Toon posts:

[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 2 3 ... 54 Laatste
Acties:
  • 516.357 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter

Oplaadbare Batterijen

Welkom in het algemene batterijentopic. Ik heb dit topic geopent omdat ik in het grote oerwoud der batterijen geen hand meer voor ogen zag. Er is veel onduidelijkheid over de juist manier van laden, hoe je ze moet bewaren en wat nou goede of slechte merken zijn. Ik probeer met dit topic ietswat opheldering te krijgen op dit gebied. "Maar waarom nu persé in Fotografie?" hoor ik er een aantal nu denken. Wel, camera's (en flitsers in het bijzonder) vragen nogal wat van batterijen, vooral met de steeds groter wordende LCD's schieten de vermogensvragen omhoog. Het is voor fotografie gewoon belangrijk om een flinke en betrouwbare energiebron te hebben, niets is vervelender dan dat ene moment te moeten missen omdat je cellen leeg zijn. Ook niet vergeten dat vooral flitsers baat hebben bij goede batterijen, hoe beter de batterijen, hoe vaker je kan flitsen op een setje en is de flitser sneller opgeladen. Dit topic is vooral bedoelt is voor de AA batterijen. Voornamelijk zal het gaan over de oplaadbare varianten, want dat is nou eenmaal een stuk goedkoper dan iedere keer nieuwe kopen. Het is echter moeilijk om oplaadbare batterijen te vinden die zo goed presteren als wegwerpbatterijtjes.
Informatie
Hoe een batterij werkt ga ik jullie niet leren, dan had je maar op moeten letten bij scheikunde. Wil je het alsnog graag weten dan klik je maar vrolijk een van de linkjes hier onderaan de topicstart. Wat ik wel kwijt wil is dat er een aantal verschillende soorten batterijen zijn. Ik zal mij beperken tot de twee meest voorkomende types.

Ni-Cd
De nikkel cadmium oplaadbare batterijen zijn aan het uitsterven omdat een van de hoofdbestandsdelen (cadmium) erg giftig is. Er wordt dan ook gepleit voor het vriendelijk wegbonjouren van deze batterijsoort en dat lijkt te werken. NiMH lijkt het te winnen van NiCd.

NiCd cellen houden over hun hele levensduur het beginvoltage van 1.2 Volt aan. Het zijn betrouwbare cellen en ze hebben een relatief hoge energiedichtheid. Echter hebben ze ook een aantal vervelende problemen. de NiCd cellen staan bekend om het hebben van het zogenaamde geheugen-effect. Wanneer de batterij opgeladen wordt zonder dat deze compleet leeg is onthoud de batterij dit punt. Na het vroegtijdig opladen zal de batterij voorbij dit punt altijd leeg lijken, het voltage valt drastisch omlaag en de kwaliteit gaat dus achteruit. Het is dus belangrijk om NiCd batterijen volledig te ontladen eer men deze weer oplaadt.
Naast het geheugeneffect heeft de NiCd cel ook last van langdurig onbelast gebruik. Wanneer de batterij lange tijd niet gebruikt wordt gaat de inwenidige structuur kristalliseren wat zorgt voor vroegtijdig verouderen van de batterij.

NiMH
De NiMH cellen hebben geen last van het geheugeneffect van de NiCd's. Ook hebben ze tot wel drie maal de capaciteit van een NiCd. Echter ontlaad een NiMH veel sneller uit zichzelf dan een NiCd doet, de NiCd houdt dus langer z'n energie vast. Ook is het belangrijk om op te letten dat je voor NiMH batterijen een geschikte lader gebruikt die overladen voorkomt. Deze laders gaan uit zichzelf over op druppelladen. Overladen is niet alleen slecht voor de levensduur, het is ook gevaarlijk (brand). NiMH cellen zijn ook iets temperatuurgevoeliger dan anderen, te koud en ze verliezen hun energie en te warm zorgt voor beschadiging. Het hangt sterk af van het merk bij welke temperatuur beschadiging optreed, vanzelfsprekend zullen de goede merken hogere temperaturen aankunnen.

Zorg bij de NiMH dat de eerste keren opladen rustig gebeurt, het liefst niet in de snellader dus. Dit komt de levensduur sterk tegemoet.
Merken
- GP
- Sanyo
- ANSMANN
- Eyepower
- Phillips
- VapexTech
- Hapé
- Panasonic
- Samsung
- Energizer
- Duracell

- Consumentenbond Test
- Engelse Batterijentest

Poll: Welke soort batterijen gebruik jij?
GP
Sanyo
ANSMANN
Eyepower
Phillips
Vapextech
Hapé
Panasonic
Samsung
Energizer
Durecell
Anders
Tussenstand:
http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=163607&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier
Opladers
Een goede lader is net zo belangrijk (misschien zelfs wel belangrijker) als de batterij. Je kan nog zulk goede batterijen hebben, als de lader niet deugd schiet je niet veel op. Bezuinig niet op een goede lader! Zoek uit hoe de lader laadt en vraag verkopers of deskundigen om het juiste type. Zorg in ieder geval dat je een lader koopt die automatisch overgaat op druppelladen. Wellicht een lader zoeken die ook langzaam (slowcharge) kan laden, want hoe makkelijk snelladen ook is, langzaam laden is in het begin nog altijd beter.

Bij het laden van NiMH cellen is eigenlijk zelfs druppelladen niet goed. Zorg dat je NiMH cellen de eerste keren (minstens drie keer) langzaam geladen worden want op die manier gaan de batterijen langer mee. Bovendien is het veel beter om de batterijen gewoon een vast aantal uur in de lader te hangen, niet erin stoppen 's nachts en 's ochtends eruit want dan hangen ze de helft van de tijd aan de druppellading en dat vinden ze niet fijn. Vol is vol bij NiMH batterijen en geeft de lader aan dat ze vol zijn, haal ze er dan meteen uit.

Intelligente laders zijn mooie dingen omdat deze zelf bepalen hoe ze de batterij laden aan de hand van het batterijvoltage en de temperatuur. Ze hebben vaak ook fans om de temperatuur van de batterijen te beïnvloeden en schakelen vanzelf uit wanneer de batterijen vol zijn.
Aandachtspunten
Er zijn bij batterijen een aantal aandachtspunten. Deze staan hieronder opgesomt.
- Laad de batterijen voor het eerste gebruik altijd eerst op.
- Bij voorkeur de batterijen de eerste paar keren langzaam laden.
- Hou de contactpunten goed schoon (gewoon een doekje ofzo moet voldoende zijn).
- Hou setjes bij elkaar. Batterijen met een gelijk voltage presteren beter samen.
- Zorg dat als je NiMH cellen hebt, dat je ook een geschikte lader hebt.
Verkoop
Er zijn nogal wat internetshops. Laat me even weten als je goede winkels kent.
- Het welbekende (dure) Conrad
- Oplaadbare batterijen inkoopactie nummertje 4
- Opus.nl
- Accuplus.nl
Links
- Batterijen op Wikipedia
- Wederom Wikipedia maar dan z'n engelse vriendje
- Wikipedia over oplaadbare batterijen
- En wederom de engelse variant
- Stichting batterijen
- De batterijenuniversiteit (ja echt!)
- GoT Topic (oud)

[Voor 15% gewijzigd door Josh op 26-01-2007 19:17]

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-03 13:41
2x4 AA Hape 2400mah batterijen voor de flitser (10 Euro per set)
2x4 AA GP 2500mah batterijen voor de camera (17 Euro per set)

Opladen van de Hape's gaat 2x zo snel als de GP's (4 uur met Rapid 2 lader)
De combinatie is goed voor 400-600 foto's per set afhankelijk van het terugzien van de foto's en het gebruik van de externe flitser. Al met al zeer tevreden :)

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
pvdplanet schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 17:01:
2x4 AA Hape 2400mah batterijen voor de flitser (10 Euro per set)
2x4 AA GP 2500mah batterijen voor de camera (17 Euro per set)

Opladen van de Hape's gaat 2x zo snel als de GP's (4 uur met Rapid 2 lader)
De combinatie is goed voor 400-600 foto's per set afhankelijk van het terugzien van de foto's en het gebruik van de externe flitser. Al met al zeer tevreden :)
Welke set gebruik je het liefst in de flitser? Hoe lang heb je ze al en waar heb je ze gekocht? :) Merk je dat een van de vier setjes al achteruit gaat of zijn ze allemaal nog even goed als in 't begin?

[Voor 8% gewijzigd door Josh op 30-12-2006 17:24]

• coorz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12-2017

coorz

Back to crop!

Van onze opus.nl vandaag binnengekregen tbv Speedlite en batterygrip:
Samsung 2500mAh AA per 2 stuks a 6,95
Samsung 2 hour quick charger (4 batterijen tegelijk) a 12,95
Goedkoper dan de GP's en hopelijk net zo goed :)

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-02 16:38
De merken die je in de modelbouw tegenkomt zijn hoofdzakelijk Panasonic GP en Sanyo. Dit is niet zonder rede, deze fabrikanten leveren accu's met extreme lage weerstanden. Daardoor presteren ze velen malen beter onder zware omstandigheden.

Zelf gebruik voor mijn flitsers de AA variant van Panasonic. Deze 2400mAh cellen houden het zeer goed uit en worden minder warm als de Sanyo 1850mAh cellen die ik eerder gebruikte.
GP batterijen lijken erg veel interne weerstand te hebben, de flitsers worden daardoor minder snel en de batterijen warmer.

Gebruikte oplader:
- Robbe Ultimate
Voor als de accu's een keer goed geladen moeten worden. Deze lader bied de mogelijkheid om gecontroleerd langzaam te laden.
- Panasonic (delta peak) snellader
2 uurtjes vol met beproefde afslag methode en temperatuur beveiliging.

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:07
Heb ze zelf van Energizer en van Duracell. Allebei eigenlijk in dezelde tijdsperiode gekocht, maar de Duracells zijn al merkbaar aan het doodgaan. Geen idee of dit wat zegt, want het zijn maar in totaal 8 exemplaren van de miljoenen in de omloop.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
coorz schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 17:28:
Van onze opus.nl vandaag binnengekregen tbv Speedlite en batterygrip:
Samsung 2500mAh AA per 2 stuks a 6,95
Samsung 2 hour quick charger (4 batterijen tegelijk) a 12,95
Goedkoper dan de GP's en hopelijk net zo goed :)
Laat nog maar even weten dan! :)

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-03 18:04

Shaggy

Misantroop pur sang

Heb net bij de Handyman een setje van GP bijgekocht. 4 x AA 25mAh en 2 x AAA 850mAh gratis incl. lader voor €20

Mijn oude GP setje van lader + 4 x 2300mAh was gedeeltelijk kaduk. De lader heeft het begeven, maar de baterijen zijn nog goed. ( binnen een jaar ) Heb net een nieuwe Fuji 5600 en ben benieuwd hoe lang deze zich staande houden.
De 2300 tov de 2500 etc.

Ben benieuwd. Verders wel te spreken over GP, alleen vaak wel een pittige prijs.

[Voor 9% gewijzigd door Shaggy op 30-12-2006 18:17]

Making an ass of myself since the 70's

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-03 13:41
GsJosh schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 17:24:
[...]
Welke set gebruik je het liefst in de flitser? Hoe lang heb je ze al en waar heb je ze gekocht? :) Merk je dat een van de vier setjes al achteruit gaat of zijn ze allemaal nog even goed als in 't begin?
Ik heb alles in september 2005 gekocht. Ze worden intensief gebruikt (35000 foto's per jaar) maar van noemenswaardige capaciteitsafname is nog geen sprake. De batterijen worden bijna altijd helemaal leeggetrokken voordat ze weer de oplader in gaan.

De Hama's (Kijkshop) zijn exclusief voor de flitser, de GP's (Dynabyte) voor de camera. Zo is het ook makkelijk de 4 sets van 4 'bij elkaar te houden' en te kunnen bepalen welke 'vol' zijn en welke niet :)

• -Emiel-
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-12-2019
Heb 5 setjes, 2 setjes zaten bij een lader erbij, andere los gekocht.
2x 2800mAh AA Tinko's (Mignon) zijn paarse batterijen, te bestellen bij accuplus.nl, nu ook 3200 mAh versies ervan (oranje)

https://www.vimacdirect.nl/multishop/images/MaxCell_AA_3200mAh_4x-150x150.jpg

1x 2700mAh Power2000 dacht ik, liggen beneden.
1x 2300 Travel & Co bij ANWB lader.
1x 2100 Sanyo, ook bij lader.

Maar die laatste twee setjes gebruik ik weinig, meestal zijn de 3 met hoogste capaciteit genoeg.

Tinko's en die 2700 set echt tevreden mee, die andere gaan merkbaar minder lang mee.

[Voor 0% gewijzigd door -Emiel- op 30-12-2006 20:54. Reden: s]

Pentax K3-II | Glasbak: DA*60-250 F4, DA 12-24F4, Sig10-20, Sig17-70, Tamron17-50&28-75, Sig 70-300 [TE KOOP] | 6 MF-primes | Pentax AF FG360Z | stapel filters

• hilbren
Aan de ene kent vindt ik het een heel leuk topic dat iedereen zn zegje kan doen over accu's en toebehoren. Alleen je kan er zoals gewoonlijk weer geen touw aan vast knopen.

Kunnen we geen metingen uitvoeren zodat we de werkelijke prestaties van de accu's kunnen bepalen?

Dingen die we kunnen meten:
- werkelijke capaciteit
- zelfontlading
- interne weerstand
- bronspanning

Ik zal zelf morgen eens mn eigen accu's op de testbank leggen.

• Kwartjuh
  • Laatst online: 28-03 18:58
Ik heb net deze bestelt:
http://www.mnm-computers.nl/images/Batterijen/GP_Travel-2500.jpg
maar dan de 2700 mAh versie. Die gaat het vast wel goed doen :)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 15:21
Iemand ervaring met dit setje van de norrod?

http://www.norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=2790

Volgens mij is het trouwens een Hähnel lader, maar ik weet niet welk type.

[Voor 29% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 31-12-2006 16:34]

• hilbren
(resultaten even offline gehaald omdat er nog een klein foutje in zat)

De interne weerstand is bepaald door een weerstand van 3,9 Ohm over de batterij te zetten en vervolgens de spanning te meten.Door spanning onbelast te meten, weet je de spanning die over de interne weerstand. De stroom door de beide weerstanden zijn gelijk en is Ubelast/R(3,9 Ohm)
Door nu de spanning (U-Ubelast) te delen door (Ubelast/R(3,9 Ohm)) krijg je de interne weerstand.

Bij flitsers is de Rintern van groot belang omdat deze daardoor sneller kunnen herstellen. Daarnaast worden accu's met een lage interne weerstand veel minder warm.

[Voor 15% gewijzigd door hilbren op 31-12-2006 17:08]

• Oscar Mopperkont
Dit is trouwens wel een interessante, weliswaar oude, test:

http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/BATTS.HTM

Daar geven ze ook aan dat de Maha C204W lader de beste is, maar die is volgens mij in Nederland niet te koop. Of hebben ze hier misschien een andere naam?

Zijn er trouwens andere laders, waarvan in een test is aangetoond dat ze ech goed zijn? Iedereen heeft het altijd wel over GP, maar zijn er ook uitgebreide tests waar GP goed scoort? Of is het gewoon napraten wat iedereen doet?

[Voor 32% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 31-12-2006 17:04]

• Kwartjuh
Oscar Mopperkont schreef op zondag 31 december 2006 @ 16:50:
Dit is trouwens wel een interessante, weliswaar oude, test:

http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/BATTS.HTM

Daar geven ze ook aan dat de Maha C204W lader de beste is, maar die is volgens mij in Nederland niet te koop. Of hebben ze hier misschien een andere naam?

Zijn er trouwens andere laders, waarvan in een test is aangetoond dat ze ech goed zijn? Iedereen heeft het altijd wel over GP, maar zijn er ook uitgebreide tests waar GP goed scoort? Of is het gewoon napraten wat iedereen doet?
Het is bij mij gewoon persoonlijke ervaring. Ik heb een tijdje een Olympus E-10 gehad, en wat oudere Compact Digicam. Stond bekent als een grote zuipschuit met batterijen, maar ik had een GP set waar hij het prima en lang op deed! Dat heb ik allemaal verkocht, en een andere cam gehaalt. Morgen ga ik een flitser halen en daar wil ik weer GP's in :)

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-03 17:05

Roeligan

Feyenoord

Ik mis de batterijen van de HEMA, die waren vorig jaar door de consumentenbond als beste getest.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• Oscar Mopperkont
Kwartjuh schreef op maandag 01 januari 2007 @ 21:26:
Dat heb ik allemaal verkocht, en een andere cam gehaalt. Morgen ga ik een flitser halen en daar wil ik weer GP's in :)
Maar dat maakt GP natuurlijk nog niet beter dan een andere willekeurige NiMH lader en batterijen.
Roeligan schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:02:
Ik mis de batterijen van de HEMA, die waren vorig jaar door de consumentenbond als beste getest.
Zou je misschien de rest van de uitslag ook kunnen posten? En hebben ze ook getest wat de beste lader is?

[Voor 32% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 02-01-2007 13:15]

Anoniem: 3876

iemand ervaringen met de 3200 mAh AA accu's van Max Cell?

http://cgi.ebay.nl/3200mA...ViewItem#ebayphotohosting

Anoniem: 63942

Ik heb de GP Powerbank rapid 2

http://www.magma.pl/esklep/images/AKUMULATORY/powerbank_rapid_2.jpg

Deze heeft het altijd naar tevredenheid gedaan, maar lijkt nu overleden ;(

Op dit moment ben ik me aan het orienteren op o.a. de GP U-Smart, die 2700 mAh batterijen op moet kunnen laden in 30 minuten. 8)

Iemand ervaring met een dergelijk snelle lader?

• Mittnick
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-03 12:55

Ervaring GP Powerbanks

Ikzelf ben nu al 2 jaar tevreden gebruiker van de GP-Batterijen. Stabiel, Snel en ook lekker veel power. Waar ik bij de 1800 mAh begon, heb ik nu ook de 2700 mAh in de pocket.

Vooral bij grotere fotoshoots zoals Bruiloften, Reportages en situaties waar je snel moet flitsen is het gewoon een must om batterijen met zulke power te hebben, zodat je flitser gewoon erg snel is opgeladen en je minder met je batterijen hoeft te wisselen.

Nieuwe Producten

GP blijft ook steeds maar weer met nieuwe producten op de markt komen die gewoon net dat beetje extra hebben tegenover andere merken. Zo is er nu weer een nieuwe lader uit (15-30 minuten) wat natuurlijk ideaal is om snel je batterijen te hebben opgeladen.. en die komt er voor mij dan ook binnenkort aan :)

Dit zijn dus mijn ervaringen ;)

• Oscar Mopperkont
Probleem met eigen ervaringen dat je er niet heel veel aan hebt. NiMH batterijen zijn gewoon goede batterijen met veel capaciteit. Dus de ervaringen zullen altijd goed zijn, maar zolang je geen vergelijkingsmateriaal hebt weet je niet of je lader het echt goed doet. In die test die ik postte kwamen de GP batterijen zeker niet als beste uit de bus, maar als slecht tot middelmatig, en ook de lader wordt niet genoemd als goede lader. Uit de test van de consumentenbond kwam HEMA als best uit de bus (maar daar weet ik niet hoe er getest is).

Batterijen en de laders zijn behoorlijk objectief te testen, dus ik zie liever een test dan gebruikerservaringen. Het lijkt namelijk wel alsof iedereen op GoT GP batterijen koopt, omdat die zich als eerste als echt NiMH merk op de mark hebben gezet (hebben ze trouwens erg goed gedaan) en omdat ze zo leuk allemaal van die geinige nieuwe laders uitbrengen. Maar de batterijen en laders zijn bovengemiddeld duur (niet buitensporig ofzo) en ik heb nog geen enkele test gezien waaruit blijkt dat GP een goede prijs/kwaliteitverhouding heeft. Dus misschien kan iemand eens met meer dan "gebruikerservaringen" onderbouwen waarom GP beter is dan pak hem beet een setje batterijen van de Hema en een Hema-oplader.

• Anoniem: 89521
  • Niet online
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 12:42:
Probleem met eigen ervaringen dat je er niet heel veel aan hebt. NiMH batterijen zijn gewoon goede batterijen met veel capaciteit. Dus de ervaringen zullen altijd goed zijn, maar zolang je geen vergelijkingsmateriaal hebt weet je niet of je lader het echt goed doet. In die test die ik postte kwamen de GP batterijen zeker niet als beste uit de bus, maar als slecht tot middelmatig, en ook de lader wordt niet genoemd als goede lader. Uit de test van de consumentenbond kwam HEMA als best uit de bus (maar daar weet ik niet hoe er getest is).

Batterijen en de laders zijn behoorlijk objectief te testen, dus ik zie liever een test dan gebruikerservaringen. Het lijkt namelijk wel alsof iedereen op GoT GP batterijen koopt, omdat die zich als eerste als echt NiMH merk op de mark hebben gezet (hebben ze trouwens erg goed gedaan) en omdat ze zo leuk allemaal van die geinige nieuwe laders uitbrengen. Maar de batterijen en laders zijn bovengemiddeld duur (niet buitensporig ofzo) en ik heb nog geen enkele test gezien waaruit blijkt dat GP een goede prijs/kwaliteitverhouding heeft. Dus misschien kan iemand eens met meer dan "gebruikerservaringen" onderbouwen waarom GP beter is dan pak hem beet een setje batterijen van de Hema en een Hema-oplader.
Dat is eigenlijk precies wat ik al jaren denk, GP heeft goeie reclame gemaakt in de begintijd van de digicam en een goede naam opgebouwd omdat ze het beter deden dan Duracell niet oplaadbaar...bovendien had men een compleet setje incl. lader en dat was voor een hoop mensen gewoon wel handig.
Bij testen blijken het middenmoters te zijn, en de ladertjes gewoon slecht.
De laatste testen die ik las (paar jaar geleden) gaven aan dat Sanyo, Panasonic en Sony's de beste waren, niet toevallig zijn dat ook de duurste....

• Anoniem: 156750
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik weet zeker dat Aldi oplaadbare batterijen de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben, ze waren 2,5 euro voor 4 (2100mAh).

[Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 156750 op 07-01-2007 22:12. Reden: 2100 ipv 2200 mAh]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Anoniem: 156750 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 17:14:
Ik weet zeker dat Aldi oplaadbare batterijen de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben, ze waren 2,5 euro voor 4 (2200mAh).
Tsja, maar een zeker minimum aan kwaliteit is meestal nog wel te verkiezen boven zo goedkoop mogelijk natuurlijk.

Ik gebruik zelf ook al jaren GP accu's naar alle tevredenheid. Maar bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal kan ik ook niet echt zinvolle uitspraken doen.

Wat ik wel een beetje kansloos vind bij de AA accu's van tegenwoordig is dat ze subtiel dikker en langer worden. Vergelijk maar eens een 1800mAh accu met een 2500 mAh accu. Nou is dat voor de meeste apparaten niet zo'n probleem, maar ik heb hier een zaklamp waar ik de batterijhouder niet meer fatsoenlijk in en uit de schacht kan schuiven als ik er accu's van meer dan 2100mAh in stop :/

[Voor 47% gewijzigd door Orion84 op 03-01-2007 17:24]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:17
Ik gebruik Ansmann 2200 mAh en Hema 2300 mAh cellen voor m'n 430EX,
over beide erg tevreden en ik kan er geen duidelijk verschil tussen ontdekken :)

• Kwartjuh
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:14:
[...]

Maar dat maakt GP natuurlijk nog niet beter dan een andere willekeurige NiMH lader en batterijen.

[...]

Zou je misschien de rest van de uitslag ook kunnen posten? En hebben ze ook getest wat de beste lader is?
ik was vergeten te zeggen dat ik 1 of ander b-merk had die het in eerste instantie prima deden. Nu kan ik ze opladen en zijn ze zo leeg, en als ik ze een dag of 2 laat ongebruikt laat liggen ook. Dus das de reden voor GP's :)

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:02
heb momenteel een stuk of 25 setjes van 4 AA-accu's

* varta 750mAh NiCd
* ansmann 2000 mAh NiMH
* X4 Energy 2600 mAh NiMH
* GP 2300 mAh NiMH
* GP 2100 mAh NiMH
* Hema 2500 mAh
* Hama 2600 mAh

de varta's trek ik steeds helemaal leeg in mijn flitsers en doen het na 3 jaar nog steeds prima.
alle andere accu's zitten afwissellend in mijn s2 en voldoen zeer goed, met name de ansman en de Hama en de X4 energy accu's gaan erg lang mee. over de GP's ben ik minder tevreden, zijn relatief snel leeg, en behouden niet heel lang hun lading, als ze langer dan een week geleden opgeladen zijn dan laat ik ze lekker in de tas zitten.

de hema accu's zijn echt heel slecht, na een foto of 10-25 zijn ze helemaal leeg. die liggen nog hier op mijn buro, maar zouden makkelijk in de prullenbak kunnen

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 12:42:

Ik heb eigenlijk een beetje bedenkingen bij GP. Ik heb ooit 4 AAA'tjes gekocht en die presteerden erg onder de maat. Ik had vroeger een Canon A80 waar ik altijd AA's in moest proppen en ik heb heel lang rondgelopen met die Hama's van de Kijkschop en die zijn best lekker maar ik heb 3 setjes versleten en ze gingen stuk voor stuk maar een maand of 3 mee, dan moest ik ze om de minuut opladen. Ik koop die dingen gewoon niet meer. Een lader heb ik van de Aldi, ooit gekocht met 8 oplaadbare AA's erbij voor 20 euro. Ik heb geen idee of het een goede lader is en misschien moet ik maar een keer een nieuwe kopen. Daarvoor had ik dit topic dus geopend :+.

Toen ik een week terug mijn flitser kocht heb ik een setje batterijen erbij gevraagd en toen heb ik 20 (!!!!) euro neergelegd voor een set 2700 mAh batterijen van jahoor, Hama. Ik ontdekte het pas toen ik thuis kwam (please forgive me :P). Ik heb ze nog niet gebruikt omdat mijn SB800 nu al een week doet met Alkaline wegwerpbatterijen :D _/-\o_ .

De vraag is of deze Hama's 20 euro waard zijn en de vraag is ook of ik ze wel op moet gaan laden met mijn Aldi ladertje want misschien verpruts ik ze daar wel mee.

• tymiek
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:39

tymiek

drinkjedrankje slikjeslokje

Anoniem: 63942 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 12:01:
Ik heb de GP Powerbank rapid 2

[afbeelding]

Deze heeft het altijd naar tevredenheid gedaan, maar lijkt nu overleden ;(

Op dit moment ben ik me aan het orienteren op o.a. de GP U-Smart, die 2700 mAh batterijen op moet kunnen laden in 30 minuten. 8)

Iemand ervaring met een dergelijk snelle lader?
Bij computerland en Paradigit hebben ze de U-smart nu in de aanbieding voor 32.50 of 39.95 afhankelijk welke winkel je neemt...ik had die van mij voor 32.95 bij paradigit.
Ik gebruik die nu 2700mAH met mijn powershot S3 en ik moet zeggen dat ik veel foto's kan nemen met een lading...met flits doe ik er wel 400 denk ik zo...en in 45 minuten zijn ze vol, autolader is makkelijk voor erbij. (30 min is het allen bij 1800mAH dacht ik)

Iets met een snelle pc/ssd etc geen zin meer om alles op te schrijven :o

• Oscar Mopperkont
GsJosh schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 17:39:
De vraag is of deze Hama's 20 euro waard zijn en de vraag is ook of ik ze wel op moet gaan laden met mijn Aldi ladertje want misschien verpruts ik ze daar wel mee.
Volgens die test van imaging-resource is de lader minstens zo belangrijk als de batterijen zelf. Alleen kan ik de lader die ze aanbevelen nergens in Nederland vinden. Misschien is hij onder een andere naam te koop, maar ik weet niet welke. Je kunt hem ook wel importeren, maar dat gaat echt in de papieren lopen (meer dan 2x zo duur).

Ik heb zelf trouwens een Sonylader die bij mijn camera zat icm een paar Sony 1750mAh Stamina, Energizer 1600mAh batterijen en nog wat van die Aldi AAA topcraft batterijen. Alle batterijen zijn volgens mij flink achteruit gegaan en de Energizer batterijen doen het helemaal niet meer. Ik gebruik ze weliswaar al zo'n 4 jaar, maar ik heb ze niet heel vaak opgeladen (minder dan 50 keer denk ik en ze zouden 1000x mee moeten gaan). Denk dat dat ook aan de lader ligt, die volgens mij niet erg hoogstaand is. Als ik een nieuwe lader koop met batterijen wil ik dus een lader die zijn werk beter doet, maar ik ga er niet overdreven veel geld voor uitgeven als ik weet dat je in de VS voor $30,- (omgerekend minder dan €30,-) een lader kunt kopen die zijn werk uitmuntend doet.

[Voor 38% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 03-01-2007 18:08]

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik haal niks anders meer dan die Hapé's: het spul kost werkelijk geen fluit (10tje voor 4 2500mah's) inclusief een mooi opbergdoosje. De doosjes kun je weer aan elkaar klikken et voila, makkelijk op te ruimen. Die Topmeuk van de Aldi komt er hier niet meer in, de rest van dat merk is prima, maar de batterijen zuigen imo :)

Op zoek naar software/integratie-architect?

• DUTCHSPiRiT
  • Laatst online: 16-09-2022
En waar haal je die neo?

• neographikal
  • Niet online
De kijkshop heeft ze, ik heb ze tenminste bij vier vestigingen zien liggen. Ik heb er zelf op dit moment drie setjes van en er komt een vierde setje bij binnenkort. Ik schiet er 600+ foto's mee in een 550EX, ik denk zelfs dat ik richting de 800 wel zit :)

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
neographikal schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 23:40:
De kijkshop heeft ze, ik heb ze tenminste bij vier vestigingen zien liggen. Ik heb er zelf op dit moment drie setjes van en er komt een vierde setje bij binnenkort. Ik schiet er 600+ foto's mee in een 550EX, ik denk zelfs dat ik richting de 800 wel zit :)
Ja die haal je inderdaad bij de Kijkshop. Heb een tijdje van die blauwe gehad maar die werden heel erg warm tijdens het laden, zo warm dat het plastic jasje los liet. Ze waren bij mij in een paar maanden opgebruikt maar nogmaals, dat kan dus ook aan de lader liggen (merk Tronic van de lidl volgens mij). Ik heb nu wederom HAMA's maar dan de zilveren met gele opdruk, 2700 mAh. 20 euro voor een setje, aan de dure kant maar hopelijk beter.

Ik wil dus ook graag een goede lader hebben, weet alleen niet welke.

• neographikal
  • Niet online
Je lacht je dood, maar ik gebruik gewoon een el cheapo lader van de Hema: is nog beter voor je batterijen ook dan dat snel laden :) Ik doe er grofweg 12 uur over, maar dat is verder geen probleem :)

• Niet online
neographikal schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 10:35:
Je lacht je dood, maar ik gebruik gewoon een el cheapo lader van de Hema: is nog beter voor je batterijen ook dan dat snel laden :) Ik doe er grofweg 12 uur over, maar dat is verder geen probleem :)
Dat is tegengesteld aan de Duitse aanpak:
Een paar jaar geleden hield ik me wel op op Duitse forums, daar waren ellenlange discussies over
100+€ laders die zelfs oude afgeleefde batterijtjes van 10€ per setje weer tot leven zouden kunnen wekken door een zeeer speciale electronische behandeling.....

Zo'n ladertje als van jou en van mij (Hema snelladertje van 15€) wordt daar als schennis tegen de technische eerbaarheid gezien....

• neographikal
  • Niet online
Ik heb geen theoretische onderbouwing; slechts praktijkervaring, het gaat prima en ik haal erg veel shots uit die batterijen. Voor m'n werk ben ik een flitsaddict, maar ik werk geregeld 2-3 avonden op één setje Hapé's in de flitser. Even geduld met het opladen, maar het werkt prima :)

• Niet online
GsJosh schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 10:34:
[...]

Ja die haal je inderdaad bij de Kijkshop. Heb een tijdje van die blauwe gehad maar die werden heel erg warm tijdens het laden, zo warm dat het plastic jasje los liet. Ze waren bij mij in een paar maanden opgebruikt maar nogmaals, dat kan dus ook aan de lader liggen (merk Tronic van de lidl volgens mij). Ik heb nu wederom HAMA's maar dan de zilveren met gele opdruk, 2700 mAh. 20 euro voor een setje, aan de dure kant maar hopelijk beter.

Ik wil dus ook graag een goede lader hebben, weet alleen niet welke.
Dat heet worden is de doodslag voor elke batterij, teken dat de stroom te hoog is voor die batterij, kunnnen niet tegen snelladen
.Als ik merk dat ze heet worden, haal ik ze eruit, sinds ik dat doe, blijven ze het goed doen.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Anoniem: 89521 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 19:20:
[...]

Dat heet worden is de doodslag voor elke batterij, teken dat de stroom te hoog is voor die batterij, kunnnen niet tegen snelladen
.Als ik merk dat ze heet worden, haal ik ze eruit, sinds ik dat doe, blijven ze het goed doen.
eeuh wat is heet? Ze worden altijd wel een beetje warm. Ook bij langzaam standaard laden. Dusss .. wat is heet?

Anoniem: 89521 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 19:20:
[...]
Je mag er volgens mij toch wel vanuit gaan dat als bijvoorbeeld GP een lader uitbrengt die batterijen op kan laden met een stroom van 3 A (wat toch behoorlijk veel is), het geen problemen op moet leveren als je (moderne) GP batterijen gebruikt.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:53
ik heb een gp lader en een lader van de fotokonijnenberg (lenmar). De lenmar is een snellader, de gp een gewone (al wel 4 jaar oud). Ik geloof niet dat mijn lenmar lader erg goed is, batterijen worden zo warm dat je ze als kruik in bed kan gebruiken. Kortom, ik ga toch eens kijken naar een nieuwe lader denk ik.

Iemand ervaring met de batterijen die je nu kan krijgen bij de inkoopacties.net?

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

nomad85 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 20:17:
ik heb een gp lader en een lader van de fotokonijnenberg (lenmar). De lenmar is een snellader, de gp een gewone (al wel 4 jaar oud). Ik geloof niet dat mijn lenmar lader erg goed is, batterijen worden zo warm dat je ze als kruik in bed kan gebruiken. Kortom, ik ga toch eens kijken naar een nieuwe lader denk ik.

Iemand ervaring met de batterijen die je nu kan krijgen bij de inkoopacties.net?
Alle batterijen worden (behoorlijk) warm in een snellader, de een iets warmer dan de ander natuurlijk, maar het feit dat ze warm worden ligt hier echt niet aan de lader. :)

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
henkleerssen schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 19:23:
[...]

eeuh wat is heet? Ze worden altijd wel een beetje warm. Ook bij langzaam standaard laden. Dusss .. wat is heet?
Heb je mijn bericht niet gelezen? Zo heet dat het plastic jasje barstte en een kale ijzeren buitenkant overbleef. Zo warm dat je ze gewoon niet in je handen kan houden. Het werd van kwaad tot erger, eerst waren ze redelijk warm maar toen dacht ik dat er nog niets aan de hand was. Later werden ze echt verschrikkelijk heet. Not good.

Anoniem: 22659

GsJosh schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 16:23: Wellicht een lader zoeken die ook langzaam (slowcharge) kan laden, want hoe makkelijk snelladen ook is, langzaam laden is nog altijd beter.
Wellicht een gewaagde uitspraak als ik in een van je bronnen vind:
# nickel-based batteries prefer fast-charge. Lingering slow charges cause crystalline formation (memory).
Bron

Nou moet ik ook wel zeggen dat ik bewust heb lopen zoeken naar een bron die je uitspraak onderuit haalde, maar het zegt genoeg dat ik deze kon ontkrachten na het aanklikken van 1 link. Kortom, ik denk dat het gezien de lastige materie erg lastig is om zonder een meervoudige bronvermelding een normatieve uitspraak te doen.

Anoniem: 32935

Met mijn 4 jaar oude GP's 2100 mA in een Fuji S9500 heb ik woensdag een 1GB kaart volgeschoten met 120 Foto's en ongeveer 600 MB film. Daar bij heeft het toestel 75 minuten onafgebroken aangestaan met het LCD scherm aan. Daarna kon ik ook de foto's en filmpjes allemaal nog afspelen op de TV.

Ik heb ook nog AA batterijen van de Lidl (Tronic 2100). Kost 2 euro per 4.
Ik heb niet het gevoel dat deze veel minder presteren dan de GP's.

Alle batterijen laad ik altijd in de universeel lader van de Lidl met timer. (duurt 15 uur).

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 23:13:
[...]

Wellicht een gewaagde uitspraak als ik in een van je bronnen vind:

[...]

Bron

Nou moet ik ook wel zeggen dat ik bewust heb lopen zoeken naar een bron die je uitspraak onderuit haalde, maar het zegt genoeg dat ik deze kon ontkrachten na het aanklikken van 1 link. Kortom, ik denk dat het gezien de lastige materie erg lastig is om zonder een meervoudige bronvermelding een normatieve uitspraak te doen.
Ik heb het gezegd omdat NiMH batterijen de eerste paar keer opladen een slow charge prefereren! Ik zal het even anders verwoorden.

tymiek schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 17:52:
[...]
Bij computerland en Paradigit hebben ze de U-smart nu in de aanbieding voor 32.50 of 39.95 afhankelijk welke winkel je neemt...ik had die van mij voor 32.95 bij paradigit.
Ik gebruik die nu 2700mAH met mijn powershot S3 en ik moet zeggen dat ik veel foto's kan nemen met een lading...met flits doe ik er wel 400 denk ik zo...en in 45 minuten zijn ze vol, autolader is makkelijk voor erbij. (30 min is het allen bij 1800mAH dacht ik)
Nog bedankt voor de tip :>

Ik heb de GP U-Smart gehaald bij Computerland voor 32.50, ze moesten even zoek in het magazijn of ze er nog een hadden maar ik had geluk. :)

http://www.tantronics.co.uk/acatalog/gp_powerbank_usmart_240x320.jpg

Incl de 4 2700 mAh batterijen. Hij laadt ze inderaad echt snel op, zonder dat de batterijen overdreven warm worden (de ingebouwde ventilator doet z'n werk blijkbaar goed :) )

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Op diverse fora las ik jubelende berichten over de Sanyo Eneloops. http://www.eneloop.info/
Dit klinkt als een soort wonderbatterijen.
Iemand al ervaring mee?

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• Oscar Mopperkont
Yahrr schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:32:
Op diverse fora las ik jubelende berichten over de Sanyo Eneloops. http://www.eneloop.info/
Dit klinkt als een soort wonderbatterijen.
Iemand al ervaring mee?
Geen ervaring, maar het enige voordeel is dat ze minder snel ontladen en dat ze "vol" geleverd worden. De capaciteit is echter maar 2000mah. Dan heb ik liever een batterij die sneller ontlaadt, maar veel meer capaciteit heeft. Het hangt er een beetje vanaf waar je ze voor wilt gebruiken. Deze batterijen zijn denk ik interessanter als je maar af en toe een digicam gebruikt, of wellicht voor producten waar je normaalgesproken niet zo snel oplaadbare batterijen gebruikt, zoals ab's of klokken.

[Voor 21% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 07-01-2007 14:45]

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb bij de Kijkshop deze week 2600 mAh Hapé batterijen gekocht voor 9,95. Lijkt prima. Heb trouwens ook bij de Aldi heel wat 2100 mAh batterijen gekocht van 3 euro per 4 stuks. Geen idee van de kwaliteit :|

• Pollewob
  • Niet online
Die rode (2100 mA) serie van de Aldi bevalt erg goed hier :)

• Oscar Mopperkont
Hier de test van de consumentenbond:

http://www.sony-europe.co...file/43/1153470394243.pdf

[Voor 19% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 09-01-2007 14:53]

• neographikal
  • Niet online
Pollewob schreef op zondag 07 januari 2007 @ 20:39:
Die rode (2100 mA) serie van de Aldi bevalt erg goed hier :)
Ik vind ze eigenlijk om te janken, ik heb er drie setjes van vier van als reserve, maar lang houden ze het niet uit. Avondje at most, soms eerder leeg.

Volgende spul wordt weer gewoon Hapé :)

Anoniem: 204191

Volgens mijn gegevens zijn de Ansmann 2500mAh NIMH accu's onlangs door de consumentenbond uitgeroepen tot beste keus. Momenteel zijn er al 2600 en zelfs al 2700mAh batterijen van Ansmann op de markt.

Zoals altijd vragen ze op bepaalde adressen de hoofdprijs. Echter gsm-eindhoven punt NL vraagt
€ 10,- € 17,50 voor een set van 4 stuks Ansmann DIGITAL 2700 mAh. (€ 10,- was een fout op de website, ik kreeg de batterijen (2 sets) echter wel voor deze prijs. Deze zijn m.i. zeer geschikt voor mijn Canon 580EX Speedlite. De 1600 mAh Philips multilife van de Action (€ 2,50 per 2) presteren redelijk, maar wat meer capaciteit is zeker voor een dergelijke flitser niet verkeerd.

Mij lijkt dat je met een dergelijke investering goed zit. Ik persoonlijk vertrouw niet echt op de supergoedkope onbekende merken. En goed, als je een goedkope aanbieder hebt waar de sets een klein beetje meer kosten als onbekende... Profitexx heeft dan wel weer heel goedkoop (€ 0,99) een batterijbox waar je er 4 in kwijt kunt èn waarmee je de setjes uit elkaar kunt houden. Zie hiervoor internetwebshop punt NL.

Ik zal deze topic wel even blijven volgen. Weer iets anders als op eosdigitaal punt NL.

Groet,

Sander (eerste post _/-\o_ )

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 204191 op 11-01-2007 19:28]

• pie
  • Laatst online: 03-06-2022
Heeft iemand ervaring met batterijen van het merk van de Inkoopactie?
Ik geloof dat het merk Eyepower is (de laders zijn in ieder geval van dit merk). Prijzen zijn echter zeer laag: 4x2950 mAh voor €5,50 en inclusief (snel?)lader in totaal zelfs maar €11,50, dus wellicht het overwegen waard.

Ik ben benieuwd, ze zijn alleen deze week nog te bestellen en ik twijfel of ik een setje uit moet proberen.

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik zie in de test die hiervoor al vermeld was een oude bekende terugkomen;
http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/images/PANASONIC1600.JPG
Ik gebruikte ze indertijd voor in m'n Minolta Dimage 5 compact camera. 1600 mAh was toendertijd aardig, maar ze gingen merkbaar minder lang mee. Wat me wel opviel, was dat de zelfontlading super traag was. Zelfs na een maand leken ze nog een volledige lading te bevatten. Een prima backup setje dus! Ze hebben bij mij een 2-3 jaar trouwe dienst gehad, totdat ik er es 1tje verkeerd om in een oplader stopte. Helaas, toen was het einde verhaal....

Ik had indertijd ook een olympus/camedia setje, die gingen het eerste jaar langer mee, alleen de zelfontlading was een tikkeltje hoger. (2-3 weken) En na een jaar was het volledig gedaan met die olympus dingen. Exit dus! De oplader die er bij zat gebruik ik overigens nog steeds. Doet er een 8 uur over om m'n setjes op te laden, maar liever traag en goed dan dat ik m'n dure AA's binnen no time weg kan gooien.

Ik heb nog een setje http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/images/UNIROSS2100.JPG ertussendoor gehad, maar die hielden het ook na een jaar voor gezien. Ze waren behoorlijk krachtig in het begin, maar na een jaar was het toch echt exit. De zelfontlading was nog aardig te noemen. Zeg een 2-3 weken.

Al bijna 2 jaar heb ik een setje Hähnel's van 2350 mAh en 1,25 volt. Serieus; super dingen! Krachtig, trage zelfontlading. Na 2 jaar, bijna 3 jaar trouwe dienst gebruik ik ze nu nog zelfs in m'n SB600&800 flitsers. De zelfontlading ligt volgens mij op een 3-4 weken. Ik doe er op het moment een 2-3 shoots mee, wat neer komt op hetzelfde gebruik als wat neographikal aangeeft, een 800 flitsen. Voordeel als je 2 sets van 4 koopt, ze worden per 2 paar met een net iets andere folie afgewerkt, waardoor je ze per 2 sets kunt gebruiken. Het heeft altijd de voorkeur om batterijen in sets bij elkaar te houden en niet met elkaar te verwisselen, dit om de levensduur ten goede te komen. Daarnaast werden ze geleverd in een el cheapo verpakkingkje dat meermalen te gebruiken is. Pas na 1,5 jaar gebruik begon 1 van de 2 lichtelijk stuk te gaan.

Bij mijn PD70x kreeg ik 2500 mAh Sanyo's meegeleverd;
http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/images/SANYO2100.JPG. Na een jaar prima dienst (en als één van de weinigen batterijen wel regelmatig opgeladen in m'n PD70x <laadtijd 4 uur>) hielden ze het er met een jaar trouwe dienst mee op, binnen een week na opladen waren ze al weer leeg. Ook exit dus! Zelfontlading was in het begin bij deze een 2-3 weken.

Omdat de rest het begeven had ben ik opnieuw op zoek gegaan naar batterijen. Bij de MediaMarkt eens op zoek gegaan naar een snellader met dito krachtige batterijen; Digital's van 2200 mAh 1,25V. Omdat de zelfontladingsperiode maar een week was, waren ze voor mij compleet onbruikbaar. Meteen exit dus! Zonde van m'n geld. Ik baal er nog steeds van dat ik ze niet terug gebracht heb, ondingen!

Maar snel weer overgestapt op nieuwe Hähnel's; 2500 mAh met 1,25 volt. Zijn nu bijna een jaar in gebruik. Wederom ook naar volle tevredenheid. De zelfontlading ligt ergens tussen de 3-5 weken, hoeveelheid shots rond de 800-1000. Ze zijn alleen wel wat aan de prijzige kant wellicht.

Bij mij gaat de voorkeur met name uit naar langdurig gebruik en een trage zelfontlading. Langdurig gebruik kan opgevat worden op 2 manieren, zowel voor een langere periode veel power kunnen leveren waarbij dus de hoeveelheid echte mAh van belang zijn. En daarnaast ook totale levensduur van de batterijen. Voor mij geld beiden eigenlijk, en kwa levensduur moge ze van mij mogen het wel langer dan een jaar doen. Wel heb ik ook gemerkt dat laders best wel belangrijk kunnen zijn. Je hoeft op zich geen high tech lader te hebben. Een el cheapo Ni-MH lader die er een 8 uur over doet is in de meeste gevallen prima zat. Nadeel is wel dat je er de tijd voor moet nemen, maar dat heb ik er graag voorover iig!

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Oscar Mopperkont
Als je trage zelfontlading wilt hebben dan moet je voor Sanyo Eneloops gaan. Verder wordt er in die engadget test op gewezen dat een lader, zoals je zelf zegt, zeker belangrijk is, maar de laders die ze aanbevelen zijn wel degelijk hightec laders. Als el cheapo langzaam laders net zo goed zouden zijn, dan hadden ze dat denk ik wel opgemerkt. Volgens mij staat ook ergens in dit topic dat snelladers goed zijn voor nimh batterijen.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Wat ik me overigens afvraag, er schijnen li-ion AA's te zijn, maar waar zou je die dingen kunnen krijgen. En bieden ze ook zo veel meer tov die Ni-MH's? In telefonie land zijn de Li-ion's volgens mij al een behoorlijk groot marktdeel in gebruik, maar in camera land in AA vorm zie je ze nog nauwelijks.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

jules schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 11:07:
Wat ik me overigens afvraag, er schijnen li-ion AA's te zijn, maar waar zou je die dingen kunnen krijgen. En bieden ze ook zo veel meer tov die Ni-MH's? In telefonie land zijn de Li-ion's volgens mij al een behoorlijk groot marktdeel in gebruik, maar in camera land zie je ze nog nauwelijks.
Hoezo zie je ze nog nauwelijks? Elke cam met een custom accu is toch zo'n beetje Li-ion :?

En waarom je geen AA Li-Ions ziet heeft misschien iets te maken met een afwijkend voltage wat vast hangt aan de chemische stoffen in een Li-ion, waardoor het teveel afwijkt van 1,2 - 1,5 V ofzo :?

Ja dus, Li-Ion levert 3,6V (dat is puur afhankelijk van de chemische reactie). En dat is dus niet handig om in dezelfde verpakking te stoppen waar normaal maar 1,2-1,5V uit komt, want dan gaan er dingen stuk :P

Zie ook: http://en.wikipedia.org/w...Specifications_and_design

Verder staan er op de rest van die pagina wel wat duidelijke dingen over de voor en nadelen van Li-Ion.

[Voor 22% gewijzigd door Orion84 op 17-01-2007 11:18]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Orion84 schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 11:10:
[...]

Hoezo zie je ze nog nauwelijks? Elke cam met een custom accu is toch zo'n beetje Li-ion :?
Aangepast! idd wat onduidelijk geschreven. Ik doelde op Li-ion AA's dat je die nauwelijks ziet.
En waarom je geen AA Li-Ions ziet heeft misschien iets te maken met een afwijkend voltage wat vast hangt aan de chemische stoffen in een Li-ion, waardoor het teveel afwijkt van 1,2 - 1,5 V ofzo :?
Lijkt me dat je daar heel eenvoudig een weerstandje tussen zet waardoor het dropt naar 1,2-1,5V?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

jules schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:45:
[...]

Aangepast! idd wat onduidelijk geschreven. Ik doelde op Li-ion AA's dat je die nauwelijks ziet.

[...]
Lijkt me dat je daar heel eenvoudig een weerstandje tussen zet waardoor het dropt naar 1,2-1,5V?
Geen idee hoe eenvoudig dat kan. Daarvoor is mij basiskennis elektronica een beetje te ver weggezakt :X
Het klinkt inderdaad logisch, maar anders zou ik zo ook geen reden weten waarom Li-Ion in AA formaat niet of weinig voorkomt?

[Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 17-01-2007 14:10]

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Volgens mij omdat die krengen nog stervensduur zijn in verhouding met de Ni-CD en de Ni-MH varianten.

• Oscar Mopperkont
jules schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:45:
En dan staat er dus 2.4 volt over die weerstand en verlies je daar al je capaciteit aan.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

* jules :w <- ook weinig electronica kennis :+

• ktart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-03 08:51
http://www.gppowerbank.nl/cmdata/images/U-Smart_-_blister.jpgIk heb zojuist een GP Powerbank U-Smart aangeschaft en de batterijen waren binnen 20 minuten al opgeladen, echt ideaal! Ik was eerst van plan om de GP Powerbank V800c te gaan halen, maar deze vind ik ook prima.

Je ziet hem dus aan de linkerkant, erg handig en er zit een fan op. Mag ook wel als de batterijen in 30 minuten opgeladen worden 8)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

ktart schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 13:32:
[afbeelding]Ik heb zojuist een GP Powerbank U-Smart aangeschaft en de batterijen waren binnen 20 minuten al opgeladen, echt ideaal! Ik was eerst van plan om de GP Powerbank V800c te gaan halen, maar deze vind ik ook prima.

Je ziet hem dus aan de linkerkant, erg handig en er zit een fan op. Mag ook wel als de batterijen in 30 minuten opgeladen worden 8)
Leuk dat je ze gehaald hebt, maar het gaat hier om ervaringen. Maar wat zijn je verdere ervaringen dan dat ze binnen 30 min opgeladen zijn?

• ktart
jules schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 14:13:
[...]

Leuk dat je ze gehaald hebt, maar het gaat hier om ervaringen. Maar wat zijn je verdere ervaringen dan dat ze binnen 30 min opgeladen zijn?
Je hebt gelijk, het gaat om ervaringen. Daar kom ik zeker nog op terug na goed gebruik ervan. Tot dus ver ging het mij dus om de ervaring van het opladen van de batterijen. Dus een eerste indruk van het apparaatje.

• Wilke
  • Laatst online: 14:41
GsJosh schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 16:23:
Ook niet vergeten dat vooral flitsers baat hebben bij goede batterijen, hoe beter de batterijen, hoe krachtiger de flits kan zijn maar met een goed paar batterijen kan je ook vaker flitsen op een setje en is de flitser sneller opgeladen.
Ik lees net de topicstart, en tenzij iemand me kan uitleggen waarom het zo is, lijkt het me eerlijk gezegd onzin dat een flitser feller zou flitsen met betere batterijen. De andere dingen kloppen dan weer wel: met betere batterijen kun je vaker snel achter elkaar flitsen; het ding laadt dus sneller op voor de volgende flits, en inderdaad kun je ook vaker flitsen voor ze leeg zijn.

Maar feller? Lijkt me niet gezien hoe flitsers werken (batterij laadt een capacitor op, die vervolgens in een keer wordt ontladen bij het flitsen. Bij slechte batterijen duurt het laden dus gewoon langer). Als de batterijen zo crap zijn dat het niet eens lukt de capacitor er mee op te laden, dan flitst 't ding gewoon helemaal niet, volgens mij.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Je zou een slechte flitser hebben als die inderdaad feller zou flitsen.
Maar goed, deze discussie zou beter thuishoren in een ander topic.

Die hoge pieptoon die je hoort bij het laden van een flitser word eigenlijk veroorzaakt door de condensator die opgeladen word. De snelheid van het opladen zou eventueel afhankelijk kunnen zijn van het type batterij. De hoeveelheid mAh's hebben daar weinig over te zeggen. Die zeggen meer over de te leveren capaciteit over een bepaald tijdsbestek. Niet of bij mijn weten weinig over hoeveel capaciteit-stroom-Ampère ze kunnen leveren. En dit is dacht ik bepalend over hoe snel zo'n condensator op laad. Het is het voordeel van Ni-MH dat ze juist een hogere Ampèrage kunnen leveren dan de normale niet oplaadbare batterijen. Check je flitser handleiding maar eens. Nikon heeft zo'n mooi overzichtje in de handleiding staan van zijn flitsers over de verschillende type batterijen.

• ktart
Om even terug te komen op de GP Powerbank U-Smart en de daarbijbehorende GP 2100 batterijen. Ik heb ze een uurtje gebruikt en ze waren alweer leeg. Ik ben ze nu alweer aan het opladen. Moet ik ze voor de eerste keer langer opladen? Ik heb er namelijk niets over gelezen.

Tot nu toe heb ik 75 foto's gemaakt en ze af en toe bekeken. Dit vind ik wel erg snel hoor. Hierbij dus mijn ervaring na gebruik van de batterijen ;)

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Wilke schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 16:47:
[...]

Ik lees net de topicstart, en tenzij iemand me kan uitleggen waarom het zo is, lijkt het me eerlijk gezegd onzin dat een flitser feller zou flitsen met betere batterijen. De andere dingen kloppen dan weer wel: met betere batterijen kun je vaker snel achter elkaar flitsen; het ding laadt dus sneller op voor de volgende flits, en inderdaad kun je ook vaker flitsen voor ze leeg zijn.

Maar feller? Lijkt me niet gezien hoe flitsers werken (batterij laadt een capacitor op, die vervolgens in een keer wordt ontladen bij het flitsen. Bij slechte batterijen duurt het laden dus gewoon langer). Als de batterijen zo crap zijn dat het niet eens lukt de capacitor er mee op te laden, dan flitst 't ding gewoon helemaal niet, volgens mij.
Heb je helemaal gelijk in.

• Nomad
Heb zelf 12 batterijen ni-mh, dus ik kan een klein beetje vergelijken. Ik heb oudere 1300mah GP's, 2300 Digital's en 2500 lenmar's. Die laatste zijn ook mijn nieuwste, en relatief ook zeker het slechtste. De 1300ma van gp doen amper onder voor die lenmar dingen, mijn 2300 digital batterijen van de MM zijn echt een stuk beter.
Ik gebruik ze in mijn flitser, meestal neem ik de digital en lenmar's mee. De lenmar's ontladen bovendien erg snel. Gebruik je ze een week of 2 niet dan zijn ze leeg, iets wat helemaal niet merkbaar is met de digitals die evenlang stil liggen soms.
De lenmar's heb ik gekocht bij konijn, daar hing de hele achterwand achter de kassa er vol mee, kortom, dat is/was wat ze voornamelijk verkopen. Ik raad absoluut niet die lenmar's aan, die oplader trouwens ook niet die je erbij krijgt.

Ze verkopen het pakket zoals ik hem kocht (met 7 uurs lader) niet meer, maar het gaat om dezelfde batterijen als die ze nu nog verkopen, de roze/paarse batterijen.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik vind het wel opmerkelijk dat jij juist goede ervaringen hebt met die digitals van de mediamarkt. Ik heb er juist mega slechte ervaringen mee. Ik zeg gerust dat het één van de miskopen van vorig jaar geweest zijn... Vraag ik me toch af wat het verschil is :?

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:39
Ach, ik heb een of ander vaag setje bij m'n plaatselijke fotoboer gehaald. (snel)lader en 4x 2500ma voor 19,95. Heb ze nu voor de derde keer geladen, haal zo'n 350 flitsen uit m'n SB600 met deze batterijen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Nomad
jules schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:29:
Ik vind het wel opmerkelijk dat jij juist goede ervaringen hebt met die digitals van de mediamarkt. Ik heb er juist mega slechte ervaringen mee. Ik zeg gerust dat het één van de miskopen van vorig jaar geweest zijn... Vraag ik me toch af wat het verschil is :?
Het is natuurlijk relatief, misschien weet ik niet beter, want opzich wil ik graag betere batterijen die mijn flitser (nog) sneller kunnen laden. Zit soms best te chagrijnen dat hij nog niet klaar was.

Wanneer er een beetje een duidelijk antwoord naar voren komt in dit topic van echt goede batterijen, dan ga ik die zeker kopen.

Die lenmar's zijn echt brak ivm die digitals, dus als jij nog weer een stuk beter hebt dan kan ik er zo te horen op vooruit gaan :)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Mja, wellicht heb ik die digitals verkeerd opgeladen. Vaak laad ik nieuwe batterijen 2x achter elkaar op zonder ze tussendoor te gebruiken. Daarna 1x helemaal leeg gebruiken en daarna weer 2x achter elkaar opladen zonder tussentijds gebruik. Dan alleen nog maar 1x achter elkaar opladen. Behalve als ze een behoorlijk lange tijd niet meer gebruikt zijn of "op" lijken te zijn. Je kan ze dmv 2x achter elkaar op te laden dan nog een tijdelijke oppeper geven, maar dan is het wel een teken dat je snel nieuwe moet halen....

• Maarten L
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-10-2022
Geachte Topicstarter,

Is het mogelijk om een poll te plaatsen? Welke batterijen gebruik jij? & Wat zijn je ervaringen met deze batterijen? Dat is misschien een stuk overzichtelijker. Want ik kan tot nu toe nog niet er uit halen wat:

A: een goede batterij is
B: een goede lader is

:)

www.maartenlangelo.nl

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Probleem is, is dat zowat alles wat hier gepost word zo subjectief is als wat.

Als je een goede test zou willen doen moet je een serie verschillende laders hebben, maar ook een serie verschillende accu's. Daarnaast ook nog eens verschillende gebruiksomstandigheden testen. Maar ook verschillende "eisen" opstellen. Hoeveelheid mAh, zelfontlading, evt voltage, max Amperage etc etc. Maar ook wat een accu zou doen als hij niet heftig gebruikt word, of juist wel heftig.

Anyway, helaas geen tijd en middelen om zo'n uitgebreid onderzoek te gaan verrichten... Misschien een idee voor de consumenten bond?

• Oscar Mopperkont
Er staat al een link naar de laatste consumentenbondtest gegeven en ik had ook nog een andere behoorlijk uitgebreide test gepost (die helaas alweer redelijk oud is).

Maar voor de rest klopt het wat je zegt, gebruikerservaringen met batterijen zijn te subjectief. NiMH batterijen hebben een goede capaciteit en worden daardoor vrijwel altijd als goed ervaren en juist als heel slecht als ze het ineens niet meer doen. Wat alleen vaak vergeten wordt is dat de lader wel erg belangrijk is. Dus misschien heeft de lader de batterijen wel verkloot en waren het gewoon goede batterijen.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Wat ik eigenlijk nog mis in de topic start zijn manieren hoe je met accu's om moet gaan. Aandachtspuntjes;

[list]• opladen voor eerste gebruik
• contactpunten schoon houden
• altijd gebruiken in vaste sets (dus 2 bij 2 en 4 bij 4)
• hoe te onderhouden bij langere tijd niet gebruik
• tussentijds opladen
• type laders
• .....

Volgens mij was het dat wel grotendeels...

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
jules schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 16:42:
Wat ik eigenlijk nog mis in de topic start zijn manieren hoe je met accu's om moet gaan. Aandachtspuntjes;

[list]• opladen voor eerste gebruik
• contactpunten schoon houden
• altijd gebruiken in vaste sets (dus 2 bij 2 en 4 bij 4)
• hoe te onderhouden bij langere tijd niet gebruik
• tussentijds opladen
• type laders
• .....

Volgens mij was het dat wel grotendeels...
Ik heb de delen waarvan ik het ken in de TS gezet. Sommige dingen heb ik alleen helaas geen verstand van. Hoe wegleggen? Tussentijds opladen? Type laders?

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:12
Mijn GP lader is keipleite en dat zuigt grote tijd. Nu moet ik dus (met nogal spoed) een nieuwe die ook nog eens redelijk vlot laad als het even kan (<2 uur bij voorkeur). Ik heb mijn bedenkingen bij de 'megarapid' laders zoals de GP PowerBank V800C en de U-smart. Maar de V600 lijkt me wel weer redelijk OK.
Alleen waar zijn die dingen te krijgen? Online zijn ze al moeilijk te vinden, nagenoeg alle online-winkels zullen ze bovendien moeten bestellen, zelfs als ze een 'fysieke winkel' hebben.. Kan ik zo iets gewoon bij een goede fotohandel krijgen of een mediamarkt(-achtige)? Ik heb eerlijk gezegd geen idee :X

Bericht hierboven

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-03 17:43
Floris schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 00:46:
Mijn GP lader is keipleite en dat zuigt grote tijd. Nu moet ik dus (met nogal spoed) een nieuwe die ook nog eens redelijk vlot laad als het even kan (<2 uur bij voorkeur). Ik heb mijn bedenkingen bij de 'megarapid' laders zoals de GP PowerBank V800C en de U-smart. Maar de V600 lijkt me wel weer redelijk OK.
Alleen waar zijn die dingen te krijgen? Online zijn ze al moeilijk te vinden, nagenoeg alle online-winkels zullen ze bovendien moeten bestellen, zelfs als ze een 'fysieke winkel' hebben.. Kan ik zo iets gewoon bij een goede fotohandel krijgen of een mediamarkt(-achtige)? Ik heb eerlijk gezegd geen idee :X
Ik weet niet of het de V600 specifiek is, maar computerzaken als alternate.nl hebben vaak ook een flink aanbod kwa batterijen en laders :)

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 13:36
Ik heb zelf deze lader van Varta (Travel Charger), die was laatst in de aanbieding bij de dixons voor (ik dacht) 25 euro. Je krijgt er 4 2500mAh batterijen bij en de lader werkt op 12V (je krijgt er een stekker voor de auto bij!) en 110-240V.

Elke batterij wordt apart opgeladen en er is een LED om te laten zien welke batterijen geladen zijn (max 4 batterijen, laden duurt ongeveer 4 uur voor de 2500mAh batterijen..). (Op de nederlandse site staat bijna geen info over deze lader.. jammer.) Ook een leuke feature : je kunt er ook een 9V-blok batterij mee laden!

- 3 Jahre Garantie
- Intelligente Ladekanäle: Akkus mit unterschiedlichen Kapazitäten und Ladezuständen können ohne Sicherheitsbedenken gleichzeitig geladen werden
- Individuelle Überladungskontrolle durch 4 x Safety Timer & 4 x Minus Delta V
- Standby-Modus hält jeden einzelnen Akku nach dem Laden frisch
- Weltweiter Einsatz (110-240V)
- Erkennt falsche Polarität und nicht aufladbare Batterien
- 12 V DC Autoadapter

Het gekke is dat je nergens op internet kunt vinden dat hij ook 9V blokken slikt, maar toch is het zo..

[Voor 15% gewijzigd door WVL_KsZeN op 27-01-2007 01:31]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• ktart
Ik was zelf op zoek naar de V800C, maar die is inderdaad niet makkelijk te vinden. Ik kwam de U-Smart op Kamera-Express.nl tegen en heb hem in de winkel (niet online dus) zelf gehaald. MediaMarkt verkoop in Rotterdam geen GP laders, zover ik weet en vaak heb je ze in de andere winkels ook niet liggen. Volgens mij had Alternate ze wel, maar moesten ze besteld worden. Er stond geloof ik binnen 3-5 dagen leverbaar. Ik weet alleen niet of het nou ging om de V600 of de V800.

• Floor-is
Na een boel bellen en een boel zoeken heb ik uiteindelijk toch maar die U-Smart gehaald. Kon geen V800 of V600 vinden en deze wel.. Takkeduur (70 euro) en de GP2500's die er bij zaten willen niet werken met de lader, maar verder ... :X
Zal binnenkort eens updaten over hoe het bevallen is, ben echt benieuwd in hoeverre de batterijen vol zullen zijn na zo'n 30-mins charge. Verwacht eigenlijk dat er niet meer dan 75-80% geladen is dan en da's dan al heel wat.

Eerste laad-ervaringen:
De lader wil niet altijd helemaal meewerken, telkens de stekker eruit, batterijen er in, werkt niet, stekker er uit, batterijen eruit en weer erin, stekker erin... Dan werkt het vaak weer wel. Heb alleen een setje GP1600's die hij echt niet wil laden :/

[Voor 23% gewijzigd door Floor-is op 27-01-2007 17:13]

Bericht hierboven

• ktart
Floris schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 15:08:
Na een boel bellen en een boel zoeken heb ik uiteindelijk toch maar die U-Smart gehaald. Kon geen V800 of V600 vinden en deze wel.. Takkeduur (70 euro) en de GP2500's die er bij zaten willen niet werken met de lader, maar verder ... :X
Zal binnenkort eens updaten over hoe het bevallen is, ben echt benieuwd in hoeverre de batterijen vol zullen zijn na zo'n 30-mins charge. Verwacht eigenlijk dat er niet meer dan 75-80% geladen is dan en da's dan al heel wat.

Eerste laad-ervaringen:
De lader wil niet altijd helemaal meewerken, telkens de stekker eruit, batterijen er in, werkt niet, stekker er uit, batterijen eruit en weer erin, stekker erin... Dan werkt het vaak weer wel. Heb alleen een setje GP1600's die hij echt niet wil laden :/
Hrm, dat is wel heel erg vaag. Ik heb zelf ook de U-Smart en ik heb hem voor €45 gehaald. Daarnaast heeft hij de batterijen de eerste keer gewoon prima opgeladen, maar kon ik er maar 1 uur mee schieten, de tweede keer kon ik er ongeveer een uur of 3 mee werken en de derde keer zo'n 4 dagen, waarbij ik hem misschien een uur of 6 a 7 heb gebruikt. Gisteravond heb ik ze voor de 4e keer opgeladen.

Verder heb ik absoluut geen problemen met de lader of de batterijen. Ik heb trouwens wel GP2100 batterijen.

• Oscar Mopperkont
Floris schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 15:08:
Waarom heb je niet gewoon die Hema snellader gekocht? Die laad in iets meer dan 1u batterijen volledig vol en is als beste koop getest in de consumentenbond gids en kost minder dan de helft (30,-)

• Floor-is
ktart: Ik kreeg er een setje GP2500's bij en heb niet de goedkoopste winkel gekozen ;)

Oscar Mopperkont: Hoe stom misschien ook: ik heb batterijen van GP; een lader van GP leek me daarom passend. Ik heb er eigenlijk niet aan gedacht om de HEMA binnen te lopen voor een goede lader, hoewel die informatie hier wel prima beschikbaar was...

Bericht hierboven

Floris schreef op zondag 28 januari 2007 @ 20:47:
ktart: Ik kreeg er een setje GP2500's bij en heb niet de goedkoopste winkel gekozen ;)

Oscar Mopperkont: Hoe stom misschien ook: ik heb batterijen van GP; een lader van GP leek me daarom passend. Ik heb er eigenlijk niet aan gedacht om de HEMA binnen te lopen voor een goede lader, hoewel die informatie hier wel prima beschikbaar was...
Ik heb laatst ook de U-Smart gehaald, voor € 32.50 (Computerland). Ik heb er i.c.m. m'n GP batterijen geen problemen mee gehad.

Oude Hape batterijen deden het niet zo lekker, maar dat is gezien hun verleden ook niet zo gek: zijn jaren terug eens misbruikt met een profielwerkstuk en ontladen met >10 A :X de een na de ander scheidt er mee uit

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:55
Wat een goed topic zeg. Vooral de PDF van de CB is handig.
Ik zou een digicam bestellen via internet en daar gelijk een lader+batterijen bij selecteren, de goedkoopste want ik wil geen supersnellader.
Via Norrod computers vond ik deze voor slechts €16,50 incl 4xAA 2500 mAh (niet duidelijk wat voor lader dit is), deze snellader van "Tust" €23,50 incl 4xAA 2500mAh én 2xAA 800mAh en 2 setjes van Ansmann voor 16,50 en 23,50 maar die staan niet zo hoog in de tabel van de CB. Maar in de test van CB staat die van de Hema bovenaan, die is wel 2x zo duur als die van Norrod en er zitten dan geen batterijen bij.
Ik twijfel nu om 1 van deze te selecteren (de digicam bestel ik nl. ook bij hun) of veel meer geld uitgeven om de Hema lader (zonder batterijen dus) en nog losse batterijen te kopen...

Edit: mooi voor 30e dus ook gelijk batterijen. Helaas staan in de test Hema batterijen laag (en dit zijn 2500mAh, andere dan die bij de lader geleverd worden).
De Ansmann 2600mAh staat hoger. Norrod verkoopt ook Ansmann maar wel de 2700mAh versie.... mogelijk worden de Ansmann van 2600mAh niet meer verkocht en zijn die 2700 versies net zo goed?

[Voor 16% gewijzigd door Jazco2nd op 29-01-2007 20:25]

• Oscar Mopperkont
Bij de Hema lader zitten 4 1900mah batterijen. NIet heel veel capaciteit, maar ook niet verkeerd

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Ik heb laatst eens iets gelezen over een nieuw soort oplaadbare penlites van Panasonic(?) met mega prestaties. Ik hoor hier niemand over, ik heb ze verder ook nooit in een winkel gezien. Is hier al iets over bekend of???

• Floor-is
Ik denk dat je deze bedoelt van Matshushita: nieuws: Matsushita stopt kwart meer energie in accu
Of anders dit van Zinc Matrix: nieuws: Alternatief voor Li-Ion accu's gepresenteerd op IDF
Beide zullen voorlopig niet beschikbaar zijn als ik het goed begrijp, waarnaast er met name gemikt zal worden op de batterypacks, want daar zit nu eenmaal meer geld. ;) (Denk aan alle ontploffende laptop-accu's, lever je iets met meer power en meer veiligheid -> big business. ;))

Bericht hierboven

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Volgens mij waren het echte penlites, ik heb er nog naar lopen zoeken. Het was geen li-ion, het was een totaal nieuwe naam.

[Voor 27% gewijzigd door BARACUS op 30-01-2007 21:42]

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Was vandaag in de winkel eens op zoek naar een extra lader. Maar dat lijkt eenvoudiger gezegd om een geschikte voor een mooie prijs te vinden dan dat je denkt.....

Nu schijnt het dus te zijn volgens de verkoper dat de goedkopere laders de batterijen voor een bepaalde termijn opladen. Je ziet ze vaak verkocht worden icm een setje batterijen. De laders zijn dan eigenlijk alleen maar geschikt voor deze batterijen of van dezelfde hoeveelheid mAh's. Mijn 8 uur snellader origineel bedoeld voor 1600-1700 mAh batterijen zouden mijn nieuwe Hähnels van 2500 mAh niet voldoende kunnen opladen. Ik vroeg me dus af of er goedkopere oplossingen zijn dan een lader van een € 60,- te kopen die voor verschillende type batterijen te gebruiken is...

• Oscar Mopperkont
Hema lader van €30,- die als beste door de consumentenbond is getest?

• Nomad
jules schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 16:38:
Was vandaag in de winkel eens op zoek naar een extra lader. Maar dat lijkt eenvoudiger gezegd om een geschikte voor een mooie prijs te vinden dan dat je denkt.....

Nu schijnt het dus te zijn volgens de verkoper dat de goedkopere laders de batterijen voor een bepaalde termijn opladen. Je ziet ze vaak verkocht worden icm een setje batterijen. De laders zijn dan eigenlijk alleen maar geschikt voor deze batterijen of van dezelfde hoeveelheid mAh's. Mijn 8 uur snellader origineel bedoeld voor 1600-1700 mAh batterijen zouden mijn nieuwe Hähnels van 2500 mAh niet voldoende kunnen opladen. Ik vroeg me dus af of er goedkopere oplossingen zijn dan een lader van een € 60,- te kopen die voor verschillende type batterijen te gebruiken is...
Dat lijkt me geen logisch verhaal. Het is op basis van elektronen die van laag naar hoog stromen (immers negatief geladen), zolang de spanning hoger in de oplader is dan in de batterij (wat volgens nog steeds geldt bij "dikkere" batterijen die niet vol zitten) blijft het gewoon voller "stromen".
Ik ga het nog even navragen bij een natuurkundige, maar volgens mij gaat hij gewoon opladen, tenzij de oplader er echt zelf mee stopt na 8 uur vanwege een timer ofzo....anders zou ik het natuurkundig zo snel niet kunnen verklaren.
Maar zoals ik zei, ik ga kijken wat natuurkundige studenten er over te melden hebben :)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 01:08
nomad85 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 18:34:
[...]

Dat lijkt me geen logisch verhaal. Het is op basis van elektronen die van laag naar hoog stromen (immers negatief geladen), zolang de spanning hoger in de oplader is dan in de batterij (wat volgens nog steeds geldt bij "dikkere" batterijen die niet vol zitten) blijft het gewoon voller "stromen".
Ik ga het nog even navragen bij een natuurkundige, maar volgens mij gaat hij gewoon opladen, tenzij de oplader er echt zelf mee stopt na 8 uur vanwege een timer ofzo....anders zou ik het natuurkundig zo snel niet kunnen verklaren.
Maar zoals ik zei, ik ga kijken wat natuurkundige studenten er over te melden hebben :)
Of de lader stopt na een bepaalde tijd (timer)

Of de lader stopt als de baterij een bepaalde spanning heeft bereikt. (lijkt me het meest logisch)

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Pagina: 1 2 3 ... 54 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee