Misschien wel goed genoeg, maar ik kan hem niet eens op de VARTA website vinden en dan vraag ik me toch wel een beetje af waar dat ding vandaan komt
Deze zou waarschijnlijk ook wel dom genoeg moeten zijn : https://www.batterijenhui...ocket-57642-batterijlader
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Zijn er meer mensen die dit kunnen verifiëren? Ik had er iets meer van verwacht eigenlijk...

edit: ik zal ook een aantal japanse Ladda 1900mAh bij de Ikea bestellen, en deze door eenzelfde test halen.
Ondanks dat deze 1000x herlaadbaar zijn (gen1 eneloop specs) zijn ze door de lage prijs wel erg aantrekkelijk.
[ Voor 25% gewijzigd door bitshape op 21-01-2024 13:13 ]
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Geen ervaring met 5G Eneloops maar ook de 3G ("min 1900 mAh") laadt maar tot 1850 mAh op de C9000. Wellicht dat ook die extra 100 mAh voorbij het uitschakelpunt van de C9000 zit?bitshape schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:37:
Recent nog 2x 8packs Panasonic Eneloop 2000mAh (gen5) bij nkon besteld, en heb er een paar getest, maar op mijn Maha c9000 met Refresh/Analyze functie geven de nieuwe Panasonic Eneloops maar zo'n 1850mAh capaciteit.
Probeer de break in functie van de lader eens, dan worden ze 16 uur op 0.1C geladen (oftewel 160% van de ingestelde capaciteit) en zijn ze in ieder geval zeker weten vol.bitshape schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:37:
Recent nog 2x 8packs Panasonic Eneloop 2000mAh (gen5) bij nkon besteld, en heb er een paar getest, maar op mijn Maha c9000 met Refresh/Analyze functie geven de nieuwe Panasonic Eneloops maar zo'n 1850mAh capaciteit.
Zijn er meer mensen die dit kunnen verifiëren? Ik had er iets meer van verwacht eigenlijk...
Misschien stopt de lader nu al voordat de batterijen helemaal vol zijn. Of misschien stopt hij al met ontladen voordat ze helemaal leeg zijn. Wat je ervaart hoeft niet per se aan de capaciteit van de batterijen te liggen.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik ben nu een setje van 4 2e generatie Sanyo Eneloop (UTGA) die weinig cycles gehad hebben aan het testen en daarna een setje 4e generatie Panasonic Eneloop 'Tones' (MCC), ik zal melden wat daar de resultaten van zijn.Bacchus schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:36:
Geen ervaring met 5G Eneloops maar ook de 3G ("min 1900 mAh") laadt maar tot 1850 mAh op de C9000.
Inderdaad!Wellicht dat ook die extra 100 mAh voorbij het uitschakelpunt van de C9000 zit?
De Refresh/Analyze functie van de Maha C9000 laad eerst de batterij op met de ingestelde laadstroom (500mA) om bij 1.47v 2 uurtjes te gaan rusten. Dan ontlaad hij zich met mijn ingestelde 200mA ontlaadstroom. Ik zag dat de batterij bijna aan het einde van de ontlading net onder de 0.99 volt zaten bij 200mA belasting. Daarna rust en dan gaat hij weer een volle oplading doen op de ingestelde laadstroom. Als het programma klaar is geeft de Maha de capaciteit aan in mAh. Misschien dat de Maha eigenlijk tot 0.90 volt zou ontladen je misschien wel de extra mAh's er net uit zou kunnen persen.
Ik zal mijn resultaten hier posten nadat de ladda's ook getest zijn. Nu even op het juiste moment net aan het einde van de ontlading het voltage in de gaten houden, even goed timen.
Nee, ga ik met verse Eneloops niet doen (16 uur laden). De Eneloops zaten echt goed volgeladen. Als er met de Maha C9000 met Refresh/Analyze een baseline uit te halen is (+/-1850mAh) is het voor mij prima.Xander schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:41:
Probeer de break in functie van de lader eens, dan worden ze 16 uur op 0.1C geladen (oftewel 160% van de ingestelde capaciteit) en zijn ze in ieder geval zeker weten vol.
Misschien stopt de lader nu al voordat de batterijen helemaal vol zijn. Of misschien stopt hij al met ontladen voordat ze helemaal leeg zijn. Wat je ervaart hoeft niet per se aan de capaciteit van de batterijen te liggen.
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Bij 50mA belasting krijg je een ander getal dan bij 300 mA belasting.
Andere factoren zijn idd afschakelspanning maar ook temperatuur.
Wat je meet zal enkel overeenkomen (of lichtjes beter zijn) dan wat de datasheet van de cel vertelt, als je op exact dezelfde manier meet.
Die DECT telefoons lijken een NiCd laadregime te gebruiken, en in plaats van dat ze de telefoons aanpassen zijn er speciale DECT batterijen op de markt gekomen:pennywiser schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:08:
[...]
Noob me wist het verschil nietTil zeg maar. Het is voor een Gigaset dus misschien toch niet zo slecht dan.
Edit: en ja daar lijkt het op: https://www.reddit.com/r/...s_killing_nimh_batteries/
/f/image/SRftZN9eaUDorCV6QPqtaYav.png?f=fotoalbum_large)
Conrad link: Ansmann DECT maxE HR06 AA battery (rechargeable) NiMH 1300 mAh 1.2 V 2 pc(s)
In die batterijen zit vermoedelijk wat meer katalysator om het ontbindende elektrolyt te recombineren waardoor ze meer/langer overlaadstroom aan kunnen. Die sets zouden misschien uit een pre-NiMH tijd kunnen komen dat het nog een soort van acceptabel was, al heb ik er matig begrip voor. Die oude NiCd batterijen trokken het in elk geval beter, maar die mogen we niet meer kopen.
Persoonlijk zou ik batterijen die niet meer door de test komen zonder schuldgevoelens weggooien. Nieuwe goede batterijen (zoals de Ladda van Ikea) zijn helemaal zo duur niet en ik zou niet voor elke keer dat ik een batterij pak me willen afvragen of het de stapel "goede" of "onderweg naar hun einde" exemplaren zijn, die je vervolgens ook nog eens niet samen in een apparaat moet steken omdat ze anders nog sneller stuk gaan.davefox schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:58:
Ik zit te kijken naar een "dumb charger" voor mijn batterijen die niet meer met een smartcharger willen opladen. Had er een paar die niet goed meer oplaadde, die uit mijn kerst ornamenten komen.
Nu ben ik een paar weken geleden naar de action geweest, en heb die varta lader eens bekeken.
Ik vraag me af of dit wel echt een dumbcharger is?
Er staat dat hij een auto off functie heeft, dus ik heb hem maar laten hangen in de veronderstelling dat het een smartcharger is.
Zie ook Eneloop Lite serie... Die hebben lagere capaciteit dan gewone Eneloop, maar zijn nog robuuster en kunnen beter tegen continu drupelladen.Involvement schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:18:
Die DECT telefoons lijken een NiCd laadregime te gebruiken, en in plaats van dat ze de telefoons aanpassen zijn er speciale DECT batterijen op de markt gekomen
Ze wegen trouwens ook veel minder, wat een voor- of een nadeel kan zijn qua gevoel in de hand van de DECT handset.
:strip_exif()/f/image/ze0YUYCb9XGcESPaIvn6VG7X.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat heb ik wel snel even opgezocht, want de informatie dat ze daadwerkelijk beter tegen druppelladen kunnen had ik niet. Soms is een geclaimde extra robuustheid bijvoorbeeld alleen een bestendigheid tegen temperatuur of trillingen. Ikea verkocht ooit ook lage capaciteit bruine Ladda's, maar waarom ze nuttig waren stond nergens en uiteindelijk heb ik alleen die witte verder nog gebruikt omdat ze meer capaciteit hadden.
Dan terug wegwerp batterijen gekocht, en er een grote hoeveelheid van verbruikt. Voor kritische toepassingen Ultimate Lithium (Energizer), zeer duur maar voor een aantal toepassingen loont het zich.
Onlangs terug interesse gekregen in oplaadbare batterijen (o.a. omdat ik een roeitrainer heb die om de 2 maanden nieuwe batterijen nodig heeft; Ultimate Lithium houdt het langer uit, maar is me te duur).
- Keuze oplaadbare batterijen is reeds gemaakt: Eneloop en Ladda (Ikea). Welgekend bij ieder hier op het forum.
- Ik gebruik een oude GP smart oplader, maar ben op zoek naar een modern vervang apparaat.
Ik heb grote gedeeltes van dit forum doorgenomen, op Lygte-Dk resultaten bekeken,reviews op het net (NKON, Amazon e.a.). Ik gebruik enkel NiMH batterijen. (optioneel LiIon: accu's voor allerhande apparaten zijn meestal opgebouwd met LiIon cellen, en die ik bij defect eventueel zelf zou kunnen herstellen - is geen must, maar mag).
De vereisten aan de oplader zijn veelal gekend: 'gezond' opladen (niet te vlug, niet te traag), liefst geen of zeer lage trickel charge. Instelbaar hoeft niet als de 'automatische functies' goed werken. Een 'dode' batterij heropleven, cap. meting, refresh doorvoeren etc zijn optioneel. Al deze parameters en functies kan ik natrekken.
1/ Wat ik minder aan bod heb zien komen: voeding, ofwel met USB-C ofwel direct van het stroomnet met een klassieke kabel. Barrel kabels, proprietary kabels en micro-USB wil ik vermijden. Ook opladers met ingebouwde stekker wil ik vermijden (stopkontakten staan meestal bewust uit het zicht en zijn minder goed bereikbaar).
2/ Laatst maar niet minder interessant: uitgebreide displays zijn af en toe nuttig (voor mij), maar meestal zijn goed zichtbare lichtjes makkelijker (groen of rood, voor beëindigd of bezig). Ik heb maar één apparaat gezien dat zowel een uitgebreid display heeft én de lichtjes (het topmodel van XTAR VP4L Plus).
Iemand die input heeft m.b.t. vragen 1/ en 2/? Met dank.
[ Voor 3% gewijzigd door D100 op 13-02-2024 14:48 ]
Interessant vereiste en ook iets dat ik in mijn (helaas inmiddels geklaude) Ladda YH-990BF (Lygte) kon waarderen. Ikea verkoopt ze in Nederland niet meer nieuw, dacht ik. Van mijn laders met barrel-kabel-adapters (MH-C9000) en µUSB (Nitecore UM20) vraag ik me inderdaad elke keer af waarom ze niet een paar euro extra konden uitgeven om een gewoon netsnoer eraan te maken. Ik moet zeggen dat ik geïntegreerde stekker (op een BQ-CC55) wel prima vind. Ik vind altijd wel een stopcontact met de nodige ruimte.D100 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:49:
1/ Wat ik minder aan bod heb zien komen: voeding, ofwel met USB-C ofwel direct van het stroomnet met een klassieke kabel. Barrel kabels, proprietary kabels en micro-USB wil ik vermijden. Ook opladers met ingebouwde stekker wil ik vermijden (stopkontakten staan meestal bewust uit het zicht en zijn minder goed bereikbaar).
[ Voor 6% gewijzigd door Bacchus op 13-02-2024 14:26 ]
Als je al die bronnen hebt bekeken dan vraag ik me toch eigenlijk wel af wat je tot dusver zelf hebt gevonden als mogelijke optie voor jezelfD100 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:49:
Ik heb onlangs dit forum topic ontdekt. Geweldige bron van info.
Ik heb grote gedeeltes van dit forum doorgenomen, op Lygte-Dk resultaten bekeken,reviews op het net (NKON, Amazon e.a.).
Iemand die input heeft ?
Verder is dit een Topic en geen Forum
Forum - Sub-Forum - Topic - Reacties
Dat is hoe een Forum in elkaar zit
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Bedankt voor het antwoord.Bacchus schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:22:
[...]
Interessant vereiste en ook iets dat ik in mijn (helaas inmiddels geklaude) Ladda YH-990BF (Lygte) kon waarderen. ...
Als ik even mag toevoegen aan mijn tweede vraag, over de beschikbaarheid van lichtjes (groen en rood), hierna een citaat van Lygte-info.dk over een voor het overige goede oplader (Vapcell):
"And a major inconvenience: It is not possible to see when the charger is done, without pressing a button."
Hij noemt het een major ongemak. Dat vind ik ook. Voor mijn gebruik wil ik vaak met een korte oogopslag kunnen zien of het apparaat klaar is (zonder het display te aktiveren, of daarop te moeten turen). Het grote gedetaileerde display is nuttig wanneer ik iets bijzonders wil zien.
Ik ben realistisch en zal een compromis moeten ingaan. Dan zal ik een barrel voedingskabel aanvaarden, als het andere dan wel goed is.
Ik heb dat gemeld, het XTAR topmodel is het enige model van de bekende merken dat ik gezien heb dat groot display en lichtjes heeft. Weliswaar heeft het een barrel kabel.nero355 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:27:
[...]
Als je al die bronnen hebt bekeken dan vraag ik me toch eigenlijk wel af wat je tot dusver zelf hebt gevonden als mogelijke optie voor jezelf
offtopic:
Verder is dit een Topic en geen Forum
Forum - Sub-Forum - Topic - Reacties
Dat is hoe een Forum in elkaar zit
Dan zijn er veel onbekende merken, meestal met Chinese namen, die vaak USB-C gebruiken. Het heeft geen zin die namen hiet op te sommen,
De Panasonics Eneloop hebben een model met standaard netsnoer, en andere met USB.
Een lang lijstje met modellen die niet beantwoorden aan mijn 2 vragen heeft geen nut. Mijn vragen zijn zeer specifiek: USB-C of lichtsnoer, lichtjes en display.
P.S. er stond weldegelijk in mijn oorspronkelijke tekst: dit 'forum topic'
P.S. ik vermoedde dat dit een forum was zonder pedantiek, niet?
[ Voor 12% gewijzigd door D100 op 13-02-2024 17:43 ]
past op de meeste 12v barrel jacks en zet gewoon 12v op de plug vanaf een fatsoenlijke lader die usb c met PD kan.
heb er al een paar in huis en zelfs nog eentje die 20V doet voor mn soldeerboutl...
[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 13-02-2024 18:09 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dank u. Goede tip.flippy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:08:
je kan zoiets halen ls dit: https://www.amazon.nl/dp/B0BD7FWTL5
past op de meeste 12v barrel jacks en zet gewoon 12v op de plug vanaf een fatsoenlijke lader die usb c met PD kan.
heb er al een paar in huis en zelfs nog eentje die 20V doet voor mn soldeerboutl...
Mijn uiteindelijke bevinding: de bekende merken hebben meestal oudere modellen opladers, die waarschijnlijk goed werken, maar wat betreft aansluitingen achter lopen. De onbekende recente modellen, meestal Chinees, hebben vaak USB-C, soms in combinatie met andere aansluitingen, doch de oplaadkwaliteit kan niet nagetrokken worden (misschien is die gewoon goed).
XTAR lijkt de enige uitzondering, zij hebben modellen met moderne aansluitingen, display en lichtjes voor gemakkelijk gebruik, maar je zit meteen in dure alleskunners... Voorlopig doe ik verder met mijn oude GP smart oplader, 4-kanaals, met lichtindicatoren per kanaal, tot ik de aankoop van een nieuwe niet verder kan uitstellen.
Heb die 1,5v dingen eindelijk binnen en ze leveren netjes 1,5v, ik kan ze alleen nergens mee opladen. In de advertentie op Ali staat dan ook dat het 1,5v NiCd batterijen zijn. Beetje vreemd, want vind ook variant lithium batterijen. De NiMh laders die ik heb melden 'high' of gaan in error.NiGeLaToR schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:25:
@nero355 thanks, houd jullie wel even op de hoogte als ik het spul binnen heb. Heb 4 x AAA en 4 x AA besteld.
Zal dus maar de bijbehorende lader bestellen, al ziet die er ook wel weer erg Ali uit. Dus, nog niet echt dat je denkt superblij mee
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Wat voor batterijen heb je dan precies?NiGeLaToR schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:06:
[...]
Heb die 1,5v dingen eindelijk binnen en ze leveren netjes 1,5v, ik kan ze alleen nergens mee opladen. In de advertentie op Ali staat dan ook dat het 1,5v NiCd batterijen zijn. Beetje vreemd, want vind ook variant lithium batterijen. De NiMh laders die ik heb melden 'high' of gaan in error.
Zal dus maar de bijbehorende lader bestellen, al ziet die er ook wel weer erg Ali uit. Dus, nog niet echt dat je denkt superblij mee
Ik weet dat er NiZn batterijen bestaan, die zijn oplaadbaar en 1.6V en ook op AA en AAA formaat verkrijgbaar. Heb er zelf een paar. Aangezien ik een SkyRC MC3000 heb kan ik alles laden
Het zijn deze:Wildfire schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 01:30:
[...]
Wat voor batterijen heb je dan precies?
Ik weet dat er NiZn batterijen bestaan, die zijn oplaadbaar en 1.6V en ook op AA en AAA formaat verkrijgbaar. Heb er zelf een paar. Aangezien ik een SkyRC MC3000 heb kan ik alles laden
https://a.aliexpress.com/_Ev1r3xJ
Daar staat dan toch wel weer ni-mh, maar ook ‘vervangt nimh’.
Je lader-tip is wel een optie dan, liever knap dan een duistere knockoff.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Opmerkelijk...NiGeLaToR schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:19:
[...]
... liever knap dan een duistere knockoff.
Deze 'bijzondere' batterijen/accu's via AE zijn niet duister, en de bijbehorende lader is wel duister?
Enkel -- na 1 of 2 cycli beginnen ze te lekken...
Ik zou ze in elk geval niet in een duur apparaat stoppen.
Er klopt niets aan die batterijen. Als het wel NiMH is dan klopt de capaciteit niet, de beste NiMH AA's zitten op z'n best iets onder de 3000mAH en de beste NiMH AAA's zitten iets boven de 1000mAh.NiGeLaToR schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:19:
[...]
Het zijn deze:
https://a.aliexpress.com/_Ev1r3xJ
Daar staat dan toch wel weer ni-mh, maar ook ‘vervangt nimh’.
Je lader-tip is wel een optie dan, liever knap dan een duistere knockoff.
Als het Li-Ion is, die bestaan inderdaad met als voordeel dat ze continu 1.5V kunnen leveren maar de maximale capaciteit ligt dan weer een stuk lager. Ik dacht maximaal tegen de 2000mAh voor AA formaat.
Ik heb weleens gehoord van daadwerkelijk herlaadbare alkaline batterijen, maar behalve dat je dan een speciale lader nodig had, hadden de batterijen een lagere capaciteit, slijtage ging sneller en waren ze ook duurder. En er zijn wel speciale laders voor normale alkaline batterijen maar die batterijen slijten dan veel sneller en gaan erg vaak lekken, dat wil je dus ook niet.
Ik vraag me dus af welke zooi jij hebt, ik zou die batterijen absoluut niet vertrouwen.
Zou ze wel graag eens testen met de SkyRC MC3000 om te zien wat die er van denkt. Maar ik vermoed dat het gewoon lage kwaliteit, lage capaciteits batterijen zijn. De Chinezen liegen er vaak echt op los bij batterijen...
[ Voor 31% gewijzigd door Wildfire op 23-02-2024 12:37 ]
Hee laat mij ‘s even lekker selectief principieel zijn wil jeehtweak schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:36:
[...]
Opmerkelijk...![]()
Deze 'bijzondere' batterijen/accu's via AE zijn niet duister, en de bijbehorende lader is wel duister?
Was dus sowieso experimenteel en niet geheel doordacht. Menigeen zou het zelfs impulsief kunnen noemen.
@Wildfire dat kan op twee manieren: of ik stop ze in een envelop en stuur ze naar je toe of ik koop zelf zo’n lader. Eerste is wel goedkoper
Als je dat eerste wilt doen, geen probleem. Ik haal ze graag door wat laadcycli van de SkyRC MC3000 heen, eens kijken wat er uit komt. Als ze al werken natuurlijkNiGeLaToR schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:03:
[...]
Hee laat mij ‘s even lekker selectief principieel zijn wil je
Was dus sowieso experimenteel en niet geheel doordacht. Menigeen zou het zelfs impulsief kunnen noemen.
@Wildfire dat kan op twee manieren: of ik stop ze in een envelop en stuur ze naar je toe of ik koop zelf zo’n lader. Eerste is wel goedkoper
@NiGeLaToR stuurt er een paar op. Ik zal ze met mijn SkyRC MC3000 testen en hier de resultaten laten weten.
[ Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 25-02-2024 21:13 ]
Wel.... het is dus echt rotzooi. Maar dat was van tevoren al bekend natuurlijk.Wildfire schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:19:
[...]
Als je dat eerste wilt doen, geen probleem. Ik haal ze graag door wat laadcycli van de SkyRC MC3000 heen, eens kijken wat er uit komt. Als ze al werken natuurlijk
@NiGeLaToR stuurt er een paar op. Ik zal ze met mijn SkyRC MC3000 testen en hier de resultaten laten weten.

Er sprong zojuist een AAA-batterij uit de lader, de onderkant was losgekomen. Terwijl ik de batterij wilde verwijderen, **KNAL**. Nou, die rotzooi kostte wel even wat tijd om van mijn bureau te verwijderen, zwarte zooi overal.
Het waren sowieso rare batterijen. Oplaadbare alkaline batterijen staat erop vermeld, ze kwamen hier binnen met 1.5V voltage, een ontlading leverde ca. 1500 tot 1700mAh. Daarna probeerde ik ze laden als NiMH en ik kon toen hooguit zo'n 300mAh opladen. Toen ik mijn lader instelde voor NiZn (en dus hogere laadspanning) kon ik wel doorladen, maar dat heb ik uiteindelijk afgebroken.
Uiteindelijk begon ik vanavond een test met de AAA-variant van deze batterijen, ik heb deze eerst in een smart charger gestopt die NiMH kon laden. Een tijdje later sprong één van de batterijen dus uit de lader zoals ik hierboven al aangaf.
Kortom.... ik denk niet dat @NiGeLaToR ze terug hoeft te hebben, ze gaan naar de batterijen inzamelbak bij de Lidl. Weg ermee.
Er zit nu wel een zwarte vlek op m'n muur van die rotzooi. Ik ga niet proberen met een doekje ofzo te verwijderen, ik merkte bij het reinigen van mijn bureau dat dat spul alle kanten uitsmeert. Morgenochtend maar eens voorzien van een afdeklaagje (Alabastine Muurverf Vlekken Spuitbus), kan dat mooi opdrogen als ik aan het werk ben, als ik dan thuis kom zou het weer netjes moeten zijn.
Zo... dat was eens maar nooit meer.
[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 01-03-2024 23:40 ]
Thanks voor het testen.. geen batterijen van Ali dus meer. Jekkes.
Er zijn hier en daar nog dingen die niet lekker op 1,2V werken, maar eigenlijk vind ik dat een beetje de schuld van zo een apparaat. Een alkaline cel komt ook op die spanning als de cel maar half leeg is, waardoor je primaire cellen ook aan het verspillen bent. Bekende verspillers van batterijen zijn lampjes met twee cellen en witte LED's, vermijd die tenzij er een switcher in zit.
Ze verkopen wel de Stenkol lader, ik heb er hier twee en ik raad ze aan. Ze zijn niet de snelste met 350mA laadstroom, maar dat mishandelt je batterijen niet en ze zijn met €5 erg goedkoop. Er zit genoeg intelligentie in om betrouwbaar een batterij te kunnen herkennen en laden zonder ze te beschadigen en laden per cel (als in: ze monitoren elke cel apart op laadtoestand en stoppen het laadproces per cel). Als je er één of twee cellen in doet laden ze met 700mA en met 3 op ~500mA, dus dat kan voor sommigen handig zijn. Als je er alkaline of defecte cellen in stopt herkent hij dat en laadt hij niet. Als je wil details wil weten over de toestand van je batterij ben je aan het verkeerde adres, het apparaat is buiten een lampje per vak vrij minimalistisch, maar als je gewoon no-nonsense batterijen wil laden is het een geschikt all-round apparaat.Bacchus schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:22:
[...]
