Acties:
  • +11 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:53
Met enige regelmaat voorkomende problemen met de Philips EP1100-serie, EP2200-serie en EP 3100-serie volautomatische espressomachines en de bijbehorende oplossingen
.
Regelmatig onderhoud voorkomt een krakende en weigerende machine
Bij de EPxxxx modellen staat niet in de handleiding dat de O-ring gesmeerd moet worden. Bij de EQ.5 die ik eerder had stond dit wel en online kom je dit ook nog regelmatig tegen. Aangezien ook van diverse voedselveilige (H1) siliconenvetten en sprays onduidelijk blijft wat de exacte ingrediënten zijn en het niet uitgesloten lijkt dat hier pfas wordt gebruikt, raad ik aan hier heel goed over na te denken en mee om te gaan. Fabrikanten hoeven het tot nu toe niet op de verpakking te zetten als er pfas in een smeermiddel zit. Aangezien middelen met pfas 'gewoon' goedgekeurd zijn cq mogen worden geproduceerd, verkocht en gebruikt, is geen enkele garantie dat er géén pfas in deze siliconenvetten zit. Ik dacht als nuchtere Hollander heel lang 'Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Dat doet iemand met een beetje gezond verstand toch niet?' maar inmiddels weten we wel beter.

De sleuven waarin de beweging plaatsvindt en de pin in het midden moeten volgens de instructies vettig gehouden worden (video van Philips zelf hierover). Maandelijks controleren of dit nog vettig is is nodig, omdat er vanwege het ontwerp onvermijdelijk koffiedroes in terechtkomt, wat het siliconenvet absorbeert en afvoert. Je machine blijft soepeler lopen.

Als je bij grote webwinkels zoals Amazon, eBay etc zoekt op 'voedselveilig siliconenvet' / 'foodgrade silicon grease' en je kijkt verder dan de eerste paar zoekresultaten, zul je zien dat je in plaats van een mini-tubetje van 6 gram à ± € 15 voor hetzelfde geld ook een heel potje van 150 gram kunt vinden. Of in ieder geval een grotere verpakking voor een relatief veel lagere prijs.

Controleer wel altijd of er 'geschikt voor drinkwater' en of 'voedselveilig' bij staat.

Vroeg of laat verslijt de O-ring toch. Het is goed mogelijk deze zelf te vervangen. Daarnaast bevindt zich een setje O-ringen in de brouw-unit. De grote O-ring is los te bestellen maar je kunt ook een setje bestellen en ze gelijk allemaal vervangen. Niet zelden zijn versleten O-ringen de oorzaak van lekkage en slappe koffie. Voedselveilige O-ringen zijn donkerrood. Een heel setje, ja, want er zitten nog een heel stel kleinere O-ringetjes in verstopt. Er is een video hoe de 'boiler pin' O-ringetjes te vervangen en hoe je de O-ringetjes en grote O-ring in de brouw-unit vervangt.
.
241030 Knipperende lampjes foutmelding / de machine in testmodus zetten, foutmeldingen uitlezen en onderdelen handbediend testen
Werkt je Philips koffiemachine niet en knipperen er lampjes, dan kun je hem met behulp van de Philips EP Service Manual in testmodus zetten en een voor een alle functies testen. Deze man doet in een video (deels) voor hoe je bepaalt wat er niet werkt en hoe je een onderdeel vervangt. In zijn geval blijkt de NTC (boiler temperatuursensor) defect. Zie ook de post van Dorus-26 verderop in dit draadje.
.
241006 Melkopschuimer werkt niet meer
Het is mogelijk dat het magneetventiel kapot is. Dit is het bovenste ventiel met typenummer V395VN20PVDA02, online te koop, volgens @Bliz.
.
240801 Stortpijp verstopt / koffie blijft hangen in handmatige toevoer
Een bekend probleem, ook bij andere merken en modellen, is dat er soms koffie blijft hangen in de 'stortpijp' van de molen naar de brouwunit. Blijft er eenmaal een beetje koffie aan condens kleven, dan bouwt er zich na verloop van tijd, beetje bij beetje, een steeds grotere hoeveelheid koffie op. Hierdoor wordt de sterke van de koffie onregelmatig, er kan schimmel in ontstaan en uiteindelijk komt er helemaal geen koffie meer in de brouwunit. Het is eenvoudig te zien of de stortpijp nog schoon is, door het klepje bovenop open te doen en met een (smartphone) lampje naar binnen te schijnen.
.
240801 Tijd tot automatisch uitschakelen instellen / stand-by tijd aanpassen
Na aanzetten gaat een EP2200 bonenmaler automatisch (spoelen en) weer uit. Je kunt zelf instellen of hij zichzelf na 15, 30, 45 of 60 minuten uit zet. Ik kon dit niet in de originele handleiding terugvinden. Hier wordt het kort en bondig uitgelegd en is het zó gepiept.
.
240210 Verstopte uitloop schoonmaken
Als er geen koffie meer uit (een van) de uitloop-gaatjes komt, kun je de uitloop openmaken en reinigen met de instructies met foto, van @Huutje. Er is ook een YT-videootje van.
.
240110 Pomp reviseren
@Zentyth1 kwam met de tip dat je zelf de pomp kunt reviseren, als die meer geluid gaat maken, voor ook nog eens een minimaal bedrag aan onderdelen.
.
231231 Gemorste koffie, ongebruikte koffie op de brouw-unit
Uiteindelijk vond @Zentyth1 de oorzaak van het gemorste-gemalen-koffie-probleem waar dit hele draadje mee begon. De maalmolen cq koffiemolen lijkt vol te blijven zitten met (teveel) gemalen koffie, waarvan een beetje pas uit de koffiemolen valt als de brouw-unit al in de dichte stand staat. Meer details zoals een foto verderop in dit draadje en ook de link naar een video over hoe de molen te openen en reinigen.
.
231103 Schoonmaken, demonteren, monteren nieuwe O-ringen en siliconenvet brouwunit
Stap voor stap video ‘verborgen’ O-ringen vervangen / smeren. Op aangeven van @Th3Eagle
.
230928 O-ringen vervangen en kalkaanslag achter ventiel
Vervang eens per jaar versleten O-ringen. Je herkent voedselveilige O-ringen aan de roodbruine kleur. Tips hoe O-ringen te vinden voor dit model. Controleer ook of er achter het ventiel kalkaanslag weggehaald moet worden.
.
230924 Opschuimer weer laten werken
Als de melkopschuimer niet meer werkt, controleer dan of het gaatje in het stoompijpje verstopt zit, met dank aan @Captain Coffee.
.
230730 Als er bijna geen koffie uit komt
Als bovenstaande in orde is en er komt toch bijna geen koffie uit, controleer dan of het metalen filtertje / zeefje dichtgekoekt zit, tip met foto's van @Anoniem: 1032405
.
230308 Lekkende slang / defecte boileruitloop / helder water onder de koffiemachine
Foto's van hoe @R_Lee een lekkage gevonden en verholpen heeft aan het slangetje tussen de boiler, flowmeter en pomp. 240106 Volgens @Calypsooo kost dit zo'n € 84 om te laten repareren.
.
230216 motor vervangen
Duidelijke instructie-video, hoe de motor te vervangen. Met dank aan Stephan van Lieshout van kapottespullen.nl.
.
Als de lampjes knipperen maar de machine niets meer doet
En wat te doen als de lampjes knipperen maar de Philips koffiemachine niets meer doet:
YouTube: Reparatie Philips koffiemachine
.
.
.
Het oorspronkelijke bericht:
Ik heb sinds 1,5 jaar een Philips EP2220/10 volautomatische espressomachine. De EP 1200, 2200 en 3200 series zijn trouwens van binnen precies hetzelfde qua espresso-zet-mechanisme.

Het valt mij op dat er veel gemalen koffie gemorst wordt. Er valt bij elke maalbeurt droge, dus ongebruikte koffie op het mechanisme. Niet alleen is het zonde van de verspilde koffie. Ik begrijp ook niet hoe dit kan terwijl het apparaat in het begin juist zo mooi schoon bleef van binnen.
.
Update 221011 Koffie verspild
Intussen ben ik er achter dat de hoeveelheid koffie die gemalen wordt op sterkte 3, simpelweg niet in de brouw-unit past. Als dan na het malen de cilinder kantelt om aangedrukt te worden, wordt de gemalen koffie die boven de cilinder uitsteekt, eraf geschoven. Deze valt dan op het mechanisme, zoals op de foto hieronder te zien is en in de lekbak.

Zonde, want dit deel van de gemalen koffie wordt dus regelrecht weggegooid! :(

Bovendien gaat juist deze koffie overal tussen het mechanisme zitten, wat hierdoor zwaarder gaat lopen. Vroeg of laat wordt dit zo zwaar dat de cilinder de brouw-beweging niet af kan maken en het koffiezetten wordt afgebroken. Daarnaast gaat de koffie in allerlei hoeken zitten schimmelen en rotten.Moeilijk te geloven dat hier goed mee getest is.

Rest van het oorspronkelijke bericht:
Hebben jullie (andere eigenaren) hier ook last van? Tips hoe dit te verhelpen?

Overigens is mijn apparaat al een keer teruggestuurd voor vervangen van de motor van de molen, waarbij meer vervangen is:
  1. MOTOR COFFEEGRINDER V3.2 230V (1)
  2. PIN FOR BOILER SMR ASSY (1)
  3. BREW UNIT WATER INLET SLEEVE V2 SMR (1)
  4. PARTS FOR MACHINES SAECO (1)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EG9uEbZxK7tOLYQacZObgGt2clc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lODGrqFUdZBgdradSATgl4ua.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 117% gewijzigd door laptopleon op 22-05-2025 13:57 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrJvG13
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-05 10:12
Aai! Mijn apparaat had precies hetzelfde. Ook gaf het een stuk minder koffie (volume) dan voorheen. Terwijl met heet water er wel het normale volume uitkwam.

Probleem is verholpen na een reparatie. Bij mijn zijn precies dezelfde onderdelen vervangen zoals jij aangeeft bij je eersrte reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Hoe lang is dat geleden en voor alle duidelijkheid: Jij hebt nu geen last meer van gemorste gemalen koffie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJvG13
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-05 10:12
2 maanden terug.
Na reparatie geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:51
Zelfde machine hier in huis.
Dit gebeurt een hele enkele keer als iemand er teveel decaf (voorgemale) koffie in doet.
Maar wat ik begrijp bij jou ook als ie zelf de bonen maalt?
Misschien ergens een fout in de timer, hoe lang de maler draait...?

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Bij mij gebeurt het consequent. Bovenstaande foto is na meerdere kopjes, maar toch.

Ik dacht dat het misschien alleen gebeurde als ik koffiesterkte stand 3 (van de 3) koos, maar het gebeurt ook bij stand 2.

Voor de volledigheid: Ik doe er nooit voorgemalen koffie in via het klepje bovenop, dus daar kan het inderdaad niet aan liggen.

Als het een fout in de timer is, is er iets veranderd want de eerste paar maanden gebeurde dat niet. Dat is minder waarschijnlijk natuurlijk, dat de timer verzet is, maar wie weet kan dat ook doordat een sensortje of zo niet goed meer werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeremy13000
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-06 07:13
Beste mensen,

Hier exact hetzelfde meegemaakt. Apparaat is hetzelfde, alleen bijna 2 jaar oud. Storing was 3 rode lampjes die gingen knipperen en verder deed ie niets meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFuuED8UCIps0q12fVsTwUgFszE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H4pNwXcRJodjtpyDDm6UYXAa.png?f=fotoalbum_large

Dit is onder garantie gemaakt:

Ik vermoed dat het een fabrieksfout is in deze onderdelen. Laten we hopen dat het hierbij blijft. De service was trouwens prima. Opsturen koste niets, afhandeling geheel kosteloos en een duidelijke inzage in het hele reparatie proces. Enige nadeel is 2 weken aan de Senseo weer geweest ... :-(

• laptopleon
Kijk, twee mensen die hetzelfde euvel aan dezelfde koffiemachine hebben, zegt natuurlijk niets, maar hoeveel Philips 2220's hebben dit nog meer? Dat vraag ik me dan wel eens af.

Feit is dat de Consumentenbond de Philips 2220 serie, de EP 2221/40 om precies te zijn, als Beste koop bestempeld, vorig jaar al.

Bij de reviews door consumentenbond-leden staan er drie bij dit model waarvan één binnen twee jaar al twee keer het apparaat op heeft moeten sturen.

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Wat hierboven beschreven wordt is toch iets heel anders? In het ene geval morst ie koffie, en het andere geval heeft ie een storing. Mensen die problemen hebben zullen altijd vaker de publiciteit zoeken dan mensen die tevreden zijn. 3 mensen met een defect vindt ik nog meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
Ik heb hem ook terug moeten sturen, met precies dezelfde symptomen als @jeremy13000.

Daarnáást valt me op dat hij wel betrekkelijk veel versgemalen, ongebruikte koffie linea recta in het afvalbakje morst.

Inderdaad zegt het niets dat een paar mensen dezelfde symptomen bij hun koffiemachine hebben, ook niet als het er 300 zouden zijn, want er worden waarschijnlijk tienduizenden van deze serie apparaten verkocht per jaar. Maar als er bij wijze van spreken niemand met een 222x te vinden is bij wie het twee jaar zonder problemen gaat, heb je wel een beetje een idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emphast
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-06 07:10
laptopleon schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:45:
[Afbeelding]
Staat er op dit overzicht hoeveel het normaal gekost zou hebben ? De mijne is immers buiten garantie :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-06 23:48

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb een ep3000-serie en had ook dit probleem. Elke keer ladingen vochtige koffieprut door het hele apparaat. Teruggestuurd en ze hebben diverse onderdelen vervangen (uitstekende service).
Ik wil echter toch weer naar een wat compacter apparaat dus heb m niet opnieuw in gebruik genomen en wil er nu graag van af.
Is de ervaring dat ie na reparatie dus wel goed werkt?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Emphast schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:06:
[...] Staat er op dit overzicht hoeveel het normaal gekost zou hebben ? De mijne is immers buiten garantie :/
Nee. Er staat wel een kolom de onderdelen en onderverdeling qua reparatiekosten maar daar staan geen prijzen ingevuld. Ik vermoed omdat het binnen de garantie viel.
DirtyBird schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:29:
Ik heb een ep3000-serie en had ook dit probleem. Elke keer ladingen vochtige koffieprut door het hele apparaat. Teruggestuurd en ze hebben diverse onderdelen vervangen (uitstekende service).
Ik wil echter toch weer naar een wat compacter apparaat dus heb m niet opnieuw in gebruik genomen en wil er nu graag van af.
Is de ervaring dat ie na reparatie dus wel goed werkt?
De koffie is op zich prima, het apparaat functioneert.. ik zou bijna zeggen 'goed genoeg' maar het houdt niet over. 1) Zo komt er nu vaak een halve seconde voor de koffie er uit komt, eerst nog even snel een flats spoelwater uit. Geen drama, maar dat deed hij eerst niet. 2) Hij vervuilt binnenin zoals gezegd nog steeds dramatisch meer dan toen hij nieuw was (toen viel me juist op hoe schoon hij bleef!). 3) Tussendoor heeft hij nog een paar keer geweigerd maar dat bleef dan bij een tijdelijke actie. Een dagdeel later deed hij het dan toch weer.

Vraag terug: Veel compacter dan dit kan toch bijna niet, bij een volautomaat? Of bedoel je dat je een handmatig espresso-apparaat of cupjes- of padsmachine wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik bedoel inderdaad om terug te gaan naar nespresso of naar een pistonmachine.
Dat voordruppelen deed de mijne ook. Sinds de reparatie nog niet gecontroleerd.
Ik gebruik nu weer mn nespresso. Ik baal daarbij vooral van de prijs van de koffie en de hoeveelheid afval. De koffie zelf vind ik namelijk prima.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
M’n ouders hebben een tijd een Nespresso gehad. Het smaakt inderdaad beter dan de pads, maar inderdaad veel afval en voor dezelfde totaalprijs kun je op jaarbasis ook een volautomaat kopen.

Reden dat zij de nespresso weggedaan hebben, is dat hij steeds maar een paar jaar mee ging, terwijl ze hem niet eens dagelijks gebruikten. Ook een paar keer gehad dat de capsule klem zat of zo. Lekken. Je zou denken dat zo’n simpel ding makkelijk 10 jaar mee moet kunnen. Nu zitten ze weer op de koffiepads omdat dat het minste rommel geeft, goedkoop is en kleine machine is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
laptopleon schreef op zondag 16 januari 2022 @ 00:38:
De koffie is op zich prima, het apparaat functioneert.. ik zou bijna zeggen 'goed genoeg' maar het houdt niet over. 1) Zo komt er nu vaak een halve seconde voor de koffie er uit komt, eerst nog even snel een flats spoelwater uit. Geen drama, maar dat deed hij eerst niet. 2) Hij vervuilt binnenin zoals gezegd nog steeds dramatisch meer dan toen hij nieuw was (toen viel me juist op hoe schoon hij bleef!). 3) Tussendoor heeft hij nog een paar keer geweigerd maar dat bleef dan bij een tijdelijke actie. Een dagdeel later deed hij het dan toch weer.

Vraag terug: Veel compacter dan dit kan toch bijna niet, bij een volautomaat? Of bedoel je dat je een handmatig espresso-apparaat of cupjes- of padsmachine wil?
Punt 1 had ik ook last van, eigenlijk al vrij rap na aanschaf van de EP2220/10. Bij zowel Espresso als Lungo kwam er vaak een scheut water mee, vlak na het malen maar nog vóór het zetten. Dit was soms een paar druppels, maar soms ook echt een kleine laagje spoelwater. Je moet dan altijd bij het apparaat blijven staan en snel even je kopje leeggooien voordat de koffie eruit komt.

Ik heb rond black friday met cashback een DE LONGHI Dinamica ECAM350.50.B voor 395 op de kop getikt. De kwaliteit van de koffie, met dezelfde boon, is ècht vele malen beter. Het apparaat geeft ook geen spoelwater bij de koffie, hooguit misschien letterlijk 1 druppel maar meestal niets. De zetgroep is suoper klein en schoon te maken in 10 seconden, waarbij ik bij de Philips vaak wel 2 minuten bezig was om alle randjes en hoekjes schoon te spoelen en lang moest laten drogen. Misschien een luxe probleem, maar hoe makkelijker hoe beter :D

Al met al zijn de Philips leuke instappers, maar met de (iets duurdere) De Longhi ben ik echt veel, veel meer tevreden. Geloof dat de wat duurdere Philips apparaten niet eens verschillen va n de instap EP2220 qua zetgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Het hele punt van deze post is.. toen mijn 2220/10 nieuw was, deed hij het óók perfect! Zat bijna geen spetter op het binnenwerk de eerst paar maanden. Koffie smaakte stúkken beter dan bij mijn vorige (Siemens EQ.5). Geen onverwachte spoelwater-momenten.

Kortom, hoe goed werkt hij nog na een jaar? Na twee, drie, vier jaar? Dat zou naar mijn mening óók in tests meegenomen moeten worden.

Ik snap dat dit bij een nieuw product nog niet duidelijk is en dus niet meteen gepubliceerd kan worden als testresultaat, maar nu wordt ook na 1, 2 etc jaar niet meegenomen op bijvoorbeeld de site van de Consumentenbond.

Kortom, nu krijgen apparaten een prachtige score, ook als ze na anderhalf jaar massaal kuren krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

laptopleon schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:57:
M’n ouders hebben een tijd een Nespresso gehad. Het smaakt inderdaad beter dan de pads, maar inderdaad veel afval en voor dezelfde totaalprijs kun je op jaarbasis ook een volautomaat kopen.

Reden dat zij de nespresso weggedaan hebben, is dat hij steeds maar een paar jaar mee ging, terwijl ze hem niet eens dagelijks gebruikten. Ook een paar keer gehad dat de capsule klem zat of zo. Lekken. Je zou denken dat zo’n simpel ding makkelijk 10 jaar mee moet kunnen. Nu zitten ze weer op de koffiepads omdat dat het minste rommel geeft, goedkoop is en kleine machine is.
Mijn nespressomachine gaat inderdaad al een kleine 10 jaar mee. Wel altijd alumunium caps gebruikt en ge-descaled zodra de koffie lauw begint t worden.

Misschien moet ik ook eens volautomaten van andere merken bekijken. Ik denk ook aan een pistonmachine van delonghi a 150E en dan voor ook 150E een maler erbij. Alles bij elkaar ook weer duur (ik had de ep van philips via ing rentepunten voor 270E), maar de koffie gaat tenminste niet door een zetgroep die onderhouden moet worden. Al met al een stuk onderhoudsvriendelijker, maar huilen geblazen als je voor veel visite koffie moet zetten.

Een moccamaster dan maar? Lekkere koffie, maar absoluut niet in de buurt van een espresso. Ik vind t een hoop gedoe allemaal voor zoiets simpels als een bakkie pleur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Ik vind € 300 nog wel te doen, als zo'n volautomaat dan inderdaad jaren mee gaat. Die EQ.5 heeft het 7 jaar volgehouden. Dat is € 0,117 per dag. Daar heb ik zelf een keer een hoeveel-water-komt-er-langs-sensor van vervangen, naast het gebruikelijke onderhoud van eens per jaar een O-ringetje (vervangen wat overigens ook niet in de handleiding staat) maar toch, ook als je dat door een bedrijf zou laten doen, blijft de prijs per dag over 7 jaar wel binnen de perken.

Als je de simpelste Nespresso's koopt van € 80 en hij gaat nog geen twee jaar mee zoals bij mijn ouders al twee keer gebeurd is, is dat per dag net zo duur.

(Zie tot mijn verbazing dat er Nespresso-apparaten van € 1.530 bestaan. Voor dat geld zou ik niet lang hoeven nadenken welk apparaat het wordt :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-06 18:11
jeremy13000 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:19:
Beste mensen,

Hier exact hetzelfde meegemaakt. Apparaat is hetzelfde, alleen bijna 2 jaar oud. Storing was 3 rode lampjes die gingen knipperen en verder deed ie niets meer.

[Afbeelding]

Dit is onder garantie gemaakt:

Ik vermoed dat het een fabrieksfout is in deze onderdelen. Laten we hopen dat het hierbij blijft. De service was trouwens prima. Opsturen koste niets, afhandeling geheel kosteloos en een duidelijke inzage in het hele reparatie proces. Enige nadeel is 2 weken aan de Senseo weer geweest ... :-(
Bij mij exact hetzelfde. Nog geen 2 jaar, zelfde onderdelen vervangen. Tijdelijk weer terug naar de 8 jaar oude Princess bonenmaler. Service was inderdaad prima maar na 1,5 jaar dit hele gebeuren vervangen viel me toch wel erg tegen hoor.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:34

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
laptopleon schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:28:
Het hele punt van deze post is.. toen mijn 2220/10 nieuw was, deed hij het óók perfect! Zat bijna geen spetter op het binnenwerk de eerst paar maanden. Koffie smaakte stúkken beter dan bij mijn vorige (Siemens EQ.5). Geen onverwachte spoelwater-momenten.

Kortom, hoe goed werkt hij nog na een jaar? Na twee, drie, vier jaar? Dat zou naar mijn mening óók in tests meegenomen moeten worden.

Ik snap dat dit bij een nieuw product nog niet duidelijk is en dus niet meteen gepubliceerd kan worden als testresultaat, maar nu wordt ook na 1, 2 etc jaar niet meegenomen op bijvoorbeeld de site van de Consumentenbond.

Kortom, nu krijgen apparaten een prachtige score, ook als ze na anderhalf jaar massaal kuren krijgen.
Weten we zeker dat het spoelwater is? Die van mij doet dit inderaad ook soms, maar dan lijkt het meer dat hij eerst een hele kleine hoeveelheid water in de puck laten lopen (soort van pre-infusion). Daarna gaat hij pas de gehele kop koffie zetten.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Het apparaat perst inderdaad eerst wat water in de samengeperste koffie, laat het ± 1,5 seconde 'weken' en daarna gaat de rest van het hete water er pas doorheen. Dit doen alle bonenmachines die ik in werking heb gezien.

Maar dit verklaart niet waarom er rond dat moment water uit de leidingen komt, want bij dat 'pre-fusion' of hoe je het ook wil noemen, wordt lang niet genoeg water gebruikt om helemaal bij de uitgang van de slang uit te komen.

Het zou wel kunnen dat er gewoon niet goed (meer) wordt afgedicht en dat bij het druk zetten voor de pre-fusion, er achtergebleven spoelwater uit de slang geblazen wordt. Maar dat is dus niet hoe het zou moeten gaan / geen normale gang van zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:30
De mijne gaf van het begin af aan tijdens dat eerste moment wat water uit de leidingen (en ook die grote dure Jura machines op mijn werk doen dat). Dus dat er meteen met dat eerste beetje water wat water uit de uitstroom komt zie ik niet als uitzonderlijk.

Vervelender is dat ie af en toe een puinhoop maakt van z'n timing. Dan draait ie tijdens het malen de brewer al naar de brouwpositie met als gevolg dat werkelijk overal in het apparaat gemalen koffie zit (behalve waar het hoort). Dan ziet er wel zo uit als op de foto in de TS. Buiten die foutjes na morst mijn apparaat weinig tot geen gemalen koffie.

Wel probeer ik elk weekend (praktijk is dat het vaak om het weekend is) de brewer en lekbak even onder de kraan af te spoelen, een borstel te steken door het klepje voor gemalen koffie en even een doekje over buiten- en binnenkant te halen.
Het laatste weekend van de maand gaat er een tablet in, en in de even maanden smeer ik hem dan ook.
Ontkalken en waterfilter vervang ik als de machine aangeeft dat het nodig is.

Edit: dubbel stukje weggehaald, en kleine toevoeging over foto TS

[ Voor 15% gewijzigd door Eupeodes op 27-01-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Die ‘stortkoker’ voor zelfgemalen koffie, waar ook de ingebouwde maker de koffie in duwt, kan inderdaad beetje bij beetje verstopt raken.

Dit gebeurt naar mijn observatie vooral doordat – na een eerste bakkie – er hete, zeer vochtige lucht opstijgt uit de brouw-unit. Waterdamp condenseert daardoor tegen de wand van de stortkoker. Daar blijft een beetje gemalen koffie, tijdens het maken van het volgende kopje, aan hangen. Koffie is zoals bijna alle plantaardige materie deels zuur en blijft daardoor ook na opdrogen makkelijk hangen.

Hangt er eenmaal één korrel koffie, dan bouwt zich een hele klont op, met steeds een beetje koffie dat langskomt en blijft hangen op de ‘richel’. De waterdamp zorgt er ook voor dat die klont op termijn gaat schimmelen.

Ik moet zeggen dat het bij deze machine wel meevalt. Ik denk dat het ook van invloed is hoeveel kopjes je achter elkaar zet (want dan pas heb je waterdamp / opbouw) en misschien zelfs wel hoe warm het in de ruimte al is (want dan heb je meer of minder condens).

Wat helpt is: De stortkoker heel schoon maken. Dus echt dat er geen vette vinger meer op zit. Hoe gladder, hoe minder snel die eerste korrel blijft hangen namelijk. Maar goed, dit is voor de mierenneukers natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denzel1990
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-05 14:02
geert_s schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Bij mij exact hetzelfde. Nog geen 2 jaar, zelfde onderdelen vervangen. Tijdelijk weer terug naar de 8 jaar oude Princess bonenmaler. Service was inderdaad prima maar na 1,5 jaar dit hele gebeuren vervangen viel me toch wel erg tegen hoor.
Mijne ook hetzelfde, teruggestuurd na een half jaar met een storing en zelfde onderdelen vervangen. Probleem wat TS beschrijft heb ik niet, wel heb ik sinds de reperatie regelmatig dat de molen geen bonen pakt terwijl het bonen reserveroir vol zit. Dan hoor je enkel een hoog geluid van de maler die draait. Als je niet op let kom je er pas achter bij je eerste slok |:( Verder ondanks ontkalken verschillende volumes wanneer ik 2 kopjes tegelijk zet.

Al met al niet echt tevreden over deze "Beste koop"..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djgait
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-11-2024
Had hier ook een unit met de bekende drie lampjes.
Je hoort de zetgroep bewegen na selectie van koffie en dan komen de drie lampjes.

Het doosje even open gedaan. Wat bleek,
de bedrading van de print naar de maalmotor deugde niet. De Faston clips waren open gaan staan en maakten geen contact met de lipjes op de motor. Daarnaast zat er ook een breukje in de rode kabel net na de faston.
Dan kan je wel 100 nieuwe motors in de unit plaatsen maar is de bron van het probleem niet weg. Kabeltjes vervangen en aan de motor gesoldeerd. Zet weer koffie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
denzel1990 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:31:
[...]wel heb ik sinds de reperatie regelmatig dat de molen geen bonen pakt terwijl het bonen reserveroir vol zit. Dan hoor je enkel een hoog geluid van de maler die draait. Als je niet op let kom je er pas achter bij je eerste slok |:( Verder ondanks ontkalken verschillende volumes wanneer ik 2 kopjes tegelijk zet.
Maar.. dan duw je de bonen alsnog naar beneden om ze in de maler te krijgen of..?

Wat betreft verschillende volumes bij twee kopjes: Ik zet ze nu altijd per stuk, dus hoe het nu gaat weet ik niet eens, maar mijn vorige apparaat (Siemens EQ.5) kreeg daar ook last van. Dit zat hem in het koffie vet / olie / residu wat in de loop der jaren opbouwde in dat plastic.. uitloopgeval. Dit was met enig geweld los te halen, maar dan nog kon je het niet open maken. Ik heb een poging gewaagd met loeiheet water en er met een satéprikker in porren en zo, maar het ding was zó gemaakt, dat het niet open te maken was. Daarnaast was het zodanig vormgegeven, dat je er nauwelijks in kon met een borsteltje of ragertje of wat dan ook. Kortom, bewust gemaakt om je een nieuwe te kunnen verkopen of een beetje richting recyclen te nudge-en.

@Djgait Kijk, dat zijn de tips waar ik op hoop! Dat kan voor iedereen in dit draadje interessant zijn, vooral als de garantie verlopen is. :Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Djgait
We zijn weer een aantal dagen verder en toch begeeft de machine het weer.

Toch maar weer eens open gehaald. In het vooronderzoek stuitte ik op een JoepToep filmpje van een Duitse meneer die de motor uit elkaar haalde.
Dit maal de motor ook eens uit elkaar gehaald. Opvallend was dat de motor na een lieftallig zetje wel weer draaide. Na een willekeurig aantal keren gemaald te hebben stopte hij er weer mee.
De koolborstels er uit halen is makkelijk, veertje aan de kant en de borstel valt er vanzelf uit.
Wat mij daarbij opvalt is dat het veertje de geleider is voor de stroom. Normaal zie je daar een kopervlechtdraad eraan gesoldeerd.
Aan de ene zijde rust dit veertje op de borstel, aan de andere zijde wordt door de veerkracht het uiteinde van het veerdraadje tegen de faston clip geduwd. Lijkt me niet echt super betrouwbaar. Ook de bluscondensatoren zitten niet gesoldeerd maar geklemd. Vreemde keuzes.
Affijn, met de borstels eruit moet je 4 metalen clips zien om te buigen naar buiten toe. Met een deugdelijke schroevendraaier ertussen lukte dat enigszins. Een beetje voorzichtig wrikken en langzaam kwam de zwarte achterzijde los.
Nu kon ik de rotor goed bekijken. Op deze rotor komen de koperdraadjes aan, die voor de omwenteling zorgen (een tweaker kan zelf wel googlen naar de werking van een motor toch?)
Wat bleek? Enkele koperdraadjes bleken niet meer vast te zitten. Ze leken wel vast, maar bewogen vrij na een klein duwtje met mijn pincet.
Daarom kan de motor niet "starten" als hij toevallig op zo'n punt is gestopt waar er geen verbinding meer is.
Blijkbaar detecteert de electronica van de Philips dat er geen stroom loopt (Motor is 230v ) en valt de unit in storing.
Het terug solderen van de draadjes is bijna niet te doen. Ze zitten normaal een soort van gelast. Uiteindelijk had ik er wel een paar weer terug vast(ig), maar soelaas bood het niet.
Uiteindelijk dus maar een nieuwe motor moeten bestellen. Valt gelukkig mee. Je hoeft niet het hele maalwerk te vervangen en de unit hoeft niet erg ver uit elkaar. Het motorhuis zit met 4 torx 5 schroeven op het maalwerk vast (en die torx 5 draaier had je toch al vast). Motor kost een klein 40€ incl. verzenden. (onderdeel nummer voor google : 9.36.64.30-0)

Dus dat lijkt me de reden dat de motoren er mee stoppen en dat Philips uit garantie deze vervangt. Inferieur product dus en ook inferieur bekabeld. Dubbel feest.
Motor is gaandeweg wel geupgrade, dus ik hoop dat het mee valt met de nieuwe. We shall see!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Zeer interessant verhaal, @Djgait!

Voor alle duidelijkheid, was er nog een specifieke foutmelding te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:13
Ik heb voor dat hij het half kopje water weglekt in de opvangbak. Gewoon als water, niet als koffie.

Niet onoverkomelijk, maar wel irritant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
De machine spoelt inderdaad, zowel via de uitstroomopening als via interne routes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:13
Eupeodes schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 07:50:
De machine spoelt inderdaad, zowel via de uitstroomopening als via interne routes
akkoord, maar tijdens het maken van een tas koffie komt er zodanig veel water vrij dat na 5 tasjes koffie ik het afvalreservoir moet legen, anders loopt het over.

Dat is m.i. veel te veel waste, en had ik in het begin niet.

Zoals gezegd, onoverkomelijk is het niet (en zeker minder irritant dan de foto's hierboven) dus ik bezie het nog wel even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djgait
@laptopleon
Zodra je een koffie hebt geselecteerd en je drukt op start, hoor je de zetgroep kort bewegen. Dan komt vrijwel direct de beroemde 3 rode lampjes storing.
Als je het apparaat open haalt (tip! er zit ook een een schoef in de "paddestoel". haal deze los, maar de paddestoel niet weghalen. Er zijn 3 zware schroeven die je los moet maken. Dan kan de kap eraf. Druk je de paddestoel naar beneden twerwijl je de kap weghaalt, blijven de bonen grotendeels op zijn plek en kan je deze vervolgens eenvoudig in een bakje laten lopen.
Daarna kun je met een pen of schroevendraaier de motor een zetje geven (in de sleuven van de motor zie je de koelfan, duw daar voorzichtig tegenaan.) Als de motor daarna weer gaat, lijkt de storing op die van mij. Hij zal na 1 of meerder bakjes weer in dezelfde storing vallen.

Overigens, ben ik van mening dat water in de prutbak veroorzaakt wordt door het rubber van de "stamper" Hier zit op mijn machine nogal wat speling in de ring waar deze in valt. Dan kan er water langs lopen en valt het in de prutbak.
Ik heb een nieuwe besteld. Eens zien of die groter is.

Edit: Onvolledig verhaal aangevuld

[ Voor 16% gewijzigd door Djgait op 16-02-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
@Djgait Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Hier gaan zeker anderen wat aan hebben.

En laat vooral weten of die andere O-ring beter presteert. Zij hebben hem ook een keer verwisseld en had er niet eens over nagedacht dat er misschien ook verschillende diktes waren voor voedselveilige O-ringen van deze doorsnede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 562971

Alles even doorgelezen en een paar 'problemen' zijn herkenbaar zoals het doorlopen van een beetje heet water. Die van ons doet dat ook en vaak is het niet meer dan een vingerhoedje. Noodzakelijk anders zou de doorloop verstopt raken met koffie. Opstart-programma dus door laten lopen tot het einde zonder kopje.

Off-topic, maar het aqua-clean filter is niet persé noodzakelijk en het apparaat doet het ook prima zonder.

Sterker nog, het staat aangegeven in de handleiding en ja ik lees handleidingen :)

De AquaClean-herinnering uitschakelen

Als u geen Philips AquaClean-waterfilters meer wilt gebruiken, kunt u altijd de AquaClean-herinneringen uitschakelen (AquaClean-lampje knippert oranje):
  1. Druk op de aan/uit-knop om het apparaat uit te schakelen.
  2. Houd, wanneer het apparaat is uitgeschakeld, het AquaClean-pictogram ingedrukt totdat het lampje in dit pictogram gaat branden. Het startlampje begint te knipperen.
  3. Tik nogmaals op het AquaClean-pictogram om de herinneringen uit te schakelen. Het lampje in het AquaClean-pictogram gaat uit.
  4. Druk op de start/stop-knop om uw keuze te bevestigen.
  5. Druk nogmaals op de aan/uit-knop om het apparaat in te schakelen. De AquaClean-herinneringen zijn nu uitgeschakeld
Nagelang het gebruik spoel ik 1 keer week de zetgroep en ontkalken doe ik met huishoudazijn en dat werkt prima.

Aanbeveling om de ingang van het water reservoir af en toe even uit te zuigen met een (schone) borstel.

'Leuk' topic om elkaar op de hoogte houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Welkom :)
Aanbeveling om de ingang van het water reservoir af en toe even uit te zuigen met een (schone) borstel.
Ik lees in principe ook altijd de handleiding – in ieder geval de delen die me ook maar enigszins zinnig lijken – maar deze heb ik gemist. Wat wordt bedoeld met zuigen met een borstel? O, wacht je bedoelt waarschijnlijk de sleuf waar het waterreservoir in wordt geschoven. Daar komt altijd wel wat koffieprut terecht bij het uitnemen van de brouweenheid. Dat veeg ik inderdaad weg met een half-nat keukenpapiertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

laptopleon schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:16:
Welkom :)

[...]

Ik lees in principe ook altijd de handleiding – in ieder geval de delen die me ook maar enigszins zinnig lijken – maar deze heb ik gemist. Wat wordt bedoeld met zuigen met een borstel? O, wacht je bedoelt waarschijnlijk de sleuf waar het waterreservoir in wordt geschoven. Daar komt altijd wel wat koffieprut terecht bij het uitnemen van de brouweenheid. Dat veeg ik inderdaad weg met een half-nat keukenpapiertje.
Dank je :)

Inderdaad de sleuf en het 'tuitje' aan het einde helemaal onderin, en waar ik niet bij kan komen gebruik ik een tandenstoker. Dit voorkomt ook een rood lampje, mocht de waterbak wel vol zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djgait
We zijn een paar weken verder en met de nieuwe motor zet het apparaat verassend lekkere koffie.
Ik had nog wat problemen om het nulpunt van de maalgraadverzetter te vinden tijdens de- en montage.
Toen ik deze had gevonden kon alles weer goed in elkaar.

De nieuwe rubbers binnen gekregen. Qua dikte en diameter even groot. De groef op de stamper is dus wat aan de ruimte kant. Heb de bestaande ring (onder het mom van: we hebben toch een nieuwe) eens wat opgerekt en schoongemaakt, waarna ik deze aan de binnenzijde voorzien heb van silliconenvet.
Uiteraard een paar lege bakkies laten lopen. Ik heb sindsdien niet echt last meer van water in de prutbak.

Een beetje water uit de slang zodra de machine de koffie begint te stampen is normaal. Je drukt de boel aan, dus moet er ook wat lucht weg en dat kan dus via de koffie tuit. Het water zit daar nog in van de voorspoeling dus ce'st ca.

Ben alleen nog even aan het bomen over de reden waarom de draadjes van de motor rotor (leuk) loskomen.
Ik denk dat deze net wat aan de te dunne kant zijn. Bij de dynamische belasting krijgen sommige wikkelingen wat meer op hun flikker als er een wat steviger boontje tussen zit. Die worden dan warmer en kunnen dan slijten op het zwakste punt; de las.

Iemand anders nog een theorie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
De groef van de stamper is, vermoed ik, bewust heel ruim, omdat er anders waarschijnlijk gemalen koffie onder de ring gaat zitten, waardoor die meer naar buiten komt en gaat klemmen. Nu kan dat makkelijker weg naar de zijkant.
Een beetje water uit de slang zodra de machine de koffie begint te stampen is normaal. Je drukt de boel aan, dus moet er ook wat lucht weg en dat kan dus via de koffie tuit. Het water zit daar nog in van de voorspoeling dus ce'st ca.
Er wordt gespoeld nadat je het apparaat aanzet. Dat spoelwater kan er gewoon vrij uitlopen. Je hoort het vaak ook een beetje 'klokken'. Dit kan in mijn beleving niet anders betekenen dat er dus ook ook lucht achteraan kan komen / bij kan. Een andere aanwijzing dat dit niet nodig is, is dat het lang niet altijd gebeurt.

Toen hij net nieuw was, liep het spoelwater zo goed weg, dat er bij het aanstampen nooit spoelwater meer uit liep.

Nogmaals, dit zijn details hoor, wat mij betreft, maar de vraag komt bij mij dan wel op of er niet iets dicht aan het koeken is. Ik vraag me dan wel af of dit een aanwijzing is van iets wat – als het erger wordt – wél een probleem kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djgait
Heb je al eens het rooster van de stamper gehaald?
Ik heb meerdere bonenmachines gerepareerd en vaak waren veel gaatjes van dit rooster dichtgekoekt. De standaard schoonmaaktabletten helpen niet altijd. Afgezien van de crema veer zit er volgens mij niet meer afsluiting dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Ik heb meteen even gekeken. Alle gaatjes zijn open.

Waar zit / wat is de crema veer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcus!
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-02 19:16
Ik ben sinds november 2020 ook in bezit van de EP1200. Na 1,5 exact het zelfde probleem. Halve kopjes koffie en een volle lekbak.. Ik onderhoud de machine erg grondig. Wekelijks schoonmaken ect..

Apparaat opgestuurd naar E-Care. Ik was niet meer in bezit van de aankoopbon maar een bankafschrift was gelukkig voldoende. Apparaat is binnen 7 werkdagen gerepareerd en voorzien met exact de zelfde onderdelen.

Bij terugkomst valt wel op dat de koffiegrinder een stuk minder / ander geluid maakt, wat mij in eerste instantie zorgen maakte..

Apparaat werkt weer prima. De vraag is nu voor hoe lang? Ik hoop er namelijk nog flink wat jaren mee te kunnen doen, maar het vertrouwen is er niet meer..

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HIJ MAAKT OOK ONTZETTEND VEEL HERRIE BIJ HET MALEN, IS DAAR WAT AAN TE DOEN?!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
Alle apparaten met zo'n maler maken een bak herrie en ook de compressor maakt altijd een hoop lawaai, ook bij espressomachines die niet zelf malen. Al zal er best verschil zijn tussen machines. In principe kan zo'n compressor ook behoorlijk stil zijn, maar die zijn dan een stuk duurder. Tenminste, dat was altijd zo bij compressoren voor airbrushen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcus!
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-02 19:16
Anoniem: 562971 schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:23:
HIJ MAAKT OOK ONTZETTEND VEEL HERRIE BIJ HET MALEN, IS DAAR WAT AAN TE DOEN?!?
Dat deed die van mij ook.. Niet persee storend maar sinds ik mijn apparaat retour heb ontvangen, klinkt de molen meer als het geen bonen meer heeft...

Baart enigzins zorgen.. is iemand anders dit ook opgevallen na reparatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:20
Nu onze koffieautomaat dit weekend de geest heeft gegeven zijn we opzoek naar wat anders.
Ons blik was op de EP2220 gevallen en daarbij ook op dit topic uitgekomen.

Als ik het hele topic zo doorlees zijn er best nog wat aandachtspuntjes.
Is de EP2220 nog steeds een aanrader of zijn er inmiddels nieuwere types waarbij de aandachtpunten zijn verholpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laptopleon
De EP2220 is nog steeds een van de betaalbaarste bonenmachines van een van de meestverkochte merken. Er is geen nieuwere Philips serie of zo. Van andere merken weet ik het niet.

Het probleem is, dat je hier ook nooit achter komt, omdat er door de Consumentenbond etc. altijd alleen met nagelnieuwe machines getest wordt. Niemand houdt een test bij van hoe die machines het na een jaar, drie jaar, vijf jaar nog doen. Hoeveel onderhoud ze nodig hebben. Hoe lang ze mee gaan.

Ook dit topic zegt daar in feite weinig over, omdat het niets zegt over hoeveel mensen er géén reparatie nodig hadden.

Ik durf er ook niets over te zeggen, omdat ik nauwelijks ervaring heb met andere machines. Ik kan alleen zeggen dat hij voor dit geld en zoals het tot nu toe gaat, tot nu toe goed bevalt. Natuurlijk heb ik hem een keer op moeten sturen, maar het is gratis gerepareerd. Het gebeurt bij alle merken dat er een keer een slechte serie van een onderdeel in zit. En als de motor nu goed is, kan hij nog jaren mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 07:33
Marcus! schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:29:
Ik ben sinds november 2020 ook in bezit van de EP1200. Na 1,5 exact het zelfde probleem. Halve kopjes koffie en een volle lekbak.. Ik onderhoud de machine erg grondig. Wekelijks schoonmaken ect..
Heb hetzelfde probleem met de EP2200. Kwam een youtube video tegen:
YouTube: 2020 Philips koffiemachine repareren

Ook mijn rubbertje is na minder dan 1,5 jaar aan gort, dus via Amazon maar een setje besteld (ondanks garantie, hoeft t apparaat niet weg). Dus voor mensen met hetzelfde probleem, grote kans dat slechts dit je probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Bedankt voor de link. Bij mij is de O-ring nog prima, maar het is zeker een aandachtspunt.

Moest wel lachen om het hoge 'dansende banaan gehalte' van de video :)F maar dat doet er niets aan af dat het nuttige en duidelijke informatie is.

Overigens gebruikt de beste man een zwarte O-ring als vervanging, maar fabrikanten / monteurs van keukenmachines zullen altijd O-ringen van voedselveilig materiaal gebruiken voor koffiemachines etc. Deze zijn eenvoudig te herkennen aan de donkerrode kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ha, inderdaad. Om die reden heb ik ook maar een speciale vervangset gepakt. Mijn ring was aan de achterkant kapot overigens in eerste instantie zag ik niks vreemds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Andere praktische tip is: Kijk eens naar een ander merk voedselveilig siliconenvet. Voor de ‘officiële’ tubetjes van Philips etc, met een minuscule hoeveelheid, betaal je al gauw € 15 inclusief verzenden voor 5 gram. Belachelijk duur.

Er zijn gewoon ‘grote’ tubes en spuitbussen te koop van 100, 250 etc gram tegen veel redelijkere prijzen per kilo.

Zelf heb ik ooit een spuitbus voedselveilige siliconenspray (Selden® K422 Silicone Lubricant) gekocht van 400ml (bordeaux-rode spuitbus). Dat was toen nog iets bijzonders, alleen via de groothandel te koop voor bedrijven zoals bakkerijen. Met zo’n bus doe ik al tien jaar en er is nog bijna niks uit, want je hebt bijna niks nodig om je O-ringen vet te houden. Let op: Selden maakt ook niet-voedselveilig siliconenvet, in groene spuitbus.

Verschil is dat je nu, dankzij de populariteit van kookprogramma’s etc, veel makkelijker dit soort spray kunt kopen in allerlei (web)winkels.

[ Voor 8% gewijzigd door laptopleon op 13-06-2022 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scalple
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-11-2022
Handige informatie in dit draadje.

Zelf heb ik nog geen motor problemen mogen ondervinden, maar weet ik wel dat deze molen niet beveiligd is tegen stenen. Hij probeert ze gewoon op te vreten. Een delonghi heeft hier een koppeling voor waardoor het maalwerk stil komt te staan en de motor door kan lopen. (Kenmerkend: Zwaar ratelend geluid)
De brewgroup van een delonghi kun je echter maar voor de helft eruit halen, maar de pads van een delonghi zijn door het design wel consistent.

Wat betreft het morsen van gemalen koffie is mijn ervaring dat een onderbreking van een koffie opdracht dit kan bewerkstelligen, of als er gemalen koffie blijft plakken in de schacht waar je normaal ook de gemalen koffie in doet.
Deze schacht moet regelmatig geschoond worden. Achterkant van een houten lepel is al voldoende.
Ongeveer 2x per maand beslist de machine koffie te zetten terwijl het ook nog aan het malen is. Ik kan hier mee leven, maar veroorzaakt dit ook een zooitje in de brewgroup natuurlijk.

Halve kopjes betekent ook dat de koffie of water in de opvangbak terecht komt.
Met dit type, ik heb ook gaggia en saeco gehad, is het euvel de water toevoer naar de brewgroup. (Dat is dat ventiel/piemeltje wat achter de brewgroup in de machine zit).
Tijdens het koffiezetten schuift het witte gedeelte van de brewgroup (De "BREW UNIT WATER INLET SLEEVE V2 SMR (1)") over dat ventiel en komt daar dus ook druk op te staan. Door lekkage krijg je kalkafzetting die het rubber (bovenste rode) op het ventiel sloopt waardoor je steeds minder koffie krijgt.
Remedie..haal dat witte gedeelte eraf. (1 schroef en een lipje omhoog om het geheel eruit te trekken) Leg deze voor minimaal 24 uur in het azijn. Bestel 009x002 rubberen ring.
Hier durven ze er 6 euro voor te vragen, maar bij ali koop je er 10 voor 80 cent. (ID9mm,CS2mm,OD13mm)

Ook belangrijk is de brewgroup ingevet te houden. Hier heb je speciaal foodgrade vet voor.

Ontvet het koffiemechanisme altijd na het ontkalken. Deze tabletten zijn in bulk het goedkoopst op amazon. 150 voor 15 euro ongeveer. Voor het ontvetten gooi je een tablet in de schacht voor de gemalen koffie. Zet hiermee koffie en trek na een half kopje de stekker eruit. Wacht minimaal 20 minuten en doe de stekker er weer in. Hierna een x maal gemalen koffie zetten zonder iets erin totdat het water schoon is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqcJIhknXe9_Q07dmhu8vOzr2LQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdLWpt58jbAn1HEIaKD10ZkC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbnIsd7Z44Ifq1FXYeTIiRf7HgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1Y2uEV8wLkwFWiLP3PTUX4s.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKrAXWUKH4iE8VChQ4qVihIJtfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BF71al2nfA2PCYk5mhVtHB7h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Scalple op 02-07-2022 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scalple
Treur schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:32:
Nu onze koffieautomaat dit weekend de geest heeft gegeven zijn we opzoek naar wat anders.
Ons blik was op de EP2220 gevallen en daarbij ook op dit topic uitgekomen.

Als ik het hele topic zo doorlees zijn er best nog wat aandachtspuntjes.
Is de EP2220 nog steeds een aanrader of zijn er inmiddels nieuwere types waarbij de aandachtpunten zijn verholpen?
Deze machines zijn ontworpen voor de eenvoud van: productie, gebruik, en reparatie.
De brewgroup is zelf eenvoudig te reinigen wat bij een: jura, krupps, of delonghi niet mogelijk is.
Ze maken lawaai omdat de koffiemolens niet geisoleerd zijn.
De pads worden slapper naarmate er minder koffie wordt gebruikt. Bovenstaande andere merken hebben dat niet.

Als ik nu een nieuwe zou gaan kopen, dan zou ik voor een delonghi gaan. Dit vanwege iets minder lawaai, betere afstelling van de koffie, en ik die dingen van binnen ook ken. Een jura kan ook, maar die moet je laten onderhouden.
Bij een krupps kun je ook niet bij de brewgroup komen.
Voor een leek en minder technisch, maar wel met het vermogen een machine kalk en vetvrij te houden volgens het boekje, is wellicht Mellita geen slechte keuze. Brewgroup a la Philips/Saeco, maar gefabriceerd door jura.

Houd het zo simpel mogelijk. (Koffie, panarello voor opschuimen en heet water). Die andere toeters en bellen met melk zijn altijd onder de maat, en ben je (naar mijn idee) beter en goedkoper uit met een seperate melkopschuimer.

[ Voor 8% gewijzigd door Scalple op 02-07-2022 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
Wat bedoel je met pads bij deze machine? Bij pads denk ik aan die dingen die in een senseo gaan.

Verder kan ik bevestigen dat het belangrijk is om vaak genoeg een reinigingstablet erdoor te halen. Ik heb het vanmorgen weer gedaan na 5 weken, wat een bagger kwam er met het sop mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Eupeodes schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:29:
Verder kan ik bevestigen dat het belangrijk is om vaak genoeg een reinigingstablet erdoor te halen. Ik heb het vanmorgen weer gedaan na 5 weken, wat een bagger kwam er met het sop mee.
Nu je het zegt.. Ik was bij m'n vorige machine (Siemens EQ.5) gewend dat ie zelf een paar keer per jaar met een melding kwam dat het (inderdaad) was voor een spoelbeurt met een oplossing van een reinigingstablet, maar ik kan me niet herinneren dat dat ooit gebeurd is.

Ik hou een logje bij en daar staat in dat ik dat twee jaar geleden voor het eerst (en laatst) gedaan heb. Morgen maar weer eens doen.

Edit: net gedaan. In de handleiding staat dat je het maandelijks moet doen. In mijn geval lijkt me dat lichtelijk overdreven want er kwam nauwelijks meer uit dan zwart water, maar eens in de twee jaar is weer het andere uiterste.

[ Voor 14% gewijzigd door laptopleon op 03-07-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scalple
Eupeodes schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:29:
Wat bedoel je met pads bij deze machine? Bij pads denk ik aan die dingen die in een senseo gaan.

Sorry: ik noem ze pads, anderen puks. Oftewel: de samengeperste koffie.

In philips/saeco/gaggia/melitta wordt het gemaakt in een enkele slagbeweging van de brewgroup. In jura, delonghi, krupps dmv een railsysteem waarbij, ik denk, de weerstand bepaalt wanneer het stopt.
Siemens had voorheen een Saeco group, maar hebben een eigen systeem ontwikkeld. Ik he daar verschillende verhalen over gehoord.

Dat ontvetten is belangrijk zodat de metalen filter in de brewgroup , en uitloop niet dichtslibt met koffievet en prut.
Ik doe dat meestal meteen na het ontkalken zodat het loog het achterbleven zuur neutraliseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Ah, pucks als in lijkt op hockeypucks.

Het dan nog schone, hete water wordt via de perforaties in het metalen plaatje de koffie in geperst. Dus in feite wordt dat metalen plaatje elke keer schoongespoten met heet water, onder flinke druk. Dat zal niet snel vervuilen. Ook de ‘zuiger’ vervuilt niet snel omdat de koffie dan nog loeiheet heet is en onder grote druk staat.

Mijn ervaring is dat het vooral gaat aankoeken waar de druk laag of nul is, met name in de uitloop (en in de lekbak maar die is makkelijk schoon te maken). Weet niet hoe het bij deze Philips-serie is maar bij de EQ.5 was die niet open te maken. Schoonmaken was in feite onmogelijk. Enige wat er op zit, is spoelen met heet water – maar dat helpt vaak niet meer genoeg – of een nieuw onderdeeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scalple
laptopleon schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:46:
Ah, pucks als in lijkt op hockeypucks.

Het dan nog schone, hete water wordt via de perforaties in het metalen plaatje de koffie in geperst. Dus in feite wordt dat metalen plaatje elke keer schoongespoten met heet water, onder flinke druk. Dat zal niet snel vervuilen. Ook de ‘zuiger’ vervuilt niet snel omdat de koffie dan nog loeiheet heet is en onder grote druk staat.

Mijn ervaring is dat het vooral gaat aankoeken waar de druk laag of nul is, met name in de uitloop (en in de lekbak maar die is makkelijk schoon te maken). Weet niet hoe het bij deze Philips-serie is maar bij de EQ.5 was die niet open te maken. Schoonmaken was in feite onmogelijk. Enige wat er op zit, is spoelen met heet water – maar dat helpt vaak niet meer genoeg – of een nieuw onderdeeltje.
Eh.. ja en nee. De brewgroup van de philips kun je helemaal ontmantelen. De metalen zeef is als plaatje eraf te schroeven. Indien je niet ontvet, zul je zien dat daarachter zich veel ophoopt en het filter doet verstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rindell
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-05-2023
Bij storing met drie rode lampjes en na de reset volgens philips nog steeds geen resultaat en je zit buiten je garantie periode probeer het volgende eens: mogelijke spam geen 100 procent garantie maar bij heeft het gewerkt scheelt € 95,- reparatie kosten.

[ Voor 18% gewijzigd door Standeman op 18-07-2022 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-06 10:14

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

rindell schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:46:
Bij storing met drie rode lampjes en na de reset volgens philips nog steeds geen resultaat en je zit buiten je garantie periode probeer het volgende eens: *knip* geen 100 procent garantie maar bij heeft het gewerkt scheelt € 95,- reparatie kosten.
Volgens mij heb je een verkeerde video geplaatst

[ Voor 13% gewijzigd door Standeman op 18-07-2022 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 13:14
Scalple schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:29:
[...]

Houd het zo simpel mogelijk. (Koffie, panarello voor opschuimen en heet water). Die andere toeters en bellen met melk zijn altijd onder de maat, en ben je (naar mijn idee) beter en goedkoper uit met een seperate melkopschuimer.
Snap jouw punt maar Ik wil graag opmerken dat het Lattego systeem bijzonder goed werkt en wat mij betreft de meerprijs wel rechtvaardigt. Cappuccino in een hand omdraai en daarna alles in de vaatwasser.

• mrhp
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-06 12:31
Na tijden filterkoffie te hebben gedronken, werd ik toch wel jaloers op de mooie bogenmachine die bij mijn ouders in de keuken stond. Daarmee begon mijn zoektocht naar een mooie volautomaat en kwam uiteraard uit op de Philips 2200 serie en daarmee op dit topic. Ondanks de vele problemen die hier besproken worden, heb ik wel besloten om er een aan te schaffen. Zoals eerder werd aangegeven, worden deze dingen veel verkocht en krijg je daarmee ook meer mensen met problemen. Waarschijnlijk zijn er ook heel veel mensen zonder problemen.

Zonet heb ik op de 22240/40 besteld voor €269. Ik heb de DeLonghi Magnifica S ook overwogen, maar gezien het feit dat deze >10 jaar op de markt is, koos ik toch voor de recentere Philips, ondanks dat de reviews van de zeer DeLonghi positief zijn. Misschien niet heel rationeel, maar een recenter uitgebracht apparaat vind ik toch een fijner idee, ook met het oog op onderdelen/support voor een apparaat wat toch jaren mee moet gaan.

Hierbij een vraag en de reden waarom ik reageer: de 2240/40 is in principe hetzelfde apparaat, maar het typenummer is toch anders (komt door de kleur?). Ik heb gehoord in YouTube reviews van 'Coffeeness' dat bij andere merken (in dit geval was het Krups) wel eens wat 'upgrades' komen aan de binnenkant, bijvoorbeeld vanwege problemen met een bepaald onderdeel. Het typenummer was dan niet gewijzigd (of een enkel cijfertje) en het is verder praktisch hetzelfde apparaat. Zou het kunnen dat dit apparaat ook verbeteringen heeft gehad naar aanleiding van 'veelvoorkomende' problemen?

[ Voor 3% gewijzigd door mrhp op 28-09-2022 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
mrhp schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:18:
Hierbij een vraag en de reden waarom ik reageer: de 2240/40 is in principe hetzelfde apparaat, maar het typenummer is toch anders (komt door de kleur?). Ik heb gehoord in YouTube reviews van 'Coffeeness' dat bij andere merken (in dit geval was het Krups) wel eens wat 'upgrades' komen aan de binnenkant, bijvoorbeeld vanwege problemen met een bepaald onderdeel. Het typenummer was dan niet gewijzigd (of een enkel cijfertje) en het is verder praktisch hetzelfde apparaat. Zou het kunnen dat dit apparaat ook verbeteringen heeft gehad naar aanleiding van 'veelvoorkomende' problemen?
Ik werk natuurlijk ook niet bij Philips, maar heb ooit bij reclamebureau's en andere grafische bedrijven gewerkt aan o.a. het drukklaar maken van de Europese Philips catalogi voor consumenten.

Toen was het inderdaad zo, dat precies dezelfde tv bijvoorbeeld een ander laatste cijfer kreeg in de type-aanduiding, alleen maar omdat er bijvoorbeeld een afstandsbediening bij zat met opdruk in een andere taal. Ik verzin dit nu ter plekke maar ik bedoel maar te zeggen dat het zowel iets lulligs kan zijn, als ook iets significants.

Bij de 2200-serie is het verschil tussen de EP2220/10 en de EP2224/10 schrijft de Consumentenbond: Kleur en materiaal, de EP223* uit de 2200 serie lijkt hierop maar heeft een andere melkunit (geintegreerde melkkan)

Wat opvalt bij de onderkant van de markt, is dat het heel scherp is qua prijs / kwaliteit. Fabrikanten verdienen verhoudingsgewijs niet zo veel aan deze apparaten. Daarom proberen ze – net zoals bij printers – nog wat te verdienen aan relatief prijzige onderhoudsmiddelen zoals een tubetje siliconenvet va € 8 per 5 ml. exclusief verzendkosten of nog liever: Een onderhouds-abonnement waarbij een monteur aan huis komt.

Maar lang verhaal kort: Het kan dus inderdaad allebei: Een verschil in typenummer kan alleen op de kleur slaan, op een ander model opschuimer, maar andersom kan een machine met precies hetzelfde typenummer ook een (iets) andere maler hebben. Wel kun je er in dat geval van uit gaan dat die malers onderling uitwisselbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
OK, ik ben er achter waarom de koffie gemorst wordt.

• Markmike
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-11-2022
Hallo Allemaal dit is een assemblage-fout met groetjes uit Roemenië.

Heb mijn machine rustig uit-elkaar gehaald (Model EP1220) en geconstateerd dat "KOFFIE UITLOOP" bekertje (dit zorgt voor doorvoer van gemalen koffie naar zetgroep) verkeerd op maalsysteem is gezet, de zijkant van de "schuifsleuf" was er afgefreesd en van 1 kant "opgehaakt".

Heb zelf maalsysteem rustig gedemonteerd en nieuw koffie-uitloopje (€ 8,95 op PARTS NL) gemonteerd zoals dat moet namelijk van bovenaf op systeem schuiven zodat deze perfect afsluit.

Zie foto's.

Gevolgen:

1. Koffie door hele machine
2. Te weinig gemalen koffie in zetgroep
3. Maalstoring
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rku3PnYZZWOS1AJw2Q2BZXzHALA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gfweCPwv8wytzymPKmID6sRr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OE1q6-hhuFXxUBefomGVpHB4jM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JCcF8Afwcj5VQQl0RKUkl8tB.jpg?f=user_large

• laptopleon
Bedankt voor het melden!

Alleen vraag ik me af of dit wel hetzelfde is bij de 2200-serie. Ik kan het niet vergelijken omdat ik geen 1200 model in de buurt heb, maar misschien kun jij er iets over zeggen aan de hand van deze foto van een 2220:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrZGAzwpX4yJpsE2B4gmfsh2MLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScO6DheT71uJm454yUU4brbf.jpg?f=fotoalbum_large

Het pijpje-met-witte-rand lijkt op de opvangbeker uit je foto's. Maar ik begrijp niet hoe de koffie er naast kan gaan in de 2220, want de rest van het plafond is dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesnik
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-02-2023
[quote]Marcus! schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:29:

Apparaat opgestuurd naar E-Care. Ik was niet meer in bezit van de aankoopbon maar een bankafschrift was gelukkig voldoende. Apparaat is binnen 7 werkdagen gerepareerd en voorzien met exact de zelfde onderdelen.

Bij terugkomst valt wel op dat de koffiegrinder een stuk minder / ander geluid maakt, wat mij in eerste instantie zorgen maakte..

Apparaat werkt weer prima. De vraag is nu voor hoe lang? Ik hoop er namelijk nog flink wat jaren mee te kunnen doen, maar het vertrouwen is er niet meer..

Ben benieuwd!
[/quot

Even een vraag , was dit onder garantie verholpen? Bij mij waren de o ringen helemaal versleten deze heb ik vervangen, maar helaas geen resultaat en inderdaad bij mij ook koffie in de lekbak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThevW
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Wij hebben het probleem dat er gemalen koffie van onderuit in het bakje geduwd wordt waar bijvoorbeeld de caffeine vrije koffie in gedaan kan worden. Is dit probleem bekend en is hier een oplossing voor? Ook maakt de machine een raar geluid, alsof er lucht in het pompje zit....
Ik hoor graag of iemand van jullie dezelfde ervaring heeft.
Vriendelijke groet, Theo van Wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
ThevW schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 05:31:
Wij hebben het probleem dat er gemalen koffie van onderuit in het bakje geduwd wordt waar bijvoorbeeld de caffeine vrije koffie in gedaan kan worden. Is dit probleem bekend en is hier een oplossing voor?
Hallo Theo, er is niet echt een 'bakje', het is meer een mini-stortpijpje met een dekseltje.

Halvewege de pijp naar beneden zit de uitgang van de koffiemolen. Omdat er heet water in het binnenwerk gebruikt wordt, stijgt er vaak warme, vochtige lucht door de pijp omhoog, vooral bij meerdere kopjes. Een deel van dat vocht condenseert tegen de wand. Daar blijft dan weer het fijnste 'stof' van de gemalen koffie van het tweede kopje aan hangen.

Is er eenmaal een 'ruw randje', dan kan daar bij elke maalbeurt een nieuw laagje koffie aan blijven hangen. Dit kan zodanig opbouwen, dat heel de pijp dicht gaat zitten.

Daarom staat er ook in de gebruiksaanwijzing dat je deze doorgang mee moet nemen bij het regelmatig schoonmaken :)

Ik denk dat je dat misschien bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Wesnik schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:38:
Even een vraag , was dit onder garantie verholpen? Bij mij waren de o ringen helemaal versleten deze heb ik vervangen, maar helaas geen resultaat en inderdaad bij mij ook koffie in de lekbak
Bij mij deed ie gewoon niks meer, alleen knipperen de lampjes, weet niet of het hetzelfde was als bij als bij @Marcus! maar in het reparatie-rapport van e-care staat "Onderdelen vervangen volgens specificatie." en daarbij zit een onderdelenlijst:

Dus ja, koffiemolenmotor is duidelijk, 3 is een Afbeeldingslocatie: https://rounded.com/images/thumbnails/350/350/detailed/72/philips-saeco-minuto-hd8763-hd8763-01-hd8763-11-hd8763-19-hd8763-31-water-inlet-for-brew-unit-incl.-o-ring-996530009825.jpg om water in de brouw-eenheid te krijgen. 2 is wat daar in valt Afbeeldingslocatie: https://cdn.fixpart.net/308304483/f6ae32a1786d1a825f47aeedf912c86d.jpg maar wat 4 is blijft een mysterie, kan ook gewoon code zijn voor 'we rekenen € x omdat we onderdelen uit het magazijn hebben moeten halen / monteren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seijs7
  • Laatst online: 05-01-2023
GENETX schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:48:
[...]

Heb hetzelfde probleem met de EP2200. Kwam een youtube video tegen:
YouTube: 2020 Philips koffiemachine repareren

Ook mijn rubbertje is na minder dan 1,5 jaar aan gort, dus via Amazon maar een setje besteld (ondanks garantie, hoeft t apparaat niet weg). Dus voor mensen met hetzelfde probleem, grote kans dat slechts dit je probleem is.
Hallo,
Dank voor de tip.
Waar kan ik nog meer zon rubbertje bestellen? Heb je een typenr of iets dergelijks
Gr
Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Seijs7 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:46:
[...]

Hallo,
Dank voor de tip.
Waar kan ik nog meer zon rubbertje bestellen? Heb je een typenr of iets dergelijks
Gr
Frank
Ik heb deze gehaald destijds: https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seijs7
  • Laatst online: 05-01-2023
Ok, dank je wel.
Goede jaarwisseling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_Lee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-03 12:53
Treurig, dit topic. Zoveel herkenbare problemen/eigenschappen met dit apparaat.
Dat de aanschafprijs een stuk lager is dan concurrenten, betekent niet zo zeer dat het apparaat na 2 jaar kapot mag gaan. De koffie smaakt overigens goed en wat betreft de 'kleine kinderziektes' zoals spoelwater wat eerst nog even snel doorkomt en het vervuilen van het apparaat, daar zijn we aan gewend en leven we mee. Wat betreft het vuil: Gewoon vaker schoonmaken.

De onze is nu 2,5 jaar en sinds kort problemen met de maler. Garantie is voorbij, want meer dan 2 jaar. Dus kan zelf aan de slag gaan.

Iemand tips welke onderdelen exact te vervangen, behalve de motor zelf?

Daarnaast wordt er gesproken over V3.1, V3.2 en ook motoren zonder versie-nummer. Iemand een idee welke je dan het beste kan hebben?

[ Voor 34% gewijzigd door R_Lee op 02-01-2023 14:39 . Reden: Aanvulling versie motoren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepuma2012
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-08-2024
Onze 2200 is ook kapot, ongeveer 2 jaar oud denk ik. drie lampjes knipperen en doet niets meer.

nooit blij met dit apparaat geweest, vaak ging teveel water niet in de mok maar in de lekbak. Heel veel lawaai tijdens het zetten.

Het vervelendste was nog het schoonmaken. Overal plastic hoekjes en ribbels waar je slecht bij kan.
De rubbers steeds invetten hielp dan wel tegen het waterverlies, maar niet lang. Vond het een onding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R_Lee
Update: Motor vervangen en hij doet het weer! Apparaat is gelijk ook veeeel stiller. Vermoed dat speling op de motor voor veel herrie zorgde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
R_Lee schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:06:
Update: Motor vervangen en hij doet het weer!
Mooi! En interessant: Welke type heb je precies gekocht, waar en wat koste het, als ik vragen mag? En hoe wist je hoe te monteren, een youtube-video gevonden of zaten er instructies bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emphast
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-06 07:10
Bij ons was het reinigen met zo'n tabletjes uiteindelijk de oplossing :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Marcus! schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:29:

Ben benieuwd!
Waarschijnlijk weer 1.5 jaar. De binnenkant ziet er zo op het oog exact hetzelfde uit als de Philips-Seaco xsmall die ik ooit had, en die ging ook om de 1.5 jaar kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R_Lee
laptopleon schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 00:54:
[...]

Mooi! En interessant: Welke type heb je precies gekocht, waar en wat koste het, als ik vragen mag? En hoe wist je hoe te monteren, een youtube-video gevonden of zaten er instructies bij?
De motor was Saeco Motor Maalwerkmotor V3.1 IME 230V van PartsNL.
Met wat boeren verstand is het bijna plug and play.

1. Eerst even alle koffiebonen uit het reservoir halen.
2. Bij de maler (de ronde schijf) zit in het midden een torx schroef. Deze er uit draaien. De ronde schijf komt dan uit de maler.
3. De 3 torx-schroeven van het reservoir zelf af schroeven.
4. Je ziet nu de motor met het maalwerk. Deze kan je er af halen. Even voorzichtig met plus- en min kabel. Door de ieniemieinie lipjes op de stekkertjes in te knijpen, kun je ze er af schuiven.

Je zal zien dat er een witte rubberen ring los komt en de zwarte 'trechter' voor de gemalen bonen. Deze kun je nu schoonmaken. Bij mij plakten ze enorm, goed schrobben met afwasmiddel maakte ze bijna als nieuw.

Demonteer het maalwerk van de motor met 4 schroeven aan de onderkant.

5. Voor montage: Doe alles vice versa.

Dat is het eigenlijk. En met wat boeren verstand kom je een heel eind. Zorg er voor dat je torx-bitje via een relatief lange en dunne hals zit, anders komt je schroefdraaier niet diep genoeg om de ronde schijf van de maler los te halen.

Op youtube zullen vast ook filmpjes staan, echter heb ik deze niet bekeken.

aanvulling: Let even op op welke stand de maalgraad staat. Als je namelijk de bovenkant van het reservoir er af neemt, zit de knop om de maalgraad in te stellen los. Als je de bovenkant dan terugduwt, moet je er wel even op letten dat je knop in de goede positie staat. Anders komt de daadwerkelijke maalgraad niet meer overeen met de knop (been there.. :+ )

[ Voor 16% gewijzigd door R_Lee op 16-01-2023 12:56 . Reden: Aanvulling maalgraadstand ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveline
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-01-2023
De hele discussie doorgelezen. Heel veel klachten over water dat lekt. Daar hebben wij dus ook last van, onder de koffiemachine ligt er na ieder kopje een plas water. Dit is schoon water, er komt ook minder koffie in het kopje. Van alles geprobeerd maar niets helpt.
Ik heb nu het water reservoir gehaald en het tuitje naar de machine doorgeprikt maar of dat de oplossing is??

Heeft iemand nog een gouden tip want anders ga ik echt op zoek naar een andere koffiemachine.

Deze is bijna 2 jaar oud en dat vind ik echt slecht dat hij nu al zo veel problemen geeft (we hebben hem vaker opgestuurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
Ik heb sinds enige tijd de foutmelding "Plaats lekbak en koffiedikzak" op de "grote broer" van de EP2220. De bakken zitten er uiteraard gewoon in. Alleen als ik stevig tegen het afdekkapje druk gaat de machine verder. Iemand dit probleem wel eens voorbij zien komen?

[ Voor 42% gewijzigd door laredo op 29-01-2023 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Welk model hebben we het precies over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
laptopleon schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:18:
[...]

Welk model hebben we het precies over?
Sorry EP5441/50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djgait
Schoon water onder de machine betekent water dat niet op de juiste plekken uit het systeem komt. Het traject voor je zetgroep eens nazien. Misschien ideetje; Zetgroep eruit. Schoon en droog maken. Daarna zetgroep erin en koffie zetten. Daarna de zetgroep er weer uit. Misschien zie je dan waar het water eruit komt. Kan mij voorstellen dat een overdruk ventiel triggert zodra het water niet fatsoenlijk door het systeem kan, maar dan zal een goede ontwerper t water toch in de bak laten lopen.

Wat denkwerk over de motor. Ik vond dat de koolborstels op een nogal slechte manier contact maakten (zoek mijn post maar even op). Slecht contact = meer weerstand en dus meer stroom nodig = meer warmte? Wellicht dat daarom de draden losgaan? Kan ook zijn dat er een te hoge stroom loopt voor het contactpunt van de draden aan de rotor.

Affijn, Mijn machine heb ik weggedaan. Draait trouwens nog steeds met de vervangende motor. Inmiddels een Melitta avontuur aangegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laredo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_Lee
R_Lee schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:52:
[...]

De motor was Saeco Motor Maalwerkmotor V3.1 IME 230V van...einde quote
Inmiddels een maand verder en veelvuldig gebruik gemaakt van het apparaat door mijn gezin incl. bezoek. Tot nu toe geen enkel probleem meer ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
Hier net de machine retour ontvangen van reparatie. De volgende artikelen zijn vervangen:

1. SS/BA-BLK UPP.CASING COVER OMP (1)
2. PARTS OF WATER HEATER FOR SAEC PIN FOR BOILER OMN ASSY V (1)
3. Manicotto for zetgroep (1)

Zegt iemand dit iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
@laredo Zegt mij niets.

@R_Lee Ik zag toevallig een instructie video over het vervangen van de motor. Heb de link toegevoegd aan het openingsbericht van dit draadje. De man praat wat theatraal maar de instructies zijn van hoge kwaliteit. Blijkt dat de motoren van dit soort koffiemachines (zoals ook de EQ.5 die ik hiervoor had) wel eens kapot gaan op de koperen draden van de rotor. Heeft hij een apart videootje over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R_Lee
Djgait schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:52:
Schoon water onder de machine betekent water dat niet op de juiste plekken uit het systeem komt.
Na mijn bonenmaler-avontuur had ik enkele weken later het bovenstaande.
Hierop de achterkant van de machine opengemaakt. Hier tref je dan links onder de pomp, in het midden de flowmeter en rechts de thermostaat boiler aan.

De thermostaat boiler wordt onder druk van water voorzien via de oranje drukslang. Na een klein zoektochtje was het duidelijk dat er vanaf de koppeling sporen zichtbaar waren.

Deze tijdelijk vervangen voor een aantal ty-wraps. Tot nu toe is de lekkage weggebleven, dus binnenkort deze ty-wraps vervangen voor een degelijke metalen slangklem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaAJn8dz4xOn2GuB4EdiCIxWOV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3wYeph6e9VZ8yjVBjrKiV82.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Po6KR1vn9lNmUp8wY6M0CUnW9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVENw0H6vdwQpqBC2rDitOiM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zx5VaZ60rAC-yaB477wP-rxlhPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQkhRQ09IEHXP2poKdPFFUZM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4tE0ias9VvW3AsZyqeL89E0aVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcYS8pDXiR9YAANhgmlQSbAT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSqs7G_rKicX7GNf5EeCt5BSV4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8XNb5DmTkOMUPdggx9S8AGW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door R_Lee op 08-03-2023 12:23 . Reden: Thermostaat vevangen door boiler. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
@R_Lee Bedankt voor het nemen en plaatsen van de foto's en uitleg. Ik heb je post een linkje gegeven vanaf de openingspost, dan hoeven mensen niet alles door te spitten om er te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-06 19:56

Standeman

Prutser 1e klasse

titelfix

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnVer
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-04-2023
In november 2022 een EP2220 aangeschaft. Sinds paar weken steeds de 3 rode lampjes.
Bij dit forum terecht gekomen en denk aan terugsturen.
Vorige week de stekker omgedraaid, sindsdien geen rode lampjes meer.
Gisteren de stekker weer in oude positie, hoppa weer 3 rode lampjes.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
@JohnVer Deze kende ik nog niet. Voor alle duidelijkheid: Je bedoelt gewoon de 230 V stekker die je in de wandcontactdoos steekt? En je hebt met andere apparaten nooit verschil gemerkt? Ik heb wel eens eens een usb-lader gehad die daar gevoelig voor leek te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnVer
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-04-2023
Dit is uiteraard lachwekkend. Ze hebben 10cent bespaard op de electronica waardoor dit kan. Ben nieuwsgierig of er nu meer van reacties met deze stekkertruc komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Als dit inderdaad aan het ontwerp van het apparaat ligt, zouden gebruikers hier toch massaal last van moeten hebben?

Ik heb voor de grap even getest met de mijne, maar daarbij maakt het niet uit hoe de stekker in het stopcontact zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski76
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-02 10:50

Robinski76

The one and only

Beste Tweakers,

Sinds een paar dagen behoorlijke lekkage van mijn Ep3246/70.
Uiteraard 2,5 jaar oud dus geen garantie meer.
Door dit draadje werd ik op het spoor gezet van de slangklem, die was het helaas niet.
Gelukkig wel gezien wat het dan wel is, ik heb alleen geen idee hoe dat dingetje heet.
Het gaat om het geel omcirkelde dingetje.
Wie kan mij helpen want nu zoeken naar het artikel bij een partsnl winkel of zoiets heeft nauwelijks zin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksioowXcvLG1-NBR4HzM_Fj1r-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RvmTQ53OlUCFuWCPN3XHS3Pp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Robinski76 op 30-03-2023 12:06 ]

AMD PhenomII 955 BE (AM3), Gigabyte Mobo met GPU, 4GB, Nec 4550A DVD+/-R, GlobalWin YCC-61F1 ALU ServerCase, OCZ Modstream 520W, Dell SP2309W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 15:49
@Robinski76
Weet je zeker dat hij daar op lekt? Bij de post van @R_Lee lekt hij juist op de aansluiting van de rode (water)slang :).
edit:
Oeps, ik heb je post niet goed gelezen. My bad!

Ik denk dat daar een O-ring in zit, kun je die misschien vervangen? Of is het plastic echt stuk.

[ Voor 27% gewijzigd door Puch-Maxi op 30-03-2023 13:04 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Robinski76 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:04:
Beste Tweakers,

Sinds een paar dagen behoorlijke lekkage van mijn Ep3246/70.
Uiteraard 2,5 jaar oud dus geen garantie meer.
Door dit draadje werd ik op het spoor gezet van de slangklem, die was het helaas niet.
Gelukkig wel gezien wat het dan wel is, ik heb alleen geen idee hoe dat dingetje heet.
Het gaat om het geel omcirkelde dingetje.
Wie kan mij helpen want nu zoeken naar het artikel bij een partsnl winkel of zoiets heeft nauwelijks zin.

[Afbeelding]
Dat creme witte ding is volgens mij de slangkoppeling van het thermoblock, de inlet connector.

Dit ding dus: https://www.partsnl.nl/ko...ppeling-koffiezetapparaat (Ik ben absoluut geen expert, dus check even of dit daadwerkelijk het juiste onderdeel is..).

Check wel even of dit onderdeel daadwerkelijk zelf lekt, of toch mogelijk intern het slangetje, klem en/of een o-ring. Kan me moeilijk voorstellen dat de slangkoppeling zelf lekt. Is gewoon een dom stuk plastic.

[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 30-03-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski76
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-02 10:50

Robinski76

The one and only

Puch-Maxi schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:00:
@Robinski76
Weet je zeker dat hij daar op lekt? Bij de post van @R_Lee lekt hij juist op de aansluiting van de rode (water)slang :).
edit:
Oeps, ik heb je post niet goed gelezen. My bad!

Ik denk dat daar een O-ring in zit, kun je die misschien vervangen? Of is het plastic echt stuk.
Het spuit uit het midden van dat witte ding. Langs de perslijn om het zo te zeggen.

AMD PhenomII 955 BE (AM3), Gigabyte Mobo met GPU, 4GB, Nec 4550A DVD+/-R, GlobalWin YCC-61F1 ALU ServerCase, OCZ Modstream 520W, Dell SP2309W

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste