Huutje schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:51:
[...]
De twee 'Chromen’ buisjes zijn gewoon kunstof hulsjes die in de lengte open zijn en, vrij strak vastgeklemd zitten. Je kan ze echter voorzicht, eerst van onderen naar buiten drukken en dan gelijktijdig omhoog bewegen. Ze zitten als het ware strak geklemd en vastgehaakt in het uitloopreservoir.
Het frontje waar ‘Philips’ op staat vormt aan de bovenkant één geheel met het horizontale deel van het uitloopreservoir. Dit geheel, ‘n L vorm dus zit geklemd met een lipje aan de boven/achterkant en kan je voorzichtig naar voren en naar boven wrikken en als geheel loshalen. Daarna ligt er boven op het
reservoir nóg een kunststof dekseltje met een gaatje erin. Met een klein pinnetje o.i.d. kan je dit dekseltje eruit pakken. Al deze onderdelen kan je dus zonder schroeven e.d. verwijderen en schoonmaken.
Na het demonteren van deze onderdelen kijk je aan de bovenkant ín het uitloopresevoir.
Nu kan je er goed bij om het binnenste schoon te maken met b.v. een klein kwastje.
Ondanks dat wij de machine regelmatig reinigen zat er een ‘vettige’aanslag in en in de 2 uitloopbuisjes lagen ‘harde’ schilfertjes. Na alle schoongemaakt en gemonteerd te hebben lopen beide gaatje weer goed door en drink je weer heerlijke koffie!
Ik probeer een afbeelding te posten waaop e.e.a. wat duidelijker is.
[Afbeelding]
Wi hebben onze machine zeker al een jaar of 5. Uitloop nog nooit schoongemaakt. Merkte laatste tjjd wel dat een koffiekopje meer bezinksel vertoonde dan voorheen.
Nu met je aanwijzingen de uitloop open gemaakt.
1 De sierbuisjes moest ik wat om hun as draaien: de linker met de klok mee, de rechter tegen de klok in. (van bovenaf gezien). Toen ik de nokjes zag, was dat ook logisch...
2 Het tweede dekseltje had niet alleen een gaatje, maar ook een nokje. De spitsbektang had ik al naast me liggen, en daarmee ging het sneller dan ik ergens een spijker o.i.d. had kunnen halen.
3 De drab zat al in een dikke (beige) laag tegen dat dekseltje (Spatten denk ik)
4 Het reservoir zat vrijwel vol. niks kwastje, pikzwarte drab uitscheppen met een spatel. *
5 De uitloopgaatjes kon ik met een sateprikker niet door
:strip_exif()/f/image/e5XH7358lCChVCXpj2kc0WaK.jpg?f=fotoalbum_large)
heen. Met coctailprikkerje in tangetje lukte het. Daarna met heetwater en een kwast schoonmaken. Met een stuk keukenrol eronder kon ik toen zien dat in de doorgang een sterretje (zeg maar het mercedeslogo) in elk buisje zat.
Die hele uitloop lijkt in de beste Philips traditie ontworpen om onbereikbaar te ziijn voor de gemiddelde consument. In het user manual (overigens erg slecht en onlogisch geschreven) geen woord over vervuiling van de uitloop.
* Als ik er in slaag een foto van de bagger te uploaden: het betreft een boterhambordje. Kun je de hoeveelheid wat beter inschatten...