Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robinski76
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-02 10:50

Robinski76

The one and only

stin00 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:08:
[...]

Dat creme witte ding is volgens mij de slangkoppeling van het thermoblock, de inlet connector.

Dit ding dus: https://www.partsnl.nl/ko...ppeling-koffiezetapparaat (Ik ben absoluut geen expert, dus check even of dit daadwerkelijk het juiste onderdeel is..).

Check wel even of dit onderdeel daadwerkelijk zelf lekt, of toch mogelijk intern het slangetje, klem en/of een o-ring. Kan me moeilijk voorstellen dat de slangkoppeling zelf lekt. Is gewoon een dom stuk plastic.
Het lijkt het juiste artikel idd. Ik heb er gewoon eentje besteld. Nu wachten tot het binnen is en ik tijd heb om het te vervangen.
Ik hou jullie op de hoogte!

AMD PhenomII 955 BE (AM3), Gigabyte Mobo met GPU, 4GB, Nec 4550A DVD+/-R, GlobalWin YCC-61F1 ALU ServerCase, OCZ Modstream 520W, Dell SP2309W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robinski76

Robinski76

The one and only

Yes, gister het artikel binnengekregen.
Zojuist tijd gehad om het onderdeel ook daadwerkelijk te vervangen.

Resultaat: een niet meer lekkend koffieapparaat en dus weer een volle bak koffie 😃

Dank!

AMD PhenomII 955 BE (AM3), Gigabyte Mobo met GPU, 4GB, Nec 4550A DVD+/-R, GlobalWin YCC-61F1 ALU ServerCase, OCZ Modstream 520W, Dell SP2309W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djgait
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-11-2024
Toch fijn dat men een ander op deze manier kan helpen.
Bonenmachines zitten idd vol met zogenaamde o-ringen. Advies van de meeste fabrikanten is eens per twee jaar alle ringen vervangen. Er zijn webshops die pakketten aanbieden van de meest gangbare types.
Halfjaarlijks zou ik aanraden om de ringen eens te inspecteren en waar nodig te voozien van een heel klein beetje food-grade silliconenvet (zat vaak meegeleverd bij de pakketten) op het ringetje voor extra seal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Hallo mede tweakers. Mooi dat dit draadje bestaat. Ik heb het volgende probleem:
Sinds enige tijd werkt de melkopschuimer niet naar behoren. Hij begint goed te stomen en gaat daarna over op "bubbelen" lijkt het wel, dus je krijgt geen mooi opgeschuimd melk. Melksoort/merk heb ik niet verandert. Wat ik tot nu toe heb gedaan:
Alle o-ringen (die kleine in het apparaat) vervangen
Zwarte plastic tuit in het apparaat zelf (Welke in de maalgroep gaat) vervangen (wist toen niet dat je de rubbers los kon bestellen)

Na het uitvoeren van deze "reparaties" heeft het helaas niet geholpen. Mijn volgende stappen wat ik ga doen:
- tuit (metalen deel met dat plastic erin) waar stoom uit komt aan de buitenkant van het apparaat schoonmaken/ontkalken
- ik heb nog wat rubbers maar die zijn om de maalgroep te servicen, dit ga ik ook doen.

Mijn vraag aan jullie is dan ook: hebben jullie dit meegemaakt en zo ja, zit ik op de goede weg en anders, wat kan ik wel doen zodat het melkopschuim deel weer naar behoren gaat werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:30
@Robinski76, @Djgait, @NiroNiro e.a.
Inderdaad altijd leuk als we elkaar kunnen helpen op deze manier :)

Zelf gebruik ik de ingebouwde opschuimer nooit, omdat het (goed) schoonmaken relatief veel tijd kost. Dus heb ik daar ook geen tips over. Ik heb jaren zo'n opschuimertje op (oplaadbare) batterijen gebruikt van Ikea tot ik een keer een Inventum MK-460 in de aanbieding scoorde bij Blokker. Makkelijk schoonmaken, heel stevig schuim en hij kan ook opwarmen :) Maar nu drink ik het al een hele tijd gewoon zonder schuim en ik mis het niet echt, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tejoo1961
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-06-2023
Ik heb de machine open en gecheckt tijdens het maken van de koffie of ik ergens een lekkage kan ontdekken.
Bij de slangaansluitingen zie ik helemaal niets.geen lekkage.
boven het waterreservoir zie ik echter veel stoom uit het apparaat komen.
Onder het apparaat ie het daarna kletsnat (blank warm water)
enig idee hoe ik hier iets aan kan doen, en hoe kom ik hierbij?

alvast bedankt voor de reactie(s)

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djgait
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-11-2024
Voor de stoom:
Loop eens een ontkalkingsprogramma door volgens voorschrift. Dus vloeibare machine ontkalker in de watertank doen tijdens dst proces. De handleiding geeft aan wanneer.

Idd het metalen pijpje goed ontkalken. Klein bakje water met beetje ontkalker erin. Even laten liggen.

Iets verder gezocht;
Als de koffie ook bubbelen en pruttelend loopt, check dan je rubber eens bij de watertank. Is een rode. Heb ik vervangen bij onderhoud.
Wellicht zuigt ie een beetje lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ook vanuit deze kant dank... :)

Ik heb als test even de o-ring die in het door jou geposte filmpje te zien waren verwijderd en zag ook hier een kleine beschadiging. Na opnieuw plaatsen van de (beschadigde) o-ring kreeg ik wel weer een normale bak koffie... Zojuist maar even een nieuwe set o-ringen besteld.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkvdd
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-09-2024
Vorige week ook 3 rode lampjes

De maal motor werkt, maar draait moeizaam en stopt dan met 3 rode lampjes.
Stekker er uit, starten en weer moeizaam malen en 3 rode lampjes.

Kap verwijderd, de maal groep zit vol met gemalen bonnen, deze leeg gemaakt.
Opnieuw op gestart en het malen klinkt normaal, we zijn een week verder,
geen rode lampjes meer en koffie zetten loopt als vanouds.

Lijkt wel of er een maal actie niet afgemaakt was en het toestel tussen door is uit gezet geweest als oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SherlockHolmes
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-04 16:06
2,5j met plezier koffie aan het drinken uit mijn EP2220, maar is nu toch ook de geest aan het geven. Van binnen is er een grote hoeveelheid droge, ongebruikte gemalen koffie. Wat is hiervoor de beste oplossing? Nieuwe zetgroep aanschaffen van 90,-?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Ik vind het moeilijk hier een antwoord op te geven. Aan de ene kant heb ik dit topic geopend omdat ik precies daar last van heb: Bij elke kop wordt van binnen een beetje koffie ongebruikt gemorst. Aan de andere kant heb ik hem het alweer 3 jaar en de koffie is ondanks het morsen nog steeds best goed.

€ 90 is best veel als hij daarna binnen een jaar aan iets anders alsnog kapot gaat. Ik vraag me daarnaast af of een nieuwe zetgroep het probleem wel op gaat lossen.

Ik heb overigens de indruk dat het koffiemorsen een ontwerpfout is en niet een slijtageprobleem…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefzoefje
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-05-2023
Robinski76 schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:46:
Yes, gister het artikel binnengekregen.
Zojuist tijd gehad om het onderdeel ook daadwerkelijk te vervangen.

Resultaat: een niet meer lekkend koffieapparaat en dus weer een volle bak koffie 😃

Dank!
Dank, ik heb exact hetzelfde probleem. Alleen een ander model EP2231. Zie plaatje.
Alleen weet niet of het probleem ook ligt aan de O-ringen en of klemmen. Heb een doekje er voor moeten leggen ivm kortsluiting. Het heet water spuit richting de elektronen. Misschien toch een gokje wagen, gezien de hoge verzendkosten twijfel ik nog

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdIS-yHZ9v313sKv5LTDzUqwnks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhmGoOxBzUAKAls13Ku0ztNh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-04 11:31
Eind vorige week wou mijn EP1220 ineens geen koffie meer produceren.
De machine ging aan, ging malen, hoorde een hoop lawaai alsof het water onder druk stond maar nergens heen kon of iets (terwijl de waterlekbak langzaam vol loopt)

De zetgroep leek gewoon te werken, kon niks raars ontdekken, voor de zekerheid alles maar gereinigd en opnieuw gesmeerd.
Helaas werkt nog steeds niet.. Geen drupje koffie.

Ben maar wat gaan inlezen en keer op keer kwam ik verhalen tegen over de O-ringen.
Het zou toch niet? Een stel O-ringen die mij geliefde koffiemachine compleet lamleggen.
Gelijk maar 3 O-ringen besteld, de twee voor de piston en die grote jongen van de zetgroep zelf.

Alles even goed schoongemaakt, nieuwe ringen ingesmeerd met een laagje foodgrade siliconenvet
Erin gepropt en moment van de waarheid! Krijg ik weer een bakje koffie? Jawel!

Er komt weer degelijke koffie uit mijn machine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Tejoo1961 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:10:
Ik heb de machine open en gecheckt tijdens het maken van de koffie of ik ergens een lekkage kan ontdekken.
Bij de slangaansluitingen zie ik helemaal niets.geen lekkage.
boven het waterreservoir zie ik echter veel stoom uit het apparaat komen.
Onder het apparaat ie het daarna kletsnat (blank warm water)
enig idee hoe ik hier iets aan kan doen, en hoe kom ik hierbij?

alvast bedankt voor de reactie(s)

Theo
Dit had ik ook een al enkele maanden.
Schijnbaar is dit een voorteken dat de O-ringen op zijn.
Heb vandaag bij de mijne de O-ringen van de piston en de grote O-ring van de zetgroep vervangen. Geen stoombad meer. Komt weer een mooie stroom aan koffie uit (daarvoor was het wat zwakjes, dacht eerst misschien ontkalken maar zelfs na ontkalken nog steeds een zwakke stroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03 16:16

gjs

Scoobydoobydoo

Weet iemand of de temperatuur van de machine nog elders in te stellen is dan in het menu ?
De koffie temperaatuur is te laag bij mijn Philips EP2220/10, terwijl hij in dat temperatuur menuutje dus al op de hoogste setting staat.

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berrie11
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-07-2023
Sinds ca 2 jaar hebben wij de Philips EP2220. Trouwens de 2e omdat ons 1e apparaat binnen de garantie niet gerepareerd kon worden. We kregen een splinternieuwe!
Echter nu geeft het apparaat geen koffie. Malen gebeurd wel en water komt in afvalreservoir, maar geen koffie in kopje.
Wie weet raad?

[ Voor 42% gewijzigd door Berrie11 op 25-05-2023 13:48 . Reden: wijziging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik kwam dit topic toevallig net tegen toen ik ons koffiezetapparaat aan het schoonmaken was. Nou hebben wij het grotere broertje hiervan, de EP5447/90, maar in de basis lijkt dat toch wel erg veel hetzelfde apparaat en herken ik symptomen die ik hier tegenkom.

Ik heb 'm laatst een keer ontkalkt en vandaag eindelijk nieuwe tabletjes voor de koffieresten binnen, die hele cyclus 2x uitgevoerd (1x met een heel tabletje, 1x met het tabletje vermalen zodat die niet bijna in z'n geheel in het afvalbakje terecht kwam). Alles is dus echt goed 'schoon'.

Ik merk al een tijdje dat koffie kopjes maar half gevuld zijn, en dan soms ineens komt er wel een hele kop uit, maar 9/10 keer niet. Laatst een verjaardag gehad en dan gaan een paar kopjes goed en dan een paar kopjes waar maar de helft in zit en dan gaan er weer een paar goed, ergens tussen de helft en een kwart van het volume dat staat ingesteld.

Bij het schoonmaken vanmiddag heb ik er een kopje ondergezet ipv de 2-literbak die ik er normaal onder zet, en er zat maar een bodempje in het kopje, de rest allemaal in de lekbak.

Ik heb 'm destijd bij een grote elektronica webshop gekocht, ik zal de naam hier niet noemen maar ik heb er destijds het '3 jaar Zekerheidspakket' bijgekocht. Ik ben nu aan het twijfelen of ik hier beter gebruik van kan maken of 'm beter zelf open kan maken om te checken of er iets is losgeschoten of lekt. Even opgezocht en retourneren betekent apparaat helemaal schoonmaken (alle koffieresten e.d. eruit), zelf een doos regelen en alles (inclusief alle toebehoren) inpakken en versturen, dat is nogal wat werk en wat risico en dan zul je 'm ook best een tijdje kwijt zijn.

Ervanuitgaande dat het een los slangetje is zoals in dit topic al voorbij gekomen; is dat een kwestie van twee schroefjes los en je zit er al, of moet je echt alles helemaal uit elkaar halen om daar bij te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-03 07:23
Mijn Philips EP2230 heeft het (ook) begeven; na het opstarten blinken drie lampjes waarschuwingslampjes. Verder start de machine helemaal niet op. Ik heb de machine nagelopen met een multimeter. Het blijkt dat er geen spanning naar de maalmotor (zie https://i.ibb.co/41VkswX/2.jpg en https://i.ibb.co/XpvY759/3.jpg) is, deze zou 12V moeten zijn in rust. Dit terwijl er wel netjes spanning ingaat (zie https://i.ibb.co/bzzvSxL/1.jpg). Mijn vermoeden is dat de printplaat dus kapot is.

Ik heb al contact gehad met Philips en de winkel, maarja "buiten garantie" dus aan reparatie zitten hoge kosten. Dat er wettelijk garantie bestaat op basis van levensverwachting en dat het allerminst redelijk is dat een koffiemachine (en in het bijzonder) meer dan 2.5 jaar mee gaat wordt niet op in gegaan. Sterker nog, Philips "klantenservice" negeert mij nu volledig nu ik expliciet aan hen vraag dat volgens hen een redelijke levensverwachting is van dit apparaat. :X

1. Wat denkt men hiervan op Tweakers?
2. Ik heb geen idee of het nou verstandig is de machine te gaan repareren, ik heb er nogal erg weinig vertrouwen in (gezien alle andere ervaringen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
3dav0d3 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:32:
Mijn Philips EP2230 heeft het (ook) begeven; na het opstarten blinken drie lampjes waarschuwingslampjes. Verder start de machine helemaal niet op.
Kijk eens naar deze video: YouTube: Reparatie Philips koffiemachine aangezien ook daar de motor niet meer reageert, ondanks spanning. Lijkt sterk op jouw verhaal. Wordt stap voor stap voorgedaan hoe je analyseert en repareert. :)

Het is een beetje flauwe poging tot humor maar super-duidelijke instructievideo met veel praktische tips.

Nog een link naar een andere reparatievideo staan in het eerste bericht van dit topic.

Lijkt me dat na 2,5 jaar het nog wel een nieuwe motor waard is van pakweg € 60. Mijn vorige bonenmalende koffiemachine was een EQ.5. Daar heb ik zelf een keer een nieuwe 'flowmeter' in gezet. Was best een gedoe en een pure gok dat het überhaupt aan die flowmeter lag, maar voor € 15 of zo wilde ik het wel wagen. Ding was anders toch total loss. Dat heeft de levensduur wel verdubbeld, achteraf gezien. Verder nog twee keer nieuwe uitloop-mond geplaatst. Naast 1x per 2 jaar nieuwe O-ringen en 1x per maand een toefje smeren met voedselveilige siliconen-spray want dat is standaard onderhoud.

[ Voor 42% gewijzigd door laptopleon op 02-06-2023 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:33

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik zie bij mijn machine steeds vaker dat hij niet goed kan 'timen'; dan is hij bijvoorbeeld nog aan het malen en dan begint de pomp al te lopen. Gevolg: slootwater en een rommeltje aan losse koffie in de binnen kant.

Ik denk niet dat het aan het loopwerk van de koffiepers is, want hij begint al te pompen tijdens het malen, maar voor de zekerheid zetgroup goed schoongemaakt en ingevet, maar blijf het zien in 1-2 op de 10 kopjes.

iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venorcis
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-04 14:38
Mijn apparaat heeft ook een ‘interessant’ probleem. De eerste cappuccino na het inschakelen van het apparaat gaat bijna altijd goed, maar een tweede cappuccino 9 van de 10 keer niet. De stoom blijft dan om de een of andere rede ‘in’ het apparaat zitten, oftewel het lijkt het tuitje niet eens te bereiken.

Dit speelt al een tijd ondertussen. De afgelopen maanden hier geen last van gehad, tot door het uitvoeren van een ontkalking het nu ineens weer terug is van weggeweest.

Schoonmaken, invetten, enz. heeft allemaal niet geholpen. Het gekke is dus ook dat het vrijwel altijd voor het eerste kopje wel goed gaat en daarna niet meer, dus lijkt ook niet iets lek/verstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Voor alle duidelijkheid @superduper en @Venorcis welk model hebben jullie, ook een Philips EP2220?

Ik kan niet echt iets bedenken waar dit aan kan liggen. O-ringen kun je nog verversen maar je zou verwachten dat die dan bij het eerste kopje ook lekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robinski76

Robinski76

The one and only

Venorcis schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:00:
Mijn apparaat heeft ook een ‘interessant’ probleem. De eerste cappuccino na het inschakelen van het apparaat gaat altijd goed, maar een tweede cappuccino 9 van de 10 keer niet. De stoom blijft dan om de een of andere rede ‘in’ het apparaat zitten, oftewel het lijkt het tuitje niet eens te bereiken.

Dit speelt al een tijd ondertussen. De afgelopen maanden hier geen last van gehad, tot door het uitvoeren van een ontkalking het nu ineens weer terug is van weggeweest.

Schoonmaken, invetten, enz. heeft allemaal niet geholpen. Het gekke is dus ook dat het steeds voor het eerste kopje wel goed gaat en daarna niet meer, dus lijkt ook niet iets lek/verstopt.
Ik heb hier sinds kort exact hetzelfde probleem. Soms ook al na direct aanzetten.
ontkalken heeft niet geholpen, alles opnieuw invetten ook niet. Ik snap er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
@Venorcis, @Robinski76 Zouden jullie willen laten weten hoe dit is afgelopen? Was het op te lossen en zo ja, hoe? Dan kun je daar misschien de volgende mee helpen. Als is het maar helpen inschatten wanneer het niet meer de moeite is om te laten repareren.

@Oon Beetje late reactie – ik was op vakantie – maar toch: Heb je de O-ringen al eens vervangen (zijn speciale, donkerrode, voedselveilige O-ringen voor) en ingevet met voedselveilige siliconenspray of siliconenvet? Dat is typisch waar het vaakst water lekt. Of hoe is het afgelopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venorcis
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-04 14:38
laptopleon schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:40:
@Venorcis, @Robinski76 Zouden jullie willen laten weten hoe dit is afgelopen? Was het op te lossen en zo ja, hoe? Dan kun je daar misschien de volgende mee helpen. Als is het maar helpen inschatten wanneer het niet meer de moeite is om te laten repareren.
Helaas nog steeds een probleem. Verder heb ik de EP2230/10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kokkie81
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-04 22:40
NiroNiro schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:34:
Hallo mede tweakers. Mooi dat dit draadje bestaat. Ik heb het volgende probleem:
Sinds enige tijd werkt de melkopschuimer niet naar behoren. Hij begint goed te stomen en gaat daarna over op "bubbelen" lijkt het wel, dus je krijgt geen mooi opgeschuimd melk. Melksoort/merk heb ik niet verandert. Wat ik tot nu toe heb gedaan:
Zwarte plastic tuit in het apparaat zelf (Welke in de maalgroep gaat) vervangen (wist toen niet dat je de rubbers los kon bestellen)

Na het uitvoeren van deze "reparaties" heeft het helaas niet geholpen. Mijn volgende stappen wat ik ga doen:
- tuit (metalen deel met dat plastic erin) waar stoom uit komt aan de buitenkant van het apparaat schoonmaken/ontkalken
- ik heb nog wat rubbers maar die zijn om de maalgroep te servicen, dit ga ik ook doen.

Mijn vraag aan jullie is dan ook: hebben jullie dit meegemaakt en zo ja, zit ik op de goede weg en anders, wat kan ik wel doen zodat het melkopschuim deel weer naar behoren gaat werken?
Goedenavond,

Ik heb hetzelfde probleem heb jij toevallig al voordering geboekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski76

Robinski76

The one and only

laptopleon schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:40:

@Oon Beetje late reactie – ik was op vakantie – maar toch: Heb je de O-ringen al eens vervangen (zijn speciale, donkerrode, voedselveilige O-ringen voor) en ingevet met voedselveilige siliconenspray of siliconenvet? Dat is typisch waar het vaakst water lekt. Of hoe is het afgelopen?
Als ik meer weet dan zal ik het zeker delen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SherlockHolmes
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-04 16:06
SherlockHolmes schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:08:
2,5j met plezier koffie aan het drinken uit mijn EP2220, maar is nu toch ook de geest aan het geven. Van binnen is er een grote hoeveelheid droge, ongebruikte gemalen koffie. Wat is hiervoor de beste oplossing? Nieuwe zetgroep aanschaffen van 90,-?
Inmiddels heb ik dit probleem volledig opgelost. Geen droge koffie meer over, binnenkant brandschoon na intensief gebruik, meer en sterkere koffie per bakje. Kortom, alle problemen opgelost. Wat het apparaat ook deed was heel moeizaam de koffie persen na het malen, nu draait alles soepel zonder smeermiddel.

Ik kan even een video maken en uitleggen hoe dit komt of een post, maar omdat het even wat werk kost wil ik dit doen als er animo voor is. In het kort gaat het om de binnenkant 'de hamer' van de zetgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-04 21:35
Zeker interesse voor een video met uitleg! Dank vast voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:41
Ik zou ook graag lezen of bekijken hoe en wat, lijkt me erg leerzaam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
@SherlockHolmes Ook ik ben heel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
SherlockHolmes schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:09:
[...]

Inmiddels heb ik dit probleem volledig opgelost. Geen droge koffie meer over, binnenkant brandschoon na intensief gebruik, meer en sterkere koffie per bakje. Kortom, alle problemen opgelost. Wat het apparaat ook deed was heel moeizaam de koffie persen na het malen, nu draait alles soepel zonder smeermiddel.

Ik kan even een video maken en uitleggen hoe dit komt of een post, maar omdat het even wat werk kost wil ik dit doen als er animo voor is. In het kort gaat het om de binnenkant 'de hamer' van de zetgroep.
Ik heb hier ook interesse in. De laatste tijd is de koffie uit onze apparaat best "waterig" (als ik het zo mag omschrijven). Ik zit nog te denken om de metalen zeef te vervangen. Heb verder alle rubbers vervangen en grondig schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Hier ook problemen met deze unit, het duurt ongeveer 914 jaar voordat mijn koffiebeker vol zit met koffie. Het druppelt eruit, spoelwater loopt wel geutig door de tuitjes.

