Hier vandaag het apparaat een grote beurt gegeven en het overloopje van de bonenmaler vervangen.
Oude vs nieuwe overloopje (de oude was afgebroken)
O-ringen set van Amazon:
Alle slangetjes losgehad en o-ringen vervangen/schoongemaakt en ingevet:
Veel van deze o-ringen zijn niet aan beweging/wrijving onderhevig en waren dus ook niet versleten, tevens nog soepel.
Natuurlijk ook de o-ringen van het bekende tuitje aan de binnenkant vervangen, maar die spreekt eigenlijk voor zich. Die waren zeker versleten en de voorste was ook broos.
Verder nog de hele binnenunit gedemonteerd, schoongemaakt, o-ringen vervangen en opnieuw gesmeerd:
Om het nieuwe overloopje terug te klikken op de uitgang van de maler moest deze uit elkaar, anders kun je hem er door het uitstekende grote tandwiel er niet opklikken. (Het lukte mij in ieder geval niet...) Dat was nog ff uitzoeken maar met behulp van dit topic en YouTube is het allemaal gelukt! Meteen de maalschijven ook maar helemaal schoongemaakt. Ook het afstellen van de maalschijven met behulp van dit topic, helemaal super al die info! Waarvoor dank
Al met al ongeveer 3 uurtjes bezig geweest, maar moet zeggen dat ik het leuk vond om te doen.
Machine hierna nog het reinigingsprogramma door laten lopen en het resultaat was een heerlijke bak koffie! Helaas wel nét iets te laat voor het middag bakkie want mijn vrouw was inmiddels in slaap gevallen op de bank
Voelt best lekker om te weten dat ie nu echt helemaal schoon is (ook de uitmonding van de voorkant waar de koffie uitloopt, ook dankzij dit topic) en weer helemaal top werkt, hopelijk houden de individuele onderdelen het nog een tijdje vol. De koffie is prima, het apparaat zelf behoorlijk onderhoud en schoonmaak gevoelig
[
Voor 3% gewijzigd door
FrambozenTaart op 20-08-2025 14:45
]
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.