bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Hoeveel gebruik je je keukenweegschaal?laptopleon schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:53:
Ik laad 4 AAA batterijtjes ± 1x per maand op voor gebruik in een keukenweegschaaltje.
Gebruikt die weegschaal zoveel, of heb je wellicht meer last van zelfontlading en/of een weegschaal die liever 4x1,5=6V heeft in plaats van 4x1,2=4,8V?
Ik hoop dat je nieuwe batterijen in ieder geval "low self discharge" batterijen zijn.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik heb eerst online gekeken, welke AAA's goed uit de test kwamen. Het is alweer een paar weken geleden maar ik meen dat het bij de Consumentenbond was, waar ik bij uit kwam.
Komt bij dat deze van Duracell 900 mAh zijn. Maakt mij overigens echt niks uit welk merk het is: Ik kijk puur naar specs, prijzen en tests. Dat is net iets meer dan 750 en bij veel apparaten (ik vermoed ook mijn keukenweegschaaltje) is maakt het qua levensduur veel uit of ze 'net een beetje' langer blijven hangen qua vermogen.
Toen bij Amazon besteld. Maar de bezorgdienst raakte ze kwijt. Dus ik kreeg m'n geld teruggestort. Nu, twee weken later worden ze alsnog bezorgd. Dus eigenlijk heb ik ze nu gratis
Intussen nog eens gegoogeld op testresultaten en uitgekomen bij een Belgische test, waar Tronic (huismerk van Lidl) als 'beste koop' uit kwam. Quote "De Ladda batterijen van Ikea presteren beter, maar zijn ook dubbel zo duur als de batterijen van Lidl." Die van Tronic zijn volgens opgave 1000 mAh.
@Xander De weegschaal wordt inderdaad veel gebruikt, bij elke maaltijd, maar ik vermoed dat het ook gewoon niet zo'n heel efficient apparaatje is. En de oude set batterijtjes (van Sofirm) had er één die steeds niet wilde laden, dus dan heb je eigenlijk niks meer aan de hele set van vier. Toch hebben die het jaren volgehouden, dus ach, het heeft heel wat batterijen bespaard. Alle batterijtjes in dit huishouden zijn 'low discharge' overigens.
Daarom altijd achteraan beginnen met lezen!laptopleon schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:18:
Maar ja, dit draadje is 217 pagina's lang
Daar zijn de Pinned Posts voor en die kan je bovenaan makkelijk filterenDaarom hou ik in het draadje over het repareren van de Philips 2200 espressomachines op de eerste pagina een lijstje met links bij naar de belangrijkste posts.
Daarnaast is @Josh zo te zien voor het laatst in 2021 op GoT geweest dus daar heb je ook niks meer aan...

Als ik puur op afbeeldingen filter dan kom ik deze reactie tegen : Binnetie in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"Ik heb eerst online gekeken, welke AAA's goed uit de test kwamen. Het is alweer een paar weken geleden maar ik meen dat het bij de Consumentenbond was, waar ik bij uit kwam.
Dat is die test als het goed is en ik kan me niet herinneren dat er ook maar iemand daarna zei dat hij/zij iets anders ging kopen dan Eneloops/Fujitsu/Recyko/LADDA batterijen
Specificaties Fabrikant != Gemeten waarde altijd...Komt bij dat deze van Duracell 900 mAh zijn.
Wij hier ook, maar toch blijft de keuze bij dezelfde merken over het algemeen, want simpelweg het meest betrouwbaar!Maakt mij overigens echt niks uit welk merk het is: Ik kijk puur naar specs, prijzen en tests.
Dat is dan weer wel mooi meegenomen!Toen bij Amazon besteld. Maar de bezorgdienst raakte ze kwijt. Dus ik kreeg m'n geld teruggestort. Nu, twee weken later worden ze alsnog bezorgd. Dus eigenlijk heb ik ze nu gratis
Tronic is meerdere keren rommel gebleken in dit topic dus die zou ik hooguit voor kinderspeelgoed of zo gebruiken die je vaak op zal laden en niet vaak de LSD eigenschap nodig zal hebben!Intussen nog eens gegoogeld op testresultaten en uitgekomen bij een Belgische test, waar Tronic (huismerk van Lidl) als 'beste koop' uit kwam. Quote "De Ladda batterijen van Ikea presteren beter, maar zijn ook dubbel zo duur als de batterijen van Lidl." Die van Tronic zijn volgens opgave 1000 mAh.
NICE!!!Alle batterijtjes in dit huishouden zijn 'low discharge' overigens.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Wat ik zoek in een lader dat is:
- Moet met zowel 10440, 16340 als 32650 kunnen werken. Wanneer het 32650 formaat echt een probleem wordt dan kan ik eventueel overstappen op 26650 batterijen.
- Zowel NiMH als 3.7V li-ion
- Ik laad mijn cellen het liefst traag op (0.2-0.3C), dus een laadstroom van 200-300 mA moet mogelijk zijn
- Om het laden van de 32650 geen dagtaak te laten zijn moet een laadstroom van 1-2 A ook een optie zijn
- Ik wil de cellen analyzeren. Dus de cellen moeten ontladen kunnen worden. Dit mag gerust met 250 mA, en hoeft niet per sé met 1+ ampère.
- De interne weerstand moet gemeten kunnen worden.
- In principe zijn twee laadslots al voldoende (2x32650). Vier mogen ook (nog steeds 2x32650 moeten passen)
- De lader moet niet extreem groot zijn; 18 diep is het max (anders past ie niet in de kast). Breedte is niet relevant, al is 18 cm een mooie max breedte.
- De lader moet makkelijk in gebruik zijn zonder handleiding/cheat sheets
- Het laden moet met een constante stroom gebeuren, en zeker geen PWM. Ofwel, een 500 mA laadstroom moet gewoon 500 mA zijn, en geen 2 A PWM met een duty cycle van 25%.
- Ik wil niet bij Aliexpress of soortgelijke bestellen, maar het liefst in Nederland (want garantie en WKOA)
- prijs: niet relevant zolang de lader het waard is.
Idealiter wil ik dat de MH-C9000 ook li-ion en 32650 compatible is.
Met dit rijtje aan eisen kom ik bij de volgende laders uit die het allemaal net-niet zijn..
SkyRC MC3000.
Deze lader lijkt geniaal te zijn omdat deze alles kan en doet. Maar het bedienen ervan is een ramp en vereist cheat sheets en continu de handleiding. En het formaat van de lader is zó groot dat deze niet in de kast past..
Xtar VP4 Dragon
Lijkt op zich een goede lader te zijn, alleen zijn die externe meetdraden wel bijzonder.... Waarom kon dit niet IN de lader worden ondergebracht? Deze lader heeft een minimale laadstroom van 500 mA. Teardown van deze lader laten zien dat deze verder wel goed en stevig in elkaar zit.
Xtar VC4SL
Deze lijkt aan alle eisen te voldoen. De lader kan handmatig op een laadstroom van 250 mA tot 2 A worden gezet en lijkt verder ook aan alle eisen te voldoen. Teardown laat ook niks raars zien. Volgens sommige reviews van ruim een jaar oud geven aan dat deze lader moeite heeft met NiMH volledig te laden, of noemen problemen die elders weer worden toegeschreven aan het gebruik van een verkeerde usb lader.
Liitokala Lii-600
Lijkt ook een goede lader te zijn, waren het niet dat de IR meter niet werkt. In videoreviews is te zien dat deze weerstand eerder wordt gegokt dan wordt gemeten. Ook kan deze niet met 32650 overweg.
Opus BT-C3000
Deze lader gebruikt een 2A PWM om te laden en te ontladen, en kan niet met 32650 overweg.
Vapcell S4+
Lijkt een ideale lader te zijn, alleen zit deze in de reviews van o.a Lygte er met de oplaadcapaciteit er behoorlijk naast (soms 5% meer dan daadwerkelijk, soms wel accuraat) en is de IR meting niet accuraat. Al schijnen er sinds de Lygte review wel meerdere updates te zijn uitgebracht van deze lader.. De lader lijkt ook lastig in NL verkrijgbaar te zijn.
Wat zou voor mij de ideale lader zijn? Ik neig naar de VC4SL te gaan omdat deze als enige aan alle eisen voldoet. Mocht deze niet met NiMH overweg kunnen dan is er de WKOA, of heb ik altijd nog de MH-C9000 staan.
Welke lader moet ik aanschaffen?
7400 Wp op het dak
Plaatje

[ Voor 16% gewijzigd door Bleh! op 23-10-2023 12:51 ]
Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.
Ik gebruik hem te weinig, dus moet elke keer opnieuw uitvinden hoe hij werkt. Hij is erg uitgebreid qua functionaliteit.
Als je hem regelmatig gebruikt, dan is hij volgens mij wel makkelijk in gebruik.
Die xtar leest wel als een goed compromis.
Lekker boeien dat nimh niet helemaal laadt. Dan moet je ze iets eerder weer laden, alsof ze een net iets kleinere capaciteit hebben.
Ik heb vele jaren terug deze lader gekocht en mijn ervaring is dat het een prima lader is. Maar of de batterijen ook daadwerkelijk hiermee goed onderhouden worden en volledig opgeladen, dat weet ik niet: https://www.bol.com/nl/nl...0-240-v/9300000019793711/
Ik gebruik voornamelijk de witte AA Eneloop batterijen en ben eventueel naast een nieuwe lader (als iemand aangeeft dat mijn lader toch niet zo goed is) ook op zoek naar goede AAA batterijen die bv bij LED kaarsen vaak gebruikt worden. De batterijen die ik nu heb zijn van het merk energizer. Maar zoals bijna alle AAA batterijen is voor mij de capaciteit voor dergelijke toepassingen te laag. Iemand die ervaring heeft met deze AAA batterijen?
Daarnaast is het misschien handig om bv 18650 te kunnen opladen.
[ Voor 14% gewijzigd door n00bs op 23-10-2023 17:10 ]
Het voordeel van NiMH laden is dat je bijna niet fout kunt gaan. Als een NiMH accu vol is dan is dit vrij makkelijk te detecteren door een slimme lader, Maar als de lader niet stopt met laden terwijl de batterij vol zit dan wordt enkel de energie opgezet in warmte. (in analogie met water, wanneer de emmer vol zit en je blijft water erbij doen dan stroomt de emmer over. Bij NiMH is dit niet erg).n00bs schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:44:
Ik kan ook wel wat advies gebruiken, al wil ik zelf niet al teveel geld uitgeven.
Ik heb vele jaren terug deze lader gekocht en mijn ervaring is dat het een prima lader is. Maar of de batterijen ook daadwerkelijk hiermee goed onderhouden worden en volledig opgeladen, dat weet ik niet: https://www.bol.com/nl/nl...0-240-v/9300000019793711/
Ik gebruik voornamelijk de witte AA Eneloop batterijen en ben eventueel naast een nieuwe lader (als iemand aangeeft dat mijn lader toch niet zo goed is) ook op zoek naar goede AAA batterijen die bv bij LED kaarsen vaak gebruikt worden. De batterijen die ik nu heb zijn van het merk energizer. Maar zoals bijna alle AAA batterijen is voor mij de capaciteit voor dergelijke toepassingen te laag. Iemand die ervaring heeft met deze AAA batterijen?
Daarnaast is het misschien handig om bv 18650 te kunnen opladen.
Met NiMH kun je drie fouten maken met laden:
- Veel te snel laden. Maar dat is met deze TRONIC lader niet mogelijk; dan zit je echt te kijken naar laders die de accu in minder dan een uur kunnen laden. Supersnel laden is niet bevordelijk voor een accu.
- Te lang laden. Zolang dit op een lage stroom gebeurt is dit niet erg en ook niet schadelijk voor de batterij en de lader. Het is bijv heel gangbaar om een NiMH 16 uren op 0.1C te laden.
- Een batterij maar half opladen. Dat is niet schadelijk maar gewoon onhandig..
Met bovenstaand zijn er bijna geen slechte laders voor NiMH. Te lang laden? Geen probleem. De meest domme/simpele laders die laden zonder enige vorm van metingen gewoon met (bijv 250 mA) met een timer op (bijv) 16 uren. Hierna gaat het indicatielampje van 'laden' naar 'vol'.
Met jouw lader is het lastig te achterhalen of een lader echt de batterij oplaadt zonder dit elektrisch te meten. Als je een multimeter hebt dan kun je een vers opgeladen batterij meten; de spanning zal dan rond de 1.45-1.55 volt moeten zitten. Is dit niet het geval dan laadt je lader de batterijen niet volledig op.
Maar jouw huidige lader daar kun je zeker geen 18650 li-ion mee laden. Daar heb je dan wél een andere lader voor nodig.
Zoek je goede en betaalbare AA en AAA batterijen? Een aantal posts hierboven staat het resultaat van de consumentenbond waarin de AA en AAA batterijen van de IKEA als beste koop uit de bus komen. Ze kosten echt geen drol, terwijl de beste batterijen uit de test mogelijk maar 5% beter zijn, maar wel het vijfvoudige kosten.
7400 Wp op het dak
Dankje voor jouw uitgebreide antwoord. Ik zal eens die batterijen doormeten na laden. De lader doet nog wel automatisch een autorefresh en heeft een simpel metertje hoe vol de batterij zou zijn.Theo schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:19:
[...]
Het voordeel van NiMH laden is dat je bijna niet fout kunt gaan. Als een NiMH accu vol is dan is dit vrij makkelijk te detecteren door een slimme lader, Maar als de lader niet stopt met laden terwijl de batterij vol zit dan wordt enkel de energie opgezet in warmte. (in analogie met water, wanneer de emmer vol zit en je blijft water erbij doen dan stroomt de emmer over. Bij NiMH is dit niet erg).
- Veel te snel laden. Maar dat is met deze TRONIC lader niet mogelijk; dan zit je echt te kijken naar laders die de accu in minder dan een uur kunnen laden. Supersnel laden is niet bevordelijk voor een accu.
- Te lang laden. Zolang dit op een lage stroom gebeurt is dit niet erg en ook niet schadelijk voor de batterij en de lader. Het is bijv heel gangbaar om een NiMH 16 uren op 0.1C te laden.
Met bovenstaand zijn er bijna geen slechte laders voor NiMH. Te lang laden? Geen probleem. De meest domme/simpele laders die laden zonder enige vorm van metingen gewoon met (bijv 250 mA) met een timer op (bijv) 16 uren. Hierna gaat het indicatielampje van 'laden' naar 'vol'.
Met jouw lader is het lastig te achterhalen of een lader echt de batterij oplaadt zonder dit elektrisch te meten. Als je een multimeter hebt dan kun je een vers opgeladen batterij meten; de spanning zal dan rond de 1.45-1.55 volt moeten zitten. Is dit niet het geval dan laadt je lader de batterijen niet volledig op.
Maar jouw huidige lader daar kun je zeker geen 18650 li-ion mee laden. Daar heb je dan wél een andere lader voor nodig.
Zoek je goede en betaalbare AA en AAA batterijen? Een aantal posts hierboven staat het resultaat van de consumentenbond waarin de AA en AAA batterijen van de IKEA als beste koop uit de bus komen. Ze kosten echt geen drol, terwijl de beste batterijen uit de test mogelijk maar 5% beter zijn, maar wel het vijfvoudige kosten.
De prijs van batterijen maakt mij niet al teveel uit (heb ook Eneloop), belangrijker dat ze een trage zelfontlading hebben, hoge capaciteit (ook na 100+ x laden). Ik vind dus de duurzaamheid belangrijker waardoor het uiteindelijk toch weer goedkoper is over het aantal keren laden.
De fout op goedkope Action en Lidl batterijen maak ik nooit meer
Goedkope batterijen zijn niet voor niets goedkoopn00bs schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:41:
[...]
Dankje voor jouw uitgebreide antwoord. Ik zal eens die batterijen doormeten na laden. De lader doet nog wel automatisch een autorefresh en heeft een simpel metertje hoe vol de batterij zou zijn.
De prijs van batterijen maakt mij niet al teveel uit (heb ook Eneloop), belangrijker dat ze een trage zelfontlading hebben, hoge capaciteit (ook na 100+ x laden). Ik vind dus de duurzaamheid belangrijker waardoor het uiteindelijk toch weer goedkoper is over het aantal keren laden.
De fout op goedkope Action en Lidl batterijen maak ik nooit meer
In het verleden nog wel eens die 2500 mAh Eneloop pro dingen gehaald. Die waren toen leuk en nodig (en noodzakelijk omdat ik echt >2300 mAh nodig had), maar nu zijn het batterijen die enkel als backup gebriukt worden omdat ze op zijn.
De witte Eneloopjes zijn niet stuk te krijgen; sommige zijn 15 jaar oud maar gaan nog steeds gewoon mee, en zijn volgende analyzer nog steeds rond de 1900 mAh.
Afgelopen jaren ben ik ook langzaam aan het overstappen op de 2100 mAh Varta batterijen deze omdat deze vrij goedkoop zijn in prijs, maar niet goedkoop zijn in performance.
Met de zelfontlading van deze zit het wel goed, een simpele digitale klok heeft het zo'n anderhalf jaar uitgehouden op deze batterijen voordat ze weer moesten worden opgeladen.
(Hoewel, ik kwam er recentelijk achter dat ik een oude Fenix AAA lampje had liggen in de lade, en die zal er zo'n 4 jaar in hebben gelegen. De witte Eneloop AAA was nog niet leeg.
7400 Wp op het dak
Ooit waren adapters lompe, zware dingen die lauwwarm werden van de ‘lekstroom’ maar tegenwoordig is het verlies bijna niet te meten.
- ik heb drie LED kaarsen op tafel staan. Daarbij wil ik niet drie draden over de tafel heen.
- Het achterlicht in de fiets heeft twee AA batterijen. Een adapter beperkt dan nogal de afstand die ik kan fietsen
- Kleine zaklampjes, klokken en afstandbedieningen zijn bewust zonder draad.
- Ik gebruik zware batterijen in mijn duiklampen.
Als ik bij mij in huis kijk dan zijn alle batterijen in gebruik in apparaten die juist niet aan de netstroom kunnen omdat ze mobiel moeten zijn..
Het voordeel van batterij is ook dat je niet aan 230 volt zit. Dus geen adapter die 24/7 in het stopcontact zit, en dus een standbyverbruik heeft van 10 euro per jaar en (Wanneer het een goedkoop ding betreft) ook nog eens brandgevoelig is.
Mijn inziens is batterij voor kleine mobiele apparaatjes juist de eerste optie. Daarna een USB kabeltje, en de spanning aftappen van een bestaand apparaat (bijv van de router die 24/7 aan staat en een usb heeft).
230 volt wanneer een batterijtje ook kan is voor mij altijd juist de laatste optie.
7400 Wp op het dak
Thanks! ik zit nu naar die Eneloops AAA te kijken, maar het valt mij op dat Amazon 2 verschillende heeft. En natuurlijk geen idee of beiden echt zijn. Op de panasonic website kan ik dit niet achterhalen.Theo schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:19:
[...]
Het voordeel van NiMH laden is dat je bijna niet fout kunt gaan. Als een NiMH accu vol is dan is dit vrij makkelijk te detecteren door een slimme lader, Maar als de lader niet stopt met laden terwijl de batterij vol zit dan wordt enkel de energie opgezet in warmte. (in analogie met water, wanneer de emmer vol zit en je blijft water erbij doen dan stroomt de emmer over. Bij NiMH is dit niet erg).
https://www.amazon.nl/Pan...aa%2Caps%2C74&sr=8-9&th=1
>=750mAh
https://www.amazon.nl/ene...oop+aaa%2Caps%2C74&sr=8-5
>=800mAh
Persoonlijk zou ik gaan voor de cellen die in Japan zijn geproduceerd, en niet in China. Er is in Japan één fabriek die LSD AA(A) batterijen kan maken, en dat is waarin de originele Eneloopjes werden gemaakt in het verleden. Die fabriek is verkocht aan Sanyo, daarna Panasonic en mogelijk daarna verder. Naast een Eneloop wrapping worden er hier ook andere wrappoings geplaatst. De batterijen van Ikea komen ook uit deze fabriek als ik het goed heb. Maar wat daar gemaakt wordt is gewoon heel goed. Er zijn ook Chineese fabrieken die dit soort batterijen maken. Sommige zij acceptabel (hier komen veel Aldi/Lidl batterijen vandaan), sommige zijn ook best goed en zijn gelijkwaardig aan de fabriek in Japan. Maar zolang niet bekend is welke fabriek in China ze geproduceerd heeft is blijft het gokken.n00bs schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:14:
[...]
Thanks! ik zit nu naar die Eneloops AAA te kijken, maar het valt mij op dat Amazon 2 verschillende heeft. En natuurlijk geen idee of beiden echt zijn. Op de panasonic website kan ik dit niet achterhalen.
https://www.amazon.nl/Pan...aa%2Caps%2C74&sr=8-9&th=1
>=750mAh
https://www.amazon.nl/ene...oop+aaa%2Caps%2C74&sr=8-5
>=800mAh
Je tweede link van 800 mAh AAA daarvan beweert Amazon dat ze uit Japan komen. Dit kun je controleren doordat dit ook op de (achterkant) van de verpakking staat (echter is deze niet zichtbaar op de afbeelding). Maar vanuitgaand dat dit klopt dan kunnen deze batterijen maar uit één fabriek komen, en daar wordt enkel topkwaliteit gemaakt.
Edit:
Verplicht leesvoer:
https://eneloop101.com/batteries/rewrapped-batteries/
https://eneloop101.com/batteries/eneloop-history/
[ Voor 3% gewijzigd door Theo op 24-10-2023 16:28 ]
7400 Wp op het dak
Op de fiets is een dynamo natuurlijk geen heel gek idee.Theo schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:28:
- Het achterlicht in de fiets heeft twee AA batterijen. Een adapter beperkt dan nogal de afstand die ik kan fietsen
Ten eerste : Kudo's voor het uitzoekwerk i.p.v. klakkeloos een vraag te dumpen!Theo schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 08:58:
Ik ben op zoek naar één batterijlader om in totaal drie laders te vervangen.
Zouden tegenwoordig een heleboel mensen een voorbeeld aan kunnen nemen!
Verandert er iets aan het bovenstaand verhaal als ik je vertel dat er ook een 3100 model van bestaat en verschillende software updates heeft gehadSkyRC MC3000.
Deze lader lijkt geniaal te zijn omdat deze alles kan en doet. Maar het bedienen ervan is een ramp en vereist cheat sheets en continu de handleiding. En het formaat van de lader is zó groot dat deze niet in de kast past..
Zou zelfs vanaf een PC of Telefoon/Tablet bedienbaar moeten zijn geloof ik...
/EDIT :
Zie hieronder : nero355 in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"

Dat is gek, want ik dacht dat die twee laders hetzelfde zijn, maar dan met een ander stickertje eropOpus BT-C3000
Deze lader gebruikt een 2A PWM om te laden en te ontladen, en kan niet met 32650 overweg.
Ik zou in ieder geval de MAHA C9000 lekker ernaast houden, want dat is gewoon een superfijn AA/AAA ladertje!Welke lader moet ik aanschaffen?
Voor € 20 een 9V batterijen kunnen opladen is niet duur!Bleh! schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:49:
Zijn er mensen met ervaring met deze https://www.lidl.nl/p/tro...-batterijlader/p100354945 Lidl batterijlader? Ligt nu voor €20 in de winkel, althans in Alkmaar. Lijkt een prima lader en max 8 batterijen gelijktijdig is wel handig.
Plaatje [Afbeelding]
En theoretisch gezien lijkt het een goede lader te zijn, want als ik zo effe snel de "Reviews" eronder doorlees kan die inderdaad alle batterijen afzonderlijk opladen!
Iemand daar had het over een vorige versie en dat zou dan zomaar weer deze kunnen zijn :
Het ontwerp van de contacten van de batterijen lijkt zelfs op elkaar!n00bs schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:44:
Ik heb vele jaren terug deze lader gekocht en mijn ervaring is dat het een prima lader is.
Maar of de batterijen ook daadwerkelijk hiermee goed onderhouden worden en volledig opgeladen, dat weet ik niet: https://www.bol.com/nl/nl...0-240-v/9300000019793711/
Ik zou die batterijen overslaan en lekker bij de IKEA shoppen als je iets nodig hebt voor iets simpels als kaarsjes op de tafelDe batterijen die ik nu heb zijn van het merk energizer. Maar zoals bijna alle AAA batterijen is voor mij de capaciteit voor dergelijke toepassingen te laag. Iemand die ervaring heeft met deze AAA batterijen?
Iets van Eneloops/Recyko/Energizer batterijen zou ik alleen kopen voor spul dat echt moet presteren zoals de flitser op een dSLR/MILC want we zitten tenslotte in Foto- en videohardware en koopadvies en dat is ook waar dit topic ooit mee begon!
Fun Fact : Je kan USB kabels kopen die alleen stroom doorgeven!Theo schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:28:
Daarna een USB kabeltje, en de spanning aftappen van een bestaand apparaat (bijv van de router die 24/7 aan staat en een usb heeft).
Dan tap je dus alleen ook echt de stroom af van zo'n apparaat en "verstoor" je niet het OS met een mogelijk onbekend apparaat!
Volgens mij komen onder andere de GP Recyko batterijen uit China en die zijn gewoon prima!Theo schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:24:
Er zijn ook Chineese fabrieken die dit soort batterijen maken. Sommige zij acceptabel (hier komen veel Aldi/Lidl batterijen vandaan), sommige zijn ook best goed en zijn gelijkwaardig aan de fabriek in Japan.
Er was ooit een afbeelding die liet zien hoe je dat kon bepalen aan de hand van de kleur van de "ringen" van de batterijen, maar ik weet niet of dat nog steeds van toepassing is eerlijk gezegdMaar zolang niet bekend is welke fabriek in China ze geproduceerd heeft is blijft het gokken.
Liever niet wat mij betreft : Irritant geluid + Meer weerstand + Meer slijtageBacchus schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:38:
Op de fiets is een dynamo natuurlijk geen heel gek idee.

Vooral als je dit soort gave dingen tegenkomt : https://www.ebay.com/itm/204296817784

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Die kan ik zo snel niet vindennero355 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:26:
Verandert er iets aan het bovenstaand verhaal als ik je vertel dat er ook een 3100 model van bestaat en verschillende software updates heeft gehad
Zie : https://lygte-info.dk/rev...Opus%20BT-C3100%20UK.htmlRaymond schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:12:
Die kan ik zo snel niet vinden.
En daar worden dus ook :
- https://lygte-info.dk/rev...20Software%20V2%20UK.html
- https://lygte-info.dk/rev...BT-C3100%20V2.1%20UK.html
vermeld
Maar blijkbaar ben ik een beetje in de war en heeft dat niks met de https://lygte-info.dk/rev...0SkyRC%20MC3000%20UK.html te maken
Dus laat maar zitten...

QFTnero355 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:26:
Ik zou in ieder geval de MAHA C9000 lekker ernaast houden, want dat is gewoon een superfijn AA/AAA ladertje!![]()
[...]
Fun Fact : Je kan USB kabels kopen die alleen stroom doorgeven!
Dan tap je dus alleen ook echt de stroom af van zo'n apparaat en "verstoor" je niet het OS met een mogelijk onbekend apparaat!
.. maar ook: Dit soort kabels zijn ook een goede beveiligingsstrategie van je mobiel. Je voorkomt ermee dat het op het oog onschuldige apparaat waar je hem insteekt met je privéfoto's (of erger) aan de haal gaat.
I raise you: https://www.lupine-shop.com/en/SL-AX/i4309Liever niet wat mij betreft : Irritant geluid + Meer weerstand + Meer slijtage
Vooral als je dit soort gave dingen tegenkomt : https://www.ebay.com/itm/204296817784![]()
![]()

Ik ben altijd voorzichtig met waarin ik hem steek!.. maar ook: Dit soort kabels zijn ook een goede beveiligingsstrategie van je mobiel. Je voorkomt ermee dat het op het oog onschuldige apparaat waar je hem insteekt met je privéfoto's (of erger) aan de haal gaat.
Hehehe!I raise you: https://www.lupine-shop.com/en/SL-AX/i4309
Ik vind de koplamp zelf minder mooi, maar het systeem opzich is wel gaaf!
Helaas ben ik het met je eens; veelal zijn mensen gewoon te lui. Maar Hoe kan ik anders om goed advies vragen zonder goed het voorwerk te doen?nero355 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:26:
Ten eerste : Kudo's voor het uitzoekwerk i.p.v. klakkeloos een vraag te dumpen!
Zouden tegenwoordig een heleboel mensen een voorbeeld aan kunnen nemen!
Momenteel neig ik naar de simpele VC4SL te gaan. Wanneer deze niet bevalt (WKOA) dan ruil ik 'm om voor een VP4 Dragon.
Die MC3000 is toch wel de nieuwe C9000, maar dan ook voor li-ion. Alleen waar de de C9000 zonder handleiding gebruikt kan worden door iedereen, behalve z'n moeder zit de user interface nodeloos complex in elkaar. (als voorbeeld; je moet programma's maken als laadprofielen, maar je kan ze geen naam geven, enkel een volgnummer. Je moet dan maar onthouden dat programma 1-6 voor li-ion zijn, en dat je programma 8-12 voor NiMH hebt gemaakt...)Verandert er iets aan het bovenstaand verhaal als ik je vertel dat er ook een 3100 model van bestaat en verschillende software updates heeft gehad
Zou zelfs vanaf een PC of Telefoon/Tablet bedienbaar moeten zijn geloof ik...
/EDIT :
My bad...
Zie hieronder : nero355 in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"
Dat is gek, want ik dacht dat die twee laders hetzelfde zijn, maar dan met een ander stickertje erop![]()
Die MC9000 gaat ook zeker niet weg. Wanneer een vervanger (VC4SLverwacht ik nu) er is dan moet ik uiteraard beide goed met elkaar vergelijken. En de C9000 blijft altijd als backup in huis liggen. Net als de SV2 Rocket, dat wordt de lader voor vakanties.Ik zou in ieder geval de MAHA C9000 lekker ernaast houden, want dat is gewoon een superfijn AA/AAA ladertje!![]()
Die Ikea dingen schijnen ook best goed te zijn, en gelijkwaardig aan de Enloops zelf te zijn.Ik zou die batterijen overslaan en lekker bij de IKEA shoppen als je iets nodig hebt voor iets simpels als kaarsjes op de tafel
Iets van Eneloops/Recyko/Energizer batterijen zou ik alleen kopen voor spul dat echt moet presteren zoals de flitser op een dSLR/MILC want we zitten tenslotte in Foto- en videohardware en koopadvies en dat is ook waar dit topic ooit mee begon!
Alleen wanneer je batterijen haalt wil je gewoon goede hebben. Dat je ze nu haalt voor in een kaarsje houdt niet in dat ze over drie jaar alsnog in de flitser verdwijnen
Dat is idd een goede! Vaak knip ik de connector van een usb kabeltje af en soldeer ik de 5V en GND aders direct aan het apparaat vast wanneer een apparaat wel 5V kan hebben, maar geen connector heeft voor voeding. (zoals een weerstation die 2 meter naast de router staat, en daar de 5V vanaf snoept)Fun Fact : Je kan USB kabels kopen die alleen stroom doorgeven!
Is GP in de loop der jaren verbeterd? Zo'n 10-15 jaar geleden had ik een vracht aan GP batterijen gehaald omdat ze een goede naam hadden. Binnen een paar jaar waren ze onbetrouwbaar geworden en heb ik ze allemaal vervangen voor Eneloops. En die weigeren gewoon stuk te gaan.Volgens mij komen onder andere de GP Recyko batterijen uit China en die zijn gewoon prima!
Is dat dan niet iets dat de Chineese fabrikant mooi over kan nemen?Er was ooit een afbeelding die liet zien hoe je dat kon bepalen aan de hand van de kleur van de "ringen" van de batterijen, maar ik weet niet of dat nog steeds van toepassing is eerlijk gezegd
Die dingen zouden verboden moeten worden. Veel elektrische fietsen hebben hun mooie felle koplamp nu ook al verkeerd staan waardoor ze tegenliggers verblinden. Met zo'n monster kun je in het verkeer gewoon ongelukken veroorzaken.
Al ben ik wel benieuwd hoe zo'n kleine behuizing al snel 50 watt kan dissiperen zonder actieve koeling. Moet je dan verplicht in de regen heel hard gaan fietsen om te voorkomen dat je lamp oververhit?
7400 Wp op het dak
Van de andere kant is zelfs de helderste fietsverlichting maar net zo helder als het dimlicht van een beetje hippe auto. Maar eens: verlichting in het verkeer moet goed afgesteld zijn en een "sociaal" lichtbeeld hebben.Theo schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:55:
Die dingen zouden verboden moeten worden. Veel elektrische fietsen hebben hun mooie felle koplamp nu ook al verkeerd staan waardoor ze tegenliggers verblinden. Met zo'n monster kun je in het verkeer gewoon ongelukken veroorzaken.
Al ben ik wel benieuwd hoe zo'n kleine behuizing al snel 50 watt kan dissiperen zonder actieve koeling. Moet je dan verplicht in de regen heel hard gaan fietsen om te voorkomen dat je lamp oververhit?
Op zich heeft zo'n lamp met 30 à 40 km/u rijwind al best een flinke "actieve" koeling. Je monteert zoiets natuurlijk niet op je omafiets.
De Maha Powerex C9000 is een hele goed lader!nero355 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:26:
[...]
Ik zou in ieder geval de MAHA C9000 lekker ernaast houden, want dat is gewoon een superfijn AA/AAA ladertje!![]()
Ik gebruik de lader al enkele jaren met volle tevredenheid.
Ik heb Eneloop & Ikea Ladda batterijen en ze zijn vrijwel indentiek.Ik zou die batterijen overslaan en lekker bij de IKEA shoppen als je iets nodig hebt voor iets simpels als kaarsjes op de tafel
https://www.slrlounge.com...-ladda-are-they-the-same/
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Dat is inderdaad wel erg jammer!Theo schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:55:
(als voorbeeld; je moet programma's maken als laadprofielen, maar je kan ze geen naam geven, enkel een volgnummer. Je moet dan maar onthouden dat programma 1-6 voor li-ion zijn, en dat je programma 8-12 voor NiMH hebt gemaakt...)
Ik zou dat dus echt nooit doen!Alleen wanneer je batterijen haalt wil je gewoon goede hebben.
Dat je ze nu haalt voor in een kaarsje houdt niet in dat ze over drie jaar alsnog in de flitser verdwijnen
NICE!Dat is idd een goede! Vaak knip ik de connector van een usb kabeltje af en soldeer ik de 5V en GND aders direct aan het apparaat vast wanneer een apparaat wel 5V kan hebben, maar geen connector heeft voor voeding. (zoals een weerstation die 2 meter naast de router staat, en daar de 5V vanaf snoept)
IMHO wel zolang je ReCyko kooptIs GP in de loop der jaren verbeterd?
Dat klinkt als de oude 2700 mAh modellen en zo ??Zo'n 10-15 jaar geleden had ik een vracht aan GP batterijen gehaald omdat ze een goede naam hadden. Binnen een paar jaar waren ze onbetrouwbaar geworden en heb ik ze allemaal vervangen voor Eneloops. En die weigeren gewoon stuk te gaan.
Die gingen bij mij ook uiteindelijk allemaal stuk..
Volgens mij is dat één van de dingen waar iedereen zich aan heeft gehouden, maar ik weet dus de huidige stand van zaken niet...Is dat dan niet iets dat de Chineese fabrikant mooi over kan nemen?
Ik had zo'n ding graag op mijn mountainbike gehad in de tijd dat ik naar het voortgezetonderwijs ging!Die dingen zouden verboden moeten worden. Veel elektrische fietsen hebben hun mooie felle koplamp nu ook al verkeerd staan waardoor ze tegenliggers verblinden. Met zo'n monster kun je in het verkeer gewoon ongelukken veroorzaken.
Al ben ik wel benieuwd hoe zo'n kleine behuizing al snel 50 watt kan dissiperen zonder actieve koeling.
Moet je dan verplicht in de regen heel hard gaan fietsen om te voorkomen dat je lamp oververhit?
Het spul wat ik had lijkt namelijk verdomd veel op jouw kaarsjes qua lichtopbrengst en was te vaak verre van genoeg...
M'n huidige oplader (GP) heeft het begeven, en nu verdwaal ik in de keuze bij nieuwe laders;
Mijn eisen;
* AA/AAA, allemaal NiMH (GP's, Amazon Basics en Bonai's)
* Redelijk snel laden (in ieder geval niet tergend langzaam
* Minimaal 8 tegelijk (hoop speelgoed en 2 jonge kinderen...)
* Inclusief diagnose en refreshen
* Komende 10 jaar geen gezeur (moet dus gewoon goed en compleet zijn)
Al een aantal zelf gevonden;
MAHA Powerex MH-C980; https://mahapowerex.eu/maha-powerex-mh-c980.html
Lijkt te voldoen, goed merk, maar minder uitgebreide opties dan bijvoorbeeld de MH-C9000, zoals een break-in functie, ga ik dat missen? Ook vrij prijzig.
Xstar VC8; https://www.nkon.nl/charg...ar-vc8-batterijlader.html
Lijkt te voldoen, schappelijke prijs maar slechte review; https://lygte-info.dk/rev...er%20Xtar%20VC8%20UK.html Review is wel uit 2020, geen idee of deze in de tussentijd verbeterd zou kunnen zijn?
Lidl Tronic; https://www.lidl.nl/p/tro...-batterijlader/p100354945
Compleet, goedkoop, maar geen idee van performance.
SkyRC NC2500 Pro; https://www.nkon.nl/charg...00-pro-batterijlader.html
Lijkt het meest compleet, ook de duurste, geen idee van performance. En maar 6 plekjes (kan ik nog overheen komen)
Wij doen niet aan eisen en vervullen alleen maar positieve wensen!
Maar in dit geval kan je een stukje teruglezen/scrollen, want het ging een niet al te lange tijd geleden nog over laders met 8 slots/banks voor NiMH AA/AAA batterijen
Heel veel positieve wensen in dit geval dannero355 schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:44:
[...]
Wij doen niet aan eisen en vervullen alleen maar positieve wensen!![]()
![]()
Maar in dit geval kan je een stukje teruglezen/scrollen, want het ging een niet al te lange tijd geleden nog over laders met 8 slots/banks voor NiMH AA/AAA batterijen
Ik had de andere discussie gezien, maar waren toch andere wensen en andere prijsklasse dus was toch even benieuwd of er nog andere ervaringen zijn.
Deze komt ook goed uit de test en kan een hoop meer types doen:
sofirn linkje het staat je vrij om zelf naar een winkel te zoeken. Tip: zorg dat je een keuze klaar hebt voor de 11.11 acties en aankomende black friday. Dat helpt met je budget (als je geen haast hebt)
[ Voor 41% gewijzigd door rockhopper op 07-11-2023 12:37 ]
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Zoniet zou je ze even aan een stroombron moeten hangen. Een 'domme' lader bijvoorbeeld. Soms helpt het om ze in een 'slimme' lader te steken, een paar keer na elkaar. Als die een 'wakker maak' procedure heeft, dan stop die er elke keer een beetje stroom in tot die het opgeeft. Door dat te herhalen krijg je het voltage omhoog.
Net als bij een auto accu :-)
Met dat laatste is het toch echt mijn ervaring dat je simpelweg aan een nieuwe toe bent!Arar schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:05:
Een paar minuten in de domme lader is vaak al voldoende.
Net als bij een auto accu :-)
Een Optima accu kan diep ontladen zijn, maar nog in een prima staat verkeren.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Even mijzelf quoten.Bleh! schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:49:
Zijn er mensen met ervaring met deze https://www.lidl.nl/p/tro...-batterijlader/p100354945 Lidl batterijlader? Ligt nu voor €20 in de winkel, althans in Alkmaar. Lijkt een prima lader en max 8 batterijen gelijktijdig is wel handig.
Plaatje [Afbeelding]
Batterijlader beviel wel. Helaas terug moeten brengen want het linker slot deed het 9 van de 10 keer niet...
Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.
Ik gebruik een oude AA batterij die ik in kortsluit over de batterij die het niet meer doet. Ik leg mijn vinger op de lamme batterij tot ik een beetje warmte voel. Daarna gaat die in de lader en doet die het vaak weer. Daarna run ik een break-in test. Of even aan mijn voeding hangen en dan limit ik de amperage. Maar dat doe ik weer met lithium batterijen.florizla schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:57:
Waarschijnlijk zijn ze te ver ontladen. Heb je een voltmeter om dat te checken?
Zoniet zou je ze even aan een stroombron moeten hangen. Een 'domme' lader bijvoorbeeld. Soms helpt het om ze in een 'slimme' lader te steken, een paar keer na elkaar. Als die een 'wakker maak' procedure heeft, dan stop die er elke keer een beetje stroom in tot die het opgeeft. Door dat te herhalen krijg je het voltage omhoog.
Ik heb helaas geen domme lader.
Dat werkt vaak wel even, maar zoals @nero355 sl opmerkte, ben je gewoon toe aan een nieuwe. Om de kosten hoef je het tegenwoordig niet te laten en er is imo niets vervelender dan onbetrouwbare accu's.4POX schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:08:
[...]
Ik gebruik een oude AA batterij die ik in kortsluit over de batterij die het niet meer doet. Ik leg mijn vinger op de lamme batterij tot ik een beetje warmte voel. Daarna gaat die in de lader en doet die het vaak weer. Daarna run ik een break-in test. Of even aan mijn voeding hangen en dan limit ik de amperage. Maar dat doe ik weer met lithium batterijen.
Ik heb helaas geen domme lader.
Ik zie veel (vooral positieve) ervaring met de voorganger, de IPC-1 maar ik twijfel nog tussen de Voltcraft en de Panasonic BQ-CC65 die toch iets goedkoper is.
Voor zover ik heb kunnen zien geven beide een indicatie van de gezondheid van de batterij, maar is Voltcraft vooral goed in het "refreshen" van batterijen en redden van batterijen die te leeg zijn, daar waar de Panasonic enkel een uitroepteken geeft?
Edit: ik zie dat de Voltcraft IPC-3 eigenlijk een rebrand is:
Grappig genoeg voor 45,- bij nkon excl. 5,- verzending, maar deze bundle is met gratis verzending en 17,- aan 'gratis batterijen' even duur!nero355 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:25:
[...]
Dus of die nou Technoline of SkyRC of Opus heet : Ze komen allen uit dezelfde fabriek uiteindelijk en je kan dan het beste meteen voor de laatste uitvoering gaan : https://sk.nkon.nl/charge...ery-charger-analyzer.html
[...]
[ Voor 38% gewijzigd door rbrt op 19-11-2023 15:59 ]
dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur
Als ik iedere Eneloop in de prullenbak zou gooien omdat mijn oplader te kieskeurig is. Dan werd het best een dure hobbyToff schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:48:
[...]
Dat werkt vaak wel even, maar zoals @nero355 sl opmerkte, ben je gewoon toe aan een nieuwe. Om de kosten hoef je het tegenwoordig niet te laten en er is imo niets vervelender dan onbetrouwbare accu's.
Ik gok dat ik destijds effe snel een linkje moest hebben en dan maar gewoon NKON erbij heb gepakt net zoals ik DataIO voor allerlei soorten NAND Flash kaartjes erbij pak, terwijl het soms goedkoper is om elders te bestellen als je meer dan één produkt tegelijk besteltrbrt schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:59:
Grappig genoeg voor 45,- bij nkon excl. 5,- verzending, maar deze bundle is met gatis verzending en 17,- aan 'gratis batterijen' even duur!
Verder vond ik Conrad best wel SPAMmerig nadat ik de laatste keer daar wat had besteld dus let daar effe goed op als je wat gaat bestellen!
Inmiddels is deze bij Conrad weer terug op 68 euro. Of keek je per ongeluk bij de prijzen ex BTW?rbrt schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:59:
Grappig genoeg voor 45,- bij nkon excl. 5,- verzending, maar deze bundle is met gratis verzending en 17,- aan 'gratis batterijen' even duur!
Eerlijk gezegd denk ik dat jij dan toe bent aan een nieuwe lader...4POX schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:00:
[...]
Als ik iedere Eneloop in de prullenbak zou gooien omdat mijn oplader te kieskeurig is. Dan werd het best een dure hobby
Nee ik had ook 68,- gezien, maar ik vond het grappig dat je 70,- betaalt voor de versie zonder 8 batterijen en bovendien kom je ongeveer op 68,- uit als je de nkon lader + 5,- verzending + 8 laadbare batterijen rekent.Of-Aaargh schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:46:
[...]
Inmiddels is deze bij Conrad weer terug op 68 euro. Of keek je per ongeluk bij de prijzen ex BTW?
Ik denk overigens dat ik afzie van Conrad en bij Nkon een Maha C9000 Pro oppak, misschien met een monkeyproof C401FS erbij die het gezin kan gebruiken
dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur
https://www.skyrc.com/MC3000_Charger is gewoon super kieskeurig. Zodra een batterij goed wordt herkend dan krijgt die wel een hemelse behandeling.Toff schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:50:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik dat jij dan toe bent aan een nieuwe lader...
Je doet nu net of het een goede eigenschap is, ipv een kwaal?4POX schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:48:
[...]
https://www.skyrc.com/MC3000_Charger is gewoon super kieskeurig. Zodra een batterij goed wordt herkend dan krijgt die wel een hemelse behandeling.
Een 'hemelse behandeling'?4POX schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:48:
[...]
. Zodra een batterij goed wordt herkend dan krijgt die wel een hemelse behandeling.
Dat lijkt me dus einde oefening. Want iets wat naar de hemel gaat, neemt afscheid van deze wereld.
Maar ff sereneus; wat moet ik daar bij voorstellen? Laden is toch laden, gewoon volgens een vast stramien.
De MC3000 heeft een nimh breakin mode. Je hebt gelijk. Het is niet hemels maar meer een hell voor de batterij. Je geeft aan wat voor type batterij je gebruikt en de capaciteit. De lader begint dan programma te draaien die enkele dagen duurt.ehtweak schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:17:
[...]
Een 'hemelse behandeling'?
Dat lijkt me dus einde oefening. Want iets wat naar de hemel gaat, neemt afscheid van deze wereld.![]()
Maar ff sereneus; wat moet ik daar bij voorstellen? Laden is toch laden, gewoon volgens een vast stramien.
Daarna krijg je op het scherm te zien wat de capaciteit nog is. Ligt die goed dan gaan de batterijen weer gebruikt worden. Heeft de batterij veel capaciteit verloren dan wil ik ze nog gebruiken op zogenaamde natte locaties (fietslampjes of andere goedkope apparaten buiten). Zijn ze echt op dan gaan ze in de batterij bak in de supermarkt.
Batterijen zijn niets anders dan metalen buisjes met chemie. nimh batterjen zijn gewoon wat meer vergevingsgezind dan lithium batterijen.
https://www.ikea.com/nl/n...j-hr03-aaa-1-2v-90509819/
Is er een chemische reden dat ze in capaciteit achteruit zijn gegaan, of is het simpelweg switchen van leverancier (Duracell vs Philips bijvoorbeeld).
Wat merk ik er van in bijvoorbeeld zonnepaneel lampjes? Gaan de batterijen eerder stuk als ze te veel zon krijgen (te veel laden)? Leveren ze korter stroom? Etc
Wat merk ik er van in fietslampjes? Minder fel? Of eerder leeg? Of totaal niets?
[ Voor 23% gewijzigd door djwice op 22-11-2023 14:07 ]
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
In alle gevallen vooral sneller leegdjwice schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:04:
Wat merk ik er van in bijvoorbeeld zonnepaneel lampjes? Gaan de batterijen eerder stuk als ze te veel zon krijgen (te veel laden)? Leveren ze korter stroom? Etc
Wat merk ik er van in fietslampjes? Minder fel? Of eerder leeg? Of totaal niets?
Maar...
NiMH LSD batterijen zijn eigenlijk totaal niet handig in "OutdoorZonnePanelenLampjes" omdat je het volgende krijgt in heel veel gevallen :
- Je propt een volle batterij in zo'n lamp.
- Als het donker wordt gaat deze branden totdat de batterij helemaal leeg is en misschien daardoor zelfs te diep ontladen wordt !!
- Vervolgens moet je maar hopen dat die overdag helemaal volgeladen wordt of in ieder geval vol genoeg om een diep ontladen batterij te voorkomen die daardoor na een tijdje gewoon kapot zal gaan!
En dat is gewoon zonde...
Dus misschien kan je beter iets van een netjes weggewerkte kabel langs al je lampen overwegen die gewoon aan een adapter is aangesloten
Ik heb twee setjes die nu al 10 jaar met dezelfde IKEA batterijen doen, dus de schade lijkt me beperkt. De andere setjes die ik heb zijn jonger dan 10 jaar. Twee setjes lagen in de kast buiten, die zijn stuk gegaan door corrosie. De andere setjes die elke nacht de lampjes aan zetten werken nog.nero355 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:38:
[...]
In alle gevallen vooral sneller leeg
Maar...
NiMH LSD batterijen zijn eigenlijk totaal niet handig in "OutdoorZonnePanelenLampjes" omdat je het volgende krijgt in heel veel gevallen :
- Je propt een volle batterij in zo'n lamp.
- Als het donker wordt gaat deze branden totdat de batterij helemaal leeg is en misschien daardoor zelfs te diep ontladen wordt !!
- Vervolgens moet je maar hopen dat die overdag helemaal volgeladen wordt of in ieder geval vol genoeg om een diep ontladen batterij te voorkomen die daardoor na een tijdje gewoon kapot zal gaan!
En dat is gewoon zonde...
Dus misschien kan je beter iets van een netjes weggewerkte kabel langs al je lampen overwegen die gewoon aan een adapter is aangesloten
Ook de wind en zonne energie lamp van IKEA doet het nog steeds, met de oorspronkelijke NiMH batterijen.
De Lithium batterijen voor mijn weerstation begeven het veel sneller.
Ik denk dat de belasting door LEDjes zo laag is en onder een bepaalde drempelwaarde stoppen diodes gewoon, dus ik denk dat de batterijen wellicht nooit echt helemaal ontladen worden. Er zit altijd ook een condensator tussen de LEDs en de batterijen, ik heb te weinig verstand van electronica om de functie daarvan paraat te hebben.
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
Interessant!djwice schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:16:
Ik heb twee setjes die nu al 10 jaar met dezelfde IKEA batterijen doen, dus de schade lijkt me beperkt.
De andere setjes die ik heb zijn jonger dan 10 jaar. Twee setjes lagen in de kast buiten, die zijn stuk gegaan door erosie. De andere setjes die elke nacht de lampjes aan zetten werken nog.
Ook de wind en zonne energie lamp van IKEA doet het nog steeds, met de oorspronkelijke NiMH batterijen.
Mijn ervaring met die dingen is helaas echt totaal het tegenovergestelde :
- Originele IKEA batterijen die erin zaten begeven het na een paar maanden.
- Één zo'n "Buitenlampsteen" heb ik moeten fixen door wat draadjes te solderen...
- Ook mijn eigen IKEA dan wel ReCyko batterijen werden gesloopt door die dingen dus vanaf dat moment maar lekker goedkopere non-LSD modellen gaan gebruiken!
Wat voor een beest van een Weerstation heeft Lithium batterijen nodigDe Lithium batterijen voor mijn weerstation begeven het veel sneller.
Ik heb toch echt het idee dat er iets van lekstroom de boel sloopt, maar ik heb daar geen bewijs voor helaas...Ik denk dat de belasting door LEDjes zo laag is en onder een bepaalde drempelwaarde stoppen diodes gewoon, dus ik denk dat de batterijen wellicht nooit echt ontladen worden.
Een condensator is niks anders dan een tijdelijke plek om stroom op te slaan en zodoende altijd een stabiele aanvoer van stroom te hebben voor zover ik het goed heb begrepenEr zit altijd ook een condensator tussen de LEDs en de batterijen, ik heb te weinig verstand van electronica om de functie daarvan paraat te hebben.
Ik gebruik vooral de lichtsnoeren en zet de cellen onder een lichte hoek op de schutting, vensterbank of op het zonnescherm en bij kerstverlichting: topje van de boom.nero355 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:18:
[...]
Interessant!
Mijn ervaring met die dingen is helaas echt totaal het tegenovergestelde :
- Originele IKEA batterijen die erin zaten begeven het na een paar maanden.
- Één zo'n "Buitenlampsteen" heb ik moeten fixen door wat draadjes te solderen...
- Ook mijn eigen IKEA dan wel ReCyko batterijen werden gesloopt door die dingen dus vanaf dat moment maar lekker goedkopere non-LSD modellen gaan gebruiken!
De gene die last hadden van corrosie hebben te veel water binnen gekregen (op de grond gelegen), wellicht dat zo'n lampsteen dat ook heeft, IP44 kan niet tegen plasjes water of langdurig vocht.
Wellicht dat dat ook de lekstroom veroorzaakt die je vermoedt.
Dat werd geadviseerd i.v.m. de buitentemperatuur, Lithium batterijen schijnen beter tegen vorst te kunnen en lage belasting dan Alkaline batterijen.Wat voor een beest van een Weerstation heeft Lithium batterijen nodig![]()
Het weerstation werkt niet bij 2.4V er moeten dus twee 1,5V (niet oplaadbare) units in. De Alkaline variant ging elke winter dood, de Lithium variant houdt dat wel uit.
Bij schemer knipperen de lampjes wel altijd in het begin, ik denk dat is vast de schakeling die "wel genoeg"/"toch niet genoeg" zon met kleine marge meet.Een condensator is niks anders dan een tijdelijke plek om stroom op te slaan en zodoende altijd een stabiele aanvoer van stroom te hebben voor zover ik het goed heb begrepen
[ Voor 13% gewijzigd door djwice op 23-11-2023 15:59 ]
Waarschijnlijk reflecteert het licht van je lampje zodanig dat het in de sensor terechtkomt... Heeft niks met het laadcircuit te maken imo.djwice schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:44:
[...]
Bij schemer knipperen de lampjes wel altijd in het begin, ik denk dat is vast de schakeling die "wel genoeg"/"toch niet genoeg" zon met kleine marge meet.
BTW: Het beste zou zijn om lampjes op zonneenergie zo te plaatsen dat ze bij het branden de zonnecel verlichten, waardoor de accu weer een beetje wordt opgeladen.
Toff schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:59:
BTW: Het beste zou zijn om lampjes op zonneenergie zo te plaatsen dat ze bij het branden de zonnecel verlichten, waardoor de accu weer een beetje wordt opgeladen.![]()

/Flauw

Dat is zeker niet het geval, het gebeurd ook als er een dikke muur tussen zit.Toff schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:59:
[...]
Waarschijnlijk reflecteert het licht van je lampje zodanig dat het in de sensor terechtkomt... Heeft niks met het laadcircuit te maken imo.
🤣 Goed idee, dan raakt ie nooit leeg! Licht deeltjes kunnen immers op twee plaatsen tegelijk zijn.
BTW: Het beste zou zijn om lampjes op zonneenergie zo te plaatsen dat ze bij het branden de zonnecel verlichten, waardoor de accu weer een beetje wordt opgeladen.![]()
Maar alle gekheid op een stokje, inderdaad in dat geval zou de lamp weer uit gaan.
[ Voor 10% gewijzigd door djwice op 24-11-2023 18:24 ]
Nu inmiddels twee jaar verder is mijn verzameling oplaadbare LADDA’s gegroeid naar denk ik rond de 50 stuks. Nog altijd met de Stenkol oplader die verder prima zijn best doet. Maar met de kerstperiode en al deze batterijen in gebruik was het opladen een langdurige activiteit geworden en ben ik mij eens gaan verdiepen in een goede oplader.
Mijn eerste gedachte, wat voor vele denk ik zal zijn die zich nog nooit in het onderwerp heeft verdiept, ik heb meer laadpoorten nodig dus laat ik nog een Stenkol erbij kopen of een alternatieve lader die minimaal 8 slots heeft en wat rapper kan laden.
En dan ga je onderzoek doen, en wat een rabbit hole is dit zeg….. Waar je uiteindelijk na veel omwegen uitkomt op dit forum en de bekende deense tester met analyses en zaken waar je rekening mee moet en kunt houden. Waarna je eens keek wat die Stenkol nu precies doet wanneer 4 batterijen erin zitten…. Ja dan snap je dat het niet zo snel gaat. Eigenlijk is het ding beter om maar voor 2 batterijen te chargen op een prima snelheid.
Ik kwam al snel terug op mijn behoefte om 8 slots nodig te hebben, want de meeste laders zijn dan capped op snelheid waardoor je effectief net zo goed een goede 4 slot lader kan kopen.
Mijn behoefte kon ik samenvatten tot de volgende punten (na mijn rabbit hole onderzoek)
1. De lader hoeft alleen AA en AAA NiMH batterijen te laden
2. Het dienen 4 individuele laadsloten te zijn
3. De laadsloten dienen apart van elkaar in te stellen moeten zijn
4. De lader moet minimaal -dv/dt of 0dv/dt terminatie hebben
5. Geen of minimale trickle-charge (ik vergeet vaak ze eruit te halen)
6. Analyse op batterijen zou leuk zijn
Nou gelukkig kon ik hierdoor al flink wat zaken uitsluiten en is mijn keus uiteindelijk gevallen op de everActive NC3000. Die wonderbaarlijk genoeg niet in dit topic benoemd is. Het is een kloon van Opus BT-C2000 waarover onze deen erg te spreken is en zijn werk simpelweg goed doet.
Ik heb nog getwijfeld of ik niet de bekendere Opus BT-C3100 zou nemen omdat die meerdere types batterijen aankon wat wellicht in de toekomst handig is om te hebben. Maar ik heb dit in de afgelopen jaren totaal niet gemist of nodig gehad. Bovendien heeft dit apparaat CC/CV algoritme om te laden voor NiMH en een trickle charge war ik nu juist wilde voorkomen (althans in versie 2.1 ik weet niet of in versie 2.2 dit is opgelost)
Dat gokje wilde ik niet wagen en ik zie ook nog geen noodzaak voor de overige batterij types. Dus ik heb het gehouden bij de everActive NC3000.
Wat een genot trouwens met het laden, 4xAA op 1000 mAh of 4x AAA op 400mAh werkt geweldig met een prima terminatie. Veel sneller dan de Stenkol en met veel meer statistieken en mogelijkheden.
Maar ja, eenmaal in de rabbit hole van statistiekjes….. Dus wat ben ik aan het doen. Juist ja, alle batterijen aan het voorzien van een nummer, met een google sheets blad om testdatum/aankoopdatum/capaciteit en interne weerstand bij te houden zodat ik de batterijen kan groeperen in groepjes voor maximale gebruiksduur…..
Tja… ik alleen maar zeggen dat ik er ook in ben getrapt. In ieder geval ben ik er erg tevreden mee, hoewel de interne weerstand alle kanten op gaat, dat wordt een average tussen de gemeten waardes om tot een semi accuraat antwoord te komen.
Één ding is zeker, ik heb straks genoeg batterijen die goed geanalyseerd en gecatalogiseerd zijn waarbij mijn vrouw mij al voor gek verklaarde dat ik dit aan het doen ben.
Maar je wordt er wel hebberig van om meer Ladda’s erbij te kopen. Puur om je oplader te gebruiken
Leuk ding : https://everactive.eu/everactive-nc-3000Dbm12 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:19:
Nou gelukkig kon ik hierdoor al flink wat zaken uitsluiten en is mijn keus uiteindelijk gevallen op de everActive NC3000. Die wonderbaarlijk genoeg niet in dit topic benoemd is. Het is een kloon van Opus BT-C2000 waarover onze deen erg te spreken is en zijn werk simpelweg goed doet.
Lekker bezig geweest hoor!Één ding is zeker, ik heb straks genoeg batterijen die goed geanalyseerd en gecatalogiseerd zijn waarbij mijn vrouw mij al voor gek verklaarde dat ik dit aan het doen ben.
Maar je wordt er wel hebberig van om meer Ladda’s erbij te kopen. Puur om je oplader te gebruiken
[ Voor 19% gewijzigd door sys64738 op 21-12-2023 16:05 ]
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Volgens mij gebruiken we het vaakst LSD als afkorting voor de betere AA/AAA NiMH batterijenflorizla schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:17:
En 'low static discharge' en 'Japan' / 'Japans'.
Is de hogere investering dat wel waard
.
Zoekfunctie hier gebruiken, vind je veel info.Hansw1 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:55:
Beste , in veel testen van oplaadbare batterijen komen de Panasonic Eneloop er erg goed uit , maar ze zijn wel aan de prijs in vergelijking met de Tronic van Lidl en Ikea Ladda,s
Is de hogere investering dat wel waard
.
Antwoord oha ; nee
Dus ik wil een bestellinkje plaatsen bij NKON. Hebben jullie ervaring met een goed merk voor deze knoopcellen?
Ik neig nu naar de panasonic, puur op onderbuikgevoel
https://www.nkon.nl/disposable-batteries/formaat/2032.html
Zeker die in een autosleutel; die zouden jarenlang mee moeten gaan.
In onze vorige auto, 13 jaar lang (!) op één 2032.
Want ik heb jaren geleden gewoon wel eens een goedkoop kartonnetje met 2032's bij de Action gehaald. En die functioneren nog allemaal in de devices waar ze in zitten.
Zal eerder te maken hebben met hoe oud/vers ze zijn? En het specifieke device waar ze in zitten?
BTW: die 2032's zijn toch niet oplaadbaar? En dit is het oplaadbare batterijen topic...
Nog nooit een auto met keyless entry gehad zeker?ehtweak schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:37:
@Raymond Maar als die 2032's snel leeg gaan, dan is er wellicht iets anders aan de hand?
Zeker die in een autosleutel; die zouden jarenlang mee moeten gaan.

De reservesleutel houdt het meestal langer uit, daar stop ik batterijen van Duracell in van dezelfde link die @Raymond al plaatst.
Ooit in een review gelezen dat Sony de beste CR2032 maakt. Dus sindsdien haal ik die alleen voor de duudere apparaten. Was een euro per stuk. Sinds een paar jaar is de naam veranderd/overgenomen door muRata. Ik haal ze per vijf bij bol.com. Die gaan in de airtags en Garmin sensoren. Voor de goedkope meuk zoals thermometers haal ik een blister bij de Aldi of de Action.Raymond schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:22:
Ik heb een aantal apparaatjes waar de bekende 2032's in gaan. Bij de Ikea een paar kartonnetjes meegenomen. Maar ik merk dat die wel heel erg snel leeg gaan, zeker in de sleutel van mijn auto.
Dus ik wil een bestellinkje plaatsen bij NKON. Hebben jullie ervaring met een goed merk voor deze knoopcellen?
Hier allemaal VARTA of Panasonic dus probeer die eensRaymond schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:22:
Ik heb een aantal apparaatjes waar de bekende 2032's in gaan.
Bij de Ikea een paar kartonnetjes meegenomen.
Maar ik merk dat die wel heel erg snel leeg gaan, zeker in de sleutel van mijn auto.
Gebruik :
- BIOS/UEFI/CMOS batterijtjes.
- Autosleutels.
Hoe lang ze mee zullen gaan durf ik effe niet te zeggen, maar 1 jaar moet je toch echt wel kunnen redden!
Zat ik ook al aan te denken, maar...ehtweak schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:37:
Maar als die 2032's snel leeg gaan, dan is er wellicht iets anders aan de hand?
13 jaar lang heb ik nog nooit meegemaakt !!Zeker die in een autosleutel; die zouden jarenlang mee moeten gaan.
In onze vorige auto, 13 jaar lang (!) op één 2032.
Daar zat ik ook al aan te denken : Misschien was het een oude voorraad die weg moestZal eerder te maken hebben met hoe oud/vers ze zijn?
LOL!BTW: die 2032's zijn toch niet oplaadbaar? En dit is het oplaadbare batterijen topic...
Toen ik zijn bericht las zat ik dus ook te wachten op de zin waarin stond dat hij een oplaadbare variant had gevonden
Dat is veel te nieuwerwets voor mij !!Xander schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:45:
Nog nooit een auto met keyless entry gehad zeker?
Prachtig dat vooruitgang door achteruitgang!De dealer frot er hier standaard jaarlijks een nieuwe batterij in omdat ze weten dat het niet veel langer mee gaat, soms is die leeg voordat het jaar voorbij is.

Volgens mij ook weleens gekocht en voor een Sony produkt opzich niet duur te noemen4POX schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:31:
Ooit in een review gelezen dat Sony de beste CR2032 maakt.
Dus sindsdien haal ik die alleen voor de duudere apparaten. Was een euro per stuk.
Maar heb je toevallig een linkje naar die Review nog ?!
Ik ben wel benieuwd naar hoe en wat en zo...
Ik was gisteren al reviews aan het zoeken maar het viel me eigenlijk tegen. Raar, een batterijtype waar lygte-info.dk of www.candlepowerforums.com geen testen van heeft.nero355 schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:13:
[...]
Maar heb je toevallig een linkje naar die Review nog ?!
Ik ben wel benieuwd naar hoe en wat en zo...
Vond wel deze op YouTube: YouTube: Best 3V Coin Battery? CR2032 29 Brands Load Tested, Apple AirTag,K...
/f/image/eRZUww5JABcexc4eRSN2u1xD.png?f=fotoalbum_large)
Daar komen veel bekende merken maar slecht uit eigenlijk. Vind het wel lastig om hier conclusies aan te knopen, bijvoorbeeld Duracell doet het rechts veel beter dan links. Maar is de conclusie dat Duracell het beter doet bij een hogere ontlaadstroom of is de conclusie dat de ontlaadcurve anders is dan andere merken waardoor deze bij 2.7V gewoon nog lang niet "leeg" is?
[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 25-12-2023 20:26 ]
ehtweak schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:37:
BTW: die 2032's zijn toch niet oplaadbaar? En dit is het oplaadbare batterijen topic...
ML2032 bedoel je? Strikt genomen vraagt @Raymond namelijk niet uitdrukkelijk om de CR-versie.nero355 schreef op maandag 25 december 2023 @ 18:13:
Toen ik zijn bericht las zat ik dus ook te wachten op de zin waarin stond dat hij een oplaadbare variant had gevonden
Hmm...Bacchus schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:30:
ML2032 bedoel je?
https://duckduckgo.com/?q=ML2032
"I learned something today!"
Ik wist echt serieus niet dat die bestaan!
Heb je toevallig wat ervaring(en) met die batterij(en) ??
Niet met doorwisselen en buiten de toepassing opladen, zoals we in dit topic oplaadbare batterijen meestal gebruiken, maar mijn Logitech K750 zonnetoetsenbord had er een als backupbatterij die ik weleens heb moeten wisselen.nero355 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:33:
https://duckduckgo.com/?q=ML2032
[...]
Heb je toevallig wat ervaring(en) met die batterij(en) ??
Ik kom zo snel ook geen consumentenladers ervoor tegen.
Random : "Wat voor batterijenlader heb jij ?"Bacchus schreef op donderdag 28 december 2023 @ 07:27:
Mijn Logitech K750 zonnetoetsenbord had er een als backupbatterij die ik weleens heb moeten wisselen.
@Bacchus be like : "Mijn toetsenbord met zonnecellen!"
Op basis van de informatie in dit topic heb ik een Xtar VC8 besteld. Vandaag binnen gekregen en natuurlijk meteen testen
Er wordt geen voeding bij de lader geleverd, dus ik gebruik een iPad laadblokje. Die kan 10W 2A leveren.
Bij het laden van vier AA batterijen van 2300mah begint het laden eerst op 290 mA. Daarna spring hij naar ongeveer 495 mA per stuk. Het display knippert nu een beetje, ik denk als gevolg van het bereiken van de maximale stroom van het blokje. Kan dat kwaad voor het blokje of de lader?
Bij het laden van batterijen van AAA 800 mah schiet de laadstroom richting de 1/2C. Kan dat kwaad?
Drommels!
NICE!!!BdB schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:25:
Op basis van de informatie in dit topic heb ik een Xtar VC8 besteld. Vandaag binnen gekregen en natuurlijk meteen testen
Dat is niet handig, want die praat geen Quick Charge 3.0 van Qualcomm zoals je op https://www.xtar.cc/product/XTAR-VC8-Charger-125.html kan lezen =>Er wordt geen voeding bij de lader geleverd, dus ik gebruik een iPad laadblokje.
Die kan 10W 2A leveren.
Type-C Powered, QC3.0 3A Fast Charging
Dan kan je dit inderdaad wel verwachten :
Omdat er waarschijnlijk naar een modus wordt geschakeld die niet de volledige 18 van de 20 Watt kan leveren!Bij het laden van vier AA batterijen van 2300mah begint het laden eerst op 290 mA. Daarna spring hij naar ongeveer 495 mA per stuk. Het display knippert nu een beetje, ik denk als gevolg van het bereiken van de maximale stroom van het blokje.
Kan dat kwaad voor het blokje of de lader?
Dat is zo'n beetje het maximale wat je wilt gebruiken i.c.m. NiMH AA/AAA batterijenBij het laden van batterijen van AAA 800 mah schiet de laadstroom richting de 1/2C. Kan dat kwaad?
Doe jezelf een lol en koop zoiets : Anker Powerport+ 1 Quick Charge 3.0
Die gebruik ik al sinds 2017 voor al mijn Qualcomm Quick Charge 3.0 telefoons/tablets/enz.
Ik ga voor de IKEA LADDA batterijen, veel lof over de Eneloop, maar prijs/kwaliteit wint IKEA duidelijk.
Een oplader vind ik een moeilijkere zoektocht. Ik wil een simpele slimme charger. Simpel omdat ik schrik heb met anders te verliezen in grafieken, cijfertjes, excel sheets aanmaken etc... mijn vrouw vindt me al geek genoeg.
Ik zag deze merken wel vaak terugkomen Nitecore, Xtar, Maha. Allemaal te bestellen via Nkon.
Daardoor kwam ik uit op de Maha Powerex C800S.
- 3 modussen, wat het "simpel" maakt;
- heeft een slow mode, wat ik versta goed is voor de batterijen;
- kan ook snel op laden als ik eens 2 Duplo treinen moet voorzien worden van batterijen;
- om de zoveel beurten kan ik de refresh modus gebruiken;
- de 8 slots zijn handig maar ik kan ze ook per slot gebruiken;
Ik veronderstel dat deze minder goed zal zijn tegen dode of oude batterijen maar misschien kan ik op termijn, als mijn set aan batterijen wat ouder wordt, ook uitkijken naar een extra lader die die taak op zich kan nemen.
Iemand opmerkingen op mijn analyse? Is dit correct?
- kattenluik weigert dienst op 1,2v x 4 (en gaan nu 3-4 weken mee, per 4 stuks, dus 50 penlites per jaar!)
- Lego trein meldt snel dat de batterijen leeg zijn, met AAA 1,2volts
- VR bril remotes doen het niet goed/lang op 1,2v oplaadbare batterijen
En zo nog wat speelgoed en apparaten die al snel zeuren dat de batterij leeg is. Er gaan nu meer wegwerp batterijen doorheen dan we 1,2volt batterijen gebruiken, best wel irritant.
Voor ik ging bestellen had ik natuurlijk hier even kunnen zoeken naar ervaringen, maar zie niet zo veel mensen die met 1,5v oplaadbaar aan de slag zijn gegaan. Ik weet ook niet of ze oplaadbaar zijn in de reguliere NiMh laders, maar dat gaan we snel genoeg ontdekken.
[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 09-01-2024 15:18 ]
Mensen die nog teruglezen of de Search bovenaan het Topic gebruiken!jrn schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:22:
Ik heb de topic hier even doorgekomen (of toch de laatste ~20 pagina's) en ik kom tot de volgende conclusie om over te schakelen naar herbruikbare batterijen.
Voor jouw doel moeten die het gewoon goed doen IMHO tenzij je last krijgt van de problemen die @NiGeLaToR hieronder omschrijft, maar laten we daar effe niet van uitgaan!Ik ga voor de IKEA LADDA batterijen, veel lof over de Eneloop, maar prijs/kwaliteit wint IKEA duidelijk.
Daar zijn er in principe genoeg van en misschien wel het belangrijkste : Ook genoeg betaalbare modellen!Een oplader vind ik een moeilijkere zoektocht. Ik wil een simpele slimme charger.
Ik ken de specifieke speelgoed en lader niet, maar de lader en batterijen moeten gewoon goed zijn volgens eerdere ervaringen dus op eventuele speelgoed of rare apparaten die niet meewerken na moet het allemaal goed komen!Ik zag deze merken wel vaak terugkomen Nitecore, Xtar, Maha. Allemaal te bestellen via Nkon.
- kan ook snel op laden als ik eens 2 Duplo treinen moet voorzien worden van batterijen;
Ik veronderstel dat deze minder goed zal zijn tegen dode of oude batterijen maar misschien kan ik op termijn, als mijn set aan batterijen wat ouder wordt, ook uitkijken naar een extra lader die die taak op zich kan nemen.
Iemand opmerkingen op mijn analyse?
Is dit correct?
Is een bekend probleem geloof ik... Net als weeegschalen en sommige sfeerverlichting!NiGeLaToR schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:17:
Ik heb ter test een setje 1,5v NiMH oplaadbare batterijen bij Ali besteld. Steeds meer apparaten doen het niet met de 1,2v batterijen, simpelweg omdat ze volgens het apparaat 'leeg' zijn:
- kattenluik weigert dienst op 1,2v x 4 (en gaan nu 3-4 weken mee, per 4 stuks, dus 50 penlites per jaar!)
Die twee vind ik echt serieus teleurstellend !!!- Lego trein meldt snel dat de batterijen leeg zijn, met AAA 1,2volts
- VR bril remotes doen het niet goed/lang op 1,2v oplaadbare batterijen
Vooral iets als een VR set die niet meewerkt is echt ronduit belachelijk gewoon!

DAMN...En zo nog wat speelgoed en apparaten die al snel zeuren dat de batterij leeg is. Er gaan nu meer wegwerp batterijen doorheen dan we 1,2volt batterijen gebruiken, best wel irritant.
In principe pompt elke AA/AAA NiMH oplader de 1,2 V ergens richting de 1,55 Volt tijdens het opladen dus het zou moeten werken op voorwaarde dat de batterijen dat ook echt kunnen leverenVoor ik ging bestellen had ik natuurlijk hier even kunnen zoeken naar ervaringen, maar zie niet zo veel mensen die met 1,5v oplaadbaar aan de slag zijn gegaan.
Ik weet ook niet of ze oplaadbaar zijn in de reguliere NiMh laders, maar dat gaan we snel genoeg ontdekken.
jrn schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:22:
Ik heb de topic hier even doorgekomen (of toch de laatste ~20 pagina's) en ik kom tot de volgende conclusie om over te schakelen naar herbruikbare batterijen. Situatie: batterijen voor Tado kranen, speelgoed, uurwerk en branddetectoren.
Ik ga voor de IKEA LADDA batterijen, veel lof over de Eneloop, maar prijs/kwaliteit wint IKEA duidelijk.
Een oplader vind ik een moeilijkere zoektocht. Ik wil een simpele slimme charger. Simpel omdat ik schrik heb met anders te verliezen in grafieken, cijfertjes, excel sheets aanmaken etc... mijn vrouw vindt me al geek genoeg.
Ik zag deze merken wel vaak terugkomen Nitecore, Xtar, Maha. Allemaal te bestellen via Nkon.
Iemand opmerkingen op mijn analyse? Is dit correct?
Maha/Powerex is een goed merk voor laders, dus wat je koopt is iig een goede lader die stevig gebouwd is en veel jaren mee kan gaan. De C9000 gaat hier van Maha ook al 15 jaren mee. Online reviews noemen wel dat het display mogelijk wat matig is, maar dit had je zelf wellicht ook gevonden.
De 'soft' mode is enkel voor alle slots in te stellen, al staat deze niet default aan. Wanneer je een NiMH in de lader zet zal deze dus met 1A (voor AA) en 700 mA (voor AAA) gaan laden. Je moet dus niet vergeten elke keer die 'soft' knop in te drukken zodat de lader de halve stroom gaat gebruiken.
Met mijn C9000 lader merk ik dat de 1A instelling geen 1A is. Door het dV/dT profiel wat de lader gebruikt met het laden laadt de batterij voor ongeveer 0.9 secondes met 1A, maar is daarna 0.1 seconde inactief zodat de spanning gemeen kan worden. Dit is goed en normaal voor NiMH laders maar zorgt er wel voor dat bij mijn C9000 een ingestelde laadstroom van 1A effectief maar 850 mA is. Wanneer je dus je 2.000 mAh batterij in de lader zet en je selecteert een 1A laadstroom dan duurt het dus niet de verwachte twee uur, maar 2:20 uur om de cell te laden.
Ik gok dat je met deze lader een goede lader in huis haalt.
7400 Wp op het dak
Dat is gek!Theo schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:20:
***members only***
Want dit kregen we eerder te horen :
A_K schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:23:
sk wordt niet meer onderhouden, weinig orders en druk genoeg.
Als je hier specifiek rookdetectors bedoelt: Die zou ik een lithium-cel geven (of ineens kopen met) en elke tien jaar de rookmelder inclusief cel vervangen omdat de apparaten minder betrouwbaar/gevoelig schijnen te worden in de loop der tijd.jrn schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:22:
Ik heb de topic hier even doorgekomen (of toch de laatste ~20 pagina's) en ik kom tot de volgende conclusie om over te schakelen naar herbruikbare batterijen. Situatie: [...] branddetectoren.
Wordt niet meer onderhouden, maar dat wil toch niet zeggen dat je er geen orders kunt plaatsen?nero355 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:05:
[...]
Dat is gek!
Want dit kregen we eerder te horen :
[...]
Misschien vergeten ze ook wel de prijsverhogingen door te voeren daar.
https://www.action.com/nl...atterijen-oplaadbaar-aaa/
Zou dit een goedkopere variant zijn van dit?
https://www.batterijenhuis.nl/varta-aaa-800mah-ready2use-4x
Maar is het ook minder van kwaliteit?
De action had eerst ook deze groene, nu alleen de wit/gele, dus dat zijn al 3 varianten alleen van Varta.
/f/image/VLoVAPzLzwrnHCjZVc9C8Mhd.png?f=fotoalbum_large)
Staat er niet zo specifiek op, maar de wit/gele waren 3/4 vol. Maar mogelijk zit het hem dan daarin?My-life schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:13:
Zijn die van de Action ook 'ready to use' oftewel, zijn het LSD batterijen?
pennywiser schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:18:
Iemand ervaringen met de Action NiMH batterijen van Varta ?
https://www.action.com/nl...atterijen-oplaadbaar-aaa/
Zou dit een goedkopere variant zijn van dit?
https://www.batterijenhuis.nl/varta-aaa-800mah-ready2use-4x
Maar is het ook minder van kwaliteit?
De action had eerst ook deze groene, nu alleen de wit/gele, dus dat zijn al 3 varianten alleen van Varta.[Afbeelding]
Ik zou nooit meer non-LSD NiMH batterijen kopen, tenzij voor speelgoed of iets dergelijks bedoeld waarbij er dus constant wordt ontladen/opgeladen de hele tijdpennywiser schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:49:
Staat er niet zo specifiek op, maar de wit/gele waren 3/4 vol. Maar mogelijk zit het hem dan daarin?
Noob me wist het verschil nietnero355 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:56:
[...]
[...]
Ik zou nooit meer non-LSD NiMH batterijen kopen, tenzij voor speelgoed of iets dergelijks bedoeld waarbij er dus constant wordt ontladen/opgeladen de hele tijd
Edit: en ja daar lijkt het op: https://www.reddit.com/r/...s_killing_nimh_batteries/
[ Voor 14% gewijzigd door pennywiser op 15-01-2024 19:16 ]
Dat is inderdaad een mooi voorbeeld waarbij het ook gewoon kan!pennywiser schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:08:
Het is voor een Gigaset dus misschien toch niet zo slecht dan.
Edit: en ja daar lijkt het op: https://www.reddit.com/r/...s_killing_nimh_batteries/
Ik heb verschillende batterijen van de action, inclusief die wit/gele Varta's en de groene 100% peak power dingen. Kan ik iets voor je testen?My-life schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:13:
Zijn die van de Action ook 'ready to use' oftewel, zijn het LSD batterijen?
Dit was de oplossing. Nu 7 batterijen tegelijk aan het laden op 500mA per stuk en het scherm knippert niet meer. De lader (XTAR VC8) lijkt zelf uit te vogelen wat het beste laadvermogen is. Hoger dan 500mA doet de lader niet, voor zowel AA als AAA, zelfs als je er een paar batterijen uit haalt.nero355 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 01:29:
[...]
Doe jezelf een lol en koop zoiets : Anker Powerport+ 1 Quick Charge 3.0
Die gebruik ik al sinds 2017 voor al mijn Qualcomm Quick Charge 3.0 telefoons/tablets/enz.
[ Voor 56% gewijzigd door BdB op 16-01-2024 12:43 ]
Drommels!
NICE!!!BdB schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:39:
Dit was de oplossing. Nu 7 batterijen tegelijk aan het laden op 500mA per stuk en het scherm knippert niet meer.
Ik zou dat wel fijn vinden aan een lader eerlijk gezegdDe lader (XTAR VC8) lijkt zelf uit te vogelen wat het beste laadvermogen is.
Hoger dan 500mA doet de lader niet, voor zowel AA als AAA, zelfs als je er een paar batterijen uit haalt.
Zelfs misschien niet meer dan 350 mA voor AAA batterijen, want die zijn meestal ergens tussen de 700 en 900 mAh en bij mijn huidige lader moet ik hem dan altijd handmatig op Low zetten wat 300 mA betekent i.p.v 750 of 375 mA afhankelijk van welke laadsloten en hoeveel er bezet zijn.
Nu ben ik een paar weken geleden naar de action geweest, en heb die varta lader eens bekeken.
Ik vraag me af of dit wel echt een dumbcharger is?
Er staat dat hij een auto off functie heeft, dus ik heb hem maar laten hangen in de veronderstelling dat het een smartcharger is.
Gewoon even kortsluiten, dan werken ze vaak ook weer.davefox schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:58:
Ik zit te kijken naar een "dumb charger" voor mijn batterijen die niet meer met een smartcharger willen opladen. Had er een paar die niet goed meer oplaadde, die uit mijn kerst ornamenten komen.
Nu ben ik een paar weken geleden naar de action geweest, en heb die varta lader eens bekeken.
Er staat dat hij een auto off functie heeft, dus ik heb hem maar laten hangen in de veronderstelling dat het een smartcharger is.
Er zit kennelijk toch meer intelligentie in dan ik dacht. Op een gegeven moment sprong hij naar een laadstroom van 900 mA voor een AA batterij van 2300 mah. Maar dat was nadat ie bijna vol was. Voor AAA limiteer ik de stroom op 500 mA. Je kan kiezen tussen 2000, 1000, 500 en 250.nero355 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:31:
[...]
NICE!!!
[...]
Ik zou dat wel fijn vinden aan een lader eerlijk gezegd
Zelfs misschien niet meer dan 350 mA voor AAA batterijen, want die zijn meestal ergens tussen de 700 en 900 mAh en bij mijn huidige lader moet ik hem dan altijd handmatig op Low zetten wat 300 mA betekent i.p.v 750 of 375 mA afhankelijk van welke laadsloten en hoeveel er bezet zijn.
Drommels!
Klinkt als een "top off" functie om het detecteren van het volladen van de batterij makkelijker te kunnen doen IIRCBdB schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:17:
Er zit kennelijk toch meer intelligentie in dan ik dacht. Op een gegeven moment sprong hij naar een laadstroom van 900 mA voor een AA batterij van 2300 mah. Maar dat was nadat ie bijna vol was.
Het is maar net wat je wiltVoor AAA limiteer ik de stroom op 500 mA. Je kan kiezen tussen 2000, 1000, 500 en 250.
Linkje ??davefox schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:58:
Ik zit te kijken naar een "dumb charger" voor mijn batterijen die niet meer met een smartcharger willen opladen. Had er een paar die niet goed meer oplaadde, die uit mijn kerst ornamenten komen.
Ik heb twee verschillende modellen van HQ wat het huismerk van Nedis was in het verleden dus probeer eens zoiets :Er staat dat hij een auto off functie heeft, dus ik heb hem maar laten hangen in de veronderstelling dat het een smartcharger is.
- https://nedis.nl/nl-nl/pr...erijtype-aa-aaa-wit-zwart
- https://nedis.nl/nl-nl/pr...pe-aa-aaa-e-blok-9v-zwart
De modellen die ik heb zijn namelijk niet meer tekoop dus kom je op zoiets uit denk ik
Kan ook, maar ik gebruik liever mijn domme opladersbelastingdienst schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:59:
Gewoon even kortsluiten, dan werken ze vaak ook weer.
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.