dlm schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 15:14:
[...]
Ik heb voor bovenstaand nog geen versterker uitgezocht, kan ik met alleen deze gegevens ook een kast berekenen in WinISD?
Waarschijnlijk heb ik 2 versterkers nodig aangezien dit een 2x4ohm woofer is, als ik hier 1 versterker voor ga gebruiken kom ik op een impedantie van 2ohm (spreekspoelen parallel, weinig versterkers die 2 ohm stabiel zijn) of 8ohm (spreekspoelen in serie, heb ik aardig wat vermogen nodig?).
kan ik 2 Conrad versterkers aan elkaar doorlinken, en van 1 het filter gebruiken voor het signaal naar de andere versterker?
Twee eindtrappen gebruiken kan natuurlijk ook, per spoel een eindtrap gebruiken.
Overigens blijft het vermogen altijd hetzelfde, bij 8ohm heb je alleen eentje nodig met flinke voedingsspanning (om aan hetzelfde vermogen te komen).
Die zijn er helaas niet zoveel.
Wat betreft simuleren vs roomgaain.
Wat je probeert te doen, is een inschatting maken van de situatie.
Qua ontwerp zie ik de roomgain altijd als extratje, zodat je dus op safe zit.
Qua responsie wil je simpelweg geen flinke pieken ed hebben, vandaar dat ik ook zeg dat je het systeem incl filter moet simuleren.
Als je daar namelijk een nette responsie hebt, zit je altijd goed.
Buiten dat heb je nu ook een begin punt om vanaf te werken.
Een high-pass filter is er simpelweg voor dat je op het laag je woofer niet teveel belast.
Dat is bij een BR systeem overigens een groter probleem dan bij een gesloten kast.
Het geeft je echter de vrijheid om net een paar Hz lager te kunnen, iets harder te kunnen of gewoon een veiligheidsmarge in te bouwen (voor bv bij films).
Het is iig zonde (en bijna stom) om het niet te benutten als je die mogelijkheid hebt.
Groupdelay trouwens niet teveel waarde aan hechte.
Dat is typisch echt een theoretische waarde.
Zolang die in het werkbare gebied niet allerlei pieken en dalen heeft (wat praktisch gezien zelden het geval is), zal dat weinig uitmaken
[
Voor 6% gewijzigd door
B_FORCE op 16-12-2014 13:50
]