of weet ik wat. (Pc fan gaat nog redelijk luid :P )
To be continued dit weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Dit weekend nog wat zitten testen (@JvS: eens de instellingen van jou screenshot afgekeken), maar niet echt een microfoon van goede kwaliteit kunnen vinden, nog geen relevante meetresultaten dus.

@AtomicShockwave: hier gebruikt men ook zo'n gewoon microfoontje, maar dan wel een dat in een prof. micro gebruikt wordt:
http://www.speakerbuilder...les/diymic/diymicmain.htm
Wel zegt men niet hoe men het verder aansluit... ik merkte bvb. dat je met oortjes als mic ook je Line-in van je geluidskaart kan gebruiken, hoewel ik betwijfel of die een veel betere kwaliteit gaat geven dan de mic-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
JvS schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 13:13:
Je kunt er door vergelijkingen te maken met links en rechts prima mee achterhalen waar een wisselfilter de fout in gaat. Je kunt er natuurlijk niet directe metingen mee doen om een ontwerp mee te finetunen.
Een wisselfilter meten op deze manier is wel heel erg omslachtig.
De meesten kennen hier vast wel RMAA. Dat is een van de manier die een stuk beter werkt.
Een andere manier is impedantie meten.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Laatst eens proberen meten met de mic van de laptop (dmv pink noise te gegeneren), maar die gaf ook weer vervorming, dus ik denk niet dat volgende resultaten relevant zijn ?

'Stilte':
Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL952/7205667/13762801/392593310.jpg

Bose 2.1 set van een jaar of 5 oud:
Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL952/7205667/13762801/392593311.jpg

Edo's en Heco Precision 3-weg
Afbeeldingslocatie: http://pic80.picturetrail.com/VOL952/7205667/13762801/392592834.jpg

edit: net eens rondgegaan met een cd (van goede kwaliteit) van Urban Trad (folk :) ), en uitgebreid tijd genomen om te luisteren op alle speakers die hier te vinden zijn, maar de Edo's komen er toch als de minste uit, ik kan niet echt de oorzaak aanwijzen, maar het klinkt gewoon niet natuurlijk.
edit2: Bevestigd door een 3d-party luisteroren in een blinde test :)

[ Voor 33% gewijzigd door Ward Vr op 13-10-2010 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Wat klinkt er niet?
(waar zit het gemis)
Ik heb ze namelijk ook gehoord. De tweeter is wat minder, maar de totale balans was prima.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Ja goh, goeie vraag inderdaad, het zijn vooral de stemmen die er niet goed uitkomen, het lijkt alsof er een gat zit in het midden. :s
Seers stelde via DM al voor om eens langs te komen met deftige meetapparatuur, wat ik uiteraard heel erg apprecieerde :) Echter woon ik in West-Vlaanderen-Belgie en hij ver weg in NL ... zijn er Belgen hier waarbij ik eens zou mogen langskomen of die soms in W-Vl of Oost-Vl komen?

Ik weet eigenlijk of er in de betere audiozaak mogelijkheid is om speakers te laten uitmeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Sow, vandaag bestelling binnen gekregen

2x Peerless HDS nomex
2x Vifa PL11MH
2x Seas H1212
2x 70mm trompetpoort
6x pritex plaat
600gram longhair wol

Ik zou graag een schetsje posten van de speakers, maar die zijn analoog (als in papier). Dus dat komt straks met de foto's wel goed.

Na lang wikken en wegen over het filter heb ik besloten om voor een actief filter te gaan. De hoofdreden daarvoor is dat aanpassingen een paar euro kost ipv. dure spoelen. Bovendien zijn er in het geval van een actief filter een stuk minder lastige variabelen. Zo hoef ik met vreemd impedantiegedrag geen rekening te houden.
Daarnaast is het ook wel nice om een dedicated chip te hebben voor elke transducer.

Ik ga er dus een dedicated versterker voor bouwen.

Ik heb hier al een LM3886T in bridge mode staan, die wordt dus gerecycled.
Wat ik al heb, en dus niet meer hoef te kopen
4x LM3886T
2x 10'000uF elco
230VA rinkerntrafo.

Het schema voor de crossover heb ik overgenomen van ESP
http://sound.westhost.com/project09.htm

Omdat ik geen zin heb om voor veel geld een pcb te bestellen ga ik mezelf maar eens leren etsen. Dus met expressPCB aan de gang gegaan.

Afbeeldingslocatie: http://australie.dezeserver.nl/xover.gif

Morgen of zaterdag maar eens gaan informeren over het hout. Ik zoek alleen nog een leuke connector om de kabel naar de speakers te regelen. Ik had gedacht dat een 4 polige stekker voldoende moest zijn. Er zullen vast gekken rondlopen die het met 6 aders willen doen. Maar het gebruik van 1 massa-ader gaat toch geen vreemde invloed hebben wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je actief gaat filteren, gebruik dan een dsp. Da's nog eenvoudiger en dan kan je allerlei fancy correcties, met name in het laag, uitvoeren zodat het allemaal nog veel beter klinkt.

Minidsp is bijvoorbeeld aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

JvS schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 22:46:
Als je actief gaat filteren, gebruik dan een dsp. Da's nog eenvoudiger en dan kan je allerlei fancy correcties, met name in het laag, uitvoeren zodat het allemaal nog veel beter klinkt.

Minidsp is bijvoorbeeld aan te raden.
Ik heb eens naar die Mini dsp's gekeken.

Best leuk spul, en zeker niet ongeschikt voor mijn toepassing. Maar vind het een beetje jammer om een kant en klaar product in mijn voor de rest zelfgebouwde project te stoppen. Ik heb namelijk nu al zin om printplaatjes te gaan etsen. :P

En afgezien daarvan, ik heb er 2 van nodig, is 200$. van bovenstaand bordje bouw ik er voor 25euro ook 2 van. Sja, dan is het nog niet uitgesloten dat er misschien ergens een notch filter nodig is. Maar dat zie ik dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Voordat je die print gaat etsen zou ik daar toch nog even goed naar kijken. Zo heb je geen mooi aardvlak, en je hebt ook de opampjes niet lokaal voorzien van snubbers.

Ook is het handig om voor de plekken van de condensatoren een gaatjesmasker te gebruiken waar meerdere maten op passen. Dat geeft je wat meer vrijheid in de keuze van die dingen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

voodooless schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 08:09:
Voordat je die print gaat etsen zou ik daar toch nog even goed naar kijken. Zo heb je geen mooi aardvlak, en je hebt ook de opampjes niet lokaal voorzien van snubbers.

Ook is het handig om voor de plekken van de condensatoren een gaatjesmasker te gebruiken waar meerdere maten op passen. Dat geeft je wat meer vrijheid in de keuze van die dingen.
Ik heb hem nu het hele aardvlak laten vullen, was er aanvankelijk een beetje huiverig voor. Maar tis nu toch beter idd. Snubbers ook toegevoegd.

Over die condensator afstanden maak ik me niet al te druk, de pinnetjes kunnen altijd een beetje op maat gebogen worden. ;) En die elektrolytische hebben een top copper verbinding dus kunnen toch niet helemaal vlak staan. Misschien leg ik die wel helemaal plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 16:01

voodooless

Sound is no voodoo!

AtomicShockwave schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 11:07:
Over die condensator afstanden maak ik me niet al te druk, de pinnetjes kunnen altijd een beetje op maat gebogen worden. ;)
Elko's wel, maar alles waar audio doorheen gaat zal wel iets van een MKS moeten worden, en die pootjes kun je niet zo makkelijk buigen, en niet alle merken hebben altijd alle waardes, en derhaleve krijg je verschillende afmetingen van componenten.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

voodooless schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 13:00:
[...]

Elko's wel, maar alles waar audio doorheen gaat zal wel iets van een MKS moeten worden, en die pootjes kun je niet zo makkelijk buigen, en niet alle merken hebben altijd alle waardes, en derhaleve krijg je verschillende afmetingen van componenten.
Dat risico zit er inderdaad in. Maar ik bestel straks alles in een keer. Dus ik kan mijn componenten goed nakijken en dan nog aanpassingen doen aan het PCB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Een semi-actief vind ik nog altijd beter uitkomen.
De kosten voor een passief filter tussen tweeter en mid zijn namelijk veel lager dan voor een extra versterker voor de tweeter (met name de trafo).
De kosten voor een passief filter tussen de mid en woofer zijn wel behoorlijk hoog + het is lastig filteren ivm impedantie oploop etc.

Daarnaast moet je tussen mid-hoog soms ook nog wat corrigeren met notches. Wat met opamps gewoon echt een drama is (slecht af te stellen)

Mijn advies.
Ga voor actief voor laag en mid+tweeter.
Passief voor mid en tweeter

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:39
Laatst ook mijn eerste DIY setje gemaakt. Het is een low budget uitvoering van de Visaton Bijou.

Afbeeldingslocatie: http://94.100.123.79/1123300001-1123350000/1123345401-1123345500/1123345455_6_cvtN.jpeg

Verder ook nog bezig met een mini subje voor in mijn vriendins Micra.

Afbeeldingslocatie: http://94.100.123.175/1140600001-1140650000/1140605701-1140605800/1140605780_6_x-c_.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Zo, tijd voor een update.

Zaterdag mijn houtpakket opgehaald en aan de slag gegaan. Ik heb er voor gekozen om bij een lokale bouwmarkt waarvan ik weet dat ze kunnen zagen alles op maat besteld. Helaas was er alleen 18mm MDF voorhanden. Na goed nadenken heb ik besloten om het toch maar daaruit te laten zagen. De kast overspant geen grote lengtes, en is goed gebraced. Moet kunnen dus.

Afbeeldingslocatie: http://australie.dezeserver.nl/speaker/speaker2.jpg
Het inelkaarzetten heb ik samen met een handige vriend van me gedaan. Die had de beschikking tot een lamellofrees. Een soort van deuvels, maar dan stukken sneller en eenvoudiger. Het uiteindelijke in elkaar zetten ging perfect. De zaagmeester had keurig gewerkt, en zat er nergens meer dan een halve millimeter naast. heerlijk! Net lego.

Afbeeldingslocatie: http://australie.dezeserver.nl/speaker/speaker1.jpg
Vandaag als eerste de inslagmoeren er in gezet. Laag en mid worden met M5x20mm inbus bouten vastgezet.

Afbeeldingslocatie: http://australie.dezeserver.nl/speaker/speaker3.jpg
Vervolgens aan de slag gegaan met dakleer. Ik wilde eigenlijk wat dikker bitumen zonder zand. Dat kon ik daar alleen krijgen per rol van 30e. En ik had geen zin om er bij een andere zaak achteraan gegaan. Dus een smal rolletje van 8e gekocht en het zandachtige spul zoveel mogelijk afgeveegd en de rest gefixeerd met de spuitlijm.

Ik ben nu lekker pritex aan het plakken, daarna de bedrading en een 10 voudige dubbelcheck voordat ik zijkant er op plak. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Ik had nog een vraag over mijn Seas H1212 tweeters.

Er zit aan de binnenkant van van het roostertje een helder stickertje tegen het rooster aan.
Afbeeldingslocatie: https://www.madisound.com/store/images/madisound/product/H1212.jpg

Het is gewoon een sticker met lijmlaag, dus ik ben bang dat er allemaal stof aan gaat hangen in de loop van de jaren. Er plakt zelfs al een stukje piepschuim aan van het vervoer. Na wat gezoek blijkt het dus wel de bedoeling omdat het een phase shield is.
http://www.diyaudio.com/f.../92314-seas-hexagrid.html

Verwijderen zou niet alleen lichte veranderingen in de hoogtste octaaf teweeg brengen. Hmm wat zal ik doen... tis zo'n delicaat spul. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Juicie schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 16:05:
Laatst ook mijn eerste DIY setje gemaakt. Het is een low budget uitvoering van de Visaton Bijou.

[afbeelding]
Verders ook een mooi patroon op je muur. Straalt heel sjiek uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 10:25
AtomicShockwave schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 10:49:
Er zit aan de binnenkant van van het roostertje een helder stickertje tegen het rooster aan.
Maar het rooster zelf is toch het phase shield. Niet zo'n plastic plakkertje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Sjaaky schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 14:02:
[...]

Maar het rooster zelf is toch het phase shield. Niet zo'n plastic plakkertje?
Neu, het rooster is gewoon kinderbescherming. Het plastic plakkertje zit er voor een goede reden, en zou ik dus ook laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Seers schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 14:14:
[...]

Neu, het rooster is gewoon kinderbescherming. Het plastic plakkertje zit er voor een goede reden, en zou ik dus ook laten zitten.
Idd het plakkertje is het phase shield. Ik lees veel positieve reacties op verwijdering daarvan. Maar de grafieken worden er niet beter op. Ik laat het maar zitten denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Seers schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 14:14:
Neu, het rooster is gewoon kinderbescherming.
Helpt zo'n roostertje niet met het afstraalgedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Mooi werk! Heb je de bouwmarkt het verstek laten zagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Oyster schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 17:37:
[...]

Mooi werk! Heb je de bouwmarkt het verstek laten zagen?
Jep, locale hubo hier. Vantevoren goed doorgesproken met de "zager" en hij beloofde dat hij het netjes kon. Hij heeft woord gehouden want er was echt niks van te zeggen. Heb em later nog gecomplimenteerd. :)

Edit:
Maar meteen eventjes een update.

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/309hidt.jpg
Afgelopen donderdag de demping en de bedrading afgemaakt. Er missen in deze foto nog wel twee crossbraces. Ook had ik bedacht om de tweeter een beetje af te schermen met een pritex blok, rechts op de foto.

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/2lbezc8.jpg
En daarna het gevreesde point of no return. Het dichtplakken. Zoals je ziet had ik geen lijmtangen. :D

[ Voor 37% gewijzigd door AtomicShockwave op 02-11-2010 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sinds ik mijn kamer heb veranderd is de opstelling van mijn subwoofer niet echt handig meer.
Ik heb nu 2x15" sub in een houten plaat, onder het schuine deel van de dakkapel (altijd zo'n half-nutteloze opbergruimte ;) ) Werkt verder geweldig, maar zit nu toch te kijken naar iets meer "standaard".
Sowieso wil ik een gesloten behuizing, bass-reflex geeft mij teveel delay, en ik wil juist een strakke bas, zonder stom geboenk.
Maar zijn er ook drivers/ontwerpen waarmee je in zon geval echt goed zit? Voor bijv. 300-500€ kun je een hoop kant en klaar kopen qua subwoofers, maar als ik bijv. voor 200€ een Visaton driver bestel, tripath versterker van 70€ ofzo erbij, en dan het hout, dan zit ik op dezelfde prijs. Maar ook op dezelfde kwaliteit?

Ik heb eerder eens PA subwoofers gebouwd, dat is geen probleem voor mij. Maar ik zoek dus een ontwerp/driver met gebruikerservaring, of advies over wat beter is, kant en klaar of bouwen. Ik hoop dat laatste, ben wel weer toe aan een leuk klusproject :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 15:56
Ik kan wel solderen enz maar heb niet echt zin om filter af te stellen en weer meten enz. Dat gaat me iets te ver.

Speaker bouwen lijkt me leuk maar die fitlers houd me nog even tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
ferry, hoe groot kan het maximaal zijn?

Overigens zijn er ook zat gesloten subwoofers die prima gebruikt kunnen worden voor film (tegenwoordig).

[ Voor 58% gewijzigd door B_FORCE op 07-11-2010 00:02 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:08

Skef

Ik scheer.me

_ferry_ schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 20:46:
Sinds ik mijn kamer heb veranderd is de opstelling van mijn subwoofer niet echt handig meer.
Ik heb nu 2x15" sub in een houten plaat, onder het schuine deel van de dakkapel (altijd zo'n half-nutteloze opbergruimte ;) ) Werkt verder geweldig, maar zit nu toch te kijken naar iets meer "standaard".
Sowieso wil ik een gesloten behuizing, bass-reflex geeft mij teveel delay, en ik wil juist een strakke bas, zonder stom geboenk.
Maar zijn er ook drivers/ontwerpen waarmee je in zon geval echt goed zit? Voor bijv. 300-500€ kun je een hoop kant en klaar kopen qua subwoofers, maar als ik bijv. voor 200€ een Visaton driver bestel, tripath versterker van 70€ ofzo erbij, en dan het hout, dan zit ik op dezelfde prijs. Maar ook op dezelfde kwaliteit?

Ik heb eerder eens PA subwoofers gebouwd, dat is geen probleem voor mij. Maar ik zoek dus een ontwerp/driver met gebruikerservaring, of advies over wat beter is, kant en klaar of bouwen. Ik hoop dat laatste, ben wel weer toe aan een leuk klusproject :P
Ferry, ik heb zelf in het verleden een sub gebouwd met de Peerless XLS-10 en PR er bij. Sub-amp van Conrad er bij in en gaan, speelt erg lekker. Vult mijn Tangband-breedbanders-setje goed aan.

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

B_FORCE schreef op zondag 07 november 2010 @ 00:01:
ferry, hoe groot kan het maximaal zijn?

Overigens zijn er ook zat gesloten subwoofers die prima gebruikt kunnen worden voor film (tegenwoordig).
Formaat maakt mij niet zoveel uit :) Ik heb hier een nachtrkastje van pakweg 50x45x45cm. Kan ik mee leven, dan is de sub meteen bruikbaar als bijzettafeltje als ik later op mezelf ga en hij in de woonkamer komt te staan :P
Lijkt mij ook dat met een gesloten kast ook een prima resultaat gehaald kan worden. Er zal wat meer power in moeten voor evenveel rendement, maar dat is geen issue aangezien het om de aanvulling gaat bij films.
Skef schreef op zondag 07 november 2010 @ 11:45:
[...]

Ferry, ik heb zelf in het verleden een sub gebouwd met de Peerless XLS-10 en PR er bij. Sub-amp van Conrad er bij in en gaan, speelt erg lekker. Vult mijn Tangband-breedbanders-setje goed aan.
http://www.vikash.info/audio/xls10/finish.asp
Zoiets dus? Gebruik je hem dan ook bij muziek? want daarbij winnen of vallen de subwoofers, bij films maakt het nog geeneens heel veel uit volgens mij. Zolang ie maar de explosies weergeeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Hoe erg de bas dreunt wordt voor een groot de bepaald door de kamer, dsp kan dan een oplossing zijn (heb er zelf geen ervaring mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja, en dan heb je nog dreunen als in "bass die alles laat trillen" of dreunen als in "een ondefinieerbaar gebrul". Dat laatste hebben bas-reflex kasten IMHO vaker dan de gesloten.

Heb wat zitten kijken, de Peerless XLS-10 komt inderdaad best vaak voor, alleen schijnt ie meer geschikt te zijn voor ICM met een PR. Maar die is niet meer leverbaar. In dat geval licht de XXLS-10 voor de hand, enigszins vergelijkbaar maar meer voor gesloten behuizingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
_ferry_ schreef op zondag 07 november 2010 @ 17:17:
Heb wat zitten kijken, de Peerless XLS-10 komt inderdaad best vaak voor, alleen schijnt ie meer geschikt te zijn voor ICM met een PR. Maar die is niet meer leverbaar. In dat geval licht de XXLS-10 voor de hand, enigszins vergelijkbaar maar meer voor gesloten behuizingen.
Wat maakt een driver geschikter voor een PR of juist voor gesloten behuizing?

(Oh, en wat is ICM?!?)

Zit zelf ook na te denken over een nieuwe sub - eentje die *WEL* lager gaat dan m'n front-speakers. Zit te denken aan een of andere 15" woofer (CSS SDX15 bijvoorbeeld) in een gesloten behuizing van zo'n 80 liter of zo. Had wel wat simulaties gedaan, maar in basreflex heb je voor een nette karakteristiek wel een behoorlijk grote(re) kist nodig. Maar nu ik jouw reactie lees vraag ik mij dus af op basis waarvan een driver meer of minder geschikt is voor basreflex of gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

vanaalten schreef op zondag 07 november 2010 @ 17:47:
[...]

Wat maakt een driver geschikter voor een PR of juist voor gesloten behuizing?

(Oh, en wat is ICM?!?)

Zit zelf ook na te denken over een nieuwe sub - eentje die *WEL* lager gaat dan m'n front-speakers. Zit te denken aan een of andere 15" woofer (CSS SDX15 bijvoorbeeld) in een gesloten behuizing van zo'n 80 liter of zo. Had wel wat simulaties gedaan, maar in basreflex heb je voor een nette karakteristiek wel een behoorlijk grote(re) kist nodig. Maar nu ik jouw reactie lees vraag ik mij dus af op basis waarvan een driver meer of minder geschikt is voor basreflex of gesloten.
In Combinate Met :P

Volgens dit stukje: http://www.hardwareanalys...ur-own-10-inch-subwoofer/
Zit die driver vrij snel aan zijn maximum uitslag. De XXLS kan een grotere uitslag maken. Verder zijn de parameters bepalend voor het wel of niet geschikt zijn voor een kleine behuizing. Bijv. een lage Qts. Verder ben ik ook nog het EEA aan het lezen en uitzoeken, wat projecten doorlezen, drivers in winisd vergelijken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Er is toch een vergelijking die het EPB bepaalt, wat een goede maat schijnt te zijn voor de BR/closed vergelijking. Verder wordt een speaker in een gesloten kast mechanisch meer belast. Toch denk ik dat je met een goed gebracete, dode kast en goede afstemming geen "dreun" doos krijgt bij een BR. Ik weet niet hoe je die sub onder die dakkapel hebt gebouwd, maar misschien is daar nog wel winst te halen als je iets "sterkers" maakt.

Je zou ook eens een passieve radiator kunnen overwegen, daar heb ik positieve verhalen over gelezen omdat het wat beter de ongewenste frequenties buiten houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

AtomicShockwave schreef op maandag 08 november 2010 @ 08:24:
Toch denk ik dat je met een goed gebracete, dode kast en goede afstemming geen "dreun" doos krijgt bij een BR.
Toch wel. Het is vrijwel inherent aan het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Laatst online: 11-09 14:05
AtomicShockwave schreef op maandag 08 november 2010 @ 08:24:
Er is toch een vergelijking die het EPB bepaalt, wat een goede maat schijnt te zijn voor de BR/closed vergelijking.
Normaal gesproken zijn drivers met een lage qts geschikt voor br en een hogere qts voor closed.
Toch denk ik dat je met een goed gebracete, dode kast en goede afstemming geen "dreun" doos krijgt bij een BR. Ik weet niet hoe je die sub onder die dakkapel hebt gebouwd, maar misschien is daar nog wel winst te halen als je iets "sterkers" maakt.
Toch zorgt die br altijd voor een hogere group-delay (wat je als dreun zou kunnen ervaren). Een gesloten kast klinkt altijd strakker. 't hoeft inderdaad niet storend te zijn, maar hangt ook heel erg van je smaak af.
Maar het nadeel van die br's bij grote subs is gewoon dat je veel te lange en onhandige br-buizen krijgt.

Je zou ook nog naar een ghp systeem kunnen kijken (gesloten kast, met een high-pass filter, oftewel flinke condensator in serie met de woofer). Dit heeft als voordeel dat je toch een kleinere kast krijgt met een lagere onderfrequentie (in vergelijking met gewoon gesloten).

Of gewoon simpel gesloten met een elektronische boost zodat je toch even die extra diepgang krijgt.
Je zou ook eens een passieve radiator kunnen overwegen, daar heb ik positieve verhalen over gelezen omdat het wat beter de ongewenste frequenties buiten houdt.
Ja, ongewenste frequenties als in middentonen en poortruis.
Maar een pr heeft een nog stijlere afval als een br. Verder moet je bij een pr rekening houden met een groter membraanoppervlak. Dus een 10" driver heeft bijv. al 2x 10" pr nodig, of 1x 12".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Twynn schreef op maandag 08 november 2010 @ 08:44:
[...]
Toch zorgt die br altijd voor een hogere group-delay (wat je als dreun zou kunnen ervaren). Een gesloten kast klinkt altijd strakker.
Nee hoor. Een te kleine gesloten kast geeft een piek in de respons welke ook zorgt voor een grotere group delay (voor hoever je dit belangrijk vindt). Piekigheid is naslingering.
't hoeft inderdaad niet storend te zijn, maar hangt ook heel erg van je smaak af.
Maar het nadeel van die br's bij grote subs is gewoon dat je veel te lange en onhandige br-buizen krijgt.
Huh?
Je zou ook nog naar een ghp systeem kunnen kijken (gesloten kast, met een high-pass filter, oftewel flinke condensator in serie met de woofer). Dit heeft als voordeel dat je toch een kleinere kast krijgt met een lagere onderfrequentie (in vergelijking met gewoon gesloten).
Ja, lachen. Maar een condensator in serie geeft net zo lekker een fasedraaiing en dus een verhoging in de group delay. Je krijgt er nog gratis een bak vervorming mee, tenzij je een megalangeslagwoofer hebt en binnen de luidheidsgrenzen speelt. Doordat de kanteling hoger wordt (je gaat immers een extra hoogdoorlaat toevoegen) krijg je vrijwel automatisch een hogere group delay.

Maargoed, naslingering zal veelal te wijten zijn aan akoestische dingetjes zoals staande golven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Laatst online: 11-09 14:05
Ik bedoel gewoon dat je bij subwoofers door de lage afstemming en de redelijk grote poortdiameter die nodig is om poortruis te voorkomen, je gewoon onhandig lange basreflex poorten krijgt :)
Ja, lachen. Maar een condensator in serie geeft net zo lekker een fasedraaiing en dus een verhoging in de group delay. Je krijgt er nog gratis een bak vervorming mee, tenzij je een megalangeslagwoofer hebt en binnen de luidheidsgrenzen speelt. Doordat de kanteling hoger wordt (je gaat immers een extra hoogdoorlaat toevoegen) krijg je vrijwel automatisch een hogere group delay.
Klopt, de groupdelay word hoger, maar waarom krijg je gratis een bak vervorming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Twynn schreef op maandag 08 november 2010 @ 11:19:
[...]

Ik bedoel gewoon dat je bij subwoofers door de lage afstemming en de redelijk grote poortdiameter die nodig is om poortruis te voorkomen, je gewoon onhandig lange basreflex poorten krijgt :)

[...]

Klopt, de groupdelay word hoger, maar waarom krijg je gratis een bak vervorming?
Ok. Er stond namelijk dat je onhandige poorten kreeg bij grote subwoofers, terwijl daar de poorten juist kort gehouden kunnen worden.

Je krijgt extra vervorming omdat je de output verhoogt die uit de woofer moet komen. Dit zorgt voor extra slag die weer voor vervorming zorgt. Bij BR krijg je dit veel meer "gratis" en gaat de vervorming door de woofer zelfs achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Zo weer druk bezig geweest al zeg ik het zelf. :P
Kasten zijn afgelakt en afgemonteerd, en ik ben er redelijk tevreden mee. Vooral het aflakken heeft een hoop geduld gekost maar het is redelijk gelukt. Het is niet spiegelglad maar ach, ik heb het geaccepteerd na 3 lagen gronden + schuren + 3x lakken
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2czva6p.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/b3pl4g.jpg
Ik heb nu tijdelijk de driewegfilters van mijn oude kasten gebruikt. Tsja, bij gebrek aan beter, en uiteraard kon ik het niet laten om eventjes te luisteren. :+

Eerste impressie:
Ai wat gaat die tweeter hard! die heb ik met de eq in foobar eventjes terug gezet. midden klonk een beetje dof maar na het omwisselen van de polariteit van de mid is dat nu ook een stuk beter.
Stereobeeld: goed! Al is dat natuurlijk van meer factoren afhankelijk.

En dan natuurlijk het laag, dat is O+ Heerlijk strak.

Op naar het volgende project, actief crossover + LM3886T eindversterkers. En uiteraard..... metingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jongens, de hoogte van de groupdelay maakt in feite niks uit.
Het gaat om de vorm (Tom Magchielse op ZBA heeft dat erg netjes verwoord)
Eigenlijk zou je moeten kijken naar de impuls-responsie.
Dan zie je direct dat een BR per definitie veel "slechter" is dan een gesloten kist.(lees; een gesloten kist is "sneller" -> minder lang na slingeren)
Qua vervorming, in de zin van THD(+N) heeft het er niks mee te maken.

Een GHP lijkt me niet echt nodig.
Een degelijke woofer kun je prima zo filteren dat je zeker wel een -3dB van ongeveer 24Hz kunt krijgen bij een maxSPL van 100-102dB. een GHP is dan ook niks anders dan een passieve boost.
Zoiets kun je dus ook gewoon actief doen. Een boost zorgt voor een lager -3dB punt, maar (uiteraard) voor minder maxSPL.
Vervorming bij een GHP is trouwens echt een onzinnig argument. De vervorming van een subwoofer is vele malen hoger.

Het valt me trouwens ook op dat de meeste mensen hier niet helemaal goed simuleren.
Men trekt hierdoor verkeerde conclusies dat een driver bv een veel hoger -3dB punt heeft.
Tijdens je simulaties moet je natuurlijk wel ALLE actieve filters meenemen!!!!
Op die manier kun je (in principe) elk willekeurig -3dB punt kiezen. Echter krijg je niks gratis, dus elk filter brengt ook weer de nodige fase-verschuiving/delay met zich mee.(zoals Seers ook al vertelde)

Bedenk echter wel dat maxSPL evenredig is met xmax * SD.
Een 6,5"driver zal dus prima 20Hz -3dB kunnen, maar dan heb je nog nauwelijks geluidsdruk.

Overigens laten we de vervorming van de drivers hier nog even buiten beschouwing.
(Helaas bestaan er geen programma's waar je maxSPL vs THD kunt simuleren)

edit:
Poortruis en resonanties van een BR vind ik nogal een non-issue.
Zeker bij een subwoofer die een redelijk laag low-pass filter heeft.
Het voordeel van een PR is eigenlijk enkel het versterker vermogen.
Ga je op de juiste manier simuleren (dus met actieve filters) dan zul je zien dat de maxSPL in veel gevallen wordt gelimiteerd door de PR. Het komt er dan op neer dat een PR en gesloten subwoofer ongeveer even hard kunnen. Echter heb je met een gesloten subwoofer veel meer vermogen nodig.
Voordeel is dat de groupdelay van een gesloten kast lager is en vaak ook het benodigde volume.

Al met al zijn het altijd compromissen.
Je krijgt niks gratis. Een oplettende lezer komt dan ook op de conclusie dat je gewoon een grote subwoofer nodig hebt voor veel SPL en een laag -3dB punt. De rest is allemaal geduw en getrek.
Maar goed, uiteindelijk gaat het er om hoe hard je draait. 100dB gemiddeld is in eigenlijk alle gevallen gigantisch hard. Dus een grote subwoofer is dan niet eens nodig. (wel gaaf natuurlijk 8) )

[ Voor 89% gewijzigd door B_FORCE op 08-11-2010 13:36 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik ben begonnen aan zelfbouw.

Ik heb gekozen voor de Monitor reference SE

Afbeeldingslocatie: http://img168.imageshack.us/img168/5966/dsc00996n.jpg

Hieronder even wat informatie over de speaker:

model: Reference Monitor SE
merk: Scan Speak
omschrijving: 2-weg
soort: Compact
afmetingen: 445 x 240 x 325 mm
vermogen: 70 Watt
rendement: 90 dB/1W/1m
impedantie: 4 Ohm
frequentie: 40-30.000 Hz
hoog: Scan Speak D3004/6600.00 SE
laag: Scan Speak 18W4531G00 SE

Hier even wat foto's van hoe ze er nu bij staan.

Afbeeldingslocatie: http://img825.imageshack.us/img825/1972/dsc01037rc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img219.imageshack.us/img219/4460/dsc01033vu.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img834.imageshack.us/img834/1034/dsc01035j.jpg

Voor alle foto's over hoe ik zover gekomen ben, kun je beter even hier kijken: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105656.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Leuk! hoe ga je het afwerken met die kopse kanten? Fineer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AtomicShockwave schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 14:33:
Leuk! hoe ga je het afwerken met die kopse kanten? Fineer?
Weet ik nog niet denk dat ik ze laat spuiten in hoogglans zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Verwijderd schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 14:42:
[...]

Weet ik nog niet denk dat ik ze laat spuiten in hoogglans zwart.
Ga je met die stompe kanten dan geen problemen krijgen? Dat gaat na een tijdje altijd werken. Je kunt er natuurlijk express de nadruk op leggen door twee kleuren te nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook kiezen voor fineer op de buitenkant en een gespoten front. Helemaal gespoten is wel erg gevoelig, zou zonde zijn als je er met stofzuigen een beschadiging op veroorzaakt.

Mooie speakers trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 15:26:
Ik zou ook kiezen voor fineer op de buitenkant en een gespoten front. Helemaal gespoten is wel erg gevoelig, zou zonde zijn als je er met stofzuigen een beschadiging op veroorzaakt.

Mooie speakers trouwens!
Denk ook wel dat dat hem gaat worden hoor. Alleen ga ik zelf niet fineren. Denk dat dat hem niet gaat worden....

Denk dat ik de front en het kapje waar de stekkers achter inzitten laat spuiten. En de rest moet ik dan nog bedenken. Misschien dat ik dat zelf wel spuit of iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:08

Skef

Ik scheer.me

_ferry_ schreef op zondag 07 november 2010 @ 12:40:
[...]

http://www.vikash.info/audio/xls10/finish.asp
Zoiets dus? Gebruik je hem dan ook bij muziek? want daarbij winnen of vallen de subwoofers, bij films maakt het nog geeneens heel veel uit volgens mij. Zolang ie maar de explosies weergeeft :+
Ik gebruik 'm met name met muziek, heb 'm in een 2.1 opstelling staan gecombineerd dus met die 2 tangband breedbanders. Ben zelf geen enorme audiofiele luisteraar, maar vind mijn sub gewoon erg strak spelen. Heb hiervoor een Marantz-sub (re-branded Mordaunt-Short) gehad, en redt het bij lange na niet bij een XLS-10 (of XXLS-10).

klein editje: Zit even het design bij die link te kijken, maar dat is zonder dat ik die ooit gezien heb nagenoeg het design van mijn sub! Ook zelfs dezelfde amp...
(enig verschil is dat de wanddikte van mijn sub in totaal bijna 60mm is (6mm multiplex, 40mm MDF, 2mm lood, 10mm gipsvezelplaat... Weegt ook 60kg met buitenmaten van 48cm kubus...)

[ Voor 20% gewijzigd door Skef op 09-11-2010 23:19 ]

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Pagina: 1 ... 7 ... 25 Laatste