Tja, dat zou je niet aan mij moeten vragen, ik heb die batterijen niet natuurlijk...phantom09 schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:19:
[...]
De lader stamt ergens tussen 2000 en 2006 gok ik. Toen vrij geavanceerd gezien hij stopt met laden als de batterijen vol zijn. Laden gaat helaas per 2 en niet per stuk. Dus je hebt kans dat als batterij A niet zo goed is en batterij B wel, hij vrolijk door blijft laden van batterij B (ondanks dat batterij B vol is) totdat batterij A een tijdje later ook vol is.
Hoe lang duurt hat laden met de stenkol lader van Ikea van 4X AA 2100 mAh batterijen ongeveer?
In elk geval maakt het uit hoeveel je er tegelijk in stopt, maar je kunt de getallen gewoon met elkaar delen, in het geval van 4 cellen: 2100/350=6 uur. In de praktijk zal het iets meer zijn wegens inefficiënties etc, maar dat zal wel redelijk kloppen. Ik heb met mijn 2450mAh cellen nooit langer hoeven laden dan ik zelf hoefde te slapen, ordegrootte 8 uur. Met twee cellen kan het dubbel zo snel (je kunt dus ook twee laders kopen en in essentie dus "één 4-kanaals snelladerequivalent" hebben voor €10), maar ik moet de situatie ook nog vinden dat 8 uur te lang is, maar dat ik wel 4 uur kan wachten. Je moet gewoon één set batterijen meer hebben dan je gebruikt en de rest in de nacht laden. Eén stukje kritiek, dat wel: je moet laden in een andere kamer, want de lampjes doen van dat hippe Apple-type "fade-in/fade-out" knipperen, de LED'jes zijn niet super scherp maar in het donker zeer irritant.
Overigens is dat in serie laden niet een kolossaal drama hoor, er zit in oplaadbare cellen een katalysator die het gas dat vormt bij het overladen recombineert tot elektrolyt, dus kleine verschillen in laadtoestand of capaciteit zijn gewoonlijk geen echt probleem en de energie wordt tot een zekere stroom omgezet in warmte. Ni-MH is echter wel gevoeliger voor mishandeling dan Ni-Cd, en ik zou vanwege de duurzaamheid van de batterijen wel aanraden een nieuwer type lader aan te schaffen. Vroeger was het gewoon wat acceptabeler dat dit zo werd gedaan, en de microcontroller-revolutie die het goedkoop maken van een geavanceerd laadproduct mogelijk heeft gemaakt kwam ruim na jouw lader van de band rolde. Dit is wel iets dat gewoon beter is geworden met de tijd.
[ Voor 6% gewijzigd door Involvement op 18-11-2024 22:34 ]
:strip_exif()/f/image/xE5L0UMkeXH4Y1qphXTOY5ML.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/aZ3zXiCVI5qPQB2ZTrm3sico.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/S5XgCO8brXZScN7YWQeCjJrb.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/t4gbnhfUPMl9GAD7k0hdPKJH.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/hhIcUIMOy0YUuSsWqBDuiHGS.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_exif()/f/image/Q68842qIBzc0pMcBPyBVYDlC.webp?f=user_large)
/f/image/SsoPRkwX38wBg5MWv3uy9KW9.png?f=fotoalbum_large)