• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-03 15:36
Met enige regelmaat voorkomende problemen met de Philips EP1100-serie, EP2200-serie en EP 3100-serie volautomatische espressomachines en de bijbehorende oplossingen
.
Regelmatig onderhoud voorkomt een krakende en weigerende machine
Bij de EPxxxx modellen staat niet in de handleiding dat de O-ring gesmeerd moet worden. Bij de EQ.5 die ik eerder had stond dit wel en online kom je dit ook nog regelmatig tegen. Aangezien ook van diverse voedselveilige (H1) siliconenvetten en sprays onduidelijk blijft wat de exacte ingrediënten zijn en het niet uitgesloten lijkt dat hier pfas wordt gebruikt, raad ik aan hier heel goed over na te denken en mee om te gaan. Fabrikanten hoeven het tot nu toe niet op de verpakking te zetten als er pfas in een smeermiddel zit. Aangezien middelen met pfas 'gewoon' goedgekeurd zijn cq mogen worden geproduceerd, verkocht en gebruikt, is geen enkele garantie dat er géén pfas in deze siliconenvetten zit. Ik dacht als nuchtere Hollander heel lang 'Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Dat doet iemand met een beetje gezond verstand toch niet?' maar inmiddels weten we wel beter.

De sleuven waarin de beweging plaatsvindt en de pin in het midden moeten volgens de instructies vettig gehouden worden (video van Philips zelf hierover). Maandelijks controleren of dit nog vettig is is nodig, omdat er vanwege het ontwerp onvermijdelijk koffiedroes in terechtkomt, wat het siliconenvet absorbeert en afvoert. Je machine blijft soepeler lopen.

Als je bij grote webwinkels zoals Amazon, eBay etc zoekt op 'voedselveilig siliconenvet' / 'foodgrade silicon grease' en je kijkt verder dan de eerste paar zoekresultaten, zul je zien dat je in plaats van een mini-tubetje van 6 gram à ± € 15 voor hetzelfde geld ook een heel potje van 150 gram kunt vinden. Of in ieder geval een grotere verpakking voor een relatief veel lagere prijs.

Controleer wel altijd of er 'geschikt voor drinkwater' en of 'voedselveilig' bij staat.

Vroeg of laat verslijt de O-ring toch. Het is goed mogelijk deze zelf te vervangen. Daarnaast bevindt zich een setje O-ringen in de brouw-unit. De grote O-ring is los te bestellen maar je kunt ook een setje bestellen en ze gelijk allemaal vervangen. Niet zelden zijn versleten O-ringen de oorzaak van lekkage en slappe koffie. Voedselveilige O-ringen zijn donkerrood. Een heel setje, ja, want er zitten nog een heel stel kleinere O-ringetjes in verstopt. Er is een video hoe de 'boiler pin' O-ringetjes te vervangen en hoe je de O-ringetjes en grote O-ring in de brouw-unit vervangt.
.
Er staan diverse nuttige video's online die demonstreren hoe heel de machine stukje bij beetje uit elkaar te halen, inspecteren en reinigen, wat handig kan zijn om een idee te krijgen van wat er mogelijk mis kan zijn en hoe dat te fixen, maar hier zijn een aantal symptomen en oplossingen waarmee je de meest voorkomende problemen snel kunt vinden en oplossen.
.
250804 Abnormaal veel water in de lekbak
Symptomen: Lekbak (te) snel vol. Gorgelend geluid (en eventueel wat stoom uit de zijkant) bij opstarten, vlak voordat hij spoelt@louwerens tipt: "Meestal is de boilerpin stuk. Hier zit een veer in die pas bij bepaalde druk 'open' gaat. Nu hoor je dit geluid al bij het opwarmen." Overigens is een boilerpin goed verkrijgbaar, makkelijk te vervangen en goedkoop.
.
250723 Geen water geven bij opstarten, valse lucht aanzuigen
Komt er bij de opstartroutine geen water uit en lijkt de pomp licht aan te zuigen in plaats van water? Haal dan de achterkant los en maak het balletje in de pomp schoon, volgens @superduper.
.
241030 Knipperende lampjes foutmelding / de machine in testmodus zetten, foutmeldingen uitlezen en onderdelen handbediend testen
Werkt je Philips koffiemachine niet en knipperen er lampjes, dan kun je hem met behulp van de Philips EP Service Manual in testmodus zetten en een voor een alle functies testen. Deze man doet in een video (deels) voor hoe je bepaalt wat er niet werkt en hoe je een onderdeel vervangt. In zijn geval blijkt de NTC (boiler temperatuursensor) defect. Zie ook de post van Dorus-26 verderop in dit draadje.
.
241006 Melkopschuimer werkt niet meer
Het is mogelijk dat het magneetventiel kapot is. Dit is het bovenste ventiel met typenummer V395VN20PVDA02, online te koop, volgens @Bliz.
.
240801 Stortpijp verstopt / koffie blijft hangen in handmatige toevoer
Een bekend probleem, ook bij andere merken en modellen, is dat er soms koffie blijft hangen in de 'stortpijp' van de molen naar de brouwunit. Blijft er eenmaal een beetje koffie aan condens kleven, dan bouwt er zich na verloop van tijd, beetje bij beetje, een steeds grotere hoeveelheid koffie op. Hierdoor wordt de sterke van de koffie onregelmatig, er kan schimmel in ontstaan en uiteindelijk komt er helemaal geen koffie meer in de brouwunit. Het is eenvoudig te zien of de stortpijp nog schoon is, door het klepje bovenop open te doen en met een (smartphone) lampje naar binnen te schijnen.
.
240801 Tijd tot automatisch uitschakelen instellen / stand-by tijd aanpassen
Na aanzetten gaat een EP2200 bonenmaler automatisch (spoelen en) weer uit. Je kunt zelf instellen of hij zichzelf na 15, 30, 45 of 60 minuten uit zet. Ik kon dit niet in de originele handleiding terugvinden. Hier wordt het kort en bondig uitgelegd en is het zó gepiept.
.
240210 Verstopte uitloop schoonmaken
Als er geen koffie meer uit (een van) de uitloop-gaatjes komt, kun je de uitloop openmaken en reinigen met de instructies met foto, van @Huutje. Er is ook een YT-videootje van.
.
240110 Na 1,5 jaar loont het volgens sommigen om de pomp te reviseren
@Zentyth1 kwam met de tip dat je zelf de pomp kunt reviseren, als die meer geluid gaat maken, voor ook nog eens een minimaal bedrag aan onderdelen. Dit kan ook het probleem van te weinig druk opleveren. Is de druk weer op peil, dan proef je dat ook terug in de koffie.
.
231231 Gemorste koffie, ongebruikte koffie op de brouw-unit
Uiteindelijk vond @Zentyth1 de oorzaak van het gemorste-gemalen-koffie-probleem waar dit hele draadje mee begon. De maalmolen cq koffiemolen lijkt vol te blijven zitten met (teveel) gemalen koffie, waarvan een beetje pas uit de koffiemolen valt als de brouw-unit al in de dichte stand staat. Meer details zoals een foto verderop in dit draadje en ook de link naar een video over hoe de molen te openen en reinigen.
.
231103 Schoonmaken, demonteren, monteren nieuwe O-ringen en siliconenvet brouwunit
Stap voor stap video ‘verborgen’ O-ringen vervangen / smeren. Op aangeven van @Th3Eagle
.
230928 O-ringen vervangen en kalkaanslag achter ventiel
Vervang eens per jaar versleten O-ringen. Je herkent voedselveilige O-ringen aan de roodbruine kleur. Tips hoe O-ringen te vinden voor dit model. Controleer ook of er achter het ventiel kalkaanslag weggehaald moet worden.
.
230924 Opschuimer weer laten werken
Als de melkopschuimer niet meer werkt, controleer dan of het gaatje in het stoompijpje verstopt zit, met dank aan @Captain Coffee.
.
230730 Als er bijna geen koffie uit komt en / of water onder de machine uit lektd
Als bovenstaande in orde is en er komt toch bijna geen koffie uit, controleer dan of het metalen filtertje / zeefje dichtgekoekt zit[/url]. Let op: De vervuiling zit vooral aan de achterkant, dus je moet (youtube video) het rvs schijfje met gaatjes even losschroeven om het te kunnen inspecteren en schoonmaken of vervangen..
.
230308 Lekkende slang / defecte boileruitloop / helder water onder de koffiemachine
Foto's van hoe @R_Lee een lekkage gevonden en verholpen heeft aan het slangetje tussen de boiler, flowmeter en pomp. 240106 Volgens @Calypsooo kost dit zo'n € 84 om te laten repareren.
.
230216 motor vervangen
Duidelijke instructie-video, hoe de motor te vervangen. Met dank aan Stephan van Lieshout van kapottespullen.nl.
.
Als de lampjes knipperen maar de machine niets meer doet
En wat te doen als de lampjes knipperen maar de Philips koffiemachine niets meer doet:
YouTube: Reparatie Philips koffiemachine
.
.
.
Het oorspronkelijke bericht:
Ik heb sinds 1,5 jaar een Philips EP2220/10 volautomatische espressomachine. De EP 1200, 2200 en 3200 series zijn trouwens van binnen precies hetzelfde qua espresso-zet-mechanisme.

Het valt mij op dat er veel gemalen koffie gemorst wordt. Er valt bij elke maalbeurt droge, dus ongebruikte koffie op het mechanisme. Niet alleen is het zonde van de verspilde koffie. Ik begrijp ook niet hoe dit kan terwijl het apparaat in het begin juist zo mooi schoon bleef van binnen.
.
Update 221011 Koffie verspild
Intussen ben ik er achter dat de hoeveelheid koffie die gemalen wordt op sterkte 3, simpelweg niet in de brouw-unit past. Als dan na het malen de cilinder kantelt om aangedrukt te worden, wordt de gemalen koffie die boven de cilinder uitsteekt, eraf geschoven. Deze valt dan op het mechanisme, zoals op de foto hieronder te zien is en in de lekbak.

Zonde, want dit deel van de gemalen koffie wordt dus regelrecht weggegooid! :(

Bovendien gaat juist deze koffie overal tussen het mechanisme zitten, wat hierdoor zwaarder gaat lopen. Vroeg of laat wordt dit zo zwaar dat de cilinder de brouw-beweging niet af kan maken en het koffiezetten wordt afgebroken. Daarnaast gaat de koffie in allerlei hoeken zitten schimmelen en rotten.Moeilijk te geloven dat hier goed mee getest is.

Rest van het oorspronkelijke bericht:
Hebben jullie (andere eigenaren) hier ook last van? Tips hoe dit te verhelpen?

Overigens is mijn apparaat al een keer teruggestuurd voor vervangen van de motor van de molen, waarbij meer vervangen is:
  1. MOTOR COFFEEGRINDER V3.2 230V (1)
  2. PIN FOR BOILER SMR ASSY (1)
  3. BREW UNIT WATER INLET SLEEVE V2 SMR (1)
  4. PARTS FOR MACHINES SAECO (1)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EG9uEbZxK7tOLYQacZObgGt2clc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lODGrqFUdZBgdradSATgl4ua.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 128% gewijzigd door laptopleon op 07-09-2025 17:40 . Reden: Meer aanvulingen ]

• jeremy13000
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-06-2025
Beste mensen,

Hier exact hetzelfde meegemaakt. Apparaat is hetzelfde, alleen bijna 2 jaar oud. Storing was 3 rode lampjes die gingen knipperen en verder deed ie niets meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFuuED8UCIps0q12fVsTwUgFszE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H4pNwXcRJodjtpyDDm6UYXAa.png?f=fotoalbum_large

Dit is onder garantie gemaakt:

Ik vermoed dat het een fabrieksfout is in deze onderdelen. Laten we hopen dat het hierbij blijft. De service was trouwens prima. Opsturen koste niets, afhandeling geheel kosteloos en een duidelijke inzage in het hele reparatie proces. Enige nadeel is 2 weken aan de Senseo weer geweest ... :-(

• Scalple
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-11-2022
Handige informatie in dit draadje.

Zelf heb ik nog geen motor problemen mogen ondervinden, maar weet ik wel dat deze molen niet beveiligd is tegen stenen. Hij probeert ze gewoon op te vreten. Een delonghi heeft hier een koppeling voor waardoor het maalwerk stil komt te staan en de motor door kan lopen. (Kenmerkend: Zwaar ratelend geluid)
De brewgroup van een delonghi kun je echter maar voor de helft eruit halen, maar de pads van een delonghi zijn door het design wel consistent.

Wat betreft het morsen van gemalen koffie is mijn ervaring dat een onderbreking van een koffie opdracht dit kan bewerkstelligen, of als er gemalen koffie blijft plakken in de schacht waar je normaal ook de gemalen koffie in doet.
Deze schacht moet regelmatig geschoond worden. Achterkant van een houten lepel is al voldoende.
Ongeveer 2x per maand beslist de machine koffie te zetten terwijl het ook nog aan het malen is. Ik kan hier mee leven, maar veroorzaakt dit ook een zooitje in de brewgroup natuurlijk.

Halve kopjes betekent ook dat de koffie of water in de opvangbak terecht komt.
Met dit type, ik heb ook gaggia en saeco gehad, is het euvel de water toevoer naar de brewgroup. (Dat is dat ventiel/piemeltje wat achter de brewgroup in de machine zit).
Tijdens het koffiezetten schuift het witte gedeelte van de brewgroup (De "BREW UNIT WATER INLET SLEEVE V2 SMR (1)") over dat ventiel en komt daar dus ook druk op te staan. Door lekkage krijg je kalkafzetting die het rubber (bovenste rode) op het ventiel sloopt waardoor je steeds minder koffie krijgt.
Remedie..haal dat witte gedeelte eraf. (1 schroef en een lipje omhoog om het geheel eruit te trekken) Leg deze voor minimaal 24 uur in het azijn. Bestel 009x002 rubberen ring.
Hier durven ze er 6 euro voor te vragen, maar bij ali koop je er 10 voor 80 cent. (ID9mm,CS2mm,OD13mm)

Ook belangrijk is de brewgroup ingevet te houden. Hier heb je speciaal foodgrade vet voor.

Ontvet het koffiemechanisme altijd na het ontkalken. Deze tabletten zijn in bulk het goedkoopst op amazon. 150 voor 15 euro ongeveer. Voor het ontvetten gooi je een tablet in de schacht voor de gemalen koffie. Zet hiermee koffie en trek na een half kopje de stekker eruit. Wacht minimaal 20 minuten en doe de stekker er weer in. Hierna een x maal gemalen koffie zetten zonder iets erin totdat het water schoon is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqcJIhknXe9_Q07dmhu8vOzr2LQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdLWpt58jbAn1HEIaKD10ZkC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbnIsd7Z44Ifq1FXYeTIiRf7HgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1Y2uEV8wLkwFWiLP3PTUX4s.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKrAXWUKH4iE8VChQ4qVihIJtfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BF71al2nfA2PCYk5mhVtHB7h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Scalple op 02-07-2022 19:43 ]

• Markmike
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-11-2022
Hallo Allemaal dit is een assemblage-fout met groetjes uit Roemenië.

Heb mijn machine rustig uit-elkaar gehaald (Model EP1220) en geconstateerd dat "KOFFIE UITLOOP" bekertje (dit zorgt voor doorvoer van gemalen koffie naar zetgroep) verkeerd op maalsysteem is gezet, de zijkant van de "schuifsleuf" was er afgefreesd en van 1 kant "opgehaakt".

Heb zelf maalsysteem rustig gedemonteerd en nieuw koffie-uitloopje (€ 8,95 op PARTS NL) gemonteerd zoals dat moet namelijk van bovenaf op systeem schuiven zodat deze perfect afsluit.

Zie foto's.

Gevolgen:

1. Koffie door hele machine
2. Te weinig gemalen koffie in zetgroep
3. Maalstoring
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rku3PnYZZWOS1AJw2Q2BZXzHALA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gfweCPwv8wytzymPKmID6sRr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OE1q6-hhuFXxUBefomGVpHB4jM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JCcF8Afwcj5VQQl0RKUkl8tB.jpg?f=user_large

• laptopleon
Bedankt voor het melden!

Alleen vraag ik me af of dit wel hetzelfde is bij de 2200-serie. Ik kan het niet vergelijken omdat ik geen 1200 model in de buurt heb, maar misschien kun jij er iets over zeggen aan de hand van deze foto van een 2220:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrZGAzwpX4yJpsE2B4gmfsh2MLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScO6DheT71uJm454yUU4brbf.jpg?f=fotoalbum_large

Het pijpje-met-witte-rand lijkt op de opvangbeker uit je foto's. Maar ik begrijp niet hoe de koffie er naast kan gaan in de 2220, want de rest van het plafond is dicht.

• laptopleon
Wesnik schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:38:
Even een vraag , was dit onder garantie verholpen? Bij mij waren de o ringen helemaal versleten deze heb ik vervangen, maar helaas geen resultaat en inderdaad bij mij ook koffie in de lekbak
Bij mij deed ie gewoon niks meer, alleen knipperen de lampjes, weet niet of het hetzelfde was als bij als bij @Marcus! maar in het reparatie-rapport van e-care staat "Onderdelen vervangen volgens specificatie." en daarbij zit een onderdelenlijst:

Dus ja, koffiemolenmotor is duidelijk, 3 is een Afbeeldingslocatie: https://rounded.com/images/thumbnails/350/350/detailed/72/philips-saeco-minuto-hd8763-hd8763-01-hd8763-11-hd8763-19-hd8763-31-water-inlet-for-brew-unit-incl.-o-ring-996530009825.jpg om water in de brouw-eenheid te krijgen. 2 is wat daar in valt Afbeeldingslocatie: https://cdn.fixpart.net/308304483/f6ae32a1786d1a825f47aeedf912c86d.jpg maar wat 4 is blijft een mysterie, kan ook gewoon code zijn voor 'we rekenen € x omdat we onderdelen uit het magazijn hebben moeten halen / monteren'.

• R_Lee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-03 15:27
Djgait schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:52:
Schoon water onder de machine betekent water dat niet op de juiste plekken uit het systeem komt.
Na mijn bonenmaler-avontuur had ik enkele weken later het bovenstaande.
Hierop de achterkant van de machine opengemaakt. Hier tref je dan links onder de pomp, in het midden de flowmeter en rechts de thermostaat boiler aan.

De thermostaat boiler wordt onder druk van water voorzien via de oranje drukslang. Na een klein zoektochtje was het duidelijk dat er vanaf de koppeling sporen zichtbaar waren.

Deze tijdelijk vervangen voor een aantal ty-wraps. Tot nu toe is de lekkage weggebleven, dus binnenkort deze ty-wraps vervangen voor een degelijke metalen slangklem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaAJn8dz4xOn2GuB4EdiCIxWOV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3wYeph6e9VZ8yjVBjrKiV82.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Po6KR1vn9lNmUp8wY6M0CUnW9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVENw0H6vdwQpqBC2rDitOiM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zx5VaZ60rAC-yaB477wP-rxlhPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQkhRQ09IEHXP2poKdPFFUZM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4tE0ias9VvW3AsZyqeL89E0aVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcYS8pDXiR9YAANhgmlQSbAT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSqs7G_rKicX7GNf5EeCt5BSV4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8XNb5DmTkOMUPdggx9S8AGW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door R_Lee op 08-03-2023 12:23 . Reden: Thermostaat vevangen door boiler. ]

• Robinski76
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-02 12:20

Robinski76

The one and only

Beste Tweakers,

Sinds een paar dagen behoorlijke lekkage van mijn Ep3246/70.
Uiteraard 2,5 jaar oud dus geen garantie meer.
Door dit draadje werd ik op het spoor gezet van de slangklem, die was het helaas niet.
Gelukkig wel gezien wat het dan wel is, ik heb alleen geen idee hoe dat dingetje heet.
Het gaat om het geel omcirkelde dingetje.
Wie kan mij helpen want nu zoeken naar het artikel bij een partsnl winkel of zoiets heeft nauwelijks zin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksioowXcvLG1-NBR4HzM_Fj1r-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RvmTQ53OlUCFuWCPN3XHS3Pp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Robinski76 op 30-03-2023 12:06 ]

AMD PhenomII 955 BE (AM3), Gigabyte Mobo met GPU, 4GB, Nec 4550A DVD+/-R, GlobalWin YCC-61F1 ALU ServerCase, OCZ Modstream 520W, Dell SP2309W

• Zoefzoefje
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-05-2023
Robinski76 schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:46:
Yes, gister het artikel binnengekregen.
Zojuist tijd gehad om het onderdeel ook daadwerkelijk te vervangen.

Resultaat: een niet meer lekkend koffieapparaat en dus weer een volle bak koffie 😃

Dank!
Dank, ik heb exact hetzelfde probleem. Alleen een ander model EP2231. Zie plaatje.
Alleen weet niet of het probleem ook ligt aan de O-ringen en of klemmen. Heb een doekje er voor moeten leggen ivm kortsluiting. Het heet water spuit richting de elektronen. Misschien toch een gokje wagen, gezien de hoge verzendkosten twijfel ik nog

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdIS-yHZ9v313sKv5LTDzUqwnks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhmGoOxBzUAKAls13Ku0ztNh.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Nou, hier vanmorgen de Philips weer werkend gekregen! Er kwam bij mij bijna geen koffie meer uit. Drup voor drup. De binnenunit gedemonteerd, uiteindelijk bleek het door het RVS filter te komen. Deze zat helemaal verstopt. Achterkant was pikzart en bijna alle fijne gaatjes zaten dicht...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXOAilBwq7WH3Y1wdiuuNUocS50=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3NhiH9R3p2xxmlfiIelzBKyt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TE6pyF5huiVF30L3P1raFxbPvvw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dxdq3MemqogAhEWNS4LuVRBI.jpg?f=user_large

Schoongemaakt met een oude tandenborstel en alle fijne gaatjes weer vrij gekregen met een dremel metaalborsteltje. En hij werkt weer als vanouds!

De unit nog even doorgespoeld en nu lekker genieten van een snel gezette bak koffie! *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9I7fe2aYqkAfHT454U2k5JfiOU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V2DE9GAssxH6y1AKl8tKk0Cp.jpg?f=user_large

• Frys
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-01-2024
Hier begon de melkopschuimer van de latte go type EP3241 ook te stomen [bubbelen] na de eerste cappuccino met als gevolg geen opgeschuimde melk maar een kletsnatte zet groep.
Ik ben daarna gaan zoeken waar aan het zou kunnen liggen en kwam er achter dat het bovenste ventiel wel eens de boosdoener kon zijn.
Dus ventiel uit elkaar gehaald doormiddel van het verwijderen van de snapring dan kun je het ,in mijn geval, de blauwe boven kant er afhalen.
Dan zit daar een piston met een veer er omheen. Ik heb vervolgens 1 ring van de veer afgeknipt met als resultaat dat de machine de stoom weer naar de melkkan
stuurt ipv van binnen kant van de machine. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eUwzEc_6lj3blPXNatoEIfW7Wk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/98uD2JixvCdZhfjrBjztsjPv.jpg?f=user_large

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-04 07:29
Begin dit jaar jaar hield de mijne ineens op met koffiezetten.
Je hoorde hem malen, druk opbouwen.. Geen koffie.
Achteraf bleek dat veroorzaakt te worden door twee O-ringen bij het ventiel.
De daders in kwestie 0090-20 en 0050-20.
Vrij simpele ingreep, vervangen die hap en klaar is kees.

Paar dagen terug begon de ellende opnieuw, exact dezelfde symptomen.
Logischerwijs dacht ik opnieuw deze O-ringen vervangen ook al zien ze er nog goed uit...

Jammer genoeg verhielp het vervangen van de O-ringen dit keer het probleem niet.
Van alles geprobeerd, De zetgroep volledig gereinigd, praktisch alle O-ringen die ik kon vinden bij de zetgroep vervangen. de zeef gedemonteerd en gereinigd. Nog steeds helaas pindakaas! Geen koffie...

Mijn vermoeden ging toch weer terug naar het ventiel. Deze rakker dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cgHC_H7llQj0WXXl5vIXyiitYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pxz2HFW1zU1KiXpwwLhtNpCr.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig kan je de ventiel heel gemakkelijk demonteren door de twee schroeven los te draaien.
Wat ik niet wist is dat er achter een enorme opbouw van kalk zat en daarbij nog twee hele kleine O-ringen die kurk droog waren.

Alle kalk aanslag achter de ventiel verwijderd, nieuwe O-ringen geplaatst met een beetje siliconenvet.

Mijn machine werkt eindelijk weer!

• eskymomo
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-04 15:35
ik heb ook sinds kort problemen met de Philips EP2220. Helaas na iets meer dan 2.5 jaar in gebruik te hebben gehad.

Het probleem zit m in het systeem / veertje dat de pad/puck whatever verwijdert na het zetten van de koffie. Als de koffie klaar is met lopen hoor je soort van hamer geluid omdat de zetgroep niet terug naar neutraal wil.
Ik heb er aardig op lopen googlen en in dit forum gelezen maar heb dit specifieke probleem nog niet gevonden.
De zetgroep blijft in de stand staan zoals op de foto hieronder. Alleen echt met brute kracht krijg ik m weer terug in de neutrale positie. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyJ10i30J6Nk-uxupPe2lbHfavk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7ihJmWuQvDwxAUMKPtEaiAU.jpg?f=fotoalbum_large

• Philips
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-02-2024
Goedenmorgen,

Ik heb vanmorgen me binnen unit eruit gehaald om te reinigen,maar met het eruit halen kwam er een rubber staafje mee en heb geen idee waar die vandaan komt.
Het apparaat gooit nu ook de hete water en koffie gelijk de afvoerbak in.
Ik heb zelf alles onderzocht maar kan totaal niet plaatsen waar ie zou horen.
Wie heeft raad of advies,apperaat heeft voor dit gebeuren altijd perfect gedaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3p9i_4u8Ykb9qUIrgS4jvmdOtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxsZhxWnGPa0PeGoz9qfcaBS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53BvKX5NC51zjknCcYBHtKp3KtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4xZ1oJss2ZAzNen0czysXFf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsrKCEK2El0khMfuTECV3BgCyCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8tNboMxaQiVY9QoeyyXf5BPk.jpg?f=fotoalbum_large

• Lidyja
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-12-2023
Sorry ik heb het bericht al wat aangepast, machine is 3 jaar oud, gaat alleen om de stoom voor de melk, de koffiezetroutine wordt keurig afgemaakt. Apparaat wordt iedere week schoongemaakt en wanneer nodig ontkalkt Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErjUjGI6RAHw4s11UNakpDwZa7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jf3l1hHwTliUGbad5flevUWI.jpg?f=fotoalbum_large

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zentyth1 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:53:
[...]

Ik weet niet precies waar die zit bij siemens zit die daar wel. Raar hoever kan je de machine openlaten bij koffiezetten ? Bij siemens kan ik de hele zijkant eraf laten dan kan je goed zien waar de lekkage zit ..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ey4u4W2_4zRU0iJtnSPcQBX-fZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLaiMdirAJNl7pojxVsHKePX.jpg?f=fotoalbum_large

Het zijpaneel verwijderen vergt wat moeite omdat je dan de bovenkant moet losmaken, en daar zit het bonenmaalsysteem aan vast. Zoals je ziet kan het dus wel, maar de zijkant heb ik later weer vastgemaakt. Ik vermoed dat het bij dat blauwe vierkant aan de rechterzijde van de foto is. Daar ergens gaat het water via een slangetje naar een plastic pijpje en dat komt het aan de binnenzijde van het apparaat uit, vanwaar het door het systeem wordt gespoeld.

Aan de gehele buitenkant zo leek er geen lekkage te zijn.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

• Jaap81
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-03 15:12
Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:36:
[...]

Als het apparaat nog maar 1 jaar in je bezit is dan valt dit volgens mij toch onder garantie? Ik zou hem dan opsturen en laten repareren.
Dank u! Mijn koffiemachine leek ook meer op een lekkende kraan dan op een koffiemachine. Na het schoonmaken van dit filtertje werkt het weer als vanouds! _/-\o_

Edit: fotootje toegevoegd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYF4us1ue0j4JJ92OpEjeUsNynQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5OP7NFyFxdkZCtpf1TrjGNU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Jaap81 op 23-12-2023 08:28 ]

• Zentyth1
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-03 09:31
Mijn philips 2200 uit 2020 als ik koffiezet met bonen op stand 3 (sterkste stand) zit er zie ik wat losse gemalen koffie steeds achter op de zetgroep, ik weet niet of dit bij aanschaf al zo was, zetgroep is grondig gespoeld en gesmeerd, koffie is wel sterk, intuitief lijkt de koffie iets minder sterk dan eerder maar dat is niet objectief te onderzoeken.
Ik las eerder ergens dat bij bonen 3 instelling er eigenlijk net iets teveel gemalen wordt en het er buiten valt gedeeltelijk, kan het niet terugvinden, iemand een idee ?
Met foto:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_lKUK9um3bo-mmLGi6Qd2K_DXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAqMX0CadZjyltsRqe3sMPJh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Zentyth1 op 24-12-2023 19:51 ]

• Zentyth1
laptopleon schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:30:
Ik heb de O-ring nog nooit vervangen, maar ik heb hem wel elke maand, vaak wel twee keer per maand lichtjes ingespoten met een toefje voedselveilige siliconenspray.

Bij mij begon het morsen al na een maand of misschien twee of zo, dus ik kan me bijna niet voorstellen dat dat door een versleten O-ring kwam. Het is per koffie-zet-beurt ook maar een heel klein beetje. Maar omdat je maar af en toe dat ding openmaakt om schoon te maken, is het dan al van 14 dagen x 2 kopjes x 1 à 2 keer per dag = 28 à 48 keer koffie zetten opgebouwd.
Hoi laptoleon ik heb het opgelost na lang zoeken, de oring loste het niet op, ik heb de bovenkant eraf gehaald en de maalschijven zat helemaal “dicht” met droge koffie. Heel voorzichtig alles eruit gebikt en met de stofzuiger eruit gezogen. Wel even als dat niet gedaan is startpositie van de maalwerkinstelling markeren. De koffie smaakt weer top, en er valt geen korrel droge koffie meer in de zetgroep (inmiddels 50 bakken gezet) kan denk ik als oplossing toegevoegd Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSqCYpCAwD85HOUrYgU97SMGSaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYcHIEza4WQ0AtD3QqrQdNox.jpg?f=fotoalbum_large

• Zentyth1
Ja maar de behuizing langs de maalschijven zaten helemaal vol met vastgekoekte koffie , hierdoor gaat er iets mis met doseren , hoe dit precies werkt weet ik niet, las het op het koffiepraat forum

YouTube: Saeco philips Mahlwerk reinigen auseinanderbauen / grinder open clea...

Je kan de maalschijven uit elkaar halen door het filmpje rond seconde 48 te bekijken ik heb dit gedaan terwijl de maalschijven gewoon in de machine zaten. Niet alleen verspilt de machine geen koffie meer het smaakt ook veel beter

Hier nog screenshot van koffiepraat Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnACIx5lOKa_EdfJ0qeIsUgEvhs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ngUtoSJvy3KIKDWnzlsWcrlY.png?f=fotoalbum_large

Er zit een mechanisme in wat bepaald hoelang de molen loopt en dit afstelt ik heb het idee dat deze in de war raakt bij verstopping en het hierdoor is opgelost ☺️

[ Voor 29% gewijzigd door Zentyth1 op 31-12-2023 15:44 ]

• Zentyth1
Calypsooo schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:26:
[...]

Ja heel nuttig dit topic hoor! Handig overzicht want veel mensen hebben dit apparaat door de goede prijs/kwaliteit verhouding. En zoals ik het een beetje kan zien is veel op te lossen door de handige doe het zelver.

Ja ik ga hem laten repareren. Alternatief is terugsturen en 65 euro onderzoekskosten betalen (I know, dikke scam) of door Philips gratis laten vernietigen...
Ik had lekkage van het hele waterreservoir ook na een halfjaar helder onder de machine. Achterkant erafgehaald met 1 schroef haal je het plastic pikje eruit waar je watertank inschuift die goed afspoelen zit soms wat koffiedrap in , de waterslang opnieuw aansluiten is gewoon klikken en een tiewrap eromheen (er zit vanuit de fabriek geen tiewrap om). Kan je eens proberen of dat het oplost ? Als er echt veel water uitkomt lekt namelijk niet je “interne systeem” dit staat stil als die uitstaat

Edit hierbij ook foto : zie de tiewrap en schroef omlijnt! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTjbgY5UvJgtjJHHTPI5tz0dHTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V15ahtR15Q7iahjJsKGtsV17.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Zentyth1 op 06-01-2024 18:21 ]

• Huutje
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-06-2024
laptopleon schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:36:
@Huutje Ik kan het onderdeel niet zo 1, 2, 3 vinden voor de Philips EP2200, maar bij de EQ-serie kon je de uitloop los bestellen en redelijk eenvoudig zelf vervangen. Dat was een soort plastic doosje wat dichtgelijmd zat en zodanig ontworpen was, dat je er niet goed met een satéprikker etc. in kon. Gemaakt om dicht te klonteren op lange termijn. Ik gok dat dit bij de EP22xx-serie hetzelfde is.

edit: gelukkig zat ik er naast :P
Bedankt voor de reactie, ik heb het op een andere manier opgelost. De twee ‘Chromen’ buisjes zijn gewoon kunstof hulsjes die in de lengte open zijn en, vrij strak vastgeklemd zitten. Je kan ze echter voorzicht, eerst van onderen naar buiten drukken en dan gelijktijdig omhoog bewegen. Ze zitten als het ware strak geklemd en vastgehaakt in het uitloopreservoir.
Het frontje waar ‘Philips’ op staat vormt aan de bovenkant één geheel met het horizontale deel van het uitloopreservoir. Dit geheel, ‘n L vorm dus zit geklemd met een lipje aan de boven/achterkant en kan je voorzichtig naar voren en naar boven wrikken en als geheel loshalen. Daarna ligt er boven op het
reservoir nóg een kunststof dekseltje met een gaatje erin. Met een klein pinnetje o.i.d. kan je dit dekseltje eruit pakken. Al deze onderdelen kan je dus zonder schroeven e.d. verwijderen en schoonmaken.
Na het demonteren van deze onderdelen kijk je aan de bovenkant ín het uitloopresevoir.
Nu kan je er goed bij om het binnenste schoon te maken met b.v. een klein kwastje.
Ondanks dat wij de machine regelmatig reinigen zat er een ‘vettige’aanslag in en in de 2 uitloopbuisjes lagen ‘harde’ schilfertjes. Na alle schoongemaakt en gemonteerd te hebben lopen beide gaatje weer goed door en drink je weer heerlijke koffie!
Ik probeer een afbeelding te posten waaop e.e.a. wat duidelijker is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIewUeqawAKFkwGQIpqBuk9834U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8pylgNBYbxLtkejDUuq9Ox2.jpg?f=fotoalbum_large

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
De dikte zit rond de 16/17mm ongeveer. Dit is op standjes 3 voor de sterkte, en dan hoor je de brewer ook echt moeite hebben met samenpersen.

Die puks zijn wel gewoon door nat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kbou5oaK1S0SV-qXnO5UzGI3Ef4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tI0djYnTg5aFGfUmFrQW5ti.jpg?f=fotoalbum_large

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:23

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:10:
@laptopleon & @roltor ik heb geen O-ring gevonden op dat tuitje, zag dat wel in een video ja. Die is dus noodzakelijk begrijp ik.

Dat metalen korfje zat ook dicht maar kan nu door 70-80% van de gaatjes weer licht zien. Ik frommel een nieuw rubbertje tussen dat pijpje. Thanks.
Dit heeft niets verandert. Maar logisch ook: er komt daar überhaupt geen vocht. Het hete water verdwijnt al voor de zetgroep in de opvangbak, koffieprut wordt niet eens nat.

O-ring aan de waterzijde maar ‘s bekijken. Ik snap ‘m nu. Even kijken deel 101.

Edit: ook met net niet passende ringen doet het weer! Feest!

Originele ringen te koop bij philips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDoTn_m-yby_EnbuF2Rpu17F4rg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXRFIyFnj6YJqV6jNZfJXjoS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-03-2024 16:42 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-03 15:02

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Mijn machine is onlangs terug gekomen van reparatie. Hij gooide heel veel poeder naast de zetgroep.
Maar na de reparatie is de hoeveelheid opeens anders. Dat is niet zo erg. Maar de melkopschuimer (de lattego, geen pijpje) maakt tijdens het stoomleveren een knetterend geluid. Meer mensen die dit hebben?
Zou ook een beschadiging in de beker kunnen zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZhp2zgmED64UYpGR2HVFCCoDo4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9BGtoINmGn2xsBJEAP7S1Un.jpg?f=fotoalbum_medium

Daarnaast lijkt het dat de pucks die eruit komen nog vrij grof zijn. Deze moeten op de fijne stand toch bijna poeder zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Mr_gadget op 13-03-2024 13:13 ]

• JFG01
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-03-2025
Na maanden lekkage heb ik het ventiel (zie foto 1, let niet op de bende) vervangen. Doordat de kleine ringen versleten waren ontstond er veel lekkage en halve kopjes koffie. Na een nieuw ventiel geplaatst te hebben is de lekkage verdwenen. Maar nu is er een nieuw 'probleem' ontstaan: de 'cremalaag' op de koffie (foto 2) is aanzienlijk minder dik geworden ten opzichte van voor de reparatie. Heeft iemand een idee hoe dit kan komen?

Ik heb de zetgroep uit elkaar geschroefd en de RVS filter goed schoongemaakt. Tijdens dit proces ben ik vermoedelijk een glazen kogeltje - die onder de conische veer zit - kwijtgeraakt.. domme fout. Dit kan volgens velen op verschillende fora resulteren in een minder dikke cremalaag. Daarom heb ik ook een nieuw glazen kogeltje gekocht, maar wanneer deze geplaatst wordt aan de onderzijde van de conische veer (smalle kant beneden brede kant boven), loopt de machine vast bij het zetten van een bakje koffie.

Als ik de veer omdraai (met de grote kant naar onderen gericht) werkt het zetten wel, al dan niet met een minder dikke cremalaag. Mijn vermoeden is dat het type dat ik heb (EP2230/10) niet werkt met een glazen kogel, iemand die meer kennis hierover heeft?

Samenvattend heb ik dit gedaan:
- Ventiel vervangen
- O-ring vervangen
- RVS filter schoongemaakt
- Nieuw glazen kogeltje geplaatst

Inmiddels heb ik een nieuwe zetgroep besteld, even kijken hoe het dan is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYQHN4gPegpvlR3fp_M0FkctiO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MDzoceK7jfF2BZHYQvCLoKXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_o5clwJbjtkUNAFexUP8wl2aac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n10HHVe14dcumTfIHlK3due3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door JFG01 op 21-03-2024 18:12 . Reden: links van onderdelen ]

• JFG01
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-03-2025
@laptopleon en @FreshM bedankt voor jullie reacties!

Normaliter gebruiken wij de crema e gusto van Lavazza, maar de laatste week hebben wij Ristretto van La Place gebruikt. Ik heb beide bonen gebruikt (zorgvuldig de bonen eruit gehaald en zoveel mogelijk weggemaald) met de oude zetgroep, helaas geen overtuigende crema laag. Vanochtend de nieuwe zetgroep geplaatst en het resultaat is top! Een mooie cremalaag over de koffie, het smaakt weer zoals vanouds :) In de foto is dat ook te zien: links oude zetgroep, rechts de gloednieuwe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6b_OnM-szXsMi13AcV82waFiV0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7VI3VDblUgIrjxS0jyoLchO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eaH-QC-cNJxrSScYYkwRuTSPLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMJ7ZGQHIuf5qariz2hrnaq3.jpg?f=fotoalbum_large
Ik durf nu niet een conclusie te trekken wat nu de oorzaak is geweest...

In ieder geval: bedankt voor jullie expertise op dit gebied, zeker wat waard voor dit forum.

• jko1972
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-05-2024
Hier hetzelfde probleem van het hard bubbelen van de melk, in plaats van mooi opschuimen. Het al besproken kleine gaatje in het pijpje was niet verstopt.
Wat bleek: bij het schoonmaken was het zwart plastic dingetje wat in het metalen pijpje zit, iets omhoog geschoven, zodat het niet meer uit het pijpje stak. Dit terug geduwd, en voilà, mooi schuim. Zie foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWh9IDA6PzcJ3h38c-HCcyh_QKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Yhq4ZVMzpFn73qG3bO42BJo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUOkT_zQSEVGMbp5kZEsPF7DAOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJyF8I0rNa0gVt1zWNEIem2q.jpg?f=fotoalbum_large

• Geeforce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-03 22:59
Zentyth1 schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:21:
Als je het demsel omhoog haalt heb je de knop niet in de juiste positie teruggezet en vergeten te markeren. Even de bovenkant eraf halen dan draai je handmatig de maalstenen totdat die net vastaat en niet kan bewegen, dan 2 klikken terug en daar je knop op terugzetten met het kleinste puntje .
Dank voor je reactie. De stand bij het openen van het deksel was zoals in de bijlage.Dus er staan 2 witte markeringen op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CquwYyJlzaycaxchUvqk4Oyutlg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMerMiEaLggzmgNHtonBqKTQ.jpg?f=fotoalbum_large

Toch maar even opnieuw afstellen zoals jij aangeeft dan. Begrijp ik het dan goed dat ik het knopje (boven witte stip) moet indrukken en dan de ring met tandwiel helemaal moet doordraaien totdat hij niet verder kan? Dat kan tot ongeveer het 2e rode pijltje op de tekening. Maar wat bedoel je dan met 2 killken terug? Ik voel of hoor geen klikken als ik hem verdraai. Daarmee kom de witte streep een flink eind verder dan oorspronkelijk.

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-03 15:09

arnova

weet veel, maar niet alles

Al tijden hadden wij last van erg slappe koffie. Normaal zou het vervangen van de o-ringen dit moeten oplossen echter maakte dat bij ons maar een marginaal (psychisch?) verschil? Nu toch het apparaat maar eens open gemaakt en gekeken. Wat blijkt? Rond de maler lag het helemaal vol met gemalen koffie. Toen ik vervolgens (met de kap eraf) koffie ging zetten zag ik dat de gemalen koffie ipv. via de uitloop naar de brouwunit, grotendeels in het compartiment van de maler terecht kwam. Nu blijkt bij mij de uitloop gewoon afgebroken te zijn van de maler. Zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8FmQvdKO4SpgETfiH_LItpniPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YnhAIVh5AFSUPpVoZijWly8h.jpg?f=fotoalbum_large

Mogelijk dat dit vaker voorkomt, dus hopelijk helpt het anderen.

Helaas was ik overigens ook vergeten te markeren op welke maalstand de knop stond dus dat was ook even wat gedoe (zoals hierboven ook al opgemerkt).

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-03 16:37
Eupeodes schreef op zondag 9 juni 2024 @ 07:41:
Kan je een foto plaatsen van de pucks die uit het apparaat komen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoVaZLeDDZ2Cp91_SRVwJ2-lR5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBZRRBkKnwlCKk4rCXez6rFn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3TxRjDfY9RSlAq-DYU7t71j4xA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtZ6aiMcxE82ZWsvwfHAdETd.jpg?f=fotoalbum_large
Zie foto's. Deze puck is van dit kopje. Volgens mij is het wel een normale hoeveelheid koffie wat gebruikt wordt. Lijkt zelfs iets meer dan een nespresso cupje. Ook wordt wel een goede cremelaag gevormd, maar toch vind ik de koffie slap en niet te vergelijken met een nespresso lungo die ik normaal drink. Als je heel goed kijkt zie je ook dat de koffie niet heel zwart is, maar wat lichter van kleur.

Wat me wel opviel is, toen ik de koffie zette, dat er eerst een scheutje water in het kopje komt en daarna de koffie. Maar goed, dat kleine scheutje lijkt me nu ook niet het grote verschil te maken, maar het hoort niet vind ik.

Zou het dan toch aan de bonen liggen? Een medium roast zou denk ik toch voldoende sterkte moeten geven?
Zentyth1 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:05:
[...]

Kijk even naar de openingspost, het kan IMO 2 dingen zijn, en goed om ze allbei aan te pakken:

1) de zetgroep en dan het metalen zeefje (kijk even de video reviseren zetgroep, je kan alleen het zeefje schoonmaken (10 minuten werk) of gelijk de hele zetgroep aanpakken afhankelijk van hoeveel bakken je gezet hebt
2) de molen is verstopt en kan hierdoor niet meer goed doseren
Ok, ik zal eens kijken. Maar ik verwacht toch bij een nieuwe machine (komt net uit de verpakking) dat het toch niet nodig moet zijn om deze al diepgaand te reinigen en/of dat een molen verstopt is.

[ Voor 7% gewijzigd door RooT op 09-06-2024 13:03 ]

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:43

Quakie

quakelen

Ik blijf mij verbazen over Tweakers, maar ergens had ik ook kunnen weten dat hier wel een topic van zou zijn..

Ik heb een probleem die deels door mij zelf gekomen is. Moet toch ergens Philips de schuld van geven :P.

Onze 1e machine is na diverse reparaties vervangen voor een ander.. die heeft het een jaar probleemloos gedaan. Daarna ging machine enorm veel gemalen koffie er naast gooien.. zag dat hier diverse keren voorbij komen dus zal daar ook eens naar kijken. Vervolgens ging opschuimer (zo grote bak zeg maar) steeds minder melk opschuimen. Toen ineens stopte hij er volledig mee. Heet water gaf hij ook niet meer.

Nu heb ik een rager erin gestopt en zat er allemaal bruin spul in.. Daarna gaf hij een klein beetje water.
Met mijn stomme kop heb ik dat ding ingedrukt en nu in hij naar binnen geklapt. Ik dacht hem met een klein schroevendraaier terug te kunnen trekken maar je raadt het al. Hij klapte nog verder naar binnen…

Ik kopieer even schaamteloos foto van @JFG01 . Dank ervoor :) . Het gaat dus om dat linker pijpje. Dat dingetje onderin is dus bij mij helemaal naar binnen geschoten.

Iemand een idee of dit te herstellen is (door een niet al te technische persoon ala Quakie) >?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRK5P3jCtHBL8pq1eGspql9e1gE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n10HHVe14dcumTfIHlK3due3.jpg?f=user_large

Ik teken nergens meer voor

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:33
Huutje schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:51:
[...]

Bedankt voor de reactie, ik heb het op een andere manier opgelost. De twee ‘Chromen’ buisjes zijn gewoon kunstof hulsjes die in de lengte open zijn en, vrij strak vastgeklemd zitten. Je kan ze echter voorzicht, eerst van onderen naar buiten drukken en dan gelijktijdig omhoog bewegen. Ze zitten als het ware strak geklemd en vastgehaakt in het uitloopreservoir.
Het frontje waar ‘Philips’ op staat vormt aan de bovenkant één geheel met het horizontale deel van het uitloopreservoir. Dit geheel, ‘n L vorm dus zit geklemd met een lipje aan de boven/achterkant en kan je voorzichtig naar voren en naar boven wrikken en als geheel loshalen. Daarna ligt er boven op het
reservoir nóg een kunststof dekseltje met een gaatje erin. Met een klein pinnetje o.i.d. kan je dit dekseltje eruit pakken. Al deze onderdelen kan je dus zonder schroeven e.d. verwijderen en schoonmaken.
Na het demonteren van deze onderdelen kijk je aan de bovenkant ín het uitloopresevoir.
Nu kan je er goed bij om het binnenste schoon te maken met b.v. een klein kwastje.
Ondanks dat wij de machine regelmatig reinigen zat er een ‘vettige’aanslag in en in de 2 uitloopbuisjes lagen ‘harde’ schilfertjes. Na alle schoongemaakt en gemonteerd te hebben lopen beide gaatje weer goed door en drink je weer heerlijke koffie!
Ik probeer een afbeelding te posten waaop e.e.a. wat duidelijker is. [Afbeelding]
Ik had mijn machine al bijna weggegooid na 4 jaar gebruik. 1 uitloop zat kennelijk verstopt waardoor het water gedeeltelijk terug ging de machine in. De koffie lag dus gedeeltelijk in de lekbak ipv mijn kopje.
Dankzij jouw post de boel weer schoon gekregen. Nooit geweten dat je hier bij kon komen.

Het is echt bizar, maar de koffieuitloop zat vol koffiedrap. Hieronder een foto. Er kwam serieus twee espressokopjes vol pure drap uit.
Je moet er eigenlijk niet bij stil staan dat je koffie dus elke keer hier langs stroomt…
Mijn onderhoud bestaat uit wekelijks de zetgroep afspuiten en 1x per maand met zo’n tablet de boel doorspoelen. Ontkalken doe ik niet in verband met ontkalkt water.
Voor een ieder wellicht dus verstandig minimaal 1x per jaar dit deel ook eens onder handen te nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJtA8ZcL5WAPGruSQQ5eKXXKNp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9oG6P7KbfoWALex8UTyYvwgA.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Ik was al lang vergeten dat mijn Philips nog een espresso met crème laagje kon zetten :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBJ5Z-okc5Uug6KRUvw2Z0hxN4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JQHo6inspEflfaN47DsQuZg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door yorroy op 24-07-2024 21:21 ]

• Jefhe
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-08-2024
Er handige tips hier.. Zelf de 2235/40 met vergelijkbare problemen .. Retour gestuurd voor reparatie ... Klacht water onder koffie dik bak en veel gemalen koffie door machine.. Ze hebben de flowmeter vervangen en een rubber.. Maar bij aankomst thuis was de machine me toch een partij vies van binnen...slechte service.. Toen via dit forun zelf de maalschijven thuis maar gereinigd .. Zat vol aangekoekte koffie ( met de lijst van klachten had ik verwacht dat hun reparatie centrum dit wel had gedaan.. Slappe reactie terug van Philips ... De machine is wel weer stiller bij koffie zetten dus dat hebben ze goed gedaan.. Nu hopen dat het probleem net de enorme vervuiling na 4 dagen opgelost is.. Ze geven er een handleiding bij met schoonmaak intervallen en die hanteerde ik.. Maar de klantenservice gaf aan dit dagelijks te moeten doen.. Dus ze weten dat de machine niet naar behoren functioneel is.. Jaren delonhi magnifica gehad.. Nooit vuil en ellende.. Maar heb de machine nu eenmaal gekocht dus zal hem moeten gebruiken . Verders zet hij prima koffieAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7aketPrh2GY8L4op7WctDYPTao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KivWmJZLFF6jA0ZiT319WgnZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Jefhe op 02-08-2024 10:14 ]

• Romeo70
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-04-2025
Problem met onze phillps ep2231, kortsluiting tijdens koffiezetten.

Apparaat gedemonteerd en alles gecontroleerd.

Koppeling is stuk en laat warmwater/stoom door richting elektronica.

Onderdeel 1x Philips Philips koppeling van koffiemachine 422224777124 A-04-A-387182 21 was defect.

Onderdeel besteld is trouwens nog niet binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKFR1mlAWGc1QntReyajTrVqh7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MxFXDIkFfQnzdg63uH9CqCIA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BszRObo2MI_9rvuFDXDIgEDa35k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCNyEKE5aNdWktfZSoSSc4df.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6GDgjcLnQ5PsH2RZv-CyE-ywuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxkvVvJ8VgG84qVwpfFDEhsD.jpg?f=fotoalbum_large

• Tomschouteden
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09-10-2024
Mag ik hier even op inpikken, ik lees hier zeer veel interessante info, vermoedelijk heb ik hetzelfde issue dat voor kortsluiting zorgde in huis.

Wie kan me hier de Veste oplossing voor bieden? Zelf te repareren al dan niet ? Alvast bedankt!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwgVkv7BTTe-khFyqbEILlN1xW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMUN1gssbP4cnsucBmigX077.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOtIxIVRtmERQ-y4fXHmMCna1rg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYbj2PbIdHTgvTYhw0G5ZzU4.jpg?f=fotoalbum_large

• Gerritdh1991
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 25-03 20:23
Gerritdh1991 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:36:
[...]

Vervolg op deze post:
Heb de machine en de maalmotor helemaal schoongemaakt, had geen effect.

De 3 lampjes gaan dus gelijk knipperen bij het aanzetten.
Nu kwam ik erachter dat als ik het waterreservoir eruit haal en dan het apparaat pas aanzet, dat hij dan wel verder komt. Bij de tweede keer proberen kon ik weer een kopje koffie zetten. Maar ik weet zeker dat ik morgen opnieuw die lampjes krijg.

Ik denk trouwens dat het eerste geluid dat de machine maakt het 'aansluiten' van het witte pijpje van de zetgroep op de machine is. Mee eens? Misschien gaat 't daar ook fout.

Iemand een idee wat de rode lampjes kan verhelpen?
Hier (tot nu toe) gelukt!
Uiteindelijk heb ik de ring van de zetgroep en van het ventiel op het plaatje vervangen door nieuwe en nu werkt hij weer :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKDsMuE4ooLTWeEau2jpLC-VDWs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/id6MT9hNGG7WMdGyoRBlIHV0.jpg?f=user_large

• laptopleon
Brandende driehoek? Je bedoelt het rode lampje, rechtsonder op de display, onder de opdruk van het witte driehoekje zoals op deze foto?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCExOsZ8zt0YYhMWIkmS9Rjr3Fo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H4pNwXcRJodjtpyDDm6UYXAa.png?f=user_large

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:20
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit probleem heb ik nu sinds een maand of twee. Als je even vergeet de boel schoon te maken komt de koffie bij het deurtje naar buiten. Kwam op dit topic uit en heb de maler eruit gehad en schoongemaakt met behulp van het Duitse filmpje maar dit heeft het helaas niet opgelost. Heb ook de zetgroep uit elkaar gehad, schoongemaakt, O-ringen vervangen en de boel opnieuw ingevet maar dit heeft ook niet geholpen. Iemand nog ideeën?

• ManRon
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07-01-2025
Aaa, ik dacht echt nu heb ik de oplossing gevonden. Helaas was het gaatje doorprikken niet voldoende. Het lijkt nog steeds of hij ergens lucht verliest? Of niet goed aansluit ergens? Het pijpje stoomt wel en de melk wordt goed warm. Hij lijkt meer te pruttelen ik.p.v. goed blazen waardoor de melk niet gaat schuimen. Het geluid is in ieder geval anders.

DE OPLOSSING GEVONDEN, een paar pagina’s verder op 😁. Het buisje los gehaald en inderdaad het plastic zwarte ding iets aangeduwd met mijn pink. Zodat deze een beetje verder naar buiten kwam. En ja hoor het schuimt weer na maanden zonder cappuccino ❤️
Bedankt 🙏
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLfGjx4JcS4fK-17Gshbi8yyneM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hAFSmlHKD1QvOxfLW2W2plPq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door ManRon op 07-01-2025 21:44 ]

• Schnoop
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 13:43
Na 4 jaar liep mijn machine vast bij het malen (na enkele seconden), gevolgd door 3 knipperende lampjes.
Leegmaken van bonen verhielp het probleem kortstondig maar uiteindelijk werkte hij helemaal niet meer.

Nu bleek uit de handleiding dat als de motor een te hoog voltage pakt de machine stopt. Ik vermoede dat deze dus te oud aan het worden was en hierdoor niet meer goed werken.

Besloten om een nieuwe motor te bestellen. Bij openmaken van machine schrok ik nogal, de hele binnenkant zal vol met gemalen bonen en vastgeplakte resten.

Grondige schoonmaak gehouden. Nu viel me ook op dat er schroef miste die de motor 'vastzet'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLXOpbz0mZpyS9WHgWXoz0HIfKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6MvJQCDwf8uMb1s38pdUwwnp.png?f=fotoalbum_large

Als ik verschillende filmpjes op internet bekijk zie ik dat dit meestal het geval is.

Ik heb de nieuwe motor hier toch vastgezet met een schroef (en sluitring ertussen). Ik had het vermoeden dat omdat de schroef loszit er veel gemaalde bonen binnen in het apparaat zijn gekomen.

Is dit voor andere herkenbaar? Het valt me in ieder geval op dat de nieuwe motor (of de combinatie van vastzetten) veel minder lawaai maakt dan de oude.

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-01 18:52
Ik heb een 2231 Lattego.
Sinds een week lekt hij water rechts achterin.
Voorzichtig open gemaakt. Ik zie een losse slang maar ik heb geen idee waar deze van los is gekomen? Iemand een soortgelijk apparaat die weet waar deze hoort?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWKte5YV559o08tmBHfo_XMirUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0cOt4thYX7pO5qHnGGREOfl.jpg?f=fotoalbum_large

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-04 13:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIK30196IOGnaaLmuhLQnEcbclw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPC35qHAUaLlmGSLkH83cF11.jpg?f=fotoalbum_large

Ik begon ook te merken dat mijn EP2220 aan het verslechteren was na 3 jaar gebruik. Nooit die Aquaclean filters gebruikt omdat ik ze veel te duur vind, terwijl we in mijn regio best hard water hebben. Dus ik dacht eerst aan ontkalken, daarna kwam er helemaal geen koffie meer uit… :+

Toen kwam ik dit topic tegen. Zowel de flowmeter en brouwunit uit elkaar gehaald, o-ringen verwijderd en samen met het ventiel in een ultrasoon reiniger gegooid. Alles opnieuw gesmeerd en nieuwe o-ringen gemonteerd. Apparaat werkt weer als nieuw. Hulde aan iedereen die hier aan heeft bijgedragen. _/-\o_

• Ratelkous
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-12-2025
Huutje schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:51:
[...]

De twee 'Chromen’ buisjes zijn gewoon kunstof hulsjes die in de lengte open zijn en, vrij strak vastgeklemd zitten. Je kan ze echter voorzicht, eerst van onderen naar buiten drukken en dan gelijktijdig omhoog bewegen. Ze zitten als het ware strak geklemd en vastgehaakt in het uitloopreservoir.
Ik probeer een afbeelding te posten waaop e.e.a. wat duidelijker is. [Afbeelding]
Wi hebben onze machine zeker al een jaar of 5. Uitloop nog nooit schoongemaakt. Merkte laatste tjjd wel dat een koffiekopje meer bezinksel vertoonde dan voorheen.
Nu met je aanwijzingen de uitloop open gemaakt.

1 De sierbuisjes moest ik wat om hun as draaien: de linker met de klok mee, de rechter tegen de klok in. (van bovenaf gezien). Toen ik de nokjes zag, was dat ook logisch...

2 Het tweede dekseltje had niet alleen een gaatje, maar ook een nokje. De spitsbektang had ik al naast me liggen, en daarmee ging het sneller dan ik ergens een spijker o.i.d. had kunnen halen.

3 De drab zat al in een dikke (beige) laag tegen dat dekseltje (Spatten denk ik)

4 Het reservoir zat vrijwel vol. niks kwastje, pikzwarte drab uitscheppen met een spatel. *

5 De uitloopgaatjes kon ik met een sateprikker niet doorAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_pyo2ufYmfB739pb0YefAWX7-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5XH7358lCChVCXpj2kc0WaK.jpg?f=fotoalbum_largeheen. Met coctailprikkerje in tangetje lukte het. Daarna met heetwater en een kwast schoonmaken. Met een stuk keukenrol eronder kon ik toen zien dat in de doorgang een sterretje (zeg maar het mercedeslogo) in elk buisje zat.

Die hele uitloop lijkt in de beste Philips traditie ontworpen om onbereikbaar te ziijn voor de gemiddelde consument. In het user manual (overigens erg slecht en onlogisch geschreven) geen woord over vervuiling van de uitloop.

* Als ik er in slaag een foto van de bagger te uploaden: het betreft een boterhambordje. Kun je de hoeveelheid wat beter inschatten... :)

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
arnova schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:25:
Al tijden hadden wij last van erg slappe koffie. Normaal zou het vervangen van de o-ringen dit moeten oplossen echter maakte dat bij ons maar een marginaal (psychisch?) verschil? Nu toch het apparaat maar eens open gemaakt en gekeken. Wat blijkt? Rond de maler lag het helemaal vol met gemalen koffie. Toen ik vervolgens (met de kap eraf) koffie ging zetten zag ik dat de gemalen koffie ipv. via de uitloop naar de brouwunit, grotendeels in het compartiment van de maler terecht kwam. Nu blijkt bij mij de uitloop gewoon afgebroken te zijn van de maler. Zie hier:
[Afbeelding]

Mogelijk dat dit vaker voorkomt, dus hopelijk helpt het anderen.

Helaas was ik overigens ook vergeten te markeren op welke maalstand de knop stond dus dat was ook even wat gedoe (zoals hierboven ook al opgemerkt).
Hier hetzelfde probleem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCRt0JqMm9bebtehKr6JzT22tbY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NJP5CGqysETQ7SrQJRnSnDAd.jpg?f=user_large

Maar ff schoongemaakt met een kwast en de compressor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Jdab_VTuLWVMDcgBWQo06cXOh0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/F75tBuBvpuaT5kfolokYxgmX.jpg?f=user_large

Eerst maar ff het kapotte tuitje teruggeplaatst, wel meteen een nieuwe besteld. Ook 2 O-ringen setjes zodat ik hem meteen ff een grote beurt kan geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCLeRX9yvqfItV9XnOMzCbLrSgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xC938Bo0MUiQxnwcPlFNvCtV.jpg?f=fotoalbum_large
yorroy schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:10:
[...]

Ik had mijn machine al bijna weggegooid na 4 jaar gebruik. 1 uitloop zat kennelijk verstopt waardoor het water gedeeltelijk terug ging de machine in. De koffie lag dus gedeeltelijk in de lekbak ipv mijn kopje.
Dankzij jouw post de boel weer schoon gekregen. Nooit geweten dat je hier bij kon komen.

Het is echt bizar, maar de koffieuitloop zat vol koffiedrap. Hieronder een foto. Er kwam serieus twee espressokopjes vol pure drap uit.
Je moet er eigenlijk niet bij stil staan dat je koffie dus elke keer hier langs stroomt…
Mijn onderhoud bestaat uit wekelijks de zetgroep afspuiten en 1x per maand met zo’n tablet de boel doorspoelen. Ontkalken doe ik niet in verband met ontkalkt water.
Voor een ieder wellicht dus verstandig minimaal 1x per jaar dit deel ook eens onder handen te nemen.

[Afbeelding]

Edit:
Ik was al lang vergeten dat mijn Philips nog een espresso met crème laagje kon zetten :o

[Afbeelding]
Mag ik jou ff bedanken voor deze absolute top tip? Zonet ook ff schoongemaakt voor het eerst en man man man wat zat daar een ongelooflijke hoeveelheid gore rotzooi in... :o

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Hier vandaag het apparaat een grote beurt gegeven en het overloopje van de bonenmaler vervangen.

Oude vs nieuwe overloopje (de oude was afgebroken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6Oo9jo26JZMTQ7Cq0IEMfMw-sk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Kq3P9lC1AbQC9QyU3BzvIZ9D.jpg?f=user_large

O-ringen set van Amazon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjxITDKNw7ZPLtO638ul6Q285C4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lHvmt16aAc0Gvw9UwAQUz1HB.jpg?f=user_large

Alle slangetjes losgehad en o-ringen vervangen/schoongemaakt en ingevet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqQli2xTWMwQx2waU8YUilE14BY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ldYERpm95iwXouLh5ibxDVqb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbFBIQmB3-gQlAgbsO1wsVGFlk4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wkPGBEup4TDVbge9i9XOGIpY.jpg?f=user_large

Veel van deze o-ringen zijn niet aan beweging/wrijving onderhevig en waren dus ook niet versleten, tevens nog soepel.

Natuurlijk ook de o-ringen van het bekende tuitje aan de binnenkant vervangen, maar die spreekt eigenlijk voor zich. Die waren zeker versleten en de voorste was ook broos.

Verder nog de hele binnenunit gedemonteerd, schoongemaakt, o-ringen vervangen en opnieuw gesmeerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XY4ya_yLGDAJHrTMUzIicMRqsBY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iXUA8059lvAwfYWMaZZxFv0K.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27ugr0ijrTJ6_0ZDtspDzs5nVoc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RiYwWPrGEXg4yGU5EsnBmUIo.jpg?f=user_large

Om het nieuwe overloopje terug te klikken op de uitgang van de maler moest deze uit elkaar, anders kun je hem er door het uitstekende grote tandwiel er niet opklikken. (Het lukte mij in ieder geval niet...) Dat was nog ff uitzoeken maar met behulp van dit topic en YouTube is het allemaal gelukt! Meteen de maalschijven ook maar helemaal schoongemaakt. Ook het afstellen van de maalschijven met behulp van dit topic, helemaal super al die info! Waarvoor dank :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbjDq9hV-2ednoJU7wq1uNgaGpQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yqZgFslSeoRU1PUQTLgaj5qm.jpg?f=user_large

Al met al ongeveer 3 uurtjes bezig geweest, maar moet zeggen dat ik het leuk vond om te doen.

Machine hierna nog het reinigingsprogramma door laten lopen en het resultaat was een heerlijke bak koffie! Helaas wel nét iets te laat voor het middag bakkie want mijn vrouw was inmiddels in slaap gevallen op de bank _O-

Voelt best lekker om te weten dat ie nu echt helemaal schoon is (ook de uitmonding van de voorkant waar de koffie uitloopt, ook dankzij dit topic) en weer helemaal top werkt, hopelijk houden de individuele onderdelen het nog een tijdje vol. De koffie is prima, het apparaat zelf behoorlijk onderhoud en schoonmaak gevoelig :)

[ Voor 3% gewijzigd door FrambozenTaart op 20-08-2025 14:45 ]

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• DrDingeling
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 06-10-2025
Hoi @laptopleon Heb je dan de brouw unit ook in de "koffiemaakstand" gezet toen je ging blazen? Dus met het witte pijpje helemaal bovenaan in de brouw unit? Want dan zou daar inderdaad het probleem zitten. Alleen geen idee hoe het kan. Hele brouw unit uit elkaar gehaald en alles schoon gemaakt, dus ook inderdaad het metalen filtertje. Als ik mijn mond over dat hele gedeelte met het metalen filtertje zet en blaas, gaat de lucht er gemakkelijk doorheen. Dat zou dus inhouden dat het pobleem in ieder geval in het onderste gedeelte van de brouw unit zit. Het gedeelte met die stamper die de gemalen koffie tegen het metalen filter drukt. In dat gedeelte lijkt het water dan niet door te kunnen. Heb er al vele uren in zitten, maar ga nog wel eens een keer de hele bende uit elkaar halen dan. :-(Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jAleo422FlngXxRh0HZJKZi4FA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NYVRiGINPcKRu5qrvF5NJA7j.png?f=fotoalbum_large

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Nou zeg.. Ik heb hier al jaren geleden geklaagd over dat mijn apparaat lekte, van kwaad tot erger, tot ik vandaag weer eens een cappuccino ging zetten en alleen maar melk kreeg. Ik wist dat espresso soms helemaal mis ging en gewone koffie ongeveer een derde tot de helft van het water de lekbak in liep, maar nu zat het echt op het punt waar ik eerst een volle 2-3 koppen moest zetten voordat er weer wat uit kwam lopen.
Dus toch maar eens opgezocht, kwam ik dit filmpje tegen dat op een hele duidelijke manier laat zien wat je al kunt doen zonder schroeven en ook waar je de schroeven dan vindt als hij wél open moet.
Klepje open, zetgroep eruit, pijpje dat daar zit bekeken, toch maar even losgedraaid en ik zag inderdaad dat er een o-ringetje niet helemaal de juiste vorm had. Toen bedacht ik me dat ik jaren geleden al een setje o-ringen heb gekocht maar nooit zover ben gekomen om ze ook te vervangen.
Dus toch die o-ringen vervangen, en warempel, ik heb weer perfecte koffie. Tijdens het zetten blijft de lekbak hélemaal droog, alleen als hij weer 'afkoppelt' een paar druppeltjes zoals volgens de handleiding zou moeten. Met een maatbekertje getest, espresso 70ml kwam exact op het streepje 70ml uit, koffie 150ml kwam net iets (2-3ml) hoger uit maar dus ook ruim het doel gehaald.

En om het dan ook ff te delen, dit lijkt de boosdoener te zijn geweest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-J9o2j5HSI8tDf7xMFXkNXRcbg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4zSimq6ascFQJbCXfJnlZeS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FR_gxukR-T9cSsxr2haTV0kTho=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cx8Wf4YRTiLHZi6wyeVigWpW.jpg?f=fotoalbum_tile
Nu moet ik alleen nog uit zien te vogelen hoe ik de zetgroep moet smeren, want dat heb ik ook nooit gedaan. Weet niet of dat heel veel verschil maakt of alleen voor minder slijtage zorgt, maar toch maar eens doen.
Kan ik die o-ringen ook invetten of is dat weer slecht omdat het dan in de koffie komt ofzo?

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4OdJa124ljr40mahva0ExqpZpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dh5wck2U68YqGpzyXAim4frs.jpg?f=fotoalbum_large

Dit koffie afveeg metaaltje is ineens verbogen en los….

Lijkt heel gemakkelijk te installeren. Iemand een suggestie waar ik dit kan bestellen?

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:21
Vandaag vanwege slappe koffie en natte pucks de waterinlaat vervangen. Smaak is beter maar nog niet top. Daarom ook maar het witte inlaatspruitstuk besteld, want ik meende dat ik daar een scheur in zag.

Waterinlaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CV2tHq8FoKw0ufNIrUwOsizYsKQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MhZaTGc32KGcACqbxoHwc5cl.jpg?f=user_large

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:14
@Bartske Het eerste waar ik aan denk, zeker als het je eerste keer is:
De kleine o-ringen van het drukventiel niet uit de ingang verwijderd en waardoor ze nu niet goed afsluiten? Er horen 2 hele kleine o-ringen op het kleine staafje van het drukventiel te zitten
Afbeeldingslocatie: https://cdn.fixpart.net/308304483/c20815f2d7b361dc7650eb99c72df973.jpg

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:12
ik heb nu een foutmelding op een EP2220/10 : zetgroep schoonmaken.
de hele procedure is al doorlopen, (reinigen, stekker eruit etc) melding is niet weg te krijgen.

Iemand nog tips, anders ga ik hem voor garantie aanmeldenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoFHWubqQ0YBwRKa7pDt_6qLMKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5iTugV4grBxZ88Mz5rCWjN6.jpg?f=fotoalbum_large

Marstek Venus A V144

• Riczun
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-03 22:40
lolgast schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:37:
@Riczun Ik denk dat de oplossing hier staat. Even een kwartslagje draaien. 3 omwentelingen mag ook, je maakt niets kapot door daar met de hand aan te draaien. Om een of andere reden (slecht ontwerp lijkt me de beste gok als reden) lijkt de motor soms precies in een positie te komen waarbij er geen contact gemaakt kan worden.
[...]
Bedankt nog voor je reactie!
Het bleek uiteindelijk dat er een deel van de gemalen koffie onder het reservoir, bij de motor terrecht was gekomen.
Waarschijnlijk al van langere tijd, want het lag helemaal vol en zat dus ook in de motor en die liep dus daarop vast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95bguDX_0xE5-k-65h-CJd2NC0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4F3cYiov3GxDhQZLLKIsGCkI.jpg?f=fotoalbum_large
Bleek dat bij het koffie trechter buisje wat stukjes waren afgebroken en dus gemalen koffie 'lekte'.
Geen idee hoe zou dat is gekomen, er zit nu een nieuwe in na een vrij lange levertijd.

Inmiddels 5 bakjes koffie verder en alles werkt weer perfect, hopelijk kunnen we weer even vooruit.

• esmey
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 01-04 08:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Htt2ddpFqdIufugz-9c-MVYWnFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vygsvEcdzOuwn4d1ZxVnFOt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91oSZPPvXI1aLQl2X7dUzxKs_FQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkBAnvfRPOUpD1pRqP9je0fo.jpg?f=fotoalbum_large

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zeker weten dat hij lekt bij de boiler en niet bij de witte koppeling?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aq747Z_rAhcB3SxjD3Jeq9Jsgy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/429Y3oC5QCLhHmGx7m0WqOIV.jpg?f=fotoalbum_large

• esmey
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 01-04 08:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahnyZ5dxfow_aLRC6WYPE0o3eGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbG52bgGGI4BawOgy4lj9Bp5.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze foto zie je ook echt een druppel het ging zo snel. Witte kopeling was droog
Pagina: 1