• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:26
TepelStreeltje schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:09:
Hi luitjes, hier sinds vandaag ook problemen met de koffie automaat...
Pomp gaat wel draaien, maar komt geen water verder. Weet niet zeker of het dan dus aan de pomp ligt of aan iets anders verder op in de lijn. Heb de achterkant er af gehaald, pomp trilt, beweegt, maar dus geen water. Malen werkt zonder problemen.

Moet bekennen dat het ontkalken en standaard onderhoud niet altijd netjes gedaan wordt. Denk dat we sowieso keer de O-ringen (preventief) moeten gaan vervangen.

Hebben jullie een idee waar het aan zou kunnen liggen, of waar/hoe ik verder kan kijken voor verdere probleemoplossing?

Wordt er wel water uit je waterreservoir gehaald? Zo ja, dan zou ik eens kijken of het linea recta in je opvangbak wordt gedumpt. Dan is het vervangen van de o-ringen waarschijnlijk de oplossing. Als er geen water uit je waterreservoir wordt gehaald is het toch de pomp waarschijnlijk. Krijg je een foutmelding tijdens het aanzetten/zetten van koffie?

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:30

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

lolgast schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:07:
[...]

Wordt er wel water uit je waterreservoir gehaald? Zo ja, dan zou ik eens kijken of het linea recta in je opvangbak wordt gedumpt. Dan is het vervangen van de o-ringen waarschijnlijk de oplossing. Als er geen water uit je waterreservoir wordt gehaald is het toch de pomp waarschijnlijk. Krijg je een foutmelding tijdens het aanzetten/zetten van koffie?
Geen foutmelding, pompt helemaal niets...
Was eigenlijk van plan sowieso ff de O-ringen te doen. Ding draait al 5+ jaar, dus paar dingen vervangen is wel slim denk ik.
Wat is witte ronde dingetje rechts achter de pomp trouwens? (ff nieuwsgierig ;P )

Battle.net Spud#2543

• lolgast
TepelStreeltje schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:29:
[...]

Geen foutmelding, pompt helemaal niets...
Was eigenlijk van plan sowieso ff de O-ringen te doen. Ding draait al 5+ jaar, dus paar dingen vervangen is wel slim denk ik.
Wat is witte ronde dingetje rechts achter de pomp trouwens? (ff nieuwsgierig ;P )
Dat is de flowmeter.

Als hij geen water uit het waterreservoir haalt zou ik verwachten dat er geen vacuum is. Maar dan verwacht ik ook een foutmelding :+

• QuantumWalrus
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08-12 21:00
We weten allemaal hoeveel herrie de pomp in deze machine maakt. Heeft toevallig iemand al eens geprobeerd om deze te vervangen door een type pomp die stiller is?
De grinder maakt uiteraard ook enorm veel lawaai, maar het zou toch al aangenamer zijn met een stille pomp.

[ Voor 25% gewijzigd door QuantumWalrus op 16-11-2025 16:20 ]

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

lolgast schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:30:
[...]

Dat is de flowmeter.

Als hij geen water uit het waterreservoir haalt zou ik verwachten dat er geen vacuum is. Maar dan verwacht ik ook een foutmelding :+
moet ik hem langer (een poging doen /) laten pompen?? want kap hem nu af als het me te lang duurt.
Als er geen vacuum is, zou dan alleen O-ringen vervangen de oplossing zijn?

Battle.net Spud#2543

• QuantumWalrus
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08-12 21:00
Kan je niet ergens na de pomp een leiding los maken? Bijvoorbeeld bij de boiler. Gewoon om te zien als de pomp wel werkt.

• hoipimniet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-12 07:44
Ik heb iets wat heel erg op het probleem van @TepelStreeltje lijkt. Apparaat gaat aan, hij probeert te pompen, maar je hoort al dat er iets mis is - alsof hij geen water kan aanzuigen ofzo. Ik heb gecontroleerd of de aanvoerbuis verstopt zit (door 'm los te halen en eraan te zuigen, maar dat was niet eens nodig - er liep gewoon water uit). Heb de pomp al vervangen. Werkt allemaal niet. Iemand enig idee?

Hier een filmpje: https://i.imgur.com/2Jzw32w.mp4

in de laatste paar seconden zie je een aantal belletjes in het buisje, daaraan kun je zien hoe langzaam het water zich voortbeweegt...

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Pompje net ff los getest, in de test mode, hij zuigt wel wat water aan, maar stopt binnen een seconde. Ligt dit aan de test mode? Kan het achter elkaar blijven doen, maar hij blijft niet bij stop doen. Klopt dat icm de test mode?

Battle.net Spud#2543

• Frie2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-12 19:16
Ik heb mijn EP3221 vervangen door een Jura E6.

De bouwkwaliteit van de kast van de E6 is degelijker maar de lekbak en opvangbak zijn fragieler.
Het ding is wel 2x duur maar is dat geld wel waard.

Er zijn veel meer instelmogelijkheden en cappuccino maken gaat veel gemakkelijker.

Groot pluspunt: hij maakt de helft minder lawaai met malen, scheelt echt heel veel.

En 'last but not least', het belangrijkste: de koffie die er uit komt is beduidend lekkerder imo.
Ik was eigenlijk nooit echt tevreden met de koffiesmaak die de Philips gaf. 4,5 jaar heb ik hem gebruikt, meer dan 25 bonensoorten gehad.
In de horeca en bij mijn zoon met een piston machine vond ik de koffie bijna altijd lekkerder.

De Philips is op een waterlekkage 3,5 maand na aanschaf (garantie) probleemloos geweest. Wel altijd goed schoongehouden en gesmeerd e.d. En kalkfilter trouw bijtijds vervangen.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:46
Ik heb gister onderhoud gedaan op mijn EP2220 en de o ringen vervangen. Nu merk ik dat er bij het spoelen (als je de machine aanzet) opeens geen water meer uit de voorkant van de machine komt, maar dit in de lekbak terecht komt. Het is ook 'nat' buiten de zet groep aan de binnenkant van de machine. Naar waar kan ik dan het beste kijken? Er is duidelijk iets mis gegaan met het vervangen van de ringen. De waterinlaat?

Ik kan nog wel een bak koffie zetten en dan komt er gewoon koffie uit de voorkant en deze smaakt ook goed.

• lolgast
@Bartske Het eerste waar ik aan denk, zeker als het je eerste keer is:
De kleine o-ringen van het drukventiel niet uit de ingang verwijderd en waardoor ze nu niet goed afsluiten? Er horen 2 hele kleine o-ringen op het kleine staafje van het drukventiel te zitten
Afbeeldingslocatie: https://cdn.fixpart.net/308304483/c20815f2d7b361dc7650eb99c72df973.jpg

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:44

arnova

weet veel, maar niet alles

lolgast schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:14:
De kleine o-ringen van het drukventiel niet uit de ingang verwijderd en waardoor ze nu niet goed afsluiten? Er horen 2 hele kleine o-ringen op het kleine staafje van het drukventiel te zitten
[Afbeelding]
Ik denk dat ik dit probleem ook heb. Destijds alle o-ringen vervangen (dacht ik) maar deze heb ik niet gedaan (hield ook o-ringen over van de kit die ik besteld had). Hoe demonteer dit ventiel? 2 schroeven losdraaien en er dan gewoon uittrekken?

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:46
lolgast schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:14:
[Afbeelding]
Dank, ik had alleen de twee rechter ringen vervangen. Ik heb deze nog even een keer heen en weer gewiebeld en goed ingevet. Nu lijkt hi weer goed door te lopen.

• Riczun
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-12 23:47
Vanavond na een tweede bakje koffie ging de koffiemaler 1 seconde aan en daarna stilte.. en stonden alle 3 de pictogrammen te knipperen.

Gaat om het model Philips EP2221/40.
We hebben geprobeerd alle bonen eruit te halen, dmv stofzuiger schoonmaken, iets minder grof te zetten en weer beetje nieuwe bonen erin, maar helaas blijft de maler maar stoppen.

Hebben jullie een idee wat een vervolgstap zou kunnen zijn voordat we het hele apparaat uit elkaar hebben liggen? Bedankt alvast!

• lolgast
@Riczun Ik denk dat de oplossing hier staat. Even een kwartslagje draaien. 3 omwentelingen mag ook, je maakt niets kapot door daar met de hand aan te draaien. Om een of andere reden (slecht ontwerp lijkt me de beste gok als reden) lijkt de motor soms precies in een positie te komen waarbij er geen contact gemaakt kan worden.
lolgast schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:02:
@einz Dat heb ik nog nooit gezien. Als je de motor los hebt zit aan de achterkant dat zilveren 'pieletje'. Als je daar met je hand aan draait moeten zowel de maalstenen als die wokkel draaien (heel langzaam). Als 1 van die 2 niet draaien denk ik dat er intern iets los/afgebroken is...

[ Voor 6% gewijzigd door lolgast op 27-11-2025 21:38 ]

• kevig
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-12 15:37
Een makkelijke manier om te resetten bij storingen, vast zitten van de brouweenheid en terugplaatsen brouweenheid.

Storing, onderste lampje brand, je hoort de motor even heen en terug draaien:
1. zet de machine uit
2. zet de machine aan en trek de lekbak uit voordat de motor aan de terug beweging begint.
3. zet de machine weer uit, plaats de lekbak terug.
4. zet de machine weer aan en het motortje zal de beweging afmaken en de storing is voorbij.

De brouweenheid blijft vastzitten terwijl de pijltjes wel precies tegenover elkaar zitten:
bovenop de brouweenheid zit een vierkant blokje wat een klein beetje draait bij het plaatsen en verwijderen.
Druk aan de rechterzijde tegen dit blokje terwijl je de brouweenheid verwijdert.

De brouweenheid is niet terug te plaatsen, de pijltjes staan precies goed:
1. zet de machine uit, haal de stekker uit het apparaat en wacht tenminste 1 minuut
2. plaats de brouweenheid tegen zijn ligplaats met lichte druk.
3. zet de machine aan, de motor zal nu een volledige omdraaiing maken, blijf lichte druk uitoefenen.
4. zodra de motor juist voor de brouweenheid staat zal de brouweenheid op zijn plaats klikken

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Wegens gebrek aan geduld (bij de eigenaaresse van de koffieautomaat) hebben wij nu een Delonghi in huis. Drink zelf geen koffie dus geen idee hoe veel beter/slechter de koffie nus maakt :P

Mocht er nog een knutselaar zin hebben om onze oude philips werkend te krijgen, stuur me berichtje, mag je em op komen halen :)

Verder, allen in dit topic, bedankt voor de hulp en info!!

Battle.net Spud#2543

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
ik heb nu een foutmelding op een EP2220/10 : zetgroep schoonmaken.
de hele procedure is al doorlopen, (reinigen, stekker eruit etc) melding is niet weg te krijgen.

Iemand nog tips, anders ga ik hem voor garantie aanmeldenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoFHWubqQ0YBwRKa7pDt_6qLMKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5iTugV4grBxZ88Mz5rCWjN6.jpg?f=fotoalbum_large

• Riczun
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-12 23:47
lolgast schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:37:
@Riczun Ik denk dat de oplossing hier staat. Even een kwartslagje draaien. 3 omwentelingen mag ook, je maakt niets kapot door daar met de hand aan te draaien. Om een of andere reden (slecht ontwerp lijkt me de beste gok als reden) lijkt de motor soms precies in een positie te komen waarbij er geen contact gemaakt kan worden.
[...]
Bedankt nog voor je reactie!
Het bleek uiteindelijk dat er een deel van de gemalen koffie onder het reservoir, bij de motor terrecht was gekomen.
Waarschijnlijk al van langere tijd, want het lag helemaal vol en zat dus ook in de motor en die liep dus daarop vast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95bguDX_0xE5-k-65h-CJd2NC0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4F3cYiov3GxDhQZLLKIsGCkI.jpg?f=fotoalbum_large
Bleek dat bij het koffie trechter buisje wat stukjes waren afgebroken en dus gemalen koffie 'lekte'.
Geen idee hoe zou dat is gekomen, er zit nu een nieuwe in na een vrij lange levertijd.

Inmiddels 5 bakjes koffie verder en alles werkt weer perfect, hopelijk kunnen we weer even vooruit.

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001

arnova

weet veel, maar niet alles

Riczun schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:31:
[...]

Bedankt nog voor je reactie!
Het bleek uiteindelijk dat er een deel van de gemalen koffie onder het reservoir, bij de motor terrecht was gekomen.
Waarschijnlijk al van langere tijd, want het lag helemaal vol en zat dus ook in de motor en die liep dus daarop vast.

[Afbeelding]
Bleek dat bij het koffie trechter buisje wat stukjes waren afgebroken en dus gemalen koffie 'lekte'.
Geen idee hoe zou dat is gekomen, er zit nu een nieuwe in na een vrij lange levertijd.

Inmiddels 5 bakjes koffie verder en alles werkt weer perfect, hopelijk kunnen we weer even vooruit.
Er zijn er al meer, waaronder ikzelf, die dit gehad hebben. Gebeurt blijkbaar spontaan...(?)
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste