Hallo,
Ik stuit hier op dit topic en zit verlegen om een doorslaggevend verhaal om definitief door te zetten met waar ik aan bezig ben.
Lang verhaal kort, mooie mission speakers kapot, jaren niets aan gedaan omdat ik er een bijzonder slecht humeur van kreeg. Al die tijd naar kleine logitek speakers geluisterd omdat niets mooi was. Vintage freak neef heeft in zijn verzameling philips 22 ah 467 speakers, mooi detail maar weinig laag. Ik koop dus deze variant met dubbele actieve woofer van erres, de 488 in perfecte staat. Geweldige speaker maar weer minder hoog, en het mag van mij best lager en voller (hoeft niet harder). Klassiek contrabassen laag piano hoorns en modern alles wat gelukkig maakt.
In tussentijd scharrel ik wat oud spul bij elkaar de ene klinkt wat boxy de andere mooi maar veel te weinig laag.
Ben gaan zoeken naar laag producent van philips. Kom zo op de 12 " woofer uit de 499 met klein spul. Compleet in kast gekocht . Daar ontbreekt weer het midden en is rommelig in het hoog!
Toen zelf gaan schroeven.
recept:
samen in één kast:
2-weg 6" +tweater +filter 4 ohm
3-weg 8" woofer middentoner en tweater + filter 4 ohm maakt 8 ohm
in onderste kast 12" philips woofer met filter
Ik heb nu 2 gesloten luidsprekers gemaakt om één stereobeeld te krijgen. op A staan de woofers en op B de midden en hoge tonen. Dit vormt samen een (op te delen) zuil die los van elkaar te plaatsen is. Wellicht dat ik de lage tonen speaker later compleet maak met wat hoog zodat hij net als de oude 499 ook los te plaatsen is. Het prototype is slechts van ordinair spaanplaat gemaakt waarbij rekening is gehouden met de kast inhoud zijnde 80=90 liter voor de 12 " met het originele filter van de 499, in de andere speaker heb ik een inhoud van 27L en 10 liter voor de 8" en de 6 " door middel van een afscheiding in de bovenste kast. Daarbij uit het drieweg én tweeweg systeem de tweaters en de middentonen speaker met origineel filter.
De achterkant is recht, de zijkanten en de voorkant lopen naar binnen, van 45 cm aan de voet tot 20 cm in de top.
Als demping heb ik noppenschuim gebruikt.
Reden dat ik zaken bij elkaar heb gezet id dat iedere speaker bij het beluisteren een deel van de andere completeerde.
Dit alles staat op de Philips FA 950 versterker uit de 900 serie. en een PU met een 412 element en een diamant elliptische naald.
Nu mag ik een boomstam vreten , maar dit gepruts heeft naar mijn gevoel een erg mooi compleet klankbeeld als gevolg. Zeer compleet in hoog en vol en diep in het laag. met een midden wat in de lijn past.
Nu wil ik dit in optimaal materiaal definitief maken en tijd in afwerking gaan stoppen. Ik denk aan 22mm MDF poedercoaten (kort door de bocht) en een mooi front ervoor.
Heeft hier iemand opbouwende kritiek als in wat ik zie zou ik het liefst horen om te beoordelen, dit kan véél kleiner, of deze theorie gaat helemaal mank. Of iets waar iemand me op heeft gewezen , baffle kortsluiting (o.i.d.)

Met andere woorden, hoe kan ik dit het beste afronden. Beste materiaal voor de kast o.a..
Ik woon in Dordrecht Centrum. mocht dat helpen....
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 19-11-2012 14:03
]