Ga dit draadje eens rustig doorlezen en kijken of ik de oplossing kan vinden.

Blij met tweakers! Geweldig dat dit soort topics bestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laptopleon
@Anoniem: 1032405 Heb je de donkerrode O-ringetjes al een keer vervangen? Als die versleten zijn gaat het ook steeds minder koffie opleveren.

En ja, tweakers is ideaal voor dit soort topics maar het zou nog beter kunnen.

Idealiter zou er gewoon standaard een draadje aangemaakt en gekoppeld worden aan elk(e) product(serie).

Ook zou er meer aandacht mogen zijn voor hoe een product zich op lange termijn houdt. Nu worden alleen gloednieuwe producten getest en beoordeeld maar dat zegt weinig over hoe je koffie (monitor, etc) na 1 of 2 jaar is.

Ik heb de moeite genomen om hier een suggestie van te maken in Mooie Features :)

[ Voor 13% gewijzigd door laptopleon op 21-07-2023 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-03 14:29
Ook hier problemen met de Philips 2200 Serie. Apparaat is 2 jaar en 1,5 maand oud. Gekocht via Art and Craft, maar die willen geen garantie of coulance meer geven (wat ik overigens schandalig vind). Als ik 'm opstuur betaal ik sowieso 60 euro 'onderzoekskosten', vervolgens wordt er een prijsopgave gegeven om het euvel te repareren. Oftewel ik heb geen flauw idee wat ze me gaan vragen en of het wel de moeite waard is voor een apparaat van rond de 300 Euro.

Wat is het probleem. Begonnen van de een op de andere dag. Koffiemachine aanzetten --> gaat gewoon normaal opwarmen en reiniging cyclus draaien --> kies kop koffie --> 3 indicatie lampjes gaan branden en het apparaat doet niets meer.
Totdat ik een kop koffie probeer te zetten kan ik wel gewoon nog heet water tappen.

Is dit nog iets wat ik eventueel zelf relatief eenvoudig kan oplossen? Ben ander sterk aan het twijfelen of ik 'm wel moet aanmelden ter reparatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Zie mijn originele post en de daar gelinkte video voor testen en vervangen van de motor. Zou goed kunnen dat de motor kapot is. Een nieuwe kost zo te zien rond de € 55, als je hem er zelf in zet. Of het überhaupt aan de motor ligt kun je zelf testen aan de hand van de video, maar pas op: gevaarlijk hoge spanning!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spurlie
Heb zojuist contact gehad met Philips rechtstreeks. Die bieden een reparatie aan van 95 Euro fixed price, dus ook als het wat anders zou zijn. Dat lijkt me dan niet zo'n slechte deal.

Suggestie die ze nog geven is dat ik de molen op een grovere stand zet en dan schoonmaken, kan zijn dat deze vastgelopen is op een boon/bonen. Maar lijkt me een kleine kans dat dat het is.

Dan wordt het waarschijnlijk kiezen tussen 95 Euro repareren of een kortingsbon van 25% op aanschaf van een nieuw Philips product.

Wat zouden jullie doen met jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:40
Spurlie schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:04:
Heb zojuist contact gehad met Philips rechtstreeks. Die bieden een reparatie aan van 95 Euro fixed price, dus ook als het wat anders zou zijn. Dat lijkt me dan niet zo'n slechte deal.

Suggestie die ze nog geven is dat ik de molen op een grovere stand zet en dan schoonmaken, kan zijn dat deze vastgelopen is op een boon/bonen. Maar lijkt me een kleine kans dat dat het is.

Dan wordt het waarschijnlijk kiezen tussen 95 Euro repareren of een kortingsbon van 25% op aanschaf van een nieuw Philips product.

Wat zouden jullie doen met jullie ervaringen?
Ik durf wel te zeggen dat ik de philips 2200 ep2231/40 de fijnste machine vond van de machines die ik heb geprobeerd. Moet zeggen dat het hebben van een melkreservoir wel een vereiste is voor mij. Grootste nadeel vind ik het lawaai bij het maken van een melkproduct. ik had de versie waar nog geen klepje op het melkreservoir zat.

Ga nu nog een delonghi proberen maar als dat niet bevalt ga ik terug naar de philips 2200 ep2231/40 met een goed klepje op het melkreservoir om het geluid proberen zo laag mogelijk te houden. Kreeg daar met afstand de lekkerste koffie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbedoeske3
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-12-2023
Heb hier EP2231, bij het inschakelen gaat hij meteen 3 keer brommen (geluid wat je normaal hoort als er water gepompt word) en vervolgens gaan de 3 rode lampje knipperen. Iemand een idee wat dit kan zijn? Het apparaat is net meer dan 1 jaar oud. Alles schoongemaakt maar probleem blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Nou, hier vanmorgen de Philips weer werkend gekregen! Er kwam bij mij bijna geen koffie meer uit. Drup voor drup. De binnenunit gedemonteerd, uiteindelijk bleek het door het RVS filter te komen. Deze zat helemaal verstopt. Achterkant was pikzart en bijna alle fijne gaatjes zaten dicht...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXOAilBwq7WH3Y1wdiuuNUocS50=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3NhiH9R3p2xxmlfiIelzBKyt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TE6pyF5huiVF30L3P1raFxbPvvw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dxdq3MemqogAhEWNS4LuVRBI.jpg?f=user_large

Schoongemaakt met een oude tandenborstel en alle fijne gaatjes weer vrij gekregen met een dremel metaalborsteltje. En hij werkt weer als vanouds!

De unit nog even doorgespoeld en nu lekker genieten van een snel gezette bak koffie! *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9I7fe2aYqkAfHT454U2k5JfiOU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V2DE9GAssxH6y1AKl8tKk0Cp.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

robbedoeske3 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:48:
Heb hier EP2231, bij het inschakelen gaat hij meteen 3 keer brommen (geluid wat je normaal hoort als er water gepompt word) en vervolgens gaan de 3 rode lampje knipperen. Iemand een idee wat dit kan zijn? Het apparaat is net meer dan 1 jaar oud. Alles schoongemaakt maar probleem blijft.
Als het apparaat nog maar 1 jaar in je bezit is dan valt dit volgens mij toch onder garantie? Ik zou hem dan opsturen en laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbedoeske3
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-12-2023
Hij is iets meer dan een jaar oud, 14 maanden geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
robbedoeske3 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:06:
Hij is iets meer dan een jaar oud, 14 maanden geloof ik.
Volgens de site van Philips heb je twee jaar garantie op de koffiemachines, dus ik zou gewoon contact opnemen met de klantenservice.

@Spurlie Wat heb je gekozen, nieuwe met korting of reparatie?

Oh, en er blijkt dus al standaard een link bij elk product (zoals deze EP2220/10) te staan naar de bijbehorende discussies zoals dit draadje, onder het kopje 'Discussies en vragen'.

[ Voor 16% gewijzigd door laptopleon op 30-07-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
@laptopleon Nog geen definitieve keuze gemaakt. Maar waarschijnlijk ga ik een nieuwe krups evidence kopen en de 25% korting gebruiken voor een nieuwe airfryer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJBA
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03-08-2023
Robinski76 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:04:
Beste Tweakers,

Sinds een paar dagen behoorlijke lekkage van mijn Ep3246/70.
Uiteraard 2,5 jaar oud dus geen garantie meer.
Door dit draadje werd ik op het spoor gezet van de slangklem, die was het helaas niet.
Gelukkig wel gezien wat het dan wel is, ik heb alleen geen idee hoe dat dingetje heet.
Het gaat om het geel omcirkelde dingetje.
Wie kan mij helpen want nu zoeken naar het artikel bij een partsnl winkel of zoiets heeft nauwelijks zin.

[Afbeelding]
Ik heb exact ditzelfde probleem. Voordat ik er achterkwam had ik eerst de motor vervangen en toen bleef de storing optreden. (na 1 bakje gingen de rode lampjes knipperen, tot de machine intern weer droog was en dan kon je weer 1 bakje zetten enz.)
Inmiddels heb ik de koppeling besteld en ik ben nog opzoek naar de 2 o-ringen en de zwarte afsluitring die in de koppeling zit, deze zitten niet standaard bij een nieuwe koppeling, weet iemand waar ik die kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski76

Robinski76

The one and only

SJBA schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:48:
[...]

Ik heb exact ditzelfde probleem. Voordat ik er achterkwam had ik eerst de motor vervangen en toen bleef de storing optreden. (na 1 bakje gingen de rode lampjes knipperen, tot de machine intern weer droog was en dan kon je weer 1 bakje zetten enz.)
Inmiddels heb ik de koppeling besteld en ik ben nog opzoek naar de 2 o-ringen en de zwarte afsluitring die in de koppeling zit, deze zitten niet standaard bij een nieuwe koppeling, weet iemand waar ik die kan vinden?
Ik heb de o-ringen uit de oude koppeling gehaald en die in de nieuwe gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frys
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-01-2024
Hier begon de melkopschuimer van de latte go type EP3241 ook te stomen [bubbelen] na de eerste cappuccino met als gevolg geen opgeschuimde melk maar een kletsnatte zet groep.
Ik ben daarna gaan zoeken waar aan het zou kunnen liggen en kwam er achter dat het bovenste ventiel wel eens de boosdoener kon zijn.
Dus ventiel uit elkaar gehaald doormiddel van het verwijderen van de snapring dan kun je het ,in mijn geval, de blauwe boven kant er afhalen.
Dan zit daar een piston met een veer er omheen. Ik heb vervolgens 1 ring van de veer afgeknipt met als resultaat dat de machine de stoom weer naar de melkkan
stuurt ipv van binnen kant van de machine. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eUwzEc_6lj3blPXNatoEIfW7Wk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/98uD2JixvCdZhfjrBjztsjPv.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-04 20:22
Goedemorgen!

Wou net een kopje koffie drinken, maar helaas uit het niks de 3 knipperende rode lampjes op mijn EP2220. Gisteren deed ie het nog wel.

Valt nog net binnen garantie, dus ga het via Coolblue/Philips laten repareren. Maar lees ook over allerlei andere problemen in dit topic.

Nu werkt mijn apparaat voor mijn gevoel gewoon soepel (moeilijk te vergelijken, heb natuurlijk maar één koffieapparaat en hiervoor Senseo gehad...), maar de lekbak loopt wel altijd vol met water en koffie (geen zuiver water). Tevens zit er ook wel gemalen koffie her en der in het apparaat. Zetapparaat spoel ik c. 2 keer per maand af, daar zit ook vaak gemalen koffie in de smeerolie enzo. Dus ik vraag mij af, is wat ik beschrijf ook 'niet normaal'? Want dan maak ik daar ook melding van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
@Calypsooo Het water in de lekbak is nooit echt 'zuiver' water, omdat er ook spoelwater (en wat koffiedroes) in terecht komt. Aan de hand van het spoelwater kun je daardoor niet goed bepalen of er 'goede' koffie gelekt wordt. Dit was bij mijn vorige machine (Siemens EQ.5) en is bij andere machines van mijn buren en kennissen ook zo, dus op zich is dat vrij normaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Captain Coffee
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06-12-2023
NiroNiro schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:34:

Hoi ik heb zelf al heel lang ditzelfde probleem gehad.. echter nu heb ik de oplossing gevonden en schuimt hij weer als een malle. In het stoompijpje zit aan de zijkant bovenaan een heel klein gaatje, deze gaat verstopt zitten. Deze even doorprikken met een naaldje dus. Het is echt zo simpel dat ik niet snap dat ze het niet even in de handleiding gezet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
Thanks! Ik ga dat proberen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• osmosis
Begin dit jaar jaar hield de mijne ineens op met koffiezetten.
Je hoorde hem malen, druk opbouwen.. Geen koffie.
Achteraf bleek dat veroorzaakt te worden door twee O-ringen bij het ventiel.
De daders in kwestie 0090-20 en 0050-20.
Vrij simpele ingreep, vervangen die hap en klaar is kees.

Paar dagen terug begon de ellende opnieuw, exact dezelfde symptomen.
Logischerwijs dacht ik opnieuw deze O-ringen vervangen ook al zien ze er nog goed uit...

Jammer genoeg verhielp het vervangen van de O-ringen dit keer het probleem niet.
Van alles geprobeerd, De zetgroep volledig gereinigd, praktisch alle O-ringen die ik kon vinden bij de zetgroep vervangen. de zeef gedemonteerd en gereinigd. Nog steeds helaas pindakaas! Geen koffie...

Mijn vermoeden ging toch weer terug naar het ventiel. Deze rakker dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cgHC_H7llQj0WXXl5vIXyiitYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pxz2HFW1zU1KiXpwwLhtNpCr.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig kan je de ventiel heel gemakkelijk demonteren door de twee schroeven los te draaien.
Wat ik niet wist is dat er achter een enorme opbouw van kalk zat en daarbij nog twee hele kleine O-ringen die kurk droog waren.

Alle kalk aanslag achter de ventiel verwijderd, nieuwe O-ringen geplaatst met een beetje siliconenvet.

Mijn machine werkt eindelijk weer!

• laptopleon
@osmosis Bedankt, goeie tip. Ik heb ‘m toegevoegd aan het overzichtje aan het begin van dit draadje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eskymomo
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-04 00:03
ik heb ook sinds kort problemen met de Philips EP2220. Helaas na iets meer dan 2.5 jaar in gebruik te hebben gehad.

Het probleem zit m in het systeem / veertje dat de pad/puck whatever verwijdert na het zetten van de koffie. Als de koffie klaar is met lopen hoor je soort van hamer geluid omdat de zetgroep niet terug naar neutraal wil.
Ik heb er aardig op lopen googlen en in dit forum gelezen maar heb dit specifieke probleem nog niet gevonden.
De zetgroep blijft in de stand staan zoals op de foto hieronder. Alleen echt met brute kracht krijg ik m weer terug in de neutrale positie. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyJ10i30J6Nk-uxupPe2lbHfavk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7ihJmWuQvDwxAUMKPtEaiAU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Vanaf hier is het lastig te zien maar het klinkt of het mechanisme veel te zwaar gaat. De vraag is natuurlijk wat de oorzaak is. Ik neem aan dat je al een keer alle koffie er goed tussenuit gespoeld hebt? De O-ring gesmeerd met siliconenspray of vet? Is de rest van het mechaniek gortdroog? Dat is bij nieuwe apparaten (overdreven) royaal ingevet met siliconenvet. Normaal gesproken blijft dat aardig goed zitten maar als je genoeg met heet water spoelt en er schuurt genoeg koffiedroes langs, gaat het er vroeg of laat toch af. Je houdt dan heel droge kunststof over die veel zwaarder langs elkaar beweegt. Siliconenvet zou dan soelaas kunnen bieden

