Het grote Zelfbouw speaker topic

Pagina: 1 ... 9 ... 25 Laatste
Acties:
  • 344.989 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor je reactie, de basspeaker is ongeveer 80 liter, voor deze 12 "staat deze inhoud (model 499). De zuil is ongeveer 1,50. Ik ga kijken naar die extra woofer hoewel ik natuurlijk laag gedekt heb met de 12 ".
22mm MDF is dus optimaal, en heb je het met noppenschuim of met glaswol wol oid gedempt? Die hoogte , tja , mijn 488 speakers, zelfde als de 468, had ik vanwege de hoge tonen ook vrij hoog staan. Deze zijn ook niet subtiel te noemen op die hoogte. Ik ga deze proberen subtiel af te werken.
Baffle probleem (evt) is dus te ondervangen door stevige frontplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet echt zelfbouw, maar ik hoop dat ik in dit topic goed zit. Heeft er hier ook iemand ervaring met het upgraden/modificeren van het filter en de bekabeling van Avantgarde Uno Hoornluidsprekers? En of hier noemenswaardige resultaten mee te behalen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:49
Filtercomponenten kan een verbetering opleveren (maar de verschillen die je hoort zullen eerder voortkomen uit de verschillen in waardes, dan verschillen in kwaliteit). Bekabeling opwaarderen levert geen hoorbaar verschil op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-09 10:28

HetGezegde

Yes, you can!

Mede tweakers,

Dit topic is nog actief neem ik aan?
Zo niet, bij deze!

Ik heb een vraag en vind het onzinnig een nieuw topic te starten:

Ik heb een oud bosesysteem van ongeveer 25 jaar oud en de (mid)woofer is defect.
Nu heb ik contact opgenomen met Speaker & Co (vast bekend bij jullie?) en zij hebben mij vervangende speakertjes opgestuurd. To the point:
Ik wil mijn speakers vervangen en heb de volgende aansluitingen:
Oud:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/285281_10200813144356900_495097280_n.jpg

Ik neem aan dat de gele draad (waar ook een rode stip bij staat = omcirkeld) naar de nieuwe speaker aansluiting, ook met de rode stip moet en de groene draad naar de andere kant.

Nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/602822_10200813144596906_1762690278_n.jpg

Klopt dit?

Lijkt me heel logisch allemaal, maar ik vraag het voor de zekerheid.
Alvast bedankt!.

[ Voor 18% gewijzigd door HetGezegde op 07-03-2013 23:43 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Gewoon even controleren door een 1,5V batterij aan te sluiten.
Meestal is rood plus, dus zouden ze hetzelfde moeten zijn.

Er is alleen iets anders wat ik zeer zorgelijk vind.
Dat is dat ze je namelijk "zomaar" een vervangende speaker hebben "geadviseerd"
Aan de foto te zien een Peerless SDS(ik gok een 134, type 830656, anders een 164)

Luidsprekers zijn absoluut niet zomaar eventjes 1 op 1 te vervangen.
Ik ben dus zeer benieuwd hoe ze tot deze "vervanger" zijn gekomen.
(aangezien dat het absoluut niet is)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het toevallig een Bose 301 ?

Zo ja, doen dan meteen een goede overhaul;
Vervang de condensator (1 van 3 uF per speaker) door een standaard audyn 3,3 MKP.
Vervang alle dropveters voor fatsoenlijk draad (gebruik desnoods steekschoentjes),
haal die zgn 'lampzekering' eruit en
bereken de 10% tolerantie draadgewonden weerstand van 7,5 ohm eventjes opnieuw, en vervang die dan door een 1% of 2% tolerantie MOX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Ik heb deze speakers een paar jaar terug van mijn oom gekregen. Ik wil ze proberen oplappen voor maximaal 30 euro per speaker.
Van je (G_M_C) vaktermen snap ik niets...

Maar "simpel" oplappen op deze manier lukt niet?

De speakers wil ik naast mn tv op een versterker aansluiten, dus als ze het doen met redelijk vol geluid, ben ik blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HetGezegde schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 12:00:
Ik heb deze speakers een paar jaar terug van mijn oom gekregen. Ik wil ze proberen oplappen voor maximaal 30 euro per speaker.
Van je (G_M_C) vaktermen snap ik niets...

Maar "simpel" oplappen op deze manier lukt niet?

De speakers wil ik naast mn tv op een versterker aansluiten, dus als ze het doen met redelijk vol geluid, ben ik blij.
Simpel en goedkoop kan best, maar een paar eurotjes meer levert meer plezier op.

bv: Dropveters is een vakterm voor 'die dunne draadjes'; Vervangen door dikker rood/zwart draad is makkelijk en goedkoop.

En als je hem open maakt zie je die andere dingen/onderdelen vanzelf (voor de termen: zie de site van speaker en co waar je al eens langs bent geweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

B_FORCE schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 01:08:
Gewoon even controleren door een 1,5V batterij aan te sluiten.
Meestal is rood plus, dus zouden ze hetzelfde moeten zijn.
Maar als ik de draden verkeerd om vast maak, gaat het hele spul kapot neem ik aan?
En ik kan dit allereerst testen door er een 1,5 volt batterij op aan te sluiten, maar hoe doe ik dit en wat moet ik zien?
B_FORCE schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 01:08:
Er is alleen iets anders wat ik zeer zorgelijk vind.
Dat is dat ze je namelijk "zomaar" een vervangende speaker hebben "geadviseerd"
Aan de foto te zien een Peerless SDS(ik gok een 134, type 830656, anders een 164)

Luidsprekers zijn absoluut niet zomaar eventjes 1 op 1 te vervangen.
Ik ben dus zeer benieuwd hoe ze tot deze "vervanger" zijn gekomen.
(aangezien dat het absoluut niet is)
Het kan best een BOSE 301 zijn, heb ze gekregen en wil ze dus gewoon goedkoop oplappen.. Gewoon voor erbij. Heb er niet veel geld voor over, anders had ik ook nette pc speakers kunnen kopen met een bass-module voor naast m'n tv. Heb Speaker en Co gemaild met wat foto's en gezegd dat ik maximaal 60 euro in totaal wil uitgeven.
Verwijderd schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 10:41:
[...]

Simpel en goedkoop kan best, maar een paar eurotjes meer levert meer plezier op.

bv: Dropveters is een vakterm voor 'die dunne draadjes'; Vervangen door dikker rood/zwart draad is makkelijk en goedkoop.
Dikkere draad = minder weerstand. Ga ik hier voordeel van hebben?

--- EDIT ---
Even het forum wat doorgelezen en het blijkt dat dit meer een show topic dan een vragen topic is. Vandaar dat ik m'n eigen topic ga beginnen, om jullie niet met newbie vragen in de weg te zitten.
Mocht je me willen helpen, graag. Ik ben nog maar een beginner (:

[ Voor 7% gewijzigd door HetGezegde op 10-03-2013 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:14
[b][message=39896990,noline]HetGezegde schreef op zaterdag 09 maart 2013 @
Even het forum wat doorgelezen en het blijkt dat dit meer een show topic dan een vragen topic is. Vandaar dat ik m'n eigen topic ga beginnen, om jullie niet met newbie vragen in de weg te zitten.
Mocht je me willen helpen, graag. Ik ben nog maar een beginner (:
Vind ik geen goed idee, dan liever hier de vraag neerzetten. De kenners zullen zich juist hier begeven en als die de moeite niet willen nemen om je vraag hier te beantwoorden dan zullen ze dat daar ook niet doen.

Zo ook mijn zelfbouw noobvraag even stellen dus.

Ik heb de vraag ooit eens eerder gesteld maar een negatief advies over gekregen. Het verschil nu is dat 1 van de betreffende speakers kapoert is, dus het is nu echt zelfbouwen/repareren of wegsmijten.

Ik heb dus deze set koleredingen staan:
Afbeeldingslocatie: http://www.ericheugel.com/GearPix/LinearPhase8812StudioMonitors.jpg

Dit zijn voor hun doel eigenlijk matige speakers maar ik gebruik ze in mijn studio om naast mijn nearfields en grotbox ook te kunnen kijken waar het heengaat op grotere systemen.

Maargoed, 1 van de woofers heeft een een aanvaring met een lamphaak gehad en moet vervangen worden. Lijkt me dan niet meer dan logisch dat de woofers aan beide kanten te vervangen. En als je dan goed bezig wilt zijn blijkbaar dus ook de scheidingsfilter en de tweeter vervangen/matchen op de nieuwe woofer.

Het probleem waar ik op stuit en eerder al aankaarte is dat zelfbouwspeakerwinkels/hobbyisten je heel goed kunnen vertellen wat voor formaat kast je moet nemen bij een set drivers en tweeters, maar bij een bestaande kast de speakers aanraden blijkbaar erg moeilijk is.

Waar het op neer komt is dat ik eigenlijk gewoon een setje wil bestellen en de hele boel wil vervangen, maar uiteraard wil ik daar wel een zo goed mogelijk geluid voor terug. Als ik echter kijk bij de speakershops dan word ik niet wijs van het aanbod en/of mijn keuze nou wel verstandig is. Iemand enig idee om dit een beetje degelijk aan te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:23
Bij iedere losse speaker en tweeter staat er op hoeveel l (dm³) je nodig hebt om ze goed te plaatsen. Gewoon even meten (en eventueel openbreken) om te zien hoeveel l de kast is. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat dit om een gesloten type gaat. Qua speakers kan ik Scanspeakers, Dayton of JL Audio (de beste keuze in mijn ogen) aanraden. Al weet ik wel niet welk doel de speakers hebben. Film of muziek?

De beste optie blijft nog altijd een nieuwe sub maken, want zelfs met enkele honderden euro's zul je een betere sub hebben dan die dingen die je nu wilt vervangen. Als geld het probleem niet is, zou ik zelfs kijken om een dual sub (twee subs in één kist) te maken. Maar dat is mijn mening. Volg trouwens ook wat topics op htforum.nl, want zij weten ook het één en ander.

[ Voor 18% gewijzigd door Le Enfant! op 14-06-2013 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
hej bedankt! Ik ga de kast even opmeten. Kan ik gewoon de totale van de kast bijelkaar optellen?

ik bedoel, laten we zeggen ik heb een kast van 43 liter, kan ik dan een woofer nemen voor 40 liter en een tweeter voor 3liter? Zo eenvoudig?

De kast is zoals je op de foto kan zien een gepoorte speaker. Een sub maken lijkt me sowieso wel leuk om eens aan te beginnen, maar ik wil wel standalone full range stereo hebben. Het is voor muziekproductie om naast de nearfield monitors een driver te hebben die problemen onderin de mix kan ontdekken.

bedankt voor de tips in elk geval, daarmee kom ik wat verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat liter truukje werkt alleen bij een woofer :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
oh -O-

heb je wellicht ook tips om desondanks toch een goede keuze te maken mbt het vervangen van de drivers?

Ik weet dat het niet ideaal is in een al bestaande kast, maar als ik het toch doe dan wil ik wel tot een zo goed mogelijk resultaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
Je hebt naar mijn idee 2 opties. Of je zoekt een driver die 40 a 45 liter in een basreflex constructie werkt. Daarbij zul je waarschijnlijk wel de poort moeten aanpassen qua lengte. Een basreflex systeem is word altijd afgestemt met behulp van de poort. Er zijn wel wat programma's te vinden om de berekeningen hiervoor te doen zoals winisd.

Of je besluit om de poort gewoon af te sluiten zodat je een gesloten systeem hebt. Dan kost het wat minder moeite m.b.t. afstemmen, maar je systeem is dan ook wat minder belastbaar en gaat iets minder laag.

Ik zou overigens alleen de woofers vervangen en daarbij niet al te dure exemplaren uitzoeken. De gebruikte tweeters lijken me zo op het eerste oog piezo hoorntjes. Daar heb je geen kwaliteitief goede vervanging voor in dat formaat. En een goed filter maken is ook altijd maatwerk.

En als je het filter hergebruikt betekend dat ook dat je een woofer uit moet zoeken met dezelfde impedantie (8 of 4 ohm).

Via http://lautsprechershop.de/index_chassis_en.htm kun je wel wat geschikte drivers vinden.

Weet je zo wat de diameter van de woofers is? En wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:23
teacher schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 20:24:
Dat liter truukje werkt alleen bij een woofer :)
Oh, sorry. Ik dacht dat dit om een woofer ging. :F :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Kort vraagje die ik niet zo gauw kon vinden: Stel ik wil twee speakers, elk in gescheiden behuizing zetten (wordt wel één geheel). Kan ik de tussenwand dan van 19mm mdf maken, of heb je dan twee wanden van 19mm mdf nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-08 12:55
Dark0z schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 11:45:
Kort vraagje die ik niet zo gauw kon vinden: Stel ik wil twee speakers, elk in gescheiden behuizing zetten (wordt wel één geheel). Kan ik de tussenwand dan van 19mm mdf maken, of heb je dan twee wanden van 19mm mdf nodig?
1 wand is prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Twynn schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 09:16:
Of je besluit om de poort gewoon af te sluiten zodat je een gesloten systeem hebt. Dan kost het wat minder moeite m.b.t. afstemmen, maar je systeem is dan ook wat minder belastbaar en gaat iets minder laag.
Deze optie leek me wel interessant. Want ik dacht gezien de grootte van de woofer (12") dat dat mindere laag desondanks wel acceptabel kan zijn.
Ik zou overigens alleen de woofers vervangen en daarbij niet al te dure exemplaren uitzoeken. De gebruikte tweeters lijken me zo op het eerste oog piezo hoorntjes. Daar heb je geen kwaliteitief goede vervanging voor in dat formaat. En een goed filter maken is ook altijd maatwerk.
ok, is dan misschien de tweeter meteen vervangen dan een goed idee? Ik neem aan dat dan inderdaad de scheidingsfilter er ook meteen opnieuw in moet. Lijkt me op zich ook niet al te moeilijk om zelf inelkaar te solderen.
En als je het filter hergebruikt betekend dat ook dat je een woofer uit moet zoeken met dezelfde impedantie (8 of 4 ohm).
Got it, thx! :)
Weet je zo wat de diameter van de woofers is? En wat is je budget?
12" diameter en ik heb in principe een onbeperkt budget, als het door duurdere onderdelen ook een hoorbaar betere speaker gaat opleveren dan vind ik dat het geld ook wel waard.

Bedankt voor je reactie in elk geval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Nog een korte vraag. Hoe bereken je hoeveel liter je speaker inneemt? Ik heb wel alle afmetingen van de site. Vroeg mij af of dat wellicht en handig programma voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Basluidspreker of bas-mid: WinISD, je hebt er de Thiele / Small parameters van de woofer voor nodig (T/S-parameters).

Eventueel midrange: bereken een gesloten kast met WinISD. Mocht deze kast onrealistisch groot of klein zijn, dan maak je er een normaler volume van. Een middentoner gebruik je toch niet in de buurt van zijn resonantiefrequentie dus de kastgrootte maakt minder uit.

Speakers die een verschillend frequentiebereik weergeven moeten een eigen volume krijgen.

[ Voor 82% gewijzigd door TBTL op 17-07-2013 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

TBTL schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 16:35:
Basluidspreker of bas-mid: WinISD, je hebt er de Thiele / Small parameters van de woofer voor nodig (T/S-parameters).

Eventueel midrange: bereken een gesloten kast met WinISD. Mocht deze kast onrealistisch groot of klein zijn, dan maak je er een normaler volume van. Een middentoner gebruik je toch niet in de buurt van zijn resonantiefrequentie dus de kastgrootte maakt minder uit.

Speakers die een verschillend frequentiebereik weergeven moeten een eigen volume krijgen.
maar een dergelijk programma berekent toch de netto inhoud van de kast. Betekent dit ook dat het programma ook rekening houdt met hoeveel volume de speaker zelf inneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Probeer het eens :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Dark0z schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 17:36:
[...]

maar een dergelijk programma berekent toch de netto inhoud van de kast. Betekent dit ook dat het programma ook rekening houdt met hoeveel volume de speaker zelf inneemt?
Nee, het volume is exclusief luidspreker, basreflex poort, filter etc etc etc.
(houdt zelfs ook niet rekening met demping)

Volume van de luidspreker kun je gewoon schatten door volume van een cilinder te berekenen.
Zo nauwkeurig hoeft dat ook weer niet (T/S parameters verschillen per luidspreker toch)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Ik wil graag het volgende filter in elkaar zetten. http://forum.zelfbouwaudi...le.php?id=25050&mode=view nu heb ik de onderdelen al, maar vroeg mij af of het nog uitmaakt hoe ik ze soldeer (qua polariteit). Ik heb een biopolaire condensator, een mox weerstand en een luchtspoel. Volgens mij maakt de biopolaire condensator en mox weerstand niet uit hoe je het aansluit, maar bij een luchtspoel twijfel ik nog.

Daarnaast vroeg ik mij af wat gangbaar is om de componenten op vast te solderen. Op houten plank vastzetten, of voldoet een experiment bord ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Dark0z schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 20:27:
Ik wil graag het volgende filter in elkaar zetten. http://forum.zelfbouwaudi...le.php?id=25050&mode=view nu heb ik de onderdelen al, maar vroeg mij af of het nog uitmaakt hoe ik ze soldeer (qua polariteit). Ik heb een biopolaire condensator, een mox weerstand en een luchtspoel. Volgens mij maakt de biopolaire condensator en mox weerstand niet uit hoe je het aansluit, maar bij een luchtspoel twijfel ik nog.

Daarnaast vroeg ik mij af wat gangbaar is om de componenten op vast te solderen. Op houten plank vastzetten, of voldoet een experiment bord ook?
Neen, dat maakt niks uit.
(bijzonder dat je twijfelt over de spoelen, de meesten twijfelen over de condensators)

Monteren is maar net hoe je dat wilt doen.
Het kan heek chic op een print, maar ook gewoon op een houten plankje of gewoon direct in de kast.

[ Voor 56% gewijzigd door B_FORCE op 11-08-2013 22:58 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Thanks :) filter zit in elkaar. Kan je zoiets nog door meten op werking?

Nog één laatste vraag. Als ik een bandpass behuizing maak, maar door ruimte gebrek deze behuizing ook wil gebruiken voor fullrange speakers dmv gescheiden ruimtes. Zal dit het geheel erg beïnvloeden? Alles is wel gescheiden en aantal liters is op orde, de klankkast is alleen niet meer mooi rechthoekig van binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 19:45
Je zou ook kunnen kijken naar drivers die afgesloten zijn aan de achterkant, Dan hoef je geen afgesloten ruimte te maken. Vraag is of die er zijn in full range versie. (en of het net is wat je zoekt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Voor lage tonen maakt de vorm van de kast niet uit (als de golflengte een aantal keer kleiner is dan de grootste lengte in de kast), voor midden/hoog wel. Maar zolang je de kast voor het midden/hoog dempt met dempingswol maakt de vorm niet heel erg uit.

[ Voor 19% gewijzigd door TBTL op 17-08-2013 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Dark0z schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 15:05:
Thanks :) filter zit in elkaar. Kan je zoiets nog door meten op werking?

Nog één laatste vraag. Als ik een bandpass behuizing maak, maar door ruimte gebrek deze behuizing ook wil gebruiken voor fullrange speakers dmv gescheiden ruimtes. Zal dit het geheel erg beïnvloeden? Alles is wel gescheiden en aantal liters is op orde, de klankkast is alleen niet meer mooi rechthoekig van binnen
Ja, je kunt dat controleren, maar dat vraagt wat meer kennis en kunde ;)

De vorm maakt voor het laag inderdaad niets uit.
Overigens zou ik een bandpass sowieso wel iets filteren

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamanl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 23:39

Lamanl

So little done, so much to do

Hallo Tweakers

Ik was opzoek naar een design audio setje voor op mijn bureau.
Na een hoop gezoek kwam ik maar een BETAALBAAR design setje tegen en die was helaas 2.1
de Altec Lansinge MX6021
Afbeeldingslocatie: http://icdn6.digitaltrends.com/image/altec-lansing-mx6021-g3-800x600.jpg

Ik als Tweaker dacht dat kan ik ook dus heb ik 2e hand een paar van deze gekocht
Creative Gigaworks T20 Series II
Afbeeldingslocatie: http://cdn-static.cnet.co.uk/i/c/rv/e/accessories/creative/gigawork_t20_series%20II/440x330_1.jpg

En met wat grijs getint plexiglas, wat pvc buis en aluminium van de Gamma plus Carbon plakfolie heb ik het volgende gebakken :P

De hoogte is 24 cm ter reverentie
Afbeeldingslocatie: http://i1110.photobucket.com/albums/h453/Lamanl/IMG_3092copy_zps0b346c1d.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1110.photobucket.com/albums/h453/Lamanl/IMG_3062copysmall_zpsefc72bab.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1110.photobucket.com/albums/h453/Lamanl/IMG_3070copysmall_zps6cdb7cce.jpg

Dit plus de sub van mijn oude Logitech z640 geeft een redelijk goed geluid :)

Het zou nu leuk zijn om het bereik van de speaker te meten, alleen ik zou niet weten hoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

[b][message=40723014,noline]B_FORCE schreefop zondag 18 augustus 2013 @ 02:44[/me, je kunt dat controleren, maar dat vraagt wat meer kennis en kunde ;)

De vorm maakt voor het laag inderdaad niets uit.
Overigens zou ik een bandpass sowieso wel iets filteren
Thx, goed om te weten, dat scheelt weer ruimte :). Voor de bandpass wordt een dayton SD-215 gebruikt. loopt van 35Hz tot 100Hz (ideaal) met een rendement van 84dB/1W/1M. Volumes 12,5 liter en 9 liter. Dat is mij geadviseerd althans :) hoe zou ik die moeten filteren, had zelf vernomen dat het niet hoeft. De fulrange speakers van visaton fr10 krijgen iig wel een filter + condensator dat beschermt tegen diepe bassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Leuk project. Dat lijkt heel erg op mijn portable speaker: Dayton SD215 in bandpass en 2x Visaton FR16W in kleine behuizingen. http://forum.zelfbouwaudi...c.php?f=3&t=8646&start=25

Ik zou het geheel zeker wel gaan filteren. Ook de sub, zorg ervoor dat die boven de 400Hz ofzo geen signaal meer krijgt, want anders gaat-ie enorm veel middentonen lopen hoenken door z'n poortje heen.

Heb je nagedacht over op welk volume elke speaker speelt? Wij hebben uiteindelijk gekozen voor 4 versterkerkanalen en actieve filtering met een miniDSP, maar nu klinkt het dan ook wel fantastisch :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Lamanl schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 10:54:
Hallo Tweakers

Ik was opzoek naar een design audio setje voor op mijn bureau.
Na een hoop gezoek kwam ik maar een BETAALBAAR design setje tegen en die was helaas 2.1
de Altec Lansinge MX6021
[afbeelding]

Ik als Tweaker dacht dat kan ik ook dus heb ik 2e hand een paar van deze gekocht
Creative Gigaworks T20 Series II
[afbeelding]

En met wat grijs getint plexiglas, wat pvc buis en aluminium van de Gamma plus Carbon plakfolie heb ik het volgende gebakken :P

De hoogte is 24 cm ter reverentie
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Dit plus de sub van mijn oude Logitech z640 geeft een redelijk goed geluid :)

Het zou nu leuk zijn om het bereik van de speaker te meten, alleen ik zou niet weten hoe
Echt heel leuk om te zien zo _O_ Kudo's voor de afwerking ook d:)b

Enige wat ik niet helemaal snap : Je hebt over een stereo setje dat je gekocht hebt met daarin 2 speaker onderdelen zeg maar, echter zie ik een hele 5.1 set als resultaat ?? Heb je het geheel uitgebreid of zo ?!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Een goed filter is idd wel op zijn plaats, daarmee kun je set gewoon naar top niveau tillen!!
Kast(vorm) en setup is sowieso helemaal anders.

Meten is opzich niet moeilijk, maar je moet wel de spullen in huis hebben ;)
Wat voor veel mensen lastiger is, is een goed filter berekenen/simuleren.
Stuur anders even een PM ;) :)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamanl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 23:39

Lamanl

So little done, so much to do

@ nero355:
THNX :)

Ik had het iets beter moeten formuleren.
ik had een paar setjes van die Creative's gekocht:
2x T20 (center en rear) en 1x T40 (front)
En alle printplaten zitten in een kaartenbehuizing van Conrad als miniversterkertje
Met alle channels apart regelbaar :)

• AOC
  • Niet online

AOC

JvS schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:56:
Leuk project. Dat lijkt heel erg op mijn portable speaker: Dayton SD215 in bandpass en 2x Visaton FR16W in kleine behuizingen. http://forum.zelfbouwaudi...c.php?f=3&t=8646&start=25

Heb je nagedacht over op welk volume elke speaker speelt? Wij hebben uiteindelijk gekozen voor 4 versterkerkanalen en actieve filtering met een miniDSP, maar nu klinkt het dan ook wel fantastisch :).
Toevallig zo gelopen ja :) iemand adviseerde de peerless SLS 8 of de Dayton sd215-a i.c.m. visaton, Monacer of Fountec speakers. Visaton is veel over te vinden wbt filtering/projecten, vooral op duitse fora's . De Dayton scheen betere keus te zijn voor draagbaar geheeld (peerless schijnt iets overkill te zijn). Dit kon ik voor een mooi prijsje overnemen.

Over welk volume elk speaker gaat spelen heb ik nog niet nagedacht. Wil eerst het geheel in elkaar zetten om vervolgens achter te komen wat er aan mankeert en daarna verder aan werken :) Ben nog op zoek naar welke opties mogelijk zijn en handig is in combinatie met twee ta2024's
Thx, zal een dezer dagen een PM achterlaten 8)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wel grappig dat je die speaker ook in zo'n kleine behuizing kunt doen. Wij hebben dit nu op 14 (gesloten) en 22L zitten in ons nieuwe ontwerp, getuned op 65Hz. Dan haalt de speaker bij 2x10 watt vermogen ongeveer 103,5db bij 60Hz.

Als ik jouw ontwerp simulier (getuned bij 90Hz ziet er dan het best uit), dan zal jouw sub zelfs wat harder gaan, maar onder de 70Hz heeft die van mij weer meer rendement en tussen de 40 en de 65Hz speelt mijne structureel 5db harder.

Dat is de driehoek van vermogen - kastgrootte - drivergrote, als je een van de drie kleiner maakt, krijg je minder output in het lage laag :).

Blauw is jouw speaker, geel is de mijne:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WndeL0YgqygXRarrwFcLg1f8/full.png

Denk dat het voor het portable aspect best wel een goede afweging kan zijn. Onze speaker is wel 15L groter....

• AOC
  • Niet online

AOC

JvS schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 09:59:
Wel grappig dat je die speaker ook in zo'n kleine behuizing kunt doen. Wij hebben dit nu op 14 (gesloten) en 22L zitten in ons nieuwe ontwerp, getuned op 65Hz. Dan haalt de speaker bij 2x10 watt vermogen ongeveer 103,5db bij 60Hz.

Als ik jouw ontwerp simulier (getuned bij 90Hz ziet er dan het best uit), dan zal jouw sub zelfs wat harder gaan, maar onder de 70Hz heeft die van mij weer meer rendement en tussen de 40 en de 65Hz speelt mijne structureel 5db harder.

Dat is de driehoek van vermogen - kastgrootte - drivergrote, als je een van de drie kleiner maakt, krijg je minder output in het lage laag :).

Blauw is jouw speaker, geel is de mijne:

[afbeelding]

Denk dat het voor het portable aspect best wel een goede afweging kan zijn. Onze speaker is wel 15L groter....
Hier mijn grafiek (overigens niet zelf uitgerekend). Door het toevoegen van wol kan ik volume beperken van 25liter naar 21,5liter. Draagbaar aspect is wel handig, maar meer volume zal ook fijn zijn :) maar denk dat de huidige aantal liters wel mooi is om mee te starten.

Afbeeldingslocatie: http://img819.imageshack.us/img819/3561/vlj6.png

• noks
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-05 13:19
Door het toevoegen van wol vergroot je de inhoud toch?
Het toevoegen van een baksteek dient voor het verkleinen :D

• TBTL
  • Niet online
Met het toevoegen van wol is het alsof de kast 10% groter wordt. Echter kost het wel ietsje van je rendement. Zie ook http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=12755

[ Voor 22% gewijzigd door TBTL op 22-08-2013 12:41 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Met die poort op 58hz haal je wel een laag rendement hè? Dat is met 2*10 watt vermogen (acht watt zelfs want 8ohm) wel belangrijk. Met deze afstemming heb je 84db/watt. Met een reflexpoort bij 80hz zomaar 5db meer rendement.

Zoals gezegd, het is een driehoek. Kastgrootte, rendement en diepgang. Je moet ergens consessies doen. Jij kiest nu (bewust?) voor een flinke concessie op rendement ten gunste van een kleinere kast en wat dieper doorlopend laag.

• AOC
  • Niet online

AOC

JvS schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 14:40:
Met die poort op 58hz haal je wel een laag rendement hè? Dat is met 2*10 watt vermogen (acht watt zelfs want 8ohm) wel belangrijk. Met deze afstemming heb je 84db/watt. Met een reflexpoort bij 80hz zomaar 5db meer rendement. Jij kiest nu (bewust?) voor een flinke concessie op rendement ten gunste van een kleinere kast en wat dieper doorlopend laag.
Zo is het mij geadviseerd bij die speaker :), kan natuurlijk het eea aanpassen, iets groter is niet erg. Zit nu op 35.8 x 34.7 x 45cm met 18mm mdf. Zou eventueel dunner materiaal kunnen nemen en iets steviger bouwen.

maar krijg die parameters krijg ik nog niet voor elkaar in winISD. Ik heb autocalculate aanstaan waardoor bepaalde parameters (de blauwe) redelijk buiten bereik zitten dan wat de datasheet voor de Dayton aangeeft (ik heb deze tutorial in gebruik iig)

Gelukt om eerste grafiek na te bootsen, alleen kom ik bij lange na niet van wat jou grafiek weergeeft ;). Ben benieuwd hoe je dat gefixt hebt

[ Voor 6% gewijzigd door AOC op 22-08-2013 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

De QMS en QES van jouw speaker zijn ook anders dan die van mij. Zo te zien is de SD215A toch wat anders dan de SD215. Dat had ik niet in de gaten, omdat europe audio de specsheet van de niet-A versie bij de A versie heeft staan...
SD215

• Power Handling: 80 watts RMS/120 watts max • VCdia: 1.5" • Le: 1.19 mH • Impedance: 8 ohms per coil • Re: 3.00 ohms • Frequency range: 30-2,000 Hz • Fs: 34 Hz • SPL: 89.4 dB 2.83V/1m, 86.4 dB 1W/1m • Vas: 1.51 cu. ft. • Qms: 3.97 • Qes: 0.51 • Qts: 0.45 • Xmax: 6 mm • Dimensions: Overall Diameter: 8-1/2", Cutout Diameter: 7-1/8", Mounting Depth: 4-1/4".
SD215A

• Power handling: 80 watts RMS/120 watts max • VCdia: 1.5" • Le: 1.16 mH • Impedance: 8 ohms per coil / 4 ohms total • Re: 3.20 ohms • Frequency range: 31-2,500 Hz • Fs: 31 Hz • SPL: 85.9 dB 1W/1m • Vas: 1.35 cu. ft. • Qms: 3.10 • Qes: 0.45 • Qts: 0.39 • Xmax: 6 mm • Dimensions: Overall diameter: 8-1/2", Cutout diameter: 7-1/8", Depth: 3-5/8".
Specs zijn trouens niet heel schokkend anders. Zo te zien wat gevoeligheid ingeleverd en een lagere resonantiefrequentie (31Hz ipv 34Hz). Dat is vooral bereikt met een zwaardere conus (moving mass) zo te zien. De speaker werkt nu wat beter in een kleiner kastje, maar heeft ook wat meer vermogen nodig..

specsheet SD215A

specsheet SD215

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 23-08-2013 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb nu mijn SD215 in 14 en 22L @ 65Hz naast jouw SD215A in 10 en 15 @ 58Hz gesimuleerd. Ik krijg nu dezelfde grafiek als die jij krijgt (de gele dat is jouw ontwerp, de assen zijn anders, maar de grafiek is hetzelfde). Zoals je ziet: Kleinere kast, meer diepgang, lager rendement...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2IdwTakNshVw6rvakO9IysU9/full.png

edit:
Als ik de SD215A trouwens in mijn grotere kast simuleer, komt er bijna hetzelfde uit, bij 65Hz zelfs een 1db hoger rendement maar bij 50Hz weer 1db lager. Dat zou je in het onhoorbaar klein verschil kunnen scharen :).

edit2:
Wat ik verder opvallend vind, is dat het gesloten compartiment groter is dan het gepoorte compartiment. Door die waardes om te wisselen, krijg je ook stevig meer output met een SD215A. Het wordt een wat minder mooie vlakke curve, maar wel iets wat veel meer een "beuk" kan geven met 10watt vermogen.

[ Voor 39% gewijzigd door JvS op 23-08-2013 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Lamanl schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 17:30:
@ nero355:
THNX :)

Ik had het iets beter moeten formuleren.
ik had een paar setjes van die Creative's gekocht:
2x T20 (center en rear) en 1x T40 (front)
En alle printplaten zitten in een kaartenbehuizing van Conrad als miniversterkertje
Met alle channels apart regelbaar :)
Nu nog een goed en passend filter voor die satellieten en je hebt een top systeem 8)

Trouwens, ik zou die SD215 liever in een BR zien dan in een bandpass.

Bandpass is toch wel een paar compromissen teveel (tenzij filtering zo goedkoop mogelijk moet en je niet wil dat mensen de woofer kunnen aanraken).
Check bv maar eens het daadwerkelijke vermogen (amplifier apperent load power) tov een 25L BR met de juiste (actieve) filters.

edit:
Kijk even goed of je de SD215 of de SD215A hebt.
Specs zijn daar namelijk verschillend van!!!

[ Voor 31% gewijzigd door B_FORCE op 23-08-2013 10:15 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 14:37

TheNephilim

Wtfuzzle

Haha, vet! :D Netjes afgewerkt man, heb hier ook een T20 setje staan op kantoor. Zal die maar niet uit elkaar halen, ben er niet zo heel handig mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

B_FORCE schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:49:
[...]

Nu nog een goed en passend filter voor die satellieten en je hebt een top systeem 8)

Trouwens, ik zou die SD215 liever in een BR zien dan in een bandpass.

Bandpass is toch wel een paar compromissen teveel (tenzij filtering zo goedkoop mogelijk moet en je niet wil dat mensen de woofer kunnen aanraken).
Check bv maar eens het daadwerkelijke vermogen (amplifier apperent load power) tov een 25L BR met de juiste (actieve) filters.
I know, ik raad ook helemaal niemand aan om een bandpass te doen. Reden dat ik het heb is omdat ik niet wil dat er spetters op de woofer komen. De radio staat namelijk regelmatig aan de voorkant van een open zeilbootje. Daar wordt-ie weleens nat :).

Je zou het ook kunnen doen, omdat de speaker wat kwetsbaarder is (lomp buitengebruik). Maar daarvoor zou je er ook een alu gaatjesplaat voor kunnen gangen of een stevig rooster.
edit:
Kijk even goed of je de SD215 of de SD215A hebt.
Specs zijn daar namelijk verschillend van!!!
Dat zeg ik toch? :P

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 23-08-2013 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
JvS schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:45:
[...]
I know, ik raad ook helemaal niemand aan om een bandpass te doen. Reden dat ik het heb is omdat ik niet wil dat er spetters op de woofer komen. De radio staat namelijk regelmatig aan de voorkant van een open zeilbootje. Daar wordt-ie weleens nat :).

Je zou het ook kunnen doen, omdat de speaker wat kwetsbaarder is (lomp buitengebruik). Maar daarvoor zou je er ook een alu gaatjesplaat voor kunnen gangen of een stevig rooster.

[...]

Dat zeg ik toch? :P
Oeps, beetje overheen gelezen O-)

In zo'n situatie zou je nog beter een PA woofer kunnen gebruiken en die impregneren.
Dat werkt best goed.
Bij ons komen regelmatig reparaties langs waarbij er flink wat bier overheen is gegaan :X
Hierbij heeft vooral de rolrand een hoop te verduren.

Maar goed, in dit geval zou ik denk ik ook wel voor een bandpass gekozen hebben.
Helaas heeft hij dan nogal wat vermogen nodig (maar dat had je misschien al gemerkt)
Ik hoop dat je de kast niet van MDF gemaakt hebt O-)

[ Voor 4% gewijzigd door B_FORCE op 24-08-2013 11:25 ]

One World Concepts

• AOC
  • Niet online

AOC

op zich zou ik voor een BR kunnen gaan. Kan ik hierin ook wol gebruiken? Die heb ik namelijk voor de bandpass gekocht i.c.m. 5cm (doorsnee) 14.5cm (lengte) poort. Alleen aan wat voor filtering moet ik denken? Is er naast een miniDSP nog andere, wellicht goedkopere alternatief?

Zelf heb ik deze simulatie gemaakt. Rood is de Bandpass, grijs standaard br en geel wat ik ervan gemaakt heb. heb dit op basis gedaan van andermans simulaties en adhv daarvan zelf wat in elkaar gedraaid ;) zit ik zo in de goeie richting en waar kan ik eventueel meer informatie vinden wat goed is en wat niet?
Afbeeldingslocatie: http://img826.imageshack.us/img826/358/hrs8.jpg

• B_FORCE
  • Niet online
Of iets goed is, hangt helemaal van de eisen/voorwaarden af ;)

Hoeveel liter max hij maximaal zijn, moet hij juist hard gaan of juist laag?
Welke versterker ben je van plan te gaan gebruiken?

One World Concepts

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wordt een portable radio. aangestuurd met een TA2024.

Als het voor buitengebruik is, is een enorme bult bij 65Hz niet echt erg. Binnen is het zeker niet zo aan te raden :P.

En je wilt goedkoop filteren? Daarover heb ik Terzz laatst ook geadviseerd. Lees dit topic even vanaf deze reactie: JvS in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"

Je kunt autoradio crossovers gebruiken, daarmee kan je zowel niveau als afkapfrequentie regelen. Sony xec-500/505 moet je wel voor 3 tientjes op kunnen pikken.

• AOC
  • Niet online

AOC

B_FORCE schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 20:18:
Of iets goed is, hangt helemaal van de eisen/voorwaarden af ;)

Hoeveel liter max hij maximaal zijn, moet hij juist hard gaan of juist laag?
Welke versterker ben je van plan te gaan gebruiken?
Het geheel wordt een portable geluidssysteem. Zit beetje aan max 30a40 liter te denken. Er komt namelijk ook nog elektronica (accu,versterker,componenten) en twee visaton speakers (behuizing 1 liter ps) bij in het geheel. Als ik in een BR behuizing zonder problemen twee speakers (beide in gesloten compartiment) kan plaatsen dan zou het zelfs meer kunnen zijn. Versterker wordt zoals door JVS omschreven een TA2024 (2x. één voor visaton fr10 speakers en één sub). Beetje combi tussen diep en redelijk luid zal het mooist zijn
JvS schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 20:45:
En je wilt goedkoop filteren? Daarover heb ik Terzz laatst ook geadviseerd. Lees dit topic even vanaf deze reactie: JvS in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"
Je kunt autoradio crossovers gebruiken
Thx, ik ga eens achter die autoradio crossovers aan. is dit nog wel efficiënt voor in kratradio qua verbruik? Iets solderen lijkt me ook wel gaaf, maar volgens mij wordt dat wel lastiger. Ben nog niet iets kant en klaars tegenkomen dat ik zo kon overnemen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gaat een fr10 wel eens en beetje soepel in 1 liter? Daar hebben wij ons wel een beetje in vergist met de fr16.

• AOC
  • Niet online

AOC

JvS schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 22:13:
Gaat een fr10 wel eens en beetje soepel in 1 liter? Daar hebben wij ons wel een beetje in vergist met de fr16.
Nog geen idee :) dat werd iig geadviseerd. En dan goed vullen met wol

wbt die bult. Is nu weggewerkt. Zie hier nieuwe simulatie (klik). Kom ik zo al in de buurt?

edit: waar kan ik btw meer vinden over simuleren (en op welke hz poort moet bv)? Kom vaak basis tuturials tegen maar ben ook benieuwd naar welke lijnen goed zijn en waar je zoal op moet letten

[ Voor 38% gewijzigd door AOC op 12-09-2013 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 12:09
Ik heb een vraag voor de heren/dames speakerbouwers. De speaker waar het om gaat is een kistradio, maar deze vraag zal hier beter passen aangezien het meer naar speaker zelfbouw neigt.

Mijn speaker heeft twee 8" PA woofers die gezamelijk in 20 liter spelen, dus ong 10 liter per stuk. Er zitten twee bassreflex poorten in en twee tweeters. De kist is gemaakt van 9mm berken multiplex en de magneten van de woofers zitten tegen een houten binnenschot gelijmd zodat dak, bodem en zijkanten gesteund zijn door het schot en de voor- en achterkant door de woofers. Deze maken dus een verbinding van de voor- naar de achterkant.

Response is ongeveer f+4 op 150Hz, f0 op 100Hz en f3 op 90Hz waarna het snel afloopt. Ik wil graag voor deze kist weten wat de beste manier van vulling/wandbekleding is.

Na lezen op diverse sites ben ik er redelijk van overtuigd dat ik de kist niet wil vullen maar dat ik slechts waar nodig de wanden wil bekleden. Naar mijn idee is dit vooral om de reflectie van de woofer te verminderen zodat deze de woofer niet stoort wanneer de golf binnen de kist is terug gekaatst. Ik heb dus het idee dat ik vooral demping nodig heb bij de wanden waar de woofers op gemonteerd zitten en eventueel het middenschot (alle drie de panelen zijn parallel aan elkaar).

Kan iemand met wat ervaring mij hier verder mee helpen? Welke plaats moet demping hebben en welk materiaal voor een bass reflex? En hoe zit het met de volume/tuning frequentie verhouding, blijft deze ongeveer gelijk met vulling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hierover ga je van 10 verschillende mensen 10 verschillende verhalen horen. Wat je in elk geval niet moet doen met een kist, is loodbitumen toepassen. Ook al heb je maar 9mm multiplex gebruikt. Daar wordt-ie zwaar van :)

Het enige dat ik weet, is dat je door een gesloten compartiment goed te vullen, je de inhoud die de speaker 'voelt' met een paar procent kunt vergroten. Maar bij een basreflex systeem heb je het risico dat je de poort afdekt en dan werkt die poort gelijk helemaal niet meer.

Ik heb gewoon geen demping toegepast. Dingen op de wand om staande golven te voorkomen is allemaal mooi, maar dan heb je het over een 'echte' speaker, waarin details enzo erg belanrgijk is. Niet over een buitenspeaker met een F+4 @ 150Hz :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:53
Bas reflex behuizingen niet vullen met wol iig. Je kan het eventueel zonder demping doen, of schuimspul op de wanden. Zo lang je de poort maar vrij houdt igg, anders raak je daar je output van kwijt en da's een beetje zonde :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
Ik zou inderdaad een minimale hoeveelheid demping op de wanden willen gebruiken. Wat ik op veel fora lees is dat zonder demping de geluidsgolven van de woofer in de kist naar achter reflecteren op de achterwand die vaak parralel staat aan de woofer. Deze golf raakt dan de woofer met een vertraging ten opzichte van het originele signaal en veroorzaakt storingen/comb filtering.

Het lijkt mij dan logisch om de wanden waar de woofers op gemonteerd zitten te bekleden met een soort dempend schuim of stof. Ik hoop dat mensen die zelf speakers gebouwd hebben hier wel eens metingen aan hebben gedaan en deze stelling kunnen bevestigen.

Dus plaatsing van dempings materiaal op de wanden?
Welk materiaal gebruiken voor demping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Er worden een hoop spookverhalen verteld over dempingsmaterialen.
(wat papegaait iedereen elkaar lekker na dan :P)

Je bedoelt waarschijnlijk de wand tegenover de speaker?
Dus de achterkant. Daar moet je voornamelijk demping toepassen en het liefst ook op de zijwanden.
Aan de kant van de woofer heeft namelijk weinig zin (daar reflecteert immers ook geen geluidsgolf tegen)

Of je demping moet gebruiken hangt een beetje van de toepassing af.
Een subwoofer die gefilterd is tot 100Hz heeft het voor de reflecties (waar we het hier over hebben) niet nodig.
Overigens kun je zelfs een BR kast flink vullen, mits je maar de BR vrij laat.
Dus de woofer moet de poort direct kunnen "zien".

In principe kun je de kast helemaal vol proppen.
Normaliter moet je dan iets rekening houden met het filter, maar aangezien het hier een op kist/kratradio gaat, lijkt me dat niet echt boeiend :P

Demping zorgt eigenlijk voor een aantal dingen;
1 - Het dempt reflecties (die idd vervolgens terug kunnen komen door de woofer)
2 - Het dempt staandegolven in de kast
3 - Het vergroot het effectieve volume 10-25% (dit komt omdat geluid iets trager door dempingsmateriaal gaat)

Gebruik geen goedkope Gamma troep, maar bv Pritex of Tyrotex voor de wanden. Liefst zo dik mogelijk.
Wat ook goed werkt Akotherm (van Merford).
Dat kun je gebruiken voor de wanden of en/of vullen.
Liefst zo'n hoog mogelijke dichtheid.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
@B_FORCE, bedankt voor je reactie :)

Even voor de duidelijkheid, het gaat om deze kist: SgtCaffran in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"

Er spelen twee woofers tegenover elkaar, dus allebei de wanden hebben demping nodig. Het is een BR met weinig respons onder de 90Hz dus sublaag is hier geen probleem. De woofer zal tot 2500Hz spelen ongeveer.

Ik heb het volume en de box frequentie bepaald met WinISD dus ik wil deze niet teveel beïnvloeden met vulling. Nare effecten door reflecties wil ik tegen gaan met zo weinig mogelijk demping.

Is het gamma schuim zo anders dan? Kan het me bijna niet voorstellen, of zit het vooral in de dichtheid?

edit: akotherm ziet er interessant uit!

[ Voor 3% gewijzigd door SgtCaffran op 24-09-2013 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Het zit hem vooral in de dichtheid ja, maar ook materiaal zelf kan van invloed zijn (openheid van de cellen ed).
In het verleden heb ik er weleens mee geëxperimenteerd, maar dat Gamma spul deed droevig weinig.

Woofers tegenover elkaar is niet echt heel handig.
Dan zou ik eerder een tussenschot plaatsen, wordt de constructie ook een stuk stijver van.

One World Concepts

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Ik overweeg om deze hobby op te pakken, en na wat uurtjes op het internet heb ik besloten dat een bewezen ontwerp de beste optie is voor een eerste project. De Overnight Sensation van Paul Carmody krijgt bijvoorbeeld veel positieve reacties, en dat tegen een leuke kostprijs. Makkelijk is dat je kits kunt kopen met alle elektrische componenten, plus schema's voor de cross-over en het houtwerk. Echter, deze onderdelen moeten allemaal uit Amerika komen, wat fikse verzendkosten oplevert. Zijn er vergelijkbare kits met Europese componenten? En meer in het algemeen, welke webshops kunnen jullie aanbevelen? (Dit soort informatie zou w.m.b. ook niet misstaan in de OP.)

TabCinema : NiftySplit

Verwijderd

Europese kits zijn meestal wat duurder. Zelf ben ik erg te spreken over Speakerland uit Oss: http://speakerland.nl/luidsprekermodellen.html.

Mocht je uit de randstad komen, heb je misschien meer aan Speaker & Co: http://speakerenco.nl/

Kijk ook eens op http://forum.zelfbouwaudio.nl/index.php

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2013 16:43 ]

• noks
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-05 13:19
Subkistjes in de primer, klaar voor het echt spuitwerk!

Afbeeldingslocatie: http://static.tz.nl/f/g/4579_1642ec32.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tz.nl/f/g/4579_e0207191.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Bozozo schreef op donderdag 26 september 2013 @ 15:55:
Ik overweeg om deze hobby op te pakken, en na wat uurtjes op het internet heb ik besloten dat een bewezen ontwerp de beste optie is voor een eerste project. De Overnight Sensation van Paul Carmody krijgt bijvoorbeeld veel positieve reacties, en dat tegen een leuke kostprijs. Makkelijk is dat je kits kunt kopen met alle elektrische componenten, plus schema's voor de cross-over en het houtwerk. Echter, deze onderdelen moeten allemaal uit Amerika komen, wat fikse verzendkosten oplevert. Zijn er vergelijkbare kits met Europese componenten? En meer in het algemeen, welke webshops kunnen jullie aanbevelen? (Dit soort informatie zou w.m.b. ook niet misstaan in de OP.)
Remo en Rumoh hebben beiden well de HIVI speakers te koop die in de Overnight Sensations gaan.
Die units zijn niet goedkoop hier in NL, ik heb geluk dat ik ze gekocht heb toen Europe Audio nog HIVI in het assortiment had want daar waren ze een heel stuk goedkoper.

Ik heb ook al 3+ jaar het complete pakket van die Overnight Sensations hier liggen, door gebrek aan tijd omdat ik een lui zwijn ben ben ik er nog niet aan toe gekomen. :)

Ik ben binnen kort wel van plan ze eindelijk een keer af te maken.
En als ze bevallen wil ik de Swope HT maken van dezelfde gast en de Overnight Sensations als surround.

Leuke projectjes voor in de winter :)

[ Voor 9% gewijzigd door ScrooLoose op 29-09-2013 20:29 ]

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Laatst online: 11-09 14:05
Bozozo schreef op donderdag 26 september 2013 @ 15:55:
Zijn er vergelijkbare kits met Europese componenten? En meer in het algemeen, welke webshops kunnen jullie aanbevelen? (Dit soort informatie zou w.m.b. ook niet misstaan in de OP.)
Ligt er een beetje aan wat je precies zoekt. Er zijn een tweetal duitse bladen gericht op de zelfbouw hobby, hobby hifi en klang+ton. Die laatste heeft regelmatig de zgn cheap tricks, ontwerpen die best interessant zijn voor een niet te hoge prijs. De Duitse webshop Strassacker heeft een mooi overzicht hiervan:
http://lautsprechershop.d..._en.htm?hifi/kkits_en.htm
Ik denk dat bijv. deze vergelijkbaar is met het door jou aangehaalde hivi ontwerp.

Verder zou je nog eens een kijkje kunnen nemen op http://www.lautsprecherbau.de/
De ontwerpen die daar vermeld staan zijn kwalitatief best goed, alleen de afwerking vind ik er persoonlijk vaak niet uitzien. Maargoed, dat laatste heb je helemaal zelf in de hand bij zelfbouw. Als je de inhoud van de kast en de plaatsing van de drivers gelijk houd heb je zelf de keuze om het design aan te passen naar eigen smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Bedankt voor de reacties, ik ga me inlezen :)

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Nou, ben eindelijk bezig met mijn Overnight Sensations
Heb mijn eerste crossover in elkaar geknutseld en het lijkt nergens op :')

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FUMAEqQXZm1pOtB8oGovUg8w/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/r4hRnKQtMsVDTL3MgE7F8b0D/full.jpg

Hij werkt wel maar het klinkt niet echt geweldig en ook redelijk zacht, wat waarschijnlijk komt door;

- Zit geen kastje omheen. B)
- Crossover verkeerd inelkaar. B)
- De vreselijk slechte soldeer verbindingen. B)
- Het kleine versterkertje die ik even gebruikt heb. B)
- All of the above :+

Eerst maar even een fatsoenlijk soldeer apparaat kopen, de kastjes bouwen en dan maar meer tijd nemen om die 2e crossover inekaar te zetten.

Maar na al meer dan 3 jaar dit zooitje thuis in een doos te hebben staan is er eindelijk een begin *O*

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:59
Ik heb Magnat Vector 55 zuilen en hoewel ik tevreden ben met het geluidsbeeld kan het laag (<100Hz) een modificatie gebruiken. De modificatie die ik in gedachte heb is om de tweeter en één woofer samen met een aan te schaffen woofer in een nieuwe kast te bouwen. Hiermee hoop ik beter laag te krijgen en het originele geluidsbeeld min of meer te behouden.

In WinISD heb ik getracht het orginele ontwerp te benaderen(inhoud, frequentiebereik, afmetingen bass reflex poorten). Dit ontwerp is de blauwe lijn, de groene en gele lijn is een ontwerp waarover ik verwacht tevreden te zijn.
Afbeeldingslocatie: http://i109.photobucket.com/albums/n78/Razkin/Luidspreker/Aanpassing_Vector55.jpg~original

Het filter voor de tweeter kan ik simpelweg overnemen van het orgineel, echter weet ik niet goed wat ik met de rest moet. Als ik naar het datablad van de zuil kijk lijkt het filter gemaakt te zijn op basis van een open baffle opstelling maw de kast is niet meegenomen, maar dat zou ontwerp technisch niet logisch zijn. Is het mogelijk om het huidige filter simpelweg om te bouwen naar 2,5 weg en op een wijze dat de gele lijn vanaf zo'n 300Hz z'n werk gaat doen?
Afbeeldingslocatie: http://i109.photobucket.com/albums/n78/Razkin/Luidspreker/Filter_Vector_55.jpg~original

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien hier denk ik de theoretische kennis aanwezig zou moeten zijn het volgende.

Ik heb twee Visaton Alto IIIc's en een Visaton Petit Orgue zonder tweeters om als sub te dienen. Dat is een open baffle ripole met double-sided radiation wat voor zover ik weet inhoudt dat richting de voor en achterkant de meeste power gaat en naar de zijkant vrij weinig. Aangeraden wordt om de sub op minimaal 1 maar liefst 2 a 3 meter van de wand te zetten voor maximale bassweergave.

Wat ik wil weten is of het heel veel uitmaakt hoeveel ruimte je aan de zijkant van een ripole laat of dat ik daar in de praktijk weinig van zal merken. Ik kan het natuurlijk uitgebreid gaan testen, maar ik heb de sub vanwege de obstakels aan het plafond geschroefd en verplaatsing is veel werk.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZA8MKJJ.png VS Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7m3tQC3.png

zwart = muur
rood = halfhoge muur
geel = bank
blauw = luidspreker met groen als richting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Een dipoolsubwoofer mag met de zijkant gewoon tegen de muur aan zitten. Als hij maar richting de luisterplek is gericht en er > 1m aan de achterkant van de subwoofer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 16:17:
Aangezien hier denk ik de theoretische kennis aanwezig zou moeten zijn het volgende.

Ik heb twee Visaton Alto IIIc's en een Visaton Petit Orgue zonder tweeters om als sub te dienen. Dat is een open baffle ripole met double-sided radiation wat voor zover ik weet inhoudt dat richting de voor en achterkant de meeste power gaat en naar de zijkant vrij weinig. Aangeraden wordt om de sub op minimaal 1 maar liefst 2 a 3 meter van de wand te zetten voor maximale bassweergave.

Wat ik wil weten is of het heel veel uitmaakt hoeveel ruimte je aan de zijkant van een ripole laat of dat ik daar in de praktijk weinig van zal merken. Ik kan het natuurlijk uitgebreid gaan testen, maar ik heb de sub vanwege de obstakels aan het plafond geschroefd en verplaatsing is veel werk.

[afbeelding] VS [afbeelding]

zwart = muur
rood = halfhoge muur
geel = bank
blauw = luidspreker met groen als richting
Een dipool sub vindt het juist fijn om tegen een zijkant aan te staan :). Als hij op de grond en tegen een zijkant aanstaat, dan straalt ie in 1/4 space af ipv 1/2 space (alleen op vloer of tegen plafond in dit geval). Hangt ie echt recht tegen plafond? Heb je een foto? Hou er rekening mee dat deze dipool ook verticaal het zelfde gedrag vertoont, dus een 0 op 90 graden en op 45 graden -6dB.

Leuk dat je een dipool gebruikt trouwens. Actief gefilterd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het signaal komt van een DAC af waarbij het gesplitst naar de versterker voor mijn Alto's en een naar het lowpassfilter icm aparte versterker gaat.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/t4xGVpr.jpg

Liever zie ik die richting muur gaan dus, maar wel tegen het plafond. Het volgende is dan: je hebt bij een hoek van 45 graden gekanteld ten opzichte van het plafond geen directe lijn vrij aan de achterkant, maar wel ruimte vrij onder een iets andere hoek. Maakt dat in zoverre uit dat het een slechter idee zou zijn dan hem recht tegen het plafond te plaatsen zoals op de foto?

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2014 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Creatieve oplossing om hem tegen het plafond te bevestigen! Op zich is het voorschrift van 2-3m van een achterwand wel erg ruim genomen, ik gebruik al jaren dipool subs en die hebben nooit veel meer dan 1m van de achterwand gestaan. En dat gaat echt prima, echt meer dan genoeg output zonder veel correctie. Als je per se het tegen het plafond wil (hoe heb je speakerkabel opgelost?), dan denk ik dat je een beter resultaat krijgt van hem 45 graden naar beneden te laten kijken. Je moet het eigenlijk zien alsof je een normale speaker zou gebruiken, de afstraling is enigszins vergelijkbaar.

Maar het meest logische zou me op basis van de tekening lijken om hem tegen een zijwand te zetten (je hebt er 1 begrijp ik?) als je de mogelijkheid hebt.

Staat er alleen een low pass filter op, geen dipool correctie?

[ Voor 5% gewijzigd door Jag op 28-05-2014 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen dipool correctie nee. De lowpass+versterker die voor de sub zit is ook zelfbouw dus daar zou ik nog enige aanpassing aan kunnen doen, maar mijn kennis reikt ook niet zover dat ik daar überhaupt aan gedacht heb.

Los daarvan, wat is de handigste manier om de sub af te stellen? Ik heb 1 control voor volume en 1 control voor de cutoff frequentie op het lowpass filter. Ik draai maar wat aan die twee tot het voor mijn gevoel goed klinkt, is daar een "wetenschappelijkere" manier voor? En mag je nog hogere frequenties horen als enkel de sub aan staat of is dan ofwel de cutoff/het volume te hoog ingesteld, ofwel het gebrek aan een dipool correctiefilter de oorzaak?

Ik heb redelijk wat setups geprobeerd waarbij de sub op de grond staat, gewoonweg teveel obstakels voor genoeg ruimte aan de voor en achterkant terwijl hij gericht staat op de luisterplaatsen. Kabel staat niet op de foto, loopt langs de muur omhoog bij aansluiting.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2014 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Als je echt meer wilt weten over ruimtes en luidsprekers afstellen, kan ik "Sound Reproduction" van Floyd E Toole heel erg aanraden.

Ik zou ook het eea kunnen gaan uitleggen, maar in dat boek wordt het toch mooi bij elkaar samengevat. :)

Een goede multisub opstelling met eq en mogelijkheid om delays in te stellen en je komt ontzettend ver :)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Een dipool heeft standaard een 6dB piek, die zit bij jouw speaker net boven de 200Hz, plus een 6dB per octaaf afval onder de pak hem beet 80Hz. Als ik op de Visaton pagina kijk, zullen ze het opgelost hebben met een 1e orde low pass filter. Dit resulteert dan in de zeer lage gevoeligheid van 76dB bij 2.83V, dus eigenlijk 72dB bij 1Watt. Of is het passieve filter eruit gehaald?

Ipv wil je dat je sub je fronts aanvult, tenzij je hem echt alleen als LFE sub gebruikt. Maar dat is echt wel een beetje zonde om daar een dipool voor in te zetten. De low pass die je instelt moet dus zo ingesteld worden dat het aansluit bij je fronts in principe.

Zou het lukken de sub 45 graden te kantelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
45 graden naar beneden kantelen, komt op hetzelfde neer als het "gat" aan de zijkanten te maken.
(dus maar tot de helft per zijde).

Ik vraag me af of dat heel veel gaat helpen.
De golflengtes zijn daar zo groot dat je daar niet bijzonder veel van gaat zien denk ik.

Probleem met dipolen is idd de ontzettend lage gevoeligheid.
Ik weet niet precies welke subs dit zijn, maar je moet oppassen met teveel EQ'en
Ik zou trouwens niet beginnen aan passief corrigeren, dat maakt het er niet makkelijker op.

Mijn voorkeur zou daarom tegenwoordig gewoon een multisub opstelling zijn.
Maakt het desalniettemin wel interessant zo :P

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Multisub ga ik met deze set niet meer aan beginnen.

Als je met LFE bedoelt dat de sub enkel voor het laag is dan ja (niet film maar muziekgericht). De tweeters zijn niet ingebouwd evenals het passieve filter, daar heb ik het lowpass-filter als oplossing voor. Het lowpass-filter kan ik instellen van 0-22Hz tot 0-210Hz.

Mijn Alto's hebben zeg onder de 50Hz niet zoveel zin meer:
Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.info/bilder/frequenz/gross/alto3c_fs.gif

Voor zover ik begrijp zou ik op basis van die gegevens het lowpass-filter op ~50Hz moeten instellen, anders wordt de weergave van het 50-200Hz gebied verstoord en zo kan alle power van de sub naar de <50Hz.

De algehele efficientie is niet direct een probleem trouwens, de class D versterker is krachtig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
De gevoeligheid is meer probleem voor de speakers, xmax en max belastbaar vermogen ;)
(en eerder nog vervorming)

Om het geheel echt netjes te krijgen, zou je Altos eigenlijk ook een highpass moeten geven.
Je krijgt anders de fase never nooit niet goed.

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 28-05-2014 23:29 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dat heeft veel invloed als de falloff bij de Alto's redelijk hoog ligt onder de 50Hz? Ik snap dat geluidsgolven elkaar kunnen cancellen, maar als ze dusdanig van volume verschillen moet dat toch geen probleem zijn?

Wat mij tegenstaat aan een highpass-filter op de Alto's is zowel weer een extra aanschaf als vermindering van de geluidskwaliteit van de Alto's zelf.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2014 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Het is meer de orde van de falloff.
Om een beetje goed aan te sluiten wil je wel liefst richting 4e orde (24dB/oct).
-6dB punt van de Alto ligt grofweg rond de 40-45Hz.

Als je subs zo laag gaat filteren, gaat je gevoeligheid nog meer omlaag.

De natuurlijke afval van de Alto is anders.
Daardoor is het heel lastig om dat goed passend te gaan krijgen.
Het kan allemaal wel hoor, maar optimaal is het zeker niet.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
B_FORCE schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 22:59:
Ik vraag me af of dat heel veel gaat helpen.
De golflengtes zijn daar zo groot dat je daar niet bijzonder veel van gaat zien denk ik.
Wel eens een dipool aan de zijkant gehoord :P ?
Probleem met dipolen is idd de ontzettend lage gevoeligheid.
Ik weet niet precies welke subs dit zijn, maar je moet oppassen met teveel EQ'en
Ik zou trouwens niet beginnen aan passief corrigeren, dat maakt het er niet makkelijker op.
Heb je de pagina van deze speakers bekeken? Ze zijn standaard passief gefilterd, waarschijnlijk met een 1e orde low pass op de woofers. Vandaar de enorm lage gevoeligheid over het gehele bereik!
Mijn voorkeur zou daarom tegenwoordig gewoon een multisub opstelling zijn.
Maakt het desalniettemin wel interessant zo :P
Dat liet je al doorschemeren idd :). Ik denk dat hier eerder een oplossing voor de bestaande situatie gezocht wordt :). Verder is multisub inc dsp natuurlijk een elegante oplossing, en dat was wellicht ook beter geweest in dit geval.
Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:18:
Multisub ga ik met deze set niet meer aan beginnen.

Als je met LFE bedoelt dat de sub enkel voor het laag is dan ja (niet film maar muziekgericht).
Nee ik bedoelde LFE als in Low Frequency Effect kanaal, voor surround/films dus. Maar als aanvulling op je fronts is het meest logisch om je sub "aan te laten sluiten". Dus ofwel wat Bforce voorstelt met een high pass op je fronts (maar dan wat hoger bijv op 80Hz), ofwel fronts full range draaien. En dan de sub laten "beginnen" waar je fronts hun natuurlijke afval hebben. Idealiter gebruik je dan dezelfde steilheid voor beide speakers. Je normale speakers lijken met 12/dB/octaaf af te vallen (=2e orde), zijn ze gesloten? Dan je sub ook met 2e orde op 50Hz low passen.

Maar eigenlijk is het niet zo logisch om voor dit doeleinde een dipool in te zetten. Het deel onder de 50Hz gaat juist goed met een monopool (=gesloten of dipool sub). Daarboven is een dipool over het algemeen heel mooi. Je kan er boeken over volschrijven hoe monopool en dipool subs interactie hebben met een ruimte, in mijn ervaring geven dipool subs toch wel de mooiste resultaten in het 50 - 150Hz deel.

Als je gewoon wil proberen, dan zou ik de low pass op 50Hz zetten en dan de level instellen tot je het goed vind klinken (wel met muziek waar dat onderste octaaf ook echt inzit!). En ik denk dat je potentieel verbetering haalt als je hem omlaag kantelt. Maar echt een logische combi (alto's plus deze dipool sub) is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik met de hoeken bedoelde :P
Aan de zijkant komt er weinig uit, dat klopt (maar dat is het hele principe ook!!)

Moet bekennen dat ik die pagina niet heb bekeken.
NOFI, maar dat is niet echt bepaalde de correcte manier om zoiets netjes toe te passen om eerlijk te zijn.
(1e orde filtering voor zoiets is sowieso veel te weinig)

[ Voor 8% gewijzigd door B_FORCE op 29-05-2014 00:04 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laten we even aannemen dat een highpass-filter nodig is, volstaat zoiets dan? Wat ik een tijdje terug over die dingen heb gelezen waren de reacties niet positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
B_FORCE schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 00:02:
Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik met de hoeken bedoelde :P
Klopt :P
Aan de zijkant komt er weinig uit, dat klopt (maar dat is het hele principe ook!!)
Zeker. Maar je punt was dat het niet zoveel uitmaakt of je 45graden offaxis zit gezien de golflengte toch? Daarom gaf ik het (extreme) voorbeeld van aan de zijkant van een dipool sub luisteren.
Moet bekennen dat ik die pagina niet heb bekeken.
NOFI, maar dat is niet echt bepaalde de correcte manier om zoiets netjes toe te passen om eerlijk te zijn.
(1e orde filtering voor zoiets is sowieso veel te weinig)
Om eerlijk te zijn snap ik de hele lol van passief filteren niet :+. Zeker niet voor dipool idd. Maar een 1e orde low pass is geen onlogische keuze als het passief moet. Die low pass zet je in om de 6dB/octaaf dipool afval mee te corrigeren. Met passief filteren kan je alleen maar weggooien, dus die zet je dan op 30Hz ofzo (of hoe laag je ook wilt spelen), en wordt het min of meer lineair met een heel erg lage gevoeligheid, zie freq response van eerdere links.
Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 00:13:
Laten we even aannemen dat een highpass-filter nodig is, volstaat zoiets dan? Wat ik een tijdje terug over die dingen heb gelezen waren de reacties niet positief.
Als je daaraan gaat beginnen, zou ik het degelijk doen. Dus op zijn minst een instelbare frequentie voor de high pass. Meten kan ook veel inzicht geven.

Maar misschien een goed begin om de sub alleen tot 50Hz mee te laten spelen. Idd heeft ie daar weinig gevoeligheid. Ook zijn de woofers redelijk beperkt qua excursie (=belangrijk voor dipool, want meer nodig). Maar het is wel 2x 10inch. Je kan proberen of het voor jou voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij het testen hoorde ik bij de 1Hz - 35Hz sweep een getik van de linkerluidspreker (wederom Visaton III c) vandaan komen. Nader onderzoek leert dat enkel de bovenste woofer daar last van heeft, en het opgelost wordt door je vinger op het rubber links te drukken. Ik heb de woofer eruit gehaald om te kijken of hij misschien niet goed vast zat, maar ook los in de hand blijft het getik. Kan ik daaruit concluderen dat ik die woofer moet vervangen, of kan het nog ergens anders aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Klinkt als een spreekspoel die er scheef in zit.
Heeeeel soms terug te buigen, maar meestal is dat een woofer vervangen of reconen.

Dat highpass filtertje links laten liggen btw.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 20:57

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Hmm, das een aanlopende spreekspoel zo te horen idd. Is de basket vervormd? Als ie niet van alu is kun je het er misschien nog uit buigen, maar erg risky uiteraard.

Je zou dan de verticale staanders (die van de ring naar de magneet lopen) een beetje krom kunnen maken zodat je de hoek van de magneet veranderd. Beetje een last resort, maar vervangen is duurder.

[ Voor 37% gewijzigd door AtomicShockwave op 29-05-2014 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo te horen ga ik dan altijd het idee hebben of het wel helemaal goed zit, dus ik bestel wel een nieuwe. Ik moest even redelijk zeker weten dat het daarmee opgelost zou zijn, beetje zonde als ik 'm vervang en het straks alsnog iets anders zou blijken te zijn. Dankje!

Ik heb de cone van de woofer 'flexibel' gemaakt en na initiele verergering heb ik het wel weten te verminderen, maar aanwezig blijft het. Ik heb het niet door bij normale muziek maar het idee...

Edit: ik hoor het ook niet bij een constante 50Hz toon, enkel bij de lagere tonen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2014 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Kan zijn dat je de speaker dan al richting zijn maximale uitwijking stuurt.
Bij lagere frequenties kan het sowieso zijn dat hij meer slag maakt (als je geluidsdrukniveau gelijk houdt)
Beetje lastig te bepalen zo op afstand.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Misschien leuk om mijn nieuwe project eens te laten zien (crosspost van link). Het doel is een volledig (min of meer) cardioide afstralende speaker en (dus) met gelijkmatig verlopende power respons.

Vandaag buiten gemeten aan het sub. Dit bestaat uit een gesloten sub en een dipool. Dat combineert tot een cardioide respons. Drivers zijn Peerless XLS10 en versterking DSP is Hypex PSC 2.400 (nog bedankt voor meedenken Bforce :) ). Dit completeert de topkast met daarin een 10" woofer (in een gedempte u frame) en een B&C DE250 compression driver op een 10" waveguide.

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Frontspeakersv2/Meten.jpg

Het doel was beginnen met een wat simpelere opzet: eerst een preset maken waarbij de dipool en monopool hetzelfde doen, en daarna een preset maken met een high pass op de dipool op 50Hz en dan een allpass op de monopool om de fase te corrigeren.

Eerst de respons gelijk maken voor de dipool en monopool op 180graden
Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl//webspace/Frontspeakersv2/Full%20range%20cardioid%20amplitude.png

Fase gemeten op 180graden, mooi hetzelfde
Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl//webspace/Frontspeakersv2/Full%20range%20cardioid%20phase.png

Dat gaf deze mooie polar, een goede 15dB onderdrukking aan de achterzijde
Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl//webspace/Frontspeakersv2/Full%20range%20cardioid%20Polar.png

Daarna nog een high pass op de dipool gezet (LR24 op 50Hz), en een allpass op de monopool (2e orde, Q0.70, 50Hz). Dat werkte wonderwel :)
Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl//webspace/Frontspeakersv2/Monopole%20-%20cardioid%20phase.png

Polar gaat geleidelijk van monopool naar cardioide
Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl//webspace/Frontspeakersv2/Monopole%20-%20cardioid%20Polar.png

Kortom, mooi resultaat wel. Maar er zijn nog verbeterpunten. De behuizing van de gesloten sub is te lek, resulterend in twee scherpe notches aan de achterzijde (175 & 230Hz). Tevens is de polar nog steeds scheef door de asymetrische constructie van de dipool. Maar dit moet voldoen voor luistertests, dus binnenkort gaat de set naar thuis verplaatst worden. Kan ik ook luisteren of ik volledig cardioide sub of monopool - cardioide sub prefereer (laatste geeft iig meer output).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo mede speakerlovers.
ik had het idee om inplaats van zelf naar de winkel te gaan en voorgemaakte speakers te kopen eens te denken over 'zelf' speakers te maken. ik ben momenteel 16 jaar en je kan je het al voorstellen ik zou graag iets meer bass willen. ik had er aan gedacht om een kist te bouwen van 100x40x40 en aan de voorkant van die kist 3 speakers in te bouwen,in het midden en 12inch speaker van 200watt te steken, aan de linker en rechter zijde 2 dezelfde speakers van allebei 40watt. die 40 watt speakers had ik al van mijn vader dat waren van die pioneers met alleen treble en bass,gewoon in parralel in de kast gezet zonder andere elektronica (raar). maar die zou ik er dan uithalen en in die nieuwe kist steken. ik had al gelezen dat je best voor speakerskasten MDF zou gebruiken, toch in mijn geval. maar het idee is : kast bouwen,isoleren,proper afwerken luchtdicht maken(op luchtgaten na), 3 speakers erin en klaar. dat gaat misschien wel luid gaan, maar ik weet zelf al dat de kwaliteit betwijfelbaar gaat zijn omdat ik nog altijd zit me links/rechts frequenties. maar daar had ik ook aan gedacht, dus dacht ik om 2 kleine kistjes te bouwen met 2 trebles in. zodat ik woofer had en de treble apart. maar dan heb ik zo een aparaatje nodig dat die frequenties doorstuurt. ben de naam vergeten van zo een aparaatje. maar dat maakt nu niet veel uit.
mijn vraag uiteindelijk is : hoe kom ik hier slim vanaf ? hoe zou ik mijn kist best maken ? zou ik de kist vanbinnen open laten of apart voor elke speaker nog een plaat tussen zetten ? waar zet ik best mijn luchtgaten, vanvoor vanachter ? hoeveel luchtgaten neem ik best ? en als ik deze speakers in de woofer allemaal parralel zet zou dat dan ook goed werken ? liefst iemand met ervaring dat mij kan vertellen of ik op de goede weg zit of helemaal fout bezig ben. drop uw reactie maar ! :d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 09:44:
hallo mede speakerlovers.
ik had het idee om inplaats van zelf naar de winkel te gaan en voorgemaakte speakers te kopen eens te denken over 'zelf' speakers te maken. ik ben momenteel 16 jaar en je kan je het al voorstellen ik zou graag iets meer bass willen. ik had er aan gedacht om een kist te bouwen van 100x40x40 en aan de voorkant van die kist 3 speakers in te bouwen,in het midden en 12inch speaker van 200watt te steken, aan de linker en rechter zijde 2 dezelfde speakers van allebei 40watt. die 40 watt speakers had ik al van mijn vader dat waren van die pioneers met alleen treble en bass,gewoon in parralel in de kast gezet zonder andere elektronica (raar). maar die zou ik er dan uithalen en in die nieuwe kist steken. ik had al gelezen dat je best voor speakerskasten MDF zou gebruiken, toch in mijn geval. maar het idee is : kast bouwen,isoleren,proper afwerken luchtdicht maken(op luchtgaten na), 3 speakers erin en klaar. dat gaat misschien wel luid gaan, maar ik weet zelf al dat de kwaliteit betwijfelbaar gaat zijn omdat ik nog altijd zit me links/rechts frequenties. maar daar had ik ook aan gedacht, dus dacht ik om 2 kleine kistjes te bouwen met 2 trebles in. zodat ik woofer had en de treble apart. maar dan heb ik zo een aparaatje nodig dat die frequenties doorstuurt. ben de naam vergeten van zo een aparaatje. maar dat maakt nu niet veel uit.
mijn vraag uiteindelijk is : hoe kom ik hier slim vanaf ? hoe zou ik mijn kist best maken ? zou ik de kist vanbinnen open laten of apart voor elke speaker nog een plaat tussen zetten ? waar zet ik best mijn luchtgaten, vanvoor vanachter ? hoeveel luchtgaten neem ik best ? en als ik deze speakers in de woofer allemaal parralel zet zou dat dan ook goed werken ? liefst iemand met ervaring dat mij kan vertellen of ik op de goede weg zit of helemaal fout bezig ben. drop uw reactie maar ! :d
In jouw geval zou ik gaan voor een paar leuke tweedehands zuiltjes, en daar dan een subwoofer bij bouwen. Om een goeie fullrange speaker te bouwen moet je echt wel wat kennis en ervaring hebben (zelfs voor ervaren bouwers blijft het ontwerpen van een filter nog een uitdaging), dus ik zou daar eerst wat meer over lezen en mee klooien voordat je iets serieus wil gaan bouwen. Een goeie woofer en een plate amp zijn de basis voor je subwoofer en daar is meestal wel een reference design voor of je kunt vrij simpel een gesloten kast of bass reflex voor de betreffende woofer berekenen. Bepaal eerst eens je budget :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Je kan anders evt ook beginnen met aan zelfbouw kit.
Leuke manier om mee te beginnen, maar een subwoofer is idd nog wat beter te doen voor beginners.

(overigens is het ontwerpen van een filter nou ook weer niet ZO moeilijk hoor)

[ Voor 21% gewijzigd door B_FORCE op 03-06-2014 12:04 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Als je praat over "luchtgaten", dan zou ik mij eerst nog even inlezen.

Mijn advies is net als dat van b_force, bouw een bestaand ontwerp na en probeer te begrijpen wat je bouwt en waarom er voor die oplossing gekozen is.
http://www.lautsprechershop.de/index_intro_en.htm een mooi startpunt voor zelfbouwsets. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

B_FORCE schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 12:03:
(overigens is het ontwerpen van een filter nou ook weer niet ZO moeilijk hoor)
Je weet ook wel dat een luidspreker zich complex gedraagt en zelf onderdeel van het filter is, dus je kunt alles leuk theoretisch berekenen maar het blijft toch ook veel luisteren en meten, en veel ervaring opdoen. Tenminste, als je het goed wilt doen. Ik heb het idee dat hij echt nog heel veel moet leren :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Exirion schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 12:36:
[...]

Je weet ook wel dat een luidspreker zich complex gedraagt en zelf onderdeel van het filter is, dus je kunt alles leuk theoretisch berekenen maar het blijft toch ook veel luisteren en meten, en veel ervaring opdoen. Tenminste, als je het goed wilt doen. Ik heb het idee dat hij echt nog heel veel moet leren :)
Klopt, maar het was meer om jou (algemene) opmerking even te nuanceren.
Het is namelijk geen rocket science.
(althans, zo ervaar ik dat niet dagelijks op mijn werk :+ )

Maar het klopt dat je idd wel de nodige ervaring moet hebben.
Vandaar dat ik ook zei om maar gewoon eens met een kitje te beginnen.
De rest komt daarna wel

(hoewel sommige mensen het nooit lijken te begrijpen na tientallen jaren :X )

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker1706
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-06 22:31
ik weet niet of dit het juiste forum hier voor is maar is de low budget vloerstaander van Edo vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Tangent Evo E45? En als ik deze ga bouwen, is er dan een alternatieve tweeter, omdat ik de tweeter die Edo gebruikt (de HiVi-Research X1) niet meer goed kan vinden.
Pagina: 1 ... 9 ... 25 Laatste