Interessant vereiste en ook iets dat ik in mijn (helaas inmiddels geklaude) Ladda YH-990BF (Lygte) kon waarderen. Ikea verkoopt ze in Nederland niet meer nieuw, dacht ik. Van mijn laders met barrel-kabel-adapters (MH-C9000) en µUSB (Nitecore UM20) vraag ik me inderdaad elke keer af waarom ze niet een paar euro extra konden uitgeven om een gewoon netsnoer eraan te maken. Ik moet zeggen dat ik geïntegreerde stekker (op een BQ-CC55) wel prima vind. Ik vind altijd wel een stopcontact met de nodige ruimte.
Mijn intuïtie is om USB-C en afhankelijkheid van USB-PD of snellaadstandaarden te vermijden. Ik zie teveel problemen met compatibiliteit van de voeding en de kabel. Het USB-C concept prikkelt me wel, maar tegen de tijd dat ik batterijen wil laden wil ik er eigenlijk niet meer over hoeven nadenken en ik zie in de praktijk dat dit vaak wel nodig is.D100 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:49:
[ Voor 20% gewijzigd door Involvement op 04-03-2024 11:29 ]
Auto vraagt verbruikt zelf 5 x 1.5 aan en remote 2 x 1.5 aan.
Nou verwacht ik dat Auto meer stabiele performance vraagt dan remote.
Maakt het uit dat oplaadbare 1.2 v zijn ipv 1.5?
Nu is eindelijk de kans om andere dingen ook op oplaadbare batterijen te zetten.
Iemand suggesties?
[ Voor 11% gewijzigd door Offens1490 op 23-03-2024 20:34 ]
AnimeAdicted
Ik vind je post heel raar geschreven, maar gezien de spelling in je signature gok ik op iets van dyslexie of zoOffens1490 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:26:
Iemand suggesties?
Anyways...
Ik gok dat je gewoon oplaadbare batterijen voor een RC autotje wilt en zolang die niet raar doet kan je die prima volproppen met IKEA LADDA batterijen!
Mijn probleem was ,dat ik het op een tablet had getypt.nero355 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:19:
[...]
Ik vind je post heel raar geschreven, maar gezien de spelling in je signature gok ik op iets van dyslexie of zo
Anyways...
Ik gok dat je gewoon oplaadbare batterijen voor een RC autotje wilt en zolang die niet raar doet kan je die prima volproppen met IKEA LADDA batterijen!
En dat ik verder dacht dan ik schreef thx 🙈
Tevens autocorrectie helpt mij ook niet echt.
[ Voor 5% gewijzigd door Offens1490 op 23-03-2024 20:35 ]
AnimeAdicted
RC autootjes trekken typisch vrij veel stroom en zijn daardoor gevoeliger voor interne weerstand, die bij NiMH een stuk lager (dus beter) is. Als je zo weinig als 0,5A uit een alkaline trekt is de spanning al lager dan op een gelijk belaste NiMH, dus in die toepassingen zou ik alkaline niet eens proberen.Offens1490 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:26:
Heb e.e.a gelezen maar is het voor normale bestuurbare auto sociale specialebatterijen moet halen voor 1.5 v?
Auto vraagt verbruikt zelf 5 x 1.5 aan en remote 2 x 1.5 aan.
Nou verwacht ik dat Auto meer stabiele performance vraagt dan remote.
Maakt het uit dat oplaadbare 1.2 v zijn ipv 1.5?
Nu is eindelijk de kans om andere dingen ook op oplaadbare batterijen te zetten.
Iemand suggesties?
De afstandsbediening is minder een stroomvreter, dus daar zou ik alkaline nog overwegen (het kan, afhankelijk van het specifieke ontwerp, schelen in bereik), maar voor speelgoed neig ik alsnog Ni-MH te gebruiken. Er zijn tegenwoordig helemaal niet zo veel toepassingen meer waar NiMH onpraktisch is.
Twee van die Stenkol laders en 8 stuks van die Ladda's en je zit gebakken.nero355 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:19:
[ Voor 41% gewijzigd door Involvement op 29-03-2024 12:40 ]
Ik kwam hier om naar ervaringen te zoeken naar deze oplader die ik sinds kort gebruik. Ik dacht dat het een lader zou zijn die zou stoppen bij het opladen maar dat blijkt niet het geval? 2 AA batterijen hoeven lijkt me geen 10+ uur in een lader te zitten.
Er zou een auto off op moeten zitten maar dat is volgens mij niet meer dan een domme timer na 13 uur.
Moet je bij deze dingen de batterijen zelf na een paar uur verwijderen?
Ik kwam deze tegen, de Ansmann Comfort mini. Dat is al wat slimmer lijkt me?
[ Voor 9% gewijzigd door Gunner op 13-08-2024 08:56 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
De Action/Varta is een domme trage lader. Dat is niet per se slecht maar wel beperkt bruikbaar. Als je graag halfvolle cellen vlot weer vol wil laden, is het niet de lader voor jou. De Ansmann is een stuk sneller en lijkt -dV/-dT-(=vol)-detectie te hebben.Gunner schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:54:
[...]
Ik kwam hier om naar ervaringen te zoeken naar deze oplader die ik sinds kort gebruik. Ik dacht dat het een lader zou zijn die zou stoppen bij het opladen maar dat blijkt niet het geval? 2 AA batterijen hoeven lijkt me geen 10+ uur in een lader te zitten.
Er zou een auto off op moeten zitten maar dat is volgens mij niet meer dan een domme timer na 13 uur.
Moet je bij deze dingen de batterijen zelf na een paar uur verwijderen?
Ik kwam deze tegen, de Ansmann Comfort mini. Dat is al wat slimmer lijkt me?
Wat me aan mijn eigen gebruik opvalt is dat ik steeds meer vertrouw op het slimme van de lader (en LSD van de cellen) en halfvolle batterijen na gebruik even bijlaad en weer in de kast leg. Vroeger laadde ik ze pas op als het apparaat minder (bij lampen vaak) of niet (bij elektronica) meer presteerde.
Anyway, waar ik nu op uitkom en geen keuze tussen kan maken zijn:
- Nitecore SC4 = € 48
- Nitecore UMS4 = € 37
- Xtar X4 = € 37
Na dit topic doorspitten lees ik vooral dat de UMS4 niet snel is (want USB gevoed), dus dan kom ik bij de SC4 uit denk je dan, maar daarvan lees ik weer dat die de beloofde snelheden niet behaald. Op de website staat 1.5A x4, maar hier wordt gezegd dat je met 4 batterijen slechts 375 mA zou halen. De Xtar X4 zou dan beter zijn, maar ik vind dat display zo... raar en het feit dat nooit 4 tegelijk getoond worden vind ik een afknapper. Een Xtar VP4 is dan beter, maar veel te duur. €50 is echt mijn grens.
Kortom: wat zouden jullie doen? Belangrijkste vind ik dat ik niet 10 uur op het laden van 4 AA/AAA aan het wachten ben, dat ik de status op het scherm kan zien (zowel huidige laadcapaciteit als ook health) en dat de lader stopt als hij de batterijen vol zitten.
Mijn eigen reacties in dit topic terugzoeken (Search bovenaan het topic!) en tussen de laatsten ook een beetje die van anderen bekijken, want er zijn een aantal nieuwe interessante opties erbij gekomen in de afgelopen 2 jaar of zoMooDyBLueS schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:16:
Kortom: wat zouden jullie doen?
Laat ik hem dan anders stellen: denk jij dat de Nitecore SC4 daaraan voldoet?
UMS4 valt toch af namelijk want die wordt zonder lader geleverd en als ik er een degelijke (Anker bijv) USB-C lader bij moet kopen ben ik (flink) duurder uit.
Andere optie zou evt. de Xtar VC8 zijn denk ik? VC4 is ook genoeg qua aantallen voor mij, maar ik vind dat scherm dus niet fijn overkomen.
Kortom: VC8 of SC4? Welke zou jij doen als 4 batterijen genoeg is?
Ik ben een paar maanden geleden ook op zoek gegaan naar een andere batterijlader omdat mijn Voltcraft de vermoedelijk geest gegeven heeft. Na behoorlijk wat zoeken, ben ik uiteindelijk voor de Vapcell (icm de Ikea lader voor op reis) gegaan en tot nu toe geen spijt gehad.
Ziet er inderdaad goed uit, ik lees fast charger met 3A per slot en 12A in totaal, dus geen sharing als ik het goed begrijp. Display is inderdaad ook keurig, duidelijk en voorzien van alle info die ik maar kan wensen.
Dus het kan zomaar zijn dat je de perfecte optie voor mij hebt genoemd.
Zo te lezen in Duitsland:MooDyBLueS schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:08:
Alleen... waar is ie te verkrijgen?
https://powercells.de/vap...rsal-battery-charger.html
50 euro incl shipping.
(Misschien iets meer vanwege BTW)
[ Voor 5% gewijzigd door duvekot op 22-08-2024 20:40 . Reden: BTW impact toegevoegd ]
Ik heb 'm gekocht bij Sofirn voor 39,13 USD. Dat was in mei en toen hadden ze nog een extra promo code.MooDyBLueS schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:08:
Dus het kan zomaar zijn dat je de perfecte optie voor mij hebt genoemd.Alleen... waar is ie te verkrijgen? Bij Bol, Amazon en die hier gedeelde Nkon.nl kan ik hem niet vinden en zoeken levert mij alleen Engelse websites op.
Je moet maar eens kijken op de site:
https://www.sofirnlight.c...3c-4661-b1ed-6c1959909509
Wat zijn je verdere eisen of wensen aan een lader?MooDyBLueS schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:16:
Nadat ik bij een vriend laatst een lader gezien had die een display heeft waar capaciteit en hoe vol ze zitten op getoond wordt, ben ik zelf ook gaan zoeken. Dacht met een simpele Amazon zoekactie dat ik wel binnen 10 minuten eentje uit kon kiezen, maar ik ben toch wel iets meer down the rabbit hole gegaan.
Anyway, waar ik nu op uitkom en geen keuze tussen kan maken zijn:
- Nitecore SC4 = € 48
- Nitecore UMS4 = € 37
- Xtar X4 = € 37
Na dit topic doorspitten lees ik vooral dat de UMS4 niet snel is (want USB gevoed), dus dan kom ik bij de SC4 uit denk je dan, maar daarvan lees ik weer dat die de beloofde snelheden niet behaald. Op de website staat 1.5A x4, maar hier wordt gezegd dat je met 4 batterijen slechts 375 mA zou halen. De Xtar X4 zou dan beter zijn, maar ik vind dat display zo... raar en het feit dat nooit 4 tegelijk getoond worden vind ik een afknapper. Een Xtar VP4 is dan beter, maar veel te duur. €50 is echt mijn grens.
Kortom: wat zouden jullie doen? Belangrijkste vind ik dat ik niet 10 uur op het laden van 4 AA/AAA aan het wachten ben, dat ik de status op het scherm kan zien (zowel huidige laadcapaciteit als ook health) en dat de lader stopt als hij de batterijen vol zitten.
- 4 slots?
- 3.7 V li-ion en NiMH?
- Wat voor batterijgroottes wil je laden?
- display dat de laadcapaciteit laat zien? (mag deze een 5% afwijking hebben?)
- Wat voor laadstroom per cell (bij enkel 18650 cellen is 4x1A goed, maar misschien wil je ook 2A, of voor kleinere batterijen 250 mA? Dus wat is je gewenste laadrange?)
- Hoe moet de lader van stroom worden voorzien? Direct 230 volt ingang? 12 volt ingang? USB C?
- Test/ontlaad optie?
- Interne weerstand meet optie?
- kunnen fungeren als powerbank wanneer volle cellen in de lader worden gezet?
Mijn eerste gedachte is namelijk de Xtar VC4SL, mits je vooral 18650 gebruikt, en geen NiMH gaat laden.
7400 Wp op het dak
Vorig jaar was ik dus op zoek naar een uitgebreide uiversele lader/tester/ontlader. Na eerst de Xtar VC4SL te hebben geprobeerd is deze naar een vriend gegaan omdat de lader zeer slecht met NiMH overweg kon. (mijn uitgebreide review van deze lader staat bij NKON op de productpagina) Deze lader is echter geniaal wanneer je geen NimH gebruikt en geen oude kleine li-ion cellen gebruikt (mijn oude 16340 van >100 mOhm interne weerstand konden niet worden geladen), maar wel wil laden, ontladen, testen en analyseren.Theo schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 08:58:
Ik ben op zoek naar één batterijlader om in totaal drie laders te vervangen. Ik heb nu de Powerex MH-C9000 liggen voor NiMH, de Xtar VC2 voor het laden en simpel meten van de li-ion cellen (oplaadcapaciteit is een goede indicator), en de Xtar XV2 Rocket voor de 16340 en 32650 cellen omdat deze lader zowel 250 mA als 2A als laadstroom heeft.
Wat ik zoek in een lader dat is:
- Moet met zowel 10440, 16340 als 32650 kunnen werken. Wanneer het 32650 formaat echt een probleem wordt dan kan ik eventueel overstappen op 26650 batterijen.
- Zowel NiMH als 3.7V li-ion
- Ik laad mijn cellen het liefst traag op (0.2-0.3C), dus een laadstroom van 200-300 mA moet mogelijk zijn
- Om het laden van de 32650 geen dagtaak te laten zijn moet een laadstroom van 1-2 A ook een optie zijn
- Ik wil de cellen analyzeren. Dus de cellen moeten ontladen kunnen worden. Dit mag gerust met 250 mA, en hoeft niet per sé met 1+ ampère.
- De interne weerstand moet gemeten kunnen worden.
- In principe zijn twee laadslots al voldoende (2x32650). Vier mogen ook (nog steeds 2x32650 moeten passen)
- De lader moet niet extreem groot zijn; 18 diep is het max (anders past ie niet in de kast). Breedte is niet relevant, al is 18 cm een mooie max breedte.
- De lader moet makkelijk in gebruik zijn zonder handleiding/cheat sheets
- Het laden moet met een constante stroom gebeuren, en zeker geen PWM. Ofwel, een 500 mA laadstroom moet gewoon 500 mA zijn, en geen 2 A PWM met een duty cycle van 25%.
- Ik wil niet bij Aliexpress of soortgelijke bestellen, maar het liefst in Nederland (want garantie en WKOA)
- prijs: niet relevant zolang de lader het waard is.
Idealiter wil ik dat de MH-C9000 ook li-ion en 32650 compatible is.
Met dit rijtje aan eisen kom ik bij de volgende laders uit die het allemaal net-niet zijn..
SkyRC MC3000.
Deze lader lijkt geniaal te zijn omdat deze alles kan en doet. Maar het bedienen ervan is een ramp en vereist cheat sheets en continu de handleiding. En het formaat van de lader is zó groot dat deze niet in de kast past..
Xtar VP4 Dragon
Lijkt op zich een goede lader te zijn, alleen zijn die externe meetdraden wel bijzonder.... Waarom kon dit niet IN de lader worden ondergebracht? Deze lader heeft een minimale laadstroom van 500 mA. Teardown van deze lader laten zien dat deze verder wel goed en stevig in elkaar zit.
Xtar VC4SL
Deze lijkt aan alle eisen te voldoen. De lader kan handmatig op een laadstroom van 250 mA tot 2 A worden gezet en lijkt verder ook aan alle eisen te voldoen. Teardown laat ook niks raars zien. Volgens sommige reviews van ruim een jaar oud geven aan dat deze lader moeite heeft met NiMH volledig te laden, of noemen problemen die elders weer worden toegeschreven aan het gebruik van een verkeerde usb lader.
Liitokala Lii-600
Lijkt ook een goede lader te zijn, waren het niet dat de IR meter niet werkt. In videoreviews is te zien dat deze weerstand eerder wordt gegokt dan wordt gemeten. Ook kan deze niet met 32650 overweg.
Opus BT-C3000
Deze lader gebruikt een 2A PWM om te laden en te ontladen, en kan niet met 32650 overweg.
Vapcell S4+
Lijkt een ideale lader te zijn, alleen zit deze in de reviews van o.a Lygte er met de oplaadcapaciteit er behoorlijk naast (soms 5% meer dan daadwerkelijk, soms wel accuraat) en is de IR meting niet accuraat. Al schijnen er sinds de Lygte review wel meerdere updates te zijn uitgebracht van deze lader.. De lader lijkt ook lastig in NL verkrijgbaar te zijn.
Wat zou voor mij de ideale lader zijn? Ik neig naar de VC4SL te gaan omdat deze als enige aan alle eisen voldoet. Mocht deze niet met NiMH overweg kunnen dan is er de WKOA, of heb ik altijd nog de MH-C9000 staan.
Welke lader moet ik aanschaffen?
UIteindelijk de Xtar VP4L aangeschaft. Dat is geen goedkope lader in aanschaf. Maar daarvoor heb je ook geen goedkope lader
7400 Wp op het dak
Dat denk ik wel jaMooDyBLueS schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:45:
Het punt is juist dat ik veel heb doorgespit, maar het is teveel. Ja er wordt enorm veel genoemd, maar als ik gewoon een vlotte AA/AAA lader zoek die sporadisch een C/D kan laden en een display heeft voor alle 4 de batterijen met laadcapaciteit en health, dan is dat voor mij goed.
Laat ik hem dan anders stellen: denk jij dat de Nitecore SC4 daaraan voldoet?
Ondanks dat ik meerdere Quick Charge 3.0 laders in huis heb en zo'n lader maar € 10 kost zou het ook niet mijn keuze zijn : Normale stroomaansluiting FTW!!!UMS4 valt toch af namelijk want die wordt zonder lader geleverd en als ik er een degelijke (Anker bijv) USB-C lader bij moet kopen ben ik (flink) duurder uit.
De SC4 lijkt me opzich wel een mooi ding, want een soort luxere NiteCore D4 die ik al enkele jaren gebruikAndere optie zou evt. de Xtar VC8 zijn denk ik? VC4 is ook genoeg qua aantallen voor mij, maar ik vind dat scherm dus niet fijn overkomen.
Kortom: VC8 of SC4? Welke zou jij doen als 4 batterijen genoeg is?
Maar deze is ook leuk :
Daar heb ik namelijk een beetje een "crush" op sinds die op de markt is gekomen...Pythoon1977 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:18:
Heb je de Vapcell S4 plus ook overwogen?

Die is wel verdomd compleet zeg !!!Theo schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:02:
UIteindelijk de Xtar VP4L aangeschaft. Dat is geen goedkope lader in aanschaf. Maar daarvoor heb je ook geen goedkope lader
Jouw posts/reacties en gehele zoektocht waren/zijn opzich ook wel een mooie opsomming van allerlei leuke laders IIRC dus misschien moet @MooDyBLueS daar ook effe een keertje doorheen spitten
Als ik naar alle laders die genoemd worden tussen de reactie van MooDyBLueS en die van Theo dan zou ik zeggen kijk naar het volgende :
- "Welke batterijen de lader kan opladen ?" vs. "Welke batterijen jij in gebruik hebt of gaat hebben ?"
- Gebruikt de lader een echte stroomkabel of moet je met USB Type-C opladers prutsen ?
- Wat de capaciteit is van de lader op het moment dat je alle slots in gebruik hebt ?
Dat gaat vaak gepaard met de capaciteit van de hele lader : De betere hebben zo te zien toch wel minimaal 36 a 45 Watt als Input en kunnen dan alle slots met volle snelheid benutten !!
- Één van mijn persoonlijke voorkeuren is dat ik AAA batterijen met 300 mA of meer en minder dan 500 mA kan opladen zoals mijn huidige lader dat kan met 300 mA of 375 mA om zodoende de batterijen niet teveel te belasten.
Heel veel laders die minimaal 500 mA doen vallen daarmee gelijk af dus afhankelijk van of je ook zo erover denkt kan je wel of niet voor een bepaalde lader kiezen
En dat was mijn verhaal wel zo'n beetje...
Succes met een keuze maken!
De lader is wat groter dan ik had verwacht, echt een flink blok, maar dat was puur mijn verwachting en kan er prima mee leven. Het stroomsnoer is superfijn, kan ik hem overal in huis inpluggen, ook al heb ik sinds een tijdje USB-C (en A) in een deel van mijn Gira stopcontacten, dat is 5V 2A dus niet erg snel. En weer een adapter erbij kopen, hoe goedkoop ook, zag ik niet zitten. Onderweg heb ik het ook niet nodig, dan gebruik ik een powerbank, dus ik ben compleet nu.
Van GP heb ik nog de V800C IIRC... en die pompt 4 x 2700 mAh vol binnen 1 uurMooDyBLueS schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:08:
Mijn oude GP oplader zaten ze uren in en het lampje ging nooit uit, toen deed ik ze in de Nitecore en die gaf gelijk aan dat ze nog niet eens 25% vol waren en dus volledig opgeladen moesten worden.
Gebruik ik echter alleen nog in noodgevallen en stamt uit de tijd dat ik een lader moest hebben die vooral snel was en het "koken" van batterijen geen punt was

Ze zijn allemaal tegenwoordig grofweg net zo groot dus daar kom je niet gauw onderuitDe lader is wat groter dan ik had verwacht, echt een flink blok, maar dat was puur mijn verwachting en kan er prima mee leven.
Ik ben daar geen fan van omdat je dan alle leuke protocollen misloopt en als je ze wel zou hebben ook niet effe snel kan upgraden zonder een hoop geklooiUSB-C (en A) in een deel van mijn Gira stopcontacten, dat is 5V 2A dus niet erg snel.

Ik wil dat sowieso niet i.c.m. mijn AA en AAA opladers gebruiken dus ik begrijp je helemaalEn weer een adapter erbij kopen, hoe goedkoop ook, zag ik niet zitten.
Oh ja... Powerbanks... Ik weet vrij zeker dat ze ergens hier in huis al heel lang ongebruikt liggen precies vanwege het oplaadprotocollen verhaalOnderweg heb ik het ook niet nodig, dan gebruik ik een powerbank, dus ik ben compleet nu.
Gelukkig waren ze goedkoop, want Xiaomi meuk
Heb hem inmiddels bij het afval gegooid, dus weet het exacte typenummer niet, maar die was het in ieder geval niet. Het was een beetje eivormig en online vond ik er een genaamd GP Quick Charge 3 die er lichtelijk anders uitziet. Hoe dan ook, ik denk dat die van mij gewoon defect was. Die was echt heel oud, zeker 10+ jaar.nero355 schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:53:
[...]
Van GP heb ik nog de V800C IIRC... en die pompt 4 x 2700 mAh vol binnen 1 uur
Gebruik ik echter alleen nog in noodgevallen en stamt uit de tijd dat ik een lader moest hebben die vooral snel was en het "koken" van batterijen geen punt was![]()
Zo'n vermoeden had ik wel, je hebt ongetwijfeld te maken met de limieten van hoe klein je de interne circuits kan maken zonder het extreem duur te maken. En zoals ik zei: prima mee te leven.[...]
Ze zijn allemaal tegenwoordig grofweg net zo groot dus daar kom je niet gauw onderuit
Ik snap je punt, echter wij hebben bijv. een kookeiland (schiereiland) en op de muur zitten 2 stopcontacten. Wij vinden dat een erg fijne plek om telefoons of tablets neer te leggen om op te laden, maar dan ben je in ons geval beide stopcontacten kwijt als je 2 laadpunten wilt. Nu heb ik de USB-C en Lightning kabels direct in de USB-C aansluiting, kan de Nespresso in het stopcontact blijven en houden we een stopcontact over voor keukenapparatuur zoals een mixer die je dan gewoon in kan pluggen.[...]
Ik ben daar geen fan van omdat je dan alle leuke protocollen misloopt en als je ze wel zou hebben ook niet effe snel kan upgraden zonder een hoop geklooi
Overigens is het helemaal niet zo'n hoop geklooi, het was alleen even netjes de installatiedraad wegwerken want je houdt niet veel ruimte over achter de inbouwplaat. Eventueel vervangen is ook zo gepiept, maar uiteraard wel meer werk dan een lader vervangen.
Verder heb ik elders in huis nog wel snelladers zoals bij mijn werkplek een Anker USB-C+A snellader voor in totaal 65W en bij een dressoir in de woonkamer een Anker 2x USB-C quickcharge. Als het echt snel moet kan het altijd daar aan.
Oprechte vraag: waarom dan precies? Ik heb hier een tweetal Xiaomi powerbanks, een oudere met 2x USB-A alleen (16.000 mAh) en een nieuwere 10.000 mAh met USB-C, USB-A én wireless charging. Deze. De USB-C doet 22,5W en wireless 10W. Zelfs mijn iPhone 15 Pro gaat zienderogen sneller dan via een normale USB-C 10W lader al is echt meten met de iPhone volgens mij niet mogelijk zonder externe hardware, maar ook mijn Xiaomi Redmi Note 10 Pro (voor erbij) doet het met ±20W volgens het appje Ampera en geeft op het lockscreen ook quick charge aan.[...]
Oh ja... Powerbanks... Ik weet vrij zeker dat ze ergens hier in huis al heel lang ongebruikt liggen precies vanwege het oplaadprotocollen verhaal
Gelukkig waren ze goedkoop, want Xiaomi meuk
Ook de oude doet het nog goed, ik vind Xiaomi best leuk spul voor leuke prijzen hebben, juist met dit soort dingen. En heb zelf dus nog niet gemerkt dat het problemen oplevert met de laadprotocolen.
Omdat mijn wensen wat betreft laden in de tussentijd zijn veranderd en die dingen hooguit tijdens een vakantie weer eens aangesproken zouden worden, maar zelfs dat komt eigenlijk maar zelden voorMooDyBLueS schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:14:
Oprechte vraag: waarom dan precies?
Tja, dat vind ik dus allemaal veel te traag als je (non-Apple) apparaten hebt die met 27/30/45/65 Watt geladen kunnen wordenIk heb hier een tweetal Xiaomi powerbanks, een oudere met 2x USB-A alleen (16.000 mAh) en een nieuwere 10.000 mAh met USB-C, USB-A én wireless charging. Deze. De USB-C doet 22,5W en wireless 10W. Zelfs mijn iPhone 15 Pro gaat zienderogen sneller dan via een normale USB-C 10W lader al is echt meten met de iPhone volgens mij niet mogelijk zonder externe hardware, maar ook mijn Xiaomi Redmi Note 10 Pro (voor erbij) doet het met ±20W volgens het appje Ampera en geeft op het lockscreen ook quick charge aan.
Qualcomm Quick Charge 3.0 @ 18 Watt deden ze nog wel geloof ik, maar daarmee houdt het dan ook gelijk op helaas, want oude modellen...
In de tijd dat ik ze heb gekocht waren ze iets van € 10 a € 15 per stuk dus opzich geen rampOok de oude doet het nog goed, ik vind Xiaomi best leuk spul voor leuke prijzen hebben, juist met dit soort dingen. En heb zelf dus nog niet gemerkt dat het problemen oplevert met de laadprotocolen.
Ik heb al een tijdje een Nitecore SC4 lader. Ik ben er totaal niet tevreden over eigenlijk.
Veel batterijen geven alleen "EEEE" in het display en ze worden niet opgeladen.
Als ik de batterijen dan in een Panasonic BQ-CC55 oplader doe worden ze gewoon netjes opgeladen.
Ook heb ik regelmatig dat batterijen uren blijven doorladen zonder dat het proces wordt afgerond.
Iemand hier ervaringen mee? Is dit normaal voor deze lader? Of is deze stuk?
Ik zit er aan te denken om nu maar een XTAR lader te kopen want ik heb het wel gehad met deze lader eigenlijk.
EE EE betekent kortsluiting : https://charger.nitecore.com/product/sc4Flappie schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:36:
Ik heb al een tijdje een Nitecore SC4 lader. Ik ben er totaal niet tevreden over eigenlijk.
Veel batterijen geven alleen "EEEE" in het display en ze worden niet opgeladen.
Misschien is die beschadigd geraakt op de een of andere manier
En als je ze na een uur of zo weer in de SC4 doet : Worden ze dan wel opgeladen ?Als ik de batterijen dan in een Panasonic BQ-CC55 oplader doe worden ze gewoon netjes opgeladen.
Verder ben ik wel benieuwd wat de lader aangeeft qua status van de batterij : Good/Poor ?!
En doet die "Recovery Mode" nog wat ??
Als je geen garantie meer hebt zou je hem effe open kunnen maken en kijken of je wat vreemds ziet ?Ook heb ik regelmatig dat batterijen uren blijven doorladen zonder dat het proces wordt afgerond.
Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad en misschien eens hun Support moet e-mailen voor hulp : Wie weet krijg je een nieuwe of korting op een nieuweIemand hier ervaringen mee? Is dit normaal voor deze lader? Of is deze stuk?
Dat kan natuurlijk altijd!Ik zit er aan te denken om nu maar een XTAR lader te kopen want ik heb het wel gehad met deze lader eigenlijk.
Heb een paar Netatmo sensoren buiten (luchtsnelheid, temp en vocht), en een paar Gardena sensoren en watercontrols.
Heb in het verleden meegemaakt dat Alkaline batterijen gingen lekken in een van deze apparaten (of wellicht dat er vocht bij is gekomen en roest ontstond ofzo, i.i.g. kwam er een behoorlijke hoeveelheid vieze bruine vloeistof uit het batterij compartiment)
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
Als niet-oplaadbaar ook prima is voor jouw doeleinden dan kun je gaan voor lithium AA/AAA batterijen (bv. Energizer). Die hebben geen probleem met kou.Gijs007 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 00:52:
Gebruiken jullie oplaadbare batterijen ook buiten? Ik lees dat de Eneloop tot -20 geschikt zijn, maar ben er toch wat huiverig voor gezien de aanschafprijs.
Heb een paar Netatmo sensoren buiten (luchtsnelheid, temp en vocht), en een paar Gardena sensoren en watercontrols.
Heb in het verleden meegemaakt dat Alkaline batterijen gingen lekken in een van deze apparaten (of wellicht dat er vocht bij is gekomen en roest ontstond ofzo, i.i.g. kwam er een behoorlijke hoeveelheid vieze bruine vloeistof uit het batterij compartiment)
Jahoor, in fietslampjes bijv., temperatuur-sensoren, dat soort grut. Zowel AAA als AA - gaat prima, doe ik al meer dan 10 jaar met zowel oudere als nieuwere Eneloops (en vergelijkbare oplaadbare batterijen).Gijs007 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 00:52:
Gebruiken jullie oplaadbare batterijen ook buiten? Ik lees dat de Eneloop tot -20 geschikt zijn, maar ben er toch wat huiverig voor gezien de aanschafprijs.
Ik heb wel meegemaakt dat apparaten niet goed waterdicht zijn (of iig. niet zo goed als ze beloven) en er water in het batterijcompartiment is gekomen. De batterij-contacten zijn daardoor licht gaan "roesten". Als in: er zitten nu lichte roestbruine vlekken rond de contacten die je er niet makkelijk afveegt, geen daadwerkelijk verroeste plekken. Maar ik heb nooit batterij-lekkage gehad. Of iig: niet met Eneloops, en niet hierdoor. *afklopt*Heb in het verleden meegemaakt dat Alkaline batterijen gingen lekken in een van deze apparaten (of wellicht dat er vocht bij is gekomen en roest ontstond ofzo, i.i.g. kwam er een behoorlijke hoeveelheid vieze bruine vloeistof uit het batterij compartiment)
IKEA LADDA batterijen in IKEA tuinlampen met zonnecellenGijs007 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 00:52:
Gebruiken jullie oplaadbare batterijen ook buiten?

Klinkt als Duracell troepHeb in het verleden meegemaakt dat Alkaline batterijen gingen lekken in een van deze apparaten (of wellicht dat er vocht bij is gekomen en roest ontstond ofzo, i.i.g. kwam er een behoorlijke hoeveelheid vieze bruine vloeistof uit het batterij compartiment)
IMHO niet waar als ik naar accu's voor dSLR's en MILC's kijkWildfire schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:04:
Als niet-oplaadbaar ook prima is voor jouw doeleinden dan kun je gaan voor lithium AA/AAA batterijen (bv. Energizer). Die hebben geen probleem met kou.
Ik zou gewoon lekker goedkope IKEA LADDA batterijen erin knallen en gaan met die banaan !!!
Dat is gewoon roest door vochtindringing, ik zie het vaker. Ik gebruik de goedkope Ikea Ladda 1900mAh meestal in de scenario's dat dit kan, zoals in de lampen van mijn fiets. Dat werkt overigens heel aardig, NiMH zijn veel minder gevoelig voor kou dan alkaline en met de Ikea prijzen (€1 per stuk) niet eens echt duurder. Ik doe er in mijn lamp meestal wel een seizoen mee (maar ik heb meer fietsen die ik gebruik). Ik heb wel specifiek moeten zoeken naar lampen met AA's ipv AAA's (want minder capaciteit) en 3 cellen of een converter in plaats van die met 2 cellen, want een witte LED loopt daar niet goed op.Gijs007 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 00:52:
Nu rustig op zoek naar een wat geavanceerde lader.
Is het nog nodig om de batterijen per set te blijven gebruiken en laden, zodat de cycli per set gelijk blijft?
Marstek 5.12kw v151, CT003 v114 | Victron 8kw batterij | 4400Wp zuidoost | 1240Wp noordwesten
Ik gebruik ze door elkaar heen en leg ze na het opladen in een kunststof bakje met nog meer opgeladen batterijen. M'n lader geeft vanzelf aan als er 1 stuk is.axensir schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:39:
Bij ons thuis zijn we helemaal klaar met wegwerpbatterijen, die dingen zijn altijd leeg of we hebben ze helemaal niet meer. Zojuist een aantal batterijen en een simpele lader besteld bij de ikea.
Is het nog nodig om de batterijen per set te blijven gebruiken en laden, zodat de cycli per set gelijk blijft?
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Als je het echt goed wil doen match je setjes op beschikbare capaciteit, maar dat kan alleen als je een lader hebt waarmee je ze consistent kunt analyseren.axensir schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:39:
Hier zitten batterijen met name in dingen waarvoor ik dat echt niet boeiend vind. Denk aan thermostaat en afstandbedieningen (van verlichting enzo).
Ik heb hier zoveel apparaten met batterijen (lees: speelgoed) dat de kinderen dit zelf regelen. Er gaat eigenlijk nooit een batterij kapot, alleen soms is de capaciteit zo matig dat ik ze uit roulatie neem of in een AB stop die zelfs met aan gare batterij jaren mee kan.janvanduschoten schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:46:
[...]
Ik gebruik ze door elkaar heen en leg ze na het opladen in een kunststof bakje met nog meer opgeladen batterijen. M'n lader geeft vanzelf aan als er 1 stuk is.
Action had een handige batterij bewaarbox.
@axensir
Oh en voor goede lader en batterijen kun je altijd even bij Nkon buurten, een medetweaker met een batterijfetishwinkel.
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp
Ik twijfel namelijk tussen deze of de powerex mh c9000 pro.
Ik gebruik nu de Panasonic bq-cc16. Maar wil graag wat meer gegevens kunnen aflezen.
Vaag ding : Passen meerdere soorten batterijen in dus alles zal wel links en rechts kunnen schuiven als je het optilt/beweegt
Ik zou dat soort dingen lekker op eBay/AliExpress of zo bestellen
Ik geloof dat je bij Nkon een doosje krijgt bij een setje batterijen af en toe, maar dat is echt heeeel lang geleden en dus geen idee of het nog steeds zo isOh en voor goede lader en batterijen kun je altijd even bij Nkon buurten, een medetweaker met een batterijfetishwinkel.
Dat zijn twee totaal verschillende modellen IMHO : Normale Lader vs. Analyserende Ladervangoghnl schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:57:
Heeft iemand hier ervaring met de Panasonic bq-cc65?
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp
Ik twijfel namelijk tussen deze of de powerex mh c9000 pro.
Ik gebruik nu de Panasonic bq-cc16. Maar wil graag wat meer gegevens kunnen aflezen.
Dus afhankelijk van hoe je hier over denkt :
Kan je de eene of de andere kopenNiGeLaToR schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:51:
Dat 'analyseren' en 'inbreken' was leuk tijdverdrijf toen die batterijen nog duur waren, maar dat gebruik ik dus helemaal nooit.
Enkele keer test ik een batterij en meestal is die dan ook gewoon kapot.
Als ik grofweg € 60 zou uitgeven dan zou ik liever de C9000 Pro willen hebben eerlijk gezegd...
Had 'm in het echt zien liggen, is meer gewoon een willekeurige opbergdoos met vakken, niet specifiek geschikt voor batterijen.nero355 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:12:
[...]
Vaag ding : Passen meerdere soorten batterijen in dus alles zal wel links en rechts kunnen schuiven als je het optilt/beweegt
Ja, en in aanvulling daarop, het gaat niet alleen over hoe je denkt over nut en noodzaak van analyseren en break-in, maar ook over gebruiksgemak. Ik heb de oude MAHA C9000 - niet de pro dus - en daar heb ik geen spijt van. Je kunt er gewoon veel meer mee en krijgt er veel meer informatie uit.Dat zijn twee totaal verschillende modellen IMHO : Normale Lader vs. Analyserende Lader
Dus afhankelijk van hoe je hier over denkt :
[...]
Kan je de eene of de andere kopen
Als ik grofweg € 60 zou uitgeven dan zou ik liever de C9000 Pro willen hebben eerlijk gezegd...
Maar, de default laadstroom is wel een ander verhaal en bijv. niet geschikt voor AAA, die moet je altijd even aanpassen. Die mogelijkheid heb je bij de Panasonic niet eens. Dat gaat dus ook over gebruiksgemak ("geschikt voor je oma") vs. mogelijkheden.
Was ik al bang voorRoelant schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:26:
Had 'm in het echt zien liggen, is meer gewoon een willekeurige opbergdoos met vakken, niet specifiek geschikt voor batterijen.

Dat is inderdaad ook wel een goeie !!Maar, de default laadstroom is wel een ander verhaal en bijv. niet geschikt voor AAA, die moet je altijd even aanpassen. Die mogelijkheid heb je bij de Panasonic niet eens. Dat gaat dus ook over gebruiksgemak ("geschikt voor je oma") vs. mogelijkheden.
NICE!!!vangoghnl schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:54:
Thanks allemaal. Ik ga de C9000 Pro bestellen.
Zou dit kunnen liggen aan mijn oplader? Heb een wat oudere snellader (10 jaar oud). Gebruik de Laddas niet eens zoveel. Misschien 10 tot 20x geladen als het niet minder is. Baal wel, want kostentechnisch heb ik ze er nog lang niet uit.
Iemand dit ook gehad en kan het nog nut hebben een andere lader aan te schaffen al dan niet met een revival functie?
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Dat kan zeker komen door te "agressief" laden en/of overladen. Wat voor mechanisme gebruikt de lader om te. bepalen of een batterij vol is (timer based, delta-V, etc) en wat is de laadspanning? En over welke Ladda's gaat het (AA/AAA en bruine of witte/blauwe, of nog anders, maw: welke capaciteit)?B-Bandit schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:13:
Zou dit kunnen liggen aan mijn oplader? Heb een wat oudere snellader (10 jaar oud).
Dat is inderdaad niet veel. Aan de andere kant, een pakje AA-2450 Ladda's gaat voor €6,99 per 4. Als je die 20 keer gebruikt hebt, is dat (6,99/4)/20 = € 0,087375 per AA batterij - waarvan je er anders 80 nodig voor had gehad. Zelfs tegen Action-tarief heb je het dan al terugverdiend (€2,99 per 20 = €11,96 voor 80 batterijen / €0,1495 per stuk). Dus dat valt mee gelukkig.Misschien 10 tot 20x geladen als het niet minder is. Baal wel, want kostentechnisch heb ik ze er nog lang niet uit.
Dat hangt af van het antwoord op wat je huidige lader doet (en/of of die dus het probleem is).Iemand dit ook gehad en kan het nog nut hebben een andere lader aan te schaffen al dan niet met een revival functie?
Zo'n berekening moet je natuurlijk wel de aanschaf van de lader bij optellen, dan kom je minder gunstig uit.Roelant schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:20:
Dat is inderdaad niet veel. Aan de andere kant, een pakje AA-2450 Ladda's gaat voor €6,99 per 4. Als je die 20 keer gebruikt hebt, is dat (6,99/4)/20 = € 0,087375 per AA batterij - waarvan je er anders 80 nodig voor had gehad. Zelfs tegen Action-tarief heb je het dan al terugverdiend (€2,99 per 20 = €11,96 voor 80 batterijen / €0,1495 per stuk). Dus dat valt mee gelukkig.
Ja/nee: die had 'ie al 7 jaar, heeft 'ie al voor eerdere batterijen gebruikt en hij heeft nog andere Ladda's over, want ze zijn niet allemaal stuk. Die gebruikskosten van de lader smeer je dus over over meer batterijen uit dan dat ene veronderstelde pakje van 4 uit mijn rekenvoorbeeld / de gene die nu werkelijk stuk zijn. Klinkt niet alsof ie maar één pakje heeft namelijk.Voggy schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:21:
[...]
Zo'n berekening moet je natuurlijk wel de aanschaf van de lader bij optellen, dan kom je minder gunstig uit.
Bovendien was dat het punt niet. Anders kun je ook nog gaan miepen over een paar kWh stroom enzo. Gaat meer om het algemene concept dat je oplaadbare batterijen lang geen 500 of 1000 keer hoeft te herladen om ze "er uit" te hebben.
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Dit is gebaseerd op wat??nero355 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:00:
[...]
Pure rommel wat mij betreft!
Maar misschien worden ze ondertussen eindelijk ook in één van de bekende fabrieken gemaakt
Ik heb hier ook Tronic eco batterijen en ben er tevreden mee.
Echter ik zag dat ze bij de Lidl Tronic oplaadbare batterijen in de winkel hebben. Ik kan nergens zien dat dit low discharge batterijen zijn. Heb ze dus maar niets gekocht:
https://www.lidl.nl/p/tro...-color-4-delig/p100379566
Erg jammer.
Ben maar naar de Action gegaan en 4 stuks AA 2100 mAh GP oplaadbare batterijen gekocht voor €4,99 (zelfde prijs als die bij de Lidl 4 x 2500 mAh).
Deze zijn wel low-discharge:
https://www.action.com/nl...oplaadbare-batterijen-aa/
Zooo... Jij haalt effe een oude discussie uit de bak! Lekker zitten searchen/teruglezen ?phantom09 schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:24:
Dit is gebaseerd op wat??
Ik heb ze persoonlijk destijds getest en toen waren ze gewoon slecht...Ik heb hier ook Tronic eco batterijen en ben er tevreden mee.
Echter schijnt het zo te zijn dat ze in de tussentijd (Dus ergens in de afgelopen 2 jaar grofweg!) zijn overgestapt naar een fabrikant die ze WEL echte LSD batterijen kan leveren ?!
Toen zijn er ook allerlei gekke maffe kleuren en patronen erbij gekomen die een beetje doen denken aan de net zo gekke maffe Eneloop LSD batterijen van Panasonic
GP Recyko batterijen zijn LSD maar deze ken ik niet : Weet je zeker dat ze LSD zijnEchter ik zag dat ze bij de Lidl Tronic oplaadbare batterijen in de winkel hebben. Ik kan nergens zien dat dit low discharge batterijen zijn. Heb ze dus maar niets gekocht:
https://www.lidl.nl/p/tro...-color-4-delig/p100379566
Erg jammer.
Ben maar naar de Action gegaan en 4 stuks AA 2100 mAh GP oplaadbare batterijen gekocht voor €4,99 (zelfde prijs als die bij de Lidl 4 x 2500 mAh).
Deze zijn wel low-discharge:
https://www.action.com/nl...oplaadbare-batterijen-aa/
Staat op de site maar staat ook op de verpakking van GP dat ze low discharge zijn bij de Action.nero355 schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:14:
[...]
GP Recyko batterijen zijn LSD maar deze ken ik niet : Weet je zeker dat ze LSD zijn
[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 11-11-2024 19:09 ]
Et staat op 'Ready 2 Use' dus ze zijn opgeladen en blijven dat meerdere weken/maanden terwijl ze in de winkel liggen.phantom09 schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:24:
[...]
Echter ik zag dat ze bij de Lidl Tronic oplaadbare batterijen in de winkel hebben. Ik kan nergens zien dat dit low discharge batterijen zijn.
Het zijn dus zeker LSD's, maar niet noodzakelijk van goeie 'made in Japan' kwaliteit.
Hetzelfde geldt voor de Action GP AA's -- ook Ready to use.
[ Voor 6% gewijzigd door florizla op 12-11-2024 12:39 ]
Ze passen alleen niet in de tado knoppen. Ze zijn te dik en ik durfde ze er niet verder in te drukken.
Als het goed is komt morgen de lader binnen dan kan ik ze uitlezen.
![]() | ![]() |
Marstek 5.12kw v151, CT003 v114 | Victron 8kw batterij | 4400Wp zuidoost | 1240Wp noordwesten
NICE!!!axensir schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:07:
2 setjes GP oplaadbare batterijen bij de action gekocht, ze lijken inderdaad lsd te zijn, staat zelfs duidelijk op de achterkant van de verpakking.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dat is wel vaker met GP batterijen om de een of andere reden en eigenlijk wel zelfs altijd zo geweest !!Ze passen alleen niet in de tado knoppen. Ze zijn te dik en ik durfde ze er niet verder in te drukken.

Jup, heb 8 eneloops alleen voor de tado knoppen. Rest is allemaal laddaaxensir schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:07:
2 setjes GP oplaadbare batterijen bij de action gekocht, ze lijken inderdaad lsd te zijn, staat zelfs duidelijk op de achterkant van de verpakking.
Ze passen alleen niet in de tado knoppen. Ze zijn te dik en ik durfde ze er niet verder in te drukken.
[Afbeelding] [Afbeelding]
PSN & XBL: Denkoyugo
Tado adviseert eneloop, de ladda 1900 is praktisch dezelfde batterij lees ik in dit topic.
[ Voor 6% gewijzigd door axensir op 12-11-2024 20:14 ]
:strip_exif()/f/image/o2Ci6QwV3CQBRp7nuN0xlpJK.png?f=user_large)
€ 24,50 per 4 stuks. Oplaadbaar via een USB kabel:
https://www.123accu.nl/Ba...-batterijen-p3656968.html
Wat zou langer volhouden? 1,5 V 1800 mAh Ansmann Lithium-ion batterijen of 1,2 V AA GP 2100 mAH van de Action?
:strip_exif()/f/image/lq9J8GAUOJL9O9t338p1xZWa.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.akku-shop.nl/...litsers-en-nog-veel-meer/
AA
Opgegeven capaciteit: 2100 mAh
Testresultaten: 1995 en 2013 mAh
AAA
Opgegeven capaciteit: 800 mAh
Testresultaten: 838 en 836 mAh
:strip_exif()/f/image/zePIzFuGpXG5NnKDRNi57w2J.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb ook nog een setje 750 mAh cellen liggen, maar die zijn niet zo best meer.
:strip_exif()/f/image/XwNZCWPDVBTkglOcUy787oQm.jpg?f=fotoalbum_large)
Die van 0049 mAh vind ik zo episch dat ik bijna zou willen zeggen check of je die als sleutelhanger of zo kan gebruikenaxensir schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:41:
Heb ook nog een setje 750 mAh cellen liggen, maar die zijn niet zo best meer.
[Afbeelding]

Dit soort batterijen zijn er wel meer van en toen ik ze voor het eerst zag heb ik er een beetje onderzoek naar gedaan en er van af gezien om ze te kopen vanwege het feit dat ze een begrensd toepassingsbereik hebben. Je moet dus bij elke potentiële toepassing bedenken of deze cellen of hun Ni-MH tegenhanger de juiste keuze zijn en ze dientengevolge beide hebben.phantom09 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:13:
Heeft iemand ervaring met Lithim-ion oplaadbare batterijen AA 1,5V ?
[Afbeelding]
€ 24,50 per 4 stuks. Oplaadbaar via een USB kabel:
https://www.123accu.nl/Ba...-batterijen-p3656968.html
Wat zou langer volhouden? 1,5 V 1800 mAh Ansmann Lithium-ion batterijen of 1,2 V AA GP 2100 mAH van de Action?
Even voor de duidelijkheid: het zijn reguliere 3,7V lithium-ion batterijen met een kleine converter er in. Ze zullen dus altijd 1,5V geven of ze nu vol zijn of leeg omdat dit zo wordt geregeld door de elektronica. Je apparaat zal dus uitvallen zonder waarschuwing met de meeste types die ik tot nu toe heb gezien. Die tweede link die je geeft heeft blijkbaar een stukje intelligentie ingebouwd om dit te ondervangen, dus dat is een plus en de eerste keer dat ik het zie. Die dingen kosten wel €10 per stuk, dus op zich mag je IMHO ook wel wat verwachten. Je krijgt er ~30% meer capaciteit voor.
Er zal een zekere zelfontlading zijn door de elektronica die doorlopend spanning moet leveren. De ernst van dit probleem is lastig te testen, en verschilt enorm per product. Elke aankoop is dus een risico wat dat betreft. Gebruik je hem alleen voor een speeltje of zo dan is dat niet zo erg, maar als het iets is dat wat langer ligt of een toepassing waar minder stroom wordt gebruikt heb je er minder aan. De huidige 'low self discharge' cellen zijn zo goed dat ik ze nu ook in klokken en afstandsbedieningen gebruik, dus Ni-MH is wat mij betreft universeler toepasbaar.
Verder hebben ze door de compacte elektronica bijna altijd een redelijk stakke afsnijdstroom. Als je een apparaat hebt dat een flinke piekstroom pakt, zoals goedkope elektronica nog wel neigt te doen dan gaat dat hikken of werkt het gewoon niet. Ook dat is lastig te voorspellen want niet iedereen geeft dit getal goed op. Op die stroom is de converter over het algemeen al erg inefficiënt en zou ik niet verwachten dat je nog veel nuttige energie uit de cellen haalt.
Met audiogerelateerde apparaten is de converter een potentiële bron van storing. Niemand ontwerpt een batterijgevoed apparaat en houdt rekening met rimpel, want batterijen geven gewoonlijk weinig ruis en storing. Deze doen dat wel en kunnen audiosignalen en zenders storen, maar het is niet echt te voorspellen wanneer en waar dat een probleem zal zijn.
De lithium-cellen zelf zijn op zich niet inherent problematisch, ze hebben niet veel zelfontlading en een goede laad-/ontlaadefficiëntie. Nadeel is alleen dat ze slecht worden van volledig ge- of ontladen op de plank liggen. Dat zal echter wel gaan gebeuren als je ze niet elke dag gebruikt, want als je ze laadt heb je geen indicatie van de laadtoestand tot ze vol zijn, en als je ze laat liggen ontlaadt de elektronica ze langzaam en zullen ze uiteindelijk volledig ontladen afwachten tot je ze weer nodig hebt, in welke tijd de cel degradeert.
Mijn persoonlijke standpunt is overigens ook dat als je apparaat niet kan werken op de 1,2V van een normale Ni-MH het toch al een matig ontworpen apparaat is. Alkaline cellen zijn op dat punt (afhankelijk van op welke belasting je meet) ook niet meer dan 60% ontladen, dus als het geen duur ding is zou ik eerder het apparaat vervangen dan de batterijen. Deze cellen vullen in mijn optiek dus maar een heel specifiek klein stuk van de markt waar het een verschil maakt, en dat zijn vaak technisch deficiënte toepassingen.
Om je laatste vraag te beantwoorden: ik denk dat die Xtar cellen het langer volhouden als je een apparaat hebt met een verbruik in het grove bereik 25-500mA. In zelfontlading denk ik dat de GP's met ruime marge gaan winnen. Ni-MH heeft al jaren zo een grote zelfontlading niet meer en zeker minder dan de Ni-Cd's die ze vervingen. Cellen die niet tot de bovengrens van de capaciteit voor Ni-MH (~2600mAh voor een AA) zijn gepushed hebben meestal een vrij beperkte zelfontlading die volgens mij nauwelijks meer is dan die van alkaline.
Een tijdje terug kon ik vrij goedkoop een paar Spanninga XB lampen kopen, die mooi op oudere fietsen passen:florizla schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:13:
Welke lampen gebruik je? Ik heb een Busch & Muller Ixo Pure, geeft veel licht. Helaas wel al moeten vervangen na een defect. Draait op 3x AA NiMh en heeft ook een micro-USB poort om te laden.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zRFQPj6KWnU1fODIkgTx4xIm.jpg?f=user_large)
Alleen de montagebeugel is metaal, de rest is gemetalliseerd plastic, maar de kwaliteit is redelijk. Het contactsysteem tussen de elektronica en de batterijen is alleen een beetje brak. Er zit een klemmetje in dat contact maakt met een vertind vlakje op de PCB, en dat corrodeert makkelijk en dan moet je dat met een doekje en soms wat contactspray afpoetsen. Ik heb een soldeerbout en heb het met wat loodhoudend soldeer opnieuw vertind, al weet ik niet of het uitmaakt. De lamp is redelijk waterdicht door een siliconen ringetje, maar vochtige lucht en temperatuurswisselingen doen duidelijk wel wat. Mijn fiets staat doorlopend buiten, dus hij heeft relatief veel te lijden.
De lamp is verder redelijk spartaans (op een goede manier): een knop zet hem aan en uit, en er gaan 3 AA batterijen in. Hij heeft geen intensiteitscontrole of knipperstand, en is in de standaardtoestand helder genoeg om iets te zien, en bescheiden genoeg om niet iedereen te verblinden en een seizoen met een set batterijen te werken. De lichtbundel is niet speciaal gevormd en ik had hem zelf liefst iets wijder gehad, maar is voor mij goed zat. Als het echt donker wordt is het voldoende om de weg te zien als hij goed gemikt staat. Als ik hem voor een tientje of minder tegen kwam zou ik hem opnieuw kopen.
PS Achter gebruik ik deze:
:strip_exif()/f/image/olTlc6KaQVnV2QVsbXFM634V.png?f=user_large)
Verbazingwekkend waterdicht en voor minder dan €2,50: https://budgetfietsonderd...chterlicht-op-batterijen/
Hij hoort op je spatbord, dus je moet er wel de plek voor hebben. De mijne verving een ouderwetse gloeilamp die op dynamostroom liep. De batterijen die er bij zitten zijn zink-kool, dus die zou ik onmiddelijk weggooien, maar een setje Ni-MH AAA's gaat hier redelijk lang mee. Ik heb zelf een weerstand toegevoegd om dit nog verder te verlengen, dus ik heb geen concrete nummers voor je. Wederom is er alleen een simpele aan/uit-knop en zijn er geen extra functies.
[ Voor 24% gewijzigd door Involvement op 17-11-2024 12:47 ]
Mijn tip zou zijn juist bij die simpele lader van Ikea te blijven, de ontwerpkeuzes zijn wat mij betreft heel goed gebalanceerd en de bouwkwaliteit is goed. Hij laadt snel genoeg, en alle problemen die je zou kunnen hebben met traag laden kan je oplossen met een extra lader en/of extra batterijen (beide €5 volgens mij). Snelladen is sowieso niet heel goed voor je batterijen. Hij detecteert slechte batterijen zelf, dus daar heb je niets geavanceerds voor nodig. Ik wilde eerst ook weten welke batterijen er "goed" waren, maar ik doe nu wat janvanduschoten doet:axensir schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:39:
Bij ons thuis zijn we helemaal klaar met wegwerpbatterijen, die dingen zijn altijd leeg of we hebben ze helemaal niet meer. Zojuist een aantal batterijen en een simpele lader besteld bij de ikea.
Het voelde op één of andere manier als een soort concessie om de controle hierover los te laten, maar voor batterijen van €1 per stuk is dit helemaal zo een gekke methode niet. Je hoeft ze niet te koesteren, want ze zijn zo duur niet. Bovendien levert het ook niets op: je ziet het proces van aftakelen dan alleen wat scherper, maar je kunt er nog steeds niets aan doen.janvanduschoten schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:46:
Ik gebruik ze door elkaar heen en leg ze na het opladen in een kunststof bakje met nog meer opgeladen batterijen. M'n lader geeft vanzelf aan als er 1 stuk is.
Ooit heb ik een reeks (28 in totaal) van die witte 2450mAh Ladda's gekocht, en er ging recent één van stuk. Ik weet niet precies hoe oud die witte zijn, ze zijn er al een tijdje niet meer, maar 3 jaar klinkt aannemelijk, en ik vond net een forumpost uit 2017 waar ik mijn aanschaf ervan noemde dus het is al even terug. Ik gebruik zelf de Stenkol lader van Ikea, die zeker niet snel is, maar wel een redelijk betrouwbare detectie doet van het einde van het laden. Ik weet niet hoe jouw snellader werkt, maar misschien is het eentje uit het Ni-Cd tijdperk waar de detectie van het einde van het laden wat minder moeilijk was. Bovendien werkten die soms zelfs alleen op een timer, want Ni-Cd kon best goed tegen overladen. Dat kunnen die Ni-MH veel minder goed, maar het is lastig te zien wat hier mis is gegaan. In elk geval sneuvelen ze hier niet snel.B-Bandit schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:13:
De laatste tijd zijn een relatief groot aantal van mijn Laddas aan het uitvallen. Zijn misschien 1 tot 3 jaar oud. Maar laden niet meer en mijn batterijtester geeft ook echt 0.0 aan, tov lege batterijen die nog echt naar 0 gaan.
Zou dit kunnen liggen aan mijn oplader? Heb een wat oudere snellader (10 jaar oud). Gebruik de Laddas niet eens zoveel. Misschien 10 tot 20x geladen als het niet minder is. Baal wel, want kostentechnisch heb ik ze er nog lang niet uit.
Iemand dit ook gehad en kan het nog nut hebben een andere lader aan te schaffen al dan niet met een revival functie?
Overigens ben ik wel terug gekomen van het idee dat die 2450mAh exemplaren de juiste keuze waren: in de praktijk merk ik dat ik voor apparaten die ik niet helemaal vertrouw met mijn batterijen (zoals dingen buiten) nog steeds 1900mAh Ladda's op voorraad houdt. Die kosten minder en hebben (theoretisch) minder zelfontlading, terwijl het verschil in capaciteit nauwelijks te merken is. Met de kennis van het achteraf zou ik gewoon twee Stenkol laders en alleen 1900mAh Ladda's hebben aangeschafd.
In essentie is zo een batterij alles waar we rond de eeuwwisseling alleen van mochten dromen: een goedkope, betrouwbare batterij met weinig zelfontlading en een hoge capaciteit (een Ni-Cd AA was toen rond de 900mAh en kostten fl.25 per 4) dat verschil tussen 1900 en 2450mAh is niet meer dan gerommel in de marge. We zijn best ver gekomen eigenlijk. De laders net zo: indertijd gingen ze meestal per twee in serie en persten ze gewoon stroom in je cellen tot je hem uit zette (de luxe versies hadden een timer), dus de volste batterij werd vanzelf kapot gegrild tot hij matchte met zijn partner. Best barbaarse laders waren dat eigenlijk, de technologie om het beter te doen was er namelijk toen ook al wel.
Inmiddels al de xtar vc8s aangeschaft erg fijne lader, de tweaker in mij wil natuurlijk ook wat cijfertjes zien en batterijen doormetenInvolvement schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:37:
[...]
Mijn tip zou zijn juist bij die simpele lader van Ikea te blijven, de ontwerpkeuzes zijn wat mij betreft heel goed gebalanceerd en de bouwkwaliteit is goed. Hij laadt snel genoeg, en alle problemen die je zou kunnen hebben met traag laden kan je oplossen met een extra lader en/of extra batterijen (beide €5 volgens mij). Snelladen is sowieso niet heel goed voor je batterijen. Hij detecteert slechte batterijen zelf, dus daar heb je niets geavanceerds voor nodig. Ik wilde eerst ook weten welke batterijen er "goed" waren, maar ik doe nu wat janvanduschoten doet:
[...]
Het voelde op één of andere manier als een soort concessie om de controle hierover los te laten, maar voor batterijen van €1 per stuk is dit helemaal zo een gekke methode niet. Je hoeft ze niet te koesteren, want ze zijn zo duur niet. Bovendien levert het ook niets op: je ziet het proces van aftakelen dan alleen wat scherper, maar je kunt er nog steeds niets aan doen.
Dat kan ik bevestigen, de 1900mAh passen ook beter in sommige apparaten. Hier liggen nog een aantal pakjes 2450mAh die ik ga omruilen voor 1900 mAh.Involvement schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:11:
[...]
Overigens ben ik wel terug gekomen van het idee dat die 2450mAh exemplaren de juiste keuze waren: in de praktijk merk ik dat ik voor apparaten die ik niet helemaal vertrouw met mijn batterijen (zoals dingen buiten) nog steeds 1900mAh Ladda's op voorraad houdt. Die kosten minder en hebben (theoretisch) minder zelfontlading, terwijl het verschil in capaciteit nauwelijks te merken is. Met de kennis van het achteraf zou ik gewoon twee Stenkol laders en alleen 1900mAh Ladda's hebben aangeschafd.
Die vond ik ook OK maar inderdaad wat teleurstellend qua vocht- en temperatuurbestendigheid.Involvement schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:26:
[...]
Een tijdje terug kon ik vrij goedkoop een paar Spanninga XB lampen kopen, die mooi op oudere fietsen passen
Voor achterlichten aan de bagagedrager ben ik volledig overgeschakeld op Spanninga Duxo. Kost maar 12 Euro, geeft veel licht, en lust NiMH. De mooiste feature: als de fiets een keer omvalt dan barst de reflector of behuizing niet stuk. Het is een beetje zoals een oude Nokia: je raapt het losgekomen onderdeel op (het reflector/led/batterij gedeelte) en klikt het terug op zijn plaats.Involvement schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:26:
PS Achter gebruik ik deze:
[Afbeelding]
Verbazingwekkend waterdicht en voor minder dan €2,50: https://budgetfietsonderd...chterlicht-op-batterijen/
[ Voor 56% gewijzigd door florizla op 18-11-2024 16:53 ]
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik vindt 10 euro per AA batterij te duur, daarom heb ik die van de action gekocht (5 euro voor 4x 2100 mAh van GP).Involvement schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:11:
[...]
Dit soort batterijen zijn er wel meer van en toen ik ze voor het eerst zag heb ik er een beetje onderzoek naar gedaan en er van af gezien om ze te kopen vanwege het feit dat ze een begrensd toepassingsbereik hebben. Je moet dus bij elke potentiële toepassing bedenken of deze cellen of hun Ni-MH tegenhanger de juiste keuze zijn en ze dientengevolge beide hebben.
Even voor de duidelijkheid: het zijn reguliere 3,7V lithium-ion batterijen met een kleine converter er in. Ze zullen dus altijd 1,5V geven of ze nu vol zijn of leeg omdat dit zo wordt geregeld door de elektronica. Je apparaat zal dus uitvallen zonder waarschuwing met de meeste types die ik tot nu toe heb gezien. Die tweede link die je geeft heeft blijkbaar een stukje intelligentie ingebouwd om dit te ondervangen, dus dat is een plus en de eerste keer dat ik het zie. Die dingen kosten wel €10 per stuk, dus op zich mag je IMHO ook wel wat verwachten. Je krijgt er ~30% meer capaciteit voor.
Wat vindt je trouwens van de lader van GP van € 4,95 bij de Action?
https://www.action.com/nl...45/gp-batterijen-oplader/
Ik zou juist denken dat het voor die apparaten handig zou zijn een "Li-ion NiMH" batterij te hebben die heel lang 1,5V vasthoudtInvolvement schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:11:
Mijn persoonlijke standpunt is overigens ook dat als je apparaat niet kan werken op de 1,2V van een normale Ni-MH het toch al een matig ontworpen apparaat is.
Uiteraard op voorwaarde dat het een apparaat is dat het geld waard is en dat je niet de situatie krijgt dat de batterijen duurder zijn dan het apparaat waar je ze in stopt
Is daar nog aan te komen of had je het nog liggen ??Involvement schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:26:
Ik heb een soldeerbout en heb het met wat loodhoudend soldeer opnieuw vertind
Involvement schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:11:
In essentie is zo een batterij alles waar we rond de eeuwwisseling alleen van mochten dromen: een goedkope, betrouwbare batterij met weinig zelfontlading en een hoge capaciteit (een Ni-Cd AA was toen rond de 900mAh en kostten fl.25 per 4) dat verschil tussen 1900 en 2450mAh is niet meer dan gerommel in de marge. We zijn best ver gekomen eigenlijk. De laders net zo: indertijd gingen ze meestal per twee in serie en persten ze gewoon stroom in je cellen tot je hem uit zette (de luxe versies hadden een timer), dus de volste batterij werd vanzelf kapot gegrild tot hij matchte met zijn partner. Best barbaarse laders waren dat eigenlijk, de technologie om het beter te doen was er namelijk toen ook al wel.
Ik ben geen fan van USB gevoede laders en zou lekker de IKEA lader aanschaffen : https://www.ikea.com/nl/nl/p/stenkol-batterijlader-90496954/phantom09 schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:00:
Ik heb al; een lader:nero355 schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:12:
[...]
Ik ben geen fan van USB gevoede laders en zou lekker de IKEA lader aanschaffen : https://www.ikea.com/nl/nl/p/stenkol-batterijlader-90496954/
https://www.todotipo.nl/e...et-charger-4-x-aa-2-x-aaa
Echter als duurt het laden erg lang, ik stop 4 AA batterijen er in rond 19:00 en de volgende avond na 24 uur laden is hij nog niet klaar (lampje zou uit moeten gaan als hij klaar is) Soms duurt het zelfs 48 uur...
Zag een andere recentere lader die 4x AA van 1600 mAh oplaad in 4 uur. 4x AA 2400 mAh zou dan grof geschat 6 uur moeten duren.
Tevens een percentage aflezer zodat je kan zien hoever hij is.
https://www.bol.com/nl/nl...2RsAhMEAQYBSABEgLKtPD_BwE
Voor 25 euro kan ik 5x4= 20 AA oplaadbare batterijen kopen i.p.v. 1 lader + 4 AA.
Niet echt lonend dus.
[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 17-11-2024 20:51 ]
Geen idee, zou ik moeten testen. Het is best een gedoe om te controleren hoe het laadcircuit werkt en of het een beetje 'fail safe' is. De Stenkol is vooralsnog mijn go-to lader en heeft zelf een voeding, wat ik een pre vind en een onzekerheid uit de vergelijking haalt. Bij dit soort apparaten met een USB aansluiting moet je maar hopen dat jouw specifieke combinatie van kabel, USB-lader en apparaat goed samen werken. Als ik hoor dat anderen 48h aan het laden zijn geweest denk ik dat die lader misschien niet zo elegant omgaat met een lader die niet genoeg stroom kan leveren of een kabel met dunne aders.phantom09 schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:00:
Exact, en met €10 per batterij is dat snel niet meer zo. Er zijn wel voorbeelden van dingen die moeilijk doen om Ni-MH celspanning die ik niet meteen weg zou doen, zoals een Fluke stroommeettang die ik gebruik. Daar is de zelfontlading van deze cellen alleen weer een probleem: je kunt het ding niet in de lade gooien en verwachten dat hij werkt als je hem weer pakt. Het totaalpakket van eigenschappen maakt deze cellen alleen voor een smal toepassingsbereik geschikt waardoor ikzelf ze niet zou kopen.nero355 schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:12:
Ik zou juist denken dat het voor die apparaten handig zou zijn een "Li-ion NiMH" batterij te hebben die heel lang 1,5V vasthoudt
Uiteraard op voorwaarde dat het een apparaat is dat het geld waard is en dat je niet de situatie krijgt dat de batterijen duurder zijn dan het apparaat waar je ze in stopt
Dat had ik nog uit de tijd dat cadmium en lood nog milieuvriendelijk waren.Is daar nog aan te komen of had je het nog liggen ??
Op radiobeurzen kom je het nog wel tegen. Het wordt niet meer nieuw verkocht aan consumenten, maar het is zo ver ik weet verder niet verboden het te hebben of tweedehands te verkopen.
Tnx voor de tip, die houd ik in mijn achterhoofd!florizla schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:06:
Voor achterlichten aan de bagagedrager ben ik volledig overgeschakeld op Spanninga Duxo. Kost maar 12 Euro, geeft veek licht, en lust NiMH. De mooiste feature: als de fiets een keer omvalt dan barst de reflector of behuizing niet stuk. Het is een beetje zoals een oude Nokia: je raapt het losgekomen onderdeel op (het reflector/led/batterij gedeelte) en klikt het terug op zijn plaats.
Ik haal altijd de batterijen/accu eruit bij dat soort apparaten uit angst voor lekkage en dergelijkeInvolvement schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:17:
Er zijn wel voorbeelden van dingen die moeilijk doen om Ni-MH celspanning die ik niet meteen weg zou doen, zoals een Fluke stroommeettang die ik gebruik. Daar is de zelfontlading van deze cellen alleen weer een probleem: je kunt het ding niet in de lade gooien en verwachten dat hij werkt als je hem weer pakt.
Dat is exact de reden dat ik er Ni-MH in doe: die lekken namelijk zo goed als nooit. Dit schijnt deels te komen omdat die een overdrukventiel hebben omdat ze bedoeld zijn om geladen te worden. Er is iets gebeurd met alkaline cellen dat ze ergens tussen 2000 en 2010 rap onbetrouwbaarder zijn geworden (dit was in de jaren '80 en '90 nota bene de reden om alkaline te kopen in plaats van zink-kool). Ik vermoed dat het "EU battery directive" van 2006 er misschien iets mee te maken heeft. Waarschijnlijk zat er een stabiliserend zwaar element in dat verboden is geraakt.nero355 schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:22:
[...]
Ik haal altijd de batterijen/accu eruit bij dat soort apparaten uit angst voor lekkage en dergelijke
[ Voor 6% gewijzigd door Involvement op 17-11-2024 22:27 ]
De varta lader die ik heb is onderstaande (zie ook link eerder).Involvement schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:17:
[...]
Geen idee, zou ik moeten testen. Het is best een gedoe om te controleren hoe het laadcircuit werkt en of het een beetje 'fail safe' is. De Stenkol is vooralsnog mijn go-to lader en heeft zelf een voeding, wat ik een pre vind en een onzekerheid uit de vergelijking haalt. Bij dit soort apparaten met een USB aansluiting moet je maar hopen dat jouw specifieke combinatie van kabel, USB-lader en apparaat goed samen werken. Als ik hoor dat anderen 48h aan het laden zijn geweest denk ik dat die lader misschien niet zo elegant omgaat met een lader die niet genoeg stroom kan leveren of een kabel met dunne aders.
Achterop staat:
OUTPUT: 2/4 AA - 220-250 mA, 2/4 AAA - 120-140mA
:strip_exif()/f/image/vGZdTCeIPysyAS0A4S8OR42B.jpg?f=fotoalbum_large)
In de handleiding zie ik onderstaande:
:strip_exif()/f/image/L1QwOfs3PPsO9n9dFDqn3FJR.png?f=user_large)
Links zie je bij AA 4 uur staan voor 2 stuks. In rechter tabel gaat het dan om 800mAh.
4 stuks duurt dan 12 uur. Neem je dus 4 stuks 2400 mAH dan staat er in de rechtertabel 10,5 uur.
Dus als ik 4 AA 2400 mAh wil opladen duurt mij dat circa 32 uur. Mogelijk met wat oudere batterijen wat langer en dus is het niet gek dat ik soms 2 dagen moet wachten totdat hij klaar is.
https://www.gebruikershan...ing-404249.html?page=0002
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.