Een andere optie is dat er iets gebroken of gebarsten is. Een asje of ander onderdeel. Vaak zie je dat niet heel goed, maar op het moment dat er kracht op komt, veert het mee en weer terug in plaats van mee te draaien, blokkeert het juist iets door ergens achter te blijven hangen of draait het bijvoorbeeld mee zonder dat het volgende deel meekomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philips
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-02-2024
Goedenmorgen,

Ik heb vanmorgen me binnen unit eruit gehaald om te reinigen,maar met het eruit halen kwam er een rubber staafje mee en heb geen idee waar die vandaan komt.
Het apparaat gooit nu ook de hete water en koffie gelijk de afvoerbak in.
Ik heb zelf alles onderzocht maar kan totaal niet plaatsen waar ie zou horen.
Wie heeft raad of advies,apperaat heeft voor dit gebeuren altijd perfect gedaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3p9i_4u8Ykb9qUIrgS4jvmdOtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxsZhxWnGPa0PeGoz9qfcaBS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53BvKX5NC51zjknCcYBHtKp3KtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4xZ1oJss2ZAzNen0czysXFf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsrKCEK2El0khMfuTECV3BgCyCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8tNboMxaQiVY9QoeyyXf5BPk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
@Philips Lijkt sterk op https://www.onderdelen.nl...56-hd8889-hd8753-93612220 en het zou een pootje/voetje zijn. Dus mogelijk moet je even de onderkant van het apparaat bekijken? Alleen wel vreemd dat dit ding uit het apparaat kwam en nu een mankement heeft.. daar heb ik dan geen verklaring voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philips
  • Laatst online: 29-02-2024
Hoi super bedankt voor het antwoord
Inderdaad pootje.
Apperaat werkt weer perfect denk dat ie niet meer waterpas stond en de koffie er langs heen gooide.
Nogmaals super bedankt 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:42
Zo sinds het weekend in eens mijn EP2210 kapot. Tijdens het malen gaan er 3 lampjes knipperen en doet hij verder niets meer. Eerste kopje kwam er overigens uit alsof hij thee gezet had.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Heb hem al gereset, meerdere kopjes warm water eruit gehaald en verschillende sterktes koffie geprobeerd, maar het ding werkt totaal niet meer mee lijkt het

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:33

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

wtf.. bij mij gebeurt nu net hetzelfde.... Maler gaat maar heel even aan dan stopt, water loopt en 3 lampjes knipperen,

Bij mij was het vakje voor gemalen koffie (wat ik nooit gebruikt) helemaal volgelopen en doorgang verstopt. Dat ff schoonmaken en doorpeuren en het was opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
@superduper Daar hebben ook andere, vergelijkbare machines last van. Na het eerste kopje stijgt er wat warme waterdamp op van de brouw-unit. Er condenseert een beetje tegen de binnenwand van de 'stortpijp' voor de zelf-gemalen-koffie-gebruiken-optie.

Je zet een tweede kopje. Omdat dezelfde stortpijp gebruikt wordt om de koffie die uit de ingebouwde maler komt, blijven er een paar korrels aan de condens / wand plakken. Deze korrels worden een beetje klef en drogen daarna met extra kleefkracht op tegen de wand, want een deel van de koffie lost op en werkt als lijm, bij wijze van spreken dan. Vanaf dat moment kan er bij elke keer malen een beetje koffie op dat 'uitsteeksteltje' blijven hangen. Dit kan in sommige gevallen de hele pijp verstoppen met koffie! Daarom is het een goed idee de stortpijp bij de regelmatige schoonmaakbeurt even te controleren op opgebouwde koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin45
  • Laatst online: 21-10-2023
Goedeavond

Sins afgelopen weekend problemen met onze philips 2200 serie.
Deze zet wel koffie maar minimaal en spoelt niet meer . Je hoort hem wel drul opbouwen voor het spoelen.
Iemand hier ervaring mee?

Groetjes kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
@Kevin45 Ik neem aan dat hij buiten de garantie is. Heb je al eens ooit de O-ringen gecontroleerd / vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin45
@laptopleon
Ja dat is deze helaas nee dat niet waar kan ik deze o ringen vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:42
superduper schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:48:
wtf.. bij mij gebeurt nu net hetzelfde.... Maler gaat maar heel even aan dan stopt, water loopt en 3 lampjes knipperen,

Bij mij was het vakje voor gemalen koffie (wat ik nooit gebruikt) helemaal volgelopen en doorgang verstopt. Dat ff schoonmaken en doorpeuren en het was opgelost.
Helaas, hier zat de doorgang ook verspot inderdaad. Helemaal schoon gemaakt. Droog gemaakt en een nacht voor de zekerheid gewacht. Zelfde verhaal nog. Wel zie ik nu dus koffie in de zetgroep zitten na een korte maling en meteen weer de 3 rode lampjes.
Er lijkt dus meer aan de hand te zijn

Update
Er zit dus nog een zijgang vanaf de maler. Die heb ik met een hoop gekloot ook leeg gekregen. Nu doet hij het weer! Bedankt voor de tip zeg.

[ Voor 9% gewijzigd door Louwke op 19-10-2023 07:26 ]

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Ik heb ze zelf nog nooit hoeven vervangen, (waarschijnlijk omdat ik de grote O-ring elke maand lichtjes invet met siliconenspray en de rest heeft minder te lijden) maar omdat dit model veel voorkomt zijn ze makkelijk online te vinden. Zoek gewoon op ‘O-ringen set Philips EP2200’. Een set is goedkoper dan losse ringetjes. Er zijn allerlei varianten die EP 22xx/xx heten maar ze gebruiken allemaal dezelfde o-ringetjes.

Ik durf geen link te plaatsen want dat is niet volgens de regels van het forum, maar dit lijkt me bijvoorbeeld een prima aanbod op eBay, met de titel:

Dichtung O-Ring für Philips Saeco SM Xelsis EP 2200 3200 Wassertank Brühgruppe

Er staan foto’s bij welke o-ringen / positie ze precies meesturen. Dit soort setjes vind je ook bij onderdelen-sites, bol, amazon, etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkm
  • Laatst online: 25-05-2024

wkm

Het gaat om een koffiezetapparaat/ espressomaschine van het merk Philips ep2220/10 panarello. Heb wel een serienummer gevonden: TW902101063908
Het apparaat zorgt voor een volledige stroomstoring?!
Wanneer het apparaat aan is, en je een kop koffie wil zetten. Dan druk je op de knop, dan gaat het apparaat verwarmen, koffiebonen malen en dan halverwege het doorlopen van de koffie springt de hoofdstop uit de stoppenkast.
Terwijl het apparaat dit niet doet wanneer er een glas heet water gemaakt wordt.
Dus alleen bij het zetten van koffie.
We hebben het apparaat gekocht in april 2021. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:58
wkm schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:12:
Het gaat om een koffiezetapparaat/ espressomaschine van het merk Philips ep2220/10 panarello. Heb wel een serienummer gevonden: TW902101063908
Het apparaat zorgt voor een volledige stroomstoring?!
Wanneer het apparaat aan is, en je een kop koffie wil zetten. Dan druk je op de knop, dan gaat het apparaat verwarmen, koffiebonen malen en dan halverwege het doorlopen van de koffie springt de hoofdstop uit de stoppenkast.
Terwijl het apparaat dit niet doet wanneer er een glas heet water gemaakt wordt.
Dus alleen bij het zetten van koffie.
We hebben het apparaat gekocht in april 2021. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
Er zit een scheurtje in een plastic verbinding, die bij hoge druk zal lekker. Bij heet water is er gewoon doorstroom en is de kans kleiner. Bij maken van stoom zal ook sluiting ontstaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin45
@laptopleon
Goedemorgen gister de o ringen set binnen gehad er bleek er 1 voledig versleten te zijn van het ventiel ook bleek de uitloop van de maal motor afgebroken te zijn deze maar hersteld (kost een half apparaat). Bedankt voor de tips vrouw lief kan weer genieten van een heerlijk bakkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emily1234
  • Laatst online: 03-11-2023
Beste

Sinds een paar dagen lekt ter helder warm water van onder uit de koffiemachine wat kan het probleem zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:50
Controleer in ieder geval even of je waterreservoir goed zit, als die net niet goed is aangedrukt lekt ie wel eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emily1234
Mijn waterreservoir zit goed . Juist vanonder telkens een grote plas zuiver warm water. Wat zou het nog kunnen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:50
Sorry, ik had over het warm gelezen, ik heb nog wel eens een plas koud water onder het apparaat liggen en dan zit reservoir niet goed. Neem aan dat je je lekbak ook vaak genoeg leegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emily1234
Ja hoor deze leeg ik elke dag 🤷‍♀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
@Emily1234 Heb je de eerste regels van de openingspost al gelezen en gecontroleerd of de O-ringen nog goed zijn, ingevet met siliconenvet of -spray en het metalen filtertje niet verstopt zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emily1234
Oeps deze heb ik nog niet gecontroleerd. Waar vind ik dat metalen filtertje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
Als je kijkt naar de brouw-unit, bovenste stuk met de roodbruine O-ring, zit het aan de onderkant daarvan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asieben
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-10-2023
Wij hadden zelfde probleem met opschuimen dat niet meer werkte. Ringen vervangen hielp hiervoor niet, 10 x alles schoonmaken ook niet. Toen 1 minuut besteed aan doorprikken van hele kleine gaatje aan bovenzijde van metalen stoompijpje net onder zwarte dopje met hele kleine naald.
Was toen weer perfect , ongelooflijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:24
Ik heb deze week een EP2231 van iemand gekregen, omdat hij af en toe zou haperen. De melkopschuimkan zit er niet meer bij en ik heb er ook geen traditionele melkopschuimer/stoompijp bij. Beide kunnen wel door Philips worden geleverd.

Wat me opvalt is dat het apparaat geen heet water uitgeeft. Je hoort de pomp wel, maar het hete water loopt in de lekbak. Dat gebeurde ook tijdens de ontkalkingscyclus. Komt dat omdat er geen stoompijpje of melkopschuimer is aangesloten? Het lijkt wel of het koppeldeel voor de opschuimer een soort kogel heeft die de wateruitgifte afsluit. Die kun je met je vinger omhoog drukken.

Na ontkalking, ontvetten van de zetgroep, een schoonmaakbeurt en nieuw siliconenvet werkt de koffie-uitgifte trouwens prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
Ik heb zelf de EP2220/10. Die heeft geen melkkan maar wel een melkopschuimer, echter die gebruik ik nooit. Daarom zit het afneembare deel er bij ons niet eens op. Even getest want ik pak ook nooit heet water. Hij geeft ook gewoon heet water en stoom, maar dat kan bij een ander model misschien anders zijn. Ik kan dit niet controleren. Misschien kan iemand anders dit zeggen?

Overigens zie ik geen ‘traditioneel’ stoompijpje op de foto’s van dit model bij webwinkels. Bij de 2220/10 zit een ‘moderne’ opschuimer maar ik weet niet eens of die alleen stoom geeft of ook ‘modern’ schuim maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:24
laptopleon schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:28:
Overigens zie ik geen ‘traditioneel’ stoompijpje op de foto’s van dit model bij webwinkels. Bij de 2220/10 zit een ‘moderne’ opschuimer maar ik weet niet eens of die alleen stoom geeft of ook ‘modern’ schuim maakt.
Ik weet niet of ik helemaal duidelijk ben geweest. Philips spreekt in de handleiding van een 'klassieke melkopschuimer', dat is een rubberen connectiestuk met een metalen stoompijpje. Die zit inderdaad op jouw EP2220/10, als ik het goed zie. Die kan (als het goed is) van het apparaat afgenomen worden, zodat alleen het harde kunststof deel dat aan het apparaat vastzit overblijft. Geeft hij in dat geval nog heet water?

Update: Zo te zien in dit YouTube-filmpje geeft hij heet water zonder opzetstuk (iets na 35 seconden). Dan is er met mijn machine dus iets niet goed.

[ Voor 13% gewijzigd door FreshM op 31-10-2023 23:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
@FreshMJa, dan geeft hij net zo goed gewoon nog steeds heet water.

Ik heb inderdaad zo'n (aan de buitenkant) rubber-achtig pijpje erbij, wat ik altijd in de keukenla heb liggen omdat het alleen maar in de weg zit als je het toch nooit gebruikt.

Het maakt qua heet water tappen en qua stoom er uit laten komen niet uit of je dat pijpje er wel of niet op hebt zitten. Hij geeft even goed wel heet water dan wel stoom. Er zit volgens mij geen sensor die dat registreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Even ranten.
Ik ben helemaal klaar met mijn Philips EP 1200

Vanochtend zet het apparaat aan, hoor een tik en de stoppen vliegen hier er letterlijk uit.
Leuk begin van de ochtend! Opnieuw heeft dit kreng een defect ontwikkelt. Schijnbaar is dat een hobby van dit kreng. Ik heb in 2 jaar tijd al aardig bedrag uitgegeven aan reparaties en onderhoud. Natuurlijk is dit apparaat nu net buiten garantie... Ik ben er klaar mee, dag Philips. Hoi Melitta Caffeo Solo

Dag dag Philips, de koffie was prima maar de degelijkheid van deze apparaten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louwerens
osmosis schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:11:
Even ranten.
Ik ben helemaal klaar met mijn Philips EP 1200

Vanochtend zet het apparaat aan, hoor een tik en de stoppen vliegen hier er letterlijk uit.
Leuk begin van de ochtend! Opnieuw heeft dit kreng een defect ontwikkelt. Schijnbaar is dat een hobby van dit kreng. Ik heb in 2 jaar tijd al aardig bedrag uitgegeven aan reparaties en onderhoud. Natuurlijk is dit apparaat nu net buiten garantie... Ik ben er klaar mee, dag Philips. Hoi Melitta Caffeo Solo

Dag dag Philips, de koffie was prima maar de degelijkheid van deze apparaten...
Ik zoek donor machines , als je deze wil verkopen stuur maar een prive bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
@osmosis Moet kunnen ;)

Maak je ons toch nieuwsgierig wat er dan mis ging en hoe je geld kwijt was aan reparaties terwijl hij in de garantie was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
laptopleon schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:54:
@osmosis Moet kunnen ;)

Maak je ons toch nieuwsgierig wat er dan mis ging en hoe je geld kwijt was aan reparaties terwijl hij in de garantie was?
Binnen garantie veel gehad, maar elke keer kleine bedragen, maar die stapelen snel op.
Kan het versturen voor reparatie maar dan ben ik het minimaal een week kwijt.
Een week geen koffie is een ramp voor mij :+
Dus heb alles zelf aangeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Th3Eagle
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-04 19:13
Heel fijn topic, bedankt voor alle tips.

Zelf in bezit van een 2300 LatteGo

Sinds kort viel het op dat de smaak heel slap werd en er minder volume in de kopjes werd geschonken. Na grondige inspectie bleek het metalen filter voor de helft verstopt te zitten met koffie restanten.

Bij deze een mooie tutorial voor het onderhoud van de unit:

Sorry als dit een repost is, ik zag hem niet in de topic start

Wat is bij jullie het normale volume van een gemiddeld (stand 2 sterkte en stand 2 volume) koffie kopje?
Ik zit nu op ca 125ml. Voor het schoonmaken zat ik net onder de 100ml.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
Nope, was nog niet genoemd en ziet er inderdaad nuttig uit, dus toegevoegd aan de openingspost, bedankt :)

Nu weten we meteen ook waar al die andere O-ringetjes die je bij zo’n setje krijgt, horen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:30
Vanmorgen werd ik opgeschrikt door 3 knipperende lampjes van mijn apparaat. Gelukkig verholpen door de motor open te schroeven, schoonmaken en weer terugzetten. Gelukkig doet ie het weer (voor nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Mijn apparaat (is een 5400 EP5447/90, maar dat is hetzelfde platform) begint nu echt kuren te hebben zoals dat de lekbak gewoon volstroomt bij het zetten van koffie en er flink wat minder in het kopje komt, 100% achterstallig onderhoud van mijzelf maar ik kom er gewoon niet aan toe.
Helaas geen koffieboer in de buurt die onderhoud van dit soort apparaten doet, wel eentje die o.a. Jura doet maar die durfden mijn apparaat niet aan.

Ben dus even aan het zoeken wat de goedkoopste/makkelijkste optie is om gewoon nog even één keer goed alles na te laten kijken en indien nodig te laten repareren door iemand die zo'n apparaat eerder heeft gezien, en dan pak ik het daarna weer over (of laat ik 'm daar regelmatig onderhouden als dat beter betaalbaar is dan de dienst van Philips die 80 euro kost). Ik woon helaas in het zuiden (20 minuutjes onder Eindhoven) dus er zijn niet veel diensten hier in de buurt..

Iemand een gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:41
Oon schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:43:
Mijn apparaat (is een 5400 EP5447/90, maar dat is hetzelfde platform) begint nu echt kuren te hebben zoals dat de lekbak gewoon volstroomt bij het zetten van koffie en er flink wat minder in het kopje komt, 100% achterstallig onderhoud van mijzelf maar ik kom er gewoon niet aan toe.
Helaas geen koffieboer in de buurt die onderhoud van dit soort apparaten doet, wel eentje die o.a. Jura doet maar die durfden mijn apparaat niet aan.

Ben dus even aan het zoeken wat de goedkoopste/makkelijkste optie is om gewoon nog even één keer goed alles na te laten kijken en indien nodig te laten repareren door iemand die zo'n apparaat eerder heeft gezien, en dan pak ik het daarna weer over (of laat ik 'm daar regelmatig onderhouden als dat beter betaalbaar is dan de dienst van Philips die 80 euro kost). Ik woon helaas in het zuiden (20 minuutjes onder Eindhoven) dus er zijn niet veel diensten hier in de buurt..

Iemand een gouden tip?
Ik heb niet gehoord van een dienst die dit voor je doet. Het zal een wereld van verschil maken als je zelf het apparaat even schoonmaakt, nakijkt op kapotte o-ringetjes en goed invet. Dat kost evenveel tijd als hier op het forum dit topic opzoeken en een post maken. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Enige koffiemachinespecialist die ik kende zat ooit in Roosendaal, maar die is al jaren weg.

Philips stuurt zo te zien nog steeds geen mensen langs, maar je moet je apparaat opsturen.

Andere, duurdere merken zoals Jura doen dat wel maar dan betaal je waarschijnlijk meer dan € 80.

Ik ben bang dat je dan minstens zo veel kwijt bent dan wanneer hem opstuurt naar Philips.

Plus dat je al gauw 1,5 week zonder koffie zit 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Pnnnkk schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:13:
[...]

Ik heb niet gehoord van een dienst die dit voor je doet. Het zal een wereld van verschil maken als je zelf het apparaat even schoonmaakt, nakijkt op kapotte o-ringetjes en goed invet. Dat kost evenveel tijd als hier op het forum dit topic opzoeken en een post maken. ;-)
Het probleem is dat als ik 't apparaat zo ver opendraai dat ik zelf een inspectie kan doen en ik een keer garantie nodig heb ze daar weer moeilijk over kunnen doen, terwijl ik nu nog gewoon garantie heb als er iets daadwerkelijk kapot zou zijn.

Vandaar ook dat ik graag iemand die hier verstand van heeft nog een laatste service laat doen, daarna doe ik het zelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Oon schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:12:
[...]

Het probleem is dat als ik 't apparaat zo ver opendraai dat ik zelf een inspectie kan doen en ik een keer garantie nodig heb ze daar weer moeilijk over kunnen doen, terwijl ik nu nog gewoon garantie heb als er iets daadwerkelijk kapot zou zijn.

Vandaar ook dat ik graag iemand die hier verstand van heeft nog een laatste service laat doen, daarna doe ik het zelf wel.
Waarom claim je nu dan geen garantie? Ding zet slecht koffie en spuugt water in de opvangbak. Dat mag echt niet binnen de garantietermijn al gebeuren. Als de zetgroep poetsen geen effect heeft dan zou ik direct garantie claimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

stin00 schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:16:
[...]

Waarom claim je nu dan geen garantie? Ding zet slecht koffie en spuugt water in de opvangbak. Dat mag echt niet binnen de garantietermijn al gebeuren. Als de zetgroep poetsen geen effect heeft dan zou ik direct garantie claimen.
Zo kun je het ook zien ja, ik ga eens contact opnemen en kijken wat ze zeggen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Oon schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:12:
[...]

Ik heb ook dezelfde issue's gehad, en dat bleek een O-ring te zijn die al te vervangen is als de setgroep verwijderd is. Dat laatste moet je vanwege het schoonmaken toch al regelmatig doen...

Zie deze post:
GENETX in "'Philips EP2220/10 problemen verhelpen en onderhoud"

[ Voor 7% gewijzigd door Question Mark op 13-11-2023 17:16 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
Wie heeft volgende probleem wel eens gehad bij het maken van cappucino. Er komt wel melkschuim uit de beker (koffiemolen heeft al zijn werk gedaan. Maar er komt daar geen koffie in de beker ? Gewoon koffie zetten werkt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrhp
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-04 15:16
ikswarom schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 23:57:
Vanmorgen werd ik opgeschrikt door 3 knipperende lampjes van mijn apparaat. Gelukkig verholpen door de motor open te schroeven, schoonmaken en weer terugzetten. Gelukkig doet ie het weer (voor nu).
Ik een paar keer hetzelfde probleem gehad: drie knipperende lampjes. Tot nu toe elke keer verholpen door de stroom er af te halen en er weer op te zetten. Het apparaat geeft daarna weer koffie zoals normaal.

Toch vind ik het wel vreemd en zit het mij niet helemaal lekker. Het apparaat is zo'n 13 maanden oud. Iemand advies over wat ik het beste kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:30
mrhp schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:11:
[...]

Ik een paar keer hetzelfde probleem gehad: drie knipperende lampjes. Tot nu toe elke keer verholpen door de stroom er af te halen en er weer op te zetten. Het apparaat geeft daarna weer koffie zoals normaal.

Toch vind ik het wel vreemd en zit het mij niet helemaal lekker. Het apparaat is zo'n 13 maanden oud. Iemand advies over wat ik het beste kan doen?
Sinds mijn post heb ik dit nog eens 3x gehad. Alleen stroom afhalen werkt niet bij mij. Ik moet echt de connectors van de maalmotor loskoppelen en dan werkt hij weer. Ik zal denk ik maar een nieuwe motor proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
@mrhp Ik zou om garantie vragen en dit in ieder geval melden bij de Philips klantenservice.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste