Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 14:20
Daar ben ik ook bang voor, dat het bij het ontwerp hoort. Sterker nog, dat morsen was de reden dat ik dit topic begon, maar ik zie bij iedereen dezelfde verschijnselen. Al dacht ik in het begin, toen ik m net had, de eerste twee maanden, dat deze nauwelijks morste. Onze vorige bonenmachine (ander merk) vermorste nog meer koffie namelijk.

Ik weet niet hoeveel kopjes je zet tussen twee schoonmaakbeurten maar wij al gauw 100 a 120 en dan is het weer een grote bende.

[ Voor 3% gewijzigd door laptopleon op 01-01-2025 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.r
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-05 09:37
Mijn 2230 trok telkens 3x water, elke keer iets harder, maar er kwam nergens water uit. De drie rode lampjes gingen knipperen en lekbakje zat vol met helder koud water. Temperatuur sensor getest, deze deed het, pomp leek ook te werken, driewegventiel ook, alle darmpjes losgekoppeld, nergens verstopping in (getest met een spuit). Het drukventiel leek wel veel kalk rondom te hebben, deze los gedraaid en zuiver gemaakt. Voor de zekerheid een nieuwe besteld. De piston van de zetgroep volledig uit elkaar gedraaid en zuiver gemaakt. Ik bleef dezelfde foutmelding krijgen(3 rode lampjes). De flowmeter dan maar eens los gedraaid en terug in elkaar, nu kreeg ik via het eerste darmpje voor het driewegventiel wel warm water, maar het pruttelde... Blijven zoeken en niks te vinden... Ik wou hem ook niet binnen doen bij een hersteldienst omdat ik deze zelf al tweedehands gekocht had en er nu eentje bij Mediamarkt voor 242euro te verkrijgen was. Ik naar de winkel, uitverkocht... Toch nog eens proberen te sleutelen, opzoeken op Google,... Tevergeefs.
Ik had het toestel al klaar staan om naar stort te brengen. Gisteren avond las ik hier dat ontkalken nog wel kon helpen, ik was sceptisch want hoe ontkalkt de machine als er geen doorstroming is? Toch maar geprobeerd, een bodempje water, behoorlijk veel ontkalkings middel. De machine 1 keer laten trekken en pries eruit. De tweede keer toen ik de machine aanzette, kwam er plots water langs de tuiten. Nog eens goed laten spoelen en voorlopig, hetere koffie en meer schuim als ervoor... Het enige waar ik over twijfel is of ik de maalgraadknop juist heb terug gezet. (Als iemand daar tips voor heeft graag😀). Ik ben geen handige Harry, ken niks van mechanica of stroom, maar met opzoekwerk, testen en uitproberen is het wel gelukt, dus hopelijk kan ik met mijn verhaal ook mensen helpen om het zelf op te lossen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 15:55
Aquaclean filter gebuikt?
Ook vreemd dat de machine niet aangeeft dat ie ontkalkt moet worden. Deed de mijne wel.
Maalgraadknop goed plaatsen na demontage zou ik oo graag wilen weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Voordat ik de maker een paar weken geleden ging schoonmaken heb ik gewoon eerst een foto gemaakt van de stand van de maler (zowel knop voor demontage als stand van de draairing) en vervolgens op dezelfde stand teruggeplaatst. Dat lijkt prima te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.r
  • Laatst online: 02-05 09:37
Frie2 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:29:
Aquaclean filter gebuikt?
Ook vreemd dat de machine niet aangeeft dat ie ontkalkt moet worden. Deed de mijne wel.
Maalgraadknop goed plaatsen na demontage zou ik oo graag wilen weten
Nee geen aquaqlean gebruikt, ga ik vanaf nu wel doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManRon
  • Laatst online: 07-01 21:48
Aaa, ik dacht echt nu heb ik de oplossing gevonden. Helaas was het gaatje doorprikken niet voldoende. Het lijkt nog steeds of hij ergens lucht verliest? Of niet goed aansluit ergens? Het pijpje stoomt wel en de melk wordt goed warm. Hij lijkt meer te pruttelen ik.p.v. goed blazen waardoor de melk niet gaat schuimen. Het geluid is in ieder geval anders.

DE OPLOSSING GEVONDEN, een paar pagina’s verder op 😁. Het buisje los gehaald en inderdaad het plastic zwarte ding iets aangeduwd met mijn pink. Zodat deze een beetje verder naar buiten kwam. En ja hoor het schuimt weer na maanden zonder cappuccino ❤️
Bedankt 🙏
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLfGjx4JcS4fK-17Gshbi8yyneM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hAFSmlHKD1QvOxfLW2W2plPq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door ManRon op 07-01-2025 21:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aschemkes
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 28-07 16:02
Vergeet de Lattego van Phillips. In eerste instantie lijkt het een koopje maar hij is vreselijk slecht. Maakt ten eerste veel herrie, ten tweede, gaat snel stuk. Die van mij is 4x stuk gegaan, 1x laten repareren binnen de garantie, 2x zelf gerepareerd, 4de keer ding weggeflikkerd. Wat n kl.te ding. OOk om schoon te maken is ie een hel. Overal zit koffie en die gaat schimmelen als je niet tijdig schoonmaakt. Schoonmaken moet gebeuren met een tandenborstel e stofzuiger. wat een hel. Overgegaan op een Jura, perfect machientje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
In het Financieel Dagblad staat een artikel over het lobbyen van de PFAS-industrie, om onder het PFAS-verbod van de EU uit te komen. (Link is zonder betaalmuur)

'Wat is het verband met koffiemachines?' hoor ik je denken. Misschien is het het duidelijkste uit te leggen met dit citaat uit het artikel:
Pfas in de koffieautomaat
‘Ik schrijf je omdat mij opvalt dat het RIVM in zijn persuitingen soms slordig omgaat met de term pfas’, schrijft een medewerker van Chemours in mei 2024. De ene pfas is de andere niet, onderstreept de medewerker, die er daarna fijntjes aan toevoegt dat er ook veel pfas te vinden zijn in het RIVM-kantoor in Bilthoven. ‘Van mobieltjes, koffieautomaten en computers tot analyseapparatuur. Om over het parkeerterrein aldaar maar te zwijgen.’
Al jaren ben ik bang dat er schadelijke fluorverbindingen zitten in de smeermiddelen voor koffiemachines, die overal verkrijgbaar zijn. Het lastige hierbij is, dat het er tot nu toe van de wetgever niet op hoeft te staan en fabrikanten het daarom vaak bewust weglaten, vooral bij consumentenproducten. Ook dit artikel bewijst niet dat er pfas in koffiemachine-smeermiddelen zit, maar ik hou daar wel rekening mee. Daarom smeer ik niet op de delen die smeer bij de koffie kunnen doen komen, zoals de O-ring om de zuiger.

In de gebruiksaanwijzing van de Philips 2200 (en ik neem aan heel de serie, zowel de 22xx als 23xx, 5xxx etc) staat ook nergens dat je de grote O-ring moet smeren, terwijl dit in het verleden bij andere machines die ik had, wel zo was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
bij die van mij had ik problemen met de graadmolen, hoe ik ook draai hij zit muurvast. Indrukken en draaien werkt dus niet, ook niet als hij begint te malen.

probleem wat er nu bij komt is dat er geen koffie meer uit komt, van binnen helemaal schoongemaakt maar dit helpt niet.

wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:32
mugenmarco schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:39:
bij die van mij had ik problemen met de graadmolen, hoe ik ook draai hij zit muurvast. Indrukken en draaien werkt dus niet, ook niet als hij begint te malen.
Beetje late reactie, maar je kan alleen hieraan draaien als de koffie gemalen wordt; staat althans in de gebruiksaanwijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Nu online
ArnieNFW schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:10:
[...]

Beetje late reactie, maar je kan alleen hieraan draaien als de koffie gemalen wordt; staat althans in de gebruiksaanwijzing.
zoals in mijn reactie staat probeer ik het ook als hij aan het malen is.. werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
mugenmarco schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:28:
[...]
zoals in mijn reactie staat probeer ik het ook als hij aan het malen is.. werkt niet
Lezen is een kunst....sorry
Ik heb na 10+ jaren een volautomatische Bosch te hebben gehad (heerlijk) en 2 jaar verstandsverbijstering (senseo) een EP1200 gekocht.
Eerste bakjes vallen echt tegen. Veel te slap. Lijkt of hij niet genoeg bonen pakt. Er ligt ook er weinig koffie afval in de afval bak. Waar de Bosch kleine sjoelschijven leverde, doet deze machine een vingerdopje (drab).
Als iemand daar een oplossing voor weet.
Overigens; ik probeer m ook grover in te stellen, lukt me ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Als je hem grover in stelt wordt de koffie alleen maar slapper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Nu online
ArnieNFW schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:27:
[...]

Lezen is een kunst....sorry
Ik heb na 10+ jaren een volautomatische Bosch te hebben gehad (heerlijk) en 2 jaar verstandsverbijstering (senseo) een EP1200 gekocht.
Eerste bakjes vallen echt tegen. Veel te slap. Lijkt of hij niet genoeg bonen pakt. Er ligt ook er weinig koffie afval in de afval bak. Waar de Bosch kleine sjoelschijven leverde, doet deze machine een vingerdopje (drab).
Als iemand daar een oplossing voor weet.
Overigens; ik probeer m ook grover in te stellen, lukt me ook niet.
de EP1200 hoort ook sjoelschijven in het bakje te doen dus lijkt idd dat er iets mis gaat met het malen, stel je de hoeveelheid bonen wel goed/hoog in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
mugenmarco schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:57:
[...]
de EP1200 hoort ook sjoelschijven in het bakje te doen dus lijkt idd dat er iets mis gaat met het malen, stel je de hoeveelheid bonen wel goed/hoog in?
Waarschijnlijk niet; maar fabrieks-af, mag hij toch wel wat fatsoenlijks produceren dacht ik.
Je bedoeld kennelijk niet de gewone "sterkte" knop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Nu online
ArnieNFW schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:58:
[...]

Waarschijnlijk niet; maar fabrieks-af, mag hij toch wel wat fatsoenlijks produceren dacht ik.
Je bedoeld kennelijk niet de gewone "sterkte" knop?
ja die met een koffieboon als symbool. Gaat de molen wel enige tijd malen of stopt die er ook snel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
Gisteravond en vandaag flink koffie gedronken - en inderdaad produceren de laatste kopjes ook puk's als afval. Vreemd dat dit toch een ~30 tal kopjes heeft geduurd.
Stand is wel 3-1 (veel bonen, weinig water), maar ik moet kennelijk nog wat met de bonen-soort ed spelen (sterkere kopen).

[ Voor 3% gewijzigd door ArnieNFW op 16-02-2025 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Nou na 2 jaar hier ook de eerste problemen, dinsdag knipperde het aquaclean lampje weer eens.
Filter vervangen en het aquaclean process laten lopen, prima.
Gisteren zijn er nog 2 bakjes cappuccino gemaakt, vanmorgen nog 1 en toen kwam er geen melk meer uit.
Wel de nodige stoom uit het apparaat.

Net na thuiskomst het apparaat nog maar eens die aquaclean laten uitvoeren, er komt wel gewoon water uit.
Nogmaals testen, weer geen melk, wel stoom uit het apparaat.
De zetgroep eruit gehaald en m’n schone reserve erin, helaas niets veranderd.

Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
Het gaat om een ep2231/40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Geen idee, ik gebruik de opschuimer nooit. Maar er is een ingebouwde zelf-diagnose, zie de info op pagina 1 van dit draadje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:14
Magneetventiel kapot.
Bij veel machines kan je na verloop van tijd 1 cappucino maken en daarna deze storing.
volgende dag weer zelfde verloop

Wij repareren dit dagelijks
Theetjuh schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:28:
Nou na 2 jaar hier ook de eerste problemen, dinsdag knipperde het aquaclean lampje weer eens.
Filter vervangen en het aquaclean process laten lopen, prima.
Gisteren zijn er nog 2 bakjes cappuccino gemaakt, vanmorgen nog 1 en toen kwam er geen melk meer uit.
Wel de nodige stoom uit het apparaat.

Net na thuiskomst het apparaat nog maar eens die aquaclean laten uitvoeren, er komt wel gewoon water uit.
Nogmaals testen, weer geen melk, wel stoom uit het apparaat.
De zetgroep eruit gehaald en m’n schone reserve erin, helaas niets veranderd.

Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
Het gaat om een ep2231/40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Ik zie net dat de Philips 800 EP0824/0 dit weekend tijdelijk € 239 is in de webwinkel van Lidl. Het verschil met bijvoorbeeld de EP2200 is, zover ik na kan gaan, klein: Geen chromen randje maar verder kan ik geen verschil ontdekken met mijn EP2200/10.

Als iemand het verschil weet ben ik heel benieuwd!

Dit exacte type staat niet in de pricewatch, maar wel de uitvoering: Philips EP0820/00 en ook die is ook duurder (€ 269).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Nu online
louwerens schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:54:
Magneetventiel kapot.
Bij veel machines kan je na verloop van tijd 1 cappucino maken en daarna deze storing.
volgende dag weer zelfde verloop

Wij repareren dit dagelijks

[...]
Dat wordt dus een V395VN20PVDA02 bestellen en vervolgens via deze korte video het vervangen:

Lijkt mee te vallen dan, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
@louwerens even voor mijn beeld / alle duidelijkheid, voor ik deze symptomen / fix toevoeg aan de beginpagina: Welke van de genoemde symptomen horen er nou precies bij de kapotte magneetventiel? Knipperende lampjes / geen heet water / geen opgeschuimde melk / wel stoom / storing na één bakkie gezet / knipperend aqua-cleaning lampje?

[ Voor 7% gewijzigd door laptopleon op 22-02-2025 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Ziet er idd hetzelfde uit behalve chrome randje
Laatst hadden ze ook de EP1200. Die had ook ook een zwarte omlijsting maar er ontbrak ook het stoom pijpje. Die was dus duidelijk anders.
Al die Philips apparaten hebben volgens mij dezelfde basis (maler + zetgroep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Nu online
Theetjuh schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:22:
[...]

Dat wordt dus een V395VN20PVDA02 bestellen en vervolgens via deze korte video het vervangen:

[YouTube: Philips LatteGo No Steam Froth Milk FIXED!]
Lijkt mee te vallen dan, bedankt voor de tip!
Probleem opgelost zo het lijkt, heb even getest met water in het kannetje en dat werkt iig prima _/-\o_
Zal vanavond nog wel even een echt bakkie worden, dus mocht het toch niet opgelost zijn, ben ik dan weer terug 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schnoop
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09 12:07
Na 4 jaar liep mijn machine vast bij het malen (na enkele seconden), gevolgd door 3 knipperende lampjes.
Leegmaken van bonen verhielp het probleem kortstondig maar uiteindelijk werkte hij helemaal niet meer.

Nu bleek uit de handleiding dat als de motor een te hoog voltage pakt de machine stopt. Ik vermoede dat deze dus te oud aan het worden was en hierdoor niet meer goed werken.

Besloten om een nieuwe motor te bestellen. Bij openmaken van machine schrok ik nogal, de hele binnenkant zal vol met gemalen bonen en vastgeplakte resten.

Grondige schoonmaak gehouden. Nu viel me ook op dat er schroef miste die de motor 'vastzet'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLXOpbz0mZpyS9WHgWXoz0HIfKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6MvJQCDwf8uMb1s38pdUwwnp.png?f=fotoalbum_large

Als ik verschillende filmpjes op internet bekijk zie ik dat dit meestal het geval is.

Ik heb de nieuwe motor hier toch vastgezet met een schroef (en sluitring ertussen). Ik had het vermoeden dat omdat de schroef loszit er veel gemaalde bonen binnen in het apparaat zijn gekomen.

Is dit voor andere herkenbaar? Het valt me in ieder geval op dat de nieuwe motor (of de combinatie van vastzetten) veel minder lawaai maakt dan de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
^Mijn machine maalde op een gegeven moment niet meer. Er bleek een schroef in het midden van de maalschijven gekomen te zijn en deze te blokkeren. Ik verdacht dat de schroef tussen de bonen had gezeten en zo naar binnen was gekomen.
Maar zou die ook ergens uit de machine self kunnen zijn gekomen. Machine was eens jaar daarvoor in reparatie geweest. Ik heb niet gelet of er binnen ergens een schroef weg zou kunnen zijn.
De overbrenging van de motor naar de maalschijven werkte niet meer. Heb toen hetzelfde onderdeel vervangen. Motor incl overbrenging. Beide sijn ook los te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Nu online
Schnoop schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:39:
Na 4 jaar liep mijn machine vast bij het malen (na enkele seconden), gevolgd door 3 knipperende lampjes.
Leegmaken van bonen verhielp het probleem kortstondig maar uiteindelijk werkte hij helemaal niet meer.

Nu bleek uit de handleiding dat als de motor een te hoog voltage pakt de machine stopt. Ik vermoede dat deze dus te oud aan het worden was en hierdoor niet meer goed werken.

Besloten om een nieuwe motor te bestellen. Bij openmaken van machine schrok ik nogal, de hele binnenkant zal vol met gemalen bonen en vastgeplakte resten.

Grondige schoonmaak gehouden. Nu viel me ook op dat er schroef miste die de motor 'vastzet'.
[Afbeelding]

Als ik verschillende filmpjes op internet bekijk zie ik dat dit meestal het geval is.

Ik heb de nieuwe motor hier toch vastgezet met een schroef (en sluitring ertussen). Ik had het vermoeden dat omdat de schroef loszit er veel gemaalde bonen binnen in het apparaat zijn gekomen.

Is dit voor andere herkenbaar? Het valt me in ieder geval op dat de nieuwe motor (of de combinatie van vastzetten) veel minder lawaai maakt dan de oude.
Deze schroef "ontbreekt" van wat ik erover lees bijna altijd. Zat er bij mij ook niet in. Heb je er een rubberen ring tussen gedaan? Heb hem zelf destijds vastgezet zonder rubber maar toen werd de maler niet per se stiller. Geluid was wel anders. Weet niet of dat aan deze schroef lag of dat ik de maler volledig uit elkaar heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:29

arnova

weet veel, maar niet alles

ArjenIsM3 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:42:
[...]

Deze schroef "ontbreekt" van wat ik erover lees bijna altijd. Zat er bij mij ook niet in. Heb je er een rubberen ring tussen gedaan? Heb hem zelf destijds vastgezet zonder rubber maar toen werd de maler niet per se stiller. Geluid was wel anders. Weet niet of dat aan deze schroef lag of dat ik de maler volledig uit elkaar heb gehad.
De schroef zit er bij mij ook niet in. Maar als je hele machine vol met gemalen koffie zat, heb je dan niet hetzelfde probleem als ik? Zie arnova in "'Philips EP2220/10 problemen verhelpen en onderhoud"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:07
Tijd geleden de machine uitelkaar gehaald om probleem met pompje op te lossen,alles weer netjes teruggeplaatst...

Echter kwam ik er van de week achter dat de maalgraad niet meer klopt (andere bonen).

Weet iemand wat het 0-punt is van de maalstand bij de motor...? 🙄🫣
Heb de knop nu op 1 staan, fijnste, maar de maling is nog heel grof...

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Nu online
arnova schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:55:
[...]

De schroef zit er bij mij ook niet in. Maar als je hele machine vol met gemalen koffie zat, heb je dan niet hetzelfde probleem als ik? Zie arnova in "'Philips EP2220/10 problemen verhelpen en onderhoud"
Nee, de uitloop was in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
hansie_k schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:52:
Weet iemand wat het 0-punt is van de maalstand bij de motor...? 🙄🫣
Heb de knop nu op 1 staan, fijnste, maar de maling is nog heel grof...
Als ik het goed begrijp is de beginstand in principe gemarkeerd met een wit streepje(?) Maar misschien begrijp ik dat verkeerd, zelf nog niet aan de hand gehad.

De maalgraad is maar in een handjevol standen in te stellen. Merk je niet vanzelf dat je 'aan' bent qua draaien naar de fijnste stand, op het moment dat je hem instelt? Let op, je mag hem alleen verzetten door de knop in te drukken en te draaien TERWIJL de motor maalt, volgens de gebruiksaanwijzing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:07
laptopleon schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:35:
[...]

Als ik het goed begrijp is de beginstand in principe gemarkeerd met een wit streepje(?) Maar misschien begrijp ik dat verkeerd, zelf nog niet aan de hand gehad.

De maalgraad is maar in een handjevol standen in te stellen. Merk je niet vanzelf dat je 'aan' bent qua draaien naar de fijnste stand, op het moment dat je hem instelt? Let op, je mag hem alleen verzetten door de knop in te drukken en te draaien TERWIJL de motor maalt, volgens de gebruiksaanwijzing.
Het streepje als markering had ik gezien, alleen geen idee hoe dat overeenkomt met de eigenlijke stelknop in de bonenbak.

Ik heb uiteindelijk het grote tandwiel van het maalmechanisme(?) naar rechts gedraaid, dan staat het witte streepje ruim voorbij het kleine tandwieltje.
Dit is stand 1, de fijnste maling.
Toen de stelknop die in de bonenbak zit ook op "1" gezet, en de boel, op de gok, teruggeplaatst...en dit bleek goed te werken.

Let wel,als je de maalgraad op die manier handmatig gaat veranderen, de maalschijven leeg zijn.

Live from Denmark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schnoop
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09 12:07
arnova schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:55:
[...]

Ik heb een keer een verstopte maalkoker gehad, wellicht dat hierdoor terugloop is ontstaan?
Mijn ervaring tot nu toe is dat mijn koffie nu slapper is dan voorheen, ik vermoed dat er dus geen schroef in hoeft. Het verwijderen van de schroef zal er voor zorgen dat (door de veer die onder de motor zit) de hele maalmolen gaat veren, misschien is dit dan toch nodig voor een betere doorstroom van bonen?
Ik ga vanavond de schroef er weer eens uithalen om te kijken of mijn vermoedens kloppen. Ik kijken dan meteen even naar je tip over het kokertje, dankje hiervoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
Heeft iemand nog een idee hoe ik de standby tijd nog kan verlengen?
Als ik naar de machine loop voor een 2e bakkie, slaat hij vaak net af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geeforce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 20:59
Zie handleiding, standaard is 30 min. Heb dit ook aangepast naar 60. Weet zo uit mijn hoofd niet hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
Geeforce schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:46:
Zie handleiding, standaard is 30 min. Heb dit ook aangepast naar 60. Weet zo uit mijn hoofd niet hoe.
Dank - ik vroeg me af waarom ik die niet gezien had, maar hij zit in mijn versie (vd handleiding) precies op een pagina-break.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
Ik heb een 2231 Lattego.
Sinds een week lekt hij water rechts achterin.
Voorzichtig open gemaakt. Ik zie een losse slang maar ik heb geen idee waar deze van los is gekomen? Iemand een soortgelijk apparaat die weet waar deze hoort?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWKte5YV559o08tmBHfo_XMirUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0cOt4thYX7pO5qHnGGREOfl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Nu online
tokjah schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:26:
Ik heb een 2231 Lattego.
Sinds een week lekt hij water rechts achterin.
Voorzichtig open gemaakt. Ik zie een losse slang maar ik heb geen idee waar deze van los is gekomen? Iemand een soortgelijk apparaat die weet waar deze hoort?
[Afbeelding]
Ben niet heel erg thuis in de Philips machines maar heeft zo'n machine geen magneetklep? Zou dit de afvoer daarvan richting de lekbak kunnen zijn? Gewoon een gokje. Anders zou je toch ergens een aansluiting waar hij op past moeten kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
ArjenIsM3 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:06:
[...]

Ben niet heel erg thuis in de Philips machines maar heeft zo'n machine geen magneetklep? Zou dit de afvoer daarvan richting de lekbak kunnen zijn? Gewoon een gokje. Anders zou je toch ergens een aansluiting waar hij op past moeten kunnen vinden.
Dank ik heb idd richting de lekbak een aansluiting gevonden! 1e bakkie met een droog aanrecht.. so far so good!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Sinds een aantal weken heb ik iets raars met mijn machine: af en toe (maar niet altijd) als ik de machine aanzet begint hij met spoelen en als deze klaar is begint het uitroepteken (constant) te branden. Je kan vervolgens verder niks selecteren maar ik ben erachter gekomen dat als je op de start-knop drukt, de machine wat kokend water uitgeeft uit het buisje van de melkopschuimer waarna het uitroepteken uitgaat en de machine weer gewoon te gebruiken is. Iemand enig idee wat hier aan de hand is? Ik heb wel het idee dat de laatste tijd de pomp wat meer herrie is gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:48
Ik heb een Philips 2200 serie met een handmatige stoompijpje. De laatste tijd lijkt 't verstopt, want hij stoomt niet meer maar bubbeltjes vooral. De pijp lijkt niet verstopt, hebben 't ju al een paar x uit elkaar gehaald en schoongemaakt etc. Nog andere tips, behalve ergens een nieuwe op de kop te tikken?

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
Dan zit er lucht in het systeem (leidingen).
arnova schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 06:23:
Sinds een aantal weken heb ik iets raars met mijn machine: af en toe (maar niet altijd) als ik de machine aanzet begint hij met spoelen en als deze klaar is begint het uitroepteken (constant) te branden. Je kan vervolgens verder niks selecteren maar ik ben erachter gekomen dat als je op de start-knop drukt, de machine wat kokend water uitgeeft uit het buisje van de melkopschuimer waarna het uitroepteken uitgaat en de machine weer gewoon te gebruiken is. Iemand enig idee wat hier aan de hand is? Ik heb wel het idee dat de laatste tijd de pomp wat meer herrie is gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
Aan de zijkant van het pijpje zit een minuscuul gaatje. Als dit verstopt zit komt er geen 'lucht' bij.
Musta schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:15:
Ik heb een Philips 2200 serie met een handmatige stoompijpje. De laatste tijd lijkt 't verstopt, want hij stoomt niet meer maar bubbeltjes vooral. De pijp lijkt niet verstopt, hebben 't ju al een paar x uit elkaar gehaald en schoongemaakt etc. Nog andere tips, behalve ergens een nieuwe op de kop te tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

louwerens schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:23:
Dan zit er lucht in het systeem (leidingen).

[...]
Dan denk ik dat dat te maken heeft met het recent nieuw geplaatste kalkfilter. Ik ga eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:49
Voor wie nog onderdelen voor de halve prijs zoekt voor de EP2200 serie :

Ik heb een weinig gebruikte EP2221 staan met een defecte temperatuur sensor en/of een storing in de hoofd printplaat ( triac ?). Ik ben gestopt met verder zoeken naar de oorzaak.
Volgens het testprogramma werken de andere onderdelen van de machine correct.
De machine wordt nu in onderdelen verkocht.
Reken op ongeveer de halve prijs voor onderdelen.
Laat maar weten wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivali113
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10-04 23:11
Goedemiddag allemaal!

Ik heb vandaag een deel van mijn zetgroep uit elkaar gehaald, nu druppelt er van het zeefje water na een bak koffie te hebben gezet. Bij het uit elkaar halen van het zeefje was de Oring dat om het zwarte deeltje zit niet meer goed, deze verwijderd en een nieuwe (soortgelijk) ringetje geplaatst, waarschijnlijk niet dezelfde dikte etc.

Ik krijg morgen het orginele ringetje binnen en zal dan kijken of het beter en/of weg is.

Ik zal morgen even een update geven!

--
Edit:

Ik moet hierbij ook vermelden dat er bij het automatisch spoelen van de machine weinig tot soms geen water in het kopje komt, maar wel in de lekbak.
Hoop dat dit morgen ook opgelost is! 😁

[ Voor 17% gewijzigd door nivali113 op 01-04-2025 15:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nivali113
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10-04 23:11
nivali113 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:39:
Goedemiddag allemaal!

Ik heb vandaag een deel van mijn zetgroep uit elkaar gehaald, nu druppelt er van het zeefje water na een bak koffie te hebben gezet. Bij het uit elkaar halen van het zeefje was de Oring dat om het zwarte deeltje zit niet meer goed, deze verwijderd en een nieuwe (soortgelijk) ringetje geplaatst, waarschijnlijk niet dezelfde dikte etc.

Ik krijg morgen het orginele ringetje binnen en zal dan kijken of het beter en/of weg is.

Ik zal morgen even een update geven!

--
Edit:

Ik moet hierbij ook vermelden dat er bij het automatisch spoelen van de machine weinig tot soms geen water in het kopje komt, maar wel in de lekbak.
Hoop dat dit morgen ook opgelost is! 😁
Het O-ringetje heeft de lekkage verholpen.
Hij doet het weer als nieuw!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIK30196IOGnaaLmuhLQnEcbclw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPC35qHAUaLlmGSLkH83cF11.jpg?f=fotoalbum_large

Ik begon ook te merken dat mijn EP2220 aan het verslechteren was na 3 jaar gebruik. Nooit die Aquaclean filters gebruikt omdat ik ze veel te duur vind, terwijl we in mijn regio best hard water hebben. Dus ik dacht eerst aan ontkalken, daarna kwam er helemaal geen koffie meer uit… :+

Toen kwam ik dit topic tegen. Zowel de flowmeter en brouwunit uit elkaar gehaald, o-ringen verwijderd en samen met het ventiel in een ultrasoon reiniger gegooid. Alles opnieuw gesmeerd en nieuwe o-ringen gemonteerd. Apparaat werkt weer als nieuw. Hulde aan iedereen die hier aan heeft bijgedragen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ratelkous
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-09 15:00
Huutje schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:51:
[...]

De twee 'Chromen’ buisjes zijn gewoon kunstof hulsjes die in de lengte open zijn en, vrij strak vastgeklemd zitten. Je kan ze echter voorzicht, eerst van onderen naar buiten drukken en dan gelijktijdig omhoog bewegen. Ze zitten als het ware strak geklemd en vastgehaakt in het uitloopreservoir.
Het frontje waar ‘Philips’ op staat vormt aan de bovenkant één geheel met het horizontale deel van het uitloopreservoir. Dit geheel, ‘n L vorm dus zit geklemd met een lipje aan de boven/achterkant en kan je voorzichtig naar voren en naar boven wrikken en als geheel loshalen. Daarna ligt er boven op het
reservoir nóg een kunststof dekseltje met een gaatje erin. Met een klein pinnetje o.i.d. kan je dit dekseltje eruit pakken. Al deze onderdelen kan je dus zonder schroeven e.d. verwijderen en schoonmaken.
Na het demonteren van deze onderdelen kijk je aan de bovenkant ín het uitloopresevoir.
Nu kan je er goed bij om het binnenste schoon te maken met b.v. een klein kwastje.
Ondanks dat wij de machine regelmatig reinigen zat er een ‘vettige’aanslag in en in de 2 uitloopbuisjes lagen ‘harde’ schilfertjes. Na alle schoongemaakt en gemonteerd te hebben lopen beide gaatje weer goed door en drink je weer heerlijke koffie!
Ik probeer een afbeelding te posten waaop e.e.a. wat duidelijker is. [Afbeelding]
Wi hebben onze machine zeker al een jaar of 5. Uitloop nog nooit schoongemaakt. Merkte laatste tjjd wel dat een koffiekopje meer bezinksel vertoonde dan voorheen.
Nu met je aanwijzingen de uitloop open gemaakt.

1 De sierbuisjes moest ik wat om hun as draaien: de linker met de klok mee, de rechter tegen de klok in. (van bovenaf gezien). Toen ik de nokjes zag, was dat ook logisch...

2 Het tweede dekseltje had niet alleen een gaatje, maar ook een nokje. De spitsbektang had ik al naast me liggen, en daarmee ging het sneller dan ik ergens een spijker o.i.d. had kunnen halen.

3 De drab zat al in een dikke (beige) laag tegen dat dekseltje (Spatten denk ik)

4 Het reservoir zat vrijwel vol. niks kwastje, pikzwarte drab uitscheppen met een spatel. *

5 De uitloopgaatjes kon ik met een sateprikker niet doorAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_pyo2ufYmfB739pb0YefAWX7-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5XH7358lCChVCXpj2kc0WaK.jpg?f=fotoalbum_largeheen. Met coctailprikkerje in tangetje lukte het. Daarna met heetwater en een kwast schoonmaken. Met een stuk keukenrol eronder kon ik toen zien dat in de doorgang een sterretje (zeg maar het mercedeslogo) in elk buisje zat.

Die hele uitloop lijkt in de beste Philips traditie ontworpen om onbereikbaar te ziijn voor de gemiddelde consument. In het user manual (overigens erg slecht en onlogisch geschreven) geen woord over vervuiling van de uitloop.

* Als ik er in slaag een foto van de bagger te uploaden: het betreft een boterhambordje. Kun je de hoeveelheid wat beter inschatten... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
Wat doen jullie met de machine als jullie met vakantie gaan?

Water in het reservoir laten zitten lijkt me niet verstandig, maar de filter droog laten staan ook niet.
Water er uit, filter eruit. En na terugkomst alles weer vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
ArnieNFW schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:49:
Wat doen jullie met de machine als jullie met vakantie gaan?

Water in het reservoir laten zitten lijkt me niet verstandig, maar de filter droog laten staan ook niet.
Water er uit, filter eruit. En na terugkomst alles weer vullen?
Als kalk een angst is in de afwezigheid zou je een fles gedemineraliseerd water kunnen halen en die erin kunnen doen? Zit het filter in ieder geval onder water.

Ik heb verder het apparaat gewoon normaal schoongemaakt. Zetgroep gereinigd en een reinigingsprogramma laten lopen. Meer zou niet nodig moeten zijn in mijn ogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:15
Ik laat reservoir altijd vol staan, en bij terugkomst ververs ik dat water en spoel ik de machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
@ArnieNFW Ik heb een waterontharder in de meterkast staan (type ionenwisselaar, dus kalk wordt omgewisseld voor NaCl) omdat het leidingwater hier behoorlijk hard is (14 – 16° DH) waarna nog een filter in het waterreservoir van de koffiemachine weinig meer toevoegt.

Ik laat het reservoir altijd helemaal vol water staan. Daar gebeurt weinig mee in die hooguit tien dagen dat ik weg ben. Maar ik lees online dat meestal juist wordt aangeraden het reservoir leeg te maken, dan kan er ook niks in groeien.

Uiteraard gebruik ik normaliter elke dag vers water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 20:59
laptopleon schreef op zondag 20 juli 2025 @ 00:21:
@ArnieNFW Ik heb een waterontharder in de meterkast staan (type ionenwisselaar, dus kalk wordt omgewisseld voor NaCl) omdat het leidingwater hier behoorlijk hard is (14 – 16° DH) waarna nog een filter in het waterreservoir van de koffiemachine weinig meer toevoegt.

Ik laat het reservoir altijd helemaal vol water staan. Daar gebeurt weinig mee in die hooguit tien dagen dat ik weg ben. Maar ik lees online dat meestal juist wordt aangeraden het reservoir leeg te maken, dan kan er ook niks in groeien.

Uiteraard gebruik ik normaliter elke dag vers water.
Vroeg mij ook af og met een waterontharder in huis, een aquaclean filter nog wel noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb met deze machine nu steeds vaker dat hij valse lucht lijkt aan te zuigen ergens. Bij het opstarten hoor je alles lopen, maar geeft hij geen water en maakt hij lawaai en gaat het storingslampje aan. Dan moet hij even (letterlijk) stoom afblazen en meestal gaat het dan wel goed. Maar steeds vaker moet je dit herhalen.

Ik heb nog nooit de O ringen vervangen in de 3-4 jaar dat ik hem heb, dus ik heb een setje besteld.

Waar zit de meest waarschijnlijke oorzaak van die valse lucht??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
@superduper
Als je de achterkant van het apparaat afhaalt zie je in het midden een wit plastic onderdeel met een metalen houder er omheen. Dat is de pomp waarvan ik vermoed dat hij niet goed functioneert. Hier zit een plastic balletje dat de boel moet kunnen afsluiten, mogelijk werkt dat niet goed meer.

Soms werkt uit elkaar halen en goed schoonmaken. Soms moet er een nieuwe in. Verwijderen voor de eerste keer is best een klusje, maar geen rocket science

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:25
Ik heb dit probleem ook gehad met mijn machine. Bij onderhoud is de motor vervangen naar 13 jaar trouwe dienst. Met het vervangen van de motor bleek ook dit euvel te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouflee
  • Registratie: December 2009
Dit is wel een superhandig topic! Zelf ook al aantal jaar plezier van dit apparaat, maar inmiddels begint de lekbak steeds voller met water/verdunde koffie te zitten na een aantal bakjes koffie.

Ik heb de zetgroep goed schoongemaakt, de 5 o-ringen vervangen, ontkalkt en gespoeld met de tabletten. Toch blijft de lekbak vol water. Ook maakt hij de laatste tijd met opstart een gorgelend geluid vlak voordat hij spoelt. Er lijkt dan ook wat stoom uit de zijkant te komen.
Ik kon dit nog probleem niet terugvinden in dit uitgebreide topic, iemand nog een idee wat ik kan checken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• louwerens
Meestal is de boilerpin stuk. Hier zit een veer in die pas bij bepaalde druk 'open' gaat. Nu hoor je dit geluid al bij het opwarmen.
kaassouflee schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:26:
Dit is wel een superhandig topic! Zelf ook al aantal jaar plezier van dit apparaat, maar inmiddels begint de lekbak steeds voller met water/verdunde koffie te zitten na een aantal bakjes koffie.

Ik heb de zetgroep goed schoongemaakt, de 5 o-ringen vervangen, ontkalkt en gespoeld met de tabletten. Toch blijft de lekbak vol water. Ook maakt hij de laatste tijd met opstart een gorgelend geluid vlak voordat hij spoelt. Er lijkt dan ook wat stoom uit de zijkant te komen.
Ik kon dit nog probleem niet terugvinden in dit uitgebreide topic, iemand nog een idee wat ik kan checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Interessant. Het is mij nog niet opgevallen dat er extra veel water in de lekbak terecht komt, of dat de koffie heel waterig is en ook nog nooit een gorgelend geluid gehoord, maar ik zie de laatste tijd wel een beetje stoom uit de zijkant komen. Dat viel me eerder niet op.

@kaassouflee, laat je het even weten als je deze vervangt? Ben wel benieuwd. Ik ga deze alvast bij de lijst op de openingspagina toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouflee
laptopleon schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:52:
Interessant. Het is mij nog niet opgevallen dat er extra veel water in de lekbak terecht komt, of dat de koffie heel waterig is en ook nog nooit een gorgelend geluid gehoord, maar ik zie de laatste tijd wel een beetje stoom uit de zijkant komen. Dat viel me eerder niet op.

@kaassouflee, laat je het even weten als je deze vervangt? Ben wel benieuwd. Ik ga deze alvast bij de lijst op de openingspagina toevoegen.
Vervanging is onderweg. Ik probeerde hem te demonteren om te zien of er iets stuk was, maar toen brak er wat plastic af, dus nu is die sowieso stuk :P . Ik laat wel even weten of de problemen dan verholpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red bull
  • Laatst online: 04-09 16:42

red bull

Keeps me awake !

Musta schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:15:
Het kleine gaatje (zit een rondje omheen) even doorprikken met een cocktail prikker doet wonderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaassouflee

@louwerens bedankt voor de tip! het vervangen van de boiler pin heeft inderdaad het rare gorgelende geluid verholpen. De hoeveelheid water in de lekbak lijkt ook wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens

Verwijderen van de boilerpin moet met beleid gebeuren. Ik gebruik een platte schroever die ik erachter schuif via de onderkant en dan voorzicht naar voren 'wippen'

• Frie2
Frie2 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:11:
En is er een manier om snel dat deurtje te verwijderen. Op een van de instructie video's zie dat de filmer het constant open moet duwen omdat het blijft dichtklappen. Daar stoor ik me ook nogal aan tijdens het onderhoud.
Deze vraag had ik al een hele tijd geleden al eens gesteld maar er is nooit een reactie op gekomen.
Bij deze nogmaals een poging.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
@Frie2 Bij mij blijft dat deurtje gewoon open staan. Staat hij wel goed vlak?

Je zou tijdens het schoonmaken ook een paar muntjes, verfroerlatje of iets dergelijks onder de linkerkant van het apparaat kunnen leggen, zodat hij iets naar rechts helt, dan blijft het deurtje ook vanzelf open staan. Of even iets voor het deurtje zetten of hem vastzetten met een stukje tape. Zoiets lijkt me een stuk sneller en eenvoudiger dan het deurtje verwijderen en achteraf weer terug moeten prutsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Hij valt niet vanzelf dicht maar als je er tijdens het poetsen tegenaan stoot, wat onvermijdelijk is, gaat ie wel steeds in de weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falex
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-08 14:34
Ik heb de EP2220 en sinds paar dagen krijg ik geen koffie meer uit de machine. Ook lekt de machine aan de linkerkant als ik koffie wil zetten.

Hele ontkalkingsprocedure gedaan en alles kurk droog. Warm water zetten blijft ook alles droog.

Zet 1 kopje koffie en er komt niks uit, maar alles lekt aan de linkerkant onder de machine.

Heb gezocht in dit topic maar kon geen gelijk probleem vinden. Iemand een idee?

Canon 700d | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM | Tamron AF 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro | Samyang 14mm f/2.8 ED AS IF UMC | Samyang 24mm f/1.4 ED AS UMC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
@falex Ik neem aan dat hij nieuw gekocht is en er dus gewoon garantie op zit. Dan zou ik er niet zelf aan gaan klussen, maar gewoon contact opnemen met de verkoper en een beroep doen op de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falex
laptopleon schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:02:
@falex Ik neem aan dat hij nieuw gekocht is en er dus gewoon garantie op zit. Dan zou ik er niet zelf aan gaan klussen, maar gewoon contact opnemen met de verkoper en een beroep doen op de garantie.
Thanks voor je reactie. Vergeten te melden: heb m al 5 jaar haha

Canon 700d | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM | Tamron AF 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro | Samyang 14mm f/2.8 ED AS IF UMC | Samyang 24mm f/1.4 ED AS UMC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Aangezien het alleen lekt bij koffie zetten, zou je eens kunnen controleren of het zeefje dat bovenin de zet-unit verborgen zit, niet dicht zit.

Ook de grote o-ring op de ‘zuiger’ en de andere o-ringen en dat tuutje wat je ziet zitten als je de zet-unit er uit haalt, zullen na vier jaar slijtage vertonen en niet zo goed meer afsluiten.

Als het water niet door een laag gemalen koffie heen hoeft te worden geperst, zal de druk minder hoog oplopen, waardoor het goed mogelijk is dat een o-ring bij die lagere druk nog wel het water tegenhoudt, zoals bij spoelen / ontkalken, maar bij ‘echt’ koffiezetten niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falex
laptopleon schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:13:
Aangezien het alleen lekt bij koffie zetten, zou je eens kunnen controleren of het zeefje dat bovenin de zet-unit verborgen zit, niet dicht zit.

Ook de grote o-ring op de ‘zuiger’ en de andere o-ringen en dat tuutje wat je ziet zitten als je de zet-unit er uit haalt, zullen na vier jaar slijtage vertonen en niet zo goed meer afsluiten.

Als het water niet door een laag gemalen koffie heen hoeft te worden geperst, zal de druk minder hoog oplopen, waardoor het goed mogelijk is dat een o-ring bij die lagere druk nog wel het water tegenhoudt, zoals bij spoelen / ontkalken, maar bij ‘echt’ koffiezetten niet meer.
Thanks voor je reactie. Ik heb m opengemaakt en geen lekkages aan de linker zijkant gezien bij alle slagetjes. Ik vermoedde al dat als het niet lekt bij de zijkant, ik dieper de machine in moet zoeken.

Schijfje schoongemaakt met water zeep en perslucht.

Nieuw tuutje besteld en van dat eetveilige smeervet om de andere o-ringen in te vetten. Wordt morgen bezorgd dus dan weer proberen en troubleshooten.

Vanmorgen wel even naar de IKEA gegaan voor gratis koffie 🤣 (moest ook iets retourneren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ratelkous
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-09 15:00
Ik heb vorige maand de hele zetgroep gedemonteerd, schoongemaakt en gesmeerd (ook nieuwe O-ringen), e.e.a. geheel succesvol.

paar dagen late lekkage rechts achter, onder de aansluiting van het waterreservoir op de aanzuigslang. aan het ventiel in het reservoir niks kunnen ontdekken. met vol reservoir boven de gootsteen de klep een paar keer open en dichten afgewacht. bleef een week dicht. toen toch weer lekkage.

vandaag de aansluiting achterin er uitgehaald en de aanzuigslang losgenomen. het tuitje waar de slang op zal was een beetje zwart van buiten, weg gepoetst met keukenpapier. Het buisje was van binnen helemaal schoon.
ik heb het koppelstukje weer vastgeschroefd (lastig, zit ook spatwaterafscherming voor een chip o.i.d.aan vast)
Er zaten ook wat draden lastig in de weg. Maar goed, siliconenrubber slangetje weer aangesloten, water in de bak, en testen maar.

1. Algemene (onderste) storingsledje stond aan. Machine uitgezet, stekker er uit, wc, en daarna alles weer aan. Zelfde situatie qua lampjes.
2. Kon geen drank selecteren. Heet water gedrukt (ledje daarvan ging NIET branden)en start. Veel kabaal: zeven harde tikken/klappen metaal-op-metaal(?) , alsof een klep of relais werd bediend die onmiddellijk weer uit ging. vervolgens een seconde of 4 gepruttel, alsof er heel zachtjes stoom in water stroomde. Afgeblazen. enkele druppels water in het kopje.
Ik kon telkens nogmaals op Start grukken, en het hele slagwerk met napruttelen begon opmeuw.
  1. Wat heb ik verprutst? Een draadje losgetrokken? Waar?
  2. Het slangetje gaar eerst naar achter, en komt dan weer tevoorschijn. Wat gebeurt daar (achter wat ik aanzie voor een pomp)?
  3. Hoe is de afdichting in de klep onder aan het reservoir? O-ring? ik kon niks zien...
ben benieuwd...
Leo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
arnova schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:25:
Al tijden hadden wij last van erg slappe koffie. Normaal zou het vervangen van de o-ringen dit moeten oplossen echter maakte dat bij ons maar een marginaal (psychisch?) verschil? Nu toch het apparaat maar eens open gemaakt en gekeken. Wat blijkt? Rond de maler lag het helemaal vol met gemalen koffie. Toen ik vervolgens (met de kap eraf) koffie ging zetten zag ik dat de gemalen koffie ipv. via de uitloop naar de brouwunit, grotendeels in het compartiment van de maler terecht kwam. Nu blijkt bij mij de uitloop gewoon afgebroken te zijn van de maler. Zie hier:
[Afbeelding]

Mogelijk dat dit vaker voorkomt, dus hopelijk helpt het anderen.

Helaas was ik overigens ook vergeten te markeren op welke maalstand de knop stond dus dat was ook even wat gedoe (zoals hierboven ook al opgemerkt).
Hier hetzelfde probleem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCRt0JqMm9bebtehKr6JzT22tbY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NJP5CGqysETQ7SrQJRnSnDAd.jpg?f=user_large

Maar ff schoongemaakt met een kwast en de compressor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Jdab_VTuLWVMDcgBWQo06cXOh0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/F75tBuBvpuaT5kfolokYxgmX.jpg?f=user_large

Eerst maar ff het kapotte tuitje teruggeplaatst, wel meteen een nieuwe besteld. Ook 2 O-ringen setjes zodat ik hem meteen ff een grote beurt kan geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCLeRX9yvqfItV9XnOMzCbLrSgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xC938Bo0MUiQxnwcPlFNvCtV.jpg?f=fotoalbum_large
yorroy schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:10:
[...]

Ik had mijn machine al bijna weggegooid na 4 jaar gebruik. 1 uitloop zat kennelijk verstopt waardoor het water gedeeltelijk terug ging de machine in. De koffie lag dus gedeeltelijk in de lekbak ipv mijn kopje.
Dankzij jouw post de boel weer schoon gekregen. Nooit geweten dat je hier bij kon komen.

Het is echt bizar, maar de koffieuitloop zat vol koffiedrap. Hieronder een foto. Er kwam serieus twee espressokopjes vol pure drap uit.
Je moet er eigenlijk niet bij stil staan dat je koffie dus elke keer hier langs stroomt…
Mijn onderhoud bestaat uit wekelijks de zetgroep afspuiten en 1x per maand met zo’n tablet de boel doorspoelen. Ontkalken doe ik niet in verband met ontkalkt water.
Voor een ieder wellicht dus verstandig minimaal 1x per jaar dit deel ook eens onder handen te nemen.

[Afbeelding]

Edit:
Ik was al lang vergeten dat mijn Philips nog een espresso met crème laagje kon zetten :o

[Afbeelding]
Mag ik jou ff bedanken voor deze absolute top tip? Zonet ook ff schoongemaakt voor het eerst en man man man wat zat daar een ongelooflijke hoeveelheid gore rotzooi in... :o

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:25

Maduth

Probeersel

Beste Lieden,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met waarschijnlijk een bekend probleem. Mijn zetgroep wil niet terug in de machine ondanks alle tips die ik ondertussen gevonden heb en gebruikt. De groep zit in de neutrale stand en ik heb dit filmpje er voor gebruikt om het te checken.

Wat ik ook probeer, de groep wil er niet in. Als ik de machine aanzet, dan knipperen de drie lampjes maar verder niks [geen geluid e.d]. De groep gaat er voor 90% in de machine maar dan kan ik niet verder.

Weet iemand in welke richting ik nu verder moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Ratelkous schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:41:
Veel kabaal: zeven harde tikken/klappen metaal-op-metaal(?) , alsof een klep of relais werd bediend die onmiddellijk weer uit ging. vervolgens een seconde of 4 gepruttel, alsof er heel zachtjes stoom in water stroomde. Afgeblazen. enkele druppels water in het kopje.
De machine maakt zo'n soort kabaal als hij geen water kan aanzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
@Maduth Het ligt dan in ieder geval niet aan de stand van je brouwunit. Zelf controleer ik altijd even of het uitstekende deel, aan de achterkant, onderin, helemaal naar beneden is. (Zit een donkerrood stipje op).

Behalve dat heb ik er nog geen problemen mee gehad. Het enige wat ik kan bedenken is dat de as van de machine niet in de normale stand staat, maar ik zou niet weten hoe je die uit positie hebt gekregen. Als je hem aan zet, gaat hij altijd weer in dezelfde stand staan, vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:25

Maduth

Probeersel

@laptopleon dank de reactie en dankzij dit filmpje uit de starterspost, heb ik alles weer aan de gang gekregen.

YouTube: Reparatie Philips koffiemachine

Alhoewel er niks mis met de sensor was, heeft alles losmaken wel een soort reset in gang gezet. Er komt weer koffie uit dus ik helemaal blij. Alleen bij het in elkaar schroeven, heb ik de knop van de bonen (die grofheid bepaald) random terug gezet dus moet nu uitvogelen hoe ik dat weer in de juist positie krijg zodat ik weer grip heb op de grofheid van het malen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Mooi!

Wees voorzichtig met maal-grofheid-knop, want het is sommigen gelukt om de molen hiermee te slopen / beschadigen. Alleen gebruiken terwijl de koffiemolen-motor draait en eerst diep indrukken en dan voorzichtig de gewenste kant op draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Hier vandaag het apparaat een grote beurt gegeven en het overloopje van de bonenmaler vervangen.

Oude vs nieuwe overloopje (de oude was afgebroken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6Oo9jo26JZMTQ7Cq0IEMfMw-sk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Kq3P9lC1AbQC9QyU3BzvIZ9D.jpg?f=user_large

O-ringen set van Amazon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjxITDKNw7ZPLtO638ul6Q285C4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lHvmt16aAc0Gvw9UwAQUz1HB.jpg?f=user_large

Alle slangetjes losgehad en o-ringen vervangen/schoongemaakt en ingevet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqQli2xTWMwQx2waU8YUilE14BY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ldYERpm95iwXouLh5ibxDVqb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbFBIQmB3-gQlAgbsO1wsVGFlk4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wkPGBEup4TDVbge9i9XOGIpY.jpg?f=user_large

Veel van deze o-ringen zijn niet aan beweging/wrijving onderhevig en waren dus ook niet versleten, tevens nog soepel.

Natuurlijk ook de o-ringen van het bekende tuitje aan de binnenkant vervangen, maar die spreekt eigenlijk voor zich. Die waren zeker versleten en de voorste was ook broos.

Verder nog de hele binnenunit gedemonteerd, schoongemaakt, o-ringen vervangen en opnieuw gesmeerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XY4ya_yLGDAJHrTMUzIicMRqsBY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iXUA8059lvAwfYWMaZZxFv0K.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27ugr0ijrTJ6_0ZDtspDzs5nVoc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RiYwWPrGEXg4yGU5EsnBmUIo.jpg?f=user_large

Om het nieuwe overloopje terug te klikken op de uitgang van de maler moest deze uit elkaar, anders kun je hem er door het uitstekende grote tandwiel er niet opklikken. (Het lukte mij in ieder geval niet...) Dat was nog ff uitzoeken maar met behulp van dit topic en YouTube is het allemaal gelukt! Meteen de maalschijven ook maar helemaal schoongemaakt. Ook het afstellen van de maalschijven met behulp van dit topic, helemaal super al die info! Waarvoor dank :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbjDq9hV-2ednoJU7wq1uNgaGpQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yqZgFslSeoRU1PUQTLgaj5qm.jpg?f=user_large

Al met al ongeveer 3 uurtjes bezig geweest, maar moet zeggen dat ik het leuk vond om te doen.

Machine hierna nog het reinigingsprogramma door laten lopen en het resultaat was een heerlijke bak koffie! Helaas wel nét iets te laat voor het middag bakkie want mijn vrouw was inmiddels in slaap gevallen op de bank _O-

Voelt best lekker om te weten dat ie nu echt helemaal schoon is (ook de uitmonding van de voorkant waar de koffie uitloopt, ook dankzij dit topic) en weer helemaal top werkt, hopelijk houden de individuele onderdelen het nog een tijdje vol. De koffie is prima, het apparaat zelf behoorlijk onderhoud en schoonmaak gevoelig :)

[ Voor 3% gewijzigd door FrambozenTaart op 20-08-2025 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
Ja, lekker hè, als het allemaal weer vernieuwd is, terug in elkaar zit, schoon is en beter werkt :)

Ik denk zo vaak: Waarom maken ze dit niet wat eenvoudiger? Waarom zit er überhaupt geen échte onderhouds-handleiding bij?

Vandaar ook dit draadje en dat ik probeer alle problemen + oplossingen op de startpagina te verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
laptopleon schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:49:
Ja, lekker hè, als het allemaal weer vernieuwd is, terug in elkaar zit, schoon is en beter werkt :)

Ik denk zo vaak: Waarom maken ze dit niet wat eenvoudiger? Waarom zit er überhaupt geen échte onderhouds-handleiding bij?

Vandaar ook dit draadje en dat ik probeer alle problemen + oplossingen op de startpagina te verzamelen.
Ja echt helemaal top. Zonder de info in dit topic was het zeker niet gelukt, hele waardevolle informatie.

En voor een habbekrats en een paar uurtjes tijd toch weer een goed werkende machine in goede staat. Scheelt toch weer een duur nieuw koffiezetapparaat :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:57

Japser

Jeej!

Hebben hier een E2220/10 apparaat welke vies koffiewater aan de onderkant lekt. Wat kan ik daar het best aan fixen? Heb de zetgroep al gereinigd en de binnenkant ook van koffieresten/zooi ontdaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Heb je de lijst op pagina 1 al doorgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crrayy97
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08-09 17:56
Goededag mensen!

Ik heb tweedehands een philips 2200 aangeschaft. Hij deed het prima totdat ik de zetgroep had schoongemaakt en ingevet had. Nu heb ik een brandend waarschuwings lampje met een knipperende start knop. Ik weet dat het betekent dat er lucht in zit. Maar ik heb alles al geprobeerd maar niks werkt…. Ik heb een link met een video met wat die doet.

https://we.tl/t-ehzLctl5XB

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Gr,Ray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Staat er niks over ontluchten in de handleiding? Wat heb je al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crrayy97
laptopleon schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 00:32:
Staat er niks over ontluchten in de handleiding? Wat heb je al geprobeerd?
Nou het is het gelukt! Ik heb echt alles geprobeerd waarvoor je geen onderdelen voor hoeft te vervangen. Ik heb de pomp uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Waarschijnlijk zat er iets niet goed met het balletje?

Wel krijg ik nu nog druppelend koffie inplaats van een straal maar ik hoop dat dat gewoon lucht is. En anders ben ik bang dat die pomp het bijna gaat begeven. Maar dat zou wel apart zijn want het apparaat is 6 maanden oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-09 16:38
Frie2 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:42:
[...]

Deze vraag had ik al een hele tijd geleden al eens gesteld maar er is nooit een reactie op gekomen.
Bij deze nogmaals een poging.....
Betreft het deurtje verwijderen kan heel makkelijk het deurtje heeft een onder en boven pinnetje wat precies in het gaatje/uitsparing valt het scharnierpunt.
De deur is buigzaam even de deur iets krom buigen en je trekt de deur er zo uit, de deur er weer in zetten doe je op de zelfde manier enige kracht is vereist, een nieuw aparaat gaat het wat stroever naar een paar keer gaat het wat handiger en makelijker
Doe het al 3 jaar met schoonmaken de deur verwijderen heb de EP 5400 serie zit de deur op de zelfde manier als de vorige types in deze topic, kennis van mij heeft de eerdere type en verwijdert ook de deur met schoonmaken, zodat je er makkelijker er bij kunt tijdens het schoonmaken, er is niets iritander dat de deur in de weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
@Crrayy97 Wow… Ik ging er van uit dat hij uit de garantie was. Aangezien er nog garantie op zit, zou ik hem aanmelden voor gratis reparatie. Ik weet alleen niet of dat nog kan als je hem zelf al open hebt gehad.

@J.E. Weinor Handig om te weten dat dat ook een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crrayy97
laptopleon schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:48:
@Crrayy97 Wow… Ik ging er van uit dat hij uit de garantie was. Aangezien er nog garantie op zit, zou ik hem aanmelden voor gratis reparatie. Ik weet alleen niet of dat nog kan als je hem zelf al open hebt gehad.

@J.E. Weinor Handig om te weten dat dat ook een optie is.
Nou ik heb hem wel dus viavia gekocht en helaas geen bon..:( dus ik denk dat ik niet ver kom? De oude eigenaar heeft de bon niet bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:57

Japser

Jeej!

laptopleon schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:33:
Heb je de lijst op pagina 1 al doorgelopen?
Yep, heb het ding opengeschroeft en e.e.a. grondig gereinigd (maalsysteem en de zetgroep). Ik eb alleen de O-ringen niet vervangen, beetje angstig om het ding compleet te slopen.

Hij doet het al iets beter op dit moment! Geen lekkage =]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Je noemde alleen het lekken van koffiewater als probleem. Dat is nu opgelost. Wat is er dan nog meer aan de hand? Als je dat er niet bij vermeldt, is het lastig meedenken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDingeling
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 00:28
Hoi, ik ben nu aan de hand van dit draadje en alle linkjes die erin staan, al een paar dagen bezig met onze Philips. Nu na een paar jaar komt het water niet bij de gemalen koffie. In plaats daarvan lekt het aan de linker binnenkant. Daar komt het warme water vermoedelijk in tussen het zwarte ventiel en de witte inlaat op de brouw unit tussendoor. Ik heb de O ringen van het ventiel en de brouw unit vervangen, maar geen resultaat. Als ik de brouw unit eruit haal, in de koffiemaak stand zet en dan op de witte inlaat blaas, dan lukt het me niet om de lucht in de brouw unit te krijgen. Kan dat zijn omdat er een hoger aantal bar nodig is dan ik kan produceren met mijn longen?

Kan het zijn dat de pomp niet genoeg bar meer produceert dat ie het water niet meer in de brouw unit kan drukken? Dan vraag ik me wel af waarom het water er dan wel bij het ventiel uit lekt. Heb de hele brouw unit ook al gedemonteerd en schoongemaakt en alle ringen vervangen. Ik snap er in ieder geval niks meer van. Hopelijk snapt iemand van jullie wat het is. Mvg, Dennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDingeling
falex schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:34:
[...]

Thanks voor je reactie. Ik heb m opengemaakt en geen lekkages aan de linker zijkant gezien bij alle slagetjes. Ik vermoedde al dat als het niet lekt bij de zijkant, ik dieper de machine in moet zoeken.

Schijfje schoongemaakt met water zeep en perslucht.

Nieuw tuutje besteld en van dat eetveilige smeervet om de andere o-ringen in te vetten. Wordt morgen bezorgd dus dan weer proberen en troubleshooten.

Vanmorgen wel even naar de IKEA gegaan voor gratis koffie 🤣 (moest ook iets retourneren)
Jouw probleem lijkt op de mijne. Heb je dit nog kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
DrDingeling schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 01:45:Als ik de brouw unit eruit haal, in de koffiemaak stand zet en dan op de witte inlaat blaas, dan lukt het me niet om de lucht in de brouw unit te krijgen. Kan dat zijn omdat er een hoger aantal bar nodig is dan ik kan produceren met mijn longen?
Ik heb het even getest op mijn eigen 2200. Ik kan, als ik met één vinger de onderkant van het witte pijpje dicht hou en m'n mond op de bovenkant zet, makkelijk door het pijpje blazen. Ik kan zelfs met niet al te veel moetie ademhalen via dat pijpje. Dus het lijkt er op dat hier het probleem zit.

Daarnaast zou ik even checken of het metalen filtertje, wat soort van verborgen zit aan de onderkant van het hoogste deel van de uitneembare brouw-unit, niet verstopt zit met kalk. Haal hem los en controleer ook de achterkant!

Ook als je die weer open hebt, zou het kunnen, dat er inmiddels een slangetje of koppeling is losgekomen of gebarsten. Om dat te constateren / repareren zul je delen van de buitenkant moeten loshalen. Dat heb ik zelf nog niet aan de hand gehad, maar er zijn youtube video's over te vingen. Laat svp even weten of het gelukt is en met behulp van welke video, dan voeg ik die weer toe voor anderen. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door laptopleon op 07-09-2025 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDingeling
Hoi @laptopleon Heb je dan de brouw unit ook in de "koffiemaakstand" gezet toen je ging blazen? Dus met het witte pijpje helemaal bovenaan in de brouw unit? Want dan zou daar inderdaad het probleem zitten. Alleen geen idee hoe het kan. Hele brouw unit uit elkaar gehaald en alles schoon gemaakt, dus ook inderdaad het metalen filtertje. Als ik mijn mond over dat hele gedeelte met het metalen filtertje zet en blaas, gaat de lucht er gemakkelijk doorheen. Dat zou dus inhouden dat het pobleem in ieder geval in het onderste gedeelte van de brouw unit zit. Het gedeelte met die stamper die de gemalen koffie tegen het metalen filter drukt. In dat gedeelte lijkt het water dan niet door te kunnen. Heb er al vele uren in zitten, maar ga nog wel eens een keer de hele bende uit elkaar halen dan. :-(Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jAleo422FlngXxRh0HZJKZi4FA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NYVRiGINPcKRu5qrvF5NJA7j.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Ah… nee, dat had ik niet begrepen, ik had hem in de 'beneden' stand staan.

In de 'bovenin' stand / water door de aangeperste koffie persen-stand kan ik, met wat moeite, nog wel wat lucht er door persen, zonder dat er aders springen in mijn oogwit, maar het gaat wel heel langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDingeling
Mij mij dus niks. Komt geen lucht doorheen, zelfs mèt springende aderen niet. Heb het ook nog even geprobeerd met een zetgroep van iemand anders, ook geen resultaat. Heb nog even een video gemaakt zonder lekbak. Het gesis op 38 seconden tijdens het spoelen is ook iets wat ik niet heb gehoord toen ie nog goed werkte.

https://we.tl/t-qKKjGJWFZu
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste