/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Dus tot nu toe kunnen wel alleen maar afgaan op die test van de consumentenbond. Niet dat de consumentenbond altijd even goede testen heeft, maar het is de enige test van in Nederland verkrijgen laders. Die andere link die ik gaf, had ook wat laders getest, maar de best geteste laders, zijn niet (in ieder geval niet onder die naam, en ik weet niet wat de naam in NL zou zijn) in Nederland te krijgen.nomad85 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 22:27:
we zijn op zoek naar een degelijke lader, niet de goedkoopste....tenminste, de meesten van ons. Het probleem is alleen dat het nogal moeilijk testen is hoe goed een lader is.
[ Voor 19% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 01-02-2007 23:25 ]
Je hebt uiteindelijk verschillende laders
- laders met een timer
- slimme laders
Zoals ik het begrepen heb zijn die laders met een timer eigenlijk alleen bedoeld voor batterijen met dezelfe hoeveelheid mAh. Stop je er batterijen in die een hogere mAh hebben, dan worden ze simpelweg niet volledig opgeladen.
De slimme laders checken somehow hoeveel er in past. Zoals de verkoper zei voorafgaand aan het laden. Wat ik ook wel eens gehoord heb is dat het tijdens het laden gebeurd.
Nouja, als mensen zeggen dat ze goed zijn komt er een hoop subjectiviteit om de hoek kijken. Als je gewoon verschillende batterijen en (vrij simpele) meetapparatuur tot je beschikking hebt dan kun je heel objectief een goede test doen (ook de CB). Bij batterijen is het een kwestie van meten hoeveel capaciteit ze werkelijk hebben, en hoe snel ze hun capaciteit verliezen. Bij laders kun je kijken hoe lang ze erover doen en hoe vol ze de batterijen kunnen laden. Dus een test geeft wel degelijk een goed beeld.jules schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 20:03:
Bij batterijen en batterijen laders komt ook een hoop subjectiviteit bij. Heb hiervoor eens een rijtje gepost, iedereen stelt weer andere eisen aan z'n batterijen/laders.
Duracell is ook van Gillette, het scheermesjes circus

Eerst gebruikte ik batterijen van een onbekend merk met goedkope laders.....Bij deze laders was geen enkele vorm van beveiliging, automatische afslag of wat dan ook, waardoor overladen makkelijk kon gebeuren...Je moest zelf zo een beetje de tijd in de gaten houden....Deze laders (in combinatie met goedkope batterijen) was echt een drama.....na een paar foto's waren de batterijen al half leeg.....
Maar sinds ik GP batterijen in combinatie met de Conrad Charge manager 2010 en de GP powerbank smart2 lader (gekocht bij http://www.battery-import.com) gebruik, gaat het erg goed en gaat een setje batterijen een paar uur mee.....Het kost wel wat geld, maar dan heb je ook wat....
Deze laders hebben beide automatische afslag wanneer de batterij vol is...De GP Powerbank laad ze in een uurtje op, en gebruik ik wanneer ik echt snel volle batterijen nodig heb....Bij de conrad lader kun je kiezen tussen automatisch opladen en handmatig....bij handmatig duurt het ongeveer 1,5-2 uur en bij automatisch wel het dubbele, maar dit komt denk ik omdat de lader dan zelf moet gaan bepalen welke laadstroom optimaal is voor de batterijen en dat het wel even duurt voor hij daarachter is.....Ook een mooie functie van deze lader is dat hij de batterijen kan ontladen....verder worden de batterijen niet heet bij het laden....Bij de powerbank gebeurt dat wel maar daar gebruik ik dan ook een apart setje voor.....Beide zijn goede laders maar die van Conrad is echt top...Ook al omdat ie zelfs batterijen tot 4000 Mah kan laden
[ Voor 9% gewijzigd door TheFreak2002 op 03-02-2007 15:12 ]
Overdag kan ik dus rustig plaatjes schieten met mijn Canon Powershot A710 IS. 2 sets van batterijen volstaat wel in mijn geval.
Vanavond heb ik een familiefeest zodat ik eens kan zien hoelang één setje GP batterijen meegaat.
Dit is echt een super ding, je kunt per batterij alles instellen en uitlezen. Bijvoorbeeld hoeveel capaciteit de accu werkelijk heeft en je kunt hem ook refreshen etc etc.

Zie ook de video: IPC-1

* De nieuwste laadtechnieken!
* Incl. 4 penliteaccu's2500 mAh
* Voor 1 - 4 penlite en potloodaccu's
* Uitgebreid laad- en verzorgingsprogramma
* Laadtijd slechts 2 uur voor 2500 mAh accu's
* Accytype potlood/penlite
* Laadschachten 4
* Laadtijd 2 h
* Voedingsspanning 110 -230 V~ / 50 - 50 Hz, 12 V=
De perfecte combinatie van een oplader en een diagnostisch station met actieve accuverzorging! Dankzij de meest moderne processorgestuurde laadtechniek beschikt u over vier laadprogramma´s (laden, ontladen, herstellen, formateren) die u voor elk van de 4 afzonderlijke accuschachten kunt instellen. Met 3 toetsen zijn de instellingen en de bediening in een handomdraai uitgevoerd. Door de echte vermogensmeting en de automatische vergelijkingsmeting is het geen probleem om "zwakke" accu´s te herkennen of te selecteren. De herstelfunctie maakt beschadigde NiCd-accu´s weer gezond. Nieuwe accu´s of oudere cellen die al het geheugeneffect vertonen, ontplooien door de formateerfunctie, zodat ze hun volledige prestatievermogen weer terug krijgen.
# Uitvoering:Afzonderlijke schachtbewaking
# Herkenning van volle accu´s door Peak Voltage Detection (PVD)
# Geringe opwarming van accu´s tijdens het laadproces
# Impulsinstandhoudingslading
# Uitschakeling door veiligheidstimer.
# Technische specificaties:4 laadschachten voor ronde accu's
# Accusoort NiCd/NiMH
# Accutype potlood/penlite
# Laadstroom penlite 4x 1800 mAh, potlood 4x 700 mAh
# Ontlaadstroom 500 mAh
# Voedingsspanning 110 - 240 V~ / 50 - 60 Hz, sigarettenaanstekeradapter 12 V=
# Afm. (lxbxh) 145 x 70 x 45 mm.
# Omvang levering:Oplader IPC-1
# 4 penliteaccu´s 2500 mAh
# 12 V= aansluitkabel voor sigarettenaansteker
# Stekkernetvoeding
# Tas.
Al met al een echte aanrader!!!
Anoniem: 89521
Alle goedkope laders hebben een timer, de iets duurdere hebben een chipje dat het verschil in spanning meet tussen de lader en batterij, is de laatste 0, dan stopt hij.Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 08:53:
Alleen schat ik zelf de CB dan weer hoger in dan verkopers, aangezien die meestal de grootst mogelijke onzin verkopen die er is. De laders door de CB getest zijn allemaal slimme laders die "gewoon" meten of de batterij vol is en hem zo vol mogelijk stoppen door over te stappen op druppellading. Overigens kan ik me niet voorstellen dat laders met een timer werken, aangezien het volgens mij goedkoper is om simpel te meten of een batterij vol is (de weerstand over de batterij verandert gewoon) dan een timer in te bouwen. Volgens mij moet je eerder onderscheid maken tussen laders die gewoon doorgaan totdat je ze er zelf uithaalt (die had je vroeger veel) en laders die wel stoppen.
Het is een grove methode, maar beter dan niks want dat leidt tot overlijden.
Anoniem: 8819
Eigenschappen
Batterijlader voor 2x2 AA/AAA oplaadbare batterijen van het type Ni-MH en Ni-Cd
Inclusief 4 high-power AAA Ni-MH 800 mAh oplaadbare batterijen
http://www.trust.nl/products/product.aspx?artnr=14032
ben er zeer tevreden mee voor me muis
Standaart in mijn laser muis zat 600mAh in
ik heb ook 2xaa topcraft batteryen voor mijn camera
dit zijn ni-mh 1,2volt 2100mAh per stuk (in kleinen letters staat medion ag op als fabricant
De reden dat ik een trust setje had gekocht was dat snel een stel battryen nodig had.
Mijn muis gaat nu langer mee met de deze batteryen maar dat komt omdat ze hogere mini ampere hebben.
Voor een totaal pakket van 20euro met snel lader en 4xaaa batteryen was het goed koper dan een stel losse batteryen van een anderen merk te nemen .
Oke er zijn wel aaa batteryen die een hogere dan 800mAp hebben maar kosten ook wat meer (leuk voor camera's)
[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 8819 op 11-02-2007 13:59 ]
2,99 per setje.
Ik heb ze zelf ook al van de vorige actie. Ideaal voor de minder-eisende apparaten zoals mn MagLiteKeuze uit de volgende soorten:
4 x AA/2500 MAh
4 x AAA/900 MAh
2 x C/4000 MAh
2 x D/4500 MAh
1 x Blok/200 MAh
Nee, voldoen ze ook prima voor. Maar goed, aangezien ik niet een representatieve test kan geven (mijn GPtjes van 2100mAh zijn al een paar jaar oud) en dit topic vnl over GOEDE batterijen enz gaat, durf ik geen (misvattende) uitspraken te doen over de kwaliteitVulcan750 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 23:25:
[...]
Zijn die batterijen zo slecht dan dat ze alleen in "minder-eisende apparaten" gebruikt kunnen worden, en niet als voeding voor digicams?
[ Voor 43% gewijzigd door DJSmiley op 18-02-2007 23:51 ]
Zijn die batterijen zo slecht dan dat ze alleen in "minder-eisende apparaten" gebruikt kunnen worden, en niet als voeding voor digicams?DJSmiley schreef op zondag 18 februari 2007 @ 14:11:
Als je goedkope opl. batterijen zoekt, Lidl heeft ze weer in de aanbieding.
2,99 per setje.
[...]
Ik heb ze zelf ook al van de vorige actie. Ideaal voor de minder-eisende apparaten zoals mn MagLite
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
8x sony 2500mah
8x energizer 2500mah
4x varta 2300mah
4x memorex 2300mah
4x duracell 2300mah (slingeren hier wel ergens
4x gp 2300mah
als je niet te vaak flitst (vooral niet achter elkaar) , en je schermpie zo weinig mogelijk gebruikt gaan die best een hele tijd meeshello schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 15:46:
Ik heb de GP PowerBank Quick 3 incl 4 * 2700 NiMH AA batterijen. De batterijen hebben ongeveer een laadtijd van ongeveer 5 uur nodig. Ik vind dit persoonlijk vrij oké als je weet dat je batterijen 's nachts kan laten opladen zodat ze smorgen weer lekker vol zitten.
Overdag kan ik dus rustig plaatjes schieten met mijn Canon Powershot A710 IS. 2 sets van batterijen volstaat wel in mijn geval.
Vanavond heb ik een familiefeest zodat ik eens kan zien hoelang één setje GP batterijen meegaat.
Dat is toch niet helemaal het principe van delta-V (ook wel delta Peak genoemd). Als men een nicd/nimh accu oplaadt neemt de spanning over de accu inderdaad toe todat hij vol is, de delta-V slaat in dit geval echter niet op het feit dat de accu spanning niet meer toeneemt, maar de daling in accuspanning die vervolgens optreedt wanneer de accu echt vol is. Nicd/Nimh verschillen hierin ook een klein beetje, nihm vertoont een kleinere spanningsdip, wat verklaart waarom men oude voor Nicd delta-V bedoelde laders ook beter niet voor Nihm kan gebruiken, de kans bestaat immers dat de lader de spanningdip niet registreerd en de accu overlaad. Volgende figuurtje maakt een en ander nog wat duidelijker: (kon zo even geen uk/nl versie vindenToff schreef op zondag 11 februari 2007 @ 03:35:
Delta-V rulez! Accu's bijladen tot de spanning niet meer toeneemt, dat is imo de beste manier, alleen... Ik heb drie HEMA laders (art. nr. 41210760) met delta-V...(knip-knip)

[EDIT]:
BTW, die voltcraft charger van conrad lijkt wel HEEL verdacht veel op de lacrosse BC-900, waarvan o.a. hier een review te vinden is:
http://www.bestfoto.com/P...ws/product%20review02.htm
[ Voor 8% gewijzigd door Speedsmile op 21-02-2007 15:21 ]
If good's on the left, then I'm sticking to the right.
Het enige nadeel zijn de gassen die het apparaat die eerste paar keer uitwasemd. Geen idee wat het is, maar het stinkt en je krijgt er hoofdpijn van, dus een goed geventileerde ruimte is wel aan te raden.
_██_
(ಠ_ృ)
Tot eind v/d maand 5% extra korting bij C. dus ik ga de gok maar wagen.
Een betere manier voor NiMh is trouwens d/T terminatie ipv d/-V of een combinatie van de twee.
Als de cell vol is, en de spanning inderdaad gaat dalen, dan neemt de temperatuur van de batterij sterk toe.
De meeste slimme laders hebben trouwens ook een fail safe timer ingebouwd, zodat een batterij nooit te zwaar overladen wordt.
Ik heb toevallig net zelf een intelligent laad circuit ontwikkeld voor een meetapparaat.
met dT bedoel ik ook niet tijd, dat is een kleine t dacht ik. Ik bedoel delta T als in temperatuur.Toff schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 01:35:
Delta-T(ijd) is niet beter, het is de noodrem, aka "# Uitschakeling door veiligheidstimer", zoals in de omschrijving... Eigenbouw is wel leuk, maar tegenwoordig zelden of nooit lonend.
Temperatuur is soms een beter criterium dan spanning.
Dit is een plaatje van het laad controller ic dat ik gebruikt heb.

Eigenbouw heeft meestal inderdaad weinig nut, maar dit was voor een draagbaar meetapparaat met ingebouwd accupack en laadcontroller dat ik moest ontwerpen op mijn werk.
[ Voor 39% gewijzigd door M a r c o op 22-02-2007 09:44 ]
klinkt alsof je perfect bent om wat zinnigs te zeggen over de batterijen die je hebt, je hebt iig genoeg vergelijksmateriaal.ijske schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 13:51:
mijn flitser (speedlite 550ex + CP-E3) is een echte batterijenvreter dus ik heb er nogal een bergje
8x sony 2500mah
8x energizer 2500mah
4x varta 2300mah
4x memorex 2300mah
4x duracell 2300mah (slingeren hier wel ergens)
4x gp 2300mah
Welke batterijen gebruik je het meest, houden het het best vol en kunnen het snelst je flitser weer laden
Ik heb hem nu een dikke week in huis en bevalt echt heel goed!Toff schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 21:43:
@Speedsmile: Het punt waarop de spanning niet meer toeneemt is het punt waarop de spanning begint te dalen. Die charger lijkt hem idd te zijn. Niet verwonderlijk, want "Voltcraft" is meer handelsnaam dan producent. Specs zijn wel prima, zo te zien.
Tot eind v/d maand 5% extra korting bij C. dus ik ga de gok maar wagen.
Je kunt echt per accu alles instellen als je wilt, dus 2 accu's ontladen en 2 opladen of refreshen echt perfect.
Ook kun je mooi zien wat de daadwerkelijke capaciteit van de batterijen is.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Ik kan me herinneren dat je veel foto's maakte op 1 dag, ook dat je je camera's er snel doorheen jaste. maar serieus, zoveel accu packs voor 1 flitser lijken me wel heel eg overdreven. Ik gebruik zelf een 4-5 setjes voor 2 flitsers én af en toe een imagetank. En dat werkt prima! Door niet al te veel batterijen in gebruik te hebben zorg je er ook voor dat ze regelmatig gebruikt worden en ze niet al ontladen zijn door zichzelf als je ze wilt gaan gebruiken... Vaak werkt het ook goed als je meerdere setjes hebt om ze vlak voor een opdracht pas op te laden. Dan ben je verzekerd van batterijen die vol zijn.ijske schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 13:51:
mijn flitser (speedlite 550ex + CP-E3) is een echte batterijenvreter dus ik heb er nogal een bergje
8x sony 2500mah
8x energizer 2500mah
4x varta 2300mah
4x memorex 2300mah
4x duracell 2300mah (slingeren hier wel ergens)
4x gp 2300mah
Overigens is het meten van de temperatuur bij een ingebouwd accupack simpeler dan bij wisselende formaten (AA, AAA) losse cellen, zeker als je er 4 zo dicht op elkaar hebt zitten.
Is die ~40 graden al kritisch, voor NiMH? In mijn Hema-laders worden ze flink warmer iig.
Ik had een setje nieuwe/ongebruikte NiMH als reserve liggen. Toen ik ze wilde gaan gebruiken, bleken ze dood, terwijl degene die ik meteen in gebruik genomen had het nog steeds doen. Niet meer kopen dan je nodig hebt dus, maar als je kinderen hebt met elektrische autootjes is 32 stuks niet echt overdreven, als je er zelf ook wel eens een paar wilt gebruiken
Niet kritisch, De grafiek is een voorbeeld van een praktische laad cyclus. De lader kijkt ook niet naar absolute waarde, maar naar hoe sterk de temperatuur stijgt. De lader uit mijn voorbeeld neemt bijv om de 30 seconden een sample. Als hij 4 samples achter elkaar heeft, waarbij de spanning over de cell 25 mV gedaald is, of de temp een bepaalde waarde gestegen (weet waarde niet uit mn hoofd) dan ziet hij de cell als vol.Toff schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 18:00:
Is die ~40 graden al kritisch, voor NiMH? In mijn Hema-laders worden ze flink warmer iig.
Er is wel een maximum temperatuur waarde waarbij de lader in een pauze stand gaat staan, tot de accu wat afgekoeld is, daarna gaat hij weer verder. Deze weet ik nu ook even niet uit mn hoofd.
ff ontopic weer.
Zelf heb ik pas via een leverancier op mn werk voor weinig een TC-4 Travel Kit van Compit gekocht. Deze worden niet meer gemaakt, en de leverancier had nog een restpartij. Dit is ook een intelligente snellader met 4 apart geregelde laad gedeelten. Ik heb hem ook eens opgengeschroefd. Er zat meer electronica in nog dan ik dacht.
[ Voor 17% gewijzigd door M a r c o op 22-02-2007 23:16 ]
Als je onder de douche staat en je doucht lekker heet, dan zit het water ongeveer op 41-43 graden, normaal douchen is 39 a 40 graden ongeveer. Als jij zegt dat je batterijen flink warmer worden dan 40 graden, dan kan je ze dus ook echt niet meer vastpakken.Toff schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 18:00:
Wat ik wil zeggen is, weet je zeker dat je batterijen veel warmer dan 40 graden worden?
2000e post

[ Voor 5% gewijzigd door Nomad op 23-02-2007 11:52 ]
Hier een plaatje uit de datasheet van mijn charge controller. Dan heb je een idee van de normale temperaturen. Laden stopt als de temperatuur meer dan 1 graad per minuut stijgt. Temperatuur beveiliging staat op 60 graden.nomad85 schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 10:01:
[...]
Als je onder de douche staat en je doucht lekker heet, dan zit het water ongeveer op 41-43 graden, normaal douchen is 39 a 40 graden ongeveer. Als jij zegt dat je batterijen flink warmer worden dan 40 graden, dan kan je ze dus ook echt niet meer vastpakken.
Wat ik wil zeggen is, weet je zeker dat je batterijen veel warmer dan 40 graden worden?
Dit zijn de temperaturen die de controller meet via de sensor die op de accupack zit geplakt.

[ Voor 6% gewijzigd door M a r c o op 23-02-2007 11:33 ]
Dit kan ik niet plaatsen. Netspanning is in heel NL, meen zelfs heel EU, 230V. Je telefoonlader zal hier toch overal dezelfde laadspanning/stroom van maken?jules schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 03:38:
Wat ik me eigenlijk afvraag bij het zien van die grafiek met temperatuur, is dit niet afhankelijk van de netstroom? Om je een voorbeeld te geven, mijn telefoon werd bij het opladen op een oud adres en op het adres bij een vriendinnetje behoorlijk warm. Op een nieuw adres bleef hij bij het opladen een stuk koeler. Ook met haar telefoon gebeurde precies hetzelfde. Het betrof hier een Li-ion accu, maar vraag me af of zoiets ook kan gebeuren bij een Ni-MH accu.
@nomad85: Nee, die 60 graden komt heel realistisch over en daar krijg je volgens mij nog echt geen brandwonden van aan je handen. Het zit net tegen "auw" aan, maar dat is mede afhankelijk van het materiaal - blank staal zal je moeilijker vasthouden dan geplastificeerd.
@MvdKelen: Jij gebruikt, aan je grafiek te zien, een flinke laadstroom, waarschijnlijk om het apparaat tussentijds snel op te laden. Mijn toepassing is meestal minder dringend, maar 200mA lijkt me ook weer een beetje conservatief. Die Voltcraft (besteld) heeft een instelbare charge rate: 200, 500, 700 of 1000 mA. Default is 200 mA. Wat is in jouw ogen "veilig" bruikbaar, of hangt dit van de inwendige weerstand van de specifieke accu af?
Ik moet eerlijk toegeven dat die grafiek een algemene voorstelling is van een laadcyclus.Toff schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 21:45:
[...]
@MvdKelen: Jij gebruikt, aan je grafiek te zien, een flinke laadstroom, waarschijnlijk om het apparaat tussentijds snel op te laden. Mijn toepassing is meestal minder dringend, maar 200mA lijkt me ook weer een beetje conservatief. Die Voltcraft (besteld) heeft een instelbare charge rate: 200, 500, 700 of 1000 mA. Default is 200 mA. Wat is in jouw ogen "veilig" bruikbaar, of hangt dit van de inwendige weerstand van de specifieke accu af?
Ik heb gekozen voor een laadstroom van 1,35 A.
De accupack is samengesteld uit 2700 mAh cellen van Sanyo. De laadstroom is dan dus 0.5C.
0.5C betekend dat de stroom de helft is van de accu capaciteit. Laden duurt dan dus 2 uur.
Wat "veilig" is voor een batterij hangt af van de batterij zelf. De Sayno's kunnen volgens de datasheet gerust met meer dan 1C geladen worden, Dat is dus bijna 3A!!!
Ik heb 0.5C gebruikt vanwege het ic. Een volle batterij detecteren aan de hand van -d/V of d/T gaat namelijk alleen "goed" als de laadstroom tussen 0.5C en 2C is. Bij een lagere laadstroom heb je namelijk die dalende spanningscurve niet.
De spanning wordt meer afgevlakt en blijft op een constante waarde.
Alle intelligente laders die zelf afschakelen zijn daarom ook meestal snel laders.
Ik kon het ook niet plaatsen. Wellicht weten mensen hier er wat meer vanaf? Net wat verschil in Hz en of voltage?Toff schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 21:45:
[...]
Dit kan ik niet plaatsen. Netspanning is in heel NL, meen zelfs heel EU, 230V. Je telefoonlader zal hier toch overal dezelfde laadspanning/stroom van maken?
Ook ik heb die VoltCraft IPC-1 bij Conrad besteldToff schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 21:45:
[...] Mijn toepassing is meestal minder dringend, maar 200mA lijkt me ook weer een beetje conservatief. Die Voltcraft (besteld) heeft een instelbare charge rate: 200, 500, 700 of 1000 mA. Default is 200 mA. Wat is in jouw ogen "veilig" bruikbaar, of hangt dit van de inwendige weerstand van de specifieke accu af?
/spam
Dit is dus nu ongeveer mijn 8e batterijlader...
Na een tweetal prehistorische ultra-langzaamladers (80 mA, duh) en een tweetal Varta's (150mA ?) heb ik sinds een paar jaar een GP Smart, die volgens mij met ongeveer 1500mA laadt. Dat merk je dus ook aan de batterijen (erg heet!) vooral bij zomerse temperaturen.
De voornaamste reden dat ik die IPC-1 nu heb besteld, is dat ik nu eindelijk eens mijn hele batterijverzameling (GP (1300-2500), Varta, Uniross, Duracell, Conrad, Compit..) eens kan gaan testen. Ik heb het idee dat van bepaalde setjes-van-4 één batterij inmiddels lagere capaciteit heeft, waardoor de levensduur in het apparaat dus onevenredig korter is geworden. Ooit heb ik getwijfeld om zo'n semi-professionele wannabe Charge Manager te bestellen, maar eigenlijk vind ik € 150 voor een batterijlader een beetje erg veel van het goede.
Tevens wil ik iets langzamer gaan laden, minder hete batterijen dus. Laatst had ik er één die zelfs een flauw, maar duidelijk hoorbaar gesis liet horen door de ontsnappende gassen (overdrukventiel) tijdens het laaadproces. Ik denk dat ik op 500 of 700 mA ga zitten, maar jullie horen het wel als ik hem binnen heb en wat testen heb uitgevoerd.
Overigens lijkt het plaatje erg veel op de LaCrosse BC-900 Battery Charger, die in de US wordt verkocht. Misschien voor mensen die reviews zoeken, of een geyl filmpje
[ Voor 13% gewijzigd door Henk007 op 13-03-2007 03:02 ]
mn varta's zitten meestal in mn flits en die zijn vrijwel nooit leegnomad85 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 09:57:
[...]
klinkt alsof je perfect bent om wat zinnigs te zeggen over de batterijen die je hebt, je hebt iig genoeg vergelijksmateriaal.
Welke batterijen gebruik je het meest, houden het het best vol en kunnen het snelst je flitser weer laden
ik gebruik het liefst mn Sony's..die lijken een oneindigheid mee te gaan
@Jules : dat was nog in mn tijd dat ik alles 3x nam , toen dacht ik nog van "ach kost toch niks.." nu denk ik meer na over het in 1x goed te doen
Anoniem: 89521
Nee, bij telefoonladers wordt de laadtijd bepaald door de telefoon, het zijn "domme laders"jules schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 22:41:
[...]
Ik kon het ook niet plaatsen. Wellicht weten mensen hier er wat meer vanaf? Net wat verschil in Hz en of voltage?
Misschien dat de telefoon bij nog halfvolle batterij kiest voor de volle laadtijd en dus overlading met warmlopen.
Ervaring met wat serieuzere RC autotjes? Ontlaadstromen van gemiddeld rond de 20-25 Ampere en pieken die nog veel hoger zijn (40+ ampere). Op de een of andere manier gaan vergulde stekkers snel verrot, smelt het plastic krimpkous van de accu af maar de cellen zelf blijven heel.nomad85 schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:53:
MvdKelen, 60 graden zeg,..pff...das echt wel lekker heet zeg. Kan je iig goed je handen aan verbraden volgens mij....maar goed dat je het post, wist niet dat ze zo warm werden.
Sanyo maakt voor die toepassing ook veel accu's, als ze die techniek mee nemen zit het er best in dat ze robuste penlites kunnen maken. Snelladen gebeurt dan vaak met ~3 A dus die 1,35 A laadstroom valt inderdaad binnen wat ik veilige grenzen zou noemen.
Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM
in jpg is dat goed te doenjules schreef op maandag 26 februari 2007 @ 01:50:
haha, toch geen zin meer om die 2000 foto's uit te zoeken? Kwam afgelopen zomer een andere fotograaf tegen die ook alles 2-3 keer nam en thuis kwam met een 2000-3000 foto's van een avond of van een gehele dag. Als ik dat moest uitzoeken zou ik een week bezig zijn zowat.
pijltje rechts -> delete ->pijltje rechts ->
ik heb nu een setje uniross maar die zijn verscrikkelijk slecht.
laad ik ze op. kan ik er niet eens 10 foto's mee maken Dimage Z10
is dit een goede keus als ik ze rond 1-2 uur goed kan opladen ben ik tevereden.
kan ik beter 2100 mah of 2500 mah van gp gebruiken.
controleert deze lader bij elke batterij of hij vol is want dat heb ik nog niet kunnen vinden.
HD4Life @ Full-HD
@Davidshadow13
Als ik jou was zou ik gaan voor de 2500 mAh,.. alhoewel je in mijn ogen beter de 2700's kan nemen.. gewoon net iets meer power..
Ik wil al een tijdje de GP-Lader v800c gaan aanschaffen, een kwartier lader die geschikt is voor héél europa.
Helaas zijn er wat leverings-problemen mee geweest; maar als alles goed is kan ik eind maart 'hallo' gaan zeggen tegen m'n nieuwe lader.
Specs
- laadt 1 tot 4 AA en/of AAA-batterijen
- kan verschillende capaciteiten door elkaar laden
- meet per batterij wanneer de batterij is volgeladen en geeft dit aan d.m.v. batterij indicatoren
- houdt iedere batterij apart volgeladen doordat hij per laadkanaal overschakelt op druppelstroom
- wordt geleverd incl. 4 x GP 2700 Series AA-batterijen
- detecteert defecte en niet-oplaadbare batterijen
- uitgerust met een temperatuursensor
- uitgerust met een veiligheidstimer
- laadt de bijgeleverde batterijen in 15 tot 30 minuten
- geschikt voor wereldwijd gebruik (100-240V)
- digitale klok

Tevens komen er binnenkort ook een nieuwe 'green' serie op de markt van GP die per jaar 'maar' een terugloop hebben van 15%.. alleen nog niet met 2700 mAh te verkrijgen zijn, die zijn redelijk use-less denk ik.
[ Voor 6% gewijzigd door Mittnick op 13-03-2007 10:52 ]
Voor ultra-snelladers zoals de bovengenoemde GP V800c ben ik eerlijk gezegd een beetje huiverig. Laadstromen van 5500mA vind ik wel erg hoog (2700mAh in 30 minuten). Dat moet wel gepaard gaan met forse warmteontwikkeling die de cellen geen goed zal doen, zeker als ik bedenk dat de accu's in mijn GP Smart al flink heet werden bij een laadstroom van 2000mA.
http://www.panasonic.com/...ic_NiCd_ChargeMethods.pdf
If good's on the left, then I'm sticking to the right.
Laden met 2x de capaciteit (+5A!) lijkt ook mij niet echt goed voor de levensduur van je accu's, maar wie weet, misschien zijn de nieuwste accu's er wel speciaal voor gemaakt?
Een paar Max E NiMH batterijen van Ansmann besteld trouwens. Deze zouden niet zo snel moeten ontladen als gewone NiMH. Ben benieuwd.
_██_
(ಠ_ృ)
Henk007 schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 11:03:
Ik ben heel erg tevreden met mijn VoltCraft IPC-1, zoals boven reeds door mijzelf en anderen genoemd. Heel fijn en flexibel apparaat, vooral de refresh funktie is erg interessant voor het weer tot leven wekken oudere batterijen.
ik wil graag een nieuwe lader kopen.
om mijn batterijen voor in mijn Dimage Z10 goed opteladen. welke batterijen zijn aan te raden.
ik zat te denken aan de GP U-Smart is dat een goede keuze
de batterijen moeten rond de 1-2,5 uur goed vol zijn.
of kan ik beter
de hemalader van de consumentenbondtest+hape batterijen nemen.
of een andere advies is welkom
ook of ik 2500 of 2700 Mah moet nemen
HD4Life @ Full-HD
Anoniem: 63942
Ik heb een paar maandjes terug de U-smart gekocht, en ben er erg tevreden mee. Hij heeft een apart laadcircuit voor iederen batterij, en laad dus iedere batterij apart op (en controleerd dus ook of die vol is).Davidshadow13 schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 18:35:
Ik wil misschien de GP U-Smart kopen.
ik heb nu een setje uniross maar die zijn verscrikkelijk slecht.
laad ik ze op. kan ik er niet eens 10 foto's mee maken Dimage Z10
is dit een goede keus als ik ze rond 1-2 uur goed kan opladen ben ik tevereden.
kan ik beter 2100 mah of 2500 mah van gp gebruiken.
controleert deze lader bij elke batterij of hij vol is want dat heb ik nog niet kunnen vinden.
Had 4 lenmar batterijen (2700mah) en 4 digital (2300mah), maar deze gp's verslaan ze echt met gemak in heavy duty flitsen.
Kortom, heb nu best een beetje vergelijkingsmateriaal en deze gp's zijn duidelijk de winnaar, objectief al prima te zien.
zitten 2700 mah batterijen bij die hij in 2 uur opkanladen.
is dit een goede opvolger.
doet de Hape AA18 veel onder voor deze.
ziet er aantrekkelijk uit.
als je een review kan vinden hoor ik het graag. kon niks vinden
HD4Life @ Full-HD
4x Sanyo 2700mah Nihm AA voor €12.87 of 4x GP 2700mah Nihm AA voor €10.66
Sanyo is dus iets duurder maar ook beter?
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Sanyo en GP zijn beide zeer goede merken, maar ik vraag me af of er veel verschil zal zitten tussen de twee.
Ebay: http://cgi.ebay.nl/GP-270...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItemMvdKelen schreef op donderdag 05 april 2007 @ 14:18:
Mag ik vragen waar je die prijzen vandaan hebt?
Sanyo en GP zijn beide zeer goede merken, maar ik vraag me af of er veel verschil zal zitten tussen de twee.
en http://cgi.ebay.nl/Sanyo-...ViewItem#ebayphotohosting
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Ben wel benieuwd of de 2700 en 3200mAh ook echt de beloofde capaciteit halen.
Ik zit nu nog met 12x1800 en 4x2100mAh (GP) maar overweeg om zwaardere te kopen...
The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall
De GP heeft wel 2700 mah batterijen de Hape 2600 of 2500 mah heeft.
HD4Life @ Full-HD
De combi-foto batterijtjes (2300mAh, volgens de verkoper zelfde als Varta's) waren snel leeg als je ze even niet gebruikte (in een lego-treintje, maar oplaadbare batterijen in een lego trein werd me ook al afgeraden). Ik heb nu varta-professional 2700mAh, en die houden het al een week uit. De Sanyo's zouden het een jaar moeten uithouden, met niet meer dan 15% verlies (zie http://www.eneloop.info/ en ook www.sanyo.nl->producten->batterijen->eneloop).
Ja, met de refresh funktie zal de lader de batterij achtereenvolgens ont- en opladen (met de instelbare stroomsterkte). Tijdens de ontlaadcyclus meet het apparaat de totale capaciteit (in mAh) en geeft op het display de hoogst gemeten waarde aan. Als de capaciteit niet meer toeneemt, schakelt de lader over op een pulserende onderhoudslading van 25 mA. Bekijk anders eens de review van de LaCrosse RS900, die identiek is aan de IPC-1.Jimbolino schreef op donderdag 05 april 2007 @ 14:43:
Met die voltcraft IPC-1 kun je dus meten of de batterij de opgegeven capaciteit (nog) heeft?
Ben wel benieuwd of de 2700 en 3200mAh ook echt de beloofde capaciteit halen.
Ik zit nu nog met 12x1800 en 4x2100mAh (GP) maar overweeg om zwaardere te kopen...
[ Voor 8% gewijzigd door Henk007 op 06-04-2007 12:09 ]
Mooi prijsje voor prima batterijen!
Anoniem: 216171
Alleen de andere oplaatbare batterijen die ik gebruik zijn van het mer Fameart rechargeable.
Die batterijen zijn van slechte kwaliteit gaan nog geen halve dag mee.
Althans dat is mijn ervaring.
Ik zie de aanbieding online, maar is de deze ook in winkel te verkrijgen?Vulcan750 schreef op maandag 16 april 2007 @ 22:59:
Even een tip......de kijkshop heeft Hapé AA batterijen in de aanbieding 4x 2600mAh voor 9,99 + 2de blister voor de helft. Dus 8x 2600mAh voor 14,98. (actie loopt tot 22 april)
Mooi prijsje voor prima batterijen!
Vers uit de verpakking, lagen al een tijdje in de la, hebben 4 keer ge- en ontladen.
edit: deze waren het dus:
Anoniem: 156750 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 17:14:
Ik weet zeker dat Aldi oplaadbare batterijen de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben, ze waren 2,5 euro voor 4 (2100mAh).
[ Voor 33% gewijzigd door Henk007 op 17-04-2007 18:10 ]
Ja, ik heb 2 setjes Hapé 2600mAh gewoon in de kijkshopwinkel gekocht!Speedfight schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 09:14:
[...]
Ik zie de aanbieding online, maar is de deze ook in winkel te verkrijgen?
In de folder staat trouwens afgebeeld 2100mAh en in de tekst staat 2400mAh, maar ze zijn echt 2600mAh!
Ze worden wel als broodjes verkocht, en ik had de laatste 2 blisters! (uit de vitrine...
Maar in de loop van woensdag kwam er als het goed is weer nieuwe voorraad binnen.
Dit zijn echt super batterijen, heb ze al jaren en ben er nog steeds tevreden over (ze worden beter, elke keer dat er een nieuwe serie uitkomt) Zelfs in mijn flinke flitser doen ze het goedVulcan750 schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 18:02:
[...]
Ja, ik heb 2 setjes Hapé 2600mAh gewoon in de kijkshopwinkel gekocht!
In de folder staat trouwens afgebeeld 2100mAh en in de tekst staat 2400mAh, maar ze zijn echt 2600mAh!![]()
Ze worden wel als broodjes verkocht, en ik had de laatste 2 blisters! (uit de vitrine...)
Maar in de loop van woensdag kwam er als het goed is weer nieuwe voorraad binnen.
Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get
Hmm, morgen maar eens naar de kijkshop danKoenzie schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 18:15:
[...]
Dit zijn echt super batterijen, heb ze al jaren en ben er nog steeds tevreden over (ze worden beter, elke keer dat er een nieuwe serie uitkomt) Zelfs in mijn flinke flitser doen ze het goed
Laatst 2 pakjes van 4 Lenmar's bij de Konijnenberg gekocht van 2700mAh. Moet zeggen dat ze het in mijn 580EX heel goed uithouden!
Kosten 10 euro per 4 en krijg je er nog een mooi hersluitbaar doosje bij ook nog
Anoniem: 22659
Je zoekt naar zogenaamde hybride batterijen. Dezelfde capaciteit als NiMh (in praktijk ietsje minder), maar blijven veel langer geladen. Na een jaar zit er nog ongeveer 70% in de batterijen.kdekker schreef op donderdag 05 april 2007 @ 15:04:
Heeft iemand al ervaring met Sanyo Eneloop? Ik heb zelf de ervaring dat nimh's snel leegzijn als je je fototoestel een tijdje niet gebruikt. De eneloop's zouden dat probleem niet hebben, maar zijn er ook anderen die op dat gebied goed presteren?
Ze bestaan in ieder geval ook van Uniross en van Hahnel.
[ Voor 51% gewijzigd door jules op 17-04-2007 23:56 ]
Levert elke NiMH batterij niet dezelfde spanning en is 1,25 niet gewoon een andere afronding, maar dan op 2 cijfers achter de komma?
Een vol opgeladen batterij geeft soms 1,45 V, en een bijna lege batterij 1 V.
Ansmann heeft nog de Max-E.kdekker schreef op donderdag 05 april 2007 @ 15:04:
Heeft iemand al ervaring met Sanyo Eneloop? Ik heb zelf de ervaring dat nimh's snel leegzijn als je je fototoestel een tijdje niet gebruikt. De eneloop's zouden dat probleem niet hebben, maar zijn er ook anderen die op dat gebied goed presteren?
Op je vraag over zelfontlading kan ik over een paar weken meer zeggen. Ik heb eind januari 2 setjes van 4 Eneloops opgeladen in mijn IPC-1. Capaciteit rechtstreeks uit de blister zat volgens de lader zo rond de 1500 mAh (ontladen met 500 mA). Daarna weer opgeladen met 700 mA, capaciteit zat meestal zo rond de 2050-2100 mAh, met 1 uitschieter naar beneden, 1950mAh. Begin mei wil ik 1 setje van 4 ontladen om eens te kijken hoeveel er nog inzit na 3 maanden stilliggen. Begin augustus oid dan het 2e setje om eens te kijken hoeveel verlies een half jaar bewaren oplevert.
Bij Paradigit computers bieden ze hem aan voor 35 Euro, en dat is knap laag!
Door een fout van de verkoper heb ik zelfs maar 17 Euro betaald, maar daar kwam ik thuis pas achter...
Edit: Oh ja, in die set zit ook nog een apart auto-laadsnoer!
[ Voor 10% gewijzigd door Asteroid9 op 18-04-2007 19:24 ]
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
http://cgi.ebay.nl/3200mA...ViewItem#ebayphotohosting
erg scherpe prijs maar of het ook wat is....
Heb ze ook, ben er niet tevreden over.. De batterijen die bij kijkshop in aanbieding waren zijn stukken beter (hape 2600mah)... Mijn conclusie was dat je beter merk batterijen kan kopen dan naar het aantal mah te kijken.lightningchaser schreef op zondag 22 april 2007 @ 08:10:
iemand ervaringen met de 3200 mAh AA accu's van Max Cell?
http://cgi.ebay.nl/3200mA...ViewItem#ebayphotohosting
erg scherpe prijs maar of het ook wat is....
Ja die paars/rode huismerk units die echt cheap zijn.
In combinatie met mijn Canon Powershot 610 doen die het echt voortreffelijk. Dat komt deels op het conto van de camera maar de batterijen gaan gewoon mega lang mee. In de orde van honderden foto's inclusief veel terugkijken enzo. Het zijn 2300mah dacht ik zo uit mijn hoofd. Misschien als backup setje voor de profs hier?
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Niet duur, en zeker goed! Ik heb ook HP's gehad van dezelfde capaciteit (2500mAh) maar die hielden het toch minder lang uit
Droogkloot.
Ik kan ergens 4x Varta 2100mAh kopen voor € 3,99.
Ik koop voor dat geld liever 12 x 2100mAh dan 4 x 2700mAh, ben je nog goedkoper uit ook.
Gebruik nu een tijdje nieuwe GP's 2700 maH. In 1 woord, super.
Heb vergelijk met 2300mah digitals en 2500mah lenmars (van het merk dat ook dslr batterijen maakt)
Die GP's verslaan ze beiden als het moet. Ik geef absoluut toe dat ze niet goedkoop zijn, maar in mijn flitser (waar ze hard aan het werk gezet worden) presteren ze werkelijk super.
(die digitals zijn trouwens niet slecht vind ik nog steeds)
[ Voor 7% gewijzigd door Nomad op 23-04-2007 21:41 ]
Is de GP PowerBank H500 inderdaad de opvolger van de U-smart trouwens?
[ Voor 17% gewijzigd door Bor op 23-04-2007 22:23 ]
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Atomsk in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"Bor de Wollef schreef op maandag 23 april 2007 @ 22:18:
Ik ben op zoek naar een lader die ik ook in het buitenland kan gebruiken (ook buiten europa). Moet ik nog met meer zaken rekening houden dat alleen het 110 - 230 V probleem?
Maar je kunt natuurlijk ook een andere 100 - 230V compatible lader nemen en een losse adapterstekker. Ik neem zelf altijd een compacte stekdoos mee naar het buitenland. Dan heb je maar 1 conversiestekker nodig en kun je makkelijk meerdere laders en adapters aansluiten.
_██_
(ಠ_ృ)
Anoniem: 153621

geweldige batterij die langer meegaat dan die
meegeleverde penlight.
Bij accuplus zie ik ze voor € 12,95 voor 4x 3200mAh NiMh
edit: excuses, had over de bovenstaande post heen gelezen over dit onderwerp.
[ Voor 29% gewijzigd door M a r c o op 03-05-2007 12:37 ]
Zie mijn reactie iets terug in dit topic: Niet doen.. je kan beter 2700mah van een goed merk hebben dan 3200 van MaxCell...MvdKelen schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:42:
iemand ervaring met MaxCell batterijen?
Bij accuplus zie ik ze voor € 12,95 voor 4x 3200mAh NiMh
Ja de H500 is de opvolger van de U-Smart ik wil hem ook kopenBor de Wollef schreef op maandag 23 april 2007 @ 22:18:
Ik ben op zoek naar een lader die ik ook in het buitenland kan gebruiken (ook buiten europa). Moet ik nog met meer zaken rekening houden dat alleen het 110 - 230 V probleem?
Is de GP PowerBank H500 inderdaad de opvolger van de U-smart trouwens?
maar eerst weten of het wat is
HD4Life @ Full-HD
Anoniem: 216129
[ Voor 16% gewijzigd door een moderator op 27-05-2007 10:46 ]
Hoe oud zijn die batterijen en hoeveel cylci zijn ze ont- opgeladen ?Anoniem: 216129 schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 23:07:
Ik heb een HP Photosmart M307 digitale fotocamera. Daar zitten 2300 mAh NiMH oplaadbare batterijen in. Deze batterijen lopen binnen 24 uur leeg terwijl ze niet gebruikt worden. Het LCD schermpje van de camera gebruik ik niet meer om energie te besparen. Na 10 foto's begint de camera te waarschuwen voor lege batterijen. Wanneer ik direct na het opladen foto's maak krijg ik de melding "pas" na 20 tot 30 foto's. Heb ik verkeerde batterijen gekocht of ligt het aan de camera? Of is het een combinatie?
Presteren de batterijen in andere apparatuur wel goed? Als dat zo is, denk ik dat het toch aan de camera ligt. Heb je al eens een ander merk en type batterijen (eventueel geleend) geprobeerd ?
Wat voor lader heb je ? Weet je zeker dat deze de batterijen volledig oplaadt ?
edit, na wat zoeken zie ik dat je niet de enige bent, dus jammer genoeg een erg energieslurpende camera.
bronAfter unboxing the camera, I chose to install some recently charged NIMH batteries that I had available. After taking only 5 or 6 photos, I got a low battery warning and the camera shut down. I was a little perplexed because I was pretty sure the batteries were fully charged. My other point and shoot digital camera, a Canon using 4 AA batteries lasts a very very long time before needing battery replacement. Nonetheless, I recharged the batteries and the next day, reinstalled the definitely fully charged batteries. After taking about 25 photos, the batteries were depleted again. I should mention that I was not using the LCD to view the photos which would have contributed to faster battery drain. The battery drain was just from using the camera to take photos.
edit2:
Vreemd, bij Anandtech.com maakten ze 753 foto's met één setje batterijen
Battery Performance
Our general method for battery testing is to reset the camera to its default settings and change the recording mode to the highest quality option. Then, we take 5 pictures without the flash and 2 pictures with the flash until the battery is dead. For more information on our battery test, please refer to our Testing Procedures page. For this test, we used 2-AA NiMH Power2000 2500mAh batteries charged overnight in a Power2000 wall charger. The batteries were fully drained before charging for the test.
Number of shots taken in one battery charge: 753
[ Voor 51% gewijzigd door Henk007 op 27-05-2007 19:19 ]
Het idee van de lader is leuk, maar de batterijen zijn na 30mins eigenlijk nog niet vol. Als je ze er ongeveer 2uur in laat zitten, gaan ze een stuk langer mee. Het groene lampje (geladen) is dus een beetje een misleiding IMHO.Floris schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 15:08:
Na een boel bellen en een boel zoeken heb ik uiteindelijk toch maar die U-Smart gehaald. Kon geen V800 of V600 vinden en deze wel.. Takkeduur (70 euro) en de GP2500's die er bij zaten willen niet werken met de lader, maar verder ...
Zal binnenkort eens updaten over hoe het bevallen is, ben echt benieuwd in hoeverre de batterijen vol zullen zijn na zo'n 30-mins charge. Verwacht eigenlijk dat er niet meer dan 75-80% geladen is dan en da's dan al heel wat.
Eerste laad-ervaringen:
De lader wil niet altijd helemaal meewerken, telkens de stekker eruit, batterijen er in, werkt niet, stekker er uit, batterijen eruit en weer erin, stekker erin... Dan werkt het vaak weer wel. Heb alleen een setje GP1600's die hij echt niet wil laden
Bericht hierboven
Een beetje raar. Het lijkt me toch dat zo'n mega-ultra fast lader terugschakelt naar druppellading als hij 'denkt' dat ze vol zijn. Te lang doorladen met 2000mA of hoger is funest voor de accu's.Floris schreef op zondag 27 mei 2007 @ 19:50:
[...]
Het idee van de lader is leuk, maar de batterijen zijn na 30mins eigenlijk nog niet vol. Als je ze er ongeveer 2uur in laat zitten, gaan ze een stuk langer mee. Het groene lampje (geladen) is dus een beetje een misleiding IMHO.
Eindpuntdetectie blijft een moeilijk punt, maar zeker bij dit soort laadstromen hebben kleine foutjes daarin grote gevolgen.
Twee uurtjes druppelladen (50 à 100 mA) zet dan verder ook geen zoden aan de dijk.
Nog steeds 110% tevreden over mijn IPC-1
[ Voor 12% gewijzigd door Henk007 op 27-05-2007 20:35 ]
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.