Het grote Zelfbouw speaker topic

Pagina: 1 ... 10 ... 25 Laatste
Acties:
  • 344.992 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

In de eerste versie was het idd de x1. In versie 2 is het een seas. Rumoh verkoopt de complete diy set.
Hier is de showcase: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=59&t=15285

[ Voor 27% gewijzigd door teacher op 04-06-2014 23:39 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

tweaker1706 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 21:02:
ik weet niet of dit het juiste forum hier voor is maar is de low budget vloerstaander van Edo vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Tangent Evo E45? En als ik deze ga bouwen, is er dan een alternatieve tweeter, omdat ik de tweeter die Edo gebruikt (de HiVi-Research X1) niet meer goed kan vinden.
Ik heb zelf de tangent Evo E4 als surround speaker en heb hier ook even naar geluisterd. De LBVS met Seas TFF tweeter heb ik gebouwd voor een vriend. De LBVS is een flinke klasse beter.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker1706
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-06 22:31
Heel erg bedankt voor de antwoorden. Het lijkt me erg leuk en leerzaam om aan de LBVS te beginnen en wanneer ik dit ook ga doen houd ik jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Die Hivi tweeter sowieso gelijk over boord gooien.
Niet bepaald een prettige tweeter, Seas 27TFF is een stuk beter.

Die units die in de LBVS worden gebruikt, worden makkelijk gebruikt in luidsprekers van een flink duurder segment.

Eigenlijk zou hij wel nog een revisie kunnen gebruiken, er zijn inmiddels goedkopere tweeters die het eigenlijk net zo mooi doen.
(De prijs van Seas is nmlk omhoog gegaan)

[ Voor 27% gewijzigd door B_FORCE op 05-06-2014 22:32 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
beste zelfbouwers,

Weet er iemand een ontwerp voor een centerspeaker warvan de hoogte <12,5cm is? de diepte mag 39cm zijn en de lengte 110cm. Ik heb al redelijk veel ontwerpen gezien, maar allemaal zijn deze te hoog/te grote speakers....

Iemand suggesties? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Lengte 110?

Wil je een center, of een soundbar?

Een center kan je heel goed maken met de 2x de w100sc en een sc10n (beide van visaton). Die krijg je in een 13cm hoge speaker.

Je kan ook een 2x de w3-871 gebruiken met evt een w1-1070 of een 28-847 tweeter, van tangband. Dan blijf je onder de 12,5 cm als je van 12mm mdf bouwt.

Een soundbar zou ik aan een array denken, met evt een tweeter in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:33
teacher schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 00:15:
Een center kan je heel goed maken met de 2x de w100sc en een sc10n (beide van visaton). Die krijg je in een 13cm hoge speaker.
... en als je ze schuin plaatst in een 75 graden hoek, dan wordt 'ie alsnog 12,5 en hoeft denk ik niet eens te misstaan voor een laaggeplaatste center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-04 17:58
Beste mensen,

Ik heb van mijn opa een aantal speakers gekregen en wil hier graag een kast omheen bouwen.
het volgende heb ik gekregen

1x sub 27cm
2x mid 22cm
2x hoog 8cm

verder heb ik geen informatie over de speakers...
hier een aantal foto's van de speakers
sub:
http://i57.tinypic.com/e0kdcp.jpg
http://i59.tinypic.com/24xl0xw.jpg

mid
http://i58.tinypic.com/zwaon7.jpg
http://i60.tinypic.com/35i56cz.jpg

hoog
http://i58.tinypic.com/118kltv.jpg
http://i62.tinypic.com/29saip.jpg

Wat ik nu eigenlijk wil maken is de subwoofer in 1 kast
en de mids en hoge tonen samen in 2 aparte kasten (3 kasten totaal dus)

dit is mijn eerste (echte) build met grotere speakers en wil er een zo mooi mogelijk geluid uit krijgen(hoeft niet audiofiel) het enige waar ik ervaring mee heb is een kistradio maar hier heb ik toch wel wat hulp bij nodig.

zou iemand mij kunnen vertellen omdat ik geen idee heb welk merk/type speakers het zijn hoe ik het makkelijkste een kast voor ze kan berekenen. (een bestaande subwooferkist namaken?)

een ander vraagje: hoe moet je de de maat(in inch) precies opmeten bij een driver? in dit geval heb ik alleen ''het bewegende deal gepakt'''dus niet het metale gedeelte.

Mvg,

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:53
Ik zou er een laagdrempelig project van maken, dus niet te ingewikkeld :). De maten opmeten heb je bijna goed gedaan, echter mag er nog 1/3 van de rolrand bij maar dat scheelt niet zoveel.

Zonder T/S parameters kan je geen kastvolumes uitrekenen. Wat je wel kan doen is het op de gok in een gesloten behuizing stoppen, dat komt niet zo super nauw. Dit is niet het lastigste deel. Een stuk lastiger is het crossover filter. Dat moet zoiets worden:

Sub: low pass filter
Woofer: low pass filter
Tweeter: high pass filter

Als je de woofer in een gesloten kastje stopt, krijgt ie vanzelf al een 2e orde high pass, dus die hoef je niet per se te filteren. Evt kan je de sub ook een eigen versterker geven en die aan de sub out van je receiver hangen als je die hebt, heb je meteen een 2e orde low pass voor je sub :).

De overgang van mid naar tweeter zal het lastigst zijn. Daar moet je eigenlijk voor kunnen meten. Enige ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
Meten heb ik wel ervaring mee en ken mensen die eventueel voor mij kunnen meten mocht ik er echt niet uit komen.

hoe groot zou de kast voor de subwoofer moeten worden en hoe groot voor de woofers?

bedankt voor je snelle antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ook met audio software? Dit is misschien wel een goed moment om te investeren in een meetsetje. Het ligt er een beetje aan hoeveel tijd je erin wil steken. Je kan ook alles op de gok doen, dan zal het wel wat minder goed worden maar wel minder werk.

Anders zou je qua meetset twee opties kunnen overwegen:
Arta (meetsoftware) + Behringer meetmic + usb preamp + kastje voor impedantie metingen
Of alleen een UMIK. Dat laatste is simpeler en goedkoper maar een stuk minder flexibel en mogelijkheden. Kan je uiteraard ook geen impedanties mee meten.

Sub zou ik een volume voor gokken, zeg 30L, en dan respons meten. Als je de ruimte hebt, zou ik 50L doen. Let wel, dit is een gegokt volume :). Beginnen met resthout of goedkoop mdf, eerst testkastjes maken. Pas als je tevreden bent de echte kastjes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
Bedankt! ik zal eens een kijkje nemen naar die UMIK, ruimte heb ik zat dus ik begin maar eens met 50L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
maarten30 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:12:
Bedankt! ik zal eens een kijkje nemen naar die UMIK, ruimte heb ik zat dus ik begin maar eens met 50L.
Je kan trouwens wel met je geluidskaart impedantie meten als je daar een geschikt kastje voor maakt. Zelf niet zoveel ervaring mee, ik heb altijd actief gefilterd, maar het is volgens mij relatief straightforward (en bijna gratis).

Je hoeft niet voor alles het wiel opnieuw uit te vinden. Ik zou beginnen met eens een test kastje maken. En voor het meten kan ik of anderen je wel op weg helpen. Als je dan je metingen post, zijn er ook wel mensen die een wisselfilter voor je kunnen ontwerpen. Of je probeert het zelf met Boxsim, maar dat kent wel nogal een learning curve. Op zelfbouwaudio forum zijn er zeker mensen die een passief filter voor je in elkaar kunnen simuleren :).

• capt2000
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 15:07
hallo allemaal

ik wil graag zelf een speakerset maken voor de computer.

ik heb al een aantal spullen liggen zoals:

speakers: marquant mcs-13 5'' auto speakers

en een auto versterker: yoko yca-75

alleen ik weet niet hoe ik het beste de behuizing kan maken om de speakers het beste te kunnen laten klinken

tot horens capt2000

• Jag
Dat wordt op de gok in een gesloten behuizing doen waarschijnlijk :). Autoversterker is niet zo handig, heb je 12V voeding voor nodig, best een forse ook nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:29
Ik ben voornemens om een zelfbouw subwoofer te maken, om mijn 2.0 set te complementeren. Ik heb hiervoor een Peerless XLS10 op het oog en deze inmiddels besteld. Ontwerp van de sub neem ik over van de voor sommigen wel bekende B_FORCE subwoofer. Dit is een gesloten behuizing met een inhoud van 12 liter en een amp ingebouwd. Nu heb ik nog een tweetal vragen open staan:

- Welke versterker kan ik het beste gaan gebruiken? Ik wil het liefst niet meer dan 150 euro uitgeven. Ik heb een Conrad versterker op het oog. Andere optie is een Monacor SAM-300d. Als iemand nog betere alternatieven heeft, hoor ik het graag!

- Ik wil graag de subwoofer hoogglans zwart maken. Heeft iemand hier een goede tutorial voor? Of kan ik hem als verfleek beter niet hoogglans maken?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Zit daar geen correctie op? Hoogglans is lastig zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Hoogglans kan, maar je word dikke dikke vrienden met schuurpapier. Je ondergrond moet echt 100% strak zijn, want je ziet er alles op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
je moet ook stofvrij werken en tussendoor polijsten. Ik geloof dat het ook onder mensen met meer ervaring met schilderwerk, gezien wordt als lastig zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Dan wordt het waarschijnlijk zijdeglans :) ik ben een redelijke nitwit op het gebied van spuiten of schilderen.
Wat betreft de correctie, dit slaat op de versterker? Mijn inspiratie komt in ieder geval uit dit topic op zelfbouwaudio.nl. Ik ga voor een gesloten box i.v.m. de response bij muziek en het compacte formaat. Volgens mij moet er bij een gesloten box wel een zware versterker aanhangen om de xmax te halen. Is het mogelijk om de subwoofer redelijk laag mee te laten draaien? In de meeste closed box simulaties zie ik een vrij sterke afloop onder de 50hz. Dit schijnt volgens het zelfbouwaudio topic weer te corrigeren te zijn d.m.v. filters, klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja dat klopt. Je kunt er veilig vanuit gaan dat op ZBA goede expertise aanwezig is. Checken op tweakers is niet nodid

En er zijn twee filtertypen: Namelijk de boost die eventueel op de versterker zit (die boost het lijnsignaal) en een "GHP" die het versterkte speakersignaal corrigeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
De goedkope versterkers die ik op het oog heb hebben een boost. In dat geval is dus een extra filter niet meer nodig? Qua ontwerp moet een gesloten box met een liter of 12 a 15 nog wel lukken. Zover gaan mijn skills nog wel :) Nu alleen nog de beste versterker voor het geld (<150) zien te vinden.

Materiaal wordt 22mm MDF. Streven is om de box qua buitenmaten 30x30cm te maken en dan ongeveer 35 diep. Vervolgens de hoekjes mooi afronden en strak schuren en spuiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ik dacht dat alle vragen al beantwoord waren :+

Voor correctie; lees even mijn tutorial op ZBA: http://forum.zelfbouwaudi...ic.php?p=1508081#p1508081
Simuleer dus altijd je subwoofer MET bij behorende filters.
Anders verkijk je namelijk heel erg op hoe laag een subwoofer kan.

Elke subamp heeft wel een bepaalde boost, op de Hypex subamps na.
Die hebben dan weer een highpass filter onbruikbaar laag liggen. 8)7
Het gevaar is dat in sommige gevallen je subwoofer in het laag veel te veel uitwijking heeft.
Ik heb al vaker voor mensen deze highpass aangepast (zeker bij BR).
Je verliest dan een klein beetje diepgang, maar hebt niet het risico dat je subwoofer sloopt/heel erg gaat vervormen.

De conrad versterkers hebben hun highpass filter heel raar hoog liggen, met daar direct bij een flinke boost.
Ik weet het niet meer uit het hoofd, maar volgens mij was dat rond de 45Hz en een Q van 1,5 ofzo (=3,5dB boost)
Van de Monacor is het nadeel dat ik daar geen schema van heb, dus ik kan je niet direct vertellen wat je moet corrigeren.
Van Hypex en Conrad heb ik wel een schema van het filter deel.
Die Conrad versterkers willen trouwens nog weleens brommen, van Monacor weet ik het niet precies (geen ervaring mee).
Zo te zien zit daar wel een schakelende voeding op die erg krap bemeten is.

[ Voor 7% gewijzigd door B_FORCE op 04-12-2014 10:11 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
In de datasheet van de conrad versterker hebben ze het over een 5dB boost op 35hz. In de datasheet van de monacor versterker staat niets over een bass boost vermeld. Op de site hebben ze het over een 3dB boost op 40hz. Iets minder extreem dan de conrad versterker. hier een test van de monacor.

[ Voor 12% gewijzigd door NoepZor op 04-12-2014 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ja, dat zijn getallen waar je dus niet zo blij van wordt.
Overigens is de boost van Conrad wel anders als je hem meet/uitrekent.
De Conrad versterker is heel gemakkelijker aan te passen.

Zoals ik al zei, vind ik de voeding van Monacor echt heel minimaal.
In hoeverre je dat gaat horen/gaat merken weet ik niet.
Dat hangt er ook vanaf hoe hard jij het beestje op z'n staart zal trappen en wat voor muziek je draait bv.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

NoepZor schreef op woensdag 03 december 2014 @ 13:23:
- Ik wil graag de subwoofer hoogglans zwart maken. Heeft iemand hier een goede tutorial voor? Of kan ik hem als verfleek beter niet hoogglans maken?
Hou er rekening mee dat netjes aflakken niet alleen eisen stelt aan het lakwerk zelf, maar ook aan de constructie. Als je MDF gebruikt dan is het aan te raden geen kopse kanten in je lakwerk aanwezig te hebben. Hoe je het wendt of keert, vroeg of laat gaat de naad zich aftekenen in je lakwerk. En dat valt vooral met hoogglans enorm op. Oplossingen zijn bijvoorbeeld lamineren met hoogglans HPL ('makkelijk/duur' en prachtig) of alles in verstek zagen en lijmen ('bewerkelijk/goedkoop', acceptabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
B_FORCE schreef op donderdag 04 december 2014 @ 13:19:
Dat hangt er ook vanaf hoe hard jij het beestje op z'n staart zal trappen en wat voor muziek je draait bv.
Ik luister voornamelijk electronische (dance)muziek. Vandaar dat ik een subje wil wat strak mee kan spelen. Ik heb (buiten de bioscoop om) nog nooit een film op een echt goede HT setup gekeken, dus in die zin ben ik niet zo veeleisend. Ik ga voor 2.1 met wat laag vanuit de sub.

Als die conradversterker "proven technology" is, dan denk ik dat ik voor die ga.

Vanaf hoeveel hz levert de sub een acceptabel geluidsniveau? Ter vergelijk heb ik eigenlijk alleen een Z2300 subwoofer van logitech en ik heb ooit een Ground zero subwoofer in elkaar gezet voor in de auto. Dit was echter geen audiofiel apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
hoogglans blijft een drama om te doen.
Ik zou dan ook niet voor enkel MDF gaan, maar eventueel goede kwaliteits (maranti/berken) multiplex nemen en dat eventueel nog beplaten met een (dun) laagje mdf.
Anders wet je zeker dat je er binnen no-time scheuren in hebt zitten (zeker met de temperaturen op het moment).

Voor de rest kun je idd lekker gaan schuren, en polijsten (commadant), eindigen met een sterke blanke lak en Motip (of vergelijkbaar) gebruiken)

edit:
Als je helemaal veilig wilt zitten, zou ik eerder een Hypex aanraden.
sommige Conrad versterkers willen nmlk nog weleens brommen.
Aanpassen van Hypex is alleen ietsjes lastiger.

Hoe laag/hard hij gaat, hangt er vanaf hoe je de filters instelt.
Vanaf 30Hz kan hij zeker wel 100dB aan (continu).
wil je lager, lever je drastisch in qua geluidsniveau.

[ Voor 36% gewijzigd door B_FORCE op 04-12-2014 14:03 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Die filters zitten al in die conradversterker? Of is dat iets wat er aangepast moet worden? Of is dat iets wat nog tussen de versterker en de driver moet? Ik snap de principes van een kast (verschillen TL, BR en gesloten) en ook hoe je een speaker aansluit op een versterker. Maar qua filtering en dergelijke is mijn kennis 0,0. De Hypex versterkers zien er goed uit, maar zijn er ook naar geprijsd. Ik wil het low budget houden, vandaar de keuze voor een goedkopere versterker. De enige "upgrade" die ik dan doe is van de Mivoc naar de Peerless driver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Dat zijn actieve filters, die zitten voor de eindversterker (met opampjes, weerstandjes en condensatortjes).
Je kunt in mijn tutorial lezen hoe je die ook in winISD kunt zetten.

Ik heb hier een excel sheetje gemaakt om vervolgens die parameters om te zetten naar waardes:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=32&t=9340
(moet je wel voor ingelogd zijn)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 22:42
Leuk, NoepZor wil hetzelfde bouwen als ik en B-Force is hier ook actief :D

B-Force, ik heb je minisub topic ook al 4x gelezen maar heb toch nog een vraag :)

De filters van de conrad amp mee simuleren in WinISD als je hem er toch uit sloopt klinkt bij mij niet logisch ?

Hoe Simuleer ik een Mivoc dan zo realistisch mogelijk, met of zonder filter ?

Mijn Sub hoeft niet perse zo inimini te worden maar wel compact, loont het om hem groter te maken ? of is zo klein juist het beste ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Mm, ik denk dat er dan iets niet helemaal duidelijk is.

Uiteindelijk ben je altijd opzoek naar een compromis wat past bij jou situatie.
Je simuleert dus het hele systeem mee met de filters die passen bij jou compromis.
Daarna zul je die filters naar de praktijk moeten vertalen.
Dus, met andere woorden, zul je de filters in de Conrad, Monacor of Hypex moeten aanpassen.

Om letterlijk je vragen te beantwoorden.
Je wilt zo realistisch mogelijk simuleren, dus MET filters.
Groter maken heeft bij een gesloten (active) subwoofer enkel invloed op hoeveel vermogen je versterker moet leveren.
Heel erg veel schiet je er dus niet op, aangezien dat rechtevenredig is met de verandering van het volume.
Je moet dus het volume verdubbelen om de helft in vermogen te zakken.

Je kunt de filters ook zo laten, maar dat is ver van ideaal.

Er staat een hoop andere informatie in de tutorial die ik op ZBA geschreven heb

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Mijn kennis zal hier de grootste beperking zijn, ik ben zo noob als 't maar kan namelijk.

Als ik de 300w amp gebruik in een kist van 12 liter zou ik in 24 liter 150w nodig hebben voor 't zelfde resultaat.

Het filter moet niet alleen uit de amp, maar vervangen voor een filter dat in mijn situatie past, welke ik door trial & error in WinISD moet simuleren ?

Mijn situatie is een huiskamer van 5x7, de helft als zithoek waarin 4x mission m32i en een mission m3c2i.

Ik kijk veel film/serie en luister elektronische muziek :)

Misschien is t een op een over nemen van jou mimisub wel 't beste voor mij op dit moment :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Werken met Sketchup valt ook niet mee. Hij ziet alles als verbonden stukken, iets even wat langer maken gaat niet. Heeft iemand een ander programma, wat de elementen wel behandelt alsof het losse planken zijn?

Edit: Op het moment is het aardig gelukt. In een keer de goede vormen neerzetten is wel belangrijk merk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door NoepZor op 04-12-2014 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
Ik heb het ook wel eens geprobeerd, "even" wat tekenen. Had direct oorlog met m'n muis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Overigens, ik heb hier een conrad amp, met brommende trafo. :/

Ben dus nu een hypex aan het infrezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Mjah de kwaliteit van Conrad is helaas heel erg wisselend.
Sommigen zijn helemaal prima, anderen brommen de pan uit :(

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 11:01
NoepZor schreef op donderdag 04 december 2014 @ 21:41:
Werken met Sketchup valt ook niet mee. Hij ziet alles als verbonden stukken, iets even wat langer maken gaat niet. Heeft iemand een ander programma, wat de elementen wel behandelt alsof het losse planken zijn?

Edit: Op het moment is het aardig gelukt. In een keer de goede vormen neerzetten is wel belangrijk merk ik.
Na het maken van iedere plank, een groep maken van deze plank.

Op deze manier gaat deze niet vast zitten aan een andere 'plank'. Het is wat moeilijker schakelen, maar je kan wel alles achteraf aanpassen.

Let op dat je kiest voor groep, en niet component. Want als je een component kopieert en aanpast worden alle dezelfde componenten aangepast, soms handig maar meestal niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalDon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08-2024
Zou je ipv hoogglans verven ook kunnen kiezen voor een 'car' wrapping? Die kan je tegenwoordig ook in verschillende chromevarianten krijgen dus mogelijk ook in pianolak in elk gewenste kleur.

Edit:
http://www.ultimatetuning...m-glans-zwart-wrap-folie/

[ Voor 19% gewijzigd door OriginalDon op 06-12-2014 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Wordt wel eens gedaan idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalDon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08-2024
Lijkt mij een stuk voordeliger (in zowel tijd als geld) dan lakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik heb een simulatie gedaan op basis van 16 liter gesloten en de originele Q factor van de Conradversterker. Dit levert wel een aardig plaatje op wat betreft de vlakheid van de curve. Wel moet dan de system input power verlaagd worden i.v.m. de xmax.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/dpjv9k.png

Als ik ga simuleren met een kleinere Q factor (1 of 1.1) dan kan de system input power verder omhoog. Alleen dan zijn de tonen boven de 40hz een stuk harder dan het stuk tussen 30 en 40 hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Zoals ik ook al via PB had aangegeven; system input power is ABSOLUUT NIET gelijk aan vermogen dat je versterker moet leveren.
Daar had gewoon spanning moeten staan.

In de "apparant power" grafiek kun je zien hoeveel vermogen je versterker moet leveren.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Die komt tot ongeveer 180. Maar ik kon zo geen bron op internet vinden waar men over spanning rept. Alleen over het totaal aantal watts over alle drivers in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Omdat een versterker een spanningsbron is ;)

De "input power" in WinISD is niks anders dan P=V²/Re.
Dat gaat nog een beetje goed zolang je geen filters toevoegt, maar echt netjes is het niet.
Daar hoort gewoon de uitgangsspanning van de versterker te staan.

Met filters (zeker met hoge Q), kan de spanning op bepaalde frequenties hoger worden dan je (bijvoorbeeld) 1Vrms normaal.
Samen met de (complexe) impedantie van de speaker, kun je een heel ander beeld krijgen qua vermogen.
Maar goed, dat kun je zelf allemaal lekker experimenteren in WinISD ;)

[ Voor 36% gewijzigd door B_FORCE op 06-12-2014 18:17 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik kan niets over de uitgangsspanning vinden. Kan ik gewoon dit uitrekenen aan de hand van het opgegeven wattage en het aantal ohms (bijv 300 watt aan ohm). En dit dat weer gebruiken met de echte weerstand van de peerless (3,6 ohm)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Nee, dat is precies wat ik net zeg en waarom je die VA grafiek in WinISD moet nemen. :+ ;)
Als je alleen de "echte weerstand" gebruikt (Re) kom je bedrogen uit.

[ Voor 27% gewijzigd door B_FORCE op 07-12-2014 15:52 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Je doelt op dat apparent load grafiekje? Is dat het benodigde uitgangsvoltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
NoepZor schreef op zondag 07 december 2014 @ 19:03:
Je doelt op dat apparent load grafiekje? Is dat het benodigde uitgangsvoltage?
:+ :+ :+

Nee, vermogen natuurlijk

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik haak een beetje af. Zoals ik het begrijp is de grafiek Amplifier apparent load power het vermogen wat de versterker moet leveren. Maar het staat in in VA aangegeven, is dit zo 1-1 door te rekenen naar het benodigde wattage?

Ik zie dat op pagina 2 van het winisd tutorial topic mijn vraag ook gesteld wordt. Het is nu duidelijk dat ik a.d.h.v. de Apparent load kan zien hoeveel versterking ik nodig heb. (http://forum.zelfbouwaudi...ic.php?p=1523817#p1523817)

[ Voor 35% gewijzigd door NoepZor op 08-12-2014 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Waarom doe je zo moeilijk? Koop gewoon een 150 - 500 watt versterker en het is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:17
Iemand toevallig een idee hoe zoiets gerealiseerd word? (gouden letters)
Afbeeldingslocatie: http://www.m.lauzonmusic.com/uploads/d%20keys_fallboard_gloss_2.jpg
Over de piano black finish is wel genoeg te vinden op internet, maar vroeg me af hoe dit gemaakt word. Misschien een sticker en daarna blanke lak?
Vind dit erg chique eruitzien namelijk :P

Uhmm, een sticker dus.
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/k3lhtv.png
Nu kijken hoe zoiets te diy'en valt.

In een filmpje over het maken van piano's zeggen ze dat ze black polyster verf gebruiken, daarna met een machine polijsten en met de hand een mirror glaze insmeren. Ze laten het lijken alsof het super makkelijk is. Die indruk krijg ik niet als ik google naar hoe je piano zwarte kleur krijgt op speakers. Dan hebben ze het over meerdere lagen en tussendoor schuren etc. Iemand die weet of het inderdaad zo simpel is zoals ze het filmpje zeggen?

[ Voor 44% gewijzigd door saveljos op 08-12-2014 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Is een paar reacties geleden nog besproken dat dat best wel lastig is. Je moet stofvrij kunnen werken en tussendoor polijsten ed (en heel fijn schuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 15:10
Even een vraagje tussendoor, heb hier zo goed als geen ervaring mee, maar heb nog een Audio System X-Ion 12-800 liggen waar eigenlijk niets meer mee gedaan wordt. Is dit een woofer waar je een leuke home cinema sub van kunt maken? Is van origine een auto woofer

Verder heb ik als speakers een setje Infinity Delta 70 als fronts en Delta 40(?) als rears , de sub hoeft dus niet heel hoog te spelen.

De sub zou voornamelijk voor films zijn, en af en toe met muziek mee spelen (elektronische muziek, strakke bassen)

Parameters die ik zo kon vinden :
Rdc 2x 3,8 Ohm
Qm 4,43
Qe 0,64
Qt 0,55
Fs 39 Hz
Vas 24 L
Mms 232 g
Cms 70µm/N
BL 25 Tm
SPL 95db
Nenn 2x400 Watt
Musik 2x600 Watt
X-max (+ -) 17 mm

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
JvS schreef op maandag 08 december 2014 @ 18:13:
Waarom doe je zo moeilijk? Koop gewoon een 150 - 500 watt versterker en het is goed.
Dat was ik ook van plan ;) wordt conrad ampje. Verder ff goochelen met de kist voor de beste response en dan bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Het is niet een kwestie van moeilijk doen, maar mensen bepaald inzicht proberen mee te geven.
Hopelijk dat daardoor ook wat spookverhalen uit de wereld verdwijnen.
Vaak genoeg zijn er negatieve ervaringen of problemen, puur en alleen omdat mensen van te voren niet goed hebben nagedacht.
Ik leer liever iemand zelf zijn eten verbouwen, ipv dat ik direct geld/antwoord geef.

Overigens dat vermogen, geldt wel een bepaalde impedantie.
Het vervelende is bv weer dat versterker vermogen vaak enkel bij 4ohm of 8ohm wordt gegeven. :(
(fabrikanten zouden daar eens verplicht wat meer context bij moeten geven)

Volgens de VA grafiek, ligt in dit geval het vermogen bij ongeveer 150W, maar wel bij 8ohm.
De limiet is dan eerder de voedingsspanning van de versterker

(overigens kunnen we nog meer gaan muggenziften over powercompressie/vervorming ed in speakers, maar dat gaat wel erg ver voor home-hifi)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Goed, ik ben eens aan de slag gegaan met de Mivoc AWM 104 in een gesloten behuizing.

Eigenlijk gewoon hetzelfde als jou minisub, omdat ik hem graag wil bouwen maar ook omdat ik graag wil leren omgaan met Winisd en wil begrijpen waarom welke wijziging welk effect heeft.

Ik heb je Winisd tutorial gelezen en de filters zoals daar beschreven behorende bij de conrad amp toegepast.

Alles is in een gesloten kast.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/iw11jq.jpg

Bij 20L

CE
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/r8zd3k.jpg

SPL
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/263yef7.jpg

VA
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2lxjlp4.jpg

Group delay
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/15plmbb.jpg

12 Liter

CE
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/162ft0.jpg

SPL
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/sesnmg.jpg

VA
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2ccumb6.jpg

Group delay
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/250s0hc.jpg

De 20 Liter gaat hier minder hard maar wel lager bij minder vermogen, althans dat lees ik... Klopt dit ?

Is de Group delay niet erg hoog ?

En wat vul ik in bij Highpass als ik de boost er uit zou halen, dit kon ik niet vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 15:10
dlm schreef op maandag 08 december 2014 @ 22:43:
Even een vraagje tussendoor, heb hier zo goed als geen ervaring mee, maar heb nog een Audio System X-Ion 12-800 liggen waar eigenlijk niets meer mee gedaan wordt. Is dit een woofer waar je een leuke home cinema sub van kunt maken? Is van origine een auto woofer

Verder heb ik als speakers een setje Infinity Delta 70 als fronts en Delta 40(?) als rears , de sub hoeft dus niet heel hoog te spelen.

De sub zou voornamelijk voor films zijn, en af en toe met muziek mee spelen (elektronische muziek, strakke bassen)

Parameters die ik zo kon vinden :
Rdc 2x 3,8 Ohm
Qm 4,43
Qe 0,64
Qt 0,55
Fs 39 Hz
Vas 24 L
Mms 232 g
Cms 70µm/N
BL 25 Tm
SPL 95db
Nenn 2x400 Watt
Musik 2x600 Watt
X-max (+ -) 17 mm
Ik heb voor bovenstaand nog geen versterker uitgezocht, kan ik met alleen deze gegevens ook een kast berekenen in WinISD?

Waarschijnlijk heb ik 2 versterkers nodig aangezien dit een 2x4ohm woofer is, als ik hier 1 versterker voor ga gebruiken kom ik op een impedantie van 2ohm (spreekspoelen parallel, weinig versterkers die 2 ohm stabiel zijn) of 8ohm (spreekspoelen in serie, heb ik aardig wat vermogen nodig?).

kan ik 2 Conrad versterkers aan elkaar doorlinken, en van 1 het filter gebruiken voor het signaal naar de andere versterker?

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Nee, dat is onverstandig. Zoek dan een amp die 2 ohm stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ja of gewoon in serie zetten en dan op één amp. En niet overmatig zorgen maken over een enkele db meer of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Het is weer weekend dus ik ben weer wat aan het zoeken geweest, ik vond een plaatje van verschillende boosts en welke grafieken daarbij hoorden.

Een Q van 0.73 zou 0 boost betekenen.

Deze heb ik ingevoerd en ik zie nu dat de Group delay een stuk vlakker word, de SPL omhoog schiet, het -3dB punt op 45Hz komt te liggen en om de CE weer tegen de Xmax aan te krijgen de input signal drastisch moet verhogen en uiteindelijk op een gelijke VA uit kom.

Wat ik dan weer niet begrijp is dat -3dB punt (Fs?) dat ligt een stuk hoger en dat is toch juist niet wat we willen ?

Rood is zonder boost

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/34y4v2a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/34s05sp.jpg

Tevens heb ik als vergelijking een 20 liter met en zonder boost ingevoerd.

De 20 liter met boost heeft een -3 bij 30,4 Hz en de 12 liter een -3 van 34,2 Hz

De 20 liter zonder boost heeft een -3 van 46,8 Hz en de 12 komt op 45 Hz

De verschillen bij de gebooste variant zijn behoorlijk terwijl die zonder boost weinig verschillen, zonder boost kom ik alleen niet heel laag, voer ik 'm wel goed in ?

[ Voor 22% gewijzigd door douwe.nl op 14-12-2014 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik kreeg met en zonder boost ongeveer hetzelfde plaatje. Ik denk dat ik de boost er in laat zitten voor een wat vlakkere respons. Aan de andere kant weet ik niet wat de room gain op de diverse frequenties doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Waarom krijg ik dan zo'n groot verschil ?

Is het veranderen van de Q in de highpass voldoende of moet je die highpass helemaal wel laten om zonder boost te simuleren ?

Doe ik iets fout ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik bedoel hetzelfde plaatje als jou. :) dus zonder boost hoger en harder. Met boost lager en minder hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Ah, gelukkig :P

En wat doet die group delay, lager lijkt me automatisch beter maar in hoeverre (wanneer) ga je er last van hebben ?

Als ik moet kiezen ga ik voor meer laag en een lagere SPL, zit toch in een appartement en hoef geen grote ruimte te vullen

Wat zijn de echte pro's en con's van die boost btw ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
De cons lijken me de lagere spl en wat hogere groupdelay op lagere freqenties. Pro's de grotere extensie van het laag. Je krijgt het toch niet op alle fronten 100%, je moet het beste compromis voor jouw eisen en wensen zoeken. Zelf ben ik van plan om voor meer laag te gaan maar probeer ik de nadelige effecten van de group delay nog te achterhalen. Voor muziek is 35hz diep volgens mij meer dan genoeg. De sub van mijn z2300 setje gaat tot 35 hz en daaronder houdt het op. Nooit echt bass gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Het gaat uiteindelijk om wat je inroom krijgt. Dat maakt vaak dat je niet teveel moet boosten in het sub, omdat het al snel teveel wordt (en dan gaat het traag en ongecontroleerd klinken). Group delay is afhankelijk van de respons.

Eigenlijk moet je niet eindeloos simuleren maar wel daadwerkelijk meten. Heb je eigenlijk veel meer aan. Zon simulatie is een beetje een papieren werkelijkheid (voor sublaag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Wanneer boost je dan te veel, als noob denk ik dan t zit er niet voor niets in toch :p

Wanneer word group delay "te hoog" ?

Ik vind 15 Hz verliezen door de boost er uit te halen eigenlijk wel erg veel, of lees ik de grafiek verkeerd ?

Wat je idd wel zegt, je kan simuleren tot je een ons weegt maar resultaat behaald je door hem te bouwen. En te luisteren, reden dat ik zo veel blijf pielen er mee is gewoon dat ik t programma en het hoe en waarom achter waardes/wijzigingen/enz enz wil leren begrijpen :)

Ik ga m gewoon bouwen zoals b-force dat ook gedaan heeft, dat werkt gewoon en kan de boost er altijd nog uit slopen natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Zo, even wat WIP pics:

Plaatje mdf gezaagd.
Oude kist bij het bestaande gat uitgefreesd.
Plaatje mdf ingefrees en gezaagd
Daar een kamertje achter gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KDSacFncdL5uCz0lRN0YR4kI/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/52fH5oEznbQtDxJ6vQPQgLRz/full.jpg

Vandaag de boel in elkaar gelijmd, en hierna plamuren en schuren...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZJbDMnrByO93336poFdlNjQ7/full.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 15-12-2014 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
douwe.nl schreef op zondag 14 december 2014 @ 19:50:
Wanneer boost je dan te veel, als noob denk ik dan t zit er niet voor niets in toch :p
Uiteindelijk is het doel om een min of meer rechte respons te krijgen. Een simulatie is de respons die je buiten zou krijgen, binnen krijg je een hoop sub erbij (plus flinke respons variaties door staande golven). Daar begint de echte uitdaging! Voor film gebruik maakt wat extra sub wel minder uit over het algemeen.
teacher schreef op zondag 14 december 2014 @ 20:37:
Zo, even wat WIP pics:

Plaatje mdf gezaagd.
Oude kist bij het bestaande gat uitgefreesd.
Plaatje mdf ingefrees en gezaagd
Daar een kamertje achter gemaakt.

[afbeelding]

[afbeelding]

Vandaag de boel in elkaar gelijmd, en hierna plamuren en schuren...

[afbeelding]
Mooi werk. Amp inbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Jag, bedankt voor je antwoord.

Met de boost loopt de grafiek toch juist vlakker ? :p

Heb jij een amp die je zou aanraden ? Ik heb 200w RMS op 4 ohm nodig, gewoon de sub-300 van Conrad doen of heb jij een andere suggestie ?

Als het goed is een driver in hyus binnenkort, de raveland axx 10" voorloper van de mivoc, kon m voor t geld niet laten liggen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Buiten loopt die grafiek vlakker. Lees jag zijn bericht nog eens goed door :). Jij gebruikt hem binnen neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Crap ja idd, mi scusie ofzo :p

Door de room gain kan het een soort van overboost effect krijgen begrijp ik ?

We nog een vraag mbt boost en Sub laag bereik.

In de grafiek die ik een aantal posts hier boven plaatste staan de gebooste en niet gebooste versie, de versie zonder boost gaat een stuk harder maar bij -3 punt significant minder laag.

De lijn zonder boost komt bij 100 Db wel rond de 35 Hz uit, lijkt mij dat je dit gewoon hoort toch ? :?

[ Voor 61% gewijzigd door douwe.nl op 15-12-2014 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Jag schreef op maandag 15 december 2014 @ 19:11:

[...]

Mooi werk. Amp inbouwen?
Knik!

De oude detonation amp had een deksel, maar de hypex niet.
Dus dan maar even rigoreus, maar wel netjes, uiteindelijk... Hoop ik..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goedenavond,

Ik weet het niet als op de juiste manier begin.
Ik ben van plan om een speaker te ontwerpen en bouw voor mijn reciever Denon 3313.
Nu had ik gezien de vloerstandaard model Thesis, dit vind ik een mooi als uitgangspunt.
is er meer in formatie over deze speaker, zoals inhoud, welke speaker en wat voor filter heb ik nodig.
verder zou ik graag informatie over een center speaker, wijkt deze af als een van front speaker.
alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Het zou handig zijn dat je wat meer info en een link geeft wat betreft de "vloerstaand model Thesis". Als je geen kaas gegeten hebt zou ik binnen je budget een speaker zoeken waarvan een goed ontwerp bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
dlm schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 15:14:
[...]

Ik heb voor bovenstaand nog geen versterker uitgezocht, kan ik met alleen deze gegevens ook een kast berekenen in WinISD?

Waarschijnlijk heb ik 2 versterkers nodig aangezien dit een 2x4ohm woofer is, als ik hier 1 versterker voor ga gebruiken kom ik op een impedantie van 2ohm (spreekspoelen parallel, weinig versterkers die 2 ohm stabiel zijn) of 8ohm (spreekspoelen in serie, heb ik aardig wat vermogen nodig?).

kan ik 2 Conrad versterkers aan elkaar doorlinken, en van 1 het filter gebruiken voor het signaal naar de andere versterker?
Twee eindtrappen gebruiken kan natuurlijk ook, per spoel een eindtrap gebruiken.
Overigens blijft het vermogen altijd hetzelfde, bij 8ohm heb je alleen eentje nodig met flinke voedingsspanning (om aan hetzelfde vermogen te komen).
Die zijn er helaas niet zoveel.

Wat betreft simuleren vs roomgaain.
Wat je probeert te doen, is een inschatting maken van de situatie.
Qua ontwerp zie ik de roomgain altijd als extratje, zodat je dus op safe zit.
Qua responsie wil je simpelweg geen flinke pieken ed hebben, vandaar dat ik ook zeg dat je het systeem incl filter moet simuleren.
Als je daar namelijk een nette responsie hebt, zit je altijd goed.
Buiten dat heb je nu ook een begin punt om vanaf te werken.

Een high-pass filter is er simpelweg voor dat je op het laag je woofer niet teveel belast.
Dat is bij een BR systeem overigens een groter probleem dan bij een gesloten kast.
Het geeft je echter de vrijheid om net een paar Hz lager te kunnen, iets harder te kunnen of gewoon een veiligheidsmarge in te bouwen (voor bv bij films).
Het is iig zonde (en bijna stom) om het niet te benutten als je die mogelijkheid hebt.

Groupdelay trouwens niet teveel waarde aan hechte.
Dat is typisch echt een theoretische waarde.
Zolang die in het werkbare gebied niet allerlei pieken en dalen heeft (wat praktisch gezien zelden het geval is), zal dat weinig uitmaken

[ Voor 6% gewijzigd door B_FORCE op 16-12-2014 13:50 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Bedankt voor je uitleg.

De group delay "vergeet" ik even.

Wat noem.jij een flinke piek in responsie ? Zoals de de hobbel die de boost geeft in de simulatie hier boven ?

En het maken van de inschatting, is dit adhv de thuis situatie of aan de hand van de simulatie die je doet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Een goede vlakke responsie is wanneer de Q factor van het geheel <0,71.
(geheel is dan de gesimuleerde waarde)
Daarboven wordt het steeds slechter uiteraard, maar Q van 0,71 is al vrij fors (voor subwoofers dan, bij meer-weg systemen kom je het wel tegen)
Sja, wat is dan goed?

De inschatting doe je uiteraard met je simulatie

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
Ik zal thuis de simulatie even na moeten kijken, de Q weet ik zo niet.

Inschatten wat dan goed is zal jij wel doen aan de hand van je ervaring, ik zal de vuistregel Q=<0,7 aanhouden.

Wat is Q eigenlijk, wat is het gevolg van een hogere Q op de geluidskwaliteit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NoepZor schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 09:22:
Het zou handig zijn dat je wat meer info en een link geeft wat betreft de "vloerstaand model Thesis". Als je geen kaas gegeten hebt zou ik binnen je budget een speaker zoeken waarvan een goed ontwerp bekend is.
De vloerstaand model Thesis, zie afbeelding is ontworpen door iemand zie de eerste pagina van deze Forum.
Ik zou graag meer informatie over willen hebben.
Je heb gelijk ik heb er weinig verstand van voor het ontwerpen van speaker en vooral filter gedeelte.
het bouwen van een kast is geen probleem.
Het zou mooi als jullie mij kunnen helpen. >:) http://tweakimg.net/g/s/devil.gifAfbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/thesis/meting2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Fraaie speaker, heb ehm een paar keer mogen beluisteren.
Puur technisch gezien zou ik alleen niet voor deze setup kiezen, maar optisch ziet het er top uit.
Op de foto lijkt hij nog behoorlijk, maar in het echt is hij best wel klein trouwens.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo B_Force,
Ik heb deze model gekozen om zijn uiterlijk technisch kunnen we alle kanten op, kun je hiermee adviseren!
Ik heb een receiver Denon 3313 en daarbij wil graag nieuwe set speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Als je technisch wilt gaan veranderen, zul je ook voldoende meetapparatuur nodig moeten hebben om bv passende filters te maken ;)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

meet apparatuur heb ik, en dat wel duur zijn?
maar wat is het probleem aan het technische gedeelte??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Het is niet zozeer echt een technisch probleem, maar meer de keuze voor het laag.
Het zijn namelijk niet echt laag woofers, meer meer mid-woofers.
Dat terwijl er ook al een midje in zit.

Destijds heb ik veel met Edo gesproken, en ik kan me ook herinneren dat de keuze puur esthetisch was.
Persoonlijk zou ik er liever twee sub-achtige drivers inzetten en filter tussen laag en mid rond de 200-300Hz oid leggen.
Dan heb je in totaal vier 6,5" subjes, wat toch best een net laag (vanaf 35Hz oid) kan neerzetten :)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedoel je bv de onderstaande sub woofer SLS-P830946

Platform: Tymphany
Driver Type: Subwoofer
Size: 6.5in
Motor: Ferrite
Frame: Steel Basket
Impedance: 4 Ω
Diaphragm: Paper

en hoe moet je inhoud van klankkast berekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Dat zou idd een goede kandidaat kunnen zijn.
Punt is wel dat filter gedeelte volledig op de schop kan.
Sterker nog, er valt zelfs wat voor te zeggen om die units actief aan te gaan sturen

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Persoonlijk zeg ik "bouw een bestaand ontwerp na".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ja de lvbs bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 20:09:
[...]

het bouwen van een kast is geen probleem.
Het zou mooi als jullie mij kunnen helpen. >:) http://tweakimg.net/g/s/devil.gif[afbeelding]
Kijk eens op www.troelsgravesen.DK
Die heeft heel veel van zijn zelfbouw speakers met bouwtekening en filterontwerp op zijn site staan.

Sowieso een uiterst interessante website voor zelfbouwers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
teacher schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 23:51:
Persoonlijk zeg ik "bouw een bestaand ontwerp na".
Als ik zo de vragen lees/krijg, sluit ik me hierbij aan :Y

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
En dan ook niet willen aanpassen :).

Verwijderd

heren bedank van jullie tips.
ik heb net op de troelsgravesen site rond gekeken en er twee tegen namelijk;
* Illumina-66
* Ekta- Grande
hebben jullie ervaring hier mee?
weten ook waar ik een site waar ik bouwpakket voor een centerspeaker kan vinden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2014 @ 22:08:
heren bedank van jullie tips.
ik heb net op de troelsgravesen site rond gekeken en er twee tegen namelijk;
* Illumina-66
* Ekta- Grande
hebben jullie ervaring hier mee?
weten ook waar ik een site waar ik bouwpakket voor een centerspeaker kan vinden.
Niet met die ontwerpen maar wel met de scan speak drivers. En dat zijn top drivers. Ook niet goedkoop maar dan heb je wel iets waar je je leven lang plezier van hebt.

Speakerland in Oss gebruikt veel scan speak drivers in hun ontwerpen. Loop daar eens binnen voor een luistertest en overtuig jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo william,
Is het mogelijk om alternatief voor de scan speak drivers, want zijn wel duur.
Verder wil ik nog center speaker en sub woofer bouwen.
Hierdoor wordt het wek heel kostbaar.
Maar de alternatieven moeten ten koste gaan de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Drivers en filters horen bij elkaar. Dan moet je zelf je filter gaan ontwerpen en dat is geen makkelijke taak.

Een andere aanrader is de Low Budget (2-weg) VloerStaander oftewel de LBVS. Google daar eens op.

Mocht je echt voor zelfbouw willen gaan zou ik je willen aanraden om bij bijvoorbeeld een Speakerland, of Speaker & Co binnen te lopen. Daar is voor elk budget iets te krijgen, kun je uitgebreid zelf luisteren onder het genot van een bakje koffie en zijn ze altijd bereid om je van tips en adviezen te voorzien. Je bent niet de eerste die daar binnenloopt en weinig van zelfbouw afweet. Opbellen kan ook altijd.

Even ter verduidelijking. Ik ben ook maar een leek op het gebied van zelfbouw. Ik heb na een paar uitgebreide luistersessies bij Speakerland een DIY assemblage kit gekocht. Meer dan de kast in elkaar lijmen, loodbitumen en noppenfoam op maat snijden en de opgebouwde filters inschroeven is er niet bij.

Het is meer het idee dat je het met je eigen handen in elkaar hebt gezet in combinatie met een puike geluidskwaliteit voor relatief weinig geld dat mij gewonnen heeft voor een zelfbouwpakket.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2014 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Helemaal eens met wiliam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo heren,
weten jullie ook noord Nederland zaak waar je naar zelfbouw boxen kan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:23
Speaker en Co heeft toch nog een zaak in Haarlem.

[ Voor 5% gewijzigd door jeronimo op 20-12-2014 21:30 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 25 Laatste