1,5V x ik schat maximaal 1.000 mA x 4 batterijen = 6 Watt toch? Daar zullen weinig laders en kabels moeite mee hebben. En gezien er 6 uur laadtijd op de verpakking staat is de laadstroom waarschijnlijk lager.Involvement schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:17:
[...]
Geen idee, zou ik moeten testen. Het is best een gedoe om te controleren hoe het laadcircuit werkt en of het een beetje 'fail safe' is. De Stenkol is vooralsnog mijn go-to lader en heeft zelf een voeding, wat ik een pre vind en een onzekerheid uit de vergelijking haalt. Bij dit soort apparaten met een USB aansluiting moet je maar hopen dat jouw specifieke combinatie van kabel, USB-lader en apparaat goed samen werken.
Klopt, maar als het zo lang duurt is er toch wat mis. Niets zegt trouwens dat deze lader een elegante schakelende regelaar heeft, het gebeurt vaak zat dat er gewoon een weerstand in serie staat, en dat die het overgrote deel van het vermogen aan het verbranden is. Dit gebeurt echt, en een lader kopen bij Action brengt dit risico met zich mee. Vervolgens kom je er de keer erna terug, en dan is het ontwerp anders. Dan heb je er leuk een forumtopic over volgetypt, is het product veranderd. Is me wel gebeurd met van die USB adaptertjes.
In dit soort situaties moet je het ding echt open schroeven en soms ook nog eens wat metingen doen om het verschil te zien tussen goed, matig en slecht. Vaak is het product nog eens beschadigd of kapot als je dat hebt gedaan, en gegeven het feit dat ik weet dat die Stenkol absoluut niets mis doet is het enige obstakel dat je naar zo een Ikea toe moet en de Action lekker dichtbij is.
Kan je de cellen alleen in koppels laden trouwens? Dat vind ik anno 2024 eigenlijk ook een beetje een no-go om eerlijk te zijn. Het geeft heel erg de 'vibe' van de laders uit de jaren '80 en '90: daar zaten de batterijen per 2 in serie, en was het laadcircuit niet meer dan een trafo, diode, twee weerstandjes en een LED. Als de LED dimde was de stroom afgenomen en moest je maar aannemen dat de cellen geladen waren. Het was een beetje spartaans allemaal, en helemaal zo goed niet voor je batterijen. Het kon gewoon dat Ni-Cd een stuk toleranter was, maar ook die gaan uiteindelijk stuk.
Die Stenkol lader is verrassend geavanceerd. Niet alleen heeft hij individuele kanalen per cel (en stopt het laden ook per cel), maar ook -dV/dt detectie en een temperatuursensor. Bovendien detecteert hij defecte of niet oplaadbare cellen en laadt hij die niet en kan je er blind wat in stoppen en weglopen. Zelfs als je krap zit zou ik je dat ding nog aanraden want hij laadt je cellen betrouwbaar en beheersd op zonder duidelijke nadelen. Ja, hij laadt met "maar" 700mA (bij 2 cellen, anders 350mA), maar dat vind ik zelf juist goed. Dan koop je één setje cellen extra en gaat alles langer mee. Ik heb er werkelijk nog geen nadeel aan kunnen ontdekken anders dan dat hij een beetje saai is. Niks valt op, niets gaat mis...

In dit soort situaties moet je het ding echt open schroeven en soms ook nog eens wat metingen doen om het verschil te zien tussen goed, matig en slecht. Vaak is het product nog eens beschadigd of kapot als je dat hebt gedaan, en gegeven het feit dat ik weet dat die Stenkol absoluut niets mis doet is het enige obstakel dat je naar zo een Ikea toe moet en de Action lekker dichtbij is.
Ik vind het oprecht een interessante instructie, ik snap niet hoe deze lader werkt...phantom09 schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:40:toon volledige bericht
[...]
De varta lader die ik heb is onderstaande (zie ook link eerder).
Achterop staat:
OUTPUT: 2/4 AA - 220-250 mA, 2/4 AAA - 120-140mA
[Afbeelding]
In de handleiding zie ik onderstaande:
[Afbeelding]
Links zie je bij AA 4 uur staan voor 2 stuks. In rechter tabel gaat het dan om 800mAh.
4 stuks duurt dan 12 uur. Neem je dus 4 stuks 2400 mAH dan staat er in de rechtertabel 10,5 uur.
Dus als ik 4 AA 2400 mAh wil opladen duurt mij dat circa 32 uur. Mogelijk met wat oudere batterijen wat langer en dus is het niet gek dat ik soms 2 dagen moet wachten totdat hij klaar is.
https://www.gebruikershan...ing-404249.html?page=0002
Kan je de cellen alleen in koppels laden trouwens? Dat vind ik anno 2024 eigenlijk ook een beetje een no-go om eerlijk te zijn. Het geeft heel erg de 'vibe' van de laders uit de jaren '80 en '90: daar zaten de batterijen per 2 in serie, en was het laadcircuit niet meer dan een trafo, diode, twee weerstandjes en een LED. Als de LED dimde was de stroom afgenomen en moest je maar aannemen dat de cellen geladen waren. Het was een beetje spartaans allemaal, en helemaal zo goed niet voor je batterijen. Het kon gewoon dat Ni-Cd een stuk toleranter was, maar ook die gaan uiteindelijk stuk.
Die Stenkol lader is verrassend geavanceerd. Niet alleen heeft hij individuele kanalen per cel (en stopt het laden ook per cel), maar ook -dV/dt detectie en een temperatuursensor. Bovendien detecteert hij defecte of niet oplaadbare cellen en laadt hij die niet en kan je er blind wat in stoppen en weglopen. Zelfs als je krap zit zou ik je dat ding nog aanraden want hij laadt je cellen betrouwbaar en beheersd op zonder duidelijke nadelen. Ja, hij laadt met "maar" 700mA (bij 2 cellen, anders 350mA), maar dat vind ik zelf juist goed. Dan koop je één setje cellen extra en gaat alles langer mee. Ik heb er werkelijk nog geen nadeel aan kunnen ontdekken anders dan dat hij een beetje saai is. Niks valt op, niets gaat mis...

[ Voor 18% gewijzigd door Involvement op 18-11-2024 00:17 ]
Online bestellen bij de IKEA samen met wat LADDA batterijen en je kan er weer tegenaanInvolvement schreef op maandag 18 november 2024 @ 00:09:
en gegeven het feit dat ik weet dat die Stenkol absoluut niets mis doet is het enige obstakel dat je naar zo een Ikea toe moet en de Action lekker dichtbij is.
Het is gewoon een prutding die hij net zo goed kan weggooien...Ik vind het oprecht een interessante instructie, ik snap niet hoe deze lader werkt...

Precies!Die Stenkol lader is verrassend geavanceerd. Niet alleen heeft hij individuele kanalen per cel (en stopt het laden ook per cel), maar ook -dV/dt detectie en een temperatuursensor. Bovendien detecteert hij defecte of niet oplaadbare cellen en laadt hij die niet en kan je er blind wat in stoppen en weglopen. Zelfs als je krap zit zou ik je dat ding nog aanraden want hij laadt je cellen betrouwbaar en beheersd op zonder duidelijke nadelen.
Ik zag dat ze nu zelfs grotere modellen hebben waarin je ook nog eens bij één ervan je batterijen erin kan bewaren
Als je het zo bekijkt is het een super goedkope Nitecore D4 die alleen AA/AAA kan opladen en geen display of knopjes heeftJa, hij laadt met "maar" 700mA (bij 2 cellen, anders 350mA), maar dat vind ik zelf juist goed. Dan koop je één setje cellen extra en gaat alles langer mee.
Ik heb er werkelijk nog geen nadeel aan kunnen ontdekken anders dan dat hij een beetje saai is. Niks valt op, niets gaat mis...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
De Action verkoopt legio A-merken. Varta, Panasonic en wat bij betreft is GP dat ook. Of dat je die nu bij een electronica zaak haalt of bij een prijsvechter.Involvement schreef op maandag 18 november 2024 @ 00:09:
Klopt, maar als het zo lang duurt is er toch wat mis. Niets zegt trouwens dat deze lader een elegante schakelende regelaar heeft, het gebeurt vaak zat dat er gewoon een weerstand in serie staat, en dat die het overgrote deel van het vermogen aan het verbranden is. Dit gebeurt echt, en een lader kopen bij Action
Als twee AA batterijen na 24 uur nog niet vol zijn dan zou ik niet twijfelen en voor 5 euro fijn je oude (en klaarblijkelijk defecte) Varta lader vervangen voor die van GP bij de Action als dat handiger is dan de IKEA.
Het ging om iemand anders zijn lader :My-life schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:24:
De Action verkoopt legio A-merken. Varta, Panasonic en wat bij betreft is GP dat ook. Of dat je die nu bij een electronica haalt of bij een prijsvechter.
Als twee AA batterijen na 24 uur nog niet vol zijn dan zou ik niet twijfelen en voor 5 euro fijn je oude (en klaarblijkelijk defecte) Varta lader vervangen voor die van GP bij de Action als dat handiger is dan de IKEA.
- phantom09 in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Diezelfde @phantom09 vraagt toch naar de GP lader?nero355 schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:42:
[...]
Het ging om iemand anders zijn lader :
phantom09 schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:00:
Wat vindt je trouwens van de lader van GP van € 4,95 bij de Action?
https://www.action.com/nl...45/gp-batterijen-oplader/
Maar @Involvement nietMy-life schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:50:
Diezelfde @phantom09 vraagt toch naar de GP lader?
De lader stamt ergens tussen 2000 en 2006 gok ik. Toen vrij geavanceerd gezien hij stopt met laden als de batterijen vol zijn. Laden gaat helaas per 2 en niet per stuk. Dus je hebt kans dat als batterij A niet zo goed is en batterij B wel, hij vrolijk door blijft laden van batterij B (ondanks dat batterij B vol is) totdat batterij A een tijdje later ook vol is.Involvement schreef op maandag 18 november 2024 @ 00:09:toon volledige bericht
Ik vind het oprecht een interessante instructie, ik snap niet hoe deze lader werkt...
Hoe lang duurt hat laden met de stenkol lader van Ikea van 4X AA 2100 mAh batterijen ongeveer?
Mijn punt was niet dat Action zooi verkoopt (al is dat wel een redelijk populair sentiment waar ik het niet ongekwalificeerd mee eens ben), maar dat het assortiment niet consistent is. Als ik nu dat ding zou kopen en testen is het aannemelijk dat hij binnen de kortste keren is uitverkocht of veranderd. Dit heb ik met hun USB laders en fietsverlichting beide eens gehad, en dan heb je er niets meer aan om conclusies te trekken. Ik weet het niet zo over GP, maar Varta heeft net als Duracell zijn naam best al wel op producten gezet die ik ondubbelzinnig zou afraden. Die zijn gewoon hun merknaam aan het uitmelken, ik denk dat hun aandeelhouders nieuwe auto's nodig hadden of zo...My-life schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:24:
De Action verkoopt legio A-merken. Varta, Panasonic en wat bij betreft is GP dat ook. Of dat je die nu bij een electronica zaak haalt of bij een prijsvechter.
Tja, dat zou je niet aan mij moeten vragen, ik heb die batterijen niet natuurlijk...phantom09 schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:19:
[...]
De lader stamt ergens tussen 2000 en 2006 gok ik. Toen vrij geavanceerd gezien hij stopt met laden als de batterijen vol zijn. Laden gaat helaas per 2 en niet per stuk. Dus je hebt kans dat als batterij A niet zo goed is en batterij B wel, hij vrolijk door blijft laden van batterij B (ondanks dat batterij B vol is) totdat batterij A een tijdje later ook vol is.
Hoe lang duurt hat laden met de stenkol lader van Ikea van 4X AA 2100 mAh batterijen ongeveer?
In elk geval maakt het uit hoeveel je er tegelijk in stopt, maar je kunt de getallen gewoon met elkaar delen, in het geval van 4 cellen: 2100/350=6 uur. In de praktijk zal het iets meer zijn wegens inefficiënties etc, maar dat zal wel redelijk kloppen. Ik heb met mijn 2450mAh cellen nooit langer hoeven laden dan ik zelf hoefde te slapen, ordegrootte 8 uur. Met twee cellen kan het dubbel zo snel (je kunt dus ook twee laders kopen en in essentie dus "één 4-kanaals snelladerequivalent" hebben voor €10), maar ik moet de situatie ook nog vinden dat 8 uur te lang is, maar dat ik wel 4 uur kan wachten. Je moet gewoon één set batterijen meer hebben dan je gebruikt en de rest in de nacht laden. Eén stukje kritiek, dat wel: je moet laden in een andere kamer, want de lampjes doen van dat hippe Apple-type "fade-in/fade-out" knipperen, de LED'jes zijn niet super scherp maar in het donker zeer irritant.
Overigens is dat in serie laden niet een kolossaal drama hoor, er zit in oplaadbare cellen een katalysator die het gas dat vormt bij het overladen recombineert tot elektrolyt, dus kleine verschillen in laadtoestand of capaciteit zijn gewoonlijk geen echt probleem en de energie wordt tot een zekere stroom omgezet in warmte. Ni-MH is echter wel gevoeliger voor mishandeling dan Ni-Cd, en ik zou vanwege de duurzaamheid van de batterijen wel aanraden een nieuwer type lader aan te schaffen. Vroeger was het gewoon wat acceptabeler dat dit zo werd gedaan, en de microcontroller-revolutie die het goedkoop maken van een geavanceerd laadproduct mogelijk heeft gemaakt kwam ruim na jouw lader van de band rolde. Dit is wel iets dat gewoon beter is geworden met de tijd.
[ Voor 6% gewijzigd door Involvement op 18-11-2024 22:34 ]
Daar ben ik het wel mee eens. met (oplaadbare) batterijen en laders is het bij dit soort winkels lastig en blijft het gokken. Als je na verloop van tijd het product gebruikt en de kwaliteit is goed wordt het waarschijnlijk al lang niet meer verkocht.Involvement schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:17:
[...]
Mijn punt was niet dat Action zooi verkoopt (al is dat wel een redelijk populair sentiment waar ik het niet ongekwalificeerd mee eens ben), maar dat het assortiment niet consistent is. Als ik nu dat ding zou kopen en testen is het aannemelijk dat hij binnen de kortste keren is uitverkocht of veranderd. Dit heb ik met hun USB laders en fietsverlichting beide eens gehad, en dan heb je er niets meer aan om conclusies te trekken. Ik weet het niet zo over GP, maar Varta heeft net als Duracell zijn naam best al wel op producten gezet die ik ondubbelzinnig zou afraden. Die zijn gewoon hun merknaam aan het uitmelken, ik denk dat hun aandeelhouders nieuwe auto's nodig hadden of zo...
Daarom hebben wij het motto, alles wat je weggooit koop je bij de action.
Marstek 5.12Kw | 4400Wp zuidoost | 650Wp noordwesten
Dat is gewoon 2100 door 700 dan wel 350 delen en dan ben je er zoals hier al uitgelegd :phantom09 schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:19:
Echter hoort daar nog een kleine "sidenote" bij :Involvement schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:27:
In elk geval maakt het uit hoeveel je er tegelijk in stopt, maar je kunt de getallen gewoon met elkaar delen, in het geval van 4 cellen: 2100/350=6 uur. In de praktijk zal het iets meer zijn wegens inefficiënties etc, maar dat zal wel redelijk kloppen. Ik heb met mijn 2450mAh cellen nooit langer hoeven laden dan ik zelf hoefde te slapen, ordegrootte 8 uur. Met twee cellen kan het dubbel zo snel (je kunt dus ook twee laders kopen en in essentie dus "één 4-kanaals snelladerequivalent" hebben voor €10), maar ik moet de situatie ook nog vinden dat 8 uur te lang is, maar dat ik wel 4 uur kan wachten. Je moet gewoon één set batterijen meer hebben dan je gebruikt en de rest in de nacht laden. Eén stukje kritiek, dat wel: je moet laden in een andere kamer, want de lampjes doen van dat hippe Apple-type "fade-in/fade-out" knipperen, de LED'jes zijn niet super scherp maar in het donker zeer irritant.
- Na verloop van tijd worden je batterijen slechter doordat de interne weerstand oploopt en zal het langer duren totdat ze volledig opgeladen zijn !!
- Je zal echter nooit een batterij vanaf 0% opladen dus in de praktijk zou het in ieder geval in het begin (zolang je batterijen nog vers) zijn korter moeten duren !!
- En op het moment dat je te maken hebt met te diep ontladen batterijen dan is een domme lader (zoals je oude Varta lader lijkt te zijn) helemaal zo gek nog niet, want dan kan je dat ding gewoon 10 uur of zo laten opladen om de batterij vervolgens in je slimme lader te proppen en met een beetje geluk verder te kunnen opladen zonder gezeik
Over het algemeen is je oplaadbare NiMH batterij ergens rond de 0,9 Volt leeg en wordt deze ondanks dat het om een 1,2 Volt model gaat tot rond de 1,5 Volt opgeladen dus dat is zeg maar het bereik waarin je lader actief zal zijn
En om heel eerlijk te zijn : Niet te moeilijk denken en gewoon die € 4,99 uitgeven aan een prima super simpele betrouwbare lader zou ik zeggen
LOL!!!axensir schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:30:
Daarom hebben wij het motto, alles wat je weggooit koop je bij de action.
Wees niet te naief met alleen de merknaam die op het plaatje staat. Helaas is er veel namaak in de markt en kan je als niet-kenner de echte en de nagemaakte producten haast niet meer onderscheiden van elkaar. Action zal altijd ontkennen, en als uiteindelijk toch uit komt dat iets niet goed of nep is, dan zijn de schappen al leegverkocht. Inkoop van Neppe duracells is al jaren bij bepaalde shops interessanter dan de echte. (Niet bij de Action volgens mij). In Nederland zijn ook containers vol neppe Panasonic Powerlife batterijen verkocht, waarvan in Nederland de originele echte vaak door partner Philips werden verkocht. Ook hebben merken hun naam soms tegen betaling uitgeleend voor een spaaractie van een supermarkt of als gadget in goedkope kerstpakketten etc. Action koopt juist dit soort partijen op als die na de feestdagen over blijven en zet ze met de merknaam in het schap.My-life schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:24:
[...]
De Action verkoopt legio A-merken. Varta, Panasonic en wat bij betreft is GP dat ook. Of dat je die nu bij een electronica zaak haalt of bij een prijsvechter.
En verder zijn oude bekende merken zoals Blaupunkt, Grundig etc. opgekocht door inveteringsmaatschappijen die deze merken tegen betaling op waardeloze rommel laten herleven aangezien de wat oudere consumenten de namen kennen uit het verleden.
Vraag je altijd af: waarom zou een A-merk zijn eigen markt en merknaam verkwanselen door hun producten voor 1/3e van de prijs bij de Action te verkopen? Veel komt van opkopers etc. In enkele gevallen wordt het opnieuw verpakt en zo de winkel in. En hoe kunnen die opkopers goedkoop leveren? Opkoop van restpartijen, opkoop van te oud geworden partijen, opkoop in exotische of Oostblok landen etc. Bij de Action kan je het heel goed treffen, maar ook heel slecht.
[ Voor 26% gewijzigd door ucsdcom op 19-11-2024 14:21 ]
@ucsdcom Er zijn ook winkels geweest die zelf achteraf pas ineens door hadden dat ze namaak produkten verkochten en vervolgens de boel terugriepen dus het hoeft niet altijd een ramp te zijn 
En om het maar bij batterijenladers te houden :
Heel veel merken hebben op hun website instructies staan over hoe je kan checken of je een origineel produkt hebt gekocht i.p.v. namaak
En om het maar bij batterijenladers te houden :
Heel veel merken hebben op hun website instructies staan over hoe je kan checken of je een origineel produkt hebt gekocht i.p.v. namaak
Ik ben eens naar de action gegaan om te kijken naar die GP oplader. Op de achterkant staat:nero355 schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:12:
[...]
Ik ben geen fan van USB gevoede laders en zou lekker de IKEA lader aanschaffen : https://www.ikea.com/nl/nl/p/stenkol-batterijlader-90496954/
Opladen van 2 stuks 1300 mAh duurt 4 uur. Kan alleen per 2 stuks of per 4 stuks laden. Niet handig.
De stenkol van de Ikea laad 2 stuks 2450 mAh op in 4 uur. Een stuk krachtiger dus.
:strip_exif()/f/image/xE5L0UMkeXH4Y1qphXTOY5ML.png?f=user_large)
Ik ga de Stenkol lader bij de Ikea halen.
[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 21-11-2024 21:22 ]
In het geval van batterijen ben ik niet eens bang voor namaak, maar gewoon voor de gewone productie van sommige merkbatterijen. Duracell in het bijzonder verkoopt gewoon rotzooi. Die Duracell Ultra zag ik vrij weinig problemen mee, maar waren ook heel erg duur, maar die "Plus", "Simply ..." en "Procell" batterijen heb ik meer lek van gezien dan goed. Recent ben ik op werk eens een rondje gelopen en letterlijk de helft van de Duracell batterijen die ik heb gevonden waren aan het lekken voor de datum. De oplaadbare cellen kopen ze volgens mij van Panasonic (made in Japan), maar op dit punt heb ik er geen vertrouwen meer in dat de volgende batch niet ook gewoon goedkope rotzooi is. Deze "fabrikant" is zo ver ik kan zien niet meer dan een pennenlikkende, merknaamuitmelkende stickerplakker.ucsdcom schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:14:
Wees niet te naief met alleen de merknaam die op het plaatje staat. Helaas is er veel namaak in de markt en kan je als niet-kenner de echte en de nagemaakte producten haast niet meer onderscheiden van elkaar.
Ik denk dat hij je zal bevallen.phantom09 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:22:
Ik ben eens naar de action gegaan om te kijken naar die GP oplader. Op de achterkant staat:
Opladen van 2 stuks 1300 mAh duurt 4 uur. Kan alleen per 2 stuks of per 4 stuks laden. Niet handig.
De stenkol van de Ikea laad 2 stuks 2450 mAh op in 4 uur. Een stuk krachtiger dus.
[Afbeelding]
Ik ga de Stenkol lader bij de Ikea halen.
Overigens denk ik dat het "krachtig" zijn niet de doorslaggevende factor hoeft te zijn. Als je nu 4 uur bezig bent in plaats van 8 heb ik voor geen van beide geduld. Je zult toch extra cellen of een debiel snelle lader nodig hebben als je duimen loopt te draaien bij het batterij laden. Wat ik wel wil is dat als ik de batterijen dan wissel en de lege in de lader stop dat ik die mag vergeten en dat de volgende keer dat ik er aan denk ze 1) allemaal vol en gelijk geladen zijn en 2) niet doorbakken zijn door mijn lader of mijn huis in de brand hebben gestoken.
Dus die GP gaat in paren, da's inderdaad jammer. Er is een review van een vergelijkbare lader op lygte-info.dk: GP Recyko+ Pro U411.
Daar heeft de lader alleen een ingebouwde timer, en verder niets. Als je er volle batterijen in doet laadt hij net zo lang als met lege, en als je cellen veel capaciteit hebben laadt hij niet voldoende. Ik denk dat dit de "auto cut-off" is die op de verpakking staat. Ik denk dat de Action lader vergelijkbaar of hetzelfde is en ik raad zo een lader niet aan.

[ Voor 18% gewijzigd door Involvement op 23-11-2024 15:44 ]
Je doet het hier wel klinken alsof dat antwoord al veel eerder gegeven was.nero355 schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:10:
Dat is gewoon 2100 door 700 dan wel 350 delen en dan ben je er zoals hier al uitgelegd :
[...]
GP verkoopt onder andere via de Albertheijn en de Mediamarkt batterijen AAA en AA waarbij de batterijen verpakt zitten in een goedkope USB lader. Precies zoals jij hebt opgespoord. Voor een pakketje wat even veel kost als de batterijen alleen, moet het wel een twijfelachtige lader zijn. Hoogstens geschikt om iemand die nog nooit met oplaadbare batterijen heeft gewerkt aan zijn of haar eerste setje te helpen. Hoewel de batterijen die er in zitten best aardig zijn.Involvement schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:38:
[...]
Ik denk dat hij je zal bevallen.
Overigens denk ik dat het "krachtig" zijn niet de doorslaggevende factor hoeft te zijn. Als je nu 4 uur bezig bent in plaats van 8 heb ik voor geen van beide geduld. Je zult toch extra cellen of een debiel snelle lader nodig hebben als je duimen loopt te draaien bij het batterij laden. Wat ik wel wil is dat als ik de batterijen dan wissel en de lege in de lader stop dat ik die mag vergeten en dat de volgende keer dat ik er aan denk ze 1) allemaal vol en gelijk geladen zijn en 2) niet doorbakken zijn door mijn lader of mijn huis in de brand hebben gestoken.
Dus die GP gaat in paren, da's inderdaad jammer. Er is een review van een vergelijkbare lader op lygte-info.dk: GP Recyko+ Pro U411.
Daar heeft de lader alleen een ingebouwde timer, en verder niets. Als je er volle batterijen in doet laadt hij net zo lang als met lege, en als je cellen veel capaciteit hebben laadt hij niet voldoende. Ik denk dat dit de "auto cut-off" is die op de verpakking staat. Ik denk dat de Action lader vergelijkbaar of hetzelfde is en ik raad zo een lader niet aan.
En verklaar dit dan eens:nero355 schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:10:
[...]
Dat is gewoon 2100 door 700 dan wel 350 delen en dan ben je er zoals hier al uitgelegd :
Ik was net bij de Lidl en zag 4 stuks Tronic 2400 mAH oplaadbare batterijen.
Aan de zijkant van de batterijen staat:
7 uur opladen bij 500 mAh.
Dus niet 2400/500=4,8 uur of circa 5 uur. Maar 40% langere oplaadtijd dan verwacht.
Dus als ik 1 of 2 stuks 2400 mAh zou opladen bij 700 mAh in de stenkol lader zou de oplaadtijd mogelijk het volgende zijn:
2400/700=3,4 uur x 1,4= 4,8 uur> wordt waarschijnlijk 5 uur.
Ik ben al lang blij dat ik 5 uur moet wachten op 2 batterijen op te laden, dan 4 stuks voor 2 dagen (48 uur) op te laden).
Heel snel opladen kan zekers: 15 minuten van 2 stuks 1600 mAh NiMh batterijen in de Varta ultra fast charger. 8000 mAh aan stroom krijgen 1-2 oplaadbare batterijen. Veel meer dan de stenkol lader die 700 mAh geeft.
Gaan de batterijen denk ik wel binnen no-time kapot. Mogelijk binnen 2-3 jaar zijn ze aan vervanging toe.

https://www.varta-ag.com/...te/lcd-ultra-fast-charger
Op zich is het geen echt drama om twee redenen. Enerzijds werkt de timer best goed samen met deze capaciteit batterij. Gebruik je deze lader dus alleen met deze set batterijen is er niet echt een man overboord. Anderzijds bevatten oplaadbare cellen als het goed is een katalysator die het elektrolyt dat gesplitst wordt weer recombineert tot water. Als de laadstroom klein is, is dat voldoende om niet te gassen als je ze blijft laden. Dit werkt alleen bij kleine laadstromen en balanceert de cellen als ze in serie staan. Er is in mijn optiek dus niets kritisch mis mee, maar als iemand me zou vragen om een universele lader zou ik sowieso de Stenkol aanraden omdat die voor dezelfde prijs beter is dan deze en best een aantal duurdere laders.ucsdcom schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:39:
[...]
GP verkoopt onder andere via de Albertheijn en de Mediamarkt batterijen AAA en AA waarbij de batterijen verpakt zitten in een goedkope USB lader. Precies zoals jij hebt opgespoord. Voor een pakketje wat even veel kost als de batterijen alleen, moet het wel een twijfelachtige lader zijn. Hoogstens geschikt om iemand die nog nooit met oplaadbare batterijen heeft gewerkt aan zijn of haar eerste setje te helpen. Hoewel de batterijen die er in zitten best aardig zijn.
Dit is een beetje een 'blast from the past' eigenlijk, en verwijst een beetje naar de laders van vroeger. De laad-/ontlaadefficiëntie van Ni-MH is eigenlijk best goed, en mijn simpele berekening werkt best aardig als het vol geladen zijn van de cel goed wordt gedetecteerd. De volgende grafieken komen van de lygte-info.dk review van de witte Ikea Ladda AA's:phantom09 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:00:
En verklaar dit dan eens:
Dus niet 2400/500=4,8 uur of circa 5 uur. Maar 40% langere oplaadtijd dan verwacht.
Dus als ik 1 of 2 stuks 2400 mAh zou opladen bij 700 mAh in de stenkol lader zou de oplaadtijd mogelijk het volgende zijn:
Ik ben al lang blij dat ik 5 uur moet wachten op 2 batterijen op te laden, dan 4 stuks voor 2 dagen (48 uur) op te laden).
:strip_exif()/f/image/aZ3zXiCVI5qPQB2ZTrm3sico.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/S5XgCO8brXZScN7YWQeCjJrb.png?f=user_large)
Bij de ontlaadtest komt er bij redelijke stromen (≤1A) 2,4-2,5Ah uit, en het laden duurt met 1A tussen de 152 en 155 minuten, wat een capaciteit van 2,53-2,58Ah geeft. Je ziet bij de kleinere stromen dat de capaciteit nog een beetje fluctueert bij de eerste paar keer laden/ontladen. Je ziet ook hoe hier -ΔV/t wordt gebruikt voor het detecteren van het einde van de laadtoestand.
Waar deze weergave vandaan komt is van vroeger, toen laders geen detectie van laadtoestand of timers hadden en je het gewoon zelf bij moest houden. De batterij vermeldde dan hoe lang je moest laden op de stroom die een mogelijke lader leverde. De stroom was daarom ook niet zo groot, en het systeem rekende op de eerdergenoemde katalysator om te zorgen dat de in serie staande cellen allemaal geladen werden. Het genoemde getal is waarschijnlijk ook de uiterste stroom waarmee je die de batterij zonder problemen kan overladen. Dat hoeft echter niet, en een fatsoenlijke lader (zoals die van Ikea) zal stoppen voor de genoemde tijd.
Ligt er aan. Het is best goed mogelijk om batterijen te maken die beter tegen grote laadstromen kunnen. Vaak verlies je dan wat aan capaciteit, dat zie je bijvoorbeeld vaak bij de accu's van gereedschap. Zulke Li-ion cellen zijn vaak maar iets van 2Ah per stuk, terwijl 3,5Ah haalbaar is, dat gebeurde in de Ni-Cd tijd ook. Je kunt ze echter wel heel snel laden en ontladen. Bij deze lader staat er bij dat ze uit gingen van specifieke 1600mAh cellen, die ik in hun portfolio niet echt terug heb kunnen vinden. Ze hebben wel een "phone" serie met 1600mAh AA'tjes, maar het is niet duidelijk of dat die zijn. Dat zijn vaak wel robuustere cellen, ze heten ook weleens "DECT" batterijen en worden door verschillende fabrikanten aangeboden. In die telefoons wordt nog steeds op barbaarse wijze 24/7 stroom in de cellen geperst en gewone cellen trekken dat vrij matig. Ik vermoed dat er gewoon wat meer katalysator in zo een cel zit, maar ik heb dat nooit ergens bevestigd gezien. Ik weet niet of ze beter tegen grote laadstromen kunnen, want dat kan ik niet echt verklaren.Heel snel opladen kan zekers: 15 minuten van 2 stuks 1600 mAh NiMh batterijen in de Varta ultra fast charger. 8000 mAh aan stroom krijgen 1-2 oplaadbare batterijen. Veel meer dan de stenkol lader die 700 mAh geeft.
Gaan de batterijen denk ik wel binnen no-time kapot. Mogelijk binnen 2-3 jaar zijn ze aan vervanging toe.![]()
[ Voor 4% gewijzigd door Involvement op 23-11-2024 21:17 ]
Op voorwaarde dat men wat vaker de Search bovenaan gebruikt : Eigenlijk welInvolvement schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:38:
Je doet het hier wel klinken alsof dat antwoord al veel eerder gegeven was.
Involvement schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:38:
Je zult toch extra cellen of een debiel snelle lader nodig hebben als je duimen loopt te draaien bij het batterij laden.
Ik heb ooit een GP V800C gekocht en die heb ik nog steeds : 4 x 2700 mAh in 60 minuten opladen was toen echt een revolutiephantom09 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:00:
Heel snel opladen kan zekers: 15 minuten van 2 stuks 1600 mAh NiMh batterijen in de Varta ultra fast charger. 8000 mAh aan stroom krijgen 1-2 oplaadbare batterijen. Veel meer dan de stenkol lader die 700 mAh geeft.
Gaan de batterijen denk ik wel binnen no-time kapot. Mogelijk binnen 2-3 jaar zijn ze aan vervanging toe.![]()

Dat je daarbij de batterijen kookte zowat en de kleine fan onderaan flink zijn best deed alles te koelen was maar bijzaak : Die batterijen moesten A.S.A.P. 100% FULL zijn

Dus ik gok dat die Varta ook een beetje in die categorie valt : Het is niet gezond voor je batterijen, maar wij als merk bieden het nog steeds wel aan, want prestige dingetje
Er staat zoveel op verpakkingen, maar wij weten wel beter ondertussen in dit topic : Niet te snel, Niet te langzaam laden.phantom09 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:00:
En verklaar dit dan eens:
Dan komt het allemaal wel goed
Wat ik al eerder zei : Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen en vooral afhangt van de staat/toekomstige slijtage van de batterijenDus als ik 1 of 2 stuks 2400 mAh zou opladen bij 700 mAh in de stenkol lader zou de oplaadtijd mogelijk het volgende zijn:
"It's funny because it's true!"Involvement schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:19:
Ze hebben wel een "phone" serie met 1600mAh AA'tjes, maar het is niet duidelijk of dat die zijn.
Dat zijn vaak wel robuustere cellen, ze heten ook weleens "DECT" batterijen en worden door verschillende fabrikanten aangeboden.
In die telefoons wordt nog steeds op barbaarse wijze 24/7 stroom in de cellen geperst en gewone cellen trekken dat vrij matig.
Overigens heb je ook andere draadloze apparaten die blijven druppelladen zoals draadloze hoofdtelefoons bijvoorbeeld : Sennheiser RS 175
En gek genoeg houden de LSD batterijen die ik erin heb gedaan het langer vol dan de batterijen die origineel erin zaten
#WhateverWorks!
Er is best een snelle vooruitgang geweest. De eerste Ni-MH hadden veel zelfontlading en een matige levensduur, maar dat is in een paar jaar bijna volledig verdwenen. In de overgang kan je best weleens de "verkeerde" cellen hebben gehad. Je kunt je ook nauwelijks meer voorstellen dat de NiCd van vroeger niet bekend stonden om hun zelfontlading, maar dat ze echt wel in een paar maanden leeg waren. Ik kan me ook herinneren dat Ikea een tijdje ook speciale "robuuste" bruine cellen had met 1/3 van de capaciteit. Ik heb echter nooit kunnen ontdekken waar ze beter in waren, want met die witte heb ik in 7 jaar welgeteld één slachtoffer geteld. Ik heb er nog nooit maar één leeg gehad door zelfontlading.nero355 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:43:
Overigens heb je ook andere draadloze apparaten die blijven druppelladen zoals draadloze hoofdtelefoons bijvoorbeeld : Sennheiser RS 175
En gek genoeg houden de LSD batterijen die ik erin heb gedaan het langer vol dan de batterijen die origineel erin zaten
#WhateverWorks!
Alleen zitten er nu GP Recyko NiMH AA's in de hoofdtelefoon dus in principe alleen speciaal omdat ze LSD zijnInvolvement schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:15:
Ik kan me ook herinneren dat Ikea een tijdje ook speciale "robuuste" bruine cellen had met 1/3 van de capaciteit.
Ik heb echter nooit kunnen ontdekken waar ze beter in waren, want met die witte heb ik in 7 jaar welgeteld één slachtoffer geteld.
Volgens mij is dat dus maar alleen een korte periode een probleem geweest. Kom nog maar eens aan niet-LSD batterijen, volgens mij is dat helemaal niet zo makkelijk meer. Voor mij is het geen criterium meer, ik heb al jaren geen zelfontlading meer kunnen ontdekken in oplaadbare batterijen. Sterker nog, ik stop ze met redelijk succes in klokken en afstandsbedieningen zonder er last van te hebben.
En hoeveel maanden of jaren moest je de oplaadbare batterijen weggooien als je ze binnen 60 min snel ging opladen? Gaan ze dan veel korter mee?nero355 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:43:
[...]
Ik heb ooit een GP V800C gekocht en die heb ik nog steeds : 4 x 2700 mAh in 60 minuten opladen was toen echt een revolutie![]()
![]()
Dat je daarbij de batterijen kookte zowat en de kleine fan onderaan flink zijn best deed alles te koelen was maar bijzaak : Die batterijen moesten A.S.A.P. 100% FULL zijn![]()
![]()
Dus ik gok dat die Varta ook een beetje in die categorie valt : Het is niet gezond voor je batterijen, maar wij als merk bieden het nog steeds wel aan, want prestige dingetje
Kan ik je niet vertellen, want niet bijgehoudenphantom09 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:25:
En hoeveel maanden of jaren moest je de oplaadbare batterijen weggooien als je ze binnen 60 min snel ging opladen?
Zeker weten, want in die tijd waren de GP Recyko modellen er nog niet dus kocht ik altijd die GP 2700 mAh en daarvan heb ik er heel wat kunnen weggooien na een tijdje !!!Gaan ze dan veel korter mee?
Nou moet ik wel daarbij zeggen dat ze het ook niet echt makkelijk hadden :
- Snel laden in de GP V800C lader.
- Snel ontladen in een Canon 580 EX II flitser.
En dan nog om de zoveel tijd onderhoud in de zin van bijladen zodat ze niet stuk gaan door te diep ontladen, maar dan dus ook weer in die GP V800C lader

Later ben ik dus overgegaan naar het volgende :
- Nitecore D4
- GP Recyko
- Panasonic Eneloop
- IKEA LADDA
En alleen in één of ander "noodgeval" slinger ik nog de GP V800C aan om effe snel te laden, maar in principe zit die 99,99% van de tijd gewoon mooi te wezen
De GP V800C laad met maximaal 7000 mAh. De Varta fast charger laad met 8000 mAh. Iets krachtiger.nero355 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:38:toon volledige bericht
[...]
Kan ik je niet vertellen, want niet bijgehouden
[...]
Zeker weten, want in die tijd waren de GP Recyko modellen er nog niet dus kocht ik altijd die GP 2700 mAh en daarvan heb ik er heel wat kunnen weggooien na een tijdje !!!
Nou moet ik wel daarbij zeggen dat ze het ook niet echt makkelijk hadden :
- Snel laden in de GP V800C lader.
- Snel ontladen in een Canon 580 EX II flitser.
En dan nog om de zoveel tijd onderhoud in de zin van bijladen zodat ze niet stuk gaan door te diep ontladen, maar dan dus ook weer in die GP V800C lader
Later ben ik dus overgegaan naar het volgende :
- Nitecore D4
- GP Recyko
- Panasonic Eneloop
- IKEA LADDA
En alleen in één of ander "noodgeval" slinger ik nog de GP V800C aan om effe snel te laden, maar in principe zit die 99,99% van de tijd gewoon mooi te wezen
Snel laden lijkt leuk, maar als batterijen snel kapot gaan heb je er niks aan.
https://www.gebruikershan...w-handleiding-801109.html
Ik heb hier zelf als lader de Hama Powerex MH-C9000 Wizardone voor mijn Ladda batterijen (zowel de AAA als de AA 1900/2450). Voor op reis neem ik de Stenkol lader van Ikea mee.
Is het de moeite om die Hama te vervangen door een Nitecore D4? Als in ; dat hij mogelijk wel of niet beter is dan mijn HAMA lader?
Of is er een betere dan die HAMA?
Is het de moeite om die Hama te vervangen door een Nitecore D4? Als in ; dat hij mogelijk wel of niet beter is dan mijn HAMA lader?
[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 24-11-2024 10:36 ]
Wat is de beste batterijlader? Waar je moet op letten.phantom09 schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:46:toon volledige bericht
[...]
Ik heb al; een lader:
https://www.todotipo.nl/e...et-charger-4-x-aa-2-x-aaa
Echter als duurt het laden erg lang, ik stop 4 AA batterijen er in rond 19:00 en de volgende avond na 24 uur laden is hij nog niet klaar (lampje zou uit moeten gaan als hij klaar is) Soms duurt het zelfs 48 uur...![]()
Zag een andere recentere lader die 4x AA van 1600 mAh oplaad in 4 uur. 4x AA 2400 mAh zou dan grof geschat 6 uur moeten duren.
Tevens een percentage aflezer zodat je kan zien hoever hij is.
https://www.bol.com/nl/nl...2RsAhMEAQYBSABEgLKtPD_BwE
Voor 25 euro kan ik 5x4= 20 AA oplaadbare batterijen kopen i.p.v. 1 lader + 4 AA.
Niet echt lonend dus.
https://www.oplaadbare-ba...ijlader-snel-lader-kopen/
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Oef, is dit toch even een Jip en Janneke verhaal zeg... Volgens mij staat er op deze pagina met reacties meer informatie dan op die hele site (die bovendien ook nog eens een commerciëel belang heeft). Wat staat er op deze site dat een antwoord geeft op de vraag van @maartend?Xfile schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:25:
[...]
Wat is de beste batterijlader? Waar je moet op letten.
Zo op het eerste gezicht is mijn antwoord ondubbelzinnig "nee". Je hebt al twee fatsoenlijke laders, en eigenlijk geen probleem dat opgelost kan worden. Waarom wil je de lader vervangen? Er zal vast een betere lader zijn ergens, maar is er niet een betere bestemming voor je geld? Ik pleit voor de Stenkol als aanrader voor mensen die er niet over willen hoeven nadenken, maar als je van gadgets houdt is zo een Hama zoals jij hebt best een aardige. Ik raad aan een lader van grofweg 1A laadstroom te gebruiken omdat je dan een fatsoenlijke detectie van het einde van het laden hebt, maar je de mindere onder de batterijen niet meteen kapotgrillt. Je Hama voldoet hier al aan, en die Stenkol voldoet ook voor normaal gebruik.maartend schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:32:
Ik heb hier zelf als lader de Hama Powerex MH-C9000 Wizardone voor mijn Ladda batterijen (zowel de AAA als de AA 1900/2450). Voor op reis neem ik de Stenkol lader van Ikea mee.
Stiekem wil ik eigenlijk ook wel zo een hip model, maar rationeel gezien heb ik helemaal niets aan het analyseren of conditioneren van mijn cellen, want ik ben het probleem dat dit oplost nog niet tegen gekomen. Cellen direct uit de verpakking hebben misschien eens 100mAh minder capaciteit of een tiental mΩ hogere interne weerstand, maar daar merk ik niets van en dat verdwijnt vanzelf als ik ze een keer op "natuurlijke wijze" een laad-/ontlaadcyclus geef. Zelfde geldt voor statusinformatie: een batterij op zijn retour hoef ik pas te weten als hij stuk is, want ik kan er in de loop van het proces toch niets aan doen. Een stervende batterij kan je niet redden als je er op tijd bij bent, terwijl ze ook zo duur niet zijn dat je dit koste wat het kost wil doen, zeker als je de relatief goedkope Ladda's gebruikt. Voor de kostprijs van zo een lader kan je best veel batterijen kopen.
Als ik zo een ding zou hebben is het natuurlijk wel interessant om te delen wat je ervaringen zijn met verschillende afkomst batterijen. Als je zo iemand bent die dat bijhoudt is dat soort informatie natuurlijk wel interessant om te delen met je mede-tweakers, want dat komt in een topic als dit natuurlijk wel van pas.
[ Voor 4% gewijzigd door Involvement op 24-11-2024 15:44 ]
Thnx. De Ikea lader is voor op reis, licht, past goed in reiskoffer of rugzak (howel ik voor trektochten die 2-AA lader heb van ikea, die weegt nix en kan via USB.Involvement schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:42:
[...]
Zo op het eerste gezicht is mijn antwoord ondubbelzinnig "nee".
Rest van verhaal
Maar dan hou ik alles zoals het is.
Mijn vraag kwam voort uit feit dat ik die HAMA al heel wat jaren heb en dacht dat eea weer extreem verbeterd zou zijn. Blijkbaar niet echt en dan hou ik het lekker bij wat ik heb,
Thnx! voor de link : Ik was al die waardes helemaal vergetenphantom09 schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:46:
De GP V800C laad met maximaal 7000 mAh. De Varta fast charger laad met 8000 mAh. Iets krachtiger.
Snel laden lijkt leuk, maar als batterijen snel kapot gaan heb je er niks aan.
https://www.gebruikershan...w-handleiding-801109.html
Geloof dat ik de lader al sinds 2008 of zo heb...

Nitecore D4 = € 25 lader grofweg die alleen oplaadt.maartend schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:32:
Hama C9000 = € 50 lader grofweg die ook kan analyseren en refreshen en zo...
Dus alleen als je nog meer spul dan alleen NiMH AA/AAA wilt opladen heeft het nut
Gewoon een paar laders binnen je budget kiezen en op https://lygte-info.dk/inf...riesAndChargers%20UK.html de Review lezen zou ik zeggenXfile schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:25:
Wat is de beste batterijlader? Waar je moet op letten.
Zo hoog hoeft het niet te zijn hoor : Met ongeveer 1/3 ervan ben je er alInvolvement schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:42:
Ik raad aan een lader van grofweg 1A laadstroom te gebruiken omdat je dan een fatsoenlijke detectie van het einde van het laden hebt.
Waar het omgaat is dat een lader met aparte laadkanalen het beste is. Dat heeft de lader die ik gebruik ook, de PowerEX MH-C9000.Involvement schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:27:
[...]
Oef, is dit toch even een Jip en Janneke verhaal zeg... Volgens mij staat er op deze pagina met reacties meer informatie dan op die hele site (die bovendien ook nog eens een commerciëel belang heeft). Wat staat er op deze site dat een antwoord geeft op de vraag van @maartend?
Sommige laders hebben geen aparte laadkanalen. Bij aankoop van een lader moet daar op gelet worden.
[ Voor 10% gewijzigd door Xfile op 25-11-2024 10:37 ]
OK, fair enough. In mijn hoofd was het recenter genoemd, maar het bleek alweer een goed aantal posts terug:Xfile schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:24:
[...]
Waar het omgaat is dat een lader met aparte laadkanalen het beste is. Dat heeft de lader die ik gebruik ook, de PowerEX MH-C9000.
Sommige laders hebben geen aparte laadkanalen. Bij aankoop van een lader moet daar op gelet worden.
Het is inderdaad iets dat je makkelijk over het hoofd ziet, en best irritant omdat er zat apparaten zijn die een oneven aantal batterijen gebruiken. Op één of andere manier blijven een aantal fabrikanten inferieure laders maken zonder dat je er echt goedkoper mee uit bent.Involvement schreef op maandag 18 november 2024 @ 00:09:
Effe iets heeeel anders :
Laden jullie weleens Li-ion batterijen op die aan elkaar vast zitten gekoppeld
Misschien een gekke vraag, maar onlangs had ik met zoiets te maken : https://www.omteklussen.n...dbaar-10w-1000-lumen.html
Na jarenlange dienst wilde het gekke ding ineens niet meer opladen dus ik natuurlijk meteen de schroevendraaiers erbij gepakt en alles uit elkaar gehaald

Daarin zat zoiets : https://www.custom-batter...-lithium-ion-battery.html
Dus 2 x 18650 Li-ion batterijen die samen voor 3,7 Volt en 4400 mAh aan capaciteit zorgen blijkbaar volgens de officiële specificaties van de werklamp.
En nou vraag ik me dus af of ik na het verwijderen van de folie en de papieren bescherming aan de + en - minpolen het geheel op zijn zij zou kunnen plaatsen in een https://charger.nitecore.com/product/d4/ waarbij dus maar 1 van de 2 batterijen contact maakt met de oplaadpunten
IMHO verander ik niks voor de lader, want die ziet dan toch gewoon één hele grote Li-ion 18650 batterij in feite ?!
Disclaimer : Ik heb echt 0,0 ervaring met Li-ion batterijen opladen/modificeren dus misschien is bovenstaand wel een heel dom idee !!
Zo is het algemeen bekend dat je er niet aan moet gaan (de)solderen, want grote BOEM!!! en zo
Laden jullie weleens Li-ion batterijen op die aan elkaar vast zitten gekoppeld
Misschien een gekke vraag, maar onlangs had ik met zoiets te maken : https://www.omteklussen.n...dbaar-10w-1000-lumen.html
Na jarenlange dienst wilde het gekke ding ineens niet meer opladen dus ik natuurlijk meteen de schroevendraaiers erbij gepakt en alles uit elkaar gehaald
Daarin zat zoiets : https://www.custom-batter...-lithium-ion-battery.html
Dus 2 x 18650 Li-ion batterijen die samen voor 3,7 Volt en 4400 mAh aan capaciteit zorgen blijkbaar volgens de officiële specificaties van de werklamp.
En nou vraag ik me dus af of ik na het verwijderen van de folie en de papieren bescherming aan de + en - minpolen het geheel op zijn zij zou kunnen plaatsen in een https://charger.nitecore.com/product/d4/ waarbij dus maar 1 van de 2 batterijen contact maakt met de oplaadpunten
IMHO verander ik niks voor de lader, want die ziet dan toch gewoon één hele grote Li-ion 18650 batterij in feite ?!
Disclaimer : Ik heb echt 0,0 ervaring met Li-ion batterijen opladen/modificeren dus misschien is bovenstaand wel een heel dom idee !!
Zo is het algemeen bekend dat je er niet aan moet gaan (de)solderen, want grote BOEM!!! en zo
Voor thuisgebruik is het beste om degelijke lader aan te schaffen die jaren meegaat. Bijvoorbeeld de opvolger van de PowerEX MH-C9000: de Maha Powerex MH-C9000 PRO.Involvement schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:48:
[...]
OK, fair enough. In mijn hoofd was het recenter genoemd, maar het bleek alweer een goed aantal posts terug:
[...]
Het is inderdaad iets dat je makkelijk over het hoofd ziet, en best irritant omdat er zat apparaten zijn die een oneven aantal batterijen gebruiken. Op één of andere manier blijven een aantal fabrikanten inferieure laders maken zonder dat je er echt goedkoper mee uit bent.
Een 18650 cell levert, opgeladen, 3,7 V. Dus dan zouden beide cellen parallel staan.nero355 schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:52:
Dit kun je makkelijk controleren als je dat plastic weghaalt en kijkt hoe de bedrading is aangesloten.
Maar als dit setje al zoveel jaar oud is, en altijd geladen werd met de bijbehorende (?) lader, dan zit het er dik in dat de cellen gewoon 'op' zijn.
Volgens mij kun je dan beter twee nieuwe cellen met b.v. een soldeerlip bestellen en die gebruiken.
Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.nkon.nl/recha...voering/u-soldeerlip.html
Breek me de bek niet open:Involvement schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:38:
[...]
In het geval van batterijen ben ik niet eens bang voor namaak, maar gewoon voor de gewone productie van sommige merkbatterijen. Duracell in het bijzonder verkoopt gewoon rotzooi.
ehtweak in "De prijs van batterijen"
Dat is dus inderdaad ook zoehtweak schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:20:
Een 18650 cell levert, opgeladen, 3,7 V. Dus dan zouden beide cellen parallel staan.
Dit kun je makkelijk controleren als je dat plastic weghaalt en kijkt hoe de bedrading is aangesloten.
Tijdens het laden zitten er 4 LED's te branden of gaan één voor één branden : 25/50/75/100% opgeladen indicatie.Maar als dit setje al zoveel jaar oud is, en altijd geladen werd met de bijbehorende (?) lader, dan zit het er dik in dat de cellen gewoon 'op' zijn.
En op dit moment brandt er maar 1 LED heel flauw/zwak als je de lader erop zet dus heb ik het idee dat de elektronica die het laden verzorgt ergens kapot is gegaan en vandaar mijn idee om de batterijen een keer op te laden op een andere manier
Dat kan altijd nog en is opzich geen probleem, hoewel men dus altijd zegt dat Li-ion aan elkaar solderen best wel een trucky toestand is en je echt goed moet opletten dat de spanning zo laag mogelijk is en dergelijke...Volgens mij kun je dan beter twee nieuwe cellen met b.v. een soldeerlip bestellen en die gebruiken.
Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.nkon.nl/recha...voering/u-soldeerlip.html
Met Li-ion kan dit gewoon, de spanning op de cellen hangt heel sterk samen met de laadtoestand en de laadstromen zijn daardoor inherent gebalanceerd. Zo worden ze in de lamp ook geladen, en het verhoogt alleen de extern waargenomen capaciteit. Voor Li-ion is de laadsnelheid ook veel minder belangrijk, de 'end of charge' indicatie is volledig op de instantane spanning gebaseerd. Deze strategie werkt niet met nikkelgebaseerde chemie of LiFePO4 cellen omdat de spanning nauwelijks verandert over de laadtoestand van de cel.nero355 schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:52:
Goed dat je jezelf ervan bewust bent, maar als je zeker bent dat dit LiCoO2 cellen zijn (de meest voorkomende met de aangegeven 3,7V nominale spanning) kan je zo een koppel gewoon met een externe Li-ion lader opladen zonder trucage om het te laten werken.Disclaimer : Ik heb echt 0,0 ervaring met Li-ion batterijen opladen/modificeren dus misschien is bovenstaand wel een heel dom idee !!
Zo is het algemeen bekend dat je er niet aan moet gaan (de)solderen, want grote BOEM!!! en zo![]()
Solderen is een slecht idee, ook met andere soorten batterij. Ik heb weleens met penlights geëxperimenteerd, maar dat was geen succes. Met wat trucage (fluxgebruik, extreem snel voorvertinnen met een hete bout of soldeerpotje) lukt het wel, maar mijn resultaten waren inconsistent. Ik zou zeker geen Li-ion cellen gaan solderen, dat moet worden gepuntlast. Als je toch iets wil aansluiten op een Li-ion cel kan je ze bijvoorbeeld bij NKON kopen met soldeerlippen: https://www.nkon.nl/tags. Het kost wat extra, maar kan voor reparaties waar 'in situ' aansluiten de enige optie is handig zijn.
Dat kan inderdaad, en we kunnen ook allemaal een Miele wasmachine en Hilti gereedschap aanschaffen anticiperende dat die degelijker zijn en langer mee gaan, maar dat neemt niet weg dat zo een Ikea lader ook best weleens lang mee kan gaan. Een Beko wasmachine en een Parkside accuboormachine zouden ook weleens lang mee kunnen gaan zonder dat je de investering in een merknaam hoeft te doen. Zo een nadruk op degelijkheid zou ik juist in een industriële of commerciële omgeving verwachten.Xfile schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:06:
[...]
Voor thuisgebruik is het beste om degelijke lader aan te schaffen die jaren meegaat. Bijvoorbeeld de opvolger van de PowerEX MH-C9000: de Maha Powerex MH-C9000 PRO.
Ik wil niemand ontmoedigen die Maha te kopen, het is zeker een mooi ding met handige functies en waar de goede werking bekend is, maar als een goed gebouwde en functionele lader maar €5 hoeft te kosten ga ik geen 12x duurdere Maha aanraden als je die extra functionaliteit niet nodig hebt. Ik bezit die Stenkol lader zelf en heb ze aan andere gegeven, ik heb hem getest en er één open gesloopt en zie er niets mis mee en heb er nog nooit één kapot zien gaan. Voor mensen die genoeg hebben aan een go/no-go terugmelding is het IMHO gewoon gratis geld.
[ Voor 3% gewijzigd door Involvement op 06-12-2024 13:39 ]
Ik koop liever een degelijk apparaat waarvan minder kans op gebreken is.Involvement schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:38:
[...]
Dat kan inderdaad, en we kunnen ook allemaal een Miele wasmachine en Hilti gereedschap aanschaffen anticiperende dat die degelijker zijn en langer mee gaan, maar dat neemt niet weg dat zo een Ikea lader ook best weleens lang mee kan gaan. Een Beko wasmachine en een Parkside accuboormachine zouden ook weleens lang mee kunnen gaan zonder dat je de investering in een merknaam hoeft te doen. Zo een nadruk op degelijkheid zou ik juist in een industriële of commerciële omgeving verwachten.
Ik wil niemand ontmoedigen die Maha te kopen, het is zeker een mooi ding met handige functies en waar de goede werking bekend is, maar als een goed gebouwde en functionele lader maar €5 hoeft te kosten ga ik geen 12x duurdere Maha aanraden als je die extra functionaliteit niet nodig hebt. Ik bezit die Stenkol lader zelf en heb ze aan andere gegeven, ik heb hem getest en er één open gesloopt en zie er niets mis mee en heb er nog nooit één kapot zien gaan. Voor mensen die genoeg hebben aan een go/no-go terugmelding is het IMHO gewoon gratis geld.
Zo heb ik een Siemens wasmachine en een Liebherr koelkast. En Makita boormachine et cetera.
En het is niet alleen de merknaam die je koopt.
Iedereen moet het voor zich zelf weten.
Btw ik heb Ladda batterij i.p.v. Eneloop batterijen. Dat wel weer.
De Stenkol lader van de Ikea valt toch tegen. Als ik vrij nieuwe oplaadbare batterijen er in doe dan laad hij inderdaad snel op, binnen 2-3 uur. Echter ik heb ook iets oudere oplaadbare batterijen van de Aldi AAA 1,2 Volt. Die zitten op 1,24 Volt. Als ik deze wil opladen dan blinkt hij 10 keer wit. Hierna blijft hij rood knipperen. Eerst dacht ik dat dit komt omdat de batterijen van buiten komen en koud zijn, maar ook na een tijdje (als de batterjien op temperatuur zijn) accepteerd hij ze niet.Involvement schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:38:
[...]
Ik denk dat hij je zal bevallen.
Ik heb toen mijn ouderwetse Varta lader er weer bij gepakt en ze hier mee opgeladen voor een uurtje of 2.
Toen zaten ze op 1,45 Volt (vol opgeladen dus). Ook opnieuw instoppen in de Stenkol blijft hij rood knipperen.
Jammer dat de Stenkol zo gevoelig is. Zonde om goed werkende batterijen die 1,5 oud zijn te moeten weggooien terwijl ze nog goed zijn.
Het lijkt er op dat mijn Ikea Ladda YH-990BF niet meer werkt op de buitenste posities ... Ik had er 4 grijze Ikea oplaadbare batterijen AAA er in gestopt, maar daar ging het rode lampje knipperen. Daarna 1 voor 1 de verschillende posities gebruikt om te kijken wat er gebeurt. De "eerste" (er zit volgens mij geen echte nummer volgorde op) doet helemaal niets, de tweede en derde gaan laden .. de vierde gaat rood knipperen.
Heeft het nog zin om er verder in te duiken? Of kan ik beter een nieuwe oplader gaan kopen?
Heeft het nog zin om er verder in te duiken? Of kan ik beter een nieuwe oplader gaan kopen?
Het klinkt een beetje alsof je batterijen een hoge interne weerstand hebben, want dat is hetgeen waar de lader voornamelijk op lijkt te letten (en een goede manier om het verschil met alkaline batterijen te zien). Ik weet niet welke batterijen je er in hebt getest, maar ik neig daar het probleem te zoeken. Laden in 2 uur zou betekenen dat ze nog 1400mAh zijn (als je ze per twee laadt), als er echt een aantal al klaar zijn na 2 uur is de capaciteit ook niet meer echt je van het. Cellen die niet goed gesealed (kwaliteit) zijn of overladen zijn geweest (oude lader) verliezen elektrolyt, en dat geeft ook deze symptomen. De cel zal gewoon een spanning vasthouden, maar doordat het elektrolyt niet meer beschikbaar is om de stroom te geleiden zal die inkakken of omhoog schieten zodra er stroom in of uit gaat. Ik noemde eerder dat ik in de 7 jaar dat ik die Ikea cellen had er eentje kapot had, en die heeft deze symptomen ook. Hij werkt nog wel, maar de lader wijst hem af. In dit geval is de cel dus nog wel bruikbaar, maar niet goed genoeg om blind in te zetten en einde levensduur. In mijn situatie gaat het dus om het na 7 jaar (!) vroegtijdig afschrijven van €1,75, dus daarom ben ik er relatief tolerant voor.phantom09 schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:55:
[...]
De Stenkol lader van de Ikea valt toch tegen. Als ik vrij nieuwe oplaadbare batterijen er in doe dan laad hij inderdaad snel op, binnen 2-3 uur. Echter ik heb ook iets oudere oplaadbare batterijen van de Aldi AAA 1,2 Volt. Die zitten op 1,24 Volt. Als ik deze wil opladen dan blinkt hij 10 keer wit. Hierna blijft hij rood knipperen. Eerst dacht ik dat dit komt omdat de batterijen van buiten komen en koud zijn, maar ook na een tijdje (als de batterjien op temperatuur zijn) accepteerd hij ze niet.
Ik heb toen mijn ouderwetse Varta lader er weer bij gepakt en ze hier mee opgeladen voor een uurtje of 2.
Toen zaten ze op 1,45 Volt (vol opgeladen dus). Ook opnieuw instoppen in de Stenkol blijft hij rood knipperen.
Jammer dat de Stenkol zo gevoelig is. Zonde om goed werkende batterijen die 1,5 oud zijn te moeten weggooien terwijl ze nog goed zijn.
Overigens heb ik geen positieve bevestiging dat die Stenkol allemaal goed zijn, dus ik kan niet garanderen dat het daar aan ligt. Mijn steekproef van 5 stuks had 0 uitval/afwijzingsproblemen, maar ja: n=5. Vuile contacten kunnen dit ook veroorzaken, dus misschien is het probleem zo iets simpels. Corrosie had ik vroeger nog wel met een oude lader waar ooit een alkaline in had gelekt (want die zijn niet oplaadbaar), en dat contact is nooit meer helemaal bruikbaar geworden en ik had dan af en toe batterijen die uiteindelijk niet goed geladen waren. Een beetje contactspray of gewoon met een papiertje met wat alcohol de contacten afvegen kan misschien helpen.
[ Voor 9% gewijzigd door Involvement op 19-12-2024 15:53 ]
Met €5 voor een nieuwe zou ik dit alleen doen uit interesse. Heb je dat niet, dan is het gewoon een lader die zeker al wel een jaar of 10 mee moet zijn gegaan. Ik herken ze wel, maar volgens mij was dit in de tijd dat ze bij Ikea nog een eerdere (en mindere) generatie groen-zilveren oplaadbare batterijen verkochten (vergeleken met de mat-wit/-grijze van de latere jaren), en dat is best lang terug.duvekot schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:07:
Het lijkt er op dat mijn Ikea Ladda YH-990BF niet meer werkt op de buitenste posities ... Ik had er 4 grijze Ikea oplaadbare batterijen AAA er in gestopt, maar daar ging het rode lampje knipperen. Daarna 1 voor 1 de verschillende posities gebruikt om te kijken wat er gebeurt. De "eerste" (er zit volgens mij geen echte nummer volgorde op) doet helemaal niets, de tweede en derde gaan laden .. de vierde gaat rood knipperen.
Je kunt nog even kijken of misschien de contacten vuil zijn, en zo niet hem even open schroeven om te controleren of de soldeerverbindingen nog goed zijn. Kleine apparaten krijgen mechanisch veel te verduren en kunnen dergelijke schade hebben. Apparaten die net post-RoHS waren (toen loodsoldeer werd verboden in 2003) hadden nog wel last omdat zuivere tin betrouwbaarheidsproblemen geeft. Controleer ook de netstroomverbinding, want het zou natuurlijk kunnen dat het probleem helemaal niet met een specifiek slot samenhangt, en de volgende keer een ander slot treft omdat het snoer dan net anders lag (instinker). Defecte elco'tjes kunnen ook rare symptomen geven in een apparaat dat met een microcontroller werkt, maar wil je die vervangen dan moet je die net hebben liggen. Ik doe nog wel reparaties als dit, maar dat is meer omdat de soldeerbout en de componenten al klaar liggen, anders is het meer wanhoop. Daarvoor is dit apparaat niet bijzonder genoeg.
Klopt .. deze was gekocht samen met een aantal setjes van die groen/zilveren batterijen.Involvement schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:39:
[...]
Met €5 voor een nieuwe zou ik dit alleen doen uit interesse. Heb je dat niet, dan is het gewoon een lader die zeker al wel een jaar of 10 mee moet zijn gegaan. Ik herken ze wel, maar volgens mij was dit in de tijd dat ze bij Ikea nog een eerdere (en mindere) generatie groen-zilveren oplaadbare batterijen verkochten (vergeleken met de mat-wit/-grijze van de latere jaren), en dat is best lang terug.
Die nieuwe Ikea lader .. is die goed genoeg? Ik begreep dat deze oude eigenlijk wel heel goed was voor de prijs .. geen idee of dat ook nog zo is voor de nieuwe oplader van Ikea.
De Varta lader was nog niet klaar met het laden van mijn Aldi batterijen. Ik heb gewoon de gok genomen en ze 2 uur opgeladen en toen de voltage gecheckt. Ik wil wedden dat als ik wacht totdat de Varta lader klaar is dit wel een dag gaat duren. Mogelijk was 1 uur opladen ook voldoende om van 1,24 naar 1,45 volt te gaan.Involvement schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:24:toon volledige bericht
[...]
Het klinkt een beetje alsof je batterijen een hoge interne weerstand hebben, want dat is hetgeen waar de lader voornamelijk op lijkt te letten (en een goede manier om het verschil met alkaline batterijen te zien). Ik weet niet welke batterijen je er in hebt getest, maar ik neig daar het probleem te zoeken. Laden in 2 uur zou betekenen dat ze nog 1400mAh zijn (als je ze per twee laadt), als er echt een aantal al klaar zijn na 2 uur is de capaciteit ook niet meer echt je van het. Cellen die niet goed gesealed (kwaliteit) zijn of overladen zijn geweest (oude lader) verliezen elektrolyt, en dat geeft ook deze symptomen. De cel zal gewoon een spanning vasthouden, maar doordat het elektrolyt niet meer beschikbaar is om de stroom te geleiden zal die inkakken of omhoog schieten zodra er stroom in of uit gaat. Ik noemde eerder dat ik in de 7 jaar dat ik die Ikea cellen had er eentje kapot had, en die heeft deze symptomen ook. Hij werkt nog wel, maar de lader wijst hem af. In dit geval is de cel dus nog wel bruikbaar, maar niet goed genoeg om blind in te zetten en einde levensduur. In mijn situatie gaat het dus om het na 7 jaar (!) vroegtijdig afschrijven van €1,75, dus daarom ben ik er relatief tolerant voor.
Overigens heb ik geen positieve bevestiging dat die Stenkol allemaal goed zijn, dus ik kan niet garanderen dat het daar aan ligt. Mijn steekproef van 5 stuks had 0 uitval/afwijzingsproblemen, maar ja: n=5. Vuile contacten kunnen dit ook veroorzaken, dus misschien is het probleem zo iets simpels. Corrosie had ik vroeger nog wel met een oude lader waar ooit een alkaline in had gelekt (want die zijn niet oplaadbaar), en dat contact is nooit meer helemaal bruikbaar geworden en ik had dan af en toe batterijen die uiteindelijk niet goed geladen waren. Een beetje contactspray of gewoon met een papiertje met wat alcohol de contacten afvegen kan misschien helpen.
Hierbij een link naar de betreffende batterien:
https://img.offers-cdn.ne...re-batterijen-normal.jpeg
[ Voor 84% gewijzigd door phantom09 op 19-12-2024 16:08 ]
Wat mij betreft is de nieuwe beter dan de oude omdat hij voor elke positie een aparte terugmelding heeft van de status in plaats voor alles tegelijk, en omdat hij niet druppellaadt nadat de geladen toestand is bereikt (wat voor low self-discharge cellen onwenselijk is). De prijs van de oude ken ik niet meer, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat het nog minder dan €5 was eigenlijk, zeker als je er circa 10 jaar inflatie overheen gooit. Kans is alleen dat je oude Ikea batterijen door je nieuwe lader inmiddels ook worden geweigerd, want die zijn dan ook zo oud. Je vind een goede review van de lader op lygte-info.dk: Ikea Ladda YH-990BF. De site is spartaans en het engels van de schrijver is matig, maar de kwaliteit van de tests is goed.duvekot schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:01:
[...]
Klopt .. deze was gekocht samen met een aantal setjes van die groen/zilveren batterijen.
Die nieuwe Ikea lader .. is die goed genoeg? Ik begreep dat deze oude eigenlijk wel heel goed was voor de prijs .. geen idee of dat ook nog zo is voor de nieuwe oplader van Ikea.
Die Tronic batterijen waren nooit de beste, en als je lader in 2 uur van 1,25 naar 1,45V kan gaan weet ik één ding: als ze er 48 uur over doen om dan vol geladen te worden is de einde laaddetectie van je lader stuk. Mijn vermoeden is dat de batterijen een hoge interne weerstand hebben gekregen omdat je ze telkens zo lang hebt laten laden en het elektrolyt is ontbonden en ontsnapt.phantom09 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:07:
De Varta lader was nog niet klaar met het laden van mijn Aldi batterijen. Ik heb gewoon de gok genomen en ze 2 uur opgeladen en toen de voltage gecheckt. Ik wil wedden dat als ik wacht totdat de Varta lader klaar is dit wel een dag gaat duren. Mogelijk was 1 uur opladen ook voldoende om van 1,24 naar 1,45 volt te gaan.
Hierbij een link naar de betreffende batterien:
https://img.offers-cdn.ne...re-batterijen-normal.jpeg
Mijn voorlopige conclusie is dat je goedkope Aldi- en Action-batterijen hebt gekocht en jaren vastgehouden hebt aan een matige bejaarde lader en de Ikea Stenkol lader de schuld geeft. Dat had je misschien niet van tevoren kunnen weten, maar ik zou gewoon een paar pakken Ikea batterijen kopen en er van uit gaan dat als je altijd het goedkoopste koopt je gewoon af en toe je kop moet stoten. Ik heb ook goedkope batterijen gehad voor ik het Ladda-evangelie kwam verkondigen.
Ik heb onlangs uit nieuwsgierigheid zo'n ding gekocht om vooral relaxer mijn AAA batterijen op te kunnen laden, want in de Nitecore D4 zou ik toch eigenlijk wel nog steeds liever een soort adaptertje om de AAA batterijen heen willen hebben, zodat ze beter in het midden terechtkomen en blijvenphantom09 schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:55:
De Stenkol lader van de Ikea valt toch tegen.
Wat mij ondertussen is opgevallen : Stiekem wil je toch wel een displaytje hebben op je batterijenlader !!!
Opladen doet die prima, maar het verschil tussen :
- Een minder gezonde batterij die niet voorbij de 1,45 Volt komt.
- Een gezonde batterij @ 1,50 tot 1,55 Volt.
- Een ongezonde batterij die 1,6 Volt of zelfs nog hoger dan dat aangeeft.
Ziet hij niet (de Nitecore D4 ook niet !!) en kan je dus ook niet zelf spotten, want geen display...
Je ziet daarom ook niet dat een batterij met een te hoge interne weerstand heel lang heeft zitten laden en dus uiteindelijk eigenlijk naar je voorraad met "Batterijen die je niet voor belangrijke dingen moet gebruiken" kan verhuizen, ondanks dat deze is volgeladen...
Soort pensioen/ouderenflatje voor je batterijen zeg maar
Verder vind ik het aantal mA bij het opladen van 3 en 4 x AAA een beetje aan de lage kant, maar verder geen ramp opzich :
code:
1
2
3
| Current 4pcs 3pcs 2pcs 1pc AA/HR6 0.35A 0.46A 0.70A 0.70A AAA/HR03 0.20A 0.275A 0.40A 0.40A |
Eigenlijk zie ik daar liever niet lager dan 300 mA staan
En het opladen van 1 of 2 x AA omzetten naar een lagere waarde zou ook niet verkeerd zijn, maar daar heb ik dan gewoon de Nitecore D4 voor gelukkig!
Dat is juist heel goed, want dat is dus precies de manier waarop je te diep ontladen batterijen (soms) succesvol weer tot leven kan wekken : Je stopt ze een tijdje in een domme laderIk heb toen mijn ouderwetse Varta lader er weer bij gepakt en ze hier mee opgeladen voor een uurtje of 2.
En helaas werkt dat dus niet altijd even goed inderdaad...
Oww... bijna vergeten!Involvement schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:51:
Die Tronic batterijen waren nooit de beste
Onlangs ook in de LIDL geweest en zat te staren naar 8 stuks van die dingen voor € 7,99 maar ik kon het maar niet over mijn hart krijgen om ze te kopen hoe leuk die kleurtjes ook zijn, want nergens en dan ook echt NERGENS wordt er over LSD batterijen gesproken
Opzich wel zonde, want zouden een mooie concurrent van de IKEA LADDA's kunnen zijn!
[ Voor 10% gewijzigd door nero355 op 19-12-2024 16:56 ]
Dat is helaas schijn: de interne weerstand van batterijen neemt af met temperatuur en met laadtoestand. Een cel die leeg afgewezen wordt kan daarom soms (deels) geladen worden goedgekeurd, maar de cel is dan niets beter, en wordt dat ook niet meer. Mijn vermoeden is dat deze overtuiging uit de niet-LSD/Ni-Cd tijd komt, want dan zijn cellen vaker helemaal leeg (<0,5V) en is de interne weerstand maximaal.nero355 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:53:
Dat is juist heel goed, want dat is dus precies de manier waarop je te diep ontladen batterijen (soms) succesvol weer tot leven kan wekken : Je stopt ze een tijdje in een domme lader
En helaas werkt dat dus niet altijd even goed inderdaad...
De spanningen op een Ni-MH (of Ni-Cd) zijn contextueel, en variëren per fabrikant, temperatuur en de laadstroom. Een lader moet eigenlijk een -ΔV/Δt detectie doen op een voldoende grote stroom om vast te stellen of een cel geladen is. Ik denk dat de stromen die gekozen zijn in de Stenkol een heel goed compromis zijn tussen laaddetectie enerzijds en levensduur en universele inzetbaarheid anderzijds. Een alternatief is temperatuur meten, want opgeladen cellen zetten de energie vanaf dat punt om in warmte, maar zo goed als niet voor ze vol zijn (de Stenkol heeft thermische sensoren
[ Voor 5% gewijzigd door Involvement op 19-12-2024 17:04 ]
Euh, het zijn geen Tronic batterijen maar Active Energy van de Aldi.Involvement schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:51:
[...]
Die Tronic batterijen waren nooit de beste, en als je lader in 2 uur van 1,25 naar 1,45V kan gaan weet ik één ding: als ze er 48 uur over doen om dan vol geladen te worden is de einde laaddetectie van je lader stuk. Mijn vermoeden is dat de batterijen een hoge interne weerstand hebben gekregen omdat je ze telkens zo lang hebt laten laden en het elektrolyt is ontbonden en ontsnapt.
Mijn voorlopige conclusie is dat je goedkope Aldi- en Action-batterijen hebt gekocht en jaren vastgehouden hebt aan een matige bejaarde lader en de Ikea Stenkol lader de schuld geeft. Dat had je misschien niet van tevoren kunnen weten, maar ik zou gewoon een paar pakken Ikea batterijen kopen en er van uit gaan dat als je altijd het goedkoopste koopt je gewoon af en toe je kop moet stoten. Ik heb ook goedkope batterijen gehad voor ik het Ladda-evangelie kwam verkondigen.
Het zou heel goed kunnen dat mijn bejaarde varta lader een aantal van mijn batterijen kapot hebben gemaakt. Voordat ik batterijen oplaad probeer ik ze altijd met de Ikea Stenkol op te laden, lukt dat niet dan pak ik die bejaarde Varta lader er bij en laad ik ze hier in op. Nieuwe batterijen kopen ga ik niet doen, de huidige werke nog goed ondanks dat de Stenkol ze weigert.
Ik zeg dan ook niet dat het je betrouwbare batterijen gaat opleveren, maar soms kan je nog effe wat ermee doen voordat je ze wegpleurt : Voor kinderspeelgoed gebruiken of zoInvolvement schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:02:
Dat is helaas schijn: de interne weerstand van batterijen neemt af met temperatuur en met laadtoestand. Een cel die leeg afgewezen wordt kan daarom soms (deels) geladen worden goedgekeurd, maar de cel is dan niets beter, en wordt dat ook niet meer. Mijn vermoeden is dat deze overtuiging uit de niet-LSD/Ni-Cd tijd komt, want dan zijn cellen vaker helemaal leeg (<0,5V) en is de interne weerstand maximaal.
Verder heb ik mijn LSD batterijen nooit dieper dan 0,89 Volt ontladen gezien en zou ik eigenlijk niet weten op welke waarde de oude non-LSD modellen hebben gezeten de paar keer dat ik zo'n noodingreep moest doen.
Excuus, dat ze hetzelfde waren was inderdaad een aanname, ik weet niet of het zo is. Ze kwamen direct na, en stonden op dezelfde plek als, de voorgaande Tronic cellen, en die vielen niet op door hun kwaliteit.phantom09 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:04:
[...]
Euh, het zijn geen Tronic batterijen maar Active Energy van de Aldi.
Ligt er aan wat je "goed" noemt. Interne weerstand is alleen een probleem als je veel stroom afneemt, als dat niet zo is kan zo een cel met weinig elektrolyt best nog wel nuttig werk doen en verliest hij niet per definitie veel capaciteit. Op zich is er niets op tegen om ze pas te vervangen als ze helemaal niets meer doen. In dit geval probeer ik voornamelijk de context waarin deze symptomen ontstaan te verklaren.Het zou heel goed kunnen dat mijn bejaarde varta lader een aantal van mijn batterijen kapot hebben gemaakt. Voordat ik batterijen oplaad probeer ik ze altijd met de Ikea Stenkol op te laden, lukt dat niet dan pak ik die bejaarde Varta lader er bij en laad ik ze hier in op. Nieuwe batterijen kopen ga ik niet doen, de huidige werke nog goed ondanks dat de Stenkol ze weigert.
Dat kan zeker, al zijn dat meestal juist de grootste stroomvreters. Wel een goede vuurproef dan...nero355 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:15:
[...]
Ik zeg dan ook niet dat het je betrouwbare batterijen gaat opleveren, maar soms kan je nog effe wat ermee doen voordat je ze wegpleurt : Voor kinderspeelgoed gebruiken of zo
Hoe meet je dat? Wat er met deze en Ni-Cd cellen gebeurt als je ze helemaal ontlaadt (wat met ouderwetse gloeilamp zaklampen heel makkelijk gebeurde) is dat de spanning helemaal daalt naar 0V, maar weer deels omhoog schiet als je de belasting weg haalt en nameet. Daarom zal je moeilijk een LSD batterij op 0V vinden omdat die zelf niet heel snel verder ontladen, en is een batterij op 0V bijna altijd defect of niet-LSD.Verder heb ik mijn LSD batterijen nooit dieper dan 0,89 Volt ontladen gezien en zou ik eigenlijk niet weten op welke waarde de oude non-LSD modellen hebben gezeten de paar keer dat ik zo'n noodingreep moest doen.
Tja, zat aan RC autotjes en zo te denken... Geen ramp als die opeens stilvaltInvolvement schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:21:
Dat kan zeker, al zijn dat meestal juist de grootste stroomvreters. Wel een goede vuurproef dan...
Display van mijn Nitecore D4 zou ik willen zeggen, maar ik geloof dat ik ook weleens met een Fluke achtig apparaat het een en ander heb gedaan, want mijn oude GP V800C had een dergelijk display niet, maar daar heb ik weer nooit mijn LSD batterijen in gedaan IIRC dus het is een beetje een warboel van herinneringen...Hoe meet je dat?
Als ik zeg non-LSD batterijen dan bedoel ik vooral mijn oude GP 2700 mAh NiMH batterijen sinds ik NiCd batterijen nooit heb gebruikt voor zover ik weet...Wat er met deze en Ni-Cd cellen gebeurt als je ze helemaal ontlaadt (wat met ouderwetse gloeilamp zaklampen heel makkelijk gebeurde) is dat de spanning helemaal daalt naar 0V, maar weer deels omhoog schiet als je de belasting weg haalt en nameet.
Daarom zal je moeilijk een LSD batterij op 0V vinden omdat die zelf niet heel snel verder ontladen, en is een batterij op 0V bijna altijd defect of niet-LSD.
Ik denk wel dat ze LSD zijn. Ik heb in het verleden Tronix oplaadbare batterjien in verschillende kleurtjes gekocht bij de Lidl en toen stond er duidelijk op dat ze LSD waren. Op de site van de LIdl kan je zien dat de grone variant wel LSD zijn:nero355 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:53:
[...]
Oww... bijna vergeten!
Onlangs ook in de LIDL geweest en zat te staren naar 8 stuks van die dingen voor € 7,99 maar ik kon het maar niet over mijn hart krijgen om ze te kopen hoe leuk die kleurtjes ook zijn, want nergens en dan ook echt NERGENS wordt er over LSD batterijen gesproken
Opzich wel zonde, want zouden een mooie concurrent van de IKEA LADDA's kunnen zijn!
https://www.lidl.nl/p/tronic-batterij-ni-mh/p100377711
Ik vermoed dat de gekleurde ook LSD zijn, maar helaas staat dat niet vermeld. Ik heb dus ook een klacht bij eerst de Lidl gemeld dat het jammer is dat de batterijen geen vermelding heeft dat het LSD batterijen zijn.
Ze verwezen mij naar hun leverancier waar ik het ook gemeld heb.
Het is een kleine moeite om het te vermelden en bevorderd de verkoop.
Dang, die zelfontladingsdiscussie wel een eersteklas storm in een glas water geworden zeg, volgens mij geheel en alleen nadat de originele prototypes daarin problemen gaven. De producten die op de markt zijn gekomen zijn volgens mij zonder uitzondering beter geweest dan de toen courante oplaadbare technologieën. Het was een academische issue in een tijd dat men deze nieuwe technologie ging gebruiken in mobieltjes (Nokia 3210) en auto's (Toyota Prius) en dat heeft geen bekende problemen gegeven. We hebben het hier over een zeer grootschalige introductie van deze technologie die 25 jaar geleden zonder enige problemen plaats heeft gehad in apparaten die zijn komen te staan om betrouwbaarheid en duurzaamheid. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand die dit mee heeft gemaakt en nu loopt te meimeren over zelfontlading ooit een Ni-Cd batterij heeft hoeven gebruiken of een auto een paar maanden ongebruikt heeft laten staan, want dan loop je tegen de niet-denkbeeldige kant van zelfontlading aan. Hierover was nooit iemand verbaasd of verbolgen, en nu jagen we met zijn alleen een probleem na waarvan de irritatie volstrekt hypothetisch is. Heeft iemand van jullie ooit een lege Ni-MH uit de verpakking gehaald? Ik niet, en de steekproef is minstens 40 stuks. Ik heb ook nooit iemand horen verzuchten dat alkaline batterijen na 5 jaar capaciteit kwijt zijn (of in het geval van Duracell: hun inhoud weglekken en je apparatuur verkloten
).
PS Voor wie is het eigenlijk belangrijk dat -> (!) OPLAADBARE (!) <- batterijen low self-discharge zijn? Hoeveel 'mission critical' apparaten heb je in huis waarvoor het belangrijk is dat ze direct na thuiskomst voorzien worden van volledig geladen batterijen? Bij Ni-MH merk je dat verschil toch niet, en een lege batterij kan je altijd terug brengen naar de winkel opladen.

PS Voor wie is het eigenlijk belangrijk dat -> (!) OPLAADBARE (!) <- batterijen low self-discharge zijn? Hoeveel 'mission critical' apparaten heb je in huis waarvoor het belangrijk is dat ze direct na thuiskomst voorzien worden van volledig geladen batterijen? Bij Ni-MH merk je dat verschil toch niet, en een lege batterij kan je altijd terug brengen naar de winkel opladen.
Het grote voordeel van LSD, en dan vooral de betere Japanse variant, is dat ze niet stuk gaan.
Ik gebruik Eneloop van verschillende generaties, Ladda, Fujitsu, ... zonder omkijken door elkaar.
1x aankopen en je kan 15 jaar verder.
GP NiMH cellen van enkele jaren eerder die niet LSD waren hielden het maar 3 jaar vol.
Ready 2 use == LSD. Of ze ook 15 jaar meegaan en/of uit Japan komen is een andere zaak.
Ik gebruik Eneloop van verschillende generaties, Ladda, Fujitsu, ... zonder omkijken door elkaar.
1x aankopen en je kan 15 jaar verder.
GP NiMH cellen van enkele jaren eerder die niet LSD waren hielden het maar 3 jaar vol.
Er staat 'Ready 2 use' op, dus ze zijn opgeladen, dus ze zijn niet uit zichzelf ontladen, dus ze hebben lage zelfontlading.phantom09 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:32:
[...]
Ik vermoed dat de gekleurde ook LSD zijn, maar helaas staat dat niet vermeld. Ik heb dus ook een klacht bij eerst de Lidl gemeld dat het jammer is dat de batterijen geen vermelding heeft dat het LSD batterijen zijn.
Ready 2 use == LSD. Of ze ook 15 jaar meegaan en/of uit Japan komen is een andere zaak.
De apparatuur hoeft niet "mission critical" te zijn. Zo heb ik hier in het verleden een 9V Ni-MH batterij gehad die relatief snel leeg liep en weer opgeladen moest worden.Involvement schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:20:
Na een aantal jaren zag ik een 9V LSD Ni-MH batterij en die gaat veel langer mee. Is wel prettig dat je niet om de haverklap batterjien moet opladen.
Ik zat er ook al aan te denken om hetzelfde te doen, want ik vind het echt zonde dat men dat niet gewoon duidelijk vermeldtphantom09 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:32:
Ik denk wel dat ze LSD zijn. Ik heb in het verleden Tronix oplaadbare batterjien in verschillende kleurtjes gekocht bij de Lidl en toen stond er duidelijk op dat ze LSD waren. Op de site van de LIdl kan je zien dat de grone variant wel LSD zijn:
https://www.lidl.nl/p/tronic-batterij-ni-mh/p100377711
Ze verwezen mij naar hun leverancier waar ik het ook gemeld heb.
Het is een kleine moeite om het te vermelden en bevorderd de verkoop.
Hier ben ik het dan ook niet mee eens :
Er staat zelfs tussen de User Reviews een reactie van iemand die zegt dat hij ze bij moest laden en twijfelt over de oorzaak :florizla schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 00:52:
Er staat 'Ready 2 use' op, dus ze zijn opgeladen, dus ze zijn niet uit zichzelf ontladen, dus ze hebben lage zelfontlading.
- Stiekem niet LSD ?!
- Veeeel te lang in de winkel gelegen ?!
Dit is ook onzin IMHO :
Als ik ze gewoon thuis heb liggen en -> !! NU !! <- moet gebruiken voor iets dan heb ik geen zin in twijfels over de laadtoestand op dat momentInvolvement schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:20:
Heeft iemand van jullie ooit een lege Ni-MH uit de verpakking gehaald?
Voor wie is het eigenlijk belangrijk dat -> (!) OPLAADBARE (!) <- batterijen low self-discharge zijn?
Hoeveel 'mission critical' apparaten heb je in huis waarvoor het belangrijk is dat ze direct na thuiskomst voorzien worden van volledig geladen batterijen?
Maar effe iets heel anders...
Ik zag net een aantal leuke Tronic Batterijenladers in de LIDL Webshop
Deze kan je meteen doorstrepen : https://www.lidl.nl/p/tronic-batterijlader/p100374251
Model No.: HG11107
Volgens de handleiding de TRC 2 A1 en laadt batterijen per 2 stuks en dat wil je gewoon niet
Soortgelijk model die WEL GOED lijkt te zijn : https://www.lidl.nl/p/tronic-batterijlader/p100370056
Model No.: HG10249A / HG10249B
Volgens de handleiding de TRC 4 C3 en kan WEL elk slot individueel opladen !!
Belangrijkste specificaties :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| 4 × 450 mA (Type AA) or 4 × 200 mA (Type AAA) or 1 × 35 mA (Type 9V Block) |
En dit viel me ook nog op :
Ik zou namelijk zweren dat er ook NiMH AAA in 1100/1200 mAh bestaan en vind het raar dat die niet zijn getestMaximum assessment
capacity:
code:
1 2 3 4 AAA: 1000 mAh AA: 2700 mAh 9 V Block: 200 mAh USB output: 5.0 V ,1.0 A
Andere modellen die interessant zijn :
- Puur voor AA/AAA batterijen : https://www.lidl.nl/p/tronic-batterijlader/p100377450
Model No.: HG11283
Modelnaam : TRC 8 A1
Interessantste specificaties :
Hier ook weer die 1000 mAh voor AAA batterijen die ik al noemde en zelfs maar 2500 mAh voor AA batterijencode:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Input voltage: 5 V 2 A (USB Type C) Output voltages: 8 × 1.5 V (Loading slots 1‑8 for Type AA/AAA) Charge currents: 8 × 500 mA (Type AA) or 8 × 200 mA (Type AAA) Maximum assessment capacity: AAA: 1000 mAh AA: 2500 mAh
Verder heb je dus een 5V/2A USB adapter nodig om deze te voeden en krijg je alleen de USB Type C kabel erbij !!
Een 5V/1A USB adapter mag ook en dan krijg je dit :
De helft van de laadsnelheid voor je AA batterijen dus !!code:
1 2 AA ‑ 8 x (1.5 V 250 mA) AAA ‑ 8 x (1.5 V 200 mA)
- Als je naast AA/AAA ook Baby C en Mono D en 9V Blok wilt opladen : https://www.lidl.nl/p/tro...nellaadfunctie/p100383028
Verder geen handleidingen bij toegevoegd dus geen idee wat de exacte specificaties zijn behalve wat er in de omschrijving wordt genoemd :
Lijkt dus ook iets van onderhoud te kunnen doen waar je normaal gesproken een veel duurdere lader voor moet kopen- Laadtoestandindicatie via LC-display
- Minus-delta-U-schakeling – geen overladen van de accu's mogelijk
- Geschikt voor accugroottes: Micro (AAA), Mignon (AA), Baby (C), Mono (D) en 9-V-blok
- Intelligente laadsturing met individuele schachtbewaking en refresh-functie voor constant hoge accuprestaties
- Laadprogramma's: refresh-functie, voorladen, laden en onderhoudslading
Al met al niet verkeerd zo op het eerste gezicht en al helemaal i.c.m. met prijzen die onder de aanschafprijs van een Nitecore D4 liggen die alleen als voordeel het opladen van Li-ion batterijen heeft, maar verder geen onderhoud/analyze doet zoals het laatste model van Tronic
Als je de wikkel dikker maakt heb je meer elektrolyt en een hogere energiedichtheid, maar kan minder snel ontladen worden. Maak je de wikkel dun dan daalt de capaciteit maar kan hij veel hogere stromen leveren door een lagere Ri.nero355 schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:39:toon volledige bericht
[...]
Ik zat er ook al aan te denken om hetzelfde te doen, want ik vind het echt zonde dat men dat niet gewoon duidelijk vermeldt
Hier ben ik het dan ook niet mee eens :
[...]
Er staat zelfs tussen de User Reviews een reactie van iemand die zegt dat hij ze bij moest laden en twijfelt over de oorzaak :
- Stiekem niet LSD ?!
- Veeeel te lang in de winkel gelegen ?!
Dit is ook onzin IMHO :
[...]
Als ik ze gewoon thuis heb liggen en -> !! NU !! <- moet gebruiken voor iets dan heb ik geen zin in twijfels over de laadtoestand op dat moment
Maar effe iets heel anders...
Ik zag net een aantal leuke Tronic Batterijenladers in de LIDL Webshop
Deze kan je meteen doorstrepen : https://www.lidl.nl/p/tronic-batterijlader/p100374251
Model No.: HG11107
Volgens de handleiding de TRC 2 A1 en laadt batterijen per 2 stuks en dat wil je gewoon niet
Soortgelijk model die WEL GOED lijkt te zijn : https://www.lidl.nl/p/tronic-batterijlader/p100370056
Belangrijkste specificaties :
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 4 × 450 mA (Type AA) or 4 × 200 mA (Type AAA) or 1 × 35 mA (Type 9V Block)
En dit viel me ook nog op :
[...]
Ik zou namelijk zweren dat er ook NiMH AAA in 1100/1200 mAh bestaan en vind het raar dat die niet zijn getest
Ik zou het dus afraden. Voor AAA is 1 Ah al erg hoog.
Ik weet dat het een uiterste is voor AAA maar dat is nog geen reden om het niet te testen, want het bestaat (helaas ?!) wel gewoonjimh307 schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:49:
Als je de wikkel dikker maakt heb je meer elektrolyt en een hogere energiedichtheid, maar kan minder snel ontladen worden. Maak je de wikkel dun dan daalt de capaciteit maar kan hij veel hogere stromen leveren door een lagere Ri.
Volgens mij is het iets anders: zo ver ik weet zit er een permeabele seperator in die wel elektronen, maar geen ionen doorlaat. Als je die dunner maakt is er meer ruimte voor de chemicaliën die de cel capaciteit geven, maar is de lekstroom groter en de levensduur minder. Dat is ook consistent met wat je in de handvol Ni-MH datasheets vindt: de hoge capaciteiten hebben vaak meer zelfontlading en een kortere gespecificeerde levensduur. Ik vond geen patroon in de maximale gespecificeerde stromen, die weinig opgegeven wordt.jimh307 schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:49:
[...]
Als je de wikkel dikker maakt heb je meer elektrolyt en een hogere energiedichtheid, maar kan minder snel ontladen worden. Maak je de wikkel dun dan daalt de capaciteit maar kan hij veel hogere stromen leveren door een lagere Ri.
Ik ben het dus zeker met je eens dat een hoge capaciteit cel niet per definitie de beste keuze is vanwege de kortere levensduur en potentieel grotere lekstroom. Ik kocht ooit een reeks 2450mAh Ladda's van Ikea, maar met de kennis van het achteraf had ik waarschijnlijk gewoon de (goedkopere) 1900mAh gekocht. Daarentegen heb ik na jaren ook weinig problemen met deze hogere capaciteit cellen (die ook niet bepaald duur waren): in >7 jaar één defect van de 28. Zelfontlading heb ik bij deze cellen niet kunnen constateren ondanks het feit dat ze gewoon door elkaar in een grote bak gaan als ze niet in gebruik zijn.
Ik heb die site van ligte-info.dk eens omgekeerd en vond 7 typen AAA's (van de 47) die meer dan 1000mAh leverden (dus niet alleen claimden):nero355 schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:00:
[...]
Ik weet dat het een uiterste is voor AAA maar dat is nog geen reden om het niet te testen, want het bestaat (helaas ?!) wel gewoon
- Ansmann 1100mAh
- Camelion 1100mAh
- Leise 1000mAh (hier was maar één cel die capaciteit, de ander was ~800mAh)
- PKCell 1000mAh
- Texcus 1100mAh
- Tronic 1000mAh
- Varta 1000mAh

Zodra ik capaciteiten wil weten weet ik niet of ik een goedkope lader van de Lidl zou kopen, dan zijn die Hama Powerex of Nitecore apparaten misschien een betere keuze en bekend goed. Ik ben een fan van die Stenkol lader vanwege de prijs/kwaliteit, maar als het je om de meetresultaten gaat in plaats van hersenloos batterijen laden is eens €50 betalen voor een fatsoenlijk meetapparaat IMHO geen verspild geld.
[ Voor 4% gewijzigd door Involvement op 25-12-2024 11:32 ]
Zo gingen de extra hoge capaciteit NiCD batterijen ook de mist in met hoevaak je ze kon opladen vergeleken met het origineel. Bij Li-ion cellen is er ook een duidelijke grens van power- en energiecellen. De energiecellen hebben een hogere interne weerstand en die cellen komen eerder op het punt dat ze niet meer bruikbaar zijn in dat specifieke apparaat. Powercellen hebben een lagere capaciteit, maar het zal veel en veel langer duren eer die het niet meer trekken.Involvement schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:25:
[...]
Volgens mij is het iets anders: zo ver ik weet zit er een permeabele seperator in die wel elektronen, maar geen ionen doorlaat. Als je die dunner maakt is er meer ruimte voor de chemicaliën die de cel capaciteit geven, maar is de lekstroom groter en de levensduur minder. Dat is ook consistent met wat je in de handvol Ni-MH datasheets vindt: de hoge capaciteiten hebben vaak meer zelfontlading en een kortere gespecificeerde levensduur. Ik vond geen patroon in de maximale gespecificeerde stromen, die weinig opgegeven wordt.
Ik ben het dus zeker met je eens dat een hoge capaciteit cel niet per definitie de beste keuze is vanwege de kortere levensduur en potentieel grotere lekstroom. Ik kocht ooit een reeks 2450mAh Ladda's van Ikea, maar met de kennis van het achteraf had ik waarschijnlijk gewoon de (goedkopere) 1900mAh gekocht. Daarentegen heb ik na jaren ook weinig problemen met deze hogere capaciteit cellen (die ook niet bepaald duur waren): in >7 jaar één defect van de 28. Zelfontlading heb ik bij deze cellen niet kunnen constateren ondanks het feit dat ze gewoon door elkaar in een grote bak gaan als ze niet in gebruik zijn.
[...]
In elektrische fietsen zitten bijna altijd energiecellen en in de winter hebben deze cellen het knap lastig. Ze zullen daarbij ook sneller verouderen doordat de Ri gewoon te hoog wordt; wat losstaat van de capaciteit. Het zogenaamde Peukerteffect dus
Dergelijke modellen komen dan ook uit de tijd dat de GP NiMH 2700 mAh courant waren dus ik kan me best wel voorstellen dat die twee samen EOL zijn gegaan ondertussenInvolvement schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:25:
Niets kwam tot de 1100mAh, en al helemaal niet tot de 1200mAh, wat volgens mij buiten de opdruk niet voorkomt. AA's van >2500mAh zijn grofweg net zo courant.
Dat laatste geen ervaring mee, hoewel je wel degelijk 240V kan meten geloof ikAlleen als je één van de voorgenoemde typen hebt heb je wat aan het bereik boven de 1000mAh, al vind ik het wel raar om de grens van juist iets dat moet testen precies daar te leggen waar het verschil gaat maken. Dat is een beetje als een spanningstester die niet verder gaat dan 230V, heb je de helft van de tijd geen zinvol resultaat...
Maar waar het mij vooral om ging is gewoon de "compleetheid" zeg maar
Ik zou de gok wel nemen, want IMHO bewijzen ze hetzelfde als de IKEA Stenkol ondertussen heeft gedaan : NiMH batterijen opladen is best wel een uitgekauwd verhaal aan het worden en hoeft niet meer de wereld te kosten !!Zodra ik capaciteiten wil weten weet ik niet of ik een goedkope lader van de Lidl zou kopen, dan zijn die Hama Powerex of Nitecore apparaten misschien een betere keuze en bekend goed. Ik ben een fan van die Stenkol lader vanwege de prijs/kwaliteit, maar als het je om de meetresultaten gaat in plaats van hersenloos batterijen laden is eens €50 betalen voor een fatsoenlijk meetapparaat IMHO geen verspild geld.
Je bedoelt de GP Recyko+ 2700 (die nog wel te krijgen is) waar "2700" op staat en en typisch (nieuw en in labomstandigheden) 2600mAh in gaat? Dat is gewoon een strategisch gekozen typenummer en IMHO een stukje misleiding. Er waren geen 2700mAh AA cellen (en nog steeds moet je ze met een vergrootglas zoeken).nero355 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:22:
[...]
Dergelijke modellen komen dan ook uit de tijd dat de GP NiMH 2700 mAh courant waren dus ik kan me best wel voorstellen dat die twee samen EOL zijn gegaan ondertussen
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/t4gbnhfUPMl9GAD7k0hdPKJH.jpg?f=user_large)
Het was geen toeval dat ik alleen de AAA cellen heb genoemd die daadwerkelijk 1000mAh leverden, niet domweg alles wat een groot getal claimde. En 'guess what': de GP Recyko+ 1000 stond daadwerkelijke op lygte-info, maar haalde de 1000mAh (net) niet. Ik denk echt dat we hier aan de grens zitten van wat er in het volume past. Je hoeft een lader wat mij betreft niet in te richten op getallen die alleen in de marketing voorkomen.
Nee, het gaat echt om nog oudere non-LSD modellen zoals deze :Involvement schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:03:
Je bedoelt de GP Recyko+ 2700 (die nog wel te krijgen is) waar "2700" op staat en en typisch (nieuw en in labomstandigheden) 2600mAh in gaat?
florizla schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:08:
Dat (smerige) trucje passen ze al langer toe...
[Afbeelding]
Dat het allemaal marketing was zijn we al langer achter gezien het feit dat ze heel snel kapot gingen, maar het gaat effe om het idee qua wat je richting een consument allemaal verteltDat is gewoon een strategisch gekozen typenummer en IMHO een stukje misleiding. Er waren geen 2700mAh AA cellen (en nog steeds moet je ze met een vergrootglas zoeken).
[Afbeelding]
Het was geen toeval dat ik alleen de AAA cellen heb genoemd die daadwerkelijk 1000mAh leverden, niet domweg alles wat een groot getal claimde. En 'guess what': de GP Recyko+ 1000 stond daadwerkelijke op lygte-info, maar haalde de 1000mAh (net) niet. Ik denk echt dat we hier aan de grens zitten van wat er in het volume past. Je hoeft een lader wat mij betreft niet in te richten op getallen die alleen in de marketing voorkomen.
Maar goed...
Als je die handleidingen doorleest dan staat daar wel meer onzin in dus echt vreemd is het niet...
Ik was vandaag bij Ikea. Ik kwam voor een Stenkol (en wat extra oplaadbare batterijen) maar deze is niet meer te krijgen. Zowel online als in de winkel helemaal weg en uitverkocht.
Omdat ik toch een andere lader nodig had heb ik deze maar meegenomen : LITOSFÄR
https://www.ikea.com/nl/n...ger-donkerblauw-10492484/
Weinig over te vinden online, waarschijnlijk omdat deze vrij nieuw is. Ik vind het iig wel handig dat er een losse stroomkabel bij zit.
Ik ga wel zien hoe die het doet ... Er zitten nu iig 8 AAA batterijen in om van een nieuwe lading te voorzien.
Omdat ik toch een andere lader nodig had heb ik deze maar meegenomen : LITOSFÄR
Weinig over te vinden online, waarschijnlijk omdat deze vrij nieuw is. Ik vind het iig wel handig dat er een losse stroomkabel bij zit.
Ik ga wel zien hoe die het doet ... Er zitten nu iig 8 AAA batterijen in om van een nieuwe lading te voorzien.
Helaas een aparte lader voor AA en een aparte voor AAA. Terwijl een vergelijkbaar uitziend model van HAMA wordt verkocht en daar passen zowel AA als AAA in. Helaas kan je daar niet individueel per batterij zien of het vol is, misschien kan je nieteens 1 enkele batterij erin opladen.nero355 schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:39:
[...]
Bij deze (veels te dure) HAMA kan dat wel. Die heeft weer een overdreven LCD schermpje. rood ledje dat groen wordt per batterij was voldoende geweest. En dat is precies de oude HAMA die ik heb en die nu naar 12 jaar stuk is helaas..
EDIT:
Het kan zelfs nog leuker:
Deze Varta oplader met individuele kanalen per batterij. Tot 4x AA of 4x AAA. En gewoon aansluiten op je USB-C adapter/kabel!
[ Voor 9% gewijzigd door Jazco2nd op 29-12-2024 23:59 ]
Die snap ik niet : Beiden kunnen in die Tronic lader opgeladen wordenJazco2nd schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:55:
Helaas een aparte lader voor AA en een aparte voor AAA.
En dat laatste moet je dus niet hebben...Terwijl een vergelijkbaar uitziend model van HAMA wordt verkocht en daar passen zowel AA als AAA in.
Helaas kan je daar niet individueel per batterij zien of het vol is, misschien kan je nieteens 1 enkele batterij erin opladen.
Balen dan...Bij deze (veels te dure) HAMA kan dat wel. Die heeft weer een overdreven LCD schermpje. rood ledje dat groen wordt per batterij was voldoende geweest. En dat is precies de oude HAMA die ik heb en die nu naar 12 jaar stuk is helaas..
Maar ik zou i.p.v. die lader dan weer bijvoorbeeld een Nitecore D4 kopen eerlijk gezegd...
Of natuurlijk één van die andere Tronic modellen
USB Type-C hoeft van mij niet, want vaak afhankelijk van een telefoonlader, maar een paar van die Tronic dingen gebruiken het ook dus opzich wel een mooie vergelijking.EDIT:
Het kan zelfs nog leuker:
Deze Varta oplader met individuele kanalen per batterij. Tot 4x AA of 4x AAA. En gewoon aansluiten op je USB-C adapter/kabel!
Echter...
Gezien het design en functionaliteit ervan kan je dan net zo goed een IKEA Stenkol kopen
IKEA @ Barendrecht had laatst vooral de Stenkol en de LADDA AAA batterijen op voorraad en was door de LADDA AA batterijen heenduvekot schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:55:
Ik was vandaag bij Ikea. Ik kwam voor een Stenkol (en wat extra oplaadbare batterijen) maar deze is niet meer te krijgen. Zowel online als in de winkel helemaal weg en uitverkocht.
Ik zat er ook al een tijdje geleden naar te kijken op hun website, maar ik vind die opslag toestand een beetje overbodig : Dat doe ik wel apart van de lader in één of meerdere doosjesOmdat ik toch een andere lader nodig had heb ik deze maar meegenomen : LITOSFÄR
@nero355 De Ikea Stenkol kende ik niet. Heeft alles wat ik wil. Dat USB-C was vooral omdat ik geen losse adapter erbij wil. Maar zo rechtstreeks in het stopcontact is nog beter.
De Tronic voor 4 batterijen is voldoende maar dan kan er alleen AA of alleen AAA in.
Dus dank voor de Ikea tip!
De Tronic voor 4 batterijen is voldoende maar dan kan er alleen AA of alleen AAA in.
Als je hem kan krijgen ... Het lijkt wel alsof ze er vanaf willen ..Jazco2nd schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:34:
@nero355 De Ikea Stenkol kende ik niet. Heeft alles wat ik wil. Dat USB-C was vooral omdat ik geen losse adapter erbij wil. Maar zo rechtstreeks in het stopcontact is nog beter.
En USB-C oplader had ik eigenlijk ook wel gewild .. maar de Litosfär heeft iig gewoon een los snoer met een C7 (of C8?) aansluiting .. dus ook geen dik blok wat in het stopcontact in de weg zit.
Je hoeft het opslag gedeelte niet te gebruiken. Het zit met een scharnier vast .. met wat werk kan je die pin er wel uitdrukken. Die opslag plekken bieden maar plaats aan 4 AAA batterijen .. en 8 stuks AA. Waarbij vooral bij ons de AAA het meeste gebruikt worden.nero355 schreef op maandag 30 december 2024 @ 01:00:
Ik zat er ook al een tijdje geleden naar te kijken op hun website, maar ik vind die opslag toestand een beetje overbodig : Dat doe ik wel apart van de lader in één of meerdere doosjes
Die van ons zal ook niet aan de muur gehangen worden, maar bij de tafel rondhangen net als de vorige. Dus wie weet haal ik de klep er ook vanaf.
Het voelt iig beter aan dan die TJUGO .. maar die is ook in de aanbieding zolang de voorraad strekt ..dus die zal ook wel uit de collectie gaan.
@duvekot nog 577 in Haarlem en 956 in Amsterdam. Misschien koop ik er dan gelijk 2 of 3 😅
nero355 schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:39:
[...]
Jazco2nd schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:55:
[...]
Helaas een aparte lader voor AA en een aparte voor AAA. Terwijl een vergelijkbaar uitziend model van HAMA wordt verkocht en daar passen zowel AA als AAA in.
Hoe kom je hier bij?Jazco2nd schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:34:
:no_upscale():strip_exif()/f/image/Q68842qIBzc0pMcBPyBVYDlC.webp?f=user_large)
De "productvariant" die je in de lidl webshop kiest heeft alleen invloed op de meegeleverde batterijen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/79LhnVkehdeGj6TDClse8ODb.jpg?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 30-12-2024 12:20 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Zo te zien is Zwolle de enige Ikea die niets heeft liggen ... Blijkbaar zijn ze populair hier in de buurt 😁Jazco2nd schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:39:
@duvekot nog 577 in Haarlem en 956 in Amsterdam. Misschien koop ik er dan gelijk 2 of 3 😅
Ik heb een Maha Powerex C9000Pro aangeschaft, maar, nu zit daar een lijstje bij dat aangeeft als je batterij bvb 2600 Mah is dat je tot 1300 mah mag opladen, ik vermoed dat dit enkel voor tijdens de break in is en niet voor als je gewoon je batterij oplaad?
Ik heb 1.2V HR6 2800mah Powerol batterijen, die stel ik dus in op 2800mah bij opladen?
Alvast bedankt voor de feedback!!
Ik heb 1.2V HR6 2800mah Powerol batterijen, die stel ik dus in op 2800mah bij opladen?
Alvast bedankt voor de feedback!!
@ghostygod
Het is niet hoeveel je erin stopt maar de laadstroom voor zolang als de lader denkt dat de batterij nog niet vol is.
Ik houd de regel aan met max 1/4 laden.
Dus 2800:4= met 700ma laden. Wat dan ongeveer 4 uur duurt bij een volledig lege batterij.
Met 1400 mh kan ook maar ik raad het niet aan.
Langzamer is beter. Je moet bedenken dat er "water" in de batterij zit elke keer dat ze warm worden verliezen ze "water" en van snel laden worden ze soms heel warm en "koken" ze droog.
Bij 1/10 van de laadstroom 2800:10=280ma kan de batterij het "water" cataliseren en weer terug in de batterij stoppen.
Je moet dus voor jezelf de belans vinden kosten/gemak . Sneller laden of langer met je batterijen doen.
Laden moet in een slimme lader gebeuren met dV en dT.
Het is niet hoeveel je erin stopt maar de laadstroom voor zolang als de lader denkt dat de batterij nog niet vol is.
Dus 2800:4= met 700ma laden. Wat dan ongeveer 4 uur duurt bij een volledig lege batterij.
Langzamer is beter. Je moet bedenken dat er "water" in de batterij zit elke keer dat ze warm worden verliezen ze "water" en van snel laden worden ze soms heel warm en "koken" ze droog.
Bij 1/10 van de laadstroom 2800:10=280ma kan de batterij het "water" cataliseren en weer terug in de batterij stoppen.
Je moet dus voor jezelf de belans vinden kosten/gemak . Sneller laden of langer met je batterijen doen.
[ Voor 79% gewijzigd door tuxie6 op 08-01-2025 00:04 ]
Soms staat op de verpakking van de batterijen ook een aangeraden laadstroom vermeld.
En als je een data sheet van de batterij kan vinden staat daar soms ook wel iets in over laadstroom.
En als je een data sheet van de batterij kan vinden staat daar soms ook wel iets in over laadstroom.
Klopt helemaal wat je schrijft. Snelladen geeft stress op de cel(len). Nu kunnen powercellen hier veel beter tegen en energiecellen beduidend minder. De interne weerstand speelt je dan parten wat zich uit in het warm (of erger, het heet) worden van de batterij. In stelling met NMH is te snel laden bij Li-ion cellen ook niet al te best. Het kan de vorming van dendrieten versnellen en dan is de batterij dood door interne kortsluiting. Je ziet dit wel eens bij het zeer snel laden van smartphones dat de cel dan bol gaat staan en dat is einde oefening voor de cel als wel de telefoon.tuxie6 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:49:toon volledige bericht
@ghostygod
Snelladen kan wel degelijk goed zijn, maar daar moet de chemie ook op ingesteld zijn. Bijvoorbeeld LiFePO4 cellen kunnen zeer snel opgeladen worden zonder noemenswaardige slijtage, maar dan wordt je smartphone een stuk dikker en zwaarder (40-50 gram) en dat willen ze niet
Gelukkig zijn er cases tekoop die je telefoon lekker wat dikker maken en voor mij fijner om vast te houdenjimh307 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:34:
Snelladen kan wel degelijk goed zijn, maar daar moet de chemie ook op ingesteld zijn. Bijvoorbeeld LiFePO4 cellen kunnen zeer snel opgeladen worden zonder noemenswaardige slijtage, maar dan wordt je smartphone een stuk dikker en zwaarder (40-50 gram) en dat willen ze niet
En als ik zie hoe sommige mensen hun telefoon/tablet misbruiken qua laden/ontladen dan wordt die batterij vanzelf wel een keer dikker !!!
In de basis ben ik het wel met je eens maar in NiMH-land begint snelladen wmb pas boven 1C. Daaronder kunnen ze prima duizend cycli onder goede prestaties volhouden. Voor een lange levensduur ben ik banger voor diep-ontladen en overladen. En dat laatste is juist een groter risico bij kleine laadstromen (<0,5C) omdat je moeilijker kan zien wanneer de cel vol is.tuxie6 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:49:
@ghostygod
[...]
[...]
(Zie ook Battery University)
[ Voor 19% gewijzigd door Bacchus op 09-01-2025 08:59 ]
Ik vind de ikea laders daarom best goed, ik heb ze nog niet op overlaad fouten kunnen ontdekken.Bacchus schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:47:
[...]
In de basis ben ik het wel met je eens maar in NiMH-land begint snelladen wmb pas boven 1C. Daaronder kunnen ze prima duizend cycli onder goede prestaties volhouden. Voor een lange levensduur ben ik banger voor diep-ontladen en overladen. En dat laatste is juist een groter risico bij kleine laadstromen (<0,5C) omdat je moeilijker kan zien wanneer de cel vol is.
(Zie ook Battery University)
Tegenwoordig zijn de componenten zo goed dat de laaddrempel (dV) dedecteren geen probleem meer is
Natuurlijk zijn ze niet de snelste maar voor mij voldoen ze perfect.
Moet het sneller dan kan ik altijd mij hobbylader pakken.
Inderdaad te diep ontladen is misschien wel het ergste wat een nimh kan overkomen, meerdere in serie in een fietslapje doen en dan lekker aan laten staan in de schuur voor een weekend is niet goed voor ze. Er zijn erbij die daar niet van terug komen. Helemaal het ompolen ingeval van onbelans tussen de cellen (oude en nieuwe mixen)
Sowieso!Bacchus schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:47:
Voor een lange levensduur ben ik banger voor diep-ontladen en overladen.
Volgens mij lag die grens bij 300 mA ergens en als het een -deltaV laadprocedure betreft dan zou je daar sowieso geen last van mogen hebbenEn dat laatste is juist een groter risico bij kleine laadstromen (<0,5C) omdat je moeilijker kan zien wanneer de cel vol is.
Product alert.
USB-c en goedkoop. Ik ben op zoek naar een oplader voor mijn goedkope oplaadbare batterijen. Maar de lader mag wel een klein beetje intelligentie hebben. Ik ben nu een avond aan het zoeken naar meer informatie.
Er is een voorganger die laad op basis van een timer. Vol of leeg. Het apparaat laat altijd even lang. Dat hoef ik niet.
Weet iemand meer over deze lader? Anders fiets ik morgen naar de Action of de achterkant van de behuizing te lezen. ALs deze wel meet op basis van lading dan gaat die mee. Of kan ik mijn zaterdag beter nuttiger invullen
USB-c en goedkoop. Ik ben op zoek naar een oplader voor mijn goedkope oplaadbare batterijen. Maar de lader mag wel een klein beetje intelligentie hebben. Ik ben nu een avond aan het zoeken naar meer informatie.
Er is een voorganger die laad op basis van een timer. Vol of leeg. Het apparaat laat altijd even lang. Dat hoef ik niet.
Weet iemand meer over deze lader? Anders fiets ik morgen naar de Action of de achterkant van de behuizing te lezen. ALs deze wel meet op basis van lading dan gaat die mee. Of kan ik mijn zaterdag beter nuttiger invullen
Via Google Lens gevonden bij Bol.com voor een heel stuk duurder:4POX schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:53:
Product alert.
https://www.bol.com/nl/nl...-2000mah/9200000073361377
Maar daar kan je dus wel wat meer data over de oplader vinden, zoals een foto van een deel van de achterkant:
/f/image/SsoPRkwX38wBg5MWv3uy9KW9.png?f=fotoalbum_large)
Dus een type nummer: E421 en een EAN: 4891199145926 (maar die klopt niet op basis van wat googlen) ...dat zou eigenlijk 4891199225123 moeten zijn.
Maar daar is behalve een aantal poolse sites niet veel over te vinden.
Het is iig een 2 kanaals lader maar achterop staat dus ook niet heel veel.
Mijn 50 cent, het is een crappie lader.
Hij laad er altijd 2 in serie en niet per stuk.
Dus 1 batterij is het haasje want net als bij mensen, ze zijn nooit 100 procent gelijk dus 1 word overladen voordat de lader stopt met laden.
Hij laad er altijd 2 in serie en niet per stuk.
Dus 1 batterij is het haasje want net als bij mensen, ze zijn nooit 100 procent gelijk dus 1 word overladen voordat de lader stopt met laden.
[ Voor 7% gewijzigd door tuxie6 op 11-01-2025 00:56 ]
SEARCH ALERT : [Ervaringen] Oplaadbare Batterijen4POX schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:53:
Product alert.
USB-c en goedkoop.
Ik ben op zoek naar een oplader voor mijn goedkope oplaadbare batterijen. Maar de lader mag wel een klein beetje intelligentie hebben. Ik ben nu een avond aan het zoeken naar meer informatie.
Weet iemand meer over deze lader?
We hebben het onlangs over dat ding gehad : Involvement in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"
Iemand al ervaring met de oplaadbare batterijen van de hema? Ze lijken mij vrij prijzig…
Dat zijn ze ook zo te zienaxensir schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:40:
Iemand al ervaring met de oplaadbare batterijen van de hema?
Ze lijken mij vrij prijzig…

Doe de volgende keer wat linkjes erbij...
Laten we effe een rondje HEMA website doen :
- https://www.hema.nl/vrije...-batterijen-41290280.html
Batterijenlader die niet interessant is helaas...
- https://www.hema.nl/vrije...-batterijen-41290279.html
Batterijenlader inclusief 4 AA batterijen die niet interessant is helaas...
- https://www.hema.nl/vrije...h---4-stuks-41290270.html
2000 mAh LSD AA NiMH batterijen die veel te duur zijn helaas...
- https://www.hema.nl/vrije...s---4-stuks-41290272.html
2450 mAh LSD AA NiMH batterijen die veel te duur zijn helaas...
- https://www.hema.nl/vrije...h---4-stuks-41290271.html
800 mAh LSD AAA NiMH batteijen die te duur zijn helaas...
- https://www.hema.nl/vrije...s---4-stuks-41290273.html
950 mAh behoorlijk minder LSD achtige AAA NiMH batterijen die te duur zijn helaas...
Dus...
U begrijpt...
Ik ben geen fan zeg maar
Welke oplaadbare AAA batterijen gebruiken jullie voor sensoren?
Heb hier best wel wat HUE motion sensoren en Netatmo sensoren in huis, waar twee of vier AAA batterijen in gaan.
Ik twijfel of ik moet kiezen voor een variant die beter scoort op zelfontlading, of op capaciteit/werktijd. Doel is een batterij die zo lang mogelijk op een lading mee gaat.
De Varta recharge accu Power 800 mah aaa scoort erg goed op zelfontlading (volgens de test van de consumentenbond), maar wat minder op capaciteit/werktijd dan deze andere twee batterijen.
De GP reCyko Pro 800 mah aaa scoort ook nog goed op zelfontlading, en iets beter op capaciteit/werktijd dan de Varta recharge accu Power 800 mah aaa.
De Panasonic Eneloop 800 mah aaa, scoort weer wat lager op zelfontlading dan de bovenste twee, maar heeft nog weer wat meer capaciteit/werktijd.
Heb hier best wel wat HUE motion sensoren en Netatmo sensoren in huis, waar twee of vier AAA batterijen in gaan.
Ik twijfel of ik moet kiezen voor een variant die beter scoort op zelfontlading, of op capaciteit/werktijd. Doel is een batterij die zo lang mogelijk op een lading mee gaat.
De Varta recharge accu Power 800 mah aaa scoort erg goed op zelfontlading (volgens de test van de consumentenbond), maar wat minder op capaciteit/werktijd dan deze andere twee batterijen.
De GP reCyko Pro 800 mah aaa scoort ook nog goed op zelfontlading, en iets beter op capaciteit/werktijd dan de Varta recharge accu Power 800 mah aaa.
De Panasonic Eneloop 800 mah aaa, scoort weer wat lager op zelfontlading dan de bovenste twee, maar heeft nog weer wat meer capaciteit/werktijd.
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
Hier gebruik ik vooral ikea ladda batterijen voor de hue en ikea motion sensoren. deze zijn kwalitatief goed en niet duur. (dit zijn eneloop batterijen met een andere wikkel)Gijs007 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:24:
Het percentage klopt niet helemaal in de hue sensoren en lijkt wat sneller te zakken, vooral in ruimtes waar veel beweging is. geen idee of dit ook daadwerkelijk klopt of dat ze gewoon heel lang op een laag percentage blijven hangen vanwege de 1,2 volt.
Netatmo heb ik zelf nog niet, maar worden wel binnenkort aangeschaft. dus nog geen ervaring mee.
Verder heb ik laatst een hele zwik amazon basics aangeschaft voor alle afstandsbedieningen en apparaten die niet vaak gebruikt worden.
Ik zou voor zoiets niet te moeilijk doen en gewoon het goedkoopste en makkelijkst verkrijgbare merk kiezenGijs007 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:24:
Ik twijfel of ik moet kiezen voor een variant die beter scoort op zelfontlading, of op capaciteit/werktijd.
Doel is een batterij die zo lang mogelijk op een lading mee gaat.
Vraagje voor de kenners.
heb hier een Fluke Optiview series 2 met een platte batterij en deze wil niet meer opladen. Heb de meter uit elkaar gehaald en batterij pak opengesneden en er zit een 3p3s pak onder.
Ik vermoed 3.6V (3s) en ??? mAh.
Nu kan ik niet echt iets over de batterijen vinden, het volgende staat op de batterijen:
SGRPJ43
005810
Iemand dat hier meer over weet?
Er zit ook een controller op BQ2040 van TI die de laad status en zo aan de meter doorgeeft via smbus
heb hier een Fluke Optiview series 2 met een platte batterij en deze wil niet meer opladen. Heb de meter uit elkaar gehaald en batterij pak opengesneden en er zit een 3p3s pak onder.
Ik vermoed 3.6V (3s) en ??? mAh.
Nu kan ik niet echt iets over de batterijen vinden, het volgende staat op de batterijen:
SGRPJ43
005810
Iemand dat hier meer over weet?
Er zit ook een controller op BQ2040 van TI die de laad status en zo aan de meter doorgeeft via smbus
[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 18-01-2025 19:53 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.